Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πολλή ζέστη…

Posted by sarant στο 2 Αυγούστου, 2021


… και πώς να γράψεις άρθρο; Ή μάλλον, πώς να διαβάσεις και, κυρίως, πώς να σχολιάσεις, σήμερα που κορυφώνεται ο καύσωνας με τον οποίο μπήκε ο Αύγουστος. Βεβαια, αυτά ισχύουν για την Αθήνα πιο πολύ, ή έστω για την Ελλάδα· εδώ όπου βρίσκομαι εγώ το θερμόμετρο προς το παρόν κινείται σε ανεκτά επίπεδα, δεν έχει «χτυπήσει κόκκινο» σύμφωνα με ένα από τ’ αγαπημένα κλισέ των δημοσιογράφων.

Το κλισέ το βλέπουμε κι εδώ, στον τίτλο άρθρου, που δεν είναι φετινό, αλλά, αν θυμάμαι καλά, προπέρσινο -αλλά έτσι είναι τα κλισέ, διαχρονικά.

Πρόπερσι λοιπόν, περίπου τέτοιες μέρες, που είχαμε περάσει επίσης έναν γερό καύσωνα, είχα δημοσιεύσει στο ιστολόγιο, όχι για πρώτη φορά, ένα άρθρο για τα λεξιλογικά του καύσωνα. Σκέφτηκα προς στιγμή να επικαλεστώ ακριβώς την κάλμα λόγω καύματος (δείτε το άρθρο για τη σχέση των δυο λέξεων) για να παρακάμψω την υποχρέωση της καθημερινής αρθρογραφίας, αλλ’ αντιστάθηκα στον πειρασμό.

Είπα μετά να αναδημοσιεύσω έναν κατάλογο λέξεων και εκφράσεων από τη Λεξιλογία, τις Λέξεις για την (πολλή…) ζέστη, αλλά μετά παρατήρησα ότι τόσον καιρό δεν έχω γράψει τίποτα για τη λέξη «ζέστη», οπότε αποφάσισα το σημερινό αρθράκι να καλύψει αυτό το κενό.

Η ζέστη λοιπόν, ως λέξη, είναι λέξη μεσαιωνική. Προηγήθηκε το επίθετο «ζεστός», που είναι της ελληνιστικής εποχής, αλλά που δεν σήμαινε ό,τι ακριβώς και σήμερα. Ο ζεστός ήταν ρηματικό επίθετο του ρήματος «ζέω» (δηλ. βράζω) και σήμαινε, αρχικά, «βραστός». Για παράδειγμα, ο Αππιανός σε κάποιο σημείο μιλάει για «κρέα ζεστά και οπτά», δηλαδή κρέατα βραστά και ψητά.

Όμως, το ζεστόν υδωρ, το βραστό δηλαδή, είναι και καυτό, κι έτσι η σημασία μετατοπίστηκε, και η λέξη έφτασε να σημαίνει «καυτός». Και πάλι υπάρχει διαφορά από τα σημερινά, όπου ο ζεστός έχει θερμοκρασία απλώς μεγαλύτερη από το αναμενόμενο ή από τον μέσο όρο. Ο Κύριλλος ο Ιεροσολυμίτης, ας πούμε, τον 4ο αι. μΧ, μιλώντας με παραβολές, αναφέρεται στην κατεργασία του σιδήρου με τη φωτιά και λέει «καὶ ὁ ψυχρὸς γίνεται ζεστός, καὶ ὁ μέλας γίνεται ἐκλάμπων». Ε, το πυρωμένο σίδερο σήμερα δεν είναι απλώς «ζεστό».

Να θυμηθούμε εδώ και το διάσημο απόσπασμα από την Αποκάλυψη:

Οἶδά σου τὰ ἔργα, ὅτι οὔτε ψυχρὸς εἶ οὔτε ζεστός. ὄφελον ψυχρὸς ἦς ἢ ζεστός. οὕτως, ὅτι χλιαρὸς εἶ καὶ οὔτε ζεστὸς οὔτε ψυχρός, μέλλω σε ἐμέσαι ἐκ τοῦ στόματός μου.

Από το ίδιο ρήμα ζέω προέρχεται και η αρχαία ζέσις, που σήμαινε τον βρασμό, και η νεότερη ζέση που έχει πια κυρίως μεταφορική σημασία και σημαινει τον ζήλο, τη θέρμη αν θέλετε.

Στα μεσαιωνικά χρόνια, όπως είπαμε, εμφανίζεται και η ζέστη (ή ζέστα). «Ζέστη πώς είναι μπορετό το χιόνι να γεννήσει;» αναρωτιέται ο Πανάρετος στην αρχή της Ερωφίλης του Χορτάτση. Εμφανίζονται επίσης οι μεταφορικές σημασίες της λέξης «ζεστός» π.χ. έντονος, ζωηρός. Στο Χρονικό του Μορέως: «την μάχην άρχασε ζεστήν».

Στα σημερινά χρόνια, ζεστός δεν σημαίνει βέβαια τον βραστό, ούτε καν τον καυτό, αλλά μια ζώνη θερμοκρασιών που είναι μεν πάνω από τον μέσο όρο αλλά μένει σαφώς στα όρια του ανεκτού.

Παρομοίως, η ζέστη δηλώνει απλώς την υψηλή θερμοκρασία, όχι την ακραία, εκτός αν συνοδεύεται από επίθετο, όπως αφόρητη, ανυπόφορη κτλ. Η ζέστη, με άλλα λόγια, μπορεί να είναι και ευχάριστη, ενώ ο καύσωνας δεν είναι ποτέ. Ακόμα πιο θετική χροιά έχει η ζεστασιά, που είναι πάντοτε επιθυμητή. «Θα κάτσω στη ζεστασιά μου, πού να τρέχω μέσα στο κρύο».

Στον πληθυντικό, βέβαια, το θερμόμετρο κάπως ανεβαίνει. Λέγοντας «οι ζέστες» εννοούμε ειδικά τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού -σαν κι αυτές που περνάμε τώρα. Κι όταν κορυφώνεται ο καύσωνας, λέμε «έσφιξαν οι ζέστες». Κι όταν κάποιος παραλογίζεται και λέει παλαβά πράγματα, συνηθίζεται να λέμε «και πού να σφίξουν οι ζέστες» -υπονοώντας ότι με τον καύσωνα είναι αναμενόμενο ν’ αρχίσει κάποιος να παραληρεί.

Όταν αδιαφορούμε για κάτι, όταν μας είναι αδιάφορη η έκβαση μιας κατάστασης, λέμε «ούτε κρύο μου κάνει ούτε ζέστη». Από την άλλη, όταν κάποιος δείχνει ενδιαφέρον για κάτι, όταν αρχίσει μια δουλειά με ζήλο, με όρεξη, μπορεί να πούμε «το πήρε στα ζεστά».

Γενικά η ζέστη έχει θετικές μεταφορικές συμπαραδηλώσεις, συνδέεται με συναισθήματα φιλίας, στοργής, με θερμή υποδοχή, ας πούμε «ζεστή ατμόσφαιρα», «ζεστό χαμόγελο», «ζεστός άνθρωπος». Κάποτε παίζουμε με την κυριολεξία και τη μεταφορά, όπως «Κρύα χέρια, ζεστή καρδιά» ενώ αλλες φορές δίνουμε σημασίες στις θερμοκρασιακές διαφορές: κρύα χέρια ερωτευμένα και ζεστά βασανισμένα.

Όταν λέμε ότι ζεστάθηκε η ατμόσφαιρα σε μια συναναστροφή εννοούμε ότι επικράτησε οικειότητα, κλίμα φιλίας και συνεννόησης -το καλό κρασί ζέστανε γρήγορα την ατμόσφαιρα, ας πούμε. Ή, ο καλός του λόγος μού ζέστανε την καρδιά.

Υπάρχει βέβαια και το ουδέτερο ζέσταμα, η προθέρμανση των αθλητών, ή το ζέσταμα του φαγητού, με τη μεταφορική μειωτική σημασία για το ξαναζεσταμένο φαγητό. Να θυμηθούμε και την παροιμιώδη φράση για το φίδι που ζεσταίναμε στον κόρφο μας, που ανάγεται, αν δεν κάνω λάθος, σε αισώπειο μύθο.

Αλλά η ζέστη είναι επιθυμητή και ευχάριστη όταν λείπει, όταν κάνει κρύο -τότε που ο ήλιος ζεσταίνει και δεν καίει. Προς το παρόν, όμως, κάνει πολλή, πολλή ζέστη….

ΥΓ Και βέβαια με τόση ζέστη που κάνει, μην περιμένετε να αγγίξω ακανθώδη ζητήματα, όπως αν κάνει «πολλή ζέστη» ή «πολύ ζέστη». Εγώ γράφω το πρώτο, αλλά το σχετικο άρθρο θα το γράψω, αν το γράψω, σε λιγότερο ζεστές εποχές.

182 Σχόλια προς “Πολλή ζέστη…”

  1. Αγγελος said

    Καλημέρα! Καλή βδομάδα!

  2. Καλημέρα

    Εχε τους πόδας σοτ ζεστούς, την κεφαλήν σου κρύα
    τον στομαχόν σου ελαφρύν, Ιατρού δεν έχεις χρείαν,,,

  3. Κυνικά καύματα, καύσωνες και άλλα σχετικά:
    https://sarantakos.wordpress.com/2010/08/02/kauma/
    https://www.lexilogia.gr/threads/%CE%9B%CE%AD%CE%BE%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%BB%CE%AE-%CE%B6%CE%AD%CF%83%CF%84%CE%B7.19287/
    https://www.lexilogia.gr/threads/ehembur-s%C4%B1caklar%C4%B1-%CE%BF%CF%81%CE%B8-eyyam-%C4%B1-b%C3%A2h%C3%BBr-s%C4%B1caklar%C4%B1-%CE%B7-%CF%80%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%B7-%CE%B2%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%91%CF%85%CE%B3%CE%BF%CF%8D%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BA%CF%85%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%BA%CE%B1%CF%8D%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1.6651/

  4. sarant said

    Καλημερα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3 Και σε νεότερη βερσιόν,

    Το ήρεμο καύμα και πάλι


    και ακόμα πιο νέο

    Με τόση ζέστη πώς να δουλέψεις;

  5. Λοζετσινός said

    Καλημέρα
    Το «ζέον» δεν ανέφερες.

  6. Λεύκιππος said

    Μια δροσερή καλημέρα.

  7. sarant said

    5 Πράγματι

  8. «Να τον κρατήσω ζεστό» δηλαδή να μη χάσει το ενδιαφέρον του.

  9. Ζεσταίνω το φαγητό.

  10. (ύστερα από άγγιγμα με την παλάμη στο μέτωπο)
    «Ζεστό σε βλέπω» (έχεις πυρετό)

  11. ΓΤ said

    σημείον ζέσεως

  12. Αγγελος said

    Γιατί άραγε λέμε (λογικότατα) «ζεσταίνομαι», αλλά μόνο «κρυώνω»;

  13. ΓΤ said

    ζεστό χρήμα

  14. sarant said

    12 Και όχι «κρυώνομαι», εννοείς;

  15. Πουλ-πουλ said

    Με τη δροσιά που πήραμε σήμερα, ας ζέει όσο θέλει. Εμείς που είχαμε κατακαεί από τα αμέτρητα άκυρα άλματα και τις φτηνές δικαιολογίες ή τους DNA πανηγυρισμούς, πήραμε την ανταμοιβή της ιώβιας υπομονής μας. Αντί να εμφανιστεί από το πουθενά ένας απίθανος τύπος και να μας «κλέψει» το μετάλιο, ένα παιδάκι δικό μας, που δεν τον πιάνει το μάτι σου, πήρε το χρυσό με το δεύτερο καλύτερο άλμα!

  16. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα, και καλή βδομάδα, όσο πιο ανεκτή γίνεται · οι άνθρωποι προσαρμοζόμαστε βέβαια, δεν αποκλείεται σε λίγα χρόνια ακόμα και οι Έλληνες να είμαστε…μελαψοί !
    Κανα-δυο ακδράσεις ακόμα :

    – τον κράτάω ζεστό = τον έχω στο παιχνίδι, του δίνω ελπίδες, που βέβαια είναι περίπου το αποθετικό του «το παίρνω ζεστά».
    – ζεστό χρήμα, δηλαδή μετρητό και ρευστό

    Κι ένα τραγούδι, με ζεστούς ανθρώπους που εξιδανικεύονται, δια πέννας Λευτέρη Παπαδόπουλου και πενιάς Χρήστου Νικολόπουλου :

  17. ΣΠ said

    Καλημέρα.

    Ένα πολύ αστείο σαρδάμ.

  18. Aghapi D said

    Καλημέρα
    μια δροσερή είδηση

    https://www.lifo.gr/now/sport/tokio-mporoyme-na-ehoyme-dyo-hrysa-i-stigmi-poy-mparsim-kai-tamperi-apofasizoyn-na?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3lef5NxGsrRHHjTxRcbXgVE6A0YY9u9naYf1Bop37M6r1yJbNi9Dg5XLw#Echobox=1627843973

  19. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    12# Στα ελληνικά σε τέτοια πράγματα υπάρχει μια χαλαρότητα όσο νάναι. Λέμε «η πόρτα ανοίγει / κλείνει», αντί του κυριολεκτικού και σωστού «ανοίγεται / κλείνεται» εφόσον η πόρτα δεν δρα αυτοβούλως. Κάποιος άνθρωπος / αέρας / άλλο την ανοίγει ή την κλείνει. Και έχει μέσω της χρήσης καθιερωθεί ο ένας ή ο άλλος τύπος, όπως βόλεψε σχετικά.
    Για το πώς και γιατί βόλεψε έτσι ή αλλιώς ας πει κάνας άλλος, εγώ δεν ξέρω γραμματική και κάνει και ζέστη.

  20. sarant said

    17 To οποίο συνηθως καίγεται 🙂

  21. Πάνος με πεζά said

    Και η έκφραση «Δεν την πολυζεσταίνομαι αυτή την περίπτωση/εκδοχή/λύση», δεν πολυσυμφωνώ. Δεν ξέρω αν το λέτε ή το έχετε ακούσει.

  22. ΓΤ said

    19@
    «[…] αντί του κυριολεκτικού και σωστού «ανοίγεται / κλείνεται» εφόσον η πόρτα δεν δρα αυτοβούλως».

    Καργάκος: «To βιβλίο μου κυκλοφορήθηκε […]»

    Και μετά έπεσαν βροχή οι… πέτρες

  23. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Άστα να πάνε, θερινή βραστώνη… Σηκώθηκα, αλλά δεν έχω ξυπνήσει ακόμα.

  24. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «Πουλιέται σαν ζεστό ψωμί’.
    Θερμά λουτρά/ζεστά νερά

    Και μόνο η εκφορά «ζεστό ψωμί» , «ζεστό νερό» , μου ενεργοποιεί/ ανασύρει από τα βάθη του υπο(α)συνείδητου μια ασφάλεια, ξεκλειδώνει μια εσωτερική θαλπωρή, πώς να πω. Δεν ξέρω αν είναι μόνο ατομικό συναίσθημα…

    «Τον πρόλαβα ακόμη ζεστό», γι΄αυτόν που μόλις κόπηκε η σχέση του με τη ζωή.

  25. Ο ΚΥΡ το ‘πε και το ‘κανε (;)

  26. Δεν έχουν εισαγάγει στη μετεωρολογία (τουλάχιστον ως εκλαϊκευμένη πρόγνωση) την έκφραση «θερμική κακοκαιρία». Βέβαια, με τη λέξη «καιρός» εννοούμε, αρνητικά, χαμηλή θερμοκρασία, κατακρημνίσματα και άνεμο. Κι όμως ζούμε φάση θερμικής κακοκαιρίας. Απόλυτης κακοκαιρίας εννοείται αφού μόνο με τα κλιματιστικά (τόσο καταστροφικά για το περιβάλλον) αντιμετωπίζεται.

  27. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    16 >> ξεκομμένο τον σκέφτηκα κι εγώ, πρώτο πρώτο, τον στίχο και σκαλιζόμουν να βρω σε ποιο τραγούδι είναι -παρακάτω αλλάζει …κλίμα :
    Σαν τη φωτιά είσαι ζεστός
    είσαι ο ίδιος ο Χριστός
    ένας Χριστός της γειτονιάς
    που ξέρει τί θα πει …χιονιάς!

    μια στο ζεστό και μια στο κρύο 🙂

  28. nikiplos said

    Καλημέρα κι από εδώ. Με το ζέσταμα των αθλητών, θυμήθηκα τον προπονητή του ποδοσφαίρου στην εφηβεία μετά από ένα γερό τάκλιν που είχα φάει.
    Τώρα είσαι ζεστός δεν πονάς! Αλλά το βράδυ και αύριο θα πονάς! Πάγο συνέχεια για δυό μέρες!
    Τον μηχανισμό ποτέ δεν τον έμαθα, αλλά είχε δίκιο ο άτιμος!

  29. Κιγκέρι said

  30. Λοζετσινός said

    Φωτιά και λάβρα σήμερα!

    λαύρα θηλυκό (θρησκεία) μοναστήρι με ρυθμιστικό καθεστώς ιδιορρυθμίας, στο οποίο ο κάθε μοναχός ζει στο δικό του κελί

  31. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    22# Μην παρεξηγούμεθα: Usus norma loquendi. Αυτό δεν αναιρεί ούτε την κυριολεξία ούτε την τυπική ορθότητα του πράγματος. Όμως ούτε μιλάμε ούτε γράφουμε σαν τον Καργάκο, και πολύ καλά κάνουμε. Η ζώσα γλώσσα αλλάζει και ξεπερνάει τους τύπους, και πολύ καλά κάνει. Αλλιώς θα λέγαμε ακόμα «ανεώχθησαν (προσοχή: ανοίχτηκαν, όχι άνοιξαν) οι ουρανοί».
    Εξαρτάται από τον βαθμό χαλαρότητας και απομάκρυνσης από την κυριολεξία που επιτρέπει μια γλώσσα. Οι Τούρκοι πχ που μιλάνε με όχι απόλυτη αλλά πάντως πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια και κυριολεξία από εμάς, λένε kapı açıldı / kapatıldı, η πόρτα ανοίχτηκε / κλείστηκε, και όχι açtı / kapattı, άνοιξε / έκλεισε.

  32. Πάνος με πεζά said

    @ 29 : Αντίστοιχα και το ζεστό και ψυχρό φως. https://www.leditnow.gr/images/companies/3/photos/%CE%91%CF%80%CE%BF%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%B5%CF%83%CE%BC%CE%B1%20%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B1%CF%82%20%CE%B3%CE%B9%CE%B1%20Color%20Temperature%202.jpg?1622016233933

  33. Είναι σωστό να λέμε «θερμόμετρο» αντί «θερμοκρασιόμετρο»; (Όπως «αερογέφυρα» αντί για «αεροπλανογέφυρα»).

  34. atheofobos said

    Στα αθλητικά:
    Ο Αλεξέι Σβέντ είναι ζεστός και κόντρα στον Ολυμπιακό κάνει καλά ματς.
    Στον χαρακτήρα:
    Είναι πιο ζεστός με τους γύρω του, και με κατανόηση και προσφορά για τον συνάνθρωπο του.
    Σε σχέση με το χρήμα:
    Είναι ζεστός, κέρδισε το λαχείο.

  35. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «Tα χρόνια της μεγάλης ζέστης»
    Μια ταινία της αξέχαστης Φρίντας Λιάππα

    Η Ηλέκτρα, μια κοπέλα που μεγάλωσε μόνη της σ’ένα νησί, θέλει επιτέλους να μάθει το τραυματικό μυστικό του θανάτου των γονέων της. Στο μεταξύ ο έξω κόσμος προσβάλλεται από μια άγνωστη ασθένεια που προκαλεί απώλεια της μνήμης.

  36. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    ERT2 LIVE η ώρα του Πετρούνια

  37. Αγγελος said

    (12-19) Φυσικά δεν έχουμε αυστηρή διάκριση των διαθέσεων του ρήματος στα ελληνικά. «Θυμώνω» θα πεί και «εξοργίζω» και «οργίζομαι», «αηδιάζω» θα πει και «εμπνέω αηδία» και «νιώθω αηδία», κλπ. Το αξιοπερίεργο είναι ότι από δυο ρήματα σημασιολογικά τελείως παράλληλα, «ζεσταίνω» και «κρυώνω», το ένα σχηματίζει παθητική φωνή, που χρησιμοποιείται μάλιστα υποχρεωτικά στην αμετάβατη σημασία, ενώ το άλλο όχι.

  38. ΓΤ said

    Πετρούνιας χάλκινος

  39. Αγγελος said

    (33) Από το «βαρόμετρο», πολύ σωστότερο 🙂
    Και τι να πούμε για το «ποτανσιόμετρο», που δεν μετράει τίποτα; Ή για το «μανόμετρο», που δεν λέει τίποτε στα ελληνικά;

  40. ΓΤ said

    31@

    Μαζί σου. Δεν ήθελα να το γράψω, αλλά, αφού το ‘φερε η κουβέντα… Ήρθε πριν από λίγες μέρες στα χέρια μου μια μετάφραση. Λίγο μετά τις πρώτες σελίδες, «ανοίχτηκαν τα μάτια της»… Καταλαβαίνεις τι άλλο έχει μέσα. Να «ξαναγράφεις» το βιβλίο μες στον καύσωνα. Γι’ αυτό ο Σαραντάκος κι η παλιοπαρέα εδώ είναι όαση δροσιάς…

  41. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    38. Με 15.500 είχε προκριθεί για τους Ολυμπιακούς ο Πετρούνιας και με 15.500 πήρε το χρυσό ο Κινέζος.
    Ήταν έξοχη η εμφάνισή του, καλύτερη απ τους Κινέζους-πουλιά, αλλά το έχασε στο βηματάκι της εξόδου.

  42. ΚΩΣΤΑΣ said

    ‘Αξιος και ο Πετρούνιας, μπράβο του!

    Βέβαια, υπήρχαν υψηλότερες προσδοκίες, αλλά λίγο κάποιοι τον γλωσσόφαγαν, δεν κάλεσε τον κόσμο να τον παρακολουθήσει, δεν κατάγεται και από τη Λάρ’σα… πάει το χρυσό 😉

  43. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    40# Ναι, αλλά όταν άνοιξαν τα μάτια της, τής ανοίχτηκαν πόρτες 🙂
    Πλάκα δεν έχει? Γι αυτό κι εγώ γράφω όπως γουστάρω και σ’ όποιον αρέσει.

  44. Πάνος με πεζά said

    Να αναφέρουμε ότι από παλιά (60 και μετά), βαρόμετρο της θερμοκρασίας του λεκανοπεδίου, δηλαδή peak που λέμε και στο χωριό μου, ήταν η Νέα Φιλαδέλφεια. Δεν ξέρω αν και μετά την κλιματική αλλαγή, το σημείο παραμένει το ίδιο…

  45. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μπράβο στον Πετρούνια για το μετάλλιο. Σημασία έχει η διάρκεια και αυτός τόσα χρόνια είναι ο κορυφαίος στους κρίκους.
    Εδώ στα Καμένα Βούρλα δεν έχει ζέστη, έχει ζέστα.☺
    Όταν είδα τον τίτλο, νόμισα ότι η έμφαση θα δοθεί στο πολλή, αφού πολλοί γράφουν πολύ.

  46. Γιάννης Κουβάτσος said

    Χρυσό ο Τεντόγλου στο μήκος με 8.41μ. Μπράβο στον λεβέντη μας! Να που οι Έλληνες τα καταφέρνουν και στη στεριά.☺ (Σε λίγο θα μάθουμε τα πάντα για το παρασκήνιο και αυτής της νίκης.😉)

  47. ΚΩΣΤΑΣ said

    46 😉

  48. Χαρούλα said

    Η ΖΕΣΤΗ

    Στη ζέστη της Ελλάδας
    τα κολλημένα στέρνα μας
    ανάβλυζαν νερά
    έπινα τον ιδρώτα σου
    μαζί με τα φιλιά σου
    το αχ σου
    στη σκιά του πατζουριού.
    Την ώρα που ανέβαινε
    το άγριο μεσημέρι του τόπου
    εφούντωνες και συ
    με τα τρελά τσουλούφια σου
    τα θεία τσίνορα σου,
    το γέλιο σου πολύεδρο
    μες στ’ αλμυρά πρίσματα του πάθους.
    Στην τόση λάβρα,
    στην τόση ακινησία,
    με μόνο ίσκιο πάνω μας
    το μαύρο πεπρωμένο,
    τα σκίτσα της ύπαρξης μας
    έμοιαζαν μ’ εξίσωση εντόμων.
    Κακοφορμίζει ο Αύγουστος
    σαν ανοιχτή πληγή
    και τα τζιτζίκια αστείρευτα
    θυμίζουν πάλι τον ποιητή
    στου ποιήματος το τέλος.
    Άπνοια…
    Η μύγα σχολαστικά τα πάντα π’ ασχημίζει
    εκάθισε στο πέος σου
    και τρώει το χυμό σου.
    Περνάει με το μεγάφωνο
    αυτός με τα καρπούζια.
    Το μεσημέρι πέφτει
    στα πόδια μου
    σαν κεφαλή κομμένη.
    Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ

    Ημ/νία δημοσίευσης: 6 Μαρτίου 2006

  49. # 41

    Εφη διαφωνώ, οι κινέζοι έκαναν ένα έξυπνο κόλπο ρισκάροντας δήλωσαν άσκηση με πολύ μεγάλο βαθμό δυσκολίας που δεν το περίμενε ο Πετρούνιας ο οποίος αι άριστα να εκτελούσε την δική του δεν θα πέρναγε τον πρώτο.
    Το ίδιο είχε κάνει κι ο Πετρούνιας στο Ρίο. Πάντως διάκριση σε νέα ολυμπιάδα και μάλιστα μετά από διακοπή λόγω εγχείρησης δεν είναι καθόλου εύκολο πράγμα στους κρίκους, στα δάκτυλα μετριούνται όσοι τόχουν καταφέρει

  50. ΓΤ said

    @46, 47

    Δεν ξέρω αν θα μας ανάψουν τα λαμπάκια, αλλά στον «Φωτεινό Παντογνώστη», «το γλομπάκι ανάβει όταν βρεις τη σωστή απάντηση».

  51. leonicos said

    2 Gpointofview

    Εχε τους πόδας σοτ ζεστούς, την κεφαλήν σου κρύα
    τον στομαχόν σου ελαφρύν, Ιατρού δεν έχεις χρείαν,,,

    Από τη γιαγιά μου το πήρες, αρχικλέφτη! Ουστ, από δω!

  52. leonicos said

    48 Χαρούλα

    Αποφεύγω την Ρουκ

  53. leonicos said

    37 Αγγελος

    Άπειρα τα παραδείγματα. Στην αρχή με εντυπωσίασαν. Όταν άρχισα να τα συγκεντρώνω…,πελάγωσα. Συμβαίνει αυατηματικά κάποια παρέκκληση. Μερικές φορές εντοπίζω κάτι, το ξεφουρνίζω στην παρέα, και περνάω για σοφός.

    Τελευταίο μου επιτευγμα

    επιτρέπω > επιτροπή, εκτρέπω, εκτροπή. Και υ=τα δυο όμοια παράγωγα αλλά με μη ναντίστοιχες σημασίες κοκ

  54. ΚΩΣΤΑΣ said

    50

    Έκανα το τεστ και ούτε μια φορά να ανάψει το λαμπάκι. Ή ήταν καμένο ή εγώ έχω μαύρα μεσάνυχτα.

    Ρε, μαν, είμαι καλά ή να με δει κάνας γιατρός; 😉

  55. Ευτυχώς αρκετοί έλληνες κέρδισαν μετάλλια κι έκαναν δηλώσεις με μετριοφροσύνη και χωρίς τα χαζοχαρούμενα κάποιων κοριτσιών μόλις εξασφάλισαν την είσοδο στον τελικό. Ανάλογη η συμπεριφορά και των υποστηρικτών της με εμμονές επιπέδου Αβερελ Ντάλτον.
    Αγνωστη η αιτία που λέει κι ο Μικ…

  56. ΚΩΣΤΑΣ said

    Γνωστή και η φράση «με τη ζέστη σκάει και ο τζίτζικας». Ναι, αυτός ο τζίτζικας, ο τεμπέλης, που έκανε τον μέρμηγκα να αναφωνήσει: δεν μαμιέσαι Αίσωπε κι εσύ και οι μύθοι σου!

  57. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Κάψα τη λέμε τη ζέστη στην Κρήτη «κάνει / έχει κάψα», σημαίνει ζεσταίνεται από τη φυσική ζέστη, τίποτ’ άλλο.
    Στην κάψα του καλοκαιριού
    στο σταύρωμα τση μέρας
    το γέλιο σου κρυγιό νερό
    και δροσερός αέρας .

    Όντε ν εθερίζαμε με τσι μεγάλες κάψες, ξεκινούσαν αφηγήσεις της γιαγιάς μου για γεγονότα παλιών ζεστών Ιούληδων.

    48 Μπράβο! Απ τα δυνατά ποιήματά της. Ήταν σπαραχτική στις απώλειες.

    49 Α!Ευχαριστώ! Είδες, η βαθύτερη γνώση του θέματος… Κατάλαβα τώρα και γιατί ήταν καταχαρούμενος όταν διαφάνηκε το χάλκινο.

  58. leonicos said

    19, 22, 31 κλπ

    43 ΣτοΔγιαλοΧτηνος said …… Γι αυτό κι εγώ γράφω όπως γουστάρω και σ’ όποιον αρέσει

    ΔΕΝ γράφεις όπως γουστάρεις. Γράφεις σύμφωνα μς το προσωπικό σου γλωσσικό αισθητήριο, που διαμορφώθηκε στον χώρος σου, τον γλωσσικό σου χώρο, και αποτελεί τη γλώσσα σου. Το ιδιολεκτόν σου.

    Το αν αρέσει ή όχι εξαρτάται α) από το ποσο αφίσταται το προσωπικό σου γλωσσικό ιδίωμα από εκέινον που το κρίνει και β) από τα αν εκείνος που το κρίνει είναι ενήμερος ότι υπάρχουν προσωπικές, ατομικές γλωσσικές διαφοροποιήσεις, και κατά πόσο τις ανέχεται.

    Επίσης ‘ανοίχτηκαν τα μάτια της’ είναι μια υπέροχη ποιητική διατύπωση. Κατ’ αρχήν, τα μάτια ούτως ή άλλως δεν ανοίγουν αυτοβούλως, οπότε ανοίγονται και δεν ανοίγουν.
    Εντούτοις η κοινή ελληνική λεει ‘άνοιξαν τα μάτια μου και είδα… κατάλαβα…κοκ
    Το ανοίχτηκαν τα μάτια της είναι περέκκλιση του αμέσως πιο πάνω (άνοιξαν) και όχι επιστροφή στο τυπικό (ανοίχτηκαν), και σημαίνει ότι η χαρά, η έκπληξη, η έκσταση ‘της άνοιξαν τα μάτια.

    Μη μαλώνετε αυτούς που γράφουν. Δεν κάνουν πάντα λάθη. Πολύ συχνά τους κρινετε λάθος = λανθασμένα

    Επίσης
    δεν μπορούμε να συγκρίνουμε τα τούρκικα μετα ελληνικά για πολλούς λόγους, και κυρίως επειδή έχουν εμτελώς διαφορετική γλωσσική βάση. Δεν είναι ΙΕ γλώσσα. Είναι υπέροχη, τη λατρεύω, δεν συγκρινεται η ομορφιά της και τα άπειρα άλλα χαρακτηριστικα της με καμιά ευρωπαϊκή, αλλά δεν μπορείς να συγκρίνεις τη διάρθρωσή της.

  59. @ 439 Αγγελος

    Σωστά (δηλαδή λαθεμένα) 🙂

  60. 439 = 39 🙂

  61. leonicos said

    λάθος = λανθασμένα

    Αυτό το δικό μου από το 58, μ’ έβαλε στα αίματα να γράψω για την πολλή / πολύ ζέστη.

    Ο Νοικοκύρης λέει πως γράφει ‘πολλή ζέστη’, και κάνει σωστά, διότι το ‘ ζέστη’ είναι θηλυκό ουσιαστικό

    Αλλά είναι για όλους τους ομιλητές ουσιαστικό; Έχω την εντύπωση ότι για πολλούς γίνεται επίρρημα.

    Κάνει ζέστη δεν σημαίνει ότι υπάρχει κάποιος που φτιάχνει ζέστη ή μας πλημυρίζει (ένα μ) με θερμική ενέργεια που όντως είναι πολλή ή λίγη.

    Το αντίθετο του πολλή ζέστη είναι ‘λίγο ζέστη’. Κάνει λίγο ζέστη. Έχε και σημερα λίγη ζέστη ΑΛΛΑ κάνει λίγο ζέστη

    Διότι το ζέστη είναι εδώ επ΄ρρημα

    Μην πετροβολάτε κι αυτούς που γράφουν πολύ ζέστη. Το αισθάνονται σαν επίρρημα

  62. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Ζέστη, αλλά υποφερτή, εδώ στο Ηράκλειο σήμερα. Ας είναι καλά το μελτεμάκι…
    Χθες όμως, προς τα μέρη της ΕΦΗΣ (Ιεράπετρα και πέριξ)… κάψα αφόρητη το μεσημέρι. Φυσούσε μεν βοριάς αλλά πάνζεστος (6 εκ.+ 🙂 ) αφού έπαιρνε και κατέβαζε τη ζέστη των (πυρωμένων) βουνών μέχρι τη θάλασσα. Σαν να είμαστε μπροστά σε αναμμένο φούρνο. Φύγαμε άρον-άρον –δυστυχώς…

    – ‘ζεστερός, -ή, -ό’ λέμε εδώ για τον κάπως ζεστό. Και επίρρημα ‘ζεστερά’.
    – Ν’ακούσουμε και μια ζεστή φωνή σ’ ένα δροσερό τραγούδι: https://youtu.be/SJiWjRLYgiI

  63. Καλά, Ψωμιάδης είναι Ekmekcioğlu αλλά Τέντογλου τι είναι; Çadıroğlu;

  64. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    45>>Εδώ στα Καμένα Βούρλα δεν έχει ζέστη, έχει ζέστα.
    Ναι! Ζέστα λέει κι ο Καραγάτσης
    …Η Λάρισα νεκρώθηκε όταν από τον ολόχρυσο κι αθέριστο κάμπο φύσηξε ο πρώτος Λίβας του καλοκαιριού. Κάπου, κατά το Νοτιά, κάποιος φοβερός δράκος πρέπει ν’ άνοιξε το φλογισμένο στόμα και να ‘χυσε την πύρινη ανάσα του πάνω στα στάχυα…
    Με το ηλιόγερμα ο Λίβας πέφτει, κι ως τα μεσάνυχτα βασιλεύει ζέστα υγρή, πνιχτική, αντίθετη απ’ την ξερή λαύρα της μέρας. Κατά τα μεσάνυχτα, απ’ τις κορφές του Ολύμπου κατεβαίνει ένα ψυχρό αεράκι, γεμάτο ζωή κι ανακούφιση. Η Λάρισα ανασαίνει.
    (Από τον «Συνταγματάρχη Λιάπκιν» )

  65. ΓΤ said

    54@

    Kοίτα, Κώστα, γενικά δεν βλάπτει να αποφεύγεται η αποκλειστική διάζευξη. Διότι δεν μπορεί να αποκλειστεί η περίπτωση ταυτόχρονα να έχεις μαύρα μεσάνυχτα ΚΑΙ το γλομπάκι να είναι καμένο 🙂

    Μια χαρά σε κόβω, ρε μαν.

    Τα μπουλόνια απά’ στο βήμα
    δίνουν στη σοφία βήμα
    Κι αν διψάς για ένα λήμμα;
    Πόσα έχει να μας πει
    το πολύτροπο το «βλήμα»…

  66. Πέπε said

    37

    Το ίδιο και μεταξύ ψήνω-ψήνομαι και βράζω-βράζω!

    Ψήνω το κρέας – το κρέας ψήνεται.
    Βράζω τα μακαρόνια – τα μακαρόνια βράζουν.
    (Οι πατάτες τηγανίζονται, τα κρεμμύδια τσιγαρίζονται, όλα κανονικά και παθητικότατα, πλην του βρασμού!)

  67. Πέπε said

    62

    Μόλις επιστρέφω από αρκετή βόλτα στην πόλη και τα βρήκα όλα μια χαρά. Δεν κρύωσα, αλλά μέχρις εκεί.

  68. ΓΤ said

    58@
    «Επίσης ‘ανοίχτηκαν τα μάτια της’ είναι μια υπέροχη ποιητική διατύπωση».

    Αλίμονο. Είναι δυνατόν να διαφωνήσουμε με τη «Σκοπιά»; Σκέτη ποίηση
    https://wol.jw.org/el/wol/d/r11/lp-g/2004325

  69. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Σηκώθηκα χαράματα γιά τον Μίλτο (..μετά, ντομάτες!..)
    Κι ὅταν ἐκεῖνος ὁ Ἐτσεβερία πήγε νά κάνη τήν τελευταία του προσπάθεια, ..»ἦρθε μιά γριά ‘π’τήν Πόλη/κι ἔφερε τό χάσι-χάσι» 🙂 🙂
    Ἑλληνάκια μου ὄμορφα!

  70. leonicos said

    68 Λυπάμαι που θα σε χαρακτηρίσω ανεκδιηγητο

    Αυτό μου αρκεί.

  71. ΚΩΣΤΑΣ said

    65 Χαίρομαι που σε εμπνέω στιχουργικά! 🙂

    Για τις γνώσεις, τί μουνιάζει; ό,τι δεν ξέρω το μαθαίνω εδώ. 😜

  72. ΓΤ said

    69@

    Κατσέας και Τεντόγλου έχουν μοχθήσει καθείς στον αγρό του. Σήμερα αμφότεροι έδρεψαν καρπούς.

  73. Jiannis Xristopulos said

    41
    δεν νομίζω να οφείλεται μόνο στο βηματάκι της εξόδου.
    ίσως η άσκηση του κινέζου να κρίθηκε υψηλότερης δυσκολίας

  74. nikiplos said

    Μέσω Σοβιετικών κύκλων πληροφοριών, οι Αριστεροί της ΕΣΣΔ, τα εξέχοντα πολιτικά στελέχη με υψηλές θέσεις πάντα κι όχι οι απλοί πλεμπαίοι που τους ξέβρασε το κύμα στη λάθος ακτή, γνώριζαν πληροφορίες σχετικά με την Κύπρο και το τι ετοίμαζαν οι πολυχρονεμένοι σύμμαχοί μας εκεί. Αυτά μέχρι το 1964, που αφενός ο Λεονίντ άλλαξε πολιτική, αφετέρου δε ο κύβος είχε ερριφθεί για τη Δύση, όσον αφορά το Κυπριακό. Πάντως μέχρι τα 1964, που ο Χρουτσώφ και ενδιαφερόταν και παρενέβαινε στο Κυπριακό, είναι λογικό, ανώτατα στελέχη να είχαν πληροφορίες που προφανώς ενδιέφεραν τη μαμά Ελλάδα, μέσω των Παρισινών Κύκλων, κάποιες από αυτές να μεταφέρθηκαν και ενδεχομένως να υπήρξε και προσέγγιση ή και συνεννόηση εξεχόντων αριστερών ελλήνων της ΕΣΣΔ, με την Βασιλομήτωρα χώρα μας. Στα πλαίσια αυτά δεν αποκλείεται να εντάσσεται και η απόπειρα επιστροφής του ΝΖ. Σαφώς ο εγχώριος πολιτικός κόσμος, ιδίως εκείνος της Αριστεράς, δεν θα ήθελε με τίποτε κάτι τέτοιο. Ούτε και το Κέντρο εικάζω θα έβλεπε με θερμό μάτι κάτι τέτοιο. Όλα αυτά βέβαια μέχρι το 1964, γιατί μετά δεν υπήρξε καμία άλλη συνεννόηση, αλλά ούτε και πρόσβαση των εν λόγω κύκλων σε κάποια πληροφόρηση. Άλλωστε η περιθωριοποίηση των Ελλήνων στην ΕΣΣΔ, πάντα για τον υψηλό πυρήνα μιλάω, μετά το 1964 ήταν εμβληματική.

  75. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    58# Λεώνικε, σε όσα με αφορούν: Φυσικά, αυτά εννοούσα. Έχω ξαναπεί πως γενικότερα κάτι πρέπει να κάνω για την αφαιρετικότητα στον λόγο μου. Ειδικότερα σήμερα κάνει ζέστη κι έχω και πολλή δουλειά.
    Τα τούρκικα δεν τα σύγκρινα με τα ελληνικά, σαν αντιπαράδειγμα τα έφερα. Άλλη δομή, άλλη γλώσσα (=άλλος κόσμος).

  76. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    62.Ναι! Απελπισία. Φυσά, αλλά σαν μέσα από αναμμένο ξυλόφουρνο.
    Eκαρκανιάσαμε, μου λένε οι δικοί μου.
    >>(Ιεράπετρα και πέριξ)… κάψα αφόρητη το μεσημέρι.
    έχουμε παρακεί και ..αφιερωματικό μοναστήρι «Μονή Καψά» 🙂

    *πλάκα κάνω για το «αφιερωματικό»

    73 >>ίσως η άσκηση του κινέζου να κρίθηκε υψηλότερης δυσκολίας
    Ναι,ναι, το εξήγησε παραπάνω ο Τζη. Εγώ δεν ήμουν ενήμερη και είδα μόνο τη βαθμολογία σκέτη

  77. Γιάννης Κουβάτσος said

    Λεώνικε, δεν είναι και τόσο υποκειμενικό το θέμα, διότι έχω παρατηρήσει ότι αυτοί που γράφουν «πολύ ζέστη», γράφουν επίσης «η πολύ ζέστη δεν αντέχεται»π.χ. Άρα, πρόκειται απλώς για λάθος. Εντάξει, δεν θα πάνε φυλακή γι’ αυτό, αλλά αφού εδώ είναι κυρίως γλωσσικό ιστολόγιο, ας το επισημάνουμε.

  78. Πάνος με πεζά said

    @ 57 : Ναι, έχει κι ο Μαχαιρίτσας ένα τραγούδι, «Σε περιμένω, στην κάψα του καλοκαιριού σε περιμένω», και μάλιστα ο στίχος είναι του ΓΙώργου Οικονομέα !

  79. Πάνος με πεζά said

    @78 : Λάθος ! Στη δίψα, λέει ! Δεν το θυμόμουν καλά !

  80. Πάνος με πεζά said

    Οπότε : τραγούδια με κάψα (εκτός από τη μεταφορική κάψα «γιατί έχει κάψες απόψε το παιδί», του Τόλη) :

    δυο πασίγνωστοι μελοποιημένοι στίχοι του Ρίτσου («Έφαγε η κάψα τα χωράφια τους», «Απάνω στα νταμάρια, κάτω στα νταμάρια, πέτρα και κάψα, και λειωμένο σίδερο»)

    και το αγαπημένο μου του αδικοχαμένου Δημήτρη Ζευγά, με την ωραία ομοιοκαταληξία του Κώστα Κινδύνη, «Σαν κουβάλαγα ασβέστη, μες στην κάψα, μες στη ζέστη» : https://www.youtube.com/watch?v=yMsmP7cu7C4&t=1s

  81. Χαρούλα said

    ΕΦΗ ενώ έχουμε κοινές λέξεις βορειοι με νότιους, δινουμε άλλο νόημα
    εμείς καρκάνιασε λέμε όταν μαυρίσει/καεί. Φαγητό ή κάποιος στον ήλιο!
    Κάψα χρησιμοποιούμε για τα καυτερά. Για την ζέστη λέμε λαύρα.

    Leo #58 γιατί την αποφεύγεις;;; Είχατε προηγούμενα; 🤔

  82. Χαίρετε κι από δω
    Το ζέον αναφέρθηκε μεν (5), δεν σχολιάστηκε αρκούντως δε. Ζέον είν’ αυτό που βράζει. Αλλά ζέον λέγεται και το νερό που βάζει ο παπάς στο κρασί όταν ετοιμάζει τη μεταλαβιά. Είναι βραστό, αφού.

    Πλάκα πλάκα πάντως, παρά την πολλή ζέστα, τα σχόλια αυγαταίνουνε. Άκυρο το «πώς να σχολιάσεις» του Νικοκύρη.
    Να πω επίσης πως κι εδώ στα ανατολικά της χώρας (είμι στου χουριό) η θερμοκρασία σήμερα είναι χαμηλότερη από χτες. Τώρα βλέπω έξω σκάρτο 37άρι. Χτες 39 και βάλε.

  83. Χαρούλα said

  84. spiridione said

    Υπάρχει και τοπωνύμιο Ζεστή Αιτ/νιας στο Μεσολόγγι. Δεν είναι επειδή κάνει ζέστη, μάλλον από Ζεστή Βρύση τοπωνύμιο.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%96%CE%B5%CF%83%CF%84%CE%AE_%CE%91%CE%B9%CF%84%CF%89%CE%BB%CE%BF%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%BD%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CE%B1%CF%82

  85. Konstantinos said

    Εχουν γινει πειραματα για την χρηση λεξεων με φυσικη σημασια, οταν χρησιμοποιουνται μεταφορικα (ζεστο χαμογελο).
    Εχει αποδειχθει οτι υπαρχει σχεση της κυριολεκτικης σημασιας με τη μμεταφορικη.
    Σε ψυχολογικο πειραμα το υποκειμενο(ανθρωπος πειραματοζωο) ερχοταν σε επαφη με ενεν ηθοποιο που του εδινε να κρατησει μια κουπα καφε για λιγο. Μετα ζητηθηκε απο το υποκειμενο να βαθμολογησει αν ο ανθρωπος που ηρθε σε επαφη ηταν «ζεστος» η «κρυος». Τα αποτελεσματα ηταν αναλογα αν ο καφες ηταν ζεστος η κρυος!

  86. Konstantinos said

    Δεν ξερω τι θερμοκρασια εχετε, αλλα πριν ενα χρονο βρεθηκα στους 47 για αρκετες μερες. Αφυδατωνωσουν χωρις ουτε μια σταγονα ιδρωτα, εξατμιζοταν ολος.

  87. Πολύκαρπος said

    Καλημέρα, καλή εβδομάδα και συγχαρητήρια για το εξαιρετικό σας έργο, το οποίο προσπαθώ να παρακολουθώ όσο πιο συχνά έχω τη δυνατότητα.

    Θα άξιζε μία αναφορά και στο Ζέον, το μετάλλινο δοχείο στο οποίο μεταφέρεται το ζέον ύδωρ (βρασμένο νερό) στο ποτήριο της Θείας Ευχαριστίας.

    Μάλιστα, δίχως να έχω εικόνα νωρίτερα, μου δημιούργησε τεράστια έκπληξη η ποικιλομορφία που μπορεί να βρεθεί για το συγκεκριμένο σκεύος και, δυστυχώς, προκαλεί αλγεινή εντύπωση το κόστος σε ορισμένα τέτοιου είδους σκεύη, κάτι που αντιβαίνει πλήρως στους συμβολισμούς και στα μηνύματα που διακηρύσσει το βυζαντινό λειτουργικό τυπικό.

  88. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    22 Και ο Μπαμπι δεν το λέει αυτό πότε πότε;

    40 Ανοίχτηκαν; Της τα άνοιξε άλλος δηλαδή;

    82 Φαίνεται πως τα σχόλια δροσίζουν

    87 Να ειστε καλά!

  89. atheofobos said

    48
    Η μύγα σχολαστικά τα πάντα π’ ασχημίζει
    εκάθισε στο πέος σου
    και τρώει το χυμό σου.

    Αυτά παθαίνει κανείς άμα κάθεται ξεβράκωτος, μετά από συνουσία, με ζέστη!
    Τουλάχιστον στο ποίημα της Ρουκ Η Ελένη, χάρις στα πορφυρά παντελόνια και την φυγή της Ελένης το πέος του Μενέλαου, καθώς είναι και στεγνό από χυμούς, δεν κινδυνεύει από τις μύγες!

    Η Ελένη
    Ο Μενέλαος έχει ζήσει κι αυτός το δράμα της εμορφιάς ως χαμένος. Μες στα άγαρμπα πορφυρά του παντελόνια πλέει το πέος του σαν ψάρι σε μολυσμένα ύδατα.

  90. Πουλ-πουλ said

    Η πιο παραστατική περιγραφή καύσωνα, που γνωρίζω, βρίσκεται στις πρώτες σελίδες του 10 του Μ. Καραγάτση.

  91. Missing Ink said

    Κλισέ μουσικόφιλων, που θά ’πρεπε να καθιερωθεί ευρύτερα με τη μορφή παρομοίωσης: ζεστός σαν τον ήχο του βινυλίου (καλά, προφανώς κάνω πλάκα)

  92. Missing Ink said

    Κι ένα αυγουστιάτικο τραγουδάκι, μπας και ξεχαστούμε λίγο: Sly & the Family Stone – Hot Fun in the Summertime

  93. Γιάννης Ιατρού said

    57: Κάψα, ναι…
    Δε θέλει απόψε άνθρωπο να δει
    γιατί έχει κάψες, κάψες το παιδί,
    ……………
    αφήστε το στη κάψα του να πιει και να καεί.

    το χάσαμε και πρόσφατα

  94. Πέπε said

    40, 88

    Το ανοίγω και το κλείνω είναι ακόμη πιο ιδιαίτερες περιπτώσεις από το κρυώνω, το βράζω ή το θυμώνω. Στις περισσότερες περιπτώσεις η παθητική διάθεση (και η μέση) δηλώνεται με ενεργητική φωνή (ανοίγω την πόρτα / το μαγαζί / το θέμα, η πόρτα / το μαγαζί / το θέμα ανοίγει, και αντίστοιχα με το κλείνω), αλλά υπάρχουν και τα ανοίγομαι και κλείνομαι για κάποιες πολύ συγκεκριμένες χρήσεις:

    Μπροστά σου ανοίγονται δυο δρόμοι.
    Κλείστηκα σπίτι.
    Ο φάκελος (=η υπόθεση) άνοιξε, αλλά και ανοίχτηκε σπανιότερα. Το αντίθετο όμως είναι μόνο έκλεισε.
    Το ραντεβού κλείστηκε.
    Μην ανοίγεσαι (=μην παίρνεις πολλή φόρα).
    Μην ανοίγεσαι (=μην αποκαλύπτεις πολλά προσωπικά σου).

    Επίσης:

    Κλειδώνω την πόρτα / η πόρτα κλειδώνει, αλλά κλειδώθηκα μέσα!

  95. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Το ζεματιστό, ένα …ματι απόσταση από το ζεστό, είναι της οικογενείας;

  96. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  97. Πουλ-πουλ said

    94. Και το διπλώνω-διπλώνομαι, κατά το κλισέ «δίπλωσε η νταλίκα».

  98. Γιάννης Κουβάτσος said

    Και κάτι ωραίο που μου έστειλαν στο βάιμπερ: Ξέρετε ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στον καύσωνα του ’87 και σ’ αυτόν εδώ; Η ευρύτατη χρήση κλιματιστικών. Πάλι καλά που δεν διαδηλώνουν οι αρνητές κλιματισμού, επειδή και καλά προσπαθεί να μας ελέγξει η Fujitsu.☺

  99. BLOG_OTI_NANAI said

    87: Ο βατμαν με τους «πολλούς καρπούς», δεν μπορεί ούτε στοιχειωδώς να αλλάξει τις διατυπώσεις του: «προκαλεί αλγεινή εντύπωση«

  100. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    26, Dimosioshoros
    >>… αφού μόνο με τα κλιματιστικά (τόσο καταστροφικά για το περιβάλλον) αντιμετωπίζεται.
    Γιατί θεωρείς ΤΟΣΟ καταστροφικά τα κλιματιστικά;

    67, Πέπε
    Έτσι! 🙂
    Αλλά εν τω μεταξύ οι δημοσιοκάφροι μας προχωρούν ακάθεκτοι γράφοντας ανακρίβειες για εντυπωσιασμό… (Με 70οC θερμοκρασία θα είμαστε … εν τόπω χλοερώ τώρα!)
    https://www.cretalive.gr/eida-akoysa/flertare-me-toys-70-bathmoys-kelsioy-irakleio

  101. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    95 γιατί δε ρωτάς πρώτα τη γούγλη :
    ζεματίζω < ελληνιστική κοινή ζέμα < αρχαία ελληνική ζέω
    https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%B6%CE%B5%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%AC%CF%89

  102. BLOG_OTI_NANAI said

  103. Και zesty
    που δεν είναι ζέστη,
    αγνώστου ετύμου, λέει,
    μπορεί κι απ’ την κάψα, πάντως.

  104. BLOG_OTI_NANAI said

  105. 3, … Κυνικά καύματα …

    Ένα κλικ πάνω από
    καρκυνικά καύματα
    (21/6-21/7)

  106. Γιάννης Ιατρού said

    Εντωμεταξύ, ορίστε τι διαδίδεται από καλά ενημερωμένους κύκλους🙄:
    «ουρές από προσκείμενους στην αντιπολίτευση (κυρίως Συριζαίους) έξω από τον Κωτσόβολο για να αγοράσουν πανίσχυρα air-condition ώστε να αυξηθεί κατακόρυφα η κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, να πέσει το δίκτυο και να κατηγορηθεί η κυβέρνηση κι ο ΠΘ»,
    Κι αναρωτιέμαι: ….πού βρίσκουν τα χρήματα;😋
    Συνεχής ενημέρωση ! 😂

  107. spiridione said

    Ε, να μη βάλουμε και το πιο καλτ πρωτοσέλιδο των έιτιζ;

  108. @ 100 ΜΙΚ_ΙΟΣ

    Οφείλεται στις διαδικασίες παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας από χώρα σε χώρα. δηλαδή από τα ποσοστά ορυκτών καυσίμων που συμμετέχουν στην παραγωγή ΗΕ.

    Εξάλλου υπάρχει μηχανισμός συμβολής στην παραγωγή θερμοκηπικών αερίων άρα και φθοράς όζοντος. (Air conditioners consume large amounts of electricity, and the fluorocarbons they use as refrigerants deplete the ozone layer and contribute to global warming.)

  109. Γιάννης Ιατρού said

    107: ναι !! 😋

  110. […] … και πώς να γράψεις άρθρο; Ή μάλλον, πώς να διαβάσεις και, κυρίως, πώς να σχολιάσεις, σήμερα που κορυφώνεται ο καύσωνας με τον οποίο μπήκε ο Αύγουστος. Βεβαια, αυτά ισχύουν για την Αθήνα πιο πολύ, ή έστω για την Ελλάδα· εδώ όπου βρίσκομαι εγώ το θερμόμετρο προς το παρόν κινείται σε ανεκτά επίπεδα, δεν έχει… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2021/08/02/zesti/ […]

  111. Γιάννης Ιατρού said

    108β: Αυτά μόνο στα παλιά (>10ετίας περίπου) μοντέλα. Δεν λέω πως είναι εντελώς αθώα, αλλά όχι κι έτσι…

  112. sarant said

    107 –> 109, o πασοκικός καύσωνας!

    90 Ισχύει.
    Και από ταινίες, το Do the right thing του Σπάικ Λη.

  113. ΖΕΣΤΑ ΠΟΤΑ (Αφοι Κατσιμίχα)

  114. sarant said

    Εγινε το εξής σχόλιο που κρατήθηκε στη μαρμάγκα λόγω ανεπαρκούς αντιβαταλικού πιστοποιητικού:

    Ένα μπράβο στους Ολλανδούς που όχι μόνο έδωσαν άσυλο στην Αιθιοπίδα πρόσφυγα Sifan Hassan , αλλά και την έκαναν δρομέα παγκόσμιας κλάσης, με αποτέλεσμα να τους χαρίσει πρίν από λίγο το χρυσό μετάλλιο στα 5 χλμ. με 14.36.79 . Η Sifan Hassan μπήκε στην Ολλανδία στα 15 το 2008 ως παράνομη μετανάστρια. Οι Ολλανδοί αντί να την απελάσουν, την έβαλαν να σπουδάσει νοσηλευτική και συγχρόνως να τρέχει για να βγάζει τα έξοδά της. Σήμερα στα 29 της είναι Ολυμπιονίκης και προϊσταμένη σε δημόσιο νοσοκομείο του Ρότερνταμ, ενώ ήδη ο Ολλανδικός Τύπος την αποκαλεί “Αντετοκούνμπο της Ολλανδίας”

  115. «Ο νεκρός ήταν ακόμη ζεστός και η χήρα του έτρεξε να ξαναπαντρευτεί».

  116. Costas Papathanasiou said

    Καλησπέρα!
    Η νυν βασική διαφορά της με τον καύσωνα, είναι ότι η ζέστη είναι συχνά ζηλευτή, εξ ου και “ζεστούλα” ονομάζεται, παράγει δε και χαϊδευτικά επίθετα όπως “ζεστούλης/ ζεστούλικος/ ζεστούτσικος”
    «Μέσα στα σκυφτά ασφοδίλια οι τυφλοί κοιμούνται/ ένας λαός τυφλών και τ’ ασφοδίλια σκύβουν/ μαυρισμένα από την πάχνη της αυγής./ (Θυμούμαι τα παφιοπέδιλα τον άλλο χειμώνα/ κλεισμένα στη ζέστη./ Ἀρκείτω βίος. )» λέει ο Σεφερης ([Ο κ. Στράτης Θαλασσινός:] Σημειώσεις για μια «Εβδομάδα» / British grown daffodils- Δευτέρα)
    “Είναι επίπονον και νύκτα και ημέρα,/ στην ζέστη και στο κρύο να κοιτάζεις πέρα/ το Αραχναίον για φωτιά.” προσθέτει ο Καβάφης («Όταν ο Φύλαξ είδε το φως»)
    « “Ω, τί ζέστη, Θεέ μου, βράζει!”/βεβαιώνουν οι κυρίες, /κι επιπόλαιες και γελοίες, -ξεκουμπώνοντας με νάζι /τα χυδαία ντεκολτέ τους,/ διευκολύνουν τους εμέτους.» διακωμωδεί η “Βαρκαρόλα” του Laurent Tailhade σε μετάφραση Καρυωτάκη.
    “Ζέστη”-γράφει και ο Ρίτσος στις “Μαρτυρίες, Σειρά 2η”- « Τα βράχια, το καυτό μεσημέρι, τα μεγάλα κύματα — | αψήφιστη θάλασσα, επικίνδυνη, ακμαία. Στον επάνω δρόμο | φωνάζαν οι αγωγιάτες με τα κάρα τους φορτωμένα καρπούζια. | Ύστερα, ένα μαχαίρι, η μαλακιά σχισμή, ο αγέρας, | η κόκκινη σάρκα κι οι κατάμαυροι σπόροι.»- και μοιάζει έτσι σαν να απαντά κοφτά στην επική καρπουζωδία του Νερούντα

  117. aerosol said

    #91
    Και ζεστός σαν τον ήχο από λαμπάτο ενισχυτή.
    Πάντως είναι όντως πιο γλυκός ο ήχος από λαμπάτους και στα -ανειδίκευτα- αυτιά μου έχω νιώσει πιο γλυκό τον ήχο από πικάπ.
    Τώρα, φευ, ακούω μουσική κυρίως από φτηνά ηχεία και ακοστικά μέσω πισιού -διότι η τεχνολογία τρέχει αλλά στην ποιότητα του ήχου έχουμε γυρίσει 60 χρόνια πίσω λόγω ευκολίας.

  118. sarant said

    116 Δεν είχα αναζητήσει ως τώρα το πρωτότυπο

    Et mesdames leurs épouses,
    Plus laides que des empouses,
    Affirment qu’il fait grand chaud

    Et s’épaulent sans entraves
    À des Japonais — très graves
    Dans leurs complets de Godchau.

  119. Triant said

    100:Γιατί θεωρείς ΤΟΣΟ καταστροφικά τα κλιματιστικά;
    Επι πλέον του 108, κάθε κλιματιστικό είναι στην τελική μία θερμάστρα. Όλη η ενέργεια που καταναλώνει καταλήγει (όπως όλες) σε θερμότητα. Υπολόγισε λοιπόν. Ένα εκατομμύριο κλιματιστικά (και λίγα λέω) στο λεκανοπέδιο με 1000 Watt έκαστο μας κάνει μια θερμάστρα ενός γιγαβάτ. Δεν το λες και λίγο σε μία μικρή περιοχή που ζεματάει ούτως ή άλλως. Βέβαια, και με τις άλλες καταναλώσεις συμβαίνει το ίδιο αλλά με τα κλιματιστικά ξεφεύγει. Εξ ου και το δίκτυο τα παίζει.

  120. Triant said

    117: Περιέργως, ο ζεστός ήχος του λαμπάτου οφείλεται σε μεγαλύτερη αρμονική παραμόρφωση. Δίνει πιό πολλές αρμονικές αλλά το σύνολο είναι πιό ωραίο.

    The basic cause of the difference in tube and transistor sound is the weighting of harmonic distortion in the amplifier’s overload region. Transistor amplifiers exhibit a strong component of 3rd harmonic distortion when driven into overload. This harmonic gives a «covered» sound with a restricted quality. A tube amplifier when overdriven generates a whole spectrum of harmonics. Particularly strong are 2nd, 3rd, 4th, and 5th overtones that give the sound a full-bodied «brassy» quality. Combining this reinforcing harmonic content with the compression and high-frequency roll-off of the output transformer in a tube amplifier is why your tube amplifier will «give it up» while your friend’s transistor amplifier will sound restricted and harsh.

  121. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    81 Ναι για το κάρκανο/καρκανιάζει, και αυτά.Εκαρκανιάσαμε, καταξεράθηκε το σύμπαν, αθρώποι και δεντρά. Κάψα για τα καυτερά, δεν το φανταζόμουν. Λαύρα,βέβαια το λέμε για τη μεγάλη…κάψα! 🙂 Φωτιά και λαύρα, είναι πανελλήνιο νομίζω. Λέμε τη λαύρα και λόγχη. «Φωτιά και λόχη»

    100 >>Γιατί θεωρείς ΤΟΣΟ καταστροφικά τα κλιματιστικά;
    Αναγκαίο κακό μεν αλλά νομίζω κι εγώ ότι υποβαθμίζουν αισθητικά και περιβαλλοντικά το έξω (τετράγωνα άχαρα μεταλλικά καρούμπαλα στους έξω τοίχους,σε κοινή θέα, που ξεφυσούν ζεματιστά κυμάτια αέρα)

  122. @ 111 Γιάννης Ιατρού

    Εν αναμονή της γενικευμένης χρήσης ΑΠΕ τα προβλήματα θα υπάρχουν. Φυσικά, τα αυτοκίνητα που πολλαπλασιάζονται καίνε ανθρακούχα καύσιμα (προϊόντα πετρελαίου) για να εξασφαλίζουν συνθήκες ευκρασίας εντός του οχήματος.

  123. @ 121 ΕΦΗ – ΕΦΗ

    Βέβαια, υπάρχει και το σοβαρό αισθητικό ζήτημα των συσκευών στις προσόψεις των σπιτιών. Οπωσδήποτε, όμως, είναι μεγάλη εξυπηρέτηση η λειτουργία τους αφού δεν υπάρχει δυνατότητα ατομικής προστασίας από τη ζέστη. Με το κρύο κάπως τα καταφέρνουμε σε ορισμένο εύρος ταπεινών θερμοκρασιών.

  124. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    108α, 119
    Ναι, αλλά αυτό δεν ενοχοποιεί ειδικά τα κλιματιστικά περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη συσκευή καταναλώνει ηλεκτρική ενέργεια. Μάλιστα, ένα κοινό κλιματιστικό, σε λειτουργία θέρμανσης, καταναλώνει περίπου 3 φορές λιγότερη ενέργεια από ένα κοινό θερμαντικό σώμα με αντιστάσεις, δηλ. σόμπες κ.τ.ό. για το ίδιο θερμαντικό αποτέλεσμα. Για να μη μιλήσουμε για τις ’’φαγάνες’’ ηλεκτρικές κουζίνες, τα ατμοσίδερα κ.λπ.

    108β
    Συμπληρωματικά στην απάντηση του Γ. Ιατρού (#111):
    Ήδη από το 1996 (Πρωτόκολλο του Μόντρεαλ, 1987) έχει σταματήσει η παραγωγή των ψυκτικών μέσων που συνέβαλλαν -επί δεκαετίες, δυστυχώς…- πολύ στην καταστροφή του όζοντος. Ακόμη και η παραγωγή εκείνων που ήταν λιγότερο βλαπτικά μειώνεται σταδιακά (σχεδόν έχει μηδενιστεί). Έτσι, σήμερα η συντριπτική πλειονότητα των κλιματιστικών χρησιμοποιεί ψυκτικά μέσα με μηδενική επίδραση στη στιβάδα του όζοντος και με σαφώς μειωμένη συμβολή στο ‘φαινόμενο του θερμοκηπίου’.

    121β.
    Το θέμα της αισθητικής των τοπικών/οικιακών κλιματιστικών είναι πράγματι υπαρκτό. Αφού, συνήθως, είναι το τελευταίο πράγμα που ενδιαφέρει ιδιοκτήτες και εγκαταστάτες. Έχουμε ‘παράδοση’ σε κακόγουστες –γενικά- καταστάσεις… 🙂

    122.
    Φυσικά, ο κλιματισμός των οχημάτων έχει αρνητική επίπτωση στο περιβάλλον, ακριβώς λόγω της αυξημένης κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων.

  125. Γιάννης Ιατρού said

    124α: Όπως σημειώνεις, η οποιαδήποτε συσκευή/κατασκευή καταναλώσει ενέργεια και ειδικά ηλεκτρική είναι τελικά ένας λιγότερο ή περισσότερο καλός συμβιβασμός μεταξύ επιβάρυνσης του περιβάλλοντος και άνεσης στην καθημερινότητα (ή και ζωτικής σημασίας μερικές φορές). Το πόσο «καθαρή» και «ανανεώσιμη» είναι η κάθε μορφή ενέργειας, σηκώνει πολλή κουβέντα κι εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.
    Καλύτερα φροντίστε να μονώσετε τα σπίτια σας όσο καλύτερα μπορείτε. Το καλύτερο είναι όταν χτίζονται (σχεδιάζονται), αργότερα είναι πιό δύσκολο, αλλά γίνεται. Έτσι θα χρειαστείτε και λιγότερη ενέργεια για θέρμανση/ψύξη.

  126. Triant said

    124: Μιλάω για την ψύξη. Στη θέρμανση συμφωνώ απολύτως μαζί σου. Αλλά, στην ψύξη, ενώ βεβαίως όλες οι συσκευές θερμαίνουν (αν και οι κουζίνες και τα ατμοσίδερα δεν δουλεύουν συνέχεια), τα κλιματιστικά χειροτερεύουν κατά πολύ την κατάσταση. Όπως προανέφερα φτάνουν στο σημείο να δημιουργούν προβλήματα στο δίκτυο. Άλλωστε, όλες οι διαφορές είναι στην πραγματικότητα ποσοτικές` άλλο Α και άλλο Α+Β.

  127. Πέπε said

    100

    Η θερμική κάμερα λέει το κατέγραψε πάνω από την πλατεία Ελευθερίας.

    Σε κάνα σουβλατζήδικο θα ήταν. Πράγματι, η ψησταριά βγάζει αρκετά πάνω από 60 βαθμούς Κελσίου.

  128. sarant said

    Εδώ πάντως, εννοώ στην Εσπερία, είμαστε με το λεπτό πανωφόρι και μόλις έπιασε μπόρα.

  129. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Ένας φίλος στις μεγάλες ζέστες λέει: «έχει κάμα». Μάλλον με την κάψα έχει σχέση.

  130. Georgios Bartzoudis said

    «ζέστη (ή ζέστα)».

    # Μακεδονιστί λέμε πάντοτε ζέστα (και νομίζω ότι αυτό λέγεται δωρισμός)

  131. 63, … Τέντογλου τι είναι; Çadıroğlu; …

    Και Χαγιάμ, μπορεί, από τον αναγεννησιακής φύσης Ομάρ Χαγιάμ, σκηνοποιό, σύμφωνα με το όνομά του.

    (Και επειδή δεν αντέχω: Σκηνοθέτης είναι κι αυτός που στήνει τις σκηνές σε κάμπινγκ;)

  132. dryhammer said

    Κατά τις 6 τ’ απόγεμα εγύρισεν Σαμιώτης (ΝΑ) κι ήφερεν δροσιά. Από 35 χτες τέτοιαν ώρα, απόψε 28 [με κορυφώσεις γύρω στα 40 και χτες και σήμερα]. Η υγρασία βέβαια χτες 25%, σήμερα 61% αλλά λίγο μας πειράζει…

  133. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    126, Triant
    Εντάξει! Για τη θέρμανση τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά… Την ψύξη όμως την θέλεις/την έχεις ή δεν την θέλεις/δεν την έχεις. Σύγκριση, σε δεδομένο κτίριο, μπορεί να γίνει μόνο με την εναλλακτική χρήση ανεμιστήρων, που είναι εφικτή σε πολλές περιπτώσεις. Με μικρότερο κόστος αγοράς και αμελητέο κόστος κατανάλωσης! (Έχω ‘γλυτώσει’ δύο κλιματιστικά, τοποθετώντας ανεμιστήρες οροφής σε δύο δωμάτια).
    Και, βέβαια, η καλή θερμομόνωση και ο σωστός σχεδιασμός για φυσικό φωτισμό, αερισμό κ.λπ. που θα μειώσουν τις απαιτήσεις για ψύξη/θέρμανση (σχ. #125).

    127, Πέπε
    Όχι! Απλούστατα η θερμική κάμερα μετρά θερμοκρασίες επιφανειών (!) και όχι του αέρα υπό σκιάν (όπως είναι οι θερμοκρασίες που δίνουν/καταγράφουν η ΕΜΥ και οι άλλοι). Σ’ αυτό έγκειται η ‘πατάτα’…

  134. Γιάννης Κουβάτσος said

    129: Με το καύμα (κυνικά καύματα) μάλλον.

  135. ΜΙΚ_ΙΟΣ

    Άρα το συμπέρασμά μας είναι προσπάθεια για μια αρχιτεκτονική που να προστατεύει από τον ήλιο με εσωστρέφεια των κατασκευών αντί για τη χαρακτηριστική εξωστρέφεια λόγω των μικρών διαστάσεων π.χ. των οικοπέδων των πολυκατοικιών, ώστε να υπάρχουν εξωτερικές και εσωτερικές στοές.
    Επίσης απελευθέρωση των πεζοδρομίων ώστε οι σκιές των κτηρίων να προστατεύουν τους διερχόμενους. Αυτοί εκτίθενται στη φυσική θερμότητα λόγω ηλιακής ακτινοβολίας αλλά και στην τεχνητή λόγω παρουσίας των εξωτερικών μονάδων των κλιματιστικών.

  136. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    129 Ναι αυτό πρέπει να είναι. Και χτες που το είπε κάπου του είπαν ότι μιλάει αρχαία και γελάσαμε γιατί δεν πιστεύαμε ότι είναι αρχαίο. Φαίνεται πως είναι.

  137. 130. Πράγματι, κι ο Μακεδών Βασίλης Βασιλικός ζέστα το λέει αλλά νόμιζα ότι το κάνει για ύφος.

  138. Πάνος με πεζά said

    @ 93 : Και είναι κυριολεκτική -και όχι ψυχική- και αυτή η κάψα, γιατί όπως εξηγεί παρακάτω το άσμα, «το παιδί έχει 40 πυρετό»…
    @ 100, 127: Δε λες καλά που το θερμο-drone δε στόχευσε πάνω σε κανένα γυαλί ηλιακού θερμοσίφωνα, να καεί όλο του το bios…

  139. dryhammer said

    Κι ένα ερώτημα γλωσσικό, με την ελπίδα να το δει κανένας κι αν μπορεί ας τ’ απαντήσει:

    Στη Χίο, όταν αναφερόμαστε στην εκπεμπόμενη πυράδα / κάψα χρησιμοποιούμε τον όρο «λόχη» [Ελπίζω να το γράφω σωστά γιατί το έχω μόνο ακούσει]

    πχ
    Κατέβαζε (ενν. ο αέρας) μια λόχη απ’ το βουνό που σου στέγνωνε τα λαιμά…

    Με το που άνοιγες την πόρτα του πόρτα του φούρνου σ’ αρπούσε η λόχη από τη μούρη και σού ‘κοβε την ανάσα, σου καψάλιζε το κούτελο, εδάκρυζες και την ίδια ώρα εστεγνώναν τα μάτια σου

    Να βγαίνει από το λόγχη ως οδυνηρά οξύ αίσθημα;

  140. dryhammer said

    139. Η μιά πόρτα ας φύγει απ’ τη μέση…

  141. sarant said

    139 Το έχει ο Κριαράς στο μεσαιωνικό λεξικό του, λόχη (από το λόγχη) που σημαίνει φωτιά, ζέστη κτλ.

  142. sarant said

    141 συνεχίζω: Με πολλές αναφορές σε κρητικά όπως τον Ερωτόκριτο κτλ.

  143. dryhammer said

    141,-2.
    Ευχαριστώ.
    [Ζούμε λοιπόν σ’ ένα γλωσσικό μεσαίωνα…]

  144. Πέπε said

    141-141:

    Και στην Κρήτη, διάβασα κάπου.

    Δεν ξέρω αν σχετίζεται με την ιδέα της λόγχης ως αιχμηρού όπλου, αλλά στην Κρήτη λένε επίσης «κεντά» = καίει.

  145. Πέπε said

    εκατόν σαράντα – εκατόν σαρανταένα, εννοούσα …

  146. ΣΠ said

    Τι κουλ τύπος ο Τεντόγλου!

  147. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    123. Οι ανεμιστήρες οροφής (που λέει κι ο Μικ σχ.133) είναι μια εξαιρετική εναλλακτική λύση και πολύ φθηνότερη. Δε θα το πιστεύετε πόσο είναι αποδοτικοί με ελάχιστη κατανάλωση ρεύματος. Δεν κινδυνεύεις ποτέ να πάθεις ψύξη, διώχνουν και τα κουνούπια 🙂
    Φυσικά να είναι στερεωμένοι γερά (από επαγγελματία στην ανάγκη), και να έχει προσεχθεί η επιλογή των φτερών σε σχήμα και πάχος-πέραν του αισθητικού, για καλύτερα ακόμη αποτελέσματα.
    Υποψιάζομαι ότι ανεμιστήρες (κάποιου είδους) για οικιακή χρήση θα πρέπει να είχαν εφευρεθεί από παλιά,πριν το ηλεκτρικό.Κάτι θα βρήκαν να γυρνά τη φτερωτή πάνω απ τα κεφάλια τους, εκτός από τις έξυπνες κατασκευές των ίδιων των σπιτιών με τρόπο που να αερίζονται και να δροσίζονται σε περιοχές του πλανήτη με πολλή ζέστη (και άμμο-εκεί να δεις…) .

  148. Γιάννης Ιατρού said

    147: Είχαν ζωντανούς Έφη…

  149. Παναγιώτης Κ. said

    Μένω με την απορία γιατί περιοριοριζόμαστε στη θερμοκρασία και δεν αναφέρουμε την (σχετική) υγρασία.
    Επιθυμητή υγρασία μεταξύ 45 και 55 τοις εκατό.
    Έτσι λοιπόν 30 βαθμοί με υγρασία 50 είναι περίπου ευχάριστη κατάσταση ενώ 30 βαθμοί με υγρασία 70 είναι δυσάρεστη.

  150. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    144 🙂
    Επίλωσε με* στη φωτιά
    και με κεντά η λόχη
    κάρβουνα κι άθος** θα γενώ
    μ΄ αυτ’ ίντα χρεία το ‘ χει ***

    *μ΄έσπρωξε
    **στάχτη
    *** τί τη νοιάζει

    Λάλα και φουντάλα (όπως μεγάλη φωτιά) άκουσα στην ορεινή Αρκαδία τον καύσωνα.

  151. Alexis said

    #98: Μέχρι στιγμής ο φετινός καύσωνας υπολείπεται του ιστορικού φονικού καύσωνα του 1987.
    Θα επανέλθω τις επόμενες ημέρες με συγκλονιστικές αποκαλύψεις…

  152. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    148 😦 με φοινικόφυλλα
    146 Μέχρι στιγμής στους Ολυμπιακούς του Τόκιο βλέπουμε πολλά ιδιαίτερα(καλά και κακά) να συμβαίνουν με την ελληνική ομάδα, είτε σ΄αυτούς που πήραν ήδη μετάλλια, είτε σ΄αυτούς που προκρίθηκαν
    Εδώ ο Μανόλο-φλάι, 21!

  153. Alexis said

    #149: Υπάρχει ο λεγόμενος «δείκτης δυσφορίας», που είναι συνδυασμός θερμοκρασίας και υγρασίας.
    Όμως η θερμοκρασία παραμένει το πιο εύκολα μετρήσιμο μέγεθος.

  154. dryhammer said

    Από το διαγωνισμό ξερού κρομμυδιού στα Μεστα της Χίου, Κυ 01-08-21

    [να σημειωθούν οι ενστάσεις που …εκδικάσθηκαν από τον αγά, μέχρι και για εισαγόμενα από το διπλανό χωριό, τους Ολύμπους]

  155. dryhammer said

    154. Χέστηκα για τα κρομμύδια. Το βλέμμα των παιδακιών ήταν που μ’ έκανε να βάλω την φωτό σε τέτοιο μέγεθος.

  156. Καλημέρα,
    129 Και σε μας παλιότερα είχε κάμα, αλλά το αφήσαμε στην άκρη. Αθηναϊστήκαμε (άλα της).

    139 Κι εμάς μας παίρνει η λόχη του φούρνου.

    125 Δίκιο. Την άνοιξη άλλαξα τη σκεπή του σπιτιού γιατί είχε παραπαλιώσει. Και ζήτησα απ’ αυτόν που την έφτιαχνε να βάλει και ντάου κάτω απ’ το κεραμίδι. Και μιας και τα ταβάνια είχαν πάρει, έβαλε και καινούρια ταβάνια )γυψοσανίδα στερεωμένη πάνω στο παλιό). Το αποτέλεσμα είναι πως τώρα με τους 38 – 39 απ’ έξω δεν ξεπερνάει τους 30 άντε 31 από μέσα (εννοείται όταν τα αλουμινένια πορτοπαράθυρα είναι κλειστά). Παλιότερα σίγουρα θα είχα 3 – 4 βαθμούς παραπάνω. Άρα δουλεύει πιο ξεκούραστα και το κλιματιστικό (που το χρησιμοποιώ πολλά πολλά χρόνια τώρα – δεν εννοώ την ίδια συσκευή – αλλά κάτω από 28 σπάνια να του ζητήσω).

    149 Σίγουρα. Γι’ αυτό και στη Γερμανία που δεν είναι μαθημένοι στις ζέστες, αλλά έχουν και υψηλή υγρασία, όταν η θερμοκρασία ανέβει πάνω από 28 – 30 βαθμούς, θεωρούν πως έχουν καύσωνα!

    151 Κάτι από Αβδελιώδη μου θυμίζουν!

  157. 151; Πού τόβρα; 155 (για 154) βεβαίως βεβαίως.

  158. Κιγκέρι said

    Είπε κανείς το θκο μας «λιβακώθκα»;

  159. ΓΤ said

    158@

    Κιγκεράκι, «λιβάκωσα» παλαιότερα η μάνα (Κορινθία)

  160. Costas X said

    https://m.facebook.com/photo.php?fbid=4720107641350167&id=100000529331177&set=gm.416759802993673

  161. sarant said

    155 Πραγματι, φοβερά!

  162. Αγγελος said

    Ενα από τα αστεία του κονφερανσιέ του αλησμόνητου Γκριν Παρκ (ποιος ήταν; μάλλον όχι ο Οικονομίδης, αυτός ήταν στο Αλσος, ή όχι;) ήταν να λέει πως οι Ισπανοί δεν έχουν ζ στη γλώσσα τους και τον Δον Ζουάν τον λένε Δον Χουάν, οπότε… ντρέπονται να πουν ότι κάνει ζέστη. Ο πατέρας μου το είχε χαρακτηρίσει διττώς ηλίθιο, διότι φυσικά η ζέστη δεν λέγεται ζέστη στα ισπανικά (λέγεται calor), αλλά και αν λεγόταν jesti και προφερόταν με χ, πάλι δεν θα σήμαινε τίποτε κακό για τους Ισπανούς!

  163. ΓΤ said

    162@

    Όμηρος Αθηναίος

  164. Γιάννης Ιατρού said

    156: Και που να είχες μονώσει και τους τοίχους…

  165. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    152β Τώρα:
    Μετά τα 5.55 και τα 5.70, ο Εμμανουήλ Καραλής που κάνει απίστευτο αγώνα στον τελικό του άλμα επί κοντώ, κατάφερε να ξεπεράσει και τα 5.80, ισοφαρίζοντας έτσι την καλύτερη ατομική του επίδοση!
    https://www.sport-fm.gr/article/olympicgames2020/karalis-isofarise-to-atomiko-tou-rekor-me-5-80/4194441

  166. Γιάννης Κουβάτσος said

    165: Ο «μαύρος» εκδικείται με τον καλύτερο τρόπο τους ρατσιστές και όσους έκαναν την πάπια:
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.news247.gr/gnomes/nikos-giannopoylos/poini-kytea-gia-karali-kati-sapio-yparchei-sto-vasileio-toy-ellinikoy-stivoy.7668899.amp.html&ved=2ahUKEwj54v304pTyAhWPNuwKHRRECsgQFjAEegQICRAC&usg=AOvVaw2gI-Gaij7zZptYuzg0k7D6&ampcf=1

  167. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    164. και χωρίς όαση…
    Οι μόνοι από την πολυκατοικία που δεν αλλάξαμε τα ξύλινα παράθυρα και τις συρόμενες βαριές μπαλκονόπορτες, όλοι οι άλλοι βάλανε τ΄άσπρα αλουμίνια…
    Λεπτομέρεια ίσως, αλλά τα αλουμίνια ζεματάνε στον ήλιο επαυξάνοντας έτσι τη θερμοκρασία, ενώ το ξύλο σε διάταξη γαλλικού τύπου κιόλας, είναι μια χαρά πρώτο φίλτρο της λαύρας.

    162 (από το λινκ) >>του άλμα επί κοντώ,
    σωστό είναι; (υπονοεί του αγωνίσματος άλμα επί κοντώ ή πρέπει του άλματος επί κοντώ;)
    Ακούω τώρα πως 4 αθλητές, μαζί και ο Έλληνας, ισοβαθμούν στο 5.80 στο επί κοντώ. Σημαντική η πορεία του νεαρού αθλητή ως εδώ. Ωραία παρουσία, χαρούμενος, αποπνέει ήθος ζωντάνια και προσήλωση.
    Διαβάστε και παλιότερες συνεντεύξεις αυτού του παιδιού, του Εμμανουήλ Καραλή (πχ. πώς γεύτηκε κι αυτός και η αδελφή του ρατσιστικές επιθέσεις και σχόλια)

    Δεν πέρασε το 1.87 με την πρώτη. Βλέπουμε.
    Φλάι Μανόλο, φλάι

  168. 164 Στου χουριό!

    167α Ναι μεν, αλλά. Το αλλά έχει να κάνει με την καλή σφράγιση που προσφέρει το αλουμίνιο (όταν είναι τοποθετημένο σωστά) συν τα διπλά τζάμια κλπ. Μα αυτά μπορούν να γίνουν και στα ξύλινα. Μπορούν. Αλλά δεν γίνονται. Επίσης υπάρχουν κι αλουμίνια που δεν ζεματάνε αλλά είναι πανάκριβα και δεν συνηθίζονται.

  169. sarant said

    167 Θα βγει 4ος ή 5ος, αλλά και πάλι…

  170. Γιάννης Κουβάτσος said

    4ος ο Καραλής. Ωραίος και μπράβο του. Έχει πολύ και ευοίωνο μέλλον.

  171. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Έμεινε στο 5.80 ο Μανόλο με το τεράστιο χαμόγελο και πολλά υποσχόμενη εξέλιξη. Μόλις 21 χρονών. Χίλια μπράβο

  172. Πέπε said

    168

    Ξύλινα παράθυρα-μπαλκονόπορτες με μονό τζάμι είναι αρκετά πιθανό να μπορούν να πάρουν και διπλό. Εγώ πάντως το έκανα, και δε νομίζω ότι είχαν κάποιον σπάνιο ειδικό σχεδιασμό, τα τρέχοντα της εποχής τους ήταν.

    Αντίθετα, αυτό που είναι εξαιρετικά απίθανο είναι να βρεις να βάλεις καινούργια ξύλινα τμήματα. Σε σπίτια του 60-70, και σε αντίστοιχα έπιπλα, ακόμη και το πιο φτηνιάρικο πράγμα ήταν ξύλινο. Σήμερα σε άλλα είδη το ξύλο υπάρχει μόνο στις κατηγορίες πολυτελείας και σε άλλα μάλλον ούτε καν.

    Προσωπικά τα απεχθάνομαι τα αλουμίνια. Κάποια πλεονεκτήματα θα ‘χουν κι αυτά, αλλά είναι άθλια.

  173. Γιάννης Ιατρού said

    167α, 1678β: Γενικά τα κουφώματα είναι ένα θέμα που πρέπει να του δίνεται αρκετή σημασία και από ενεργειακής πλευράς, ειδικά επειδή στην Ελλάδα έχουμε και πολλά και μεγάλα παράθυρα και μπαλκονόπορτες.

    Εκτός από τα αλουμινίου (με ή χωρίς θερμοδιακοπή), υπάρχει και η λύση των συνθετικών (πλαστικών) με εσωτερική ατσάλινη ενίσχυση (έχω τις καλύτερες εμπειρίες, 25 χρόνια τώρα με μηδενικά προβλήματα, από κάθε άποψη). Τα αλουμινένια που κατασκευάζονται από τοπικούς και πλανόδιους αλουμινάδες είναι πάντα αγνώστων προδιαγραφών (του τύπου: δεν έχει ανάγκη 🙂 ) και δεν εμπνέουν καμία εμπιστοσύνη στον ενεργειακό τομέα (και οι ανοχές στην υπόλοιπη κατασκευή είναι συνήθως μεγάλες, για αυτό και γίνεται χρήση άφθονης στεγανωτικής μάζας (σιλικόνης κλπ.) ή/και πλαστικών παρεμβυσμάτων (πολλές φορές από φτινιάρικο πλαστικό που εκδικείται μετά από 5-10 χρόνια δεχόμενο την UV ακτινοβολία…).

    Για τα ξύλινα, είναι σωστό αυτό με την σφράγιση. Πάντως στο ξύλο έχει γίνει μεγάλη πρόοδος και μπορούν πλέον με την χρήση κατάλληλων μηχανών και με τετρακολλητή ξυλεία να έχουν επίσης καλή σταθερότητα με διπλά παράθυρα και μικρές ανοχές (ενδεικτικά: sylor, hauffen, viekko κι άλλοι).

    Στο εξοχικό έχω ξύλινα (αλλά με μονά τζάμια, 40 ετών κι άθικτα), από πολύ καλή ξυλεία όρεγκον (όπως έχει κι όλο το σπίτι εκεί, πατώματα κλπ.). Σήμερα πολύ δύσκολα βρίσκεις πιά την καλή ξυλεία όρεγκον (λόγω περιορισμών στις ΗΠΑ στην κοπή κλπ.), και αν βρεις, δεν θα πληρώνεται…

    Ξέφυγα λίγο, ε;. Συγνώμη!

  174. Γιάννης Ιατρού said

    Κόπηκε και το ρεύμα τώρα. Ευτυχώς το μοντεμ έχει UPS… (για 2-3 ώρες). Μετά έχουμε και το κινητό 🙂

  175. Γιάννης Ιατρού said

    Ο Περιφερειάρχης, ο κος Πατούλης στο Open TV απαντά σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι η φωτιά ήταν στην πλατεία Βαρυμπόμπης όπου δεν υπήρχε πυροσβεστική, παρά μόνο αστυνομικοί (και δείχνει πλάνα με καμιά 20ριά της ΔΙΑΣ με 10 μηχανές, αραγμένες, να κοιτάνε ένα κτίριο που καίγεται και….. πυροσβέστης κανένας):
    «τον πρώτο λόγο για την πυρκαγιά τον έχει η πυροσβεστική και εμείς ως Περιφέρεια αναμένουμε οδηγίες τους….»

    Παλιά τον είχε η Δούρου…

    ΥΓ: Αυτά συμβαίνουν όταν προσλαμβάνεις χιλιάδες ειδικούς φρουρούς αλλά όχι πυροσβέστες!
    Κι έχουμε φωτιές και στη Λίμνη Ευβοίας, και στα Καλάβρυτα….

  176. Γιάννης Ιατρού said

  177. nikiplos said

    Παλιά μου τέχνη κόσκινο. Ενδεικτικά εδώ πάντως προς γνώση και συμμόρφωση. Φυσιολογικό με τον καύσωνα να έχουμε πυρκαγιές.

    Click to access efi_dp15_gre_net.pdf

  178. nikiplos said

    Αλήθεια γνωρίζει κανείς εάν μπορώ κάπου να βρώ πρωτοσέλιδα εφημερίδων του 2007;
    Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

  179. dryhammer said

    Από τα κουσούρια που μου άφησε ο στρατός

    Καθήκοντα σκοπού: Άμα δεις φωτιά θα φωνάξεις ΠΥΡΚΑΪΑ!

  180. sarant said

    178 Δεν ξέρω αν υπάρχουν κάπου συγκεντρωμένα. Στα σάιτ των εφημερίδων, βεβαια.

  181. Γιάννης Ιατρού said

    178: από 12 Αυγ. 2009 και μετά εδώ https://www.frontpages.gr

  182. Πέπε said

    Λεώνικε, ο θησαυρός είναι εδώ:

    https://sarantakos.wordpress.com/2021/08/03/tzakosta/#comment-751925

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: