Πού πας με το food pass;
Posted by sarant στο 19 Δεκεμβρίου, 2022
Κατά τη συζήτηση στη Βουλή για τον προϋπολογισμό, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι από τον Φεβρουάριο, και για έξι μήνες, θεσπίζεται το λεγόμενο Food pass, βάσει του οποίου, μεταφέρω αυτολεξεί, «η Πολιτεία θα καλύπτει το 10% των αγορών κάθε νοικοκυριού στα super market αλλά και σε όλες τις επιχειρήσεις τροφίμων: Φούρνους, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ζαχαροπλαστεία, ιχθυοπωλεία».
Το νέο αυτό μέτρο έρχεται να προστεθεί σε άλλα που έχουν θεσπιστεί με αγγλότροπη ονομασία, όπως το Fuel Pass (για τα καύσιμα κίνησης), το Power Pass (για το κόστος ενέργειας), αλλά και κάποια λιγότερο γνωστά, σαν το Evia Pass και το Samos Pass για πυρόπληκτες περιοχές.
Για να ανοίξω μια παρένθεση, το Power Pass είναι μία από τις 42 λέξεις που συμμετέχουν στην ψηφοφορία του ιστολογίου μας για τη Λέξη της χρονιάς 2022, που άρχισε στις 15 του μηνός και θα συνεχιστεί ως τις 30. Αν δεν έχετε ψηφίσει, μην το καθυστερείτε -μπορείτε να ψηφίσετε τώρα, από την ειδική σελίδα μας. Κλείνει η παρένθεση.
Κάθε μέτρο ενίσχυσης είναι καλοδεχούμενο, κι ας είναι ξεκάθαρα προεκλογικό. Όμως εμείς εδώ λεξιλογούμε, οπότε θα εστιαστούμε, ακριβώς, στη λέξη Pass που χαρακτηρίζει όλα αυτά τα μέτρα, μια λέξη που έχει περάσει (όχι μέσω των αγγλικών) και στα ελληνικά και που έχει αποδειχτεί ικανή να παίρνει πολλές σημασίες, σωστός λεξιλογικός Πρωτέας.
Το pass είναι λέξη αγγλική, ρήμα και ουσιαστικό όπως συνήθως. Στα αγγλικά, το ρήμα προήλθε από το παλαιογαλλικό (και ίδιο στα σημερινά γαλλικά) passer, από το λαϊκό λατινικό *passare «βηματίζω, περπατώ, περνάω», από το λατινικό passus «βήμα».
Από τα λατινικά έχουμε και το ιταλικό passare, και το passo, βήμα αλλά και πέρασμα, από το οποίο προήλθε το ελληνικό «πάσο».
Όπως είπαμε, το πάσο είναι λέξη πολυσήμαντη. Στην έκφραση «με το πάσο μου» σημαίνει αργά, χωρίς βιασύνη, π.χ. δουλεύω με το πάσο μου, δηλαδή χαλαρά, όχι εντατικά.
Στα χαρτιά, πάω πάσο, δηλαδή παραιτούμαι (προσωρινά ή οριστικά) από το δικαίωμα να πλειοδοτήσω, να παίξω. Αυτό έχει περάσει και μεταφορικά σε χρήσεις εκτός χαρτοπαιγνίου: αν επιμένεις, εγώ πάω πάσο, δηλαδή υποχωρώ.
Στα σπίτια, το πάσο είναι το άνοιγμα σε μεσότοιχο για το πέρασμα αντικειμένων από τον ένα χώρο στον άλλο -εδώ το πάσο είναι πέρασμα.
Έχουμε όμως και το πάσο στις βίδες, το διάστημα που παρεμβάλλεται ανάμεσα στις αυλακώσεις της βίδας. Εδώ το πάσο είναι βήμα.
Και, το πιο συχνό ίσως, πάσο είναι το δελτίο με το οποίο ο κάτοχός του (π.χ. φοιτητής, μαθητής, πολύτεκνος κτλ) εξασφαλίζει κάποιο προνόμιο, ιδίως μειωμένη τιμή στα μέσα μεταφοράς ή ελεύθερη είσοδο σε κάποιους χώρους.
Η λέξη «πάσο» πέρασε από τα ιταλικά στα ελληνικά στα μεσαιωνικά χρόνια, με τη σημασία «πέρασμα, δίοδος» (χερσαία ή θαλάσσια). Μάλιστα, εμφανίζει και πληθυντικό «τα πάση»: Εις το Πιομούντι διέβηκε και πίασε τα πάση / ο ρήγας με φουσάτον του στην ‘τάλιαν μη περάσει, διαβάζουμε στα Ανδραγαθήματα Μερκουρίου Μπούα. (Για να είμαστε πλήρεις, και παλιότερα είχε περάσει το λατινικό passum στα ελληνικά, ως πάσσον, που το βρίσκουμε π.χ. στον Αθήναιο με τη σημασία ενός κρασιού που φτιαχνόταν από σταφίδες, vinum passum, που το πίνανε οι Ρωμαίες, όπως λέει ο Πολύβιος (και τον παραθέτει ο Αθήναιος): το δε καλούμενον πάσσον πίνουσι -αλλά αυτό το δάνειο έμεινε χωρίς συνέχεια).
Εκτός από το πάσο έχουμε επίσης στα ελληνικά, από την ίδια οικογένεια, το πασάρω (από το ιταλ. passare, περνάω) και από εκεί την πάσα και τον πασαδόρο ή τον πασέρ, έχουμε τον πασατέμπο, το πασαπόρτι και την πασαρέλα. Στο λεξικό του Μπαμπινιώτη βρίσκω και το πασαμέντο, ιταλογενή όρο για το σοβατεπί, που δεν το ήξερα.
Οι διάφορες σημασίες της λέξης, όμως, δεν είναι όλες από τα ιταλικά. Ενώ το πάσο = πέρασμα και το πάσο = βήμα, περπάτημα είναι δανεικές από τα ιταλικά, το πάσο του χαρτοπαιγνίου είναι επιρροή αγγλική ή γαλλική -βρίσκω ότι στα αγγλικά το pass καταγράφεται με αυτή τη σημασία περί το 1920 στην ορολογία του μπριτζ, ενώ το ρήμα to pass, με τη σημασία «αρνούμαι να κάνω κάποια ενέργεια» εμφανίζεται σε χαρτοπαίγνια του 19ου αιώνα.
Το πάσο, πάλι, με τη σημασία του δελτίου που εξασφαλίζει ελεύθερη ή δωρεάν είσοδο εμφανίζεται τον 19ο αιώνα στα γαλλικά και από εκεί πρέπει να το πήραμε στις σημασίες του φοιτητικού και του μαθητικού πάσου, ενώ θα έπαιξε ίσως ρόλο και το πασαπόρτι.
Έγραψα «του πάσου» διότι η λέξη κανονικά κλίνεται, και στα χρόνια που εγώ είχα πάσο πρέπει να κλινόταν (το είχαμε συζητήσει αυτό πρόσφατα στο ιστολόγιο), αλλά δεν παραγνωρίζω ότι σήμερα το πάσο συνήθως αφήνεται άκλιτο κι έτσι διαβάζουμε π.χ. ότι άρχισε η θεώρηση των πάσο, που καθόλου δεν μου αρέσει και μου θυμίζει το Ελ Πάσο. (Βρήκα πάντως και λιγοστά «των πάσων»).
Όσο για το τροφοπάσο… συγνώμη, το Food Pass, δεν ξέρω αν ο καθηγητής Μπαμπινιώτης θα προτείνει όντως κάποιον ελληνοπρεπέστερο όρο, όπως είχε κάνει με το click inside (και δεν έπιασε). Να ονομαστεί δελτίο, όπως προτείνει το μιμίδιο δεν το βλέπω, διότι το δελτίο φέρνει στο νου μνήμες πείνας, και αυτό δεν είναι πολιτικά συμφέρον.
Φυσικά, το Food Pass εντάσσεται στη χορεία των άλλων Pass που έχει καθιερώσει η κυβέρνηση, οπότε από πλευράς ορολογίας εγώ τουλάχιστον δεν έχω αντίρρηση.
Από πλευράς ουσίας έχω αντιρρήσεις.
Λυσιτελέστερο και απλούστερο, και επιτρεπτό από την ΕΕ, θα ήταν να μειωθεί ο ΦΠΑ σε μια σειρά είδη πρώτης ανάγκης.
Ακόμη, η όλη παρουσίαση του μέτρου είναι εξόχως προεκλογική, γι’ αυτό και αρχίζει να ισχύει από τον Φεβρουάριο και όχι νωρίτερα. Και εξόχως παραπλανητική ήταν η ανακοίνωση του πάσου, διότι η φράση «»η Πολιτεία θα καλύπτει το 10% των αγορών κάθε νοικοκυριού στα super market» (έτσι ακριβώς την ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στο Τουίτερ) είναι «χρυσό πέταλο» (ορολογία του ιστολογίου) μια και περιλαμβάνει δύο τουλάχιστον καίρια ψέματα: όχι, δεν θα επωφεληθεί «κάθε» νοικοκυριό από το μέτρο, αφού μπαίνουν μάλλον αυστηρά οικονομικά κριτήρια.
Και, το κυριότερο, είναι ψέμα ότι καλύπτεται το 10% των αγορών, αφού έχει μπει όριο. Ας πούμε, θεωρείται ότι ένας πολίτης που ζει μόνος του δαπανά 220 ευρώ για φαγητό και άλλα είδη σουπερμάρκετ, οπότε θα πάρει 22 ευρώ το μήνα. Ένα ζευγάρι θα παίρνει 32 ευρώ (άρα, μη σπεύδετε να συγκατοικήσετε, συμφέρει χώρια) και μια τετραμελής οικογένεια θα πάρει το 10% των 520 ευρώ, δηλαδή 52 ευρώ το μήνα.
Και πάλι βέβαια, κι αυτή η ενίσχυση χρήσιμη θα φανεί σε πολλούς -αλλά είναι πολύ λίγη, πολύ αργά. Ούτε είναι βέβαιο ότι θα ωφελήσει εκλογικά την κυβέρνηση, αφού οι προσδοκίες που καλλιέργησε η αναγγελία αναμένεται να διαψευστούν στην πράξη. Πού πας (μόνο) με το Food Pass;
kalantzianastasia said
Reblogged στις anastasiakalantzi59.
Παναγιώτης Κ. said
Κατά κανόνα, η μείωση του ΦΠΑ δεν περνάει στο καταναλωτή. Την επωφελείται ο έμπορος. Γενική είναι η αίσθηση ότι η παρούσα κυβέρνηση κλείνει το μάτι στους εσαεί γκρινιάρηδες εμπόρους!
Btw άρθρο για τους εμπόρους έχουμε;
Νομίζω ότι αξίζει να γραφεί.
gpointofview said
Καλημέρα
Κι όμως θα πιάσει κι αυτό το μέτρο γιατί ο (Μ.μ.) Ελληνας δεν θυμάται τι του παίρνουνε μέσω αυξήσεων γιατί π.χ. όταν του ήρθε το ρεύμα 300. δεν ξέρει πόσα παραπάνω πληρώνει καπέλο, ούτε θα κάνει την αφαίρεση από το 200άρι που πλήρωνε συνήθως να βρει πόσα παραπάνω πληρώνει, δεν βλέπει συγκεκριμένο νούμερο (και η αφαίρεση έχει τις δυσκολίες της, δεν είναι πρόσθεση ! )
Ενώ η κυβέρνηση… 22 ευρώ το μήνα, ξεκάθαρα πράγματα που μένουν εύκολα στην μνήμη, άσε που θα γίνουν 17,6 στην τράπεζα, που να μπλέκει τώρα με διαδικασίες, να τα δει στο λογαριασμό του και να καμαρώνει !
LandS said
2
Δεν είναι βέβαιον αυτό, αλλά ακόμα και αν κάποιος θεωρεί ότι γίνεται έτσι, το food pass δεν έγινε για αυτό το λόγο.
Πέπε said
> Στα σπίτια, το πάσο είναι το άνοιγμα σε μεσότοιχο για το πέρασμα αντικειμένων από τον ένα χώρο στον άλλο -εδώ το πάσο είναι πέρασμα.
Και άλλα πράγματα. Πάσο είναι και το ειδικό ασανσεράκι για να ανεβοκατεβάζουμε δίσκους, πιάτα κλπ. από όροφο σε όροφο. Πρέπει κάπου κάποτε να το είδα και σε σπίτι, αλλά σε εστιατόρια σίγουρα δεν είναι σπάνιο (αν η κουζίνα είναι υπόγεια).
Και πάσο είναι επίσης το τραπεζάκι με τις ρόδες για το σερβίρισμα.
Τρία αρκετά διαφορετικά πράγματα αλλά για την ίδια χρήση.
> δεν ξέρω αν ο καθηγητής Μπαμπινιώτης θα προτείνει όντως κάποιον ελληνοπρεπέστερο όρο…
Οξύτατο το μιμίδιο. Από τα καλύτερα που έχω δει σ’ αυτή την ατελείωτη σειρά με τον Μπαμπινιώτη. Κατά τη γνώμη μου δε σχολιάζει τον Μπαμπινιώτη αλλά το γεγονός ότι πρόκειται κανονικότατα για δελτίο τροφίμων και ότι οποιοσδήποτε κάνει οποιονδήποτε δυσμενή συνειρμό θα έχει δίκιο.
Ανδρέας Τ said
Καλημέρα και καλή εβδομάδα. Μια που είμαστε κοντά στις μανιάτικες λέξεις υπάρχει και η περιοχή Πασσαβάς, στο δρόμο Γύθειο – Αρεόπολη που προέρχεται από το passe avant. Μέχρι εκεί έφτασαν οι Οθωμανοί. Αν κάποιος ξέρει περισσότερα, ευπρόσδεκτα.
Γιάννης Μαλλιαρός said
Καλημέρα,
5 Πάσο είναι και το χαμηλό ντουλάπι ανάμεσα σε κουζίνα και τραπεζαρία που χωρίζει και ενώνει τους δυο χώρους (παρόμοιας λογικής με το άνοιγμα στον τοίχο – διαφορετική υλοποίηση).
Λεύκιππος said
Θα μπορούσαμε να αναφωνήσουμε, όπως ο Λοχαγός του ανέκδοτου, «Που πας βρε Καραπάσσο !!!»
ΜΙΚ_ΙΟΣ said
Εδώ λέμε ότι «κρατά το πάσο» ο πασαδόρος = λαουτιέρης, κυρίως. [Πέπε; 🙂 ]
Έχω ακούσει και την έκφραση «η κοπελιά κάνει πάσα» (πληθ.) δηλ. σκέρτσα, κουνήματα, ιδιαίτερα στον χορό.
«Αφού την ψεύτρα τη ζωή ο άνθρωπος τη χάνει /θ’ αφήσω πίσω μου τον γιο τα πάσα μου να κάνει/ Κι αυτός θ’ αφήσει έναν γιο τα πάσα του να κάνει/ και έτσα θα ζήσω γενεές κι ας είμαι και στον Άδη».(Γυαλάφτης)
sarant said
Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!
5-7 Ισχύει.
nikiplos said
3@ διαφωνώ… 22€ το μήνα δεν είναι τίποτε μπροστά στις υποχρεώσεις. Και εντάξει κάνει αφαίρεση και πρόσθεση και πολλαπλασιασμό ο έλληνας μην τρελαθούμε. Απλά δεν έχει αίσθηση της εξέλιξης των τιμών ως προς το χρόνο, κι αυτό γιατί δεν υφίσταται κανονική δημοσιογραφία στη χώρα να κάνει τις σχετικές αναλύσεις.
πχ πριν την κρίση του 2010, πλήρωνε ΔΕΗ περίπου 100-150€/μήνα για 3ρι σπίτι. Μετά την κρίση πήγε στο 220€ λόγω πράσινης ανάπτυξης του Γιωργάκη. Τώρα με την απολιγνιτοποίηση και τα καρτέλ παρόχων πήγε στο 300ρι.
Αντέχει ο γάϊδαρος? Φόρτωσέ τον, λέει ο Αφέντης πάντα…
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
5# Άστα Πέπε, e-σοβιετία γίναμε. Και κομισάριους έχουμε, και δελτία τροφίμων έχουμε. Αλλά οι ουρές είναι ηλεκτρονικές. Πρόοδο το λες, όχι?
Pedis said
0 – … και μια τετραμελής οικογένεια θα πάρει το 10% των 520 ευρώ, δηλαδή 52 ευρώ το μήνα.
ήτοι 13Ε το στόμα ανά μήνα, τουτέστιν, 43 λεπτά την ημέρα, προσωπικό δώρο από τον Κούλη δύο (ένα, ίσως;) τσουπα-τσουπς από το περίπτερο ανά παιδί, μισή κιτ-κατ στο καθένα ή για το κολατσό του μπαμπά η μισή από τη διαφορά στην τιμή, αντί για απλή με παλιοτύρια να την πάρει κουρού με παλιοτύρια!
Το αφεντικό τρελάθηκε!
—
ΑΡΗΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ said
Έχουμε και τον ισπανικό χορό Paso doble (δύο βήματα)
Spiridione said
Μάθαμε από τα διάφορα μάστερ σεφ και την εστιατορική έκφραση ‘το πιάτο δεν περνάει/περνάει το πάσο’.
ΓΤ said
#199|25.11.2022: «Πολύ μάπα και βαρετό Μουντιάλ. Περίπατο θα το πάρει πάλι η Γαλλία…»
Γλεντάμε με τα μούτρα του Μακρόν
Αγγελος said
Πασαμέντο = σοβατεπί δεν ήξερα, αλλά και η πασμαντερί από κει δεν βγαίνει;
Νέο Kid said
16. Εντάξει, όντως ήταν μάπα και βαρετό. Τι φταίω εγώ που κόλλησαν καμηλογρίπη κι ο άλλος χάνει το τετ-α-τετ στο 120′ ;
Πάντως ,έτσι κι αλλιώς κερδισμένος είμαι. Eίμαι διαχρονικά Αργεντινή, αν και τα τελευταία χρόνια έχω σπαστεί με τον κομφορμισμό τους και τη «συστηματοποίησή» τους… (Κουρεμένοι, κυριλέ- ούτε ένα σπάσιμο ποδαριού, και τέτοια φλώρικα!…)
leonicos said
Αφού δεν ντρέπονται και κυκλοφορούν
sarant said
15 Δηλαδή; Δεν αξίζει / αξίζει;
ΣΠ said
Έχουμε πάρει και το πασέ από τα γαλλικά.
Georgios Bartzoudis said
Το κυριότερο μειονέκτημα του τροφοπάσου, και των πάσης φύσεως ακριβοπάσων, είναι ότι μέσα στο μικρό όριο εισοδήματος που τίθεται, παρκάρουν πάρα πολλοί γνωστοί και «έξυπνοι» φοροφυγάδες, κατά 60% θα έλεγα, και οι οποίοι, λίγα ή πολλά, θα τα παίρνουν λέγοντας «εις υγείαν των κορόιδων»! Αν υποθέσουμε ένα διπλάσιο όριο εισοδήματος, οι «έξυπνοι» αμακαδόροι θα μειώνονταν, ίσως στο 15%.
nikiplos said
16@ και 18@. Μια χαρά τελικός ήταν με τις εκπλήξεις του και με τις ανατροπές του. Το ίδιο κι ο προηγούμενος που πήρε η Γαλλία. Μπάλα είναι και γυρίζει. Ξεχνάμε τον Μπεμπέτο που μόνος του σε κενό τέρμα την έβγαλε άουτ το 1994 στον τελικό?
Θα προτιμούσατε μήπως τους βαρετότατους 3 προπροηγούμενους τελικούς που ήταν η εποποιία του borezilla? 2006 1-1, 2010 0-0 και 1-0 στην παράταση και 2014 0-0 και 1-0 στην παράταση.
Τουλάχιστον ο προηγούμενος Γαλλία Κροατία 4-2 και τούτος 3-3 μαζί με παράταση ήταν ματσάρες.
manlamp said
Γνωρίζουμε γιατί αυτό το κρασί από σταφίδες ονομάστηκε vinum passum;
nikiplos said
Για το κυρίως θέμα, εικάζω πως οι κυβερνήσεις είναι υπό επιτήρηση. Ειδικά η δική μας που κάθε επόμενη κυβέρνηση «βγαίνει από τα μνημόνια και την επιτήρηση». Το λογικό θα ήταν ΦΠΑ στο 10% στα είδη διατροφής πρώτης ανάγκης. Αλλά ποιός τολμάει να το εφαρμόσει?
Απλά τα επιδόματα είναι της πλάκας για να ασχοληθεί κι ο πλέον άνεργος λογιστής.
ΓΤ said
@18
«Eίμαι διαχρονικά Αργεντινή»
Ναι, ρε μαν 🙂
Spiridione said
20. Ναι, και απ’ ό,τι βλέπω ο υπεύθυνος πάσου λέγεται πασαδόρος.
Δύτης των νιπτήρων said
Πώς ξέφυγε το σκακιστικό αν πασάν (en passant);
ΚΑΒ said
LandS said
14
Δηλαδή ο Πεντοζάλης είναι Paso Quintuplicar.
antonislaw said
Καλημέρα σας! ωραίο το άρθρο για το τροφοπάσο, συγγνώμη για το δελτίο σίτισης ήθελα να πω. Ωραία μέτρα κατευθείαν βγαλμένα από τη νεοφιλελεύθερη φαρέτρα, θυμόμαστε με πόση ειρωνία αντιμετωπίστηκε η 13η σύνταξη του Σύριζα, δεν πειράζει ό,τι κοροϊδεύεις το λούζεσαι λέει ο λαός…
Υπήρχε και στη Ρόδο το Μαλ Πάσο, πρέπει να είναι σήμερα εκεί που κατεβαίνει από το λόφο του Αγίου Στεφάνου (Μόντε Σμιθ) προς το δρόμο που είναι τα ξενοδοχεία, που βγαίνει στο Ρόδος Παλάς, στην παραλία (περιοχή «Τρεις» στους Τρεις που λένε οι ντόπιοι).
Το Μαλ Πάσο (κακό πέρασμα) συνδέεται με το θρύλο/ιστορία του δράκου της Ρόδου που έχει γράψει και σχετική μπαλάντα ο Σίλερ. Ήταν το ενδιαίτημα του δράκου.
Διαβάζω από κάποια ομιλία του πανεπιστημιακού και φίλου Σπύρου Συρόπουλου σχετικά για όποιον τυχόν ενδιαφέρεται:
» H βασική πηγή αυτής της ιστορίας είναι μία αφήγηση του Bosio το 1594 (1), και μία μπαλάντα του 1799 με τίτλο Der Kampf mit dem Drachen, του Schiller. Εκεί περιγράφεται η μάχη του ιππότη με τον δράκο που ζούσε στο Malpasso. Mία άλλη πηγή μας, έρχεται από τις περιγραφές ενός περιηγητή του 1521 που περιγράφει μία εκκλησία της Παναγιάς του Malapason, ανάμεσα σε Ρόδο και Φιλέρημο, η οποία πήρε το όνομά της από το επικίνδυνο πέρασμα (Malpasso).[2] Αυτή φαίνεται ότι ήταν μία ελώδης περιοχή στον λόφο του Αγ. Στεφάνου, όπου ζούσε ένας δράκος κατασπαράζοντας τα ζώα των αγροτών της περιοχής, αλλά σκοτώνοντας συχνά και ανθρώπους. Ένας άγνωστος ως τότε ιππότης, ζήτησε από τον τότε Μεγάλο Μάγιστρο την άδεια να σκοτώσει τον δράκο. Εκείνος του αρνήθηκε, λόγω του μεγάλου κινδύνου. Ο ιππότης τότε γύρισε στην πατρίδα του, στο κάστρο της οικογένειάς του και επί έναν χρόνο εκπαίδευσε τα σκυλιά και το άλογό του με τη βοήθεια ενός ομοιώματος του δράκου, ώστε να μην φοβούνται την θέα του. Όταν γύρισε στη Ρόδο, σκότωσε τον δράκο και το κατόρθωμά του του εξασφάλισε τη θέση του Μεγάλου Μαγίστρου. Ο ιππότης αυτός είναι υπαρκτό πρόσωπο και ονομάζεται Dieudonné De Gozon.
Στο Musee de Cluny στο Παρίσι, φυλάσσεται η επιτύμβια μαρμάρινη πλάκα που φέρει το όνομά του και τον τίτλο Extinctor Draconis, δηλαδή «Εξολοθρευτής Δράκου»…»
(1) Giacomo Bosio’s Dell’Istoria della sacra religione et ill.ma militia di San Giovanni Gierosolimitano di Iacomo Bosio parte …. 1. (Roma: Stamperia Apostolica Vaticana, 1594
Πηγή:www.dimokratiki.gr
https://www.dimokratiki.gr/17-08-2019/eikastiki-anaviosi-toy-mesaionikoy-drakoy-tis-rodoy-sta-45a-genethlia-toy-rodos-palace/
gpointofview said
# 11
Διαφωνείς γιατί αγνοείς το σκεπτικό που κυριρχει στην κοινωνία : πλήρωνα ρεύμα, πληρώνω ρεύμα, δεν έπαιρνα ενίσχυση, παίρνω ενίσχυση ( άρα …κερδισμένος !!! )
Ιδια λογική με τους χιλιάδες που ψωνίζουνε στη λαϊκή όπου δούνε την φτηνότερη τιμή και τους βγαίνει τελικά πιο ακριβό αφού πετάνε τα μισά.
Costas Papathanasiou said
Καλημέρα.
Μπορούμε να βρούμε και το υποκοριστικό «πασάκι» (με σημασία «σταθερός/επιτοίχιος ή μεταφορικός/τροχήλατος μικρός πάγκος»-π.χ. πασάκι φαγητού, «μηχανικός ή ηλεκτρονικός ανελκυόμενος φοριαμός»-π.χ.πασάκι χειρουργείου, αλλά και αντί του «πασούλα», βλ. https://www.georgiouclub.gr/to-pasakipasaki-pethane-sotiris-vazelos/ )
LandS said
31
εδώ https://en.wikipedia.org/wiki/Dieudonn%C3%A9_de_Gozon λέει ότι κρέμασε τη δρακοκεφαλή σε μια από της 7 πύλες της Ρόδου και την έβλεπε ο κόσμος μέχρι το 1837 που καταστράφηκε σε κάτι συντηρήσεις.
Ο κουμπάρος από Κύπρον said
Εγίναν χτές οι εκλογές για τον Αρχιεράρχην
Αρχιεπίσκοπον θα φκάλουμεν τζι’ όϊ νέον Εθνάρχην
Για την Εκκλησίαν ψηφίσαμεν τζι’ όϊ το Προεδρικόν
Μήτε τζιαί θα εκλέξωμεν υπουργόν των Οικονομικών
Πρέπει να ένι αγαπητός, ο κόσμος να τον θέλει,
Να συμβουλεύκει νούσιμα, το ποίμνιον να ξεύρει.
Να έσιει ιδέαν νάκκουριν λεφτά να κουμαντάρει,
Τζιαί αποφάσεις δύσκολες άμαν πρέπει να πάρει,
Ο κόσμος τρείς εδκιάλεξεν που άξιους τους κρίνει,
Τον πρώτον για Αρχιεπίσκοπον ο Λαός προκρίνει
ΓΤ said
#0|24.11.2011> Δεν πάω πάσο για τα πάσα
Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said
Σάν νά μήν εἶδα πουθενά τό ἀκριβότερο ἀπ’ ὅλα τά pass, το bypass. (Ἐδῶ σέ θέλω πρωθυπουργέ! Νά ἐξασφαλίσῃς δωρεάν bypass σέ ὅσους τά χρειάζονται..)
ΓΤ said
@Αττική Οδός> my e-pass
Η Pagoda στη Λεμεσό δίνει 10% επιστροφή στους «καρτούχους PASO»
SteliosZ said
-> Πολύ ενδιαφέρων θρύλος, που μπορεί να περιέχει και κάποιο στοιχείο πραγματικότητας. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι κροκόδειλοι (που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για την παράδοση του «δράκου») υπήρχαν σε ευρωπαϊκές περιοχές μέχρι και (σχετικά) πρόσφατα:https://blogs.scientificamerican.com/tetrapod-zoology/african-crocodiles-tet-zoo-crocs-part-vi/
antonislaw said
37
Είναι και οι λεωφόροι μπάι-πας (ή πάι-μπας διαβάζω) στο Ηράκλειο Κρήτης είναι ο λιμενοβραχίονας στον Κούλε, στο Ρέθυμνο εκεί από τον περιφερειακό της Φορτέτζας να πιάσει την προκυμαία/παραλία, να περάσει την Σοφοκλή Βενιζέλου(Δελφίνι) μέχρι το ξενοδοχείο Περλ. Τη λένε έτσι γιατί μεταξύ άλλων περιπατητών πολλοί καρδιοπαθείς ή πρώην καρδιοπαθείς την περπατούν καθημερινά με το γνωστό εργώδες βήμα.
Και σε άλλες πόλεις υποθέτω ότι θα λέγονται λεωφόροι μπάι-πας οι αντίστοιχοι περίπατοι
https://www.krititraveller.gr/2021/03/blog-post_140.html
Α. Σέρτης said
24
Εφόσον uva passa είναι η σταφίδα, vinum passum είναι ο οίνος από σταφίδες
Το passum εκ του pando (pandi, pansum και passum): εκτείνω κάτι προς αποξήρανση
antonislaw said
34-39
Ναι έχει πολύ ενδιαφέρον ο θρύλος του δράκου της Ρόδου και όντως φαίνεται να έχει πολλά στοιχεία αλήθειας. Πιθανόν να βρέθηκε εκεί στο Μαλ Πάσο της Ρόδου ένας κροκόδειλος από ένα πχ ναυάγιο που τον μετέφερε στην Ευρώπη το θέμα είναι πώς επιβίωσε καθώς και το παράδειγμα του Σήφη του Κροκοδειλάκη στο Ρέθυμνο έδειξε ότι το πρόβλημα είναι η θερμοκρασία το χειμώνα που τελικά τον νίκησε. Βέβαια η Ρόδος έχει μάλλον θερμότερο κλίμα και περισσότερη ηλιοφάνεια από την Κρήτη αλλά δεν είναι μέρος να επιβιώσει ένας αφρικανικός κροκόδειλος. Ίσως το πιθανότερο από όλα να είναι ο ίδιος ο Ντιουντονέ ντε Γκοζόν να τον έφερε και να τον αμόλησε προκειμένου μετά να τον σκοτώσει και να πάρει τη δόξα, και μάλλον τα κατάφερε γιατί αργότερα έγινε Μεγάλος Μάγιστρος.
Stazybο Hοrn said
Κάτι, δηλαδή, για το οποίο όλοι διαμαρτυρήθηκαν, η επιδότηση του κέρδους των παρόχων ενέργειας από κρατικό χρήμα / λεφτά των φορολογούμενων, τώρα, δεν διαμαρτύρεται κανείς. Γιατί; Επειδή τα σούπερ μάρκετ κι οι έμποροι είναι περισσότεροι; Οπότε σ’ αυτούς ας πληρώσει το κράτος λεφτά των φορολογουμένων; Ή μήπως δεν βλέπετε ότι αυτός που επιδοτείται δεν είναι ο καταναλωτής αλλά ο πωλητής;
Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said
@40. Τό «λεωφόρος μπάυ πάς» νομίζω πώς τό πρωτοεμπνεύστηκε ὁ Ἀντώνης Σουρούνης, γιά τήν νέα παραλία τῆς Θεσσαλονίκης 🙂
sarant said
Ευχαριστώ για τα νεότερα!
28 Πράγματι
31 Ωραίο σχόλιο -είχε και δράκο η Ρόδος λοιπόν
36 Δεν το θυμόμουν καθόλου! Θα μου πεις, έχουν περάσει και 11 χρόνια από τότε.
ΓΤ said
Μας ξέφυγε και ο… Guy de Maupassant 😛
Alexis said
#23: Συμφωνώ.
Το προσωπικό μου top five των τελικών από το 1974 και μετά (όσο έχω προσωπική γνώση και άποψη)
1. 1986: Αργεντινή-Δ. Γερμανία 3-2
2. 2022: Αργεντινή-Γαλλία 3-3 (4-2)
3. 1982: Ιταλία-Δ. Γερμανία 3-1
4. 2018: Γαλλία-Κροατία 4-2
5. 2002: Βραζιλία-Γερμανία 2-0
ΓΤ said
@45
«Δεν το θυμόμουν καθόλου! Θα μου πεις, έχουν περάσει και 11 χρόνια από τότε».
Μην ανησυχείς, θα σου κάνω reset 😀
antonislaw said
44
Πολύ ενδιαφέρον, ο Σουρούνης λοιπόν ο νονός στη Θεσσαλονίκη, και μετά έγιναν ονομασίες αντιστοίχων μπάι-πας λεωφόρων σε όλη την Ελλάδα!
Βρήκα το κείμενο, αναρτημένο το 2010 στο Πρόταγκον αλλά λέει ότι είχε πρωτοδημοσιευτεί στην Ελευθεροτυπία (συμπεριλήφθηκε στο βιβλίο «Νύχτες με ουρά», 2010, εκδόσεων Καστανιώτη). Στην Ελευθεροτυπία πρέπει να δημιοσιεύτηκε περίπου το 1998- 2000. Χαρακτηρίζεται ως μικροδιήγημα:
» Λεωφόρος μπάι πας
(του Αντώνη Σουρούνη)
Να, γι’ αυτό μ’ αρέσει η Θεσσαλονίκη!.. είπε δείχνοντας έξω από την μπαλκονόπορτα. Πρωί πρωί και οι άνθρωποι κάνουν τη βόλτα τους στην παραλία. Είχαμε έρθει από την Αθήνα για μια τιμητική βραδιά που διοργάνωνε το περιοδικό «Αυλαία» στην «Αίγλη» και οι αρμόδιοι μας φιλοξενούσαν στο «Μακεδονία Παλάς». Το περιοδικό δεν το γνώριζα, αλλά με την «Αίγλη» ήμουν ερωτευμένος από τον καιρό που εγώ ήμουν παιδί κι αυτή σινεμά, ενώ το «Μακεδονία Παλάς» το αγάπησα σε μια άλλη τιμητική βραδιά που διοργάνωσε ο Δήμος της πόλης και είδα για πρώτη φορά τη μάνα μου να κλαίει από χαρά εξαιτίας μου. Με την ευκαιρία κανόνισα κι ένα ραντεβού με φίλο μου καρδιολόγο για κάτι αρρυθμίες που ένιωθα τελευταία, αλλά γι’ αυτό δεν της είχα πει κουβέντα. Ανασηκώθηκα στο μεγάλο κρεβάτι και είδα τη μεγάλη θάλασσα και τα μεγάλα πλοία που περίμεναν σκόρπια και ήρεμα να μπουν στο λιμάνι, όπως περιμένουν και τα μεγάλα αδέσποτα σκυλιά να τα καλέσεις κοντά για να τα ταΐσεις. -Τόσο πολλοί άντρες κι ούτε μια γυναίκα!.. αναφώνησε πάλι. Και κανείς δεν κρατάει στα χέρια του κάτι, τα κουνάνε μόνο σαν κουπιά, λες και πλέουν σε ορμητικό χείμαρρο. Ή σαν μπαστούνια του σκι και τσουλάνε πάνω στο χιόνι. Ή σα να βουλιάζουν στη θάλασσα και προσπαθούν να σωθούνε. Προσπάθησα κι εγώ να συγκρατήσω τα λόγια της. Συχνά πετούσε τέτοιες φράσεις, αλλά δεν μπορούσα να κρατάω και τεφτέρι να σημειώνω, θα το χρησιμοποιούσε εναντίον μου. Οπως έγινε και με το μαγείρεμα, που στεκόμουν πίσω της και παρακολουθούσα τα εδέσματα και πώς τα παρασκευάζει, ώσπου μου είπε: «Δεν αγαπάς εμένα, αλλά τα φαγητά που μαγειρεύω και τρως». Αυτό το είχα πια συνηθίσει, όμως ποτέ δεν θα μπορούσα να συνηθίσω το «Δεν αγαπάς εμένα, αλλά τα λόγια που λέω κι εσύ τα γράφεις». Ηδη μ’ αυτά που έλεγε κι αυτά που μαγείρευε δεν ήταν και τόσο άμοιρη για τις αρρυθμίες μου, αν άκουγα κι αυτό μπορεί να πάθαινα καρδιακό επεισόδιο. -Το μόνο παράξενο, συνέχισε, είναι ότι κανείς τους δεν κοιτάει τη θάλασσα και τον ουρανό, όλοι κοιτάνε ίσια μπροστά τους. Σηκώθηκα και πήγα κοντά της. Πραγματικά, έτσι ήταν. Αντρες με αθλητικά παπούτσια βάδιζαν γρήγορα, χωρίς να βλέπει ο ένας τον άλλο, χωρίς να τους νοιάζουν αυτοί που έρχονταν απ’ αντίκρυ, από πίσω, από πλάι, βάδιζαν κοιτώντας πέρα μακριά, σα να έψαχναν να βρουν το τέρμα της πορείας τους, εκεί που έπρεπε να είχαν φτάσει από καιρό κι είχαν καθυστερήσει. -Μόνο εκείνα τα δυο αδέσποτα σκυλιά πάνε με το πάσο τους και κοιτάνε ολόγυρα, έδειξε. Κι εμείς έτσι, σαν τα αδέσποτα σκυλιά πηγαίναμε κάποτε, όταν ερχόμασταν με τους φίλους μας και περπατούσαμε πλάι στη θάλασσα για να βλέπουμε τα ψάρια κι εκείνα εμάς. Κι έπειτα με τα κορίτσια μας, που σκύβαμε αγκαλιασμένοι πάνω από το νερό, για να θαυμάσουμε το πόσο αγαπιόμαστε. Και μετά με τις γυναίκες μας. Και πιο μετά με τις σκέψεις μας. Σήμερα οι πιο πολλοί έρχονται με μπαλονάκια, βηματοδότες, μπάι πας και αλλαγμένες βαλβίδες, λες και πρόκειται για παλιά επιδιορθωμένα αυτοκίνητα. -Πάμε να περπατήσουμε κι εμείς μαζί τους; πρότεινε χαρούμενα. Ερχόμαστε και με τους φόβους μας. Σα να αμαρτάναμε όλα μας τα χρόνια και μόνο με το συνεχές περπάτημα θα εξιλεωθούμε και θα συγχωρεθούν οι αμαρτίες μας. -Αχ, τι ωραία που είναι!.. ανάσανε βαθιά όταν βγήκαμε έξω. Νιώθω την καρδιά μου γεμάτη από ωραία πράματα. Αυτή την παραλία έπρεπε να τη λένε λεωφόρο της καρδιάς – δεν θα ‘ταν καλό; γέλασε. Καλό θα ‘ταν, όμως δεν ήθελα να νομίζει πως εκτός από συνταγές κλέβω και τα λόγια της. Γι’ αυτό θα ‘πρεπε κάπως να την αλλάξω. «Λεωφόρο μπάι πας», έτσι θα την έλεγα, αν κάποτε έγραφα γι’ αυτήν. Ασχετα αν μέχρι τότε περπατούσα ακόμα με το πάσο μου σαν τα αδέσποτα σκυλιά ή βιαζόμουν μαζί με τους άλλους. »
https://www.protagon.gr/apopseis/blogs/lewforos-bai-pas-964000000
nikiplos said
1512 πρωτοπήγαν οι Πορτογάλοι στην Ινδονησία. Θα μπορούσαν λοιπόν αντί κροκόδειλο να έχουν φέρει έναν βάρανο (Δράκο) του Κομόντο, που ζει και πολλά χρόνια και είναι δεινότερος και υπομονετικότερος κυνηγός.
Stazybο Hοrn said
49 κλπ: Το 2000, που το ξέρω από έμφραγμα στο δικό μου περιβάλλον, ήδη λεγόταν λεωφόρος μπαϊ-πάς του Ηρακλείου. Δεν νομίζω να ήταν επιρροή Σουρούνη.
nikiplos said
51@ κλπ Έχω ακούσει την έκφραση από τη μητέρα μου, τέλη 90ς. Καθώς δεν ήτο ποτέ γλωσσοπλάστρια, εικάζω πως είναι έκφραση καποιου δημοσιογραφικού εντύπου μέσα 90ς.
Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said
@49.Τό χάρηκα! Μπράβο σου!
Stazybο Hοrn said
52: Βάρδας και καρδιολογική του (ΠΕ)*ΠΑΓΝΗ χρησιμοποιούσαν τον όρο
*αναδιπλασιασμός, όχι 😀
Λάμπας said
Υπάρχουν και τα αχλάδια Πάσα Κρασάνα.
sarant said
48 🙂
48 Ωραίο το διήγημα. Μπορεί πάντως να είναι και ανεξάρτητος σχηματισμός
Αντώνης said
Το πασπαρτού δεν αναφέραμε.
(Και τον Πασπαρτού, τον υπηρέτη του Φιλέας Φόγκ).
Χαρούλα said
#5 Πέπε αυτό το ανσασεράκι σάλας-κουζίνας στα εστιατόρια το ήξερα monte-plats(μοντ-πλα). Το απλοποίησαν; Παρασύρθηκαν ίσως από το σημείο παράδοσης των πιάτων από τον μάγειρα στον σερβιτόρο.(Αυτό που στο #15 αναφέρει ο Spiridione).
Νομίζω πως και το πας-παρ-τού(και ο Πασπαρτού), έχει την ίδια ρίζα, αφού περνάει από παντού.
Χαρούλα said
#57 Αντώνη, πιάσε κόκκινο!😉😊
sarant said
57-8 Ασφαλώς το πασπαρτού.
Και το πασάγιο των σιδηροδρομικών (από ΦΒ)
Αντώνης said
#57 – 58
Αν δεν με απατά η μνήμη μου, στην έκδοση που διάβαζα μικρός (Εκδόσεις Αστέρος;;; – είχε κόκκινο εξώφυλλο), ο Πασπαρτού ονομαζόταν Σύμβουλος (!). Θυμάται κανείς σας τίποτε;
Μιχάλης Νικολάου said
«Νο πασαράν» από τον Ισπανικό εμφύλιο.
Χαρούλα said
#61 δεν θυμάμαι, αλλά το έχω


Μίσο δίκιο εχεις☺️ Πολυτεχνάς λεγόταν
Αντώνης said
#63
Ευχαριστώ, όντως Πολυτεχνάς. Αναρωτιέμαι πώς μου προέκυψε ο Σύμβουλος.
manlamp said
41 Ευχαριστώ πολύ!
Δύτης των νιπτήρων said
Ο Σύμβουλος είναι ο βοηθός του καθηγητή Αρρονάξ (ή Αρρονά, επί το ορθότερον) στις «Είκοσι χιλιάδες λεύγες κάτω από τη θάλασσα».
Αντώνης said
#63 – 64
Το έμενταλ δεν έχει προχωρήσει όσο φοβόμουν: Ο Σύμβουλος είναι ο υπηρέτης του Αρονάξ στο «Είκοσι χιλιάδες λεύγες».
(Έχω καταντήσει να απαντώ στις αναρτήσεις μου· σε λίγο θα αρχίσω να διαπληκτίζομαι με τον εαυτό μου και να χάνω όπως ο Γούντι Άλεν)
Δύτης των νιπτήρων said
66 Πήρε λέει το όνομά του από το επώνυμο κάποιου εφευρέτη που έδωσε τα φώτα του στον Βερν σχετικά με τα υποβρύχια: https://fr.wikipedia.org/wiki/Conseil_(personnage)
Δύτης των νιπτήρων said
63 Αυτή η μετάφραση πρέπει να είναι του Πωλ Μενεστρέλ, σωστά;
Μιχάλης Νικολάου said
Επίκαιρη και λόγω των χτεσινών εν Κάταρι η γλαφυρή «pass Messi» του Χριστόφια, παλιότερα.
BLOG_OTI_NANAI said
Το «πολυτεχνάς» υπάρχει απο παλιά:
Χαρούλα said
#69 όχι αυτό Δύτη. Αν και μετέφρασε πολλά.
Είναι Δ.Β.Ακρίτα. Και για την ακρίβεια Διασκευή γράφει.
Κιγκέρι said
Την πασσάτα – περαστή ντομάτα την είπαμε;
ΚΑΒ said
https://www.efsyn.gr/ellada/dikaiosyni/371614_ellan-passe-bathia-apogoiteysi-apo-tin-apofylakisi-toy-astynomikoy
Μαρία said
Μιχάλης Νικολάου said
Password το συνθηματικό
Δημήτρης Μαρτῖνος said
Καλησπέρα.
Ἔχει πάσο!
Αὐτὸ λέγανε στὰ Θερμιὰ γιὰ ὅσες/ους εἶχαν ρυθμὸ καὶ χάρη στὸ χορό. Γιὰ τοὺς ἄχαρους καὶ τοὺς ἄχρονους:
Πατεῖ σταφύλια.
Κιγκέρι said
Φινίτο λα μούζικα, πασάτο λα φέστα!
Πέπε said
#9
> Εδώ λέμε ότι «κρατά το πάσο» ο πασαδόρος = λαουτιέρης, κυρίως. [Πέπε; 🙂 ]
Ναι, λέγεται σε πολλά μέρη για το οποιοδήποτε όργανο συνοδείας, π.χ. για τον ζουρνά-ισοκράτη που συνοδεύει τον ζουρνά της μελωδίας. Να πω την αλήθεια, πάντα πίστευα ότι υπόκειται η λέξη «μπάσο», δεν είχα σκεφτεί ότι «δίνει το βήμα». Βέβαια καμιά φορά δεν ταιριάζει (ο πασαδόρος ζουρνάς δεν είναι πιο μπάσος από τον κύριο), αλλά καμιά φορά ούτε το άλλο ταιριάζει (στους ζουρνάδες το «βήμα» το δίνει το νταούλι).
Αλλού πάλι «το πάσο ενός οργάνου» μπορεί να σημαίνει σε ποιον τόνο είναι κουρδισμένο, πράγμα που επίσης δεν ταιριάζει με καμία από τις δύο ερμηνείες αλλά κάπως λιγότερο άσχετη μού φαίνεται από το μπάσο παρά από το βήμα…
#42
Και πολύ πιο πρόσφατα (2004 αν δεν απατώμαι) μου είχαν αναφέρει ότι κάπου στις καλαμιές του αεροδρομίου της Ρόδου κρύβεται ένα απροσδιόριστο μεγάλο ερπετό, που θα μπορούσε να είναι κροκόδειλος. Μια στα τόσα το βλέπει κι από κάποιος (καλά τώρα, σαν το τέρας του Λοχ Νες…) Ο Σήφης νομίζω ήρθε αργότερα, ε;
Πού πας με το food pass; « Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία – Kon/Spira[l] said
[…] Κατά τη συζήτηση στη Βουλή για τον προϋπολογισμό, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι από τον Φεβρουάριο, και για έξι μήνες, θεσπίζεται το λεγόμενο Food pass, βάσει του οποίου, μεταφέρω αυτολεξεί, “η Πολιτεία θα καλύπτει το 10% των αγορών κάθε νοικοκυριού στα super market αλλά και σε όλες τις επιχειρήσεις τροφίμων: Φούρνους, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ζαχαροπλαστεία, ιχθυοπωλεία”. Το… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2022/12/19/pass/ […]
Stazybο Hοrn said
Και ο π2 ερμηνεύεται ποικιλοτρόπως…
sarant said
73 Παρελθοντικές ντομάτες, που είχε μεταφράσει ένα μηχανάκι το tomates passées
79 Ο Σήφης ήταν το 2014
eva matenoglou (@evamaten) said
41
Από αυτό το pandere (απλώνω) προέρχεται και το passo (βήμα), μια και, αρχικά, σήμαινε το άπλωμα (ή άνοιγμα) των ποδιών που επιτρέπει το περπάτημα.
https://www.treccani.it/vocabolario/passo2_(Sinonimi-e-Contrari)
Πάντως, με την ευκαιρία, ωραία και τα γλυκά κρασιά (όπως το Vin santo), που λέγονται vini passiti και γίνονται από σταφίδα (όχι από λιαστό σταφύλι, όπως στα δικά μας – υπέροχα- λιαστά κρασιά), αλλά αποξηραμένη πάνω σε άχυρο, τον χειμώνα (πρέπει να είναι διαδικασία ανάλογη με τα «αεριστά» κρασιά από σταφίδα που ξεραίνεται στη σκιά με τον αέρα). Στο άρθρο αυτό αναφέρονται ως «οίνοι πάσσοι».
https://www.kathimerini.gr/society/109579/oinoi-passoi-glyka-krasia-apo-stafides/
https://it.wikipedia.org/wiki/Vino_passito
BLOG_OTI_NANAI said
Ας φτιάξω κι εγώ ένα μιμίδιο:
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Πασαμάκι
«μικρός αναβαθμός (πασαμάκι) με πλακοειδείς, όρθιους λίθους»
Από το περιγραφικό τιμολόγιο οικοδομικών έργων(Δ.Βόλου,2013)
9 ΜΙΚ , ναι!
και πασαλίνα η σκερτσόζα.
Ούτε κοπέλι δυο χρονώ
τα πάσα τζη δεν κάνει..
Σ΄αυτές τις μαντινάδες του Γυαλάφτη (και σε άλλες), έχει παραπέρα έννοια, τα χούγια, τις συνήθειες (του πατέρα στο γιο- επ΄ ευκαιρία, ένα φρέσκο τραγούδι του Μπίλη Παπακωνσταντίνου «Αγάπη που δε σπάει», είναι ακριβώς πάνω στη σχέση αυτή).
vmaxnik said
Αυτά τα πάσα είναι προφανές ότι σήμερα είναι κι αύριο αίρονται. Δεν αποτελούν καμία δέσμευση και καμία εξασφάλιση σε αυτούς που πραγματικά τα χρειάζονται…
Επειδή είναι γιορτές, ας απολαύσουμε το El Condor PASA
(Δεν τονίζεται στην λήγουσα)
Simon & Garfungel το βρίσκετε εσείς.
Δύτης των νιπτήρων said
85α Αυτό είναι τούρκικο, basamak το σκαλοπάτι, από ρήμα που σημαίνει «πατάω», δεν έχει να κάνει με το πάσο.
sarant said
84 Ωραίο εύρημα και μιμίδιο!
85-87 Οπότε το πασαμάκι είναι ψευδοϋποκοριστικό, σαν το πασουμάκι και το τσαρδάκι.
Dimitrios Raptakis said
8 Ναι, έχει και φράγκικο κάστρο ο Πασσαβάς.
9, 85:
ούτε κοπέλι δυο χρονώ τα πάσα τζη δεν κάνει/ ετούτα ‘ναι η (γι)αφορμή και δε θα ιδεί στεφάνι! τη θυμάμαι εγώ τη μαντινάδα.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
87 Α! άλλη μια τουρκογενής λέξη λοιπόν. Μερσί.
..
Ίντα χατίρι εχάλασα
ίντά ΄πες κι είπα όχι
κι όντε περνάς το πάσο σου,
ούτε φονιάς δεν το ΄χει
(Από το κρητικό τραγούδι/ σειρά μαντινάδες «Ψεύτρα» που το έβαλε πριν λίγο η Ναταλί Χ»αντωνίου στην εκπομπή της, για την Λ.Μενδώνη , υπουργίνα πολιτισμού, για τα ψεύδη της στη βουλή σε σχέση με κλεμένα ή και κίβδηλα κυκλαδικά εδώλια που περιλαμβάνονται στην περιβόητη συλλογή Στερν.
-βλ. Νικ.Ζηργάνος https://www.efsyn.gr/authors/nikolas-zirganos και
Χρ. Ντούμας https://popaganda.gr/people/interview/christos-ntoymas-toylachiston-4-5-eidolia-apo-ti-syllogi-stern-einai-pithanotata-kivdila/
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
90 κυκλαδικά εΙδώλια, σγμσ!
(Μακάρι να γίνουν εδώλια για το άθλιο παρεάκι)
Dimitrios Raptakis said
Εχει γλωσσικό ενδιαφέρον, πάντως, Νίκο, να δούμε πώς περνούν όλα αυτά τα πάσα στη νομοθεσία. Θυμάμαι ας πούμε ότι για το Evia Pass η ΚΥΑ χρησιμοποιούσε τον όρο «άυλη ψηφιακή κάρτα».
rogerios said
@31 επ.: Ζητώ συγγνώμη από τον φίλτατο Antonislaw που θα χαλάσω μια όμορφη διήγηση, αλλά η ιστορία με τον Μεγάλο Μάγιστρο Ντιεντοννέ του Γκοζόν και τον δράκοντα είναι, δυστυχώς, απλώς μύθος.
Οι ιστορίες με δράκους είναι αρκετά κοινότοπες κατά την Ύστερη Αρχαιότητα και τον Μεσαίωνα (τουλάχιστον). Ας θυμηθούμε τον μύθο του αγίου Μαρκέλλου, επισκόπου Παρισίων, που λένε πως έδιωξε ένα δράκο ο οποίος σουλάτσαρε στις όχθες του Μπιεβρ, μεταξύ κάτω μισού της Μουφτάρ, Γκομπλέν και Πλας ντ’ Ιταλί, και καταβρόχθιζε τις μοιχαλίδες (μη με ρωτάτε πώς τις καταλάβαινε, δράκος ήταν, όλα τα ήξερε), παραβιάζοντας το μονοπώλιο της Εκκλησίας και στερώντας από τις δύστυχες γυναίκες την ευκαιρία να μετανοήσουν. 🙂 Ειδικώς για το Ordensstaat των Ιωαννιτών παρόμοιοι θρύλοι κυκλοφορούσαν στην Κω, τον 15ο αιώνα, και στη Ρόδο τον 16ο (όπως αναφέρθηκε).
Τώρα, γνωρίζουμε αρκετά πράγματα για τα έργα και τη δράση του Γκοζόν ώστε να είμαστε βέβαιοι για τη συνεχή παρουσία του στη Ρόδο, τα αξιώματα που είχε καταλάβει και τις εξαιρετικές σχέσεις του με τον τότε Μεγάλο Μάγιστρο Ελιόν της Βιλλνέβ. Το 1324 ο Γκοζόν μνημονεύεται ήδη ως μέλος της ακολουθίας του Βιλλνέβ στην παπική αυλή, στην Αβινιόν. Ο Βιλλνέβ πόνταρε πολύ στις ικανότητες του Γκοζόν από την αρχή. Το 1332 ο Γκοζόν φτάνει στη Ρόδο από όπου ουσιαστικά δεν πρόκειται να φύγει ποτέ (πάει ο μύθος της προπόνησης στο φέουδο). Το 1337 καταλαμβάνει το αξίωμα του Μεγάλου Διοικητή του Τάγματος, κάτι που σημαίνει ότι γίνεται αυτοδίκαια και μέλος του πολύ στενού Συμβουλίου του Μεγάλου Μαγίστρου. Τα καθήκοντα ενός μέλος του συμβουλίου αυτού συνεπάγονται υποχρεωτικά διαρκή παρουσία στη Ρόδο. Με όλα αυτά είναι πολύ λογικό το ότι με τον θάνατο του Βιλλνέβ, ο Ντιεντοννέ του Γκοζόν εκλέγεται για να τον αντικαταστήσει στη θέση του μεγάλου μαγίστρου.
Ο μύθος με τον δράκο είναι εφεύρημα του Μπόζιο, ο οποίος γράφει πάνω από 2,5 αιώνες μετά τη δράση του Γκοζόν (πρώτη έκδοση το 1594). Όσο για την επιτύμβια πλάκα του Γκοζόν και τη εκεί μνεία του ως «εξολοθρευτή του δράκοντα», αυτό το επινόησε ο Άνν του Ναμπερά, ιερέας του Τάγματος, σε βιβλίο που εκδόθηκε το 1629. Την επιτύμβια πλάκα του Γκοζόν μπορείτε να τη δείτε πολύ εύκολα, δεν χρειάζεται να πάτε στο Παρίσι και να επισκεφθείτε το Μουσείο του Κλυνύ, φωτογραφία της υπάρχει και στη γαλλόφωνη Βίκη . Μπορείτε να διαβάσετε τι γράφει και να διαπιστώσετε με τα ίδια σας τα μάτια ότι απουσιάζει η όποια αναφορά σε δράκους. 😉
Αυτά και καλά να είμαστε.
Πέπε said
Πάντως για τους κινέζικους δράκους λένε ότι η αρχική ρίζα της λαϊκής έμπνευσης που τους γέννησε ήταν σκελετοί δεινοσαύρων που έτυχε να βρεθούν μερικές φορές…
eva matenoglou (@evamaten) said
93
Έχει, όμως, κουρκούταυλους! 🙂
Πάντως, ο μύθος ενέπνευσε τον Σίλλερ να συνθέσει, όπως είχε γράψει ο Βαγγέλης Παυλίδης,
«μια από τις γνωστότερες μπαλάντες του είναι η “Der Kampf mit dem Drachen”, η Μάχη με τον Δράκο, που αποτέλεσε και αντικείμενο ανταλλαγής απόψεων με τον άλλο μεγάλο, τον Γκαίτε, και πρωτοδημοσιεύτηκε το 1799.
Αντικείμενο της μπαλάντας η νικηφόρα μάχη του μετέπειτα Μεγάλου Μάγιστρου της Ρόδου ντε Γκοζόν με τον δράκο που τρομοκρατούσε τότε το νησί. Μεταφράζω πρόχειρα τις πρώτες στροφές:
Η μάχη με τον Δράκο του Friedrich Schiller
Γιατί τρέχει ο κόσμος;
Τι σημαίνει ο συνωστισμός, αυτό το πλήθος που τρέχει στους δρόμους;
Μπορεί μήπως να καίγεται η Ρόδος;
Βιαστικά μαζεύονται τα πλήθη
και, στ’ άλογο καβάλα, στον όχλο μέσα διακρίνω
έναν ευγενικό ιππότη.
Ξοπίσω του -θαύμα πρωτόφαντο!-
ένα άγριο θηρίο σέρνουν.
Σαν δράκος φαίνεται να είναι,
με ανοιχτά σαν του κροκόδειλου σαγόνια,
και χάσκοντας με δέος ο κόσμος
μια τον δράκο κοιτά μια τον ιππότη.
Και χιλιάδες φωνές κραυγάζουν με χαρά
“Τον δράκο που πετάει φωτιές ελάτε να δείτε,
αυτόν που βοσκούς και κοπάδια κατασπάραξε!
Τον ήρωα που τον εξόντωσε ελάτε να δείτε!
Τόσοι και τόσοι πριν απ’ αυτόν
στην φοβερή μάχη να εμπλακούν τολμήσαν
μα ζωντανός κανείς δεν γύρισε απ’ τον αγώνα.
Τιμήστε λοιπόν τον ευγενή Ιππότη!”
Και όλοι προς το Ηγουμενείο πάνε
Καθώς στα βιαστικά συνέρχονταν εκεί
οι γενναίοι ιππότες του Νοσοκομείου,
του Τάγματος του Άγιου Ιωάννη του Βαπτιστή».
https://iporta.gr/8i-maxi-me-ton-drako-tou-vaggeli-pavlidi/
https://de.wikipedia.org/wiki/Der_Kampf_mit_dem_Drachen
xar said
Από το πάσο και η πασαρέλα, μέσω γαλλικών;
sarant said
93-95 Βρε τι μαθαίνει κανείς!
ΛΑΜΠΡΟΣ said
43 – Αν ήταν να βλέπουν οι καταναλωτές ψηφοφόροι, θα είχε κλείσει προ πολλού το μαγαζί.
Το καλύτερο, είναι που δεν αναρωτιούνται που βρίσκει τα λεφτά η «κυβέρνηση» με 200% χρέος, και δίνει όλα αυτά τα επιδόματα.
Να θυμηθούμε πως με 130% θεωρήθηκε μη βιώσιμο και μας έδωσαν στο ΔΝΤ και στα μνημόνια (που έσκισαν ο Σαμαράς κι ο Τσίπρας 😂).
Υ.Γ – Από την άλλη βέβαια, όποιος μαθαίνει να δέχεται βοήθεια, μαθαίνει και να δέχεται εντολές. Η πετυχημένη πρακτική με τον κόβιντ, άνοιξε τον δρόμο.
93 – Είσαι κακός ρε, ώρες είναι να μας αποδείξεις πως και η θεϊκή παρθενογένεση του Ιησού στην στην φάτνη των αλόγων, είναι μύθος.😂
eva matenoglou (@evamaten) said
31
Τώρα είδα ότι είχες αναφέρει ήδη τον Σίλλερ! Δεν πειράζει, όμως, βάλαμε και τους στίχους (που τους απέδωσε τόσο όμορφα ο αείμνηστος Παυλίδης…)
97
Γίνονται και αναπαραστάσεις του μύθου (και άλλα παρόμοια δρώμενα) στο πλαίσιο του Μεσαιωνικού Φεστιβάλ Ρόδου, που γίνεται κάθε χρόνο (έγινε παράδοση, πλέον, μετά από 15 χρόνια) Φέτος, μάλιστα (500 χρόνια από τη συνθηκολόγηση και την αποχώρηση των Ιπποτών) έχει μέχρι και παραστάσεις βυζαντινών ιπποτικών μυθιστορημάτων (Καλλίμαχος και Χρυσορρόη, Βέλθανδρος και Χρυσάντζα), καθώς και το σατιρικό «Διήγησις του Πωρικολόγου».
Παλιότερα (σε άλλη διοργάνωση, Μέρες του Σεπτέμβρη νομίζω λεγόταν) παρακολούθησα υπέροχη μεσαιωνική μουσική (τραγούδια των «τροβαδούρων») στην Παναγιά του Κάστρου…
Κώστας said
Καλησπέρα.
gpointofview said
Εγώ δεν ξέρω αν ο Πελέ, ο Μαραντόνα, ο Κριστιάνο Ρονάλντο ή ο Ζιντάν είναι ο καλύτερος παίκτης όλων των εποχών ή ο Μέσι τώρα που πήρε και το Qatarαμένο…
Ξέρω όμως πως κανένας από αυτούς δεν υποχρεώθηκε να ντυθεί χανούμισσα ή ξέρωγώτι όταν κατέκτησε τίτλο !!
ΚΑΒ said
https://www.tanea.gr/2022/12/18/sports/football/o-mandyas-pou-forese-o-mesi-stin-aponomi-kai-o-sy
sarant said
99-100 Κοίτα να δεις!
antonislaw said
93 Ρογήρος ο μυθοκτόνος! Όχι σκληρά αισθήματα που θα έλεγαν κι οι φίλοι μας οι Άγγλοι! Αλλά , συνεχίζοντας τη σκέψη του Λάμπρου στο 98 , θα μας πεις ότι κι Άη Γιώργης δεν σκότωσε δράκο ή ότι στο Μέγα Σπήλαιο στα Καλάβρυτα ειναι μύθος ότι «Η Ιερή Εικόνα, σύμφωνα με την παράδοση, βρισκόταν δίπλα στην πηγή και φυλασσόταν από ένα φοβερό δράκο ο οποίος σκοτώθηκε από κεραυνό όταν επιτέθηκε στους δύο μοναχούς που προσπαθούσαν να καθαρίσουν το ιερό χώρο από την πυκνή βλάστηση» τον 4ο μΧ αιώνα. Το σίγουρο είναι πάντως ότι ο θρύλος του δράκου της Ρόδου καταγράφεται ήδη από το 16ο αιώνα και τον αξιοποιεί ο Σίλερ, επομένως είναι ένα καταγεγραμμένος στην ιστοριογραφία, στη λογοτεχνία και στη λαϊκή παράδοση, επομένως μέσα από αυτά υποστασιοποιείται και στη συλλογική συνείδηση.
Διάβασα και μια ενδιαφέρουσα αλλά αρκετά ευφάνταστη σκέψη για το τι μπορεί να ώθησε τον Μπόζιο να καταγράψει ή να επινοήσει το μύθο αυτό τον 16ο αιώνα, την εποχή που ειχε εκπνευσει το ιπποτικό πνεύμα.
https://www.rodiaki.gr/article/420481/o-drakos-ths-rodoy-oi-istories-pisw-apo-thn-istoria
Σε κάθε περίπτωση, όμως, όπως λέει και η Θύρα 7: ο θρύλος ποτέ δεν πεθαίνει 😀
Πέπε said
100
Αυτό το κίτρινο ορθογωνιάκι που θυμίζει Νάσιοναλ Τζεογκράφικ, δεν πιστεύω να σημαίνει όντως Νάσιοναλ Τζεογκράφικ;
antonislaw said
101
Το καλύτερο για το νεγκλιζέ που φόρεσαν στο Μέσι γράφτηκε με τιτίβισμα του Μανώλη Γρηγοράκη:
Μέσι σ’αγαπώ, Μέσι είσαι ενας,
κούπα με κομπινεζόν δεν σήκωσε κανένας!!!
spyridos said
Πως φτάσαμε από τα δελτία σίτισης στους δράκους;
Μάλλον πρέπει να διαβάσω όλο τι νήμα.
Αφού μπήκαν και ποδοσφαιρικά επιτρέπεται να βάλω κι αυτό.
sarant said
Eυχαριστώ για τα νεότερα!
spyridos said
106
Είναι αυτή η συζήτηση η παλιά.
Ό,τι δυτικό είναι επιβεβλημένο και αποδεκτό.
Οι Αφρικανοί και οι Κρητικοί με φράγκικα κουστούμια είναι κάτι το φυσιολογικό.
Αλλά αν φορέσει κάποιος που τον θεωρούμε δυτικό κάτι Αραβικό ή Αφρικάνικο σεβόμενος την υπόσταση και τις παραδόσεις άλλων λαών το θεωρούμε αστείο και κομπινεζονάτο.
Κι ο Πελέ πάντως στο Μεξικό σομπρέρο φόρεσε.
Αληθινό περιστατικό.
Πριν μερικά χρόνια η γυναίκα μου μου έφερε από την Τυνησία μια πανέμορφη κελεμπία χειμωνιάτικη από μαλλί καμήλας. Φτιαγμένη στον αργαλειό.
Για χρόνια έμενε παρατημένη στη ντουλάπα.
Κάποια φορά πουλούσε ένας γείτονας, όχι ο πιο αγαπημένος μου, το σπίτι του και είχε ένα Σάββατο Όπεν χάουζ που λέγαμε και στο χωριό μου για να το δουν οι υποψήφιοι αγοραστές και να ανεβάσουν την τιμή.
Φόρεσα την κελεμπία, πήρα και το κομπολόι (το τουριστικό απ το Μοναστηράκι) και έκοβα βόλτες στην είσοδό του, καθώς έφταναν οι αγοραστές, και παρίστανα ότι προσεύχομαι.
Το κοινωνιολογικό πείραμα πέτυχε γιατί ο πρώην γείτονας έγινε Τούρκος και έτσι αποδείχτηκε ότι το περίβλημα μετράει και όχι το περιεχόμενο. Το έλεγε κι ο Ν. Χότζας που τάιζε το σακάκι του.
Κώστας said
105: Αυτό είναι, Πέπε.
Αιμ said
Στις εκβολές του Μέγα Ποταμού, νομίζω λέγεται, στους καλαμιώνες δίπλα στο αεροδρόμιο στη Ρόδο, δράκο δεν έχω δει αλλά πριν λίγα χρόνια είδα έναν βιετναμέζο να ψαρεύει χέλια με κάτι φελιζόλ. Αλήθεια λέω
Κώστας said
Μη φορά έκανα το λάθος να περάσω με το αυτοκίνητο μέσα από την περιοχή αυτή με τους καλαμιώνες και πραγματικά τα χρειάστηκα. Νόμιζα πως δεν θα κατάφερνα ποτέ να βγω απ’ αυτόν τον λαβύρινθο!
gpointofview said
# 109
Δεν είναι όλα τόσο αθώα όσο φαίνονται έχω να πω, ούτε θα ασχολιότανε κανείς αν έβαζε το κάλυμα της κεφαλής που συνηθίζουν οι άραβες αλλά αν δεν κάνω λάθος το κάλυμα κεφαλης των αράβων δείχνει και την κοινωνική τους τάξη, ενώ το σομπρέρο είναι κοινό, κι αυτό το μαύρο νεγκλιζέ που του ΕΒΑΛΑΝ -δεν ήταν δική του ιδέα, του Ινφαντίνο ήτανε- πάλι έχει την δική του σημασία.
Το 70 δεν περίμενε πως και πως όλος ο στόλος της διαφήμισης να το σηκώσει ο Πελέ για να «δικαιωθούνε», εκεί το κλίμα ήταν Ευρώπη- ΝότιοςΑμερική μετά την συμπαιγνία στο Λονδίνο του 66, όπου όλως τυχαίως τα κρίσιμα ματς της Αγγλίας διαιτήτευε Γερμανός και τα ματς της Γερμανίας, Αγγλος ! Κι αν δεν τα έχεις δει, ο τρόπος που έπαιζαν οι διαιτητές Βραζιλία, Πορτογαλία και Αργεντινή μέχρι να αποκλεισθούνε ήταν εξοργιστικός (θεία δίκη θεωρώ το έκτοτε …it’s coming home)
Alexis said
Εγώ δεν ξέρω αν ο Πελέ, ο Μαραντόνα, ο Κριστιάνο Ρονάλντο ή ο Ζιντάν είναι ο καλύτερος παίκτης όλων των εποχών ή ο Μέσι τώρα που πήρε και το Qatarαμένο…
Σύμφωνα με το γνωστό ανέκδοτο ο Μαραντόνα:
Ο Πελέ δίνει συνέντευξη και μεταξύ άλλων λέει:
-Αισθάνομαι ευλογημένος γιατί ο Θεός με έστειλε στη γη να διδάξω τον κόσμο ποδόσφαιρο.
Την άλλη μέρα ζητάνε από τον Μαραντόνα να σχολιάσει τη δήλωση.
-Ψέματα λέει, απαντάει ο Ντιεγκίτο. Εγώ δεν έστειλα ποτέ κανέναν!
Alexis said
Κι επειδή εδώ λεξιλογούμε, Νίκο λύσε μου σε παρακαλώ την απορία: πώς προφέρουν οι Γάλλοι τον Mbappé;
Alexis said
#113: …ούτε θα ασχολιότανε κανείς αν έβαζε το κάλυμα της κεφαλής που συνηθίζουν οι άραβες
Μπα… περισσότερη καζούρα θα γινόταν αν το έβαζε αυτό…
ΣΠ said
115
https://el.forvo.com/word/mbapp%C3%A9/#fr
nikiplos said
115@ εδώ φαίνεται ότι προφέρουν ένα παρατεταμένο μ σαν να αναρωτιέται κάποιος και μετά το παππέ. δλδ μμμπαπέ…
Δύτης των νιπτήρων said
Τιμητικό είναι το καφτάνι. Αν κάναμε εμείς το μουντιάλ, θα δίναμε στεφάνι από δάφνη ή ελιά – το ίδιο ακριβώς είναι.
Alexis said
#117, 118: Α, ωραία, ευχαριστώ.
Νέο Kid said
113. Τζι, με το συμπάθειο αλλά ο γνωστός αντι-Μεσσισμός σου σε τυφλώνει. Κι εγώ θεώρησα καρακιτσαριό το κομπινεζόν , αλλά τί μπορούσε να κάνει το παιδί ,δηλαδή; Του εμφανίστηκαν μπροστά ο εμίρης κι ο Ινφαντίνος και του το φόρεσαν!. Μπορούσε να κάνει κι αλλιώς; Το κύπελο τον ένοιαζε να πάρει. Ή μήπως νομίζεις ότι άν στη θέση του ήταν ο Μπαμπέ ή ο Κριστιάνο θα έκαναν κάτι διαφορετικό;… Ρεαλιστές να είμαστε.
sarant said
120 Με πρόλαβαν.
gpointofview said
# 121
Ναι, βέβαια, πως να τρέξεις στο σκαμένο χωράφι με δεκαέξι πόντους τακούνια … Φαντάζεσαι ποτέ τον Κρόιφ να ανεχότανε κάτι τέτοιο ; (φυσικά θα μπορούσα να πω κι άλλα ονόματα αλλά περιορίστηκα στους καπνίζοντες)
Pedis said
# 119 – Α, κι εγώ νόμισα μαζί με άλλους ότι είναι αδερφάρα. 🥳
Και τι επιχείρημα είναι αυτό Δύτα, με αρχαιοελληνικό στεφάνι και γυμνό, πάλι για αδερφή δεν θα τον πέρναγαν; 🎃
—
Να πούμε ότι ο δράκος του Αη Γιώργη ήταν πραγματικός. Απόδειξη ότι είναι αποθανατισμένος στις τελευταίες του στιγμές, σε αντίθεση με άλλους ψεύτικους και ψευδεπίγραφους για εντελώς κουτόφραγκους που μας τους περνάνε με ψευτομαρτυρίες για αληθινούς. 🤓
ΛΑΜΠΡΟΣ said
123 – Το τι θα ανεχόταν ο Κρόιφ η οποιοσδήποτε άλλος στάρ κανείς δεν μπορεί να το ξέρει. Δεδομένου πως όλοι, είναι μέρος του σταρ σύστεμ που τους αναδεικνύει και τους τρέφει πλουσιοπάροχα, μπορούμε να μαντέψουμε πως την δεδομένη στιγμή και υπό αυτές τις συνθήκες, θα το έκανε.
Μη ξεχνάς πως, μπορεί οι λαϊκές μάζες να θεοποιούν και να ταυτίζονται με διάφορους στάρ του ποδοσφαίρου, γιατί όλοι ανεξαιρέτως από εκεί ξεκίνησαν, πλην όμως αυτοί είναι πλέον πολυεκατομμυριούχοι, και εκπροσωπούν το κεφάλαιο που με τον ίδιο τρόπο που τους ανεβάζει, μπορεί και να τους εξαφανίσει, κι αυτό το γνωρίζουν πρωτίστως οι πρωταγωνιστές.
Τα υπόλοιπα περί επαναστατών, αναρχικών κλπ, είναι λαϊκές φαντασιώσεις που δημιουργούνται και προωθούνται από τα ΜΜΑ των κεφαλαιούχων, που όλως τυχαίως, είναι και ιδιοκτήτες των δημοφιλών ομάδων.😂
rogerios said
@123: Τζη, να με συμπαθάς, αλλά ο συγχωρεμένος Γιόχαν και κομπιναιζόν και ζαρτιέρες, που λέει ο λόγος, θα έβαζε, αρκεί να είχαν επάνω το σήμα του χορηγού του, της Πούμα.
Ξεχνάμε, μήπως, ότι η εθνική Ολλανδίας του 1974 υπήρξε η μοναδική ομάδα της οποίας οι ποδοσφαιριστές δεν φορούσαν όλοι την ίδια εμφάνιση;
Πέπε said
125
> μπορεί οι λαϊκές μάζες να θεοποιούν και να ταυτίζονται με διάφορους στάρ του ποδοσφαίρου, γιατί όλοι ανεξαιρέτως από εκεί ξεκίνησαν, πλην όμως αυτοί είναι πλέον πολυεκατομμυριούχοι, και εκπροσωπούν το κεφάλαιο …
Ένα είδος σαπουνόπερας. Φτωχοί λαϊκοί άνθρωποι παρακολουθούν με πάθος, και σχεδόν ζουν, τη ζωή και τα βάσανα των πλούσιων και ωραίων.
ΛΑΜΠΡΟΣ said
127 – Ακριβώς έτσι.😂😂😂
Μια ωραία γελοιογραφία που είχα δει πρίν μερικά χρόνια, έδειχνε δύο τύπους σε κάποια φτωχογειτονιά να τσακώνονται έξω από τα χαμόσπιτα τους για το ποιος είναι καλύτερος, ο Μέσι ή ο Ρονάλντο και στην δίπλα έδειχνε τους παίχτες που έπιναν το ποτό τους στις πολυτελέστατες βίλες τους.😂
Και το ποδόσφαιρο, όπως η πολιτική και οι θρησκείες, είναι καθρέφτης της κοινωνίας.
Νέο Kid said
126. «Ξεχνάμε, μήπως, ότι η εθνική Ολλανδίας του 1974 υπήρξε η μοναδική ομάδα της οποίας οι ποδοσφαιριστές δεν φορούσαν όλοι την ίδια εμφάνιση;»
Αυτό δεν το ήξερα Ρογήρε! Δηλαδή ο Κρόιφ φόραγε Πούμα κι οι άλλοι ό,τι νάναι ο καθένας; 🙂
(αιώνιοι λούζερς αυτοί οι Κατωχωρίται…)
ΜΙΚ_ΙΟΣ said
85, 89
Μπράβο! Τις θυμήθηκα τώρα κι εγώ τις σχετικές μαντινάδες και εκφράσεις…
===+===
Εντωμεταξύ, είδατε ότι το food pass εξωραΐστηκε/αναβαθμίστηκε –ανεπαισθήτως 🙂 – σε market pass! (για ευνόητους λόγους…)
rogerios said
@129: Το 1973 και ενόψει της τελικής φάσης του ΠΚ στην ΟΔΓ, η Βασιλική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία των Κάτω Χωρών συνήψε σύμβαση αποκλειστικής χορηγίας αθλητικού υλικού με την αντίντας. Το μεγάλο αστέρι της ομάδας, όμως, ο Γιόχαν Κρόιφ είχε σύμβαση αποκλειστικότητας με τη μεγάλη ανταγωνίστρια της αντίντας, την πούμα. Αρχικά, ο Κρόιφ προσπάθησε να αποζημιωθεί προκειμένου να φορέσει το υλικό της αντίντας (δεν είναι βέβαιο αν μέρος της αποζημίωσης θα πήγαινε στην πούμα ή αν ο ποδοσφαιριστής θα κρατούσε το σύνολο του ποσού). Δεν υπήρξε δυνατό να επιτευχθεί σχετική συμφωνία. Τελικά, έγινε ο εξής διακανονισμός: ενώ όλοι οι υπόλοιποι ποδοσφαιριστές της εθνικής θα φορούσαν τα ρούχα της αντίντας (τρεις ρίγες και σήμα της εταιρίας), ο Κρόιφ θα αγωνιζόταν με ειδική εμφάνιση: φανέλα και σορτσάκι με δύο ρίγες, χωρίς κανένα εταιρικό σήμα. Κι αυτό συνέβη, όπως μπορεί να διαπιστώσει κάποιος βλέποντας φωτογραφίες από τη διοργάνωση του ΠΚ του 1974.
Το 1978 δεν κατέστη δυνατός παρόμοιος διακανονισμός, οπότε ο Κρόιφ δεν συμμετείχε στην αποστολή της εθνικής για το ΠΚ της Αργεντινής (ανεπίσημα διοχετεύθηκε στα ΜΜΕ η «πληροφορίας» ότι αυτή η απόφαση οφειλόταν στην αντίθεση του Κ. στο δικτατορικό καθεστώς Βιντέλα).
Να μην παρεξηγηθώ. Ο Κρόιφ υπήρξε είδωλο στα παιδικά μου χρόνια. Κι όταν κάποτε έπαιξα σε κάποια ομάδα, ζήτησα τη φανέλα με το 14. Όμως δεν ήταν άγιος. Και όσον αφορά τα χρήματα, εμφορούνταν από τη χαρακτηριστική ολλανδική νοοτροπία: «εφόσον πιστεύω ότι δικαιούμαι έστω κι ένα λεπτό του ευρώ, θα αγωνιστώ μέχρι τελικής πτώσεως για να το εισπράξω».
sarant said
131τέλος: Καλό!
spyridos said
126
Ήταν πραγματικός Αμστερνταμιανός (για τους Αμστ. δεν υπάρχει η υπόλοιπη χώρα) ο μακαρίτης.
Πάνω απ όλα η φαμίλια (όπως Σικελία) και το χρήμα. Όλοι θυμόμαστε άλλωστε τα κατορθώματά του το 1978, στο παγκόσμιο της Αργεντινής.
spyridos said
131
Δεν είχα κάνει ανανέωση και δεν το διάβασα.
Ποτέ δεν διοχετεύθηκε στα ΜΜΕ η πληροφόρηση που λες. Δεν το τόλμησαν καν. Θα ήταν αστείο άλλωστε για τον Κρόιφ που ήταν απολιτίκ όσο δεν παίρνει.
Διοχετεύτηκαν δυο διαφορετικά σενάρια και μάλλον το ένα είχε ψήγματα αλήθειας.
ΛΑΜΠΡΟΣ said
131 – Είσαι ανοιχτή εγκυκλοπαίδεια απομυθοποίησης.😂
Θυμάμαι πόσο με είχε εντυπωσιάσει αυτή η πολιτική του στάση (δεκαεφτάχρονος κνίτης ακόμη😊) κι όλοι αναθεματίζαμε τους άλλους ποδοσφαιριστές της Ολλανδίας που δεν ακολούθησαν το παράδειγμά του.
Κι έρχεται 44 χρόνια μετά ο Ρογήρος, και τα κάνει όλα γιαούρτι.😂
Theo said
Δεν βλέπω πολύ ποδόσφαιρο. (Από Παγκόσμιο είχα δει περισσότερο το 1970, μέσα στη μαύρη νύχτα, για ένα δεκατετράχρονο που ήμουν τότε. Το 1974 συνέπεσε με τις εξετάσεις για το απολυτήριο του τότε εξατάξιου γυμνασίου και την προετοιμασία για τις εισαγωγικές στο πανεπιστήμιο, το 1978 με τις πτυχιακές, άρα ελάχιστα είδα, και έκτοτε απομακρύνθηκα από τα γήπεδα και τις οθόνες που έδειχναν ποδόσφαιρο.) Άρα, δεν είμαι «ειδικός».
Βλέπω συνήθως τα highlights των σημαντικών αναμετρήσεων. Από αυτά του προχθεσινού τελικού, τη διακύμανση στο σκορ, την αγωνία στα πέναλτι, την ποιότητα κάποιων παιχτών, κλπ, νομίζω πως ήταν ένας από τους καλύτερους αγώνες στην ιστορία του ποδοσφαίρου. Μόνο με τον ημιτελικό του 1970, Ιταλία (του Ματσόλα, του Φακέτι, του Ρίβα…) – Γερμανία (του Μπεκενμπάουερ και του Γκερντ Μίλερ) 4-3 (στην παράταση) μπορώ να τον συγκρίνω.
Και σ’ αυτό συμφωνούν κάποιοι αθλητικογράφοι που εκτιμώ:
https://www.gazzetta.gr/football/moyntial-2022/2180764/moyntial-2022-den-eho-logia-eho-synaisthimata-gia-epos-vid
https://www.gazzetta.gr/football/moyntial-2022/2180723/koryfaios-mesi-koryfaios-telikos-koryfaio-moyntial
https://www.gazzetta.gr/football/moyntial-2022/2180701/oi-moyntialikes-alkyonides-meres-mas
Μου αρέσει ο Μέσι (ίσως λιγότερο από τον Πελέ και τον Κρόιφ των νιάτων μου) αλλά περισσότερο μου άρεσε η Εθνική Γαλλίας και μου φάνηκε πως την αδίκησε ο διαιτητής με ένα αυστηρότατο πέναλτι, ίσως γιατί η FIFA κλπ δεν ήθελαν να ξαναπάρει το κύπελλο, θα ξενέρωναν κάποιοι· ίσως για να το πάρει ο Μέσι και ν’ ανεβεί η δημοτικότητα του «αθλήματος», άρα και η διαφήμιση και τα συμπαρομαρτούντα έσοδα κλπ, στη Λατινική Αμερική και στις εκτός Γηραιάς Ηπείρου χώρες όπου τώρα το ποδόσφαιρο γίνεται μαζικό σπορ.
ΓΤ said
«μετά την συμπαιγνία στο Λονδίνο του 66, όπου όλως τυχαίως τα κρίσιμα ματς της Αγγλίας διαιτήτευε Γερμανός και τα ματς της Γερμανίας, Αγγλος !»
Απλώς δύο ματσάκια: O Άγγλος Τζιμ Φίνι το GER-URU, o Γερμανός Ρούντολφ Κράιτλαϊν το ENG-ARG. Οι λοιποί Γερμανοί και Άγγλοι διαιτητές δεν σφύριξαν αντίστοιχα καμία από τις ENG, GER.
ΣΠ said
ΣΠ said
Αυτή η κελεμπία που φόρεσαν στον Μέσι μου θυμίζει αυτό που φοράνε σε αυτούς που αναγορεύονται επίτιμοι διδάκτορες στα πανεπιστήμια.

ΓΤ said
Εδώ λοιπόν, στη φάση με τη «βασιλική τήβεννο», o Μέσι μάλλον στάθμισε πολύ καλά ότι δεν είχε περιθώριο να εκφράσει ευθέως τη δυσανεξία του, όπως έκανε, αρχικά, με τον φορτικό Τούρκο αλατιάρη, αφού ο Εμίρης του Κατάρ είναι και ιδιοκτήτης της PSG…
Αυτό που δεν ξεδιάλυνα είναι τι θέλει να πει ο Ηγεμών: χρίω τον GOAT, και του λέω ότι είναι βασιλιάς της μπάλας; Δίνω την τήβεννο στον αρχηγό ή στην παιχτούρα που τυγχάνει και αρχηγός;
Εάν το σήκωνε η Γαλλία, θα έδινε τον μανδύα στον Γιορίς, τον αρχηγό, ή στην παιχτούρα τον υπάλληλό του στην PSG, τον Εμπαπέ; Κλίνω προς αρχηγό, αλλά ταυτόχρονα δεν μπορώ να φανταστώ τον Εμπαπέ χωρίς το χρυσοκέντητο μαυροσκούτι.
Κατάπτυστη επίσης η ενέργεια του Εμιλιάνο Μαρτίνες, όταν πήρε το Χρυσό Γάντι, και η αδιαφορία επίσης του Εμπαπέ προς την «πατρική» χείρα παρηγορίας του Μακρόν.
https://en.as.com/soccer/argentinas-martinez-explains-golden-glove-gesture-why-did-he-do-it-n/
https://www.si.com/extra-mustard/2022/12/19/lionel-messi-world-cup-trophy-salt-bae-video
ΣΠ said
131
Αυτός που δεν πήγε λόγω αντίθεσής του στο καθεστώς Βιντέλα ήταν ο Μπράιτνερ.
Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνεται η διαφορά στις ρίγες ανάμεσα στη φανέλα του Κρόιφ και τις φανέλες των υπόλοιπων.

Πάνος με πεζά said
@ 13 : Ωραία, παλιά φωτογραφία. Κάποτε την είχα δημοσιεύσει κι εγώ, με τη λεζάντα «Ε όχι και κατοστάρικο, κυρά μου ! Για το Βαρδινογιάννη με πέρασες;»
sarant said
140 Σωστά, έχει και την Παρί ΣΖ το Κατάρ!
Νέο Kid said
141. Ρίγες δύο, ναι. Αλλά η φανέλα του έχει σηματάκι Αντίντας όπως και των υπολοίπων! 😊
( εκτός αν ήταν «Αμπίμπας» που λέγαμε πιτσιρικάδες για τις μαϊμούδες… 🤪)
Νέο Kid said
For nearly 30 years, it has been one of football’s most enduring mysteries. Why did Johan Cruyff decide he would skip the 1978 World Cup final in Argentina? The decision saw his team Holland lose and Cruyff himself blamed for the squad’s failure to win the trophy. But in 2008 the former Ajax and Barcelona player has revealed that a kidnap attempt months before the tournament changed his outlook on life. Johan Cruyff said: ‘You should know that I had problems at the end of my career as a player here and I don’t know if you know that someone [put] a rifle at my head and tied me up and tied up my wife in front of the children at our flat in Barcelona. «To play a World Cup you have to be 200 percent. There are moments when there are other values in life.». Although Mr Cruyff did not say how the kidnap attempt failed, he admitted police then guarded his home and escorted his three children to school for four months. ‘The children were going to school accompanied by the police,’ he added. ‘The police slept in our house for three or four months. I was going to matches with a bodyguard. ‘All these things change your point of view towards many things. We wanted to stop this and be a little more sensible. It was the moment to leave football and I couldn’t play in the World Cup after this.’ At the time, speculation over Cruyff’s decision was rife. His absence was blamed on his dislike of Argentina’s military dictatorship; accusations he had fallen out with the Dutch Football Association over sponsorship and claims his wife had put him off playing. A book published by his former Barcelona teammate Carles Rexach claimed Cruyff was influenced by his wife and children in the decision.
Source : Daily Mail
Νέο Kid said
145. Σχόλιο με αφορμή τον «πληθωρισμό» στα πλούτια των ποδοσφαιριστών. Κοτζαμαν Κρόιφ και είχε μόνο flat στην Μπαρτσελονα!! Σήμερα ακόμα κι ο μπαρμπαμήτρος μόνο βίλες!
Pedis said
# 141 – Σα να ‘χουν μεγαλώσει στη Μπιάφρα σε σχέση με τους σημερινούς καραντοπαρισμένους. 😱
—
skom said
«… αυτό που φοράνε σε αυτούς που αναγορεύονται επίτιμοι διδάκτορες στα πανεπιστήμια.»
Οχι τήβεννος;
ΣΠ said
148
Ναι, τήβεννος.
sarant said
147 Την προσπάθεια όχι μόνο του Ριάντ αλλά και της Αθήνας, και του Καΐρου…
Νέο Kid said
147. “Ο Μέσι πληρώνεται από τη Σαουδική Αραβία για να ξεπλένει τα εγκλήματα του καθεστώτος.”
Πσσ! Είναι αλήθεια ! Από προχθές είδα 2 αποκεφαλισμούς και 3 κλειτοριδεκτομές στο δρόμο ,κι όλοι οι μπάτσοι φόραγαν φανέλα Μέσσι! …
(Λίγη εγκράτεια στη μαλακία και στην υπερβολή δεν θα έβλαπτε! ( δεν πάει στον Pedis αυτό, αλλά στο άρθρο καθαυτό βέβαια )
ΝΕΣΤΑΝΑΙΟΣ said
145. Κάτι παρόμοιο συνέβη στον Μαραδόνα τω 1994. Αυτός δεν ενέδωσε και είχε την τύχη που είχε. Υπάρχουν προτάσεις προς αποφυγή όλων αυτών; Εγώ προτείνω όσοι παίκτες παίζουν εκτός πατρίδος να μη συμμετέχουν στην εθνική ή να μη λαμβάνεται υπόψιν η χώρα που γεννιέται ο παίκτης αλλά η χώρα που παίζει ο παίκτης και το επόμενο μουντιάλ να γίνεται στην χώρα που το κερδίζει.
ΝΕΣΤΑΝΑΙΟΣ said
5. Εσύ τι προτείνεις; Εγώ προτείνω διαβατήριο σίτισης η απλώς βατήριο σίτισης.
Μιχάλης Νικολάου said
131,
Με 4 ρίγες (αντί για 2) και οι υπόλοιποι με 3 o Κρόιφ και οι συμπαίχτες του θα ήταν στο πρότυπο κυβερνήτης/συγκυβερνήτης.
Για την αιτία της αποχής του από το Μουντιάλ του 78, πάντως, βλέπω και ιστορία με δράκους:
Kidnappers made Cruyff miss World Cup
Μιχάλης Νικολάου said
145,
Τώρα το είδα! 🙂
Μαρία said
Μιχάλης Νικολάου said
144,
Adi-bas ήταν η Αντίντας Ολλανδίας/Pays-Bas
spyridos said
145
Αυτή είναι η εκδοχή για την οποία πιστεύω ότι έχει ψήγμα αλήθειας.
Αυτό «Cruyff was influenced by his wife». Τα υπόλοιπα της παραπάνω ιστορίας τα δημιούργησε η καταπληκτική του φαντασία.
Κατά πάσα πιθανότητα τον απείλησε ότι θα του έκοβε ό,τι προεξείχε αν πήγαινε.
Ο Κρόιφ κι ο Κουταλιανός.
Φαμίλια και Χρήμα και αρχηγός της φαμίλιας ήταν η Ντάνι.
gpointofview said
# 137
Επί τούτου (του- του) το έγραψα έτσι για να τσιμπήσει ο χάνος το δόλωμα, χαχαχαχαχ, και να αποκαταστήσει την ιστορική αλήθεια !!!
# 126, 125
Οαν ο Κρόιφ είχε συμβόλαιο με την Πούμα που πλάσσαρε αθλητικά είδη, το συμπέρασμα πως μπορεί να τον έβαζαν να φωτογραφηθεί με κομπινεζόν εξηγείται μόνο από τον χώρο της παραψυχολογίας
Ισως δεν συνειδητοποιήσατε πως το κομπινεζόν ο Μέσι το έβαλε πάνω από την φανέλλα της χώρας με τα χρώματα της οποίας κατέκτησε το τρόπαιο, δεν φωτογραφήθηκε στην πισίνα του που θα μπορούσε να φορέσει ό,τι θέλει.
ΓΤ said
Έτσι γλεντάει η Αρχεντίνα!
π2 said
(Late to the party ως συνήθως)
Για το food pass έχουν ειπωθεί όλα: πόσο αντικοινοβουλευτικό είναι να εισάγεις εκ των υστέρων μέτρο με επίπτωση στον προϋπολογισμό στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, πόσο αναποτελεσματικό είναι, πώς θα φέρει τα αντίθετα ακριβώς λόγω αύξησης των τιμών, πόσο βαθιά χυδαίο και οπισθοδρομικό.
Εγώ θα ήθελα κυρίως να μην ξεχαστεί η πιο ντροπιαστική στιγμή που θυμάμαι στο ελληνικό κοινοβούλιο, με τους βουλευτές της συμπολίτευσης να κάνουν standing ovation στον μεγάλο ηγέτη επί πεντάλεπτο όταν ανακοίνωσε το φιλεύσπλαχνο ξεροκόμματο.
sarant said
160 Στο Παρίσι πιο δύσκολο, κάνει κρύο
gpointofview said
#160
Γυμνές φωτογραφίες για διασκέδαση ; μου θυμίζουνεμια αληθινή ιστορία στο πατάρι του Oxyzen, πλ. Κυψέλης
Πέπε said
139
Αγαπητέ, εγώ με τέτοιο ράσο (μόνο, λιγότερο χρυσοποίκιλτο) αναγορεύτηκα όχι επίτιμος διδάκτορας αλλά κοινός πτυχιούχος του σωρού.
Alexis said
#134: Κι όμως είχε κυκλοφορήσει η εκδοχή για τη δήθεν αντίθεσή του στη χούντα του Βιντέλα, την είχα ακούσει/διαβάσει κι εγώ.
Το επιβεβαιώνει κι o γερο-Λάμπρος στο #135, που είναι (πολύ) μεγαλύτερός μου και τα θυμάται καλύτερα… 😆
spyridos said
165
14/02/1978
https://tinyurl.com/6emzt2m4
(στα ολλανδικά δεν υπάρχουν υπότιτλοι)
4 μήνες πριν το παγκόσμιο Κρόιφ και Μίχελς
επαναλαμβάνουν ότι η απόφασή του να μην συμμετέχει:
– δεν έχει να κάνει με πολιτική
– η απόφαση έχει βγει εδώ και καιρό
– προσωπικοί λόγοι
Στην Ελλάδα μπορεί να κυκλοφόρησαν διάφορα, αλλά συνήθως αυτά ήταν από τη φαντασία των Ελλήνων «δημοσιογράφων». Στην Ολλανδία υπήρξε ισχυρό κίνημα κατά της αποστολής από την αριστερά και διαμαρτυρίες από κάποιους ποδοσφαιριστές για να μην πάνε.
Ο Κρόιφ δεν έκανε ποτέ πολιτική διαμαρτυρία.
Η Ολλ. ομοσπονδία πήρε διαβεβαιώσεις από την Φίφα (Χάβελανζε), ότι δεν θα γίνει απονομή από πολιτικά πρόσωπα και σαν μέση λύση αποφασίστηκε ότι δεν θα πάει κανένας εκπρόσωπος της πολιτικής και πολιτειακής ηγεσίας στην Αργεντινή.
Στην απονομή βέβαια εμφανίστηκε ο Βιντέλα και γιαυτό οι ποδοσφαιριστές πήραν εντολή από την ομοσπονδία να φύγουν από την τελετή απονομής και μην πάρουν τα μετάλλια.
ΛΆΜΠΡΟΣ said
,165 – Εκεί που είσαι ήμουνα, εδώ που είμαι, θ’άρθεις;
Αφελή νεανίσκε.😊
Μάρκετ πας με market pass; - Χάρης Μεταλλίδης said
[…] τις προάλλες ένα άρθρο για το food pass, το μέτρο ενίσχυσης που εξάγγειλε ο πρωθυπουργός, αλλά […]