Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Απεργία, λοιπόν!

Posted by sarant στο 26 Νοεμβρίου, 2020


Σήμερα έχει πανελλαδική απεργία, που έχει κηρυχθεί από δεκάδες εργατικά κέντρα και ομοσπονδίες, σε διαμαρτυρία για το εργατικό (ή αντεργατικό) νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση. Τέτοιες απεργίες δεν είναι σπάνιες, αλλά η σημερινή έχει κάτι το ξεχωριστό -είναι όχι η πρώτη αλλά η μεγαλύτερη ως σήμερα απεργία της περιόδου της πανδημίας -απεργία με μάσκα, σαν να λέμε.

Βέβαια, απεργούν εργάτες, απεργούν υπάλληλοι, κάνουν στάσεις εργασίας οι υγειονομικοί, δεν κινείται ο ηλεκτρικός και το μετρό, απεργούν καθηγητές και δάσκαλοι -τα ιστολόγια όμως; Απεργούν τα ιστολόγια; Κάτι τέτοιο δεν θα ήταν αδιανόητο, ας πούμε σε ένδειξη διαμαρτυρίας, ίσως για κάποιο πρόβλημα της μπλογκόσφαιρας, όπως είχε κάνει παλιά η ιταλική Βικιπαίδεια για να διαμαρτυρηθεί για ένα σχεδιαζόμενο μέτρο -που τελικά αποσύρθηκε. Αλλά συμμετοχή στην απεργία του «πραγματικού κόσμου»; Και με ποιο τάχα αίτημα –και σαν πίεση προς ποιον;

Επειδή δεν είναι προφανείς οι απαντήσεις σ’ αυτά τα ερωτήματα, το ιστολόγιο συνηθίζει, σε τέτοιες μέρες, να μην απεργεί αλλά να δημοσιεύει «απεργιακό άρθρο». Έτσι, και σήμερα, αντί να απεργήσω, θα λεξιλογήσω… για την απεργία, δηλαδή θα επιχειρήσω να σκιαγραφήσω την ιστορία της λέξης και του πράγματος. Οι ταχτικοί αναγνώστες μπορεί να αναγνωρίσουν κάποιες από τις παραπάνω φράσεις: το άρθρο που θα διαβάσετε δεν είναι καινούργιο αλλά είναι επανάληψη ενός παλιότερου άρθρου που ήδη έχω δημοσιεύσει κι άλλες φορές στο παρελθόν, πάλι σε μέρα γενικής απεργίας.

Η απεργία θέλει εργάτες· βέβαια, σε παλιότερες εποχές υπήρχαν πολλά περιστατικά οργανωμένης διαμαρτυρίας δούλων ή δουλοπαροίκων, που ασφαλώς θα περιλάμβαναν και άρνηση εργασίας, αλλά αμφιβάλλω αν μπορούμε να τα χαρακτηρίσουμε «απεργίες». Βλέπω πάντως στη Βικιπαίδεια ότι στην αρχαία Αίγυπτο οι τεχνίτες που δούλευαν στην κατασκευή βασιλικών τάφων, στις δυτικές Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου, διέκοψαν την εργασία τους στις 10 του μήνα Peret II (4 Νοεμβρίου), του έτους 1159 π.Χ., το 29ο έτος της βασιλείας του Φαραώ Ραμσή ΙΙΙ, διότι δεν τους είχε καταβληθεί για 18 ημέρες ο μισθός σε σιτηρά, και η διαμαρτυρία «πεινάμε» έχει καταγραφεί από τον γραφέα Amun-Nechet στον πάπυρο p1880 του αιγυπτιακού μουσείου του Τορίνου. Ωστόσο, τις απαρχές του πράγματος (των απεργιών) και των λέξεων που το περιγράφουν θα τις αναζητήσουμε στις αρχές του 19ου αιώνα.

Βέβαια, μπορεί η λέξη να υπάρχει πριν από το πράγμα, με άλλη σημασία. Πάντως, η λέξη «απεργία» δεν μαρτυρείται στα αρχαία ελληνικά –υπάρχει όμως, στον Ησύχιο, τον λεξικογράφο του 6ου αιώνα μ.Χ., η λέξη «απεργός», με τη σημασία «αργός». Όσο για τις σημερινές σημασίες, η λέξη «απεργία» σύμφωνα με το ετυμολογικό λεξικό Μπαμπινιώτη καταγράφεται το 1889, ενώ το ρήμα «απεργώ» από το 1886. Όπως θα δούμε, οι πληροφορίες αυτές, αν ισχύουν και στη νεότερη έκδοση του λεξικού, που δεν την έχω πρόχειρη, είναι λαθεμένες.

Όπως έχω ξαναπεί, οι χρονολογίες πρώτης εμφάνισης λέξεων που δίνει στα λεξικά του ο Μπαμπινιώτης είναι αντιγραμμένες από τη Συναγωγή νέων λέξεων που είχε εκδώσει το 1900 ο Στέφανος Κουμανούδης. Αυτό έχει σαν συνέπεια ότι όποιες λέξεις δεν τις συμπεριέλαβε ο Κουμανούδης ή όποιες εμφανίστηκαν μετά το 1900, δεν χρονολογούνται. Επίσης, ο Κουμανούδης ήταν μεν πολύ αξιόλογος άνθρωπος και μπροστά από την εποχή του, αλλά από τότε έχουν περάσει 120 χρόνια –θέλω να πω, είτε το Κέντρο Λεξικολογίας είτε κάποιος δημόσιος φορέας σαν το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, που εκδίδει και το ΛΚΝ, θα μπορούσαν να αναθέσουν σε δυο νεαρούς γλωσσολόγους να παίξουν τον ρόλο του «γλωσσικού ληξιάρχου». Αλλά ας σταματήσω τη γκρίνια.

Λοιπόν, η χρονολόγηση του Μπαμπινιώτη είναι λαθεμένη, διότι το 1883 ο Εμμανουήλ Λυκούδης κυκλοφόρησε, στην Ερμούπολη, που ήταν το πρώτο βιομηχανικό κέντρο του νεοελληνικού κράτους, βιβλίο με τίτλο «Η εν Ελλάδι βιομηχανία και αι απεργίαι υπό την έποψιν της νομοθεσίας και της πολιτικής οικονομίας». Και για να γράφεται βιβλίο για τις απεργίες, φως φανάρι ότι η λέξη έχει μερικά χρόνια ιστορίας πίσω της.

Πόσα χρόνια; Και, ποια ήταν η πρώτη απεργία που έγινε στην Ελλάδα; Σύμφωνα με την Ιστορία του ελληνικού εργατικού κινήματος του Γ. Κορδάτου, το βιβλίο του Λυκούδη γράφτηκε ακριβώς σαν απάντηση στις πρώτες μεγάλες απεργίες που οργανώθηκαν στη Σύρα. Πρώτη ήταν η απεργία των εργατών του ναυπηγείου, τον Φεβρουάριο του 1879, και δεύτερη, πιο μαχητική, η απεργία των βυρσοδεψεργατών, λίγο αργότερα.

Η συριανή εφημερίδα «Πατρίς» γράφει για την πρώτη από τις απεργίες αυτές: «Έν βήμα έτι προς την πρόοδον! Έχομεν εν Σύρω απεργίαν τετρακοσίων περίπου εργατών. Το Ναυπηγείον αργεί». Η πρώτη αυτή απεργία στάθηκε νικηφόρα αλλά όχι για πολύ: οι εργοδότες υποχώρησαν αλλά στα κρυφά έφεραν εργάτες από άλλα νησιά και ένα μήνα αργότερα αθέτησαν το λόγο τους. Η δεύτερη απεργία, των εργατών των βυρσοδεψείων, είχε αιτήματα: α) να αυξηθούν οι μισθοί για να αντισταθμιστεί η υποτίμηση, και β) να πληρώνονται σε γερό νόμισμα (πληρώνονταν σε ρώσικο νόμισμα, που είχε μόλις υποτιμηθεί), γ) να καταργηθεί η κουτουράδα ( = κατ’ αποκοπή εργασία), δ) να ισοκατανέμεται η δουλειά ώστε να μη μένουν κάποιοι άνεργοι, ε) να μειωθούν οι ώρες εργασίας (ήταν 12ωρο) και στ) να καταργηθεί η δίωρη υποχρεωτική απλήρωτη εργασία της Κυριακής. Η απεργία αυτή ήταν πολύ μαχητική, κάποιοι απεργοσπάστες έφαγαν γερό ξύλο, η αστυνομία έκανε επέμβαση, τελικά όμως οι εργοδότες υποχώρησαν στα περισσότερα αιτήματα.

Ο Λυκούδης, που ήταν πρωτοδίκης Σύρου, έγραψε αμέσως πύρινα άρθρα κατά των απεργιών, και 4 χρόνια αργότερα τύπωσε το βιβλίο του, στο οποίο καταδικάζει τις απεργίες ως «αντικοινωνικές» εκδηλώσεις. Ως το 1883 που γράφει ο Λυκούδης το βιβλίο φαίνεται ότι οι απεργίες είχαν εξαπλωθεί και στην Αττική, διότι στον πρόλογο διαβάζουμε: «Το ατυχές εν τούτοις της Σύρου παράδειγμα δεν ίσχυσεν να αποτρέψει ομοίας αποπείρας, διότι κατά το έτος τούτο [1883] αι των εργατών συστάσεις προς απεργίαν αποτελούσιν εν Πειραιεί, Αθήναις και Λαυρεωτική την ημερησίαν διάταξιν εν τη εξελίξει της νεαράς αρτιπαγούς και κλονιζομένης έτι… βιομηχανικής παραγωγής του ημετέρου έθνους».

Πολύ νωρίς έγιναν απεργίες και στον Βόλο, τον Δεκέμβριο του 1882, δηλ. έναν χρόνο μετά την ενσωμάτωση της Θεσσαλίας στο ελληνικό κράτος, όταν απέργησαν οι εργάτες που έφτιαχναν τον σιδηρόδρομο. Εδώ, έπαιξαν πρωτοπόρο ρόλο οι Ιταλοί εργάτες που είχαν μετακληθεί, που ήταν ήδη έμπειροι σε εργατικούς αγώνες.

Όμως, ίσως να υπήρχαν και παλιότερα απεργίες που δεν έχουν καταγραφεί ή έστω προσπάθειες για απεργίες. Η λέξη, πάντως, πιθανώς μαρτυρείται ακόμη νωρίτερα. Το 1869, όπως γράφει ο Γ. Κορδάτος, μοιράστηκε δωρεάν σε όλες τις πόλεις όπου υπήρχαν βιομηχανικές επιχειρήσεις, ένα φυλλάδιο με τον τίτλο: «Εγκόλπιον του Εργατικού Λαού» ή «Συμβουλαί προς τους χειρώνακτας». Το φυλλάδιο αυτό είχε εκδοθεί από την «Εταιρεία των φίλων του Λαού» και ήταν μετάφραση μιας γαλλικής μπροσούρας του Th. H. Barrau, που είχε τον τίτλο: «Conseils aux ouvriers». Ο μεταφραστής Ν. Δραγούμης είχε αλλάξει σε πολλά σημεία το γαλλικό κείμενο για να το προσαρμόσει στις ελληνικές συνθήκες. Στο βιβλίο αυτό, αφού πρώτα δίνονται στους εργάτες (χειρώνακτες τους αποκαλεί) διάφορες ηθικοπλαστικές συμβουλές, αναλύονται οι βλαβερές συνέπειες της αργίας, και μετά περνάμε στο σημείο που μας ενδιαφέρει:

«Αλλά πλην της ακουσίας αργίας επέρχεται και η εκουσία (απεργία) συνήθως εν Γαλλία και μάλιστα εν Αγγλία, σπανιωτάτη δε ευτυχώς παρ’ ημίν εννοώ δε την εκ συμφώνου και διά μιας αποχήν των ομοτέχνων χειρωνακτών από της εργασίας, οσάκις αξιώσιν ανώτερα ημερομίσθια, αποποιούνται να παραδεχθώσι την υπό της εξουσίας οριζόμενην ανατίμησιν» (σ. 122-123). Και συνεχίζει: «Δεν είναι ίδιον αγαθού πολίτου να παραβαίνει τον νόμον. Και κακός αν είναι ο νόμος πρέπει να υποτασσώμεθα εις αυτόν και μόνον διά θεμιτών τρόπων να επιζητώμεν τη διόρθωσιν. Πλην δε της προσβολής του νόμου και της προσβολής του συμφέροντος του χειρώνακτος, προκύπτει εκ της εκουσίας αργίας (απεργίας) και άλλο ατόπημα. Οι εργάται και οι εργοστασιάρχαι διαιρούνται εις δύο πολέμια στρατόπεδα και θεωρούντες αλλήλους ως εχθρούς επιθυμούσιν ο εις του άλλου τη ζημίαν, το οποίον και ασύμφορον και αντιχριστιανικόν είναι…» (σ. 123 – 124).

Επειδή δεν έχω κάνει αυτοψία στο κείμενο, έχω μια μικρή επιφύλαξη μήπως η λέξη σε παρένθεση «(απεργία)» είναι προσθήκη του Κορδάτου. Αν είναι έτσι, η παλιότερη ανεύρεση μένει το 1879, δηλαδή δέκα χρόνια νωρίτερα  απ’ όσο λέει ο Μπαμπινιώτης· αλλιώς, η παλιότερη ανεύρεση είναι από το 1869, είκοσι χρόνια νωρίτερα.

Απεργίες υπάρχουν πολλών ειδών. Μια απεργία μπορεί να είναι «γενική», «πανελλαδική» και «πανεργατική». Έχουμε ακόμα προειδοποιητική απεργία, απεργία διαμαρτυρίας, απεργία συμπαράστασης, πολιτική απεργία. Ανάλογα με τη διάρκειά της, έχουμε εικοσιτετράωρη απεργία, 48ωρη απεργία, τριήμερη απεργία, απεργία διαρκείας. (Αν η διάρκεια είναι μικρότερη από μία εργάσιμη ημέρα, μιλάμε για «στάση εργασίας»). Σε αντιδιαστολή με τη γενική απεργία, έχουμε την κλαδική απεργία, ενώ στο ΛΚΝ βρίσκω ότι «κυλιόμενη απεργία» είναι εκείνη «που πλήττει με τη σειρά τα διάφορα τμήματα μιας επιχείρησης, μιας υπηρεσίας κτλ.» -ωστόσο, μπορεί κανείς επίσης να μιλήσει για χρονικά κυλιόμενη απεργία, π.χ. 24ωρη κυλιόμενη. Υπάρχει επίσης και η «παράνομη και καταχρηστική απεργία», ύστερα από δικαστική απόφαση. Η φράση κοντεύει να γίνει κλισέ, αν και υποθέτω πως θα υπάρχουν παράνομες απεργίες που δεν είναι καταχρηστικές, ίσως και το αντίστροφο.

Στη λευκή απεργία, οι απεργοί προσέρχονται στο χώρο εργασίας αλλά δεν εργάζονται. Ο Μπαμπινιώτης λημματογραφεί ως «απεργία ζήλου» τη σχολαστική, κατά γράμμα τήρηση των κανόνων, έτσι ώστε να επιβραδύνεται ο ρυθμός της εργασίας, που μπορεί να είναι αποτελεσματική σε ορισμένους κλάδους -είναι το αγγλικό work-to-rule, υποθέτω. Σε παλιές εφημερίδες βρίσκει κανείς αναφορές σε ‘φοιτητικές απεργίες’, σήμερα όμως ο όρος δεν χρησιμοποιείται. Με μεταφορική σημασία, έχουμε την απεργία πείνας (κάποτε και δίψας), την αποχή από τη σίτιση σε ένδειξη έντονης διαμαρτυρίας.

Το 1882 έγινε και η πρώτη απεργία τυπογράφων, με αποτέλεσμα να μην εκδοθούν εφημερίδες. Με την ευκαιρία εκείνη, ο Γεώργιος Σουρής δημοσίευσε στην εφημερίδα “Μη χάνεσαι” (με την οποία συνεργαζόταν πριν αρχίσει να βγάζει τον Ρωμηό) ποίημα με τίτλο «Απεργία». Ολόκληρο το ποίημα το βρίσκετε στον παλιό μου ιστότοπο. Εδώ παραθέτω τις τέσσερις πρώτες στροφές, με κάποια σχόλια μέσα σε αγκύλες.

Απεργία
του Γ. Σουρή

Από εφημερίδες γλιτώσαμε μια μέρα
δεν μάθαμε καινούργια και του Χαβά ειδήσειςּ      [το πρακτορείο Havas]
μα τι ευλογημένη εκείνη η Δευτέρα!
δεν άκουες μουρμούρες κι αγρίας συζητήσεις.
Εις όλους ησυχία και άφωνη γαλήνη…
δεν χάνεται ο κόσμος αδιάβαστος αν μείνει.

Δεν μάθαμε τι νέο στην Αίγυπτο συνέβη,  [Επέμβαση αγγλογάλλων στην Αίγυπτο]
δεν μάθαμε τι είπε ο Δούφφεριν στην Πύλη,   [ο μαρκήσιος Dufferin, πρεσβευτής της Μ. Βρετανίας στην Πόλη]
τι τάχα ο Τρικούπης στο νου του μαγειρεύει,
και αν στρατό δικό μας στην Αίγυπτο θα στείλει.
Δεν μάθαμε τι τρέχει και εις την έξω σφαίρα,
δεν μάθαμε ακόμη τι τρέχει κι εδώ πέρα.

Δεν μάθαμε ποιος ήλθε από την Εσπερία                                    [οι εφημερίδες δημοσίευαν ταχτικά τις αφίξεις ξένων…]
κι εις ποιο Ξενοδοχείο επήγε να καθίσει,
δεν μάθαμε πως φεύγει του τάδε η κυρία,                                    […τις αναχωρήσεις για το εξωτερικό]
ποιος έφερε καινούριους συρμούς απ΄ το Παρίσι!                 […την καινούργια πραμάτεια των εμπόρων]
Ποιος πήγε τα λουτρά του στην Αιδηψό να κάμει,                 […τις αναχωρήσεις για διακοπές]
και τίνος εγινήκαν ομογενούς οι γάμοι.

Δεν είδαμε και άρθρα μακροσκελών σελίδων,
ελείψανε οι πόνοι κι οι πατριωτισμοί,
τα βάραθρα, η φρίκη, το μέλλον των ελπίδων,
το πνίξιμο του έθνους και οι κατακλυσμοί.
Εγλίτωσαν και πένες, χαρτιά και καλαμάρια
από καλαμαράδων παντοτεινή αγγάρια.

Αυτή η απεργία των τυπογράφων ήταν μια από τις πρώτες στην Ελλάδα. Φυσικά, σε άλλες χώρες είχαν συμβεί απεργίες νωρίτερα και σε άλλες γλώσσες η αντίστοιχη λέξη είναι ακόμα παλιότερη.

Στα αγγλικά, η απεργία είναι strike, που θα πει χτύπημα (και έχει κι άλλες χίλιες δυο σημασίες). Η σημασία της απεργίας καταγράφεται από το 1810, λέει το OED. Στα γαλλικά, η απεργία είναι grève, και σύμφωνα με το ATILF καταγράφεται από το 1805 –όμως πιο πολύ ενδιαφέρον έχει η ετυμολογία της λέξης. Στις όχθες του Σηκουάνα, εκεί που είναι σήμερα το Δημαρχείο του Παρισιού, ήταν μια πλατεία που ονομαζόταν Place de la Grève –grève θα πει περίπου όχθη, ή μάλλον η επίπεδη, αμμουδερή και χαλικοστρωμένη όχθη ποταμού ή ακρογιαλιά (συγγενική πρέπει να είναι η λέξη gravat, αμμοχάλικο). Η πλατεία είχε γίνει στέκι όπου μαζεύονταν οι εργάτες, κυρίως οικοδόμοι, περιμένοντας να περάσει μάστορας να τους πάρει για δουλειά. Και όταν οι λιθοξόοι απέργησαν, ζητώντας αύξηση, αποκάλεσαν, μεταξύ τους, στην αργκό τους, faire grève την πράξη τους. Όπως λέει ένα κείμενο της εποχής: « Les tailleurs de pierre ont décidé entre eux de faire, demain lundi, ce qu’ils appellent «grève» (c’est-à-dire de quitter l’ouvrage) pour demander de l’augmentation ». (Οι λιθοξόοι αποφάσισαν μεταξύ τους να κάνουν αύριο Δευτέρα, grève, όπως το λένε, δηλαδή να εγκαταλείψουν τη δουλειά, για να ζητήσουν αύξηση).

Θα μου πείτε: Απεργία, αλλά σε συνθήκες πανδημίας; Όταν όλη η χώρα -όλος ο πλανήτης, πιο σωστά- παλεύει με έναν ύπουλο εχθρό, είναι σωστό να διασπάται το εσωτερικό μέτωπο με απεργίες;

Αλλά αν δεχτούμε την αναλογία του πολέμου, θα είχα να παρατηρήσω ότι πρώτη διέσπασε το εσωτερικό μέτωπο η κυβέρνηση -η οποία, αντί να παίρνει μέτρα για αντιμετώπιση της πανδημίας και του οικονομικού μαρασμού που έχει προκαλέσει, επιδιώκοντας μάλιστα μιαν ευρύτερη συναίνεση, έχει τον τελευταίο καιρό επιταχύνει την επεξεργασία νομοθετικών μέτρων που πλήττουν την κοινωνική συνοχή, χωρίς καμιά συναίνεση των άλλων πολιτικών δυναμεων, όπως ο πτωχευτικός κώδικας ή το σχεδιαζόμενο εργατικό νομοσχέδιο. Δικαίωμά της φυσικά, αφού έχει άνετη κοινοβουλευτική πλειοψηφία -αλλά και δικαίωμα των εργαζομένων να αντιδράσουν. Δεν μπορεί να μπει σε καραντίνα η συνδικαλιστική και πολιτική δραστηριότητα.

Οπότε, από την πλατεία πλάι στον Σηκουάνα το 1805 στα ναυπηγεία της Ερμούπολης το 1879 και στους δρόμους της Αθήνας το 2020 –απεργία τότε και τώρα, και ο αγώνας συνεχίζεται!

153 Σχόλια προς “Απεργία, λοιπόν!”

  1. Γιάννης Ιατρού said

  2. Γιάννης Ιατρού said

    1: Ρε πόσο γρήγορα κυκλοφορούν τα νέα; 👏😎👍

  3. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Όσο υπάρχουν υπάλληλοι και αφεντικά, θα γίνονται και απεργίες.

  4. atheofobos said

    Ας θυμηθούμε λοιπόν και μερικές ιστορικές απεργίες

    ΣΙΚΑΓΟ 1Η ΜΑΙΟΥ 1886
    http://atheofobos2.blogspot.com/2009/05/1-1886.html

    Η ΠΟΛΥΝΕΚΡΗ ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ 8ΩΡΟ ΣΤΗΝ ΣΕΡΙΦΟ 30 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ΤΟΥ ΣΙΚΑΓΟΥ
    http://atheofobos2.blogspot.com/2013/04/8-30.html

    ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ-53 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΌΝΗΣΕ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ
    http://atheofobos2.blogspot.com/2017/07/53.html

  5. Γιάννης Ιατρού said

    3: Όμως μπορείς να απεργήσεις και γενικότερα σε ένδειξη συμπαράστασης σε κάποιους/κάτι ή επειδή έχεις αγανακτήσει/σε ένδειξη αποδοκιμασίας, άσχετα με την εργασία σου, τις συνθήκες, τ΄ αφεντικά, πραγματικά ή εικονικά κλπ.

  6. Πέπε said

    Καλημέρα.

    > > Βλέπω πάντως στη Βικιπαίδεια ότι στην αρχαία Αίγυπτο οι τεχνίτες που δούλευαν στην κατασκευή βασιλικών τάφων, στις δυτικές Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου, διέκοψαν την εργασία τους στις 10 του μήνα Peret II (4 Νοεμβρίου), του έτους 1159 π.Χ., το 29ο έτος της βασιλείας του Φαραώ Ραμσή ΙΙΙ, διότι δεν τους είχε καταβληθεί για 18 ημέρες ο μισθός σε σιτηρά, και η διαμαρτυρία «πεινάμε» έχει καταγραφεί από τον γραφέα Amun-Nechet στον πάπυρο p1880 του αιγυπτιακού μουσείου του Τορίνου.

    Σε άλλους πάλι παπύρους βρίσκουμε πληροφορίες για απεργίες των σκλάβων οικοδόμων επί Κλεοπάτρας, επειδή ζητούσαν μείωση.
    -Μείωση; Εννοείς αύξηση.
    -Όχι, μείωση. Του μαστιγώματος.

    > > Αλλά πλην της ακουσίας αργίας επέρχεται και η εκούσια

    τόνος!!!

  7. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    >παράνομη και καταχρηστική
    Εδώ το διάβασα νομίζω, παλιότερα, πως η ορολογία είναι «παράνομη ως καταχρηστική» και έχει παραφθαρεί στην καθομιλουμένη. Πού είναι το νομικό επιτελείο να επιβεβαιώσει;

  8. Πάνος με πεζά said

    Είναι και κάτι απεργίες που πονάνε… 🙂

  9. ΓΤ said

    Πέθανε η Σάσα Μανέτα.
    https://www.iefimerida.gr/zoi/pethane-sasa-maneta-paroysiastria-tis-ert

  10. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    6τέλος: Κι εγώ το πρόσεξα όταν το έβαζα, αλλά βαρέθηκα να ανατρέξω στην πηγή για να τσεκάρω.

    4 Ωραία!

    1-2 Μπα; Πότε πρόλαβαν;

  11. ΓΤ said

    Πέθανε τα ξημερώματα η Εύα Κοταμανίδου.

  12. Καλό και επίκαιρο, με τις καλημέρες μου.

    Είναι ενδιαφέρον και άξιο καταγγελία το γεγονός ότι η επίσημη γλώσσα και οι κατά καιρούς υπηρέτες της καπέλωσαν ορολογικά το σημαντικό αυτό κοινωνικό και εργασιακό ζήτημα που είναι (θου…) η απεργία.
    Δυστυχώς, παρά το οργανωμένο λαϊκό μας κίνημα δεν συνέβη να αναδυθεί / αναδειχθεί μια λιγότερο λόγια λέξη που να εκφράζει την ύστατη αυτή διεκδικητική δράση εκ μέρους των εργαζομένων.
    Για να είμαι ειλικρινής δεν έτυχε να διαβάσω κάτι όπου να διαγράφεται εννοιολογικά και να προτείνεται (λεκτικά) ασύνειδα ένας λιγότερο λόγιος όρος για την απεργιακή δράση. Μακάρι να ακούσουμε κάτι με τη ευκαιρία της ανάρτησης.
    Το στράικ και η γκρεβ μας οδηγούν — όχι βέβαια μεταφραστικά.

  13. Ε… να το αφιερώσω στη μνήμη της.

  14. Γιάννης Κουβάτσος said

    Η δύναμη των εργατών- ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ

    Κάποια μέρα
    σε ολόκληρη την Ισπανία
    σταμάτησαν οι εργάτες τις μηχανές.
    Παγωμένα έμεναν τα τρένα πάνω στις ράγες.
    Χωρίς φως βρέθηκαν τα σπίτια,το ίδιο και οι δρόμοι
    ενώ τα τηλέφωνα είχαν γίνει ένας σωρός από άχρηστες συσκευές.
    Οι απατεώνες δεν μπορούσαν πια να καλούν την αστυνομία. Αντίθετα,
    οι άνθρωποι του λαού μιλούσαν μεταξύ τους.
    Για τρεις ολόκληρες μέρες παρουσιάζονταν εκείνοι
    που υπηρετούσαν
    τον πανίσχυρο μηχανισμό ως εξουσιαστές του.
    Οι εργάτες έπαψαν να δουλεύουν
    και έδειχναν τη δύναμή τους.
    Το γόνιμο χωράφι έγινε έξαφνα χώμα με πέτρες
    εκείνους που δεν ζέσταιναν πια τα κάρβουνα από τη στοά
    ούτε το ακατέργαστο μαλλί δεν μπορούσε
    να τους ζεστάνει.
    Τα ίδια τα παπούτσια των αστυνομικών
    θα χαλούσαν και δεν θα έβρισκαν κανένα διάδοχο
    εξάλλου, η έλλειψη ενότητας της εξέγερσης
    έσπασε τη δύναμη, αλλά ακόμη και τότε
    για μια ολόκληρη μέρα,
    οι ίδιες οι εντολές των μανδαρίνων
    για να σταματήσει η απεργία,
    δεν κατόρθωσαν να φτάσουν ως τον λαό,
    αφού οι σιδηρόδρομοι δίχως ατμό ήταν σταθμευμένοι
    και τα ταχυδρομεία είχαν εγκαταλειφθεί.
    Έτσι λοιπόν, φανερώθηκε ακόμη μια φορά
    η Μεγάλη Δύναμη των Εργατών.

    Μετάφραση: Ελένη Καλκάνη

  15. geobartz said

    «…απεργούν καθηγητές και δάσκαλοι…»

    # Καλά! Οι πλείονες των καθηγηταράδων απεργούν εφ’ όρου ζωής!
    # Χρόνια Πολλά σε κάθε Στυλιανό-Στυλιανή, Στέργιο-Στεργιανή, Τσέλιο, Στέλιο-Στέλλα. Επίσης, σήμερα τραγουδάμε και για την …ισότητα ανδρών γυναικών: Στέργιους ξιπισμάνιψι /Στιργιαννή πισμάνιψι. /Ας του μάθουνι καμπόσοι /πως κι οι γ’ναίκις έχουν γνώση!

  16. Πέπε said

    @12:

    Η αντίστροφη όμως οπτική δεν είναι δυσάρεστη: ότι η λέξη απεργία έγινε εντελώς λαϊκή ως προς τη χρήση, καθώς είναι η πρώτη επιλογή για ν’ αναφερθεί οποιοσδήποτε (νέος, γέρος, μορφωμένος, αμόρφωτος, διαλεκτόφωνος κλπ.) σ’ αυτή την έννοια.

    Αν αρχίσουμε να βλέπουμε κάποιον νέο όρο, σε στιλ «Προκηρύσσουμε απεργία» -«Καταδικάζουμε την [άρνηση εργασίας π.χ.]», τότε ν’ ανησυχήσουμε.

  17. @ 15 Geobartz said

    >>Ας του μάθουνι καμπόσοι
    πως κι οι γ’ναίκις έχουν γνώση!

    Τόσο λόγιο σε σας; Εμείς, σε πιο νότια ΒΙ-ικά, λέμε «έχνι» με φατνιακό -ν-. 🙂

  18. @ 16 Πέπε

    Για τη γενική εθνική γλωσσική λειτουργία, ναι.
    Αλλά το ζήτημα μένει κοινωνιογλωσσικά ακέραιο. Κατ’ εμέ καπελωμένο. 🙂

  19. Γιάννης Κουβάτσος said

    Φαντάσου να σε λένε Στέλιο, να είσαι καθηγητής και να δέχεσαι ευχές από τον πρόεδρο Μπαρτζ. Θα πρέπει να φας ένα κουτί μελομακάρονα, για να σου φύγει η ξινίλα.

  20. Pedis said

    Πλούσιο άρθρο, Νικοκύρη κι ωραίο. Μπράβο.

  21. LandS said

    Στη λευκή απεργία, οι απεργοί προσέρχονται στο χώρο εργασίας αλλά δεν εργάζονται.

    Η Ελληνική Βίκι δίνει τον παρακάτω ορισμό (μεταφράζοντας την Εγγλέζικη από το λήμμα για το Work to Rule):
    «Λευκή απεργία είναι η απεργιακή κινητοποίηση όπου οι υπάλληλοι εργάζονται μόνο κατά γράμμα των όρων εργασίας τους, ακολουθώντας τους κανονισμούς ασφαλείας ή άλλους κανονισμούς κατά γράμμα έτσι ώστε να δημιουργήσουν κώλυμα στην ομαλή διεξαγωγή των εργασιών».

    Όχι ακριβώς το ίδιο πράγμα.

    Από το 1972 ψάχνω (περιστασιακά και όχι πολύ βασανιστικά) να βρω πως πρέπει να το λέμε Ελληνικά.

    Ζητώ συγγνώμη αν το έχω ξαναρωτήσει, αλλά, κατά το γνωστό ανέκδοτο με τους τρεις υπερήλικες, «Δεν θυμάμαι ρε παιδιά, δεν θυμάμαι)

  22. antonislaw said

    Καλημέρα σας!
    5 Είναι η γνωστή ως απεργία αλληλεγγύης. Υπάρχει και σχετική νομική βιβλιογραφία και στην Ελλάδα.
    https://www.politeianet.gr/books/9789602323787-traulos-tzanetatos-dimitris-ant-n-sakkoulas-i-apergia-allilegguis-stis-poluethnikes-epicheiriseis-53661

    https://marxismos.com/ipa-apergia-allileggui-limenergates/

  23. Epaminondas Papayannis said

    Για τους Δικηγόρους (και όχι μόνον) η απεργία ονομάζεται αποχή. Ποτέ δεν θα βρείτε, σε επίσημη ανακοίνωση Δικηγορικού Συλλόγου (εκτός αν πρόκειται για παραδρομή), «οι Δικηγόροι απεργούν» ή «Δικηγορική Απεργία» αλλά μόνον «οι Δικηγόροι απέχουν» ή «Δικηγορική Αποχή».

  24. antonislaw said

    7
    Οπωσδήποτε είναι δύο διαφορετικά ζητήματα η νομιμότητα και η καταχρηστικότητα μιας απεργίας, επομένως είναι ορθός ο όρος παράνομη και καταχρηστική απεργία. Δεν είναι ο ένας όρος αιτία του άλλου. Επιφυλάσσομαι μόλις πάω στον υπολογιστή μου να παραθέσω περισσότερες πληροφορίες

  25. sarant said

    21 Δεν είμαι σίγουρος πως έχει δίκιο η Βίκη. Αυτό το λέμε και «απεργία ζήλου», όχι;

  26. LandS said

    Αυτό που μερικοί έχουν μείνει στούρνοι επειδή οι δάσκαλοί τους ήταν άχρηστοι, να βγάζουν άχρηστους όλους τους δάσκαλους… με ξεπερνάει.

  27. Faltsos said

    11″ Πέθανε τα ξημερώματα η Εύα Κοταμανίδου.»

    «Ακόμη και αν δεν είχε παίξει ποτέ σε καμία ταινία, κανένα θεατρικό, καμία τηλεοπτική σειρά, η Εύα Κοταμανίδου αρκούσε ότι γύρισε αυτή τη σκηνή στο «Θίασο» του Θόδωρου Αγγελόπουλου»
    https://flix.gr/news/rip-eva-kotamanidou.html

  28. Πάνος με πεζά said

    Ιδιαίτερες ευχές στην εορτάζουσα Σπάρτη, λόγω του πολιούχου Οσίου Νίκωνα. Δυστυχώς η ημερομηνία συμπίπτει και με την τραγική μνήμη, το 1943, της εκτέλεσης των 118 στο Μονοδέντρι…

  29. antonislaw said

    23 Οι δικηγόροι απέχουν του λειτουργήματός και δεν απεργούν γιατί η απεργία στρέφεται κατά εργοδότη και στην περίπτωση των ελευθεροεπαγγελματιών, όπως οι δικηγόροι, δεν υφίσταται εργοδότης.
    Επίσης σε όσους απαγορεύεται ρητά η απεργία, όπως στους δικαστικούς λειτουργούς, μιλάμε για αποχή από τις συνεδριάσεις των δικαστηρίων. Επίσης υπάρχει απαγόρευση απεργίας στα σώματα ασφαλείας (αστυνομία, λιμενικό σώμα, πυροσβεστική υπηρεσία) και στους στρατιωτικους. Τα σώματα ασφαλείας διεκδικούν το δικαίωμα στην απεργία και έχουν κατά καιρούς κάνει κινητοποιήσεις με διάφορα ονόματα, θυμάμαι μια εντός εισαγωγικών λευκή απεργία
    https://www.google.com/amp/s/www.tanea.gr/2002/12/12/greece/leyki-apergia-twn-astynomikwn-apo-simera/amp/

  30. Pedis said

    Μου φαίνεται λίγο παράξενο που δεν υπάρχει αρχαίο ρήμα «απεργώ» ή παρόμοιο.

    Η ιταλική λέξη scioperare (-> sciopero) προέρχεται από τα λατινικά, λένε τα λεξικά, από το «ex operare».

    Η ρωμαική πλέμπα, εντούτοις, επιστράτευε παραδοσιακά (μέχρι τον -3 αι ) έναν άλλον τύπο απεργίας -> Secessio plebis.

    Τα μάζευε και έφευγε από την πόλη προς τους γειτονικούς λόφους κι άφηνε τους πλούσιους να τα βγάλουν πέρα μόνοι τους.

    Πήγαιναν, έπειτα, οι πλούσιοι, που ήταν σε απόγνωση, να πείσουν τους πληβείους με το κακό ή με το καλό … να γυρίσουν στη πόλη.

    Κι από μία από αυτές τις στάσεις-εξεγέρσεις μάς έχει έρθει το πρώτο (πιστεύω) καταγεγραμμένο παράδειγμα του (άντε-λιτεραμ) νεοφιλελεύθερου ψευδο-συλλογισμού και επιχειρήματος του συρμού περί trickle-down.

    Κουίζ: ποιο είναι αυτό το παράδειγμα; 😀

  31. Faltsos said

    23 «Δικηγορική Αποχή»

    Μήπως επειδή απέχουν μόνο από τα δικαστήρια;
    Δεν ξέρω αν κλείνουν και τα δικηγορικά γραφεία. Ή ακόμη αν δεν πηγαίνουν να δουλέψουν στα μεγάλα δικηγορικά γραφεία οι υπάλληλοι δικηγόροι. Αν συμβαίνει αυτό, τότε δεν απέχουν απλά αλλά απεργούν κι αυτοί.

  32. LandS said

    23
    Οι δικηγόροι είναι Ελεύθεροι Επαγγελματίες. Μόνο αποχή μπορούν να κάνουν. Και ενώ μπορούν να απεργούν οι Νοσοκομειακοί Γιατροί, όσοι είναι συμβεβλημένοι σε κάποια ιδιωτική κλινική δεν τους συμφέρει οικονομικά ακόμα και η αποχή.

  33. dryhammer said

    26. Κι όμως υπάρχει σχέση με δασκάλους κ΄ διευθυντάς σχολείων… [Ο ζητών ευρίσκει]

  34. 21, 25 Λευκή απεργία ξέρω αυτό που γράφει η Βίκη.

  35. LandS said

    29 Δεν σε είχα δει κάνσιλορ.

  36. LandS said

    34
    Έχει προκηρυχτεί ποτέ τέτοιο πράμα στην Ελλάδα; Εγώ συμφωνώ με τον Νικοκύρη.

    Η αρχική μου εμπειρία ήταν στο Λονδίνο, τότε που έμαθα τον όρο. Είχαν κηρύξει work to rule οι σιδηροδρομικοί. Έπαιρνα το κομιούτερ τραίνο, έμενα στο Νότιο και σε μας δεν έφτανε η Σωλήνα, κάθε πρωί για το σχολειό μου. Άργησε το δρομολόγιό μου κάπου τρία τέταρτα και το προσωπικό (δύο άτομα, το ένα στο γκισέ, για 6βαγΧ12πορτ/βαγ = 72πορτ) του σταθμού έσπρωξε δυνατά μία μία τις πόρτες αν είναι όλες καλά κλειστές και μετά το τραίνο ταξίδευε στα 3/4 της μάξιμουμ επιτρεπόμενης ταχύτητας. Δεν το λες λευκή απεργία αυτό. Δούλευαν οι ανθρώποι.

  37. Epaminondas Papayannis said

    31.
    Στις παλιές καλές Δικηγορικές Αποχές (συμπεριλαμβανομένης εκείνης τών 110 ημερών τού 1985), δεν μπορούσε να μπει Δικηγόρος σε Δικαστήριο ούτε για αναβολή (απαιτείτο έγγραφη άδεια από την αρμόδια επιτροπή) ούτε για προσδιορισμό και κατάθεση ούτε καν για να δει εάν είχε βγει κάποια Απόφαση. Υπήρχε περιφρούρηση στις εισόδους τών Δικαστηρίων και υπήρξαν και φορές (ok λίγες) που έπεφτε ξύλο! Κατά την Αποχή τών 110 ημερών τού 1985, είχα πάει κάποιες φορές περιφρούρηση και έχω φυλάξει ένα αυτοκόλλητο (στην Αθήνα η περιφρούρηση είχε αυτοκόλλητα ΔΣΑ). Εννοείται, ούτε μπορούσε Δικηγόρος να παραστεί σε συμβόλαιο. Αποτελούσε πειθαρχικό παράπτωμα ακόμη και αν Δικηγόρος συνέτασσε Εξώδικο ή υπέγραφε παραγγελία προς επίδοση. Επιτροπές τού Δικηγορικού Συλλόγου πήγαιναν και στα περιφερειακά Υποθηκοφυλακεία (στην είσοδο τού Υποθηκοφυλακείου Αθήνας υπήρχε περιφρούρηση) ψάχνοντας για Δικηγόρους. Επίσης, επιτροπές τού Δικηγορικού Συλλόγου πήγαιναν και σε τράπεζες, οργανισμούς, κλπ, ψάχνοντας για Δικηγόρους με παγία αντιμισθία. Αργότερα, σιγά-σιγά, άρχισαν να χαλαρώνουν τα μέτρα και οι μετέπειτα Δικηγορικές Αποχές (ιδίως τού 21ου αιώνος) θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν Αποχές light.

  38. faltsos said

    Φαίνεται ότι οι σχολιαστές του ιστολογίου είναι κάποιας ηλικίας και παραβλέπουν ότι επαγγέλματα που παραδοσιακά θεωρούνταν ότι είναι για ελεύθερους επαγγελματίες όχι μόνο δικηγόροι αλλά και γιατροί, φαρμακοποιοί, μηχανικοί, έχουν πια στις τάξεις τους μεγάλο αριθμό υπαλλήλων ή ελεύθερων επαγγελματιών σε εισαγωγικά (μπλοκάκι). Αυτοί θα μπορούσαν κάλλιστα να συμμετέχουν σε απεργίες και όχι λάιτ αποχές. Δεν υπάρχουν όμως χωριστά σωματεία και οι υπάρχουσες ενώσεις ελέγχονται από τους ελεύθερους επαγγελματίες.

  39. odinmac said

    21, 25, 34, 36
    Μάλλον αυτού του είδους η απεργία είναι η (στην διεθνή ορολογία) «slowdown strike» ή «go-slow strike», στα ελληνικά δεν ξέρω.

    Στην Ιαπωνία έχουν και ένα είδος απεργίας όπου συνεχίζεται κανονικά η παραγωγή (δεν μειώνεται) αλλά είναι αδύνατον να διατεθεί το προϊόν στην αγορά, ένα παράδειγμα:
    σε βιοτεχνία παπουτσιών οι υπάλληλοι φοράνε χρωματιστές κορδέλες στο κεφάλι και εκεί που έφιαχναν ας πούμε 1000 ζευγάρια την ημέρα τώρα φιάχνουν
    2000 δεξιά (ή αριστερά) παπούτσια. Όταν λήξει η απεργία συνεχίζουν με τα αντίστοιχα.

    Μία άλλου είδους απεργία, πάλι στην Ιαπωνία, κάνουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, δουλεύοντας πάλι οι οδηγοί αλλά δεν παίρνουν λεφτά από τους επιβάτες.

  40. odinmac said

    39
    Συμπλήρωμα, μάλλον καλά θυμόμουν:

    Rule-book slowdown
    Another form of slowdown is known as the rule-book slowdown. This refers to the «rule books» that govern workers’ actions, usually either for safety or quality purposes. In practice, many rules are loosely interpreted in the interest of efficiency.

  41. faltsos said

    6 Σε άλλους πάλι παπύρους βρίσκουμε πληροφορίες για απεργίες των σκλάβων οικοδόμων επί Κλεοπάτρας, επειδή ζητούσαν μείωση.
    -Μείωση; Εννοείς αύξηση.
    -Όχι, μείωση. Του μαστιγώματος.

  42. sarant said

    38 Οι μισθωτοί μηχανικοί έχουν ξεχωριστό σωματείο. Ισως θα έπρεπε να έχουν κάνει και άλλοι κλάδοι.

  43. Οι απεργίες δεν είναι πάντοτε τόσο αθώες όσο φαίνονται, ε3ιδικά όταν οι συνδικαλιστές εμπλέκονται με την πολιτική’

    Το τραγούδι Joye είναι στον ίδιο δίσκο με το «πιασάρικο» Hurricane και τόφαγε το σκοτάδι ενω κατά την γνώμη μου είναι πολύ καλύτερο. Ισως αιτία να είναι κάποιοι στίχοι που δείχνουν πολλά για δικαιοσύνη και απεργίες στις φυλακές τωνΗΠΑ :

    «What time is it?» said the judge to Joey when they met
    «Five to ten, » said Joey. The judge says, «That’s exactly what you get.»
    He did ten years in Attica, reading Nietzsche and Wilhelm Reich
    They threw him in the hole one time for tryin’ to stop a strike

  44. leonicos said

    1,2

    ΑΠΟΡΙΑ Πού βρηκαν φωτογραφια του Νίκου να τον δείχενι ομορφο;
    Γιατί δεν τη βάζει αι στι προφίλ του να μην ξεροκααταπίνουμε βλέποντάς τον;

  45. Γιάννης Κουβάτσος said

    44: Ώπα, βρε Λεώνικε, βάζε τουλάχιστον χαμογελαστή φατσούλα, όταν λες τέτοια. 😊

  46. Αγγελος said

    Κι εγώ «απεργία ζήλου» την ξέρω, κατά λέξη μετάφραση του γαλλικού grève de zèle. Η «λευκή απεργία» είναι για να δείξει ότι δεν γίνεται για σκοπούς κοπάνας, και (σοβαρότερα) για να μην αφήσει τον τόπο εργασίας ανεξέλεγκτα στον εργοδότη. Επίσης, για να είναι δυσκολότερο να μην πληρωθούν οι (μη) εργαζόμενοι.

    Xωρίς να είμαι νομομαθής, φαντάζομαι από τις λέξεις ότι μια απεργία με απολύτως εύλογα εργασιακά αιτήματα θα μπορούσε να είναι παράνομη αν δεν τηρούνταν κάποιες εκ του νόμου προϋποθέσεις (να έχει ψηφιστεί από συνέλευση εργαζομένων με την παρουσία κάποιου συγκεκριμένου ποσοστού π.χ. ή να έχει ειδοποιηθεί ο εργοδότης ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα πριν), ενώ θα ήταν καταχρηστική αν ΔΕΝ απέβλεπε σε εύλογα εργασιακά αιτήματα, π.χ. αν είχε υποκινηθεί από αντιπολιτευόμενα συνδικάτα για να κλονίσει την κυβέρνηση.

  47. sarant said

    45 Έχει τον τρόπο του ο Λεώνικος 🙂

  48. faltsos said

    Απεργία έχουμε και στην «Κατοικία των Θεών»

    Και βέβαια να μη ξεχνάμε και την απεργία/αποχή της δικιάς μας αριστοφανικής Λυσιστράτης

  49. Pedis said

    # 48 τέλος – 👍

  50. odinmac said

    Types of Industrial Strikes:

    Hunger strike:
    Workers gather near the factory owner’s residence and refuse to eat.

    Pen down:
    Workers come to work on regular hours but refuse to do any work.

    Rule strike:
    This type of strike is done by strictly abiding by company rules to the extreme, and there is no space for flexibility.

    Support strike:
    Supporting workers from another factory also go on strike to support their fellow workers from a related factory.

    Gate strike:
    Workers gather near the company gates and launch a strike.

    Production strike:
    Workers produce more industrial items but now in harmony.

    Go-slow:
    Workers work their usual hours but their productivity is greatly reduced. They deliberately work slower than usual, causing heavy losses and production delays.

    Picketing and boycott:
    This is the act of surrounding and picketing the owner’s residence, and not allowing anyone to enter the premises. Violent picketing is illegal. Boycott is disturbing the normal functioning of the business.

    Gherao:
    This is the process of blocking a target by encircling it. This may prevent people from approaching the target. The target may be an office, a building entrance, factory, residence, etc. Gherao may involve assault and torture, and gheraos are illegal.

    Sympathetic strike:
    This is an illegal strike done by workmen, who are fully satisfied by their employment, but support the cause of their fellow unsatisfied workmen.

    Lockouts:

    This is the process of closing down a place of business due to refusal to work by the employees. Lockouts are different from strikes because lockouts are initiated by the management/employer. Lockouts are:

    1. Closure of industrial undertaking due to violence, disputes, etc.

    2. Suspension of employment relationship.

    3. Lockouts are initiated by the employer, and strikes are initiated by the employees.

    4. Lockouts have definite motive.

  51. Fremder said

    ->30
    According to Livy, Menenius was chosen by the patricians during the secession of the plebs in 494 BC to persuade the plebs to end their secession. Livy says that Menenius told the soldiers a fable about the parts of the human body and how each has its own purpose in the greater function of the body. The rest of the body thought the stomach was getting a free ride so the body decided to stop nourishing the stomach. Soon, the other parts became fatigued and unable to function so they realized that the stomach did serve a purpose and they were nothing without it. In the story, the stomach represents the patrician class and the other body parts represent the plebs. Eventually, Livy says, an accord was reached between the patricians and the plebs, which included creating the office of tribune of the plebs.[6]
    Wikipedia

  52. Pedis said

    # 46 – Σχετικά παρόμοια πρακτική στα Ιταλικά εργοστάσια είναι η απεργία-λόξυγκας -> sciopero a singhiozzo, κατά την οποία οι εργάτες διακόπτουν απροειδοποίητα κάθε τόσο την εργασία για ελάχιστα λεπτά, με συνέπεια να προκαλείται σημαντική ζημιά ιδιαίτερα εκεί που υπάρχει γραμμή παραγωγής.

  53. Πέπε said

    Εκπλήσσομαι που αναφέρετε ότι υπάρχουν ολωσδιόλου δικηγόροι ελεύθεροι επαγγελματίες. Εδώ στο Ηράκλειο όντως υπάρχουν, αλλά μου φαίνεται είδος υπό εξαφάνιση. Εδώ είναι μικρός ο τόπος και χωράνε ακόμα. Σε ακόμα μικρότερα μέρη θα υπάρχουν υποθέτω μόνο τέτοιοι. Αλλά στην Αθήνα υπάρχει έστω και ένας που να μην είναι είτε υπάλληλος ειτε αφεντικό δικηγορικού γραφείου;

  54. Pedis said

    # 51 – Ακριβώς, μπράβο.

    Ο Πλούταρχος πολύ αργότερα από τον Λίβιο διανθίζει το συμβάν (εδώ σε μετάφραση, που είναι ελεύθερη, του Ραγκαβή) και στο τέλος της ιστορίας αποδίδει τα … καλά του trickle down

  55. Pedis said

    εντάξει, όχι και πολύ αργότερα ο Πλούταρχος από τον Λίβιο, δυο γενιές αργότερα.

  56. Voyageur autour de la chambre said

    Κάποιες σκέψεις για τα ερωτήματα που τέθηκαν στο άρθρο:
    – Η απεργία έχει σαν στόχο να ασκήσει πίεση στον εργοδότη με τη μείωση των εσόδων του από τη διακοπή της εργασίας. Άρα για ένα μπλογκ, που δεν έχει έσοδα ούτε και εργοδότη, δεν νομίζω ότι μπαίνει καν θέμα απεργίας. Μια αποχή από το μπλόγκιν, σαν συμπαράσταση ας πούμε, είναι άλλο ζήτημα και πρέπει να ονομαστεί αλλιώς.
    – Συμφωνώντας με την επιχειρηματολογία στην προτελευταία παράγραφο, να πω απλώς ότι αν έχω μια επιφύλαξη αυτή είναι για την αποτελεσματικότητα της απεργίας σε συνθήκες όπου όλα είναι λίγο-πολύ κλειστά και οι μετακινήσεις είναι πολύ περιορισμένες. Αμφιβάλλω δηλαδή αν θα γίνει αντιληπτή πραγματική διατάραξη της καθημερινότητας.

  57. Pedis said

    -> 54 – Βίος Κοριολάνου (+ Αλκιβιάδη), ξέχασα.

  58. Triant said

    53: Ο ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να έχει υπαλλήλους. Τέτοιοι είναι και τα αφεντικά των δικηγορικών γραφείων.

  59. Νέο Kid Al Afrikii said

    Aαα! ΑΠΕΡΓΙΑ! Τι ωραία ευρωπαϊκή λέξη και έννοια!…

    Αν πείς «απεργία» (σε οποιαδήποτε γλώσσα, δεν έχει σημασία…) στις χώρες που κινούμαι τα τελευταία χρόνια, θα σε κοιτάξουν αναμφισβήτητα όλοι με την ίδια απορία που θα είχαν αν τους είχες πει » Οκτανιτροκυβάνιο» …

  60. Voyageur autour de la chambre said

    Ενδιαφέροντα θέματα τέθηκαν και στα σχόλια:
    – Οι επιστημονικοί σύλλογοι (δικηγορικός, ιατρικός κλπ) φυσικά και δεν μπορεί να είναι ο μόνος φορέας εκπροσώπησης των μισθωτών δικηγόρων, γιατρών, μηχανικών κλπ. Θεωρώ δεδομένο ότι όσοι έχουν σχέση εξαρτημένης εργασίας πρέπει να έχουν και καθαρά συνδικαλιστικό φορέα (εάν δεν έχουν ήδη), ιδιαίτερα όταν στους ίδιους συλλόγους είναι μέλη και οι εργοδότες τους.
    – Τα σώματα ασφαλείας δεν έχουν μόνο τα αστυνομικά καθήκοντα με τα οποία συνήθως τα συνδέουμε. Έχουν και καθαρά διοικητικές αρμοδιότητες, πχ η αστυνομία εκδίδει διαβατήρια και ταυτότητες, το λιμενικό διάφορων ειδών άδειες – ενώ στελεχώνει στην επαρχία και τον Οίκο Ναύτου, τον ασφαλιστικό φορέα των ναυτικών. Αποχή από αυτά τα καθήκοντα δεν θα συνιστούσε δυσανάλογο κίνδυνο για το δημόσιο συμφέρον και νομίζω πως τέτοιου τύπου απεργίες θα ήταν εφικτές (βλ. και σύνδεσμο στο σχόλιο 29)

  61. Νέο Kid Al Afrikii said

    59. Άσε που το οκτανιτροκυβάνιο μπορεί και να το ξέρουν τα παλικάρια εδώ …

  62. Nestanaios said

    Η αποχή της εργασίας εξυπηρετεί σκοπούς πλουτοκρατίας.

    Ο Μαρξ είπε «ενωθείτε» και όχι «απεργείτε». Ενωθείτε και ξεκινήστε ένα δικό σας εργοστάσιο (κλωστοϋφαντουργίας) λίγα βήματα πιο πέρα και συνεργαστείτε με το αφεντικό σας. Αυτός θα σας βοηθήσει.

  63. Γιάννης Κουβάτσος said

    62: Πού το λέει αυτό ο Μαρξ; Από τη στιγμή που δεν βλέπω φατσούλα, θεωρώ ότι μιλάς σοβαρά.

  64. Κωνσταντίνος Καρέλας said

    Παραπέμπετε, κ. Σαραντάκο, στην Ιστορία της Νεότερης Ελλάδας του Γιάνη Κορδάτου σχετικά με τις πληροφορίες για το απεργιακό κίνημα στη χώρα μας κατά το 19ο αιώνα, από όπου και αντλείτε τα στοιχεία που παραθέτετε.
    Μήπως όμως προέρχονται αυτά από την Ιστορία του ελληνικού εργατικού κινήματος του ίδιου ιστορικού, όπου και περιέχονται στις σσ.16 κεξ.(η μετάφραση του Ν. Δραγούμη) και 33 κεξ.(το βιβλίο του Λυκούδη); Εκτός κι αν ο αείμνηστος ιστορικός τα δημοσίευσε και στα δύο ιστορικά του έργα. Δεν έχω διαβάσει το πρώτο. Παρατηρώ όμως ότι η παραπομπή που κάνατε στον Κορδάτο είναι άνευ σελίδων.

  65. […] Σήμερα έχει πανελλαδική απεργία, που έχει κηρυχθεί από δεκάδες εργατικά κέντρα και ομοσπονδίες, σε διαμαρτυρία για το εργατικό (ή αντεργατικό) νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση. Τέτοιες απεργίες δεν είναι σπάνιες, αλλά η σημερινή έχει κάτι το ξεχωριστό -είναι όχι η πρώτη αλλά η μεγαλύτερη ως σήμερα απεργία της περιόδου της πανδημίας -απεργία με μάσκα, σαν… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2020/11/26/apergia-5/ […]

  66. sarant said

    52 Kαι στην Αθήνα υπάρχουν ελεύθεροι επαγγελματιες δικηγόροι, που δεν είναι ούτε αφεντικά ούτε υπάλληλοι. Αλλά δυσκολεύονται όλο και περισσότερο.

    64 Κύριε Καρέλα, πρέπει να έχετε δίκιο. Εκανα αλλαγή στο άρθρο. Αν έχετε πρόχειρο τον Κορδάτο, δείτε και τον τονο στο παράθεμα:

    Αλλά πλην της ακουσίας αργίας επέρχεται και η εκούσια (απεργία) συνήθως εν Γαλλία και μάλιστα εν Αγγλία

    να το διορθώσω, αν είναι (το «εκούσια»).

  67. Γιάννης Ιατρού said

    44: Αράουτ εσύ; 😉

  68. Μαρία said

    58
    Δεν θεωρούνται όμως υπάλληλοι αλλά συνεργάτες. Αυτό μου είπαν κάποιοι «υπάλληλοι» στα τέλη της δεκαετίας του ’80, όταν τους ρώτησα γιατί δεν συνδικαλίζονται.
    Οι μηχανικοί υπάλληλοι απ’ ότι ξέρω έχουν και δικό τους σωματείο.

  69. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    30 >>Η ιταλική λέξη scioperare …από το «ex operare».
    «Ξεργώνω» λέμε στα μέρη μου όταν κάτι -ανώτερη βία-με αναγκάζει να μη μπορώ να δουλέψω, να χρησιμοποιήσω γενικά τα μέλη μου.
    «Επάτησα μια μπρόκα και με ξέργωσε 20 μέρες» . «Θα σου κοπανήσω μια στην κεφαλή και θα σε ξεργώγω» (απειλή,θα σε σακατέψω)

    Η ξάργητα* κοντά στην απεργία.
    «Ίντα εδιπλώκατσες, ξάργητα έχομε;»

    το *ξαργητού(εξεπίτηδες) δε σχετίζεται, όπως και η άργητα,βραδύτητα και όργητα, οργή

  70. ΓΤ said

    69@

    «ξαργού» στην Εύβοια (εξ έργου)

  71. Πέπε said

    @68
    Ο Επιδημαΐς, Φοίνικας έμπορος, και οι συνεταίροι του.

  72. geobartz said

    17 dimosioshoros said….
    26 Νοεμβρίου, 2020 στις 11:08
    # Έτσι το λένε. Σπανίως και ιέ-χουν, αλλά όχι στη συγκεκριμένη ρήση

    19 Γιάννης Κουβάτσος said….
    # Μπορούσε να σε λεν και Τσέλιο και να (νομίζεις ότι) είσαι δάσκαλος. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει και το …οξικό οξύ!

  73. nwjsj said

    Περί λευκής απεργίας, θυμάμαι στα μίντια της δεκαετίας ’80 – ’90 εικόνες Ιαπώνων υπαλλήλων, οι οποίοι φορούσαν μαύρα περιβραχιόνια για να δηλώσουν ότι απεργούσαν/διαμαρτύρονταν για κάτι, αλλά εργάζονταν κανονικά.

    Στη σημερινή Ιαπωνία, η κάτασταση είναι ακόμα πιο περίεργη για τα δεδομένα μας, καθώς οι 30-40άρηδες (και κατ’ επέκταση οι νεώτεροί τους) αγνοούν πλήρως την έννοια της απεργίας. Σ’ ένα σχετικό άρθρο που είχα διαβάσει πριν 3-4 χρόνια, μια καθηγήτρια Εργατικού Δικαίου εξηγούσε ότι οι φοιτητές της δεν είχαν βιώσει ποτέ στη ζωή τους κάποια απεργία με αποτέλεσμα να έχουν ειλικρινείς απορίες του τύπου «τι είναι απεργία;» και «γιατί κάποιος ν’ απεργήσει;», οπότε φανταστείτε τι έκπληξη επακολουθούσε όταν η καθηγήτρια τους έλεγε ότι το να απεργείς είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο εργατικό δικαίωμα. Αυτό το (μοναδικό;) φαινόμενο οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι πλέον η εργασία στην Ιαπωνία σπάει σε πολύ μικρά κομμάτια, έτσι ώστε για κάθε μικρό κομμάτι να προσλαμβάνονται είτε υπάλληλοι μερικής απασχόλησης, είτε εξωτερικοί συνεργάτες για να το εκτελέσουν. Βάσει κανονισμού, συτές οι δύο ειδικές κατηγορίες εργαζομένων δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής στο συνδικαλιστικό όργανο της εταιρείας στην οποία εργάζονται, με αποτέλεσμα οι όποιες διεκδικήσεις τους να διευθετούνται ως επί το πλείστον δια της νομικής οδού.

  74. Theo said

    2.018 νέα κρούσματα
    99 θάνατοι
    608 διασωληνωμένοι

    Κι άλλο θλιβερό ρεκόρ 😦

  75. Κωνσταντίνος Καρέλας said

    Πράγματι, κ. Σαραντάκο, ο σωστός τύπος είναι «εκουσία» (Γ. Κορδάτου, Ιστορία του ελληνικού εργατικού κινήματος, δ΄ έκδοση, εκδόσεις Μπουκουμάνη, Αθήναι 1974, σ. 17).

  76. Γιάννης Ιατρού said

    66 (64): Για τους ρέκτες 🙂 Εδώ το πιντιεφι με την «Ιστορία του ελληνικού εργατικού κινήματος» του Γ. Κορδάτου

  77. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Αυτή η πρώτη καταγραμμένη απεργία στην αρχαία Αίγυπτο είχε λέει επιτυχία!
    «…όλοι μαζί συμφώνησαν να σταματήσουν να δουλεύουν και διαδήλωσαν μπροστά στους επιβλέποντες, φωνάζοντας «Πεινάμε!». Οι αρχηγοί του χωριού προσπάθησαν να τους λογικεύσουν, όμως εκείνοι ήταν αμετάπειστοι. Αντίθετα με ότι θα μπορούσε να συμβεί σε μια περίοδο κατά την οποία οι ποινές ήταν εξαιρετικά αυστηρές, οι γέροντες δεν εξοργίστηκαν. Άκουσαν με προσοχή τα αιτήματα των εργατών και έσπευσαν να τα εκπληρώσουν. Μάλιστα, ο Ραμσής Γ’ αποφάσισε να αυξήσει τους μισθούς τους…»
    http://www.mixanitouxronou.gr/h-proti-katagegrammeni-ergatiki-apergia-egine-stin-archaia-aigypto-ton-12o-aiona-p-ch-oi-apergoi-itan-oikodomoi-kai-diadilosan-me-synthima-quot-peiname-quot-ti-kataferan/

    Δελτίο κορονοϊού
    99 θάνατοι, ξεπέρασαν τους 600 οι διασωληνωμένοι. 2018 νέα κρούσματα

    Κορονοϊός – Γερμανία: «Θανάσιμος κίνδυνος» το άνοιγμα για τα Χριστούγεννα
    https://www.alfavita.gr/kosmos/338625_koronoios-germania-thanasimos-kindynos-anoigma-gia-ta-hristoygenna

  78. sarant said

    75 Eυχαριστώ, θα το διορθώσω!

  79. Nestanaios said

    63. Γιάννης Κουβάτσος.

    Για το εργοστάσιο της κλωστοϋφαντουργίας μιλάει στο «Κεφάλαιο» και για το «ενωθείτε» μιλάει στο Κουμμουνιστικό εγχειρίδιο (Μανιφέστο). Η γέφυρα είναι δική μου. Η άλλη γέφυρα (της απεργίας) είναι της πλουτοκρατίας και ενδεχομένως και δική σου.

  80. leonicos said

    75

    πάντως δασεία μην περιμένεις να βάλει

    την βάζω εγώ ο γλωσσαμύντωρρρρρρρ

    ἑκουσία

  81. leonicos said

    69 Εφη Εφη

    μου μυρίζει ‘εκτός έργου’ θα σε ξεργώσω, θα σε κάνω να μην μπορείς να δουλέψεις.

    Δεν επιμένω. Είπα μου μυρίζει

  82. leonicos said

    66
    η εκούσια τόνο στο κου

    της εκουσίας τόνο στο σι

    επειδή είναι παλιό επίθετο, αλλιώς τα επίθετα ειδικα δεν κατεβάζουν πια τον τόνο

    βρεστε παραδείγματα. βαριέμαι να σκεφτώ

  83. leonicos said

    Οκτανιτροκυβάνιο

    βρήκες καινούργιο στοιχείο στην Αφρική

    Πώπω, θα έχουμε κι έναν νομπελίστα εδώ μέσα

  84. leonicos said

    Οκτανιτροκυβάνιο

    Νόιζα πως κάνεις πλάκα, αλλά υπάρχει…

    το γκούγκλισα. κάνει και μπουμμμμ!

  85. Χαρούλα said

    Τέτοια ώρα που μπήκα…,

    ας κάνω και την dj


  86. leonicos said

    45 😊

    Συγγνώμη Γιάννη, έλειψα ενδιαμέσως

    Γιατί να βάλω φατσούλα αφού το λέω στα σοβαρά;

    Τώρα βάζω 😊

    Στην ουσία τις αντιγραφω. δεν ξέρω πώς μπαίνουν εδώ. στο τηλέφωνο έχω αλλά ποτέ δεν βάζω

  87. Ο πρωθυπουργός πάντως δεν απεργεί.
    https://www.ert.gr/featured/tilediaskepsi-toy-prothypoyrgoy-me-mathites-ta-scholeia-tha-anoixoyn-opote-to-epitrepsoyn-oi-eidikoi/
    Μόνο ένας πήρε θέση και δεν συναίνεσαι στη τηλεδιάσκεψη και την μαγνητοσκόπηση.
    Για μαντέψτε!
    Σωστά. Πάλι μόνος ήμουνα. Πως τα δέχονται όλα έτσι αβίαστα οι άλλοι γονείς δεν μπορώ να το καταλάβω.
    Καλό βράδυ.

  88. leonicos said

    26 Lands

    Αυτό που μερικοί έχουν μείνει στούρνοι επειδή οι δάσκαλοί τους ήταν άχρηστοι, να βγάζουν άχρηστους όλους τους δάσκαλους… με ξεπερνάει.

    Πρόφαση είναι. κανείς δεν μένει στούρνος επειδή είχε στούρνο δάσκαλο. Οι μέλλοντες να είναι στούρνοι δεν πρόκειται ν’ αλλάξουν. Κι εκεινοι που θα ξεφυγουν, θα ξεφύγουν εκτός α ν τους πνίξεις κυριολεκτικά

  89. leonicos said

    Ούτε υπάρχει ένοια μεταδοτικότητας

    Υπάρχει αδιαφορία. Μερικοί μπορεί όντως να είναι αδιάφοροι ή εμπαθείς και να εκρέπουν τη διδασκαλία ή να μην την ζωντανεύουν. Αλλά το σχολείο ΔΕΝ εξαρτάται από τις γνώσεις του δασκάλου αλλά από την επίγνωσή του κατά πόσον είναι δάσκαλος μ

  90. spyridos said

    79
    Στην αθλιότητα της Φιλοσοφίας αρχικά η ένωση και μετά τα ξαναγράφει στο Μανιφέστο.
    Βασικά οι εργάτες είχαν δικαίωμα στη δουλειά πίστευε ο γεροΚαρλ.
    Είχε μεγάλο πρόβλημα με το δικαίωμα στη τεμπελιά.

    Ελα όμως που το 80+ωρο της εποχής του ξεπεράστηκε και το 40ώρο (που ο ίδιος πίστευε αδύνατο) επίσης.
    Δεν γίνεται να δουλεύουν οι εργαζόμενοι υπερωρίες και τα 2/3 του πληθυσμού να είναι άνεργοι.

    Επίσης η απεργία σε μια εποχή και μια χώρα όπως η Ελλάδα (όπως πχ η Λιβύη και άλλες χώρες εκτός του πυρήνα) όπου τα 2/3 του πληθυσμού είναι άνεργοι είναι ανέκδοτο.
    Θα πρέπει να αναζητήσουμε κάτι άλλο.

  91. ΓΤ said

    Στη σημερινή αθλητική κίνηση των 19:55

    ΑΕΚ-Ζόρια 0-3
    Μπράγκα-Λέστερ 3-3
    ΤΣΣΚΑ Μόσχας-Φέγενορντ 0-0
    ΤΣΣΚΑ Σόφιας-Γιανγκ Μπόις 0-1
    Γάνδη-Ερυθρός Αστέρας 0-2
    Λιντς Λασκ-Αντβέρπ 0-2
    Σλόβαν Λίμπερετς-Χόφενχαϊμ 0-2
    Λιλ-Μίλαν 1-1
    Μακάμπι Τελ Αβίβ-Βιγιαρεάλ 1-1
    Μόλντε-Άρσεναλ 0-3
    Καραμπάχ-Σίβασπορ 2-3
    Σπάρτα Πράγας-Σέλτικ 4-1
    Βόλφσμπεργκερ-Ντιναμό Ζάγκρεμπ 0-3

  92. Πέπε said

    @82:
    > > η εκούσια τόνο στο κου // της εκουσίας τόνο στο σι // επειδή είναι παλιό επίθετο, αλλιώς τα επίθετα ειδικα δεν κατεβάζουν πια τον τόνο

    Όχι βέβαια!

    Δημοτική > η εκούσια, τόνος πάντοτε στο κού, σε όλη την κλίση

    Καθαρεύουσα (που έχουμε εδώ) > η εκουσία, τόνος στο σι σε όλο τον ενικό, στον πληθυντικό στο κου όποτε το επιτρέπει η λήγουσα

  93. Θυμήθηκα μια ωραία ταινία του Μονιτσέλι με τον Μαστρογιάννι αγκιτάτορα. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Organizer

  94. Γιάννης Κουβάτσος said

    79: Δεν μιλάω για το «ενωθείτε», μιλάω για τη βοήθεια από τα αφεντικά. Ο Μαρξ δεν θεωρούσε πανάκεια τους συνεταιρισμούς, αφού ο καπιταλισμός έχει και άλλα σοβαρά προβλήματα:
    «Αν δεν παραμείνει η συνεταιριστική παραγωγή ένα ψέμμα και μια απάτη, αν ξεπεράσει το καπιταλιστικό σύστημα, αν οι ενοποιημένες συνεταιριστικές ενώσεις έχουν τον έλεγχο της εθνικής παραγωγής με ένα κοινό σχέδιο, άρα έχοντας το υπό τον δικό τους έλεγχο, και βάλουν τέλος στην συνεχή αναρχία [εννοεί την αναρχία της παραγωγής στο καπιταλισμό] και περιοδικές κρίσεις που είναι ο θάνατος της καπιταλιστικής παραγωγής, τότε τί άλλο θα ήταν αυτό, αγαπητοί κύριοι, τί άλλο θα ήταν από τον κομμουνισμό, τον πραγματικό κομμουνισμό;» – Καρλ Μαρξ, Ο Εμφύλιος Πόλεμος Στο Παρίσι
    Άρα δεν αρκούν οι συνεταιρισμοί.

  95. Μαρία said

    93
    Οι σύντροφοι.

  96. ΣΠ said

  97. Nestanaios said

    94. Γιάννης Κουβάτσος.

    Συνεταιρισμοί υπάρχουν παντού. Όλες οι εταιρίες Α.Ε., Ε.Π.Ε., Ι.Κ.Ε., Ο.Ε., Ε.Ε είναι συνεταιρισμοί. Δεν ξέρω αν αρκούν ή όχι και δε με ενδιαφέρει γιατί όλα αυτά είναι δορυφόροι του χρήματος, μίας μεγάλης απάτης. Η δική μου άποψη δεν είναι υλιστική όπως είναι του Μαρξ ούτε φιλελεύθερη (και αυτή υλιστική είναι) όπως είναι του Τζον Στιούαρτ Μιλ.
    Τα ολοκληρωτικά και τα φιλελεύθερα οικονομικά καθεστώτα είναι καθεστώτα των άκρων. Υποβαθμίζουν τον ανθρώπινο πολιτισμό. Ένα σοσιαλιστικό καθεστώς με μία διάκριση των λαϊκών κτήσεων συνδράμει με τον πολιτισμένο άνθρωπο. «Τα δικά μας και τα δικά μου». Μεταφορά από τη μία κτήση στην άλλη να μη μπορεί να γίνει και για τον λόγο αυτό θα μπορούμε να ονομαζόμαστε άνθρωποι.

  98. Pedis said

    # 93,95 – «I compagni» (και δεν το έχω δει, αλλά υπάρχει ολόκληρο στο γιουτούμπι 😀).

  99. Μαρία said

    98
    Και φοβερό καστ με Ραφαέλα Καρά, άγνωστη ακόμα.

  100. Πέπε said

    @96
    Εδώ που τα λέμε, αν το σκεπτικό του ήταν «ας στίψουμε δυο λεπτά το κεφάλι μας να βρούμε μια ελληνική λέξη γι’ αυτό το πράγμα, εγώ για παράδειγμα προτείνω ____», δεν μπορώ να σκεφτώ κάποια πολύ σοβαρή αντίρρηση.

  101. mitsos said

    Απεργία σημαινει
    Κατεβάζεις ρολά. Περιφρουρείς τις πύλες και όλα ακινητοποιούνται.

    Η εθιμοτυπική απεργία της ΑΔΕΔΥ ( παλαιότερα και της ΓΣΕΕ ) είναι εδώ και ( πάνω ) από 12 χρόνια τελετές με ποσοστά συμμετοχής στα εργοστάσια κάτω από 1ppm στα σχολεία περίπου 4% ….Δηλαδή οιωνεί απεργία.
    Υπάρχουν κάποιες ομοσπονδίες που λειτουργούν σχεδόν αξιοπρεπώς ( ΟΛΜΕ ΔΟΕ ΠΟΤ-ΟΤΑ κ.λ.π ) κυρίως δημοσίων υπαλλήλων. Η αποξένωση όμως από την βάση και τα σημάδια γραφειοκρατείας και εκφυλισμού είναι και εκεί ορατά.
    Σε πολλούς Δήμους οι απεργοί που δηλώνονται ως απεγοί είναι αυτοί που πληρώνονται με ρεπό από τον Δήμαρχο ή από την σημαία.
    Στους εργαζόμενους του Ιδωτικού Τομέα η απεργία είναι άθλος . Η κατάσταση ήταν άσχηη πριν το 1990 λόγω της κατανομής των εργατών σε χιλιάδες μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις και λόγω της αποβιομηχάνισης ( υφαντουργία , έπιπλο, υπόδημα , κ.λ.π ) Το συνδικαλιστικό κίνημα είχε ήδη μπεί σε τροχιά εκφυλισμού η οποία επιταχύνθηκε από δοτές ηγεσίες πλήρως εγκάθετων κομματόσκυλων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Η επιλογή της διάσπασης με την δημιουργία του ΠΑΜΕ επιτάχυνε μεν την διαδικασία σήψης συγκράτησε όμως κάποιες μικρές οργανωμένες ομάδες στο ΠΑΜΕ ( Δυστυχώς η αλήθεια των λίγων δεν μπορεί να γίνει δίκαιο αν δεν γίνει αλήθεια των πολλών θα έλεγε ο Κάρολος ως Γερμανός Ιδεολόγος ). Κάποτε πρέπει να το χωνέψουν πως η επιμονή στον αντιμονοπωλιακό αντιιμπεριαλιστικό χαρακτήρα κάθε άλλο παρά βοήθησε το συνδικαλιστικό κίνημα

    Σήμερα οι συνδιακλιστικές ηγεσίες είναι πλήρως απαξιωμένες από τους εργαζόμενους και το παιχνίδι παίζεται μόνο επικοινωνιακά από κόμματα και ΜΜΕ. Για την ΝΔ είναι φανερό πως χρειάζεται συνδικαλισμό του ίδιου τύπου με την δημοσιογραφία που χρειάζεται. Για τον ΣΥΡΙΖΑ δεν χρειάζεται συνδικαλισμός του σημερινού τύπου αλλά στο ερώτημα «τι τύπου χρειάζεται» δεν έχει άκομα φτάσει ούτε προβλέπεται στο άμεσο μέλλον. Για τον Βαρουφάκη και τον Λαφαζάνη χρειαζόμαστε περισσότερους επαγγελματίες διαδηλωτές. …
    ……
    Και όλα αυτά τα … διατυπώνω εγώ. Ένας από τους συνυπεύθυνους αυτής της αποσύνθεσης. Υπέυθυνος αφού, από τα μαθητικά μου χρόνια μέχρι την συνταξιοδότησή μου, υπήρξα συνδικαλιστής (πρωτοβάθμιων μόνο σωματείων με εξαίρεση ίσως την ΕΦΕΕ)
    …….
    Πάντως και ο Κάρολος είχε αλλάξει γνώμη. Η εργατική τάξη ( της Αγγλίας τότε ) «είναι μια τάξη που την εκμεταλλεύονται και την καταπιέζουν αλλά είναι και μια τάξη που αγωνίζεται για μια άλλη κοινωνία». Λίγο αργότερα όμως διόρθωσε θέτοντας τα όρια της συνδικαλιστικής δράσης η οποία – είτε θέλουμε είτε όχι – οργανώνεται στην βάση των επιμέρους συμφέροντων του κλάδου ή της συντεχνίας και όχι του γενικού συμφέροντος της τάξης και της κοινωνίας …

    Όχι. ΔΕΝ έχει συνέχεια.

  102. ΓΤ said

    Στην υπόλοιπη αθλητική κίνηση της ημέρας:

    Αϊντχόφεν-ΠΑΟΚ 3-2
    Γρανάδα-Ομόνοια 2-1

    ΑΖ67-Ρεάλ Σοσιεδάδ 0-0
    Λεβερκούζεν-Χάποελ Μπε’ερ Σέβα 4-1
    Κλουζ-Ρόμα 0-2
    Νταντάλκ-Ραπίντ Βιέννης 1-3
    Νάπολι-Ριέκα 2-0
    Νις-Σλάβια Πράγας 1-3
    Ρέιντζερς-Μπενφίκα 2-2
    Σταντάρ Λιέγης-Λεχ Πόζναν 2-1
    Τότεναμ-Λουντογκόρετς 4-0

    ΟΣΦΠ-Μπασκόνια 76-90

  103. ΚΩΣΤΑΣ said

    101 –> Απεργία σημαινει
    Κατεβάζεις ρολά. Περιφρουρείς τις πύλες και όλα ακινητοποιούνται.

    Αγαπητέ μου Μitsos, αυτό το » Περιφρουρείς τις πύλες», ταπεινή μου γνώμη, σηκώνει πολλή κουβέντα.

  104. Αράουτ said

    1) Γράφει ο αγαπητός κ. Σαραντάκος: «Πάντως, η λέξη «απεργία» δεν μαρτυρείται στα αρχαία ελληνικά –υπάρχει όμως, στον Ησύχιο , τον λεξικογράφο του 6ου αιώνα μ.Χ., η λέξη «απεργός», με τη σημασία «αργός».»

    ΑΠΟΡΙΑ: Είναι δυνατόν, κύριε Νίκο μου, να γράφετε άρθρα στο Σαραντάκειο Ιστολόγιο χωρίς προηγουμένως να ρίξετε μία ματιά στο έγκυρο Liddell-Scott και στον ακόμη πιό έγκυρο «Θησαυρό της Ελληνικής Γλώσσης» του Henrico Stephano; Η πρώτη καταγραφή της λέξεως «απεργός» (και μάλιστα με την σημερινή ακριβώς σημασία) είναι 4 αιώνες νωρίτερα, στο 1ο Βιβλίο (παράγρ. 42) των «Ονειροκριτικών» του Αρτεμίδωρου Δαλδιανού (2ος μ.Χ. αιών).

    ΑΝΑΡΤΩ το σχετικό λήμμα του Liddell-Scott Κωνσταντινίδη και αν προκληθώ, θα αναρτήσω και το σχετικό απόσπασμα των «Ονειροκριτικών»:

    Υπόψιν ότι την λέξη «απεργός» (με την σημασία «αργός») την λημματογραφεί και το Λεξικό του Σκαρλάτου Βυζάντιου. Υπάρχουν επίσης και οι απεργοί όνοι που καταγράφει ο ελληνόψυχος Πατριάρχης Φώτιος στο Λεξικό του:

    2) Γράφει ο κύριος Σαραντάκος ότι επειδή η λέξις «απεργία» στο κείμενο του Ν. Δραγούμη είναι προσθήκη του Γ. Κορδάτου… «η παλιότερη ανεύρεση (σ.σ.: της λέξεως «απεργία») μένει το 1879, δηλαδή δέκα χρόνια νωρίτερα απ’ όσο λέει ο Μπαμπινιώτης·»

    Αλλά, κύριε Νίκο, η λέξις «απεργία» υπάρχει ήδη απο το 1878 στο μνημειώδες σύγγραμμα του Αναστασίου Ορλάνδου «Περί της νήσου Πέτσας ή Σπετσών» . Πώς σάς διέφυγε, στην προσπάθειά σας να διορθώσετε τον πολύ Μπαμπινιώτη;

    ΥΓ: Αϊντχόφεν – ΠΑΟΚ 3-2. Όσοι μάς άκουσαν και έπαιξαν ξερό άσσο την Αϊντχόφεν, πήγαν απόψε Ταμείο με ένα αρκετά ικανοποιητικό χαρτζηλίκι. Οφείλει να βγεί ο βετεράνος οπαδός του ΠΑΟΚ, κ. Gpoint, και να μάς αναλύσει τί πήγε στραβά και η Αϊντχόβεν ανέτρεψε το 0-2 του πρώτου 15λέπτου επικρατώντας τελικώς με 3-2.

    Κατά την ταπεινή μας γνώμη, μόνο μιά κομπλεξική ομάδα σαν το ΠΑΟΚ θα το κατάφερνε αυτό. Μόνη δικαιολογία είναι η απουσία του Δημήτρη Γιαννούλη, που ήταν παραπάνω από φανερή απόψε.

    Τα γκόλ για όσους δεν είδαν το μάτς: 0-1 Φερνάντο Βαρέλα στο 4΄, 0-2 Χρήστος Τζόλης στο 13΄, και ακολουθεί η ανατροπή: Κόντι Χάκπο στο 20΄, Νόνι Μαντουεκέ στο 50΄ και Ντάνιελ Μάλεν στο 53΄(3-2 τελικό)

  105. Γιάννης Ιατρού said

    96: Δίκιο έχει ο Μπαμπ, Αφού από παλιά είχαμε ελληνικές εκφράσεις/λέξεις, μετά δεν μας άρεσαν και τα είπαμε στην επικυριαρχική. Π.χ. το pop corn, η γιαγιά στην Αρκαδία (γειά σου Εφάκι) τα έλεγε σκασίλες 👍😜

  106. Pedis said

    # 99. 93 – Είδα στα πεταχτά μερικές σκηνές και φαίνεται πολύ ενδιαφέρουσα. Θα τη δω. (Μερσί Δύτα).

  107. Pedis said

    Το πράμα χοντραίνει ή μου φαίνεται;

  108. 107

    Χτυπάνε μετά από πολλά χρόνια το ΚΚΕ, στριμώχνουν θεσμικά μικρούς, οργιάζουν στους δρόμους. Οι πορτοσάλτηδες και οι μπάμπηδες έκαναν φίνα δουλειά. Αυτή τη φορά τα τανκς θα κατέβουν στο δρόμο κάτω από τις ιαχές ενός σημαντικού τμήματος του εκλογικού σώματος.

  109. Γιάννης Κουβάτσος said

    Έτσι είναι και δυστυχώς δεν φταίνε μόνο τα τηλεπαπαγαλάκια, φταίνε και αυτά που αναφέρει ο Μήτσος στο πιο εύστοχο σχόλιο της ημέρας.

  110. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το 109 στο 108.

  111. Pedis said

    # 108 – Και δική σου εντύπωση, λοιπόν. Είμαστε δύο οι υπερβολικοί.

    Υπόψην ότι αυτά που δήλωσε η Αδαμοπούλου είναι αποδείξιμα. Αρκεί μια σωστή εισαγγελική έρευνα, ας πούμε, για τον επιπλέον λόγο που η καταγγελία προέρχεται από βουλευτή.

    Η δήλωση της βουλεύτριας:

    «Χθες, 25.11.2020, συνεδρίασε η Επιτροπή Κοινοβουλευτικής Δεοντολογίας, η οποία συζήτησε την αίτηση άρσης της βουλευτικής ασυλίας μου, κατόπιν έγκλησης εις βάρος μου της ‘Ενωσης Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας Κεντρικής Μακεδονίας για συκοφαντική δυσφήμιση. Ειδικότερα, στις 2 Ιουλίου και κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αναφορικά με τις «Δημόσιες Υπαίθριες Συναθροίσεις», υποστήριξα από το βήμα της Βουλής ότι στην Ελληνική Αστυνομία υπάρχουν αστυνομικά όργανα, που φορούν κουκούλες και ρίχνουν βόμβες μολότοφ, προκειμένου να διαλύσουν τις διαδηλώσεις.

    Αφού τοποθετήθηκα ενώπιον της Επιτροπής και κατέθεσα σχετικό υπόμνημα,τα μέλη της Επιτροπής, δεν μου υπέβαλαν κανένα ερώτημα, κατόπιν ο Πρόεδρος ζήτησε την αποχώρησή μου και εκεί ακολούθησε το θέατρο του παραλόγου, σύμφωνα με αφηγήσεις συναδέλφων… βουλευτές της ΝΔ, οι οποίοι για αμιγώς ψηφοθηρικούς λόγους έπρεπε να χαϊδέψουν το ακροατήριό τους, άρχισαν με νομικά αβάσιμους ισχυρισμούς να υποστηρίζουν οτι διέπραξα συκοφαντική δυσφήμιση κατά του σώματος των Αστυνομικών, για δήλωση και τοποθέτησή μου η οποία έλαβε χώρα στο πλαίσιο άσκησης των κοινοβουλευτικών καθηκόντων μου και ενώ ο Άρειος Πάγος έχει αποφανθεί ότι δεν στοιχειοθετείται συκοφαντική δυσφήμιση, σε παρόμοιες περιπτώσεις. Η σύγχρονη διεθνής τάση παρομοίως καταδικάζει ένδικες αξιώσεις και διωκτικά αιτήματα που υποβάλλονται με σκοπό τη φίμωση της δημόσιας κριτικής σχετικά με ζητήματα κοινωνικού ή πολιτικού ενδιαφέροντος. Πραγματικός απώτατος σκοπός τέτοιων μηνύσεων δεν είναι η δικαίωση στη δικαστική υπόθεση, αλλά ο εκφοβισμός και στιγματισμός όσων ασκούν κριτική μέσω της ηθικής και οικονομικής εξουθένωσής τους.

    Με fast track διαδικασίες και ερήμην μου, η ΝΔ και η Ελληνική Λύση ψηφισαν να αρθεί η ασυλία μου και να παραπεμφθώ στην Ολομέλεια για τελική κρίση. Το ΚΙΝΑΛ παρών. Ευχαριστώ θερμά τους συναδέλφους μου από τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ, τον κ.Τζανακόπουλο και τον κ.Γκιόκα, που όχι μονάχα καταψήφισαν, αλλά έδωσαν μάχη καταγγέλλοντας την αντιδημοκρατική τακτική των προσχηματικών και κακόβουλων εγκλήσεων κατά Βουλευτών πίσω από τις οποίες κρύβεται σκοπιμότητα πολιτικής δίωξης και στοχοποίησής τους, ώστε να ναρκοθετηθεί ο αντιπολιτευτικός λόγος τους. Η παρωδία συνεχίζεται, ο αγώνας τώρα αρχίζει».

    https://left.gr/news/nd-kai-elliniki-lysi-etoimazoyn-dioxi-kata-voyleytrias-toy-mera-25-gia-ta-matia-tis-elas

  112. Σήμερα ο ΠΑΟΚ πλήρωσε την απειρία-γκίνια του Γκαρσία, που περίμενε το 60 για τις αλλαγές που φαίνονταν απαραίτητες από το πρώτο ημίχρονο αλλά δεν πρόφτασε στο 55 είχε γίνει η ζημιά. Και φυσικά μόνο αλλοίθωροι σαν τον Αράουτ είδαν πως έλειπε ο Γιαννούλης, τα γκολ δεν μπήκαν από εκεί παρ΄όλο που πίεζαν συνέχεια εκεί οι Ολλανδοί, όλα τα γκολ και οι ευκαρίες των Ολλανδών μπήκαν από το κέντρο της άμυνας, με Βαρέλα-Ιγκανσον δεν αποδίδει, είναι και οι δυο αργοί. Αντίθετα οι Βαρέλα, Κρέσπο αλληλοσυμπληρώνονται μια που ο Κρέσπο είναι ταχύτατος. Οσο έλειπε ο Κρέσπο ο Φερέϊρα έπαιζε με τρία σέντερμπακ για να λειτουργεί καλύτερα το κέντρο της άμυνας. Ηταν λάθος ή μάλλον υποχρεωτική κίνηση -γιατί πιθανόν να ξέρει καλύτερα ο Πάμπλο- να χαλάσει το δίδυμο Βαρέλα-Κρέσπο για να καλυφθεί η θέση του Γιαννούλη.
    Αλλη αιτία ήταν το ότι δεν ήταν 100% έτοιμοι οι Ελ Καντουρί και Αουγκούστο οπότε υπήρξε αδυναμία στο κέντρο κι ο Πάμπλο δεν πήγε νσα «κλέψει» το ματς βάζοντας τον Εσίτι αλλά έπαιξε στα ίσα και έχασε ποντάροντας να δημιουργήσει χαρακτήρα στην ομάδα.
    Πάντως η γεύση είναι στυφή αφού με 2 είχε σίγουρη την πρόκριση, με Χ πιθανότατη ενώ τώρα μόνο με δυο νίκες στα δυο παιχνίδια Ομόνοια έξω, Γρανάδα μέσα προκρίνεται σίγουρα, μάλιστα και με Χ το Γρανάδα-Αϊντχόφεν βγαίνει και πρώτος !

    Το παιχνίδι είχε τρία καθοριστικά «αν» :
    Αν δεν χτύπαγε η μπάλα επάνω στον Βαρέλα δεν θα έβαζε το πρώτο γκολ ο ΠΑΟΚ και θα βλέπαμε άλλο παιχνίδι
    Αν δεν πέρναγε η μπάλα μέσα από τα πόδια του Ζίφκοβοτς που είχε κλείσει σωστά τον παίκτη της PSV, δεν θα έπαιρνε τόσο νωρίς ψυχολογία η πελαγωμένη από το 0-2 PSV
    Αν δεν έβρισκε λίγο η μπάλα στο πόδι του μοναδικού Ολλανδού αμυνόμενου την ώρα που ο ΠΑΟΚ έβγαινε στην κόντρα με τρεις θα είχε γίνει το 1-3 και θα είχε λήξει η σεμνή τελετή. Και δω ανατροπή έκανε η PSV !!

    Αν μη τι άλλο το να βλέπεις τους Ολλανδούς να πετάνε δεύτερη μπάλα μέσα στο γήπεδο τα τελευταία λεπτά για να κάνουν καθυστέρηση, λέει πολλά.

    Ο διαιτητής ακύρωσε ένα γκολ των Ολλανδών στο 0-2 και ο Παλομπαρίνι είπε πως ήταν οφφσάιντ που δεν έμοιαζε. Στην επανάληψη φάνηκε ο σκόρερ να καλύπτεται από 3-4 παίκτες που ήταν τουλάχιστον 2 μέτρα πιο μπροστά. Φάνηκε βέβαια και το οφθαλμοφανέστατο επιθετικό φάουλ που προηγήθηκε στην κεφαλιά-πάσα στον σκόρερ, πράγμα που μόνο ο σπήκερ δεν πήρε χαμπάρι.

  113. Μαρία said

    107
    Αναλυτικά https://left.gr/news/nd-kai-elliniki-lysi-etoimazoyn-dioxi-kata-voyleytrias-toy-mera-25-gia-ta-matia-tis-elas

    άρθρο 61,2 που υποκριτικά επικαλούνται:
    2. O βουλευτής διώκεται μόνο για συκοφαντική δυσφήμηση, κατά το νόμο, ύστερα από άδεια της Bουλής. Aρμόδιο για την εκδίκαση είναι το Εφετείο. H άδεια θεωρείται ότι οριστικά δεν δόθηκε, αν η Bουλή δεν αποφανθεί μέσα σε σαράντα πέντε ημέρες αφότου η έγκληση περιήλθε στον Πρόεδρο της Bουλής. Aν η Bουλή αρνηθεί να δώσει την άδεια ή αν περάσει άπρακτη η προθεσμία, η πράξη θεωρείται ανέγκλητη

  114. 111 Φυσικά και είναι αποδείξιμα. Το οπτικοακουστικό υλικό είναι γνωστό από χρόνια. Οι εισαγγελείς είναι ελεύθεροι υπηρεσίας ή έχουν αλλαγή βάρδιας. Μπορεί νάναι και δυσκοίλιοι ξερωγώ.

  115. Αράουτ said

    112: Παραδέχομαι ότι η ανάλυσή σου είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ και θα συμφωνήσουν όσοι είδαν το μάτς. Ωστόσο, το συμπέρασμα από όσα γράφεις είναι ένα και συμφωνώ απόλυτα:

    Σε πολύ μεγάλο ποσοστό, η Θεά Τύχη διαμορφώνει το αποτέλεσμα σε κάθε ποδοσφαιρικό αγώνα υψηλού επιπέδου. Και στον αποψινό του ΠΑΟΚ με την Αϊντχόφεν η Θεά Τύχη το διαμόρφωσε κατά 80%

  116. Μαρία said

    Κοιμηθείτε ήσυχα.
    Μετά τη λίστα Πέτσα, έρχεται ο Νόμος Πέτσα με πλούσια δώρα για τα κανάλια https://www.avgi.gr/koinonia/372511_meta-ti-lista-petsa-erhetai-o-nomos-petsa-me-ploysia-dora-gia-ta-kanalia

  117. ΓΤ said

    «[…] γιατί πιθανόν να ξέρει καλύτερα ο Πάμπλο […]»…

  118. ΓΤ said

    «Σε παρακαλώ, κόψε το ρεύμα σε μια ώρα, τώρα κάνει μάθημα το παιδί μου»…
    Εντολές διακοπής ρευματοδότησης μέσα στην πανδημία και την καραντίνα

    https://inkomotini.news/se-parakalo-kopse-to-revma-se-mia-ora-tora-kanei-mathima-to-paidi-mou/

  119. Pedis said

    # 114 – Το δεδομένο ότι, μέσα σε όλον αυτό τον χαμό κατά την τελευταια δεκαετία, δεν έχουν ακουστεί περιπτώσεις δικαστικών λειτουργών που να τους έχει συμβεί κάτι πολύ κακό, από τη μια μεριά με χαροποιεί, από την άλλη με διαβεβαιώνει ότι, τελικά, όλα στη χώρα δουλεύουν ρολόι και σύμφωνα με το νόμο. Εσένα;

    # 116 – Δηλ. χαρίζει καμιά 200αριά θέσεις ΜΕΘ. Αλλά, έτσι κι αλλιώς δεν φτάνουν, επομένως καλά κάνει για να μην πάνε χαμένες.

  120. # 117

    Ναι ρε φίλε, τα εργομετρικά και την διάθεση στις προπονήσεις τα ξέρουν οι προπονητές, ο φίλαθλος σχολιάζει με την υπόθεση πως όλοι οι παίκτες του ρόστερ είναι ετοιμοπόλεμοι και το ρεπορτάζ των αθλητικογράφων. Ο Πάμπλο είχε ένα κενό στη θέση αριστερό μπακ γιατί ο Φερέιρα δεν δήλωσε τον Περέιρα και ο Βεϊρίνια δεν είχε υπογράψει όταν βγήκε η λίστα των παικτών. Από την άλλη όπως είπε στις δηλώσεις του ούτε ο Ροντρίγκο ήταν 100% (αυτό που δεν είχε γίνει γνωστό ) οπότε τον άφησε δεξιά στην φυσική του θέση και επέλεξε την λύση να χαλάσει το δίδυμο Βαρέλα-Κρέσπο για να την καλύψει, λογικό ήταν αλλά δεν του βγήκε γι αυτό και δήλωσε πως πρέπει ο ίδιος να δουλέψει περισσότερο, γιατί δεν διάλεξε αυτός το ρόστερ να έχει δοκιμάσει τις δυνατότητες κάθε παίκτη σε διάφορες θέσεις. Το να έπαιζε ξανά με τρία στόπερ πιθανόν να του δημιουργούσε χειρότερο πρόβλημα από μπερδέματα, όπως έγινε στο πείραμα Μάρτινς με την Σίτυ που μόνο από τύχη και Σα διέφυγε τον διασυρμό ο ΟΣΦΠ ή ο Καρέρα με την ΑΕΚ και διασύρθηκε από ομάδα πολύ χαμηλότερης δυναμικότητας από PSV και Σίτυ

  121. Alexis said

    Καλημέρα.

    #101: Τα είπες όλα. Το πιο εύστοχο σχόλιο της μέρας! Μπράβο.

    #108: Αυτή τη φορά τα τανκς θα κατέβουν στο δρόμο κάτω από τις ιαχές ενός σημαντικού τμήματος του εκλογικού σώματος.
    Και την πρώτη φορά έτσι έγινε. Περίσσευαν και τότε οι κυρ-Παντελήδες που πανηγύριζαν «για την πάταξιν του κομμουνισμού»

  122. Alexis said

    Άσχετο, γλωσσολογικό:
    Παρατηρώ τελευταία ότι ο όρος «διοικήτρια» κερδίζει έδαφος στα δελτία ειδήσεων έναντι του συντηρητικού «η διοικητής»
    Μιλάω βέβαια για τα κορονο-ρεπορτάζ και τις διοικήτριες κάποιων νοσοκομείων που βγαίνουν τελευταία στα κανάλια.

  123. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    >> Η λέξη, πάντως, πιθανώς μαρτυρείται ακόμη νωρίτερα.(από το 1879)

    Στο βιβλίο του Λυκούδη έχει ενδιαφέρον η σημ. (1), σ. 36.

    Δηλώνει σαφώς ότι αναγκάστηκε να υιοθετήσει –παρά τις αντιρρήσεις που διατυπώνει- τη λ. «απεργία», αφού αυτή έχει επικρατήσει (προφανώς από το 1879, τουλάχιστον).

    Αλλά, η συσχέτιση της απεργίας με τη γαλλική grève που αναφέρει, από πότε δημιουργήθηκε;
    Η παλαιότερη αναφορά που βρήκα ήταν σ’ ένα βιβλίο του 1846 (δεν κράτησα το σχετικό τεκμήριο, και δεν προλαβαίνω τώρα για ξανα-ψάξιμο 🙂 ).
    Και αυτή η μετάπτωση της grève σε συνώνυμο της απεργίας τεκμηριώνεται σε διάφορα ξενόγλωσσα λεξικά της περιόδου εκείνης. Δύο, ενδεικτικά:

    Υποθέτω -νομίζω βάσιμα- ότι σε κάποιο ελληνο-(γαλλικό, αγγλικό, γερμανικό) λεξικό ή σε κάποιο σύγγραμμα, από 1846 έως 1879, θα υπάρχει για την «απεργία» και αυτή η σημασία που αποδίδουν τα παραπάνω λεξικά.

  124. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    119α
    Οι δικαστικοί λειτουργοί δεν είναι μάρτυρες του Noor-1 να τους βρίσκουν σε χαντάκι τελοσπάντων. Δουλειά τους είναι να ψηφίζουν σωστά στο ΣτΕ και να γίνονται και ΠτΔ άμα λάχει. Εξ ου και αγαλλιώμαι καγώ μεθ’ υμών φίλτατε.

    121β
    Υπάρχει μια ποιοτική διαφορά όσο νάναι. Τότε οι Παντελήδες ζητωκραύγασαν μετά την 21/4. Τώρα υπερήφανα ψηφίζουν μποκτάνους που ζητούν επανάληψη.

  125. Γιάννης Κουβάτσος said

    124β. Παραδοσιακά, πάρα πολλοί Έλληνες σε εποχές πολιτικών κρίσεων και δυσλειτουργιών του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος ζητούσαν «έναν λοχία να βάλει τάξη». Το ίδιο συνέβαινε και στην προδικτατορική περίοδο με την αποστασία, την κυβερνητική αστάθεια και τα παρεπόμενά τους. Έχει δίκιο ο Αλέξης.

  126. spyridos said

    108 & 124

    διαβάζοντας το 108 εχθές σκέφτηκα ότι τώρα απλώς θα χτυπάνε και κατσαρόλες.

    Για την ιδιαιτερότητα της φυλής μπρρρρ.
    Οι Έλληνες μια ζωή ζητούσαν μεγαλεία.
    Κοτζάμ Γερμανοί κι αρκέστηκαν σε δεκανέα.

  127. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    125 Σαφώς υπήρχαν πάντα αυτοί, αλλά δε νομίζω με τόσο μαζικό και φανερό σπρώξιμο. Ίσως να είναι και οι δυνατότητες των σημερινών διαθέσιμων μέσων. Θέλω να πω, έχουμε στη δεκ 60 ιμάντα αντίστοιχο του μπάμπη που ξεπλένει τη ΧΑ και ζητάει συνεργασία?

  128. ΚΩΣΤΑΣ said

    127
    Χτήνε, κλπ προηγούμενοι, να το θέσω κάπως αλλιώς;
    Ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν ότι και οι λαοί (πλειοψηφία) κάνουν λάθη. Έχω όμως το εξής δίλημμα. Τι κάνουμε; πειθαρχούμε στην έστω λανθασμένη θέληση της πλειοψηφίας ή επιδιώκουμε την λύση των σοφών, των καλώς γνωριζόντων, των μη παραπλανημένων; Και αν υποθέσουμε ότι προτιμούμε την δεύτερη περίπτωση, μήπως νομίζουμε ότι είμαστε, αλλά δεν είμαστε, δημοκράτες και ρέπουμε προς ολιγαρχικά ή αριστοκρατικά καθεστώτα; ίνα μην είπω τίποτα χειρότερο. 😉

    Όστις μπορεί να με διαφωτίσει, καλοδεχούμενη η γνώμη του.

  129. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    128

    Κώστα, η αστική δημοκρατία που μετράει 2+ αιώνες ζωής υπήρξε στον καιρό της πρόοδος σε σχέση με την ελέω θεού μοναρχία. Βρισκόμαστε σήμερα στη δυσάρεστη θέση να πρέπει, μετά από διακόσα χρόνια, να υπερασπιστούμε τις σήμερα θεωρούμενες βασικές και στοιχειώδεις κατακτήσεις της που υπονομεύονται από τους ίδιους τους εκφραστές της. Αλλά για να το κάνουμε αυτό, θα πρέπει όταν κατ’ επανάληψη βλέπουμε πχ υλικό που αποδεικνύει τη συνεργασία της αστυνομίας με προβοκάτορες, να συμφωνούμε στο τι είναι αυτό που βλέπουμε. Το γράφω αυτό επειδή πρόσφατα αν θυμάμαι καλά ήσουν εσύ που δεν καταλάβαινες τι έδειχναν οι φωτογραφίες που εγώ και άλλοι σου δείξαμε.

    Και, για να είμαι σαφής: Όχι, δεν έχουμε χούντα. Έχουμε μια εκφυλισμένη αστική δημοκρατία που ολισθαίνει (κατευθυνόμενα και ιξιπίτιδις) όλο και ακροδεξιότερα. Προσωπικά δεν μου αρέσει. Ας αναρωτηθούν μπροστά στον καθρέφτη τους οι μη χουντοφέρνοντες συντηρητικοί ψηφοφόροι αν αρέσει σ’ αυτούς.

  130. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    129 ως ΥΓ

    Σύγκρινε ας πούμε τη μεταχείριση από την αστυνομία των ληστών του Βελβενδού από τη μια και των χάβγουλων από την άλλη.

  131. Pedis said

    Διεύρυνση των δικαιωμάτων και των ατομικών ελευθεριών για τους θανατοποινίτες

  132. 131 Αυτή η μανία τους με τις γκατζετιές πιά…
    Κεραυνοκαρέκλες, φαρμακοθάλαμοι, ψοφοβέλονα.
    Στο Λούκυ Λουκ ήτανε πιό απλά τα πράματα. Έκοβες την τράπουλα. Κόκκινο πήγαινες κουμπουριαστός, μαύρο σου φοράγανε γραβάτα.

  133. Pedis said

    # 132 – Ναι αλλά και πάλι προβλεπόταν η άμεση συμμετοχή του ενδιαφερόμενου πολίτη! 😄

    Βλέπεις και μόνος σου, λοιπόν, κι ας κάνεις ότι το αρνείσαι ή το υποτιμάς, ότι στις ΗΠΑ υπάρχει μια μακρά παράδοση σχετικά με την εγγύηση της ελευθερίας και των βασικών δικαιωμάτων τού πολίτη που αφορούν τη ζωή του, έτσι;

  134. Ναι, αλλά να ξεκαθαρίσουμε πως μιλάμε για πολίτες και όχι για αράπηδες.

  135. Pedis said

    # 134 – Σαφώς. Να ξεκαθαρίσουμε, λοιπόν, ότι με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως ινδιάνοι, νέγροι, μεξικάνοι, φτωχοί, όσοι δεν έχουν ένα σέντς στην τσέπη δηλ. οι αλήτες, συνδικαλιστές, κάθε είδους και απόχρωσης ρεντς, απεργοί, οι «κατά καιρούς επόμενοι από μας» μετανάστες, γυναίκες και λίγοι ακόμη άλλοι που μου διαφεύγουν δεν μετράνε. Αλλά αυτά δεν αλλάζουν τη συνολικη προοδευτική, ουμανιστική και δημοκρατική εικόνα.

  136. Μαρία said

  137. 135 Έτσι. Αντρίκια, σοβαρά και πρόσβαρα.

  138. mitsos said

    @@109 Γιάννης Κ , 121α Alexis
    ευχαριστώ , με τιμούν τα σχόλια

    @103. Κώστας
    Ναι πολύ κουβέντα χωράει αν εννοείς τις απαραίτητες δημοκρατικές διαδικασίες έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η αποδοχή από την συντρηπτική πλειοψηφία σε μια πραγματική απεργία που είναι ύστατη μορφή αγώνα με θυσίες ( και όχι δήθεν απεργία ανέξοδη και ακίνδυνη )
    Αν όμως εννοείς την περιφρούρηση «του δικαιώματος της εργασίας» … όχι δεν χρειάζεται συζήτηση, γι’ αυτήν θα φροντίσουν έτσι κι αλλιώς οι εργοδότες και το κράτος τους ( είτε βολεύοντας και αξιοποιώντας τα δικά τους παιδιά , είτε με απεργοσπάστες , με Καρακίτσους, με εισαγγελείς και ΜΑΤ με επιτάξεις κ.λ.π. ).

  139. # 128

    Εχουμε κοινοβουλευτική δικτατορία.
    Ναι μεν εκλέγεται δημοκρατικά μια κυβέρνηση αλλά όπως είπε και η Θεοδώρα (αδελφή-κατ’ άλλους μητέρα- του πρωθυπουργεύοντος, ας το κάνουμε και λίγο σαπουνόπερα, δεν βλάπτει) «αφού μας εκλέξατε για 4 χρόνια ό,τι θέλουμε θα κάνουμε» και είναι γεγονός, γιατί όπως είπε ο Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας » όποιος φεύγει απ’ το μαντρί, τον τρώει ο λύκος» κι έτσι η κομματική συνοχή έγινε υπέρτατο αγαθό και κυβερνά δικτατορικώς ο εκάστοτε πρωθυπουργός, μέχρι και το ΟΧΙ κάνει ΝΑΙ, να θυμηθούμε και τον Αλέξη και απολύσεις υπουργών από το τηλέφωνο (ή ραδιόφωνο ήτανε ; ) έκανε ο Ανδρέας στους έχοντας ιδικήν των γνώμη-τρομάρα τους. Από την άλλη πλευρά, αυτός που θα μπορούσε να φρενάρει τον ΠιΘήτα είναι ο ΠουτουΔου που όμως είναι δέσμιος των υποχρεώσεων της εκλογής του- όχι από τον λαό- και πειθήνια υπακούει στον Πιθήτα. Επειδή και με τον Ανακτα (μη χ…) είχαμε τα ίδια και χειρότερα, ίσως μια λύση να προκύπτει από το ποδόσσφαιρο, όπως φέραμε ξένο αρχιδιαιτητή να κάνουμε εισαγωγή ΠουτουΔου από τας Ευρώπας (εν ανάγκη κι από τας Αφρικάς) να βλέπουνε στο VAR τις κυβερνητικές ατασθαλίες και να προβάλλουν βέτο.
    Κοινώς έχουμε μια δημοκρατία κομένη και ραμένη στα μέτρα του ΚΚ1- ο οποίος δεν είπε αλλά εφάρμοσε το après moi le déluge- που την ίδρυσε δίνοντας όρκο σ’ αυτόν που έδωσαν όρκο και οι Παπαδόπουλος και Ιωαννίδης γιατί η εκκλησία την μάσα κοιτάζει κι όχι δημοκρατίες και κουραφέξαλα. Γι αυτό όποιος δεν ασχολείται επαγγελματικά με την πολιτική- οπότε κονομάει- καλύτερα να πηγαίνει για ψάρεμα παρά να ρίχνει «συνειδητά άκυρο» και να χάνει τον ιχθύν τον επιούσιον.

  140. ΚΩΣΤΑΣ said

    129
    …Χτήνος, από τη δική σου σκοπιά καλά τα λες, μην παραβλέπεις όμως ότι υπάρχουν πολλές οπτικές γωνίες, όπου ο καθένας αναλύει και κρίνει τα γεγονότα. Θα επισημάνω ενδεικτικά 1-2 περιπτώσεις, χωρίς όμως να έχω τη διάθεση να αρχίσω έναν ατέρμονα διάλογο.

    Για την αστυνομική βία. Αυτά τα παιδάκια τα θυμάμαι πάντα με τα ροπαλάκια να εργάζονται πυρετωδώς, ανεξάρτητα από ποιο κόμμα ήταν στην εξουσία. Τώρα αν άλλοτε ήταν λίγο σκληρότερα ή λίγο ηπιότερα, εντάξει, μπορεί να παίζει και αυτό. Βέβαια, τώρα τελευταία έχουν αραιώσει ή μετριαστεί καταστάσεις όπου το κέντρο της Αθήνας και άλλων μεγαλουπόλεων παραδίδονταν στη φωτιά, στις καταστροφές και στη λεηλασία. Οι συντηρητικοί πολίτες δεν μπορούν να μείνουν αδιάφοροι σε αυτό, είναι η κυρίαρχη δική τους οπτική γωνία σε αυτό το θέμα.

    Για τους «χουντοφέρνοντες», δεν θα τους χαρακτήριζα έτσι. Μπορεί να ανέχτηκαν, να σιώπησαν και ενδεχομένως και κάποιοι να συνεργάστηκαν με τη χούντα. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι υποχρεωτικά είναι θιασώτες τέτοιων πολιτικών συστημάτων. Απλά η χούντα δεν τους έθιξε τον βασικό πυρήνα των πεποιθήσεών τους, ελεύθερη οικονομία, και (φαινομενικά) στήριξη σε παραδόσεις, και σε έννοιες όπως πατρίδα, θρησκεία,… που αποτελούν χαρακτηριστικά των συντηρητικών πολιτών, κάνοντας, κακώς, στραβά μάτια στην παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Όταν όμως οι Χουνταίοι διέπραξαν την προδοσία της Κύπρου, ικέτευαν τον Καραμανλή να έρθει, για να γλυτώσουν οι ίδιοι το λιντσάρισμα κυρίως από τον συντηρητικό όχλο.

    Κι ας μην ξεχνάμε ότι στα χρόνια του ψυχρού πολέμου γινόντουσαν ένθεν-κακείθεν δικτατορίες με το πρόσχημα οι μεν να γλυτώσουν από τον κομμουνισμό, οι δε από τον ιμπεριαλισμό! 😉

    Είπα και ελάλησα και αμαρτίαν ουκ έχω, αν τυχόν κάποιοι θέλετε να συνεχίσετε αυτή την κουβέντα, κάντε το μόνοι σας.

  141. ΚΩΣΤΑΣ said

    138β
    Μήτσο, το πρώτο εννοώ, τη δημοκρατικά συλλογική απόφαση και την αποφασιστικότητα των μελών μιας επαγγελματικής ομάδας. Αν τα μέλη της νιώθουν στο πετσί τους την αδικία, δεν χρειάζεται καμιά περιφρούρηση, λαός αποφασισμένος, ποτέ νικημένος. Αν από τη συνδικαλιστική ηγεσία παίζονται αλλότρια παιχνίδια, ενίοτε η περιφρούρηση είναι προσχηματική… για να δείξει η μειοψηφούσα στην ουσία ηγεσία την δήθεν δύναμή της.

  142. 140

    Κώστα, αν δεν θέλεις να συνεχίσεις εντάξει από μένα, αλλά:

    Τα παιδάκια με τα ροπαλάκια πάντα δούλευαν σκληρά, αν εξαιρέσεις την περίοδο 1982-84 που το νέο καθεστως χαρτογραφούσε τα υπόγεια του ΥΔΤ και οργάνωνε τη σύμπλευση με το παλιό καλό (λ.τ.) ακροδεξιό βαθύ κράτος, τη μόνη σταθερή αξία σε αυτόν τον άτιμο και βραχύ βίο.

    Για τους χουντοφέρνοντες, αν έχεις κάποιον άλλο όρο για τους ψηφοφόρους του Άδωνη, του Μποκτάνου, του νεκροί-στα-σύνορα Πλεύρη, του παντός καιρού Βορίδη, ευχαρίστως να τον ακούσω και να τον ενστερνιστώ αν με καλύπτει.

  143. Pedis said

    Θέλεις έναν άλλο όρο;

    Δεξιοί.

    Και ο Φρυδάς μια καλή χρυσή αβγή, ε … δικτατορία ευχόταν.

    Για λίγο. Για τη διάσωση της χώρας από το χάος.

  144. Όχι μπρε, εγώ δεν θέλω, ξέρω.

  145. Pedis said

    # 144 – Σκοπός μου δεν ήταν να σε προσβάλω, μόνο να επιταχύνω τη συζήτηση.

  146. Ουδεπώποτε υπέπεσε εις την αντίληψίν μου πρόθεσις προσβολής εκ μέρους σας, φίλτατε.

  147. Pedis said

    # 146 – Η ειλικρινής στάση σας με διευκολύνει, αγαπητέ.

  148. Πάντως οι Γάλλοι πάνε κόντρα στον νόμο-φίμωτρο. Θα επανεξεταστεί, λέει.
    https://www.imerodromos.gr/gallia-agria-astynomiki-katastoli-kata-chiliadon-diadiloton/

  149. https://www.efsyn.gr/themata/fantasma-tis-istorias/270623_oikogeneiaka-tis-ethnikofrosynis

  150. Μαρία said

    149
    Με πρόλαβες. Αφιερωμένο εξαιρετικά. Ούτε παραγγελία να το είχαμε.

  151. 150 Τον Ν. Φαρμάκη της ΕΡΕ που λέει στο λυγξ τον είχε γλεντήσει δεόντως ο Μποστ στο Καλειδοσκόπιο.

  152. Μαρία said

    151
    Αυτό ταιριάζει και για το άλλο νήμα: Από πολύ νωρίς ανέπτυξε αντιστασιακή δράση, καθώς έγινε μέλος της Οργάνωσης «Χ»
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BB%CE%B1%CE%BF%CF%82_%CE%95._%CE%A6%CE%B1%CF%81%CE%BC%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82

  153. Για να τη διαβρώσει εκ των έσω 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: