Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πριν από 60 χρόνια: Ο Μποστ για την κατάληψη του πλοίου Σάντα Μαρία

Posted by sarant στο 29 Ιανουαρίου, 2021


Tο ιστολόγιο αγαπάει τον Μποστ και του έχει αφιερώσει αμέτρητα άρθρα, σε πολλά από τα οποία θυμόμαστε (οι παλιότεροι) ή γνωρίζουμε (οι νεότεροι) γεγονότα της πρόσφατης ιστορίας μέσα απο γελοιογραφίες του Μποστ. Στην αρχή, τα άρθρα αυτά είχαν γενικό τίτλο «Πριν από 50 χρόνια…», μετά «Πριν από 55 χρόνια…», αλλά τα χρόνια περνάνε και το ιστολόγιο συνεχίζει να εκπέμπει, οπότε πέρσι εγκαινιάσαμε μια νέα χρονολόγηση, τη σειρά «Πριν από 60 χρόνια». Η αλήθεια είναι ότι μετά τον Αύγουστο δεν έβαλα καινούργιο σκίτσο στη σειρά -το προηγούμενο, τέταρτο, σκίτσο της σειράς είναι εδώ. Οπότε, ύστερα από αρκετούς μήνες διακοπής, ξαναπιάνουμε σήμερα με ένα σκίτσο του Ιανουαρίου 1961.

Το σκίτσο αφορά ένα διεθνές θέμα, που βέβαια ο Μποστ βρίσκει τον τρόπο να το συσχετίσει με την εσωτερική πολιτική κατάσταση. Το 1961 στην Πορτογαλία κυβερνούσε (από το 1932!) ο δικτάτορας Αντόνιο Σαλαζάρ, ο οποίος είχε εγκαθιδρύσει το Estado Novo (Νέο κράτος). Την εποχή εκείνη, και ως το 1974, η Πορτογαλία είχε πολλές αποικίες στην Αφρική (Αγκόλα, Μοζαμβίκη, Γουινέα Μπισάου).

Tον Ιανουάριο του 1961, 24 Πορτογάλοι και Ισπανοί αγωνιστές, με επικεφαλής τον Ενρίκε Γκαλβάο, κατέλαβαν το πορτογαλικό υπερωκεάνειο Σάντα Μαρία, που έκανε δρομολόγιο μεταξύ Πορτογαλίας-Καραϊβικής-Νότιας Αμερικής, σε μια εποχή όπου τα αεροπορικά ταξίδια ήταν πολύ σπανιότερα. Οι αγωνιστές είχαν επιβιβαστεί από λιμάνια της Βενεζουέλας και του Κουρασάο ως τουρίστες, κρύβοντας τα όπλα τους σε διπλό πάτο στις βαλίτσες τους. Τις πρώτες πρωινές ώρες της 22ας Ιανουαρίου πήραν τον έλεγχο του πλοίου, το οποίο μετέφερε 600 επιβάτες και είχε 300 ναυτικούς πλήρωμα.

Η κατάληψη (να την πούμε πειρατεία;) του πλοίου υπήρξε επιτυχημένη και με έναν μόνο νεκρό από το πλήρωμα. Ο Γκαλβάο είχε σκοπό να οδηγήσει τη Σάντα Μαρία στην Αγκόλα, όπου σχεδίαζε να ξεκινήσει τον αγώνα για την ανατροπή του πορτογαλικού καθεστώτος και συνάμα την ανεξαρτησία της Αγκόλας (ο ίδιος είχε ζήσει πολλά χρόνια στην Αγκόλα και παλιότερα ήταν βουλευτής Αγκόλας στην «εθνοσυνέλευση» του Νέου Κράτους). Όμως ύστερα απο μερικές μέρες το πλοίο περικυκλώθηκε από αμερικανικά πολεμικά και αναγκάστηκε να καταπλεύσει στο Ρεσίφε της Βραζιλίας, όπου ο Γκαλβάο και οι σύντροφοί του ζήτησαν και πήραν πολιτικό άσυλο στις 2 Φεβρουαρίου 1961.

Το σκίτσο του Μποστ δημοσιεύτηκε στην Ελευθερία, με την οποία συνεργαζόταν τότε, την Κυριακή 29 Ιανουαριου 1961:

Ο Μποστ λοιπόν παρομοιάζει το πορτογαλικό υπερωκεάνειο Σάντα Μαρία με το ελληνικό κράτος, που το ονομάζει Σάντα Εβημερία, αφού η επίσημη κυβερνητική προπαγάνδα επέμενε ότι η Ελλάδα ευημερεί. Είναι πολύ συχνό άλλωστε να παρομοιάζεται ένα κράτος με καράβι, και ο ηγέτης του με καπετάνιο ή τιμονιέρη ή κυβερνήτη -και εδώ πλοίαρχος, με το κιάλι στο χέρι και με τα χαρακτηριστικά του φρύδια είναι ο τότε πρωθυπουργος Κων. Καραμανλής, ενώ γύρω του βλέπουμε τα επιφανεστερα στελέχη της κυβερνώσας ΕΡΕ: τον Ευάγγελο Αβέρωφ, τον πρόεδρο της Βουλής Κων. Ροδόπουλο με το κουδούνι, τον Παν. Κανελλόπουλο και τον Κων. Τσάτσο.

Πάνω στο επίστεγο (αν λέγεται επίστεγο) κάθονται διαμαρτυρόμενοι πολίτες: ηθοποιοί, εκπαιδευτικοί, αγρότες με δικράνια, γενικά εκπρόσωποι των κλάδων που διαδήλωναν εκείνες τις μέρες στην Ελλάδα.

(Η φιγούρα στο άκρο αριστερό με το κράνος και με τα αρχικά Θ.Ρ. δεν ξέρω αν αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο πρόσωπο ούτε ξέρω τι σημαίνουν τα αρχικά).

Ο πλοίαρχος λοιπόν δίνει διαταγή να παταχθεί η ανταρσία στο σκάφος, εν ανάγκη με θύματα. Λέει, ας πούμε, «τους υπομηχανικούς ρίψατε στων θαλάσων» επειδή εκείνες τις μέρες έκαναν απεργία πείνας οι σπουδαστές της Σχολής Υπομηχανικών, ενώ η αναφορά στους αδενοπαθείς εξηγείται από μια είδηση που είχε κάνει αίσθηση τις προηγούμενες μέρες, ότι το 12% των μαθητών της επαρχίας Ελασσόνας διαπιστώθηκε ότι έπασχε από αδενοπάθεια λόγω υποσιτισμού.

Η αναφορά στις νάρκες που βρίσκονται στο ύψος της Μπον είναι υπαινιγμός για την υπόθεση Μέρτεν, που εκείνες τις μέρες είχε γνωρίσει αναζωπύρωση καθώς το γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών είχε μόλις επαινέσει τη γερμανική εφημερίδα που είχε δημοσιεύσει τις κατηγορίες του Μέρτεν κατά Ελλήνων πολιτικών (για την υπόθεση Μέρτεν έχουμε βάλει παλιότερα άρθρα, π.χ. εδώ).

Πρωτοσέλιδο της Ελευθερίας λίγες μέρες νωρίτερα, με την είδηση για την «επανάστασιν επί πλοίου» και διπλα τις αναφορές στην υπόθεση Μέρτεν:

Το κείμενο της μπορντούρας (το παραθέτω ορθογραφημένο) επιμένει στα μαγειρεία του πλοίου που πρέπει να προφυλαχτούν από τους πεινασμένους επιβάτες. Δεν είμαι σίγουρος πόσοι και ποιοι υπαινιγμοί υπάρχουν, πάντως οι αδελφοί Κουκουλά είχαν σπορελαιουργία και λίγες μέρες νωρίτερα είχαν χρεοκοπήσει (δολίως, όπως γράφτηκε) και είχαν αναχωρήσει στο εξωτερικό έχοντας βάλει άγριο φέσι σε προμηθευτές και στους εργάτες.

Στο μαγειρείον έξωθεν που έχομε κεφτέδων
να μπουν δυνάμεις ισχυραί και τάγμα ναυτοπαίδων
Νιάρχος επιτηρών αυτούς κι αδέλφια Κουκουλά
και να’ναι κόπτων των πεινών τα δύο τους κουλά.
Ουαί και τρισαλίμονο διά τους απειθαρχούντας
στα μαγειρεία πορευθείς στα φαγητά ορμούντας.
Αν όλοι θέλοντες μασείν χωθούν στων μαγειρείων
κλάφτε ροσμπίφ και μουσακά με σάλτσα κονδυλίων.
Οι καπετάνιοι φάγοντες κι επιτυχώς χωνεύσας
το σκάφος είναι κυβερνών και ακινδύνως πλεύσας
Καθήκον των επιβατών, κι ας μην το λησμονώσι,
χρήζουν τυφλής υπακοής και όχι να πεινώσι.

Το τελευταίο δίστιχο, όπου αντί για επιβάτες θα βάλουμε τους πολίτες, είναι ωραίο και για απόφθεγμα.

125 Σχόλια προς “Πριν από 60 χρόνια: Ο Μποστ για την κατάληψη του πλοίου Σάντα Μαρία”

  1. Καλημέρα
    Χαίρομαι Νίκο που θυμάσαι την κατάληψη του Σάντα Μαρία!
    (κρατάω το «από τα οποία θυμόμαστε (οι παλιότεροι)» μόνο. Το άλλο είναι για ξεκάρφωμα).
    🙂 🙂 🙂

  2. Δεν έγραψε άλλος, σε λίγο εγώ αποχωρώ για μάθημα κ.ά. ας κάνω την αλλαγή που προτείνει ο Νικοκύρης στο τελευταίο δίστιχο:

    Καθήκον είν’ των πολιτών, κι ας μην το λησμονώσι,
    χρήζουν τυφλής υπακοής και όχι να πεινώσι.

  3. Παναγιώτης Κ. said

    Τα ονόματα Σάντα Μαρία, Σαλαζάρ, Γκαλβάο τα είχα μεν ακούσει αλλά δεν είχαν μπει σε μια αλληλουχία αιτίου-αιτιατού.
    Αυτό συμβαίνει 55 χρόνια αργότερα!
    Κάλλιο αργά παρά ποτέ. 🙂

  4. ΚΑΒ said

    Καθήκον λοιπόν των πολιτών, κι ας μην το λησμονώσι,
    χρήζουν τυφλής υπακοής και όχι να πεινώσι.

    Εξαιρετικός, όπως πάντα, και επίκαιρος ο Μποστ.

  5. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Καλημέρα.

    >>το 12% των μαθητών της επαρχίας Ελασσόνας διαπιστώθηκε ότι έπασχε από αδενοπάθεια λόγω υποσιτισμού

    Υπάρχει και σχετικό σκίτσο του Μποστ, με Πειναλέοντα και Ανεργίτσα «κάτω στον κάνμπω κάτω στην Ελασόνα έχει αδενοπάθεια ο Γιάννος κι η Παγώνα».

  6. Ανδρέας Τ said

    Υπέροχο. Το είχα τελείως ξεχάσει το επεισόδιο της Σάντα Μαρίας.

  7. Ωραίο. Ήθελα να πω με την ευκαιρία πως πριν εμφανιστεί ο Μποστ μας, τα ελληνικά μέσα έβαζαν συχνά γελοιογραφίες του Γάλλου Jean Bosc (που πέθανε όμως νωρίς) και τότε είχα σκεφτεί πως υπήρξε δάνειο στο όνομα Μποσκ > Μποστ.

  8. Νέο Kid said

    Ενδιαφέρον. Η μόνη Σάντα Μαρία που ήξερα ήταν η ναυαρχίδα του Κολόμβου.
    Ο Θου Ρου θυμίζει Χίτλερ στο πιο ξερακιανό και ανατολίτικο,και καπνίζει ναργιλέ ! …

  9. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    8 Σιγά σιγά θα το ξεδιαλύνουμε.

  10. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ωραίος πάντα ο Μποστ.
    Ροδόπουλος, η πιο μεγάλη «έδρα» που πέρασε από τη Βουλή. Δικός μας, τον ψήφιζε και ο αείμνηστος πατέρας μου. 😉

  11. Χαρούλα said

    Ενδιαφέρουσα ιστορία.
    Μηπως ο Θ.Ρ. ήταν υπουργός ή άλλο στέλεχος του Υπ.Αμύνης; Λόγω στολής, λέω…

  12. Βάζω και ένα «ναι» για να διορθωθεί το δεκαπεντασύλλαβο που θα χαθεί με την αλλαγή «πολιτών» από «επιβατών»:

    Καθήκον -ναι!– των πολιτών, κι ας μην το λησμονώσι,
    χρήζουν τυφλής υπακοής και όχι να πεινώσι.

  13. Costas Papathanasiou said

    ΚΑΛΗΜΕΡΑ
    …Θ.Ρ. ίσως είναι ο Αρχηγός της Αστυνομίας Πόλεων Υεόδωρος Ρακιτζής που σχετίστηκε τότε, νομίζω , με το σχέδιο «‘Περικλής»

  14. ΚΑΒ said

    Αυτός που είναι ξαπλωμένος στο «επίστεγο» και χαζεύει τι ρόλο παίζει;

  15. Υετόδωρος!
    Το θείος της βροχής δώρον…

  16. Εξαιρετικό !!

    Το καπελλάκι του Αβέρωφ γράφει Ε.Α. που θα μπορούσε να είναι αρχικά από το Εθνικής Αμύνης αλλά και από το Ευάγγελος Αβέρωφ. Τώρα τα Θ.Ρ. δεν μου κάνουν για αρχικά υπουργείου, τους πολτικούς εποχής δεν τους ξέρω, το δε Θοδωρής Ρουσόπουλος μόνο σαν αντανάκλαση από το μέλλον ,μπορεί να εκληφθεί

  17. Costas Papathanasiou said

    15
    Πολύ Ωραίο!
    (Θεόδωρος ή Θοδωρής φυσικά: όπου θέλουν παν τα δάχτυλα ενίοτε. Αφού έστειλα τη διόρθωση και στο… χτεσινό νήμα!)

  18. Τα αρχικά ταιριάζουνε στο Θεοχάρης Ρέντης αλλά κι αυτό αντανάκλαση από το μέλλον είναι, τότε ήταν στην Ενωση Κέντρου… ,μετά την μεταπολίτευση είδε φως και πήγε στην Νουδούλατης εποχής

  19. Αγγελος said

    (5) Μπράβο! Τη γελοιογραφία με την αδενοπάθεια τη θυμάμαι, ενώ το επεισόδιο με τη Σάντας Μαρία καθόλου.

  20. @ 17 Costas Papathanasiou

    🙂

  21. Costas Papathanasiou said

    17
    Στη Βικιπαιδεια όντως αναφέρεται στο «Σχεδιο Περικλής» ως Θεόδωρος Ρακιντζής (του έφαγα και ένα εν ολίγοις)

  22. Τι ωραίο (και λυπηρό, φυσικά) αυτό με την αδυνουπάθεια της εποχής εκείνης. Πόσο ταίριαζε το νόημα με την προφορά μας σε Β.Ι.

  23. ΓΤ said

    Οι στολές των Κανελλόπουλου, Τσάτσου κουμπώνουν αντίθετα από αυτές των Καραμανλή, Αβέρωφ, Ροδόπουλου.

  24. ΚΩΣΤΑΣ said

    Οι Ροδοπουλαίοι, Κωνσταντίνος και Δημήτριος (Τάκης και Μ αντίστοιχα) άφησαν ιστορία στη Λάρισα. Περισσότερο ο Μ, αναφέρομαι στον Καραγάτση για όσους δεν τό ‘πιασαν.

  25. loukretia50 said

    Σφήνα – απλώς τσίμπησα!
    «Καθήκον πάντων πολιτών κι ας μην το λησμονώσι ,,,»

    Μπονζούρ!

  26. spiridione said

    Για την ευημερία
    Ήταν το πρωτοχρονιάτικο μήνυμα του Καραμανλή που τελείωνε ως εξής:
    Θα επιτύχωμεν ασφαλώς μεγαλυτέρας επιδόσεις εις όλους τους τομείς εάν διαφυλάξωμεν την πολιτικήν και οικονομικήν μας σταθερότητα, πειθαρχήσωμεν εις τα επιταγάς της λογικής και του καθήκοντος και πιστεύσωμεν εις την αρχήν ότι μόνον εις το πλαίσιον της καθολικής ευημερίας είναι δυνατόν να πραγματοποιήται και η ευημερία εκάστου εξ ημών.

    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=64&pageid=31607&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ASNASdASPASUASNASZASHASJ&CropPDF=0

  27. ΣΠ said

    Καλημέρα.

    Καταπληκτική η ομοιοκαταληξία παρακάμπτων/Σαουθάμπτον.

  28. sarant said

    27 Πράγματι! Και χωρίς ακροβασίες.

    26 Α μπράβο.

    24 Και ο πατέρας Ροδόπουλος ήταν βουλευτής Τυρνάβου. Παραιτηθηκε το 1903 και τον αντικατέστησε ο πατέρας Λαπαθιώτης. Εχω όμως την εντύπωση ότι δεν ήταν αναντάμ μπαμπαντάμ Θεσσαλός.

  29. Κιγκέρι said

    Δεν καταλαβαίνω ποιοι και τι είναι οι «γιαπιτζείς» που αναφέρονται μαζί με τους αδενοπαθείς.

    Ακόμη, αναρωτιέμαι ποιος να είναι αυτός που κρατάει το πλακάτ «Πορεία Ελλήνων Ηθοποιών». Είδα ότι εκείνη την εποχή, έντονη πολιτική και συνδικαλιστική δράση είχε ο Λυκούργος Καλλέργης, αλλά το σκίτσο δεν μου φαίνεται να του μοιάζει.

  30. sarant said

    Οσο για τον Θ.Ρ., ένα σχόλιο από το ΦΒ συμφωνεί με την πιθανότητα να είναι ο Ρακιτζής και προσθέτει:

    Το σημαντικό στη φιγούρα Θ.Ρ. είναι το ότι καπνίζει ναργιλέ… Στη Βικιπαίδεια διαβάζω πως ο Θεόδωρος Ρακιντζής «υπηρέτησε ως υποδιευθυντής της Ελληνικής Αστυνομίας στο Κάιρο» πράγμα που ταιριάζει με τον ναργιλέ. Βρήκα και μια φωτογραφία που νομίζω ότι είναι του εν λόγω (από εδώ > https://bit.ly/3iX37qq ). Δεν είμαι 100% σίγουρος αλλά είναι μεγάλη η πιθανότητα ο Θεόδωρος Ρακιντζής να είναι ο Θ.Ρ.

  31. sarant said

    29 Πιθανώς γιαπιτζήδες.

    Κι εγώ αναρωτήθηκα για τη φιγούρα με το πλακάτ. Ίσως και γενική φιγούρα ηθοποιού.

  32. antonislaw said

    28 «24 Και ο πατέρας Ροδόπουλος ήταν βουλευτής Τυρνάβου. Παραιτηθηκε το 1903 και τον αντικατέστησε ο πατέρας Λαπαθιώτης. Εχω όμως την εντύπωση ότι δεν ήταν αναντάμ μπαμπαντάμ Θεσσαλός.»

    Καλημέρα σας!
    Δεν ξέρω αν το είπαμε ο Τάκης (Κωνσταντίνος) Ροδόπουλος ήταν και αδερφός του Δημήτριου Ροδόπουλου (Μ.Καραγάτση)

  33. antonislaw said

    Πρέπει να είναι δεξιά ο Θεόδωρος Ρακιντζής, αστυνομικός διευθυντής Αθηνών και αριστερά ο προϊστάμενός του υφυπουργούς δημοσίας τάξεως Ευάγγελος Καλαντζής.

  34. Κιγκέρι said

    29, 31:

    Γιαπιτζήδες, οικοδόμοι; Ναι, αλλά γιατί; Υπήρξε άραγε κάποια σχετική είδηση, όπως με τους υπομηχανικούς και τους αδενοπαθείς;

    Δεν ξέρω, μου φαίνονται πολύ συγκεκριμένα τα χαρακτηριστικά για να είναι μια τυχαία μορφή.
    Τέτοια μύτη είχε ο Κατράκης, αλλά ούτε και μ’ αυτόν μοιάζει πολύ το σκίτσο.

  35. leonicos said

    αμέτρητα

    ένσταση: υποθέτω θα είναι μετρήσιμα.

  36. antonislaw said

    Θα μπορούσε ο ηθοποιός να είναι ο Κώστας Μουσούρης, το ύφος μοιάζει πάντως, αν και δεν μπορώ να τον συνδέσω με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών πχ

  37. leonicos said

    Είναι πολύ συχνό άλλωστε να παρομοιάζεται ένα κράτος με καράβι, και ο ηγέτης του με καπετάνιο ή τιμονιέρη ή κυβερνήτη

    Πρώτος διδάξας, εν Ελλάδι ο Κρέων

  38. Κιγκέρι said

    36: Αντώνη,

    μοιάζει ίσως και με τον Νίκο Τζόγια, ο οποίος ήταν στο ΔΣ του ΣΕΗ το 1961.

  39. sarant said

    32 E, ναι.

  40. # 37

    Και εν Ισραήλ ό Νώε…

  41. antonislaw said

    37 «Είναι πολύ συχνό άλλωστε να παρομοιάζεται ένα κράτος με καράβι, και ο ηγέτης του με καπετάνιο ή τιμονιέρη ή κυβερνήτη

    Πρώτος διδάξας, εν Ελλάδι ο Κρέων»»

    Και ο πολύς Κριτίας, ο αρχηγός των Τριάκοντα Τυράννων, που ήταν και τραγικός ποιητής, στους αντιλόγους στη δίκη παρωδία του Θηραμένη στο δεύτερο κεφάλαιο των Ελληνικών του Ξενοφώντα κάνει παρομοίωση με πλοίο για τους ηγέτες

    »Άνδρας άξιος να ζει, Θηραμένη, δεν είν᾽ εκείνος που δείχνεται μάστορης στο να μπλέκει τους συντρόφους του σε δυσκολίες, και που μόλις παρουσιαστεί ένα εμπόδιο τα στρίβει — είν᾽ εκείνος που αγωνίζεται σκληρά, καθώς κάνουν στα καράβια ώσπου να συναντήσουν ούριον άνεμο· αλλιώτικα πώς θα ᾽φταναν ποτέ στον προορισμό τους, αν κάθε φορά που συναντούσαν εμπόδιο γύριζαν προς τα πίσω;» μετάφραση Ρόδη Ρούφου

    2.3.31…δεῖ δέ, ὦ Θηράμενες, ἄνδρα τὸν ἄξιον ζῆν οὐ προάγειν μὲν δεινὸν εἶναι εἰς πράγματα τοὺς συνόντας, ἂν δέ τι ἀντικόπτῃ, εὐθὺς μεταβάλλεσθαι, ἀλλ᾽ ὥσπερ ἐν νηὶ διαπονεῖσθαι, ἕως ἂν εἰς οὖρον καταστῶσιν· εἰ δὲ μή, πῶς ἂν ἀφίκοιντό ποτε ἔνθα δεῖ, εἰ ἐπειδάν τι ἀντικόψῃ, εὐθὺς εἰς τἀναντία πλέοιεν;

  42. Κιγκέρι said

    Τελειώσατε με τους αρχαίους, για να βάλω λίγο Μπιθικωτσή, που μου έχει κολλήσει από τη στιγμή που διάβασα για το «πλοίο Σάντα Μαρία»; 🙂

  43. 25 Σαπό. Έτσι είναι. Άμα υπάρχουν αρμόδιοι τι θέλουμε κι ανακατευόμαστε εμείς οι άσχετοι…

  44. sarant said

    42 Ναι μπράβο!

  45. ΚΩΣΤΑΣ said

    28γ Κ. Ροδόπουλος, καταγωγή: Πάτρα από τον πατέρα του, Τύρναβος από τη μητέρα του.

  46. loukretia50 said

    Ίσως καλύτερα : «Χρεία τυφλής υπακοής και όχι να πεινώσι»

    Μαλλιαρέμ’
    Αν κάτεχα την τέχνη σου, μεζέδες να πυργώνω
    δε θάχα άλλ’ επιλογή παρά να ντερλικώνω!

  47. Νέο Kid said

    Νομίζω ότι το Σαουθάμπτων έγινε παγκοσμίως γνωστό επειδή από κει απέπλευσε ο Ταϊτάνικ…

  48. leonicos said

    41 Antonislaw

    μπράβο κι αυτό

  49. ΓΤ said

    «Ευαγγελισμός», «Μοναστηράκι», «Πανεπιστήμιο»: κλείνουν στις 16:00

  50. @ 25 Loukretia50

    Καλό, βρε. 🙂

  51. Τούρκικός καφές και πολιτική…

    Το μπρίκι αριστερά, επί εποχής ΣύΡιζΑ έφερε δυο εγκοπές ώστε να μπορούν να το χρησιμοποιούνε δεξιόχειρες και αριστερόχειρες

    Το καινούργιο μπρίκι αριστερά, επί εποχής Νουδούλας φέρει μόνο μία ώστε να χρησιμοποιείται μόνο από δεξιόχειρες, αποτέλεσμα της μονκομματικής αντιμετωπισης των πάντων με πιο φωναχτό παράδειγμα τον Βαγγέλα και τις δίκες του δια βουλευμάτων.

  52. Το καινούργιο μπρίκι ΔΕΞΙΑ βεβαίως

  53. Costas Papathanasiou said

    30
    …και ο πικετοφόρος ηθοποιός θυμίζει πολύ τον Τίτο Βανδή (τουλάχιστον ως προς τη μύτη)

  54. loukretia50 said

    Ήταν και συνδικαλιστής νομίζω

  55. Χαρούλα said

    Και ο ξαπλωμένος μπροστά, τον Φραγ.Μανέλλη.

  56. sarant said

    53-4 Χμμμ… Μπορεί.

    Το σύνθημα του Μποστ στα καθ’ ημάς διά χειρός Στάζιμπου:

  57. kpitsonis said

    23. Και είναι ο σωστός τρόπος . Οι άλλες , των τριών , κουμπώνουν γυναικεία ! Κοίταξε ένα σακάκι σου να το διαπιστώσεις .

  58. antonislaw said

    54 Λου, ο πικετοφόρος φοράει παπχιόν, δύσκολο να είναι ο Τίτος Βανδής και η καρικατούρα δείχνει πιο μεσήλιξ από τον το 1917 γεννηθέντα Βανδή αλλά όρκο δεν παίρνω

    25
    Να κάνω και μια ιεροσυλία, θα έλεγα ότι το
    «Καθήκον πάντων πολιτών κι ας μην το λησμονώσι ,,,»
    θα ήταν πολύ καθώς πρέπει γραμματικά για τον Μποστ, ίσως
    «Καθήκον πάσων πολιτών κι ας μην το λησμονώσι» 🙂

  59. Ανδρέας Τ said

    Ο επί του επιστέγου Διαμαντόπουλος; Για φανταστείτε να έβαζε κάποιος γελοιογραφία με τα σακάκια των πολιτικών να κουμπώνουν γυναικεία. Αθάνατε Μποστ κι απ ‘ το κουκούτσι μύγδαλο.

  60. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  61. Μαρία said

    24
    Κι ο Τάκης μ ήταν: μοχλός 🙂

    41
    Το μοτίβο του καραβιού είναι πολύ παλιό. Το συναντούμε ήδη στον Αλκαίο.

  62. ΓΤ said

    57@ Kpitsonis

    Βεβαίως, το γνωρίζουμε, απλώς επισημάναμε τη διαφορά. Και, όπως έχουμε σημειώσει εδώ παλαιότερα, είναι γνωστός και ο λόγος για τον οποίο κουμπώνουν διαφορετικά τα ρούχα ανδρών και γυναικών — τρόπος ο οποίος ισχύει από τα χρόνια του Μεσαίωνα. O άνδρας, όσο πλούσιος κι αν είναι, πάντα ντύνεται μόνος του. Μια κυρία, εύπορη, πάντοτε την ντύνουν. Έτσι λοιπόν το κουμπί του Χωροδεσπότη ράβεται, αιώνες τώρα, πάντοτε στην αντίθετη πλευρά αυτού της Πυργοδέσποινας.

  63. # 62

    Στο Κοσμοπόλιταν έχεις διαβάσει αυτές τις αιτιολογίες ; 🙂

    Γιατί σε εποχές που δεν είχανε ακόμα επιτραπεί τα γιούνισεξ ντυσήματα, αυτά που μοιάζανε χωριστήκανε σε κουμπιά δεξιά όπως φοριέται για τους άντρες και αριστερά για τις γυναίκες με την ίδια λογική, που στις εκκλησίες οι άντρες καθόντουσαν δεξιά και οι γυναίκες στα ζερβά- πριν έρθουν οι άθεοι και τα κάνουν όλα λίμπα. (*) Γιατί αν ήτανε πρακτικός λόγος οι αριστερόχειρες θα τα έραβαν αριστερά, αν το επέτρεπε η κομματική τους ταυτότητα, βέβαια 🙂

    (*) Υποθέτω από εκείνο το «και καθεζόμενον εκ δεξιών του πατρός» έστειλε τις γυναίκες στην αριστεράν πτέρυγα

  64. aerosol said

    Διαβάζω και ξαναδιαβάζω… Πάει, δεν υπάρχει εξυπνότερο, πιο σαρκαστικό ή πιο σουρεαλιστικό γλωσικό παιχνίδι από του Μποστ!

  65. takis13 said

    Και αν τους δείχνει να κουμπώνουν δεξιά οι Καραμανλήδες και σία , και οι Κανελλόπουλοι ( οι πεφωτισμένοι) αριστερά ; Πανέξυπνο σχόλιο του Μποστ πως αυτό , μέχρι εκεί , ήταν η διαφορά τους .

  66. Αράουτ said

    Λείψαμε για 48 ώρες λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων με αποτέλεσμα να πέσει λιγουλάκι το Ιστολόγιο στην Alexa: Σήμερα στο 817 από 798 που το είχαμε αφήσει επροχθές.

    1) ΙΔΟΥ η 7η σελίς της «Ελευθερίας» του Πάνου Κόκκα όπου επρωτοδημοσιεύθη (Κυριακή 29 Γενάρη 1961) το επίμαχο σκίτσο του Μπόστ.

    ΡΩΤΑΜΕ τον κ. Σαραντάκο: Γιατί, κύριε Νίκο, λογοκρίνατε την υπογραφή «ΤΟΥ Μ. ΜΠΟΣΤΑΝΤΖΟΓΛΟΥ» που υπάρχει στο κάτω δεξιό μέρος του σκίτσου; Και γιατί δεν λέτε στους αδαείς αναγνώστες σας ότι δίπλα και αριστερά του σκίτσου ο βασιλόφρων εκδότης της «Ελευθερίας» Πάνος Κόκκας δημοσίευσε την είδηση για το γραμματόσημο των ΕΛΤΑ με τον προσφάτως (1960) Ολυμπιονίκη Διάδοχο Κωνσταντίνο; Κι ότι αυτό το έκανε εξεπίτηδες, για να μή διαμαρτυρηθούν οι βασιλόφρονες αναγνώσται της «Ελευθερίας» ότι η εφημερίς δημοσιεύει σκίτσα ενός εγνωσμένου αριστερού όπως ο αείμνηστος Μπόστ;

    2) Μεταξύ των προσώπων που εικονογραφεί ο Μπόστ στο σκίτσο, ο κ. Σαραντάκος μνημονεύει και τον αείμνηστο τότε Πρόεδρο της Βουλής, Κωνσταντίνο Ροδόπουλο (είναι ο παχύσαρκος κύριος με το κουδούνι). Εκείνο που δεν μάς λέει ο αγαπητός μας κύριος Νίκος είναι ότι συστηματικά ο Μπόστ σκιτσάριζε τον Ροδόπουλο ως παχύσαρκο μπούλη, επειδής εκείνη την εποχή κυκλοφορούσε εντόνως (από τους αριστερούς κύκλους) η φήμη ότι ο μεγαλύτερος αδελφός του Μ. Καραγάτση και σύζυγος της μοναχοκόρης του Μεγάλου Καραθεοδωρή Δέσποινας (1909-2009), ήτο κίναιδος ήγουν παθητικός ομοφυλόφιλος!..

    Μάλιστα, ένα χρόνο αργότερα (Γενάρης 1962) ξέσπασε στο Ρωμέικο και το σκάνδαλο με τον ΄επίδοξο αρχιεπίσκοπο Αθηνών και τότε Μητροπολίτη Αττικής, Ιάκωβος Βαβανάτσος (1895 – 1984), που εξεδιώχθη πύξ – λάξ από τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο μέσα σε 12 μέρες ως κίναιδος καραμπινάτος. Κι αυτό έγινε κατόπιν της συνδυασμένης επιθέσεως των παραεκκλησιαστικών οργανώσεων και του Τύπου της Αριστεράς, στην οποία επίθεση συμμετείχε ενεργά και η «Ελευθερία» του Κόκκα…

    ΚΑΛΟΥΜΕ τον κ. Σαραντάκο να μάς απαντήσει: Τί σκίτσο σχετικο με την θρυλική καθαίρεση του αρχικίναιδου Βαβανάτσου δημοσίευσε εκείνη την εποχή ο Μπόστ; Και πώς ενέπλεξε στο σκίτσο αυτό και τον αδελφό του Καραγάτση, Κωνσταντίνο Ροδόπουλο; ΚΙ ΑΚΟΜΗ: Γιατί, κύριε Νίκο,
    ΟΥΔΕΠΟΤΕ τολμήσατε να δημοσιεύσετε το εν λόγω σκίτσο του αγαπημένου σας Μπόστ στο παρόν Ιστολόγιο;

    Εδώ σε θέλω κάβουρα που περπατάς στα κάρβουνα

  67. ΚΩΣΤΑΣ said

    Νικοκύρη, πού μπορώ να βρω τη «διαμάχη» Καραγάτση – Λαπαθι’ωτη;

  68. Prince said

    Είδα το Ρ στο πηλήκιο του Καραμανλή κι απόρησα. Αλλά μετά είδα ότι υπάρχουν κι από ένα Ε εκατέρωθεν και μου λύθηκε η απορία… 🙂

  69. ΚΩΣΤΑΣ said

    67 συνέχεια
    Νικοκύρη, άστο, το βρήκα: Λαπαθιώτης – Καραγάτσης, η δεύτερη «συνάντηση»

    Posted by sarant στο 7 Αυγούστου, 2010

  70. sarant said

    67-69 Mε πρόλαβες!

    59 Τον σκέφτηκα κι εγώ τον Διαμαντόπουλο, αλλά δεν ξέρω αν τότε ήταν έτσι.

  71. Όλοι έχουν κάτι στο πηλήκιό τους. Και κανένας δεν έχει μηδέν εις το πηλήκιο. Είπαμε κάτι για τα αρχικά ΕΡΕ στο πηλήκιο του Καραμανλή;

  72. ΕΡΕ, δηλ. της ΕΡΕ. του κόμματος.

  73. Μαντεύει κανείς γιατί
    ο Ευ. Αβέρωφ έχει αρχικά ΕΑ,
    ο Κων. Ροδόπουλος ΚΡ
    αλλά ο Κ, Καραμανλής ΕΡΕ και όχι… 🙂

  74. 73 Αυτό το Κωνσταντίνος Καραμανλής Εθνάρχης έχει πολύ ύποπτα αρχικά.

  75. Costas Papathanasiou said

    70
    Ο Βασίλης Διαμαντόπουλος στο “Νόμος 4000”(1962) μοιάζει όντως με τη φιγούρα δίπλα στον ξαπλωμένο
    ηθοποιό-”Φραγκίσκο Μανέλλη(;)”(βλ. Σχόλιο 55)
    [Τα αρχικά “Πορεία Ελλήνων Ηθοποιών”, αντί ΣΕΗ, να είναι, ενδεχομένως, υβριστικά αντικυβερνητική;]

  76. sarant said

    71 Tα πηλήκια δεν τα είχα προσέξει.

  77. ΚΩΣΤΑΣ said

    70
    Έχω το βιβλίο του Φ. Καζάκη (πού τό ΄χω όμως τώρα δεν ξέρω), όπου αναφέρει τους Γερουσιαστές, Βουλευτές… κλπ Λάρισας και ήξερα για Λαπαθιώτη και πατέρα Ροδόπουλο. Δεν είχα ιδέα όμως για διαμάχη Ναπολέοντα Λ – Καραγάτση.Πάλι μορφώθηκα σήμερα για θέματα τοπικής ιστορίας. Ευχαριστώ για τον κόπο σου, να τα βρίσκουμε εμείς έτοιμα. 😉

    *Και κάτι αυτοαναφορικό. Θυμάμαι ψηφοδέλτια σε φάκελλο με σταυρωμένο το όνομα του Ροδόπουλου, που έστελνε το γραφείο του στον πατέρα μου. Από τα κουτσομπολιά της εποχής εκείνης, τα σχόλια για την υπερμεγέθη «έδρα» του! 😂

  78. @ 74 ΣτοΔγιαλοΧτηνος

    🙂

  79. ΚΩΣΤΑΣ said

    74 Φυρί-φυρί το πας, …ΔιαλολΧτήνος, 😜 το ΚΚΕ έπρεπε να αποκτήσει και θετικό πρόσημο, με τί δικαιολογία θα το νομιμοποιούσε;

  80. @ 76 Sarant

    🙂

  81. @ 79 ΚΩΣΤΑΣ

    Χαχα… όχι όμως διαμέσου του Μποστ. Ο καημένος θα το απέφυγε. Μη μας βγει και κανένας και ρωτάει «…γιατί ο κ. Σαραντάκος απέφυγε να σχολιάσει τα αρχικά στα πηλήκια, όπου εμφανώς λείπει το ΚΚ στο πηλήκιο του Κ. Καραμανλή».

  82. ΚΩΣΤΑΣ said

    81 Ναι, δίκιο έχεις. 😉

  83. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Μπράβο! Ο αγαπημένος μας Μποστ και πάλι! Που μας δίνει ‘σπρωξιά’ προς το παρελθόν, με το δικό του μοναδικό τρόπo και ταλέντο!

    – Ο Θ.Ρ. μπορεί, πράγματι, να είναι ο τότε αστυνομικός διευθυντής Αθηνών
    Θεόδωρος Ρακιντζής. Μοιάζει πολύ το σκίτσο με τη φωτογραφία.
    Δύο λεπτομέρειες, πάντως, με κάνουν κάπως να αμφιβάλλω: Το κράνος (σπανιότατο να το φορούσε αστυνομικός…) και τα διακριτικά στο μανίκι, που παραπέμπουν σε αξιωματικό της Αεροπορίας (ή ίσως του Ναυτικού ή του Λιμενικού). Δεν νομίζω ότι οι αξιωματικοί της Αστυνομίας είχαν τέτοια διακριτικά (δεν είμαι όμως και ειδικός… 🙂 )
    – Ο ηθοποιός με το πλακάτ και το παπιγιόν νομίζω φέρνει κάπως προς Βάσο Ανδρονίδη. Αν εκείνη την εποχή ήταν συνδικαλιστής, είναι σίγουρα αυτός.
    Η φωτό είναι από το –μεταγενέστερο, βέβαια– «Συνοικία Το Όνειρο», αλλά ίσως να είχε δημιουργήσει πρωτύτερα ‘τύπο’ με το παπιγιόν.

    – Και η σχετική είδηση για την απαγόρευση της πορείας των ηθοποιών, από την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ της 8/1/1960.

    (Βρε, τι μου θυμίζει, τι μου θυμίζει…!)

  84. 83 Εγώ πάλι θα έλεγα πως ο Θ.Ρ. είναι φτυστός ο Θκαρίμπαθ, αλλά με μπερδεύει το Ρ 🙂

  85. loukretia50 said

    Κάπου είχα βρει – έχασα το λινκ απ΄το μεσημέρι! – αλλά το νόμιζα άσχετο με το πρόσωπο που θυμόμουν και το προσπέρασα, ότι ο Β.Ανδρονίδης διετέλεσε πρώτος πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ)

  86. loukretia50 said

    … μετά τη δικτατορία,

  87. Χαρούλα said

    Ο Βασίλης Μεσολογγίτης ήταν πρόεδρος του ΣΕΗ από το 1952 έως το 1967. Δεν μοιαζει όμως με κάποιον.

    Ο ψηλός δεξιά με την τραγιάσκα, ίσως ο Κατράκης στην «συνοικία το όνειρο».

  88. sarant said

    83 Α μπράβο, η πορεία

    87 Οχι, δεν μοιάζει.

  89. loukretia50 said

    Ο τύπος με την τραγιάσκα μου θύμισε τον Ζώρα Τσάπελη

  90. Μαρία said

    83, 88
    Ένα χρόνο πριν; Για τις γελοιογραφίες κοιτάμε τις αμέσως προηγούμενες μέρες.
    Ρεπορτάζ Φρέντυ Γερμανού στην Ελευθερία της 24/1/1961
    Η πορεία ματαιώθηκε μετά τη συνάντηση επιτροπής ηθοποιών με Τσάτσο. Οι ηθοποιοί μέλη του ΣΕΗ περί τους χίλιους περίμεναν την επιτροπή στα Διονύσια. Άντρες που αναφέρονται: Μινωτής, Μυράτ, Αλεξανδράκης, Διαμαντόπουλος, Καρούσος. Και ο Μεσολογγίτης ως πρόεδρος.
    efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=64&pageid=31748&id=-1&s=0&STEMTYPE=0&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ASPASQASXASYASXASRASXASH&CropPDF=0

  91. Μαρία said

    88
    Νικοκύρη, μια που πιάσαμε τους ηθοποιούς, πότε θα ανεβάσεις τον μποστικό Τούρκο Οιδίποδα; Ζήτα βοήθεια απ’ το δύτη ή το χτήνος.

  92. Πέπε said

    @2, 4, 12, 25, 56, 58:

    Ένα που δε δοκιμάσατε πειδής είστε όλοι κρυφτοκαθαρευουσάνοι:

    Καθήκοντο των πολιτών…

  93. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ο Διαμαντόπουλος λέω είναι ο με το πλακάτ.

  94. @ 92 Πέπε

    Ναι, ναι. Πραγματικά κουφό.
    Βέβαια η μποστοκαθαρεύουσα είναι δεδομένη.
    🙂

  95. Κιγκέρι said

    Το ΔΣ του ΣΕΗ το 1961 εδώ

    Εγώ πάντως θα επιμείνω στον Νίκο Τζόγια, όπως είπα στο 38, τουλάχιστον μέχρι να προκύψει κάποιος πειστικότερος.

  96. Κιγκέρι said

    Χμ, αν δεν βγει κι αυτό,

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=867818706758098&id=264787607061214

    γκουγκλίστε «Νίκος Τζόγιας ΣΕΗ»

  97. loukretia50 said

    Κιγκέρι, ο Ν.Τζόγιας δεν έχει μυτόγκα, χαρακτηριστικό που διαθέτουν οι άλλοι που αναφέρθηκαν

  98. sarant said

    90 Οπότε μάλλον Διαμαντόπουλος. Και ρεπορτάζ Φρ. Γερμανού!

    91 Τούρκο Οιδίποδα; Γιά θύμισέ μου, γιατί πάσχω από Αλτσχάιμερ

  99. loukretia50 said

    Για την τραγιάσκα, άλλες υποψηφιότητες?
    ‘Η κατακυρώνεται ο ψηλόλιγνος Ζώρας Τσάπελης?

  100. Costas Papathanasiou said

    93 ΕΦΗ
    Θα μπορούσε, καθότι γνωστός αγωνιστής, ταιριάζει όμως καλύτερα να είναι εκπρόσωπος κάποιο μέλος του ΔΣ [όπως, επί παραδείγματι, ο Τ.Βανδής ή ο Ν. Τζόγιας βλ.
    http://62.103.28.111/aski/listsearch.asp?lsid=15700&fcode=xxx&ftext=%CE%98%CE%AD%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1&fval=%CE%A3.%CE%95.%CE%97.%20(%CE%A3%CF%89%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B5%CE%AF%CE%BF%20%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CF%89%CE%BD%20%CE%97%CE%B8%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%B9%CF%8E%CE%BD)
    (αν έχω μεταφέρει σωστά το σύνδεσμο σ’ αυτή τη διαολεμένη οθόνη αφής: 15 λεπτά κάνω για τρεις αράδες κι αυτές ζαβές!), στη “Βιβλιοθήκη ΑΣΚΙ Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών”, όπου τα τεκμήρια “Εγκύκλιος του Σ.Ε.Η. , Αθήνα, 6/1961” – “Εσωτερικός Κανονισμός, Αθήνα, 1961” -Αρχειακό τεκμήριο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ .]

  101. Μαρία said

    98
    Θα σου τον θυμίσω ιδιαιτέρως για να μην τον κάψω.

  102. Φωτό ηθοποιού με στραβά να κάθονται τα γιαλιά ;;

    ή στραβά είν΄τα γιαλιά ή σραβά τα βλέπουμε !

  103. 101 Τατωματή?

  104. sarant said

    101 Οκ!

  105. Μαρία said

    103
    Τοντενούν η δίπους.

  106. Και καπαλί τσαρσί.-

  107. Μαρία said

    106
    Μπρακ τζάνουμ, που έλεγε κι η γιαγιά μου.

  108. Αφού έβαλα τελεία και παύλα γιαβρούμ.
    Η γιαγιά σου μπορεί να το έλεγε, αλλά εγώ το έγραψα, με τα μπροστινά μου πόδια 🙂
    https://www.slang.gr/definition/24434-mprak-lakirnti-lakrinti

  109. Pedis said

    Φτού! Και δεν προλαβαίνουμε την πρώτη έκδοση για τα μεζεδάκια!

    Τι Αισχύλος είναι αυτός ωρέ; Τι γλώσσα είναι αυτή; Σαν ανακοίνωση της Αρχιεπισκοπής.

  110. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Για τον Γιάννη Ι. είχαμε νεότερα;

    90τέλος -λινκ εφημερίδας Ελευθερία 24.1.1961
    Οι ηθοποιοί διεκδικούν να ιδρυθούν δημοτικά θέατρα στην επαρχία και να γίνει ανασύνθεση της επιτροπής άδειας ηθοποιού.
    20 χρόνια αργότερα η Μελίνα κατάργησε το 1983 την άδεια ηθοποιού (το επάγγελμα ασκείται πλέον ελεύθερα) με ταυτόχρονη ίδρυση των Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης και θέσπισε τα Δη.Πε.Θε.
    ……………………………………
    100, από το σουλούπι το συμπέρανα , αν και μετά αμφέβαλα μην τον είχα στο νου από κατοπινή φιγούρα του.
    Από το λινκ της Μαρίας στο 90 βέβαια, φαίνεται ότι μετείχε ως θιασάρχης και ο Διαμ.
    ………………….
    Δεν κατέχω πράμα, μα Τούρκο Οιδίποδα είχαμε το 2002 εν Δελφοίς, άνευ Μποστ όμως 😦

  111. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Όχι, είναι το φύλλο της 8/1/1961!
    ΛΑΘΟΣ δικό μου στο –βιαστικό– γράψιμο! (ήταν δυνατόν να πάω ένα χρόνο πριν ;!;…)
    Καλημέρα σας!

  112. Alexis said

    #74: Τότε δεν ήταν ακόμα Εθνάρχης βρε…

    #92: Όχι, αυτό χαλάει τον σουρεαλισμό της μποστικής καθαρεύουσας.

  113. Alexis said

    Καθήκον -φευ- των πολιτών, κι ας μην το λησμονώσι,
    χρήζουν τυφλής υπακοής και όχι να πεινώσι.

  114. Alexis said

    Στο μαγειρείον έξωθεν που έχομε κεφτέδων

    Προχτές άκουσα στην ΕΡΤ (σε δελτίο ειδήσεων νομίζω) «ο τάδε εισήλθε της οικίας του»
    Ο Μποστ τώρα δικαιώνεται!

  115. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα!
    99. Εάν η τραγιάσκα (πίσω από τον αγρότη) ιδωθεί και ως μαθητικό πηλήκιο, τότε, πιθανώς, πρόκειται για εμβληματική μορφή ανώνυμου γιαπιτζή (οικοδόμου) ή και “αδενοπαθούς” σπουδαστή, απεργού πείνας (:τύπο πρεσβύτερου “Πειναλέοντα”), ανταρτών δηλαδή, κατάλληλων για “πνίξιμο”, ούτως ή άλλως, που λέει κι ο καπετάν-Κώτσος.

  116. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Καλά, ρε παιδιά, γιατί κάποιος δεν …μου τράβηξε το αυτί για τη μλκί@ που έγραψα στο #83.;! Αφού όλοι έχουν τα διακριτικά του …Ναπτικού – και ο Θ.Ρ. θα τα είχε φυσικά… 😛😒😬

  117. # 116

    Αμα λείπει ο Αράουτ ποιός να το δει ;… πω,πω, θα υποχωρήσει το ιστολόγιο δυο θέσεις στην Αλέξαινα !!

  118. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Άκυρο για Διαμαντόπουλο. Είναι αρκετά κατοπινή η φιγούρα που είχα κατά νου.

    Ο Τζόγιας

    Εδώ το 1960:

  119. sarant said

    118 Το σχόλιο, λόγω λινκ, είχε κρατηθεί και διανυκτέρευσε στο φρέσκο, συγγνώμη!

  120. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    113 Καθήκον ,ναι! των πολιτών κι ας μην το λησμονώσι… (σχηματίζει κι ένα ανατρεπτικό του νοήματος, καθικόνε 🙂 )

    119 Σιγά τις σοφίες που στερηθήκαμε 🙂

  121. antonislaw said

    90- Με βάση τα στοιχεία που παραθέτει η Μαρία για το ποιοι ηθοποιοί αναφέρθηκαν στη διαδήλωση οι δύο πιθανότεροι κατά τη γνώμη μου κι εμένα είναι ο Βασίλης Διαμαντόπουλος αλλά και ο μεγάλος αντιστασιακός,αγωνιστής της αριστεράς λευκαδίτης ηθοποιός και ποιητής Τζαβαλάς Καρούσος (1904-1969). Έχουν το ίδιο παράστημα και προφίλ, μάλιστα ο Καρούσος έπαιζε πιο εμβληματικούς ρόλους (Μακρυγιάννη στο Εθνικό, Σαϊτονικολή στον Πατούχα με τον Κατράκη, Τειρεσία).

    Εδώ σε φωτογραφία του 1949 από το Τρισανέμι της Μακρονήσου, έχει στην αγκαλιά του τον Λουντέμη και τον Γιάννη Ιμβριώτη, δίπλα ο Μάνος Κατράκης.

    Το τέλος του ήταν δραματικό καθώς τον εξόρισε και τον βασάνισε η Χούντα το 1967 αλλά φαίνεται ότι έπεσε και πάνω στη διάσπαση του ΚΚΕ το 1968 με δραματικές επιπτώσεις.
    » Την 21η Απριλίου το 1967 τον είχαν ήδη από το πρωί συλλάβει. Τον οδήγησαν στον ιππόδρομο του Φαλήρου και από εκεί στη Γυάρο. Εκεί με το πρόσχημα της ουρολογικής εξέτασης του προκαλούν εγκαύματα στα γεννητικά του όργανα. Με φριχτούς πόνους και σε άθλια κατάσταση μεταφέρεται στο νοσοκομείο της Λήμνου και από εκεί στο νοσοκομείο Άγιος Παύλος των φυλακών Αβέρωφ. Τρεις μέρες μετά τον άφησαν ελεύθερο να βρει μόνος του κλινική να θεραπευτεί. Αδύναμος και εξαντλημένος γυρνά από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, όπου μαθαίνει ότι έχει χάσει το ένα του νεφρό. Τον Οκτώβρη του 1968, με ανεπανόρθωτα κλονισμένη υγεία, φεύγει με τη γυναίκα του για το Παρίσι. Εκεί με συνεντεύξεις σε εφημερίδες καταγγέλλει τη Χούντα και όσα έζησε. Στη συνέχεια πηγαίνει στην Αγγλία, όπου συνεχίζει τις καταγγελίες σε εφημερίδες και αγγλικά κανάλια. Μιλά στους Τάιμς της Αμερικής και του Λονδίνου με την συνάδελφό του Μελίνα Μερκούρη. Τον καλεί η Διεθνής Αμνηστία και υπογράφει μαρτυρία για όσα έζησε. Τον Απρίλιο του 1968 μιλά στην Στοκχόλμη, σε συνέδριο για τον Αντιδικτατορικό Αγώνα και από εκεί πηγαίνει στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας, που διέμενε η εξαδέρφη του Ρεβέκκα. Εκεί, ο άνθρωπος που στο σπίτι του βρήκαν φιλοξενία οι παράνομοι του ΕΑΜ και οι ηγέτες του ΚΚΕ, γεύτηκε την αχαριστία και εξοργίστηκε από τον τρόπο που τον αντιμετώπισε η ηγεσία του κόμματος.

    Εγκαταλειμμένος με τη γυναίκα του στο Βουκουρέστι και χωρίς υγειονομική περίθαλψη, ζουν σαν φυλακισμένοι και προσπαθούν να επιστρέψουν στη Γαλλία. Η υγεία του επιδεινώνεται και το εισάγουν σε ένα νοσοκομείο του Βερολίνου, όπου εκεί θα γράψει το «Χρονικό της Γυάρου». Ζει από κοντά τα εσωτερικά συντροφικά μαχαιρώματα και πληγώνεται από την έλλειψη σχεδίου στον αντιδικτατορικό αγώνα. Το Δεκέμβρη του 1968 καταφέρνουν να γυρίσουν στο Παρίσι.

    Στο τελευταίο του γράμμα προς την κόρη του μεταξύ άλλων γράφει: «….Νωρίς βέβαια, τελείωσαν όλα για μένα. Ίσως να ΄ταν καλύτερα να χάσω τη ζωή μου παρά να μην δουλεύω. Αλλά το ότι δεν έχω να ντρέπομαι αυτό με ικανοποιεί πάρα πολύ. Την ντροπή δεν τη βαστάω. Κι ένα άλλο. Το ότι μπορώ και συγκινούμαι ακόμα σαν παιδί, με τα καθημερινά γεγονότα, αυτό επίσης μου δίνει μεγάλη χαρά….». Στις 3 Γενάρη του 1969, ύστερα από δύο χειρουργικές επεμβάσεις, αφήνει την τελευταία του πνοή στη μονάδα τεχνητού νεφρού του νοσοκομείου «Τενόν» στο Παρίσι. Ένας αυτοεξόριστος Λευκαδίτης γιατρός, ο Βαγγέλης Κατσάνος, μετέφερε στους οικείους του τα τελευταία του λόγια: Η κόρη μου και η Ελλάδα…

    Οι ελληνικές εφημερίδες δεν θα προφτάσουν όλες να αναγγείλουν την είδηση του θανάτου του, καθώς θα απαγορευτεί από την αστυνομία. Ωστόσο, αναγγέλλεται σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, μαζί με το βιογραφικό και τους αγώνες του. Στην κηδεία του που έγινε στην Μονμάρτη, εκ μέρους των ηθοποιών μίλησε ο Βασίλης Διαμαντόπουλος και εκπρόσωποι του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας και Γαλλίας, ενώ παρευρέθηκε όλος ο δημοκρατικός πολιτικός κόσμος που είχε καταφύγει ή αυτοεξοριστεί στο Παρίσι. Τον αποχαιρέτισαν με τον Εθνικό Ύμνο, αντάρτικα τραγούδια και χειροκροτήματα.»

    https://aromalefkadas.gr/%ce%bf-%ce%bb%ce%b5%cf%85%ce%ba%ce%b1%ce%b4%ce%af%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b7%ce%b8%ce%bf%cf%80%ce%bf%ce%b9%cf%8c%cf%82-%cf%84%ce%b6%ce%b1%ce%b2%ce%b1%ce%bb%ce%ac%cf%82-%ce%ba%ce%b1%cf%81%ce%bf%cf%8d/

  122. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    121
    Για τον Τζαβαλά Καρούσο είχε τον Απρίλη του 1997 αφιέρωμα η ΕΡΤ, σε δύο μέρη, με τίτλο «Τζαβαλάς Καρούσος-Αγωνιστής της ζωής και του θεάτρου» σε σκηνοθεσία Λεων. Βαρδαρού, αλλά δεν το βρήκα αυτό στο διαδίκτυο.

  123. antonislaw said

    122
    Έφη σε ευχαριστώ, και αυτό καλό το αφιέρωμα, αν και περιορισμένο μόνο στα αμιγώς καλλιτεχνικά του. Μου διευκρίνισε πάντως ότι ενώ το κύριό του όνομα ήταν Καρούσος και το επώνυμο Τζαβαλάς εν τέλει το Καρούσος έγινε επώνυμο, γι’αυτό και η κόρη του το πήρε ως επώνυμο, Δέσπω Καρούσου, ποιήτρια και μεταφράστρια. Επίσης ο Αθηνόδωρος Προύσαλης τον αναφέρει ως πληθωρικό και παληκάρι ενώ ο Γεωργουσόπουλος λέει ότι είχε κύρος σωματικό.

    Για την κόρη του θυμάμαι ότι έχει μεταφράσει μεταξύ άλλων τα Άνθη του κακού του Μπωντλαίρ στις εκδόσεις Γκοβόστη, μια πολύ ωραία έκδοση μαζί με το πρωτότυπο γαλλικό κείμενο. Επίσης πολύ ωραίο πρέπει να είναι και το βιβλίο για τον πατέρα της «Δεν έχει θέατρο απόψε…Χρονικό της ζωής και του έργου του Τζαβαλά Καρούσου» από τις εκδόσεις ergo που είναι εξαντλημένο από ό,τι φαίνεται.

  124. […] Tο ιστολόγιο αγαπάει τον Μποστ και του έχει αφιερώσει αμέτρητα άρθρα, σε πολλά από τα οποία θυμόμαστε (οι παλιότεροι) ή γνωρίζουμε (οι νεότεροι) γεγονότα της πρόσφατης ιστορίας μέσα απο γελοιογραφίες του Μποστ. Στην αρχή, τα άρθρα αυτά είχαν γενικό τίτλο «Πριν από 50 χρόνια…», μετά «Πριν από 55 χρόνια…», αλλά τα χρόνια περνάνε και το ιστολόγιο συνεχίζει να εκπέμπει, οπότε πέρσι εγκαινιάσαμε μια νέα χρονολόγηση, τη σειρά «Πριν από 60 χρόνια». Το προηγούμενο, πέμπτο σκίτσο της σειράς είναι εδώ. […]

  125. sarant said

    123 A μπράβο.
    Ως προς τη μετάφραση του Μποντλέρ, καλή είναι η έκδοση αλλά η μετάφραση μάλλον υστερεί.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: