Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιον Οκτωβρίου έτους 2021

Posted by sarant στο 1 Οκτωβρίου, 2021


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα, ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως είναι αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις. Να σημειωθεί ότι μερικές φορές η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα, όπως εδώ ο θάνατος του Καζαντζάκη (που συνέβη 26.10 αλλά τον τιμάμε στις 27).

Πα 1 Πρώτη κυκλοφορία του «Κεφαλαίου» υπό Καρόλου Μαρξ. Και η ανεξαρτησία της Κυπριακής Δημοκρατίας, Και θανή Αντωνίου Κοντογεωργίου, του μαέστρου των χορωδιών.
Σα 2 Θανή Αριστοτέλους του Σταγειρίτου και Μαχάτμα Γκάντη γενέσιον.
Κυ 3 Φραγκίσκου της Ασίζης γέννησις. Και θανή Κατερίνας Γώγου.
Δε 4 Θάνατος Τζάνις Τζόπλιν και Γκλεν Γκουλντ
Τρ 5 Εκτόξευσις του Σπούτνικ Ι, του πρώτου τεχνητού δορυφόρου της Γης
Τε 6 Εφεύρεσις τηλεφωνίας υπό Αλεξάνδρου Γκράχαμ Μπελ και θάνατος του επανεφευρέτη της, Στιβ Τζομπς
Πε 7 Έδγαρδου Άλαν Πόε θανή
Πα 8 Πιττακού του Μυτιληναίου
Σα 9 † Ερνέστου Τσε Γκεβάρα τελευτή (και Κορνηλίου του πολυτονιστού στιχοπλόκου γενέσιον)
Κυ 10 Γενέσιον Ιωσήφ Βέρντι
Δε 11 Κάθοδος Εμπεδοκλέους του Ακραγαντίνου εις τον κρατήρα της Αίτνης -Εντίθ Πιαφ και Ζαν Κοκτώ θάνατος
Τρ 12 Ανακάλυψις της Αμερικής (αποφράς ημέρα)
Τε 13 Πρώτη έκδοσις του «Καλού στρατιώτου Σβέικ» υπό Γιάροσλαβ Χάσεκ
Πε 14 † Λεονάρδου Μπερνστάιν
Πα 15 † Ευγενίου Ο΄Νηλ
Σα 16 Γενέσιον Όσκαρ Ουάϊλντ
Κυ 17 † Κοίμησις Φρειδερίκου Σοπέν
Δε 18 Επιμενίδου του Κρητός
Τρ 19 Γενέσιον Αυγούστου Λυμιέρ
Τε 20 Γενέσιον Αρθούρου Ρεμπώ
Πε 21 Νικολάου Εγγονοπούλου γενέσιον
Πα 22 Ξενοφάνους του Κολοφωνίου
Σα 23 Γενέσιον Μάνου Χατζιδάκι του μελωδού
Κυ 24 † Ανδρέου Καρκαβίτσα
Δε 25 Γενέσιον Παύλου Πικάσσο
Τρ 26 Δημητρίου του Μυροβλύτου, Πανός του μεγάλου.
Τε 27 † Νικολάου Καζαντζάκη και Λου Ριντ
Πε 28 Επέτειος του ΟΧΙ
Πα 29 Αναχάρσιος του Σκύθου
Σα 30 Γενέσιον Θεοδώρου Δοστογέφσκι αλλά και Κωνσταντίνου Καρυωτάκη· θάνατος Αναστασίου Λειβαδίτη
Κυ 31 † Φρειδερίκου Φελλίνι· και Ναπολέοντος Λαπαθιώτη γενέσιον

Ο Οκτώβριος ή Οκτώβρης ή Οχτώβρης είναι ο δέκατος μήνας του ημερολογίου μας, όσο κι αν ολοφάνερα το όνομά του παραπέμπει στον αριθμό “οχτώ”. Για την ανακολουθία φταίνε οι Ρωμαίοι -διότι τα ονόματα των μηνών, όλα, είναι δάνειο από τα λατινικά. Το παλιό ρωμαϊκό μηνολόγιο άρχιζε από τον Μάρτιο και ο October ήταν ο όγδοος μήνας. Όταν αργότερα μεταρρυθμίστηκε το ημερολόγιο και μπήκαν στις δυο πρώτες θέσεις ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος, η αντιστοιχία χάλασε μια και ο Οκτώβριος είναι πια ο δέκατος μήνας.

Στον προφορικό λόγο, πολλοί, ίσως οι περισσότεροι, λένε “ΟκτώΜβριος”. Κάποιοι το γράφουν κιόλας. Αυτό θεωρείται από τους λαθοθήρες (αλλά και από πολλούς καλοπροαίρετους) έσχατο δείγμα αμορφωσιάς, ενώ δεν είναι παρά ένας λαϊκός τύπος, μειωμένου ίσως κύρους, πάντως με πολύ παλιά ιστορία στη γλώσσα μας -όπως είχα γράψει παλιά, οχτακόσια χρόνια λάθος το λέμε!

Εγώ πάντως δεν λέω Οκτώμβρης, προτιμώ να λέω Οχτώβρης ή Οκτώβριος, αλλά και, όταν μιλάω γρήγορα, Σεπτέβρης (ή Σεμτέβρης), Νοέβρης, Δεκέβρης, το βρίσκω πιο εύκολο -αυτό το μβρ δεν είναι ό,τι το πιο ευκολοπρόφερτο.

Ο Οκτώβρης στο λαϊκό μηνολόγιο λέγεται (; ) Αγιοδημητριάτης, από τη γιορτή του Αγίου Δημητρίου στις 26 του μήνα. Στον Πόντο λεγόταν Τρυγομηνάς, από τον τρύγο. Καμιά φορά λέγεται και Σποριάς ο Οκτώβριος αν και συνήθως ο Νοέμβρης έχει αυτό το όνομα.

Πάντως, πολλές παροιμίες με τον Οχτώβρη στη σπορά αναφέρονται, με γνωστότερη την: Οχτώβρης και δεν έσπειρες, λίγο σιτάρι θα΄χεις -και πολλές παραλλαγές, π.χ. Απού σπέρνει τον Οχτώβρη έχει οχτώ σωρους στ’ αλώνι ή Οκτώβρης και δεν έσπειρες – οκτώ σωρούς δεν έκαμες, παροιμίες που εκμεταλλεύονται τη συσχέτιση με τον αριθμό οχτώ.

Επίσης: Οχτώβρης βροχερός – Οχτώβρης καρπερός. Να σημειωθεί και η : Οχτώβρης Οχτωβριάκι – μικρό καλοκαιράκι, επειδή συμβαίνει τον Οκτώβριο να κάνει πολλές γλυκές μέρες.

Δεν έχουν όλες οι ευρωπαϊκές γλώσσες και χώρες τα λατινικά ονόματα των μηνών. Έτσι, στα τσέχικα, όπου τα ονόματα προέρχονται από το παλιό σλάβικο μηνολόγιο, ο Οκτώβρης είναι Říjen ενώ στα αλβανικά Tetori.

Ο Οκτώβρης έδωσε το όνομά του στην Οκτωβριανή επανάσταση, η οποία όπως ξέρετε έγινε στις 25 Οκτωβρίου 1917 με το Ιουλιανό (παλιό) ημερολόγιο που ίσχυε τότε στη Ρωσία, κι επειδή μια από τις πρώτες ενέργειες των μπολσεβίκων ήταν να αλλάξουν το ημερολόγιο υιοθετώντας το Γρηγοριανό, αμέσως η επέτειος μεταφέρθηκε στις 7 Νοεμβρίου, κι έτσι όλα τα χρόνια η Οκτωβριανή γιορταζόταν Νοέμβριο. Φέτος, κλείνουν 104 χρόνια από αυτή τη δεύτερη έφοδο στον ουρανό. Η τρίτη θα είναι η καλή.

Τα δικά μας Οκτωβριανά είναι η εξέγερση στην Κύπρο τον Οκτώβρη του 1931 κατά των Άγγλων, αν όμως ανοίξετε μια απο τις πρώτες εκδόσεις του λεξικού Μπαμπινιώτη ή το ΛΚΝ θα δείτε ότι “Οκτωβριανά” λέγονται (δήθεν) οι συγκρούσεις που έγιναν μεταξύ Ελλήνων επιστράτων και Γάλλων στην Αθήνα τον Οκτώβριο του 1916. Πρόκειται για λεξικογραφική γκάφα πρώτου μεγέθους, οι συγκρούσεις αυτές έγιναν Νοέμβριο και είναι τα Νοεμβριανά -για αυτή την απίστευτη τσαπατσουλιά δείτε εδώ αναλυτικότερα (στις νεότερες εκδόσεις του όμως το Λεξικό Μπαμπινιώτη έχει διορθώσει τη γκάφα).

Ο Οχτώβρης είναι ο πρώτος πραγματικά φθινοπωρινός μήνας -την τελευταία Κυριακή αλλάζει και η ώρα, νυχτώνει απότομα νωρίτερα και επισημοποιείται έτσι ο επικείμενος ερχομός του χειμώνα. Επειδή όμως αλλάζει και η ώρα, και παίρνουμε πίσω την ώρα που είχαμε χάσει στα τέλη Μαρτίου, ο Οκτώβρης είναι ο μήνας του χρόνου με τη μεγαλύτερη διάρκεια, αφού διαρκεί 31 μέρες και μία ώρα. Φέτος δεν ξέρω αν θα αλλάξει η ώρα, νομίζω ότι κανονικά θα έπρεπε να μείνει για εσαεί η θερινή αλλά επειδή το Συμβούλιο της ΕΕ δεν πήρε απόφαση θα γίνει και φέτος η αλλαγή. Όποιος ξέρει, ας ενημερώσει.

Παραδοσιακά, ο Οκτώβριος είναι και ο μήνας της ανακοίνωσης των βραβείων Νόμπελ (η απονομή γίνεται τον Δεκέμβριο). Φέτος, η απονομή θα αρχίσει από τη Δευτέρα 4 Οκτωβρίου, νωρίς νωρίς.

Επιπλέον, επειδή φέτος η πρώτη μέρα του Οχτώβρη πέφτει Παρασκευή, ο μήνας έχει 5 παρασκευοσαββατοκύριακα, αφού προφταίνει να συμπληρωθεί το πέμπτο στις 31 Οκτωβρίου. Κάποιοι ανόητοι λένε ότι αυτό συμβαίνει κάθε 823 (ή 832, δεν θυμάμαι) χρόνια αλλά δεν έχουν δίκιο. Συμβαίνει κάθε φορά που ο μήνας έχει 31 μέρες και που η πρώτη του μέρα πέφτει Παρασκευή. Πολύ συχνά δηλαδή.

Ο Οχτώβρης έχει το όνομά του σε πολλά τραγούδια. Φέτος λέω να βάλω ένα τραγούδι που ο τίτλος του είναι αφιερωμένος σε μια συγκεκριμένη μέρα, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί ένα μικροφιλολογικό μυστήριο.

Πρόκειται για το τραγούδι «Σάββατο 31 Οκτώβρη», από τη ροκ μπάντα Μάσκες, σε στίχους, λέει, Γιώργου Σεφέρη.

Εγώ θα έβαζα «ποίηση», αλλά το μυστήριο δεν βρίσκεται εκεί. Κοιτάζω τους στίχους και δεν θυμάμαι να τους ξέρω. Εντάξει, δεν ξέρουμε απέξω όλον τον Σεφέρη, όμως υπάρχει ο ιστότοπος της Ανεμόσκαλας, που έχει συμφραστικούς πίνακες στα ποιήματα του Σεφέρη, κι αν κάνετε αναζήτηση θα δείτε ότι δεν θα βρείτε πουθενά τους στίχους του τραγουδιού.

Οπότε; Ψευδεπίγραφος Σεφέρης; Μπορεί, αλλά όχι απαραίτητα. Υπάρχουν ποιήματα του Σεφέρη, αν δεν κάνω λάθος, που βρίσκονται διάσπαρτα στις Μέρες, το πολύτομο ημερολόγιό του, αλλά δεν έχουν συμπεριληφθεί στα Άπαντά του. Δεν αποκλείεται λοιπόν να το πήραν από τις Μέρες το ποίημα και να το μελοποίησαν. Ο τύπος «το ρώμι» που ακούγεται στο τραγούδι θα μπορούσε να είναι του Σεφέρη, λέω. Αλλά μπορεί να είναι και τρολιά / φέικ η μελοποίηση. Παρακαλούνται οι σεφεριστές να βοηθήσουν.

Προσθήκη: Όπως θα δείτε στα σχόλια, ο Α. Σέρτης μας υπέδειξε ότι το ποίημα είναι του Σεφέρη, και ότι, όπως είχα εικάσει, περιλαμβάνεται στις Μέρες, συγκεκριμένα στον τόμο Α’, σελ. 22. Οότε το μικρό μυστήριο λύθηκε.

Και καλό μήνα Οκτώβριο!

105 Σχόλια προς “Μηνολόγιον Οκτωβρίου έτους 2021”

  1. dryhammer said

    Καλημέρα! Καλό μήνα!

    Άρα το ερώτημα είναι Σεφερισμός ή σφετερισμός (του ονόματος);

  2. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Σεφερολάτρης εἶμαι, ἀλλά ὄχι σεφεριστής. Γι αὐτό καί δέν μπορῶ νά προσδιορίσω ἀκριβῶς τόν βαθμό τραμπακουλότητας πού θά πάθανε οἱ ψυχές τοῦ Γιώργου καί τῆς Μαρώς ἀκούγοντάς το..
    Καλημέρα σας!

  3. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Συναφής ἀπορία. Εἶναι ἐντελῶς ἀπροστάτευτο τό ὄνομα καί ἡ ποίησι τοῦ Σεφέρη; Δικαιοῦται ὅποιος θέλει νά τήν δακτυλίζη;

  4. ΓΤ said

    Κυ 10> Γενέσιον μητρός Σαραντάκου

  5. sarant said

    Kαλημέρα, καλό μήνα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Κάπως έτσι

    3 Όχι, έχει δικαιώματα και πνευματικά και ηθικά η Άννα Λόντου, κόρη της Μαρώς.

    4 🙂

  6. ΓΤ said

    «Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις».

    Ακριβώς. Γι’ αυτό αγνοήθηκε τον Σεπτέμβριο 2021 η πρόταση Κατσέα (#110 | 02.09.2020) για την ημερομηνία θανάτου του Σεφέρη. Να λείπει ο Σεφέρης από το μηνολόγιο και να υπάρχει ο… Καζαντζίδης.

  7. LandS said

    Καλό μήνα και να δούμε πως θα πάει και αυτός, μην είναι σα τον περσινό. Αν και δεν το βλέπω.
    Φέτος τα κρούσματα Αύγουστο-Σεπτέμβρη είναι μερικές τάξεις μεγέθους πάνω από τα περσινά παρόλο που επηρεάζουν σαφώς μικρότερο κομμάτι του πληθυσμού. Άρα το δυναμικό διασποράς μπορεί να μην είναι τόσες τάξεις μεγέθους μεγαλύτερο από πέρσι αλλά μάλλον είναι κάποιες.
    Μη ξεχνάμε και ότι τα σχολεία άνοιξαν όπως πέρσι, ομοίως και η Αγορά, τα λεωφορεία κλπ. Το μόνο που διαφέρει από πέρσι είναι τα σελφ τεστ.
    Τέλος πάντων, άνοιξε σήμερα η πλατφόρμα για τη γρίπη και η σειρά μου για τη τρίτη δόση ανοίγει αρχές Οκτώβρη. Τα παιδιά μου επιμένουν να πάμε να μετρήσουμε αντισώματα μπας και χρειαστεί να κάνουμε κάτι τώρα.

    Στα ευχάριστα.
    Η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και εν γένει όλη η Ελλάδα ανατολικότερα από τον μεσημβρινό που νομίζω περνάει ανάμεσα στο Αίγιο και τη Πάτρα, είναι στο Γκρίνουιτς+2 , δηλ. Χειμερινή Ώρα. Ας μη τα βάζουμε με τα Ουράνια.

    Προσέξατε ότι μέρα πέφτει η Πρωτοχρονιά, πέφτει και η Πρωτοκτωβρινιά; (6εκ-Λ-1). Έξω τα δίσεχτα. Άρα όσες φορές (στα 12 χρόνια; ) πέφτει η Πρωτοχρονιά Παρασκευή, τόσες φορές έχει πέντε Σαββατοκύριακα ο Οχτώμβρης 😜.

  8. LandS said

    Στα άλλα δυσάρεστα https://www.avgi.gr/koinonia/397177_sobara-epeisodia-gia-deyteri-mera-koykoyloforoi-katelaban-sholeio-binteo

  9. Georgios Bartzoudis said

    (α) 5 Οκτ. «Εκτόξευσις του Σπούτνικ Ι, του πρώτου τεχνητού δορυφόρου της Γης»
    # Που …επεσκίασε την είσοδο της Ελλάδας στον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο και την Απελευθέρωση της Μακεδονίας!

    (β) «Ο Οκτώβρης στο λαϊκό μηνολόγιο λέγεται (; ) Αγιοδημητριάτης»
    # Τ’Αηδημήτρη, λέμε Μακεδονιστί

    (γ) «Οκτωβριανή επανάσταση… Φέτος, κλείνουν 104 χρόνια από αυτή τη δεύτερη έφοδο στον ουρανό….»
    # Που οδήγησε τον μισό κόσμο στην κόλαση της φτώχειας και στον (εξίσου) απάνθρωπο έγχρωμο φασισμό!

  10. Πέπε said

    7

    > Τα παιδιά μου επιμένουν να πάμε να μετρήσουμε αντισώματα μπας και χρειαστεί να κάνουμε κάτι τώρα.

    Με βάση την εμπειρία γνωστού που νόσησε πριν από κάμποσο καιρό και τα μέτρησε πρόσφατα, τα αντισώματα δεν κρατάνε πολύ. Αυτός σκόπευε να μην εμβολιαστεί θεωρώντας τον εαυτό του ασφαλή, και τελικά έτρεξε άρον άρον για εμβόλιο γιατί δε βρήκε (αρκετά; καθόλου;) αντισώματα.

  11. LandS said

    Παλιά στο Καλαμάκι είχαμε οικογένεια Σεφέρη.

  12. Πέπε said

    8

    Απούσα η αστυνομία, διαβάζω. Προφανώς επειδή εκεί ο φασισμός είναι μεν μαύρος, αλλού όμως υπάρχει και έγχρωμος.

  13. mouzes said

    Και ο Ιούλιος του 2022 πέντε παρασκευοσαββατοκύριακα θα έχει.

  14. ΓΤ said

    13@

    Θα έχει δε προηγηθεί, επίσης με 5, ο Ιανουάριος

  15. Pedis said

    Δεν έχουν ανάγκη αυτοί. Καθαρίζει για πάρτη τους Άλλος 🙏

  16. nikiplos said

    Ωραίο το τραγούδι… μοιάζει για Σεφέρης πάντως.
    @10 και @7. Κάποιοι από τους σοφούς που κατά καιρούς βγαίνουν στην ΤιΒή, μίλησαν πως όσοι έχουν περάσει την νόσο, έχουν πολυαντιγονική ανοσία, που είναι καλύτερη από το εμβόλιο. Δεν ξέρω δεν έχω γνώμη. Προσωπικά μετά από αυτά που τράβηξα το Φθινόπωρο του 2018 που ήμουν κάθε δεύτερη εβδομάδα με 40 πυρετό από γρίπες και γρίπες, κάθε χρόνο σπεύδω και κάνω το εμβόλιο. Το κορόνα, ήμουν από τους πρώτους που το έκανα, αφόταν άνοιξε το προφίλ μου στην πλατφόρμα.

  17. ΓΤ said

    O Σεπτέμβριος έκλεισε πολύ ωραία για τον Μέγα Οραματιστή Περιβάλλοντος:

    ΠΑΟΚ-Ζίλινα 1-5 (Youth League)
    ΠΑΟΚ-Ελαζίγκ 58-62 (Eurocup W)
    ΠΑΟΚ-Σλόβαν Μπρατισλάβας 1-1 (Europa Conference League)

  18. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα και καλό μήνα !
    Το ερώτημα είναι, οι Σεφέρηδες που ξέρουμε, είναι κι αυτοί πρώην «Σεφεριάδηδες»;

    A propos, η μικρή πλατεία στη Νέα Σμύρνη, απέναντι από την εστία, που έφερε τις προτομές του Σεφέρη και του πατέρα του, με τις χαρακτηριστικές «πλάτες» στο φόντο, πρόσφατα ανακαινίστηκε.
    Εδώ, στην παλιά μορφή της, που έχει παίξει και σε κάποια πλάνα ελληνικών ταινιών.
    https://www.google.com/maps/@37.9481977,23.710449,3a,24.7y,231.94h,94.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1ssvgtYK-nWlyxEnisX7d5jg!2e0!7i13312!8i6656

    Στο βάθος, το κτίριο του Αστυνομικού Τμήματος Νέας Σμύρνης την περίοδο του Εμφυλίου, με σημάδια ακόμα από τις σφαίρες εκείνες.

  19. # 17

    Ευκαιρία να δουλέψουν οι οίκοι ανοχής από πικραμένους φιλάθλους άλλων ομάδων που παίζανε στο Μονακό με την σταχτοπούτα και τόχανε σίγουρο οι…εξάστεροι αλλά το γοβάκι ή προσγειώθηκε στο κεφάλι τους ή εισήλθε σε τρυφερά μέρη….

    ( να μην έχετε πράπονο, για το τέλος στο μπάσκετ το 21 σας το είχα πει από το 2018 )

  20. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ὅταν θά κάνετε Νικοκύρη αὐτή τήν τρίτη ἔφοδο στόν οὐρανό (τήν καλή..), θά σᾶς ἤμασταν βαθιά ὑπόχρεοι ἄν μᾶς είδοποιούσατε λίγο πρίν ξεκινήσετε..

  21. leonicos said

    ενώ στα αλβανικά Tetori

    σημαίνει απλώς: όγδοος

  22. leonicos said

    tet (με διαλυτικά, προφέρεται teut οκτώ

    και στο Tetori έχει διαλυτικά (που λέμε εμείς)

  23. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @6. Εὐχαριστῶ ΓΤ!
    Ἡ θανή (καί ἡ κηδεία) τοῦ Σεφέρη ἧταν γιά τήν Ἑλλάδα ἐκείνου τοῦ καιροῦ κάτι πολύ περισσότερο ἀπό μιά κηδεία νομπελίστα ποιητῆ..

  24. Πάνος με πεζά said

    Όπως έχω πει κι άλλη φορά, χρόνια πολλά σήμερα στην παραλία «Ναυάγιο» της Ζακύνθου, για τα 41 χρόνια της… Κι είναι αξιοσημείωτο όπως πάλι έχω ξαναπεί, ότι ο καπετάνιος του «Παναγιώτη», ενώ προσέφερε εκατομμύρια στον εληνικό τουρισμό, έστω και κατά τύχη, αναγκάστηκε, από τότε σχεδόν, να ζει αυτοεξόριστος στο Βέλγιο…

  25. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    6 Ήτανε στο 110 βλέπεις.

    18 Μπράβο, είχα έναν φίλο που έμενε εκεί

    24 Ωραία ιστορία είναι αυτή

  26. sarant said

    6 Το έβαλα για να μη γκρινιάζετε 🙂

  27. Α. Σέρτης said

    Όποιος έχει πρόχειρες τις ΜΕΡΕΣ Α΄ ας δει σελ. 22 μήπως είναι εκεί δα οι στίχοι.

  28. # 23

    Δεν θυμάμαι ο «εθνάρχης» και ο γεφυροποιός να είχαν κάνι καμιά δήλωση για την κηδεία του Σεφέρη ή κάνω λάθος (δεν είχαμε και πολλή πληροφόρηση τότε )

  29. sarant said

    27 Ατυχία, οι Μέρες Α’ είναι οι μόνες που δεν έχω…!

    Αν μας διαβάσει ο Τρύφων…

  30. Reblogged στις anastasiakalantzi50 .

  31. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @28. Κι ἐγώ δέν θυμᾶμαι κάτι τέτοιο.. Ἰσορροπιστές! 🙂

  32. 18 Για να υπάρχουν Σεφεριάδηδες (Σεφερόπουλοι, Σεφέρογλου…) θα υπήρξαν σίγουρα και Σεφέρηδες προγενέστεροι.

  33. ΓΤ said

    Άννα Θεοδωράκη: «Όλοι ξέραμε για τον Νίκο».
    https://www.in.gr/2021/10/01/greece/vomva-apo-tin-anipsia-tou-miki-theodoraki-oloi-kserame-gia-ton-niko/

    Ο Μίκης είχε γράψει όπερα
    κι ο τάφος του θα γίνει σαπουνόπερα

    Κρίμα. Τώρα που είχε εξασφαλιστεί ο μπεζαχτάς, και με τις επερχόμενες αυξήσεις στους λογαριασμούς της ΔΕΗ η κυρία Δενεχωναφάω δεν θα είχε πρόβλημα με το ρεύμα ραχατίου… Κι εκείνη η «πενιχρή» σύνταξη… Ούτ’ αραποσίτι από φουφού να πάρεις…

    Πάμε για ανατροπέλα, τεστ DNA, και τα ρέστα παγωτά

  34. Α. Σέρτης said

    Επιβεβαιώθηκε ότι οι στίχοι είναι από τις Μέρες Α΄σελ. 22
    Άλλωστε βρόμαγαν από μακριά Σεφέρη

  35. Alexis said

    #6, 23: Καμία αντίρρηση βεβαίως για την αξία του Σεφέρη σε σχέση με τον …Καζαντζίδη, αλλά τέτοιου είδους γκρίνια του τύπου «γιατί αυτός και όχι ο άλλος» είναι λίγο άστοχη νομίζω.
    Το Μηνολόγιο, έτσι όπως το έχω καταλάβει εγώ, δημιουργήθηκε αρχικά από τον Δημήτρη Σαραντάκο με μια ελαφρώς παιγνιώδη διάθεση (εξ’ ου και οι διάφοροι εξεζητημένοι εξελληνισμοί των ονομάτων και ο καθαρευουσιάνικος τρόπος γραφής τους) στα πρότυπα του παλιού «Καζαμία», ίσως και ως διακωμώδηση αυτού. Με το σκεπτικό αυτό προσπάθησε να το κάνει λίγο …ποικίλης ύλης, βάζοντας λίγο μέσα και τις προσωπικές του προτιμήσεις και συμπάθειες ως προς τα πρόσωπα και τα γεγονότα.
    Και βέβαια δεν θα βγάλουμε ποτέ άκρη αν αρχίσουμε να μιλάμε για παραλείψεις προσώπων ή επετείων.
    Να θυμίσω τέλος ότι εκτός από Καζαντζίδη υπάρχουν στο μηνολόγιο Μητροπάνος, Τσιτσάνης, Ζαμπέτας και πολλοί άλλοι βεβαίως (ανέφερα πρόχειρα κάποιους που μου έρχονται τώρα στο μυαλό)

  36. Alexis said

    Και τώρα που πήρα φόρα και έγραψα και το σεντονάκι μου 😎 ας ρωτήσω και δύο πράγματα που δεν θυμάμαι να τα έχω ρωτήσει άλλη φορά:
    -Γιατί ο Δημήτρης Σαραντάκος θεωρούσε «αποφράδα ημέρα» την επέτειο ανακάλυψης της Αμερικής;
    -Γιατί ο Στιβ Τζομπς αναφέρεται ως «επανεφευρέτης» της τηλεφωνίας;

  37. sarant said

    34 και πριν: Μπράβο. Το ίδιο μου λέει και ο Τρύφων Ευαγγελίδης:

    Λοιπόν ο τίτλος και οι στίχοι του τραγουδιού που αποδίδουν οι Μάσκες υπάρχει αυτούσιο ακριβώς στη σελ. 22 από τις Μέρες Α’ στην οποία με παρέπεμψες. Κάποια στιγμή, όχι τώρα αμέσως, αν θες τη σκανάρω και σου τη στέλνω στο mail σου. Μεταξύ τίτλου και ποιήματος παρεμβάλλεται πια γραμμή με αποσιωπητικά.

    36 Για τον Τζομπς είναι δική μου η προσθήκη. Το έβαλα για να τονίσω τη σύμπτωση.
    Αποφράς, λόγω του ιμπεριαλισμού των ΗΠΑ.

  38. Πέπε said

    35

    Σας έχω ξαναπεί βέβαια ότι σε κάποιο σημείο στο Ηράκλειο υπάρχουν δύο πινακίδες. Η μία δείχνει δεξιά προς μουσείο Καζαντζάκη, με πιο μικρά γράμματα. Η άλλη αριστερά προς λεωφόρο Καζαντζίδη, με τεράστια γράμματα.

    Δεν ανήκω επ’ ουδενί στον σκληρό πυρήνα των φαν του Καζαντζάκη, αλλά όσο να ‘ναι το βρίσκω αστείο. Και καταμεσής της Κρήτης βέβαια, που αγαπά τον Καζαντζάκη περισσότερο κι απ’ όσο τον διαβάζει.

  39. ΣΠ said

    26
    Σύμφωνα με την Βικιπαίδεια ο Γιώργος Σεφέρης έθανε στις 20 Σεπτεμβρίου 1971.

  40. 39 Και όχι μόνο. Και τις εφημερίδες. Πρόσφατες αλλά και της εποχής: http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=124&pageid=-1&id=98517&s=0&STEMTYPE=0&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=&CropPDF=0

  41. Γιάννης Κουβάτσος said

    Απαράδεκτο να μη μνημονεύεται η ελληνική «έφοδος στον ουρανό», της οποιας θα γιορτάσουμε φέτος τα σαραντάχρονα:18 Οκτωβρίου 1981. 😊

  42. Alexis said

    20/9/1971, το γνωρίζει και ο τελευταίος απόφοιτος παλαιού σχολαρχείου 🙂

  43. Costas Papathanasiou said

    Καλησπέρα!
    Για ιστορικούς και μόνον λόγους μπορούμε να μνημονεύσουμε και την Πρωτοχτωβριά (όπως λέμε Πρωταπριλιά), μουσική μπάντα σχηματισθείσα το 2018 [βλ. https://en.wikipedia.org/wiki/First_of_October_(band) ] που τραγούδησε μεταξύ άλλων και τα άσματα 1η και 31η Οκτωβρίου στο άλμπουμ Gourmet Ravioli (2019).
    Το ομώνυμο με το τελευταίο τραγούδι του 1995 των Μασκών είναι όντως, όπως και κατά το άρθρο ο τίτλος του υποδεικνύει και όπως εν τέλει τεκμηριώθηκε (βλ.σχ.34) , από τις Μέρες του Σεφέρη .
    Εν αντιστίξει, ένα εμμετροποιημένο (ή πλιατσικολογημένο) απόσπασμα του Σεφέρη είναι το δεύτερο μισό από το “Ο κ. Στράτης Θαλασσινός περιγράφει έναν άνθρωπο -5. Άντρας” (: “Κάποτε, όταν ήμουν ακόμη στα καράβια, ένα μεσημέρι τον Ιούλιο, βρέθηκα μόνος σε κάποιο νησί, σακάτης μέσα στον ήλιο” κλπ), το οποίο μεταπλάστηκε σε “Ένα μεσημέρι του Ιούλη” στο άλμπουμ “Μόνο νερό στη ρίζα” του Χρήστου Θηβαίου, εμφανιζόμενο έτσι, ως επί το πλείστον, ως στιχούργημα ιδίου του μεταποιητή.

  44. sarant said

    33 Eγώ πάντως κάτι ήξερα.

  45. Πέπε said

    43

    Είναι δηλαδή παράφραση από Σεφέρη χωρίς να δηλώνεται η παράφραση;

  46. sarant said

    43-45 Αυτό θα ψάξω να το δω, διότι είναι σοβαρό.

    39-40-43 Μερσί, το αφαίρεσα.

  47. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @41. Γιάννη, νομίζω ὅτι τώρα πλέον γνωρίζουμε (μέ δικαστικές βοῦλες..) πρός ποιά ἀκριβῶς κατεύθυνσι ἔγινε ἐκείνη ἡ ἔφοδος. Πρός τόν οὐρανό, πάντως, ΔΕΝ ΗΤΑΝ!. 🙂

  48. ΣΠ said

    43, 45
    https://www.artsandthecity.gr/stixoi/%CE%AD%CE%BD%CE%B1-%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B9%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%B7/
    https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=1&text_id=3111
    Υπάρχουν κάποιες ομοιότητες αλλά δεν θα το έλεγα παράφραση. Θα έλεγα ότι ο Θηβαίος εμπνεύστηκε από τον Σεφέρη.

  49. sarant said

    48 Καλά λες.

  50. Γιάννης Κουβάτσος said

    47:Προς τον ουρανό ήταν, με όχημα υποβρύχια που έγερναν. 😊

  51. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @50. …καί παπαντωνικές φρεγάτες!!! 🙂

  52. Γιάννης Κουβάτσος said

    1 Οκτωβρίου 1949 ανακηρύχθηκε η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας. Πώς και απουσιάζει αυτό το σημαντικό γεγονός από το μηνολόγιο; 😊

  53. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    https://www.iefimerida.gr/politismos/giannis-moshos-kallitehnikos-dieythyntis-ethnikoy

    Ἡ εἴδησι δέν εἶναι στό ὅτι προκρίθηκε γιά τήν θέσι τοῦ καλλιτεχνικοῦ διευθυντῆ τοῦ Ἐθνικοῦ ἕνας Σαλονικιός. Αὐτό εἶναι πολύ φυσικό! 🙂 🙂 . Ἡ εἴδησι εἶναι στό ὅτι ὁ Γ. Μόσχος «ἀναλαμβάνει τά ἰ-ν–ί-α τοῦ Ἐθνικοῦ» ὅπως ἀκριβῶς -ὑποθέτω πώς- στηρίζει κάποιος έραστής τό γερμένο κεφάλι μιᾶς ἐρεθισμένης κόρης. Προφανῶς, τά ἠνία τοῦ Ἐθνικοῦ θά ἐξακολουθῆ νά τά κρατᾶ ἡ ὑπουργός μέ τούς ἀνθρώπους της..

  54. … Προσθήκη: … το ποίημα είναι του Σεφέρη, … περιλαμβάνεται στις Μέρες,

    Τα έχει όλα και Σεφέρει

  55. angelos said

    Εγω, παλι, ειχα μεινει με την εντυπωση οτι ΗΤΑΝ να μεινει μονιμα η ΧΕΙΜΕΡΙΝΗ ωρα, αρα να αλλαζε τωρα για τελευταια φορα, και πολυ ειχα στεναχωρηθει, αφου ειναι ωραιο πραγμα να νυχτωνει αργα το καλοκαιρι, αλλα και να αλλαζει η ωρα.
    Ας ελπιζουμε να μεινουν τα πραγματα ως εχουν, ή εστω να μεινει μονιμα η θερινη (μας ρωτησε ποτε κανεις για ολα αυτα; ).

    Καλο μηνα σε ολους.

  56. sarant said

    55 Καλό μήνα. Υποτίθεται ότι έγινε πανευρωπαϊκή έρευνα, στην οποία απάντησαν κυρίως Γερμανοί.

    Αν μείνει και το χειμώνα η θερινή ώρα, όσοι δουλεύουν (όχι πολύ) νωρίς το πρωί θα φεύγουν από το σπίτι νύχτα.

  57. Γιάννης Κουβάτσος said

    35:Έτσι είναι. Προφανώς και το μηνολόγιο εκφράζει τα προσωπικά γούστα και τις πολιτικές και λοιπές απόψεις του αείμνηστου Δημήτρη Σαραντάκου. Ο υποκειμενισμός είναι μάλλον αναπόφευκτος και ο αναμάρτητος πρώτος κλπ. 😊

  58. Costas Papathanasiou said

    48,49:
    Ιδού μία αντιπαραβολή ανάμεσα στο “ένα μεσημέρι τον Ιούλιο” του ΓΣ και στο ένα “Ένα μεσημέρι του Ιούλη” του ΧΘ, βάσει της οποίας διαφαίνεται αφενός ότι ουδεμία η διαφορετική ματιά ή έμπνευση του δεύτερου εν σχέσει με το ποίημα του πρώτου, αφετέρου ότι ο χαρακτηρισμός πως το αντίστοιχο στιχούργημα έχει απλώς ομοιότητες με το ποίημα, είναι αδικαιολογήτως επιεικής:
    ΓΣ:Τους συλλογίζομαι πάντα γιατί είναι οι μόνοι άνθρωποι, που είδα στη ζωή μου να μην έχουν το αρπαχτικό ή το κυνηγημένο ύφος που γνώρισα σ’ όλους τους άλλους. Το ύφος εκείνο που τους κάνει ν’ ανήκουν στο κοπάδι των λύκων ή στο κοπάδι των αρνιών.
    ΧΘ: μες στα μάτια ενός ζευγαριού είδα κάτι που είχε ξεφύγει απ’ τους νόμους του κοπαδιού. Δεν είχανε στο βλέμμα τους το ύφος αυτό το κυνηγημένο ή το αρπαχτικό.
    ΓΣ:μια νέα γυναίκα με διάφανο φουστάνι, που άφηνε να ζωγραφίζεται το κορμί της, λιγνό και θεληματικό σα ζαρκαδιού, κι ένας σιωπηλός άντρας που, μια οργιά μακριά της, την κοίταζε στα μάτια. Μιλούσαν μια γλώσσα που δεν καταλάβαινα.
    ΧΘ:Έμοιαζε θαρρείς με ζαρκάδι μες στο φόρεμά της το γκρι κι εκείνος λίγα στάχυα πιο πέρα τυφλωμένος σαν προσευχή. Μίλαγαν μια άγνωστη γλώσσα καθώς τα λόγια δεν είχαν πια βάρος στο φως.
    ΓΣ:Η γυναίκα έγινε μια θαμπή εικόνα και χάθηκε, μικρή καθώς ήταν. Ρωτιόμουν αν ήξεραν πώς είχαν βγει από τα δίχτυα του κόσμου…
    ΧΘ:Κι αναρωτιέμαι συχνά αν στ’ αλήθεια το ξέραν κι οι δυο ότι την ίδια στιγμή απ’ τα δίχτυα του κόσμου είχαν βγει.

  59. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @58. Συμφωνῶ ἀπολύτως (νομίζω πώς εἶναι ὁλοφάνερο, χωρίς ἀνάλυσι) καί ἐξεπλάγην πού εἶδα στά (48)(49) τέτοια ἀθώωσι τοῦ ἀντιγραφέα- διασκευαστή 🙂

  60. Πέπε said

    56

    Πώς μπορεί να γίνει πανευρωπαϊκή έρευνα για ένα ζήτημα που αφορά κάθε χώρα ξεχωριστά; Έτσι κι αλλιώς δεν έχουμε την ίδια ώρα, υπάρχουν ζώνες.

    Και εξυπακούεται ότι αν μια γνώμη υπερτερεί σε μια χώρα με περισσότερο πληθυσμό, θα υπερτερεί και στο σύνολο.

  61. Πέπε said

    Α, άρα ο Θηβαίος το παρουσιάζει για δικό του αποσιωπώντας τον Σεφέρη. Νόμιζα το αντίστροφο, ότι το παρουσιάζει για Σεφέρη αποσιωπώντας την παράφραση / διασκευή / «βασισμένο σε».

    Αλά πρέπει να δούμε τι γράφει πάνω στον δίσκο, όχι σε σάιτ που μπορεί να δίνουν τα credits περιληπτικά κατά κρίση.

  62. sarant said

    59-61 Εχει και άλλους στίχους ο Θηβαίος, οπότε δεν είναι παράφραση του σεφερικού. Αλλά πράγματι πάνω στον δίσκο πρέπει να το αναφέρει.

  63. sarant said

    59-61 Kαι επανέρχομαι.

    Σε όλα σχεδόν τα τραγούδια του δίσκου αυτού, ο Θηβαίος έχει δανειστεί στίχους από ποιήματα, και αναγνωρίζει τα δάνεια στο ένθετο του δίσκου:

    Εδώ:

  64. sarant said

    Και στο άλλο σεφερικό, ο Τρύφων Ευαγγελίδης μού έστειλε φωτογραφία της σελίδας από τις Μέρες Α’:

  65. Α. Σέρτης said

    Τίποτε σχετικό δεν γράφει πάνω στον δίσκο για το συγκεκριμένο τραγούδι. Σωστά δικάζει ο σχολιαστής στο 58:

    https://www.discogs.com/%CE%A7%CF%81%CE%AE%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%82-%CE%98%CE%B7%CE%B2%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%82-%CE%9C%CF%8C%CE%BD%CE%BF-%CE%9D%CE%B5%CF%81%CF%8C-%CE%A3%CF%84%CE%B7-%CE%A1%CE%AF%CE%B6%CE%B1/release/5901397/image/SW1hZ2U6MTM0Nzk2NzU=

  66. Α. Σέρτης said

    Α, το γράφει μέσα…

  67. Costas Papathanasiou said

    62: Να και οι υπόλοιποι “άλλοι” στίχοι :
    ΓΣ: Τους συναπάντησα πάλι την ίδια μέρα σ’ ένα από τα νησιώτικα κλησάκια που βρίσκει κανείς όπως παραπατά και τα χάνει μόλις βγει. Κρατούσαν πάντα την ίδια απόσταση κι έπειτα πλησίασαν και φιληθήκανε. Η γυναίκα έγινε μια θαμπή εικόνα και χάθηκε
    ΧΘ: Το ίδιο βράδυ σ’ ένα ξωκλήσι που έσπειρε στα βράχια ο νοτιάς αυτά που προσκυνάς κατά τύχη και που μόλις βγεις τα ξεχνάς τους είδα να τυλίγονται σ’ ένα φιλί ώσπου τους πήρε μια σιωπή αλμυρή.

  68. Χαρούλα said

    Καλό μήνα!

    Εποχές (απόσπασμα) – Ανδρέας Εμπειρίκος
    Τώρα που τέλειωσε το καλοκαίρι, τώρα που μπαίνει ο μην Οκτώβρης, σαν
    αυτοκράτωρ με πορφύρα, και πέφτουν οι βροχές του φθινοπώρου, και αντηχούν επάνω από τις στέγες οι κυλιόμενες βροντές των αεροπλάνων, και αναπνέω τις μυρουδιές της μουσκεμένης γης, σκεπτόμενος…
    τώρα που μεσ’ στον κήπο μας απόμειναν λίγα, ελάχιστα λουλούδια και πέφτει στη βεράντα μας το σούρουπο νωρίς, εδώ, που ακόμη προ μηνός επάλλοντο στον φλογερό ορίζοντα τα τζιτζίκια, και τώρα πίπτουν κεραυνοί

  69. 24, … ο καπετάνιος του «Παναγιώτη», …

    Κοίτα να δεις, «Παναγιώτης» ήταν και το όνομα μπρικιού (μια που λέγαμε για φρεγάτες χτες) που κουμαντάριζε κάποιος Ξυπόλητος Βίσων (Hippolyte Bisson) τον καιρό της Ελληνικής Επανάστασης του ’21. Ο Hippolyte είχε διοριστεί καπετάνιος του Παναγιώτη από τον Δεριγνύ (της γνωστής ναυμαχίας στις 8 εκείνου του Οκτώβρη) o οποίος Δεριγνύ είχε καταλάβει το μπρίκι από Έλληνες πειρατές (τους άφησε τον καφέ άψητο). Σε κάποια φάση, Οκτώβριο του 1827 ο Hippolyte βρέθηκε με τον Παναγιώτη στον κόλπο της Μαλτεζάνας (Αστυπάλαια) για να αποφύγει τον καιρό στα ανοιχτά, οπότε του την πέσανε δυο ελληνικά πειρατικά, λέει. Ο ίδιος, βαριά πληγωμένος, άφησε το πλήρωμά του να διαφύγει στην στεριά, και μετά ανατινάχτηκε «μετά των άλλων φίλων». Προς τιμήν του υπάρχει κενοτάφιο ανάμεσα στις παραλίες της Μαλτεζάνας και του Σχοινώντα (καλό φαΐ στον Αστακούκο).

    Οι Γάλλοι τού είχαν στήσει και άγαλμα σε ομώνυμη πλατεία.

  70. 69,
    * 20 8βρη το Ναυαρίνο, παρασούρθηκα

  71. Πέπε said

    Αν μου λέγαν «έχεις το 1821 έναν Παναγιώτη κι έναν Ιππόλυτο, ποιος είναι ο καπετάνιος και ποιο το καράβι;» δε θα το ‘βρισκα σωστά…

  72. Γιάννης Ιατρού said

    Κι απ΄εδώ, καλό μήνα σε όλες κι όλους.

    Εύχομαι να μην έχουμε μεγαλύτερους μπελάδες με την επιδημία, αλλά όταν μαθαίνεις πως είναι ανεμβολίαστοι το 60 με 70% των ιερέων και έως το 90% των μοναχών, καταλαβαίνετε τι θα γίνει του Αγίου Δημητρίου έτσι; .
    Τι να πει κανείς, αυτοί και απ΄ όσο ακούγεται και πολλοί στα σώματα ασφαλείας δεν δείχνουν καμία «ατομική ευθύνη»… που προβάλει κάθε τόσο ο ΠΘ, έχουν πιά ξεσηκωθεί και τα σκυλιά και τον επικρίνουν 🙂 🙂

  73. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πολύ χημικό και η γνωστή καταστολή από τα «παιδιά» της κυρίας Κεραμέως :
    https://www.efsyn.gr/ellada/ekpaideysi/312849_astynomiki-katastoli-stin-poreia-ton-ekpaideytikon-gia-tin-axiologisi

  74. sarant said

    67 Σημασία έχει ότι είναι ομολογημένο το δάνειο.

    69 Φοβερή ιστορία

  75. @ 36 Alexis

    >>Γιατί ο Δημήτρης Σαραντάκος θεωρούσε «αποφράδα ημέρα» την επέτειο ανακάλυψης της Αμερικής;

    Δεν έχεις κάνει την άμεση υπόθεση πως ο Δ.Σ. εκτιμούσε πως με την ανακάλυψη της Αμερικής πολλαπλασιάστηκαν τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας που μερικοί τα θεωρούν ίδιον της ευρωπαϊκής (και ινδοευρωπαϊκής) κουλτούρας;

  76. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ναι, την ανακάλυψη της Αμερικής περίμεναν τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας για να πληθύνουν. 😊

  77. Για τους tardifs μας στο μηνολόγιο.
    Στην Πρέβεζα έχει ανοίξει συζήτηση Κωλέττης / Ανδρούτσος επειδή στην πόλη οργανώνεται συνέδριο (1821/2021) για τον Συρρακιώτη Ιω. Κωλέττη και λησμονήθηκε ο Πρεβεζάνος Οδ. Ανδρούτσος που είναι ο εθνικοτοπικός ήρωας της πόλης.

  78. sarant said

    77 Σωστά, γεννήθηκε στην Πρέβεζα ο Ανδρούτσος.

  79. Ναι. Τέσσερα σπίτια πιο κάτω από το δικό μου, το σπίτι του. Αλλά κατεδαφίστηκε πριν 15 χρόνια.

  80. 71,
    Πράγματι!

  81. Μαρία said

  82. Alexis said

    #77: Ναι, το διοργανώνουν οι Συρρακιώτες βέβαια, και έχει προκαλέσει πολλά ερωτηματικά και ενστάσεις αυτό το «συνέδριο».
    Όσο για την Αμερική (σχ. 75) θα συμφωνήσω με τον Γιάννη Κουβάτσο.
    Δε νομίζω ότι έπαιξε κάποιο σπουδαίο ρόλο στο να αλλάξει προς το χειρότερο η εγκληματική φύση του «ευρωπαίου» ή του «ινδοευρωπαίου» ανθρώπου.
    Αλλά ούτε και όλοι οι προκολομβιανοί πολιτισμοί της Αμερικής ήταν «αθώοι», αποτελούμενοι από αγνούς φυσιολάτρες που ερωτεύονταν, κολυμπούσαν στα ποτάμια και κάπνιζαν την πίπα της ειρήνης.
    Η βία και η βαρβαρότητα είναι ίδιον του ανθρώπινου «πολιτισμού» από την χαραυγή της ιστορίας του μέχρι σήμερα, και δεν έχει να κάνει μόνο με τον «ευρωπαίο» ή τον «δυτικό» άνθρωπο, όπως αφελώς νομίζουν κάποιοι.

  83. Γιάννης Κουβάτσος said

    82: Έτσι είναι, Αλέξη. Για πολιτικούς λόγους φορτώνονται όλες οι αμαρτίες του κόσμου στις ΗΠΑ. Ξέρουμε, βέβαια, τα εγκλήματα των Αμερικανών, αλλά δεν είναι οι μόνοι «κακοί» σ’ έναν αγγελικό κόσμο. Δεν χρειάζεται κανείς να έχει διαβάσει πολλή ιστορία, για να ξέρει ότι από καταβολής ιστορικών κοινωνιών, η βία ήταν και είναι πανταχού παρούσα σε όλον τον πλανήτη.

  84. @ 82 + 83

    Ω… η αλήθεια θα βρίσκεται κάπου στη μέση, αγαπητέ Αλέξη και αγαπητέ Γιάννη. Ωστόσο ο διάσημος γλωσσολόγος Αντρέ Μαρτινέ δεν παραλείπει, ήδη στο οπισθόφυλλο του βιβλίου του για τους Ινδοευρωπαίους, να προβάλει ως κύριο χαρακτηριστικό τους το γεγονός ότι «έθεσαν την τεχνική ανωτερότητά τους στην υπηρεσία της βίας για να καθυποτάξουν βαθμιαία τους γείτονές τους». Και όχι μόνο τους γείτονές τους ‒από τις στέπες μέχρι τους ωκεανούς… Κάτι υπάρχει στο ΔΝΟ μας που καλά το διαισθανόταν ο μακαριστός τόσο οξυδερκής ημέτερος Δημήτριος.

  85. Γιάννης Κουβάτσος said

    «έθεσαν την τεχνική ανωτερότητά τους στην υπηρεσία της βίας»
    Εννοείται ότι αυτό συνέβη. Αλλά όχι επειδή ήταν ινδοευρωπαίοι, αλλά επειδή διέθεταν την τεχνική ανωτερότητα να χρησιμοποιήσουν πιο αποτελεσματικά τη βία, για να υποτάξουν τους ανταγωνιστές τους, που πολύ θα ήθελαν να μπορούσαν να κάνουν το ίδιο, αλλά τα όπλα τους δεν το τους το επέτρεπαν.

  86. Γιάννης Κουβάτσος said

    Άλλωστε, μια από τις πιο φονικές κατακτητικές μηχανές που έδρασαν στον πλανήτη ήταν οι Μογγόλοι του Τζένκις Χαν, οι οποίοι δεν ήταν ινδοευρωπαίοι. Η αυτοκρατορία τους, ως γνωστόν, ήταν η μεγαλύτερη σε έκταση στην ιστορία.

  87. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αφήνω αυτό εδώ :

    «Εικόνα 1: Περπατάς στο δρόμο και ακούς το γνώριμο:

    -Γεια σου, ρε Δάσκαλε!

    Ζυγιάζεις τη ματιά σου, προσπαθείς να κρύψεις την αμηχανία σου μέχρι που ακούς:

    -Δεν με γνώρισες; Είμαι ο Νίκος… η Μαρία… ο Γιώργος από το δημοτικό.

    Χαμογελάς. Πού να σε γνωρίσω; Έγινες ολόκληρος άντρας, …ολόκληρη γυναίκα.

    Δάσκαλε, τι ωραία περνάγαμε… τι ωραίο εκείνο, το άλλο…

    Φεύγει και αυτό που νιώθεις από την αγάπη που εισπράττεις κάθε φορά δεν περιγράφεται.

    Και εννοείται ότι αυτό που νιώθεις δεν χρειάζεται:

    • Να το καταγράψεις σε κουτάκια.

    • Να το ανεβάσεις σε πλατφόρμες.

    • Να το κρίνει εξωτερικός αξιολογητής.

    • Να το δημοσιοποιήσεις για να συγκριθεί με αυτό που ένιωσε ένας άλλος Δάσκαλος.

    • Να βαθμολογηθεί.

    • Να βρεις χορηγό να το λανσάρει.

    Αποφάσισα από πολύ μικρός να γίνω Δάσκαλος. Είχα γοητευτεί από κάποιους καθηγητές μου και την παιδαγωγική σχέση που είχαμε.

    Δε είναι μόνο ένα λειτούργημα, είναι ένα κομμάτι από τη σκέψη μου, τον προβληματισμό μου, την ίδια μου τη ζωή!

    Δεν μπορώ να συναινέσω το σχολείο μου, τα σχολεία μας, να:

    • Γίνουν επιχειρήσεις, οι γονείς πελάτες, τα παιδιά προϊόντα.

    • Να κλείσουν σχολεία μέσω της κατηγοριοποίησης που προωθούν σε γειτονιές, χωριά κτλ.

    • Να γινώ ζητιάνος που θα παρακαλώ τους χορηγούς για λίγα χρήματα.

    • Να με βλέπουν οι γονείς σαν δοσατζή που κάθε μήνα θα τους ζητά 50-100 ευρώ για να λειτουργήσει το σχολείο.

    • Να μην μαθαίνω τα παιδιά γράμματα, να μην διαπαιδαγωγώ και μόνο να συμπληρώνω κουτάκια και πλατφόρμες όλη μέρα για να «αξιολογούν» ένα σχολείο που δεν θα είναι σχολείο!

    Εικόνα 2: Διδακτική ώρα τρίτη. Οι νηπιαγωγοί κάθονται αποκαμωμένες στο παγκάκι κάνοντας «διάλειμμα» με τα μάτια τους συνεχώς στα μικρά.

    Ένα εκτάκι πάει τουαλέτα όσο πιο αργά μπορεί να κερδίσει ένα-δυο λεπτά από το μάθημα. Κι εγώ έτσι έκανα σκέφτομαι.

    Ο διευθυντής μιλάει στο τηλέφωνο και τον ακούει το μισό σχολείο.

    Μάθημα με τα πρωτάκια. Πέντε από αυτά έρχονται μπροστά μου και με ύφος με ρωτάνε:

    – Γιατί είσαι τόσο ψηλός; Με αιφνιδιάζουν δεν έχω τι να απαντήσω.

    – Α.. καλά, λέει ένα και φεύγουν γελώντας.

    Τι ωραία!!!

    Αυτή την περίοδο οι εκπαιδευτικοί δίνουν έναν ιερό και ωραίο αγώνα να προστατέψουν ό,τι απέμεινε από το δημόσιο σχολείο.

    Όχι επειδή μας αρέσει αυτό το σχολείο, αλλά γιατί μπορεί να είναι η βάση για ένα καλύτερο σχολείο.

    Ο νόμος της κυβέρνησης για την «εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση» δεν είναι τίποτα άλλο από την κρατική επιβολή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής τους.

    Είναι η πολιτική που θέλει τα σχολεία να λειτουργούν σαν επιχειρήσεις, να ανταγωνίζονται μεταξύ τους, να αναζητούν χορηγούς (τους γονείς ποιους άλλους). Πού η μόρφωση, η διαπαιδαγώγηση δεν υπάρχουν πουθενά.

    Ο αυταρχισμός, οι απειλές, ο εκφοβισμός, τα δικαστήρια προς τους εκπαιδευτικούς είναι καθημερινότητα.

    Μας απειλούν ότι θα μας κόψουν έναν μισθό.

    Φίλοι γονείς, μας απειλούν ότι θα βάλουν χέρι στο μισθό μας άμα δεν βάλουμε χέρι στο δικό σας.

    Όμως δεν φοβηθήκαμε, ενωμένοι απαντήσαμε με τεράστια ποσοστά απέναντι στον αυταρχισμό της κυβέρνησης.

    Εικόνα 3: Σχολάμε, μια παρέα γονιών μιλάει έξω από την πόρτα.

    ‒ Γεια σου, κύριε Στέλιο. Είδα ότι φέτος έχουμε και εργαστήρια δεξιοτήτων.

    ‒ Ναι, απαντώ.

    ‒ Και πού είναι;

    ‒ Ποια; ρωτάω με απορία.

    ‒ Τα εργαστήρια.

    ‒ Ποια εργαστήρια;… Α, κατάλαβα. Είναι σε κουτάκια, πλατφόρμες, χαρτούρα φόρμες κτλ.

    ( γελάνε όλοι)

    ‒ Είπαμε και εμείς εργαστήρια… εδώ τα σχολεία δεν έχουν αίθουσες.

    Αγαπητοί γονείς, τελειώνω με αυτό:

    Αν θέλετε να μας βλέπετε στο δρόμο στο μέλλον και να μας λέτε: Γειά σου, ρε Δάσκαλε, πρέπει τώρα να ενωθείτε μαζί μας και να μας λέτε κράτα, ρε Δάσκαλε!!»

    (Ο Στ. Παρλαμάς είναι γραμματέας του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πάτρας.)
    https://www.902.gr/eidisi/neolaia-paideia/272993/geia-soy-re-daskale

  88. Πέπε said

    @84

    > Κάτι υπάρχει στο ΔΝΟ μας που καλά το διαισθανόταν ο μακαριστός τόσο οξυδερκής ημέτερος Δημήτριος.

    Νομίζω ότι είναι πολυ πιο απλό. Το ότι για όλα τα δεινά φταίνε ειδικά οι Αμερικάνοι (φονιάδες των λαών κλπ.) ήταν κοινότατο στερεότυπο, όθεν και διάφορες φράσεις όπως γαμώ τον Κολόμβο κλπ.

    Φαντάζομαι θα οφείλεται στο ότι είναι υπερδύναμη, δηλαδή αφεντικά. Ποιος θα ‘φταιγε, οι Μογγόλοι απόγονοι του Τσέγκις Χαν που ζουν σε κάτι στέπες στην άλλη άκρη του κόσμου και δεν τους έχει ακούσει άνθρωπος εδώ και αιώνες;

  89. @ 86 Γιάννης Κουβάτσος

    Σε συνεχές έδαφος. Αλλιώς…
    …θα μαζευτούν οι 22 χώρες του πλανήτη που δεν κατακτήθηκαν από την ημέτερη (ινδοευρωπαϊκή) Αγγλία να κάνουν ΟΗΕ μη κατακτηθέντων (sic) χωρών. Με καλημέρες.

  90. @ 88 Πέπε

    >>Φαντάζομαι θα οφείλεται στο ότι είναι υπερδύναμη, δηλαδή αφεντικά.

    Είναι ή έγινε/έγιναν; Με καλημέρες.

  91. Γιάννης Κουβάτσος said

    Είναι και κάπως επικίνδυνο να αρχίσουμε τώρα συζήτηση για τα «έμφυτα» χαρακτηρολογικά γνωρίσματα λαών και φυλών. Σκεφτείτε ότι αυτό μπορεί να μας γυρίσει στις φυλετικές θεωρίες και τα στερεότυπα του 19ου αλλά και μεγάλου μέρους του 20ου αιώνα. Οι μαρξιστές δεν τα παραδέχονται αυτά και πολύ καλά κάνουν. Το είναι καθορίζει τη συνείδηση και οι αιτίες των γεγονότων πρέπει να αναζητηθούν στις οικονομικές, κοινωνικές, γεωγραφικές, πολιτικές, κλιματικές, θρησκευτικές και λοιπές συνθήκες κάθε εποχής, συν τους αστάθμητους παράγοντες, ων ουκ έστιν αριθμός. Ισχύουν ακόμα αυτά ή είμαι ανενημέρωτος; 😊

  92. Γιάννης Κουβάτσος said

    89:Καλημέρα. Χαίρομαι να συζητώ με πολιτισμένους και καταρτισμένους ανθρώπους σαν εσένα. 😊

  93. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

    87 Ωραίο!

  94. Πέπε said

    90

    Καλημέρα Δημόιε Χώρε.

    Δεν έχει νομίζω πολλή σημασία. Ήταν τον καιρό που φτιάχτηκε το στερεότυπο. Αυτό αρκεί. Το πώς / πότε / γιατί έγιναν δεν αφορά το στερεότυπο!

    (Καλά μη θαρρείς πως έχω κάνει και καμιά εις βάθος μελέτη για το θέμα… Απλώς θυμάμαι από μικρός μέχρι σήμερα να λένε τέτοια για τους Αμερικάνους.)

  95. Γιάννης Κουβάτσος said

    94 :Όλοι τον δικό τους προϊστάμενο βρίζουν. Στη μεταπολεμική δυτική Ευρώπη τους Αμερικανούς, στην ανατολική τους Σοβιετικούς. Στη δύση φανερά και καίγοντας αμερικανικές σημαίες, στην ανατολή στα κρυφά και μέσω ανέκδοτων. «Τα ανέκδοτα δεν ήταν μικρές επαναστάσεις, ήταν όμως μικροί τόποι ελευθερίας» που είπε και ο Κρίστι Ντέιβις, αντικρούοντας τον Όργουελ που ισχυριζόταν ότι τα ανέκδοτα είναι μικρές επαναστάσεις. Ένα νόστιμο :
    «Το 1970 στο Έρφουρτ συναντήθηκαν ο Δυτικός Βίλι Μπραντ και ο Ανατολικός Βίλι Στοφ. Ακολούθησε ο εξής διάλογος:
    – Μπραντ: «Εγώ μαζεύω ανέκδοτα που λένε οι άνθρωποι για μένα».
    – Στοφ: «Εγώ μαζεύω ανθρώπους που λένε ανέκδοτα για μένα…».

  96. Νεσταναῖος said

    87.

    Καλά τα λες αλλά πρέπει να γίνουν αλλαγές, πολλές αλλαγές προς όφελος των παιδιών, των γονέων, των φορολογουμένων πολιτών και γιατί όχι προς όφελος των εκπαιδευτικών.

    Ναι στη δημόσια και ιδιωτική και ανάμεικτη εξωτερική αξιολόγηση. Από αυτή θα αξιολογούνται όχι μόνον οι μαθητές, οι φοιτητές αλλά και οι εκπαιδευτικοί. Ένας καλός εκπαιδευτικός δεν έχει να φοβηθεί τίποτα αν υπολογίζεται ως εκπαιδευτικός και όχι ως αξιολογητής. Αυτό φυσικά περισσότερο αφορά την δευτεροβάθμια και πολύ περισσότερο την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θα εκπλαγούν πολλοί γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικοί από το έργο μιας ανεξάρτητης αρχής αξιολόγησης. Όλοι θα γίνουν καλλίτεροι. Θα σταματήσουν να ακούγονται τα «το παιδί μου ήταν του 19 αλλά στις πανελλήνιες κατάφερε μόνον 11,000 μονάδες.».

    Ναι στα τηλεφροντιστήρια (διαδικτυακά και δωρεάν). Αυτό μπορεί να οικοδομηθεί και από πολλούς καθηγητές που θεωρούν το έργο τους λειτούργημα. Το κακό με αυτό είναι ότι πολλοί εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μάθουν και μια τέχνη ή κάτι άλλο για να επιβιώσουν αυτοί και η οικογένειά τους. Το καλό όμως υπερέχει του κακού και πολλοί γονείς και πολλά παιδιά θα χαρούν αφάνταστα. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να μάθουν ότι το έργο τους είναι λειτούργημα και το λειτούργημα δεν αμείβεται. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να μάθουν ότι πρέπει να δοθούν ίσες ευκαιρίες σε όλους τους εκπαιδευτικούς για να μείνουν στο χώρο οι «πολύτροποι». Το εκπαιδεύειν πρέπει να γίνει λειτούργημα και η παιδεία θρησκεία.

    Η κυβέρνηση σίγουρα έχει άλλα στο μυαλό της. Εδώ όμως πρέπει να ξέρουμε τι έχουν στο μυαλό τους οι εκπαιδευτικοί. Πολλά καλά πράγματα είχε στο μυαλό του ο αείμνηστος Τρίτσης. Στάθηκε απέναντι σε θεούς και ανθρώπους για να προωθήσει τις ιδέες του αλλά οι εκπαιδευτικοί δεν συνεργαστήκαν και τώρα ήρθε η ώρα της τιμωρίας. Ίσως αυτό που ζούμε να είναι «κατάρα Τρίτση».

  97. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    87: Συνονόματε, στο κάτω κάτω γιατί δεν είχανε κανένα σουγιά μαζί τους οι δάσκαλοι να γλιτώνανε και το ξύλο, ε;

    Κάμερα: Μάριος Λώλος

  98. Πέπε said

    95:

    > Όλοι τον δικό τους προϊστάμενο βρίζουν.

    Ναι, ακριβώς! Κάτι τέτοιο προσπαθούσα να ξεκαθαρίσω στο μυαλό μου για να πω.

  99. Πέπε said

    96

    > Το κακό με αυτό είναι ότι πολλοί εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μάθουν και μια τέχνη ή κάτι άλλο για να επιβιώσουν αυτοί και η οικογένειά τους. Το καλό όμως υπερέχει του κακού και πολλοί γονείς και πολλά παιδιά θα χαρούν αφάνταστα. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να μάθουν ότι το έργο τους είναι λειτούργημα και το λειτούργημα δεν αμείβεται.

    Επιτέλους μια ψύχραιμη οξυδερκής ματιά στην καρδιά του προβλήματος και των λύσεων. Στηρίζω όλόψυχα.

  100. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μόνο που με αυτές τις συνθήκες εκπαιδευτικούς δεν θα βρίσκουν. Αυτό το σκέφτηκε κανείς; Εγώ τα νέα παιδιά τα αποθαρρύνω από το να ακολουθήσουν αυτό το «λειτούργημα». Γιατί ΔΕΝ θα είναι πλέον λειτούργημα, θα είναι γραφειοκρατική γαλέρα που θα λειτουργεί με αγοραία κριτήρια και η διδασκαλία θα είναι πάρεργο. Χαίρομαι που δεν θα υπηρετώ σ’ αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά λυπάμαι τους νεότερους συναδέλφους και τους μαθητές γι’ αυτά που τους περιμένουν.

  101. Πέπε said

    Γιάννη, είμαι σίγουρος ότι πολλές φορές στην πολυκύμαντη καριέρα σου θα ένιωσες κι εσύ ότι ο μισθός που κερδίζεις στέκεται εμπόδιο στο λειτούργημά σου. Δεύτερη τέχνη δεν ξέρω αν ξέρεις (ούτε αν θα δίνεται σύνταξη στους αφυπηρετήσαντες από την πρώτη τέχνη), αλλά όλοι κάποια στιγμή αισθανθήκαμε «μα πώς να λειτουργήσω μ’ όλα αυτά τα λεφτά που με φορτώνουν;»

  102. Γιάννης Ιατρού said

    101: Τα πεσκέσια που σας φέρνουν, τυριά, λάδια, κρασί, αυγά, καρύδια, καμιά φορά και καμιά κότα ζωντανή κλπ, δεν τα είπες όμως 🙂

  103. ΣΠ said

    101
    Πολύ γέλασα. Πάντως στα σοβαρά, έχω σκεφτεί για μερικούς καθηγητές ΑΕΙ ότι για την δουλειά που κάνουν πληρώνονται πολύ περισσότερο απ’ όσο θάπρεπε.

  104. 101, 🙂

    Άρα χρειάζεται αναβάθμιση το λειτουργικό σύστημα του υπολογιστή
    (των μισθών)

  105. Γιάννης Κουβάτσος said

    101:Έχω παραιτηθεί απο τον μισθό μου εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Σαν τον Ζορμπά που έκοψε δάκτυλο του χεριού του, γιατί τον εμπόδιζε να παίζει σαντούρι, και σαν τον Ωριγένη, που αυτοευνουχίστηκε, για να σώσει την ψυχή του. Αυτά κάνουμε εμείς οι Λειτουργοί του Ωραίου, του Υψηλού, του Αληθινού.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: