Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο φάλτσος ακορντεονίστας

Posted by sarant στο 15 Φεβρουαρίου, 2021


Το κείμενο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε πριν από μερικές μέρες στο διαδικτυακό περιοδικό 2020mag. Όπως είχα γράψει σε προηγούμενο άρθρο, στο ηλεπεριοδικό αυτό θα δημοσιεύω άρθρα με Λέξεις της επικαιρότητας -σαν εκείνα που δημοσίευα κάθε μήνα στα Ενθέματα της Αυγής.

Η εικονογράφηση είναι του περιοδικού. Τυπικά είναι λάθος, αφού το εικονιζόμενο μουσικό όργανο δεν είναι ακορντεόν, αλλά μπαντονεόν. Μας δίνει όμως την ευκαιρία να δούμε ένα ακόμα όργανο της οικογένειας των αερόφωνων, συγγενικό με το ακορντεόν.

Ο φάλτσος ακορντεονίστας

Μια από τις λέξεις της επικαιρότητας, που μάλιστα εμφανίστηκε τους τελευταίους μήνες και όχι από την αρχή της πανδημίας, είναι και το ακορντεόν.

Όχι βέβαια με την κυριολεκτική σημασία της· μεταφορικά χρησιμοποιήθηκε ο όρος. Ανάλογα με την πορεία της πανδημίας, αν σημειωθεί κάποια ύφεση στα κρούσματα και στους διασωληνωμένους τα μέτρα χαλαρώνουν (άνοιξε)· κι αν οι αριθμοί επιδεινωθούν, η στρόφιγγα σφίγγει πάλι (κλείσε). Άνοιξε-κλείσε, την ίδια κίνηση που κάνει ο ακορντεονίστας για να παίξει μουσική.

Να λεξιλογήσουμε λοιπόν για το ακορντεόν, που είναι ένα φορητό αερόφωνο μουσικό όργανο σε σχήμα κουτιού, με πληκτρολόγιο από τη μια μεριά για τη μελωδία και κουμπιά από την άλλη για τις συγχορδίες· στη μέση έχει ένα χειροκίνητο πτυσσόμενο φυσερό, μια φυσούνα, που παράγει τον ήχο πιέζοντας τον αέρα μέσα από μεταλλικές γλωσσίδες.

Το 1829, ο Cyrill Demian, οργανοποιός αρμενικής καταγωγής, κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στη Βιέννη ένα μουσικό όργανο που το ονόμασε Akkordion και που ήταν ο πρόγονος των σημερινών ακορντεόν, αν και διέφερε αρκετά από τα σημερινά. Η λέξη διεθνοποιήθηκε· πέρασε στα γαλλικά, accordéon, και από εκεί στα ελληνικά, ακορντεόν.

Η λέξη ετυμολογείται από το γερμανικό Akkord, που είναι η συγχορδία· ακόρντο λέμε κι εμείς. Η γερμανική λέξη προέρχεται από τα γαλλικά, όπου accord είναι γενικότερα η συμφωνία, που ανάγεται με τη σειρά του, μέσω του αμάρτυρου λατινικού *accordare, στο πρόθημα ad- και στο ουσιαστικό cor, cordis, την καρδιά. Το γαλλικό accorder όμως από τον 15ο αιώνα χρησιμοποιόταν στη μουσική, με τη σημασία «εναρμονίζω», από παρετυμολογική συσχέτιση με το corde (από το λατινικό chorda και από τη δική μας χορδή).

Επομένως, το ακορντεόν είναι από τα σχετικώς νέα μουσικά όργανα, αν και ανάγεται στο κινέζικο sheng, το οποίο εισήχθη στην Ευρώπη περί το 1770 από έναν Γάλλο ιεραπόστολο. Πάντως, πολύ γρήγορα κατέκτησε όλη την Ευρώπη όπου χρησιμοποιήθηκε κυρίως από ανθρώπους του λαού και μουσικούς του δρόμου, σε πανηγύρια, γιορτές και γλέντια, για τη λαϊκή μουσική, από τη Γαλλία μέχρι τη Ρωσία, ενώ οι μετανάστες το μετέφεραν και στην Αμερική και την Αυστραλία. Λιγότερο έχει διεισδύσει στη λεγόμενη σοβαρή ή κλασική μουσική.

Αξιοπερίεργο είναι ότι στα ιταλικά το ακορντεόν ονομάζεται fisarmonica και fizarmonica στα αλβανικά, ενώ στα δανικά Harmonika, όπως άλλωστε και στα σέρβικα. Παρόλο που διαφέρουν πολύ στο μέγεθος, το ακορντεόν και η φυσαρμόνικα είναι όργανα της ίδιας οικογένειας, παράγουν ήχο με βάση την ίδια αρχή, οπότε το ορολογικό μπέρδεμα δεν είναι τόσο ανεξήγητο όσο θα φαινόταν εκ πρώτης όψεως.

Πότε έφτασε στην Ελλάδα το ακορντεόν; Θα έλεγα στα τέλη του 19ου αιώνα ή στις αρχές του 20ού, αλλά επειδή η μετάβαση πρέπει να έγινε από λαϊκά κανάλια δεν ξέρω αν υπάρχουν ίχνη της. Όσο για τη λέξη ακορντεόν, η αναζήτηση στα σώματα εφημερίδων δίνει πολύ όψιμα αποτελέσματα. Το παλαιότερο που βρήκα, από τα Χριστούγεννα του 1929 είναι στην κοσμική στήλη εφημερίδας, όπου για ένα κοσμικό κέντρο στο Τροκαντερό αναφέρεται ότι «Αι θαυμάσιαι ορχήστραι τζαζ μπαντ και ακορντεόν ενθουσίαζον τους χορευτάς». Εξαιτίας όμως του ορολογικού μπερδέματος που ανέφερα παραπάνω, είναι σχεδόν βέβαιο ότι υπάρχουν και παλαιότερες αναφορές στο όργανο ακορντεόν, που χρησιμοποιούν όμως τον όρο «αρμόνικα». Για παράδειγμα, σε επιστολή φαντάρου από το μακεδονικό μέτωπο (1918) αναφέρεται ότι «Προχτές είχομεν αρμόνικαν και εχορέψαμεν εις την πρώτη γραμμήν, ότε ήκουσαν οι Βούλγαροι και ήρχισαν να μας ρίχνουν οβίδας». Μάλλον με ακορντεόν θα χόρευαν οι φαντάροι, σκέφτομαι. Ακόμα πιο παλιά, σε διήγημα του Αριστοτέλη Κουρτίδη, δημοσιευμένο το 1888: «ήρχισαν αι καντάδες με την αρμόνικαν, ήρχισαν οι περιπαθέστατοι αμανέδες από το κατέναντι καπηλείον». Για καντάδες προσφέρεται το ακορντεόν, όχι η φυσαρμόνικα.

Το ακορντεόν είναι αγαπημένο όργανο της παρέας και του λαϊκού γλεντιού, του πανηγυριού και της καντάδας. Έχει περάσει και στην ποίηση, όπου το ακορντεόν του τυφλού είναι κοινό μοτίβο του Ρίτσου, αλλά και όλοι μας έχουμε τραγουδήσει, στο αξέχαστο τραγούδι του Λοΐζου, για τον φίλο «που ήξερε και έπαιζε τ’ ακορντεόν» και που τον σταμάτησε μια ριπή.

Αν το κυριολεκτικό ακορντεόν μόνο συμπάθεια προκαλεί, στις μέρες μας το ακορντεόν το μεταφορικό δύσκολα αντέχεται. Κι έτσι βλέπουμε τίτλους άρθρων όπως «Σε απόγνωση το λιανεμπόριο από το σύστημα ακορντεόν» ή «Καταστροφική η λογική του ακορντεόν». «Το ακορντεόν της αποτυχίας» ήταν ο πρωτοσέλιδος τίτλος της κυριακάτικης Αυγής πρόσφατα, ενώ την ίδια μέρα το Βήμα, κάπως πιο ουδέτερα αλλά ίσως εξίσου επικριτικά, είχε τίτλο «Ακορντεόν η ζωή μας», η δε Καθημερινή λίγες μέρες νωρίτερα, «Το ακορντεόν σπάει νεύρα και ταμεία». Πώς να προγραμματίσεις στοιχειωδώς τη λειτουργία της επιχείρησής σου όταν όλα μπορούν ν’ αλλάξουν την άλλη στιγμή;

Πολύ κακόφωνο ακούγεται το κυβερνητικό ακορντεόν, κι έχει κουράσει. Κουράζει και αποκαρδιώνει, όταν ακούμε την κυβέρνηση να ανακοινώνει μέτρα τη μια μέρα και την άλλη μέρα να τα παίρνει πίσω, όταν δημοσιεύονται ΦΕΚ ώρες ή και μέρες μετά την έναρξη λειτουργίας των εκάστοτε νέων μέτρων, περιφρονώντας την έννοια του κράτους δικαίου ή όταν ο κυβερνητικός βουλευτής κ. Στεφανάδης παραθέτει τραπέζι στον πρωθυπουργό και σε άλλους τριάντα νοματαίους στο μπαλκόνι του σπιτιού του στην Ικαρία και ισχυρίζεται πως δεν υπάρχει πρόβλημα διότι τηρήθηκαν όλα τα μέτρα -την ίδια στιγμή που για πολύ μικρότερες παρόμοιες συνάξεις πέφτουν βροχή τα τρακοσάρια και τα τριχίλιαρα πρόστιμα.

Και πιο πολύ κουράζει το ακορντεόν, όταν ο ακορντεονίστας που μας κυβερνάει, μεθυσμένος από την έπαρση, μπερδεύει τις νότες και αραδιάζει τα φάλτσα το ένα μετά το άλλο, αλλά ο πετσωμένος θίασος χειροκροτητών που τον συνοδεύει δεν τσιγκουνεύεται τους ύμνους για τις υπέρκομψες μελωδίες του βιρτουόζου μας. Κι όμως, ο ακορντεονίστας είναι φάλτσος.

210 Σχόλια προς “Ο φάλτσος ακορντεονίστας”

  1. Αν ήμουν ο Μπαμπινιώτης θα ξεκινούσα εκστρατεία να το λέμε συγχόρδιον.
    Παρεμπιπτόντως, αυτό που κρατά ο happy traveller στη φωτό είναι το αργεντίνικο μπαντονεόν.

  2. Ωχ, τώρα είδα ότι το γράφει στο κείμενο για το μπαντονεόν της φωτογραφίας!

  3. rizes said

    Ο Φαιδρός
    https://vgiannelakis.wordpress.com/2021/02/15/%ce%bf-%cf%86%ce%b1%ce%b9%ce%b4%cf%81%cf%8c%cf%82/

  4. Spiridione said

    Τη φυσαρμόνικα πρέπει να τη λέμε μόνο εμείς έτσι.
    Φυσαρμόνικα έλεγαν αυτό το όργανο (και αργότερα νομίζω και το ακορντεόν, εξού και το ιταλικό)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Physharmonica

  5. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Το οποίο μπαντονεόν ανήκει λέει στην οικογένεια της κονσερτίνας.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%BF%CE%BD%CE%B5%CF%8C%CE%BD
    Η οποία κονσερτίνα είναι λέξη που σημαίνει το μουσικό όργανο και το ακριβώς αντίθετό του.
    https://www.google.com/search?rlz=1C1CHMO_elGR565GR565&source=univ&tbm=isch&q=%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CF%83%CE%B5%CF%81%CF%84%CE%AF%CE%BD%CE%B1&sa=X&ved=2ahUKEwiExP6ttOvuAhU08uAKHYNgB5wQjJkEegQIAhAB&biw=1280&bih=657

  6. Spiridione said

    5.
    https://sarantakos.wordpress.com/2012/11/16/concertina/

  7. Ρενέ said

    Για τη μεταφορική έννοια δε χρησιμοποιείται πια η λέξη φυσαρμόνικα;

  8. Ανδρέας Τ said

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα. Στη Γαλλία έπαιξε μεγάλο ρόλο στην σνάπτυξη της αστικής λαϊκής παρισινής μουσικής. Με τους χορούς του Σαββατοκύριακου, όπου οι εσωτερικοί μετανάστες κυρίως από νότια ανακατεύτηκαν με τους Ιταλούς που έφερναν το ακορντεόν. Bal musette. Βαλσάκια.
    Το λένε και πιάνο του φτωχού piano du pauvre η πιάνο με τιράντες piano à bretelles.

  9. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Και μια ριπή σταμάτησε το ακορντεόν…» Αλλά σταματώ, μπορεί αυτός ο πασίγνωστος στίχος του Λοΐζου να εκληφθεί ως προτροπή σε πράξεις βίας από τους καθεστωτικούς λογοκριτές, βάσει του νέου νόμου, και να βρω τον διάολό μου. Διορθώνω λοιπόν τον Λοΐζο «Και ο λαός το λάτρεψε το ακορντεόν…». Ναι, πολύ καλύτερο έτσι, πιστό στο πνεύμα του «νεοφιλελεύθερου ρεαλισμού».

  10. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Θυμάμαι να το τραγουδάει δεκ 80 ένας τυφλός με ακορντεόν στο υπόγειο της Ομόνοιας, με απίστευτη φωνάρα που δέσποζε απ΄ άκρη σ΄ άκρη.

  11. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα, και καλή κατεψυγμένη βδομάδα !
    Υπάρχουν κι υπο-ακορντεονίστες, βλέπω…Ο Χρυσοχοίδης, ας πούμε, που «έκλεισε την Εθνική με δική του ευθύνη, για να μην κινδυνέψει κανείς»…
    Την Εθνική στην Καλυφτάκη… Φαντάσου να πέρναγε κι από την Πίνδο…
    Αλήθεια, θυμάστε, εμείς(sic) οι παλιοί, μια φορά κι έναν καιρό, που το μόνο που ακούγαμε στα δελτία να κλείνει με τις κακοκαιρίες, ήταν η «ορεινή διάβαση της Κατάρας»;
    Ε, το καταφέρνουμε σιγά σιγά να το φτάσουμε Νέο Φάληρο…
    Έτσι κι αλλιώς, διόδια δεν περώνουμε; Δρομάρες δεν έχουμε;
    Άνοιξε-κλείσε…

  12. Κιγκέρι said

    Bonjour!

  13. Αγγελος said

    Για ένα αυτοκίνητο που τρακάρισε πολύ άσχημα, λέμε πως «έγινε φυσαρμόνικα». Αυτό πρέπει να βγαίνει από την ιταλική σημασία της λέξης, αφού η δική μας φυσαρμόνικα είναι άκαμπτη και δεν δείχνει… στραπατσαρισμένη — ή όχι;

  14. Πάνος με πεζά said

    Στα μουσικά τωρα, τα ακκορνεόν αξιολογούνται και διαβαθμίζονται, ανάλογα με τα «μπάσα» τους, τα όμοια μαύρα κουμπιά δηλαδή που έχουν στο αριστερό χέρι. Τα εξηγεί καλά το παρακάτω κείμενο :
    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=3530

  15. Αγγελος said

    (11) Οι λίγο πιο παλιοί, Πάνο, ακούγαμε πως έκλεισε η Κάζα. Ήταν δε (είναι ακόμα 🙂 ) η Κάζα αυχένας ανάμεσα στα Μέγαρα και τη Θήβα. Από κει πηγαίναμε οδικώς από την Αθήνα προς τα βόρεια πριν ανοίξει η Εθνική το 1962 (;)

  16. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    6 Ορίστε που θα μας πουν απολίτιστους. Μετά μουσικής τους υποδεχόμαστε.
    _____________________________

    Νικοκύρη, πώς τολμάς να μιλάς για παρετυμ συσχέτιση του ακορντεόν με τη χορδή? Θα θίξεις τις ευαίσθητες εθνικές χορδές της Ελληνικής Αγωγής και θα γεμίσει η πιατέλα μεζεδάκια. Ή μήπως το κάνεις επίτηδες?

  17. Aghapi D said

    Δεκάδες Κυριακές στην πλατεία Αβησσυνίας
    Πρωινά με έναν μάγο ακορντεονίστα εκ Ρωσίας – έπαιζε και αλλού αλλά τον βρίσκαμε πάντα στο ίδιο στυλάτο μαγαζί τις Κυριακές να παίζει εξαιρετικά και να πίνει βότκα σε νεροπότηρο (έλεγε πως είναι νερό)
    Πολύ καλύτερο εκείνο το ακορντεόν φυσικά απ΄τη σημερινή του εκδοχή

  18. Νομίζω, λεξιλογικά, είμαστε κοντά και στο φοβερό Akkord της γερμανικής βιομηχανίας. Ίσως το αναπτύξει κάποιος. «Κακούργα μετανάστευση» όπως θα το έλεγε και θα το αισθανόταν ένας ντόπιος, Γερμανός, εργάτης.

  19. 13 Και τα λεωφορεία φυσαρμόνικα.

  20. Anasto said

    19 Ναι! Eπιτέλους έμαθα γιατί επικράτησε για τα διπλά λεωφορεία στην Ελλάδα το «φυσαρμόνικα» αντί του αναμενόμενου «ακορντεόν».

  21. Γιάννης Κουβάτσος said

    9: Τον στίχο του Νεγρεπόντη, για να ακριβολογούμε. Δίκαια διαμαρτύρονται οι στιχουργοί ότι είναι οι αφανείς εργάτες της τραγουδοποιΐας.

  22. leonicos said

    ένα ακόμα όργανο της οικογένειας των αερόφωνων,

    εννοείς τον Κούλη; Αυτός δεν το κρατάει; Θα μπορούσε να κρατήσει ολόκληρο ακκορντεόν. Χαμάλης είναι;

  23. leonicos said

    Εγώ θα έλεγα οτι το εικονιζόμενο είναι αρμόνικα. έτσι το ξέρω

  24. Λοζετσινός said

    10. ΣτοΔγιαλοΧτηνος
    Έρχονταν και στο Παζάρι στα Γιάννινα ο τυφλός τραγουδιστής. Η φωνή του «έφερνε» λίγο σαν του Καζαντζίδη, λαγαρή και δυνατή.
    Μ΄έκανες κι έψαξα και βρήκα δύο ασπρόμαυρες φωτογραφίες που τον τράβηξα αργότερα με το ακορντεόν του στη Θεσσαλονίκη

  25. Πολλά τραγούδια έχουν αναφορές σε μουσικά όργανα, ξεχωρίζω το Joey του Dylan από το Desire,καλύτερο τραγούδι του δίσκου, κ.τ.γ.μ. θύμα του πιο «πιασσάρικου» Hurricane. Υπ’ όψιν μου λύθηκε η απορία γιατί χρησιμοποίησε τον τύπο accordion

    Born in Red Hook, Brooklyn, in the year of who knows when
    Opened up his eyes to the tune of an accordion

    Και σε ένα άλλο τραγούδι -γνωστό σε ελάχιστους πριν κυκλοφορήσουν τα Bootleg, κάπου στις αρχές του 90, υπάρχει η (the monkey dances to the tune of a) concertina να κάνει ομοιοκαταληξίες μαζί με άλλα όπως hyena, subpoena στην Angelina !

    Το τραγούδι αυτό είχε επιλέξει να μην βγει σε λπ το 81 όταν γράφτηκε και δεν υπάρχει ηχογραφημένο από συναυλία στο γιουτιουμπ, παράμόνο μια μελωδία χωρίς λόγια. Τα λόγια βέβαια που έχουν σηκώσει πολλές συζητήσεις για το τι θέλει να πει ο ποιητής (ή γιατί δεν θέλει να πολυακούγονται) Ψάχνοντας μπορεί να βρει κανείς διάφορες θεωρίες για την Αντζελίνα, οι στίχοι εδώ : https://www.bobdylan.com/songs/angelina/

  26. leonicos said

    Κι όμως, ο ακορντεονίστας είναι φάλτσος.

    πρέπει να του βρείτε άλλο όνομα διότι ο ακορντεονίστας ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ είναι φάλτσος. Μπορεί να είναι άρρυθμος, να παίζει λάθος κοκ αλλά φάλτσος δενμπορεί να είναι, ούτε ο πιανίστας, εκτός αν είναι ξεκούρδιστο το πιάνο, οπότε και βιρτουόζο να είναι φάλτσο θα παίζει

    ΝΒ το ‘βιρτουόζο’ και ‘φαλτσο’ τα έβαλα επίτηδες για να σε εκνευρίσω

  27. Καλημέρα,
    Στο διάλειμμα.
    10 Ναι! Κι εγώ τον θυμάμαι. Από Αθηνάς μεριά (ή από Σταδίου; μπαααα Αθηνάς ήτανε). Μετά ο σταθμός αναβαθμίστηκε ένεκα μετρό (που ο ηλεκτρικός ξέμεινε ηλεκτρικός και πολλοί του αρνούνται το όνομα μετρό) και στον αναβαθμισμένο σταθμό δεν χώραγαν τέτοια.

  28. leonicos said

    Σήμερα το γήπεδο του ΠΑΟΚ είναι άσπρο

    χιονίζει

  29. ΓΤ said

    (Έρχεται η διπλή μάσκα σε σουπερμάρκετ και ΜΜΜ…)

  30. π2 said

    1. Μια που είπες συγχόρδιον:

    Ψάχνοντας πώς λέγεται στα ελληνικά το hurdy-gurdy (https://en.wikipedia.org/wiki/Hurdy-gurdy) -δεν έγινε σοφότερος, μόνο το οργάνιστρο βρίσκω (https://en.wikipedia.org/wiki/Organistrum), που είναι πρώιμη μορφή του μεσαιωνικού hurdy-gurdy)- βρήκα ένα όργανο που δεν ήξερα και με εντυπωσίασε η φιλοδοξία του (ένα εκκλησιαστικό όργανο που να παίζει με πλήκτρα τους φθόγγους και της δυτικής και της βυζαντινής μουσικής): παναρμόνιο.

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%81%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%BF

    https://www.pemptousia.gr/2016/09/to-panarmonio-tou-konnou-psachou-sto-epikentro-tou-epistimonikou-endiaferontos/

  31. Spiridione said

    Σε ένα λεξικό του Γιάνναρη concertina η μικρά αρμονική, ‘φυσαρμόνικα’.
    https://books.google.gr/books?id=GiYQAAAAYAAJ&pg=PA87&dq=%22%CF%86%CF%85%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B1%22&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwi_qPfZuuvuAhWMGBQKHWtbBpwQ6AEwA3oECAYQAg#v=onepage&q=%22%CF%86%CF%85%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B1%22&f=false

    Και εδώ ένας στραβός παίζει φυσαρμόνικα, μάλλον εννοείται ακορντεόν

    https://books.google.gr/books?id=52xDAQAAMAAJ&pg=RA1-PA176&dq=%22%CF%86%CF%85%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B1%22&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwjI7ZCluevuAhUOnhQKHVe4ApwQ6AEwBHoECAYQAg#v=onepage&q=%22%CF%86%CF%85%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B1%22&f=false

  32. Spiridione said

    Και σε ένα μουσικό του 1910 το accordion ερμηνεύεται αρμόνικα της χειρός
    https://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pager.php?filename=%2Fvar%2Fwww%2Fanemi-portal%2Fmetadata%2Ff%2Fe%2Fe%2Fattached-metadata-97aee1aec0ace396e29dcc40e5dd6de1_1242721703%2F97564_w.pdf&rec=%2Fmetadata%2Ff%2Fe%2Fe%2Fmetadata-97aee1aec0ace396e29dcc40e5dd6de1_1242721703.tkl&do=97564_w.pdf&width=595&height=420&pagestart=1&maxpage=103&lang=en&pageno=10&pagenotop=10&pagenobottom=38

  33. Πάνος με πεζά said

    @ 26 : Σωστά μεν, μια που «ακκόρντο» είναι έτσι κι αλλιώς η συγχορδία, που το συγκεκριμένο όργανο τις έχει και έτοιμες κατά δεκάδες… Αλλά να που μπορεί να είναι και φάλτσος ο ακκορντεονίστας, αν ταιριάζει με το αριστερό χέρι μπάσα σε διαφορετική κλίμακα από τη μελωδία που παίζει στο δεξί χέρι…

  34. Πάνος με πεζά said

    @33 : Και αυτό το έχουμε δει δεκάδες φορές στους πλανόδιους αυτοαποκαλούμενους ακκορντεονίστες του Μετρό π.χ. Να παίζουν μια μελωδία με το δεξί, και ένα σταθερό ακόρτνο, το ίδιο, όλη την ωρα για συνοδεία !

  35. Alexis said

    #13: Αυτό το έλεγαν οι γονείς μου, το άκουγα συχνά μικρός. Λέγεται ακόμα;

  36. Πάνος με πεζά said

    Φυσαρμόνικα λέγαν το αυτοκίνητο που είχε εμπλακεί σε καραμπόλα, και στη ουσία ήταν τρακαρισμένο και τσαλακωμένο και μπροστά, και πίσω, με μειωμένο μήκος σαν το ακκορντεόν δηλαδή.

  37. Κιγκέρι said

    10, 24, 27:

    Παιδιά, αυτόν λέτε;

    https://www.lifo.gr/guide/cultureblogs/magic-circus/29950

  38. μήτσκος said

    Στη φυσαρμόνικα ο αέρας πηγαίνει και προς τις δύο κατευθύνσεις, επομένως θα μπορούσε και λέγεται και ρουφαρμόνικα.
    Ή και ρουφυσαρμόνικα.

  39. ΓΤ said

    @37

    Ναι. Συγκίνηση

  40. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

  41. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    37 Ε, αυτός πρέπει να είναι, δεν ήταν και πολλοί. Και, αν θυμάμαι μετά από 30τόσα χρόνια, κάτι μου λέει η φωτογραφία. Κολλάνε και τα σχόλια για τη συγκλονιστική φωνάρα.

  42. Πάνος με πεζά said

    O σύγχρονος χαρακτηριστικός ακορντεονίστας της Αθήνας πάντως, αν κάποιοι τον έχετε παρατηρήσει, συνήθως είναι στο σταθμό Μετρό του Μεγάρου Μουσικής, από την πλευρά του Βενέτη. Είναι ψηλός, φαλακρός, λίγο μαυριδερός και του λείπουν κάποια από τα μπροστινά δόντια. Φάτσα που δεν ξεχνάς. Μπαίνει και στους συρμούς, ενίοτε.

    Πριν από 2-3 χρόνια, και πιο πίσω, υπήρχε μια ολόκληρη κομπανία Βουλγάρων ακορντεονιστών, σε ζευγάρια. Άλλοτε μαμά με παιδάκι, άλλοτε μικρή αδερφή με μεγάλο αδερφό, άλλοτε μπαμπάς με παιδί, ήταν 5-6 τέτοια ζυγάρια που όργωναν τους συρμούς, με καθορισμένα «δρομολόγια» μάλιστα και ενδοσυνεννόηση (τους είχα πετύχει πάνω σε…αλλαγή βαρδιας). Πάλι νομίζω ότι όσοι πέσατε πάνω τους, θα τους θυμηθήκατε..

  43. …και μια ριπή σταμάτησε τ’ ακορντεόν (κάθε φάλτσου).

  44. Αγγελος said

    Τώρα βλέπω ότι τα έχουμε ξαναπεί, βλ. και τα επόμενα σχόλια εκείνου του άρθρου.

  45. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Σάββα παιδί μου, κάποιος στην ορχήστρα φαλτσάρει. Πέτα τον έξω να τελειώνουμε.
    https://www.imerodromos.gr/eikosi-dyo-chronia-apo-tin-prodosia-toy-otsalan-kai-ti-fylakisi-toy-sto-imrali/

  46. Κιγκέρι said

    Θυμήθηκα και το λογότυπο της Hohner με το ανθρωπάκι που παίζει ακορντεόν, αν και πιο πολύ την ξέραμε από τις φυσαρμόνικες και τις μελόντικες.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hohner

  47. Aghapi D said

    Ημιάσχετο 😉 αλλά το θυμήθηκα https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BF%CE%BD%CF%84%CF%83%CE%AD%CF%81%CF%84%CE%BF_%CE%B3%CE%B9%CE%B1_%CF%80%CE%BF%CE%BB%CF%85%CE%B2%CF%8C%CE%BB%CE%B1

  48. venios said

    le piano du pauvre

  49. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @48. Μπράβο! Αυτό ήθελα να πώ και ν’ ανεβάσω! Le piano du pauvre 🙂

  50. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα κι ἀπὸ ᾿δῶ.

    @38. μήτσκος said:

    » …θα μπορούσε και λέγεται και ρουφαρμόνικα.
    Ή και ρουφυσαρμόνικα.

    Ἣ καὶ
    φυσαρουφαρμόνικα. 🙂

  51. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Δεν ξέρω αν είναι θέμα εποχής ή ιδεολογικού επιχρωματισμού (ο Θίασος) αλλά στα περισσότερα παλιά, νεανικά γλέντια των αριστερών συγγενών μου, υπήρχε και ένα ακκορντεόν. 🙂

  52. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Μπα, δεν μπορεί να ‘ναι ακορντεονίστας αυτός που μας κυβερνάει• για τόσο φάλτσα μουσική χρειάζεται γκάιντα, ελληνιστί άσκαυλος, με το συμπάθιο. Για να ταιριάζει και με το σκωτσέζικο ντους των μέτρων.

  53. Nikosts said

    Καλημέρα! Υπάρχει βέβαια και η αρμόνικα με τον πολύ χαρακτηριστικό της ήχο που χρησιμοποιήθηκε στη δισκογραφία του πρώιμου ρεμπέτικου και σμυρναίικου τραγουδιού. Υπάρχουν αρκετά στοιχεία εδώ:
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B1

  54. William T. Riker said

    19-20 Στα Γιάννενα πάντως προ εικοσαετίας ακορντεόν τα λέγαμε αυτά τα διπλά λεωφορεία, τώρα δεν ξέρω πώς τα λένε οι φοιτητές

  55. Konstantinos said

    Το αρθρωτο λεωφορειο γιατι το λεμε φυσαρμονικα και οχι ακορντεον; Στη πατρα ειχα ακουσει μπαρμπαδες να το λενε και μαουνα.

  56. antonislaw said

    Καλημέρα σας!
    Στο ακορντεόν, πάνω ακριβώς από εκεί που είναι τα πλήκτρα και τα μπάσα υπάρχουν και άλλα κουμπιά που λέγονται «ρετζίστρα,τα» ή ρεζίστρα (θα μπορούσαμε τα πούμε ίσως ρυθμιστές στα ελληνικά, αναρρωτιέμαι) , λιγότερα σε αριθμό και πιο χοντρά, τα οποία διαφοροποιούν τη χροιά του ήχου, τόσο στο δεξί όσο και στο αριστερό μέρος, συνήθως με συνδυασμούς οκτάβων.

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BA%CE%BF%CF%81%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%8C%CE%BD

    30 «1. Μια που είπες συγχόρδιον:
    Ψάχνοντας πώς λέγεται στα ελληνικά το hurdy-gurdy (https://en.wikipedia.org/wiki/Hurdy-gurdy) -δεν έγινε σοφότερος, μόνο το οργάνιστρο βρίσκω (https://en.wikipedia.org/wiki/Organistrum), που είναι πρώιμη μορφή του μεσαιωνικού hurdy-gurdy)- βρήκα ένα όργανο που δεν ήξερα και με εντυπωσίασε η φιλοδοξία του (ένα εκκλησιαστικό όργανο που να παίζει με πλήκτρα τους φθόγγους και της δυτικής και της βυζαντινής μουσικής): παναρμόνιο.»

    Νομίζω ότι ο μεσαιωνικός πρόγονος του χάρντι-γκάρντι πρέπει να λέγεται συμφωνία (symphonia)

  57. […] Το κείμενο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε πριν από μερικές μέρες στο διαδικτυακό περιοδικό 2020mag. Όπως είχα γράψει σε προηγούμενο άρθρο, στο ηλεπεριοδικό αυτό θα δημοσιεύω άρθρα με Λέξεις της επικαιρότητας -σαν εκείνα που δημοσίευα κάθε μήνα στα Ενθέματα της Αυγής. Η εικονογράφηση είναι του περιοδικού. Τυπικά είναι λάθος, αφού το εικονιζόμενο μουσικό όργανο δεν είναι ακορντεόν,… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2021/02/15/accordion/ […]

  58. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Θα έρθη κάποτε ο καιρός που θα μάθουμε το τί έβαλε στην πάντα ο κάθε ένας από αυτούς που υπερβαίνουν τα όρια της ενημέρωσης και ασκούν επιστημονικοφανή τρομοκρατία ή συμβουλευτική.
    (Σημειωτέον ότι αυτό δεν είναι αντιεμβολιαστικό σχόλιο!)
    Γιά την ώρα, μπορούν όλοι να κάνουν την δουλειά τους, χωρίς να χρειάζεται ένας κατ’ ουσίαν οικονομολόγος της Υγείας να κάνει τον Φαρμακολόγο, Ανοσολόγο κλπ

    Μόσιαλος: Καμία σχέση μεταξύ της λοίμωξης Covid-19 και του συνδρόμου Guillain-Barré
    https://www.iefimerida.gr/ellada/mosialos-embolion-syndromoy-guillain-barre

    Απάντηση: Το (σπανιότατο) Guillain-Barré ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟ, χωρίς αυτό να αποτελή επιχείρημα εναντίον του εμβολιασμού..

  59. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα και τα δεύτερα σχόλια. Το πρωί έλειπα για δουλειές.

    7 Καλή ερώτηση. Νομίζω ότι το λέμε σίγουρα για κάτι που εχει φυσούνα (λεωφορεία πχ) αλλά με την εντελώς μεταφορική σημασία έχω καιρό να το ακούσω.

    9 !

    13 Όπως λέγαμε και σε άλλες περιπτώσεις (λεωφορεία)

    26-33 Ωραία, ο Πάνος μάς έσωσε τον τίτλο 🙂

    40 Μπράβο!

    48 Α μπράβο, αναφέρθηκε και πριν από τον Ανδρέα.

    53 Αναρωτιέμαι ποια είναι η ειδοποιός διαφορά αρμόνικας και ακορντεόν

    54-55 Φαίνεται πως μόνο στα Γιάννενα τα λέγανε ακορντεόν

  60. sarant said

    58 Αντιδημοφιλής άποψη…

  61. ΓΤ said

    Χρυσοχοΐδης: «Στόχος μας να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι».
    Οι αφελείς νομίζαμε ότι στόχος ήταν η σύλληψη του Παππά…

  62. 23, 53, 59
    Νομίζω ότι αρμόνικα είναι αυτό που έχει κουμπιά και στις δύο πλευρές και ακορντεόν αυτό που στη δεξιά πλευρά έχει πλήκτρα (ίδια με του πιάνου, μελόντικας) και στην αριστερά κουμπιά. Έχω μια ρώσικη αρμόνικα και δεν κατάφερα να μάθω.
    Χιονίζει ξανά και το ‘στρωσε πάνω στο κύμα…

  63. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Μιᾶς καὶ ἀναφέρθηκε ἀπὸ τὸν Νικοκύρη τὸ μπαντονεόν, ἂς ἀκούσουμε κάτι ἀπὸ τὸν μεγάλο τοῦ εἴδους.

  64. Nikosts said

    59 Χοντρικά η αρμόνικα είχε κουμπιά αντί για πλήκτρα και ήταν φύσα-ρούφα (άλλη νότα στο άνοιγμα, άλλη στο κλείσιμο). Ακόμα ήταν πιο μικρή, πιο ελαφριά, ίσως και πιο οικονομική, λόγω απλούστερης κατασκευής, το τελευταίο είναι δική μου υπόθεση. Πού πιο αναλυτικά χαρακτηριστικά υπάρχουν εδώ:

    Click to access Androulaki_Pe2011.pdf

  65. 61 «Στόχος μας να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι» Για να μείνουν ανοιχτοί τους κλείνουμε (με προσωπική απόφαση και «ευθύνη») απ’ τις 5:30 το πρωί μέχρι να δούμε πότε. Τους ξανανοίγουμε το μεσημεράκι μέχρι τις 7 και (πάντα με «Στόχο να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι») τους ξανακλείνουμε τότε για 24 ώρες, αλλά κατά τις 11, 12 αύριο θα δούμε τι θα κάνουμε (24 ώρες απ’ τις 7 σήμερα το βράδι μέχρι αύριο στις 11 – 12; Τόσες είναι κι αν σας αρέσει). Δρόμοι ανοιχτοί με ώρες ακορντεόν (για να είμαι και στο θέμα μέσα 🙂 ).
    http://www.topontiki.gr/article/427295/ethniki-odos-athinon-lamias-anoigei-os-tis-7-vrady-alla-xanakleinei-gia-24ores

    56 Ναι, το ακορντεόν έχει 3 (το παιδικό μέγεθος) ή 5 ή 7 ή 9 ή και περισσότερα πλήκτρα απ’ το τάστο (που κανονικά παίζει το δεξί χέρι) και αλλάζει ύψος τόνου. Απ’ το αριστερό (τα μικρά στρογγυλά στις συγχορδίες μέχρι 60άρι δεν έχει. Τα μεγάλα μπορεί να έχουν τρία. (μούχε αφήσει μια ξαδέρφη μου ένα 48άρι ακορντεόν που έκανα κάποια προσπάθεια, αλλά δεν τα κατάφερα να μάθω).

    Ε, ας βάλουμε και μια κανονική φωτογραφία του. Τόσα είπαμε γι’ αυτό

  66. Γιάννης Ιατρού said

    58 (τέλος) …ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ..

    Ειδικός δεν είμαι, αλλά απ’ όσα διάβασα κατάλαβα πως ..ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ.., όπως επίσης και με άλλους ιούς / αιτίες. Και επίσης πως εξετάζεται κλπ. Καταλαβαίνω πως δεν θέλουν να φοβίσουν / προκαταβάλλουν τον κόσμο (κάτι φυλλάδες κλπ. ευκαιρίες ψάχνουν), αλλά αν σκεφτούμε πως το σπάνιο αυτό σύνδρομο υπήρχε και πριν εμφανιστεί η επιδημία και ο κορονοϊός.

  67. Costas X said

    «Αξιοπερίεργο είναι ότι στα ιταλικά το ακορντεόν ονομάζεται fisarmonica…»

    Παλιά και στην Κέρκυρα :

    https://sarantakos.wordpress.com/2021/02/06/meze-465/#comment-716957

  68. sarant said

    64 Ευχαριστώ πολύ!

    65 Καλά κάνεις και βάζεις φωτογραφία.

    65 πάλι: Συμβαίνει συχνά αυτό, να κλείνουν προληπτικά την Εθνική Οδό;

  69. Μπούφος said

    Κύριε Σαραντάκο μας, σας αγαπώ και σας ακολουθώ επειδή λέτε ΠΑΝΤΑ την αλήθεια..αυτό το γουρλό…τι θέλει να μες ειπεί; πολύ σαχλα… για μένα άντρας είναι ΜΟΝΟ ο Αλέξης και ας τον ζηλεύει κρυφά ο Μπαμπίκος μου…σας διαβάζω κύριε Νίκο μου, πάντα όσο μπορώ να τα καταλάβω, δεν τα καταλαβαίνω και όλα ει΄ναι μερικά πολυ δύσκολα, αλλά δεν γράφω σχόλια, φοβάμαι και τον υιό, επειδής ντρέπουμαι για τα λάθη, τους ζητάω βοήθεια και όλο με τρολερνουνε οι αδερφές μου (‘δε βλέπεις την τύφλα σου μαρή, θενε τα μούτρα σου και Σαραντάκο; άε χάσου!»)ετσι έχω παραιτήσει το άθλημα…καλό Πάσχα να έχουμε…γεια σας..

  70. ΓιώργοςΜ said

    66/58
    α. Η συσχέτιση δε σημαίνει αιτιακή σχέση. Υπάρχει ισχυρή συσχέτιση με τον κόκορα που λαλάει και με το ξημέρωμα, αυτό δε σημαίνει πως αν σφάξουμε όλα τα κοκόρια ο ήλιος δεν θα ξαναβγεί.
    β. Η συχέτιση δεν έχει αποδειχτεί. Αυτό το «μπορεί να έχει» άνετα θα μπορούσε οποιοσδήποτε να το πει για οτιδήποτε, ειδικά για κάτι τόσο σπάνιο και δύσκολο να αποδειχτεί· αν ισχυριστώ πως το τάδε σύνδρομο έχει σχέση ξερωγώ με τις μπλε σαγιονάρες ή τα ασημένια σκουλαρίκια, μέχρι να κάνει κάποιος μια μελέτη που να απορρίπτει τον ισχυρισμό μου δεν μπορεί να αποκλειστεί, άρα συνεχίζω να το ισχυρίζομαι.

  71. Και φυσικά είναι αναπόσπαστο όργανο της αμερικάνικης cajun μουσικής

  72. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @66. Γιάννη, πρόκειται για μιά απρόσφορη κι ανεπιθύμητη ανοσολογικής φύσεως απάντηση του οργανισμού και καταγράφηκε σε όλους τους εμβολιασμούς των τελευταίων δεκαετιών που θυμάμαι (σε άλλες, πλην κορονοϊού ιώσεις και σε άλλους εμβολιασμούς). Είναι σπάνια επιπλοκή, πρακτικά ποτέ δεν ήταν μεγέθους τέτοιου που να υπερβαίνει τα προσδοκώμενα οφέλη του εμβολιασμού και γι αυτό δεν καταλαβαίνω την πρεμούρα τους να προβούν σε τέτοιες αντιεπιστημονικές δηλώσεις.

    Πόσο μ——- πρέπει να είναι κανείς για να προσπαθεί να πείσει ότι κάτι που συνέβη σε μιά νέα γυναίκα, την επομένη του εμβολιασμού της, ήταν ένα τυχαίο γεγονός;;

  73. nikiplos said

    Μιλώντας για το ακορντεόν (αρκ – οντεόν βερλάν για τους γαλλομαθείς) ας βάλουμε και έναν δικό τους δεξιοτέχνη που πολύ μου έχει αρέσει, τον Gus Viseur
    εδώ σε ένα από τα ωραιότερα βαλσάκια του.

  74. Pedis said

    Ο Κούλης με το ακορντεόν που τόχει κάνει λάστιχο και ο Αδωνις με τας [σικ] μαράκας, το ίδιο όργανο παίζουν. 😁

    # 45 – Φίλε, ο σοφός λαός τιμάει τους μεγάλους τραγουδιστές του. Και μετά από αυτή την ιστορική ντροπή και δουλοπρέπεια, αλλά ακόμη περισσότερο στο καπάκι, μετά το κόλπο του χρηματιστηρίου όπου του τα φάγανε κανονικά σα μαλάκα, τίμησε όλη τη μπάντα με την ψήφο του … όπως έκανε και σε όλες τις ανάλογες περιπτώσεις στη συνέχεια και με άλλες μπάντες, ο σοφός λαός.

  75. Κιγκέρι said

    66:

    …να φοβίσουν / προκαταβάλλουν = να φοβίσουν / προκαταλάβουν
    Sorry, ε! 🤗

  76. ΓιώργοςΜ said

    Και για την ταμπακιέρα (τα φάλτσα): Το ακορντεόν είναι αδύνατο να είναι ξεκούρδιστο. Φάλτσο μπορεί να είναι· βασικά, φάλτσος είναι ο μουσικός, όχι το όργανο.
    Το πρόβλημα στην περίπτωσή μας, κατά την ταπεινή μου γνώμη, δεν είναι μόνο το φάλτσο, αλλά και το μονότονο (άλατις ετυμολογικό λογοπαίγνιο!) παίξιμο. Η ίδια νότα πάλι και πάλι. Κλειδαμπάρωμα εναντίον πάσας νόσου και μαλακίας, όπως το Windex του διακεκριμένου γλωσσολόγου Γκας Πορτοκάλος.
    Στον Αϊνστάιν συνήθως αποδίδεται το απόφευγμα «Ο ορισμός της παράνοιας είναι να κάνεις το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά περιμένοντας διαφορετικά αποτελέσματα». Αλλά το γεγονός ότι είμαστε ένα απέραντο φρενοκομείο έχει επισημανθεί και στο παρελθόν… 😛

  77. Pedis said

    # 66 – Ο Μόσιαλος και οι άλλοι μαϊαντανοί αμολά καθημερινά απίστευτες μαλακίες. Σαν την άλλη με τα στατιστικά δεδομένα σχετικά με την επιτυχία του εμβολίου στο Ισραήλ.

    Για τα άλλα, παλιά, εμβόλια:

    GBS and the link to flu vaccine

    In 1976, there was a small increased risk of GBS [Guillain-Barré Syndrome] after swine flu vaccination, which was a special flu vaccine for a potential pandemic strain of flu virus. The National Academy of Medicine, formerly known as Institute of Medicine, conducted a scientific review of this issue in 2003 and found that people who received the 1976 swine flu vaccine had an increased risk for developing GBS. The increased risk was approximately one additional case of GBS for every 100,000 people who got the swine flu vaccine. Scientists have several theories about the cause, but the exact reason for this link remains unknown.

    There have been several studies of the risk of GBS after flu vaccine and CDC monitors for GBS during each flu season. The data on an association between seasonal influenza vaccine and GBS have been variable from season-to-season. When there has been an increased risk, it has consistently been in the range of 1-2 additional GBS cases per million flu vaccine doses administered.

    Studies suggest that it is more likely that a person will get GBS after getting the flu than after vaccination. It is important to keep in mind that severe illness and death are associated with flu, and getting vaccinated is the best way to prevent flu infection and its complications.

    https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/guillain-barre-syndrome.html

  78. ΣΠ said

    Εκτός από το πασίγνωστο «Ακορντεόν» του Μάνου Λοΐζος και του Γιάννη Νεγρεπόντη υπάρχει και αυτό της Ευανθίας Ρεμπούτσικα και της Ελένης Ζιώγα με την φωνή του Γιάννη Κότσιρα.

  79. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    74 τέλος
    Εγώ ξέρω πως ο σοφός λαός έχει και μνήμη και κρίση και πολιτικό αισθητήριο. Απόδειξη, η υπέρκομψη κυβέρνησή μας. Αυτά τα κατσαπλιάδικα όχι σε μένα σε παρακαλώ. Βάστα τα για κάτι κουμούνια κε νον σάννο ντόβε βάννο ι κουάτρο.

  80. 68 τέλος Δεν μούχει ξανατύχει. Συνήθως κλείνουν τους δρόμους που έχουν πρόβλημα, άρα η εθνική θα μπορούσαν να πουν πως έκλεισε από χιονόπτωση. Αλλά την κλείνουμε προκαταβολικά για να μην κλείσει, αυτό με ξεπερνάει.
    Σχετικό άσχετο: Το Σάββατο το μεσημέρι, στην εθνική πάνω, στο ύψος του Αγίου Στεφάνου (εκεί που είναι τώρα το Χωριάτικο) υπήρχαν δυο φορτηγά σε ετοιμότητα με αλάτι και τέτοια. Απορία: Γιατί απ’ το μεσημέρι του Σαββάτου ήταν στημένοι οι άνθρωποι εκεί πέρα; Γιατί πληρώθηκαν μεροκάματα χωρίς να υπάρχει κακοκαιρία (επί τρία αφού η πρόβλεψη ήταν πως θα ξεκίναγε 28 ώρες αργότερα, τ’ απόγεμα της Κυριακής δηλ. Χάθηκε να τους στέλνανε την Κυριακή το μεσημέρι; ). Μήπως για να βλέπουν όσοι πέρναγαν πως υπάρχει ετοιμότητα και πρόβλεψη (αλλά αν θα λειτουργήσουν αυτά δεν ενδιαφέρει); Μπα, δεν νομίζω. Απλά είμαι καχύποπτος.

    Αλήθεια, όταν κλείνουν τα σχολεία λόγω χιονιού ακούγεται μόνιμα η επωδός «ναι, αλλά στη Γερμανία δεν κλείνουν». Οι δρόμοι στη Γερμανία κλείνουν λόγω χιονιού; (Πλάκα κάνω βεβαίως, πάντως, τα σχολεία στη Γερμανία κλείνουν λόγω ζέστης).

  81. Avonidas said

    Ας βάλουμε και λίγη αιρετική μουσική…

  82. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    66, 77

    Κατά τα λοιπά, οι διασπείροντες αντιεπιστημονικό και αντιεμβολιαστικό πανικό, έτσι και τους ξηγηθεί καμιά οχιά που λέγαμε προ ημερών θα παρακαλάνε για αντιοφικό ορό που έχει πολύ μεγαλύτερο ποσοστό παρενεργειών. Οχιές.
    Ξεκαθαρίζω ότι δεν αναφέρομαι στο #58.

  83. Χαρούλα said

    Ο «σοφός λαός» σποφασίζει αποκλειστικά με οικονομικά προσωπικά κριτήρια. Τα υπόλοιπα ούτε που τον νοιάζουν. Σκεφτείτε πότε είχαμε αλλαγή κυβέρνησης. Χρηματιστήριο, λεφτά υπάρχουν, θα σκίσω το μνημόνιο.

    Στην Αλεξανδρούπολη την δεκαετία του 50 το ακορντεόν ήταν το διασημότερο όργανο. Διδασκόταν στην Παιδαγωγική Ακαδημία. Και όλοι οι μέλλοντες δάσκαλοι σε γλέντια, γιορτές, πρωτομαγιές κλπ, με τις μαύρες βαλίτσες και τις τιράντες παρόντες.

  84. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    83 Χαρούλα, αν μας πήρες στα σοβαρά τον Πέδη κι εμένα έχεις πρόβλημα και να το κοιτάξεις το συντομότερο 😎

    (Και να δεις και λίγο το ζήτημα με την ορθογραφία. «Θ’ ασκήσω το μνημόνιο» γράφεται, κατά το «θα σας τη ρίξουμε»).

  85. BLOG_OTI_NANAI said

    Υπάρχει και μια ινδική παραλλαγή:

  86. BLOG_OTI_NANAI said

    Και Φυσαρμόνικα με πλήκτρα:

  87. antonislaw said

    13,,36, 55

    Είχαμε πει και παλιότερα
    https://sarantakos.wordpress.com/2013/12/07/meze-94/#comment-195866

    ότι το λκν αναφέρει ότι παλιότερα φυσαρμόνικα σήμαινε το σημερινό ακορντεόν.
    «(παρωχ.) ακορντεόν. 1. για πτυσσόμενη κατασκευή (πόρτα, παραπέτασμα, σύνδεση ανάμεσα σε κινητά μέρη κτλ.), φυσούνα. 2. (μτφ.) αντικείμενο πολύ παραμορφωμένο από ισχυρή πίεση (σύγκρουση κτλ.): Tο αυτοκίνητο έπε σε πάνω σε μια κολόνα και έγινε ~.»
    https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CF%86%CF%85%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B1&dq=

    Επομένως δικαιολογείται πλήρως γιατί λέμε λεωφορείο φυσαρμόνικα (οι οδηγοί του ΟΑΣΑ τα λένε νταλίκες) και γιατί ότι μετά τη σύγκρουση έγινε το λεωφορείο σαν φυσαρμόνικα.

    Και επειδή ο πρωθυπουργός φαλτσάρει άσχημα με το ακορντεόν του ας δούμε έναν λαϊκό συνθέτη και ακορντεονίστα όλο ευγένεια και σεμνότητα, τον Τάκη Σούκα, «Δειλινό», λαϊκή μπαλάντα για ακορντεόν και κιθάρα (τον έφαγε τον Πιατσόλα!):

  88. ΣΠ said

    Οπότε σε διάφορες γλώσσες:
    – «ακορντεόν» είναι το ακορντεόν,
    – «φυσαρμόνικα» μπορεί να είναι η φυσαρμόνικα ή το ακορντεόν,
    – «αρμόνικα» μπορεί να είναι η φυσαρμόνικα ή το ακορντεόν ή ένα άλλο όργανο που μοιάζει με ακορντεόν.
    Μύλος!

  89. Μαρία said

    77
    Και η έρευνα στο Κεμπέκ για το αντιγριππικό του 2009.

    Click to access 1607_RisqueSurvSyndrGuillainBarreAdminVaccinsPandemAH1N1Aut2009Qc.pdf

  90. Πέπε said

    Καλησμέρα.

    Τα όργανα αυτής της ομάδας, το ακορντεόν, το μπαντονεόν, η κονσερτίνα, η φυσαρμόνικα, η μελόντικα κλπ. δεν είναι δυνατόν να κατασκευαστούν παρά μόνο βιομηχανικά. Δεν έχουν κανέναν πρόγονο από τον χώρο της χειροποίητης οργανοποιίας, πόσο μάλλον της αυτοσχέδιας (όπως είναι λ.χ. οι καλαμένιες φλογέρες, που τις φτιάχνει ο παίχτης μόνος του).

    Τα έχουν λοιπόν επινοήσει εταιρείες, οι οποίες και τα πατεντάρισαν. Οι ονομασίες υπό τις οποίες τα πατεντάρισαν είναι όσο το δυνατόν περιγραφικές. Δε θα ήταν δυνατόν τέτοια καινοφανή όργανα να έχουν ονόματα όπως «φλογέρα» ή «μπουζούκι» – λέξεις για τις οποίες κανείς δεν μπορεί να είναι εύκολα βέβαιος τι δηλώνουν και από πού προέρχονται, και που έχουν ιστορία τόσο μακρά και πολυταξιδεμένη όσο και τα ίδια τα όργανα.

    Ακορντεόν σημαίνει ότι παίζει συγχορδίες. Δεν ξέρω αν αυτό εννοεί ότι μπορείς να παίζεις πολλές νότες (πολλά πλήκτρα) ταυτόχρονα ή αν αναφέρεται στα κουμπιά του αριστερού χεριού που έχουν έτοιμες συγχορδίες, γιατί δεν ξέρω αν αυτά υπήρχαν εξ αρχής.

    Αρμόνικα σημαίνει πάλι το ίδιο, ότι μπορεί να παίξει αρμονία, δηλαδή δύο ή περισσότερες νότες ταυτόχρονα.

    Φισαρμόνικα δεν ξέρω τι σημαίνει, αλλά πιστεύω ότι η ελληνική γραφή με ύψιλον είναι παρετυμολογική (άλλωστε είναι από τα λίγα πνευστά που δε φυσάς μόνο αλλά και ρουφάς: ρουφαρμόνικα ή φυσαρουφαρμόνικα).

    Μελόντικα σημαίνει το αντίθετο, ότι παίζει μόνο διαδοχικές νότες και όχι ταυτόχρονες, όμως αυτό δεν είναι αλήθεια – παίζει όσες θες ταυτόχρονα.

    Για το μπαντονεόν δηλώνω πλήρη άγνοια.

    Η κονσερτίνα θα συνδέεται με το κονσέρτο, αλλά και πάλι δεν καταλαβαίνω τι δηλοί το όνομα.

    Πάντως μεταφορικά «φυσαρμόνικα» λέμε το λεωφορείο που μοιάζει όχι με φυσαρμόνικα αλλά με ακορντεόν. Πιο κοντά στην πραγματικότητα είναι η «φυσαρμόνικα = τρόπος να φας τη φέτα το καρπούζι ή το κοτόπουλο κλπ.».

  91. Μαρία said

  92. Λοζετσινός said

    54 Riker
    Αγαπητέ κ. υποπλοίαρχε και τώρα τα διπλά αστικά λεωφορεία που πάνε στο Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων τα λένε και ακορντεόν και φυσαρμόνικες. Μόλις ρώτησα τον γιο μου.
    Να υποθέσω πως τη γνώση για τις πτήσεις με το αστρόπλοιο τις απόκτησες στα Γιάννινα;

  93. Κιγκέρι said

    Εμείς πάλι το 550 Κηφισιά-Παλαιό Φάληρο το λέμε δεινόσαυρο!🙃

  94. Πάνος με πεζά said

    Στην Αθήνα με το που εμφανίστηκαν τα πρώτα αρθρωτά λεωφορεία του Σαρακάκη (δεκαετία 80), τα είπαμε και «Δεινόσαυρους» (από ένα ανάγλυφο ταμπελάκι που είχαν πίσω), όπως επίσης και «νταλίκες».

  95. Πέπε said

    @30:
    Το χάρντι γκάρντι το λέμε βιέλα στα ελληνικά. Ή και βιέλα με τροχό (αν και δεν υπάρχει βιέλα χωρίς τροχό). Αλλά ποτέ δεν είχε καμία παρουσία στα ελληνικά πράγματα, οπότε δε χρειάστηκε να το λέμε κάπως.

    @76
    > > Το ακορντεόν είναι αδύνατο να είναι ξεκούρδιστο.

    Μπορεί, από παλαιότητα και φθορά.

    Αλλά το φάλτσο παίξιμο δεν έχει σχέση με το φάλτσο όργανο. Σ’ ένα όργανο χωρίς φάλτσα το Ντο είναι πάντα Ντο, ποτέ κάτι λίγο πάνω ή λίγο κάτω (δηλαδή φάλτσο Ντο), όταν όμως η μελωδία θέλει Ρε, αν παίξεις Ντο φαλτσάρεις!

    ________________________________________________________

    Πάντα ήθελα να πω κάτι σχετικά με το Ακορντεόν του Λοΐζου:

    Ο καταληκτήριος στίχος είναι «δε θα περά- δε θα περάσει ο φασισμός». Σε άπειρα ελληνικά τραγούδια έχουμε τέτοια «σκέρτσα» όπου, μέσα στη μελωδία, ένα τμήμα του στίχου κόβεται και επαναλαμβάνεται, π.χ. ο 15σύλλαβος στίχος «εις τον αφρό της θάλασσας η αγάπη μου κοιμάται» τραγουδιέται «εις τον αφρό – εις τον αφρό της θάλασσας η αγά[πη μου – η αγάπη μου κοιμάται». Ειδικά εδώ όμως δεν έχουμε αυτή την περίπτωση, γιατί όλοι οι αντίστοιχοι στίχοι των άλλων στροφών λέγονται μονορούφι, π.χ. «φωτιές στα χέρια του έβγαζε τ’ ακορντεόν», και όχι «φωτιές στα χέ- φωτιές στα χέρια του κλπ.».

    Άρα αυτό που ακούμε μες στο τραγούδι είναι ακριβώς αυτό που γράφει ο καθαρός στίχος: «Δε θα περά- Δε θα περάσει ο φασισμός».

    «Δε θα περά-» είναι αυτό που πρόλαβε να γράψει ο άνθρωπος στον τοίχο.

  96. Πάνος με πεζά said

    Δεν ξέρω αν αυτός θεωρείται ο μεγαλύτερος Έλληνας βιρουόζος του ακορντεόν, αλλά μέσα από το «Χάριν ευφωνίας» μπορούμε να τον απολαύσουμε, για περίπου μια ώρα !

  97. William T. Riker said

    92. I did indeed!

  98. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα! Βάλατε μερικά πολύ ωραία κομμάτια.

    93-4 Να πω την αλήθεια, το «δεινόσαυρος» για τα λεωφορεία δεν το θυμάμαι.

  99. Αγγελος said

    Πέπε (90), το Υ στη φυσαρμόνικα δεν είναι από παρετυμολογία. Έτσι, συνειδητά από το ελλ. φῦσα = φούσκα, φυσερό, την ονόμασε γερμανικά ο εφευρέτης της, αν και επρόκειτο για τελείως άλλο πράμα. Αλλο ζήτημα πώς έφτασε να σημαίνει, ιταλικά μεν το ακορντεόν, ελληνικά δε τη… φυσαρμόνικα!

  100. Μ. Τσαμαλίκος said

    Το μπαντονεόν το βάφτισε ο εφευρέτης του, Χάινριχ Μπαντ.

    Για την προπολεμική αρμόνικα ενδιαφέρουσες πληροφορίες εδώ:

  101. ΣΠ said

    Όλοι ξέρουν την εκτέλεση του Μάνου Λοΐζου, όμως η πρώτη εκτέλεση ήταν από τον Γιάννη Πουλόπουλο, όχι σε δίσκο, αλλά στην ταινία μικρού μήκους «Αθήνα, πόλη, χαμόγελο».

  102. Μ. Τσαμαλίκος said

    *λάθος βίντεο, αυτό εννοούσα:

  103. Κιγκέρι said

    Ε, να βάλουμε τότε ακόμα ένα, που έχει ακορντεόν και στη μουσική και στους στίχους:
    …Quelques rayons
    Du ciel d’été
    L’accordéon
    D’un marinier
    L’espoir fleurit
    Au ciel de Paris..

  104. voulagx said

  105. Κιγκέρι

    103 Όλα τα λεφτά…

  106. Δεν θυμάμαι αν τα είχα ξαναβάλει, αλλά ως παλιός επίδοξος ακορντεονίστας δεν μπορώ να μη βάλω δύο από τα πιο διάσημα ακορντεόν.
    Ο αργεντίνος Ραούλ Μπαρμπόσα

    και ο Βέλγος Μαρσέλ Αζολά, η προτροπή του Μπρελ προς τον οποίο («βάλε φωτιά, Μαρσέλ!») έχει σχεδόν πάρει θέση στα λεξικά:
    https://www.europe1.fr/culture/chauffe-marcel-chauffe-laccordeoniste-de-jacques-brel-marcel-azzola-est-mort-3843098

  107. sarant said

    106 Όπως λέμε «Ρίχτο, Ηλία!», ε;

  108. Καλό, πολεογραφία και μουσική.

  109. Χαρούλα said

    #84 Χτήνος οκ! Με κοίταξαν, λίγο λάδωμα, σφίγξαν και τις βίδες! Ευχαριστώ που το πρόσεξες!😂
    Αλλά για την ορθογραφία το αμφισβητώ. Εκτός αν στην Ορθογραφία που το Όχι γίνεται Ναι, και το θα σκίσω γίνεται θ´ασκήσω!🥴

  110. Πέπε said

    @98

    Μήπως τότε θυμάσαι το «διπλόδοκος» για τον ιμάντα των αποσκευών στο αεροδρόμιο; Διπλόδοκος είναι εκείνος ο τεράστιου μήκους δεινόσαυρος που έχει ένα πολύ μικρό κεφάλι στην άκρη ενός τεράστιου λαιμού, για τον οποίο έλεγαν ότι ένας πόνος στην άκρη της ουράς του έκανε αρκετά δευτερόλεπτα μέχρι να φτάσει στον εγκέφαλό του (όθεν και τα διάφορα σχετικά αστεία με Ραν-Ταν-Πλαν κλπ.).

    Diplodocus λοιπόν ήταν κανονικό εμπορικό όνομα γι’ αυτούς τους ιμάντες, λόγω μήκους.

  111. geobartz said

    «επιστολή φαντάρου από το μακεδονικό μέτωπο (1918) αναφέρεται ότι ‘Προχτές είχομεν αρμόνικαν και εχορέψαμεν εις την πρώτη γραμμήν, ότε ήκουσαν οι Βούλγαροι και ήρχισαν να μας ρίχνουν οβίδας’».

    # Ο ίδιος φαντάρος, σε επιστολή του μόλις αποσταλείσα από το υπερπέραν, δηλώνει: «Τα έχω χαμένα. Μαθαίνω ότι κάποιοι λαθρέμποροι των εθνών, αμφισβητούν ότι το μέτωπο που πολέμησα ήταν Μακεδονικό και ότι χορεύουν με ένα τσιπροακορντεόν πάνω στη Μακεδονική γη. Εδώ πάνω γίνεται της κοκομοίρας. Βούλγαροι εναντίον Βουλγαρο-Σκοπιανών. Τω καιρώ εκείνω, όλοι αυτοί μας ρίχναν οβίδες. Έρχονται κάπου-κάπου και μερικοί ελληνίζοντες τσιπροζηλωτές. Αποφεύγουν να μιλούν για τη Μακεδονία. Φαίνεται να μην τους πολυνοιάζει γιατί, όπως λέγεται, έχουν τσιπροπουλήσει τη Μακεδονική γλώσσα και ταυτότητα. Φοβάμαι μην πάνε κάποιοι τσιπροβαρεμένοι και γράψουν πάνω στο μνήμα μου ότι δεν πολέμησα στο Μακεδονικό Μέτωπο αλλά …απεδήμησα εις ξένον τόπον».

  112. Πρωτοακουσα για μέτρα ακορντεόν από τον Αντρέα Παπανδρέου που είχε χρησιμοποιήσει τον όρο για το εμπάργκο στη Βόρεια Μακεδονία όταν έγινε Κυβέρνηση του 1993 με το ανοιγόκλεισμα να εξαρτάται από την πρόοδο των διαπραγματεύσεων.

  113. Costas Papathanasiou said

    Καλησπέρα!
    O Γκίνσμπεργκ (ο γνωστός, στον απόηχο του Μπλέηκ, για το αποκαλυψιακό “Ουρλιαχτό” του) συνόδευε την απαγγελία ποιημάτων του με μουσικό όργανο αναφερόμενο και ως “concertina, armonium, accordion”, [“μικρό ακορντεόν” το ονομάζει και η Αγγελάκη-Ρουκ που τον συνάντησε ατο “Primer Festival Internacional de Poesía Morelia ,1981”, όπου “γερασμένος, ξυρισμένος από γένια και μαλλιά”, της είπε-μεταξύ άλλων- “με πολλή περηφάνεια” ότι είχε κάνει δίσκο με τους Punk Rock “Clash”].
    Το συγκεκριμένο όργανο, τού το είχε δώσει ο κολλητός του Πίτερ Ορλόφσκι και ήταν ενθύμιο από το Μπενάρες(ή Βαρανάσι ) όπου έχει την ινδική ονομασία samvadini (που σημαίνει επίσης “αρμονίκι”).
    Μπορεί να κατηγοριοποιηθεί ως αερόφωνο, πληκτροφόρο, χειρήλατο, φορητό αρμόνιο.
    Ο ίδιος ο Γκίνσμπεργκ το αναφέρει ως “miniature pump organ” [ βλ. YouTube: Allen Ginsberg sings William Blake (1995) ]. Οι απόπειρές του να ντύσει στίχους μουσικά και να τους τραγουδήσει παραμένουν άκρως «πειραματικές».

  114. sarant said

    111 Τα ίδια της συχωρεμένης, που λέει και η παροιμία

  115. Triant said

    111: Εντάξει καπετάνιο μου, θα σταματήσουμε να την λέμε Βόρεια Μακεδονία και θα την λέμε σκέτο Μακεδονία όπως την έλεγε όλος ο κόσμος πριν την προδοτική Τσιπροσυμφωνία,

  116. Τι λέει ρε παιδιά στο 111 και κάνετε φασαρία? Δεν ξέρω να το διαβάσω γτ ο μπαμπάς μου και η μαμά μου τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική και δεν έμαθα τη μακεδονική. Και μετά πληρώσανε για τα αγγλικά στο φροντιστήριο. Αλλά μακεδονικά δεν έμαθα, πείτε μου ρε παιδιά και μένα (κλαψ) τι λέει που δε νιώθω (λυγμ) να το διαβάσω 😦

  117. Πέπε said

    Για την περίπτωση που δεν είναι σαφές ή γνωστό σε όλους, αερόφωνα είναι όλα τα όργανα που δουλεύουν με αέρα (δηλαδή αυτά στα οποία το παλλόμενο σώμα, αυτό που δίνει τον ήχο, είναι μια στήλη αέρα). Άρα, και αυτά που τα φυσάμε μόνοι μας.

    Ο όρος χρησιμοποιείται σε αντικατάσταση του παλιότερου όρου «πνευστά», ο οποίος κρίθηκε ανεπαρκής, αφού δεν καλύπτει τις περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει κανείς να πνέει (να φυσά), όπως στο ακορντεόν, ούτε εκείνες όπου δεν υπάρχει φύσημα αλλά ρούφηγμα. Κυρίως όμως λόγω αναντιστοιχίας με τους άλλους δύο όρους, κρουστά και έγχορδα:

    Πνευστά = με ποιον τρόπο τα κάνω να ηχήσουν; Φυσώντας (ανακριβές)
    Κρουστά = με ποιον τρόπο τα κάνω να ηχήσουν; Χτυπώντας (ασαφές: μα και στο πιάνο ή το σαντούρι χτυπώ, αλλά είναι έγχορδα – αλλά και ανακριβές: πολλές φορές τα κρουστά τα τρίβουμε, τα χαϊδεύουμε ή τα σείουμε, δεν τα κρούουμε μόνο)
    Έγχορδα = τι έχουν που να δονείται; Χορδές > ακριβές μεν, αλλά τελικά ποιο είναι το κριτήριο;

    Οι σύγχρονοι όροι, πέρα από το να άρουν τις ανακρίβειες, κυρίως καθιέρωσαν μια ομοιογένεια στα κριτήρια ταξινόμησης:

    Αερόφωνα = τι έχουν που να δονείται; Αέρα.
    Χορδόφωνα = τι έχουν που να δονείται; Χορδές.
    Μεμβρανόφωνα = τι έχουν που να δονείται; Μεμβράνες (π.χ. τύμπανα)
    Ιδιόφωνα = τι έχουν που να δονείται; Το ίδιο τους το σώμα (π.χ. πιατίνια)

    Φυσικά τη φλογέρα, το κλαρίνο, την τρομπέτα εξακολουθούμε να τα λέμε πνευστά. Όμως μόνο στον τρέχοντα λόγο, είτε μεταξύ μουσικών είτε μεταξύ γενικών ομιλητών. Όχι όμως (πια) στον ορολογία της οργανολογίας.

    Στο ακορντεόν, τη φυσαρμόνικα και όλα τα συναφή αερόφωνα, η ροή του αέρα (από το φύσημα ή το ρούφηγμα του μουσικού ή από τη φυσούνα) θέτει σε ταλάντωση ένα «ελεύθερο γλωσσίδι». Όμως δεν είναι αυτή η ταλάντωση που προκαλεί τον ήχο που ακούμε. Αν βρει κανείς ένα τέτοιο γλωσσίδι μόνο του και το χτυπήσει με το δάχτυλο, θα δονηθεί στην ίδια συχνότητα και θα δώσει την ίδια νότα αλλά απείρως χαμηλότερη (και, πιστεύω, και με διαφορετικό ηχόχρωμα, δηλαδή με διαφορετική σχέση αρμονικών). Αυτό που ακούμε είναι η δόνηση της στήλης αέρος την οποία θέτει, με τη σειρά του, σε κίνηση το παλλόμενο γλωσσίδι. Το ίδιο ισχύει και για όργανα με άλλου είδους γλωσσίδια (κλαρινέτα, όμποε) και χωρίς γλωσίδια (χάλκινα, φλάουτα με ράμφος και χωρίς, πλαγίαυλοι κλπ.).

    Τις ακριβείς ιδιότητες του ήχου αυτής της στήλης αέρα τις ορίζει το σχήμα του σώματος που την περιβάλλει, π.χ. ο αυλός αν πρόκειται για αερόφωνα με αυλό. (Για να είμαι ειλικρινής, σ’ αυτό το τελευταίο μού διαφεύγει ποιο είναι το αντίστοιχο με το ακορντεόν και τη φυσαρμόνικα.)

  118. BLOG_OTI_NANAI said

    Η έννοια «ακορντεόν» 1983-1985 περισσότερο με τη σημασία, «μία έτσι μία αλλιώς», «όπως μας βολεύει»:

  119. BLOG_OTI_NANAI said

    Λογοτεχνία και ακορντεόν:

  120. BLOG_OTI_NANAI said

  121. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    «Στου Λινάρδου την ταβέρνα», το ακορντεόν (ή αρμόνικα;)* είναι το βασικό όργανο.
    Προς το τέλος ακούγεται: ‘Γεια σου (Γ)Κοντέ μου, με τη φύσα σου!’

    Και στο «Νέο χασαπάκι» επίσης:

    Και εκεί η Εσκενάζη λέει: ‘Γεια σου Παπατζή μου, με τη φύσα σου, γεια σου παιδί μου!’

    * την ηχητική διαφορά ακορντεόν/αρμόνικας (φύσας) δεν μπορώ, βέβαια, να την εντοπίσω! 🙂
    =====-
    Και μια ελαφρώς παλαιότερη αναφορά σε ακορντεόν:

  122. Μαρία said

  123. dryhammer said

    123. Θα ακολουθήσει η κάθοδος των εκατομμυρίων;

  124. Πέπε said

    118

    > > Η έννοια «ακορντεόν» 1983-1985 περισσότερο με τη σημασία, «μία έτσι μία αλλιώς», «όπως μας βολεύει»

    Εμένα πάλι μου φαίνεται μάλλον σαν το «λάστιχο»: όχι όπως μας βολεύει αλλά όσο μας βολεύει. Το κονταίνουμε, το μακραίνουμε, το ξεχειλώνουμε…

    121

    > > την ηχητική διαφορά ακορντεόν/αρμόνικας (φύσας) δεν μπορώ, βέβαια, να την εντοπίσω!

    Στο ακορντεόν η ίδια νότα μπορεί να ακουστεί είτε ανοίγοντας είτε κλείνοντας τη φυσούνα. Τη νότα την επιλέγεις με το πλήκτρο. Αντίθετα στην αρμόνικα το ίδιο πλήκτρο βγάζει άλλη νότα ανοίγοντας («ρουφώντας») και άλλη κλείνοντας («φυσώντας»).

    Θα μου πεις, και τι διαφορά κάνει αυτό για τον ακροατή;

    Δεν είναι κραυγαλέα η διαφορά, αλλά υπάρχει κάποια:

    Πρώτον, στο ακορντεόν μπορείς, ανοιγοκλείνοντας διαδοχικά, να παρατείνεις μια νότα επ’ άπειρον. Στην αρμόνικα όχι: όταν τερματίσεις το άνοιγμα ή το κλείσιμο είσαι αναγκασμένος να κάνεις την αντίθετη κίνηση και άρα ν’ αλλάξεις νότα.

    Δεύτερον, στην αρμόνικα οι διαδοχικές νότες (από ντο σε ρε, από ρε σε μι κλπ.) παράγονται με αντίθετες κινήσεις. Αν για το ντο ανοίγεις, για το ρε κλείνεις. Άρα η αλλαγή είναι κοφτή και στακάτη, σαν να τρέχεις με τετάρτη και απότομα να χαμηλώνεις σε τρίτη ή και δευτέρα. Στο ακορντεόν κάτι τέτοιο είναι μεν επίσης δυνατόν να γίνει, με άλλες τεχνικές, αλλά μόνο ως επιλογή του μουσικού, όχι αναπόφευκτα. Στο ακορντεόν μπορείς εξίσου να έχεις και μια ομαλή, ρευστή σειρά από αλλαγές νότας, σαν να τρέχεις σταθερά με την ίδια ταχύτητα ή να ανεβάζεις/κατεβάζεις απαλά, χωρίς απότομα τινάγματα του στροφόμετρου.

    Τέλος, το ακορντεόν είναι πολύ πολυφωνικότερο. Πράγμα που επίσης συμβάλλει στον πιο ρέποντα, συνολικά, ήχο. Γενικά η αρμόνικα είναι πιο νευρώδης, το ακορντεόν πιο γλυκό.

    Αν βρεις το ίδιο κομμάτι ηχογραφημένο από παλιόν αρμονικατζή (π.χ. τον θρυλικό Παπατζή) και από σύγχρονο ακορντεονίστα (π.χ. Κουλαξίζη), ίσως φανεί αυτή η διαφορά.

    Η «φύσα» που ακούγεται στις ηχογραφημένες προσφωνήσεις (γεια σου Παπατζή / Τρίμη με τη φύσα σου) είναι αρμόνικα. Τη λένε φύσα ή αρμόνικα, αλλά δεν είναι φυσαρμόνικα! 🙂

  125. sarant said

    117 Ωραίο σχόλιο, πολύ χρήσιμο

    118 Είχα βρει στα google books, αλλά δεν το έβαλα στο άρθρο λόγω έκτασης, και δεν το βρίσκω τώρα, μεταφορική χρήση του ακορντεόν (για μέτρα που ανοίγουν και κλείνουν) από δεκ. 1960

    119κ.ε. Ωραία!

  126. Χαρούλα said

    Πέπε πολύτιμος απόψε με τα σχόλια σου! Ευχαριστώ!

  127. Δημήτρης Καραγιώργης said

    Επειδή μεγάλωσα σε σπίτι ακορντεονίστα, να σας πω επί πλέον για το ακορντεόν, όπως μου εξήγησε ο μικρός μου γιος που σπούδασε μουσική. Πράγματι είναι το πρώτο όργανο κατασκευασμένο σε βιομηχανική κλίμακα χωρίς να χρειάζεται κούρδισμα όπως τα υπόλοιπα γιατί σχεδιάστηκε με βάση τις τονικές αποστάσεις για τους μουσικούς φθόγγους με βάση τον χαρακτηριστικό αριθμό: τη δωδέκατου βαθμού ρίζα του 2. Τα υπόλοιπα κουρδίζονται με το αυτί. Οι βιομηχανίες από τότε (1840+) είχαν σε χρήση ακριβή παχύμετρα για να ορίσουν τα σημεία που θα άνοιγαν τρύπες στον σκελετό του ακορντεόν.

  128. Στην Κυψέλη το χιόνι καλύπει τα πάντα, το πρωί θα δούμε άσπρη μέρα…

  129. aerosol said

    #26 Κάθε μουσικός αν παίζει παράφωνα μπορεί να ειπωθεί πως είναι φάλτσος. Σπανιότερα οι «κρουστοί» αλλά κι εκεί συμβαίνει.

    #53 Χαμογελάω όποτε βλέπω να θεωρούνται τάχα πολύ μεγάλες και σημαντικές οι διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα σε κατά βάση παρόμοια πράγματα.

    #58 Γιώργο απαντάς στο Μόσιαλο με σιγουριά, αλλά γίνεσαι άδικος.
    Ορθώς λέει πως δεν έχει αποδειχτεί πως κάποιες περιπτώσεις Guillain-Barré οφείλονται σε εμβολιασμούς. Έχει παρατηρηθεί αύξηση μετά από εμβολιασμούς αλλά είναι τόσο μικρή (βρίσκω συνολικά κάτω από 2 στο εκατομμύριο) που δεν μπορούν να δηλώσουν τέτοιο συμπέρασμα -αν πιστέψω όλα τα άρθρα και μελέτες που γκούγκλαρα. Ειδικά όταν η πιθανότητα να προκύψει το σύνδρομο μετά από μια γρίπη ή μια τροφική δηλητηρίαση είναι πολύ μεγαλύτερη. Δεν γίνεται να επιβεβαιώσουν σχέση αιτίου-αιτιατού όταν το μόνο που έχουν είναι ένα ελάχιστο δείγμα με άλλες πιθανές αιτίες.
    Το μεγαλύτερο κομμάτι του άρθρου αναφέρεται στην πιθανή σχέση του κόβιντ (της λοίμωξης) με το Guillain-Barré σαν πιθανού αιτίου πυροδότησης, την οποία δεν παρατηρούν, εφόσον δεν έχουν εντοπίσει αύξηση κρουσμάτων λόγω κόβιντ. Εικάζω (δεν είμαι γιατρός) πως η πιθανή σχέση εμβολίων με Guillain-Barré θα βασίζεται στην πυροδότηση του συνδρόμου λόγω εισόδου στον οργανισμό του αποδυναμωμένου ιού της ασθένειας που τα εμβόλια καταπολεμούν. Συνήθως, διότι στο εμβόλιο της Pfizer που προς το παρόν χρησιμοποιούμε στην Ελλάδα, δεν υπάρχει καν ιός, είναι άλλης τεχνολογίας.
    Σε αυτή την χρονική στιγμή, ο μέσος άνθρωπος που θα διαβάσει την απάντησή σου θα σκεφτεί πως ο τρέχων εμβολιασμός σαφώς ευθύνεται για κάτι πολύ κακό, γιατί δεν ξέρει όλα τα υπόλοιπα (και τα κεφαλαία βγάζουν μάτι και δηλώνουν απόλυτη σιγουριά). Και ίσως μπει σε αμφιβολίες που αποτελούν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο υγείας και ζωής.

    #90 Φαντάζομαι πως η κονσερτίνα δηλώνει έτοιμη για μικρούλι πλήρες κονσέρτο, καθότι πολυφωνική και… ετοιμοπόλεμη.

    #95 τέλος
    Ενδιαφέρουσα άποψη, έχει λογική. Πάντως στις άλλες στροφές δεν λείπουν συλλαβές για να συμπληρωθεί το μέτρο, οπότε δεν χρειάζεται αυτός ο διπλασιασμός -αλλά η εξήγησή σου είναι αληθοφανής.

  130. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Την Τετάρτη θα έχουμε κείμενο για τις βεντάλιες;
    https://ysterografa.gr/mitsotakis-i-ventalia-ton-periorismon-tha-anoigei-kai-tha-kleinei/

  131. aerosol said

    #114 & #116
    Να δω αν πιάνω τη βάση:
    Έξω από το τσιπροσπίτι μου, ο τσιπροδρόμος είναι γεμάτος τσιπροχιόνι. Τσιπροκατεβήκαμε και βάλαμε κάτι τσιπρόκουτες, μπας και χωθούν τα τσιπρόγατα της γωνίας. Όσοι τα τσιπροταϊζουν ας βάλουν απόψε λίγες παραπάνω τσιπροτροφές, αν είναι δυνατόν κάπου να μην τσιπροκαλυφθούν από το τσιπροχιόνι. Κάνει στρουμφόκρυο! (=αυτό είναι από άλλη βόρεια διάλεκτο)

  132. Πέπε said

    131

    Ρεϊμόν Κενό;

  133. 131 Ένα λαθάκι στην τσιπρογωνία, κατά τα λοιπά απταίστως.

  134. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    124.
    Κατατοπιστικό το σχόλιό σου, Πέπε, και με τις παρομοιώσεις πιο κατανοητό!
    >>Αν βρεις το ίδιο κομμάτι ηχογραφημένο από παλιόν αρμονικατζή (π.χ. τον θρυλικό Παπατζή) και από σύγχρονο ακορντεονίστα (π.χ. Κουλαξίζη), ίσως φανεί αυτή η διαφορά.
    Δεν βρήκα κάποιο από τα δύο που ανέβασα, αλλά βρήκα αυτό το ταξίμι του Λαζ. Κουλαξίζη (μετά το 2:38) για σύγκριση με το ταξίμι του Παπατζή. Το αυτί μου δεν «πιάνει» κάποια διαφορά. 🙂 Και των δύο το παίξιμο μού φαίνεται ότι ρέει το ίδιο ομαλά και γλυκύτατα. https://youtu.be/RBZJ8Ktn70o?t=151
    =====-
    Θυμήθηκα –και τον μνημονεύω εδώ– τον γνωστό Ηρακλειώτη ακορντεονίστα Δευκαλίωνα, που έφυγε από τη ζωή πέρυσι το καλοκαίρι.
    Στην ταβέρνα του «Αυλή του Δευκαλίωνα», τις περισσότερες βραδιές, αργά, (λίγο πριν τις ρακές, συνήθως 🙂 ) ‘φωτιές στα χέρια του άναβε τ’ ακορντεόν’… Από τις καλύτερες αναμνήσεις παρέας με φίλους!

  135. Πέπε said

    @129:

    β) > 53 Ασήμαντες είναι οι διαφορές στο αποτέλεσμα. Στη διαδικασία όμως είναι πολύ μεγάλες. Χοντρικά, όποιος ξέρει το ένα όργανο δεν μπορεί να παίξει το άλλο.

    ε) > 95 Μα ακριβώς! Αφού στις άλλες στροφές δε λείπουν συλλαβές, και αφού κατά τεκμήριο όλες οι στροφές είναι μετρικά όμοιες, άρα ούτε και στην τελευταία λείπουν. Επομένως το «δε θα περά-» είναι σκοπίμως εκεί. Άλλωστε, την ώρα που έγραφα μου είχε διαφύγει ότι αμέσως πιο πριν λέει «το αρχινισμένο σύνθημα»!

  136. Γιάννης Κουβάτσος said

    131: Τσιπρομισές τσιπροδουλειές. Τσιπροδιορθώνω: Να τσιπροδώ αν τσιπροπιάνω την τσιπροβάση. Τσιπροέξω, τσιπροείναι, τσιπρογεμάτος…Τσιπροκατάλαβες τι τσιπροπρέπει να τσιπροκάνεις στην τσιπροσυνέχεια, αν τσιπροθέλεις το τσιπροφίσενσι στις τσιπροκαθιαυτού τσιπροϊδεοψυχαναγκαστικές τσιπροδιαταραχές. Τσιπροσυνέχισε την τσιπροαυτοδιόρθωση.
    Τσιπρονύχτα!

  137. Πέπε said

    124

    διόρθωση:

    ρέποντα > ρέοντα

    (αυτά τα αναθεματισμένα τυπογραφικά που βγάζουν [σχεδόν] κανονικό νόημα αλλά άσχετο!!!)

  138. Μαρία said

    130
    L’éventail de mesures de restrictions.

  139. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    138 Αν είναι στα Γαλλικά το κείμενο δεν θα καταφέρω να το διαβάσω!

  140. Pedis said

    # 138 – Un ventaglio di misure/ipotesi/provvedimenti …

    Προσέλαβε λατινόφωνο λογογράφο;

  141. @ 117 Πέπε

    Ωραίο. Να λοιπόν που πάντα χρειάζεται ο εκσυγχρονισμός της ορολογίας. 🙂

  142. Βαράτε βιολιτζήδες.
    https://tvxs.gr/news/ellada/apofylakistike-xrysaygitis

  143. sarant said

    130 Το έχω ξανακούσει αυτό με τς βεντάλιες και το έχω στο νου μου.

  144. Μαρία said

    140
    Μάλλον. Κολαμπιανά πάντως δεν είναι.

  145. Pedis said

    Και καταδίκες-αποφυλακίσεις ακορντεόν.

  146. Παναγιώτης K. said

    @20. Το ίδιο και εγώ! 🙂
    @70α. !

    Για την αποκατάσταση της ισορροπίας, το παρακάτω.

  147. aerosol said

    #132
    Σκέτο κενό, χωρίς Ραϋμόνδο!

  148. Μαρία said

    142
    Αρχείο- Στην εκπομπ. στις 19:30 Η πρηνής θέση … ο Παπαδάκης μετά το 20:30.
    https://www.avgi.gr/sto-kokkino#archive

  149. Μαρία said

    Ένας Λιβάνης του χρειάζεται του ακορντεονίστα, για να στρώσει.

    Παράδειγμα το γεύμα της Ικαρίας. Επρεπε να γίνει; Οχι φυσικά. Αλλά δεν βρέθηκε εκείνος (ένας Αντ. Λιβάνης λ.χ.) που θα του επισήμαινε ότι δεν μπορείς να γευματίζεις σε κοινή θέα, σε ένα νησί, την επομένη κιόλας της επιβολής νέων μέτρων για τον κορωνοϊό, επί μιας κοινωνίας η οποία έχει καταφανώς πλέον κουραστεί. Και όχι μόνο να του το επισημάνει, αλλά και να έχει και τη δύναμη τον αποτρέψει από το λάθος.
    https://www.tovima.gr/2021/02/15/opinions/as-ksypnisoun-oso-prolavainoun/

  150. Pedis said

    # 142, 148 – Με ομόφωνη απόφαση.

  151. Triant said

    149: Πού προσλαμβάνουν τρολ ρε παιδιά; Μην την πάθω σαν την τελευταία πόντια ιερόδουλη!

  152. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    114 >>Τα ίδια της συχωρεμένης, που λέει και η παροιμία
    «Ξαναντούκ νενέ» με ίδιο νόημα

    131 τσιπρομάνια 🙂

  153. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Λάζαρος Κουλαξίδης, 70 Χρόνια Ακορντεόν
    «…στα ρεμπέτικα πριν το ΄40 χρησιμοποιούσαν την αρμόνικα, τη μελόντικα, το ακορντεόν είναι της τρίτης περιόδου όργανο, ΄43 με ΄50, Παπαϊωάννου, Τσιτσάνης -κατα κόρον. Στη δεκαετία του ΄70 πήγε να καταργηθεί γιατί βγήκαν οι φαρφίσες κι έρχεσαι εσύ στη δεκαετία του ΄80 και επαναφέρεις αυτό το άσπρο όργανο…»

  154. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Η ιστορία του μπαντονεόν

    … Ο Klaus Gutjahr, ένας παίχτης Bandoneon και απόφοιτος της Σχολής Bandoneon του Πανεπιστημίου του Βερολίνου, άρχισε να κατασκευάζει χειροποίητα Βandoneons το 1970. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 συνεργάστηκε με τον Paul Fischer στην εταιρία Paul Fischer KG, για την κατασκευαστή μουσικών οργάνων Bandoneons σε συνδυασμό με τις δημοτικές αρχές του Eibenstock. Η εταιρία Paul Fischer KG, μαζί με το Ινστιτούτο Κατασκευής Μουσικών Οργάνων της Zwota, ανέπτυξε ένα bandoneon με 142 νότες το 2001. Το εργοστάσιο ‘Bandonion and Concertina Klingenthal’ συνεχίζει την παράδοση των θρυλικών οργάνων «AA» και συνεπώς την κατασκευή Βandoneons στο Carlfeld. Τα χρησιμοποιούμενα υλικά και ο τρόπος κατασκευής αντιστοιχούν στα θρυλικά όργανα «ΑΑ». Χρησιμοποιώντας ιστορικά όργανα, πραγματοποιούνται πειράματα για τη δοκιμή των ακουστικών, υλικών και μηχανικών παραμέτρων σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Παραγωγής Μουσικών Οργάνων της Zwota. Η διαδικασία κατασκευής έχει ρυθμιστεί χρησιμοποιώντας αυτές τις παραμέτρους και αυτό μπορεί να αποδειχθεί μέσω μετρήσεων. Ο ήχος των υπέροχων αυτών Bandoneons «AA» είναι μοναδικός και χρειάζεται μια δύσκολη και λεπτομερής διαδικασία παραγωγής για να παραχθούν Bandoneons που να ‘ακούγονται’ όπως ακριβώς οι σπάνιοι προγόνοι τους. Επειδή το Βandoneon δεν έχει κατοχυρωθεί με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, δεν υπάρχουν πληροφορίες που να έχουν ποτέ καταγραφεί για το υλικό που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του, όπως τα ακριβή κράματα των μεταλλικών δονούμενων καλαμιών, διαφορετικά για κάθε νότα. Στην Αργεντινή, τα Βandoneons κατασκευάζοταν χειροποίητα από τον Humberto Bruñini, κάτοικο της Bahía Blanca. Αφού απεβίωσε, η κόρη του Όλγα συνέχισε με την παράδοση μέχρι να αποβιώσει και αυτή το 2005.
    http://www.eltango.gr/index.php/arthra/98-istorika/110-istoria-tou-bandoneon

  155. Pedis said

    # 149 – Θελει να σου πει, Χίλια λιβανιστήρια δεν φτάνουν αν δεν υπάρχει καλό Λιβάνη 😃. Παπα-Χρήστος, εγγύηση.

  156. Κιγκέρι said

    Παγκράτι, 7 το πρωί

  157. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    155 Τους αδικείς και τους δυο όμως. Αφού το λέει καθαρά:

    εμφανίζεται από τα ΜΜΕ της αντιπολίτευσης από αλαζών και αντιλαϊκός, μέχρι αδιάφορος και απαξιωτικός προς την κοινωνία και τις ευαισθησίες της.
    Είναι ο Μητσοτάκης κάτι τέτοιο; Τον αντιπροσωπεύει αυτή η εικόνα; Ακόμη όχι.

    150 Και τους δικαστές αδικείς φίλε.
    Δλδ αν καθόμασταν εμείς οι δυο (να βάλουμε και τη Μαρία και τον Ιατρού και τον Νικοκύρη και όποιον άλλον επιθυμεί) να δικάσουμε τους Στάλιν, Μάο, ΠολΠοτ, Μπέρια, Τσαουσέσκου, Χότζα κλπ, υπήρχε περίπτωση να ισοψηφίσουμε διαφωνώντας? Ομόφωνα δεν θα τους αθωώναμε και μαζί δε θα ρίχναμε τα μπετά για τα βάθρα των αγαλμάτων? Ή είσαι σοβαρός και συγκροτημένος υπερασπιστής σφαγέων και παιδεραστών ή δεν είσαι 😁

  158. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Χαρούμενο ακορντεόν από το 3:20 (και ρεσιτάλ ερμηνείας του μακαρίτη Μπρούνο Γκαντζ στο έργο).

  159. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @129. Τώρα το είδα.. Νομίζω πως δεν είναι έτσι, αλλά ας μην ζαλίσουμε τους άλλους με τέτοια συζήτηση..

  160. Triant said

    Νέα Σμύρνη 9 το πρωί

  161. sarant said

    160 Βλέπω σας ξεχιονίσανε

  162. Pedis said

    # 157 β – Μία αντίθετη ψήφος, για ξεκάρφωμα, θα κανονίζαμε να υπάρχει. Δυστυχώς, Χτήνε μου, μεταξύ μας δεν θα βρεις τέτοιους αγνούς ιδεολόγους.

  163. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    162 Μμμ, ναι. Μένει μόνο να ορίσουμε εθελοντή για την ξεκαρφωτική ψήφο. Γιατί με το πρόσχημά της θα τον τραγανίζαμε στις επόμενες εκκαθαρίσεις😎

  164. geobartz said

    115 Triant said: «Εντάξει καπετάνιο μου, θα σταματήσουμε να την λέμε Βόρεια Μακεδονία και θα την λέμε σκέτο Μακεδονία όπως την έλεγε όλος ο κόσμος πριν την προδοτική Τσιπροσυμφωνία»

    # Ώστε έτσι … Λοχία! Άκου λοιπόν: Μια «γκόμενα» μπορεί «όλος ο κόσμος» να τη λεει πόρνη. Όμως, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΤΟ ΙΔΙΟ αν την λεει έτσι η μάννα της, η αδερφή της, ο αδερφός της! ΑΛΛΑ, η μείζονα προδοσία είναι που έχουν ξεπουλήσει τη ΓΛΩΣΣΑ της και την ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ της. Εντάξει. Αν είσαι ΣτοΔγιαλοΧτηνος (σχ. 116) και «δεν έμαθες τη μακεδονική», βγες από το καβούκι σου και κόπιασε να πας στη Μακεδονία για να την ακούσεις …ιδίοις ώτοις! Και μην στουθοκαμηλίζεις κάνοντας πως δεν ξέρεις ότι ξεπουλήθηκε και το ΕΤΙ ΜΕΙΖΟΝ, η Μακεδονική ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ.
    # Καταλαβαίνω πως είναι άβολο να διαβάζεις αυτά «της συχωρεμένης, που λέει και η παροιμία», ως έφη sarant (σχ.114). Είναι πιο βολικό να επιδοθείς στην εύρεση …τσιπροσυνθέτων, ως φιλοτίμως εποίησε πλειάς σχολιαστών (131 aerosol, 133 ΣτοΔγιαλοΧτηνος, 136 Γιάννης Κουβάτσος, 152 ΕΦΗ – ΕΦΗ). Θα συμβάλω στο έργο τους προσθέτοντας τη λέξη ΤΣΙΠΡΟΠΡΟΔΟΣΙΑ.

  165. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    164 τέλος

    Αυτό το έχουμε ξανασυζητήσει νομίζω. Πρέπει να γίνει τσιπροδοσία, με απλολογία. Το μπέρδεμα με τον κεραστή τσίπουρου θα αποφεύγεται μέσω των συμφραζομένων.
    Πάω τώρα γιατί έχω να ξεπουλήσω κάτι ψιλολόγια.

  166. Pedis said

    # 163 – Καλά, όταν έρθει η ώρα θύμισε μου να σε ρωτήσω να μου εξηγήσεις το λόγο: επειδή συμφωνήσαμε να διαφωνήσει ή επειδή διαφωνήσαμε να συμφωνήσει.

  167. ΣΠ said

  168. Πέπε said

    165

    Πότε είπαμε ότι «πρέπει»; Θα έλειπα! Δε γίνεται απλολογία στον προπροπροπροπαππού, ούτε στην προπροπροπρογιαγιά. Ούτε καν στο «προπροκυλίνδεται», που το θυμάμαι από τον Οιδίποδα (δεν ξέρω αν είναι από το «τσιπροπροκυλίνδεται»).

    Απεναντίας, νομίζω ότι μπορούμε κατά βούληση να προσθέτουμε «προ» για έμφαση.

  169. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    166 Κάτι θα βρούμε να γράψουμε στην ανακοίνωση. Θα βάλουμε μέσα λικβινταρισμό, μπουρζουαζία κλπ. Προέχει να ορίσουμε τον εθελοντή 🙂

  170. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    168 Έχεις δίκιο, δεν το εξήγησα καλά. Το 165 ήταν η δική μου προπροπρόταση στον κ. Μπαρτζούδη όταν είχε αναφερθεί σε τσιπροπροδοσία.

  171. voulagx said

    #165 @ΣτοΔγιαλοΧτηνος : Α ‘στα ιάλο, ρε χτήνε, με τα τσίπρα σου! Για «κόπιασε να πας στη Μακεδονία για να την ακούσεις …ιδίοις ώτοις!» μη σου πω και ιδίοις γιώτοις και παναγιώτοις! Αλλά πρώτα να κοπιάσεις και μετά να πας, ‘νταξ’;

  172. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    171 Δε μπορώ ρε φίλε να πάω. Η μείζονα δυσκολία είναι η χιονόφτωσις.

  173. spyridos said

    10
    Τι μας θύμισες.

    106
    Και τραγουδάει εδώ ο Μπρελ. Μισώ το βαλς μουζέτ και το ακορντεόν (ή κανω λάθος 😉 . Καλά δεν τον πιστεύουμε.
    Ενω παίζει ακορντεόν ένα παιδί της μουζετ (παριζιάνικης) μουσικής.
    Διαβάζω ότι η μουζέτ ονομάστηκε έτσι από μια μικρή ασκομαντούρα η οποία ήταν το βασικό όργανο της λαϊκής Παρισινής μουσικής.
    Αλλά εντέλει αντικαταστάθηκε πλήρως από το ακορντεόν. Το όνομα όμως έμεινε.

    Εδώ με εικόνα του Μαρσέλ Αζολά.

  174. Pedis said

    https://www.efsyn.gr/kosmos/eyropi/281681_paranomi-krithike-stin-ollandia-i-apagoreysi-nyhterinis-kykloforias

    Η κυβέρνηση σίγουρα, θα κάνει τάκλιν στη απόφαση, αν δεν πάρει και κάνα πόδι, αλλά κάπου συμφέρει να φαίνεται ζωντανή η διάθεση να δειχτεί ότι υπάρχει κάποιος στοιχειώδης αυτοσεβασμός στο δικαστικό σώμα.

    Εδώ, εντελώς τσουτσέκια.

  175. spyridos said

    174.

    Πολύ δύσκολο να κάνει τάκλιν την απόφαση μια υπηρεσιακή κυβέρνηση.
    Ο δικαστής που το αποφάσισε σε έκτακτα μέτρα δεν ήταν πάντως ανώτατο δικαστήριο που γράφει η εφσυν.
    Αλλά και στο ανώτατο είναι σίγουρο (αν αποφασίσουν να κάνουν έφεση) ότι θα χάσουν.
    Πάντως από σήμερα η απαγόρευση κυκλοφορίας είναι παράνομη εδώ ακόμα κι αν η κυβέρνηση κάνει έφεση.
    Η έφεση δεν έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα αποφάσισε ο δικαστής και επίσης όσοι έχουν αρπάξει πρόστιμα μέχρι τώρα πρέπει να τα πάρουν πίσω.

  176. Pedis said

    # 175 – Ετσι ή αλλιώς θα τελειώσει το λοκντάουν στο μεταξυ …

  177. Pedis said

    Εσύ «από μέσα» τι πληροφορίες έχεις;

    https://www.theguardian.com/world/live/2021/feb/16/coronavirus-live-news-uk-to-consider-giving-excess-vaccine-to-other-countries-who-approves-oxford-jab?page=with:block-602bb3f38f08e8077a0be559#block-602bb3f38f08e8077a0be559

    Dutch government to appeal against ruling to scrap curfew

    The Dutch government is to appeal against a court ruling (see 9.36am) which ordered it to end a night-time curfew on the grounds that it lacked any legal basis, news agency ANP reports.

    It has asked the court to suspend its verdict until an appeal is heard, and the court is to decide on this request later today.

    The court order dealt a blow to the government’s response to the pandemic, as it has repeatedly said the measure was required to prevent a surge of new infections due to more contagious new variants of the virus, though many other countries have not imposed curfews.

    The court sided with an anti-lockdown group in finding the 9pm until 4.30am curfew, the first in the Netherlands since World War Two, amounted to an unwarranted limitation of personal freedom and lacked proper legal basis. It said in its ruling:

    The curfew is based on a law for emergency situations, where there is no time for debate with parliament … There was no such pressing need in this case. Far-reaching measures such as these need to be based on proper laws.

    The court ruled it should be lifted before the scheduled end on 3 March. However, it said the verdict did not automatically mean the curfew would end, as that was for the government to decide.

    But police would abide to the ruling, the police trade union told ANP, adding that it raised questions over the validity of the almost 15,000 curfew fines handed in the past two weeks.

    The curfew sparked several days of riots by anti-lockdown protesters when it was introduced on 23 January.

    “We’ll have a party tonight”, anti-lockdown group Viruswaarheid spokesman Willem Engel said on Dutch public radio. “I’m happy and relieved that justice in the Netherlands still exists.”

    There have been over 1 million confirmed cases in Holland, which has a population of 17 million, throughout the pandemic, with 14,843 deaths.

  178. Pedis said

    To 177 για τον Spyridos προφανώς.

  179. Pedis said

    Θα είχε μεγάλη χρησιμότητα για όλους να έσπαγε κάπου αυτό το άσχετο και καθόλου αναγκαίο, αλλά ύπουλο, μέτρο της απαγόρευσης της κυκλοφορίας.

  180. spyridos said

    Ο Γκάρντιαν το δημοσίευσε πριν (10′) από τα εδώ ΜΜΕ.

    Ο δικαστής ήταν τόσο κατηγορηματικός στην απόφασή του που θα με εκπλήξει αν αλλάξει η απόφαση.
    Τους λέει πεντακάθαρα ότι δεν γίνεται να συζητούν (και) στο κοινοβούλιο 2 μήνες για το μέτρο.
    Να ΜΗΝ βρίσουν πλειοψηφία να το περάσουν με νόμο και τελικά να το περνάνε σαν μέτρο έκτακτης ανάγκης.
    Τέλος πάντων κατάφεραν σήμερα το απόγευμα να ξανασυζητήσουν αν θα έχει ανασταλτικό χαρακτήρα η απόφαση.
    Η απόφαση θα συζητηθεί σε άλλη δικάσιμη.

  181. Triant said

    Χρόνια πολλά και πάντα τόσο δημιουργικά και ενδιαφέροντα 🙂

    Ανυπομονώ τα 16α γενέθλια για να συζητήσουμε και για τα πλεονεκτήματα του δεκαεξαδικού.
    Αυτό το καλησπέρα μου δίνει στα νεύρα. Με όσους έχω κάποια οικειότητα εκρήγνυμαι (!): που τη βλέπεις την εσπέρα, καληνύχτα κι από μένα κ.ά. Οι δύσμοιροι οι αγγλοσάξονες δεν έχουν ‘καλημέρα’ οπότε δικαιολογούνται. Εμείς;

  182. 180 >> τελικά να το περνάνε σαν μέτρο έκτακτης ανάγκης

    Η φάμπρικα της έκτακτης ανάγκης δουλεύει καλά εδώ και χρόνια, με τον στρατό στους δρόμους. Από τα σκουπίδια μέχρι τα τζιχάντια και τώρα τον κορονιό, τσούκου τσούκου μασουλάνε τον ζωτικό χωροχρόνο του κόσμου, και, κυρίως, τον διδάσκουν (τον κόσμο, όχι τον χωροχρόνο 🙂 )

  183. Dimitris said

    #181 «Οι δύσμοιροι οι αγγλοσάξονες δεν έχουν ‘καλημέρα’ οπότε δικαιολογούνται…»
    Τωρα μπερδεύτηκα….
    το good morning τί είναι??????????????? 🙂

  184. Χαρούλα said

    #183 είναι «καλό πρωινό». Οπότε μετά τις 12.00 ναι δεν είναι ακριβές. Εμείς όμως που ευχόμαστε -μέρα, ανάλογα με την εποχή ως και 20.00 μια χαρά μέρα είναι.

  185. Triant said

    183, 184: Οι Γάλλοι όμως, το bonjour που είναι καλημέρα το λένε (μπορούν να το πουν) μέχρι αργά το βράδυ.

  186. Πέπε said

    @181 κλπ.:

    Τι μίζερο κι αυτό το «καλό πρωινό»! Δηλαδή επειδή είναι π.χ. οχτώ ή δέκα το πρωί, μου εύχεσαι να είναι όλα καλά μέχρι τις 12 και μετά γαία πυρί μειχθήτω; Τι σε πείραζε ας πούμε να μου ευχηθείς να είναι όλη η μέρα καλή;

    Το ίδιο και με τα καινούργια δικά μας: καλό μεσημέρι (από το απόγευμα κόφ’ τον λαιμό σου).

  187. Dimitris said

    # 184 ,185
    εγώ πάντως και στην ελλάδα και στο εξωτερικό αν έχει ήλιο έξω καλημέρα λέω!

  188. aerosol said

    #172: Κι ακόμα χιονοφτώνει!

    #181 κλπ: G’day, guv’nor!

    #179: Ε, ναι ρε φίλε. Ακριβώς έτσι.

    [Τελικά μόνο το τσιπροπόρισμα της τσιπροεπιτροπής τσιπρο-Τσεβά δεν έγινε ποτέ ορατό από τον τσιπροβορρά, ος τα πανθ’ορά. Κάλλιο να σου βγει ο οφθαλμός, παρά το τσιπρόνομα.]

  189. Pedis said

    Α ρε, κοροϊδεύετε τον ελληνισμό από άκρη σ’ άκρη, την ΤσιπροΜακεδονία μας!

  190. Triant said

    186: Και που να δεις το gunaydin που στις 9 με διόρθωσε ο ταξιτζής και μου είπε πως είναι αργά. Προφανώς είναι κάτι σαν καλό ξημέρωμα.

  191. Μαρία said

    174

  192. geobartz said

    171 voulagx said: «…ΣτοΔγιαλοΧτηνος ….να την ακούσεις …ιδίοις ώτοις!, μη σου πω και ιδίοις γιώτοις και παναγιώτοις…»

    # Σωστός! Είσαι καλός λαθοθήρας. Πάντως, δεν πιστεύω να νομίζεις ότι ξεπλένεις την τσιπροπροδοσία, αν ακούς ιδίοις ώτεσι (ή ωτίοις)!

  193. ΣΠ said

    192
    ωσί
    Να ανοίγουμε και καμιά Γραμματική.

  194. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    193 Εεεπ να είμαστε δίκαιοι. Μπορεί στη μακεδονική να είναι ώτοις (και τοπικά ώτεσι ή ωτίοις). Αλλά είπα πιό πάνω για τον μπαμπά μου και για τη μαμά μου.

  195. ΣΠ said

    194
    Κι εγώ καθιαυτού είμαι.

  196. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    195 Ε τότε θέλω μια μεγάλη χάρη, επειδή με τον άλλο το γκαθχιαφτό δε βγαίνει άκρη. Γράψε μου σε παρακαλώ κάτι, ό,τι νάναι, 2-3 αράδες στα ελληνικά και από κάτω μετάφρασέ το στα καθχιαφτά μακεδονικά για να δω αν μπορώ να το καταλάβω και να ξέρω επιτέλους σε πόσες γλώσσες μπορώ να συνεννοηθώ. Θα σου είμαι υπόχρεος.

  197. Μαρία said

    58 κλπ
    Η νοσοκόμα τζαμπαλάντισι κι σκώθκι (196)

  198. 197 Μάστα. Υποθέτω < τρκ çabalamak = προσπαθώ (νομίζω εκεί πάνω σημαίνει συνήρθε ή κάτι τέτοιο, νεσπά?). Ευτυχώς που κάτι ψιλοκαταφέρνω στις αλταϊκές γλώσσες και μπορώ να καταλάβω την αυθεντική μακεδονική που μιλούσε ο Μεγαλέκος 🙂

  199. Μαρία said

    198
    Ναι. Πάντα για άρρωστους που αναρρώνουν και ανακτούν τις δυνάμεις τους.

  200. spiridione said

    121. Εκτός από φύσα, υπάρχουν προσφωνήσεις σε ρεμπέτικα και με τη λέξη μισοφωνία ή μεσοφωνία. Ο Αντώνης Νταλγκάς ακούγεται σε τραγούδια να λέει «γεια σου Παπατζή με τη μισοφωνία σου» (για να μη βάζω γιουτουμπάκια, είναι στα τραγούδια Μπαγλαμάδες, Σέρβικος Χορός, Εσύ που σέρνεις το χορό).
    Και μια αναφορά από τον Λαπαθιώτη
    Κατέβαιναν αργά, με την κιθάρα –μια κιθάρα κι ένα μαντολίνο (έλειπε, μοναχά, η φυσαρμόνι­κα –η «μεσοφωνία», καθώς τη λέγαν τότε– γιατί ο Παύλος, ο κουρέας, που την έπαιζε, έτυχ’ εκείνη τη βραδιά, να πάει εκδρομή, με κάτι συντεχνίτες, στην Πεντέλη)
    https://logotechnikoistologio.wordpress.com/2019/04/03/%CE%BA%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%BD%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B5-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7-%CE%BD%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CF%89%CE%BD-%CE%BB%CE%B1%CF%80%CE%B1/

  201. spiridione said

    Υπήρχε και ένα άλλο παρεμφερές όργανο, η φιλαρμόνικα.
    Διάφορες αγγελίες μαγαζιών μουσικών οργάνων

    [Ακρόπολις, 11/12/1883]
    Εκομίσθησαν εκ Παρισίων εσχάτως, εις το εν τη οδώ Κολοκοτρώνη κείμενον κατάστημα του οργανοποιού κ. Γεωργίου Μακροπούλου, φυσαρμόνικαις και φιλαρμόνικαις της τελευταίας κατασκευής, καινουργείς και εις τιμάς μετρίως πωλούμεναι.

    [ΣΚΡΙΠ, 30/07/1902]
    ΟΡΓΑΝΕΤΑ ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΑ
    Τα μοναδικώτερα εις το είδος των. Παίζουν πλέον των 1000 Ευρωπαϊκών τεμαχίων. Όλους τους Ευρωπαϊκούς χορούς και τας γνωστάς πόλκας Τρυγώνα και Πιπίνα.
    Τους Ελληνικούς: Καλαματιανόν, Τσάμικον, Συρτόν, Χασάπικον, Ζεϊμπέκικον, Εθνικόν ύμνον και άλλα διάφορα τραγούδια κατάλληλα δια συναναστροφάς και προς εκμάθησιν χορού, χρησιμώτατα διά κάθε οικογένειαν.
    Πωλούνται
    με 6 νότες μικρού μεγέθους δραχ. 50 –
    μεγάλου μεγέθους δραχ. 65
    Φιλαρμόνικες μοναίς διπλαίς και με
    μισοφωνία από δραχ. 10-65
    Φυσαρμόνικες Busson
    με 22 κόκκαλα δραχ. 130
    με 25 κόκκαλα δραχ. 200
    Άπαντα τα ανωτέρω προμηθευθήτε από το ειδικόν κατάστημα Ε. και Π. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ – 134 Οδός Ερμού 134

    Από εδώ
    https://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/25722#page/1/mode/2up

  202. sarant said

    200-201 Μπράβο!

  203. Αυτό δεν έχει ακορντεόν αλλά το αφήνω εδώ.

    https://www.2020mag.gr/culture/625-o-thanasis-bike-sfina-kai-mas-fotise-mes-stin-karantina

  204. Πέπε said

    @201

    Το χειροκίνητο οργανέτο αποτελεί εφαρμογή του κόνσεπτ της λατέρνας (που με τους κυλίνδρους εκτελεί «μόνη της» τραγούδια) πάνω σ’ ένα αερόφωνο. Υπάρχουν χώρες όπου τέτοια όργανα παίζονται στους δρόμους από πλανόδιους όπως σ’ εμάς οι λατέρνες.

    Νομίζω όμως (με κάθε επιφύλαξη) ότι, πέρα από τον ηχανισμό με τον κύλινδρο, το κυρίως όργανο δεν είναι τύπου ακορντεόν ή φυσαρμόνικας αλλά ένα μίνι εκκλησιαστικό όργανο. Κάτι τέτοιο θυμάμαι από μία φορά που το είχα δει (η κλασική εικόνα των αυλών του εκκλησιαστικού οργάνου, που σχηματίζουν τρίγωνο, αλλά σε μινιατούρα), τέτοιος ήταν κι ο ήχος, αλλά αυτό άλλωστε υποδεικνύει και η ονομασία («όργανο» = εκκλησιαστικό όργανο).

  205. Μαρία said

    204
    Αυτό είναι το οργανάκι του Αττίκ; https://www.youtube.com/watch?v=EFOmS6ggTic&feature=emb_logo

  206. Πέπε said

    205

    Πιθανόν. Δεν ξέρω ποιο είχε στον νου του ο Αττίκ, γιατί δεν ξέρω (εκτός από τη λατέρνα) τι άλλα τέτοιου είδους όργανα παίζονταν στην Ελλάδα. Αυτό που είχα εγώ στον νου μου είναι περίπου αυτού του τύπου:

    …που όμως βλέπω ότι δεν έχει ακριβώς κύλινδρο, έχει διάτρητο χαρτί σαν της πιανόλας. Από την άλλη, ο ήχος στην εισαγωγή του τραγουδιού του Αττίκ παραπέμπει πιθανώς σε κάτι τέτοιο

    …σε μεγάλο μέγεθος (που δεν ξέρω αν υπάρχει και πώς να το ψάξω, αλλά γιατί να μην υπάρχει;).

  207. geobartz said

    193 ΣΠ said: «…ωσί Να ανοίγουμε και καμιά Γραμματική.
    # Άνοιγε Γραμματικές, για να… «ξεχνάς» την προδοσία των αιώνων: Το τσιπροξεπούλημα της Μακεδονικής γλώσσας και ταυτότητας

    194, 196, 198 ΣτοΔγιαλοΧτηνος said: (και …τί δεν said!)
    # Χτήνε, είσαι πολύ καλός ΟΠΑΔΟΣ της τσιπροπροδοσίας: Προσπαθείς να πεις ότι ενσυνειδήτως συμμετέχεις στο τσιπροξεπούλημα, για συμπαράσταση στον Πατερούλη;; Για τον ΣΠ (σχόλιο 195) δεν ξέρω, και ας είναι ότι δηλώνει. Η Μαρία όμως (σχόλιο 197) που ξέρω ότι είναι «καθιαυτού», πίστεψε στην δήθεν άγνοιά σου και κόπιασε να σου δώσει ένα μικρό δείγμα Μακεδονικής. Και …επιτέλους αναγνώρισες ως «αλταϊκή την αυθεντική μακεδονική που μιλούσε ο Μεγαλέκος»: Μέγας ει Τσίπρα και θαυμαστή η τσιπροπροδοσία σου! (αν, ό μη γένοιτο, ξαναπάρει τη μαμαλίγκα ο Πατερούλης, δικαιούσαι οφίκιο!)

  208. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Παρακαλώ το οφίκιο να συνοδεύεται από μεγάλη στολή με εκείνα τα πλεχτά χρυσά κορδόνια στις επωμίδες, μούρλια είναι.
    Καλημέρα σας κ. Μπαρτζούδη.

  209. spiridione said

    204. Για το οργανέτο έχεις δίκιο. Απλώς στη διαφήμιση τα βάλανε όλα μαζί, και οργανέτα, και φιλαρμόνικες – φυσαρμόνικες.
    Εδώ μια διαφήμιση μόνο με οργανέτα – έχει και εικόνα. Είχαν βέβαια διάφορα μεγέθη και μπορούσες να αγοράσεις και ιδιαίτερες νότες.
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=123&pageid=-1&id=17673&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=AAiASXASZASLASJASVASFAScASJAAi&CropPDF=0
    Και εδώ μια άλλη διαφήμιση που έχει χωριστά φωνόγραφους Edison, χειροκίνητα οργανέτα και φιλαρμόνικες (μονές, διπλές και με μισοφωνία και φυσαρμόνικα Busson Paris με 25 φωνές)
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=123&pageid=-1&id=4410&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=AAiASXASZASLASJASVASFAScASJAAi&CropPDF=0

    Εδώ μια φυσαρμόνικα Busson Paris

  210. Πέπε said

    @209:

    > > Για το οργανέτο έχεις δίκιο.

    Λοιπόν όχι αγαπητέ, δεν έχω δίκιο! Μόλις ήμουν σε μιαν άλλη συζήτηση όπου παρουσιάστηκαν αφενός μία διαφήμιση του 1889 (!) παρόμοια με τη δική σου, για το ίδιο κατάστημα μάλιστα, που λέει «οργανέττον» και δείχνει την ίδια εικόνα, και αφετέρου βίντεο όπου βλέπουμε και ακούμε ακριβώς αυτό το οργανέτο, από την ίδια μάρκα κιόλας. Σε άλλη εφημερίδα είδαμε ότι το 1910 τα οργανέτα συνυπήρχαν με τις λατέρνες ως όργανα των πλανοδίων αλλα΄θεωρούνταν πλέον μάλλον ξεπερασμένα.

    Έτρεξα λοιπόν εδώ να ανακοινώσω τα ευρήματά μου (που δεν είναι δικά μου) και είδα το σχόλιό σου.

    Βλ. https://rembetiko.gr/t/%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%AC-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%80%CF%8C%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B1/41858/55

    μηνύματα 42, 46, 55, 59

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: