Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Οι γλωσσολόγοι που χτυπάνε καμπανάκι και άλλες λερναιότητες

Posted by sarant στο 10 Φεβρουαρίου, 2021


Πριν από καμιά δεκαριά μέρες δημοσιεύτηκε στη βρετανική Γκάρντιαν ένα άρθρο της Έλενα Σμιθ στο οποίο παρουσιάζεται η εκστρατεία τού καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη εναντίον τού (κατ’ αυτόν) κατακλυσμού αγγλικών λέξεων που δέχεται η ελληνική γλώσσα.

Το άρθρο αυτό συζητήθηκε αρκετά στα κοινωνικά μέσα και αναδημοσιεύτηκε μεταφρασμένο από πολλούς ιστότοπους. Δεν έτυχε να το συζητήσουμε στο ιστολόγιο, κυρίως επειδή είχαμε ήδη συζητήσει την εκστρατεία αυτή λίγο πριν από τα Χριστούγεννα («Κινδυνεύει άραγε η ελληνική γλώσσα από τις ξένες λέξεις;«), κρίνοντας τις αυθεντικές απόψεις του κ. Μπαμπινιώτη και όχι τον τρόπο που εκφράστηκαν μέσα από ένα ξενόγλωσσο άρθρο, που ήταν και κάπως προχειρογραμμένο εδώ που τα λέμε (ας πούμε, χρησιμοποιούσε τον ίδιο όρο, Greenglish, για να περιγράψει αφενός αυτό που λέμε εμείς γκρίκλις, και αφετέρου τη χρήση αγγλισμών στην ελληνική γλώσσα).

Όπως όμως ήταν αναμενόμενο, το άρθρο της Γκάρντιαν έδωσε έναυσμα να γίνουν αρκετές συζητήσεις και να γραφτούν και άλλα άρθρα. Και ένα από αυτά, τα δευτερογενή άρθρα, θα συζητήσουμε σήμερα. Ένα ενυπόγραφο άρθρο που δημοσιεύτηκε την Κυριακή που μας πέρασε στο Πρώτο Θέμα και που είδα να αναδημοσιεύεται αρκετά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το άρθρο, που το υπογράφει η Νεφέλη Λυγερού, είναι ένα ανακάτεμα από αλήθειες, μισές αλήθειες, πλάνες και ξεκάθαρα ψέματα, μερικά από τα οποία είναι παρμένα κατευθείαν από το Λερναίο κείμενο και τις παραφυάδες του. Ακόμα, παρουσιάζεται σαν μια συρραφή από παραγράφους λίγο-πολύ άσχετες η μία με την άλλη, ενώ και κάποιες παράγραφοι είναι συρραφές άσχετων προτάσεων. Έτσι, θα χρειαστεί να το παραθέσω ολόκληρο και να απαντήσω παράγραφο προς παράγραφο.

Κάποιοι θα πουν ότι κλέβω εκκλησία, δηλαδή ότι διαλέγω να απαντήσω σε έναν εύκολο αντίπαλο. Αλλά νομίζω ότι χρειάζεται απάντηση και ανασκευή σε ένα άρθρο που (όπως εκτιμώ) αναδημοσιεύτηκε αρκετά και που ανακατεύει αλήθειες και ψέματα. Διότι τα κομμάτια που αληθεύουν, εφόσον μάλιστα είναι ζωντανά στη μνήμη του αναγνώστη, δανείζουν κύρος και στα ψέματα.

Ξεκινάω λοιπόν. Το άρθρο το βρίσκετε εδώ (όποιος έχει καιρό για χάσιμο μπορεί να ρίξει μια ματιά και στα σχόλια των αναγνωστών). Εγω σχολιάζω παράγραφο προς παράγραφο. Βάζω τα δικά μου με πλάγια. Για να μην υπάρχει μπέρδεμα, σε ένα σημείο όπου το πρωτότυπο άρθρο έχει πλάγια (λόγια του Ελύτη) τα κάνω όρθια.

Προτάσσεται στο άρθρο μια σύνοψη, που αποτελεί το δίδαγμα που καλείται να αποκομίσει ο αναγνώστης -ή όποιος βαριέται ή δεν έχει την απαραίτητη συγκέντρωση για να διαβάσει όλο το άρθρο:

Οι σύγχρονοι Έλληνες χρησιμοποιούν μόλις 300 λέξεις στην καθημερινότητά τους από τον θησαυρό των 7 εκατομμυρίων που έχει η ελληνική γλώσσα –  Greeklish και ξενόφερτοι όροι διαβρώνουν και υποβαθμίζουν την ελληνική γλώσσα

Η πρώτη πρόταση περιλαμβάνει μια πλάνη (300 λέξεις) και ένα κατάφωρο ψέμα (7 εκατομμύρια). Η δεύτερη πρόταση, μια ακόμα αρκετά διαδεδομένη πλάνη. Έτσι, το ψέμα (7 εκατ.) που εισάγεται παρεμπιπτόντως αποκτά το κύρος δεδομένου, όπως θα λέγαμε π.χ. «από τους 52 νομούς που έχει η Ελλάδα» ή «από τις 50 πολιτείες των ΗΠΑ». Αλλά θα απαντήσω στα σημεία αυτά πιο κάτω.

Πρώτο Θέμα: Ο όρος «πανδημία» αναδείχθηκε σε λέξη του 2020 από το λεξικό MerriamWebster. Ετσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα, όμως, δεν πρόκειται να χάσει ούτε και φέτος τα πρωτεία. Πρόκειται για μία λέξη με αρχαιοελληνική προέλευση (από το παν+δήμος), η οποία υιοθετήθηκε από όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές γλώσσες και συνολικά από 54 ακόμα, τις οποίες ομιλούν συνολικά περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια άτομα.

Νίκος Σαραντάκος: Λίγα έχω να παρατηρήσω στην εισαγωγή. Επισημαίνω πάντως ότι λέξη του 2020 αναδείχτηκε ο όρος pandemic, όχι ο όρος «πανδημία».

ΠΘ: Η επιρροή της ελληνικής γλώσσας στην υφήλιο είναι γνωστή και αναγνωρισμένη, καθώς έχει αφήσει το ανεξίτηλο στίγμα της στην Ιστορία και στον παγκόσμιο πολιτισμό. Ο αμέτρητος πλούτος της αποτυπώνεται σε περίπου 7.000.000 λέξεις. Οπως έχει γράψει και ο Οδυσσέας Ελύτης, «Δεν ξέρω να υπάρχει παρά μία γλώσσα, η ενιαία ελληνική, όπως εξελίχθηκε από την αρχαία, που έφτασε να είναι το μεγάλο καμάρι μας και το μεγάλο μας στήριγμα… Τήν γλώσσαν μού έδωκαν ελληνικήν».

ΝΣ: Εδώ υπάρχει ένα κατάφωρο ψέμα σφηνωμένο ανάμεσα σε μια πομφόλυγα (πρώτη πρόταση) και σε ένα παράθεμα. Έτσι το ψέμα αποκτά κύρος. Διότι είναι χοντρό ψέμα ότι η ελληνική έχει «περίπου» 7 εκατ. λέξεις.Θα θυμάστε ότι στο Λερναίο κείμενο αναφέρεται ότι η ελληνική έχει 5 εκατ. λέξεις ενώ σε άλλες παραφυάδες δηλώνονται 6 εκατομμύρια. Προφανώς η κ. Λυγερού θέλησε να κάνει ρελάνς και να γράψει 7. Στην πραγματικότητα, οι λέξεις της αρχαίας ελληνικής που σώζονται είναι περίπου 200.000, ενω για την «όλη» ελληνική ο καθηγητής Χ. Χαραλαμπάκης έχει κάνει την εκτίμηση των 700.000 λέξεων -που τη βρίσκω γενναιόδωρη.

Περαιτέρω, το παράθεμα από τον Ελύτη είναι συρραφή. Η πρωτη πρόταση είναι από τον λόγο του στη Στοκχόλμη κατά την απονομή του Νόμπελ, ενώ η άλλη δεν είναι από το ίδιο κείμενο με παράλειψη κάποιου τμήματος, όπως δηλώνουν οι τρεις τελείες, αλλά από εντελώς άλλο, προγενέστερο, από το Άξιον Εστί! Και βέβαια, δεν έγραψε έτσι ο Ελύτης, δεν ήταν Κύπριος ούτε πίστευε στην οξυγόνωση του εγκεφάλου να ντιντινίζει νι παντού: Τη γλώσσα μού έδωσαν ελληνική, έγραψε. Παρακαλείται η κ. Λυγερού να έρθει να πάρει τα τρία παραπανίσια νι που της έπεσαν.

ΠΘ: Ας σημειωθεί ότι τα 2/3 της αγγλικής γλώσσας αποτελούνται από λέξεις προερχόμενες από τις κλασικές γλώσσες (ελληνική και λατινική). Οι Ελληνες άλλωστε ήταν αυτοί που επινόησαν τα φωνήεντα. Παρ’ όλα αυτά φαίνεται ότι δεν είναι μονάχα ο  διακεκριμένος καθηγητής Γλωσσολογίας, πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών και πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γεώργιος Μπαμπινιώτης που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον της. Στο πλευρό του συντάσσονται αρκετοί διακεκριμένοι γλωσσολόγοι, οι οποίοι διαβλέπουν ότι αυτή απειλείται από την εισβολή των ξένων λέξεων.

ΝΣ: Αυτή η παράγραφος αποτελεί συρραφή τριών άσχετων προτάσεων, που συνδέονται μεταξύ τους με το ζόρι και καταχρηστικά. Ο πρώτος ισχυρισμός, ότι τα 2/3 των λέξεων της αγγλικής, έχει ελληνική ή λατινική προέλευση, επαναλαμβάνεται συχνά αλλά δεν φαίνεται να αληθεύει. Σε ανάλυση των 80.000 λημμάτων του SOD βρέθηκαν: 28% λέξεις γαλλικής προέλευσης, 28% λατινικά, συμπεριλαμβανομένων των νεολατινικών, 25% γερμανικές γλώσσες, 5,3% ελληνικά. Άρα, δεν επιβεβαιώνεται ο ισχυρισμός για τα 2/3. Περαιτέρω, η από κοινού αναφορά ελληνικών και λατινικών κρύβει την πολύ μεγαλύτερη συμβολή της λατινικής.

Ότι οι Έλληνες επινόησαν τα φωνήεντα είναι ακριβές, αλλά άσχετο.

Ως προς την τρίτη πρόταση, ποιοι είναι άραγε οι «διακεκριμένοι γλωσσολόγοι» που κρούουν τον κώδωνα μαζί με τον Μπαμπινιώτη; Εγώ δεν έχω δει κανέναν άλλον, και ξέρω πολλούς γλωσσολόγους.

ΠΘ: Οι σύγχρονοι Ελληνες έχουν υποβαθμίσει αισθητά την ποιότητα της γλώσσας τους. Κοινώς, το καθημερινό λεξιλόγιο του μέσου Ελληνα έχει φτωχύνει, ενώ τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα στους κόλπους της νεολαίας. Εκεί γίνεται καθημερινή χρήση ξένων όρων, με αποτέλεσμα να μη χρησιμοποιούνται οι αντίστοιχοι ελληνικοί. Η ανθεκτικότητα που σηματοδότησε τη μακρά Ιστορία των Ελλήνων κινδυνεύει να διαβρωθεί από μια επίθεση αγγλικών όρων που κυριαρχούν τώρα στην καθημερινή ζωή.

ΝΣ: Ούτε ορίζεται τι σημαίνει «υποβάθμιση της ποιότητας της γλώσσας», ούτε αποδεικνύεται ότι το λεξιλόγιο του μέσου Έλληνα έχει φτωχύνει. Το μόνο τεκμήριο που παρέχεται είναι η (ας δεχτούμε ότι ισχύει) αυξημένη χρήση δάνειων όρων. Αλλά βέβαια, με τον δανεισμό το λεξιλόγιο πλουτίζει, δεν φτωχαίνει. Η αρθρογράφος δεν καταλαβαίνει ότι αντιφάσκει -ενώ μόλις υποστήριξε (έστω και με φουσκωμένα νούμερα) ότι χάρη στον δανεισμό πλουτίστηκε το λεξιλόγιο της αγγλικής γλώσσας, παραπονιέται ότι εξαιτίας του δανεισμού φτωχαίνει το λεξιλόγιο της ελληνικής!

ΠΘ: Πόσο μάλλον όταν στο Διαδίκτυο έχουν επικρατήσει τα λεγόμενα greeklish (ελληνικά γραμμένα με αγγλικούς χαρακτήρες). Κατά πολλούς γλωσσολόγους, η συνήθεια αυτή πλήττει ανεπανόρθωτα την ορθογραφία και κινδυνεύει να οδηγήσει στην απώλεια ή, τουλάχιστον, στην υποβάθμιση της ελληνικής γλώσσας. Ο έγκριτος «Guardian» αναρωτιέται σε δημοσίευμά του πώς είναι δυνατόν οι Ελληνες, που έχουν μία λέξη για τα πάντα, να τείνουν να απολέσουν αυτόν τον θησαυρό τους. Ούτε λίγο, ούτε πολύ αναγνωρίζουν την εισαγωγή ξενόφερτων στοιχείων στην καθημερινή ζωή, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τον εκβαρβαρισμό και την αλλοτρίωση της ελληνικής.

ΝΣ: Νάτοι πάλι οι πολλοί μεν αλλά μη κατονομαζόμενοι γλωσσολόγοι! Πόσο πολλοί είναι; Ο εξης ένας, ο Μπαμπινιώτης -ή μάλλον κανένας, διότι και ο Μπαμπινιώτης, που πράγματι έχει ταχθεί κατά των γκρίκλις, δεν μιλάει ούτε για «ανεπανόρθωτο» πλήγμα ούτε για «απώλεια».

Κι έπειτα, ποιοι αναγνωρίζουν την εισαγωγή ξενόφερτων στοιχείων; Οι γλωσσολόγοι; οι Έλληνες; η Γκάρντιαν; Η ασάφεια είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα των γλωσσικών μύθων -να μη δηλώνεται καθαρά ποιος λέει και ποιος κάνει το κάθε τι.

ΠΘ: Τα «Συλλυπητήρια» έχουν αντικατασταθεί από το RIP. Αυτό είναι ένα μόνο από τα αμέτρητα παραδείγματα ότι οι Ελληνες έχουν πιο φτωχό λεξιλόγιο. Τουλάχιστον ένα 5% των αγγλικών λέξεων έχει ενσωματωθεί στην ελληνική γλώσσα. Αν και δεν φαίνεται ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό, σημαίνει ότι 3.000 αγγλικές λέξεις έχουν παρεισφρήσει στην ελληνική γλώσσα.

ΝΣ: Τρία πουλάκια κάθονται. Καταρχάς, τα «συλλυπητήρια» ΔΕΝ έχουν αντικατασταθεί από το RIP (Rest In Peace) όπως μπορεί να δει κανείς στο Φέισμπουκ όπου κάθε φορά που κάποιος αναγγέλλει τον θάνατο προσφιλούς του συγγενούς από κάτω βλέπουμε αμέτρητα «συλλυπητήρια» (κάποτε ειλικρινή, θερμά, από βάθους καρδίας κτλ.) και κανένα RIP. Kαι δεν μπορεί ο ένας όρος να αντικαταστήσει τον άλλον διότι χρησιμοποιούνται σε διαφορετική περίσταση -το RIP το γράφουν όταν αναγγέλλουν τον θάνατο κάποιου, και συνήθως κάποιου που δεν είναι συγγενής αλλά δημόσιο πρόσωπο, π.χ. ένας αγαπημένος καλλιτέχνης. Και δεν έχει αντικαταστήσει αλλά στέκει πλάι σε αντίστοιχους ελληνικούς όρους όπως «Αιωνία του η μνήμη», «Ας είναι ελαφρύ το χώμα» ή «Ας αναπαυθεί εν ειρήνη» (το κατά λέξη αντίστοιχο).

Kαι βέβαια, αυτο καθόλου δεν δείχνει ότι το λεξιλόγιο των Ελλήνων φτώχυνε -πώς μπορεί να φτωχαίνει όταν προστίθεται ένας όρος;

Όσο για το δεύτερο μισό της παραγράφου, δεν ξέρω τι νόημα βγάζετε εσείς. Η κ. Λυγερού φαίνεται να λέει ότι το 5% των αγγλικών λέξεων, δηλ. 3000 αγγλικές λέξεις έχουν «παρεισφρήσει» (λες και είναι κάτι αυτόχρημα κακό!) στην ελληνική γλώσσα. Πού βρήκε όμως ότι η αγγλική έχει μόνο 60.000 λέξεις; Δεν έχει δει το Oxford English Dictionary; Όσο για τον αριθμό των 3000, ομολογώ πως δεν ξέρω πόσα είναι τα αγγλικά δάνεια της ελληνικής, ουτε είναι εύκολο να τραβήξουμε τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στο δάνειο και στον περιστασιακό αγγλισμό. Ας πούμε, τι είναι το «φέικ νιουζ»; Δάνειο ή αγγλισμός; Μάλλον δάνειο, πλέον. Για να γίνει σωστά αυτή η δουλειά, πρέπει να πάρουμε σώματα κειμένων. Δεν γίνεται στο πόδι.

Αν ομως ισχύει η πληροφορία της κ. Λυγερού ότι έχουμε 3.000 λέξεις αγγλικής προέλευσης, προς τι ο συναγερμός; Δεν μας είπε στην αρχή του άρθρου της ότι η ελληνική έχει 7 εκατομμύρια λέξεις; Τι ψυχή έχουν οι αγγλοφερμένες τρεις χιλιαδούλες; Αντιστοιχούν σε λιγότερο από το 1/2000 του λεξιλογίου, δηλαδή σταγόνα στον ωκεανό. Δεν το λέτε και στον Μπαμπινιώτη, κυρία Λυγερού μας, να σταματήσει να σκίζει τα ρούχα του;

ΠΘ: Οι γλωσσολόγοι προειδοποιούν ότι με την πάροδο του χρόνου το ποσοστό των αγγλισμών θα αυξηθεί. Κι ενώ ο Κωνσταντίνος Καβάφης χρησιμοποιούσε στα έργα του περίπου 3.500 διαφορετικές λέξεις και ο Ελύτης σχεδόν 8.000 λέξεις, οι νεοέλληνες εμφανίζουν ιδιαίτερα αδύναμο λεξιλόγιο, με αποτέλεσμα πολλές λέξεις να περνάνε στη λήθη. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι κατά μέσον όρο κάποιοι χρησιμοποιούν μόνο 300 λέξεις στην καθημερινότητά τους!

ΝΣ: Νάτοι πάλι οι Ανώνυμοι Γλωσσολόγοι! Βέβαια, εδώ θα συμφωνήσω μαζί τους, ότι πράγματι στο κοντινό μέλλον αναμένεται να αυξηθεί το «ποσοστό των αγγλισμών» (ό,τι κι αν σημαίνει ο όρος). Ως προς το λεξιλόγιο του Καβάφη και του Ελύτη, δεν ξερω από ποια εργασία έχει αντλήσει τα στοιχεία της η κ. Λυγερού -αλλά δεν τα αμφισβητώ. Θα αμφισβητήσω όμως εντονότατα την ουρανομήκη μπαρούφα ότι «κάποιοι χρησιμοποιούν μόνο 300 λέξεις στην καθημερινότητά τους» -και μάλιστα «κατά μέσο όρο», που σημαίνει ότι αν ο ειδήμονας της παρέας έχει 500 λέξεις τότε ο σκράπας της παρέας θα έχει ίσως 100. Αλλά θα αφήσω να απαντήσει στην κ. Λυγερού ο κ. Μπαμπινιώτης, ο οποίος το 2008 είχε γράψει: «Ο νέος που κατηγορούμε για τις 500 λέξεις δεν είναι ο ίδιος αυτός που γράφει μια κανονική έκθεση στο σχολείο, που συναγωνίζεται χιλιάδες άλλων νέων στις εισαγωγικές εξετάσεις ή που εξετάζεται προφορικά σε διάφορα αντικείμενα, χρησιμοποιώντας πολύ περισσότερες, μερικές χιλιάδες εναλλασσόμενων λέξεων;»

ΠΘ: Παρά την πληθώρα των πτυχίων, οι νέοι πάσχουν από λεξιπενία και σημασιολογική ένδεια. Επιδεινώνεται δηλαδή μια κατάσταση του αλφαβητισμού και του εγγραμματισμού στον ελληνόφωνο κόσμο, τη στιγμή που η ελληνική γλώσσα έχει περίπου 100.000 ενεργές λέξεις και 300.000 σημασίες. Ενας μέσος Ελληνας, όμως, γνωρίζει μόνο λίγες χιλιάδες λέξεις.

ΝΣ: Αναπόδεικτες οι κατηγορίες για λεξιπενία και σημασιολογιή ένδεια, όπως και για επιδείνωση του αλφαβητισμού και του εγγραμματισμού. Αλλά σοκάρομαι βλέποντας την κ. Λυγερού να ξεφουσκώνει τη φούσκα των 7.000.000 λέξεων και να μας αφήνει  μόλις με 100.000 «ενεργές» λέξεις. Πού πήγαν οι 6.900.000 λέξεις μας; Πώς έγιναν «ανενεργές»;

Από την άλλη, μας λέει ότι «ο μέσος Έλληνας» γνωρίζει «λίγες χιλιάδες λέξεις» -μετράει και αυτούς που «χρησιμοποιούν μόνο 300»; Και πού βασίζεται ο αριθμός αυτός; Αν ισχύει ο ισχυρισμός της κ. Λυγερού, αυτό σημαίνει ότι αν δώσουμε σε έναν «μέσο Έλληνα» το Χρηστικό Λεξικό της Ακαδημίας, που έχει 75.000 λήμματα, ο μέσος Έλληνας θα γνωρίζει περίπου ένα λήμμα στα 15 του λεξικού; Ποιος το πιστεύει αυτό; (Δεν λέμε να χρησιμοποιεί τη λέξη, αλλά να τη γνωρίζει. Πολλοί δεν έχει χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν τη λέξη ‘αφαλάτωση’ αλλά ξέρουν τι σημαίνει).

ΠΘ: Υπάρχει και ο αντίλογος ότι η νεοελληνική δεν είναι αμιγής γλώσσα, με την έννοια ότι και στο απώτερο παρελθόν ενσωμάτωσε στον κορμό της έναν αριθμό τουρκικών λέξεων, κατά την περίοδο όπου η Ελλάδα τελούσε υπό την κατοχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μπορεί άραγε η ελληνική γλώσσα να ανταποκριθεί στις νέες έννοιες, στα νέα αντικείμενα, στις νέες πραγματικότητες του 21ου αιώνα και μάλιστα με την αμεσότητα και την ταχύτητα που απαιτεί η ανάγκη επικοινωνίας σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης;

ΝΣ: Πάλι τρία πουλάκια κάθονται. Ποια γλώσσα είναι αμιγής; Από πού κι ως πού είναι «απώτερο» παρελθόν η Τουρκοκρατία; Μόλις τώρα γιορτάζουμε τα 200 χρόνια της επανάστασης -ενώ πολλές περιοχές της Ελλάδας ανήκαν στην Οθωμανική αυτοκρατορία μέχρι το 1912. Και μόνο τα τουρκικά δάνεια καθιστούν «μη αμιγή» τη γλώσσα; Τα λατινικά, τα ιταλικά-βενετσιάνικα, τα σλάβικα, τα αλβανικά, τα γαλλικά δάνεια είναι εντάξει; Και σε τι «αντιλέγει» τάχα η ύπαρξη τουρκικών δανείων; Και τι σχέση έχει το πρώτο σκέλος της παραγράφου με το δεύτερο;

ΠΘ: Εκθεση της UNESCO προειδοποιεί ότι 2.500 χιλιάδες γλώσσες κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Υπάρχουν στη Γη περίπου 6.900 γλώσσες και κάθε δύο εβδομάδες πεθαίνει μία, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ. Οι γλώσσες που απειλούνται μιλιούνται κυρίως από μειονότητες στις ανεπτυγμένες χώρες της Βόρειας Αμερικής, της Ευρώπης και της Αυστραλίας. Το 1992 ένας εξέχων Αμερικανός γλωσσολόγος προέβλεψε ότι μέχρι το 2100 το 90% των γλωσσών του κόσμου θα έχει πάψει να υφίσταται. Η ελληνική γλώσσα δεν κινδυνεύει επ’ ουδενί με εξαφάνιση, αλλά αυξάνεται ο διεθνής προβληματισμός για το πόσο λαβωμένη θα τν βρει ο επόμενος αιώνας…

ΝΣ: Πάλι καλά που αναγνωρίζει η αρθρογράφος ότι δεν κινδυνεύει με εξαφάνιση η γλώσσα!

Νομίζω ότι από τον σημείο προς σημείο σχολιασμό καταδείχτηκαν τα ψέματα, οι μισές αλήθειες και οι πλάνες του άρθρου, ανάκατα, όπως είπα, με αλήθειες.

Σε περίπτωση που η κ. Λυγερού θέλει να απαντήσει, ευχαρίστως θα δημοσιεύσω την απάντησή της. Θα την παρακαλέσω, στην περίπτωση αυτή, να μας αναφέρει μερικούς ακόμα από τους πολλούς μη κατονομαζόμενους γλωσσολόγους που διαρκώς αναφέρει.

Θα περίμενα όμως να σχολιάσει το άρθρο της κ. Λυγερού και ο κ. Μπαμπινιώτης, ο οποίος, όπως έχουμε δει, έχει έντονη παρουσία στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα και τις τελευταίες εβδομάδες έσπευσε να απαντήσει και στον φίλο Παντελή Μπουκάλα, και στον Τάκη Θεοδωρόπουλο, αλλά και στον Χριστόφορο Χαραλαμπάκη.

Θα περίμενα λοιπόν από τον κ. Μπαμπινιώτη να απαντήσει και να διαψεύσει τις λερναιότητες του άρθρου της κ. Λυγερού: Όχι, δεν έχει 7 εκατομμύρια λέξεις η ελληνική γλώσσα. Όχι, δεν χρησιμοποιούν 300 λέξεις κατά μέσο όρο οι Έλληνες ή έστω κάποιοι Έλληνες. Θα περίμενα, αλλά μου φαίνεται πως θα περιμένω πολύ..

216 Σχόλια προς “Οι γλωσσολόγοι που χτυπάνε καμπανάκι και άλλες λερναιότητες”

  1. Δύο ώρες περιμένω για να κοτσάρω νέο, παρόμοιο πόνημα της κ. Πολυβίας Παραρά, που διδάσκει στο τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ: https://www.kathimerini.gr/society/561257662/p-parara-i-anthropokentriki-ypostasiopoiisi-tis-ellinikis-glossas/

  2. 1 Dr. Parara is working on a book about the modernity of Ancient Greeks, gathering ancient Greek sources to redefine core concepts and values of our societies https://classics.umd.edu/directory/polyvia-parara
    Δεν εκπλήσσομαι.

  3. Καλά λένε πως τα σύμφωνα ΝΣ οξυγονώνουν τον εγκεφάλου ενώ τα καημένα ΠΘ τίποτα… 🙂

  4. …τον εγκέφαλο…

  5. Κιγκέρι said

    Μόνο τις δύο πρώτες γραμμές διάβασα, αλλά νομίζω πως εγώ θα έλεγα ή της Έλενας Σμιθ.

  6. Πολύ διαδεδομένα είναι και τα «συλληπτήρια». Αντί για «Ευαγγελισμός»; Ποιος ξέρει…

  7. Κιγκέρι said

    5, συνέχεια:

    ή ίσως της Χελένα Σμιθ, αν έτσι προφέρεται.

  8. Καλημέρα!
    Χαράς το κουράγιο σου Νοικοκύρη να απαντάς παράγραφο παράγραφο…Κόρη του Λυγερού η κοπέλα;

  9. Νέο Kid said

    Πωω ρε μαλάκα μου! Μα τι μαλακίες γράφει αυτό το άρθρο ρε μαλάκα! Μαλακία στη μαλακία και φουλ μαλακισμένα επιχειρήματα. Μεγάλη μαλακία !

    Η από πάνω παράγραφος καταδεικνύει ένα ακόμα μοναδικό χαρακτηριστικό της Ελληνικής, που ξέφυγε απ την κυρία. Την περιεκτικότητα!
    Με ολίγες λέξεις και τη ρίζα «μαλακ» φτιάχνεις ένα κάρο μαλακί… ε… νοήματα!
    Πολύ νόημα ρε παιδάκι μου! Που θαλεγε κι ο Χάρης ο Κλυν…

  10. «Θα περίμενα λοιπόν από τον κ. Μπαμπινιώτη να απαντήσει ……»
    και να πει με βροντερή φωνή: «σταματήστε να χρησιμοποιείτε το όνομά μου για ό,τι μπαρούφα σας έρθει στο κεφάλι».
    Πρώτα απ όλα αυτό θα περίμενα να ακούσω. Όλα τα άλλα θα έρθουν μόνα τους.
    καλημέρα

  11. Πουλ-πουλ said

    «2.500 χιλιάδες γλώσσες»
    Σαν πολλές δεν είναι…

  12. gpointofview said

    Ωραίο κείμενο… τις απαντήσεις του Νίκου τις διάβαζα με φωνή α λα Χάρρυ Κλινν προσθέτοντας και κάνένα «μανίτσα'», «να ‘ουμ», τσάααακ» κ.λ.π. Απόλαυση !

  13. Ε, εντάξει, όλοι αυτοί μετράνε τις λατινογενείς λέξεις ως ελληνογενείς, καθώς θεωρούν τη λατινική γλώσσα απόγονο της ελληνικής. Γι’ αυτό βγάζουν τόσο μεγάλο το ποσοστό των ελληνικών λέξεων στα αγγλικά. Και δεν πρόκειται να παραδεχτούν το λάθος τους στον αιώνα τον άπαντα, όσο κι αν τους επισημανθεί.

  14. Ανδρέας Τ said

    Καλημέρα. Αν αυτά δημοσιεύονταν από θετικό επιστήμονα θα τον είχαν πάρει με τις ντομάτες. Παίρνει αμπάριζα και βγαίνει και λέει οτιδήποτε. Φαίνεται βέβαια από τις απαντήσεις η ελεγχόμενη αγανάκτηση του Νικοκύρη. Τον συγχαίρω για την επιμονή του.

  15. Ούτε ότι οι Έλληνες επινόησαν τα φωνήεντα είναι ακριβές. Την καταγραφή των φωνηέντων στη γραφή επινόησαν. Τέλος πάντων.

  16. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    3,5 χιλ ο Καβάφης, 8 χιλ ο Ελύτης. Τζάμπα τα 7 εκ ρε πούστη μου με τους λεξιπενικούς που τους έχουμε κάνει παντιέρα…

    Πάντως ως έλλην, ως χτήνος και ως άνθρωπος είμαι ευτυχής που έχω 3 τόπους διαμονής (εξαιρουμένου του ένφια οφ κορς). Και οικία και σπίτι και τσαρδί. Τα δύο τα έκλεψα από τους ιταλοί και τους τούρκοι, για να μάθουνε οι λεχρίτες.

  17. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    15 Όχι, ακριβέστατο είναι. Όλοι οι άλλοι μιλούσαν με βρχτπσξθψ και γκνβρπχχχζπ.

  18. dryhammer said

    Παρατηρείται πάντως μια αυξητική τάση στα αριθμητικά δεδομένα της ΘΕΓ.
    Από τρισχιλιετής έγινε τετρακισχιλιετής και οι λέξεις της ξεκίνησαν από 3εκ. πριν λίγα χρόνια, και σήμερα βλέπω πως πιάσαμε τα 7εκ.
    Είμαστε μεγάλοι είμεθα και large.

    [Ξύλο που πάει χαμένο… τόσα δάση που καίγονται..]

  19. Νέο Kid Al Afrikii said

    15. Ε καλά ρε μάστορα! Αυτό εννοείται,να ούμε. Ας μν μστ τσ ψρρρδς! 🙂

  20. LandS said

    15
    Συμφωνώ.

    Όσο για το RIP και βέβαια χρησιμοποιείται στο ΦΒ. Για να αναγγείλει το θάνατο προσφιλούς κατοικίδίου. Στα σχόλια δεν διαβάζεις RIP αλλά «αχ μωρέ το καημένο».

  21. Νέο Kid Al Afrikii said

    Μοι προκαλεί εντύπωση ότι εκείνη η πολυαγαπημένη «μαθηματική δομή» δεν υπάρχει! Την ξεχάσανε; ή είναι απλά ντεμοντέ;

  22. Νέο Kid Al Afrikii said

    Εγώ ,αντί για ΡΙΠ προτιμάω ΝΤΕΠ ! DEP descanse en paz. Ισπανοαμπλάντε παρά σιέμπρε! Ολέ!!

  23. Οταν έγραφα το #12 δεν είχα δει το # 9 άρα δεν είμαι ο μόνος που το μυαλό μου πήγε στον Χάρρυ…

    Καλούνται οι πράσινοι οπαδοί να διαβάσουν το πολιτικό επί αθλητικών σχόλιο μου στο χθεσινό νήμα που εξηγεί γιατί στα τελευταία εκτός έδρας ματς διορίζεται ο Σιδηρόπουλος, γιατί αποφάσισε μπαράζ μεταγραφών ο Αλαφού και γενικώςτην ξαφνική αναγέννηση από τις στάχτες του ΠΑΟ, έχοντας υπ’ όψιν πως αν αλωθεί η «μάνα του λόχου», ο ερασιτέχνης ΠΑΟ, το τέλος του σωματείου θα είναι ορατό. Κάτι ήξερε ο Τράκης που αποχώρησε για να μην φάει το γιούχα όταν θα απορριπτε σαν ασύμφορο τον Βοτανικό για τον ερασιτέχνη.
    Ου μπλέξεις με την «αγία οικογένεια» με την Ντόρα, άλλαξε επίπεδο προς τα κάτω ο ΠΑΟ, τώρα με τον γιό της ετοιμάζεται η …εθνικοποίηση ( από τον Εθνικό Πειραιώς, πρώτο θύμα του ΟΣΦΠ, ακολούθησαν Προοδευτική και Ιωνικός και γι αυτό σπρώχνει χρήμα στον ΟΑΡΗΣ ο χοντροβαγγέλαςοπαδός των μονοπωλείων )

  24. dryhammer said

    Μια και χτυπάνε τα καμπανάκια, ολίγη ντίσκο από ντισκοτέκ

  25. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα.

    » Κάποιοι θα πουν ότι κλέβω εκκλησία.

    Σὺ εἶπας. 🙂

  26. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    καλά, άριστα κάνει ο Νίκος και δεν αφήνει να πέσει κάτω ούτε ψίχουλο από φαντασιόπληκτα, γαρνισρισμένα με μισοαλήθειες και διαστρεβλώσεις άρθρα. Κυρίως τέτοια που βλέπουν το φως της δημοσιότητας μέσω του τύπου, ντόπιου και ξένου.

    Εντάξει, υπάρχουν από παλιά τα «λερναία» είτε με τα «ηρωϊκά κατορθώματα» είτε όπως εδώ με την γλώσσα. Την ‘περιφάνεια γι αυτήν που της έδωσαν οι αιώνες που υπάρχει στις διάφορες εξελισσόμενες μορφές της, τα κα΄θε λογής έργα που γράφτηκαν σ΄ αυτήν (κι όχι πάντα από Έλληνες) και την περίοπτη θέση που της δίνουν τα πολλά δάνεια που έκανε σε άλλες γλώσσες.

    Αλλά εδώ δεν νομίζω πως πρόκειται για καθαρά γλωσσολογικά θέματα και απόψεις, κυρίως τέτοιες που εκφέρονται βασιζόμενες σε κάποιο επιστημονικό βάθρο κλπ.

    Εδώ πρόκειται, πάντα κατ΄ εμέ, για μιά (νέα ;;;) έξαρση κακώς εννοημένου «πατριωτισμού» και μιας υποβόσκουσας ξενοφοβίας (εν προκειμένω ως προς την νοθεία κάποιου ιδιαίτερου χαρακτηριστικού μας, γλώσσας, DNA κλπ. που ακούγονται κατά καιρούς). Τέτοιου είδους εξάρσεις είναι χαρακτηριστικές όταν υπάρχει πίεση/φόβος/απελπισία στην κοινωνία και προέρχονται κυρίως από συντηρητικούς, εθνικο-πατριωτικούς (σωβινιστικούς) και επί το πλείστον δεξιόστροφους κύκλους.

    Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι, ας πούμε «ρομαντικοί», «ενθουσιώδεις» κλπ., αλλά αυτοί γρήγορα πείθονται όταν ενημερωθούν αντικειμενικά.

  27. Pedis said

    Θα θυμάστε ότι στο Λερναίο κείμενο αναφέρεται ότι η ελληνική έχει 5 εκατ. λέξεις ενώ σε άλλες παραφυάδες δηλώνονται 6 εκατομμύρια. Προφανώς η κ. Λυγερού θέλησε να κάνει ρελάνς και να γράψει 7.

    Δηλ. η αύξηση από πέντε σε εφτά εκ. δεν οφείλεται στην πρόσφατη προαγωγή από τρισχιλιετή σε τετραχιλιετή;

  28. @ 17 ΣτοΔγιαλοΧτηνος

    >>15 Όχι, ακριβέστατο είναι. Όλοι οι άλλοι .μ.ι.λ.ο.ύ.σ.α.ν. με βρχτπσξθψ και γκνβρπχχχζπ.

    Αυτό είναι ειρωνικό;
    Έγραφαν πάντως έτσι επειδή τα σύμφωνα είναι, όπως ξέρουμε, πολύ πληροφοριακά εξού και τα δλδ, ΠΣΚ κ.λπ. που χρησιμοποιούμε.

  29. LandS said

    11
    Σε 48 χρόνια δεν θα υπάρχει καμμία από δαύτες 😊😊
    Μη σε νοιάζει λοιπόν.

  30. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    28 Βεβαίως ειρωνικό. Γι αυτό έγραψα «μιλούσαν», αφού ο ισχυρισμός είναι ότι οι έλληνες «επινόησαν τα φωνήεντα» και όχι την καταγραφή τους, όπως σωστά επισημαίνει ο Δύτης.

  31. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Προσυπογράφω τα του απουσιολόγου (συμφέρει να τα έχεις καλά με την εξουσία, χώρια που συμφωνώ κιόλας 😛 ).
    Όπως είπε και ο καμπόης (σικ ρε) στο γνωστό ανέκδοτο, αυτά αν δεν τα σκοτώσεις όταν είναι μικρά, μετά δεν τα πιάνει τίποτα…

  32. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1-2 Βλέποντας τα παραδείγματα που φέρνει, που είναι ίδια με των Δαυλικών, νιώθω τον πειρασμό να παραλλάξω κατά ένα γράμμα το όνομα της κυριας Παραρά.

    15 Ε ναι

    16 Πτωχέ Καβάφη!

  33. Pedis said

    Η κ. Λυγερού φαίνεται να λέει ότι το 5% των αγγλικών λέξεων, δηλ. 3000 αγγλικές λέξεις έχουν «παρεισφρήσει» (λες και είναι κάτι αυτόχρημα κακό!) στην ελληνική γλώσσα. Πού βρήκε όμως ότι η αγγλική έχει 600.000 λέξεις;

    Χειρότερα. Και κόψε ένα μηδενικό δώρο που τους χάρισες στη ζούλα. 😄

  34. @ 30 ΣτοΔγιαλοΧτηνος

    🙂

  35. Παναγιώτης Κ. said

    Δείχνω συγκατάβαση!
    Όταν έχεις το επάγγελμα του γραφιά (δημοσιογράφος) πρέπει να βρίσκεις θέματα. Η γλώσσα, φαίνεται, κεντρίζει το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού και οι δημοσιογράφοι το θέμα αυτό το χρησιμοποιούν ως πασπαρτού στη δουλειά τους.

  36. ioannis moisiadis said

    Πραγματικά την πετσόκοψες, που θα έλεγε και ένας σύγχρονος Έλληνννν.

  37. Νίκος Μαστρακούλης said

    0: Αν το 5% είναι 3.000 λέξεις, τότε το 100% είναι 60.000 (και όχι 600.000). Ακόμα πιο τυχαίο και άσχετο νούμερο δηλαδή.

  38. Pedis said

    Το άρθρο συνιστά ύπουλη προσβολή της ελληνικής γλώσσας. Λείπουν τα κυριότερα χαρακτηριστικά της, όπως λ.χ. ότι είναι γλώσσα ηχοεννοιοποιητική, λς λεμόνι και νιώθεις τη ξινίλα κλπ και ότι η ο Γκέιτζ έχει επιβάλλει στους προγραμματιστές του να γράφουν τους κώδικες σε αρχαιοελληνική γλώσσα μηχανής των αντικυθήρων.

  39. leonicos said

    Πώς έχουν «παρεισφρήσει» 3000 αγγλικές λέξεις

    όταν όλες κι όλες που χρησιοποιούν είναι 300;

    Οι υπόλοιπες 2700 δεν χρησιμοποιούνται, αρα δεν έχουν παρεισφρήσει

    Ποιος παραλογίζεται;

  40. leonicos said

    Κλέβω εκκλησία

    Όντως, αλλά δεν μπορείς να να μην το κάνεις

  41. Πουλ-πουλ said

    29.
    Αυτό με τους μεγάλους αριθμούς, πολύ μας μπερδεύει. Ακούω καμμιά φορά τον αριθμό 2038, ας πούμε, να εκφωνείται δύο χιλιάδες μηδέν τριάντα οκτώ.

  42. Γιώργος Κόφτης said

    Δεν κλέβετε εκκλησία. Αντίθετα με μαθηματική ακρίβεια ακυρώνετε παράγραφο προς παράγραφο τους ανυπόστατους ισχυρισμούς της κυρίας Λυγερού.
    Συγχαρητήρια και πάλι!

  43. ndmushroom said

    Επειδή δεν το είδα στα πρώτα σχόλια και επειδή από το κινητό είναι δύσκολο να σκρολάρω (σικ, ρε!), το 3.000 είναι 5% του 60.000, όχι του 600.000

  44. π2 said

    1-2: Μάλιστα, άντε πάλι με τα σημαίνοντα και τα σημαινόμενα. Μ’ άρεσε και το παράδειγμά της:

    «Για παράδειγμα, η λέξη «δημοκρατία» είναι το κράτος του δήμου, δηλαδή η πολιτεία που η πολιτική αρμοδιότητα ασκείται από τους ίδιους τους πολίτες. Η εκφορά της λέξης διαυγάζει και το εννοιολογικό περιεχόμενο του όρου.» Δηλαδή; Εμένα η (αρχαία) εκφορά της λέξης δημοκρατία μόνο το σαλονικιό ντεμέκ μου θυμίζει, δεν μου διαυγάζει κάτι άλλο.

    (Κάποια στιγμή πρέπει να συζητηθεί σοβαρά η ζημιά που έχουν κάνει στις ανθρωπιστικές σπουδές οι διαχρονικές area studies, που συχνά εκλαμβάνονται ως μια σούπα με ολίγη λογοτεχνία, ολίγη -επιδερμική- ιστορία και μπόλικη αμπελοφιλοσοφία, κι όπου συχνά φυτρώνουν -στο όνομα της social relevance- παρόμοιες πομφόλυγες).

  45. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    32 Αφού μιλάει για ανθρωποκεντρική υποστασιοποίηση, δε μπορεί, σπουδαία πράγματα θα λέει. Όπως τα λέει κι ο Πέδης στο 38, λες «κατραπακιά» και νιώθεις το σβέρκο σου να κοκκινίζει 🙂

  46. Περίπου…

  47. LandS said

    39
    Τις 3000 τις μιλάνε διαφορετικοί νέοι. Αν ο καθένας χρησιμοποιεί στην ομιλία του το 5% του 300, δηλαδή 15 παρεσφείσασες, τότε…

    40 και 42
    Κλέβω εκκλησίες σημαίνει κάνω κάτι που γίνεται πολύ εύκολα και άρα όχι πολύ σπουδαίο. Δεν σημαίνει ότι κάνω και έγκλημα.

  48. skom said

    Αντί να θαυμάζεται με ποιόν θαυματουργό και δαιμόνιο τρόπο παρεισέφρησαν σε 300 λέξεις που χρησιμοποιούμε 3000 κοροϊδεύετε. Ντροπή σας.
    Η τρισχιλιετής από την μία έλκεται από τα μαθηματικά από την άλλη τα αψηφά. (π.χ. την αρχή του περιστερώνα, ότι δηλαδή αν θέλεις σε ν φωλιές να βάλεις ν+1 αυγά τουλάχιστον μία φωλιά θα πρέπει να έχει δύο αυγά)
    Αλλά αυτά απαιτούν ακόμα ανώτερα μαθηματικά που η έλλειψη χρόνου δεν μου επιτρέπει να αναπτύξω.

  49. sarant said

    33-37-43 Ωχ ναι, 60.000 βγαίνει. Ασυναίσθητα πηγα στις 600, αρνήθηκα να δεχτώ τις 60. Διορθώνω.

  50. LandS said

    44
    Νάξερες όμως πόσους διπλωμάτες, κατασκόπους, πολιτικούς και διοικητές διεθνών οργανισμών έχουν βγάλει!

  51. ΓΤ said

    Μετά από διάφορα μελισταγή κείμενα του ΠΘ για τον… πραιπόσιτο του εν Κοκκιναρά Κουβουκλίου Γλώσσης, περιμένουμε… να αντιδράσει ο τον λιχανόν σείων Ομότιμος…

    https://www.protothema.gr/greece/article/1079841/o-ethnikos-mas-glossologos-penida-hronia-to-pe-o-babiniotis/

    8 κόρη του Σταύρου Λυγερού

  52. Πουλ-πουλ said

    44. προς το τέλος
    Αν καταλαβαίνω καλά αυτό που λέτε, η απάντηση έχει δοθεί.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sokal_affair

  53. (Το είδα στο χτεσινό νήμα)
    Χρόνια σου πολλά Χαρούλα, υγεία και καλή διάθεση (που διακρίνω ότι έχεις), να περνάν τα δύσκολα.
    Χρόνια πολλά σε όλους τους Χαραλάμπηδες, Μπάμπηδες, Χαραλαμπίες του ιστολογίου!

  54. spiridione said

    15. Και ίσως πιο σωστά, επινόησαν τη συστηματική καταγραφή των φωνηέντων. Είχαν προηγηθεί τα matres lectionis στην αραμαϊκή.

  55. leonicos said

    ΑΛΛΑ

    θα έλεγα ότι έχω διαπιστώσει μια τάση αποφυγης διάκρισης λεπτών διαφορών σημασίας, και τελικά και ανικανότητας. επίσης πρέπει να παραδεχτούμε ότι υπάρχει διαφορά λεξιλογίου στα συνώνυμα. Αυτό όμως είναι κοινωνικο φαινόμενο που υπήρχε πάντα και δεν έχει σχέση με το θέμα

  56. aerosol said

    Μπορεί να έχουμε εκατομμύρια λέξεις αλλά στην εφορία δηλώνουμε καμιά τρακοσαριά το πολύ. Γνωστή ιστορία…

  57. Babis said

    Όπως είπες νικοκύρη, είναι ένα ανακάτεμα από μισές αλήθειες και ολόκληρα ψέμματα.
    Δεν χάνονται γλώσσες που τις είχαν για φυσική τους γλωσσα 10 εκατομμύρια άνθρωποι, χάνονται γλώσσες που έχουν δεν έχουν καμια δεκαπενταριά φυσικους ομιλητες διασκορπισμένους σε πόλεις που μιλούνται διαφορετικές γλώσσες.
    Επίσης δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι κάθε δύο εβδομάδες πεθαινει μια γλώσσα, αν υπάρχει ψήγμα αλήθειας σε αυτή τη πρόταση μάλλον θα περιλαμβάνει και τις διαλέκτους.

    Αυτό για τις 300 λέξεις εμφανίζεται συνεχώς από την εποχή της εφηβείας μου (πριν από λίγα χρόνια δηλαδή) 😛
    Αυτό που έλεγε τότε είναι ότι η πλειοψηφία των νέων χρησιμοποιεί στους καθημερινούς της διαλόγους μόλις 300 λέξεις. Από μια πρόχειρη καταμέτρηση που κάναμε τότε είναι πιθανόν να ισχύει αυτο αν αφαιρέσουμε τα σχολικά κείμενα και τις λέξεις που χρησιμοποιούσαμε στις φιλοσοφικές μας αναζητήσεις. Σε αυτή τη περίπτωση οι λέξεις που χρειαζόμασταν είναι και λιγότερες από 300 (τα αρθρα, τα βοηθήματα, το μαλάκα και το πούστη) 😛

  58. leonicos said

    Και αν συγκρίνουμε τις διαφορες ρηματικών σημασιών μεταξύ π.χ. ελληνικής και τουρκικής, η τουρκική είναι σκάλες ανώτερη

  59. leonicos said

    Στις Ulpan, τα σχολεία ταχείας εκμάθησης της εβραϊκής για μετανάστες που κάνουν aliyah (εγκθίστανται στο Ισραήλ) χρησιμοποιούνταν δύο βιβλία, το Khmash me’ot milim, 500 λέξεις και το milah milim 1000 λέξεις. Βέβαια, οι σημιτικές γλώσσες έχουντην ιδιαιτερότητα ότι γνωρίζοντας τη σημασία μια ρίζας (τρία σύμφωνα) και τους κανόνες πραγωγης, μπορείς να παραγάγεις 20 λέξεις από κάθε ρίζα, εντελώς κατανοητή και καθόλου παράξενη. Επομένως, αποκτώντας και την ανάλογη πείρα, είχες ένα πλούσιο λεξιλόγιο, όπως νοούνταν τότε, γύρω στο 1960. (φυσικά δεν μάθαινες 1000 ρίζες, διότι δεν υπάρχουν). Φυσικά υπάρχουν οι αραβισμοί, οι αγλισμοί, οι ρωσισμοί και κάθε λογής -σμοι, διότι οι εβραίοι ήρθαν από παντού, ακόμα και από την Κίνα. Υπήρχν δε και κούρδοι εβραίοι. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένες κοινότητες ανέπτυσαν εβραϊκές υποδιαλέκτους που ήσαν δυσνόητες για τους άλλους. Αλλάμεγάλο ενοποιητικό ρόλο έπαιξε η τηλεόραση και τα τραγούδια.

  60. atheofobos said

    Ο Χρήστος Κλαίρης στο χθεσινό άρθρο του στην LIFO με τίτλο Ελευθερία και γλώσσα, αναφέρει ότι μιλιούνται σήμερα στον πλανήτη μας γύρω στις 6.000 γλώσσες .
    Επίσης πως σύμφωνα με ανακοίνωση της Ουνέσκο (υπ. αριθμ. 2002-07) στα πλαίσια του 21ου αιώνα, του αιώνα μας, 50 έως 80% των ομιλουμένων σήμερα γλωσσών, πρόκειται να εξαφανιστούν.
    Παραθέτει δε και το παρακάτω ποίημα του Καβάφη από τα Κρυμμένα το Ποσειδωνιάτες. Αυτοί ήταν Έλληνες άποικοι στην Ιταλία, στον Τυρρηνικό κόλπο, οι οποίοι, καταπώς μαρτυρεί ο Αθήναιος, έπαυσαν να μιλούν ελληνικά.

    Την γλώσσα την ελληνική οι Ποσειδωνιάται
    εξέχασαν τόσους αιώνας ανακατευμένοι
    με Τυρρηνούς, και με Λατίνους, κι άλλους ξένους.
    Το μόνο που τους έμεινε προγονικό
    ήταν μια ελληνική γιορτή, με τελετές ωραίες,
    με λύρες και με αυλούς, με αγώνας και στεφάνους.
    Κ’ είχαν συνήθειο προς το τέλος τής γιορτής
    τα παλαιά τους έθιμα να διηγούνται,
    και τα ελληνικά ονόματα να ξαναλένε,
    που μόλις πια τα καταλάμβαναν ολίγοι.
    Και πάντα μελαγχολικά τελείων’ η γιορτή τους.
    Γιατί θυμούνταν που κι αυτοί ήσαν Έλληνες-
    Ιταλιώται έναν καιρό κι αυτοί•
    και τώρα πώς εξέπεσαν, πώς έγιναν,
    να ζουν και να ομιλούν βαρβαρικά
    βγαλμένοι –ω συμφορά!– απ’ τον Ελληνισμό.

    https://www.lifo.gr/articles/archaeology_articles/312850/eleytheria-kai-glossa?ref=nl_210209

  61. ΓΤ said

    γλωσσικός πλούτος πρώην υφυπουργού Κοινωνικών Ασφαλίσεων

    «Δηλαδή εσένα αν σε πάρω τηλέφωνο και σου τον έχω βγάλει έξω και τέτοια τι θα κάνεις;»
    («Ποιος είναι ο Αύγουστος Κορτώ;» κ.λπ. https://www.thetoc.gr/people-style/article/zitaei-kai-ta-resta-o-xaikalisgiati-i-iliana-den-ekleise-to-tilefono-kai-me-afise-na-ftaso-stin-korufosi/)

    τρέχαν τα σάλια του Χαϊκάλη
    όταν έβλεπε τα high κάλλη

  62. sarant said

    53 Και από μένα χρονια πολλά στη Χαρούλα και σε όσες και όσους γιορτάζουν!

    56 Πολύ καλό!

  63. ΣΠ said

    Καλημέρα. Χρόνια πολλά Babis και Χαρούλα,

    Διορθώσεις:

    1η γραμμή: …εναντίον τού… (χρειάζετααι ο τόνος)

    4η γραμμή: Κινδυνεύει άραγε η ελληνική γλώσσα από τις ξένες λέξεις;

    Η παράγραφος:
    ΠΘ: Παρά την πληθώρα των πτυχίων, οι νέοι πάσχουν από λεξιπενία και σημασιολογική ένδεια. Επιδεινώνεται δηλαδή μια κατάσταση του αλφαβητισμού και του εγγραμματισμού στον ελληνόφωνο κόσμο, τη στιγμή που η ελληνική γλώσσα έχει περίπου 100.000 ενεργές λέξεις και 300.000 σημασίες. Ενας μέσος Ελληνας, όμως, γνωρίζει μόνο λίγες χιλιάδες λέξεις.
    δεν πρέπει να είναι σε πλάγια γράμματα.

  64. ΣΠ said

    όταν στο Διαδίκτυο έχουν επικρατήσει τα λεγόμενα greeklish

    Πού το είδε να έχουν επικρατήσει τα greeklish στο Διαδίκτυο; Θάλεγα ότι αντιθέτως τείνουν να εξαφανιστούν.

  65. Χαρούλα said

    Babis(#57) χρόνια πολλά! Όπως τα θέλεις και ακόμη καλύτερα!

    Μαγδαληνή, Νικοκύρη και ΣΠ σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Με τιμάτε

    Να ρωτήσω την συλλογική σοφία. Πως καταφέρνουν όλοι όσοι μετράνε λέξεις, να βγάζουν αποτέλεσμα πάντα σε εκατοντάδες;;;;😂🤣😂🤣

  66. Alexis said

    Καλημέρα.
    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες και στην «δική μας» Χαρούλα εδώ!

    Να επισημάνω μόνο πως ούτε ότι «στο Διαδίκτυο έχουν επικρατήσει τα λεγόμενα greeklish» είναι ακριβές.
    Ούτε καν στα μηνύματα που ανταλλάσσουν μεταξύ τους οι πιτσιρικάδες, θα έλεγα εγώ.

  67. sarant said

    63 Ευχαριστώ!

    64 Έλα ντε!

  68. Νέο Kid Al Afrikii said

    56. Το κορυφαίο σχόλιο μακράν!! 😆 😆

  69. ΣΠ said

    11
    Πράγματι 2.500 χιλιάδες = 2,5 x 10^6.

  70. Costas Papathanasiou said

    (…)ΣΟΦΟΛΟΓΙΟΤΑΤΟΣ: Όποιαν τέχνην και αν μεταχειρισθείς, οι λέξες της τωρινής Ελλάδας είναι διεφθαρμένες… Τί με κοιτάζεις χωρίς να ομιλείς;
    ΠΟΙΗΤΗΣ: Κοιτάζω τες άσπρες τρίχες της κεφαλής σου.
    ΣΟΦΟΛΟΓΙΟΤΑΤΟΣ: Αμή τί έχουν να κάμουν με τες λέξες;
    ΠΟΙΗΤΗΣ: Έχουν να κάμουν με τον καιρό. Ο καιρός, οπού άρχισε να σου κάνει σεβάσμια τα μαλλιά, διαφθείρει όλα τα πράγματα του κόσμου, και τες γλώσσες ακόμα, και ησύχασε.
    ΣΟΦΟΛΟΓΙΟΤΑΤΟΣ: Τί ευγένεια ημπορούν να έχουν οι λέξες μας αν είναι διεφθαρμένες;
    ΠΟΙΗΤΗΣ: Την ευγένειαν οπού είχαν οι αγγλικές πριν γράψει ο Σαίξπηρ, οπού είχαν οι γαλλικές πριν γράψει ο Ρασίν, οπού είχαν οι ελληνικές πριν γράψει ο Όμηρος, και όλοι τους έγραψαν τες λέξες του καιρού τους. Κάθε γλώσσα πρέπει εξ ανάγκης να έχει λέξες από άλλες γλώσσες· και η ευγένεια των γλωσσών είναι ωσάν την ευγένεια των ανθρώπων· ευγενής εσύ, ευγενής ο πατέρας σου, ο πάππος σου ευγενής, αλλά πηγαίνοντας εμπρός βρίσκεις βέβαια τον άνθρωπον οπού έπαιζε τη φλογέρα βόσκοντας πρόβατα.
    (…)
    άμε νά βρεις τους πολεμάρχους, ψηλάφησέ τους τες λαβωματιές και πες τους ότι πρέπει να τες λεν τραύματα(….)
    [«Διάλογος» , Δ. Σολωμός , Ζάκυνθος ~1824]
    “Η ελληνική γλώσσα δεν κινδυνεύει επ’ ουδενί με εξαφάνιση, αλλά αυξάνεται ο διεθνής προβληματισμός για το πόσο λαβωμένη θα την βρει ο επόμενος αιώνας…” [Νεφέλη Λυγερού, Πρώτο Θέμα, 07/02/2021]

    …Είναι αυτή η σολωμική “λαβωμένη” (σαφώς εκφραστικότερη από το σοφολογιότερο “τραυματισμένη”, κι ας μοιάζει “λώβη”, γλωσσική διαφθορά, ενός τρισχιλιετούς λωβάομαι) στην κατακλείδα του “άρθρου του Π.Θ. που ανασκευάστηκε, επίσης σολωμικά, με το παρόν, η οποία φαίνεται αναγκαία και ικανή για να σημάνει τελικά ότι αυτά που επικρίνονται και παρουσιάζονται από καθέδρας ως υποβάθμιση ή πληγές της γλώσσας δεν είναι παρά τζιβαέρια και μπόλια καρποφόρα, με αξία αντίστοιχη των ποικιλόμορφων, εισαγόμενων φρούτων και λοιπών εδωδίμων: αν μαγειρεύονται σωστά, νοστιμεύουν το λόγο.
    Όσοι, παρ’ όλα αυτά, διεθνώς προβληματισμένοι, έχουνε έλλειμμα γευστικών καλύκων ή πάσχουν από δυσπεψία και ξινίζουν τα μούτρα τους, δεν μένει παρά να θυμηθούν και το σοφότατο “περι ορέξεως κολοκυθόπιτα”.

  71. sarant said

    70 Πολύ καλό σχόλιο!

  72. Πουλ-πουλ said

    69.
    Και μάλιστα στο σχόλιο 29, ο LandS μπήκε στον κόπο να κάνει και τους αναγκαίους υπολογισμούς.

  73. Γιάννης Κουβάτσος said

    Τώρα ευκαίρησα να μπω και μόλις ξεκίνησα να διαβάζω το άρθρο της κυρίας, σκόνταψα στις 300 λέξεις και στα 7 εκατ. και σταμάτησα. Επίπεδο ψεκασμένου αποφοίτου νηπιαγωγείου. ΔΙΑΔΟΣΤΑΙ!!!☺

  74. ΓιώργοςΜ said

    32 Θα αρκούσε να επανέλθει η πρώτη συλλαβή, η οποία καθώς ήταν ίδια με τη δεύτερη, λόγο απλολογίας εξέπεσε. Εκτός από όνομα θα ήταν και ιδιότητα, άλλη μια νίκη για τη ΘΕΓ.

  75. Για δες καιρό που διάλεξε ο πολυώνυμος να πάει για ιστολογικό μπάνιο…εκτός και ήταν σε συνενόηση με τον Γουτου και είχε εσωτερική πληροφόρηση από τον Νικοκύρη για τα άρθρα που θα ανέβουν…

  76. ΣΠ said

    72
    Ναι, αλλά οι υπολογισμοί του είναι λάθος. Αν χάνεται μία γλώσσα κάθε δύο βδομάδες, δηλαδή 26 τον χρόνο, για 2,5 εκατομμύρια γλώσσες χρειάζονται κάπου 96 χιλιάδες χρόνια.

  77. Babis said

    Ευχαριστω Χαρούλα, χρόνια πολλά και σε σένα.

    Και μια δόρθωση, ότα έγραψα βοηθήματα έκανα συμπτηξη των λέξεων βοηθητικά ρήματα.
    Κάτι παθαίνει το πληκτρολόγιο του λαπτοπ

  78. 76 ΣΠ

    Ναι, αλλά οι υπολογισμοί του είναι λάθος. Αν χάνεται μία γλώσσα κάθε δύο βδομάδες, δηλαδή 26 τον χρόνο, για 2,5 εκατομμύρια γλώσσες χρειάζονται κάπου 96 χιλιάδες χρόνια…

    ================================================================

    Όχι 2,5 εκατομμύρια γλώσσες αλλά 6-7 χιλιάδες.

  79. ΣΠ said

    78
    Δες το 69.

  80. Pedis said

    # 1 – Δύτη, τώρα διάβασα τις Paρaries.

    Κατά τον ίδιο τρόπο, η λέξη «εκδίκηση» βρίσκεται στον αντίποδα των ένδικων μέσων, μας προειδοποιεί ότι κινείται έξω από την περιοχή του δικαίου, άρα μας αποτρέπει. Η αγγλική λέξη «revenge» δεν λειτουργεί αποτρεπτικά στο ηθικό επίπεδο.

    Όπως και εκδικάζω και εκδίκαση όταν ο δικαστής παίρνει το νόμο στα χέρια του. 😝

    Στην ελληνική αγωγή διδάσκει;

    Παρακαλω δε το Χτήνος, τον διακεκριμένο αυτόν λατινίστα και ιεροκήρυκα του Καθολικού Χριστιανικού ελέους, να μας εξηγήσει τη διαφανέστατη ετυμολογία του vindicis.

    (Αφήνω ασχολίαστες τις φλύαρες ανοησίες του δεκάρικου … τι δεκάρικο, από τη χρήση ούτε τάληρο δεν πιάνουν 😂)

  81. Alexis said

    #78: Γιάννη, το άρθρο γράφει (εκ παραδρομής βέβαια) ότι «2.500 χιλιάδες γλώσσες κινδυνεύουν να εξαφανιστούν» που σημαίνει 2,5 εκατομμύρια.
    Αν ήταν τόσες θα εξαφανίζονταν σε 96.000 χρόνια. Αν είναι 2500 (όπως είναι το σωστό) θα εξαφανιστούν σε 96 χρόνια.

  82. Πουλ-πουλ said

    76
    Έλα ντε. Χαθήκαμε στο πέλαγος των μηδενικών.

  83. Αγγελος said

    (59) Λεώνικε, Έλεφ μιλλίμ (=Χίλιες λέξεις) δεν ήταν το δεύτερο;

  84. Χαρούλα said

    Ευχαριστώ πολύ Alexis και Babis. Να είστε καλά!

  85. Nestanaios said

    Γλώσσες υπάρχουν πολλές αλλά ο Θεός στον άνθρωπο έδωσε μόνον μια, την ελληνική.

  86. Νέο Kid Al Afrikii said

    O μεγάλος Αρχιμήδης πάντως θα μνημονεύεται, όταν ο Αισχύλος θα έχει λησμονηθεί, γιατί οι μαθηματικές ιδέες είναι παντοτινές ενώ οι γλώσσες πεθαίνουν!

    Πσσςς! Πού το σκέφτηκα ρε ο φούστης αυτό; Είμαι πολύ μεγάλος και με θαυμάζω πραγματικά!

  87. Χριστοδούκας said

    Όσοι μιλούν για καταστροφή γλώσσας μέσω δανεισμού, ακολουθώντας το ανεδαφικό σχήμα της παρακμής των Ελληνικών, αμελούν ότι και τα αρχαία έχουν πολλά δάνεια, όπως και οποιαδήποτε άλλη γλώσσα. Δεν ήταν κάτι «ανόθευτο» η αρχαία γλώσσα που σιγά-σιγά με τους αιώνες παρήκμασε. Εθνικιστικό άρθρο που απευθύνεται σε ανάλογο κοινό, το οποίο έχει παρόμοιες απόψεις και για τους ανθρώπους. Μην τους πει κανείς ότι π.χ. ο Ηρόδοτος ήταν Κάριος από την πλευρά του πατέρα του.

  88. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    85 Με μπερδεύεις. Με μπερδεύεις πολύ.
    https://sarantakos.wordpress.com/2021/02/08/metoo-2/#comment-717631

  89. ΓΤ said

    75@

    τράτζικ…

  90. BLOG_OTI_NANAI said

    Όσοι αισθάνονται να πληγώνεται ο εγωισμός τους από τα δάνεια, εδώ και αιώνες υπάρχει η εξής (πιθανόν) πλατωνική δήλωση που δείχνει ότι οι αρχαίοι Έλληνες δεν μάσαγαν από τέτοια: «κι αυτά που δανειζόμαστε, τα κάνουμε ακόμα καλύτερα»:

  91. sarant said

    87 Σωστό αυτό.

  92. Γιάννης Ιατρού said

    88: υπάρχει ακόμα Ελπίδα

  93. ΓΤ said

    Πέτρος Φιλιππίδης: πουλά το τσαρδάκι του στο Ψυχικό και μετακομίζει στα Γιάννενα.
    Ουστ!

  94. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    80 Ουαί σοι, ασεβέστατε. Mihi vindicta, ego retribuam.

  95. Pedis said

    # 94 – Verbum sapienti.

  96. Pedis said

    Σε λίγες μέρες θα επιτρέπεται μόνο το Λιβάνισμα.

    https://thepressproject.gr/fernoun-tromonomo-kai-gia-tin-techni/

  97. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    87 Αφού δεν ξέρουν από παρασάγγες οι άνθρωποι ρε παιδιά. Μόνο από παράγκες.

  98. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    96 Φεύγω τώρα δεν προκάνω αλλά κάτι πήρε το μάτι μου πως στην Ισπανία έχουν μπαγλαρώσει καλλιτέχνη με βάση τέτοιο νόμο. Εμείς οι δυο το κουβεντιάζουμε καιρό τώρα το παγκόσμιο πάτερν.

  99. Πέπε said

    Ήθελα να ‘ξερα, εκτός από τους γλωσσαμύντορες υπάρχουν και αμύντορες άλλων επιστημονικών κλάδων; Δεν έχω αντιληφθεί ποτέ να σείουν τον κώδωνα του κινδύνου οι Έλληνες μαθηματικοί, ισχυριζόμενοι λ.χ. ότι στην Ελλάδα έχουμε 100.000 αριθμούς αλλά χρησιμοποιούμε μόνο τους 700, ότι οι νέοι μας είναι αριθμοπένητες, και ότι η ανθρωπότητα μας χρωστάει τα 2/3 των αριθμών της.

  100. Πέπε said

    …να κρούουν!

  101. Γιάννης Ιατρού said

    97: μόνο με μετατροπή «στάδια» γίνονται δεκτά αυτά τα «συναλλάγματα» 🙂

  102. spiridione said

    Νικοκύρη, επειδή έχεις ασχοληθεί πολύ με την ιστορία του λερναίου κειμένου, δεν ξέρω αν έχεις δει ή αν έχει αναφερθεί ποτέ στο ιστολόγιο μια ανεύρεση του hellenic quest, CNN, Apple και δε συμμαζεύεται – ίσως η παλιότερη, από τον Φεβρουάριο του 1995 (όπου έχει σωστά τον Σκάλι πρώην πρόεδρο της Apple). Είναι φυσικά απ’ τον Δαυλό (σελ. 15)

    Click to access 158.pdf

  103. Γιάννης Ιατρού said

    Μάζεψα θάρρος και πήγα και διάβασα, δηλ. άρχισα να διαβάζω…, τα σχόλια στο άρθρο στο γνωστό ελληνικό έντυπο/ιστοσελίδα (στον σύνδεσμο που αναφέρει ο Νίκος στο άρθρο). Δεν απορώ για τίποτα πλέον. Όχι μόνο πήγε κάτω 99,9% αμάσητο, αλλά κι η όλη αντιμετώπιση του θέματος είναι για ‘μένα ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Γνωρίζω πως είναι άπιαστο όνειρο, αλλά πολύ θα ήθελα να ξέρω ηλικίες, εκπαίδευση, επαγγελματική ενασχόληση, οικονομική κατάσταση των σχολιαστών αυτής της ιστοσελίδας/άρθρου.

  104. Γιάννης Ιατρού said

    102: Και τι δεν πέρασε από εκεί… Η όλη «ερευνητική προσπάθεια» του Δαυλού, θα οδηγήσει στην «ανακάλυψη» της «πρωτογλώσσας» και στην άποψη ότι οι Έλληνες είναι οι γενάρχες όλων των λαών της γης (για τους άλλους πλανήτες ίσως επιφυλάσσεται στο μέλλον).

    Πονεμένες ιστορίες και ογκόλιθοι ερευνητές… Ο Τσατσόμοιρος, ο άλλος, ο γνωστός τερταυγουστιανός ιδεολόγος, ο Λάμπρου, ο Μωραλίδης, ο Κουτρουβέλης, ο Καλαμπαλίκης κλπ. κλπ.κατασκευάζουν ένα ολόκληρο ιδεολογικό σύστημα το τελικό νόημα του οποίου συνοψίζεται στο ότι οι Έλληνες αποτελούν την αποκλειστική κοιτίδα του παγκόσμιου πολιτισμού, τον οποία μετέδωσαν σε όλο τον κόσμο.

    ΝΙΚΑΜΕ αδέλφια 🙂 🙂

  105. Το «Ρ» της Φωκίωνος Νέγρη said

    Ο αριθμός των λέξεων της ελληνικής γλώσσας είναι σαν τους νεκρούς του Στάλιν. Βάλε κι άλλο μπάρμπα, τζάμπα είναι. 🙂

  106. sarant said

    105 🙂

    102 Δεν νομίζω να το έχω δει, σε ευχαριστω πολύ! Τη θυμάμαι αυτή την Αίσα. Ίσως είναι η παλαιότερη ανεύρεση που έχουμε πριν από το «άνευ όρων, ανευ ορίων». Βέβαια, έχει μόνο το πρώτο πρώτο κομμάτι του Λερναιου.

  107. ioannis moisiadis said

    Πάντως και ο Παντελής Μπουκάλας στον χθεσινό άρθρο του αναφέρεται στον Guardian (όχι στην).

  108. kpitsonis said

    85. Ναι, αλλά δεν φρόντισε να την μάθει ο ίδιος!

    Μου φαίνεται περίεργο που ο Θεός έμαθε Ελληνικά, όταν αποφάσισε να γίνει συγγραφέας, και που δεν τα έμαθε καλύτερα.
    Φρήντριχ Νίτσε, 1844-1900,

  109. ΣΠ + Alexis + Πουλ πουλ

    Ναι, εκείνο το ^6 τα χαλάει.

    🙂

  110. Πραγματικά, υλικό για διατριβή είναι ο Δαυλός! Πρέπει να πω ότι, στην προ-ίντερνετ εποχή, όσοι έγραφαν ήξεραν να γράφουν. Σημειώνω και την πρωτοποριακή σελιδοποίηση, με τις επιστολές που τρέχουν στο κάτω μέρος της σελίδας.

  111. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Σε λάθος νήμα έστειλα τις ευχές και το δώρο σου Χαρούλα 😂 αλλά επειδή εμείς οι Εβρίτες, είμαστε χουβαρντάδες, μαζί με τις εδώ ευχές μου, θα σου δώσω και δύο δώρα που ελπίζω να σου αρέσουν.

    1 – Πάρε ολόκληρο το άλμπουμ των Magenta, παρά κάτι θα το χαρακτήριζα αριστούργημα.

    2 – Αυτό το ιστολόγιο της Νέλλης Ψαρρού, μου το έδειξε η μεγάλη μου κόρη στις αρχές του Δεκέμβρη και μου είπε -μπαμπά αυτό θα σου αρέσει,- και είχε δίκιο.
    Το αστείο, είναι πως θυμήθηκα πως έχω διαβάσει κάποιο βιβλίο της πρίν κάποια χρόνια, πήγα στην βιβλιοθήκη και το βρήκα, είναι το – Ταξίδι στην Σαμοθράκη, ένα πολιτικό ημερολόγιο- σου συνιστώ να το διαβάσεις αλλά και αν ρίξεις μια ματιά στο ιστολόγιό της.

    Χρόνια πολλά.

    https://www.nellypsarrou.com/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=57

  112. Δημήτριος Καραγιώργης said

    99 <- Για τους Μαθηματικούς δεν πήρε κάτι το μάτι μου, ακόμη. Οι Φυσικοί πήραν όμως τον κατήφορο, την άτροπον ατραπόν.
    Δαυλοί – Πυρσοί – Κούτσουρα τρέμετε: https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/183710_i-pseydoepistimi-synanta-tin-akrodexia-ellas-ellinon-metafysikon

  113. Χαρούλα said

    Έλα συντοπίτη χουβαρντά! Ευχαριστώ και πάλι. Θα προσπαθήσω με την μουσική, αλλα σίγουρα θα ασχοληθώ με την Νέλλη και τα γραπτάτης. Μου φάνηκε ιδιαίτερη και ενδιαφέρουσα.
    Ευχαριστώ Χ 1000!

  114. sarant said

    107 O περισσότερος κόσμος λέει «ο» Γκάρντιαν και «οι» Τάιμς. Κάποιοι λένε και «ο» Μοντ. Εγώ για όλα αυτά λέω «η» επειδή είναι εφημερίδα. Και λέω «το» Εκόνομιστ επειδή είναι περιοδικό.

  115. 96, 98

    https://peoplesdispatch.org/2021/02/02/protests-take-place-in-spain-against-persecution-of-rapper-pablo-hasel/

    Εκτός που υποστηρίζει τους τρομοκράτες προσέβαλε και το Στέμμα, το τσογλάνι.

  116. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @114. Η λογικότερη άποψη, ο απλούστερος κανόνας γενικής χρήσεως! (..Παρόλο που κατανοεί κανείς και «τον» Γκάρντιαν, και «τους» Τάιμς και «τον» Μοντ..)

  117. ΣΠ said

    114
    Όμως, όταν πρόκειται για ελληνικές εφημερίδες λέμε το Βήμα, τα Νέα, ο Ριζοσπάστης.

  118. Παναγιώτης Κ. said

    Χρόνια πολλά στους Μπάμπηδες και ειδικά στη Χαρούλα από τον Έβρο. Είναι ο δικό μας άνθρωπος στην περιοχή για να μας μεταφέρει το κλίμα που υπάρχει, ειδικά τώρα που δεν τα πάμε καλά με τον εξ ανατολών γείτονά μας.

  119. Μαρία said

    117
    Φυσικά. Γιατί ξέρουμε οτι το Βήμα είναι ουδέτερο κι ο Ριζοσπάστης είναι αρσενικός, ενώ δεν είμαστε υποχρεωμένοι να ξέρουμε οτι η εφημερίδα Μοντ έχει όνομα αρσενικό.

    Χρόνια πολλά, Χαρούλα, με υγεία.

  120. Γιάννης Κουβάτσος said

    Χαρούλα, χρόνια πολλά και καλά!

  121. 119 Mε τον αλυσοδεμένο πάπιο τι γίνεται, είμαστε υποχρεωμένοι? 🙂

    Χαρούλα πολύχρονη και καλόχρονη, κι από μένα.

  122. gbaloglou said

    Πάντως εγώ το «πανδημικό» — πως λέμε «θανατικό» — μας το πιστώνω! (Αναρωτιέμαι βέβαια τι ποσοστό Αγγλομαθών θα συνδυάσουν το pandemic με το democracy 🙂 )

  123. gbaloglou said

    59 Αγαπημένο κομμάτι 🙂

  124. ΚΩΣΤΑΣ said

    Να αρχίσω με ευχές.

    Χαρούλα, Χρόνια Πολλά! με υγεία και μόνο μεγάλες χαρές και μικρές χαρούλες στη ζωή σου. 🍷
    Χρόνια Πολλά και στον Babis και σε όποιον/α, εδώ στο ιστολόγιο, γιορτάζει σήμερα.

    Επί του θέματος της ανάρτησης. Ασπάζομαι αυτά που λέει ο Νικοκύρης, τυχόν μικροενστάσεις είναι άνευ ουσιαστικής σημασίας.

    Για την αναμονή απάντησης από τον Μπάμπι, μακάρι να βγει και να απαντήσει.

    Με την ευκαιρία θα ήθελα κι εγώ μια απάντηση-γνώμη; σε μια απορία που έχω, γιατί δεν το έχω κατανοήσει καλά. Είναι ή δεν είναι τρισχιλιετής περίπου η συνέχεια και η ιστορία της γλώσσας μας; Η ερώτηση απευθύνεται γενικώς και αορίστως προς όλους/ες εδώ μέσα.

  125. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Χρόνια πολλά, Χαρούλα.

    Ἐπίσης χρόνια πολλὰ στὸν Μπάμπη καὶ σ᾿ ὅλους τοὺς ἑορτάζοντες καὶ τὶς ἑορτάζουσες, ἐντὸς καὶ ἐκτὸς ἱστολογίου.

  126. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ, Νικοκύρη! Καθόλου δεν πάει, νομίζω, χαμένος ο κόπος σου!
    Πολλές ευχές στις εορτάζουσες και τους εορτάζοντες του ιστολογίου και ιδιαίτερα στην Χαρούλα και στον Babis.

    16.
    >> 3,5 χιλ ο Καβάφης, 8 χιλ ο Ελύτης. Τζάμπα τα 7 εκ ρε πούστη μου με τους λεξιπενικούς που τους έχουμε κάνει παντιέρα…
    Βρε, είσαι Χτήνος! Τι ήθελες δηλαδή; Ούτε 100 χρόνια δεν έζησαν οι άνθρωποι! Ας ζούσαν καμιά 500αριά χρόνια ακόμα και σού’λεγα εγώ πόσες χιλ λέξεων θα είχαν χρησιμοποιήσει!

    88, Βρε είσαι Χτήνος ^2!!

    26,τέλος
    ΝΑΙ! Λανθάνων πατριωτισμός (της κακιάς ώρας, όμως!)
    Να θυμηθούμε και τους αναδυόμενους νέο-καθαρευουσιάνους;

    8,51
    «Πλάτες» μπαμπά;

    56, Aerosol
    !!! 😆 😅

  127. Λαυρέντης said

    Βάζω στοίχημα ότι υπάρχει σημαντικό οβερλάπ ανάμεσα σ’ αυτούς που φουσκώνουν τον αριθμό των λέξεων της ελληνικής κι αυτούς που σκυλεύουν το όνομα του Πατερούλη. Αλλά και στις δύο περιπτώσεις, όσο λίπος κι αν βάλεις, το ψαχνό παραμένει ίδιο.

  128. sarant said

    117-119 Αυτό είναι. Θα πούμε τάχα και «ο» Σπίγκελ επειδή είναι «ο» καθρέφτης; (Και είναι και αρσενικό στα γερμανικά). Δεν νομίζω.

  129. skom said

    η ελευθεροτυπία , η εφσυν, η καθημερινή?

  130. skom said

    Αν αναφέρεστε στο ζήτημα πόσους έχει στην συνείδηση του το μεγάλο μουστάκι τότε μου έρχεται στο μυαλό ο Χόμπσμπαουμ. Αναφέρει (μάλλον στην εποχή των άκρων) για ένα νούμερο μεταξύ 6 και 16 εκατομμύρια αν θυμάμαι καλά. Αμφιβάλω να τον απασχόλησε ο αριθμός των λέξεων της Ελληνικής.

  131. Χαρούλα said

    ΜΙΚ_ΙΟΣ, Δημήτρης Μαρτῖνος, ΚΩΣΤΑΣ, ΣτοΔγιαλοΧτηνος, Γιάννης Κουβάτσος,
    Μαρία, Παναγιώτης Κ.
    σας ευχαριστώ πάρα πολύ! Γεροί να είμαστε να συν-σχολιάζουμε για πολλάπολλά χρόνια! Και να είμαι φορέας μόνο θετικών νέων από τον Έβρο Παναγιώτη.

  132. gbaloglou said

    124 Είναι προφανής η συνέχεια, μια τυχούσα αναζήτηση στο TLG* πχ είναι αρκετά πειστική. Υπάρχουν βεβαίως ‘τομές’, όταν ας πούμε περνώ από τα προχριστιανικά στα χριστιανικά κείμενα … αναρωτιέμαι, ανάμεσα στα άλλα τεχνικότερα που μπορεί και να μου ξεφεύγουν εν μέρει, πως η χαρά έγινε λύπη — μια λύπη που με γοητεύει πάντως 🙂 (Μια άλλη τομή είναι η Κοινή, μια άλλη η καθαρεύουσα, κλπ) ΝΑΙ στην συνέχεια, λοιπόν, αλλά χωρίς υπερβολές και κραυγές — λέγεται άλλωστε ότι όσο καλύτερα γνωρίζει κανείς τα Αρχαία, τόσο περισσότερο ξέρει πόσο έχουν απομακρυνθεί από αυτά τα Νέα 🙂

    *ἀφ’ οὖ δὴ οὖν τὰ πρῶτα κρατήσασα ἡ πάνδημος αὕτη λύμη καὶ φθορά, τὰς μὲν βίβλους τῆς καθ’ ἡμᾶς καὶ τῆς Ἑλληνικῆς σοφίας κατακαῆναι προστάξασα, περιορίσασά τε τὴν ἐράσμιον φωνὴν τὴν Ἑλληνικήν, ὅτι καὶ καθά μοι Ἰωακεὶμ γέρων διηγεῖτο, κατ’ Αἴγυπτον τριάκοντα χιλιάδες ἀπετμήθησαν γλωσσῶν ἡμέρᾳ μιᾷ λαλήσασαι μόνον ἑλληνικῶς. — Πατριάρχης Μελέτιος Πηγάς (1550-1601)

  133. mitsos said

    Καλησπέρα
    Μην πυροβολάτε την κ. Λυγερού.
    Αναμεταδίδει απλά μύθους που αναπαράγονται μέσα στο σύστημα της Δημόσιας και Ιδιωτικής Εκπαίδευσης. Τα επιχειρήματα της ( ίσως χωρίς αριθμούς ) είναι κυρίαρχα και τα διδάσκουν μεγάλο μέρος των φιλολόγων αλλά μπορεί να τα βρει κανείς και σε αρκετά φροντιστηριακά βιβλία για το μάθημα Έκθεσης -Έκφρασης του Λυκείου
    ( Άν προκληθώ από αμφισβητίες θα προχωρήσω σε αποκάλυψη συγγραφέων και εκδόσεων )

    Το κείμενο του Νίκου είναι ένα άρθρο πολεμικής που αποκρούει αποτελεσματικά τα ανόητα δήθεν επιχειρήματα ένα προς ένα.

    Θα ήθελα όμως να επιμείνουμε περισσότερο όχι στην ειρωνία των αστείων μυθευμάτων και απίστευτων αντιφάσεων ούτε στην έλλειψη πηγών όταν επικαλείται γλωσσολόγους. Αλλά στο ιδεολόγημα της υπόθεσης εργασίας του άρθρου.
    Όχι μόνο δεν κινδυνεύει η Ελληνική γλώσσα αλλά γίνεται όλο και πλουσιότερη καθώς πολλαπλασιάζονται οι χρήστες του προφορικού και γραπτού τύπου της Ελληνικής γλώσσας. Πολλαπλασιάζονται και καλλιτεχνικές δημιουργίες στην Ελληνική ( και όσα μεταφράζονται σε αυτήν ) αλλά και όσοι έχουν πρόσβαση σε αυτά ( βιβλία , ταινίες, θεατρικά έργα ) μέσω του διαδικτύου

    Πριν 50 χρόνια το ποσοστό των μαθητών που συνέχιζαν τις σπουδές μετά το Δημοτικό ήταν το μισό. Ο γραπτός λόγος της πλειοψηφίας εξαντλούνταν σε ανταλαγές ευχών μέ Χριστιουγεννιάτικες κάρτες. Και έξω από τις δημόσιες υπηρεσίες «κονόμαγαν» οι συντάκτες αιτήσεων στις οποίες και μόνο συναντούσε κανείς το «εις την»…
    Και όμως η Ελληνική δεν κινδύνευσε παρά μόνο από κάποιες κωμικές αρχαιοπρέπειες δικτατόρων

    Ποιος είναι άραγε ο λόγος για τον οποίο το ιδεολόγημα του κινδύνου για την γλώσσα μας ( και της λεξοπενίας των νέων – μακάρι να πείναγαν για λέξεις καινούριες ) είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη ,κυρίως στους φιλολόγους ; (όπως και η έλλειψη μαθηματικής παιδέιας διαδεδομένη στους Μαθηματικούς) Νισάφι πιά αυτό το σινάφι τους. Και δεν καταλαβαίνουν την αντίφαση να παραπονιούνται οι υπεύθυνοι για την διδασκαλία της γλώσσας για λεξιπενία των νέων.
    12 επί 30 εβδομάδες επί 7 (κατά μέσο όρο) γλωσσικών μαθημάτων … αντιστοιχεί σε πόσα διπλώματα επάρκειας αγγλικών ;

    Όλη αυτή η συντηρητικίλα ( sic ρε ) των αρχαιολάγνων που αγνοούν ή αποκρύπτουν με δόλο πως τα κλασικά αριστουργήματα της Αρχαίας ( τραγωδία, φιλοσοφία, ιστορία, πολιτική, ηθική, νομική,… ) είναι όλα έργα μιας κοινωνίας που για πρώτη και μοναδική φορά είχε ένα σύστημα θέσμισης όπου άλα τα αξιώματα πλήν των εκλεγόμενων στρατηγών ήταν κληρωτά. Θεσμών μιας κοινωνίας με σταθερό πολίτευμα για σχεδόν 200 συνεχόμενα χρόνια ( με ένα μικρό διάλειμμα ) που προσέφερε ακόμη και στους μέτοικους ίσες ευκαιρίες ( άναρχο αλλά και σταθερο ) . Όλη αυτή η φιλολογική συντήρηση που θέλει να κρύψει τον ιδεολογικό και πολιτιστικό πλούτο πίσω από εξαντλητικές συντακτικές και γραμματικές αναλύσεις, πίσω από επιστημονοφανείς βυζαντινισμούς, κατηγορεί την νεολαία για λεξιπενία. Φαρισαίοι …

    Αυτά. Διοτί άρχισα να εκνευρίζομαι.

  134. ΓΤ said

    @126δ

    ελέγξιμη ευρυνωτία

  135. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @128. Νίκο, ορθή (κατ’ εμέ) η επιλογή σου, αλλά θα πούμε (οι λίγο παλαιότεροι) και «ο Σπίγκελ», όπως το ακούγαμε (και λειώναμε..) από τον Παύλο Μπακογιάννη και από την Deutsche Welle….

  136. Μαρία said

    119
    Αυτόν τον σκέφτομαι καταχρηστικά σαν παπί, ουδέτερο 🙂

  137. ΓΤ said

    αθλητική κίνηση

    Κύπελλο
    ΑΕΚ-Βόλος 4-2
    ΠΑΟΚ-Λαμία 5-2
    Ηρακλής-ΠΑΟΚ* 61-63

    ——–
    Τρίκαλα-Εργοτέλης 0-0
    Διαγόρας-Χανιά 1-1
    Δόξα Δράμας-Παναχαϊκή 0-0
    Ιωνικός-Απόλλων Λάρισας 1-0
    Καραϊσκάκης-Ξάνθη 0-1
    Λεβαδειακός-ΟΦΙ 1-0-

    ΠΑΟ-Κηφισιά 3-0 (25-22, 25-19, 25-21)
    ΠΑΟΚ-ΟΦΗ 3-1 (23-25, 25-18, 25-18, 25-15)

  138. sarant said

    133 Γεια στο στόμα σου!

    135 Πάντως, νομίζω ότι λέμε όλοι «η» Κοριέρε ντε λα σέρα ,κι ας είναι άντρας ο ταχυδρόμος.

  139. @ 112 Δημήτριος Καραγιώργης

    Μήπως είστε φυσικός; Το έχετε παρακολουθήσει ως «συμπάσχων»; Εννοώ τα της ΕΕΦ;
    Πάντως παλιότερα γίνονταν ενδιαφέρουσες (ας πούμε) διαθεματικές έως διεπιστημονικές παρεμβάσεις.

  140. ΓΤ said

    @128, 135

    Κατ’ αναλογίαν, εσείς «οι λίγο παλαιότεροι» λέγατε και «ο Στερν»; Τράτζικ, ρε μαν… 🙂

  141. @ 112 Δημήτριος Καραγιώργης

    Υπήρξε ενθάρρυνση τότε από πρόσωπα όπως οι Γιάννης Μαΐστρος και Κώστα Γαβρόγλου (στο ΕΜΠ και οι δύο τότε).

  142. Μαρία said

    139
    Μαθηματικός 🙂

  143. nikiplos said

    Καλησπέρα σε όλους. Μάλλον κι εγώ κλείνω προς αυτό που ο φίλτατος Μήτσος ισχυρίζεται παραπάνω. Τον συντεχνιακό δόλο που υποκρύπτεται γύρω από τέτοιες δημοσιεύσεις, όπου φυσικά δεν στοχεύουν στο ποίμνιο (που … δεν δίνει δυάρα για τέτοιους δεκάρικους), αλλά κυρίως σε παρατρεχάμενους, ιδιαίτερους, παπάδες και λοιπούς τσάτσους του γνωστού υπουργείου στο στυλ:

    μαλάκες μην διανοηθείτε να βγάλετε τ’ αρχαία ή να μειώσετε ώρες της γλώσσας, θα γίνει της πουτάνας…

    Και τα θρησκευτικά βεβαίως βεβαίως συγκατανεύει από κάποια σκοτεινή γωνία ο εσμός της Κεραμέως.

  144. ΓΤ said

    138β

    Επίσης, «η Χέραλντ Τρίμπιουν».
    (Όπως ακούγαμε να λέει ο επί αιώνες ανταποκριτής της ΕΡΤ στο Λονδίνο Λάμπης Τσιριγωτάκης…)

  145. @ 142 ΜΑΡΙΑ

    Δεν πειράζει. Κανένας δεν είναι τέλειος. 🙂

  146. ΚΩΣΤΑΣ said

    132 Ευχαριστώ, σαφής τοποθέτηση.

  147. Γιάννης Κουβάτσος said

    143: «Και τα θρησκευτικά βεβαίως βεβαίως συγκατανεύει από κάποια σκοτεινή γωνία ο εσμός της Κεραμέως.»
    Με επιστράτευση και της Ακάθιστης Αρβελέρ.

  148. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  149. Γιάννης Κουβάτσος said

    133: Θαυμάσιο κείμενο, Μήτσο, προσυπογράφω ανεπιφύλακτα. 👍

  150. Pedis said

    Καλός κανόνας, γι αυτό με εξαιρέσεις: ΟΙ «…Times».

  151. mitsos said

    Nikiplos, Νικο , Γιάννη
    Ευχαριστώ
    καλούτσικο βγήκε αν και με ταραγμένο θυμικό.
    ( συνέδεσα και μια 27″άρα οθόνη και κάνω λιγότερα πια ορθογραφικά )

  152. Pedis

    >>Καλός κανόνας, γι αυτό με εξαιρέσεις: ΟΙ «…Times».

    OI ή Η ΤΙΜΕS;

    Εννοώ πως διακρίνουμε τον πληθυντικό με την αιτιατική …στους τάιμς… 🙂

  153. BLOG_OTI_NANAI said

    124: Κώστα, είχα αναφέρει πάλι μια παράμετρο που μας προσφέρει κάτι πολύ ουσιαστικότερο από οποιαδήποτε σημερινή, αναδρομική μελέτη της ελληνικής γλώσσας. Μια παράμετρο που απαντά στο ερώτημα: κατά το πέρασμα των 2.600 χρόνων, από την αρχαϊκή εποχή μέχρι την δημιουργία του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, με ποιο εθνολογικό πρόσημο περιγράφεται η γλώσσα αυτή στην πορεία της ιστορίας της; Και η απάντηση είναι μία και συγκεκριμένη: Η γλώσσα, είτε σε αναφορές που σχετίζονται με το παρόν του εκάστοτε αιώνα, είτε ως ματιά στο παρελθόν, λέγεται πάντα και μόνο ελληνική. Δηλ. παρά τις όποιες αλλαγές στη γλώσσα, οι άνθρωποι του 5ου π.Χ. αι. θεωρούσαν ότι η γλώσσα η δική τους όπως και η γλώσσα των παλαιότερων ήταν ελληνική. Οι άνθρωποι του 3ου π.Χ. αι. θεωρούσαν ότι η γλώσσα η δική τους όπως και των παλαιότερων, ήταν ελληνική. Οι άνθρωποι του Βυζαντίου, σε όλους τους αιώνες, θεωρούσαν ότι η γλώσσα η δική τους όπως και των παλαιότερων, όπως και των αρχαίων Ελλήνων ήταν ελληνική. Το ίδιο και στους αιώνες της Τουρκοκρατίας.

    Άρα, ως προς την λόγια μορφή της γλώσσας, παρά τις τεράστιες αλλαγές και απλοποιήσεις που υπέστη, κανείς ποτέ δεν αντιλήφθηκε ότι μιλούσε μια διαφορετική γλώσσα από τον Όμηρο και μετά.

    Θα πει κάποιος, γιατί όμως την δημώδη την ονόμαζαν συνήθως ρωμέικη; Έχουμε ξαναπεί δεκάδες φορές όμως ότι η δημώδης γλωσσική μορφή είχε τρεις εθνολογικούς προσδιορισμούς όπως ακριβώς και η ίδια συλλογικότητα των ελληνορωμαίων: λεγόταν «ρωμέικη», «κοινή των ρωμαίων», «απλή των ρωμαίων», «απλή των ελλήνων», «κοινή των ελλήνων», «απλή των γραικών», «κοινή των γραικών». Δεν λεγόταν μόνο «ρωμέικη» αλλά έφερε και τα τρία, ισότιμα και συχνά ταυτόσημα εθνολογικά ονόματα. Κάποιες φορές υπήρχαν λεπτές εννοιολογικές διαφοροποιήσεις π.χ. μερικοί όταν έλεγαν Έλληνες εννοούσαν περισσότερο το γένος προ Χριστιανισμού ενώ για το παρόν χρησιμοποιούσαν το Ρωμαίοι ή το Γραικοί, αλλά ούτε και αυτό ήταν απόλυτο.

    Άρα, εκ των έσω, ως μια εγγυημένη αντίληψη ταυτότητας της γλώσσας μέσα στη συνέχεια της, η γλώσσα αυτή χαρακτηριζόταν πάντα ως ελληνική, ή πάντως με ελληνικά εθνολογικά πρόσημα. Έχουμε ακόμα και περιπτώσεις όπου η λόγια ελληνική λέγεται «ρωμέικα», ή τα «ρωμέικα», προσδιορίζονται ως «ελληνικά» χωρίς περιφράσεις. Άλλωστε, και τον λαό του 16ου αιώνα, τους Ρωμαίους, τους αντιλαμβάνονταν ως συνέχεια του γένους των Ελλήνων, των φορέων της σοφίας και των γραμμάτων που κατόπιν δέχτηκαν και διέδωσαν την ορθόδοξη πίστη (φυσικά ο Ματθαίος Μυρέων αναφέρει σε άλλο έργο του κατά γράμμα ότι οι υπόδουλοι είναι το γένος των Ελλήνων):.

  154. sarant said

    150-2 Εγώ πάντως λέω «η» Τάιμς, στην Τάιμς κτλ.

  155. @ 152 Sarant

    🙂

  156. Pedis said

    # 152, 154 – δεν θα μαλώσουμε 😀 . Με «Οι» το έγραφαν οι παλιοί, νομίζω, αν και το σωστό είναι «τα χρονικά …».

  157. 🙂 154

  158. @ 156 Pedis

    🙂

  159. Pedis said

    Τι λες, θα βάλεις καμιά μπαρούφα της Παραρά(ς) 😀 ως «εκδίκηση» στα μεζεδάκια;

  160. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

  161. Δημήτρης Καραγιώργης said

    142 <– Όντως, Μαθηματικός 😉
    140 <– Τον Μαϊστρο τον αντάμωσα στο Υπουργείο Παιδείας, κοντά 20 χρόνια πριν, σε μια επιτροπή για να βγάλουμε θέματα στις Πανελλαδικές. Τον Γαβρόγλου, ευτυχώς όχι

  162. sarant said

    159 Να δούμε

    160 Χαχά!

    161 Το είχε πιάσει η μαρμάγκα, συγγνώμη.

  163. Μουτούσης Κωνσταντίνος said

    Ντικσιόνερυ ἢ κρυψιόνερυ ;

    Ὑπάρχει αὐτή τή στιγμή ποὺ μιλάμε ἕνα online λεξικό ποὺ θέλει νὰ λέγεται ἒτυμον .
    Εἶναι ὅμως καὶ ἐντιμον ; ( ἰδού καὶ μία ἠθική ὑπεραξία ποὺ προσδίδεται εἰς λέξεις τινάς , ἠχητικῄ ἐπενθέσει τοῦ νῦ )
    Ἐξετάζουμε φερειπεῖν τὴν ἐτυμολογία τοῦ ἐπιθέτου ambiguous . Σηματοδοτεῖ στὸν φέροντα τὸν χαρακτηρισμό τὴν ἀσάφεια ,
    μιὰ κατάσταση διφορούμενη.
    Καὶ ἐνῶ ἡ προέλευσις φαίνεται εὐθεία
    ἀπό τὴ λέξη ἀμφίγυος (ἐκ τῆς ἀμφί + γυῖα ποὺ εἶναι τὰ μέλη , ἐπροσδίδετο δὲ ὡς χαρακτηρισμός τοῦ ἒγχους ἀλλά καὶ τοῖς ὲκατέρωθεν χωλοῖς .
    Ἒτσι , ἀμφιγυιήεις ὁ Ἡφαιστος (λέγεται ὁτι καὶ ἀμφοτέρους εἶχε τοὺς πόδας χωλοὺς). Τὸ λέγει δὲ καὶ Ὁμηρος ἒπί τῶν δοράτων τὰ ὁποὶα , ἒλαστικὸτητα ἒχοντα, ἐδὺναντο νὰ λυγὶζουν ἀμφιπλεύρως ,
    Τὸ λεξικὸ ἀρνεῖται νὰ γράψει τὴν ἑλληνική λέξη ἀναφέροντας ἀρχικῶς πὼς ἡ προὲλευσις εἶναι ἐκ τοῦ λατινικοῦ ambi = around , round about.
    Τὸ ὁποῖο , σύμφωνα πάντα μὲ τὸ ἡλεκτρονικό λεξικό προέρχεται ἀπό τὴν πίε καὶ εὐφραίνου ρίζα ambhi – around !!
    Τελειώνει δὲ μὲ τὸ κερασάκι στὴν τούρτα:
    Τὸ ὁποῖο ambhi εἶναι ΙΣΩΣ , ΑΦΑΙΡΕΤΙΚΗ
    ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΥ του ant !!!
    (ant- bhi ) Ἡ έφευρετικότης ἀπογειώθηκε ! Ἀφαιρετική …ὅπως λέμε abstract art…δημιουργική ἀσάφεια ἑνα πράμα… ἲσως + ἀφαίρεσις +πλήθος … ζητεῖται τὸ ἀπωλεσθὲν ἢθος .

    Ἐντωμεταξύ , ψάχνοντας στὸ Monier-Williams
    sanskrit-english dictionary διεπίστωσα πὼς ambhi λέξις εἲτε ρίζα ὂχι μόνον μὲ τὴν ἒννοιαν around δὲν ὑπάρχει , άλλὰ δὲν ὑπάρχει … γενικῶς !
    Ἐγγυτέρως δὲ εὺρέθη μόνον λήμμα ambhini , οὺδεμίαν σχέσιν ἒχον , καθότι ὅπως μεταφράζει τὸ λεξικόν ἐπί λέξει , σημαίνει :
    « τὸ ὂνομα τῆς διδασκάλου ποὺ μετέδωσε τὴ λευκή Βατζούρ-βέδα στὸν Βὰκ , λόγος »

    Ἀλλά ὑπάρχει τὸ abhi :

    Ὥς ριζικόν πρόθεμα
    σὲ ρήματα κινήσεως.
    Ὡς πρὸθεμα σὲ οὐσιαστικά ποὺ δὲν
    παράγονται ἀπό ρήματα κι ἒκφράζει τὴν ἀνωτερὸτητα καὶ τὴν ἒνταση.
    Ὡς ξεχωριστό δὲ ἒπίρρημα ἢ πρόθεσις σημαίνει τὸ εἰς , τὸ πρὸς ,τὴν κατεύθυνση , τὴν ἐναντίωση, τὸ μέσα σὲ κὰτι , τὸ γιὰ , τὸ εξ’αἰτιας , τὸ γιὰ λογαριασμό κάποιου , τὸ πάνω σὲ κάτι , τὸ ἀναφορικῶς μὲ κάτι,
    τὸ ἀπό , τὸ πρίν , τὸ ἐμπρός καὶ τὸ ἐπί.
    Μπορεῖ ἐπίσης νὰ ἐκφράζει τὸ ἕνα πράγμα μετά
    τὸ ἂλλο ἐξακολουθητικά.

    Καμμία σχὲση δηλαδή και πάλι μὲ τὸ around
    που τόσο σὶγουρα καὶ «ἀπολυταρχικῷ τῷ τρόπῳ» τὸ online λεξικό ἀναφέρει .

    Και γράφει (τὸ Μonier-Williams ) ἐντός ἀγκυλῶν ὀλοκληρὼνοντας :
    [ΣΥΓΚΡΙΝΕ μὲ : τὸ ἐλληνικὸν ἀμφί ,
    τὸ ζενδικὸν aibi και aiwi , τὸ λατινικὸν οb ,
    το γοτθικὸν bi κ.λ.π]

    Τὶ νὰ πεῖς λοιπὸν στοὺς συντάκτες τοῦ ἡλεκτρονικοῦ λεξικοῦ ;

    Is beyond any doubt
    the ambiguity you are trying to create
    to the wanderers of the truth !

  164. Πέπε said

    @163:

    Άλλο πίε και άλλο ανσκριτικά. Τα σανσκριτικά προέρχονται από τα πίε (ΠρωτοΙνδοΕυρωπαϊκά), όπως τα ελληνικά και τα λατινικά. Επομένως, αν βρεις πληροφορία ότι η τάδε ελληνική ή λατινική λέξη προέρχεται από τη δείνα πίε ρίζα, και μετά ψάξεις αυτή τη ρίζα σε σανσκριτικό λεξικό και δεν τη βρεις, δε σημαίνει τίποτε.

    Πέραν αυτής της διευκρινίσεως, δεν καταλαβαίνω ποια είναι η ένστασή σου.

    Η ετυμολογία του αγγλικού ambiguity δεν είναι από τα λατινικά; Η λατινική λέξη δεν είναι από τα πίε; Το ελληνικό αμφί δεν είναι από την ίδια πίε ρίζα με το λατινικό ambi;

    Όσο για την αφαιρετική πτώση, δεν είναι υπόθεση σχετικά με τα πίε, είναι υπαρκτότατη και στα λατινικά.

    > > Καὶ ἐνῶ ἡ προέλευσις φαίνεται…

    Άσε τι φαίνεται. Κι η γη φαίνεται επίπεδη και ακίνητη κάτω από τον ουράνιο θόλο. Αν η ετυμολογία ήταν ό,τι μας φαίνεται, δε θα είχαν ήδη σκεφτεί οι άνθρωποι ότι είναι περιττό να συντάσσουν λεξικά;

  165. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Χρόνια πολλά Χαρούλα και Χαραλάμπηδες

    >>(όποιος έχει καιρό για χάσιμο μπορεί να ρίξει μια ματιά και στα σχόλια των αναγνωστών
    Γλωσσομοιρολογίστρες όλοι από κάτω! Θα μου πεις «κατά τη λαχάνα κι η καζάνα».

    Λεξιπενία και γλωσσική ένδεια (έχει και Κίσινγκερ μέσα)
    (…)
    Αυτή λοιπόν είναι η γλώσσα μας, έτσι πως την κατάντησαν, οι «χαλασοχώρηδες» κατά τον Παπαδιαμάντη, οι σκοταδιστές και οι μηδενιστές. Πόσο δίκαιο είχε ο Σεφέρης που έλεγε: «Ο Θεός μας χάρισε μια γλώσσα, ζωντανή, εύρωστη, πεισματάρα και χαριτωμένη, που αντέχει ευτυχώς ακόμα, μολονότι έχουμε ξαποστείλει όλα τα θεριά, να τη φάνε».
    «Η γλώσσα αργοπεθαίνει. Της λείπει το οξυγόνο (δηλ. η από κάθε πλευρά υποστήριξή της)» συμπλήρωνε ο Ελύτης

  166. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    165, το λινκ
    https://www.eleftheria.gr/m/%CE%B1%CF%80%CF%8C%CF%88%CE%B5%CE%B9%CF%82/item/16792.html

  167. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    166 >> έχει και Κίσινγκερ μέσα

    Άσε που βρίθει από σωρεία ορθογραφικών λαθών 🙂

  168. Alexis said

    Λεξιπενία στη σημερινή νεολαία; Όχι δα!
    Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ αποδεικνύει στην πράξη ότι οι σημερινοί νέοι όχι μόνο ξέρουν να χειρίζονται τέλεια την ελληνική γλώσσα αλλά είναι ικανότατοι και στα λογοπαίγνια:
    «Πάρτ-η με 6 €» και
    «Party μωρή άρρωστη!»
    Τι ωραία! Προσπαθήστε λίγο ακόμα λεβέντες, μπορείτε και χειρότερα!
    Το βαρέλι δεν έχει πάτο! 😡

  169. Χαρούλα said

    ΕΦΗ-ΕΦΗ σ´ευχαριστω-σ´ευχαριστώ! Εύχομαι σωστή astraπόφαση!

  170. # 164

    Πέπε η γη μπορεί να είναι σφαιρική αλλά τατοπογραφικά εξακολουθούν να είναι σε επίπεδο, δεν είναι ; Δεν είναι πανάκεια η ετυμολογία για να ασχολείτι μόνο με το είναι. Το είναι και το φαίνεσθαι είναι απαραίτητα και τα δυο, το έχουν διαπιστώσει από την εποχή του Καίσαρα λόγω της συμβίας του…, μη σου πω πως στην πράξη το φαίνεσθαι μετράει περισσότερο κατά πως έγραψε ο ποιητής :

    Τιμία
    ως η γυνή του Καίσαρος
    τη μία
    φορά, σεμνή-πιστή
    την άλλη ξεσηκώστρα
    αντίποινα στα αιχμηρά
    στολίδια κεφαλής της.
    Μα ουδόλως ενοχλούν αυτά.
    το φαίνεσθαι μετράει
    το είναι είναι γι αργόσχολες
    κι εμετικές σκαπάνες.

    Το γράψαν και καθόρισε
    το φέρσιμο του κόσμου

    έκτοτε και δια πάντα

  171. Κιγκέρι said

    165, 166, 167:

    Μόνο που, επειδή τον γνωρίζω, ο άνθρωπος είναι 85 χρόνων και αρθρογραφεί σε μια επαρχιακή εφημερίδα όπου όσοι τον διαβάζουν λίγο-πολύ τον ξέρουν – θέλω να πω, δεν θα περάσει δα και στη βιβλιογραφία!
    (και ορθογραφικά λάθη, εκτός από κάνα δυο «πως» που δεν ήταν τονισμένα ενώ θα έπρεπε, εγώ δεν πρόσεξα)
    Η Παραρά όμως, που έβαλε ο Δύτης στο #1 και που διδάσκει λέει στο τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ, είναι πολύ χειρότερη και πιο επικίνδυνη περίπτωση (και το ξεκινάει ωραία πανάθεμά την!)

  172. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    171 E δεν είπαμε να τον κρεμάσουμε τον άνθρωπο. Πλακίτσα κάνουμε με τις πατάτες που διακινούνται επιμόνως και ολούθε.

    Αυτό που επεσήμανα με ιτάλιξ είναι το «βρίθει από σωρεία». Ή θα έπρεπε να βρίθει από λάθη ή από σωρείες λαθών (όπερ λάθος). Το ρήμα βρίθω συντάσσεται με πληθυντικό αν δεν κάνω λάθος.

  173. leonicos said

    Ντρρρρρριιιιινννννννν

  174. Γιάννης Κουβάτσος said

    171,172: Δεν είναι μικρή η ζημιά που κάνουν αυτοί οι επαρχιακοί Γιανναράδες. Μην ξεχνάμε ότι το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα να αναπαράγονται ανεξέλεγκτα οι ατεκμηρίωτες ιερεμιάδες τους. Και δεν έχουν πολλοί το κουράγιο και την όρεξη του Νικοκύρη να τα αντικρούουν συστηματικά και εμπεριστατωμένα.

  175. Κιγκέρι said

    174:

    Μπορεί να είναι κι έτσι. Εγώ, κρίνοντας πάντα από τον εαυτό μου και από τον δικό μου τρόπο σκέψης, νομίζω ότι οι Γιανναράδες, επαρχιακοί ή ορίτζιναλ, αργά ή γρήγορα γίνονται γραφικοί και η επίδρασή τους ξεθυμαίνει. Με ανησυχούν περισσότερο οι λιγότερο κραυγαλέοι με ανάλογες αντιλήψεις.

  176. sarant said

    171 Αν όμως είναι πρώην εκπαιδευτικός, πρέπει να ερωτηθεί: πριν από 50 χρόνια, όταν ήταν νέος εκπαιδευτικός (αφού σήμερα είναι 85), πόσοι τελείωναν το εξατάξιο γυμνάσιο; Πόσοι τώρα; Πριν από 50 χρόνια, πόσοι ήταν λειτουργικά αναλφάβητοι, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να συντάξουν πχ μια απλή αίτηση σε δημόσια υπηρεσία -και γι αυτό έξω από τη νομαρχία υπήρχαν οι αιτησιογράφοι;

  177. Κιγκέρι said

    176: Αχ, Νικοκύρη μου, σ’ αυτές τις ηλικίες οι άνθρωποι αλλάζουν γνώμη μόνο με ολική κεφαλεκτομή και μεταμόσχευση! 🙂

  178. ΚΩΣΤΑΣ said

    153 Μπλογκ… σε ευχαριστώ κι εσένα πολύ.

    177 Κιγκέρι … 😅🤣😂 Πρέπει να είναι καλός κυριούλης, διάβαζα άρθρα του στην Ελευθερία.

  179. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δυστυχώς οι απόψεις των γραφικών και των ψεκασμένων κυκλοφορούν στην κοινωνία και όχι οι επιστημονικά τεκμηριωμένες απόψεις. Αν παρευρεθείς σε μια τυχαία παρέα, τις δικές τους σαχλαμάρες θα ακούσεις να επαναλαμβάνονται ως θέσφατα.

  180. gbaloglou said

    176 Υπήρχαν όμως και οι «πειρατές» που την έστηναν απέναντι και προσπαθούσαν να πάρουν τον πελάτη.

  181. Νίκος said

    Συγχαρητήρια. Ένα ακόμα πολύ καλό άρθρο.

  182. Triant said

    Αχ, πριν 50 χρόνια δεν είναι τόσο παλιά δυστυχώς. Είναι το 1971 όπου οι υποψήφιοι για το πανεπιστήμιο ήταν ήδη 100.000 περίπου.
    Απλώς μεγαλώσαμε και πρέπει να επικαιροποιήσουμε το ‘πριν’ σε πρίν από 80 χρόνια 😦

  183. Αναστασία Σαφιγιάννη said

    Έχω παρακολουθήσει την κα Λυγερού σε ρεπορτάζ που αφορούσαν παραπολιτικά στη δημόσια τηλεόραση.
    Η χρήση της ελληνικής γλώσσας από την εν λόγω κυρία ήταν «τραυματική εμπειρία».

  184. sarant said

    182 Και το 1971 υπήρχαν αιτησιογράφοι

  185. Παναγιώτης Κ. said

    @176. Δεν ήταν μόνο η άγνοια να συντάξουν μία αίτηση.
    Ήταν και το δέος απέναντι στο δυναστικό κράτος που τους έκανε διστακτικούς.
    Θυμήθηκα ότι στο σχολείο υπήρχε κάποιο μάθημα όπου ανάμεσα στα άλλα ήταν και η σύνταξη αίτησης. («εν ημικλάστω» αν θυμάμαι σωστά τον χρησιμοποιούμενο όρο, δηλαδή σπασμένη κόλλα αναφοράς στη μέση. Αριστερά τα στοιχεία του αιτούντος,
    το «περί» δηλαδή το θέμα που γράφαμε με την καθιέρωση της δημοτικής συν την ημερομηνία. Δεξιά αναγραφόταν η Αρχή στην οποία απευθυνόσουν ακολουθούσε η περιγραφή του αιτήματος και στο τέλος η υπογραφή).

    Μαθητής λοιπόν εγώ και χρειάστηκε να κάνω κάποιο αίτηση και ρώτησα έναν μεγάλο πως να διατυπώσω το αίτημα.»Έτσι όπως μου το είπες» ήταν η απάντησή του και αυτή η κουβέντα λειτούργησε για μένα…απελευθερωτικά. 🙂 Όχι μόνο τις δικές μου αιτήσεις μπορούσα να συντάξω αλλά και όποιων ζητούσαν…βοήθεια.

  186. sarant said

    185 Δεν το ηξερα οτι υπήρχε στην ύλη μαθήματος η σύνταξη αιτησης

  187. Μαρία said

    185, 186
    Περίεργο. Εμείς δεν διδαχτήκαμε κάτι τέτοιο.

  188. ΓΤ said

    @185, 186

    και κλάσας το φύλλον χάρτου, την αίτησιν συνέταξεν
    χαρτοκλασία

  189. Παναγιώτης Κ. said

    Δεν θυμάμαι σε ποια τάξη του Γυμνασίου. Ήταν πάντως στο μάθημα όπου είχαμε κάτι λεπτά βιβλία με τον τίτλο «λεξιλογικές ασκήσεις». Το μάθημα αυτό το είχα εκλάβει ως παιχνίδι!
    Παίζει πάντως να ήταν πρωτοβουλία του διδάσκοντα.

  190. # 182

    Νομίζω πως ο λόγος που τα περασμένα χόνια δεν μας φαίνονται τόσο μακρινά όσο φαινότουσαν ανάλογες χρονικές αποστάσις σε προηγούμενες γενιές, είναι πως η γενιά μας δεν γνώρισε μακροχρόνιο πόλεμο ή κατοχή όπως όλες οι προηγούμενες κι ελπίζω να μην έχουμε παρόμοια εμπειρία με τον κορωνοϊόδηλαδή μα μην τραβήξει τόσο ώστε τα πριν από αυτόν χρόνια να μας φαίνονται πολύ μακρινά.

  191. Μαρία said

    189
    Το μυστήριο μεγαλώνει. Λεξιλογικές ασκήσεις εμείς κάναμε στη δευτέρα γυμνασίου αλλά χωρίς βιβλίο.
    Το παρακάτω λεπτό βιβλίο σε έκδοση του 1965 το χρησιμοποίησα για να διδάξω εγώ. Τα παιδιά και πάλι δεν είχαν βιβλίο και, για να μη χάνω χρόνο με την υπαγόρευση, τους μοίραζα τις ασκήσεις χειρόγραφες χρησιμοποιώντας καρμπόν. Μετά αποκτήσαμε πολύγραφο οινοπνεύματος.
    http://www.ins.web.auth.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=462:modern-greek-literature-for-high-school&catid=51&Itemid=162&lang=el

  192. Παναγιώτης Κ. said

    @191. Δεν βρίσκω αντίφαση.
    Στη δευτέρα γυμνασίου πρέπει να διδάχτηκα αυτό το βιβλίο.
    (σχ.έ: ΄65-΄66)

  193. Παναγιώτης Κ. said

    Btw και φέρνοντας στο νου μου εκείνα τα χρόνια στο δημοτικό αλλά και στο γυμνάσιο μου κάνει εντύπωση το εξής: Παρόλη την φτώχεια που χαρακτηρίζει την Ήπειρο εντούτοις βιβλία και τετράδια θυμάμαι να μη λείπουν από κανένα παιδί. Ας σημειωθεί ότι τότε τα βιβλία τα αγοράζαμε. Φαίνεται λοιπόν για τους γονείς αυτή η δαπάνη εθεωρείτο ανελαστική και σε προτεραιότητα.
    ( Οι Ηπειρώτες σεμνύνονται να επαναλαμβάνουν τη φράση: Γιάννενα: Πρώτα στ΄άρματα, στα γρόσια και στα γράμματα.)

  194. ΣΠ said

    185 σπασμένη κόλλα αναφοράς στη μέση

    Όχι στην μέση. Αριστερά το 1/3, δεξιά τα 2/3.

  195. Μαρία said

    193
    Στο Γυμνάσιο δεν αγόρασες με εξαίρεση κανένα βιβλίο γαλλικών ή αγγλικών.

  196. ΓΤ said

    193@
    «Παρόλη την φτώχεια που χαρακτηρίζει την Ήπειρο […]».

    Βοϊδόχρημα και τσιγκουνιά. Και μπουγάτσα με ψωμάκι. Να στουμπώσουν, για να μην ξοδευτούν πληρώνοντας δεύτερη…

  197. Παναγιώτης Κ. said

    @194. ΄Εχεις δίκιο. Αυτό είναι το ακριβές.
    @195. Μαρία, τα αγοράζαμε τα βιβλία στο Γυμνάσιο και είμαι κατηγορηματικός ως προς αυτό. Διατηρώ από τότε κάποια βιβλία.
    Για παράδειγμα, Γ. Ζούκη, Εκλογαί από αρχαίους συγγραφείς Γ΄Γυμνασίου. Έχει και την τιμή επάνω με μολύβι 20 δρχ.
    Απρίλης του ΄67 ήμουν Γ΄Γυμνασίου.
    Δ΄Γυμνασίου (Α΄Λυκείου η σημερινή αντιστοιχία) επί χούντας δόθηκαν δωρεάν τα βιβλία και θυμάμαι τον Γυμνασιάρχη διακριτικά να μας λέει αν θέλουν οι γονείς μας να στείλουν ή να δημοσιεύσουν στον τοπικό τύπο κάποια ευχαριστήρια επιστολή.

  198. Παναγιώτης Κ. said

    @196. Δεν φτάνει αυτό που νομίζουμε εμείς για τους εαυτούς μας αλλά τι νομίζουν οι άλλοι για μας.
    Ανάλυσέ το λίγο περισσότερο. Τι σημαίνει βοϊδόχρημα;

    Ο Αλέκος ο Παπαδόπουλος, παλιός υπουργός Οικονομικών, εκ Θεσπρωτίας ορμώμενος χρησιμοποιεί τον όρο «ηπειρωτισμός» για τους Ηπειρώτες και αναφέρεται σε δυο πράγματα: Το ένα είναι η συνετή οικονομική διαχείριση που κατά κανόνα τους χαρακτηρίζει και το άλλο είναι το δέσιμο που έχουν με τον γενέθλιο τόπο.
    Γίνεται λόγος για τους ευεργέτες και οι περισσότεροι έχουν κατά νου τα ιστορικά κτίρια της Αθήνας όπως το Ζάππειο, το ΕΜΠ και πολλά ακόμη. Όμως και στο πιο ταπεινό χωριό αν βρεθεί κάποιος θα δει διάφορα έργα προσφορές από ιδιώτες.
    Όμως αυτό δεν είναι χαρακτηριστικό μόνο των ηπειρωτών. Το παρατήρησα και σε άλλα μέρη της Ελλάδας που επισκέφτηκα. Πιο πρόσφατο η Χίος.

  199. ΓΤ said

    198@

    χρήμα με τον dενεκέ

    «συνετή οικονομική διαχείριση». Α, μάλιστα…

  200. Κιγκέρι said

    191,192:

    Το βιβλιαράκι που λέτε με τις Λεξιλογικές Ασκήσεις του Τριανταφυλλίδη, μπορείτε να το δείτε και ξεφυλλίσετε εδώ:

    http://e-library.iep.edu.gr/iep/collection/browse/item.html?code=01-17716&tab=01

  201. # 199

    Μικρός και αφελής και ανελλήνιστος
    μετέβην ωτοστόπ εις ΘεςΠρωτεία (;)
    ονειρευόμενος τα κάλλη
    μιας δεσποινίδος ευγενούς.
    Πλην όμως ήρθα δεύτερος
    και καταϊδρωμένος
    άλλος το δώρον έλαβεν
    με τρόπους σκοτεινούς.

    Πλην όμως είχε μπεζαχτά
    τρεις dενεκέδες λίρες
    κι η μάνα του τον έκραζε
    «βρε τι κουμάσι πήρες ;
    κι αν συνετός διαχειριστής
    είσαι της περιουσίας
    δείχνεις τελείως άμυαλος
    σε θέματα ουσίας»
    Και τότε κατανόησα
    απ’ την ορθογραφία
    γιατί με γιώτα γράφεται
    μονάχα η Θεσπρωτία !

  202. ΚΩΣΤΑΣ said

    Εδώ να δείτε κόκκινο που χτυπάνε οι γλωσσολόγοι του Σουλτάνου. Θέλει να εκτουρκίσουν τις λέξεις αστροναύτης και κοσμοναύτης γιατί έχουν ελληνική ρίζα.

    Παρωνυχίδα μπροστά σε αυτό οι λερναιότητες της… επταχιλιετούς μας… 😜

    https://www.protothema.gr/world/article/1094034/o-erdogan-thelei-na-ektourkisei-tis-lexeis-astronautis-kai-kosmonautis-giati-ehoun-elliniki-riza/

  203. ΓΤ said

    202@

    Ξέχασε το «Ayasofya» ο σύζυγος της κυρίας που πίνει τσάι των 2.000$ το κιλό.

  204. sarant said

    202 Aπό τα άρθρα που διάβασα εγώ, τους ενοχλεί ότι δεν είναι τουρκικές. Θα το συζητήσουμε αύριο.

  205. Κιγκέρι said

    Για τον κοσμοναύτη προτείνω «ντουνιά γεμιτζή» 🙂

  206. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Κι ο αστροναύτης γιλντίζ σερσερί.

  207. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Πάντως ο ίδιος ο Ποιητής τους τους έχει από παλιά συμβουλέψει να εγκαταλείψουν το διαστημικό πρόγραμμα.

  208. Χαρούλα said

    Αχ, ρε Χτήνος, τι ήταν αυτό μεσημεριάτικα;;;! 🥲😥😪 υπάρχουν και χαζοευσυγκίνιτοι…….
    Πως μπορεί κάποιος να φωνάξει με τον τρόπο που ξέρει καλά! Μπράβο της!

  209. Χαρούλα said

    *ευσυγκίνητοι

  210. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    208 Είχα εκτιμήσει πολύ τη στάση της Τσανακλίδου στα πρώτα χρόνια του μνημονίου, που έκανε δωρεάν εμφανίσεις με μια μικρή μπάντα σε σταθμούς μετρό.
    https://www.ogdoo.gr/apopseis/kostas-mpalaxoytis/tania-tsanaklidoy-palies-agapes-kai-trag

  211. spiridione said

    193. 195. Εσείς θα ξέρετε καλύτερα, αλλά από περιέργεια το έψαξα λίγο.
    Το 64-65 πρέπει να είχαν διατεθεί δωρεάν τα βιβλία του δημοτικού μέσω δασκάλων. Υπάρχει μια ανακοίνωση του υπουργείου για τη διάθεση των βιβλίων, κατόπιν διαμαρτυρίας των βιβλιοπωλών, που λέει «… Οι βιβλιοπώλαι δεν δύνανται να παρακωλύσουν την δωρεάν διάθεσιν των βιβλίων απλώς και μόνον διότι ταύτα κατά το παρελθόν απετέλουν αντικείμενον κερδοφόρου συναλλαγής, δεδομένου ότι απομένουν εις αυτούς προς εκμετάλλευσιν όλα τα βιβλία του Γυμνασίου και τα βοηθητικά τοιαύτα του Δημοτικού Σχολείου».
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=64&pageid=35399&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=AAiASMASRASMASJASSAScASRASSASmASVAAgASKASRASKASTASHAShASVAAiAAgASMAShASZASNASEASV&CropPDF=0
    Τον Ιούλιο του 1965, μέσα στα Ιουλιανά βλέπω προκήρυξη του ΟΕΔΒ διαγωνισμού «δια την μεταφοράν βιβλίων Γυμνασίου και Δημοτικού δωρεάν χορηγουμένων, εξ Αθηνών εις τους οικείους τόπους προορισμού απάσης της Ελλάδος συμφώνως προς τους όρους της σχετικής διακηρύξεως». (βέβαια δεν ξέρουμε αν ήταν για όλα τα βιβλία και για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου).
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=64&pageid=41394&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=AAiASMASRASMASJASSAScASRASSASmASVAAgASKASRASKASTASHAShASVAAiAAgASMAShASZASNASEASV&CropPDF=0
    Τον Σεπτέμβριο του 1965, μετά την Αποστασία, ανακοίνωση του υπουργείου ότι απεστάλησαν και θα διανεμηθούν δωρεάν τα βιβλία του Δημοτικού, και ότι τα εγκεκριμένα βιβλία του Γυμνασίου εστάλησαν και θα πωλούνται κανονικώς.
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=64&pageid=36942&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=AAiASMASRASMASJASSAScASRASSASmASVAAgASKASRASKASTASHAShASVAAiAAgASMAShASZASNASEASV&CropPDF=0

  212. Χαρούλα said

    #211, 195, 193
    με σιγουριά σχ.χρονιά 1970-71 μοιράστηκαν στο δημοτικό δωρεάν με την υποχρέωση επιστροφής. Λόγω της επετείου των 150(τότε) χρόνων είχαν στο εξώφυλλο ήρωες του 1821. Ακόμη θυμάμαι το άγχος μην τα καταστρέψω και τιμωρηθώ από την …χούντα! Τόσο αντιστασιακή πχια!😊

  213. Λ said

    Εγώ που ξέρω προσωπικά τους γονείς της (και έτυχε να γνωρίσω και την ίδια σ’ ένα πάρτι) τους άκουσα να τη λένε Heleena. Το γράφω με λατινικά γράμματα διότι ο δικός μας φθόγγος χ διαφέρει ποιοτικά από τον αγγλικό h. Ουσιαστικά ακούεται περισσότερο σαν Εληήνα με μακρό η παρά σαν Χελίνα

  214. […] ακούστηκαν διάφορες λερναιότητες -βεβαια, όπως είδαμε σε πρόσφατο άρθρο, μύθοι για τη γλώσσα διακινούνται και ανεξάρτητα από […]

  215. Andreas Argos said

    Για το 13:
    Τρίτομο έργο έχει συγγράψει ο ADRADOS για τη λόγια λατινική γλώσσα και ελληνολατινική την αποκαλεί. Φυσικά δεν είχε υπόψη του τις αντιρρήσεις σου. Και κοινός τόπος ΄΄οσων γνωρίζουν, είναι ότι η ιστορία της λόγιας λατινικής είναι ιστορία ενσωματώσεως χαρακτηριστικών της ελληνικής γλώσσας που αφορούσαν και το συντακτικό και τον τρόπο σχηματισμού νέων λέξεων και την εισαγωγή ελληνικών λέξεων.
    Και επειδή εσύ και πολλοί της παρέας σας έχετε μοναδική έγνοια να μειώνετε τη σημασία και την αξία της συνεισφοράς της ελληνικής γλώσσας και της ελληνικής γραφής στην εξέλιξη του πολιτισμού σας θυμίζω τα εξής:
    . Στην αρχαιότητα μόνο οι Έλληνες έκαναν αποδείξεις (λογικές και ειδικότερα μαθηματικές). Τις χρησιμοποιούσαν όχι μόνο στα μαθηματικά και στις φυσικές επιστήμες αλλά και στη φιλοσοφία, στη βιολογία, στην ιατρική στον πολιτικό λόγο, στον δικανικό λόγο, στη διδακτική, στις συζητήσεις – ειδικότότερα στις αντιπαραθέσεις. Ελληνικό μυστήριο όνομάζεται αυτό. Μυστήριο που εξηγείται όμως από μοναδικά χαρακτηριστικά της γλώσσας τους. Μόνο στην ελληνική γλώσσα υπήρχε αυτό που ονομάζεται υποθετικός λόγοw. Στην ελληνική γλώσσα εμφανίζεται συστηματικά και στα ομηρικά κείμενα. Ο υποθετικός λόγος πέρασε στην ελληνολατινική αρκετά νωρίς. Στην αγγλική γραμματεία εμφανίζεται σποραδικά από τον 14ο αιώνα, αυξάνεται η εμφάνισή του τους επόμενους αιώνες και εισάγεται συστηματικά τον 17ο αιώνα μετά από εισήγηση επιτροπής που είχε συσταθεί και λειτουργούσε υπό την παρακολούθηση της Βασιλικής Εταιρείας. Η Γαλλία είχε προηγηθεί . Το σχετικό έργο για τη γαλλική γλώσσα το είχε αναλάβει η Γαλλική Ακαδημία. Στην τουρκική γλώσσα ανάλογα μέτρα εφαρμόσσθηκαν από το 1922 με τη γλωσσική μεταρύθμιση του Κεμαλ που άλλαξε όμως και τη γραφή και τη γλώσσα.
    . Οι δυτικοευρωπαίοι επίσης δεν ήξεραν να κάνουν αποδείξεις. Έμαθαν να κάνουν αποδείξεις από τον 13ο αιώνα μελετώντας τα έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας είτε στην ελληνική είτε -αρκετά συχνότερα -στην (ελληνο)λατινική γλώσσα , ελληνολατινική για να θυμηθούμε και τον Adradus.
    . Oι Έλληνες είχαν λεξιλόγιο εκπληκτικά πλούσιο για όλους τους άλλους λαούς συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών λαών. Εδώ όμως πρέπει να γίνει μια διάκριση. Η σύγκριση που αναφέρουμε αφορά σύγκριση της αρχαίας κυριώς ελληνικής γλώσσας και των ευρωπαϊκών γλωσσών όπως ήταν διαμορφωμένες πριν την επιστημονική επανάσταση αλλά και πριν την αναγέννηση, δηλαδή πριν τη συστηματική επαφή τους με την αρχαία ελληνική γραμματεία. Η υπεροχή της ελληνικής γλώσσας ήταν συντριπτική σε όλουυς τους τομείς. Και στη δυνατότητα έκφρασης και στον πλούτο του λεξιλογίου. Και τα δύο προξενούαν τεράστια εντύπωση. Και υιοθέτησαν οι Δυτικοευρωπαίοι τότε αργοσανδρεασ @ ελληνικές λέξεις για έννοιες που δεν εκράζονταν καθόλου μέχρι τότε σε αυτές τις γλώσσες και άρχισαν και συνέχισαν να δημιουργούν νέες λέξεις στη γλώσσα τους με τους τρόπους που οι Έλληνες είχαν δημιουργήσει τις λέξεις τους αλλά πολλές φορές με ελληνικά τμήματα και στις νέες λέξεις και αυτό συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Θυμηθείτε τοτις λέξεις tele-graph, tele-phone tele – gram tele-phone , tele-vision, phono-gram gramo-phone. To ένα μόνο μέρος κάποιων από αυτές τις λέξεις , και τα δύο μέρη των υπόλοιπων καθώς και ο τρόπος σχηματισμού αυτών των λέξεων είναι ελληνικής προέλευσης.
    Εχω να πω πολλά ακόμη . Όμως πρέπει να διακόψω. Παρακαλώ επιτρέψτε μου να συνεχίσω μιαν άλλη στιγμή, δημοσιεύοντασ όμως από τώρα όσα μέχρι τώρα έχω γράψει

  216. […] […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: