Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Οτιδήποτε έχετε πει στο παρελθόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας

Posted by sarant στο 12 Ιουλίου, 2021


Στις αστυνομικές ταινίες που βλέπουμε, τις αγγλοσαξονικές, τη στιγμή που συλλαμβάνεται κάποιος, ο αστυνομικός συχνά απαγγέλλει ένα στερεότυπο κείμενο, όπως: You have the right to remain silent. You do not have to make any statement. Anything you say will be recorded and may be given in evidence in court.

Mπορείτε να σιωπήσετε, αλλά οτιδήποτε πείτε από εδώ και μπρος θα καταγραφεί και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο δικαστήριο. Συχνά, το βλέπουμε διατυπωμένο: Οτιδήποτε πείτε, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας.

Τώρα με το Διαδίκτυο και με το Γκουγκλ, το μοτίβο έχει αλλάξει: οτιδήποτε έχετε πει στο παρελθόν ή μάλλον οτιδήποτε έχετε διατυπώσει γραπτώς σε κάποια γωνία του κυβερνοχώρου, μπορεί να ανασυρθεί τρία, πέντε ή είκοσι χρόνια μετά, να παρουσιαστεί ξεκομμένο από τα συμφραζόμενά του και να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας.

Πολύ χαρακτηριστικό ήταν ένα περιστατικό που συνέβη την περασμένη βδομάδα. Το συζητήσαμε ήδη στα σχόλια του σαββατιάτικου άρθρου μας, αλλά θεώρησα ότι αξίζει να το συζητήσουμε σε ειδικό άρθρο.

Η Θράκα είναι εκδοτικός οίκος που εδρεύει στη Λάρισα, είναι όμως κάτι πολύ περισσότερο: είναι ένα πλούσιο διαδικτυακό περιοδικό, καθώς και ένας δραστήριος πολιτιστικός σύλλογος, με τη μορφή αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας, με πολλά πρωτότυπα προγράμματα για την προώθηση της ελληνικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό και ιδίως στα Βαλκάνια. Για παράδειγμα, στο πρόγραμμα «Καταφύγιο του Οδυσσέα» χρηματοδοτείται η διαμονή λογοτεχνών ή μεταφραστών στο εξωτερικό. Επίσης, διοργανώνουν πανθεσσαλικό φεστιβάλ ποίησης ενώ επίσης έχουν θεσπίσει το Βραβείο Θράκα, που απονέμεται σε ποιητές που δεν έχουν εκδώσει βιβλίο -μια ιδέα αν μη τι άλλο πρωτότυπη.

Στην ιστοσελίδα της Θράκας μπορείτε να πάρετε μιαν ιδέα για τις πολυσχιδείς δραστηριότητές της. Όπως βλέπετε, πολλές από τις μόνιμες στήλες του ηλεπεριοδικού έχουν παιγνιώδεις τίτλους σχετικούς με τα κάρβουνα και τη φωτιά: Πυροβασίες, Σήματα καπνού, Σε αναμμένα κάρβουνα, Καρβουνόσκονη, Προσάναμμα, Στήλες άνθρακα κτλ.

Εγώ τη Θράκα την ήξερα, αλλά οι περισσότεροι στην Αθήνα την αγνοούν -εκτός βέβαια από όσους ασχολούνται ενεργά με τα λογοτεχνικά μας πράγματα.

Ωστόσο, πριν από μερικές μέρες η Θράκα είχε την τύχη ή την ατυχία να συζητηθεί ευρέως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε δυο μεγάλες εφημερίδες.

Όλα ξεκίνησαν όταν το λογοτεχνικό περιοδικό Athens Review of Books δημοσίευσε, στη σελίδα του στο Φέισμπουκ και στον ιστότοπό του, ένα λιβελογράφημα εναντίον του υφυπουργού Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη με τον τίτλο Ο προπετής Γιατρομανωλάκης και η επαιτειακή λίστα του. Το «επαιτειακός» είναι φυσικά λογοπαίγνιο και το βρίσκω έξυπνο, αλλωστε το έχω χρησιμοποιήσει κι εγώ σε κάποιο παμπάλαιο άρθρο του ιστολογίου. Το υπόλοιπο του λιβέλου κατά τη γνώμη μου στάζει εμπάθεια -γι’ αυτό άλλωστε το χαρακτηρίζω «λίβελο» το κείμενο, χωρίς κατ΄ανάγκη να περιέχει συκοφαντίες. Δείγμα γραφής:

Ανάμεσα στα asset του Σταύρου [Θεοδωράκη] ήταν και ο καμαρωτός διάνος ονόματι Νικόλας Γιατρομανωλάκης. Απ’ όπου κι αν περιέφερε την περσόνα του στον δημόσιο βίο δεν έμεινε τίποτε, αλλά ο εν λόγω επηρμένος αεροκόπος, θορυβώντας, περιαυτολογώντας και πουλώντας τον μπαγιάτικο για φρέσκο αέρα φαίνεται πως πέρασε υπέροχα. Μέχρι που δόθηκε η ευκαιρία στο εν λόγω κελεπούρι να παριστάνει και τον υφυπουργό «Σύγχρονου Πολιτισμού» (sic). Πρόκειται για μια φούσκα που όσο πιο γρήγορα σκάσει τόσο το καλύτερο για τον σύγχρονο πολιτισμό. Διότι έχουμε να κάνουμε με έναν αδιανόητα αναιδέστατο καιροσκόπο, που περιφρονεί τους κοινά αποδεκτούς δημοκρατικούς κανόνες. Όσο πιο γρήγορα τον απομακρύνει ο Πρωθυπουργός από την δημοκρατική Κυβέρνησή του τόσο το καλύτερο.

Δεν ξέρω για ποιο λόγο ο Μανώλης Βασιλάκης, ο εκδότης της ARB, στάζει τόση εμπάθεια κατά του κ. Γιατρομανωλάκη και δεν με ενδιαφέρει και πολύ. Υποτίθεται ότι η επίθεση εναντίον του έγινε διότι η ARB διαφωνεί με τις επιχορηγήσεις  που ο υφυπουργός μοίρασε σε μια σειρά από σωματεία και συλλόγους στον τομέα του βιβλίου -αλλά τέτοιοι χαρακτηρισμοί δύσκολα εξηγούνται από τη λίστα επιχορηγήσεων και μόνο:

Ποιος όμως είναι ο λόγος που η Athens Review of Books ασχολείται με την παρασιτική πολιτική παρουσία της εν λόγω ασημαντότητας; Εξηγούμαστε: Μελετήσαμε την πρόσφατα δημοσιευμένη, σοβιετικού τύπου, επαιτειακή λίστα του ΥΠΠΟ με την οποία κοινολογείται η διασπάθιση 1,5 εκατομμυρίου ευρώ για ποικίλες «δράσεις» υπέρ του «Σύγχρονου Πολιτισμού», τον οποίο …υφυπουργεύει ο Γιατρομανωλάκης.

Το κακό είναι ότι, για να χτυπήσει τον υφυπουργό και τις επιχορηγήσεις του, η ARB θέλησε να αποδείξει χαριστικές τις επιχορηγήσεις οπότε επιτέθηκε στους αποδέκτες:

Από το ποσό αυτό μισό περίπου εκατομμύριο είναι δήθεν υπέρ των… «Γραμμάτων και του Βιβλίου» και διατέθηκε σε «φορείς» επιτήδειων τυχάρπαστων ή/και ανύπαρκτων. Ένα παράδειγμα επιβραβευθέντων με δικά τους λόγια: «Ονομάσαμε το περιοδικό “Θράκα”, γιατί πάνω στα κάρβουνα ψήνονται οι μεζέδες. Στα τσίπουρα αυτά η μεταξύ μας τριβή απέδωσε πολύ καλές ιδέες». Η αναξιοπρέπεια του «Σύγχρονου Πολιτισμού» του ΥΠΠΟ πλήρωσε για… μεζέδες και τσίπουρα 7.000 ευρώ, καυτά, κυριολεκτικά στη θράκα τής καθ’ ημάς Proletkult. Αν είναι σωστές οι πληροφορίες μας, χρηματοδοτήθηκαν ακόμη και… «διανοούμενοι» που ζητούσαν «λευτεριά στον Κουφοντίνα» (…).

Να σημειωθεί ότι αυτό που διαβάζετε είναι το διορθωμένο κείμενο -στην αρχική μορφή του γινόταν λόγος για 18.000 ευρώ, ποσό εντελώς αναληθές.

Όπως βλέπετε, για να τεκμηριώσει ο κ. Βασιλάκης τον ισχυρισμό ότι η επιχορήγηση διατέθηκε σε «φορείς επιτήδειων τυχάρπαστων ή/και ανύπαρκτων» παραθέτει ένα «ένοχο» απόσπασμα από δηλώσεις των συντελεστών της Θράκας και από αυτό βγάζει το συμπέρασμα ότι η επιχορήγηση του ΥΠΠΟ διατέθηκε σε «μεζέδες και τσίπουρα».

(Παρένθεση: Αναρωτιέμαι αν ο χαρακτηρισμός «φορείς επιτήδειων τυχάρπαστων ή/και ανύπαρκτων» είναι συκοφαντικός ή όχι. Υποθέτω όμως ότι ο κ. Βασιλάκης, που έχει τελεσίδικα καταδικαστεί για συκοφαντική δυσφήμηση (αν και λέγεται ότι εκκρεμεί προσφυγή του στο ΕΔΔΑ), θα είναι πια προσεκτικός, οπότε μάλλον δεν είναι).

Ισχύει όμως κάτι τέτοιο; Διατέθηκε σε τσίπουρα η επιχορήγηση; Και πώς προέκυψε η δήλωση με τα τσίπουρα;

Στην πραγματικότητα, πριν από 5 και βάλε χρόνια, τον Μάρτιο του 2016, δυο από τους συντελεστές της Θράκας, ο Θάνος Γώγος και ο Αντώνης Ψάλτης, έδωσαν συνέντευξη στον ιστότοπο popaganda, όπου, αναφερόμενοι στην αρχή της γνωριμίας τους και στις πρώτες συζητήσεις, είπαν: “Γίναμε αστική μη κερδοσκοπική εταρία και ονομάσαμε το περιοδικό Θράκα, γιατί πάνω στα κάρβουνα ψήνονται οι μεζέδες. Στα τσίπουρα αυτά η μεταξύ μας τριβή απέδωσε πολύ καλές ιδέες”. Αυτά, το 2016, πέντε χρόνια πριν από την επίμαχη επιχορήγηση και εντελώς άσχετα με αυτήν. Όμως, έπρεπε, με κάποιον τρόπο, να βρεθεί ένα κραυγαλέο παράδειγμα «ανάξιου» επιχορηγούμενου φορέα, και η Θράκα, με το παιγνιώδες όνομά της, ήταν ο εύκολος στόχος. Έψαξαν λοιπόν στο Γκουγκλ, βρήκαν και την παλιά εκείνη παιγνιώδη δήλωση και έδεσε το γλυκό!

Το χειρότερο είναι ότι η επίθεση δεν σταμάτησε εδώ. Μετά τον κ. Βασιλάκη και την ARB σειρά πήρε ο Τάκης Θεοδωρόπουλος στην Καθημερινή. Η επιφυλλίδα του ξεκινάει ως εξής:

«Ονομάσαμε το περιοδικό “Θράκα» γιατί πάνω στα κάρβουνα ψήνονται οι μεζέδες. Στα τσίπουρα αυτά η μεταξύ μας τριβή απέδωσε πολύ καλές ιδέες». Είναι ο εμπνευσμένος τρόπος με τον οποίον αυτοσυστήνεται η ομάδα που εκδίδει το περιοδικό «Θράκα». Δεν έχω αντίρρηση ότι οι μεζέδες και τα τσίπουρα έχουν συμβάλει τα μάλα στη βαριά βιομηχανία του τόπου, τον πολιτισμό εννοώ. Ελπίζω μόνον η παρέα να έχει χορτάσει από έμπνευση και να μην ξοδέψει σε τσίπουρα και μεζέδες τις 7.000 ευρώ που της χορήγησε γενναιόδωρα το υπουργείο Πολιτισμού. Πόσους μεζέδες να φας, πόσα τσίπουρα να πιεις και πόση τριβή να αντέξεις;

Και πάλι, δίνεται η εντύπωση ότι η μόνη δραστηριότητα της Θράκας είναι να πίνουν τσίπουρα και να καταβροχθίζουν μεζέδες -και επιχορηγήσεις.

Και το κακό τρίτωσε όταν σε άρθρο του στα Νέα (είναι κλειδωμένο για τους μη συνδρομητές) ο Γ. Παπαχρήστος έγραψε μεταξύ άλλων:
….φαίνεται από τον σχετικό κατάλογο ότι επιχορηγήθηκε με το ποσό των 7.000 ευρώ και περιοδικό φέρον τον ευφάνταστο και εντελώς hot τίτλο «Θράκα». Το μότο των ιδιοκτητών του είναι το ακόλουθο:
«Ονομάσαμε το περιοδικό “Θράκα” γιατί πάνω στα κάρβουνα ψήνονται οι μεζέδες. Στα τσίπουρα αυτά η μεταξύ μας τριβή απέδωσε πολύ καλές ιδέες». Είναι ο εμπνευσμένος τρόπος με τον οποίο αυτοσυστήνεται η ομάδα που εκδίδει το περιοδικό «Θράκα».

Και πάλι δηλαδή τα τσίπουρα και οι μεζέδες στο πρώτο πλάνο. Επειδή όμως είχαν ήδη αρχισει οι αντιδράσεις ανθρώπων του βιβλίου, που ήταν ομόφωνα καταδικαστικές εναντίον της ARB, ο Παπαχρήστος τουλάχιστον στη συνέχεια του άρθρου του αναγνωρίζει ότι το περιοδικό έχει αξιόλογες δραστηριότητες:
Είναι πολλά λεφτά τα 7 χιλιάρικα; Υποθέτω πως όχι, αν σκεφτεί κανείς ότι οι της «Θράκας» οργανώνουν μέχρι και Πανθεσσαλικό Φεστιβάλ Ποίησης με βραβευμένους ποιητές, εικαστικούς, performers και ποιοτικούς και δημοφιλείς μουσικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό…Ομως, επειδή οι εντυπώσεις συνήθως είναι αυτές που κυριαρχούν, ας ρίξει ο Πρωθυπουργός μια ματιά στον σχετικό κατάλογο των επιχορηγήσεων – δεν είναι κακό..

Όπως είπα, η άδικη επίθεση στη Θράκα ξεσήκωσε κατακραυγή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πολλοί άνθρωποι με ευδόκιμη θητεία στα λογοτεχνικά μας πράγματα καταδίκασαν την ανοίκεια συμπεριφορά των Βασιλάκη και Θεοδωρόπουλου. Το περιοδικό έστειλε εξώδικο στον κ. Βασιλάκη ενώ επίσης απάντησε αναλυτικά στις συκοφαντικές επιθέσεις (αξίζει να διαβάσετε στο τέλος της σελίδας τις απαντήσεις του κ. Βασιλάκη στο εξώδικο, για να δείτε το ήθος του ανδρός).

Εγώ έγραψα, κάπως κρυπτικά, στο Φέισμπουκ:

Εμπειρικός κανόνας:
Αν κάποιον τον χτυπάνε και ο Μ. Βασιλάκης της Athens Review of Books και ο Τάκης Θεοδωρόπουλος της Καθημερινής, υπάρχουν πολύ μεγάλες πιθανότητες να έχει κάνει κάτι καλό.

Τελικά, μερικές μέρες μετά στην Καθημερινή ο Πάσχος Μανδραβέλης, σε μια επιφυλλίδα επικριτική προς την ιδέα των επιχορηγήσεων γενικά, αναγνωρίζει ότι «Το παράδειγμα πάντως του περιοδικού «Θράκα» δεν ανήκει στη χορεία των «επιτήδειων τυχάρπαστων ή/και ανύπαρκτων», που επιδοτήθηκαν όπως γράφει ο Μανώλης Βασιλάκης στο πύρινο άρθρο του«, ενώ στη συνέχεια  ο Ν. Γιατρομανωλάκης απάντησε στην Καθημερινή.

Ο Π. Μανδραβέλης τιτλοφορεί το άρθρο του «Η Λίστα Γιατρομανωλάκη», τίτλος που φέρνει στο μυαλό τη «Λίστα Πέτσα» με την οποία χρηματοδοτήθηκαν ΜΜΕ, έντυπα και ιστότοποι για τη συμβολή τους στην ενημέρωση σε θέματα της πανδημίας. Αν δείτε τους επιχορηγούμενους από τη «Λίστα Πέτσα» στην τρίτη (αλφαβητικά ή περίπου) θέση του καταλόγου θα βρείτε την Athens Review of Books, που επιχορηγήθηκε με το (μικρό) ποσόν των 5000 ευρώ. Προφανώς, την απέχθεια για τις κρατικές επιχορηγήσεις την ανέπτυξαν αργότερα οι άνθρωποι της ΑRB, εκτός αν επέστρεψαν την επιχορήγηση και μου διαφεύγει. Ή ίσως να είναι από θέση αρχής κόντρα στις επιδοτήσεις, αλλά για τους άλλους.

Αλλά ας επιστρέψουμε στο επίμαχο απόσπασμα, στα τσίπουρα και τους μεζέδες. Στη συζήτηση που κάναμε στο Φέισμπουκ, ένας φίλος, που δίνω σημασία στη γνώμη του, και που είναι αρκετά νεότερος από μένα, ενώ συμφώνησε ότι η τακτική των Βασιλάκη-Θεοδωρόπουλου ήταν ανέντιμη και κατάπτυστη, χαρακτήρισε ωστόσο «ατυχή» και «επικοινωνιακό αυτογκόλ» την αναφορά των συντελεστών της Θράκας στα τσίπουρα και τους μεζέδες.

Είναι έτσι; Πρέπει κανείς, ακόμα και στις αρχές μιας προσπάθειας, να αυτολογοκρίνεται και να σκέφτεται πως αυτό που θα πει μπορεί, σε πέντε ή σε δέκα ή σε είκοσι χρόνια, να χρησιμοποιηθεί εναντίον του; Πρέπει να επιλέγει την ασφαλή λύση της ξύλινης γλώσσας και των αναμενόμενων απαντήσεων;

Θα ήθελα τις απόψεις σας.

Βέβαια, το περιστατικό της Θράκας και η τελική του έκβαση έδειξαν ότι, όταν υπάρχει στέρεο έργο και ουσιαστική προσφορά, η προσπάθεια να απομονωθεί μια παιγνιώδης ή ακόμα και άστοχη παλιά τοποθέτηση θα αποτύχει. Και όχι μόνο θα αποτύχει, αλλά και όσοι μετέρχονται τέτοιες μεθόδους, θα χαρακτηριστούν ανάλογα. Όχι στενόμυαλοι ηθικολόγοι, διότι η ιερή οργή τους για τα τσίπουρα και τους μεζέδες δεν φαίνεται να είναι ειλικρινής -αλλά ανέντιμοι, ανειλικρινείς.

Τέτοιους ανέντιμους συζητητές έχω υποστεί κι εγώ κατά καιρούς. Επειδή, ας πούμε, έχω γράψει δυο βιβλία για το μπριτζ (και δεν το κρύβω, ούτε το μετανιώνω, ούτε το θεωρώ νεανική απερισκεψία), κατά καιρούς σε διάφορες αντιπαραθέσεις που έχω έχει βρεθεί κάποιος να γράψει: Τι να μας πει κι αυτός για τη γλώσσα, που γράφει για το μπριτζ! Μιαν άλλη φορά, είχα πολιτική αντιπαράθεση σε ένα άλλο ιστολόγιο, επί μέρες. Κατά σύμπτωση, ενώ συνεχιζόταν η αντιπαράθεση, δημοσιεύτηκε στο ιστολόγιό μας το άρθρο για τον πουτσόγιαννο, το οποίο βέβαια είναι μια σοβαρή μελέτη για το περίεργο αυτό θαλασσινό, αλλά έδωσε την αφορμή στον συνομιλητή μου να ηθικολογήσει, ότι αφού ασχολούμαι με τον πουτσόγιαννο δεν είμαι άξιος να συζητάω θέματα υψηλής πολιτικής! Δεν πειράζει, ο καθένας χαρακτηρίζεται.

Τέλος, αναρωτιέμαι και κάτι άλλο: ο κ. Θεοδωρόπουλος θεώρησε ότι αυτό που αξίζει να επισημανθεί από όλη τη δραστηριότητα της Θράκας είναι η παιγνιώδης δήλωση για τους μεζέδες και τα τσίπουρα. Αναρωτιέμαι λοιπόν αν θα του άρεσε, με τον ίδιο τρόπο, να θεωρούσαμε πως το μόνο που αξίζει να επισημανθεί για τον ίδιο είναι ότι μπέρδεψε σε επιφυλλίδα του τον Αλαίν Μπαντιού με τον Πιέρ Μπουρντιέ και να πούμε: Μη δίνετε σημασία στον κ. Τάκη, αυτός μπερδεύει τον Μπαντιού με τον Μπουρντιέ.

Δεν νομίζω ότι θα του άρεσε.

 

Advertisement

148 Σχόλια προς “Οτιδήποτε έχετε πει στο παρελθόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας”

  1. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Νῖκο, ἔχεις ΑΠΟΛΥΤΟ δίκιο σέ ΚΑΘΕ λέξη πού χρησιμοποίησες. Ἀπόλυτο! Γιά ὅλα! (Το μόνο που θά ἄξιζε να ἀποκαλυφθῆ -κι αὐτό, θά γίνη κάποτε!- εἶναι τό ποιά ἀκριβῶς κουτάλα ἡμετέρων δέν γέμισε ὅσο ἔπρεπε..)

  2. greggan193 said

    Οποιαδήποτε συζήτηση για τους λόγους που το ARB και ο Βασιλάκης γράφει όσα γράφει (και τα αναδημοσιεύει η Καθημερινή του Αλαφούζου και των μειρακίων του) είναι γιατί τα λεφτά πάνε σε κάποιο νέου είδους προλετκούλτ. Και αναρωτιέσαι: Μήπως είναι καραδεξιοί του κερατά. Έχουν χάσει τη μπάλα, Νικοκύρη, αφρίζουν από το κακό τους, αλλά το κακό είναι πως πρώτη φορά βλέπω τέτοιο μεγάλο εσμό Δεξιών στον τομέα του πολιτισμού. Τέλος πάντων, άσε τους να χύνουν το δηλητήριό τους, μόνοι τους θα φαρμακωθούν, και το ARB και το Athens Voice και ο μαστρο-Τάκης Θεοδωρόπουλος, ο γλείφτης των εργοδοτών, ο Πάσχος που πάσχει από πάσαν νόσον και…. και η ανερμάτιστη Σώτη και τόσοι άλλοι. Ερπετά είναι και σε αυτό το επίπεδο θα μείνουν.

  3. rizes said

    ΚΑΛΟ ΠΑΙΔΙ ΑΛΛΑ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΗΣ

    ΚΑΛΟ ΠΑΙΔΙ ΑΛΛΑ, ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΗΣ.

  4. Κουνελόγατος said

    Ε, όχι! Σιγά μη λειτουργούμε με όρους αστυνομικής ταινίας. Κι όσον αφορά το παρελθόν του καθενός, γιατί -εκτός συγκεκριμένων πράξεων-να ντρέπεσαι για το παρελθόν σου;

  5. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    2# Όπως έχει επισημάνει και η ίδια η Θράκα, μια ματιά να ρίξεις στο English της ΑRB, δεν υπάρχει τπτ σχετικό με το βιβλίο. Μόνο πολιτικά άρθρα (αντισύριζα και φιλονουδού να συμπληρώσω).

    Τώρα, περί μπριτζ, πουτσόγιαννου, μεζέδων κλπ, οι μαλάκες με ατζέντα μπορεί να είναι γραφικά και γελοία όντα, αλλά, δεδομένου του ακροατηρίου τους και της αναγνωσιμότητάς τους, πριν από οτιδήποτε άλλο είναι επικίνδυνοι.

  6. Του άρεσε δεν του άρεσε, είναι απολύτως ορθή (και) η τελευταία φράση. Αν και δεν είναι το χειρότερο που έχει γράψει.

  7. greggan193 said

    Reblogged στις THE BROOM.

  8. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    5 Εύστοχη παρατήρηση αυτή!

  9. atheofobos said

    Σε όλη αυτή ιστορία τραγική είναι η έλλειψη της αίσθησης του χιούμορ από τους επικριτές της Θράκας, οι οποίοι όμως και αυτοί αν είχαν, παρά την επίθεση, διατηρήσει το αρχικό τους χιούμορ θα έπρεπε να τους απαντήσουν:
    Τα 7000 τα πήραμε και με αυτά ψήσαμε μεζέδες στη Θράκα και ήπιαμε και τσίπουρα στην υγεία φίλων και εχθρών! Κοπιάστε!

  10. ΣΠ said

    Καλημέρα.

    Ώστε η ARB έχει επιχορηγηθεί από τη «Λίστα Πέτσα». Και πώς συμβιβάζεται αυτό με το ΥΓ. 2 του λιβελογραφήματος;

    ΥΓ. 2 Απαραίτητη διευκρίνιση: Επισημαίνουμε ότι η Athens Review of Books είναι δώδεκα χρόνια τώρα ένα διεθνούς κύρους ελεύθερο βήμα κριτικού λόγου, με λογότυπο την μορφή του αοίδιμου Εμμανουήλ Ροΐδη. Ως εκ τούτου δεν επιδιώκει τις κρατικές χρηματοδοτήσεις, καθώς κάτι τέτοιο θα καταργούσε την ελευθερία της και θα την καθιστούσε αναξιοπρεπές υποχείριο της εκάστοτε κυβερνητικής εξουσίας. Όπως συμβαίνει με τόσα και τόσα μίζερα και λαθρόβια «περιοδικά», φυλλάδια και ηλεκτρονικά μπλογκ κατ’ όνομα των… «γραμμάτων και του βιβλίου». Συνεπώς οι συγκεκριμένες επιχορηγήσεις δεν την αφορούν ποσώς.

  11. ΚΩΣΤΑΣ said

    Εξαιρετικό το σημερινό, Νικοκύρη, και για μένα ιδιαίτερου τοπικού ενδιαφέροντος.
    Το είπα και προχθές. Δεν γνώριζα για τη Θράκα, φίλοι μου, όμως, έγκυρα και ευυπόληπτα άτομα κινούμενα περί τον χώρο του πολιτισμού στην Λάρισα, μου είπαν πολύ καλά λόγια γι’ αυτό το πολιτιστικό σωματείο.

    Οι κρυόκωλοι κουλτουριάρηδες και διανοούμενοι Αθηνών και περιχώρων εν αρχή είναι άμουσοι και άγευστοι περί το τσίπουρο. Και πολύς κόσμος εν Ελλάδι γενικώς. Εντάξει, όλοι πίνουν τα τσιπουράκια τους, πολλοί τα ουζάκια τους, αυτό όμως δεν έχει καμία σχέση με τσιπουράδικη κουλτούρα. Τι εννοώ. Η Λάρισα, και ο Βόλος, είχαν ως τρόπο ζωής και διασκέδασης και ως τουριστικό προϊόν τα τσιπουράδικα. Τελούσες εν ευθυμία παρέες, επιχειρηματικές, συναισθηματικές, πολιτικές, ποδοσφαιρικές, και πάσης φύσεως άλλες υποθέσεις είχαν την γέννηση και την αφετηρίας τους μέσα σε ένα τσιπουράδικο. Λίκνο πασών των δραστηριοτήτων το τσίπουρο.

    ========================================

    —> Πρέπει να επιλέγει την ασφαλή λύση της ξύλινης γλώσσας και των αναμενόμενων απαντήσεων;

    Θα ήθελα τις απόψεις σας.

    Ανεπιφύλακτα και πεντακάθαρα ΟΧΙ είναι η απάντησή μου. Να πάει να μαμηθεί πολιτικαλ κορέκτ ή όπως αλλιώς το λένε.

    *Μια μικρή επιφύλαξη. Το ψήσιμο στα κάρβουνα καβουριών μήπως είναι επιλήψιμο; 😜

  12. sarant said

    10 Αμ πες μου κι εσύ, πώς συμβιβάζεται; Ίσως λόγω της πανδημίας έκαναν την καρδιά τους πέτρα και παραβήκανε τις αρχές τους

    11 Ω ναι, τα καβούρια στα κάρβουνα επισύρουν μπάνιο.

  13. Πουλ-πουλ said

    Την απάντηση του Γιατρομανωλάκη την βρήκα γενικότερα κατατοπιστική για το θέμα, σε αντίθεση με το ψευτοπαιγνιώδες ύφος του δυσκοίλιου Θεοδωρόπουλου. Αυτή η ιστορία, όταν συζητείται ένα ορισμένο θέμα, να καταφεύγουν στην ιστορία της ζωής σου, είναι εκτός από εξοργιστική, το ασφαλέστερο δείγμα ανυπαρξίας επιχειρημάτων.

  14. Pedis said

    Κι όλη αυτή η εκστρατεία για πολιτιστική επιχορήγηση, πες, 10 kEuro! Πφφ …

    Επειδή απευθύνονται κοινό τους που έχουν γίνει πλέον φτωχομπινέδες.

  15. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    14# Φτωχομπινέδες που ψηφίζουν δεξιά. Ακόνισε το τσεκούρι και μη δείξεις έλεος 🙂

  16. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν νομίζω πως χρειάζεται να συζητήσουμε στα σοβαρά ένα θέμα, στο οποίο εμπλέκονται κυρ Τάκηδες, Παπαχρήστοι και λοιποί τοιαύτοι: είναι βέβαιο πως το δίκιο βρίσκεται στην άλλη πλευρά.☺

    «Πρέπει να επιλέγει την ασφαλή λύση της ξύλινης γλώσσας και των αναμενόμενων απαντήσεων;»
    Όχι, σε καμιά περίπτωση. Η ξύλινη γλώσσα είναι αποτελμάτωση της του λόγου και της επικοινωνίας. Αλλά και το άλλο άκρο, η αγχώδης προσπάθεια για πρωτοτυπία, κρύβει πολλές παγίδες. Και εδώ η μέση οδός είναι η καλύτερη: σαφής λόγος, χωρίς φλυαρίες, ακκισμούς και ναρκισσισμούς, διανθισμένος με χιούμορ.

  17. ΣΠ said

    12α
    Καλά λες. Έκαναν κοινωνικό έργο ενημερώνοντας τον κόσμο.

  18. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  19. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Τέτοιους ανέντιμους συζητητές έχω υποστεί κι εγώ κατά καιρούς.»
    Κι εσύ και πολλοί άλλοι, Νικοκύρη. Ο ανέντιμος και κακοπροαίρετος «συζητητής» είναι τοξικό είδος που αφθονεί στα ΜΚΔ, ακόμα και σε ιστολόγια που δεν θα περίμενες να τον συναντήσεις.

  20. Pedis said

    # 15 – Κοίτα, αν ήταν με τα μνημόνια να φτωχοποιηθούν ΜΟΝΟΝ κάτι μεσαίοι μαλακοπίτουροι δεξιοπασόκοι, οι οποίοι επιπλέον ήταν και είναι φάνς, θα το χαιρόμουν.

    Αλλά για 7-10 ψωροχιλιάρικα να αφιερώνουν επαγγελματικό χρόνο τέτοια μεγάλα ονόματα της διανοησίας και της δημοσιοκαφρίας, θα το φανταζόσουν ποτέ;

  21. aerosol said

    Δεν καταλαβαίνω τι αποτελεί «επικοινωνιακό αυτογκόλ», και από πού και έως πού η ενασχόληση με τα καλλιτεχνικά τάχα προϋποθέτει πλήρη αποχή ακόμα και από αναφορά (!) σε φαγητό, ποτό, δοασκέδαση και παρέα. Δηλαδή, για να είμαι ειλικρινής, όχι μόνο δεν το καταλαβαίνω αλλά νομίζω πως είναι ό,τι πιο ανόητο έχω ακούσει για την Τέχνη ΠΟΤΕ, και το ακριβώς αντίθετο του τι εστί Τέχνη. Οι ασχολούμενοι με τα καλλιτεχνικά οφείλουν να μην τρώνε, πίνουν, διασκεδάζουν; Το σεξ επιτρέπεται ή περί λογοτεχνίας γράφουν μόνο όσοι έχουν αποδεδειγμένα πάρει και όρκο παρθενίας;
    Ειλικρινά… από ποιο πλανήτη έρχονται όλοι αυτοί; Τέτοια αντίληψη περί πνεύματος μόνο στον Σύλλογο «Πνεύμα και Ηθική» της παλιάς κωμωδίας έχω πετύχει.

  22. ΣΠ said

    You have the right to remain silent. κλπ.

    Είναι το λεγόμενο Miranda warning στις ΗΠΑ. Ανάλογα υπάρχουν και σε άλλες χώρες.

  23. dryhammer said

    10. Ο «αοίδιμος» Ροΐδης (ειδικά άμα έβλεπε και την Πάπισσα σε «graphic novel» -μχσ- από το Χαντζόπουλο) θα τους μούτζωνε με χέρια και ποδάρια.

  24. papathm said

    Νόμος του Sayre:

    Academic Culture politics are so vicious and bitter precisely because the stakes are so low.”

  25. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Να προσυπογράψω κι εγώ τις θέσεις του άρθρου, αν και είναι τόσο προ/κατα/πασι/…/φανώς ορθές.
    Είναι σαν να υπογράφει κανείς κείμενο υποστήριξης του δικαιώματος των αρκούδων να χέζουν στο δάσος. Αλλά στους καιρούς που ζούμε, προφανές είναι αυτό που ακούγεται περισσότερο, οπότε όσες περισσότερες λογικές φωνές, τόσο το καλύτερο. Να μη μιλάνε χωρίς αντίλογο οι φελλοί κάθε είδους.

  26. ΓιώργοςΜ said

    Και για να ευθυμήσουμε, μια ανάγνωση των miranda rights έξω κάπως από το συνηθισμένο (στο 2:12, αν δεν πάει μόνο του).

  27. sarant said

    23 Nομίζω πως ναι

    22 Από τον Μιράντα, και οχι «την» Μιράντα 🙂

  28. voulagx said

    «Πρέπει να επιλέγει την ασφαλή λύση της ξύλινης γλώσσας και των αναμενόμενων απαντήσεων; Θα ήθελα τις απόψεις σας.»

    Πρέπει να είναι κανείς είτε βλάκας είτε εμπαθής, ή και τα δύο αν γίνεται, για να μην αντιληφθεί το χιούμορ των ιδρυτών της Θράκας, η οποία κάνει πολύ καλή δουλειά.
    Μου άρεσε η απάντηση του Γιατρομανωλάκη.

  29. Όλα καλά, ωστόσο μην ξεχνάμε πως, γενικά, «ο τίμιος και ο ειλικρινής τον πρώτο χρόνο χαίρονται».

  30. mitsos said

    Καλημέρα
    Νίκο συμφωνώ σε όλα και υπογραμμίζω ένα τμήμα του άρθρου σου.
    «όταν υπάρχει στέρεο έργο και ουσιαστική προσφορά, η προσπάθεια να απομονωθεί μια παιγνιώδης ή ακόμα και άστοχη παλιά τοποθέτηση θα αποτύχει. Και όχι μόνο θα αποτύχει, αλλά και όσοι μετέρχονται τέτοιες μεθόδους, θα χαρακτηριστούν ανάλογα. Όχι (ως) στενόμυαλοι ηθικολόγοι,(-) διότι η ιερή οργή τους για τα τσίπουρα και τους μεζέδες δεν φαίνεται να είναι ειλικρινής – αλλά (ως)ανέντιμοι, ανειλικρινείς…
    Τα bold δικές μου προσθήκες

    Ωστόσο θέλω να επισημάνω μερικά πράγματα.

    Τα άρθρα πολεμικής συνήθως χαρακτηρίζονται από χαρακτηρισμούς όχι μόνο λόγων και πράξεων του στόχου της πολεμικής κριτικής αλλά και χαρακτηρισμούς προσώπων.

    Ούτε στο ιστολόγιο αυτό δεν λειπουν τέτοιες «πινελιές» χαρακτηρισμών. Στα σχόλια που προηγούνται μπορούμε εύκολα να βρούμε χαρακτηρισμούς όπως «φτωχομπινέδες». Και εγώ πέφτω συχνά σε τέτοια λάθη.
    Το κακό είναι πως στην δεκαετία των σόσιαλ μίντια που προηγήθηκε όλο και πιο εύκολα , όλο και περισσότεροι μπερδεύουν τον δημόσιο λόγο με τον λόγο μας σε μια παρέα μεταξύ φίλων. Φαίνεται πως μεγάλο μέρος και των επαγγελματιών αρθρογράφων στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα έχουν απωλέσει την ικανότητα διάκρισης του δημόσιου λόγου τους από μια φιλική συζήτηση ή μια συζήτηση στο καφενείο.

    Εσύ στην ανάρτηση που εισήγήθηκες για την συγκεκριμένη πολεμική στον σύλλογο Θράκα κατάφερες να αποφύγεις ακρότητες στο λόγο σου . Η δική σου πολεμική ενάντια στα λιβελογραφήματα σήμερα κατάφερες να αποφύγεις ακρότητες χαρακτηρισμών πέρα από τα δεοντολογικά όρια. Ωστόσο κάποια από τα σχόλια που ακολουθούν συσκοτίζουν την όλη συζήτηση αφού κινούνται στο ίδιο ύφος με το ύφος των λιβελογράφων που πολεμούν και το υιοθετούν.

    Θέλω επίσης να επισημάνω πως ως συνέχεια της συζήτησης προκύπτει ένα βασικό ερώτημα ερώτημα :» Έχει σημασία υι λέει κάποιος ή ποιος το λέει ;»
    Απάντηση γενική στο ερώτημα δεν μπορεί να δοθεί. Ενίοτε έχει σημασία και ποιος λέει κάτι . Ακεί να τεκμηριώνεται και όχι να παρουσιάζεται ως συμπέρασμα ενώ απλά αποτελεί προϊόν της προκείμενης πως ο λέγων είναι αντίπαλος μας. Ένας αντίπαλος, ενδεχομένως κακός, μπορεί μερικώς ή ειδικώς να έχει σε κάτι δίκιο. Δηλαδή το ότι κάποιος έχει άδικο σε κάποια τοποθέτησήου δεν προκύπτει από το γεγονός πως κάποιος έχει ήδη χαρακτηεριστεί σε παλαιότερες κριτικές του άδικος και ανειλικρινής. Το ότι ο κ. Τ.Θ. ή η Α.R.B. είχαν και παλιότερα αποδειχθεί εμπαθείς , ανειλικρινείς κ.ο.κ δεν αποτελεί απόδειξη της σημερινής συγκεκριμένης εμπάθειας και ανειλικρίνειας τους αλλά πρόσθετο στοιχείο .

    Συγνώμη για το σεντόνι , αλλά τα σημερινά με παθιάζουν και μένα

  31. dryhammer said

    Στην τελευταία γραμμή διακρίνεται και το Miranda warning

  32. Να λεξιλογήσουμε λίγο για τον λίβελο κα το λιβελογράφημα; Στα λεξικά λίβελος είναι «υβριστικό ή συκοφαντικό δημοσίευμα με το οποίο συνήθ. ασκείται πολεμική εναντίον κάποιου προσώπου:» (ΛΚΝ). Οπότε δεν είναι αναγκάια συνθήκη να είναι συκοφαντικό το κείμενο.
    Χαρακτηρισμοί «αδιανόητα αναιδέστατο καιροσκόπος», » κελεπούρι να παριστάνει και τον υφυπουργό», ««φορείς» επιτήδειων τυχάρπαστων ή/και ανύπαρκτων» νομίζω ότι διακαιολογούν τον χαρακτηρισμό στην ένατη παράγραφο.

    Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να προσέχει κάποιος τι λέει. Ο κακόπιστός θα βρει κάτι. Θυμάστε οταν Ο ΓΑΠ είπε «Σοσιοαλισμός ή Βαρβαρότητᨻ τις κραυγές ότι τάχα ο χαρακτήριζε όσους δεν συμφωνούν μαζί του βάρβαρους;

  33. Georgios Bartzoudis said

    «Οτιδήποτε έχετε πει στο παρελθόν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας».

    # Δεν μπαίνω στην ουσία, διότι δεν είμαι πλήρως ενήμερος για τις ένθεν κακείθεν απόψεις. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι φαίνεται πως ο καυγάς γίνεται για το πάπλωμα (ή για τη μαμαλίγκα, όπως λέμε Μακεδονιστί).
    # Συμφωνώ όμως με την σημερινή επικεφαλίδα, ότι δηλαδή «Οτιδήποτε έχετε πει στο παρελθόν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας». Και βεβαίως μπορεί και πρέπει να χρησιμοποιηθεί «εναντίον σας» (και «υπέρ σας», θα προσέθετα), εκτός αν αποδοκιμάσετε εκ των υστέρων την επίμαχη ρήση σας.

  34. Χρηστάρας said

    Ποιος άραγε νοιάζεται για τα κείμενα αυτά καθεαυτά; Δυστυχώς, όταν πρόκειται για αεριτζίδικο χρήμα και κυκλωματάκια εξουσίας αυτό που μετράει είναι η συμβατότητα των προσώπων σε τέτοιες δραστηριότητες. Αν ένα περιοδικό ή ιστοσελίδα ή μέσο δεν κρίνεται από τα θέματα και τα κείμενά του, αλλά από τις σχέσεις των ιδιοκτητών του, τι συμπέρασμα βγάζει κανείς για την ημεδαπή λογοτεχνική κίνηση; Σε τέτοιους καιρούς, ίσως το μόνο που διασώζει έναν ή μία συγγραφέα είναι η αφοσίωση στο είδος του/της και η συνειδητοποίηση πως καταρχήν και καταρχάς γράφει για να τα πηγαίνει καλά με τον εαυτό του/της. Καλά που υπάρχουν και ορισμένες άφθαρτες αξίες. Οπότε, λέω πως όχι μόνο χρειάζεται να μετανιώνουμε για εκείνα που έχουν καταγραφεί, αλλά να τα υπερασπίζουμε κιόλας. Αντιστοίχως, να δεχόμαστε και να σχολιάζουμε τα λάθη, αν υπάρχουν.

  35. @ 32 Παναγιώτης

    >> Ο κακόπιστός θα βρει κάτι.

    Φυσικά. Άλλωστε, βρει δε βρει, έχει το δίκτυο κλακαδόρων που θα τον υποστηρίζει. Ο κακόπιστος είναι εκπρόσωπος δικτύου κακοήθειας και αυτόκλητων κομπλεξικών.

  36. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    20# Κοίτα, με δεδομένη τη λίστα Πέτσα κάπως πρέπει να αντεπιτεθούν οι άνθρωποι, κάτι πρέπει να βρουν για τους απέναντι (στους οποίους τα όποια ποσά είναι μικρά, καθότι οι κουμουνιστοσυμμορίτες στην απόξω). Και μετά εκτίθενται αφού δεν προσέχουν.
    Γενικά πάει κάπως έτσι: Μιθριδάτη εσείς? Μόνικα εμείς. Και καπνίζει κι ο Πολάκης. Τρέμετε 🙂

  37. nikiplos said

    Καλημέρα. Με τον όρο Proletcult εννοεί την κουλτούρα των προλετάριων; Δεν γλυτώσαμε οριστικά από όλους αυτούς τους σοβιετικούς πολιτικούς όρους μετά το 1990; 🙂

    Επί του τίτλου και της ουσίας της υπόθεσης του άρθρου, προφανώς στην σύγχρονη δημοσιοκαφρική τυμβωρυχία αυτό θα είναι ο κανόνας στο μέλλον και όχι η εξαίρεση, φυσικά για όσους κάνουν πολιτική καριέρα, αναλαμβάνουν καίρια πόστα ή όπως οι Θρακιώτες, τυγχάνει μιας κάποιας επιχορήγησης και βολεύει την προπαγάνδα για επικοινωνιακούς λόγους. Φυσικά μπορεί να αποδειχθεί κραυγαλαίο ψέμα, αλλά ποιός νοιάζεται. Πες, πες κάτι θα μείνει. Άντε να το ξεμάθεις στη συνέχεια.
    Θυμίζω την παρακάτω φωτογραφία

    Τι κι αν ήταν άλλος από τον Τσίπρα; Το τι κράξιμο έπεσε τότε από τους ηθικολόγους των κδ δεν λέγεται.

    Άλλωστε οι τίτλοι κάνουν τη διαφορά. Τι κι αν μέσα στα ψιλά γράφεται το αντίθετο από ό,τι διακηρύσσει ο τίτλος; Ποιός κάθεται τώρα να διαβάζει τα ψιλά; Η νεότερη γενιά; Η πλειοψηφία της ζήτημα είναι να μπορεί να απορροφήσει ένα 10-14sec βίντεο του Tik-Tok. Κι ένα πρόσφατο παράδειγμα. Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας είπε πως είναι αμαρτωλοί οι ανεμβολίαστοι. Φίλος από το ΔΝ Νοσοκομείο Καλαμάτας, μου έλεγε μεταξύ σοβαρού και αστείου, πως εκατοντάδες θείες βγήκαν από τα μπαούλα και μπαίνουν στο σύστημα σε ραντεβού εμβολιασμού.

  38. sarant said

    32 Aκριβώς, σύμφωνα με το λεξικό ο λίβελος δεν είναι κατ’ ανάγκη συκοφαντικός.

    Ο Γιώργης Ζάρκος μάλιστα είχε γραψει και εκδώσει «τέσσερις λιβέλους». Ο ίδιος τους έλεγε έτσι.

    Τα λεξιλογικά της λέξης έχουν ενδιαφέρον.

  39. sarant said

    37 Προλετκουλτ ήταν (υπερ)αριστερό κίνημα προλεταρίων διανοουμένων στην ΕΣΣΔ του 1920

  40. Pedis said

    https://www.efsyn.gr/politiki/paraskinia/302078_kai-o-mpakogiannis-tonhaba-toy

    Εγώ μαθαίνω ότι από πέρυσι οι Αθηναίοι κάνουν ποδηλατάδες, ρόλλερ και μονοπάτινα κάτω από τον ίσκιο των ουασιγκτόνιων, όπως οι Βαρκελωνέζοι στη Ντιαγκονάλ που χαίρονται να τους κοτσιλάν τα παπαγαλάκια από πάνω στα δέντρα.

    Έλληνες μίζεροι. 😂😫

  41. Πέπε said

    Καλημέρα.

    Συμφωνώ απολύτως με όσα προφανή ειπώθηκαν. Είχα παρακολουθήσει την ιστορία εδώ και 1-2 μέρες που ήρθε στα σχόλια, αλλά δεν ήξερα ότι η Άθανς Ριβιού είναι στη λίστα Πέτσα, πράγμα που, δίπλα δίπκλα με την πομπώδη δήλωσή τους ότι δεν επιχορηγούνται γιατί είναι μάγκες και ανυπόταχτοι, στ’ αλήθεια με σόκαρε.

    Μια επιφύλαξη έχω:

    Το κλειδωμένο κείμενο των Νέων, από το οποίο προφανώς δε διάβασα παρά όσα παρατίθενται εδώ, δε μου φαίνεται στο ίδιο μήκος κύματος με τα άλλα δύο. Από τη στιγμή που ο Παπαχρήστος γνωρίζει και αναγνωρίζει τη δραστηριότητα της Θράκας, νομίζω ότι το σχόλιο για τα τσίπουρα σημαίνει απλώς «βρήκαμε και κάτι τύπους που έχουν χιούμορ, κοιτάξτε δω τι γράψαν οι αφιλότιμοι – βέβαια κάνουν και δουλειά, και καλώς τα πήραν τα λεφτά».

  42. Πέπε said

    @40

    Ε λοιπόν! Είχα κοντά ένα χρόνο να πατήσω στην Αθήνα, και τώρα έχω έρθει για λίγες μέρες. Πέρασα κι από την Παν/μίου, να δω με τα μάτια μου τον περίφημο Μεγάλο Περίπατο.

    ΜΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ;;;

    Γι’ αυτό το πράγμα προκάλεσε τόσο ντόρο;

    Δεν είναι ότι είναι μεγαλεπήβολο. Δεν είναι ότι είναι κιτς (θα μπορούσε πολύ χειρότερα). Είναι ότι είναι τελείως χαζομάρα! Κόβεις μια λωρίδα από το πλάτος του δρόμου για να ακουμπήσεις μια ατελείωτη σειρά από λευκές τετράγωνες γλάστρες, όλες με το ίδιο γκριζοπράσινο θαμνάκι;

    Η άλλη μπάντα, με τους φοίνικες, να πω εντάξει. Δεν είναι ωραία, δε δένει καθόλου με ό,τι προϋπήρχε, είναι σαν κάτι άσχετο από άλλο δρόμο άλλης πόλης που το κοτσάραν εκειπέρα με κόπι πέιστ, είναι αντιλειτουργικό, είναι χωρίς λόγο ύπαρξης, αλλά ρε παιδί μου κάνει τουλάχιστον λίγο μπούγιο, που μπορεί σε κάποιους ν’ αρέσει. Αλλά οι άσπρες τετράγωνες γλάστρες με το θαμνάκι!!!

  43. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    42# Κι όχι μόνο λευκές τετράγωνες γλάστρες, αλλά πάνω που φύτρωσαν οι καταπράσινες καναβουριές που φυτεύτηκαν τη φροντίδι της χασισιώσας νεολαίας, τις ξεριζώσανε οι άθλιοι, λες και μας περισσεύει το πράσινο 🙂

  44. dryhammer said

    43. Τί περιμένεις από ανθρώπους που πιστεύουν πως το ενεργειακό τους αποτύπωμα είναι στην τουαλέτα π.π. (προ πιγκάλ)

  45. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    44# Εεεε??? Δεν σε αντιλήβομαι, για σπάστα και ξαναρίχτα.

  46. Pedis said

    # 42, 43 – Ωρέ δεν φχαριστάτε το θεό που δεν έχει η Αθήνα ποτάμι σαν τον Τούρια της Βαλένθιας να στο κάνουν εταίροι, ταιπεδ και ΜπακΑδωναίοι (αφού περάσουν πάνω απο το σώμα του Τσακαλώτου 😆) ένα μολ-σινικό τειχος, με καμιά δεκαριά χιλιόμετρα μήκος πηχτό τσιμέντο με γυαλί; 😝

  47. Pedis said

    Αχάριστοι!

  48. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    46# Όχι ρε, δεν τον φχαριστάμε. Αυτός τη δουλειά του κι εμείς τη δικιά μας 😜 🤪

  49. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    47# Θέλω να καταγγείλω ότι αυτή εκεί η μαλακία στ’ αριστερά έχει μπλε τρούλο.

  50. sarant said

    To 47 επίσης Βαλένθια;

  51. Pedis said

    # 49 – Τα χρώματα της παράταξης;!

    Kαι μέσα δεν λέει και πολλά-πολλά

    Museu de Belles Arts de València

  52. Pedis said

    # 50 – ¡Si Señor!

  53. Γιάννης Κουβάτσος said

    37: Δεν είναι ο Αλέξης στη φωτογραφία; Όχι, ρε γμτ, και λόγω αυτής της φωτογραφίας τον ψήφισα.😎

  54. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    51# Τι να σου πω, τη Βαλένθια την έχω επισκεφτεί 2-3 φορές αλλά μόνο επαγγελματικώς, οπότε τη μέρα δεν την έχω δει, μόνο μπάι νάιτ (hace casi 30 años que había hecho una tesis sobre los bares de la ciudad 🙂 )

  55. Pedis said

    # 54 – Ωραία και τα μπάρες και μούι μπονίτας λας τάπας!

    Αν ποτέ ξαναπάς νοίκιασε ποδήλατο, κάνε μία τον Τούρια προς τη θάλασσα, έβγα στην παραλία και πάρε το παραλιακό μέτωπο, όλο ποδηλατόδρομοι έτσι; δεν θυμάμαι πόσα χιλιόμετρα, να ‘ναι συνολικά καμιά δεκαπενταριά, παραπάνω; Σου ανοίγει η όρεξη μετά … 😁

    Αυτό που μου κάνει εντύπωση με το χαρδίν του Τούρια είναι ότι τη νύχτα έχει παντού λαμπιόνια και στις 10-12 βλέπεις κοριτσόπουλα να κάνουν τζόκιν μοναχά τους. Το διαπίστωσα πολλές φορές, την τελευταία πάνε πέντε χρόνια (το λέω επειδη οι καταστάσεις μεταβάλλονται …)

  56. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    55# Άσε, μελαγχόλησα, θυμήθηκα μια συνεργάτιδά μου από κει, που πριν κάτι χρόνια είχε έρθει οικογενειακώς για διακοπές στην Πελοπόννησο. Όταν βρεθήκαμε, μου έλεγε πω πω ρε παιδί μου, πώς είναι έτσι οι δρόμοι σας, τι χάλι είναι αυτό?… Άσε, της λέω, δεν έχεις δει τίποτα…

  57. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    43 >>φυτεύτηκαν τη φροντίδι της χασισιώσας νεολαίας, τις ξεριζώσανε οι άθλιοι, λες και μας περισσεύει το πράσινο
    μας περισσεύει το ..μαύρο! (φαίνεται 🙂

    45 «ενεργειακό», του…κ@λου που λέμε

  58. sarant said

    55 Είχα περάσει πολύ βιαστικά, τότε που ήμουν νέος και άμυαλος.

  59. Pedis said

    # 56 – Ναι ρε γαμώτι … σιτουαθιόν ντε μιέρδα.

    Δεντράκια ή νηπιαγωγεία κοντέινερ; Δίλημμα.

    https://www.efsyn.gr/ellada/periballon/302096_matonoyn-parkaki-gia-na-fytepsoyn-konteiner

  60. GeoKar said

    1) ευχαριστούμε κ μπράβο, Νικοκυρη!
    2) δεν είναι μόνον τι έχει πει κάποιος, κάποτε κ (δια)σώζεται καπου στο διαδίκτυο, αλλά εν γένει τι κατά καιρούς ανεβάζει: εχω ακούσει απο έγκυρη πηγή (sic) σε τμήμα ανθρώπινου δυναμικού μεγάλης εταιρίας πως, στην τελική φάση εξέτασης βιογραφικών για πρόσληψη, δεν ψάχνουν μόνον το προφίλ του/της υποψηφίου στο LinkedIn αλλά κ στα FB, Instagram, κ.λπ. για να σχηματίσουν «πλήρη εικόνα» κι αλλοιμονο σε όποιον/αν έχει ανεβάσει φωτογραφίες απο τρελλά π.χ. πάρτυ.
    3) να γιατί είναι απολύτως αναγκαία η, υπό προϋποθέσεις έστω (π.χ. χρονικές), εφαρμογή του “the right to be forgotten” στο διαδίκτυο.
    4) δυστυχως το πρωί είδα τον μέγιστο Μπέμπη του ελληνικού μπάσκετ τραυματία στην άσφαλτο στον περιφερειακό της Νάουσας στην Πάρο – διακομίστηκε ήδη στην Αθηνα κ μακάρι να αναρρώσει σύντομα πληρως!

  61. Πέπε said

    60

    Καλά, εδώ που τα λέμε, οφείλει κανείς να ‘χει και τη συναίσθηση πως ό,τι ανεβάζει είναι δυνητικά ορατό στους πάντες για πάντα. Δύσκλο να το συλλάβεις βέβαια (τι θα πει στους πάντες για πάντα, εγώ έκανα ένα στείο με την παρέα μου όταν ήμασταν δεκατριών!), αλλά αναγκαίο. Ό,τι ρίξεις στη θάλασσα θα το βρεις στο αλάτι.

  62. Νεσταναιος said

    Τα καλά έργα, μικρά και μεγάλα, δεν γίνονται με χρήματα.
    Τα χρήματα είναι ιδιωτικά.
    Τα έργα είναι δημόσια.
    Και αυτά τα δύο δεν θα παντρευτούν ποτέ.

  63. ΣΠ said

    Μια ερώτηση για τον τίτλο του άρθρου. Το κόμμα πρέπει να μπει; Νομίζω ότι χωρίζει του υποκείμενο από το ρήμα.

  64. Πέπε said

    63

    Δίκιο έχεις ΣΠ. Λάθος το κόμμα.

    Κάποια τυχόν αμηχανία μπροστά στην αμφισημία του «οτιδήποτε», που μπορεί να εισάγει δευτ. πρόταση (=καθετί που…) ή να μην εισάγει (=καθετί, σκέτο) το εξηγεί ίσως, αλλά δεν το δικαιολογεί.

  65. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Το(α) χολερικό(α) κείμενο(α) του ARB και λοιπών, εμένα με υποψιάζει επιπλέον μήπως δεν βρήκαν- ποιος ξέρει γιατί- πρόσβαση στον Ν.Γ.(ή του την είχαν φυλαγμένη) και συγκέντρωσαν λυσσώδη πυρά εναντίον του με σκοπό το σπρώξιμό του σε δυσμένεια/άδειασμα κοινώς κ ίσως απομπομπή του προκειμένου να εγκατασταθεί άλλος πιο «δικός μας»
    Λίγο να ξέρεις το χώρο, βλέπεις ότι δεν υπάρχει πραγματικό πεδίο στις (λυμφατικές) επιχορηγήσεις, να στηθεί (ή να αποκαλυφθεί) ούτε μέγα σκάνδαλο ούτε τρελή διασπάθιση . Λίγο πάνω λίγο κάτω, κάθε χρόνο στα ίδια,με μικρές ενστάσεις και διαμαρτυρίες αλλά όχι θηριώδεις αδικίες.

    Αυτό το κακιασμένο, σκουληκιάρικο
    «μικρονοϊκό Τζουμπέ του «Σύγχρονου Πολιτισμού» » που γράφει
    μ΄έκανε να ψάξω να θυμηθώ περί Τζουμπέ
    https://www.cretalive.gr/istoria/i-notha-apartia-otzoympes-kai-i-sholi-politikon-poy-anoixe-stin-ellada

  66. Μαρία said

    63
    Λάθος είναι για το λόγο που αναφέρεις. Νικοκύρη, σβήνε. 🙂

  67. leonicos said

    Ο Γιατρομανωλάκης στη ΝΔ

  68. sarant said

    64-66 Δίκιο έχετε.

  69. Alexis said

    #53: Κάποιος με χιούμορ, αλλά προφανώς όχι ο πρωθυπουργός, θα μπορούσε να απαντήσει «δεν είμαι εγώ, δυστυχώς…»

  70. ΚΩΣΤΑΣ said

    Δεν το κάνετε λίγο πιο λιανά. Ποιο το ρήμα, ποιο το υποκείμενο, κατά παράταξη ρήματα δεν μπορεί να έχουν το ίδιο υποκείμενο αλλά να χωρίζονται με κόμμα;

  71. Πέπε said

    70

    Το υποκείμενο του «μπορεί», όπως και του «να χρησιμοποιηθεί», είναι ολόκληρη η δευτερεύουσα πρόταση «οτιδήποτε έχετε πει στο παρελθόν». (Φυσικά μέσα στη δευτ. πρόταση περιλαμβάνεται άλλο ρήμα με το δικό του υποκείμενο, «εσείς». αλλά αυτό δε μας ενδιαφέρει εδώ.)

  72. Μαρία said

    Η σύνταξη δεν είναι παρατακτική. Η αναφορική πρόταση (οτιδήποτε …) είναι υποκείμενο στο ρήμα της βουλητικής (να χρησιμοποιηθεί …) που με τη σειρά της είναι υποκείμενο στο απρόσωπο μπορεί.
    Διάβασέ το έτσι: Ίσως/πιθανόν να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας οτιδήποτε έχετε πει στο παρελθόν.

  73. ΚΩΣΤΑΣ said

    71 Ευχαριστώ! Στάθηκα στο έχετε πει, το μπορεί το θεώρησα απρόσωπο.

    Μπορεί κατά τον τύπο λάθος αλλά εμένα μια χαρά μου κάθισε όπως το είχε στην αρχή ο Νικοκύρης.

  74. Μαρία said

    73
    Απρόσωπο είναι. Μάλλον δεν ανανέωσες τη σελίδα.

  75. ΚΩΣΤΑΣ said

    72 Ο.Κ.

  76. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    >>…χαρακτήρισε ωστόσο «ατυχή» και «επικοινωνιακό αυτογκόλ» την αναφορά των συντελεστών της Θράκας στα τσίπουρα και τους μεζέδες.

    ΓΙΑΤΙ; Πού και τι το επιλήψιμο σε όσα το 2016 είπαν οι της ‘Θράκας’; (γιατί πάνω στα κάρβουνα ψήνονται οι μεζέδες. Στα τσίπουρα αυτά η μεταξύ μας τριβή απέδωσε πολύ καλές ιδέες). Δεν είναι αλήθεια και παγκοσμίως γνωστό και παραδεκτό αυτό;
    Δεν είναι ιστορικά διαπιστωμένο ότι δραστηριότητες πνευματικές, από αρχαιοτάτων χρόνων, σχετίζονται με την κατανάλωση αλκοόλ (και, φυσικά, με συνοδεία μεζέδων;)
    Μήπως αριστουργήματα της τέχνης, της λογοτεχνίας, ακόμη και της επιστήμης, δεν δημιουργήθηκαν με τη βοήθεια του …Διονύσου;
    Η «τσιπουράδικη κουλτούρα» του ΚΩΣΤΑ (#11) μ’ αυτό το πνεύμα -και …οινόπνευμα- αναφέρεται. Και ο Aerosol (#21) με γλαφυρότητα αυτά τα προφανή διατυπώνει.
    Αλλά, ο Μ.Β. και ο Τ.Θ. φαίνεται ότι κάνουν 24ωρη αποχή από αλκοολούχα ποτά και μεζέδες πριν πάρουν μέρος σε κάποια πολιτική, κοινωνική, οικονομική κ.λπ συζήτηση και διατυπώσουν τις ιδέες τους!

    [Και τα χιλιάδες ή και εκατομμύρια ευρώ που καταναλώνονται νόμιμα για «τσίπουρα και μεζέδες» (=δεξιώσεις, γεύματα κ.τ.ό.) από φορείς του δημόσιου τομέα;
    Άντε, καιρός είναι να ‘ξεσπαθώσει’ και γι’ αυτά η ARB και η Καθημερινή… 🙂 ]

  77. ΚΩΣΤΑΣ said

    Με αφορμή τα παραπάνω, ας το προχωρήσω λίγο. Μπήκε – βγήκε το κόμμα, το ίδιο πράγμα δεν καταλαβαίνουμε;

    Προσωπικά μου συμβαίνει κάτι άλλο. Στον προφορικό λόγο καταφέρνω να λέω ξεκάθαρα αυτό που θέλω να πω, παίζοντας με τη χροιά της φωνής και τον χρόνο του κενού διαστήματος στην εκφορά του λόγου μου. Στον γραπτό λόγο μου, προσπαθώ να το εκφράσω αυτό βάζοντας κόμμα, ειδικά για το μεγαλύτερο κενό διάστημα. Έτσι κάνω κατάχρηση κομμάτων.

    Καλά, μη βαράτε, δικός μου λεξιλογικός κώδικας. 😉

  78. Και η ποτοαπαγόρευση όμως είχε κυκλοφορήσει κάποτε, κάπου…

  79. LandS said

    76
    Μη ξεχνάμε και την επίδραση που είχε το αψέντι στην επανάσταση της ευρωπαϊκής κουλτούρας αρχές 20ου αι. αλλά και την Ψυχεδέλια πριν μισό αιώνα.

  80. sarant said

    76 Υποκριτική είναι η στάση τους

    77 Κι ο Λαπαθιώτης κάνει κατάχρηση, βάζει κόμμα όπου παίρνει ανάσα και όπου αλλού του αρέσει.

  81. aerosol said

    #30
    Παρότι προσπαθώ να κρατώ κατά νου πως και τα σχόλια είναι δημόσιος λόγος (τουλάχιστον αν γράφεις επώνυμα ή ψευδώνυμα με συνέπεια), νομίζω είναι κοινή παραδοχή σε όλους τους χώρους πως στα σχόλια δεν έχει νόημα να εφαρμόζουμε τα κριτήρια που χρησιμοποιούμε για μια ανάρτηση, άρθρο κλπ. Λίγο πολύ είναι αποδεκτό πως μπορεί να είναι γραμμένα εν τάχει (ακόμα και εν βρασμώ ψυχής!), στα γρήγορα, συχνά σαν υποκατάστατο προφορικού λόγου -και αναλόγως αδούλευτα ή εκτονωτικά. Βέβαια κι εκεί χτυπάνε κάποια πράγματα, αυτό δεν σώζει τα πάντα.

    #37
    Μες στο κέφι βλέπω και τους τρεις. Δηλαδή αν ήταν ο Τσίπρας θα έπρεπε να ενοχληθούμε;

    #77
    Κι εγώ αυτό κάνω με τα κόμματα… Κι όποιον πάρει ο χάρος!

  82. Με το πες-πες, θα βγούμε πολλοί κομματικοί, παιδιά. 🙂

  83. ΚΩΣΤΑΣ said

    78
    Εννοείς τον Γιέλτσιν που παρέσυρε και τον Κλίντον στη σούρα; 😉

    Τα τσίπουρα, στη Λάρισα, από όσο τα έζησα εγώ, δεν είχαν σχέση με τον αλκοολισμό ως νοοτροπία. Οι τσιπουράδες δεν ήταν πότες καθ΄ έξιν. Η τσιπροκατάνυξη ήταν κυρίως μεσημεριανή συνήθεια, μετά τη δουλειά, τα ψώνια ή τον καφέ οι αργόσχολοι, οι νέοι, οι φοιτητές… Οι πιο πολλοί, κάνα-δυο τσιπουράκια και στο σπίτι για φαΐ.

  84. Μαρία said

    83
    Όχι ούζο του Τυρνάβου που έλεγε το άσμα;

  85. Pedis said

    # 80 – Έχεις άρθρο για τη μεταβολή με τον χρόνο των κανόνων για τη χρήση των σημείων στίξης;

  86. Alexis said

    79: Το αψέντι στην ψυχεδέλεια ή το LSD; 🙂

  87. Alexis said

    #84: Δε νομίζω ότι η Θεσσαλία είχε ποτέ ουζο-παράδοση.
    Το ούζο στο άσμα μπήκε μάλλον για να βγει το μέτρο.

  88. ΚΩΣΤΑΣ said

    84
    Μπα, τσίπουρο και χωρίς γλυκάνισο.

    Ερωτικοί μετανάστες έπιναν ούζο Τυρνάβου και αντί ξενοδοχείο κατέληγαν στις όχθες του Πηνειού για τα περαιτέρω… εκεί που σύχναζαν και οι υπαίθριες για τους φαντάρους… 🤪

    Ωχ, ξέφυγα, ας σταματήσω, μην πάθω ότι έπαθαν και οι της Θράκας. 😉

  89. sarant said

    85 Όχι, δυστυχώς, με το θέμα της στίξης δεν τα πάω καλά!

  90. nikiplos1 said

    Aérosol, όταν είχε δημοσιευθεί η φωτογραφία είχαν υπάρξει σχοινοτενείς αντιδικίες και διαξιφισμοί στο διαδίκτυο περί ηθικής και αρχών του τότε πρωθυπουργού. Μιλάμε για τόνους ηλεκτρονικού μελανιού.

  91. mitsos said

    @81 Αερόλυμμα
    Παρότι προσπαθώ να κρατώ κατά νου πως και τα σχόλια είναι δημόσιος λόγος ….. Βέβαια κι εκεί χτυπάνε κάποια πράγματα, αυτό δεν σώζει τα πάντα.
    Συμφωνώ . Γι αυτό έγραψα πως και εγώ πέφτω σε παρόμοια λάθη … και κάποιες φορές ζητώ την κατανόηση των μη κακόπιστων σχολιαστών 🙂

  92. aerosol said

    Το φαντάζομαι (αν και παραδόξως δεν το είχα πάρει είδηση). Αυτό δεν το κάνει λιγότερο ανόητο. 😉

  93. Μαρία said

    85
    Τι εννοείς;

  94. aerosol said

    Σόρυ παίδες, το #91 πήγαινε στον Νίκιπλο του #90.

  95. aerosol said

    Φτου σκουληκομυρμηγκότρυπα!!!
    Το σχόλιο μου #92 απαντούσε στο #90 του Νίκιπλου.

  96. Pedis said

    # 89 – OK, μερσί.

  97. 93# Α μπράβο, κι ήθελα να του πω άλλη φορά να γράφει «για τη συν τω χρόνω μεταβολή κλπ» για να γίνεται κατανοητός. Αλλά αυτοί οι κουμουνισταί ακούνε καθαρεύουσα και βγάζουνε καντήλες 🙂

  98. Γαλαξίδι ( του ανταποκριτού μας)

    Συγκλονισμένες οι τοπικές κοινωνίες Αμφισσας και Ιτέας από τοσημερινό συμβάν : 50 χρονος μαγαζάτορας Αμφισσιώτης, χαιρετούσε εύχαρις γνωστούς και αγνώστους στην προκυμαία της Ιτέας και αφού χαιρέτησε όλους μπήκε στο αυτοκίνητό του και γκαζώνοντας αυτοκτόνησε πέφτοντας με αυτό στην θάλασσα !!

  99. Pedis said

    # 97 – προϊόντος του χρόνου … 😃

    # 93 – Για πες, πριν από αρκετά έτη (Χτήνε?!) θα κοτσάρονταν μερικά κόμματα στις παρακάτω φράσεις ή όχι; Έχω την εντύπωση πως ναι.

    Καλλίτερα όμως να γράφουμε …

    Ηδη στην «Ιλιάδα» ο Ομηρος ιστόρησε …

    Στο μεταξύ προλάβαμε να

    Τώρα πια παράγουν …

  100. sarant said

    98 Ωχ… Και τους χαιρετούσε κανονικά, ε;

  101. Μαρία said

    97
    Κατάλαβα αυτό που έγραψε αλλά δεν καταλαβαίνω σε ποια μεταβολή αναφέρεται.

  102. 99# Μμμ, δεν είμαι σίγουρος. Αναλόγως του γραφιά, ίσως?

  103. Pedis said

    # 101 – … στα γούστα των συγγραφέων, των επιμελητών, των εκδοτών (δεν ξέρω σχετικά με τους επίσημους κανόνες, γι αυτό ρώτησα.). Δες το 99 και πές μου, από περιέργεια. Καμ μπακ σε κάνα διωράκι.

  104. Να, Μαρία,είδες τι σου έλεγα? Είχε δεν είχε (#99α) πάλι στη γυροβολιά του προϊόντου το πήγε. Μαρξισταί, αυτή η μάστιγα 😃

  105. aerosol said

    #104
    😀

  106. Μαρία said

    103
    Οι κανόνες είναι αυτοί που είναι και έχουν κωδικοποιηθεί απ’ τον Τριανταφυλλίδη το 1941. Σε σχέση με το κόμμα πρέπει να τηρούνται σε ουδέτερο δοκιμιακό ή επιστημονικό λόγο. Αν όχι, μιλάμε για κατάχρηση όπως στην περίπτωση του Νικοκύρη. Στη λογοτεχνία και ειδικότερα στην ποίηση είμαστε ελαστικοί απο σεβασμό στην ιδιοτροπία του ποιητή.

    Οι φράσεις στο 99 δεν ξέρω απο πού είναι αλλά η απάντηση είναι όχι.

  107. aerosol said

    Ωραία! Θα δηλώνω ποιητής για να είμαι υπεράνω κριτικής. 🙂

  108. 106# Κάτι τέτοιο εννοούσα στο #102. Προσωπικά πάντως Φλίταρχε (ναύαρχε δλδ, από το fleet) δηλώνω καπνιστής και στα κόμματα συντάσσομαι με τον Λαπαθιώτη που λέει κι ο Νικοκύρης στο #80.
    Πάω τώρα, ήτανε βάρβαρη μέρα.

  109. Μαρία said

    107, 108
    Άλλο η κατάχρηση κι άλλο το λάθος. Π.χ. απ’ το άρθρο του Νικοκύρη. Mπορείτε να σιωπήσετε, αλλά οτιδήποτε πείτε από εδώ και μπρος θα καταγραφεί και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο δικαστήριο. Συχνά, το βλέπουμε διατυπωμένο: Οτιδήποτε πείτε, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σας.
    Τα δύο πρώτα κόμματα είναι περιττά. Το τρίτο είναι λάθος.

  110. ΣΠ said

    Τι μπορεί να κάνει ένα κόμμα

  111. Pedis said

    # 106 – Καλώς, σε πιστεύω.

    (Δεν έχω κείμενα περασμένων δεκαετιών, για να κάνω σύγκριση. Έχουν παραμείνει σε άλλο σπουδαστήριο. 😄)

    Μία απορία: γιατί μετά το «Ομως» στην αρχή της πρότασης δεν μπαίνει κόμμα, ενώ μετά το «Ωστόσο» το θέλει;

  112. Μαρία said

    111
    Αμ δεν το θέλει. Εσύ το θέλεις.

  113. Pedis said

    # 112 – Ποιο να θέλω; Το κόμμα μετά το «Ωστόσο»;

  114. Μαρία said

    113
    Ε ναι. Τι να το κάνεις;

  115. Pedis said

    # 114 – Ε, πώς; Χρειάζεται. Εγώ θα πρόσθετα και μετά το «Όμως».

    Για το κόμμα μετά το «Ωστόσο» δες Γραμματική 5ης-6ης Δημοτικού:

    Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton
    Γεώργιος Κοτζόγλου
    Μιχαήλ Γεωργιαφέντης
    Μαργαρίτα Λουκά

    Π.χ. Ωστόσο, δεν εξετάζουμε λεπτομερώς τους φθόγγους της γλώσσας μας …

    Ωστόσο, όταν οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών …


    κλπ.

    Στην ίδια Γραμματική χρησιμοποιείται και το κόμμα μετά το «Όμως»:

    Όμως, στην καθημερινή μας επικοινωνία χρησιμοποιούμε συνήθως

    Στον Οδηγό Γραμματικής «Ομάδα φιλολόγων, Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας
    Επιστημονική επιμέλεια Άννα Ιορδανίδου», π.χ.:

    Ωστόσο, όταν μέσα στην παρένθεση υπάρχει ολόκληρη …

    Ωστόσο, θα προτείναμε την αναγραφή της πλήρους επωνυμίας …


    κλπ.

    Όμως, για το «Όμως», και το «όμως» άνευ κόμματος ή κομμάτων αντίστοιχα, αν και επιχειρέεί να κάνει ένα fine tuning σε ορισμένες περιπτώσεις.

    —-

    Αλλά το βρίσκω στη Γραμματική του Μπαμπίς:

    Πολλές φορές, όμως, ο ομιλητής μεταφέρει …

    Βαριέμαι να βρω άλλα για την ώρα.

  116. Μαρία said

    115
    Μόνο εδώ χρειάζεται: Ωστόσο, όταν κλπ … , γιατί παρεμβάλλεται η δευτερεύουσα πρόταση. Σ’ όλες τις άλλες περιπτώσεις μιλάμε για κατάχρηση. Αλίμονο αν χωρίζαμε με κόμμα κάθε επιρρηματικό ή εμπρόθετο προσδιορισμό!

  117. Pedis said

    # 116 – Ναι, αλλά βλέπεις ότι οι γνώμες διίστανται.

    Και για το «Ομως» και το «όμως», όμως;

  118. Pedis said

    # 116 – Αντίθετα, … Επίσης, …, Μάλιστα, …, Κατόπιν, …, Έτσι, …, Επομένως, …, Συνεπώς …, … …

  119. ΓΤ said

    Προκόπης Παυλόπουλος: «H ελληνική γλώσσα υπήρξε δημιουργός της επιστήμης»
    «[… ] Προφανώς, κάτι υπήρχε ειδικώς στην γλωσσική υφή της Ελληνικής Γλώσσας που αποδείχθηκε πρόσφορο για την σχέση, η οποία διαμορφώθηκε μεταξύ αυτής και των Μαθηματικών. […]».

    Για όσους αντέχουν, πλήρες στο https://www.newscenter.gr/ellada/983382/pr-paylopoylos-i-elliniki-glossa-ypirxe-dimioyrgos-tis-epistimis/

  120. nikiplos said

    119@ καλημέρα. Είναι γνωστό, ότι τους σχοινοτενείς δεκάρικους του Πάκη, δεν τους άντεχαν ούτε οι δικοί του… 🙂

  121. ΣΠ said

    106
    Πού μπορούμε να τους βρούμε αυτούς τους κανόνες;

  122. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα. Νομίζω πως έχουμε τόσο πολύ συνδέσει τα κόμματα με τις καταχρήσεις, που δε δίνουμε σημασία πια 🙂

  123. Άγγελος Σέρτης said

    Διοργανικό Εγχειρίδιο Σύνταξης Κειμένων:
    https://publications.europa.eu/code/el/el-4100102el.htm

  124. sarant said

    Kαλημέρα από εδώ

    Όποιος θελει να γράψει άρθρο για το κόμμα, το δημοσιεύω ευχαρίστως. Εγώ το θέμα δεν το ξέρω.

  125. Αχ αυτό το κόμμα… 🙂

  126. Γιάννης Κουβάτσος said

    Προσωπικά, καταφεύγω συνεχώς στους δύο τόμους «Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας» του Πατάκη. Για τα σημεία στίξης, α’τόμος.

  127. Pedis said

    # 124 – Για το κόμμα, μάλλον, δεν είναι να ξέρεις, αλλά, πολλές φορές, να θυμάσαι τις συμβάσεις που προτείνει ο «αγαπημένος σου» οδηγός γραμματικής.

    Αντί τα πράγματα να ήταν τα απλούστερα δυνατά, π.χ. στην περιπωση των ακόλουθων, ή να μπαίνει το κόμμα σε όλα: Αντίθετα, Επίσης, Μάλιστα, Ωστόσο, Έτσι, Ωστόσο, Όμως, Συνεπώς, Επομένως, … ή σε κανένα, παρατηρείται κατάσταση σχιζοφρένειας -> 115, με κανόνες και μικροκανόνες λεπτής ρύθμισης που σχετίζονται με το (λεπτό) νόημα της φράσης … Χωρίς λόγο. Μάλλον για γούστο.

    Τέλος πάντων, τι θέλω κι ανακατεύομαι. Βρείτε τα οι φιλόλογοι. 😃

  128. 31,
    Στις γραμμές 3 και 6 της εικόνας βλέπω
    «γαλακτωματοποιήτης»
    και
    «γαλακτωματοποιητής»

    Υποθέτω
    (γαλακτωματο)ποιητική αδεία

  129. Pedis said

    Προσλήψεις καθηγητών ΜΕ στην Ελληνική Αραβία

  130. Pedis said

    Το 2019, θεολόγοι 4.66%, Φυσικοί 6.15% των καθηγητών ΜΕ.

  131. Babis said

    «Είναι έτσι; Πρέπει κανείς, ακόμα και στις αρχές μιας προσπάθειας, να αυτολογοκρίνεται και να σκέφτεται πως αυτό που θα πει μπορεί, σε πέντε ή σε δέκα ή σε είκοσι χρόνια, να χρησιμοποιηθεί εναντίον του; Πρέπει να επιλέγει την ασφαλή λύση της ξύλινης γλώσσας και των αναμενόμενων απαντήσεων;»

    Σαφέστατα ναι!
    Ποια δέκα και είκοσι χρόνια, ούτε οι χιλιετίες δεν σταματούν όποιον θέλει να χαμηλώσει τους άλλους για να αισθάνεται λιγότερο ασήμαντος.

    Αν πρόσεχε λίγο τι έγραφε ο Πλάτωνας τώρα δεν θα είχαν επιχειρήματα να κατηγορούν τον Σωκράτη για ομοφυλοφιλία. Ακόμα χειρότερα ο Ομηρος με το απρόσεκτο γράψιμο του κηλιδώνει το όνομα του Αχιλλέα.

  132. sarant said

    129 Αναρωτιέμαι ποιος είναι ο συνολικός αριθμός φυσικών / θεολόγων

  133. 44, … 43. Τί περιμένεις από ανθρώπους που πιστεύουν πως το ενεργειακό τους αποτύπωμα είναι στην τουαλέτα π.π. (προ πιγκάλ) …

    Μα εκεί πας για να ενεργηθείς

  134. 127, … να μπαίνει το κόμμα … με κανόνες και μικροκανόνες λεπτής ρύθμισης …

    Για να είναι
    κόμμ’ ιλ φω

  135. Πέπε said

    129, 132

    Ας μη βιαζόμαστε να συμπεράνουμε. Θεωρητικά οι προσλήψεις αντιστοιχούν στα κενά.

    Μπορεί να αποφασίσω ότι χρειάζομαι 100 θεολόγους και 1000 φυσικούς, επειδή η φυσική έχει ανάγκη από δεκαπλάσιες ώρες διδασκαλίας σε σχέση με τα θρησκευτικά. Και να έχω ήδη 999 φυσικούς και έναν θεολόγο. Θα προσλάβω λοιπόν 99 θεολόγους και έναν φυσικό. Θα φανεί ότι παίρνω 99 φορές περισσότερους φυσικούς, αλλά δε θα ‘ναι έτσι!

    Ντάξει, δεν πιστεύω να έγιναν έτσι τα πράγματα, απλώς επισημαίνω ότι το πόσοι προσλήφθηκαν, από μόνο του, δεν έχει στατιστική αξία ως πληροφορία.

    Για το πόση αξία αποδίδει σε κάθε μάθημα το υπουργείο, το κύριο κριτήριο είναι οι ώρες διδασκαλίας. Σύμφωνα με τη μέχρι τώρα εμπειρία, δε θα εξέπληττε να πουν «τα μεν θρησκευτικά είναι σημαντικότερα και θα βάλουμε 10πλάσιες ώρες από τη φυσική, όμως θεολόγους δεν προσλαμβάνω, ούτε και κανέναν άλλο εξάλλου, ας κάνουν οι μαθητές κενό».

  136. nikiplos said

    μάρμαγξ

  137. Pedis said

    # 132 –

    3981 και 3015, αντίστοιχα (2019).

    https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/301461_analytika-stoiheia-arithmos-monimon-ekpaideytikon-kai-proslipseis-anapliroton-tin

  138. nikiplos said

    Κι ένα άσχετο αλλά λίαν ενδιαφέρον
    https://incorrect.gr/2021/07/05/ti-douleia-kanei-o-thanos-tzimeros/?fbclid=IwAR1kXydSRdqqElG-N_RwveFeGPmJWWaA1XSf6Ttc-MVgHTqYwShaJ3Tbs64

  139. Πέπε said

    138

    Δε νομίζω να ‘χω δει ποτέ μου άλλο άρθρο με τόση απουσία έπαρσης και αδικαιολόγητων βεβαιοτήτων. Μπράβο του! Ο τύπος αναρωτιέται, έψαξε αλλά δε βρήκε μια σίγουρη απάντηση, μένει με την απορία, και αυτό ακριβώς γράφει.

    Δεν ξέρω αν μας κάνει σοφότερους, αλλά είναι σίγουρα σε καλό δρόμο για να γίνει σοφός ο ίδιος.

  140. nikiplos said

    139@ Αυτός ακριβώς ήταν κι ο λόγος που το βρήκα λίαν ενδιαφέρον και το κοινοποίησα.

  141. aerosol said

    Χρησιμοποιώντας το wayback machine μπορεί κανείς να δει διάφορα παλαιότερα ενσταντανέ της ιστοσελίδας της Reverse του Τζήμερου. Τώρα χαζεύω τους πελάτες που αναφέρει στο πορτφόλιο. Αυτό δεν σημαίνει πως περιλαμβάνονται όλοι, ούτε απαραίτητα οι μεγαλύτεροι. Απλά οι δουλειές που κρίνει η εταιρία πως θέλει να δείξει ως κράχτες μιας καλής δουλειάς. Διάφοροι διαφημιζόμενοι, αλλά κυριαρχεί απόλυτα ο φαρμακευτικός/ιατρικός χώρος.
    Αυτό δεν έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο, περιγράφει το παρελθόν -και μάλιστα αυτό που επιθυμεί να προβάλλει η διαφημιστική. Η οποία μάλλον δεν είναι «ανοιχτή για το κοινό» πλέον, και χρήματα φαίνεται (αν ισχύει η έρευνα του άρθρου) να βγάζει μόνο από συγκεκριμένα κονέ με το δημόσιο. Εξηγεί ίσως την εμμονή του Τζ. με το «κακό δημόσιο σύστημα υγείας», διότι αν βιοπορίζεσαι από το «καλό, ιδιωτικό»…

    Στα σωζόμενα κείμενα φαίνονται και οι παλιές εμμονές του Τζ. με την γλώσσα, με γκρίνια που χώνει (αντιεπαγγελματικά θα έλεγα) σε εταιρικό site. Παλιά, που είχα επισκεφτεί την ιστοσελίδα όταν λειτουργούσε, είχα σαγηνευτεί από ένα λογύδριο όπου έκραζε ανταγωνιστικές εταιρίες για γλωσσικά λάθη. Δεν νομίζω πως έχω συναντήσει στη ζωή μου πιο ανόητο φάουλ σε εταιρική ιστοσελίδα, και μάλιστα του χώρου της διαφήμισης, τρομάρα μου! Από τότε είχα εκτιμήσει πως το θέμα Τζήμερος δεν είναι αμιγώς πολιτικό αλλά αφορά και μια ιδιαίτερη, ας πούμε, ψυχολογία.

    Παραθέτω κι ένα απόσπασμα που ανήκει στην παρουσίαση του πώς δούλευε η διαφημιστική Reverse:

    «ΑΜΥΝΕΣΘΑΙ ΠΕΡΙ ΓΛΩΣΣΗΣ
    Η γλώσσα μας υπήρξε ανέκαθεν πεδίο πολιτικών πειραματισμών και συγκρούσεων. Από “λογιώτατους”, από “μαλλιαρούς”, από “απλοποιητές”, από άσχετους. Μολονότι είναι λογικό, καθώς η γλώσσα ως ζωντανό εργαλείο εξελίσσεται, να υπάρχει από καιρού εις καιρόν κρατική παρέμβαση (στα δημόσια κείμενα και στην Παιδεία τουλάχιστον) θεωρούμε ότι όλα αυτά πρέπει να γίνονται χωρίς τον παραμορφωτικό φακό της κομματικής ιδεοληψίας. Προφανώς πρέπει να γίνονται από ειδικούς κι όχι κομματικούς κομισάριους. Στη REVERSE υπερασπιζόμαστε την ετυμολογική συνέχεια της γλώσσας. Δεν θα γράψουμε ποτέ «καινούριο» διότι η λέξη προέρχεται από το «καινόν» και το «έργον» κι όχι από τον… ούριο άνεμο. Βάζουμε πάντα «ν» στην αιτιατική του αρσενικού άρθρου, από όποιο γράμμα κι αν αρχίζει η επόμενη λέξη διότι το «ν» δεν είναι ευφωνικό! Γελάμε (αλλά και κλαίμε για την κατάντια της γλώσσας) όταν διαβάζουμε «μίλησα με το Γιώργο». Δεν είναι ουδέτερο… το Γιώργο. Και φυσικά ξέρουμε τη χρήση της προστακτικής: επίλεξε και όχι επέλεξε, επίτρεψε κι όχι επέτρεψε, τηλεφωνήστε και όχι τηλεφωνείστε, επικοινωνήστε κι όχι επικοινωνείστε. Αθροίστε, αντικρύστε, χαρίστε. Αυτά, για τα πιο συχνά γλωσσικά λάθη που γίνονται στη διαφήμιση. Για τα άλλα, που γίνονται στις καθημερινές μας κουβέντες θα μπορούσαμε να γράψουμε ολόκληρο βιβλίο.»

    Αργότερα έγινε κι ένας σάλος για το ότι ο Τζήμερος αυτοπαρουσιαζόταν ως αριστούχος της ΑΣΟΕΕ, μέχρι που προέκυψε πως δεν είχε πτυχίο ΑΣΟΕΕ και σταμάτησε να το λέει. Δεν γνωρίζω πολλά γι αυτό, μόνο ό,τι είχα διαβάσει εδώ κι εκεί.

  142. nikiplos said

    Θυμάμαι πολύ καλά την περίοδο που «ξεφύτρωσε» ο ΘΤ. Ήταν τέλη του 2010, αρχές του 2011. Υπήρχαν δύο διακριτά ίσως ας πούμε ρεύματα. Εκείνα των πληκτρολογίων και εκείνα των πλατειών, των αγανακτισμένων. Ο ΘΤ σερβιρίστηκε απότομα στο πρώτο, ως νέος άνεμος, ακομμάτιστος, ανεξάρτητος, προερχόμενος από τον επιχειρηματικό χώρο ως «επιτυχημένος επιχειρηματίας». Τι πιο πιασάρικο μιαν εποχή που δήλωνες πολιτικός στο δρόμο και έτρωγες ξύλο πριν προλάβεις να ξεστομίσεις το …μηχανικός… 🙂

    Δυό τρία πράγματα που μου έκαναν εντύπωση:
    Πλασαρίστηκε και επικοινωνήθηκε από απλούς ανθρώπους ακόμη και σε κλειστές ομάδες συζήτησης, με το Δημιουργία Ξανά. Που τον βρήκαν όμως όλοι αυτοί? Μα στη Athens Voice ή στην
    Lifo, δεν θυμάμαι. Στοχευμένη διαφήμιση και απλές μέθοδοι διάδοσης.
    Καίτοι «κούμπωνε» εξαρχής διαχώρισε τη θέση του από την ΦΙΣ που είχε ρεύμα τότε, αλλά και τον μετέπειτα συνεργαζόμενο μαζί του Στέφανο Μάνο, όστις φυλάει πολύ τις κουβέντες του για τον ΘΤ, διότι θα γίνει αγενής, όπως λέει.
    Δεν είχε τον δέοντα τηλεοπτικό χρόνο μέχρι το 2015, που το γύρισε σε πιο ακροδεξιές ατραπούς, ίσως αναγιγνώσκοντας πως ακόμη και ο Σώρρας ή οι Βελοπουλαίοι έπαιρναν περισσότερους ψήφους από τον ίδιο. Και πάλι, φροντίζει απλά να βρίζει το κράτος, συνήθης επωδός του, ενώ επικοινωνιακά έχει δει πως «δουλεύει» όταν συγκρούεται με το ΚΚΕ. Πέραν τούτου ουδέν. Σήμερα νομίζω πως έχει εκπέσει σε μια «σοβαρή ΧΑ» πράγμα που σε μένα υποδηλώνει πως έπαιξε τον ρόλο του.
    Εικάζω πως ο ρόλος του ήταν να ανακόψει μια πολύ πιθανή τότε ριζοσπαστικοποίηση των κεντρώων ψηφοφόρων, που πίστευαν ακόμη τα αφηγήματα ΓΑΠ «6 μήνες και τελειώνουμε με τα μνημόνια και άλλα τέτοια». Δηλαδή πίστευαν πως θα παραμείνουν μεσοταξίτες και δεν θα εκπέσουν σε πλεμπαίους.

  143. Πέπε said

    142

    > «σοβαρή ΧΑ»

    Σοβαρή με την έννοια ότι αυτός δεν είναι του κοινού ποινικού.

  144. aerosol said

    #142
    Τον έσπρωξαν διάφορα πουλέν την ένδοξης δημοσιογραφίας (αυτής που σιχαίνεται το «λαϊκισμό»…). Θυμάμαι το Μπάμπη του Σκάι, σε άρθρο για το πόσο «φρέσκος» είναι ο Τζήμερος. Σαν τους γιαρμάδες. Διότι ο σκοπός ήταν ξεκάθαρα οι απώλειες ψήφων από όσους είχαν φρικάρει με την κρίση να μην πάνε πουθενά αριστερότερα και μας σφάξουν με τα κονσερβοκούτια. Πούλαγαν στον κόσμο άριστους, κυβερνήσεις Εθνική Ελλάδας, «γιατί δεν μαζεύονται οι καλύτεροι βρε παιδιά…» και άλλα γραφικά. Τα οποία έπιαναν σε όσους είχαν κάνει μάστερ στο Μάντσεστερ και φαντασιώνονταν πως παίζει να ήταν και από τους εν λόγω καλύτερους, αλλά είχαν εγκλωβιστεί στον Μπίθουλα με την πλέμπα -που ήταν άπλυτη και τραβιόταν στις πλατείες. Τελικά δεν ήταν και η καλύτερη εποχή για νεοφιλελεύθερα προϊόντα, ακόμα και το Ποτάμι αργότερα δεν κατάφερε πολλά.
    Επίσης, ο Τζ. φάνηκε και γρήγορα γραφικός, καθώς ο συναρχηγός του έφυγε κράζοντάς τον άσχημα πως έπαιρνε τις… κομματικές αποφάσεις με τον σωφέρ του. Μας καλούσε και σε «ανατροπή και εισβολή στο Μέγαρο Μαξίμου», ενώ ο Τραμπ άργησε 5 χρόνια και έφαγε τη σκόνη του! Η μηδενική του (επισήμως πλέον) χρησιμότητα φάνηκε όταν δεν τον ήθελε καν η ΝΔ προ εκλογών.

  145. sarant said

    142-144
    Στις εκλογές του Μαϊου 2012 πήρε 2.15% ο Τζήμερος και 1.80 η ΦιΣ με τον Μάνο. Στις δεύτερες εκλογές τον Ιούνιο συνεργάστηκαν αλλά με την πόλωση έπεσαν στο 1.59%.
    Αραγε αν είχαν συνεργαστεί ηδη από τον Μάιο του 2012 θα περνούσαν το 3%; Θα άλλαζε τίποτα τότε;

  146. Μαρία said

  147. aerosol said

    #145
    Αν είχαν συνεργαστεί, λογικά θα πέρναγαν το 3%. Θα έπεφταν αργότερα, θα χώριζαν αργότερα. Τι διαφορά να κάνει ο Τζήμερος με τον Μάνο, και μάλιστα στην εποχή που η αποτυχία του υπάρχοντος οικονομικού δόγματος ήταν πασιφανής;

  148. […] Στις αστυνομικές ταινίες που βλέπουμε, τις αγγλοσαξονικές, τη στιγμή που συλλαμβάνεται κάποιος, ο αστυνομικός συχνά απαγγέλλει ένα στερεότυπο κείμενο, όπως: You have the right to remain silent. You do not have to make any statement. Anything you say will be recorded and may be given in evidence in court. Mπορείτε να σιωπήσετε, αλλά οτιδήποτε πείτε… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2021/07/12/thraka/ […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: