Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο Μποστ για το δημοψήφισμα του 1974

Posted by sarant στο 20 Ιανουαρίου, 2023


Μια και η βδομάδα πέρασε στον απόηχο της κηδείας του Τέως, ταιριάζει σήμερα να βάλουμε μια γελοιογραφία του Μποστ που μας θυμίζει το δημοψήφισμα του Δεκεμβρίου 1974, χάρη στο οποίο ο Κωνσταντίνος έγινε Τέως.

Ήδη πριν από τη μεταπολίτευση, από το 1973, ο Μποστ είχε ξαναρχίσει συνεργασία με τον Ταχυδρόμο, η οποία συνεχίστηκε μετά τη μεταπολίτευση, τουλάχιστον έως την άνοιξη του 1975. Παράλληλα, από την επανέκδοση της Αυγής και μετά, άρχισε να γράφει στην Αυγή εβδομαδιαία στήλη με ευτράπελο σχολιασμό της επικαιρότητας, με τον γενικό τίτλο Καλειδοσκόπιο -μικρά κείμενα, χωρίς όμως γελοιογραφίες.

Θα παρουσιάσουμε σήμερα ένα σκίτσο, που δημοσιεύτηκε στον Ταχυδρόμο στις 12 Δεκεμβρίου 1974, δηλαδή αμέσως μετά από το δημοψήφισμα της 9ης Δεκεμβρίου που έδωσε πλειοψηφία 69% στην αβασίλευτη δημοκρατία.

Δυστυχώς, το έχω φωτογραφίσει πρόχειρα από το άλμπουμ που εξέδωσε ο Καστανιώτης με τα Σκίτσα 73-74, διότι είναι σε σχήμα μεγάλο, άβολο για σκανάρισμα. Όμως ο Στάζιμπο έκανε τα μαγικά του κι έτσι σουλουπώθηκε η εικόνα.

Ο Μποστ παρουσιάζει την πριγκίπισσα Αλεξία, την πρωτότοκη κόρη του βασιλικού ζεύγους, να τηλεφωνεί από το Λονδίνο στη γιαγιά της, τη βασιλομήτορα Φρειδερίκη, στην Ινδία.

Η Φρειδερίκη είχε κρατηθεί μακριά από την επικαιρότητα. Άλλωστε βρισκόταν στην Ινδία, όπου, όπως έλεγαν, σπούδαζε ανατολική φιλοσοφία και είχε μυηθεί στον βουδισμό.

Αλλά βέβαια η Φρειδερίκη αποτελούσε και ένα από τα μεγάλα ατού της αντιμοναρχικής παράταξης, η οποία εκμεταλλεύτηκε την απέχθεια που έτρεφε ο ελληνικός λαός για τη βασιλομήτορα και συνεχώς αναφεροταν, στην προεκλογική προπαγάνδα, στη μισητή βασίλισσα-μητέρα. Κυκλοφόρησαν μάλιστα και αφίσες με τη φωτογραφία της και το αναγγελτικό ΕΡΧΟΜΑΙ! Μια τέτοια αφίσα σκιτσάρει και ο Μποστ στη γελοιογραφία του.

Επίσης είχαν κυκλοφορήσει τρικάκια και για την Αλεξία («Έρχεται η Αλεξία, ετοιμάστε την προίκα της!»)

Στο σκίτσο του, ο Μποστ βάζει την Αλεξία να παραπονιέται ότι τις τελευταίες μέρες εντελώς ξαφνικά εξαφανίστηκε η οικιακή βοηθός τους, με αποτέλεσμα να αναγκαστούν οι βασιλόπαιδες να σερβίρουν τους καλεσμένους -μάλιστα ο Νικόλαος τρυπούσε τις ελιές «με έν κιουρντάν» (εδώ ο Μποστ χρησιμοποιεί την πολίτικη λέξη για τις οδοντογλυφίδες, που είναι γαλλικό δάνειο, cure-dent, όπως και η αντίστοιχη τουρκική λέξη).

Επίσης, η Αλεξία παραπονιέται ότι σταμάτησε να έρχεται και η δασκάλα που τους έκανε μαθήματα ελληνικών, πράγμα περίεργο αφού δεν έχει έρθει ακόμα ο καιρός για τις διακοπές.

Η Φρειδερίκη, φιλοσοφικά, της λέει πως είναι μάταιο να μάθει καλά τα ελληνικά, αφού κι ο γιος της «με τρεις επιστολάς προς γέροντα τελείας» (τις επιστολές προς Γ. Παπανδρέου το 1965) και δύο ομιλίες απταίστους στην τηλεόραση (πριν από το δημοψήφισμα) κατάφερε να χάσει τόσα ανάκτορα και τόσες τιμές. Οπότε, τι σημασία έχει η ευγλωττία -εξού και ο τίτλος «Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν»

Στο βάθος, ένας βραχμάνος παρουσιάζει στον Γεχούντι Μενουχίν τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος. Ο Μενουχίν είχε κάνει δηλώσεις υπέρ του βασιλιά με αποτέλεσμα να γίνει στόχος χλεύης της αντιβασιλικής παράταξης -Γεχούντι,παίξε την τρόμπα, έγραφε ένα πλακάτ σε μια συγκέντρωση. Οι παλιοί θα θυμούνται ότι «Τα φοβερά ντοκουμέντα» ήταν ο τίτλος μιας σειράς τόμων των εκδόσεων Φελτρινέλι που κυκλοφορούσε μεταφρασμένη στα ελληνικά περί το 1973-4.

Advertisement

109 Σχόλια προς “Ο Μποστ για το δημοψήφισμα του 1974”

  1. Κουνελόγατος said

    Εξαιρετικό, καλή σας ημέρα.

  2. Reblogged στις anastasiakalantzi59.

  3. And Tsou said

    Καλημέρα, ακρόαση από τον 984

  4. Θυμόμαστε και το «Γύρνα ξανά» στο «Θίασο» του Αγγελόπουλου.

  5. Καλημέρα, άρχοντα των bloggers! Κάποτε η μάνα μου, Θεός σχωρέστην, καλή γυναίκα, άξια νοικοκυρά και υφάντρα προικών από το Βελεστίνο, μούχε πει ότι τότε που απόθανε εντέλει η Φρειδερίκω, εσείσθη η γης με ένα σεισμό άλλο πράμα, τόσο που μάλλον ήθελε να πει στο κόσμο ότι ούτε η γη δεν την ήθελε την μέγαιρα στα σπλάχνα της! Μάλλον κάτι τέτοιο θα συνέβη και με τον.. αδικημένο Τέως με τους σεισμούς στη Λέσβο γιατί μάλλον κι αυτόν δεν τον πολυήθελε η γης, ποιος ξέρει άραγε; Άιντε, Θεός σχωρέστον κι αυτόν και να δούμε τί θα γίνει με το χάλι μας, γιατί αν ξαναβγεί Κούλης, βλέπω και σεισμό 8ρι! Καλή χρονιά με υγεία!

  6. Σε ένα άλλο κείμενο με ν λόγους δισ να ψηφίσω ΟΧΙ (έχει κι άλλους τόσους για το ΝΑΙ) ο Μποστ παραθέτει την οκνηρία του Κωνσταντίνου, που δεν κατάφερε να μάθει καλά τα ελληνικά του λόγου του (συνοδεύεται από μαθηματικούς υπολογισμούς).

  7. Καλημέρα

    Ο Μποστ είναι άλλη κλάση, γραφικώς και ιχνογραφικώς !

  8. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3 Ναι, γι’ αυτό επέσπευσα και τη δημοσίευση του άρθρου

    5 Να είστε καλά!

  9. Alexis said

    Καλημέρα.

    Το ωραίο με τις γελοιογραφίες του Μποστ είναι ότι δεν είναι απλά και μόνο γελοιογραφίες. Είναι μικρές ιστορίες που συνδυάζουν έξυπνα το σκίτσο και το λόγο.
    Νομίζω ότι για τον Μποστ ταιριάζει απόλυτα το «είναι μία κατηγορία μόνος του».

  10. atheofobos said

    «με έν κιουρντάν» (εδώ ο Μποστ χρησιμοποιεί την πολίτικη λέξη για τις οδοντογλυφίδες, που είναι γαλλικό δάνειο, cure-dent, όπως και η αντίστοιχη τουρκική λέξη).

    Εκείνη την εποχή συνήθως κιουρντάν έλεγαν τις οδοντογλυφίδες, γιατί τα γαλλικά πριν τον πόλεμο ήταν η ξένη γλώσσα που μάθαιναν οι περισσότεροι και όχι επειδή το έλεγαν οι Έλληνες της Πόλης.
    Η μάνα μου και ο πατέρας μου γαλλικά ήταν η πρώτη γλώσσα που έμαθαν και γαλλικά με έστειλαν να μάθω, μέχρι να επαναστατήσω υπέρ των αγγλικών, μιας και ήθελα να καταλαβαίνω τι λένε τα τραγούδια που μου άρεσαν!

  11. sarant said

    10 Nαι, αλλά το 1974; Ομολογώ ότι το «κιουρντάν» εγώ το άκουσα μεγάλος, από Πολίτες.

  12. Ανδρέας Τ said

    Καλημέρα σας. Θυμάμαι τα σχόλια των αντιβασιλικών για την ονοματοδοσία της Αλεξίας. Μέχρι ότι πρόκειται για ασθένεια, αδυναμία προφοράς των λέξεων. Πάντως τελειώσαμε με αυτούς κι ας είπε ο Παύλος στον επικήδειο «Πατέρα αυτό δεν είναι το τέλος «.

  13. LandS said

    Τώρα με την κηδεία ασχολήθηκαν καθόλου τα κάθε είδους κανάλια με αυτήν την Αλεξία Μοράλες δε Γκρέθια ι Δανιμάρκα; Επάγγελμα Δασκάλα κατά την Ισπανική Βίκι.
    Δεν ήθελαν να πάρει τη λάμψη από τους αδερφούς της, με τους οποίους μας ήρθε ναυτία από το πλήθος των φωτογραφιών; Ήταν κάποιο έμμεσο body shaming.

  14. LandS said

    13
    Συγνώμη, Νηπιαγωγός και έχει ασχοληθεί με την διδασκαλία παιδιών με σύνδρομο Ντάουν.

    Μα είναι μπίτι αυτοί οι εστεμμένοι, κάτι χρήσιμο έκανε η γυναίκα (δεν ξέρω πως και πόσο, μα έκανε) και την θάψανε σα τη μικρή κόρη του Τραμπ.

  15. xar said

    @11
    Ο Μποστ, λόγω ηλικίας, δικαιολογείται να είχε μείνει λίγο πίσω από τις εξελίξεις. Ίσως πάλι σκοπίμως να χρησιμοποίησε πεπαλαιωμένη έκφραση για να δείξει ότι η βασιλική οικογένεια ανήκε στο παρελθόν. Μην ξεχνάμε ότι ακόμα και τώρα, η καλή μεγαλοαστική ανατροφή περιγράφεται σκωπτικά ως «γαλλικά, μπαλέτο και πιάνο».

  16. LandS said

    Ο 984 είναι ο ρ/σ του γνωστού γιου της Ντόρας, αχάαα! 😊

  17. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Πώς τόλεγε ο Μπ. στο Καλειδοσκόπιο μετά το δημοψ, ότι με το Δελχί έχουμε διαφορά ώρας και πώς θα ξυπνήσει μαύρη νύχτα ο Κοκός τη Μυτέρα του για να της φέρει μαύρα νέα…

  18. xar said

    Συμπλήρωμα στο 15:

    Βέβαια υπάρχει και πιο απλή εξήγηση: Ως κωνσταντινουπολίτης, ο Μποστ προφανώς ήξερε το κιουρντάν. Όντας και άψογος χειριστής της ελληνικής, λόγιας και λαϊκής, προφανώς ήξερε και το οδοντογλυφίδα. Εδώ διάλεξε το κιουρντάν γιατί του ταίριαζε στο μέτρο.

    Προσωπικά, προτιμώ την προηγούμενη ερμηνεία, ότι δηλ. έκανε συνειδητή χρήση του κιουρντάν για σατιρικούς λόγους.

  19. «…ο Μποστ είχε ξαναρχίσει συνεργασία με τον Ταχυδρόμο…»
    Εκτός απο την μεγάλη γελοιογραφία του, είχε αναλάβει, ανώνυμα, και την τελευταία σελίδα του Ταχυδρόμου με κάτι σουρεαλιστικές γελοιογραφίες, όπως εκείνη με ένα σωληνάριο που έγραφε κόκκινο αλλά έβγαζε μαύρο περιεχόμενο (ή το αντίστροφο, δεν θυμάμαι καλά).

  20. Jago said

    Να ήταν μόνο ο Μενουχίν, πιστός φίλος του έκπτωτου ήταν και ο Ζουμπίν Μέτα. Σε μια συναυλία στο Ηρώδειο, αυτόπτης, και οι δύο με αναπηρικά καροτσάκια χαριεντίστηκαν μια χαρά σαν παλιά φιλαράκια.

  21. Αγγελος said

    Κι εγώ έμαθα γαλλικά από μικρός, και ήξερα ότι cure-dents λέγεται η οδοντογλυφίδα, αλλά ποτέ δεν το άκουσα να λέγεται στα ελληνικά, ούτε διανοηθηκα να το χρησιμοποιήσω. Όπως λέει ο Νικοκύρης, πολιτικό ή ίσως Αιγυπτιώτικο θα είναι.

  22. Αγγελος said

    Πολίτικο, τρομάρα μου! (Αλλά βέβαια, εδώ είναι και πολιτικό 🙂

  23. Αγγελος said

    Πολίτικο, τρομάρα σου, Διορθωτή! Αν και βέβαια εδώ είναι και πολιτικό 🙂

  24. Γιαννιτσιώτης said

    Καλημέρα κι από εμάς. Ως γνωστόν, μετά την αδόκητο κοίμηση του μακράν κορυφαίου σχολιαστού Γιάννη Ιατρού (24 Μάρτη 2022) το Σαραντάκειο Ιστολόγιο έχει καταποντιστεί σε τηλεθέαση, έχει πάρει την κάτω βόλτα σε εγκυρότητα και πλουραλισμό, κι έχει καταντήσει ένα συνοικιακό καφενείο συνταξιούχων μπολσεβίκων. Γι’ αυτό και αποφεύγουμε (όπως ο Διάβολος το λιβάνι) να μπαίνουμε και να το διαβάζουμε εμείς οι ειδήμονες: Για να μή ξεχάσουμε κι αυτά που ξέρουμε.

    Κατά διαβολική σύμπτωση, προ ολίγου (ώρα Ρωμέικου 9.42 π.μ.) άκουσα μέσα σε ένα ταξί την 7λεπτη ζωντανή συνέντευξη που έδωσε ο κύριος Σαραντάκος από το Δουκάτο του Λουξεμβούργου στην μουσική παραγωγό Μαργαρίτα Μυτιληναίου (Αθήνα 9,83 Fm). Με όλη την αγάπη που έχω προς τον κύριο Νίκο, θα του το πώ δημοσίως: Ήταν απαράδεκτος! Έφαγε το επτάλεπτό ξεστομίζοντας κοινοτυπίες της οκάς: Ότι ο Παπαδιαμάντης διέσωσε στους διαλόγους του την καθομιλουμένη του καιρού του, ότι η φράσις «χρωστάει της Μιχαλούς» είναι του 1810 και δεν προήλθε από την ταβερνιάρισσα Μιχαλού όπως νομίζει ο Νατσούλης κλπ-κλπ. Ενώ, για παράδειγμα, θα μπορούσε να εντυπωσιάσει την οικοδέσποινα και το κοινό του Δημοτικού Ραδιοσταθμού της Αθήνας επισημαίνοντας ότι στα αρχαία ελληνικά «λεσβία» ήταν η επιδιδόμενη στην πεολειχία, ενώ την ομοφυλόφιλη γυναίκα οι ΑΗΠ την αποκαλούσαν «τριβάδα»

    Όσο για την παρουσιάστρια (μοναχοκόρη του μπολσεβίκου ηθοποιού Στέφανου Ληναίου) ήταν ολοφάνερο ότι είχε μαύρα μεσάνυχτα από Σαραντάκειο Ιστολόγιο, νομίζοντας ότι πρόκειται για… ενημερωτικό site! Έφτασε στο τέλος να πεί (δίνοντας στον αέρα την διεύθυνση του παρόντος Ιστολογίου): «Για εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στην πληροφορία… Σαραντάκος οι Λέξεις έχουν την δική τους ιστορία»!..

    Ο δε κύριος Νίκος, πάνω στην απόγνωσή του για λίγη διαφήμιση (ως γνωστόν, δεν τον βγάζουν πιά τα άλλα ΜΜΕ, ακόμη και τα μπολσεβίκικα, λόγω του καταποντισμού του Σαραντακείου Ιστολογίου), ταπεινώθηκε στην Μαργαρίτα λέγοντας στο τέλος της συνεντεύξεως… «Εγώ σάς ευχαριστώ, ήτανε ΤΙΜΗ για μένα»!

    Από αγάπη και ειλικρινή εκτίμηση και μόνο, θα δώσουμε μια συμβουλή στον αγαπητό μας κύριο Νίκο, μήπως και διασώσει ολίγη από την παλιά φήμη και εγκυρότητα του Σαραντακείου Ιστολογίου: Να διαβάζει κάθε πρωΐ που ξυπνάει εκεί στο συννεφιασμένο Λουξεμβούργο το παρακάτω αριστουργηματικό ποίημα που έγραψε στις 28 Μάρτη 2021 ο μακράν κορυφαίος στιχουργός του παρόντος ιστολογίου Alexis:

    «Άκουσες Σαραντάκο μου τι λέει ο Mozilla;
    Στην σκάλα της Αλέξαινας πήρες την κατρακύλα!
    Ο Αράουτ σε παράτησε κι ο Μπάτμαν κάνει μπάνια
    μα και του Μπλογκ τα σχόλια γίνανε πλέον σπάνια.
    Κι ο Νεοκίντ στην Αφρική, σπανίως σχολιάζει
    κι εγώ δεν έχω κέφι πια, το μπλόγκιν με κουράζει.
    Σου έμεινε ο Άγγελος, η Αργυρώ κι η Στέφι
    ο Pedis και ο Νίκιπλος και κάπου-κάπου η Έφη.
    M’ αυτοί δεν είναι αρκετοί τα βάρη να σηκώσουν
    και στην Αλέξα ώθηση κι άνοδο να σου δώσουν.
    Σήμανε προσκλητήριο, βάλε κανα κουιζάκι
    παλιοί και νέοι σχολιαστές να βάλουνε χεράκι.
    Γράψε στον Σμέρδη για να ‘ρθεί που ξέρει Ιστορία
    τον Λάμπρο ανακάλεσε από την εφεδρεία
    Την Λου βάλε στην ποίηση, στην μουσική τον Κόρτο
    γιατί έχεις σοβαρό κοινό που δεν μασάει …χόρτο
    κι όλοι μαζί να γράφουμε κι εδώ να γίνει Τέξας
    ξανά φωτιά να βάλουμε στο σάιτ της Αλέξας!»

  25. Χαρούλα said

    Όπως πάντα ωραιότατος. Ως σκίτσα συνήθως δεν μου αρέσουν. Αλλά η συνολική εικόνα είναι μοναδική. Με την γραφή στο περιθώριο, τον τύπο των γραμμάτων, και φυσικά το ίδιο το κείμενο, είναι αριστουργηματάκια?

    Δεν «έκρυψαν» μόνον την Αλεξία. Από όσο είδα με απόλυτα φεμινιστικές απόψεις, ούτε την άλλη κόρη είδαμε ιδιαίτερα, ούτε τις Ισπανίδες ινφάντες, ούτε την Αγγλίδα εκπρόσωπο.
    Κοντέψαμε και την ρέινα Σοφία να μην δείξουν. Γενικά οι βασιλείς, πιστεύουν στην ισότητα!😤

  26. Georgios Bartzoudis said

    Δημοψήφισμα 1974. Ελέγετο τότε, ότι σε ένα χωριό εγγύς της εμής γενετείρας, περίσσευαν οι βασιλόφρονες, και ότι μετέβη εκεί ένας Καραμανλής για να τους …μαλώσει. Όμως οι χωρικοί γκουντρουκύλ’σαν την κουρσάρα του. Αυτό «ακούστηκε» αλλά άκουσα και κάτι άλλο: Την επομένη του δημοψηφίσματος επισκέφτηκα για λόγους υγείας έναν γιατρό ο οποίος κατάγονταν από το «εγγύς χωρίον» και ο οποίος μου είπε τα νέα: Κοίτα ρε οι δικοί μου πόσο προχωρημένοι είναι: 70% είχαν ψηφίσει Καραμανλή στις εκλογές, 85% ψήφισαν χθες τον Βασιλιά!

  27. nikiplos said

    Καλημέρα κι από εδώ… ωραία η συνέντευξη μεστός ο λόγος. Λίγος ο χρόνος και πρέπει να συμπιεστούν πολλά πράγματα.

    Τεχνικά μόνο, η σύνδεση είχε όλα τα μειονεκτήματα του «ταχύτερου ίντερνετ της Ευρώπης» που κάνει και τους Αλβανούς και τους Μολδαυούς να πέφτουν στο πάτωμα από τα γέλια με την κατάντια μας.

    Όσον αφορά τον Μποστ τι να πει κανείς! Εκείνο το ΒασιλομΥτωρ και το Μυτέρα ήταν τρομερά…

  28. ΣΠ said

    το δημοψήφισμα του Δεκεμβρίου 1974, χάρη στο οποίο ο Κωνσταντίνος έγινε Τέως.

    Σχολαστική παρατήρηση. Ο Κωνσταντίνος έγινε τέως με το δημοψήφισμα της χούντας στις 29 Ιουλίου 1973. Το δημοψήφισμα του 1974 οριστικοποίησε την ιδιότητά του.

  29. Alexis said

    #28: Ναι αλλά κάποιοι ισχυρίζονται (και δεν έχουν άδικο πιστεύω) ότι το δημοψήφισμα του 1973 ως χουντικό θα πρέπει να θεωρηθεί άκυρο, ως μη γενόμενο, και ότι το κανονικό (το ορθόδοξο 😆 ) είναι αυτό που έγινε το 1974 μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας.

    #24: Βρε καλώς τον Βάτμαν, τον μερακλή της ποίησης! 😂

  30. Alexis said

    #12: Πάντως τελειώσαμε με αυτούς…

    Αδαέστατε σχολιαστά Ανδρέα Τ, τίποτα δεν τελείωσε, τώρα αρχίζει: 🤣

  31. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα! Και συνελόντι ειπείν:
    “Το λᾶϊ-κονίζειν εστί φυλ-αφειδείν”
    Συχνά, είν’το Λα-ματζόρε(*) του “Ου”
    νότα θυμοσοφίας λαού
    εξ ού το “Ξου!”, σε ουτιδανόν
    εξ Οίκου σήποντος Δανών,
    που κάνει σκόνη μ’ένα “Ουχί”
    και Μενουχήν μη νουνεχή
    (*)βλ. Che fece… il gran rifiuto

  32. Alexis said

    Επειδή ο λόγος για βασιλείς και εστεμμένους:
    «Γρίβα μ’ σε θέλει ο βασιλιάς»: Η ιστορία ενός παρεξηγημένου τραγουδιού.

  33. panayiotis vyras said

    Τίς περισσεία τῷ ἀνθρώπῳ
    ἐν παντὶ μόχθῳ αὐτοῦ, ᾧ μοχθεῖ ὑπὸ τὸν ἥλιον;
    Ματαιότης ματαιοτήτων, εἶπεν ὁ Ἐκκλησιαστής,
    ματαιοτήτων, τὰ πάντα ματαιότης.

  34. […] https://sarantakos.wordpress.com/2023/01/20/mpost-21/ — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2023/01/20/mpost-21/ […]

  35. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    20 Αυτό από σένα το μαθαίνω

    27 Ποια σύνδεση είχε πρόβλημα; Η συζήτηση έγινε τηλεφωνικά.

    33 Το σχόλιο κρατήθηκε, επειδή ήταν το πρώτο. Καλώς ορίσατε!

  36. gpointofview said

    Ενα νερό κυρά Βαγγελιώ, άραγε ;;;;;;;

    https://www.sdna.gr/politiko-deltio/ellada/1046226_akinitopoiithike-ploio-ellinikon-symferonton-me-45-tonoys-kokainis

  37. BLOG_OTI_NANAI said

    Τον τίτλο, «Τα φοβερά Ντοκουμέντα» είχε και μια ελληνική ιστορική σειρά του Φυτράκη που ξεκίνησε να εκδίδεται το 1974.
    Κατά το έτος αυτό εκδόθηκαν 5 τόμοι, αλλά δεν γνωρίζω τη σειρά:

    Καλλιγάς Κωνσταντίνος, «1η Μαρτίου 1935»
    Κοτζιάς Αλέξανδρος, «Επίλογος στο Γουδί, Η Δίκη των Έξ»
    Ρούσος Γ., «Το μαύρο ’97»
    Φωτιάδης Δημήτρης, «3η Σεπτεμβρίου 1843»
    Φωτιάδης Δημήτρης, «Σαγγάριος, εποποιία και καταστροφή στη Μικρά Ασία»

    Θα μπορούσε -δεν το γνωρίζω- π.χ. ο πρώτος τόμος να είναι του Φωτιάδη, «3η Σεπτεμβρίου 1843», που είναι και συμβολικός τίτλος για τη βασιλεία και να αναφέρει αυτό ο Μποστ;

  38. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Δημοψήφισμα της 8ης Δεκεμβρίου 1974 για το πολιτειακό
    https://press.ert.gr/politismos/afieroma-toy-archeioy-tis-ert-to-dimopsifisma-toy-1974-gia-to-politeiako-zitima/

    https://www.ert.gr/arxeio-afierwmata/to-dimopsifisma-toy-1974-gia-to-politeiako-zitima/

  39. BLOG_OTI_NANAI said

    30: Ωχ, έκαψαν φλάτζα…

  40. sarant said

    37 Λοιπόν έχεις δίκιο. Είναι η ίδια σειρά, ξεκίνησε με 10 τόμους μεταφρασμένους από τα ιταλικά και μετά προστέθηκαν καμιά εικοσαριά ελληνικού ενδιαφέροντος

    https://oktaimerobooks.gr/ta-fovera-ntokoymenta-21-tomoi-8172.html

  41. Λάμπας said

    Προβοκατόρικες αφίσες με τη μάπα της Φρειδερίκης, τρικάκια για την μικρή Αλεξία, «Γεχούντι,παίξε την τρόμπα»: η σημερινή καθωσπρέπει αριστερά θα έφριττε μπροστά σ΄αυτές τις εκδηλώσεις λαϊκισμού, τις προσωπικές επιθέσεις, που αποπροσανατολίζουν από την ουσία της πολιτικής, τις χυδαιότητες, που δεν έχουν καμία σχέση με το ήθος και τις παραδόσεις τις αριστεράς.

  42. BLOG_OTI_NANAI said

    40: Δεν γνώριζα για τους μεταφρασμένους τόμους. Εγώ πάντως, όταν αγόρασα τη σειρά, υπήρχαν μόνο 20 τόμοι όλοι από Έλληνες συγγραφείς: Βουρνάς, Γρηγοριάδης, Δημητρίου, Καλλιγάς, Κοτζιάς, Ρούσος και Φωτιάδης.

  43. spyridos said

    35 , 27
    Δεν υπάρχουν πια τηλεφωνικές γραμμές Νικοκύρη.
    Και το τηλέφωνο μέσα από διαδικτυακές συνδέσεις μεταδίδεται.
    Εδώ η εκπομπή, από 1h36′ περίπου.
    https://tinyurl.com/3tbstz53

  44. Pedis said

    # 41 – Από την άλλη δεν ήταν έστω ούτε καν ψευτοαιρετοί αν και μεγαπαράσιτα του δημοσίου πλούτου.

  45. Πέπε said

    Δεν ξέρω αν η Φρειδερίκη είχε επαφές με τον Γεχούντι Μενουχίν στις Ινδίες ή αλλού, αλλά ο ίδιος μάλλον είχε πολλές επαφές με Ινδίες. Η συνεργασία του με τον Ραβί Σανκάρ, όπου εμφανίστηκε για πρώτη πιθανώς φορά ο τίτλος West meets East που σήμερα είναι μανιέρα, παίζεται ακόμη στα ραδιόφωνα.

    Και με Ελλάδα είχε επαφές ο Μενουχίν:

  46. Πέπε said

    10, 11

    Το κιουρντάν, ανεξαρτήτως ότι λεγόταν όντως, είναι ακπληκτική επιλογή λέξης, καθώς κουβαλάει όλη την αισσθητική και τις κοινωνιογλωσσικές κλπ. συμπαραδηλώσεις των τουρκικών δανείων, όντας όμως στην πραγματικότητα γαλλικό δάνειο, δηλαδή το άκρο αντίθετο! Μια λέξη με εγγενές αυτοϋπονομευτικό χιούμορ.

    Τώρα, από το γαλλικό cu- να βγει στα ελληνικά κιου- είναι κάτι που δε συνηθίζεται. Ο γαλλομαθής Έλληνας τότε, αν δεν το έλεγε με κανονική γαλλική προφορά (που δε νομίζω να ήταν στιγματισμένη όπως σήμερα τα chοcολατάκια), θα έλεγε ή «ου» ή «ι». Αντίθετα, αυτή ακριβώς η τροπή (κιου) είναι στάνταρ από τα τούρκικα στα ελληνικά. Άρα στα πολίτικα θα είναι πιθανώς δάνειο από τα τούρκικα, και στα τούρκικα από τα γαλλικά, ενώ στα ελλαδικά ελληνικά τέτοιος δρόμος δε φαντάζει πιθανός.

  47. Πέπε said

    46
    ακπληκτική > εκπληκτική (και όχι αικπληκτική με μπόστεια ορθογραφία και μαζί τυπογραφικό λάθος)
    αισσθητική > αισθητική

    ο κακός χέστης δυο φορές χέζει

  48. … «με έν κιουρντάν» … πολίτικη λέξη για τις οδοντογλυφίδες, που είναι γαλλικό δάνειο, cure-dent, όπως και η αντίστοιχη τουρκική λέξη). …

    Δεν θα πήγαινε το μυαλό μου — κάτι κοντά σε γιορντάνι, τουρμπάνι, ή παρόμοιο μού πρωτοφάνηκε.

  49. spyridos said

    41
    Δεν ξέρω από ποιο πλανήτη σε φέρανε, αλλά στο Πέραμα Δεκέμβρη του 74, είχαμε ακόμα τους ίδιους χωροφύλακες (δεν είχαμε αστυνομία) με τα προηγούμενα χρόνια. Θυμάμαι να κρατάω το χέρι της μάνας μου στη λεωφόρο Ειρήνης.
    Με πήγαινε στα μαγαζιά να μου πάρει δώρα για τα γενέθλια και τη γιορτή μου.
    Στο πέτο του παλτού μου είχα κολλημένο το αυτοκόλλητο με το ΟΧΙ και οι χωροφύλακες μας απείλησαν.
    Πήγαινα δευτέρα δημοτικού (ένα χρόνο μεγαλύτερος του ΓΤ δηλαδή) και το θυμάμαι ακόμα.
    Στο Ψυχικό μαζί με το Λεωνίδα Κύρκο, ίσως να μιλούσατε για τις πολιτικές θέσεις της Φρίκης (ΕΜΣΤΣ), αλλά εμείς οι χυδαίοι απλώς τους βρίζαμε.

  50. … Ο Μενουχίν
    είχε κάνει δηλώσεις υπέρ του βασιλιά …

    Ήτο μεν ΟΥΧΙ,
    πλην υπέρ του ΝΑΙ

  51. 49 Ρε συ, τα ίδια λέτε

  52. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Κοκό κοκό πολύ κακό
    δεν έδενε πια το γλυκό
    και στέμματα κι απόσπορα
    τα κρέμασαν στον κόκορα

  53. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    49 >>Στο πέτο του παλτού μου είχα κολλημένο το αυτοκόλλητο
    και η Μαρίζα

  54. spyridos said

    41, 51
    Εντάξει, ειρωνικό.
    ___
    Το ΟΧΙ πάντως δεν ήταν μόνο αριστερή υπόθεση.
    Αν ΟΛΟΙ που ψήφισαν τρεις βδομάδες νωρίτερα, Ε.Κ., Ε.Α. και ΠΑΣΟΚ, πήγαν στο ΟΧΙ,
    τότε οι μισοί ψηφοφόροι της ΝΔ ψήφισαν επίσης ΟΧΙ.
    Τόσο αγαπημένη ήταν η βασιλεία στην Ελλάδα.

  55. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    49 >>Στο πέτο του παλτού μου είχα κολλημένο το αυτοκόλλητο
    https://theatrikaprogrammata.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%BF%CF%87%CE%B9-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%84%CE%B6%CE%AD%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%AD%CE%B6%CE%B7-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%88%CE%AE%CF%86%CE%B9%CF%83/

    https://preview.redd.it/9u2wy2ahhhw61.jpg?auto=webp&s=aba4093c35712ca77e1daa5e2a351a3f4af95464

  56. 43 Ο ΟΤΕ έχει ακόμα γραμμές. Οι άλλοι όχι (κοστίζουν). Γι’ αυτό κι όταν κοπεί το ρεύμα κι έχεις ΟΤΕ μπορείς να τηλεφωνήσεις.

  57. spyridos said

    56
    Ολοι τις ίδιες γραμμές έχουν, αυτές του ΟΤΕ, αλλά τρέχουν την ομιλία πλέον μέσω VOIP.
    Όταν κόβεται το ρεύμα δεν έχει πια τηλεφωνία, ούτε ο ΟΤΕ. Παλιά ήταν αυτό που λες και ίσως ακόμα σε κανα δυό ξεχασμένα κέντρα.

  58. Μαρία said

    45
    Έχω το βινύλιο.

    46
    manucure μανικιούρ

  59. sarant said

    41 Και φαντάσου ότι τότε ζούσε και ο Ηλιού και ο Κύρκος και ο Παπαγιαννάκης 🙂

  60. Λάμπας said

    54. Δεν έγραψα ότι το ΟΧΙ του 74 ήταν μόνο αριστερή υπόθεση. Το σχόλιο αφορούσε τη «σημερινή καθωσπρέπει αριστερά». Το φεγγάρι, όχι το δάχτυλο.

  61. 57 Μέχρι πριν ενάμισι χρόνο που είχα ΟΤΕ λειτουργούσε κανονικά. Πιο φρέσκα νέα δεν έχω 🙂

  62. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    45β

  63. Alexis said

    #54: …τότε οι μισοί ψηφοφόροι της ΝΔ ψήφισαν επίσης ΟΧΙ

    Ισχύει. Επιπλέον οι βασιλικοί θεωρούσαν τον Καραμανλή ως τον κυρίως υπεύθυνο γιατί «έδιωξε το βασιλιά».
    Κατ’ αυτούς θα έπρεπε να του στρώσει το χαλί για να επιστρέψει.

  64. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    57, 61, υπάρχει μια διαδικασία που δηλώνεις ότι δεν γίνεται, λόγω ηλικίας ή σοβαρών προβλημάτων υγείας ή ερημικής τοποθεσίας,να μην έχεις τηλέφωνο κάθε που διακόπτεται το ρεύμα. Πιάνει, ειδικά σε επαρχία. Το πέτυχα για δικούς μου,ζευγάρι τρίτης ηλικίας, σε χωριό στην Κρήτη. Τους χορήγησαν ένα μόντεμ και το τοποθέτησαν μόνοι τους.

  65. Alexis said

    Ένα ωραίο σενάριο «εναλλακτικής ιστορίας» (δεν θυμάμαι πώς το είχαμε πει αυτό) είναι ποιο θα ήταν το μέλλον της βασιλείας στην Ελλάδα εάν δεν είχε μεσολαβήσει η χούντα.

  66. Pedis said

    # 60 – Οι βασιλικές οικογένειες με δική τους ευθύνη δεν υπόκεινται στους κανόνες του πολιτικού φερπλέι. Άρα, η περίπτωση δεν προσφέρεται για καμία σύγκριση. 😎

    # 61 – Μην τσακούονεστε. Υπάρχει λύση. Κάποιος που ‘χει ΟΤΕ ας κλείσ του γενικό και να δει αν δλεύ το τλιέφωνο. 😄

  67. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Με τα του δημοψηφίσματος ο Μποστ «έπαιξε πολλή και καλή μπάλα»!

    Στο σχετικό πεζό του (απόσπασμα) στο «Το καλειδοσκόπιο» στην ΑΥΓΗ, ανήμερα του δημοψηφίσματος, αναφέρεται και ο …Μενουχής!

    Ένα άλλο απόσπασμα είχα βάλει εδώ:
    https://sarantakos.wordpress.com/2023/01/12/teos/#comment-854827

  68. Prince said

    Έχω την εντύπωση ότι έχει να κάνει με το ίντερνετ.
    Μέχρι το καλοκαίρι που’χα ADSL (24), είχα κανονικά τηλέφωνο και χωρίς ρεύμα.
    Από τη στιγμή που’βαλα 100άρι ίντερνετ, όχι.

    (Ίσως γι’αυτό κυριολεκτικά με παρακαλούσαν να βάλω 100άρι. Μέχρι που μου’καναν και 2 ευρώ έκπτωση στο πάγιο για να γυρίσω απ’την 24άρα στην 100άρα. Για τη Vodafone μιλάω.)

  69. 65
    (Counterfactuals) Πράγματι, ενδιαφέρον θα ήταν (και αυτό)

  70. sarant said

    65-69 Εμείς εδώ την εναλλακτική ιστορία την είχαμε πει Ουχρονία (από τα γαλλικά).

    67 Ίσως ανθολογήσω κάποια αποσπάσματα.

  71. Costas Papathanasiou said

    Στο (νυν ευκρινέστερο) μποστικό εικονίζειν, άλλαι δύο ωραίαι λεφτομέρειαι μπορούν να αναδειχθούν επί το αστειότερον:
    ●Ο γραμματικώς και πολιτικώς κορέκτ επίκυνος τύπος “ο,η πρίνκιψ” (βλ. και “Μη δώτε τ’ άγια τοις κυσί”).
    ●Η τσάντα-φάκελος με το Φρειδερίκειο μονόγραμμα της Φιλοσόφου Βασιλομύτορος— το οποίο -κατά σατανική σύμπτωση- μπορεί να μας πάει και στο χαρτί από Φρανς ή Φινλανδία της ταινίας “ο εξυπνάκιας”(1966), όπου και ο διάλογος Παπαμιχαήλ(Μίλτου)-Σταυρίδη(Σωκράτη):
    “Κύριε Διευθυντά μου αυτό μ’ εμπλεξε -Ποιό; -Το Φου το κεφαλαίο: Κι η Φινλανδία από Φου αρχίζει -Από Φού; Φουφού να σε κάψει!Φουφού να σε κάψει…” , βλ. στο 4:21 του https://www.youtube.com/watch?v=8jPtKrlpy70

  72. Alexis said

    #70: Α, μπράβο, Ουχρονία!

  73. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Κατ: Μη χάσετε την ταινία «Πίσω από τις θημωνιές» που βγήκε χθες στα σινεμά. Κέντημα. Χάρηκα που έγινε μια τόσο ωραία ελληνική ταινία και από μια νέα γυναίκα.
    Όλοι βαθμολόγησαν 3 και παραπάνω πλην του μίζερου Δανίκα. Δείτε την κ θα καταλάβετε γιατί.
    https://www.athinorama.gr/cinema/movie/piso_apo_tis_thimonies-10076880/

  74. Theo said

    66β:
    Ζω σε σε σχετικά ερημική τοποθεσία, έχω ΟΤΕ, έκλεισα τον γενικό, και το τηλέφωνο λειτουργούσε.

  75. Μαρία said

    68
    Έχει να κάνει με την ευρυζωνικότητα. Απ’ τη στιγμή που το τηλέφωνο συνδέεται με το ρούτερ κι όχι με την πρίζα, δεν έχουμε τηλέφωνο, όταν κόβεται το ρεύμα.

  76. Theo said

    @75:
    Ε, ναι, αυτό είναι! (το τηλέφωνό μου συνδέεται με την πρίζα απ’ ευθείας) 🙂

  77. 70, 71
    Α, ναι; Δεν ήξερα ότι ο όρος είναι τόσο παλιός – πρωτοεμφανίστηκε σε γαλλικό σύγγραμμα το 1857! Αλλά και η ίδια η ιδέα πρωτοεμφανίστηκε σε γαλλικό βιβλίο του 1836!
    file:///C:/Users/%CE%95%CF%85%CE%B1%20%CE%9C%CE%B1%CF%84%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CE%BB%CE%BF%CF%85/Downloads/E_RHMC_593_0070.pdf

  78. 77
    Όμως, γιατί δεν ανοίγει το λινκ;
    άλλη μία:
    file:///C:/Users/%CE%95%CF%85%CE%B1%20%CE%9C%CE%B1%CF%84%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CE%BB%CE%BF%CF%85/Downloads/E_RHMC_593_0070.pdf

  79. 77 78
    Και μια τρίτη:
    https://www.cairn-int.info/article-E_RHMC_593_0070–exploring-the-space-of-the-possible.htm

  80. Costas Papathanasiou said

    73:Ωραία, πράγματι.
    Πολύ καλή, στα χνάρια της Βερτμίλερ, ως επισήμανση παγκόσμιας κρίσης ανθρωπίνων αξιών, διαπροσωπικών σχέσεων κλπ, και η ταινία του Ρούμπεν Έστλουντ “Το Τρίγωνο της Θλίψης” (Triangle of Sadness, 2022- γαλλ. Sans filtre).

  81. 67, 70
    Κάπου το έχω το Καλειδοσκόπιο αλλά έλεος ρε εμβαγάσηδες, δεν έχω κουράγια ούτε να ψάχνω ούτε να πληκτρ.

  82. rogerios said

    @65 επ.: Με την ευκαιρία, ας παραπέμψω στο σχετικό άρθρο που είχε δημοσιεύσει προ πενταετίας ο Νικοκύρης.

  83. rogerios said

    Και, όσον αφορά το σχόλιο αριθ. 65, θα μπορούσα να απαντήσω στο ερώτημα του Αλέξη παραπέμποντας απλώς στον αφορισμό του, συντηρητικών πεποιθήσεων, Ρώσου θεωρητικού Λ. Α. Τιχομίροφ (1911): «Κατά κανόνα, ένα καθεστώς δεν καταλύεται επειδή οι αντίπαλοί του είναι ισχυροί, αλλά επειδή οι υπέρμαχοί του αποδεικνύονται άχρηστοι.»

  84. sarant said

    81 Θα το αναλάβω, μη σε νοιάζει

    82 Α μπράβο!

  85. leonicos said

    Παρών απών βασιλοφρών

    καλά ούτε ο Τζι δεν θα το έγραφε αυτό

  86. Αγγελος said

    Πέπε (46), δεν θα έλεγα ότι «από το γαλλικό cu- να βγει στα ελληνικά κιου- είναι κάτι που δε συνηθίζεται.» Κιουρί, μανικιούρ, πεντικιούρ, εκιού (ο πρόδρομος του ευρώ), σεκιουριτάς (αυτό βέβαια μπορεί να’ναι από τα αγγλικά)…

  87. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    65, 70 και μόνο η Φρείκω είχε συσσωρεύσει ήδη τα μύρια εις βάρος του θεσμού οπότε και πάλι θα είχε σουταριστεί με την πρώτη ευκαιρία.
    Ουθρονία 🙂

  88. 82
    Ωραίο άρθρο γενικά, αλλά και ειδικότερα για τα ενδιαφέροντα μου, χρήσιμη η ανάδειξη της αξίας που μπορεί να έχουν τα c/f στην ιστορική έρευνα και τη διδακτική της Ιστορίας (φυσικά, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που αναφέρεις, Ρογήρε).

  89. rogerios said

    @82: Ευχαριστώ πολύ! Κατά κανόνα, όταν οι ουχρονίες είναι πολύ εντυπωσιακές πάσχουν σε επίπεδο επιστημονικότητας. 😉

    @65: Για να δώσω, όμως, και μια πιο συγκεκριμένη γνώμη και να αναπτύξω την αποψάρα μου 🙂 θα έλεγα τα εξής:
    1. Ρήξεις και αλλαγές τόσο θεμελιώδεις όπως είναι μια αλλαγή πολιτεύματος δεν εξαρτώνται συνήθως από τις πράξεις 2, 3 ή 10 προσώπων. Είναι το αποτέλεσμα μακροχρόνιων συλλογικών διεργασιών, πολιτικών και κοινωνικών.
    2. Η επιβίωση του θεσμού της βασιλείας στην Ελλάδα, λαμβανομένου υπόψη του γενικότερου ιστορικού πλαισίου, θα προϋπέθετε κατόχους του θρόνου εξαιρετικά ικανούς πολιτικά, ανθρώπους οι οποίοι θα έκαναν τις σωστές παραχωρήσεις στον σωστό χρόνο, ώστε να διασώσουν τη θέση τους.
    3. Τα Ιουλιανά σηματοδοτούν, κτγμ, την αμετάκλητη καταδίκη του θεσμού. Και για να συνεχίσω να μιλάω με όρους νομικούς, από κει και πέρα δυνατή ήταν η άσκηση μόνον έκτακτων ενδίκων μέσων. Φέξε μου και… με άλλα λόγια. Υπήρχαν λίγες πιθανότητες διάσωσης της βασιλείας, αλλά απαιτούσαν εντυπωσιακά πράγματα, τα οποία μάλλον ξεπερνούσαν τις δυνατότητες του εκλιπόντος.
    4. Μετά το 1965 διαμορφώνεται μια κατάσταση όπου η θεσμική εκτροπή με τη μορφή δικτατορίας είναι σχεδόν αναπότρεπτη. Εάν δεν ήταν οι συνταγματάρχες, θα μπορούσε να είναι μια στρατιωτική δικτατορία «πιο φιλική» στον βασιλιά. Μακροπρόθεσμα και με δεδομένη τη διεθνή συγκυρία, αυτή δεν θα μπορούσε να διαρκέσει αιώνια. Και η πτώση της θα ήταν ακόμη πιο επιζήμια για τον Κωνσταντίνο Β΄.

    Με άλλα λόγια, οι πιθανότητες επιβίωσης του θεσμού ήταν αντικειμενικά ελάχιστες.

  90. rogerios said

    Το 89α απαντά, βέβαια, στο 88. Χίλια συγγνώμη για την απροσεξία.

  91. sarant said

    89 Λογική αποτίμηση.

  92. Πέπε said

    86
    Ναι, ίσως να ‘χετε δίκιο (αν και ειδικά το εκιού δεν ξέρω αν μας ήρθε απευθείας από τα γαλλικά ή από τα διεθνή αγγλικά). Παρά ταύτα το κιουρντάν παραπέμπει πολύ περισσότερο σε τούρκικα.

  93. 89, 91
    Ε ναι, η βασιλική χούντα των στρατηγών που άργησε. Αλλά και πάλι, σήμερα την ίδια απήχηση θα είχε ο βασιλιάς στον ακρο/δεξιό χώρο. Εκεί που χωράνε χουντόφιλοι υπουργοί και φιλοναζίδικο σκυλολόι, χωράει και το χρυσοποίκιλτο καθίκι του πιτσιρικά.

  94. 92# Σύμπτωση, η αλήθεια είναι πως το κιουρντάν όντως δένει ηχητικά με τα τρκ. Αμάν τα ματ ορμάν.

  95. Μαρία said

    92, 94
    Όπως το φοντάν, αναντάν μπαμπαντάν 🙂

  96. Πέπε said

    93
    Όπως ξανάγραψα αυτές τις μέρες, δεν πιστεύω ότι ο τέως ή το βασιλίκι γενικώς έχει καμιά σοβαρή απήχηση σε οποιονδήποτε. Δηλαδή τι σκέφτονται, να ‘χαμε έναν βασιλιά να τον κάνουμε… τι ακριβώς; Μπορεί να εξαιρούνται τίποτε υπέργηροι, αλλά στον μέσο ακρο/δεξιό απλώς τού κάνει ωραία φιγούρα, μπούγιο, μεγαλείο. Είδαμε και κάτι πρωτοσέλιδα ωραίων εφημερίδων: στολές πραγματικές ή φωτοσοπημένες βυζαντινές, σπαθιά, χρυσά κουμπιά, τίτλοι (βασιλικοί εννοώ) τέως πραγματικοί ή διαχρονικά φανταστικοί, παραμύθι, μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας βασιλιάς κι είχε τρεις αντρειωμένους γιους και μια πεντάμορφη κόρη… Είναι σαν να χαζεύεις στις βιτρίνες πράγματα που σου τέρπουν τα μάτια αλλά δε σκοπεύεις στ’ αλήθεια να τα πάρεις. Μέσα στο παραλήρημα του λαϊκού προσκυνήματος τσιμπάει κανείς, αλλά σ’ ένα μήνα αν τους ρωτήσεις σιγά μη θέλουν επαναφορά της βασιλείας. Ούτε που τους περνάει από τον νου το ερώτημα, λέω εγώ.

  97. 96#Υπονοώ πως η κηδεία ήταν μια λαμπρή ευκαιρία να φανεί το πόσο ακροδεξιά έχει πάει το δεξιό κοινό μαζί με τους σκάηδες. Κάτι που διαπιστώνω σε ποικίλες απόψεις δεξιών ψηφοφόρων, άσχετες με το προκείμενο. Δε σημαίνει πως θέλουν πολιτειακή αλλαγή, σημαίνει απλά το προφανές που έλεγε ο Μπαλτάκος: πως αν η δεξιά ενωθεί θα κυβερνάει πενήντα χρόνια, και πως οι ψηφοφόροι της ΧΑ (ή οι φιλοβασιλικοί, συμπληρώνω) είναι δικοί τους και η παράταξη τους θέλει. Όλοι οι καλοί χωράνε.
    Σημαίνει πως τόσο τα στελέχη όσο και οι ψηφοφόροι ξεσαλώνουν πλέον ανενδοίαστα. Η λύσσα που επιδεικνύουν εξ αρχής συστηματικά, μετά από 4+ χρόνια μακριά απ’ την κουτάλα, ξεφεύγει.

  98. Καλημέρα,
    96 Αν μιλάμε για τον πρόσφατα πεθαμένο Κωνσταντίνο, δυο κόρες. Δεν ξέρω αν είναι πεντάμορφες ή όχι, αλλά είναι δυο: η Αλεξία κι η Θεοδώρα.

    76 και πριν: Ναι, όταν δεν υπάρχει μόντεμ ή υπάρχει σπλίτερ, το τηλέφωνο είναι απευθείας.

    78 Γιατί έστελνες σ’ αυτό που είχες κατεβάσει ήδη στο δίσκο σου

  99. Alexis said

    #89: Ωραία το ανέλυσες Ρογήρε.

    Θεωρείς δηλαδή ότι το σενάριο της ομαλότητας δεν είχε καμία ελπίδα. Να γίνουν δηλαδή ομαλά οι εκλογές του 1967, ο Κωσταντίνος να αφήσει την όποια κυβέρνηση προέκυπτε να κάνει τη δουλειά της και η κρίση να έβαινε προς εκτόνωση…

  100. Νίκος Κ. said

    4 [Θυμόμαστε και το «Γύρνα ξανά» στο «Θίασο» του Αγγελόπουλου]:

  101. Alexis said

    #96: Εκτός από τους υπέργηρους υπάρχει και μια μερίδα νέων που σκέφτεται με τη λογική των «αγανακτισμένων»:
    «Δηλαδή τι θα παθαίναμε αν είχαμε βασιλιά; Είναι καλύτερα αυτά τα λαμόγια που κυβερνάνε;»
    Είναι η ίδια λογική που ώθησε χιλιάδες νέους προς την ΧΑ για να «τιμωρήσουν τους κλέφτες πολιτικούς» κλπ. κλπ.

    Η προβολή από τα ΜΜΕ της ζωής κάποιων εστεμμένων που θεωρούνται «πετυχημένοι» ενισχύει αυτή την αντίληψη.

  102. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

    96-101 Αν γίνουν κινήσεις για φιλοβασιλικό κόμμα (που μάλλον δεν θα γίνουν) θα δούμε πόση απήχηση μπορεί να έχει.

  103. Pedis said

    Όσοι έχετε απορίες να διαβάζετε Χτήνον. Στο # 97.

  104. Jago said

    @35 Είναι χρόνια γνωστά τα φιλοβασιλικά αισθήματα του Ζουμπίν Μέτα. Διόλου περίεργο γιατί μέρος της επιτυχίας του οφείλεται και σε αυτούς τους κύκλους. Ο πατέρας του ήταν και αυτός μαέστρος και είχε λάβει γερή βρετανική παιδεία στην Ινδία που τότε ακόμα βρισκόταν κάτω από το βρετανικό στέμμα. Θυμάμαι κάπου το μακρινό 1988 περίπου που ήρθε πάλι στο Ηρώδειο με τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης (παρεμπιπτόντως συναρπαστική Ιεροτελεστία της Άνοιξης αλλά και 3η Σούμπερτ) που η κάτω κερκίδα είχε βαφτεί όλη με «γαλάζιο αίμα».

  105. Jago said

    Και μια που αναφέρθηκε η σχέση του Μενουχίν με την Ελλάδα, ναι είχε σπίτι στη Μύκονο όπου παραθέριζε τακτικά και φαίνεται στο ντοκιμαντέρ A Family Portrait που το έχει το Νέτφλιξ.

  106. rogerios said

    @99: Ευχαριστώ πολύ, Αλέξη.
    Κανένα ενδεχόμενο δεν θα μπορούσε να αποκλειστεί εντελώς. Αυτό της ομαλότητας, όμως, είχε ελάχιστες πιθανότητες να πραγματοποιηθεί.
    Οι λόγοι είναι, νομίζω, γνωστοί.
    – Οι κυβερνήσεις μετά το 1965 και τα Ιουλιανά ήταν εξαιρετικά ασταθείς, κάτι εύλογο αν αναλογισθούμε ότι επρόκειτο για ευκαιριακές πρόσκαιρες συμμαχίες ανομοιογενών πολιτικά στοιχείων.
    – Τα σχέδια θεσμικής εκτροπής που εξυφαίνονται κατά την κρίσιμη περίοδο είναι πολλά και εκπορεύονται από πλείονες κύκλους. Δεν είναι μόνον ο στρατός ή, έστω, όχι αποκλειστικά αυτός.
    – Η ομαλότητα θα προϋπέθετε ότι τα ανάκτορα θα έπαυαν τις παρεμβάσεις τους. Η προϊστορία καταδεικνύει ότι κάτι τέτοιο δεν ήταν ιδιαιτέρως πιθανό.
    – Η χώρα εμπλεκόταν σε μια σειρά από σοβαρά διεθνή ζητήματα. Οι επικυρίαρχες δυνάμεις είχαν κάθε λόγο να προτιμήσουν εξωθεσμικές κυβερνήσεις οι οποίες θα τελούσαν υπό τον έλεγχό τους.

    Θα έλεγα ότι αυτό που καταδίκασε την ελληνική μοναρχία ήταν η εκ μέρους της έλλειψη προσαρμοστικότητας. Οι Έλληνες βασιλείς πίστευαν ότι θα μπορούσαν να ενεργούν στη μεταπολεμική Ευρώπη με τρόπους που ίσως ήταν επιτρεπτοί έναν αιώνα ή 80 χρόνια νωρίτερα, αλλά πλέον έρχονταν σε αντίθεση με τις γενικότερες πρακτικές και συνθήκες. Επιθυμούσαν να λειτουργούν με τρόπους που ήταν λογικοί για έναν μονάρχη την εποχή του Γεωργίου Α΄(άλλο τώρα το ότι ο ίδιος ο Γεώργιος Α΄, με το εξαιρετικό πολιτικό ένστικτο που διέθετε, δεν τους μεταχειρίστηκε ποτέ), αλλά πλέον βρίσκονταν εκτός της λογικής της εποχής.

  107. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    93>>Αλλά και πάλι, σήμερα την ίδια απήχηση θα είχε ο βασιλιάς στον ακρο/δεξιό χώρο.
    και καθώς η τέχνη λέει πάντα την αλήθεια, η Ντένη έχει βάσανα από τη φιλοβασιλική Φλώρα Μπαρμπαρίτσα (τη Φλωράνς ντε!) 🙂 :

    7:52 Το άγιον σκήνωμα
    Προσκύνημα στα οστά της Φρειδερίκης. Θα ρθουν να τα προσκυνήσουνε από Μαρκεζίνη μέχρι Γεωργαλά. Γιάφκα χουντοβασιλικών το σπίτι της μανούλας.

  108. 58, … 46
    manucure μανικιούρ …

    Φίλη (ομογενής) από την Πόλη τα λέει πιο κοντά στο μανι/πεντικüρ

    Και από το Slang με αφορμή το «Κιουρί(α)«

  109. 95, … 92, 94
    Όπως το φοντάν, αναντάν μπαμπαντάν 🙂 …

    Ε, ναι! 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: