Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σώζει ο σωσίας;

Posted by sarant στο 21 Οκτωβρίου, 2020


Πριν από δυο μήνες περίπου, σε ένα από τα σαββατιάτικα άρθρα μας, είχαμε δει ένα μεζεδάκι όπου κάποιος στο Φέισμπουκ, σχολιάζοντας την υπόθεση του παιδιού που παραλίγο να πνιγεί δίπλα στο φέρι μποτ, έγραψε αυτό που βλέπετε στην εικόνα: Ευτυχώς που σώθηκε το παιδάκι. Μπράβο στους σωσίες του.

Mπράβο, δηλαδή σε αυτούς που έσωσαν το παιδάκι. Αλλά σώζει ο σωσίας;

Ο σωσίας, όπως ξέρουμε, είναι αυτός που μοιάζει εντυπωσιακά με κάποιον άλλον. Αυτός που σώζει δεν λέγεται σωσίας, αλλά σωτήρας.

Όπως έγραψα τότε, κι άλλη φορά έχω δει να αποκαλείται «σωσίας» αυτός που έσωσε κάποιον, αντί για «σωτήρας», διότι αυτός που σώζει είναι «αναμενόμενο» να λέγεται «σωσίας».

Από τη μια, ο σωσίας δεν έχει καμια ετυμολογική ή άλλη συνάφεια με την «εκπληκτική ομοιότητα»· από την άλλη όμως είναι μια λέξη ζωντανή, που χρησιμοποιείται συνεχώς με την κανονική της σημασία, του εμφανισιακά όμοιου.

Αυτά είχα γράψει πριν από δυο μήνες, και, απαντώντας σε μιαν ερώτηση του φίλου μας του Νεοκίντ συμπλήρωσα τη μοιραία επωδό «Ευκαιρία λοιπόν για ιδιαίτερο άρθρο».

Τις προάλλες λοιπόν, εκεί που οδηγούσα και είχα στο στικάκι (ποια κασέτα, ποιο σιντί, σε ένα στικάκι τώρα έχεις τόσα τραγούδια όσα να πας μέχρι το Βλαδιβοστόκ και να γυρίσεις) και άκουγα τον Λάκη Παπαδόπουλο (αυτόν που είχε ψηλά ρεβέρ) και τραγουδούσε μια διασκευή από το «Αυτός ο άλλος» του Νίκου Γούναρη, και εκεί προς το τέλος του τραγουδιού λέει «Αυτός ο άλλος, αυτός ο άλλος είναι σωσίας μου μεγάλος».

Οπότε, είπα, να η ευκαιρία για το άρθρο που λέγαμε.

Για να πω την αμαρτία μου, δεν βρήκα στο Γιουτούμπ εκτέλεση όπου ο Λάκης να λέει «σωσίας», μόνο «είναι σωτήρας μου μεγάλος», όπως το έλεγε δηλαδή και ο Γούναρης -ευεργέτης στην αρχή, σωτήρας μετά. Ωστόσο, σε μια παλιά συζήτηση εδώ στο ιστολόγιο, στο μακρινό 2011, ο φίλος μας ο Αγάπανθος που ξέρει την ελληνική μουσική σκηνή σαν την τσέπη του, είχε γράψει ότι ο Λάκης τραγουδάει καλαμπουρίζοντας εδώ και χρόνια το Αυτός ο άλλος του Νίκου Γούναρη με μια μικρή παραλλαγή: «Αυτός ο άλλος, αυτός ο άλλος, είναι σωσίας μου μεγάλος».

Μπορεί λοιπόν να καλαμπουρίζει ο Λάκης όταν λέει σωσία τον σωτήρα, άλλοι όμως, έστω και σπάνια, το λένε σοβαρά. Αλλά μήπως έχει τελικά κάποια σχέση ο σωσίας με τον σωτήρα;

Έχει σχέση ετυμολογική, έμμεση. Πράγματι, αν ανοίξουμε το λεξικό θα δούμε ότι η ελληνική λέξη «σωσίας» προέρχεται από το γαλλικό sosie, η δε γαλλική λέξη προέρχεται από το λατινικό Sosias, όπως ονομαζόταν ένας ήρωας σε κωμωδία του Πλαύτου, το οποίο ανάγεται στο ελληνικό όνομα Σωσίας, που ετυμολογείται από το ρήμα «σώζω» (το οποίο στα αρχαία έπαιρνε και μιαν ασελγή υπογεγραμμένη στο πρώτο ωμέγα).

Από τη Συναγωγή του Κουμανούδη βρίσκουμε ότι η λέξη καταγράφεται πρώτη φορά στα ελληνικά στην Ακρόπολη, στις 21.11.1889· δηλαδή, τότε την κατέγραψε ο Κουμανούδης, ο οποίος σημειώνει: «ο άλλω τινί ομοιότατος άνθρωπος, όπως εν τω Αμφιτρύωνι του Ρωμαίου ποιητού Πλαύτου οι δύο Σωσίαι». Και παραθέτει μια φαρμακερή ατάκα από την Εφημερίδα: «Διόσκουροι της πολιτικής και Σωσίαι της ανικανότητος ο τάδε και ο τάδε» (δεν μας λέει ποιοι είναι, και να μας έλεγε δεν θα τους ξέραμε εκατοντόσα χρόνια μετά).

Πάμε στον Πλαύτο. Στο έργο του Αμφιτρύων, ο θεός Ερμής παίρνει τη μορφή του υπηρέτη Σωσία κι έτσι επί σκηνής εμφανίζονται δύο Σωσίες και γίνονται διάφορες παρεξηγήσεις. Στην Αναγέννηση το έργο του Πλαύτου αποτέλεσε την έμπνευση για ομότιτλο έργο του Μολιέρου, όπου πάλι εμφανίζεται υπηρέτης Σωσίας και πάλι ο θεός Ερμής παίρνει τη μορφή του (στο μολιερικό έργο έχουμε και δευτερο πανομοιότυπο ζευγάρι διότι ο Δίας παίρνει τη μορφή του Αμφιτρύωνα για να πλαγιάσει, μας διαβάζει η μαμά μου, με την Αλκμήνη). Στον Μολιέρο ο υπηρέτης λέγεται sosie, και από τότε η λέξη μπήκε στη γαλλική γλώσσα για να δηλώσει τον πανομοιότυπο κάποιου άλλου.

Το έργο του Μολιέρου, με τη σειρά του, ενέπνευσε τον Ντράιντεν που έγραψε την κωμωδία Amphitryon, or the two Sosias to 1691 ενώ αργότερα ο φον Κλάιστ έγραψε κι αυτός Αμφιτρύωνα στα γερμανικά, όπου πάλι εμφανίζεται ο υπηρέτης Sosias και η μεταμόρφωση του θεού Ερμή. Ωστόσο, ούτε στα αγγλικά ούτε στα γερμανικά είχαμε τη μετατροπή του κυρίου ονόματος σε ουσιαστικό, όπως έγινε στα γαλλικά και στα ελληνικά. Ο σωσίας (με μικρό Σ) στα αγγλικά είναι lookalike, στα δε γερμανικά Doppelgänger. Αλλά στα ιταλικά έχουμε sosia και στα ισπανικά sosias, από το γαλλικό. Επομένως, η βασική επιρροή, τουλάχιστον για τις νεότερες ευρωπαϊκές γλώσσες, είναι ο Μολιέρος μάλλον παρά ο Πλαύτος.

Αν όμως είναι ο Πλαύτος, μήπως είναι και ο Αριστοφάνης; Διότι το όνομα Σωσίας δεν το έβγαλε από το μυαλό του ο Ρωμαίος, είναι υπαρκτό ελληνικό όνομα το οποίο εμφανίζεται όχι μόνο στην ιστορία αλλά και στη δραματουργία, αφού Σωσίας και Ξανθίας είναι τα ονόματα των υπηρετών του Φιλοκλέωνα στους Σφήκες του Αριστοφάνη. Και σε αποσπάσματα του Μενάνδρου βρίσκω ήρωα Σωσία, που πρέπει κι αυτός να είναι δούλος.

Ακόμα, Σωσίας ήταν ένας (δούλος) επιστάτης των μεταλλείων του Λαυρίου, ιστορικό πρόσωπο αυτός. Αλλά Σωσίας είναι και ο αγγειοπλάστης που έφτιαξε αυτή την ωραία κύλικα που δείχνει τον Αχιλλέα να επιδένει τον Πάτροκλο.

Επομένως, το όνομα Σωσίας δεν ήταν αποκλειστικό για δούλους, αλλά συχνά δινόταν σε δούλους. Αν περάσει από εδώ ο φίλος μας ο π2 που ξέρει θα μας πει περισσότερα.

Και βέβαια ο Σωσίας ετυμολογείται από το ρήμα σώζω. Όπως λέει και ο Αίλιος Ηρωδιανός «ώσπερ από του σώσω Σωσίας, ούτω και παρά το κινήσω Κινησίας». Και ο Πλάτωνας στον Κρατύλο αναφέρει ότι πολλά ονόματα τα δίνουμε σαν να ευχομαστε: ὥσπερ εὐχόμενοι τίθενται, οἷον Εὐτυχίδην καὶ Σωσίαν καὶ Θεόφιλον καὶ ἄλλα πολλά…

Αλλά αυτή η ετυμολογική σχέση του Σωσία με το σώζω δεν σημαίνει ότι ο σωσίας σώζει (κι έτσι βλέπουμε πόσο σφαλερή είναι η άποψη πως η ετυμολογία δείχνει τη βαθύτερη αλήθεια των λέξεων ή των πραγμάτων).

Σωσίες έχουν οι διάσημοι καλλιτέχνες, έχουν και οι πολιτικοί, οι ηγέτες κρατών -και σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να πούμε ότι αυτοί οι σωσίες σώζουν, αφού δυσκολεύουν (με κίνδυνο της δικής τους ζωής) την απόπειρα δολοφονίας του διάσημου με τον οποίο μοιάζουν.

Eδώ βλέπουμε τη συνάντηση του σωσία του Κιμ της Κορέας με τον σωσία του Τραμπ στο περιθώριο της συνόδου κορυφής ΗΠΑ-ΒΚορέας το 2018 στη Σιγκαπούρη.

Σε εκείνη την παλιά συζήτηση στο ιστολόγιο, το 2011, ένας άλλος φίλος είχε αναφέρει: Σχολιαστής στο SentraFM μετά τον αποκλεισμό του Ολυμπιακού από το Final Four: «οι οπαδοί βλέπουν κάθε νέο προπονητή σαν σωσία«! Στην αρχή είχα σκεφτεί πως ήθελε να πει «σωτήρα», αλλά μετά κατάλαβα πως είναι ένας δημιουργικός συνδυασμός του σωτήρα με τον μεσσία…

Μπορεί να είναι κι έτσι πάντως κάποιοι θεωρούν ότι σωσίας είναι αυτός που σώζει, ο σωτήρας. Αναρωτήθηκα αν είναι συχνό αυτό, δηλ. να θεωρεί κάποιος ότι ο σωσίας είναι ο σωτήρας, αυτός που σώζει. Οπότε έβαλα ένα γκάλοπ στο Τουίτερ με το ερώτημα: Τι καταλαβαίνετε όταν ακούτε «Είναι ο σωσίας μου»;

Η συντριπτική πλειοψηφία, το 96%, από τους 650 που απάντησαν, απάντησε το σωστό, ότι σωσίας είναι αυτός που μου μοιάζει πολύ. Αν θεωρήσουμε αντιπροσωπευτικό το γκάλοπ, δεν υπάρχει προς το παρόν πιθανότητα να αλλάξει η σημασία της λέξης.

Μου άρεσε όμως ένα σχόλιο, που λέει κάτι που έγραψα κι εγώ πιο πάνω, και θα τελειώσω με αυτό: Νομίζω πως ο σωσίας ήταν το άτομο που έπαιρνε τη θέση ενός σημαντικού προσώπου, έτσι ώστε σε περίπτωση απόπειρας να σωθεί ο δεύτερος. Φυσικά ο σωσίας θα έπρεπε να μοιάζει στην εμφάνιση με τον «γνήσιο».

Κι όμως, κυρία μου, οι σωσίες σώζουν….!

246 Σχόλια προς “Σώζει ο σωσίας;”

  1. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ποιός σωσίας του Κιμ; Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης είναι! 🙂

  2. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Από την Παλατινή το σωτηριολογικό,

    Σῶσος καὶ Σωσώ, σῶτερ, σοὶ τόνδ’ ἀνέθηκαν
    Σῶσος μὲν σωθείς, Σωσώ δ’ ὅτι Σῶσος ἐσώθη.

  3. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα ! Οι σωσίες, βεβαίως, των διαφόρων αμφιλεγόμενων ηγετών (Κιμ, Οσάμα Μπιν Λάντεν, Σανταμ Χουσεϊν κλπ.) ήταν εξ ορισμού εν δυνάμει σωτήρες, σε πιθανή στόχευση…

  4. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Τώρα σωθήκαμε 🙂

    Σῶσος καὶ Σωσώ, σῶτερ, σοὶ τόνδ’ ἀνέθηκαν
    Σῶσος μὲν σωθείς, Σωσώ δ’ ὅτι Σῶσος ἐσώθη.

  5. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Να σβηστεί το #2 παρακαλώ. Ήμουνα πρώτος. Από χτες το βράδυ ήθελα να κάνω το σχόλιο 4.

  6. spiridione said

    Καλημέρα. Κάτι δεν πήγε καλά με το κόπι πάστε Νικοκύρη

  7. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Και αν το Σωσίας συχνά δινόταν σε δούλους, τί να πει η Παγώνα; Όλες οι υπηρέτριες των ελληνικών ταινιών, μέχρι δεκαετία του ’70, Παγώνες λέγονταν! Καλημέρα σας!. 🙂

  8. Πάνος με πεζά said

    Ο Άγιος Σώζων, προστάτης Λήμνου, και κλασικό μαργαριτάρι των ντόπιων («Αυτή είναι η κόρη του Σώζων»). Η παράδοση τον θέλει να σώζει ναυτικούς από ναυάγια, απλώνοντας την κάπα του πάνω στα νερά, Το εκκλησάκι του άλλωστε είναι κοντά στο ΝΑ άκρο του νησιού, όπου υπάρχουν αβαθή και συμβαίνουν ναυάγια από τους αρχαίους χρόνους…

  9. LandS said

    Στα αγγλικά συνηθίζεται και το double, ίσως περισσότερο του look-alike, δεν επιμένω. Για δίδυμους χρησιμοποιείται το identical [twins]

  10. Χαρούλα said

    Έχουμε και Σωσία του Ντοστογιέφσκι. Περισσότερο όμως ως άλτερ έγκο, αν θυμάμαι σωστά. Τελευταία νομίζω πως γυρίστηκε και ταινία βασισμένη στο βιβλίο.
    Καλημέρα

  11. kpitsonis said

    2 , 4 . Υπάρχει και η εκδοχή : Σώσος καί Σωσώ σωτήρια τόνδ’ ανέθηκαν·. Σώσος μέν σωθείς, Σωσώ δ’ ότι Σώσος εσώθη

  12. Χαρούλα said

    Μπράβο #9 Lands! Double ο τίτλος του φιλμ που αναφέρω.

  13. LandS said

    2.
    Ώρες είναι να ακούσω «αυτό ήταν της θείας Σωσούς». Σωσώ ήταν το χαϊδευτικό του Ιωσήφ Στάλιν.

  14. Ήθελα να γράψω, αρχίζοντας, την ατάκα «τι σωσίας, τι μεσσίας δηλαδή» γιατί δεν έβλεπα στο άρθρο καθόλου τον μεσσία/Μεσσία. Ώσπου το συνάντησα δημιουργικός συνδυασμός του σωτήρα με τον μεσσία…. Αναρωτιέμαι αν η κατάληξη -σίας για το Σωτήρα / Μεσσία έπαιξε κάποιο ρόλο στην παρετυμολόγηση.
    Καλημέρες.

  15. LandS said

    Άσχετο:
    Λέει η DW ότι γράφει η Welt
    Με μια πρώτη ματιά η Ελλάδα είναι η πρωταθλήτρια στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού. Καμία άλλη χώρα δεν κατάφερε να κρατήσει τα κρούσματα τόσο χαμηλά στο πρώτο κύμα της πανδημίας και να έχει την κατάσταση υπό έλεγχο μέχρι τώρα. Υπάρχουν όμως αμφιβολίες για το κατά πόσο τα επίσημα δεδομένα αποτυπώνουν μια ρεαλιστική εικόνα

    Είναι να μη σου έχει βγει το όνομα.

  16. ΓΤ said

    «Ο Σωσίας του παραποιητού Αναστασόπουλος φαίνεται, ότι είνε έντιμος άνθρωπος, ιδιοκτήτης πράγματι καφενείου εν Πάτραις, […]. Ο Σπύρος Αναστασόπουλος, ο πραγματικός πλαστογράφος […]»
    («Ακρόπολις», 21.11.1889, σελ. 2, στλ. 4 @ «Και πάλι τα κίβδηλα. Καταζητείται εις Αναστασόπουλος» https://srv-web1.parliament.gr/display_doc.asp?item=47483&seg=62889)

  17. Pedis said

    από το βίκιον λήμμα που παραθέτει ο Ν/κύρης.

    Προφανώς ο Νικίας ήταν τόσο πεπεισμένος για τις ικανότητες του Σωσία που προθυμοποιήθηκε να πληρώσει ένα τάλαντο που ισοδυναμούσε με 6.000 δραχμές, για να τον αγοράσει. Ο Νικίας επιφόρτωσε τον Σωσία με την επόπτευση όλων των εργασιών στο μεταλλείο του Λαυρίου και του έδωσε να διατάζει 1000 σκλάβους για την δουλειά. Για αντάλλαγμα, ο Σωσίας υποχρεώθηκε να αποδίδει 1000 οβολούς καθημερινό καθαρό κέρδος, δηλαδή έναν οβολό για κάθε σκλάβο.

  18. tryfev said

    1. Νίκο μου, όπως πάντα έξοχο το άρθρο σου.
    2. Εμείς το μαθαίναμε ως παρήχηση του σίγμα.

  19. leonicos said

    τόνδε σοὶ ἀνέθηκαν

  20. Ευγενία Λώβη said

    Ήδη από το 1883 η λέξη, και ποιος ξέρει και πότε νωρίτερα:
    «Εμφανίζεται λοιπόν πρωϊαν τινα εις το χωρίον, περιγράφει τα πάντα, αναμιμνήσκεται δήθεν των παιδικών του χρόνων, και άρχεται αναγνωριζόμενος παράτινων, διότι ήτο κατά τι Σωσίας του μακαρίτου.»
    ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ 5/11/1883 (σελ. 3)

    ……………………….
    Εκάς η συμμωρία της Μαλάκας

  21. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2-4 Παράλειψη του άρθρου που δεν το έβαλα, μπράβο σας

    6 Καλά λες, είχαν μείνει μερικά «μπάζα» από το αρχικό σχεδίασμα. Με δυσκολεύει ακόμα ο καινούργιος έντιτορ Το διόρθωσα.

    8 Το όνομα υπάρχει και στην Αιγινα, όπου όμως το λέ(γα)νε «Σώζος».

    16 Μωρέ μπράβο που το βρήκες.

  22. leonicos said

    20 Εκάς η συμμωρία της Μαλάκας

    με τον όρο να μη δίνουμε αφορμες

  23. sarant said

    20 Μπράβο, παλιότερη ανεύρεση

  24. Ευγενία Λώβη said

    22
    Πότε σου έδωσα αφορμή μπουμπουκλεμέ μου εσύ;

  25. leonicos said

    Ομολογώ ότι δεν φανταζόμουν πως ήρθε από τα γαλλικά. μόνο τους έλληνες σωσίες ήξερα

  26. leonicos said

    24 Γιατί αναφέρεσαι σ’ εμένα Κατινιώ μου; Με στοχοποίησες;
    Οι αφορμές δεν είναι προσωπικές. Παρέα είμαστε. Πρέπει να θυμάσαι πριν από ό,τι άλλο, ΑΥΤΟ
    Να είσαι ΠΑΡΕΑ. όχι αγκάθι.

  27. ΓΤ said

    #0 (@20)

    @στλ. 1@Κακουργοδικείον Σύρου

    https://srv-web1.parliament.gr/display_doc.asp?item=47330&seg=

  28. (… μιαν ασελγή υπογεγραμμένη στο πρώτο ωμέγα).

    Φαίνεται πως διαβάζεις Χριστιανόπουλο, Νικοκύρη!

  29. Στην παλιά ραδιοφωνική εκπομπή «Το ημερολόγιο ενός θυρωρού (Παντελής Ζερβός) Σωσώ (Σωτηρία) έλεγαν την γυναίκα του (Τζόλη Γαρμπή), που εκείνος, χαϊδευτικά, την έλεγε και Σωσώκα.

  30. Theo said

    @7:
    Και Άρθουρ, οι μπάτλερ στην Αγγλία.

    Ένας λόρδος τηλεφωνεί στο σπίτι του. Απαντά ο μπάτλερ, κι ακολουθεί ο διάλογος:
    -Παρακαλώ;
    -Άρθρουρ, εσύ;
    -Μάλιστα, κύριε.
    -Μου δίνεις την κυρία σου, Άρθουρ;
    -Φοβάμαι πως δεν μπορεί, κύριε.
    -Τι εννοείς, Άρθουρ;
    -Φοβάμαι πως είναι στο κρεβάτι, κύριε.
    -Εννοείς με κάποιον άλλο;
    -Μάλιστα, κύριε.
    -Άρθουρ, μου ήσουν πάντα πιστός. Θα ήθελα να μου κάνεις μια χάρη.
    -Μάλιστα, κύριε.
    -Ξέρεις το ντουλαπάκι στο χολ, εκεί που έχω το πιστόλι μου.
    -Μάλιστα, κύριε.
    -Πάρ’ το πιστόλι και σκότωσε τους, και τους δύο.
    -Μάλιστα, κύριε.
    (ακούγονται πυροβολισμοί.)
    -Εντάξει, Άρθουρ;
    -Μάλιστα, κύριε.
    -Σε εκτιμώ πολύ, Άρθουρ, και θα έχω πάντα υπ’ όψιν μου αυτό που έκανες.
    -Μάλιστα, κύριε.
    -Πάρε τώρα τα πτώματα και ρίξ’τα στην πισίνα της αυλής.
    -Μα, δεν υπάρχει πισίνα, κύριε.
    -Δεν υπάρχει πισίνα; Κάλεσα το xxxxxyyyyxxz;

  31. Παναγιώτης K. said

    Όταν το λαϊκό τραγούδι δεν…αστειεύεται!

  32. Αχ… ο μακαρίτης σαν να μην ήξερε πως η υπογεγραμμένη γράφεται καθοδικά και εξοδικά…

  33. Κακουργοδικείο / κακουργιοδικείο.

  34. spiridione said

    Ένα κείμενο του Ζακ Λακάν «Σωσίας, το διχασμένο εγώ»
    https://www.psychografimata.com/zak-lakan-sosias-to-dichasmeno-ego/

    Το βιβλίο του Ότο Φρανκ «Ο σωσίας, μια ψυχαναλυτική μελέτη» (Der Doppelgänger)
    https://www.efsyn.gr/tehnes/ekdoseis-biblia/anoihto-biblio/93812_o-eaytos-kai-eidolo-toy

  35. ΓΤ said

    33@

    To 27@ είναι, προφανώς, παραπομπή στον τίτλο του τοτινού φύλλου

  36. leonicos said

    23

    20 Μπράβο, παλιότερη ανεύρεση

    Το καλό ν’ αναγνωρίζεται απ’ όπου και αν προέρχεται

    Σε κάποια Yast (Avesta) ο Zarathushtra ρωτάει τον Ahura Mazda: Τις λοιβές (υγρές προσφορές, όπως οι σπονδές) των λάτρεων των daeva (δαιμόνων) τι θα τις κάνουμε;
    Και ο Ahura Mazda σωφρόνως απαντά: Θα τις δεχόμαστε αφού τις εξαγνίσουμε.

    Το εν λόγω χωρίο έχει μεγάλη σημασία που δεν φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Αποδεικνύει ότι ακόμα και μετά την αυλικής υποστήριξης επικράτηση του Ζωροαστρισμού (Mazdayasna) υπήρχαν λάτρες του προ-Ζωροαστρικού πανθέου (κοινού Ινδο-Ιρανικού) που δεν είχαν γίνει αποδεκτοί και είχαν αποκηρυχτεί ως daeva (Σανσκριτικοί deva), η λατρεία των οποίων έδειχνε ότι υπήρχαν φυλετικές αποκλίσεις, οι οποίες υπέκρυπταν αποσχιστικές τάσεις, και γι’ αυτό οι Αχαιμενίδες τις καταπίεζαν. Για να απαλλαγεί απ’ όλους αυτούς ο Ahura Mazda είχε δημιουργήσει τους επτά Amersa Spenta. Από το κοινό Ινδο-Ιρανικό πάνθεον, η Mazdayasna είχε κρατήσει τους Mitra και Apam Napat, που σχημάτισαν την αρχική Τριάδα των Ahura (Κυρίων) αλλά ο Apam Napat αργότερα παραμερίστηκε από την Anahita. Για τον Mitra ο Ahura Mazda δήλωνε ‘είναι άξιος λατρείας και τιμής όσο κι εγώ’. Κι αυτό διότι ο Mitra (ηλιακή θεοτητα, προστάτης των λειβαδιών και των βοοειδών) ήταν πιθανότατα Μηδική θεότητα μεγάλου κύρους

  37. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Ιστορία τρόμου με Doppelgänger.

  38. ΓΤ said

    Και από εκείνα τα παλιά φύλλα, κάτι σπέσιαλ για Gpoint: «[…] Ευτυχώς αι εν Φαλήρω ιπποδρομίαι ανεβλήθησαν επ’ αορίστω* ελπίζομεν δε ότι κατά το διάστημα αυτό της αναβολής θα σκεφθώσιν ωριμότερον οι ιπποδρομικοί και θα παρατείνωσιν επί πολύ την αναβολήν μέχρι καταρτίσεως ελληνικού ιπποδρομίου με ίππους, με ιππείς και με αγώνας καθαρώς ελληνικούς».

    «Αι ιπποδρομίαι», Ακρόπολις, 30.10.1883, σελ. 1-2.
    https://srv-web1.parliament.gr/display_doc.asp?item=47330&seg=

    (*: άνω τελεία)

  39. Der Doppelgänger = Ο διπλοβάτης. Μας πάει;

  40. leonicos said

    Στην Αβέστα είναι Mithra. Στις Βέδες Mitra και στον Ρωμαϊκό Μιθριδατισμό (1ος – 4ο;αι ΚΧ) Mithras διότι προαφανώς ήταν ελληνιστικός πριν γίνει Ρωμαϊκός, αν και ιστορικά δεν αποδεικνύεται.

    Υπάρχει μεγάλη διαμάχη μεταξύ των ειδικών (αυτόκλητων κατ’ ουσίαν) για το αν ο Mithras του Ρωμαϊκού Μιθριδατισμού σχετίζεται με τον Mithra της Avesta. Εγώ, αν και μη ειδικός, συντάσσομαι με αυτούς που υποστηρίζουν την άμεση σχέση διότι α) ο Ρωμαϊκός Μιθριδατισμός εμφανίζεται ευθ΄ς εξ αρχής διαμορφωμένος, όλα τα Μιθραία είναι ίδια στην κατασκευή και τη διαμόρφωση, με τα ίδια παραφερνάλια και παραστάσεις, τους ίδιους βαθμούς μύησης κλπ ενώ δεν είχαν λειτουργική σύνδεση μεταξύ τους ούτε κεντρική εποπτεία. β) αν ήελαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες σώνει και καλά ένα θεωνύμιο για τα μυστήριά τους, δεν χρειαζόταν να πάνε στο ιράν, με το οποίο ήταν σε πόλεμο, ενώ είχαν τις ίσιδες και Οσιρηδες, τις Κυβέλες και τους Άττυες δίπλα τους, με το τσουβάλι.

    Τον Άδωνι δεν τον ανέφερα, επειδή έχουμε κι εμείς.

  41. sarant said

    27-34 A μπράβο!

  42. dryhammer said

    36.
    – Τις λοιβές των λάτρεων των δαιμόνων τι θα τις κάνουμε;
    – Θα τις δεχόμαστε αφού τις εξαγνίσουμε.

    Από τότε κρατάει αυτό το σύστημα… (που πρόσφατα ματα-αναβίωσε και επί προσώπων)

  43. Theo said

    @38:
    Άνω τελεία με το πολυτονικό πληκτρολόγιο των Windows: δεξί Alt + Shift + ]

  44. leonicos said

    (… μιαν ασελγή υπογεγραμμένη στο πρώτο ωμέγα).

    Φαίνεται πως διαβάζεις Χριστιανόπουλο, Νικοκύρη!

    Τι θα έλεγε ο Χριστιανόπουλος για την υπογεγραμμένη; Όλο υπογεγραμμένες ονειρευοταν

  45. leonicos said

    Η πολιτική του ήταν

    βρίζε να σε φοβούνται, φτύνε να σε αποφεύγουν, χέσ’ τους, να σε σιχαίνονται

  46. ΓΤ said

    (43@ πολλά τα πλήκτρα, ρε μαν 🙂 )

  47. ΓΤ said

    (Στο μεταξύ:

    Κασιδιάρης: Είμαι παρών και θέλω να λάβω τον λόγο μετά την ανάγνωση του καταλόγου των ονομάτων.

    Ο γραμματέας διαβάζει βούλευμα του 2019 για τον Ιω. Λαγό όπου αναφέρεται ότι δεν παρενέβη περιοριστικούς όρους. Στη συνέχεια ανέγνωσε προγενέστερο βούλευμα σύμφωνα με το οποίο δεν τήρησε περιοριστικούς όρους, κάνοντας λογο για κίνδυνο τέλεσης νέων αδικημάτων. Η εισαγγελέας Αδαμαντία Οικονόμου ζήτησε τον λόγο για να μιλήσει σχετικά με τη χθεσινή παρέμβαση Λεπενιώτη γύρω από το ανασταλτικό της ποινής.)

  48. Αντώνης said

    @38
    Στο ελληνικό πληκτρολόγιο της Apple, η άνω τελεία είναι option+Q (ιδού: ·).

  49. leonicos said

    Διαβάστε όλοι το σύνδεσμο του 27

    τα πολιτκά σχόλια

    θα γελάτε μέχρι αύριο, ή θα κλαίτε

  50. leonicos said

    @38:-43 Εγώ το έχω ορίσει Alt-c, αλλά δεν δουλεύει εδώ

  51. ΓΤ said

    48@
    Εντάξει. Μόλις τα πάρουμε απόψε από στοιχήματα, θα τα χώσουμε αύριο για Apple 🙂

  52. sarant said

    43 Εγω στο Word την άνω τελεία την έχω σε μάκρο επειδή τη χρησιμοποιώ πολύ.

  53. ΣΠ said

    9
    Και dead ringer.

  54. 53 Α, δεν είχα σκεφτεί ποτέ τι σημαίνει ο αγγλικός τίτλος!

  55. Γς said

    Η Δανάη και ο Δίας ως χρυσή βροχή [Σωσίας της συνήθους] κι ο Περσεύς [αγκού]

    Κρίνος; Ποιος κρίνος;

  56. spiridione said

    Αν ήταν εδώ ο Σκύλος, θα έλεγε ότι στον Β’ ΠΠ στήθηκε ολόκληρη επιχείρηση παραπλάνησης με σωσία ηθοποιό του Μόντι. Επιχείρηση Έχιδνα
    https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Copperhead

  57. LandS said

    Για τους τζαμπατζήδες λινουξάδες, όπως μαθαίνω, AltGr+Q
    Ισχύει;

  58. ΣΠ said

    33
    Και τα δύο σωστά.
    https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%BA%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%BF%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%BF&dq=

  59. ΓΤ said

    58@
    Ασφαλώς, αλλά θεώρησα ότι θα ήταν προφανές στο #33 ότι το #27 δεν θα αλλοίωνε τον τίτλο του δημοσιεύματος της 05.11.1883.

  60. Γς said

    …στο κτίριο ήταν επτά άτομα, πέντε αλλοδαποί και τρεις Έλληνες.

    ΕΡΤ1, ειδήσεις. Τώρα

  61. ΓΤ said

    60@

    Διαβάζουν Gpoint, που μεταφέρει Μίνο…

  62. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  63. ΓΤ said

    Βαρύ το βιογραφικό του Λαγού
    https://www.europarl.europa.eu/meps/el/197737/IOANNIS_LAGOS/cv#detailedcardmep

  64. ΣΠ said

    που έγραψε την κωμωδία Amphitryon, or the two Sosias to 1691

    Νικοκύρη, διόρθωσε το «to» σε «το».

  65. Καλημέρα
    Το πρώτο που μούρθε είναι πως σώσει ο σώστης κι όχι ο σωτήρας (μόνο). Μπορεί να είναι και σε σύνθετο, διασώστης, ναυαγοσώστης.
    Μετά το Σώσος και Σωσώ που αναφέρθηκε ήδη (δις).
    Φεύγω (για λίγο)

  66. Alexis said

    #47: Ο γραμματέας διαβάζει βούλευμα του 2019 για τον Ιω. Λαγό όπου αναφέρεται ότι δεν παρενέβη περιοριστικούς όρους.

    παρέβη είναι το σωστό, αόριστος του παραβαίνω
    παρενέβη είναι αόριστος του παρεμβαίνω

    Και σε μπαμπά μας γλώσσα «δεν παραβίασε» 🙂

  67. Jimakos said

    Να πούμε επίσης πως από τον «Αμφιτρύωνα» του Μολιέρου, το όνομα έγινε συνώνυμο του καλού οικοδεσπότη και πλέον η λέξη -σαν ουσιαστικό πια- σημαίνει ακριβώς τον οικοδεσπότη στα ισπανικά (anfitrión) και στα πορτογαλικά, νομίζω. Ίσως κι αυτή η διαδρομή της λέξης (ονόματος) έχει ενδιαφέρον, Νικοκύρη.

  68. Alexis said

    #65: Υπάρχει άραγε όνομα Σώστης;
    Αφού υπάρχει Άγιος Σώστης…

  69. Aghapi D said

    21 Σώζων στην Αίγινα Και το – συχνό εκεί – θηλυκό: Σωζία
    Είναι πολύ γνωστή η εκκλησία τού άγιου Σώζοντος στην Πέρδικα, αλλ’ απέναντι, ανάμεσα στα οχυρά υπάρχει και εκκλησάκι με το ίδιο όνομα

    http://odosaeginis.blogspot.com/2015/09/blog-post_18.html

  70. π2 said

    Ασφαλώς το όνομα Σωσίας είναι από τα συχνά ονόματα δούλων, ασφαλώς δεν είναι αποκλειστικό όνομα δούλων· εξάλλου δεν υπήρχαν ονόματα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από δούλους. Ένδειξη είναι ένα όνομα, όχι απόδειξη.

    Σε μια πρόσφατη καταμέτρηση (https://www.academia.edu/337974/Athenian_slave_names_and_Athenian_social_history), στην Αθήνα 15 από τους Σωσίες ήταν δούλοι, 25 πολίτες, 2 μέτοικοι και 8 αβέβαιοι.

  71. voulagx said

    Κι αλλος ένας νεκρος σωσιας, του Τσωρτσιλ: https://www.youtube.com/watch?v=SzRLKDEG-ag μετα το 2:10.

  72. spiridione said

    Να πούμε ότι του Μολιέρου προηγήθηκε το έργο του Ζαν Ρετρού με τίτλο Les Deux Sosies, 1636,
    https://en.wikipedia.org/wiki/Amphitryon#Dramatic_treatments

  73. @ 68 Alexis

    Αν πάντως το έπλασαν / ανέσυραν τότε, με το γεγονός της διαφυγής του κινδύνου δολοφονίας του βασιλιά κατά την απόπειρα, θα υπήρξε μια νίκη της ομιλούμενης γλώσσας. Εκτός από τα σύνθετα, π.χ. ναυαγοσώστης, δεν ξέρω αν τη χρησιμοποιούμε αυτή τη λέξη.

  74. spiridione said

    Και επίσης, το 1977 ο Ντίνος Ηλιόπουλος έπαιξε τον Σωσία – Ερμή στον Αμφιτρύωνα του Πλαύτου. Ήταν η πρώτη εμφάνιση του με το Εθνικό, σε σκηνοθεσία Σολομού και μετάφραση Τάσου Ρούσσου.
    http://www.nt-archive.gr/playDetails.aspx?playID=15

  75. nikiplos said

    Καλημέρα. Συγνώμη για την παρέμβαση-παρέκβαση, μια απορία προς τη συλλογική σοφία του ιστολογίου. Τα e-services τα λέω τηλεϋπηρεσίες. Αν κανείς έχει άλλη πρόταση πιο στρωτή δεκτή. Έχω καθιερώσει το ηλεμήνυμα και την τηλεσυνάντηση, μαζί με το τηλεδιάσκεψη, τηλεεκπαίεδευση κλπ. Αρκετοί πλέον και «προσεκτικοί ομιλητές» δεν δυνανασχετούν.
    Υπάρχουν κάπου καθιερωμένοι επίσημοι όροι?

  76. loukretia50 said

    74. Νομίζω είχε προηγηθεί ο Δράκος του Κούνδουρου, με τον Ν.Ηλιόπουλο και το σωσία του
    https://theartofcrime.gr/%CE%BF-%CE%B4%CF%81%CE%AC%CE%BA%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CE%B4%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BF%CF%85-%CE%BC%CE%AF%CE%B1-%CF%83%CF%8D%CE%B3%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD/

  77. loukretia50 said

    Και ένας μυθικός σωσίας , τρανό παράδειγμα αυτοθυσίας!
    (τα χρόνια που δεν κρύβονται…)

  78. sarant said

    67 Kαλά λες

    72-74 Μπράβο!

    75 Γιατί όχι «ηλεϋπηρεσίες» τότε;

  79. kpitsonis said

    19 . Σωστή η διόρθωση . Mea culpa .

  80. nikiplos said

    78@ λείπει ένα σύμφωνο… :). Ηχητικά μου κάθεται το τηλεϋπηρεσίες.

  81. loukretia50 said

    80. Συμφωνώ. Χασμωδία οι ηλεϋπηρεσίες.
    Άλλωστε δεν είναι λάθος οι «τηλεϋπηρεσίες».
    Διαφωνείτε?

  82. Πέπε said

    Τραβώντας την ιδέα του σωσία στα άκρα:

  83. loukretia50 said

    72. …και για όποιον ενδιαφέρεται :
    LES SOSIES
    COMÉDIE M DC. XXXVIII. AVEC PRIVILÈGE DU ROI.
    PAR Mr DE ROTROU
    http://www.theatre-classique.fr/pages/programmes/edition.php?t=../documents/ROTROU_SOSIES.xml#haut

    Στις σημειώσεις – Νο 3 – αναφέρει ότι η σκηνή 2 χρησιμοποιήθηκε από το Μολιέρο στον Αμφιτρύωνα.
    ———————–

    Yπάρχει και σύγχρονο έργο «Sosies» -Théâtre des Halles
    https://www.theatredeshalles.com/pieces/sosies/

  84. loukretia50 said

    http://www.theatre-classique.fr/pages/programmes/edition.php?t=../documents/ROTROU_SOSIES.xml#appelNote3

  85. Χαρούλα said

    Το τηλε-υπηρεσίες νομίζω είναι ευρύτερο. Υπηρεσίες από μακρυά. Τηλέφωνο, υπολογιστής, αλληλογραφία. Ενώ το e νομίζω προσδιορίζει υπηρεσίες μέσω υπολογιστή.

    Οι Σωσίες(Μ.Αναγνωστάκης)

    Τώρα που γίναμε πλούσιοι —ή «βρήκαμε τον τρόπο μας» που λένε—
    (Πέρασαν τόσα και τόσα για νά βρει τον τρόπο του ο καθένας)
    Τώρα στο πόδι μας θα βρείτε πάντα κάποιον άλλον·
    Βέβαια τον πληρώνουμε αδρά, τον συντηρούμε, τον προσέχουμε

    Κι αυτές οι εγχειρήσεις κοστίζουνε πολύ, θέλουνε χρόνο
    Πώς να φορμάρεις ένα τυχόν ξένο πρόσωπο σαν το δικό σου
    Να πάρεις δασκάλους, να διδάξεις την κάθε σου κίνηση, κάθε λυγμό.
    Μα οι κατάλληλοι άνθρωποι πάντοτε βρίσκονται δεν έχουν τίποτα να χάσουν
    Αυτούς θα δείτε τώρα στα κέντρα, στις συναναστροφές, να υπογράφουν γραμμάτια

    Να υποφέρουν, να χαίρονται, να σας εξαπατούν τελοσπάντων.
    Εμείς οι ίδιοι —πρόσεξε αυτό το: εμείς οι ίδιοι— λέμε να μαζευόμαστε καμιά φορά
    Ορίσαμε μια —το πολύ— στα δέκα χρόνια να λέμε τα παλιά.
    Οριστικά εμείς οι ίδιοι, πήραμε όρκο μη γίνει ζαβολιά.
    Όρκο βαρύ. (Τί θες, τί τα ρωτάς. Υπάρχει πια εμπιστοσύνη;).

  86. loukretia50 said

    Mα γιατί σε σας δε βγαίνει?
    Μια τελευταία προσπάθεια
    http://www.theatre-classique.fr/pages/programmes/edition.php?t=../documents/ROTROU_SOSIES.xml#appelNote3

    και παρντόν για τις επαναλήψεις

  87. ΓΤ said

    66@

    Πολύ σωστά, αγαπητέ, και μακάρι οι άνθρωποι του news47.gr, από το οποίο απλώς κάνω copy/paste, να διάβαζαν λίγο αυτό το ιστολόι, θα είχαν μάθει και άλλα ρήματα 🙂

  88. ΓΤ said

    87@

    news247.gr

  89. pkalogin said

    Υπάρχει και ο σώστης, εξ ου και ο ναυαγοσώστης. Και ο Άγιος Σώστης της Μεσσηνίας και η παραλία (ή νησάκι) Άγιος Σώστης της Ζακύνθου, κοντά στον πολυδιαφημισμένο Λαγανά.

  90. sarant said

    80-81 Καλό είναι να ξεχωρίζουμε το tele- από το e-.

    Το e- προτείνω να το αποδίδουμε με ηλε-. Ηλεμήνυμα, που το αναφέρει και η αρχικη ερώτηση.

  91. ΓΤ said

    (Αθώος ο Μήτσος Ντόβας, ο Μητροπολίτης Κερκύρας ντε! Να τον θυμήθουμε… «Σήμερα η Δικαιοσύνη ιερούργησε»… https://www.kathimerini.gr/society/561126097/kerkyra-athoos-krithike-o-mitropolitis-nektarios/)

  92. nikiplos said

    90@ Νικοκύρη ευχαριστώ και για την απάντηση και για την πρόταση! 🙂

  93. π2 said

    Να πούμε και ότι το σλαβικό Zosia (που ποτέ δεν ξέρω πώς να το προφέρω στα αγγλικά, άλλοι το λένε Ζόσhα, άλλοι Ζοζάια) είναι άσχετο με τον σωσία, είναι υποκοριστικό του Zofia.

  94. Alexis said

    #91: Αθώος ο μητροπολίτης που τέλεσε την λειτουργία, ένοχοι δύο άνθρωποι-στελέχη του Δήμου, που την παρακολούθησαν, ενώ ο Δήμαρχος, λόγω της ιδιότητας του ως νομικός, παραπέμπεται σε άλλο δικαστήριο (Εφετείο).
    Δεν καταλαβαίνω τίποτα. Ας αναλάβει ένας νομικός να μας εξηγήσει με πόσα μέτρα και σταθμά λειτουργεί η δικαιοσύνη στην Ελλάδα.

  95. Alexis said

    Η Δήμαρχος, διορθώνω…

  96. 5, … Να σβηστεί το #2 παρακαλώ. Ήμουνα πρώτος. Από χτες το βράδυ ήθελα να κάνω το σχόλιο 4. …

    είπε ο Γκάους, αλλά «εγώ το δημοσίευσα πρώτος τις προάλλες» είπε χολωμένος ο Λεζάντρ, κι οι δύο φαίνεται πως το σκέφτηκαν περίπου τον ίδιο καιρό (στα όρια στατιστικού σφάλματος), ήταν μια «ιδέα που είχε φτάσει η ώρα της», κι έτσι έχουμε την μέθοδο των ελαχίστων τετραγώνων, fair and square.

  97. BLOG_OTI_NANAI said

    Ένας «σωσίας» του 1850

  98. spiridione said

    94. Μακάρι να δημοσιευτεί η απόφαση να σκάσει λίγο το χειλάκι μας

  99. sarant said

    97 Μπράβο ρε συ, τριάντα και βάλε χρόνια πριν από τα άλλα.

  100. Πριν αποσώσω το διάβασμα των σχολίων, ας θυμηθούμε και παλαιότερο άρθρο από το 2012.

  101. BLOG_OTI_NANAI said

    Όνομα σε επιγραφή:

    και εδώ: https://epigraphy.packhum.org/text/246419?hs=2115-2126

  102. Μαρία said

  103. Μαρία said

  104. Χαρούλα said

    Οι ρασοφόροι σήμερα είναι οι Φαρισαίοι του τότε. Έχουν πιστέψει οτι κατέχουν την απόλυτη αλήθεια. Είναι ΟΙ πιστοί, πιστότεροι όλων και φυσικά με αυτά τα προσόντα επιβάλλεται να αποφασίζουν αυτοί για όλα!
    Στην πανδημία, η ελληνική εκκλησία στάθηκε ολίγιστη. Τι κρίμα…..

    Τους «ακόλουθους» δεν θα τους κρίνω. Όλα τα πρόβατα αξίζουν καλύτερο ποιμένα!😂

  105. spiridione said

    103. Εεεεεεεε 🙂
    https://sarantakos.wordpress.com/2020/10/17/meze-449/#comment-687055

  106. ΣΠ said

  107. Pedis said

    Να το παραδεχτούμε: σε αυτές τις περιπώσεις είναι δύσκολη η θέση του δικαστών (εννοώ αν δεν είναι οι ίδιοι φιλακονίτσες).

    Σαν να δικάζουν αρχιμαφιόζο στο Παλέρμο, χωρίς αστυνομική προστασία και την οικογένεια φυγαδευμένη σε άγνωστη διεύθυνση …

  108. … ο Δίας παίρνει τη μορφή του Αμφιτρύωνα για να πλαγιάσει, μας διαβάζει η μαμά μου, με την Αλκμήνη …

    Τού άρεσε πολύ και ήταν και καλλίφωνη:
    «Αλκμήνη άειδε, θεά!»

  109. spiridione said

    Διαβάζω εδώ στο διεθνές πρακτορείο εκκλησιαστικών ειδήσεων, που είχαν στείλει ομάδα ρεπόρτερ για την κάλυψη του γεγονότος, γράφεται ότι
    η Εισαγγελέας στην εισήγησή της πρότεινε την ενοχή του (Μητροπολίτη) με ελαφρυντικά επικαλούμενη και πάλι το άρθρο 33 του νέου Ποινικού Κώδικα, σύμφωνα με το οποίο «η πράξη δεν καταλογίζεται σε εκείνον που την τέλεσε, αν κατά την τέλεσή της αδυνατούσε να συμμορφωθεί προς το δίκαιο λόγω ανυπέρβλητου για τον ίδιο διλήμματος εξαιτίας σύγκρουσης καθηκόντων και η προσβολή που προκλήθηκε από την πράξη είναι κατά το είδος και τη σπουδαιότητα ανάλογη με την προσβολή που απειλήθηκε».
    https://www.orthodoxianewsagency.gr/epikairotita/ektakto-athoos-kai-gia-ti-deyteri-ypothesi-o-mitr-kerkyras/

    Εφόσον η εισαγγελέας επικαλέστηκε το άρθρο 33 του ΝΠΚ δεν πρότεινε βέβαια την ενοχή του με ελαφρυντικά, αλλά την απαλλαγή του λόγω άρσης καταλογισμού της πράξης εξαιτίας «τραγικού ηθικού διλήμματος».
    Στην αιτιολογική έκθεση του ΝΠΚ αναφέρεται:
    Ως τρίτος λόγος άρσης του καταλογισµού περιγράφεται στο άρθρο 33 η αδυναµία αποφυγής του αδίκου. Ο λόγος αυτός άρσης του καταλογισµού, ο οποίος γίνεται δεκτός από όλους τους θεωρητικούς του ποινικού δικαίου, διαµορφώθηκε εκτός του γραπτού δικαίου και συναντάται στα συγγράµµατα του ποινικού δικαίου µε διάφορες ονοµασίες: άλλοτε ως «τραγικό δίληµµα», άλλοτε ως «υπέρβαση του ανθρωπίνως φευκτού της υπαιτιότητας» και άλλοτε ως «σύγκρουση καθηκόντων». Η νοµολογία, ωστόσο, µόνο κατ’ εξαίρεση τον λαµβάνει υπόψη. Αυτό επέβαλε να περιγραφεί πλέον ο συγκεκριµένος λόγος άρσης του καταλογισµού στον Ποινικό Κώδικα, καθώς ο περιορισµός της ελευθερίας επιλογής του αδίκου στις περιπτώσεις αυτές είναι αντίστοιχης έντασης µε την κατάσταση ανάγκης του άρθρου 32 ΠΚ. Με το δεδοµένο αυτό, στο άρθρο 33 του Σχεδίου προβλέπεται ότι η πράξη δεν καταλογίζεται στον δράστη αν κατά την τέλεσή της βρισκόταν σε αδυναµία επιλογής µεταξύ δικαίου και αδίκου λόγω ανυπέρβλητου διλήµµατος εξαιτίας σύγκρουσης καθηκόντων και η προσβολή που προκλήθηκε από την πράξη είναι κατά το είδος και τη σπουδαιότητα ανάλογη µε την προσβολή που απειλήθηκε.

  110. 109 Έξυπνη υπερασπιστική γραμμή, θα έλεγα.
    Οι αναγνώστες της Πηνελόπης Δέλτα θα θυμούνται ένα τέτοιο τραγικό δίλημμα στον Καιρό του Βουλγαροκτόνου: «Δεν είσαι Έλληνας, είσαι παπάς!» Είχα πολύ εντυπωσιαστεί όταν το διάβασα μικρός.

  111. BLOG_OTI_NANAI said

    104: Χαρούλα, ο φαρισαϊσμός περιλαμβάνει και άλλες «αρετές», όπως π.χ. η δική σου προπαγάνδα, που εν γνώση σου ότι λες χοντροκομμένα παραμύθια, διότι τσουβαλιάζεις τους πάντες για μια υπόθεση όπου η Ιερά Σύνοδος είχε πάρει σαφή θέση υπέρ των μέτρων στην περίοδο της Καραντίνας.

    Μια όμως που μιλάς υποτιμητικά για «πρόβατα» και έτσι επιλέγεις να με προσβάλλεις, ας μιλήσω κι εγώ κυριολεκτικά για «νούμερα», εννοώ νούμερα άθεους, που είχα δείξει με πολλές εικόνες ότι στο όνομα της μόνιμης ταξικής τους επαναστατικής υπερεντατικής αυτοδιαχείρισης, συγκεντρώνονται σε πορείες, διαδηλώσεις, συναυλίες ομιλίες, πιο κοντά και από ότι τα πρόβατα στη στάνη, δημιουργώντας μεγάλες εστίες μετάδοσης.

    Επειδή λοιπόν όλοι τα είχαν δει και το θράσος λοιπόν περισσεύει, όταν θα αποκτήσουν κάποιοι ισότιμο λόγο για «πρόβατα» και «άθεα νούμερα», τότε θα μπορέσουμε να συζητήσουμε.

    ΥΓ
    Μην ξεσκίζετε τις συζητήσεις διαρκώς με βρισιές, ειρωνίες, χλευασμούς κάνοντας επίδειξη μισαλλοδοξίας. Πάντα δηλ. κάποιος ψεκασμένος θα βρεθεί να αφοδεύσει στις συζητήσεις του blog;

  112. sarant said

    110 Πράγματι.

  113. Μαρία said

    109
    Αυτό μπορεί να ισχύει για τη λιτάνευση.
    Για το γεγονός οτι καλούσε άλλους να παραβιάσουν το νόμο με ποιο άρθρο του ΠΚ αθωώθηκε;

  114. Μαρία said

    Δε μας σώζει τίποτα.
    Σήμερα ανακοινώνουμε 865 νέα κρούσματα https://eody.gov.gr/20201021_briefing_covid19/

  115. Spiridione said

    110. Δεν νομίζω όμως ότι μπορεί να εφαρμοστεί το άρθρο αυτό εν προκειμένω. Και δεν νομιζω οτι θα φτασει η υποθεση Αρειο Παγο να διαφωτιστουμε περισσοτερο
    113. Δεν ξέρω.

  116. Theo said

    Τα 865 κρούσματα έρχονται 14 μέρες μετά τη συγκέντρωση των 20.000 έξω από το Εφετείο.
    Αυτήν δεν βλέπω κανείς να την κριτικάρει, εδώ τουλάχιστον. Τον επίσκοπο όμως που έκανε λιτανεία μέσα στον ναό πέσατε σύσσωμοι να τον φάτε, με μπροστάρη τον Χαρδαλιά που απαίτησε τη δίωξή του από τον εισαγγελέα.

    Εκτός κι αν δεν μας πειράζουν τα χιλιάρια των κρουσμάτων καθημερινά, αρκεί να καταδικαστεί η ΧΑ 😳
    Εκτός κι αν η ανησυχία για την εξάπλωση είναι προσχηματική, κι ο σκοπός είναι να τα «χώσουμε» στην Εκκλησία 😳
    Πάντως, οι επιλεκτικές ευαισθησίες κάποιων βγάζουν μάτια.

  117. sarant said

    116 Αυτό το είπε προχτές ο Πετρουλάκης, αλλά βέβαια τα περισσότερα κρούσματα εκδηλώνονται σε 5-7 μέρες.

  118. Theo said

    Και δε νομίζω στη λιγόλεπτη λιτανεία, που είναι αρμοδιότητα του Δήμου Κέρκυρας και γι’ αυτό παρέστη η δήμαρχος, να ήσαν πάνω από είκοσι νοματαίοι.

  119. Theo said

    @117:
    Τα περισσότερα, ναι, αλλά η καραντίνα κρατά 14 μέρες, άρα εκδηλώνονται και τη δεύτερη εβδομάδα. Και μέσα στην πρώτη εβδομάδα πολλοί από τους ασυμπτωματικούς μολυσμένους θα μετέδωσαν τον ιό και σε άλλους, κι αυτός θα εκδηλώθηκε τη δεύτερη.

  120. BLOG_OTI_NANAI said

    Λεξικό 1883, σωσίας, διπρόσωπος:

  121. Pedis said

    # 114 – Με 4.5% θετικότητα. Δεν είναι ακόμη τόσο άσχημα. Αλλά πάμε γερά. Μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης. Κάνα μήνα ακόμη αχαχούχα και ψέματα και βλέπουμε.

    Στο μεταξύ μπορεί και να πέσουν τα μπετά για τις νέες ΜΕΘ που δνε θα λειτουργήσουν μέχρι να προσληφθεί νέο προσωπικό, να εκπαιδευτεί, να μάθει πώς να κυκλοφορεί στο νοσοκομείο … ντάξει.

  122. Theo said

    @121:

    Το τραγικό είναι που η κυβέρνηση δεν προσέλαβε ιατρικό προσωπικό τον Μάιο-Ιούνιο που είχε την άνεση, ώστε να έχουν εκπαιδευτεί και να στελεχώσουν τώρα τις νέες ΜΕΘ (των οποίων οι νοσηλευτές χρειάζονται κανά εξάμηνο εκπαίδευση για να μπορούν να ανταποκριθούν επαρκώς στις ανάγκες τους) :

    Σαν να μην ήταν αρκετό που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εγκαινίασε σε πανελλαδική σύνδεση τη νέα μονάδα 50 κλινών ΜΕΘ, από τις οποίες ωστόσο θα λειτουργήσουν άμεσα (;) μόνον οι 12, με απόσπαση γιατρών από σχεδόν όλα τα νοσοκομεία του Λεκανοπεδίου. (https://www.efsyn.gr/ellada/ygeia/265130_50-hamenes-meres-gia-tis-50-klines-meth)

    Το ίδιο συνέβη και με τα σχολεία. Είχε την οικονομική άνεση να προσλάβει δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς, να στελεχώσουν τα ολιγομελή τμήματα που θα μπορούσαν να λειτουργούν σε δυο βάρδιες και δεν το έκανε.

    Και τώρα τρέχει να προλάβει το δεύτερο κύμα 😦

  123. Spiridione said

    Theo τα διαστρεβλωνεις εντελως. Τότε που εβγαλε την αναίσχυντη ομιλια του και εκανε τη λιτανεια ημασταν ολοι κλεισμενοι μεσα κ δεν εβγαινε κουνουπι εξω. Τωρα ουτε διαδηλωσεις εχουν απαγορευτει ουτε εκκλησιες εχουν κλεισει.

  124. Theo said

    @123:
    Δηλαδή, τότε μεταδιδόταν ο ιός και τώρα όχι;
    Και τώρα επιτρέπονται συγκεντρώσεις πάνω από 100 άτομα στην επιβαρυμένη Αττική;
    Πώς γκένεν ατό;

  125. Χαρούλα said

    Η αύξηση των κρουσμάτων δεν είναι πιό έντονη στην Αττική για να «ενοχοποιήσουμε» την συγκέντρωση. Δυστυχώς είχε συμμετοχή, αλλά δεν φταίει και για τα κρούσματα Καστοριάς, Σερρών, Θεσσαλονίκης κ.α.

    Και ένας ακόμη σχετικός θάνατος. Αυτοκτόνησε ο ιδιοκτήτης του Γηροκομείου στον Αγ.Στέφανο(με τρία κρούσματα). Μόνο 41 χρ!😥

  126. sarant said

    122 Ακριβώς, τους παίρνει από αλλού.

  127. nikiplos said

    Πάντως είναι παλαιόθεν ενδιαφέρον θέμα η ύπαρξη σωσία, ηθελημένη, τεχνητή δηλαδή ή αθέλητη. Υπάρχει και σε ένα παλιό Γαλλικό θεατρικό, «Εγώ και ο άλλος» ή κάπως έτσι ήταν ο τίτλος, το οποίο ξεσήκωσαν στην Ελλάδα για την ταινία Ο ανακατωσούρας, που πρωταγωνιστούσε ο Ντίνος Ηλιόπουλος, ερμηνεύοντας τον Καρατουλμπάνη.

    Θυμήθηκα και μια ενδιαφέρουσα πραγματική ιστορία στα χρόνια του μιλένιουμ. Ένα κορίτσι από τη Βέροια περνάει σε πανεπιστημιακή σχολή στην Πάτρα. Καμία πρωτοτυπία. Εκεί σπουδάζει κανονικά. Καθώς όμως βαίνει στο πέρας του 2ου έτους των σπουδών της, τα ευτράπελα έχουν πολλαπλασιαστεί, αφού φίλοι της ισχυρίζονται ότι την έχουν δει κάπου που δεν ήταν, ενδιαφερόμενοι κρατούν μούτρα γιατί δεν τους χαιρέτησε ή δεν τους μίλησε κλπ. Μετά από καραούλι, συνάντησε μια κοπέλα που ήταν ολόϊδια με αυτήν, έμοιαζαν δλδ σαν δυό σταγόνες νερό. Τελικά αποδείχτηκε ότι οι Βεροιάτες είχαν δώσει (πουλήσει) για υιοθεσία την ομοζυγωτική δίδυμη αδερφή της. Δεν θυμάμαι τι είχε ακολουθήσει, πάντως και για τα δύο παιδιά η συνεύρεση αν μη τι άλλο ήταν ένα σοκ.

  128. Theo said

    @123:
    Με τα SMS έβγαιναν πολλοί, έξι κι εφτά φορές τη μέρα, όχι μόνο τα κουνούπια. Κι ο άνθρωπος είχε πει να χρησιμοποιούν οι πιστοί έναν από τους κωδικούς των SMS για να επισκεφτούν τις εκκλησιές μετά την κεκλεισμένων των θυρών λειτουργία. (Αυτή ήταν η «αναίσχυντη ομιλία» του.)

  129. Theo said

    @127:
    Βεροιώτες, παρακαλώ 🙂

  130. P said

    # 122 – Οι εντατικολόγοι προσλαμβάνονται έχοντάς την ως δεύτερη ειδικότητα. Η προσφορά είναι μικρή. Μόνον όσοι είναι άνεργοι ή κακοαπασχολούμενοι στον ιδιωτικό τομέα είναι θεωρητικά διαθέσιμοι. Από αυτούς ένα μέρος προσδοκά να προσληφθεί με προκήρυξη στην κύρια ειδικότητα και οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους, γνωρίζοντας το μπουρδέλο και τις ελλείψεις λένε «δεν σφάξανε» να αφήσουν τα κοκκαλάκια τους με συνεχείς εφημερίες (και για τόσο χαμηλό μισθό για τέτοιο επάγγελμα.)

  131. Pedis said

    -> 130 – Οι κυβερνώντες είναι τόσο αχρείοι και μαλάκες που έβαζαν, ήδη από τον Απρίλη, τους υπαλλήλους να τηλεφωνούν σε ήδη διορισμένους γιατρούς στην κύρια ειδικότητά τους, μα που είχαν πάρει την εντατικολογία ως δεύτερη ειδικότητα και πριν από πολλά-πολλά χρόνια. Προφανώς δεν θα βρήκαν κανέναν να τους βγάλει το φίδι από την τρύπα και παράλληλα με τρόπο ώστε να χηρεύσει μια θέση στο ήδη αποστελεχωμένο ΕΣΥ.

  132. nikiplos said

    130@ Σαν ειδικότητα είναι πολύ στρεσογόνα (ή στρεσογόνος? τι είναι πιο σωστό?). Έχει ο Ιατρός πολλά αρνητικά σκορ, καθόλου φα(σ)κελάκια και φυσικά δεν επιλέγει ασθενείς, απλά τους φορτώνουν σε αυτόν και ο ίδιος μετά έχει να δώσει μεγάλες μάχες με συγκενείς για τον πολύτιμο άνθρωπό τους.

    Είναι δεύτερη ειδικότητα. Έχω ακούσει ότι δεν αντέχεται πολύ και συχνά οι γιατροί την κάνουν αλά γαλλικά μετά από 5-6 χρόνια.

  133. ΣΠ said

    Στο 2:10 λέει «αυτός ο άλλος είναι σωσίας μου μεγάλος».

  134. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Πάντως, οι επιλεκτικές ευαισθησίες κάποιων βγάζουν μάτια.»
    Αυτό είναι αλήθεια. Αλλά δεν είναι κάτι καινούργιο. Όλα στην Ελλάδα, καλά ή κακά, γίνονται προϊόν πολιτικής εκμετάλλευσης, από τα μετάλλια των ολυμπιονικών μέχρι τα θύματα των πυρκαγιών και τα κρούσματα του κορονοϊού. Τα ποικιλόχρωμα κομματόσκυλα μεγεθύνουν ή υποβαθμίζουν τη σημασία των γεγονότων αναλόγως αν στην κυβέρνηση βρίσκεται το δικό τους κόμμα ή το αντίπαλο. Η έγνοια για τον ανθρώπινο πόνο είναι προσχηματική, το παν είναι η κομματική σπέκουλα. Κι όπως γράφει ο Ελύτης «Αν η συμφορά συμφέρει, λογάριαζέ τη για πόρνη» («Μαρία Νεφέλη»).

  135. ΓΤ said

    @128 Τεό,

    αν θυμάμαι καλά, τους έλεγε να στέλνουν sms ενημερώνοντας ότι πηγαίνουν να γυμναστούν, και αυτοί να πηγαίνουν στον ναό. Βεβαίως, δεν αντιλέγω ότι, διαβάζοντας μέσα από ένα πρίσμα που αντιστρατεύεται τον Χαρδαλιά, ο Κερκύρας ταληθή λέγει, διότι, αφενός με τη συμμετοχή στη λατρευτική διαδικασία έχουμε πνευματική εκγύμναση, αφετέρου, κουνώντας τα χεράκια με σταυρούληδες τα γυμνάζουμε, για μην αναφέρω τη γονυκλισία, και το πλήθος αυτών, οπότε συμμετέχει μεγαλύτερο μέρος του σώματος, και έτσι ο ναός είναι ένα δωρεάν γυμναστήριο με τον σταυρό για λογότυπο, και τίποτα δεν αποκλείει μια πικραμένη χήρα που έχει καμπουριάσει να ξαναγίνει Κομανέτσι, αφού στην εμπορική αλυσίδα «Jesus Gyms» θαύματα γίνονται. Αλλά, για να επιστρέψω στην πεζότητά μου, η προτροπή του δεν συνιστά παρώθηση στο να ψευστούν;

  136. Γιάννης Ιατρού said

    116 (125, 134) Theo, ακούγεται πως καταφθάνουν 1000 δημοσιογράφοι από Βόρεια Κορέα για πρακτική εξάσκηση κοντά σου🙄

  137. Theo said

    @135:
    «Μείζων πάντων τῶν ἀρετῶν ἡ διάκρισις», λένε οι Πατέρες.
    Κι η προτροπή του μητροπολίτη ήταν μια ντρίμπλα απέναντι στον όντως αναίσχυντο φαρισαϊσμό της κοινωνίας και της κυβέρνησης του ράμπο Χαρδαλιά που επέτρεπε πολλά sms την ημέρα για το Super Market, αλλά κανένα για την εκκλησία, έστω κι αν τηρούνταν κι εκεί τα μέτρα και οι αποστάσεις που είχαν θεσπιστεί για τα ΣΜ. Αλλά η υστερία για τον εκκλησιασμό είχε καλά ενορχηστρωθεί, κι όσοι πρότειναν παρόμοια μέτρα στις εκκλησίες ήταν εγκληματίες που το συνάφι των ΜΜΕδων τους έβγαζε στα μανταλάκια παρευθύς.

  138. ΓΤ said

    Απόλλων-ΠΑΣ 1-2

  139. Theo said

    @136:
    Δεν σε πιάνω.

  140. Μαρία said

    135
    Στο βίντεο του 103 «ώστε να λέτε οτι εξέρχομαι διά την σωματική μου άσκηση».

  141. Theo said

    @125:
    Η αύξηση των κρουσμάτων δεν είναι πιό έντονη στην Αττική για να «ενοχοποιήσουμε» την συγκέντρωση.
    Άλλα διαβάζω εγώ. 331 σήμερα. Και κάποιες χιλιάδες τις τελευταίες 14 μέρες.

    Δεν έγραψα ότι αυτή φταίει και για τα κρούσματα Καστοριάς, Σερρών, Θεσσαλονίκης κ.α., αλλά η αύξηση στην Αττική είναι τεράστια σε σύγκριση με το προηγούμενο δεκαήμερο.

  142. Theo said

    δεκατετραήμερο μάλλον.

  143. Πέπε said

    @137

    Θεωρώ ΜΕΝ ότι η απαγόρευση κυκλοφορίας ήταν κάτι το σκανδαλώδες. Δεν ήταν ουσιαστικό μέτρο, ήταν αυτό που αργότερα (ή ήδη από τότε; δε θυμάμαι ακριβώς) προσδιορίστηκε λεκτικά ως ατομική ευθύνη, ενώ παράλληλα από άποψη κρατικής ευθύνης αγρόν αγοράζαμε.

    Όμως, εφόσον συνέβη, πρέπει να μιλάμε με τους πραγματιστικούς όρους ότι είχαμε απαγόρευση κυκλοφορίας, με τις γνωστές λιγοστές εξαιρέσεις που σχετίζονταν με ανυπέρβλητες ανάγκες. Αν λοιπόν συμφωνήσουμε ότι το να μένουμε σπίτι ήταν ό,τι καλύτερο μπορούσε να γίνει, συνάγουμε απλούστατα ότι θα έπρεπε να μένουμε σπίτι! Δεν είναι επιχείρημα το «επιτρέπεις σούπερ μάρκετ, να επιτρέψεις και εκκλησία», αφού η απάντηση είναι προφανώς «επιτρέπω όσο λιγότερα γίνεται».

    Ακόμη, αν συμφωνησουμε στο παραπάνω (για το «μένουμε σπίτι»), τότε συμφωνούμε και ότι αποδεχόμαστε ριζικές αλλαγές στην καθημερινότητά μας. Το να επιμένει κανείς να πάει εκκλησία εφόσον ισχύουν όλα αυτά δείχνει άρνηση να αποκοπεί από τις συνήθειές του και να προσαρμοστεί σ’ αυτές τις ριζικές αλλαγές. Δέχτηκα να κλειστώ μέσα, δέχτηκα τη μάσκα, δέχτηκα να περνάω το μισό εικοσιτετράωρο τρίβοντας τα πάντα με ντετόλ σαν μανιακός, ε, δεν είναι θέμα συνέπειας να δεχτώ κι αυτό;

    (Δεν είμαι βέβαια ο αρμόδιος να εξηγήσω σ’ έναν πιστό πώς μπορεί να συνεχίζει απρόσκοπτα την τέλεση των θρησκευτικών του υποχρεώσεων χωρίς να μεταβεί σε συγκεκριμένο τόπο συγκεκριμένη ώρα, αυτό το ξέρει πολύ καλύτερα από μένα ο ίδιος.)

  144. ΓΤ said

    Αποψάτη γιαγιά: προηγείται η σαμπάνια

  145. ΓΤ said

    137@

    Στραβομάρα μου λοιπόν που δεν κατάλαβα ότι σε ένα χώρο όπου παίζεται μεγάλη μπάλα, όπως η Εκκλησία, μία ντρίμπλα μητροπολίτου είναι αυτονόητη, ου μην και επιβεβλημένη. Στη δεξιά του Μεσσία ένας wannabe Μέσι.

  146. Theo said

    @143:
    Δεν είναι παράλογα αυτά που γράφεις.
    Η κυβέρνηση όμως έκρινε πως μπορούσε κανείς να πάει όσες φορές την ημέρα ήθελε στο Super Market και την τράπεζα. Αν η λογική του εγκλεισμού ήταν «επιτρέπω όσο λιγότερα γίνεται», τότε θα έπρεπε να μπορεί να πηγαίνει κανείς στην τράπεζα μόνο μια φορά τη μέρα και στο Super Market ένα μέλος της οικογένειας ανά δυο τρεις μέρες. Αλλά αυτά αφέθηκαν ανοιχτά γιατί θεωρήθηκαν «πρώτες ανάγκες», ενώ στην εκκλησία δεν επιτράπηκε να πάει κανείς ούτε μια στις 42 μέρες του εγκλεισμού, ούτε στη μεγαλύτερη γιορτή της χριστιανοσύνης. Αυτό φανερώνει μια κυβέρνηση μ’ ένα απεχθές φασιστικό προσωπείο απέναντι στους πιστούς και μια κοινωνία που επικρότησε την άτεγκτη στάση της απέναντι σ’ αυτούς και τις πνευματικές ανάγκες τους, σε αντίθεση με τις φυσικές ή οικονομικές, ως φαρισαϊκή.

  147. Spiridione said

    124. Βρε άνθρωπε, τότε στην καραντίνα που ήταν κλειστά τα πάντα εκτός καταστημάτων τροφίμων, που κανείς εννοείται ούτε καν διανοήθηκε να κάνει διαδήλωση, ο άλλος ο τράγος καλούσε τους πιστούς να πουν ψέματα ότι πάνε δήθεν για σωματική άσκηση (που δεν απαγορευόταν και 10 φορές να πήγαινες) και να πήγαιναν στο κλειστό χώρο της εκκλησίας και να κοινωνήσουν με τα κουταλάκια; Και αυτό δεν το θεωρείς αναίσχυντο;

  148. Theo said

    @147:
    Μίλησα για όσους «ευαισθητοποιούνται» για κινδύνους μολύνσεων όταν πρόκειται για «τράγους» και τους προσπερνούν όταν πρόκειται για δικά μας παιδιά. Δες το ευρύτερα, και μην κολλάς στις διατάξεις που ίσχυαν τότε και τώρα. Εκτός από το γράμμα, υπάρχει και το πνεύμα του Νόμου, κάτι που ασφαλώς και το ξέρεις.

    Και δεν μου απάντησες αν τώρα επιτρέπονται συγκεντρώσεις πάνω από 100 άτομα στην επιβαρυμένη Αττική.

  149. Λεύκιππος said

    8 («Αυτή είναι η κόρη του Σώζων») …..Πως να το πες ;😒😍😍 («Αυτή είναι η κόρη του Σώζωντος;»)😢

  150. Αράουτ said

    Παντελώς αστοιχείωτε χριστιανέ λόγιε, κ. Theo (137),

    Πού ακριβώς λένε οι Πατέρες «Μείζων πάντων τῶν ἀρετῶν ἡ διάκρισις»; ΠΟΥΘΕΝΑ!..

    Κατ’ αρχάς εξαπατάς τους αναγνώστες του Ιστολογίου, διότι βάζεις την φράση μέσα σε εισαγωγικά, ενώ είναι ολοφάνερο ότι την έφιαξες εσύ. Κι αυτό φαίνεται από το «πάντων» (αντί του ορθού «πασών»), που δείχνει και την αγραμματοσύνη σου.

    Σημειωτέον ότι η φράσις «μείζων πασών αρετών» υπάρχει αρκετές φορές στους Πατέρες της Εκκλησίας, αλλά ουδέποτε χαρακτηρίζει την «διάκριση»!.. Συνήθως χαρακτηρίζει την «Αγάπη», όπως κάνει συνεχώς ο Γρηγόριος Νύσσης (βλέπε εδώ https://tinyurl.com/y4dwysus) μνημονεύοντας τον Εφραίμ τον Σύρο που πρώτος διεκήρυξε πως η «Μείζων πασών αρετών η αγάπη»

    ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ο διακεκριμένος χριστιανός λόγιος κ. Theo, πεπεισμένος πως όλοι οι αναγνώσται του παρόντος είμαστε αγράμματοι κάφροι, προσπάθησε να μάς παραπλανήσει, βάζοντας σε εισαγωγικά μία ανύπαρκτη φράση των Πατέρων. ΑΝ ήμουν εγώ ο κ. Νίκος Σαραντάκος, θα τον είχα αποβάλει επί δεκαπενθήμερον με κατευθείαν κόκκινη για εξώφθαλμη παραπλάνηση του Ιστολογίου

    ΥΓ: Προλαβαίνετε ακόμη να παίξετε ξερό διπλό την Μαρσέϊγ στο αποψινό (10 μ.μ. Γήπεδο Καραϊσκάκη) μάτς με τον Ολυμπιακό. Ο Θρύλος είναι αποδεκατισμένος λόγω κορωνοϊού και δεν έχει καμμία τύχη. Το stoiximan δίνει (https://www.stoiximan.gr/apodoseis/olybiakos-marseig/6687308/) απόδοση 3.77 για το διπλό της Μαρσέϊγ, 3.44 για το Χ και 2.23 για τον άσσο του Ολυμπιακού. Παίξτε άφοβα το διπλό των Γάλλων για να πάτε ταμείο σε 3 ώρες από τώρα

  151. Πέπε said

    @146:

    Δηλαδή: το να πας σουπερμάρκετ αναγνωρίζεται από την κυβέρνηση κι από εμάς που συζητάμε ως ανυπέρβλητη ανάγκη, το να πας σουπερμάρκετ πολλές φορές την ίδια μέρα δεν το αναγνωρίζουμε εμείς (συμφωνώ) αλλά η κυβέρνηση το αναγνώρισε, άρα επέτρεψε και μερικά πράγματα που στην πραγματικότητα δεν ήταν ανυπέρβλητες ανάγκες, άρα γιατί όχι κι ένα ακόμα;

    Να σούρεις στην κυβέρνηση όσα θες, ελεύθερα σε ό,τι με αφορά, αλλά το δικό τους χάλι (υποκρισία, ανευθνότητα, αυταρχισμός και ό,τι άλλο θες) δε δικαιολογεί τα αδικαιολόγητα.

  152. ΓΤ said

    Άσχετο, αλλά από αυτό το κράτος περιμένω μέχρι και να δω τον Γερμενή στον Τύμβο Καστά…

  153. ΓΤ said

    Εμείς για απόψε σας έχουμε:

    Άγιαξ-Λίβερπουλ 2-2 (10,00)
    ΟΣΦΠ-Μαρσέιγ 2-2 (12,75)

  154. Την ίδια στιγμή, η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι η περιοχή με την πιο ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων. https://www.news247.gr/koinonia/agios-savvas-kroysmata-se-astheneis-kai-prosopiko-sto-kokkino-i-thessaloniki.9026441.html

  155. Spiridione said

    148. Δυστυχώς δεν αντιλαμβάνεσαι ή δεν θέλεις να αντιληφθείς τη διαφορά της τότε αυστηρής καραντίνας με τη σημερινή κατάσταση μέχρι τώρα τουλάχιστον.
    Όχι, δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις του άρθρου 11 του συντάγματος δεν έχουν περισταλεί. Γίνονται με μάσκες υποχρεωτικά.
    Τους τελευταίους μήνες γίνονται παραβιάσεις συστάσεων και απαγορεύσεων για συνωστισμό κλπ από πολλές και διάφορες κατευθύνσεις. Από τους εκκλησιασμούς ας πούμε ξέρουμε ότι υπάρχουν συγκεκριμένες συρροές σε κρούσματα. Εγώ δεν λέω ότι έπρεπε να είναι κλειστές οι εκκλησίες – μιλάω για το διάστημα μέχρι τώρα – αλλά έπρεπε να έχουν ληφθεί μέτρα τουλάχιστον για την μετάληψη, που η εκκλησία αρνείται πεισματικά.

  156. ΓΤ said

    Ρεάλ-Σαχτάρ 2-3
    Ζάλτσμπουργκ-Λοκομοτίβ Μόσχας 2-2

  157. Theo said

    @150:
    Συγγνώμη, κυρ Θόδωρα, από τη βιασύνη μου μπέρδεψα το θηλυκό με το αρσενικό στο επίθετο.

    Αλλά δώσε βάση:
    «Εἶπεν γέρων· ὅτι μεῖζον πασῶν τῶν ἀρετῶν ἐστιν ἡ διάκρισις (Αποφθέγματα Πατέρων, 106).
    «Φῶς μὲν τῶν τοῦ σώματος πάντων ἄρθρων οἱ αἰσθητοὶ ὀφθαλμοί· φῶς δὲ νοερῶν ἀρετῶν τῶν θείων διάκρισις» (Κλίμαξ, 26).

  158. Theo said

    @155:

    Δυστυχώς, όπως πολλοί δικηγόροι, κολλάς στον τύπο κι αφήνεις την ουσία.

    Στις κατηγοριοποιήσεις των μέτρων της 14.10.2020 διαβάζω:

    Για τις συναθροίσεις
    Χαμηλό επιδημιολογικό επίπεδο: μέχρι 100 άτομα, υποχρεωτική χρήση μάσκας, τήρηση απόστασης 1,5 μέτρου

    Μέτριο επιδημιολογικό επίπεδο: μέχρι 50 άτομα, υποχρεωτική χρήση μάσκας, τήρηση απόστασης 1,5 μέτρου

    Υψηλό επιδημιολογικό επίπεδο: έως 9 άτομα, υποχρεωτική χρήση μάσκας, τήρηση απόστασης 1,5 μέτρου

    Πολύ υψηλό επίπεδο: αναστολή.

    Κι εσύ μου λες πως δεν έχουν περισταλεί 😳
    Εκτός αν είναι άλλο οι «δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις του άρθρου 11 του συντάγματος», κι άλλο οι συναθροίσεις γενικά 😳
    Δηλαδή, στις «δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις του άρθρου 11 του συντάγματος» με μάσκες δεν κολλά κανείς, αλλά στις συναθροίσεις γενικά κολλά, είτε με μάσκες είτε χωρίς* 😉
    Αν είναι έτσι, ε, τότε κανείς δεν σας πιάνει με τίποτα, εσάς, τους νομικούς 🙂

    *Κι αν δεις φωτογραφίες της συγκέντρωσης έξω από το Εφετείο, οι περισσότεροι από τους 20.000 δεν φορούσαν μάσκα!

  159. Μαρία said

    154
    30/9
    ΠΑΟΚ ολέ ολέ, θα σας γαμήσουμε ξανά https://www.youtube.com/watch?v=KrY7Ha5dtP8

  160. Αράουτ said

    Αδαέστατε χριστιανέ λόγιε, κύριε Theo (157),

    η δικαιολογία σου στο σχόλιο 157 επιβαρύνει περισσότερο την θέση σου από ό,τι η αρχική γκάφα σου (137). Το «είπε γέρων» δεν σημαίνει σε καμμία περίπτωση ότι το «λένε οι Πατέρες» και το ξέρεις πολύ καλά. Αν φιάξω ένα βιβλίο με το τί γράφουν τα «Αποφθέγματα Πατέρων» και το αποδίδουν στο «είπε γέρων», θα γελάσει το παρδαλό κατσίκι, και η Επίσημη Εκκλησία θα αναγκαστεί να βγεί και να διαψεύσει ότι αυτά τα φληναφήματα είναι η άποψη της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

    Όσο για το απόσπασμα του Ιωάννου της Κλίμακος που μάς κότσαρες στο σχόλιο 157, σε καμμία περίπτωση δεν εννοεί πως «μείζων πασών αρετών εστίν η διάκρισις». Άλλο η διάκρισις των θείων και άλλο γενικά η διάκρισις. Πιάστηκες κλέπτων οπώρας τρίς, κύριε Theo…

    Και μόνο για το ότι έβαλες σε εισαγωγικά μιά ανύπαρκτη φράση με λάθος το «πασών» και την απέδωσες στους Πατέρες, θα έπρεπε να αποσυρθείς οικειοθελώς για ένα 15νθήμερο από το Ιστολόγιο. Είναι φανερό ότι ο κ. Σαραντάκος διστάζει να σου βγάλει απευθείας κόκκινη, για να μή δυσαρεστήσει το χριστιανικό λόμπυ του Ιστολογίου και πέσει η επισκεψιμότητα στην Alexa.

  161. ΚΩΣΤΑΣ said

    Πάρτα μλκ… στον εαυτό μου τα λέω. Έγινα ο κακός του ιστολογίου, ζητώντας να μην μπανιάρεται ένας από τους εκλεκτούς σχολιαστές του ιστολογίου, αν και ενίοτε πέρδεται ηχηρώς. Και τώρα βγάζει κόκκινη κάρτα στον Theo και αιτείται ποινή 15/θήμερης αποβολής. Ρε που καταντήσαμε… 🤗

  162. Theo said

    @160:

    Δεν σταματάω να γελώ και θα πάθω τίποτα, ρε Βάτμαν, και το κρίμα θα πέσει στον λαιμό σου 😡 😥

    Αυτοί των οποίων τα αποφθέγματα η Εκκλησία τιτλοφορεί των «Πατέρων», δεν είναι Πατέρες αλλά Ούφο που κατέβηκαν από το Σείριο. 😡 😥

    Κι εγώ ζούσα τον 5ο μ.Χ. αιώνα κι «έφτιαξα» τη φράση «μεῖζον πασῶν τῶν ἀρετῶν ἐστιν ἡ διάκρισις» 😡 😥

    Κι αν θες να μάθεις λίγο συντακτικό, η γενική αντικειμενική που εξαρτάται αμέσως από το υποκείμενο («φῶς») είναι το ουσιαστικό («τῶν ἀρετῶν»). Τα «νοερῶν» και «θείων» είναι επιθετικοί προσδιορισμοί στη γενική αντικειμενική «τῶν ἀρετῶν» και εξαρτώνται από αυτήν. Δηλαδή, η φράση «φῶς δὲ νοερῶν ἀρετῶν τῶν θείων διάκρισις» μεταφράζεται: το φως των νοερών και θείων αρετών είναι η διάκριση» και σημαίνει ό,τι και το «μεῖζον πασῶν τῶν ἀρετῶν ἐστιν ἡ διάκρισις».

  163. Theo said

    @161:
    Ασ’ τον να πέρδεται. Μας διασκεδάζει. Μόνο να μην ξανατυμβωρυχήσει.

  164. Πέπε said

    Άρπα την τώρα Τεό. Εδώ προσπαθούμε να βγάλουμε άκρη μ’ ένα θέμα πάνω στο οποίο έχεις ανοιχτούς τόσους προσωπικούς διαλόγους με άλλους σχολιαστές, και κάθεσαι και δίνεις σημασία στα κουνούπια που σβουράνε.

    Θα σου άξιζε όντως μια δεκατετραήμερη καραντίνα (όχι και δεκαπενθήμερη – αυστηρό πολύ), έχε χάρη που ο ρέκτης κ. Σαραντάκος δεν επιθυμεί να δυσαρεστηθεί η χριστιανική κλιξ.

  165. Theo said

    @164:
    😆 😥 😥

  166. sarant said

    161 🙂

    163 Αφού την πάτησε…!

  167. Spiridione said

    158. Εγώ διαβάζω τα ΦΕΚ
    Τίθεται ανώτατο όριο εννέα (9) συμμετεχόντων σε οποιαδήποτε δημόσια ή κοινωνική εκδήλωση ή συνάθροιση, ανεξαρτήτως του αν αυτή πραγματοποιείται σε ιδιωτικούς ή δημόσιους, εσωτερικούς ή εξωτερικούς χώρους, με την επιφύλαξη των δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων του άρθρου 11 του Συντάγματος και του ν. 4703/2020 (Α’ 131).

  168. voulagx said

    #161: Θυμάσαι που σου λεγα να κοψεις τις απουσιες; Να μ’ ακους άλλη φορα. 🙂

  169. mitsos said

    Καλησπέρα σας

    Α. Επί του θέματος
    Ενδεχομένως ένας σωσίας να λέγεται Σωσίας αλλά μπορεί να λέγεται και Νίκος παρά το γεγονός πως έχει τα προσόντα και τις ιακανότητες να παρουσιαστεί στην θέση κάπου άλλου που μπορεί να ονομάζεται ΄Γιώργος
    Παρομοίως ο σωσίας ανδεχομένος να γίνει σώστης ( σώζοντας αυτόν που έχει υποκαταστήσει παραπλανώντας τουςεχθρούς ) αλλά μπορεί και να μην τον σώσει . Είτε να μην έχει την αποστολή να τον σώσει ειτε γιατί δεν μπόρεσε.

    Β Άγιος Σώστης
    μάλλον μάρτυς Σώζων αν δεν είναι απλά παράφραση του «Μεταμόρφωση του Σωτήρος»
    Λεπτομέρειες γι΄αυτό αλλά και για τον Αΐ Σώστη της Συγγρού στο πολύ ενδιαφέρον άρθρο :

    https://tinyurl.com/y4pljqsd

    Και υπάεχουν και δυο τραγούδια σια στον Άη Σώστη. α) 1935 Ρούκουνας β) 1985 Σαρρής και πολλοί άλλοι μετά

    Πάντως στα μέρη μου την 6η Αυγούστου γιορτάζουν της «Αι Σωτήρας» !!

    Γ. Εμένα μου αρέσουν οι Μητροπολίτες που είναι φανατικοί ( και αναχρονιστικοί ) και επίσηςμου ατέσουν οι Εισαγγελείς οι θεοσεβούμενοι ( και ανορθόλογοι ). Τους άλλους τους διαλακτικούς , τους εκσυγχρονισμένους θεωρώ επικίνδυνους για την ψυχική υγεία των νέων και όχι μόνο.

    Δ. και το σώσμα ( τελευταίο ) :
    Εδώ έσωσα (τελείωσα ) ( όχι Γς δεν είναι σεξουαλικό υπονοούμενο )

  170. ΓΤ said

    Στον Τεό πάντως αρκεί δεκαήμερη καραντίνα. Γιατί όπως τότε που χτύπησε η πανούκλα τη Φλωρεντία έστρωσε τον κώλο του ο Βοκάκιος κι είχαμε το Δεκαήμερον, τώρα που χτυπάει ο Κόρονας την Αθήνα, θα έχουμε το του Θεοδώρου Δεκαήμερον.

  171. Theo said

    @167:
    Ως νομικός, δεν μας εξηγείς τη «λογική» και το πνεύμα του ΦΕΚ;

    Κι αν είναι αυτό που κατάλαβα (βλ. προτελευταία παράγραφο του #158), τότε, ω του παραλογισμού και της παραφροσύνης των νομοθετούντων!

  172. Theo said

    @170:
    Θεόδωρο λεν τον Αράουτ, όχι εμένα (υπάρχουν κι άλλα ονόματα με πρώτο συνθετικό το «Θεό-«)

  173. ΓΤ said

    172@

    Εντάξει, δεν το ήξερα 🙂 Οπότε, ας πούμε, Θεοφάνους Δεκαήμερον, ώστε, μετά από αιώνες, να προκύψουν και οι Συνεχισταί Θεοφάνους 😉

  174. loukretia50 said

    Σωσίες ή μετενσάρκωση?
    John Locke et Adam Browdie

    Αντρούτσος ο Γουίλ Φάρελ!

    Μην κοιτάς το ίματζ του λοιπόν, ο Ράμπο ύποπτο έχει παρελθόν!

    Συγνώμη για τη σχετική με το άρθρο σφήνα!

  175. loukretia50 said

    Η Βεδουίνα έγινε χόμπιτ!

    Αυτή τη μορφή ονειρεύτηκε ο Μάικλ Τζάκσον και έπεισε το δημιουργό της πλαστικής του περσόνας

  176. Έχουμι δκϊώματα, πιδιά… αλλά…

    AΡΘΡΟΥ EΝΤΙΚΑ (11) Τ ΣΝΤΑΓΜΑΤΟΥΣ
    1. Οι Έλλνις έχνι δκαίουμα να κάν’νι μαζώειξ μι ησχία κι χουρίς όπλα.

    2. Σι όις μαζώειξ γίνονται στου δμόσιου χώρου μπουρεί να παραμουνεύνι κι αστνουμκοί. Μαζώειξ στου δμόσιου χώρου μπορεί να τς απαγουρέψ η αστνομία μι απόφας που θα ντν έχχ ιξιγής. Αυτό είνι γινικό κι γίνιται όπους λιέει ου νόμους, άμα υπάρχχ κίντυνους για τ δμόσια ασφάλεια σι μια πιριουχή ή κίντυνους να ταραχτεί σουβαρά η κκνουννκου-οικουνουμκή ζουή.

  177. Χαρούλα said

    Θεολόγος ο …θεολογών;😊

    Κοίτα που σκωθήκανε τα πόδια να χτυπήσουν το κεφάλι!!!
    Βρε τι ζούμε!!! Βρήκαμε τον …τιμητή που ψάχναμε!😜

    Κώστα μην στεναχωριέσαι🤭 Τα ζιζάνια πάντα βρίσκουν τρόπο να ξαναφυτρώνουν!

  178. Γιάννης Κουβάτσος said

    Οι Σωσίες (Μανόλης Αναγνωστάκης)
    Τώρα που γίναμε πλούσιοι —ή «βρήκαμε τον τρόπο μας» που λένε—
    (Πέρασαν τόσα και τόσα για νά βρει τον τρόπο του ο καθένας)
    Τώρα στο πόδι μας θα βρείτε πάντα κάποιον άλλον·
    Βέβαια τον πληρώνουμε αδρά, τον συντηρούμε, τον προσέχουμε
    5
    Κι αυτές οι εγχειρήσεις κοστίζουνε πολύ, θέλουνε χρόνο
    Πώς να φορμάρεις ένα τυχόν ξένο πρόσωπο σαν το δικό σου
    Να πάρεις δασκάλους, να διδάξεις την κάθε σου κίνηση, κάθε λυγμό.
    Μα οι κατάλληλοι άνθρωποι πάντοτε βρίσκονται δεν έχουν τίποτα να χάσουν
    Αυτούς θα δείτε τώρα στα κέντρα, στις συναναστροφές, να υπογράφουν γραμμάτια
    10
    Να υποφέρουν, να χαίρονται, να σας εξαπατούν τελοσπάντων.
    Εμείς οι ίδιοι —πρόσεξε αυτό το: εμείς οι ίδιοι— λέμε να μαζευόμαστε καμιά φορά
    Ορίσαμε μια —το πολύ— στα δέκα χρόνια να λέμε τα παλιά.
    Οριστικά εμείς οι ίδιοι, πήραμε όρκο μη γίνει ζαβολιά.
    Όρκο βαρύ. (Τί θες, τί τα ρωτάς. Υπάρχει πια εμπιστοσύνη;).

  179. Πέπε said

    @176:

    > > αστνομία, ιξιγής, γινικό, γίνιται, κίντυνους :

    Όχι «αστνουμία, ιξγής, γιννκό, γίνιτι, κίντνους»;

    Επίσης:

    > > κι αστνουμκοί

    Όχι «κκ αστνουμκοί»;

  180. Pedis said

    Είναι μεγάλη γαταλεπού ο Φρανσίσκο …

    https://www.efsyn.gr/node/265262

    + τάργκετ γκρουπ σε τάξη μεγέθους 5% αύξηση στο ποίμνιο

    + ευχαριστημένοι και ευγνώμονες χρήστες οι γονείς τους

    – όσοι στραβομουτσουνιάσουν, αλλά θα είναι λίγοι. Οι χριστιανοί, γενικά, είναι κομφορμιστές και υποτακτικοί.

    μόνο με μια δήλωση, χωρίς κόστος.

  181. Γιάννης Ιατρού said

    174: τέλος 😂😂😂
    Κοίτα, δεν θα μας χαλάσεις εσύ την πιάτσα, αρκετά πιά!

    ΥΓ: Ποιός είναι αυτός που υποδύεται τον Αράουτ σήμερα ρε σεις; Δεν μπορεί να έχει ξεκουτιάνει τόοοσο πολύ ο γνωστός πολυώνυμος…

  182. Πέπε said

    @178

    Ωπ, Γιάννη, για μια φορά ήρθες δέπτερος. (Ctr+F οποιαδήποτε χαρακτηριστική λέξη του ποιήματος)

    Παρεμπιπτόντως, εκτιμώ πάρα πολύ αυτή σου τη συνήθεια να μας κερνάς συχνά-πυκνά ποιήματα.

  183. ΣΠ said

    174, 175
    https://allthatsinteresting.com/celebrity-look-alikes-history

  184. ΚΩΣΤΑΣ said

    Προς όλες/ους για το @161 σχόλιό μου. Εγώ υπερασπίζομαι αρχές, όχι πρόσωπα. Είμαι γενικώς κατά των αποκλεισμών από τον διάλογο και αρκετά ανεκτικός και όταν ακόμη κάποιοι παραφέρονται. Άρα ούτε απουσίες, ούτε στεναχώριες… 😉

  185. Theo said

    Ολυμπιακός Πειραιά – Ολυμπιακός Μασσαλίας 1-0. Τουλάχιστον δίνει βαθμούς στη βαθμολογία της ΟΥΕΦΑ.

  186. Γιάννης Κουβάτσος said

    182: Από το σμαρτφόνι δεν γίνεται…Βαριέμαι ν’ ανοίγω κομπιούτορα. Ό,τι πάρει το μάτι μου στα σχόλια. ☺

  187. Pedis said

  188. Theo said

    @187:
    Κι όμως, σε απόλυτους αριθμούς, αύξηση στην Αττική είναι πολύ μεγάλη: Από 191 σε 331 σε 14 μέρες. Κι από 201 σε 331 σε μόλις 7 μέρες.

  189. Γιάννης Κουβάτσος said

    Είναι κωμικές οι κόντρες για το αν ευθύνονται περισσότερο οι εκκλησιασμοί ή τα συλλαλητήρια για την αναμενόμενη φθινοπωρινή εκτίναξη των κρουσμάτων, παιδιά. Τον χειμώνα που θα χαθεί ο έλεγχος, ποιοι «κακοί» θα φταίνε;

  190. Theo said

    @189:
    Η κυβέρνηση.

  191. Theo said

    Α, κι η Ρεάλ έχασε στην έδρα της από τη Σαχτάρ.
    Πού είναι ο Τζη;

  192. Αράουτ said

    Να πούμε και κάτι χρήσιμο για να παρηγορήσουμε όσους μάς άκουσαν και πήγαν στον κουβά απόψε (πέφτουμε κι εμείς έξω καμμιά φορά, δεν κερδίζει πάντα ο καλύτερος…)

    Χάρις στον Σωσία των «Σφηκών» (422 π.Χ.) του Αριστοφάνους, ξέρουμε σήμερα ότι ο διασημότερος πούστης («καταπύγων» στα αρχαία ελληνικά) του 5ου π.Χ. Αιώνος ήταν ο Φιλόξενος εκ Διομείων.

    Από τους «Σφήκες» του Αριστοφάνους μεταφέρω τον διάλογο των δύο δούλων του Φιλοκλέωνος, Σωσία και Ξανθία, με τα διαφωτιστικά σχόλια του αρχαίου σχολιαστού από κάτω:

    Ως γνωστόν, η λέξις «καταπύγων» στα αρχαία ελληνικά σημαίνει μόνο τον παθητικό ομοφυλόφιλο, (τον κίναιδο), και ποτέ τον ενεργητικό. Και πώς νομίζετε ότι μεταφράζει την λέξη «καταπύγων» στα Ρωμέικα ο πολυδιαφημισμένος Θρασύβουλος Σταύρου; (βλέπε εδώ https://tinyurl.com/y6tqsado)

    «Ξεσκισμένος»!.. ΙΔΟΥ:

    «Ο Νικόστρατος λέει ο Σκαμβωνίδης
    φιλέορτος ή φιλόξενος πως θα ᾽ναι.—
    Φιλόξενος; Νικόστρατε, όχι· είν᾽ ένας
    ο Φιλόξενος, ξέρεις, ξεσκισμένος.—»

    ΡΩΤΑΩ τον επαγγελματία μεταφραστή κ. Σαραντάκο: Πώς θα αντιδρούσαν εν έτει σωτηρίω 2020 οι Κοινότητες των Ομοφυλοφίλων, αν κάποιος μεταφραστής τολμούσε να μεταφράσει «ξεσκισμένος» την κοσμαγάπητη αρχαιοελληνική λέξη «καταπύγων»;

    ΥΓ: Υπάρχει τρόπος να ρεφάρουν όσοι μάς άκουσαν και έπαιξαν ξερό διπλό την Μαρσέϊγ, με αποτέλεσμα να πάνε στον κουβά απόψε (1-0 ο Θρύλος): Αύριο Πέμπτη στις 19.55 ξεκινά στην Τούμπα το ΠΑΟΚ – Ομόνοια για το Europa League. Ο ΠΑΟΚ είναι εντελώς αποδυναμωμένος, δεν κερδίζει με τίποτα, του πήρε και τον Πέλκα η Φενέρ Μπαξέ.

    Παίξτε Χ-2 την Ομόνοια και θα πάτε ταμείο σε 22 ώρες απο τώρα, με αρκετά καλή απόδοση, που θα σάς επιτρέψει να ρεφάρετε: Το stoiximan πληρώνει 3.97 στο Χ και 5.27 στο διπλό της Ομόνοιας, ενώ δίνει 1.78 στην νίκη του ΠΑΟΚ (https://www.stoiximan.gr/apodoseis/paok-omonoia/6687613/)

  193. Μαρία said

    187

  194. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Το θηλυκό του Σωσία, είναι η Σωσάννα; λμτ 🙂
    Ή η Σωσώ ,της Σωσούς -μη σώσω!
    Ο Σώσων εαυτόν ζωθήτω

    144 κι όμως έτσι πρέπει να κάνει η πάσα μία γιαγιά, αλλιώς θα ΄σπαγε το γυαλί πάνω στο μωρό 🙂 , ενώ τώρα, έμεινε και μια σφήνα για το εβίβα αρχοντόπουλο τη γλιτώσαμε, διότι τα μπομπίρια πράμα δεν παθαίνουν με τέτοιους μπούσκους 🙂

  195. Pedis said

    # 188 – Έλα καυμένε, μην το παιδεύεις χωρίς λόγο.

    Όποιες κι αν είναι οι εκτιμήσεις για την σχετική συνεισφορά στη διασπορά του ιού από τη συγκέντρωση στο εφετείο, στα πηγμένα μέσα μαζικής μεταφοράς, στα εργοστάσια χωρίς μέτρα και ιχνηλάτηση παρά αν φτάσει η κατάσταση στο αμήν, στις υπηρεσίες και στις ουρές, στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που αντιστεκονται μαλακωδώς, και ενάντια στο δικό τους μακροχρόνιο συμφέρον, όπως στας Ευρώπας, και εγκρίνουν εργασία εξ αποστασεως με το σταγονόμετρο, στα επείγοντα των νοσοκομείων, στις πλατειες, στους γάμους, στις κηδείες, στους ελεύθερους χώρους που δεν υπάρχουν και είναι όλοι ο ένας πάνω στον άλλον …

    ο μητροπολίτης παρανόμησε. Και αθωώθηκε. Με τον τσαμπουκά.

    Λήξις.

    —-

    Στην Ιταλία την τελευταίες δύο εβδομάδες παρατηρηθηκε αύξηση των κρουσμάτων σχεδόν 150% με αύξηση του αριθμού των τεστ κατά τρεις φορές λιγότερο. Δεν έγινε συγκέντρωση στο Εφετείο.

  196. Πέπε said

    @194:

    Όχι απλώς δεν παθαίνουν πράμα, μαθαίνουν κιόλας. Εκτός αν κανείς στάθηκε και περπάτησε χωρίς να πέσει.

  197. @ 179 Πέπε

    > > αστνομία, ιξιγής, γινικό, γίνιται, κίντυνους vs «αστνουμία, ιξγής, γιννκό, γίνιτι, κίντνους»;

    Ναι, ναι. Πολύ καλές εκδοχές. Δεν το είχα αναθεωρήσει. Καλύτερα «γίν’τι» αντί «γίνϊτι» με την απόστροφο μόνο για να εμποδίσει κάποια ανάγνωση d, nd. Επίσης υπάρχει πρόβλημα με τα συνεχόμενα δύο/τρία σύμφωνα (με εξαιρέσεις) οπότε kindnus και kindinus.

    ===================

    > > κι αστνουμκοί vs «κκ αστνουμκοί»;

    Ναι, είναι μεν η απόδοση -κκ- αλλά, επειδή είναι στην αρχή συλλαβής, ας μείνει έτσι για την οικονομία της εικόνας του -κι-. Αλλά πάντα πιδάκκ, γιννκό, ακκνώνντους στο τέλος λέξης και συλλαβής.

  198. 169, … στα μέρη μου την 6η Αυγούστου γιορτάζουν της «Αι Σωτήρας» !! …

    Στις παράγκες (δις) πίσω απ΄ την Αγια-Σωτήρα

  199. mitsos said

    Κάποιος νεοδιόριστος Δάσκαλος σε ορεινό της Φωκίδας (1957 περίπου ) προσπαθεί να συνεννοηθεί με τον καλλύτερο μαθητή στην τάξη του (πρώτο θρανίο εννοείται )
    -Παράδειγμα μονοσύλλαβης ;
    -Σκλι κύριε .
    -Δηλαδή; Παράδειγμα δισύλλαβης ;
    – Ε ! Αλπού κύριε….
    -Κατάλβα. πρέπει να δούμε πως θα πάψετε να κόβετε τη μια συλλαβή.
    – Μα και σεις κύριε… πριν λίγο την τρισύλλαβη «σταθιμός» την προφέρατε σαν δισύλλαβη.. Σταθμός !

  200. mitsos said

    @198
    Έχεις δίκιο. Δική μο απροσεξία
    Και εδώ δεν τη λένε «Άι Σωτήρα»
    «Αγιά Σωτήρα» την λένε

  201. loukretia50 said

    181. Συμφωνώ αγαπητέ! Παραμυθάκι?
    Για σένα και το Mitsos

    Έτσι για να βρίσκεται, μια χαρακτηριστική περίπτωση θηλυκού σωσία.

    Στη λίμνη των κύκνων, το περίφημο μπαλέτο που βασίζεται σε παραδοσιακό ρώσικο παραμύθι, η πλανεύτρα Οντίλ, κόρη του κακού μάγου που μεταμόρφωσε την αθώα Οντέτ σε κύκνο, παίρνει τη μορφή της και κερδίζει την αγάπη του πρίγκηπα εξαπατώντας τον.
    Φυσικά η αθωότητα πεθαίνει και υπεύθυνος είναι ο Πετιπά, γιατί λένε ότι υπήρχε αρχική βερσιόν με χάπυ εντ – παραμύθι αφού!
    Συνήθως οι μεγάλες χορεύτριες αν και μαγεύουν στο θάνατο του κύκνου, δεν αρκούνται σ΄αυτόν.
    Θεωρούν το διπλό ρόλο πρόκληση, γιατί – σύμφωνα με την επικρατέστερη ερμηνεία – ουσιαστικά ενσαρκώνουν τις δύο αντίρροπες δυνάμεις που συνυπάρχουν στο ίδιο άτομο :
    το καλό και το κακό, το κορίτσι που γίνεται γυναίκα και χάνει την αθωότητά της για να κερδίσει την ολοκλήρωση ή τη θυσιάζει στην εμμονή για την τελειότητα, όπως στην ταινία The black swan https://youtu.be/2-KOIdhccOs?t=89 που πολύ αμφισβητήθηκε, αλλά σε μένα άρεσε.
    Με λίγο χαιρέκακη διάθεση – κι εσείς με μαυρίσατε! – σας το αφιερώνω!

  202. Πέπε said

    @197

    Πρέπει πάντως να ξεχωρίζει το μονοσύλλαβο κι (=και) από το ασύλλαβο, π.χ. κι αυτός κι του πιδί τ (5 συλλαβές όλο μαζί: κια – φτός – κι – κλπ.).

    > > Επίσης υπάρχει πρόβλημα με τα συνεχόμενα δύο/τρία σύμφωνα (με εξαιρέσεις) οπότε kindnus και kindinus

    Αυτό ακριβώς είναι που ρώταγα την άλλη φορά: όταν δεν κόβονται όλα τα άτονα ι και ου, πώς …διαλέγουμε; Λογικά θα υπάρχει κανόνας, δεν πιστεύω να κάνει ο καθένας όπως νομίζει. Για παράδειγμα, πώς είναι το «συγκινητικός» στα ΒΙ;

  203. ΓΤ said

    194@

    Έχουν μικρή μάζα, είναι γλυκοπλαστελινοζυμαροζουληχτάκια 🙂
    Αλλά αυτή είναι γκράνι πορνχαμπέρω και δεν δένει με το αγαπάκι 🙂

  204. mitsos said

    Α παναθεμάτη την κακίστρω .
    Σκιάχτηκα …νυχτιάτικα.

    Σε πειράζω Λου .
    Ευχαριστούμε και Καληνύχυα
    με Τσαϊκόφσκι ακόμα καλύτερα
    Αλλά με τα ακουστικά Όχι με βίντεο.

  205. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Βάρκα μας Αγιά Σωτήρα

  206. mitsos said

    204 στο 201

  207. Κουτρούφι said

    Από τις διακόσες τριάντα τόσες εκκλησίες που είναι διάσπαρτες στη Σίφνο είναι και δυο-τρεις αφιερωμένες στον Αη Σώστη. Μία από τις πιο χαρακτηριστικές βρίσκεται στις βορειοανατολικές ακτές, σε βραχώδη περιοχή. Εκεί δίπλα βρίσκονται και αρχαία μεταλλεία που χρονολογούνται από την προϊστορική εποχή. Η παλαιά εκκλησία καταβυθίστηκε στη θάλασσα το 1968. Έγινε κινητοποίηση και κτίστηκε καινούργια σε σχέδια του Γάλλου αρχιτέκτονα Roger Tourte. Την εργολαβία ανέλαβε ο εμπειροτέχνης οικοδομών Αντώνης Κόμης-Μουγάδης ο οποίος ήταν ένας από τους εμβληματικότερους βιολατζήδες της Σίφνου για το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα.

    Το πανηγύρι του Αη Σώστη είναι 6 Σεπτέμβρη. Παραπολιτικό, κουτσομπολίστικο ρεπορτάζ, αποκλειστικότητα του blog: Επέρυσι βρέθηκε και η Δούρου εκεί. Ένας μπάρμπας μου τσε ‘πε ένα ποιητικό. Δεν ξέρω ακριβώς τι είπε αλλά έκανε ρίμα το «Δούρου» με το «Κουμουνδούρου». Η Δούρου ενθουσιάστηκε γενικώς με την ατμόσφαιρα του πανηγυριού και εξεδήλωσε ενδιαφέρον να γίνει πανηγυρού. Αλλά ένεκα κορόνας μάλλον, το πλάνο αναβλήθηκε για αργότερα.

  208. Μαρία said

    199
    Σταθιμός στη Φωκίδα; Μήπως ο δάσκαλος ήταν σε κάποιο σχολείο στη Μεσσηνία;

  209. ΓΤ said

    Η ταχύτητα εξάπλωσης του αποστροφοϊού και του… φινλανδικού δίκαππα μέσα στο ιστολόι είναι μεγαλύτερη από τον κορονοϊό. Όντως κουραστικά μετα_μπαρτζουδιάσματα.

  210. mitsos said

    208.
    Αδελφός του Πατέρα μου, ο μικρότερος.
    Μου το διηγήθηκε περίπου το 1969 ( δώδεκα χρόνια αργότερα)
    Δεν νομίζω όμως να τα μπερδεύω τόσο. Εκεί παντρεύτηκε και έφτιαξε την οικογένειά του/.
    Πέθανε πριν πέντε χρόνια .

  211. loukretia50 said

    ΓΤ
    Τι να πούμε κι εμείς που αντέχουμε τόσα!
    Σ΄ένα νήμα για γλώσσα
    τόσες παρεμβολές!

    Τι να πούμε κι εμείς που αντέχουμε τόσα!
    Σ΄ένα νήμα για γλώσσα
    Μόνο παρεμβολές

    Κουτρούφι
    Ώστε έστειλε τη Δούρου στους Σιφνιούς η Κουμουνδούρου!
    Θα οργανώσει πανηγύρι, να σας κάνει το χατήρι
    Λαμπρά!
    Το αξίζετε, θαρρώ, μα σας είπε «δε μπορώ»
    Ένεκα η πανδημία, μάζωξη – παρανομία
    Πώς να την εισηγηθώ? Δε με παίρνει να κριθώ
    Γι΄άλλη μια φωτιά που καίει, πώς να εκτεθώ? Δε λέει!

  212. loukretia50 said

    Ουπς! μου βγήκε διπλό!
    Κρατήθηκε και το αυθόρμητο κι ας είναι υπερβολή!

  213. loukretia50 said

    202. Πέπε,
    Θα μπορούσα να πω λίγο αυθαίρετα, ότι όταν κάποιο ρήμα σε άλλο χρόνο ή λέξη σε σύνθετη μορφή εμφανίζουν το φωνήεν που δεν προφέρεται, το διατηρούν – έστω όχι καθαρά.
    Πχ συγκίνηση – συγκινήθ’κα,
    κίντυνους – ιπικίντυνους – κιντύνεψα
    Και σίγουρα βοηθάνε τα συμπλέγματα συμφώνων στη διατήρηση, το φωνήεν βγαίνει πιο απλά και αβίαστα.

    Χρειάζεσαι ηχητικά ντοκουμέντα ή ένα φίλο από τα μέρη αυτά !

  214. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    207 Βιολατζήδες λέτε τους βιολιτζήδες που εμείς τους λέμε βιολάτορες δηλαδή βιολατόρους επί το τοπικότερον; 🙂

  215. 200,
    Α δεν το ‘βαλα για διόρθωση, απλώς για να θυμηθούμε το τραγουδάκι με την Αγια Σωτήρα! 🙂

  216. 208, … 199 Σταθιμός στη Φωκίδα; Μήπως ο δάσκαλος ήταν σε κάποιο σχολείο στη Μεσσηνία; …

    Μπορεί και από την άλλη μεριά του Κορινθιακού (Αχαΐα) όπου και αριθιμός, βαθιμός, καπινίζω, κλπ.
    Συχνές οι μετακινήσεις across the channel.

    «Πάρε τον αριθιμό μου, τον αριθιμό σου δώ μου»

  217. BLOG_OTI_NANAI said

    150: «Πού ακριβώς λένε οι Πατέρες «Μείζων πάντων τῶν ἀρετῶν ἡ διάκρισις»; ΠΟΥΘΕΝΑ!..»

  218. @ 202 Πέπε said

    >>Πρέπει πάντως να ξεχωρίζει το μονοσύλλαβο κι (=και) από το ασύλλαβο, π.χ. κι αυτός κι του πιδί τ (5 συλλαβές όλο μαζί: κια – φτός – κι – κλπ.).

    Ας πούμε πως μεταγράφουμε μια τεχνητή λέξη «κι-ά-κι-ον». Αυτή θα έδινε τις εξής μορφές κιάκιον > κιάκιο > κιάκι> κιάκκ. Σαν πρόταση από μένα είναι να διατηρηθεί η εικόνα κι- (που η προφορά της είναι κκ) αλλά, για την ίδια προφορά να γραφεί -κκ- στο τέλος της συλλαβής. Φυσικά μπορεί να γραφεί και κκάκκ. Απλά δεν εκμεταλλεύεται τη δυνατότητα που ήδη υπάρχει στην αρχή της μονοσύλλαβης πια λέξης με το -ι- για την ανάγνωση.

    > > Επίσης υπάρχει πρόβλημα με τα συνεχόμενα δύο/τρία σύμφωνα (με εξαιρέσεις) οπότε kindnus και kindinus… Αυτό ακριβώς είναι που ρώταγα την άλλη φορά: όταν δεν κόβονται όλα τα άτονα ι και ου, πώς …διαλέγουμε; Λογικά θα υπάρχει κανόνας, δεν πιστεύω να κάνει ο καθένας όπως νομίζει. Για παράδειγμα, πώς είναι το «συγκινητικός» στα ΒΙ;

    Όπως λέγαμε και προχθές η αποβολή/διατήρηση του -ι- καθορίζεται γενικά από την προηγούμενη λέξη και το άρθρο και από τη θέση της συγκεκριμένης συλλαβής ως προς τον τόνο της λέξης («ου Δμήτρς» / «τ Δημτράκκ», «στρατιουτκή θτεία») αλλά δεν έχω υπόψη μου σχετικές συστηματικές εργασίες για τα clusters με τρία σύμφωνα (τη θητεία =? τη θτεία ή τ θητεία ή τ θτεία).

    Με καλημέρες, πια.

  219. @ Loukretia50 said

    [>202. Πέπε]
    >> Θα μπορούσα να πω λίγο αυθαίρετα, ότι όταν κάποιο ρήμα σε άλλο χρόνο ή λέξη σε σύνθετη μορφή εμφανίζουν το φωνήεν που δεν προφέρεται, το διατηρούν – έστω όχι καθαρά.
    Πχ συγκίνηση – συγκινήθ’κα […]

    Αυτά άνετα θα τα μετέγραφα «σγκίννης» και «σγκινήθκα» με βάση τη θέση του τόνου που συρρικνώνει τα προ και μετά. Ακόμα και το «στηΝ κίνηση» αποδίδεται «ζ γκίννης» με το ζ να έχει γεννηθεί από αφομοίωση με το ηχηρό Ν.

    >>Και σίγουρα βοηθάνε τα συμπλέγματα συμφώνων στη διατήρηση, το φωνήεν βγαίνει πιο απλά και αβίαστα.

    Τα συσσωματώματα με τρία σύμφωνα συνεχή/στιγμιαία θέλουν πράγματι ιδιαίτερη μελέτη (που ίσως έχει γίνει).

    >>Χρειάζεσαι ηχητικά ντοκουμέντα ή ένα φίλο από τα μέρη αυτά !

    Βέβαια, πληροφορητές και ηχογραφήσεις σε ανύποπτες (unaware) συνθήκες.

    Με καλημέρες.

  220. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    204 Καλά λέει ο Μήτσος, αλλά εγώ το μυρίστηκα πως θά ‘βαζε τίποτα άγριο και πήγα προηγουμένως για ύπνο, χεχε, και τώρα μπορώ να το απολαύσω για να ξυπνήσω για τα καλά 🙂 🙂

    Ευχαριστώ για την αφιέρωση Λου 🙂

    Για την πορεία του κορονοιού για να προβληματισμό θα βάλω δύο διαγράμματα (μαζί) για σύγκριση:
    Το πρώτο (με το πράσινο χρώμα) από το κρατίδιο της Σαξονίας (Γερμανία, ανατολικά σύνορα προς Τσεχία), δεν είχαν τουρίστες, δεν είχαν διαδηλώσεις, το άλλο (με το μπλε) από εμάς (τα έχω βάλει το ένα πάνω στο άλλο, στην ίδια κλίμακα):

  221. Πέπε said

    218

    Ευχαριστώ, θαρρώ πως κατάλαβα. Απαντά κι αυτό σε απορία μου, ωστόσο αναφερόμουν ειδικά στον συμπλεκτικό σύνδεσμο που άλλοτε είναι μονοσύλλαβος και άλλοτε ασύλλαβος (ΚΝΕ αντίστοιχα και / κι).

    219

    Άρα και η σκέτη κίνηση είναι κίννης και όχι κίννς ή κίννση, έτσι; Ίσως λοιπόν ένας κανόνας να είναι ότι πρώτα κοιτάμε να είναι ακατάληκτο το θηλυκό (θέμα κίννησ- και κατάληξη τίποτα), ότι δηλαδή όπου η απουσία φωνήεντος έχει αξία γραμματικού μορφήματος αυτή δεν αλλάζει, και τυχόν δυσκολίες άρθρωσης λύνονται επεμβαίνοντας σε άλλες συλλαβές;

    Μα σοβαρά, κανείς δεν έχει κάτσει να τα γράψει αυτά; Τόσες γραμματικές ιδιωμάτων υπάρχουν, και δεν υπάρχει γι’ αυτό το ιδίωμα που, στη γενική του μορφή, το μιλάει η μισή Ελλάδα;

    Καλημέρα.

  222. Alexis said

    Καλημέρα.
    Εγώ μια ερώτηση έκανα και βλέπω ότι έγινε ψιλοχαμούλης με τον μητροπολίτη.
    Αναρωτήθηκα πώς γίνεται αυτός που τέλεσε τη λειτουργία να αθωώθηκε, δύο συμμετέχοντες να κρίθηκαν ένοχοι, και άλλη μία (η Δήμαρχος) να κρίθηκε ότι πρέπει να …κριθεί από άλλο δικαστήριο.
    Αλλά όπως λέει και ο Spiridione στο #98, αν δημοσιευτεί η απόφαση θα μάθουμε το σκεπτικό της και θα …γελάσουμε. 🙂
    Προφανώς το παράπτωμα του μητροπολίτη δεν ήταν η τέλεση της θείας λειτουργίας (αυτό δεν είχε απαγορευτεί ποτέ) αλλά η λιτάνευση αφενός, και αφετέρου η προτροπή προς τους πιστούς να πηγαίνουν στις εκκλησίες στέλνοντας sms άλλα ντ’ άλλων.

    ΥΓ: Το #109 δίνει ένα (πιθανό) σκεπτικό της απόφασης αλλά ομολογώ ότι το βρίσκω ολίγον …τραβηγμένο από τα μαλλιά. Έως πολύ. «Τραγικό ηθικό δίλλημα» να πρέπει σώνει και καλά να κάνεις τη λιτανεία, γιατί αλλιώς τι; Θα πέσει κανας μετεωρίτης να αφανίσει την Κέρκυρα ας πούμε;

    Ας απολαύσουμε μια …άλλη λιτανεία που δεν ενέχει τέτοια ηθικά διλλήματα:

  223. Γιάννης Ιατρού said

    220: συνέχεια στο «Ευαγγελίου το ανάγνωσμα»
    «Καλά τα λέει ο φίλος (μας) ο Παντελής Κυβερνητικό οφσάιντ..👍

  224. Theo said

    @222:
    Το Μ. Σάββατο γίνεται μια από τις τέσσερις λιτανείες του Αγίου Σπυρίδωνα και θεωρείται η πιο παλιά (βλ. εδώ), πριν από το 1553. Και δεν γίνεται για να μην «πέσει κανας μετεωρίτης να αφανίσει την Κέρκυρα ας πούμε», αλλά από ευγνωμοσύνη προς τον Άγιο που έσωσε τους Κερκυραίους από λιμό. Η ευχαριστία/δοξολογία προς τον Θεό είναι πολύ ανώτερη από την παράκληση. (Ο Ρώσος παπα-Τύχων, πνευματικός του αγίου Παϊσίου, έλεγε με τα φτωχά ελληνικά του: «Ένα Κύριε ελέησον, μια δραχμή. Ένα Δόξα τω Θεώ, χίλιες δραχμές.»)
    Ο μητροπολίτης Κερκύρας θεώρησε -και καλά έκανε- καθήκον του να μη διακόψει αυτή την ένδειξη ευγνωμοσύνης προς τον Άγιο που δεν διακόπηκε ούτε από πολέμους, ούτε από σεισμούς, ούτε από άλλες καταστροφές έξι αιώνες τώρα. Για έναν άπιστο αυτό μπορεί να είναι παρωνυχίδα. Όχι όμως για ένα μητροπολίτη που αψήφισε την τρομολαγνεία των ημερών.

  225. Theo said

    Για κάποιους λόγους που αγνοώ, η λιτανεία μέσα στον ναό έγινε Κυριακή των Βαΐων κι όχι Μ. Σάββατο.

  226. Γιάννης Ιατρού said

    224: Η λιτανεία είναι περιφορά εικόνας, λειψάνων κλπ. εκτός ναού με σκοπό την προσευχή κι ευλογία του τόπου που γίνεται αυτή. Ωστόσο δεν είναι απαραίτητη η συμμετοχή πιστών. Αυτό το τελευταίο θα μπορούσε να το τονίσει ο Μητροπολίτης και να πράξει ανάλογα. Μην επιχειρείς να τον δικαιολογήσεις, χειρότερα το κάνεις.

  227. Triant said

    Καλημέρα.

    Σχετικά με τον κορουνιό, ξεχνάμε μου φαίνεται το άνοιγμα των σχολείων.
    Γιατί δεν κάνουν μια από αυτές τις δειγματοληψίες με rapid test στην είσοδο/έξοδο κάποιου σχολείου να δούμε τι γίνεται με τους συνήθως ασυμπτωματικούς μαθητές; Είμαι βέβαιος πως θα έχει ενδιαφέρον το αποτέλεσμα.

  228. Theo said

    @226:
    Τη λιτανεία τη διοργανώνει ο δήμος, άρα όφειλε η δημαρχίνα να παραστεί. Χρειάστηκαν τέσσερις ιερείς να κρατούν τη λάρνακα, ένας την κάρα, δεν ξέρω πόσοι άλλοι για τα κεριά και τα λάβαρα. Βάλε και τους ψάλτες. Οι πιστοί, αν υπήρξαν, θα ήταν δυο τρεις, καθότι η κατηγορία αφορούσε την παρουσία εντός του ναού τουλάχιστον 15 ατόμων παρά τη ρητή διάταξη για παρουσία έως 5. Άρα, ήταν οι απαραίτητοι.

    Πάντα γράφω ό,τι πιστεύω. Δεν δικαιολογώ κανένα μόνο και μόνο γιατί είναι μητροπολίτης.

  229. Χαρούλα said

    #225 Theo, είναι δυό διαφορετικές λιτανείες. Φέτος δεν ξέρω αν έγινε και του Μ.Σαββάτου.
    http://www.religiousgreece.gr/-/litaneies-agiou-spyridonos

  230. sarant said

    Καλημέρα και από εδώ!

    179-197 Ο Πέπε προσηλυτίστηκε στα ΒΙ!

    208 Θελετε καπινό; Με ηγαπείς;

    225 Νομίζω πάντοτε γίνεται των Βαΐων η συγκεκριμένη λιτανεία.

  231. Theo said

    @229, 230:
    Ευχαριστώ για τη διόρθωση.
    Ναι, είναι άλλη η λιτανεία των Βαΐων και αφορά τη διάσωση της Κέρκυρας από λοιμό (χολέρα) το 1630, άρα επίκαιρη και το 2020.

  232. Γιάννης Ιατρού said

    227: ίσα-ίσα, το peak φαίνεται ξεκάθαρα στο διάγραμμα (μπλέ), μετά την μιά μικρή κοιλιά στις αρχές Σεπτεμβρίου, εκεί που παίρνει πλέον την «τελική» άγουσα

  233. Theo said

    @232:
    Κι εγώ που δεν βλέπω πουθενά ημερομηνίες στο διάγραμμα έχω κανένα πρόβλημα, γιατρέ μου; 🙂

  234. Γιάννης Ιατρού said

    Litanie des saints

  235. Πέπε said

    @230 α:

    Ναι, προς μείζονα ανησυχία του ΓΤ (#209).

  236. Γιάννης Ιατρού said

    234: λάθος σύνδεσμος, εδώ αυτός που ήθελα να βάλω: Litanie des Saints

  237. Γιάννης Ιατρού said

    233: από Μάρτιο έως σήμερα. Διαίρεσε σε 8 τμήματα κι έχεις τους μήνες. Με τη σμίκρυνση μου τις έσβησε αυτόματα, γιατί ήταν πολύ πυκνό…

  238. Theo said

    @237:
    Μισές δουλειές κάνεις, ντοκτέρ μου 🙂
    Ανέβασέ το μεγαλύτερο.

  239. Γιάννης Ιατρού said

    237 (233) Για να μην μου κουραστείς 🙂 εδώ, τό ΄κανα για ΄σένα

  240. Γιάννης Ιατρού said

    238: την ουσία, το τι συμπέρασμα βγαίνει κοίτα Τέο, η ακριβής ημερομηνία δεν παίζει ρόλο σ΄αυτό που δείχνω

  241. Theo said

    @239:
    Ευχαριστώ 🙂

  242. Theo said

    @240:
    ΟΚ.
    Δεν μ’ ενδιαφέρει η ακριβής ημερομηνία αλλά το πού περίπου βρίσκεται η καμπύλη στα ανεβοκατεβάσματά της.

  243. Γιάννης Ιατρού said

    238: Για να μην επανέλθω σ΄αυτό:

    Για Σαξονία
    εδώ αναλυτικά https://www.coronavirus.sachsen.de/img/Corona-Diagramm-NeueFaelle-2020-10-21_rdax_1095x616_87.jpg κι
    εδώ το διάγραμμα https://www.mdr.de/sachsen/corona-covid-fallzahlen-grafik-100.html

    Γιά Ελλάδα:
    εδώ https://tinyurl.com/y5u5jxol το διάγραμμα κι
    εδώ https://www.worldometers.info/coronavirus/country/greece/ περισσότερο αναλυτικά

  244. Alexis said

    #224, 228: Theo, επειδή δεν ξέρω λεπτομέρειες της υπόθεσης, (αν έγινε μέσα στο ναό ή έξω, πόσοι παρευρέθηκαν, τι αφορούσε η κατηγορία κλπ.) δεν θα συνεχίσω την κουβέντα.
    Θα πω όμως κάτι πολύ γενικό:
    Όταν το τελετουργικό οποιασδήποτε θρησκείας ή οι θρησκευτικές πεποιθήσεις κάποιου έρχονται σε αντίθεση με το νόμο, σε μια ευνομούμενη και δημοκρατική κοινωνία θα πρέπει να υπερισχύει ο νόμος.
    Διαφορετικά ο καθένας θα μπορεί να επικαλείται τα θρησκευτικά του πιστεύω, ή το τελετουργικό της θρησκείας του για να κάνει ό,τι γουστάρει.

  245. Triant said

    244: Το οποίο στην πιό ακραία του μορφή περιλαμβάνει και τους διάφορους «μάρτυρες». Ποιός βάζει την γραμμή;

  246. Theo said

    @244:
    Αν δεν κάνω λάθος, δεν ήταν ο νόμος που παρέβη ο μητροπολίτης αλλά μια Κοινή Υπουργική Απόφαση.

    Κι οι μάρτυρες των πρώτων αιώνων παρέβησαν τους ρωμαϊκούς νόμους, κι οι μάρτυρες της Τουρκοκρατίας τη σαρία και θανατώθηκαν. Άδικοι νόμοι υπάρχουν και σε δημοκρατικές και σε μη δημοκρατικές κοινωνίες.
    Ο μητροπολίτης έκρινε -και σωστά, κατά την ταπεινή μου γνώμη- πως η ευγνωμοσύνη των Κερκυραίων προς τον άγιο Σπυρίδωνα υπερείχε της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, κι αυτό το καταλαβαίνει πολύς κόσμος στην Κέρκυρα, και νομίζω πως θα ήταν πολύ δύσκολο να τον καταδικάσουν οι δικαστές και να έρθουν σε αντίθεση με το περί δικαίου αίσθημα μεγάλου μέρους των Κερκυραίων.

    @245:
    Στην προκειμένη περίπτωση, η επισκοπική συνείδηση του μητροπολίτη (ο οποίος, παρεμπιπτόντως, ζητούσε από τότε σύγκληση της Ιεραρχίας, δηλαδή όλων των μητροπολιτών της Εκκλησίας της Ελλάδος, σχετικά με τη στάση τους στα θέματα της πανδημίας, κάτι που ακόμα δεν έχει γίνει, κι η Εκκλησία βαδίζει με τις κατά καιρούς αποφάσεις της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: