Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Οι Εσταυρωμένοι Σωτήρες, ιστορικό μυθιστόρημα του Δημ. Σαραντάκου – 3

Posted by sarant στο 13 Οκτωβρίου, 2020


Εδώ και λίγο καιρό άρχισα να δημοσιεύω σε συνέχειες, κάθε δεύτερη Τρίτη, το ιστορικό μυθιστόρημα του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, «Οι εσταυρωμένοι σωτήρες». Η σημερινή συνέχεια είναι η τρίτη, η προηγούμενη βρίσκεται εδώ. Βάζω μαζι και τις υποσημειώσεις, παρόλο που είναι πάρα πολλές.
Θα παρουσιάσω σήμερα το πρώτο μισό του δεύτερου κεφαλαίου. Μου φάνηκε πολύ μεγάλο, κι έτσι το χώρισα στη μέση.

ΗΡΩΔΟΥ ΤΕΛΕΥΤΗ ΚΑΙ ΜΕΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΑΥΤΟΥ

Δυο χρόνια μετά τα  όσα ως τώρα αφηγήθηκα, δηλαδή στο εικοστό πέμπτο έτος της ηγεμονίας του Σεβαστού Καίσαρα1, πέθανε ο βασιλιάς Ηρώδης σε ηλικία εξηνταοκτώ χρόνων, αφού  υπήρξε βασιλιάς επί τριανταέξι χρόνια και βασίλεψε στην  Ιουδαία  επί τριάντα τρία. Πέθανε άρρωστος από υδρωπικία, απογοητευμένος από τα παιδιά του, χωρίς την οικογενειακή θαλπωρή, ολομόναχος, δίχως κανέναν να του συμπαρασταθεί στις τελευταίες του στιγμές, μισούμενος από όλους. Πλησίασε το θρόνο σαν αλεπού, βασίλεψε σαν τίγρης και πέθανε σα σκυλί2.

 Βασίλεψε πραγματικά σαν τίγρης. Ήταν αδίστακτα σκληρός3, φιλύποπτος και πανούργος. Έζησε ζωή πολυτάραχη ακόμα και με τα μέτρα των Ρωμαίων πατρώνων του. Ζωή που σκανδάλιζε τους ευσεβείς. Συνολικά παντρεύτηκε δέκα γυναίκες και με τις εννέα από αυτές συζούσε ταυτόχρονα. Νέος ακόμα, αλλά ήδη παντρεμένος με τη Δωρίδα, από την οποία είχε ένα γιο τον Αντίπατρο, ερωτεύτηκε με πάθος τη Μαριάμμη, την κόρη των Ασμοναίων βασιλέων Αλέξανδρου Ιανναίου και Αλεξάνδρας Σαλώμης και εγγονή του μεγάλου βασιλιά Ιωάννη Υρκανού4,γυναίκα εκπληκτικής ομορφιάς, την οποία τελικά παντρεύτηκε.

Η Μαριάμμη εντούτοις δεν τον αγάπησε. Του γέννησε βέβαια πέντε παιδιά, τρεις γιους και δυο κόρες, αλλά του  φερνόταν αγέρωχα σα να ήταν δούλος της και καταφρονούσε τη μητέρα του Κύπριδα και την αδελφή του Σαλώμη, που τις θεωρούσε ταπεινής καταγωγής5. Οταν ο Ηρώδης έκανε αρχιερέα τον Ανανιήλ, εκείνη επέμεινε να πάρει το αξίωμα ο αδελφός της Αριστόβουλος κι ας ήταν ακόμα νεαρός. Τελικά με τη βοήθεια της Κλεοπάτρας της Αιγύπτου, που τη συμπαθούσε, και την προστάτευε, η Μαριάμμη πέτυχε το σκοπό της. Ο Ανανιήλ διώχτηκε και ο Αριστοβουλος έγινε αρχιερέας. Ο λαός των Ιεροσολύμων ξεχύθηκε στους δρόμους πανηγυρίζοντας, που ένας Ασμοναίος πρίγκηπας αποχτούσε το υψηλό αυτό αξίωμα. Δε χάρηκε για πολύ. Ο Ηρώδης κάλεσε το νέο αρχιερέα σε τιμητικό γεύμα στην Ιεριχώ και εκεί με την εντολή του οι αυλικοί του δολοφόνησαν τον νεαρό, πνίγοντάς τον στο λουτρό και ανακοινώνοντας ότι έπεσε θύμα ατυχήματος6.

Στο τέλος η Σαλώμη και η Κύπρις, που μισούσαν θανάσιμα τη Μαριάμμη, την κατηγόρησαν στον Ηρώδη, ότι τον καιρό που αυτός έλειπε στη Ρόδο, (όπου πήγε για να δηλώσει πίστη στον νικητή Οκταβιανό), συνωμοτούσε να τον δηλητηριάσει. Ο Ηρώδης παρά την αγάπη που είχε για τη γυναίκα του το πίστεψε. Συγκρότησε δικαστήριο από αυλικούς του, οι οποίοι βρήκαν ένοχη τη Μαριάμμη και την καταδίκασαν σε θάνατο. Μετά την εκτέλεση της όμως ο Ηρώδης κυριεύτηκε από φοβερές τύψεις, έβλεπε τη νύχτα εφιάλτες, τριγύριζε μέσα στο παλάτι φωνάζοντας το όνομά της και για καιρό ήταν σχεδόν τρελλός7. Σύντομα πάντως βρήκε παρηγοριά σε άλλες γυναίκες, συνεχίζοντας να παντρεύεται τη μία μετά την άλλη. Από τους πολυάριθμους γάμους του ο Ηρώδης απόκτησε δεκατέσσερα παιδιά, οχτώ γιους και έξι θυγατέρες, τουλάχιστον είκοσι εγγόνια και πολλά δισέγγονα, δημιουργώντας ολόκληρη δυναστεία8.

Δε σκότωσε μόνο τη Μαριάμμη και τον Αριστόβουλο. Σκότωσε και τους δυο γιους που του χάρισε η Ασμοναία πριγκήπισσα, τον Αλέξανδρο και τον Αριστόβουλο, όταν ο πρωτότοκος, (από τη γυναίκα του Δωρίδα)  γιoς του Αντίπατρος κατηγόρησε ότι συνωμοτούσαν. Κατόπιν σκότωσε και τον Αντίπατρο, όταν ο σύμβουλος του Νικόλαος Δαμασκηνός τον κατηγόρησε ότι τον πρόδιδε9. Όταν ο προστάτης του, ο Σεβαστός Καίσαρας, έμαθε για τη θανάτωση του τρίτου γιου, κούνησε το κεφάλι του και έκανε ένα λογοπαίγνιο λέγοντας: ΡΑΔΙΟΝ ΥΟΣ Ή ΗΡΩΔΟΥ ΥΙΟΣ ΕΙΝΑΙ10.

Ανεξάρτητα και παράλληλα με τα εγκλήματά του αυτά ο Ηρώδης έκανε και πολλά καλά  για να εξασφαλίσει την εύνοια ή έστω την ανοχή των Ισραηλιτών. Δεν περιορίστηκε στν ανοικοδόμηση του Ναού. Έφτιαξε ακόμα δρόμους, υδραγωγεία και ένα μεγάλο τεχνητό λιμάνι στην παραθαλάσσια πόλη Πύργο Στράτωνος, την οποία μετονόμασε σε Καισάρεια, προς τιμήν του Καίσαρα, οχύρωσε την Ιεριχώ και τη Σαμάρεια, που τη μετονόμασε σε Σεβάστεια και ίδρυσε άλλες δύο πόλεις στο εσωτερικό της χώρας: την Αντιπάτριδα, τη Φασαηλίδα, που τις ονόμασε έτσι στη μνήμη του πατέρα του και του μεγαλύτερου αδερφού του, που αυτοκτόνησε όταν πιάστηκε αιχμάλωτος από τους Πάρθους. Σε χρονιές αφορίας χάριζε τους φόρους. Έπεισε τους Ρωμαίους να μειώσουν το φόρο υποτέλειας.  Εξ άλλου εξασφάλισε την τάξη και την ησυχία στο εσωτερικό της χώρας, εξαφανίζοντας τη ληστεία και ανέπτυξε την οικονομία της, ενισχύοντας το εμπόριο.

Παρ’ όλες όμως τις προσπάθειές του ο λαός δεν τον αγάπησε. Τον αντιπαθούσε για την ξενική του καταγωγή, τον μισούσε για τη σκληρότητα και την αυταρχική του διακυβέρνηση, τον αποστρεφόταν για τη σκανδαλώδη ζωή του  και υπέφερε από τους φόρους που του είχε επιβάλει. Ακόμα και το χτίσιμο του Ναού δεν εξευμένισε τους Εβραίους. Οι θεοσεβείς τον κατηγορούσαν γιατί τόλμησε να χτίσει το Ναό σε ελληνικό ρυθμό, να τον στολίσει με ελληνικούς κίονες και, το χείριστο όλων, να υψώσει στο αέτωμά του τον ρωμαϊκό θυρεό, δηλαδή ομοίωμα αετού, παραβαίνοντας έτσι τη δεύτερη εντολή! Σα να μην έφταναν όλα αυτά έστησε μέσα στην πόλη μνημεία για τον Καίσαρα και άλλους ειδωλολάτρες.

Εντούτοις υπήρχαν και πολλοί, ιδίως από τις ανώτερες τάξεις που τον υποστήριζαν.  Πρώτα πρώτα όλοι οι ελληνίζοντες και οι Σαδδουκαίοι αλλά και αρκετοί Φαρισαίοι. Γιατί η κατάληψη του θρόνου από τον Ηρώδη, αν και συνοδεύτηκε από πολιορκίες και σφαγές, παγίωσε τελικά στη Γη του Ισραήλ, που τώρα λεγόταν βασίλειο της Ιουδαίας, την τάξη και το νόμο. Οι ευσεβείς βεβαίως διευκρίνιζαν: όχι το Νόμο του Θεού αλλά το νόμο των Ρωμαίων. Ο βασιλιάς Ηρώδης κυβερνούσε τη χώρα χάρη στην εύνοια και τη στήριξη της Ρώμης και την προσωπική φιλία του Σεβαστού Καίσαρα. Η εκλογή του νομιμοποιούσε τη ρωμαϊκή επικυριαρχία στην Ιουδαία. Δε μπορούσε να συνάψει συμμαχίες ή να κηρύξει πόλεμο χωρίς την έγκριση των Ρωμαίων, στους οποίους ήταν υποχρεωμένος να πληρώνει κάθε χρόνο φόρο και εκτάκτως εισφορές και να τους διαθέτει βοηθητικό στράτευμα, όταν το ζητούσαν. Μπορούσε επίσης να κόβει νομίσματα με το όνομα και τα εμβλήματά του αλλά μόνο χάλκινα, όχι αργυρά και χρυσά.

Από την άλλη μεριά όμως ευνοούσε σκανδαλωδώς τους μισητούς Σαμαρείτες και τους εξ ίσου αντιπαθείς Έλληνες. Οπωσδήποτε αγαπούσε τους Έλληνες πιο πολύ από τους Εβραίους. Ήταν περήφανος για την ελληνική του παιδεία και επί των ημερών του η ελληνική γλώσσα ξανάγινε η επίσημη γλώσσα της Αυλής και του κράτους. Αλλωστε οι περισσότεροι αυλικοί του και ανώτεροι κρατικοί λειτουργοί ήταν Έλληνες ή ελληνίζοντες και μυστικοσύμβουλός και επίσημος ιστορικός του ήταν ο Νικόλαος ο Δαμασκηνός. Πολλές πόλεις, που οι Μακκαβαίοι και οι Ασμοναίοι είχαν εξιουδαϊσει, τίς ξαναέκανε ελληνικές, όπως τον Πύργο Στράτωνος-Καισάρεια, και τη Σαμάρεια-Σεβάστεια. Τώρα στα Ιεροσόλυμα οι πλούσιοι και πάλι φορούσαν ελληνικά ρούχα, είχαν ελληνικούς τρόπους, πήγαιναν σε ελληνικά θέατρα και γυμναστήρια.  Εδώ που τα λέμε ανέκαθεν, ακόμα και τον καιρό των Ασμοναίων,  το εύρισκαν πιο καθώς πρέπει να ελληνίζουν. Ακόμα και σε αρχαίες εβραϊκές πόλεις όπως στην Ιεριχώ, λειτουργούσαν ελληνικά θέατρα και γυμναστήρια11.

Οσο περνούσαν τα χρόνια έβλεπε παντού προδοσίες και συνωμότες. Οσους έπιανε με τέτοιες κατηγορίες τους βασάνιζε πριν τους θανατώσει και συχνά εξόντωνε και τις οικογένειές τους. Από τα εβδομήντα μέλη του Μεγάλου Συνεδρίου θανάτωσε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του τα σαράντα πέντε. Από τους Ασμοναίους ελάχιστοι γλύτωσαν το θάνατο. Εκτός από τη Μαριάμμη και τους γιους της, σκότωσε το γαμβρό του Κωστόβαρο και τον Υρκανό, που οι Πάρθοι άφησαν ελεύθερο να γυρίσει στην Ιουδαία (Ο δικός του αδελφός ο Φασαήλος αυτοκτόνησε όταν αιχμαλωτίστηκε). Δεν του έφτανε η στρατιά των κατασκόπων και χαφιέδων που είχε οργανώσει, παρά μεταμφιεζόταν συχνά κι ο ίδιος για να κρυφακούει τί έλεγε γι’ αυτόν ο κόσμος. Κάποτε μάλιστα ρώτησε έναν διαβάτη τί γνώμη έχει για τον βασιλιά Ηρώδη, αυτός όμως (που τον αναγνώρισε) του απάντησε με μια διφορούμενη ρήση του Εκκλησιαστή12: ΠΕΤΕΙΝΟΝ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ ΑΠΟΙΣΕΙ ΣΥΝ ΤΗΝ ΦΩΝΗΝ ΣΟΥ ΚΑΙ Ο ΕΧΩΝ ΤΑΣ  ΠΤΕΡΥΓΑΣ ΑΠΑΓΓΕΛΕΙ ΛΟΓΟΝ ΣΟΥ.

         Την τελευταία χρονιά της ζωής του, αρρώστησε σοβαρά και προαισθανόμενος το τέλος του αποφάσισε να μοιράσει το κράτος του στους γιούς, που του είχαν απομείνει, μετά τη θανάτωση από τον ίδιον των τριών μεγαλύτερων, ώστε να μην προκύψουν δυναστικές έριδες, σαν κι αυτές που κατέστρεψαν το κράτος των Ασμοναίων. Στην πραγματικότητα είχε κάνει κατά καιρούς πολλές διαθήκες, που συνεχώς τις άλλαζε, κρατώντας έτσι τους κληρονόμους του σε διαρκή αβεβαιότητα και αναγκάζοντας τους να  τρέχουν κάθε τόσο στη Ρώμη, μήπως πετύχουν την εύνοιά του Καίσαρα.

 Τελικά πεθαίνοντας άφησε δύο διαφορετικές διαθήκες στα χέρια του προστάτη και φίλου του, του Σεβαστού Καίσαρα, ο οποίος αφού τις μελέτησε με προσοχή, μοίρασε το κράτος του Ηρώδη στα τρία: στο μεγαλύτερο εν ζωή γιο, τον Ηρώδη Αρχέλαο, που απόχτησε από τη Μαλθάκη, έδωσε το μισό, την Ιουδαία,την Ιδουμαία και τη Σαμάρεια και τον τίτλο του εθνάρχη. Στο μικρότερο γιο της Μαλθάκης, τον Ηρώδη Αντίπα, έδωσε το ένα τέταρτο, δηλαδή τη Γαλιλαία και την Περαία, με τον τίτλο του τετράρχη. Τέλος στο Φίλιππο, το γιό του Ηρώδη από μιαν άλλη Μαριάμμη, συνώνυμη της Ασμοναίας, την επιλεγόμενη αρχιερατική, (γιατί ο πατέρας της  Βοήθιος είχε διοριστεί αρχιερέας), έδωσε το  υπόλοιπο  τέταρτο, τη Γαυλωνίτιδα, τη Βαταναία και τη Τραχωνίτιδα, με τον τίτλο του τετράρχη επίσης. Μεγάλα χρηματικά ποσά και εκτεταμένα χτήματα κληρονόμησαν επίσης οι τρεις αυτοί γιοί, καθώς  και ένας τέταρτος, ο Ηρώδης Φίλιππος, που ζούσε σαν ιδιώτης στη Ρώμη, οι κόρες του Ηρώδη αλλά και η Ιουλία, τη γυναίκα του Αυγούστου, καθώς και διάφοροι φίλοι  και απελεύθεροι  του  Καίσαρα.  Αντίθετα στην αδελφή του τη Σαλώμη, που ήταν εβδομήντα χρονών, παρά την  εύνοια που της είχε δείξει παλαιότερα, ο Ηρώδης δεν έδωσε όσα εκείνη προσδοκούσε, πράγμα που την εξαγρίωσε και τη γέμισε πίκρα13.

Λίγο πριν πεθάνει ο Ηρώδης συνέβη ένα πολύ σοβαρό επεισόδιο, που προκάλεσε την οργή του. Δυο σοφοί και έγκυροι ερμηνευτές του Νόμου του Θεού, οι νομοδιδάσκαλοι Ματταθίας του Μεργάλου και Ιούδας του Σεπφεραίου, άνθρωποι πολύ αγαπητοί στο λαό, ακούγοντας πως είναι στα τελευταία του, τόλμησαν να ανεβούν μέρα μεσημέρι στην πύλη του Ναού και με πελέκια να κόψουν τον ιστό και να κατεβάσουν τον χρυσό αετό και άλλα ρωμαϊκά εμβλήματα14. Μεγάλο πλήθος λαού συγκεντρώθηκε και επιδοκίμαζε με επευφημίες το τόλμημα.

Σύμφωνα με το Νόμο του Θεού η ανάρτηση στο ναό εικόνων και ομοιωμάτων ανθρώπων ή ζώων ήταν μεγάλη βλασφημία και κάθε πιστός Ιουδαίος έπρεπε να την πολεμήσει έστω και με κίνδυνο της ζωής του. Σύμφωνα όμως με το ρωμαϊκό νόμο η καταστροφή των ρωμαϊκών εμβλημάτων ήταν έγκλημα τιμωρούμενο με θάνατο. Ο στρατηγός του βασιλιά έσπευσε με στρατιωτική δύναμη να διαλύσει το πλήθος. Ο λαός ασύντακτος και ανοργάνωτος διασκορπίστηκε και μόνο σαράντα νέοι έμειναν και αντιμετώπισαν με θάρρος τους στρατιώτες. Ο στρατηγός τούς συνέλαβε, μαζί και τους δύο νομοδιδασκάλους, που θεώρησαν σωστό να μείνουν μαζί τους  και τους φυλάκισε. Ο Ηρώδης τούς παρέπεμψε σε δικαστήριο, που συνεδρίασε στην Ιεριχώ, και παρά το γεγονός ότι ήταν πολύ άρρωστος, παρακολούθησε τη δίκη ξαπλωμένος σε φορείο και με αγόρευσή του ζήτησε την καταδίκη των νομοδιδασκάλων15.Το δικαστήριο τους καταδίκασε σε θάνατο. Μόλο που ήταν ετοιμοθάνατος και είχαν περάσει από την καταδίκη μερικές βδομάδες, ο Ηρώδης δεν τους ξέχασε και λίγο πριν πεθάνει έδωσε εντολή να εκτελεστούν και μαζί τους να θανατωθούν και όσοι κρατούμενοι βρίσκονταν κλεισμένοι από την ημέρα εκείνη στον ιππόδρομο.

Ο Αρχέλαος τίμησε τον πατέρα του με πένθος επτά ημερών και πολλές τελετές, σύμφωνα δε με τα έθιμα των Ιουδαίων, παρέθεσε νεκρώσιμο γεύμα  σε πολύ μεγάλο πλήθος φτωχών ανθρώπων. Επισκέφθηκε κατόπιν το Ναό φορώντας άσπρα πένθιμα ρούχα και παρά τις επιφημίες του λαού, που τον προσφωνούσε ήδη βασιλιά, αυτός δεν αποδεχόταν τον τίτλο, ούτε και δέχτηκε να φορέσει το διάδημα που του πρόσφερε ο στρατός του από την Ιεριχώ, θέλοντας να πάρει πρώτα από τον ίδιον τον Καίσαρα την επικύρωση της πατρικής κληρονομίας. Είχε πληροφορηθεί πως μια ιουδαϊκή αντιπροσωπεία πήγε κρυφά στη Ρώμη για να πετύχει την αφαίρεση της εξουσίας από τους Ηρωδιανούς και δεν ήθελε να δείξει ανάρμοστη βιασύνη.

Πάντως πριν φύγει για τη Ρώμη, στο πλήθος που συγκεντρώθηκε μπροστά στα ανάκτορα για τις τελετές, έβγαλε διάγγελμα όπου μεταξύ των άλλων άφησε να εννοηθεί ότι θα περιόριζε τους φόρους, θα έδινε δώρα στους στρατιώτες, θα απελευθέρωνα τους φυλακισμένους και θα ακύρωνε την εντολή της εκτέλεσης των δύο νομοδιδασκάλων. Εν τούτοις έφυγε για τη Ρώμη, χωρίς να ματαιώσει την καταδικαστική απόφαση. Ετσι οι σοφοί νομοδιδάσκαλοι και οι λοιποί κρατούμενοι εκτελέστηκαν16.

Ο λαός εξοργίστηκε από την ανόσια αυτή πράξη. Τεράστιο πλήθος συγκεντρωνόταν καθημερινά μπροστά στο Ναό και ζητούσε την τιμωρία των δικαστών και των εκτελεστών. Ο βασιλιάς Αρχέλαος, όταν έμαθε τα νέα, στη Ρώμη όπου βρισκόταν, γύρισε βιαστικά για να αντιμετωπίσει την ανταρσία. Αρνήθηκε να δεχτεί το αίτημα των εξεγερμένων και τους χτύπησε με το στρατό του. Γύρω στις τρεις χιλιάδες διαδηλωτές σφάχτηκαν15.

 Τα νέα από τα συγκλονιστικά γεγονότα, που επακολούθησαν το θάνατο του βασιλιά Ηρώδη στα Ιεροσόλυμα, απλώθηκαν σε όλη τη χώρα και γέμισαν αγανάκτηση τους πιστούς του ενός και μοναδικού Θεού. Στην Καπερναούμ της Γαλιλαίας ο Ιωσήφ ο ξυλουργός, που  παρά τη φτώχεια του είχε καταφέρει έστω και με στερήσεις να αναστήσει τα έξι παιδιά του, δεν κρατιόταν. Αν δεν υπολόγιζε τα έξοδα και δε φοβώταν για την τύχη τη οικογένειάς του, θα κατέβαινε με την ευκαιρία της Πεντηκοστής στα Ιεροσόλυμα για να διαμαρτυρηθεί για τη στάση του εθνάρχη Αρχέλαου, όπως σκέφτηκαν και έκαναν χιλιάδες Εβραίοι από την Ιουδαία, την Περαία, την Ιδουμαία και τη Γαλιλαία. Ευτυχώς  που δεν το έκανε, γιατί ίσως να μη γύριζε πίσω.

 Πραγματικά στη γιορτή της Πεντηκοστής17 μαζεύτηκαν χιλιάδες πιστοί από όλη τη χώρα και πολιόρκησαν το Ναό. Ηταν αληθινή στάση18. Τότε ο Αρχέλαος, μη έχοντας εμπστοσύνη στους μισθοφόρους του, έφερε ρωμαϊκά στρατεύματα με διοικητή τον Σαβίνο, που χτύπησαν τους στασιαστές, έκαψαν τα κτίρια του Περίβολου του Ναού και, με την ευκαιρία, λεηλάτησαν τους θησαυρούς του. Χιλιάδες Ισραηλίτες σκοτώθηκαν και πολλοί για να μη πιαστούν αυτοκτόνησαν19.

  Τότε σκοτώθηκε και ο Ζαχαρίας, ο γιος του Βαραχία και πατέρας του Ιωάννη, που  δεν πρόφτασε να δει το γιο του όπως ονειρεύονταν. Φαίνεται πως, μολονότι ιερέας,  πήρε το μέρος των διαμαρτυρομένων και την ώρα που πήγαινε από το θυσιαστήριο στον κυρίως Ναό20 στρατιώτες του Αρχέλαου και οπαδοί των Σαδδουκαίων τον σκότωσαν. Η Ελισσάβετ πήρε το μικρό γιο της και κρύφτηκε στο χωριό τους, στην ορεινή Ιουδαία. Εκεί έμενε, όταν δεν εφημέρευε και ο ιερέας Ιωσήφ ο γιος του Ηλί, με τους γιους του, τη νεαρή γυναίκα του Μαριάμ και το γιο της τον Ιησού, που ήταν έξι μήνες μικρότερος από τον Ιωάννη. Σε αντίθεση με τον ζωηρό και ατίθασο εξάδελφό του, ο Ιησούς ήταν παιδί σοβαρό και ήσυχο. Στα παιχνίδια τους, ο Ιωάννης ήταν πάντα ο αρχηγός και ο Ιησούς ο ακόλουθός του.

(συνεχίζεται)

Σημειώσεις

1.Το έτος 4 της χρονολογίας μας

2.Η φράση ανήκει στον Τάκιτο [Annales]

3.Ο Ηρώδης υπήρξε ανηλεής, αιμοχαρής και σκληρός κυβερνήτης αλλά είναι αθώος του αίματος των 14.000 νηπίων. Παρόμοια σφαγή δεν υπήρξε. Εκτός από το 1o Ευαγγέλιο δεν την αναφέρει καμμιά άλλη πηγή (κανονική ή απόκρυφη) και κανένας απολύτως  ιστορικός της εποχής εκείνης, γεγονός που το αποδέχονται  όλοι οι σοβαροί θεολόγοι. Εξ άλλου 14.000 νήπια σε μια μόνο περιοχή της Ιουδαίας προϋποθέτουν πληθυσμό πολλών εκατομμυρίων.

4. Ιώσ. Ι.Α. 15   23-24. Όλες οι πληροφορίες για τον Ηρώδη είναι παρμένες από τον Ιώσηπο

5.Ιωσ. Ι.Π. 1 437-438

6.Ιώσ. Ι.Α. 15  55-57

7..Ιώσ. Ι.Α. 15   51-5

8.Ιωσ. Ι.Π. 1 562-563

9.Ιωσ. Ι.Α. 17 9

10.Καλύτερα να είσαι γιος γουρουνιού (υς, γεν. υός) παρά γιος (υιός) του Ηρώδη. Η φράση ειπώθηκε στα ελληνικά, που τα μεταχειριζόταν άνετα ο Αύγουστος. Μπορεί ο Ηρώδης να θεωρούσε τον Αύγουστο φίλο του, τα αισθήματα όμως δεν ήταν αμοιβαία. Ο Αύγουστος δεν τον πολυεκτιμούσε.

11.Οι Ισραηλίτες λόγω της περιτομής γίνονταν αντικείμενο ειρωνικών σχολίων όταν εμφανίζονταν γυμνοί σε παλαίστρες, γυμναστήρια και δημόσια λουτρά, γιαυτό οι μεν πιστοί απέφευγαν τα μέρη αυτά οι δε νεωτερίζοντες δε δίσταζαν να καταφεύγουν σε χειρουργική αποκατάσταση [Α΄Μακ. Α΄14-15] ή να φοράν  ειδικό κάλυμμα της πόσθης.

12. Εκκλησ. Ι’ 20

13. Ιωσ. Ι.Α.17 149-154 και Ι.Π. 1 648  2 1-5

14. Ιωσ. Ι.Α.17 189-190

15.Ιωσ. Ι.Α.17 160-163

16.Ιωσ. Ι.Α.17 211-212 και Ι.Π. 2 4

17.Ιωσ. Ι.Α.17 214-219 και Ι.Π. 2 5-6, 12-14

           18. Ιωσ. Ι.Α.17 250-252 και Ι.Π. 2 42-43. Η γιορτή της Πεντηκοστής (εβραϊκά Σαβουώθ) γίνεται εφτά βδομάδες μετά το Πάσχα (Πέσαχ), το οποίο στο εβραϊκό ημερολόγιο είναι σταθερή και όχι κινητή γιορτή. Γιορτάζεται στην πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία που είναι πάντα η 15η του μήνα Νισσάν. Η Πεντηκοστή δηλαδή γιορτάζεται στις 6 και 7 του μήνα Σιβάν, και αντιστοιχεί στο θερινό ηλιοστάσιο.

19.Ιωσ. Ι.Α.17 254-266 και Ι.Π. 2 45-53

20.Ματθ. κγ’ 35, Λουκ. ια’ 51

21.Μαρκ. ς’ 3

114 Σχόλια προς “Οι Εσταυρωμένοι Σωτήρες, ιστορικό μυθιστόρημα του Δημ. Σαραντάκου – 3”

  1. Αιμ said

    Σταθερή γιορτή που να βασίζεται στην πανσέληνο είναι σχήμα οξύμωρο. Ακόμη και αν το ημερολόγιο είναι σεληνιακό οπότε το Πάσχα θα περιφερόταν, αστρονομικά, μόνο καναδυό βδομάδες μπρος πίσω. Σταθερό πάντως δεν γίνεται

    Καλημέρα σας

  2. leonicos said

    Η γιορτή της Πεντηκοστής (εβραϊκά Σαβουώθ) γίνεται εφτά βδομάδες μετά το Πάσχα (Πέσαχ), το οποίο στο εβραϊκό ημερολόγιο είναι σταθερή και όχι κινητή γιορτή. Γιορτάζεται στην πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία που είναι πάντα η 15η του μήνα Νισσάν.

    Η γιορτή είναι σταθερή, 15 Νισάν, αλλά ο Νισάν δεν είναι σταθερό, πάει με την πανσέληνο.

    Αν οριζόταν το Πάσχα 15 Απριλίου, αλλά η πρώτη Απριλίου ήταν π.χ στην εαρινή ισημερία, το Πάσχα θα ήταν σταθερό αλλά ο Απρίλης κινητός.

  3. leonicos said

    Πολύ σοβαρή, χαρταστική κι εμπεριστατωμενη αφήγηση

    Πολλή μελέτη

  4. leonicos said

    Το ίδιο λέει και ο Αιμ στο 1

    Καλημέρα κι από μένα

  5. ΓΤ said

    0@>@σημ. 11

    κάλυΜα —–> κάλυΜΜα

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    5 Το κείμενο που έχω ηλεκτρονικά είναι χωρίς τις τελικές διορθωσεις -αλλά αυτό ούτε ο διορθωτής το είδε!

  7. dryhammer said

    2. > Η γιορτή είναι σταθερή, 15 Νισάν, αλλά ο Νισάν δεν είναι σταθερός, πάει με την πανσέληνο.

    Πράγματι…

    https://www.naftemporiki.gr/finance/story/1601533/nissan-eksetazei-20000-apoluseis

  8. ΓΤ said

    Η Εισαγγελέας προτείνει:

    Ρουπακιάς (ζοντάκι πονάει, ουζάκι βάνει) ισόβια

  9. ΓΤ said

    Διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης —–> 13 έκαστος

  10. ΓΤ said

    Μπούκουρας, Μίχος, Αλεξόπουλος και λοιποί για ένταξη στους οποίς αναγνωρίστηκε ελαφρυντικό —–> 5

  11. ΓΤ said

    Μπαρμπαρούσης, Ζαρούλια, Ηλιόπουλος, Πατέλης, Πανταζής και υπόλοιποι κατηγορούμενοι για ένταξη που δεν έλαβαν ελαφρυντικό —-> 7

  12. sarant said

    7 🙂

    9 Άρα σήμερα Τρίτη και 13, η εισαγγελέας πρότεινε από 13 χρόνια στο 13 το κελί!

  13. ΓΤ said

    12β

    «Στο κελί 33 μ’ είχαν στον Κορυδαλλό»

  14. ΓΤ said

  15. ΣΠ said


    Αν το διορθώσεις, διόρθωσε και το «κρατιώταν».

  16. Χαρούλα said

    …………Ο Ηρώδης κάλεσε το νέο αρχιερέα σε τιμητικό γεύμα στην Ιεριχώ και εκεί με την εντολή του οι αυλικοί του δολοφόνησαν τον νεαρό, πνίγοντάς τον στο λουτρό και ανακοινώνοντας ότι έπεσε θύμα ατυχήματος. ………..

    …..ο Καβάφης επείσθει😊
    Αριστόβουλος
    Κλαίει το παλάτι, κλαίει ο βασιλεύς,
    απαρηγόρητος θρηνεί ο βασιλεύς Ηρώδης,
    η πολιτεία ολόκληρη κλαίει για τον Αριστόβουλο
    που έτσι άδικα, τυχαίως πνίχθηκε
    παίζοντας με τους φίλους του μες στο νερό.

    http://cavafis.compupress.gr/kavgr_91.htm

  17. sarant said

    16 Α μπράβο!

    15 Σωστά, ευχαριστώ!

  18. ΓΤ said

    Για τον πυρηνάρχη Νικαίας Γιώργο Πατέλη προτάθηκε ποινή κάθειρξης 8 ετών για τη συνέργεια σε ανθρωποκτονία και 7 έτη για την ένταξη σε εγκληματική οργάνωση.
    Για τον πυρηνάρχη Περάματος Αναστάσιο Πανταζή προτάθηκε ποινή κάθειρξης 10 ετών για την απόπειρα ανθρωποκτονίας και 7 ετών κάθειρξης για την ένταξη σε εγκληματική οργάνωση.

    Για την υπόθεση της επίθεσης σε βάρος των Αιγυπτίων αλιεργατών η εισαγγελέας πρότεινε ποινές κάθειρξης από 7-10 χρόνια για απόπειρα ανθρωποκτονίας.

    Για την επίθεση σε βάρος των αφισοκολλητών του ΠΑΜΕ η Εισαγγελέας ζητά να επιβληθεί ποινή 10 μηνών φυλάκισης για το αδίκημα της σωματικής βλάβης για κάθε θύμα.
    Διαφορετική ποινή ζητά για τον Χρήστο Χατζιδάκη, ο οποίος έλαβε ελαφρυντικό, και για αυτόν ζητά ποινή φυλάκισης 6 μηνών για κάθε πράξη.

    Οπλοκατοχή> Για το αδίκημα της παράνομης οπλοφορίας η εισαγγελική λειτουργός εισηγήθηκε ποινή φυλάκισης από 6-18 μήνες κατά περίπτωση και χρηματικές ποινές. Μεταξύ των καταδικασθέντων για αυτό το αδίκημα είναι ο Νίκος Μιχαλολιάκος, ο Ηλίας Κασιδιάρης, ο Γιάννης Λαγός, Γιώργος Γερμενής και Νίκος Μίχος.

    Ξεκινούν οι αγορεύσεις της υπεράσπισης.

    (news247.gr)

  19. nikiplos said

    9@, 1/3 χαρισμένο γιατί στη Φυλακή ήσαντε γατάκια. Κάνουν 9 έτη. Έχουν μείνει μέσα 6,5 έτη, άρα άλλα 2,5 έτη και πάλι όξω…
    no news here
    Αν δεν αλλάξει η κοινωνία, θα έχουμε μια δύο τρείς πολλές Χρυσές Αβγές.

  20. Αγγελος said

    Το εβραϊκό Πάσχα έχει σταθερή ημερομηνία με το εβραϊκό ημερολόγιο, όπως το μουσουλμανικό μπαϊράμι έχει σταθερή ημερομηνία με το ισλαμικό ημερολόγιο. Φυσικά επειδή το πρώτο είναι σεληνοηλιακό και το δεύτερο αμιγώς σεληνιακό, το εβραϊκό Πάσχα είναι κινητό σε σχέση με τον Ήλιο (και συνεπώς και με το δικό μας ημερολόγιο, που είναι ηλιακό), πέφτοντας σχεδόν πάντοτε στην πρώτη πανσέληνο της άνοιξης, ενώ το μπαϊράμι ή μάλλον τα μπαιράμια (διότι είναι δυο) μπορούν να πέσουν σε οποιαδήποτε εποχή του έτους, αλλά πάντοτε στην ίδια φάση της Σελήνης.

  21. ΓΤ said

    19@

    Άσε που, Νικιπλουά, ο Αμβρόσιος προσεύχεται από φυλακής πρωίας για αναστολή…

  22. sarant said

    19 Δεν έχουν μείνει μέσα 6,5 έτη. Και ούτως ή άλλως κατά τη γνωμη μου σημασία έχει η εις θάνατον πολιτική καταδίκη.

    20 Ακριβώς. Μέχρι και αρθράκι θα είχε ενδιαφέρον.

  23. Από τον Τσιφόρο έμαθα ιστορία Φραγκοκρατίας, από τον Σαραντάκο, πρεσβύτερο, μαθαίνω ιστορία των χρόνων του Χριστού.

  24. Πολύ αργότερα, πολλοί βυζαντινοί αυτοκράτορες έκαναν πολύ χειρότερα από τον Ηρώδη…

  25. geobartz said

    Καταπληκτική η σημερινή …Ηρωδιάδα! Αυτός ο Ηρώδης ούτε …Στάλιν να ήτανε. Μήπως αυτόν τον Ηρώδη μετακάλεσαν το 1949-50 οι σύντροφοι της 7ης μεραρχίας του (αντο)δημοκρατικού ημών στρατού και λιάνισαν εκατοντάδες …συντρόφους, μετά από φρικτά συντροφικά βασανιστήρια;;; Ποιος ξέρει! Λέγεται ότι τα φαντάσματα του παρελθόντος ποτέ δεν έπαψαν να κυκλοφορούν ελεύθερα!!

  26. Alexis said

    #19: Το μέγιστο που μπορεί να έχουν μείνει μέσα κάποιοι (όχι όλοι) είναι 18 μήνες

  27. Alexis said

    Κόβει η πουτάνα το γαμήσι; 😠

  28. ΓΤ said

    27@

    Έτσι μου ‘ρχεται να πάρω το ΚΤΕΛ για Shέρρεsh…

  29. ΓΤ said

    Μητσοτάκης προτείνει Διαμαντοπούλου για ΓΓ του ΟΟΣΑ

  30. Γιάννης Ιατρού said

    29: Όσα – όσα, που λένε…

    και καλημέρα που δεν είπα

  31. sarant said

    29 Οι καλοί ποτέ δεν χάνονται

  32. LandS said

    16 & 17 Και αν είναι ειρωνεία;

    24 Μα ήδη από πιο παλιά οι Ρωμαίοι είχαν ξεκινήσει το σπορ ο πιο ισχυρός άνδρας να σφάζει ισχυρούς, μέχρι να έρθει και αυτουνού η σειρά από κάποιον ισχυρό που πρόλαβε.

  33. Konstantinos said

    Δεν τα διαβάζω γιατί δεν αντέχω το σύνδρομο στέρησης όπως με το βενετσιάνικο καθρέφτη. Θα περιμένω να μαζευτούν αρκετά πρώτα.

  34. BLOG_OTI_NANAI said

    Κάθε Βασιλεία, αυτοκρατορία, ολιγαρχία προσφέρει μεγάλη ευκαιρία διότι σφάζοντας έναν ή πολύ λίγους, έχεις πολλά οφέλη. Αντιθέτως, όσο περισσότεροι στην διοίκηση τόσο πιο ανώφελο να σφάζεις κάποιον γι’ αυτό και εκεί επιχειρείται η δωροδοκία, η συκοφαντία, το διαίρει και βασίλευε ή η δημιουργία χάους και αστάθειας. Και ο Μέγας Αλέξανδρος είχε σφάξει και πάρα πολλοί άλλοι.

  35. Χαρούλα said

    #32 αν διαβάσεις όλο το ποίημα(έχω το λινκ), λέει ο ποιητής, ακριβώς ότι και ο πατήρ Σαραντάκος. Η αρχή είναι τα λεγόμενα του Ηρώδη. Γιαυτό και η φατσούλα.

  36. BLOG_OTI_NANAI said

    24: «πολλοί βυζαντινοί αυτοκράτορες»

    Καλά είχα καταλάβει ότι υπάρχει ένα «κολληματάκι»… Αυτά όμως τα κολλήματα με τσιγκλάνε ν’ αρχίσω να αναφέρω σφαγείς που οι βυζαντινοί αυτοκράτορες μπροστά τους έμοιαζαν πρόσκοποι…

  37. LandS said

    25
    Να ‘ναι καλά οι συνεργάτες των Γερμανών (και των Βούλγαρων στη Β. Ελλάδα) που μετά φρόντισαν να γεμίσουν τα ξερονήσια εξόριστους και τα νεκροταφεία εκτελεσμένους (πάντα στρατοδικασμένους …δίκαια ) ευγενικά, χωρίς να πειράξουν ούτε τρίχα της κεφαλής τους.
    Υπήρξε μάλιστα, 53 χρόνια πριν, και δεύτερος γύρος, με ένα διάλειμμα 5 χρόνων από την τελευταία εκτέλεση.

  38. 36. Προσωπικά δεν έχω κανένα κόλλημα ούτε καν κολληματάκι, μετά ή άνευ εισαγωγικών.
    Με μεγάλο ενδιαφέρον θα διαβάσω για σφαγές τις οποίες υπονοείτε, οποιοιδήποτε τις διέπραξαν.

  39. sarant said

    32 Στη σφαγή γιων κτλ όμως ο Ηρώδης προηγήθηκε, αν δεν κάνω λάθος.

  40. Γιάννης Ιατρού said

    36: Αυτοσυγκράτηση και με το σταγονόμετρο οι σύνδεσμοι, ε; 😉😜

  41. Νέο Kid Al Afrikii said

    Πρώτο hit from Libya, test.
    Όλα τα γατάκια εδώ;

  42. sarant said

    41 Ωπ, καλώστον! Όλα καλά εκεί; Μη σε χάψει ο Χαφτάρ πρόσεχε.

  43. Πέπε said

    37

    Ναι αλλά για τη Μαρφίν;

  44. Γιάννης Κουβάτσος said

    41: Καλώς τον συμβάζελο. Τι λέει εκεί;

  45. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    38

    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Texas_Chain_Saw_Massacre

  46. Γιάννης Κουβάτσος said

    29: Να φροντίσουν να έχουν επάρκεια φωτοτυπικών.

  47. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    41 Εκείνο το ΑΚ που σου χάριζα δεν το καταδέχτηκες. Προσεύχομαι στον Αλλάχ να μην το μετανιώσεις.

  48. Theo said

    @41:
    Βρε, καλώσ’ τον!
    Έχει μεμέτια εκεί που είσαι;

  49. Νέο Kid Al Afrikii said

    Ολα ειναι ωραία κι ανθρωπινά εδώ. Άνθρωποι απλοί του μόχθου που προσπαθούν να ζήσουν και να δουλέψουν φυσιολογικά και να ανοικοδομήσουν μια διαλυμένη χώρα. Καμιά σχέση με τους φέηκ δηθενάδες του «πλουσιου» Κόλπου…
    Θα δούμε. …

    Η βενζίνη είναι λίγο ακριβή και θα μου τινάξει το μπάτζετ στον αέρα,φοβάμαι! Ακου 1 ευρώ (ΟΛΟΓΡΑΦΩΣ: ΈΝΑ ευρώ) για να γεμίσεις τζιπ (μικρό. Τα μεγάλα θέλουν 1,5)

  50. Νέο Kid Al Afrikii said

    48. Μεμέτια δεν είδα ακόμα. Μόνο Λίβυους so far.

  51. Κιιιιιντ! 🙂

  52. ΓιώργοςΜ said

    Χαίρε ω Κιντ, των υδρογονανθρακούχων αμμόλοφων ο,που γης!

  53. Πέπε said

    @6
    Έχει κι ένα «φοβώταν», και πολλά λάθη στα κόμματα. Ιδίως -αλλά όχι μόνο- όπου γειτονεύουν και με παρενθέσεις. Επίσης, λείπουν κάτι δεύτεροι τόνοι λέξεων (τόνοι εγκλιτικού), και έχει και πολλά διπλά κενά. Υποθέτω πως όλα αυτά έχουν αποκατασταθεί στο τελικό.

    > > Γύρω στις τρεις χιλιάδες διαδηλωτές σφάχτηκαν

    Έτσι κάνει ο κόσμος. Ή καταστολή ή όχι καταστολή. Όχι φλώρικα!

  54. spiridione said

    Γεια σου ρε Κιντ.
    Στο μεταξύ στην Κύπρο γίνεται χαμός
    https://economytoday.sigmalive.com/oikonomia/kypros/30316_proedros-voylis-voyleytis-kai-dikigoros-protagonistoyn-sto-vinteo-al-jazeera

  55. Γιάννης Ιατρού said

    50: τι Al Afrikii; Φρίκη. Δεν το κάνεις «Ο Κιντ που πάει Παντού» να μην αλλάζεις κάθε τόσο; ,😉

    Καλώς ξαναγύρισες 👍

  56. LandS said

    Για ρε Κίντο, εδώ έβρεξε το πρωί ασύστολα. Γύρω στις πεντέμιση ο ουρανός έμοιαζε με λάμπα φθορίου που πάει να χαλάσει. Πιο πολύ ώρα φωτεινός παρά σκοτεινός. Στις έξι ήρθε η μπόρα.
    Κάτω κει λιακάδα έ!

  57. Αιμ said

    2. Μπράβο Λεό, αυτό ακριβώς εννοώ

  58. sarant said

    49 Σιγά, ένα ευρώ και κάτι κάνει κι εδώ. Το λίτρο.

  59. Γιάννης Ιατρού said

    58: Ε, καίει περισσότερο το τζιπ νομίζεις;

  60. Αράουτ said

    Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στον κ. Νίκο Σαραντάκο που τολμά και δημοσιεύει σε συνέχειες το πολύ ενδιαφέρον + αξιόλογο κείμενο του αειμνήστου πατρός του για τους Εσταυρωμένους Σωτήρες. Και του αξίζουν συγχαρητήρια για τον εξής απλό λόγο:

    Τα χιλιάδες ιστορικά στοιχεία και οι παραπομπές που υπάρχουν στο βιβλίο του Δημήτρη Σαραντάκου επιτρέπουν και στον τελευταίο αγράμματο κάφρο να βρεί λάθη, παραλείψεις και γκάφες που δείχνουν πόσο επιπόλαια εργάστηκε ο επιμελητής του εν λόγω βιβλίου. Στοιχηματίζω την μισή μου περιουσία πως δεν ήταν ο επαρκέστατος και επιμελέστατος κ. Νίκος Σαραντάκος, αλλά αυτό δεν τον απαλλάσσει από την ευθύνη: Έπρεπε να προστατεύσει τον αλησμόνητο πατέρα του, όπως προστατεύει τόσους και τόσους, επιμελούμενος τα βιβλία τους…

    Θα αποκαλύψω μία από αυτές τις γκάφες του πατρός Σαραντάκου, που «βγάζουν μάτι» για όσους γνωρίζουν στοιχειωδώς τα πράγματα…

    Γράφει ο αλησμόνητος Δ. Σαραντάκος: «Όταν ο προστάτης του, ο Σεβαστός Καίσαρας, έμαθε για τη θανάτωση του τρίτου γιου, κούνησε το κεφάλι του και έκανε ένα λογοπαίγνιο λέγοντας: ΡΑΔΙΟΝ ΥΟΣ Ή ΗΡΩΔΟΥ ΥΙΟΣ ΕΙΝΑΙ (10).»

    ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΕΤΕΙ στην σημείωση 10 ο πατήρ Σαραντάκος: «10. Καλύτερα να είσαι γιος γουρουνιού (υς, γεν. υός) παρά γιος (υιός) του Ηρώδη. Η φράση ειπώθηκε στα ελληνικά, που τα μεταχειριζόταν άνετα ο Αύγουστος. Μπορεί ο Ηρώδης να θεωρούσε τον Αύγουστο φίλο του, τα αισθήματα όμως δεν ήταν αμοιβαία. Ο Αύγουστος δεν τον πολυεκτιμούσε.»

    ΡΩΤΑΩ τον εντιμότατο κ. Νίκο Σαραντάκο: Πόθεν προκύπτει, κύριε Νίκο, ότι η φράσις – λογοπαίγνιο του Οκταβιανού Αυγούστου για τον Ηρώδη τον Μέγα ειπώθηκε στα ελληνικά; Διότι ΟΛΟΙ οι ιστορικοί συμφωνούν ότι η μόνη πηγή για το λογοπαίγνιο αυτό του Αυγούστου είναι ο Ρωμαίος ιστορικός Μακρόβιος (370 – 430 μ.Χ. https://en.wikipedia.org/wiki/Macrobius) στα περίφημα Saturnalia του, Βιβλίον 2ον, παράγραφος 4, στίχος 11, όπου διαβάζουμε σε άψογα λατινικά (βλέπε εδώ https://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roman/Texts/Macrobius/Saturnalia/2*.html):

    «Cum audisset inter pueros quos in Syria Herodes rex Iudaeorum intra bimatum iussit interfici filium quoque eius occisum, ait: Melius est Herodis porcum esse quam filium. »

    ΡΩΜΕΪΚΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΙΣ: «Αλλά ακούγοντας ότι ο Ηρώδης έδωσε εντολή να φονευθούν τα αγόρια μέχρι δύο ετών στην Συρία και συμπεριέλαβε μεταξύ αυτών και τον δικό του γιό για να σφαγιασθεί, (ο Αύγουστος) είπε: – Είναι καλύτερα να είσαι το γουρούνι του Ηρώδη παρά ο γιός του»

    Για να μήν αρχίσουν τα φληναφήματα και τις αερολογίες οι γνωστοί άπιστοι Θωμάδες του παρόντος Ιστολογίου, μεταφέρω τί γράφει για το θέμα ο κορυφαίος Ρωμαιοκαθολικός Καινοδιαθηκολόγος Raymond E. Brown (1928 – 1998, https://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_E._Brown) στο μνημειώδες σύγγραμμά του «[The Birth of the Messiah, A Commentary on the Infancy Narratives in the Gospels of Matthew and Luke (1997, Yale University Press)»

    ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ τα εξής εύλογα ερωτήματα:

    1) Πώς ήξερε ο Δημήτρης Σαραντάκος ότι ο Αύγουστος διετύπωσε το λογοπαίγνιο για τον Ηρώδη τον Μέγα στα ελληνικά («υός» και «υιός») όταν η μοναδική πηγή που το αναφέρει, γράφτηκε στα λατινικά; (Μακροβίου, «Saturnalia», 2,4,11)

    2) Πώς ήξερε ο πατήρ Σαραντάκος ότι ο Αύγουστος «κούνησε το κεφάλι του» όταν διετύπωσε το λογπαίγνιο για τον Ηρώδη, αφού ο Μακρόβιος δεν λέει τίποτα σχετικό;

    3) Γιατί ο πατήρ Σαραντάκος αποφεύγει να συνδέσει το λογοπαίγνιο του Αυγούστου για τον Ηρώδη με την Σφαγή των Νηπίων της Βηθλεέμ, όταν ο Μακρόβιος το συνδέει σαφώς; Και το συνδέει σαφώς, προκειμένου να εξυπηρετήσει την Χριστιανική Προπαγάνδα, που κατέστησε Ιστορικό Γεγονός το ανύπαρκτο παραμύθι του Κατά Ματθαίον Ευαγγελίου περί της Σφαγής των νηπίων της Βηθλεέμ

    Εδώ σε θέλω κάβουρα, που περπατάς στα κάρβουνα…

  61. sarant said

    60 Mα καλά, δεν βλέπεις ότι σε αυτό που εσύ ο ίδιος παραθέτεις, «ο κορυφαίος Ρωμαιοκαθολικός Καινοδιαθηκολόγος Raymond E. Brown (1928 – 1998)» στο μνημειώδες έργο του μιλάει για pun, λογοπαίγνιο, και βάζει σε παρένθεση τις δυο ελληνικές λέξεις;

    Πάλι στον κουβά;

  62. Αράουτ said

    Εκλεκτέ φίλε, κύριε Σαραντάκο (61),

    Βεβαίως και το βλέπω. Τί σημαίνει αυτό κατά την γνώμη σας; Ότι ο Αύγουστος διετύπωσε το λογοπαίγνιό του στα ελληνικά, όπως αναφέρει ο αλησμόνητος πατήρ σας; Σοβαροί να είμαστε…

    Είσαστε αρκετά έμπειρος, αγαπητέ μου κύριε Νίκο, για να αντιλαμβάνεστε ότι έχουμε εδώ μιά νέα περίπτωση του ρητού «Νούς υγιής, εν σώματι υγιεί». Όπως έχετε κι εσείς αποδείξει στο παρελθόν, πρόκειται για φράση του σατιρικού ποιητή Ιούνιου Ιουβενάλη (60 – 127 μΧ): Στο έργο του Σάτιρες μνημονεύεται η φράση “orandum est ut sit mens sana in corpore sano”, που οι καθαρευουσιάνοι τυο 19ου αιώνος την μετέφεραν στα ρωμέικα με το “νους υγιής εν σώματι υγιεί”

    ΣΑΣ ΠΡΟΚΑΛΩ, κύριε Σαραντάκο: Πότε πρωτοεμφανίζεται στα Ελληνικά η υποτιθέμενη φράσις του Αυγούστου (« ΡΑΔΙΟΝ ΥΟΣ Ή ΗΡΩΔΟΥ ΥΙΟΣ ΕΙΝΑΙ») που μνημονεύει ο αείμνηστος πατήρ σας; Απαντήστε μου και θα επανέλθω δριμύτερος. Αλλά σάς προειδοποιώ ότι έχω πολλούς άσσους στο μανίκι μου και θα εκτεθείτε, όση βοήθεια κι αν πάρετε απο το Επιτελείο σας…

    Είπα και ελάλησα και αμαρτίαν ούκ έχω…

  63. geobartz said

    27 Alexis said…., 28 ΓΤ said….
    # Έτσι είναι όλες οι που@@@@@. Μήπως οι (ψευτο)αριστερές τοιούτες το κάνουν αλλιώς111

    37 LandS said: «Να ‘ναι καλά οι συνεργάτες των Γερμανών (και των Βούλγαρων στη Β. Ελλάδα) που μετά φρόντισαν να γεμίσουν τα ξερονήσια εξόριστους και τα νεκροταφεία εκτελεσμένους (πάντα στρατοδικασμένους …δίκαια ) ευγενικά, χωρίς να πειράξουν ούτε τρίχα της κεφαλής τους. Υπήρξε μάλιστα, 53 χρόνια πριν, και δεύτερος γύρος, με ένα διάλειμμα 5 χρόνων από την τελευταία εκτέλεση».
    # Μπράβο, μπράβο. Γνωρίζεις αρκετά καλά το άλτερ έγκο σου!

  64. sarant said

    62 Εσείς λέτε δηλαδή ότι μπορεί κανείς να κάνει λογοπαίγνιο στα ελληνικά μιλώντας λατινικά; Πάσο.

  65. Αράουτ said

    Κύριε Σαραντάκο (64), πέφτω από τα σύννεφα με την αφέλειά σας, αλλά σάς συγχωρώ γιατί δεν έχετε τον χρόνο να το ψάξετε:

    Πότε νομίζετε ότι χαρακτηρίστηκε λογοπαίγνιο η φράσις του Αυγούστου για τον Ηρώδη; Όπως θα αποδείξω (εάν προκληθώ…), χαρακτηρίστηκε ως λογοπαίγνιο πολύ ΜΕΤΑ την μεταφορά της πρωτότυπης λατινικής φράσεως του Μακροβίου…

    «Melius est Herodis porcum esse quam filium»

    στα ρωμέικα, διά του αρχαιοπρεπούς…

    « ΡΑΔΙΟΝ ΥΟΣ Ή ΗΡΩΔΟΥ ΥΙΟΣ ΕΙΝΑΙ»,

    που αναφέρει ο πατήρ σας ως τάχα αυθεντική φράση του Οκταβιανού Αυγούστου…

  66. Γιάννης Κουβάτσος said

    64: Μια στον ενικό, μια στον πληθυντικό στον Βάτμαν τον παλιόφιλο, το κολλητάρι; ☺
    49: Κιντ, είναι κόπος να σου στέλνω το αμάξι, να το φουλάρεις και να μου το στέλνεις πίσω; Εμένα μου φαίνεται στοιχειώδης αλληλεγγύη μεταξύ αναξιοπαθούντων συμβάζελων.

  67. sarant said

    65 Εγώ βλέπω ότι το χαρακτηρίζει λογοπαίγνιο ο κορυφαίος στο μνημειώδες έργο του, το 1997. Αρκεί.

  68. ΓΤ said

    67@

    Αυτό το ιστολόι είναι γεμάτος κορυφαίους και έργα μνημειώδη. Τι δουλειά έχω ‘γώ ο έρ’μος…

  69. dryhammer said

    Είναι και κάτι ανορθόγραφοι (χωρικοί προφανώς)

    http://live24.gr/radio/generic.jsp?sid=2924#gsc.tab=0

  70. ΓΤ said

    68@
    (γεμάτο)

  71. Αράουτ said

    Καμμία αντίρρησις, αγαπητέ κύριε Σαραντάκο (67). Καταφεύγετε στο κύρος του Ρωμαιοκαθολικού Καινοδιαθηκολόγου Raymond E. Brown (1928 – 1998) για να μήν απαντήσετε στα τρία κρίσιμα ερωτήματά μου:

    1) Πώς ξέρουμε ότι ο Αύγουστος είπε την φράση στα ελληνικά, αφού η μοναδική πηγή (ο Μακρόβιος) την παραθέτει στα λατινικά;

    2) Πότε χαρακτηρίστηκε ως «λογοπαίγνιο» η φράσις του Αυγούστου (εξαιτίας των ομόηχων ελληνικών λέξεων «υός» + «υιός»); Διότι στα λατινικά δεν υπάρχει κανένα λογοπαίγνιο…

    3) Πότε μεταφράστηκε διά του αρχαιοπρεπούς «ΡΑΔΙΟΝ ΥΟΣ Ή ΗΡΩΔΟΥ ΥΙΟΣ ΕΙΝΑΙ» η πρωτότυπη λατινική φράση του Οκταβιανού Αυγούστου («Melius est Herodis porcum esse quam filium») που διασώζει ο Μακρόβιος;

    Εδώ σε θέλω κάβουρα που περπατάς στα κάρβουνα…

  72. gpoint said

    Κίντο, όταν είναι να πληρώσεις ό,τιδήποτε λέγε «Μπατατούδης» και θα σου κάνουν έκπτωση …

    Αράουτ, αρκεί δια σήμερα …

    Κουβάτσε, αν πάρετε Μπόλονι και ψήσετε τον Βείρίνια, πάτε ολοταχώς για ΠΑΟΚ Αθήνας. Μόνο ο ΟΣΠ θάχει παραρτήματα στην συμπρωτεύουσα ;

    Ούτε που το φανταζόσουνα ε ; όταν παίρνατε τον Σαλπιγγίδη…

  73. Λεύκιππος said

    Είναι τόσο έντονα χαριτωμένο το λογοπαίγνιο στα ελληνικά που πρέπει να είσαι εντελώς «βούρλο» επιμένοντας στην λατινική εκδοχή και προέλευσή του.

  74. sarant said

    68 Τα λόγια του επαναλαμβάνω

  75. Αράουτ said

    Αφελέστατε κύριε Λεύκιππε (73),

    αυτό ακριβώς (η χαριτωμένη ελληνική μετάφρασις) μπέρδεψε και τον πατέρα Σαραντάκο, που έσπευσε να μάς βεβαιώσει ότι ο Αύγουστος εξεφράσθη στα ελληνικά, τα οποία γνώριζε κλπ – κλπ.

    ΣΕ ΡΩΤΑΩ, αφελέστατε κ. Λεύκιππε; Πώς είναι δυνατόν να μιλάς για λατινική εκδοχή του λογοπαιγνίου, όταν είναι ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΟ πως η αρχαιοπρεπής ελληνική του μετάφρασις…

    « ΡΑΔΙΟΝ ΥΟΣ Ή ΗΡΩΔΟΥ ΥΙΟΣ ΕΙΝΑΙ»

    έγινε πολλούς αιώνες αργότερα από το 430 μ.Χ. που «τα τίναξε» ο Μακρόβιος;

    Γιατί νομίζεις ότι αρνείται τόσες ώρες να μού απαντήσει ο κ. Σαραντάκος στο πότε πρωτοεμφανίζεται στα ρωμέικα η… αρχαιοπρεπής ελληνική μετάφρασις; Δεν έχεις καθόλου «νιονιό»;

  76. Αγγελος said

    Αράουτ, θαυμάζω την τεκμηρίωση στην οποία έχεις πρόσβαση (σε βιβλιοθήκη δουλεύεις;), αλλά κι εσύ και οι άλλες εκφάνσεις σου επανειλημμένα παραθέτετε κείμενα που στηρίζουν … το αντίθετο απ’ αυτό που λέτε. Το ίδιο συμβαίνει και με το πικρό αστείο του Αυγούστου. ΑΝ όντως το είπε (διότι μία και μόνη πηγή κάπου 400 χρόνια μεταγενέστερη δεν είναι πολύ πειστική), δεν αναφερόταν βέβαια στο μύθο της σφαγής των νηπίων, παρά στην πραγματική θανάτωση τριών δικών του (του Ηρώδη) παιδιών. Και ο ίδιος ο «κορυφαίος Καινοδιαθηκολόγος» το αποκαλεί λογοπαίγνιο και παραθέτει τις ελληνικές λέξεις που μόνον αν όντως ειπώθηκαν στα ελληνικά το καθιστούν λογοπαίγνιο…

  77. Γιάννης Κουβάτσος said

    72: Ο Βιερίνια δεν έρχεται, είναι Μπαοκτσής. 😂

  78. Αράουτ said

    Σοφέ Νέστορα του Ιστολογίου, σεβαστέ μου κύριε Άγγελε (76),

    γνωρίζετε πόσο σάς εκτιμώ. Αντί να πετάτε την μπάλα στην εξέδρα με κάθε λογής σοφιστείες, απαντήστε στα 3 ερωτήματα που έθεσα (στο σχόλιο 71) στον κ. Σαραντάκο.

    Δεν είναι το θέμα μας ο Ρωμαιοκαθολικός Καινοδιαθηκολόγος, αλλά το πότε μεταφράστηκε στα ελληνικά η πρωτότυπη λατινική φράσις του Οκταβιανού Αυγούστου που διέσωσε στα «Saturnalia» του ο Μακρόβιος.

    Εδώ σε θέλω κάβουρα που περπατάς στα κάρβουνα…

    ΥΓ: Αν έλεγα μπούρδες τόση ώρα, θα είχαν ήδη βγεί οι διαπρεπείς χριστιανοί λόγιοι Theo + Blogotinanai και ο χωροφύλακας Ιατρού για να με αποστομώσουν. Δεν σάς πονηρεύει, Σοφέ Νέστορα, το ότι κανείς τους δεν τολμά να βγεί και να υποστηρίξει τον κ. Σαραντάκο, ενώ είναι ολοφάνερο ότι τον έχω «κολλήσει» στον τοίχο και περνάει δύσκολες στιγμές;

  79. Corto said

    Χαίρετε!
    Μόλις αγόρασα το βιβλίο με τα χρονογραφήματα του Βάρναλη. Τελευταίο αντίτυπο παρακαλώ, εις κεντρικότατον βιβλιοπωλείον των Αθηνών! Πάει να πει: γκραν σουξέ!
    Ως εκ τούτου συγχαρητήρια στον Νίκο.
    Θα το ξεφυλλίσω όσο μπορώ, αναμένοντας την ανάρτηση του σχετικού άρθρου στο ιστολόγιο.

    Ταύτα και μένω, το άρθρον αναμένω.

  80. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Ωραία συνεχίζουμε την πρωτότυπη αυτή «βουτιά» του Δημ. Σαραντάκου στο σχεδόν άγνωστο –για μένα τουλάχιστον- κομμάτι της ιστορίας.
    Και όλο και κάτι μας αποκαλύπτεται.

    Όπως π.χ. η περίπτωση της Μαριάμμης, η οποία (απ’ όσο είδα γουγλικώς… https://en.wikipedia.org/wiki/Mariamne_I ) ήταν αγαπημένο θέμα πολλών ποιητών, συγγραφέων, μουσικών, ζωγράφων και λοιπών ευρωπαίων καλλιτεχνών, ήδη από τον 14ο μέχρι και τον 20ο αι.
    Ο Βοκκάκιος την περιέλαβε στις διάσημες γυναίκες στο De mulieribus claris (1361) [87. Mariamme, queen of Judaea], ενώ και ο Βολταίρος έγραψε την τραγωδία «Ηρώδης και Μαριάμνη» (1724).
    Και ένας σχετικός πίνακας : (Ελπίζω να μην ποσταριστεί τεραστιος 🙂 )

    (John William Waterhouse: Mariamne Leaving the Judgement Seat of Herod – 1887)

    – Μέχρι πόσο μπορεί να …περπατά ο κάβουρας στα κάρβουνα, βρε παιδιά;

  81. sarant said

    79 Μπράβο βρε, έκανες σεφτέ. Αύριο το άρθρο.

  82. Corto said

    81: Ωραία! Τουλάχιστον να σχολιάσουμε έχοντας μία πρώτη εικόνα.

    (και γιατί όχι, έναν πρώτο άκουσμα)

  83. Πέπε said

    Εντυπωσιακό πώς οι παμπόνηρος κ. Σαραντάκος και οι συν αυτώ (σοφός Νέστωρ κ.ά.) κατάφεραν, με τις μπλόφες και τις γυριστές τους, να αποπροσανατολίσουν και αυτόν ακόμη τον κ. Αράουτ, σε σημείο ώστε να τον κάνουν να επαναλαμβάνει τα τρία (ουσιώδη, δε λέω) ερωτήματά του αλλά να ξεχάσει το μόνο πραγματικά σημαντικό που είχε θέσει ενωρίτερον και που παραμένει πεταμένο κάτω από το χαλί:

    > > Πώς ήξερε ο πατήρ Σαραντάκος ότι ο Αύγουστος «κούνησε το κεφάλι του» όταν διετύπωσε το λογπαίγνιο για τον Ηρώδη, αφού ο Μακρόβιος δεν λέει τίποτα σχετικό; […] Εδώ σε θέλω κάβουρα, που περπατάς στα κάρβουνα…

    Να παρατήσει ό,τι κάνει και να βγει πάραυτα στον τάκο ο κ. Σαραντάκος, για να μας δώσει, εκ μέρους του πατρός του ως οφείλει, μια ικανοποιητική απάντηση για το ψευδεπίγραφο αυτό νεύμα της κεφαλής του Αυγούστου, αντί να πετά την μπάλα στην εξέδρα.

    (Και το καλό που του θέλω, ας φροντίσει να μη στεναχωρέσει η απάντησή του τον φιλαράκο μας από την Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου, γιατί μετά θα ‘χουμε άλλα…)

  84. Γιάννης Κουβάτσος said

    81: Πρώτη ημέρα κυκλοφορίας και στην Πολιτεία λέει περιορισμένη διαθεσιμότητα. Τι γίνεται, ξενύχτησαν απέξω οι βαρναλικοί; ☺

  85. Αράουτ said

    Συγχαίρω τον εκλεκτό φιλόλογο κύριο Πέπε (σχόλιο 83) γιατί όντως είχα ξεχάσει το σημαντικό αυτό ερώτημα:

    — Πώς ήξερε ο πατήρ Σαραντάκος ότι ο Αύγουστος «κούνησε το κεφάλι του» όταν διετύπωσε το λογπαίγνιο για τον Ηρώδη, αφού ο Μακρόβιος δεν λέει τίποτα σχετικό;

    Φαντάζομαι ότι η απάντηση που θα μάς δώσει ο αγαπητός κύριος Νίκος είναι εύκολη:

    Ποιητική αδεία, οι συγγραφείς δικαιούνται να προσθέτουν κάποιες κινήσεις στους Ήρωές τους, που δεν καταγράφονται από καμμία πηγή…

  86. Πέπε said

    85
    Κάτσε μωρέ, αμέσως να πεταχτείς. Τον είχα στριμώξει!

  87. Corto said

    84:
    Ναι, από ό,τι μου είπαν, έγινε κοσμοσυρροή στο βιβλιοπωλείο σήμερα και όλα τα αντίτυπα πουλήθηκαν. Υποθέτω (από μόνος μου το λέω, χωρίς στοιχεία) πως λόγω ερχομένης 28ης Οκτωβρίου κάποιοι εκπαιδευτικοί θα αναζήτησαν σχετικά κείμενα για να διαβαστούν σε μαθητικές εκδηλώσεις κλπ.

  88. 83 Έχει σωθεί το σχετικό videum, ελλογιμώτατε κύριε Πέπε. Εάν προκληθώ θα προβώ σε αποκαλύψεις…

  89. ΓΤ said

    74
    Tο ξέρω. Επίτηδες δεν έβαλα χαμογελάκι 🙂

  90. Γιάννης Κουβάτσος said

    87: Πρωτοφανές. Νικοκύρη, κανονίστε με τον εκδοτικό οίκο, το θέλουμε κι εμείς το βιβλίο, μη χαλάσει η συλλογή.

  91. Γιάννης Ιατρού said

    79: Αντρέα, πήγε γνωστός σχολιαστής, του οποίου παρακολουθώ το ντελίριο, και τ΄ αγόρασε όλα με την προσδοκία να βρει πολλά λάθη… 🙂 🙂 🙂

  92. dryhammer said

    80. >Μέχρι πόσο μπορεί να …περπατά ο κάβουρας στα κάρβουνα, βρε παιδιά;

    Από τη σέντρα μέχρι τη γραμμή του αράουτ.

  93. dryhammer said

    91. Έστω (πχ) 2 λάθη Χ (επίσης πχ) 25 αντίτυπα = 50 λάθη. Θρίαμβος!!

  94. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Μπράβο, Νίκο!

  95. Corto said

    91:
    Χαχαχα! Μπράβο Γιάννη, μάλλον αυτή είναι η λύση του μυστηρίου…

  96. sarant said

    84-87-90 Ευχαριστώ για τα καλά νέα που μου λέτε. Να ξέρετε, το τιράζ δεν είναι μεγάλο, αλλά θα κάνουμε ανατυπώσεις.

  97. Μια φορά να κάνω κι εγώ τον δικεόρο του διαόλου και να αναρωτηθώ, όντως, πόθεν ξέρουμε την ελληνική εκδοχή του λογοπαίγνιου;

  98. Γιάννης Ιατρού said

    93: Κοίτα, τα μοιράζει και στο πολυάριθμο επιτελείο για να ψάχνουν κι αυτοί, οπότε το 2Χ που γράφεις είναι λίγα. Τι τους πληρώνει, να κάθονται;😜
    95: 🙂

  99. Γιάννης Ιατρού said

    97: Το «υός» και το «υιός» το ξέρεις και σ΄ άλλη γλώσσα;

  100. […] Εδώ και λίγο καιρό άρχισα να δημοσιεύω σε συνέχειες, κάθε δεύτερη Τρίτη, το ιστορικό μυθιστόρημα του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, «Οι εσταυρωμένοι σωτήρες». Η σημερινή συνέχεια είναι η τρίτη, η προηγούμενη βρίσκεται εδώ. Βάζω μαζι και τις υποσημειώσεις, παρόλο που είναι πάρα πολλές. Θα παρουσιάσω σήμερα το πρώτο μισό του δεύτερου κεφαλαίου. Μου φάνηκε… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2020/10/13/swtires-3/ […]

  101. Δε λέω ότι δεν είναι ελληνικό το λογοπαίγνιο (γνωστή η περίπτωση του alea iacta est, ενώ στην πραγματικότητα ο Καίσαρας απάγγειλε Μαίανδρο, «ανερρίφθω -και όχι ερρίφθη- ο κύβος») αλλά και πάλι δεν είναι ενδιαφέρον να δούμε πού και πότε μαρτυρείται;

  102. Πέπε said

    Θα είχε άραγε καμία χρησιμότητα να αναφέρουμε ότι η ελληνική φράση με το λογοπαίγνιο και η λατινική χωρίς λογοπαίγνιο δε σημαίνιουν καθόλου το ίδιο πράγμα;

    Άλλο ο γιος του χοίρου κι άλλο ο χοίρος του Ηρώδη.

  103. Γιάννης Ιατρού said

    Που και πότε, ναι. Κατάλαβα λάθος την ερώτησή σου στο 97, περίπου σαν «…αν ήταν δυνατή σε άλλη γλώσσα..»

  104. voulagx said

    Melius est Herodis porcum esse quam filium = Είναι καλύτερο να είσαι γουρούνι του Ηρώδη παρά γιος

    ΡΑΔΙΟΝ ΥΟΣ Ή ΗΡΩΔΟΥ ΥΙΟΣ ΕΙΝΑΙ = .Καλύτερα να είσαι γιος γουρουνιού (υς, γεν. υός) παρά γιος (υιός) του Ηρώδη

  105. Πέπε said

    Με τη βοήθεια του #104 (Βουλάγξ) να συμπληρώσω στο #102 ότι και ράδιον δε σημαίνει melius: ευκολότερο // καλύτερο.

    Βασικά έχουμε δύο διαφορετικά αποφθέγματα.

  106. Μαρία said

    101
    Μήπως απήγγειλε κάνοντας μπάνιο στο ποτάμι; 🙂

  107. Pedis said

    # 106 – Eίναι οριστικώς εξακριβωμένο ότι ήταν χειμερινός κολυμβητής. 🙂

  108. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Πολύ αίμα ο βασιλεύς Ηρώδης. Και δίχως τα νήπια, πάλι θηριώδης!
    Πολλή δουλειά στις τεκμηριώσεις ο αείμνηστος Μίμης Σαραντάκος. Ωραία η ύφανση σε μυθιστορηματική αφήγηση. Μου αρέσει πολύ, μ΄ενδιαφέρει η εξιστόριση αυτή.

    Εις υς και μία μυία ύδωρ έπινον.

  109. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «Δε βαράω αυτά που άφησε ο Ηρώδης»

  110. BLOG_OTI_NANAI said

    «ΡΑΔΙΟΝ ΥΟΣ Ή ΗΡΩΔΟΥ ΥΙΟΣ ΕΙΝΑΙ»

    Τη φράση αυτή δεν μπορώ να τη βρω πουθενά. Μόνο κάποιες ελάχιστες αναφορές στο λατινικό και την παρακάτω μετάφραση. Αν και σε πλήθος έργων υπήρχε η αφορμή να αναφερθεί η φράση, εντούτοις τίποτα.

  111. sarant said

    Καλημέρα από εδώ, βλέπω ότι ακόμα δεν λύθηκε το μυστήριο.
    Αλλά έχουν δίκιο τα 104-105, ότι το λατινικό διαφέρει από το ελληνικό. Το πιο λογικό είναι «θα προτιμούσα να είμαι το γουρούνι του Ηρώδη παρά ο γιος του»

    110 Και μεταφραστής ο Ιερώνυμος; !

  112. BLOG_OTI_NANAI said

    Είναι παλιό το έργο, ο μεταφραστής είναι ο Ιερ. Α’ ο Κοτσώνης.

  113. sarant said

    Αυτόν εννοούσα.

  114. BLOG_OTI_NANAI said

    Α, Οκ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: