Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μεζεδάκια από τη σήραγγα Γιουμπιλίνος

Posted by sarant στο 12 Νοεμβρίου, 2022


Αν παρακολουθήσατε τα σχόλια του ιστολογίου πριν από μερικές μέρες, ή τις δημοσιεύσεις που έκανα στα σχόλια, θα ξέρετε μάλλον ποια είναι η σήραγγα Γιουμπιλίνος, η ιστορική αυτή σήραγγα της Χώρας των Αγνώριστων, όπως είχαμε πει παλιά στο ιστολόγιο τη χώρα εκείνη που κατοικείται από όλες τις ιστορικές προσωπικότητες που το όνομά τους έγινε αγνώριστο εξαιτίας μεταφραστικής ατζαμοσύνης.

Αν πάλι δεν ξέρετε τη Γιουμπιλίνος, θα καταλάβατε ίσως πως ο τίτλος του σημερινού πολυσυλλεκτικού μας άρθρου με τα γλωσσικά στραβά κι ανάποδα της εβδομάδας που πέρασε προέρχεται από ένα από τα μεζεδάκια της πιατέλας. Στην προκειμένη μάλιστα περίπτωση προέρχεται από ένα κοτσανοβριθές άρθρο που θ’ αρκούσε μόνο αυτό για να γεμίσει όχι μία αλλά τρεις-τέσσερις μεζεδοπιατέλες μας.

Οπότε, ξεκινάμε με αυτό. Στην Αίγυπτο ήρθαν στο φως ευρήματα που μπορεί να οδηγήσουν σε σημαντική αρχαιολογική ανακάλυψη: στον τάφο της βασίλισσας Κλεοπάτρας. Παρεμπιπτόντως να πούμε ότι οι ανασκαφές αυτες γίνονται από τη Δομινικανή δρα. Kathleen Martinez, που είναι ίσως ερασιτέχνισσα αλλά έχει αφιερωθεί στην αναζήτηση του τάφου της Κλεοπάτρας. Τέλος πάντων, το ελληνικό (εκτενές) άρθρο για τα ευρήματα αυτά είναι ένα απίστευτο περιβόλι από κωμικοτραγικά μεταφραστικά λάθη, σε συνδυασμό με απόλυτη έλλειψη επιμέλειας και τσαπατσουλιά.

Το «άρθρο» εμφανίστηκε πρώτα στον Σκάι, και στη συνέχεια αναδημοσιεύτηκε (ανεξέταστο, φευ, και χωρίς αλλαγές) από πολλούς ακόμα ιστοτόπους. Ως τώρα δεν το έχουν διορθώσει, οπότε δεν περιμένω να το αλλάξουν τώρα, αλλά καλού κακού βάζω μια οθονιά (σκρίνσοτ, που λέει και ο κ. Μπαμπινιώτης):

Όλο το κείμενο βρίθει από μαργαριτάρια, αλλά ασφαλώς το διαμάντι του στέμματος ασφαλώς είναι ότι ο σχεδιασμός «της ανακαλυφθέντος τούνελ» μοιάζει πολύ με αυτόν της «σήραγγας Γιουμπιλίνος της Ελλάδας».

Πρόκειται βέβαια για… το Ευπαλίνειο όρυγμα στη Σάμο. Πώς έγινε η…. αγνωριστοποίηση του Ευπαλίνου; Ίσως να δούλεψε μετατροπή ήχου σε κείμενο μαζί με αυτόματη μετάφραση, αν και αυτό δεν εξηγεί άλλα λάθη του άρθρου. Μπορεί να έβαλε το χέρι του και κάποιος κορέκτορας, όπως θα δούμε πιο κάτω.

Το κείμενο έχει κι άλλα διαμαντάκια. Για να περιοριστώ στην πιο πάνω οθονιά, ο ναός Ταποζέρη Magna δεν βγαίνει από το Τράβα Καροτσέρη Μάγκα αλλά από το όνομα της πόλης Taposiris Magna ή, επί το ελληνικότερον Ταπόσιρις η Μεγάλη. Όσο για τον πατέρα του Σπουκ, δεν έχω ικανοποιητική εξήγηση. Κάπου είδα ένα Sphinx, αλλά αυτό δεν εξηγει πώς προέκυψε ο Πατέρας

Ας βάλω μιαν ακόμα οθονιά από αυτό το αριστανοσιούργημα

H λίμνη King Marriott δεν ειναι κάποια λίμνη που έχει σπόνσορα τη γνωστή ξενοδοχειακή αλυσίδα. Προκειται για τη Μαρεώτιδα λίμνη των αρχαίων ή Μαριούτ σήμερα, κοντά στην Αλεξάνδρεια -μάλλον θα δούλεψε κορέκτορας για τη μεταμόρφωσή της. Στην παραπάνω παράγραφο θα δείτε και τα «αποκεφαλισμένα tues» Το πρωτότυπο έλεγε beheaded statues, αλλά αφού ήταν αποκεφαλισμένα τούς κόψανε το sta κι έμεινε το tues!

Δεν περιγράφω άλλο, αλλά θλίβομαι -φαίνεται όμως πως έτσι θα πηγαίνουν στο εξής οι μεγάλοι ιστότοποι. Με άρθρα μηχανομεταφρασμένα (και από φτηνά μηχανάκια), με μπόλικες βέβαια φωτογραφίες και βίντεο για να σκεπάζεται η γύμνια του κειμένου.

Και επί του πραγματολογικού, όταν το συζητήσαμε τις προάλλες, ο φίλος μας ο Κιντ που είναι μηχανικός, οχι σαν κάτι άλλους που έγιναν μεταφραστές, επισήμανε ότι η αιγυπτιακή σήραγγα δεν συγκρίνεται με αυτήν του Γιουμπιλ… συγγνώμη, του Ευπαλινου, διότι έγινε με τη μέθοδο cut and cover, σαφώς πιο εύκολη στην εφαρμογή απ’ό,τι στη Σάμο.

* Κι αφού ασχοληθήκαμε κάμποσο με τον Γιουμπιλίνο, προχωράμε στα υπόλοιπα μεζεδάκια της εβδομάδας.

Kάτι ελαφρύ ύστερα από τα βαρυφορτωμένα πρώτα πιάτα, ένα απλό λαθάκι, έστω και σε επίσημο έγγραφο του Δήμου Νέας Σμύρνης.

Αλλά εγώ τρέφω φιλικά αισθήματα για τον γειτονικό δήμο της Νέας Σμύρνης -και τι είναι ένα Μ μεταξύ φίλων;

Κι επειδή τη φωτογραφία μού την έστειλαν προχτές. μπορώ να υποθέσω ότι η προθεσμία που έδωσαν για να μετακινηθεί το αυτοκίνητο παρήλθε προ πολλού ακαρπη, αλλά το «εγκαταλειΜένο» όχημα παρέμεινε σε εγκατάλειψη.

* Από τα «Σαν σήμερα» του Σκάι της περασμένης Κυριακής:

1913…. Στην Ινδία, βρετανικά στρατεύματα συλλαμβάνουν το Μαχάτμα Γκάντι, ηγέτη του Κινήματος Παθητικής Αντίστασης, καθώς οδηγεί μια διαδήλωση Ινδών ανθρακωρύχων στην Νότια Αφρική.

Καλά, πώς γίνεται να τον συλλαμβάνουν στην Ινδία ενώ οδηγούσε διαδήλωση στη Νότια Αφρική; Με τον τηλέγραφο τούς οδηγούσε;

Προφανώς, κάποιος που επιμελήθηκε το χρονολόγιο, βλέποντας ότι ο Γκάντι οδηγεί διαδήλωση Ινδών ανθρακωρύχων, πρόσθεσε τεμπέλικα στην αρχή «Στην Ινδία». Βέβαια, εκείνη την εποχή ο Γκάντι βρισκόταν στη Νότια Αφρική -και εκεί οδήγησε τη διαδήλωση των Ινδών μεταναστών.

* Φίλος στέλνει αυτή την οθονιά από την ανακοίνωση πανεπιστημίου ή κάποιου άλλου φορέα, δεν θυμάμαι.

Χωρίς την επίδειξη φοιτητικού πάσο…

Ακλισιά προφανώς, αλλά έχω την εντύπωση ότι τη λέξη «πάσο» οι συντριπτικά περισσότεροι φοιτητές, εδώ και πολλά χρόνια, την χρησιμοποιούν άκλιτη.

Δεν ξέρω για ποιο λόγο γίνεται αυτό, αφού δεν είναι και καμιά εξωτική λέξη.

Στα σχόλια μπορείτε να επιβεβαιώσετε αν πράγματι στα δικά σας φοιτητικά χρόνια το πάσο έμενε άκλιτο. Στα δικά μου χρόνια δεν είχαμε τόσο πολύ τον όρο, λέγαμε και «ταυτότητα» και ειλικρινά δεν θυμάμαι να είχαμε πολλές ευκαιρίες να το κλίνουμε.

* Φίλος, φιλόλογος, που στέλνει συχνά υλικό για μεζεδάκια, μου στέλνει λινκ προς άρθρο του in.gr, με τον τίτλο:

«Οι εξωγήινοι είναι ανάμεσά μας και απαγάγουν ανθρώπους» – Απίθανη δήλωση από καθηγητή Πανεπιστημίου

Χωρις να μου το πει, καταλαβαίνω πως ο λόγος που μου το έστειλε είναι το ρήμα «απαγάγω». Τι έχουμε εδώ; Από το ρήμα «απάγω» και τον αοριστο «να απαγάγει» μεταπλάστηκε νέος ενεστώτας, «απαγάγω». Πολύ συνηθισμένο φαινόμενο για το οποίο χρωστάω άρθρο.

Το επισημαίνω στον φίλο μου: To σημειώνω, αλλά κάποιοι θα πουν ότι έχει ήδη δημιουργηθεί ο νέος ενεστώτας

Και μου απαντάει πολύ ωραία:

Σωστα. Η αληθεια ειναι γνωστη και στους δυο μας. Η επισημανση των λαθων εχει εντελως σχετικη αξια, αφου πολλα απο αυτα θα παρουν την εκδικηση τους. Θα μπουν  στο βασιλειο της κανονικοτητας και θα μας κλεινουν πονηρα το ματι, που τα καταφεραν.

Δεν είναι ωραία η εικόνα του «λάθους» που κατάφερε να εισχωρήσει στο τρένο της κανονικότητας έστω και χωρίς εισιτήριο και κλείνει πονηρά το μάτι;

* Φίλος στέλνει την οθονιά που βλέπετε, και ρωτάει για ποιον λόγο μπαινουν τα εισαγωγικά στη λέξη καζούρα.

Δέχεται «καζούρα» από συγκρατούμενους ο προφυλακισμένος. Δεν είναι αληθινή καζούρα;

Εδώ η απάντηση είναι μάλλον εύκολη.

Τα εισαγωγικά πολλοί τα χρησιμοποιούν σε λαϊκές λέξεις, σαν να ζητάνε συγγνώμη που τις μεταχειρίζονται. Λες και είναι λαβίδα τα εισαγωγικά, και πιάνουν τη… ρυπαρή λέξη με αυτά, για να μη λερώσουν τα χέρια τους.

Υπάρχει αυτή η χρήση λοιπόν, αλλά εγώ δεν την ενστερνίζομαι. Το αντίθετο μάλιστα, με προδιαθέτει αρνητικά. Να σας κάνω και μιαν εξομολόγηση. Πριν από πολλά πολλά χρόνια ήμουν «αναγνώστης» σε έναν εκδοτικό οίκο, δηλ. διάβαζα χειρόγραφα υποψηφίων προς έκδοση βιβλίων και έλεγα τη γνώμη μου, αν προτείνω ή όχι να εκδοθούν. Είχα λοιπόν το δακτυλόγραφο ενός γνωστού συγγραφέα (όχι καλού, αλλά σχετικά γνωστού συγγραφέα που είχε εκδώσει κάμποσα βιβλία) στο οποίο ο λεγάμενος έβαζε εισαγωγικά σε κάθε λαϊκή λέξη και σε κάθε δάνειο. Ήδη με είχε εκνευρίσει με το γλυκερό γράψιμό του, θύμωνα και με τα εισαγωγικά, κι όταν έφτασα στη φράση: Άπλωσε το απαλό χέρι της και έσβησε το «αμπαζούρ» σταματησα να διαβάζω, αφησα αδιάβαστο το υπόλοιπο μισό και πρότεινα να μην εκδοθεί το βιβλίο, όπως και έγινε. Αμαρτία εξομολογημένη, μια λιγότερη.

* Μια λεπτομέρεια από την πρόσφατη συνέντευξη του πρωθυπουργού στον Ν. Χατζηνικολάου. Φιλος στέλνει το απόσπασμα:

«Είναι απαράδεκτοι αυτοί οι ισχυρισμοί. Αν με βλέπετε έτσι, ελαφρώς συγχυσμένο, για αυτό το θέμα νομίζω ότι μπορείτε να κατανοήσετε την αγανάκτησή μου. Εδώ και επτά χρόνια στοχοποιούμαι προσωπικά με διαρκείς επιθέσεις λάσπης. Γιατί; Γιατί έχω αναλάβει μία προσπάθεια να σύρω τη χώρα προς μία κατεύθυνση εκσυγχρονισμού. Προφανώς αυτή η προσπάθεια, κ. Χατζηνικολάου, έχει ενοχλήσει πολλούς και γι’ αυτό και χρησιμοποιούν όλα τα μέσα για να με πολεμήσουν με κάθε τρόπο και με κάθε σκοπό.»

Παρατηρεί ο φίλος: Μια χώρα μάλλον οδηγείται προς μια κατεύθυνση εκσυγχρονισμού και δεν σύρεται. 

Πράγματι, το «σύρω» μάλλον αρνητική χροιά έχει. Εσείς τι γνώμη έχετε;

* Πορτοκαλισμός πρώτου μεγέθους σε άρθρο στη Ναυτεμπορική, που το υπογράφει μία Δρ φιλοσοφίας (κατά δήλωσή της).

Ο τίτλος του άρθρου είναι «Οι διανοούμενοι» και ξεκινάει ως εξής:

Η λέξη διανοούμενοι είναι σύνθετη: Το πρώτο συνθετικό της λέξης είναι Δίας που σημαίνει φως. Άλλωστε στα λατινικά η  λέξη dies  θα πει ημέρα και ημέρα χωρίς φως δεν νοείται. Η δεύτερη λέξη είναι η έννοια νους, ρίζα νο-, δύο γράμματα με πλούσια σημασία. Διανοούμενος λοιπόν είναι ο προικισμένος με φωτισμένο νου.

Όχι βέβαια, το πρώτο συνθετικό της λέξης είναι η πρόθεση «διά» που δεν έχει καμιά σχέση με τον Δία. Ούτε η λατινική λέξη έχει σχέση με τον Δία.

Τη μπαρούφα αυτή την έχουμε συναντήσει ξανά, και είναι αλήθεια πως προσφέρεται για ωραία καλαμπούρια, αλλά το θλιβερό είναι πως η Ναυτεμπορική, που κάποτε ήταν σοβαρό έντυπο, έστω και συντηρητικής κατεύθυνσης και με ύλη κάπως στεγνή, καθότι οικονομικού περιεχομένου, έχει καταντήσει να δημοσιεύει τέτοιες ουρανομήκεις σαχλαμάρες!

* Ο Μεσούσης ξαναχτυπά! Ξέρετε, ο ξάδερφος του Μενούση που ήταν μαζί με τον Μπιρμπίλη και τον Μεμέτ Αγά.

Σε άρθρο αθλητικού ιστοτόπου (είναι ο gazzetta.gr αλλά για κάποιο λόγο δεν μπορώ να βάλω λινκ) διαβάζουμε:

Θα ήταν μεγάλη αποτυχία εάν δεν κέρδιζε κι ο Ολυμπιακός και δη ένα αντίπαλο πραγματικά αξιόμαχο, με προπονητή (Βέλιτς) αξιόλογο, αλλά που αυτή την εποχή έχει εφτά σημαντικούς παίκτες του τραυματίες και έχασε μεσούσης του αγώνα και ένα αμυντικό (Λιάγκα) λόγω τραυματισμού

Για τους αθλητικογράφους, το «μεσούσης» έχει εξελιχτεί σε κάτι σαν επίρρημα, όπως βλέπετε, άκλιτο φυσικά.

* Κάποιοι φίλοι συνεχίζουν τις εξορμήσεις στα πέριξ, παρά το γεγονός ότι μπήκαμε για τα καλά στον Νοέμβριο. Η φωτογρφία που βλέπετε είναι από το κάστρο του Καράμπαμπα στη Χαλκίδα.

Γκρίκλις εσείς; Ενγκρίκ εμείς, κι έτσι ΚΑΣΤLE.

* Διαβάζω σε άρθρο εμφανώς μηχανομεταφρασμένο:

Το δυόσμος και η μέντα είναι δύο είδη βότανα που ανήκουν στην οικογένεια των νομισματοκοπείων. Το γένος Mentha παράγει μινθόλη, μια αρωματική οργανική ένωση υπεύθυνη για το μεγαλύτερο μέρος της γλυκιάς, μερικές φορές πικάντικη, γεύση του νομισματοκοπείου.

Η γλυκιά γεύση του νομισματοκοπείου, κι ας λένε πως το χρήμα δεν έχει μυρωδιά -φαίνεται πως έχει γεύση!

Βέβαια, το νομισματοκοπείο είναι mint, αλλα mint είναι και η μέντα! Πρόκειται για ομόηχα, αφού το πρώτο προέρχεται από το λατινικό moneta, απ’ όπου κι η δικιά μας μονέδα, ενώ το δεύτερο από το ελληνικό μίνθη (η μέντα είναι αντιδάνειο). Οπότε, μπερδεύτηκε το καημένο το μηχανάκι.

* Διαβάζω άρθρο για τον Νάβη, τον τελευταίο βασιλιά της Σπάρτης. Νάβις λεγόταν στα αρχαία, αλλά εγώ προτίμησα να εξομαλύνω το όνομα. Και καλά έκανα, νομίζω, διότι ο συντάκτης του άρθρου γράφει δυο-τρεις φορές για τη «φήμη του Νάβις» λες κι είναι ξένο όνομα (σαν τον Κέιλορ Νάβας ένα πράμα). Μία φορά υπάρχει κι ένα «του Νάβι», που δεν είναι κακό (αν και εγώ θα έγραφα «του Νάβη»).

Στα αρχαία ήταν «του Νάβιδος» αλλά «του Νάβιος» στη δωρική.

Οπότε καλύτερα «του Νάβη».

* Ο καημένος ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ περνάει δύσκολες στιγμές. Σε σχετικό άρθρο περιγράφει τη δοκιμασία που πέρασε πρόσφατα όταν ανακοίνωσε την απόλυση 11.000 εργαζομένων:

«Ήταν μια από τις πιο δύσκολες κλήσεις που χρειάστηκε να κάνω στα 18 χρόνια λειτουργίας της εταιρείας»

Δεν έπιανε γραμμή και κουράστηκε; Προφανώς μπέρδεψαν το call, που εδώ έχει τη σημασία «απόφαση». Ίσως επειδή στην είδηση γίνεται και αναφορά σε τηλεδιάσκεψη.

* Κι άλλη μια ακλισιά σε άρθρο για το τελευταίο σκάνδαλο:

Ο Π. Πολάκης, αναδεικνύει μια νέα υπόθεση αυθαιρεσίας εκ μέρους της συνεργάτιδας του πρωθυπουργού Θεανώ Καρποδίνη, η οποία είχε διορισθεί με διαδικασίες fast track στη θέση της διοικητού του ΕΟΠΥΥ σε καθεστώς αποκλειστικής απασχόλησης και παράλληλα ήταν και Πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου του Χρηματιστηρίου.

Πάει να γίνει κανόνας μάλλον, λέει ο φίλος που το στέλνει. Και πάντα η ακλισιά σε θηλυκά ονόματα.

Αν και ίσως υπάρχει εξήγηση. Σκέφτηκε ο άνθρωπος, αν πω «Θεανώς» θα μου πουν οι αρχαιόπληκτοι να βάλω «Θεανούς», οπότε ας το αφήσω έτσι.

* Κι ένα ακόμα από μηχανομετάφραση.

Σε κατάλογο ηλεκτρονικού καταστήματος βλέπουμε να διαφημιζονται Γαλότσες αλλά και… Βουλώνω.

Η εξήγηση; Μάλλον χρησιμοποιήθηκε ο όρος clogs, που είναι πράγματι ένα είδος τσοκαροπαντόφλας, αλλά clog σημαινει επίσης «βουλώνω».

Βέβαια, αν ο αγγλικος όρος ήταν στον πληθυντικό, clogs, κανονικά έπρεπε να αποδοθεί «Βουλώνει» -όπως στο δάσος της Βουλώνης στο Παρίσι.

* Επειδή κορόιδεψα κάπως τη μηχανομετάφραση σήμερα, να προσθέσω ότι ο Ρογήρος έλεγξε με το μεταφραστήρι του Γκουγκλ το άρθρο του Ευπαλίνου που έγινε Γιουμπιλίνος και πήρε πολύ πιο ευπρόσωπο αποτέλεσμα.

* Και κλείνω με ένα ξεκαρδιστικό λάθος όχι μεταφραστικό και εντελώς ανθρώπινο. Σε άρθρο για τον Μάρκο Βαμβακάρη διαβάζουμε ότι «Ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο δημιουργός της «Φραγκοσυριανής», ο άνθρωπος που έγραψε και τραγούδησε τον «Αντώνη τον βαρκάρη», τα «Καβουράκια» και τόσα άλλα τραγούδια…»

Ευτυχώς που δεν ανέφερε άλλα τραγούδια γιατί υπήρχε φόβος να αναφέρει κι άλλα πασίγνωστα τραγούδια του Μάρκου όπως το… «Νυχτωσε χωρίς φεγγάρι» ή τον «Πασατέμπο»!

Διότι βέβαια ο Μάρκος τραγούδησε μεν αλλά δεν έγραψε τον Αντώνη τον Βαρκάρη του Περιστερη, ενώ σίγουρα δεν έγραψε και, απ’ όσο ξέρω, δεν τραγούδησε, εννοώ σε δίσκο, τα Καβουράκια του Τσιτσάνη.

* Πολλά είπαμε σήμερα, αφήνω καναδυό θέματα για το αλλο Σάββατο. Και προσοχή στη σήραγγα του Γιουμπιλίνου!

Advertisement

201 Σχόλια προς “Μεζεδάκια από τη σήραγγα Γιουμπιλίνος”

  1. Θρασύμαχος said

    Το πάσο παραμένει άκλιτο επειδή το περνάνε για είδος χορού, κάτι σαν το πάσο ντόμπλε.

    Η «προσπάθεια να σύρω τη χώρα προς μία κατεύθυνση εκσυγχρονισμού» αποτελεί ολόσωστη διατύπωση υπό την έννοια που θέλει να της δώσει αυτός που τη σκέφτηκε. Ούτε θετική σημασία ούτε αρνητική, παρά μόνον ότι ο ίδιος οδηγεί κάπου τη χώρα παρά τη θέλησή της, δηλαδή εκείνη θέλει να μείνει πίσω αλλ’ αυτός την τραβά μπροστά. Πολιτικά μπορεί να μην αρέσει, γλωσσικά πάντως είναι άψογο. Κάποιος προκάτοχός του είχε πει ότι θα πετάξει τη χώρα στη θάλασσα προκειμένου να μάθει κολύμπι.

  2. ndmushroom said

    Καλημέρα!
    Περί πάσο(υ), αν θυμάμαι καλά στην εποχή μου το κλίναμε. Αν θυμάμαι καλά, επίσης, ήταν άλλο το πάσο (που αφορούσε μόνο τον ΟΑΣΑ -ακόμα έτσι λέγεται;) και άλλη η φοιτητική ταυτότητα, που αφορούσε τη σχολή και ήταν, αν ξαναθυμάμαι καλά, τρίπτυχο.
    Περί της Κυριάκειας ρήσης, νομίζω ότι συνηθίζεται αυτή η χρήση, που εμπεριέχει πολιτικό μήνυμα: εγώ προσπαθώ να σας κάνω ανθρώπους, εσείς όμως αντιστέκεστε. Είναι το αντίστοιχο του «drag (X) kicking and screaming into the (Y) century/modern age», που φοριέται πολύ στα αγγλοσαξωνικά, και κατ’ επέκταση στους Κολαμπιανούς και λοιπούς αρίστους. 🙂

  3. Jago said

    Άκου Γιουμπιλίνος, δεν τα έλεγε ο Ξυδόπουλος που έβαλες προχτές τη συνέντευξή του; Αν κι έχω μια ένσταση στα κύρια ονόματα πέραν του Ατλαντικού, δε λέμε Ζούκεμπεργκ αλλά Ζάκεμπεργκ, ούτε Λέοναρντ Κοέν και Λέοναρντ Μπερνστάιν αλλά Λέναρ(ντ) Κοέν και Μπερνστίν.

  4. leonicos said

    Αμαρτία εξομολογημένη, μια λιγότερη.

    Έχεις κι άλλες; Πές τες να ξαλαφρώσεις.

    Εγώ τις λέω συνέχεια στη Φωτεινή

    Ξαλαφρώνω από τις αμαρτίες… αλλά το τι ακούω δεν λέγεται.

    Καλύτερα στο ιστολόγιο, αλλά θα τις μάθει ο Τζι, και δεν θέλω.

    Αυτός τουλάχιστον μ’ εκτιμάει.

    Χτες συνέτρωγα μ’ έναν ΠΑΟΚτζή. Κατά τα λοιπά, εντάξει κύριος

  5. leonicos said

    2

    Ήθελε μάλλον να πει ‘τραβήξω’ του φάνηκε χοντρό και ειπε ‘σύρω’ ως πιο κομψό, και απέδειξε ότι δεν ξέρει ακόμα ελληνικά.

    Ή θα έχουμε πρωθυπουργό ανελλήνιστο ή πρωθυπουργό ανεγγλινιστο. Μπρος γκρεμος και πίσω ρέμα

  6. leonicos said

    3

    Με όλους του ςεβραίους τα έβαλες;

  7. π2 said

    Το κείμενο του Πολυβίου για την iron maiden του Νάβιδος (13.7) σώζεται μόνο σε μεταγενέστερη επιτομή, ελλιπή και ελαφρώς ακατανόητη. Το ανέκδοτο θεωρείται από την πλειονότητα των ιστορικών εφεύρημα του Πολυβίου.

    Γενικώς είναι αδύνατον να βγάλει κανείς άκρη για τον Νάβι, δεδομένου ότι κύρια πηγή μας είναι ο παντελώς αναξιόπιστος σε ό,τι έχει να κάνει με εχθρούς του αχαϊκού κοινού Πολύβιος. Το εντυπωσιακό με τον Λακωνικό πόλεμο είναι ότι εναντίον του πολέμησαν όλες οι μεγάλες δυνάμεις της εποχής πλην των Σελευκιδών και των Αιτωλών: Ρώμη, αχαϊκό κοινό, Πέργαμο, Ρόδος, Μακεδονία. Coalition of the willing σα να λέμε, εναντίον ενός υποτίθεται τρελού τυράννου χωρίς στρατό πολιτών, με λίγους Κρήτες συμμάχους.

  8. 7 Νοεμβρίου είχε κυκλοφορήσει μια σωστή μετάφραση της είδησης: https://www.lifo.gr/now/entertainment/anakalyfthike-arhaia-siragga-kato-apo-ton-nao-taposiris-magna-stin-aigypto Εκεί θα βρείτε και το ηχητικό. Τα ptolemaic era και head of a Sphinx είναι που μεταμορφώθηκαν σε «ηρωική εποχή» και «πατέρα του Σπουκ» αντίστοιχα. Το ενδιαφέρον είναι ότι θα ακούσετε (στο 1:33) King Marriot lake! Τα μαργαριτάρια λοιπόν ξεκινούν ήδη από το αμερικάνικο βίντεο.

  9. Kilkis said

    Όταν ήμουν φοιτητής (τον προηγούμενο αιώνα βέβαια) το πάσο, η αλήθεια είναι, δεν το κλίναμε… Με ξένιζε βέβαια (καμιά φορά μόνο χιουμοριστικά «πήραμε τα πάσα»)… Στη μόνη φράση που το κλίναμε ήταν όταν ψηφίζαμε (για καμιά κατάληψη) και τον τύπο που έλεγχε τα πάσο μας για να δει αν ήμασταν μέλη του τμήματος τον λέγαμε Πασά 😉

  10. Καλημέρα

    παρωνυχίδα βέβαια αλλά μια που στην Ελλάδα το κόμμα χρησιμοποιείται για τα δεκαδικά ψηφία (ακόμα) είναι αστείο η σ΄΄ραγγα να έχει μήκος 1,305 μέτρα, να είναι μακρύτερος της… Γιουμπιλίνος και να χαρακτηρίζεται …γεωμετρικό θαύμα !

  11. Πουλ-πουλ said

    Νικοκύρη, άσε τις εξυπνάδες, ρώτα και κανέναν που ξέρει. Για να μαθαίνεις λοιπόν, εγώ, που δούλευα για 2 χρόνια στο Ευπαλίνειο, άκουγα πότε-πότε μια απόκοσμη, σπηλαιώδη φωνή από τα έγκατα της γης, να φωνάζει: Γιουμπιλίνιους, Γιουμπιλίνιους…..

  12. Προσοχή, ποδοσφαιρικό σχόλιο

    στον Βορρά έχουν εξελιχθεί φοβερά τα αθλητικά σορτσάκια !!

  13. 9 Εμείς λέγαμε τα πάσα, του πάσου. Θεσσαλονίκη ’91-’95.

  14. sarant said

    Καλημερα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1-2 Ναι, έτσι που το λέτε στέκει, το σκέφτηκα κι εγώ, αν και είναι αλαζονική δήλωση.

    7 Μάλιστα, πολύ ενδιαφέρον σχόλιο -και η αναλογία

    8 Α, ωραίο εύρημα. Η Μάριοτ στο αμερικάνικο από κορέκτορα μάλλον. Αλλά πώς το κεφάλι έγινε πατέρας στη Σφίγγα;

  15. LandS said

    1-2-14
    Ας έλεγε
    Να οδηγήσω τη Χώρα στο αναπτυξιακό της πεπρωμένο.

  16. leonicos said

    Στα αρχαία ήταν «του Νάβιδος» αλλά «του Νάβιος» στη δωρική.

    Οπότε καλύτερα «του Νάβη».

    Δεν συμφωνώ

    Στη μετάφραση μου του Κοϊντου, τα με κοινά, Δίας, Άρτεμη, Απόλλωνας, Αγαμέμνονας, Αχιλλέας, Πάρης τα κλίνω όπως λέγονται σήμερα, χωρίς να κατεβάζω τον τόνο στη γενική, πχ Αλέξανδρου και όχι Αλεξάνδρου, αν και κρατώ μερικές ονομαστικές όταν μου ταιριάζουν ηχητικά – μετρικά (αν και δεν πρόκειται για αυστηρά έμμετρη μετάφραση). Τα πρακτικώς άγνωστα στο ευρύ κοινό το κλίνω όπως θα τ’ άκουγαν οι ίδιοι.

    Νομίζω ότι ο Νάβις εμπίπτει στη δεύτερη κατηγορία.

  17. LandS said

    Νομίζω ότι η παροιμία «Αμαρτία εξομολογημένη, η μισή συγχωρεμένη»
    Χρωστάς μια εξομολόγηση ή κάνω λάθος;

  18. ndmushroom said

    14
    Αλαζονική δήλωση; Ε τότε αποκλείεται, ο Κυριάκος μας δεν έχει δώσει δικαιώματα! 😛

    Για το head και τον πατέρα, αν αντί του «κεφάλι» χρησιμοποιήσεις την απόδοση «επικεφαλής» η απόσταση μειώνεται αισθητά, νομίζω.

  19. sarant said

    17 🙂

    18 Σωστά!

  20. Α. Σέρτης said

    Ε, όχι και κάστρο του «Καραμπαμπά»!
    Θα γυρνάει πλευρό ο Σκαρίμπας εκεί μέσα…

  21. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    >Πράγματι, το «σύρω» μάλλον αρνητική χροιά έχει.
    Πράματι 😛

  22. ΓιώργοςΜ said

    12 Μην κοροϊδεύεις Τζη, μάλλον είναι μέρος της καμπάνιας για την καταπολέμηση της υπογεννητικότητας…

  23. atheofobos said

    Θα έλεγα πως το, να σύρω την χώρα, από τον συγκεκριμένο, είναι σωστό και με ηθελημένα αρνητική χροιά, γιατί με την επόμενη φράση «χρησιμοποιούν όλα τα μέσα για να με πολεμήσουν με κάθε τρόπο και με κάθε σκοπό» υπονοεί πως αυτά είναι τα βαρίδια που τον αναγκάζουν να την σύρει και όχι απλά να οδηγήσει.

  24. Ειρήνη said

    Έχω κατεύθυνση για τον Πατέρα Σπουκ αλλά δεν βρήκα ακόμα το άρθρο που μετέφρασαν.
    Στον ιστότοπο Indiatimes (λίνκο στο τέλος) μιλάει για «Two heads made of alabaster were found near the temple, one of which is for a person from the Ptolemaic period, and the other is likely to be a statue of Abu the horror,»

    Ανάθεμα κιαν ξέρω ποιος είναι αυτός ο Abu the horror αλλά σκέφτομαι, Αμπού = πατέρας, spook(y) πολύ κοντά στο horror, από εκεί φαίνεται πως ήρθε. Μόνο που μεταξύ κουνιστού και ώρας δεν βλέπω να βρίσκω το ορίτζιναλ σήμερα.

    http://www.indiatimes.com/amp/trending/social-relevance/secret-tunnel-cleopatras-tomb-discovered-584300.html

  25. Καλημέρα,
    Το πάσο του πάσου ή του πάσο αλλά τα πάσα (ίσως από τις βίδες 🙂 ). Στα χρόνια μου ταυτότητα το λέγαμε συνήθως αλλά είχε αρχίσει να μπαίνει και το πάσο στο λεξιλόγιό μας.

  26. sarant said

    24 Δείτε το σχόλιο 8, που τα ξεδιαλύνει

    20 Έλξη από τον Καραπαπά, διορθώθηκε

  27. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα.

    Μήπως βρῆκαν καναπουτσὰρ στὴ σήραγγα Γιουμπιλίνος; 🙂

  28. O palios said

    Στην παραπάνω παράγραφο θα δείτε και τα «αποκεφαλισμένα tues» Το πρωτότυπο έλεγε beheaded statues, αλλά αφού ήταν αποκεφαλισμένα τούς κόψανε το sta κι έμεινε το tues!!!!!

    Υγ.Ακόμα γελάωωωωω

  29. Και κάτι ακόμα για τον τάφο της Κλεοπάτρας. Στις αρχικές ειδήσεις που διάβασα, έλεγε πως ανακαλύφθηκε ο τάφος της Κλεό. Στα σίγουρα. Κάπου όμως άκουσα πως η πιθανότητα να είν’ εκεί είναι μόλις 1%. Προς τι ο θόρυβος λοιπόν;

  30. Αγγελος said

    Μπροστά στην ακλισιά του Νάβις, το ότι την Αχαϊκή Συμμαχία τη λέμε συνήθως Αχαϊκή Συμπολιτεία είναι παρωνυχίδα…
    Αλλά πώς το head of a Sphinx μπορεί να γίνει πατέρας του Σπουκ, ακόμα και από απομαγνητοφώνηση με παράσιτα, με ξεπερνάει!

  31. Ειρήνη said

    Δεν προσπαθώ να βρω τι είπε ο έρμος ο άνθρωπος, προσπαθώ να βρω από πού προέκυψε ο πατέρας Σπουκ. Εξ ου και ο Αμπού.

  32. π2 said

    30. Δεν το είχα δει αυτό, και αναρωτιέμαι πώς προέκυψε. Πάντως, και ο όρος συμπολιτεία (που και πάλι λόγω του Πολυβίου χρησιμοποιούμε) δεν είναι απολύτως ακριβής, καθώς χρησιμοποιείται και για άλλες μορφές πολιτειακής συσσωμάτωσης (ως συμπολιτεία περιγράφεται ακόμη και η απορρόφηση μιας πόλης από μιαν άλλη). Εγώ προτιμώ τον όρο κοινό, που χρησιμοποιείται συχνότερα στις πηγές (μαζί με τον όρο ἔθνος ή, ακόμη συχνότερα, απλώς με τον πληθυντικό του εθνικού: οι Αχαιοί, οι Αιτωλοί κλπ.), αν και γενικώς με την ακρίβεια και συνέπεια της ορολογίας δεν το είχαν καθόλου οι αρχαίοι ημών.

  33. π2 said

    Ας καταθέσω κι εδώ μια ρήση που είναι μπουρδολόγημα μάλλον παρά μεζεδάκι.

  34. babis1510 said

    «… από τη Δομινικανή δρα. Kathleen Martinez, που είναι ίσως ερασιτέχνισσα αλλά …» ???;;;;

    Δωκτόρισα και ερασιτέχνης;
    Φαντάζομαι ότι θα υπάρχει κάποια λογική εξήγηση

  35. Costas X said

    Καλημέρα, πλούσια σήμερα η πιατέλα !

    Εδώ ένα ωραίο που είδα στο ίντερνετ, από βιτρίνα καταστήματος οπτικών αγγλόφωνης χώρας :
    «Δωρεάν φωτογραφία πρωκτού με κάθε οφθαλμική εξέταση» ! «Rectal» αντί «retinal», δηλαδή «του αμφιβληστροειδούς».
    Εντάξει μωρέ, πόσοι ξέρουν λατινικά ;

  36. phrasaortes said

    29. Η Μαρτίνεζ, η υπεύθυνη των ανασκαφών, είναι ερασιτέχνης. Σπούδασε δικηγόρος, όχι αρχαιολόγος. Σχεδόν κάθε χρόνο ανακοινώνει ότι είναι στο τσακ ν’ανακαλύψει τον τάφο της Κλεοπάτρας, με την οποία έχει ψύχωση, αλλά φρούδες οι ελπίδες προς το παρόν. Απλά φέτος, για έναν μυστήριο λόγο, οι δηλώσεις της αναπαράχθηκαν από τα ΜΜΕ. Δυστυχώς στην Αίγυπτο, η διαδικασία εξασφάλισης άδειας για ανασκαφές είναι αδιαφανής. Αν τα έχεις καλά με τον Ζαχί Χαουάς, μπορείς να σκάψεις όπου γουστάρεις. Αν του μπεις στο μάτι όμως, σκούρα τα πράγματα. Ο Χαουάς λύνει και δένει στην Αίγυπτο από την εποχή του Μουμπάρακ. Έχει πάρει την Μαρτίνεζ υπό την προστασία του, αν και φυσικά δεν ενστερνίζεται τις αισιόδοξες εκτιμήσεις της για την υποτιθέμενη εύρεση του τάφου της Κλεοπάτρας.
    Εν ολίγοις, πρόκειται για περίπτωση παρόμοια με της Λιάνας Σουβαλτζής. Αν και δυστυχώς και η Περιστέρη δεν πήγε πίσω, όταν ισχυρίστηκε ότι στην Αμφίπολη ήταν θαμμένος ο Ηφαιστίωνας. Φυσικά δεν τολμά να κάνει τέτοιον ισχυρισμό σε αρχαιολογικό συνέδριο, αλλά η ζημιά ήδη έγινε στην δημόσια σφαίρα. Οι περισσότεροι μη αρχαιολόγοι, με τους οποίους έχω συζητήσει το θέμα, είχαν την εντύπωση ότι ο τάφος ήταν εξακριβωμένα του Ηφαιστίωνα.

  37. 34 Like her father, she studied law, attending the Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña, as well as going to study English at Brown University in the United States.[3] She graduated at 19,[4] and began working as a lawyer. She also holds master’s degrees in finance and archaeology.[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Kathleen_Mart%C3%ADnez
    Αν καταλαβαίνω καλά έχει διδακτορικό στη νομική: https://web.archive.org/web/20190225044823/https://unphu.edu.do/dra-kathleen-martinez-berry/
    Αν πιστέψουμε δε αυτό το μυθιστορηματικό σάιτ, είναι παιδί-θαύμα: Martinez’s academic training didn’t preclude other pursuits: At various times, she’s been a chess champion, an accomplished swimmer, and is proficient at judo, karate and the piano. https://knowledge.wharton.upenn.edu/article/adventures-in-archaeology-kathleen-martinez-berrys-quest-to-find-cleopatra/

  38. Μπράβο τάιμινγκ!

  39. Κιγκέρι said

    Είμαι βέβαιη ότι λέγαμε το πάσο, του πάσου, αλλά τον πληθυντικό τα πάσα δεν θυμάμαι να τον χρησιμοποιούσαμε
    Ρώτησα πάντως και τα παιδιά μου, αν θα έλεγαν πχ «η φωτογραφία τού πάσο» ή «η φωτογραφία τού πάσου» και επέλεξαν το κλινόμενο, όταν όμως επέμεινα και για τον πληθυντικό τα πάσα, των πάσων, το γύρισαν στις ακαδημαϊκές ταυτότητες!

  40. π2 said

    36. Εδώ που τα λέμε, από το «βρέθηκε μια σήραγγα σε ναό της Ίσιδας» στο «βρέθηκε ο τάφος της Κλεοπάτρας» είναι πολλά τσιγάρα δρόμος.

    Για τον Ηφαιστίωνα και την Αμφίπολη, ας μην το ανοίξω (πάλι) το στόμα μου.

  41. Τα είπαμε όλα αυτά, την περασμένη εβδομάδα. Όπως και το σπούκι γεγονός ότι σε άρθρο στα αγγλικά εμφανίζεται ο πατέρας του Σπουκ. Οι Αιγύπτιοι, φυσικά, το μόνο που ανακοίνωσαν επίσημα, είναι η ανακάλυψη μιας πέτρινης σήραγγας.

  42. Αποφεύγαμε τα πάσα, λέγαμε του πάσου, όταν έκανε 6 δραχμές το μισό, από Παράρτημα για πανεπιστήμιο.

  43. 12: 14 Φεβρουαρίου 2016, η Ολλανδική RKC Waalwijk (στον πάτο της 2ησ κατηγορίας τότε), παίρνει για μασκότ στο ματς με την FC Emmen μοντέλα εσωρούχων. Έχασε και 1-0.
    https://www.dailymail.co.uk/news/article-3448191/Dutch-football-team-celebrate-Valentine-s-Day-replacing-mascots-lingerie-models-lose-1-0.html
    Πώς τα λέμε αυτά; καραβίδες; λοΐζους;

  44. Stelios Kornes said

    Πολύ ωραία μεζεδάκια τα σημερινά! Δεν θυμάμαι να έχω κλίνει ποτέ το πάσο (λύκειο και πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, δεκαετία ’80). Ο πατέρας μου ήταν ηλεκτρολόγος κι έλεγε μερικές φορές «τα πάσα», όμως εννοούσε σε βίδες και σωλήνες.
    Αυτό με τον πρωθυπουργό μας, είναι πολύ καλό πάντως. Δεν καταλαβαίνω γιατί δε θέλει η χώρα, και αναγκάζεται ο δύστυχος να τη σέρνει… Μα κι αυτή… Ας πάει οικοιθελώς! Αφού, έτσι κι αλλιώς, για τριήμερο ή διακοπές θα την σέρνει, ο δουλευταράς μας! Εγώ μαζί του είμαι! Και για λέξη της χρονιάς θα προτείνω τα Διαπλοκούλης και Κρυφακούλης!
    Και μια παρατήρηση: το «συχνές επισκέψεις από γονείς του», για τον Ευθύμιο Κλωθάκη, δεν υποκρύπτει μια λίγο αστεία αμφισημία; Πως δηλαδή έχει πολλούς και διάφορους γονείς;

  45. rogerios said

    @12 και 43: Μπράβο, Στάζυμπε, με πρόλαβες. Εκείνο το Welkom στις εξέδρες και η έδρα του σπόνσορα (της Βαλβέικ) προκαλούσαν αμέσως υποψίες ότι το συμβάν δεν έχει καμία σχέση με τη Σουηδία. Ο αγώνας, πάντως, νομίζω ότι διεξήχθη στις 12.2.2016 (πράγματι, όμως, με αφορμή την ημέρα του αγίου Βαλεντίνου). Αυτό που δίνει άλλη διάσταση στην όλη ιδέα είναι το τι σημαίνουν τα αρχικά της γηπεδούχου (RKS = Rooms Katholieke Combinatie)! 🙂

  46. sarant said

    36-7 Κάτι τέτοια είχα βρει κι εγώ. Πολύ χρήσιμα σχόλια.

    43 Αφού συνεννοηθήκαμε, μάλλον Λοΐζος είναι

    44 Καλά λες, ουσουνούπου έχουμε και τη Λέξη της Χρονιάς, αν δηλαδή φιλοτιμηθει η Εφορευτική επιτροπή 🙂

  47. Χαρούλα said

    Αρχές 80 Λάρισα, στην αυθόρμητη εκδοχή, τα πάσα καρακλινότανε!😊 Σε «σοβαρούς» όμως διαλόγους, πάσο άκλιτο. Έτσι το θυμάμαι τουλαχιστον… Σήμερα δεν ακούω πολύ τον πληθυντικό, αλλά και η γενική αποφεύγεται(όχι συνειδητά νομίζω). Χρησιμοποιούν πολύ την αιτιατική ως πιο εύηχη. Η φωτογραφία στο/για το πάσο πχ.

    Τα μεζεδάκια στις μεταφράσεις με λυπούν περισσότερο γιατί δείχνουν ελάχιστες εγκυκλοπαιδικές γνώσεις. Αν ήξεραν την Σφίγγα, αμέσως θα την έβλεπαν αντί για τον Σπούκι, κι αν ήξεραν το Ευπαλίνειο(δεν ζητάω και το όρυγμα, υπερβολλλλές), δεν θα σκεφτόταν αυτό το όνομα ξωτικού.

  48. Διονύσης said

    @33

    Ο εν λόγω κύριος, βρίσκεται στην Βουλή, με μεγαλύτερο προσόν, το ότι είναι γόνος.
    Μην περιμένουμε πολλά…

  49. Διονύσης said

    Από χθεσινό δημοσίευμα του in.gr, σχετικά με τις τιμές των γαλακτοκομικών.

    Ο συντάκτης του, έκανε μεταβατικό το ελλοχεύω.

  50. Christos said

    1. Στη Γιουμπιλίνος έχει παίξει ένα παγκόσμιο σπασμένο τηλέφωνο. Την Τρίτη που το είδα έψαξα για το πρωτότυπο αλλά όσες ξενόγλωσσες εκδοχές βρήκα ήταν κι αυτές γεμάτες λάθη, διαφορετικά σε κάθε μια τους. Η παγκοσμιοποίηση μάλλον διαχέεται και στη τσαπατσουλιά.

    2. Το πάσο του πάσου, Θεσσαλονίκη ’91-’96.

  51. ΣΠ said

    49
    Έχει επισημανθεί και σε προηγούμενα μεζεδάκια η λανθασμένη χρήση του ελλοχεύει αντί του εγκυμονεί. Π.χ. https://sarantakos.wordpress.com/2019/01/12/meze-357/

  52. Reblogged στις anastasiakalantzi59.

  53. sarant said

    50 Ισχύει αυτό με τις ξένες εκδοχές. Το λέει και το σχ. 8

  54. >> Χωρίς την επίδειξη φοιτητικού πάσο…

    Θυμάμαι τους δημοτικιστές που επέμεναν να χρησιμοποιούμε σύνταξη με ρήμα. Εδώ 1) η ονοματική σύνταξη και 2) η αβεβαιότητα της γενικής πτώσης οδηγούν (ή μας σέρνουν, ολόκληρη κοινωνία;) σε ιδιοτυπίες. Η αντιπρόταση θα ήταν

    Χωρίς να επιδείχνουν*/επιδείξουν φοιτητικό πάσο…
    _________________________
    * Βέβαια ένα πρόβλημα υπάρχει. Επιδείχνουν ή επιδεικνύουν; Οι δημοτικιστές λέμε απερίφραστα επιδείχνουν.

  55. Πουλ-πουλ said

    Υπάρχει και η ομώνυμη οδός Γιομπιλίνιους

  56. Ένα ωραίο βάζο που είχαμε στο σαλόνι έσπασε προχτές. Στο εξής θα ζήσουμε με την ανάμνηση του βάζο.
    Εξαπανέκαθεν (=έρλι 80ζ) το πάσο του πάσου λέγαμε.

  57. 42: Ωχ, λάθος έκανα μάλλον, το μισό έκανε 12 δραχμές, κι όχι το ολόκληρο!

  58. 49 Εγώ βλέπω κι άλλον εκεί. Να κλείσουν εργοστάσια που διατηρούν από γενιά σε γενιά. Μάλλον κάτι δεν πάει καλά.

    54 Να δείχνουν και ξεμπερδέψαμε 🙂

  59. Κιγκέρι said

    Εκτός από το φοιτητικό πάσο, υπάρχει και το πάσο της κουζίνας, που βλέπω ότι κλίνεται με λιγότερη αμηχανία, πχ:

    https://kopidakis.com/product-category/%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%AD%CE%B6%CE%B9%CE%B1-%CE%B2%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CF%80%CE%AC%CF%83%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CF%80%CE%AC%CE%BA%CE%B9%CE%B1/

  60. @ 58 Γιάννης Μαλλιαρός

    Σωστός.

  61. 59# Το πάσο της κουζίνας έχει ελάχιστες πιθανότητες να βρεθεί σε μεσημεριανάδικα, πρωτοσέλιδα ή ειδησεογραφικά σάιτ, δεν προσφέρεται για γλωσσικούς ευπρεπισμούς. Ενώ η φωτογραφία του πάσο της Μυρτούς είναι πιασάρικη, πώς να το κάνουμε.

  62. Faltsos said

    36 «Η Περιστέρη δεν πήγε πίσω, όταν ισχυρίστηκε ότι στην Αμφίπολη ήταν θαμμένος ο Ηφαιστίωνας … Οι περισσότεροι μη αρχαιολόγοι, με τους οποίους έχω συζητήσει το θέμα, είχαν την εντύπωση ότι ο τάφος ήταν εξακριβωμένα του Ηφαιστίωνα»
    Του Ηφαιστίωνα; Δηλαδή δεν είναι του Μεγαλέξανδρου;😉
    https://www.lifo.gr/culture/kargakos-o-tafos-einai-toy-m-alexandroy

  63. freierdenker said

    Τα αποσιωπητικά χρησιμοποιούνται για αποστασιοποίηση, η οποία όμως μπορεί να μην είναι από την λέξη καθεαυτή, αλλά από την χρήση της στην συγκεκριμένη περίπτωση. Συμφωνώ ότι πρέπει να χρησιμοποιούνται με φειδώ, διότι μπαίνει και το ερώτημα γιατί δεν δεν χρησιμοποιείς κάποια άλλη λέξη ή έκφραση.

    Μια περίπτωση είναι ότι λες κάτι με ειρωνική διάθεση (πολύ συχνό στην εποχή μας). Στην συγκεκριμένη περίπτωση το νόημα θα ήταν, καζούρα κατά το κοινώς λεγόμενο. Μια άλλη εκδοχή είναι ότι απλά δεν βρίσκεις καλύτερη έκφραση. Δεν μπορείς, η και απλά βαριέσαι (ακόμα πιο συχνό στις μέρες μας).

    Εδώ νομίζω ότι αυτός που το έγραψε αισθάνεται ότι η λέξη δεν είναι απολύτως κατάλληλη. Η καζούρα είναι νομίζω η ελαφριά πλάκα, τυπικά σε μια σχολική τάξη, ένα γραφείο, μια παρέα). Από την άλλη φαίνεται ότι δεν είχε και πολλές επιλογές, έκοψε και πολλά άρθρα και ρήματα για να βολέψει το κείμενο.

  64. phrasaortes said

    62. Μάλιστα, δεν το ήξερα ότι ο Καργάκος τον είχε ταυτίσει με του Αλεξάνδρου. Συνήθως το επιχείρημα της μητρικής αγάπης της Ουλμπιάδας χρησιμοποιείται για να υποστηριχθεί ότι ο Αλέξανδρος βρίσκεται στην Βεργίνα [και συγκεκριμένα στον τάφο που ο Ανδρόνικος ταύτισε με τον Φίλιππο Β’, αν και άλλοι (μάλλον πια οι περισσότεροι) πιστεύουν ότι πρόκειται για τον Φίλιππο Γ’]. Είχα πρωτοδιαβάσει αυτήν την θεωρία σ’ένα δισέλιδο αφιέρωμα της Μακεδονίας που έπαιρνε συνέντευξη από έναν απόστρατο αξιωματικό και νυν ερασιτέχνη ιστορικό… Βέβαια και η Γλύκατζη-Αρβελέρ πιστεύει ότι στην Βεργίνα θάφτηκε ο Αλέξανδρος, αλλά δεν είμαι σίγουρος κατά πόσο βασίζει την άποψη της στην υπόθεση ότι ο Αλέξανδρος ήταν μαμάκιας. Όσο για τον τύμβο Καστά, τον βάφτισε Κασσάνδρειον.

  65. freierdenker said

    35, Costas X, η φωτογραφία είναι νομίζω φωτοσοπιά. Google για «rectal photography»

    Δεν ξέρω αν κάποιος το έκανε για πλάκα, ή αν υπάρχει κάποιο βαθύτερο νόημα, ότι δηλαδή δεν μπορείς να εμπιστεύεσαι τα μάτια σου, γενικά ή με την Vision Express ειδικότερα.

    Ένα άλλο είναι ότι η φωτογραφία είναι από το 2015. Έχω παρατηρήσει ότι κάτι τέτοιες πλάκες μπορεί να επιστρέψουν ξανά και ξανά, είναι σαν να κάνουν κύκλους.

  66. Avonidas said

    Καλημέρα, ωραία πιατέλα σήμερα!

    Ήξερα για τον Μαθητευόμενο του Σπουκ, αλλά για τον πατέρα του δεν έχω ιδέα 😛
    Εκτός κι αν εννοούν τον πατέρα του Σποκ, που ως γνωστόν είναι Βαλκάνιος 🙂

  67. Pedis said

    Και βέβαια το κλίναμε το πάσο, του πάσου, τα πάσα … επίσης γινόταν πάσα και στον άλλον που δεν είχε, παίζαμε και πασούλες σε άλλη φάση …

  68. sarant said

    56 Ωραίο αντιπαράδειγμα το βάζο

    63 Τα εισαγωγικά εννοείς, όχι τ’ αποσιωπητικά.

  69. Μαρία said

    >που το υπογράφει μία Δρ φιλοσοφίας (κατά δήλωσή της)

    https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/21429
    https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=64149

  70. … 1913…. Στην Ινδία, βρετανικά στρατεύματα συλλαμβάνουν το Μαχάτμα Γκάντι, … καθώς
    οδηγεί μια διαδήλωση Ινδών ανθρακωρύχων στην Νότια Αφρική.
    Καλά, πώς γίνεται να τον συλλαμβάνουν στην Ινδία ενώ
    οδηγούσε διαδήλωση στη Νότια Αφρική; …

    Ε, χρειαζόταν οδηγός για να βρουν τον δρόμο (μακρύς γαρ) από την Ινδία μέχρι την Νότια Αφρική — και μόλις είχαν ξεκινήσει τον πηγαιμό.

  71. … «λάθους» που κατάφερε να εισχωρήσει στο τρένο της κανονικότητας
    έστω και χωρίς εισιτήριο …

    Έδειξε (φοιτητικό) πάσο

  72. Του πάσου / τα πάσα
    θυμάμαι να έλεγε
    ο πασαένας

  73. Λάμπας said

    Και βέβαια το κλίναμε το πάσο (Γιάννενα 90-95). Γιάννη με διαβάζεις;

    49. Είναι συνηθισμένο λάθος. Συγχέεται με το «εγκυμονώ».

  74. … προσπάθεια να σύρω τη χώρα …

    Ίσως ασυνείδητα σκέφτηκε
    «να σύρω το χορό»
    (την χώρα; το κασόνι;)

  75. sarant said

    69 Ώστε διδάκτωρ έτσι κι αλλιώς. Και δεν προβλέπεται αφαίρεση 🙂

  76. Avonidas said

    Χωρις να μου το πει, καταλαβαίνω πως ο λόγος που μου το έστειλε είναι το ρήμα «απαγάγω». Τι έχουμε εδώ; Από το ρήμα «απάγω» και τον αοριστο «να απαγάγει» μεταπλάστηκε νέος ενεστώτας, «απαγάγω». Πολύ συνηθισμένο φαινόμενο για το οποίο χρωστάω άρθρο.

    Νέος;! Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, «απαγάγω» είναι ο κανονικότατος ενεστώτας – το «απάγω» το ‘χω δει να χρησιμοποιείται μόνο σε τεχνικά συμφραζόμενα, π.χ. για τη μετάδοση της θερμότητας. Σίγουρα όχι για απαγωγές ανθρώπων.

    Μόνο δική μου εντύπωση είναι αυτό; Εκπλήσσομαι· βεβαίως, το ρήμα σπάνια χρησιμοποιείται στον ενεστώτα, αλλά και πάλι δεν θυμάμαι ούτε μια φορά στη ζωή μου να έχει χαρακτηριστεί το «απαγάγω» ως αδόκιμος τύπος.

  77. voulagx said

    #56: Ρε Χτηνε, δε σουχω πει να μη πετας τα βαζο πανω στις πορτα;

  78. voulagx said

    και φυσικα εξαπανεκαθεν και απο παντα το πασο κλινοταν κανονικοτατα, οπως και η πάσα του ποδοσφαιρου.

  79. Avonidas said

    Δεν είδα να αναφέρθηκε: σπουκ (spook) στα αγγλικά είναι κι ο κατάσκοπος· και, στα αμερικάνικα αγγλικά, προσβλητικά, ο μαύρος – δεν ξέρω γιατί.

  80. Αντώνης said

    @79 Και η χρήση της λέξης στοίχισε την καριέρα του στον Κόλμαν Σιλκ στο «Ανθρώπινο Στίγμα» του Φίλιπ Ροθ.

  81. BLOG_OTI_NANAI said

    Καλά, μα πόσο γελοίο το άρθρο του ΣΚΑΙ. Έλεος…

    Το «Γιουμπιλίνο«, θυμίζει…

  82. sarant said

    79-80 Μόλις διάβασα το 79 σκέφτηκα την ιστορία του 80, αλλά είχα την εντύπωση πως ήταν πραγματικό γεγονός.

  83. 80, 82
    Ναι, το περιστατικό με τη χρήση της λέξης αυτής και τη συνακόλουθη δίωξη του καθηγητή είναι πραγματικό γεγονός. Ο Ροθ χρειάστηκε να επιμείνει ιδιαίτερα στη σημασία της λέξης αυτής, για το βιβλίο του:
    https://www.newyorker.com/books/page-turner/an-open-letter-to-wikipedia
    79
    Πάντως, η ερμηνεία της αρνητικής χροιάς της λέξης έχει να κάνει με την ιστορία των (πρώτων) μαύρων πιλότων του ΒΠΠ (στο Τασκίγκι ή Τασκετζί), οι οποίοι αντιμετωπίστηκαν ρατσιστικά. Αποκαλούνταν «Spookwaffe».

    https://www.dictionary.com/browse/spook

  84. ΣΠ said

    80
    Έγινε και ταινία. https://www.imdb.com/title/tt0308383/

  85. 76: Αν, ωστόσο, ο ενεστώτας απάγω ήταν «κατειλημμένος» από την τεχνική ορολογία, δεν θα έπρεπε αυτό να είχε αποτυπωθεί και λεξικολογικά; Προσωπικά, τουλάχιστον, δεν έχω συναντήσει ποτέ σε λεξικό λήμμα απαγάγω. Εκτός αυτού, αν διαφορετικές χρήσεις οδηγούσαν και σε διαφορετικούς τύπους, τότε αυτό λογικά θα αποτυπωνόταν και σε πληθώρα άλλων περιπτώσεων. Γεγονός είναι, ωστόσο, ότι ο τυπικά αντιγραμματικός τύπος όντως κυριαρχεί του γραμματικά ορθού. Αυτό ίσως οφείλεται στο ότι το συγκεκριμένο ρήμα πράγματι δεν είναι τόσο εύχρηστο στον ενεστώτα, με συνέπεια οι συντελικοί και συνοπτικοί τύποι να απορροφούν τους ατελείς.

  86. sarant said

    83-84 A, ευχαριστώ!

  87. Είναι ενδιαφέρον ότι στις αναζητήσεις που κάνω στο Google με το ρήμα «απάγονται» με ρωτάει αν αναζητώ «υπάγονται», «επάγονται»!
    Σήμερα πληροφορήθηκα πως μάλλον δεν υπάρχει «απάγονται».
    Εγώ, στη ζωή μου, ως καθηγητής φυσικής και χημείας, το χρησιμοποιούσα σε μια μόνον φράση: Κατά την εκτέλεση πειραμάτων μέσα στην αίθουσα φροντίζουμε να υπάρχει ένα παράθυρο ανοιχτό ή μια πόρτα ανοιχτή για να απάγονται τα αέρια…

  88. …και όμως, από καιρού εις καιρόν, όπως μαθαίνουμε, απάγονται άτομα…

  89. Πουλ-πουλ said

    85.
    Σε προστακτική όμως, ευχρηστότατο: άπαγε της βλασφημίας!

  90. freierdenker said

    68, ναι, εισαγωγικά αντί για αποσιωπητικά. Στιγμιαίο ελπίζω.

  91. Α. Σέρτης said

    54
    «Οι δημοτικιστές λέμε απερίφραστα επιδείχνουν»
    Πιο απεριφραστότερα μπορείτε να λέτε και «πιδείχνουνε το πιδέξιο» (ρε, τι ζούμε οι αθρώποι…)

  92. «Το πάσο τρώει λουκούμι»

  93. Georgios Bartzoudis said

    7, π2 said: «Το κείμενο του Πολυβίου για την iron maiden του Νάβιδος (13.7) σώζεται μόνο σε μεταγενέστερη επιτομή…»

    # Ψάρεψα από το αρχείο μου σχετικό κείμενο, που λέει: «Κατεσκευάσατο δε [Νάβις] και τινα μηχανήν …ήν γαρ είδωλον γυναικείον …εις ομοιότητα τη του Νάβιδος γυναικί…».

    # Με την ευκαιρία πάντως, παραθέτω ένα …παπλωματάκι από ανάρτηση στο Φ/Β:
    Ο ΠΟΛΥΒΙΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ
    Ο Πολύβιος γεννήθηκε στη Μεγαλόπολη της Αρκαδίας μεταξύ 206 και 200 π.Χ.. Εκτιμάται ως ιστορικός εφάμιλλος του Θουκυδίδη. Οι «Ιστορίες» του αποτελούνται από 40 βιβλία, αναφερόμενα στο διάστημα 218 έως 146 π.Χ. Από το σημαντικό αυτό έργο διασώθηκαν ολόκληρα τα 5 πρώτα βιβλία, το πρώτο μέρος του 6ου και πολλά αποσπάσματα ή περιλήψεις των λοιπών. Έγραψε και άλλα έργα, τα οποία όμως έχουν χαθεί. Έζησε εξόριστος στη Ρώμη για πολλά χρόνια. Πέθανε σε ηλικία 82 ετών, «ολισθείσας εκ του ίππου του».
    Είναι παλαιότερος από όλους τους αρχαίους συγγραφείς που έγραψαν για Φίλιππο-Αλέξανδρο-Μακεδόνες, και έχουν διασωθεί τα έργα τους (Αρριανός, Πλούταρχος, Διόδωρος Σικελιώτης, Ιουστίνος, Κούρτιος Ρούφος).
    Ο Πολύβιος ήταν ΑΥΤΟΠΤΗΣ και ΑΥΤΗΚΟΟΣ μάρτυρας των γεγονότων που περιγράφει. Το ιστορικό του έργο επικεντρώνεται στους πολέμους της Ρώμης με τους Καρχηδονίους, τους Βασιλείς της Μακεδονίας (Φίλιππος Ε’, Περσέας) και άλλα σύγχρονά του γεγονότα.
    Στη συνέχεια παρατίθενται 4 μαρτυρίες από τις «Ιστορίες» του (Πολυβίου Ιστορίαι, Τόμοι τρεις, έκδοσις Πάπυρος, Αθήναι 1975), στις οποίες αναφέρει επανειλημμένως τους Μακεδόνες ως Έλληνες ή ομόφυλους των Ελλήνων κλπ, ενώ αντίθετα αποκαλεί τους Ρωμαίους βάρβαρους και αλλόφυλους.
    Οι μαρτυρίες δίνονται τόσο σε μετάφραση (που έχει μετατραπεί από την καθαρεύουσα στην καθομιλούμενη) όσο και στο πρωτότυπο αρχαίο κείμενο (οι επισημάνσεις με κεφαλαίους χαρακτήρες είναι του γράφοντος):
    1. Μαρτυρία Πρώτη (Βιβλίο Ζ, Κεφ.9, σελ.1068)
    (Καρχηδόνιοι προς Μακεδόνες)
    «Όρκος που έδωσε ο Αννίβας …προς τον Ξενοφάνην Κλεομάχου, Αθηναίον πρεσβευτήν που έστειλε σε μας ο βασιλιάς Φίλιππος …για λογαριασμό ιδικόν του, των Μακεδόνων και των συμμάχων …εν ονόματι όλων των Θεών των προστατών ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΛΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ… Ο στρατηγός Αννίβας είπε …να δώσουμε αυτόν τον όρκο περί φιλίας …υπό τον όρο να περισώζονται και να προστατεύονται από τον βασιλιά Φίλιππο και ΤΟΥΣ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ συμμάχους τους ώστε να είναι ανεξάρτητοι οι Καρχηδόνιοι και ο στρατηγός Αννίβας και όσοι είναι μαζί του…. Επίσης, να περισώζονται και να προστατεύονται από τους Καρχηδονίους, ο Φίλιππος και ΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΚΑΙ ΕΚ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ».
    Αρχαίο κείμενο:
    «Ορκος όν έθετο Αννίβας…προς Ξενοφάνη Κλεομάχου Αθηναίον πρεσβευτήν, όν απέστειλε προς ημάς Φίλιππος ο βασιλεύς …υπέρ αυτού και Μακεδόνων και συμμάχων …εναντίον θεών πάντων όσοι Μακεδονίαν και την άλλην Ελλάδα κατέχουσιν…Αννίβας ο στρατηγός είπε…τον όρκον τούτον θέσθαι περί φιλίας…εφ’ ώτ’ είναι σωζομένους και φυλαττομένους υπό βασιλέως Φιλίππου και Μακεδόνων και υπό των άλλων Ελλήνων, όσοι εισίν αυτών σύμμαχοι, κυρίους Καρχηδονίους και Αννίβαν τον στρατηγόν και τους μετ’ αυτού…Έσται δε και Φίλιππος ο βασιλεύς και Μακεδόνες και των άλλων Ελλήνων οι σύμμαχοι, σωζόμενοι και φυλατόμενοι υπό Καρχηδονίων».
    2. Μαρτυρία Δεύτερη (Βιβλίο Θ, Κεφ 35, σελ.1208)
    (Στη Σπάρτη, ο πρεσβευτής των Ακαρνάνων, Λυκίσκος, απευθύνεται προς τους Κλεόνικο και Χλαινέα, πρεσβευτές των Αιτωλών)
    «Καυχάσθε ότι αντιμετωπίσατε την έφοδο των βαρβάρων κατά των Δελφών (σ.σ. αποκρούοντας τους Γαλάτες) και απαιτείτε να σας χρωστούν γι’ αυτό ευγνωμοσύνη οι Έλληνες. Αλλά, εάν για μια τέτοια εξυπηρέτηση οφείλεται ευγνωμοσύνη στους Αιτωλούς, ΠΟΙΑ ΚΑΙ ΠΟΣΗ ΤΙΜΗ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ, ΠΟΥ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΒΑΡΒΑΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ»;
    Αρχαίο κείμενο
    «Σεμνύνεσθε, διότι την επί Δελφοίς έφοδον των βαρβάρων υπέστητε, και φατέ δειν διά ταύτα χάριν έχειν υμίν τους Έλληνας. Αλλ’ ει διά μίαν ταύτην χρείαν Αιτωλοίς χάρις οφείλεται, τίνος και πηλίκης δει τιμής αξιούσθαι Μακεδόνας, οί τον πλείω του βίου χρόνον ού παύονται διαγωνιζόμενοι προς τους βαρβάρους υπέρ της των Ελλήνων ασφαλείας»;
    3. Μαρτυρία Τρίτη (Βιβλίο Θ, Κεφ.37, σελ.1212)
    (Ο ίδιος ο Λυκίσκος, ως ανωτέρω)
    Σας ερωτώ λοιπόν Χλαινέα και Κλεόνικε, ποίους συμμάχους είχατε τότε (σ.σ. σε παλαιότερες συγκρούσεις Μακεδόνων με Νότιους Έλληνες) που τους καλούσατε να συμπράξουν με σας; Δεν είχατε όλους τους Έλληνες; Τώρα με ποιους συνεργάζεστε και για ποια συμμαχία τους καλείτε; Δεν τους καλείτε να συμμαχήσουν με ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ; Νομίζετε ότι η σημερινή και η τότε κατάσταση είναι ίδιες και όχι αντίθετες. Όμως τότε ήσασταν ανταγωνιστές των Αχαιών και των ΟΜΟΦΥΛΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ και του βασιλέως Φιλίππου, για ηγεμονία και δόξα, ενώ τώρα πρόκειται για πόλεμο με κίνδυνο υποδουλώσεως των Ελλήνων, εναντίον ΑΛΛΟΦΥΛΩΝ ανθρώπων, τους οποίους εσείς νομίζετε ότι προσκαλείτε κατά του Φιλίππου, χωρίς να κατανοείτε ότι τους έχετε προσκαλέσει εναντίον του ιδίου του εαυτού σας και ολόκληρης της Ελλάδας…
    Κατά τον ίδιο τρόπο σκέπτονται τώρα και οι Αιτωλοί. Διότι, θέλοντας να νικήσουν τον Φίλιππο και να ταπεινώσουν τους Μακεδόνες, χωρίς να το καταλάβουν προκάλεσαν από δυσμάς τέτοιο σύννεφο, το οποίο προς το παρόν θα επισκιάσει ίσως κατά πρώτον τη Μακεδονία, στη συνέχεια όμως θα γίνει αιτία μεγάλων συμφορών για όλους τους Έλληνες».
    Αρχαίο κείμενο
    «Ερωτώ τοιγαρούν υμάς, ώ Κλεόνικε και Χλαινέα, τίνας έχοντες συμμάχους τότε παρεκαλείτε τούτους εις την κοινοπραγίαν; άρ’ ού πάντας Έλληνας; τίσι δε νυν κοινωνείτε των ελπίδων ή προς ποίαν παρακαλείτε τούτους συμμαχίαν; άρ΄ού προς την των βαρβάρων; όμοια γε δοκεί τα πράγματα υμίν υπάρχειν νυν και πρότερον, αλλ’ ού ταναντία. τότε μεν γαρ υπέρ ηγεμονίας και δόξης εφιλοτιμείσθε προς Αχαιούς και Μακεδόνας ομοφύλους και τον τούτων ηγεμόνα Φίλιππον. νυν δε περί δουλείας ενίσταται πόλεμος τοις Έλλησι προς αλλοφύλους ανθρώπους, ούς υμείς δοκείτε μεν επισπάσθαι κατά Φιλίππου, λελήθατε δε κατά σφών αυτών επεσπασμένοι και κατά πάσης Ελλάδος….
    Τον αυτόν τρόπον και νυν Αιτωλοί διανοούνται. Βουλόμενοι γαρ περιγενέσθαι Φιλίππου και ταπεινώσαι Μακεδόνας, λελήθασιν αυτοίς επισπασάμενοι τηλικούτο νέφος από της εσπέρας, ό κατά μεν το παρόν ίσως πρώτοις επισκοτήσει Μακεδόσι, κατά δε το συνεχές πάσιν έσται τοις Έλλησι μεγάλων κακών αίτιον».
    4. Μαρτυρία Τέταρτη (Βιβλίο ΙΑ, Κεφ 5, σελ.1340)
    (Ένας εκ των φιλομακεδόνων πρέσβεων των ελληνικών πόλεων προς τους πρέσβεις των Αιτωλών)
    «Ισχυρίζεστε δηλαδή ότι πολεμάτε υπέρ των Ελλήνων κατά του Φιλίππου…ενώ πολεμάτε για τον εξανδραποδισμό και την πλήρη καταστροφή της Ελλάδας. Διότι αυτά ορίζουν οι συνθήκες σας με τους Ρωμαίους… Κάνατε συνθήκες δυνάμει των οποίων παραδίνετε ανυπεράσπιστους όλους τους άλλους Έλληνες στα χέρια των ΒΑΡΒΑΡΩΝ».
    Αρχαίο κείμενο
    «Φατέ μεν γαρ πολεμείν υπέρ των Ελλήνων προς Φίλιππον…πολεμείτε δ’ επ’ εξανδραποδισμώ και καταφθορά της Ελλάδος. Ταύτα γαρ αι συνθήκαι λέγουσιν υμών αι προς Ρωμαίους… Συνθήκας δε πεποίησθε τοιαύτας, δι’ ών άπαντας τους άλλους Ελληνας εκδότους, δεδώκατε τοις βαρβάροις».

  94. ΓΤ said

    Πέθανε η Μαρίνα Υψηλάντη, μοναχοκόρη της Αιμιλίας Υψηλάντη.

  95. Νέο Kid said

    ΠΡΟΣΟΧΗ: Ακολουθεί σχόλιο που απαιτεί προηγμένες γνωσεις Μαθηματικών. Ήτοι, γνώση του Πυθαγορείου θεωρήματος! Spooky ,man! …
    Κυκλοφορεί στο γιουτούμπ , υπάρχει και στο επίσημο σάιτ της Σάμου για το Ευπαλίνειο όρυγμα, το πιο κάτω βιντεάκι:

    Είναι ωραίο μεν , αλλά όσα λέει για τη ΧΑΡΑΞΗ της αμφίστομης σήραγγας απ τον Ευπαλίνο είναι λάθος!
    Υποθέτει ότι ο Ευπαλίνος χάραξε το ίχνος πάνω στην επιφάνεια του βουνού . Λάθος, ανέφικτο , δεν έγινε ποτέ και δεν χρειαζόταν!
    Το γεωμετρικό πρόβλημα ήταν ότι έχεις δυο σημεία έστω Α (αρχή) και Τ(τέλος) στα δύο άκρα του βουνού στο αυτό υψόμετρο -επίπεδο. ΠΏΣ δημιουργείς τον άξονα ΑΤ σκάβοντας ενθεν κι ενθεν κι απ το Α κι απ το Τ;
    Το θέμα είναι ότι υπάρχει ένα ολόκληρο βουνό στη μέση και ΔΕΝ βλέπεις την όδευση ΑΤ !
    Δυστυχώς δεν μπορώ να ποστάρω το σχήμα , αλλά θα εξηγήσω με λόγια:
    Αν με κάποιο τρόπο μπορέσω να προεκτείνει το ευθύγραμμο τμήμα ΑΤ ενθεν κι ενθεν, το πρόβλημα λύθηκε. Έχω τους 2 άξονες εκσκαφής.
    Ο Ευπαλίνος κανένα «ίχνος» δεν χάραξε πάνω στο βουνό ,ούτε θα μπορούσε άλλωστε! Μετά από λίγα μέτρα η ευθυγραμμία θα χανότανε.
    Αυτό που έκανε ήταν να «περικυκλώσει» το βουνό και τα σημεία Α και Τ με μια ορθογώνια όδευση.
    Ας από το Α πήγε 750 μέτρα αριστερά , έφερε κάθετο τμήμα 1000 μέτρα , ακολούθως κάθετο τμήμα σ αυτό μήκους 2 χιλιόμετρα και μετά κάθετο τμήμα 800 μέτρα κατεβαίνοντας προς το Τ.
    Φερε τελικά το κάθετο τμήμα έστω Τ’-Τ και το μέτρησε έστω 250 μέτρα. Δημιουργείται ένα ορθογώνιο τρίγωνο ΑΤΑ’ (το Ά είναι στην προέκταση της πρώτης οριζόντιας ευθείας μήκους 750 μέτρων) και υπολογίζεται με τι πυθαγόρειο μια σήραγγα ΑΤ =Υποτεινουσα του τριγώνου =1019,8 μέτρα. Σχεδιάζονται πλέον ( με όλα γνωστά τα μήκη της ορθογώνιας περικυκλωτικης ίδρυσης) δύο όμοια τρίγωνα με κορυφές πάνω στο βουνό τα Α και Τ αντίστοιχα , που δείχνουν τις δύο κατευθύνσεις της οριζόντιας διάτρησης ενθεν κι ενθεν.
    (Ξέρει κάποιος πώς μπορώ να ποστάρω σχήμα ή φωτογραφία απ το τηλέφωνο μου;)

  96. Νέο Kid said

    95. «Ορθογώνια «περικυκλωτική» όδευση»…

  97. @ 91 Α. Σέρτης

    Υπάρχει το «δείχνουνε».

  98. xar said

    Ποιος Ευπαλίνος και Γιουμπιλίνος ρε παιδιά; Γιουμπιλίνιους είναι το σωστό, όπως μαρτυρά ο Πουλ-Πουλ στο 11 και είναι ο Έλληνας γενάρχης των Λιθουανών!

  99. mitsos said

    Αυτό δεν ήταν πιατέλα … τραπέζι με τα όλα του.
    Σήμερα μου φάνηκαν χαριτωμένοι οι μεζέδες αν και τα περισσότερα με είχαν προχτές εκνευρίσει όταν διάφοροι τα αναρτούσαν στο φατσοβιβλίο τους χωρίς έλεγχο.
    Εξηγείται ίσως από την προδιάθεση να διαβάσω κάτι χιουμοριστικό από τον Σαραντάκο ενώ όατν πρωτοείδα π.χ. αυτό για το Γιουμπιλίνος και το άλλο για τον Νάβη να αναρτώνται από καθηγητές Ββάθμιας εκπαίδευσης αυτούσια κρατιόμουν να μην αρχίσω τα καντήλια.

    Αλλά ας μην αδικούμε τους νέους που έναντι πενιχρής αμοιβής τρύπωσαν σε κάποιο έντυπο ή ηλεκτρονικό μέσο -δηθεν-ενημέρωσης και αδυνατούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις διόρθωσης αυτόματων μεταφραστήρων.
    Εδώ κάποιοι αρχισυντάκτες πέφτουν ενίοτε σε χαριτωμένα …
    Διαβάζω σε άρθρο του Παπαχρήστου στα ΝΕΑ «… να του συστήσει ο ίδιος ή κάποιος εξ ονόματός του ότι το να περιδιαβάζει στα καφενεία πέριξ της Πλατείας Κολωνακίου,…» …Και μην μου πείτε ότι το περιδιαβαίνει έγινε περιδιαβάζει από αυτόματο διορθωτή

    Την καλησπέρα μου σε όλους

  100. Costas Papathanasiou said

    Καλησπέρα.
    Και η πλήρης αποκατάσταση του εν μεταφράσει απωλεσθέντος αρθριδίου:
    «Μεγάλη Κάλυψη δείχνουν ανασκαφές για τον τάφο της Κολεοπάτρας στην Αίγυπτο: Σήραγγα 1.305 εκατοστόμετρων με ελληνική αρχιτεκτονική (φωτογραφίες)»
    Ολόκληρη η ανακοίνωση της αρχαιομπλογκικής ομάδας – Στο ίδιο σημείο νομίζεται ότι βρέθηκαν και νομίσματα για κουμπαράδες με σχήμα Κλεοπάτρας ή Μεγαλέξανδρου που παραπέμπουν στην κουμπαριά ελληνικής και ρωμαϊκής εξωνημένης φάρας, δηλαδή στο φαραωνικό ξεπαράδιασμα του λαού από ανέπαθεν .
    Σε μία εξαιρετικά σημαντική αναΣκάιΛηψη προέβησαν αρχαιο-ιστολόγοι από τη Εντομινικανή Φημοκρατία, στην περιοχή του Ναού Ταπισερί Μέγκλα, σε βάθος δεκατριών πόδων, όπου κατά τις κρατούσες προλήψεις ίσως ετάφη η βασίλισσα των Αρθρόποδων, μητέρα των αιγυπτιακών σκαραβαίων, γνωστή ως Κολεοπάτρα.
    Οι αιγιπτυολόγοι ανακοίνωσαν ότι τα φτυάρια τους βρήκαν σε τεράστια πέτρινη σήραγγα, μήκους 1.305 cm και ύψους δύο εκατοστών, με ελληνική αρχιτεκτονική και εικάζουν ότι πλησιάζουν στην ανακάλυψη του τάφου τής πιο διάσημης ζουζούνας-βασίλισσας που έζησε στην αρχαιότητα.
    Ο Δρ Μουσιναφάς Βεζίρη, Γενικώς Γεραματέας Ανικανοτάτου Συμπουλείου Αρχαιοσογίας, δήλωσε, ότι βρέθηκαν επίσης κοντά στον ναό δύο κεφάλια και δυο κεραμίδια ενός μωρού (έργο -προφανώς- της σχολής Ζήμιους Πανούσιους), εξ ων το ένα ανήκει σε άτομο από την Ηρωδική εποχή, και το άλλο είναι μάλλον ένα άγαλμα του “Πατέρα του Σπουκ”.
    Το οποίο ονομάστηκε έτσι (:”Father of the Spook¨” βλ.φωτό https://womensagenda.com.au/latest/lawyer-turned-archaeologist-discovers-the-likely-tomb-of-cleopatra/ ), λόγω ομοιότητας με τον διακεκριμένο Νορβηγό Σχεδιαστή Μόδας Per(<ελλ. Πέτρος) Spook —Χρυσή Βελόνα το 1978, Χρυσή Δαχτυλήθρα το 1993, Ιππότης Πρώτης Τάξης Βασιλικού Τάγματος το 2003, βλ.φωτό https://en.wikipedia.org/wiki/Per_Spook — δοθέντος και του μύθου που θέλει την Κολεοπάτρα να είναι πρότυπο ομορφιάς και λεπτότητας (καθότι μεσάτη), αντάξια βασιλικής περιβολής, συνοδευόμενη επομένως και από κορυφαία “σαγόνια” της Υψηλής Ραπτικής — μαζί με ψαλμούς Κοπτών ιερέων και τις απαραίτητες κατσαρίδες για την καίρια βοστρύχωση (κν”κατσάρωμα”) των κεραιών της.
    Ανακαλύφθηκε επίσης ένα Δίκτυο σηράγγων μυρμηγκοφωλιάς εκτεινόμενο από τη λίμνη King Marriott έως τη Μεντιτερανέ, συγκεκριμένα μέχρι Έγινα και από εκεί για Φθία (εξ ου ”ευθεία”,”πτύα” και “φθείρα”), καταδεικνύοντας ότι οι Ρωμιοί σε καιρό ειρήνης δούλευαν σαν τα μυρμήγκια και όταν πολεμούσαν Εγίνονταν όντως -μερίμνη Διός- Μυρμιδόνες, μπορούσαν δε να κινηθούν υπτίως στο Αιγαίο και να καμαρώνουν έπειτα -δικαίως- ως γύφτικα (σκαπτικά) σκεπάρνια για το κατόρθωμά τους αυτό.
    Οι εκτεταμένοι αυτοί δίαυλοι επικοινωνίας, λεπτουργημένοι υπογείως, φαίνεται ότι καλύπτουν τη Μεσόγειο και τα πέριξ αυτής απ’ άκρου εις άκρον, μπορούν επομένως να αξιοποιηθούν για δίκτυο οπτικών ινών και γι’ αυτό ο λαός τους λέει και “γιουμπιλίνους” (<γαιουμπυλινός <γαιο- +εν+πύλη+ινός). Επειδή δε οι πύλες και οι έξοδοι αυτών σημαίνονται συχνά από ένα μικρό λοφίσκο(:γειότυμβο), είναι προφανές ότι συνιστούν μία θαυμαστή πρώτη μορφή Ιντερνετ και ΓιουΤουμπ.
    Είναι λοιπόν γεγονός αναμφισβήτητο ότι η ανθρωπότητα οφείλει να αισθάνεται οπωσδήποτε μυρμηκίαση και ανατρίχιασμα ενώπιον των επιτευγμάτων των Ελλήνων, ως ελάχιστο δείγμα δέους και αναγνώρισης για τα πάντα που τους χρωστάει.»(:Ακριβής μετάφραση από το Εντομινικανικό άρθρο)

  101. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @99. Καί χωρίς διορθωτή 🙂 Ἀπό τό διαβάζω, μέ τήν σημασία περνῶ ἀπέναντι

  102. Κιγκέρι said

    95 τέλος: Kid,

    αν και αισθάνομαι λίγο πρωτόγονη σ’ αυτά, έχω ανεβάσει εδώ φωτογραφίες από το κινητό μου με το postimages.org

  103. Λάμπας said

    100. Αυτό άνετα περνάει στους ελληνοβαρεμένους ως το αυθεντικό κείμενο που μας κρύβανε. Μην το διακινείς δεξιά και αριστερά, γιατί θα το πάρουν στα σοβαρά και θα τρέχει ο Νικοκύρης να αποδείξει πως είναι πλάκα.

  104. Μαρία said

    99
    Περιδιαβάζω κι όχι περιδιαβαίνω είναι το νεοελληνικό ρήμα για το σουλάτσο.

  105. Μαρία said

    Επιχείρηση νονός και κουμπάρος

    Το πρώτο το βάφτισε η γυναίκα του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

  106. ΣΠ said

    104
    Σωστά.
    https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B2%CE%AC%CE%B6%CF%89&dq=

  107. Κιγκέρι said

    102 συνέχεια:

    https://postimages.org/

    choose images
    photo library, αν την έχεις ήδη στο κινητό σου
    τικ στη φωτό που θες, done
    βγαίνει μια λίστα, κάνεις κόπι το direct link, paste εδώ, αυτά.

  108. Πουλ-πουλ said

    95.
    Αγαπητέ NeoKid
    προσέθεσες μια ακόμη ενδιαφέρουσα μαθηματική θεωρία, στις τόσες, που έχουν γραφτεί για το αίνιγμα της διάνοιξης. Αλλά, όπως συμβαίνει σε όλα τα μνημεία, αν δεν έχεις ζώσα, σωματική επαφή, καθώς ψάχνεις για υλικές μαρτυρίες, όλες αυτές οι γνώμες παραμένουν διανοητικές ασκήσεις. Καλά και άγια τα μαθηματικά, αλλά ο Ευπαλίνος ήταν πρωτίστως μηχανικός.
    Ρίξε μια ματιά εδώ, τι γράφει ο συνάδελφος για το θέμα:
    https://www.researchgate.net/publication/338036799_More_light_in_the_tunnel_of_Eupalinos

  109. Αναλυτικότερα http://calteches.library.caltech.edu/4106/1/Samos.pdf

  110. Νέο Kid said

    [url=https://postimg.cc/8frNyqCP][img]https://i.postimg.cc/8frNyqCP/96070178-9-E6-B-4298-8-F95-B26-C85179363.jpg[/img][/url]
    Για να δούμε …

  111. Σκέτο το url του αρχείου jpeg βάζεις

  112. Νέο Kid said


    Μερσί Κιγκέρι!
    Η οπτικοποίηση του 95. ( ουσιαστικά το ίδιο με αυτό που πόσταρε ο Στάζι)

  113. Άποστολ ο σχωρεμένος. Απειροστικός I-ΙΙ…

  114. Κιγκέρι said

    113: Ουφ, απάνω που μετάνιωνα που, δεν κοιτάω την τύφλα μου, δίνω κι οδηγίες! 🙃

  115. Νέο Kid said

    108. Η μέθοδος του 95. (Ή του 109. Το ίδιο είναι. «Περικυκλωτικη όδευση κάθετων τμημάτων ώστε να προεκταθεί ο άξονας που συνδέει αρχή και τέλος της σήραγγας) είναι μεν ιδιοφυής αλλά απλή για μηχανικό . Ο Ευπαλίνος ήξερε το πυθαγόρειο θεώρημα και πώς να φέρνει κάθετες …

  116. rogerios said

    @99: Παλιά και πονεμένη ιστορία. Βλ. κι εδώ . 🙂

  117. ΣΠ said

    113
    Και πώς εξασφάλιζαν ότι όλα αυτά κείτονταν στο ίδιο οριζόντιο επίπεδο; Δεν υπήρχαν ανωμαλίες στο έδαφος;

  118. Νέο Kid said

    113. Στο τέλος του κειμένου που μιλάει για «ίδια» τρίγωνα εννοεί προφανώς «όμοια» τρίγωνα.
    (Μετάφραση από ορίτζιναλ ισπανικό κείμενο του Κλαούντι Αλσίνα (ο μεταφραστής δεν ήταν κι άριστος στα μαθηματικά… αλλά δεν ήταν και Σκάεισγάιδαρο!)

  119. Νέο Kid said

    118.Σταύρο, είχαν αλφαδολάστιχα ή πρωτόγονους χωροβάτες με νερό. Αλλά δες την οριζοντιογραφία (κάτοψη) του θέματος! Αυτό είναι σημαντικό, και τα μήκη ελάχιστα επηρεάζονται από διάφορες υψομέτρου! Σκέψου ας πούμε το μήκος DE που είναι ένα χιλιόμετρο. Ας υποθέσουμε ότι τους ξέφυγε μια διαφορά υψομέτρου μεταξύ D και Ε της τάξης των 2 μέτρων (που είναι τεράστια!) Η διαφορά οριζοντιογραφικά στο μήκος DE είναι η πραγματική υποτείνουσα DE’ = τετρ.ρίζα (1000^2 + 2^2)=1000,002 μέτρα! Ουσιαστικά και πρακτικά καμια διαφορά στα μήκη της κάτοψης! 😊

  120. Α. Σέρτης said

    117
    Όπου αναφέρεται ότι το «περιδιαβάζω» πρωτοεμφανίζεται το 1809, ενώ βλέπω ότι λημματογραφείται ήδη στα 1659 (!) στον Τετράγλωσσο Θησαυρό του Γερασίμου Βλάχου του Κρητός

  121. ΣΠ said

    120
    Ωραίο βίντεο.

  122. mitsos said

    @@ 101 , 104 , 117 ,122
    Ευχαριστώ
    Ρετιμαθαίνω;!…και τι παθαίνω τώρα στο τέλος της δεύτερης νιότης μου !
    Πέφτω απ’΄τα σύγνεφα (κι εγώ )
    … Μέχρι εδώ καλά πάμε … 🙂

  123. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Στους υπότιτλους του βίντεο που έβαλε ο Stazybo στο 120 στους υπότιτλους θα δείτε άλλο ένα μέλος της Χώρας των Αγνώριστων. Στο 3:33 το Πυθαγόρειο γίνεται peter Gorion!

  124. Κουτρούφι said

    Ο materialist Einstein δεν μπορούσε να χωνέψει τις διεμπλεκόμενες καταστάσεις που προέβλεπε η κβαντομηχανική και μιλούσε για “spooky action at a distance”. Τελικά, δεν δικαιώθηκε (φετινό Νομπελ Φυσικής αλλά και προηγούμενα).
    https://en.wiktionary.org/wiki/spooky_action_at_a_distance

  125. Πουλ-πουλ said

    116.
    Αντί να κάνει τον γύρο του κόσμου, μήπως ήταν απλούστερο ν’ ανέβει το βουναλάκι. Δεν είναι δα και ο Όλυμπος (δες τη μηκοτομή, και το σημείο συνάντησης).

  126. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    92 Μπράβο, από την πρέφα. Αυτό το πάσο το κλίναμε, θυμάμαι

    100 Χαχαχά!

    103 Καλά λέει, τους δίνουμε ιδέες

    125 Α, όπως ο Père Goriot του Μπαλζάκ

  127. Νέο Kid said

    127. Και πώς ξέρει προ τα ΠΟΎ θα πάει ανεβαίνοντας το βουναλάκι; Αυτό είναι το ζητούμενο! Ο άξονας Α-Β Πώς θα χαραχτεί το ίχνος πάνω στα επιφάνεια. Αλλά και πες ότι με κάποιο τρόπο (που δεν βλέπω) το χαράζεις. Πώς είναι αυτό μετά χρήσιμο και αξιοποιήσιμο στους σκαπανείς; Εκτός αν εννοείς κάτι άλλο που δεν καταλαβαίνω.

  128. Νέο Kid said

    127. Και σιγά το «γύρο του κόσμου»! 3 χιλιόμετρα όλα κι όλα . Και αλφαδιά αλανθανστη κι απέθαντη! Peter Gorion rulez!

  129. Μέχρι στιγμής μόνο ο Σταύρος κι ο ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς είδαν το βίντεο… Σημ: Το Πυθαγόρειο θεώρημα ήταν ολίγον μεταγενέστερο του Ευπαλίνου· με ομοιότητα τριγώνων το πάλεψε αυτός.

  130. Νέο Kid said

    131. Αν σε ενδιαφέρει μόνο η κατεύθυνση -άξονας A-B τα όμοια τρίγωνα αρκούν οντως. Αλλά προφανώς ο Ευπαλίνος ήθελε και το ακριβές μήκος A-B καθώς έπρεπε να υπολογίσει «υλικά» (μήκος σωληνώσεων) αλλά και την κλίση του αγωγού ώστε το νερό να κυλάει ικανοποιητικά αλλά όχι πολύ αργά ( θα είχε πολλά ιζήματα) ούτε πολύ γρήγορα. Και γι αυτό χρειάζεται πυθαγόρειο.
    Το πυθαγόρειο δεν ήταν γνωστό ήδη στους Έλληνες από την εποχή των αρχαίων Αιγυπτίων;

  131. Πουλ-πουλ said

    Από την κορυφή του βουνού μπορείς να σκοπεύσεις ταυτόχρονα τα σημεία αναφοράς, την πηγή στους Αγιάδες, και την έξοδο στο Πυθαγόρειο (το έχω δεί με τα μάτια μου), και ιδρύεις τις ευθυγραμμίες, επί ικριωμάτων. Δεν είναι τυχαίο ότι το σημείο συνάντησης βρίσκεται κάτω από την κορυφή. Αλλά νομίζω η δημοσίευση, τα λέει καλύτερα.

  132. Πουλ-πουλ said

    133. Ο Ευπαλίνος, στην εποχή του, τον Θαλή ήξερε σίγουρα.

  133. sarant said

    Μωρέ μπράβο συζήτηση που έχει ο Ευπαλίνος!

  134. Πουλ-πουλ said

    135.
    Η πλάκα είναι ότι είμαι γέννημα, θρέμα της οδού Ευπαλίνου!

  135. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Πάσα (τα), στην Κρήτη είναι το σκέρτσο, τα (θηλυκά) κολπάκια
    και πασαλίνα, η καμωματού, η σκερτσόζα.

    Ούτε κοπέλι δυο χρονώ
    τα πάσα τζη δεν κάνει
    ετούτανά τζη είν΄αφορμή
    και δε θα δει στεφάνι
    τραγουδούσε ο Βασίλης Σκουλάς

  136. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Γιουμπιλίνεια μεζεδάκια

    105 Αυτοί δεν κυβερνούν, παίζουνε τους κουμπάρους.

    100 🙂 >>δοθέντος και του μύθου που θέλει την Κολεοπάτρα να είναι πρότυπο ομορφιάς και λεπτότητας

  137. Alexis said

    Καλημέρα.
    Την περασμένη Τρίτη οι «Ράδιο Αρβύλα» έκαναν πλάκα με έναν παίκτη του σκουπιδο-ριάλιτι του Σκάι «Love Island» που είπε «με έκθεσες».
    Αναρωτιέμαι εάν αυτό είναι τόσο σοβαρό λάθος ώστε να προκαλεί την χλεύη.
    Ή εάν κάποια στιγμή, μετά από χρόνια, το «έκθεσες» φτάσει να είναι ο σωστός τύπος του αορίστου εκτοπίζοντας το «εξέθεσες».

  138. # 140

    Δηλαδή Αλέξη το…τίθεις σαν ερώτημα ; (φατσούλες γελαστές )

  139. 139# Εκπλάγηκα με την άποψή σου.

  140. Pedis said

    # 105 +

    Παρτούζες Νονών

    https://www.efsyn.gr/politiki/366681_skandalo-ypoklopon-pos-stithike-o-istos-kybernisis-labranoy


    Η φωτογραφία είναι από το 2017 και τη βάφτιση του πρώτου παιδιού του κ. Λαβράνου στο Island Club της Βάρκιζας. Εικονίζονται παρόντες οι κύριοι Θάνος Πλεύρης (υπουργός Υγείας), Κωνσταντίνος Τσουβάλας (πρώην γενικός γραμματέας ΠροΠο), Νίκος Παναγιωτόπουλος (υπουργός Αμυνας). Η σύζυγος του τελευταίου είναι νονά.

    (Ο δεύτερος νονός έχει επίσης σημασία: Ηταν ο Γιώργος Μπιθαράς, εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. της εταιρείας B&F. Πρόκειται για τον επιχειρηματία στον οποίο, σύμφωνα με προηγούμενη έρευνα των Reporters United και «Εφ.Συν.», ο Γρηγόρης Δημητριάδης πούλησε την εταιρεία φωτοβολταϊκών, την οποία είχε αγοράσει ενόσω ήταν γενικός γραμματέας του πρωθυπουργού.)

  141. Αγγελος said

    Ο Σολωμός πάντως είπε για τον Βύρωνα «Τούτον έμπνευσε, όντας νέος, μια θεά μελωδική».Εντάξει, έχει και α συντάξιμα, ποιητική αδεία βέβαια 🙂

  142. sarant said

    138 Η Κολεοπάτρα, ωραίο πληκτρολίσθημα

    139-143 Το «έμπνευσα» το βρίσκω συχνά σε επτανησιακά κείμενα του 19ου αιώνα. Το «με έκθεσες» το λέγαμε και στα χρόνια μου.

    Κατ’ εμέ, το «έκθεσα» δεν είναι καν λάθος -ή, είναι τόσο λάθος όσο το «απήντησα».

  143. Pedis said

    Κι έξω έχουν ανείψα και βαφτιστήρια, αλλά εδώ μιλάμε για μεγάλη μάσα

    https://i0.wp.com/www.avgi.gr/sites/default/files/styles/default/public/2022-11/pinakas2_0.jpg?resize=637%2C900&ssl=1

  144. Pedis said

  145. Pedis said

    Με το εν τρίτον (το ένα από τα τρία, δηλαδή) ενός μέτριου μισθού και συντάξεις σαν από ζητιανιά.

  146. ΓΤ said

    @144α

    Ο Παπαθανασίου ποτέ δεν ολισθαίνει, αλλά, κάθε φορά με καινούργια λάστιχα, ντριφτάρει στις αράδες με ανάποδο τιμόνι.

  147. 147# Αποκρύπτεις όμως ότι αναλογικά είμαστε πολύ καλύτερα από τους βουλγρουμάν, μη σου πω κι απ’ όλους τους ανατολευρ. Κι αυτή η κατά του οικογενειακού θεσμού μανία σου (#142, 145) είναι τουλάχιστον ύποπτη. Αν δε γνωριζόμασταν τόσα χρόνια από την Υπηρεσία, θα ορκιζόμουν πως είσαι εναντίον του ΠΘ μας 😃

  148. dryhammer said

    Όταν αναγιγνώσκω τα κείμενα μεταφραστών και συντακτών άρθρων με πιάνουν τα διαβόλια* μου

    διαβόλια από Δίας + βόλια

  149. Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος έγινε σήμερα υπουργός προστασίας των φασιστών του Κασιδιάρη στο Π.Φάληρο, του καταδικασμένου και φυλακισμένου για διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, για τις δολοφονίες του Παύλου Φύσσα και του Σαχζάτ Λουκμάν. Ανακήρυξε την φασιστική φιέστα του Κασιδιάρη σε «ιδιωτική εκδήλωση» στην οποία παρείχε ειδική προστασία με αρκετές διμοιρίες των ΜΑΤ. Αλήθεια, από πότε συνηθίζει να παρέχει προστασία σε «ιδιωτικές εκδηλώσεις»;
    https://thepressproject.gr/keerfa-o-ypourgos-prostasias-tou-politi-egine-ypourgos-prostasias-ton-fasiston-tou-kasidiari/

  150. Μαρία said

  151. Τούμπλεη …

  152. Μαρία said

    Αίσθηση έχει προκαλέσει η επιλογή της εφημερίδας «Καθημερινή» να επισημάνει στους αναγνώστες της ότι διαφωνεί με το άρθρο του Νίκου Μαρατζίδη, ο οποίος είναι τακτικός αρθρογράφος της εφημερίδας.
    Τόσο εφημερίδες, όσο και site συνηθίζουν πολλές φορές να επισημαίνουν για τους αρθρογράφους που δεν είναι έμμισθοι συνεργάτες, ότι οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν συμπίπτουν κατ’ ανάγκη με τις απόψεις της εφημερίδας ή του site.
    Αρκετές φορές έχει συμβεί μετά από σχόλια αναγνωστών η εφημερίδα ή το site να επισημάνει ότι δεν συμφωνεί με την άποψη του αρθρογράφου. Ωστόσο, αν δεν είναι πρωτοφανές, είναι εξαιρετικά σπάνιο να υπάρχει προκαταβολική διευκρίνιση ότι η εφημερίδα δεν συμφωνεί με το άρθρο που δημοσιεύει.
    https://tvxs.gr/news/ellada/i-kathimerini-diafonei-me-ton-n-marantzidi-kai-tonizei όπου αναδημοσιεύεται και το άρθρο.

  153. 154 Μάλλον προειδοποιητική βολή του Αλαφούζου προς τον Παπαχελά.

  154. Μαρία said

    155
    Σε άλλο τουί η Βίβιαν υποστηρίζει οτι το έκαναν, για να γλιτώσουν απ’ τις επιστολές διαμαρτυρίας!

    Για Βλάχους
    https://sarantakos.wordpress.com/2022/10/29/meze-556/#comment-842813

  155. Μαρία said

    Αυτό για βλάχους.

  156. 156α Η σύνδεση είναι δική μου. Ο π2 είχε την ιδέα για τον λόγο της… σημείωσης και εγώ συνδύασα τη φήμη για τον Παπαχελά.

  157. sarant said

    157 Και γεννάται το ερώτημα: Υπάρχει διορισμός ή η κοπέλα το έβαλε στο προφίλ της έτσι;

  158. Pedis said

    Για την ώρα το παίζει εξαπατημένος και ΒΛΑΚΑΣ. Αν και για το δεύτερο δεν χρειάζεται καν να υποκριθεί.

    Μα σύμφωνα με τον 5ο θεμελιώδη νόμο περί βλακών του Cipolla: «Ο βλάκας είναι ο πιο επικίνδυνος τύπος ανθρώπου που υπάρχει»

    Λήμμα: ο βλάκας είναι πιο επικίνδυνος από τον κακοποιό.

  159. Μαρία said

    159
    Δεν ξέρω.
    Αυτός ο δικηγόρος το εντόπισε.

  160. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Έτσι ταξιδεύεις, σε διακεκριμένη θέση στο αεροπλάνο, αγκαλιά με το σκύλο σου, αν είσαι προγονή υπουργού και κόρη ξεβλαχευτή ενός λαού.

  161. Πέπε said

    > Διότι βέβαια ο Μάρκος τραγούδησε μεν αλλά δεν έγραψε τον Αντώνη τον Βαρκάρη του Περιστερη, ενώ σίγουρα δεν έγραψε και, απ’ όσο ξέρω, δεν τραγούδησε, εννοώ σε δίσκο, τα Καβουράκια του Τσιτσάνη.

    Και όμως, μερικές νότες από τα Καβουράκια ο Μάρκος τις έγραψε!

    Φαίνται δε ότι ο Τσιτσάνης, ερωτηθείς σχετικά σε συνέντευξη, το παραδέχτηκε σαν κάτι φυσικό, χωρίς ιδιαίτερες ενοχές.

    (Από την άλλη, τις ίδιες νότες τις είχε γράψει κι ο Παπάζογλου, είκοσι χρόνια πιο πριν: https://www.youtube.com/watch?v=gh9gnbHMDiQ&ab_channel=pankonstantopoulos%3A%CE%A4%CE%BF%CE%AC%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%81%CE%B5%CE%BC%CF%80%CE%AD%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF)

  162. Πέπε said

    (Ωπ! Λάθος έγραψα για τον Τσιτσάνη, για άλλο «κοινό» τους κομμάτι το είχε πει αυτό.)

  163. sarant said

    161 Μάλιστα, να τον παρακολουθώ

    164 Για ποιο;

  164. Παναγιώτης Κ. said

    Από το ΛΚΝ.

    περιδιαβάζω [periδjavázo] Ρ2.1α : 1. περπατώ εδώ κι εκεί άσκοπα, χωρίς ορισμένη κατεύθυνση και στόχο, απλώς για τέρψη, ευχαρίστησή μου· σεριανίζω: Οι επισκέπτες που περιδιαβάζουν στους έρημους δρόμους εύκολα μελαγχολούν. 2. (μτφ., συνήθ. στη μεε.) κάνω γενική θεώρηση, χωρίς να επιδιώκω πληρότητα ή συστηματική παρουσίαση ή διερεύνηση: Πέρασα το καλοκαίρι περιδιαβάζοντας αρχαίους ποιητές.

  165. Alexis said

    #163 τέλος: Ρε Πέπε έλεος! Είναι δυνατόν να πατάω λινκ για βίντεο στο ΥΤ με τίτλο «Σαν φουμάρω τσιγαρλίκι» και να μου πετάει υποχρεωτική διαφήμιση Barbie; 😆
    Γαμώ τον αλγόριθμό τους δηλαδή! 🤣

    Πάντως ναι, και τα δύο τραγούδια μοιάζουν αρκετά με τα «Καβουράκια»

  166. Πέπε said

    164
    Η Πλημμύρα του Μάρκου έχει ως βασικό μουσικό θέμα το ίδιο με ένα από τα θέματα του Βαποριού απ’ την Περσία, του Τσ., και έχει επίσης το δίστιχο «με παράσυρε το ρέμα, μάνα μου δεν είναι ψέμα» πάνω στο οποίο ο Τσ. έχει στηρίξει (στιχουργικά) ολόκληρο τραγούδι. Τον είχαν λοιπόν ρωτήσει για κάποιο από αυτά τα δύο, και είπε κάτι του στιλ «το άκουσα από τον Μάρκο και επειδή μ’ άρεσε το έβαλα κι εγώ».

    Όλο το παραπάνω μού το έχουν μεταφέρει, δεν έχω διαβάσει ή ακούσει ο ίδιος τη συνέντευξη.

    (Σημειωτέον ότι και τα δύο του Τσιτσάνη είναι διαχρονικά τόσο σουξέ ώστε κάποιοι σκληροπυρηνικοί σημερινοί μουσικοί αρνούνται να τα παίξουν, και στις παραγγελιές το μεν Βαπόρι δηλώνουν ότι δεν το ξέρουν, το δε Ρέμα, όταν τους το γυρέψουν, παίζουν την Πλημμύρα!)

    167
    Νά, βλέπεις, Αλέξη; Εγώ έχω βγάλει τις διαφημίσεις, και χάνω τα καλύτερα!

  167. Μαρία said

  168. Λάζαρος Μ. said

    Όπως μας πληροφορεί το Sport24, ο ΛεΜπρον Τζέιμς και ο Κέβιν Ντουράντ δεν έχουν βρεθεί αντίπαλοι στο γήπεδο από τα Χριστούγεννα του 2018. Μεταξύ άλλων ο Ντουράντ δήλωσε: «Νομίζω ότι είναι κουλ που είμαστε ακόμα σχετικοί σε τόσο μεγάλη ηλικία και ο κόσμος θέλει να έρθει να μας δει».

    https://www.sport24.gr/basket/nba-lempron-kai-ntoyrant-echoyn-na-vrethoyn-antimetopoi-apo-ta-christoygenna-toy-2018.9830460.html

    Δεν νομίζω ότι το «σχετικοί» είναι εύστοχη επιλογή. Η πρωτότυπη δήλωση ήταν: “It’s cool we’re still relevant at an old age that people still want to watch us play.” Πώς θα μπορούσε να αποδοθεί καλύτερα το relevant στα παραπάνω συμφραζόμενα; Ίσως ενεργοί, ακμαίοι, θαλεροί;

  169. Νέο Kid said

    170. Είμαστε ακόμα στο προσκήνιο.

  170. sarant said

    170-1 Δύσκολο το relevant. Καλή απόδοση του Κιντ.

  171. Μάχιμοι.

  172. dryhammer said

    162. Προς στιγμήν κόλλησα και σκέφτηκα: Τόσο τριχωτό είναι το δεξί της χέρι;

  173. Pedis said

    Μετράμε.

  174. Πέπε said

    Στην επικαιρότητα.

    Περνάει ακόμα η μπογιά μας.

  175. Λάζαρος Μ. said

    Πολύ καλές προτάσεις. Παρεμπιπτόντως, το Google Translate το μεταφράζει επίσης «σχετικοί».

  176. Μαρία said

  177. Pedis said

    Και η κανονική θνητότητα από κόβιντ, η μετρημένη με κουκιά, πιάνει ταβάνι μεταξύ των χωρών της ΕΕ. 38% πάνω από τον μέσο όρο. Αλλά ποιος νοιάζεται;

  178. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Αυτή η είδηση ξεχωρίζει, δυστυχώς όχι επί της ουσίας που την έχουμε πια συνηθίσει, αλλά γλωσσικά. Έχει πτώμα και όχι σορό.
    https://www.topontiki.gr/2022/11/16/navagio-stin-evvia-vrethike-ki-allo-ptoma-stous-29-i-nekri/

  179. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    179# Εσύ που τα ψάχνεις αυτά, ξέρεις τι παίζει με τη Φινλανδία? Οι ισλανδοί βλέπω ακόμα χειρότερα.

  180. Χαρούλα said

    ποιός άραγε ψαρεύει;;;;

  181. Μαρία said

    https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Maryja

  182. Pedis said

    # 181 – Μπό! Τα δεδομένα της Ισλανδίας παρουσιάζουν μεγάλες διακυμάνσεις (φταίνε τα μικρά μεγέθη;). Η εξές μορτάλιτη, εγώ λέω, δεν πρέπει να μελετάται ανά χώρα, αλλά με στοχευμένες επιλογές περιοχών σε κάθε χώρα, προτού να βγουν οι συνολικές μέσες εκτιμήσεις και οι σούμες, ιδιαίτερα αν η χώρα είναι μεγάλη και, επίσης, να ζυγίζονται κατάλληλα και οι ιδιαίτερες εποχιακές διακυμάνσεις. Τα δεδομένα για τη θνητότητα του κόβιντ πρέπει να είναι πιο ασφαλή (αν και ο ειδικός ερευνητής θα πρέπει να λάβει υπόψην του τη σχετική αξιοπιστία των στοιχείων που παρέχει η κάθε χώρα και να εκτιμήσει με κάποιον τρόπο τα συστηματικά σφάλματα). Αυτό που επισήμανα στο #179 για το ρεκόρ στο Κουλιστάν αφορά την περίοδο Νοε2021-Νοε2022. Υπόψην, όμως, η θνητότητα από κόβιντ έχει πέσει ίσαμε δέκα φορές παντού στην ΕΕ σε σχέση με ένα-ενάμισι χρόνο πριν.

  183. Μαρία said

  184. Μαρία said

    184

  185. Pedis said

    # 186 – Να, τα λέει κι ο εξπέρ.

    Έτσι για το καφεκούβεντο:
    στα διαγράμματα που βλέπω π.χ. στο ourworldindata υπάρχουν πολλά κουφά ή τουλάχιστον έτσι μου φαίνονται, μπορεί να λαθεύω. Κάτι 60-150% εξές σε Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία τον Μάρτη του ’20. Όταν η καταμετρημένη θνητότητα ήταν μεν στο 15-20% αλλά τα απόλυτα νουμεράκια ήταν ασήμαντα και ιδιαίτερα αφορούσαν ένα μικρό ποσοστό του πληθυσμού των χωρών στις περιοχές που είχαν πληγεί περισσότερο.

    Θέλει δουλειά από ειδικούς που γνωρίζουν τα μυστικά του πεδίου και, ιδιαίτερα, μπορούν να διαμορφώσουν άποψη για την ποιότητα των ντάτα που διαθέτει η κάθε χώρα και, έπειτα, γνωρίζουν πώς να κόψουν με αξιόπιστο τρόπο τον θόρυβο για να βγάλουν σωστά το σήμα.

    Η υπερβάλλουσα θνητότητα που θα είχε ίσως ενδιαφέρον να εκτιμηθεί, πρώτα ανά περιοχή, και με γνώση των τοπικών παραγόντων, τάσεων και εποχιακών διακυμάνσεων, είναι εκείνη που προκύπτει αφού αφαιρεθούν οι επίσημα καταμετρημένοι θάνατοι λόγω κόβιντ.

  186. Pedis said

    υπερβάλλουσα θνητότητα -> … θνησιμότητα

  187. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    (Γιατί γμτ δεν κρατάω το στόμα μου κλειστό? Νάτον, άρχισε πάλι 😜 🤪)

  188. Λάζαρος Μ. said

    Το ήμισυ – του ήμισυ, σύμφωνα με το Έθνος.

    https://www.ethnos.gr/Economy/article/231653/epidomathermanshsoroikaiproypotheseisgiatoysdikaioyxoysanalytikaoihmeromhniestonplhromon

  189. Μαρία said

  190. Pedis said

    # 189 – Γω φταίω που είμαι κολιόνος και απαντάω σε μια μπέστια. 🤪

    # 191 – Καραγκιόζηδες. Από το Μάρτη του ’20 μέχρι τώρα με τα ραπόρτα. Δεν είναι από ανικανότητα.

  191. Μαρία said

    Τα παιδία παίζει, Νικοκύρη.

  192. Πέπε said

    193

    Ναι, δέχτηκε λέει επίθεση με τρικάκια, και μάλιστα με τα παιδιά του μέσα στο σπίτι. Δηλαδή πέταξαν φεϊβολάν, σωστά δεν καταλαβαίνω; Τι σόι επίθεση είναι αυτή και ποιον κίνδυνο διέτρεξαν τα παιδιά του;

    Αν με κάποιο τρόπο πέταξαν τρικάκια μέσα στο σπίτι του, τότε σίγουρα χοντραίνει λίγο το πράγμα. Ωστόσο δεν κατάλαβα κάτι τέτοιο.

    Επίσης, φταίει ο Σύριζα. Παλιότερα όντως ο Σύριζα έφταιγε για τα πάντα, αλλά πάνε χρόνια που δεν το έχω ακούσει ούτε ως αστεϊσμό αυτό. Ντεμόντα.

  193. Μαρία said

    194

    Εγώ απλώς επισήμανα την αττική σύνταξη του Οικ. 🙂

  194. Pedis said

    # 194 – Η κύρια συνέπεια τέτοιων ενεργειών είναι να διατηρείται αμείωτη η ακροαματικότητα του Σκατάει από τα ραμολί και τους κρετινοδεξιούς. Τουλάχιστον ας έριχναν το κομφετί τους στον παλιάτσο το πρωϊ, όταν πάει στο υπουργικό του γραφείο, εκεί στο βοθροκάναλο, να είχε και κάποιον συμβολισμό.

  195. Θρασύμαχος said

    «15χρονος βίαζε 5χρονη επί επτά χρόνια» https://www.iefimerida.gr/ellada/kriti-biaze-tin-5hroni-aderfi-ton-filon-toy και ερωτώ, κύριε πρόεδρε: επί 7 χρόνια ο 15χρονος παρέμενε 15χρονος και η 5χρονη παρέμενε 5χρονη;;; 🙂

  196. sarant said

    197 Πεντάχρονη είναι σήμερα 🙂

  197. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Τί έγινε ο δάσκαλος, ο Γιάννης ο Κουβάτσος;
    Απέχει εκούσια; Ξέρουμε;
    Από μέρες ήθελα να ρωτήσω αλλά έλεγα μπας και φανεί.
    Λείπει.

    Στο Κατάρ τα γκολ
    δίχως αλκοόλ
    χαχαχα και λολ
    ξερικό φουτμπόλ!

  198. sarant said

    199 Είναι πολλές μέρες.

  199. Πέπε said

    193 κ.σχετ. (τραμπούκικη επίθεση με τρικάκια)

    Αυτό το κύμα επικίνδυνης βίας δεν είναι καινούργιο. Συμπτωματικά πέτυχα εδώ στο μπλογκ (https://sarantakos.wordpress.com/2020/10/10/meze-448/#comment-685408) τα εξής, προ διετίας:

    (Αν πετύχουν τα λινκ… Δεν το ‘χω ξανακάνει από τουΐτερ)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: