Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Χιονολαίλαπα, μια επίκαιρη λέξη

Posted by sarant στο 25 Ιανουαρίου, 2022


Από προχτές σε ορισμένα μέρη, και από χτες στην Αττική, η Ελπίδα έφερε μπολικο χιόνι και μάλιστα σε περιοχές που δεν έχουμε συνηθίσει να τις βλέπουμε λευκοντυμένες, σαν τη Μύκονο της (προχτεσινής) φωτογραφίας.

Έφερε όμως και μια καινούργια λέξη η καταιγίδα, που την έβαλα στον τίτλο. Καινούργια, αφού δεν θυμάμαι να έχω συναντήσει ξανά τη «χιονολαίλαπα».

Οπότε, λέω σήμερα να λεξιλογήσω για τη λέξη αυτή, αντί να ονειδίσω τα χάλια του επιτελικού κράτους μας και την πανωλεθρία της γενικής παράλυσης χτες στην Αττική, που ελπίζω να μη στοιχίσει περισσότερα -καθώς, την ώρα που γράφω αυτές τις γραμμές, έχει πια νυχτώσει και εκατοντάδες οδηγοί μένουν εγκλωβισμένοι στην Αττική οδό και αλλού. Θα μπορούσα να συνοδέψω το σημερινό άρθρο με μια τέτοια φωτογραφία, αλλά θα έχετε απαυδήσει να τις βλέπετε.

Η χιονολαίλαπα δεν φαίνεται να είναι εφεύρεση των δημοσιογράφων, αλλά  να ανήκει στην ορολογία των μετεωρολόγων. Ωστόσο, όλες της οι ανευρέσεις στο γκουγκλ είναι πρόσφατες, εννοώ των τελευταίων ημερών, ενώ δεν έχει καμιά ανεύρεση στα google books. Αντιγράφω από πρόσφατη ανάλυση του μετεωρολόγου Δημ. Ζιακόπουλου:

Αναφορικά με την επικινδυνότητα του επικείμενου χιονιά, κρατάμε: (α) τη λέξη blizzard που σημαίνει ισχυρή χιονοθύελλα, δηλαδή μία βαθμίδα ισχύος παραπάνω από τη χιονοθύελλα (snowstorm), (β) τη λέξη χιονολαίλαπα (snowsquall) που αποτυπώνεται στον παραπάνω χάρτη και σημαίνει ξαφνική πυκνή χιονόπτωση με παρασυρόμενο χιόνι και ισχυρούς ανέμους και (γ) τις χιονοκαταιγίδες (thundersnows).

Οι χιονοκαταιγίδες, που ορισμένοι αποκαλούν χειμωνιάτικες καταιγίδες, είναι ασυνήθιστο είδος καταιγίδας (συμβαίνει μόνο λίγους μήνες του χρόνου) που αντί της βροχής συνοδεύεται από χιόνι. Όμως, η ένταση της χιονόπτωσης από έναν (χιονο)σωρειτομελανία είναι μεγαλύτερη από την ένταση της χιονόπτωσης που παράγεται από τα μελανοστρώματα ή τα παχιά υψιστρώματα. Έχει παρατηρηθεί χιονόστρωση ακόμα και ύψους 15 εκατοστών στη διάρκεια της ζωής μιας χιονοκαταιγίδας. Πάντως, θερμοδυναμικά, η χιονοκαταιγίδα δεν διαφέρει από τις άλλες καταιγίδες, εκτός από το γεγονός ότι οι κορυφές των σωρειτομελανιών δεν φθάνουν σε μεγάλο ύψος. Κατά τα άλλα, η βροντή μιας χιονοκαταιγίδας δεν ακούγεται από απόσταση μεγαλύτερη των 2 ή 3 χιλιομέτρων επειδή το χιόνι απορροφά τον ήχο της και τη νύχτα ο κεραυνός εμφανίζεται πιο φωτεινός λόγω της αντανάκλασης του φωτός από τις νιφάδες.

Δεν ξέρω αν είναι γενικώς αποδεκτή αυτή η ορολογία, πάντως μαθαίνουμε ότι η χιονολαίλαπα αποτελεί απόδοση του αγγλικού snowsquall, ενώ η χιονοκαταιγίδα του thundersnow. Ίσως αυτό που παρατήρησαν πολλοί, ότι μαζί με τη χιονόπτωση ακούγονταν βροντές, να είναι χαρακτηριστικό της χιονολαίλαπας.

Η χιονολαίλαπα, φως φανάρι, είναι σύνθετη από το χιόνι και τη λαίλαπα.

Για το χιόνι έχουμε λεξιλογήσει σε παλιότερο άρθρο, προ πενταετίας, οπότε εδώ θα επαναλάβω μερικά από εκεί.

Για να ξεκινήσουμε από τα βασικά, η λέξη χιόνι προέρχεται από την αρχαία «χιών», που είναι ήδη ομηρική με αρκετές αναφορές στην Ιλιάδα και στην Οδύσσεια, π.χ. «ὥς τε νιφάδες χιόνος πίπτωσι θαμειαὶ ἤματι χειμερίῳ» (όπως πυκνές πέφτουν οι νιφάδες του χιονιού σε ώρα χειμώνος, 12.278). Από την ίδια ινδοευρωπαϊκή ρίζα είναι και ο χειμών(ας), αλλά και τα Ιμαλάια, αφού το σανσκριτικό Himalayan σημαίνει «κατοικία του χιονιού». Από το υποκοριστικό «χιόνιον», που είναι ελληνιστικό, έχουμε το μεσαιωνικό «χιόνιν» και «χιόνι».

Το χιόνι είναι άσπρο και η παρομοίωση «άσπρος σαν το χιόνι» είναι μια από τις πιο παλιές και τις πιο κοινές, όχι μόνο στα ελληνικά αλλά και στις περισσότερες γλώσσες (ίσως όχι σε όσες μιλιούνται στους τροπικούς). Ήδη ο Όμηρος έχει στην Ιλιάδα το «λευκότεροι χιόνος» (10.437), ενώ την ίδια παρομοίωση τη βρίσκουμε στον Ακρίτα (περιστερὰν ἐδίωκεν ἄσπρην ὡς εἶν’ τὸ χιόνιν) και στα νεότερα χρόνια, ακόμα και σε διαφημίσεις για απορρυπαντικά που δεν κάνουν άσπρα τα ρούχα, τα κάνουν χιονάτα.

Όταν είναι απάτητο, το χιόνι δίνει, πέρα από τη λευκότητα, και την αίσθηση της αγνότητας και της παρθενικότητας, γι’ αυτό και έχει χρησιμοποιηθεί ειδικότερα σαν έπαινος για το χρώμα του δέρματος νεαρών γυναικών -της Χιονάτης ας πούμε (Snow White στα αγγλικά, Blanche-Neige στα γαλλικά). Όπως λέει και ο Παπαδιαμάντης στο διήγημά του «Άσπρη σαν το χιόνι»: «Η χιών και το γάλα είναι αι δύο προχειρότεραι κοινοτοπίαι δια την λευκότητα νεαράς γυναικός».

Βέβαια, όταν πατηθεί το χιόνι δεν είναι και τόσο ελκυστικό -και σαν απάντηση στους επαίνους σε κοπέλες με χιονάτο δέρμα υπάρχει η κακεντρεχής παροιμία «Άσπρο είναι και το χιόνι, μα το κατουρούν οι σκύλοι», που πολλές φορές συνοδεύεται κι από δεύτερον στίχο για να το πιάσουμε καλά το υπονοούμενο: «Μαύρο και το μοσχοκάρφι, μα πουλούν το με το δράμι» -αλλά γι’ αυτές τις παροιμίες αξίζει άρθρο, άλλη φορά.

Να μη γράψω περισσότερα, αφού υπάρχει το παλιό άρθρο, μόνο να πω ότι στα αρχαία, αν δεν κάνω λάθος, το ρήμα «χιονίζει» λεγόταν με λέξη άλλης ρίζας: νίφει ή επινίφει (απ’ όπου και οι νιφάδες).

Όσο για τη λαίλαπα, κι αυτή είναι πανάρχαια λέξη, ομηρική, βέβαια με τον τύπο «λαίλαψ». Στη ραψωδία Μ της Ιλιάδας, την Τειχομαχία, οι Τρώες επιτίθενται στα τείχη των Αχαιών, και ο Όμηρος παρομοιάζει με λαίλαπα την επίθεσή των Λυκίων:

οἳ δ᾽ ἐπ᾽ ἐπάλξεις βαῖνον ἐρεμνῇ λαίλαπι ἶσοι, στων πύργων τα μπροστήθια ανέβαιναν σα μελανό δρολάπι κατά τη μετάφραση Καζαντζάκη-Κακριδή.

Στο Λίντελ Σκοτ βρίσκω ότι η λέξη δεν εμφανίζεται στον πεζό λόγο της κλασικής εποχής, αλλά είναι συνηθισμένη αργότερα.

Η ετυμολογία της λαίλαπας δεν έχει ξεκαθαριστεί. Το λεξικό του Σαντρέν λέει για «εκφραστικό αναδιπλασιασμό», το ίδιο επαναλαμβάνει και το ετυμολογικό του Μπαμπινιώτη. Κατά τα άλλα, αγνώστου ετύμου.

Είδαμε πιο πάνω ότι οι Καζαντζάκης-Κακριδής απέδωσαν τη λαίλαπα με το «δρολάπι». Φαντάζομαι όχι τυχαία, διότι το δρολάπι (ή δρόλαπας) είναι παιδί της λαίλαπας, αφού προέρχεται από το *υδρολαίλαψ (που νομίζω πως είναι αμάρτυρο, γι’ αυτό και βάζω αστερίσκο μπροστά).

Καθώς έγραφα το άρθρο σκέφτηκα πως η Λαίλαπα θα είναι ωραίο όνομα για ερασιτεχνική ομάδα ποδοσφαίρου, γκούγκλισα λίγο να δω αν υπάρχει, και είδα ότι υπάρχει στη Χίο ομάδα ονομαζόμενη ΑΠΣ Λαίλαπας, ο Λαίλαπας δηλαδή, στο αρσενικό. Ωραία τροπή. Η ομάδα έχει σήμα ένα λιοντάρι -ισως λοιπόν το ετυμολόγησαν έτσι. (Στη σελίδα τους βλέπω ότι πρόκειται για ιστορική ομάδα, που «χαίρει επιφανείς ιστορίας» αφού περί το 1930 είχε κανονίσει φιλικό αγώνα με την τουρκική Καρσίγιακα, και αχνοθυμάμαι ότι στα βιβλία του Μακριδάκη κάτι έχω διαβάσει για την ιστορία αυτή).

Αυτά για τη λαίλαπα. Τη χιονολαίλαπα και τη χιονοκαταιγίδα και τις συνέπειές τους τις είδαμε χτες, ελπίζω να καταλαγιάσουν σήμερα.

Διότι αυτό είναι το καλό, η χιονολαίλαπα θα φύγει, όσο κι αν με την κλιματική αλλαγή τα «ακραία» καιρικά φαινόμενα θα γίνονται όλο και συχνότερα.

Το κακό είναι ότι, κι όταν φύγει η χιονολαίλαπα, θα μείνει η πανδημία, θα μείνει η ακρίβεια, θα μείνουν όλα τ’ άλλα. Για ελπίδα δεν λέω τίποτα, τουλάχιστον σήμερα!

179 Σχόλια προς “Χιονολαίλαπα, μια επίκαιρη λέξη”

  1. Κουνελόγατος said

    Αποκλεισμένοι είμαστε
    απ΄’ το λευκό χιονάκι
    μα συνεχώς φωνάζουμε
    κάτι που μου διαφεύγει.

    Καλημέρα από έναν αποκλεισμένο…

  2. Κουνελόγατος said

    Χιων πίπτει.

    https://www.instagram.com/manolidoue/

  3. Γιάννης Ιατρού said

    Τι αποκλεισμένος ρε Κουνελόγατε, δεν το ήξερες 5 μέρες πριν για την κακοκαιρία; Κι εσύ κρυφοτέτοιος είσαι;
    Μιά χαρά αντέδρασε το επιτελικό κράτος, αλλά εδώ πρόκειται για οργανωμένο σχέδιο κακοποιών στοιχείων που βγαίνουν από το σπίτι για να μπλοκαριστούν στον δρόμο και να αμαυρώσουν την εικόνα της κυβέρνησης. Τα ξέρουμε αυτά…

  4. Κουνελόγατος said

    «όσο κι αν με την κλιματική αλλαγή τα «ακραία» καιρικά φαινόμενα θα γίνονται όλο και συχνότερα.»

    Χθες βρήκα μια ανάρτηση μετεωρολόγου (Αρναούτογλου;;;), με τα τελευταία 100 τόσα χρόνια.
    Το περισσότερο χιόνι έπεσε 3-4 φορές μέχρι τη δεκαετία του 60 και από το 80 και μετά όλο και πιο συχνά.
    Αν προκληθώ, θα το ανεβάσω.

  5. Κουνελόγατος said

    «πρόκειται για οργανωμένο σχέδιο»

    Όχι ρε Γιάννη. Έχω δώσει αγώνα (με κρυπτογράφηση από βιβλία κλπ) να κρατήσω κρυφό το σχέδιο, κι έρχεσαι εσύ και μας δίνεις. Πάει, χάσαμε… Ομολογώ την ήττα μας.

  6. Γιάννης Ιατρού said

    4: Τι αν προκληθείς;
    Το καλοκαίρι καίγεστε, το φθινόπωρο πνίγεστε, το χειμώνα αποκλείεστε, πές μου, είναι αυτό υπεύθυνη συμπεριφορά πολιτών;

  7. Κουνελόγατος said

    6. Αυτό είναι τεράστιο επιχείρημα, δίκιο έχεις.
    Φεύγει ο άλλος, πάει στη δουλειά χωρίς ξηρά τροφή, νερό, κουβέρτες, παγοπέδιλα κλπ. είδη πρώτης ανάγκης στην Αθήνα. Που πας ρε Καραμήτρο;

  8. mouzes said

    4 Δεν έχω δει αυτή την ανάρτηση, αλλά κάθε χρόνο τα ίδια. Το περισσότερο χιόνι έδω και 100 χρόνια, περισσότερη βροχή, μεγαλύτερη θερμοκρασία εδω και 200 χρόνια. Μια φορά ένας δεν είπε τι μέσα είχαν τότε και τι έχουμε τώρα, είχαν αλατιέρες τότε και εκατοντάδες μηχανήματα έργου, ατελείωτο αλάτι για τους δρόμους και πολλά ακόμα. Το χθεσινό ήταν η πιο κλασική περίπτωση ανοργανωσιάς.

  9. Νέο Kid said

    Τελικά , μόνο οι διανομείς λειτουργούν σ αυτή τη χώρα… ( είναι και που είναι freelancers !)
    Του Έλληνα ο τράχηλος μπορεί να υπομείνει πολλά , αλλά έλλειψη καφέ που να βρωμάει χαρτίλα και έλλειψη πίτσας Χατ δεν υπομένει!

  10. Κουνελόγατος said

    6. Κάπου κάτι χάθηκε. Το έφαγε η μαρμάγκα.

  11. 3 Το οργανωμένο σχέδιο:

  12. dryhammer said

    Καλημέρα!

    Για το παιχνίδι του Λαίλαπα με τη Καρσίγιακα λέει εδώ ο Μακριδάκης δυο λόγια
    https://www.politischios.gr/politismos/i-hios-apo-to-1912-1940-mesa-apo-tin-pena-tou-g-makridaki-1
    και ειδικά
    https://www.politischios.gr/politismos/i-hios-apo-to-1912-1940-mesa-apo-tin-pena-tou-g-makridaki-1#:~:text=%CE%97%20%CE%B5%CE%BA%CE%BA%CF%81%CE%B5%CE%BC%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1%20%CF%84%CE%BF%CF%85%20%CE%93%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%20%CE%AE%20%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CF%82%20%CE%BF%20%CE%A7%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82%20%CE%BA%CF%81%CE%AF%CE%BA%CE%BF%CF%82%20%CF%84%CF%89%CE%BD%2087%20%CE%BB%CE%B5%CF%80%CF%84%CF%8E%CE%BD%20%CE%BC%CE%B5%20%CF%84%CE%B7%CE%BD%20%CE%9A%CE%B1%CF%81%CF%83%CE%AF%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%B1

    Κατά τ’ άλλα οι επαΐοντες συμβουλεύουν:

  13. Νέο Kid said

    Δεν ξέρω τι ήταν ή δεν ήταν ο Χαρδαλιάς . αλλά αυτό πάντως που ο Μητσοτάκης έβαλε τον Κύπριο «συντονιστή», πρέπει να είναι μακράν το καλύτερο ανέκδοτο της χρονιάς!…

  14. Κουνελόγατος said

    Το χιόνι ήταν πολύ και σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, το ήξεραν και δεν πήραν κανένα προληπτικό μέτρο. Ακόμη όμως και όταν εγκλωβίστηκε ο κόσμος, η κινητοποίηση έγινε κατόπιν εορτής. Ακόμη υπάρχουν άνθρωποι στον δρόμο από χθες.
    Κι επειδή εδώ λεξιλογούμε, η λαίλαπα είναι στην κυβέρνηση εδώ και 2,5 χρόνια.

  15. Pedis said

    Έλα, συνέχεια γκρίνια!; Υπάρχουν και καλά νέα για την Αθήνα. Όταν το στρώνει δεν υπάρχει κίνδυνος να σπασει και να σου ‘ρθει κανά κλαδί κατακέφαλα. 😎

  16. Missing Ink said

    Χιονολαίλαπες, Τιμολέων Φανφάρας 2.0
    (καλημέρα!)

  17. Pedis said

    Θα δούμε και τους επόμενους,. τους Συρισοκαίους, πώς θα ξειδιωτικοποιήσουν-ξεργολαβοποιήσουν τις υπηρεσίες, θα αναπτύξουν με σχέδιο και θα στελεχώσουν επαρκώς τις δημόσιες υπηρεσίες … 😂 🤣

  18. Κιγκέρι said

    7: Ούτε τα μισά δεν είπες! Η λίστα με τα απαραίτητα εδώ: 🙂

    >>…Μερικά απαραίτητα πράγματα που πρέπει να έχετε πάντα μαζί σας είναι φαγητό, νερό και ένα φορτισμένο κινητό τηλέφωνο», λέει ο Δρ. Ken Zafren, καθηγητής ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Stanford. Πέρα από αυτό, οι ειδικοί είπαν ότι θα ήταν χρήσιμο να έχετε τα εξής: χοντρό μπουφάν, κουβέρτες, υπνόσακους, μπότες, γάντια, καπέλα, φωτοβολίδες, φάρμακα, μαντηλάκια, φτυάρι, κιτ πρώτων βοηθειών, φορτιστή κινητού τηλεφώνου, ξύστρα πάγου και μια δεξαμενή αερίου. Ακόμα καλύτερα: Κρατήστε αυτά τα αντικείμενα στο αυτοκίνητό σας όλο το χρόνο.

    https://mikropragmata.lifo.gr/zoi/pos-na-meineis-asfalis-an-pagidefteis-sto-amaksi-kata-ti-diarkeia-chionothyellas/

  19. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Σοβαρά, αποκλείστηκες κάπου;

    12 Α μπράβο, δεν ήξερα ότι υπάρχει ονλάιν

  20. sarant said

    18 Δεξαμενή αερίου τι είναι; Και πώς θα την έχεις στο αυτοκίνητο;

  21. Νέο Kid said

    Δε βλέπω να το λέει το άρθρο ( εκτός αν έχω στραβωθεί…) αλλά κυριολεκτικά η λαίλαπα είναι ο ανεμοστρόβιλος . Tornado που λένε και οι αγγλοσαξώνοι.
    Και υδρολαίλαψ ο υδροστρόβιλος. Η Χάρυβδη ας πούμε ήταν λαίλαπα .
    Θα υπέθετα μεσανατολική ετυμολογία , αφού οι λαίλαπες ( άμα φας αμμοθύελλα στη μάπα στην Αραπιά , αντέχεις μετά τα πάντα !)είναι συνηθισμένες αρχαιόθεν παρά τοις Βαρβάροις.

  22. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    5 – Άσε την οργάνωση στον γάτο σου, εσύ έχεις γίνει πια γατάκι.😂

  23. Καλημέρα

    Εδώ στην Κυψέλη το χιόνι ξεκίνησε χθες κατά τις 10 και σταμάτησε κατά τις 9 το βράδυ. Ευτυχώς δεν χιόνισε όλη την νύχτα και το πρωί γιατί η ποσότητα του χθεσινού χιονιού ήταν πιο μεγάλη από κάθε άλλη χιονόπτωση που θυμάμαι και που είχε διάρκεια 2-3 μέρες. Στα συν και η θερμοκρασία που δεν επιτρέπει σχηματισμό κρυσταλλοπάγου.
    Εννοείται πως η ευνοϊκή αυτή μεταστροφή οφείλεται στον φόβο της χιονολαίλαπος μπροστά στα επιτελικά μέτρα. Ιδιαίτερο ρόλο έπαιξε η παρουσία διανομέως για να ρυθμίζει τα κυκλοφορισκά στην Μεσογείων, νομίζω.

    Κου’ιζ : τι κοινό έχουν ο Μητσοτάκης και ο Λεώνικος ;

    Πριν λίγο καιρό αναρωτιότανε ο Λεώνικος πότε θα παίξουν ΑΕΚ-ΠΑΟΚ. Ε, μετά το ματς πρωταθλήματος αναβλλήθηκε χθες και το ματς του κυπέλλου !!!

  24. Κιγκέρι said

    20: Φαντάζομαι κάποιο εφεδρικό δοχείο αερίου για αυτοκίνητα που κινούνται με αέριο, όπως θα λέγαμε ένα μπιτόνι βενζίνη.

  25. Κουνελόγατος said

    19. Σπίτι μου, είμαι από τους τυχερούς. Ωστόσο η Α., παραλίγο να την πατήσει. Αν δεν επέμενα να φύγει πιο γρήγορα από τη δουλειά… Γιατί αν περιμέναμε από δαύτους. Και ναι, δεν περιμένω θαύματα από την όποια εξουσία, αλλά μια έννοια παραπάνω για τον κόσμο θα την είχαν οι προηγούμενοι. ΔΕΝ είναι όλοι το ίδιο.

  26. voulagx said

    Προφανώς μόνο εγώ δεν ήξερα τι είναι ο Σωρειτομελανίας

  27. sarant said

    25 To ίδιο και η κόρη μου, στο τσακ φύγανε από τη δουλειά.

  28. nikiplos said

    Καλημέρα… Να θυμίσουμε και το «Πασοκική Λαίλαπα» του Καραμανλή του ευτραφούς, γνωστού και ως ΚΑΚ.
    Είχαμε συνηθίσει το «Πύρινη Λαίλαπα» των Δημοσιογράφων της Ιδιωτικής ΤιΒή.
    Σε άλλο μήκος κύματος, η «Λαίλαψ στη Μπούρμα», ταινία του 1945 με τον Ερολ Φλιν που μεταξύ άλλων προκάλεσε και τη σφοδρή αντίδραση του Ουίδστωνος Τσώρτσιλ.

  29. Costas X said

    Καλημέρα !

    Γιάννης Δρόλαπας, ο θρυλικός κιθαρίστας των Socrates…

  30. nikiplos said

    Τι να σημαίνει άραγε καρσίγιακα? Τι λένε οι τουρκομαθείς? Καρσί είναι το απέναντι. Γιακά?

  31. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    26 – Μην ανησυχείς, οι περισσότεροι δεν ξέρουν και είναι λογικό γιατί δεν τους αφορά.😉
    Αυτούς που τους αφορά άμεσα και το γνωρίζουν, είναι οι αεραθλητές και ειδικά τους βουνήσιους και ελεύθερους αλεξιπτωτιστές. Έχουν έντονα ανοδικά ρεύματα που φτάνουν σε πολύ μεγάλο ύψος και κυριολεκτικά μπορούν να σε ρουφήξουν αν βρεθείς στο πεδίο τους και δεν υπάρχει τρόπος να βγείς από εκεί μέχρι να πέσει η ένταση του.
    Ο κίνδυνος που διατρέχει ο αθλητής, είναι να παγώσει από το κρύο ή να πεθάνει από έλλειψη οξυγόνου αν φτάσει σε πολύ μεγάλο ύψος (πάνω ακόμη κι από 6000 μέτρα) ή να σκοτωθεί από κάποιον κεραυνό μέσα στο σύννεφο.

    Πρίν πολλά χρόνια είχε συμβεί μια τέτοια περίπτωση με μία αλεξιπτωτίστρια που έφτασε μέχρι τα 9000 μέτρα, είχε πέσει σε κώμα αλλά τελικά σώθηκε, ενώ αντίθετα ένας αλεξιπτωτιστής από την ίδια παρέα, κάηκε από κεραυνό μέσα στο σύννεφο κι έπεσε κάτω κάρβουνο.

  32. LandS said

    18,20,24
    Οι Αμερικάνοι λένε gas, οι Βρετανοί Petrol, εμείς λέμε Βενζίνη.

  33. 30 Απέναντι όχθη

  34. voulagx said

    #29: Σίγουρα των Socrates;

  35. nikiplos said

    29@ 34@ στις Μουσικές Ταξιαρχίες έπαιζε.

  36. nikiplos said

    33@ Ευχαριστώ Δύτα!

  37. Costas X said

    @ 29. Γράψε λάθος, «Γιάννης Δρόλαπας, ο θρυλικός κιθαρίστας», σκέτο, δεν είναι ο Σπάθας των Socrates…

  38. Κουνελόγατος said

    https://tvxs.gr/news/skitsa/ka%CC%81ti-na-doyley%CC%81ei

  39. Λεύκιππος said

    Σύντομα θα το ξεχάσουμε κι αυτό, μέχρι το επόμενο κύμα κακοκαιρίας.

  40. LandS said

    Η παρακάτω διαβάθμιση του χιονιού έχει μεγαλύτερη πρακτική αξία:

  41. LandS said

    Ησυχάστε ρε. Το άκουσα στην ΕΡΤ.
    Με εντολή Μητσοτάκη η «Αττική Οδός» θα δώσει 2χιλ€ σε κάθε όχημα που εγκλωβίστηκε εχτές στο δρόμο της.
    Η εταιρία συμφώνησε.

    Ναι, συμφώνησε. Τι θέλατε ρε; Να υπακούσει;

  42. Νέο Kid said

    41. Ωραία. Τώρα ξέρετε γιατί τα διόδια θα πάνε κανα 5ευρω οσονούπω !…

  43. ΓΤ said

    επιτελικό κράτος: αργία σε Αττική, Δωδεκάνησα, Κρήτη, Κυκλάδες ΚΑΙ την Τετάρτη…

    (Όπως μου βαϊμπέριασε ένα φιλαράκι, ο μοναδικός μηχανισμός που λειτούργησε ποτέ σε τούτη τη χώρα είναι αυτός των Αντικυθήρων…)

  44. Alexis said

    #40: Πολύ καλό! 😆

    Χωρίς να έχω διαβάσει ανακοινώσεις ή στοιχεία μετεωρολόγων έχω την αίσθηση ότι ο χθεσινός χιονιάς στην Αθήνα ήταν όντως «ιστορικός» και ίσως ο μεγαλύτερος των τελευταίων 40-50 χρόνων.
    Και άλλες φορές το έχει στρώσει για τα καλά στην Αθήνα αλλά οι εικόνες που είδα χθες βράδυ από Κολωνάκι και Σύνταγμα ήταν πρωτοφανείς.

  45. ΣΠ said

    Επίκαιρο.

  46. Καλημέρα
    Καρσίγιακα = Κορδελιό (για όποιον δεν ξέρει και θέλει να μάθει).

    Δεν φταίει το κράτος. Είχε πάρει όλα τα μέτρα του και περίμενε τις χιονοαπαυτές στις 12 το μεσημέρι (δεν ξέρω αν θα τις υποδεχόταν και με τιμές αγίου φωτός). Αλλ’ αυτές οι μπαμπέσες ήρθανε από τις 9. Ε, δεν παίζουν τίμια. https://www.topontiki.gr/2022/01/25/kakokeria-elpida-petsas-singnomi-me-apodosi-efthinon-sta-viastika-kerika-fenomena-videos/

    43 Τόσωσες εσύ. Γιατί κάποιος φίλος που μου το έστειλε έγραφε αυτό το κράτος (αντί για τη χώρα) κι έτσι του έκανα μάθημα ότι ο μηχανισμός αυτός είναι του 2ου π.Χ. αιώνα (αν όχι παλιότερος).

  47. Pedis said

    http://www.efsyn.gr/politiki/antipoliteysi/329157_d-koytsoympas-gia-attiki-odo-xemprostiazontai-ekeinoi-poy-ehoyn-kanei

    «Μπροστά τους κατέρρευσε με πάταγο για άλλη μια φορά το αστικό κράτος, κατά τ’ άλλα ταχύτατο και ικανότατο, όταν πρόκειται για τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρήσεων, όμως γυμνό από μέσα, υποδομές και προσωπικό, ανίκανο και χωρίς σχέδιο, όταν πρέπει να προστατέψει το λαό. Η μόνη τελικά «προστασία» του κράτους περιορίζεται στο κυβερνητικό δόγμα της «ατομικής ευθύνης», που τη μια λέει «φύγετε για να σωθείτε» και την άλλη «μείνετε στα σπίτια για να σωθείτε». Ντροπή!» ανέφερε στη συνέχεια κα πρόσθεσε:

    «Η πολύωρη ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών στην χρυσοπληρωμένη «Αττική οδό», ξεμπροστιάζει εκείνους που έχουν κάνει σημαία τους την επιχειρηματική δράση, η οποία όμως ούτε θέλει ούτε μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος των λαϊκών αναγκών. Σήμερα προβάλλει από παντού η απαίτηση οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, οι εθνικές οδοί να είναι λαϊκή περιουσία χωρίς διόδια και χαράτσια, με σύγχρονα μέσα κι υποδομές».

    «Εδώ και τώρα, και χωρίς άλλη καθυστέρηση να αποκατασταθούν τα προβλήματα σε όλες τις περιοχές που έχουν πληγεί. Κυβέρνηση, αρμόδιοι φορείς, Περιφέρειες και Δήμοι, να εξασφαλίσουν όλα τα μέσα για τον καθαρισμό των δρόμων, να λειτουργήσουν κανονικά τα μέσα μεταφοράς, να εξασφαλιστεί η ασφαλής πρόσβαση σε νοσοκομεία. Εδώ και τώρα με αίσθημα αλληλεγγύης να μη μείνει κανείς μόνος, κανείς απροστάτευτος!» κατέληξε στη δήλωση του ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ.

    Ναι, καλάαα. Αν νίκαγε το ΚΚΕ το ’44 θα ήταν καλύτερα, τώρα …. όλα λυμένα, ναι, ναι …

    ‘Ελα, ποιος θα το γράψει πρώτος; 3, 2, 1 … 😛 🤪

  48. Σχετικά με το μεγαλύτερο χιονιά των τελευταίων Χ χρόνων. 1) Αυτό σημαίνει πως πριν Χ χρόνια είχε ξανασυμβεί. 2) μεγάλες κακοκαιρίες έχουν περιοδικότητα. Περίπου 11 χρόνια (τα λέω καλά Κιντ; ) Θυμηθείτε. Εγώ π.χ. θυμάμαι τις 3 τέτοιες χιονοπτώσεις το 2002. Έτυχα και σε άλλο κύκλωμα, στη βόρεια Ελλάδα, αλλά αυτά έχουν και τοπικότητα εκτός από περιοδικότητα.

  49. Η ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού (αλλά και των εταιριών των δρόμων ή δήμοι περιφέρειες κλπ) είναι πως έχουν αλάτι και μηχανήματα για να βγάλουν. Όμως το πώς και πότε χρησιμοποιούνται αυτά, μάλλον δεν ξέρουν.

  50. ΓΤ said

    Όσο μπορώ να θυμηθώ από κακοκαιρία, ο Μάρτιος του 1987 είναι αξεπέραστος, αφού έπεσαν 8 βαριά χιόνια μέσα σε 12-13 μέρες.

  51. ΣΠ said

  52. LandS said

    46 Τέλος
    Μμμμ Οι αρχές και η θεωρία στην οποία βασίζεται ο μηχανισμός είναι του β΄π.Χ. Ο ίδιος ο Μηχανισμός είναι μάλλον του β΄μ.Χ.
    Δεν αποκλείεται να είχαν προηγηθεί και άλλοι νωρίτερα. Αλλά…

  53. dryhammer said

    52. >Οι αρχές και η θεωρία στην οποία βασίζεται ο μηχανισμός είναι του β΄π.Χ. Ο ίδιος ο Μηχανισμός είναι μάλλον του β΄μ.Χ.

    Α!, γι αυτό όσοι περίμεναν το μηχανισμό να λειτουργήσει χτες έγιναν αρχαίοι…

  54. LandS said

    53
    👍😁

  55. […] Από προχτές σε ορισμένα μέρη, και από χτες στην Αττική, η Ελπίδα έφερε μπολικο χιόνι και μάλιστα σε περιοχές που δεν έχουμε συνηθίσει να τις βλέπουμε λευκοντυμένες, σαν τη Μύκονο της (προχτεσινής) φωτογραφίας. Έφερε όμως και μια καινούργια λέξη η καταιγίδα, που την έβαλα στον τίτλο. Καινούργια, αφού δεν θυμάμαι να έχω συναντήσει ξανά τη… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2022/01/25/xionia/ […]

  56. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    41-2 Ακουσα ότι η εταιρεία της Αττικής Οδού διεκδικεί 87 εκατομμύρια από το κράτος λόγω μείωσης εσόδων το 2020

  57. ΓΤ said

    56@

    Άρα μπορεί να παίξει ένας συμψηφισμός, αλά ΑΑΔΕ φάση 🙂

  58. Λαίλαψ είναι και άσκηση του πολεμικού ναυτικού.

  59. ΓΤ said

    Ο Στυλιανίδης καλό είναι να κηρύξει αργία και για την Πέμπτη, να πάρουμε μια τηλεφωνική άδεια για Παρασκευή, να παραμείνουμε εδώ στην Αράχοβα συναθροισμένοι, γιατί είναι να ‘ρθει ο Πρωθυπουργός το Σάββατο…

  60. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα!
    Κοσμιώτατος και ο κάτωθι αρχαιομετεωρολογικός ορισμός: “ Τῶν γε μὴν βιαίων πνευμάτων καταιγὶς μέν ἐστι πνεῦμα ἄνωθεν τύπτον ἐξαίφνης, θύελλα δὲ πνεῦμα βίαιον καὶ ἄφνω προσαλλόμενον, λαῖλαψ δὲ καὶ στρόβιλος πνεῦμα εἰλούμενον κάτωθεν ἄνω, ἀναφύσημα δὲ γῆς πνεῦμα ἄνω φερόμενον κατὰ τὴν ἐκ βυθοῦ τινος ἢ ῥήγματος ἀνάδοσιν• ὅταν δὲ εἰλούμενον πολὺ φέρηται, πρηστὴρ χθόνιός ἐστιν.(…) Τὸ δὲ ἀστράψαν ἀναπυρωθέν, βιαίως ἄχρι τῆς γῆς διεκθέον, κεραυνὸς καλεῖται, ἐὰν δὲ ἡμίπυρον ᾖ, σφοδρὸν δὲ ἄλλως καὶ ἀθρόον, πρηστήρ, ἐὰν δὲ ἄπυρον παντελῶς, τυφών• ἕκαστον δὲ τούτων κατασκῆψαν εἰς τὴν γῆν σκηπτὸς ὀνομάζεται.” – 4ος αιώνας πκε (Ψευδο-)Ἀριστοτέλης, Περὶ κόσμου, 395a (βλ http://www.physics.ntua.gr/mourmouras/greats/aristoteles/peri_kosmou.pdf ).
    Όπου, οιαδήποτε ομοιότης με νυν και πρώην σκηπτροφόρους, είναι εντελώς συμπτωματική.
    Σε ό,τι αφορά τους υπηκόους τους, «μαθημένα τα βουνά απ’ τα χιόνια»: Ο κάμπος μάλλον παραμένει ανεπίδεκτος μαθήσεως.

  61. 52 Εγώ ξέρω πως π.Χ. ήταν η κατασκευή και μ.Χ. ήταν το φουντάρισμα, αλλά δεν είναι εκεί το θέμα…

  62. BLOG_OTI_NANAI said

    Κάποιες σύνθετες λέξεις:

  63. Alexis said

    #48: Το (1) δεν είναι απαραίτητο να είναι έτσι. Απλά μπορεί να σημαίνει ότι μέχρι εκεί γνωρίζω ή έχω αξιόπιστα στοιχεία, πιο πίσω δεν ξέρω τι έχει συμβεί.

    #48, 50: Μερικά στοιχεία για ιστορικούς χιονιάδες εδώ.
    Ο άνθρωπος αν και ερασιτέχνης έχει κάνει πολύ καλή δουλειά.

  64. Γιάννης Κουβάτσος said

    Και η, κωμική πλέον, προπαγάνδα συνεχίζεται. Η Κεραμέως νιώθει επιτυχημένη στην τοποθεσία «υπουργείο παιδείας»:

    «Μαθητές και εκπαιδευτικοί πραγματοποίησαν τηλεκπαίδευση από το πρωί σε πάνω από 46.000 ψηφιακές τάξεις, στις περιοχές όπου τα σχολεία είναι κλειστά εξαιτίας της κακοκαιρίας. Τους ευχαριστούμε θερμά, όπως και τους γονείς και τα στελέχη εκπαίδευσης, για την ετοιμότητα και τη συνέπειά τους»!

    https://www.efsyn.gr/ellada/ekpaideysi/329128_kamia-elpida-me-tin-tilekpaideysi

  65. sarant said

    60 Ωραίος ορισμός

    62 Αυτό με τη φορολαίλαπα και τις άλλες λαίλαπες είχα σκοπό να το αναφέρω στο άρθρο και το ξέχασα….

  66. nikiplos said

    Η πρόβλεψη φυσικών καταστροφών και ακραίων καιρικών φαινομένων απαιτεί κομπιουτεράδες και φυσικομαθηματικούς. Η πρόληψη είναι άλλου ιερέως. Απαιτεί hardware.
    Στην πανδημία απαιτεί τεστ – μεθ, ιατρικό προσωπικό κλπ
    Σε σεισμό, μεγαφωτιά κλπ, απαιτείται εκπόνηση μελετών για ειδικά κτήρια, σχεδίων προετοιμασίας (ο τσάμπας πέθανε) για το προσωπικό, για τα υλικά και τις λεωφόρους που θα πρέπει να παραμείνουν ανοιχτές με εναλλακτικά plan-b εφόσον είναι εφικτά, ώστε να μην ξαναέχουμε Μάτι.

    Όλα αυτά δεν απαιτούν Συνολάκηδες πάνω από ένα γκομπιούντερ με μοντέλα/μοντέλες, αλλά μια πλειάδα ειδικών και ειδικοτήτων. Κυρίως όμως «hardware», δλδ «υλικά» δλδ μπικικίκια, χώρους διαφύλαξής τους, χρόνοι ωρίμανσης και ημερομηνίες λήξης τους, πλάνα αντικατάστασής τους κ.α. Δλδ Φορτηγά/αλατιέρες/εκχιονιστικά συντηρημένα που να λειτουργούν, κι όχι ξεπατωμένα ακόμη και στους χρόνους εφεδρείας των. Γεμάτα ρεζερβουάρ και συντηρημένα ώστε να μην χαλάσουν την κρίσιμη ώρα. Όλα αυτά έχουν ένα κόστος. Παντού στον κόσμο υπολογίζεται ο «έτοιμος» αριθμός τους, δηλαδή εκείνα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν άμεσα, χωρίς καμία προετοιμασία, αυτά που λέμε ετοιμοπόλεμα. Στην Ελλάδα, συνήθως καταστρώνεται μια λίστα, όπου όλα απαριθμούνται και βαφτίζονται ετοιμοπόλεμα. Με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα. Όσο για το κόστος, αν δεν συντηρείς κάτι και το ξεπατώνεις για τον κάθε βιτσιόζο ανώτατο κρατικό υπάλληλο ή κυβερνητικό κομματόσκυλο, τότε είναι καθόλα λογικό να «σου μείνει στο χέρι».

    Απαιτείται PR, πραγματικό. Σε έναν σεισμό/πυρκαϊά/πλημμύρα/χιόνι κάποιες λεωφόροι πρέπει να παραμείνουν ανοιχτές πάσει θυσία για τα υπηρεσιακά οχήματα και μόνο (ασθενοφόρα κλπ) και ΟΧΙ για τους ιδιώτες. Αυτό απαιτεί προσωπικό που θα επιτηρήσει τη χρήση (ειδάλλως ξέρουμε ) το οποίο να βρίσκεται έγκαιρα στο πόστο του.

    Αυτό που είδαμε εχθές δεν μας εκπλήσσει γενικά. Ένα ολικό βάλτωμα του κρατικού μηχανισμού, κυριολεκτικά σε ανούσιες λεπτομέρειες. Και τελικά η μόνιμη στην Ελλάδα λύση: φέρτε το Στρατό.

    Ίδια φαινόμενα είχε κι εχθές η Πόλη. Σήμερα κάνουν το γύρο οι εικόνες με τις λεωφόρους ορθάνοιχτες και καθαρές από το χιόνι.

  67. Triant said

    Καλημέρα.

    Για περίπου 4.000 άτομα και 900 αυτοκίνητα της ΕΛΑΣ που ήταν επί ποδός όλο το 24ωρο, για να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση της κατάστασης, έκανε λόγο ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Λευτέρης Οικονόμου

    Το θέμα είναι τί εντολές είχαν. Ποιός τους συντόνιζε. Όσο πιό πολλά ήταν τα μέσα τόσο μεγαλύτερη η ανικανότητα των υπευθύνων

  68. Κουνελόγατος said

    Εδώ πάλι χιονίζει. Λίγο βέβαια…

  69. Κουνελόγατος said

    Πύκνωσε, αλλά ακόμη λίγο σε σχέση με χθες.

  70. Γιάννης Ιατρού said

    Ο άλλος, ο «Νέα Αρχή Αττική», πήγε και κλειδώθηκε γιατί τα εξ αμάξης δεν έφταναν και του έσερναν τα 10 αμάξια 🙂

  71. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    40 + 45.
    Ωραιότατα! (το καθένα για άλλο λόγο, εννοείται!)

    21.
    Αν υδρολαίλαψ = υδροστρόβιλος, τότε χιονολαίλαψ = χιονοστρόβιλος.
    Λέξη μαρτυρούμενη τουλάχιστον από το 1883 εδώ: (ΕΣΤΙΑ, τ.15)

    [Μετάφραση του έργου ‘Η κόρη του λοχαγού’ του Πούσκιν από τον **Π.(;;)]

  72. Πέπε said

    @64 (λινκ):

    > Οπου ως μάθημα εννοείται το εξής: το πρώτο δεκάλεπτο τα παιδιά προσπαθούν να συνδεθούν και να επιβεβαιώσουν ότι ακούγονται, το επόμενο πεντάλεπτο η δασκάλα εξηγεί ότι δεν θα προχωρήσει η ύλη και στα υπόλοιπα 15 λεπτά με διακοπές σύνδεσης γίνεται προσπάθεια επικοινωνίας μαθητών και δασκάλας για απορίες.

    Πολύ ακριβές. Έτσι την περάσαμε πέρσι τη μισή χρονιά, αλλά δε θυμάμαι να το είχα δει πουθενά γραμμένο σε πηγή ευρείας αναγνωσιμότητας.

    Εντωμεταξύ, ναι μεν όλα ρολόι σε περιοχές όπου τα σχολεία είναι κλειστά εξαιτίας της κακοκαιρίας. Για τις περιοχές όπου τα σχολεία παρέμειναν κλειστά χωρίς κακοκαιρία, απλώς επειδή μπορούσαν (ή εξαιτίας της κακοκαιρίας σε άλλες περιοχές), κουβέντα;

    Γιατί εδώ παιδιά ΔΕΝ είχε καμία αξιοσημείωτη κακοκαιρία. Εχτές δεν πρέπει να ‘ριξε νιφάδα, ούτε ιδιαίτερο κρύο είχε (λίγους βαθμούς αλλά χωρίς άνεμο, οπότε δεν είναι δριμύ), και προχτές κάνα μισάωρο ψιλοχιονοχαλαζόνερο σε 5-6 ολιγόλεπτες δόσεις, και την υπόλοιπη ώρα βροχούλα ή τίποτα.

  73. Αγγελος said

    (20) Μήπως η «δεξαμενή αερίου» είναι απλώς gas tank, ρεζερβουάρ βενζίνης;

  74. Πέπε said

    @71

    Πού το βρήκες Μίκιε; Μια μετάφραση της Κόρης του Λοχαγού, σε εποχή με τέτοια γλώσσα, περί το 1800-τέλος, είναι ενός Θεοδωρίδη (Νικολάου ίσως;).

  75. spyridos said

    Αυτά τι τα μοστράριζαν;

  76. spyridos said

    80 οχήματα και 2.500 τόνους αλάτι, κρατάς ανοιχτή τη Βαυαρία.
    Τι λέει ο ανίκανος, τι μας δείχνει το αλάτι;

  77. 2: Έχει πλάκα η μπουμπούκου. Στο ίνστα είναι Καραγιαννίδου, στο τουΐτερ Μανωλίδου, στο φέις Ευγενία Καραγιαννίδου (Eugenia Manolides)…

  78. leonicos said

    23 τι κοινό έχουν ο Μητσοτάκης και ο Λεώνικος ;

    Όταν διάβασα κι αυτό… κόντεψα να πάω εμφραγμα

    Τί του έκανα του μασκαρά; Αναρωτήθηκα

    Μετά κατάλαβα, κι έσβησα το μασκαρά

    Ή θα σας νικήσουμε και θα χαίρομαι με τους νικητές
    ή θα μας νικήσετε, και θα χαίρομαι που χαίρεται ο φίλος μου

    Μονά ζυγά δικά μου

    Φανατίλα ε;

  79. BLOG_OTI_NANAI said

    71,74: Στην τελευταία συνέχεια, η υπογραφή λέει «Ν. Γ. Πολίτης»

  80. Α. Σέρτης said

    74
    Μετάφραση του Νικολάου Πολίτου («Εστία» 1883)

  81. ΣΠ said

  82. 15 χρονώ βίντεο

  83. Mitsi Vrasi said

    56
    Διαφυγόντα εν μέσω πανδημίας παγκόσμιας. Στις συμβάσεις (και διεθνείς) δεν είναι στανταράκι εκείνο το «εκτός από λιμούς, καταποντισμούς, ο θεός…’ κλπ; Τα χρωστάμε λέει.

  84. ΓΤ said

    Απολαύσαμε νεόπλουτο γίδι στη Φωκίωνος να κάνει τον περίπατό του με γυαλιά του σκι. Επειδή ενδεχομένως δεν είναι λίγοι αυτοί που κρύβουν μέσα τους έναν Ίνγκεμαρ Στένμαρκ, παρακαλείται ο Δήμαρχος Μεγάλου Περιπάτου να εγκαταστήσει «πόρτες», να είμαστε έτοιμοι στο επόμενο χιόνι. Δημαρχική προνοία, ζωή δίχως ανία.

  85. Triant said

    Κάθε φορά που χιονίζει μου έρχεται στο νου ο αγαπημένος Μπρελ

  86. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    79-80 Και άλλη μια φορά έχουμε παραθέσει μετάφραση του μεγάλου Ν. Πολίτη με γλωσσικό ενδιαφέρον

  87. Γιάννης Ιατρού said

    82: 15χρονών όχι, αλλά όχι και σημερινό…, 5ετές🙄, με το σηκωμένο δάχτυλο και αγανάκτηση 🤢

  88. Reblogged στις anastasiakalantzi59.

  89. Γιάννης Ιατρού said

    85: Εμ, εσύ είσαι νέος 🙂 🙂 Εμένα αυτό μου έρχεται στο νού

  90. Triant said

    89: Είπα να βάλω και τα δυό αλλά για μένα η διαφορά είναι μεγάλη. Λίγα Γαλλικά τραγούδια μου αρέσουν: La Boheme, Les feuilles morts και λοιπά χαρούμενα 🙂

  91. Triant said

    90: Πρώτη φορά διορθώνω αλλά πρόκειται για αλλαγή φύλ(λ)ου (mortes)

  92. sarant said

    87 Κάρμα κτλ.

  93. Nestanaios said

    66.
    Τι πράγματα είναι αυτά που λες; Ο τόπος κατέχεται από ιδιώτες και ενδιαφέρονται μόνον για το κέρδος το δικό τους. Ο στρατός όταν χρειάζεται να πάει κάπου, θα πρέπει να μείνει εκεί. Ξέρεις πόσα «Rafale» θα μπορούσαμε να αγοράσουμε αν την διαχείριση των εθνικών οδών την έκανε ο στρατός; Ή μήπως ξέρεις πόσο θα μειωνόταν η φορολογία των πολιτών αν τα «Rafale» τα αγοράζαμε με χρήματα των διοδίων;

  94. rogerios said

    @79-80: όπου με την πρώτη διαπιστώνουμε ότι η μετάφραση έχει γίνει απευθείας από τα γαλλικά… άλλως δεν θα υπήρχε αυτό το απίστευτο «Ανδρέιτς». Αλλά τι λέω κι εγώ ο δύστυχος τώρα, όταν ακόμη και στον 21ο αι. κλασικά έργα της ρωσικής λογοτεχνίας μεταφράζονται από άλλες γλώσσες κι όχι από τα ρωσικά.

  95. ΓΤ said

    Διόδια από τις ΜΟΜΑ, και Τσέκποϊντ Κούλη

  96. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    87 – Συμπέρασμα, αριστεροί και δεξιοί, όταν γίνονται κυβέρνηση, ΑΓΑΜΟΙ ΘΥΤΑΙ.😂

  97. Γιάννης Ιατρού said

    95: από την mom΄a και Κιούλι, επί το αγγλικώτερον 🙂 🙂

  98. Κι εδώ μερικά περί Περαίας, Κορδελιού και Καρσίγιακά.
    Στο λεξικό, yaka = περιλαίμιο («γιακάς») αλλά και ακτή.

  99. Γιάννης Ιατρού said

    96: Εσύ ρε Λάμπρο προτιμάς το μεσ(αι)ο δηλαδή; Ή κανένα, αυτο-κυβέρνηση;

  100. ΓΤ said

    Βουλεύτρια ΝΔ Τρικάλων: «Να κοπούν πρόστιμα σε όσους δεν είχαν αλυσίδες στην Αττική Οδό».
    Περιμένουμε ΚΥΑ, να δούμε πρόστιμο 2.500, συμψηφισμός με το διχίλιαρο, πληρώστε κιόλας… (κρεμούλα και σταφίδες δώρο)

    https://www.documentonews.gr/article/katerina-papakosta-na-kopoyn-prostima-stoys-odigoys-poy-den-eixan-alysides-ree-pate-kala-stin-nd/

  101. 20, … 18 Δεξαμενή αερίου τι είναι; Και πώς θα την έχεις στο αυτοκίνητο; …

    Είναι για μεζεδάκι κατ΄ ευθείαν (ιδέ και σχ. 32):
    a full tank of gas = γεμάτο (ν)τεπόζιτο βενζίνης

  102. sarant said

    101 Φοβάμαι πως ναι…..

  103. Μαρία said

    104 νεκροί

  104. … ομάδα ονομαζόμενη ΑΠΣ Λαίλαπας, … στο αρσενικό. … έχει σήμα ένα λιοντάρι …

    Μα Λαίλαπας;
    Ο άρχων Λέων Λαπάς;

  105. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ακούω ότι άνοιξε μόλις η Κατεχάκη και στα δύο ρεύματα!
    Μωρέ κατόρθωμα! Να γραφτεί στα χρονικά. Κουλικέα Δημοκρατία

  106. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Φτου. Κράτησε το προηγούμενο λινκ το ποντίκι! Συγνώμη.

  107. Μαρία said

    https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/329230_i-apantisi-tis-emy-gia-tin-egkairi-proeidopoiisi
    Το κυβερνητικό αφήγημα ότι η κακοκαιρία ήρθε νωρίτερα επανέλαβε σήμερα το απόγευμα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, μιλώντας στο Mega. Ο κ. Οικονόμου υποστήριξε ότι «δεν υπήρχε πρόγνωση που να επιβάλει σκέψη πρόβλεψης καθολικής αργίας […]» και πως η πρόβλεψη ήταν το φαινόμενο να ξεκινήσει από την Ανατολική Αττική, με σφοδρότητα προφανώς, η εξελιξή του όμως ξεπέρασε τις προγνώσεις.. «Δεν υπήρχε πρόγνωση που να δικαιολογεί από το πρωί τη Δευτέρα τη λήψη αυτών των μέτρων που πήραμε από το πρωί της Τρίτης», επέμεινε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

    Στο μεταξύ κάποιοι δεν δέχονται το διχίλιαρο και ετοιμάζονται για ομαδικές αγωγές. Το ίδιο και για το χιλιάρικο οι επιβάτες του τρένου.

    Τώρα στο κόκκινο γιατρός διεκτραγωδεί την κατάσταση στη Σωτηρία.

  108. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Χιονοεισβολή την έλεγαν το 2018.
    Χιονοεπίθεση το 2019
    Χιονοθύελλα (που δεν είναι) τη λέει εδώ.
    https://www.msn.com/el-gr/video/deltia-eidiseon/%ce%ba%ce%b1%ce%ba%ce%bf%ce%ba%ce%b1%ce%b9%cf%81%ce%af%ce%b1-%ce%b5%ce%bb%cf%80%ce%af%cf%82-%cf%84%ce%b1-%ce%b4%ce%b9%ce%b5%ce%b8%ce%bd%ce%ae-%ce%bc%ce%bc%ce%b5-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%bf-%cf%87%ce%ac%ce%bf%cf%82-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%cf%84%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae/vi-AAT7IYH

  109. @ 103 Μαρία
    25 Ιανουαρίου, 2022 στις 17:55
    104 νεκροί

    Πω πω, παραλίγο θλιβερή σύμπτωση.

  110. sarant said

    103 Ωχ!

  111. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    79, 80.
    Ευχαριστώ σας κι εγώ! Θα έψαχνα να βρω τα δύο ** στην υπογραφή του μεταφραστή, αλλά πήγα για μεσημεριανό υπνάκο… 🙂

    72τέλος
    Πέπε, για ΜΕΣΑ στο Ηράκλειο η κακοκαιρία ήταν –και είναι- ήπια, όπως τα περιγράφεις. Αλλά παραέξω υπήρξαν κλειστοί δρόμοι (προς Βιάννο-Μεσσαρά-Οροπέδιο-Ανώγεια κ.λπ.)
    Είχα πάει στις Βασιλειές χθες το πρωί και γύρισα πίσω άρον-άρον, βλέποντας ότι αγρίευε πολύ το πράγμα…
    Η απόφαση για κλείσιμο σχολείων, αργίες κ.λπ. είναι αντίδραση του τύπου «απού καεί εις το χυλό, φυσά και το γιαούρτι»! . [Για απόψε τη νύχτα και αύριο πρωί προβλέπονται πάλι χιόνια στα εσωτερικά…]

    – Εν τω μεταξύ, κακώς υποψιάζομαι ότι αύριο θα έχουμε κανά διαγγελματάκι; 🙂

  112. ΓΤ said

    Κι εσύ λαέ εγκλωβισμένε μες στην Αττική Οδό

    Ο πατέρας εξορία
    μες στο κέντρο της Αθήνας
    με βοήθεια της πείνας
    από τα πολιτικά θηρία

    Κλαίει κι η μάνα τώρα μόνη
    σου ‘φερε ο Στρατός σταφίδα
    πάγωσες πά’ στο τιμόνι
    κι ο Πρωθυπουργός; «Ουκ οίδα»

    Κι εσύ λαέ εγκλωβισμένε μες στην Αττική Οδό

    Δεν μπορώ αχαριστία
    σου ‘φερα μέχρι κουβέρτα
    γιατί έχω φράγκα αβέρτα
    κερί ανάβω στην αριστεία

    Κι εσύ λαέ εγκλωβισμένε μες στην Αττική Οδό

    Νύχτα σου ‘δωσα κουπόνι
    για να φας στο «Βενιζέλος»
    τα δεινά δεν έχουν τέλος
    στο δικό μου πιάτο έχω καπόνι

    Κι εσύ λαέ εγκλωβισμένε μες στην Αττική Οδό…

  113. Γιάννης Ιατρού said

    103: εγώ γιατί διαβάζω ΕΟΔΥ: 17.409 νέα κρούσματα και 98 θάνατοι, στους 653 οι διασωληνωμένοι για την 25.01/.2022 ;;
    Όχι δηλ. πως κάνει την διαφορά…

  114. Γιάννης Ιατρού said

    112: Καλό ρε συ, αλλά πες και καμιά λέξη/στίχο για τους εγκλωβισμένους, παγωμένους στην Μεσογείων, Μαραθώνος, Κηφισίας, Κατεχάκη (εδώ πέθανε η άλλη στο αυτοκίνητο από εγκεφαλικό που της ήρθε, κοντά στο 401 ΣΝ, γιατί δεν μπορούσε να πάει ασθενοφόρο)

  115. Γιάννης Ιατρού said

    101/102: Γκαζάκι μήπως;

  116. Triant said

    113 Γιατί δεν αφαιρείς τους χτεσινούς από τους σημερινούς (22.852 – 22.748). Και προφανώς δεν το κάνουν ούτε οι ‘δημοσιογράφοι’ που απλώς αντιγράφουν το δελτίο.

  117. sarant said

    112 !

    113 Θα ενσωματώθηκαν και τίποτα χτεσινοί

  118. Μαρία said

    113
    Γιατί δεν βλέπεις την υποσημείωση, ώστε να αφαιρέσεις απ’ το σημερινό σύνολο το χτεσινό (22.852-22.748). Κάθε φορά που υπάρχει σημείωση ενσωματώνονται ξεχασμένοι νεκροί. Δυστυχώς κι οι δημοσιογράφοι βαριούνται να κάνουν την αφαίρεση σε αντίθεση μ’ αυτούς https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

  119. Γιάννης Ιατρού said

    115: Ακυρο … jumper cables and a full tank of gas

  120. Nestanaios said

    103. Η τρομοκρατία καλά κρατεί. Ούτε οι συνταγματάρχες της χούντας δεν είχαν επινοήσει να επιβάλουν προστίματα στους αντιφρονούντες.

  121. Σχόλια επί σχολίων

    # 90 Δηλαδή η Αλιν, η Ναταλί και το Μα βι δεν σου άρεσαν ( τα τραγούδια του Ανταμό κυκλοφορούσανε και ιταλιστί )

    # 87, # 96, # 99 Δυστυχώς (ή και ευτυχώς) για πολλά πράγματα αποφασίζουν οι Βρυξέλλες. Για τα υπόλοιπα -σχεδόν όλα- αποφασίζουν δυο-τρεις οικογένειες μέσω των τοποτηρητών τους στις κυβερνήσεις, όταν οι τοποτηρητες αγνούνται οι κυβερνήσεις κάνουν τους πρέποντες μετασχηματισμούς ή πέφτουν.

    Στα ελάχιστα που απομένουν όντως η δεξιά είναι η χειρότερη επιλογή, στηρίζεται μόνο σε οπαδισμό χειρότερο από τον ποδοσφαιρικό. Ισως γι αυτό οι αριστεροί δεν μπορούν να καταλάβουν την πραγματικότητα και βαυκαλίζονται για την «ανώτερότητά» τους. Οι διαφωνούντες ας μελετήσουν καλά την τετραετία του Τσίπρα, την συμμαχία με τον Καμμένο, τις αποχωρήσεις Ζωής-Λαφαζάνη, τον μεγάλο μετασχηματισμό με τον οποίον έχασε το προφίλ του, την αποχώρηση του Καμμένου και θα κατανοήσει την συμπεριφορά του Τσίπρα σαν αντιπολίτευση, δεν είναι κανένας άβουλος χαζός.

    Οσον αφορά την οικονομία…μαζί με την θεολογία και την ψυχολογία αποτελούν τις επιστήμες του…τίποτε !!

  122. Γιάννης Ιατρού said

    118 (117β): Σωστοί. Εγώ το δελτίο του ΕΟΔΥ διάβασα, αλλά έχεις δίκιο, στους συνολικούς νεκρούς έχει υποσημείωση.

  123. Γιάννης Ιατρού said

    121α Ναι ρε Γιώργο, αλλά για χιόνια σήμερα μιλάμε…

  124. Triant said

    121: Άντε και η Ναταλί που προφανώς ήταν πράκτορας (Γαλλικές σαμπάνιες, γελάκια και κρεβάτι).

  125. Μαρία said

    https://www.hellastron.com/hellastron/%CE%B4%CF%83/vasilis-xalkias/
    https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/329241_paraitithike-o-dieythynon-symboylos-tis-attikis-odoy

  126. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    99 – Δεν έχει σημασία τι θέλω εγώ Γιάννη, έτσι κι αλλιώς δεν θα ζήσω για να το δω να επικρατεί ώς πολίτευμα, γιατί απευθύνεται σε υπεύθυνους συνειδητούς δημοκρατικούς πολίτες που εκλέγουν κυβερνώντες με ανάλογα χαρακτηριστικά, και προς το παρόν αυτό μοιάζει με ουτοπία.
    Τουλάχιστον το ζω στην οικογένειά μου.😊

    Το θέμα, είναι να μην τυφλώνει ο οπαδισμος την κρίση μας Γιάννη για την κυβερνητική ανικανότητα, ανεξαρτήτως ιδεολογίας, κι αυτό δείχνω στο σχόλιο μου.
    Αποδεδειγμένα, εγκληματικά ανίκανοι οι νυν, εγκληματικά ανίκανοι και οι προηγούμενοι. Είναι τραγικό να δικαιολογούμε τα εγκλήματα των δικών μας και να στηλιτεύουμε των άλλων.
    Για το αλάθητο λαϊκό κριτήριο δεν λέω τίποτε, το αφήνω στην εγκληματική λαϊκή κρίση.😂

  127. # 123

    Ναι ρε Γιάννη…Θες να μιλήσουμε για εισαγγελείς ;

    Πόσο τυχαίο είναι που θα μηνύσει όσους δεν είχαν αλυσίδες για παρακώλυση κυκλοφορίας ενώ αδιαφόρησε για όσους κινδύνευσε η ζωή τους από την πολιτική της Αττικής Οδού και τα «επιτελικά μέτρα» της κυβέρνησης ;

    Οσο τυχαίο είναι πως εισαγγελείς γίνονται οι τελευταίοι των κοινών εξετάσεων με τους δικαστές.
    Οσο τυχαίο είναι η εξουσία που έχει ο εισαγγελέας να προτείνει δίωξη, χωρίς την δίωξη ο δικαστής είναι άνευ αντικειμένου.
    Οσο τυχαίο είναι πως οι προαγωγές τους εξαρτώνται από το εκάστοτε «κυβερνόν» κόμμα, δλδ από τις δυο τρεις οικογένειες που ελέγχουν αυτά που θέλουν.
    Οσο τυχαίο είναι πως ο μόνος εισαγγελέας χωρίς οικονομικό πρόβλημα, που το ζήτησε αν και ήταν πρώτος στις εξετάσεις και δεν καταλάβαινε Χριστό από «εισηγήσεις», αλλά μόνο τι έλεγε ο νόμος, δεν άντεξε ούτε 10 χρόνια, τον διώξανε να ησυχάσουνε (Ν.Β. τα αρχικά του)
    Τυχαίο ήτανε που είχε στείλει στο αυτόφωρο τον Πισσάνο, επώνυμο διαφημιστή του 80, που είχε αφήσει την Μερσεντές του στην μέση του δρόμου λέγοντας «κόψτε μου κλήση, στα τέτοια μου», κατηγορώντας τον για παρακώληση συγκοινωνιών ( σύμπτωση! ) κι έβγαλε μια νίυχτα στο κρατητήριο !

  128. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    112. Ε, δε μπόρεσα!

    Διότι εσυνεμορφώθην προς τας υποδείξεις

    Πέρα στο γαλάζιο κράτος στη γαλάζια ασφαλτοδό
    οδηγός εγκλωβισμένος περιμένω έξοδο

    Διότι εσυνεμορφώθην προς τας υποδείξεις.(δις)

    Ώρα μπαίνει, ώρα βγαίνει μες το χιόνι περπατώ
    θα περάσουν μαύρες ώρες ώσπου να σας ξαναβρώ

    Διότι εσυνεμορφώθην προς τας υποδείξεις.(δις)

    Κατεχάκη, Μαραθώνος, Κάντζα, Αττική Οδό
    στ΄αμαξιού μου τον καθρέφτη ξυλιασμένος θα σας δω

  129. Κουνελόγατος said

    Το εύκολο είναι να αποδίδεις ευθύνες, τη μια στην Κυβέρνηση, την άλλη στην Περιφέρεια, την τρίτη στην Αττική Οδό. Προσωπικά θα περιμένω το πόρισμα του καθηγητή Συνολάκη για να βγάλω συμπέρασμα.

  130. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    114. Ορκίζομαι έγραψα μονοκοντυλιά το 128, χωρίς να σε δω!
    🙂

  131. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    125 Να και μια παραίτηση -αλλά όχι κυβερνητικού

    128 Καλό

  132. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    129.
    Μάλλον κάνεις πλάκα!
    Ο κ. Συνολάκης –άκρως διασυνδεδεμένος με το Μητσοτακέικο (γενικώς…)- έχει δώσει δείγματα «αμεροληψίας» και «αριστείας». (Μάτι, πλημμύρες Θεσσαλίας, πυρκαγιές Εύβοιας κ.λπ.)

  133. Νίκος Κ. said

    Οι χριστιανομπολσεβίκοι σχολιαστές του ιστολογίου απέκρυψαν για άλλη μια φορά την ευαισθησία και τον φιλεργατισμό της υπουργού Παιδείας κας Κεραμέως.
    Για αυτό και το αναρτώ εγώ:

    https://www.esos.gr/arthra/76561/foto-kai-vinteo-apo-ti-n-kerameos-ntymeno-sta-leyka-yp-paideias

    Στο υπουργείο Παιδείας, παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες, προσήλθαν αρκετοί υπάλληλοι , αλλά και η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως. Η υπουργός δεν έχασε την ευκαιρία και από το παράθυρο του γραφείου της «απαθανάτισε» με την κάμερα του κινητού της αυτή την διαφορετική λευκή νότα,με βίντεο και τις φωτογραφίες που ακολουθούν.

    Μετά τις 9 το πρωί η Ν. Κεραμέως έδωσε εντολή το προσωπικό που έχει προσέλθει στην Κεντρική Υπηρεσία του ΥΠΑΙΘ να αποχωρήσει λόγω των έκτακτων καιρικών φαινομένων.

  134. Μαρία said

  135. # 133

    και μετά τα εφ α ετάχθη
    η κυρία ανεπαύθη,
    ήτο κόρη Κεραμέως
    και επί του καναπέως

  136. από τις 29 του μήνα στις οθόνες των σινεμα…

  137. # 136

    Λάθος βίδδεο

  138. # 136

    Τρίτη και φαρμακερή ! (κόλησε το ποντίκι 😉

    https://www.metopera.org/discover/video/?videoName=rigoletto-trailer&videoId=6290351706001

  139. Παλιά ήταν αλλιώς.

  140. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    139>>Παλιά ήταν αλλιώς.
    Ναι, αλλιώς

    Χιονιές

    Η στούπα πέφτει απαλά
    αχ και μου `ρχονται στο νου πολλά
    αχ όσο θωρώ τα χιόνια
    αχ όσο θωρώ τα χιόνια

    Όταν επαίζαμε χιονιές
    στα δώματα και στις γωνιές
    αχ τα περασμένα χρόνια
    αχ όσο θωρώ τα χιόνια

    Το κρύο κι ο βαρύς χιονιάς
    παιχνίδι ήτανε για μας
    αχ κι ένα μεγάλο γλέντι
    αχ κι ένα μεγάλο γλέντι

    Που προσπαθούσε κάθε νια
    να πρωτοδώσει μια χιονιά
    αχ στον πιο καλό λεβέντη
    αχ κι ένα μεγάλο γλέντι

    Ας ξαναζούσα μια χιονιά
    όπως εκείνη τη χρονιά
    αχ να τη ξαναγλεντούσα
    αχ να τη ξαναγλεντούσα

    Κι ας έτρωγα ψωμί κι ελιά
    αχ και μια ζεστή φασκομηλιά
    αχ με κείνον π’ αγαπούσα
    αχ να την ξαναγλεντούσα

  141. Σχετικά με τους χιονιάδες της Αθήνας:
    Από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα «πρωταθλητής» στις ημέρες χιονόπτωσης είναι το έτος 1929 με 15 ημέρες κι ακολουθούν με 12 ημέρες τα 1992, 1983 και 1911.
    Τα τελευταία χρόνια μετά το 1992 (όπου καταγράφηκαν πάνω από 10 ημέρες συνεχούς χιονόπτωσης) η χιονόπτωση στην Αθήνα έχει μειωθεί αισθητά, ενώ τα τελευταία 35 χρόνια (1985-2020) έχουν υπάρξει 5 τελείως αχιόνιστα χρόνια. Τον χειμώνα 1991-1992 είχαμε 19 μέρες χιονόπτωσης, ενώ ακολουθεί ο χειμώνας 1948-49 με 17 ημέρες και ο χειμώνας 1982-83 με 15 ημέρες. Από τις αρχές του αιώνα το 1911 ήταν μια χρονιά με ένα δύσκολο Φεβρουάριο όπου ο χιονιάς το πρώτο δεκαήμερο ήταν ιδιαίτερα έντονος.
    https://www.stonisi.gr/post/23278/h-emy-eixe-proeidopoihsei-egkaira-kai-me-megalh-akriveia

  142. Καραγκιόζης said

    Δεν ξέρω αν το είπε άλλος, αλλά είναι φανερό οτι η ονοματοδοσία των χιονολαιλάπων/στροβίλων με διάφορα χαριτωμένα ονόματα (Ελπίς), δεν βοήθησε και πολύ την όλη κατάσταση. Ελπίζω μόνο να μην πήρε κάποιος λεφτά για να βαφτίσει τη βλακεία μας, αν και αυτό μάλλον είναι το λιγότερο

  143. Μαρία said

  144. @ 140 ΕΦΗ-ΕΦΗ

  145. 🙂

  146. sarant said

    143 Να δούμε αν και ποιοι θα πάρουν διχίλιαρο…

  147. Μαρία said

    Η ομάδα αλήθειας μπήκε στο νόημα https://twitter.com/omadaalithias/status/1486007569617457158

  148. Pedis said

  149. Μαρία said

    Νέο Δ.Σ. στην Ελλάκτωρ με πρόεδρο τον Γ. Μυλωνογιάννη, νομ. σύμβουλο του Πρωθυπουργού. https://neologosattikis.gr/eidiseis/epixeiriseis/neo-d-s-stin-ellaktor-me-proedro-ton-giorgo-mylonogianni-nomiko-symvoulo-tou-prothypourgou-erotimati-mellei-genesthai-me-to-ktima-kaba/

  150. Τακης Γ. said

    Λέξη με τη σημασία της «χιονολαίλαπας» υπάρχει στα αρχαία ελληνικά. Είναι η λέξη «λαιλαπετός» (σύνθετη από το «λαίλαψ» + το «υετός») που σημαίνει ακριβώς αυτό (χιονολαίλαπα) και συναντάται στον περίφημο Ύμνο του Θεού Τυφώνος

    Τα περί «λαιλαπετού»= χιονολαίλαπας τα γράφει με λεπτομέρειες ο Κωνσταντίνος Κόντος στο βιβλίο του «Γλωσσικαί παρατηρήσεις αναφερόμεναι εις την νέαν ελληνικήν γλώσσαν» (Αθήναι 1882, σελ. 364-366), όπου ψέγει τον Κοραή επειδή οξύνει την λέξη «λαίλαψ» ενώ αυτή περισπάται. Η λέξη «λαιλαπετός» (= χιονολαίλαπα) συναντάται στον Ηρωδιανό και στον Ησύχιο. Η παραγωγή της έγινε κατά το πρότυπο της Ομηρικής (Ιλιάδα Λ’ 495) λέξεως «αφυσγετός» (από το «αφύσσω» που σημαίνει «αντλώ υγρά» + «υετός») που σημαίνει την «λασποθύελλα».

  151. Πέπε said

    150

    Σίγουρα; Στο μεν κείμενο η λέξη μοιάζει να δηλώνει ιδιότητα προσώπου, όπως οι άλλες γύρω (σκηπτούχος και δυνάστης, γνοφεντινάκτης, βρονταγωγός κλπ. – όλες σημαίνουν «αυτός ο οποίος…»), και όχι καιρικό φαινόμενο όπως θα ήταν η λαίλαπα μαζί με υετό. Ανεξαρτήτως δε κειμένου, η σύνθεση «λαίλαψ + υετός > λαιλαπετός» είναι εντελώς ασυνήθιστη: πού πήγε το ύψιλον, πού πήγε η δασεία, πού πήγε ολόκληρο ουσιαστικά το θέμα του β’ συνθετικού;

    Μου φαίνεται μάλλον να έχουμε απλώς ένα παραγωγικό επίθημα -ετός, και μια παράγωγη (όχι σύνθετη) λέξη που να σημαίνει κάτι σαν θυελλώδης.

    Και κάτι άσχετο: βλέπω λέξεις με το στοιχείο c αντί σ (π.χ. Όcιριν), κλασική βυζαντινή καλλιγραφία, αλλά και άλλες όπου το c είναι ταυ: βυθοταραξοκίνητε (δε θα μπορούσε να είναι «βυθοταραξοκίνησε»), στο δε «ψυχ[ρ]οθερμοφύcηcε μάλλον έχουμε και τα δύο. Τι σόι γραμματοειρά είναι αυτή;

    (πάντως αυτός ο τρόπος κιτρινίσματος…)

  152. Μαρία said

    151
    Κατακίτρινος απατεώνας ως συνήθως.
    Ο Κόντος δεν ξέρει καν τη λέξη.
    λαιλαφέτης https://lsj.gr/wiki/%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CE%BB%CE%B1%CF%86%CE%AD%CF%84%CE%B7%CF%82

    σ. 242 https://books.google.gr/books?id=leqORQpn4PsC&pg=PA242&lpg=PA242&dq=%CE%9A%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%B1%CE%B9%CE%AD+%CE%A4%CF%85%CF%86%CF%8E%CE%BD+%CF%84%CE%B7%CF%82+%CE%AC%CE%BD%CF%89+%CF%83%CE%BA%CE%B7%CF%80%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%87%CE%AF%CE%B1%CF%82&source=bl&ots=Ua3Q4nHs3_&sig=ACfU3U0chyNmMK8iPVddWBC2mvbaTrSc5Q&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiOwbf7is71AhUgQvEDHWjWBysQ6AF6BAgCEAM#v=onepage&q=%CE%9A%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%B1%CE%B9%CE%AD%20%CE%A4%CF%85%CF%86%CF%8E%CE%BD%20%CF%84%CE%B7%CF%82%20%CE%AC%CE%BD%CF%89%20%CF%83%CE%BA%CE%B7%CF%80%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%87%CE%AF%CE%B1%CF%82&f=false

  153. Pedis said

  154. antonislaw said

    112,128
    Μπράβο στους στιχουργούς μας, ΓΤ και Έφη,πολύ καλά,γελάμε γελιο πικρό βέβαια.
    135 ωραίο και το επίγραμμα Τζη, συνεχίζω για την Κεραμέα:
    Απεθανάτισε και το τοπίον,
    Με θερμοκρασία μείον,
    Διά δε τον πληβείον
    δεν υπηρχε μήτε τραίνον μήτε πλοίον,
    Εγκλωβισθείς εν Αττική Οδώ μετά του πλησίον,
    Να περιμένουν ποίον;

  155. Alexis said

  156. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    153# Τη σκατίλα κάτω από το τουί της κοπέλας την είδες?

  157. Alexis said

    …γίνεται και ωραίος δημοτικοφανής δεκαπεντασύλλαβος: 🙂

    Τι να σας πω μωρέ παιδιά για τ’ άτιμα τα δέντρα
    το καλοκαίρι καίγονται και το χειμώνα πέφτουν
    και στις μεγάλες τις βροχές τα παίρνουν τα ποτάμια…

  158. Pedis said

    # 156 – Γιατί, πρέπει; 😬

  159. sarant said

    151-2 Το LSJ έχει το «λαιλαπετός» ως υπολήμμα στο λαίλαψ: a form λαιλαπετός, ὁ, occurs in Sch. A Il.11.495, Hsch.

  160. Nestanaios said

    150.
    Το γεγονός ότι η «λαίλαψ» δεν περισπάται προδίδει την ετυμολογία της λέξεος.
    «Λα – ί – λαπ» είναι το θέμα και αυτή είναι η ετυμολογία. Δυο επιτάσεις. Η «αι» δεν είναι μακρά.
    Το «ι» δεν ανήκει στην «λα».

  161. Nestanaios said

    151.
    Η γραμματοσειρά δεν έχει σημασία. Αυτό που έχει σημασία είναι τα γλωσσικά στοιχεία που καταγράφουν η όποια γραμματοσειρά και τα όποια γράμματα. Μπορείς να διαβάσεις μέσα στη λέξη; Μπορείς να δεις το επιτατικό μόριο «λα»; Μπορείς να δεις το επιτατικό μόριο «ι»; Αυτό έχει σημασία και όχι η γραμματοσειρά.

  162. Nestanaios said

    151.
    Ούτε η λαλιά έχει σημασία. Τη γλώσσα οι θεοί έδωσαν γραπτή. «Εν πίνακι πικτώ», αν θυμάμαι καλά.

  163. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Αμπελόκηποι: έκλεψαν ηλικιωμένη, μαϊμού(δες) υπάλληλοι της ΔΕΗ
    Αμπελόκηποι: μαϊμού(δες) υπάλληλοι της ΔΕΗ έκλεψαν ηλικιωμένη.

  164. antonislaw said

    157 Συνεχίζω συνάδελφε:
    Μα θά ρθει μία άνοιξη, θά ‘ρθει καλοκαιράκι
    να ξεμυτίσουν τα δεντρά, ν’ανοίξουν τα καμμένα
    ν’αδραξει ο κάθε νιος δαυλί κι η κάθε νια στελιάρι,
    να κυνηγήσει άριστους κι υπέρκομψες κυράδες…

  165. Alexis said

    #164: Μπράβο! 😆

  166. Γιάννης Ιατρού said

    164: Αντώνη, λες;
    Αττική Οδός 2000€ , Τραίνο 1000€ , Μαραθώνος, Μεσογείων, Κηφισίας, Κατεχάκη και υπόλοιπη Αττική σημειώθηκε τζακ ποτ

  167. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    163. Λάθος καταχώρηση σχολίου.(αφορά την ανάρτηση Η μυστηριώδης κλοπή της ηλικιωμένης μαϊμούς)

  168. Πέπε said

    154

    Καλό!

    Απηθανάτισε όμως. Απ-αθανατίζω (καθιστώ αθάνατο)

  169. Nestanaios said

    150. Τακης Γ.
    Δες το σχ. 168. Ίσως έχεις να πεις κάτι.
    Μη περιμένεις από τους γιατρούς να πουν κάτι.

  170. Μαρία said

  171. Γιάννης Ιατρού said

    166: Ποιός ξέρει γιατί θέλει να κρύψει που πήγε χθες…😜

  172. Νίκος Κ. said

    142: Ονομάσανε τη θεομηνία «Ελπίς» για λόγους πολιτικού μάρκετινγκ. Κάποιος από το τσούρμο των επικοινωνιολόγων που έχουν μαζέψει θα τους είπε να δώσουν ένα όνομα χαρούμενο με θετική αύρα. Για να ξεχνάει ο κόσμος (όσο γίνεται) αυτά που τραβάει. Ούτως ή άλλως μόνο επικοινωνία και γιρλάντες ξέρουν να κάνουν.

  173. GeoKar said

    41 & 56: μήπως πληρώσουν οι ασφάλειες?
    72 α’ παρ.: ακριβώς έτσι – εξ ιδίας, ενδοοικογενειακής, εμπειρίας…
    142: όχι Ελπίς, ΑπΕΛΠΙΣία θα έπρεπε να την έχουν βαφτίσει!
    Για να είμαστε σωστοί, πάντως, τα ονόματα αυτά τα δίνουν από την ΕΜΥ, όχι από την κυβέρνηση.

  174. antonislaw said

    166
    Ναι Γιάννη, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου
    168
    Έχεις δίκιο Πέπε

  175. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    132 Μικ. Ε ναι, πλάκα

  176. Nestanaios said

    173. Σε λίγους μήνες θα έχουμε αύξηση διοδίων και θα τα πάρουν από εμάς. Τί νόμιζες;

  177. Konstantinos said

    Το διάβασα κονσέρβα. Γιατί η λαίλαπα δεν είναι κύριο όνομα που χρησιμοποιείται μεταφορικα;

    https://el.m.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%B1%CE%AF%CE%BB%CE%B1%CF%80%CE%B1_(%CE%BC%CF%85%CE%B8%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1)

  178. Μαρία said

  179. συνταξιούχος said

    Μήπως πάμε για εκλογές; Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι οι «εγκλωβισμένοι» στην Αττική Οδό θα αποζημιωθούν με € 2000,00 (ανά όχημα) για την ηθική βλάβη που υπέστησαν. Είναι γνωστό ότι τα Ελληνικά Δικαστήρια είναι φειδωλά· εάν ασκούσαν Αγωγές, είναι ζήτημα εάν τους επιδικάζονταν € 500,00 – το πιθανότερο τίποτα.
    Και άλλη μία παράνοια: αυτή την αποζημίωση θα την πάρουν και όσοι ήταν στις ΛΕΑ. Εδώ παρατηρείται και άλλη μία ανεπάρκεια των κυβερνώντων αλλά και των διοικούντων την «Αττική Οδός ΑΕ» (θα μπορούσε να αποτελέσει και δικαιολογία ότι δηλ. εξ αιτίας τους δεν μπορούσαν να κινηθούν τα εκχιονιστικά): δεν κατέγραψαν τα οχήματα που είχαν ακινητοποιηθεί στις ΛΕΑ. Όλοι αυτοί οι παραβάτες, όχι μόνον ουδεμία συνέπεια θα υποστούν για την παρανομία τους αλλά, θα λάβουν και € 2000,00!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: