Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πολεμικά, ο τέταρτος τόμος χρονογραφημάτων του Κώστα Βάρναλη

Posted by sarant στο 14 Οκτωβρίου, 2020


Μόλις κυκλοφόρησε, πάντοτε από τις εκδόσεις Αρχείο και σε δική μου επιμέλεια, ο τόμος Πολεμικά, με 81 χρονογραφήματα του Κώστα Βάρναλη γραμμένα κατά την περίοδο του πολέμου στην Αλβανία, από την 1η Νοεμβρίου 1940 έως τις 26 Απριλίου 1941, λίγο πριν μπουν στην Αθήναν οι Γερμανοί.

Είναι ο τέταρτος τόμος με χρονογραφήματα του Βάρναλη που εκδίδω, πάντοτε από τις εκδόσεις Αρχείο. Προηγήθηκαν, το 2016 τα «Αττικά», με χρονογραφήματα για την Αθήνα και την Αττική, το 2017 τα «Αστυνομικά«, με χρονογραφήματα από γεγονότα του αστυνομικού δελτίου, και πέρυσι τα «Συμποσιακά», με χρονογραφήματα εμπνευσμένα από το καφενείο και την ταβέρνα, τον καφέ και το τσιγάρο, το πιοτό και το φαΐ. Από τις ίδιες εκδόσεις έχω παρουσιάσει παλιότερα δύο άλλους τόμους με δημοσιογραφικά κείμενα του Βάρναλη: τα Γράμματα από το Παρίσι και το Τι είδα εις  την Ρωσσίαν των Σοβιέτ.

Σκοπός μας είναι, όσο αντέχουμε, να βγάλουμε κι άλλους τόμους με χρονογραφήματα του Βάρναλη, πάντοτε σε θεματική κατάταξη.

Ωστόσο, αυτός ο τόμος των «πολεμικών» χρονογραφημάτων διαφέρει από τους τρεις προηγούμενους, που αποτελούσαν ανθολόγηση από ολόκληρη την χρονογραφική θητεία του Βάρναλη, δηλαδή την περίοδο 1939-1958 και από όλες τις εφημερίδες με τις οποίες συνεργάστηκε ο μεγάλος ποιητής· σε τούτον εδώ τον τόμο έχουμε το σύνολο των χρονογραφημάτων μιας σχετικά βραχείας περιόδου, που δημοσιεύτηκαν στην Πρωία το 1940-41, πρώτα στην περίοδο του ελληνοϊταλικού πολέμου και στη συνέχεια κατά τη γερμανική εισβολή τον Απρίλιο του 1941.

Ο προσεκτικός αναγνώστης που έχει έφεση στους μαθηματικούς υπολογισμούς θα έχει ίσως παρατηρήσει κάτι περίεργο στα παραπάνω. Εφόσον έγραψα ότι στον τόμο περιλαμβάνονται όλα τα χρονογραφήματα που δημοσίευσε ο Βάρναλης από τον Νοέμβριο του 1940 έως τον Απρίλιο του 1941, πώς γίνεται να είναι μόνο 81; Θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον διπλάσια -τον καιρό εκείνο μάλιστα οι εφημερίδες κυκλοφορούσαν 7 φορές την εβδομάδα.

Η απάντηση ειναι ότι ο Βάρναλης από τις 12 Ιανουαρίου 1941 έως τις αρχές Απριλίου σταμάτησε να δημοσιεύει καθημερινό χρονογράφημα και δημοσίευε, σε συνέχειες, ιστορικές επιφυλλίδες με τον γενικό τίτλο «Από τις σκοτεινές σελίδες της Ρώμης», στις οποίες περιγράφει, ασφαλώς με επικριτική προδιάθεση, τις ηγετικές φυσιογνωμίες, τα εγκλήματα και τις κάθε λογής καταχρήσεις της ρωμαϊκής ιστορίας, ιδίως της αυτοκρατορικής περιόδου.

Αυτές τις επιφυλλίδες δεν τις περιέλαβα στο βιβλίο αφενός επειδή δεν έχουν άμεση σχέση με τον πόλεμο της Αλβανίας και αφετέρου, και κυρίως, επειδή τα έχει ήδη εκδώσει ο Βάρναλης το 1956 σε έναν τόμο με τον τίτλο «Οι διχτάτορες», από τον Κέδρο.

Το πρώτο άρθρο αυτής της σειράς, στις 12 Ιανουαρίου 1941, ήταν αφιερωμένο στον Σύλλα, ενώ το τελευταίο, στις 29 Μαρτίου, στον Ηλιογάβαλο. Από τις 30 Μαρτίου ο γενικός τίτλος των επιφυλλίδων αλλάζει σε «Από τις σκοτεινές σελίδες της Ιταλίας» και η διήγηση μεταφέρεται στην ιταλική Αναγέννηση και στους Βοργίες. Ωστόσο, τα άρθρα αυτά διακόπηκαν σύντομα εξαιτίας της γερμανικής επίθεσης.

Για ποιο λόγο ο Βάρναλης εγκατέλειψε το μάχιμο καθημερινό χρονογράφημα και στράφηκε σε ένα θέμα που είχε έμμεση μόνο (και μακρινή) σχέση με τον πόλεμο; Ο ίδιος δεν έχει πει τίποτε· ωστόσο, δεν αποκλείω η μεταστροφή αυτή να μην ήταν δική του επιλογή, αλλά να του υπαγορεύτηκε άνωθεν, επειδή επέμενε να δίνει στα χρονογραφήματά του όχι απλώς αντιιταλικό ή αντιμουσολινικό αλλά και αντιφασιστικό χαρακτήρα. Κι έτσι, δεν αποκλείεται ο ενοχλητικός μαχητής να μετατέθηκε παρά τη θέλησή του από την πρώτη γραμμή της δημοσιογραφικής μάχης σε μια θέση γραφείου στα μετόπισθεν.

Αμέσως μετά τη γερμανική επίθεση, ο Βάρναλης διακόπτει τις ιστορικές επιφυλλίδες και επιστρέφει στο καθημερινό επικαιρικό χρονογράφημα.

Έτσι, το βιβλίο μας χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος, έχουμε 65 χρονογραφήματα που δημοσιεύτηκαν (πάντοτε στην Πρωία) από την 1η Νοεμβρίου 1940 έως τις 11 Ιανουαρίου 1941. Στο δεύτερο μέρος, έχουμε 16 χρονογραφήματα που δημοσιεύτηκαν από τις 8 Απριλίου έως τις 26 Απριλίου 1941 δηλαδή μετά τη γερμανική επίθεση και έως την παραμονή της εισόδου των Γερμανών στην Αθήνα.

Στα πολεμικά του χρονογραφήματα ο Βάρναλης συμμερίζεται φυσικά την πανεθνική και λαϊκή ευφορία για τις νίκες του στρατού μας στην Αλβανία και χλευάζει και αυτός τον πανίσχυρο εχθρό, που βρήκε τον δάσκαλό του στα κακοτράχαλα βουνά της Ηπείρου και της Αλβανίας, και πρώτα απ’ όλα τον καυχησιάρη αρχηγό, τον Μπενίτο Μουσολίνι, ο οποίος αποτέλεσε τον προνομιακό στόχο του λαϊκού χιούμορ εκείνες τις ευφορικές μέρες (άλλωστε το θέαμα του κομπαστή που ηττάται είναι κοινός τόπος των λαϊκών ευτράπελων διηγήσεων).

Η φυσιογνωμία του Ιταλού δικτάτορα έδωσε άφθονο υλικό στους γελοιογράφους, τον Μουσολίνι κορόιδευαν τα νούμερα των επιθεωρησιογράφων, «Κορόιδο Μουσολίνι» λεγόταν άλλωστε το τραγούδι που βρισκόταν στα χείλια όλων. Ο Βάρναλης αφιερώνει πολλά χρονογραφήματα στον Μουσολίνι, αλλά η κριτική του πηγαίνει βαθύτερα.

Ενώ δίκαια χλευάζει την κομπορρημοσύνη του Μουσολίνι, δεν μένει εκεί αλλά ασκεί κριτική στον φασισμό και όχι απλώς στο πρόσωπο του ηγέτη, τεκμηριώνει τις επικρίσεις του με αναφορά σε παλαιότερες τοποθετήσεις του Μουσολίνι, κάνει αναδρομή στην πρόσφατη ιστορία καταγγέλλοντας τα προηγούμενα εγκλήματα του ιταλικού φασισμού (Αιθιοπία, Λιβύη, υπονόμευση της Γιουγκοσλαβίας) και συχνά αναφέρεται στην οικονομική βάση της επεκτατικής πολιτικής της φασιστικής Ιταλίας. Όχι σπάνια, τη χαρακτηρίζει «ιμπεριαλιστική».

Σε αυτό, ο Βάρναλης διαφοροποιείται από άλλους δημοφιλείς χρονογράφους της εποχής (Π. Παλαιολόγος, Τ. Μωραϊτίνης, Γ. Πωπ κτλ.) κατά το ότι πολύ περισσότερο από τους άλλους καταγγέλλει όχι μόνο την Ιταλία και τον Μουσολίνι αλλά και, ρητά, τον φασισμό, και όχι μόνο μία ή δύο φορές, αλλά επίμονα, συνεχώς -κάτι που δεν έμεινε χωρίς συνέπειες αφού το καθεστώς της 4ης Αυγούστου αυτοπροσδιοριζόταν ως φασιστικό και τον κάλεσε τον Δεκέμβριο του 1940, μαζί με άλλους, στην Ασφάλεια για να τους γίνουν νουθεσίες, να μην επικρίνουν τον φασισμό αλλά μόνο τους Ιταλούς!

Κάτι ακόμα πιο σημαντικό, ο Βάρναλης κάνει συχνά στα χρονογραφήματά του διάκριση ανάμεσα στην Ιταλία και στον φασισμό, στους Ιταλούς και στους φασίστες. Για παράδειγμα: «ο ιταλικός λαός δεν συμπαθεί τη φασιστική μαφία που τον κυβερνά» ή «Αλλά την Ιταλία του Μουσολίνι την μισούνε κι οι ίδιοι οι Ιταλοί, τα πρώτα και τα δυστυχέστερα θύματα της τυραννίας του». Και προβλέπει, κάτι που τελικά επαληθεύτηκε, ότι ο ιταλικός λαός αργά ή γρήγορα θα εξεγερθεί και θα τιμωρήσει τον Μουσολίνι: «για να μη αργήσει η ώρα που οι Ιταλοί θα γκρεμίσουν, μετά από τα αγάλματα του Μουσολίνι, και το πρωτότυπο» ή «Και τότε αυτός ο λαός ή θα χτυπήσει το κεφάλι του ή θα ξεσηκωθεί να χτυπήσει το κεφάλι του μεγάλου υπευθύνου».

Επίσης, σε άλλα χρονογραφήματα αποδίδει στον φασισμό (και όχι σε κάποια εθνικά χαρακτηριστικά των Ιταλών) την έλλειψη θάρρους που επιδείκνυε ο ιταλικός στρατός. Για παράδειγμα: «Αυτή η ρητορική κατέστρεψε την Ιταλία. Όταν οι μεγάλες κεφαλές του φασισμού μιλούνε πάντα σε τόσο υπερβολικό τόνο, καταλαβαίνει κανείς εύκολα, γιατί τα πόδια του ιταλικού στρατού τρέμουνε τόσο πολύ» ή «Όπου ο φασιστικός στρατός είχε την αριθμητική και την υλική υπεροχή εκεί έκανε εγκλήματα. Όπου βρέθηκε μπροστά στο οπλισμένο αίσθημα της τιμής εκεί δεν είχε ν’ αντιτάξει το δικό του ηθικό και το έβαλε στα πόδια. Όπως ακριβώς κάνουν όλες οι συμμορίες των ληστών».

Τέλος, και ίσως αυτή είναι η πιο χτυπητή διαφορά των χρονογραφημάτων του Βάρναλη από άλλα της εποχής, είναι ότι απουσιάζουν σχεδόν ολοκληρωτικά οι έπαινοι προς τον Ιωάννη Μεταξά και πολύ περισσότερο προς άλλους συντελεστές του καθεστώτος. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα χρονογραφήματα του τόμου δεν υπάρχει καμία αναφορά στο όνομα «Μεταξάς» και μόνο δύο αναφορές στον «κ. Πρόεδρο», από τις οποίες η πιο θερμή είναι: «Το «όχι» αυτό το είπε εν ονόματι του ελληνικού λαού ο κ. Πρόεδρος. Κι όλος ο λαός φώναξε μαζί του χίλιες φορές αυτό  το όχι. Και πρόταξε τα στήθη του για να φράξει το δρόμο στον επίβουλο εχθρό». Όπως βλέπετε, για τον ελληνικό λαό και τον στρατό δεν τσιγκουνεύεται επαίνους ο Βάρναλης.

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου, στα 16 χρονογραφήματα του Απριλίου 1941, το κλίμα έχει αλλάξει άρδην. Η παλιά ευφορία έχει εξατμιστεί. Τώρα ο αντίπαλος είναι σχεδόν ακαταμάχητος και έχει ήδη συντρίψει πολύ ισχυρότερους στρατούς. Ο Βάρναλης επιχειρηματολογεί για το δίκαιο της ελληνικής πολεμικής προσπάθειας, κάνει παραλληλισμούς με τους Περσικούς πολέμους ή με το Μεσολόγγι, και εκφράζει την πίστη του ότι «Όσον καιρό θα βαστάξει αυτός ο πόλεμος κι όσα κι αν είναι ‘του κύκλου τα γυρίσματα που ανεβοκατεβαίνουν’ η νίκη είναι δική μας».

Ταυτόχρονα, δίνει και μερικά αριστοτεχνικά σκίτσα της καθημερινής ζωής αυτές τις τελευταίες μέρες της ελευθερίας, για τα καταφύγια και τους συναγερμούς, για τα χελιδόνια που τρόμαξαν από τις σειρήνες και τους βομβαρδισμούς, για το Πάσχα σε παλιότερα ειρηνικά χρόνια· πρόκειται για μερικά από τα ωραιότερα χρονογραφήματα που έχει δώσει η πένα του Βάρναλη.

Όχι τυχαία, τις τελευταίες μέρες πριν από το αναπόφευκτο τέλος ο χρονογράφος καταφεύγει στις αλήθειες της μεγάλης ποίησης και σε ιστορικούς παραλληλισμούς: αναλύει τους Ελεύθερους Πολιορκημένους του Σολωμού και κλείνει το τελευταίο χρονογράφημα του τόμου, στις 26 Απριλίου, με τους στίχους από τις Θερμοπύλες του Καβάφη.

Για να δώσουμε στον αναγνώστη μια ακόμα γεύση της εποχής και του κλίματος, συμπεριλάβαμε στο βιβλίο γελοιογραφίες του Κώστα Μπέζου, που δημοσιεύτηκαν στην πρώτη σελίδα της Πρωίας πλάι στα χρονογραφήματα του Βάρναλη τις ίδιες μέρες. Ο πολυτάλαντος Κώστας Μπέζος (1905-1943), που διακρίθηκε επίσης ως συνθέτης, στιχουργός, τραγουδιστής και δημοσιογράφος, ήταν φίλος του Βάρναλη (δείτε και το χρονογράφημα που έγραψε το 1943 ο Βάρναλης μετά τον αδόκητο θάνατο του Μπέζου), οπότε ταιριάζει η συγκατοίκηση τους σε αυτόν τον τόμο.

Εκτός από τις γελοιογραφίες του Μπέζου, ο τόμος έχει και ένα ακόμα πρόσθετο στοιχείο. Στο Επίμετρο, εστιάζομαι στην κλήση του Βάρναλη στην Ασφάλεια, μαζί με άλλους αριστερούς δημοσιογράφους και λογίους στις 17 Δεκεμβρίου 1940, όπου κρατήθηκαν τη νύχτα και ως το απόγευμα της άλλης μέρας (και γι’ αυτό επί δύο μέρες η Πρωία κυκλοφόρησε χωρίς χρονογράφημα του Βάρναλη) και τους έγιναν αυστηρές συστάσεις να μην επιτίθενται στα άρθρα τους στον φασισμό! Για το επεισόδιο αυτό έχω αναφερθεί σε παλιότερο άρθρο του ιστολογίου, όπου παραθέτω, εκτός από τις αναμνήσεις του Βάρναλη για το θέμα, τη διήγηση του Ασημάκη Πανσέληνου και μια σύντομη σημείωση του Σεφέρη.

Θα με ψέξετε ίσως που αναγγέλλω ένα βιβλίο μου και δεν περιλαμβάνω ένα απόσπασμα από το βιβλίο μου, αλλά αυτό σκέφτομαι να το κάνω την Κυριακή, όπου θα βάλω ένα χρονογράφημα, και ίσως άλλο ένα στις 28 Οκτωβρίου. Πάντως, στο ιστολόγιο έχουμε ήδη δημοσιεύσει δύο από τα «πολεμικά» χρονογραφήματα του Βάρναλη, που περιλαμβάνονται στον τόμο:

Δεν το αναγγέλλω ακόμα, επειδή δεν έχει μπει στο τυπογραφείο, αλλά μέχρι τα Χριστούγεννα ελπίζω να κυκλοφορήσει και ένα δεύτερο βιβλίο μου. Και τα δυο αυτά βιβλία γράφτηκαν κατά το μέγιστο μέρος τους μέσα στην πανδημία και μάλιστα σε συνθήκες περιορισμού. Εξαιτίας αυτού, η πρόσβαση σε κάποιες πηγές ήταν από δύσκολη έως αδύνατη, αλλά από την άλλη το γράψιμο ήταν μια παρηγοριά μέσα στις καταθλιπτικές αυτές συνθήκες.

Όσο για τους αναγνώστες, θα βρουν τα Πολεμικά στην Πολιτεία, τον Ιανό, τον Πατάκη, τον Ευριπίδη και σε μερικά άλλα γνωστά βιβλιοπωλεία ενώ μέσα στις επόμενες μέρες θα φτάσει και σε άλλα. Σε κάθε περίπτωση μπορείτε να το βρίσκετε στη Ζαλόγγου 6, Εξάρχεια, στο βιβλιοπωλείο Συμμετρία, που έχει και τη διακίνηση. Παραγγελίες μπορείτε να κάνετε και από τον ιστότοπο των εκδόσεων Αρχείο.

139 Σχόλια προς “Πολεμικά, ο τέταρτος τόμος χρονογραφημάτων του Κώστα Βάρναλη”

  1. Ω…. εγκάρδια συγχαρητήρια. Πολλές καλημέρες.

  2. leonicos said

    Ο προσεκτικός αναγνώστης που έχει έφεση στους μαθηματικούς υπολογισμούς

    με απέκλεισες απ’ ευθείας

    αλλά το βιβλίο καλοτάξιδο και με πολλή αγάπη

    Ασφαλώς θα έχει πολλαπλο ενδιαφέρον διότι δεν εινι μόνοΒάρναλης αλλά και ιστορία

  3. gpoint said

    Καλημέρα

    Καλοτάξιδο !

  4. gpoint said

    # 2

    και γω δηλώνω πως δεν έχω έφεση στους μαθηματικούς υπολογισμούς κυρίως για λόγους συμπαράστασης στον Λεώνικο.

  5. Κουνελόγατος said

    Γκουντ Λακ. Ωραίο δώρο.

  6. leonicos said

    α έχει ήδη εκδώσει ο Βάρναλης το 1956 σε έναν τόμο με τον τίτλο «Οι διχτάτορες»

    1956

    ήμουνα νιος και γέρασα. Βέβαια οι Διχτάτορες είναι από πολύ παλιά σε κάθε βιβλιοθήκη

  7. leonicos said

    4 Τζι

    Γι’ αυτό μαλώνω μαζί σου, επειδη με αγαπάς

    Και με τη
    φωτεινη το ίδιο κάνω. Μόλις σκοτωθήκαμε

    Λέει πως δεν κάνω τιποτε άλλο από το να γράφω σ’ ένα πληκτρολόγιο

    Αλλά το να γράφω σ’ ένα πληκτρολόγιο είναι πιο σημαντικό, για μένα τουλάχιστον από το να κάνω οτιδήποτε άλλο

    Τραγέλαφος

  8. ΓΤ said

    Η Εισαγωγή και τα πρώτα οκτώ «πολεμικά»
    https://simplebooklet.com/polemika_varnalis#page=0

  9. leonicos said

    Θα γράψω ι εγώ μια σειρά Πολεμικα

    και θα τον φάω τον Βάρναλη

    Ποια Αλβανια; Αφιόν Καραχισάρ και Μαζικέρτ μαζί, σ’ έναν τόμο

  10. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια και για τα καλά σας λόγια!

  11. Καλοτάξιδο!
    Κι εγώ έχω διαβάσει τους Διχτάτορες, που αν θυμάμαι καλά είναι πάνω-κάτω απόδοση του Σουητώνιου.

  12. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ως φίλοι -διιστολογικοί, έστω- καμαρώνουμε για τα φιλολογικά επιτεύγματά σου. Συγχαρητήρια!

  13. ΓιώργοςΜ said

    Καλοτάξιδο, Νικοκύρη!

  14. ΓΤ said

    Σήμερα ξεκινά η 70ή Διεθνής Έκθεση Βιβλίου στη Φρανκφούρτη, για πρώτη φορά «totally digital»
    https://www.buchmesse.de/en/digital-fair/events-and-exhibitors

  15. dryhammer said

    Καλημέρα!

    Καλοτάξιδο, και Καλή Δύναμη για τα επόμενα!

  16. Χαρούλα said

    Νικηφόρα τα Πολεμικά, Νικοκύρη!
    Μπράβο σε σένα για την δουλειά σου! Και στον Βάρναλη βεβαίως-βεβαίως.

  17. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    14 Και της Θεσσαλονίκης θα γίνει ψηφιακά κι έτσι δεν θα την επισκεφτώ, όπως είχα προγραμματίσει, και δεν θα δω και τους φίλους -από το ιστολόγιο και αλλού.

  18. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Καλημέρα, καλοτάξιδο και τροπαιοφόρο το κιτάπι!

  19. ΓΤ said

    17@

    Οπότε ο Κατσέας θα σου στείλει σάλτσα με κάργκο 😉

  20. ΚΩΣΤΑΣ said

    Καλοτάξιδο και συγχαρητήρια για την δική σου συμβολή, Νικοκύρη. Πρόλαβα και το κατοχύρωσα, το παρήγγειλα ήδη, θα το έχω σε 1-2 μέρες. Τί κρίμα, για μένα, που δεν ήξερα αυτά τα χρονογραφήματα του αγαπημένου μου (κι ας ήταν κομμουνιστής ο μπαγάσας 🤪 ) Κώστα Βάρναλη.

    «Το «όχι» αυτό το είπε εν ονόματι του ελληνικού λαού ο κ. Πρόεδρος. Κι όλος ο λαός φώναξε μαζί του χίλιες φορές αυτό το όχι. Και πρόταξε τα στήθη του για να φράξει το δρόμο στον επίβουλο εχθρό».

    Και μόνο το παραπάνω απόσπασμα, αν το ήξερα από παλιά, δεκαετίες 1970-80, θα είχα ρίξει πολύ γέλιο με κάτι περίεργους. Αλλά σήμερα, επειδή είναι επετειακή η μέρα, ας μην επεκταθώ σε αυτοαναφορικές ιστορίες.

  21. atheofobos said

    Το βιβλίο είναι βέβαιος ότι θα έχει ενδιαφέρον γιατί τα χρονογραφήματα αυτά σίγουρα έχουν γραφτεί από τον Βάρναλη με έντονη συναισθηματική φόρτιση λόγω του πολέμου.
    Επίσης έστω και μετά από 5 χρόνια καλό είναι να διορθώσεις μια λάθος πληροφορία.
    Πηγαίνοντας στο άρθρο σου της 28ης Οκτωβρίου 2015 διάβασα το παρακάτω :
    Τον Δεκέμβριο του 1940, ενώ στα βουνά της Αλβανίας συνεχίζονταν οι μάχες, που είχαν πια πάρει νικηφόρα τροπή για τον ελληνικό στρατό, ο υποδιοικητής της Ασφάλειας Παξινός (αργότερα τον εκτέλεσαν οι Άγγλοι για άνθρωπο των Γερμανών)

    Ο Παξινός, ο υποδιευθυντής της Γενικής Ασφαλείας Αθηνών επί Μεταξά, το 1941 είχε διαφύγει στο Κάιρο όπου και συνελήφθη από τους Άγγλους ως πράκτορας των Γερμανών. Το 1947 από το δικαστήριο Δοσίλογων απαλλάχτηκε με βούλευμα από την κατηγορία, αλλά δεν επέστρεψε ποτέ στην Ελλάδα γιατί εγκαταστάθηκε στο Καράτσι, όπου διετέλεσε και επίτιμος πρόξενος της Ελλάδας και δολοφονήθηκε εκεί το 1958 από Έλληνα συνεργάτη του για οικονομικούς λόγους.

    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=64&pageid=20526&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ARsASJASWASRASVASkASa&CropPDF=0

    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=124&pageid=22452&id=-1&s=0&STEMTYPE=0&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ASYASJASWASRASVASkASa&CropPDF=0

    Ίσως βέβαια το λάθος να οφείλεται στο ότι έχει γραφτεί πως όταν οι Άγγλοι συνέλαβαν τον Παξινό στο Κάϊρο η Αιγυπτιακή αστυνομία ανακοίνωνε ότι ο Παξινός έπεσε θύμα ληστείας και στη συνέχεια δολοφονήθηκε . [Σωτήριος Κουβάς, «Ιστορία του ΚΚΕ».]
    Στην πραγματικότητα, εκείνο το βράδυ, ο Παξινός συνελήφθη από τους Άγγλους και μεταφέρθηκε στην περιοχή Άκρον στη Συρία όπου φυλακίστηκε με την κατηγορία ότι ήταν πράκτορας των Γερμανών και με τη λήξη του πολέμου μεταφέρθηκε σε φυλακές στο Καράτσι, που ήταν τότε υπό Αγγλική κατοχή.

  22. ΓΤ said

    («Δεν επιτρέπω μάσκα στην εκκλησία. Είναι εμπαιγμός στο Άγιο Πνεύμα».
    https://www.in.gr/2020/10/14/greece/koronaios-termatise-iereas-den-epitrepo-maska-stin-ekklisia-einai-empaigmos-sto-agio-pneyma/)

  23. Corto said

    Καλημέρα!

    Θερμά συγχαρητήρια για την συγγραφή και την έκδοση του βιβλίου!

    Κατά την δική μου αντίληψη, επειδή χθες διάβασα αρκετές σελίδες του, πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό βιβλίο, τόσο ως προς τα χρονογραφήματα του Βάρναλη, όσο και ως προς την φιλολογική επιμέλεια του Νίκου Σαραντάκου.
    Η εισαγωγή, οι υποσημειώσεις και το επίμετρο είναι πολύ κατατοπιστικά και αποτελούν έργο δύσκολης ιστορικής και φιλολογικής έρευνας. Τα χρονογραφήματα μάλιστα παρουσιάζονται με την ημερομηνία της δημοσιεύσεώς τους (γεγονός όχι αυτονόητο, καθώς παρατηρούμε ότι σε παλαιότερες εκδόσεις κειμένων του Βάρναλη ή σε άλλες ανθολογίες χρονογραφημάτων η ημερομηνία συνήθως παραλειπόταν). Ο τόμος συνοδεύεται από εκτενές χρονολόγιο της ζωής του Κώστα Βάρναλη το οποίο βρίθει από πληροφορίες για το έργο, αλλά και για τις περιπέτειες του λογοτέχνη.
    Από τα χρονογραφήματα τα οποία διάβασα αποκόμισα την εντύπωση ότι δεν είναι απλώς λογοτεχνικά: ασχέτως πολιτικών ή άλλων ιδεολογιών στα κείμενά του αυτά ο Βάρναλης καταθέτει πληροφορίες που εντυπωσιάζουν. Δεν μένει δηλαδή στην συνήθη συναισθηματική προσέγγιση των λογοτεχνών προς ενίσχυση του μαχητικού φρονήματος, αλλά παραθέτει και πλήθος ιστορικών και δημοσιογραφικών στοιχείων. Εξ αυτής της απόψεως όποιος αναγνώστης ενδιαφέρεται για την ιστορία της εποχής, ελληνικής και παγκόσμιας, αποκομίζει γνώσεις με αυτοτελή αξία.
    Υπό αυτό το πρίσμα, εντύπωση κάνει το κείμενο της 4ης Δεκεμβρίου με τίτλο «το μαύρο χρυσάφι», όπου συνοψίζεται η ιστορία των ανταγωνισμών για το πετρέλαιο στην Μέση Ανατολή. Γίνεται αναφορά στους πετρελαιαγωγούς, στις μεγάλες εταιρίες «Στάνταρ Όιλ» και «Ρόγιαλ Ντουτς» (δηλ. Shell) που εκμεταλλεύονταν τα πετρέλαια αλλά επίσης παρουσιάζονται οι Άραβες ηγέτες οι οποίοι κατείχαν δύναμη στον μουσουλμανικό κόσμο της περιοχής. Επιπλέον δίνονται υπόνοιες για μία σειρά δολοφονιών ανθρώπων που ανακατευτήκαν με τους πετρελαϊκούς ανταγωνισμούς: γράφει ο Βάρναλης ότι όλοι αυτοί πεθάνανε «μυστηριωδώς».
    Πάντα σε σχέση με τις ιστορικές και δημοσιογραφικές πληροφορίες που παρέχουν τα κείμενα του Βάρναλη, ας δοθεί βαρύτητα και στο κείμενο της 29ης Νοεμβρίου με τίτλο «γιατί διώκτης του Ισραήλ», όπου επεξηγείται η αντιεβραϊκή πολιτική μεταστροφή του Μουσολίνι. Ο Βάρναλης είναι δίκαιος έναντι του Ιταλού δικτάτορα. Δεν του αποδίδει τους συνήθεις εύκολους χαρακτηρισμούς περί «αντισημιτισμού» ναζιστικού τύπου, αλλά μάλιστα αναγνωρίζει ότι το 1929 ο Ντούτσε μάλλον προστάτευσε τις εβραϊκές κοινότητες της Ιταλίας. Η ερμηνεία του Βάρναλη πηγαίνει πολύ βαθύτερα: ο πραγματικός στόχος του Μουσολίνι ήταν οι πλούσιοι Εβραίοι του Λονδίνου, της Νέας Υόρκης και του Παρισιού, τους οποίους ήθελε να εκβιάσει για να του δανείσουν χρήματα.
    Ιδιαιτέρως αξιοσημείωτες είναι και ορισμένες πτυχές των προσεγγίσεων του Βάρναλη για τις φασιστικές θεωρίες. Στο κείμενο της 1ης Δεκεμβρίου με τίτλο «γιατί πολεμούν οι Έλληνες» ο συγγραφέας αποδεικνύει ότι είναι πολύ καλά πληροφορημένος για το ιδεολογικό περιεχόμενο του ιταλικού καθεστώτος. Η παρουσίαση αποσπασμάτων από κείμενο του υπουργού Πιρέλι για την οικονομική οργάνωση της Ευρώπης είναι αποκαλυπτική για τις απαρχές μίας τάξης πραγμάτων με βάση ή δικαιολογία την οικονομική ανάπτυξη : «Η αρχή της εθνικότητας, όπως την εφάρμοσε η συνθήκη των Βερσαλλιών, αποδείχτηκε αντίθετη με τις βασικές αρχές της σύγχρονης οικονομίας. Η κυριαρχία των μικρών λαών στον τόπο τους αποδείχτηκε με την καθημερινή τους πείρα… αναχρονισμός! ».
    Εξίσου αποκαλυπτικά είναι και τα στοιχεία της φασιστικής ιδεολογίας τα οποία καταθέτει ο Βάρναλης στο κείμενο της 19ης Δεκεμβρίου με τίτλο «κράτος και έθνος», όπου στηλιτεύεται η θεωρία ότι «δεν είναι το έθνος που δημιουργεί το κράτος, αλλά το έθνος δημιουργείται από το κράτος». Ο Βάρναλης περνάει σε σκληρή κριτική: «ύστερα από τέτοιες μεσαιωνικές θεωρίες που ταυτίζουν το κράτος με το κόμμα (τον ηγέτη του κόμματος) και θεωρούν το έθνος δημιούργημα του κράτους, δηλαδή δημιούργημα ενός κόμματος (ενός ηγέτη) κι ύστερα από τις ανάλογες μεσαιωνικές μεθόδους κυριαρχίας, πόσο κυνισμό θα είχε ο Ντ’ Ανούντσιο όταν έγραφε στο Ντούτσε: «αποδείχνεσαι ανίκητος κι αμετάβλητος σας ένας Νόμος, σα μια τάξη πραγμάτων όχι μονάχα καινούργια παρά αιώνια»!

    Καταπληκτικό βιβλίο! Ευχαριστούμε τον Νίκο που μας προσέφερε ακόμα μία φορά ένα τόσο ποιοτικό έργο!

    ΥΓ
    Η έκδοση όπως ήδη ειπώθηκε συνοδεύεται από γελοιογραφίες της εποχής του σπουδαίου Κώστα Μπέζου. Πολλές λεπτομέρειες από τις γελοιογραφίες (π.χ. τα γεγονότα της ναυμαχίας του Τάραντα) γίνονται πιο κατανοητά στην σημερινή εποχή μέσα από την ανάγνωση των χρονογραφημάτων του Βάρναλη.
    Μία μικρή και καλοπροαίρετη παρατήρηση: ενδεχομένως θα άξιζε να συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο και ένα μικρό βιογραφικό σημείωμα για τον Μπέζο. Καλό θα ήταν επίσης οι γελοιογραφίες να συνοδεύονταν από την ημερομηνία δημοσιεύσεώς τους.

  24. gpoint said

    # 22

    τότε να βάλουσιν προσωπείον πτηνόμορφον (εν είδη περιστεράς) κατά το πρότυπον των θεραπόντων την εποχήν της πανώλους

  25. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    21 Πρέπει να το διορθώσω στο άρθρο. Το λάθος δεν υπάρχει στο βιβλίο, και ευχαριστώ.

    23 Μα εσύ το διάβασες κιόλας, εντυπωσιάζομαι και σε ευχαριστώ! Για τον Μπέζο έχω μια μικρή αναφορά στον πρόλογο. Η ημερομηνία δημοσίευσης των γελοιογραφιών δεν μπήκε από λάθος συνεννόηση, συμφωνώ ότι χρειαζόταν για να υπάρχει σύνδεση και με τα χρονογραφήματα.

  26. geobartz said

    Καλοτάξιδο το βιβλίο. Μακάρι να μπορέσω να το διαβάσω, όπως και το «Τι είδα εις την Ρωσσίαν των Σοβιέτ».

  27. ΓΤ said

    Της μιας αράδας ξυγγραφή
    είναι ευεξήλωτη ραφή

  28. Corto said

    25:
    Εμείς σε ευχαριστούμε Νίκο για το τόσο ωραίο βιβλίο!

    «Για ποιο λόγο ο Βάρναλης εγκατέλειψε το μάχιμο καθημερινό χρονογράφημα και στράφηκε σε ένα θέμα που είχε έμμεση μόνο (και μακρινή) σχέση με τον πόλεμο; Ο ίδιος δεν έχει πει τίποτε·»

    Χωρίς να αποτελεί απάντηση στην απορία περί της διακοπής του χρονογραφήματος από τις 12 Ιανουαρίου 1941 έως τις αρχές Απριλίου και την υποκατάστασή του από τις ιστορικές επιφυλλίδες με τον γενικό τίτλο «Από τις σκοτεινές σελίδες της Ρώμης», τους μετέπειτα «διχτάτορες», ίσως αξίζει να αναφερθεί ο πρόλογος του ίδιου του Βάρναλη στην έκδοση του Κέδρου:

    «Τα πορτραίτα των «Μεγάλων Ανδρών» της Κοσμοκρατόρισσας Ρώμης απάνου στο μαύρο φόντο της έσχατης εξαχρείωσης των αρχόντων και της έσχατης εξαθλίωσης των αρχομένων, δε γραφτήκανε τόσο για το ιστορικό τους ενδιαφέρον, όσο, κυρίως, για το διδαχτικό. Γραφτήκανε τον καιρό που ο ιταλικός φασισμός είχεν επιτεθεί εναντίον της Ελλάδας. Ο σκοπός τους είτανε να τονώσουνε το ηθικό του μαχόμενου Έθνους και να ξανάψουνε το μίσος του εναντίον της βίας των επιδρομέων.
    Ο σκοπός αυτός παραμένει, γιατί παραμένει σε μεγαλύτερην έχταση και η βία των ιμπεριαλιστών.
    Ο αναγνώστης από το ξεσκέπασμα των περασμένων θα μπορεί να ιδεί τα σκεπασμένα τωρινά. Κι από τις ιστορικές αναλογίες της τότε κοσμοκρατορίας με τις τωρινές στο στάδιο της παρακμής τους θα μπορέσει να νιώσει ποια είναι η πορεία της ανθρωπότητας και ποιο είναι το χρέος των προοδευτικών ανθρώπων.

    Δεκέμβρης 1955″

    Εν πάση περιπτώσει διαφαίνεται πλαγίως ότι η συγγραφή των κειμένων αυτών αποτελούσε κατά κάποιον τρόπο συνειδητή επιλογή του Βάρναλη (χωρίς αυτό να ακυρώνει την υπόθεση περί άνωθεν πιέσεως να σταματήσει το χρονογράφημα) .

  29. Μαγδαληνή said

    Συγχαρητήρια για την έκδοση! Καλοτάξιδο το βιβλίο!
    Το 23 του Corto μας έπεισε ακόμη περισσότερο για το διάβασμά του.

  30. sarant said

    28 Το ξέρω αυτό, αλλά το ένα δεν αποκλείει το άλλο.

  31. Μαγδαληνή said

    Ανακοινώνονται οι ποινές. 13 χρόνια τα πρωτοπαλίκαρα .

  32. Μαγδαληνή said

    Κάτι για τις ποινές έγραψα και μαρμαγκώθηκα.

  33. Μαγδαληνή said

    Λάθος… απλά άργησε

  34. ΓΤ said

    Ανακοίνωση ποινών από την Πρόεδρο, Μαρία Λεπενιώτη

    Ρουπακιάς> ισόβια (Φύσσας) + 10 (ένταξη σε οργάνωση) + 4 οπλοχρησία +4 οπλοφορία +4.000
    Μιχαλολιάκος> 13 ετη για τη διεύθυνση της ΧΑ και φυλάκιση ενός έτους για παράνομη οπλοκατοχή και 1.000 ευρώ
    Όλο το Διευθυντήριο —> 13, πλην Ματθαιόπουλου —> 10
    Οι Ηλιόπουλος και Κούζηλος κάθειρξη 7 ετών για ένταξη σε εγκληματική οργάνωση
    Οι Ζησιμόπουλος, Γρέγος, Μπαρμπαρούσης, Ζαρούλια και Κουκούτσης καταδικάζονται σε ποινή κάθειρξης 6 ετών
    Οι Χρυσοβαλάντης Αλεξόπουλος, Ευστ. Μπούκουρας, Ν. Μίχος και Μιχ. Αρβανίτης, στους οποίους αναγνωρίστηκε ελαφρυντικό, κάθειρξη 5 ετών.

    Συνεργοί Ρουπακιά 6-8
    Για Αιγύπτιους ψαρἀδες> Πανταζής 8, λοιποί 6

    Πυρηνάρχης Πατέλης 8+6

  35. Μαρία said

  36. ΓΤ said

    Πυρηνάρχης Πανταζής> Για την ένταξη σε εγκληματική οργάνωση ποινή κάθειρξης 6 έτη, για απόπειρα ανθρωποκτονίας των Αιγύπτιων ψαράδων ποινή κάθειρξης 8 ετών και για την επίθεση κατά του ΠΑΜΕ, ποινή φυλάκισης 2 έτη για κάθε μία από τις τρεις σωματικές βλάβες που του έχουν αποδοθεί.

  37. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    34

    Το δικαστήριο χορηγεί ανασταλτικό αποτέλεσμα αν αιτιολογημένα κρίνει ότι η άμεση έκτιση ποινής θα έχει ως συνέπεια υπέρμετρη και ανεπανόρθωτη βλάβη για τον καταδικασθέντα ή για την οικογένεια του.
    https://tvxs.gr/news/ellada/apofasi-dikastirioy-isobia-ston-roypakia-kai-10-xronia-gia-entaksi-se-egklimatiki-organo

    Υπάρχει πουθενά στο κατηγορητήριο η παραποίηση ενδεικτικού δημοτικού σχολείου? Έχουν έστω οι καταδικασθέντες προϋπηρεσία στον τομέα της καθαριότητας? Αν ναι, είμαστε σίγουροι πως θα πάνε μέσα και μπορούμε να χαλαρώσουμε.

  38. Corto said

    30:
    Βεβαίως, συμφωνώ ότι το ένα δεν αποκλείει το άλλο.

  39. ΓΤ said

    37@

    Ενδιαφέρον, αλλά είναι προφανές ότι, αν κάποιοι αφεθούν ελεύθεροι, είναι πιθανό να διαπράξουν και άλλα εγκλήματα…

    Για να δούμε…

  40. sarant said

    39 Κατά πάσα πιθανότητα οι δεκατριάρηδες θα μπουν μέσα.

  41. ΓΤ said

    40@

    Βεβαίως, αλλά θέλουμε να κατηφορίσει στα πάτρια και το έτερο μαϊνκαμπφίδι, ο βρυξελιόντακας…

  42. Μαρία said

  43. William T. Riker said

    Καλοτάξιδο κι από μένα! Θα το αναζητήσω οπωσδήποτε, όταν έρθω στην Ελλάδα

  44. voulagx said

    #37: Ο αρχηγος εχει μια καταδικη για κατι βομβες το ’77 αν θυμαμαι καλα.

  45. BLOG_OTI_NANAI said

    Συγχαρητήρια, εύχομαι τα καλύτερα για την πορεία του βιβλίου!

    Για τις παλαιότερες δουλειές:

    https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/ekke/article/view/19662

  46. atheofobos said

    44
    Όλα τα σχετικά με την παλαιότερη δράση του υπάρχουν εδώ
    Ν. ΜΙΧΑΛΟΛΙΑΚΟΣ- Η ΝΕΑΝΙΚΗ ΤΟΥ ΔΡΑΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ, ΤΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΝ ΦΥΛΑΚΙΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΠ.
    http://atheofobos2.blogspot.com/2012/07/blog-post_09.html

  47. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    44 Μωρέ άκου που σου λέω, άμα δε συνελήφθη να σφουγγαρίζει με παραποιημένο ενδεικτικό δεν πάει σίγουρα μέσα.

  48. BLOG_OTI_NANAI said

  49. sarant said

    45 Α, αυτό δεν το είχα δει! Σε ευχαριστώ πολύ!

  50. ΚΑΒ said

    Καλοτάξιδο το βιβλίο με πολλές πολλές εκδόσεις. Χαλκέντερος να είναι ο επιμελητής του και για άλλες πολλές συγγραφές.

  51. BLOG_OTI_NANAI said

    49: Ιδιαίτερα κολακευτική κριτική και 40 σελίδες άρθρο!

  52. sarant said

    51 Πιο πολύ με κολακεύει που αναδεικνύει την αξία του βιβλίου.

  53. Pedis said

    Μας γκάστρωσαν.

    Αν τελικά μπούνε μέσα μην περιμένετε και να κάτσουνε. Σε μερικούς μήνες ποιος με κατάθλιψη, ποιος με καρδιά, ποιος με χρόνια πάθηση έξω θα βρεθούν. Και μετά θα μπει μπροστά η μηχανή των εφέσεων, ενστάσεων …

    Άκρες να το πετύχουν έχουν και στη κυβέρνηση και στους κρατικούς μηχανισμούς.

    Στο μεταξύ το αίμα νερό δεν γινεται …

    Ωστόσο, κατά την ψηφοφορία για τη συζήτηση του θέματος, η παράταξη του Γ. Πατούλη (ο ίδιος δεν τοποθετήθηκε επικαλούμενος συμμετοχή σε άλλη τηλεδιάσκεψη εκείνη την ώρα) καταψήφισε και μαζί με τις ψήφους του Θ. Τζήμερου και άλλων ανεξάρτητων συμβούλων σχηματίστηκε αρνητική πλειοψηφία (46 κατά, 42 υπέρ). Ευνοημένοι από το αποτέλεσμα, λοιπόν, οι χρυσαυγίτες και μαζί τους οι χυδαίες συμπεριφορές που σταδιακά αναπτύσσονται στο περιφερειακό συμβούλιο, υπό την ανοχή της περιφερειακής αρχής.

    https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/264095_anohi-stin-enohi-tis-ha

  54. Pedis said

    Μπήκα και δεν είπα συγχαρητήρια στον Νικοκύρη!

  55. Γιάννης Ιατρού said

    Νίκο κάθε επιτυχία και σ΄αυτό το βιβλίο σου, μέρος της όλης σειράς για τον Βάρναλη. Πολύ ενδιαφέρον και επίκαιρο από πλευράς ημερομηνίας κυκλοφορίας, σε λίγο έχουμε και την 28η Οκτ. !

    Είμαι βέβαιος, πως μόλις το αντιληφθεί η υπουργίνα μας επί της Παιδείας, όντας γνωστή για την αγάπη της στον Βάρναλη, θα το προτείνει για επιπλέον ανάγνωσμα για στους καταληψίες, ειδικά εκείνα τα σημεία που ο Βάρναλης μέμφεται τον φασισμό…

    Μένει να δούμε αν με την επιδημία μπορέσεις να κάνεις κάποια live παρουσίαση, όπως συνηθίζεις 🤗👌😉

    4. Τζί, μην ρίχνεις λάδι στη φωτιά, αναρωτιέμαι πως διάλεξε τέτοιον άσχετο με τα νούμερα άνθρωπο η Φωτεινή…, you know😂🙄

  56. spiridione said

    53. Αν πάνε μέσα οι 13ρηδες, το νωρίτερο που μπορούν να ζητήσουν υφ’ όρον απόλυση (δηλαδή με μεροκάματα, αναπηρίες, καλή διαγωγή κλπ) είναι σε 3 χρόνια από σήμερα (1/3 ποινής μείον 1,5 έτος προφυλ.). Και νωρίτερα μπορούν να ζητήσουν και απόλυση με βραχιολάκια. Αλλιώς στα 6,5 χρόνια. Σε δύο μήνες μπορούν να ξαναζητήσουν να έχει η έφεσή τους ανασταλτική δύναμη.

  57. Μαρία said

    56
    Με 1/3 ή 2/5 της ποινής; Τα 2/5 με τον νέο ΠΚ ισχύουν μόνο για τα ισόβια;

  58. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  59. spiridione said

    57. Με 1/3, ισχύει η επιεικέστερη διάταξη του παλιού ποινικού κώδικα.

  60. ΓιώργοςΜ said

    Είδα ετούτη τη συλλογή υπογραφών για το ΜΙΕΤ, ας το αφήσω εδώ για όποιον ενδιαφέρεται.
    Έχω δει πρώτο χέρι για τη δουλειά που έχει γίνει από αυτό το ίδρυμα, τουλάχιστον τα ογδόνταζ και ενενήνταζ. Δεν έχω επαφή εδώ και πολλά χρόνια, αλλά αυτά που βλέπω είναι ανησυχητικά.

  61. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Συγχαρητήρια για το καινούργιο βιβλίο, Νικοκύρη, και ευχές για «καλό ταξίδι του, με ούριους ανέμους», για να το πάνε μακριά! Και σε άλλα με το καλό!
    (Και για δωράκι χριστουγεννιάτικο, σίγουρα…).

    Υπάρχει σκέψη/δυνατότητα για ψηφιακές παρουσιάσεις, εκτός εκείνης της Θεσσαλονίκης; (Χλωμό, έ;!)

    23, Corto
    Πολύ μου άρεσε η μικρή ανάλυση. Κατατοπιστικότατος!

    41, ΓΤ
    …μαϊνκαμπφίδι, βρυξελιόντακας !! ❗👍

  62. BLOG_OTI_NANAI said

  63. GeoKar said

    Συγχαρητήρια κ καλοτάξιδο! Κ η ανάλυση στο #23 ενισχύει την επιθυμια αγοράς κ μελέτης του βιβλιου 👍👏

  64. Pedis said

    # 56 – Μάλιστα.

    Αποφυλάκιση υπό όρους / κατ’ οίκον περιορισμός κλπ για λόγους υγείας λ.χ. δεν προβλέπεται ;

  65. ΓΤ said

    61@

    Πού ‘σαι, ρε μαν, ό,τι μας έρχεται το καταθέτουμε. 🙂

    Ευτυχώς δηλαδή που κάποτε ο Νικοκύρης μού έδωσε λευκή κάρτα επειδή κάναμε ένα λογοπαίγνιο με τον Καπαμπλάνκα. Πάντως, μεταξύ μας, μη μας ακούσουν, αυτός που έχει βάλει στο στόχαστρο την Έφη πρέπει να είναι «στοχάδι» στο μυαλό. Και πρέπει και οι εκλεκτές κυρίες του ιστολογίου να αντιδράσουν. Να του στείλουμε κάνα χ’λιάρ’ να εκπολιτισθεί, γιατί μας έχει τρελάνει με το ρουφοπιάτ’ της μονότονης σουπίτσας του!

    Δεν μπορώ να σου εκμυστηρευτώ περισσότερα γιατί έχει αρχίσει και κυλάει η μπαλίτσα στο χορτάρι, κι οι φετβοζέδικες γωνιές έχουν ανάψει φώτα.

    Οι εκπλήξεις εδώ διαδέχονται η μία την άλλη.

    Άλλος ασχολείται σαράντα χρόνια με τον εγκέφαλο
    κι άλλος δεν πιάνει ούτε κέφαλο…

  66. sarant said

    60 Κυκλοφορεί κάπου και ένα κείμενο για συλλογή υπογραφών, εγώ υπέγραψα.

  67. Μαρία said

    66
    https://www.change.org/p/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%80%CE%BD%CE%B5%CF%85%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%BF-%CF%83%CE%AE%CE%BC%CE%B1-%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%B4%CF%8D%CE%BD%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%B9%CE%B5%CF%84?utm_content=cl_sharecopy_25122902_en-US%3A4&recruiter=1155613896&recruited_by_id=1f524b50-0a15-11eb-8ba9-85933c852664&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink&utm_campaign=psf_combo_share_initial

  68. Spiridione said

    64. Ναι, με κατ’ οίκον επιτήρηση, δηλ. βραχιολάκια, με τη συμπλήρωση του 1/5 της ποινής, δηλ. σε ένα ενάμιση χρόνο από σήμερα.

  69. Pedis said

    # 68 – Μερσί, κατάλαβα. Σε 18 μήνες, λοιπόν, αν όλα πάνε αύριο κατ’ ευχήν.

  70. Pedis said

    ->69, 64 – Μα θα συνυπολογιστεί και ο χρόνος προφυλάκισης;

  71. Pedis said

    70 -> 68 (Spiridione)

  72. Πέπε said

    @68 και όλα τα σχετικά:

    Δεν ξέρω ποιο θα ήταν το χειρότερο πιθανό (δηλ. το επιεικέστερο) σενάριο. Ακόμη κι αν στην πράξη τιμωρηθούν με δέκα τσιμπιές ο καθένας, το γεγονός ότι η ίδια η οργάνωση χαρακτηρίστηκε εγκληματική το θεωρώ -το ξανάγραψα- ένα διεθνούς σημασίας προηγούμενο.

    Επίσης, θεωρώ ότι κάθε νομοθετική ρύθμιση που να προβλέπει μεγαλύτερη επιείκεια στις ποινές (τις ονομαστικές ή τις πραγματικές) από κάποια προηγούμενη είναι μια ανθρωπιστική πρόοδος. Μπορεί να μην είμαι υπέρ της ασύδοτης ατιμωρησίας, μπορεί προσωπικά να ευχόμουν να δω τον Κασιδιάρη και τον Μ’λιάκο να σαπίζουν στο μπουντρούμι, όμως πρόκειται για άτομα εντελώς ακίνδυνα αν δεν έχουν οπαδούς. Αν πάλι έχουν οπαδούς, αυτοί, που παραμένουν έξω και επικίνδυνοι αλλά δεν έχουν και κανένα νόμιμο λόγο να μην είναι έξω, θα εξακολουθούν να υπάρχουν με ή χωρίς Μ’λιάκο και σία.

    Δε θα ευχόμουν μια δικαστική διαδικασία που να μας απαλλάξει διά παντός από κάθε σκιά φασισμού και νεοναζισμού, γιατί απλούστατα είναι κάτι ανέφικτο. Ό,τι ρεαλιστικό ευχόμουν πραγματοποιήθηκε ήδη. Και ό,τι πραγματοποιήθηκε ήδη είναι παρα πολύ σημαντικό.

  73. Γιάννης Ιατρού said

    71: ναι. Ο χρόνος προφυλάκισης προσμετράται στον χρόνο έκτισης της ποινής
    Αν η διεύθυνση της ΧΑ είναι Παναγίτσες στην φυλακή μπορούν να κάνουν αίτηση στο 1/3 της εκτιθείσας ποινής, δηλαδή στα 4,5 (περίπου) χρόνια. Είναι απαραίτητο να γίνει δεκτή η αίτηση; Όχι.

  74. Γιάννης Ιατρού said

    73: (συνέχεια)
    Σκεφτείτε την περίπτωση Ξηρού για το θέμα του αν γίνει δεκτή η αίτηση μετά από 4,5 χρόνια περίπου///

  75. Corto said

    61β (ΜΙΚ_ΙΟΣ):
    Ευχαριστώ πολύ! Πιστεύω ότι όποιος διαβάσει το βιβλίο θα βρει πολύ περισσότερες ενδιαφέρουσες πτυχές -αλλά και θα χαρεί την εξυπνάδα και την ζωντάνια των σκίτσων του Μπέζου.

    Με την ευκαιρία, ας προστεθεί και μία λιγότερο γνωστή πληροφορία: εκτός από τον Μπέζο, ο Βάρναλης γνώριζε -τουλάχιστον μεταπολεμικά- και έναν ακόμα από τους «λόγιους» συντελεστές του ρεμπέτικου τραγουδιού, τον Βασίλη Μεσολογγίτη. Το έργο του τελευταίου αξίζει να διερευνηθεί και να βγει από την αφάνεια.

  76. Alexis said

    Συγχαρητήρια για το καινούργιο βιβλίο, εύχομαι ό,τι καλύτερο!

  77. Πέπε said

    @75:

    Δεν τον είχα υπόψη μου. Βρίσκω στο παρακάτω λινκ ενέα τραγούδια στα οποία είτε έχει γράψει στίχους είτε τραγουδάει είτε και τα δύο. Κυρίως επιθεωρησιακά ή επιθεωρησιακού ύφους. Δε θα τα ‘λεγα ρεμπέτικα (πλην ενός ίσως), αν και αρκετά είναι εντόνως ρεμπετοπρεπή.

    https://rebetiko.sealabs.net/display.php?string=%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B3%CE%AF%CF%84%CE%B7

    Σ’ ένα, που δεν είναι ούτε ρεμπετοπρεπές ούτε επιθεωρησιακό (δε δείχνει τέλος πάντων), έχει συνεργαστεί και με τα πρωτοποριακά Άσπρα πουλιά και τον δαιμόνιο Μπέζο, και αξίζει τον κόπο να τ’ ακούσουμε:

    Σ’ ένα από τα υπόλοιπα μου κάνει εντύπωση η λέξη «μπουκέτο = σφαλιάρα» το 1936! Στο ίδιο και «ζαμανφού κι απάνω τούρλα».

  78. dryhammer said

    77. Η λέξη μπουκέτο = μπουνιά (γλωσσική – ηχητική – σχέση; Το χέρι σαν να προσφέρει μπουκέτο;) είναι σε χρήση (φθίνουσα) και σήμερα.
    [Υπάρχει και η «μπουκετιά»]
    Πρώτα άκουσα το «ζαμανφού κι απάνω τούρλα» κι ύστερα το «ζαμανφού» σκέτο. Κι αυτό φθίνει.

  79. Μαρία said

    Στην Ελλάδα δεν συζητάμε γιατί κλείνουμε κάποιον στη φυλακή, αλλά για πόσο καιρό τον κλείνουμε. Η φυλακή είναι όντως το έσχατο μέσο που έχουμε ως αντίδραση. Όμως, θα πρέπει να δούμε ποιο είναι το αποτέλεσμα: έτσι αναγκαστικά ξαναγυρίζουμε στη διερεύνηση του σκοπού της ποινής. Από την άποψη αυτή, δεν μπορείς να σταθμίζεις την ποινή και να κρίνεις τον Ποινικό Κώδικα λαμβάνοντας υπόψη μονάχα ένα συγκεκριμένο έγκλημα. Η μεταρρύθμιση που έγινε, αποφάσισε –και αυτό ήταν πολιτική επιλογή- τη γενική μείωση του ύψους των ποινών, για πολλούς λόγους και όχι μόνο επειδή το Συμβούλιο της Ευρώπης μας καταδίκαζε ως χώρα. Οι εγκληματολόγοι ξέρουμε ότι είναι αναποτελεσματικός ο μακροχρόνιος εγκλεισμός, είναι αναποτελεσματικός ο συγχρωτισμός κρατουμένων σε συνθήκες υπερσυνωστισμού, για να αποτρέψεις μελλοντικά εγκλήματα. Αυτά τα έχει λύσει η θεωρία και η έρευνα, γιατί ξαναγυρνάμε πίσω, δεν το καταλαβαίνω. Η γενική τάση του Ποινικού Κώδικα να περιορίζει το ύψος των ποινών, προσωπικά, υπό το σκεπτικό που ανέφερα με βρίσκει σύμφωνη. Αλλά οι διατάξεις που είναι άστοχες δεν είναι αυτές για τις οποίες γίνεται λόγος. Από εκεί και πέρα, αν δεν θέλουμε χαμηλές ποινές να το πούμε: Να πούμε δηλαδή, ότι θέλουμε να «αποθηκεύουμε» τους εγκληματίες στη φυλακή και να τους «ξεχνάμε». Διότι ο Μιχαλολιάκος και η παρέα του, πλέον, είναι και με τη βούλα κοινοί εγκληματίες. Αυτό που λέω, δηλαδή, είναι ότι έχει σημασία η μεταχείριση από εδώ και πέρα και όχι τόσο το χρονικό εύρος της ποινής εγκλεισμού. http://epohi.gr/article/37313/sofia-vidalh-ehoyme-perasei-sthn-epomenh-mera

  80. γρηγορησ said

    μικρο μεταφραστικο μεζεδακι για την σαββατιατικη πιατελα. https://www.plugshare.com/location/158153
    οι μαρτυρες που ειδαν το εγκλμα ειναι οι 4 νεομαρτυρες απ τις μελαμπες ρεθυμνου. http://www.saint.gr/2827/saint.aspx

  81. sarant said

    75-77 Ναι, αξίζει να μελετηθεί ο Μεσολογγίτης. Ήταν και ηθοποιός, πρόεδρος του ΣΕΗ, ήταν και λογοτέχνης, ήταν και υποψηφιος δήμαρχος Νέας Σμυρνης με το ΚΚΕ το 1975

  82. Γιάννης Ιατρού said

    79: Το σημαντικό είναι όταν βγουν έξω, να μην βρουν πλέον έρεισμα στην κοινωνία.

  83. ΓΤ said

    81@

    Σε κοινό ψηφοδέλτιο με το ΠΑΣΟΚ 😉

  84. ΓΤ said

    Ο Μεσολογγίτης σε εκπομπή της ΕΤ1 (1983)

  85. 82 Το όποιο ποσοστό της ταγματαλήτικης ακροδεξιάς δεν θα πάψει να υπάρχει επειδή τους χώσανε για λίγα χρονάκια μέσα. Ούτε θα πάψει να είναι οργανικό κομμάτι της κυρίως ειπείν Δεξιάς. Είτε σε αυτήν στεγαστεί είτε φτιάξει εν καιρώ άλλο σχήμα, εδώ θα είναι δυστυχώς. Παρόν και στους μηχανισμούς και στην κοινωνία.

  86. MA said

    Μπράβο σου Νικοκύρη! Καλοτάξιδο! Παραγγέλθηκε ήδη, δεν την ξαναπαθαίνω😎

  87. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Για τον Μεσολογγίτη υπάρχει αυτό εδώ (2010)
    https://www.politeianet.gr/books/9789600224092-stamatopoulou-basilakou-chrusothemis-papazisis-basilis-mesologgitis-175106
    Παρά το ότι είναι πολυσέλιδο, δεν ξέρω αν είναι πλήρες και τεκμηριωμένο. Συχνά οι πολλές σελίδες είναι εντελώς παραπλανητικές… 🙂

  88. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλοτάξιδο, Νικοκύρη! Εξαιρετική παρουσίαση (23), Corto.
    Στείλε, Νικοκύρη, κι ένα αντίτυπο τιμής ένεκεν στη …Σεμίραμις. 😂
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.altsantiri.gr/parapolitika/905527/i-ypoyrgos-paideias-den-xerei-apo-aitiatiki/%3Famp&ved=2ahUKEwixrKzI8bTsAhXMDOwKHTa_DuMQFjAAegQIDBAC&usg=AOvVaw1tF5hrdOMjrL3uF6IFawlf&ampcf=1

  89. Μαρία said

    85
    Ότι έγινε και με τους χουντικούς.

  90. Μαρία said

  91. sarant said

    Eυχαριστω πολύ για τα νεότερα και για τα καλά σας λόγια!

    87 Όπως φαίνεται έχει ανθολογία από τα λογοτεχνικά του κείμενα, κι έτσι εξηγείται το πολυσέλιδο.

    88 Το έγραψα στο Τουίτερ 🙂

  92. Pedis said

    Με αυτά που μου λέτε πολύ φοβάμαι ότι Λάδισμπερκ θα τη βγάλουν οι ναζιστές.

    Τουλάχιστον να μην σπάσουν το ρεκόρ των εννιά μηνών πριν τους δούμε έξω με άλλο όνομα.

    Κι άντε μετά άλλα δέκα χρόνια εγκληματικής δράσης για να κλειστούν μέσα μερικούς μήνες.

  93. 92 Είσαι αισιόδοξος?
    (Σκέψου πριν απαντήσεις. Έχεις χρόνο, πάω να την πέσω, καληνύχτα 🙂 )

  94. Άντε, να σου δώσω και τη βοήθεια του κοινού: Ο Μανιαδάκης (του Μεταξά ντε!) μεταπολεμικά έγινε βουλευτής της ΕΡΕ.

  95. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Προς πνευματική μας απόλαυση, ο εγκλεισμός της πανδημίας ήταν παραγωγικότατος για το Νικοκύρη μας.
    Βαρναλική Τετραλογία λοιπόν τώρα -με το καλό και στη συνέχεια. Πάντα άξιος!
    Τα χρονογραφήματα του πολέμου, με τη δυνατή πέννα του ποιητή και την επιμέλεια Ν.Σ. είναι ο καλύτερος τρόπος, μαζί με τα ντοκιμαντέρ -που όμως συνήθως είναι της μιας θέασης, ενώ στο βιβλίο επανέρχονται, να μπουν οι νέοι (ιδίως αν δεν είναι και πολύ διαβαστεροί) στο κλίμα εκείνων των ημερών. Σημαντικότατο και χρησιμότατο έργο. Ευχαριστίες.
    Καλοτάξιδο,όπως του αξίζει!
    Με τρώει η περιέργεια και για το άλλο καραντινοπαίδι-βιβλίο 🙂

    37,41
    ε αυτό, δεν πιάστηκε να σφουγγαρίζει μόνο με ενδεικτικό δημοτικού! Επίσης αν (τον πιάνανε να) είχε κακοποιήσει σκυλί, θα είχε μπει σε διαθεσιμότητα εν τω άμα. Αλλά κακοποίησε ανθρώπους, βλέπεις…

    Περί των ποινών, τα σχόλια 72 και 79

    65β
    αν εφουρκούντονε ο θεός
    μικρή μου τω γκοράκω
    εσύ με τσι κατάρες σου
    θα μ΄έβανες στο λάκο 🙂

    έασον αυτό χαίρειν, ημείς που…

  96. Γιάννης Κουβάτσος said

    «όμως πρόκειται για άτομα εντελώς ακίνδυνα αν δεν έχουν οπαδούς.»
    Ο Μιχαλολιάκος είχε δικαστεί για βομβιστής. Φυσικά, αθωώθηκε για τη συγκεκριμένη κατηγορία. Βρέθηκε ένοχος μόνο για κατοχή εκρηκτικών, τα οποία προφανώς σκόπευε να χρησιμοποιήσει το βράδυ της Ανάστασης. Τέτοια λυσσασμένα σκυλιά δεν είναι ποτέ ακίνδυνα και πάντα θα βρίσκουν οπαδούς ανάμεσα σε όσους δεν αντέχουν τις χρονοβόρες δημοκρατικές διαδικασίες και γουστάρουν δράση, τσαμπουκά και «ριζοσπαστικές λύσεις».
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vice.com/amp/gr/article/9kmq8p/otan-o-nikos-mixaloliakos-empaine-sth-fylakh-ws-bombisths-tromokraths&ved=2ahUKEwizu8zG_7TsAhUSqaQKHfISCDkQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1FSAKipnbHTxyaGnJ7Tye4&ampcf=1&cshid=1602710079707

  97. Pedis said

    # 93 – τι εννοείς, το τέλος του #92; Ναι, αυτή μού φαίνεται η πλέον αισιόδοξη βέρσιον.

  98. Μαρία said

    92
    Πάρε κι αυτό για την ελληνο-ιταλική φασιστοϊστορία. https://www.sarajevomag.net/entipa/teuhos_102/i102_p14_falages.html

  99. Pedis said

    # 94 – λες δηλαδή ότι μετατοπίστηκε πολιτικά ο Μανιαδάκης; 🤣

  100. Pedis said

    # 98 – Λέγεται ότι μέσα στο 1969, δώδεκα χιλιάδες φοιτητές ήταν γραμμένοι στον εσεσι

    Καλά, πόσοι ήταν συνολικά οι έλληνες φοιτητές στην Ιταλία;

    Οι κινήσεις για «νέα (ακρο) δεξιά» με ακτιβιστική τρομοκρατική δράση, αποσυνδεδεμένη επίσημα από το νεοφασιστικό MSI και τα κλασικά φασιστικά σύμβολά, επισημοποιήθηκαν το 1977 στο φεστιβάλ του Campo Hobbit.

    Το ιδεολογικό περιτύλιγμα ήταν μια σαλάτα από μαγεία, αποκρυφισμός, βορειοευρωπαική μυθολογια, Τόλκιν, μπουσίντο, ισλαμική τζιχάντ, ιπποτισμός κλπ.

    Μετά από αυτό εμφανίστηκαν *προσέξε τα ονόματα* οι «Ενοπλοι Επαναστατικοί Πυρήνες (Nuclei Armati Rivoluzionari- NAR)», το Επαναστατικό Λαϊκό Κίνημα (Movimento Rivoluzionario Popolare) κά.

    Οι πρώτοι ήταν υπευθυνοι *ως φυσικοί αυτουργοί* για μια σειρά δολοφονίες, πολλές τρομοκρατικές ενέργειες με τυφλά κτυπήματα με αποκορύφωμα τη σφαγή στον σιδηροδρομικό σταθμό της Μπολόνια το ’80.

  101. Μαρία said

    100
    Ο Κουτούζος γιατρός στην Κρεμόνα το ’89, όταν γράφει το βιβλιαράκι, http://www.mediafire.com/file/2w5ysky5o6lp5kb/%25CE%2595%25CE%25A3%25CE%2595%25CE%25A3%25CE%2599_%25CE%25A0%25CE%25BF%25CF%2585_%25CF%2580%25CE%25AE%25CE%25B3%25CE%25B1%25CE%25BD_%25CE%25B5%25CE%25BA%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25BD%25CE%25B1_%25CF%2584%25CE%25B1_%25CF%2580%25CE%25B1%25CE%25B9%25CE%25B4%25CE%25B9%25CE%25AC.pdf/file
    αναφέρεται εκτός απ’ το MSI και στο φοιτητικό FUAN.

  102. Pedis said

    To fuan του MSI. Οι Ιταλοί νεοφασίστες έχουν και τον ήρωά τους, τον Μίκη, όχι τον γνωστό μας αλλά έναν φοιτητή, Μάντακας στο επώνυμο, που ήταν ένας από τους τόσους, ένθεν και ένθεν, που έπεσε νεκρός στις μάχες σώμα με σώμα το ’70.

  103. Pedis said

    # 101 – δεν το κατεβάζω επειδή ζητάει και τα σώβρακα σε περμίσιονς. Τι λέει;

  104. Μαρία said

    103
    Τίποτα δεν ζητάει.
    Αναφέρεται στους πρωταγωνιστές που γνώριζε προσωπικά, κυρίως στη νεοφασιστική τάση, και στο τέλος κατηγορεί κάποιους προδότες που προσχώρησαν στη ΝΔ.
    Αδερφή μέλους του εσεσι ήταν κι η σύζυγος του Κ. Πλεύρη.

  105. Pedis said

    # 104 – εγώ δεν χαρίζω κούκιζ και άδειες για κείνο και για τ’άλλο για να μπαίνω στον κόπο να τις σβήνω μετά … άλλη δουλειά δεν είχα … 🙂

    Ναι, αλλά λέει κάτι για τον αριθμό των ελλήνων φοιτητων στην οργανωση. Δώδεκα χιλιάδες το 67 είναι πάρα πάρα πολύ μεγάλο νούμερο για να γίνει πιστευτό.

  106. Μαρία said

    Τζάμπα τα κράνη.
    https://www.avgi.gr/koinonia/369206_se-karantina-dimoiria-ton-mat
    Συναγερμός έχει σημάνει στην Αστυνομία καθώς, μέχρι στιγμής, έχουν διαπιστωθεί πέντε θετικά κρούσματα κορωνοϊού από διμοιρία των ΜΑΤ που είχε έρθει από τη Λαμία στην Αθήνα προκειμένου βρεθεί έξω από το Εφετείο, κατά τη μεγάλη συγκέντρωση για τη δίκη της Χρυσής Αυγής.

  107. Γιάννης Ιατρού said

    104: Επιβεβαιώνω. Δεν ζητά κάτι.

  108. Μαρία said

    105
    Ασχολείται μόνο με τις κεφαλές. Καμιά αναφορά σε αριθμούς.
    Πάντως τη δεκαετία του ’70, φαντάζομαι και του ’60, έφυγαν χιλιάδες για σπουδές στην Ιταλία. Μόνο απ’ το τμήμα μου, απ’ τα υπόλοιπα τρία δεν ξέρω, σπούδασαν στην Ιταλία δ’υο αρχιτεκτόνισσες, δύο φαρμακοποιοί και μια οδοντίατρος.

  109. Pedis said

    # 108 – Καλά.

    Αλλά 12 χιλ. φασιστάκια γραμμένα στην εσεσι το 67; Πόσοι να ήταν οι έλληνες φοιτητές στην Ιταλία συνολικά, 50 χιλ. – 100 χιλ; Μπα …

    Ούτε η ΕΚΟΦ δεν θα είχε 12 χιλ μέλη το ’60 που ήταν και δημοκρατική οργάνωση … 😛

  110. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    99 Όχι βρε, πώς να μετατοπιστεί κoτζάμ άνθρωπος μόνος του? Πήγε η ΕΡΕ σ’ αυτόν😂

  111. Πέπε said

    Αν μπορείτε, κάντε λίγη οικονομία στα σχόλια που ποστάρετε στο νήμα «ο Παύλος τα κατάφερε». Η σελίδα κάνει αιώνες να φορτώσει. Αυτή τη στιγμή έχει γύρω στα 425 σχόλια, μεταξύ των οποίων βέβαια πολλά βιντεάκια.

  112. Pedis said

    # 110 – Καταστρέφεις το δημοκρατικό τόξο, να ξές! Το κρίμα στο λαιμό σου.

  113. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    112 Το ξέρω, είμαι ειδεχθής. Ντροπή μου.

    111 Για τιμωρία θα αποστηθίσεις τα σχόλια της ανάρτησης για τα τούρκικα καΐκια και τον Καρατζαφέρη.

  114. Pedis said

    # 113 – Η ΕΡΕ να ξέρεις, και ντροπή σου, αντιμετώπισε τον φασισμό όσο κανείς άλλος.

    Από μέσα.

  115. dryhammer said

    112. Τι να σου κάνει το δημοκρατικό τόξο μπροστά στα πολυβόλα;

    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQVtea8S6yw2-KhBrBqM61E5QYMbWlXmUvkjA&usqp=CAU

  116. sarant said

    Καλημέρα και από εδώ, ενδιαφέρουσα η νυχτερινή συζήτηση.

  117. Pedis said

    -> 98, 108, 109 – Μαρία, δες αυτό

    https://www.academia.edu/6896692/Una_diaspora_adriatica_La_migrazione_degli_studenti_universitari_greci_in_Italia

    Πίνακας, σελίδα 155

    ή κι αυτό

    http://www.culturitalia.info/ARCHIVIO/siena/97_1/Papadi.htm

    Το 1970 οι έλληνες φοιτητές στην Ιταλία υπολογίζονται σε 4300 και κάτι.

    Έχει κι άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία για όσους μπορούν να διαβάσουν Ιταλικά.

  118. Γιάννης Ιατρού said

    115: πφφ, αυτά είναι τόξα χτήνος 🙂 !

  119. Μαρία said

    117
    Γκράτσιε μίλε.

  120. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    118 Ε όχι και χτήνος ο Ντράι, για πρόσεχε λίγο 😛
    Εξάλλου, αυτή είναι τοξότρια.

  121. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    104 τέλος
    Νίκη Λύτρα η συχωρεμένη. Από την Αβδέλλα Γρεβενών. Ενας Δημήτρης Λύτρας με τους εσεσι αναφέρεται στο λινκ.

    117 Ο αριθμός των Ελλήνων φοιτητών παίρνει μεγάλες διαστάσεις μεταπολεμικά. Μέχρι το 1990, τους βασικότερους πόλους έλξης αποτελούν δύο χώρες, η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και οι ΗΠΑ (βλ. πίνακα 1)*Στις δύο αυτές χώρες προστίθεται μετά το 1968 η Ιταλία.
    *Οι βασικές χώρες προορισμού των Έλληνες φοιτητών εξωτερικού 1960-2001
    1970: 6.752 , 1980: 12.435
    http://www.eriande.elemedu.upatras.gr/eriande/synedria/synedrio4/praktika1/kyprianos.htm

  122. Pedis said

    # 121 – Παρατηρείται μια απόκλιση (30%) για την Ιταλία μεταξυ των στοιχείων των σχετικών δημοσιεύσεων του 117 και του 121 για το έτος 1970. Τέλος πάντων είναι στην καλύτερη περίπτωση οι μισοί από το εντελώς κατά φαντασίαν αριθμό των 12 χιλ. φοιτητών που θα ήταν μέλη της ακροδεξιάς εσεσι.

    Πόσοι άραγε να πήραν τελικά πτυχίο στο εξωτερικό και πόσοι να επανήλθαν από την πίσω πόρτα με μεταγραφή;

  123. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    122
    Οι 12.435 του 1980, δεν θα πήγαν μονοχρονίς. Θα αυξάνονταν από πριν την μεταπολίτευση,μπορεί το μεγαλύτερο μέρος κατά τη χούντα, και καταγράφονται το 1980.

  124. Pedis said

    # 123 – Σαφώς.

    Άλλο ήταν το ζήτημα, ότι «Λέγεται ότι μέσα στο 1969, δώδεκα χιλιάδες φοιτητές ήταν γραμμένοι στον εσεσι » -> 98, 100

  125. Theo said

    Το 1980-81 4 ή 5 από τους συμμαθητές μου σπούδαζαν στην Ιταλία. Μόνο στην Μπολόνια ήσαν 3.000 οι Έλληνες φοιτητές.

  126. Pedis said

    Εμένα κανένας, μάλλον επειδή δεν είχαν τελειώσει ακόμη … 🙂

    Πέρα από την προσωπική στατιστική για το 1980 η μια δημοσίευση αναφέρει 14 χιλ και η άλλη 12.5 χιλ φοιτητές συνολικά σε όλη την Ιταλία.

  127. Pedis said

    Περί τις 3 χιλ φοιτητές το 2011

    https://www.academia.edu/5719785/Gli_studenti_greci

    σελ. 189

  128. Theo said

    Για την Μπολόνια τα έμαθα από τον φίλο μου που σπούδαζε εκεί κι από τον Ιταλό Ορθόδοξο ιερέα που παραπονιόταν ότι λίγοι από τους 3.000 Έλληνες φοιτητές πήγαιναν στην εκκλησία.

  129. Μαρία said

    128
    Μήπως πρόσθεσες ένα μηδενικό; 🙂

  130. Γιάννης Ιατρού said

    120: Εκ παραδρομής της γλωσσΩΣ 🙂 Διορθώνω: χτήνος ξεροσφύρη !
    (για το τόξο λέω ρε συ, εσένα ο νούς σου στο πρόσωπο, ε; 😜)

  131. 130 Όταν χρειάστηκα τόξα και βέλη τα έφτιαξα μόνος μου ωρέ. Πολλή μελέτη λέμε, και χειρωνακτική εργασία-ψυχοθεραπεία.
    Αλλά με τέτοια τοξότρια, εγώ να κοιτάω τα βιομηχανικά προϊόντα? Δε λέει…

  132. Theo said

    @129:
    Όχι.

  133. Theo said

    Ίσως στην Μπολόνια να ‘ταν οι περισσότεροι από τους 12.000+

  134. Theo said

    Μήπως μου κάνει παιχνίδια η μνήμη μου, κι ήταν 1.000 ή 2.000;
    Για το ότι ήταν χιλιάδες Είμαι σίγουρος.

  135. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν μοιάζουν υπερβολικοί οι αριθμοί, αν πιστέψουμε αυτό το όντως εντυπωσιακό 200. 000 σε τριάντα χρόνια:
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tanea.gr/1997/12/13/greece/30-xronia-mpela-italia-gia-toys-foitites-mas/amp/&ved=2ahUKEwigvezN_rbsAhWmNOwKHS2qADAQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3R3CxmOy14Hkr2DTtojOs8&ampcf=1

  136. Pedis said

    # 135 – Σαν να υπερβάλει.

    «Ματρίκολας» σημαίνει αριθμός μητρώου, για τους Έλληνες της Ιταλίας όμως ο τίτλος ανήκει στον πρωτοετή, τον «ψάρακλα», το στραβάδι. .. »

    La matricola είναι το μητρώο αλλά και ο όρος για τον πρωτοετή και γενικά τον νέο (από το νηπιαγωγειο μέχρι το στρατό 🙂 ).

  137. sarant said

    Θυμάμαι το 1980 είχα βρει κάτι Έλληνες φοιτητές στη Φλωρεντία και μας πήγανε και φάγαμε στη Μένσα, στο φοιτητικό εστιατόριο.

  138. Pedis said

    # 134 – Μπορεί και να ήταν στην Μπολόνια οι 3 χιλιάδες από την εκτίμηση των 12-14 χιλ. του συνολικού τους αριθμού εκείνη τη χρονιά αλλά γιατί δίνεις τόση βάση σε μια προφορικη μαρτυρία προερχόμενη από έναν φίλο σου;

  139. Theo said

    @138:
    Δεν είναι μόνο ο φίλος μου. Είναι κι ο Ιταλός ιερέας που θα ‘ταν καλύτερα πληροφορημένος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: