Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Οι εκλογές (αφήγημα της Πηνελόπης Πετσίνη)

Posted by sarant στο 9 Ιουνίου, 2024


Στο Φέισμπουκ βρίσκει κανείς διαμαντάκια. Πριν  από  καιρό είχα διαβάσει ένα αφήγημα της Πηνελόπης Πετσίνη, στο οποίο περιγράφει πώς έζησε, πεντάχρονη  τότε και παιδί  πολιτικών  προσφύγων, τον επαναπατρισμό στην  Ελλάδα, το 1978, τις δημοτικές εκλογές που ακολούθησαν και τη ζωή των έντονα πολιτικοποιημένων κομμουνιστών γονιών της. 

Σήμερα, που έχουμε επίσης εκλογές, εντελώς διαφορετικές βέβαια, για άλλον θεσμό και 46 χρόνια αργότερα, σκέφτηκα ότι θα ήταν  ευκαιρία να ανεβάσω το κείμενο της Πηνελόπης. Οπότε, της ζήτησα την  άδεια και σας το παρουσιάζω.

ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ

Αύγουστο του ’78, ήρθαμε στην Ελλάδα. Δυο μήνες πριν τις εκλογές. Ο περιβόητος «επαναπατρισμός» για τους γονείς μου σήμαινε ότι ο μεν πατέρας μου βρέθηκε από τη Φωνή της Αλήθειας στο Ριζοσπάστη, η δε μάνα μου από το Υπουργείο Δημοσίων Εργων της Ρουμανίας σε μια μεγάλη τεχνική εταιρία που έκανε έργα στη Μέση Ανατολή. Για μένα, που από την τεράστια πολυκατοικία στο Βουκουρέστι όπου με φώναζαν (χαϊδευτικά) «ελληνάκι» βρέθηκα σε μια εξίσου άσχημη απλώς λίγο μικρότερη πολυκατοικία στα Σεπόλια όπου με φώναζαν (καθόλου χαϊδευτικά) «ρουμανάκι», τα πράγματα ήταν μάλλον πιο περίπλοκα. Η πρώτη είχε τουλάχιστον έναν τεράστιο κήπο και παίζαμε με τα άλλα παιδάκια ενώ η δεύτερη δεν είχε παρά ένα στενό πεζοδρόμιο και τα παιδάκια με παίζανε μόνο όταν τους χάριζα τα παιχνίδια μου. Κι αφού δε μ’ έπαιρναν μαζί τους στο Κόμμα γιατί ήμουν λέει μικρή, κι άρχισαν και να μειώνονται επικίνδυνα τα παιχνίδια μου κάποια στιγμή, κλείστηκα κι εγώ στο σπίτι κι έκανα παρέα μόνο με μεγάλους. Επίσης, καθώς ο πεντάχρονος εαυτός μου ήθελε να τα ξέρει όλα και μέχρι τότε νόμιζε ότι τα ήξερε όλα, το ότι ήρθαμε στην «πατρίδα» που όλα ήταν ανάποδα με φλόμωσε στις απορίες.

Καταρχάς, πώς γίνεται κάποιος να είναι εργάτης και φτωχός και να είναι ταυτόχρονα ΔΕΞΙΟΣ. Διότι οι περισσότεροι στην πολυκατοικία μας, στη λαϊκή γειτονιά των Σεπολίων, ήταν και μεροκαματιάρηδες άνθρωποι και φανατικοί νεοδημοκράτες. Είχαμε μάλιστα και δυο ακροδεξιούς: έναν ΒΑΣΙΛΙΚΟ (από αυτούς που καμαρώνουν κάθε χρόνο για την ευχετήρια κάρτα-φωτογραφία του Κοκού και της λοιπής Οικογενείας) κι έναν ΧΟΥΝΤΙΚΟ (από αυτούς που κάθε φράση τους τελειώνει μ’ ένα «α-ρε-Παπαδόπουλος-που-σας-χρειάζεται»). Εντάξει, ο χουντικός ήταν πρώην στρατιωτικός, αυτό μου φαινόταν φυσιολογικό κατά κάποιον τρόπο, αλλά οι άλλοι; Οικοδόμος ο ένας, μπογιατζής ο άλλος, ένα συνοικιακό κωλομάγαζο είχε ο τρίτος. Ο ένας να φοβάται ότι θα ‘ρθουν οι κομμουνιστές και θα του πάρουν το σπίτι, ο άλλος να λέει πως «θα βγει αυτό το τσογλάνι ο Αντρέας και μας κάνει Σοβιετία», ο τρίτος να βρίζει τους συμμορίτες και τα κομμούνια που είναι και αντίχριστοι…

– Μα καλά, πώς γίνεται να είναι δεξιοί όλοι αυτοί; χαζοί είναι; ρώτησα μια μέρα.

Άδραξε ο πατέρας μου την ευκαιρία, μ’ έβαλε κάτω για κανα δίωρο και μου εξηγούσε τα περί ψευδούς συνείδησης και αλλοτρίωσης και κυρίαρχης ιδεολογίας, πολύ ωραία πέρασε… Πάνω που είχε αρχίσει να μου διαβάζει αποσπάσματα από τη Γερμανική Ιδεολογία, κι εγώ τον κοίταγα σα χάνος καταγοητευμένη χωρίς να καταλαβαίνω τίποτα, επέστρεψε η μάνα μου από τη δουλειά και μας το ‘κοψε: «Ρε Πετσίνη, Αϊνστάιν νομίζεις ότι έκανες που του διαβάζεις Μαρξ πέντε χρονών;» Κι έτσι ό,τι πρόλαβα να καταλάβω ήταν πως ο καπιταλισμός με κάποιον τρόπο χαζεύει τον κόσμο κι αυτό το λένε «αλλοτρίωση».

Μετά μου προέκυψε ζήτημα ορισμών.

– Δεν είναι «λαός» οι άλλοι στην πολυκατοικία, ε; ξαναρώτησα λίγο αργότερα.

– Πώς σου ‘ρθε αυτό ρε θυγατέρα; Φυσικά και είναι λαός!

– Μα πώς είναι λαός; Ο λαός είναι καλό πράγμα. Είναι δημοκρατικός. Είναι…, είναι… Δε λέμε «λαϊκός αγώνας», «λαϊκή δημοκρατία»; «Λαϊκός στρατός» εμείς και «Εθνικός στρατός» οι άλλοι;

Κάτι προσπάθησαν να μου εξηγήσουν αλλά εγώ δεν μπορούσα να το χωνέψω. Κι έτσι κατέληξα στο εξής σχήμα: όσο οι άνθρωποι δεν ξέρουν τί τους γίνεται είναι «κόσμος», άμα καταλάβουν γίνονται «λαός». Οπότε είναι «ο κόσμος» στα Σεπόλια και «ο λαός» στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Όταν κατεβαίνουν στις διαδηλώσεις είναι λαός, όταν κάθονται στα καφενεία είναι κόσμος. Κάπως έτσι.

– Είδες γυναίκα, το παιδί είναι στη γραμμή του Κόμματος! είπε γελώντας ο πατέρας μου.

– Τέτοια λέγε Πετσίνη και θα σε διαγράψουν μια μέρα, τον αποπήρε η μάνα μου.

Κι οι δύο δίκιο είχαν.

Έπειτα άρχισα να μαθαίνω και νέες (πολιτικές) κατηγορίες. Στο δικό μου το σύμπαν μέχρι τότε υπήρχαν αριστεροί και δεξιοί, δημοκράτες και φασίστες, προοδευτικοί και συντηρητικοί, σοσιαλιστές, κομμουνιστές και καπιταλιστές. Και ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΕΣ, βεβαίως: Αυτοί που μας είχαν κλέψει το αρχείο στο Βουκουρέστι κι είχαν διασπάσει το Κόμμα λίγο πριν γεννηθώ εγώ, και μισούσαν ΤΟ ΚΟΜΜΑ περισσότερο από τη ΔΕΞΙΑ. Ακούω λοιπόν τη μάνα μου μια μέρα να λέει «στη δουλειά έχουμε ένα σωρό ΕΚΚΕτζήδες».

– Τί είναι «ΕΚΚΕτζήδες»; πετάγομαι.

– Αυτοί που είναι με το ΕΚΚΕ.

– Και τί είναι «ΕΚΚΕ»;

– Μια οργάνωση. «Επαναστατικό Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας».

– Α, δηλαδή σαν και μας; Κομμουνιστές;

– Όχι, αυτοί είναι αριστεριστές.

– Τι είναι «αριστεριστές»;

– Λοιπόν, έχει γράψει ένα βιβλίο ο Λένιν….

Πήγε να αρχίσει ο καημένος ο πατέρας μου, τον διέκοψε όμως η μάνα μου κι έκλεισε το θέμα με συνοπτικές διαδικασίες:

– Είναι κάτι κουλτουριάρηδες που νομίζουν ότι είναι πιο αριστεροί από μας…

[«Τι είναι κουλτουριάδηδες;» «μόνο στη δουλειά της μαμάς έχει ΕΚΚΕτζήδες;» «Ποιο είναι το βιβλίο που έλεγες; Μπαμπά το βιβλίο, έλα, δώσε μου το βιβλίο, μην την ακούς αυτή, ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΜΙΚΡΗ, ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩΩΩΩ!….». Μου το έδωσε, εννοείται, παρίστανα για μέρες ότι το διάβαζα και του ζωγράφιζα στα περιθώρια σφυροδρεπανάκια και γατούλες.]

Τους ΕΚΚΕτζήδες τους συμπαθούσα. Ήταν κυρίως αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες, έμεναν σε μέρη όπως τα Εξάρχεια και η Πλάκα, έκαναν ωραία γλέντια, είχαν χιούμορ και μας έφερναν ωραίους δίσκους άλλων ΕΚΚΕτζήδων –όπως τα Πολιτικά του Μικρούτσικου, που πολύ μου άρεσαν. Επίσης έκαναν σαματά στις πορείες και συνήθως μας την έπεφτε η αστυνομία και τρέχαμε και είχε πολύ πλάκα. Έτσι κι αλλιώς, επηρεασμένη από το βιβλίο που λέγαμε –Αριστερισμός, παιδική αρρώστια του Κομμουνισμού– τους είχα στο μυαλό μου κάπως σαν μικρά παιδιά με ιλαρά. Αλλά, εντάξει, για να νομίζουν ότι είναι πιο αριστεροί από μας, λίγο βλαμμένοι θα ήταν, δε χώραγε συζήτηση.

Στις εκλογές του Οκτώβρη, μάλλον με αφορμή την εκλογή του Μπέη όταν η μισή πολυκατοικία μοιρολογούσε που «χάθηκε ο Δήμος της Αθήνας» κι η άλλη μισή έβριζε «το τσογλάνι τον Παπαντρέου», έμαθα και τους ΠΑΣΟΚΤΖΗΔΕΣ. Ακολούθησε μπαράζ ερωτήσεων, αλλά εκεί γρήγορα ο πατέρας μου βαρέθηκε κι ακολούθησε το σύστημα της μάνας μου:

– Είναι κάτι εξυπνάκηδες που νομίζουν πως θα φέρουν τον σοσιαλισμό χωρίς να ρίξουν τον καπιταλισμό.

Τους ΠΑΣΟΚτζήδες δεν μπορούσα να καταλάβω αν τους συμπαθούσαμε ή δεν τους συμπαθούσαμε. Όταν ήμασταν με κόσμο, οι δικοί μας τους έθαβαν. Στο σπίτι όμως έπαιζαν και κάτι ατάκες του τύπου «άντε να βγει ο Αντρέας να …»: «να ‘ρθει κι ο παππούς με τη γιαγιά στην Ελλάδα», «να μπουν οι ασφαλίτες στις τρύπες τους», «να τελειώνουμε με τα φασισταριά», κλπ, που δεν έμοιαζαν πολύ κακές. Τους γνώρισα καλύτερα τον Οκτώβρη του ’81, όταν ξαφνικά η μισή πολυκατοικία ξύπνησε μετά τις εκλογές και ήταν ΠΑΣΟΚ. Αλλά, κοντά σαράντα χρόνια μετά, πάντα όταν λέω «ΠΑΣΟΚτζής» μου έρχεται στο μυαλό ένας άνθρωπος: ο κυρ-Γιώργος, ο ταξιτζής που έμενε στο ισόγειο και ήταν ΠΑΣΟΚ από πριν κερδίσει το ΠΑΣΟΚ. Ο κυρ-Γιώργος σήκωσε στην πλάτη του ολόκληρο τον προεκλογικό αγώνα στην πολυκατοικία. Γιγαντιαίες αφίσες του Αντρέα, εκατοντάδες σημαιάκια, ταπετσαρία κάθε μέρα στην είσοδο οι αγγελίες για την Κηδεία της Δεξιάς, απίθανοι καυγάδες με τους υπόλοιπους ενοίκους. Και το καινούργιο ραδιοκασετόφωνο να παίζει στο τέρμα τον «ήλιο τον πράσινο, τον ήλιο που ανατέλλει» σε λούπα από το πρωί μέχρι το βράδυ κι ο βασιλόφρων από τον τρίτο να φωνάζει «Κλείστον επιτέλους το μαλάκα!!»… Όταν κέρδισε το ΠΑΣΟΚ, ο κυρ-Γιώργος πανηγύρισε τόσο έξαλλα και με τόση χαρά που τον ζήλεψα. Για την ακρίβεια, δεν νομίζω να έχω ζηλέψει άνθρωπο περισσότερο στη ζωή μου απ’ όσο ζήλεψα τον κυρ-Γιώργο στις εκλογές του ’81. Μου έχει εντυπωθεί στη μνήμη γελαστός και καταπράσινος να φωσφορίζει –μπορεί να είχε βαφτεί κιόλας, όρκο δεν παίρνω….

«Εμείς πότε θα πανηγυρίσουμε έτσι;» ρωτούσα με παράπονο το βράδυ των αποτελεσμάτων, που σειόταν ο τόπος από αλαλαγμούς και κόρνες κι ανέμιζαν παντού τα πράσινα σημαιάκια. «Όταν πάρουμε 17% θυγατέρα…» με παρηγορούσε με τον δέοντα αυτοσαρκασμό ο πατέρας μου.

Εντάξει, η ιστορία δεν έχει χάπυ εντ. Στις εκλογές του ’85 ήταν ακόμα ΠΑΣΟΚ, αλλά πολύ χλιαρά, είχε δυσαρεστηθεί που δεν τον έβαλαν στο δημόσιο. «Τη Σάρα και τη Μάρα έβαλαν, και μας ούτε καν το παιδί», παραπονιόταν. Το ’89-’90 ήταν πλέον έξαλλος: «Τον ξεφτίλα, τον πορνόγερο, θα του δείξω εγώ!». Ψήφισε ΝΔ, γέμισε τον τόπο μπλε σημαιάκια κι αφίσες του Μητσοτάκη, το δε ραδιοκασετόφωνο έπαιζε όλη μέρα στο τέρμα Θεοδωράκη –που ήταν η πρόσφατη γκράντε μεταγραφή της ΝΔ. Ξαναζήσαμε μεγάλες στιγμές, αυτή τη φορά ήταν η Ευανθία, καινούργια νοικάρισσα που ήταν ΚΚΕ, η οποία του φώναζε «Κλείστον επιτέλους το μαλάκα»… Δε θυμάμαι αν πανηγύρισε το βράδυ των εκλογών, είχαμε κι εμείς τα δικά μας τότε με το Τείχος, τον Γκορμπατσώφ και τα λοιπά, θυμάμαι όμως ότι τον έβαλε τελικά τον κυρ-Γιώργο η ΝΔ στο δημόσιο. Στο Δήμο για την ακρίβεια, αλλά δεν μας έλεγε πού. Μέχρι που μια μέρα, ξημερώματα, την ώρα που ερχόταν η σκουπιδιάρα να αδειάσει τον κάδο κάποιος τον είδε να βγαίνει με στολή και τα λοιπά και να ανεβαίνει από πίσω στο όχημα. Και για κάμποσες εβδομάδες, ο Τάσος ο μπογιατζής, που είχε πλέον τον τίτλο του ΠΑΣΟΚτζή της πολυκατοικίας, του την έστηνε τέτοια ώρα και του φώναζε «Καλημέρα ΔΗΜΟΣΙΕ ΥΠΑΛΛΗΛΕΕΕ!». Μαράζωσε ο καημένος….

Μέχρι τότε, εμάς μας είχαν διαγράψει και τους τρεις.

[Σεπτέμβρης 1978, Σεπόλια]

 

 

120 Σχόλια to “Οι εκλογές (αφήγημα της Πηνελόπης Πετσίνη)”

  1. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Δέν μάθαμε ἄν ἡ Πετσίνη (πραγματικά καλό τό διηγηματάκι της) ἄν κατάλαβε -μέ τά τόσα καί τά τόσα- «πώς γίνεται κάποιος να είναι εργάτης και φτωχός και να είναι ταυτόχρονα ΔΕΞΙΟΣ» κι ἀκόμη, πῶς γίνεται ἕνας καρατακτοποιημένος μέ τίς καταθέσεις, τά ἐξοχικά καί τά αὐτοκίνητα, νά κάνῃ τόν πικραμένο ἀριστερό..

    Σιγά σιγά..

    Καλημέρα σας!

  2. greggan193 said

    Απολαυστικό και ειλικρινές κείμενο! Μην ξεχάσουμε να ψηφίσουμε.

  3. atheofobos said

    Καλή σάτιρα εκείνης της εποχής μόνο που βέβαια είναι κραυγαλέο οι πολιτικοί προβληματισμοί ενός παιδιού να ξεκινούν στα  5 του!

    Μετά από μελέτη όλων των υποψηφίων αποφάσισα να  σταυρώσω τον πιο άξιο όλων, μια και είναι 5 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Παρκούρ!

  4. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια και την Πηνελόπη Πετσίνη για το διήγημα.

    1 Τον μη πικραμένο;

  5. ndmushroom said

    Εξαιρετικό!!!

  6. Μιχάλης Ρουμελιώτης said

    Ωραίο, πράγματι.

  7. sarant said

    Σε 10 λεπτά βγαίνω στην ΕΡΤ3

  8. Σ said

    Κι εμένα μου άρεσε πολύ.

  9. Nestanaiοs said

    Εξαιρετικό.  Πάμε να ψηφίσουμε.

  10. Λάμπας said

    Κάθισα να δω το Νικοκύρη στην ΕΡΤ3 και έχω φάει στη μάπα έναν μπάρμπα από ένα χωριό, τον Κούλη να ψηφίζει, έναν αρχιτέκτονα λύσεων (!) και διάφορους άλλους απίθανους. Ιστολόγιο και πάλι ιστολόγιο…

    Ωραίο το αφήγημα.

  11. 10: Πες τα.

  12. Ωραίο. Η σημείωση στο τέλος όμως (Σεπόλια 1978) μου είναι λίγο περίεργη.

  13. Ως και τον ξεροσφύρη θα δούμε σε λίγο…

  14. sarant said

    10 Πολύ λίγο μίλησα, με μπέρδεψε και η παρουσιάστρια με τον πολύγλωσσο φίλο Οικονόμου.

  15. dryhammer said

    Όμορφα πικρά αληθινό…

  16. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    10,11. Μάπα το καρπούζι…

    Δεν βλέπω τηλεόραση, δεν εχουμε πια καν συσκευη και μόλις, μεσω ιντερνετ που συνδεθηκα να δω τον Νικοκυρη, επανεπιβεβαιωθηκε η αποστροφή μου. ΔΕΝ βλέπονται…

  17. dryhammer said

    13. Εμένα δεν θα με δεις, μα θα με νοιώσεις [πού ‘λεγε και κάποιος- μεγάλη ιστορία ποιος και πως… άλλη ώρα και αυστηρά προφορικά]

  18. Alexis said

    Πολύ καλό. Πολιτική ακτινογραφία της μεταπολίτευσης.

    Το ΕΚΚΕ ήταν Κίνημα νομίζω, όχι Κόμμα.

  19. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα, καλή ψήφο!
    Ωραία τα αφηγείται η Πηνελόπη Πετσίνη.
    Η κατακλείδα συμφωνεί σαφώς με τη γελοιογραφία του Στάθη (από 20-04-95/ εφημερίδα “Τα Νέα”). Βάσει της οποίας όλοι είμεθα εν δυνάμει δικαιούχοι του ζητούμενου σε αυτήν κρατικού επιδόματος το οποίο, ως εκ τούτου, άπαξ και δοθεί, θα επιφέρει αυτομάτως και αποκρατικοποίηση (ή/ και απλή ακράτεια, αν όχι και Αναρχία) : https://anexartitosima.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/09/image0013.jpg
    Και η το κορόιδεμα «ρουμανάκι» αντικρούεται με αυτό το άσμα της Πλάτωνος :
    https://www.youtube.com/watch?v=caCN1iXp970 Λένα Πλάτωνος- “Εμιγκρέδες της Ρουμανίας”

  20. Κουνελόγατος said

    Πολύ καλό κείμενο.

    Εγώ λέω να πάω το απόγευμα με τη νεολαία, τώρα ψηφίζουν τα παπούδια μετά την εκκλησία.

  21. Nestanaiοs said

    18. Τσόντα της Δεξιά ήταν και αυτό. 

  22. dryhammer said

    Παραδοσιακά ψηφίζω πρωί (<10.00) που 1. έχει ακόμα δροσιά, 2. δεν έχουν σχολάσει ακόμα οι εκκλησιές.

    09:30 είχα ξεμπλέξει. Και το βράδυ στίβος για να γλιτώσω το πρήξιμο των …προσωπικών μου δεδομένων

  23. Nestanaiοs said

    20. Οι πλούσιοι δεν θα σου επιτρέψουν ποτέ με την ψήφο σου να τους στερήσεις τα πλούτη τους, όπως και να τα απόκτησαν.

  24. 22: Το έκανα κι εγώ παλιά, αλλά τελευταία υπάρχει ο κίνδυνος να σε τσιμπήσουν για εφορευτική. Οπότε μετά τις 3-4, πια.

  25. Λάμπας said

    Εξαιρετικός Τάσος Κωστόπουλος στη χτεσινή Εφ.Συν.: «Η Δεξιά νικά γιατί είναι η μόνη που πιστεύει στην ταξική πάλη».

    https://www.efsyn.gr/themata/kryfa-hartia/435909_metaxy-pinat-kai-farli

  26. 19: Από βίτσιο, κοιτάω πολλές φορές τα μεταδεδομένα διαφόρων αρχείων. Στο σκίτσο του Στάθη, το ιστολόγιο απ’ όπου ψαρεύτηκε έχει βάλει:
    Τίτλος: κάθε λαός έχει τους ηγέτες που του αξίζουν…
    Θέμα: ΧΟΥΝΤΑ είναι…θα περάσει…
    Ετικέτες: «ο άνθρωπός τους στην Ελλάδα, «Ο ΠΡΟΔΟΤΗΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ», «ο νενένος», «το ζαβό», «TA ΑΝΔΡΕΙΚΕΛΑ»
    Σχόλια: giorgaki θα φύγεις νύχτα…
    Δημιουργός: ΣΤΑΘΗΣ (ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΟΣ);

  27. Το τελευταίο ερωτηματικό είναι διαχωριστικό, όχι τμήμα του περιεχομένου.

  28. sarant said

    24 Κι εγώ απόγευμα θα πάω, τελικά.

    27 Χρήσιμη διευκρίνιση

  29. ΚΑΒ said

    Eξαιρετικό, πράγματι διαμαντάκι

    >>Μέχρι τότε, εμάς μας είχαν διαγράψει και τους τρεις.

    Δυστυχώς, η αριστερά διασπάσεις και διαγραφές.

    Εγώ ψήφισα πριν από λίγο. Το δικό μου εκλογικό τμήμα είχε μικρή ουρά, σε αντίθεση με τα άλλα που δεν είχαν κανέναν ή έναν.

  30. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Απολαυστικό το σημερινό! Δίνει με ελαφροσοβαρό (αν μου επιτρέπεται…) ύφος τα τότε γεγονότα και το κλίμα, από μια κάπως διαφορετική σκοπιά.

    12.
    Έλα ντε! Κι εγώ απόρησα. Αφού στο κείμενο λέει ξεκάθαρα ’’…κοντά σαράντα χρόνια μετά, πάντα όταν λέω «ΠΑΣΟΚτζής»…’’ και αναφέρεται στο 1981. Άρα: Σεπτέμβρης 2018, Σεπόλια – ίσως!;

  31. geobartz said

    25, Λάμπας said….

    # Επανειλημμένα έχω γράψει (και ξαναγράφω) ότι ο συγκεκριμένος ΠΑΡΑΠΛΑΝΕΙ τους αναγνώστες του με παραποιήσεις και ΨΕΥΔΕΙΣ παραπομπές. [Εν αρχή ήν η Σαραντάκειος ανάρτηση με τίτλο «Γενοκτονίες και Ποινικοποίηση», αν θυμάμαι καλά. Και στη συνέχεια, παρέμεινε πιστός …ψευδόμενος! «Του γρούν(ι) κι τη μούτσκα τ’ να την κόψ’ πάλι θα σκάβ(ει)», λέμε Μακεδονιστί]

  32. Spiridione said

    12. Έχει μια φωτογραφία από κάτω (στο κανονικό ποστ). Χωρίς τη φωτογραφία δεν έχει νόημα.

  33. Θρασύμαχος said

    https://rosalux.gr/wp-content/uploads/2021/02/logokrisies_web.pdf

  34. Θρασύμαχος said

  35. xar said

    Ωραίο το διήγημα. Μάλλον έχει συμπυκνώσει, λογτεχνική αδεία, τις εντυπώσεις και τους προβληματισμούς μιας πολύ μεγαλύτερης περιόδου σε μια διετία-τριετία.

    Εκεί κοντά, στις πολύ αρχές των 80ς είχε γραφτεί στο δημοτικό μας ένα παιδί από Ρουμανία, μάλλον από Ελληνίδα μάνα και Ρουμάνο πατέρα, γιατί το όνοματεπώνυμό του ήταν ρουμανικό. Ήταν ένα αστεία (όπως μας φαινόταν) ψηλό και αρκετά αδύνατο παιδί που είχε την επιπλέον ατυχία να λέγεται Σελίδης, με αποτέλεσμα ο καημένος να τραβήξει των παθών του τον τάραχο από εμάς τους κάφρους με κοροϊδείες, ακομα και βρισιές για τη μητέρα του από ορισμένους. Κάποια στιγμή δεν άντεξε, μαρτύρησε στους γονείς του τι τραβούσε και η μητέρα του ήρθε στο σχολείο να διαμαρτυρηθεί. Βέβαια εκείνη την εποχή το να καταδώσεις στους γονείς σου στο σχολείο ήταν έγκλημα καθοσιώσεως, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση τόσο το γεγονός ότι η μητέρα του παιδιού μας έκανε μεγάλη εντύπωση με τον αέρα αξιοπρέπειας που είχε, όσο και το ότι δεν κατωνόμασε κάποιους συγκεκριμένα αποσώβησε τα χειρότερα: Την ώρα που οι περισσότεροι βράζαμε μέσα μας για την προδοσία, βρέθηκε λοιπόν ένα άλλο παιδί να πει «το έχουμε παρακάνει, για βάλτε τον εαυτό σας στη θέση του». Από εκείνη την ημέρα και μετά δεν έγιναν βέβαια όλα ρόδινα, αλλά μειώθηκαν πολύ οι κοροϊδείες και βρεθήκαμε και 4-5 παιδιά που τον κάναμε παρέα.

  36. spyridos said

    0 , 12 , 33

    [Σεπτέμβρης 1978, Σεπόλια]

  37. Χαρούλα said

    Ωραιιιιίο! Χιούμορ, καυστικότητα, ρεαλισμός, συναίσθημα σε τόσο ισορροπημένες δόσεις!!! Εάν εξαιρέσεις την κατάσταση «επαναπατρισθέντες», τόσο οικείες οι εικόνες, τουλάχιστον σε μένα(10χρ μεγαλύτερη)
    μπράβο! μπράβο! κΠετσίνη. Ευχαριστώ και σας και τον Νικοκύρη για αυτήν την αναδρομή. Που εξηγεί εν μέρει την σημερινή αποχή.

    #14 Νικοκύρη απαράδεκτη η κυρία! Ναι μιά φορά να δεχτώ μπερδεύτηκε. Και δεύτερη όμως; μπερδευτήκε κι ο έτερος συνομιλητής. Και παρά το λάθος, στο τέλος σε έκοψε και αγενέστατα. Ενώ ως ιδέα η εκπομπή(έβλεπα περιμένωντας😉 ήταν ενδιαφέρουσα, η πραγμάτωση τα χάλασε.

    Το ΕΚΚΕ δεν ήταν οι μαοϊκοι; Λάθος θυμάμαι;

  38. Καλημέρα,
    Περί ΕΚΚΕ: απ’ τους ίδιους κι απ’ τη Βίκη. Που πάει να πει πως ναι, Κίνημα, όχι δεν ήταν, είναι (έστω και σαν συνιστώσα του ΑΝΤΑΡΣΥΑ).

  39. Αλφα_Χι said

    Σηκώθηκα νωρίς νωρίς και πήγα για ψήφο. Ο γραμματέας του σύριζα μένει ακριβώς απέναντι από το παράθυρο που κοιμάμαι. Σαράντα χρόνια που μένω εκεί, οι σχέσεις μας έχουν παραμείνει στο «Καλημέρα, τι κάνετε;». Εφτά και τέταρτο το πρωί, τον καλεί το καθήκον. «Γκράου» χτυπάει φεύγοντας τη σιδερένια πόρτα και με ξυπνάει. Σηκώνομαι. Οχτώ παρά τέταρτο, καβαλάω ποδήλατο και σε ένα λεπτό είμαι στο εκλογικό τμήμα. Λέω καλημέρα στον μπάτσο, που παίζει με το κινητό κάτω από το θρανίο, και μπαίνω στην αίθουσα. Μια μπαστουνάτη γιαγιά πάει κούτσα κούτσα προς το παραβάν. Δίνω ταυτότητα. Ο εφορευτικός ευθυγραμμίζει τον χάρακα και με διαγράφει. Παίρνω φάκελο και κατευθύνομαι προς τα ψηφοδέλτια. Ο υπεύθυνος μ’ έχει μετρήσει ήδη με το μάτι – εγώ μακό, βερμούδα, αθλητικό παπούτσι – και μου δίνει πακετάκι με σφυροδρέπανο πάνω πάνω. Μπαίνω παραβάν, διαλέγω, σταυρώνω, διπλώνω, φακελώνω, αλλά δεν σαλιώνω, γιατί έχει αυτοκόλλητο. Βγαίνω και κατευθύνομαι προς την κάλπη. Το εκλογικό μου τμήμα είναι μακριά από τα σχολικά συγκροτήματα και δεν έχω την τιμή να φωτογραφίσει κάποιος την ασημαντότητά μου μπροστά στην κάλπη. Πάω να ρίξω το ψηφοδέλτιο. «-Μισό λεπτό, να δω τον φάκελο» μου λέει η δικαστικός. «-Γιατί, τι έχει ο φάκελος;» ρωτάω. «- Να, μερικοί ρίχνουν τον φάκελο απ’ το σπίτι!» Καβαλάω ποδήλατο, κατηφορίζω και σε μισό λεπτό είμαι στη γωνία για το σπίτι. Με σταματάει ένας ηλικιωμένος. «-Πού ψηφίζουμε εδώ πέρα;» με ρωτάει. «-Επάνω, πρώτο αριστερά, όλο ευθεία» του λέω.»-Α! Και κοίτα να ψηφίσεις καλά» του φωνάζω. «-Έχεις κάποιον να ψηφίσω;» μου κάνει, χωρίς να με ξέρει καν. Αν είχα σταυρωμένο ψηφοδέλτιο θα το ‘ριχνε σίγουρα!

    Καλή ψήφο με υγεία και από αύριο «βοήθειά μας»!

  40. Πατέρας της Πηνελόπης ο Λάμπρος Πετσίνης, τον θυμάμαι σε μια συνέντευξη Τύπου ενός πρωθυπουργού να θέτει ερώτηση εκ μέρους του «Ριζοσπάστη». Έφυγε νέος.

    https://www.rizospastis.gr/story.do?id=3675739

    2. Κάπου έχει ξεφύγει ένα *πολύ πλάκα.

  41. Χαρούλα said

    Παρασκευή 4 Οχτώβρη 1996 Ριζοσπάστης
    Πέθανε χτες νικημένος από ανίατη ασθένεια ο αγωνιστής Λάμπρος Πετσίνης, σε ηλικία 59 ετών.

    Μάλλον έφυγε στην χούντα του 67. Μετα τον εμφύλιο, δεν μου βγαινει.

  42. sarant said

    30 Ξέχασα να διευκρινίσω ότι το κείμενο είχε γραφτεί πριν από μερικά χρόνια

    36 Α μπράβο

    37 Έχω δει και καλύτερα, πράγματι

    39 Ωραία αφήγηση. Πρωτεύουσα νομού;

    40 Τώρα έμαθα πως ήταν αδελφός του Τάκη Αδάμου!

  43. Αλφα_Χι said

    42. Ευχαριστώ. Ναι.

  44. aerosol said

    Ωραίο το σημερινό, κάτι σαν «Ο μικρός Νικόλας στην πολιτική».

    #25
    «Η Δεξιά νικά γιατί είναι η μόνη που πιστεύει στην ταξική πάλη». Καλό. Ακριβές. Πικρό.

  45. sarant said

    44β Πράγματι

  46. Καλά εμένα κάτι μου έλεγε το όνομα Λάμπρος Πετσίνης! Τα έχω διαβάσει σχεδόν όλα – ακόμα και τα χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας (έκθεση βιβλίου Κηφισιάς, τέλη γυμνασίου μάλλον, ακόμα το θυμάμαι): https://biblionet.gr/%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%82-%CF%80%CE%B5%CF%84%CF%83%CE%B9%CE%BD%CE%B7%CF%82-c17737

  47. Stelios Kornes said

    Μου αρεσε πολυ το σημερινο διηγημα. Ειναι εξυπνο κι αιχμηρο, και μόνο για την αθωα παιδικη απορια «πώς γίνεται κάποιος να είναι εργάτης και φτωχός και να είναι ταυτόχρονα ΔΕΞΙΟΣ;» του αξιζε να γραφτει και να διαβαστει.

  48. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @41. Ὄχι! 🙂 (Ἡ ἐξήγησι κρυπτογραφεῖται στό κείμενο +μιά λεπτομερειούλα τήν ὁποία κωλύομαι νά ἀναφέρω..)

  49. rogerios said

    @25: Οι Ευρωεκλογές δεν είναι επίσημη δημοσκόπηση για την ισχύ και τη δυναμική των εθνικών κομμάτων. Αδιαφορώντας και προωθώντας το αφήγημα ότι η Ένωση «κείται μακράν» και ότι, στην τελική, δεν μπορείς να επηρεάσεις την πολιτική της, απλώς ρίχνεις νερό στον μύλο της δεξιάς, της ακροδεξιάς και του ακραίου κέντρου, που τείνουν να συνενωθούν. Αυτές οι ευρωεκλογές είναι η τελευταία ευκαιρία για να αποτραπεί μια ανεπανόρθωτη βλάβη. Να δούμε τι θα λέει ο σοφός αρθρογράφος όταν βρεθούμε με δίδυμο Ο.φ.ντ.Λ. – Κ. Κ. στην κορυφή της Ένωσης και θα σιγοτραγουδάμε ότι μας είπαν να βάλουμε το χακί… 😉

  50. rogerios said

    @42: Ετεροθαλής αδελφός (είχαν, άλλωστε, μεγάλη διαφορά ηλικίας). Για τα υπόλοιπα βιογραφικά πρόλαβε ο αγαπητός Γιώργος Ηλιόπουλος.

  51. Χαρούλα said

    #48 γιατρέ, δεν κατάφερα να βρω και να αποκρυπτογραφήσω την λεπτομέρεια που λες. Αλλά βρήκα:

    Ο ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΕΤΣΙΝΗΣ γεννήθηκε το 1937 στην Πυρσόγιαννη της Κόνιτσας και ήταν το μικρότερο παιδί μιας πολυμελούς οικογένειας. Η μάνα του στον εμφύλιο βγήκε στο βουνό και ο ίδιος στη Ρουμανία μαζί με χιλιάδες άλλα προσφυγόπουλα
    https://www.rizospastis.gr/story.do?id=3681607

  52. Θρασύμαχος said

    ##41+48: στο κείμενο λέει «να ‘ρθει κι ο παππούς με τη γιαγιά στην Ελλάδα», επομένως είναι βέβαιο πως ο ΛΠ, πατέρας της ΠΠ, ήταν ήδη δεύτερης γενιάς πολιτικός πρόσφυγας, δηλαδή φύγανε στον εμφύλιο οι γονείς του με τον ίδιον ακόμη ανήλικο (1996-59=1937)

  53. sxoliastis2020 said

    Πολύ καλό το σημερινό αφήγημα! Τα δε ερωτήματα που θέτει η μικρή, είναι εύστοχα, διαχρονικά και αναπάντητα!

  54. sxoliastis2020 said

    <i>Μα καλά, πώς γίνεται να είναι δεξιοί όλοι αυτοί; χαζοί είναι; ρώτησα μια μέρα.</i>

    Έλα ντέ! Δεν έχουν ταξική συνείδηση (;), που λέγαν κάποτε!

    Δες για παράδειγμα εδώ που έχουν:

    https://ekloges.ypes.gr/current/v/home/municipaldistricts/144/

  55. ΓΤ said

    Με 75% αποχή, χλευάζονται τα πολιτικά γουρούνια

  56. Πέπε said

    Αυτά τώρα είναι γνήσιες αναμνήσεις ενός τόσο μικρού παιδιού;

  57. Stavroula said

    Ευχάριστα διαβάζεται το σημερινό, περιγράφει αρκετά παραστατικά το κλίμα της εποχής.

    ‘ήρθαμε στην «πατρίδα» που όλα ήταν ανάποδα»
    Εγώ αλλιώς το έχω καταλάβει, ότι δε μετάνιωσε κανείς που επέστρεψε στην πατρίδα.

    Και ένας Παλαμάς για την ημέρα.
    https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=7&text_id=1747

    Ας ευχηθούμε τα καλύτερα για το μέλλον όλων μας.

  58. Παναγιώτης Κ. said

    Η αιτία που πολλές φορές μας εμποδίζει να απαντήσουμε σε ένα ερώτημα είναι κάποια λανθασμένη γνώση η οποία στέκεται εμπόδιο. («Επιστημολογικό εμπόδιο» ονομάζεται το εμπόδιο αυτό στη Διδακτική). Η λύση είναι ένας πιο αξιόπιστος ορισμός.

    Να ένα παράδειγμα. Στο Δημοτικό μας έλεγαν ότι δύο ποσά χ και ψ είναι ανάλογα όταν μεγαλώνοντας το ένα μεγαλώνει και το άλλο ή μικραίνοντας το ένα μικραίνει και το άλλο. Αν έχουμε στο νου μας αυτόν τον λανθασμένο ορισμό τότε θα πούμε ότι η ηλικία του ανθρώπου και το ύψος του είναι ποσά ανάλογα. Αυτό όμως δεν είναι σωστό.

    Στο Γυμνάσιο όπου τα ζητήματα επανατοποθετούνται, μας λένε: χ,ψ ανάλογα όταν ψ/χ=c (c σταθερό).

  59. sarant said

    Επανήλθα από ψήφο και καφέ κτλ με την οικογένεια.

    50 Ε, δεν το ήξερα

  60. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @51, 52. Κοντά εἴμαστε! 🙂 (ἀλλά δέν εἶναι σωστό νά ἁπλώσω σέ ἕνα ἱστολόγιο οίκογενειακά στοιχεῖα γνωστοῦ μου χωρίς ἔγκρισι. Πάντως, ὅλη αὐτή ἡ ἱστορία ἔχει τίς ρίζες της ΜΟΝΟ στόν ἐμφύλιο..)

  61. Χαρούλα said

    #60 φυσικά. Πολύ καλά κάνετε.

  62. Νέο Kid said

    Σάρωσε ο Φειδίας (Fidias) στις ευρωεκλογές της Κύπρου! Χαλαρά τρίτος , μπορεί και να έρθει δεύτερος (ή και πρώτος!) μεταξύ Συναγερμού και Ακέλ!

    Τι εστί Φειδίας; Γιουτούμπερ περιπτωσάρα… γκουγλίστε τον!

  63. ΓΤ said

    Εάν ΝΔόσκυλα και Ταϊλερανδάκιας μείνουν στο κάτω όριο του εγκζιτπόλ, έρχεται γλέντι

  64. ofakiris said

    Εξαιρετικό!

    Ευχαριστούμε!

    Θυμίζει Γκοσινί και Μικρό Νικόλα.

  65. ΓΤ said

    Στα ευρωψηφοδέλτιά μας είχαμε, ευτυχώς, ένα πολύ δυνατό άτομο των γραμμάτων μας.

    Δεν βάφει τα μαλλιά του, αφήνει τη Φύση να γράψει, δεν είναι περιφερόμενος ναρκισσόκλωνος, πατάει γερά και δεν έχει ανάγκη χειροκροτητών.

  66. Οι καρυδοπαραγωγολι Καλαβρύτων βάζοντας στις αποθήκες τους μια τηλεόραση στο διαπασόν να μεταδιδει τα σχόλια των κομματόσκυλων για τα αποτελέσματα των εκλογών πέτυχαν την μετατροπή του προϊόντος σε καρυδόψυχα

    Σαφώς ο νικητής των εκλογών είναι ο Βελόπουλος με την έξυπνη κίνησή του να ασχοληθεί με τα προβλήματα του ΠΑΟΚ από τις κυβερνήσεις Σύρθζα και Νουδούλας

  67. Theo said

    @66, τέλος:

    Στον δήμο Έδεσσας ο Βελόπουλος τρίτος, σε μικρή απόσταση από τον δεύτερο ΣΥΡΙΖΑ!!

  68. Theo said

    Και στον δήμο Πέλλας (απ’ όπου κατάγεται), δεύτερος!!

  69. Alexis said

    Μήνυμα με πολλούς αποδέκτες:

    ΟΣΟ ΝΥΧΤΩΝΕΙ Τ’ ΑΓΓΟΥΡΙ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ!

  70. sarant said

    Τα αποτελέσματα είναι πολύ άσχημα για τη Νέα Αριστερά, που την υποστήριξα.

    Είναι πολύ καλά για τον Βελόπουλο και τους άλλους ακροδεξιούς. Δεν θέλω να βγάλω το άθροισμα.

    Με τα πρώτα έξιτ πολ, είπα ότι ο Κασσελάκης δικαιώθηκε. Βιάστηκα.

    Όλοι οι μεγάλοι μπορούν να πουν ότι νίκησαν, για όλους μπορούμε να πούμε ότι χάσανε.

    Η ΝΔ είχε μεγάλη πτώση, αλλά μένει κυρίαρχη και δεν αμφισβητείται, είναι 12 μονάδες μπροστά.

    Ο ΣΥΡΙΖΑ εξαφάνισε τη Νέα Αριστερά και δεν έπεσε πολύ από το 17.8 του Ιουνίου, αλλά δεν πέτυχε την ανατροπή και αισθάνεται πλέον την ανάσα του ΠΑΣΟΚ.

    To ΠΑΣΟΚ δεν βγήκε δεύτερο, αλλά μείωσε πολύ τη διαφορά.

  71. Μαρία said

    Τη Λατινοπούλου ποιός την έσπρωξε, ρε παιδιά; Την ψήφισαν τα ορφανά των Σπαρτιατών; Με 6% στον Έβρο, όπου 14+ ο Βελό, 4+ η Νίκη, κάτι ψιλά ο Εμφιετζόγλου ο Έβρος πρέπει να είναι ο πιο μαύρος νομός.

  72. Μαρία said

    Για γαλλομαθείς.

  73. Theo said

    @71:

    Συγγενής μου δικηγόρος στη Θεσσαλονίκη που έχει δουλέψει ως βοηθός υποψήφιας της ΝΔ μού έλεγε τις προάλλες πως η ΝΔ έσπρωχνε Λατινοπούλου για να κόψει ψήφους από ακροδεξιά και Λοβέρδο για να κόψει από ΠΑΣΟΚ.

  74. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    69 Στο σωστό νούμερο! 🙂 Μεγαλώνει για τα νεφρά όλων μας. Καταλαβαίνεις με πόση ακόμη λύσσα θα πέσει η δεξιά κυβέρνηση πάνω μας.
    Αν δεν ξεσηκωθεί (σιγά μην) ο μαστιζόμενος κόσμος, έχει όλο τον καιρό να μας πηδήξει κανονικά.
    Στο δρόμο ή στον τρόμο, διαλιέχτε προλετάριοι!

  75. sarant said

    73 Τον Λοβέρδο δεν τον έσπρωξε πολύ καλά.

    71 Να πας πει και η Χαρούλα

  76. Πέπε said

    Αν θεωρήσουμε, όπως εύστοχα είπε κάποιος εδώ χτες ή σήμερα, ότι οι ευρωεκλογές είναι σφυγμομέτρηση, όλη η Ελλάδα, εκτός από τη μισή Κρήτη, δηλώνει ενθουσιασμένη με την υπάρχουσα κυβέρνηση. (Οι Θρακιώτες με το κόμμα Ισότητας είναι ειδική περίπτωση.) Μόνο εδώ και σε κάτι άλλα περιθωριακά πηγαδάκια μαζευόμαστε μερικοί παράξενοι με τις πλερέζες.

    Κάτι πρέπει να ‘χουμε καταλάβει λάθος.

  77. Λάμπας said

    Πρώτο κόμμα το ΚΙΕΦ σε Ξάνθη- Ροδόπη (κατά τα άλλα, η μειονότητα δεν είναι ενιαία).

    Αν μέτρησα καλά, η Ελληνική Λύση είναι δεύτερο κόμμα σε έξι νομούς της βόρειας Ελλάδας.

    Το κυριότερο: με τρώει η αγωνία για τη Φλέσσα…

  78. Θρασύμαχος said

    ##71+73: https://www.iefimerida.gr/politiki/thessaloniki-o-karamanlis-katebike-apo-aytokinito-gia-na-hairetisei-ti-latinopoyloy

  79. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Το αφήγημα είναι για τα πανηγύρια, κυριολεκτικά ό,τι νάναι. Πεντάχρονο παιδί με πολιτικοκομματική συνείδηση!

    Ρηχό, πολύ ρηχό.

    56 – Έλα ντε!😊

    66 τέλος- Ο Βελόπουλος είναι έξυπνος, αυτοί που τον ψηφίζουν είναι ηλίθιοι. Άλλωστε, είναι γνωστό σε τι είδους όντα απευθύνεται για να πουλήσει θαυματουργές κηραλοιφες και ιδιόχειρες επιστολές του χριστού.

  80. Μαρία said

    73 Με αποτέλεσμα να χάσει μια έδρα ο Βελό και να την κερδίσει η Λατινό, κάτι που δεν υπολόγισαν.

    75 Η Χαρούλα ζεί ανάμεσά τους!

  81. rogerios said

    Πρόωρες βουλευτικές στη Γαλλία προκήρυξε ο Μακρόν (για τις 30 Ιουνίου… πώς προλαβαίνουν;)

  82. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    74 – «Στο δρόμο ή στον τρόμο, διαλιέχτε προλετάριοι!»
    Ντεν υπάρχουν προλετάριοι καρντιά μου.😊

    76 τέλος- ΟΛΑ!😊

  83. Χαρούλα said

    Τόσα σκοτάδια γύρω μου, θέλετε να δω τι έγινε;;; Όσο πάμε και μαυρίζουμε. 😩😡

    Ο Βελόπουλος είχε πάρει φόρα μετά τα γεγονότα του Έβρου. Είχε τότε κάποιον Κύρκο, που έτρεχε παντού. Τον πούλησε(σήμερα δέχεται την κριτική του),και βρήκε τον Παπαδάκη, που κουβαλούσε πίσω του και καμμενικές ψήφους των «καταπατητών» στο Δ. Οπότε ευκολάκι να μαζέψει όλους τους αγανακτισμένους από την ακρίβεια και τις φωτιές μαυροδεξιούς.

    Για την Λατινοπούλου νομίζω πως είναι πανελλήνιο το σπρώξιμο. Αυτό το μισογύναικο πράμα, κάπως βρίσκει χρήματα. Για να κατέβει στις εκλογές και να κάνει τόσο πολυέξοδη καμπάνια. Στον Έβρο ήρθε γιατί είναι η …πατρίδα της! Πήρε αλαμπρατσέτα τον παππού της τον παπά και γύριζαν. Ξεκινώντας από τον Μητροπολίτη Δ&Ο, σε όλες τις ανδροκρατούμενες υπηρεσίες. Κάτι οι χωριανοί, κάτι οι γιαγιούλες του παππούλη, κάτι τα πεινασμένα, τσίμπησε λίγα ψηφαλάκια παραπάνω εδώ.

    Αν και συνηθισμένη, παραμένω εξαγριωμένη!🤬 Ελπίζω οι μεταναστεύσαντες εβρίτες να είναι σοβαρότεροι στην επιστολική τους.

  84. Theo said

    @80:

    Μήπως αυτό ήθελαν;

  85. Χαρούλα said

    https://www.evros-news.gr/2024/06/07/afroditi-latinopoulou-h-eyxh-toy-ierea-papoy-thw-papablassh/

    https://www.evros-news.gr/2024/06/01/afrodith-latinopoyloy-se-soyfli-fraxth-kai-alejandroypolh/

    https://www.evros-news.gr/2024/05/31/afroditi-latinopoulou-periodeyse-ston-boreio-ebro/

  86. Μαρία said

    85 A χα! Βλέπω οτι της πρόσφερε τη στήριξή του κι ο κατάμαυρος Μυλωνάκης πρώην Βελό.

  87. Μαρία said

    O Μακρόν μόλις ανακοίνωσε διάλυση της βουλής και πρόωρες εκλογές στις 30 Ιουνίου και στις 7 Ιουλίου ο 2ος γύρος.

  88. Μαρία said

    1ος ο Αυτιάς 3ος ο Μπελέρης 6η η Μελέτη

    Α βγήκε κι η Αλεξανδράκη Γαλατώ που νομίζω είχε σχολιαστεί στα γυναικεία ονόματα.

  89. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    88, πού τα βλέπεις; Η Φλέσσα;

  90. Θρασύμαχος said

    #89: https://ekloges.ypes.gr/current/e/home/parties/

  91. Κάτω από χίλια τμήματα ακόμα…

  92. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    90 Μερσί,
    και κλάααμα η Φλέσσα, αλλά κι αυτοί που βγήκαν…

  93. 43 και, στην επιστολική η ΝΔ. Πάτος Λύση, Νίκη, Αφροδίτη.

  94. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ούτε η Σπυράκη

    Εκείνη η Ωραιοζήλη Κουτσουπιά, τίποτα;

  95. ΚΑΒ said

    Χάρηκα που δε βγήκε ούτε η Σπυρἀκη, ούτε η Φλέσσα. Όσο για τον Αυτιά ήταν αναμενόμενο.

    Η Νέα Αριστερά (που δεν την ψήφισα) περίμενα να πάρει 2,8 ή 2,9 , αλλά δεν…

  96. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Βλέπω η συμμετοχή ανέβηκε κοντά στο 41%.
    Λοιπόν, έφτασα να ψηφίσω λίγο πριν το κλείσιμο. Χωρίς ρολόι, ξέχασα και το τάμπλετ -άνευ αρμάτων, στο περίπου το υπολόγισα, πέρασα κι απ΄τη Ρεματιά (ενώ ήταν τελείως αντίθετα-στη Μεταμόρφωση), ζορίστηκα, έφτασα κάθιδρη, 6.45, δεν είχε άλλους πελάτες κι έτσι με το φάκελο στο χέρι, ρώτησα τί ποσοστό συμμετοχής είχε. Πετάχτηκε ο εκπρόσωπος της ΝΔ, (δεν ήταν κι άλλος εκεί, ούτε εφορευτική εκτός από την πρόεδρο και τη γραμματέα) και μου λέει ,κοιτάζοντας το κινητό του, «λίγο πάνω από το 40% » . Βγαίνοντας ωστόσο στην αυλή, ρώτησα στο τραπέζι του Σύριζα, αυτό ήταν πιο κοντά μου, και μου λένε πολύ χαμηλά 30+ και αυτό άκουσα κι όταν ήρθα σπίτι κι άνοιξα ράδιο κλπ. Τελικά 40+ .

    Με λιγότερο από 500 τμήματα ακόμη, δίνει τη Λατινό να βγαίνει. Ω τί κόσμος μπαμπά!

  97. Αγγελος said

    O Βελόπουλος; Ο ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ;;; 10%, να χ.. μέσα;

    Κακά τα ψέματα, η βάση του ΣΥΡΙΖΑ — όση τέλος πάντων του έμεινε — ακολουθεί τον Κασσελάκη. Και την ώρα που κάποιοι ασχολούμαστε με τα εσωκομματικά μας, η Λεπέν θριαμβεύει στη Γαλλία…

    Θα ήθελα να είχα κάτι αισιόδοξο να πω, αλλά δεν έχω. Μη χειρότερα!

  98. Πέπε said

    Η φρίκη είναι κυρίως ο Βελόπουλος, κι από μόνος του και σε συνδυασμό με Νίκη και Λατινοπούλου (4 έδρες όλοι μαζί).

    Βασικά η μεγάλη φρίκη είναι η αποχή 60%, αλλά μιλάμε για το ίδιο πράγμα έτσι κι αλλιώς (αποχή – Βελόπουλος).

    Το γαμώτο είναι η Νέα Αριστερά, Μέρα Αριστερά, Πέρα Αριστερά κλπ. που, σύμφωνα με τη μακραίωνη παράδοση, δεν ξέρουν να συμφωνήσουν σε μερικά βασικά: «ήμασταν Σύριζα αλλά δε μας καλύπτει πια». Εντωμεταξύ του Γιάνη δεν του τρέχει καθόλου τελευταία, θυμάμαι θρίλερ στις κοινοβουλευτικές, τώρα πάλι είναι ο πρώτος από αυτούς που μένουν έξω.

    ΚΚΕ αρκετή άνοδο σε ποσοστά, από την προηγούμενη Ευρωβουλή, αλλά ίδιες έδρες, δύο.

    Οι μεγάλες μου απορίες είναι δύο: ποιοι ψηφίζουν ΝΔ, και ποιοι ψηφίζουν Σύριζα. Και γιατί ακριβώς.

  99. οταν έγραφα πως το ποδόσφαιρο είναι πιο σοβαρό από την πολιτικήμε κοιτάζατε σαν ούφο,,, δικαιώθηκε τώρα η Λατινοπούλου σαν φωνή της …Λογικής !!!!

  100. στην ευρωβουλή ο Ν.Παππάς που έγινε ευρύτερα γνωστός επειδή παρκάιζε το πολυτελές αυτοκίνξτό του στα παρτέρια της Φ.Ν.

  101. Pedis said

    Ψιλοαναμενόμενα τα αποτέλεσματα (και η αποχή, αλλά αυτή είναι γενική, συνέπεια κατά μεγάλο μέρος της πολιτικής κοροϊδίας του Σύριζα στο αντιμνημονιακό μέτωπο).

    (α) Σύριζα 1 για βρούβες, Σύριζα 2 για διάλυση.

    (β) Οι πασόκοι υπάρχουν ακόμη ανάμεσά μας. Ψαχτείτε.

    (γ) Τα κόμματα της Ακροδεξιάς, ΝΔ και βελορθόδοξοι ναζιάρηδες, έκαναν αναδιανομή τις παραδοσιακές ψήφους τους ως συγκοινωνούντα δοχεία, καθίκια καλύτερα.

    Το κακό θα ήταν τέτοια αποτελέσματα να τα έφερνε η όλη Ακροδεξιά με συμμετοχή στο 80%. Υπάρχει ελπίς. Θεωρητικώς.

  102. sarant said

    97 Ούτε εγώ έχω τίποτα το αισιόδοξο.

    Στο Όπεν παρακολούθησα συζητήσεις στις οποίες συμμετείχε η (κατα δήλωσή της κεντροδεξιά) Λατινοπούλου και ανατρίχιασα -πολύ πιθανό σε λίγα χρόνια να τη δούμε… αρνούμαι να συνεχίσω.

  103. Μαρία said

    98 Οι μόνοι που αύξησαν τη δύναμή τους σε ψήφους σε σύγκριση όμως τις βουλευτικές είναι ο Βελό κι η Λατινό. Οι υπόλοιποι πήραν λιγότερες.

  104. # 98 τέλος

    έχεις σκεφτεί ποτέ πως ένας που λέει πως είναι αριστερός είναι συγχρόνως σκληροπυρηνικός οπαδός ομάδας του ΠΟΚ και λατρεύει π.χ, τον Μαρινάκη ;

    (και ως γνωστόν «ομάδα δεν αλλάζεις ποτέ»- μόνο εγώ άλλαξα )

  105. Πέπε said

    98 (εγώ)

    Οι μεγάλες μου απορίες είναι δύο: ποιοι ψηφίζουν ΝΔ, και ποιοι ψηφίζουν Σύριζα. 

    101 (Πέδης)

    Οι πασόκοι υπάρχουν ακόμη ανάμεσά μας. Ψαχτείτε.

    Αυτοί δε μου προξενούν απορία. Είναι οι ίδιοι που ο Τσοβόλας τούς τα ‘δωσε όλα τόοοοτε, και που δε θ’ αλλάξουν γνώμη ούτε αν σηκωθεί ο Αντρέας από τον τάφο για να πάει να ψηφίσει ΝΔ, και είναι και μερικοί που απλώς έχουν πολλά χρόνια να δουν Πασόκ και δε θυμούνται πώς μοιάζει. Εξηγείται.

  106. # 102

    είναι η …φωνή της λογικής !!!! (σαν την λογική που δίδασκαν στα σχολεία επί χούντας !! )

    Εβλεπα χθες συζητήσεις μέχρι ν’ αρχίσει ο στίβος στις 9. Μεγάλη μαλακία μου, ένοιωσα μετά σαν ψεκασμένος από τον τόνο της φωνής όλων σχεδόν των ομιλητών. Χρειάζομαι εβδομαδιαία αποτοξίνωση με ΣΟύμπερτ, Βέρντι, Ντύλαν, Φαμπρίτσιο και Τουότερμπόυς !!!!

  107. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Αναμενόμενο το αποτέλεσμα, ο κυρίαρχος λαός με το αλάθητο κριτήριο, μίλησε, και τι είπε;

    97 – α) Όπου και να χ…ς Άγγελε, η υπόθεση είναι merde.😊

    β) Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ποτέ καμία βάση, ένα συνονθύλευμα «αριστερών» ιδεών ήταν, που υποστηρίχθηκε από την ελίτ για να εφαρμοστεί το φασιστικό μνημόνιο απρόσκοπτα, να ξεπλύνει την δεξιά, και κυβερνώντας, να εξαλείψει κάθε λαϊκή ελπίδα για κάτι διαφορετικό από την δεξιά διακυβέρνηση. Εκ του αποτελέσματος, τα πήγε περίφημα, και τώρα απλώς, σκόρπισε. Άλλωστε, ούτε οι εδώ φανατικοί συριζαιοι δεν τον στήριξαν.

    Δεν είναι ότι θριαμβεύει η Λεπέν, αλλά ότι η αριστερά δεν έχει να πει τίποτε εφικτό και εναλλακτικό, ειδικά στους νέους, κάτι που την καθιστά ανύπαρκτη. Κι ενώ οι εκεί κομμουνιστές έχουν αποχαιρετίσει προ πολλού, στην Ελλάδα με ΓΓ το «ρομπότ» είναι Χαμένοι στο διάστημα, και σαν γνήσιοι οπαδοί, χαίρονται που ψόφησε η κατσίκα του γείτονα. Δεν έχουν να πουν απολύτως τίποτα, υπεραιωνόβιο κόμμα, και τους πέρασε ο Βελόπουλος, κι είναι τόσο βλαμμένοι που πανηγυρίζουν.

    γ) Δες την θετική πλευρά, είσαι μεγάλος κι έχεις περάσει όμορφα, και κυρίως, εξακολουθείς να λειτουργείς την κριτική σου σκέψη. Τίποτε καλύτερο.😊

    98 – Η φρίκη, είναι η αριστερή ανυπαρξία γενικά στην Ευρώπη και η άνοδος του ΑfD, με 65% εκλογική συμμετοχή στην Γερμανία. Μπαίνουμε σε μια περίοδο ευρωπαϊκής στρατικοποίησης κι άντε να δούμε θα καταλήξει. Εγώ έχω κάτι κατά νου, εσύ;😊

  108. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    102 τέλος – Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα των αριστερών, αρνούνται να δούν και να δεχτούν την πραγματικότητα, με λογική συνέπεια να επελαύνει ο φασισμός χωρίς αντίπαλο.

  109. Alexis said

    Απορία: (προς Νικοκύρη και λοιπόύς που γνωρίζουν τα της Ε.Ε.)

    Ο Μπελέρης δεν είναι Αλβανός υπήκοος; Υποθέτω πως ναι, αλλιώς πώς ήταν υποψήφιος δήμαρχος Χιμάρας;
    Πώς λοιπόν ένας πολίτης από κράτος που δεν είναι μέλος της Ε.Ε. μπορεί να είναι υποψήφιος για το Ευρωκοινοβούλιο;
    Και τώρα που εκλέχτηκε τι θα γίνει; Θα τον αποφυλακίσουν οι Αλβανοί για να πάει στο Στρασβούργο; 😊

  110. Stavroula said

    Καλημέρα.

    108. Τα είπες όλα.
    Ομφαλοσκόπηση και όχι ευελιξία και προσαρμοστικότητα.

  111. ofakiris said

    Καλημέρα,

    Πέπε“Οι μεγάλες μου απορίες είναι δύο: ποιοι ψηφίζουν ΝΔ, και ποιοι ψηφίζουν Σύριζα. Και γιατί ακριβώς.”Για μια ακόμη φορά έζησα από κοντά το δράμα.Και όσο αφορά τους γνωστούς μου η απάντηση είναι ότι ΝΔ (και δεξιά γενικά) ψηφίζουν οι ΠΙΣΤΟΙ ΟΠΑΔΟΙ της από τη μια και οι “ΛΑΔΕΜΠΟΡΟΙ” (αυτοί που έχουν συμφέροντα) από την άλλη.Για τους πρώτους η λογική δε λειτουργεί. Η δεξιά είναι θρησκεία και όπου υπάρχει η θρησκεία απουσιάζει η λογική και η κριτική σκέψη. Η ομάδα να είναι καλά και ας πάμε κατά διαόλου σαν λαός.Για τους δεύτερους η δεξιά είναι μονόδρομος γιατί κερδίζουν. Και αρκετοί, στο χωριό, μου το είπαν στην ψύχρα.Ο γιατρός ήταν στη λίστα της Νοβάρτις που έθαψε ο Μητσοτάκης, τρεις συγγενείς έκαναν παπάδες τα παιδιά τους και παίρνουν μισθό, τέσσερεις φίλοι έχουν τα παιδιά τους αστυνομικούς και συνοριοφύλακες, και δύο γείτονες τα έχουν στο στρατό ΕΠΟΠ. Δύο θείες έχουν πάρει αναπηρική σύνταξη σαν “τυφλές” και πληρώνονται και τα εγγόνια σαν φροντιστές, δύο ανήψια (σαραντάρηδες) έχουν σύνταξη αναπηρίας, κτλ, κτλ. Για όλους αυτούς Δεξιά σημαίνει “σταθερότητα”.Μίλησα και με αυτούς που ψήφισαν Σύριζα και Νέα Αριστερά. Θέλουν μια καλύτερη κοινωνία, με λιγότερη βρομιά και απάτη και δεν βλέπουν πως. Και ώς γνωστόν η ελπίδα πεθαίνει τελευταία.

  112. # 97α

    Αγγελε, βασικά πήρε ψήφους από ΠΑΟΚτσήδες γιατί ήταν ο μόνος όταν ο Αυγενάκης κρόιδευε τον Σαββίδη με το Καυτατζόγλειο και μετά ο Βρούτσης με τις καθυστερήσεις τα ίδια, αυτός ασχολήθηκε. Ο ΠΑΟΚ έχει πικρά πείρα από ΠαΣοΚ με τον Καλαφατη, από Σύριζα με Βασιλειάδη και χάρτινο, ήρθε κι αυτό με τον Αυγεκάκη κι έδεσε το γλυκό : τα εκ του Σύριζα προερχόμενα τεμάχια απορρίπτονται, σαν συνένοχα, το ΚΚΕ ειναι για όσους θέλουνε να σκέπτονται άλλοι γι αυτούς, η Νίκη ειναι για τους θρησκομανείς τι έμεναν ; αποχή ή τα δεξιά της Νουδούλας (αν δεν είχαμε τόσο μεγάλη αποχή θα έβλεπες ακ’ομα μεγαλύτερα νούμερα στον Βελόπουλο)

    Αυτά από πέρισυ τα γράφω αλλά για πολλούς δεν υπάρχει το ποδόσφαιρο στην κοινωνία και την πολιτική και τώρα ξαφνιαστήκανε. Ας πρόσεχαν,!

  113. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

    109 Για να θέσει κάποιος υποψηφιότητα πρέπει να έχει την ιθαγένεια κράτους μέλους της ΕΕ. Ο Μπελέρης, όπως και ο Παλαιστίνιος Λατίφ Νταρουίς που κατέβηκε με τη Νέα Αριστερά, λογικά θα έχει και την ελληνική ιθαγένεια.

    Τι θα γίνει τώρα; Μύλος και θα χρειαστεί να μεταφράζω τα σχετικά έγγραφα 🙂

    Μάλλον όμως θα αποφυλακιστεί, ίσως υπήρχε ήδη συνεννόηση με την αλβανική κυβέρνηση.

  114. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!

    Αν και κάποιος θα το έχει ήδη κάνει, αναιρώντας την αναγωγή στο σύνολο, δηλαδή υπολογίζοντας την αποχή (δεν ξέρω να κάνω πίνακα στην πόρσε):

    ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 28.31/11.61
    ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ 14.92/6.12
    ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής 12.79/5.24
    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ 9.3/3.81
    ΚΚΕ 9.25/3.79
    «ΝΙΚΗ» 4.37/1.79
    ΠΛΕΥΣΗ 3.4/1.39
    ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ 3.04/1.25
    μέΡΑ25 2.54/1.04
    νέα Αριστερά 2.45/1.00
    ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ 1.45/0.59
    ΠΑΤΡΙΩΤΕΣ 1.41/0.58
    ΚΟΣΜΟΣ 1.08/0.44
    ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ 0.77/0.32
    ΚΟΜΜΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ, ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΙΑΣ 0.72/0.30
    ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΙΝΗΜΑ 0.67/0.27
    ΕΚΑ-ΑΚΚΕΛ 0.52/0.21
    ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. 0.52/0.21
    ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ 0.35/0.14
    Ε.ΠΑ.Μ 0.35/0.14
    Κίνημα 21 0.31/0.13
    ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΩΝ 0.27/0.11
    ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΟΙ 0.26/0.11
    ΛΑ.Ο.Σ. 0.25/0.10

    Αυτή είναι η δύναμη αφαιρώντας δηλαδή τους αδιάφορους (οι οποίο άγονται και φέρονται από τους παραπάνω). Πιστεύω (=ελπίζω) πως αν έμπαινε το μαχαίρι στο λαιμό (υποχρεωτική ψήφος), η εικόνα θα ήταν διαφορετική, αλλά όχι δραματικά.

    Φιλολογικού και κουτσομπολικού ενδιαφέροντος τα παραπάνω, όπως κατέληξε βέβαια η φάση…

  115. sarant said

    114 Δεν ξέρω αν έχει νόημα η άσκηση αυτή, αλλά εντυπωσιακό είναι.

    Για κάποιο λόγο, στον ΣΥΡΙΖΑ εμφανίστηκε μόνο η πρώτη λέξη του τίτλου.

  116. Alexis said

    #111: Ωραία ανάλυση. Κάπως έτσι είναι τα πράγματα, δυστυχώς.

  117. ΓιώργοςΜ said

    Κλάδεψα τα μακρυνάρια και μου ξέφυγε ο σύριζας. Λάθος της επιμέλειας 🙂

  118. Stavroula said

    62. Εκλέγηκα!!!

    Fidias Cyprus on X: «Εκλέγηκα! https://t.co/PQZmX3nDl8» / X

  119. sarant said

    118 Ναι, έτσι έγραψε. Και μετά «εκλεγήκαμε», που δεν χτυπάει το ίδιο περίεργα.

  120. Χαρούλα said

    #114 πολύ ωραία δουλειά ΓιώργοΜ.

    Από χθες έχω μια απορία, αλλά όχι χρόνο να το ψάξω. Έχει κάποιος τον συνολικό αριθμό ψήφων των ακροδεξιών, στις ευρωεκλογές 2014, 2019 και 2024. Για Ελλάδα.

Σχολιάστε