Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Εντεψίζικα από το 2009 (ακατάλληλον δι’ ανηλίκους)

Posted by sarant στο 7 Δεκεμβρίου, 2020


Το σημερινό άρθρο θα μας ταξιδέψει στο πολύ μακρινό παρελθόν, στο 2009, πριν από τον κόβιντ, πριν από τα μνημόνια. Θα αναδημοσιεύσω υλικό από έναν στιχουργικό διαγωνισμό που είχε δημοσιευτεί στο ιστολόγιο του φίλου μας του Τιπούκειτου. Όπως θα δείτε, συμμετέχω κι εγώ, όπως και άλλοι φίλοι του ιστολογίου, ενώ υπάρχει και μια απρόσμενη συμμετοχή στο τέλος. Προειδοποιώ όμως από τώρα ότι το θέμα των στιχουργημάτων είναι ακατάλληλο δι’ ανηλίκους και συνάμα παρακαλώ τη μαμά μου, που μας διαβάζει, να δείξει κατανόηση.

Ομολογώ πως είχα ξεχάσει αυτόν τον παλιό στιχουργικό διαγωνισμό. Μου τον θύμισε ο φίλος Γιώργος Σεργάκης, με μια πρόσφατη δημοσίευσή του στο Φέισμπουκ. Και χάρη στη δική του δημοσίευση μπόρεσα να λύσω ένα μικρό αίνιγμα που αφορά το ιστολόγιο και που ως τώρα παρέμενε για μένα άλυτο -θα σας εξηγήσω παρακάτω περί τίνος πρόκειται.

Ο τίτλος του σημερινού άρθρου, Εντεψίζικα, ίσως σας είναι άγνωστος. Εντεψίζης είναι ο ανήθικος, αλλά και ο κακοήθης, ο αχρείος, ο ανάγωγος. Πρόκειται για τουρκικό δάνειο (edepsiz, όπου edep είναι οι καλοί τρόποι, η ευπρέπεια, και siz το στερητικό επίθημα).

Παρόλο που η λέξη λίγο ακούγεται στις μέρες μας, διατηρείται ζωντανή σε μια κώχη του λεξιλογίου μας, εξαιτίας μιας συλλογής με άσεμνα ποιήματα του Γ. Σεφέρη που κυκλοφόρησε μετά τον θάνατό του (το 1988) σε επιμέλεια Γ.Π.Σαββίδη, με τίτλο «Τα εντεψίζικα», συλλογή που περιλαμβάνει αρκετά αθυρόστομα λιμερίκια, μια πορνογραφική παρωδία του Ερωτόκριτου και άλλα ακατάλληλα για ανηλίκους στιχουργήματα.

Τον Ιούνιο του 2009 λοιπόν, ο φίλος μας ο Τιπούκειτος προκήρυξε στο ιστολόγιό του έναν στιχουργικό διαγωνισμό με αθυρόστομο θέμα, δίνοντάς του τον τίτλο Εντεψίζικα για προχωρημένους. Επρόκειτο για ένα άσεμνο στιχούργημα που σατίριζε έναν πολιτικό.

Από το 2009 μέχρι σήμερα έχουν συμβεί πολλά και διάφορα και πολλά έχουν αλλάξει. Στην Ελλάδα ήταν πρωθυπουργός ο Κώστας Καραμανλής, ενώ στη γειτονική μας Ιταλία ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι -που συνεχίζει βέβαια και σήμερα να συμμετέχει στην πολιτική, στα 84 χρόνια του. Τότε λοιπόν είχε κυκλοφορήσει ευρέως ένα σατιρικό στιχούργημα εναντίον του Μπερλουσκόνι. Είπαν ότι το είχε γράψει ο κωμικός Ρομπέρτο Μπενίνι, αλλά η πατρότητα απ’ όσο ξέρω ποτέ δεν ξεκαθαρίστηκε -και δεν ενδιαφέρει και τόσο.

Το ποιηματάκι ήταν το εξής:

Se quella notte, per divin consiglio,
la Donna Rosa, concependo Silvio,
avesse dato a un uomo di Milano
invece della topa il deretano
l’avrebbe preso in culo quella sera
sol Donna Rosa e non l’Italia intera

Ο Τιπούκειτος λοιπόν ζήτησε να μεταφραστεί το ποίημα και μάλιστα «κατά τον τρόπο του αγαπημένου μας ποιητή».

Αυτός ο όρος μού φάνηκε κάπως δύσκολος και δεν επιχείρησα να τον τηρήσω. Περιορίστηκα στο να μεταφράσω το εξάστιχο όχι κατά λέξη αλλά αρκετά πιστά, κρατώντας τις ομοιοκαταληξίες. Μάλιστα έδωσα δύο εκδοχές, την πρώτη με πλεχτή ρίμα (αβαβ) στο πρώτο τετράστιχο, ενώ στη δεύτερη με σταυρωτή (αββα).

Πρώτη παραλλαγή
Τη νύχτα που έμελλε τον Σίλβιο να πιάσει
η Ντόνα Ρόζα, αν ο καλός Θεός είχε σφυρίξει
στ’ αφτί του άντρα της ν’ αλλάξει στάση
και από πίσω, αντί για μπρος, να την πηδήξει,
θα είχε γαμηθεί απ’ τον κώλο η ντονα Ροζαλία
αλλά θα την εγλύτωνε η υπόλοιπη Ιταλία!

Δεύτερη παραλλαγή
Τη νύχτα που’ πιασε τον Σίλβιο η Ντόνα Ρόζα
αν ήθελε ο καλός Θεός να τη φωτίσει
στον άντρα της τη μπροστινή τη δίοδο να κλείσει
και στο κρεβάτι μπρούμυτα να πάρει πόζα
θα είχε μεν η ντόνα Ρόζα γαμηθεί απ’ τον κώλο
αλλά θα την εγλύτωνε το έθνος όλο!

Υπήρξαν όμως και πολλές άλλες συμμετοχές. Ο ίδιος ο οικοδεσπότης σκάρωσε πολλές, ανάμεσά τους και μια με τερτσίνες, σε ύφος Χορτάτζη:

«Χορτάτζης»
Τη νύχτα που η Ροζέλα εγκαστρωνότουν,
τον πίβουλο το Σίλβιο να γεννήσει,
θελά ’σται πλια καλλιά να ετρουλλωνότουν

ο κώλος τση, κιας τούτον να γαμήσει
τ’ αγαφτικού πιδέξα η τζερδέλλα.
Κι ετσά ‘τον βρουλλισμένη να γλακήσει

όχι η Ιταλία, μονάχας η Ροζέλα.

Αλλά και ένα σονέτο εις ύφος Μαβίλη:

«Μαβίλης», Λίθοι (πλίνθοι, κέραμοι)

Καλότυχη ἡ Ροζέλα, ἂ λησμονήσει
τὴν πίκρια τῆς ζωῆς, ποὺ τέτοιο βράδυ
ὁ Μιλανέζος μέσα στὸ σκοτάδι
τῆς πέταξε τὰ μάτια ἀπ’ τὸ γαμήσι!

Τέτοιαν ὥρα τῆς ἔκραζε ν’ ἀφήσει
τὶς κόνξες, καὶ τὸν χύστο της πηγάδι
ν’ ἀνοίξει. Ἂς τοῦ κοβόταν τὸ ρημάδι,
προτοῦ ὁ Σινιὸρ νὰ τῆς τὸν ἀκουμπήσει!

Ἤ, ἔστω, ἂς τοῦ γύριζε τὰ νῶτα,
νὰ τῆς τὸν χώσει ἀπ’ τὴν πόρτα ὑπηρεσίας:
δὲν θα γκαστρώνονταν τὸν Σίλβιο, ἡ κότα!

Μετὰ ἀπὸ τέτοια νύχτα ἀκολασίας
ὁ πάτος τῆς Ροζίτας θὰ βογγοῦσε,
μὰ ξεσκισμένη ἡ Ἰταλία δὲν θὰ ζοῦσε.

Η φίλη μας η Μαρία έδωσε μια παραλλαγή στη μελωδία της Σαμιώτισσας:

«Σαμιώτισσα» («Δημώδες»)

Ροζέλα μου, Ροζέλα μου, γιατί να μην το κάνεις
όχι από κει που κατουράς, Ροζέλα μου, αλλά από κει που κλάνεις;

Όταν στο μάγκα κάθισες απ’ το Μεδιολάνι
δε θα ’πιανες το Σίλβιο, Ροζέλα μου, ετούτο το τσογλάνι.

Τον κώλο σου θα ξέσκιζε έτσι για ποικιλία,
μα δε θα γάμαγε ποτέ, Ροζέλα μου, όλη την Ιταλία

Ακόμη μια δημώδη παραλλαγή έστειλε ο Σκύλος της Βάλια Κάλντα, μαντινάδα, με τις ρίμες της και με τα τσακίσματά της:

Την ώρα που το έκαμνε του Σίλβιο η μάνα…
–έλα-έλα, του Σίλβιο η μάνα!–
Ο Δίας να την έσωζε, μην κάνει την κοτσάνα…
–έλα-έλα, μην κάνει την κοτσάνα!–
Κι εκείνη να σκεφτότανε «Μα τι πάω να κάνω;»
–έλα-έλα, «μα τι πάω να κάνω;»–
Κι άλλη πλευρά να γύριζε στο μάγκα ‘π’ το Μιλάνο!
–έλα-έλα, στο μάγκα ‘π’ το Μιλάνο!–
Για λίγο θα την πόναγε, όπως πονούνε όλοι…
–έλα-έλα, όπως πονούνε όλοι!–
Αλλά θα τηνε γλίτωνε η Ιταλία όλη!
–έλα-έλα, η Ιταλία όλη!–

Σε τρόπο κυπριακού τσιαττιστού η παραλλαγή του Φιρφιρή:

Την νύχταν π’ αγκαστρώθηκεν, τον Σίλβιον η Ρόζα,
ο νούς της δεν το έκοψεν, να πει να αλλάξει πόζαν.
Τζι αντί στα τέσσερα χαμαί, τον κώλο να στρουμπώσει,
που πίσω να τον έτρωεν, η χώρα να γλυτώσει

H Bικυ Π. έδωσε μια παραλλαγή εις ύφος Κικής Δημουλά:

Ο Σίλβιο
Πρόσωπο ουσιαστικόν, πολύ ουσιαστικόν
Ενικού αριθμού, γένους αρσενικού
Η Ντόνα Ρόζα
Πρόσωπο αδιάφορο, πολύ αδιάφορο
Στην αρχή αδιάφορο και μετά πλάι στον Σίλβιο ενδιαφέρον
Ενδιαφέρον από δω και πέρα
Ο κώλος
Κύριο όνομα των ερωτικών πράξεων
Ενικού αριθμού και άκλιτο.
Ο κώλος, ο κώλος, ο κώλος
Η νύχτα
Όνομα ουσιαστικόν
Γένους θηλυκού ενικός αριθμός
Εκείνη η νύχτα
Νύχτα ουσιαστική, πολύ ουσιαστική
Η νύχτα που η Ρόζα τον κώλο της στον Μιλανέζο δεν έδωσε
Ιταλία
Χώρα της Μεσογείου
Ενικός αριθμός

Οι νύχτες
πληθυντικός αριθμός
Οι νύχτες της Ιταλίας από δω και πέρα…

Αν κοιτάξετε τις ημερομηνίες στα σχόλια της αρχικής δημοσίευσης, θα δείτε ότι ο διαγωνισμός κράτησε πολλές μέρες και συνεχώς ο Τιπούκειτος ενσωμάτωνε στο άρθρο όσες παραλλαγές έβρισκε πετυχημένες. Κάποια στιγμή, και ενώ είχε πάει καλοκαίρι και δεν παρακολουθούσα πια, υπήρξε και η εξής συμμετοχή, εις ύφος Τ.Σ.Έλιοτ:

Της Ρόζας ο κωλος είναι ο πιο σκληρός. Αρνούμενος
Το πέος του νόμιμου συζύγού της έστω, αποστρεφόμενος
Την πρωκτική πράξη, ή συνουσία, στην ουσία
Δίνοντας στο μουνί της μόνο ηδονή περίτεχνη κεφαλαριού
Μιλανέζικου, παλαιϊκού, στριφτού σαν κέρατο ιταλικό.
Τη χώρα όλη όμως έμελε να σκίσει ο σπόρος του αναβάτη
Όπως αργότερα καβάλα στο φεγγαρόφωτο του Μεδιολάνου
Στις πέτρες για το καφενείο του γεριό Γουστάβου αντηχεί
(κι οι μοίρες άκουγαν και πια ο γιος ο γκρεμιστής έχει σταλεί)
Την αηδία του: «Μα να μη δίνει κώλο η ίδια μου η γυναίκα!»

Υπογραφή: Κωνσταντίνος Μπογδάνος, ο γνωστός σήμερα βουλευτής. Ο Τιπουκειτος επιδοκίμασε την προσπάθεια και τη συμπεριέλαβε και στην αρχική δημοσίευση, σημειώνοντας: Εξαιρετικό! Στριφογυρνάει στον τάφο του ο κύριος Τόμας! Το καλύτερο απ’ όλα είναι πως η δική σας εκδοχή έχει κάτι από Έλιοτ σε μετάφραση Σεφέρη…

Όπως είπα, αυτή τη συμμετοχή δεν την είχα δει τότε, την πληροφορήθηκα τώρα που ξαναδιάβασα το παλιό άρθρο του Τιπούκειτου.

Κι έτσι έλυσα κι ένα μικρό αίνιγμα. Ποιο είναι αυτό; Σε μια συνέντευξη που είχε δώσει ο Κ. Μπογδάνος το 2017, στην οποία σκιαγραφούσε την ποιητική του, ας πούμε, πορεία, αναφέρει, με την παροιμιώδη μετριοφροσύνη του:

Πολύ αργότερα, αναρτώ μιαν άσκηση στο μπλογκ του Νίκου Σαραντάκου, μετατρέποντας ένα πορνογραφικό περιστατικό σε ελιοτικό στιχούργημα. Ο οικοδεσπότης το υποδέχεται κολακευτικά – κρινόταν ακόμα η γραφή, όχι η ιδεολογία του συγγραφέα.

Αυτή την αναφορά την είχα διαβάσει σε ανύποπτο χρόνο και έσπαγα το κεφάλι μου να καταλάβω τι εννοούσε ο ποιητής. Δεν θυμομουν καμιά συμμετοχή του στο ιστολόγιο -που μάλιστα να την έχω υποδεχτεί κολακευτικά. Χτένισα το άρθρο για τα λιμερίκια, αλλά δεν βρήκα ίχνος Έλιοτ ή Μπογδάνου. Κι έτσι η αναφορά παρέμενε μυστήριο αξεδιάλυτο έως πρόσφατα.

Λάθος λοιπόν θυμόταν ο Κ.Μ.: σε άλλο ιστολόγιο δημοσίευσε το στιχούργημά του και άλλος οικοδεσπότης τού επιφύλαξε την κολακευτική υποδοχή!

Κατά τα άλλα, νοσταλγείτε την εποχή που η μεγαλύτερη φροντίδα μας ήταν τα σατιρικά στιχάκια για τον Μπερλουσκόνι;

126 Σχόλια προς “Εντεψίζικα από το 2009 (ακατάλληλον δι’ ανηλίκους)”

  1. 🙂

  2. argyris446 said

    Reblogged στις worldtraveller70.

  3. ΓΤ said

    Αν, κατά Μάγερ, η δημοσίευση είναι ψυχή της δικαιοσύνης, τότε η αναδημοσίευση είναι απότοκο του Β6.

  4. Κάλλιο τα εντεπλίδικα
    αντί για εντεψίζικα…

  5. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ώστε είδε και Έλιοτ στριφογυρίζοντα, ΚΑΙ Σεφέρη, έ; Και τον έκανε να πιστέψει ότι ανήκει στην ίδια κλάση με αυτούς! Να μου τον φιλήσεις τον φίλο σου τον Τιπούκιτο και να του πεις ότι έχει μιά θεϊκή διαίσθηση ανακάλυψης ταλέντων.. 🙂

  6. Αυτό που παρακολουθείς και της συνεντεύξεις της ΠτΔ αλλά και του Μπογδάνου και λύνεις κ τα αινίγματα μας ξεπερνάει όλους 🙂
    καλημέρα και καλή εβδομάδα

  7. atheofobos said


    Η ΑΚΡΩΣ ΕΛΛΗΝΟΠΡΕΠΗΣ ΧΕΙΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΩΛΟΔΑΚΤΥΛΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
    http://atheofobos2.blogspot.com/2010/03/blog-post_13.html
    Το εξώφυλλο αυτό με είχε οδηγήσει το 2010 στο παραπάνω κείμενο στο οποίο και σατυρικό ποίημα του Σεφέρη, «Αρετή και Ερωτόκριτος» που δημοσιεύτηκε μετά τον θάνατο του ως Μαθιός Πασχάλης, Τα Εντεψίζικα.

  8. ΚΩΣΤΑΣ said

    Τι να πω! Τα μεγάλα πνεύματα συναντώνται; Α παπαπαπά… είναι πολύ εγωιστικό δια τα με, κάτι σαν το: κι η μυλωνού τον άντρα της με τους πραματευτάδες.

    Χθες, τσαρκάροντας στο διαδίκτυο, έπεσα πάνω σε κάτι παρόμοιο. Τώρα ο Τιπούκειτος ήταν, τα παιδιά της χελιδόνας του Πάνου Ζ. ήταν, Πόντος και Αριστερά; θα σας γελάσω. Δεν πρόσεξα τον τίτλο του σάιτ, έπεσα σε στιχούργημα, συνέχισα να διαβάζω… και τσουπ να και Νίκος Σαραντάκος. Ώπα, λέω, εδώ δε μας κάνει τέτοια ο Νικοκύρης, μήπως να τον τσιγκλίσω; Μια μικροδιακοπή στο ίντερνετ και ένα τηλεφώνημα, με απέσπασαν από την εναασχόλησή μου και δεν επέστρεψα στο σάιτ. Και σήμερα τί βλέπω; Υπάρχει τηλεπάθεια;

  9. leonicos said

    Καλή άσκηση για τους ασκούμενους σχετικά

    Κειται, φευ, εκτός της ασκητικής μου εμβελείας

  10. atheofobos said

    7
    Η φωτογραφία δίπλα στην φωτογραφία της Αφροδίτης,είναι του Βρετανού ρομαντικού ποιητή Percy Shelleyπου που είχε γράψει τον 19ο αιώνα «Είμαστε όλοι Έλληνες» και την έχω πάρει από εδώ
    https://www.andro.gr/empneusi/to-dexi-heri-tis-afroditis/

  11. leonicos said

    Νομίζω πως το κυπραίκο ήταν το καλυτερο και δεύτερο το κατά Ερωτόκριτο.

  12. leonicos said

    Η Κική Δηουλά πληκτική ακόμα και στις απομιμήσεις

    Απορώ τι βρήκαν σε αυτήν τη γυναίκα και τη δόξασαν τοσο

    Η φἰλημου η Τάτια Μιτραβελίτζε είχε μεταφράσει Κική Δημουλά στα Καρτλικά και εκανε κι εκδήλωση στο Τμπιλισί.

    Τη ρώτησα γιατί….

    Γέλασε και μου απάντησε: Δεν ξέρεις; Ήξερε τον πρέσβη μας.

    Ο τότε πρέσβης του Σακάρτβελο ήταν απόφοιτος της Θεολογικής της Θεσσαλονίκης και μιλούσε άπταιστα ελληνικά

  13. Στην αγοροπαρέα της πειραιώτικης αλάνας που έπαιζα μικρός (δεκαετία ’50), υπήρχε η «Σολομονική», τουτέστιν η αισχρολογία με την μορφή μειωτικών ομοιοκατάληκτων διστίχων που αντάλλασσονταν ανταγωνιστικά για παιχνίδι. Θυμάμαι ακόμη κάποια τέτοια δίστιχα…

  14. Πέπε said

    Καλημέρα και καλές Απόκριες.

    Εξαιρετικά φαίνονται, αλλά δε θα προλάβω πριν το απόγευμα να τα δω με το πάσο μου.

    Μια μικρή ερώτηση για όσα πρόλαβα ως τα τώρα:

    > > μια με τερτσίνες, σε ύφος Χορτάτζη: …θελά ’σται πλια καλλιά να ετρουλλωνότουν / ο κώλος τση, κιας τούτον να γαμήσει

    Τι είναι αυτό το «κιας»; Μήπως «σκιας»;

  15. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    14 Μάλλον «σκιας» είναι. Αν περάσει ο Τιπούκειτος, ίσως το διευκρινίσει.

    8 Λες να υπάρχει τηλεπάθεια; Εγώ το σκεφτόμουν από προχτές.

  16. # 12

    Ηθελε ο Κων/ος Καραμανλής μια γυναίκα ακαδημαϊκό κι έπεσε ο κλήρος σ’ αυτήν γιατί Κυψελιώτισα και χήρα καλού ποιητή του Αθω.
    (Οι πληροφορίες είναι μέσα από τον στάβλο)

  17. Ωραίες όντως εκείνες οι εποχές.

  18. tryfev said

    Νίκο μου, εξαιρετική η ανάρτηση, έξοχα και τα στιχουργήματα που παραθέτεις.

    Σχετικά με τα «Εντεψίζικα» τώρα: Πριν από μερικά χρόνια, έχοντας στη βιβλιοθήκη μου όλα τα κείμενα, ποιητικά και πεζά, του Σεφέρη που είχαν κυκλοφορήσει ως τότε (έλειπαν οι «Μέρες» Η΄ και Θ΄ που δεν είχαν εκδοθεί ακόμη) θεωρούσα τη «συλλογή μου» ελλιπή λόγω απουσίας των «Εντεψίζικων» που δεν είχα καταφέρει ως τότε να αποκτήσω γιατί είχαν εξαντληθεί. Την εποχή εκείνη, είχα γνωρίσει στη «Λέσχη Φίλων Κόμικς» έναν νέο που ήταν κι αυτός λάτρης του μεγάλου ποιητή μας, Το έφερε η κουβέντα στα «Εντεψίζικα» και του είπα τον …καημό μου. Τότε εκείνος μου απάντησε: «Τα έχω και θα σας βγάλω ένα αντίτυπο». Λίγες μέρες μετά με ενημέρωσε ότι το είχε, οπότε δώσαμε ραντεβού και μου το έφερε στη Λέσχη χωρίς να δεχθεί να πληρώσω το κόστος της εκτύπωσης. Και δεν ήταν απλή φωτοτυπική εκτύπωση, αλλά ένα αντίτυπο που δεν διαφέρει σε τίποτε από το πρωτότυπο.

  19. Κιγκέρι said

    Το «κιας» νομίζω είναι κι ας.

    Εν τω μεταξύ, τα λινκ του ΣΠ για το γκαμπί της βασίλισσας και το ethos, εμένα μου βγάζουν τσόντες, ο Νικοκύρης βάζει εντεψίζικα, τι πράγματα είν’ αυτά, Σαρακοστή έχουμε!

  20. sarant said

    19 Bγάζουν τσόντες, αλλά σε αφήνουν να κατεβάσεις την ταινία.

    18 Ωραία ιστορία!

  21. Παναγιώτης Κ. said

    Εγώ πάντως, εξακολουθώ να ντρέπομαι τη μαμά του Νικοκύρη. 🙂

  22. Κιγκέρι said

    20:

    Α, οκέι, εγώ πήγα να τα δω ονλάιν, τρόμαξε το μάτι μου και δεν τόλμησα να τα κατεβάσω! Καλά που δεν είχα φωνάξει και κανένα παιδί «να δούμε μαζί μια ωραία σειρά για το σκάκι»! Θα ξαναδοκιμάσω.

  23. Γιάννης Κουβάτσος said

    12, 16: Η Κική Δημουλά είναι καλή ποιήτρια. Δεν μπορούμε να είμαστε αφοριστικοί, αν δεν έχουμε ασχοληθεί με το έργο ενός δημιουργού. Άλλο δεν μου αρέσει, δεν είναι του γούστου μου η ποίησή της και άλλο το «έλα, μωρέ, με την ατάλαντη, την πολυδιαφημισμένη!»…Το λάθος της ήταν ότι από μια εποχή και ύστερα ξέπεσε στη μανιέρα, αλλά αυτό είναι σύνηθες σε πολλούς μακρόβιους δημιουργούς. Διαβάστε το «Λίγο του κόσμου», που, κατ’ εμέ, είναι ίσως η καλύτερη ποιητική συλλογή της. Κι εμένα μ’ αρέσει η λιτότητα και η πυκνότητα της έκφρασης που χαρακτηρίζει τον Άθω Δημουλά, αλλά η Κική έχει πλούσια ποιητική φλέβα.

  24. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Τι περιμένουμε στην κλινική συναθροισμένοι?
    Είναι ο Σίλβιο να φθάσει σήμερα.
    Γιατί μέσα στην αίθουσα μια τέτοια απραξία?
    Τι κάθονται οι πρωκτοραφείς και δεν κοπτοραπτούνε?
    Γιατί ο Σίλβιο θα φτάσει σήμερα.
    Αφού κώλο δεν έδωσε η Μεδιολανή
    Ο Σίλβιο σαν έρθει θα μας τον ξεσκίσει.
    Γιατί και ο πατέρας του τόσο πρωί σηκώθη
    Και κάθεται στης κλινικής την κεντρική την πύλη
    Στη Τζάγκουαρ πάνω, τσίλικος, κρατώντας μια καπότα?
    Γιατί ο Σίλβιο θα φτάσει σήμερα
    Και ο πατέρας περιμένει να δεχτεί τον τσόγλανό του.
    Μάλιστα ετοίμασε για να τον δώσει ένα δονητή.
    Εκεί, τον έγραψε οδηγίες πολλές και πράματα.
    Γιατί κι όλοι οι μπασκίνες μας κι οι αύρες τους εβγήκαν
    Σήμερα μες στης Τζένοβας τες ματωμένες ρούγες
    Γιατί βραχιόλια φόρεσαν σε τόσους φουκαράδες
    Και τόσο κόσμο στείλανε για πιάνο στο μελάνι?
    Γιατί να πιάσουν σήμερα πεντάσκληρα μπαστούνια
    Με κράνη και με χημικά όμορφα ταιριασμένα?
    Γιατί ο Σίλβιο θα φθάσει σήμερα
    Και τέτοια πράγματα καυλώνουν τους μπογδάνους.
    Γιατί και τα άξια τζουκμπόξ εβγήκανε σαν πάντα
    Να πουν τις μαλακίες τους, να πουν τα ψέματά τους?
    Γιατί ο Σίλβιο θα φθάσει σήμερα
    Κι αυτός γουστάρει γλείψιμο και κολακείες.
    Γιατί να πέσει μονομιάς αυτή η ησυχία
    κι ο πανικός? (οι κώλοι μας τι μόνοι που απομείναν)
    Γιατί αδειάζουν γρήγορα τα μπαρ κι οι τρατορίες
    Και τοίχο-τοίχο τρέχουμε καλά προφυλαγμένοι?
    Γιατί ενύχτωσε κι ο Σίλβιο μας ήρθε
    Και μερικοί έδειξαν τα κωλάντερα
    Και είπαν πως για χέσιμο πια δεν θα ξανακάτσουν.
    Και τώρα τι θα γένουμε οι πόβεροι ινκουλάτοι
    Της Ρόζας το ξεπάτωμα ήταν μια κάποια λύσις.

  25. Πέπε said

    @19

    > > Εν τω μεταξύ, τα λινκ του ΣΠ για το γκαμπί της βασίλισσας και το ethos, εμένα μου βγάζουν τσόντες

    Δεν ξέρω τι είναι το ethos, αλλά ομολογώ ότι αν έψαχνα για τσόντες δεν είναι η πρώτη λέξη που θα σκεφτόμουν να πληκτρολογήσω.

  26. Aghapi D said

    Δυστυχώς σε σύγκριση με τους άγγλους και τους σκωτσέζους είμαστε μάλλον πουριτανοί 🙂
    https://www.ba-bamail.com/jokes/dirty-limericks/

  27. sarant said

    24 Καλό, δεν λέω!

    25 Είναι, περιέργως, μια πολύ καλή σειρά για τη σημερινή Τουρκία.

  28. Pedis said

    Η Donna Rosa:

    Το Donna χρησιμοποιείται, περισσότερο για σεβάσμιες σινιόρες και μητέρες (αν και όχι πάντα).

    Donna Rachele αποκαλούνταν επίσημα από τα μμε του καθεστώτος η γυναίκα του Μουσολίνι, Ρακέλε Γκουίντι.

    Δεν ξέρω αν εδώ ο «ποιητής» βρήκε ευκαιρία με τη σύμπτωση του ονόματος της μαμα-Μπερλούσκα να υποβάλει στο κοινό του τη ρόζα του τραγουδιού του Ντε Αντρέ (bocca di rosa) …

    Παπαρίτσα, χαζο-maligna, μάλλον, παρά benigna 😋, το «ποίημα», πολτικού επιπέδου ψηφοφόρων του Μπερλουσκόνι,

    για την ικανοποίηση της ισχυρής μαστουρμπατσιονίστικης επιθυμίας των κεντροαριστερών.

    (Αλλά, ίσως, και για να διασκεδάσουν το φορμάρισμα που τους έκανε ο Μπερλούσκας λίγο πριν, το 2008, μετά τα ξεφτιλίκια της κεντροαριστεράς με πρωθυπουργό τον χριστιανοδημοκράτη Πρόντι σε κεντροαριστερή κυβέρνηση … Αειβανφακούλο, τώρα που το θυμήθηκα … )

  29. William T. Riker said

    Πολύ καλές όλες οι παραλλαγές, αλλά μου ιδιαιτέρως γουστόζικη και η καβαφική του Χτήνους!

  30. raf said

    Το 2013, ακόμη και τότε νωρίς σαν αστείο, ένας φίλος μου έκανε δώρο το βιβλίο του Μπογδάνου, που δεν είναι ρουφιάνος, και μου είχε κάνει εντύπωση η πορνογραφία του ποιήματος, με τον τίτλο «T.S.Eliot». Τώρα κατάλαβα.

  31. Πέπε said

    Από το περσινό e-μάθημα Λογοτεχνίας Γ’ Γυμν. είχα μαζέψει μερικές ωραίες παρωδίες Καβάφη σχετικά με την καραντίνα και τον κόβιντ. Κυρίως Βαρβρους, αλλά και μία Ιθάκη και μερικά άλλα.

  32. tryfev said

    20 Ευχαριστώ, Νίκο μου.

    24. Θαυμάσιο στιχούργημα.

    18. ΄Επειτα από επισταμένη έρευνα στα παλιά αρχεία μου, επιβεβαίωσα ότι ο φίλος που μου πρόσφερε τα «Εντεψίζικα» είναι ο Φιλόλογος και Υποψήφιος το 2017-18 Διδάκτορας Βυζαντινής Φιλολογίας (δεν βρήκα νεότερα στοιχεία από τα οποία να προκύπτει αν εν τω μεταξύ αναγορεύθηκε σε Διδάκτορα) Χριστόφορος Κοντονικολής.

  33. raf said

    Η Δημουλά ίσως να μην εμπίπτει στις προσωπικές προτιμήσεις μας αλλά στρίβει τον λόγο με ευφυία και ομορφιά. Ας μην είμαστε αφοριστικοί.

  34. Γιάννης Κουβάτσος said

    Νικοκύρη, μαρμάγκα!

  35. Γιάννης Κουβάτσος said

    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://nearhouparaplous.blogspot.com/2010/03/blog-post_31.html%3Fm%3D1&ved=2ahUKEwje3qOx77vtAhWKqqQKHVbZB4QQFjADegQICxAB&usg=AOvVaw0bQIYExbpz4OseYQQ8GD6u&cshid=1607344210202

  36. sarant said

    31-35 Εδώ και καιρό λέω να βάλω άρθρο για καβαφικές παρωδίες, είτε αυτές που έχει αποθησαυρίσει ο Δασκαλόπουλος, είτε άλλες.

    31 Πέπε, λες παρωδίες πρόσφατες; Δεν τις στέλνεις από εδώ;

  37. # 33, 23

    Κατά την άποψή μου, η Κική δεν στρίβει τον λόγο αλλά τον συντρίβει. Τώρα μπορεί κάποιος να συμφωνεί με τα ποιητικά γούστα του Καραμανλή, ο κόσμος μεγάλος είναι έλεγε η γιαγιά μου, εξ άλλου σε κάποιους θα αρέσει κι ο Μπογδάνος που αν εκδώσει ποιητική συλλογή θα την αγοράσουν και μαζί τους θα αγοράσουν και όσοι αγοράζουν «όνομα» και οι πολιτευτές της νουδούλας για να την χαρίζει ο ένας τον άλλον, ενισχύοντας και το κόμμα. Ετσι μπορεί να μην χρειασθει καν να μπει στην αυλή του Βλαβιανού και λοιπών που καθορίζουν ποιοί ποιητές προωθούνται αλλά να γίνει και ακαδημαϊκός αν εκτιμήσει τον οίστρο του ο Κούλης.
    Πιστεύω πως σε όποιον αρέσει η Δημουλά, μόνο η προσπάθεια να γράψει δική του ποίηση-δηλαδή να την δει και από την άλλη πλευρά- μπορει να τον κάνει να αλλάξει γνώμη. Αυτό από προσωπική εμπειρία, όταν ανέβηκα σε έδρα να διδάξω άλλαξε η εκτίμησή που είχα σε όλους σχεδόν τους δασκάλους μου όταν κατάλαβα πως κριτίκαρα κάτι που δεν ήξερα πως γίνεται

  38. ΣΠ said

    19, 20
    Στον δικό μου browser έχω ενεργοποιημένο το ad-block και δεν μου βγάζει τσοντοδιαφημίσεις.

  39. Πέπε said

    @36

    «Είχα μαζέψει» εννοώ ότι μου τις στείλανε οι μαθητές. Δικές τους.Ναι, φρεσκότατες, κορονοϊκές λέμε. Κρίμα, δεν μπορώ (δεν πρέπει δηλαδή) να τις δημοσιοποιήσω.

  40. Και μια παρωδία σαββόπουλου για τα πάνω κάτω ΠΑΟ και ΟΣΦΠ (και όχι μόνο) στην ευρωλίγκα (κάθε χρόνο) ΑΝ δεν έχεις ρόστερ με15-20 παίκτες πρώτης γραμμής για ροτέησιον δεν πας F4, επιτρέπονται όμως τα «περίεργα σκαμπανεβάσματα» για να συντηρείται το ενδιαφέρον !

    Μη μιλάς άλλο για μπάσκετ
    άσπρη σκόνη είναι παντού
    αν ρουφήξεις δυο γραμμούλες
    θα τους κάνεις τ’ αλατιού

    κι όταν διάλειμα θα κάνεις
    να συνέλθει ο οργανισμός
    όποιος παίζει αντίπαλός σου
    θα φαντάζει σαν θεός

    Χθες ήσουν γίγαντας, χθες ήσουν σίφουνας και αστραπή
    τρίποντα έβαζες και όταν κάρφωνες έτρεμε η γη
    τώρα είσαι αργός, τώρα είσαι άστοχος, χάνεις βολές
    δεν παίζεις άμυνα κι οι επιθέσεις σου είν’ τραγικές

    Μη μιλάς άλλο για μπάσκετ…

  41. loukretia50 said

    Σφήνα – είμαι εκτός!

    Το μπάσκετ θέλει τσαγανό
    και άξια παλληκάρια
    Μα όσα δε φτάνει η αλεπού
    τα κάνει κρεμαστάρια !

  42. Μαρία said

    Απίστευτο. Τώρα μαθαίνω τη συμμετοχή Μπογδάνου!

  43. Pedis said

    Ο Τιπούκειτος λοιπόν ζήτησε να μεταφραστεί το ποίημα και μάλιστα «κατά τον τρόπο του αγαπημένου μας ποιητή».

    Γιατί να μην ζητούσε επίσης την αντικατάσταση της Ρόζας με Μαργαρίτα, για παράδειγμα ή, ας πούμε, αν ήταν σήμερα, με Μαρίκα/Ντόρα ξερωγώ;

    Φόβος λογοκρισίας-δίωξης ή … μαλακίας;

  44. Alexis said

    #40: Ωραίο!
    «Μα τώρα σέρνεσαι, τώρα είσαι άστοχος…» θα έβαζα εγώ για λόγους μέτρου.

  45. # 44

    ακολούθησα το τραγούδι οπότε τόνισα τώρα εισαί αργός, καλύτερα η πρότασή σου, θενξ

  46. sarant said

    42 Eίδες; Ούτε εσύ την είχες προσέξει λοιπόν. Και ο Τιπού κατά πάσα πιθανότητα το 2010 δεν ήξερε καν ποιος είναι ο Μπογδάνος.

  47. # 41

    και σου πετώ ένα κιοφτέ
    στο μάτι σου σε βρήκα
    και σου πληρώνω γιατρικά
    πληρώνω και το ΙΚΑ

  48. Avonidas said

    Καλησπέρα.

    Μου τη σπάει όταν το Τριώδιο πέφτει Χριστούγεννα 😛

    Πολύ όμορφο το σημερινό, παραλλαγές σ’ ένα θέμα – και τι θέμα! Μου θύμισε το Le Ton beau de Marot – αν κι εδώ θα ήταν πιο ταιριαστό το Le Trou bourré de Carotte 😀

    Θα επανέλθω.

  49. loukretia50 said

    47. …κεφτεδάάκι κεφτεδάκι
    μια πιατέλα γιόμισα!
    Με φαρμάκι μεζεδάκι
    θα μου στείλεις νόμισα!

  50. Μαρία said

    46
    Εμφανίζεται στις … 14 Ιουλίου του 2009 και δεν είχε ακόμα τριανταρίσει.

  51. Avonidas said

    Παρόλο που η λέξη λίγο ακούγεται στις μέρες μας, διατηρείται ζωντανή σε μια κώχη του λεξιλογίου μας, εξαιτίας μιας συλλογής με άσεμνα ποιήματα του Γ. Σεφέρη

    Κώχη ή κόχη; Ή κόγχη; Και είναι η ίδια που στρίβει η ζωή στο «γιουκαλίλι»;

  52. 46, 50 Ξέρει και το chapeau που λέγαμε τότε και έχει πια εξαφανιστεί από τα μπλογκζ (όπως και τα ίδια τα μπλογκζ δηλαδή)

  53. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Νομίζω πως ο Ποιητής
    α)αν έκανε τον κόπο να κοιτάξει κανένα λεξικό, θα διαπίστωνε ότι αυτό που μπαινοβγαίνει ηδονικά σε γυναικείες υποδοχές, δεν λέγεται κεφαλάρι- άλλο πράγμα είναι το κεφαλάρι.
    β)θα έπρεπε να ψυλλιαστεί ότι το «κεφαλάρι Μιλανέζικο, παλαιϊκό, στριφτό σαν κέρατο» βάζει κάθε καλοπροαίρετο αναγνώστη στον πειρασμό να ρωτήσει «και πού το ξέρεις εσύ;»
    γ)»ξεχνάει» -όπως «ξεχνούν» όλοι οι ως άνω εντεψίζηδες στιχοπλόκοι- ότι αν ο πατέρας του Σίλβιο άκουε την προτροπή τους, δεν θα προέκυπτε απαραιτήτως ένα αγαθό για την Ιταλία αποτέλεσμα. Τους διαφεύγει το νόημα μιάς καθημερινής μας βρισιάς που, από την πολλή χρήση, έχασε την σπιρτάδα της: Θα προέκυπτε Κωλόπαιδο! 🙂

  54. ΚΩΣΤΑΣ said

    Νικοκύρη, βρήκα το χθεσινό που λέω στο @8, διστάζω να το βάλλω, μήπως είναι αντιδεοντολογικό. Γράφει και ο Αλουφάνης, είναι του 2007 ανάρτηση. Δεν είναι του Τιπούκειτου, είναι άλλο σάιτ, προς τιμή του Ν….

    Ένα ναι ή ένα άστο εκ μέρους σου μου αρκεί.

  55. Πέπε said

    Παρεμπιπτόντως, να πούμε ότι η λέξη (ε)ντεψίζης υπάρχει:

    α. Σε κάποιο παλιό λεξικό της μάγκικης αργκό,ίσως κάποιο με τίτλο «συλλογή λέξεων αποσκορακιστέων από την ελληνική γλώσσα» ή κάπως έτσι (καθαρά για το ξεκάρφωμα, γιατί θυμάμαι ότι ο συντάκτης καθόλου δεν τον βίωνε τον απορτροπιασμό που υποτίθεται ότι θα όφειλε να αισθάνεται κάθε γλωσσικά συνειδητός Έλλην). Αλλά μπορεί και να μην ήταν σ’ αυτό αλλά κάπου στον Τσιφόρο. Πάντως η λέξη ήταν ντεψίζης, χωρίς ε-, και η σημασία βωμολόχος.

    β. Σε κάποιο μυθιστόρημα από τα σχετικά με Πόλη, Μικρά Ασία, Καταστροφή κλπ. Μπορεί και στη Λωξάντρα. Εκεί η λέξη ήταν με το ε-, εντεψίζης, και από τα συμφραζόμενα σήμαινε κάτι σαν «αθεόφοβος, που δε σέβεται τίποτε, ιερόσυλος, άγριος πέρα από κάθε ανθρωπίνως αποδεκτό όριο».

    Είναι αναμνήσεις πολλών δεκαετιών πίσω, κι έτσι όχι και πολύ ακριβείς. Η πρώτη, πώς πρωτοέμαθα τη λέξη, και η δεύτερη, πώς τη διασταύρωσα / επιβεβαίωσα.

    Όταν λοιπόν πρωτοέμαθα τα Εντεψίζικα του Σεφέρη ήξερα, από τον τίτλο, τι περίπου να περιμένω.

    Δύο χαρακτηριστικοί στίχοι από τον «Άλλο Ρώκριτο» από τα Εντεψίζικα:

    Η Αρετούσα περιγράφει στη νένα της το ερωτικό της σμίξιμο με τον Ερωτόκριτο με πλήρη, δήθεν, αφέλεια και με αναλυτικότατες λεπτομέρειες. Σ’ ένα σημείο φτάνει στο:

    Πιο γρήγορα, πιο γρήγορα, πιο γρήγορα, πιο γρήγο-
    ρα […]

    …και αφού συνεχίσει και τελικά ολοκληρώσει την αφήγησή της, η Νένα σχολιάζει:

    Αλίμονο! Σε γάμησε! Πώς θα μανιάσει ο κύρης!

  56. Γιάννης Κουβάτσος said

    Άσε που θα χάναμε και τη μεγάλη Μίλαν που έφτιαξε προ τριακονταετίας ο καβαλιέρε.

  57. sarant said

    51 Ωχ, έχεις δίκιο

    54 Κώστα, δώσε το λινκ.

    55 Πράγματι, η λ. εντεψίζης έχει προσλάβει και άλλες σημασίες

  58. Κάτι ενδιαφέρον: θυμόμουν ότι τα Εντεψίζικα του Σεφέρη μπορούσε να τα βρει κανείς τότε (το ’09) στο σάιτ του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Τώρα βρίσκω εκεί μόνο μια περιγραφή: https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=1&text_id=3344
    Άραγε δεν θυμάμαι καλά ή…;

  59. ΚΩΣΤΑΣ said

    54 συνέχεια

    https://pontosandaristera.wordpress.com/2007/12/02/32-12-2007/

  60. 58 Μάλιστα… ένα λινκ που ήξερα βγάζει 404. Ούτε που ξέρω πώς φτάνει κανείς στον Ρώκριτο:
    https://www.greek-language.gr/greekLang/literature/tools/concordance/seferis/content.html?collection_id=3&text_id=027

  61. sarant said

    59 Α, ναι. Θυμάμαι την αρχική Χελιδόνα, στου Πάνου, όπου υπήρχε και το ποίημα με το Φλαούτο και τα άλλα παρατονισμένα όργανα. Και εδώ έχει Φλαούτο.

    60 Κάπως το έχουν δυσκολέψει, αλλά το βρίσκεις τελικά.

  62. Γιάννης Ιατρού said

    60: Πάντα η κρητική διάλεκτος, δηλαδή κι η επιλογή των λέξεων μαζί, ήταν κάτι το διαλεχτό 🙂 👍👍

  63. Καλησπέρα,
    55 Κι εγώ θαρρώ η Λωξάντρα το χρησιμοποιεί, κάποιον αποκαλεί έτσι (αυτός ο εντεψίζης π.χ.)/

  64. ΓΤ said

    Στη σημερινή αθλητική κίνηση:

    Παναιτωλικός-ΑΕΛ 2-1

    Στην κλήρωση για τα Προκριματικά του Μουντιάλ 2022:

    Ισπανία
    Σουηδία
    Ελλάδα
    Γεωργία
    Κόσοβο

  65. Να ‘μαι κι εγώ, καθυστερημένος ως συνήθως. Όπως είπε ο Νικοκύρης παραπάνω, το 2009 ελάχιστοι ήξεραν (αν ήξεραν) τον εκκολαπτόμενο ποιητή ΚΜπ — εγώ πάντως δεν τον εγνώριζα. Το σχόλιο που χαρακτηρίστηκε «κολακευτικό» ήταν μια ευγενική φιλοφρόνηση του οικοδεσπότη προς έναν άγνωστο επισκέπτη του ιστολογίου.

    @14: Το «κιας» θα πει «έστω και»

  66. Την αγάπη μου στον Νικοκύρη και στους παλιούς γνωρίμους Μαρία και Δύτη, που τους ξαναείδα με χαρά στα σχόλια.

  67. Βρε καλώς τονα!

  68. sarant said

    65-6 Βρε καλώς τονα! -μπις

  69. Μαρία said

    Βρε καλώς τον! τρις

  70. Θα ξαναεμφανιστεί του χρόνου (άπαξ, δίπαξ και τρίπαξ)

  71. Μαρία said

    70
    Τώρα θυμήθηκα οτι όλα ξεκίνησαν απο δώ https://sarantakos.wordpress.com/2009/05/25/agios/#comment-5433

  72. Μαρία said

  73. Πέπε said

    Τρίτο κύμα; Δε θα ‘πρεπε πρώτα να σταματήσουμε λίγο να ψοφάμε σωρηδόν από το δεύτερο κύμα, ώστε να ξεχωρίζουν τουλάχιστον;

    (μπορεί να οδηγήσει σ’ ένα ενδεχόμενο 3ο κύμα / σίγουρα θα οδηγήσει σ’ ένα ενδεχόμενο 3ο κύμα / μπορεί να οδηγήσει σ’ ένα βέβαιο 3ο κύμα… Νομίζω ότι ένα «μπορεί» -ή ισοδύναμη έκφραση- αρκεί. Το δεύτερο δεν προσθέτει τίποτε στο νόημα. Ή είσαι σίγουρος, ή πιθανολογείς, δεν υπάρχει άλλη επιλογή.)

  74. ΓΤ said

    H ΔΟΕ έδωσε την έγκρισή της για να ενταχθεί το breakdancing στα ολυμπιακά αθλήματα.

  75. Πέπε said

    @58, 60:

    Ο Ερωτόκριτος είναι εδώ, https://www.greek-language.gr/greekLang/literature/tools/concordance/seferis/content.html?collection_id=3&text_id=027
    και τα υπόλοιπα Εντεψίζικα επίσης είναι κάπου. Αλλά ούτε εγώ βρίσκω τον δρόμο μου εκειμέσα. Τη σελίδα του παραπάνω λινκ τη βρήκα από το παράθυρο, είναι κονκορντάτσια.

  76. Καλημέρα,
    73 Πάντως, η Μυτιλήνη βιώνει ήδη το τρίτο της κύμα. Το δεύτερο ήταν το καλοκαίρι, ξεκίνησε μέσα Ιούλη κι έφτασε το Σεπτέμβρη. Πήρε λίγο χρώμα στον τετραχρωματικό χάρτη (κίτρινο -2) αλλά οι χάρτες έγιναν γρήγορα μονοχρωματικοί (κι έτσι κι αλλιώς πήγε στα κόκκινα).

  77. sarant said

    71 E, αυτό δεν το θυμόμουν!

  78. Alexis said

    Απ’ όσα διάβασα παραπάνω εκτιμώ ότι ο Σεφέρης θα μπορούσε κάλλιστα να είναι ο δημιουργός του αρχικού πυρήνα των αθυρόστομων «ομηρικών επών».
    Δεν ξέρω αν κομίζω γλαύκα εις Αθήνας, αλλά το ύφος και η γραφή μοιάζουν πολύ, ακόμα και κάποιες ρίμες είναι ίδιες.
    Βέβαια πιο δουλεμένος ο στίχος του Σεφέρη στον «Ερωτόκριτο» (μεγάλος μάστορας όντως) πιο τραχύς και ωμός στα «ομηρικά έπη».

  79. ΓΤ said

    Πέτσας: «Δεν μπορεί να ανοίγει το λιανεμπόριο και να μείνουν κλειστές οι εκκλησίες». Επιτέλους μια σωστή δήλωση για τη Λιανεμπορική Ελπίδων. Θα δούμε φως όταν στα παγκάρια μπει POS.

  80. tryfev said

    Με κάποια καθυστέρηση, θα αναφέρω μια μικρή αληθινή ιστορία που συνδέεται έμμεσα με τα «εντεψίζικα» και μου την είχε αφηγηθεί πριν από πολλά χρόνια ο σεβαστός μου φίλος, Γάλλος ελληνικής καταγωγής, Georges Dascalopoulos, που έφυγε στις 23/9/2020 έχοντας συμπληρώσει το Νοέμβριo του 2019 έναν αιώνα ζωής.

    Σε ένα γαλλικό σχολείο, στο μάθημα της ιστορίας, η καθηγήτρια είχε ζητήσει από τους μαθητές της να γράψουν για τον παλιό βασιλιά των Φράγκων Clovis 1er, τη σύζυγό του βασίλισσα Clotilde και τη νικηφόρο μάχη του Tolbiac, τα οποία είχαν διδαχθεί στο προηγούμενο μάθημα.

    Σε ένα από τα γραπτά λοιπόν, διαβάζει έκπληκτη, μεταξύ άλλων, τη φράση: «Après la bataille de Tolbiac, Clovis a embracé le derrière de Clotilde» («Μετά τη μάχη του Tolbiac ο Clovis αγκάλιασε τα …οπίσθια της Clotilde»). Ανατρέχει λοιπόν στο βιβλίο και διαβάζει «Après la bataille de Tolbiac, Clovis a embracé le cul-» (στο σημείο αυτό αλλάζει η σελίδα του βιβλίου και στη συνέχεια διαβάζει «te de Clotilde»).

    Η πλήρης φράση ήταν λοιπόν «Après la bataille de Tolbiac, Clovis a embracé le culte de Clotilde» που σημαίνει «Μετά τη μάχη του Tolbiac ο Clovis ασπάσθηκε τη θρησκεία της Clotilde». Δηλαδή έγινε Χριστιανός, όπως ήταν ήδη εκείνη. Τι είχε συμβεί λοιπόν;

    Ο καημένος ο μαθητής δεν πρόσεξε ότι η λέξη culte (θρησκεία, πίστη) κοβόταν στη μέση και συνεχιζόταν μετά, αλλά, διαβάζοντας τη λέξη cul (κώλος) νόμισε πως ο βασιλιάς, ενθουσιασμένος ίσως από τη νίκη του, αγκάλιασε τον …κώλο της βασίλισσας και επειδή ντράπηκε να γράψει τη λέξη προτίμησε την πιο ευγενική «τα οπίσθια».

  81. Γιάννης Κουβάτσος said

    79:Κι όταν θα πληθύνουν έτι περισσότερο κρούσματα, νεκροί και διασωληνωμένοι θα φταίει το λιανεμπόριο, που το προστατεύει μόνον ο παρωχημένος Ερμής. Ενώ τις εκκλησίες, ε;

  82. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    80 Ωραίος ο Κλόβις. Αν μάλιστα τα είχε αγκαλιάσει και πριν τη μάχη δεν θα τον είχανε στριμώξει οι οχτροί.

  83. Pedis said

    http://www.topontiki.gr/article/419396/proedros-eof-gia-emvoliasmo-kalokairi-theoritika-tha-ehoyme-synoliki-anosia

    Ο αριθμός και η συχνότητα των αστόχαστων μαλακιών που εκστομίζονται στα μμε από τους καθημερινούς μαϊντανοειδικούς και γκεστσταρς ξεπερνούν κάθε φαντασία.

  84. Αγγελος said

    (80) Αμίμητο!
    Αλλά κι αυτός ο τυπογράφος, το cul-te βρήκε να κόψει, και μάλιστα έτσι (μόνον έτσι βέβαια κόβεται), λες κι είναι καμιά μεγάλη λέξη;
    Γι’ αυτό παλιότερα, όταν έκοβαν λέξη στο τέλος της σελίδας προσέθεταν κάτω από την τελευταία γραμμή τη συνέχειά της.

  85. Κιγκέρι said

    Ενώ κάποιος άλλος που έγραφε μια επιστολή και του τελείωσε η σελίδα, έγραψε στην τελευταία γραμμή «σας φιλώ» και, για να δείξει πως το γράμμα συνεχίζεται, πρόσθεσε από κάτω τη λεξη «όπισθεν»!

  86. Υπάρχει ένα ωραίο βιβλίο, αντίστοιχο του Λιβαδιού με τους μαργαρίτας του Φωτιάδη, με μαθητικά λάθη: la foire aux cancres νομίζω λεγόταν. Θυμάμαι μόνο τη φράση il ne faut jamais toucher les filles nudes (les fils, τα καλώδια).

  87. ΓιώργοςΜ said

    84 Πολύ παλιότερα, σε κείμενα που ήταν φτιαγμένα για να διαβαστούν μεγαλόφωνα (πχ εκκλησιαστικά), ώστε ο αναγνώστης να μη διακόπτει το ρυθμό του, και να μη γίνονται (τέτοιες ή άλλες 🙂 ) παρανοήσεις.

  88. Alexis said

    #80: Ωραία ιστορία!

  89. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

  90. sarant said

    80 Καλό!

  91. Γιάννης Κουβάτσος said

    89: Αφού αφήνουν τους Πολάκηδες και τους Σπίρτζηδες να αλωνίζουν και να τους εκθέτουν, καλά να πάθουν στην Κουμουνδούρου. Επόμενο βήμα ποιο θα είναι; Η χορήγηση επιδόματος ξυλοδαρμού διαδηλωτών;

  92. Pedis said

    # 89 – Πολύ σωστό. Κάνουν υπερωρίες και πρέπει να αποζημειωθούν.

  93. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    92 Κι εγώ συμφωνώ. Και για την αποζημείωση και, κυρίως, για τις υπερορίες 😎

  94. Μαρία said

    https://rosa.gr/i-tropologia-toy-syriza/

  95. Μαρία said

    43
    Με αβατάρα Μπερλιγκουέρ.

  96. Pedis said

    # 95 – E, αυτή μάλιστα! Mία αξιοπρεπής και δίκαιη διαμαρτυρία, αλλά χωρίς ελπίδα:

    La madre degli stronzi è sempre incinta. 😜

  97. 96 E purtroppo non nascono mai morti.

  98. Pedis said

    # 97 – ma non è il caso una strage, che si applicasse almeno al papà …

  99. 98 Ma scegline uno, dai 😜

  100. Pedis said

    Non serve figliolo se Dio ci mette alla prova.

    E se lui è l’uomo della Provvidenza?

    # 99 – Πού τον πέτυχες τον τρελλάρα (… pazzo scatenato);

  101. Μαρία said

    99
    Έχει και 2ο μέρος το νούμερο!
    Βλέπω στη συλλογή του και τον βυσσινή ελβετικό που κληρονόμησα απ’ τον πατέρα μου.

  102. Se ci fosse Provvidenza non sarebbero cosi merdose le cose…
    Altra cosa cercavo, ma quando l’ ho visto non ho potuto resistere 🙂

  103. Μαρία said

    102
    … (συμπλήρωσε) o altra cosa 🙂

  104. Δεν τόχω με την ποίηση τζόγια μου 🙂

  105. Pedis said

    # 104 – Α, τότε πάρε μάθημα από στρατευμένη μελοποιημένη ποίηση Μπενίνι που γέμιζε με ενθουσιασμό τα αριστερά πλήθη 😁

  106. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Μάστα. Αν δεν κάνω λάθος, σε κάποια μάζωξη ηγετών στην Ιταλία, είχε κάνει αστεϊσμούς και καραγκιοζιλίκια στον Κλίντον ο ταλαντούχος μπαγάσας. Ή δεν τα θυμάμαι καλά?
    Έχει πάντως ωραία γυναίκα ο κιαρατάς 🙂

  107. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    94 Το απέσυραν τελικά.

    Σπίρτζης:

    Κατανοώντας επίσης την κριτική, το θυμό και την οργή πολλών συμπολιτών μας για τα ακραία κρούσματα αστυνομικής βίας από ακροδεξιούς θύλακες, με την ανοχή και πολλές φορές με τις εντολές της κυβέρνησης Μητσοτάκη σημειώνουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ αντιμετωπίζει την πλειοψηφία των Ελλήνων αστυνομικών που υπηρετούν τη Δημοκρατία και την ασφάλεια των πολιτών, ως εργαζόμενους με στολή, που διαφωνούν με τον αντιδημοκρατικό κατήφορο, του δόγματος «Τρόμος και Πάταξη», που έχει εγκαθιδρύσει το επιτελικό κράτος Μητσοτάκη.

    Αναμένεται ανακοίνωση της δημοκρατικής πλειοψηφίας της ΠΟΑΣΥ που να καταδικάζει τα αίσχη των ακροδεξιών θυλάκων του Σώματος. Καθήστε, μην περιμένετε όρθιοι.

  108. Pedis said

    Καλά τι ελέφαντας είσαι ρε παιδί μου …

    https://www.repubblica.it/online/politica/terzavia/gossip/gossip.html

    ως προς τη μνήμη, εννοώ.

  109. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    108 Η περιφέρειά μου και η μυτούλα μου σου υποβάλλουν τα φρικτά τους παράπονα 🙂

  110. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ξέρουμε βέβαια ότι οι Μανιάτες ρέπουν προς το εντεψίζικο, αλλά κάποιοι το πάνε στα άκρα! 🙂
    https://www.facebook.com/photo/?fbid=3496524397064125&set=a.136669206383011&__cft__%5B0%5D=AZUOm4j_yw8ScL2jnYifePKzRBbdDfUvZi0GCfgBPR5hIQDiQ8oWu71yHiW5dFOOssjPnqlqWYXGPoKrtmdyNl6bZcS_hrsSigHxnegmpqqYgnrLCft6xOufKRTEGYfqvKE&__tn__=EH-R

  111. loukretia50 said

    Με αφορμή μια ιστορία που ποστάρισε ο κ. Μπαρτζούδης – σχ. 19, ένα «χόσικο ανέκδοτο» από τη γιαγιά Πινή, για τον Πανίκο και τη Σιμέλα ,
    https://sarantakos.wordpress.com/2020/12/08/swtires-7/#comment-700714
    ΄
    έκανα μια έμμετρη μεταγραφή στην κοινή ΝΕ με πινελιές από τη θεία αρχαία ελληνική.
    Τα καθιαυτού της γιαγιάς που υπονοεί η στρωτή αφήγηση, πρέπει να γίνουν αντιληπτά και από κουλτουριάρηδες χαμουτζήδες που εντεψιδίζουν στο παρόν νήμα, όπερ και εκρίθη πιο ακατάλληλο :

    -Μολόγα μας γιαγιά Πινή για κείνον τον Πανίκα
    που αγάπησε μια μορφονιά από περήφανη γενιά,
    κι όλο τον κόσμο γύρισε με τρένο και νταλίκα…
    Και ξήγησέ μας τι θα πεί « του κάναν κασκαρίκα»!

    – Α, λέτε για τον τυχερό που πήρε τη Σιμέλα?
    Μ’ αγάπης όρκους δέθηκαν, κανόνες πίστης τέθηκαν
    Κι αμέσως ξενιτεύτηκε… και στην κορφή κανέλα?

    Κοπιάστε, για να θυμηθώ … η βάβω αρχινάει
    Μα είναι ακατάλληλο, και στ΄ άλλο νήμα πάει!
    (το εκόμισα πάραυτα)

    Μισεύει ο Πανίκας της και η Σιμέλα μόνη
    Πικραίνεται κι αγκομαχά κι η μοναξιά τη ζώνει
    Την άφησε να οικουρεί ενός μηνός νυφούλα
    Κοινωνικός αποκλεισμός και κοζερί στη ζούλα.
    Πολλοί οι ξένοι που περνούν απ΄το κεφαλοχώρι
    Ευάλωτη η νιόπαντρη – κρατιόταν με το ζόρι.
    Το πώς γιατροπορεύεται η καρδούλα της το ξέρει
    Κι ο κύρης της αδυνατεί σ΄αυτό να συνεισφέρει.

    Πέρασαν μήνες δύσκολοι, σε λίγο κλείνει χρόνος
    Γυναίκα ετοιμόγεννη κι αυτός στα ξένα μόνος.
    Με άδεια για τοκετό αναχωρεί με βιάση
    Ανώφελα όμως προσπαθεί μήνες να λογαριάσει

    Μετράει και ξαναμετρά βαγόνια αγχωμένος
    Πώς γίνεται ο τοκετός ναν’ καθυστερημένος?
    Για πρόωρα ξέρει μωρά, αν πρόγευση έχει πάρει
    Απ΄της παστάδας το κεχρί το βιαστικό ζευγάρι.

    (Αμφιβολίες πολλές, αμφιβολίες τρελές):
    – Πώς γίνεται η Σιμέλα μου να άργησε στη γέννα?
    Λες νάν’ μεγάλο το μωρό, ή καρτερεί εμένα?
    ΛΟΥ
    Διακοπή για το ταξίδι

  112. loukretia50 said

    (επιστροφή του ξενιτεμένου)
    Μα μόλις φτάνει στο χωριό ξεφεύγει ο λογισμός του
    Κι απ΄τη χαρά ξεχάστηκε ο προβληματισμός του
    Ανάστατος ο οίκος του, κοσμοπλημμυρισμένος
    γιατί γεννήθηκε ο γιός, γερός και προικισμένος
    Μα δε μπορούσε να τον δει, του είπαν πως δεν κάνει
    Και τρέχει στη Σιμέλα του – με χάδια να γλυκάνει
    (διάλειμμα)

    – Και δε μου λες Πανίκα μου, καλές οι Γερμανίδες?
    Τους ομορφάντρες άκουσα στραγγίζουν σα σταφίδες
    – Σιμέλα, εσένα αγαπώ, τον όρκο μου κρατάω
    Κι αν μια φορά στο παρά τσακ, πετιέμαι και το σκάω
    -Τι σβέλτος είσαι άντρα μου! Μα ήσουν από πάνω
    Φαντάσου νάμουν τώρα εγώ από κάτω, τι να κάνω?

    – Σιμέλα μου μελένια μου, μαζί σου κολλημένος
    Στον ‘Αδη ή στον ουρανό θα είμαι ευτυχισμένος!

    – Ωχ!
    Λεπτό υπονοούμενο στο βρόντο έχει πάει.
    Δεν τόπιασε, δεν άκουσε, στ’ αλήθεια μ’ αγαπάει?

    Η νέα μένει ενεή, η σκέψη του αποκλίνει
    Και πάραυτα τον οδηγεί στην παιδική την κλίνη
    Ανασηκώνει πάλλευκη χνουδάτη κουβερτούλα
    Κι ευθύς προβάλλει μια γλυκειά, κατάμαυρη φατσούλα

    – Σιμέλα, με απάτησες! ο τάρανδ…( παρντόν!) ο σύζυγος κραυγάζει
    Εμαύρισε το μάτι μου, καθόλου δε μου μοιάζει
    Ξανθός εγώ και γαλανός, σαν Έλληνας αρχαίος
    Δεν είναι αυτός δικός μου γιος, μολόγα το ευθέως
    Σε πλάνεψε ταξιδευτής, μελαχρινός κουρσάρος,
    Θα βλέπουν όλοι τη ντροπή, ας ήταν ο κουμπάρος.

    ΄Αζμα Πανίκειον
    Να καμαρώσω ένα γιο δεν ήτανε γραφτό μου
    Πικρή μου μοίρα το φευγιό
    Γαμώ το κέρατό μου

    Της αγάπης η καδένα δε χωράει πια σε μένα
    (τι να φταίει? τι να φταίει?)

    Βγάζει τη βέρα απ΄το δεξί – κίνηση θεατράλε
    Μα παραμένει τζέντλεμαν, ως το πικρό φινάλε

    – Πάρε το δαχτυλίδι μου που γράφει τ’ όνομά σου
    Και κράτα εσύ το μπάσταρδο και όλα τα προικιά σου.
    ΛΟΥ
    To be continued…

  113. loukretia50 said

    (Η μπόρα συνεχίζεται)
    Ευθύς τον πλαισιώσανε οι γραίες του σογιού της
    που δεν αμφισβητούσανε το ντι-εν-έι του γιού της
    και κορυφαία του χορού η σοφή γιαγιά Φωτίκα
    Ποντία τετραπέρατη, τον φασκελώνει αυτίκα:

    – Δε ντρέπεσαι κοτζάμ γαμπρός, ο στύλος του σπιτιού της
    Να κάνεις κόνξες τάχαμου για το κουλέρ του γιου της?
    Κακόψυχε, σαν τους οχτρούς που πέσαν να τη φάνε.
    Για τέτοιες λεπτομέρειες τα σπίτια δε χαλάνε.

    Chorus (απ΄τα παρασκήνια)
    «Κερατάς ζημιωμένος πώς την έπαθ’ ο καημένος!»
    Παρά ταύτα του Πανίκα εξεθύμανε το μένος.

    Το στόλισμα κατά ριπάς και τάρανδο κλονίζει
    Φιλότιμο, καρδιά κι αυτιά – ψύλλους αποκοιμίζει
    —————————————

    Γιαγιά Φωτίκα, η αδυσώπητη :
    – Καμμένη απ΄το μαράζι της και τη δική σου αψάδα,
    παντέρμη κι ετοιμόγεννη στη νυφική παστάδα,
    βαλάντωσε η καψερή, περίσσεψ’ η μαυρίλα.
    Πώς έρχεσαι του λόγου σου με φούρια και τσαντίλα?

    (ξεφύσημα εμφατικόν,της ζήλειας τέρας μυθικόν
    ξερνάει συννεφάκια)
    Chorus
    Κοινή η μοίρα των θνητών, ακόμα και στον εκλεκτόν
    φοράνε κερατάκια
    ΛΟΥ
    όλοι προβληματισμένη ως την επόμενη πράξη του δράματος

  114. loukretia50 said

    Γιαγιά Φωτίκα ακάθεκτη

    – Προσβάλλεις το στεφάνι σου , της ρίχνεις και κατσάδα?
    Μπορεί να φταίει κι η σκουριά, κι η μαύρη αγελάδα.
    – ???
    – Δεν είχε γάλα η τσούπα μας κι έδινε το δικό της
    Γιαυτό και μαυροτσούκαλο τον έκανε το γιο της.

    ==========================
    Τον ζαλίζει τον Πανίκα – σφυροκόπημα σωστό
    Αποδείξεις του κομίζει, μα δεν είναι αρκετό :
    – Πω πω πω πω! στη μαμά μου θα το πω!

    Ντουγρού ο Πανίκας στη μαμά, αμφιβολίες φέρων
    κι αυτή τον ψυχοπόνεσε – το έρμο το συμφέρον!

    Η νύφη και το σόι της στα πούπουλα την έχουν
    φοβούνται μην αμαυρωθεί το ίματζ και θα τρέχουν

    Κι ο γιος αν έχει φαμελιά δική του να φροντίσει,
    ας είναι και πολύχρωμη! Θα θέλει να γυρίσει!

    Κι ενώ αυτός της εξηγεί τα μαύρα τα μαντάτα
    σοροπιαστό τον κέρναγε και λόγια λέει σταράτα :
    – Κουκλί είναι το μαυρούλικο, το χρώμα δε μετράει
    – Και αν το λένε μούλικο?
    – Η ζήλεια θα τους φάει!

    Ο λόγος της συμβόλαιο, και για την ιστορία
    αξίζει να αναφερθεί κι η ετυμηγορία:

    (Μαμά με στόμφο)
    – Έτσι κι εγώ σ΄ανάστησα, με γάλα απ΄την Κανέλλω
    – Μα η Κανέλλω είν’ καφετιά! Σαν τί της πήρα?
    – Τη ματιά!
    Σάματις είδες άνθρωπο να ’ν’ κανελής με βούλες?
    Γιαυτό μας βγήκες μούσκαρος – σωστά λεν’ οι σκατούλες!
    ΛΟΥ
    Πολύχρωμη οικογένεια, χαρά η σύναξή τους
    Κι αν κάποιος είναι κερατάς… αυτό είναι μεταξύ τους

  115. # 110

    Ενσταση, να αποφανθει ο ειδικός στις φωτοσοπιές, αλλού σε -ακος κι αλλού σε -ακης,

  116. sarant said

    111-4 Μωρέ μπράβο!

  117. 116 Άσε, εγώ έχω πάψει να τη σχολιάζω 🙂

  118. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @115. Οι καταλήξεις μπορεί να διαφοροποιούνται αλλά η ..ουσία μένει ίδια.. 🙂

  119. Γιάννης Ιατρού said

    110 (115, 118) Εμ, λίγο πειραγμένη είναι η εικόνα του 110, λείπει ένα γράμμα από το όνομα 🙂 🙂
    Εδω η αυθεντική

  120. Γιάννης Ιατρού said

    111-114 Ρε Λου, είναι να μην πάρεις φόρα…
    Φτάνεις από εδώ μέχρι εκεί (τοπικούς προσδιορισμούς δεν λέμε με λεπτομέρεια, αλλά 12χιλ. είναι πάνω-κάτω 🙂 🙂 🙂 ) σε 5′ (21:10 αναχώρηση, 21:15 άφιξη !!).

    Αλλά εύγε για τους στίχους, άξια 😍✔👍

  121. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @119. Γιάννη, είσαι δαιμόνιος! Πάει, τέλειωσε! (Είπα κι εγώ..)

  122. sarant said

    119 Κατά σύμπτωση, χτες παρουσιάστηκε και στο Τουίτερ αυτή η φωτοσοπιά, και το επισήμανα.

  123. Alexis said

    #111-114: Έξοχο! Έπος! «Πανίκας και Σιμέλα»! 😆

  124. Γιάννης Ιατρού said

    122: ναι ειδα… Και τα «σκυλιά» εκεί ήσαν 🙂

  125. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    -Με το που γύρισα στην Ελλάδα έζησα έναν πολύ μεγάλο έρωτα το 2006, αυτή ήταν η γυναίκα της ζωής μου για 3 χρόνια αλλά χωρίζω…
    -Γιατί;
    -Γιατί ήμουνα μαλάκας, πολλαπλά μαλάκας!

    Το έχει πει ο δημιουργός μιας εκ των αποδόσεων του ιταλικού στιχουργήματος. Αναρωτιέμαι αν είμαστε νομικά καλυμμένοι να το λέμε κι εμείς γι αυτόν. Οι νομικοί του ιστολογίου τι λένε? 😁😂🤣🤪

  126. mitsos said

    111-114
    Εύγε Λου
    και έμμετρη και πιστή στο στόρυ το καθιαυτό ,,,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: