Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Trivia Homerica (συνεργασία από ΣτοΔγιαλοΧτηνος)

Posted by sarant στο 21 Μαρτίου, 2021


Το κείμενο που δημοσιεύουμε σήμερα είναι γραμμένο από τον φίλο μας ΣτοΔγιαλοΧτηνος. Πριν από τρία χρόνια είχαμε δημοσιεύσει ένα άλλο δικό του πεζό, που το είχαμε χαρακτηρίσει διήγημα επιστημονικής φαντασίας ενώ πέρυσι παρουσιάσαμε ένα δοκίμιο παιγνιώδους λεξικογραφίας. Τα δυο σημερινά πεζά έχουν αναφορές στα ομηρικά έπη. Δεν είναι εκτενή αλλά τα πεζά του Χτήνους είναι όπως τα στρείδια του Αστερίξ.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ  ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ

Ας μπούμε αμέσως στο θέμα, αντιπαρερχόμενοι  τις ανυπόστατες κακοήθειες που θέλουν  τον ακάματο πλάστη και τα συμπαγή, ευθύβολα συζυγικά τσόκαρα να έχουν πολλά να διηγηθούν σχετικά με τις συνθήκες υπό τις οποίες πολύτιμος χρόνος επιστημονικής έρευνας θυσιάστηκε στον βωμό της ματαιοδοξίας, απλώς για να  αποσπαστεί η συναίνεση του δυστυχούς Ερρίκου στην απαθανάτιση της εριτίμου Κυρίας Σοφίας στολισμένης με τα κρεματζούλια και τα τζοβαϊρικά της Ωραίας Ελένης.

Και το θέμα είναι πως το αμείλικτο ερώτημα παραμένει: γι αυτό ιδροκοπούσε νύκτωρ με το πτυοσκάπανο στον κάμπο της Τρωάδας ο τραγικά ανεπαρκής χερ Σλήμαν? Για μια χούφτα χρυσά μπιχλιμπίδια? Για ένα πουκάμισο αδειανό, για μια φωτογραφία?

Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, δυστυχώς ναι. Φευ, θα μπορούσε να είχε κάνει πολύ, πολύ πιο μεγάλα πράγματα.

Ας σοβαρευτούμε κι ας το σκεφτούμε επιστημονικά, με  ψυχρή, τετράγωνη λογική, επιδεικνύοντας  μηδενική ανοχή σε φτηνά κουτσομπολιά και παιδιάστικες ονειροφαντασίες.  Ελάτε, ας πιάσουμε το άθραυστο νήμα του ατράνταχτου συλλογισμού, αυτό που απέτυχε να ακολουθήσει ο υπερεκτιμημένος Τεύτων:

Εφόσον ο σεβάσμιος, αόμματος γέρων μας διαβεβαιώνει πως οι τολμητίες Δαναοί οι κρυμμένοι μέσα στην κοιλιά του Δούρειου Ίππου είχαν την προστασία της Παλλάδας, δεν μας μένει παρά να συμφωνήσουμε. Τουλάχιστον η ταπεινή γραφίδα του υποφαινομένου  δεν έχει ούτε την πρόθεση, ούτε πολύ περισσότερο τη σκευή να αμφισβητήσει τον γεραρό Πατριάρχη της Ελληνικής Ποίησης.

Η ως άνω παραδοχή μας οδηγεί στο λογικό συμπέρασμα ότι μάλλον ανησυχούσαν λιγότερο για την πιθανότητα να τους αντιληφθούν οι Τρώες και περισσότερο για τα φίλια, μεθανιούχα  πυρά που θα εξαπέλυε -φωνάχτε αμέσως τον Αλή-  μέσα σε εκείνον τον ασφυκτικά περιορισμένο χώρο κάποιος από τους έγκλειστους  Επιλέκτους. Ω της δυσωδίας, της πνιγμονής και του ολέθρου! Και τι άδοξος, βρομερός επίλογος για το κορυφαίο Έπος της Ελληνικής Γραμματείας! Δύσοσμο, θανατηφόρο υδρόθειο αντί δοξαστικής, ευωδιαστής κνίσας! Ας μην αναφερθεί  καν ο συνακόλουθος αιώνιος στιγματισμός των Ελλήνων ως των επονείδιστων -αν και ακούσιων- εφευρετών του πρώτου θαλάμου αερίων! Οποία ανεξάλειπτος καταισχύνη για το Γένος!

Με δεδομένη εν τούτοις τη γνωστή επιτυχή έκβαση της επιχείρησης, το επόμενο λογικό συμπέρασμα είναι ότι θα πρέπει να θεωρείται απολύτως βέβαιη η λήψη σχετικών μέτρων από το Ανώτατο Στρατηγείο των Αχαιών, το οποίο με Κατεπείγον Άκρως  Απόρρητο  Σήμα Ειδικού Χειρισμού  θα όριζε  τον αποκλεισμό από τη διανομή των λαφύρων -πιθανώς δε και την καταναγκαστική επ’ αόριστον απασχόληση στα αποχωρητήρια του στρατοπέδου-  ως ποινή για τους ιδιοκτήτες αφρόνων  αφεδρώνων που θα εξέθεταν σε θανάσιμο κίνδυνο τους συμμετέχοντες στο παράτολμο εγχείρημα.

Εν ολίγοις, αν ο αχαΐρευτος χερ δεν είχε αδικαιολογήτως αμελήσει να σκάψει λίγο βαθύτερα, αναμφιβόλως θα έφερνε στο φως κάποιο, έστω φθαρμένο, αντίγραφο της σχετικής Ημερησίας Διαταγής με την Υπογραφή και τη Μεγάλη Σφραγίδα του ίδιου του Αρχιστράτηγου Αγαμέμνονα. Ή την Eισηγητική Έκθεση με την αναλυτική παρουσίαση των πιθανών κινδύνων του στρατηγήματος και τους προτεινόμενους τρόπους αποσόβησής τους, επικυρωμένη από τον Στρατηγό Οδυσσέα με την επίθεση του δακτυλικού του αποτυπώματος.

Θέλετε να εμβαθύνουμε περισσότερο?  Σκεφτείτε ότι με λίγα ακόμα χτυπήματα της σκαπάνης μπορεί να έφτανε στα χέρια μας -με τις λεπτομερείς οδηγίες χρήσης χαραγμένες πάνω του- κάποιο από τα είδη ατομικής υγιεινής των Καταδρομέων, το οποίο υπό την συνήθη, ανέμπνευστη οπτική των αρχαιολόγων μας θα εκλαμβανόταν εσφαλμένα ως πώμα υδροδοχείου! Φανταστείτε το τεράστιο ιστορικό, φιλολογικό και διατροφολογικό  ενδιαφέρον που θα είχε η ανακάλυψη μιας καταχώρισης στα Αρχεία της Επιμελητείας του Εκστρατευτικού Σώματος, σχετικής με την ειδική δίαιτα που θα απέτρεπε  εξ αρχής την εντός τους δημιουργία του φρικαλέου αυτού όπλου! Με πόση υπερηφάνεια θα παρουσίαζε στο έκθαμβο κοινό ο τυχερός Διευθυντής του Εθνικού  Αρχαιολογικού  Μουσείου ένα τέτοιο κωνικό λεπτούργημα ή ένα τέτοιο εύοσμο άνθος του γραπτού Ελληνικού Λόγου, αν ο ανεκδιήγητος σκαφτιάς δεν είχε υποκύψει αμαχητί στην εκμαυλιστική σαγήνη του χρυσού!

Ίσως όμως τα πράγματα να είναι ακόμα χειρότερα. Ίσως η ασύγγνωστη ραστώνη του  ανεπρόκοπου  Χάινριχ  να έχει στερήσει το Έθνος από οικουμενικής ευωδίας ευρήματα. Ίσως, με ελάχιστη επιπλέον υπομονή και προσπάθεια, να εντόπιζε κάποια χαμένη Αποθήκη Υλικού Πολέμου των αντιπάλων  και να μας παρέδιδε άψογα διατηρημένους καταπέλτες και άθικτα, σφραγισμένα πήλινα δοχεία το περιεχόμενο των οποίων θα καταδίκαζε σε φρικτό, ασφυκτικό θάνατο κάθε παγιωμένη βεβαιότητά μας σχετικά τόσο με την παλαιότητα της πολιορκητικής τεχνολογίας όσο και με τα λυγρά πρωτεία του Υπρ.

Ελπίζω να αντιλαμβάνεστε το μέγεθος της -δια παντός πλέον χαμένης- ιστορικής ευκαιρίας. Δεδομένου ότι μιλάμε για την πρώτη καταγεγραμμένη επιχείρηση Ειδικών Δυνάμεων στη Στρατιωτική Ιστορία της Ανθρωπότητας, θα συμφωνήσετε πιστεύω πως  αυτά θα ήταν, πέραν πάσης αμφιβολίας, αρχαιολογικά ευρήματα πραγματικά ανεκτίμητης αξίας. Εκάς οι θεωρίες συνωμοσίας, θα πρέπει όμως κάποτε να ειπωθεί ξεκάθαρα πως είναι πιά καιρός, φίλτατοι, να τελειώνουμε με τις αυταπάτες και  επιτέλους να αντιμετωπίσουμε την όζουσα αλήθεια που επιμελώς και διαχρονικά μας αποκρύπτουν: τα ακρωτηριασμένα αγάλματα, τα κοινότοπα  χρυσά στολίδια, τα θρυμματισμένα κεραμικά σκεύη και τα θλιβερά λείψανα οπλισμού που αναίσχυντα μας επιδεικνύουν τα μουσεία ως κορυφαία επιτεύγματα του πολιτισμού των αρχαίων ημών δεν είναι παρά χυδαία εξαπάτηση, χάντρες και καθρεφτάκια, σκόνη της Ιστορίας που χάνεται στα βάθη του Χρόνου σαν κλανιά στον άνεμο.

 

 

 

ΝΗΛΕΪ  ΧΑΛΚῼ

Εκείνος ο Μενοικέας, ο πολεμιστής των Μυρμιδόνων, μπιστεμένος τάχα του Πηλείδη, τι ν’ απόγινε άραγε?

Εκείνος  ο Μενοικέας που στις μέρες της οργής του γιού της Θέτης έμενε απόλεμος στα μαύρα πλοία, τρωγοπίνοντας με τους συντρόφους και τζογάροντας διαγουμισμένο  ασήμι με κότσια σφαχταριών, χαζεύοντας από μακριά την αντάρα της μάχης, χαζεύοντας λιμασμένα το άπαρτο κάστρο, χαζεύοντας με κρύα μάτια τους Αχαιούς που γύριζαν από τον κάμπο του Σκάμανδρου, κάθε φορά και πιο  κουρασμένοι,  ολοένα και λιγότεροι.

Εκείνος  ο Μενοικέας που σ’ ένα καταμεσήμερο κρασολόι -πέρα, μπροστά στα τείχη, αλυχτούσε μανιασμένος ο Άρης- γέλασε πρόστυχα στα μούτρα κείνου του αλογάρη του Αγαμέμνονα που, αφανισμένος από του μακελειού τον κάματο, ζυμωμένος με λάσπη και αίμα και ίδρωτα περνώντας έφτυσε καταγής πηχτό, φαρμακωμένο φτύσμα,  στραβοκοιτάζοντας με καταφρόνια το τσούρμο των χαροκόπων. Κι άναψε ο παραγιός του Ατρείδη με το κρασόβρεχτο χάχανο του πολεμιστή, και, αφρίζοντας από ανήμπορη λύσσα κλότσησε μια βοϊδοσβουνιά κατά την παρέα και σήκωσε λαχανιαστό βρισίδι, ου να μου χαθείτε λεχρίτες…γυναικούλες ξεδιάντροπες…..ωμά στους σκύλ

Εκείνος ο Μενοικέας που πετώντας πέρα τη μαγαρισμένη κούπα του τινάχτηκε στη στιγμή ορθός με τα μάτια να στάζουν αίμα, έσυρε φρενιασμένος το χάλκινο ξίφος και το ΄μπηξε στα λαγόνια του αλογάρη, εκείνος ο Μενοικέας  ο πολεμιστής των Μυρμιδόνων,  μπιστεμένος τάχα του Πηλείδη, τι ν’ απόγινε άραγε?

Ο τυφλός ραψωδός

τηρεί

σιγήν

ιχθύος.

 

117 Σχόλια προς “Trivia Homerica (συνεργασία από ΣτοΔγιαλοΧτηνος)”

  1. Το διαβάζουμε !

  2. Υδρόθειο ή μεθάνιο;

  3. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Τί όμορφη!! (..η Σοφία Σλήμαν..)

  4. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα! Επιτέλους, κάποια πραγματικά γεγονότα, να ξεστραβωθούν οι χριστιανομπολσεβίκοι σχολιαστές!

    Όμως, καλό είναι η βιβλιογραφική έρενα να είναι πλήρης. Παραβλέφθηκαν τα δεδομένα από τα αληθινά ομηρικά έπη:

    Μα επειδή δε χώραγαν σ’ έν’ άλογο όλο κι όλο
    καθένας είχε την ψωλή στου αλλουνού τον κώλο.

    Μέχρι να ανασκευαστούν οι βιβλιογραφικές πηγές, καλό είναι να μην προβαίνει κανείς σε αυθαίρετες ερμηνείες, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν με τη σειρά τους σε σπατάλη πόρων προς αναζήτηση πωμάτων που ενδεχομένως ουδέποτε υπήρξαν.

  5. ΓιώργοςΜ said

    2 Και τα δύο. Το πρώτο δρα διά της οσμής, το δεύτερο εύφλεκτο και δυνητικά εκκρηκτικό.

  6. Αγαπητέ, η παραδοχή της φράσης » Ο Ομηρος έγραψε την Οδύσσεια (και τους νόστους) αλλά απλά κατέγραψε την Ιλιάδα» βοηθά στην πραγματική κατανόηση των επών.Είμαι βέβαιος πως εάν συνεχίσετε την ενασχόλησή σας, λόγω της οξείας αντιλήψης σας και της διαπεραστικής σκέψης σας, συντόμως θα υιοθετήσετε την ως άνω φράση. και τότε… άπειρα πονήματα ήθελαν (χειμαροδώς) προκύψει εκ της σης γραφίδος !!

  7. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια και ευχαριστώ τον Χτήνο για τα δυο ομηρικά τριβιδάκια (όπως λέετ τα trivia o N. Λίγγρης).

  8. Καλημέρα, ευχαριστώ σας για τον σχολιασμό και τον Νικοκυρη για τη φιλοξενία!

    Τζη 6#, είναι γνωστό πως την Ιλιάδα την έγραψε ο Ηλιάδης.

  9. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    Χτήνος, καλά τα λες κι ωραία τα γράφεις.

    Μας κάνεις λοιπόν ν’ ασχοληθούμε σήμερα με την Τροία και τον Τρωικό πόλεμο, που δεν άρχισε με την Ωραία Ελένη, ούτε και τελείωσε ποτέ. Συνεχώς μπροστά στην πόρτα μας τον έχουμε. Όλοι οι «φίλοι» μας, είτε απόγονοι είτε εκδικητές Τρώων δήλωναν. Οι Πέρσες, οι Ρωμαίοι, οι Βενετσιάνοι, και πρόσφατα (ιστορικά πάντα μιλώντας) οι Τούρκοι…

    Και με τον Δούρειο Ίππο, για τον οποίο υπερηφανευόμαστε, τι κατάφερε εκτός από το να μας παρουσιάζει σαν απατεώνες; Equo ne credite, Teucri / Quidquid id est, timeo Danaos et dona ferentes => «Μην εμπιστεύεστε το άλογο, Τρώες. / Οτιδήποτε κι αν είναι, φοβάμαι τους Δαναούς ακόμα κι όταν φέρνουν δώρα» λέει στην Αινειάδα ο Βιργίλιος μέσω του Λαοκόοντα (o El Greco απεικονίζει τη στιγμή της τιμωρίας του).
    Ε, αυτό το τελευταίο στιχάκι μας έχει χαντακώσει… 🙂 !!

    Άσε που ο Ζεύς κυβερνούσε από την Τρωική Ίδη, «Ιδηθεν μεδέων», όπως γράφει ο Όμηρος. Τέσσερις κορυφές της Ίδης ονομάζονταν Όλυμπος, γι αυτό και το ιερό βουνό είχε πολλά δώματα… 🙂 )

    Για τις φαντασιώσεις του Σλήμαν που φωτογράφησε και αποκάλεσε «ωραία Ελένη» την -Κρητικοπούλα απ΄ την μητέρα της- δεύτερη σύζυγό του (την 1η, την Ρωσίδα, την χώρισε), την Σοφία Εγκαστρωμένου, όταν την έντυσε με τα χρυσά κοσμήματα που είχε βρει πιστεύοντας πως είχε βρει τον θησαυρό του Πριάμου, θα επανέλθω (καθότι την άφησε και χήρα, νεωτάτη, 37 ετών). Η ίδια ήταν αξιόλογη γυναίκα.

  10. LandS said

    8
    Σιγά μη την έγραψε ο Μιχάλης που όταν έπαιρνε 11 στην Έκθεση μας τραπεζωνε η μαμά του

  11. Γιάννης Ιατρού said

    9: Ούπς, ….νεωτάτη => νεότατη..

  12. sarant said

    11 Συγχωρεισαι 🙂

  13. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  14. Alexis said

    Αγαπητέ ΣΔΧ εύλογος ο προβληματισμός σου για τις …όζουσες συνέπειες του εγκλεισμού στον Δούρειο Ίππο, αλλά όπως λέει και ο ΓιώργοςΜ στο #4 οι ιστορικές πηγές έχουν δώσει απάντηση για τον τρόπο αντιμετώπισής τους.
    Εμμέσως πλην σαφώς…

    Πιθανόν ο χερ Σλήμαν να ήταν κοινωνός των αληθινών ομηρικών επών, των οποίων η συγγραφή χάνεται στα βάθη των αιώνων, και γι’ αυτό δεν προχώρησε παραπέρα το σκάψιμο 😆

  15. leonicos said

    Εφόσον ο σεβάσμιος, αόμματος γέρων μας διαβεβαιώνει πως οι τολμητίες Δαναοί οι κρυμμένοι μέσα στην κοιλιά του Δούρειου Ίππου

    Ο σεβάσμιος, αόμματος γέρων δεν αναφέρεται καν στον Δούρειο Ίππο. Εκτ΄΄ος από τα χαμένα Κύκλια, όπου θρυλείται ότι αναφερεται, τα περί τον ΔΙ αναφέρονται από τον Κοϊντο τον Σμυρναίο, Μεθομηρικά και από τον Τρυφιόδωρο, στην Ιλίου Πέρσιν

  16. rizes said

    Δ Α Μ Ο Κ Λ Ε Ι Ο Σ
    https://vgiannelakis.wordpress.com/2017/04/11/%ce%b4-%ce%b1-%ce%bc-%ce%bf-%ce%ba-%ce%bb-%ce%b5-%ce%b9-%ce%bf-%cf%83/

  17. Pedis said

    Ω Γέρον-Χτηνόνε, μιλάς με γρίφους σήμερα, και κομμάτια μας δείχνεις από παζλ που βρέθηκαν στα σκουπίδια.

    👌

  18. kpitsonis said

    Αγαπητέ Χτήνε ,
    «Τουλάχιστον η ταπεινή γραφίδα του υποφαινομένου… » Αναφερόμαστε στον εαυτό μας ως υποφαινόμενο όταν μιλάμε διά ζώσης σε κάποιο ακροατήριο . Όταν γράφουμε λέμε υπογραφόμενος . ? Προς τι αυτό το ερωτηματικό ; Εξευρωπαΐσαμε τα σημεία στίξης ;

  19. leonicos said

    Συγγνώμη

    το πήρα στα σοβαρά

  20. 17
    Σοβαρά τώρα, και τα δύο είναι απ’ τη ζωή βγαλμένα που λένε. Το πρώτο είναι από ένα κακό συναπάντημα σε ασανσέρ. Το άλλο είναι εμπνευσμένο από ένα επεισόδιο στο οποίο είχα εμπλακεί προ αμνημονεύτων, σαν αλληγορικό σχόλιο για τους οπαδούς, τα σκυλιά της εξουσίας, τον εμφύλιο.

  21. 15
    Λεώνικε μάλλον πρέπει να ξαναδιαβάσεις την Οδύσσεια, ραψωδία θ.

  22. leonicos said

    Θριαμβολογεί η Εστία
    Τα Αρχαία Ελληνικά κατακτουν τον κόσμο

    Ένας ομογενης Κωνσταντινουπολίτης χρηματοδότησε (έτσι λέει η είδηση) καποια εταιρεια για να πραγματοποιει εξετάσεις και να δίνει πιστοποιητικό επάρκειας αρχαίων ελληνικών

    Ο Άδωνις γράφει κι εκεί;

    Πρώτον: το ότι κάποιος θα δίνει ‘ επάρκεια’ σε μια γλώσσα, ΔΕΝ σημαίνει ότι η δεδομένη γλώσσα κατέκτησε τον κόσμο. Εδώ και αρκετά χρόνια υπάρουν εξετάσεις επάρκειας στην Τουρκική, χωρίς η Τουσκική να έχει κατακτήσει τον κόσμο.
    Δεύτερον: Με ποια κριτήρια; Γνωρίουμε ότι τουλάχιστον τρία παν.μια δίνουν επάρκεια στην Αγγλική, και οι επάρκειές τους δεν είναι ισάξιες, όσο κι αν τυπικά θεωρούνται ισοδύναμες. Ένας που έχει Καίμπριτζ δεν παίρνει αυτοδικαίως Όξφορντ .
    Τρίτον: Για πόσο χρόνο θα κρατήσει αυτό το θαύμα; Οι χώρες που παρέχουν επάρκεια στη γλώσσα τους, το κάουν μέσω κρατικού φορέα και συνεχίζεται επ’ άπειρον. Όταν τελειώσουν τα λεφτάκια του παπούλη, ή τελειώσει και αυτός ο ίδιος, τι θα γίνει; Θα ‘απο-κατακτήσει’ η αρχαία ελληνική τον κόσμο;

    Το ότι θα έπρεπε να υπάρχει μια διαδικασια παροχής επάρκειας, έτσι για την τιμή των όπλων τουλάχιστον, δεν υπάρχει ζήτημα. Αλλά δεν υπάρχει φορέας να τον κανει.

  23. leonicos said

    21

    θ 492 ἀλλ’ ἄγε δὴ μετάβηθι καὶ ἵππου κόσμον ἄεισον
    δουρατέου, τὸν Ἐπειὸς ἐποίησεν σὺν Ἀθήνῃ,
    ὅν ποτ’ ἐς ἀκρόπολιν δόλον ἤγαγε δῖος Ὀδυσσεὺς
    ἀνδρῶν ἐμπλήσας, οἳ Ἴλιον ἐξαλάπαξαν

    έχεις δίκιο. αλλά μεταφράζοντας τους επόμενος έσβησα τους προηγούμενους

    προσωποληψία

  24. # 15, 20

    Η αλήθεια είναι πως την Ιλιάδα οι σύγχρονοί μου την γνώρισαν από τα Κλασ(σ)ικά Εικονογραφημένα μια που στο σχολείο κάναμε κάποιες γραμμές μοναχά κι αυτές με έμφαση στις γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις. Κοντά στα 40 μου, διάβασα για πρώτη φορά το κείμενο έχοντας προηγουμένως γνωρίσει την Μαχαμπαράτα από τον Πήτερ Μπρουκ. Με εντυπωσίασε πως από μια σκοπιά υπάρχουν οι ίδιοι ρόλοι και στα δύο έπη καθώς και στην Αργοναυτική εκστρατεία με κυρίαρχο στοιχείο πως η αρχηγία δίνεται στον εκπρόσωπο του «μέτρον άριστον» και όχι στον δυνατότερο, εξυπνότερο κ.λ.π

  25. sarant said

    15 Ωχ, σωστό αυτό!

  26. 25 Γιατί είναι σωστό Νικοκύρη? Δες το #23.

  27. Pedis said

    Και τον ζώσανε τα φίδια …

  28. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα!
    Ωραίο κείμενο, αρκούντως θυμοσοφικό και σκωπτικό κατά παντός τυχόν απαθανατιζόμενου, ξεδιάντροπου μυθοπλάστη ή παραχαράκτη της Ιστορίας.
    Από επιστημονικής απόψεως απομένει να ελεγχθεί (π.χ. με εξετάσεις DNA) κατά πόσον και ο κερατωθείς Μενέλαος -ομού μετά πολλών άλλων ιπποφερτών γραικών – δεν ήταν τελικά παρά ένας ημίαιμος ΚλαζοΜένιος (και ουχί βέρος Δαναός-Μυκηναίος).
    Επιπροσθέτως, από την μη ανευρεθείσα “Eισηγητική Έκθεση (…), επικυρωμένη από τον Στρατηγό Οδυσσέα με την επίθεση του δακτυλικού του αποτυπώματος”, μπορούμε πλέον να εξαγάγουμε το ασφαλές συμπέρασμα ότι οι προπάτορές μας (:οι μανάδες δεν πιάνονται, φυσικά) ήταν άριστοι γνώστες και της βιομετρικής τεχνολογίας όπως, επί παραδείγματι, είναι η ιριδοσκόπηση. Η οποία εξάλλου, ως αλάνθαστη μέθοδος ταυτοποίησης και αυθεντικοποίησης ατόμων, υποχρέωσε και τον Οιδίποδα να βγάλει τα μάτια του ώστε να μπορέσει να εξαφανιστεί από προσώπου γης και από τους διώκτες του (: Ιδού άλλο ένα παράδειγμα επιτυχούς αποκάλυψης και οικειοποίησης μυστικών της θεάς Φύσης βλ. “στρουθοκαμηλισμός”)

  29. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @25. Σωστό γιά την Ιλιάδα, όπου θα έλεγε κανείς ότι είναι η φυσική θέση 🙂

  30. Costas X said

    Καλημέρα, αν και λίγο αργά !

    Μάλλον λάθος υποθέτει ο κ. Στοδιαλοχτήνος ότι οι πολεμιστές, για να αποφύγουν την ασφυξία από τις πορδές μέσα στην κοιλιά του Δούρειου Ίππου, χρησιμοποίησαν πρωκτικά πώματα, κοινώς «μπατ πλάγκς». Το πιθανότερο είναι ότι ο πολυμήχανος Οδυσσέας είχε εφεύρει και κατασκευάσει τις κλανιόλες, οι οποίες, μετά την επιστροφή του στην Ιθάκη, διαδόθηκαν και στα υπόλοιπα Ιόνια νησιά. Αρχαία τεχνολογία κύριοι, αμή τι ! 🙂

  31. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όλα καλά, ρε φίλε, αλλά αυτό το ρημάδι το εγγλέζικο ερωτηματικό…
    Παγκόσμια ημέρα ποίησης σήμερα περίμενα ένα αφιέρωμα στον μέγιστο ποιητή της μεταπολίτευσης, τον Ρίτσο της δεξιάς, που τη «δύσκολη ποίησή» του, την «επιθετική ποίησή του με τσογλανιά» θαύμασαν και επαίνεσαν δημόσια ο Γεωργουσόπουλος και ο Μπαμπασάκης. Αλλά η αριστερή μικροπρέπεια απαξιώνει όποιον δεν είναι δικός της.

    Διαθήκη

    Σιγανό της αγάπης μας γλύκισμα,
    Τρυφερό ποιητών το απάνθισμα,
    Μιας πατρίδας βελούδινης χώρα,
    Των θεμάτων των λέξεων κύματα,
    Ορεινές κορυφές νοήματος γράφουν
    Νέο θάρρος στ’ ωραίο κοσμοσύντριμμα,
    Οιμωγές πιο σωστές κι από γέννα,
    Πιο ορθές κι από δόξα – από πίστη
    Στερεότεροι φθόγγοι, του τέλους
    Στολισμοί ενός κόσμου απροσμάχητου
    Το τραγούδι μιας πάταξης τύραννου
    Πονηρού, νοσουργού κι αεικίνητου,
    Λαβωμένου εξ αρχής φόβου φύλακα
    Του αδύναμου φαύλου απεκρίζωμα
    Ως υπόσχεση, όρκο θεάρεστο άδουν.

    (Κωνσταντίνος Μπογδάνος, από την ποιητική συλλογή »ΟΝ» εκδόσεις Γαβριηλίδης)

  32. leonicos said

    29

    @25. Σωστό γιά την Ιλιάδα, όπου θα έλεγε κανείς ότι είναι η φυσική θέση

    Στην πραγματικότητα κάτι τέτοιο εννοουσα, αλλά τυπικά δεν μπορώ να το ισχυριστώ. Άλλωστε και στην Νεκυία αναφέρεται η πτωση της Τροίας, ο ερχομός του Νεοπτόλεμου κοκ που η φυικη τους θεση είναι στην Ιλιάδα

    Πάντως, ό,τι και να πούμε, ο Ομηρος της Οδύσσειας το αναφέρει

    αυτό δεν μπορούμε να το αρνηθουμε στον ΣτοΔιαλοΧτήνος

  33. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @31. Γιάννη, αν δεν έβαζες στον λογαριασμό τον Γεωργουσόπουλο (που του οφείλω πολλά) θα σε άφηνα ασχολίαστο. Αφού όμως το διαπράττεις με την «δύσκολη ποίηση» + «Γεωργουσόπουλος», πιθανολογώ ότι αυτό έχει να κάνει με μία από τις παλαιότερες σημασίες του δύσκολος= ο αηδιαστικός ως τροφή, ο σιχαμερός..
    (Πάντως, ναί! Οι ποιητές είναι πρωτίστως σημαντικοί ή ασήμαντοι. Το δεξιός/ αριστερός δεν μου λέει σχεδόν τίποτε.. 🙂 )

  34. Γιάννης Ιατρού said

    32: Λεώ, τι τό ΄θελες κι ανέφερες αυτόν τον αχρείο τον γιό του Αχιλλέα; Α πα πα..

  35. Μπράβο Χτήνε!
    Ιδιαιτέρως το δεύτερο «ΝΗΛΕΪ ΧΑΛΚῼ», εξαιρετικό!
    Ευχαριστούμε Νικοκύρη για το φιλόξενό σου βήμα.

  36. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @32. Λεώνικε, και το νήμα του μύθου που περιλαμβάνει τον Νεοπτόλεμο, κομμάτι συναρτημένο στην ιστορία του Δούρειου Ίππου ήταν και βέβαια, υπάγονταν οργανικά στην Ιλιάδα αλλά φύτρωσε στην Οδύσσεια. Κι αυτός δικός μας ήτανε! 🙂

  37. Είναι ενδιαφέρον που αυτά τα θεμέλια του έντεχνου γραπτού λόγου πολεογραφούν μετ΄ ευτελείας…

    Στην Ιλιάδα επιλέχθηκε αυτός ο τίτλος ανάμεσα σε θεούς, ήρωες και όμορφες κοπέλες ενώ και η Οδύσσεια μας θυμίζει αμέσως την πόλη σαν μεγάλο δημιούργημα των ανθρώπων:

    ἄνδρα μοι ἔννεπε, μοῦσα, πολύτροπον, ὃς μάλα πολλὰ
    πλάγχθη, ἐπεὶ Τροίης ἱερὸν πτολίεθρον ἔπερσεν·
    πολλῶν δ᾽ ἀνθρώπων ἴδεν ἄστεα καὶ νόον ἔγνω […]

  38. Faltsos said

    34
    Πάντως ποίημα και τραγούδι δεν έγινε ο γιος του Αχιλλέα αλλά του Έκτορα: Αστυαναξ.

  39. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

  40. Κιγκέρι said

    Αφιέρωμα στον θησαυρό του Πριάμου από τις Επτά Ημέρες της Καθημερινής:

  41. ΚΑΒ said

    Έχω μια απορία: αυτός ο Μενοικέας πού αναφέρεται;

  42. 41
    Πουθενά, απ’ όσο ξέρω. Ένα τυχαίο όνομα που διάλεξα είναι.

  43. Γιάννης Κουβάτσος said

    33: Αυτά τα επαινετικά για την «ποίηση» του Μπογδάνου, Γιώργο, τα είπαν στην επίσημη παρουσίαση του βιβλίου του. Δηλαδή δέχτηκαν να καθίσουν δίπλα-δίπλα με τον …ποιητή και να σχολιάσουν σοβαρά και εκθειαστικά όσα διάβασαν εκεί μέσα. Παραμερίζουμε, ποιητή, για να περάσεις.

  44. voulagx said

    Αυτός ο Μενοικέας τι μέρος του λόγου ήταν, ω ΣτοΔγιαλοΧτήνε; Το μόνο που βρίσκω γουγλίζοντας είναι ότι «ο Πάτροκλος κατά τον «Φιλοκράτη ήταν γιος του Μενοικέα και της Πολυμήλης της κόρης του Πηλέα» ..

  45. ΚΑΒ said

    42. Πολύ ωραίο αυτό το trivium.

  46. Χαρούλα said

    😊#41,42,44 Παρασύρθηκε από το Μέμουμε Σπίτι! Μεν+οικελας!!!🙀

    Ωραίος Χτήνος, αλλά ζόρικος… πολύ φαντασία και σκέψη χρειαζόταν παραλλήλως.🤔

    Δεν είχα διαβάσει Μπογδάνο. Εμπειρία!

  47. aerosol said

    Δέος και σύγκρυο διαπερνούσαν απ’άκρου εις άκρον το νεανικό μου κορμί όσο διάβαζα τα άνωθεν Χτηνογραφήματα. Ένιωσα πλήρης ως Έλλην και ως σχολιαστής του παρόντος ιστολογίου. Θα τα παραδώσω -με τιμές αρχηγού Κράτους- και στο επιτελείο μου, μπας και ξεστραβωθούν τα ζα. Στο φλέγον θέμα συντάσσομαι μάλλον με τους «Κλανιολιστές» παρά με τους «Πρωκτοπωματικούς», αλλά αυτό είναι δευτερεύον ενώπιον του πολύπλευρου μεγαλείου του πρώτου κειμένου.

    Το δεύτερο μου εφερε στο νου τους στίχους ενός παλιογιεγιέ:

    Λάσπη ο σκοπός σου
    το χνάρι που άφησα για σένανε χαφιέ
    Πίσω μου πάντοτε θα ‘ναι ο προορισμός σου
    αλλά δικιά μου η αγάπη που σου λέει «ποτέ»

    Θα ψάχνεις να με βρεις στα μπαρ
    μ’ αλκοόλ της προδοσίας
    Μα εγώ κρυμμένος σε κορμιά
    και φίλων όνειρα γλυκά
    θα σε τυφλώνω μ’ ένα φλας ακολασίας

    Γιατί δικιά μου η ακριβή ηδονή
    Δικοί μου οι ψυχοχειρουργοί
    με την αρρώστια μου υγιή
    να σε κρατάω στο κορμί
    Θα ψάχνεις μες στον πάτο κάθε ακαθαρσίας
    νομίζοντας πως θα με βρεις
    μεσ’ στα σκατά, σκατό της εξουσίας

    [Τεσπά, με τι παραπάνω παπαριές εννοώ «μπράβο, Χτήνος. Κι άλλο!»]

  48. dryhammer said

    Εδώ (δηλ. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CE%B1%CF%82 )
    λέει πως πατέρας του γέρο-Μενοικέα (του Α’) ήταν ο Όκλασος, κι έτσι δένει με το πρώτο τριβίδιο.

  49. voulagx said

    Συνεχεια του #44: Και δηλώνω πλήρη άγνοια άμα τε και ποδολάγνοια περί «νηλέϊ χαλκῷ», τι στοδγιάλο ειναι αυτό;

  50. 49 Σιωπή εσύ.

  51. Αργυρώ said

    Το δίκην Τσιφόρου σημερινό χρονογράφημα του ΣτοΔγιαλοΧτηνος έναν και μοναδικό σκοπό έχει: Να απαξιώσει τον Θείο Όμηρο και τον ελληνόψυχο λάτρη του, Ερρίκο Σλήμαν, στα μάτια των αποβλακωμένων από την Ορθόδοξη Εκκλησία Ρωμηών.

    Αντί οποιασδήποτε άλλης κριτικής στα ανθελληνικά φληναφήματα του ΣτοΔγιαλοΧτηνος, ΠΑΡΑΦΡΑΖΩ τον περίφημο ορισμό του κορυφαίου Αμερικανού «Τσιφόρου» και μαθητή του Mark Twain, H[enry] L[ouis] Mencken (1880-1956) για τον Πουριτανισμό:

    «Puritanism= The haunting fear that someone, somewhere, may be happy».

    Ρωμέηκη Μετάφρασις: «ΠΟΥΡΙΤΑΝΙΣΜΟΣ= Ο βασανιστικός φόβος ότι κάποιος, σε κάποιο μέρος, μπορεί να ειναι ευτυχισμένος»

    ΠΑΡΑΦΡΑΣΙΣ ΑΡΓΥΡΩΣ: «Ρωμέηκος Μπολσεβικισμός= Ο βασανιστικός φόβος ότι κάποιος, σε κάποιο μέρος, μπορεί να απολαμβάνει τα Αρχαία Ελληνικά Κείμενα»

    ΕΝΗΜΕΡΩΝΩ το σεβαστό ακροατήριο ότι παρά την συνεχιζόμενη 45νθήμερη απουσία του μακράν κορυφαίου σχολιαστού όλων των εποχών στο παρόν Ιστολόγιο, κυρίου Αράουτ, η έγκυρη Alexa ανεκοίνωσε προ 3ώρου ότι το Σαραντάκειο Ιστολόγιο πέτυχε Νέο Ρεκόρ 12ετίας, ανελθόν στην 753 θέση της βαθμολογίας της. Το προηγούμενο ρεκόρ ήτο 777 και είχε επιτευχθεί την περασμένη Τετάρτη 17 Μάρτη, του οσίου Αλεξίου του ανθρώπου του Θεού ανήμερα.

    ΚΑΛΩ τον αγαπητό σε όλους μας κύριο Σαραντάκο να βγεί και να μάς πεί τί κατά την γνώμη του άλλαξε στο παρόν Ιστολόγιο κι έχει αυτή την εκρηκτική άνοδο το τελευταίο 20ήμερο, πέραν των μνημειωδών σχολίων της Αργυρώς και εν μέρει της ανερχόμενης νέας σχολιάστριας Στεφανίας.

  52. # 51

    …των μνημειωδών σχολίων της Αργυρώς και εν μέρει της ανερχόμενης νέας σχολιάστριας Στεφανίας

    Αυτή η…μετριοφροσύνη θα σε φάει !!!!

  53. Αργυρώ, έλα κοπέλα μου, τράβα μου λίγο το δάχτυλο να δω κάτι.

  54. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    26 Βιάστηκα μάλλον. Δίκιο έχεις.

    48 🙂

    52 Εχει δει κανείς την Αργυρώ και τη Στεφανία μαζί;

  55. Γιάννης Ιατρού said

    49: Οδύσσεια 18.84-87 (ο αρχηγός των μνηστήρων Αντίνοος, θέλοντας να απειλήσει τον ζητιάνο Ίρο, του λέει ότι α) θα τον στείλει στον Έχετο, ο οποίος βασίλευε στην απέναντι της Ιθάκης ηπειρωτική ακτή και ο οποίος α) «…θα του τα κόψει αφτιά και μύτη με λεπίδα που δεν λυπάται…» και β) «…θα του τα κόψει και θα τα ρίξει στα σκυλιά…»)
    Αλλά αφού τα ξέρεις, τι ρωτάς; ε; 😂

    54γ : Μόνο μιά φορά αναφέρεται τέτοιο γεγονός, η γυναίκα του Λωτ τις είδα κι έγινε στήλη άλατος (τα γράφει και η Βίβλος αυτά…) 😋

  56. # 55

    Α ριβεντέρτσι χρώμα
    γκουντ μπάι ΦλόουΚοτ
    ψιθύρισεν η Σάρα
    η σύζυγος του Λοτ

    τραγουδιστή διαφήμιση μπογιάς του 60…

  57. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Ἔχουμε ἀποκτηνωθεῖ τελείως!

    ΕΚΑΣ οἱ βέβηλοι!

    Συμφωνῶ μὲ τὴ σεμνὴ παπαδοπούλα. Δὲν ἔχουμε οὔτε ἱερό, οὔτε ὅσιο σὲ αὐτὸ τὸ ἱστολόγιο.

    Ἀλλὰ τί νὰ περιμένει κανείς ὄταν ἡ Ἀλέξα ἐπιβραβεύει τὸ ἱστολόγιο, ἀνεβάζοντάς το στὴν ἑπτακοσιαστὴ πεντηκοστὴ τρίτη θέση, τὴν ἡμέρα ποὺ δημοσιεύονται τέτοια ἀσεβῆ κείμενα καὶ ἀκολουθοῦν δύσοσμα σχόλια.

    Ἀλλὰ τί νὰ περιμένει κανεὶς στὴ χώρα ποὺ δίνει Επίδομα Κοινωνικῆς Ἀλληλεγγύης Συνταξιούχων στοὺς βέβηλους.

  58. Γιάννης Ιατρού said

    Ενημερωτικά … 😉👉🧡

  59. voulagx said

    #55: Θενξ, Ιωάννη χρυσόστομε, γηράσκω αεί διδασκόμενος! 🙂
    Εψαξα και βρήκα αυτό σε μετάφραση Ν. Σιδέρη:

    αἴ κέν σ’ οὗτος νικήσῃ κρείσσων τε γένηται,
    πέμψω σ’ ἤπειρόνδε, βαλὼν ἐν νηῒ μελαίνῃ,
    εἰς Ἔχετον βασιλῆα, βροτῶν δηλήμονα πάντων,
    ὅς κ’ ἀπὸ ῥῖνα τάμῃσι καὶ οὔατα νηλέϊ χαλκῷ
    μήδεά τ’ ἐξερύσας δώῃ κυσὶν ὠμὰ δάσασθαι.»

    Αν έτσι αυτός πιο δυνατός φανεί και σε νικήσει,
    θα σε πετάξω στη Στεριά μ’ ένα καράβι μαύρο
    στο βασιλιά τον Έχετο, που ανθρώπους δε λυπάται,
    αυτιά και μύτη μ’ άπονο μαχαίρι να σου κόψει
    και να σου βγάλει τ’ αχαμνά να σου τα φάνε οι σκύλοι»

    Από εδώ: http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/OMHROS%20ODYSSEIA/OMHROS%20ODYSSEIA.htm

  60. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Βρε Χτήνος, διατί προέβης εις τοιαύτην και τοσαύτην αποδόμησιν του θείου-Ομήρου και του ελληνολάτρου Σλήμαν; Αίσχος και εντροπή σου! Στίγμα αιώνιον θα σε συνοδεύει!
    Η δε τιμωρία του κ. Σαραντάκου, δια το διαπραχθέν ανοσιούργημα της προβολής των καταπτύστων τούτων κειμένων, θέλει επέλθει εντός των προσεχών ημερών, με ιλιγγιώδη κατρακύλα εις την κλίμακα της Αlexas… (Μόνο μια Αργυρώ και μια Στεφανία μπορεί να σε σώσει, Νικοκύρη!)
    ====+
    Μ’ άρεσαν τα τριβιδάκια [F* 🙂 ] του Χτήνους, κυρίως το πρώτο. Σουρεάλ στιλ με ολίγη από κουζουλάδα και φαντασία, έκαναν το μίγμα να διαβάζεται ευχάριστα…
    [F*: Φαντάζομαι ο Ν. Λίγγρης –αφού έχει ζήσει στο Ηράκλειο– εννοεί αυτού του τύπου τα τριβιδάκια. 🙂 ]

    30.
    Άσε που ο Οδυσσέας, δεν μπορεί, κάτι θα ήξερε από συστήματα φυσικού (για να μη σου πω και μηχανικού) εξαερισμού. 🙂 Τι πολυμήχανος θα ήταν αλλιώς!

    39.
    😄 👌

  61. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Έ, αυτού του τύπου: https://www.voltarakia.gr/media/k2/items/cache/d3f6f7ce604e372317182d1f9bbbf284_L.jpg

  62. Στεφανία said

    Συμφωνώ με τον κύριο Μαρτίνο (57) και με την Αργυρώ (51) ότι είναι εξοργιστική η αήθης επιθεση του ΣτοΔγιαλοΧτηνος στον Όμηρο και στον Σλήμαν. Αν και νέα σχολιάστρια, υποψιάζομαι ότι το μίσος του κρυφομπολσεβίκου, ΣτοΔγιαλοΧτηνος, προέρχεται από την πασίγνωστη φράση του Σωκράτη για τον εκπαιδευτή των Ελλήνων, Όμηρο, στο 10.606e της «Πολιτείας» :

    «τὴν Ἑλλάδα πεπαίδευκεν οὗτος ὁ ποιητής»

    και την γνωστή άποψη απαξαπάντων των Ομηριστών ότι η Ιλιάδα και η Οδύσσεια έπαιξαν ρόλο Ιερών Κειμένων του Ελληνισμού και διδάσκονται ανελλιπώς μέχρι σήμερα επί 27 συνεχείς αιώνες στα ελληνόφωνα σχολεία

    Αν και είμαι πολύ μικρή για να δίνω συμβουλές σε κάποιον συνταξιούχο κύριο όπως ο ΣτοΔγιαλοΧτηνος, τον συμβουλεύω να κατεβάσει και να ξεφυλλίσει το μνημειώδες σύγγραμμα του Robert Mayhew, «Aristotle’s Lost Homeric Problems_ Textual Studies», που εξέδωσε το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης το 2019, ώστε να αντιληφθεί πόσο θαύμαζαν τον θείο Όμηρο όλες οι μεγάλες προσωπικότητες που ανέδειξε ο Ελληνισμός (πλήν του κρυφοχριστιανούλη Πλάτωνος), με πρώτο και καλύτερο τον Μέγα Αριστοτέλη

  63. Γιάννης Ιατρού said

    59: εγώ σήμερα γενικώς την ημέρα της ποίησης την τιμώ…

  64. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    Όλοι συνταξιούχοι είμαστε!

  65. voulagx said

    #63: Είσαι ένας ποιητής εσύ!!

  66. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Ἐπειδὴς τὸ πρῶτο βέβηλο ἄρθρο τιτλοφορεῖται «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ» ἀπευθυνόμενος στὸ καθ᾿ ὕλην ἁρμόδιο συμβούλιο κραυγάζω:

    Ἔ, ΚΑΣ, οἱ βέβηλοι!

  67. Ωραίος ο Χ/Μπ στο 39 😁

    ___________________

    Γειά σου Δημήτρη!

    ___________________

    Συνταξιούχος λέει…Παίζει με τον πόνο μου η μουστόγρια. Άσε που, εμ της βάζεις πρωκτικό θέμα της εξαπανέκαθεν ειδικότητάς της, εμ γκρινιάζει κι από πάνω. Αχαριστία ρε πούστη μου…

  68. ΚΩΣΤΑΣ said

    Διακόπτω την ενασχόλησή μου με τα περί Ηρούς και Λεάνδρου, δια να κάνω ένα μεγαλειώδες σχόλιο που θα ανεβάσει το ιστολόγιο στη θέση 666 της Αλέξαινας.

    Μοι προκαλεί κατάπληξιν το γεγονός ότι ακόμη και οι κορυφαίες σχολιάστριες κ.κ. Αργυρώ και Στεφανία, δεν αντελήφθησαν τον βαθύ στοχασμό και την αλληγορία των διανοημάτων του εκλεκτού συγγραφέως των τριβιδακίων κ. ΔιαολοΧτήνους. Γλώσσα και ύφος γλωσσαμυντόρων, μορφή ανορθόδοξου πολέμου τηρούμενη μέχρι σήμερα. Με 20/ήμερο φυλάκιση τιμωρούνται και σήμερα οι στρατιώτες που κατά την αναφορά του λόχου πέρδονται ηχηρώς. Πώματα, φυσικά ή από φελλό.

    Όσοι κατηγόρησαν, έκριναν επιπόλαια και επιφανειακά, δεν εμβάθυναν στο απροσμέτρητον ύψος των διανοημάτων του.

    Μπράβο, …Χτήνος μου, είσαι ωραίος γι΄ αυτό και σε πάω… 😉

  69. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @66. Διατελῶν ἐν μετρίᾳ συγχύσει, λόγῳ ἠπίας τσιπροποσίας*, παρέλειψα τὰ ἐντὸς τῶν γωνιωδῶν ἀγκυλῶν παραπέμποντα.

    ΚΑΣ=> ΚΑΣ.

    *ΠΡΟΣΟΧΗ: Ἀναφέρομαι στὴν κατανάλωση τοῦ γνωστοῦ ἀποστάγματος.

  70. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @67β. Γειά σου, ΣτοΔγιαλοΧτῆνος.

    Μὴ μοῦ συγχίζεις τὰ κορίτσια.

    Εἰδικὰ τώρα ποὺ μοῦ λένε καλὰ λόγια. 😉

  71. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Ποῦ εἶναι ἡ Λοῦ;

    Παγκόσμια Ἡμέρα Ποίησης σήμερα.

    Ἀδημονοῦμε γιὰ τὰ ἔμμετρα σχόλιά της.

  72. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @70. (Συνέχεια). Δὲ μοῦ λές, ρὲ φίλε.

    Αὐτὰ τὰ τριβεῖα τὰ Χομερίκα ἀπὸ ποῦ εἶναι. Δὲν τὰ ἔχω ξανακούσει. Ἐμεῖς παλιὰ εἴχαμε ἕνα Μπός γιὰ τὸ καΐκι. Καλὸ ἐργαλεῖο. Κάθε χρόνο τὸ κάναμε αὐγό.

  73. 72 Χομερικάνικα είναι.

  74. Alexis said

    #68: Γεια σου Κώστα, μεγαλειώδη! 🙂

  75. Γιάννης Ιατρού said

    71: εκτός δικτύου είναι…
    Μόνο με ταχυδρομικές περιστέρες επικοινωνεί. Στείλαμε σούπερ πούμα να την φέρει πίσω 🙂 🙂

  76. kpitsonis said

    38 . Να λέμε και ότι το ποίημα είναι του Σεφέρη . Από το Μυθιστόρημα .

  77. kpitsonis said

    62 . Υπάρχουν και άλλοι …αρνητές του Ομήρου . Ο Ξενοφάνης λέει: πάντα θεοίσ’ ανέθηκαν Όμηρος θ’ Ησίοδος τε, όσσα παρ’ ανθρώποισιν ονείδεα και ψόγος εστίν, κλέπτειν μοιχεύειν τε και αλλήλους απατεύειν. ως πλείστα εφθέγξαντο θεών αθεμίστια έργα, κλέπτειν μοιχεύειν τε και αλλήλους απατεύειν.

  78. ΚΩΣΤΑΣ said

    Άσχετο, αλλά μπορεί να σας ενδιαφέρει, συνδέει και την υπερτρισχιλιετή μας, από την Ιλιάδα μέχρι σήμερα.

  79. Nestanaios said

    62. Στεφανια.

    Ο Πλάτων είναι κρυπτοχριστιανός ή ο Χριστιανισμός είναι κρυπτοπλατωνικός;
    Πολύ καλός ο ποιητής Όμηρος αλλά ο ποιητής Αριστοκλής και αργότερα ο Φιλόσοφος Πλάτων είναι πολύ καλλίτερος.
    Ο Αριστοτέλης κάποια στιγμή ενδέχεται να πεθάνει αλλά ο φιλόσοφος Πλάτων δεν έχει γεννηθεί για να πεθάνει, είναι δώρο του Προμηθέα στην ανθρωπότητα και όπως ο προμηθέας έτσι και αυτός είναι αθάνατος.

  80. @ 78 ΚΩΣΤΑΣ

    Καλό 🙂

  81. Nestanaios said

    77. Kpitsonis

    Την αλήθεια λέει ο Ξενοφάνης και αυτό δεν τον κάνει «Αρνητή του Ομήρου και του Ησιόδου».

  82. Να ευχαριστήσουμε και τις δυο σχολιάστριες Αρτζι και Στέφι, που ειδικά αν η Στέφι είναι μελαχροινή-γιατί την Αρτζι μ’ αυτά που γράφει για ξανθειά την κόβω- ικανοποιούν κάθε προτίμηση των αναγνωστών και ανεβάζουν τα σκαλιά της Αλέξαινας…

  83. Nestanaios said

    62. Στεφανία.
    51. Αργυρώ.

    Επειδή κανένας άλλος εδώ δεν πρόκειται να ετυμολογήσει το όνομα «Όμηρος» θα σας παρακαλούσα να συνεργαστείτε και να καταθέσετε την ετυμολογία του ονόματος «Όμηρος», ει δε μη θα το κάνω εγώ όπως δεν το έχει κάνει κανένας ποτέ.

  84. Γιάννης Ιατρού said

    82: 😂👍👍 Αυτό με την ξανθιά…. Έγραψε!

  85. Γιάννης Ιατρού said

    83: συγκρατήσου, υπάρχουν κι ευαίσθητοι αναγνώστες εδώ μέσα! Μην έχουμε τίποτα παιδικά τραύματα 🙂

  86. Λεύκιππος said

    Τίποτα δεν κατάλαβα ούτε κατανόησα. Πειράζει;

  87. # 78

    Σε εποχές που μέτραγε για τις εισαγωγικές και η βαθμολογία της Β’ λυκείου όλα τα παιδιά αυτής της τάξης πήγαιναν σε φροντιστήριο που είχε υποδείξει η διεύθυνση του σχολείου εκτός από 2 που έκαναν ιδιαίτερα με μένα και με είχανε συστήσει στους γονείς τους παιδιά που τα είχα στου Μωραΐτη και στο Κολλέγιο. Στο διαγώνισμα τριμήνου εντελώς τυχαία έπεσαν δυο πολύ δύσκολες ασκήσεις που είχαν διδαχθεί την παραμονή στο φροντιστήριο, στο οποίο μετά πήγαν και οι δικοί μου έχοντας πάρει το μάθημά τους.
    Κι άλλες κακές εμπειρίες από αυτό το σχολείο που δεν είναι της στιγμής

  88. ΚΩΣΤΑΣ said

    74 Αλέξης, 80 Δημοσιοχώρος 😉 😉

    87 Τζι, δεν κατάλαβα… ;;;

  89. # 88 β

    ωχ, ξέχασα να ανφέρω την «Ελληνική Παιδεία»

    Ο χάρτης που ανέβασες στο # 78 είναι από αυτό το σχολείο, αν ποτέ βρεθούμε θα σου πω διάφορα γι αυτό.

  90. Alexis said

    Κυκλοφορεί στο φατσοβιβλίο η παρακάτω εικόνα ως «η μία και μοναδική φωτογραφία του Κολοκοτρώνη»

    Ξέρει κανείς τι είναι αυτό;
    (σημειωτέον ότι ο Γέρος του Μοριά πέθανε το 1843)

  91. Γιάννης Κουβάτσος said

    90: Αυτός είναι ο γιος του, ο Ιωάννης (Γενναίος) Κολοκοτρώνης.

  92. Pedis said

    Σε όποιον φαίνεται πιστευτό ότι στη φωτογραφία αναπαρίσταται ένας εβδομηντάρης της εποχής τότε ας θεωρήσει ότι έχει ένα ενθαρρυντικό στοιχείο ότι το εύρημα περνάει το πρώτο-πρώτο τεστ.😎

  93. sarant said

    69 Αμποτε να τα πιούμε και μαζί Μήτσο!

    90 Όπως λέει ο Γιάννης. Φωτογραφίες υπάρχουν από Μαυροκορδάτο, Κανάρη και μερικούς ακόμα.

  94. Corto said

    Μπράβο Χτήνος, εξαιρετική πένα!
    Έστω και στο παρά πέντε, συγχαρητήρια και από μένα! Περιμένουμε το επόμενο…

  95. Alexis said

    #90, 92: Ευχαριστώ

  96. kpitsonis said

    90 . Η πρώτη δαγκεροτυπία χρονολογείται το1837. Οπότε…

  97. Γειά σου Κόρτο, νάσαι καλά!

  98. Alexis said

    91 και 93 διορθώνω

  99. MA said

    Ωραίος ΣτοΔγιάλοΧτήνος, ο Μενοικέας σου μ´άρεσε πιο πολύ! Και σ´άλλα!

  100. Corto said

    Άσμα ομηρικόν και ηρωικόν, αφιερωμένο στον συγγραφέα μας!

    Κι απ’ του Μεταξουργείου την πλατεία/ αν έπεφτε λιγάκι παρακεί
    του Τρωικού πολέμου ήταν αιτία/ ​που χώρα λάβαινε την Κεριακή…

    (…)

    Ρε συ τον κάργα τώρα μη μου κάνεις/ γιατί ο καυγάς σαν ήταν φονικός
    έπεφτε ο Μπίθουδας κι ο Μητροφάνης/ κι έπαιρνε τέλος τότε ο Τρωικός…

  101. antonislaw said

    Καλησπέρα σας! Τα απόλαυσα τα κείμενα του ΣτοΔγιαλοΧτηνος! Έχουν πηγαίο χιούμορ και ευφϋία, όπως και προσωπικό ύφος- σπάνιο πράγμα-όπως άλλωστε και τα σχόλιά του.
    Με αφορμή τα κείμενα να αφιερώσω ένα ποίημα του Βάρναλη από τη μεταθανάτια συλλογή «Οργή Λαού», ήταν και η παγκόσμια ημέρα ποίησης(ποιος θεσμός ορίζει άραγε τις παγκόσμιες μέρες;). (Να πω την αλήθεια εψαχνα ένα ποίημα ή φράση από πεζό του Ρίτσου που από μνήμης θυμάμαι σαν να λέει κάπως «να βγάλουμε μια κλανιά πιο βροντερή» μα δεν μπόρεσα να το εντοπίσω, αν το θυμάται κανείς μου το γράφει… )

    ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ /[ΟΡΓΗ ΛΑΟΥ και άλλα μεταθανάτια ποιήματα] /ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΑ /12
    12
    Τον εθνικόμαχο ποιητή, του ναζισμού τ’ αηδόνι,
    κατέβη ο Χάρος να τον πνίξει με διπλό κορδόνι·
    κι αυτός να ψάλλει αρχίνησε φασιστικήν ωδή
    κι ο Χάρος τον εμπούκωσε με τρανταχτή πορδή!

    https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=4&text_id=640

  102. Alexis said

    #101: Για ποιον λέει;

  103. sarant said

    101 Μήπως τον Άριστο Καμπανη;

  104. antonislaw said

    101-103 Αν μου επιτρέπετε κάποιες σκέψεις για το σε ποιον αναφέρεται, εχβ την εντύπωση ότι τα ποιήματα Οργή Λαού που εκδόθηκαν μεταθανάτια με επιμέλεια του Γιώργου Σαββίδη αναφέρονται στην παραγωγή του ποιητή κατά τη διάρκεια της χουντας των κολονέλων. Ο Καμπάνης είχε πεθάνει το 1956 και μάλιστα στο Δρομοκαΐτειο εντελώς ξεχασμένος, μάλιστα θεωρείται παράδειγμα πλήρους αποσιώπησης από την ελληνική γραμματεία, σε αντίθεση πχ με αλλους φιλοναζιστές όπως ο Σπύρος Μελάς, που δεν επηρεάστηκαν τόσο στην υστεροφημία τους. Επομένως πιστεύω ότι ο Βάρναλης ίσως να μην έγραφε, έστω και χωρίς σκοπό να δημοσιευτεί, για εναν καταδικασμενο από την ελληνική δικαιοσύνη, εγκλειστο στο Δαφνί και πλήρως απαξιωμενο λογοτέχνη. Εικάζω ότι το έγραψε για κάποιον που η αξία του και στάση του ήταν σημείο αντιπαραθεσης και που επίσης πέθανε τα χρόνια της χούντας. Θα μπορούσε να υποτεθεί ότι αφορούσε τον Έζρα Πάουντ που πεθανε το 1972,και περίπου συνομίληκο με τον Βάρναλη;Βέβαια το «εθνικόμαχος ποιητής» πιο πολύ παραπέμπει σε Έλληνα.Το εκεβι δεν τον αναφέρει καν ως ποιητή αλλά ως δημοσιογράφο, κριτικό, ιστορικό. Βέβαια λέει ότι «πεθανε στο Δρομοκαΐτειο το 1956 ύστερα από την περιπέτεια μιας πολιτικής δίκης.» Μήπως υπονοεί αυτοκτονία που ταιριάζει με την αναφορά του Βάρναλη «για διπλό κορδόνι»;Μήπως έχει κανείς την «Οργή Λαού» μήπως ο Σαββίδης δίνει κάποια πληροφορία για το επίγραμμα;

    https://www.academia.edu/8377304/%CE%9A%CF%81%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%86%CE%B1%CF%83%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82_%CE%97_%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%AF%CF%80%CF%84%CF%89%CF%83%CE%B7_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%86%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%9A%CE%B1%CE%BC%CF%80%CE%AC%CE%BD%CE%B7

  105. dryhammer said

    101-104. Και για τον Μπογδάνο θα ταίριαζε…

  106. nikiplos said

    Χτήνος πολύ όμορφο! Εμπνευσμένο.
    (Στα χρόνια που κάποιοι εξ ημών υπηρετήσαμε σε κλειστούς-στενούς χώρους οφείλω να ομολογήσω πως δεν ενοχλούσε τόσο το υδροθειομεθάνιο, όσο η αποφορά του brevibacterium, άλλως b.linens )

  107. ΚΩΣΤΑΣ said

    Αριστοτέλης Καμπάνης, μου ήταν παντελώς άγνωστος. Βρήκα όμως και μια άλλη άποψη:

    «Το 1944, μετά την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής και την απελευθέρωση της Ελλάδος, συκοφαντήθηκε για συνεργασία με τους Γερμανούς, συκοφαντία που σύντομα μετατράπηκε σε κατηγορία που τον οδήγησε να δικασθεί από το ειδικό δικαστήριο δοσιλόγων. Επρόκειτο για μια δίκη παρωδία, κατά γενική ομολογία, αν και οι λεπτομέρειες της παραμένουν ασαφείς και ο Καμπάνης καταδικάστηκε σύμφωνα με το κατηγορητήριο.»

    Μήπως ως ένα σημείο είναι και θύμα του συρμού της εποχής; Γενικά φαίνεται αξιόλογος άνθρωπος, είχε συνεργάτη κάποτε και τον Βάρναλη,

    «Υπήρξε ένθερμος δημοτικιστής, και δεινός χειριστής της ελληνικής γλώσσας. Μετά τον πόλεμο και την απελευθέρωση της Ελλάδος, όταν ο Ιωάννης Πασσάς εξέδωσε, παράλληλα με το περιοδικό, και το «Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό» «Ήλιος», τοποθέτησε επικεφαλής τον Καμπάνη ο οποίος συνεργάστηκε και με εγκυκλοπαιδικά λεξικά «Ελευθερουδάκης» καθώς και με την «Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια».

    https://el.metapedia.org/wiki/%CE%86%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%82_%CE%9A%CE%B1%CE%BC%CF%80%CE%AC%CE%BD%CE%B7%CF%82

  108. sarant said

    104-107 Ο Καμπάνης ήταν συνεργάτης των Γερμανών πατενταρισμένος. Ποιον άλλον να εννοεί ο Βαρναλης; Δύσκολο να εννοεί κάποιον ξένο. Από την άλλη, 15 χρόνια μετά να γράφει το ποίημα; Δύσκολο κι αυτό.

  109. spyridos said

    Τα περιττώματα της ναζιστικής και χρυσαΒγουλιστικής μεταπαίδεια είναι άποψη.

    «Η γη είναι επίπεδη» κι αυτό άποψη.

  110. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Ευχαριστώ σας Νίκιπλε, Μικιέ, ΜΑ, Αντώνη Νομικέ, Κώστα και όποιον άλλον ξεχνάω 🙂

  111. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ούτε για τη μεταπαίδεια ήξερα κάτι, τώρα που την ξαναβλέπω, ύποπτη μου φαίνεται.

  112. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @111. «Ύποπτο» Κώστα, μπορεί να είναι το κάθε τι για τους ανύποπτους. Αν, όμως, ξέρεις ότι αυτό που διαβάζεις προέρχεται από τον εθνικιστικό χώρο, ξέρεις και από ποιά μεριά πρέπει να προφυλαχτής. Αν διαβάζης τον Ριζοσπάστη, κρατάς τους χρήσιμους χυμούς της ιστορίας και της πολιτικής και φυλάγεσαι από τις γνωστές ιδιοσυστασιακές μεροληψίες του κ.ο.κ. (Πάντως ο Καμπάνης, παρόλο που άφησε αξιόλογο πνευματικό έργο, ήταν δηλωμένος και υψηλών διασυνδέσεων ΦΑΣΙΣΤΑΣ και δεν νομίζω ότι θα μπορούσε να γίνη καμιά σοβαρή παρανόηση των στοιχείων της πολιτείας του κατά την δίκη…)

  113. loukretia50 said

    Ω, Χχτήνος τετραπέρατον, με πόση ευαισθησία
    Αρχαία μπόχα ιστορείς με στυλ και φαντασία!

    Πρωτοκλασάτων τη «φραγή» ο Όμηρος σνομπάρει
    Και χάνεται, την κρύβει η γη και το χλωρό χορτάρι

    Αρχαίων τις βρωμοδουλειές η Μούσα δε σκαλίζει.
    Αν κι η τεχνογνωσία τους σαφώς προβληματίζει

    ΥΓ. Η κατακλείδα στο πρώτο όλα τα λεφτά!
    Αν και προτιμώ το δεύτερο.

  114. 113 🙂
    (κι εγώ το δεύτερο προτιμώ αλλά δεν το λέω παραέξω)

  115. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Χτήνε και πώς δε βρέθηκε στα τρωικά τα όλα
    μαζί μ΄άλλα συμπράγκλα καμιά αρχαία κλανιόλα

  116. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >> η συναίνεση του δυστυχούς Ερρίκου στην απαθανάτιση της εριτίμου Κυρίας Σοφίας

    Από χτες που έδωσες έναυσμα με τα ωραία σου ετούτα, έψαξα ένα βιβλιαράκι μου «Αγαμέμνων Σλήμαν-ο περιπόθητος υιός» της Ελένης Μπόμπου Πρωτοπαπα, εκδόσεις Αρχείο 2017.
    Αναφέρει εκεί, μαζί με τη σχέση του Αγαμέμνονα (Αγαμεμνονίδιον για τον μπαμπά, Μεμέκο για τη μαμά) με τον πατέρα του τον Ερρίκο ότι οι βιογράφοι του τον χαρακτηρίζουν («τον δυστυχή») absentéiste familial chronique.
    Ε κάτι έπρεπε να καταβάλλει γι΄αυτό ! 🙂

  117. 115 Για τον ίδιο λόγο που δε βρέθηκαν ούτε οι καταπέλτες. Άμα τη εμφανίσει του χρυσού έπεσε παντόφλα και ο φουκαράς ο absentéiste απέκτησε άλλες, πιό επείγουσες προτεραιότητες 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: