Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Λεξιλογικά των εμβολίων

Posted by sarant στο 19 Απριλίου, 2021


Προχτές τιτλοφόρησα «εμβολιασμένα» τα μεζεδάκια του Σαββάτου -και σε σχόλιό του ο φίλος μας ο Spiridione ρώτησε αν θα έχουμε άρθρο για τα λεξιλογικά των εμβολίων.

Πολύ λογική η ερώτηση -ένα χρόνο και κάτι που βαστάει η πανδημία, έχουμε λεξιλογήσει για τις περισσότερες από τις νέες λέξεις που έφερε στο προσκήνιο (που μακάρι ποτέ να μην ερχόταν και να μην τις έφερνε). Πώς έγινε και μας ξέφυγε το εμβόλιο, που αποτελεί μάλλον την πρωταγωνίστρια λέξη της δεύτερης πανδημικής χρονιάς;

Ο λόγος που δεν είχα βάλει άρθρο για τα λεξιλογικά των εμβολίων είναι, όπως απάντησα και στον Spiridione, ότι σε ανύποπτο χρόνο, το 2017, πολύ πριν ενσκήψει η πανδημία, είχαμε δημοσιεύσει ένα άρθρο που είχε βασικό αντικείμενο τους αντιεμβολιαστές και τους μύθους που διαδίδουν, αλλά έθιγε και τα λεξιλογικά των εμβολίων.

Όμως χρειάζεται και αυτόνομο άρθρο -που θα μας δώσει έναυσμα να συζητήσουμε τα των εμβολίων. Οπότε, για να μη με πουν αντιεμβολιαστή, σήμερα θα λεξιλογήσω για τα εμβόλια. Αναγκαστικά, θα επαναλάβω κάποια πράγματα από το προηγούμενο άρθρο (και από τα σχόλιά του).

Λοιπόν, η λέξη «εμβόλιο» είναι αρχαία, εμβόλιον, υποκοριστικό του «έμβολον». Η λέξη έμβολο χρησιμοποιήθηκε για οτιδήποτε αιχμηρό, ειδικότερα δε για τις χάλκινες προεξοχές των πολεμικών πλοίων -τα οποία, να θυμηθούμε, στις ναυμαχίες διεμβόλιζαν τα αντίπαλα σκάφη. Οπότε, η υπουργός εκείνη (της σημερινής νομίζω κυβέρνησης) που είχε μιλήσει στην τηλεόραση για «εμβολιασμό πλοίου» δεν ήταν τόσο άστοχη από ετυμολογική άποψη.

Το αρχαίο εμβόλιο, είπαμε, είναι υποκοριστικό του εμβόλου και η λέξη ανάμεσα στ’ άλλα είχε και τη σημασία «ακόντιο» αλλά και ένθετο κόσμημα (αφού το εν-βάλλουν). Φυσικά, δεν είχε τη σημερινή σημασια διότι οι αρχαίοι δεν ήξεραν τα εμβόλια. Τη λέξη την αναστήσανε οι λόγιοι του 19ου αιώνα για να αποδώσουν τον γαλλικό όρο vaccin ή τον ιταλικό vaccino (στα αγγλικά είναι βέβαια vaccine και από την ίδια ρίζα η αντίστοιχη λέξη σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες).

Η ιταλική κτλ. λέξη ανάγεται στο λατινικό vaccinus, που θα πει «αγελαδινός», από το vacca που είναι η αγελάδα στα λατινικά. Τι σχέση έχει η γελάδα με το εμβόλιο; Μεγάλη. Για να καταπολεμηθεί η ευλογιά, που θέριζε κόσμο και κοσμάκη τον καιρό εκείνο, ο Βρετανός γιατρός Τζένερ, το 1796 σκέφτηκε να εισάξει (σικ, ρε) στον ανθρώπινο οργανισμό αδυνατισμένα στελέχη του ιού της ευλογιάς των αγελάδων, της δαμαλίτιδας, και να βοηθήσει το ανοσοποιητικό σύστημα να παράξει (ρεσίκ) τα απαραίτητα αντισώματα ώστε ο οργανισμός να μην προσβληθεί από την (ανθρώπινη) ευλογιά. Αυτό ήταν ο δαμαλισμός. Όταν αργότερα η ίδια τακτική εφαρμόστηκε και σε άλλες ασθένειες, ο όρος vaccine/vaccination κτλ. γενικεύτηκε, χωρίς πια να υπάρχει μεσολάβηση αγελάδας. (Πώς δεν βγήκε κανείς Μπαμπινιώτης να πει πως είναι λάθος να λέγονται vaccine τα σημερινά εμβόλια αφού δεν προέρχονται από αγελάδες;)

Ωστόσο, ο Τζένερ έδρεψε τη δόξα αλλά δεν ήταν ο πρώτος που εφάρμοσε μέθοδο εμβολιασμού ή για να το πω γενικότερα μέθοδο εισαγωγής εξασθενημένου ιού στον οργανισμό ώστε να παραχθούν αντισώματα. Κινέζοι, Πέρσες, Αφρικανοί και Οθωμανοί γιατροί προηγήθηκαν, ενώ στη Δύση τη μέθοδο την έφεραν δυο Έλληνες γιατροί, ο Εμμανουήλ Τιμόνης από τη Χίο και ο Ιάκωβος Πυλαρινός από την Κεφαλονιά, που έκαναν σχετικές ανακοινώσεις το 1713 στην περίφημη Royal Society του Λονδίνου, 80+ χρόνια πριν απο τον Τζένερ. Ο ευλογιασμός (variolation) εξαπλώθηκε περαιτέρω όταν η Λαίδη Μοντάγκιου σύζυγος του Βρετανού πρεσβευτή στην Κωνσταντινούπολη ευλογίασε τον μικρό γιο της και μετά επέστρεψε στο Λονδίνο και διέδωσε τη μέθοδο. Ο Τζένερ είχε κι αυτός ευλογιαστεί. Ο ευλογιασμός γινόταν είτε με τομή στο δέρμα είτε με φύσημα από τη μύτη. Είχε θνησιμότητα 0,5-2% αλλά η ευλογιά θέριζε σε ποσοστό 30%.

Τον Τιμόνη και τον Πυλαρινό δεν τους έχει τιμήσει το νεοελληνικό κράτος, ενώ σε ξένες πηγές μπορεί να δείτε να αναφέρονται ως Ιταλοί ή Βενετοί ή ως Οθωμανοί.

Η διεθνής λέξη vaccine για το εμβόλιο έχει περάσει και στα ελληνικά, όπου βατσίνα λέμε ειδικά το εμβόλιο κατά της ευλογιάς. Ή μάλλον το λέγαμε, διότι εμβόλια κατά της ευλογιάς δεν υπάρχουν πια. Αφού στοίχισε εκατοντάδες εκατομμύρια θύματα, η φονική αρρώστια δαμάστηκε και έχει πια κηρυχτεί ξεριζωμένη. Στην Ελλάδα το τελευταίο κρούσμα σημειώθηκε το 1951 στη Μάνδρα της Αττικής, παγκοσμίως στη Σομαλία το 1977. Το 1980 σταμάτησαν οι εμβολιασμοί στη χώρα μας. Σήμερα υπάρχει ιός της ευλογιάς μόνο σε δυο άκρως φυλασσόμενες ερευνητικές εγκαταστάσεις, μιαν αμερικανική και μια ρωσική. Με την ευκαιρία, να πούμε (αν και θα το έχετε καταλάβει) ότι η ονομασία «ευλογιά» είναι ευφημιστική -τον Μεσαίωνα η ευλογιά όχι ευλογία δεν ήταν αλλά όλεθρος.

Μια άλλη αρρώστια που πλησιάζαμε να την εξαλείψουμε αλλά αναζωπυρώθηκε εξαιτίας της βλακείας και του φανατισμού είναι η πολιομυελίτιδα. Το πρόγραμμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την εξάλειψη της πολιομυελίτιδας είχε σημειώσει μεγάλες επιτυχίες στην καταπολέμηση της νόσου, και ίσως να το είχε καταφέρει ως σήμερα. Ωστόσο, κάποιοι σαλεμένοι ιμάμηδες από μια επαρχία της Νιγηρίας που ονομάζεται Κάνο υποστήριξαν ότι το εμβόλιο ήταν μέρος μιας αμερικανικής συνωμοσίας για την εξάπλωση του AIDS και της στειρότητας στον ισλαμικό κόσμο, και οργάνωσαν μποϊκοτάζ που γρήγορα εξαπλώθηκε σε πέντε άλλες πολιτείες της χώρας. Ακολούθησε γενικευμένο ξέσπασμα πολιομυελίτιδας στη Νιγηρία, αλλά και σε άλλες χώρες -οι αναζωπυρώσεις στην Υεμένη και την Ινδονησία προκύπτει ότι προκλήθηκαν από το ίδιο στέλεχος του ιού της πολιομυελίτιδας που είχε εξαχθεί από την επαρχία Κάνο.

Αλλά σήμερα είπαμε να λεξιλογήσουμε. Οπότε επιστρέφουμε στο εμβόλιο. Είπαμε πιο πάνω ότι τη λέξη την ανάστησαν οι λόγιοι τον 19ο αιώνα για να αποδώσουν το γαλλ. vaccin, αλλά από πιο νωρίς το εμβόλιον είχε μπει στη νεότερη γλώσσα, ως μπόλι, για να περιγράψει τη διαδικασία του ενοφθαλμισμού, όταν τμήμα ενός φυτού που έχει «μάτι» προσαρμόζεται πάνω σε ένα άλλο, συγγενικό, φυτό έτσι ώστε το δεύτερο να αποκτήσει ιδιότητες του πρώτου. Πολύ συχνά γίνεται μπόλιασμα σε δέντρα για να παράξουν (σικ πάλι) καρπό διαφορετικής ποικιλίας, ή και διαφορετικό καρπό (αλλά δεν είναι εφικτές όλες οι διασταυρώσεις, πρέπει τα δέντρα να είναι συγγενικά).

Το μπόλιασμα το χρησιμοποιούμε και μεταφορικά, π.χ. «Κάθε πολιτισμός μπολιάζει και μπολιάζεται από άλλους πολιτισμούς». Και βέβαια, η λέξη «μπόλι» χρησιμοποιήθηκε και για το εμβόλιο των ανθρώπων. Αλλά στο «μπόλιασμα» έχουμε αναφερθεί σε ειδικό άρθρο, με αφορμή την αποστροφή που προκαλεί η λέξη στους Έλληνες ξενόφοβους.

Μέχρι πρόσφατα, τα εμβόλια γίνονταν κυρίως σε μεγαλύτερες ηλικίες αλλά όλο και κατεβαίνει ο πήχης και αυξάνονται τα ποσοστά των εμβολιασμένων. Πολλά θα μπορούσαμε να πούμε για τις μάλλον κακές επιδόσεις (και εντυπώσεις) της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τον χειρισμό των διαπραγματεύσεων με τις εταιρείες που παράγουν τα διάφορα εμβόλια, αλλά το σημερινό άρθρο λεξιλογεί. Και επειδή λεξιλογούμε, σημειώνω έναν νεολογισμό που ακούω στα γαλλικά μέσα για τα μεγάλα εμβολιαστικά κέντρα που στήνονται σε διάφορους κατάλληλους χώρους (γήπεδα, αποθήκες κτλ.). Τα λένε vaccinodrome, εμβολιοδρόμιο ας πούμε. Εμείς τα λέμε μέγκα-εμβολιαστικά κέντρα λες και είναι χορηγία από το κανάλι.

Τέλος πάντων, καλό πράγμα είναι το εμβόλιο. Να το κάνετε. Μακάρι να βοηθήσει ο εμβολιασμός, μαζί με τον καλό μας τον καιρό, να ανοίξουν στο κοντινό μέλλον οι δραστηριότητες που μήνες (και χρόνο) τώρα έχουν παγώσει μήπως σταματήσει η αιμορραγία της οικονομίας. Γιατί για μερικά πράγματα δεν υπάρχει εμβόλιο.

165 Σχόλια προς “Λεξιλογικά των εμβολίων”

  1. Εμβολιασμένος… 🙂

  2. Αλλά κι αυτό, η vaccination for influenza να αποδίδεται ως flu jab, πώς μας φαίνεται;

  3. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ἀνάμεσα στά πολλά δεινά πού ἐπεσώρευσαν οἱ ἐμβολιασμοί 🙂 εἶναι καί ἡ ἐξαφάνιση τοῦ ἐπιθέτου «βλογιοκομμένος» πού συναντούσαμε κάποτε σέ διάφορα κείμενα-διηγήματα, ἀστυνομικά κλπ (..καί πού τό κολλοῦσαν συνήθως σέ κακούς ἕως ἐγκληματικούς χαρακτῆρες)

  4. Κιγκέρι said

    Να προσθέσω, εκτός από την καλημέρα μου, τα ακρωτήρια Μεγάλο και Μικρό Έμβολο της Θεσσαλονίκης, πιο γνωστά ως Καραμπουρνού και Καραμπουρνάκι αντίστοιχα!

    Για τα εμβόλια, έχω να πω ότι τα θεωρώ τη μία από τις τρεις σημαντικότερες κατακτήσεις της Ιατρικής του 20ου αιώνα – οι άλλες δύο, κατά τη γνώμη μου πάντα, είναι η ανακάλυψη των αντιβιοτικών και η πρόοδος της Αναισθησιολογίας.

  5. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Λίγες ἀμφιβολίες ἔχω γιά τό ὅτι ὁ ἐμπνευστής- εἰσηγητής τοῦ ὁρου «μέγκα-ἐμβολιαστικά κέντρα» ..περιεῖχε τοποθέτηση προϊόντος (Μιά χορηγία μπορεῖ νά λάβη πολλές καί διάφορες μορφές 🙂

  6. Κιγκέρι said

    4α: Ξέχασα να βάλω τραγουδάκι:

    …Το Σάββατο ή την Κυριακή
    αυτή την εβδομάδα
    θα κάνω κάτι που καιρό
    το είχα κατά νου.
    Θα πάρω το βαρκάκι μου
    ότι καιρό κι αν έχει
    και θ’ ανοιχτώ απέναντι
    προς το Καραμπουρνού.

  7. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    1# Vaccinated. Αγελαδιάστηκες δηλαδής? 🙂

  8. Παναγιώτης Κ. said

    Καλή εβδομάδα και καλή ανοσία σε όσους εμβολιάστηκαν!
    Btw τα διάφορα διαγνωστικά κέντρα τρίβουν τα χέρια τους! Του άλλου το έκλεισαν ραντεβού για το τεστ μετά από δέκα μέρες. Οι εμβολιασμένοι πηγαίνουν σε αυτά για να κάνουν τεστ αντισωμάτων. Φίλοι που το έκαναν μου είπαν ότι στοιχίζει 18€.
    Στην ερώτηση ποια είναι η κλίμακα πλήθους αντισωμάτων δεν πήρα απάντηση. Άλλος μου είπε ότι είχε 400…, άλλος 5000!
    Μπορεί όμως να έχεις εμφανίσει μεγάλο αριθμό αντισωμάτων όχι γιατί έκανες το εμβόλιο αλλά διότι ασθένησες και το πήρες ή δεν το πήρες είδηση!

  9. Πουλ-πουλ said

    «Τη λέξη την αναστήσανε οι λόγιοι του 19ου αιώνα για να αποδώσουν τον γαλλικό όρο vaccin»
    Αυτό είναι ένα καλό μάθημα για μας σήμερα, που προσπαθούμε να αποδώσουμε κατά λέξη τους ξένους όρους. Η φαντασία, όχι μόνο στην εξουσία, αλλά και στη μετάφραση.

  10. Παναγιώτης K. said

    Άρθρο για τους ευφημισμούς υπάρχει;

  11. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    8 Είναι συζητήσιμο αν έχει νόημα το τεστ αντισωμάτων, πέρα από το να ρίχνει λεφτά στην αγορά. Άλλοι λένε να κάνουμε, άλλοι αποθαρρύνουν. Άλλωστε, μόνο μετά τη δεύτερη δόση θα έχει σημασία η ένδειξη. Ή κάνω λάθος;

  12. sarant said

    10 Να μια καλή ιδέα!

  13. Η φαντασία, όχι μόνο στην εξουσία, αλλά και στη μετάφραση…
    …και στην ορολογία…
    🙂

  14. Παναγιώτης Κ. said

    @4τέλος. Ένας μεγάλος άνθρωπος με γερό δυστύχημα στη ζωή του φιλοσοφούσε λέγοντας:
    -Ξέρεις τι σπουδαίο πράγμα είναι οι γιατροί και τα φάρμακα;
    Σου παίρνουν τον πόνο!
    (Αιωνία του η μνήμη!)

  15. leonicos said

    Κατ’ αρχήν συγγνώη για τη διήμερη απουσία

    Επρόκειτο περί απαγωγής

    Προχτές περιαγώμεθα περί τον Μαραθωνα
    Χτες αναζητούσαμε επί τρίωρο τον αρχαιολογικό χώρο των Ελευθερών Αττικής.
    Βρίσκεται πάνω σχεδόν στην παλαια εθνική Αθηνών Θηβών.

    Το περασμένο Σαββατοκύριακο αφιερώθηκε στο Ηραίο Λουτρακίου καιτη Βραυρώνα

    Απλώς, δεν μπορούε να πάμε στον Βόλο!!!!!

  16. leonicos said

    η λέξη «εμβόλιο» είναι αρχαία, εμβόλιον, υποκοριστικό του «έμβολον».

    ασφαλώς, από μορφολογικήςπλευράς, μπορεί να περιγραφεί έτσι, ως υποκοριστικό. Εντούτοις θα δίσταζα να το χαρακτηρίσω έτσι, επειδή προκειται σαφώς για ανεξάρτητο νεολογισμο. Βέβαια, είναι ζήτημα ορισμών

  17. antonislaw said

    Καλημέρα σας! Εξαιρετικό το σημερινό αρθρο, επαυξημένο και βελτιωμένο, που λεγανε και τα παλιά λεξικά (επηυξημένο) σε σχέση με του 2017.
    Το «mega εμβολιαστικό κέντρο» ειναι χαρακτηριστικό της σχιζοφρενικής και σουσουδικής περί τα γλωσσικά πολιτικής της κυβέρνησης.
    Το μπολιάζω (ενοφθαλμίζω) στα κρητικά, αλλά και σε άλλα ιδιώματα, και στης Λευκάδας από ό, τι είδα, λέγεται κεντρώνω και κεντρίζω. Όπου κεντρώνω σημαίνει τσιμπώ για έντομα
    Λεξικό Κριαρά
    κεντρίζω. 1) Τσιμπώ: τον εκέντρισαν (ενν. τα μελίσσια) κι ήθελαν να τον φάσι (Αιτωλ., Μύθ. 858). 2) Μπολιάζω: δύο ρίζες ελιοπούλες … εκέντρισεν (Βαρούχ. 8510). αρχ. κεντρίζω. Η λ. και σήμ.
    https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html?lq=%CE%BA%CE%B5%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%AF%CE%B6%CF%89

  18. leonicos said

    Επιπλέον, ο όρος εμβολιασμός εμπεριέχει μια σημασία που δεν υπάρχει στον εμβολισμο.

    Κατά τον εμβολισμό απλώς εμβολίζεις. κατά τον εμβολιασμό ενποθέτεις κάτι στον υποδοχέα.

    Εμβολισμός μαζί με ταυτόχρονο εμβολιασμό (χωρίς οι έννοιες να μπερδεύονται αλλά να διαδέχονται η μία την άλλη) νοείται μόνο ΕΝΑΣ.

    Πού είναι ο Γς να μας πει παραδείγματα κι εμπειρίες.

    Σπουδαίος βιολόγος

  19. LandS said

    8, 11
    Τι είναι αυτό πάλι; Εγώ πρώτη φορά το ακούω. Ούτε ο γιατρός μου μου είπε τίποτα, ούτε στις οδηγίες που μου έδωσαν την πρόπερασμένη εβδομάδα γράφει τίποτα. Και γιατί να κάνεις τεστ αντισωμάτων; Δηλαδή αν μετρηθούν λίγα θα πας να ξανακάνεις για να «πιάσει»;
    Έτσι και αλλιώς συνεχίζουμε με τις μάσκες, τις αποστάσεις και ότι άλλο πρέπει να συνεχίζουμε να κάνουμε, μέχρι να εμβολιαστεί το ποσοστό του πληθυσμού που θα εξασφαλίσει τη συλλογική ανοσία.

  20. leonicos said

    η φονική αρρώστια δαμάστηκε και έχει πια κηρυχτεί ξεριζωμένη

    Μην είσαι σίγουρος. Εμένα με τρομάζει η σημερινή κατάσταση, ως προςτ την ευλογιά εννοω

  21. leonicos said

    Το μπόλιασμα το χρησιμοποιούμε και μεταφορικά, π.χ. «Κάθε πολιτισμός μπολιάζει και μπολιάζεται από άλλους πολιτισμούς»

    Άλλο ένα καταπληκτικό παράδειγμα του πώς η χρήση διαφοροποιεί τις λέξεις σημασιολογικά

    Κάθε πολιτισμός μπολιάζει και μπολιάζεται

    αλλά

    ΔΕΝ εμβολιάζει ΟΥΤΕ εμβολιάζεται

    αν δεν του αρέσει το ‘μπολιάζεται’, ο κάβουρας που περπαταει στα κάρβουνα θα γράψει ‘δέχεται επιδράσεις, επιρροές’ κοκ

  22. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Πειράζω τη μάνα μου και τους λοιπούς συγγενείς της γενιάς της που έχουν εμβολιαστεί ήδη, πως «τώρα που μπολιάστηκαν, θα κάνουν και λεμόνια και πορτοκάλια».
    Εν αναμονή υμείς οι 50-59… Όταν μπολιαστώ κι εγώ, θα το καταλάβετε από τη μεγαλύτερη ποικιλία από κοτσάνες, όταν σχολιάζω… 🙂

  23. Θα πούμε και τίποτα (= κάτι) για την ευφλογία;

  24. leonicos said

    Μακάρι να βοηθήσει ο εμβολιασμός

    μόνο αν επαναλαμβάνεται σε τακτικά χρονικά διαστήματα και περιλαμβάνει τα νέα στελέχη

    εμβολιασμός μια κι έξω σε ίωση ΔΕΝ υφίσταται και δεν νοείται

  25. H acculturation σαν συστηματικός εμβολιασμός μου φαίνεται. Ή όχι;

  26. Πουλ-πουλ said

    3. «βλογιοκομμένος»
    Και όμως την έκφραση αυτή χρησιμοποιώ για να αποδώσω την εντύπωση που μας προκαλεί, σε ορισμένες περιπτώσεις, η ακραία φθορά της επιδερμίδας των αρχαίων λίθων.

  27. leonicos said

    19 LandS

    Ήδη ο Μπούρλας το ανακοίνωσε

  28. leonicos said

    Δεν στελνουν τον κόσμο για τεστ αντισωμάτων διότι δεν υπάρχουν ακόμα εμβόλια επαναληπτικά.

    Προφανώς προσπαθούν να καπουν ένα γύρο όλον τον κόσμο, και μετά θα το πουν.

    Από τη μια βγήκαν κάποιοι και πρότειναν μια δόση και για τη Φάιζερ, και πό την άλλη ο Μπούρλας ήδη ανακοίνωσε ότι χρειάζεται και τρίτη δόση

  29. CrazyFather said

    Ως πότε τούτ’ η άνοιξη, ως πότε η καραντίνα
    μήπως σε δύο τέρμινα, μήπως τον άλλο μήνα;
    Πέρσι το Πάσχα ευχόμουνα «του χρόνου θα περάσει
    και θά ‘χουμε τρελλή γιορτή και ξέφρενο γιορτάσι»
    Όμως ήρθαν Χριστούγεννα και θά ‘ρθει Πάσχα κι άλλο
    και φέτος πια αντί για ευχή θα πω «βρε άει στο διάλο
    να πάει ο κορονοϊός, τσακίδια η πανδημία
    που αν δεν ανοίξουν μαγαζιά γκουντ-μπάι οικονομία»
    Μου είπανε πως έρχονται δυο κρίσιμες βδομάδες
    μα οι δύο γίνανε εφτά και οι εφτά… δεκάδες
    Δεκάδες είναι όμως αυτοί που φεύγουν κάθε μέρα
    κι εμείς μασκούλες και ανοιχτά παράθυρα για αέρα
    Το κλίμα αυτό το πένθιμο ουδόλως με εμπνέει:
    Φέρε μου ένα εμβόλιο, φτιαγμένο με Αρ-Εν-Έι
    Όχι ένα, φέρε μου πολλά, φέρτα μου δέκα-δέκα
    κι ας είναι και κινέζικα κι ας είν’ Άστρα Ζενέκα
    Να τρυπηθώ σαν παλαβός, να μού ‘ρθει ανοσία
    κι αντί να γράφω ποιήματα γεμάτ’ ανοησία
    να ξεχυθώ σε εκδρομές, να φύγω για ταξίδια
    μες σε ταβέρνες και σε μπαρ να πλακωθώ στα ξύδια.

  30. Κιγκέρι said

    Να και τα φέικ νιουζ της εποχής του Τζένερ:

  31. Αν κάποιος έχει νοσήσει, γιατί πρέπει να εμβολιαστεί;

  32. LandS said

    17
    Το κεντρώνω (παρεμπ. ακούγεται και στον Μοριά) εξηγεί και το [in]flu[enzza] jab του #2. To jab είναι το απότομο χτύπημα με κάτι αιχμηρό, όπως το εμβόλιο που γίνεται με υποδόρια ένεση (το etymoline γράφει για το jab: 1825, «a thrust or poke with the point of something,» … Sense of «injection with a hypodermic needle,» once beloved by newspaper headline writers, is from 1914)

  33. Πουλ-πουλ said

    30. Παραστατικότατο.

  34. atheofobos said

    Στο προηγούμενο άρθρο σου είχα βάλει μερικά λινκ για όσα κείμενα έχω γράψει σχετικά με τα εμβόλια και τους αντιεμβολιαστές.
    https://sarantakos.wordpress.com/2017/05/24/vaccines/#comment-433946

    Σε αυτά έχουν προστεθεί και τα νεώτερα
    ΤΟ ΕΜΒΟΛΙΟ ΤΗΣ ΜΕΤΑΛΗΨΕΩΣ ΚΑΙ Ο ΙΟΣ ΤΗΣ ΓΡΙΠΠΗΣ
    https://atheofobos2.blogspot.com/2019/02/blog-post_16.html

    ΠΑΡΑ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΑΡΝΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΩΝ ΤΕΛΙΚΑ Η ΕΥΛΟΓΙΑ ΕΞΑΛΕΙΦΤΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ !
    https://atheofobos2.blogspot.com/2021/01/

    ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΤΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ ΣΥΝΟΜΩΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΜΒΟΛΙΑ
    https://atheofobos2.blogspot.com/2021/01/blog-post_5.html

  35. Κιγκέρι said

    31:

    Click to access covid19-emvolio-faq.pdf

    >> 7. Έχω εκτεθεί στον κορωνοϊό SARS-CoV-2 ή έχω νοσήσει από COVID-19. Χρειάζεται να κάνω το εμβόλιο;
    Δεν είναι ακόμα επαρκώς γνωστό για πόσο καιρό διαρκεί η φυσική ανοσία σε άτομα που έχουν εκτεθεί στον κορωνοϊό και ήταν ασυμπτωματικά ή έχουν νοσήσει. Παρόλα αυτά ακόμα δεν είναι σαφές αν τα άτομα που έχουν εκτεθεί στον ιό πρέπει να εμβολιαστούν έναντι του κορωνοϊού SARS-CoV-2.

  36. @ 32 LandS
    🙂

  37. Pedis said

    Πλήρες άρθρο!

    # 31 – Πρέπει να προηγηθεί έλεγχος αντισωμάτων.

    – Πώς πάει η έρευνα;
    – Βρίσκονται τα πάντα εκτός από λεφτά.

  38. Πέπε said

    @7:

    > 1# Vaccinated. Αγελαδιάστηκες δηλαδής? 🙂

    Ναι, για να μπορεί να συναγελάζεται.

  39. Pedis said

    Η καταγγελία αφορά την 11η Απριλίου όταν «συγγενής ασθενούς μαζί με »φίλη» του εισέβαλλαν σε νοσηλευτική πτέρυγα Covid του νοσοκομείου μας και βιντεοσκοπούσαν με το κινητό τηλέφωνο τους χώρους, προπηλακίζοντας ταυτόχρονα το προσωπικό, αρνούμενοι να δεχτούν τη διάγνωση covid λοίμωξης αναπνευστικού για την ασθενή».

    Σύμφωνα με το Σωματείο «προβάλλανε απίστευτες κατηγορίες και ισχυρισμούς: ότι »τα νοσοκομεία βαφτίζουν ψευδώς ασθενείς ως Covid», ότι οι υγειονομικοί »τους κλειδώνουν σε θαλάμους και δεν τους κοιτάζουν», τους »απαγάγουν χωρίς να ενημερώσουν τους συγγενείς», τους »κρατάνε στα νοσοκομεία χωρίς λόγο παρότι είναι καλά, βγάζοντας επίτηδες θετικά τεστ» και πολλά άλλα».

    Οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου σημειώνουν πως το περιστατικό «δεν εντάσσεται στις συνήθεις προστριβές και τα δίκαια παράπονα που έχει ο κόσμος για τις ανεπάρκειες του συστήματος υγείας, που άλλωστε και το ίδιο το υγειονομικό κίνημα καταγγέλλει και μάχεται για να τις αλλάξει» αλλά εκπορεύεται «από διάφορους ακροδεξιούς κύκλους, υπηρετώντας σκοπιμότητες εκείνων που στοχεύουν να στρέψουν την οργή του κόσμου για την πολιτική διαχείριση της πανδημίας κατά των υγειονομικών».

    Δηλώνουν μάλιστα πως τους κάνει ιδιαίτερη εντύπωση ότι «ενώ σε άλλα ζητήματα, ειδικά απέναντι σε αγώνες και κινητοποιήσεις, η αστυνομία και η κυβέρνηση παρεμβαίνουν άμεσα και κατασταλτικά, σε τέτοιες περιπτώσεις διασποράς ψευδών ειδήσεων και πρόκλησης κινδύνου κατά της δημόσιας υγείας, επιδεικνύουν ιδιαίτερη ανοχή».

    https://www.efsyn.gr/ellada/ygeia/290617_eisboli-arniton-toy-koronoioy-sto-attikon

  40. ΚΑΒ said

    Πέρσι τέτοιον καιρό, στο α΄ κύμα της πανδημίας, η «ανοσία της αγέλης» ήταν στην κορυφή της επικαιρότητας, τους τελευταίους μήνες δεν ακούγεται.

  41. Pedis said

    # 40 – Γιατί ήταν μία παπαριά και μισή, με το συμπαθειο. Δεν ισχύει. ( Και ήταν αναμενόμενο, αν όχι γνωστό.)

  42. Δηλαδή το σωστό είναι πριν εμβολιαστεί κάποιος να κάνει τεστ αντισωμάτων;
    Γίνεται αυτό ή εμβολιάζονται χωρίς το τεστ αντισωμάτων;

  43. sarant said

    29 Α μπράβο!

    34 Καλά κάνεις και τα επαναλαμβάνεις.

    40 Να πούμε επίσης ότι και η αγέλη συγγενεύει ετυμολογικά με την αγελάδα.

  44. Georgios Bartzoudis said

    «Η διεθνής λέξη vaccine για το εμβόλιο έχει περάσει και στα ελληνικά, όπου βατσίνα λέμε ειδικά το εμβόλιο κατά της ευλογιάς»
    # Λέτε από εδώ να προέρχεται η Μακεδονική λέξη «βστσινιά»=η βάτος;; Καθότι η βατσινιά γεννά πολύ πιο εύκολα από την συνονόματή της vacca (αγελάδα): Μόλις ένας βλαστός της ακουμπήσει στη γη, αμέσως ριζώνει (καταβολοειδώς πως) και ξεπετάγεται μια καινούργια βατσινιά. Και άιντε να την ξεριζώσεις. Ε! δεν την ξεριζώνεις αν θέλεις να τρως πεντανόστιμα βάτσινα (άτινα εν Χαμουτζία βατόμουρα αποκαλούνται).

    17 antonislaw said: «…Το μπολιάζω (ενοφθαλμίζω) στα κρητικά, αλλά και σε άλλα ιδιώματα, και στης Λευκάδας από ό, τι είδα, λέγεται κεντρώνω και κεντρίζω. `Όπου κεντρώνω σημαίνει τσιμπώ για έντομα Λεξικό Κριαρά».
    # Εμβολιάζω (Μακεδονιστί, αμπουλιάζου) με έναν από τους παρακάτω δύο τρόπους: 1) Με οφθαλμό (μάτι)=ενοφθαλμισμός= υποεπιδερμική εναπόθεση οφθαλμού. 2) Με ετήσιο βλαστό (κεντράδι)= εγκεντρισμός = υποεπιδερμική εναπόθεση ετήσιου βλαστού. [το οποίον κεντράδι λέγεται και τσιβί, Μακεδονιστί, βεβαίως-βεβαίως]

  45. Πέπε said

    @43 γ
    Το αντίστροφο νομίζω.

    Από την αγέλη, αφενός η αγελάς, αφετέρου ο αγελαίος (επίθετο) βους. Στα νέα ελληνικά έχουμε βασικά το πρώτο, όμως σε κάποια ιδιώματα λένε «η αελά», «η αελιά», «η αελέ», «η αελέα», που παραπέμπουν στο δεύτερο, δηλ. «η αγελαία» ουσιαστικοποιημένο.

  46. Πέπε said

    45
    Μα τι έγραψα;

    Λάθος διόρθωση, σωστό το 43 γ. Για κάποιο λόγο είχα διαβάσει «η αγέλη βγαίνει από την αγελάδα»! 🙂

  47. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    38 🙂

  48. Πουλ-πουλ said

    45.
    Νομίζω ότι το έχω ξαναγράψει, αλλά ας το επαναλάβω. Στην αρχαία οικοδομική, κατά τις επιγραφές (Ελευσίνα, Δελφοί), ο αγελαίος είναι ο κοινός, ο συνήθης, αυτός που δεν παρουσιάζει ιδιορρυθμίες (κεραμίδες ή πλίνθοι αγελαίαι, λίθοι αγελαίοι).

  49. «Ο ευλογιασμός γινόταν είτε με τομή στο δέρμα…»

    Θυμάμαι, στην δεκαετία του 50, τον εμβολιασμό σε παιδιά (δεν ξέρω για πια ασθένεια) που γινόταν με ξυραφάκι στο μπράτσο ή στο μπούτι (στα κορίτσια).
    Εδημιουργείτο πληγή (άρα έπιασε το μπόλι) που άφηνε στη συνέχεια ουλή, η οποία, προϊούσης της ηλικίας και της ανάπτυξης του σώματος, μεγάλωνε και σήμερα ακόμη την βλέπεις τεράστια ιδιαίτερα στα ποδια ηλικιωμένων γυναικών.

  50. Στη δεκαετία του 50 έβλεπες στους δρόμους παιδιά ή μεγαλύτερους, κυρίως άρρενες, με σιδερένια υποστηρίγματα στα πόδια λόγω πολιομυελίτιδας.
    Αργότερα, το φαινόμενο ευτυχώς εξέλιπε λόγω εμβολιασμού με το Sabin (χαπάκι).

  51. Δεν θάθελα νάμαι στην σημερινή θέση των γιατρών που δεν μπορούν (δικαιολογημένα) να απαντήσουν για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο και ταχύτερο αποτέλεσμα. Χώρια που ό,τι και να προτείνουν η απόφαση είναι κυβερνητική και με άλλα κριτήρια (δίκιο ήταν το δίκιο του Λαμπράκη, τώρα είναι του Μαρινάκη ή της ορντινάτσας του, του Καρυπίδη )
    Ετσι λοιπόν ενώ η είσοδος του ιού γίνεται από στόμα, μύτη, μάτια, προστατεύουμε μόνο μύτη και στόμα δηλαδή την έξοδο του ιού. Λογική Μπουμπούκου (να βάλουμε και λίγη οικογένεια Βαρδινογιάννη) !

    Το εμβόλιο μάλλον έχει 6μηνη ισχύ όπως και της γρίππης που όμως το κάνουμε (οι περισσότεροι) μια φορά τον Οκτώβριο γιατί τον Μάη έχει καλοκαιριάσει. Αλλλο όμως γρίππη κι άλλο κορωνοϊός που τα (μέχρι τώρα)εμβόλιά του είναι διπλά και πρέπει να επαναληφθούν σε 6 μήνες ενω δεν έχει εμβολιασθεί ακόμα ούτε το 10% του πληθυσμού.
    Φιλοσοφικά τα ερωτήματα, ΠΡΩΤΟΝ εκτός από Megaκέντρα εμβολιασμού θα έχουμε και Open κέντρα εμβολιασμού ή θα προμοτάρεται μόνο το κανάλι του Βαγγέλα ( Αθήνα καριόλα, το Οπεν πάνω απ’ όλα) και
    ΔΕΥΤΕΡΟΝ στον συνωστισμό του Σεπτεμβρίου για εμβολιασμό , θα έχουν σειρά προτεραιότητος οι τρυπημένοι της άνοιξης ή οι παρθένοι οργανισμοί.

  52. Αράουτ said

    Γράφει ο κ. Σαραντάκος: «…τη λέξη (εμβόλιο) την ανάστησαν οι λόγιοι τον 19ο αιώνα για να αποδώσουν το γαλλ. vaccin, αλλά από πιο νωρίς το εμβόλιον είχε μπει στη νεότερη γλώσσα, ως μπόλι, για να περιγράψει τη διαδικασία του ενοφθαλμισμού, όταν τμήμα ενός φυτού που έχει «μάτι» προσαρμόζεται πάνω σε ένα άλλο, συγγενικό, φυτό έτσι ώστε το δεύτερο να αποκτήσει ιδιότητες του πρώτου. »

    Αλλά, κύριε Νίκο, είναι αδιανόητο να γράφετε άρθρο για τα λεξιλογικά του «Εμβολίου» και να αγνοείτε το στοιχειώδες: Πότε πρωτοχρησιμοποιήθηκε στην Θεία Ελληνική Γλώσσα η λέξις «εμβόλιον» με την σημερινή σημασία του εμβολιάζειν ανθρώπους; Είναι πασίγνωστο στους ελληνογνώστες ότι αυτό συνέβη το σωτήριον έτος
    1818 από τον Άνθιμο Γαζή στο περιοδικό «Ερμής ο Λόγιος»

    Όσο γι’ αυτό που γράφετε ότι η χυδαία (κατά τον Κοραή) λέξις «μπόλι» προηγήθηκε της λέξεως «εμβόλιον» για να περιγράψει τον εμβολιασμό των δένδρων, είναι παντελώς αμφισβητήσιμο. Γράφει ο Μέγας Κοραής στα «Μετά Θάνατον ευρεθέντα συγγράμματα», τόμος 1ος:

  53. spiridione said

    Το μπολιάζω, εμπολιάζω ή αμπολιάζω (όπως το βλέπουμε σε παλιότερα λεξικά π.χ. εμπλιάζω στον Σομαβέρα) διατηρούν την αρχαία προφορά του β. Άλλη τέτοια λαική λέξη που προέρχεται λέει από το αρχ. έμβολο/εμβολή είναι η αμπολή, που την έχω δει σε παλιά συμβόλαια, δηλαδή το ποτιστικό αυλάκι νερού.
    https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html?lq=%CE%B1%CE%BC%CF%80%CE%BF%CE%BB&sin=all

  54. # 52

    Βάρα ρε και κάνα κόρνερ, με τα αράουτ προκοπή δεν θα δεις !

  55. 53 Η αμπολή εμένα μου είναι οικεία λέξη, και είχαμε και πολλές στη γειτονιά την εποχή που πηγαίναμε στο ίδιο σχολείο 🙂

  56. @ 44 Georgios Bartzoudis

    Καλέ, τα γατσούμπρα τα λέτε βάτσινα;

  57. Ευτυχώς που το 1818 είναι στον ΙΘ’ αιώνα, αλλιώς θα τρέχαμε και δεν θα φτάναμε.

  58. spyridos said

    Τον Απρίλιο του 1955 ο Jonas Salk ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του εμβολίου του κατά της πολιομυελίτιδας μετά από έρευνες 7 χρόνων.
    Ο ίδιος αρνήθηκε να πατεντάρει το εμβόλιο για να μπορέσει να πουληθεί άμεσα σε όλο τον κόσμο. Αλλά αναγνωρίζοντας με αυτό τον τρόπο και τη δημόσια χρηματοδότηση του εγχειρήματος. Χρηματοδότηση συνολικά εκατοντάδων εκατ. δολαρίων από το ίδρυμα κατά της παιδικής παράλυσης που είχε ιδρύσει ο Φ. Ρούσβελτ. (Η παράλυσή του οφειλόταν σε πολιομυελίτιδα)

    Η απάντησή του στην ερώτηση για το ποιος κατέχει τα δικαιώματα του εμβολίου.
    «Well the people, I would say. There is no patent. Could you patent the sun?»

  59. ΣΠ said

    44
    τσιβί, από το τουρκικό çivi = καρφί.

  60. Χαρούλα said

    Πολλές ιστορικές πληροφορίες στο

    http://www.karaberopoulos.gr/karaberopoulos/ergasies/26.asp

    Δεν ξέρω να τεκμηριώσω. Οι ειδικοί ας μας πουν. Εδώ βρήκα και:
    Η λέξη «φύλιασμα» σημαίνει εγκεντρισμός, κέντρισμα, εμβολιασμός

  61. nikiplos said

    Καλημέρα. Επιτρέψτε μου εδώ να βάλω ένα πολύ ωραίο θρεντ που έκανα από τον Νίκο Διέτη από το κελαηδηστίρη, σχετικά με την ιστορία των εμβολίων, με εστίαση στο επιστημονικό ζήτημα.
    https://threadreaderapp.com/thread/1381252444970225673.html?fbclid=IwAR0jQRdk2xuYCzyprkPD8mN5D1mSz0Qm_AqodODXytf8vCOHk4kLLinnNH4

    Σχετικά με τους Έλληνες Επιστήμονες, γενικά δεν είναι το ίδιο αυτό που έκαναν με αυτό του Jenner. Διαφωτιστικός διάλογος στα σχόλια:

    ΜΑ ΔΕΝ ΤΟ ΠΙΣΤEYΩ! Ούτε οι Έλληνες το ξέρουν;! Η 1η (πρώτη) εφαρμογή του εμβολιασμού (και δη κατά της ευλογιάς) ήταν από τους Έλληνες γιατρούς Τιμόνη και Πυλαρινός αρχές 18αι. Από αυτούς ξεκίνησε το όλο πράγμα. Το 1714 έστειλαν paper στο Royal Society of London.

    Ο Διέτης εντούτοις απαντάει:

    Κάνετε λάθος. Η μέθοδος στην οποία αναφέρεστε και που χρησιμοποιούσαν πολλοί λαοί πριν τον Jenner, λέγονταν variolation, και έδιναν πύο από πληγές ευλογιάς σε νέους ανθρώπους μπας κ αναπτύξουν ανοσία. Η μέθοδος είχε πολύ μικρό ποσοστό επιτυχίας διότι ο ιός ήταν ενεργός στο πύο.

    Μπορεί να φαίνεται ότι πρόκειται για «εμβολιασμό» αλλα δεν ήταν. Ουσιαστικά ήταν αυτό που εφάρμοζαν και σε άλλες ασθένειες για εκατοντάδες χρόνια, έδιναν λίγο ιικό φορτίο σε νεαρούς που «ρίσκαραν» είτε να νοσήσουν είτε όχι.
    Αυτό που έκανε ο Jenner ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό.

    Εισήγαγε άλλο ιό που ΔΕΝ μολύνει τον εθελοντή από ευλογιά, για να αναπτύξει αντισώματα ενάντια στην ευλογιά. Η μέθοδος variolation προσφέρει natural immunity, δλδ ανοσία μέσω ενεργού ιού, ενώ η μεθοδος του Jenner προσφέρει induced immunity δλδ ανοσία χωρίς ενεργό ιό.

    Μπράβο στον κο Διέτη, που δεν διέπεται από προγονοπληξία και βάζει τα πράγματα στη θέση τους.

    Πέρα από το αστείο να πούμε πως ο Jenner, έδρεψε την όποια δόξα, μετά από τον Θάνατό του. Στα χρόνια και στην εποχή του τον ξέχασαν, κατέκριναν τις απόψεις του και ελάχιστα τις αποδέχθηκε η τοτινή επιστημονική κοινότητα. Εντούτοις απλά ήταν παρατηρητικός όπως ο Ιπποκράτης 2000 χρόνια πριν με τον Λιμό της Αθήνας. Ο Jenner απλά είδε ποιοί από την πληθυσμιακή ομάδα ήταν άνοσοι απέναντι στην ευλογιά, και όλοι είχαν ένα κοινό: είχαν να κάνουν με αγελάδες. Όπως κι ο Ιπποκράτης, που είχε παρατηρήσει ότι από τον λιμό της Αθήνας γλύτωναν όλοι οι τότε γύφτοι (σιδεράδες). Βέβαια ο Χίπο ήταν αρκετά ευφυής να το συνδέσει με τη φωτιά και όχι με το σίδηρο ή τον …. Ήφαιστο…

  62. spyridos said

    50

    Ναι 2 χρόνια αργότερα αναπτύχθηκε και το εμβόλιο του Albert Sabin με χαπάκι που είχε το μειονέκτημα ότι έπρεπε να μεταφέρεται σε ψυγεία αλλά ήταν ευκολότερο να χορηγηθεί. Ιδίως μαζικά σε σχολεία.

    0
    «Μια άλλη αρρώστια που πλησιάζαμε να την εξαλείψουμε αλλά αναζωπυρώθηκε εξαιτίας της βλακείας και του φανατισμού είναι η πολιομυελίτιδα.»

    Στην Ολλανδία δεν εξαλείφθηκε ποτέ. Οι φανατικοί προτεστάντες με επικεντρο τις εκκλησίες στο Staphorst δεν άφηναν τα παιδιά τους να εμβολιαστούν.
    Υπήρξαν τρεις τοπικές επιδημίες τη δεκαετία του 70 (71,73,78). Το 71 κατάφερε η κυβέρνηση να εμβολιάσει τα περισσότερα παιδιά σε περιοχές φανατικών με το εμβόλιο του Sabin στο σχολείο.
    Υπήρξε άλλη μια μεγάλη αναζωπύρωση της αρρώστιας που την έζησα από κοντά. Το 1992 και το 1993.
    Πάλι επίκεντρο το Στάπχορστ. Ολες αυτές οι περιπτώσεις αντιμετωπίστηκαν στο νοσοκομείο του Ζβόλε που πρέπει να είναι το τελευταίο νοσοκομείο
    με σχετικά μεγάλη εμπειρία στην περίθαλψη της αρρώστιας στην Ευρώπη. Στην Ολλανδία πρέπει να είναι πάνω από 100 οι εν ζωή παράλυτοι από πολιομυελίτιδα.

    Στη φωτογραφία μανάδες από το Στάπχορστ επισκέπτονται τα άρρωστα παιδιά τους στο νοσοκομείο του Ζβόλε, 1971.

  63. Μου αρέσει που τους σιδεράδες τους λέμε εδώ (κα αλλού εκτιμώ) γύφτους και όχι χάβρους.

  64. Χαρούλα said

    #59 αααα! Τόσο κοινή λέξη σε μας! Αλλα δεν ήξερα την προέλευση της. Εμείς την χρησιμοποιούμαι για τα δύσκολα-κουραστικά. Έφαγα ένα τσιβί!!! Και με έναν πονηρό υπαινιγμό…. ευχαριστώ!

  65. Χαρούλα said

    ΧρησιμοποιούμΕ, η απρόσεκτη!(65). Συγγνώμη για τα μάτια σας, που ταλαιπώρησα!😔

  66. ΣΠ said

    62α
    Ήμουν Ε’ δημοτικού (1965) όταν μας έδωσαν στο σχολείο το εμβόλιο για την πολιομυελίτιδα. Ήταν κάπως μεγάλο χαπάκι. Δεν το κατάπινες με την μία. Το έγλειφες στο στόμα σου και έλιωνε, σαν καραμέλα.

  67. Κιγκέρι said

    60: Χαρούλα,

    νομίζω το λένε φύλλιασμα επειδή χρησιμοποιούσαν για τον εμβολιασμό τις εφελκίδες, τα κουκούδια από τις δερματικές βλάβες της δαμαλίτιδας, που ήταν σαν
    φυλλαράκια.

  68. nikiplos said

    Νομίζω η τελευταία τάξη που έκανε τη βατσίνα ήταν η δική μου, γεννηθέντες το 1969. Ξέρω ότι οι επόμενοι δεν το έκαναν, ενώ εγώ έχω ακόμη το σημάδι.

  69. Με τη βατσίνα φοβηθήκαμε. Όταν είδαμε το συνεργείο στο σχολείο καταλάβαμε ότι το εννοούσαν. Κρατούσαν ενέσα. Ο Ηλίας, ο Χαράλαμπος κι εγώ το σκάσαμε από έναν χαμηλό τοίχο του προαυλίου. Το περί ου ο λόγος σχολείο ήταν το Καραμάνειο Νηπιαγωγείο της Πρέβεζας.

  70. mitsos said

    @49.
    Μάλλον θυμάσαι το μαντού ( εξέταση mantoux))
    Η εξέταση προέβλεπε τοποθέτηση σε νικρή τομή κάποιων πρωτϊνών από τα μυκοβακτηρίδια της φυματίωσης. Αυτή στόχευε στην ανίχνευση όσων είχαν περάσει φυματίωση ( στο δέρμα αναπτυσσόταν φλεγμονή από αντισώματα που ήδη υπήρχαν ) Όσοι δεν ανέπτυσσαν φλεγμονή εμβολιάζονταν .

  71. mitsos said

    Άσχετο
    Ξέρψ πως η καννέλα (φυτό) έχει όνομα αντιδάνειο ( canella< κάννη=καλάμι )
    Αλλά ψάχνω το όνομα Κανέλλος που ήταν συχνό στην Βορειοδυτική Πελοπόννησο την περίοδο της ενετοκρατίας και της τουρκοκρατίας

    αν έχει ιταλική ( ενετική ή λατινική ) προέλευση ;

    ή αν σχετίζεται με το καννελί ( καστανοκόκκινο ) χρώμα του τριχωτού της κεφαλής ;
    Πάντως το θηλυκό Κανέλλα βρίσκεται και πολύ παλιότερα από το Ιόνιο ως την Καπαδοκία ( και ως Καννή )

    Γνωρίζει κανείς κάτι ;

  72. Αγγελος said

    Ωραίο το άρθρο του Διέτη, αλλά αν τον ξέρει κανείς, ας του πει ευγενικά να χτενίσει λίγο τα ελληνικά του. Δεν επιτρέπεται να μιλάει για «τον αυτοκράτορα Μάρκο Αουρέλιο της Ρώμης, τη Βασίλισσα Queen Mary II της Αγγλίας, τον Τσάρο Πέτρο ΙΙ της Ρωσίας, τον Βασιλιά Λούη 15ο της Γαλλίας», ούτε για «ιστορίες κάποιων γαλακτοπώλησων» και «Αυγανιστάν» 🙂

  73. Καλησπέρα
    Το mantoux μας το κάνανε με σύριγγα. Κι έχω κάνει κι έχω κάνει μαντού! Βλέπετε το 66 είχαμε τη χαρά και την ευτυχία να περάσει όλο το σχολείο φυματίωση από έναν φυματικό (και θετικό) δάσκαλο.

    Ιστορία 1
    Πάει η μαμά το παιδί στο γιατρό.
    – Μαντού έχει κάνει;
    – Τι μαντό και παλτό γιατρέ νάχ’ του μουρό. Πού να τα βρούμ’ αυτά; Αλλά δεν είναι κρυουμένου. Φιματίουσ έχ.

    Ιστορία 2
    Κέντρο πυροβολικού Θήβας, τέτοιες μέρες του 1983, Νεοσύλλεκτος εγώ, πάμε από τα ιατρεία για εμβολιασμό. Μαντού τη μια μέρα, και αντιφυματικό την άλλη αφού ελεγχθεί πώς πήγε η δερματαντίδραση. Παρουσιάζω στο γιατρό το χέρι μου και του λέω πως κοκκίνησε και πως δεν χρειάζεται τίποτα παραπέρα.
    – Όχι, αυτό είναι λίγο, μου λέει. Για να είναι θετικό το μαντού θάπρεπε να έχει διάμετρο τόση (δεν θυμάμαι πόση)
    Και τσακ, μου πατάει το πιστόλι.
    – Μα εγώ έχω περάσει φυματίωση. Είχαμε ένα δάσκαλο κλπ.
    – Α, από πού είσαι;
    – Απ’ την Πλαγιά Λέσβου.
    – Μμμ. Όντως, εσύ δεν χρειαζόσουνα. Αλλά δεν πειράζει. Και που το έκανες δεν αλλάζει κάτι!
    (Ήξερε την ιστορία μιας και ήταν απ’ το χωριό του δάσκαλου, τον Σκόπελο Γέρας – άλλη η Σκόπελος, το νησί).
    Στρατός: πρώτα εκτελείς και μετά βλέπουμε!
    Αλλά επίσης ενδεικτικό σχετικά με τα ερωτήματα για το αντικορωνιακό (πληθαίνουν οι λέξεις) εμβόλιο. Αν πρέπει να γίνεται σε νοσήσαντες ή όχι.

  74. Αγγελος said

    Ας θυμηθούμε και τον θείο Απόστολο (προς Ρωμαίους ΙΑ’ 17-24, μιλάει για τους Εθνικούς που πήραν τη θέση των εθνοφυλετικά Εβραίων):
    «Εἰ δέ τινες τῶν κλάδων ἐξεκλάσθησαν, σὺ δὲ ἀγριέλαιος ὢν ἐνεκεντρίσθης ἐν αὐτοῖς καὶ συγκοινωνὸς τῆς ῥίζης καὶ τῆς πιότητος τῆς ἐλαίας ἐγένου, μὴ κατακαυχῶ τῶν κλάδων· εἰ δὲ κατακαυχᾶσαι, οὐ σὺ τὴν ῥίζαν βαστάζεις, ἀλλὰ ἡ ῥίζα σέ. Ἐρεῖς οὖν· ἐξεκλάσθησαν οἱ κλάδοι, ἵνα ἐγὼ ἐγκεντρισθῶ. καλῶς· τῇ ἀπιστίᾳ ἐξεκλάσθησαν, σὺ δὲ τῇ πίστει ἕστηκας. Μὴ ὑψηλοφρόνει, ἀλλὰ φοβοῦ· εἰ γὰρ ὁ Θεὸς τῶν κατὰ φύσιν κλάδων οὐκ ἐφείσατο, μή πως οὐδὲ σοῦ φείσεται. Ἴδε οὖν χρηστότητα καὶ ἀποτομίαν Θεοῦ, ἐπὶ μὲν τοὺς πεσόντας ἀποτομίαν, ἐπὶ δὲ σὲ χρηστότητα, ἐὰν ἐπιμένῃς τῇ χρηστότητι· ἐπεὶ καὶ σὺ ἐκκοπήσῃ. Καὶ ἐκεῖνοι δέ, ἐὰν μὴ ἐπιμένωσι τῇ ἀπιστίᾳ, ἐγκεντρισθήσονται· δυνατὸς γὰρ ὁ Θεός ἐστι πάλιν ἐγκεντρίσαι αὐτούς. Εἰ γὰρ σὺ ἐκ τῆς κατὰ φύσιν ἐξεκόπης ἀγριελαίου καὶ παρὰ φύσιν ἐνεκεντρίσθης εἰς καλλιέλαιον, πόσῳ μᾶλλον οὗτοι οἱ κατὰ φύσιν ἐγκεντρισθήσονται τῇ ἰδίᾳ ἐλαίᾳ; »
    (Η «πιότητα» δεν είναι ορθογραφικό λάθος· πίων/πίειρα θα πει λιπαρός, ελαιούχος.)

  75. Αγγελος said

    Σοβαρά, Σπυρίδο, υπάρχουν Ευαγγελικοί στην Ολλανδία που αρνούνται να προστατέψουν τα παιδιά τους από την πολιομυελίτιδα; Κύριε ελέησον! Μου είχε κάνει εντύπωση η ΕΟ, τον καιρό που έβλεπα ολλανδική τηλεόραση, αλλά τόσο πολύ δεν φανταζόμουν — παρόλο που, περιδιαβάζοντας στο Διαδίκτυο, είδα κάποτε κι ένα συνέδριο όπου ομοϊδεάτες τους προσπαθούσαν ν’αποδείξουν ότι η Κιβωτός του Νώε δεν είναι αναγκαστικά μύθος, ότι αν μετρήσουμε χωράνε τα ζώα στις διαστάσεις που λέει η Βίβλος κλπ.

  76. Epaminondas Papayannis said

    Καλό εμβόλι

  77. Μαρία said

    Έχω παρατηρήσει οτι στα μκδ οι ψέκες αντιεμβολιαστές χρησιμοποιούν τον τύπο μπόλι. Έχει προηγηθεί το μπολιάζω των ακροδεξιών. Οι δύο ομάδες βέβαια επικαλύπτονται.

    64
    Οι παλιοί χρησιμοποιούσαν τη λέξη και για το υπόθετο. Εκτός απ’ το έφαγα ένα τσιβί, έχουμε και το ρήμα τσιβικώνω. Με τσιβίκωσαν = μου πούλησαν ακριβά κάτι κάτι κακής ποιότητας, εξού και η τσιβί μάρκα.

  78. 70, 49
    Μαντού έχω κάνει. Γινόταν στην εσωτερική πλευρά του βραχίονα, πιο πάνω από τον καρπό. Έξυναν εκεί το δέρμα, άφηναν κάποιο υγρό και τον επανεξέταζαν ύστερα από κάποια ώρα να δουν την αντίδραση του δέρματος (αν είχε κοκκινήσει), οπότε αποφαίνονταν αν ήταν θετικό ή αρνητικό. Ήταν εξέταση όχι εμβόλιο.

    Το εμβόλιο στο μπράτσο, κοντά στον ώμο, ή στον μηρό που αναφέρω δεν είναι μαντού, είναι μπόλι.

  79. 78 Στο μαντού έκαναν κι ένα σημάδι γύρω του για να ξέρουν την περιοχή που θα εξέταζαν (ρολογάκι μας το λέγανε). Αλλά νομίζω πως το έκαναν με ένεση κι όχι με ξύσιμο. Και το πόσες φορές θα κάνεις μαντού δεν υπάρχει περιορισμός. Αν κοκκινήσει τότε είτε έχεις αντισώματα από παλιότερα είτε έχεις φυματίωση! Κι αυτό δεν είναι καλό. Πας για εξέταση.
    Ο δαμαλισμός ήταν στον ώμο κι ήταν μια για πάντα.

  80. Nestanaios said

    74.
    Υπήρχαν και τον 15ο αιώνα «θείοι Απόστολοι»;

  81. Γιάννης Ιατρού said

    Χαιρετώ

    Αυτό το λεξιλογικό δεν τό ΄παμε, ε;

  82. Pedis said

    Στο Στρατό μαντού δεν θυμάστε να σας έκαναν;

    Με ενεσούλα στο μπράτσο (στο αριστερό αν θυμάμαι σωστά). Στις δύο μέρες έβγαλε καύκαλο και κάθε φορά που πήγαινε κάτι στραβά στις οπλασκήσεις έτρωγες σουβλιά, και ενίοτε μάτωνε. Μετά από δύο εβδομάδες ή κάπου κει, σε όσους είχε κατακάτσει έπεφτε εμβόλιο.

  83. Γιάννης Ιατρού said

    82: Μπα, εγώ θυμάμαι μόνο κάτι χάπια που μας έδιναν για να μην είμαστε ανήσυχοι…😉. Ε, λοιπόν, εμένα τώρα άρχισε να με πιάνει😂😂

  84. sarant said

    45-46 Έτσι το είχα γράψει στην αρχή, αμέσως συνειδητοποίησα ότι ήταν λάθος και το διόρθωσα.

    58 Κομμουνιστικά πράγματα αυτά

    62 Με τσεμπέρια όλες

    71 Ο Κανελλος δεν είναι λογικό να προέρχεται από την κανέλα, όπως και το κανελί χρώμα;

  85. Μαρία said

    69
    Τη βατσίνα μας την έκαναν σε βρεφική ηλικία. Μήπως αυτό που θυμάσαι ήταν το αντιφυματικό;

    79
    Η βατσίνα και στο μηρό, όπως η δικιά μου.

  86. Παναγιώτης K. said

    @40. Έτσι!
    Πάνω στην «ανοσία της αγέλης» βάσισε διάφορες αποφάσεις στον καιρό της επιδημίας και ο Τζόνσον και είδαμε την εξέλιξη της νόσου στο UK!

    @49. Το θυμάμαι διότι το είχα υποστεί. Με μια βελόνα «κεντούσαν» μια μικρή περιοχή του μπράτσου σε μέγεθος δραχμής τότε, ευρώ σήμερα, και έβαζαν την ουσία για να απορροφηθεί σιγά-σιγά και να δράσει. Δαμαλισμός λεγόταν και, με καθυστέρηση σχεδόν εξήντα χρόνων, έμαθα σήμερα την προέλευση του όρου αυτού!
    Δημιουργήθηκε μια κρούστα στη θέση αυτή του μπράτσου την οποία βεβαίως δεν άφησα μέχρι τέλους να πέσει από μόνη της. 🙂
    Καταλαβαίνετε πως λειτουργούν αυτά τα πράγματα στην παιδική περιέργεια. 🙂

  87. Μαρία said

    86
    Πολύ πίσω ήσασταν στο χωριό. Σας εμβολίαζαν σε ηλικία που το θυμάστε 🙂

  88. Γιάννης Ιατρού said

    Προφανώς πάπαλα οι μετακινήσεις εκτός νομού για το Πάσχα. Κι έχεις και τον Λεώνικο στο #15 να μας λέει πως ..Το περασμένο Σαββατοκύριακο αφιερώθηκε στο Ηραίο Λουτρακίου και στη Βραυρώνα..
    Αφού οι μετακινήσεις εκτός νομού δεν επιτρέπονται. Για τι πράγμα θέλεις να μας πείσεις ρε Λεώ, πως τάχα μου είσαι «παράνομος», ε; (Και παρασύρεις και την Φωτεινή στην άτακτη ζωή σου !) 🙂
    Εδώ ολόκληρη Ντόρα κάνει πίσω … Μετά από το ξύλο που έχω φάει, αν ο Μητσοτάκης επιτρέψει τις μετακινήσεις θα πάω

  89. spiridione said

    Ευφημισμός πρέπει να είναι και η τούρκικη ονομασία Çiçek hastalığı. Λουλουδοαρρώστια
    https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%87i%C3%A7ek_hastal%C4%B1%C4%9F%C4%B1

  90. Το μαντού πια (μέχρι σχετικά πρόσφατα γινόταν στα σχολεία ο έλεγχος και ο εμβολιασμός) με ένεση γίνεται. Μικρούλα ένεση ψηλά στο μπράτσο και δεν πονάει. Αυτό λέγαμε στα παιδιά και έτσι τα κοροϊδεύαμε για τη συνέχεια. Έρχονταν μετά από μερικές μέρες και τους έκαναν το εμβόλιο ακόμα πιο ψηλά στο ύψος του ώμου περίπου και γινόταν χαμός από κλάματα.
    Δαμαλισμός παλιά…., νομίζω με ένεση μου τον είχαν κάνει και η συνέχεια είχε πολύ μεγάλη ταλαιπώρια. Πολλές μέρες πυρετός, φουσκάλες, φαγούρα, το θυμάμαι με φρίκη.
    Τότε υπήρχε ο θεσμός του σχολείατρου. Στη Χαλκίδα ήταν ένας και τον ξέραν όλα τα παιδιά. Με το που εμφανιζόταν στο σχολείο, πανικός!

  91. Πέπε said

    @69

    Δημόσιε Χώρε, τη σχετική ιστορία από τον Μικρό Νικόλα την ξέρεις;

    -Παιδιά, σήμερα δε θα κάνουμε μάθημα. Έχουν έρθει κάτι γιατροί και θα σας εξετάσουν όλους για να δούμε μήπως κάποιος …κλπ
    -Τι είπε;
    -Είπε ότι θα έρθουν οι γιατροί να μας εξετάσουν.
    -Πσστ! Τι σου είπε αυτός;
    -Είπε ότι θα έρθουν οι γιατροί να μας κάνουν ένεση.
    -Τι σου λέει, δεν άκουσα;
    -Θα ‘ρθουν λέει οι γιατροί να μας κάνουν εγχείριση.
    Ανιάν, ολοφυρόμενος στα πατώματα:
    -Δε θέλω να μου κάνουν εγχείριση! Δεν έχετε δικαίωμα να μου κάνετε εγχείριση, άλλωστε φοράω γυαλιά!

  92. … τον Μεσαίωνα η ευλογιά
    όχι ευλογία δεν ήταν
    αλλά όλεθρος …

    Χωρίς εμβόλια,
    η ευλογιά
    ευλόγως
    συχνά κατέληγε σε
    eulogy

  93. 91 Εγώ ολοφύρομαι με τη συνέχεια:

    Ρωτήσαμε τους μεγάλους που έβγαιναν από το φορτηγάκι:
    – Και πονάει πολύ παιδιά;
    – Αν πονάει! Καίει, πονάει, γρατσουνάει, και έχουνε κάτι μεγάλα μαχαίρια και έχει παντού αίματα.

  94. spiridione said

    Στο λεξικό του Βεντότη του 1790 (δηλαδή προ του δαμαλισμού του Jenner) υπάρχει εμπόλι, εμπολιάζω διά τα δένδρα, εμπολιάζω ταις ευλογιαίς, κτλ. (επίσης υπάρχει μπόλι, μπολιάζω κτλ., αμπόλι, αμπολιάζω κτλ.).
    https://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pager.php?filename=%2Fvar%2Fwww%2Fanemi-portal%2Fmetadata%2Ff%2Fb%2F1%2Fattached-metadata-155-0000080%2F109310_03.pdf&rec=%2Fmetadata%2Ff%2Fb%2F1%2Fmetadata-155-0000080.tkl&do=109310_03.pdf&width=513&height=659&pagestart=1&maxpage=590&lang=en&pageno=192&pagenotop=192&pagenobottom=565

    Σε ιατρικά συγγράμματα βλέπουμε να χρησιμοποιούνται τόσο για τον ευλογιασμό όσο και τον δαμαλισμό διάφορες λέξεις, αντίστοιχες του μπολιάσματος των φυτών: ενοφθαλισμός, εγκεντρισμός, κέντρωμα (και κεντρωτές οι εμβολιαστές στα Επτάνησα), εμφυλλιασμός, φύλλιασμα. Το 1810 δημοσιεύθηκε από την «Κεντρική Επιτροπή δαμαλισμού των Ιονίων Νήσων» κείμενο με τίτλο «Οδηγίαι σχετικαί με την ακολουθητέαν μέθοδον κατά τον διά δαμαλίδος εμβολιασμόν».
    Το 1835 εκδόθηκε στην Ελλάδα διάταγμα περί εισαγωγής του εμβολιασμού της δαμαλίδος. Έγινε υποχρεωτικός ο δαμαλισμός, αλλά και απαγορεύτηκε και ο ευλογιασμός: «ο εμβολιασμός των φυσικών ευλογιών απαγορεύεται αυστηρώς», θα συνεχιζόταν δηλαδή μέχρι τότε.
    Διάφορα εδώ για τον πρώτο εμβολιαστικό νόμο.
    https://www.efsyn.gr/nisides/277106_o-protos-emboliastikos-nomos

  95. … Εμείς τα λέμε
    μέγκα-εμβολιαστικά κέντρα …

    Τα λες και
    kilo/mega/giga-bite centers
    ανάλογα με το πόσους
    κεντρίζει
    η σύριγγα του εμβολιασμού

  96. … vaccine … ανάγεται στο λατινικό vaccinus, που θα πει «αγελαδινός», από το vacca που είναι η αγελάδα στα λατινικά. …

    Vaca η αγελάδα και στα ισπανικά, και
    Vaquero ο καμπόης
    (με την ανάλογη προφορά του -que- που λέγαμε τις προάλλες)

    Υπήρχε και παλιό τραγουδάκι
    «Οι τρεις καμπαλέρος
    γνωστοί στους βακέρος…
    »
    με πολλές παρωδίες
    (και σε διαφημίσεις)
    για το μέρος, τα Πατήσια, κ.α.

    Έχει και πόλη Port Lavaca στο Τέξας,
    που έχει και λιμάνι, το
    Port of Port Lavaca!

  97. 88 Τη Βραυρώνα γιατί την περιλαμβάνεις; Νουμίμους πας (ή παγαίνς).

  98. Γιάννης Ιατρού said

    97: Ρε Γιάννη, παραθέτω τη δήλωσή του, αυτή το περιλαμβάνει. Τι, σαν κάτι άλλους που κόβουν τα μισά από τις δηλώσεις… θα κάνω;😃

  99. sarant said

    94 Α μπράβο!

    97-98 Κανονικά και η Βραυρωνα σε άλλον νομό είναι, αλλά η Αττική πιάνεται ολόκληρη για νομός (δηλ. περιφερειακή ενότητα) αν και είναι περιφέρεια.

  100. 2, … vaccination for influenza να αποδίδεται ως flu jab, πώς μας φαίνεται; …

    Περισσότερο flu shot αμερικανιστί,
    αν και η λογική
    και του shot και του jab είναι
    φλου

  101. @ 91 Πέπε

    E… κάπως έτσι αλλά εμείς είδαμε την ενέσα.

  102. ΕΛΣΗ ΣΑΡΑΤΣΗ said

    Συναρπαστικά περί εμβόλων ο Φαίδων Κουκουλές στο «Αι οδοί και οι έμβολοι των Βυζαντινών πόλεων» εδώ: https://ir.lib.uth.gr/xmlui/bitstream/handle/11615/16535/article.pdf?sequence=1&isAllowed=y

  103. 58,
    Στο λαμπρό παράδειγμα του Τζόνας Σαλκ προσθέτω και τον Φρέντρικ Μπάντινγκ, που αρνήθηκε να πατεντάρει την ινσουλίνη, για την ανακάλυψη της οποίας μοιράστηκε το Νόμπελ. («Πούλησε» την πατέντα για $1, συμβολικά.)

    Ευρύτερη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ανάλυση για το σύστημα υγείας των ΗΠΑ στο Freakonomics.

  104. aerosol said

    #31 & 42
    Νομίζω εξαρχής το ερώτημα δεν ήταν αν πρέπει να εμβολιαστεί αλλά πότε, δηλαδή για πόσο καιρό είναι ασφαλής λόγω αντισωμάτων. Δεν έχω δει να έχει απαντηθεί με ακρίβεια και πιθανότατα δεν ισχύει το ίδιο για όλους. Συνεπώς σε μια ιδανική περίπτωση θα έπρεπε να γίνει τεστ αντισωμάτων. Αυτό θα καθυστερούσε την χρονική στιγμή του εμβολιασμού, ενώ θα πρόσθετε πολυπλοκότητα και κόστος στο υπό διαμόρφωση σύστημα εμβολιασμού (το οποίο είναι ήδη δύσκολο έργο). Συνεπώς δεν γίνεται τεστ για το ποιοι μπορεί να νόσησαν και να υπήρξαν ασυμπτωματικοί (ας πούμε), απλά προτείνεται εμβολιασμός.
    Δεν γνωρίζω τι προβλέπεται για τους καταγεγραμμένα νοσήσαντες -στατιστικά δεν είναι πάρα πολλοί- που θα μπορούσαν να καθυστερήσουν το εμβόλιο, ελευθερώνοντας πόρους για τον υπόλοιπο πληθυσμό. Ο Πέπε στο #37 μάλλον γνωρίζει για να λέει πως προβλέπεται τεστ (;).

    #51
    Λογικά λάθε εμβόλιο θα έχει το δικό του χρόνο επανάληψης. Δεν μπορούμε να λέμε για εξάμηνο, ούτε οι δημιουργοί τους δεν μιλάνε με σιγουριά ακόμα. Οι της Pfizer ήδη θεωρούν πιθανότερο κάπου πριν το 12μηνο να πρέπει να γίνει μια επαναληπτική δόση. Αν αυτό ισχύσει και για τα άλλα μπορεί να γλιτώσουμε την πίεση του να ξαναμεβολιάζονται κάποιοι ενώ δεν έχουν ακόμα εμβολιαστεί κάμποσοι. Αν όχι… χέσ’τα!

  105. Μαρία said

    101
    Δεν είχατε ξαναδεί;

  106. @ 100 Μιχάλης Νικολάου

    Φλουάου… 🙂 Το flu jab το βλέπω κάθε Οκτώβριο στη γυάλινη είσοδο του κοντινού μας medical center στο Λονδίνο και θα περίμενα πιο διοικητική γλώσσα.

  107. voulagx said

    «Εμείς τα λέμε μέγκα-εμβολιαστικά κέντρα …»
    Λείπει ένα λάμδα: «μέγκλα-εμβολιαστικά κέντρα» για μερακλήδες.

  108. 99 Η Αττική ήταν ένας νομός. Κι ο Πειραιάς άλλος. Λόγω μεγέθους πληθυσμού, άρχισαν να την κόβουν σε εκλογικές περιφέρειες άλλες (5), νομαρχιακές διοικήσεις άλλες (6) που τις συνυπολόγισαν με τον Πειραία κι έγιναν 7. Κι έφτιαξαν και την υπερνομαρχία (τους βόλευε για να δικαιολογήσουν τις άλλες δυο υπερονομαρχίες). Μετά, με τον Καλλικράτη την έκαναν μια περιφέρεια με 7 περιφερειακές ενότητες και της ανακάτεψαν και τις εκλογικές περιφέρειες. Μύλος. Γιατί υπάρχουν δρόμοι που απ’ τη μια μεριά ανήκει στη μια ΠΕ (π.χ. εγώ στην κεντρική Αθήνα) κι απ’ απέναντι σε άλλη (Νότιας Αθήνας). Αν δεν αντιμετωπιζόταν ενιαία δεν θα μπορούσα να διασχίσω τη Βουλιαγμένης!
    Υπάρχουν κι άλλοι νομοί που κόπηκαν σε περισσότερες ΠΕ αλλ’ αυτό έγινε μόνο σε νησιά (π.χ, ο πάλαι ποτέ Νομός Λέσβου έγινε ΠΕ Λέσβου και ΠΕ Λήμνου ενώ στην Περιφέρεια μπήκαν κι άλλοι νομοί.

  109. sarant said

    102 Οι στοές δηλαδή -και ο Μακρεμβολίτης θα αναφέρεται σε κάποια μακρά στοά.

  110. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Ούτω εις το χάος αμέτρητον
    των ουρανίων ερήμων,
    νυκτερινός εξάπλωσεν
    έρεβος τα πλατέα
    πένθιμα εμβόλια.»
    Από τον «Ωκεανό» του Κάλβου. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι εδώ σημαίνει κρέπι.

  111. Pedis said

    # 96 – Porca Vacca και Port of Port La Vaca! 🤭

  112. 106, 🙂
    «Separated by a common language»

  113. …according to O.W. 🙂

  114. Pedis said

  115. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    17, 60, 67, 94.
    Το κεντρίζω/κεντρώνω με τη σημασία του μπολιάζω είναι, μάλλον, πανελλήνιο.
    Εδώ στην Κρήτη έχουμε το ιδιωματικό κεντρίδα, η=το μπόλι και τον κεντριστή=ο (εξειδικευμένος «χρυσοχέρης») εμβολιαστής δέντρων.
    Προς τα Χανιώτικα, πρέπει ακόμη να ακούγεται το φύλλιασμα=μπόλιασμα (Βλ. και Κοραής).
    Αλλά και καλέμι, το=το μπόλι, το μόσχευμα (από το ‘καλάμι’ ή από το ‘καλέμι’ επειδή το μπόλι διαμορφώνεται κάπως μυτερό – το οποίο ‘καλέμι’ < τουρκ. kalem (αντιδ.) από αρχ. κάλαμος.

    Μια ελαφρώς διαφορετική σημασία έχει πάρει το ρ. (α)μπολιάζω= εκλέγω, ξεχωρίζω, διαλέγω.
    «Άµε να πεις τση µάνας σου, πως σ’ έχω αµπολιασµένη,
    κι αν αρνηθεί να πει το ναι την έχω ξεγραµµένη» (Γεωργιακάκης)

    38, Πέπε
    Ωραίο λογοπαίγνιο! 👌😉

    57, Dimosioshoros 😆👍
    (Κάτι του χρωστώ κι εγώ, αλλά άσ’ το για αύριο 🙂 )

  116. spyridos said

    66
    Με εντυπωσιάζει που το θυμάσαι. Ετσι είναι γιατί το έχω δει σε φωτογραφίες αλλά δεν μπορώ να το θυμηθώ ο ίδιος.
    Θυμάμαι ότι μας είχαν δώσει ένα εμβόλιο σε χαπάκι αλλά δεν ξέρω γιατί ήταν, ούτε κι αν ήταν μεγάλο ή μικρό

    75
    Η κατάσταση είναι τραγική ακόμα και σήμερα. Και οι περιοχές είναι τώρα εστία του κορονοιού.
    Τώρα πια ο κίνδυνος για τα παιδιά είναι ακόμα μεγαλύτερος γιατί εκτός από τους θρησκόληπτους υπάρχουν και εκείνοι που δεν εμβολιάζουν τα παιδιά τους γιατί είναι μόδα. Όπως και στην Ελλάδα.

    104 α
    Στους καταγεγραμμένα νοσήσαντες προς το παρόν Ολλανδία τους πατάνε μια δόση εμβολίου.
    Δεν ξέρω αν είναι η καλύτερη λύση. Ετσι κι αλλιώς εδώ δεν ψάχνουν τις καλύτερες λύσεις αλλά τις μέσες.

  117. ΚΩΣΤΑΣ said

    Τηλεκπαίδευση στα βουικα

  118. antonislaw said

    115 Τα «μεγάλα» (τα εισαγωγικά είναι για μένα 😀 ) πνεύματα ΜΙ_ΚΙΕ τις μικρές ώρες συναντούνται! Κι εγώ κοίταζα πάλι για το μπολιάζω. Έχει ενδιαφέρον!
    Με την έννοια του μπολιάζω (δέντρο) ο Κριαράς στο Μεσαιωνικό έχει αποθησαυρίσει και τα:
    εγκεντρίζω, εκκεντρώνω και μετεγκεντρίζω.
    https://www.greek-language.gr/greekLang/medieval_greek/kriaras/search.html?lq=%CE%BC%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%AC%CE%B6&loptall=true&dq=

    Με την έννοια του σημαδεμένου, διαλεχτού, (προερχόμενο από το εμβολιάζω) ο Κριαράς έχει το:
    «αμπολιάρης, επίθ.· ουδ. αμπολιάρι. Σημαδεμένος, διαλεχτός· (το ουδ. ως ουσ.) το εκλεκτότερο πρόβατο του ποιμνίου, προορισμένο να δωρηθεί σε αγαπημένα πρόσωπα: Tο προβατάκι … οπού ’χα τση κεράς μου αμπολιάρι (Bοσκοπ. 450). εμβολιάζω + κατάλ. ‑ιάρης. H λ. και σήμ. κρητ. (Πιτυκ.)»
    Σήμερα, στην Κρήτη, θυμάμαι τη λέξη αμπολιαρέ,η: αγαπημένη, ερωμένη και αμπολιάρης με την ίδια έννοια του αγαπημένου, του ερωμένου, του εκ των προτέρων ξεχωρισμένου για κάποιον (και αμπολιάρικος) προερχόμενα από το αμπολιάζω: εκλέγω και εμβολιάζω.

    αμπόλιασμα,το : πέρα από εμβολιασμό των δέντρων, παραδίδεται και το αμπόλιασμα του σπιτιού, ως έθιμο της πρωτοχρονιάς στους Δελφούς με ράντισμα με νερό από την Κασταλία πηγή (όπως παραδίδεται στο βιβλίο του 1911 «Δελφοί και Κασταλία Πηγή» του Αλέξανδρου Κοντολέοντος

    http://delphi-times.blogspot.com/2017/12/blog-post.html

  119. Μαρία said

    117
    Πολύ πλάκα.

  120. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>η φονική αρρώστια δαμάστηκε
    δαμαλίστηκε 🙂

    66,116α
    είχε υφάλμυρη γεύση

  121. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    28.3.2018
    Ανησυχία για την πτώση των ποσοστών εμβολιασμού στην ΕΕ
    https://www.lawspot.gr/nomika-nea/anisyhia-gia-tin-ptosi-ton-pososton-emvoliasmoy-stin-ee-triplastiastikan-ta-peristatika

  122. Πέπε said

    @117
    Βαρέθηκα να το δω όλο, αλλά μέχρι τα μισά που έφτασα έχει χίλια δίκια.

  123. Nestanaios said

    38.
    Αυτά παθαίνουμε ελλείψει επίγνωσης των γλωσσικών στοιχείων. Παραθέτουμε τα πάντα για να κάνουμε την δουλειά μας. Όλα στο γόνατο. Και για τον λόγο αυτό δεν υπάρχει μακροζωία σε αυτές τις γλώσσες.

  124. Nestanaios said

    35.
    Από όλα αυτά και πολλά άλλα έχω καταλάβει ότι ο «covid» δεν έχει εξερευνηθεί πλήρως και η συμπεριφορά του απέναντι στον άνθρωπο θέλει περαιτέρω μελέτη. Η λογική της εξόντωσής του με ιατρικά σκευάσματα ίσως να μην είναι για το καλό του ανθρώπου.
    Δεν ξέρω πως έχει προκύψει το όνομα «covid» αλλά βλέπω ότι έχει καλά γλωσσικά στοιχεία και είναι φιλικό στον άνθρωπο.

  125. @ 117 ΚΩΣΤΑΣ

    Καλό… 🙂

  126. Pedis said

  127. Γιάννης Κουβάτσος said

    117, 122: Συμφωνώ, λέει τα ίδια και τα ίδια, αλλά επί της ουσίας αυτήν την πραγματικότητα βιώνουμε καθημερινά.

  128. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Καλημέρα σε όλους/ες!
    Θα προβώ εις μίαν σοβαροτάτην δια το Ιστολόγιον αποκάλυψιν: Είναι πλήρως εσφαλμένη η επικρατούσα μεταξύ όλων σχεδόν των σχολιαστών άποψις ότι ο κ. Αράουτ και η κ. Αργυρώ (ή και η κ. Στεφανία κλπ) είναι ένα και το αυτό πρόσωπον!
    Διότι, εις την ανάρτησιν «Βάζουν ακόμα μαναφούκια;» (8-4-2021) η κ. Αργυρώ έφη: ’’Ποιός τον χέζει τον Γαζή; Δεν έχει ακόμη κατασταλάξει…”
    https://sarantakos.wordpress.com/2021/04/08/munafiq/#comment-730057
    Και επιμένει εν συνεχεία η κ. Αργυρώ λέγουσα: ’’…ο ανυπόληπτος Άνθιμος Γαζής’’
    Σχ.76 https://sarantakos.wordpress.com/2021/04/08/munafiq/#comment-730167

    Εν αντιθέσει, ο κ. Αράουτ, επικαλείται εις το παρόν άρθρον (σχ. 52) το περιοδικόν «Ερμής ο Λόγιος» του ιδίου Άνθιμου Γαζή, εις το οποίον ’’πρωτοχρησιμοποιήθηκε στη Θεία Ελληνική Γλώσσα…’’.

    Συνεπώς, είναι αδύνατον να ταυτίζονται αυτοί οι δύο έγκυροι σχολιασταί! 🙂

  129. Καλημέρα
    128 🙂

  130. # 128

    Εδώ πριν κάναδυο μήνες η Αργυρώ αποκαλούσε τον Αράουτ μακαρίτη και μετά…αναστήθηκε και συ κολλάς σε λεπτομέρειες ! φτερό στον άνεμο είναι όλοι/ες τους !

    Μόνο στα ποδοσφαιρικά προγνωστικά είναι έγκυροι/ες !!

  131. […] Προχτές τιτλοφόρησα “εμβολιασμένα” τα μεζεδάκια του Σαββάτου -και σε σχόλιό του ο φίλος μας ο Spiridione ρώτησε αν θα έχουμε άρθρο για τα λεξιλογικά των εμβολίων. Πολύ λογική η ερώτηση -ένα χρόνο και κάτι που βαστάει η πανδημία, έχουμε λεξιλογήσει για τις περισσότερες από τις νέες λέξεις που έφερε στο προσκήνιο (που μακάρι ποτέ να… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2021/04/19/vaccines-2/ […]

  132. ΕΛΣΗ ΣΑΡΑΤΣΗ said

    110 Για τα μπόλια του Κάλβου βλέπε ενδιαφέροντα προβληματισμό στον Μάκριτζ, Σχόλια ξαναδιαβάζοντας τον Κάλβο (Κονδυλοφόρος τχ 17, 2019, σ. 1-23) στις σελίδες 11-12.

  133. sarant said

    128 Όταν τον βολεύει τον Βάτμαν ο Γαζής είναι ανυπόληπτος, όταν τον συμφέρει αλλιώς είναι καλός.

  134. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    133 Είναι που μένει Ανθίμου και Γαζή γωνία, εξαρτάται από ποιό παράθυρο θα κοιτάξει το πρωί που ξυπνάει.

  135. spiridione said

    115. 118
    αμπολιάρι. Σημαδεμένος, διαλεχτός· (το ουδ. ως ουσ.) το εκλεκτότερο πρόβατο του ποιμνίου, προορισμένο να δωρηθεί σε αγαπημένα πρόσωπα
    Μήπως αυτή η σημασία προέρχεται από το εμπολώ = δίνω προσφέρω (εμπορεύομαι, πουλώ);
    https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html?lq=%CE%B5%CE%BC%CF%80%CE%BF%CE%BB%CF%8E&dq=

    Την έκφραση ‘βγαίνει στα έμπολα’ που έχω δει τη λέτε ακόμη; (έθιμο αλληλεγγύης για κάποιον που έχασε το κοπάδι του και είναι φτωχός και του δίνουν οι φίλοι και γνωστοί πρόβατα)
    Εδώ σελ. 72
    http://editions.academyofathens.gr/epetirides/xmlui/handle/20.500.11855/184

  136. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Πάω για μπόλιασμα! 🙂
    Τα λέμε όταν -με το καλό- επιστρέψω…

  137. Γιάννης Ιατρού said

    128: MIK_IE ..ότι ο κ. Αράουτ και η κ. Αργυρώ (ή και η κ. Στεφανία κλπ)….είναι αδύνατον να ταυτίζονται αυτοί οι δύο έγκυροι σχολιασταί!….

    ποιοί δύο, τρεις αναφέρεις! Ή θέλεις να πεις πως η κα. Αργυρώ και η κα. Στεφανία είναι το ίδιο και το αυτό πρόσωπο; Οποίον θράσος! 🙂 🙂

  138. sarant said

    136 Καλό μπόλι!

  139. spiridione said

    102. Ο Κουκουλές μάλιστα συνδέει τη λ. μπολιάρης (ζητιάνος, πραματευτής) και τα μπολιάρικα της Ναυπάκτου με τη λ. *εμβολάριος επειδή σύχναζαν ζητιάνοι στις βυζαντινές αυτές στοές. Ο Γεωργακάς λέει ότι ο μπολιάρης είναι νέο παράγωγο του ουσ . μπολή (ο τύπος του συνήθους αμπολή), από το αρχ . εμβολή = είσοδος, διάβασις, είτε από το έμβολος – έμπολος διά της παραγωγικής καταλήξεως -ιάρις. Ο Τριαντ. στις συνθηματικές γλώσσες έχει και ως ενδεχόμενο την σλαβ. προέλευση από το μπογιάρος.

  140. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Επιστροφή, λοιπόν. Όλα καλά, χωρίς ενοχλήσεις–προς το παρόν…
    ————-
    135, Spiridione
    Τη φράση «βγαίνει στα έμπολα» δεν την ξέρω.
    Την αναφέρει βέβαια στο λινκ που έβαλες ο Δ. Πετρόπουλος και συσχετίζει την όλη διαδικασία με το «αρνοκλήσι», όπως και ο Στεφ. Ξανθουδίδης στα «Ποιμενικά Κρήτης» (1918).

    (Είναι όμως αξιοσημείωτο ότι η Μ. Λιουδάκη –χειρόγραφο της οποίας επικαλείται ο συγγραφέας- δεν την αναφέρει -παρά μόνο τη λ. έμπολο).
    Σε άλλο σημείο των «Ποιμενικών» ο Ξανθ. δίνει λίγο διαφορετική, αλλά παρεμφερή, σημασία στα «έμπολα» και θεωρεί τη λέξη, πράγματι, προερχόμενη από το μπολιάζω = σημαδεύω, εκλέγω.

    Ίσως τα τελευταία χρόνια να έχει κάπως διαφοροποιηθεί η σημασία της λέξης –αν έχει επιβιώσει…- και γι’ αυτό δίδεται και διαφορετική ετυμολογία. Κατά τον Αντ. Ξανθινάκη (Λεξικό του δυτικοκρητικού γλωσσικού ιδιώματος – ΠΕΚ, 2009): έμπολλα, τα (Σφακιά) = το σύνολο των αιγοπροβάτων που έχει κάποιος. «Είντα ‘ναι τα έμπολλά σου;». Από την καθιερωμένη φρ. «έναι (=είναι) πολλά;» (ενν. τα γιτσικά ή έγγαλα ή στείρα ή πρόβατα κ.λπ.)
    Συμπέρασμα: ???? 🙂

  141. Ρενέ said

    Λένε να μην κάνεις τεστ αντισωμάτων για να δεις αν έπιασε το εμβόλιο. To Σιντισί το εξηγεί συνοπτικά και ωραία:

    «Antibody testing is not currently recommended to assess for immunity to SARS-CoV-2 following COVID-19 vaccination because the clinical utility of post-vaccination testing has not been established. Antibody tests currently authorized under an EUAexternal icon have variable sensitivity, specificity, as well as positive and negative predictive values, and are not authorized for the assessment of immune response in vaccinated people. Furthermore, the serologic correlates of protection have not been established, and antibody testing does not evaluate the cellular immune response, which may also play a role in vaccine-mediated protection. Finally, antibody testing against nucleocapsid will not detect immune responses resulting from vaccination, but patients may not always know what type of antibody test was used. If antibody testing was performed following vaccination, additional doses of the same or different COVID-19 vaccines are not recommended based on antibody test results at this time. If antibody testing was done after the first dose of an mRNA vaccine, the vaccination series should be completed regardless of the antibody test result.»

    Επίσης λένε να εμβολιαστείς ακόμη και αν έχεις περάσει κόβιντ. Προς το παρόν νομίζω ότι κάνουν μία δόση. Πάλι το Σιντισί:

    «Yes, you should be vaccinated regardless of whether you already had COVID-19. That’s because experts do not yet know how long you are protected from getting sick again after recovering from COVID-19. Even if you have already recovered from COVID-19, it is possible—although rare—that you could be infected with the virus that causes COVID-19 again. Learn more about why getting vaccinated is a safer way to build protection than getting infected.

    If you were treated for COVID-19 with monoclonal antibodies or convalescent plasma, you should wait 90 days before getting a COVID-19 vaccine. Talk to your doctor if you are unsure what treatments you received or if you have more questions about getting a COVID-19 vaccine.»

  142. 136,
    Να βάλουν μπόλικο!

  143. Μαρία said

  144. Μαρία said

  145. Spiridione said

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο κ. Μάριος Θεμιστοκλέους αναφορικά με το ποσοστό συμμετοχής στον εμβολιασμό ανά ηλικιακή ομάδα:

    στους 85 ετών και άνω την 1η δόση έχει λάβει το 61% (με το ποσοστό να αγγίζει το 65,7% μαζί με τα προγραμματισμένα ραντεβού)
    στους 80-84 ετών την 1η δόση έχει κάνει το 60% (με το ποσοστό να αγγίζει το 66% μαζί με τα προγραμματισμένα ραντεβού)
    στους 75-79 ετών την 1η δόση έχει λάβει το 68% (με το ποσοστό να αγγίζει το 77% μαζί με τα προγραμματισμένα ραντεβού)
    στους 70-74 ετών την 1η δόση έχει λάβει το 50% (με το ποσοστό να αγγίζει το 70,57% μαζί με τα προγραμματισμένα ραντεβού)
    στους 65-59 ετών την πρώτη δόση έχει κάνει το 27% (με το ποσοστό να αγγίζει το 68,5% μαζί με τα προγραμματισμένα ραντεβού)
    και στους 60-64 ετών την πρώτη δόση έχει λάβει το 51% (με το ποσοστό να αγγίζει το 60% μαζί με τα προγραμματισμένα ραντεβού).
    https://www.documentonews.gr/article/%CE%B5%CE%BC%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%BF%CE%AF-%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%BF%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%80%CF%8C%CF%84%CE%B5-%CE%B8%CE%B1-%CE%B5%CE%BC%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%B1/

    Χαμηλά ποσοστά μου φαίνονται

  146. Μαρία said

    145
    Δεν καταλαβαίνω και τα μέσα σε παρένθεση. Οι άνω των 80 εμβολιάστηκαν το Φεβρουάριο-αρχές Μαρτίου και με τις 2 δόσεις. Οι 70-79 τελειώνουν με την 1η δόση μέσα στον Απρίλιο και κάποιοι και με τη 2η.

    Με τις ψήφους της ΝΔ εγκρίθηκε από την ολομέλεια η τροπολογία του υπουργείου Υγείας στην οποία περιελήφθη και η διάταξη για το ακαταδίωκτο των μελών της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού, της Επιτροπής Αντιμετώπισης Έκτακτων Συμβάντων Δημόσιας Υγείας και της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών
    Σύμφωνα με το κείμενο της τροπολογίας τα μέλη τους «δεν ευθύνονται, δεν διώκονται και δεν εξετάζονται για γνώμη που διατύπωσαν ή ψήφο που έδωσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους στο πλαίσιο λειτουργίας» των επιτροπών.
    https://left.gr/news/voyli-me-tis-psifoys-tis-nd-egkrithike-akatadiokto-gia-loimoxiologoys-kai-kyvernitika-stelehi

  147. Γιάννης Ιατρού said

    145/146: Σιγά μην εμβολιαστούν και τους κλείσει το στόμα και πως θα φάνε το Πάσχα;

  148. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Δλδ ψέματα λέει η γερόντισσα? Πώς τολμάς βρε αντίχριστε?

  149. dryhammer said

    Θα έγραφα κάτι βλάσφημο για τα ακρωτηριασμένα ανθοδοχεία αλλά το κατάπια…

  150. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    149# Καλά, σημειώνω Εγώ και θα τα πω όλα στον Πατέρα Μου. Αυτός ξέρει πότε θα εξοφληθούν οι λογαριασμοί των αμαρτωλών. Εδώ μέσα έχετε αποχαλινωθεί και ξεχάσει τι ακριβώς υπονοεί το χρηστώνυμό Μου, τίνος είμαι διώκτης.

  151. spiridione said

    146. Η πλατφόρμα παραμένει ανοιχτή για ραντεβού για όλες τις ηλικίες που έχουν ανοίξει.

    Έχουμε πολύ χαμηλό ποσοστό στους 80 άνω. Στην Ισπανία π.χ. το αντίστοιχο ποσοστό είναι 98,8%
    https://english.elpais.com/society/2021-04-21/nearly-half-of-70-79-age-group-in-spain-have-received-first-dose-of-covid-19-vaccine.html

  152. dryhammer said

    Δεν ανησυχώ, έχω προπληρώσει κι είμαι πιστωτικός στις αμαρτίες. [Πρέπει να προλάβω να κάμω, γιατί θα τις χάσω]

  153. Γιάννης Ιατρού said

    151: Πιθανώς να παίζει και η γεωγραφική κατανομή των υποψηφίων σ΄αυτήν την ηλικιακή ομάδα, δεδομένου του νησιωτικού και ορεινού χαρακτήρα της Ελλάδας. Εννοώ, πώς δεν είναι εύκολο από το νησάκι ΧΥ να ταξιδέψεις (και χειμωνιάτικα, με κακοκαιρία) είτε απ΄ευθείας είτε στις περισσότερες φορές με ενδιάμεσο σταθμό στο πιό πρόσφορο κέντρο εμβολιασμού. Επιπλέον αυτές οι ηλικίες είναι περισσότερο ευάλωτες σε φημολογίες κλπ., ακόμα και σε σχόλια παππάδων, μοναχών κλπ.

    Πάντως το ποσοστό γύρο στο 55%-65% είναι σε όλες τις ηλικιακές μονάδες ο κανόνας. Οι 65-69 (όχι 59, προφανώς λάθος στην πληκτρολόγηση) είναι λίγοι γιατί έχει ανοίξει σχετικά πρόσφατα.

  154. spiridione said

    153. Παραδοσιακά υποτίθεται οι πιο ηλικιωμένοι είναι πιο πρόθυμοι για εμβολιασμό. Αν οι 70ρηδες και 80ηδες έχουν 60% κάλυψη (μέχρι τώρα), οι 20ηδες και οι 30ηδες πόσο θα έχουν;

  155. Μαρία said

    153
    Στα μικρά νησιά άρχισε ο εμβολιασμός το Φεβρουάριο επι τόπου αλλά δεν πήγαν όλοι.

  156. Μαρία said

  157. Μαρία said

    «Ακαταδίωκτο»: Σφοδρές αντιδράσεις από φορείς στην Υγεία και δικηγόρους
    https://left.gr/news/i-enallaktiki-paremvasi-dikigoron-den-anagnorizei-kamia-asylia-stin-kyvernisi

  158. spiridione said

  159. Μαρία said

    158
    Κουβέντα για Αρκουμανέα και παρατρεχάμενους της Τσικνοπέμπτης.
    Ωραίος ο Ακρίτας.

  160. Μαρία said

  161. Anonimos said

    @71 Τα ονόματα Κανέλλος Κανέλλα Κανελλέπουλος Κανελλίδης Κανελλάκης έχουν σχέση με το χρώμα, ερυθρός κόκκινος. Μετά το διάταγμα του Ιουστινιανού που απαγόρευε τον αυτοπροσδιορισμό των υπηκόων της αυτοκρατορίας ως Έλληνες εκτός από Ρωμιοί και Γραικοί υπήρχαν και άλλες ονομασίες που υπονοούσαν την ελληνική καταγωγή. Ιστορικά η πρώτη ονομασία των Ελλήνων ήταν Ερυθραίοι και Ερυθραία η χώρα. Θεωρούσαν τους εαυτούς τους ως τους πρώτους ανθρώπους που βγήκαν εκτός σπηλαίων και κοκκίνισε το δέρμα τους από την έκθεση τους στον ήλιο. Έτσι ερυθραίος ήταν ο κοσμογυρισμένος ο ψημένος που λέμε και εμείς σήμερα. Στα αγγλικά υπάρχει η λέξη redneck,(κοκκινολάιμης) και στα σλαυικά rudnik σημαίνει ο σκαφτιάς. Πολλά ελληνικά τοπωνύμια είναι βαφτισμένα ως κόκκινα πχ Κοκκινιά , Ερυθρές, Κόκκινος Μύλος, αλλά και Οινόη, Λιβανάτες κτλ . Σαν απόηχος δηλαδή των Ερυθραίων ( ή Φοινίκων που σημαίνει το ίδιο) είναι και το ονόματα σχετικά με την κανέλλα…….

  162. Χαρούλα said

    #161 πολύ χρήσιμες πληροφορίες. Ευχαριστώ. Μέχρι σήμερα πίστευα πως η Οινόη(και λόγω θέσης) και οι Οινούσσες, ονομάστηκαν από τον οίνο. Μπρείτε να μου εξηγήσετε την …ερυθρή ετυμολογία;
    Την καλημέρα μου

  163. Anonimos said

    «Ωστόσο, ο Τζένερ έδρεψε τη δόξα αλλά δεν ήταν ο πρώτος που εφάρμοσε μέθοδο εμβολιασμού ή για να το πω γενικότερα μέθοδο εισαγωγής εξασθενημένου ιού στον οργανισμό ώστε να παραχθούν αντισώματα. Κινέζοι, Πέρσες, Αφρικανοί και Οθωμανοί γιατροί προηγήθηκαν, ενώ στη Δύση τη μέθοδο την έφεραν δυο Έλληνες γιατροί, »

    Αμάν αυτοί οι Έλληνες οι κλεπταποδόχοι άλλων πολιτισμών! Όλα imitation, τίποτα πρωτότυπο!

    Όμως τεκμηριωμένα ποιος ήταν ο πρώτος ιατρός ( πατέρας της Ιατρικής) που εμβολίασε και από εκεί ξεκίνησαν όλα;
    Για βοήθεια, vacca η αγελάδα, έμπολα το αρνάκι……….( lamb που λένε και οι Άγγλοι από το λαμπρή….)

  164. Anonimos said

    @162 Περίμενα να με ρωτήσεις για το Λιβανάτες ….

    Οίνοψ πόντος η Ερυθρά Θάλασσα , Οίνος ο Διόνυσος ο κόκκινος θεός αλλά και τα Αμπελάκια, το Κλήμα, η Ραψάνη σε αυτόν αναφέρονται.

  165. https://publicdomainreview.org/essay/the-mark-of-the-beast-victorian-britains-anti-vaxxer-movement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: