Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Η ώρα όπου σβήνουν τις φωτιές

Posted by sarant στο 26 Οκτωβρίου, 2020


Καθώς ο αριθμός των κρουσμάτων στη χώρα φλερτάρει με τα τετραψήφια νούμερα χωρίς ακόμα, ευτυχώς, να τα έχει πιάσει, από το Σάββατο εφαρμόστηκε και στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας, το μέτρο της νυχτερινής απαγόρευσης κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με το κείμενο που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως:

Σε περίπτωση που μια περιοχή εντάσσεται στη στήλη με το υψηλό ή το πολύ υψηλό επιδημιολογικό επίπεδο, για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, επιβάλλεται ως μέτρο πρόληψης ο περιορισμός της κυκλοφορίας των πολιτών από τις 00:30 μέχρι τις 05:00.

Παρόμοια μέτρα απαγόρευσης της νυχτερινής κυρίως κυκλοφορίας έχουν επιβληθεί και σε πολλές μεγάλες πόλεις στη Γαλλία, ενώ στην Ιταλία, διαβάζω, τα μπαρ και τα εστιατόρια θα κλείνουν από τις 6. Στην Ισπανία, πάλι, η απαγόρευση κυκλοφορίας μετράει από τις 23.00, και μαλιστα το μέτρο επιβλήθηκε για έξι μήνες! Για να μην πηγαίνω μακριά, στο Λουξεμβούργο, όπου επίσης υπήρξε αναζωπύρωση του αριθμού των κρουσμάτων, αποφασίστηκε, αναμεσα σε άλλα μέτρα που τα βλέπετε στην εικόνα αριστερά, απαγόρευση κυκλοφορίας απο τις 23.00 ως τις 06.00.

Θα μου πείτε στα σχόλιά σας αν συμφωνείτε με το μέτρο της απαγόρευσης κυκλοφορίας (καθώς και της υποχρεωτικής μασκοφορίας), και ποια προβλήματα διακρίνετε, αν διακρίνετε.

Όμως εμείς εδώ λεξιλογούμε, οπότε θέλω να επιστήσω την προσοχή σας στη γαλλική λέξη της λουξεμβουργιανής ανακοίνωσης: couvre-feu entre 23h et 06h.

Πράγματι, η απαγόρευση της κυκλοφορίας, κυρίως τη νύχτα, λέγεται στα γαλλικά couvre-feu. Και λίγα γαλλικά κι αν ξέρει κανείς, θα θυμάται ότι feu είναι η φωτιά, ίσως και ότι couvre σημαίνει «καλύπτω, σκεπάζω», του ρήματος couvrir στο απαρέμφατο, απ’ όπου έχουμε στα ελληνικά την κουβερτούρα ή το κουβέρ των εστιατορίων, ενώ από την ίδια λατινική ρίζα, αλλά από τα ιταλικά, έχουμε την πολύ πιο κοινή κουβέρτα.

Ποια σχεση έχει όμως η απαγόρευση της κυκλοφορίας με το σκέπασμα της φωτιάς;

Η απάντηση βρίσκεται στην ιστορία της λέξης. Τον παλιό καιρό, πριν από τον ηλεκτροφωτισμό των σπιτιών, σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις σε κάποια ορισμένη ώρα της νύχτας, έβγαινε ο τελάλης ή χτυπούσε ένα καμπανάκι για να ειδοποιηθούν οι κάτοικοι να προφυλάξουν τις ανοιχτές φωτιές στα τζάκια και να σβήσουν δαδιά και φωτιστικά στα σπίτια τους, και να ετοιμαστούν για ύπνο, ως μέτρο για να αποφεύγονται οι πυρκαγιές από τα ξεχασμένα τζάκια ή άλλες αναμμένες φωτιές. (Να θυμίσουμε ότι το αστικό σπίτι της εποχής δεν είχε ένα τζάκι στο σαλόνι αλλά σχεδόν ένα σε κάθε δωμάτιο και βέβαια ότι για τον φωτισμό χρησιμοποιούνταν δάδες και συναφή).

Αυτό ήταν μεσαιωνικό έθιμο, αλλά τον 19ο αιώνα η λέξη πήρε τη γενικότερη σημασία της απαγόρευσης νυχτερινής κυκλοφορίας στις πόλεις είτε για λόγους δημόσιας υγείας είτε για λόγους ασφάλειας (και βέβαια στις κατεχόμενες πόλεις).

Η γαλλική λέξη πέρασε και στα παλιά αγγλικά ως curfeu, τον 14ο αιώνα, για να εξελιχθεί στο σημερινό αγγλιό curfew, που δεν θυμίζει και πολύ την προέλευσή του.

Και το curfew είχε αρχικά τη σημασία της ειδοποίησης να σκεπάσουν οι κάτοικοι τις ανοιχτές φωτιές στα τζάκια στα σπίτια τους και σταδιακά πήρε τη σημασία της απαγόρευσης της νυχτερινής κυκλοφορίας.

Θα παραξενευτείτε ίσως αν σας πω ότι το couvre-feu, ή μάλλον το curfew, έχει περάσει και στα ελληνικά, αν και όχι στα ελληνικά της Ελλάδας.

Στην αγγλοκρατούμενη Κύπρο, όταν ξεκίνησε η δράση της ΕΟΚΑ το 1955, οι Βρετανοί επέβαλλαν συχνά περιορισμούς κυκλοφορίας, που τους έλεγαν βεβαίως curfew, και ο όρος πέρασε και στα κυπριακά, κέρφιου.

Όπως μπορείτε να διαβάσετε σε αυτό το άρθρο, απαγορεύσεις κυκλοφορίας είχαν επιβληθεί από τις αγγλικές αρχές και παλαιότερα στην Κύπρο, ιδίως μετά τα Οκτωβριανά του 1931, αλλά η λέξη μπήκε στην καθημερινότητα των Κυπρίων με τα αλλεπάλληλα κέρφιου του 1955-59.

Τώρα με τον κορονιό, ήταν επόμενο τα μέτρα απαγόρευσης, που και στη Μεγαλόνησο επιβλήθηκαν, να θυμίσουν στους παλαιότερους τα βρετανικά κέρφιου και να χρησιμοποιηθεί και πάλι η λέξη, όχι στην επίσημη ορολογία του κράτους αλλά στις εφημερίδες.

Βέβαια, με το τωρινό κέρφιου δεν σβήνουμε φώτα ή φωτιές -μπορεί κανείς να ανάψει το τζάκι του ή τα φώτα ή τον φούρνο του. Είναι κι αυτό μια πρόοδος.

228 Σχόλια προς “Η ώρα όπου σβήνουν τις φωτιές”

  1. Μάλιστα! Καιρό αναρωτιόμουν από πού βγαίνει το curfew αλλά ήμουν πολύ τεμπέλης για να το ψάξω 🙂

  2. Γς said

    Καλημέρα

    Κι εγώ παραξενεύτηκα όταν η δικιά μου στην Αγία Νάπα, μου είπε ότι «είχαμε κέρφιου» με άνεση

  3. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κι εγώ όταν βρέθηκα στην Κύπρο ρώτησα τι είναι το κέρφιου, αλλά οι γνώσεις των Κύπριων στο θέμα αυτό έφταναν μέχρι την αγγλοκρατία.
    Ως προς το θέμα της απαγόρευσης της κυκλοφορίας, προφανώς και με ενοχλεί καταρχήν, αν σκεφτούμε ότι θυμίζει τις πλέον οδυνηρές εποχές που έχει περάσει ο τόπος και είναι, ούτως ή άλλως, ένας βάναυσος περιορισμός στοιχειώδους δικαιώματός μας. Αλλά, αν είναι όντως ένα αποτελεσματικό μέτρο για να ελεγχθεί η εξάπλωση του κορονοϊού, το δεχόμαστε, τι να κάνουμε…Αρκεί να μην ξεχνάμε ότι αυτή η πανδημία πολύ έχει βοηθήσει τις κυβερνήσεις και τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς στο να εξασκηθούν στη διαχείριση του πλήθους και στο να περάσουν ένα σωρό αυταρχικά και αντιλαϊκά μέτρα χωρίς να συναντήσουν ουσιαστική αντίδραση. Κι αν δεν είχε υπάρξει ο κορονοϊός, θα έπρεπε να τον εφεύρουν, τους φάνηκε απίστευτα χρήσιμος.
    Χρόνια πολλά και καλά στον Δημήτρη Μαρτίνο, στον Μήτσο και σε όλους τους εορτάζοντες.

  4. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Καλημέρα, Δημήτρη και Μήτσο και λοιποί εορτάζοντες χρόνια πολλά!

  5. ΓΤ said

    Είναι φυσιολογικό ένα curfew να «ανάβει φωτιές»…

  6. Theo said

    Καλημέρα, καλή εβδομάδα και πολύχρονοι οι Δημήτρηδες και Μήτσοι του ιστολογίου!

    Με τα μέτρα συμφωνώ επί της αρχής. Θα μπορούσαν να τα είχαν λάβει νωρίτερα, όταν επέστρεφε ο κόσμος από τις παραλίες κι έρχονταν οι φοιτητές στα πανεπιστήμια. Ίσως, τώρα να ήταν καλύτερη η κατάσταση.

  7. Γς said

    Χρόνια Πολλά μου

    Γιορτάζει μια περσόνα μου στο ΦΒ

    Mitsos Xleburas

  8. ΓΤ said

    (Σαν σήμερα, το 1986 έπεσε νεκρός στο «Αλκαζάρ», από φωτοβολίδα ούγκανου του ΠΑΟΚ, ο Χαράλαμπος Μπλιώνας… Ο δολοφόνος, δείχνοντας καλή διαγωγή, είναι έξω από το 1991.)

  9. LandS said

    Χρόνια πολλά ορέ σεις του 1/3 της Ελλάδας.

    Διαβάζοντας το άρθρο θυμήθηκα ότι οι δικοί μου είχαν σχεδόν ταυτίσει την κατοχική συσκότιση με την απαγόρευση κυκλοφορίας που εφαρμόζονταν τις ίδιες ώρες.
    Τυχαίο βέβαια.

  10. ΚΩΣΤΑΣ said

    Χρόνια πολλά από την εορτάζουσα Θεσσαλονίκη.

    Χρόνια πολλά στους Δημήτρηδες και τις Δημητρούλες, γενικώς.

    Ιδιαίτερες ευχές στον Δημήτρη Μαρτίνο και στον Mitso. 🙂

  11. Αγγελος said

    Χρόνια πολλά κι από μένα σ´όσους γιορτάζουν!

  12. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Ατμόσφαιρα κέρφιου, δια να ευθυμήσωμεν ολίγον.

  13. Πέπε said

    Καλημέρα.

    Χρόνια πολλά σε κάθε εορτάζοντα.

    Το μέτρο είναι πολύ σοφό και απαραίτητο. Τη νύχτα οι διαβάτες (μόνο διαβάτες υπάρχουν, αφού και τα μαγαζιά είναι κλειστά) είναι υγειονομική βόμβα. Τη μέρα το λεωφορείο, το σχολείο και όλα τα υπόλοιπα είναι ασφαλή.

    #3:
    > > …θυμίζει τις πλέον οδυνηρές εποχές που έχει περάσει ο τόπος και είναι, ούτως ή άλλως, ένας βάναυσος περιορισμός στοιχειώδους δικαιώματός μας. […] Αρκεί να μην ξεχνάμε ότι αυτή η πανδημία πολύ έχει βοηθήσει τις κυβερνήσεις και τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς στο να εξασκηθούν στη διαχείριση του πλήθους και στο να περάσουν ένα σωρό αυταρχικά και αντιλαϊκά μέτρα χωρίς να συναντήσουν ουσιαστική αντίδραση. Κι αν δεν είχε υπάρξει ο κορονοϊός, θα έπρεπε να τον εφεύρουν, τους φάνηκε απίστευτα χρήσιμος.

    Καρασυνυπογράφω.

    Βέβαια να προσθέσω κιόλας ότι εμένα δε με εντυπωσιάζει και πολύ το μέτρο. Στο Ηράκλειο πάει κάμποσος καιρός που φοράμε μάσκα και έξω και που τα μαγαζιά κλείνουν στις 12, και για το αν μετά τις 12 μπορούσαμε να αράζουμε στο παγκάκι με μπίρες από το περίπτερο ή όχι δεν ξέρω, δε μου έτυχε έτσι κι αλλιώς.

  14. nikiplos said

    Καλημέρα κι από μένα. Χρόνια πολλά στους Δημήτρηδες και στις Δήμητρες του ιστολογίου, αλλά και του ντουνιά ολάκερου! Χρόνια πολλά στον Μαρτίνο, με τις ναυτικές του ιστορίες.

    Η απαγόρευση κυκλοφορίας εικάζω πως στόχο έχει τον συνωστισμό των νέων, στις πλατείες, στα πάρκα κλπ μετά τις 00:00, αφόταν κλείνουν τα μπαρ. Το έζησα προσωπικά. Βρέθηκα με φίλους, και όταν μετά το last order το bar μας είπε ευγενικά ότι κλείνει, βάλαμε ένα extra ποτό σε πλαστικό ποτήρι του φραπέ – γιατί είμαστε επαναστάτες και πάμε κόντρα στο σύστημα – και αράξαμε σε κάποιο παγκάκι της κοντινής πλατείας. Ύστερα από λίγο συνέρρευσαν δεκάδες παρέες νεολαίων, με παρόμοια χαρακτηριστικά.

  15. Γιάννης Ιατρού said

    Χαιρετώ κι απ΄εδώ,
    τις ευχές τις έδωσα ήδη πρωί-πρωί…

    … σκέπασμα της φωτιάς… σβήσε το φως να κοιμηθούμε 😋🤗

  16. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    14 Πάντως σίγουρα δεν έχει στόχο το προσκύνημα του Αη-Δημήτρη, βοήθειά μας.

  17. ΓΤ said

    @14, 16

    προσ_κινηματικός χαρακτήρας

  18. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Πάντως λέει στη Σαλονίκη η αστυνομία έκανε απλά συστάσεις για τήρηση αποστάσεων στο πλήθος. Σα να μην την πολυένοιαζε δλδ αν θα κολλάγανε οι πιστοί. Αντιθέτως στο Εφετείο διέλυσαν τη συγκέντρωση για να εξασφαλιστεί η υγεία του αντιφασιστικού πλήθους. Κάτι κουμουνιστικός δάκτυλος υπάρχει εδώ αλλά δεν ξέρω πού και πόσο βαθιά μπαίνει τελικά.

  19. Ευχές. Έχουμε και «Όταν ανάψουν οι φωτιές». http://www.youtube.com/watch?v=3edJ2El2frQ

  20. ΓΤ said

    16@
    Αμάσκωτοι οι τράγοι στη Θεσσαλονίκη
    https://www.news247.gr/koinonia/thessaloniki-synostismos-exo-apo-ton-agio-dimitrio-choris-maska-oi-iereis.9030891.html

  21. Έχουμε βέβαια και το μπλακούτι ή blackout…

  22. Πέπε said

    > > Τον παλιό καιρό, πριν από τον ηλεκτροφωτισμό των σπιτιών, σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις σε κάποια ορισμένη ώρα της νύχτας, έβγαινε ο τελάλης ή χτυπούσε ένα καμπανάκι για να ειδοποιηθούν οι κάτοικοι να προφυλάξουν τις ανοιχτές φωτιές στα τζάκια και να σβήσουν δαδιά και φωτιστικά στα σπίτια τους,…

    Σίγουρα ο ντελάλης;

    Μήπως ο φανοκόρος ή ο πασβάντης; Μου φαίνεται περίεργο να απασχολούσαν άνθρωπο μόνο γι’ αυτή τη δουλειά ενώ μπορούσε να συνδυαστεί και με άλλην. Άλλωστε ο ντελάλης δε βαράει καμπανάκια, φωνάζει με τη φωνή του. Επιλεγόταν στο πόστο ακριβώς γι’ αυτό του το χάρισμα, να έχει δυνατή φωνή. Το καμπανάι μπορεί να το χτυπήσει κι ένας που δεν έχει τέτοια φωνή, αλλά που λόγω άλλων προσόντων είναι σε άλλο πόστο.

  23. gpoint said

    # 15

    Ωραία εκτέλεση-ψιλοδιασκευή από το αυθεντικό που τραγουδιότανε με ΑΛΛΑ λόγια στα τζιτζιφιώτικα λαίκά κέντρα την δεκαετία του 50. Εδώ μια εκτέλεση με τους ….οικογενειακούς στίχους !!

  24. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα.

    Εὐχαριστῶ πολὺ γιὰ τὶς εὐχές σας.

    Μὲ τὴ σειρά μου εὔχομαι χρόνια πολλὰ στὶς συνεορτάζουσες καὶ στοὺς συνεορτάζοντες.

  25. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    ..και ένα Παλαμικό κέρφιου..

    Σβησμένες όλες οι φωτιές οι πλάστρες μες στη Χώρα.

  26. loukretia50 said

    Χρόνια καλά φίλτατε Δον και αγαπητέ Mitsos!
    ——————–

    Όσο για τα μέτρα…στην παρούσα κατάσταση ταιριάζει αυτό:
    Tout va très bien, Madame la Marquise

    Ναι, το έχω ξαναποστάρει, παρντόν!
    ( πριν το θυμηθούν πάλι οι Γάλλοι!)

  27. ΓΤ said

    17.08.1955 curfew @ Κύπρος
    https://avant-garde.com.cy/articles/nea/istories/ston-agro-akoystike-gia-proti-fora-i-lexi-kerfioy

  28. Χαρούλα said

    Καλημέρα! Χρόνια καλά και πολλά! Φυσικά στον Δον και στον Mitso, αλλά και στους κρυφούς! Και στους εορτάζοντες αγαπημένους! Να είμαστε γεροί να γιορτάζουμε.

    Οι απαγορεύσεις φυσικά περιορίζουν την ελευθερία του ατόμου. Αλλά βλέπουμε τόσες στην καθημερινότητα που τις συνηθίσαμε και τώρα επαναστατούμε
    σ´αυτές.
    Απαγορεύονται υγρά και αιχμηρά στο αεροπλάνο. Το κάπνισμα. Η είσοδος σε διάφορα μέρη. Έχουμε ώρες κοινής ησυχίας. Υποχρεωτικό ύψος σε στρατιωτικές σχολές. Γυναίκες ιερείς απαγορεύονται. Όλες αυτές τις αποδεχτήκαμε γιατί τις δικαιολογήσαμε στο μυαλό μας. Και φυσικά πάλιωσαν.
    Εεε τώρα μια νεώτερη. Αν τη σκεφτούμε ως αναγκαία, αν σκεφτούμε πως δεν μας δεσμεύει και πολύ ουσιαστικά, θα μάθουμε και μ´αυτην. Αν περιμένω να γίνουν όλα τα υπόλοιπα τέλεια, ίσως δεν προλάβω να τα δω.

  29. Alexis said

    Χρόνια πολλά στο Δημήτρη Μαρτίνο, τον Mitsos και σε όλους τους Δημήτρηδες και τις Δημητρούλες!

    Για το μέτρο της απαγόρευσης της κυκλοφορίας με κάλυψαν οι Γιάννης Κουβάτσος και Πέπε

  30. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    #20 Επικίνδυνοι.
    http://www.topontiki.gr/article/412636/irakleio-kriari-koytoylise-vosko-kai-ton-erixe-se-haradra-15-metron

  31. Να πούμε και για την καταστολή που επιβάλλει η αυτοκίνηση σε πολλούς ανθρώπους, κύρια τους πεζούς, μέσα στην πόλη. Φαντάζομαι πόσο δύσκολο θα είναι στους συνεργάτες και τους εξαρτημένους του αυτοκινητο-πετρελαϊκού κεφαλαίου να φορέσουν μάσκα.

  32. raf said

    Καλημέρα! Πολύ ενδιαφέρουσα η ιστορία της λέξης.

  33. Χαρούλα said

    Και για τους εορτάζοντες μιά αγκαλιά αγιοδημητριάτικα….

  34. dryhammer said

    Για όσους κι όσες γιορτάζουν [φανερούς και κρυφούς] με τις ευχές μου για τη γιορτή τους.

    Και ειδικά για τον Δον, που τ’ αρέσουνε τα ξύλινα σκαριά και τα ρεμπέτικα

    [και συγνώμη για την κατάχρηση]

  35. antonislaw said

    Καλημέρα σας!
    Χρόνια πολλά στους Δημήτρηδες του ιστολογίου, ιδίως στον θερμιώτη, πού τόσο ωραία εμπλουτίζει το λεξιλόγιο με το κυθνιακό γλωσσικό ιδίωμα, και πολυτονίζει κιόλας και μου θυμίζει τον αλησμόνητο φίλο μου Αυγουστίνο.

    Και μια και λέμε για αλησμόνητους, έχω ανάγκη κ. Νίκο να σας στείλω ευχές εις μνήμην του πατέρα σας, του αείμνηστου Δημήτρη Σαραντάκου. Δεν είμαι όμως σίγουρος αν και πώς είναι το καθιερωμένο για κάτι τέτοιο. Θα σας έλεγα απλά να έχετε υγεία, να ζείτε και να τον θυμάστε! (Αν έχει κάποιο άλλο τυπικό αυτή η ευχή για ονομαστική εορτή εκλιπόντος προσώπου αν μπορείτε εσείς ή κάποιο μέλος του ιστολογίου να μου το υποδείξει θα το ήθελα).

    Σχετικά με τα μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας τις μεταμεσονύκτιες ώρες έως τις πρώτες πρωινές ώρες σε κάποιες περιοχές νομίζω ότι παρίστανται επαρκώς αιτιολογημένα, χωρίς να γίνεται κάποια υπέρβαση των άκρων ορίων της διακριτικής ευχέρειας της διοίκησης καθώς τηρείται κατά τη γνώμη μου η αρχή της αναλογικότητας, δεν είναι δηλαδή το πλέον επαχθές μέτρο για την αντιμετώπιση της κατάαστασης, αντιθέτως τελεί σε αναλογία με τον επιδιωκόμενο σκοπό, την προστασία της δημόσιας υγείας, ιδωμένο και υπό την οπτική των αναλόγως συμβαινόντων στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες της Ε.Ε..
    (ερώτημα: παρεμπιπτόντως, όταν στο τέλος πρότασης έχουμε συντομογραφία, όπως εδώ, θα βάλουμε δύο τελείες, μία της συντομογραφίας και μία της τελείας στιγμής, μιας και τελειώνει η πρόταση;;).

    Έχω όμως φίλους μου, αντιεξουσιαστές ή και πολιτικά φιλελεύθερους, οι οποίοι μέσα σε αυτή την πρακτική των κυβερνήσεων διαβλέπουν προσπάθεια επιβολής μη αναγκαίων μέτρων με σκοπό την εξοικείωσή μας με απαγορεύσεις εκ μέρους των κρατών. Σίγουρα ακούω με προσοχή τους προβληματισμούς τους. Δε συμφωνώ ότι αυτή τη στιγμή τουλάχιστον υφίσταται τέτοιο ζήτημα αλλά νιώθω ότι πρέπει οι δημοκρατικοί πολίτες να είνα πάντα εν εγρηγόρσει για οποιαδήποτε αναιτιολόγητη ή υπερβολική απαγόρευση που θα αποτελέσει παρεκτροπή. Πάντως τώρα κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει κατά την άποψή μου.

  36. Γς said

    Curfew και τα … καλά του. τον καιρό της Χουντας.
    Φροντιστήριο τάχα μου. Και μετά από 2-3 ώρες πάμε να φύγουμε’

    -Που πάτε; Εχει απαγόρευση κυκλοφορίας από τις 8!

    Φτου!

    -Μαμά είμαι στο σπίτι της Τούλας και δεν μπορώ να φύγω.

    Κι ούτε κινητά, ούτε αναγνώριση κλίσεων τότε. Είχε όμως ένα γαλακτοκρεμάδικο κει στη γωνία και στανιάρα με το πρωί

  37. Γς said

    στανιάραμε

  38. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Καταλαβαίνω να απαγορεύεται ο συνωστισμός, αλλά η κυκλοφορία μεμονωμένων ατόμων για ποιο λόγο να απαγορευτεί.

  39. mitsos said

    Σας ευχαριστώ όλους για τς ευχές
    προς το παρόν μόνο διαδίκτυακά
    🥂 🍷 🥃 🍸 🍹 🧉
    Χρόνια πολλά μας Δον Δημήτρη Μαρτίνο
    Να είστε όλοι καλά και να χαίρεστε όλοι σας τις Δημητρούλες και τους Δημήτρηδες

    Οι περιορισμοί είναι λογικοί όταν είναι αναγκαίοι.
    Και τώρα δυστυχώς δεν έχουμε κάτι άλλο αποτελεσματικό.
    Η κριτική στα μέτρα και στις αρνητικές επιπτώσεις έχουν νόημα όταν έχεις άλλες εναλλακτικές . Οπότε προς το παρόν «κάλυψη» …

    Καλημέρα

  40. Καλημέρα
    Φθινοπωρινές ευχές προς τους εορτάζοντες

    Παρεμπιπτόντως για την απαγόρευση της κυκλοφορίας και το κλείσιμο των καταστημάτων νωρίς: Στο Βερολίνο δικαστήριο ακύρωσε το αντίστοιχο δεύτερο μέτρο (πού να είχαν επιβάλει και το πρώτο) ως ανεπαρκώς αιτιολογημένο και μάλλον άσχετο! http://www.topontiki.gr/article/411202/verolino-dikastirio-anastellei-tin-apagoreysi-leitoyrgias-mpar-kai-estiatorion

    Χτες, πήγαμε για μια μπύρα. Είμασταν 5 άτομα. Καθίσαμε σε διπλανά τραπέζια κι ανταλλάσσαμε φαγητά και ποτήρια για γέμισμα… Γιατί κι εδώ υπάρχει όριο μέχρι 4 στο τραπέζι. Ευτυχώς, το μεσημέρι στο σπίτι δεν ήρθαν να μας ελέγξουν πόσοι τρώγαμε στο σπίτι (κάτι τέτοιο καταλαβαίνω απ’ τα φτωχά μου γαlλικά).

  41. spiridione said

    Χρόνια πολλά στους Δημήτρηδες και Δήμητρες.

  42. Avonidas said

    Καλησπέρα.

    Βέβαια, με το τωρινό κέρφιου δεν σβήνουμε φώτα ή φωτιές

    Δε θα το ‘λεγα. Φαντάζομαι θα έχεις ακούσει την έκφραση «πυροσβεστικά μέτρα» για μέτρα και αποφάσεις που λαμβάνονται κατόπιν εορτής κι όταν η ζημιά έχει ήδη γίνει. Νομίζω ταιριάζει κουτί στα ημίμετρα που παίρνουν οι δικοί μας, εκεί κάτω, κι οι άλλοι οι ανέμελοι οι Πολωνοί εδώ πάνω :-/

    Το αφεντικό μου είναι σε καραντίνα γιατί βγήκε θετικός ένας δάσκαλος των παιδιών του. Ένας συνάδελφος επίσης – η γυναίκα του είναι θετική, με συμπτώματα. Και στις δύο περιπτώσεις το κακό θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, νομίζω.

    Ο κορονοϊός κυκλοφορεί και πριν τις 11 το βράδυ.

  43. Αγγελος said

    Χτες πήγαμε τη γυναίκα μου και την κόρη μου σ’ένα εξοχικό εστιατόριο στην καρδιά της Αθήνας. (Κουίζ: ποιο εννοώ; πάντως μας αρέσει πολύ και πηγαίνουμε συχνά.) Το ταξί δεν ήθελε να μας πάρει, καθότι ήμασταν τρεις. Διαμαρτυρηθήκαμε ότι είμαστε οικογένεια και μας πήρε, αλλά γκρινιάζοντας και λέγοντας ότι η εξαίρεση ισχύει μόνο για οικογένειες με ανήλικα παιδιά. (Η κόρη μου είναι 24.) Δεν ξέρω αν τυπικά είχε δίκιο, αλλά αν ναι, μου φαίνεται ηλίθιο άνθρωποι που μένουν στο ίδιο σπίτι να μην επιτρέπεται να μπουν μαζί στο ίδιο ταξί. Στο ίδιο τρόλεϊ βέβαια επιτρέπεται 🙂 Πάντως φτάσαμε χωρίς απρόοπτα. (Η κόρη μου είχε όρεξη να περπατήσει μετά, κι έτσι δεν είχαμε προβλήματα στο γυρισμό.)

  44. Μαγδαληνή said

    Χρόνια πολλά για όσες και όσους γιορτάζουν σήμερα.
    Μου φαίνεται λάθος το μέτρο με την απαγόρευση κυκλοφορίας. Ξαφνικά όλοι μαζί φεύγουν από τα μαγαζιά και γεμίζουν οι δρόμοι με αυτούς που θέλουν να φτάσουν στην ώρα τους σπίτι. Έμαθα για μποτιλιαρίσματα στους κεντρικούς αθηναϊκούς δρόμους. Οι νεολαίοι που θα έβγαιναν αυτήν την ώρα συνωστίζονται με τους μεγαλύτερους που θα επέστρεφαν αυτήν περίπου την ώρα. Σε μας εδώ (Χαλκίδα) πανικός το Σαββατοκύριακο. Στην παραλία ο ένας πάνω στον άλλο στο περπάτημα, μέχρι αργά. Θα πρότεινα εκ περιτροπής έξοδο για καταστήματα εστίασης αναλόγως της ηλικίας. Οι πιο μεγάλοι νωρίς, οι πιο νέοι αργά. Να υπάρχει ένα ενδιάμεσο αλλαγής, ας πούμε 11.00 – 12.00, που θα αδειάζουν και θα ξαναγεμίζουν τα μαγαζιά. Εντάξει μάλλον έχει πολλά προβλήματα κανονισμού και επιτήρησης, αλλά δίνει και διεξόδους ώστε να αντέξουν και οι νέοι και ο κλάδος της εστίασης.

  45. leonicos said

    22 Μήπως ο φανοκόρος ή ο πασβάντης;

    Στη Χαϊλδεβέργη, στο Κάστρο έχου κρατήσει μερικά φανάρια αερίου (καμιά δεκαριά) , που τα ανάβει ακόμα φανοκόρος και τα σβήνει το πρωί. Βέβαια δεν είναι η κύρια δουλειά του αυτή. Πεντε λεπτά καει δεν κάνει, αλλά για τη δόξα

  46. mitsos said

    Άσχετο σχετικό

    Σταματάει κάποιον η Τροχαία στην Ποσειδώνος για αλκοτέστ. Βγαίνει θετικός.
    Ο τύπος έχει επιχείρημα και το τραβάει μέχρι τα δικαστήρια πεπεισμένος ότι το επιχείρημά του είναι ακλόνητο.
    Ποιο ήταν το επιχείρημα.
    Μα κύριε Πρόεδρε …σταμάτησαν εμένα και όλους τους άλλους που ήταν τύφλα και βγήκαν από το κέντρο λίγο πίσω μου, τους άφησαν να περάσουν και ασχολήθηκαν με εμένα που είχα πιεί δυο ποτηράκια. Αν ασχολούνται μαζί μου και περνούν όλοι οι τύφλα στο μεθύσι ενώ τους το είπα …»
    Πλήρωσε και τα δικαστικά έξοδα

    Εγώ νομίζω πως :
    Τα μέτρα που λαμβάνονται για τις νυχτερινές ώρες μπορεί να μην θεραπεύουν και το πρόβλημα μετάδοσης τις ώρες τις πρωινές στα σχολεία, στις συγκοινωνίες και στους χώρους εργασίας, αλλά αυτό δεν τα καθιστά άχρηστα.

  47. Aghapi D said

    Λονδίνο, πριν από περίπου τριάντα χρόνια
    Μένω στην αντίστοιχη ΧΕΝ
    Πρέπει να υπογράφουμε για να βγούμε και να επιστρέψουμε μετά τις 10 μ.μ.
    Με την συγκάτοικό μου μας θεωρούσαν τρελές το πολύ, ιδιόρρυθμες το λιγότερο.
    Ήταν όμως οι ωραιότερες έξοδοί μας σε πείσμα τού curfew 🙂

  48. Avonidas said

    #46. Σε περίπτωση που δεν ήταν σαφές, δεν είπα να καταργηθούν ή να μην τηρηθούν τα τωρινά μέτρα επειδή δεν είναι αρκετά. Είπα να ληφθούν πιο αυστηρά.

  49. leonicos said

    Ο κορονοϊός κυκλοφορεί και πριν τις 11 το βράδυ.

    Τι α σου πω τώρα; Μιλάς σοβαρα;

  50. Μαρία said

    22
    Στη Γαλλία χτυπούσαν την καμπάνα της εκκλησίας.

    Χρόνια πολλά σε Δήμητρες, Δημήτρηδες και Μήτσους.

  51. Ariadne Roka said

    «ίσως και ότι couvre σημαίνει «καλύπτω, σκεπάζω», του ρήματος couvrir στο απαρέμφατο, απ’ όπου έχουμε στα ελληνικά την κουβερτούρα ή το κουβέρ των εστιατορίων, ενώ από την ίδια λατινική ρίζα, αλλά από τα ιταλικά, έχουμε την πολύ πιο κοινή κουβέρτα.»

    Ή couvre-lit, ελληνιστί κουβερλί.

  52. Nestanaios said

    Όλα αυτά μου θυμίζουν κάτι. Τότε, δεν κυκλοφορούσαμε βραδινές ώρες, δεν πηγαίναμε για ψάρεμα. Άν έβλεπαν βάρκα στη θάλασσα, την βούλιαζαν.

  53. Nestanaios said

    3. Γιάννης Κουβάτσος.

    Δεν μας λες κάτι καινούριο. Έχεις μείνει πολύ πίσω. Εγώ τα είχα πει πριν μερικούς μήνες.

  54. sarant said

    Kαλημέρα και καλησπέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα, δεύτερα και τρίτα σχόλια, χρόνια πολλά στον Δημήτρη Μαρτίνο, τον Mitsos και όλες και όλους που γιορτάζουν σήμερα.

    Να με συμπαθάτε, αλλά τρέχω από το πρωί.

    22 Σωστά, πασβάντης λεγόταν

    43 Ποιο είναι το εστιατόριο;

  55. GeoKar said

    Μπράβο για το πολύ ενδιαφέρον σημερινό άρθρο! Και Χρόνια Καλά στις εορταζουσες κ στους εορτάζοντες.

  56. Αγγελος said

    (54γ) Το εστιατόριο του Ομίλου Αντισφαιρίσεως, Βασ. Όλγας, απέναντι από το Ζάππειο. Αντίθετα απ’ό,τι θα φανταζόταν κανείς, είναι ανοιχτό για το κοινό Σάββατο και Κυριακή μεσημέρι και Τρίτη-Παρασκευή βράδυ. (Κάποτε κάναμε και μία συνεστίαση φίλων του ιστολογίου εκεί, αν θυμάμαι καλά.) Δεν νιώθεις καθόλου ότι βρίσκεσαι στην καρδιά της Αθήνας! — Ορίστε, του κάνω και διαφήμιση, αλλά όσο κρατάει αυτό το εκπληκτικό καλοκαιράκι, το αξίζει.

  57. Nestanaios said

    Το είπε ο Προέδρος πριν δυο μέρες: «Άνθρωποι πεθαίνουν από καρκίνο και χρεώνεται στον κορονοιό. Με αυτό τον τρόπο τα νοσοκομεία και οι γιατροί και οι δημοσιογράφοι βράζουν πολλά χρήματα.». Δεν μας έχει πει ακόμα ποιος πληρώνει αυτά τα χρήματα. Σιγά σιγά θα το μάθουμε και αυτό. Λίγες μέρες έμειναν.

  58. spiridione said

    Curfew bell στην Αγγλία. Στο Σάντουιτς τη χτυπάνε και σήμερα.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Curfew_bell

  59. Παναγιώτης Κ. said

    Χρόνια πολλά σε εορτάζοντες και εορτάζουσες.
    Την ερχόμενη χρονιά αυτή τη μέρα, να την γιορτάσουμε χωρίς περιορισμούς και φόβο.
    Αναπολώ τις προηγούμενες χρονιές όπου απολάμβανα την φύση με το ξεχωριστό χρώμα της ,το φθινοπωρινό, συν τη γιορτή του τσίπουρου. Αυτά στο υψόμετρο 930 στη Β.Δ Πίνδο.
    Και τώρα βεβαίως θα μπορούσα να βρίσκομαι εκεί αλλά η διάθεση είναι στα…τάρταρα.
    Κατάθλιψη!
    Περιορίστηκε η ελευθερία μας.
    Δεν αναφέρομαι στους περιορισμούς που επιβάλλει η πολιτεία.
    Η αποξένωση από τους φίλους και τους γνωστούς είναι το πρόβλημα.Να φανταστείτε ότι είχα…ψηθεί να κατέβω στην Αθήνα για να πάρω μέρος στη μάζωξη της… ιστολογικής παρέας. Αλλά;…
    Χώρια που δεν είχα φανταστεί ότι θα μοιάζουν οι μούρες μας με του σκυλιού που του φοράνε φίμωτρο. 😦

  60. ΓιώργοςΜ said

    Χρόνια πολλά κι από εμένα στους εορτάζοντες και τις εορτάζουσες!

    Για την ταμπακιέρα, η απαγόρευση κυκλοφορίας υποτίθεται ότι περιορίζει τα κορόνα πάρτι, καθώς θα είναι πιο δύσκολο να ελεγχθούν οι χώροι που συμβαίνουν.
    Χαζό μέτρο που δηλώνει αδυναμία.
    Όμως, καλή δικαιολογία για να χωνέψουμε το ψαλίδισμα ελευθεριών και δικαιωμάτων.
    Ένα άλλο ψαλίδισμα είναι και του ιατρικού απορρήτου. Η ταυτότητα των ασθενών κοινοποιείται στον ΕΟΔΥ, ώστε να γίνει έλεγχος των επαφών και της διασποράς, και στην αστυνομία που τσεκαρεις τους ασθενείς, αν τηρούν την καραντίνα κλπ.
    Έτσι, ξαναγυρίζουμε εκεί που το πρωί την πόρτα δεν τη χτυπάει ο γαλατάς 🤨 και οι ασθενείς θα έχουν φάκελο στην ασφάλεια…
    Εμβόλια αυταρχισμού τα θεωρώ κάτι τέτοια
    Κατά τα λοιπά, εγκαινιάζονται 50 κλίνες ενώ έχουν κατασκευαστεί καμμιά δεκαριά, χωρίς να υπάρχει το προσωπικό να τις δουλέψει. Ούτε στο Star Trek δεν είχε τελείως αυτόνομα κρεβάτια θεραπείας – αλλά εμείς είμαστε πιο μπροστά, γατάκια…

  61. ΓιώργοςΜ said

    >Η αποξένωση από τους φίλους και τους γνωστούς είναι το πρόβλημα.

    Προσυπογράφω

    >Να φανταστείτε ότι είχα…ψηθεί να κατέβω στην Αθήνα για να πάρω μέρος στη μάζωξη της… ιστολογικής παρέας.

    Θα έχει κάτι από μυστικό δείπνο, υποθέτω, κρυφό τσιμπούσι στην κυριολεξία!

  62. Αράουτ said

    Είναι πράγματι εντυπωσιακό ότι χρειάστηκαν 6 ολόκληρες ώρες για να γράψει ο σχολιαστής Spiridione το σχόλιο 58 και να διασώσει κάπως την εγκυρότητα του Ιστολογίου, χωρίς (είμαι βέβαιος) να έχει καταλάβει κι ο ίδιος τί ανεκάλυψε. Εκτός κι αν δεν θέλει να αναλύσει το εύρημά του, για να μήν εκτεθεί ο αγαπητός μας κ. Σαραντάκος…

    Όλοι οι γνωρίζοντες στοιχειωδώς την Ιστορία της Αγγλίας, ξέρουν πως η λέξις «curfew» είναι συνδεδεμένη με τον Γουλιέλμο τον Κατακτητή, ο οποίος έφιαξε τον σχετικό νόμο φοβούμενος μη δολοφονηθεί νύκτα από τους υπηκόους του και όχι για να μή πάρουν φωτιά τα σπίτια τους, όπως αφελώς ισχυρίζεται στο παρόν άρθρο ο κ. Σαραντάκος. ΙΔΟΥ (https://tinyurl.com/y25e2qbc) τί γράφει το μνημειώδες σύγγραμμα «True Stories from English History, chronologically arranged from the invasion of Romans to the present time», (London 1852):


    Γι’ αυτόν τον Νόμο του Γουλιέλμου του Κατακτητού υπάρχουν δεκάδες ποιηματάκια στην αγγλική γλώσσα φιαγμένα από κορυφαίους Άγγλους ποιητές, που αποθησαυρίζονται στο σχετικό λήμμα της Wikipedia που μάς μόστραρε ο Spiridione στο σχόλιο 58. Είναι απορίας άξιον που ο επαγγελματίας μεταφραστής και απόφοιτος της Αγγλικής Φιλολογίας, κ. Σαραντάκος, φαίνεται να μή τα γνωρίζει

  63. nikiplos said

    Απροπός, δεν πέρασε μια εβδομάδα από τη «διαβούλευση» του Λάδωνι στα κανάλια, και αμέσως άρχισαν τα ραβασάκια από τις Τράπεζες. Σε καλή μεριά θα έλεγα άλλες εποχές που σήκωνε και λίγη πλάκα, αλλά στις τωρινές δεν είναι να παίζεις με αυτά.

    Αλήθεια το «ραβασάκι» από που βγαίνει? Ξέρουμε θετικά?

  64. Ινδιάνος Μπάρτελμπουθ said

    26. Εμείς που δεν το ξέραμε όμως… Θαύμα! Φοβερό το τραγουδάκι! Χρόνια Καλά!

  65. Μαρία said

    59

  66. Γιάννης Κουβάτσος said

    53: Δεν το είπα για καινούργιο και συγγνώμη για τη λογοκλοπή, ελπίζω να μη μου κάνεις αγωγή. Επίσης ευχήθηκα χρόνια πολλά στους εορτάζοντες. Κι αυτό νομίζω πως έχει ξαναειπωθεί.

  67. LandS said

    22, 54\

    Σωστά ο ντελάλης (πρέπει να) επιλεγόταν για την δυνατή του φωνή. Παντού, Ανατολή και Δύση.
    Στη Δύση όμως και ίσως και εδώ, ο ντελάλης συνοδευόταν από έναν βοηθό που με ένα τύμπανο ανάγγειλε την έναρξη της εξαγγελίας του νέου, της διαταγής κλπ, συνήθως στο πλάτωμα έξω από την εκκλησία. Είχαν ήδη φροντίσει μάλιστα να κολλήσουν τις σχετικές αφίσες σε κατάλληλα σημεία (λες και ο κόσμος ήξερε να τις διαβάσει).
    Της όλης διαδικασίας προηγούντο άλλοι βοηθοί που είχαν ξαμοληθεί στις γειτονιές και καλούσαν τον κόσμο να συγκεντρωθεί για να ακούσει την αναγγελία ανακοινώνοντας το πέρασμά τους χτυπώντας ένα κουδούνι.
    Ο μηχανισμός λοιπόν της αναγγελίας να σβήσουν τις φωτιές με κουδούνια υπήρχε και ήταν η υπηρεσία του τελάλη.

  68. sarant said

    56 Μα βέβαια! Δεν πήγε ο νους μου επειδή δεν είναι ακριβώς εστιατόριο.

    59 Κι εμένα με έχει πειράξει αυτό, Παναγιώτη.

    63 Τουρκικό το ραβασάκι, ραβάσι επίσης.

  69. Γς said

    63:

    >Απροπός

    Φτου! Μη μας τη σπας!

    Παρτο πίσω και ξαναρίξτο!

  70. Χαρούλα said

    #63 τέλος
    Σλάβικη Nikiplos https://sarantakos.wordpress.com/2013/09/11/100slav/

  71. LandS said

    38
    Για να μη πάνε και συνωστιστούνε.

    Επίσης:

    Τι θέλουν τέτοια ώρα στο δρόμο ε; Από συνωστισμό έρχονται.

  72. 67

    Ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος, το 1914, μας χτύπησε άγρια την πόρτα με τη γενική επιστράτευση. Χάρη στους «εξισωτικούς» για τις μειονότητες νόμους των Νεότουρκων, η επιστράτευση έπιανε τώρα και τους Ρωμιούς.
    «Γιρμί γιασιντάν κιρκμπές γιασινέ καντάρ χουκιμετέ μπουγιουρσινλέρ». (Όσοι είναι από είκοσι χρόνων μέχρι σαράντα πέντε να παρουσιαστούν στο διοικητήριο), φώναζε ο ντελάλης και χτυπούσε ρυθμικά το πελώριο νταούλι του, νταμπα-νταμπαντάμ νταμ-νταμ-νταμ. «Ντεντίμ σοϊλεντίμ, ντουιντούκ-ντούιμεντικ ντέμεϊνιζ». (Είπα και ελάλησα, μην πείτε πως ακούσατε άσχημα ή πως δεν ακούσατε).

    Βασ. Νεφελούδης, Μαρτυρίες 1906-1938. Εκδ. Ωκεανίδα.

  73. nwjsj said

    Χρόνια πολλά με υγεία στο νονό μου & σε όποιο/-α γιορτάζει σήμερα. Να ζήσετε σαν τα ψηλά βουνά! Εύχομαι του χρόνου να έχουμε καταπολεμήσει το χτικιό και οι εορτάζοντες/-ουσες να ξεφαντώσουν και να χαρούν και για φέτος.

    Άρθρο/σχόλια δεν αξιώθηκα να διαβάσω ακόμα, θα επανέλθω.

  74. Νέο Kid Al Afrikii said

    Στην Κύπρο ,ότι φανεί στο Λωλοστεφανή… για τον κόβιντ!
    Στο Λύκειο της κόρης μου υπήρξε θετικό κρούσμα στην 3η, και αποφάσισαν οι φωστήρες (του υπουργείου υποθέτω.) ότι η ΜΙΣΗ τάξη θα μπει σε καραντίνα και on line μαθήματα ,και η άλλη ΜΙΣΗ (μιλάμε για το ΙΔΙΟ τμήμα έτσι! Same classroom) θα συνεχίσει μαθήματα στο σχολείο κανονικά. Επειδή λέει η μαθήμτρια είχε στενες επαφές με τους μισούς συμμαθητές της μόνο!!

  75. sarant said

    63-70 Συγγνώμη, δίκιο έχει η Χαρούλα. Το ραβαΐσι είναι τουρκικό. Το ραβασάκι, όπως το λέει, σλάβικο μάλλον.

    74 Οι μονοί καραντίνα και οι ζυγοί συνεχίζουν;

  76. 73 >> σαν τα ψηλά βουνά

    Ε, τον νονό σου δεν τον λες και γήλοφο, εδώ που τα λέμε. Πιο πολύ σε Ιμαλάια φέρνει 🙂

  77. Γιάννης Κουβάτσος said

    74: Θεϊκό! Και καλά, για το δικό μας υπουργείο έχω ιδίαν αντίληψη περί της σοβαρότητός του, αλλά τέτοιο τσίρκο και οι κουμπάροι; Τους είχα για πιο υπεύθυνους.

  78. Πέπε said

    @28, Χαρούλα:

    > > Οι απαγορεύσεις φυσικά περιορίζουν την ελευθερία του ατόμου. Αλλά βλέπουμε τόσες στην καθημερινότητα που τις συνηθίσαμε και τώρα επαναστατούμε σ´αυτές.

    Μα πώς τα τσουβαλιάζεις όλα έτσι; Πάμε λίγα-λίγα.

    > > Απαγορεύονται υγρά και αιχμηρά στο αεροπλάνο.

    Ξεκάθαρα για να συνηθίζουμε τον έλεγχο σε προσωπικά μας ζητήματα. Τα περί υγρών εκρηκτικών είναι τελείως προσχηματικά. Αυτή η απαγόρευση ήταν από τα πρώτα σημάδια της νέας εποχής που ανέτειλε μετά την ενδεκάτη Σεπτεμβρίου.

    > > Το κάπνισμα.

    Πάλι, ο σεβασμός στα δικαιώματα των άκαπνων χρησιμοποιείται προσχηματικά. Φυσικά και υπάρχουν τρόποι να γίνουν σεβαστά τα δικαιώματα και των δύο πλευρών χωρίς εκπτώσεις, αλλά θα ήταν πολύ ελεύθερο.

    > > Η είσοδος σε διάφορα μέρη.

    Εδώ αντίθετα, συνήθως πρόκειται για λογικές απαγορεύσεις. Γιατί δηλαδή να θες να μπεις παντού, ακόμα και στο μπάνιο όταν είμαι μέσα εγώ;

    > > Έχουμε ώρες κοινής ησυχίας.

    Ε αυτό δα έλειπε, να μην είχαμε. Και σ’ ένα απομονωμένο σπίτι στην ερημιά όπου η κοινή ησυχία δε νοείται, άμα μένουν δύο κι ο ένας κοιμάται, ο άλλος δε θα κάνει ησυχία;

    > > Υποχρεωτικό ύψος σε στρατιωτικές σχολές.

    Εδώ δεν έχω άποψη. Το τι σκέφτεται κάποιος που προσπαθεί να γίνει καραβανάς μού είναι τέρα ινκόγκνιτα.

    > > Γυναίκες ιερείς απαγορεύονται.

    Ούτε εδώ έχω άποψη. Δεν αμφιβάλλω ότι στηρίζεται σε ένα σωρό αρχές και γραφές που αγνοώ.

    Παρά ταύτα θα έλεγα ότι τα δύο τελευταία δεν είναι ακριβώς απαγορεύσεις.

    @35:

    > > (ερώτημα: παρεμπιπτόντως, όταν στο τέλος πρότασης έχουμε συντομογραφία, όπως εδώ, θα βάλουμε δύο τελείες, μία της συντομογραφίας και μία της τελείας στιγμής, μιας και τελειώνει η πρόταση;;).

    Εγώ πάντως το κάνω. Αλλά η τελεία έξω από την παρένθεση στο παραπάνω παράθεμα είναι περιττή, δηλαδή λάθος, αφού όλη κι όλη η πρόταση είναι ό,τι υπάρχει μέσα στην παρένθεση (άλλο αν η παρένθεση παρεντίθεται μέσα σε ξεχωριστή πρόταση όπως αυτή τη στιγμή). Το ίδιο και το δεύτερο ερωτηματικό.

    Και, για να είμαστε ακριβέστεροι, οι προτάσεις δεν παίζουν κανένα ρόλο. Περίοδοι λέγονται – η πρόταση είναι άλλο πράγμα.

  79. Alexis said

    Πέρα από τις όποιες απαγορεύσεις αυτό που είναι πιο ανησυχητικό για μένα είναι ότι από τον Μάρτη και μετά συνηθίζουμε όλοι σιγά-σιγά σε μια νέα, θλιβερή για μένα, πραγματικότητα.
    Χωρίς παρέες, χωρίς γλέντα, χωρίς γιορτές, χορούς και πανηγύρια.
    Ό,τι δεν καταφέρανε τα μνημόνια, να μας κάνουν δηλαδή ξενέρωτους βορειοευρωπαίους, το καταφέρνει τώρα ο κορονοϊός. Θλίψη…

    Δεν ξέρω αν αναφέρθηκε από κάποιον εδώ, αλλά πέθανε χθες ο Νίκος Μπελογιάννης, γιος του «ανθρώπου με το γαρύφαλλο».

  80. Γιάννης Κουβάτσος said

    78: Συμφωνώ. Υπάρχουν απαγορεύσεις λογικές, απαγορεύσεις συζητήσιμες και απαγορεύσεις παράλογες. Και το ότι υπακούουμε στις παρούσες απαγορεύσεις και καταπατήσεις στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να τις κρίνουμε ή ότι δεν πρέπει να ανησυχούμε για το ποιες απαγορεύσεις μπορεί να θεωρηθούν «λογικές» στο μέλλον με διάφορες προσχηματικές ή βάσιμες αιτιολογίες.

  81. ΓΤ said

    35@

    Ποτέ πρόσθετη τελεία

  82. Alexis said

    #65: Αποτελεί κοινό μυστικό αυτό στους παροικούντας την Ιερουσαλήμ (διάβαζε: την αυλή του «Αλή Πασά»)

  83. aerosol said

    Βρίσκω τα πρόσφατα μέτρα ανόητα και άχρηστα -και από ενοχλητικά έως δυσοίωνα.
    Τα μέτρα που θα έπαιζαν ρόλο κοστίζουν ή απαιτούν υποδομές που ακόμα και ο Πρώτος κόσμος -τρομάρα μας!- δεν έχει διάθεση να στηρίξει. Οπότε, μπροστά στα ανησυχητικά νέα των αυξανόμενων κρουσμάτων άρχισαν ανοησίες που περιορίζουν την ελευθερία χωρίς να αποτρέπουν τίποτα. Οι κυβερνήσεις παίζουν το επικοινωνιακό παιχνίδι του «είμαστε στιβαροί και ξερουμε τι κάνουμε», ενώ σαφώς δεν ξέρουν, σαν κάθε καλή γραφειοκρατία που θέλει βασικά να συνεχίσει την ύπαρξή της.
    Συμφωνώ με Γιάννη Κουβάτσο και Πέπε.
    [Βγήκα χτες αργά να ταίσω τα αδέσποτα και θυμήθηκα το Βέγγο και τον Διαμαντόπουλο στην τανία με τους Γερμανούς.]

    Περπάτησα το βραδάκι την Β.Σοφίας. Μέτρησα μια εκατοντάδα ανθρώπους, από περιέργεια. Έλαβον: Μασκοφόροι 76% – Άμασκοι (ή σχεδόν) 24%.
    Χωρίς να έχω μετρήσει, νομίζω πως το πρωί οι μασκοφόροι είναι σαφώς περισσότεροι.

  84. Μαρία said

    Νικοκύρη, στη γειτονιά σου.

  85. ΓιώργοςΜ said

    Άκουσα νωρίτερα σε κάποια ανταπόκριση από Ιταλία μεριά το αντίστοιχο coprifuoco. Ιταλικά δε σκαμπάζω, αλλά μάλλον το ίδιο είναι, ε;
    Να επισημάνω πως είμαστε λίγο πιο αλέγροι από τους Δυτικούς. Αυτοί έχουν έκφραση για το σβήσιμο, εμείς για το άναμμα της λάμπας (λυχνιών αφάς, δεν έλεγαν;) ενώ για το σβήσιμο μόνο θετικά συμφραζόμενα: Αρχαιοπρεπώς, λυχνίας σβεσθείσης πάσα γυνή Λαΐς. Ανεκδοτικώς, η γνωστή εδώδιμη λάμπα…😁

  86. ΚΩΣΤΑΣ said

    Απαγορεύονται οι απαγορεύσεις είναι το ιδανικό, για μένα.

    Από την άλλη, «Δυοίν κακοίν προκειμένοιν, το μη χείρον βέλτιστον.» Μπροστά στον κίνδυνο του κόβιντ, ανέχομαι κάποιους μιικροπεριορισμούς στην ατομική μου ελευθερία.

    Δεν συμμερίζομαι απόψεις περί δήθεν ευκαιρίας στις εξουσιαστικές δυνάμεις να μας περιορίσουν τις ελευθερίες μας και να μας χειραγωγήσουν ως κοινωνία. Τέτοιες ιστορίες μού φέρνουν κάπως στο μυαλό τούς θρησκόληπτους με τα περί αντίχριστου και εβραιομασόνων, και τους αριστερόπληκτους με τα περί βυσσοδομούντων καπιταλιστών και ιμπεριαλιστών. Εμείς οι του κοινωνικού φιλελευθερισμού είμαστε σοβαροί άνθρωποι, δεν ασχολούμαστε με τέτοια. 🤣😜🤗

  87. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    – Να χαίρονται τ’ όνομά τους οι εορτάζοντες/-ουσες σήμερα, πάντα με υγεία και χαρές!

    – Αυτή πάντως η φλόγα δεν σβήνει με απαγορεύσεις και επιτηρήσεις…

  88. Pedis said

    # 85 – από κατά λέξη μετάφραση του γαλλικού όρου.

    Ωραίο άρθρο, Νικοκύρη.

  89. Pedis said

    + 85 – έχει και τη μεταφορική σημασία για την κατάσταση απαγόρευσης εξόδου, γενικά, επιβαλλόμενη από πάνω (π.χ. γονείς στα παιδιά κλπ)

  90. sarant said

    84 Ωχ!

  91. Γιάννης Κουβάτσος said

    86: Εμείς οι αριστερόπληκτοι πάλι☺, που δεν πιστεύουμε ότι ζούμε στον καλύτερο δυνατό κόσμο όπου οι κυβερνήσεις είναι αυστηρές αλλά στοργικές μαμάδες, που, αντιθέτως, πιστεύουμε ότι στις ταξικές κοινωνίες κανένα μέτρο δεν είναι αθώο και ουδέτερο, θεωρούμε ότι αν δεν είχαν διαλυθεί συνειδητά τα δημόσια συστήματα υγείας και το κοινωνικό κράτος, τώρα δεν θα χρειαζόταν να θεωρούμε αναπόφευκτο το να παίρνουμε άδεια για να ξεμυτίσουμε, φορώντας μουτσούνες και μην μπορώντας να ανταλλάξουμε μια χειραψία και μιαν αγκαλιά.

  92. 89 Αυτή την έννοια την έχει και το κέρφιου στα αγγλικά.

  93. aerosol said

    #86
    «Τέτοιες ιστορίες μού φέρνουν κάπως στο μυαλό τούς θρησκόληπτους με τα περί αντίχριστου και εβραιομασόνων, και τους αριστερόπληκτους με τα περί βυσσοδομούντων καπιταλιστών και ιμπεριαλιστών.»
    Δεν πειράζει, είσαι αγνός και αθώος ακόμα! XD

  94. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Πριν αλλάξει η μέρα,
    στους Μήτσους και τους Δημήτρηδες χρόνια πολλά πολλά και καλά καλά!

    84 Αυτόν που το πρωτάνοιξε, έναν Σύριο ελληνοπαντρεμένο στην Αρκαδία, τον ήξερα -από τη γυναικοφαμίλια. Χώρισαν όμως κ δεν ξέρω αν το είχε ακόμη.

  95. ΚΩΣΤΑΣ said

    91 Δεν το κατάλαβα, Γιάννη. Δηλαδή αν υποθετικά είχαμε 100 χιλιάδες ΜΕΘ για κόβιντ19, εσύ θα συνωστιζόσουν, με αγκαλιές και φιλιά, χωρίς να σε νοιάζει ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα της νοσηλείας σε περίπτωση μόλυνσης; Κι αν δεν μας το επέβαλαν, δεν θα έπαιρνες από μόνος κάποια περιοριστικά μέτρα;

    Καλά λέω εγώ, από τότε που έφυγες από το μαντρί… 😉 Έλα σε πειράζω, γιατί είσαι ωραίος τύπος και διαθέτεις πλούσιο χιούμορ.

  96. loukretia50 said

    Αεροζόλ, Πέπε, Γιάννη Κουβάτσο,
    συμφωνώ μαζί σας.

    Άκου μπαγασάκο,
    Μείνε στην απομόνωση μέχρι η φωτιά να σβήσει
    Για σένα άλλοι φροντίζουνε και έχουν βρει τη λύση.
    Ξέχνα του κόσμου την πληγή, δεν πρόκειται να κλείσει.
    Και στο σκοτάδι των καιρών σιωπηλό δώσε «παρών»
    Υπάκουος, απολιτίκ πολίτης!
    Και θυμήσου:
    Η ασφάλεια των πολιτών προέχει, συλλογίσου.
    Κορόνα γράμματα η ζωή, άραξε στη βολή σου
    ΛΟΥ
    Κι αν η φωτιά θα νικηθεί, ας μην είναι η δική σου

    ————————————–

    Δεν είσαι, λένε, ένα νησί
    Μα η χαρά σου είναι μισή
    Μοιάζει παραφωνία.
    Να υπακούς, μην αμελείς.
    Κι εσύ θα είσαι ασφαλής
    Με τη συγκοινωνία!
    Η αντίδραση είναι περιττή
    Κάλυψη έχεις αρκετή
    για επικοινωνία

    Μα νοιώθεις λίγο σα φυτό
    Άλλοι φροντίζουνε γι αυτό
    Και κάνουν λιτανεία!
    —————————————–

    Αλέξη, με πονάει η τόσο αληθινή διαπίστωση

    ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ
    Τα πάντα ερμητικά κλειστά, φαγάδικα , μπαράκια
    Γίναμε εμείς το θέαμα με μάσκες ως τ’ αυτάκια
    Ξενέρωσαν οι συντροφιές, γκρίνια, μιζέρια κι ακεφιές
    ‘Ανοστα τα σουβλάκια
    χωρίς ατάκες και μπηχτές
    Κι οι φιλικές οι καρπαζιές γίνανε συννεφάκια
    σε μήνυμα στο κινητό
    Κι η νοσταλγία για το χτες
    είναι παράθυρο κλειστό.
    Το διαρκές κυνηγητό σκοτώνει τα μεράκια.
    ΛΟΥ
    Μέγγενη ο φόβος στην καρδιά, και όμως θα περάσει
    Μα κι η δική μας η ζωή μήπως μας προσπεράσει?

  97. ΚΩΣΤΑΣ said

    93 –> Δεν πειράζει, είσαι αγνός και αθώος ακόμα! XD

    Μπορεί νά ‘χεις και δίκιο! 😉 Αυτό το XD τί σημαίνει;

  98. Γιάννης Κουβάτσος said

    95: Και γιατί επιβάλλουν καραντίνα, προκειμένου να μην καταρρεύσει το λυμφατικό ΕΣΥ; Για κορονοϊό μιλάμε, όχι για μεσαιωνική βουβωνική πανώλη. Άλλο παίρνω τα μέτρα μου και άλλο βιώνω αοαγορεύσεις πρωτοφανείς στην ιστορία του δυτικού κόσμου. Ούτε στη γερμανική κατοχή δεν απαγορευόταν η καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας επί εικοσιτετραώρου βάσεως, όπως συνέβη την άνοιξη και όπως, φευ, θα ξανασυμβεί τους προσεχείς μήνες. Υπακούω κι εγώ στα μέτρα, είμαι φύσει νομοταγής πολίτης, αλλά δεν βλάπτει να σκεφτόμαστε και λίγο εκτός γραμμής Πορτοσάλτε. 😉

  99. Γιάννης Κουβάτσος said

    98: Ούτε στη γερμανική κατοχή δεν επιβαλλόταν, διορθώνω.

  100. Pedis said

    # 92 – Σε πιστεύω, δεν μού ‘χει τύχει ή δεν τη θυμάμαι.

  101. loukretia50 said

    ΚΩΣΤΑ, άλλο πράγμα η ατομική ευθύνη, όπως την εννοεί κάθε λογικός άνθρωπος και άλλο η αναγκαστική συμμόρφωση σε μέτρα χωρίς ουσιαστική αποτελεσματικότητα, όταν η πολιτεία
    δε φροντίζει ούτε για τα αναγκαία και αυτονόητα.
    Τυχαίο είναι το πρόβλημα σε εργοστάσια και γηροκομεία ?
    Ας μη λέμε τα ίδια για τα υπόλοιπα.

    Φυσικά και επιβάλλεται να προσέχουμε.
    Καίγεται και το δικό μας σπίτι. Αλλά πόση κοροϊδία πια?

  102. ΚΩΣΤΑΣ said

    98 –> …να σκεφτόμαστε και λίγο εκτός γραμμής Πορτοσάλτε.

    Αυτό μου άρεσε, έξυπνο! για τα άλλα σε αφήνω στην πλάνη σου… 😉

  103. ΚΩΣΤΑΣ said

    101 Λου, ότι υπάρχουν ελλείψεις και παραλείψεις εκ μέρους της κυβέρνησης, είμαι ο τελευταίος που θα το αρνηθώ. Άλλο αυτό όμως και άλλο η συνομωσιολογία που επί παντός επιστητού κάποιοι προσπαθούν να φορτώσουν όλα τα κακά της μοίρας μας. Σε αυτό το φαινόμενο αναφέρθηκα εγώ.

  104. antonislaw said

    78 κ 81
    Ευχαριστώ για τις απόψεις σας. Από ο, τι κατάλαβα Πέπε και Γτ οι απόψεις σας διΐστανται για το αν βάζουμε και τελεία στο τέλος περιόδου (τό ‘πιασα Πέπε 🙂 ) αν η τελευταία λέξη είναι συντομογραφία καθ έχει τελεία. Εγώ να πω την αλήθεια το αποφεύγω να βάλω δύο τελείες και αλλάζω τη σειρά των λέξεων για να αποφύγω η τελευταία να είναι αρκτικόλεξο ή δε βάζω στο αρκτικόλεξο καμιά τελεία. πχ «Τα όργανα διοίκησης των ΝΠΔΔ.» Ή το γράφω αναλυτικά :»Τα όργανα διοίκησης των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.» Αποφεύγω να γράψω «Τα όργανα διοίκησης των Ν.Π.Δ.Δ..»Με ξενίζει

  105. nwjsj said

    Με τον τρόπο που αυξάνονται τα κρούσματα και σε συνδυασμό με τα λίγα κορονοτέστ και την πλημμελή ιχνηλάτηση, το μέτρο της απαγόρευσης κυκλοφορίας δεν είναι αρκετό και αποφασίστηκε πολύ αργά. Όμως, απ’ ό,τι φαίνεται, το κριτήριο στη β’ φάση της πανδημίας δεν είναι η προστασία της δημόσιας υγείας, αλλά το τι δεν αγχώνει τα διεθνή χρηματιστήρια της ολιγαρχικής ελίτ. Η λεξούλα «λοκντάουν» κάνει τζιζ κακά, δεν την αντέχει η οικονομία. Βασικά, δεν την αντέχουν τα νεύρα μας, αλλά το πιο θλιβερό απ’ όλα είναι ότι στη Δύση αποτύχαμε παταγωδώς να αξιοποιήσουμε αυτή την κρίση για να γίνουμε λίγο καλύτεροι άνθρωποι, δηλαδή με περισσότερο σεβασμό και υπευθυνότητα απέναντι στο συνάνθρωπο και το κοινωνικό σύνολο. Διευκρινίζω ότι καθόλου δεν μου αρέσει το μέτρο της βραδυνής απαγόρευσης κυκλοφορίας, κυρίως επειδή οι προσπάθειες για να μειωθούν οι συνωστισμοί της ημέρας και να θωρακιστεί το ΕΣΥ είναι μηδαμινές.

    Τέλος πάντων, επειδή τα εμβόλια ακόμα αργούν, ας είμαστε προσεκτικοί, συνετοί και όσο γίνεται να αυτοπεριοριστούμε. Δεν είναι καθόλου καλή περίοδος για να κάνουμε διάφορα, απλώς και μόνο επειδή δεν απαγορεύονται. Μακάρι να τελειώσει αυτή η παλιοιστορία όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και στο τέλος να μετρηθούμε και να είμαστε όλοι και όλες εδώ.

    Καλό ξημέρωμα!

  106. aerosol said

    #97
    Το XD (με πολλή φαντασία κι αν το δεις πλάγια) είναι γέλιο. Να σου πω την αλήθεια ξεχάστηκα και νόμιζα πως θα το μετατρέψει σε εμότζι ο κύριος wordpress αλλά δεν είναι στη γκάμα του.

  107. antonislaw said

    96 Λου, πολύ ωραία τα στιχουργήματά σου, ιδίως το Νυχτερινό μου άρεσε πολύ και ιδίως ο στίχος :»Κι οι φιλικές οι καρπαζιές γίνανε συννεφάκια
    σε μήνυμα στο κινητό»

  108. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    105 Αργούν δυστυχώς, παρόλο που προχτές ο πρωθυπουργός παρουσίασε το εμβόλιο σαν σχεδόν έτοιμο για χρήση.

  109. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    79 – Ξέρω πως βγάζετε σπυριά όλοι εδώ όταν μιλώ για το χρηματιστήριο, αλλά αν κοιτάξεις την απίστευτη πορεία κάποιων μετοχών στην Wall street την ίδια περίοδο, (αλλά και πιο πρίν) θα βγάλεις πολύ χρήσιμα συμπεράσματα γι΄αυτή την νέα θλιβερή πραγματικότητα που λές, το τι θα σκεφτείς περεταίρω και τι συσχετισμούς θα κάνεις, είναι δικό σου θέμα 😊.

    Να προσέξεις τα παιδιά σου, γιατί μπορεί για μας να είναι θλιβερή πραγματικότητα (αν κι εσύ είσαι αρκετά πιο νέος 😊) για την πλειονότητα των παιδιών, είναι κανονική γιατί ως επι το πλείστον, έτσι έχουν μεγαλώσει, μπροστά σε οθόνες διαφόρων μεγεθών (κι έτσι είχαν-έχουν κι οι γονείς τους την ησυχία τους) κι έτσι λειτουργούν ακόμη κι όταν βγαίνουν έξω για «διασκέδαση», εντελώς μοναχικά, χωμένα στα κινητά τους.

    Ο στόχος ήταν και είναι τα παιδιά, κι έχει επιτευχθεί, για μένα αυτή είναι θλιβερή πραγματικότητα, αυτή με πονάει και γι΄αυτήν φωνάζω τόσα χρόνια αλλά, φωνή βοώντος εν τη ερήμω, άλλωστε ποιός παίρνει στα σοβαρά τον τρελό του χωριού.😎

    Το θέμα δεν είναι τι κόσμο θα παραδώσουμε στα παιδιά μας, αλλά σε τι είδους παιδιά θα τον παραδώσουμε.

    Άκου τι λέει αυτό το τραγούδι με κάπως διαφορετικό τρόπο, (λίγο αλλαγμένο) και θα καταλάβεις τι λέω.

  110. loukretia50 said

    108. Αν σου πω ότι ειδικά γι αυτό σκεφτόμουν ότι μιλάω στον Αυγουστίνο…

  111. Μαρία said

    108
    Και θα μας το εξασφαλίσει και τζάμπα είπε, λες και τα άλλα τα πληρώνουμε.

  112. 100 Το ξέρω ότι με πιστεύεις αλλά να κι ένα παράδειγμα:
    https://www.healthline.com/health/parenting/curfew-for-teens
    Άκουσα την έκφραση και πρόσφατα, σε κάποιο έργο, από έναν αμερικάνο έφηβο με αυστηρούς σεναριακούς γονείς (9 η ώρα οι κερατάδες 🙂 )

  113. Pedis said

    Όποιος τρώει πρόστιμο (και δεν έχει άκρες να το σβήσει) και το πληρώσει πρέπει να νιώθει και πολύ μαλάκας.

  114. Πέπε said

    @104:

    > > Από ο, τι κατάλαβα Πέπε και Γτ οι απόψεις σας διΐστανται για το αν βάζουμε και τελεία στο τέλος περιόδου (τό ‘πιασα Πέπε 🙂 ) αν η τελευταία λέξη είναι συντομογραφία καθ έχει τελεία.

    Κατ’ αρχήν, μια τελεία μπαίνει ούτως ή άλλως στο τέλος της περιόδου, οπότε, αν το τελευταίο πράγμα πριν από αυτή την τελεία είναι άλλη μια τελεία σε συντομογραφία, απλά έχουμε δύο τελείες.

    Το θέμα είναι: ομολογώ πως δεν έχω τσεκάρει αν η γραμματική λέει πουθενά «σε τέτοιες περιπτώσεις η μία τελεία διώχνει την άλλη και μένει μόνο μία». Αν το λέει, πάω πάσο. (Δεν το βρίσκω μεν λογικό, αλλά δεν υπάρχει μόνο η υποκειμενική λογική του καθενός, υπάρχει και η επίσημη κωδικοποίηση των κοινών συμβάσεων.) Αν δεν το λέει, δεν υπάρχει κανένας λόγος να το υποθέσουμε μόνοι μας.

    Το βέβαιον είναι ότι περιπτώσεις δύο απανωτών σημείων στίξεως δεν αποκλείονται εκ προοιμίου, ειδικότερα δε η τελεία των συντομογραφιών κάλλιστα (και αναπόφευκτα) συνδυάζεται με κόμμα, ερωτηματικό, διπλή τελεία κλπ., άρα -αν δεν προβλέπεται ρητή εξαίρεση- και με τελεία.

    Βέβαια, ειδικά η περίπτωση όπου έχεις συντομογραφία με τελεία και στο καπάκι αποσιωπητικά με προβληματίζει κι εμένα. Τέσσερις τελείες φαίνονται πολλές. Αν και έχω την εντύπωση ότι οι επαγγελματικές γραμματοσειρές έχουν ξεχωριστό χαρακτήρα για τα αποσιωπητικά, οπότε τελεία+αποσιωπητικά δε φαίνονται σαν τέσσερις αραδιασμένες τελείες (μπορείς να διαχωρίσεις οπτικά τη μία από τις άλλες τρεις)..

    Ακόμη κι εδώ στην WP έχω παρατηρήσει ότι, όταν πατήσω πολλές τελείες, εμφανίζεται το εξής:
    δύο τελείες ..
    τρεις τελείες …
    τέσσερις τελείες ….
    πέντε τελείες …..
    έξι τελείες ……
    εφτά τελείες …….

  115. Pedis said

    Είναι φέικ;

  116. Πέπε said

    @114:

    > > (μπορείς να διαχωρίσεις οπτικά τη μία από τις άλλες τρεις)..

    Το ότι ειδικά σ’ ένα τέτοιο σχόλιο παρεισέφρησαν από λάθος πληκτρολόγησης δύο απανωτές τελείες στο τέλος μιας κανονικής περιόδου,τι να πω, με ξεπερνάει…

    Ποιος Μέρφι; Ποιος Φρόιντ;

  117. ΓΤ said

    @104, 114

    Παρότι, για τους παρατηρητικούς ασφαλώς, το #81 είναι ξεκάθαρο εδώ και χρόνια, το 3.3β στο http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2334/Grammatiki-Neas-Ellinikis-Glossas_A-B-G-Gymnasiou_html-apli/index_B_03.html ασφαλώς ταυτίζεται με το #81.
    Έχουν περάσει πολλά χρόνια, επίσης, από τότε που οι εκδοτικοί οίκοι έχουν θερίσει τις τελείες απο τα αρκτικόλεξα, δεν κουράζουμε το μάτι με Δ.Ε.Η., είναι πρήχτικο.

    Τι ομορφιά στο μάτι

    Εχτές πλήρωσα τον λογαριασμό της Δ.Ε.Η..
    Εχτές έτρεξα 100 μ..

    Φανταστείτε το
    Ο Σοφοκλής πέθανε το 406 π.Χ..

    Καθόμαστε νυχτιάτικα και μηρυκάζουμε τα προφανή…

  118. loukretia50 said

    Μήπως θέλουν τα βραδάκια να χτυπάμε παλαμάκια?

  119. Πέπε said

    @117

    Στο 3.3β του λινκ βλέπω μεν ένα παράδειγμα με συντομογραφία στο τέλος περιόδου και χωρίς δεύτερη τελεία, από θεωρία όμως τίποτε επί του θέματος. Υπάρχει το 3.3α που λέει «τελεία στο τέλος περιόδου», και το 3.3β που λέει «τελεία στις συντομογραφίες». Η περίπτωση «συντομογραφία στο τέλος περιόδου» δεν εξετάζεται, άρα συνάγει κανείς ότι δεν είναι ξεχωριστή περίπτωση. Το ότι παρά ταύτα στο παράδειγμα αντιμετωπίζεται ως ξεχωριστή περίπτωση μένει αδικαιολόγητο από τη θεωρία της εν λόγω ενότητας.

    > > Έχουν περάσει πολλά χρόνια, επίσης, από τότε που οι εκδοτικοί οίκοι έχουν θερίσει τις τελείες απο τα αρκτικόλεξα, δεν κουράζουμε το μάτι με Δ.Ε.Η., είναι πρήχτικο.

    Νομίζω ότι κανείς, πράγματι, δε γράφει Δ.Ε.Η.. Παρά ταύτα, το ως άνω 3.3β εξακολουθεί να υπάρχει. Προφανώς έχει τις εξαιρέσεις του, που δεν είναι ίσως σκόπιμο να διδαχτούν στο δημοτικό και να μπερδέψουν τα παιδιά, αλλά δεν έχει μόνο εξαιρέσεις, εφαρμόζεται και κάποιες φορές.

    > > Τι ομορφιά στο μάτι

    Είναι επιχείρημα αυτό; Κι εγώ βρίσκω το γιώτα ξερό σαν κούτσουρο, οι κυματισμοί του ήτα καλύπτουν πληρέστερα τις αισθητικές μου απαιτήσεις, αλλά δε γράφω «μάτη», «χέρη», «πόδη», «αντηηηκό».

    Προσοχή: δεν αρνούμαι την πιθανότητα να έχεις αντικειμενικά δίκιο κι εγώ άδικο. Απλώς δεν αποδείχτηκε κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής.

  120. loukretia50 said

    Καλύτερα να μιλάμε για τελίτσες, είναι χαλαρωτικές!

    Δε βάζω ποτέ διπλές, εκτός αν ξεφύγουν.

  121. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    96 ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ
    Λου, στην καρδιά της κατάστασης!

    Ο περιπτεράς της νυχτερινής βάρδιας (10-10) ένας παραμεσόκοπος άνδρας, στην πάνω πλατεία, τα ΄χει χάσει ο κακομοίρης.
    -Την προπερασμένη εβδομάδα τούς έκλεισε στις 12.
    Αυτός όμως έμενε μέσα περιμένοντας την 5η πρωινή ν΄ανοίξει. Κατέβαζε ως κάτω τις τέντες μα οι εφημερίδες και τα περιοδικά αφήνονταν δεμένα πακετάκια στα απόξω ράφια, σε σχετικά εύκολη θέα μας εμάς των μεταμεσονύχτιων περαστικών, άλλος για περπάτημα, άλλος με σκύλο στο λουρί, ζευγαράκια, κ.α. Αυτοκίνητα περνούσαν στα δυο μέτρα από μπρος, έστω αραιά. Από τη σχισμούλα ανάμεσα στα τεντόπανα είδα στο τζαμάκι με τα τσιγάρα και τις τσίχλες, να μπλεδίζει τηλεόραση. Καθιστός με την οθόνη απέναντι περνά τη νύχτα.
    -Μετά, την περασμένη εβδομάδα, τους άφησε ανοιχτούς ολονυχτίς ,μόνο να κλειδώνανε το ψυγείο με τις μπύρες. Όταν σταμάτησα για εφημερίδες, μου το κουβέντιασε ανακουφισμένος, γιατί έκανε μεν το δύσκολο ωράριο αλλά μπορούσε και λίγο να βγαίνει έξω να ξεμουδιάζει και να ξεξυπνά όσο κυλούσαν οι μικρές ώρες.
    -Τώρα τους κλείνει πάλι από τις 12.30, κι αυτός θα κοιμάται μέσα αλλά σε απέραντη ερημιά απόξω καθώς κανείς πια δεν κυκλοφορεί, κι εγώ πέρασα βιαστικά κι από τη λύπη μου δε σταμάτησα να ψωνίσω μην ακούσω το παράπονό του. Μένει κάπου μακριά, δε μπορεί να πηγαινοέρχεται, το περίπτερο δεν ασφαλίζει κι έτσι αυτός μες το κουβούκλιο θα μετρά άγονες, άδειες και παντέρημες βραδιές.

  122. gpoint said

    # 118

    Μην ξεχνάς πως το τι θέλουν
    αφορά τους αφανείς
    φοβισμένους ανθρωπάκους
    -δηλαδή νομοταγείς-
    πρότυπα της κάθε χούντας
    με πηλίκιο ή χωρίς
    και του τσαρουχιού της φούντας
    ξεσκονίστρες αφανείς

    Το νυχτερινό ψάρεμα δεν περιλαμβάνεται στις απαγορεύσεις, τους ξέφυγε όπως ξεχνάγανε να ενημερώσουνε τα νυχτερινά σχολεία οι φωστήρες του υπουργείου παιδείας με ό,τι κακό – ή καλό , ανάλογα – επέφερε. Ευτυχώς στα νυχτερινά δεν κυκλοφορούσανε πολλοί νομοταγείς εχπαιδευτικοί (σικ) ώστε να αναζητήσουν εντολές και οδηγίες προς ναυτιλομένους, χάραζαν την δική τους πορεία αγαστά με τις ανάγκες των μαθητών.
    Το κακό είναι πως η άνοδος της θερμοκρασίας της θάλασσας αποτρέπει την έλευση των καλαμαριών στα αβαθή τις νυκτερινές ώρες και το ψάρεμά τους, κάθε χρόνος και (πολύ) χειρότερα, ήγγικεν γαρ το τέλος της αλιείας των τευθίδων…

    Δεν έχω δει λιμενικούς να ελέγχουν για μάσκες τους αλιείς, ειδικά τους φέροντες καμάκιον ανά χείρας, προτιμούν την θαλπωρή του γραφείου τους …

  123. gpoint said

    Περί της γεύσεως των αλιευμάτων…

    Ενώ στο χταπόδι η γλίτσα που το περιβάλλει πρέπει να φύγει (με κτύπημα και γούλιασμα) για να νοστιμέψει, στα καλαμάρια αυτή η γλίτσα είναι το αποκορύφωμα της νοστιμιάς τους όταν ψηθούν. Εννοείται πως αυτή η γλίτσα φεύγει όταν ακουμπήσει το καλαμάρι στον πάγο, την απολαμβάνεις μόνο αν τα ψαρέψεις ο ίδιος ή τα πάρεις από την τράτα πριν τα παγώσουν.
    Ακριβώς την ίδια νόστιμη γλίτσα έχουν και κάποια μεγάλα πατόψαρα όπως η σφυρίδα π.χ. που χάνεται όταν μπει στον πάγο

  124. Nestanaios said

    66. Γιάννης Κουβάτσος.

    Με ικανοποιεί το ηθικό.
    Αδιαφορώ για το νομικό. Πώς και δεν το ξέρεις;

  125. Nestanaios said

    109 Λάμπρος.

    Πριν χρόνια είχα πει σε έναν μεγάλο «παπά»: «Πρέπει να απαιτούμε την παρακολούθηση μερικών σεμιναρίων πριν το γάμο». Είχε συμφωνήσει μαζί μου. Δυστυχώς δεν κατάφερε να το περάσει και μου είπε ότι δεν συμφωνούν οι δικηγόροι.

    Και αυτό για σένα.

  126. ΓΤ said

    @119

    Η «ομορφιά» ήθελε να δηλώσει ό,τι, ακόμα κι αν έχεις δίκιο (ωστόσο, δεν θα βρεις κανένα κείμενο που να συμβαίνει κάτι παρόμοιο), εδώ και πολλά χρόνια αυτά έχουν καταργηθεί στην πράξη προφανώς ως «αντιαισθητικά». Αναφορικά με τα ξεροκούτσουρα ιώτα που θα ήθελες να τα αντικαταστήσεις με ήτα, εμείς μιλάμε για στίξη κι εσύ για γράμμα. Μέσα μου είναι ξεκάθαρα τα πράγματα, ωστόσο, εντελώς τυχαία, έπεσα πάνω στη

    Γραμματική Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού
    http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_E17c.html

    στο 10.1.1.ii στο https://publications.europa.eu/code/el/el-4100100el.htm

    Απλά και ξεκάθαρα τα πράγματα, και μάλιστα εδώ και χρόνια…

  127. sarant said

    Καλημέρα από εδώ

    119-126 Εγώ προφανώς ακολουθώ το 10.1.1.ii 🙂

    Αλλά έχει ενδιαφέρον το θέμα, έστω κι αν ενδιαφέρει μόνο ελάχιστους επιμελητές κειμένων

  128. ΓΤ said

    127@ Και προφανώς δεν θα άφηνες το «ο Σοφοκλής πέθανε το 406 π.Χ..» όταν διορθώνεις και επιμελείσαι βιβλία οίκων στα πάτρια 🙂

    Να σημειώσουμε και μία άλλη τάση, τυπογραφική, επειδή μας διαβάζουν και άτομα έξω από τον χώρο του βιβλίου, και δεν γνωρίζουμε εάν το έχει πιάσει το, ενδεχομένως αλλού ασκημένο, μάτι τους. Κάθε κεφαλαιογράμματο αρκτικόλεξο τριγράμματο και άνω γράφεται, σε πολλούς οίκους, με χαρακτήρες μικρότερους κατά μία στιγμή από όλους τους υπόλοιπους.

    «Εχτές είχαμε εκλογές στην ΠΑΣΕΓΕΣ». Προτού βγει το κείμενο στον αέρα, αν είσαι δίπλα στη στοιχειοθέτρια/σελιδοποιό, της λες «στο μείον ένα αυτά». Αν έχεις το κείμενο στα χέρια κι αυτή είναι μακριά, κυκλώνεις την «ΠΑΣΕΓΕΣ» και γράφεις -1» (μία τυπογραφική στιγμή μικρότερα).

    Δυνάμει εσωτερική κουβέντα:

    «Κοίτα μη σου φύγει η ΠΑΣΕΓΕΣ με γκαγκάνες, και τους βγάλουμε το μάτι!»
    (μετάφραση: γκαγκάνες τα «γουρούνια γράμματα», κεφαλαιογράμματα στο ίδιο size με του λοιπού κειμένου. Ο έμπειρος αναγνώστης θα ενοχληθεί αισθητικά από την άλυσο των κεφαλαίων γραμμάτων που δεν έχουν μικρύνει κατά τι).

    ——————

    Κι ένα άλλο επεισόδιο, παλιό, από τον χώρο: Ο μεταφραστής Αρπακόλλας Προχειρόπουλος βιάζεται να παραδώσει, βιάζεται να πληρωθεί κ.λπ. γνωστά. Παραδίδει το 500 σελίδων βιβλίο (βαριέμαι πρωινιάτικα να γράφω «μετάφρασμα») για επιμέλεια και διόρθωση, και ο τύπος, θέλοντας να εξοικονομήσει χρόνο, όταν «μετέφραζε με τα πόδια», όπου το πρωτότυπο έλεγε, π.χ., ένας, μία, δύο…, αυτός είχε πληκτρολογήσει αριθμό…

    Της έδωσε 1 φιλί.
    Βγήκαν 2 φορές για φαγητό.
    1 πρωινό η Παναγιά μου θα ‘ρθει να με βρει στην ακρογιαλιά.

    Δεν ξανασυνάντησα πουθενά το όνομά του.

    Καλημέρες!

  129. ΓΤ said

    126@

    ό,τι —> ότι

  130. ΓΤ said

    128@

    Οι δύο οξείες μετά το -1 βγήκαν (κατωφερές κλειστό) εισαγωγικό. 🙂

  131. ΓΤ said

    Το Ν/ΘΗ ΚΑΛΛΙΣΤΩ (πλοίο του ΠΝ) βυθίζεται στον Πειραιά. Καργκόπλοιο της Maersk τού έκοψε την πρύμνη. Ο ψαράς του ιστολογίου να παρατήσει τα γουλιάσματα και να γνωμοδοτήσει.

  132. sarant said

    128 Όχι, δεν θα άφηνα τις δύο τελείες. Και αυτό με την ΠΑΣΕΓΕΣ είδα πρόσφατα να το κάνει ο Νικολόπουλος, το -1 εννοώ.

    Τώρα μάλιστα, σε κάτι που ετοιμάζουμε, μειώσαμε κι άλλο τις τελείες.

  133. ΓΤ said

    132@

    Ναι, το είχε ξεκινήσει ο Λιβάνης πριν από το 1999. Είναι αμάτο, ξέρει ο Νικολό 🙂
    Η αρχή του @128 γράφτηκε με «ακράδαντη βεβαιότητα».

  134. nikiplos said

    131@ Ναρκάλι είναι. Ξύλινο δλδ καΐκι. Με ό,τι κι αν τρακάρει, διαλύεται.

  135. ΓΤ said

    134@

    Άλλα μου λένε οι φωτό
    κι άλλα οι σου αράδες
    καΐκι αν ήτανε θαρρώ
    πιο λίγοι οι μπελάδες

  136. Αγγελος said

    Δεν ξέρω αν το γράφει ρητώς η σχολική ή άλλη γραμματική, αλλά ποιος, στη συχνότατη περίπτωση που η φράση τελειώνει με «κτλ.» ή «κλπ.», θα έβαζε ποτέ ΔΥΟ τελείες; Ή μήπως ξέρετε καμία άλλη γλώσσα όπου να μπαίνουν δυο τελείες όταν η φράση τελειώνει με etc., usw. ή άλλο αντίστοιχο;
    Επίσης, στα αρκτικόλεξα νομίζω πως δεν βάζουμε τελεία όταν διαβάζονται φωναχτά σαν μία λέξη (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΤΣΜΕΔΕ…), πράγμα που συμβαίνει με τα περισσότερα αρκτικόλεξα τριών γραμμάτων και πάνω. Τελεία βάζουμε στα Α.Ε., Π.Δ., Δ.Φ. κλπ.

  137. Alexis said

    #134: Δεν πρέπει να είναι ξύλινο, είναι από την καινούργια γενιά των ναρκαλιευτικών που είναι φτιαγμένα από ενισχυμένο πλαστικό. Αλλά και πάλι πολύ ευάλωτο στις συγκρούσεις. Όπως βλέπω στις φωτογραφίες το εμπορικό του έκοψε όλη την πρύμνη!

    #136: Εγώ από «βίτσιο» βάζω τελείες σε όλα τα αρκτικόλεξα. Θεωρώ όμως ότι από τα τριγράμματα και πάνω καλό είναι να μπαίνουν τελείες σε κάποια στα οποία η έλλειψη τελειών μπορεί να δημιουργήσει, έστω και στιγμιαία, σύγχυση. Η ΔΟΥ π.χ. αν δεν βάλει τελείες κανείς, μπορεί να διαβαστεί από κάποιον «δου» και ο ΠΟΥ (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας) «που»

  138. Γιάννης Ιατρού said

    Λάμπρος: Το θέμα δεν είναι τι κόσμο θα παραδώσουμε στα παιδιά μας, αλλά σε τι είδους παιδιά θα τον παραδώσουμε

    Το θέμα είναι Λάμπρο τι ψυχή θα παραδώσουμε 😳😋

  139. loukretia50 said

    138. Ναι, αλλά υπάρχει ομοψυχία, ε?

    ΛΑΜΠΡΟ,
    Δε φοβάμαι τα παιδιά,
    …για τα λυκόπουλα τα μάτια σου ας θρηνήσουν
    Το χρόνο δε μπορούν να τον νικήσουν.
    (Κι ούτε κανέναν κερατά να πείσουν!)
    ——————————————————

    Άσχετο :
    Κοντεύει 12 – μεσημέρι και τα φώτα κεντρικής λεωφόρου ακόμα αναμμένα.
    Το βράδυ βέβαια άναψαν πολύ αργά και απολαύσαμε συσκότιση νωρίς – νωρίς.
    Δύσκολο πράγμα ο συντονισμός με την πραγματικότητα!

  140. ΓΤ said

    @139

    Μήπως έχουν υπογραφεί κονδύλια για θαβώρειον μέθεξιν…

  141. Theo said

    @96:
    Και σε μένα άρεσε το «Νυχτερινό».

    @115:
    Γιατί να είναι φέικ;
    Αυτό γίνεται ανέκαθεν στα νοσοκομεία, και δεν έχει αναφερθεί καμία μετάδοση μέσω της λαβίδας της Θείας Κοινωνίας. Αν συνέβαινε αυτό, οι εφημέριοι των νοσοκομείων, που μεταλαμβάνουν ασθενείς με ποικίλες μεταδοτικές ασθένειες και μετά «καταλύουν», δηλαδή καταναλώνουν ό,τι έχει απομείνει, θα είχαν πεθάνει στα 30-40 τους. Το ίδιο, σε λιγότερο βαθμό, ισχύει και για τους υπόλοιπους ιερείς.

    @136:
    Συμφωνώ. Οι δυο τελείες στο τέλος είναι αντιαισθητικό και παράλογο.

  142. loukretia50 said

    Theo Σ΄ευχαριστώ

    ΓΤ. Σε τί ευελπιστούν να μας μεταμορφώσουν άραγε?

  143. Κιγκέρι said

    Γιατί όμως «η ώρα όπου σβήνουν τις φωτιές» κι όχι «η ώρα που σβήνουν τις φωτιές»; Είχα την εντύπωση ότι το «όπου» χρησιμοποιείται μόνο για τόπο.

  144. loukretia50 said

    Φώτα χαρωπά συνεχίζουν !

    Κιγκέρι,
    Κι εγώ «που» θα έγραφα. Αλλά ας αποφανθούν οι ειδικοί!

    Θυμάμαι ότι είσαι του κλασικού, ωστόσο αυτή η «Φλόγα που καίει» ελπίζω να σ΄αρέσει!

  145. Κιγκέρι said

    145:

    Ω, ευχαριστώ για την αφιέρωση! 🙂

  146. Κιγκέρι said

    Αχ, Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει!

    144 ήθελα να γράψω.

  147. Γιάννης Κουβάτσος said

    Άντε πάλι με τη μαγική λαβίδα…

  148. Πέπε said

    @126:

    > > Έπειτα από συντομογραφία που τελειώνει με τελεία (για παράδειγμα κ.λπ.) δεν βάζουμε και άλλη τελεία.

    Εδά μάλιστα: Άμα μιλάμε με ντοκουμέντα, πάω πάσο.

    @141:

    > > Οι δυο τελείες στο τέλος είναι αντιαισθητικό και παράλογο.

    Παράλογο δεν είναι. Με τη μία τελεία αντί δύο γίνεται μια υποχώρηση από το λογικό στο -για κάποιους λόγους- προτιμότερο. Όσο για την αισθητική, είναι υποκειμενική και είναι και άσχετη από το θέμα μας.

    Εν πάση περιπτώσει επαναλαμβάνω ότι πάω πάσο, όμως να μην μπερδευόμαστε και νομίζουμε ότι το σωστό είναι σωστό για λάθος λόγους. Είναι σωστό γιατί το βρήκαμε γραμμένο σε μια σελίδα της ενότητας «IV. Συμβατικοί κανόνες για την ελληνική γλώσσα» του ως άνω (#126) ιστοτόπου.

  149. Pedis said

    Ωροσκόπιο για το 2020 από τον διάσημο, λένε, Ιταλό αστρολόγο, Paolo Fox:

    To 2020 θα είναι χρονιά ανάπτυξης και με πολλες ευκαιρίες για μετακινήσεις και ταξίδια …

    https://www.iltempo.it/home-tv/2020/05/10/video/oroscopo-paolo-fox-2020-coronavirus-video-1324225/

  150. Pedis said

    Δεξιός ή/και με βασική εκπαίδευση: κοινωνάς άφοβα

    (και δεν αρρωσταίνεις),

    αριστερός ή/και με ανώτερη εκπαίδευση: δεν κοινωνάς,

    (κολλάς και είσαι και για την κόλαση).

    https://www.in.gr/2020/10/02/apopsi/profil-ton-psekasmenon-tou-koronaiou-ti-edeikse-dimoskopisi-tou-mega/

  151. Αιμ said

    Αν καταργήσουμε όμως τις τελείες μήπως δικαιώσουμε εκείνον που ρώταγε :
    – ποιός είναι αυτός ο ίκας ;

  152. Πέπε said

    @150:

    > > Είναι απόδειξη ότι ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού με μέση ή βασική εκπαίδευση ενημερώνεται από αμφιβόλου ποιότητας και εγκυρότητας πηγές;

    …διερωτάται το Μέγκα Τσάνελ.

    Υποτίθεται ότι ευλογούν τα γένια τους μ’ αυτό; Και καλά «μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν ενημερώνεται από μας»; Δεν τους ρώτησαν όμως αν βλέπουν Μέγκα, μαζί με τις ερωτήσεις για την πολιτική τοποθέτηση και τις σπουδές.

  153. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μόνο το 60% όσων ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ πιστεύει ότι πρέπει να εμβολιαστούμε κατά του κορονοϊού. Το 40% που δεν το πιστεύει, τι είναι; Εισοδιστές παλαιοπασόκοι αυριανιστές;

  154. […] Καθώς ο αριθμός των κρουσμάτων στη χώρα φλερτάρει με τα τετραψήφια νούμερα χωρίς ακόμα, ευτυχώς, να τα έχει πιάσει, από το Σάββατο εφαρμόστηκε και στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας, το μέτρο της νυχτερινής απαγόρευσης κυκλοφορίας. Σύμφωνα με το κείμενο που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως: Σε περίπτωση που μια περιοχή εντάσσεται… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2020/10/26/couvrefeu/ […]

  155. sarant said

    153 Τα ζητήματα αυτά είναι οριζόντια…

    143 Το σκέφτηκα, αλλά όπως λέμε «το μέρος όπου πήγαμε» κατ’ αναλογία έβαλα όπου.

  156. Κιγκέρι said

    155β:

    Προσωπικά, αυτή η μη τοπική χρήση του όπου με ξενίζει (μου φαίνεται λανθασμένη), κοίτα να δεις όμως που υπάρχει σχετική εργασία:

    Click to access %CE%A3%CF%8D%CE%B3%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CE%B3%CE%BB%CF%89%CF%83%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82%20%CF%87%CF%81%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20%CF%84%CE%BF%CF%85%20%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%20%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%81%CF%81%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82.pdf

  157. 🙄😀🙄

  158. 43, … μου φαίνεται ηλίθιο άνθρωποι που μένουν στο ίδιο σπίτι να μην επιτρέπεται να μπουν μαζί στο ίδιο ταξί. …

    Οδηγεί σε αταξία

  159. Και καθυστερημένα Χρόνια Πολλά σε όλες και όλους για τον Μυροβλύτη, ιδιαιτέρως στον δίμετρο Δον.

  160. Theo said

    @147:
    Το θέμα δεν είναι, Γιάννη μου, με τι γίνεται η Θεία Μετάληψη, αλλά τι είναι η Θεία Μετάληψη. (Είχα ξαναπαραπέμψει σ’ ένα άρθρο του π. Νικολάου Λουδοβίκου Μεταλαμβάνοντας σε καιρούς πανδημίας).
    Και φυσικά όποιος δεν πιστεύει ότι είναι μια «μετοχή πραγματική και οντολογική στο ίδιο το θεωμένο, λόγω της υποστατικής ένωσης με την Θεία φύση του Χριστού, ανθρώπινο σώμα του Χριστού» (βλ. το παραπάνω λίκνο) ή όποιος φοβάται ότι θα κολλήσει κάτι με τη Θεία Κοινωνία, ας μη μεταλαμβάνει. Δημοκρατία έχουμε 🙂

    @150:
    Κι εγώ που έχω ανώτερη εκπαίδευση και νιώθω αριστερός, κατά το μάλλον ή ήττον, και κοινωνάω;

  161. nwjsj said

    Μέσα στα 1259 είναι και η γνωστή και μη εξαιρετέα καντηλανάφτισσα μετά του συζύγου της.

  162. aerosol said

    #160
    Το θέμα δεν είναι η θεολογική/χριστιανική προσέγγιση της Θείας Μετάληψης. Όλα τα προηγούμενα χρόνια αυτό θα ήταν θέμα συζήτησης μεταξύ τυριού και αχλαδιού.
    Εν μέσω covid έχει μπει μια νέα, σοβαρή παράμετρος: μπορεί το σύνολο μιας κοινωνίας να αποδεχτεί τον παραδοσιακό τρόπο μετάληψης, βασιζόμενο στην πίστη των εμπλεκομένων;
    Ας σκεφτούμε αυτά:
    «Όποιος φοβάται να πάει σε πάρτι που γίνεται χωρίς μάσκα, ας μην πάει. Δημοκρατία έχουμε»
    «Όποιος φοβάται πως φταίει το 5G, πως οι επιστήμονες τον δουλεύουν περί κορωνοϊού, ας μην παίρνει μέτρα. Δημοκρατία έχουμε»
    «Όποιος φοβάται πως η μάσκα τον δηλητηριάζει, ας μην φοράει. Δημοκρατία έχουμε»

    Η «δημοκρατία που έχουμε» βλέπουμε πως δεν υποστηρίζεται όταν τα πιστεύω των ανθρώπων θεωρούνται επικίνδυνα βάσει κριτηρίων (για τα οποία δεν ρωτάμε τους πιστούς αυτών των θεωριών). Δεν περιμένουμε να μας εξηγήσουν αυτοί την άποψή τους σε άρθρο, ούτε τους δίνουμε το δικαίωμα επιλογής. Κρίνουμε πως δημοκρατία δεν θεωρείται το να κάνει ο καθένας ό,τι θέλει όταν η συμπεριφορά του είναι δυνητικά επικίνδυνη κοινωνικά.
    [Το κατά πόσο αυτό είναι ορθό δεν το εξετάζω αυτή τη στιγμή…]

    Το μόνο που κάνει τη Μετάληψη διαφορετική (όχι στα μάτια του πιστού αλλά αντικειμενικά, σε μάτια άσχετα με την συγκεκριμένη πίστη, «απέξω») είναι πως αφορά μάλλον περισσότερους και πως υποστηρίζεται από φορείς με εξουσία στο κοινωνικό σύνολο -άρα και λέγειν στις πολιτικές/κοινωνικές αποφάσεις. Δηλαδή το πόσο άτεγκτοι, ανεκτικοί ή χαλαροί στεκόμαστε ως κοινωνία απέναντι σε εξίσου αναπόδεικτες απόψεις έχει να κάνει με την ξεκάθαρη ισχύ της ομάδας που εκφράζει αυτά τα πιστεύω. Σε εποχές όπως η τωρινή, όπου διατυμπανίζουμε πως μετρά η επιστήμη ως βασική προστασία απέναντι σε παγκόσμιο κίνδυνο για την υγεία και την επιβίωσή μας, γίνεται ξεκάθαρο πως αυτή η διπλή στάση είναι υποκριτική.
    [Κάποιοι θα πουν «και αυτοκτονική» αλλά δεν μπαίνω καν σε αυτό το σκέλος. Εξετάζω την ηθική αρχη της υπόθεσης. Και μπάζει.]

  163. sarant said

    156 Ωραία, με δικαιώνει και ο Μπαμπινιώτης. 🙂

  164. Theo said

    @162:
    Για κάποιο λόγο η θεία Μετάληψη δεν έχει ποινικοποιηθεί (ακόμα). Ίσως γιατί η κοινωνική ομάδα που την προσεγγίζει θεολογικά έχει κάποια ισχύ, όπως λες. Ίσως, γιατί δεν έχει αποδειχθεί (εμπειρικά, με «πείραμα» και παρατήρηση, όχι με αόριστες θεωρίες) πως βλάπτει.
    Ενώ τα πάρτι χωρίς μάσκα, η μη λήψη μέτρων, μάσκας κλπ. έχουν ποινικοποιηθεί, γιατί έχει αποδειχθεί εμπειρικά πως βλάπτουν.

    Κι ενώ τις προάλλες, με διάφορες στατιστικές, προσπάθησαν πολλοί εδώ να «αποδείξουν» πως με τη συγκέντρωση των 20.000 στο Εφετείο (χωρίς μάσκα, οι περισσότεροι) δεν άλλαξε και τίποτα στη μετάδοση του ιού, άρα δεν έκαναν κανένα κακό τα παιδιά, τώρα που δεν υπάρχει καμιά εμπειρική απόδειξη για τη μετάδοσή του με τη Θεία Κοινωνία, μιλάς για συμπεριφορά δυνητικά επικίνδυνη κοινωνικά, για υποκριτική στάση, κλπ.

    Δύο μέτρα και δύο σταθμά, ή οι επιλεκτικές ευαισθησίες που λέγαμε και τις προάλλες.

  165. spiridione said

    Δεν είναι μόνο η μετάληψη, που είναι βέβαια πολύ επικίνδυνη πηγή μετάδοσης. Οι παπάδες είναι οι μοναδικοί με κάποια θεσμική ιδιότητα αρνητές μάσκας. Κανένας παπάς δεν φοράει μάσκα και αρκετοί απ’ αυτούς καλούν τους πιστούς να μην φοράνε μάσκα στις εκκλησίες. Οι εκκλησιασμοί δεν γίνονται μια φορά στο τόσο, γίνονται κάθε μέρα, ή τέλος πάντων αρκετές φορές την εβδομάδα, σε εκατοντάδες εκκλησίες στη χώρα, και με μέλη της πιο ευπαθούς ομάδας.

  166. Pedis said

    # 160 – Γιατί ρωτάς, θες να μάθεις αν θα πας στην κόλαση;

    Πρόσεξε:

    – δεξιός και μισοαγράμματος που κοινωνάει δεν κολλάει και παέι στον παράδεισο

    -αριστερός και μορφωμένος που δεν κοινωνάει, κολλάει και πάει στην κόλαση

    Ενδεχόμενα: αριστερός και μορφωμένος που κοινωνάει, κολλάει και πάει στο καθαρτήριο.

    Σε κάθε περίπτωση μην τα παίρνεις στα σοβαρά διότι o αλγόριθμος δουλεύει με ύποπτης αξιοπιστίας ίνπουτ στη βάση τού «‘ό,τι δηλώσεις».

  167. ΓΤ said

    165@

    Ως απάντηση στον Χαρδαλιά, να επαναλάβουμε τα βίντεο από το #20@26.10.2020
    https://www.news247.gr/koinonia/thessaloniki-synostismos-exo-apo-ton-agio-dimitrio-choris-maska-oi-iereis.9030891.html

    Ιδίως όλες μαζί τις σουσουράδες όταν πάνε να προϋπαντήσουν τον «επί πώλον όνου» λιμουζινάκια ταβερνοκοιλιά.

  168. Theo said

    @165:
    Για τους ιερείς αρνητές της μάσκας, που κάποιοι τους παρακινούν και τους πιστούς να μη φορούν μάσκα θα συμφωνήσω μαζί σου. Όμως, οι ιερείς που ιερουργούν εξαιρούνται, όπως εξαιρούνται και οι δημόσιοι ομιλητές, όπως, λχ οι βουλευτές, όταν αγορεύουν.

  169. Pedis said

    Αφού μας διαβεβαιώνει η ίδια …

    Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ: Γεννήθηκα και θα πεθάνω αριστερή
    http://www.topontiki.gr/article/412782/eleni-glykatzi-arveler-gennithika-kai-tha-pethano-aristeri

    Δεν είδα στην ίδια έρευνα στοιχεία (πάντα στη βάση του «ό,τι δηλώσεις» και τηλεφωνικά) σχετικά με το ποσοστό εκείνων που μεταλάμβαναν συστηματικά αλλά δεν το κάνουν την περίοδο αυτή.

    Δύο παραδείγματα που έχω από θεούσες μεγάλες ηλικίας στο ευρύτερο περιβάλλον μου, πάνε εκκλησία με μάσκα και δεν κοινωνάνε ή τουλάχιστον έτσι λένε στη μάνα μου που τις κάνει παρέα. Δεν ξέρω αν λένε τα αντίθετα σε θεούσες.

    Τρία μηνάκια ακόμη με 5-10 χιλ κρούσματα καθημερινά, πάει στοίχημα οτι χάρη στις επιταγές της θείας φώτισης θα αρχίσουν να χορηγούνται τους πιστούς διαβασμένες πλαστικές λαβίδες και ραντισμένες με αγιασμό;

  170. Theo said

    Το #168 και για το #167.

  171. Theo said

    @169:
    Κι ένας φίλος, καθηγητής Φυσικής στο ΑΠΘ, με τον οποίο είχατε κονταροχτυπηθεί πριν από χρόνια εδώ, μου είπε πως δεν μεταλαβαίνει αυτόν τον καιρό, ενώ μεταλάμβανε πριν από την πανδημία.

  172. ΓΤ said

    167@

    Άρα την ώρα που ανοίγει την πόρτα της λίμο ιερουργεί…

  173. ΓΤ said

    Το #172 για το #168

  174. sarant said

    171 Mπα; Δεν θυμάμαι τέτοιο πράγμα.

  175. Pedis said

    # 171, (174) – Είχαμε πιάσει κουβέντα πώς γίνεται να είναι καθηγητής φυσικής και να κοινωνάει; Δεν θυμάμαι 🙂

    Άλλωστε δεν μου κάνει εντύπωση. Έχω δει και πολύ χειρότερα.

  176. Πέπε said

    @175

    Και τι έγινε; Να ήταν κανένας δεξιός παπάς που δεν κοινωνάει, θα σήκωνε συζήτηση.

  177. Theo said

    @175:
    Στον τομέα του, μέχρι πρόσφατα, δίδασκαν πολλοί καθηγητές πιστοί. Ένας απ’ αυτούς έγινε και καλόγερος στο Άγιο Όρος, όταν ήταν λέκτορας.
    Ξέρω και δυο ομότιμους καθηγητές Φυσικής στο Πολυτεχνείο του ΑΠΘ, πιστούς επίσης.
    Κι ο μητροπολίτης Μεσογαίας τέλειωσε το Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ και μετά πήρε ένα διδακτορικό και 3-4 masters από Χάρβαρντ και ΜΙΤ.
    Κι ο φίλος μου Μανόλης Σαρρής, αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, με λαμπρό βιογραφικό σε ΗΠΑ και Ευρώπη, που φέτος χειροτονήθηκε ιερέας, και πολλοί υφιστάμενοί του διαστημικοί φυσικοί στο ΔΠΘ είναι πιστοί και το λένε (ένας τους είναι ιερέας εδώ και καμιά τριανταριά χρόνια). Κι ο γιος του ο Θόδωρος, που τώρα είναι αναπληρωτής καθηγητής, φυσικός κι αυτός.
    Κι ο μακαρίτης φίλος μου ο Βαγγέλης ο Μάνεσης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, που και τα τρία του παιδιά (φυσικός, ο γιος) έγιναν μοναχοί και μοναχές.
    Και πολλοί άλλοι, που δεν θυμάμαι τώρα. Ξέρουν να διακρίνουν την κτιστή από την άκτιστη γνώση.

  178. Theo said

    Α, κι ο αδελφός του Μεσογαίας, πτυχιούχος του Τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ κι αυτός, ιερέας τώρα και προϊστάμενος του «Σωτήρος» τώρα.

  179. ΓΤ said

    177@

    «[…] ένας τους είναι ιερέας εδώ και καμιά τριανταριά χρόνια […]»: o Γιώργος Αναγνωστόπουλος

  180. Μαρία said

    174
    Εγώ θυμάμαι πολύ καλά. Ο Τεό στριμώχτηκε απ’ τους φυσικούς, ο ένας ήταν σίγουρα ο «φυσικός», και κουβάλησε ενισχύσεις. Επειδή είναι αγαθός, το μολόγησε μόνος του 🙂

  181. Pedis said

    Ο ένας φέρνει τον άλλον, σαν τα κεράσια, που λέει η παροιμία …

    Εγώ γνωρίζω καλύτερη περίπτωση, σχετικά διασημος στον τομέα του (και γενικά, που λέμε, καλό παιδί και ήσυχο), Φυσικός, καθηγητής Παν. δεν εργάζεται και δεν σκέφτεται την Κυριακή. Αν δεν πάει στην εκκλησία, βρίσκεται λ.χ. στο εξωτερικό και δεν βρίσκει ή αδυνατεί να πάει ή παρασυρθεί και εργαστεί με οποιονδήποτε τρόπο την Κυριακή, αισθάνεται άσχημα, έχει τυψεις, ίσα που δεν αυτομαστιγώνεται (ευτυχώς). Πασκαλοειδές σύνδρομο.

  182. Pedis said

    181 α -> 177

  183. Theo said

    @180:
    Με κόβεις για τέτοιο, να ζητάω ενισχύσεις;
    Απλώς, μέσα στη κουβέντα του το ανέφερα, κι έσπευσε να απαντήσει στις φαιδρότητες που έγραφαν εδώ κάποιοι φυσικοί με στιλ χιλίων καρδιναλίων. Αλλά πέσαν όλοι να τον φάνε (και μένα μαζί, που τάχα τον έφερα), και δεν ματαξανάρθε.

  184. aerosol said

    #164
    Εκτός Θείας Μετάληψης, αν κάποιος πρότεινε να γλείψουμε 100 άνθρωποι το ίδιο κουταλάκι, οι επιστήμονες θα πάθαιναν αποπληξία. Φυσικά και έχει αποδειχτεί πως κάτι τέτοιο είναι επικίνδυνο -εδώ και δεκαετίες! Η μη χρήση κοινών σκευών είναι το Α και το Ω σε κολλητικές ασθένειες.
    Αυτό που αλλάζει τα πράγματα για τον πιστό είναι πως «μα… αυτή είναι η Θεία Μετάληψη!». Οπότε το βασικό επιχείρημα ανήκει σε κριτήρια θεολογικά, κριτήρια πίστης.

    Όταν έχεις ένα κανόνα που στέκει για όλα, ΔΕΝ καλείσαι να αποδείξεις εσύ ο ίδιος πως το Α, το Β, το Γ ή το Δ ΔΕΝ αποτελεούν εξαίρεση. Αυτός που θεωρεί πως αποτελεούν εξαίρεση οφείλει να το αποδείξει. Καθώς δεν βλέπω να έχει γίνει -διαβάζω μόνο κάποια ανεκδοτολογικά σχόλια- ή μόνη διαφορά στην ποινικοποίηση είναι η κοινωνική ισχύς των πιστών.

    Για το τι έχει «αποδειχτεί» για τις μάσκες… μην είσαι τόσο σίγουρος. Τις φοράω, τις θεωρώ καλές, αλλά δεν έχει «αποδειχτεί» τίποτα ακριβώς. Πριν μόλις τέσσερεις μέρες ο πρόεδρος του Γερμανικού Ιατρικού Συλλόγου τις έβγαλε σχεδόν άχρηστες. Πέσαν να τον φάνε, πήγε να το μαζέψει, διότι δεν συνάδει με το τρέχον αφήγημα -το οποίο αλλάζει μέσα στους μήνες. Δεν είναι ο μόνος, και σίγουρα δεν έχει άγνοια ούτε των μελετών ούτε της ιατρικής εμπειρίας. Προσοχή, δεν προπαγανδίζω τη μη χρήση, είμαι υπέρ της χρήσης. Αλλά δηλώνεις με σιγουριά κάτι που ακόμα και τώρα δέχεται κάποια αμφισβήτηση, ενώ θεωρείς αναπόδεικτο κάτι που εκτός θρησκευτικών συμφραζομένων δεν δέχεται καμία αμφισβήτηση από κανέναν γιατρό, τη χρήση κοινών σκευών.

    Το σέβομαι, τρόπον τινά, στα πλαίσια της πίστης. Αλλά δεν έχει κανένα λογικό έρεισμα εκτός αυτής.
    [Οπότε πες μου με ειλικρίνεια εσύ: γιατί αυτά τα διπλά στάνταρ;]

  185. Theo said

    @184:
    Εκτός από τα θεολογικά επιχειρήματα, σου φέρνω κι ένα άλλο: το γεγονός πως οι εφημέριοι των νοσοκομείων δεν έχουν πάθει τίποτα από τις χιλιάδες φορές που χρησιμοποίησαν κοινά σκεύη με ασθενείς που έχουν κολλητικές ασθένειες. Έχω μάθει να πιστεύω πρώτα στην εμπειρία και μετά στις θεωρίες και τους κανόνες. Αν εσύ θέλεις να εθελοτυφλείς και να το θεωρείς αυτό «ανεκδοτολογικό σχόλιο», χωρίς καμιά απόδειξη για το αντίθετο, με γεια σου και χαρά σου.
    Αλλ΄ αυτό δεν είναι ορθολογισμός. Ή, μάλλον, είναι ένας από τα πολλά είδη ορθολογισμού που μπορούν να υπάρξουν. Και μη νομίζεις πως έχεις την αποκλειστικότητα.

    Φιλικά.

  186. Γιάννης Κουβάτσος said

    184: Να γιατί ένα κράτος πρέπει να είναι και τυπικά και ουσιαστικά ουδετερόθρησκο: για να μην καθόμαστε να μιλάμε για κουταλάκια απλά και κουταλάκια ιερά, τη στιγμή που το ίδιο κράτος στερεί από τους πολίτες στοιχειώδεις ελευθερίες και βασικά ανθρώπινα δικαιώματα εξαιτίας της πανδημίας.

  187. aerosol said

    #184
    Αυτό που αναφέρεις με ενδιαφέρει (περισσότερο απ’ όσο φαντάζεσαι). Αλλά είναι ανεκδοτολογικού χαρακτήρα. Μέχρι να μελετηθεί στατιστικά ή αλλιώς αποτελεί για σένα επαρκεί ένδειξη. Αντικειμενικά δεν είναι απόδειξη πως αυτό που ισχύει για κάθε άλλο κομμάτι μέταλο δεν ισχύει γι αυτό το κουταλάκι.
    Δεν μιλάω με διάθεση επίθεσης. Αλλά έτσι είναι.
    Οι «άλλοι» είναι τρελοί που δεν ακούν τη επιστήμη, οι «δικοί μας» είναι σοφότεροι διότι ξέρουν καλύτερα από την ατελή επιστήμη.
    Το ποιός είναι εμείς και ποιός οι άλλοι είναι καθαρά υποκειμενικό. Και ποινικοποιείται ό,τι μειοψηφεί σε δύναμη. Αυτή τη «δημοκρατία» έχουμε, όχι κάποια που βασίζεται σε στοιχεία.
    Ως έλλογοι άνθρωποι μπορούμε να το αναγνωρίσουμε αυτό χωρίς να παρεμβαίνουν τα φίλτρα των προσωπικών μας πιστεύω;

  188. ΓΤ said

  189. Spiridione said

    Α, ρε Theo τι μας θύμισες 🙂
    https://sarantakos.wordpress.com/2014/11/12/turkscaicos/#comment-252646

  190. Μαρία said

    189
    Και 183 https://sarantakos.wordpress.com/2014/11/12/turkscaicos/#comment-252820
    Κανείς δεν σε πίστεψε 🙂
    Ήμουν σίγουρη για τον φυσικό αλλά όχι για Αβο και Pedis. Πώς περνάν τα χρόνια.

  191. Pedis said

    # 190 – Tώρα κατάλαβα τι εννοούσε ο Τεό. Είχε φέρει τον φίλο του να καθαρίσει, ε ρε πλάκες.

    Μαρία, στο άλλο νήμα σε θέλω που σε ρωτάω από χτες για τα παιδιά του Κόλλα …

  192. ΚΩΣΤΑΣ said

    Τί τα θέτε τα κουταλάκια, πάτε στο Σουλτάνο…

    https://www.news247.gr/kosmos/charlie-hebdo-diakomodei-ton-erntogan-sto-neo-toy-teychos.9032434.html

  193. Theo said

    @187:
    Κατά την ταπεινή μου γνώμη, η επιστήμη έχει μερική γνώση του κόσμου. Κι η ιατρική λειτουργεί κυρίως με στατιστικές, άρα απέχει πολύ από το να ξέρει πώς ακριβώς λειτουργεί ο άνθρωπος ή οι διάφοροι μικροοργανισμοί που «φιλοξενεί», κάτι που φάνηκε στην τωρινή πανδημία. Γι’ αυτό κι επιτρέπω στον εαυτό μου να έχει κάποιες αμφιβολίες για πολλά επιστημονικά «δόγματα» και «κανόνες».

    Σε κάποια άλλα συμφωνούμε, αλλά δεν μπορώ να συνεχίσω αυτή τη στιγμή. Συγγνώμη.

    @189, 190, 191:
    Σας ευχαριστώ που μου το θυμίσατε. Θυμόμουν τον Πέδη και τον Φυσικό, αλλά όχι τον Άβο.
    Έριξα μια ματιά και το διασκέδασα λίγο. Πιο πολύ με διασκεδάζει αυτό, που τάχα «έφερα τον φίλο μου, να καθαρίσει», και που το πιστεύετε κι όλοι σας. 🙂

    Τέλος πάντων, καλό βράδυ 🙂

  194. Γιάννης Κουβάτσος said

    192:Ωχ, άλλους αποκεφαλισμούς θα ‘χουμε…

  195. Theo said

    @189, 190, 191:
    Α, ήταν κι ο πολυώνυμος που στην αρχή έπαιζε σαν «Ετεροδημότισσ@», που ζητούσε την αποπομπή μου, και μετά σαν «Ε@μοβούλγαρος» 😆 😆 😆

  196. loukretia50 said

    …κι όμως είναι τόσο ευχάριστο και καθησυχαστικό το γεγονός ότι αρκετοί είστε ακόμα εδώ!
    Μακάρι να τελειώσει γρήγορα η πανδημία και να τρωγόμαστε πάλι όλοι μαζί!

  197. Pedis said

    Δεν μου λέτε, ο Τσιόδρας κάνει πρόβα για το Yπουργειο Μεταφορών;

  198. Nestanaios said

    177 Theo.

    Θυμήθηκα έναν καθηγητή αρχαίων σε κολλέγιο του εξωτερικού. Υψηλά ιστάμενο στην χριστιανική θρησκειολογία. Δίδασκε αρχαία και λατινικά. Με προσέγγισε και μου είπε ότι δεν τα πήγα καλά και ήθελε να μου κάνει ιδιαίτερα στο σπίτι του δωρεάν. Αρνήθηκα με τρόπο και δεν πήρα καλό βαθμό. Τώρα ξέρω γιατί.

  199. Μαρία said

    195
    Συμμετείχε επίσης και ο αρχαιότερος, επίσης πολυώνυμος τρόλης ο Qq ή δίκωλος 🙂
    (Ελπίζω να μη μαρμαγκωθώ.)

    Ο Φίλος σου πάντως ήταν καλαμοκαβαλάρης.

  200. sarant said

    189 και πριν Το είχα ξεχάσει, αλλά έτσι εξηγείται για ποιο λόγο έχει τόσα σχόλια αυτό το άρθρο!

    199 Τέτοιες ελπίδες μάταιες μην καταδεχτείς.

  201. ΓΤ said

    Από την ταφική σιωπή του Τεό για τα #172, 173 καταλαβαίνουμε ότι ένας παπάς όταν ανοίγει την πόρτα μιας λιμουζίνας ιερουργεί.

  202. Μαρία said

    200
    Ντιμπέι φυσικών σε άρθρο με τίτλο … τα τούρκικα καΐκια του Γ. Καρατζαφέρη!

  203. loukretia50 said

    Παρασοβαρέψατε! Κι η ερημιά είναι αγριευτική.
    Νομίζω ότι τώρα που οι φωτιές έσβησαν, το κλίμα σηκώνει ένα σουρεάλ απόσπασμα πονήματος

    ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ
    (Κεκλεισμένων των θυρών και με οίνον ερυθρόν
    Στιχοπλόκος τσαπερδών σας τρολάρει κρουνηδόν!)

    – Ποιος λάθρα νυχτοπερπατεί και βρίζει με μανία?
    Ισχύει απαγόρευση σαν σβήνει η λυχνία.
    (ρωτάει αψύς στριτζότατος με στόμφο και γινάτι
    χλαμυδοφόρο γέροντα δίπλα στο φανοστάτη.
    Το αεράκι απαλά κουνάει λευκές γενειάδες
    Τη μια στου δρόμου τη γωνιά – με φόντο τους κουβάδες
    Την άλλη στο παράθυρο με τις περικοκλάδες)

    – Δοξόμπους! Άνθρωπον ζητώ. Ωρέ, πού πήγαν όλοι?
    Τι έρημο σκουπιδαριό έγινε τούτη η πόλη?
    -Και ποιος είσαι του λόγου σου και κάνεις ερωτήσεις?
    (Ο συγχυσθείς μιλά απλά, ψαρεύων εξηγήσεις)

    -Πνεύμα αρχαίο – aka στοιχειό, άρτι αφιχθέν από τη Χιο
    Χωρίς προκαταλήψεις
    Για τις πομπές σας η ηχώ μετέφερε φήμες προχώ.
    (aye, yo- ho- ho!)
    Δε θέλω φέικ για δεινά, το θέμα έριδες γεννά
    Μπορείς να το καλύψεις?

    – Συνέντευξη! Φανταστικά! One moment – δε θ΄αργήσω!
    Ασμένως τη συζήτηση θα βιντεοσκοπήσω

    – Χμμ! Θεματάκι θάχεις bro, δε θα φανώ στο πλάνο
    Σ΄άλλη διάσταση εγώ εκπέμπω, τι να κάνω…

    – A, δεν πειράζει! θα βρεθεί τρόπος να το μοντάρω
    Θα βρω ένα σωσία σου… ή μήπως τον κουμπάρο…
    Τι με κοιτάς σα χάπατο? Με σένα πάει άπατο.
    ΛΟΥ – τέλος του preview

  204. Μαρία said

    Ψόφος στα λυκόπουλα.
    Όλες οι πανδημίες ανανέωσαν τις γενεές. Όλες.Έχει καταντήσει σχεδόν να είναι ένα πράγμα υποχρεωτικό για να έρθουν οι νέες γενεές να πάρουν τα ηνία από τις προηγούμενες https://www.youtube.com/watch?v=um6gvcCcgVA&feature=emb_logo

  205. Pedis said

    # 204 – Μπαναλοποίηση παλαιοτέρων μεγίστων συστημάτων …

    θεία πρόνοια + καταστροφές -> εξαγνισμός & πρόοδος

    (πλούσια παράδοση στην σύμφυση των βουλών της θείας πρόνοιας με τους νόμους του φιλελευθερισμού με σκοπό την γενική πρόοδο)

    Υπό τη μορφή κάθαρσης εκφράζεται από τον πάπα (don) Abbondio του Manzoni (i promessi sposi)

    Vedete, figliuoli, se la Provvidenza arriva alla fine certa gente. Sapete che l’è una gran cosa! un gran respiro per questo povero paese! che non ci si poteva vivere con colui. E’ stata un gran flagello questa peste; ma è anche stata una scopa; ha spazzato via certi soggetti, che, figliuoli miei, non ce ne liberavamo più …

    https://it.wikisource.org/wiki/Pagina:I_promessi_sposi_(1840).djvu/738

    Η σκούπα του λοιμού … προκάλεσε μεγάλα κακά στον κόσμο αλλά καθάρισε και συγκεκριμένα υποκείμενα που είχαν κάτσει στο σβέρκο και δεν θα ξεκουμπίζονταν, λέει, διαφορετικά.

  206. aerosol said

    #204
    … ου γαρ έρχεται μόνον.

  207. gpoint said

    # 177

    Καλό είναι να γνωρίζουμε πως υπάρχει άμεση σχέση τη φυσικής και της φιλοσοφίας, με κύριο αποτέλεσμα ενώ η φυσική στις μέρες μας επιταχύνει η φιλοσοφία δεν αλλάζει για τον απλούστατο λόγο πως ο άνθρωπος -πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- αγνοεί την φιλοσοφία των μέσων που χρησιμοποιεί, π.χ. πατάει το ον στην τιβί και παίζει κι άμα χαλάσει την πετάει και παίρνει άλλη, δεν ασχολείται καν με το τι συμβαίνει μέσα στο κουτί πέρα από την παροχή του ηλεκτρικού ρεύματος, ούτε είναι σε θέση να κατανοήσει πως επιδιορθώνεται ένα αυτοκίνητο ενώ κάποτε ήξερε τα πάντα για το κάρο του. Αποτέλεσμα είναι στα σχολεία να διδάσκεται η φυσική του 1920, χωρίς το θεμελιώδες ερώτημα των αναρχικών «ή Θεός ή το χάος» που είναι όμως μια πραγματικότητα στην φυσική με αποτέλεσμα η τεχνολογία να προχωρά με το χάος και η φιλοσοφία να μένει στον θεό… ( βολεύει απλοποιώντας την ζωή και έχει και κονόμα )

    Οι καθολικοί έχουν επιτελεία φυσικών που ψάχνουν να βρούν το αμετάβλητο σε κάθε νέα εξίσωση φυσικής για να το ταυτίσουν με τον θεό, τους τελείωσε η ενέργεια και η αρχή διατήρησής της, πριν μισό αιώνα που ασχολιόμουνα είχανε μείνει στην ορμή, μετά έγινα πσαράς και ΠΑΟΚg’s νοιώθοντας πως δεν έχει νόημα να προσθέτεις γνώσεις αν δεν επηρεάζουν την φιλοσοφία σου.

    Μετά κάποια χρόνια ή αιώνες, θα γελάνε και τα υλικά που θα έχουν αντικαταστήσει τα τσιμέντα με όσα πιστεύουν κάποιοι σήμερα όπως γελάμε εμείς όταν ακούμε πως ο Ζευς ύει και ίσως να λέμε πως η γη ανατέλλεται αντί ο ήλιος ανατέλλει – βγάζοντας επιτέλους τον Αριστοτέλη από το μυαλό μας γιατί ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός όπως μουρμούρησε ο θρυλικός Γκουσγκούνης όταν αντίκρυσε μαύρο το τριχωτον του όρους της Αφροδίτης στο γυμνό σώμα της κατάξανθης παρτεναίρ του.

  208. Αγγελος said

    Δεν θα χρησιμοποιούσα ίσως τη λέξη «φιλοσοφία», G, αλλά μου φαίνεται πολύ σωστή η παρατήρησή σου. Κι εγώ σκεφτόμουν ότι π.χ. χωρίς να είμαστε ρολογάδες, όλοι λίγο-πολύ καταλαβαίναμε πώς δουλεύει ένα συμβατικό ρολόι, ενώ πώς δουλεύουν τα ρολόγια χαλαζία, μόνον οι ειδικοί καταλαβαίνουν. Πώς δουλεύει ο τηλέγραφος, το μαθαίναμε και στο σχολείο· πώς δουλεύουν τα κινητά, ποιος το καταλαβαίνει; Γενικά, η σημερινή τεχνολογία ξεπερνά κατά πολύ τις δυνατότητες κατανόησης, όχι μόνο του μέσου ανθρώπου αλλά κι εμάς των έξυπνων και μορφωμένων 🙂

  209. Νέο Kid Al Afrikii said

    Τα τσιμέντα δεν θα πεθάνουνε ποτέ ,ρε γατάκια!
    Concrete for eva!!

  210. Μια ενδιαφέρουσα άποψη για την φυσική του Αριστοτέλη εδώ.

  211. 209,
    There is hope that our civilization will leave behind concrete evidence for future historians.

  212. Μαρία said

    Κούβελας : Ούτε σε μια δεκαετία δεν θα έχουμε τις δόσεις εμβολίου που χρειαζόμαστε
    https://www.in.gr/2020/10/28/in-tv/kouvelas-oute-se-mia-dekaetia-den-tha-exoume-tis-doseis-emvoliou-pou-xreiazomaste/

  213. Γιάννης Ιατρού said

    212: και λίγα λέει για τις αναγκαίες ποσότητες, δεν ξέρουμε (ακόμα) αν υπάρχει ανάγκη επανάληψης και μετά από τι χρονικό διάστημα…. Τα άλλα, πως χρειάζονται βήματα βασισμένα σε γνώση κι όχι «ενέσεις εκατομμυρίων στα ΜΜΑ» για πλ΄θση εγκεφάλου, είναι γνωστά.

  214. nwjsj said

    Καλημέρα!

    Εδώ ένα χρήσιμο δημοσίευμα της El País στην αγγλική έκδοση, το οποίο δείχνει το πώς μεγαλώνει το ρίσκο μετάδοσης κοροναϊού ανάλογα με τον αερισμό των χώρων:

    https://english.elpais.com/society/2020-10-28/a-room-a-bar-and-a-class-how-the-coronavirus-is-spread-through-the-air.html

  215. Γιάννης Ιατρού said

    214: Ωραία (και χρήσιμη βέβαια) παρουσίαση, πιασάρικη. Είναι γνωστό πως οι μάσκες (oi syn;hueiw, dhl. εκτός αυτών με τη σήμανση Ν95 ή FFP2 και καλύτερες) δεν φιλτράρουν (λόγω μεγέθους του ιού και υλικών της μάσκας) τον ιό καθεαυτό, αλλά τη σκόνη ή/και τα σταγονίδια που έχει αυτός επικολληθεί. Επομένως αφ΄ενός η πολύ ξηρασία αέρα δεν βοηθά και πολύ…, όπως επίσης κι η αυξανόμενη περιεκτικότητα με μολυσμένους φορείς του ιό (σκόνη, σταγονίδια) του αέρα…
    Περισσότερα κι εδώ: Scientific Brief: SARS-CoV-2 and Potential Airborne Transmission της 5/10/2020 από το CDC (Centers for Disease Control and Prevention, USA)

  216. aerosol said

    #214
    Βλέπω πως το αεροζόλ παραμένει στον αέρα για μια περίπου ώρα. Συγνώμη παιδιά, δεν το κάνω επίτηδες!

  217. Γιάννης Ιατρού said

    216: κατ΄ελάχιστο. Σε άλλα μέσα (π.χ. σε ιστολόγια) παντοτινά, σχεδόν 😂

  218. Theo said

    @212:
    Διαβάζω:
    Πιστεύετε ότι υπάρχει εργοστάσιο που να μπορεί να παράξει αυτά τα εμβόλια;

  219. Μαρία said

    218
    Πρώτη φορά το ακούς; Οι τύποι θα παράξω/να παράξω ακούγονται εδώ και 30 χρόνια. Μπορούν να επικαλεστούν και αρχαίες περγαμηνές.
    Εκτός απ’ το β αοριστ. ήγαγον υπήρχε και πρώτος: ήξα.

  220. Theo said

    @219:
    Κι εγώ το ίδιο θα έγραφα.
    (Λησμόνησα να προσθέσω στο #218 ότι κι ο Κούβελας μάλλον διαβάζει Σαραντάκο 🙂

  221. Μαρία said

    Έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την αύξηση της θνητότητας στα νοσοκομεία στην Ελλάδα, που – όπως είπε – έχει τα χαρακτηριστικά που είχε τον Μάρτιο στις χειρότερες περιοχές όπως στην Ιταλία. Επεσήμανε, μάλιστα, ότι ο ρόλος της ιατρικής αυτή τη στιγμή είναι η θεραπεία των ασθενών και όχι μόνο το κυνήγι του εμβολίου, όπως προσπαθούν να πείσουν οι κυβερνήσεις. «Δεν υπάρχει κανένα δεδομένο ότι θα έχουμε εμβόλιο τον προσεχή Ιούνιο», είπε χαρακτηριστικά. https://www.avgi.gr/gallery/podcasts/370405_politika-paihnidia-apo-tis-kyberniseis-me-symmetohi-kai-epistimonon-na

  222. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Ο Μητσοτάκης, όπως και ο Μακρόν και η Μέρκελ δεν θέλουν να επενδύσουν στην δημόσια Υγεία»
    Αυτό είναι που λέμε «παραβιάζει ανοιχτές θύρες».

  223. Μαρία said

    Ιδού τα έγγραφα για τους 15 οδηγούς λεωφορείων που έχουν αποσπαστεί σε γραφεία υπουργών, υφυπουργών, γενικών γραμματέων ακόμα και ενός βουλευτή, χωρίς οι αποσπάσεις τους, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχουν ακόμα ανακληθεί.
    https://www.avgi.gr/koinonia/370474_se-poioys-ypoyrgoys-einai-apospasmenoi-oi-15-odigoi

  224. voulagx said

    Ζητούν μείωση εδώ και τώρα των τακτικών χειρουργείων ● Δεν γνωρίζουν καν πόσες είναι οι διαθέσιμες κλίνες.
    https://www.efsyn.gr/ellada/ygeia/266413_kybernitiki-omologia-anikanotitas-gia-tin-thorakisi-toy-esy-eggrafo

  225. Μαρία said

  226. Μαρία said

  227. Μαρία said

  228. Γιάννης Κουβάτσος said

    225, 226: Γι’ αυτό λέω ότι δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε πλέον την πραγματική είδηση από την τρολιά: Πώς να πιστέψει κανείς σε τόση ηλιθιότητα;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: