Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

  • Κλικάρετε εδώ για να γραφτείτε συνδρομητές και να έχετε ενημέρωση για νέα άρθρα με ηλεμηνύματα (ελληνιστί ημέιλ)

    Προστεθείτε στους 8.778 εγγεγραμμένους.
  • ΟΠΕΚΕΠΕ, η λέξη του 2025!

    Η λέξη της χρονιάς (2025)
  • ΤΟ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΜΟΥ ΒΙΒΛΙΟ (2021)

  • ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ (2018)

  • ΤΟ ΠΡΟΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ

  • ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΒΙΒΛΙΟ

  • ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΒΙΒΛΙΟ

  • ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Μέσ’ στου Χουρμούζη τα στενά

Posted by sarant στο 18 Μαρτίου, 2026


Το τραγούδι βέβαια λέει για του Βοσπόρου τα στενά, αλλά στην επικαιρότητα βρίσκονται τα στενά του Χορμούζ. που αποφάσισα να τα εξελληνίσω, όχι  χωρίς βάση όπως θα δούμε στη συνέχεια.

Βρίσκονται στην επικαιρότητα επειδή, αφού το Ιράν δέχτηκε την απρόκλητη επίθεση των Ισραηλινών και των Αμερικανών, δεν πήγε σαν πρόβατο στη σφαγή αλλά αμύνεται -και μέρος της άμυνάς του είναι να κλείσει τα στενά του Ορμούζ.

Από τα στενά περνάει αξιόλογο ποσοστό της παγκόσμιας διακίνησης πετρελαίου, αλλά η αναταραχή στην περιοχή έχει και μια δεύτερη, κρυφή πτυχή: τα λιπάσματα. Το 25-30% της παγκόσμιας ουρίας και αμμωνίας  προέρχονται από τα κράτη του Κόλπου. Οι τιμές των λιπασμάτων έχουν ήδη εκτιναχθεί, πράγμα που θα το δούμε στο σουπερμάρκετ οσονούπω. Βέβαια, η βασική απειλή είναι η τιμή του πετρελαίου. Αν τα στενά μείνουν κλειστά ως το τέλος του μήνα, έγραψε το Εκόνομιστ, η τιμή του πετρελαίου μπορεί να ξεπεράσει τα 150 δολάρια και να φτάσει ως τα 200, συνταγή για παγκόσμια ύφεση.

 

Τα στενά του Χορμούζ, αν δείτε στον χάρτη, σχηματίζονται στο σημείο όπου μια προεξοχή από την αραβική χερσόνησο, φαίνεται σαν να σπρώχνει, σαν δάχτυλο υψωμένο, την ασιατική ήπειρο προς τα πάνω.

Η θάλασσα εκεί είναι άβαθη και έχει πολλά μικρά νησιά και  ένα μεγάλο.

Τα νησιά αυτά στην αρχαιότητα τα έλεγαν Καλαίου νήσους. Στον περίπλου της ερυθράς θαλάσσης διαβάζουμε ότι «πονηροὶ δὲ οἱ κατοικοῦντες αὐτὰς ἄνθρωποι καὶ ἡμέρας οὐ πολύ τι βλέποντες» -κατοικούνταν από αγριάνθρωπους που δεν έβλεπαν και πολύ το φως της μέρας, θα εννοεί ότι κρύβονταν τη μέρα.

Εκεί, λέει το ίδιο κείμενο, ἐκδέχεται μετ’ οὐ πολὺ τὸ στόμα τῆς Περσικῆς, καὶ πλεῖσται κολυμβήσεις εἰσὶ τοῦ πινικίου κόγχου -λίγο πιο πέρα βρίσκουμε το στόμιο της Περσικής θάλασσας  και υπάρχουν πολλά όστρακα που έχουν μαργαριτάρια.

Το όνομα του πορθμού, Χορμούζ, προέρχεται από το βασίλειο του Ορμούς που υπήρχε εκεί στα μεσαιωνικά χρόνια, στο τέλος ήταν βασάλος,  υποτελές κράτος, της Πορτογαλίας. Για την ετυμολογία  του Χορμούζ/Ορμούς έχουν προταθεί διάφορες θεωρίες. Κατά μία άποψη, προέρχεται το όνομα του θεού Άχουρα Μάζντα, του Ωρομάσδη, όπως προφερόταν στη μέση  περσική. Αλλη άποψη, από τους χουρμάδες -διότι και η λέξη «χουρμάς» περσική αρχή έχει, μέσω τουρκικών. Κάποιοι λένε και από το ελληνικό «όρμος». Ο Φρασαόρτης, αν διαβάζει, ίσως βοηθήσει στην ετυμολόγηση.

Και ο Χουρμούζης; Και ο Χουρμουζης από εκεί είναι.

Θα ξέρετε τον Αιμίλιο Χουρμούζιο και τον Μιχαήλ Χουρμούζη (πότε θ’ αξιωθώ να διαβάσω το Μαλακώφ;). Είναι επώνυμο, αλλά είναι και μικρό όνομα, το οποίο λογικά προηγήθηκε -και ακόμα δίνεται, έστω και σπάνια: το έχουμε στον μνημειώδη κατάλογο ανδρικών ονομάτων. Υπήρχε  και ένας Γεώργιος Χουρμούζης ή Χουρμούζιος ο χαρτοφύλαξ, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εκκλησιαστική μουσική.

Χουρμούζι λεγόταν τα χρόνια εκείνα το μαργαριτάρι ή ίσως ένα είδος μαργαριταριού, που προερχόταν απο τα στενά του Χουρμούζ. Ο Καισάριος Δαπόντες, στον κατάλογο των εξαιρέτων πραγμάτων, αυτή τη βίβλο του μπον βιβέρ, μας λέει:

Τὰ πετράδια Ἰνδίας,
κεχριμπάρι τὸ Λέχικο,
ὁ Ἄνθραξ ὁ λίθος,
τὸ μαργαριτάρι Χουρμούζιον,
τὰ φαρφουρία, τὰ τσάγια,
τὰ ῥαβέντια
καὶ μετάξια
Κίνας, ἐξαίσια πράγματα.

Λέχικο δηλαδή πολωνικό -της Βαλτικής.

Και ο πατριάρχης Καλλίνικος, λίγο αργότερα:

Εἰς τὲς κολῶνες δὲ κοντὰ λεπτὲς τὲς εἰρημένες
ἀπὸ μαργαριτάρια σπάνια κρεμασμένες,
καὶ ἀκριβὰ χουρμούζια, φούντας δύο μεγάλας
ἔχουσι καὶ δυσεύρετα εἰς βασιλείας ἄλλας.

Χουρμούζι λοιπόν ένα είδος μαργαριτάρια, και απο εκεί και το όνομα Χουρμούζης (όπως και Ζαφείρης από το ζαφείρι).

Άρα  και ο Χουρμούζης από το Χορμούζ βαστάει, οπότε ο εξελληνισμός που έκανα στην αρχή, του Χουρμούζη τα στενά,  δεν είναι αβάσιμος.

Μέσ’ στου Χουρμούζη τα στενά, ο Ντόναλντ κλαίει τα δειλινά; (Κι ο Νετανιάχου πλάι του, για όποιον θέλει να το συνεχίσει).

 

112 Σχόλια to “Μέσ’ στου Χουρμούζη τα στενά”

  1. π2's avatar

    π2 said

    Υπάρχει κι ο μακαρίτης Γιώργος Χουρμουζιάδης, ο ανασκαφέας του Δισπηλιού.

  2. Κουνελόγατος's avatar

    Κουνελόγατος said

    Καλημέρα.

  3. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Μέσ’ στου —> Μες στου Απλά πράγματα, στοιχειώδη

  4. LandS's avatar

    LandS said

    @1

    Και άλλων σημαντικών Γιώργος Χουρμουζιάδης – Βικιπαίδεια

  5. Το μεσαιωνικό βασίλειο: https://iranologie.com/the-history-page/the-kingdom-of-hormuz/

    Η διτυπία Ορμούζ/Χορμούζ είναι κάπως ενοχλητική. Αλλά πώς να τη λύσουμε; Η περσική (και αραβική) ονομασία έχει αυτό το άφωνο χ των ξένων, την αρχαία δασεία πάνω-κάτω. Το ελληνικό αυτί πρέπει να άκουγε χ τον 18ο αιώνα, όπως δείχνουν οι Φαναριώτες. Βλέπω ότι το πορτογαλικό αυτί (ήταν εκεί!) άκουγε Ορμούζ https://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_Hormuz

  6. phrasaortes's avatar

    phrasaortes said

    Χωρίς να το έχω ψάξει ιδιαίτερα, έχω την εντύπωση πως το Ορμούζ πρωτοαναφέρεται στις πηγές ως Αρμοζεία, μια πόλη/περιοχή της ακτής της Καρμανίας απ’όπου πέρασε ο Νέαρχος*. Καρμανία λεγότανε η περιοχή του νοτιοανατολικού Ιράν, ανάμεσα στην Περσίδα και την Γεδρωσία, οπότε γεωγραφικά συμπίπτουν. Φαντάζομαι πως από την Καρμανία θα ετυμολογείται το σημερινό Κερμάν.

    Στην εποχή των Σασσανιδών υπήρχαν αρκετές πόλεις των οποίων το όνομα σχετίζονταν με τον Ωρομάζδη (όπως και βασιλιάδων, πριγκήπων και μέχρι κι ενός Πάπα που προσπάθησε να ενώσει τις εκκλησίες μετά το ακακιανό σχίσμα), αλλά στους Αχαιμενίδες ο μαζδαϊσμός δεν είχε προχωρήσει τόσο πολύ.

    *Νομίζω πως η δεύτερη φρεγάτα που παραγγείλαμε από τους Γάλλους θα βαφτιστεί Νέαρχος. Ελπίζω να μην του μπουν ιδέες του Δένδια για ναυτική επέμβαση στον Περσικό Κόλπο, όπως με τον Κίμωνα στην Κύπρο…

  7. Christos's avatar

    Christos said

    6 τέλος: Ευτυχώς δε μπορώ να σκεφτώ κανέναν επικεφαλής ελληνικού στόλου που να πήγε στην Ταϊβάν…

  8. Faltsos's avatar

    Faltsos said

    Ξέχασες Νικοκύρη να μας πληροφορήσεις ότι «Τα Στενά του Ορμούζ είναι πάρα πολύ στενά»

    https://www.efsyn.gr/politiki/paraskinia/504490_entyposiako-mathima-geografias-apo-ti-sofia-boyltepsi-ta-stena-toy

  9. ΓιώργοςΜ's avatar

    ΓιώργοςΜ said

    7 Τέτοιος φόβος δεν υπάρχει. Οι νταήδες κάνουν τον παληκαρά στους αδύνατους. Σιγά μην πάνε να γαργαλίσουν την κοιλιά του δράκου…

    Να μάθουμε όμως τα ονόματα των φρεγατών, οι συρράξεις τους ταιριάζουν δύο στα δύο. Να είμαστε έτοιμοι για τις επόμενες…

  10. phrasaortes's avatar

    phrasaortes said

    Σύμφωνα με την Βίκη, η τρίτη φρεγάτα θα λέγεται Φορμίωνας και η τέταρτη Θεμιστοκλής. Επομένως προβλέπεται εμφύλιος και στην συνέχεια εχθρική εισβολή εξ ανατολών.

  11. Spiridione's avatar

    Spiridione said

    6.

    https://www.iranicaonline.org/articles/hormuz-i/

  12. sarant's avatar

    sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    8 Έχεις δίκιο, το ξέχασα

    6 Υπάρχει Αρμόζεια άπαξ, στον Αρριανό, εκεί που λέει τα του Νεάρχου

  13. Pedis's avatar

    Pedis said

    # 10 – Αν είναι να συναντηθεί ο Κίμων με τη Σαλαμίς δεν θα είναι για καλό…σκέφτομαι τα παιδιά που υπηρετούν, διότι για καινούρια παλιοσίδερα θανάτου πάντα «υπάρχουν λεφτόδεντρα».

  14. nikiplos's avatar

    nikiplos said

    Μες στου Χουρμούζη τα στενά

    Ο Δόναλντ κλαίει τα δειλινά

    κι ο Νετανιάχου πλάι του

    χτυπάει το κεφάλι του

    Τα τάνκερ κάνουν σλάλομ πια,

    με το πετρέλαιο στα ψηλά,

    κι ο κόσμος όλος απορεί

    ποιος σπρώχνει τη φωτιά αυτή.

    Κι ο Χομεϊνί από ψηλά

    βουβός ακούει τις βροντές

    βλέπει το αίμα που κυλά

    για του Επστάιν τις ντροπές

    Άπονε κι άκαρδε ντουνιά

    θε να σου ρίξω μια μπουνιά

    μπας και ξυπνήσεις μιαν αυγή

    σε μια πιο λεύτερη ζωή

  15. ΣτοΔγιαλοΧτηνος's avatar

    ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    14# Κι ο Νετανιάχου πλάι του / σφάζει με το κολάι του.

  16. Costas Papathanasiou's avatar

    Costas Papathanasiou said

    Χουρμουζιάδης (Εκ μεταφοράς, από μεζεδάκια) :
    Αυτά είναι ασύλληπτα

    Λένε πως τα ποτάμια
    περνούν κάτω από πόλεις ασφυκτικά.
    Λένε ο φλοιός της γης
    είναι επικίνδυνα ασταθής.
    Πως οι ρινόκεροι κοντεύουν να χαθούνε.

    Κατηγορούν εμάς τις άγονες μήτρες
    για γήρανση του πληθυσμού.
    Κι είναι κι αυτοί που αδιάντροπα
    πετούν μωρά στη θάλασσα.

    Ίσως να ξέρετε κι εσείς αυτό που αποκαλούν
    φόβο των Ιουδαίων
    την ανοχή του ξένου
    του μαύρου την υποταγή.

    Θα πείτε αυτά είναι υπερβολές
    κι αβάσιμα σενάρια.
    Και έτσι απλά —νομίζετε—
    με βάλατε στη θέση μου.
    (Στέλιος Χουρμουζιάδης “Το κράτος των σωμάτων”, Περισπωμένη, 2024 https://poets.gr/el/poihtes/xourmouziadis-stelios/1126-to-kratos-ton-somaton/3364-afta-einai-asyllipta )
    Και η Βοσπορική παρωδία:
    Μες στου Χουρμούζη τα στενά,/ ο Ντόναλντ πόλεμο κερνά
    κι ο Νετανιάχου πλάι του/ γελάει και λαλάει του: (x2)
    Οβριός εγώ, Γιάνκης εσύ / κι εγώ Ναζί κι εσύ Ναζί
    εσύ τη Βίβλο, εγώ Τανάκ/ όμως κ’ οι δυο  ίδιο τάκα-τάκ1(x2)
    Μπόμπες αν ρίχνουμε μαζί/ μεθάω κι εγώ μεθάς κι εσύ
    Πιες αίμα από το τάσι μου/ αδέλφι και καρντάση μου(x2)
    1 : πρβλ https://www.youtube.com/watch?v=LmbHiYh951U Μάρκος Βαμβακάρης –‘ Τικ τακ’ κάνει η καρδιά μου (Διασκευή, συνοδεύει η Σούλα Στράτου, έτος ηχογρ. 1968)

  17. sarant's avatar

    sarant said

    14-16 Ωραίοι και οι δύο!

  18. atheofobos's avatar

    atheofobos said

    Η  πόλη Κασάμπ που φαίνεται στον χάρτη στην κορυφή της χερσονήσου που εισχωρεί στα στενά του Ορμούζ, βρίσκεται στην επαρχία Μουσάνταμ. Την πόλη  είχαν φτιάξει τον 17ο αιώνα οι Πορτογάλοι λόγω του φυσικού λιμανιού για τον ανεφοδιασμό των πλοίων τους. Το 1971 όταν σχηματίστηκαν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (UAE) το Ομάν αποφάσισε να κρατήσει το Μουσάνταμ και άλλη μια ξεκομμένη από αυτό περιοχή, στην κυριαρχία του λόγω της στρατηγικής θέσεως που έχει στα στενά του Ορμούζ.

    Την περιοχή την ονομάζουν και ως Νορβηγία της Αραβίας λόγω των πολύ όμορφων φιόρδ που έχει.

    Σχετικά γράφω στο Γ΄-ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΟΜΑΝ-Κασάμπ

  19. Που χάθηκες βρε Μιχάλη να μας υπενθυμίσεις την «Εγκυκλοπαίδεια Σαραντάκου»;

    Τι έμαθα πάλι σήμερα. Να είσαι καλά Νικοκύρη!

    • Ο πιο γνωστός Χουρμούζιος ήταν ο Χουρμούζιος Χαρτοφύλακας, ένας από τους τρεις δασκάλους της Νέας Μεθόδου της Βυζαντινής Μουσικής.
    • Το όνομα είναι περσικής προέλευσης και σημαίνει «φωτεινός» (Hormuz/Ahura Mazda).

    από ChatGPT

  20. ΣτοΔγιαλοΧτηνος's avatar

    ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    8# Το Πλατύ Ημαθίας είναι εξαιρετικά πλατύ.

    https://www.documentonews.gr/article/parti-sto-ch-me-ti-voultepsi-gia-to-steno-tou-ormouz-einai-poly-steno-to-platy-imathias-einai-exairetika-platy/?utm_source=projectagora&utm_medium=contentdiscovery

  21. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Κάλυμνος: Πέθανε στα 108 η Ρηνιώ Βούη

  22. aerosol's avatar

    aerosol said

    #8 & 21
    Και το Βαθύ της Σάμου κείται εις βάθος δυσθεώρητον.

  23. Spiridione's avatar

    Spiridione said

    20. Ahura σημαίνει ‘κύριος’ και mazda ‘σοφία’ (συνδέεται με το αρχ. μανθάνω).

    https://en.wiktionary.org/wiki/%F0%90%AC%80%F0%90%AC%B5%F0%90%AC%8E%F0%90%AC%AD%F0%90%AC%80_%F0%90%AC%A8%F0%90%AC%80%F0%90%AC%B0%F0%90%AC%9B%F0%90%AC%81#Avestan

    Και το όνομα της αυτοκινητοβιομηχανίας Mazda είναι λέει εμπνευσμένο από τον Ahura mazda

  24. … το Ιράν … αμύνεται -και μέρος της άμυνάς του είναι να κλείσει τα στενά του Ορμούζ. …

    Το λες και
    στεναρή αντίσταση.

  25. 23, … #8 & 21
    Και το Βαθύ της Σάμου κείται εις βάθος δυσθεώρητον.

    Ενώ τα Ψηλά Αλώνια
    στέκονται στο ύψος τους.

  26. Jorge's avatar

    Jorge said

    Η στενωπός είναι φυσικός σχηματισμός που δημιουργείται από την τάση που έχουν όλα τα σώματα να πλησιάζουν μεταξύ τους με δύναμη ανάλογη της περιεχόμενης μάζας τους. 

    Η ένταση της οποίας εξαρτάται από την μεταξύ τους απόσταση.

    Βαρύπετρο

    18 Φεβρουαρίου 2002

  27. Costas Papathanasiou's avatar

    Costas Papathanasiou said

    Αρχαίο πνεύμα αθάνατο, και από χουρμούζικα μαργαριτάρια ( κι από αράπικα τοπάζια) πιο ακριβό , μας (ξανα)λέει ο Παλαμάς:
    Κι απ’ τις σκάλες κι από τ’ ακρογιάλια
    της Ασίας τ’ αντικρινά,/ πέρα από τη Βιθυνία,
    κάτι απλώνεται κατάμαυρο,
    κι όλο αγριεύει και ζυγώνει,/ Θεού οργή και δαίμονα μανία. [25-30]
    Κι απ’ τις πόρτες διάπλατες που ανοίξανε
    κόσμος βγαίνει, κι αργοπάτητο/ σέρνει και βαρύ το πόδι,
    κι είναι μια πομπή, και δε γνωρίζεις
    δέξιμο κι αν είναι, ξεπροβόδισμα,/ γάμος, λιτανεία ή ξόδι.[37-42]
    Και γυναίκες ούτε, ούτε παιδιά·
    κι άντρες μοναχά ασπρομάλληδες/ και μισοκοπιές και παλικάρια·
    κι έρχονται με κόπο και σκυφτοί
    σαν από κρυψώνες μες στη γη,/σαν από τ’ ανήλιαγα κελάρια.[49-54]
    Κι είναι σα βγαλμένοι από ’να σκύψιμο
    σε παλιά βιβλία δυσκολοσίμωτα,/ και σε συναξάρια,
    και σε κατιτί ακριβότερο
    απ’ τ’ αράπικα τοπάζια, απ’ τα χουρμούζικα/ τα μαργαριτάρια.[67-72]
    «Είν’ εδώ κλειστοί μες στα κιβούρια,
    μες στα τυλιγάδια είναι κρυμμένοι,/ —για νεκρούς η πλάση ας μην τους κλαίει!—
    ω οι πηγές οι αθόλωτες της Σκέψης,
    οι ασυγνέφιαστοι της Τέχνης ουρανοί,/οι Αθάνατοι κι οι Ωραίοι.[139-144] …»
    (ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ /Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΓΥΦΤΟΥ /ΛΟΓΟΣ Ε΄ Ο θάνατος των αρχαίων https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?text_id=1466&hi=320336&cnd_id= )

  28. Theo's avatar

    Theo said

    Καλημέρα,

    Το 1814-1815 έγινε η τρίτη (μετά από εκείνη του 12ου-13ου αιώνα κι αυτήν του Μπαλασίου ιερέως στο β΄ μισό του 17ου) μεταρρύθμιση της ελληνικής μουσικής σημειογραφίας από τους Τρεις Διδασκάλους: Χρύσανθο εκ Μαδύτων, Γρηγόριο λαμπαδάριο και Χουρμούζιο, χαρτοφύλακα της Μεγάλης Εκκλησίας, γνωστή ως η Νέα Μέθοδος. Μέχρι τότε ήταν πολύ δύσκολη η εκμάθηση της μουσικής σημειογραφίας κι έπαιρνε αρκετά χρόνια. Υπήρχαν 97 σημάδια που το καθένα τους αντιστοιχούσε σε μια ολόκληρη μουσική φράση, κι οι μουσικοί έπρεπε να τα θυμούνται, καθώς και κάποια άλλα που υποδείκνυαν τον τρόπο κι έδιναν άλλο ύφος στην εκτέλεση αυτών των φράσεων. Οι εν λόγω τρεις απλοποίησαν τη σημειογραφία και εξήγησαν (ανάλυσαν δηλαδή κάθε παλιό σημάδι σε αρκετές γραμμές με τις νότες της νέας σημειογραφίας) τα έργα των παλαιών μελουργών, που δεν ήταν μόνο εκκλησιαστικά αλλά και κοσμικά, μεταξύ των οποίων και τούρκικα και αρμένικα. Το μέγιστο μέρος τους το εξήγησε ο Χουρμούζιος που ήταν ψάλτης, διδάσκαλος, εξηγητής (μεταγραφέας), κωδικογράφος, μελοποιός και εκδότης. Υπήρξε ο πρωτεργάτης και ο κυριότερος πρακτικός στυλοβάτης της Νέας Μεθόδου· το εξηγητικό (μεταγραφικό) του έργο διέσωσε την εκκλησιαστική μουσική μας παράδοση και έτσι θεωρείται σήμερα ανυπολόγιστης επιστημονικής και εθνικής σημασίας. (Σήμερα υπολογίζεται πως έχουν μεταγραφεί στη Νέα Μέθοδο κάτι λιγότερο από το 50% των παλαιών μελών.)

    Έτσι, με τη Νέα Μέθοδο

    • Διασώθηκε τό ἐκκλησιαστικό μουσικό ρεπερτόριο, βυζαντινό καί μεταβυζαντινό, ἀπό τή φθορά καί τήν ἀχρησία καί τέλος τόν ἀφανισμό.
    • Ἀξιοποιήθηκαν στό ἔπακρο καί εὐοδώθηκαν οἱ προσπάθειες τουλάχιστον μιᾶς 150ετίας πλειάδας ἐξηγητῶν.
    • Διατηρήθηκε ἐν μέρει ἡ σημειογραφική παράδοση, μέ διαφορετική φυσικά λογική σέ σχέση μέ τήν παλαιότερη λειτουργία της, χωρίς καταφυγή σέ ἑτερόκλητα σημειογραφικά συστήματα (λ.χ. πεντάγραμμο). Μεταβλήθηκαν οἱ μουσικοί χαρακτῆρες «ἀπό συμβόλων εἰς γράμματα», ἡ δέ λειτουργία τῆς Μουσικῆς ὑποβλήθηκε σέ σαφεῖς κανόνες. Μέ τό νέο σύστημα μποροῦσε νά γραφεῖ «ἀπεριφράστως» κάθε σύντομη ἤ ἀργή μελωδία, ἐκκλησιαστική ἤ κοσμική.
    • Συνέβαλε τά μέγιστα στήν ὁμοιόμορφη ψαλμωδία ἀπό καλά συγκροτημένους χορούς ψαλτῶν, κάτι τό ὁποῖο ἦταν σχεδόν ἀδύνατο μέ τήν παλαιά Μέθοδο.
    • Διευκολύνθηκε στό ἔπακρο ἡ διδακτική διαδικασία· τό ὀλιγόχρονο τῆς μάθησης ἦταν κίνητρο γιά τήν προσέλκυση πλήθους μαθητῶν ἀπό κάθε κοινωνική τάξη, πού συνέχισαν τήν παράδοση τῆς Ψαλτικῆς ὡς Μουσικοδιδάσκαλοι ἤ ὡς Ψάλτες στίς κατά τόπους Ἐκκλησίες.
    • Δημιουργήθηκε πλῆθος νέων συνθέσεων καί εὐνοήθηκε ἡ μουσική ἀνα-δημιουργία μέ προσαρμογή τῆς πρότερης παράδοσης σέ σύγχρονα αἰσθητικά πλαίσια. Καταγράφηκε μέ τή μέγιστη δυνατή λεπτομέρεια ἡ φωνητική ἑρμηνεία τῶν βιρτουόζων τῆς Τέχνης.
    • Ἀναπτύχθηκε σέ μεγάλο βαθμό ἡ μουσική τυπογραφία (Βουκουρέστι 1820). Ἡ χειρόγραφη παραγωγή σιγά σιγά μειώθηκε καί σταδιακά σχεδόν ἐκμηδενίστηκε.
    • Ἄνοιξε ὁ δρόμος στή μουσικολογική ἐπιστήμη γιά ἔρευνα κάθε πτυχῆς τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης καί γενικότερα τοῦ μουσικοῦ μας πολιτισμοῦ.

    Παρακάτω η πρώτη σελίδα από την εξήγηση του Δοξασταρίου του Ιακώβου Πρωτοψάλτη από τον Χουρμούζιο σε αυτόγραφό του, του 1827:

  29. Theo's avatar

    Theo said

    Περισσότερα για τον Χουρμούζιο βλ. στον λίκνο του #20, της Χαρούλας.

  30. Γεροταύρος's avatar

    Γεροταύρος said

    Όπως είναι φανερό από τον αγγλικό αλλά και το γαλλικό γεωγραφικούς όρούς τα «στενά» του Ορμούζ δεν είναι παρά στενό του Ορμούζ (Strait of Hormuz – Detroit d’ Hormuz). Για κάποιο λόγο έχουμε την τάση να λέμε «στενά» αντί για στενό, παρόλο ότι αναφερόμαστε σε 1 στενό πέρασμα/δίοδο. Η ίδια παραρήρηση ισχύει και για το Βόσπορο, καθώς μιλάμε συνήθως για στενά του Βοσπόρου (όπως και το γνωστό τραγούδι και όχι για στενό. Όμως η λέξη είναι Βόσπορος και όχι Βόσποροι. Καμιά ιδέα για το θέμα σε έναν ιστότοπο που έχει κεντρικό του θέμα τις λέξεις και τη γλώσσα;

  31. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    23, 26
    Και το (δόλιο) το Μικρό Χωριό πάλι; Τόση δα ακίδα στο μάτι τους!

  32. aerosol's avatar

    aerosol said

    #26
    Α, εκεί μιλάμε για ύψος απροσμέτρητον!

  33. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    10 Ο Θεμιστοκλής παροπλίστηκε πρόσφατα λόγω γήρατος. Θα υπάρξει Β’, για να ξαναπάει να πεθάνει στην Περσία; 🙂

  34. sarant's avatar

    sarant said

    28 Εξαιρετικός!

    29 Μπράβο Τέο, πολύ χρήσιμα όλα αυτά

    31 Πράγματι, στενό λένε οι Άγγλοι και οι Γαλλοι. Στα ελληνικά, χρησιμοποιείται και ο ενικός και ο πληθυντικός, το δε ΛΚΝ λέει «συνήθως πληθυντικός»

     2. (συνήθ. πληθ.) στενή διάβαση, στενό πέρασμα: α. ιδίως ανάμεσα σε βουνά: Tα στενά της Kρέσνας / των Θερμοπυλών. Οχύρωση / φρούρηση / κατάληψη ενός στενού. β. ανάμεσα σε δύο στεριές που τις χωρίζει θάλασσα· θαλάσσιο στενό· (πρβ. πορθμός): Tο ~ της Mάγχης / του Οτράντο / του Γιβραλτάρ. Tο ~ / τα στενά του Ελλησπόντου και του Bοσπόρου. (νομ.) Διεθνή στενά.

  35. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    1 Εμείς είχαμε τον γλυκύτατο αδερφό του τον Νίκο, κλασικό φιλόλογο και σκηνοθέτη.

  36. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Οσφραίνομαι ότι επέστρεψε το χουντοτρόλ.

  37. 31, 35γ,

    Στενά και στην ξηρά, πχ Θερμοπυλών, Δερβενακίων.
    Εν τω μεταξύ υπάρχει και στενό για δρομάκι, καθώς και στενή για την φυλακή (και Στενή Ευβοίας).

  38. 35γ,

    Και λίγη στραβομάρα μου με τις Θερμοπύλες, αλλά τις είχα φυλαγμένες από πριν για σχόλιο.

  39. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Στα Τρίκαλα, στα δυο στενά…

  40. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Και ασφαλώς η πασίγνωστη Gate of Straits, η θύρα των φανατικών της Τζοχόρ Νταρούλ στην Α’ Μαλαισίας.

  41. sarant's avatar

    sarant said

    41 🙂 🙂 🙂

  42. Άντε, και οι σουλτάνοι από Dire Straits

  43. Costas Papathanasiou's avatar

    Costas Papathanasiou said

    Dire straits of Hormuz
    Heard the news all about strait of Hormuz
    Israel derail flail impale Septic tanks muse
    Evisceration of entire nation excuse do use
    The emancipation of a pariah state the ruse

    Eschews queues of pundit crews from pews
    Abuse truths confuse proof of sleuths views
    Clues bright clear hues who did light the fuse
    Whichever side you choose everyone will lose

    Fossil fuel rule the soaring price of a barrel
    Notoriety of warring society as things unravel
    Deploring apparel Dickensian dystopia carol
    Impropriety imploring piety noone can travel

    Trump myopia even after alarm of Vietnam
    Cruise missiles trials denials all about harm
    Disarm nuclear piles more lies from the farm

    Can’t becalm not napalm just arm AI wiles
    No qualm war once more hush defile isles
    Crush the rush of plush paedophiles files
    Copyright © Old Timer Rhymer | Year Posted 2026
    ( https://www.poetrysoup.com/poem/dire_straits_of_hormuz_1808636 )

  44. Costas Papathanasiou's avatar

    Costas Papathanasiou said

    Ξεκάθαρες απαντήσεις σε τυχόν απορίες για τα στενά Ορμούζ, δίδονται εμμελώς και εδώ:
    https://www.youtube.com/watch?v=I3PRp6GoaH8 Strait of Hormuz, Energy Lifeline (Original Song) TentzaMusic
    https://www.youtube.com/watch?v=sXpYkKJuTf8 Strait of Hormuz Jonny Boy
    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=WSt_CPgBdSY Swimming the Strait of Hormuz Lyric Music Video ( Mike States Lyrics )
    https://www.youtube.com/watch?v=jxS6fmWNQS4 STRAIT OF HORMUZ ( ParodiesByEssay )
    https://www.youtube.com/watch?v=jsOQFJiQeW4&list=RDjsOQFJiQeW4&start_radio=1 Strait Of Hormuz (Aman Guru, https://www.musixmatch.com/lyrics/Aman-Guru-94/Strait-Of-Hormuz )
    https://www.youtube.com/watch?v=gc8JO88FBF8 Music by CUSCO ♪ Strait of Hormuz

  45. Απροπό και η χουρμαδιά του Κεμάλ μέσω Γκάτσου, σε ανεξακρίβωτη τοποθεσία της μείζονος περιοχής.

  46. Αν η ζωή ήταν απλη και είχαμε ειρήνη….

  47. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Δήμαρχος Αρσί-σιρ-Ομπ: Σαρλ Χιτλέρ

  48. Faltsos's avatar

    Faltsos said

    Με τη βοήθεια της ΑΙ δημιουργήθηκε το νέο σουξέ.

    Μοσική: AI Music Generator/ Στίχοι: Costas Papathanasiou

    https://aimusicfactory.ai/share?id=undefined&music_id=28c1a801-613c-42b1-8f7c-988b8a739ac0

  49. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >> …τον Μιχαήλ Χουρμούζη (πότε θ’ αξιωθώ να διαβάσω το Μαλακώφ;)

    Μαλακώφ
    Στο θέατρο της Κυριακής (1987)
    Στο ρόλο του Παυλάκη ακούγεται ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος
    προλογίζει ο Κ.Χ.Μύρης

    Το θέατρο της Κυριακής (στο Γ΄Πρόγραμμα)
    Από «Θεατρική βραδιά»/Το Θέατρο στο Α΄πρόγραμμα,
    100 χρόνια από το θάνατο του Μιχαήλ Χουρμούζη, 1982, Θέατρο Καισαριανής, »Ο Λεπρέντης» του Μ. Χ.(1835) σε σκηνοθεσία του Γιώργου Χριστοφιλάκη, προλογίζει ο Ιάκωβος Καμπανέλλης

  50. sarant's avatar

    sarant said

    48 Το γράφει φυσικά με to, Hittler

  51. Faltsos's avatar

    Faltsos said

    49 Δυστυχώς, η δοκιμή απέτυχε. Μόνο εγώ μπόρεσα να ακούσω το δημιούργημα της ΑΙ. Μάλλον χρειάζεται πληρωμή για κατέβασμα ή μεταφόρτωση.

  52. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Απολαύσαμε τη δήλωση του Προέδρου του ΟΠΕΚΕΠΕ για την περίοδο 2018-2019: Στην Κρήτη τα ζώα ήταν περισσότερα από τις μύγες.

  53. Faltsos's avatar

    Faltsos said

    Ζητώ συγνώμη για την επιμονή, αλλά θα κάνω ακόμη μια δοκιμή για το «άσμα» (49) https://aimusicfactory.ai/share?id=3019132&&music_id=28c1a801-613c-42b1-8f7c-988b8a739ac0

  54. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    Hittler faces Zielinski as French town’s election contest goes viral

  55. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    Ο δεσπότης Αλεξανδρούπολης μιλάει στην παρουσίαση της Ιθάκης!

  56. spyridos's avatar

    spyridos said

    54

    Πολύ καλό.

  57. Faltsos's avatar

    Faltsos said

    57 Καλό δεν θα τόλεγα, αλλά δεν είναι χειρότερο από πολλά που κυκλοφορούν και ακούγονται.

    Εντυπωσιακή η δυνατότητα να φτιάχνει «τραγούδια» κάθε άσχετος.

  58. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    «Έχω δει την Παναγία να περνάει τη διάβαση». (Ταρίφας σε ταρίφα καθώς χώνουν ιππόδρομο.)

  59. dryhammer's avatar

    dryhammer said

    59. Θυμήθηκα εκείνο πού ‘χα ακούσει στο στρατό: «Είδα την Παναγιά να πουλάει σάμαλι» [και κάποιος συμπλήρωνε: «και να κλέβει και στα ρέστα»]

  60. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    60 Δραϊχάμερος

    Κώστας Ζουράρις, Μέσα στο σάμαλι η Αχειροποίητος, Αθήνα, «Αρμός», 1994.

  61. dryhammer's avatar

    dryhammer said

    Ο συστρατιώτης προηγείτο κατά μία πενταετία 89Β’ ΕΣΣΟ

  62. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Κι ενώ φλέγεται το σύμπαν, η Ντόρα δήλωσε «Έχουν το ίδιο γέλιο», συγκρίνοντας Μαρίκα με Σάκκαρη.

  63. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    Δηλ. αλα γαλλικά Η φρεγάτα Κίμων, άρα Η Κίμων. Το υπερωκεάνιο (αρσ. στα γαλλικά) Νορμανδία, άρα ο Νορμανδία κι όχι η Νορμανδία.

  64. Costas Papathanasiou's avatar

    Costas Papathanasiou said

    Μεταφρασμένη από τα Περσικά και η ακόλουθη στιχομυθία, από το θεατρικό έργο “Κύρους (σ)κατάβασις” :
    “Ωρομάσδου στεναχώρια”
    Είπε ο Ντόναλντ Τράμπ στον Μπίμπι:
    “Λέω να ορμήσω για κολύμπι
    με Βιν Ντίζελ και Τομ Κρουζ
    να μου ανοίξουνε το Ορμούζ1
    το οποίο, αν μη τι άλλο,
    με στενεύει στον καβάλο”.
    “Άχου!”, λέει ο Νετανιάχου
    του πορτοκαλένιου βλάχου,
    “Κάθε πετρελαίου βαρέλι
    βαρεμένο στούρνο θέλει,
    PC-ΝΑΤΟ, άρα μας πρέπει
    πιο φαρδιά και η κωλοτσέπη.”

    1: λέξη ελλ. από τη φράση “βούρ για ούζα”→ “ορμάτε στα ούζα”→ Ορμ’ούζ

  65. Faltsos's avatar

    Faltsos said

    65

    Κύριε Κώστα, μήπως να μελοποιήσουμε κι αυτούς τους στίχους; Έτοιμο το έχω, σε ραπ αυτή τη φορά

  66. sarant's avatar

    sarant said

    55 Xαχαχα, φοβερό, διότι προφέρεται σχεδόν Ζελενσκί

    65 Τεχνικότατο!

  67. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    8 > Ξέχασες Νικοκύρη να μας πληροφορήσεις ότι «Τα Στενά του Ορμούζ είναι πάρα πολύ στενά»

    Ήθελα ν’ ανταμώναμε σ’ ένα στενό τα δυο μας
    και να ‘ναι το στενό φαρδύ, να βάνει τον καημό μας.

    Κι από άλλο τραγούδι:

    Στενό φαρδύ σοκάκι μου με τις ανηφοριές σου,
    κάνε κι εμένα γείτονα με τις γειτόνισσές σου.

    Ασφαλώς και ένα στενό (ουσ.) μπορεί να είναι περισσότερο ή λιγότερο στενό (επίθ.). Και μια πλατεία μπορεί να είναι περισσότερο ή λιγότερο πλατιά. Δεν καταλαβαίνω γιατί τόσος ντόρος με τη δήλωση. Το αν είναι αστείο ή όχι να πεις «τα στενά είναι πολύ στενά» μπορεί να απασχολεί μόνο όσους έχουν λύσει κάθε άλλο πρόβλημα και δεν έχουν τι άλλο να κάνουν.

    Εκτός αν υπάρχει άλλου είδους λάθος στη δήλωση και μου ξέφυγε.

  68. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    Χώρια που είναι πολιτικά ανεύθυνος -ίνα μη είπω τίποτις χειρότερο- ο αντιπερισπασμός να στρέφουμε την προσοχή του κοινού στα στενά της Βούλτεψη, τη στιγμή που μαίνεται στο ελληνικό Κοινοβούλιο ο πόλεμος του κρακερακιού.

  69. Prince's avatar

    Prince said

    69. «-ίνα μη είπω τίποτις χειρότερο-«
    Ίνα μύτη χοίρων ίππο.
    (Μα πώς μπορεί όμως μια λεπτή μύτη γουρουνιού να θυμίζει άλογο; )

    Την είπα τη μαλακία μου, καληνύχτα.

  70. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    67 Και είναι ακροδεξιός.

  71. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    35τέλος, >>Στα ελληνικά, χρησιμοποιείται και ο ενικός και ο πληθυντικός, το δε ΛΚΝ λέει «συνήθως πληθυντικός»

    Π.χ. το Στενό ή τα Στενά του Ευρίπου. Είναι και το χωριό Στενή παρέκει (όχι και πολύ στενή 🙂 )

  72. Alexis's avatar

    Alexis said

    #14: Νίκιπλε, ωραίο το στιχούργημα.

    Και για να είμαστε πιο κοντά στο πνεύμα του πρωτότυπου, προτείνω για ρεφρέν το παρακάτω (υποτίθεται ότι μιλάει ο Νετανιάχου στον Τραμπ):

    Γιάνκης εσύ κι εγώ Οβριός
    κι εσύ τρελός κι εγώ τρελός,
    εσύ Χριστό κι εγώ Γιαχβέ
    όμως κι οι δυο μας «οϊμέ»

  73. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    @Αίγινα@»Σκοτάδης» 27.10.2025: «Είναι πάρα πολύ μορφωμένος». (Ξαρχάκος για Κουτσούμπα)

  74. Alexis's avatar

    Alexis said

    Χα, χα, δεν είχα δει το #54 του Faltsos!
    Συμπέσαμε, εν μέρει, με την ΑΙ. Κελ ντεκαντάνς!

  75. Costas Papathanasiou's avatar

    Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα!
    66: Βεβαίως αγαπητέ. Γιατί όχι; Let it beat, που λέμε και στο Μικρό Χωριό.
    Θα μπορούσε ίσως να μπει ως επωδός και το εξής :
    Έχω καρδιά στενή, φαρδιά/ βαρέλια να χωρούνε
    από τ’ Ορμούζ, που καρτερώ/ ν’ ανοίξει για να ‘ρθούνε

    Άλλο άσμα υψηλών τόνων, διεθνών προδιαγραφών, είναι κι αυτό :
    «WHEN HORMUZ CLOSES, ROUTES ARE BORN»
    When Hormuz’s gates are shut tight with strife,
    Saudi finds ease in a pipeline’s life—
    To Yanbu’s port, black gold does flow,
    A path where old fears cease to grow.
    The UAE too has its own bold way,
    Pipelines that guide oil night and day.
    No longer bound to one narrow strait,
    New routes rewrite the energy fate.
    What shifts will come as power rearranges?
    How will nations shape their new exchanges?
    ( Von Nizr, https://www.facebook.com/61577212331050/videos/poem-when-hormuz-closes-routes-are-born-english-version-when-hormuzs-gates-are-s/26345486288475979/ , HASHTAGS: #GreatOilEscape #HormuzAlternatives #SaudiPipeline #UAEEnergy #YanbuPort #GlobalEnergy #OilRoutes #GeopoliticsOfEnergy )

  76. xar's avatar

    xar said

    @59 «Έχω δει την Παναγία να περνάει τη διάβαση»»

    Αυτό δεν είναι τίποτα. Εδώ τον άλλο που οδηγούσε το παπάκι μοναχός μου, ο τροχονόμος τον έγραψε για τρικάβαλο. (Κατά το γνωστό ανέκδοτο.)

  77. Jorge's avatar

    Jorge said

  78. Faltsos's avatar

    Faltsos said

    Έχοντας πλέον την άδεια του στιχουργού, προχωράμε στη δημοσίευση του νέου αριστουργήματος. Μου φάνηκε πολύ καλό και δεν θέλησα να το πειράξω με το προτεινόμενο συμπλήρωμα. Ελπίζω να παίξει

    Μουσική: AI Music Generator. Στίχοι: Costas Papathanasiou

    https://ilovesong.ai/work/8134607-c0a719f8-fa29-4d62-912d-8baadcb359a2

  79. Alexis's avatar

    Alexis said

    #79: Έπος! Αριστούργημα!🤣

    Έπεσα κάτω από τα γέλια! Ειδικά εκεί που ο βλάκας ο ΑΙ απαγγέλει: «Να μου ανοίξουνε το Ορμούζ ένα«

  80. Costas Papathanasiou's avatar

    Costas Papathanasiou said

    79. Μπράβο! Πολλή πλάκα έχει.

  81. sarant's avatar

    sarant said

    79 Πολύ αστείο!

  82. Faltsos's avatar

    Faltsos said

    80. Ναι κι εγώ αναρωτιόμουν πώς του ήρθε να πετάει το ξεκάρφωτο «ένα», ώσπου είδα την ξεχασμένη παραπομπή.

  83. Xar's avatar

    Xar said

    @79

    Ενεός! Κούντος.

    Απροπό τα γυναικεία φωνητικά τού είπες εσύ να τα βαλει ή ήταν από μηχανής έμπνευση;

  84. ΓιώργοςΜ's avatar

    ΓιώργοςΜ said

    Προς επίρρωσιν της εθνικής υπερηφανείας, ίνα καμαρώσωμεν διαμέσου του Κυρίου Υπουργού ωσάν αιγυπτιακόν σκέπαρνον: https://www.efsyn.gr/kosmos/mesi-anatoli/504771_ellinikoi-patriot-sti-saoydiki-arabia-katerripsan-dyo-iranikoys

    Ελπίζω να πέσουν τίποτις πετροδόλαρα τουλάχιστον, η εθνική ανάτασις στα ελληνικά στρατά κόστισε 12-20 μύρια ντόλαρς (Η βίκη λέει Export cost: About US$2.37–2.5 billion for a battery; US$6–10 million (FY 2018) for a single missile). Το κόστος για τη βολή μόνο (δύο πύραυλοι), χώρια το αναλογούν κόστος αγοράς της συστοιχίας, συντήρησης, προσωπικού…

  85. ΓιώργοςΜ's avatar

    ΓιώργοςΜ said

    85 συνέχεια: Το κυριότερο, αντί να το κάνουμε γαργάρα και να στείλουμε έναν ωραίο φουσκωμένο λογαριασμό στη… Σουηδική Αραβία, ζωγραφίσαμε με πιο χοντρό μαρκαδόρο ένα στόχο σε κάθε τι ελληνικών συμφερόντων. Πότε καθελκύεται ο Θεμιστοκλής είπαμε;

  86. sarant's avatar

    sarant said

    85-86 Οι Πάτριοτ είναι εκεί από το 2021, λέει. Αλλά οι δυο βολές καθαυτές, πόσο κόστισαν;

  87. spyridos's avatar

    spyridos said

    85, 87

    Αν, αααααν , ΑΑΑΑΑΑΑΝ
    ΑΝ,
    Αν έριξαν δύο ιρανικούς πυραύλους και γνωρίζοντας ότι στην καλύτερη περίπτωση το ποσοστό επιτυχίας είναι 10%, τότε χρειάστηκαν τουλάχιστον 20 βολές με πάτριοτ. Και στα πέντε χρόνια έχουν ρίξει μόνο 20 βολές και ενώ οι Γεμενίτες έριχναν ρουκέτες συνεχώς;

    Φυσικά οι σαούδι δεν πληρώνουν και δεν έδιναν και πετρέλαιο με πίστωση το 2015. Μόνο το Ιράν έδινε και με τις χαμηλότερες τιμές.

  88. aerosol's avatar

    aerosol said

    Η Ελλάδα «αμύνθηκε» 2.000 χλμ. από τα σύνορά της.

  89. spyridos's avatar

    spyridos said

    Η Αράμκο, η εταιρία την οποία προστατεύουν οι ελληνικοί πάτριοτ είχε καθαρά κέρδη το 2025, 104,7 δις δολάρια. Η Ελλάδα έχει για το 2025 (επίσημα) χασούρα, αύξηση του χρέους δηλαδή, 3 δις και για το 2026 18,5 δις ευρά.

  90. Jorge's avatar

    Jorge said

    90. Ελπίζω να συνυπολογίσατε τα εφτά χαρτιά την κάθε βολή.

  91. sarant's avatar

    sarant said

    91 Δεν είμαστε καρμίρηδες, κύριε

  92. Pedis's avatar

    Pedis said

    # 90 -Μην γίνεσαι καρμίρης! Δες το άλλο: μόνο στην αρχή τα φέρετρα θα κοστίσουν λίγο παραπάνω -παράτες, κόστος των επισήμων, αγήματα, υποσχόμενες συντάξεις στα ορφανά- αλλά, στη συνέχεια, για τους επόμενους θα έρθει στο κράτος σχεδόν τζάμπα, μηδαμινή επιβάρυνση στον κρατικό προΥπολογισμοό. Σε σάκκους για άμεσο θάψιμο και πολύ θα τους είναι.

  93. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    69, κράκερ  vs. κοκορέτσι
    μας τα κάνανε τσουρέκι
    (ξαναέσκασε Κοβέτσι)
    πάτριοτ vs. πυραύλων κι έτσι

    Έχετε γεια βρυσούλες

  94. ΓιώργοςΜ's avatar

    ΓιώργοςΜ said

    88 Κόψε κάτι μάστορα, βαλλιστικοί πύραυλοι είναι και δη Ιρανικοί, δεν είναι Ρώσικοι hypersonic (αλήθεια, πώς το μεταφράζουμε αυτό; Είναι για ταχύτητες 7mach και πάνω, το supersonic είναι για παρακάτω) ούτε F-16, δεν μανουβράρουν ιδιαίτερα. Θεωρητικά ο πατριώτης έχει 95% επιτυχία. Ακόμα όμως και δύο μόνο τουφεκιές να ρίξανε, 15-20 χαρτιά δεν είναι ποντικοκούραδα.

  95. ΓιώργοςΜ's avatar

    ΓιώργοςΜ said

    Με βάση τη συμφωνία βέβαια υποτίθεται ότι η Σ.Α. αναλαμβάνει πλήρως το κόστος λειτουργίας και αναβάθμισής τους. Κάτι θα βγει στην επιφάνεια αργά ή γρήγορα.

    Μας έχω ικανούς να πάνε να μας πληρώσουν και να τα αρνηθούμε, έτσι, από κιμπαριά: «Άσε ρε φίλε, κερνάω εγώ απόψε»

  96. Jorge's avatar

    Jorge said

    Η καρμίρα μπουράνα όμως δεν έστειλε τίποτας.

  97. spyridos's avatar

    spyridos said

    95

    Υπερηχητικούς;;;

    Δεν καταφέρνουν να σταματήσουν τα ζούνταπ , όχι πυραύλους, ελεγμένο αυτό.
    Τις τελευταίες τρεις μέρες οι Ιρανοί στέλνουν τους φτηνιάρικους και μαζικά παραγμένους Haj Qasem, που μπαίνουν στην ατμόσφαιρα με 12 φορές την ταχύτητα του ήχου.
    Όσα διυλιστήρια και δεξαμενές της Αράμκο ήθελαν να χτυπήσουν τα χτύπησαν. Το χτύπημα ήταν αναλογικό αυτού που έκανε η Συμμαχία του Επστίν (όπως Ινστίν) στο Ιρανικό πεδίο φυσικού αερίου.
    Οι χθεσινές εικόνες και βίντεο είναι αμέτρητες (όχι ΤΝ) και οι πάτριοτ πετάνε δεξιά-αριστερά σαν τα απολωλότα.

  98. Jorge's avatar

    Jorge said

    95. Πολυηχητικοί.

  99. Pedis's avatar

    Pedis said

    «Προστασία επιπέδου ζωής».
    Ερώτηση-φλασά: επιπεδοποιητικός βομβαρδισμός για το carpet bombing;

  100. Jorge's avatar

    Jorge said

    100. Πυκνής ύφανσης. Στημόνι – υφάδι, Δρεσδική επινόηση.

  101. Το «Ρ» της Φωκίωνος Νέγρη's avatar

    Το «Ρ» της Φωκίωνος Νέγρη said

    100. Μαζικός βομβαρδισμός περιοχής. Στη στρατιωτική αργκό μπορεί να μιλάνε και για «χαλινοειδή βομβαρδισμό» (;). Στην αργκό της πιάτσας «δεν έμεινε κ@λος».

  102. Pedis's avatar

    Pedis said

    Καλύτερα: ξεχαλίνωτος βομβαρδισμός!

  103. sarant's avatar

    sarant said

    100 Ισοπεδωτικός;

  104. Spiridione's avatar

    Spiridione said

  105. Pedis's avatar

    Pedis said

    # 102, 104 – Στα σοβαρά συμφωνώ: «ισοπεδωτικός», «μαζικός» είναι πιθανές αποδόσεις. Διάβασα το τελευταίο προπαγανδιστικό εξάμβλωμα της Ομάδας Αλητείας και έγινα λίγο κυνικός.

  106. Jorge's avatar

    Jorge said

    106. Κορεσμού ή αφανισμού λέει το παρακάτω.

    Μεδούλι έχει στις συζητήσεις.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Carpet_bombing

  107. xar's avatar

    xar said

    Και σαρωτικός βομβαρδισμός θα ήταν κατανοητό.

  108. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Καταιγιστικά πυρά

  109. Theo's avatar

    Theo said

    @56:

    Ένα απόσπασμα της ομιλίας του:

    Το βλέπω αυτές τις ημέρες, εμείς το παρατηρούμε και από αλλού που έχει να κάνει με το εξής δίπολο: Η μεν Δύση να εκτοξεύει βόμβες με τις ευχές των παστόρων πάνω στον Πρόεδρο των ΗΠΑ σαν να τον χειροτονούν και να του λένε «προχώρα» ενάντια στην Ισλαμική Ανατολή. Η δε Ανατολή να ανταποδίδει τις βόμβες παντού φωνάζοντας «Ο Θεός είναι μεγάλος».

    Και το μεσημέρι μου τηλεφώνησαν και μου είπαν αν είδα την έκθεση του ΟΗΕ. Δεν την είδα και ρώτησα περί τίνος πρόκειται.

    Έβγαλε, μου είπανε ο ΟΗΕ, μια έκθεση που λέει τις διώξεις που υφίστανται παγκοσμίως οι χριστιανοί από μουσουλμάνους.

    Τώρα καταλαβαίνετε ότι όλο αυτό προσπαθεί να εδράζεται επάνω στην πνευματική τεκμηρίωση της παράνοιας ενός πολέμου που μπορώ να τον καταλάβω όπως είπατε για τα συμφέροντα, όπως είπατε για πολλούς άλλους λόγους, για τη γεωγραφία, πολύ ωραία. Αλλά αν φτάσουμε να τον βάλουμε πάνω στο έδρανο του θρησκευτικού φανατισμού, τότε τελειώσαμε.

    Ο θρησκευτικός φανατισμός εμένα με κάνει να φοβάμαι και να τρέμω γιατί είναι αμείλικτος. Και αυτό είναι που προσπαθούμε εμείς εδώ.

    Δόξα τω Θεώ το είπατε ότι η Θράκη λειτουργεί σαν μοντέλο τέτοιας συνύπαρξης. Θα σας πω όμως και μια λεπτομέρεια που μέσα σε όσα είπατε περί ασφάλειας νομίζω ότι πρέπει να το γνωρίζετε.

    Για το Ισλάμ η Δύση, η χριστιανική Δύση, ανεξάρτητα πόσο πιστεύει στον Χριστό —δεν πολύ πιστεύει— αλλά η χριστιανική Δύση είναι οι Σταυροφορίες. Δεν θα την αγαπήσουν ποτέ. Όχι όμως και η Ορθοδοξία.

    Η Ορθοδοξία ξέρουν ότι έπαθε από τις Σταυροφορίες. Οπότε αν θέλετε στη φαρέτρα υπολογίστε και το ρόλο που μπορεί να παίξει η Ορθοδοξία σαν γέφυρα μεταξύ των δύο κόσμων. Διαφορετικά δεν πρόκειται να γεφυρωθούν ποτέ.

    Θα συνεχίζεται αυτό που βλέπουμε μέχρι τώρα. Αλλάχου Άκμπαρ από εδώ και από εκεί ευλογίες για να σκοτώσουμε κάθε τι μουσουλμανικό και ο ΟΗΕ να λέει «να και οι χριστιανοί τι έπαθαν άρα μην υποστέλλετε τις σημαίες ανταποδώστε και εσείς». Η Ορθοδοξία δεν μπορεί να συμπράξει με μια τέτοια παράνοια (https://www.romfea.gr/diafora/75510-anthimos-i-thriskeia-den-borei-na-dikaiologei-ton-polemo)

  110. Μαρία's avatar

    Μαρία said

  111. Pedis's avatar

    Pedis said

    # 111 – Ναι, ρε, μπράβο που τα βάζετε με το μεγάλο μυαλό. Εδώ ο Witkoff, ειδικός απεσταλμένος του Τραμπ στις συνομιλίες με το Ιράν, χριστιανός-σιωνιστής και δεδηλωμένος άνθρωπος του Ισραήλ, τα στενά τα ανέφερε ως «Κόλπος του Ορμούζ».

Σχολιάστε

 
Σχεδίασε έναν Ιστότοπο όπως αυτός με το WordPress.com
Ξεκινήστε