Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Παλαιογερμανικά μεζεδάκια

Posted by sarant στο 18 Σεπτεμβρίου, 2021


Γιατί τάχα ονόμασα έτσι το σημερινό μας άρθρο; Λέτε να αναλύω κάποια λέξη, που η ετυμολογία της ανάγεται σε κάποια παλαιογερμανική ρίζα; Αλλά σήμερα είναι Σάββατο, και το Σάββατο, ως γνωστόν, δεν λεξιλογούμε ακριβώς αλλά παρουσιάζουμε όσα στραβά και ανάποδα, γλωσσικά βεβαίως, έχω μαζέψει και μου έχετε στείλει μέσα στη βδομάδα.

Συμβαίνει κάποτε, ο τίτλος του σαββατιάτικου μεζεδοάρθρου μας να έχει προκύψει από ένα μεζεδάκι της πιατέλας, ένα μεζεδάκι βέβαια που για κάποιον λόγο ξεχωρίζει. Αυτό έγινε και σήμερα, παρόλο που το σχετικό εύρημα το έχουμε ήδη συζητήσει στα σχόλια προηγούμενου άρθρου προχτές. Όμως δεν θα μπορούσε τέτοια ασύλληπτη γκάφα να λείπει από τη συλλογή μας, έστω και για λόγους τάξεως και πληρότητας. Και μάλιστα γκάφα αποτυπωμένη σε φυσικό μέσο.

Εννοώ βέβαια τη φοβερή πινακίδα της φωτογραφίας, που βρίσκεται σε κάποιον δρόμο της Θεσσαλονίκης. Ο νέος δήμαρχος, μου λένε, θέλησε να δείξει έργο κι έτσι πρόσθεσε αυτές τις «πληροφοριακές» πινακίδες, που μας λένε ποιο είναι το πρόσωπο ή ο τόπος ή το πράγμα που τιμάται σε κάθε οδωνύμιο.

Κάτι τέτοιο έχει κάνει εδώ και δεκαετίες ο δήμος Ηρακλείου, όμως εκεί οι επεξηγήσεις είναι λακωνικές (π.χ. στην οδό Μινωταύρου: Μυθικό τέρας), ενώ εδώ ο δήμος Θεσσαλονίκης θέλησε να εκμεταλλευτεί την τεχνολογία κι έτσι αύξησε τις διαστάσεις των πινακίδων ώστε να αφήνουν χώρο για ένα κάπως εκτενέστερο πληροφοριακό σημείωμα, αλλά και για έναν κωδικό QR που, αν έχετε σμαρτόφωνο, σάς δίνει περαιτέρω πληροφορίες.

Είναι μεγάλες οι δυνατότητες της τεχνολογίας, αλλά η παραδοσιακή αδιαφορία και η τσαπατσουλιά πάντα θα υπερισχύουν, όπως δείχνει η πινακίδα αυτή.

Διότι βέβαια, ο Γερμανός, αφού έζησε από το 1771 έως το 1826, και είναι άλλωστε ένας από τους γνωστότερους πρωταγωνιστές της Επανάστασης του Εικοσιένα, δεν θα μπορούσε να εκτελεστεί στο Γουδί εκατό χρόνια μετά, το 1922. Η περιγραφή ταιριάζει στον Δημήτριο Γούναρη, και πράγματι η οδός Δημητρίου Γούναρη βρίσκεται πολύ κοντά στην Π.Π.Γερμανού. Κάπως έγινε και μπερδεύτηκαν τα κείμενα του πληροφοριακού σημειώματος, αλλά και πάλι το περίεργο είναι ότι η περιγραφή αρχίζει σωστά, αφού δίνει τις χρονολογίες γέννησης/θανάτου του ΠΠΓερμανού και στη συνέχεια λοξοδρομεί στον Γούναρη!

Το εξοργιστικό όμως είναι ότι κανείς από τους εμπλεκόμενους, απ’ όσους δηλαδή έφτιαξαν την πινακίδα ή ανέλαβαν να την κρεμάσουν κτλ. δεν διάβασε το κείμενο ή δεν αντιλήφθηκε το τερατώδες παράδοξο ή δεν ενδιαφέρθηκε να το αναφέρει. Αν σε τόσο απλά πράγματα τα κάνει μούσκεμα ο μηχανισμός του κ. Ζέρβα, τι θα κάνει με τα πιο σύνθετα;

Τελειώσαμε; Όχι, έχει και συνέχεια το φιάσκο, έστω κι αν δεν είναι ορατή διά γυμνού οφθαλμού. Είπαμε πιο πάνω για τον κωδικό QR. Λοιπόν, αν κάνετε το πείραμα και σκοπεύσετε τον κωδικό QR της φωτογραφίας με την κάμερα του σμαρτοφώνου σας, μεταφέρεστε στο thessaloniki.gr, όπου παίρνετε πληροφορίες για… τον Ιωάννη Τσιμισκή!! Θα ξέρετε βέβαια ότι η Ιωάννου Τσιμισκή είναι κεντρική αρτηρία της συμπρωτεύουσας, που μάλιστα τέμνεται με την ΠΠΓερμανού.

Ανακεφαλαιώνω: Η πινακίδα για τον Παλαιών Πατρών Γερμανό περιέχει το βιογραφικό του Δημ. Γούναρη και παραπέμπει σε πληροφορίες για τον Ιωάννη Τσιμισκή -τέτοιο αλαλούμ. Αναρωτιέμαι αν ο κωδικός QR στην αντιστοιχη πινακίδα της οδού Δημ. Γούναρη παραπέμπει στον Παλ.Πατρών Γερμανό!

Λέγεται ότι η επιμαχη πινακίδα κατέβηκε, αλλά δεν είναι βέβαιο. Δεν είδα πουθενά να έχει γίνει αυτοψία στο σημείο, που τέλος πάντων δεν βρίσκεται σε κάποιαν δυσπρόσιτη βουνοκορφή αλλά στο κέντρο της πόλης. Ίσως κάποιος σχολιαστής περάσει από την Π.Π.Γερμανού και μας πει. Ή από τη Γούναρη, ή από την Τσιμισκή.

* Αλλά δεν είναι όλο το σημερινό αρθρο αφιερωμένο στη μνημειώδη γκάφα του κ. Ζέρβα. Έχουμε κι άλλη ύλη.

Να βάλουμε μιαν ανορθογραφία από το Τουίτερ -τόσο συνηθισμένη που δεν θα την επισήμαινα αν δεν ήταν υπουργική.

O κ. Λ. Αυγενάκης παρακαλεί: «τηρείστε τις υποδείξεις». Φυσικά το σωστό είναι «τηρήστε».

Δεν έχουμε γράψει άρθρο για το συχνότατο αυτό αστόχημα. Έως τότε, να θυμόμαστε ότι η ενεργητική προστακτική σε /-iste/ γράφεται πάντα με ήτα, τηρήστε (από το αρχαίο «τηρήσατε»).

Ο μεσοπαθητικός τύπος σε /-iste/ γράφεται με -ει, π.χ. για να τηρείστε ενήμεροι για τις εξελίξεις, γραφτείτε συνδρομητές στην ιστοσελίδα μας.

Καλό είναι να κρατάμε τη διάκριση, αν και από τα συμφραζόμενα συνήθως ξεκαθαρίζει αν το «Παρακολουθείστε» είναι στραβογραμμένη προστακτική ή συμβουλή να προσέξουμε επειδή μας παρακολουθούν.

* Ο Ολυμπιακός έφερε ισοπαλία στην πρεμιέρα του πρωταθλήματος, αλλά αυτό που ψάρεψα είχε γραφτεί από την παραμονή.

Τίτλος άρθρου σε αθλητική ιστοσελίδα:

Ο Ολυμπιακός σε πρεμιέρα στο γήπεδό του, σε μισό αιώνα Α’ Εθνικής δεν έχει κερδίσει μόνο τον ΠΑΟ!

Και στο κυρίως άρθρο: Πρεμιέρα είναι και όπως λέμε η πρεμιέρα έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες. Σε εντός έδρας πρεμιέρα ο Ολυμπιακός στα 50 χρόνια της Α΄ Εθνικής δεν έχει κερδίσει μόνο τον Παναθηναϊκό!

Εγώ, όπως διαβάζω τον τίτλο, καταλαβαίνω ότι «δεν έχει κερδίσει μόνο τον ΠΑΟ αλλά και άλλες ομάδες». Εσείς τι καταλαβαίνετε;

Βέβαια, ο αρθρογράφος άλλο εννοεί: Μόνο τον Παναθηναϊκό δεν έχει κερδίσει σε εντός έδρας πρεμιέρα πρωταθλήματος.

Και το εξηγεί αμέσως πιο κάτω: Το 1981 (1-1) και το 1993 (0-0). Όλες οι άλλες πρεμιέρες του είναι νικηφόρες, όταν αυτές είναι εντός έδρας.

Εσείς σκοντάφτετε όταν το διαβάζετε ή άδικα γκρινιάζω;

* Κι ένας υπότιτλος που συζητήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από τη σειρά The Tudors. Η βασίλισσα εμφανίζεται να αναφωνεί: Βαγγελίστρα μου! Το πρωτότυπο επιφώνημα ήταν Oh my! που αποτελεί ευφημισμό αντί του Oh my God (ου λήψει όνομα…)

Η επιλογή του υποτιτλιστή αποδίδει σωστά το νόημα, αλλά αστοχεί στο ότι βάζει μιαν Αγγλίδα εστεμμένη να μιλάει σαν Ελληνίδα απλή γυναίκα. «Ω Θεέ μου» θα αρκούσε. Όμως δεν είναι μεταφραστικό έγκλημα καθοσιώσεως και μάλλον είναι χαριτωμένο.

Ας υποθέσουμε όμως ότι το επιφώνημα δεν το χρησιμοποιεί η βασίλισσα, αλλά μια κοινή θνητή, όμως πάντοτε σε βρετανική σειρά και σε βρετανικό κλίμα. Θα ήταν άραγε λιγότερο άστοχο το «Βαγγελίστρα μου»; Ή θα εξακολουθούσε να είναι άστοχο επειδή έχει ελληνικό χρώμα; Ή, σε μια ταινία αμερικάνικη, με βρισίδια, θα δεχόμασταν το «Γαμώ την Παναχαϊκή μου» σαν απόδοση κάποιας ανάλογης ευφημισμένης βλαστήμιας; Σηκώνει συζήτηση το θέμα.

* Φίλος του ιστολογίου αναφέρεται στη δίκη που απασχολεί την κοινή γνώμη και σχολιάζει τίτλους σαν κι αυτόν:

Επίθεση με βιτριόλι: Η ανώτατη ποινή που μπορεί να επιβληθεί στην κατηγορούμενη Έφη

Θυμίζει επίσης τις συνεχείς αναφορές, προ καιρού, που και τώρα συνεχίζονται πιο αραιά, στον «Μπάμπη» του φονικού των Γλυκών Νερών. Και ρωτάει:

Είχα την εντύπωση πως η χρήση των μικρών ονομάτων δείχνει μια οικειότητα, για να μην πω συμπάθεια (με εξαίρεση ίσως κάποιους πολιτικούς, π.χ. «ο Ανδρέας»). Είναι σωστό κατηγορούμενους ειδεχθών εγκλημάτων να τους αποκαλούμε «ο Μπάμπης», «η Έφη» κλπ.;

Εχει μια βάση η παρατήρηση. Βέβαια η αναφορά στο μικρό όνομα γίνεται για να αποφύγουμε το επώνυμο ή τη συνεχή επανάληψη προσδιορισμών όπως «ο πιλότος», «η 37χρονη» κτλ.

Θυμάμαι (όχι από πρώτο χέρι!) ότι στην υπόθεση Αθανασόπουλου, το 1932, οι τρεις δράστες προσδιορίζονταν: Φούλα, Κάστρου, Μοσκιός -δύο επώνυμα, ένα μικρό όνομα, σε αυτήν που αλλωστε έπεσε στα μαλακά.

Εσείς τι λέτε;

* Πέθανε και ο μεγάλος Ντούσαν Ίβκοβιτς και σε αθλητικόν ιστότοπο μεταφέρεται η άποψη συμπατριώτη του προπονητή, που τον χαρακτηριζει «εικονική φιγούρα», όπως αρχικά απέδωσε ο ιστότοπος το iconic figure.

Συνηθισμένο το λαθάκι, αλλά το αξιοσημείωτο είναι ότι οι άνθρωποι του ιστότοπου το διόρθωσαν, όπως μπορείτε να δείτε, σε «εμβληματική φιγούρα». Μπράβο τους.

* Γκάφα φιλοκυβερνητικού σχολιαστή στην Καθημερινή. Σε πρόσφατη επιφυλλίδα του κατηγορεί στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ότι αγνοούν τη χρήση «του επιρρήματος ‘έως’ «.

Κι έτσι δείχνει τη δική του αμάθεια, αφού σύμφωνα με όλα τα λεξικά και όλες τις γραμματικές το «έως» είναι (καταχρηστική) πρόθεση που λειτουργεί και ως σύνδεσμος. Όχι πάντως επίρρημα!

Καλό παράδειγμα για τον νόμο του Μέφρι.

(Επί της ουσίας, η εστίαση της κριτικής στις ελαφρύνσεις που θα έχουν όσοι κάνουν γονική παροχή ακίνητο αξίας κοντά στις 800.000 δεν είναι άστοχη. Μέχρι τώρα υπήρχε αφορολόγητο στις 150.000 και έως τις 300.000 ο φόρος ήταν αμελητέος. Η ελάφρυνση για γον. παροχή αξίας 600.000 είναι 16000 ενώ για 300.000 είναι 1000 νομίζω. Δηλαδή το όφελος εκτινάσσεται εκθετικά όσο πλησιάζουμε τις 800.000 που είναι το νέο όριο).

* Η γενικομανία της εβδομάδας, σε τίτλο από κρητικό μέσο.

Η Κρήτη δεν θα εξαιρεθεί διοδίων είναι ο τίτλος, και όπως βλέπω από την απομαγνητοφώνηση ο πρωθυπουργός πράγματι είπε «δεν θα θεωρούσα λογικο γιατί θα πρέπει η Κρητη να εξαιρεθεί των διοδίων».

Αλλά στα νέα ελληνικά το «εξαιρούμαι» συντάσσεται με το «από» και αιτιατική. Η σύνταξη του πρωθυπουργού είναι μποστιάζουσα (θάπτεις των κορών).

* Και κλείνω με την ένσταση φίλου για τη χρήση και τη σημασία μιας έκφρασης. Αναφέρεται σε είδηση για την πανδημία.

Υπ’ ατμόν βρίσκονται κυβέρνηση και επιστημονική κοινότητα με στόχο και στοίχημα να μην οδηγηθεί η χώρα σε νέα έξαρση της πανδημίας του κορωνοϊού…

Και πράγματι στο ΛΚΝ βρίσκω ότι δίνεται ως μόνη σημασία του «(είμαι) υπ’ ατμόν» το «έτοιμος να φύγω».

Αλλά ήδη ο Μπαμπινιώτης δέχεται διεύρυνση της σημασίας, αφού δίνει σημασία «σε ετοιμότητα» και προσθέτει, «ειδικότερα σε ετοιμότητα για αναχώρηση». Και το ΜΗΛΝΕΓ δίνει σημασία «έτοιμος για αναχώρηση ή για έναρξη κάποιου έργου»

Οπότε, θα κάνουμε δεκτή τη διατύπωση. Αν βέβαια η συγκεκριμένη κυβέρνηση βρίσκεται «υπ’ ατμόν» και με την αρχική σημασία της έκφρασης, δεν έχω καμιάν αντίρρηση.

Καλό σαββατοκύριακο λοιπόν!

238 Σχόλια προς “Παλαιογερμανικά μεζεδάκια”

  1. greggan193 said

    Reblogged στις THE BROOM και σχολίασε
    Εδώ το χάλι τους το μαύρο!

  2. Όπως είπε η Μαρία, η πινακίδα, από το «κολέγιο» στο φόντο, δείχνει ότι είναι γωνία Εγνατία με ΠΠ Γερμανού. Αν η φωτογραφία είναι γνήσια, κι όχι φωτοσοπιά, προσθέτω εγώ.

  3. miltos86 said

    Η επιλογή του υποτιτλιστεί αποδίδει σωστά το νόημα

    Καλημέρα! Ένας υποτιτλιστείς ξέφυγε λίγο εδώ! 😉

  4. Tasos said

    Παλαιός Πατρινός ήταν ο Γούναρης και γερμανοσπουδαγμένος. Μικρό το λαθος !

  5. dryhammer said

    Καλημέρα!
    Εμένα με εξέπληξε το παράδειγμα

    π.χ. στην οδό Μινωταύρου: Μυθικό τέρας

    και είδα πως όντως υπάρχει τέτοια στο Ηράκλειο (πάροδος λένε οι γουγλοχάρτες).
    Θα μου πεις διάσημος είναι, γιατί όχι, εδώ άλλοι κι άλλοι…

  6. theopeppas said

    Καλημέρα και το «Βαγγελίστρα μου» (ηχητικά ΄»Βα-γγελίστρα-μου» ) έχει συνδεθεί κινηματογραφικά, πάντα και για πάντα, με τον Θανάση Βέγγο! Στο ρόλο του πατέρα (τριπλό ρόλο κρατασει αλά Πήτερ Σέλλερς, πατρός, υιού και …κόρης) στον Τσαρλατάνο. Και μετά από ατάκα Βέγγου, πάσα αντιγραφή-ομοιότης αδύνατος!

  7. Η Βαγγελίστρα είναι από «επίσημη» πλατφόρμα, νέτφλιξ ξέρω γω, ή ερασιτεχνική; Γιατί οι ερασιτέχνες υποτιτλιστές πετάνε συχνά τέτοια χαριτωμένα επίτηδες, υπάρχουν και σχετικές συλλογές.

  8. voulagx said

    Διόρθωση: Η επιλογή του υποτιτλιστ[ή]

  9. dryhammer said

    5. συνέχεια Στη Χίο έχουμε μια Κουντουριώτου που στα λατινογραμμένα διατηρεί το «ου» σαν Ο με κερατάκια όπως στα ελληνικά

    3. Ο υποτιτλιστείς είναι ένας πχ δούκας που τον έκαναν λόρδο [λόγω κακής διαγωγής;]

  10. LandS said

    Η επιλογή του υποτιτλιστεί αποδίδει σωστά το νόημα, αλλά αστοχεί στο ότι βάζει μιαν Αγγλίδα εστεμμένη να μιλάει σαν Ελληνίδα απλή γυναίκα.

    Καλέ, από πότε ο υποτιτλιστής είναι ρήμα;
    Απάντηση: Από τότε που στο διορθώνει μόνος του ο κ. σπελ τσέκερ (το έκανε και σε μένα μόλις τώρα)

  11. Νέο Kid said

    Ο Μινώταυρος δεν ήταν «μυθικό τέρας». Ήταν υπαρκτό πρόσωπο , τραγικό offspring του βασιλιά Μίνωα που ήταν μπάισέξουαλ. Η συνευρεσή του με τον όμορφο Μάτσα ( είναι γνωστό ότι οι Μινωίτες είχαν αράπικα ονόματα …) γέννησε το Μινώταυρο. Εξού και η παροιμιώδης από τότε φράση:;Μίνως, Μάτσας και υιός!

  12. Καλημέρα

    Νόστιμα μεζεδάκια

  13. Νέο Kid said

    7. Σα να θυμάμαι ένα «γαμώ το φελέκι μου, γαμώ!» που είπε ένας Ρωμαίος εκατόνταρχος , τώρα που το λες. Αλλά δεν είμαι και σίγουρος.
    Αλήθεια, το φελέκι τί είναι; Εχομεν αναλύσει σχετικώς;

  14. dryhammer said

    Ο όμορφος Μάτσας γέννησε;

    Είχα ένα φίλο που είχε ένα γατί μεγαλόσωμο και μαλλιαρό που υποστήριζε πως ήταν αρσενικό. «Κοίτα το μαλάκα μια κοιλιά που έκανε. Αφού όλο τρώει» ώσπου μια μέρα πάω σπίτι του και μου λέει περίλυπος «Ο μαλάκας γέννησε»

  15. LandS said

    Επίθεση με βιτριόλι: Η ανώτατη ποινή που μπορεί να επιβληθεί στην κατηγορούμενη Έφη

    Γενικά είναι φάουλ η διατύπωση. Δεν έχει δικαστεί ακόμα η κατηγορούμενη, δεν ξέρουμε αν κατηγορείται για απόπειρα ανθρωποκτονίας ή για βαριά σωματική βλάβη, δεν μας νοιάζει πως τη λένε κλπ. κλπ.

    Επίθεση με βιτριόλι: Η ανώτατη ποινή που μπορεί να επιβληθεί.

    Θα αρκούσε.

  16. Ανδρέας said

    Ο Γούναρης ήταν τέκτονας και ανήκε στην Πατρινή τεκτονική στοά «Παλαιών Πατρών Γερμανός».
    Έτσι δένει η ιστορία με την πινακίδα 😀😉😉
    https://www.grandlodge.gr/gounaris-dimitrios-w-69815.html?cat=69815

  17. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το «Βαγγελίστρα μου» θα μπορούσε να γίνει δεκτό, αν η βασίλισσα είχε χρησιμοποιήσει μιαν ανάλογης λαϊκότητας επιφωνηματική φράση. Το «oh my!» στα σημερινά ελληνικά μπορεί να αποδοθεί με τη φράση «για όνομα!», θυμίζοντάς μας και τη μεγαλοαστή από τους «Δέκα μικρούς Μήτσους» του Λαζόπουλου.

  18. Νέο Kid said

    Ο Γερμανός κι ο Γούναρης δώσαν ραντεβού στα γουναράδικα της Σαλλλονίκης.

  19. 13 Κιντ είσαι παλιός, αλλά όχι τόσο παλιός 🙂
    https://sarantakos.wordpress.com/2009/02/18/feleki/

  20. atheofobos said

    Και μερικά ακόμα μεζεδάκια που περιέργως πως σου διαφεύγουν!
    Ας ξεκινήσουμε με ένα,από πρώην υπουργό και νυν τομεάρχη Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, την Έφη Αχτσιόγλου:
    ….η κυβέρνηση νίπτει τας χείρας της για τα προβλήματα τους και επιχαίρει με αλαζονεία για την ευημερία των αριθμών που αποκρύπτει τη δυστυχία των ανθρώπων».
    Επιχαίρω βέβαια σημαίνει χαίρομαι για κάτι, συνήθως κακό, χαιρεκακώ.

    Είμαι σίγουρος δε πως η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ραλλία Χριστίδου τα Χριστούγεννα δεν πρόκειται να βάλει στο στόμα της γαλοπούλα μετά το ρεζιλίκι που έχει υποστεί και το πάρτυ που έχει γίνει στο twitter με την ανάρτηση της!
    https://www.thetoc.gr/politiki/article/gkafa-tis-rallias-xristidou-den-katalabe-ti-ennoouse-o-mitsotakis-gia-ekloges-kai-galopoules—klama-sto-twitter/

    Τέλος αντιπολίτευση θέλησε να κάνει και ο πρώην πρύτανης του ΑΠΘ και πόσταρε ως απόδειξη της αστυνομοκρατίας στη ΔΕΘ του 2021 μια φωτογραφία από το 2018 από την τότε επίσκεψη στη ΔΕΘ ως πρωθυπουργός του Τσίπρα!

  21. Νέο Kid said

    19. Ω! Μιλ σιουκράν! Όντως από την προϊστορία ( aka dark ages) του ιστολογίου. 🤪
    Τσοκ ιντερεσάντ αλ φελέκ!

  22. ΚΩΣΤΑΣ said

    Αν δεν ήταν μονόδρομος η Π. Π. Γερμανού, με βόλευε να πεταχτώ στα γρήγορα με το αμάξι, μέσω Εγνατίας, να στρίψω δεξιά, να φωτογραφίσω την πινακίδα, να συνεχίσω την πορεία μέχρι Τσιμισκή, να ξαναφωτογραφίσω και στρίβοντας πάλι δεξιά να επιστρέψω σύντομα στη βάση μου και να σας στείλω τις φωτό.

    Έλα μου όμως που η μονοδρόμηση δεν επιτρέπει στροφή δεξιά! Οι άλλες επιλογές επιβάλλουν και στροφή αριστερά… οπότε ας το αφήσω καλύτερα… 😉

  23. theopeppas said

    11. Μινωας με Μάτσα (καμία σχέση το Μινως Μάτσας και Υιός, φαντάζομαι!) ήταν το ….mis-match που οδήγησε στη γεννηση του Μινώταυρου; Γιατί έχω διαβάσει για (ανώνυμο) λευκό ταύρο, την Πασιφάη που τον …λιμπίστηκε και τον …προξενητη (μην πουμε άλλο τι!) Δαίδαλο, που έφτιαξε ομοίωμα αγελάδος, με επίμαχη …οπή, εντός του οποιου μπηκε η Πασιφαη και επετεύχθη η …ζεύξη …θηρίου -Αντιρίου

  24. Γιάννης Ιατρού said

    20γ: Καλά λες, έβαλε παλιά φωτό. Λες και στην ουσία φέτος δεν έγινε ακριβώς το ίδιο… Μόνο που τώρα τα drones των τηλεοπτικών σταθμών της ΝΔ (συμπεριλαμβανομένης της ανεξάρτητης ΕΡΤ😂) δεν έδωσαν την φωτό από την ίδια περιοχή.
    Όμως το επιτελείο βρήκε άκρη. Η σωστή κι επίκαιρη φωτό είναι αυτή:

  25. ΓΤ said

    22@

    Κόψ’ το με τα πόδια, ρε μαν, και προσοχή στα μπουλόνια! 🙂

  26. LandS said

    Ο Μουμτζής κάνει και ένα λάθος ουσίας.
    Το πρόβλημα των Ηλιόπουλου, Δραγασάκη, Τσακαλώτου και πολλών άλλων, ακόμα και εκτός ΣΥΡΙΖΑ, δεν είναι η κατανόηση του «έως». Και «μέχρι» να έλεγε πάλι αυτές οι κυρίες και οι κύριοι και πολλοί άλλοι ακόμα και εκτός ΣΥΡΙΖΑ, θα είχαν πρόβλημα με τα 800χιλ ευρώ του ορίου.
    Βλέπετε οι οικονομολόγοι αυτού του κόσμου, για να βγάλουν συμπεράσματα για το όφελος ή τη ζημιά φορολογικών μέτρων, κοιτάνε την κατανομή της ακίνητης περιουσίας στον πληθυσμό και όχι την αξία της δικής τους.

  27. Panagiotis said

    υποτιτλιστεί

    *υποτιτλιστή θέλατε να γράψετε μάλλον και σας πρόδωσε η λειτουργία προφητικού (ή μήπως προφητείας;) κειμένου της έξυπνης συσκευής σας! Καλημέρα.

  28. Η τύχη στα τουρκικά.

  29. Καλημέρα. Ο νόμος του Μέρφι μάλλον εννοείτε.

  30. ΚΩΣΤΑΣ said

    26 ΓΤ 😅🤣😂

    Α! πα πα, τα μπουλόνια μου άφησαν ψυχικό τραύμα.

  31. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια και ευχαριστώ για τη διόρθωση!

    5 Το είχαμε προσέξει και συζητήσει σε μια φοιτητική εκδρομή, και μου έχει μείνει το παράδειγμα.

    16-19 Με πρόλαβε βέβαια ο Δυτης.

  32. Costas X said

    Καλημέρα, κι ευχαριστούμε για τα σαββατιάτικα μεζεδάκια !

    Για μένα, η κακή ή ετεροχρονισμένη απόδοση μιας φράσης, ειδικά σε ταινίες εποχής, είναι μεγάλο μεταφραστικό λάθος, καταστρέφει όλη την ατμόσφαιρα. Ίσως να την δεχόμουνα μόνο σε κάποια κωμωδία. Φανταστείτε τον Σέρλοκ να λέει στον Ουάτσον «μου φαίνεται ότι ο μάγκας μας τρολάρει, ρε κολλητέ» !

    Νέα κορφιάτικα λιμερίκια στα «Λιμερίκια», για όποιον ενδιαφέρεται.

    Κι εδώ, κλασική ατάκα περί Παλαιών Πατρών Γερμανού :

  33. Γιάννης Κουβάτσος said

    20: Σαφώς και παρερμήνευσε τη φράση η Χρηστίδου, αλλά και αυτός ο ευλογημένος (λέμε τώρα) πότε θα αντιληφθεί ότι δεν πρωθυπουργεύει σε αγγλοσαξονική χώρα αλλά στην Ελλάδα; Για αρνιά και Λαμπρή λέμε εδώ σε ανάλογες περιπτώσεις. Αλλά προφανώς ο Μητσοτάκης συγκαταλέγει εαυτόν στη χορεία των Τσόρτσιλ, Κλίντον και Ομπάμα που έκαναν διάσημη τη φράση.

  34. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Φανταστείτε τον Σέρλοκ να λέει στον Ουάτσον «μου φαίνεται ότι ο μάγκας μας τρολάρει, ρε κολλητέ» !
    Νομίζω πως θα μπορούσε να γίνει δεκτή αυτή η απόδοση, αν ο Χολμς είχε χρησιμοποιήσει μια παρόμοια αγγλική αργκοτική έκφραση, που η πιστή μετάφρασή της θα ήταν ακατανόητη στα ελληνικά. Φυσικά, ο Χολμς δεν χρησιμοποιούσε τέτοιες εκφράσεις , αλλά λέμε τώρα.

  35. Αγγελος said

    Τερατώδης είναι η φράση «Ο Ολυμπιακός σε πρεμιέρα στο γήπεδό του, σε μισό αιώνα Α’ Εθνικής δεν έχει κερδίσει μόνο τον ΠΑΟ», και δικαίως αγανακτείς — πολύ περισσότερο που διορθώνεται ευκολότατα: «Μόνο τον ΠΑΟ δεν έχει κερδίσει ο Ολυμπιακός σε πρεμιέρα στο γήπεδό του, σε μισό αιώνα Α’ Εθνικής».γχίτιδα»
    Είναι δυνατόν ελληνικός κάλαμος να μη νιώθει ότι «Δεν έχω μόνο ιλαρά» σημαίνει «Έχω και ιλαρά και κάτι άλλο», ενώ «Μόνο ιλαρά δεν έχω» σημαίνει «Έχω άλλες αρρώστιες, αλλά όχι ιλαρά»;

  36. Γιάννης Ιατρού said

    20α: Έχεις βέβαια κάποιο δίκιο με το «επιχαίρει», αλλά βάλε ρε παιδί μου όλη την δήλωση, λίγες σειρές είναι, να βγάλουμε νόημα τι και γιατί το λέει η Αχτσιόγλου αυτό…

    ΥΓ: Σημειωτέον πως η καθ’ου έδωσε πρόσφατα (11/9) μια «ζουμερή» συνέντευξη με τον τίτλο Αναντίστρεπτη η πορεία φθοράς της κυβέρνησης👍✌
    Δεν της ρίχνεις μιά ματιά, μπορεί κι εκεί να έχει τίποτα γλωσσικά μεζεδάκια😉😎

  37. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    35 Με καταλαβαίνεις… 🙂

  38. konos said

    Η φράση «Γαμώ την Παναχαϊκή μου»(«goddamn it») έχει ήδη χρησιμοποιηθεί πριν χρόνια στη σειρά Lost (όπου την λέει ο γνωστός τζόρας Σόγιερ) από τους ερασιτέχνες υποτιτλιστές και φίλους της σειράς. Θυμάμαι ότι είχε αφήσει εποχή στα σχετικά σάιτ…
    https://community.sff.gr/topic/4320-lost-2004-2010/page/7/
    https://www.gtvs.gr/threads/8366-LOST-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%91%CE%B8%CE%AE%CE%BD%CE%B1?p=101604

  39. nikiplos said

    Η πινακίδα, αποτελεί ενδεικτικό αποτέλεσμα του επιχειρηματικού πλουραλισμού που ευαγγελίζεται η εκάστοτε κυβέρνηση, αλλά ιδίως τούτη. Παλαιότερα τον όρο αυτόν τον λέγανε διασπάθιση.
    Άλλη εταιρεία τα Qr codes, άλλη τα λήμματα, άλλη τις επικεφαλίδες και φυσικά άλλη την τοποθέτηση με εργαζόμενους που ούτε μιλούν ούτε γράφουν καλά ελληνικά.
    Το αποτέλεσμα ενίοτε οδηγεί και σε τέτοιο μπάχαλο.
    Το ενδιαφέρον βέβαια είναι ότι συντελέστηκε από εκείνους που μέχρι πρότινος, κουνούσαν στους άλλους το δάχτυλο της αριστείας. (Που τελικά αποδείχθηκε κωλοδάχτυλο).

  40. Costas X said

    @ 34.
    Θα δεχόμουν μια τέτοια απόδοση μόνο σε ταινίες που διαδραματίζονται στη σύγχρονη εποχή. Για παλιότερες εποχές, ο μεταφραστής θα έπρεπε να βρει μια πιό παλαιική αργκοτική απόδοση, που θα μπορούσε να είχε ειπωθεί στην Ελλάδα την ίδια περίπου εποχή, αποκλείοντας τις πολύ σύγχρονες λέξεις, όπως «τρολάρω», π.χ. «μου φαίνεται ότι ο τύπος μας κοροϊδεύει/κογιονάρει, ρε μάγκα».

  41. ΓΤ said

    Όχι πως περιμέναμε μαυσωλείο, αλλά…

    https://www.newsbreak.gr/ellada/250527/andreas-vgenopoylos-sokarei-i-eikona-toy-tafoy-toy/

  42. Γιάννης Ιατρού said

    26: Σταύρο, η κατανομή που λες

    Αλλά να παρατηρήσω και γενικά κάτι επ΄αυτού:
    Στις πόλεις, π.χ. στα προάστεια της Αθήνας, Θεσσαλονίκης κλπ. μεγάλων αστικών κέντρων, υπάρχουν πολλά ακίνητα (π.χ. οικίες και οικόπεδα) που έχουν προέλθει από κληρονομιές και πλέον έχει φτάσει ο καιρός να πάνε στην επόμενη γενιά. Τα ακίνητα αυτά (τα κτήρια) που έχουν περίπου 250-200 τ.μ. αλλά είναι μεγάλης ηλικίας, πάνω από π.χ. 50 ετών, έστω κάπως ανακαινισμένα, μαζί με τα οικόπεδα (π.χ. 400..600 τ.μ.) με τις αντικειμενικές αξίες της σήμερον (που πρόσφατα αυξήθηκαν έως και 20%-30%) εύκολα φτάνουν σε 500.000-800.000€. Κι αυτό δεν έχει σχέση με πολυτελέστατες μεζονέτες και στούντιο κλπ.

    Επομένως η απαλλαγή από ένα σεβαστό ποσό της τάξεως των 20.000-50.000 € για την μεταβίβαση αυτών των ακινήτων στα παιδιά κλπ. είναι ένα μέτρο που βοηθά τα σήμερα γενικά χαμηλά αμειβόμενα παιδιά να διατηρήσουν την περιουσία στων γονιών τους, που οι περισσότεροι είναι συνταξιούχοι (με συντάξεις κατά πολύ χαμηλότερες από αυτές που πίστευαν παλιά πως θα πάρουν).

  43. Α. Σέρτης said

    «στην υπόθεση Αθανασόπουλου, το 1932»

    Ας διορθωθεί σε 1931 για να είμαστε σένιοι

  44. Α. Σέρτης said

    Υπ’ ατμόν

    «Και πράγματι στο ΛΚΝ βρίσκω […] Αλλά ήδη ο Μπαμπινιώτης δέχεται διεύρυνση […]Και το ΜΗΛΝΕΓ δίνει σημασία […] Οπότε, θα κάνουμε δεκτή τη διατύπωση.»

    Από τον περασμένο αιώνα (βλ. π.χ. Δημητράκο και Σταματάκο) έχει λεξικογραφηθεί η μεταφορική σημασία, οπότε δεν είχαμε ποτέ κανένα δίλημμα εάν θα κάνουμε δεκτή ή όχι τη διατύπωση…

    Υπ’ ατμόν (μεταφ. και επί ανθρώπων): «είμεθα/ευρισκόμεθα υπ’ ατμόν»: είμεθα έτοιμοι προς αναχώρησιν ή άλλο τι έργον (ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΣ)

    Υπ’ ατμόν (μεταφ. επί ανθρώπων): «ευρισκόμεθα υπ’ ατμόν»: είμεθα έτοιμοι προς αναχώρησιν ή δι’ έναρξιν οιουδήποτε άλλου έργου (ΣΤΑΜΑΤΑΚΟΣ)

  45. Γιάννης Ιατρού said

    42: μιας κι έβαλα τον πίνακα αυτόν με την κατανομή της περιουσίας, να βάλω και την μέχρι τώρα την <a href="https://i.postimg.cc/4ypdSDjc/JI-325.jpg&quot; <κλίμακα της φορολόγησης κληρονομιάς για για Α’ βαθμού συγγενείς

  46. Γιάννης Ιατρού said

    18 Σεπτεμβρίου σήμερα, τέτοια μέρα πριν 8 χρόνια δολοφονήθηκε ο Παύλος Φύσσας.😡
    Να τα λέμε κι αυτά, παρ΄ όλο τον σημερινό τίτλο του άρθρου🤨

  47. π2 said

    Το ότι ο Μουμτζής, με πολιτικό iq ραδικιού, χρόνια περίγελως στα ΜΚΔ, έχει γίνει βασικός αρθρογράφος στη «ναυαρχίδα του σοβαρού τύπου», μου φαινόταν πάντοτε πολύ εύγλωττο σημείο των καιρών.

  48. Νέο Kid said

    47. Τι είναι το πολιτικό iq? Όπως λέμε πολίτικη κουζίνα;

  49. π2 said

    24: Τέρμα αυτά. Από τούδε και στο εξής ο Μωυσής θα είναι αγαπητός απ’ όλους:

    https://www.reportersunited.gr/6340/i-polyethniki-toy-lompingk-stin-ypiresia-tis-kyvernisis-mitsotaki/?fbclid=IwAR2H0uZf4pMNuPu-yf6WTVRyLSaiHVjDDrMTLqY_q3LliP-EyDGu7_OY-1c

  50. 29: Άλλα Μέρφι, κι άλλο Μέφρι.

  51. nikiplos said

    Cher ΓΤ. Τι σημασία έχει αφού κανείς δεν τα παίρνει μαζί του. Η ζωή των αχυρανθρώπων-πλυντηρίων έχει πολύ στρες. Έλεγε σε γνωστό μου ότι είχε χρηματοδότηση για να φάει 10.000€ σε ένα ΣΚ στη Μύκονο, αλλά όχι 1000€ για να αγοράσει κάτι που λαχταρούσε η ψυχή του.

  52. Ακούω συχνά το «υπ’ ατμόν» το ακούω με τη σημασία «σε εγρήγορση» αλλά και κυριολεκτικά: «ήταν οικονομικά άνετος και πήγαινέ στα μαγαζιά αφήνοντας υπ’ ατμόν το αμάξι του όση ώρα ψώνιζε»…

  53. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα! Έχω κάποια προβλήματα σύνδεσης και άλλα τρεχάματα σήμερα, και γι’ αυτό με προλαβαίνετε συνεχώς -ας πούμε, ήθελα να επισημάνω το 50.

  54. spyridos said

  55. BLOG_OTI_NANAI said

    Εκτός από το μπέρδεμα των κειμένων στην ταμπέλα, αυτός που την έφτιαξε έπρεπε πρώτα απ’ όλα να εξηγήσει ότι ήταν επίσκοπος ή μητροπολίτης διότι το «Παλαιών Πατρών» δεν ήταν επώνυμο… Έστω να γράψει και «λόγιος κληρικός» και όχι απλά «πολιτικός» παραβλέποντας την βασική του ιδιότητα.

  56. BLOG_OTI_NANAI
    >>…έπρεπε πρώτα απ’ όλα να εξηγήσει ότι ήταν επίσκοπος ή μητροπολίτης […] και όχι απλά «πολιτικός» παραβλέποντας την βασική του ιδιότητα.

    Μμμ… το «πολιτικός» προέρχεται από το το κοπύπαστο άλλου κειμένου (του Γούναρη).

  57. BLOG_OTI_NANAI said

    56: Νομίζω ότι διετέλεσε και πρόεδρος της Εθνοσυνέλευσης και θεώρησα ότι από εκεί το «πολιτικός». Αλλά πρέπει να το κοιτάξω.

  58. BLOG_OTI_NANAI

    Βέβαια.

  59. BLOG_OTI_NANAI said

    57:

  60. Μαρία said

    42
    Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Οικονόμου μας λέει ότι «Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αντιλαμβάνεται τι σημαίνει μεσαία τάξη» γιατί «είναι χαρακτηριστικό του πως αντιλαμβάνεται ο κ. Τσακαλώτος και ο ΣΥΡΙΖΑ τη μεσαία τάξη. Η πραγματικότητα είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών έχει περιουσία 150.000 ευρώ και πάνω»
    Για να δούμε ποιος δεν τα πάει καλά με την αριθμητική, πόσο μάλλον με την πραγματικότητα:
    Με βάση τα στοιχεία που διαθέτουμε, αλλά και άρθρο της Καθημερινής (δεν την λες και φιλοΣΥΡΙΖΑ) στις 26/5/2019, από 0 μέχρι 150.000 έχει το 87% των φορολογουμένων που κάνουν δήλωση Ε9. Το 87%. 5.130.000 φορολογούμενοι.
    Υπάρχουν δε και 530.000 φορολογούμενοι χωρίς ακίνητη περιουσία. Ανεβάζοντας τον προηγούμενο αριθμό σε 5.660.000 φορολογούμενους.
    Ακίνητη περιουσία πάνω από 150.000 έχει μόλις το 13%. Δηλαδή 750.000 φορολογούμενοι.(Και μάλιστα πάνω από το 1/3 εξ αυτών δεν ξεπερνά τις 200.000)
    https://www.efsyn.gr/politiki/antipoliteysi/310275_apisteyti-dilosi-oikonomoy-gia-ti-mesaia-taxi-kai-apodomisi-apo

  61. Γιάννης Ιατρού said

    49: αυτό λέγαμε και χθες …
    https://sarantakos.wordpress.com/2021/09/16/altright/#comment-760231

  62. Παναγιώτης Κ. said

    @14. 🙂

  63. Μαρία said

    Στο 8:48: να φοιτεί … Συνεχίζει την παράδοση Ψωμιάδη που έλεγε η μαθητιούσα νεολαία 🙂

  64. sarant said

    59 E, δεν τον λες και πολιτικό, όπως θα μπορούσαμε να πούμε για άλλους ιεράρχες όπως π.χ. για τον Θεοδώρητο Βρεσθένης.

  65. Μαρία said

  66. Pedis said

    # 60 – Έτσι! Όπως τα λέει ο Οικονόμου …

  67. Pedis said

  68. BLOG_OTI_NANAI said

    64: Εννοείται, απλά δεν είχα προσέξει ότι είχε δίκιο ο dimosioshoros στο 56, ότι *όλο* το κείμενο μετά την χρονολογία θανάτου αφορούσε τον Γούναρη και προσπαθούσα να βρω εξηγήσεις. Αφού σκεφτόμουν μήπως την προεδρία του την ονομάζουν πρωθυπουργία, αλλά το ανακάτεμα συνεχιζόταν με τις δύο πρωθυπουργίες και πάει λέγοντας.

  69. @ 68 BLOG_OTI_NANAI

    Άλλωστε κι εγώ είχα δει τις αρχικές επισημάνσεις του κειμένου του Νίκου.

  70. Pedis said

    Και με την αναχώρηση θα έγινε αγιασμός των όπλων προς βοήθεια των τζιχαντιστών. Αει σιχτίρ.

  71. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

  72. freierdenker said

    Νομίζω οτι δεν εννοεί ότι ο Ολυμπιακός δεν έχει κερδίσει ποτέ τον ΠΑΟ σε πρεμιέρα στο γήπεδο του (μπορεί και να ισχύει), αλλά οτι μόνο εναντίον του ΠΑΟ έτυχε να μην κερδίσει. Μόνο ο ΠΑΟ έχει κόψει βαθμούς στην πρεμιέρα στο γήπεδο του Ολυμπιακού.

    Αν π.χ. έπαιξε δυο φορές με την ΑΕΚ, την μια κέρδισε και την άλλη έχασε, θα ανέφεραν και την ΑΕΚ μαζί με τον ΠΑΟ.

  73. sarant said

    72 Αυτό που λέτε εννοεί.

  74. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ἀποδείξεις μπορεῖ νά μήν ἔχη, ἀλλά ἔχει βλοσυρό -ἄρα, ἐπιβλητικό- ὕφος.
    (Καθάρματα! Χρυσομπούμπουρες!..)

    ttps://www.iefimerida.gr/ellada/pagoni-oi-ygeionomikoi-eprepe-kanei-triti-dosi

  75. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    0+15.
    >> Επίθεση με βιτριόλι: Η ανώτατη ποινή που μπορεί να επιβληθεί στην κατηγορούμενη Έφη.

    Εγώ πάλι το είδα αλλιώς: Η ανώτατη ποινή που μπορεί να επιβληθεί στην κατηγορουμένη είναι να υποστεί …επίθεση με βιτριόλι! 🙂
    (Αναλογικά με το ’’Ισόβια: Η ανώτατη ποινή που μπορεί να επιβληθεί…’’)

  76. aerosol said

    «Ή θα εξακολουθούσε να είναι άστοχο επειδή έχει ελληνικό χρώμα; Ή, σε μια ταινία αμερικάνικη, με βρισίδια, θα δεχόμασταν το «Γαμώ την Παναχαϊκή μου» σαν απόδοση κάποιας ανάλογης ευφημισμένης βλαστήμιας;»
    Όπου χρησιμοποιείται αργκό κάποιες τέτοιες επιλογές είναι επιτυχημένες, αν και θεωρώ καλύτερο να μην έχουν σαφή τοπικό χαρακτήρα. Έχω πετύχει καλά ανάλογα σε Pulp Fiction και Breaking Bad, ας πούμε. Αλλού, όπως στο παράδειγμα, είναι κωμικές μεν αλλά και ατυχείς, εκτός κλίματος.

  77. sarant said

    75 Α, κι αυτο θα έστεκε.

  78. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ὁ φίλος μου ὁ Σάκης Μουμτζῆς (ἀπόφοιτος τοῦ Πειραματικοῦ, νομικός καί παλιός ΚΚΕσωτερικο- κουλτουριάρης 🙂 ), ΔΕΝ εἶναι βέβαια ἀμαθής! Ὁ Δημητράκος ἔχει τό ἕως ἐπίρρημα. (Νά ὑπενθυμίσω α)τό ἕως δέν περιλαμβάνεται στίς καταχρηστικές προθέσεις πού μάθαμε στά Α.Ε., β)οἱ προθέσεις προέρχονται ἀπό ἐπιρρήματα, γ)ἄν ἐπιχειρήση κανείς νά μελετήση στίς νεοελληνικές Γραμματικές τά περί τῶν ἐπιρρημάτων/ προθέσεων/ συνδέσμων, θά χρειαστῆ μερικά διπλά ουίσκι γιά νά συνέλθη..)

  79. Γιάννης Ιατρού said

    78: …ο φίλος μου ο Σάκης…
    Γιώργο, μην εκτίθεσαι ρε συ, μετά θα αρχίσουν να λένε «πες μου τους φίλους σου…» 🤨

  80. Pedis said

    Ελληνικοί υπότιτλοι;
    🙂

  81. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Γιάννη, πηγαίναμε στό ἴδιο σχολεῖο καί γρυλίζαμε (πολιτικά 🙂 ) ὁ ἕνας ἐναντίον τοῦ ἄλλου ἀπό ὅμαιμα ἀλλά ἀλληλομισούμενα μπλόκ διαδηλώσεων, στά φοιτητικά μας χρόνια!

  82. Γιάννης Κουβάτσος said

    78:Όχι, Γιώργο, δεν είναι αμαθής. Φανατικός είναι. Φανατικός τώρα που είναι δεξιός, φανατικός υποθέτω πως θα ήταν και τότε που ήταν Ρηγάς. Κι ο φανατικός πνευματικά βρίσκεται χαμηλότερα από τον αμαθή.

  83. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Καλῶς τόν Γιάννη Κουβάτσο! Καιρό εἶχα νά σέ δῶ (κάνω λάθος;). Νομίζω ὅτι ἡ συνεισφορά σου στήν ποιότητα τῶν σχολίων τοῦ ἱστολογίου εἶναι ἀδιαμφισβήτητη καί ἡ ἀπουσία σου αἰσθητή.

  84. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @83. Γιάννη, ὑπάρχουν κάποια πράγματα πού θά προτιμοῦσα νά τά συζητήσουμε ὅταν ἀξιώση ὁ Θεός νά βρεθοῦμε. Ἄς εἶναι κι αὐτό, ἕνα ἀπό αὐτά.. 🙂 Πάντως ὁ Μουμτζῆς εἶναι καταρτισμένος καί εὐγενέστατος στίς προσωπικές του σχέσεις καί ἐπαφές.

  85. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Τό (84) γιά τό (82), βέβαια..

  86. sarant said

    84 Ναι, να αξιώσει (λέω εγώ)

  87. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @86. Like! 🙂

  88. ΓΤ said

    https://www.in.gr/2021/09/18/world/salos-sti-gallia-trend-othei-neous-na-kanoun-bullying-se-10xrona-parenevi-mexri-kai-o-ypourgos-paideias/

  89. Μαρία said

    78
    Ο Δημητρ. κάνει λάθος.
    Στα νέα ελληνικά και στις νεοελλ. γραμματικές το έως = ίσαμε = μέχρι είναι πρόθεση, ενώ στα αρχαία σύνδεσμος. Ποτέ επίρρημα.

  90. π2 said

    Ο Αντώνης Διαματάρης, που επανήλθε στην επικαιρότητα όχι γιατί πήρε επιτέλους πτυχίο, αλλά επειδή διορίστηκε στο ΔΣ του Μουσείου Ακρόπολης, δηλώνει στο τουίτερ «παντρεμένος με τη Λίτσα, δύο παιδιά, την Βανέσσα και τον Ηρακλή».

    Μα με πόσα άτομα είναι παντρεμένος αυτός ο άνθρωπος;

  91. π2 said

    Ξέχασα το λινκ: https://twitter.com/AHDiamataris?s=09

  92. Α. Σέρτης said

    Όλοι σκάρτοι: και ο Ζηκίδης και ο Σταματάκος και ο Δημητράκος και ο Βοσταντζόγλου και ο Σηφάκις και ο Γούλας και το Μείζον Φυτράκη και τις οίδε πόσοι άλλοι…

  93. sarant said

    90 Πολλοί είναι παντρεμένοι με παιδιά πάντως 🙂

  94. spyridos said

    Ο Γερμανός (1771-1826) ήταν Μητροπολίτης Παλαιών Πατρών και μέλος της Φιλικής Εταιρείας. Υπήρξε από τους κύριους διοργανωτές της προετοιμασίας της Επανάστασης στην Πελοπόννησο και μετά την κήρυξή της ανέπτυξε σημαντική πολιτική και διπλωματική δραστηριότητα. Έγραψε τα Απομνημονεύματά του.

    https://thessaloniki.gr/%cf%80%ce%b1%ce%bb%ce%b1%ce%b9%cf%89%ce%bd-%cf%80%ce%b1%cf%84%cf%81%cf%89%ce%bd-%ce%b3%ce%b5%cf%81%ce%bc%ce%b1%ce%bd%ce%bf%cf%85/

  95. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Γεια σας!
    Ιντερνετ με δόσεις και σας στερήθηκα! 🙂
    Με το που μπήκα είδα ένα σπάνιο ντοκιμαντέρ εποχής (1963) με τον Μίκη παρουσιαστή (με φόντο την Αθήνα και τον Πειραιά) , περί ελληνικού λαϊκού τραγουδιού, παράδοσης κλπ (αυτό που ανάρτησα στο νήμα του Μ.Θ./ 3.9.2021) όπου εμφανίζονται μεταξύ άλλων ο Μάρκος και ο Τσιτσάνης και με συγκίνησαν. Δείτε το.
    Πάω στο νήμα.

  96. sarant said

    94 To διόρθωσαν, αλλά … «έγραψε τα απομνημονεύματά του»; Όχι τα απομνημονεύματα άλλων; 🙂

  97. Γιάννης Ιατρού said

    95: Α, σας το φτιάξανε τώρα; Αντε μπράβο!

  98. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Νῖκο, νομίζω ὅτι εἶναι φανερό πώς κάνεις λεξιλογική πλακίτσα, ἀλλά ἔχουμε καί κάποιες περιπτώσεις πού τά Ἀπομνημονεύματα κάποιων ἱστορικῶν προσώπων (ἐκείνης τῆς ἐποχῆς) τά ἔγραψαν ἄλλοι..

  99. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Τερτσέτης

  100. Την προηγούμενη βδομάδα είδα το ματς ΠΑΟ-Απόλλωνα 4-0 και έγραψα κάτι σαν μαγική εικόνα πως ήτανε το αποτέλεσμα αφού το Απολλωνάκι είχε περισσότερες τελικές κι έπαιζε καλύτερα από τον ΠΑΟ όσο έπαιζε με 11 παίκτες.
    Το έμπειρο μάτι δικαιώθηκε σήμερα στα Γιάννινα όπου ο ΠΑΟ έχασε (μόνο) 1-0 και προσγειώθηκαν απότομα όσοι θριαμβολόγησαν.

  101. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Αἰνιάν (γιά τό 100!! 🙂 )

  102. sarant said

    101 Για το 101 🙂

  103. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    93 Κι εγώ είμαι παντρεμένη με ένα αγόρι 🙂

  104. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «…Ταυτόχρονα, παρακολουθούμε με ικανοποίηση το υψηλό ποσοστό εμβολιασμού των φοιτητών και των φοιτητριών, καθώς και των καθηγητών και του διοικητικού προσωπικού στα Πανεπιστήμια. …»
    οι καθηγήτριες δεν εμβολιάστηκαν σε υψηλό ποσοστό;
    https://www.kathimerini.gr/politics/561500974/g-oikonomoy-oi-anthropoi-tis-epistimis-kai-tis-ereynas-mas-deichnoyn-ton-dromo/

  105. Γιάννης Κουβάτσος said

    84:Κι ο Ζαχαριάδης στις κατ’ιδίαν συνομιλίες ήταν προσηνής, διαλλακτικός και καλός ακροατής. 😉 Ο δημόσιος λόγος του Μουμτζή είναι φανατισμένος και αυτό είναι που μετράει.

  106. Πέπε said

    Βαγγελίστρα μου κάτι καρπαζιές!

    (γύρω στο 1:40)

  107. freierdenker said

    82, το ‘ακραίο κέντρο’ είναι ένας όρος που αποδέχονται για τον ευατό τους; Ή μήπως τον έχουν βγάλει και οι ίδιοι; Ή είναι υποτιμητικός όρος που τον έβγαλαν πολιτικοί τους αντίπαλοι; Υποθέτω οτι ο όρος είναι αποδεκτός από τους ίδιους, αλλά μπορεί και να κάνω λάθος.

    Το ‘ακραίο’ φαντάζομαι σημαίνει την έλλειψη μετριοπάθειας, για την οποία για κάποιο λόγο μπορεί να είναι υπερήφανοι.

    Το κέντρο φαντάζομαι να προέρχεται από μια ιστορική αποτίμηση των απόψεων τους, μιλάμε γενικά και για άτομα κάποιας ηλικίας με κάποια διαδρομή. Κάποιες θέσεις τους, π.χ. σε κοινωνικά ή εθνικά θέματα, στα φοιτητικά τους χρόνια θα ήταν αριστερές / προοδευτικές, άλλες, π.χ. οικονομία, νόμος και τάξη, θα ήταν δεξιές / φιλελεύθερες / συντηρητικές.

    Επιπλέον φαντάζομαι οτι αντιλαμβάνονατι οτι ο όρος ‘ακραίο κέντρο’ πέρα από το οξύμωρο έχει και κάτι το χαριτωμένο, δεν ακούγεται ας πούμε όπως το ‘φανατισμένος αριστεροδεξιός’.

  108. Πέπε said

    Στην Αθήνα που πέρασα για λίγο τις προάλλες είδα ότι στην οδό Μιχαλακοπούλου, τουλάχιστον σε κάποιες γωνίες, οι ταμπέλες δεν έγραφαν Μιχαλακοπούλου, που ήδη είναι τόσο μακρύ ώστε μόνο στριμωχτά χωράει και δε διαβάζεται εύκολα (αν οδηγείς π.χ.), αλλά το πλήρες ονματεπώνυμο του ανθρώπου. Δεν το συγκράτησα, κι έτσι εξακολουθώ να αγνοώ τα πάντα σχετικά με το ποιος ήταν αυτός ο Μιχαλακόπουλος. Και μόνο ο υπαινιγμός ότι είχε και μικρό όνομα είναι ένα έναυσμα προς το να τον σκεφτείς σαν άνθρωπο που κάποτε έζησε και μάλλον θα έκανε και κάτι σημαντικό, και ίσως και να το ψάξεις (πράγμα που διευκολύνεται βέβαια αν ξέρεις το μικρό του όνομα). Αυτό είναι κάτι καλό, εμπλουτίζουμε τις εγκυκλοπαιδικές μας γνώσεις.

    Αλλά από την άλλη πλευρά, οι πινακίδες των οδών έχουν πρωτίστως χρηστικό νόημα. Ρίχνεις μια ματιά και ξέρεις πού βρίσκεσαι. Και σ’ αυτό βοηθάει και η εμφάνισή τους, που παραπέμπει άμεσα σ’ αυτό που είναι και μόνο – αν στο ίδιο σημείο υπάρχουν δυο-τρεις πινακίδες, ξέρεις αυτόματα ποια είναι της οδού.

    Αντί όλων αυτών, βλέπω εδώ μια στρογγυλή πινακίδα που η εμφάνισή της δεν παραπέμπει σε πινακίδα οδού, με ένα πλήθος πληροφοριών απάνω χωρίς να ξεχωρίζει η κεντρική, με ένα μίνι εγκυκλοπαιδικό άρθρο, και με αυτό το απαίσιο, ακαλαισθητότατο, τεράστιο τετράγωνο με τα τετραγωνάκια για την περίπτωση που κάποιος θέλει να ξέρει όχι πού βρίσκεται αλλά… ποιος ήταν ο ΠΠΓερμανός!

    Βάλε σάλτσα, βάλε κεφτέδες…

  109. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    109α
    Ανδρέας ο Μιχαλακόπουλος (1875 – 1938), βλέπω 🙂
    (διαλέγω από τα κατεβατά του βιογραφικού του, αυτό:
    Κατά τη διάρκεια της σύντομης πρωθυπουργίας του επέλυσε το πρόβλημα ύδρευσης της πρωτεύουσας, συνάπτοντας σύμβαση με την αμερικανική εταιρεία Ούλεν
    https://www.sansimera.gr/biographies/266

  110. spyridos said

    96
    Δεν διόρθωσαν τίποτα.
    Με ανάποδη αναζήτηση το βρήκα. Το QR παραπέμπει ακόμα στην Τσιμισκή και η Δ. Γούναρη δεν έχει ανέβει την ιστοσελίδα.
    Οι περιγραφές που έχουν ανέβει (γιατί οι περισσότερες δεν) είναι κάκιστες και γονατογραφημένες, οι κωδικοί ανύπαρκτοι ή λανθασμένοι, δεν υπάρχει κεντρικό σημείο αναφοράς.
    Όλο αυτό είναι δουλειά απλήρωτων μαθητευόμενων (οι γνωστοί intern) και είμαι σίγουρος ότι τα λεφτά που δόθηκαν ήταν πολλά και επαρκή για μια πολύ καλή δουλειά. Θα φάνε και τους μεντεσέδες γιατί τα πόμολα τα έχουν φάει ήδη.
    Χαίρεται ο Μασούτης γι αυτή την αηδία που δημιουργήθηκε με τα χρήματα της χορηγίας;
    Ο βλαχοδήμαρχος που καμαρώνει σαν γύφτικο σκεπάρνι;

    https://www.typosthes.gr/thessaloniki/253648_thessaloniki-oi-protes-exypnes-pinakides-mas-mathainoyn-istoria-foto-video

    https://www.voria.gr/article/pano-apo-1-dis-evro-stous-dimous-meso-espa-gia-exipnes-efarmoges

  111. Γιάννης Κουβάτσος said

    Εντάξει, μην τρελαθούμε, δεν είναι και τόσο άγνωστος ο Ανδρέας Μιχαλακοπουλος. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός στη νεότερη ελληνικη ιστορία για να τον έχει ακουστά. 😊

  112. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Ή είναι υποτιμητικός όρος που τον έβγαλαν πολιτικοί τους αντίπαλοι;»
    Προφανώς και αυτή ειναι η απάντηση. Αλλά είναι και ένας επιτυχημένος χαρακτηρισμός που βοηθάει στο να τους ξεχωρίζουμε από τους κλασικούς κεντρώους, οι οποίοι κρατούν αποστάσεις τόσο από την αριστερά όσο και από τη δεξιά. Οι ακροκεντρώοι διακρίνονται για την αντιαριστερή υστερία τους και ψηφίζουν Μητσοτάκη.

  113. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ανέβηκαν όλα τα ονόματα των δρόμων, αλλά προχειροδουλειά, τσαπατσουλια, …

    Ιδού και ο Δ. Γούναρης

    https://thessaloniki.gr/%ce%b3%ce%bf%cf%85%ce%bd%ce%b1%cf%81%ce%b7-%ce%b4%ce%b7%ce%bc/

  114. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Το Ακραίο Κέντρο
    https://parallaximag.gr/parallax-view/to-akraio-kentro

  115. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    114. Ναι αλλά γράφει, σωστά, στο Γουδί 🙂

  116. Pedis said

    ΠτΔ Σακελλαροπουέλιου σε πυρόπληκτους: «Η πικρία είναι αρνητικό συναίσθημα. Να προσπαθείτε πάντα στα θετικά συναισθήματα να βρίσκετε δύναμη. »

    Άντε και την επόμενη φορά, κανά ταρό, τίποτα ξεμάτιασμα, πώς να διώξει την αρνητική ενέργεια, να βοηθηθεί ρε παιδί μου ο κόσμος, να δει τι του γίνεται.😩

  117. Alexis said

    Με αφορμή την βιογραφία του Μιχαλακόπουλου που λίνκαρε παραπάνω η Έφη, αλλά και τα περί ακραίου κέντρου, αναρωτήθηκα πόσο παλιοί να είναι οι όροι Δεξιά και Αριστερά στην πολιτική ζωή της Ελλάδας;
    Υπήρχαν ας πούμε την εποχή του Βενιζέλου;
    Ποιές είναι οι πιο παλιές ανευρέσεις π.χ. σε εφημερίδες ή στα πρακτικά της Βουλής;
    Έχει γραφτεί ποτέ στο ιστολόγιο κάτι σχετικό;

  118. Χαρούλα said

  119. Χαρούλα said

  120. Alexis said

    #120: Είναι παγκόσμια όμως!😂

  121. Pedis said

  122. Pedis said

    Η ίδια ουσιαστικά λογική διαπερνά και την πρόσφατη «Πρωτοβουλία για το Δημογραφικό» της Eurobank, σε συνεργασία με την Αρχιεπισκοπή Αθηνών και κάποιες ΜΚΟ,

    για τη στοχευμένη «στήριξη οικογενειών» σε παραμεθόριες «εθνικά ευαίσθητες περιοχές που πλήττονται από την υπογεννητικότητα» – με πρώτη και καλύτερη βέβαια τη Θράκη (όπου η «υπογεννητικότητα» έχει αμιγώς εθνοθρησκευτικό πρόσημο) και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (που «απειλούνται» από τις μεταναστευτικές εισροές, που κρατά καθηλωμένες εκεί το ελληνικό κράτος).

    Το πρόγραμμα εξαγγέλθηκε ως συμβολή της τράπεζας στα 200χρονα του Εικοσιένα και τιμήθηκε με αυτοπρόσωπη παρουσία και χαιρετισμό από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας (3/6/2021) …

  123. π2 said

    115: Το ακραίο κέντρο είναι μια μεγάλη συζήτηση. Στην Ελλάδα, νομίζω πως η μοίρα του κέντρου, ό,τι κι αν αυτό σημαίνει, είναι εξ ορισμού να γίνεται «ακραίο», να ριζοσπαστικοποιείται με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο, ξεφεύγοντας από την υποτιθέμενη ήπια, «κεντρώα» στάση του καλοπροαίρετου νοικοκύρη, και συντασσόμενο με νέες ή παραδοσιακές δυνάμεις· άλλοτε όταν επέρχεται μια καθεστωτική κούραση και κυριαρχεί το αίτημα για αναδιανομή κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών πόρων (ΠΑΣΟΚ), άλλοτε από απελπισία μπροστά σε μια κοινωνική λαίλαπα (Σύριζα), άλλοτε από φόβο και αγωνία διατήρησης των, έστω πετσοκομμένων, κεκτημένων (ΝΔ). Γι’ αυτό είναι παραδοσιακά η εκλογική κότα με τα χρυσά αυγά το «κέντρο», από τη μεταπολίτευση και μετά τουλάχιστον: επειδή εξ ορισμού δεν μπορεί πλέον να συγκροτηθεί αφ’ εαυτού. Οι εκλογικοί σχηματισμοί του (π.χ. το ΚΙΝΑΛ) επιβιώνουν λόγω συνήθειας και μικροπολιτικών υπολογισμών (και λόγω απλής αναλογικής συγκυριακά), δεν έχουν πραγματικό πολιτικό βάρος.

  124. π2 said

    122: Σε συνέχεια του προηγουμένου, και μια που έπιασα τους κομματικούς μηχανισμούς, μου κάνει εντύπωση που δεν έχει συγκροτηθεί ακόμη το κόμμα της «σοβαρής ακροδεξιάς» που προωθεί εδώ και καιρό η Εστία, όπως σωστά λέει το άρθρο, πάντοτε ενόψει εκλογικής αναμέτρησης με απλή αναλογική. Υπάρχουν διάφοροι σχηματισμοί που θα μπορούσαμε να τους πούμε κόμματα του υπαρκτού τραμπισμού: Βελόπουλος, το απίθανο δίδυμο Τζήμερου – Φαήλου, ο Τράγκας, προσωρινά σχήματα που ονειρεύονται να γίνουν οι επόμενοι Καμμένοι, κυβερνητικοί εταίροι με το αζημίωτο. Νομίζω υπάρχει εκλογική πελατεία και για ένα κόμμα Φραγκούλη Φράγκου (τον οποίο έχουν πλευρίσει οι Τζημεροφαήλοι, χωρίς επιτυχία ως τώρα).

  125. Pedis said

    Κέντρο, αριστερά, δεξιά … μόνον ονόματα.

    Ο βασικός «διαχωρισμός» των πολιτικών δυνάμεων σε πολλές χώρες, μεταξύ αυτών και της Μεσογειακής μας Μπανανίας, είναι μεταξύ ακροδεξιάς και μη-ακροδεξιάς, αμφότερες νεοφιλελέ.

    Πού να το ‘δα γραμμένο; Δεν θυμαμαι.Πάει κάπως έτσι:

    «Η ΝΔ είναι η σοβαρή ΧΑ και ο Σύριζα η σοβαρή ΝΔ».

    🙃

  126. sarant said

    118 Έχουμε άρθρα σχετικά με τους όρους «αριστερά» και «δεξιά» αλλά για τη χρήση τους στην Ελλάδα δεν θυμάμαι αν / να έχουμε γράψει. Επιφυλάσσομαι.

  127. Spiridione said

    118. 127. Εδώ κάποια πράγματα στο τέλος
    https://sarantakos.wordpress.com/2013/06/03/aristera/

  128. Pedis said

  129. BLOG_OTI_NANAI said

    123: Μακάρι και το ευχόμαστε, διότι αυτό θα σημαίνει ότι οι ακροαριστεροί και άλλοι «προοδευτικοί» οπαδοί του τουρκικού εθνικισμού έχουν χάσει το παιχνίδι, όχι μόνο της ιστορίας, αλλά και της κοινωνικής επιρροής. Η συντριβή των φασιστικών αυτών δυνάμεων όπως και κάθε φασισμού, είναι η μόνη διέξοδος επιβίωσης των λαών.

  130. BLOG_OTI_NANAI said

    122: Δεν ξέρει κανείς αν πρέπει να κλάψει ή να γελάσει όταν ακούει να μιλάει για ρατσισμό, ένας διαχρονικός οπαδός του τουρκικού και σλαβικού εθνικισμού όπως ο Κωστόπουλος, ο οποίος σχεδόν ότι έχει γράψει αποτελεί ένα ρατσιστικό παραλήρημα κατά της Ελλάδας. Προφανώς είναι βλάκας και δεν έχει κατανοήσει ότι ο ρατσισμός δεν έχει κατεύθυνση, κάθε συκοφαντικός λόγος μίσους αποτελεί ρατσισμό. Να θυμήσουμε ότι για να αποσοωπήσει την συστηματική γενοκτονία που εφάρμοσαν οι Τούρκοι, προσπάθησε να βρει σε… ημερολόγια Ελλήνων στρατιωτών βιασμούς. Για να δικαιολογήσει τα σλαβικά εγκληματα κατά των Ελλήνων, ανακάλυψε την «απαγορευμένη γλώσσα», ξεχνώντας να μας πει με πόσους ακριβώς νεκρούς από τον σλαβικό εθνκικισμό θα ήταν ικανοποιημένος, προκειμένου να συνεχίσει να ομιλείται μια γλώσσα σε εποχές που η χρήση της κόστιζε σε αίμα αθώων…

  131. BLOG_OTI_NANAI said

    131: Επειδή αναφέρεται και στη λίστα με τα νήπια του Μπογδάνου ή την άστοχη πολεμική κατά των ομοφυλοφίλων, εκεί δεν διαφωνούμε, με την έννοια ότι ένα σταματημένο ρολόι, ακόμα και του Κωστόπουλου, μπορεί αν δείχνει τη σωστή ώρα δύο φορές την ημέρα.

  132. Μαρία said

  133. rogerios said

    @ 108, 113, 124: Περί ακραίου κέντρου. Να με συγχωρήσετε, αλλά θα παραθέσω παλαιότερη ανάρτησή μου (Μάιος 2020) στο ΦΜΠ.

    «Κέντρο και… ακραίο κέντρο»

    Σε σχετικά πρόσφατο άρθρο του (« Le rêve de la république du centre », L’Histoire, αριθ. 466, Δεκέμβριος 2019, σελ. 56-63), ο Γάλλος ιστορικός Μισέλ Ουινόκ επιχειρεί να αναλύσει την εξέλιξη της ιδέας του κέντρου στη νεότερη πολιτική Ιστορία της Γαλλίας. Στην προσπάθεια αυτή, υιοθετεί μια διάκριση, η οποία δεν είναι άγνωστη στους Γάλλους ιστορικούς, μεταξύ κυβερνήσεων που τοποθετούνται πολιτικά στο κέντρο και κυβερνήσεων του κέντρου. Οι πρώτες ανταποκρίνονται στην παραδοσιακή έννοια του κέντρου, το οποίο αποτελεί πρωτίστως έκφραση ενός πολιτικού ρεαλισμού που στοχεύει στον μετριασμό των αντιπαραθέσεων, στον συγκερασμό ή τον συμβιβασμό αντίθετων ιδεολογιών και απόψεων. Αναλόγως των περιστάσεων, των προσώπων και των εποχών, η συγκεκριμένη αντίληψη περί πολιτικού κέντρου μπορεί να εμφανίζεται ως μετριοπαθής συντηρητισμός ή ως μεταρρυθμιστικός φιλελευθερισμός. Πάντοτε, όμως, η μετριοπάθεια χαρακτηρίζει τόσο τον λόγο όσο και τα έργα του.

    Οι κυβερνήσεις του κέντρου διακρίνονται επειδή εμφανίζονται ως φορείς μιας διαφορετικής ιδεολογίας που υπερβαίνει τον παραδοσιακό διαχωρισμό δεξιάς και αριστεράς. Οι αντιπαραθέσεις και οι συγκρούσεις απορρίπτονται στο όνομα του «ορθού λόγου» και της «κοινής λογικής». Ο παραδοσιακός διπολισμός αντικαθίσταται εκ πρώτης όψεως από μια τριμερή διάκριση. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν νέο διπολισμό: αφενός το κέντρο ως φορέας της απόλυτης πολιτικής αλήθειας και αφετέρου οι υπόλοιποι, δεξιά και αριστερά, οι οποίοι αντιμετωπίζονται συλλήβδην ως φανατικοί οπαδοί συγκρουσιακών και, κυρίως, παρωχημένων πολιτικών θέσεων.

    Σε αυτές τις περιπτώσεις αποδίδεται συνήθως ο γνωστός (και για πολλούς αμφιλεγόμενος) χαρακτηρισμός του «ακραίου κέντρου». Ο όρος φαίνεται ότι εμφανίζεται για πρώτη φορά στα κείμενα του ιστορικού και δημοσιογράφου Αλαίν-Ζεράρ Σλαμά (« Les chasseurs d’absolu », Grasset, Παρίσι, 1980), ακριβώς για να χαρακτηρίσει πολιτικές δυνάμεις που αυτοπροσδιορίζονται ως κεντρώες, πλην όμως απορρίπτουν το ιδανικό του μετριασμού, εμφανιζόμενες ως φορείς μιας νέας ιδεολογίας που υπερβαίνει τις πολιτικές αντιπαραθέσεις αρνούμενη τη χρησιμότητά τους. Η έννοια αναπτύσσεται από τον ιστορικό Πιερ Σερνά, ο οποίος την εφαρμόζει αρχικά σε ένα συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, αυτό της περιόδου από τη Γαλλική Επανάσταση έως την Παλινόρθωση των Βουρβώνων (στο πλαίσιο αυτό, το ακραίο κέντρο εμφανίζεται ως υπέρβαση της σύγκρουσης μεταξύ φίλων της Επανάστασης και φιλομοναρχικών), στη συνέχεια, όμως, εξετάζει την εξέλιξη της ιδέας στη μεταγενέστερη γαλλική Ιστορία μέχρι και τις ημέρες μας (« La République des girouettes, 1789-1815 », Champ Vallon, Παρίσι, 2005, και « L’Extrême Centre ou Le Poison français, 1789-2019 », Champ Vallon, Παρίσι, 2019). Ο Σερνά ορίζει το ακραίο κέντρο ως μία πολιτική δύναμη η οποία διατείνεται ότι έχει δική της ιδεολογία, χωρίς αυτό να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, και η οποία ενεργεί τελικά ως απολυταρχική διαχειρίστρια του καθεστώτος.

    Σύμφωνα με τη λογική του Σερνά, η εμφάνιση του ακραίου κέντρου υπαγορεύεται από την αντίδραση των ελίτ (της άρχουσας τάξης επικουρούμενης από μέρος της μεσοαστικής), πάντοτε σε περιόδους κοινωνικής και οικονομικής κρίσης και με στόχο τη μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη σταθεροποίηση. Μολονότι ο λόγος του ακραίου κέντρου είναι συνήθως μετριοπαθής, οι ενέργειές του καταδεικνύουν μια ανεπιφύλακτη αποδοχή του οικονομικού φιλελευθερισμού σε συνδυασμό με την υπέρμετρη ενδυνάμωση της εκτελεστικής εξουσίας, η οποία δρα με τρόπο συχνά απολυταρχικό και περιφρονώντας την κοινοβουλευτική λειτουργία, την οποία αντικαθιστά με τον τεχνοκρατισμό ως φορέα της απόλυτης και αδιαμφισβήτητης αλήθειας. Συχνά προϋποθέτει την ύπαρξη ενός χαρισματικού ηγέτη, κατά προτίμηση νέου σε ηλικία και οπωσδήποτε πολιτικά άφθαρτου. Ακολουθεί η προώθηση ενός «υπεύθυνου πολιτικού προγράμματος» που θα στοχεύει στην «ορθολογική αποκατάσταση της οικονομικής ανάπτυξης» (αντιθέτως προς τους «αριστερούς παραλογισμούς») και «εύλογου κοινωνικού φιλελευθερισμού» (αντιθέτως προς τις «ακρότητες της δεξιάς»). Η προώθηση αυτή υποστηρίζεται από τον διαρκή αφορισμό του παρωχημένου χαρακτήρα των παραδοσιακών πολιτικών αντιπαραθέσεων (βλ., λ.χ., τη σχετική δήλωση Μακρόν: «Δεν προτίθεμαι να εγκλωβιστώ στις διαχωριστικές γραμμές μιας άλλης εποχής»). Η εφαρμογή του προγράμματος αυτού θα γίνει με τρόπο απολυταρχικό, χωρίς πολιτικές αντιπαραθέσεις σε κοινοβουλετικό επίπεδο, προτάσσοντας αξιωματικά την ορθότητα των προτεινόμενων από την εκτελεστική εξουσία λύσεων. Θα υπάρξουν απλώς κατά το μέγιστο κάποιες αόριστες αναφορές στους θεσμούς του πολιτεύματος.

    Κατά τον Ουινόκ, δύο μόνον περιπτώσεις πληρούν τις προϋποθέσεις για να χαρακτηριστούν ως κυβερνήσεις του κέντρου (ή, αν προτιμάτε, του ακραίου κέντρου). Εκείνες της περιόδου μεταξύ 1830 και 1848 και η προεδρία Μακρόν. Όπως σημειώνει ο ιστορικός:
    «Το 2017, η ιδέα της κυβερνήσεως του κέντρου έγινε επιτέλους πραγματικότητα, όχι όμως κατ’ ανάγκην προς το συμφέρον της εύρυθμης λειτουργίας της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας μας. Η αρχή της ρυθμιζόμενης από κανόνες σύγκρουσης αντικαταστάθηκε από μια διαρκή αμφισβήτηση χωρίς κανόνες, εις βάρος του κεντρώου ιδεώδους της μετριοπάθειας και της ενότητας».
    Μένει να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα. Είναι το «ακραίο κέντρο» μια προσωρινή ριζοσπαστικοποίηση λόγω κρίσης η οποία θα δώσει και πάλι τη θέση της στην παραδοσιακή πολιτική αντιπαράθεση (οπότε το σημερινό κέντρο θα μετατραπεί κατ’ ουσίαν στη νέα δεξιά); Ή, μήπως, πρόκειται για μια νέα μετάλλαξη του πολιτεύματος με χαρακτηριστικά όλως ανησυχητικά;

  134. Ρογήρε, πώς το λένε στα γαλλικά; Centre extrême ξερωγώ;

    ένας Βογόμιλος

  135. Pedis said

    https://www.efsyn.gr/nisides/310880_i-toihografia-tis-syghronis-ellinikis-istorias

    Ένα πραγματικά κακό βιβλίο ιστορίας. Μοναδικό προτέρημα η σχετικά χαμηλη τιμή του.

    (Στο κεφάλαιο λ.χ. για το σχέδιο Μάρσαλ (θέλω να ) πιστεύω ότι ο Λ. καταφέρνει να προσβάλει τη νοημοσύνη ακόμη και «κεντρώων» πλην όχι χαζών αναγνωστών.)

    Ακραιοκεντρώοι: ακρο/δεξιοί, κεντρώοι κατά δήλωσή τους (για ξεκάρφωμα).

    Κεντρώοι: συντηρητικοί, δεξιοί τέως ολίγον αριστεροί, κατά δήλωσή τους κεντρώοι (για να μην πολυεκτίθενται, λόγω χαρακτήρα ή επειδή φυσάνε το γιαούρτι).

  136. sarant said

    134 Γεια σου Ρογήρε, ευχαριστούμε πολύ -ώστε τόσο παλιός ο όρος «ακραίο κέντρο».
    (Δεν θυμάμαι να είχα δει την ανάρτηση στο ΦΒ)

  137. Ας θυμηθούμε ότι ο πρώτος που πρόλαβε να μιλήσει για «υπέρβαση των ξεπερασμένων διαχωριστικών γραμμών» μετά το ’90 ήταν ο Σαμαράς.

  138. Τι λέει για το σχέδιο Μάρσαλ ο Λιάκος;

  139. rogerios said

    @135: Βογόμιλε Δύτη μου, θαρρώ πως δεν τη διάβασες προσεκτικά την ανάρτησή μου, μια και τον μνημονεύει και τον γαλλικό όρο: Extrême Centre, τι άλλο; 🙂

  140. Γιάννης Κουβάτσος said

    Νικοκύρη, μαρμάγκα.

  141. π2 said

    Ευχαριστούμε Ρογήρε. Καλά μου φαίνεται τα λέει ο Σερνά. Στα καθ’ ημάς, το ακραίο κέντρο δεν χαρακτηρίζεται απλώς από απόρριψη του προτάγματος της μετριοπάθειας, αλλά και, ένα βήμα παραπέρα, από μια αχαλίνωτη σιχασιά για τους άλλους, που δεν καταλαβαίνουν το φωτισμένο μεγαλείο του (ψευδεπίγραφου) κέντρου.

  142. Pedis said

    # 139 – Έχει καταφανώς αντιφατικές διαπιστώσεις. Δες και μόνος σου αν σου δοθεί η ευκαιρία. Αποφεύγω, πλέον, στον παρόντα χώρο (και να γράφω και να διαβάζω) τα σεντόνια.

    Παρόμοια κάνει σε όλα σχεδόν τα μεγάλα θέματα. Για να υποστηρίξει, έτσι νομίζει, το my view of.
    Σε αντίφαση ακόμη και με ντοκουμενταρισμένα δεδομένα που ο ίδιος κάποιες φορές αναφέρει.

  143. Γιάννης Κουβάτσος said

    139:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://antonisliakos.gr/2013/10/04/%25CF%2583%25CF%2587%25CE%25AD%25CE%25B4%25CE%25B9%25CE%25BF-%25CE%25BC%25CE%25AC%25CF%2581%25CF%2583%25CE%25B1%25CE%25BB-%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B9-%25CE%25B1%25CF%2585%25CF%2584%25CE%25B1%25CF%2580%25CE%25AC%25CF%2584%25CE%25B5%25CF%2582/amp/&ved=2ahUKEwi8x_KIlYvzAhWshv0HHePUBRYQFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw1lzjLFbzKOyaHWNMGsp4er&ampcf=1

  144. sarant said

    141 –> 144

  145. 134,
    Εξαιρετικά ενδιαφέρον.
    Σχετικό επίσης του Όργουελ:
    The real division is not between conservatives and revolutionaries but between authoritarians and libertarians.

    Γι’ αυτό, με το Βολταιρικό «Διαφωνώ με όσα λες, αλλά… κλπ»
    εξ ίσου σημαντικό είναι και το δυαδικό βολταίρι του
    «Συμφωνώ με όσα λες, αλλά αντιτίθεμαι στην επιβολή τους διά της βίας»

  146. Μαρία said

  147. Μαρία said

    146
    Μιχάλη, για το ψευδοβολτερικό https://sarantakos.wordpress.com/2013/10/14/axaristos/#comment-190285
    Η Έβελιν φταίει https://www.nouvelobs.com/rue89/rue89-rue89-culture/20110414.RUE1809/arretez-avec-le-je-me-battrai-pour-vous-de-voltaire.html

  148. Pedis said

    147 +

  149. freierdenker said

    134, πολύ εμπεριστατωμένο. O όρος δηλαδή είναι Γαλλικής προέλευσης. Ένα άρθρο του Foreign Policy τον θεωρεί ως γαλλικό τύπο του radical centre (ριζοσπαστικό κέντρο;) που είναι πιο διαδεδομένος (και συμβατικός) όρος.

    https://foreignpolicy.com/2017/04/24/the-radical-centrism-of-emmanuel-macron/

    113, το έψαξα λιγάκι online και συμφωνώ οτι ο όρος ακραίο κέντρο λέγεται γενικά απαξιωτικά. Δεν ξέρω γιατί τον θεωρούσα ως γενικά αποδεκτό από τους ακροκεντρώους. Από την άλλη, είναι συνήθες φαινόμενο μια ομάδα να οικειοποιείται τους απαξιωτικούς όρους που χρησιμοποιούν οι άλλοι γι’ αυτήν. Το queer (το Κ στο ΛΟΑΤΚΙ) είναι παράδειγμα επιτυχημένης οικειοποίησης. Ο γάβρος ή γαύρος (οπαδός του ΟΦΣΠ) είναι αλλό ένα παράδειγμα επιτυχημένης οικειοποίησης (αν δεν κάνω λάθος).

  150. Πέπε said

    150

    Ναι, ωστόσο σε γενικές γραμμές κανείς δεν αυτοχαρακτηρίζεται ακραίος. Ακραίος σημαίνει «πιο ακραίος από μένα».

  151. […] Γιατί τάχα ονόμασα έτσι το σημερινό μας άρθρο; Λέτε να αναλύω κάποια λέξη, που η ετυμολογία της ανάγεται σε κάποια παλαιογερμανική ρίζα; Αλλά σήμερα είναι Σάββατο, και το Σάββατο, ως γνωστόν, δεν λεξιλογούμε ακριβώς αλλά παρουσιάζουμε όσα στραβά και ανάποδα, γλωσσικά βεβαίως, έχω μαζέψει και μου έχετε στείλει μέσα στη βδομάδα. Συμβαίνει κάποτε, ο τίτλος… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2021/09/18/meze-498/ […]

  152. 148,
    Όντως, δεν το είπε, αλλά το σκέφτηκε, πάντως!

  153. voulagx said

    Το περιστατικό αντιλήφθηκε ο αδελφός του ο οποίος αφού εισήλθε ανάμεσα στο ζευγάρι τον απέτρεψε από το να χτυπήσει την εγκαλούσα.
    Νικοκυρη, πλεον δεν μπαινουμε, μονον εισερχομαστε για να μη σου πω εισερχόμεθα.

  154. Πέπε said

    154

    Σημειωτέον ότι «εισέρχομαι» σημαίνει «μπαίνω» μόνο με την έννοια του …εισέρχομαι. Εισέρχομαι σ’ έναν χώρο. Έστω και μεταφορικά, εισέρχομαι σε μια φάση. Το μπαίνω όμως έχει και άλλες αποχρώσεις, π.χ. εδώ «χώνομαι στη μέση», που δεν αποδίδονται με το εισέρχομαι. Θα μπορούσε κανείς να ψάξει για πιο εξειδικευμένα σύνθετα, ξερωγώ παρεισήλθε (επειδή δεν τον κάλεσαν) ή διεισήλθε (για να φανεί το «ανάμεσα»), ή παρενέβη που είναι και ελληνικά.

  155. spyridos said

    Καλησπέρα

    Μια ερώτηση στη σοφία του ιστολογίου.
    Που υπάρχουν υπολογισμοί για το ποσοστό των ενήλικων εμβολιασμένων για κόβιντ στην Ελλάδα;
    H Alco υποστηρίζει ότι αυτή τη στιγμή το ποσοστό αυτό για τους 18 και πάνω είναι 77+ %.
    Μου φαίνεται αρκετά ψηλό ποσοστό και αναρωτιέμαι αν ο ΕΟΠΥ έχει δημοσιεύσει στοιχεία.

    Ευχαριστώ πολύ

  156. Γιάννης Κουβάτσος said

    «ο σκύλος είναι καλύτερος από τον νεαρό με τον οποίο είχες έρθει σε ερωτική επαφή»
    Τα λόγια είναι εντός εισαγωγικών, αλλά καπως δύσκολο να εκφράστηκε ο έξαλλος εγκαλούμενος ακριβώς έτσι. Λογικά θα της είπε οτι ο κύων είναι καλύτερος από τον νεαρό, ο οποίος εισήλθε εντός της. Ο πλεονασμός δίνει ένταση στη φράση. Θελει δουλίτσα ακόμα ο συντάκτης. 😊

  157. voulagx said

    #155: Μα Πέπε δεν ενθυμείσαι του δημώδους άσματος (αυτη κι αν ειναι γενικη) «Ψύλλοι στ’ αυτιά μου εισήλθανε βε πω πω»;

  158. Γιάννης Κουβάτσος said

    156:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://greeceinfigures.com/emvolia&ved=2ahUKEwjFo6j7qI7zAhVQ_7sIHdKYBoQ4ChAWegQIARAB&usg=AOvVaw2YCMWqUB8wStwL1e2lYpai

  159. Μαρία said

    156
    https://vaccinetracker.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#age-group-tab
    Ο Θεμιστοκλέους σήμερα έδωσε τα εξής ποσοστά για τους νέους:
    25-29 58%
    18-24 50,2%
    15-17 28,7%
    12-14 15,7 %
    και τα ποσοστά αυξάνονται με τα κλεισμένα ραντεβού.

  160. Μαρία said

    Στην καθιερωμένη ενημέρωση προς τους συντάκτες Υγείας, ο κ. Θεμιστοκλέους, ενημέρωσε πως ξεπεράστηκαν σήμερα οι 11.900.000 εμβολιασμοί με μόλις το 56,7% του πληθυσμού να είναι πλήρως εμβολιασμένο. Να σημειώσουμε πως η πρόοδος που σημειώθηκε σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα αντιστοιχεί σε 0,7%.
    https://www.efsyn.gr/ellada/ygeia/311163_emboliastiko-programma-ehei-baltosei?amp

  161. Πέπε said

    157

    Πάντως και ο δικηγόρος του διαβόλου για τα εισαγωγικά: όταν από κει που αφηγούμαι, π.χ. «ο νεαρός είπε…» περνάω στα λόγια που είπε, έστω άκρες μέσες, ένας από τους ήρωες της αφήγησης, και τα αποδίδω σε ευθύ λόγο, τι άλλο θα βάλω εκτός από εισαγωγικά; Δεν μπορώ να γράψω:

    > έξαλλος ο νεαρός είπε ο σκύλος υπερτερεί του νέου μετά του οποίου ήλθες σε ερωτική ομιλία

    …, λείπει κάτι!

  162. Πέπε said

    158

    Μόλις εισέλθω στον τεκέ τον ναργιλέ τσακώνω
    και μες στα φυλλοκάρδια μου τραβώ τον ξελιγώνω

    Αλλά και:

    Έξελθε κατηραμένε όφι, κι αν δεν έξελθε, θα σε εξέλθω εγώ

  163. Γιάννης Κουβάτσος said

    162:Μωρέ ξέρουμε καλά πώς ακριβώς εκφράστηκε ο εγκαλούμενος 😊, αλλά μου αρέσει πολύ η προσπάθεια του συντάκτη να γράψει σε γλώσσα κόσμια και λόγια. Απολαυστικό το κείμενο σε αρκετά σημεία, μου θυμίζει αυτό που διηγούνταν ο Φρέντυ Γερμανός για έναν παλαιστή που τον είχε απειλήσει πως «θα προβεί σε ξυλοδαρμό», γιατί θεώρησε πως τον έθιγε σε κάποιο ρεπορτάζ του.

  164. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    163 >> Έξελθε κατηραμένε όφι, κι αν δεν έξελθε, θα σε εξέλθω εγώ

    Είπε η πρόεδρος και τα έδωσε όλα στον αγώνα αλλά ήταν βαρύ το γήπεδο και στημένο το ματς και χάσανε με 3-2 και δεν εξήλθε ο όφις.
    Στον επόμενο αγώνα όμως θα γίνει καλύτερη προετοιμασία.
    https://www.imerodromos.gr/sti-fylaki-paramenoyn-ta-nazidia-gregos-kai-apostoloy-para-tin-psifo-tis-proedroy-yper-tis-apofylakisis-toys/

  165. Γιάννης Ιατρού said

    156: (159, 160) και από ECDC εδώ, με όλες τις παραμέτρους
    https://vaccinetracker.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#age-group-tab

  166. Γιάννης Ιατρού said

    166: Α, καλαααά. Πάω να πιώ κι άλλο καφέ, έβαλα το ίδιο με τη Μαρία λίνκ, ενώ είχα δει το 160… Τα λέμε 😇😇

  167. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    167# Θα παίξει ντελίβερι? Φραπουτσίνο εσπρέσο μακιάτο σκατουλάτο με κανέλα κιέτς?

  168. Γιάννης Ιατρού said

    Ελληνικό (σχήμα λόγου/a>), θκό μου😇, παπαγάλο, οικογενειακώς. Αυτά τα ιταλογενή σε -τσίνο/-άτο είναι για τα νέα Πεδηά 🙂

  169. Μαρία said

    Εκτενής αναφορά στο θέμα για Φουρθιώτη και χρυσαυγίτες στη χτεσινή εκπομπή Η πρηνής θέση του σκοπευτή μετά το 6:12.
    https://www.avgi.gr/sto-kokkino#archive
    Έχουν πιάσει όλα τα πόστα που μειώνουν την ποινή παίρνοντας τη θέση άλλων κρατούμενων.

  170. Μαρία said

    Εκ του Γραφείου επί των Αιρέσεων και των Παραθρησκειών https://imp.gr/ανησυχητικα-φαινομενα-ειδωλοποιησεω/#
    Ισορροπημένο κείμενο για Ψηλό.

  171. 171 Στο κλέβω

  172. sarant said

    171 Κι εγώ

  173. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Ωστόσο ένα κατά τη γνώμη μας αρνητικό στοιχείο στις μουσικές του συνθέσεις ήταν το γεγονός ότι τα έργα που μελοποίησε ήταν, κατά κανόνα, έργα μαρξιστών ποιητών και νεοεποχιτών. Αναφέρουμε εδώ τα ποιήματα του Οδυσσέα Ελίτη, τα οποία εκφράζουν τις αρχές της «Νέας Εποχής» και δυστυχώς του Νεοπαγανισμού.»
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  174. Πέπε said

    165

    > ήταν βαρύ το γήπεδο

    Και κάτι ντόπιο έφαγαν τα αγριογούρουνα και πείραξε τους αθλητές που τα έφαγαν

  175. Κουτρούφι said

    Νεοεποχίτης και Νεοπαγανιστής ο Ελύτης;!;! Πρώτη φορά βλέπω τέτοιο χαρακτηρισμό για τον Ελύτη από εκκλησιαστικούς κύκλους. Συνήθως, ο Ελύτης εκθειάζεται. Αναρωτιέμαι από ποια τάση, ποιο think tank εντός της Εκκλησίας προέρχεται αυτή η άποψη. Διότι το Γραφείο Αιρέσεων της Μ.Π. είναι, απλώς, η βιτρίνα.

  176. voulagx said

    #171: Το πηραν πρεφα:
    Η Μητρόπολη Πειραιά «αφορίζει» μετά θάνατον τον Μίκη
    https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/311331_i-mitropoli-peiraia-aforizei-meta-thanaton-ton-miki

  177. 176 Όχι τόσο το Άξιον εστί, αλλά κάποια μεταγενέστερα έργα (Μαρία Νεφέλη, Ημερολόγιο ενός αθέατου Απριλίου…) θα μπορούσαν άνετα να θεωρηθούν νεοπαγανιστικά και νεοεποχίτικα από κάποιον που δουλεύει σε Γραφείο Αιρέσεων.

  178. ΓΤ said

    @171, 177

    Να δούμε τι θα γράψει το Γραφείο επί των Αιρέσεων όταν πεθάνει ο Μαρινάκης και ακουστεί «αθάνατος» απ’ το γαυρογιδαριάτο, κολλητός της Μητρόπολης, που θεοποιεί την μπάλα για να μη χάσει την κουτάλα…

  179. Ρε δε μας χέζουνε λέω γω?
    http://kokkinosfakelos.blogspot.com/2011/09/blog-post_17.html

  180. Μαρία said

    180
    Ρε τι Ντόροθυ!

  181. Μαρία said

    181
    τη

  182. Pedis said

    Ω ρε δεν χαίρεστε που το ορθόδοξο παπαδαριό είναι μπίτι γίδια;! Από πάνω μέχρι κάτω. Και πάλι καλά, Χτήνε. Άκου με που σου λέω …

    (Αν υπάρχουν ελάχιστες εξαιρέσεις είναι επειδή ο κανόνας είναι σωστός. )

  183. Μαρία said

  184. Νταξ ρε πεδί μου, δεν έχουνε και την επιρροή του Πάπα. Επαρχία είμαστε.

  185. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ας μάθουν πρώτα να γράφουν σωστά το όνομα του Ελύτη οι αιρεσιομάστιγες και μετά καταδικάζουν την ποίησή του, που είναι φανερό πως την παίζουν στα δάχτυλα, όπως και κάτι άλλο.

  186. Πέπε said

    177

    > Η πίστη στον άγιο Τριαδικό Θεό συκοφαντήθηκε ως «μεσαιωνικό κατάλοιπο του σκοτεινού παρελθόντος»

    …κι εμείς κάτι τέτοιες προσβολές δεν τις σηκώνουμε. Ρούφα τώρα τον αφορισμό του Μίκη του μαρξιστή, για να δούμε αν θα ξαναπείς τέτοιες κουβέντες. Σάματις θαρρείς θα κωλώσουμε να αφορίσουμε και τον νεοπαγανιστή Ελύτη; Κάτι τέτοιους τους αφορίζουμε για πρωινό.

    …Ακούς εκεί, μεσαιωνικό κατάλοιπο, τα τσογλάνια! Ουφ, συγχύστηκα.

  187. spyridos said

    159 , 160 , 166

    Ευχαριστώ. Δύσκολο να βγάλεις άκρη. Τα πληθυσμιακά στοιχεία που χρησιμοποιούν είναι από πριν 3 – 4 μνημόνια.
    Όπως μέτραγαν οι ΑΗΠ σε Ολυμπιάδες.

  188. Γιάννης Ιατρού said

    183 (177 και σχετικά): Άθεε Πέδη, σου διαφεύγει πως όταν ένας πολιτισμός βρίσκεται στα τελευταία του, φωνάζουν τους παπάδες;
    Wenn eine Kultur sich am Ende befindet, ruft sie nach den Priestern.

  189. Μαρία said

    188
    Η νέα απογραφή θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο.

  190. Pedis said

    # 185 – Μετά το ’60 έχουν βρει άλλο στυλ παιχνιδιού. Ακριβέστερα, πολλά στυλ, ανάλογα με το τερέν, τον αντίπαλο και σαφέστατα τον φίλο ή τον υποψήφιο φίλο …

  191. Pedis said

    # 189 – Δυνατός ο Κράους.

    Εχει περάσει η εποχή από τον Sillabo

    (εδώ από την Αγγλική βίκι)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Syllabus_of_Errors

    Αν όχι θα τους είχε πάρει, ευτυχώς, ο διάολος.

  192. Πέπε said

    187

    Συγγνώμη αλλά βιάστηκα, και υπέπεσα στην πλάνη του κλικμπεϊτάδικου τίτλου του άρθρου. Η μητρόπολη «αφορίζει» τον Μίκη. Με εισαγωγικά. Παπαρολογεί περί και επί του Μίκη, αλλά δεν τον αφορίζει.

    Και εδώ που τα λέμε, δε μου φαίνεται να έχουν και τόσο σοβαρό πρόβλημα με τον ίδιο τον Μίκη: τάχα μου δεν ήταν συνεπής μαρξιστής και άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε. Ζηλέψανε τις τιμές που του απέδωσαν οι ζωντανοί, αυτό είναι όλο.

    Κατά τα άλλα, πλάι στην εκπληκτική ανορθογραφία που επισημαίνει ο Γιάννης Κ. #186, παρατηρώ κι ένα άλλο:

    > …μάλλον έκλινε προς τον αγνωστικισμό, διαμορφώνοντας μια σκιώδη «πίστη» σ’ έναν απροσδιόριστο Θεό, τον Οποίο όμως αμφισβήτησε πολλές φορές…

    Τον Οποίο; Το κεφαλαίο στις αντωνυμίες (συνήθως όχι σ’ αυτή την αντωνυμία, αλλά ας το προσπεράσουμε) μπαίνει όταν αναφέρονται στον αληθινό θεό. Προκειμένου για απροσδιόριστους θεούς που τους πιστεύουν σκιωδώς οι αγνωστικιστές, και μάλιστα σε κείμενο του Γραφείου Αιρέσεων και Παραθρησκειών (!!), του εξ ορισμού δηλαδή εχθρού των αγνωστικιστών, είναι λίγο σαν να γράφαμε «αυτά που προσκυνάς δεν είναι αληθινοί θεοί και Τα χέζω».

  193. Πέπε said

    Ω γουέιτ! Γραφείο αιρέσεων και παραθρησκειών; Γραφείο;;;

    Θα μπει ας πούμε ο άλλος στο κτίριο της Μητρόπολης και θα τον ρωτήσουν τι θέλει:
    -Ναι γεια σας, είμαι αιρετικός. Πιστεύω σκιωδώς σ’ έναν απροσδιόριστο θεό.
    -Μάλιστα, ανεβείτε στον δεύτερο, στο γραφείο αιρέσεων και παραθρησκειών.

  194. sarant said

    193 Δικαιολογημένα εισαγωγικά. Ωραίο αυτό στο 194 για το Γραφείο αιρέσεων.

  195. Πέπε said

    195

    Δικαιολογημένα είναι, αφού δεν τον αφορίζουν. Ελαφρώς αδικαιολόγητο είναι το εντός των εισαγωγικών.

  196. Pedis said

    # 194 – Θα το προτιμούσες Yπηρεσία ή Tμήμα; Παράρτημα;

    Κι οι οφφικιάλιοι τι θα έκαναν, θα τα έξυναν;

  197. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    194# Αισιόδοξο σε βλέπω, που θες και γραφείο σε όροφο. Μάλλον στη σκιώδη υπηρεσία της υπόγας θα καταλήξεις, με απροσδιόριστο αριθμό στροφών του τροχού ανά λεπτό, μαύρε μου.

  198. Πέπε said

    198

    Ας είναι κι έτσι. Το παν είναι να πάρω αριθμό πρωτοκόλλου.

  199. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Καλά λοιπόν. Θα ενημερώσω τα παιδιά στο Πρωτόκολλο να το φροντίσουν. Αλλά θα κάνεις ένα κόπο ν’ ανέβεις και μέχρι τον τρίτο να πάρεις το χαρτάκι με το νούμερο. Μετά τα λέμε στο υπόγειο.

  200. Alexis said

    #194: κον Πέπε:
    1)Τι δουλειά έχει ένας αιρετικός να προσέλθει αυτοβούλως στη Μητρόπολη; Για να τον …αφορίσουν; 🙂
    2)Γραφείο, μάλιστα. Που σημαίνει ότι δεν υπάρχει πολλή «δουλειά» με τις αιρέσεις, γιατί ως ευσεβής λαός τις έχουμε καταπολεμήσει, και η αρμόδια υπηρεσία της Μητρόπολης είναι υποβαθμισμένη σε γραφείο. Αλλιώς θα ήταν τμήμα ή διεύθυνση 😆

  201. Πέπε said

    201 (1)

    Και πού θες να πάω, τώρα που μας συγχώνευσαν;

  202. Γιάννης Ιατρού said

    194: Πέπε, στο κλέβω (δια χρήσιν μελλοντικήν με παραπομπάς) 🙂

  203. Γιάννης Ιατρού said

    έχει κανένας αποθανατίσει (οθονιά) το αρχικό από την σελίδα της Μητρόπολης (βλ. λίκνο στο #171) ή να απευθυνθώ στο σχετικό γραφείο με αίτηση δεόντως χαρτοσημασμένη; Αν ναι, να μου την στείλει για το αρχείο του υπογείου 🙂

    ΥΓ: Το cache του γούγλη δεν το πρόλαβα και το archive δεν έχει καταγράψει την ιστοσελίδα στις 21/9.

  204. Γιάννης Ιατρού said

  205. sarant said

    204-5
    Εχω κάνει save, αλλά εδώ το παραθέτουν ολόκληρο

    https://www.politischios.gr/koinonia/metropole-peiraios-prokletiko-kai-kataptusto-keimeno-kata-tou-mike-theodorake

  206. Γιάννης Ιατρού said

    206: Νίκο, δεν είναι οθονιά αυτό στο οποίο παραπέμπεις, το κείμενο το έχει και η ΕΦΣΥΝ κι άλλοι. Εννοώ την αυθεντική ανάρτηση, και σαν αποδεικτικό πως υπήρξε κλπ.

  207. sarant said

    207 To έχω ανοιχτό στον Φάιρφοξ, πώς όμως παιρνω οθονιά απο ένα μακρύ κείμενο που πιάνει πολλές οθονιές; Έχω κάνει save page.

  208. Pedis said

    # 205 – Νεοσατανιστές έριξαν τη σελίδα; Αίσχος!

  209. Γιάννης Ιατρού said

    1) ΔΕΞΙ κλικ με τον δείκτη μέσα στη σελίδα, βγαίνει το μενού του φαϊρφοξ και επιλέγεις «Λήψη στιγμιοτύπου» (το 4ο από πάνω) και μετά «ολόκληρη σελίδα» 🙂 🙂 (ίσως το πιό απλό, έτσι όπως τό ΄χεις)
    2) με πριντ σκριν βγάζει 2-3-4 επικαλυπτόμενες φωτό και μου τις στέλνεις και στο φτιάχνω 🙂

    ΥΓ: βάζεις το πρόσθετο https://www.webpagescreenshot.info/ στο χρώμιο (ή παράγωγα όπως ο Brave <== 👍) και κάνεις δουλειά (μελλοντικά 🙂 , γιατί τώρα δεν γίνεται)

  210. Μαρία said

  211. Γιάννης Ιατρού said

    211: Απ΄ την μιά όλη την άνοιξη και το καλοκαίρι που είχαν καιρό να δουν τις ανάγκες (που έτσι κι έτσι οι περισσότερες είναι γνωστές) και να προκηρύξουν διαγωνισμούς δεν το έκαναν. Τώρα με την δικαιολογία pluvia ante portas απευθείας αναθέσεις εκατομμυρίων, ανεξέλεγκτα. Κι όλα αυτά με την δικαιοσύνη δική τους, μέχρι τα μπούνια. Δεν θα μείνει λέπι, και οι δουλειές δεν θα γίνουν σωστά, όλα στο γόνατο υπό την πίεση του χρόνου, σαν πρόφαση και εκ των πραγμάτων.
    Κλέφτες θα γίνουν οι (γγνωστοί και οι λιγότερο γνωστοί😉) περιφερειάρχες, οι δήμαρχοι κι οι παρατρεχάμενοί τους εργολάβοι;

  212. voulagx said

    Η κυβέρνηση τον περασμένο Μάιο ειρωνευόταν τις προτάσεις του Αλ. Τσίπρα για την εισαγωγή θεραπειών όπως τα μονοκλωνικά αντισώματα – Πλήρης δικαίωση του ΣΥΡΙΖΑ
    https://www.avgi.gr/politiki/396451_ektheti-i-kybernisi-meta-ti-symfonia-tis-komision-gia-promitheia-monoklonikon

  213. Γιάννης Ιατρού said

    213: Τους έχει φάει η έπαρση κι η αλαζονεία της αυθεντίας στην σωστή κρίση. Κι όχι μόνο στο θέμα της επιδημίας, αλλά και γενικότερα. Γελοιοποιούνται βέβαια, αλλά με τα ΜΜΑ στην υπηρεσία τους λίγο βγαίνει αυτό προς τα έξω, τα κοκουλώνουν.

  214. Μαρία said

  215. Μαρία said

    Από την Παρασκευή 27 Αυγούστου και κάθε Παρασκευή, 19:00-22:00, θα λειτουργεί και πάλι, μετά την θερινή παύση, η «ΣΑΡΙΣΑ», το μοναδικό Εθνικιστικό Στέκι της Θεσσαλονίκης!

    Σε αυτόν τον δικό μας πολυχώρο έχουμε ως Εθνικιστές (κάθε ηλικίας) την δυνατότητα να συσφίξουμε τους δεσμούς των κοινών μας αγώνων, να γνωριστούμε καλύτερα, να ανταλλάξουμε σκέψεις και ιδέες ελεύθερα πάντα υπό τους ήχους της δικιάς μας μουσικής αλλά και να ενισχύσουμε τις ιδεολογικές μας βάσεις μέσα από ένα πλούσιο πρόγραμμα ομιλιών, συζητήσεων και εκδηλώσεων. Στον χώρο επίσης λειτουργούν η Εθνικιστική μπουτικ της Θεσσαλονίκης καθώς και βιβλιοπωλείο δυσεύρετων Εθνικών εκδόσεων ενώ διατίθεται δωρεάν υλικό δράσεων για την διάδοση των Ιδεών μας (αυτοκόλλητα, φυλλάδια κτλ).
    Απ’ το σάιτ της προκήρυξης.

  216. Γιάννης Ιατρού said

    215/216: Παρήγορο είναι πως βρίσκονται «πλησίον των δικαστηρίων», κατά δήλωσή τους 🙂 (Και στο όνομα της οδού, «διάνα» πέτυχαν😋).

  217. Pedis said

    # 216 – Κοίτα, με την ευκαιρία να πούμε ότι είναι μέγα σκάνδαλο και πρωτοφανής εκδήλωση βαρβαρότητας από το δικαιϊκό μας σύστημα να αποφυλακίζονται ένας-ένας, αργά, βασανιστικά, σαδιστικά για τους υπόλοιπους που είναι ακόμη μέσα. Έκαναν φυλακή τόσες μέρες. Κάτεργο σωστό. Ας δοθεί ένα τέλος σε αυτήν την απάνθρωπη αδικία. Να απελευθερωθούν οι ναζιστές όλοι μαζί να τελειώνουμε. Άεισιχτίρ στο τέλος-τέλος.

  218. Pedis said

    Θα είναι ο τέταρτος-πέμπτος σχετικός τίτλος, παρόμοια (παραπλανητικά) γραμμένος που έχω πετύχει τις τελευταίες μέρες.

    Κορωνοϊός: Έντονη ανησυχία για την «έκρηξη» κρουσμάτων στα παιδιά – Η μετάλλαξη Δέλτα χτυπάει ένα στα τέσσερα παιδιά
    https://www.topontiki.gr/2021/09/22/koronoios-sta-2-329-ta-nea-krousmata-333-diasolinomeni-ke-26-thanati/

    Είναι επίτηδες ή επειδή δημοσιογράφοι και συντάκτες είναι στουρνάρια;

  219. Μαρία said

    Ας δούμε λοιπόν ποιοι κατέθεσαν μεταξύ άλλων στέφανα στην εκδήλωση μίσους στο Βίτσι που διοργάνωσε φέτος η ΕΑΑΣ:

    Κωνσταντίνος Μπογδάνος βουλευτής Νέας Δημοκρατίας
    Αντώνης Μυλωνάκης βουλευτής Ελληνικής Λύσης
    Θάνος Τζήμερος, Δημιουργία Ξανά
    Φαήλος Κρανιδιώτης, πρόεδρος Νέας Δεξιάς
    Μανώλης Αγγελάκας πρώην ευρωβουλευτής Νέας Δημοκρατίας
    Γεώργιος Επιτήδειος, πρώην Ευρωβουλευτής Χρυσής Αυγής
    Βασιλόφρονες νομού Καστοριάς
    Βασιλική Ένωση Ελλάδος
    Εκπρόσωπος του Ηλία Κασιδιάρη ( κατέθεσε στέφανο και στον Γράμμο)
    Λαϊκός Σύνδεσμος Χρυσή Αυγή

  220. Μαρία said

  221. Μαρία said

    Click to access vamvounakis-epistoli%201.pdf

  222. voulagx said

    #222: Με πρόλαβες. 🙂 Μου έκανε εντύπωση η άγνωστη για μένα λέξη «ευχείρωτο». Παραθέτω το απόσπασμα απο το άρθρο της ΕφΣυν:

    «Λεπτομέρειες υποθέτω, από τη στιγμή που η αποστολή των PATRIOT ικανοποιεί πλήρως τις ΗΠΑ, οι οποίες απέσυραν πρόσφατα πυροβολαρχίες τους από τη Σ. Αραβία, αλλά επιθυμούν να καλυφθεί άμεσα το κενό από έναν ευχείρωτο σύμμαχο, όπως η Ελλάδα.»

    Τι εννοεί εδώ ο πρεσβης; οτι η Ελλαδα ειναι «μανιτζέβελος/ματζόβολος» σύμμαχος, οπως βρηκα εδω:

    https://www.lexilogia.gr/threads/%CE%B5%CF%85%CF%87%CE%B5%CE%AF%CF%81%CF%89%CF%84%CE%BF%CF%82.18986/

  223. Μαρία said

    223
    Σπάνιος ο ευχείρωτος αλλά ετυμολογικά διαφανής. Του βάζεις χέρι εύκολα 🙂

    Νά γιατί είναι αμάσκωτοι.

  224. sarant said

    224 !!

  225. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    181. με τα λιωμένα χρυσαφικά
    ………………………………………………….
    Δε θέλει ερωτηματικό

  226. Pedis said

    Τσακοπιάκος: αυτό ειναι επώνυμο-εγγύηση για μακρά τρανσβέρσαλ διακομματική καριέρα … 😆

    https://www.efsyn.gr/tehnes/art-nea/311635_i-panta-axia-ypoyrgos-politismoy

  227. Πέπε said

    @225

    Για κάτι τέτοια, καλό είναι οι πολιτικοί ηγέτες να μην αλλάζουν την εμφάνισή τους. Μια φορά άφησε ο Γιώργος Παπανδρέου μούσι και νομίζω μια φορά κι ο Κώστας Καραμανλής, και ήταν κι οι δυο τους πολύ τέως τότε. Αλλά ότι θα έρθει εποχή να φοράμε όλοι μάσκες και θα μεταδίδουν για σημερινές τις εικόνες από πιο πριν που δε φορούσαμε, πού να το προβλέψει κανείς!

  228. Μαρία said

    Πάει κι η ΔΕΗ.

  229. Γιάννης Ιατρού said

    Κάτι για γιουχάρισμα του Δημάρχου μας στο Μέγαρο άκουσα (είναι και άσχημη η λήψη…), όταν στην τελετή έναρξης του 27ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» πήγε να βγάλει λόγο/χαιρετισμό κλπ.
    Μπουχός έγινε…, λένε κάτι αηδονάκια κάτω στα ρέματα 🙂

    Απαπα, απaρηγόρητη η CΣia

  230. voulagx said

    Σχολιάζοντας τα toilet breaks επισήμανε ότι «είμαι κάποιος που μου αρέσει να παίρνω το χρόνο μου.

    Τι είπαμε ότι σημαίνει ο αγγλισμός «μου αρέσει να παίρνω το χρόνο μου»; Το ξέχασα γμτ.

  231. Pedis said

    # 229 – Κάτι τέτοια, το νόμο Χατζιδάκη κλπ, έχουν πει από τον Σύριζα ότι θα τα ακυρώσουν με ένα νόμο άντε δύο άρθρα ☺️ και θα το κάνουν ή και πάλι θα έχουμε να παρηγορούμε συριζαίους που η π’τάνα η ζωή πάει κόντρα στην κυβέρνησή τους;

  232. Γιάννης Ιατρού said

    229: κάτι τέτοια ειδικά με ΑΜΚ κλπ. δεν ακυρώνονται. Αλλά μπορούν να γίνουν άλλες κινήσεις που να επαναφέρουν το παλαιότερο σχήμα στην κατοχή μετοχών της ΑΕ.
    Η αλλαγή του αντεργατικό του Χατζιδάκη είναι πιό εύκολο.
    Μην έχεις ψευδεστύσεις 😋

  233. Pedis said

    Come back madame Merkel … 😢 😭

    «Σε μια πιο ιδιωτική στιγμή το 2019 δειπνούσαμε σε μια ψαροταβέρνα στον Πειραιά. Εκεί μου αποκάλυψε την πεποίθησή της ότι όταν θέλουμε πραγματικά να λύσουμε τα προβλήματα, το πιο σημαντικό είναι να υπάρχει εμπιστοσύνη και ειλικρίνεια. 😂 🤣 😂 🤣

    Εκπροσωπήσαμε διαφορετικές πολιτικές κατευθύνσεις. Αλλά αυτή ακριβώς η ειλικρίνεια ήταν το ουσιώδες χαρακτηριστικό στην μεταξύ μας σχέση. Μας επέτρεψε να χτίσουμε εμπιστοσύνη, παρά τις αντιξοότητες. Ο τρόπος, με τον οποίο η Άνγκελα Μέρκελ εξέφρασε κατά τη διάρκεια της ευρωκρίσης τις θέσεις της αλλά και η απόρριψή τους ήταν έντιμοι».

    https://www.topontiki.gr/2021/09/23/merkel-pos-tin-apochereta-o-alexis-tsipras-me-arthro-tou-sti-zeit/

  234. dryhammer said

    Αξιανάγνωστο, τουλάχιστον

    https://imlarisis.gr/%ce%b4%ce%b5%ce%bb%cf%84%ce%af%ce%bf-%cf%84%cf%8d%cf%80%ce%bf%cf%85-23-%cf%83%ce%b5%cf%80%cf%84%ce%b5%ce%bc%ce%b2%cf%81%ce%af%ce%bf%cf%85-2021/

  235. sarant said

    235 Ιερό τρολάρισμα, κάτι θα πούμε και αύριο.

  236. Πέπε said

    235

    Ιντά ‘ναι πάλι τουτονέ; Ό,τι θες βρίσκεις πια!

  237. Missing Ink said

    Για το «Βαγγελίστρα μου» κτλ:
    “Oh my!” –> «Ω να σου…»

    (πέρα απ’ την πλάκα, το «Για όνομα!» που προτείνει το #17 θα ήταν μάλλον η καλύτερη επιλογή)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: