Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Κείμενα του Εικοσιένα (18) – Ο Γ. Βλαχογιάννης γράφει για το Σύνταγμα

Posted by sarant στο 7 Σεπτεμβρίου, 2021


Καθώς διανύουμε τη χρονιά που σημαδεύει τη 200ή επέτειο του ξεσηκωμού του Εικοσιένα, σκέφτηκα να καθιερώσω μια νέα στήλη στο ιστολόγιο, που κανονικά θα τη δημοσιεύω κάθε δεύτερη Τρίτη, εναλλάξ δηλαδή με το βιβλίο του πατέρα μου, και που θα παρουσιάζει κείμενα της εποχής του 1821. Δεν αποκλείεται να διατηρήσω τις δημοσιεύσεις ως το τέλος της χρονιάς, αν βέβαια υπάρχει ως τότε αρκετό υλικό από μεριάς μου και αρκετό ενδιαφέρον από δικής σας πλευράς. Θα δώσω προτεραιότητα σε κείμενα που δεν είναι διαθέσιμα στο Διαδίκτυο.

Από την προηγούμενή μου τριβή με κείμενα της εποχής, που βέβαια ήταν πολύ έντονη όσο συγκέντρωνα υλικό για το βιβλίο μου Το ζορμπαλίκι των ραγιάδων, έχω υπόψη μου κάμποσα τέτοια κείμενα, αλλά όποιος έχει υπόψη του κείμενο που το θεωρεί αξιόλογο προς δημοσίευση μπορεί να μου το στείλει στο γνωστό μέιλ, sarantπαπάκιpt.lu.

Το σημερινό άρθρο είναι το δέκατο όγδοο της σειράς – το προηγούμενο βρίσκεται εδώ.

Πριν από μερικές μέρες είχαμε την επέτειο της 3ης Σεπτεμβρίου, που είναι γνωστή από την επανάσταση του 1843 με την οποία πείσθηκε ο έως τότε απόλυτος μονάρχης Όθων να δώσει Σύνταγμα κι έτσι το πολίτευμα μετατράπηκε από απόλυτη μοναρχία σε συνταγματική μοναρχία. Αλλά η διεκδίκηση Συντάγματος είχε ξεκινήσει ήδη από τα χρόνια της Επανάστασης και επί Καποδίστρια, οπότε το σημερινό θέμα αν και αφορά γεγονότα που συνέβησαν μετά την καταληκτική μάχη της Πέτρας, ασφαλώς έχει συνάφεια με το Εικοσιένα.

Θα δούμε σήμερα ένα σύντομο κείμενο του Γιάννη Βλαχογιάννη, τον κορυφαίο ιστορικό ερευνητή του Εικοσιένα, στον οποίο οφείλουμε ανάμεσα σε πολλά άλλα την ανακάλυψη του χειρόγραφου του Μακρυγιάννη, στο οποίο εξετάζεται το πώς προσέλαβε ο λαός τη διεκδίκηση για το Σύνταγμα, δίνοντάς του μαγικές διαστάσεις και υπερφυσικές δυνάμεις, ακόμα και προσωποποιώντας το, ο Σύνταμας.

Το κείμενο αποτελεί τις καταληκτικές παρατηρήσεις του Βλαχογιάννη στο τέλος του τρίτου τόμου των Στρατιωτικών Ενθυμημάτων του Νικ. Κασομούλη, που είναι ο δεύτερος απομνημονευματογραφικός ογκόλιθος που οφείλουμε στον συγγραφέα από τον Έπαχτο. Το βρίσκω πολύ καλογραμμένο, πέρα από τα στοιχεία που δίνει για το θέμα -και ανεξάρτητα από τη θέση του συγγραφέα ως προς το αν ήταν άκαιρη ή πρόωρη η διεκδίκηση Συντάγματος.

Επί του γλωσσικού, βλέπουμε ότι ο λαϊκός τύπος είναι Σύνταμα. Τον ίδιο τύπο χρησιμοποιεί και ο Μακρυγιάννης, που κάνει λόγο για «Σύνταμα κι Εθνική Συνέλεψη».

Ο λόγος στον Βλαχογιάννη:

Συμπέρασμα

Η ιστορική δωδεκάχρονη —επισημότατη για τις μελλόμενες τύχες του Ελλην. λαού— περίοδος των χρόνων 1821—1832 θα μπορούσε να συνοψισθεί σ’ ένα είδος παραμυθιού, που το τέλος του να ’ναι τραγικό, όσο η αρχή του ήταν όλη όνειρο, όλη ελπίδες και βαθιές χαρές γεμάτη. Η Ιερή Επανάσταση του Εικοσιένα πρόβαλε στη ζωή σαν ένα θαμποχάραμα μουντό κι αργό, αγουροξύπνημα λαού από το ταραγμένο του όνειρο, που πατριώτες ιδεολόγοι, ανυπόμονοι κι αστόχαστοι, αφού τον αφήσαν αιώνες να ονειρευτεί, θελήσανε να τον κάμουνε να βγει ξαφνικά από το βαθύ τον ύπνο του χωρίς να το συλλογισθούν αν είχε φτάσει η ώρα. Ο λαός τότε ορθός τινάχτηκε, και τ’ όνειρο έργο το ’καμε ζωή λαμπρή γεμάτο, και τ’ ανάστησε, και το ’δειξε τρανό και κοσμοθαύμαστο· και με το αίμα του το ’θρεψε, και το γιγάντωσε, παλικάρι τρυφερό, που χρειαζόταν όμως τώρα κάποιον οδηγό σοφό, δάσκαλο να τ’ ορμηνέψει. Ήρθε λοιπόν ο Δάσκαλος, ήρθε ο Πατέρας και το πήρε από το χέρι, και του άνοιξε τα μάτια στο φως τ’ αληθινό, στο νόμο και στην τάξη. Ύστερα, κάτι σα σκιάχτρο ξαφνικό, σα φθονερός βραχνάς, σαν άδικη κατάρα πλάκωσε τα στήθια του νιοφώτιστου παλικαριού, του τάραξε το νου, και το ’ριξε σε δρόμους κακοτρόχαλους, όπου πλανήθηκε, κι έφτασε στην άκρη του χαμού. Του βραχνά εκείνου τ’ όνομα —όνομα και πράμα ξωτικό, από τη Φραγκιά φερμένο— ήτανε: Σύνταγμα. Για ν’ αφήσουμε την ποιητική μεταφορά, δεν είναι ανάγκη να ζητήσουμε να μάθουμε τι λέγαν εκείνοι που μας κουβαλήσαν τον ξενόφερτον αυτόν καρπό, άνθρωποι κι αυτοί ξενομαθημένοι, για την ύποπτη σοφία τους φαντασμένοι, γνωστοί με τ’ όνομα Καλαμαράδες, που ο ίδιος ο λαός άξια τούς το κόλλησε· καλύτερα να -ιδούμε ο ίδιος ο λαός ποια ιδέα σχημάτισε για τ’ ακριβό αυτό στολίδι, γιατρικό σωτήριο, βότανο μαγικό, σιδερόχορτο άσφαλτο, τετράφυλλο τριφύλλι που θ’ άνοιγε των θησαυρών την πόρτα, κουκοσκιάχτη που θα ’διωχνε τα κοράκια απ’ τα σπαρτά. Να πώς ένιωθε ο λαός το Σύνταγμα: Στον εμφύλιο πόλεμο του Πόρου, λίγο πριν από το θάνατο του Καποδίστρια, οι επαναστάτες τραγουδούσαν:

Ο Πόρος κι αν εκάηκε και γίνηκε ντουμάνι,
το Σύνταγμα να ’ναι καλά, και πάλι τονε φτιάνει.

Αφού μετά το θάνατο πάλι του Καποδίστρια, που οι Συνταγματικοί συγκεντρωθήκανε στα Μέγαρα, απερίγραπτες ήταν οι αρπαγές, οι τυραννίες τους κατά των χωρικών. Η εφημ. «Ελπίς», 26 Ιουλ. 1849, γράφει γι’ αυτή τη συνταγματική περίοδο, την παράξενη: «Εντεύθεν το σύνταγμα κατέστη τράπεζα πλουσιοπάροχος διά τους πεινώντας και πλεονεκτούντας· το κατάστησε δε τοιούτο αυτή η εξουσία, ήτις προσκαλούσα τοιούτους ανθρώπους εις τα πράγματα, τους κάμνει καθαρά να εννοήσωσιν ότι η συνταγματική εποχή είναι εποχή αρπαγής και λεηλασίας των δημοσίων.

«Ο Σύνταμας, ωρέ μπίρο μ’, θέλει να τρώγει!», έλεγον οι οπαδοί του Ταφίλ Μπούζη κατά το 1832».—Ο Τουρκαρβανίτης αυτός καπιτάνος, κυνηγημένος από την πατρίδα του, ήρθε βοήθεια του Κωλέττη στα Μέγαρα, κατά το 1832.

Ο βουλευτής Δημητρακόπουλος, σε μια συνεδρία της Βουλής, 24 Αυγ. 1845, είπε στο Θ. Γρίβα: «Ήθελες να γίνει το σύνταγμα, καθώς το έκαμες εσύ εις τα Μέγαρα, να τσακίζεις κόκαλα» (Ο Γρίβας δεν απάντησε). Ο Θ. Γρίβας, αλήθεια, τσάκισε κόκαλα βασανίζοντας τους χωριάτες. Άμα οι Συνταγματικοί των Μεγάρων, νικητές, μπήκανε στ’ Άργος, κάμανε κι εκεί τα ίδια. Ο συνταγματικός ποιητής Αλ. Σούτσος γράφει: «Του Περούκα οι πίθοι, τους οποίους έσπασε το μεθυσμένον Σύνταγμά μας εις Άργος…». (Α. Σούτσου: «Ελλην. Πλάστιγξ», 1836, σ. 110). Οι ληστές Ρουπακιάς και Χουσιάδας όταν κατά τα 1835, με συμμορία από 50, διαπράξανε μια τολμηρή ληστεία στη Ναύπακτο, «ζήτω το σύνταμα» φωνάζαν (εφημ. «Εθνική» 14 του Μάη 1835). Η περίφημη στάση των Σουλιωτών του Αγρίνιου, στα 1836, έμεινε γνωστή στο λαό με τ’ όνομα «το σύνταμα του Ζέρβα». Σύνταγμα λοιπόν, κατά τη λαϊκή αντίληψη, σήμαινε στάση, αναρχία, ρεμπελιό. Να ένα δημοτικό τραγούδι ληστρικό της Δυτ. Ελλάδας (ανέκδ. συλλογή Κ. Χατζοπούλου):

Περικαλιώμαι στο Θεό και στην Αγιά Σωτήρα
να γίνει κάνα σύνταμα, κάνα κακό σεφέρι,
να ζώσει ο Κούτρας τ’ άρματα κι’ ο Λέος το σπαθί του,
να πάμε απάνου στα βουνά, ψηλά στα κορφοβούνια

Ό Πολυζωΐδης στη γεν. Ιστορία του τόμ. Β’, σελ. 1096, (εκδ. Κρέμου), γράφει για την έννοια της λέξης στην Πελοπόννησο κατά τη ληστεία του 1845: «Εν Πελοποννήσω πολυάριθμοι συμμορίαι ληστών ήγον και έφερον την χώραν. Πλείστοι όσοι ούδέν κακουργήσαντες ηνούντο τοις λησταίς προς «σύναγμα». Ο Αθ. Ψιάκος, φέρ’ ειπείν, Καραβέλλας, Αν. Τζίνιας, Καραδήμας εκ Βίλλιας του Φενεού, εργατικοί άνθρωποι έντιμοι, εγκαταλιπόντες τας εργασίας ετράπησαν είς το «συναγμα», συλληφθέντες δε καθείρχθησαν. Ωσαύτως και ο Κουρούσιας και Αγριόγατος εκ Καρυάς του δήμου Τρικκάλων τραπέντες εις το «σύναγμα» και καταδιωχθέντες ετράπησαν εκ φόβου ειρκτής εις τον ληστρικόν βίον και εγένοντο αρχιλησταί, συλληφθέντες δ’ εκαρατομήθησαν. Τοιούτοι εκ φιλησύχων πολιτών ένεκα πενίας εις το «σύναγμα» τραπέντες και είτα καταδιωχθέντες ήσαν οι πλείστοι των ληστρικάς συμμορίας συστησάντων Ελλήνων… Εντεύθεν, των του «συνάγματος» ληστών επληρώθη σύμπασα η Ελλάς· εκ δε τούτων προήλθον και αι στάσεις αλλαχού τε και εν Ναυπλίω, Λακωνία και Μεσσηνία».

84 Σχόλια προς “Κείμενα του Εικοσιένα (18) – Ο Γ. Βλαχογιάννης γράφει για το Σύνταγμα”

  1. ΓΤ said

    —όνομα και, πράμα ξωτικό, —–> —όνομα και πράμα ξωτικό,

    Περικαλιώμαι στο Θεό και στην Αγιά Σωτήρα
    να γίνει κάνα σύνταμα, κάνα κακό σεφέρι,
    να ζώση ο Κούτρας τ’ άρματα κι’ ο Λέος το σπαθί του,
    να πάμε απάνου στα βουνά, ψηλά στα κορφοβούνια…

    Οι ληστές Ρουπακιάς […]: παράδοση έχει αυτό το επώνυμο…

  2. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Προφανῶς καί ἦταν πρόωρο! Διά γυμνοῦ ὀφθαλμοῦ. Καί ἄν ἀκόμη δέν ἔχη μελετήσει κανείς τήν Ἱστορία ἐκείνων τῶν χρόνων (προ-καί μετ- ἐπαναστατική Ἑλλαδίτσα), ἀρκεῖ νά διαβάση τό κείμενο τοῦ Βλαχογιάννη. 🙂

  3. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Μερσί για τις διορθώσεις, απορώ πώς χάθηκαν οι δυο στίχοι.

  4. Παναγιώτης Κ. said

    Μετά το τέλος της ανάγνωσης γεννήθηκε σε μένα το ερώτημα: Έχουμε ως λαός σήμερα συνταγματική κουλτούρα;
    Νομίζω ότι το Σύνταγμα παρουσιάζεται ως υπόθεση των νομικών, λιγότερο των πολιτικών, ίσως και ορισμένων συνδικαλιστών και καθόλου των πολιτών στη συντριπτική πλειοψηφία.
    Απλά πράγματα. Πόσοι εξ ημών το έχουμε διαβάσει;
    Στο σχολείο γίνεται το μάθημα της πολιτικής αγωγής ή δεν ξέρω με ποιο άλλο όνομα είναι τώρα και το αντίστοιχο βιβλίο περιλαμβάνει και το Σύνταγμα. Να το διαβάσουμε; Ούτε κατά διάνοια! Το πολύ-πολύ να δούμε από πόσα άρθρα αποτελείται και να διαβάσουμε το ακροτελεύτιο άρθρο που αναφέρει:
    ‘Αρθρο 120: (Ακροτελεύτια διάταξη)
    1. Το Σύνταγμα αυτό, που ψηφίστηκε από την Ε’ Aναθεωρητική Bουλή των Ελλήνων, υπογράφεται από τον Πρόεδρό της, δημοσιεύεται από τον προσωρινό Πρόεδρο της Δημοκρατίας στην Εφημερίδα της Kυβερνήσεως, με διάταγμα που προσυπογράφεται από το Yπουργικό Συμβούλιο και αρχίζει να ισχύει από τις ένδεκα Iουνίου 1975.

    2. O σεβασμός στο Σύνταγμα και τους νόμους που συμφωνούν με αυτό και η αφοσίωση στην Πατρίδα και τη Δημοκρατία αποτελούν θεμελιώδη υποχρέωση όλων των Ελλήνων.

    3. O σφετερισμός, με οποιονδήποτε τρόπο, της λαϊκής κυριαρχίας και των εξουσιών που απορρέουν από αυτή διώκεται μόλις αποκατασταθεί η νόμιμη εξουσία, οπότε αρχίζει και η παραγραφή του εγκλήματος.

    4. H τήρηση του Συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων, που δικαιούνται και υποχρεούνται να αντιστέκονται με κάθε μέσο εναντίον οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει με τη βία.»

  5. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @4. Το (4) μοῦ ἀκούγεται σάν ποίημα. «H τήρηση του Συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων». Νά καί μία ἄλλη (πού συχνά τήν ξεχνᾶμε..) καί σημαντική πλευρά τῆς ἔννοιας «πατριωτισμός»..,

  6. sarant said

    4 Συνταγματικό Δικαστήριο, πάντως, δεν έχουμε

  7. ΓιώργοςΜ said

    5 Ειδικά όταν, τελευταία, οι περισσότεροι από τους αλαλάζοντες «πατριώτες» μάλλον προς την κατάλυσή του απεργάζονται…

  8. Αντώνης said

    @4. Ας μην ξεχνάμε και το σύνθημα «Ένα – ένα – τέσσερα» των διαδηλώσεων στη δεκαετία του ’60.

  9. Καλημέρα

    Αν κρίνω από τον τίτλο «συνταγματολόγος» που έφερε ο βουβαλόπαις Μπένι, το Σύνταγμα μάλλον κάτι με πολλές λέξεις και χωρίς νόημα είναι…

  10. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Και τα ΜΑΤ, με υψηλό αίσθημα πατριωτισμού, προσφέρουν μπουκέτα (δηλ. ανθοδέσμες) σε αυτούς που διαμαρτύρονται για την κατάλυση του Συντάγματος από το 2010-12 και δώθε. Άμα βλέπω τέτοια ενότητα μεταξύ λαού και κρατικών λειτουργών δεν ανησυχώ για το μέλλον του έθνους. Μιλάει το δεσοξυριβοτέτοιο της φυλής λέμε.

  11. sarant said

    8 Σωστός. Ενώ τώρα που το αντίστοιχο άρθρο είναι 120, τι να φωνάξεις;

  12. Επειδή εγώ ενημερώνομαι μόνο από το SDNA, ρωτάω αν έγινε αλλού γνωστό πως ο παίκτης του ΟΑΡΗΣ Ρόουζ πουλήθηκε στην Πολωνία από τον…ΟΣΦΠ !!!!
    Συγκεκριμένα ένα πολύ πρωί πουλήθηκε από τον ΟΑΡΗΣ στον ΟΣΦΠ με κάποια λεφτά και χωρίς να πάρει κανένας ρεπόρτερ των δύο ομάδων χαμπάρι και μια-δυο ώρες μετά πουλήθηκε από τον ΟΣΦΠ στην Λέγκια με σαφώς μεγαλύτερη τιμή πώλησης !!

    Εχω την αίσθηση πως αν κάποιος σπρώξει την υπόθεση στην ΦΙΦΑ (η ΟΥΕΦΑ ψιλοελέγχεται σε τέτοια θέματα) θα γελάσει κάθε Αυγενάκης, Μαρούπα και Αρκούδης που ειδικείονται στις συνιδιοκτησίες.
    Ιδέες για την αντιπολίτευση ρίχνω

    Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά πιο μπροστά ο Λεβαδειακός είχε αγοράσει παίκτη με 14,5 μύρια και μετά τον ΄κανε δώρο στον ΟΣΦΠ και δυο παίκτες του Εργοτέλη είχαν συμβόλααια με τον ΟΣΦΠ χωρίς να είναι δανεικοί και η υπόθεση ΟΑΡΗΣ-Ντουρμισάι (ΟΣΦΠ) δεν έχι τελεσιδικήσει στο CAS αλλά τότε δεν είχε επέμβει ο Κούγιας (διαγράφονται δυο λέξεις η Μαρούπα με την Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού.
    Λεπτομέρεια : Λεβαδειακός και Εργοτέλης (και άλλα σωματεία «φιλικά σε εξυπηρετήσεις» )υποβιβάσθηκαν, γιια τον ΟΑΡΗΣ το μέλλον αόρατον…

  13. spyridos said

    4 , 6
    Οι Ευρωπαίοι είναι άσχετοι. Αυτό το κόλπο με το λαό δουλεύει καλύτερα στις μπανανίες.

    Επίσης τότε με την εκδίκαση του «Γερμανία κατά Ιταλίας (με παρέμβαση Ελλάδας) για την κρατική ετεροδικία» κατάλαβα ότι ούτε ανώτατο δικαστήριο έχουμε. Η δικηγόρος του Γερμ. Υπουργείου Εξωτερικών εξήγησε μια χαρά γιατί ο Άρειος Πάγος δεν είναι ακριβώς ανώτατο δικαστήριο.

  14. ΓΤ said

    12@

    Από το «Έθνος», που αναδημοσιεύει το SDNA.
    Επίσης, ενδεικτικά: enwsi.gr, panathinaikos24.gr, aek365.org, zougla.gr, inewsgr.com, sports365.gr

  15. dryhammer said

    Διακρίνεται ο Άρειος πάγος στο πάνω και κάτω μέρος της εικόνας

  16. leonicos said

    Αστειεύεστε

    Και η δημοκρατία έχει υποστεί την ίδια κακοπαράσταση, και η ισότητα και η αδελφότητα….

    Το ότι οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν, ή εκτρέπονται δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν αρχές

    Αρχές υπάρχουν. Αλλά πρέπει να τηρούνται.

    Σε ποια φάση μια χώρας επιβάλλεται ιστορικά να υπάρχει ‘ενός ανδρός αρχή’; Το ότι αυτό μπορεί να είναι καλύτερο από τη δημοκρατία που σκότωνε τον Σωκράτη, αυτό δεν σημαίνει ότι φταίει η δημοκρατία αλλά οι ασχημονούντες

    Το ίδιο ισχύει και για το Σύνταγμα. Το ότι οι περισσότεροι βαυαροί ήρθαν εδώ για ν’ αρπάξουν, και άρπαξαν, δεν θέλει ρώτημα

    Και γι’ αυτό δεν έκαναν σύνταγμα ευθύς εξ αρχής. Τι σοφό είχε εκείνος ο ανίκανος κώλος που λεγόταν Όθων, και ήταν η άποψή του προτιμότερη από το σύνταγμα;

    Τώρα το πώς προσελαβαν οι λησταρχοι τη λέξη δεν έχει καμιά σημασία.

    Θυμάμαι μια κωκωδία του Γκολντόνι, που ο οικοδεσπότης υποδέχεται κάποιον το οποίο μισεί με τη φράση ‘προσκυνώ’ όπως ήταν ο τύπος της εποχής για το ‘καλώς όρισες’, και το λέει με τέτοιον τρόπο που αντιλαμβάνεσαι τη έχθρα που του έχει. Αυτό δεν άλλαξε τη σημασία της λέξης ‘προσκυνώ’

  17. Γιάννης Ιατρού said

    μαρμάγκα !

  18. leonicos said

    Σίφνος. Νο 1 προοριμός για πέντε ώς έξι μέρες, εκτός αν το μόνο που σε νοιάζει είναι το μαμ, μπλουμ, @@@@@ και νάνι. Τότε κάνει και για δεκαετία.

    Μένεις στον Πλατύ γιαλό. Κατά προτίμηση στο Ξενοδοχείο Μπενάκη.
    Τρως στο Στέκι, το Μάμα Μια και το Μισό Μισό

    Καλυμπάς: Πλατύς γιαλός, Βαθύ, Φάρο. Αν έχει κύμα εκεί, πας Αποκοφτό. Όλο αμμουδιές, Σαράντα μέτρα μέσα και το νερό σου φτάνει στον λαιμό. Έχει και πετρώδεις παραλίες.

    Δεν χάνεις τον περίπατο Απολλωνία – Αρτεμώνας με τίποτα.

    Κάστρο. Το απόλυτο μαστ. Χωριό όπου οι αρχαιότητες βρίσκονται στο δρόμο, και αντικείμενα ίδια με αυτά του μουσείο χρησιμοποιούνται καθημερινά.

    Άγιος Ανδρέας Μικρό μουσείο και αρχαιολογικός χώρος, η μυκηναϊκή ακρόπολη

  19. leonicos said

    Κατάλαβα

    Το μόνο σχετικό σχόλιο είναι αυτό για τη Σίφνο

  20. leonicos said

    Στη Σίφνο, το ΑΠΟΛΥΤΟ, σε κάθε χωριό έχει δημοτικό πάρκιν

    εν Ελλάδι, εν Σίφνω

  21. Pedis said

  22. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    21# Άλλαξε κάτι στο τουίτερ? Πηγαίνω μεν στο λυγξ που βάζεις, αλλά δε μπορώ να πάω πουθενά αλλού, ζητάει σύνδεση.

  23. Voyageur autour de la chambre said

    Μ’ άρεσε το σημερινό.
    Σκόρπιες σκέψεις:
    Δεν νομίζω ότι λαός που δεν είχε ξανακυβερνηθεί με κανόνες θα μπορούσε να έχει διαφορετική συμπεριφορά. Το ίδιο το σύνταγμα και οι νόμοι εκπαιδεύουν (ή θα ‘πρεπε) σε κάποιο βαθμό τον όχλο να γίνει «δήμος». Αλίμονο αν έπρεπε να περιμένουμε να ετοιμαστεί ο ελληνικός λαός πριν διεκδικήσει σύνταγμα – πώς κι από ποιόν;
    Όσο για την ενός ανδρός αρχή, με τις πιθανότητες παίζουμε: Ναι, μπορεί να σου κάτσει Καποδίστριας. Αλλά αν σου κάτσει Κωνσταντίνος; (Εννοώ τον τελευταίο)

  24. Γιάννης Ιατρού said

    22: ζητάει, αλλά μετά στο δείχνει. Μήπως βιάστηκες;

  25. Γιάννης Ιατρού said

    24: Άλλωστε, αλλιώς δεν θα το έδειχνε κι εδώ στο σχόλιο..

  26. Georgios Bartzoudis said

    – «Το κείμενο αποτελεί τις καταληκτικές παρατηρήσεις του Βλαχογιάννη στο τέλος του τρίτου τόμου των Στρατιωτικών Ενθυμημάτων του Νικ. Κασομούλη…».
    – «Ό Πολυζωΐδης στη γεν. Ιστορία του τόμ. Β’, σελ. 1096, (εκδ. Κρέμου), γράφει…»
    # Μακεδονική …μπαλάντα έχουμε σήμερα!

  27. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    24# Το λυγξ του Πέδη το είδα κανονικά, αλλά όταν κλικάρω άλλο τουί μου βγάζει την καρτέλα. Πρέπει να περιμένω δλδ (και πόσο?) ή να κάνω τπτ άλλο?

  28. ΣΠ said

    27
    reload

  29. voulagx said

    #27: Παρομοιως και σε μενα. Το ωραιο ειναι οτι ειχα κανει εγγραφη καποτε αλλά δεν θυμαμαι τον κωδικο.

  30. ΣΠ said

    28συνέχεια
    …και κλείσε την καρτέλα.

  31. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    28# Δηλαδή?

  32. Γιάννης Ιατρού said

    29: στον ξαναστέλνει νομίζω, δηλ. κάτι για να επιδιορθώσεις/μπεις και να βάλεις πάλι έναν κωδικό

  33. voulagx said

    Θενξ Στοδγιαλοχτήνε! Πετυχα τιν κωδικο με την δεύτερη προσπάθεια. 🙂

  34. Γιάννης Ιατρού said

    31 και προηγούμενα. Όλα τα δείχνει, μόνο από κάτω έχει την υπενθύμιση/παρατήρηση πως δεν έχει κάνει login

  35. Αιμ said

    μήπως θα μπορούσε κάποιος να μου υποδείξει το άρθρο με τις σφραγίδες για βιβλία κλπ

    θα του ήμουν ευγνώμων
    ευχαριστώ προκαταβολικά

  36. Αιμ said

    ή να μου θυμίσει πώς τα λένε να τα βρω μόνος μου

  37. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    28# Ευχαριστώ ΣΠ, το βρήκα (είμαι και βραδύκαυστος γμτ).

  38. voulagx said

    #35 @Αιμ: Αυτο ψαχνεις; https://sarantakos.wordpress.com/2021/08/29/mosxonas/

  39. Αιμ said

    38. είσαι θεός, αν και Βλάχος 🙂
    ευχαριστώ τα μάλλα

  40. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    ‘Ἔτσι «ξεπεράστηκε ὁποιοδήποτε γραφειοκρατικό κόλλημα»..

    https://www.iefimerida.gr/politiki/politografithike-o-hristos-stylianidis

  41. Pedis said

    Χτήνε, όποιος δεν προσεύχεται και δεν πιστεύει στο θεό τα βρίσκει όλα μπαστούνια, και στα πιο απλά. Είδες; Καλά να πάθεις! 😁

    Και, βέβαια, οι Έλληνες δεν έχουν ανάγκη από Σύνταγμα αν πιστεύουν στο θεό.

  42. leonicos said

    23 Voyageur Autour De La Chambre

    Πιθανολογώ ότι δεν εξέλαβες ως θεση μου το ‘ενός ανδρός αρχή’

    Και ο Καποδίστριας θα χαλαγε κάποτε. Δεν θα έκανε ανίψια;

    Ο πεφωτισμένος ηγέτης είναι δίκοπο μαχαίρι
    που μια στις δέκα κόβει σωστά

    Το πρόβλημα είναι ότι μολονότι υπάρχουν συντάγματα και αρχές, πάντα καλούνται να τα τηρήσουν αλήτες.

    Οπότε κατά την Γραφή: Δεν είναι του περιπατούντος ανθρώπου να κατευθύνει τα βήματά του

  43. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    41# Δεν ανησυχώ ρε συ, αφού είπα πιο πάνω πως πάσχω στο τσερβέλο. Τη βασιλεία των ουρανών την έχω στο τσεπάκι.

  44. Voyageur autour de la chambre said

    @42
    «To summarize: it is a well-known fact that those people who must want to rule people are, ipso facto, those least suited to do it.
    To summarize the summary: anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job.»
    Douglas Adams, The Restaurant at the End of the Universe

  45. Voyageur autour de la chambre said

    Ήταν μεγάλος ο πειρασμός να απαντήσω στο σχόλιο 42 με Douglas Adams!

  46. spiridione said

    Κάτι σχετικοάσχετο από το φουμπού που έβαλε ο Νικ.

  47. 15, 😀

    …με το τεράστιο
    Πεδίον του Άρεως
    στο μέσον

  48. ΣΠ said

    46
    http://www.snhell.gr/references/quotes/writer.asp?id=302

    https://books.google.gr/books?id=_V4f_od3LSEC&pg=PA260&lpg=PA260&dq=%22All+hail+the+Press!+%E2%80%93+the+Press+is+free!%22&source=bl&ots=fFEOTp7KG1&sig=ACfU3U3EEBO2s1bBYfHTEWq-ruLAXIje9A&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjxj7Oo-uzyAhUKoRQKHTMjB80Q6AF6BAgDEAM#v=onepage&q=%22All%20hail%20the%20Press!%20%E2%80%93%20the%20Press%20is%20free!%22&f=false

    https://books.google.gr/books?id=lql18YjgOGAC&pg=PA92&lpg=PA92&dq=%22All+hail+the+Press!+%E2%80%93+the+Press+is+free!%22&source=bl&ots=KLDBO4VURN&sig=ACfU3U0aGgwAUDcEtqOSmQaJANjjSC3EbA&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjxj7Oo-uzyAhUKoRQKHTMjB80Q6AF6BAgEEAM#v=onepage&q=%22All%20hail%20the%20Press!%20%E2%80%93%20the%20Press%20is%20free!%22&f=false

  49. ΝΕΣΤΑΝΑΙΟΣ said

    4.
    Εγώ είμαι της άποψης να επιβάλλεται με κάποιο τρόπο να διαβάζουμε το Σύνταγμα αν θέλουμε να έχουμε δικαίωμα ψήφου. Εξετάσεις. Ναι, εξετάσεις. Αν γνωρίζεις το Σύνταγμα ψηφίζεις, αν δεν το γνωρίζεις πας για τις επόμενες εκλογές.

  50. spiridione said

    11 Ο Βενιζέλος έλεγε ότι αυτό έγινε επίτηδες, το έχω ακούσει σε συνέντευξή του. Και εδώ ας πούμε
    Ξέρετε γιατί η πρώτη κυβέρνηση της ΝΔ το 1975 έφερε τα πράγματα έτσι ώστε το νέο Σύνταγμα της χώρας να έχει 120 άρθρα, ενώ το προδικτατορικό μας σύνταγμα είχε 114 άρθρα; Γιατί το ακροτελεύτιο άρθρο του Συντάγματος του ’52 είχε γίνει σύνθημα στα χείλη μιας ολόκληρης γενιάς που φώναζε 1-1-4 ζητώντας την εφαρμογή του Συντάγματος. Και δεν έπρεπε το Σύνταγμα το καινούριο να έχει 114 αλλά 120 άρθρα για έναν βασικό λόγο, για να χαλάσει το σύνθημα.
    https://www.evenizelos.gr/speeches/conferences-events/75-conferencespeech2006/416-2009-04-10-16-50-30.html

  51. […] Καθώς διανύουμε τη χρονιά που σημαδεύει τη 200ή επέτειο του ξεσηκωμού του Εικοσιένα, σκέφτηκα να καθιερώσω μια νέα στήλη στο ιστολόγιο, που κανονικά θα τη δημοσιεύω κάθε δεύτερη Τρίτη, εναλλάξ δηλαδή με το βιβλίο του πατέρα μου, και που θα παρουσιάζει κείμενα της εποχής του 1821. Δεν αποκλείεται να διατηρήσω τις δημοσιεύσεις ως το τέλος… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2021/09/07/k1821-18/ […]

  52. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    46-48 Ναι, έχει κάποια σχέση, έμμεση με το σημερινό. Και ο Σούτσος, θα άξιζε να τον θυμηθούμε κάποτε.

    50 Αυτό είναι της εποχής που ο Βενιζέλος ήταν στην αριστερή πτέρυγα, τότε που έγραφε εναντίον της αναθεώρησης του άρθρου 16;

  53. spiridione said

    Να κάνουμε και μια διόρθωση στον Βλαχογιάννη: Το τελευταίο παράθεμα δεν είναι του Πολυζωΐδη, είναι από τον 4ο συμπληρωματικό τόμο της Γενικής Ιστορίας Πολ., που έγραψε όμως ο Κρέμος. Ο Πολυζωΐδης μπορεί να είχε γίνει οθωνικός, αλλά δεν νομίζω να καταφερόταν έτσι εναντίον του Συντάγματος.
    https://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pager.php?filename=%2Fvar%2Fwww%2Fanemi-portal%2Fmetadata%2F0%2F8%2Ff%2Fattached-metadata-409-0000007%2F172858_04.pdf&rec=%2Fmetadata%2F0%2F8%2Ff%2Fmetadata-409-0000007.tkl&do=172858_04.pdf&width=390&height=614&pagestart=1&maxpage=1322&lang=en&pageno=1116&pagenotop=1116&pagenobottom=1016
    Και πιο πριν, στη σελ. 1092 λέει ο Κρέμος: Βλάχος τις ποιμήν ηρώτησε: «Τι πράγμα είνε αυτός ο σύνταγμας, ο οποίος θα μας κάμει όλους να τρώμε ψωμί χωρίς να δουλεύωμαι;»

  54. spiridione said

    52. Ναι, τις παλιές εποχές τάλεγε αυτά, πού να τα πει τώρα;

  55. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Νά ἀπό τί θά μποροῦσες νά ξεκλέψης ὑλικό γι αὐτήν τήν σειρά, Νικοκύρη!
    https://www.huffingtonpost.gr/entry/aetoi-oi-apistoi-ellenes-e-ellenike-epanastase-mesa-apo-ta-othomanika-archeia_gr_6135fcc8e4b0df9fe279186d?utm_source=News247&utm_medium=huffpost_homebig&utm_campaign=24MediaWidget&utm_term=Pos3

  56. Νέο Kid said

    Ποτέ δεν το γούσταρα το Σύνταγμα! Για φλώρους και χλεχλέδες ήταν. Η αληθινή ζωή είναι στην Ομόνοια ! ( άντε και στη Βικτώρια…)

  57. aerosol said

    Πολλά πράγματα μου δείχνει το σημερινό κείμενο. Όχι απαραίτητα αυτά τα οποία πραγματεύεται.
    Μια που δεν έχει υπάρξει στην ιστορία τρόπος να μάθει κάποιος κολύμπι πριν πέσει στη θάλασσα (οπότε θα σοκαριστεί, θα ταλαιπωρηθεί, θα κινδυνέψει ίσως) είναι σαφές πως είτε θέλεις την θάλασσα είτε δια παντός θα θεωρείς πως «δεν ήρθε ακόμα η ώρα» και θα βρίσκεις παραδείγματα πνιγμένων.
    Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια:
    Οι εγγράμματοι που ήθελαν το Σύνταγμα ήταν «ξενομαθημένοι, για την ύποπτη σοφία τους φαντασμένοι, γνωστοί με τ’ όνομα Καλαμαράδες». Ο συγγραφέας, με τις ποιητικές περικοκλάδες, δεν έχει «ύποπτη σοφία», η δική του είναι αγαθή εξ ορισμού. Αυτός δεν είναι καλαμαράς… Μήπως είναι βοσκός στη Ρούμελη, τον λένε Μητρούσια κι έμαθε ιστορία παίζοντας τη φλογέρα;

    Έχουμε θεοποιήσει και τον Καποδίστρια. Τέκνο της πιο αυταρχικής ευρωπαϊκής χώρας (της τσαρικής Ρωσίας), δεν καταλάβαινε πώς να ελιχθεί ανάμεσα στους εκρηκτικούς επαναστάτες. Τους έβαλε στο σβέρκο τα αδέρφια του, τον μετριότατο Αυγουστίνο και τον κόπανο Βιάρο, με μάλλον τραγικά αποτελέσματα. Η δολοφονία του έχει σκιάσει την ιστορική αλήθεια των ευθυνών που είχε και ο ίδιος για τις εντάσεις στο νεοσύστατο κράτος.

  58. Georgios Bartzoudis said

    53 spiridione said…
    # Γεώργιος Π. Κρέμος, Nεωτάτη γενική ιστορία ως τέταρτος τόμος συμπληρωματικός της γενικής ιστορίας του Α. Πολυζωίδου, Αθήνα 1890,

  59. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Ενδιαφέρον κείμενο! Δεν την ήξερα (ή την είχα …διαγράψει 🙂 ) αυτήν την πλευρά/άποψη των πρώιμων οπαδών του Συντάγματος!

    >>… κουκοσκιάχτη που θα ’διωχνε τα κοράκια απ’ τα σπαρτά, σχολιάζει ο Βλαχογιάννης.
    Είναι προφανής εδώ η -κυριολεκτική- σημασία της λ. κουκ(κ)οσκιάχτης (σκιάχτρο που φοβίζει), αλλά έχουμε και την αντίθετη σημασία!

    [ΚΑΡΑΠΟΤΟΣΟΓΛΟΥ Κ.-’’Ἐτυμολογικὸ γλωσσάρι στο έργο του Παπαδιαμάντη’’, Εκδ ΔΟΜΟΣ, 1988. σ. 43].
    Κι έτσι δικαιολογείται και η σημασία του «ντροπαλός, ακοινώνητος» στην Κάρυστο (που βγάζει το σχετικό γκούγκλισμα).
    Υπάρχει σε κάποιο άλλο λεξικό η λέξη, άραγε;

    Στο κρητικό ιδίωμα η λ. είναι άγνωστη. (Έχουμε άλλες ενδιαφέρουσες 🙂 )

  60. Νέο Kid said

    57. “ Μια που δεν έχει υπάρξει στην ιστορία τρόπος να μάθει κάποιος κολύμπι πριν πέσει στη θάλασσα ”
    Λοιπόν, συμφορουμίτες! Μιας και το άρθρο comments wise αποδείχτηκε ψιλοπατάτα … το παραπάνω απόσπασμα του Αεροζόλ δεν ισχύει για ένα τουλάχιστον πρόσωπο! Ποιο είναι αυτό;

    Βοήθεια καθότι το κουίζ είναι δύσκολο: Ήταν Γερμανός , με ονοματεπώνυμο που θα μπορούσε να είναι ελληνικής προέλευσης 😃 και σκέφτηκε να κάνει κάτι στη Φυσική που ουσιαστικά καθόρισε μια μοντέρνα (δηλαδή σύγχρονή μας) προσέγγισή της. Think multidimensional! 😀

  61. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    23.
    Κι αν σου κάτσει ένας «δημοκρατικότατος» Κούλης; 🙂

  62. 55 Από δω το κατεβάζετε: https://brill.com/view/title/60933?rskey=2FUKVT&result=1
    Μια μικρότερη συλλογή εγγράφων, στα ελληνικά, αφορά μόνο το έτος 1821: https://www.politeianet.gr/books/9786185497118-kolobos-ilias-eap-i-orgi-tou-soultanou-323196

  63. spiridione said

    Πρόσφατα έγινε σούσουρο με την ανάρτηση του Αρ. Χατζή στο Ελλάδα2021 για τον διάλογο του Καποδίστρια με τον πλοίαρχο και το ξυράφι (που τον θυμάμαι από παλιά)
    https://www.greece2021.gr/olomeleia/2760-aristeidis-xatzis-einai-oi-ellines-anorimoi-gia-syntagma.html

    Εδώ είναι όπως το έχει ο Δραγούμης στις Ιστορικές Αναμνήσεις του
    https://books.google.gr/books?id=sOHhDph_elkC&pg=PA152&dq=%22%CE%A4%CE%BF+%CE%A3%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%B1+o%CE%BC%CE%BF%CE%B9%CE%AC%CE%B6%CE%B5%CE%B9%22&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwjnoJT_qe3yAhW88uAKHasoDuIQ6AF6BAgGEAI#v=onepage&q=%22%CE%A4%CE%BF%20%CE%A3%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%B1%20o%CE%BC%CE%BF%CE%B9%CE%AC%CE%B6%CE%B5%CE%B9%22&f=false

  64. aerosol said

    #61
    Τον… Θοδωρή τον Καλούζα λες; 😉
    Πάντως η ιστορία με το πώς έμαθε να κολυμπά δεν είναι και διαπιστωμένη. Στα όρια της φήμης θα την έλεγα.

  65. aerosol said

    Σόρυ, στο #60 του ΝεοΚίδιου πήγαινε αυτό!

  66. Νέο Kid said

    64. Μπράβο ρε, αυτός! Ας πούμε και για τους υπόλοιπους.
    Ο Θοδωρής ο Καλούζας λοιπόν, Theodor Kalouza (προφέρεται καλούτσα) κατά κόσμον, ήταν ένας μυστήριος τύπος που σκέφτηκε ότι ο χωροχρόνος του Αινσταιν ως πεδίο θα μπορούσε να έχει εφαρμογή και σε αλλά πράγματα εξόν απ τη βαρύτητα, και επειδή ήταν μάλλον ξύπνιος (17 γλώσσες είχε μάθει στον «ελεύθερο» χρόνο του…) έβαλε κάτω κάτι μπακαλίστικα μαθηματικά που ήξερε και διαπίστωσε ότι ήθελε τουλάχιστον 5 διαστάσεις για να τού κουμπώνουν τα τεφτέρια… τέλος πάντων να μην πολυπλατειάσω …θεωρείται κατά κάποιο τρόπο ο πρόδρομος , ο εμπνευστής της θεωρίας υπέρ χορδών (κλάδος με τον οποίο σήμερα ασχολούνται φυσικοί-στρίπερς οι αποκαλούμενοι στρινγκάδες)
    Αυτός λοιπόν ο τυπάκος ήταν καμια 30ριά χρονών και δεν ήξερε κολύμπι.
    Του την είχε δώσει το γεγονός, και αποφάσισε να πάρει μια εικονογραφημένη και αναλυτική (ξέρετε δα τι ψείρηδες είναι αυτοί οι γερμαναράδες !) μέθοδο εκμάθησης κολύμβησης , την έπεσε στις όχθες μιας λίμνης , κι όταν ολοκλήρωσε τη θεωρητική του κατάρτιση έκανε το απενενοημενο!
    Έριξε μια βουτιά στα βαθιά και …κολύμπησε, για πρώτη φορά στη ζωή του!
    Υποθέτω ότι αν είχε πνιγεί , θα είχε βγάλει το συμπέρασμα ότι απλά τα πειραματικά δεδομένα δεν επιβεβαίωσαν τη Θεωρία! …🤪

  67. ΣΠ said

    66
    Α, είναι αυτός της Kaluza–Klein theory;

  68. Νέο Kid said

    67. Yes sir!

  69. Νέο Kid said

    Και δικός μας! Μπολσεβίκος που θάλεγε και ο αποτέτοιος, μιας και η Kaluza-Klein theory αποδίδεται και ως ΚΚ theory ( kappa kappa theory)
    Και αν πάρουμε τη liberty να βάλουμε και τον …υποβόσκοντα Αϊνσταιν , γίνεται …ΚΚΕ (το κόμμα σου λαέ! 🤪 )

  70. leonicos said

    Ευτυχώς δεν πνίγηκε

    Πέθανε το 54, πλήρης ημερών εφοσον εἰχε γεννηθει το 1885

    Από τη Βικι φυσικά

    Μη φανταστείτε πως εγνώριζα τον Καλούτσα

    Και δε ήταν φιλοναζί, αν και επεβίωσε χωρίς ν’ απολυθεί

    Thenks Neo Kid

  71. ΓΤ said

    Αβέρτα πλαστά μπόλια
    στη χώρα αυτή τη δόλια

    https://www.iefimerida.gr/ellada/plasta-pistopoiitika-emboliasmoy-palamas

    Ληστεία σε Bvlgari Παρισίων
    με λεία δέκα εκατομμυρίων

    Κοντά πάντα το «Bvlgari» με το «Burglary»
    https://www.protothema.gr/world/article/1158853/gallia-enopli-listeia-se-kosmimatopoleio-tis-alusidas-bulgari-arpaxan-leia-10-ekatommurion-oi-drastes/

  72. ΣΠ said

    70
    Πλήρης ημερών στα 69;

  73. leonicos said

    44-45 Voyageur Autour De La Chambre said

    Ήταν μεγάλος ο πειρασμός να απαντήσω στο σχόλιο 42 με Douglas Adams!

    Ωραίο

  74. leonicos said

    Thαnks Neo Kid

  75. aerosol said

    #66
    Η άνωση βοηθά αν μείνεις ψύχραιμος και όλα τα θηλαστικά έχουμε κι ένα ένστικτο να βοηθά -άλλοι έτυχε να κάνουν το ίδιο άνευ βιβλίου.
    Οπότε (αν ισχύει η ιστορία) θα έλεγα πως πριν πέσει στο νερό δεν ήξερε να κολυμπά, απλά είχε διαβάσει κάποιες πληροφορίες από ένα βιβλίο. Καλαμαράς κι αυτός! 😀

  76. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    53-58 Α μπράβο, καλή διόρθωση.

    55-62 Επίσης α μπράβο. Με πρόλαβε ο Δύτης, είχα δει και το λινκ και το είχα κατεβάσει. Πότε θα το διαβάσω, δεν ξέρω.

    Τον Καλούτσα τον αγνοούσα.

  77. Irresistible said

    Οι σχολιασταί, κύρ Γιώργης Κατσέας (55) και Δύτης του Γλυκού Νερού (62), φιλοτιμήθηκαν να μνημονεύσουν το όντως ΜΝΗΜΕΙΩΔΕΣ σύγγραμμα του Τούρκου ιστορικού H. Şükrü Ilıcak, «Those Infidel Greeks» (2 vols.), The Greek War of Independence through Ottoman Archival Documents» που εξέδωσαν την περασμένη Πέμπτη 2 Σεπτέμβρη στα αγγλικά οι εκδόσεις «Brill» και προσφέρει δωρεάν (κατεβάστε εδώ ) το Ίδρυμα «Αικατερίνης Λασκαρίδη». Μιλάμε για 1.730 σελίδες με 700 ανέκδοτα Οθωμανικά Έγγραφα για την Ελληνική Επανάσταση, πλήρως μεταφρασμένα και σχολιασμένα στα Αγγλικά.

    Είτε από άγνοια, είτε εξεπίτηδες, οι ανωτέρω χριστιανούληδες σχολιασταί διέπραξαν μία ουρανομήκη ατιμία, που δεν θα τολμούσε να διαπράξει ούτε ο διαπρεπής χριστιανός λόγιος κ. Blogotinanai, ο οποίος είναι πανελληνίως διάσημος για την χριστιανική κοπτοραπτική του: Απέκρυψαν ότι το μνημειώδες αυτό σύγγραμμα του H. Şükrü Ilıcak είναι ΚΟΛΑΦΟΣ για την Ορθόδοξη Εκκλησία, αφού αποδεικνύει οριστικά την Προδοτική της Στάση καθ’ όλη την διάρκεια της Ελληνικής Επαναστάσεως (1821-29)…

    ΙΔΟΥ πεδίον δόξης λαμπρόν για τον αγαπητό μας κ. Σαραντάκο (βλέπε και σχόλιο 76β, όπου ο κύριος Νίκος δηλώνει πως δεν θα βρεί χρόνο να διαβάσει το βιβλίο, μή έχοντας αντιληφθεί για τί τεράστιο Ντοκουμέντο μιλάμε): Ας αναθέσει στο Επιτελείο του να μελετήσει την μνημειώδη αυτή έκδοση του Ιδρύματος «Αικατερίνης Λασκαρίδη», με εντολή να ανακαλύψει όλα τα Οθωμανικά Έγγραφα που εξευτελίζουν την Ορθόδοξη Εκκλησία και να αναρτήσει εδωπέρα σχετικά άρθρα που θα προκαλέσουν πανελλήνιο σάλο και θα διαφημίσουν το παρόν Ιστολόγιο στα πέρατα του Κόσμου… Βάζω στοίχημα την μισή μου περιουσία πως ο αγαπητός μας κύριος Νίκος και πάλι δεν θα τολμήσει, φοβούμενος μήπως εγκαταλείψουν την ανάγνωση του Ιστολογίου οι πολυπληθείς χριστιανούληδες αναγνώσται του…

    Για να αντιληφθεί και ο τελευταίος κάφρος αναγνώστης πόσο αποκαλυπτικά είναι τα εν λόγω Οθωμανικά Έγγραφα, ΑΝΑΡΤΩ το πιό ανώδυνο εξ αυτών (βρίσκεται στην σελίδα 231 του βιβλίου). Πρόκειται για ένα Οθωμανικό Έγγραφο της 5ης Ιανουαρίου 1822, που απειλεί με μαρτυρικό θάνατο τους ορθόδοξους παπάδες και προύχοντες που θα τολμήσουν να παντρέψουν Ορθόδοξα κορίτσια με Ρωμαιοκαθολικούς γαμπρούς, καταστρατηγώντας τους Ιερούς Κανόνες της Ορθόδοξης Εκκλησίας!.. Με το Έγγραφο αυτό καταρρίπτεται η πολυετής προπαγάνδα του Ορθόδοξου Παπαδαριού ότι τάχα η Ορθόδοξη Εκκλησία διέσωσε τον Ελληνισμό, με το να απαγορεύει επί 400 χρόνια τους μικτούς γάμους Ορθοδόξων με Αλλοδόξους και Αλλοπίστους. Η αμείλικτη Αλήθεια είναι ότι οι Οθωμανοί απηγόρευαν αυτούς τους Γάμους, για τα δικά τους συμφέροντα εννοείται…

    ΥΓ-1: Οι αδαέστατοι επιμεληταί του τόμου μεταφράζουν την τουρκική λέξη για το Ρωμέικο μιλλέτι ως «ελληνικό», «Ελλάς» και πάει λέγοντας. Πρόκειται περί σοβαρωτάτου λάθους.

    ΥΓ-2: Ο επιπόλαιος κύρ Γιώργης Κατσέας, όταν στο σχόλιο 55 συνέστησε την εν λόγω έκδοση στον κ. Σαραντάκο, δεν είχε πάρει χαμπάρι ότι το σύγγραμμα προσφέρεται δωρεάν και χρειάστηκε το σχόλιο 62 του Δύτη του Γλυκού Νερού…

  78. Πέπε said

    Κοίτα ντόρος με τον Σουκρού!

    Δε νομίζω ότι θα ενδιαφέρει πολλούς, αλλά δεν μπορώ και να μην αναφέρω ότι είμαστε φίλοι από την Αθήνα (όπου κατοικεί μόνιμα).

    Δεν έχω διαβάσει τίποτε δικό του. Το συγκεκριμένο όμως, προσοχή, δεν είναι δικό του έργο, είναι υπό την επιμέλειά του.

  79. BLOG_OTI_NANAI said

    77: Μόνο λοβοτομημένος θα έφερενε τεκμήριο που διαψεύδει τις βλακείες του. Οι Τούρκοι επειδή ήθελαν φορολογητέα ύλη, έφτιαχναν τους νόμους που άπτονται τον πυρήνα της ορθόδοξης πίστης με βάση την παράδοση της Εκκλησίας γιατί ήξεραν ότι σε περιπτώσεις καταπάτησης θα είχαν αναταραχές. Πιο ξεκάθαρο δεν γίνεται, ότι η βάση του νόμου, βρίσκεται στη θέληση των ορθοδόξων και της Εκκλησίας, αλλά ο γκαβός μπάρμπας δεν το είδε:

    «it stands to reason that no true Greek would choose to convert to the Frankish creed«.

    Επίσης οι επιμελητές το Μιλλέτ μια χαρά το αποδίδουν:

    Όμως το Greece/Greek κ.λπ. είναι μια χαρά ιστορική χρήση όπως έχω δείξει 100 φορές σε λεξικά της εποχής (το συγκεκριμένο από τα μέσα του 17ου αι.) με τις ελληνικές σημασίες του «Ρωμαίος» και πώς το απέδιδαν οι ξένοι:

  80. sarant said

    78 Να του μεταβιβάσεις το ζωηρό μας ενδιαφέρον 🙂

  81. Γιάννης Ιατρού said

    Ρε akatan;omaste, ξέχασες να βάλεις τον σύνδεσμο για το κατέβασμα 😂😂, παιδιά, εδώ, από τον εκδότη, Brill

  82. dryhammer said

    81 Εγώ που το κατέβασα από το λίκνο του #62, να το γυρίσω πίσω;

  83. Γιάννης Ιατρού said

    82: Δεν το είδα ρε συ αυτό του Δύτη, δεν είχα κοιτάξει το νήμα μετά το μεσημέρι και είδα μόνο τα τελευταία σχόλια…
    Το ίδιο είναι τελικά το λίνκ.

  84. Εδώ έχει και συνέντευξη του Σουκρού: https://www.lifo.gr/culture/arxaiologia/aytoi-oi-apistoi-ellines-i-elliniki-epanastasi-mesa-apo-ta-othomanika-arheia

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: