Προπαγάνδα και ενημέρωση
Posted by sarant στο 30 Μαρτίου, 2022
Το άρθρο που θα διαβάσετε σήμερα δημοσιεύτηκε χτες στο ηλεπεριοδικό 2020mag. Όπως θα ξέρετε, στο ηλεπεριοδικό αυτό δημοσιεύω άρθρα με Λέξεις της επικαιρότητας -σαν εκείνα που δημοσίευα κάθε μήνα στα Ενθέματα της Αυγής. Εδώ μπορείτε να βρείτε όλα μου αυτά τα άρθρα, 15 ως τώρα. Η εικονογράφηση είναι του περιοδικού.
Μια από τις λέξεις που ακούγονται συνεχώς από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι και η προπαγάνδα. Ακούμε για τη ρωσική προπαγάνδα και τους τρόπους αντιμετώπισής της, ενώ και η ρωσική πλευρά κατηγορεί την ουκρανική προπαγάνδα· το πλακάτ που σήκωσε η θαρραλέα Ρωσίδα δημοσιογράφος Μαρίνα Οβσιανίκοβα στη ζωντανή εκπομπή του ρωσικού καναλιού καλούσε τους συμπολίτες της να «μην πιστεύουν την προπαγάνδα», ενώ τις προάλλες άκουσα στη γαλλική τηλεόραση ότι, σύμφωνα με σφυγμομέτρηση, «το 52% των Γάλλων ενστερνίζεται τουλάχιστον ένα από τα επιχειρήματα της ρωσικής προπαγάνδας». Αλλά και μακριά από τα πεδία των μαχών, διάβασα ότι ο «προπαγανδιστικός μηχανισμός» του κυβερνώντος κόμματος εξαπέλυσε επίθεση στους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη μεγάλη αντιπολεμική συναυλία.
Καθώς εμείς στη στήλη αυτή λεξιλογούμε, θ’ αφιερώσουμε το σημερινό σημείωμα στη λέξη αυτή.
Προπαγάνδα, σύμφωνα με το Χρηστικό Λεξικό της Ακαδημίας είναι η «συστηματική και κατευθυνόμενη διάδοση ιδεών και πληροφοριών με σκοπό τον επηρεασμό της κοινής γνώμης»· συναφής και ο ορισμός στο λεξικό Μπαμπινιώτη: «η με κάθε μέσο συστηματική προσπάθεια μονόπλευρου επηρεασμού της κοινής γνώμης προς ορισμένη κατεύθυνση». Σύμφωνα με τους ορισμούς των λεξικών, η προπαγάνδα δεν περιέχει υποχρεωτικά ψευδείς πληροφορίες, φέικ νιουζ που τα λέμε, και παραπληροφόρηση αλλά δεν τα αποκλείει: με κάθε μέσο, είπαμε.
Η λέξη επιφανειακά μοιάζει να είναι ελληνογενής καθώς φαίνεται να αποτελεί σύνθετο με την πρόθεση «προ», αλλά εδώ τα φαινόμενα απατούν: στην πραγματικότητα, πρόκειται για λατινικό δάνειο. Αποτελεί θηλυκό του γερουνδιακού του ρήματος propago, «διαδίδω, επεκτείνω, αυξάνω», από την πρόθεση pro και το ρήμα pago «μπήγω, φυτεύω».
Ο όρος ξεκίνησε από την εκκλησιαστική σφαίρα και συγκεκριμένα από το Βατικανό· ένα συνοδικό όργανο της Καθολικής εκκλησίας, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία από τον Πάπα Γρηγόριο ΙΕ’ το 1622, ονομάστηκε Congregatio de propaganda fide, δηλαδή «Σύνοδος προς διάδοση της πίστεως», καθώς είχε αρμοδιότητα την εποπτεία των ιεραποστολών -αργότερα χρησιμοποιήθηκε και για την προώθηση της Ουνίας. Η σύντομη ονομασία του οργάνου αυτού ήταν Propaganda.
Από τα λατινικά ο όρος πέρασε στις νεότερες γλώσσες και βέβαια βγήκε από το εκκλησιαστικό πλαίσιο και έφτασε να σημαίνει κάθε κίνημα που διαδίδει κάποια πρακτική ή κάποια ιδεολογία, ενώ στα αγγλικά η σύγχρονη πολιτική σημασία («διάδοση πληροφοριών για την προώθηση μιας πολιτικής άποψης») χρονολογείται από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο.
Στα ελληνικά, η λέξη μπήκε από τα γαλλικά στα τέλη του 19ου αιώνα. Στη «Συναγωγή νέων λέξεων», ο Στέφανος Κουμανούδης αποδελτιώνει τους όρους «προπαγανδίζω» και «προπαγανδιστής» στην Ακρόπολι το 1896 και μάλιστα τους συνοδεύει με θαυμαστικό, που δείχνει ότι κάτι τον ξένισε.
Αρχικά, ο διεθνής αυτός όρος δεν είχε μειωτική σημασία· σήμαινε απλώς τη διάδοση, την προβολή των ιδεών μιας παράταξης. Γι’ αυτό άλλωστε και διάφορες πολιτικές δυνάμεις δήλωναν ότι κάνουν προπαγάνδα με ουδέτερη ή θετική σημασία. Θετικός ήταν και ο, ρωσικής προέλευσης, όρος αγκιτπρόπ (αγκιτάτσια και προπαγάνδα) που φέρνει στο νου τα πρώτα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης και τις αφίσες του Μαγιακόφσκι. Και σε μας, το ΚΚΕ χρησιμοποιούσε θετικά ή ουδέτερα τον όρο προπαγάνδα («η προπαγάνδα μας») μέχρι πρόσφατα, προσδιορίζοντας ως «μαύρη προπαγάνδα» την αντικομμουνιστική προπαγάνδα των αστικών κομμάτων.
Σήμερα, η ουδέτερη σημασία της λέξης έχει υποχωρήσει· το λεξικό Μπαμπινιώτη την καταχωρεί, αλλά με την ένδειξη «σπανιότερα». Στις μέρες μας, όταν λέμε για προπαγάνδα σχεδόν πάντοτε η χροιά είναι αρνητική. Και βέβαια, δεν αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε τη λέξη τώρα με τη ρωσική εισβολή και τον πόλεμο. Για παράδειγμα, επανειλημμένα η σημερινή κυβέρνηση ή σχολιαστές φίλα προσκείμενοι σε αυτήν έχουν προσάψει στην αντιπολίτευση την εξωφρενική κατηγορία ότι ενστερνίζεται ή ακόμα και προωθεί την τουρκική προπαγάνδα.
Αλλά και για τη ρωσική προπαγάνδα ειδικότερα ακούγαμε πριν από το ξέσπασμα του πολέμου, κυρίως σε συνάρτηση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: κάποιοι την είδαν σε δράση στο δημοψήφιομα για το Μπρέξιτ ή στις αμερικανικές εκλογές του 2016, άλλοι πιο κοντά μας την εποχή της Συμφωνίας των Πρεσπών.
Βέβαια, αφού στον πόλεμο το πρώτο θύμα είναι η αλήθεια, προπαγάνδα, είτε με την κακόσημη είτε με την ουδέτερη σημασία, κάνουν και οι δύο πλευρές. Στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο η προπαγάνδα γινόταν με το ραδιόφωνο και με τον κινηματογράφο: Γερμανοί αντιφασίστες εξέπεμπαν από το Λονδίνο, Άγγλοι φασίστες από το Βερολίνο· ο Μπρεχτ έγραψε το σενάριο της αντιναζιστικής ταινίας Και οι δήμιοι πεθαίνουν του Φριτς Λανγκ, με θέμα την εκτέλεση του Χάιντριχ, του τοποτηρητή των Ναζί στην Πράγα, ενώ οι Ναζί γύρισαν ένα «ντοκιμαντέρ» που παρουσίαζε το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Τερεζίενσταντ σαν μια ειδυλλιακή λουτρόπολη που τη χάρισε ο Χίτλερ στους Εβραίους.
Ωστόσο, ενώ το ναζιστικό καθεστώς απαγόρευε (και με την ποινή του θανάτου κάποτε) στους πολίτες του Ράιχ αλλά και των κατεχόμενων χωρών να ακούν ραδιοφωνικούς σταθμούς των συμμάχων, στην Αγγλία η ραδιοφωνική προπαγάνδα του Άξονα ήταν (διορθώστε με αν κάνω λάθος) ελεύθερη· τον εκφωνητή τον είχαν βγάλει κοροϊδευτικά Lord Haw Haw για την επιτηδευμένα μεγαλοαστική προφορά του, και μετά τον πόλεμο τον πέρασαν από δίκη και τον κρέμασαν για προδοσία, αλλά, απ’ όσο ξέρω δεν απαγορεύτηκε να ακούν οι Βρετανοί τη χιτλερική προπαγάνδα.
Σήμερα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει σταματήσει η λειτουργία κάποιων ρωσικών πρακτορείων ειδήσεων, τα οποία επίσης έχουν αποκλειστεί από μεγάλες πλατφόρμες του διαδικτύου -ας πούμε, τα κανάλια RT και Sputnik από την 1η Μαρτίου σταμάτησαν να εκπέμπουν στο YouTube, ενώ και το Τουίτερ φαίνεται ότι λογοκρίνει μηνύματα χρηστών που αναμεταδίδουν ειδήσεις από κάποιες ρωσικές πηγές.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα συγκεκριμένα μέσα ενημέρωσης εκφράζουν τη ρωσική πλευρά και ελέγχονται από το ρωσικό κράτος· βέβαια, είναι μεγάλο ερώτημα αν υπάρχει γενικώς «αντικειμενική» δημοσιογραφία και αν στις δυτικοευρωπαϊκές χώρες τα μέσα ενημέρωσης είναι ανεξάρτητα -κάτι ξέρουμε και από τη χώρα μας. Ωστόσο, πώς εξηγείται τόση ανασφάλεια; Γιατί να μην ανασκευάζεται απλώς η ρωσική προπαγάνδα; Ή δεν έχουν οι ιθύνοντες εμπιστοσύνη στους πολίτες;
gbaloglou said
Σωστά. Τον θέλω τον Θανάση Αυγερινό στο OPEN, κι ας είναι Ρωσ(ικ)ότερος των Ρώσων 🙂
ΓΤ said
Και η ψαγμένη popaganda
https://popaganda.gr/
ndmushroom said
Καλημέρα.
Το τελευταίο (ή μάλλον το προτελευταίο) ερώτημα το έχει απαντήσει ο λαός εδώ και πολλά πολλά χρόνια, με τον κουζουλό, την πέτρα και το πηγάδι, και όντως έτσι είναι. Τα γράφεις κι εσύ άλλωστε, κάθε φορά που ανασκευάζεις μύθους στο ιστολόγιο. Η ανασκευή της προπαγάνδας θα ήταν σαφώς ευκολότερη αν υπήρχε μία ή περισσότερες έγκυρες οντότητες (δημόσιες αρχές ή ιδιωτικοί οργανισμοί/ΜΜΕ) που θα εξέταζε την πληροφορία, θα έβγαζε το πόρισμά της και εκεί θα τελείωνε κάθε συζήτηση. Τέτοιες οντότητες όμως δεν υπάρχουν πια, αφού έχει προ πολλού αποκαλυφθεί πως η δήθεν αμεροληψία και αντικειμενικότητα των «αυθεντιών» περασμένων δεκαετιών ήταν απλά ψευδαίσθηση, βασισμένη στο μονοπώλιο της ενημέρωσης που απολάμβαναν προ διαδικτύου οι εν λόγω «αυθεντίες». Σήμερα όχι μόνο τα παραδοσιακά ΜΜΕ έχουν χάσει πλήρως την αξιοπιστία τους, αλλά και τα διάφορα εγχειρήματα fact-checking έχουν από την αρχή συγκεκριμένο πολιτικό, ιδεολογικό, θρησκευτικό ή άλλο προσανατολισμό, είναι δηλαδή αναξιόπιστα εξ γεννετής. Άρα η αποτελεσματική ανασκευή της προπαγάνδας είναι πολύ πιο δύσκολη από ό,τι ακούγεται (αρκεί κανείς να δει τη διάδοση εξόφθαλμα παράλογων θεωριών, από αντιεμβολιαστικούς μύθους μέχρι το κίνημα QAnon, για να καταλάβει πόσο αναποτελεσματικοί είναι οι μηχανισμοί που έχουμε στη διάθεσή μας).
Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως η φίμωση ΜΜΕ είναι αποδεκτή, ειδικά όταν μαζί με τα ξερά κάποιοι δράττονται της ευκαιρίας για να κάψουν και τα χλωρά, με έναν νεομακαρθισμό που ξεκίνησε (όπως όλα τα δεινά 😛 ) από την αντίπερα όχθη αλλά πλέον έχει ριζώσει για τα καλά και στα μέρη μας.
nikiplos said
Καλημέρα.
Σήμερα νομίζω έχει εφευρεθεί ο όρος «επικοινωνιακή πολιτική» για την ουδέτερη ή θετική (για τα μέλη μιας παράταξης) σημασία της προπαγάνδας.
dimosioshoros said
Καλό. Θα έπρεπε όμως να συμπληρωθεί και με τη γλωσσική πτυχή της «επικοινωνίας», μιας λέξης που σε μεγάλο βαθμό υποκατέστησε τη λέξη «προπαγάνδα» και τα σχετικά παράγωγα. Ίσως, οι εδώ φίλοι ανταποκριτές να δουν και αυτή την πλευρά.
dimosioshoros said
@ 4 Nikiplos
Σωστός.
ΚΩΣΤΑΣ said
@1
Στη Λάρ΄σα βγαίνιε ο Αυγερινός,
στην Μόσχα ο Θανάσης! 😉
Πέπε said
@4
Ναι. Μ’ ενοχλεί πολύ αυτή η νιούσπικ σημασία της «επικοινωνίας». Επικοινωνιακό τρικ (συχνότατος όρος) σημαίνει λίγο πολύ διαφημιστικό-προπαγανδιστικό. Λες και η επικοινωνία δε νοείται χωρίς συνειδητή πρόθεση να επηρεάσεις τον άλλο.
Triant said
Καλημέρα.
Μιας και ο λόγος για την Βορειομακεδονική προπαγάνδα και το OPEN να γίνω λίγο σταλεγάκιας.
Εχτές είχε το OPEN τον αγώνα Πορτογαλία – Βόρεια Μακεδονία. Πάνω αριστερά, όπως συνηθίζεται, είχε την ταυτότητα του αγώνα και το σκορ. Δηλαδή POR – MKD. Ο εκφωνητής από ένα σημείο και μετά δεν σταμάτησε να απολογείται για το MKD και να λέει πως δεν είναι ευθύνη του OPEN και οτι έπρεπε η UEFA και η FIFA να το αλλάξουν σε NM. Έλα όμως που σύμφωνα με το ISO οι συντμήσεις του ονόματος της γειτονικής χώρας είναι MKD και MK!
Αυτό είναι μεγάλη αποτυχία της συμφωνίας και δεν ξέρω αν είναι αβλεψία ή αποτέλεσμα πίεσης.
Εγώ πάντως τά ‘λεγα από το 2018. Σχετικά δηλαδή εγκαίρως.
basmag said
Η «αντικειμενικότητα» οποιουδήποτε μέσου έχει πεθάνει από τη στιγμή που ο McLuhan διατυπωσε τη φράση «το μέσο είναι το μήνυμα»
ΓΤ said
7@
Και ο Παρασκευάς Αυγερινός, πάντα νηφάλια πολιτική φωνή
dimosioshoros said
Δυο αδερφούλες είμαστε
δυο τίμια κορίτσια
η προπαγάνδα είμ’ εγώ
κι εγώ η επικοινωνία.
sarant said
Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!
2 Ναι, πολύ καλό λογοπαίγνιο/τίτλος
4κε Μπράβο, το επικοινωνιακός σημαίνει «προπαγανδιστικός, αλλά από καλά παιδιά»
9 Πράγματι τα έλεγες.
ΓΤ said
12@
Δυο αδερφούλες είμαστε
δυο τίμια κορίτσια
η προπαγάνδα είμ’ εγώ
κι εγώ η επικοινωνία.
—————————————
Μα όχι τόσο τίμια
μέσα στην κοινωνία
αφού το ψέμα το λαλούμ’
κι ας είν’ αποσπορίδι
ndmushroom said
9
Ενδιαφέρον το ζήτημα. Αβλεψία σίγουρα δεν είναι, αφού προβλέπεται στο άρθρο 1.3.ε) «Οι κωδικοί χώρας για τις πινακίδες αυτοκινήτων του Δεύτερου Μέρους θα είναι ΝΜ ή ΝΜΚ. Για όλους τους άλλους σκοπούς, κωδικοί χώρας παραμένουν οι ΜΚ και ΜKD όπως επισήμως αποδόθηκαν από τον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης («ΔΟΤ»).
Αναρωτιέμαι ποια είναι η διαδικασία για την αλλαγή του κωδικού ISO μιας χώρας, εφόσον έχει ήδη αποδοθεί. Βλέπω, π.χ., ότι ο κωδικός της Εσουατίνι παρέμεινε SW(Z) παρότι δεν λέγεται πλέον Σουαζιλάνδη.
Παναγιώτης Κ. said
«Ωστόσο, πώς εξηγείται τόση ανασφάλεια; Γιατί να μην ανασκευάζεται απλώς η ρωσική προπαγάνδα; Ή δεν έχουν οι ιθύνοντες εμπιστοσύνη στους πολίτες;»
Να επεκτείνουμε τα ερωτήματα σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου!
Γιάννης Κουβάτσος said
«Σήμερα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει σταματήσει η λειτουργία κάποιων ρωσικών πρακτορείων ειδήσεων»
Προφανώς και πρόκειται για καραμπινάτη λογοκρισία, αλλά γιατί μας κάνει εντύπωση; Εδώ και αρκετά χρόνια οι δείκτες δημοκρατικότητας και ελευθερίας του Τύπου χειροτερεύουν σταθερά σε πολλές χώρες της δύσης. Φιλελεύθερη ολιγαρχία αποκαλούσε τη δημοκρατία δυτικού τύπου ο Καστοριάδης. Σε λίγο θα είναι σκέτο ολιγαρχία. Το φιλελεύθερη κολοβώνεται χρόνο με τον χρόνο. Όσο για τη χώρα μας, που ανέκαθεν ειναι μία sui generis δημοκρατία δυτικού τύπου, τώρα πια είναι sui generis νέτα-σκέτα.
Γιάννης Κουβάτσος said
«Η λύση» Μπέρτολτ Μπρεχτ
Ύστερ΄ απ΄ την εξέγερση της 17 του Ιούνη,
ο γραμματέας της Ένωσης Λογοτεχνών
έβαλε και μοιράσανε στη λεωφόρο Στάλιν προκηρύξεις
που λέγανε πως ο λαός
έχασε την εμπιστοσύνη της κυβέρνησης, και δεν μπορεί να την ξανακερδίσει
παρά μονάχα με διπλή προσπάθεια.
Δεν θα΄ ταν τότε
πιο απλό, η κυβέρνηση
να διαλύσει το λαό
και να εκλέξει έναν άλλον; (μτφρ. Μάριος Πλωρίτης)
Η υπαρκτή «δημοκρατία» μοιάζει όλο και περισσότερο με τον αλήστου μνήμης υπαρκτό «σοσιαλισμό». Χάσαμε κι εμείς οι λαοί της δύσης την εμπιστοσύνη των κυβερνήσεών μας, γι’ αυτό και λογοκρίνουν ό,τι μπορεί να μας βάλει στον πειρασμό της ανεξάρτητης σκέψης.
atheofobos said
Γιατί να μην ανασκευάζεται απλώς η ρωσική προπαγάνδα;
Σήμερα με το ιντερνέτ τα face news μεταδίδονται με την ταχύτητα της αστραπής. Μέχρι να διαψευστούν τα έχουν πιστέψει χιλιάδες αν όχι εκατομμύρια κόσμος και είναι και αμφίβολο αν όσοι τα πίστεψαν διάβασαν αργότερα και την διάψευση.
Έχεις προσπαθήσει δε να ανασκευάσεις ψέματα και ανοησίες;
Σε πληροφορώ πως είναι εξαιρετικό χρονοβόρο και απαιτεί μεγάλη υπομονή και επιμονή.
Ακόμα θυμάμαι πόσες ώρες είχα φάει στο ψάξιμο για να ανασκευάσω ηλιθιότητες και ανακρίβειες στο παρελθόν για τα εμβόλια, γνωρίζοντας μάλιστα εκ των προτέρων πως αυτοί που θα με διάβαζαν κατά πλειονότητα θα ήταν άτομα που δεν πιστεύουν άκριτα ότι διαβάζουν.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ –ΜΙΑ ΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΜΒΟΛΙΟ
http://atheofobos2.blogspot.com/2009/11/blog-post_23.html
ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΣΑΣ ΠΙΑΝΟΥΝ ΚΩΤΣΟΥΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΕΜΒΟΛΙΑ
http://atheofobos2.blogspot.com/2009/11/blog-post_14.html
gpointofview said
Σχετικά με τις συντμήσεις στις ονομασίες χωρών, η σημασία τους είναι μικρή και πλην γραφικών (ονόματα δεν λέμε) ουδείς ασχολείται. Εξ άλλου ούτε εμείς ζητήσαμε το (Γκρ που έλεγε ο αξέχαστος Χάρρυ Κλινν) GR να γίνει HEL, άσε που θα μας κολλάγανε και δεύτερο L στο τέλος με κάθε ευκαιρία…
Ουσιαστικά την χώρα σχεδόν όλοι στην Ευρώπη την έλεγαν Μακεδονία και εξακολουθούν να την λένε και κανένας δεν μπορεί να τους πείσει να την λένε αλλιώς στην απλή ζωή τους, όπως και μας Γκρεκ, Γκρικ κ.λ.π. μας λένε κι όχι Ελληνες που λεγόμαστε μεταξύ μας.
Προπαγάνδα ασκούν στον αθλητικό τύπο τα έντυπα γνωστού ευτραφούς στιχουργού (με έξαψη)
Γιάννης Κουβάτσος said
19: Κι αυτό τι σημαίνει; Ότι θα πρέπει να λογοκρίνουν οι κυβερνήσεις ό,τι δεν προλαβαίνουν ή δεν μπορούν να ανασκευάσουν; Δηλαδή, εγώ ο πολίτης δεν δικαιούμαι να μαθαίνω και την αλήθεια ή την «αλήθεια» της άλλης πλευράς; Μόνο ό,τι θεωρούν αλήθεια τα δυτικά πολιτικά ιερατεία πρέπει να μαθαίνω;
sarant said
19 Συμφωνώ απόλυτα για τη δυσκολία της ανασκευής, τα έχω άλλωστε γράψει. Ωστόσο, η λογοκρισία δεν είναι λύση. (Χώρια δηλαδή που, ειδικά στην περίπτωση των εμβολιων, είναι και πρακτικά ανέφικτο να εφαρμοστεί λογοκρισία)
17 Τουλάχιστον να μην σταματάμε να το λέμε.
Τρακόσιοι του Λεωνίδα said
Το άρθρο έχει πολλά χοντρά λάθη που εκθέτουν εσαεί τον κ. Σαραντάκο, ο οποίος απλώς αντιγραφει τις μπούρδες του επιπόλαιου Μπαμπινιώτη και του εντελώς ανυπόληπτου Στέφανου Κουμανούδη
1) Η λέξη «προπαγάνδα» ΔΕΝ «μπήκε από τα γαλλικά στα τέλη του 19ου αιώνα», όπως εντελώς εσφαλμένα γράφει ο παμπόνηρος κύριος Νίκος, συμπληρώνοντας τον Μπαμπινιώτη που – ευφυώς πράττων – δεν δίνει έτος εισόδου για την λέξη, αλλά μόνο για τον «προπαγανδιστή» και το «προπαγανδίζω» (1896)
Η «προπαγάνδα» μπήκε στα ελληνικά το σωτήριον έτος 1862 κατευθείαν από τα Λατινικά στο περίφημο σύγγραμμα του θρυλικού Χιώτη Πρίγκηπος Ιακώβου Πιτζιπίου (1800-1869) «Απάντησις εις το τελευταίον Παπικόν Θέσπισμα περί της Ενώσεως των Ανατολικών Εκκλησιών μετά της Ρωμαϊκής» (Βουκουρέστιον 1862), όπου αναφέρεται πάνω από 15 φορές. Ιδού μία:
2) Οι λέξεις «προπαγανδίζω» και «προπαγανδιστής» ΔΕΝ πρωτοεμφανίζονται στην «Ακρόπολι» το 1896, όπως γράφει ο εντελώς ανυπόληπτος Κουμανούδης και επαναλαμβάνουν επιπολαίως οι τεμπελχανάδες (διότι θα μπορούσαν να το ψάξουν στα GoogleBooks με 2-3 κλίκ) Μπαμπινιώτης + Σαραντάκος, εκτιθέμενοι πανελληνίως για την ασχετοσύνη τους.
Μπήκαν το σωτήριον έτος 1872 στο αξεπέραστο σύγγραμμα του Θ. Ασκληπιάδου «Τα διά των Βουλγάρων εν τη Ανατολή τεκταινόμενα» (Αθήναι 1872). Ιδού το σχετικό πειστήριο:
ΗΘΙΚΟΝ ΔΙΔΑΓΜΑ: Ας σπεύσει ο αγαπητός μας κύριος Νίκος να διορθώσει πάραυτα τα τραγικά λάθη του παρόντος άρθρου που τον εκθέτουν πανελληνίως, πριν η Προπαγάνδα των άσπονδων φιλων του τον κατατάξει οριστικά στους εντελώς ανυπόληπτους αρθρογράφους του Ρωμέηκου
sarant said
Δεκτές οι διορθώσεις. Το μπαν την επόμενη φορά.
SkiAMaXiA said
Παρακαλούμε πολύ, ας μιλήσει κάποιος για τα ΕΛΤΑ, από 24 Μαρτίου δεν υπάρχει απολύτως καμία ενημέρωση για το τι συμβαίνει και πότε θα αποκατασταθεί η λειτουργία τους, δεν φεύγει τίποτα για εξωτερικό, κάνουμε μαζικές ακυρώσεις παραγγελιών, δεν γράφει κανείς πουθενά τίποτα. ________________________________
sarant said
Το αναμεταδίδω σε ΦΒ/Τουίτερ
Πέπε said
15 κ.σχετ.
Μα μήπως η συζήτηση μεταξύ ΜΚ-ΜΚD και ΝΜ-ΝΜΚ είναι λίγο περί όνου σκιάς; Προφανώς δε θα έλεγα το ίδιο για την ίδια την ονομασία της χώρας, αλλά εδώ ψειρίζουμε τη μαϊμού. Και γιατί δηλαδή τα αθηναϊκά αυτοκίνητα να έχουν Ι και Υ, που δε σημαίνουν τίποτα (εκτός αν σημαίνουν κάτι που δε σας το λένε στα σχολεία), ενώ τα ηρακλειώτικα π.χ. έχουν ένα σαφέστατο Η;
Spiridione said
Πολλές φορές γραφόταν προπαγάντα, π.χ. από την Πηνελόπη Δέλτα ή τους Δημοτικιστές.
Εδώ μια παλιά ανεύρεση, από ένα επίκαιρο βιβλίο, «Ελληνισμός ή Ῥωσσισμός; ήτοι η μεταξὺ Αγγλίας και Ρωσσίας απόρρητος και εμπιστευτική διαπραγματεία περί του Ανατολικού Ζητήματος», του Κ. Δόσιου (1854), την εποχή του Κριμαικού Πολέμου.
https://books.google.gr/books?id=Yg9CAAAAcAAJ&pg=PA81&dq=%22%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82%22&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwiEv7ybx-32AhX7SPEDHYMDAgoQ6AF6BAgHEAI#v=onepage&q=%22%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82%22&f=false
Όπως έγραφε και ο Λιάκος στο φουμπού προ ημερών
Η βασική του θέση: (το βασικό οριενταλιστικό κλισέ της εποχής):
«Ο ιδιάζων χαρακτήρ της Ευρώπης είναι η κίνησις, η μεταβολή, η πρόοδος. Το προσόν της Ασίας ήτο έκπαλαι, να είναι ακίνητος, ν’ αποστρέφεται παν είδος νεωτερισμού, να μένει αμετάβλητος , αναλλοίωτος, πάντοτε η αυτή. Οι εν Ευρώπη άγριοι υιοί της δεν έψευσαν την καταγωγήν των. Εν μέσω του πολιτισμού έμειναν βάρβαροι. (σ. ιε’)»
Προπαγάνδα και ενημέρωση « Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία – Kon/Spira[l] said
[…] Το άρθρο που θα διαβάσετε σήμερα δημοσιεύτηκε χτες στο ηλεπεριοδικό 2020mag. Όπως θα ξέρετε, στο ηλεπεριοδικό αυτό δημοσιεύω άρθρα με Λέξεις της επικαιρότητας -σαν εκείνα που δημοσίευα κάθε μήνα στα Ενθέματα της Αυγής. Εδώ μπορείτε να βρείτε όλα μου αυτά τα άρθρα, 15 ως τώρα. Η εικονογράφηση είναι του περιοδικού. Μια από τις λέξεις που ακούγονται… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2022/03/30/propaganda/ […]
sarant said
28 Ισχύει το προπαγάντα.
Ο Δόσιος είναι αυτός που έκανε απόπειρα δολοφονίας κατά της Αμαλίας.
atheofobos said
21,22
Κι αυτό τι σημαίνει; Ότι θα πρέπει να λογοκρίνουν οι κυβερνήσεις ό,τι δεν προλαβαίνουν ή δεν μπορούν να ανασκευάσουν;
Προφανώς και είναι απαράδεκτη οποιαδήποτε κυβερνητική λογοκρισία, μόνο που το YouTube, και το Τουίτερ, που αναφέρει το άρθρο, είναι ιδιωτικά και όχι κυβερνητικά!
Είναι κάτι αντίστοιχο με τον απαράδεκτο αποκλεισμό από το ΦΒ του παρόντος ιστολογίου ή με την λογοκρισία της ΑΥΓΗΣ που καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι σε αυτήν.
https://www.liberal.gr/news/augi-gia-logokrisia-kataggelloun-oi-ergazomenoi-ton-dieuthunti-tou-sait/426220
Γιάννης Κουβάτσος said
Τα ‘χουμε πει για τα ΕΛΤΑ. Παθόντες και μαθόντες…
Pedis said
Edward Bernays «Propaganda» (1928)
The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country.
Click to access Bernays_Propaganda_in_english_.pdf
Triant said
27: Γιατί στα εκτός Αττικής οι πινακίδες ξεκινούν με δύο από τα πρώτα γράμματα του νομού και στην Αττική μένουν όλα τα υπόλοιπα (ίσως και στην Θεσσαλονίκη ας μας πει κάποιος). Αλλιώς με ΑΤ?0000 θα μπορούσε να έχει μόνο 140.000 διαφορετικές πινακίδες όταν κυκλοφορούν στην Αττική πάνω από 2.000.000 οχήματα. Όταν λέμε γράμματα εννοούμε μόνο αυτά που είναι κοινά στα Ελληνικά και τα Αγγλικά (δεν χρησιμοποιούνται τα Γ, Δ Θ, Λ, Ξ, Π, Σ, Φ, Ψ και Ω) σε αντίθεση με άλλες χώρες π.χ. Βουλγαρία που βλέπεις CΦ.
Βασίλης Φίλιππας said
Καλησπέρα.
Διαβάζοντας στο παρελθόν την Νεοελληνική Φιλολογία, τ. α΄, Αθήνα 1854, του Λευκαδίτη Ανδρέα Παπαδόπουλου-Βρετού του 1854 έπεσα πάνω στη λέξη προπαγάνδα.
Κάνοντας μια σχετική «έρευνα» στο βιβλία της google είδα ότι υπήρχε επίσης σε ένα ακόμη βιβλίο που κυκλοφόρησε το ίδιο έτος, στην Αλήθεια της Οικουμενικής Εκκλησίας, σε μετάφραση του Θεόδωρου Βαλλιάνου από τα Ρωσικά.
Παλιότερη και από τα παραπάνω είναι η αναφορά στο περιοδικό Νέα Πανδώρα, τόμος δ΄, Αθήνα, Απρίλιος 1853, στο άρθρο «Απόσπασμα υπομνημάτων ανεκδοτων”.
Ακόμα παλιότερα συναντάμε τη λέξη «προπαγάντα»: στο Pierre Julien Daviers, Dictionnaire français et grec vulgaire dans lequel sont spécifiées…, Κωνσταντινούπολη 1844, στο Στέφανος Θ. Ξένος, Η παγκόσμιος έκθεσις, Λονδίνο 1852 (αναδημοσίευση από την Αμάλθεια και Αθηνά του 1851), και, τέλος, στο Παπιστικών ελέγχων, τ. β΄, Κωνσταντινούπολη, 1852.
Πουλ-πουλ said
Αφού εδώ λεξιλογούμε, ας αναφέρουμε και το propagation.
sarant said
35 Eυχαριστούμε πολύ!
36 Ναι, θα έπρεπε να γίνει η διάκριση
Georgios Bartzoudis said
(α) «κάποιοι την είδαν [την προπαγάνδα] σε δράση στο δημοψήφιομα για το Μπρέξιτ ή στις αμερικανικές εκλογές του 2016, άλλοι πιο κοντά μας την εποχή της Συμφωνίας των Πρεσπών».
# Για το προδοτικό τσιπροξεπούλημα της Μακεδονικής γλώσσας και ταυτότητας είχαμε …χορηγούς, τις ΗΠΑ και τη Γερμανία [Για του λόγου το αληθές, οι «σύμμαχοι» δεν έκαναν προπαγάνδα: Την διέταξαν!]. Βέβαια, δεν υστερήσαμε και τινες εξ ημών: Στο παρόν ιστολόγιο, κάποιοι υπέρμαχοι της βρώμικης συναλλαγής ισχυριστήκαμε ότι, από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μέχρι τον Λευκό Πύργο και πιο πέρα, χώρεσαν μόλις …καμιά εκατοστή διαδηλωτές!
(β) Με πόνο ψυχής παρακολουθώ τα δεινά του Ουκρανικού λαού. Εκών-άκων, παρακολουθώ και την εκατέρωθεν προπαγάνδα, την οποία τα «δημοσιογραφάκια» την εκπέμπουν αμάσητη. «Είδα» έτσι ότι στη μαρτυρική Μαριούπολη είναι παρών …ένας μόνο εμπόλεμος που πολεμά εναντίον των αμάχων!
Θυμήθηκα έτσι και την προ ετών τινων «ειρηνευτική επιχείρηση» των «συμμάχων» στη Γιουγκουσλαβία. Τότε που οι εκεί Έλληνες Γιατροί του Κόσμου εκδιώχτηκαν από τους «συμμαχόφιλους» Γιατρούς του (υπολοίπου) Κόσμου, επειδή περιέθαλπαν Σέρβους αμάχους! Τότε που δυο πολεμικές ανταποκρίτριες μετέδιδαν καθημερινά για θύματα στον άμαχο Σερβικό πληθυσμό. Και μια ωραία μέρα …τις έκοψαν τις γλώσσες τους! Ήτο δε γλωσσοκόπτης ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΑΠΟΔΟΧΗΣ ένας … Ριχάρδος Λεοντόκαρδος! Και, εν τω άμα όλοι οι ΜΜΕδες έγιναν «συμμαχόφιλοι»!
Πέπε said
@34
Ε ναι, προφανώς έτσι είναι, αλλά το θεωρείς αυτό επαρκή λόγο να μην είμαι καχύποπτος, να μην κάνω φασαρία και να μη διασπείρω υποψίες, μύθους και αστήρικτες βεβαιότητες;
Γιατί άμα είναι έτσι, ας μην τα κάνει όλα αυτά κι ο αθλητικός παρουσιαστής.
ΓιώργοςΜ said
Είναι καμπόσα σάιτ στην Ελλάδα
που αντί για νέα μεταδίδουν προπαγάνδα
και συνεχίζουν με καμάρι
κι ας τους πήραμε χαμπάρι
Τα σάιτ με την προπαγάνδα στην Ελλάδα
ΓΤ said
Ριχάρδος Σωμερίτης
Γιάννης Κουβάτσος said
40:Επίσης φιλοκυβερνητική προπαγάνδα κάνουν και όλα τα τηλεοπτικά κανάλια, αλλά δεν κινδυνεύουν με κλείσιμο. 😊
sarant said
41 Tι;
Γιάννης Μαλλιαρός said
Χαίρετε,
28 – 30 Έτσι ο Δόσιος, λοιπόν. Ενδιαφέρον, αφού τον παλιό φοιτητικό καιρό έμενα για δυο χρόνια σχεδόν στη Δοσίου 13.
ΓΤ said
43@
Σαφηνίζει πρόσωπο σε σχολιασμό από Ταφρολεκάνη.
ΓιώργοςΜ said
42 το κανάλι δε μου έβγαινε στο μέτρο 😁
Δε θυμάμαι αν το έχω πει κι εδώ, αλλά το τηλεοπτικό τοπίο είναι σαν της επταετίας, με πληθωρισμό: 3 ΕΡΤ και 5 ΥΕΝΕΔ.
Spiridione said
30. 44. Ο γιός του, Αριστείδης Δόσιος
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B5%CE%AF%CE%B4%CE%B7%CF%82_%CE%94%CF%8C%CF%83%CE%B9%CE%BF%CF%82
Γιάννης Μαλλιαρός said
43 Προφανώς συμπλήρωμα στο 38
Σχετικά με τα γράμματα στις πινακίδες των αυτοκινήτων: Σε κάποιες χώρες αυτά έχουν σχέση με την περιοχή που είναι η έδρα του αυτοκινήτου π.χ. Γερμανία, Ιταλία. Σε άλλα πάνε κυκλικά με τα χρόνια (Μ. Βρετανία), Στην Ελλάδα όταν καθιερώθηκαν τα τριγράμματα (με τους περιορισμούς που αναφέρονται στο 34) είχαν δοθεί με τέτοιο τρόπο ώστε τα δυο πρώτα γράμματα να αντιστοιχούν στο νομό ενώ το τρίτο να είναι ένα από τα διαθέσιμα 16. Με εξαίρεση την Αττική που είχαν κρατηθεί κάποια από τα γράμματα που περίσσευαν και τη Θεσσαλονίκη που είχε Ν και κάτι. Βέβαια, σε κάποιες περιπτώσεις έπαιζε η πρωτεύουσα αντί το όνομα του νομού (ΑΡ? Αργολίδα, ΤΡ? η Αρκαδία – Τρίπολη). Αν υπήρχαν ίδια κι αλλού (π.χ. Τρίπολη και Τρίκαλα) έπαιζε το πρώτο και το επόμενο διαθέσιμο (ΤΡ? και ΤΚ? αντίστοιχα). Όμως όλ’ αυτό μόνο διαφάνεια δεν περιείχε (έπρεπε να ξέρεις αρκετά για να καταλάβεις από πού ήταν ένα αυτοκίνητο και δεν έχω βρει κάπου να υπάρχει μια βάση να ανατρέξεις και να το δεις όπως π.χ. στη γερμανική Βικιπαίδεια (αλλά θα μου πείτε Γερμανοί είν’ αυτοί).
Γιάννης Μαλλιαρός said
47 Στα Γιάννενα τελικά είναι Νικολάου Δοσίου (http://zosimaialib.sch.gr/?page_id=334&lang=el). Πάντως, κάτι έμαθα σήμερα…
Παναγιώτης Κ. said
Τι θα γίνει με τους… θριαμβολόγους του ιστολογίου;
Ας τους…απολαμβάνουμε! είναι μια απάντηση.
Γιάννης Κουβάτσος said
45:Προφανώς σε αυτό το περιστατικό αναφέρεται ο Πρόεδρος :
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.rizospastis.gr/story.do%3Fid%3D3769276&ved=2ahUKEwixyp216-32AhVWR_EDHX6vAh04ChAWegQIFRAB&usg=AOvVaw3nbAQkTv0cqlMJHkADNiJD
Λεύκιππος said
48 Στην Πτολεμαϊδα από πέρσι (;) κυκλοφόρησε το ΜΝ? και ήδη έχω δει να κυκλοφορούν ΜΝΑ και ΜΝΒ. Περιμένω να φτάσουν στο Η και ειδικά στο Ι. 😍😍😍
gpointofview said
# 48
Στην Φωκίδα αρχικά ήταν ΑΜ (Αμφισσα) ή ΜΑ, δεν θυμάμαι, με τα τρία έγινα ΑΜΕ όλο μαζί ΑΜΕΑ που πλησιάζει περισσότερο την πραγματικότητα…
sarant said
45-51 To περιστατικό το ξέρω καλά, αλλά η Ταφρολεκάνη τι είναι; Σήμερα δεν τα πιάνω
47 Οκ, λάθος μου. Επειδή και ο υιός έχει γράψει, τους μπέρδεψα.
Δύτης των νιπτήρων said
48 Μια ζωή αναρωτιόμουν κι εγώ για τις πινακίδες. Ε ορίστε: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B9%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%82_%CE%BA%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1%CF%82_%CE%BF%CF%87%CE%B7%CE%BC%CE%AC%CF%84%CF%89%CE%BD_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1%CF%82
SearchPeloponnese said
20.
«Προπαγάνδα ασκούν στον αθλητικό τύπο τα έντυπα γνωστού ευτραφούς στιχουργού (με έξαψη).»
Ειδικά αυτουνού;
Μιχάλης Νικολάου said
24, 50,
Για την ώρα,
αγάντα!
ΓΤ said
54@
Τα χρόνια τα παλιά, πριν από τη Χούντα μπορεί, ο Πρόεδρος έγραφε ιστορία στα χώματα της Ταφρολεκάνης Σερρών. Φορούσε καπέλο αλά Λίβινγκστον και, με ένα μεγεθυντικό φακό βόδι, αναζητούσε δίχηλες αποτυπώσεις στα ιερά εκείνα χώματα. Μετά, κυλώντας τα χρόνια, και μετά από άλυσο αναζητήσεων που βάλτωσαν στη ματαιότητα, γύρισε το βιολί στον αργαλειό, υφαίνοντας ιστορίες για τσιπροπροδότες, τσιπρολαθρέμπορους κ.λπ.
ΓΤ said
Ντρεπόταν να ζητήσει λεφτά από τον πατέρα μάλλον…
https://www.euro2day.gr/news/world/article/2126086/empleketai-se-apath-me-bitcoin-o-filippos-liakoyna.html
spyridos said
46
ΕΙΡΤ
Prince said
25. Νομίζω πως στέλνουν πακέτα, αλλά μόνο απλά. Τα συστημένα πρέπει να καταχωρούνται ηλεκτρονικά κι αυτό είναι που έχει ανασταλεί.
Προτείνω, ελλείψει εναλλακτικών, να στέλνετε τα πάντα ως απλή αλληλογραφία.
Μαρία said
9
Στις πινακίδες των αυτοκινήτων έχει αλλάξει σε ΝΜΚ.
odinmac said
Το τερπνόν μετά του ωφελίμου: εδώ, σ’ έναν πίνακα του Buland, ένας ταξιδιώτης πωλητής βιβλίων και γκραβούρων προσπαθεί να «σπρώξει» την χρωματιστή εκτύπωση του στρατηγού Μπουλανζέρ, που κρατάει στο αριστερό του χέρι:
Jean-Eugène Buland (1852–1926), Propaganda Campaign (1889), oil on canvas, 181.8 × 191.4 cm, Musée d’Orsay, Paris. Wikimedia Commons.
ΓΤ said
61@
Μόλις χτες ο Διοικητής των ΕΛΤΑ παρέλαβε το κατάλληλος ξίφος για να αυτοκτονήσει.
sarant said
55 Λεπτομερέστατο! Είδες Γιάννη Μ. που λες ότι δεν έχουμε άρθρο;
58 Οκ, τώρα έπιασα όλον τον συνδυασμό
62 Σωστά.
sarant said
63 Ωραίο!
ΜΙΚ_ΙΟΣ said
24+35
Για μια ακόμη φορά ο καπετάν-Βατ… αποδείχτηκε επιπόλαιος!
Πολύ καλά τα είπε όλα ο κ. Βασίλης Φίλιππας.
Να συμπληρώσω μόνο ότι η παλιότερη ‘προπαγάνδα (-ντα)’, που ξεφεύγει από το θρησκευτικό αυστηρά πεδίο (=προσηλυτοθηρία!), φαίνεται να είναι εκείνη που αναφέρει, του 1953 (Περιοδικό Πανδώρα) και –ίσως- του Γαλλοελληνικού Λεξικού, του 1844.
Μια ‘προπαγάντα’, που σχετίζεται καθαρά με τη θρησκευτική προέλευσή της, υπάρχει στη «Νεώτατη Διδακτική Γεωγραφία» του Ν. Λωρέντη (1838), όπου γίνεται αναφορά στο ’’…διδακτήριον της Προπαγάντας (Collegio de propaganda fide)…’’ Εδώ σελ. 354.
odinmac said
Εδώ ένας πίνακας του Jean-Joseph Weerts που στηρίχτηκε σε ένα συμβάν ενός αγοριού που σκοτώθηκε από μια συμμορία αλογοκλεφτών, την περίοδο της εξέγερσης στη Vendée το 1793. Κατά τη Γαλλική Επανάσταση χρησιμοποιήθηκε ως προπαγάνδα (ότι το αγόρι το σκότωσαν επειδή είχε υπερασπιστεί το Γαλλικό Ρεπουμπλικανικό κίνημα ενάντια στους Βασιλικούς).
Jean-Joseph Weerts (1846–1927). The Death of Barra (1880), oil on canvas, 350 x 250 cm, Musée d’Orsay, Paris. Wikimedia Commons.
Γιάννης Κουβάτσος said
64: Επί Κούλη όλα υπολειτουργούν. Και δεν το λέω (μόνο) με αντιπολιτευτική διάθεση· όλος ο δημόσιος τομέας, που δεν ήταν ποτέ σφαιράτος και αποτελεσματικός, σέρνεται στα χώματα και στα πατώματα. Τα gov.gr και οι μεταξωτές κορδέλες τούς μάραναν. Ούτε διευθυντές για τα δημοτικά σχολεία δεν μπορούν να επιλέξουν πια…
Γιάννης Κουβάτσος said
Προπαγάνδα, λογοκρισία και ΜΜΕ στην Ελλάδα σήμερα :
The result of this crisis is that news that is inconvenient or unflattering for the government, which includes reporting on serious human rights violations, does not get reported in many outlets. This creates a significant obstacle for the public’s access to information and, subsequently, their informed participation in the democratic process.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.mfrr.eu/tag/greece/&ved=2ahUKEwiNz8X0m-72AhW4gf0HHe4cC6gQjBB6BAgDEAM&usg=AOvVaw3rAk9GKCuW7hluB9Phhl_q
Αντώνης said
Σχετικά με τις ελληνικές πινακίδες αυτοκινήτων, υπάρχει σχετικό άρθρο (https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_Greece) στην βικιπαίδεια (το αντίστοιχο ελληνικό λήμμα φαίνεται να μην έχει επικαιροποιηθεί).
ΓΤ said
69@
Εννοείται ότι ο Διοικητής των ΕΛΤΑ παρέλαβε το ωφέλιμο ξίφος μέσω ACS…
ΓΤ said
Πισπιρίγκου καθ’ οδόν για ΓΑΔΑ
https://www.in.gr/2022/03/30/greece/patra-dioksi-gia-anthropoktonia-apo-prothesi-sti-roula-pispirigkou/
Γιάννης Κουβάτσος said
72:Αλλιώς θα έπρεπε να περιμένει το φυσικό τέλος που θα του προσέφεραν τα βαθιά γεράματα…Μας έχει πνίξει η αριστεία.
odinmac said
Ο Βέλγος καλλιτέχνης Évariste Carpentier, είχε εκπαιδευτεί στην Αμβέρσα πριν πάει στη νότια Γαλλία το 1879 για να αναρρώσει από έναν παλιό τραυματισμό στο γόνατο που απείλησε τον ακρωτηριασμό του ποδιού του. Αν και δεν έφτασε στο Παρίσι παρά το επόμενο έτος, το 1880, το 1878 ζωγράφισε την Πτήση των Βασιλικών.
Αυτό το αντιρεπουμπλικανικό έργο δείχνει μια βασιλική οικογένεια να τρέπεται σε φυγή κατά τη διάρκεια των σφαγών στη Vendée.
Évariste Carpentier (1845–1922), The Flight of Royalists (1878), oil on canvas, 104 x 153 cm, location not known. Wikimedia Commons.
Περίπου το 1881, με αυτό το θέμα να κερδίζει δημοτικότητα, ο Carpentier ζωγράφισε το Refugees, το οποίο αναδιατυπώνει το προηγούμενο έργο σε μια αστική σκηνή και αυξάνει τα πρόσωπα. Για να μην υπάρχει αμφιβολία στο μυαλό του θεατή, κάτω αριστερά είναι ένας Cavalier King Charles Spaniel. Αυτός ο πίνακας αποδείχθηκε τόσο δημοφιλής που αναπαρήχθη η παρακάτω χρωμολιθογραφία:
Évariste Carpentier (1845–1922), Refugees (c 1881), chromolithography of original painting, media and dimensions not known, Private collection. Wikimedia Commons.
odinmac said
Ο τελευταίος από τους φιλοβασιλικούς πίνακες του Carpentier είναι μια τεταμένη εσωτερική σκηνή:

Évariste Carpentier (1845–1922), The Alert (1884), oil on canvas, 122 × 174 cm, Broelmuseum Kortrijk, Kortrijk, Belgium. Wikimedia Commons.
sarant said
Αφού δεν αποδίδει ρε ο δημόσιος τομέας!
dimosioshoros said
Πάντως εμείς των βορείων ιδιωμάτων δεν βλέπουμε με καλό μάτι τέτοιους συνδυασμούς γραμμάτων.

Γιάννης Μαλλιαρός said
55 Ευχαριστώ
65α Το είχα ψάξει και δεν το είχα βρει. Και βλέπω πως είναι παλιό. Το γνωστό: στραβομάρα ρε…
Γιάννης Μαλλιαρός said
72 -74 Καλά, μην ορκίζεστε. Έχω δει πολλά και διάφορα τελευταία. Κι όχι τότε με το λοκντάουν. Πρόσφατα. Γιατί αυξήθηκε, λένε, η δουλειά τους και δεν προκάνουνε. Το ότι αυξήθηκε είν’ αλήθεια. Γιατί έμαθαν πολλοί τις τηλεπαραγγελίες τότε και τις ξεφοβήθηκαν. Αλλά αυτό δεν είναι δικαιολογία. Και τόχω ακούσει από 3 – 4 μεγάλους του χώρου (ACS, Speedex, ΕΛΤΑ Courier, Γενική Ταχυδρομική). Το ίδιο παραμύθι πάντα.
Μαρία said
55
Στην Ελλάδα μπορείς απ’ την πινακίδα να καταλάβεις πού αγοράστηκε το αυτοκίνητο κι όχι τον νομό κατοικίας του ιδιοκτήτη. Στη Γαλλία αντίθετα, αν μετακομίσεις σε άλλο νομό, υποχρεώνεσαι να αλλάξεις και πινακίδες. Αν το αμελήσεις και σε τσιμπήσουν, πέφτει πρόστιμο.
Χαρούλα said
«Αληθινή δύναμη δεν είναι η δύναμη πάνω στα πράγματα,αλλά πάνω στους ανθρώπους.Δύναμη είναι το να κομματιάζεις το ανθρώπινο μυαλό και να το ξανασυναρμολογείς δίνοντάς του το σχήμα που επιθυμείς». – Τζορτζ Όργουελ, 1984
Γιόσεφ Γκαίμπελς ‘Αν θέλουμε μια ιδέα να διεισδύσει στις μάζες, πρέπει να την επαναλαμβάνουμε συνεχώς και πάντα. Η προπαγάνδα δεν γνωρίζει περιορισμούς στην ικανότητα προσαρμογής της’.
William T. Riker said
75 Ένα τυπογραφικό: Η φυγή, και όχι φυσικά η πτήση, των βασιλικών (βασιλοφρόνων ίσως θα ήταν μάλιστα καλύτερο)
Χαρούλα said
Και νομίζω πως ο μόνος Νομός που έχει «δυό» πινακίδες είναι ο Έβρος.
ΕΒ.. για το νότιο τμήμα, και ΟΡ.. για το βόρειο.(Φυσικά εξαιρούνται Αττική, Θεσσαλονίκη)
#81 Μαρία, γιαυτό και πινακίδες ΕΒ.. είναι διάσπαρτες στην Ελλάδα. Οι στρατιωτικοί που ερχονται στα σύνορα, συνήθως είναι σε ηλικία αγοράς αυτοκινήτου, που φυσικά τους ακολουθεί στις μεταθέσεις!😉
odinmac said
Και ένας προπαγανδιστικός πίνακας, παραγγελία του ίδιου του Ναπολέοντα στον Pierre-Narcisse Guérin: «(ο) Ναπολεων Βοναπάρτης συγχωρεί τους επαναστάτες στο Κάιρο»
Ο Ναπολέων είχε πάρει τον γαλλικό στρατό στην Αίγυπτο το 1798 και κατέκτησε την Αλεξάνδρεια και το Κάιρο. Στις 21 Οκτωβρίου, οι πολίτες του Καΐρου οργάνωσαν μια εξέγερση και δολοφόνησαν τον Γάλλο διοικητή και τον βοηθό του Ναπολέοντα. Οι Γάλλοι αντέδρασαν με πυροβολικό, μετά το ιππικό πολέμησε πίσω στην πόλη αναγκάζοντας τους αντάρτες να βγουν στην έρημο ή στο Μεγάλο Τζαμί. Ο Ναπολέων έφερε το πυροβολικό του στο τζαμί και τα στρατεύματά του εισέβαλαν μέσα σκοτώνοντας ή τραυματίζοντας πάνω από 5.000.
Με την αποκατάσταση του ελέγχου στο Κάιρο, οι ηγέτες της εξέγερσης κυνηγήθηκαν και εκτελέστηκαν. Μετά από αυτό, η πόλη φορολογήθηκε βαριά και τέθηκε υπό στρατιωτική κυριαρχία.
Ο πίνακας του Γκερέν φαίνεται να δείχνει ένα εντελώς διαφορετικό γεγονός στο οποίο ο Ναπολέοντας κάνει έναν ανοιχτό διάλογο με τους επαναστάτες:

Pierre-Narcisse Guérin (1774–1833), Napoleon Bonaparte Pardoning the Rebels at Cairo, 23rd October 1798 (1808), oil on canvas, 365 × 500 cm, Château de Versailles, Versailles, France. Wikimedia Commons.
odinmac said
83 Η φυγή ρε γαμώτο, ναι! ποια πτήση; μετέφρασα μηχανικά, δεν ήταν το μυαλό μου εκεί
BLOG_OTI_NANAI said
Προπαγάνδες της TV:
– Δεν είδα πουθενά τα email του Φουρθιώτη με στελέχη της ΝΔ
– Δεν είδα πουθενά αναφορά στην αντιπολεμική συναυλία…
– Είδα την εμετικά υποκριτική αγαπολογία του ΝΑΤΟ ενάντια στον όντως καταδικαστέο σκληρό πόλεμο των Ρώσων και του Πούτιν κατά των Ουκρανών, όμως ήθελα να δω και το αυτονόητο, ότι όλοι θυμόμαστε τα εγκλήματα που διέπραξε το ΝΑΤΟ αλλά κανένα εμπάργκο δεν επιβλήθηκε και κανένα δικαστήριο δεν κάλεσε Αμερικανούς και Δυτικούς σε απολογία.
– Δεν είδα ότι οι Ρώσοι πήραν την Μαριούπολη εδώ και 2 ημέρες τουλάχιστον.
– Δεν είδα πουθενά την φρικιαστική διαπίστωση ότι ενώ ξέρουμε πως έχουν τεράστια πληροφόρηση οι Ουκρανοί για τις κινήσεις των Ρώσων, κάποιοι προφανώς είτε ανάγκασαν, είτε δεν προσπάθησαν να εκκενώσουν από πολύ νωρίς την Μαριούπολη, πριν τις 24 Φεβρουαρίου, για να έχουν τους αμάχους ως ασπίδα…
William T. Riker said
86 E καλά, πόσα τέτοια λάθη από αφηρημάδα άλλωστε δεν έχουμε κάνει όλοι μας;
Γιάννης Μαλλιαρός said
81 Έτσι είναι. Κι ακόμα και να το πουλήσεις δεν αλλάζουν οι πινακίδες εδώ.
84 Χαρούλα είναι κι αλλού. Νομός Λέσβου: ΜΥ = νήσος Λέσβος ή Μυτιλήνη, ΜΗ = νήσος Λήμνος (με πρωτεύουσα τη Μύρινα, πώς βγαίνει το ΜΗ δεν ξέρω). Και βλέπω και τα Δωδεκάνησα με Ρόδο και Κω
Γιάννης Μαλλιαρός said
Α! και Αιτωλοακαρνανία ΜΕ=Μεσολόγγι ΑΙ= Αγρίνιο Δεν είστε μοναδικοί 🙂
Νίκος said
Και βέβαια, δεν αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε τη λέξη τώρα με τη ρωσική εισβολή και τον πόλεμο. Για παράδειγμα, επανειλημμένα η σημερινή κυβέρνηση ή σχολιαστές φίλα προσκείμενοι σε αυτήν έχουν προσάψει στην αντιπολίτευση την εξωφρενική κατηγορία ότι ενστερνίζεται ή ακόμα και προωθεί την τουρκική προπαγάνδα.
Η γνωστή παγίδα, όποιος δεν είναι το ίδιο ιδεοληπτικός με εμάς είναι με τους φασίστες.
Υστερία που φτάνει στο σημείο να υιοθετεί ως αδιαμφισβήτητα αληθές οτιδήποτε εξυπηρετεί την οικεία προπαγάνδα. Η προπαγάνδα είναι τεχνική επιβολής, δεν είναι ενημέρωση, εξορισμού δεν είναι αντικειμενική και σφαιρική παρουσίαση, εξυπηρετεί πολιτικό σκοπό. Αναπόφευκτα στην τεχνική χρησιμοποιείται η απόκρυψη στοιχείων, η μισή αλήθεια, η διαστρέβλωση κι εν τέλει και το ψέμα. Δεν ενδιαφέρεται για απαντήσεις, ούτε δίνει, μόνο παράγει φανατισμό, φερέφωνα, αναμεταδότες και χρήσιμους ηλίθιους, τους τροφοδοτεί, περιφρουρεί κι ενθαρρύνει δημιουργώντας το επιθυμητό στεγανό κύκλωμα αυτοεπιβεβαίωσης. Για αυτό η προπαγάνδα στοχεύει περισσότερο στη συσπείρωση και στη διαφύλαξη του ποιμνίου της, παρά στη διάδοση του δίκιου της, για αυτό η προπαγάνδα είναι περισσότερο τεχνική επιβολής ψεύδους και σε καμία περίπτωση επικράτηση της αλήθειας.
Το γεγονός ότι η αδιαμφισβήτητη τουρκική προπαγανδιστική μηχανή αναπαράγει συνεχώς δηλώσεις του Τσίπρα και των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ θα έπρεπε να προβληματίζει, όχι έναντι κάποιου αδιάφορου κι αόριστου εθνικού συμφέροντος, αλλά για τον απώτερο σκοπό που την αναπαράγει η τουρκική προπαγάνδα.
sarant said
81 Νομίζω ότι αυτό άλλαξε πριν από καναδυό χρόνια, και δεν συνδέεται πια ο αριθμός πινακίδας με τον τόπο κατοικίας ή αγοράς του αυτοκινήτου
86 🙂
Georgios Bartzoudis said
# ΓΤ-45, 58, Γιάννης Κουβάτσος-51 κλπ:
Προς τί τα στρουθοκαμηλίστικα, κορακίστικα, φτωχοπροδρομίστικα κλπ;;; «Υφάνετε τις ιστορίες σας» Γκουλιόμπαρα και Τσίτσιδα «για τσιπροπροδότες, τσιπρολαθρέμπορους κ.λπ.». [Πάντως στο χωριό σας …ντρέπεστε να κάνετε λόγο για την τσιπροπουλημένη Μακεδονική γλώσσα].
Γιάννης Μαλλιαρός said
92 Βασικά είναι από το γραφείο έκδοσης της άδειας κυκλοφορίας. Ας πούμε αν το αγοράσεις στην Αθήνα, μένεις όμως στη Θεσσαλονίκη αλλά έχεις κολλητό στην Πάτρα που θα πάει να σου βγάλει πινακίδες, τότε οι πινακίδες θα είναι πατρινές. Παλιότερα, η άδεια έπρεπε να βγει στο γραφείο του τόπου κατοικίας (που συνήθως είναι στο μέρος που μένεις). Τώρα μπορείς να πας σε οποιοδήποτε γραφείο.
Παρεμπιπτόντως,
84 Και εκπαιδευτικοί. Εγώ είχα ένα αυτοκίνητο που την πώληση μου την έκανε ο αντιπρόσωπος στη Μυτιλήνη αλλά η αγορά έγινε στον Πύργο (δηλ. με έψησε ο Μυτιληνιός αλλά δεν ήξερα αν θα το χρειαστώ μέχρι που έφυγα αλλά επίσης επειδή τα λεφτά τα είχα βγάλει στον Πύργο ήθελα να μείνει ό,τι μείνει εκεί). Στον Πύργο βγήκαν κι οι πινακίδες παρόλο που είχα ήδη μετακομίσει οπότε το αυτοκίνητο πήγε κατευθείαν Αλεξανδρούπολη αν και κυκλοφορούσε Διδυμότειχο και πέριξ (απλά ο Πυργιώτης ήξερε κάπως τον αντιπρόσωπο της Αλεξανδρούπολης κι είχε την άνεση να του ζητήσει να το παραδώσει, ενώ τον αντιπρόσωπο της Ορεστιάδας δεν τον ήξερε και με παρακάλεσε αν γίνεται να κατέβω αν το παραλάβω απ’ την Αλ.).
Γιάννης Κουβάτσος said
93:Στο χωριό μας, Πρόεδρε, έχουμε σοβαρότερα πράγματα να ασχοληθούμε από τις εμμονές του ενός και του άλλου.
Μαρία said
92
Απ’ το 2009 βλέπω https://fr.wikipedia.org/wiki/Plaque_d%27immatriculation_fran%C3%A7aise άλλαξε το σύστημα για τα καινούργια. Έχω μείνει πολύ πίσω.
dimosioshoros said
@ 90 Γιάννης Μαλλιαρός
>>Α! και Αιτωλοακαρνανία ΜΕ=Μεσολόγγι ΑΙ= Αγρίνιο…
Μου θύμισε την ταινία «Η αυτοκρατορία των αισθήσεων» που λεγόταν στα ιαπωνικά AI NO KORIDA 愛のコリーダ (Ερωτική ταυρομαχία) και στην ελληνική αφίσα ήταν Α! ΝΟ KORIDA! Όλα κι όλα…
freierdenker said
Το μαύρη προπαγάνδα συνήθως χρησιμοποιείται ως απαξιωτικός όρος, αλλά έχει και συγκεκριμένη σημασία η οποία είναι διαφορετική από αυτήν του ΚΚΕ (όπου το μαύρη προπαγάνδα νομίζω οτι σημαίνει κάτι σαν προπαγάνδα της μαύρη αντίδρασης).
Η κυρίαρχη μορφή προπαγάνδας είναι η λευκή, που σημαίνει οτι η αληθινή ταυτότητα του προπαγανδιστή είναι γνωστή. Γκρίζα προπαγάνδα σημαίνει οτι η ταυτότητα του προπαγανδιστή είναι άγνωστη, και μαύρη οτι ο προπαγανδιστής χρησιμοποιεί πλαστή ταυτότητα.
Παράδειγμα μαύρης αντισημιτικής προπαγάνδας είναι τα Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών. Κάποια από τα βίντεο τζιχαντιστών που εξηγούν το σχέδιο Άλωσης της Δύσης, υποψιάζομαι οτι είναι μαύρη αντιισλαμική προπαγάνδα.
Στον Β’ΠΠ οι Άγγλοι χρησιμοποίησαν μαύρη προπαγάνδα με ραδιοφωνικούς σταθμούς όπως o Gustav Siegfried Eins. Ο εκφωνητής υποτίθεται οτι ήταν ένας φλογερός Γερμανός πατριώτης αηδιασμένος από την διαφθορά των ναζιστών (και όταν αποφάσισουν να σταματήσουν το πρότζεκτ, σκηνοθέτησαν έφοδο της Gestapo σε ζωντανή μετάδοση). Ένας άλλο μαύρο ραδιόφωνο ήταν το Soldatensender Calais που μετέδιδε μουσική, αθλητικά νέα, και λόγους του Χίτλερ, αλλά ενδιάμεσα έλεγε φαινομενικά αθώα πράγματα που θα έκαναν έναν Γερμανό στρατιώτη να χάσει το ηθικό του.
Μαρία said
Έκθεση ΕΣΡ για το 2020

eran said
67. Μιας και έγινε αναφορά στον εκλεκτό συσχολιαστή κ. Βασίλη Φίλιππα, ας παραθέσω αυτό:
http://www.kolivas.de/archives/446695.
Alexis said
Στις μέρες μας, με τη σαρωτική διάδοση του διαδικτύου και των πάσης φύσεως «ειδικών» που το κατακλύζουν, η σχέση προπαγανδιστή και προπαγανδιζόμενου (σικ ρε) λειτουργεί μέχρι κάποιο βαθμό και αμφίδρομα.
Όποιος έχει προαποφασίσει να πιστέψει σε κάτι, όσο παλαβό, όσο ακραίο κι αν είναι, θα βρει σε κάποια γωνιά του διαδικτύου επιχειρήματα για να το υποστηρίξει.
Υπάρχουν «θεωρίες» για όλα τα γούστα.
Έχει δημιουργηθεί μια ιδιότυπη «πελατεία» για κάθε είδους προπαγάνδα. Δεν δημιουργεί μόνο η προπαγάνδα τους πελάτες της αλλά και οι ίδιοι οι πελάτες την θρέφουν και την συντηρούν.
Γιάννης Κουβάτσος said
99. Το 2018 ο Μ. Ο. ήταν 47,3% ΣΥΡΙΖΑ και 24,2% ΝΔ. Βέβαια, σημασία δεν έχει πόσο χρόνο ασχολούνται με το κάθε κόμμα, αλλά τι λένε γι’ αυτό. Την κυβέρνηση της ΝΔ, ας πούμε, τη λιβανίζουν, ενώ την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ την έθαβαν.
freierdenker said
Οι ορισμοί της προπαγάνδας του Χρηστικού και του Μπαμπινιώτη διαφέρουν αρκετά. Ελαφρώς προτιμώ του Μπαμπινιώτη, ο ορισμός του Χρηστικού ίσως ταιριάζει περισσότερο στην χειραγώγηση παρά στην προπαγάνδα.
Η προπαγάνδα έχει διάφορα επίπεδα και στο πιο χαμηλό μπορεί απλά να διαδίδει ψέμματα. Μετά, όσο ανεβαίνουμε στην πυραμίδα το ψέμμα όσο γίνεται το αποφεύγουν και χρησιμοποιούν άλλες τεχνικές, π.χ. η συναισθηματικά φορτισμένη γλώσσα (ή ήχος, ή εικόνα), ή η μονομερής, μεροληπτική κάλυψη.
Αλλά όταν φτάσουμε εντελώς στην κορυφή, π.χ. NYT ή Reuters ακόμα και αυτά τα αποφεύγουν, και εκεί νομίζω οτι η χειραγώγηση αρχίζει πλέον να διαφοροποιείται από την προπαγάνδα. Εκεί η δύναμη βρίσκεται στο ποιος καθορίζεις τι είναι είδηση, τι είναι σημαντικό και τι ασήμαντο. Κάτι δηλαδή σαν μια συνέλευση που ο καθένας είναι ελεύθερος να πει την γνώμη του, και όλες οι απόψεις επί ενός ζητήματος συζητιούνται ψύχραιμα και πολιτισμένα, αλλά μια μικρή ομάδα καθορίζει την ατζέντα, τι θα συζητηθεί και τι όχι. Θα μπορούσε να είναι το όνειρο του Στάλιν και τέτοιο.
sarant said
96 Ενα δυο έλεγα και είναι 13 χρόνια!
98 Ευχαριστώ!
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
103# Σταλινικό το Ρόιτερς, σταλινικό το σινανάι, σταλινικό το Φοξ, σταλινικός ο μεγκαντενασκάης. Ούτε στα πιο τρελά όνειρα του Σήφη.
Μας γαμούνε το κέρατο ολούθε και το πρόβλημά μας είναι ο Στάλιν.
Καληνύχτα.
Φώτης said
Υπάρχει μια ωραία ταινία με θέμα παρόμοιο με την περίπτωση του Lord Haw Haw που αναφέρατε.
Λέγεται Μητέρα νύχτα (Mother Night) του 1996 και πρωταγωνιστεί ο Νικ Νόλτε.
Είναι βασισμένη σε μυθιστόρημα του Kurt Vonnegut.
Τη συνιστώ.
https://www.imdb.com/title/tt0117093/
Πέπε said
92 κλπ.:
Είναι πάντως σημαντικό να ξέρεις από πού είναι αυτός που έχει το αυτοκίνητο:
dimosioshoros said
Στην Πρέβεζα, τα πρεβεζάνικα αυτοκίνητα, τα γνήσια βέβαια, τα λέμε ροζίτες εκ του αρχικού «ΡΖ».
Τώρα περιμένουμε εναγωνίως το πρώτο ΡΖΜ. Και στην Πρέβεζα #metoo…
Πέπε said
108
Προ αρκετών ετών, που ο νομός Σάμου (ΜΟ?) βρισκόταν ακόμη στο άλφα, ΜΟΑ, υπήρχε ο υποτιμητικός χαρακτηρισμός «τα Μόα» για τους Σαμιώτες.
Παναγιώτης Κ. said
Να το πάρουμε απόφαση;
Το καινούργιο άρθρο θα ανεβαίνει στις 10.40; 🙂
dimosioshoros said
@ 109 Πέπε
Δηλαδή αργούμε πολύ για ΜΟΜ. 🙂
dimosioshoros said
@ 110 Παναγιώτης Κ.
Ναι, ναι, είμαστε οι τεθλιμμένοι αναμένοντες… 🙂
ΓΤ said
109
ΜΟΑ στη Σάμο; Τώρα και στη Σαμόα
sarant said
Καλημέρα από εδώ. Αφενός είχα κάνει λάθος την ώρα και αφετέρου νωρίτερα είχα κάτι προβλήματα σύνδεσης
106 A, ευχαριστώ, θα το έχω στο νου μου.
109 Μια και το ανάφερες, φίλος που υπηρέτησε στη Σάμο, που οι φαντάροι τη λέγανε (ίσως τη λένε ακόμα) Ουγκάντα λόγω της οργιώδους βλάστησης, διάβαζαν το ΜΟΑ ως Μαλάκα Ουγκαντέζε Απολύομαι
110-112 Εγώ πρέπει να το πάρω απόφαση, ότι άλλαξε η ώρα.
Georgios Bartzoudis said
95, Γιάννης Κουβάτσος said: «93:Στο χωριό μας …έχουμε σοβαρότερα πράγματα να ασχοληθούμε από τις εμμονές του ενός και του άλλου».
# Δασκαλάκο, «εμμονές» είναι το τσιπροξεπούλημα της Μακεδονικής Γλώσσας και ταυτότητα;;; Δάσκαλος να σου πετύχει! Τί διδασκεις άραγε στα παιδιά που έχουν την ατυχία να βρεθούν στα χέρια σου;; Μήπως, «μητρός και πατρός και των άλλων προγόνων…» προτιμότερο είναι το κόμμα;;;
Γιάννης Μαλλιαρός said
Χαίρετε,
114 Είπαμε. Μέχρι τέλους της βδομάδας θα τόχεις εμπεδώσει 🙂
Γιάννης Κουβάτσος said
«Με τίτλο: «Πιέσεις, απειλές, δολοφονία: στην Ελλάδα, η δημοσιογραφία σε σκληρή δοκιμασία», το δημοσίευμα επισημαίνει ότι μετά την επιστροφή της δεξιάς στην εξουσία, το 2019, η ελευθερία του Τύπου έχει «χειροτερέψει» σημαντικά, σύμφωνα με αρκετούς οργανισμούς.»
https://www.efsyn.gr/tehnes/media/338020_liberation-se-skliri-dokimasia-i-dimosiografia-stin-ellada
Γιάννης Κουβάτσος said
117: Περιέχει κι ενα μεζεδάκι το δημοσίευμα:
«ελαχιστοποίηση των διαφωνούντων επικριτικών φωνών».
Μαρία said
118
Κι η Αυγή το ίδιο https://left.gr/news/liberation-katapeltis-gia-tin-eleytheria-toy-typoy-stin-ellada-pieseis-apeiles-dolofonia
Η γαλλική μετάφραση: «minimisation des voix critiques dissidentes.» του πρωτότυπου minimising critical and dissenting voices https://www.mfrr.eu/controlling-the-message-challenges-for-independent-reporting-in-greece/
sarant said
118-119 Των πληγεντων περιοχών, που λέμε. Εύκολο να την πατήσουν.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Ένα τραγούδι από τους Propaganda
Εδώ σ’ αυτή την εποχή
δίνουμε τόπο στην οργή
και η tv,
να μας χαζεύει ένα κουτί.
Ο θεός, η πιο ωραία δικαιολογία
μικρός παράδεισος η αμαρτία.
Άρρωστο ήθος, υγιέστατη ηθική!
Μια Kυριακή και μια κρυμμένη ευχή!
Ασκούν βία και το λεν πληροφορία,
φτιάχνουν φανατικούς του τίποτα στα θρανία.
Πλάθουν είδωλα, σε μυαλά καταπιεσμένα
αυτόκλητοι σωτήρες σε παιχνίδια στημένα.
Θέλουν εργάτες δίχως συναίσθημα,
θέλουν το φόβο πάνω απ’ όλα σαν προαίσθημα.
Θέλουν τυφλούς, θέλουν μουγγούς, θέλουν κουφούς,
θέλουν ρομπότ, σαν αρχέγονους καρπούς.
Χτίζουν κελιά, για να νοιώθουμε πουλιά
εικόνα ψεύτικη αφού σκιζόμαστε για τα λεφτά.
Οργανώνουν στρατούς για να θυμόσαστε το αίμα,
τιτλοφορούνται αρχηγοί να κατεβάσουμε το βλέμμα.
Φτιάχνουν λέξεις για τ’ αυτιά μας ακίνδυνες
μα οι κρυμμένες συνώνυμες άκρως επικίνδυνες.
Κρύβονται πίσω από τα «μη» και τα «πρέπει»
θέλουν να έχουν ένα μάτι παντού που όλα τα βλέπει.
Οι ουτοπίες γι’ αυτούς είναι αδιάβατοι δρόμοι,
ιδεολογίες που χαθήκανε στων αιώνων τη σκόνη.
Δημιουργούν συνειδήσεις πνιγμένες στο φόβο
και καταργούνε τον ελεύθερο μας χρόνο.
Ορίζουν στη κάθε κατάσταση ποιο είναι το σωστό
στη λήθη βρίσκουν απάγκιο ζεστό,
τιμωρούν όποιον δεν είναι στη γραμμή τους,
μα ο εσωτερικός εχθρός, μεγαλώνει στο μαντρί τους!
45, (ο) Ταφρολεκάνης στο εξής, κατά τον Ταμέλη (ποιος ήταν ο Ταμέλης, θυμάσαι; 😉 )
Πέπε said
121
Το δίστιχο που έκανες γαλάζιο, πολύ καίριο. (Το υπόλοιπο δε μου λέει τίποτα, κλισεδολόγιο το βρίσκω.)