Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μικρό καλάθι (του νοικοκυριού) να κρατάμε…

Posted by sarant στο 27 Οκτωβρίου, 2022


Το άρθρο που θα διαβάσετε σήμερα δημοσιεύτηκε προχτές στο ηλεπεριοδικό 2020magΌπως θα ξέρετε, στο ηλεπεριοδικό αυτό δημοσιεύω άρθρα με Λέξεις της επικαιρότητας -σαν εκείνα που δημοσίευα κάθε μήνα στα Ενθέματα της Αυγής. Εδώ μπορείτε να βρείτε όλα μου αυτά τα άρθρα, 23 ως τώρα. Η εικόνα είναι από τη δημοσίευση στο περιοδικό. 

Διαβάζω ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης σκοπεύει, πιθανώς από τις 2 Νοεμβρίου, να θέσει σε εφαρμογή το «καλάθι του νοικοκυριού», σε μια προσπάθεια να συγκρατηθούν οι τιμές στην αγορά. Πρόκειται για 50 κατηγορίες ειδών πρώτης ανάγκης, κυρίως τροφίμων· τα μεγάλα σουπερμάρκετ θα είναι υποχρεωμένα να προσφέρουν έναν κωδικό (ένα είδος) από κάθε μία από αυτές τις κατηγορίες σε χαμηλή τιμή.

Ακόμα δεν έχουν ξεκαθαριστεί οι λεπτομέρειες του συστήματος, αλλά ήδη γίνεται αρκετός λόγος για το προτεινόμενο μέτρο· αλλά αυτά θα τα διαβάσετε σε άλλες στήλες, περισσότερο ειδικές. Εμείς εδώ, ως γνωστόν, λεξιλογούμε· κι έτσι, το σημερινό μας άρθρο θ’ αφιερωθεί στη λέξη «καλάθι».

Το δικό μας καλάθι είναι μεσαιωνικό, από το ελληνιστικό καλάθιον, που είναι υποκοριστικό του αρχαίου «κάλαθος», λέξη που απαντά π.χ. στους Όρνιθες του Αριστοφάνη (φερέτω κάλαθον ταχύ τις πτερών) και η οποία επιβιώνει και στη νεότερη γλώσσα. Ο κάλαθος θυμίζει άλλες αρχαίες λέξεις που επίσης περιέγραφαν δοχεία (κύαθος, γάργυθος) με την ίδια κατάληξη, αλλά εδώ το θ θα μπορούσε ν’ ανήκει στο θέμα αν η λέξη συνδέεται, όπως έχουν προτείνει, με το ρ. κλώθω. Ο κάλαθος των αρχαίων ήταν πλεχτός από καλάμι ή άλλο εύκαμπτο υλικό, στενός στο κάτω μέρος, και τον χρησιμοποιούσαν και στις τελετές, όταν καλαθηφόροι κρατούσαν καλάθια π.χ. γεμάτα μαλλί.

Το σημερινό καλάθι μπορεί βέβαια να είναι και πάλι πλεχτό από λυγαριά, καλάμι, ψάθα κτλ. αλλά μπορεί να είναι και συρμάτινο ή πλαστικό, με δυο λαβές στο πλάι ή μία στο επάνω μέρος. Κι επειδή μέσα στους αιώνες το καλάθι ήταν απαραίτητο σκεύος για χίλιες δυο χρήσεις, δεν είναι περίεργο ότι έχει αξιόλογη παρουσία στη φρασεολογία μας.

Έτσι, για κάποιον που έχει πάθει μεγάλη ζημιά ή τα έχει χαμένα και δεν ξέρει τι κάνει, λέμε «έχασε τ’ αυγά και τα καλάθια» -να σκεφτούμε κάποιον που πήγαινε να πουλήσει τα αυγά του στο παζάρι κι έπαθε νίλα. Κι επειδή τ’ αυγά είναι εύθραυστο προϊόν, άλλη παροιμία συμβουλεύει να μη βάζουμε όλα τ’ αυγά μας σ’ ένα καλάθι -πολύ πιθανό να είναι δάνειο από τ’ αγγλικά, πάντως είναι αγαπημένη παροιμία των συμβούλων επενδύσεων.

Επίσης, για κάποιον μονίμως ανικανοποίητο ή ιδιότροπο λέμε «στο καλάθι δεν χωρεί, στο κοφίνι περισσεύει», ενώ για να βάλουμε φρένο σε κάποιον που φαίνεται να πιστεύει εντυπωσιακές υποσχέσεις του λέμε «όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα και μικρό καλάθι», δηλαδή μην πιστεύεις άκριτα όλα όσα ακούς να υπόσχονται. Το δεύτερο σκέλος της παροιμίας έχει αυτονομηθεί κι έχει μεταπέσει σε φράση, «κρατάω μικρό καλάθι», δηλαδή είμαι επιφυλακτικός.

Τέλος, χρησιμοποιούμε την ειρωνική ή οργισμένη απάντηση «καλάθια» σε κάποιον που μας ρωτάει αν όλα πάνε καλά, για να του δείξουμε ότι καθόλου καλά δεν πάνε. (Παραλλαγή: καλάμια!)

Αλλά βέβαια έχουμε και το καλάθι του μπάσκετ, που το λέμε και καλαθόσφαιρα ή καλαθοσφαίριση στην επίσημη ορολογία (που όμως έχει περιοριστεί στον γραπτό και γραφειοκρατικό λόγο, ενώ αντίστροφα το ποδόσφαιρο είναι ο βασικός όρος, προφορικός και γραπτός). Το καλάθι του μπάσκετ είναι βέβαια χωρίς πάτο, ένα στεφάνι με ένα διχτάκι, και φυσικά λέγοντας καλάθι εννοούμε επίσης την εύστοχη προσπάθεια του παίκτη, όταν ρίξει τη μπάλα μέσα στο καλάθι και σημειώσει πόντους. Κι έτσι το δάνειο πλούτισε τη γλώσσα μας, αφού όταν παίζουμε μπάσκετ βάζουμε καλάθι (και όχι μπάσκετ). Να σημειώσουμε, τέλος, το απόλυτα ταιριαστό για μπασκετμπολίστα επώνυμο Καλάθης, που έχει ο αρχηγός της Εθνικής ομάδας.

Εκτός από το καλάθι όμως υπάρχει και ο κάλαθος, επιβίωση της αρχαίας λέξης, που σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως στον όρο «κάλαθος των αχρήστων», το σκεύος που υπάρχει σε κάθε γραφείο για να πετάνε μέσα τα άχρηστα, κυρίως χαρτιά -έχω συναδέλφους που είχαν εξαιρετικές επιδόσεις σε αυτό το είδος χαρτοκαλαθοσφαίρισης. Ο κάλαθος των αχρήστων χρησιμοποιείται και μεταφορικά, για να δηλώσουμε ότι κάτι είναι άχρηστο (για τον κάλαθο των αχρήστων) ή ότι κάτι δεν αξιοποιήθηκε (μελέτες εκατομμυρίων κατέληξαν στον κάλαθο των αχρήστων). Στον Κουμανούδη βρίσκω τον χαρακτηρισμό «καλάθιος» για κάποιον ποιητή που τα ποιήματα που έστελνε στις εφημερίδες για δημοσίευση είχαν αυτή την άτυχη κατάληξη.

Το καλάθι χρησιμοποιείται σε κάθε είδους αγορές, αλλά τώρα με την τεχνολογία έχουμε και εικονικό καλάθι, στους ιστότοπους ηλεκτρονικών αγορών, όπου βάζουμε (εικονικά) τα είδη που σκεφτόμαστε να αγοράσουμε πριν πάμε στο ταμείο (εικονικά πάντοτε) για να πληρώσουμε (πραγματικά).

Κι έτσι ξαναρχόμαστε στο καλάθι του νοικοκυριού, που αποτελεί εκσυγχρονισμό του καθιερωμένου όρου «καλάθι της νοικοκυράς» με τον οποίο οι οικονομολόγοι εννοούν μια ποσότητα βασικών καταναλωτικών αγαθών, κυρίως τροφίμων, που έχει την ικανότητα να αγοράσει το μέσο νοικοκυριό. Εδώ ενδιαφερόμαστε μόνο για το περιεχόμενο, όχι για το ίδιο το δοχείο, όπως και με τον όρο «καλάθι νομισμάτων» εννοούν συνδυασμό νομισμάτων, που η αξία του καθορίζεται από έναν σταθμικό μέσο όρο της αξίας των νομισμάτων που το συνθέτουν, όπως ήταν το ecu, ο πρόγονος του ευρώ.

Ο όρος «καλάθι της νοικοκυράς» πρέπει να είναι δάνειο από τα γαλλικά, όπου επίσης υπάρχει ο αντίστοιχος όρος panier de la ménagère, κυρίως στο Βέλγιο, αν και τώρα και εκεί έχει προταθεί η μετονομασία σε panier du ménage, του νοικοκυριού. Σωστή η μετονομασία, αφού έχει περάσει πια ο καιρός που η γυναίκα έμενε κατά κανόνα στο σπίτι και ασχολιόταν με τα οικιακά, αλλά όπως και να ονομαστεί το νέο μέτρο τα λαϊκά στρώματα αναμένεται να δουν μικρό όφελος ή τουλάχιστον πολύ μικρότερο απ’ όσο θα έβλεπαν αν μειωνόταν ο ΦΠΑ σε μια σειρά από είδη πρώτης αναγκης. Αυτό θα ήταν πράγματι αποτελεσματικό μέτρο, ιδίως αφού ο πληθωρισμός έχει αβγατίσει τα κρατικά έσοδα, αλλά κατά την άποψη του ανεκδιήγητου κ. Κυρανάκη ένα τέτοιο μέτρο θα ωφελούσε περισσότερο τους πλουσίους που τρώνε περισσότερα μακαρόνια κι έτσι θα ωφελούνταν περισσότερο από τη μείωση του ΦΠΑ.

Οπότε, θα συμβούλευα όσους ακούνε για «καλάθι του νοικοκυριού» να κρατάνε μικρό καλάθι…

Advertisement

121 Σχόλια προς “Μικρό καλάθι (του νοικοκυριού) να κρατάμε…”

  1. Alexis said

    Καλημέρα.
    Να αναφέρουμε και το ΠΟΠ τυρί Καλαθάκι Λήμνου

  2. konstantinos said

    καλαθοφόρο ανυψωτικό
    καλαθάκι Λήμνου, νοστιμότατο τυρί ΠΟΠ

  3. atheofobos said


    Ο Τζέιμς Νέισμιθ ήταν Αμερικανός, καθηγητής φυσικής αγωγής, γιατρός, ιερέας και προπονητής αθλημάτων, γνωστός ως ο εφευρέτης του παιχνιδιού του μπάσκετ. Αφού μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες, έγραψε το πρώτο βιβλίο με τους κανόνες του μπάσκετ.

  4. ndmushroom said

    3
    Αμερικανός που μετακόμισε στις ΗΠΑ; Μπήπως εννοείς «Καναδός»; 😉

  5. Καλημέρα. Μερικά σκόρπια:

    Η κόφινος έδωσε μέσω των λατινικών το αγγλικό coffin «φέρετρο» και το γερμανικό Koffer «βαλίτσα».

    Υπάρχει και η φράση με το περίφημο… μπουγαδοκόφινο της θείας. Αλήθεια, λέγεται ακόμα;

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1-2 Ναι, είχα σκοπό να το αναφέρω και το ξέχασα.

    3-4 Καναδός θα ήταν αρχικά

  7. sarant said

    5 Και το γαλλικό coffre που είναι (και) το πορτμπαγκάζ.

  8. Spiridione said

    Και η καλαθούνα του μωρού

  9. Divolos said

    Και το πιό διάσημο καλάθι απ’ όλα, που δεν λείπει από κανένα σπίτι. Το καλάθι με τα άπλυτα…

  10. Κιγκέρι said

    Το panier du ménage τελικά είναι καλάθι ή πανέρι; 🙂

  11. LandS said

    Ο Ε.Τ. έκανε έρευνα:

  12. Alexis said

    Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαθέτουν ήδη εδώ και χρόνια όλα σχεδόν τα βασικά τους προϊόντα με ιδιωτική ετικέτα και σε τιμές σημαντικά χαμηλότερες από τα ομοειδή «επώνυμα»
    Άρα λοιπόν άνθρακες ο θησαυρός του νέου μέτρου της κυβέρνησης. Επί της ουσίας δεν πρόκειται ν’ αλλάξει απολύτως τίποτα, όσο και να ξεσκίζονται να μας πείσουν για το αντίθετο οι διάφοροι τηλεοπτικοί παπαγάλοι.

  13. Pedis said

    Πληρώνεις κάτι παραπάνω, αλλά έχεις την καλύτερη κυβέρνηση στο μούλτιβερς!

    Αλλά, προσοχή! Ε ρε και καταλάβει ο ραγιάς το απίστευτο σπεκουλάρισμα στις τιμές που έχει φάει με τους χαμηλότερους μισθούς για όσους έχουν έναν (δηλαδή, ούτε μισό) σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της ΕΕ, όπου κι εκεί η κερδοσκοπία πάει γόνα, μπορεί και να εξαγριωθεί τόσο πολύ που δεν θα μπορούν να τον κάνουν καλά χίλιοι. Μέχρι να κόψει και τ’ αρχίδια του θα είναι ικανός.

    8.5 μονάδες λέει η διαφορά ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ. Μούφα γκάλοπ είναι, προφανώς, αλλά το γεγονός ότι δεν κουνιέται φύλλο λέει από μόνο του κι άλλα.

    Κατά τ’ άλλα, διαβάζω, πλήθος κόσμου χτες στη Μητρόπολη της συμπρωτευούσης για ιερό προσκύνημα του θαυματουργού πετάλου του οσίου ίππου του Αγίου Δημητρίου. 😜

  14. sarant said

    10 Στα γαλλικά, panier είναι το καλάθι. Δηλαδή και στο μπάσκετ, πανιέ λέγεται.

    12 Ακριβώς. Οι αλυσίδες θα κερδίσουν.

  15. atheofobos said

    4,6
    Στον Καναδά γεννήθηκε αλλά οι Αμερικανοί τον γράφουν ως Αμερικανό γιατί είχε πάρει αμερικανική υπηκοότητα. Αντέγραψα απλά αυτό:
    James Naismith was an American physical educator, physician, Christian chaplain, and sports coach, best known as the inventor of the game of basketball. After moving to the United States…….

  16. LandS said

    Το άρθρο μιλάει για το καλάθι<-κάλαθος και πολλά σχόλια μιλάνε για το κοφίνι<-κόφινος.
    Λόγω στριμάδας το βάζω.

    Πάντα θεωρούσα ότι το καλάθι έχει άνοιγμα μικρότερο από το βάθος του και το αντίθετο για το κοφίνι. Το ένα καλό για ελιές, αυγά κλπ. το άλλο καλό για ρούχα της μπουγάδας.

    Το καλάθι στους ιστότοπους είναι καρότσι. Αυτό να δω με πόσα γεμίζει.

  17. Παύλος said

    Κάλαθος αχρήστων είναι ένα καλάθι εντός και πέριξ του οποίου πετάμε τα σκουπίδια.

  18. sarant said

    17 Καλό!

    16 Για να λέμε την αλήθεια, και σε συνάρτηση με το πανέρι που ανάφερε η Κιγκέρη (σικ), δεν νομίζω πως είναι σαφείς οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα σε καλάθι, κοφίνι και πανέρι.

  19. atheofobos said

    13
    Έτσι διχάζουν τους πιστούς!
    Άντε να τρέχεις, άμα έχεις και κάποια ηλικία, από τον Άγιο Δημήτριο στην Θεσσαλονίκη να πας στην Κοζάνη στην παντόφλα του Αγίου Σπυρίδωνα.
    Τουλάχιστον στη Αθήνα είναι πιο εύκολο από τον Λυκαβηττό να πας στην Κερατέα να προσκυνήσεις την εικόνα που κλαίει, με τις ευλογίες του μητροπολίτη της NASA καθώς ανήκει στην δικαιοδοσία του!
    Και στην συνέχεια να πάρεις το μετρό και να κατέβεις στον Πειραιά στην φετινή περιοδεία από τον Εφραίμ της ζώνης της Παναγίας από την πλούσια γκαρνταρόμπα της, γιατί υπάρχουν και άλλες δύο!
    https://www.ekklisiaonline.gr/nea/ektakto-klei-ikona-tou-agiou-iouda-thaddeou-thavma-stin-kyriaki-triantafyllou-foto/

  20. LandS said

    18 Δίκιο έχεις. Γνωστός ιστότοπος ηλε-πωλήσεων δείχνει κάπως ανάκατα τις σχετικές κατηγορίες, αν και στα καλάθια υπερτερούν οι κύλινδροι με μικρότερη βάση, στα κοφίνια αυτά με μεγαλύτερη βάση και στα πανέρια οι, συχνά παραλληλεπίπεδοι, «δίσκοι»

  21. LandS said

    19 Φυσιολογικό οι πολλές ζώνες, οι φθαρμένες παντόφλες κλπ
    Οι 7 (εφτά) αυθεντικές κάρες του Πρόδρομου που (λέγεται πως) / (ισχυρίστηκαν κάποιοι ότι) βρήκαν οι Φράγκοι στη Πόλη και τις μοίρασαν στις πατρίδες τους;

  22. Spiridione said

    Στη Μηχανή του Χρόνου λέει ότι είχε βγάλει το ΠΑΣΟΚ μια διαφήμιση το 1981 με τη Μπουμπουλίνα του χιλιάρικου να κρατά το καλάθι της νοικοκυράς γεμάτο. Ένας διαφημιστής λέει στο βίντεο ότι από εκεί βγήκε η φράση ‘το καλάθι της νοικοκυράς’.
    https://www.mixanitouxronou.gr/i-boumpoulina-kratai-to-kalathi-tis-nikokiras-ke-diafimizi-to-pasok-tou-andrea-papandreou-dite-tin-proeklogiki-kampania-tou-pasok-ke-tis-nd-to-1981/
    Πρώτον, δεν είναι καλάθι, είναι καρότσι.
    Και δεύτερον, η φράση υπάρχει στη δεκαετία του 1970, που είναι λογικό με τον πληθωρισμό. Παλιότερα δεν την έχω βρει.
    Π.χ.
    1976, ο πρόεδρος του ινστιτούτου καταναλωτών
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=124&pageid=79538&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ASSASJASTASEASQASRAAgASVASXASRASSASXASSASdASZASEASa&CropPDF=0
    1979, υπουργός Συντονισμού Μητσοτάκης «καταβάλλουμε ιδιαίτερες προσπάθειες για να κρατήσουμε φθηνό το καλάθι της νοικοκυράς»
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=124&pageid=96508&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ASSASJASTASEASQASRAAgASVASXASRASSASXASSASdASZASEASa&CropPDF=0
    1981, Γ. Ράλλης
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=124&pageid=101067&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ASSASJASTASEASQASRAAgASVASXASRASSASXASSASdASZASEASa&CropPDF=0

  23. Φαντάζομαι θα υπάρχουν και νοικοκυριά που γεμίζουν ή προσπαθούν να γεμίσουν «ντορβά». Που τελικά έδωσε τη θέση του σε πλαστική σακούλα. Η «σακούλα της νοικοκυράς», λοιπόν.

  24. Αγγελος said

    H φράση «στο πανέρι δεν χωράει, στο κοφίνι περισσεύει» τι υπαινίσσεται για τη διαφορά μεταξύ των συνωνυμων αυτών λέξεων;

  25. Divolos said

    16, 18 Νομίζω πως σε γενικές γραμμές πανέρι λέμε το φαρδύ και ρηχό, χωρίς χερούλια ή με δύο κοντά χερούλια, καλάθι το πιό στενό και βαθύ ή λιγότερο βαθύ με ένα ψηλό χερούλι στη μέση, κοφίνι το μεγάλο και πολύ βαθύ με δυο κοντά χερούλια και κόφα το πολύ μεγάλο κοφίνι. Το καλάθι με τα άπλυτα βέβαια θα έπρεπε να το λέμε κοφίνι, αλλά έχει επικρατήσει να το λέμε καλάθι.
    https://ecofrost.gr/paneri-stroggulo-meli-f40x10cm.html
    https://aggelis.com/index.php?route=product/product&product_id=1924
    https://www.kipogeorgiki.gr/%CE%9A%CE%BF%CF%86%CE%AF%CE%BD%CE%B9-%CE%A6%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%C3%9820-30x(Y)28-36cm

  26. antonislaw said

    Καλημέρα σας!

    Είναι και ο Κάλαθος στη Ρόδο, χωριό με παραλία λίγο πριν τη Λίνδο. Είθισται στη Ρόδο-και μάλλον γενικά στα Δωδεκάνησα- πολλά αρσενικά ονόματα να τα τρέπουν σε θηλυκά, πχ ο Έμπωνας αλλά οι ντόπιο το λένη η Έμπωνα, Ο Πυλώνας αλλά και η Πυλώνα, ο Κάλαθος και η Κάλαθος (πολύ καλή παραλία σημειωθήτω).

    Επίσης στην αμυντική βιομηχανία υπάρχει ο όρος «κάλαθος ρουκετών», που είναι ο φορέας σαν σφηγκοφωλιά, επίγειος ή αναρτώμενος σε αεροσκάφος από όπου εκτοξεύονται οι ρουκέτες

  27. sarant said

    22 Προφανώς!

    25 Ναι, αλλά και από το παράδειγμα με τα άπλυτα φαίνεται πως δεν υπάρχουν στεγανά ανάμεσά τους

    24 Στα λεξικά είναι «στο καλάθι δεν χωράει…» αλλά απορώ πώς το καταλαβαίνει κανείς, διότι το «δεν χωράει» με το «περισσεύει» μου φαίνεται το ίδιο.

  28. Spiridione said

    Φωτογραφία της Θάτσερ από την προεκλογική εκστρατεία του 1979

    https://www.readingthepictures.org/2013/04/margaret-thatchers-greatest-legacy-co-opting-the-female-role/

  29. freierdenker said

    Οι λέξεις νοικοκυρά και νοικοκύρης έχουν πάντα θετική χροιά, εκτός κι αν χρησιμοποιηθούν ειρωνικά. Και το να πας στο σούπερ μάρκετ δεν θεωρείται παρακατιανή απασχόληση. Αλλά καταλαβαίνω ότι η αντίληψη ότι η οικιακή οικονομία είναι ευθύνη της γυναίκας μπορεί να υπονοεί έλλειψη εξωτερικής απασχόληση.

    Αλλά αυτήν την ουδετεροποίηση πρέπει να την δούμε και υπό το πρίσμα της συμπεριληπτικότητας. Τι γίνεται με τα νοικοκυριά που και οι δύο ενήλικες είναι άντρες; Μια άλλη μεγαλύτερη κατηγορία είναι τα νοικοκυριά με ένα άτομο. Πάνω από ένα εκατομμύριο στην απογραφή του 2011, πολλά από αυτά φαντάζομαι ένας άντρας.

  30. BLOG_OTI_NANAI said

    Στον κοινοβουλευτικό λόγο εμφανίζεται το 1980 ως «το καλάθι της Ελληνίδας νοικοκυράς». Το συνηθέστερο βεβαίως είναι το «καλάθι της νοικοκυράς». Υπάρχει και μία φορά τουλάχιστον στο «καλαθάκι της νοικοκυράς» (1984). Το σημερινό, «καλάθι του νοικοκυριού», εμφανίζεται σπάνια, για πρώτη φορά το 1986.

  31. xar said

    Δεν καταλαβαίνω γιατί η κυβέρνηση επέλεξε να χρησιμοποιήσει τον όρο «καλάθι της νοικοκυράς/του νοικοκυριού» για το μέτρο αντιμετώπισης της ακρίβειας (που αν αποφέρει τίποτα, φέξε μου).

    Στην οικονομετρία καλάθι της νοικοκυράς ή του καταναλωτή είναι το σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών που χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση του πληθωρισμού. Μήπως έχουμε μια προσπάθεια να μπερδευτούν οι όροι για να παρουσιάζουν τον πληθωρισμό χαμηλότερο;

  32. sarant said

    30 Μπράβο

    31 Σωστό κι αυτό

  33. Αιμ said

    Καλαθούνα, σαν μεγενθυντικό (;) γενικά θα το χρησιμοποιούσα

    Το μπουγαδοκόφινο το χρήσιμοποιώ ενίοτε για πλάκα ήμουνα δε πολύ μεγάλος όταν κατάλαβα τι υπονοεί

    Καλημέρα σας κ χρόνια πολλά στους Μήτσους μας

  34. Καλημέρα,
    24 – 27 Κάπου μπλέξατε την παροιμία; Νομίζω είναι στο κοφίνι δεν χωρεί, στο καλάθι περισσεύει. Το περισσεύει με την έννοια πως όχι μόνο χωράει μέσα αλλά αφήνει και χώρο. Έτσι την ξέρω κι έτσι βγάζει νόημα (αυτό που είναι μεγάλο για το κοφίνι πώς γίνεται να είναι μικρό για καλάθι; Παράδοξο άρα άξιο σχολιασμού).

    Παραπέρα συμφωνώ απολύτως με την εξήγηση του 25. Πανέρι = ανοιχτό και ρηχό (σε σχέση με τη διάμετρο). Κοφίνι = κυλινδρικό και βαθύ Καλάθι με λίγο μεγαλύτερο το ύψος από τη διάμετρο.

    Στο χωριό καλάθια χρησιμοποιούσαμε αβέρτα για τις ελιές (καλαθίδες τα λέγαμε) με χωρητικότητα περίπου 8 κιλών. Σήμερα έχουν αντικατασταθεί από πλαστικούς κουβάδες. Για το πλέξιμό τους γύριζαν καλαθάδες (γύφτοι) αν και υπήρχαν και ντόπιοι. Από λυγαριά ο πάτος και καλάμι τα πλαϊνά. Και για να κρατάνε στην ταλαιπωρία έμπαιναν στυλώματα από αγριελιά.

    Ένα καλάθι που μου είχαν φτιάξει και ήταν μάλλον για στόλισμα:

  35. sarant said

    34 Οπως το λες βγάζει νόημα, αλλά τόσο στο ΛΚΝ όσο και στον Μπαμπινιώτη η παροιμία είναι «στο καλάθι δεν χωρεί…» που δεν είναι αντιφατικό.

  36. Α. Σέρτης said

    Ο ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ το 1977 καινοτομεί επί το λαϊκότερον ονομάζοντάς το «το ζεμπίλι της νοικοκυράς»

  37. aerosol said

    #36
    Και οι Poll από το 1971 πρόσφεραν στους νέους (που δεν είναι του νοικοκυριού) το, βολικότερο, ταγάρι.

  38. @ 36 Α. Σέρτης

    Ναι, έπρεπε να θυμηθούμε και το «ζεμπίλι».

  39. 36 -38 Καλά, τότε και το δίχτυ (αν και τότε που ήταν το δίχτυ μάλλον ο νοικοκύρης ψώνιζε μ’ αυτό 🙂 π.χ. στην Κάλπικη λίρα ο κύριος Βασίλης (Ορ. Μακρής). Βέβαια η Θάτσερ στο 28 μια χαρά το κρατάει)!

  40. BLOG_OTI_NANAI said

    36: Ένα ζεμπίλι έχει και ο Κακλαμάνης.
    Κάποιες εναλλακτικές από το 1963:

  41. BLOG_OTI_NANAI said

    40: Στη δεύτερη εικόνα, στο απόσπασμα του 1980 έκανα λάθος σύνθεση της εικόνας και έβαλα το ίδιο. Θα το ξαναβάλω.

  42. «Η αλλοίωση των παραδοσιακών εννοιών (το καλάθι του νοικοκυριού)»

  43. BLOG_OTI_NANAI said

    40: Διόρθωση 1980. Το μοτίβο «μιλάω/εννοώ όχι (για) τον τιμάριθμο της τράπεζας, αλλά (για) τον τιμάριθμο της νοικοκυράς» το βρήκα 5 φορές σε ομιλίες διαφόρων.

  44. 17, 😀

    Αποδίδεται στον Ροΐδη το αντίστοιχο για το πτυελοδοχείο:
    «Πτυελοδοχείον είναι το σκεύος εκείνο πέριξ του οποίου πτύουν οι Έλληνες»

  45. Κοφίνου στην Κύπρο, με τα σχετικά γεγονότα στα 60ζ.

  46. 5, … το αγγλικό coffin «φέρετρο» …

    Εξ ου και το σχολικό ανέκδοτο με σκηνές τρόμου όπου ένα ανεξέλεγκτο φέρετρο σταματάει να σκορπάει τον πανικό όταν κάποιος του ρίχνει παστίλιες για τον βήχα,
    and the coughing/coffin stops.

  47. … έχουμε και εικονικό καλάθι, στους ιστότοπους ηλεκτρονικών αγορών …

    … το οποίο συνήθως συμβολίζεται με το καροτσάκι του σούπερ-μάρκετ (σε προσπάθεια αύξησης της κατανάλωσης? ικανοποίησης του αγοραστή?)

  48. 42,
    Καήκαμε!

  49. xar said

    @47 στα αγγλικά είναι cart, εξού το καροτσι του σούπερμαρκετ. στα ελληνικά αποδόθηκε «καλάθι» (επιτυχημένα θα έλεγα) αλλά ξέμεινε το καρότσι ως εικόνα

  50. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    18 >>οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα σε καλάθι, κοφίνι και πανέρι
    Σε γενικές γραμμές, όπως τις ξέραμε στο χωργιό)
    -Καλάθι μ΄ένα μεγάλο χέρι (σχ.34, κ΄παρόμοια)
    -κοφίνι/α είτε με δυο μικρά χερούλια είτε χωρίς
    -πανέρι ,απλωτό ,χωρίς χερούλι

    Κοφίνια.κοφίνες,παλιά, στον τρύγο

    Κόφες, πιο γερές και πιο μεγάλες κοφίνες

    Πανέρι (ακριβώς τέτοια είχαμε)

    Καλάθια, κοφινάκια, πανεράκια

  51. gbaloglou said

    «Και νέο είδος κλοπής εσημειώθη, στας Βρυξέλλας όμως. Μια γρηά, κρατώντας ένα καλάθι δίχως πάτο μέσα στην ποδιά της, πήγε και ψώνισε διάφορα πράγματα. Η γριούλα προσποιήθηκε ύστερα, πως ξέχασε το πορτοφόλι της, κι αφήκε το καλάθι, για να επιστρέψη με χρήματα. Η γρηούλα όμως δεν ενεφανίσθη. Κι όταν άνοιξαν το καλάθι, είδαν πως ήταν κενό. Όλα τα ψώνια είχαν μείνει στην ποδιά της γρηούλας.» — «Μακεδονία» 21-3-1927.

  52. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    24, 27β
    Όπως το λέμε κάτω:
    Στο κοφίνι(μεγαλύτερο) δε χωρεί, στο καλάθι(μικρότερο) περισσεύει (χώρος εννοείται).
    Παρόμοιο: διπλό δε φτάνει,μονό περισσεύει.

    25, οπ! τα είχες ήδη εξηγήσει. Σόρι για το 50 μου (έβαλα τουλάχιστον εικόνες 🙂 )

    Ξαπατοκάλαθο, σημαίνει αυτόν-ήν που δεν κρατάει μυστικό. Πολύ συχνή/ολοζώντανη η χρήση.

    » Όταν παντρευτείς, στο γάμο σου θα κουβαλώ νερό με το κοφίνι», μας περιγελούσαν οι μεγάλοι, όταν τους κάναμε τίποτα μικροδουλειά, τάχα μελλούμενο δώρο.

  53. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    51, ωραίο!
    Κουϊζάκι, ευκολάκι: Ποια περσόνα τη φέρνουμε όλοι στο μυαλό μας με καλάθι.

  54. skom said

    @53
    Ο Ακάκιος της Misko;

  55. loukretia50 said

    καλαθάκι είπατε?

  56. xar said

    @53 μπαρμπα στάθης!

  57. Καλησπέρα, βάζω κι εγώ λίγα αρχαιολογικά:
    Κάλαθοι λέγονται και τα αγγεία (σκυφοειδείς, διάτρητοι, καλυκόμορφοι, μελαμβαφείς, με κυρτά ή κοίλα τοιχώματα άωτοι, δίωτοι, τρίωτοι κ.ό.κ.)
    Καλαθηφόροι οι γυναίκες που συμμετείχαν σε διάφορες ιερές τελετές (καμιά φορά και υποκαλαθηφόροι)
    Τέλος, οι χρήσεις διαφέρουν:ταρσοί για την τυροκομία (απαρ. τέρσαι=ξηράναι), τάλαροι (για τους αγρότες, από το «τάλας», αλλά και τυροβόλια, για να παρασκευάσουν κάτι σαν το ξηρό τυρί «καλαθάκι» )και ψυγοί για να παγώνει το γάλα, ταρροί (καλαθίσκοι από ιτιά), φορμίσκοι (στον Πλάτωνα), φορμοί, αλλά και καλαθίσκοι για να στραγγίζουν τη στάχτη από τα κλήματα σε τελετές. Επίσης, υπήρχε γιορτή του καλάθου, κατά την οποία μεταφερόταν κάλαθος πάνω σε όχημα προς τιμήν της Δήμητρας.

    Πολύ ενδιαφέροντα παραθέματα προς το τέλος (σελ. 880, νομίζω)
    https://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/24419?lang=el#page/887/mode/1up

  58. Χαρούλα said

    Συμφωνώ με την ΕΦΗ(#50) απόλυτα.
    Για μας ήταν πάντα πλεκτο(καλαθοπλεκτική) από παραποτάμια φυτά, ενώ το ζεμπίλι ήταν φτιαγμένο από υλικό σαν δέρμα,καουτσούκ περίεργο. Παιδί ήμουν και το θυμάμαι να μεταφέραμε τα ξύλα για την σόμπα.

    Εσάς η μαμά σας δεν σαν απαντούσε «καλάθια και τούμπανα», όταν της απαντούσατε «καλά»;

  59. spyridos said

    Παραμύθι χωρίς όνομα

  60. Χαρούλα said

    …σύνδεση με τα προηγούμενα😊
    Η ταινία Διαστημικά καλάθια(1996) και η του 2021, Διαστημικά καλάθια-η νέα γενιά.
    url=https://postimg.cc/Lh0B0x3c][img]https://i.postimg.cc/Lh0B0x3c/B8-AECC8-D-0-FCE-42-CF-86-D4-7-CB1306-B9085.jpg[/img][/url]

    [url=https://postimg.cc/8jJB8Lyj][img]https://i.postimg.cc/8jJB8Lyj/F6-D46-B24-6513-4002-A098-EB13-B2-FED679.jpg[/img][/url]

  61. Χαρούλα said

    Πάλι κάτι έκανα λάθος. Ελπίζω τώρα να διόρθωσα.

  62. 58 τέλος Όχι, καλάθια και πανέρια μας έλεγε 🙂

    Και το καλαθάκι για το ψωμί (που μάλλον πανεράκι είναι – αλλά κλέβω, μπήκα στον Μπαμπ ναψάξω για την παροιμία, ναι στραβά την έχει κι αυτός).

    Τζη δεν είπες τίποτα για τα ψαρικά. Το πανέρι που έβαζαν οι ψαράδες τα ψάρια όταν γύριζαν να τα πουλήσουν. Ούτε για το κοφίνι που χρησιμοποιούν για ψάρεμα (κιούρτο).

  63. Theo said

    @58 τέλος, 62:
    Και στην Έδεσσα «καλάθια και πανέρια» μας έλεγαν 🙂

  64. Παύλος said

    58 καλάμια και παλούκια μας έλεγε.

  65. LandS said

    Φρέσκα νέα. Πριν 10λεπτο το είδα

    https://www.euro2day.gr/news/economy/article/2158709/ayth-einai-h-lista-me-ta-51-proionta-toy-kalathioy.html

  66. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    πανέρι < καλάθι < κοφίνι < κοφινίδα (αλλά και διαφορετικού σχήματος)
    Τα πραγματολογικά τα είπαν όλα ο Γιάννης και η ΕΦΗ!

    – Εδώ στην Κρήτη είχαμε και ρήμα «καλαθιάζω».
    – Αλλά και ένα είδος φίμωτρου ζώων, καλαμένιο, κυρίως για αγελάδες, λεγόταν «καλαθίνα ή καλαθούνα», μάλλον λόγω μεγάλου σχετικά μεγέθους.

    62, τέλος
    Έφτασεεεε! (Σπαρταράει, λέμε…) 🙂

  67. Πέπε said

    > …του καθιερωμένου όρου «καλάθι της νοικοκυράς» με τον οποίο οι οικονομολόγοι εννοούν μια ποσότητα βασικών καταναλωτικών αγαθών, κυρίως τροφίμων, που έχει την ικανότητα να αγοράσει το μέσο νοικοκυριό.

    Ποια ποσότητα από τρόφιμα, ή άλλα καταναλωτικά αγαθά, έχει αυτή την ικανότητα; Να αγοράσει εννοώ το μέσο νοικοκυριό;

    (Παιδί δάγκωσε σκυλί για άλλη μια φορά.)

  68. loukretia50 said

    Ο οψοκομιστής – Σπ.Μαντζάκου

  69. 53,
    Ο Πάπας?
    (Έχει προνόμιο
    καλάθητου)

  70. ΓιώργοςΜ said

    Όπου ακούς φτηνό καλάθι, ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται.
    (Γενετικά τροποποιημένη παροιμία, για να καλύψει τα σημεία των καιρών. Και τα τέρατα)

  71. Costas Papathanasiou said

    Καλησπέρα.
    —“…Ο όρος «καλάθι της νοικοκυράς» πρέπει να είναι δάνειο από τα γαλλικά, όπου επίσης υπάρχει ο αντίστοιχος όρος panier de la ménagère”: Ομόρριζο, λοιπόν, του γαλλικού και το “πανέρι” <λατ. panarium<panis(ψωμί)< ΠΙΕ *peh₂-(προστατεύω,ποιμαίνω), η πρώην *pa-, εκ της οποίας γραμμένα ως συγγενείς «ποιμήν, πάστορας,κομπανία,πῶμα/fur(γουνα)/πατέομαι(τρώγω)» καθώς και «πάομαι(λαμβάνω,αποκτώ)/πᾶμα/μνησιπήμων/πάτωρ/σατράπης/pasture/food». Γνωστό, του ιδίου νοικοκυριού, το “παντεσπάνι”. [:βλ. https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Indo-European/peh%E2%82%82- , https://www.etymonline.com/word/pastor , και https://lsj.gr/wiki/%CF%80%CE%AC%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B9 ].
    — «…το θ (:της λ.“κάλαθος”) θα μπορούσε ν’ ανήκει στο θέμα αν η λέξη συνδέεται, όπως έχουν προτείνει, με το ρ. κλώθω»: Διότι, όντως, είναι πιθανή και η σχέση της με «κάλως(σχοινί,.καραβόσκοινο), κᾶλον(ξύλο, καυσόξυλο— αναγόμενο έτσι στην ΙΕ qēu- “καίω, ανάβω”)»,σόι μετρημένο δηλαδή και με καλούπια,καλαπόδια και καλίμπρες (βλ. https://en.wiktionary.org/wiki/%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A8#Arabic και https://lsj.gr/wiki/%CE%BA%CE%AC%CE%BB%CE%B1%CE%B8%CE%BF%CF%82 )
    —Οπότε, αν πάρουμε όλα αυτά τοις μετρητοίς, πολύ “καλός ποιμήν” είν’ η κυβέρνηση και στο καλάθι μας σοφά και αληθώς βάζει τα ξύλα για τον φούρνο και τη στόφα του χειμώνα, μαζί μ’ αυτά και επιούσιον (αφού “όλα όλα σώμπολα και το ψωμί θεμέλιο”). Αν όμως έτσι υποκρύπτει ( κατά το έτυμον της καλαθοπλεξίας πάντα) πως είναι μια σατράπισσα Μαρία-Αντουανέτα που μάς κερνάει κουτόχορτο ως να λέει “αν τα ω-σανά δεν σας χορταίνουν, άντε φάτε παντεσπάνι”, άν -έτσι- πώμα κάνει τη μπουκιά να το βουλώνουμε, όπως τα ζα που μηρυκάζουν τη νομή ενός κτηματία-κτηνοτρόφου, νομή που -δίχως διατίμηση και ζύγι- ακριβαίνει ανεξέλεγκτα, κάνοντας τα ισχνά ισχνότερα και τα λόγια αδηφάγων πιο παχιά, τότε ίσως πρέπει να σκεφτούμε ότι μας βόσκει ένα αστείο δεινοσαυράκι, ένας ορνιθοληστής (βλ.https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CF%81%CE%BD%CE%B9%CE%B8%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%82 ), που όλα τα αυγά μονά ζυγά κλέβει για πάρτη του (αφού, εμείς, τα κουτορνίθια), που παίζει αντιαθλητικά (έχοντας δίαιτα δική), άθλιο μπάσκετ ριζωμένο από γεννοφάσκια σε φασισμό, φακέλους, γάγγραινα (βλ. “σφάκελος”- https://en.wiktionary.org/wiki/basket , https://en.wiktionary.org/wiki/%CF%86%CE%AC%CE%BA%CE%B5%CE%BB%CE%BF %CF%82#Ancient_Greek και ttps://en.wiktionary.org/wiki/fascis#Latin )
    Και τότε ίσως φανεί και ότι η παροιμία «στο καλάθι δεν χωρεί, στο κοφίνι περισσεύει», μπορεί και να σημαίνει πως το κοφίνι τρώει καθετί αδαμιαίο, αναλώσιμο που πάει για υγειονομική ταφή ή για αποτέφρωση, ενώ αυγά, ωραία καλάθια και πασχάλια είναι δοσμένα από τ’ αποδυτήρια (βλ.https://www.etymonline.com/word/coffin ).
    Πως είναι ό,τι εκτός συλλογικότητας, χλοερό για αιωνίους μονάς/νομάς φτιαγμένο, έτσι που δεν μπορεί να νιώσει ως Σοφία τη Βέμπο όταν εκείνη τραγουδάει: “Δε φταις εσύ μα εγώ που έχω κάνει λάθη/ και υποχώρησα στον πρώτο σου καυγά- κι όταν θα χάσεις της καρδιάς μου το καλάθι/ δε θα μπορείς να παίξεις πια μονά ζυγά” (βλ. https://www.youtube.com/watch?v=lTV7cKz-izg ΜΟΝΑ ΖΥΓΑ Στίχοι: Δημήτρης Γιαννουκάκης, Μουσική: Μιχάλης Σουγιούλ ). Και έτσι, ξανακούοντας κανείς, ίσως νογά σωστά εντέλει και το τί θα πει να σπάζεις τα καλούπια, τα αυγά και τα δεσμά, να κόβεις κάβο, να δίνεις, στην ανάγκη, ραντεβού στα γουναράδικα, κόντρα στο αβίωτο.

  72. Costas X said

    Καλησπέρα.

    Να θυμηθούμε και την αρχαία «σπυρίδα», «σπυρίς-ίδος», αρχαία ονομασία μεγάλου καλαθιού, λέξη που επιβίωσε ως «σφυρίδα», τουλάχιστον στην Κέρκυρα, και ονομάζεται πλέον έτσι το πλεχτό-διχτυωτό καλάθι που βάζουν τις ελιές για να μπουν στο πιεστήριο του ελαιοτριβείου.
    Επίσης το υποκοριστικό «σπυρίδιον», το καλαθάκι, από το οποίο πήρε και το παρανόμι του ο Αγ. Σπυρίδωνας, με το οποίο έγινε γνωστός, επειδή φορούσε πάντα στο κεφάλι του ένα ψάθινο κωνικό καπέλο, σαν καλάθάκι, όπως φαίνεται στις εικόνες, και μάλλον συνήθιζαν να φορούν στην εποχή του οι αγρότες της Κύπρου.

  73. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    54,55,56
    Ο …κοκκινοσκουφίτσος της Λου! 🙂
    Για κάποιο λόγο η κοκκινοσκουφίτσα έχει πάντα σε καλαθάκι το κέικ της γιαγιάς. Ταγάρια στο χωριότς δεν είχανε; 🙂

    59 Πολύ όμορφο! Είχα σκεφτεί κι εγώ και θα το ανέφερα, τις μέλισσες σε καλαθόπλεκτα διψέλια , όπως λέμε στην Κρήτη τις στενόμακρες (πήλινες παλιά) κυψέλες αλλά έφυγα βιαστικά (θυμήθηκα αργία αύριο κ χρειαζόμουν διάφορα).

  74. Costas Papathanasiou said

    Σχετική με καλάθια και η καλλιέργεια της ιτιοβεργας: http://www.ypaithros.gr/to-chorio-tis-florinas/ , Εθνικός Οργανισμός Καλαθοποιίας στα http://nationalbasketry.org/about-nbo/, https://nationalbasketry.org/atc-viii/ και μία γρήγορη ματιά στην παγκόσμια καλαθοπλεκτική στο http://www.alfonsotoscano.it/baskets.pdf
    (επίσης , αχρείαστες να’ ναι, οι σωστές παραπομπές του 71 για “φάκελος” https://en.wiktionary.org/wiki/%CF%86%CE%AC%CE%BA%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CF%82#Ancient_Greek και “fascis” https://en.wiktionary.org/wiki/fascis#Latin )

  75. ΚατερίναΓ said

    Καλησπέρα, υπάρχει και ο κιούρτος στην οικογένεια των καλαθοειδών. Πολύ όμορφο αντικείμενο όπως εν γένει και όλα τα καλάθια. Τελευταία κυκλοφορούν πολύ και καλαθόμορφα αμπαζούρ.

  76. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα, συγγνωμη για την απουσία αλλά ταξίδευα

    36 Μπράβο, ζεμπίλι. Κι αν δούμε και όσα καλαθοειδή αναφέρθηκαν ήδη και τον κιούρτο του 75, υπάρχει περιθώριο και γι’ άλλο άρθρο

    50 Ωραία φωτογραφία!

    52 Του χωριάτη το σκοινι…. (διπλό δεν φτάνει κτλ)

    64 Κι εμάς έτσι (η παρέα, όχι η μάνα)

    67 Καλά λες

    69 🙂

    75 Καλώς ήρθατε και συγγνώμη που το σχόλιό σας περίμενε έγκριση τόσες ώρες (ταξίδευα, είπαμε)

  77. Δημήτρης Καραγιώργης said

    Καλησπέρα.
    Πρώτα πρώτα ένα μεγάλο ευχαριστώ στους σχολιαστές, χθες, που ευχήθηκαν σε μενα προσωπικά αλλά και γενικά σε όλους τους Δημήτρηδες του ιστολογίου και όχι μόνο. Ανταποδίδω κι εγώ με τη σειρά μου σε όλους σας, εορτάζοντες και μη, να είστε γεροί και χαρούμενοι όσο γίνεται.
    Μετά τις ευχές η λεξιλογία. Δεν είδα, όσο πρόσεξα τη σημερινή ανάρτηση, να αναφέρεται κι ένα άλλο καλάθι, το κάνιστρο που το ξέρω σαν αρχαία λέξη. Από πότε πήρε τη σημασία του δοχείου υγρών όπως το μπιτόνι καυσίμων που ήξερα από τον στρατό; Μεταλλικό τότε αλλά και τώρα πλαστικό. Το canister από μας το πήραν οι ξένοι;

  78. sarant said

    77 Ναι, από εμάς, μέσω λατινικών

  79. Δημήτρης Καραγιώργης said

    78 <– από τη ρωμαϊκή περίοδο λοιπόν άλλαξε σημασία κι έγινε δοχείο μεταφοράς υγρών. Θενκς Νικοκύρη

  80. Κιγκέρι said

    Ε, λοιπόν, το κάνιστρο μόνο σαν πανεράκι το ήξερα, αυτό που κρατάνε οι κοπελίτσες που βαδίζουν δίπλα στον Επιτάφιο και τον ραίνουν με πέταλα λουλουδιών. Πρώτη φορά βλέπω ότι σημαίνει και μπιτόνι!
    Αφού πάντως είπαμε το κάνιστρο, ας πούμε και το κανίσκι:

    https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CF%83%CE%BA%CE%B9

  81. Κιγκέρι said

    Δεν αναφέραμε και την έκφραση «ψωνίζω απ’ τα καλάθια», αν και έχω την εντύπωση ότι παλιότερα λέγαμε μάλλον «απ’ τα πανέρια», απ’ όπου και το «απ’ όλα έχει το πανέρι».

  82. sarant said

    Κυρίως για πανέρι λεγόταν, εξού και η μάρκα Τζόρτζιο Πανέρι

  83. ΝΕΣΤΑΝΑΙΟΣ said

    31. Το επίπεδο (της…) των πολιτικών καθορίζεται από τους ψηφοφόρους.

  84. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «Από τον πάτο του καλαθιού»
    για επιλογές ανάξιων προσώπων, κυρίως.

  85. Κιγκέρι said

    82: Ώστε Τζόρζιο Πανέρι! Ήξερα μόνο τη Λαϊκόστ! 🙂

  86. 82# Και τα γυαλιά πανερέιμπαν.

  87. #86

    ρέιμπανάλ !

  88. dryhammer said

    Να συμπληρώσω πως όταν η απάντηση σε προτροπές, εντολές κλπ ήταν «Καλά!», υπήρχε και η ανταπάντηση «καλάμια κι αχιν(ι)ούς να χέσεις»

  89. Καλημέρα
    Με αφορμή το 80 για το κάνιστρο. Εγώ το ήξερα και σαν πανέρι και σαν μπετόνι (απ’ το στρατό). Αλλά δεν είχα συνειδητοποιήσει πως είναι η ίδια λέξη, ανάλογα τα συμφραζόμενα καταλάβαινα το αντίστοιχο πάντα χωρίς να σκεφτώ ποτέ το άλλο. Και μ’ αφορμή αυτό και τις κοπελίτσες με τα πανεράκια, θυμήθηκα πως έχω ξαναπεί εδώ για πανέρια και πανερούδες που μετά το μετέφερα στο δικό μου χώρο https://gevseis.blogspot.com/2020/06/pita-krasi.html

  90. Costas Papathanasiou said

    77,80,89:Σημειωτέον ότι τα κάνιστρον/κανίσκι (<κάνεον/κάνειον/κανοῦν < κάννα/κάννη=”καλάμι”), όπως και τα κανόνια/κανονίζω/καναλιζάρω/βρομοκάναλα, μάλλον μάς ήρθαν τελικώς εκ Σουμερίων (βλ. https://en.wiktionary.org/wiki/cane , https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B1#Ancient_Greek, https://en.wiktionary.org/wiki/canon , https://sarantakos.wordpress.com/2019/09/09/canon/ ). Άρα, το έτυμόν τους δείχνει και από τί ήτανε αρχικώς φτιαγμένα.
    Σημειωτέον επίσης ότι στα πλαίσια της διεθνούς/εθνικής/καλαθοποιίας, και -γενικότερα- της πολυπολιτισμικής κληρονομιάς, εντάσσεται και το “Μοναδικό στην Ευρώπη, Μουσείο Καλαθοπλεκτικής των Ρωμά, (που) Ιδρύθηκε στην Κομοτηνή στις 18.2.1995.(και) Βρίσκεται στον οικισμό Θρυλόριο του δήμου Κομοτηνής, σε απόσταση 9 χιλ. από την πόλη.” βλ. http://romagr.gr/museum/ ). Με ενδιαφέροντα εκθέματα όπως “Το θεραπευτικό καλάθι” και “το καλάθι της τύχης(ε μπαχτακο σεβλι)”, χρήσιμα οπωσδήποτε, όπου και όποτε άρχει η γκαντεμιά.
    Και εκεί διαβάζουμε πως το καλάμι παραμένει “κυρίαρχο υλικό”(για τα καλάθια, για κουβάλημα -αν όχι για καβάλημα- βλ, http://romagr.gr/museum/204 ), μαζί και η λυγαριά, όμως για ανθεκτικότερες κατασκευές χρησιμοποιούνται ιτιόβεργες, ενώ -παλιότερα- και βέργες φουντουκιάς, κρανιάς και αγριακακίας. (“…Παλεμένο στ’ άγρια το πυργί των δώδεκα μηνών γυρνούσε/Στους καιρούς κόντρα κι άκουγες τα ευ των δέντρων να ευστοχούν/Περαστικός ένας μικρός Ιούλιος μοίραζε/Τους Νόμους: ο καθείς και η λυγαριά του διαλαλούσε ..”. λέει ο Ελύτης, καλώντας ίσως έτσι τον καθένα να λυγίσει τις αράδες του ευστρόφως και όπως αγαπά, αρκεί να ομορφαίνει εντέλει το πανέρι. το κανίσκι, το καλάθι του μυαλού)

  91. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Καινούργιο καλαθάκι μου και πού να σε κρεμάσω
    κι όντε θα παλιώσεις και πού θα σε πετάξω/ λέγαμε ανατολικά.
    Το βρίσκω: Καινούργιο μου καλάθι και που θα σε κρεμάσω και σα παραπαλιώσης που θε να σε πετάξω
    http://repository.kentrolaografias.gr/xmlui/handle/20.500.11853/266684

    90 «Δεν τον έχω για κανίσκι» δεν τον έχω σε ακριβή υπόληψη.
    Κανίσκι το προσφερόμενο στολισμένο πανέρι με δώρα και λουλούδια στο γάμο.

  92. dryhammer said

    91α. Με κοσκινάκι το ήξερα…

  93. 91

    Παν οι μεγάλοι στου Ρηγός κι οι πρώτοι εκ το φουσάτο
    και λέσιν του με τη χαρά ετούτο το μαντάτο:
    «Αφέντη, ένα θεριό ΄πεψε το δίκιο τς αφεντιάς σου,
    γιατί άδικα σε πολεμού και θε να σε χαλάσου,
    και πολεμά για λόγου σου κι αλύπητα βαρίσκει
    και δε γυρεύγει πλέρωμα μηδέ ζητά κανίσκι».

    Ερωτό Δ 951-956

  94. 82, 86. Τζόρζιο Πανέρι και πανερέιμπαν! 🙂
    92. Κι εγώ για κοσκινάκι το ξέρω -και το λέω ακόμα

  95. Πέπε said

    91
    > Κανίσκι το προσφερόμενο στολισμένο πανέρι με δώρα και λουλούδια στο γάμο.

    Νομίζω ότι το έχω ακούσει και με τη σημασία των φαγώσιμων γαμήλιων δώρων. Συνεχίζεται λ.χ. ακόμη καμιά φορά η παλιά συνήθεια να έρχεσαι στον γάμο με το σφαχτάρι σου, και νομίζω ότι το έχω ακούσει να το λένε κανίσκι (μας έφερε ένα ρίφι κανίσκι) – ή όχι;

    Στην Κάρπαθο δε κανίσκι είναι το πανέρι με γλυκά για κεράσματα, στον γάμο και πάλι. Και όνομα γνωστού ζαχαροπλαστείου στο νησί.

  96. Dong-ho Spiros Merimanis said

    η σωστή παροιμία είναι στο «καλάθι δε χωρεί στο κοφίνι περισσεύει» και χρησιμοποιείται για κάποιον ή κάποια που είναι ιδιότροπος-η, που όλα τα ψειζει
    το Λκν το εξηγεί άλλο λήμμα:

    χωρώ [xoró] & -άω Ρ10.5α : … στο καλάθι / στα καλάθια δε χωρεί στο κοφίνι / στα κοφίνια περισσεύει, για κπ. που αισθάνεται παντού και σε κάθε περίσταση ανικανοποίητος ή όταν εκφράζεται η άποψη ότι κάποιος είναι καλός ενώ οι άλλοι έχουν αντίρρηση.

  97. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    95 >>μας έφερε ένα ρίφι κανίσκι
    Βέβαια! Επεκτείνεται η σημασία από τις προσφορές στο γάμο παλιού τύπου (κρέας, κρασί και περίτεχνα ψωμιά έχω στη βαθιά μνήμη-προσχολική ηλικία με τη γιαγιά στο ορεινό) και στα ανεξάρτητα δώρα/φιλέματα επίσκεψης ξερωγώ.
    Μια λεπτή διαφορά (τουλάχιστον σ΄εμάς), συνήθως λέμε σφαχτό το σφαγμένο και σφαχτάρι το υποψήφιο για σφάξιμο 🙂
    Σαχτό, θυμάσαι το λένε στην (Β.) Ήπειρο- από το βιβλίο του Σωτ. Δημητρίου. Α προπο, στο τέλος το βρήκα ταγμένο στη μια μπάντα, δε χρειαζόταν. Γλωσσικά όμως με γοήτεψε.

    96 Μάλλον έχει παραλλαγές.
    «Στο κοφίνι δε χωρεί και στο καλάθι περισσεύει» καταγράφει η σπουδαία και τραγική Μαρία Λιουδάκη το 1939.
    http://repository.kentrolaografias.gr/xmlui/handle/20.500.11853/260140

  98. sarant said

    96 Nαι, με παραξενεύει αυτός ο ορισμός

    96 Ειπαμε πιο πάνω, ότι αυτή είναι η «λογική» εκδοχή του παράλογου, αφού το κοφίνι είναι μεγαλύτερο.

  99. Πέπε said

    97
    > συνήθως λέμε σφαχτό το σφαγμένο και σφαχτάρι το υποψήφιο για σφάξιμο 🙂

    Ε, μπορεί να το ‘φερε ζωντανό ο άνθρωπος!

    Πάντως θα ξαναμνημονεύσω την Κάρπαθο, όπου η λέξη σφαχτό, κατά μάλλον μακάβριο τρόπο, σημαίνει εξίσου και το υποψήφιο για σφάξιμο, και μάλιστα ακόμη και το όχι άμεσα υποψήφιο αλλά απλώς το ζώο που κάποια στιγμή αυτή θα είναι η μοίρα του. Ο Τάδε βόσκει τα σφαχτά.

  100. loukretia50 said

    96 – Συμφωνώ, έτσι το ξέρω κι εγώ, για τύπο ιδιότροπο κι ανοικονόμητο, που τελικά είναι μπελάς σε μια παρέα.

    97 – 98 και συναφή
    Πολύ το κουράζετε !
    Δεν έχει τύχει πριν από σύντομο ταξίδι να δυσκολεύεστε με τα χρειαζούμενα που δε χωράνε σε σακ βουαγιάζ και περισσεύουν στη βαλίτσα? (που είναι και μπελάς!)

    Α, θυμάμαι ευσεβείς θείες να αναφέρουν συχνά «την κανίστρα με τα πρόσφορα».

  101. loukretia50 said

    Κι η Ιφιγένεια ήταν σφαχτάρι
    μα δεν το λέμε, είναι ντροπή
    για μια ωραία όλο χάρη
    και μια θυσία που ιντριγκάρει.
    Αλλά η μοίρα άλλη τροπή
    φρόντισε γρήγορα να πάρει
    Και έγινε ανατροπή !

  102. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    100 Α! δε θα βγει λάθος του χωργιού μου! Διαφορετικό, ναι, λάθος όχι! 🙂
    Και ναι , την παράλογη κατάσταση (κ άθρωπο) σημαίνει, που δε βρίσκεται πουθενά το ίσο.

    «Στα κοφίνια δεν χωρεί, στα καλάθια περισσεύει» λέει κι αυτός ο καλαθοπλέχτης
    https://www.kathimerini.gr/k/travel/1006008/tin-kalathoplektiki-tin-ematha-apo-ton-patera-moy/

    Και ναι οι κανίστρες/τα κάνιστρα με το αντίδωρο ή τους άρτους.
    (πανωμερίτικο αυτό, εμείς δεν το λέγαμε. Κανίστρα ήταν μεταλλικό πλακουτσό δοχείο λαδιού(σαν αυτά του πολέμου με τις βενζίνες)

  103. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    101
    και το παραμύθι αυτό
    τέλειωσε μ΄άλλο σφαχτό.
    Γλίταρε το Ιφιγενάκι
    και την πλήρωσε τ΄αρνάκι.

  104. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μη βάζετε όλα τ΄αυγά στο ίδιο καλάθι.
    Ιταλική, λέει, παροιμία.

  105. sarant said

    99
    «Ο Τάδε βόσκει τα σφαχτά»

    Πράγματι μακάβριο, αν το φανταστεις λίγο

  106. loukretia50 said

    ΕΦΗ – ΕΦΗ
    Σιγά τ΄αυγά!
    Σ΄άλλο καλάθι
    κλούβια πέτα !
    Κι αυτά θα γίνουν ομελέτα
    πιο γρήγορα ή πιο αργά.
    Σε μια θανατερή ξεπέτα
    με κέρδη ραδιενεργά
    δε θα υπάρχει πια καλάθι
    ΛΟΥ
    Μα ούτε αυτό έχουμε μάθει
    Πιόνια εμείς ανενεργά
    Έστω κι αν είναι πια αργά
    Θα γίνονται τα ίδια λάθη

  107. Πέπε said

    102
    Να πούμε πως εδώ δεν είναι πολύ σπάνιο θέαμα ο γυρολόγος καλαθάς. Συνήθως αράζει κάπου με το αυτοκίνητο, απλώνει γύρω και πάνω στο αυτοκίνητο την πραμάτεια του, και καθώς περιμένει τους πελάτες πλέκει κιόλας. Μπορεί να μείνει στο ίδιο πόστο για καναδυό βδομάδες, ή να το ‘χει και μόνιμο. Οι ίδιοι άνθρωποι είναι και καρεκλάδες, παρόλο που δεν είναι ακριβώς η ίδια τέχνη (συναφής πάντως). Όχι κατ’ ανάγκην Γύφτοι, και ούτε κατ’ ανάγκην Κρητικοί.

  108. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Κ(χ)ασαπικά λέμε τα πιο μεγάλα ζώα (γέρικα ή και αρσενικά) που προορίζονται για σφάξιμο. Και πράγματι είναι μακάβριο όταν τα κάνουν ξεχωριστό κοπάδι.
    Στο πλοίο προς την Κρήτη έτυχε να δω από πάνω να μπαίνει τριαξονικό φορτωμένο ζώα, κατσίκες και τράγοι πιο πολύ. Ξεχώριζες τις στριφτές κεράτες τους, μπορεί και τις ματάρες τους. Για το χασαπιό πάνε αυτά είπε κάποιος. Στην Κρήτη τρώνε πολύ το βραστό (γέρικο). Ένας άλλος είπε εισαγωγή από Βουλγαρία. Όπως και να ΄χε, μ΄έπιασε σφίξιμο-και τώρα που το θυμάμαι. Ένα καμιόνι μελλοθανάτων…

  109. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    107, >>δεν είναι πολύ σπάνιο θέαμα ο γυρολόγος καλαθάς
    Ναι! δεν πάει μήνας που ήταν ένας βαθυμελάχρινος κατάχαμα στο πεζοδρόμιο στην Παν/μίου χαμηλά, πριν την Πατησίων κι έπλεκε. Είχε και 2,3 καλαθάκια δίπλα του έτοιμα.
    Και τσιγγάνες κυκλοφορούν/σαν με καλαθοειδή στο κέντρο.

    Στις παροιμίες του καλαθιού βρήκα
    «Απότρυγα και βαστά και καλάθι»
    Νικόλαος Πολίτης Παροιμίαι – Τόμος Β΄ – Σελίδα 394

  110. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    106 Λου, όπως λουλάκι που λευκαίνει τη στιγμή

    -Όλα τ΄αυγά σ΄ένα καλάθι
    σε μια καρδιά όλα τα πάθη

    Ποιο να ΄ναι τάχα το καλάθι
    και ποια λογιάζονται αυγά;
    λέω, η καρδιά μ΄όλα τα πάθη
    που ξεπουλιάζουνε αργά

    Σε μια καρδιά κι αυτή βλαμένη
    μπαίνουνε όλοι οι καημοί
    αχ να ΄ταν καλαθοπλεγμένη
    και να γλιστρούσαν στη στιγμή

  111. loukretia50 said

    Σ΄ένα καλάθι οι στιγμές μας
    Κυλάνε όπως το νερό
    Δε μένει κάτι να χαρούμε
    Κι όμως το βλέμμα είν καθαρό
    κι ας πλέκουμε τις εμμονές μας

  112. aerosol said

    Ω, κυρίες μου…!

  113. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    111
    Και μια σταγόνα στο καλάθι
    να μείνει, η καρδιά θα βρει
    το κόλπο που χει χρόνια μάθει
    να της αρκεί, σαν κολιμπρί.

  114. loukretia50 said

    Το κολιμπρί τρυπάει το ξύλο
    Και είν΄επίμονο πολύ
    Αν η καρδιά χτυπάει με ζήλο
    Εντατική δεν ωφελεί!

    ΥΓ Ευχή και δώρο σου οφείλω,
    η νύχτα σου νάναι καλή!

  115. loukretia50 said

    ΕΦΗ- ΕΦΗ
    Μικρή αφιέρωση

  116. loukretia50 said

    113. Αν μου επιτρέπεις

    … να μένει πάντα δροσερή

  117. sarant said

    Καλημέρα από εδώ, βλέπω πως έχασα τη νυχτερινή πανδαισία, μπράβο κυρίες μου!

  118. loukretia50 said

    Μελωδική καλημέρα!
    Ρετρό κατά βάση, αλλά με σύγχρονη ματιά και αισθητική, αστεία και πικρή ταυτόχρονα, σκεφτόμουν πόσο ταιριάζει και στο μικρόκοσμό μας

    ίσως και στους – εν δυνάμει – ήρωες της διπλανής πόρτας…

  119. spyridos said

    Καλή σας μέρα και ευχαριστούμε.
    Να που ένα από τα «αδιάφορα» άρθρα μπορεί να γίνει από τα καλύτερα.

    73
    «καλαθόπλεκτα διψέλια , όπως λέμε στην Κρήτη τις στενόμακρες (πήλινες παλιά) κυψέλες »

    Διψέλια το έχω ακούσε με αρκετές παραλλαγές και παραφθορές.
    Ο αδελφός Ανταμ (Brother Adam) πάει στο δεύτερο μελισσοκομικό ταξίδι του και στην Κρήτη, φθινόπωρο του 1954.
    Μόνο στα Δυτικά. Στη Σούδα βλέπει αποκλειστικά πλεχτές κυψέλες, ακόμα και σε μελισσοκομεία των εκατό κυψελών.
    Τον εντυπωσιάζει που δεν έχουν κάλυψη από πηλό. Ξέρουμε πάντως ότι στην Κρήτη οι Κυψέλες ήταν συνήθως μικτές από πηλό και ξύλο ή πηλό και πλεκτό από καλάμι και Έρικα.
    Στα ανατολικά, πάντα ξεχωριστοί, σχεδόν αποκλειστικά πήλινες όπως και τον καιρό των Μινωιτών.

  120. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    115 Το πέτυχες! Αγαπημένο αυτό το Cd. Ευχαριστώ!
    116 Βέβαια, αυτό!
    118 Ωραίο!

    Το κολιμπρί το σκέφτηκα/μου ξεπήδησε από το μικρό αφρικανικό παραμύθι:
    https://www.haniotika-nea.gr/to-kolimpri-ki-emeis/

  121. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ας μπει κι εδώ, στη θέση του.
    Η υποδοχή του καλαθιού
    Στο 1:31

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: