Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Γιατί δεν πήγα να ψηφίσω την Κυριακή

Posted by sarant στο 15 Απριλίου, 2022


Δεν μιλώ για μένα. Εγώ δεν πήγα να ψηφίσω την Κυριακή διότι δεν είμαι Γάλλος. Για Γάλλους μιλάμε. Και για τις γαλλικές εκλογές συζητήσαμε ήδη με ειδικό μας άρθρο πριν από τον πρώτο γύρο. Ο πρώτος γύρος έγινε την Κυριακή που μας πέρασε κι έφερε αντιμέτωπους, για τις 24 του μηνός, Κυριακή του Πάσχα για μας, τον νυν πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν και την ακροδεξιά Μαρίν Λεπέν, όπως και το 2017, αν και το αποτέλεσμα, όπως όλα δείχνουν, θα είναι πολύ πιο αμφίρροπο από τότε, που ο Μακρόν είχε νικήσει με 66%.

Tην Κυριακή που μας πέρασε η αποχή ήταν ελαφρώς ανώτερη από το 2017. Να σημειωθεί ότι γενικά, στις προεδρικές εκλογές η συμμετοχή είναι μεγάλη. Το αρνητικό ρεκόρ για πρώτο γύρο ήταν το 2002, όταν η συμμετοχή ήταν μόνο 71,6%, ενώ τώρα είχαμε 73,6%.

Στο γαλλικό ραδιόφωνο, άκουσα να μιλάνε ένας-δυο ψηφοφόροι που δεν ψήφισαν. Βρήκα στην ιστοσελίδα όλο το ρεπορτάζ, με 10 συνολικά τοποθετήσεις ψηφοφόρων που έκαναν αποχή και σκέφτηκα πως θα είχε ενδιαφέρον κι έτσι το μετάφρασα πρόχειρα. Το πρωτότυπο είναι εδώ, και κάθε διόρθωση δεκτή. Σε 3-4 σημεία βάζω και το πρωτότυπο, εκεί που δεν είμαι βέβαιος για την απόδοση.

Να σημειωθεί ότι εκεί που λέω «εκλογικό βιβλιάριο» είναι το γαλλικό carte d’electeur, που δεν ξέρω αν είναι ακριβώς το ίδιο. To επίδομα RSA, που το αναφέρουν δυο φορές, είναι ένα ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για τους άπορους, που για κάποιον που ζει μόνος του είναι 575 ευρώ. Ο κατώτατος μισθός (smic) είναι 1540 ευρώ περίπου.

Jules Ambles, 71 ετών, συνταξιούχος μηχανικός αυτοκινήτων, Arnouville (Val-d’Oise, στην περιφέρεια του Παρισιού). Λυπάμαι που δεν ψηφίζω. Παρακολουθώ πολύ την επικαιρότητα, παρακολούθησα όλες τις συζητήσεις για τις προεδρικές εκλογές. Αλλά έχω απογοητευτεί. Κατά τη γνώμη μου, όλοι οι υποψήφιοι είναι άχρηστοι. Είναι σαν να βλέπω μικρά παιδιά στην αυλή του σχολείου που μαλώνουν: «Μου έκλεψες τις ιδέες μου!» Δεν είναι αξιόπιστοι. Μόνο τον εαυτό τους σκέφτονται.

Το 2017 είχα ψηφίσει τον Μακρόν. Μου άρεσε, ήταν νέος. Και το αποτέλεσμα; Σαν να βλέπεις τον Ναπολέοντα που δεν απευθύνεται πια στον λαό του. Φέτος δεν τον ψήφισα. Αν δεν βγει ο Μακρόν, θα βγει η Λεπέν. Τόσο το χειρότερο. Θα δούμε τι θα γίνει. [Depuis le temps qu’on en parle, on verra bien ce qu’il se passe].

Ferelah Coulibaly, 18 ετών, φοιτήτρια Νομικής, Joué-lès-Tours (Indre-et-Loire, στο κέντρο της Γαλλίας, εκεί που είναι η Τουρ). Όταν μου ήρθε το εκλογικό βιβλιάριο, αισθάνθηκα σοκ: γιατί μου το έστειλαν εμένα; Δεν αισθάνομαι ικανή να ψηφίσω. Είμαι πολύ νέα, δεν έχω ενημερωθεί αρκετά. Ακόμα κι όταν διαβάζω τις διακηρύξεις των υποψηφίων, δεν μπορώ να καταλάβω αρκετά τις ιδέες που βρίσκονται από πίσω τους. Θα φοβόμουν μήπως ξεγελαστώ και διαλέξω λάθος. Προτίμησα να αφήσω να ψηφίσουν στον πρώτο γύρο εκείνοι που έχουν σαφείς πεποιθήσεις, εκείνοι που πηγαίνουν στις συγκεντρώσεις και ξέρουν από πολιτικά.

Ούτε η μητέρα μου ψήφισε. Στον δεύτερο γύρο, αυτό που μπορεί να μας κάνει να πάμε να ψηφίσουμε θα ήταν αν προκρινόταν ο Ζεμούρ. Τότε, θα υπήρχε σοβαρός λόγος να ψηφίσουμε εναντίον του. Αυτός είναι που με ανησυχούσε περισσότερο, για τις ρατσιστικές του ιδέες και για την εριστικότητά του. Η πολεμική αρέσει στον κόσμο και νομίζω πως αυτό θα μπορούσε να του δώσει τη νίκη, όπως έγινε με τον Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ. Εδώ η Μαρίν Λεπέν, δεν νομίζω πως μπορεί να πετύχει αυτό το στοίχημα, ο κόσμος τη φοβάται πολύ. Αν όμως οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι προηγείται, θα πάω να ψηφίσω για να της φράξω το δρόμο.

Mounir Hamdoune, 23 ετών, πωλητής σε λαϊκές αγορές, Montfermeil (Seine-Saint-Denis, προάστεια Παρισιού). Ποτέ μου δεν έχω ψηφίσει. Παίρνω με το ταχυδρομείο τα ψηφοδέλτια, είμαι γραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους, αλλά ποτέ στη ζωή μου δεν έχω ψηφίσει, σε καμιά εκλογή. Έχω την εντύπωση πως οι πολιτικοί είναι όλοι ίδιοι. Δεν είναι κακό, αλλά εγώ έτσι τους βλέπω. [Ce n’est pas méchant, mais je les ai mis dans une case.] Όπως και να’χει το θέμα, η πολιτική δεν επηρεάζει τη ζωή μου. Σήμερα η βενζίνη έχει 2,60 ευρώ το λίτρο. Πληρώνεις βενζίνη για να πας στη δουλειά και δουλεύεις για να πληρώσεις τη βενζίνη. Τι θα άλλαζε αν ψήφιζα;

Οι πολιτικοί λένε πολλά πράγματα αλλά τελικά δεν γίνεται τίποτα. Και σε τοπικό επίπεδο. Εγώ μένω στο Μονφερμέιγ, ο δήμαρχος μάς είπε μαν τον ψηφίσουμε για να κάνει αυτό, κι αυτό, κι αυτό. Και δεν έκανε τίποτα. Ο απολογισμός του Μακρόν είναι μέτριος. Άκουσε λίγο τον κόσμο, τότε με τα κίτρινα γιλέκα. Αλλά μονάχα τους άκουσε, δεν έκανε κάτι. Αντί να ψηφίζω, προτιμώ να κάνω δωρεές. Δίνω χρήματα σε μια οργάνωση που βοηθάει ένα ορφανοτροφείο στο Μαρόκο. Εκεί, βλέπω άμεσα σε τι εξυπηρετεί αυτό που κάνω.

Guillaume Brouillet, 43 ετών, εργάτης κηπουρικής, Παρίσι. Είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που δεν ψηφίζω. Δεν βρίσκω κάτι δικό μου στους υποψήφιους. Έχω την εντύπωση πως δεν μου μιλάνε. Εγώ είμαι εργάτης, δεν έχω πάει πολύ στο σχολείο, δεν έχω πολύ λεξιλόγιο. Αυτό που βλέπω, είναι ένα οχτάγωνο που μέσα του αναμετριούνται οι υποψήφιοι, εκείνοι πλακώνονται στο ξύλο [ se mettent des patates]… κι εμείς είμαστε στο κοινό και τρώμε ποπ-κορν.

Παρακολουθώ πολύ τις ειδήσεις. Το ντιμπέιτ ανάμεσα στον Ζεμούρ και την Πεκρές ήταν αξιοθρήνητο. Ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι; Εγώ είμαι εργάτης, δεν θα τους ήθελα ούτε για προϊστάμενους, όχι βέβαια για προέδρους! Απέναντι στον Μπάιντεν και στον Πούτιν πρέπει να έχεις κάποιον χαρισματικό, κάποιον σοβαρό. Κι έπειτα βαρέθηκα πια να διαλέγω τον μη χειρότερο, βαρέθηκα να ψηφίζω με βάση ποιον δεν θέλω, σε ποιον θέλω να φράξω τον δρόμο. Θα ήθελα να ψηφίσω από πεποίθηση, μια φορά στη ζωή μου.

Brigitte, 46 ετών, σε αναρρωτική μακράς διαρκείας, Beautor (Aisne, στην Πικαρδία, στον Βορρά). Ποτέ μου δεν έχω ψηφίσει. Ποτέ δεν έχω πάρει εκλογικό βιβλιάριο. Γεννήθηκα εδώ δίπλα, στο Noyon του νομού Oise. Εδώ μεγάλωσα, μετά πήγα στο Νότο και πιο ύστερα επέστρεψα στα μέρη εδώ. Παίρνω τα προεκλογικά φυλλάδια, αλλά βιβλιάριο δεν μου ήρθε. Ομολογώ ότι δεν το έψαξα ποτέ. Με τη γραφειοκρατία αργείς πολύ να βρεις άκρη.

Έτσι κι αλλιώς, οι πολιτικοί είναι όλοι κλέφτες, απατεώνες. Αφού δεν ψηφίζω, τουλάχιστον δεν το μετανιώνω. Δεν βγαίνει τίποτα με το να ψηφίσεις. Είτε πας είτε όχι, πάντα το ίδιο γίνεται.

,

.

Charef Laroui, 49 ετών, σε αντιπροσωπεία αυτοκινήτων, Tours (Indre-et-Loire, κεντρική Γαλλία). Τη μοναδική φορά στη ζωή μου που ψήφισα, ήμουν στη φυλακή, το 2019. Μου έδωσαν εκλογικό βιβλιάριο και άδεια να βγω από το κελί και να πάω να ψηφίσω. Πηγαίναμε στο γυμναστήριο της φυλακής, χωρίς χειροπέδες. Μου άρεσε που πήρα τον αέρα μου, έστω κι αν ήταν γρήγορο. Δεν θυμάμαι καν ποιον ψήφισα, διάλεξα στην τύχη.

Για μένα, δεν βγαίνει τίποτα με το να πας να ψηφίσεις, εκτός αν είναι να σου δώσουν κατοικία. Αλλιώς, οι πολιτικοί δεν μας βοηθάνε. Είναι ψεύτες, απατεώνες, διεφθαρμένοι. Οι πλούσιοι τα καταφέρνουν επειδή είναι σε θέση ισχύος, εμάς όμως, τους ανθρώπους που ζουν με το επίδομα RSA όπως εγώ, οι πολιτικοί δεν μας έχουν ανάγκη. Ποιος έκανε κάτι για μας; Ο Μακρόν, όταν ρίχνει την τιμή της βενζίνης, το κάνει μόνο και μόνο για να πάρει τις εκλογές. Θα κερδίσει, έτσι κι αλλιώς.

Thérèse Jean-Louis, 64 ετών, συνταξιούχος του Ταχυδρομείου, Garges-lès-Gonesse (Val-d’Oise, περιφέρεια του Παρισιού). Είμαι «εκτός κόσμου». Έχω σταματήσει να ψηφίζω εδώ και καιρό. Τώρα πια ζω για τον εαυτό μου και όχι για τους άλλους [Désormais, je vis en fonction de moi et pas des autres]. Πριν από τις εκλογές, σας λένε «όλα πάνε καλά», αλλά η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Ούτε το 2017 είχα ψηφίσει. Ο Μακρόν τα έκανε όλα λάθος. Πήρε από όλους, εκτός από τους πλούσιους. Τελικά, πάντα οι ίδιοι κερδίζουν.

Πιστεύω ότι πρέπει να γκρεμιστούν όλα για να φτιάξουν όλα ξανά. Πρέπει όλα ν’ αλλάξουν, αλλ’ αυτό δεν θα γίνει με εκλογές. Εγώ ποτέ δεν μάσαγα τα λόγια μου. Οι γονείς μου με έστειλαν στη Γαλλία από τη Μαρτινίκα, σαν ένα μπόγο άπλυτα εσώρουχα, όταν ήμουν μικρή, επειδή έκανα πολλές φασαρίες. Έγινα υπάλληλος στο Ταχυδρομείο, αλλά ποτέ δεν προχώρησα στη σταδιοδρομία μου. Παραήμουν επικριτική. Για πολύ καιρό, με φώναζαν «Μαντάμ Ροβεσπιέρου».

Kamel Belferoum, 47 ετών, υπάλληλος αεροδρομίου του Παρισιού, Garges-lès-Gonesse (Val-d’Oise, περιφέρεια του Παρισιού). Έχω αηδιάσει με την πολιτική. Τίποτα δεν μου ταιριάζει. Θα σκίσω το εκλογικό μου βιβλιάριο. Το παιχνίδι είναι στημένο! Ο Μακρόν δεν συζητάει. Θα ξανακερδίσει ελλείψει καλύτερου. Το 2017 έκανα το λάθος να τον ψηφίσω. Ήταν ολοκληρωτική απογοήτευση. Δεν μας παίρνουν υπόψη. Με αυτόν, ο καθένας για την πάρτη του. Μόνο για τους πλούσιους είχε. Και οι τράπεζες εξακολουθούν να βγάζουν κέρδη πάνω στη δική μας πλάτη. Όλο αυτόν τον καιρό, μαζεύεται ένα τεράστιο έλλειμμα και θα το πληρώσουν τα παιδιά μας.

Σήμερα, ο Μακρόν θέλει να σε βάλει να δουλεύεις και να παίρνεις το RSA, ενώ ούτε με τον κατώτατο μισθό δεν μπορείς να τα βγάλεις πέρα! Είναι η πρώτη μου φορά που δεν ψηφίζω, αλλά δεν υπάρχει ούτε ένα πρόγραμμα που να μου ταιριάζει.

Camille, 41 ετών, ελαιοχρωματίστρια, Châteauneuf-les-Martigues (Bouches-du-Rhône, Νότος, κοντά στη Μασσαλία). Δεν ψήφισα, διότι δεν ξαναγράφτηκα στους εκλογικούς καταλόγους. Παλιότερα, δούλευα βοηθός νοσηλεύτρια στον Βορρά. Με τον Covid-19, άλλαξα καριέρα κι έγινα ελαιοχρωματίστρια εδώ στον Νότο. Αλλά δεν έκανα τον κόπο να ξαναγραφτώ..

Αν μπορούσα να ψηφίσω, θα ψήφιζα τη Μαρίν Λεπέν. Την είχα ψηφίσει το 2017, πάντα έτσι ήταν[ça a toujours été elle]. Ο Μακρόν πάλι, έκανε πολλά για τους πλούσιους. Αυτοί στα χαμηλά σκαλοπάτια, δεν έχουν τίποτα. Όλα για τα αφεντικά. Για μένα, που ήμουν βοηθός νοσηλεύτρια, δεν είχε και πολλή αναγνώριση.

Michel, πλανόδιος πωλητής, 60 ετών, Gondreville (Meurthe-et-Moselle, Λωραίνη, ανάμεσα Νανσί και Τουλ). ΟΙ προεδρικές, ειλικρινά, δεν με ενδιαφέρουν. Είναι όλοι καραγκιόζηδες, έπρεπε να παίζουν στην εκπομπή του Κανάλ Πλυς! Έχω σταματήσει να ψηφίζω στις προεδρικές εδώ και πολλά χρόνια. Έχω αηδιάσει την πολιτική σε εθνικό επίπεδο από τον καιρό του Σιράκ. Στις δημοτικές εκλογές εξακολουθώ να ψηφίζω, αλλά εκεί διαφέρει. Τον δήμαρχο, τον ξέρεις.

Οι πρόεδροι, όλοι είναι για την καρέκλα, για τα λεφτά. Και ο Μακρόν ίδιος με τους άλλους είναι. Οι πολιτικοί, τους βλέπεις στις λαϊκές αγορές να μοιράζουν φυλλάδια όταν έρχονται εκλογές, αλλά τον υπόλοιπο καιρό δεν υπάρχει κανένας. Και μετά, ποτέ δεν κάνουν όσα λένε. Οπότε, η ψήφος μου δεν αλλάζει τίποτα. Σας το λέω, αν σήμερα ήμουν 20 χρονών, θα είχα φύγει από τη Γαλλία.

88 Σχόλια προς “Γιατί δεν πήγα να ψηφίσω την Κυριακή”

  1. avno13 said

    Οι Γάλλες/οι «ακολουθούν» τον «δρόμο» (κυνισμό) των ΗΠΑϊκών. Από πίσω ακολουθούμε και διάφοροι «μεσογειακοί» (ελληναράδες, ισπαναράδες, μακαρονάδες κλπ κλπ). Λες και οι Γάλλες/οι πολιτικοί «επιβλήθηκαν» στις/στους Γάλλες/ους από έξωθεν συνωμοτικές και φανατικα αντι-γαλλικές «δυνάμεις».
    Σε πολλές σημερινές δημοκρατίες εμείς (οι ψηφοφόροι) γεννάμε τις/τους πολιτικούς, τις/τους βυζαίνουμε, μεγαλώνουμε, στέλνουμε στα σχολεία μας, σπουδάζουμε και ψηφίζουμε. Ενίοτε τις/τους ξαναψηφίζουμε! … Η κότα και το αυγό της. Το αυγό και η κότα του…… Μεμψιμοιρία, μία κοινωνική «απασχόληση», όπως μερικά πρωινάδικα.

  2. nikiplos said

    Καλημέρα σε όλους. Περισσός σκεπτικισμός των ψηφοφόρων. Πέρασε η εποχή των ιδεών, των οραμάτων. Είμαστε στην αμείλικτη εποχή των εκατοστημορίων, των δεικτών, των επιτοκίων. Παντού ακούς το ίδιο: «το κοινωνικό κράτος καραρρέει σε όλο τον κόσμο. Ξεχάστε ασφάλιση, σύνταξη κλπ»
    Κάντε τα κουμάντα σας.
    Όμως φεύ! Ούτε τα κουμάντα μας δεν μας αφήνουν να κάνουμε. Τουλάχιστον το 1999 είχαμε την επιλογή να ΜΗΝ παίξουμε στη φούσκα του χρηματιστηρίου. Από το 2008 και ένθεν με την Ακρόπολις Χρηματιστηριακή του ΚΑΚ, το 2010 και τα πράσινα άλογα/ανάπτυξη του ΓΑΠ, και τέλος τη ΔΕΗ του Χ»δάκη, υποχρεούμαστε ό,τι περισσεύει να το «επενδύουμε» χρωστώντας το στο κωλοκράτος των Αθηνών, ποντάροντας στα γνωστά ψωράλογα.

  3. ΚΩΣΤΑΣ said

    Δεν ξέρω το κόστος ζωής στις ευρωπαϊκές χώρες. Αλλά 575 ευρώ για τον άνεργο και 1540 ευρώ κατώτατο μισθό, σύμφωνα με τα δικά μας ισχύοντα, μου φαίνονται αρκετά καλά.
    Τώρα γιατί δεν πάνε να ψηφίσουν, ε! είναι οι έξυπνοι, οι άγιοι, οι τίμιοι, αυτοί που τα ξέρουν όλα… φταίει το σύστημα που όλα τα έχει ρυθμισμένα, οπότε δεν έχει νόημα να ψηφίσουν, όπως νομίζουν τα κορόϊδα που πάνε και ψηφίζουν.

    Νόμιζα ότι μόνον εδώ συμβαίνουν αυτά, αλλά… φευ, συμβαίνουν και εις Παρισίους!

  4. Georgios Bartzoudis said

    Ο άνθρωπος είναι «ζώον πολιτικόν», είπε ένας αρχαίος Μακεδόνας. Αν είναι μόνο …ένα από τα δυο, τότε είναι πρόβλημα ο ίδιος. Και νομίζω ότι κανένα πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί από …ένα άλλο πρόβλημα!

  5. ΚΩΣΤΑΣ said

    3 διόρθωση
    –> φταίει το σύστημα που όλα τα έχει ρυθμισμένα,

    να γίνει–> φταίει το σύστημα που όλα τα έχει προαποφασισμένα,

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    Αναρωτιέμαι τι θα έλεγαν οι αντίστοιχοι που δεν ψήφισαν σε δικές μας εκλογές.

  7. Προσγειωμένα πράγματα ακούς από ανθρώπους του μεροκάματου που κανένας πολιτικός δεν υπολογίζει, ενώ τους πλούσιους του υπολογίζουν οι πολιτικοί για με θέση καλά αμειβόμενη για την γκόμενα ή τα παιδιά τους, για κανένα πλούσιο γάμο για τον εαυτό τους κ.λ.π.
    Μόνο τους γλείφουνε να τους ξεγελάσουν και να πάρουν την ψήφο τους, διαβατήριο για ρεμούλες. Γιατί να ψηφίσουν ;
    Οι έχοντες λύσει το οικονομικό μπορούν να ασχολούνται με τις μικρές διαφορές μεταξύ των υποψηφίων και να βρούν τον καλύτερο, αλλά η λυχνία είναι σβησμένη

    Το πιο σωστό το είπε ο τελευταίος «Στις δημοτικές εκλογές εξακολουθώ να ψηφίζω, αλλά εκεί διαφέρει. Τον δήμαρχο, τον ξέρεις.» Τον ξέρεις και του ζητά τα ρέστα στα μικρά μέρη , στα μεγάλα κέντρα που ΔΕΝ τους ξέρεις φυτρώνουν φρούτα όπως ο Μπακογιάννης του μεγάλου περι-πάτου, ο Βαγγέλας ο στιχουργός δι’ αντιπροσώπου και το άλλο βούρλο στην συμπρωτεύουσα.

    Στην Ελλάδα οι πολιτικοί φάγανε τα ταμεία των εργαζομένων και μέσω αυτών τις συντάξεις και την υγειονομική περίθαλψη,φάγανε τα λεφτά της παιδείας με αγορές του αιώνα (τρεις–τέσσερις τον αιώνα για να το εμπεδώσουμε) μας πτήξανε στα μνημόνια και δεν κουνιέται φύλλο, ανησυχούμαι μόνο μήπως και δεν βγει ο «εκλεκτός» μας λες και θα μας σώσει

  8. ΓΤ said

    @0
    «Εγώ δεν πήγα να ψηφίσω την Κυριακή διότι δεν είμαι Γάλλος».

    Μα κάλλιστα θα μπορούσες να είσαι Γάλλος ΚΑΙ να μην πας να ψηφίσεις…

  9. atheofobos said

    Όλος αυτός ο απολιτικός κόσμος του άρθρου, είναι προφανώς ένα μεγάλο μέρος των κίτρινων γιλέκων και αντίστοιχο με τους «αγανακτισμένους» εδώ και το ευήκοο κοινό του Βελόπουλου, του Τράγκα, του Χίου και των παρομοίων τους.

  10. 9 Ας ψάξουμε λοιπόν να δούμε τι είναι που τους κάνει ευήκοο κοινό. Προφανώς, τελικά, δεν είναι πως δεν περάσαμε διαφωτισμό.

  11. sarant said

    8 Αλλά αν ήμουν Γάλλος, εγώ, θα πήγαινα 🙂

  12. nikiplos said

    Να το ελαφρύνω λίγο, ο τελευταίος που δεν πήγε, ο Μισέλ από την Γκοντρεβίγ, μοιάζει καταπληκτικά με τον Στάθη Παναγιωτόπουλο!

  13. Πέπε said

    8
    Α έτσι το πας; Ε λοιπόν, θα μπορούσε κάλλιστα να είναι Γάλλος μεν αλλά ανήλικος, χωρίς δικαίωμα ψήφου.

    Επίσης, όλοι αυτοί που θα μπορούσαν να ψηφίσουν αλλά για διάφορους λόγους δεν το επέλεξαν, θα μπορούσαν να έχουν άλλους λόγους κι όχι αυτούς. Ή θα μπορούσαν να έχουν ψηφίσει. Ή θα μπορούσαν να μην είναι Γάλλοι.

    Δε σε γνωρίζω, μπορώ να κάτσω να φανταστώ διάφορα για το ποιος περίπου είσαι και τι είσαι (όπως κι εσύ για μένα), αλλά θα μπορούσες να μην είσαι αυτό που αγνοώ ότι είσαι αλλά κάτι άλλο. Θα μπορούσες να μην είσαι αναγνώστης Σαραντάκου και να μη δεις ποτέ το βαρυσήμαντο σχόλιό μου. Άλλωστε θα μπορούσα και να μην το έχω γράψει (δε θα ‘χανε κι η Βενετιά βελόνι εδώ που τα λέμε).

  14. Reblogged στις anastasiakalantzi59.

  15. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    11# Εγώ δεν είμαι Γάλλος αλλά είμαι μαρτυριάρης και ξέρω ποιο θα είναι το αυριανό άρθρο 🙂

  16. ΓΤ said

    11@

    Πάντα δυνητικό σενάριο το #8 🙂

  17. ΓΤ said

    Από το κράτος-νυχτοφύλακα στο κράτος-μπόγια…
    https://www.iefimerida.gr/kosmos/sangkai-arpazoyn-toys-polites-me-dagkanes-htypoyn-osoys-antistekontai-binteo

  18. Ο Διαφωτισμός γέννησε επαναστάσεις, την γαλλική, την αμερικάνικη ακόμα και την ελληνική. Οι πολιτικοί που ακολούθησαν στην εξουσία έφεραν τον σκοταδισμό δολοφονώντας μεθοδικά την Παιδεία ώστε να έχουν το ποθούμενον έχοντας μετατρέψει τους ψηφοφόρους σε άβουλα όργανα χωρίς (πραγματική) παιδεία και δια του το μη χείρον…ποτέ δεν βελτιώνεται !

    Το στημένο παιχνίδι δεν αλλάζει με την συμμετοχή αλλά με αλλαγή όρων και αποχή μέχρι να γίνει. Απαραίτητα απλή ανόθευτη αναλογική και όχι πλαφόν εκλογής να μπορούν να βγούν και να ακουστούν οι εκτός κομμάτων αξιόλογοι κάθε περιοχής και όχι να μαντρώνονται στις κομματικές στάνες κι όποιος βγει απ ‘εξω να τον τρώει ο λύκος

  19. sarant said

    15 Το αυριανό; Μεζεδάκια θα είναι.

  20. ΚΑΒ said

    Εγώ δε θα ψήφιζα, γιατί δεν ξέρω γαλλικά!

  21. rogerios said

    Καλημέρα Νικοκύρη,

    είδες πόσο δύσκολη είναι η απόδοση του καθημερινού λόγου των απλών ανθρώπων; Ειδικά για μας που έχουμε συνηθίσει να μεταφράζουμε σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο γλωσσικού ύφους.
    Παρεμπ., «se mettre des patates» = πλακώνομαι στο ξύλο. 🙂 [ταιριάζει και πολύ καλύτερα στο νόημα όσων λέει ο κύριος Μπρουγέ.

  22. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    19# Σωστά, το προσεχώς τότε 🙂

  23. Σωτήρς said

    Ακόμη και τη Λεπέν την έχουν για μέρος της ελίτ.

    Αυτό που λέει ο Γκιγιόμ ο κηπουρός ότι κάνουν μαλακίες (se mettent des patates) είναι κάτι σαν το δικό μας «έκανα πατάτα» ή κατιτίς πιο λαϊκό;

  24. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    17# Μ’ αρέσει στο πρώτο βιντεάκι η τύπισσα του σκάει που λέει πως η αστυνομία δεν δίστασε να χτυπήσει ακόμα και ηλικιωμένους.

  25. voulagx said

    #21: Δηλαδή καμμιά σχέση με τις πατάτες που κάνουμε στο σκάκι. 🙂

  26. rogerios said

    @25 (και 23): Οι Γάλλοι έχουν πολλές εκφράσεις με την πατάτα και με μεγάλη νοηματική ποικιλία. Με την έννοια τoυ κάνω βλακεία, πάντως, όπως το λέμε εμείς, δεν νομίζω ότι έχουν. Βεβαίως, ένα πρόσωπο μπορεί να χαρακτηρισθεί ως patate, δηλαδή ηλίθιος.

  27. ΚΑΒ said

    Guillaume Brouillet, 43 ετών, εργάτης κηπουρικής

    Κι έπειτα βαρέθηκα πια να διαλέγω τον μη χειρότερο, βαρέθηκα να ψηφίζω με βάση ποιον δεν θέλω, σε ποιον θέλω να φράξω τον δρόμο. Θα ήθελα να ψηφίσω από πεποίθηση, μια φορά στη ζωή μου.

  28. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κυνισμός, αποστασιοποίηση, ιδιώτευση και τσουβάλιασμα, τα κοινά στοιχεία όλων των συνεντεύξεων. Προφανώς οι Γάλλοι θεωρούν δεδομένες κάποιες ελευθερίες, κάποια δικαιώματα, κάποια προνόμια που απολαμβάνουν, οπότε θεωρούν πως η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος περιττεύει. Μια επίσκεψη σε χώρες όπου αυτές οι ελευθερίες, αυτά τα δικαιώματα, αυτά τα προνόμια είναι ανύπαρκτα (στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη, δηλαδή) ίσως τους έπειθε πως λύση δεν είναι η αποχή, λύση είναι η συμμετοχή. Συμμετοχή που δεν θα περιορίζεται στην ψήφο, αλλά θα είναι ουσιαστική συμμετοχή. Λόγω της αδιαφορίας για τα κοινά τρώνε στη μάπα τους διάφορους Μακρόν, Σαρκοζί και Ολάντ και, αν νομίζουν ότι θα ταρακουνήσει το σύστημα η «αντισυστημική» ψήφος στους διάφορους ακροδεξιούς κρυπτοφασίστες, τότε είναι φρικτά γελασμένοι.

  29. Ε, αν φταίει ο λαός, να τον αλλάξουμε βρε αδελφέ.

  30. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όχι, φταίνε οι κακοί μπαμπάδες-πολιτικοί που δεν φροντίζουν τα παιδάκια τους, αλλά κοιτάνε μόνο την πάρτη τους. Ας φτιάξουμε πολιτικά θερμοκήπια, όπου θα καλλιεργούμε ηθικούς, ικανούς και δημιουργικούς πολιτικούς, προικισμένους δηλαδή με τα προσόντα του μέσου ψηφοφόρου.

  31. rogerios said

    Η carte électorale , η οποία συνήθως αποκαλείται carte d’électeur, είναι το έγγραφο που αποδεικνύει την εγγραφή του ψηφοφόρου στους εκλογικούς καταλόγους του δήμου κατοικίας του. Στις αρχές του έτους αντικαταστάθηκαν όλες, για να προστεθεί στις νέες και κωδικός QR. Αντιθέτως, πάντως, προς ό,τι φαίνεται να υπονοούν όσοι μίλησαν στο σημερινό ρεπορτάζ, η carte électorale δεν είναι απαραίτητη για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος. Μπορείς να ψηφίσεις και μόνον με την ταυτότητα.

  32. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κορνήλιος Καστοριάδης:

    «Σύμφωνα με την παραδοσιακή «αριστερή» άποψη, όλα αυτά τα επέβαλαν η Δεξιά, οι κυρίαρχες τάξεις και η μαύρη αντίδραση. Μπορούμε όμως να πούμε ότι όλα αυτά τα επέβαλαν στον ελληνικό λαό ερήμην του ελληνικού λαού; Μπορούμε να πούμε ότι ο ελληνικός λαός δεν καταλάβαινε τι έκανε; Δεν ήξερε τι ήθελε, τι ψήφιζε, τι ανεχόταν; Σε μιαν τέτοια περίπτωση αυτός ο λαός θα ήταν ένα νήπιο. Εάν όμως είναι νήπιο, τότε ας μη μιλάμε για δημοκρατία. Εάν ο ελληνικός λαός δεν είναι υπεύθυνος για την ιστορία του, τότε, ας του ορίσουμε έναν κηδεμόνα. Εγώ λέω ότι ο ελληνικός λαός -όπως και κάθε λαός- είναι υπεύθυνος για την ιστορία του, συνεπώς, είναι υπεύθυνος και για την κατάσταση, στην οποία βρίσκεται σήμερα.»

  33. Βλέπω δάσκαλε είσαι κι εσύ της σχολής «γιδότοπος» (ολούθε). Ε αυτά τα καημένα τα γίδια βλέπουν τον κόσμο σαν μια απάνθρωπη μηχανή που τα συνθλίβει, ακούν μεγάλα λόγια και δεν βλέπουν καμία βελτίωση δεκαετίες τώρα. Διαβλέπουν, με κάποια ίσως υπερβολή, ότι και να αλλάξει ο βοσκός ή το τσομπανόσκυλο η ζωή τους θα μείνει η ίδια, μιας και το κοπάδι είναι πλέον τμήμα μιας γιγαντιαίας κτηνοτροφικής μονάδας: ίσα που βλέπουν τους CEO και τους μάνατζερ της να αλληλοσυγχαίρονται, ρίχνοντας πού και πού ένα χαιρετισμό (ή ένα φάσκελο) στο κοπάδι. Η μόνη προοπτική που βλέπουν είναι να το σκάσουν, με τον κίνδυνο του λύκου, ή ίσως να ξανακάνουν το κοπάδι κτήμα του βοσκού του (κάτι που δεν πετυχαίνει ακριβώς το προσδοκώμενο, όπως ανακάλυψαν τα βρετανικά γίδια). Εγώ που είμαι, ξερωγώ, γίδι με γυαλιά και ίσως κρατάω και τα βιβλία του τσομπάνη, δεν θα ήθελα να τους κουνήσω το δάχτυλο.

  34. (δεν θα πω για τον Καστοριάδη γιατί δεν έχω καθόλου καλή γνώμη)

  35. ΓΤ said

    (TΡΑΙΝΟΣΕ: 15.04.2022-02.05.2022 | έκπτωση 50% για όλους τους εκπαιδευτικούς)

  36. rogerios said

    1. Άλλο πράγμα ο κυνισμός κι άλλο η παραίτηση. Κυνικός μπορεί να είναι αυτός που καθορίζει τους κανόνες του πολιτικού παιχνιδιού ή έστω εκείνος που έχει τη δυνατότητα να τους επηρεάσει ουσιωδώς, όχι όποιος απλώς υφίσταται τις συνέπειες (άλλο ζήτημα το ότι έχει κι ο ίδιος ευθύνες για την κατάσταση).
    2. Δεν βλέπω τι το σημαντικά χειρότερο έχουν οι διάφοροι Μακρόν, Ολλάντ, Σαρκοζύ σε σχέση με τους πολιτικούς που εκλέγονται στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
    3. Στο συγκεκριμένο ρεπορτάζ μιλούν άνθρωποι που δεν ψήφισαν στον πρώτο γύρο. Συνεπώς, οι όποιες απόψεις τους αφορούν το 26,4 % που απείχε, όχι το σύνολο του εκλογικού σώματος. Επιπλέον, δεν είμαι βέβαιος ούτε για το αν οι συμμετέχοντες δίνουν μια αντιπροσωπευτική εικόνα του συγκεκριμένου μέρους των εκλογέων, καθόσον στη συντριπτική τους πλειονότητα προέρχονται από τις κατώτερες εισοδηματικές τάξεις.
    4. Αν ο λόγος των ακροδεξιών και κρυπτοφασιστών θεωρείται από κάποιους ελκυστικός, η ευθύνη δεν ανήκει αποκλειστικά στους ψηφοφόρους. Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που μόνον οι ύποπτων προθέσεων πολιτικοί μιλούν για εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα, κράτος πρόνοιας κ.λπ. Οι άλλοι προωθούν πολιτικές περιστολής δικαιωμάτων και, συνήθως, δεν δέχονται καν να συζητήσουν την αντίθετη άποψη, μιλώντας για ψεκασμένους. Δυστυχώς για όλους μας, που βλέπουμε σημαντικό μέρος των μη προνομιούχων στρωμάτων να στρέφεται προς φρικτές λύσεις.

  37. nikiplos said

    Ωστόσο ολοένα και περισσότεροι εξ αυτών μετά από κάποια ηλικία απολύονται και μπαίνουν στο ταμείο ανεργίας για μεγάλα χρονικά διαστήματα και στέλνονται εδώ κι εκεί για (κυριολεκτικά) δουλειές του ποδαριού. Από την άλλη ο καπιταλισμός, σταμάτησε να είναι manufacture driven, σταμάτησε να είναι η παραγωγή που έχει τον πρώτο λόγο στις οικονομίες. Τώρα οι εταιρείες είναι κελύφη/κουφάρια με μεγαλύτερη αξία ως τέτοια παρά για το «μέσα». Αργόμισθοι, Γραφειοκράτες, Μανατζαρέοι και λοιποί εσμοί παρασιτικών οργανισμών, μπαίνουν ως βαρίδια σε αυτούς τους ανθρώπους του μόχθου που άλλοτε ήταν παραγωγικοί.

    Τα επαγγέλματά τους, ήταν οργανωμένα, τα συνδικάτα τους προστάτευαν τα εργασιακά τους, είχαν μια στοιχειώδη όσμωση με την κοινωνία. Τα καλύτερα κρασιά, τα καλύτερα τυριά, το καλύτερο γάλα, το καλύτερο κρέας, τα προμηθεύτηκα στις λαϊκές στη Γαλλία και όχι στα Φρανπρι, Καρφούρ κλπ.

    Και ξαφνικά οι μανατζαρέοι των Βρυξελώνε και της Χώρας, φέρνουν Πολωνό υδραυλικό (να μαστροχαλάσει με πενταροδεκάρες), φέρνουν Μαλ (ευτυχώς ακόμη στη Γαλλία έχουν νόμους για 17χλμ απόσταση και δεν γκρεμίζουν ιστορικό κέντρο να το κάνουν τσιμεντένιες χαβούζες), στήνουν γκέτο με ξένους. Παγκοσμιοποίηση σου λέει. Φθηνό λάπτοπ. Όμως ποιός έχει ανάγκη από φθηνό mac? Κι αρχίζουν τα «ο κόσμος προχωράει μπροστά», » η ιστορία δεν γυρίζει πίσω» κ.α.

    Απαρχαιωμένο απωλίθωμα συντηρητισμού, το Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια, δεδομένες οι ελευθερίες, αλλά τελικά χάνονται τα πάντα. Και διακυβεύεται ακόμη και αυτό το Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια, που γέμισαν τζαμιά οι πόλεις, Μουλάδες και μαντήλες, και οι άνθρωποι αυτοί του μόχθου, βρέθηκαν υποχρεωμένοι να συνυπάρξουν χωρίς υποδομές, χωρίς καν να τους ρωτήσει κανένας. Και τα Σ/Μ γέμισαν με προϊόντα αγνώστου προελεύσεως.

    Κι οι Μανατζαρέοι των κυβερνήσεων σοσιαληστές ή μη, ψήφισαν ασμένως την GUTT. Κι αν δεν ήταν εκείνος ο Μουστάκιας Γάλλος ακτιβιστής αγρότης, σήμερα θα απαγορευόταν να λέμε ελιές Καλαμών ή αυγοτάραχο Μεσολογγίου.

    Προσωπικά δεν βλέπω πρόβλημα στους ανθρώπους αυτούς. Πρόβλημα και τέλμα στην πολιτική βλέπω, το οποίο θα πληρώσουν οι κοινωνίες με ζοφερό μέλλον. Μια κάποια άμυνα είναι οι πολιτικές που προπαγανδίζουν την εσωστρέφεια, αλλά σήμερα με την παγκοσμιοποίηση, κατά πόσο αυτό είναι εφικτό? Δεν γνωρίζω την απάντηση. Ωστόσο δεν δέχομαι αυτό το «δεν γυρίζει ο κόσμος πίσω» έτσι χωρίς κάποια στοιχειώδη επεξεργασία ή δοκιμή.

    Ας καμαρώνουν αύριο σα γύφτικα σκερπάνια οι πολίτες τα ψηλά modernized centers των πόλεων τους. Μιας agglomeration που κανέναν άλλον σκοπό δεν έχει παρά μόνο να τους αφήσει άνεργους, πεινασμένους κι αναξιοπρεπείς. Τι παράδοξο.

  38. Αγγελος said

    Τον τελευταίο, αυτόν που είπε «αν σήμερα ήμουν 20 χρονών, θα είχα φύγει από τη Γαλλία», θα ήθελα να τον ρωτήσω πού θα ήθελε να πάει.

  39. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα.
    «Τη μοναδική φορά στη ζωή μου που ψήφισα, ήμουν στη φυλακή, το 2019. Μου έδωσαν εκλογικό βιβλιάριο και άδεια να βγω από το κελί και να πάω να ψηφίσω. (…)Μου άρεσε που πήρα τον αέρα μου, έστω κι αν ήταν γρήγορο. Δεν θυμάμαι καν ποιον ψήφισα, διάλεξα στην τύχη.»[Charef Laroui, 49 ετών, σε αντιπροσωπεία αυτοκινήτων, Tours (Indre-et-Loire, κεντρική Γαλλία)]
    Κάπως έτσι, το ερώτημα κατά πόσον υπάρχει και, εάν ναι, κατά πόσον χαραμίζεται η “ελεύθερη βούληση”(*) του ατόμου, απαντάται τελικά, όλο και συχνότερα, ως πεποίθηση ότι όλα (ημών περιλαμβανομένων) είναι προϊόντα τυχαιότητας, ότι ακόμη και η πιο «δημοκρατική» (π.χ.πολιτική) επιλογή, μπορεί να υποκατασταθεί από ένα απλό στρίψιμο νομίσματος ή από μια άλλη σύνθετη, αδιάβλητη, μορφή κλήρωσης.
    Και κάθε τέτοια φορά, σε αγγίζει -εάν δεν είσαι αναίσθητος- ένας κρύο αεράκι ματαιότητας, μια φρούδωση κατόχου ελευθερίας ανάπηρης που το μόνο που του μένει είναι να μουρμουρίζει, δίνοντάς της πικρότερο νόημα, την γνωστή “Δημοσθένους λέξη” «Κι αν βγω απ’ αυτή τη φυλακή κανείς δε θα με περιμένει/ οι δρόμοι θα `ναι αδειανοί κι η πολιτεία μου πιο ξένη…», ελπίζοντας έτσι ότι κάποτε το ψηφαλάκι πίσω απ’ το «παραβάν» του βίου του, κατά παράβαση του ζοφερού φαίνεσθαι, θα βγεί -συναθροισμένο- φωτερό, διαψεύδοντας πανηγυρικά την τόση απογοήτευσή του ως αιωνίου φυλακόβιου.
    (*) βλ. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%B5%CF%8D%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%B7_%CE%B2%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%B7

  40. […] Δεν μιλώ για μένα. Εγώ δεν πήγα να ψηφίσω την Κυριακή διότι δεν είμαι Γάλλος. Για Γάλλους μιλάμε. Και για τις γαλλικές εκλογές συζητήσαμε ήδη με ειδικό μας άρθρο πριν από τον πρώτο γύρο. Ο πρώτος γύρος έγινε την Κυριακή που μας πέρασε κι έφερε αντιμέτωπους, για τις 24 του μηνός, Κυριακή του Πάσχα για… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2022/04/15/ekloges-11/ […]

  41. # 38

    Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Αυστραλία, φτάνουν ;

    Οταν ο ελληνικός λαός συνειδητοποιήσει πως με την προσέλευσή του στις κάλπες έφερε την χούντα γιατί δεν άρεσε το αποτέλεσμα σε κάποιους, συγχώρεσε την χούντα υποθηκεύοντας το μέλλον της χώρας με το στιγμιαίο με αποτέλεσμα από κει καιπέρα κάθε σκάνδαλο να φαίνεται σαν φυσική συνέπεια της «ίσης μεταχείρησης όλων των παρανομούντων» και πως με την ψήφο του έβγαλε πρωθυπουργό τον…Παπαδήμα θα αρχίσει να σκέφτεται τι πέτυχε τόσα χρόνια; με την ψήφο του και πιθανόν να καταλάβει πως η ψήφος του είναι εισιτήριο για την ασυδοσία κάποιων

  42. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    21 Α, ευχαριστώ!

    31 Σωστά, το έλεγαν συνέχεια στο ραδιόφωνο. Αλλά, όπως βλέπεις, κάποιοι τη θεωρούν απαραίτητη.

    38 Καλή ερώτηση. Ίσως στην Αγγλία ;

  43. ΚΩΣΤΑΣ said

    38 –> … θα ήθελα να τον ρωτήσω πού θα ήθελε να πάει.

    Ε! σίγουρα σε καλύτερα μέρη, Αφρική, Ασία (πρωτίστως Β. Κορέα), Κούβα, Λατινική Αμερική (κάποιες χώρες), Ρωσία…

  44. Παναγιώτης Κ. said

    Σε μας το τρίπτυχο είναι «Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια»
    Στην Γαλλία είναι «Πατρίς, Εργασία, Οικογένεια» (αν δεν κάνω λάθος).

  45. Παναγιώτης Κ. said

    Ένα ανάλογο ρεπορτάζ στην Ελλάδα για εκείνους που δεν ψήφισαν νομίζω πως δεν θα είχε πολύ διαφορετικές απαντήσεις.

  46. Παναγιώτης Κ. said

    Σάββατο έχουμε μεζεδάκια. Η Κυριακή είναι αφιερωμένη στη λογοτεχνία οπότε, δεν υπάρχει μέρα αφιερωμένη στο συνέδριο του Σύριζα.
    Περίμενα το σημερινό να έχει σχέση με το Συνέδριο.
    Μπορεί όμως να αναπληρωθεί το κενό μετά τη λήξη. Και πάλι θα έχει ενδιαφέρον το θέμα.

  47. Παναγιώτης Κ. said

    Οι περισσότεροι από μας τους δασκάλους (όσοι μπαίνουμε σε τάξη για να διδάξουμε) δεν θα τα πούμε πολύ διαφορετικά από τον Γ. Κουβάτσο. Αν τα πούμε διαφορετικά δεν θα μπορέσουμε τελικά να ανταποκριθούμε στη… μεταφυσική του άλλου τρόπου.

  48. leonicos said

    Οι γάλλοι με κάλυψαν

    Ο μόνος λόγος που θα ψηφίσω είναι μην τυχόν και πέσει κάτω από το όριο του 3% και δεν βγάλει βουλευτή.

    Όχι ότι μου λέει κάτι σαν κόμμα, αλλά θα λυπηθώ. Κάποτε το είχα αγαπήσει

  49. Παναγιώτης Κ. said

    @18. Καλοπροαίρετα ρωτάω: Υπάρχει κάποιο υπόδειγμα Παιδείας-Εκπαίδευσης σε κάποια χώρα του πλανήτη για να το μιμηθούμε;

    Για να μη παρεξηγηθώ. Ούτε εγώ είμαι ικανοποιημένος από την παρεχόμενη Εκπαίδευση στον τόπο μας και γιατί όχι, έχω κάποιες προτάσεις που κτγμ θα βελτίωναν την κατάσταση.
    Η δική μου πρόταση δεν είναι μόνο προς το υπουργείο Παιδείας αλλά και προς άλλους φορείς. π.χ στο Τεχνικό Επιμελητήριο.
    Γιατί Τεχνικό Επιμελητήριο; Διότι…φίλε μηχανικέ, δεν μπορεί να παραπονιέσαι για το χαμηλό επίπεδο των τεχνιτών που χρησιμοποιείς και να μην έκανες κάτι για την κατοχύρωση των διαφόρων επαγγελμάτων που δραστηριοποιούνται στην οικοδομή. (Έφερα ένα παράδειγμα).

  50. ΓΤ said

    33 χρόνια…

  51. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    46 Βάλαμε άρθρο για το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ, ή έστω για τον τρόπο εκλογής

  52. Παναγιώτης Κ. said

    @42 τέλος. Ρώτησα όχι ένα ή δύο νέους που βρέθηκαν στην Βρετανία αλλά αρκετούς, να μου πουν τι είναι αυτό που διαφοροποιεί το πολιτικό σύστημα στην Βρετανία από το πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα δεδομένου ότι και τα δύο είναι καπιταλιστικού χαρακτήρα.
    Σαν να ήταν συνεννοημένοι μου απάντησαν: Ο πολίτης εμπιστεύεται το κράτος ενώ δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για το ελληνικό κράτος.

  53. freierdenker said

    Μεταξύ μιας κυβέρνησης εκλεγμένης με 80% συμμετοχή και μιας εκλεγμένης με 20% συμμετοχή, για μένα προτιμότερη είναι η δεύτερη. Με μικρότερη βάση νομιμοποίησης, ίσως να της είναι πιο δύσκολο να ελέγχει τους πολίτες.

    Κατά την γνώμη μου, ο έλεγχος που ασκούν οι κυβερνήσεις στους πολίτες έχει αρχίσει να ξεφεύγει από αυτά που γράφει στο συμβόλαιο της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, και για πολλούς και διάφορους λόγους θα συνεχίζει να επεκτείνεται. Η κοινωνία παίρνει μορφές που έχουν ανάγκη το αυξημένο έλεγχο του πολίτη για να διατηρηθούν. Πετυχημένα παραδείγματα αυταρχικών χωρών (Κίνα) ασκούν έλξη. Η τεχνολογία επιτρέπει τον στενό έλεγχο του πολίτη χωρίς να διαταράσσει την καθημερινότητα του. Σε μια γερασμένη κοινωνία σε ελαφρά παρακμή, ο μέσος πολίτης νιώθει αδύναμος και ευάλωτος, και βλέπει θετικά τον έλεγχο του Άλλου.

    Για μένα, δυο δυνατά καμπανάκια ήταν οι μανιώδεις προσπάθειες για το έλεγχο της δημόσιας συζήτησης για τον κορωνοϊό και τώρα για την Ουκρανία. Για να πάρουμε μια ιδέα για το που βρισκόμαστε, το 1950 ο Στάλιν έγραφε στην Πράβδα «It is generally recognized that no science can develop and flourish without a battle of opinions, without freedom of criticism», μια άποψη που οι σημερινοί κρατούντες θα την θεωρούσαν επιπόλαια σε βαθμό επικινδυνότητας.

    Παρεμπιπτόντως, το άρθρο του Στάλιν ήταν για τα προβλήματα της γλωσσολογίας. Και αυτό που λέει περί ελευθερίας κριτικής (στην επιστήμη) δεν ήταν υποκριτικό. Αντιλαμβανόταν οτι χρειάζεται τις επιστήμες και δεν ήθελε να του χαλάσουν το μαγαζί τίποτα άσχετοι καριερίστες που πουλούσαν μαρξιστικό φούμο (οι επίγονοι του Marr στην συγκεκριμένη περίπτωση).

  54. sarant said

    53 Έχει ψωμί αυτό το σχόλιο, ως προς τη μάχη των ιδεών.

  55. GeoKar said

    Στην 3η συνέντευξη, του MH, εκεί που λέει «όλοι οι πολιτικοί είναι ίδιοι. Δεν είναι κακό», μήπως ταιριάζει καλυτερα «Δεν είναι κακία»?

    Όσο για την ουσία, σε όλον τον κόσμο, όλοι οι αρνούμενοι να ψηφίσουν έχουν πάνω-κάτω τα ίδια επιχειρήματα και το αποτέλεσμα είναι σχεδόν παντού το ίδιο: άνοδος του λαϊκισμού, του εθνικισμού, της Ακροδεξιάς. Αυτό θέλουν?

  56. BLOG_OTI_NANAI said

    Γραφήματα από παλαιότερη μελέτη για την αποχή:

    Κωνσταντινίδης (2010).
    Επιλογές ψήφου εν μέσω «διασταυρούμενων πυρών»: Οι αντιτιθέμενες επιδράσεις κοινωνικών
    χαρακτηριστικών.
    Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας, 2 5 ,1 -17.

  57. ΓΤ said

    Αρβελέρ στο νοσοκομείο

  58. Μαρία said

    57
    Απο πέσιμο 🙂

  59. ΓΤ said

    58@

    569 μετά την πτώση του Βυζαντίου έχουμε πτώση βυζαντινολόγου

  60. ΚΩΣΤΑΣ said

    58 – 59

    Καλά! κοροϊδέψτε την βυζαντινολόγα, αλλά πίσω έχει η αχλάδα την ουρά. Κάποτε θα γεράσετε κι εσείς. Εγώ, για ευνόητους λόγους, την συμπονώ! Το μπουλόνι, μαν… 😉

  61. ΓΤ said

    60@ Κώστμαν

    Δυστυχώς, η Αγγελική Λαΐου έφυγε πολύ νωρίς…

    «Κάποτε θα γεράσετε κι εσείς». —> Μα αυτό δεν είναι βέβαιο

  62. ΚΩΣΤΑΣ said

    61 Ρε μαν, εντάξει, συμβαίνουν και αυτά, αλλά εγώ σκέφτομαι θετικά πάντα για όλους/ες και ιδιαίτερα για φίλους/ες. Θεωρώ ότι θα ξεπεράσετε τον αιώνα ζωής.

    Αυτό που δεν μπορώ να μυριστώ μόνο είναι το από πέσιμο ή από …έσιμο; 😅

  63. ΓΤ said

    62@

    Άσε τις θεωρήσεις
    και κοίτα το στρατί
    μην κι αναθεωρήσεις
    για ό,τι έχει πει

    Δεν είναι απαραίτητα θετικό να χτυπήσω άλλα 46+ χρόνια στο κράτος-βγαζωπαναγία

  64. Μοιάζουμε τόσο με τους Γάλλους; Δεν το ήξερα!

    Δεν θα αποποιηθώ τις ευθύνες των πολιτών, αλλά για να αποφασίσουν οι πολίτες σωστά θα πρέπει να έχουν σωστή πληροφόρηση. Αλλοιώνουμε την πληροφόρηση, αλλοιώνεται και το αποτέλεσμα και για το αλλοιωμένο αποτέλεσμα φταίνε οι πολίτες και καλά να πάθουν να το λουστούνε.

  65. ΓΤ said

    63@

    (ό,τι έχεις) 🙂

  66. eran said

    «Κι έπειτα βαρέθηκα πια να διαλέγω τον μη χειρότερο, βαρέθηκα να ψηφίζω με βάση ποιον δεν θέλω, σε ποιον θέλω να φράξω τον δρόμο. Θα ήθελα να ψηφίσω από πεποίθηση, μια φορά στη ζωή μου.»

    Όπως επισημάνθηκε και στο #27.

    Πολύ θα ήθελα να ξέρω πώς μπορεί να κριθεί απολιτίκ αυτή η θέση.

  67. Μαρία said

    66
    Δεν θα ήταν, αν αναφερόταν στο 2ο γύρο κι όχι στο 1ο με 12 υποψήφιους.

  68. Γιάννης Κουβάτσος said

    63: Δεν γουστάρεις να ζεις στο κράτος με τις περισσότερες πρωτιές; Είσαι πιο αχάριστος κι από κείνον τον απίθανο Γάλλο, που θα ήθελε να είναι νέος για να φύγει απ’ τη Γαλλία. 😂
    https://www.newsauto.gr/news/misthi-ke-kafsima-arnitiki-protathlitria-i-ellada/?utm_source=Gazzetta%20Home%20News&utm_medium=boi&utm_campaign=best_of_internet

  69. Γιάννης Κουβάτσος said

    64:Το θέμα είναι ότι κανείς δεν πρόκειται να τους προσφέρει τη σωστή ενημέρωση στο πιάτο. Γιατί να το κάνει; Άρα θα πρέπει να βρουν τρόπο να τη διεκδικήσουν κι αυτήν και ό,τι άλλο θεωρούν πως δικαιούνται.

  70. sarant said

    Ευχαριστω για τα νεότερα!

  71. Nestanaios said

    Το σίγουρο είναι ότι κάτι πρέπει να γίνει και να συμμετέχουμε όλοι στα κοινά με τον έναν η τον άλλον τρόπο. Για να έχουμε Δημοκρατία οι κυβερνήσεις πρέπει να έχουν μεγαλύτερη αποδοχή λαού. Για να γίνει αυτό πρέπει να αλλάξουν πολλά. Εκλογικός νόμος, σύνταγμα.
    Γιατί να έχουμε επαναληπτικές εκλογές; Υπάρχει τρόπος να αναδειχτεί νικητής με μια εκλογή και με μεγάλα ποσοστά. 70% και 80%.

    18. Έχει υπάρξει ελληνική επανάσταση;

    28. Η συμμέτοχή είναι λύση αλλά αν δεν υπάρχει συμμετοχή γιατί να υπάρχει λύση (κυβέρνηση); Η Δημοκρατία δεν είναι Προσωποκρατία.

    38. Θέλει να πάει σε μια Γαλλία του μέλλοντος και εδώ εγώ υποψιάζομαι αναζωπύρωση της γαλλικής επανάστασης.

  72. Αφιερωμένο σε στόκους και τον επιτετραμμένο της Ουκρανίας στο ιστολόγιο :

    (αντιγράφω από φέησμπουκ)

    Λοιπόν, ακούστε ακούστε…
    Ανεβάζει η La Repubblica την είδηση ότι το πανεπιστήμιο του Τορίνο προκήρυξε 20 υποτροφίες των 3000€ για Ουκρανους φοιτητές και 20 υποτροφίες των 2000€ για Ρώσους και Λευκορωσους. Πετάχτηκε ο επίτιμος πρόξενος της Ουκρανίας αμέσως και είπε να μη δώσουν στους Ρώσους.
    Ε, από κάτω γίνεται ο χαμός στα σχόλια! Ο κόσμος εδώ έχει αρχίσει να τα παίρνει στο κρανίο με αυτή τη συμπεριφορά των ουκρανων που έχει καταντήσει ανυπόφορη.
    Τα σχόλια είναι ότι είμαστε κυρίαρχη χώρα και το σύνταγμα μας απαγορεύει τους ρατσιστικους διαχωρισμούς, ότι τώρα καταλαβαίνουμε πώς συμπεριφεροσασταν στη ρωσική μειονότητα, προξενε συμμαζέψου κλπ. Της τρελής λέμε!

  73. Παναγιώτης Κ. said

    Πριν τριάντα και πλέον χρόνια σε φεστιβάλ νεολαίας.
    Εκτός από ορχήστρες και τραγούδια και πολιτικές ομιλίες.
    Μετά την πολιτική ομιλία κάποιοι πλησίασαν τον ομιλητή (υψηλόβαθμο κομματικό στέλεχος με κύρος) για να εκφράσουν τον θαυμασμό τους για τα όσα περιεκτικά είχε πει.
    Εξομολογητικός ο ίδιος είπε το εξής απλό: Δεν μου έρχεται κάποια ειδική ενημέρωση…στο πιάτο. Υπάρχει δουλειά και ψάξιμο για να πω τα όσα είπα.

    Με το περιστατικό αυτό θέλω να πω ότι η αποκάλυψη της πραγματικότητας-αλήθειας είναι μια επίπονη διαδικασία.

  74. Alexis said

    #72: Εμένα μου προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι δίνουν λιγότερα στους Ρώσους 🙂

    Γιατί εκπλήσσεσαι όμως; Βάλε στη θέση Ουκρανίας-Ρωσίας Κύπρο-Τουρκία και πήγαινε πίσω στο 1974.
    Αμφιβάλλεις ότι τα ίδια και χειρότερα θα έγραφαν Έλληνες και Ελληνοκύπριοι για τους Τούρκους φοιτητές;
    «Όχι λεφτά στον Ατίλλα κλπ. κλπ.»

    ΥΓ: Δεν ξέρω ποιον αποκαλείς «επιτετραμμένο της Ουκρανίας στο ιστολόγιο» αλλά αν λες αυτόν που φαντάζομαι τον αδικείς. Μάλλον έχεις επηρεαστεί από τις ποδοσφαιρικές-οπαδικές του προτιμήσεις 😆

  75. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ζήτω η Ουκρανία! Ζήτω ο Αντρέι Σεβτσένκο! Ζήτω ΟΆρης!
    (Να κάνουμε και λίγη πλάκα στον γραφικό γεροχουλιγκάνο του ιστολογίου, Αλέξη. Μεγάλη απόλαυση να γλεντάς φανατικούς και να τους βλέπεις να αφρίζουν.😉😂)

  76. Alexis said

    Αυτή που με σόκαρε πιο πολύ από τους 10 ήταν η 46χρονη που είπε «δεν έχω ψηφίσει ποτέ στη ζωή μου»
    Έχουμε μάθει να τα θεωρούμε όλα δεδομένα και αυτονόητα γιατί δεν έχουμε βιώσει τα χειρότερα. Αυτά που συμβαίνουν εντός και εκτός Ευρώπης σε επίπεδο δημοκρατικών ελευθεριών και ατομικών δικαιωμάτων, μας φωνάζουν για το πού μπορεί να μας οδηγήσει αυτή η αυτοκαταστροφική μας θεώρηση.

  77. Alexis said

    #75: Χα, χα, είπα να μη σε κατονομάσω αλλά εσύ καρφώθηκες μόνος σου!
    Είσαι πολύ «επιτετραμμένος» τελικά ρε αδερφέ… 😆

  78. Γιάννης Κουβάτσος said

    Είναι πολλά τα λεφτά, Αλέξη. Και πολύ όμορφες οι Ουκρανές. 😉

  79. Γιάννης Κουβάτσος said

    76:Ακριβώς, Αλέξη. Νομίζουν ότι τιμωρούν τους πολιτικούς με την αποχή. Δεν κατανοούν ότι τους κάνουν μεγάλη χάρη αφηνοντάς τους ανεξέλεγκτους, στην ησυχία τους. Θεωρούμε ότι δικαιούμαστε καλούς πολιτικούς, χωρίς εμείς να είμαστε καλοί πολίτες. Δεν γίνονται αυτά.

  80. Παναγιώτης Κ. said

    Δεν υπήρξα υποψήφιος…βουλευτής 🙂 και δεν ξέρω.
    Έχω όμως μια μικρή συνδικαλιστική πείρα οπότε μπορώ να σας βεβαιώσω ότι είναι επώδυνο τουλάχιστον ψυχολογικά, να ψηφίζει μόνο το 20% των εγγεγραμμένων. Η εκλογή χάνει την σημασία της.

  81. Γιάννης Κουβάτσος said

    Επώδυνο για τους πολιτικούς είναι να ελέγχονται σχολαστικά τα πεπραγμένα τους, Παναγιώτη, και το κατά πόσον υπάρχει συνέπεια μεταξύ των προεκλογικών λόγων τους και των μετεκλογικών πράξεών τους. Η απαίτηση, δηλαδή, των πολιτών για συνεχή λογοδοσία εκ μέρους των πολιτικών. Αυτό μόνο με τη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά μπορεί να επιτευχθεί. Τους τρόπους θα τους βρούμε, προέχει η συνειδητοποίηση πως υπεύθυνη για τη διαφθορά και την ανικανότητα των πολιτικών είναι η αδιαφορία και η ιδιώτευση των πολιτών. Στις συνεντεύξεις των Γάλλων μη ψηφοφόρων πλεονάζουν η μεμψιμοιρία και η ανούσια γενικευμένη καταγγελία των πάντων. Μοιάζει να περιμένουν την «μαγική» ηθικοποίηση των πολιτικών. Γίνεται αυτό; Μπορεί να αλλάξει η κατάσταση, χωρίς να το απαιτήσουν έμπρακτα και συστηματικά οι πολίτες;

  82. Nestanaios said

    Διαφορά μεταξύ πολιτικών και πολιτών είναι ότι η πολιτικοί καλοζούν με τους φόρους των πολιτών και οι πολίτες μοχθούν για να πληρώσουν τους φόρους.

  83. sarant said

    Kαλημέρα από εδώ! Μπέρδεψα τις ώρες (και) σήμερα.

    75 και πριν: Ετσι κι αλλιώς, το συγκεκριμένο σχόλιο ανήκει σε Ελληνίδα που μένει στην Ιταλία.

  84. Κουβάτσε, είσαι γνωστός οπαδός του να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα όχι μόνο απογοητευμένος από τις οπαδικές σου προτιμήσεις (γιατί είσαι βάζελος για τους τίτλους και τα τότε μεγαλεία κι ελπίζεις τώρα μήπως καμίά κυβέρνηση ρεμούλας- όπως τότε η χούντα- σε ξαναφέρει στο προσκήνιο) αλλά και από την μίζερη ζωή σου όπως φαίνεται από τα σχόλιά σου.

    # 74

    Αλέξη, δεν τον αδικώ καθόλου,μάλλον δεν τον ξέρεις από παλιά αλλά ακόμα και τώρα ο άνθρωπος είναι ποδοσφαιρικά στόκος. Να στο κάνω λιανά. Ο ΠΑΟΚ στην Μαρσέιγ έκανε 16 τελικές περισσότερες από οποιαδήποτε άλλη ομάδα, της Παρί ΣενΖερμέν συμπεριλαμβανομένης. Μιλάει περιφρονητικά για το Κόνφερανς όταν στην Γαλλία μετέδωσαν ένα ματς αυτό της Μαρσέιγ κι όχι της Λυών από το Γιουρόπα που γινόταν ταυτόχρονα απλούστατα γιατί η Μαρσέιγ είναι δεύτερη στο πρωτάθλημα και όπως είδες εδώ που το δημοσίευσα, έβαλε ολόκληρο πρωτοσέλιδο για το ματς αυτό και όχι της Λυών.
    Κλαψουρίζει πως δίνουνε πολλά πέναλτυ στον ΠΑΟΚ, αγνοώντας ίσως πως είναι καλύτερη ομάδα, έχει την καλύτερη επίθεση στην Ελλάδα και παίκτες που μπορούν να αλλάζουν μπαλιές μέσα στην περιοχή, οπότε είναι εύκολο να κάνει πέναλτυ ο αντίπαλος και το κυριότερο πως υπάρχει VAR και τα πέναλτυ ελέγχονται πλέον, δεν είναι ψεύτικα σαν του Καραβούτα, Καραγκούνη ήθελα να πω, που έπαιρνε ο ΠΑΟ. Στο τελευταίο ματς με τον ΠΑΟΚ 2 φορές το VAR ακύρωσε πέναλτυ υπέρ του ΠΑΟΚ αλλά οι στόκοι δεν χαμπαριάζουν από γεγονότα, .
    Γενικά, τυφλωμένος από το μίσος του, αρνείται πάντοτε να συζητήσει με στοιχεία και όπως τα παιδάκια τσιρίζουν νομίζοντας πως με τις φωνές του θα…έχουν δίκιο ή νομίζει πως είναι στο δημοτικό με τα παιδάκια και μπορεί να λέει ό,τι θέλει χωρίς αντίλογο. Δεν με ενοχλούν αυτά που γράφει χωρίς τεκμηρίωση, απλά δεν εκτιμώ τέτοιου είδους ανθρώπους και, δεν καμουφλάρομαι πίσω από ψεύτικα, ευγενικά γλυκόλογα.

    Οσον αφορά την αποχή από τις εκλογές, ξαναδιάβασε το σχόλιο #53 και προβληματίσου γιατί όπου υπάρχει μικρή αποχή, και άρα πιο αντιπροσωπευτική του λαού κυβέρνηση, έχουμε και τα χειρότερα αποτελέσματα. Το γιατί είναι απλό, τύπος και τηλεόραση διαμορφώνουν την κοινή γνώμη για πράγματα που δεν μπορεί να ελέγξει ο απλός πολίτης όπως στην τοπική αυτοδιοίκηση και εκεί ακόμα επειδή οι περισότεροι υποψήφιοι είναι κομματικοί εφευρέθηκαν οι μεγάλοι Δήμοι ώστε να μην γνωρίζουν τους υποψήφιους και να ψηφίζουν κομματικά
    Η πιστεύεις πως ξέρανε οι Αθηναίοι τα «προσόντα» του Μπακογιάννη και τον ψήφισαν; Ο Καμίνης που περιέργως συμμάζεψε την Αθήνα καταποντίστηκε κι ας ήταν της ιδίας παράταξης.

  85. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ποιος Γάλλος θέλει να μεταναστεύσει στη Σαγκάη;
    https://www.efsyn.gr/kosmos/asia/eirinikos/340198_sangkai-rekor-kroysmaton-se-ena-dystopiko-skiniko

  86. Nestanaios said

    Για να γίνει μια επανάσταση πρέπει να υπάρχουν ιδανικά. Η επανάσταση δεν είναι μύλος.

    Πολλές αλλαγές πρέπει να γίνουν και μια εξ αυτών είναι η κατάργηση των Δήμων και αντικατάσταση αυτών με ένα υπουργείο. Το υπουργείο θα ονομάζεται «υπουργείο καθαριότητος» και αυτό το υπουργείο θα συμβάλλει στην αύξηση του τουρισμού στην χώρα μας.

    Τα δημαρχεία είναι θεματοφύλακες κομμάτων και αυτό βλάπτει την δημοκρατία και τον τουρισμό.

  87. Καλημέρα,
    83 Φταίει η μετακίνηση…

  88. Σταυρος said

    Mαρεσει αυτος που λεει οτι ολοι οι πολιτικοι ειναι απατεωνες και ο ιδιος εχει κανει φυλακη!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: