Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Η επιδρομή (του Ασημάκη Πανσέληνου)

Posted by sarant στο 28 Οκτωβρίου, 2021


Ο Ασ. Πανσέληνος διά χειρός Μίλτη Παρασκευαΐδη

Μια και σήμερα έχουμε την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, δημοσιεύω μια επιφυλλίδα του Μυτιληνιού λογοτέχνη Ασημάκη Πανσέληνου, που αρχικά δημοσιεύτηκε στις 23 Νοεμβρίου 1940, σχεδόν ένα μήνα μετά την 28η Οκτωβρίου, στο λογοτεχνικό περιοδικό Νεοελληνικά Γράμματα. 

Τα Νεοελληνικά Γράμματα ήταν περιοδικό με αριστερό προσανατολισμό, όσο μπορούσε βέβαια να τον εκφράσει μέσα στη δικτατορία του Μεταξά. Με την κήρυξη του πολέμου, κάποιοι λογοτέχνες αρθρογράφοι του ξεσπάθωσαν εναντίον του ιταλικού φασισμού, δίνοντας ακριβώς την έμφαση στη δεύτερη λέξη. Το ίδιο έκαναν και άλλοι αριστεροί αρθρογράφοι άλλων εντύπων, όπως ο Κ. Βάρναλης στα χρονογραφήματά του στην Πρωία. 

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ενοχληθεί το καθεστώς και να καλέσει τους αρθρογράφους αυτούς στην Ασφάλεια, όπου ο διοικητής κ. Παξινός τούς επέπληξε: Με την Ιταλία πολεμάμε, τι σας έφταιξε ο φασισμός; Το επεισόδιο αυτό, που έγινε στις 19.12.1940, το έχουμε παρουσιάσει στο ιστολόγιο, τελευταία φορά πέρυσι, όπως το έχουν αφηγηθεί ο Βάρναλης και ο Πανσέληνος, που ήταν ανάμεσα σε αυτούς που κλήθηκαν «δι’ υπόθεσίν τους» στην Ασφάλεια, αλλά και ο Σεφέρης. 

Η επιφυλλίδα του Πανσέληνου, που θα διαβάσετε σήμερα, είναι ένα από τα κείμενα που ενόχλησαν το τεταρταυγουστιανό καθεστώς -όχι άδικα, θα έλεγα.

Η ΕΠΙΔΡΟΜΗ

Του Α. ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΥ

Όταν ένας άνθρωπος χάσει την τιμή του, δε νοιάζεται βέβαια και για την τιμή των άλλων ανθρώ­πων. Κι όταν ένας λαός χάσει την ελευθερία του γίνεται κίνδυνος για την ελευθερία των άλλων λαών. Το καθεστώς τού γείτονά μας δεν πρέπει να μας είναι αδιάφορο. Ποτέ ένας λαός που ’ναι ελεύθερος δε μπορεί ν’ απειλήσει την ελευθερία ενός άλλου λαού. Εκεί που τη βαθιά και πολιτι­σμένη συνείδηση των ανθρώπων και των κυβερνητών την αντικαθιστά το μελόδραμα και η μεγαληγορία, ευνουχίζεται ένας λαός κι ετοιμάζεται μια συμφορά για τους άλλους. Τον πόλεμο τον δη­μιουργεί ο φασισμός. Ο πόλεμος έγινε πραγματικά σίγουρη απειλή για την Ευρώπη, μονάχα από τη στιγμή που επικράτησε αυτός. Γιατί, επιτέλους, κανένα άλλο πο­λιτικό σύστημα, στα τελευταία αυτά χρόνια, δεν διακήρυξε τόσο φανερά την αντίθεσή του προς τις ιδέες της ειρήνης και της αγάπης των λαών, όσο το φασιστικό κα­θεστώς. Διάφθειρε τους λαούς των κάνοντάς τους να πιστέψουν πως είναι ανώτεροι από τους άλ­λους και βάλανε μπρος τη σφαγή και τον τρόμο, κάνοντας αρχή από τους συμπολίτες τους.

Κατόπι ήλθε η σειρά των εθνών, των μικρών κι αδύνατων στην αρχή. Τα διέφθειρε κι αυτά, τα χώ­ρισε, τα απάτησε, τα απείλησε, τα εκβίασε, και στο τέλος τα χτύ­πησε ένα-ένα, ανίκανα πια ν’ αμυνθούν, γιατί την διεθνή αλληλεγγύη τους την αντικατέστησε η ανάγκη να σώσουν την εξουσία τους οι μικρόψυχες κλίκες που τα διοικούσαν. Πέσανε ένα-ένα, περιμένοντας το καθένα να γλιτώσει μόνο αυτό εις βάρος του άλλου. Τον πόλεμο αυτόν, που ’ναι τόσο πιο άδικος, όσο πιο αντιπολεμική γί­νεται, μέρα με τη μέρα, η ανθρωπότητα, τόνε δημιούργησε ο φα­σισμός!

Όμως αυτά είναι ιδέες. Ιδέες σωστές βέβαια, μα που κι αν επιτέλους κανείς δεν τις παραδέχεται, ωστόσο κι η ώρα δεν είναι για συζητήσεις θεωρητικές. Η πραγματικότητα είναι ωμή κι αδυσώπητη. Ο τόπος αυτός που τον κατοικούνε κάμποσα εκατομμύρια φτωχοί και περήφανοι άνθρωποι, παλεύοντας για να ζήσουνε πάνου σ’ ένα ξερόβραχο άγονο κι άνυδρο, χωρίς να ματιάζουνε τα χωράφια των γειτόνων τους, δέ­χτηκε μια απροσχημάτιστη επίθεση. Όλος αυτός ο λαός που η φτώχεια, το εύκρατο κλίμα κι ο διαυγής ουρανός του, δεν του αφήνουν θολούρες μες στο κεφάλι, μα τον οπλίζουν μ’ ένα ανθρώπινο μέτρο για όλα τα πράγματα και με μια φιλόσοφη κι ισορροπημένη αντίληψη της ζωής, κατόρθωσε να ’χει συνείδηση της νέας πραγματικότητας σε μιαν ώρα μέσα. Δοκιμασμένος μέσ’ στις πιο σκλη­ρές ιστορικές περιστάσεις, εύθυμος και τραγικός, που αγαπά την ελευθεοία του και γι’ αυτό δεν επιβουλεύεται την ελευθερία των άλλων, αμύνεται για το σπίτι του και γίνεται σύμβολο της παγκό­σμιας ελευθερίας.

Στον αγώνα τούτον αυτοί που μισούνε το φασισμό, και όσο ο αγώνας είναι εναντίο του, δεν μπο­ρούν να ’χουν καμιά αμφιταλάν­τευση. Καμιά διεθνιστική ή φι­λειρηνική συνείδηση δε μπορεί να δέσει τα χέρια. Δεν είναι ώρα να εξετάσουμε τα κίνητρα, αλλά το σκοπό. Για να γίνουνε πιστευτές σ’ έναν τόπο οποιεσδήποτε ιδέες, πρέπει αυτός που τις έχει να τον υπερασπίζει τον τόπο αυτόν. Στη χώρα μας η παλικαριά είναι παράδοση κι αυτή σήμερα είναι το συστατικό της καλής πίστης. Κα­νείς δεν αμφιβάλλει πως έπρεπε ν’ αμυνθούμε στο αυθάδικο τελε­σίγραφο, γιατί ένας οργανισμός που δεν έχει τη δύναμη ή τουλά­χιστο το ένστιχτο ν’ αμυνθεί, είναι βιολογικά καταδικασμένος. Η χώρα τούτη που για να γίνει ανεξάρτητη, έχουνε βάψει την κάθε πέτρα της με αίμα τα παλικάρια της ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ, κινδυνεύει! Κινδυνεύει και πρέπει να σωθεί και για να σωθεί χρειά­ζεται φρόνημα που ν’ αντιστέκεται στις μηχανοκίνητες φάλαγγες. Το φρόνημα αυτό το δίνει η πίστη στη λευτεριά. Αυτή είναι το ακατάβλητο όπλο.

Βέβαια δεν πρέπει να γελιόμα­στε. Ο πόλεμος τούτος είναι από τους πιο δύσκολους που έχει αναλάβει η χώρα μας. Μα κι ο εχτρός έχει κι αυτός τις αδύνατές του πλευρές. Δεν είναι εύκολο πρά­μα να τα βάζεις στο εσαεί μ’ ελεύθερους ανθρώπους. Η λευτεριά εί­ναι κάτι πού μεταδίνεται σαν το φως κι όταν μπει στο κεφάλι και του πιο απλοϊκού ανθρώπου, ή να την αποχτήσει πρέπει ή να πεθάνει. Τα μεγάλα λόγια είναι στο βάθος δειλία και βαθύτατο αίσθημα μειονεχτικότητας. Κι αυτό επιτέλους, λίγο πολύ, αποδείχτηκε μόλις αντικρίστηκε με λίγους αποφασισμένους άντρες, ο πανικόβλητος δυ­ναμισμός τού μηχανοκίνητου απατεώνα.

Γι’ αυτό και για τον εχτρό, θα μπορούσε κανείς να πει πώς έχει το παιχνίδι χαμένο, ακριβώς επειδή είναι φασίστας. Η νίκη εξάλλου είναι δική μας, γιατί πολεμά­με το φασισμό κι ο φασισμός είναι κάτι μισητό και αφύσικο, πού δε μπορεί να σταθεί. Το γεγονός ότι έκανε την επιδρομή είναι απόδειξη ότι πέφτει. Η νίκη είναι οπωσδήποτε δική μας. Γιατί δεν είναι αρκετό να βάλεις κάτου τον αντίπαλό σου. Για να ’σαι νικητής πρέπει να βρει η πρά­ξη σου μια δικαίωση. Οι νί­κες του Ταμερλάνου ποτέ δεν υπήρξαν συγκινητικό κεφάλαιο στην Ιστορία. Ο εχτρός δε μάς πί­στευε τόσο αδιάφθορους όσο μάς βρήκε. Ο ίδιος είχε πει γι’ άλλους λαούς, πως αφού παραδοθήκανε δίχως πόλεμο, δεν άξιζε να ζήσουν ελεύθεροι.

Τώρα oι ανταποκριτές των εφημερίδων του τηλεγραφούνε στη Ρώμη από τα ελληνοαλβανικά σύ­νορα πώς oι Έλληνες πολεμάν με «ανεξήγητο» πείσμα. Πόση πώρω­ση σέ βαθμό πια τραγικό δείχνει η έκφραση τούτη! Τους είναι λοι­πόν τόσο ανεξήγητο το πείσμα του ανθρώπου που επιμένει να μείνει όσο μπορεί πιο ελεύθερος; Αυτό το χάος χωρίζει σήμερα τους ανθρώπους από το φασισμό.

Μέσα στην αποξένωσή του τού­τη από τους ανθρώπους, βρίσκεται κιόλας η ήττα τού φασισμού. Τα ανίδεα πλήθη που κουβάλησε εναντίο μας με τα φτερά στο κε­φάλι, δε θα κρατήσουν τα όπλα του για πολύ. Είναι ήδη προς τι­μή τους πώς δεν πολεμούν στον ακατανόητο πόλεμο. Θα πάρουν μαθήματα από τους εχτρούς τους και θα ξυπνήσουνε γρήγορα, θα τους ξυπνήσει η φωνή της ελευθερίας πού όσο κι αν εξορίστηκε από τη συνείδηση, βρίσκεται όμως στο υποσυνείδητο και των πιο δούλων. Αυτή είναι που κάνει σήμερα να μας κοιτάν με κρυφή λαχτάρα ε­κατομμύρια ανθρώπων τσακισμέ­νων από τη δουλεία και με φανερή συμπάθεια άλλα τόσα εκατομμύρια συνειδήσεων που το ανθρώ­πινο ιδεώδες τους δε μολύνθηκε ακόμη από τη φασιστική επιδημία.

Κι όλα αυτά είναι συντελεστές για τη νίκη μας. Θα νικήσουμε γιατί έχουμε με το μέρος μας τη δύναμη της ελεύθερης ανθρώπινης γνώμης, θα νικήσουμε γιατί πο­λεμάμε για το δίκιο και για τη λευτεριά, θα νικήσουμε γιατί πο­λεμάμε το φασισμό. Και μόνο για­τί του αντισταθήκαμε, νικήσαμε κιόλας!

Α. ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ

165 Σχόλια προς “Η επιδρομή (του Ασημάκη Πανσέληνου)”

  1. Κουνελόγατος said

    ΠΑΝΤΑ επίκαιρο.

  2. dryhammer said

    Καλημέρα, και του χρόνου!
    Καλό είναι να ξαναδιαβάζουμε κάτι τέτοια κείμενα, μια που ο φασισμός ξανασηκώνει κεφάλι εκτρεφόμενος (καί) από την «ανάγκη να σώσουν την εξουσία τους οι μικρόψυχες κλίκες» που διοικούν

  3. Κουνελόγατος said

    «ένας οργανισμός που δεν έχει τη δύναμη ή τουλά­χιστο το ένστιχτο ν’ αμυνθεί, είναι βιολογικά καταδικασμένος».
    Θυμίζει Κονδύλη, κάτι παρόμοιο έχει το επίμετρο στη Θεωρία του Πολέμου, κυκλοφόρησε γύρω στα 1996 θαρρώ…

  4. Καλημέρα και χρόνια πολλά για την ημέρα και ας ελπίσουμε να μη γίνουν οι γιορτασμοί αιτία για να ανέβουν κι άλλο οι θάνατοι (63 χτες!).
    Ευθύβολο το κείμενο, πώς να μην ενοχλήσει;

  5. Psi said

    Οταν οι σοσιαλδημοκρατες ηταν η μονη φωνη εναντια στον ολοκληρωτισμο! (Υπερβολικα μελο για τα σημερινα γουστα, αλλα ιστορικης σημασιας)

  6. Spiridione said

  7. LandS said

    Ο Πανσέληνος είναι από τους αγαπημένους μου πού γράψανε για εκείνη την εποχή. Αυτό δε τόξερα και ευχαριστώ.

    Στην ΑΥΓΗ σήμερα: Άρθρο του Μάρκου Αυγέρη, που δημοσιεύτηκε πρώτα το 1959 στην ίδια εφημερίδα και απόσπασμα από την Ιστορία του Τάσου Βουρνά.

  8. sarant said

    Kαλημέρα, χρόνια πολλά για την εθνική εορτή και ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    7 Η Αυγή έχει πολύ πλούσιο υλικό στο αρχείο της.

  9. atheofobos said

    Σχετικά με τον Παξινό (έχοντας και την φωτογραφία του) γράφω στο ποστ μου
    2-ΜΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΕΡΩΤΑ, ΚΑΤΑΣΚΟΠΙΑ,ΔΩΣΙΛΟΓΙΣΜΟ,ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ,ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΚΑΙ ΥΠΑΡΞΙΣΜΟ!
    http://atheofobos2.blogspot.com/2020/10/2.html
    Ο Παξινός, υποδιευθυντής της Γενικής Ασφαλείας Αθηνών επί Μεταξά, ήταν πολύγλωσσος και μιλούσε Αγγλικά, Γαλλικά και Γερμανικά, είχε δε μετεκπαιδευτεί στη δίωξη του κομμουνισμού στην Γερμανία .Ήταν αυτός που με τον Κ. Μανιαδάκη κατασκεύασε τον δεύτερο Ριζοσπάστη, προκαλώντας τεράστια αποδιοργάνωση στο παράνομο τότε ΚΚΕ. Διέφυγε στο Κάιρο, αλλά τον συνέλαβαν εκεί ο Άγγλοι ως συνεργάτη των Γερμανών. Το 1947 το δικαστήριο Δοσίλογων τον αθώωσε με βούλευμα .Παρ΄όλα αυτά ο Παξινός δεν επέστρεψε στην Ελλάδα, εγκαταστάθηκε στο Πακιστάν, όπου και διετέλεσε και επίτιμος πρόξενος της Ελλάδας. Δολοφονήθηκε εκεί από Έλληνα συνεργάτη του με μαχαίρι το 1958 για οικονομικούς λόγους.

  10. Νέο Kid said

    6. Για τον «διαπιστωτικό και παθητικό χαρακτήρα της φράσης» δε ξέρω ( τι «έπρεπε» να πει δηλαδή ο κάθε μεταξάς ; Βάφανκούλο; ) αλλά «ανύπαρκτο» τελεσίγραφο ;;

  11. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλά κάνει και κοπανάει τον φασισμό, αλλά αυτό
    «Ποτέ ένας λαός που ’ναι ελεύθερος δε μπορεί ν’ απειλήσει την ελευθερία ενός άλλου λαού.»
    είναι σαν να δίνει συγχωροχάρτι στις αποικιοκρατικές χώρες όπως η Αγγλία και η Γαλλία. Αρκετά ελεύθεροι οι λαοί τους, αλλά μια χαρά κατέπνιγαν την ελευθερία άλλων λαών και τους τάραζαν στην εκμετάλλευση. Δεν μιλάω για τους ΗΠΑνούς, γιατί αυτοί είναι μεταπολεμικοί αστέρες του αθλήματος.

  12. Αγγελος said

    Υπέροχο το άρθρο του Πανσέληνου, και πέραν των στενά αντιφασιστικών του πτυχών εξέφραζε, νομίζω, το κοινό αίσθημα. «Τους είναι λοι­πόν τόσο ανεξήγητο το πείσμα του ανθρώπου που επιμένει να μείνει όσο μπορεί πιο ελεύθερος;»

  13. Όταν πατέρας και γιος συγγραφείς έχουν το ίδιο αρχικό ονόματος (Ασημάκης και Αλέξης)…

  14. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Και μόνο για­τί του αντισταθήκαμε, νικήσαμε κιόλας!»
    Διαχρονική υποδειγματική στάση ζωής.

  15. Pedis said

    # 6 – Το έχουμε συζητήσει και αναλύσει το όχι ακριβως «ΟΧΙ», αλλά μάλλον το κλαψοπαράπονο «που με πάτε και με μπλέκετε ρε κολιόνι?!» πέρσι και πρόπερσι.

    Ο Ντοττόρε είχε δε βρει στα υπόγεια την αυτοβιογραφία του Γκράτσι και είχαμε διαπιστώσει ότι ο ακροδεξιός λυματογράφος της ελληνικής βίκι έγραφε επινοημένες μπασταρδιές κλπ κλπ. Τέλος πάντων.

    https://sarantakos.wordpress.com/2020/10/28/varnalis-27/#comment-689962

  16. sarant said

    9 Ενδιαφέρουσα ιστορία. Να σημειώσουμε βέβαια ότι ο Παξινός είχε εκπαιδευτεί, όπως φαίνεται, στη χιτλερική Γερμανία.

  17. Pedis said

    Και για να μην ξεχνιόμαστε

  18. Pedis said

    Και λόγω της ημέρας …

  19. Αγγελος said

    Κι εγώ δεν καταλαβαίνω τι ακριβώς θέλει να πει το άρθρο της ΕφΣυν. Όταν σου ζητούν να κάτσεις να σε γ… και δεν κάθεσαι, «όχι» λες, έστω κι αν χρησιμοποιήσεις άλλα λόγια. Και «μολών λαβέ» θα μπορούσε να είχε πει ο Μεταξάς, και ουσιαστικά αυτό είπε — τι άλλο σημαίνει «alors, c’est la guerre»; Όσο για το «ανύπαρκτο» τελεσίγραφο, πράγματι, αν ζητούσε κάτι συγκεκριμένο, π.χ. ναυτική βάση στην Πρέβεζα, θα ήταν δυνατό να το σκεφτεί ο Μεταξάς ή η οποιαδήποτε κυβέρνηση, αλλά έτσι που ήταν διατυπωμένο, σαφώς ήταν κήρυξη πολέμου.

  20. Από την πολλή εθνική υπερηφάνεια μπούκωσε και το κανόνι
    https://www.news247.gr/koinonia/28i-oktovrioy-mplokare-to-kanoni-gia-toys-kanoniovolismoys-apo-ton-lykavitto.9404326.html

  21. Georgios Bartzoudis said

    Ωραίος ο Πανσέληνος. Το κείμενο της «επιφυλλίδας» του, μολονότι …ξεχνά να αναφερθεί στον Μεταξά(!), είναι σύμφωνο με το λεγόμενο «πρώτο γράμμα» του Ζαχαριάδη:
    «Προς το λαό της Ελλάδας
    Ο φασισμός του Μουσσολίνι χτύπησε την Ελλάδα πισώπλατα, δολοφονικά και ξετσίπωτα με σκοπό να την υποδουλώσει και εξανδραποδίσει. Σήμερα όλοι οι έλληνες παλαίβουμε για τη λευτεριά, την τιμή, την εθνική μας ανεξαρτησία. Η πάλη θα είναι πολύ δύσκολη και πολύ σκληρή. Μα ένα έθνος που θέλει να ζήσει πρέπει να παλεύει, αψηφώντας τους κινδύνους και τις θυσίες. Ο λαός της Ελλάδας διεξάγει σήμερα έναν πόλεμο εθνικοαπελευθερωτικό, ενάντια στο φασισμό του Μουσσολίνι. Δίπλα στο κύριο μέτωπο και ο κάθε βράχος, η κάθε ρεματιά, το κάθε χωριό, καλύβα με καλύβα, η κάθε πόλη, σπίτι με σπίτι, πρέπει να γίνει φρούριο του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα.
    Κάθε πράκτορας του φασισμού πρέπει να εξοντωθεί αλύπητα. Στον πόλεμο αυτό που τον ΔΙΕΥΘΥΝΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΕΤΑΞΑ, όλοι μας πρέπει να δόσουμε όλες μας τις δυνάμεις, δίχως επιφύλαξη. Επαθλο για τον εργαζόμενο λαό και επιστέγασμα για το σημερινό του αγώνα, πρέπει να είναι και θα είναι, μια καινούργια Ελλάδα της δουλιάς, της λευτεριάς, λυτρωμένη από κάθε ξενική ιμπεριαλιστική εξάρτηση, μ’ ένα πραγματικά παλλαϊκό πολιτισμό.
    Ολοι στον αγώνα, ο καθένας στη θέση του και η νίκη θάναι νίκη της Ελλάδας και του λαού της. Οι εργαζόμενοι όλου του κόσμου στέκουν στο πλευρό μας.
    Αθήνα 31 του Οκτώβρη 1940»
    [Το γράμμα παρατίθεται, όπως ακριβώς έχει δημοσιευτεί στο βιβλίο Το ΚΚΕ από το 1931 ως το 1952, σελ. 92, Εκδοτικό της KE του ΚΚΕ (μόνο τα ΚΕΦΑΛΑΙΑ είναι δικά μου)].
    Χρόνια Πολλά, Ελλάδα!

  22. Γιορτάζουμε το ΟΧΙ που δεν είπε ο δικτάτορας Μεταξάς στον δικτάτορα Μουσολίνι ενώ η πιο σωστή έκφραση για το γεγονός που έχω διαβάσει ( από ψαρά ) είναι πως «οι δικτατορίες φιάξανε αντιμάμαλο» !

    Από κει και πέρα απ΄’ όπου κι αν το πιάσεις το θέμα, χάνει :

    Ναι μεν κερδίζαμε τον πόλεμο αλλά όσο είχαμε τον δικτάτορα Μεταξά επικεφαλής, μόλις πέθανε (άλλοι λένε πως τον φάγανε με μπόλικη σουλφαμίδα σαν κρύωσε ο λαιμόςτου ) και δεν είχαμε δικτάτορα αλλά πρωθυπουργούς και βασιλιά, μας πήρανε φαλάγγι και στο τέλος οι γερμανοί και τα σώβρακα. Οπότε τι γιορτάζουμε; την νίκη που ήτανε μόνο στην αρχή του πολέμου ή το ξεσήκωμα του λαού μ’ έναν δικτάτορα μπροστάρη που χωρίς αυτόν κατέληξε στην Κατοχή ;

    Η θα πρέπει να δεχτούμε πως ο Μεταξάς ήτανε «άλλος» δικτάτορας, διαφορετικός, όπως πιστεύει κάθε εκδιδόμενος για τον εκδότη του ( τουλάχιστον στα βιβλία, στους νταβαντζήδες αγνοώ τις συνθήκες). Ε τότε γιατί τα βάζει ο Ασημάκης με τον φασισμό αφού μ’ αυτόνστην καμπούρα τους πολέμησαν οι Ελληνες για την ελευθερία τους από έναν άλλο ;

    Απορία μου γιατί δεν γιορτάζουμε την απελευθέρωση με την αυτόβουλη και ΑΝΑΙΜΑΚΤΗ αποχώρηση των Γερμανών (οι εδώ αντιστασιακές οργανώσεις ΟΛΕΣ, είχανε πιο σοβαρές δουλειές να κάνουνε)

    Γι αυτό πιστεύω πως καλά θα κάνουμε σιγά-σιγά να υποβαθμίσουμε μέχρι εξαφάνισης τέτοιες γιορτές που παρομοιάζονται με την ήττα στο Γουέμπλεϋ που από τους πράσινους τιμάται -λες και νικήσε ο ΠΑΟ, γιατί έτσι βόλευε την χούντα- περισσότερο και από το Γιούρο του 2004 !
    Αυτό το παράδειγμα δείχνει πως είναι στο DNA του λαού το παραμύθιασμα και δύσκολο ν’ αλλάξει αν δεν κοπούν τέτοιοι εορτασμοί

  23. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα και χρόνια μας πολλά!
    Ωραίο κείμενο, μα κάπως άσχημα (:απανθρώπινα) χτυπάει -ιδίως ξεκομμένη- αυτή η δαρβινική αποστροφή ”γιατί ένας οργανισμός που δεν έχει τη δύναμη ή τουλά­χιστο το ένστιχτο ν’ αμυνθεί, είναι βιολογικά καταδικασμένος” (βλ. και σχ.3), έστω και νοούμενη ως οχληρός κώδων κινδύνου για εγερτήρια αφύπνιση.
    (Οπότε, από ένστιχτο, για να μ’ αρέσει πιο πολύ την παραλλάζω -φλυαρώντας- σε “γιατί οι σκατόψυχοι φασίστες δεν φτουράνε μπροστά σε ψυχωμένα παλικάρια που αμύνονται με δύναμη διπλή, όχι μόνο για τη δική τους λεύτερη ζωή, αλλά και για τις ψυχές των ανυπεράσπιστων συνανθρώπων που ο φασισμός τους θεωρεί βιολογικά καταδικασμένους ή φύσει υποτελείς.”)

  24. Πουλ-πουλ said

    Στο «Τότε που ζούσαμε» ο Πανσέληνος αφηγείται μια ιστορία: Οι λογοτέχνες της Μυτιλήνης συγκεντρωνόντουσαν τακτικά σ’ ένα στέκι, και μιλούσαν για λογοτεχνία. Μια φορά όμως είχαν πιάσει γκομενοσυζήτηση, οπότε κάποιος εξανέστη:
    -Δεν θα πούμε σήμερα, κάτι βαθύ, κάτι μεγάλο;
    Και η απάντηση ήταν:
    – Της μάνας σου ο κώλος!

    Με τέτοια ελευθεροστομία, πώς να μην συντρίψουν την ισοπέδωση του φασισμου;

    ΥΓ. Γράφω, με κάθε επιφύλαξη, από τα βαθιά στρώματα της μνήμης μου. Παρακαλώ τους αρχειοφύλακες να ελέγξουν την ακρίβεια του περιστατικού.

  25. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αφορμούλα ψάχνουμε να υμνήσουμε τον Μεταξά για το «ΟΧΙ», τον Στάλιν για τον «Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο»… Λες κι αν δεν υπήρχαν αυτοί, θα χανόταν το σύμπαν. Τους γουστάρουμε τους Ισχυρούς Άνδρες με την απόλυτη εξουσία, της οποίας κάνουν ελαφρώς καταχρησούλα, αλλά τους το συγχωρούμε ένεκα η μεγάλη προσφορά τους στο έθνος ή στην ανθρωπότητα. Έτσι, γκάις; 😉

  26. atheofobos said

    21
    Επειδή με την πρώτη επιστολή του ο Ζαχαριάδης είχε θέσεις έξω από τα πλαίσια της απόφασης της Κομμουνιστικής Διεθνούς, που μιλούσε για πόλεμο μεταξύ των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, ο Πλουμπίδης και τα στελέχη σε παρανομία του ΚΚΕ,την θεώρησαν πλαστή και κατασκεύασμα του Μανιαδάκη.
    Στην δεύτερη επιστολή του, 24 μέρες μετά την πρώτη της 26-11-40, ευθυγραμμίζεται πλήρως με την γραμμή της Κομμουνιστικής Διεθνούς.
    Έξω απ’ αυτά η Ελλάδα δεν έχει καμιά θέση στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο ανάμεσα στην Αγγλία και Ιταλία – Γερμανία. Αφού ο λαός μας υπερασπίσει αποτελεσματικά την ανεξαρτησία και την εθνική λευτεριά του, σήμερα ένα μονάχα πράμα θέλει: Ειρήνη και ουδετερότητα με τούτους τους όρους: 1) Να ξανάρθουν τα πράγματα όπως ήταν στις 28 Οχτώβρη 1940 δίχως καμιά εδαφική – οικονομική – πολιτική ζημιά σε βάρος της Ελλάδας. 2) Οι πολεμικές δυνάμεις της Αγγλίας να φύγουν όλες απ’ τα χώματα και τα νερά της Ελλάδας. Με βάση τους δύο αυτούς όρους να ζητήσουμε αμέσως απ’ την κυβέρνηση της ΕΣΣΔ να μεσολαβήσει για να γίνει ελληνοϊταλική ειρήνη. Αυτό είναι σήμερα το μοναδικό εθνικολαϊκό συμφέρον. Και η πράξη έχει αποδείξει ότι μόνον η ΕΣΣΔ σήμερα έδωσε την ειρήνη και ουδετερότητα της Γιουγκοσλαβίας – Βουλγαρίας – Τουρκίας.
    Η επιστολή αυτή έπεσε στα χέρια του καθεστώτος και δεν δημοσιεύτηκε παρά μόνο στα πρόθυρα του εμφυλίου στις 9-3-1947.
    Στην 3η επιστολή του στις 15-1-1941 επαναλάμβανε τις θέσεις της δεύτερης επιστολής.

  27. Γιάννης Κουβάτσος said

    24: Καλά θυμάσαι. Σε σύναξη της παρέας των Βασιβουζούκων ειπώθηκε. 😊

  28. sarant said

    24 Kάτι πλατυ, κάτι βαθύ, κάτι μεγάλο -αν θυμάμαι καλά.

  29. Χρίστος said

    Καλημέρα σε όλους, και του χρόνου με υγεία.

    Θέλω να απευθύνω ένα ερώτημα προς όλους και κυρίως προς τους νομικούς του ιστολογίου:

    Μήπως, η φασιστική Ιταλία είχε νομική υποχρέωση να κηρύξει έτσι κι αλλιώς πόλεμο; Ανεξαρτήτως δηλαδή του αν είχε η όχι διατυπώσει αίτημα για «ειρηνική»
    διέλευση / εγκατάσταση /κατοχή . Αυτό θα την απάλλασσε από μετέπειτα κατηγορίες για έγκλημα πολέμου σε περίπτωση που κάποια ελληνική στρατιωτική μονάδα, παρά την αποδοχή του αιτήματος εκ μέρους του ελληνικού κράτους, αντιστεκόταν αυτοβούλως και εξολοθρευόταν.
    «Εχουμε κηρύξει πόλεμο, έχετε συνθηκολογήσει, μας επιτέθηκαν άτακτοι και τους εξολοθρεύσαμε.»
    Ας θυμηθούμε ότι, οι Γερμανοί δεν διώχθηκαν όταν σκότωσαν Ιταλούς ως αντάρτες, μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας αλλά χωρίς κήρυξη πολέμου από την Ιταλία.

  30. spyridos said

    3 , 23

    Ο Κοντ και πολύ περισσότερο ο Σπένσερ περιγράφουν την κοινωνία με όρους βιολογίας.
    Αυτή είναι σίγουρα η κυρίαρχη τάση (και σε μαρξιστές ή ακόλουθους της «συμβολική διαντίδρασης» του Βέμπερ) ως και τη δεκαετία του 90.
    Ως και τη δεκαετία του 30 η περιγραφή της κοινωνίας με όρους βιολογικούς ήταν μονόδρομος στην κοινωνιολογία.
    Διαβάζω τώρα ότι ο Πανσέληνος παρακολούθησε και μαθήματα κοινωνιολογίας, στη φιλοσοφική της Αθήνας υποθέτω.
    Ο Π. Κονδύλης στη Φρανκφούρτη βρέθηκε στο επίκεντρο αυτό των ιδεών. Ο Σπένσερ ψωμοτύρι του.
    https://www.politeianet.gr/books/9789603103202-kondulis-panagiotis-themelio-to-politiko-kai-o-anthropos-ditomo-chartodeti-ekdosi-167947

  31. sarant said

    29 Χμμμ….. Δεν ξέρω αλλά δεν μου φαίνεται να έπαιξε ρόλο το ενδεχόμενο μετέπειτα κατηγοριών.

  32. ΚΩΣΤΑΣ said

    Χρόνια πολλά για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου. Τιμή και μνήμη στους μαχητές και τους νεκρούς των βουνών της Ηπείρου και της Αλβανίας.

    Δική μου, προσωπική ιστορική εκτίμηση. Τότε, υπήρξε ομοθυμία όλου του ελληνικού λαού για αντίσταση στον εισβολέα, ανεξάρτητα από το καθεστώς του επιτιθέμενου κράτους. Ο καθένας πολέμησε για την ελευθερία του και την τιμή της οικογένειάς του. Για τη γυναίκα του, για τα παιδιά του, για την αδερφή του, για τους δικούς του όλους, για το σπίτι του, για το βιος του, μικρό ή μεγαλύτερο.

    Και κάτι σαν κουίζ. Μεταξάς, Μουσολίνι, Χίτλερ, Στάλιν, Τσώρτιλ… ποιος ήταν δημοκράτης*;

    *Επιτρέπονται και άλλες αρετές (σικ), όπως: ιμπεριαλιστής, αποικιοκράτης… 😉

  33. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Θεοτοκάς γράφει στο ημερολόγιό του πως, στο σύνταγμα που έδρευε στην Καλαμάτα, οι στρατιώτες που ετοιμάζονταν να φύγουν για το μέτωπο, πυροβολούσαν στον αέρα από ενθουσιασμό. Οι αξιωματικοί τούς διέταζαν να σταματήσουν αλλά αυτοί το βιολί τους. Σταμάτησαν μόνον όταν τους απείλησαν πως, οποιος συλληφθεί να πυροβολεί άσκοπα, δεν θα σταλεί στο μέτωπο.
    Όντως, λοιπόν, υπήρχαν και ομοψυχία και ενθουσιασμός.

  34. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Ένα υπερφίαλο κείμενο γεμάτο μεγαλόστομες μπούρδες το σημερινό, για εξύψωση της τότε εθνικής περηφάνιας.
    Δείξε μου έναν υπερήφανο (γενικά) για να σου δείξω έναν ηλίθιο, δείξε μου έναν εθνικά υπερήφανο, για αν σου δείξω έναν ΠΑΝΗΛΙΘΙΟ!

    » Τον πόλεμο τον δη­μιουργεί ο φασισμός.»
    Τον πόλεμο τον δημιουργούν τα αντικρουόμενα οικονομικά συμφέροντα της εκάστοτε οικονομικής ελίτ, τον φασισμό τον δημιουργεί η πατριαρχική σεξουαλική καταπίεση. Είναι ενδογενής ψυχοσωματική αρρώστια, περίπου σαν τον καρκίνο και δεν νικιέται με όπλα και πολέμους.

    Φυσικά και δεν πολέμησαν τον φασισμό οι Έλληνες, ούτε που ήξεραν τι σημαίνει, και τελικά έχασαν τον πόλεμο από αυτό που πολέμησαν και δεν έμαθαν ποτέ τι ήταν, λογικό είναι να το γιορτάζουν κάθε χρόνο.

  35. # 32

    …τα λόγια σου χαϊδεύουνε τ’ αυτιά , μα απέχουνε πολύ απ’ την αλήθεια…

    Κανένας δεν πάει ενθουσιασμένος στον πόλεμο που ξέρει πως μπορεί και να πεθάνει εκτός από τους πολεμοχαρείς δηλαδή στην ουσία τους πλιατσικολόγους. Είναι οι ίδιοι που σε κάθε θανατηφόρο ατύχημα νταλίκας καβαλάνε το αγροτικό τους και τρέχουν για πλιάτσικο. Βέβαια με την βελτίωση των δρόμων τα δυστυχήματα έχουν αραιώσει πολύ και πολλοί μπορεί να μην έχουν ανάλογες επαρχιακές μπειρίες. Πάντως και στην επιστράτευση του 74 ακουγότανε το «πάμε να πάρουμε την Πόλη» (προφανώς για… «τη γυναίκα του, για τα παιδιά του, για την αδερφή του, για τους δικούς του όλους, για το σπίτι του, για το βιος του, μικρό ή μεγαλύτερο»).

  36. ΣΠ said

    https://www.news247.gr/afieromata/ioannis-metaxas-to-dithen-ochi-kai-ti-ithele-tha-rixoyme-merikes-toyfekies-dia-tin-timin-ton-oplon.9403052.html

  37. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    32 Κανείς, φασίστες εγκληματίες ήταν όλοι τους, αλλά μήπως ήταν δημοκρατικοί οι λαοί τους, όμοιος στον όμοιο!

  38. ΣΠ said

    10 καλτ ταινίες του ελληνικού σινεμά για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

  39. ΚΩΣΤΑΣ said

    35 Τζη, κατ΄αρχήν μου άρεσε το @22 σχόλιό σου. Καλή αφορμή για συζήτηση, πέρα από τα τετριμμένα, … Δεν τα συμμερίζομαι, υπάρχουν όμως ερεθίσματα για συζήτηση…

    Επί της ουσίας, δεν ξέρω πως το αντιλαμβάνεσαι εσύ, το ’74 που μας επιστράτευσαν, νομίζω κι εμείς κάπως έτσι σκεφτόμασταν. Τα υπόλοιπα… Χούλια ερχόμαστε, εντάξει χαβελεντζίδικα ήταν, έδειχναν όμως ότι ψυχολογικά δεν ήμασταν πεσμένοι.

    37 Γεια σου, Λάμπρε μου, αγαπητέ και αιρετικέ σε πολλά. Στο σχόλιο αυτό όμως συμφωνώ σε ποσοστό πάνω από 90%. 😉

  40. Χαρούλα said

    Και του χρόνου! Στην μνήμη των τότε αγωνιστών, σήμερα εμείς αγωνιστές για ειρήνη και δημοκρατία.
    Απορία. Δεν μπορώ να καταλάβω την ευχή χρόνια πολλά. Σε ποιό-α-ον τα ευχόμαστε;

    Έχω την αίσθηση πως τότε που δεν είχαμε πολλούς μορφωμένους, αργή και λίγη πληροφόρηση, ο λαός δεν χρειάστηκε να το σκεφτεί, να το αναλύσει πολύ. Επίθεση στην πατρίδα; Άμυνα.
    Αργότερα περνώντας ο χρόνος, μετρώντας τις πληγές, ζώντας τον εμφύλιο, ξεκίνησαν τα ερωτήματα. Φασίστας στην επιθεση, δικτάτορας στην αντίδραση, άγώνας στα βουνά, γραμμή του κόμματος, πότε ξεκίνησαν και πότε τελείωσαν όλα;
    Και με τα χρόνια αναλύουμε όλο και περισσότερο την ιστορία.Με την ανάλυση μην ξεχάσουμε όμως την κατ´εμέ ουσία. Μην αποδυναμώσουμε με τις αμφισβητήσεις το μήνυμα στους απογόνους. Πόλεμος=Κακό. Επίθεση-Άμυνα, Ενότητα=Νίκη

  41. Pedis said

    # 38 –

    Η πλειονότητα των ταινιών που γυρίστηκαν από το 1945 µέχρι το 1966 κατασκεύασε µια εικόνα που πρόβαλε την αφήγηση των νικητών του Εµφυλίου γι’ αυτή την κρίσιµη περίοδο και αποσιώπησε την καταλυτική συµβολή του ΕΑΜ και του ΚΚΕ στην Αντίσταση.

    Οι ταινίες µεγαλοποιούν τον περιορισµένο στην πραγµατικότητα ρόλο του στρατού στην ανάπτυξη της Αντίστασης σε µια προσπάθεια αποκατάστασης του κύρους του και την περιορίζουν στα απίστευτα κατορθώµατα των σαµποτέρ.

    Παρουσιάζουν όλους τους Έλληνες ενωµένους ενάντια στον κατακτητή και αποσιωπούν τις διαµάχες στα χρόνια της Κατοχής.

    Προβάλλουν και ενισχύουν µε αυτό τον τρόπο τον µύθο της εθνικής οµοψυχίας και προχωρούν στην απολιτικοποίηση και την αποϊδεολογικοποίηση της Αντίστασης.

  42. Γιάννης Ιατρού said

  43. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μόνο ο Τσόρτσιλ ήταν δημοκρατικός από αυτούς. Δεν τον έπαιρνε να μην είναι, το βρετανικό κοινοβουλευτικό σύστημα δεν σηκώνει φασιστικές εκτροπές, γι’ αυτό και πήρε πόδι ο φιλοναζιστής Εδουάρδος της κυρίας Σίμπσον. Ο Τσόρτσιλ σήκωσε το βάρος του πολέμου, έκανε εκλογές, τις έχασε και αποχαιρέτησε. Στην εξωτερική πολιτική υπηρέτησε τα συμφέροντα της βρετανικής αυτοκρατορίας, άρα για τους αποικιοκρατούμενους λαούς ήταν δυνάστης. Στη μεταπολεμική Ελλάδα φέρθηκε με τον γνωστό ωμό τρόπο, απαιτώντας τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα που προετοιμάστηκαν στην Τεχεράνη, συμφωνήθηκαν στη Μόσχα και επικυρώθηκαν στη Γιάλτα.

  44. Νέο Kid said

    42. 🤣🤣😂😅 Απ την Ιβοτζίμα στη Μύκονο , ένα τσιγάρο δρόμος…

  45. ΓΤ said

    42@

    «Έλληνες» στην Ίβο Τζίμα…

  46. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ζήτω τό Ἕθνος! Χρόνια πολλά!

    https://www.kathimerini.gr/society/561561190/sygkinisi-sti-monachiki-parelasi-ton-diapontion-vinteo/

  47. BLOG_OTI_NANAI said

    Χρόνια πολλά! Σπουδαία επέτειος για τον ελληνισμό και τη μακρά ιστορία του.
    Σήμερα είναι επέτειος πίκρας για τους νεοναζί της Χρυσής Αυγής και κάθε άλλο νεοναζί που θλίβεται για την ήττα του Χίτλερ στον Β΄ Παγκόσμιο και μέρα πίκρας για τους ακροαριστερούς νεοδοσίλογους που καίνε την ελληνική σημαία, ένα σύμβολο ελευθερίας και αντιφασισμού, καθώς μόνο οι φασίστες μίσησαν την ελληνική σημαία, την οποία αποκατέστησαν στη θέση τους οι Γλέζος και Σάντας.

    Άλλωστε η χώρα μας γέννησε πάντα πρόσωπα σπουδαία, γεμάτα ιδανικά και αξιοπρέπεια, αλλά είχε και τους δοσίλογους, τα λαμόγια που άφηναν τους άλλους να πολεμούν για τα σπίτια τους. Οι νεοναζί και οι ιντιμιντιανοί νεοφασίστες είναι οι ιδεολογικοί τους απόγονοι και είναι μια μεγάλη χαρά η σημερινή πίκρα όλων αυτών των λαμογιών.

  48. ΚΩΣΤΑΣ said

    Να το πω καλύτερα. Όταν δέχεσαι επίθεση και εισβολή, λειτουργεί το ένστικτο της αυτοσυντήρησης. Δεν κάθεσαι να κάνεις βαθυστόχαστες αναλύσεις. Σε ωθεί το ένστικτο της επιβίωσης, να αμυνθείς και να προστατέψεις τους δικούς σου και τα έχοντά σου.

    Από εκεί και πέρα κανένας δεν επιθυμεί τον πόλεμο και δεν τον επιδιώκει. Μιλάμε μόνο για την περίπτωση που κάθεσαι στα καλά του καθουμένου και δέχεσαι επίθεση.

  49. Γιάννης Ιατρού said

    Ιβοτζιμύκονος 🤩😂

  50. BLOG_OTI_NANAI said

    42: Να πω την αλήθεια, στην περίπτωση αυτή, οι ψεκασμένοι είναι στο fosonline που μιλάνε για… «Επική γκάφα». Μόνο βλάκας θα έλεγε κάτι τέτοιο, ή θα πίστευε ότι όταν έψαξαν για τη φωτογραφία αυτή δεν είδαν από που προερχόταν. Ας έχει και βλακεία ένα όριο. Θα μου πεις, συμφωνείς να βάλεις για την ημέρα μια τέτοια φωτογραφία, ενώ θα μπορούσες να βάλεις δεκάδες άλλες; Να πω την αλήθεια, όχι, το τελικό αποτέλεσμα γίνεται κιτς διότι ακριβώς είναι πασίγνωστη η φωτογραφία, αλλά έλεος λίγο με το τουίτερ και τους ανθρώπους που έχουν εξαρτηθεί από μια αδιάλλειπτη επιθετική μανία να εκτοξεύουν ευφυολογήματα μίας σειράς κάθε 5 λεπτά…
    Αν δει κανείς από κάτω τιε ανοησίες πυο γράφονται, σε πιάνει κατάθλιψη από το πόσοι πια κάθονται και ξύνονται ολιμερίς στο τουίτερ χωρίς λόγο.

  51. Νέο Kid said

    Παιδιά , τρεις η ώρα παίζουν κύπελλο Αχέρων Καναλακίου -Ο.Φ.Ης
    Εκεί, το σύνθημα «εδώ θα γίνει ο τάφος σας!» δεν το παίρνεις αψήφιστα!…
    Φόρτσα ρε Αχεροντόρα! 😀

  52. BLOG_OTI_NANAI said

    41: Το Ντοκουμέντο αρέσκεται στις κουταμάρες, αλλά δεν μας λέει: αφού του αρέσει η ιστορία, σε ποιον θα φορτώσει το τις αθλιότητες με τις υποσχέσεις για το μοίρασμα του εδάφους της Μακεδονίας στους σλαβόφωνους, όπως οι χάντρες στους ιθαγενείς, προκειμένου να βρει τροφή για το σφαγείο του εμφυλίου, σε μια εποχή που όλος ο λαός είχε εγκαταλείψει αυτή την αδιέξοδη ανθρωποσφαγή και μέχρι και οι μαρτυρίες των ανταρτών σήμερα σιχτιρίζουν για το αδελφοσκότωμα;

    Έχουμε χορτάσει από αυτούς τους δήθεν ιστορικά καταρτισμένους τύπους σαν τον Βαξεβάνη και τους Ιούς, που τα ντοκουμέντα τα γυρνάνε όπως γουστάρουν σαν το κοκορέτσι το Πάσχα…

  53. Pedis said

    https://www.902.gr/eidisi/politiki/275782/me-paremvasi-ergazomenon-apotrapike-i-katathesi-stefanoy-apo-tin-egklimatiki

  54. ΓΤ said

    51@

    6,15 για το Καναλάκι να στείλει τον ΟΦΗ στον Αχέροντα, 10,75 να τον στείλει στα 90 λεπτά 😉

  55. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    38 Πρέπει να έχω δει τις 7 από τις 10

    41 Κατά σύμπτωση (αν και ίσως αναμενόμενη) πριν από 2-3 ώρες άκουσα τον Ανδρίτσο σε συζήτηση στο Κόκκινο

  56. ΓΤ said

    42@

    Αναφορικά με τη φοτοσοπιά από τα… ιβοτζιμάνια του ΕΜΠ σημειώνουμε επίσης ότι οι τύποι αυτοί χρησιμοποίησαν γραμματοσειρά για… προσκλητήριο γάμου. Τρατζικίλα στον γκουγκολπλέξ…

  57. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κι επειδή δεν ζούμε στο 1940 αλλά στο 2021…

    «Γι’ αυτό, εγώ θα «γιορτάσω» μόνος μου με αυτό εδώ το blog, λέγοντας «ΟΧΙ» στην Ελλάδα που…

    – Λέει «ναι» στον ρατσισμό, γιατί έκλεψαν οι Ρομά, ήταν σεσημασμένοι, άρα να τους γαζώσουμε.

    – Λέει «ναι» σε αυτή τη λογική και τρέχει στο δικαστήριο να αποθεώσει ανθρώπους που έχουν σκοτώσει έναν 18χρονο για ένα αυτοκίνητο.

    – Λέει «ναι» στο «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» χωρίς να τρομάζει και μόνο από την προέλευση του «μότο».

    – Λέει «ναι» στη γυναικοκτονία, όταν η πρώτη αντίδρασή του είναι «καλά δεν τον ήξερε, τι καθότανε μαζί του»;

    – Λέει «ναι» στον βιαστή και στη σεξουαλική παρενόχληση, που τα… καταδικάζει, αλλά «φόραγε ένα μίνι μέχρι την κοιλιά της κι αυτή» και «τι ήθελε να μπει στο δωμάτιο μαζί του;».

    – Λέει «ναι» στην ενδοοικογενειακή βία γιατί «είναι καλό παιδί, από καλή οικογένεια και με καλή δουλειά».

    – Λέει «ναι» στα τηλεσκουπίδια που επέστρεψαν δριμύτερα.

    – Λέει «ναι» στο φασισμό του χαμηλού μισθού και της μόνιμης περικοπής συντάξεων και 13ων μισθών σε ανθρώπους που έχουν αφήσει τα «κοκαλάκια» τους στις δουλειές.

    – Λέει «ναι» στα 3-4 δισ. για τις φρεγάτες και τα Rafale, αλλά δεν πειράζει που καίγεται και πλημμυρίζει, ούτε που τα παιδιά της κάνουν μάθημα σε κοντέινερ.

    – Λέει «ναι» στα φαντάσματα, δεν εμβολιάζεται και στοιβάζεται πάλι στα κλαμπ γιατί της έλειψε το Café Mercedes.

    Χρόνια πολλά, ζήτω η Ελλάδα!»
    https://www.sdna.gr/genikes-eidiseis/893763_deka-ohi-se-ayti-tin-ellada

  58. greggan193 said

    Reblogged στις THE BROOM.

  59. Μαρία said

    41, 55 τέλος
    Ναι, ήταν επετειακή επανάληψη.
    Το βιβλίο το έχω και είναι πολύ χρήσιμο. Στο παράρτημα μπορεί κανείς να διαβάσει την υπόθεση των 90 περίπου ταινιών καθώς και τον αριθμό εισιτηρίων που έκοψε.

  60. Theo said

    Το κείμενο του Πανσέληνου, δικαιολογημένο για την εποχή του και τις περιστάσεις υπό τις οποίες γράφτηκε, είναι (επιεικώς) αφελές.
    Δεν πολέμησαν ο φασισμός του Μουσολίνι (ούτε οι Ναζί αργότερα) εναντίον του γιαλαντζί φασισμού του Μεταξά αλλά η Ιταλία (και η Γερμανία αργότερα) εναντίον της Ελλάδας. Και χιλιάδες φορές στην Ιστορία οι ελεύθεροι (ή «ελεύθεροι») λαοί απείλησαν την ελευθερία ενός άλλου λαού, όπως επισημάνθηκε στο σχ. 11.

    Και (παίρνοντας αφορμή από το σχ. 22) νομίζω πως η μόνη καλή στιγμή/περίοδός μας τα τελευταία εκατό χρόνια (μετά τις εθνικές συμφορές: τη Μικρασιατική Καταστροφή το 1922, τα Δεκεμβριανά του 1944, τον Εμφύλιο του 1943-49, τα Σεπτεμβριανά του 1955 και την εισβολή στην Κύπρο το 1974) είναι η αντίσταση στους Ιταλούς το 1940-41. Δικαιολογημένα, λοιπόν, γιορτάζουμε σήμερα, κι όχι στις 12 Οκτωβρίου (αποχώρηση γερμανικού στρατού από την Αθήνα), γιατί δεν θέλουμε να θυμόμαστε όσα ακολούθησαν.

    @57:
    Συμφωνώ.

  61. ΓΤ said

    60@

    Τεό και ψωμί ξερό! 🙂

  62. Γιάννης Κουβάτσος said

    60: Γεια σου, Theo. Ελπίζουμε να μη μας την κοπανήσεις επ’ αόριστον πάλι. 😊

  63. 60# Η κορυφαία μας περίοδος ήταν η εθελοντική Εθνική Αντίσταση, όχι ο με επιστράτευση αμυντικός πόλεμος μιας συντεταγμένης πολιτείας. Χωρίς να μειώνω τη σημασία του τελευταίου.

  64. Γιάννης Κουβάτσος said

    63:Και το ’40 προσήλθαν πλήθος εθελοντές, που άλλοι κατάφεραν να στρατευθούν και άλλοι όχι. Από τους πολεμιστές του ’40 προήλθαν και οι μαχητές της εθνικής αντίστασης. Όχι μόνο από αυτούς αλλά και από όσους ήθελαν να πολεμήσουν το ’40, αλλά δεν τους επιτράπηκε, επειδή «δεν ενεφορούντο υπό εθνικών φρονημάτων».

  65. 64# Δεν διαφωνώ, το 40-41 στάθηκε μεγάλο σχολείο για τους μετέπειτα αντάρτες. Αλλά, ποιοτικά μιλώντας, άλλο είναι μια διακρατική σύρραξη με επιστράτευση και άλλο η προσωπική απόφαση να βγεις στο κλαρί παρέα με την ψείρα και την πείνα ενώ θα μπορούσες να λουφάξεις και να περιμένεις να καθαρίσουν τα εμπόλεμα κράτη. Για να μην πιάσουμε την περίπτωση των συνεργατών πάσης φύσεως, που, μηδενός εξαιρουμένου, ενεφορούντο υπό εθνικών φρονημάτων.

  66. ΓΤ said

    51@ Κιντ

  67. Pedis said

    # 59 – Συμφωνώ. Το βιβλίο είναι ενδιαφέρον.

    Οι σχετικές μεταπολεμικές ταινίες, εκτός από καμια-δυό, είναι για τα μπάζα (δεν εννοώ μόνον καλλιτεχνικώς δεδομένης της κινηματογραφικής -μη-παράδοσης της χώρας).

    Είναι ταινίες αν(τ)ιστορικές για να διαμορφώσουν ανιστόρητο κοινό, αν ήθελε να κάνει κι αλλιώς! Το κοινό … 😎

    Φιλμ που κάνουν το άσπρο μαύρο με τρόπο χαζό και χοντροκομμένο. Γελοιότητες, ούτε καν για νήπια. 😬

    # 63-65 – 👌

  68. Pedis said

    + 67 -> Υπάρχουν και τα θεματάκια της λογοκρισίας και της αυτολογοκρισίας λόγω φόβου λογοκρισίας (οικονομική καταστροφή για τους παραγωγούς, επαγγελματικά προβλήματα για τους συντελεστές, αν την γλύτωναν και δεν τους έστελναν να κτίσουν τίποτα παρθενώνες), να μην ξεχνιόμαστε, έτσι; μέσα στον εθνικό ομόψυχο, σύσσωμο, ενωτικό, υπερπαραταξιακό ενθουσιασμό όλοι οι έλληνες και οι ελληνίδες, ενωμένοι, έτοιμοι για μάχη και αυτοθυσία. 😆 😅 😂 🤣

    Το ΓΕΣ ήταν σύμβουλος και ουσιαστικά σε ρόλο συντελεστή της παραγωγής σε πολλές σχετικές ταινίες, ιδιαίτερα στην περίοδο της χούντας. Ζήτω ο Στρατός! ☺️ 😊 🥳 🥳

  69. Μαρία said

    68
    Πηγαίναν και τα σχολεία με τη γραμμή. Αλλά το 68 ή το 69, όταν, για να κανονίσουν τους συνοδούς καθηγητές, μας ρώτησαν να δηλώσουμε ποιες θα θέλαμε να πάμε σε ένα φέσι αλα Τζέιμς Πάρις που δεν θυμάμαι πια ποιο, ελάχιστες δηλώσαμε.

  70. Γιάννης Κουβάτσος said

    65: Προφανώς. Αλλά στον πόλεμο του ’40-41 η υποχρεωτική επιστράτευση αφορά κυρίως τους Ιταλούς. Και για τους Έλληνες ήταν υποχρεωτική η επιστράτευση, αλλά η όλη ατμόσφαιρα ενθουσιασμού και γιορτής που κυριαρχούσε, το πλήθος των εθελοντών, η ντροπή και η απογοήτευση που ένιωθαν οσοι για διάφορους λόγους δεν κατάφερναν να στρατευθούν, οι γυναίκες της Πίνδου και οι εθελόντριες νοσοκόμες, οι γυναίκες των μετόπισθεν και η «κάλτσα του στρατιώτη», οι ελάχιστοι λουφαδόροι-γιοι των μπαμπάδων τους, όλα μαρτυρούν ότι επί της ουσίας ήταν ένας ομόψυχος πανεθνικός αγώνας.

  71. sarant said

    68 και πριν: Όπως είπε και ο Ανδρίτσος στην εκπομπή, ο κινηματογράφος αναγκαστικά, αφού είναι βιομηχανικό προιόν και θέλει κεφάλαια, επιβάλλει να παίρνεται υπόψη η γνώμη του παραγωγού.

  72. # 48

    Κώστα μπερδεύεις δυο πράγματα όταν υπάρχει πόλεμος (σχεδόν όλοι έχουν…εμπειρία πολέμου από βιβλία, ταινίες, φαντασία που απέχει πολύ της πραγματικότητας) είτε στην ζούγκλα του Βιετνάμ είτε στις γειτονιές της Βηρυττού : άλλο πόλεμος στο μέτωπο κι αλλο στα μετόπισθεν

    Εχω ξαναγράψει πως ο πόλεμος με τις σφαίρες να σφυρίζουν γύρω σου είναι σαν μεθύσι, στους περισσότερους διώχνει τον προηγούμενο φόβο ακριβώς όπως όταν σηκωθείς να μπεις στο χειρουργείο για σοβαρή επέμβαση- παύεις να το σκέπτεσαι, κατά μια έννοια το διασκεδάζεις κιόλας..

    Οταν όμως είσαι στην Αθήνα και πολεμάει ο άντρας σου κι ο γιόκας σου στην Πίνδο, τότε πλέκεις την φανέλα του στρατιώτη και κάνεις οποιαδήποτε υποστηρικτική προσπάθεια με ενθουσιασμό και φρόνημα υψηλό κι αν σούρθει το δυσάρεστο μήνυμα (στατιστικά 5% ) τα παρατάς όλα (στατιστικά 50+,% )και το ρίχνεις στο κλάμα και τις κατάρες

    Επίσης θα πρέπει να σκεφτείς (αν δεν το έχεις κάνει) που βρήκαν όπλα οι αντιστασιακές ομάδες με δεδομένη την συνθηκολόγηση του ελληνικού στρατού από τον Τσολάκογλου (που βέβαια έσωσε έτσι τον στρατό από αιχμαλωσία). Οι κακιές γλώσσες λένε πως τα άφησε πίσω ο εγγλέζικος αποικιακός στρατός ελπίζοντας να χρησιμοποιηθούν και σε εσωτερικές διαμάχες, πέταξε και κάποια κασόνια λίρες αργότερα ναναι πιο σίγουρος πως θα τσακωθούνε στην τράπουλα που παίζανε που και που …

  73. Pedis said

    # 41, 55, 59 –

  74. 42, 44, 45, 49,

    Χρόνια Πολλά στον
    Ίβο-Τζίμη
    (που γιόρταζε)

  75. argyris446 said

    Reblogged στις worldtraveller70.

  76. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  77. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  78. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>όπου ο διοικητής κ. Παξινός
    κεριά! 😦

  79. Georgios Bartzoudis said

    26 atheofobos said: «Επειδή με την πρώτη επιστολή του ο Ζαχαριάδης….»

    # Ναι, έτσι ή κάπως έτσι. Και κάποια άλλα σκρίπτα, κατά το 1956, λένε ότι ο Πλουμπίδης και οι άλλοι είχαν συνεχιστές, που «αφόρισαν» τον (αλάνθαστο) πατερούλη!

  80. Stelios Kornes said

    Μερα που ειναι, να μην ξεχναμε ποιοι ειμαστε και με ποιους ημαστε…
    https://imgur.com/a/ABUHWG3

  81. sarant said

    Ευχαριστω για τα νεότερα!

  82. Theo said

    @63, 64 κα:
    Η Αντίσταση (πριν από λίγες μέρες διάβασα το βιβλίο του Πάνου Ζέρβα (Σημειώσεις για τον Εμφύλιο -είναι ο πρώτος τόμος που διαπραγματεύεται τα μέχρι την Απελευθέρωση- και συμφωνώ μαζί του πως το «Εθνική» περισσεύει) ήταν από τις μαζικότερες στην κατεχόμενη Ευρώπη και θα μπορούσε να καταφέρει πολύ περισσότερα πράγματα αν ήταν ενωμένη, αν οι ηγέτες της έβρισκαν ένα minimum για να συμφωνήσουν και να συνεργαστούν και δεν έλειπαν τα «νιτερέσα» που ‘λεγε κι ο Μακρυγιάννης: οι παλιοί πολιτικοί που σιγόνταραν τον Τσολάκογλου φοβόνταν το ΕΑΜ και περίμεναν απλώς τους Βρετανούς να μας απελευθερώσουν· το ΕΑΜ με την επαμφοτερίζουσα στάση του: τις διακηρύξεις του για εθνικό αγώνα, ενώ η πλειονότητα του ΠΓ του ΚΚΕ που το καθοδηγούσε προσέβλεπε σε κοινωνική επανάσταση και πολλά στελέχη του χτυπούσαν και τους Γερμανούς και τους πολιτικούς τους αντιπάλους ταυτόχρονα· ο ΕΔΕΣ που ήθελε κι αυτός να έχει μερίδιο της εξουσίας μετά την Απελευθέρωση και τα στελέχη του στην Αθήνα κατέληξαν προδότες· πολλοί φιλοβασιλικοί αξιωματικοί που ξεκίνησαν τον αγώνα κατά των Γερμανοϊταλοβουλγάρων και, από φόβο για το ενδεχόμενο το ΕΑΜ να πάρει την εξουσία με την Απελευθέρωση, κατέληξαν συνεργάτες των Γερμανών (βλ. ΥΒΕ-ΠΑΟ), κλπ. κλπ. (Φυσικά σ’ όλα αυτά έβαλαν κι οι Βρετανοί το χεράκι τους, μανούλες στο «διαίρει και βασίλευε».)

    Στα δυο πρώτα χρόνια της Κατοχής η Αντίσταση ήταν ενωμένη κι ίσως αυτή να είναι η κορυφαία μας περίοδος, μαζί με τον ελληνοϊταλικό πόλεμο. Για τα δυο τελευταία, με τη διάλυση πολλών ακραιφνώς αντιστασιακών οργανώσεων από το ΕΑΜ, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξόντωσης στην Πελοπόννησο κι αλλού, τη δολοφονία του Ψαρρού και την εξόντωση του Τάγματος 5/42, αλλά και με τη δράση των Ταγμάτων Ασφαλείας, της Ειδικής Ασφάλειας και του Μηχανοκίνητου της Αστυνομίας (κάπου 40.000 υπολογίζονται όλοι αυτοί, περισσότεροι από τους αντάρτες του ΕΛΑΣ) δεν μπορούμε να είμαστε περήφανοι. Γι’ αυτό και έγραψα πως ο Εμφύλιος άρχισε το 1943, κάτι στο οποίο τείνουν να συμφωνήσουν πολλοί στις μέρες μας.

  83. BLOG_OTI_NANAI said

    80: Τις προάλλες ήδη είχα αναφέρει ότι όλα τα πρωτοσέλιδα της Κατοχής που έπεσαν στην αντίληψη μου, έγραφαν ύμνους για τους Ναζί. Κατά συνέπεια, η προπαγάνδα σε καθεστώς κατοχής πάει σύννεφο, και δεύτερον, το Άγιο Όρος δεν είναι και ούτε ήταν ποτέ τομέας υλικής άμυνας του ελληνικού στρατού και ούτε οποιαδήποτε ανακοίνωση του υπό το καθεστώς χιτλερικής και βουλγαρικής κολονοσκόπησης καθώς βρίσκεται στη Μακεδονία, αποτελεί κάποιο τεκμήριο ότι βάζει καταστατικό χάρτη στον Ορθόδοξο.

    Απόδειξη ότι οι Έλληνες Ορθόδοξοι Χριστιανοί, με τα σταυρουδάκια στο λαιμό και τις εικονίτσες στην τσέπη, πολέμησαν για να είναι ελέυθεροι και υπερήφανοι οι σημερινοί ταλιμπάν της αντιθρησκευτικής μισαλλοδοξίας. Και φυσικά, ο ρωσικός στρατός που έκανε τη μισή δουλειά στην εκδίωξη του Χίτλερ, ήταν επίσης ορθόδοξοι χριστιανοί, και γι’ αυτό μόλις οι κόκκινοι δικτάτορες είδαν το αγγούρι στον ποπό, ανοίξαν τις Εκκλησίες και ξέχασαν την αντιθρησκευτική τους κατήχηση… Για τετοιά ξεφτίλα μιλάμε αν συζητάμε για «ιδεολογική συνέπεια».

    Και άλλωστε, ο Ελληνικός στρατός και οι μάχες του το ’40 ήταν η μοναδική υπερήφανη πανελλαδική στιγμή, ενώ όταν το κόλπο μετατράπηκε σε ταξική οργάνωση με στόχο πολιτικό, είδαμε πόσοι απέμειναν, και πώς γελοιοποιήθηκε πλήρως η όλη κατάσταση στο τέλος, σε σημείο να μοιράζει εδάφη της πατρίδας (την οποία υποτίθεται υπερασπιζόταν) σαν να ήταν τσιφλίκι της 5ης Ολομέλειας. Μην ξεχάσουμε ότι επίσημη αποκήρυξη της απόφασης αυτής έγινε μόνο μετά τον Εμφύλιο.

    Διότι ξέρουμε ότι στην Ελλάδα, λόγω της καρικατούρας της Χούντας έχουμε πάθει μια αριστερόστροφη αμνησία, αλλά μην κοροϊδευόμαστε ότι πάσχουμε και από άνοια.

  84. Μαρία said

    Click to access 14OXISmall.pdf

  85. Theo said

    @83:
    Στην τελευταία παράγραφο ξέχασα να προσθέσω και τη Χωροφυλακή (συνυπολογίζεται στη σούμα των 40.000) στους συνεργάτες των Γερμανών. Λίγα αστυνομικά σώματα στην κατεχόμενη Ευρώπη στράφηκαν με τόση αγριότητα και σκληρότητα (μπλόκα, καταδιώξεις αντιστασιακών, βασανιστήρια, εκτελέσεις…), εναντίον των ομοεθνών τους. Η Αστυνομία Πόλεων, με την εξαίρεση της Ειδικής Ασφάλειας και του Μηχανοκίνητου, έδειξε άλλα, διαφορετικά αντανακλαστικά.

    @80:
    Το Άγιο Όρος έχει μια μακρά παράδοση διπλωματίας: Άλλα να λέμε στους κατακτητές, κι άλλα να κάνουμε.
    Έχοντας πικρά πείρα από τις καταστροφές των ελληνικών μοναστηριών από τους Βούλγαρους στον Α΄ΠΠ κι όταν ήδη το βουλγάρικο και το ρώσικο μοναστήρι είχαν υψώσει βουλγάρικες σημαίες, έγραψαν μια επαινετική επιστολή προς τον Χίτλερ, για να αποφύγουν την κατάληψη του Άθω από τους Βουλγάρους και το πέτυχαν. Παράλληλα φυγάδεψαν εκατοντάδες Αυστραλούς, Νεοζηλανδούς και Βρετανούς στρατιωτικούς προς τη Μέση Ανατολή, κάτι που αποδεικνύεται από επίσημα έγγραφα σε περγαμηνή από τον πρωθυπουργό της Νέας Ζηλανδίας που βρίσκονται σε πολλά αγιορείτικα μοναστήρια κι από αρκετά απομνημονεύματα κάποιων από τους παραπάνω στρατιωτικούς. Πρόχειρο έχω το Dare to Be Free (πρόσφατα εκδόθηκε στα ελληνικά, αλλά δεν θυμάμαι τον τίτλο του).
    Ένας Αγιορείτης πλήρωσε με τη ζωή του τη συνεργασία του σε κάποια διαφυγή, ενώ κάποιοι άλλοι στάλθηκαν στο στρατόπεδο του Παύλου Μελά στη Θεσσαλονίκη και μετά σε στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Κεντρική Ευρώπη. Δυο από αυτούς που πέρασαν τρία τέσσερα χρόνια στο Μαουτχάουζεν, αδελφούς κατά σάρκα, τους έχω γνωρίσει.

    Καλή κι η προπαγάνδα, αλλά να ψάχνουμε λίγο για τα ιστορική αλήθεια.

  86. Γιάννης Κουβάτσος said

    83:Έτσι είναι, Theo. Η ένδοξη εθνική αντίσταση ξέπεσε στα ντέρμπι Χ-ΟΠΛΑ και στα Ηλέκτρα 1,2,3…και Παπαγεωργίου 1,2,3…Δυστυχώς.

  87. Theo said

    86, διόρθωση:
    Καλή η προπαγάνδα, αλλά να ψάχνουμε και λίγο για την ιστορική αλήθεια.

    @64, 70:
    Από τους 4400 απότακτους αξιωματικούς προσήλθαν εθελοντικά και πολέμησαν ως έφεδροι 3000 (κατά Πάνο Ζέρβα). Οι υπόλοιποι 1.400 μάλλον ήταν κόκκινο πανί για τη μεταξική δικτατορία.

  88. sarant said

    84 Δεν θα έλεγα ότι τα πρωτοσέλιδα των ελληνικών εφημερίδων της Κατοχής έχουν *ύμνους* για τους Ναζί. Η Πρωία, ας πούμε, δίνει βέβαια τη ναζιστική εκδοχή για τις πολεμικές συγκρούσεις, αλλά έως εκεί. Ύμνοι δεν υπάρχουν.

  89. Γιάννης Κουβάτσος said

    88:Ο Θεοτοκάς γράφει στο ημερολόγιό του πως παρουσιαζόταν κάθε τόσο ως εθελοντής, αλλά δεν τον δέχονταν, επειδή δεν είχε κληθεί ακόμα η κλάση του (ήταν 34 ετών) και ήταν αγύμναστος στρατιωτικά. Κάποια στιγμή τον στράτευσαν, τον κράτησαν στην Αθήνα (η γνωστή φωτογραφία με τον Σεφέρη) και σ’ έναν μήνα τον απέλυσαν. Στον στρατώνα κυκλοφόρησε η φήμη οτι η αιτία ήταν πως ήταν «αριστερίζων». Κλασικός κεντρώος ο Θεοτοκάς, βέβαια. Ύστερα από ενέργειές του τον ξαναδέχτηκαν. Πόσους εθελοντές θα «έκοψε» το καθεστώς, επειδή δεν τους εμπιστευόταν…

  90. BLOG_OTI_NANAI said

    86: Δυστυχώς, έχουμε απαιτήσεις από τους μοναχούς να αποτελούν και εστία πολεμικών επιχειρήσεων. Είχαν να επιλέξουν ανάμεσα στους Βούλγαρους που ήθαλαν να βάλουν πόιδι στο Άγιο Όρος και στην προσέγγιση του Χίτλερ διότι οι Ναζί δεν είχαν ιδιαίτερα συμφέροντα στη Μακεδονία. Και πράγματι κατάφεραν να αφήσουν τους Βούλγαρους απ΄έξω με εντολή των Γερμανών.
    Πάντως, ο Χατζηφώτης που ξέρουμε ότι είναι και ιστορικός και αντικειμενικός, δίνει κάποιες πληροφορίες για δράση των μοναχών στην Κατοχή, οι περισσότερες από τις οποίες βρίσκονται σε ένα βιβλίο του που δυστυχώς δεν έχω. Φυσικά, οι ακραίοι αποσιωπούν ακόμα και το εκστρατευτικό σώμα των 2.000 αγιορειτών που τελικά κατέσφαξαν οι Τούρκοι. Αυτοί θα ήθελαν οι αγιορείτες να έχουν πυροβόλα στα κελιά και να χτυπούν τους Ναζί…

  91. BLOG_OTI_NANAI said

    89: Πράγματι, κυριολεκτικά ύμνους, είχαν τα προπαγανδιστικά τους έντυπα που κυκλοφορούσαν στα ελληνικά. Πάντως η κατασκευή μέσω των εφημερίδων μιας πλαστής εικόνας ενός πάντα ατρόμητου και πάντα αήττητου γερμανικού στρατού που νικάει κάθε αντίπαλο, δεν είναι μικρό πράγμα σε εποχές πολέμου.

  92. sarant said

    92 Ασφαλώς. Όπως και η διεθνής ειδησεογραφία τους ήταν όλη υπαγορευμένη από τις γερμανικές υπηρεσίες.

    Βέβαια, απο το 1943 και μετά οι εφημερίδες δεν μπορούσαν να κρύψουν στις πολεμικές ανταποκρίσεις την κακή τροπή των πραγμάτων, όσο κι αν η γερμανική προπαγάνδα προσπαθούσε να ωραιοποιήσει (θα άξιζε ένα αρθράκι για το θέμα)

  93. Pedis said

    # 80 – Μπα, τρολλάρανε τους φρίτσηδες! ☺️ 😊 😇

    Θα στο εξηγούν και τα παιδιά με τα εξαπτέρυγα που βαριέμαι να διαβάσω.

    # 82 – Καλή? Δεν την έχω δει.

  94. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @86. Παρ’ ὅλο πού δέν θεωρῶ, Theo, ὅτι τό ἱστολόγιο προσφέρεται γιά τέτοιου εἴδους συζητήσεις, κρίνω σκόπιμο νά σοῦ πῶ ὅτι ὁ Ζέρβας δέν εἶναι αὐτό πού λέμε «διακεκριμένος» ἥ -ἔστω- ἀντικειμενικός ἱστορικός. Κι ἀκόμη, ἡ Ἀστυνομία Πόλεων δέν ἔδειξε ἁπλῶς «άλλα, διαφορετικά αντανακλαστικά» ἀλλά ἦταν ΕΛΑΣιτοκρατούμενη! 🙂

    (Χαίρομαι πού σέ ξαναβλέπω!)

  95. Μαρία said

    94
    Όταν την είδα προ αμνημονεύτων, μου είχε αρέσει.

  96. Μαρία said

    95
    Ο Πάνος δεν είναι ιστορικός αλλά οδοντογιατρός που ασχολείται χρόνια με το θέμα.

  97. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Τό γνωρίζω, Μαρία! Τό βεληνεκές τοῦ καλαμπουριοῦ μου εἶχε μήκος τριῶν λέξεων, μεταξύ τῶν ὁποίων καί τήν λέξι «ἱστορικός» 🙂

  98. Μαρία said

    93
    Για το 1933 υπάρχει αυτό: Ντανιέλ Σνεντερμάν «Βερολίνο, 1933. Η στάση του διεθνούς Τύπου μπροστά στον Χίτλερ», που το διάβασα το καλοκαίρι. https://tvxs.gr/news/biblio/berolino-1933-i-stasi-toy-diethnoys-typoy-mprosta-ston-xitler

  99. Theo said

    @95, 97:
    Ο ίδιος ο Πάνος Ζέρβας μου είπε πως δεν είναι αντικειμενικός, κάτι που το θεωρεί αδύνατο.

    Όμως, έχω διαβάσει δεκάδες ή εκατοντάδες πρωτογενείς πηγές για την Αντίσταση και τον Εμφύλιο και αρκετά βιβλία που φιλοδοξούν να παρουσιάσουν μια γενικότερη εξιστόρηση γι’ αυτήν την εποχή, συνήθως από «επαγγελματίες» ή ακαδημαϊκούς ιστορικούς. Αφενός, πάνω από το 90% από αυτούς μου φάνηκαν προκατειλημμένοι, με κάποιους να προσπαθούν να δικαιολογήσουν τα στραβά των ιδεολογικών προγόνων ή ομοϊδεατών τους με γελοία επιχειρήματα (βλ. και τη συζήτηση στο https://sarantakos.wordpress.com/2018/03/18/fkakridis/, από το σχ. 454 κε.)
    Αφετέρου, κανένας δεν κατάφερε να μου δώσει μιαν εικόνα που να συμφωνεί με τις πρωτογενείς πηγές και να ταξινομεί τα γεγονότα χωρίς αντιφάσεις και λαθροχειρίες.
    Ο οδοντίατρος Πάνος στο ιστολόγιό του (https://greekcivilwar.wordpress.com/) με τις 900 αναρτήσεις του από το 2016 μέχρι τώρα μού εδραίωσε την εντύπωσή μου πως είναι αμερόληπτος και πως πρώτιστα τον ενδιαφέρει η ιστορική αλήθεια· με το δε βιβλίο του με βοήθησε να ταξινομήσω στο μυαλό μου τα πολλά που έχω διαβάσει γι’ αυτήν την περίοδο (κι είναι τόσο σεμνός, που, όταν του το είπα, με ρώτησε μήπως τα λέω από απλή ευγένεια). Ε, λοιπόν, κατά την ταπεινή μου γνώμη, τα κείμενα αυτού του οδοντίατρου ξεπερνούν τα κείμενα κάθε άλλου (ερασιτέχνη ή «επαγγελματία») ιστορικού.

  100. Theo said

    @95:
    Κι ο Άγγελος Έβερτ κι αυτός φιλοεαμίτης ήταν;

  101. Theo said

    @100, διευκρίνηση:
    Ε, λοιπόν, κατά την ταπεινή μου γνώμη, τα κείμενα αυτού του οδοντίατρου ξεπερνούν τα κείμενα κάθε άλλου (ερασιτέχνη ή «επαγγελματία») ιστορικού για την εν λόγω περίοδο.

  102. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    39 – Μωρέ σ΄έχω κόψει απ΄την αρχή εγώ πως είσαι αιρετικό μούτρο.😂

    40 – » Πόλεμος=Κακό.» Εξαρτάται. «Επίθεση-Άμυνα, Ενότητα=Νίκη» Εξαρτάται.
    Για να μη σε αφήνω με απορίες, 80 χρόνια μετά, οι πρόγονοι (λαοί) και οι απόγονοι, νικήσαμε τελικά ή χάσαμε;

    83 – «ήταν από τις μαζικότερες στην κατεχόμενη Ευρώπη και θα μπορούσε να καταφέρει πολύ περισσότερα πράγματα αν ήταν ενωμένη,»
    Έλα βρε Τheo, πώς μπορούσε να είναι ενωμένη αφού από την δομή της ήταν ήδη χωρισμένη;
    Δές το διαφορετικά, ποιά κοινωνική δομή – φορέας, είναι αληθινά ενωμένη; ούτε καν η εκκλησία ή η ορθοδοξία, όχι;
    Είναι βαθύτερα τα αίτια της ατομικής τάσης για διαίρεση, και πηγάζουν από την πατριαρχική δομή της κοινωνίας. Το καταπιεσμένο ένστικτο της απόλυτης φυσικής ευχαρίστησης, θα ψάχνει και θα βρίσκει πάντα υποκατάστατα, δυστυχώς όμως, είναι καταστροφικά είτε για το άτομο, είτε για το κοινωνικό σύνολο, πχ πόλεμος, γιατί και τα πλούτη, η εξουσία και η δόξα, υποκατάστατα της απόλυτης φυσικής ευχαρίστησης είναι.

    Κι ένα όμορφο τραγούδι από ένα αγαπημένο μου συγκρότημα.

  103. Theo said

    @94:
    Θα στο εξηγούν και τα παιδιά με τα εξαπτέρυγα που βαριέμαι να διαβάσω.
    Ἀπορία ψάλτου, βήξ. 🙂

  104. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @100. Ἄν «ο ίδιος ο Πάνος Ζέρβας σου είπε πως δεν είναι αντικειμενικός» καί ἐντός σου «εδραιώθηκε η εντύπωση πως είναι αμερόληπτος», τότε ἔχουμε πρόβλημα ὁρισμοῦ τῶν ἐννοιῶν, Theo.
    Πάντως, πρέπει νά σοῦ πῶ -γιά νά μήν παρεξηγηθῶ- πώς κι ἐγώ ἐκτιμῶ τήν διάθεσι καί προσπάθειά του, ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΙΑΒΑΖΩ! 🙂

  105. ΚΩΣΤΑΣ said

    Κι εγώ με το κόλλημά μου! 😉

    Μία από τις πρώτες αντιστασιακές οργανώσεις.

    Στις 15 Μαΐου του 1941 συντάχθηκε το πρωτόκολλο ίδρυσης της «Εθνικής Οργανώσεως Ελευθερία», το οποίο υπέγραψαν: εκ μέρους του ΚΚΕ ο Απόστολος Τζανής, από το Σοσιαλιστικό Κόμμα ο γιατρός Γιάννης Πασαλίδης, από το Αγροτικό Κόμμα ο δικηγόρος Θανάσης Φείδας, από την Δημοκρατική Ένωση ο Γιώργος Ευθυμιάδης, από την ΟΚΝΕ ο Σίμος Κερασίδης και τέλος ο συνταγματάρχης Δημήτρης Ψαρρός, που του ανατέθηκε η στρατιωτική αρχηγία της οργάνωσης. Πολιτικός υπεύθυνος ανέλαβε ο Απόστολος Τζανής.

    Η οργάνωση αυτή εξέδιδε και την εφημερία «Ελευθερία». Για ένα διάστημα το μυστικά τυπογραφείο της βρισκόταν στους Αμπελόκηπους, στον κήπο του Μορφόπουλου.

    Όλα από εμάς… τους Αμπελοκηπιώτες, τα πήραν! 😜

    ……………………………………………

    *Ο Πάνος Ζέρβας είναι εξαιρετικός και όχι μόνο στα ιστορικά. Προχώρησε και σε εκδόσεις.

  106. Theo said

    @105:
    Το πρώτο αφορά τη μετριοφροσύνη του συγγραφέα που αισθάνεται πως δεν μπορεί να φτάσει κάτι πολύ υψηλό. Το δεύτερο αφορά τη δική μου εντύπωση, πάντα σε σχέση με τους άλλους που ασχολούνται με την ίδια ιστορική περίοδο.
    Δεν βλέπω καμιά αντίφαση.

  107. Theo said

    @106:
    Στο λίκνο του σχ. 83 παραπέμπω στην πιο πρόσφατη έκδοσή του. Σχεδιάζει κι άλλους δυο ή τρεις τόμους, αν και όπως λέει ο ίδιος, όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, ο Θεός γελά. Το 2022 θα κυκλοφορήσει και το μυθιστόρημά του (Το νησί της Καλυψώς)που αποτέλεσε την αφορμή να συγκεντρώσει τα στοιχεία, δηλαδή τις «Σημειώσεις για τον Εμφύλιο».

  108. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @106. Κώστα, τήν ξέρεις τήν παροιμία: Ὅποιος ἀνακατεύεται μέ τά πίτουρα σέ ἀντιστασιακές ὀργανώσεις (Ψαρρός κλπ), τόν τρώει ὁ Βελουχιώτης; 🙂

  109. ΚΩΣΤΑΣ said

    108 Ναι, Theo, τα έχω υπόψη μου.

    109 Γιώργο! Ποίον σε έπος φύγεν έρκος οδόντων; 🤣😂🤣

  110. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    94τέλος Νομίζω αξίζει να τη δεις. Την έχουν κατατάξει στις σημαντικές αντιπολεμικές ταινίες παγκοσμίως. Ορατόριο την χαρακτήρισαν οι Κάννες (εδώ ίσα που πήρε βραβείο φωτογραφίας-με τον Σπύρο Μελά επικεφαλής της επιτροπής και την Ηλέκτρα του Κακογιάννη συνδιαγωνιζόμενη).
    Αφήγηση ανάμεσα στην ελεγεία και στη ματαιότητα, αυτού του ιδιαίτερου,ισόβια Θεσσαλονικιού, δημιουργού.
    Όλοι νόμιζαν τον Ουρανό ξίφος μα ο Τάκης Κανελλόπουλος έγραψε μιαν ερωτική επιστολή για όλα όσα τέλειωσαν χωρίς ελπίδα πια, είχε πει ο Ηλίας Πετρόπουλος.
    (Ελπίζω να σε ιντριγκάρισα αρκούντως 🙂 )

  111. sarant said

    106 και πριν: Ο Πάνος μάς διαβάζει πότε πότε και σπανίως σχολιάζει κιόλας. Κι εγώ τον διαβάζω από τον καιρό της Καλύβας, δηλαδή πριν ανοίξει τούτο εδώ το ιστολόγιο.

  112. ΣΠ said

  113. Το έβλεπες και συ ΣΠ, τώρα στη Βουλή;

  114. Γιάννης Κουβάτσος said

    (Αν είχαν κάψει όχι την ελληνική σημαία αλλά κάποια άλλη, δεν ξέρω αν θα το αντιμετώπιζε με τόση κατανόηση ο Διαμαντόπουλος. 😊)

    «Αλλά και στα νέα βιβλία Ιστορίας Δημοτικού και Γυμνασίου ο θρυμματισμός είναι συντριπτικός, ο ιστορικός χρόνος δεν υπάρχει, η συνολική αφήγηση σφαγιάζεται σε πληροφορίες, εικόνες, αριθμούς και πηγές. Απομένει η τμηματική πληροφορία, η αποσπασματική είδηση, το απομονωμένο γεγονός, χωρίς το «πώς» και το «γιατί».»
    https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/316655_oi-epeteioi-kai-i-ekdikisi-tis-istorias-pote-xana-ti

  115. Μαρία said

    Βλέπω οτι στις 9 μ.μ. η ΕΡΤ3 έπαιξε ντοκιμαντέρ για τη σχέση Βατικανού και 3ου Ράιχ. https://program.ert.gr/details.asp?pid=3769801&chid=10 Θα δω μάλλον τη μεταμεσονύχτια προβολή.

    Ο τίτλος του πρωτότυπου: 39/45 Η κρυφή πλευρά του Βατικανού https://www.reseau-canope.fr/cnrd/node/8438

  116. ΣΠ said

    114
    Το έχω αποθηκευμένο σε σκληρό δίσκο (Τα άπαντα του Θ. Βέγγου) και το βλέπω όποτε θέλω.

  117. Μαρία said

    115
    Αυτά που γράφει για την εθνική σχολή δικαστών μου φαίνονται εντελώς κουφά.
    Το πρόσφατα πάντως δεν είναι και τόσο πρόσφατα αλλά τουλάχιστον πριν απο 5 χρόνια. Γραπτά έδιναν πριν απο λίγες μέρες και τα αποτελέσματα δεν βγήκαν ακόμα. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος, δίνουν χιλιάδες για ελάχιστες θέσεις. Αν αληθεύουν οι κοτσάνες, σημαίνει οτι κάποιοι γεροί στα νομικά είναι ντιπ αμόρφωτοι.

  118. Pedis said

    # 96 – E, τότε να τη δω κάποια στιγμή.

  119. leonicos said

    Μόνο για την παρουσία

  120. Μουτούσης Κωνσταντίνος said

    Χρόνια πολλά καὶ τιμή στοὺς ἥρωες
    τοῦ ‘40 .
    Τὶ εἶν’αὐτό ποὺ τοὺς ὅδήγησε σὲ τέτοιαν ὑπέρβαση ;
    Σὲ πολλές περιπτώσεις μπορεῖ νὰ ἒνοιωθαν κι ἐκεῖνοι κάτι ἀντίστοιχο μὲ αὐτὸ ποὺ ἀπἠντησε ὁ ὑπερμαραθωνοδρόμος μας Γιάννης Κούρος , ὅταν ρωτήθηκε , τὶ σκέφτεται ὅταν τρέχει :

    “ Ἒχω μιὰ βαθειά κληρονομιά ποὺ κουβαλάω μαζί μου . Κι ὅταν τρέχω νοιώθω ὅλους τοὺς ἥρωες τοῦ ‘21 ἀλλά καὶ τῆς ἀρχαιότητας νὰ τρέχουν μαζί μου, νά μὲ ἐμπνέουν , νὰ μοὺ δίνουν κουράγιο …
    …οἱ πρόγονοί μας , ὁλ’αὐτά τὰ ἱστορικά
    πρόσωπα, τὰ ἡρωικά πρόσωπα, εἶναι σὰν
    νὰ εἶναι μὲσα μου, σὰ νά ΖΟΥΝΕ μαζί μου … “

  121. Spiridione said

    118. Εγώ δεν ήξερα ότι έχουν γενικές ερωτήσεις για τη σχολή δικαστών!
    Και αυτά τα έχει ξαναπεί πριν από δέκα χρόνια
    https://www.tanea.gr/2010/02/09/greece/triti-apopsi-i-naymaxia-toy-baterlw/

  122. Μαρία said

    122
    Χα, χα, πράγματι πρόσφατα. Αυτό θυμίζει το άρθρο με τον Γκάλεν.

    Έδινε μια φίλη. Θα τη ρωτήσω για τις ερωτήσεις γενικής παιδείας. Μπορεί να ήταν και πολλαπλών επιλογών. https://www.esdi.gr/nex/images/stories/pdf/eisagogikos/28seira/prokiriji%202021.pdf

  123. Γιάννης Μάττος said

    Αναρωτιέμαι πώς έγινε να απαντήσει απευθείας στον Ιταλό Πρέσβη ο Μεταξάς, τη στιγμή που ανώτατος άρχων της χώρας είναι ο βασιλιάς……

  124. Xρηστος Π. said

    Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια οι συγγραφείς του άρθρου που μας έφερε ο Νίκος, γιατί αγνόησαν το κόμμα στο οποίο θεωρητικά επρόσκειντο (ΚΚΕ) και μίλησαν για την ηρωϊκή αντίσταση του Ελληνικού στρατού και λαού, όταν ο αρχηγός τους Νίκος Ζαχαριάδης έβγαζε ανακοινώσεις μέσα από τη φυλακή ότι ο πόλεμός μας στην Αλβανία έχει πλέον γίνει «ιμπεριαλιστικός», ότι πολεμάμε για το μεγαλοϊδεατισμό του Μεταξά και τους Άγγλους, καλούσε δε το στρατό μας να συμφιλιωθεί και να «δώσει τα χέρια» με τους στρατιώτες του εχθρού, επίσης ότι μας περιμένει «νέος Σαγγάριος», κλπ κλπ. Αντίθετα, οι αριστεροί συγγραφείς του άρθρου, μας λένε ότι κανένας διεθνισμός δεν δικαιολογεί τη συμφιλίωση με τον εχθρό, αντίθετα δηλαδή με το ολοκληρωτικό κόμμα που αγάπησαν και υπηρέτησαν (λίγο ως πολύ). Τώρα βέβαια, μιας και μάλλον αγνοούσαν ακόμα τα κουρελόχαρτα του ΓΓ του ΚΚΕ, δεν μπορούμε να ξέρουμε πόσο πατριώτες αντιφασίστες θα έμεναν οι κκ. Βάρναλης, Πανσέληνος και Σία, αν το κόμμα τούς ανακαλούσε στη τάξη (έχουν κάτι τέτοια περίεργα τα ολοκληρωτικά κόμματα, οι χούντες κα τα συναφή).

    Για τους απορούντες και αμφισβητούντες, να υπενθυμίσω πως από το Νοέμβριο του 1940 ο Νίκος Ζαχαριάδης ανασκεύασε τη πρώτη «επιπόλαιη» επιστολή του με την οποία ζητούσε αντίσταση κατά του εχθρού. Το ξανασκέφτηκε ο άνθρωπος, υπήρχε και το σύμφωνο Ρίμπεντροπ-Μολότωφ, ο Σοβιετικός τύπος που έκανε τη πάπια, όταν ο Βρετανικός και Αμερικανικός μας υποστήριζε φυσικά, ακόμα και εκθειάζοντας σε ένα σημαντικό μέρος του το Μεταξά.Η τελευταία καταδίκη της αντίστασής μας θα γίνει από το Ζαχαριάδη λίγο πριν την Γερμανική εισβολή. Οι επιστολές που επισήμως δεν αμφισβητεί πια το ΚΚΕ, έπεσαν στα χέρια του Μανιαδάκη ο οποίος για έναν βλακώδη λόγο δεν τις έδωσε τότε στη δημοσιότητα για να ξεφτιλίσει δεόντως τη κομμουνιστική αριστερά που σε μεγάλο βαθμό ήταν μονοπώλιο του ΚΚΕ. Τη πρώτη ανασκευή την είχε πάρει ο Τυρίμος με το γνωστό τέλος και την έδωσε στους δεσμοφύλακές του πριν την αποφυλάκισή του.

    Βέβαια, υπήρχε και ένας κομμουνιστής, πολύ πιο φανατικός και από τους γκεσταπίτες, που πιστός στη γραμμή της ΕΣΣΔ καταδίκασε αμέσως τους… Άγγλους ιμπεριαλιστές και το Μεταξά για την Ιταλική φασιστική εισβολή. Ήταν το σαΐνι ο Πλουμπίδης, ηγέτης του εκτός φυλακών κλιμακίου του ΚΚΕ (του γνήσιου δηλαδή και όχι της γιαλαντζί ΚΕ του Μανιαδάκη). Ο καημένος ο Πλουμπίδης που οι περισσότεροι σύντροφοί του θεωρούσαν απλώς βλάκα (έτσι βλέπω σε παλιά απομνημονεύματα τους) ενήργησε με κοινή λογική, με βάση της γραμμή της ΕΣΣΔ και κυρίως με όσα ξεκαρδιστικά έγραφε την εποχή η Κομμουνιστική Επιθεώρηση για τις Βρετανικές και Γαλλικές ευθύνες του πολέμου (και τα βρίσκει εύκολα κανείς στα αρχεία του ΑΣΚΙ, με άλλα σχετικά κουκουέδικα κείμενα γεμάτα γεωστρατηγική ανοησία). Τώρα, πώς κατάφερε ο μπλαμπλάς Μανιαδάκης να μπαγλαρώσει τους πιο ξύπνιους βλαμένους του σταλινοφασισμού και να τους κλείσει μέσα, αλλά του ξέφευγε μονίμως ο πλέον βλαξ, αυτό ποτέ δεν το κατάλαβα και δεν έχω καμιά πιθανή εξήγηση. Βέβαια είχαν οι σταλινοφασίστες σύντροφοί τού Πλουμπίδη, όταν αποφάσισαν να του φορτώσουν την αποτυχία της αποστολής του Μπελογιάννη και να τον βαφτίσουν χαφιέ της ασφάλειας, την εκτέλεσή του εικονική, και άλλα φαιδρά. Θυμήθηκαν μάλιστα και έφεραν οι ίδιοι στην επιφάνεια πάλι ως επιχείρημα της ρουφιανιάς του, την άσχετη πλέον καταδίκη του Μεταξά την ημέρα της Ιταλικής επίθεσης! Μετά τη ναζιστική εισβολή στην ΕΣΣΔ, την ΕΑΜική και εμφυλιοπολεμική περιπέτεια ήταν πιασάρικα επιχειρήματα αυτά.

    Το βέβαιο είναι ότι ο Βάρναλης ήξερε πότε να σωπαίνει….

  125. BLOG_OTI_NANAI said

    121: Εκείνη την εποχή ο πατριωτισμός ήταν μεγάλη αξία και κοινή. Θα μπορούσαν σίγουρα κάποια λόγια για ηρωικούς αγώνες του παρελθόντος να ανεβάσουν το ηθικό τους. Κατά τα άλλα, ευτυχώς δεν ήμουν ποτέ σε πόλεμο, αλλά είμαι βέβαιος ότι όταν αρχίσουν οι βόμβες, όλα πάνε με αυτόματο πιλότο. Τρόμος πρωτόγνωρος, προσευχές σε ό,τι πιστεύει ο καθένας, ξέρεις ότι δεν μπορείς να φύγεις γιατί σε κρατάει ένα μίγμα από φόβο για τους ανωτέρους και ντροπή για τον εαυτό σου και τους άλλους, και ακολουθείς το σύνολο ελπίζοντας να μην είναι η επόμενη για σένα… Υπάρχουν όμως πάντα και κάποιοι που η τρέλα του θάρρους τους είναι καθηλωτική, σαν να έχουν άλλες 10 ζωές και να μην τους νοιάζει. Ταυτόχρονα, επειδή οι συνθήκες δεν μοιάζουν με καμία άλλη κανονική συνθήκη, μπορεί ένας μέσος άνθρωπος να αποφασίσει πράγματα που κατόπιν να σκέφτεται «πώς το έκανα αυτό;».

    Προσωπικά σέβομαι απεριόριστα όλους όσοι πολέμησαν εκεί, δεξιούς και αριστερούς, όπως και όσους ήταν τίμιοι αγωνιστές, ακόμα κι αν ακολούθησαν πολιτικο-ιδεολογικές ηγεσίες σε λάθη.
    Θυμώνω με διαχωρισμούς που δεν επιτρέπεται να επιστρέφουν μετά από 80 χρόνια, «εμείς όλοι οι καλοί», «εσείς όλοι κακοί». Τα λάθη όλων ήταν τόσο πολλά που μόνο η συμφιλίωση είναι η οδός, στη βάση όχι κάποιας αδύνατης φιλίας, αλλά στη βάση της Δημοκρατίας.

    Ποτέ λήθη της ιστορίας (όλης της ιστορίας, όλων των πλευρών) αλλά με στόχο τη συμφιλίωση με την αλήθεια και όχι την εργαλειοποίηση. Οι Έλληνες έχουν λατρεία για την ιστορία, είναι κάτι που υπάρχει και αυτό μέσα στη συνέχεια του ελληνισμού. Όπως έχουμε ξαναπεί, αυτό οδηγεί καμιά φορά το παρλεθόν να εντάσσεται έντονα μέσα στο παρόν. Ιδιαίτερο παράδειγμα αποτελεί π.χ. η ανιστόρητη κατά τα άλλα προσέγγιση των νεοπαγανιστών, που βρίζουν τους Χριστιανούς για την εξάπλωση του Χριστιναισμού πριν… 17 αιώνες.

  126. Γιάννης Κουβάτσος said

    125:Σε κανένα ΚΚΕ δεν επρόσκειτο ο Πανσέληνος, ούτε υπήρξε ποτέ μέλος του. Ήταν ανενταχτος αριστερός δημοκράτης και μετά την απελευθέρωση προσχώρησε στο σοσιαλδημοκρατικών τάσεων «Σοσιαλιστικό Κόμμα – Ένωση Λαϊκής Δημοκρατίας» (ΣΚ-ΕΛΔ) των Αλέξανδρου Σβώλου και Ηλία Τσιριμώκου

  127. Γιάννης Κουβάτσος said

    «κάποιοι γεροί στα νομικά είναι ντιπ αμόρφωτοι»
    Ως προς τα βιβλία της ιστορίας έχει δίκιο. Και τα σύγχρονα και τα παλιά πάντα ασύνδετες και χύμα πληροφορίες περιείχαν και περιέχουν. Ως προς την έλλειψη καλλιέργειας και ευρύτερων εγκυκλοπαιδικών γνώσεων πολλών αποφοίτων πανεπιστημίου και κατόχων μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων , δεν έχω κανέναν ενδοιασμό στο να τον πιστέψω. Ξέρουν πολύ καλά το αντικείμενό τους και ελάχιστα σε ό,τι ειναι άσχετο με αυτό. Όπως ο Σέρλοκ Χολμς π. χ. 😊. Καθηγητής μου στη μετεκπαίδευση δεν θυμόταν (ή δεν ήξερε) αν για τους μηδικούς πολέμους είχε γράψει ο Ηρόδοτος ή ο Θουκυδίδης, και μια συνάδελφος κάποτε, εξαιρετική δασκάλα των μικρών τάξεων, με είχε ρωτήσει ποιος ήταν ο πρωθυπουργός της Αγγλίας κατά τον Β’ Π. Π.

  128. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το 128 στο 118.

  129. Α. Σέρτης said

    114
    «Πολύ σημαία έπεσε σήμερα,»

    Μρε να χαρώ εγώ ελληνικά, λέμε!
    Δηλ. στην αντίθετη περίπτωση θα έγραφες: «λίγο σημαία έπεσε σήμερα»…

  130. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

    130 Κι όμως αυτή η περίπτωση είναι από τις πιο αμφιλεγόμενες. Δεν είναι όπως το «πολλή ζάχαρη έπεσε στον καφέ» ή το «πολλή ησυχία υπάρχει εδώ». Χρωστάμε άρθρο βεβαίως.

    127 Συνεργαζόταν με το ΚΚΕ στους Νέους Πρωτοπόρους και αλλού.

    122-123 Να το ψάξουμε αυτό

  131. # 126

    …Εκείνη την εποχή ο πατριωτισμός ήταν μεγάλη αξία και κοινή…
    ΟΧΙ !! απλά όταν δεν έχεις τίποτε, δεν έχεις τίποτε να χάσεις και ξέρεις πως μόνο με κλέψιμο σε ειρήνη ή πλιάτσικο σε πόλεμο θα αποκτήσεις κάτι, διαλέγεις το πιο εύκολο (και σίγουρο νομικά) και το ονομάζεις … πατριωτισμό. Σήμερα που λίγο-πολύ όλοι κάτι έχουνε ο …πατριωτισμός έχει υποχωρήσει
    Οταν πολεμάς για την οικογένειά σου, την τιμή σου κ.λ.π. που έγραψε κάποιος αθώος, δεν παίρνεις φόρα να πας στην Αγκυρα το 22 ή στην Αυλώνα το 41 παρά την προειδοποίηση του Χίτλερ, όταν είσαι πλιατσικολόγος, αυτό κάνεις !
    Οι θρησκείες εκτρέφουν τους πολέμους, οι απανταχού διάφορετικές εκκλησίες είναι τίγκα στο πλιάτσικο (κάποτε και απροκάλυπτα με τις σταυροφορίες ) και φυσικά κάθε θρησκεία «προσδιορίζει» τους εχθρούς της για να έχει ηθικό έρεισμα (νίκας κατά βαρβάρων-τωρα εναντίων- δωρούμενος κ.λ.π). Οι πόλεμοι μεταξύ ομόδοξων ή περίπου ομόδοξων λαών «ξεχνιούνται» γρήγορα π.χ.ο έλληνας με τον γερμανό τάχει για το 40, όχι με τον ιταλό που το ξεκίνησε γιατί πιο κοντά του είναι ο καθολικός από τον προτεστάντη.

    Απλά πιο παλιά υπήρχανε στην Ελλάδα άνθρωποι που είχαν πολεμήσει, σήμερα μπερδεύουν τον πόλεμο με την Κατοχή που φυσικά ΔΕΝ είναι πόλεμος για αυτό και φέρνει κατάθλιψη, ενώ ο πόλεμος στο μέτωπο είναι σαν γλέντι, ίσως γιατί έχεις απαλλαγει από τον φόβο.

    Αν είσαι στο πεζοδρόμιο και περάσει ένα αυτοκίνητο σύριζα με 150, παγώνεις προς στιγμήν αλλά το ξεπερνάς σύντομα και…συνεχίζεις άφοβα στο πεζοδρόμιο.
    Είχα την εμπειρία ενώ έκανα ηλιοθεραπεία στα 2-3 μέτρα μακριά μου να σηκώνεται αθόρυβα σχεδόν η άμμος από μια μακρινή ριπή πολυβόλου. Την κοίταξα,,το σκέφτηκα και συνέχισα την ηλιοθεραπεία, ίδια με το αυτοκίνητο και το πεζοδρόμιο.

  132. Γνωστός ανελλήνιστος ο Δύτης!

  133. Pedis said

    Νικοκύρη, πάω στοίχημα τη μία από τις δύο σημαίες μου στο μπαλκόνι (ναι, ανά δεκαετία-μνημόνιο και έξτρα σημαία πάει, σαν τα κανονάκια ένα πράμα🥳) ότι ετοιμάζεις άρθρο για το meta … 😁 😆

  134. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    133# Αφού όλο με κάτι βρομοτουρκαλάδες κάνει παρέα, τι περίμενες?

  135. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    134# Ωραία, ξέρουμε τι θα εμπορεύεσαι στο τέλος των μνημονίων 😁

  136. Γιάννης Κουβάτσος said

    131:Απλώς συνεργαζόταν. Αλλά η συνεργασία δεν συνεπάγεται ταύτιση,όπως αναφέρεται στο σχόλιο του Χρίστου.

  137. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    https://www.facebook.com/photo?fbid=10224057721283578&set=a.1291135311230

  138. Pedis said

    # 136 – Πανί τζάμπα βρίσκεις. Τόσα τετραπλοσέντονα στα σχόλια είδα … να χρησιμεύσουν και σε κάτι. 😉

  139. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    139# Θα έχεις αντιληφθεί πως απεχθάνομαι τα σεντόνια.

  140. Pedis said

    # 140 – Σχόλιο με πάνω από μερικές γραμμές, με ελάχιστες εξαιρέσεις, το σκρολλάρω και το χαίρομαι. Την καταβρίσκω. 😆 😅

  141. Pedis said

    Θα μου πεις, εσύ κύριος δεν έχεις υφάνει σεντόνια; Ναι και τα πιο πολλά ούτε που τα ξαναδιάβαζα καλά-καλά πριν τα στείλω για σάβανα στον σκοτωμένο χρόνο. 🤨 🧐 🤓 😎

  142. Παναγιώτης K. said

    Προσπαθώ να εξηγήσω γιατί συγκινεί το «έπος του ΄40» πολλούς Έλληνες (παλιότερα περισσότερους) και,πέραν των άλλων λόγων,ο σπουδαιότερος νομίζω ότι είναι η ομοψυχία με την οποία οι Έλληνες αντιμετώπισαν την εισβολή των Ιταλών.

    Καλώς ή κακώς οι απλοί άνθρωποι, δηλαδή η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων, το δημοκρατικό παίγνιο με τις πολιτικές αντιπαραθέσεις δεν το βλέπουν ως δημιουργικό στοιχείο της δημοκρατίας αλλά ως διαλυτικό. Κάθε φορά λοιπόν που, για οποιοδήποτε κοινωνικό ζήτημα υπάρχει σχετική ομοθυμία ανάμεσα στους πολιτικούς εκπροσώπους τότε η κοινή γνώμη κατά κανόνα ικανοποιείται και επικροτεί.

  143. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    142# Ειδικά όταν άρχιζες τα σεντόνια με τα στατιστικά του κόβιντ γινόσουνα φρικτός και απαίσιος και σε προσπερνούσα τρέχοντας, όπως και όλους του ιδίου φυράματος 😅 😂 🤣

  144. Pedis said

    # 144 – Πάρε φύλλο να δεις καλό, που λέμε στην τσόχα …

    Αυτά ήταν για μπακάπ … ανπάμπλισντ😆 θώτς.

    Μπα, είναι κάτι άλλα που τα θυμάμαι αμυδρά αλλά με φρίκη. Μπρρρρ

  145. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    145 Φ-ήλος που λένε, ε? 🙂
    Ε μα με τέτοια λεντζουόλα και κοπέρτες τι να κάνω ο μαύρος που δεν τόχω με τους αριθμοί?

  146. Νέο Kid said

    146. Είσαι δηλαδή αναρίθμητος! 😜
    Αλήθεια, δεν έχει ενδιαφέρον ότι λέμε «αναλφάβητος» και δεν υπάρχει «αναρίθμητος» στα ελληνικά;
    Ενώ οι Εγγλέζοι έχουν το innumerate για κάποιον με τα μούτρα (και την κούτρα) του Χτήνους. 😊
    Ίσως επειδή οι innumerate είναι όντως αναρίθμητοι εν Ελλάδι …

  147. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    147# Όχι ρε Κίντο, τι αναρίθμητος, ένας είμαι και μοναδικός. Απλά η ζημιά που κάνω είναι ανυπολόγιστη, τείνει στο άπειρο.

  148. Γιάννης Κουβάτσος said

    147:Υπάρχει το αγεωμέτρητος.

  149. Νέο Kid said

    149. Καλό για τους αρχαίους , των οποίων τα μαθηματικά ήταν κατά 95% γεωμετρία , αλλά 2500 χρόνια μετά προτείνω το «αρνησιάριθμος» που είναι και πιο εννοιολογικά διαφανές , καθώς αγεωμέτρητος ήταν αυτός που δεν είχε την τύχη και σπανιότερα την ικανότητα να μάθει , ενώ σήμερα -παγκοσμίως- η αρνησιαριθμία δεν είναι προϊόν αντιληπτικής αδυναμίας , μειωμένης cognitive ability, αλλά είναι προϊόν «ιδεολογίας»! Κανένας δεν κοκορεύεται που είναι αναλφάβητος, υπάρχουν όμως πολλοί (ακόμα και καθηγητάδες πανεπιστημίων!) που πραγματικά προβάλουν με σχεδόν περηφάνια την αρνησιαριθμία τους!

  150. Γιάννης Κουβάτσος said

    150:Αν κατάλαβα καλά όμως, χρειαζόμαστε μια λέξη αντίστοιχη του αγράμματος/αναλφάβητος, μια λέξη δηλαδή που να μη φανερώνει ανυπακοή και μπλαζέ υφάκι αλλά αδυναμία στην εκμάθηση και κατανόηση στοιχειωδών μαθηματικών.

  151. Γιάννης Κουβάτσος said

    Να συμπληρώσω και κάτι επί του θέματος :τεχνοφοβικός και ατεχνολόγητος. Ο πρώτος είναι αυτός που φοβάται ή δεν γουστάρει την τεχνολογία, δεν θέλει ας πούμε να χρησιμοποιεί κινητό και υπολογιστή, ενώ ο δεύτερος θέλει αλλά δεν τα καταφέρνει ο καημένος.

  152. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Πάντως όλα μου τα παιδιά είναι καραμπαντάν των θετικών, ο καημός μου εμένα του αριθμόστουρνου είναι που δεν ανοίγουνε βιβλίο με λέξεις. Στο τίμιο σπίτι μας δεν τους μάθαμε τέτοια πράματα, δεν ξέρω από πού το κολλήσανε. Λέτε να παίζει ρόλο που όλο μου το σόι, θείοι, θείες, ξαδέρφια κλπ είναι φυσ/χημ/μαθ?

  153. τελικά όποιος δεν παίρνει τους … αριθμοί, είναι ή όχι νούμερο ;

  154. Νέο Kid said

    154. Μπα , δε νομίζω. Νούμερα είναι μόνο όσοι νομίζουν ότι ο Ντύλαν είναι μια μίξη Βέρντι, Ομήρου και Σοπενάουερ ,κι ότι ο Κούδας ήταν ανώτερος του Πάρη Γεωργακόπουλου.

  155. Γιάννης Κουβάτσος said

    Να τη, ρε παιδες, η λέξη : αριθμόστουρνος. 😊 Προσωπικά, την υιοθετώ και για χρήση και για αυτοχαρακτηρισμό, καθότι αλκοολικός των λέξεων και τους αριθμούς ούτε να τους βάλω στο στόμα μου. Έγραψες, φίλε μου. 👍

  156. BLOG_OTI_NANAI said

    132: Δεν είναι η πρώτη φορά που με εντυπωσιάζει πως όσο ετών κι αν είσαι όσα γράφεις είναι χειρότερα από έκθεση παιδιού στο νηπιαγωγείο… Δοκιμάζεις ποτέ τις σκέψεις σου στα αντίθετα επιχειρήματα;

    Ποιος τολμά να πει ότι οι πόλεμοι σχετίζονται με θρησκείες, όταν έχουμε τις επιθέσεις της αθεϊστικής Σοβιετικής Ένωσης στην Πολωνία και την Φινλανδία; Σκέφτεσαι με στοιχειώδη σοβαρότητα και δεν κατανοείς πως αν δεν υπήρχαν θρησκείες, πόλεμοι θα υπήρχαν ούτως ή άλλως, όπως συνέβη ήδη από το προίστορικό κόσμο για την κατάκτηση πλούτου και ζωτικού χώρου; Είσαι 5 ετών και γράφεις με τόση αφέλεια;

    Και πόλεμος, σημαίνει σύγκρουση. Ανάμεσα σε αθέους γιατί υπήρχαν συγκρούσεις, αφού οφείλονται… στις «θρησκείες»;

    Εσύ, καθυβρίζεις τους πάντες και είσαι γεμάτος θυμός και μισαλλοδιξία για μια ομάδα! Και έχεις το θράσσος να κοιτάς και να δείχνεις τους άλλους λες και βρήκες το νόημα της ζωής; Καμιά φορά απορώ αν στο σύστημα σου όλα τα καλώδια είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους.

    Και τι σχέση έχει η οικογένεια, με μια λάθος στρατιγική απόφαση στην Αυλώνα. Ενώ αντιθέτως, είσαι τόσο άσχετος που δεν ξέρεις αυτό που έχουμε πει και δείξει και αποδείξει 100 φορές, ότι οι Έλληνες στη Σμύρνη ΣΦΑΖΟΝΤΑΝ 5 χρόνια πριν φτάσει εκεί ο στρατός ο οποίος πήγε για την προστασία τους και πρωτίστως οι ίδιοι το ζήτησαν. Θα συζητήσουμε τώρα την γνωστή αερολογία του εργαλειοποιημένου διεθνισμού που έχει σακατέψει την ελληνική ιστορία λέγοντας ότι ο στρατός πήγε εκεί χωρίς καμία αιτία! Γι’ αυτό άλλωστε και αυτοί οι ταλιμπάν είναι υπέρ στο να βαφτίζουν την σφαγή της Τριπολιτσάς ως… γενοκτονία ξεχνώντας την ατέλειωτη σειρά σφαγών εκατοντάδων χιλίάδων αμάχων από τους Τούρκους και ΠΡΙΝ την Τριπολιτσά, και εναντιώνονται στη σφαγή 300.000 ποντίων ώστε να μην χαρακτηριστεί γενοκτονία!

    Κλείνοντας να πω ότι μόνο οι χρυσαυγίτες και οι ακροαριστεροί φασίστες βρίσκουν δικαιολογίες για να μην τιμήσουν τον αγώνα αυτό κατά του φασισμού.

  157. Γιάννης Ιατρού said

    157: ‘Ντάξει τώρα, ηρέμησε που μόλις διάβασες την μαγική λέξη πήρες φωτιά😇

  158. Χρήστος Π. said

    127 Θα μου επιτρέψεις να έχω κάποιες επιφυλάξεις. Ο Πανσέληνος στρατεύεται με τον Σβώλο, και εν συνεχεία με τη Συμμαχία Σβώλου-Τσιριμώκου, αλλά αρκετά μετά τη Βάρκιζα. Η γνώμη που επικρατούσε γι αυτόν προηγουμένως είναι ίδια με το Βάρναλη, και γι αυτό έγραψα πως «θεωρητικά» επρόσκειτο στο ΚΚΕ. Δεν γνωρίζω αν ήταν το ΕΑΜ το λανθασμένο έστω αίτιο, αλλά οι κομμουνιστές οι ίδιοι τον θεωρούσαν δικό τους. Ναι μεν άλλαξε στάση μετά, αλλά αυτό δεν λέει τίποτα για τα πρότερα, Ο πρώτος ΓΓ του ΚΚΕ για παραάδειγμα, σιχάθηκε τους συντρόφους του, αποχώρησε και έγραφε βιβλία εναντίον τους, και πολιτεύτηκε με τον Καφαντάρη. Αυτά ξέρω εγώ για τον Πανσέληνο αλλά είμαι ανοιχτός σε άλλες απόψεις βέβαια. Ο Σβώλος διαχώρησε τη θέση του με το υπόλοιπο ΕΑΜ και αρνήθηκε να διαπραγματευτεί και εκ μέρους του, στη Βάρκιζα όταν το ΚΚΕ επέλεξε τη Δεκεμβριανή σύγκρουση δια του ΕΑΜ (αυτός ξύπναγε πάντα αργά) ενώ ο Τσιριμώκος φοβούμενος το ΚΚΕ, διαπραγματεύτηκε με παράλληλες μυστικές συζητήσεις με τους Βρετανούς! Σε όλη αυτή την προ και μετά Δεκεμβριανή περίοδο ο Πανσέληνος δεν ήταν ούτε με το Σβώλο ούτε με το Τσιριμώκο, αλλά ταυτίστηκε με τους ΕΑΜικούς της γραμμής του ΚΚΕ. Μετά ναι, άλλαξε, ωρίμασε, κλπ κλπ. Τι να σου πω τώρα, και ο Στουρνάρας κνίτης ήτανε.

    Ό,τι άλλο έγραψα σχετικά ισχύει.

  159. 113 ΣΠ, έχεις προσέξει στο μεταξύ ότι η μουσική της ταινίας (Ψηλά τα χέρια Χίτλερ) είναι… Στραβίνσκι;

  160. Xρηστος Π. said

    158 Χαχαχα, αυτόν χλεύαζε ο ανώμαλος παιδεραστής Λιγνάδης, στη τελευταία του συνέντευξη που άκουσα στο ραδιόφωνο πριν τον μπουζουριάσουν. Κορόιδευε επαναλαμβάνοντας και τις ατάκες του, και όλα αυτά με αφορμή το θέμα της ονομασία μιας αίθουσας με το όνομα της Παπαδάκη. Παρά την εμμονή του ανώμαλου δεν αποδείχτηκε ποτέ κάποια ευθύνη του Τσαγανέα, φήμες μόνο λόγω των φρονημάτων του και του γεγονότος πως κάποιοι από το ΣΕΗ την «εδωσαν» . Ψεκασμένες εφημερίδες τα αναπαράγουν κατά καιρούς αυτά. Ίσως ο πατέρας του ανώμαλου, που ως φοιτητής ήταν μέλος της μεγάλης φοιτητικής αντιστασιακής οργάνωσης ΕΣΑΣ είχε πει κάτι και κόλλησε στο μυαλό τού ανάμαλου. Η απόδοση τιμών στη Παπαδάκη από έναν τέτοιον ανώμαλο ήταν σαν δεύτερη σφαγή της,

  161. ΣΠ said

    160
    Καλά λες, δεν το είχα προσέξει.

  162. Theo said

    @161:
    Το ότι ήταν μέλος του προεδρείου του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών που κόλλησε τη ρετσινιά της προδότριας στην Παπαδάκη (δίνοντας το πράσινο φως στη σύλληψη και την εκτέλεσή της) δεν αποδεικνύει κάποια ευθύνη του;

    ΟΙ ΠΡΟΔΟΤΑΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ
    [Ο τίτλος και τα ονόματα, χωρίς κανένα σχόλιο, όπως δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα «Απελευθερωτής», 25 Οκτωβρίου 1945]
    `

    1) Βεργή Έλσα 2) Δαδοκαρίδου Έλλη 3) Ζαμάνου Χαρ. 4) Θάνος Διονύσιος 5) Ιακωβίδης Μιχάλης 6) Πόπολα Αγγέλα 7) Κόππολα Αλφρέδος 8) Μοσχούτης Δ. 9) Μπέλλα Σμάρω 10) Παπαδάκη Ελένη 11) Παυλόφσκαγια Νίνα 12) Ραμασόφ Ροβέρτος 13) Φελίτσης Δημήτριος και 14) Αγγελική Κοτσάλη.

    Η επικύρωση των ονομάτων έγινε δύο μέρες πριν, στο θέατρο «Διονύσια» της Πλατείας Συντάγματος.
    Το προεδρείο: Αιμίλιος Βεάκης, Θεόδωρος Μορίδης, Σπύρος Πατρίκιος, Χρήστος Τσαγανέας, Πάνος Καραβουσάνος.
    (https://greekcivilwar.wordpress.com/2016/01/27/gcw-2/)

  163. Γιάννης Κουβάτσος said

    159:Αν διαβάσεις το «Τότε που ζούσαμε» θα δεις ότι πάντα τηρούσε έστω και διακριτική απόσταση. Ήταν ανήσυχο πνεύμα, δεν χώραγε σε δόγματα. Απλώς υπήρχαν πολλοί κουκουέδες στις παρέες του.

  164. Χρήστος Π. said

    164 Ήταν μια εποχή πολύ ανώμαλη. Ο Πανσέληνος κράτησε ευνοϊκή στάση αρχικά προς το ΚΚΕ και μετά το ξέσπασμα του εμφυλίου ταυτίστηκε με τη συμμαχία Σβώλου-Τσιριμώκου οι οποίοι όμως κατά τη διάρκεια του εμφυλίου ψήφισαν όλα ανεξαιρέτως τα νομοσχέδια με τα οποία παραλίγο θα συλλαμβάνονταν και εξορίζονταν η ίδια του η γυναίκαη Έφη που ήταν -επισήμως αυτή- μέλος του ΚΚΕ! Συμφωνώ για κάποιες μόνο παρατηρήσεις σου στο ‘τότε που ζούσαμε» αλλά μην ξεχνάς και πότε γράφτηκε πλέον. Λέει και άλλα εκεί όμως, αλλά δυστυχώς το μόνο αντίγραφο που έχω δεν είναι τώρα στο Επιτελείο μου στην Αθήνα αλλά στο Επιτελείο Κορινθίας…

    (Το θέμα δεν είναι Σβώλος βέβαια αλλά ήταν ο άνθρωπος ο ορισμός του καιροσκοπισμού και της κολοτούμπας. Διωγμένος από το Μεταξά επιστρέφει στο Πανεπιστήμιο συνοδεία Ιταλών καραμπινιέρων. «Ηγετική» μορφή και αναγκαία μη κομμουνιστική βιτρίνα του πολυσυλλεκτικού ΕΑΜ, μπαίνει και μετά την απελευθέρωση στη κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας όπου τα κάνει όλα μαντάρα σαν υπουργός. Κάνει το χατίρι στιο ΚΚΕ και παραιτείται και αυτός ρίχνοντας λάδι στη φωτιά των Δεκεμβριανών που έρχονται, μετά καταδικάζει το ΚΚΕ που παρέσυρε το ΕΑΜ σε εμφύλια σύγκρουση, και λέει να πάνε στη Βάρκιζα διαπραγματευτές αυτοί που τα κάνανε μπάχαλο (γιατί αυτός δεν φταίει για τίποτα), μετά δε απέχει και αυτός από τις εκλογές του 46 ρίχνοντας λάδι στη φωτιά πάλι, αλλά μόλις αυτή ξεσπάει ξανακαταδικάζει το ΚΚΕ και την επιλογή του εμφυλίου. Φωνάζει για παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων των συλληφθέντων κομμουνιστών αλλά ψηφίζει λόγω πολέμου όλα τα έκτακτα μέτρα με τα οποία αυτοί συλλαμβάνονται. Στην εφαρμογή τους βέβαια, έκανε ερωτήσεις και επερωτήσεις και τα τέτοια….)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: