Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιον Φεβρουαρίου και για φέτος

Posted by sarant στο 1 Φεβρουαρίου, 2014


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα (συνήθως, αλλά όχι πάντα, την πρώτη του μηνός), ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα.

Η πρώτη μέρα του φετινού Φλεβάρη πέφτει Σάββατο, έτσι τα συνηθισμένα μεζεδάκια θα δημοσιευτούν αύριο. Το ίδιο θα έχουμε και τον Μάρτιο βέβαια.

Σα 1 † Ζαχαρίου Παπαντωνίου
Κυ 2 Γενέσιον Γεωργίου Σουρή· επίσης Δημητρίου Μενδελέγεφ και του Περιοδικού Συστήματος αυτού
Δε 3 Προσεδάφισις επί της Σελήνης του πρώτου γηίνου αντικειμένου
Τρ 4 † Τελευτή Θεοδώρου Κολοκοτρώνη. Και Δύτου Ανάδυσις
Τε 5 † Ιωάννου Γαβριήλ Εϋνάρδου
Πε 6 Δυστύχημα του αεροδρομίου του Μονάχου
Πα 7 Καρόλου Ντίκενς
Σα 8 Μάρκου Βαμβακάρη και Νικολάου Ξυλούρη, των γνησίων μελωδών
Κυ 9 † Κοίμησις Διονυσίου Σολωμού
Δε 10 † Νικολάου Καββαδία, βάρδου των ναυτικών
Τρ 11 † Καρτεσίου «σκέπτομαι άρα υπάρχω».
Τε 12 Γενέσιον Καρόλου Δαρβίνου
Πε 13 Εφεύρεσις κινηματογραφίας υπό αδελφών Λυμιέρ
Πα 14 Έρωτος του ανικήτου
Σα 15 Γενέσιον Γαλιλαίου
Κυ 16 Ιστολογίου ίδρυσις· και Δημοκρίτου του Αβδηρίτου
Δε 17 † Θανάτωσις Ιορδάνου Μπρούνο επί της πυράς
Τρ 18 Κοίμησις Μιχαήλ Αγγέλου και γενέσιον Νικολάου Καζαντζάκη, Κρητός
Τε 19 Γενέσιον Κοπερνίκου του ανατροπέως
Πε 20 Εφεύρεσις φωνογράφου υπό Θωμά Έδισων. Και Σπειροειδούς Αρχιτέκτονος γενέθλιον
Πα 21 Παγκόσμια ημέρα μητρικής γλώσσης
Σα 22 † Αμερίκου Βεσπουκίου
Κυ 23 † Ιωάννου Γουτεμβεργίου και της τυπογραφίας εν Ευρώπη. Και ίδρυσις της ΕΠΟΝ
Δε 24 † Τένεση Γουίλιαμς
Τρ 25 Γενέσιον Καρόλου Γκολντόνι
Τε 26 Γενέσιον Βίκτωρος Ουγκώ
Πε 27 Ανακάλυψις της δομής του DNA
Πα 28 † Κήδευσις Κωνσταντίνου Παλαμά – «Ηχήστε οι σάλπιγγες!…»

Στο παλιό ρωμαϊκό ημερολόγιο, που το έχουμε δανειστεί, ο Φλεβάρης ήταν ο τελευταίος μήνας του χρόνου -η χρονιά άρχιζε από τον Μάρτιο. Στο τέλος του χρόνου γίνονταν τελετές εξαγνισμού, και από το februum (= κάθαρση) ο μήνας ονομάστηκε Februarius. Από το Φεβράριος > Φεβράρης > Φεβλάρης προέκυψε η δημώδης ονομασία Φλεβάρης, που παρετυμολογικά συνδέεται με τη φλέβα, δηλ. ο Φλεβάρης ανοίγει τις φλέβες του (φλεβίζει) και βρέχει τον κόσμο -εξού και η παροιμία “Ο Φλεβάρης αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει”.

Μάλιστα, στις θηλάζουσες υπήρχε η εθιμική συνήθεια, για την πρόληψη των παθήσεων των θηλών, να τηρούν απόλυτη αργία και νηστεία την ημέρα της Υπαπαντής, στις 2 Φεβρουαρίου, που σαράντισε η Παναγία-Λεχώνα. Η κάθε μικρομάνα πριν θηλάσει το βρέφος της σταύρωνε τις θηλές των μαστών της και έλεγε την παρακάτω επωδή τρεις φορές: “Φλεβάρη, φλέβες άνοιξε στις ρώγες των βυζιών μου για να βυζάξω το παιδί και να το μεγαλώσω για να βυζάξω τον γιο τον κανακάρικό μου”.

Ο Φλεβάρης φυσικά είναι ο μόνος μήνας που έχει λιγότερες από 30 ημέρες, και γι’ αυτό λέγεται Κουτσοφλέβαρος. Υπάρχουν άφθονες λαϊκές παραδόσεις για το πώς έχασε τις μέρες του ο Φλεβάρης. Παραθέτω μία από το Σόποτο Αχαΐας, που περιλαμβάνεται στο κλασικό βιβλίο Παραδόσεις του Ν. Πολίτη: Ήτανε μια φορά μια γριά, κι είχε κάτι κατσικάκια. O Mάρτης τότες είχε είκοσι οχτώ ημέρες κι ο Φλεβάρης τριάντα μία. Ήρθε εκείνη την εποχή ο Mάρτης κι επέρασε χωρίς να κάμει χειμώνα. Kαι η γριά, από τη χαρά της που βγήκανε πέρα καλά τα κατσικάκια της, εγελάστη και είπε: «Στην πομπή σου, γερο-Mάρτη, τ’ αρνοκατσικάκια μου καλά τα πέρασα». Kαθώς τ’ άκουσεν αυτά τα λόγια ο γερο-Mάρτης, εθύμωσε και στη στιγμή δανείζεται τρεις ημέρες από το Φλεβάρη, το γείτονά του, και αρχίζει ένα σορόκο, π’ έκαμε τη γριά να χωθεί από κάτου από ένα κακκάβι και να φωνάζει:«Kάτσι, κάτσι, κάτσι!» γιατί έλεγε ότ’ εχόρευαν τα κατσικάκια απάνου στο κακκάβι. Tα κατσικάκια της γριάς εψόφησαν από το σορόκο. Kι από τότε έχει ο Mάρτης τριάντα μία ημέρα και ο Φλεβάρης είκοσι οχτώ. Ένεκα γι’ αυτό πο’ ’παθε εκείνη η γριά, τις τρεις ύστερες ημέρες του Mάρτη τις λένε «ημέρες των γριών». Kαι ονοματίζουνε καθεμία από δαύτες και με τ’ όνομα μιανής από τις πλιο ηλικιωμένες γριές του χωριού· και αν τύχει καλή η ημέρα, λεν πως και η γριά είναι καλή, και αν γίνει κακοκαιρία, λεν πως από την κακία της έγινε.

Ο Φλεβάρης είναι από τους μήνες που έχουν παράξει (σικ) λέξη για γεγονότα που συνέβησαν στη διάρκειά του. Πρόκειται για τα Φεβρουαριανά, τις συγκρούσεις στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 1863 μεταξύ Ορεινών και Πεδινών, στη μεσοβασιλεία μεταξύ Όθωνα και Γεωργίου. Σε ανάμνηση της συμφιλίωσης των αντιμαχόμενων, πήρε τ’όνομά της η πλατεία Ομονοίας.

Ο Φλεβάρης είναι επίσης από τους μήνες που έχουν δώσει επώνυμα, τόσο το Φλεβάρης όσο και το Φλεβαράκης (όπως ο προπονητής του μπάσκετ), πιθανώς από παρατσούκλι.

Τέλος, ο Φλεβάρης είναι ο μήνας που το ιστολόγιο γιορτάζει τα γενέθλιά του, αφού άρχισε να εκπέμπει στις 16 Φεβρουαρίου 2009.

Καλό μήνα λοιπόν, σε όλες και όλους!

147 Σχόλια to “Μηνολόγιον Φεβρουαρίου και για φέτος”

  1. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Kαλό μήνα σε όλους.

  2. Γς said

    Καλημέρα, καλό μήνα
    και γιατί «Φε΄βρουαρίου»;
    Στον τίτλο του άρθρου.

  3. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Δὲν κατάλαβα γιατί θύμωσε ὁ Μάρτης.

  4. Καλό μήνα 😉

  5. λαπαθίτισσα said

    Καλό μήνα σε όλους.

    Νοικοκύρη στις 21 Φεβρουαρίου που γιορτάζει η μητρική γλώσσα περιμένουμε σούπερ γλέντι.

    Το Φέβρουάριο επίσης εχουμε και δύο επετείους επαναστάσεων. Η μία στη Ρωσία το 1917 και η άλλη στη Γαλλία το
    1848

    .

  6. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Πότε θα κάμει ξαστεριά, πότε θα φλεβαρίσει

  7. ΠΑΝΟΣ said

    «Προσεδάφισις επί της Σελήνης του πρώτου γηίνου αντικειμένου».Το 2100 αν υπάρχει ακόμη η Γη,τι θα λένε γι αυτήν την προσεδάφιση ή προσελήνωση;Δεν θα το μάθει ποτέ η σκόνη μας.

  8. Καλημέρα και καλό μήνα.
    #3
    Νομίζω ότι η διήγηση έχει μπερδέψει δύο παραδόσεις, μια για το Μάρτη και τα ξαφνικά κρύα και μια για το πώς ο Μάρτης πήρε τις μέρες από το Φλεβάρη.
    Η πρώτη σώζεται στο χωριό μου ως εξής. Σε μια κορυφή υπάρχει μεγάλος βράχος που η κορυφή του μοιάζει με μαντήλι γριάς αυτό το βράχο τον λένε Βάβω=γριά. Γύρω γύρω έχει μικρά βραχάκια που είναι τα αρνοκάτσικα. Την τελευταία μέρα του Μάρτη λοιπόν η γριά είπε στο Μάρτη ότι ξεχειμώνιασε κι αυτός την πάγωσε μαζί με τα ζωντανά με ένα ξαφνικό κρύο κι από τότε είναι εκεί.

  9. Γς said

    > Πε 27. Ανακάλυψις της δομής του DNA.

    Ποια ανακάλυψη;
    Το γνώριζαν οι αρχαίοι!
    Κι όχι μόνο από τα φίδια στο κηρύκειο που απεικονίζουν την διπλή έλικα του Δεοξυριβονουκλεϊκού οξέως .
    Είναι και οι τέσσερις θεραπαινίδες της Κίρκης, όσες και οι βάσεις του, η αδενίνη, η γουανίνη, η θυμίνη κι η κυτοσίνη.

    Μα και ο αριθμός 22 δεν είναι τυχαίος στον Ομηρο (οι 22 άνδρες που πήρε ο Οδυσσέας και οι 22 του Ευρυλόχου στο ανάκτορο της Κίρκης).
    Είναι τα 23, 22+1(Οδυσέας ή Ευρύλοχος) χρωματοσώματα.

    Και θυμήθηκα και τη Χριστίνα Ζιούδρου.

  10. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Μια νύχτα του Φλεβάρη θλιμμένη χαραυγή
    επήρενε ο χάρος τση Κρήτης το παιδί

    Βενιζέλε Βενιζέλε του Λευτέρη μας παιδί
    (που σουν όλη η ελπίδα και η δόξα μας μαζί)(;)

    Κάποιος λυράρης (φανατικός σε ό,τι βενιζελικό),είχε βγάλει,σε καλαματιανό σκοπό,αυτό το τραγούδι,για το θάνατο προφανώς του Σοφοκλή και θυμάμαι ,παιδί, να ακούγεται από τα ξύλινα μεγάφωνα των πλανόδιων εμπόρων στα φορτηγά τους αυτοκίνητα, στη διαπασών.

  11. sarant said

    Kαλημέρα, καλό μήνα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2: Λάθος, το διόρθωσα, ευχαριστώ!

    10: Και μάλιστα πέθανε μέσα στο πλοίο προς Πειραιά.

  12. Και κατά πως λέει η βίκι, γιορτάζει η τουρκική μητρική γλώσσα έξτρα φέτοςᶜⁱᵗᵃᵗⁱᵒⁿ ⁿᵉᵉᵈᵉᵈ.

  13. λαπαθίτισσα said

    Ο Φεβράρης φρεβαρίζει τζαι καλοτζιαιρκές μυρίζει!
    Τον Μάρτη ξύλα φύλαε μεν κάψεις τα παλλούτζια.

  14. Η επίσημη ονομασία των δυο πρώτων μηνών του έτους με αυτή την φοβερή κατάληξη -ουάριος μου σπάει ελαφρά τα νεύρα όταν αναγkάζομαι να την χρησιμοποιήσω. Ο λαός επέλεξε τα κατα πολύ πιο εύηχα Γενάρης,Φλεβάρης αλλά κι αυτά έχουν το ελάττωμα να περιέχουν την λέξη «αρης» για έναν ΠΑΟΚgή.

    Κοινωνική πολιτική και μεταγραφή Μήτρογλουεδώ

  15. λαπαθίτισσα said

    φεβραρίζει και όχι φρεβαρίζει

  16. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλό μήνα σε όλες και σε όλους! 🙂

  17. Γς said

    Μ’ από τότε μέχρι εδώ
    σπίτι μείναμε μόνο δυό
    ο Άγιος Φεβρουάριος κι εγώ

  18. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    17: απαραίτητο το γιουτουμπάκι.

  19. physicist said

    #7. — Δεν θα το μάθει ποτέ η σκόνη μας.

    Είμαστε όλοι σκόνη, απόβλητα θερμοπυρηνικών αντιδράσεων, nuclear waste of the Universe. Τα πυρηνικά εργοστάσια των άστρων απέβαλαν τα προϊόντα τους στη Γη. Ε, σε κάποια στιγμή θα πρέπει να τα επιστρέψουμε.

  20. Ανδρέας «Κουπονιώτης» said

    Καλό μήνα. Το ότι έχει λιγότερες μέρες μπορεί να βοηθάει να είναι καλύτερος από άλλους. Περνάει γρήγορα.

    9: Για μια στιγμή ανησύχησα!

    14: Να τον λέμε Φλεβατζή 🙂

  21. Νέο Kid Στο Block said

    19. Δε θέλω να είμαι αστρόσκονη! (και μάλιστα παλιακιά!) ουά,ουάαα… (γοερό κλάμα, δεν ξέρω ποια φατσούλα υπάρχει..)
    Να κόψετε το λαιμό σας οι κοσμολόγοι-φυσικοί να βρείτε κάτι άλλο (πιο …μεταμοντέρνο και positive ρε παιδάκι μου!) να είμαι! 🙂

  22. physicist said

    #21. — Να βρεθεί κανείς να ρίξει μια πρέζα εσοτέρικ στη σκόνη μπας και στανιάρουμε ρε Κιντάκο. 🙂

  23. Λαπαθίτισσα said

    Αν κάμει Μάρτην θκυό νερά τζαι τον Απρίλλην έναν
    Τζι’ αν δόξει τζιαι του Μα τζιαι μιλλοψυχαϊσει
    Εννά γιωρκίσει η Μεσαρκά
    Να φαν μανάδες τζιαι παιθκιά

    ήτοι
    Αν βρέξει δύο φορές τον Μάρτη και μια τον Απρίλη
    και αν δόξει του Μάη να ψιχαλίσει λιγάκι
    Η Μεσαορία θα έχει καλή σοδιά
    Να χορτάσουν ψωμί μάνες και παιδιά

    Και ακόμη ένα για τη Μεσαορία

    Αν γιωρκίσει η Μεσαρκά
    Τρων μανάδες τζιαι παιθκιά
    Αν γιωρκίσει η Πάφου
    Πιας τα ρούχα σου τζαι χάθου

  24. Γς said

    20:
    Να βοηθάει;
    Περνάει που περνάει τόσο γρήγορα ο χρόνος σ αυτήν την ηλικία.

    21, 22:
    Για περάστε παρακαλώ. Και τα βρίσκουμε μετά. Στις επόμενες χιλιο(μεγκα, τερα)ετίες

  25. physicist said

    Άσχετο: Ο Χέλμουτ Σμιτ προβλέπει σταδιακή απόσυρση των ΗΠΑ από τον ηγετικό τους ρόλο στην παγκόσμια σκηνή και επαναφορά τους στην πολιτική του απομονωτισμού. Η ύπαρξη αυτής της παράδοσης στη χώρα, η προβλεπόμενη ανεξαρτησία της από εισαγωγές ενέργειας από το 2020 καθώς και οι κοινωνικές αλλαγές που οδηγούν σε πλειοψηφία Λατίνων και Αφροαμερικανών εκτιμώνται ως παράγοντες που θα οδηγήσουν σ’ αυτή την πλήρη μεταστροφή μέχρι τα μέσα του 21ου αιώνα.
    Ενδιαφέρουσα η φράση schwindende Gestaltungsmacht der USA — συρρικνούμενη δυνατότητα των ΗΠΑ να διαμορφώσουν γεωπολιτικές καταστάσεις.

    Αυτά και άλλα ενδιαφέροντα θα πει ο Σμιτ στη Σύνοδο Ασφαλείας του Μονάχου. Ελπίζω να αναφερθούν τα ελληνικά ΜΜΕ στην παρέμβασή του, όχι επειδή είναι παντογνώστης και προφήτης αλλά όσο και νάχει, πέντε πραματάκια τα ξέρει και κουβέντες σοβαρές λέει.

    Να και ο σύνδεσμος:

    http://www.faz.net/aktuell/politik/helmut-schmidt-amerika-waehlt-den-isolationismus-12778648.html

  26. Ανδρέας «Κουπονιώτης» said

    23:
    Ναι! Αυτή την παράμετρο δεν την υπολόγισα. Είχα μείνει μόνο στον υπολογισμό των τρεχόντων εξόδων. 🙂

  27. Λαπαθίτισσα said

    Λες η Βάβω θα είναι ξαδέλφη της Μαυρομαντηλούς; Αν και η δεύτερη είναι τραγικότερη μορφή. Υπάρχει και ο Παππούς, πολύ κοντά στην Κυρά Παναγιά, οι Δύο Αδελφοί στην Αλόννησο και πόσα άλλα τέτοια πέτρινα πρόσωπα στο Ελληνικό Αρχιπέλαγος, που δεν τα ξέρω . Νοικοκύρη θέλουμε άρθρο.

    Υ.Γ. Είναι και ο Σφήκας στην Κυρά Παναγιά ακριβώς στο στόμιο του Πλανήτη.

  28. Λαπαθίτισσα said

    27. Ξέχασα την Περιστέρα

  29. sarant said

    26: Κι άλλες υποσχέσεις;

  30. «η προβλεπόμενη ανεξαρτησία [των ΗΠΑ] από εισαγωγές ενέργειας από το 2020»
    ???
    Ανακαλύφθηκαν τίποτε νέα τεράστια κοιτάσματα πετρελαίου στη χώρα και δεν το ξέρω, ή πρόκειται να επανέλθουν στην πυρηνική ενέργεια, που μετά βδελυγμίας αποκηρύσσουν για τους άλλους;

  31. physicist said

    #29. — Άγγελε, δεν ξέρω αν ο Χ.Σ. αναφέρεται στο φράκινγκ ή σε πετρέλαια ή σε πυρηνικά. Τη φράση περί της επικείμενης ενεργειακής ανεξαρτησίας των ΗΠΑ την έχω ξανακούσει κάμποσες φορές πρόσφατα. Για να καταλάβουμε τι εννοεί, πρέπει να περιμένουμε ν’ ακούσουμε την πλήρη παρέμβασή του.

    Εμένα με παραξένεψε περισσότερο η αναφορά ότι Λατίνοι και Αφροαμερικανοί ενδιαφέρονται περισσότερο για τις οικογένειές τους παρά για την παγκόσμια ηγεμονία της χώρας, κάτι που δεν βλέπω γιατί θα πρέπει να είναι αλήθεια. Όμως ξέρω ότι ο Σ. δεν λέει πράγματα στο βρόντο, άρα περιμένω.

  32. Νέο Kid Στο Block said

    Άγγελε, όπως τα λέει ο Φυσικός είναι. (ή τέλος πάντων ,αυτός ο αχώνευτος ο Σιδεράς (Σμιτ)). Yπάρχει το «shale revolution» ή αλλιώς tight oil , υδρογονάνθρακες «εγκλωβισμένοι » σε μικρές αλλά πυκνές (ώς «δίκτυο») υπεδαφικές περιοχές . Η συγκεκριμένη τεχνολογία αναπτύσσεται ραγδαία. (Ο Μ. Νικολάου ξέρει καλύτερα, κι αν θέλει μπορεί να πει κάποια πραγματάκια). Βαριές περιβαλοντολογικές επιπτώσεις (μάλλον..) μιας και πρόκειται για κάποιου είδους «ξεζούμισμα» του εδάφους, αλλά …και σε ποιον θα δώσουν λογαρισμό; Και συμβατικά κοιτάσματα υπάρχουν και εμπλουτίζονται, χώρια το κάρβουνο που …»κάααθεται» (σαν το Φωτόπουλο, ένα πράμα..)και μιλάμε για τρίλιονς c.m. Aν όντως επιθυμούν δηλαδή να έχουν ανεξαρτησία…μπορούν αναμισβήτητα να την έχουν από τα γεωφυσικά (και τεχνολογικά) δεδομένα.

  33. Νέο Kid Στο Block said

    30. «Yπάρχει το “shale revolution” ή αλλιώς tight oil » ή αλλιώς (η μέθοδος) Φράκινγκ ή Hydraulic Fracturing ,που είπε κι ο Φυσικός. 🙂

  34. physicist said

    #32. — Παρατήρησα με ευχαρίστηση ότι το επίθετο αχώνευτος τόφαγε ο Σιδεράς και όχι οι θαυμαστές του. 🙂

  35. Γς said

    Σαν σήμερα 1 Φεβρουαρίου 2003

    Ματαίως περιμένουν στο Χιούστον το Κολούμπια να απαντήσει. Στον πρωινό ουρανό του Τέξας εντοπίζονται οι φωτεινές γραμμές των ιχνών των συντριμμάτων.

    1 Φεβρουαρίου 1968

    Ο αρχηγός της Αστυνομίας στην Σαϊγκόν σηκώνει το 38άρι του και σκοτώνει στη ψύχρα τον Βιετκόνγκ Nguyen Van Lem. Ενας πυροβολισμός, μια φωτογραφία με τεράστιο αντίκτυπο.

  36. Yannis said

    Καλό μήνα!

    9. Η ιστοσελίδα για τις γνώσεις των αρχαίων, πέρα από βλακείες, περιέχει κι επικίνδυνες συνταγές… Τρομερή, πραγματικά!

    21,22: Νεοκίδιε, μη σε κοροϊδεύει ο Φυσικός με εσοτέρικ σκονίτσες.
    Κι αυτές αστρικά απόβλητα θα είναι 🙂

  37. Πολύ ενδιαφέρον. Δεν είχα ιδέα. Καλά θα κάνω να παρακολουθώ καλύτερα την παγκόσμια επικαιρότητα!

  38. Γς said

    Κι εγώ κάποτε είχα σταματήσει να την παρακολουθώ και τρόμαξα μετά να την συμμαζέψω

  39. Yannis said

    Πολύ ενδιαφέροντα όσα γράφουν ο Φυσικός και ο Νεοκίδιος, αλλά μου φαίνεται ότι είναι πολλά τα λεφτά που υπάρχουν κι έξω. Δεν θα τους αφήσει η λαιμαργία τους να απομονωθούν.

  40. physicist said

    #38. — Γιάννη, δεν έχω πλέον άμεση επαφή με τα τεκταινόμενα στις ΗΠΑ και με το πολιτικό κλίμα εκεί, ωστόσο αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχει μια κούραση της κοινής γνώμης από τους διαρκείς και πολύ δαπανηρούς τελευταίους πολέμους. Σε συνδυασμό με την διάβρωση των υποδομών στο εσωτερικό της χώρας και τις δημογραφικές αλλαγές καθώς και με την υποχώρηση της επιρροής των Ατλαντιστών της Ανατολικής Ακτής, αυξημένη εσωστρέφεια των ΗΠΑ στο μέλλον δεν ακούγεται παράλογη, πολύ περισσότερο που ο απομονωτισμός εκεί έχει γερή παράδοση.

  41. Yannis said

    39. Κι εγώ δεν έχω επαφή με τα όσα συμβαίνουν εκεί. Κάνω την «πρόβλεψή» μου από τη λίγη ιστορία που ξέρω.
    Δε νομίζω να είχαν περίοδο πραγματικού απομονωτισμού κι αυτό όχι μόνο για ενεργειακούς λόγους.
    Μπορεί να ήταν απομονωτισμός από τα ευρωπαϊκά πράγματα για κάποια περίοδο, αλλά όχι από τη γειτονιά τους (Αγρια Δύση, Μεξικό, Λ. Αμερική) ή στην Ασία.
    Ο ιδεαλισμός ορισμένων (ιεραποστόλων και υπερμάχων της ελευθερίας) συνδυαζόταν αρμονικά με, και προς όφελος των, ληστοβαρόνων κάθε εποχής, που διψούσαν για μεγαλύτερα κέρδη. In Go(l)d they trust 😉

  42. Γς said

    40:

    > από τη γειτονιά τους (Αγρια Δύση)

    Γειτονιά τους; Το φαρ ουέστ;

  43. physicist said

    #40. — Αν είχα, πάντως, σοβαρή προοπτική να ζήσω μετά το 2050, θα τολμούσα να γράψω ότι θα μου έλειπε η ηγεμονία των ΗΠΑ επειδή είμαι βέβαιος ότι οι αντικαταστάτες των Αμερικανών θα είναι πολύ χειρότεροι απ’ αυτούς. Επειδή όμως δεν παίζει τέτοιο, στάχτη και μπούρμπερη. 🙂

  44. Yannis said

    41: >Γειτονιά τους; Το φαρ ουέστ;

    Φαρ, όσο ήταν και η υπόλοιπη Λ. Αμερική, για τις πρώτες Πολιτείες. Σιγά-Σιγά γινόταν λιγότερο φαρ…

  45. Yannis said

    42. Αστρόσκονη και μπούρμπερη 🙂

  46. Γς said

    42:
    >οι αντικαταστάτες των Αμερικανών

    Κίνα; ΕΕ;

    «καὶ αὐτὸς [ο θεός] ἀλλοιοῖ καιροὺς καὶ χρόνους, καθιστᾷ βασιλεῖς καὶ μεθιστᾷ» Δανιήλ

    43:
    Ναι

  47. physicist said

    #45. — Η Κίνα είναι, νομίζω, υπερβολικά εσωστρεφής για να αναλάβει αυτόν τον ρόλο σε παγκόσμια κλίμακα και την ΕΕ τη θεωρώ ανέκδοτο για τέτοιες υποθέσεις. Περισσότερο φαντάζομαι έναν κατακερματισμό με regional powers να κάνουνε τον ντερβέναγα. Τι ακριβώς θα κληρώσει στη γειτονιά μας δεν ξέρω αλλά μια γρήγορη ματιά δεν αφήνει και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. 😉

  48. Yannis said

    47: Στον άλλο Γιάννη, απευθυνόσουν υποθέτω…
    Είναι τολμηρό να υποθέσω ότι απαισιοδοξείς σκεπτόμενος των εξ Ανατολών κίνδυνο;
    (Οπου «Ανατολή», η πλησιέστερη σ’ αυτό που θεωρείς γειτονιά σου.)

    46: Και φτιάχνει και τα πήλινα πόδια…
    Λέει τίποτε η Αποκάλυψη για κίτρινο Αντίχριστο ή Θηρίο;

  49. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >> “Ο Φλεβάρης αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει”.
    Σάμπως ειν αλλιώς: Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει,καλοκαίρι θα μυρίσει.
    ή ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει,πάλι η άνοιξη θ ανθίσει.
    Με την έννοια πως ο,τι χαλασμό κι αν κάμει,
    οι καλοκαιρίες είναι κοντά.Ή έχω τον προσωπικό αγροτικό (όχι αστικό !) μου μύθο επί της παροιμίας; 🙂

  50. physicist said

    #48. — Το κατάλαβα ότι μοιάζει για τουρκοφοβικό αφότου το έγραψα, δεν αναφερόμουν όμως κατανάγκη στην Τουρκία ή στην στερεότυπη εικόνα της Τουρκίας. Εννοούσα ότι αν είναι η κατάσταση να γίνει ρήτζιοναλ, είμαστε σε παρίεργη ρήτζιον γενικώς.

  51. Να πω κι εγώ την πατάτα μου όσον αφορά την διεθνή πολιτική για να μη μας τη βγαίνει με κόκκινο ο κάθε Σσμίτ(ης)
    Οι αμερικάνοι ελέγχανε τον κόσμο για ιδεολογικούς και εμπορικούς λόγους (δόγμα κάποιου κερατά ξαδέρφου της Μέριλυν). Τα ιδεολογικά τα ξεμπέρδεψε ο Ρέηγκαν με τον πόλεμο των άστρων που έστειλε την ΕΣΣΔ αδιάβαστη στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Απέμεινε το εμπορικό δηλαδής η τιμή του πετρελαίου που ρυθμίζονταν με βίαιες ενέργειες όπως Ιράκ ώστε όσο είναι φτηνό οι ΗΠΑ να εισάγουν διατηρώντας τα ακέραια τα αποθέματά τους που στοίχιζαν πιο ακριβά για νάρθουν επιφάνεια. Αν το 2020 το κόστος εξόρυξης του αμερικάνικου πετρελαίου πατσίζει την τιμή της αγοράς δεν έχουν κανένα λόγο να διατηρούν τον έκτο και τους άλλους στόλους αφού δεν θα χρειάζονται να προστατεύσουν τις εισαγωγές τους

  52. 50 Τη Ρωσία λέει, βρε.

  53. physicist said

    #52. — Η Ρωσία δεν μου είχε καν περάσει απ’ το μυαλό, Δύτα!

  54. Yannis said

    50: Το κατάλαβα ότι έμοιαζε με τουρκοφοβικό όταν τέλειωνα το σχόλιο μου.
    Η αρχική μου υπόνοια ήταν για ρωσοφοβικό! 🙂

    Αλλά, για να ξεστρατίσω τελείως, όπως δεν είναι απαραίτητο να επαληθευτεί ο Σμιτ, ίσως δεν είναι απαραίτητο να έχουμε ηγέτιδες δυνάμεις. 😉

  55. Yannis said

    52: Πώς με νώθετε, Δύτα 🙂

  56. physicist said

    Η αρχική μου υπόνοια ήταν για ρωσοφοβικό!

    Το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι έχουμε διαφορετικές αντιλήψεις της γειτονιάς ενώ το δεύτερο είναι ότι ο Δύτης διαβάζει βουλωμένο γράμμα.

    Αλλά, για να ξεστρατίσω τελείως, όπως δεν είναι απαραίτητο να επαληθευτεί ο Σμιτ, ίσως δεν είναι απαραίτητο να έχουμε ηγέτιδες δυνάμεις.

    Παραείμαι επηρεασμένος από τον Σάμιουελ Χάντινγκτον για να το πιστέψω αυτό αλλά η γνώση μου είναι ολότελα ερασιτεχνική και οι εξελίξεις δεν δίνουν δεκάρα για το τι πιστεύω ή ελπίζω. Ευτυχώς που ο βίος είναι βραχύς και δεν θάχω να δώσω λογαριασμό σε κανέναν. 😉

  57. Yannis said

    56: Δεν έχουμε διαφορετικές αντιλήψεις της γειτονιάς. Ζούμε σε διαφορετικές γειτονιές 🙂

    Οσο για το δεύτερο, οι εξελίξεις είναι, ίσως, προϊόν της πίστης μας και της ελπίδας μας, που αυτές, με τη σειρά τους, προίόντα των εξελίξεων. Αστα να πάνε… 🙂

  58. Yannis said

    51: Και οι εξαγωγές πού είναι; Και ο χρυσός; Και οι σπάνιες γαίες;

    Καλά… Δε συνεχίζω…

  59. physicist said

    Ζούμε σε διαφορετικές γειτονιές.

    Ναι, όπως στο χωριό του πατέρα μου, δεκαπέντε σπίτια όλα κι όλα, και είναι χωρισμένα στον κάτω μαχαλά και στον πάνω μαχαλά. — Σοβαρά τώρα, την Ελλάδα σκεφτόμουνα, αλλιώς θα έκανα μονολόγους και δεν αρμόζει. 🙂

  60. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    43 – Eπειδή εγώ είναι βέβαιο οτι θα ζήσω πολύ περισσότερο απο το 2050, (συγκεκριμένα μέχρι το 2092 και θα πάω απο ατύχημα) μπορώ να σε βεβαιώσω οτι θα ηγεμονεύουν τουλάχιστον μέχρι τότε. Ο λόγος είναι, οτι είναι μακράν το πιό αναπτυγμένο κράτος στο διαστημικό τομέα, και φυσικά, έτη φωτός μακριά απο τους υπόλοιπους σε στρατιωτική ισχύ.
    Ο απομονωτισμός δεν παίζει με τίποτα, κι ας λέει ο παππούς Σμίτ. Η οικονομία των ΗΠΑ στηρίζεται σε όλο τον πλανήτη, οι πολυεθνικές της είναι διάσπαρτες σε όλες τις χώρες, η FED ελέγχει την παγκόσμια οικονομία κατα το δοκούν, (έφτασε μια απλή μείωση 10 δις στην πληθωριστική ρευστότητα, για να χάσουν το φώς τους, οι αναπτυσσόμενες χώρες, ειδικά η Τουρκία, είναι με το ένα πόδι στον τάφο) στο χρηματηστήριο του Σικάγου παίζεται κάθε μέρα, ποιοί θα πεινάσουν και ποιοί όχι.
    Αυτό που παίζει στα σίγουρα, είναι ο γ΄π.π, μια και οι ΗΠΑ έχουν χρεοκοπήσει (τις συνέπειες της χρεοκοπίας της, τις ζούμε άλλωστε) ο πόλεμος μοιάζει αναπόφευκτος.
    Πάντως είναι καλύτερα να λαμβάνεις υπόψη, τι λένε ο Σόρος, και κυρίως ο Μπρεζίνσκι, παρα ο Σμίτ.

  61. Munich said

    Καλό μήνα κι απο μένα.
    Μιας κι έχετε πιασει τα γεωπολιτικά, με βασανίζει τελευταία μια απορία. Ολοένα και περισσότερες ταινίες και σειρες, αμερικανικες και ευρωπαικές, μιλανε για χτυπήματα και αιματηρές δρασεις εκο-τρομοκρατών δλδ τρομοκρατων με οικολογικες ανησυχίες θα λεγαμε. Ανατιναξεις ενεργειακων εγκαταστάσεων, δηλητηρίασεις μαζικες , δολοφονίες και δε συμμαζευτΑι κτλ. Και το ερώτημα μου είναι έχει παρουσιαστει κάποια τόσο επικινδυνη ομάδα ήδη ή μας προετοιμαζουν για τον επόμενο εχθρο αφου η αλ κάιντα δεν ειναι πλεον τρεντυ;
    Ερώτημα β. Ξέρει κανεις πως βάζουμε διαλυτικα στο ι από σμαρτφόουν;

  62. Νέο Kid Στο Block said

    Ρε συ Λάμπρο. Το έχεις ξαναγράψει πολλές φορές αυτό. Πώς κολλάει η «χρεοκοπία» που λες με τα υπόλοιπα, για της ΗΠΑ;
    Δεν κολλάει ρε παιδί! Άμα έχεις αυτάρκεια ενέργειας κι όλα τα υπόλοιπα που λές (+ στρατιωτική ισχύ, έτη φωτός μπροστά από τα καριοφύλια μας) για πιο «χρέος» μιλάς; Τα δολάρια που χρωστάνε στους Κινέζους; To κουμπί που τυπώνει τα ντάλαρς πού είναι; Στο Πεκίνο; 🙂 Αέρας Λάμπρο μου! Αέρας…

  63. physicist said

    #61(β). — Στο δικό μου (που δεν έχει ελληνικούς χαρακτήρες) άμα κρατήσω πατημένο το i, μου βγάζει πέντε από δαύτα να διαλέξω. Το ένα το κανονικό, τρία με τόνους κι ένα με διαλυτικά.

    #61(α). — Μπα, ποιες σειρές λες; Στις γερμανικές παραγωγές οι οικολόγοι είναι οι Gutmenschen by default. Για να βρεις σεναριογράφο, σκηνοθέτη ή παραγωγό που δεν είναι μέλος ή συμπαθών των Grünen πρέπει να βγεις με το ντουφέκι.

  64. Νέο Kid Στο Block said

    «(+ στρατιωτική και τεχνολογική/επιστημονική ισχύ, έτη φωτός μπροστά από τα καριοφίλια μας) » ήθελα να γράψω στη 2η σειρά του 62.

  65. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Φλεβάρης των φλεβών-Παντελής Θαλασσινός/Ηλίας Κατσούλης

    Υπάρχει επώνυμο Φλεβάρης (και ο κύπριος πολιτικός) και Φλεβαράκης. Τώρα που το σκέφτομαι, έχει και Γενάρης και Μάρτης! 🙂

  66. # 58

    Το (λιαν)εμπόριο δεν σταματά αλλά δεν χρειάζεσαι στόλους και βάσεις για τον χρυσό και τις σπάνιες γαίες, ούτε για το ζαχαροκάλαμο και τις μπανάνες. Οι στόλοι κι οι βάσεις διατηρούν ανοικτούς τους «δρόμους του πετρελαίου», τα υπόλοιπα τα «κανονίζει» και μια δικτατορία (κοινοβουλευτική κατά προτίμηση…)

  67. spiral architect said

    Καλό μήνα. 🙂

  68. Yannis said

    67: Εσύ πού ήσουν; Εχουμε στήσει τραπέζι για γεωπολιτκό πόκερ 🙂

  69. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    65: Ναι, υπάρχει και επώνυμο Γενάρης και Μάρτης, υπάρχει και Μάης. Για τους άλλους μήνες αμφιβάλλω.

  70. Yannis said

    66. Αλλά, αν βρεθεί ένας Σαντίνο και ο Σομόζα του (Αμερικάνου) δεν επαρκεί;
    Ο Αμερικάνος θα μείνει απαθής; Πώς θα ζήσει χωρίς μπανάνες;

  71. spiral architect said

    Η επέτειος του «ευχαριστώ» σήμερα εορτάζεται;

  72. physicist said

    Πέθανε σήμερα ο Maximilian Schell.

  73. Αρκεσινεύς said

    Καλό μήνα.

    >> κακκάβι. Η λ. δε λέγεται στην Αμοργό και έτσι στην παροιμία χρησιμοποιείται το καζάνι.

  74. Λαπαθίτισσα said

    Αυτό το μήνα θα γίνουν και οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί στο Σότσι και στην Κράσναγια Πολιάνα (ΚΠ) που είναι Ελληνικό χωριό. Είχα πάει εκεί το 85 με άλλους φοιτητές. Πετάξαμε από το Σουχούμι της Αμπχαζίας με ελικόπτερο. Το εισιτήριο ήταν μόλις 4 ρούβλια με επιστροφή καθώς το ελικόπτερο ήταν σαν λεωφορείο για τον κόσμο. Οι ντόπιοι κουβαλούσαν καρπούζια, ζωντανές κότες και άλλα καλά. Ήμασταν πέντε άτομα από τέσσερις διαφορετικές χώρες. Μόλις προσγειωθήκαμε στο ελικοδρόμιο της ΚΠ που βασικά δεν ήταν παρά ένα χωράφι και μια παράγκα μας παρέλαβε ένας ντόπιος. Εγώ που ήξερα ότι το χωριό ήταν Ελληνικό τον ρωτάω λοιπόν. Είστε Έλληνας; Και μου απαντάει Ελληνικά. Δεν μπορώ να σας περιγράψω τα ρίγη περηφάνιας που ένιωσα σαν η μοναδική Ελληνίδα της παρέας. Μας πρότεινε να μας πάει με το τζιπ του στο εξοχικό του Στάλιν και να μας ξεναγήσει στη περιοχή ζητώντας ένα εξωφρενικό ποσό. Τελικά τον ρίξαμε στα 25 ρούβλια. Για να μην τα πολυλογώ η όλη ξενάγηση δεν διάρκεσε πέραν των 20 λεπτών. Το εξοχικό ήταν νομίζω δύο χλμ πιο πέρα και θα μπορούσαμε να πάμε με τα πόδια. Πληρώσαμε μαζί 20 ρούβλια για να πετάξουμε με ελικόπτερο δεκάδες χλμ και 25 για τέσσερα χλμ με τζιπ. Την άκουσα εγώ τελικά σαν Ελληνίδα και όχι ο Πολωνός φίλος που έκανε τις διαπραγματεύσεις.

    Τώρα βέβαια το Σότσι και η Κράσναγια Πολιάνα είναι και θα παραμείνουν πανάκριβοι προορισμοί και απαγορευτικοί για μας τους κοινούς θνητούς. Κρίμα γιατί η φύση είναι μοναδική.

    Ας ευχηθούμε όμως να τη βγάλει η Ρωσία καθαρή και να έχουμε ήσυχους Ολυμπιακούς χωρίς τρομοκράτες.

  75. physicist said

    Το δελτίο τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας αναφέρει ότι σχηματίστηκε δικογραφία εις βάρος 25χρονου για ρίψη κροτίδας εντός αγωνιστικού χώρου ο οποίος εντοπίστηκε σε περιοχή της Χαλκιδικής.

    WTF?

  76. munich said

    @63 πρόσφατα είδα τη 2η σαιζον του Bron/Broen και από ταινίες το The East μου έρχεται τώρα αλλά σχολιάστηκε στην παρέα ότι και σε άλλες σειρές αστυνομικού τύπου έχουμε δει το ίδιο πράγμα

  77. physicist said

    #76. — Έχω δει ντουζίνες από Τατορτ και Πολιτσάιρουφ στις οποίες οι κακοί είναι οι φαρμακοβιομηχανίες και ο καλός οικολόγος-πυροβολημένος-ομοιοπαθητικοβαρεμένος που τα φέρνει στο φως βρίσκεται δολοφονημένος από το βρώμικο κατεστημένο της Ασπιρίνης. Τουλάχιστον οι Σκανδιναβοί είναι στα αστυνομικά τους αρκετά πιο ευφάνταστοι από τους Γερμανούς.

  78. munich said

    Τώρα που το λες δεν έχεις άδικο! Τι να πω ίσως είχα τατορτεθιστεί και τώρα μου φαίνεται παράξενη η αλλαγή.

  79. Γς said

    74:
    Αστα αυτά. Τα είχες κάνει πλακάκια με τον ομογενή.

  80. Νέο Kid Στο Block said

    Μα για όνομα ρε Φυσικέ! Είπαμε, τιμή και δόξα στα Ντοϋγκρίχις αλλά έφαγα κανα δυο τρία τέσσερα δευτερόλεπτα μένοντας «χαζός» και αναλογιζόμενος ποιοι στο διάτανο είναι αυτοί οι πρωτοπόροι σκηνοθέτες Τατορτ και Πολιτσάιροφ … και πόσο πίσω είμαι που δεν τους ξέρω 😆

  81. munich said

    ευχαριστώ πολύ για τα διαλυτικά, έτσι είναι και για τα ελληνικά τελικά.

  82. physicist said

    #80. — 😀 😀

  83. sarant said

    74: Κόκκινη είναι η Πολυάννα;

    75: Από την κροτίδα, ο αγωνιστικός χώρος εκτινάχτηκε ίσαμε τη Χαλκιδική. Θα ήταν πολύ δυνατή η έκρηξη,

  84. Γς said

    74:
    >Πετάξαμε από το Σουχούμι της Αμπχαζίας

    Κι απάνω στην ώρα να κι ο Κέρυ στην τηλεόραση που λέει ότι η ΗΠΑ είναι στο πλευρό της Ουκρανίας.

    Οπως τότε. Στο πλευρό της Γεωργίας στη διαμάχη της με την Ρωσία για την Αμπχαζία και Οσετία!

  85. physicist said

    #83(β). — Χαχαχάαα, πολύ καλό!

  86. Λαπαθίτισσα said

    Κάπου είχα διαβάσει το τρελό ότι οι Αλβανοί κατάγονται από την Αμπχαζία. Αλλά δεν το πιστεύω βέβαια.

    Κάναμε μεγάλες πλάκες εκεί στην Αμπχαζία. Όλοι οι δανεισμοί τους από τα ρωσικά έχουν το α μπροστα και έτσι έχουμε αουνιβερσιτέτ -πανεπστήμιο, αουνιβερμάργκ – υπεραγορά, ασκόλα – σχολείο, ατρολλεϊμπους -τρόλλεϊ, αγκόσπιταλ – νοσοκομείο, αμαγκαζίν – κατάστημα κοκ.

    Το άλλο ενδιαφέρον για την Αμπχαζία είναι ότι ο Στάλιν αποφάσισε να στείλει εκεί όλους τους νέγρους που ζούσαν στη τσαρική Ρωσία και πολλοί έχουν νέγρικα χαρακτηριστικά σήμερα. Δεν μπορώ ούτε να σκέφτομαι πως ένιωσαν οι εκτοπισμένοι στην άγρια Αμπχαζία ενώ ήταν μαθημένοι να υπηρετούν σε παλάτια στην Πετρούπολη και στη Μόσχα.

    Τέλος, ενώ καθόμασταν σ’ένα εστιατόριο και ακούγαμε τη δική τους μουσική, μέρα μαεσημέρι, ξαφνικά αγούγεται ένας Πάριος. Κλαψ, κλαψ…

  87. Λαπαθίτισσα said

    83. Μόνο όταν έγινε μαμμά. Πάντως ήταν καλύτερο ρόουλ μόντελ από τη Μπάρμπη.

  88. # 86

    Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το να έρθουν τα ελληνικά φύλα από τις υπερδουνάβειες περιοχές είναι φυσιολογικό αλλά το να έρθουν τα αλβανικά από την Αμπχαζία είναι…τρελλό και δεν το πιστεύεις

  89. Γς said

    κι μένα τρελό μου φαίνεται.
    Μ΄ζλλον από την Τσετσενία

  90. sarant said

    86: Εκτός από τον παππού του Πούσκιν, πού βρέθηκαν μαύροι στην τσαρική κιόλας Ρωσία; Σα μύθος ακούγεται αυτό, Κάτι λίγοι μαύροι αμερικάνοι μετανάστευσαν στη Ρωσία την εποχή του Κραχ, αλλά ήταν ελάχιστοι.

  91. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    43.>> Επειδή όμως δεν παίζει τέτοιο, στάχτη και μπούρμπερη
    παίζουν όμως κάτι φρικαλεότητες στο εγγύς μέλλον (ή λέτε είναι υπερβολικά φοβιστικά;) :
    ΡΑΪΧΜΑΡΣΑΛ ΜΕΡΚΕΛ

  92. Λαπαθίτισσα said

    Όχι. τους ήθελαν οι αριστοκράτες για να τους ντύνουν με ωραία ρούχα και να τους έχουν να συνοδεύουν τις άμαξές τους ή να φυλάν την είσοδο. Ήταν θέμα μόδας μάλλον.

    θα ξαφνιαστείτε όμως! Και στην Κύπρο του 1885 στα ψηλά βουνά του Τροόδους ζούσαν μαύροι. Έχω μια φωτογραφία, του Φώσκολου, νομίζω, με τους κατοίκους των χωριών Πέρα Παιδί (Πεδί;) και Λάνιας και μεταξύ αυτών είναι και μια οικογένεια μαύρων: Πατέρας, μητέρα και ένα παιδάκι. (Την έχω στο γραφείο. Τη Δευτέρα θα κοιτάξω να δω ποιος ήταν ο φωτογράφος).

    Πάντως για τον Πούσκιν λένε ότι γι ‘ αυτό είχε εκείνο το μοναδικό ταμπεραμέντο. Έχετε διαβάσει τα μυλλωμένα του;

  93. Yannis said

    86, 90: http://en.wikipedia.org/wiki/Afro-Abkhazians

  94. physicist said

    #91. — Τη γελοία συνήθεια να υποτιμάται η νοημοσύνη του αναγνώστη με την εκτύπωση κάθε τρίτης λέξης σε boldface την είχαν εισαγάγει τα πασοκο-ΝΕΑ λίγο πριν ή μετά την Αλλαγή. Θυμάμαι πόσο δασκαλίστικα, δογματικά και ηλίθια ήταν τα σχετικά κείμενα του Γιάννη Κάτρη. Βλέπω άφησε πολλούς διαδόχους.

  95. Λαπαθίτισσα said

    88.Οκ. Δεν το πίστεψα γιατί ο συγγραφέας φαινόταν να είναι Βούλγαρος εθνικιστής αλλά δεν το πολυμελέτησα κίολας και δεν είμαι ειδικός. Αν στην Αμπαχαζία υπάρχει ινδοευρωπαϊκό υπόστρωμα (στράτουμ) γιατί, ελπίζω να συμφωνείτε, η αλβανική έχει ινδοευρωπαική καταγωγή, ή αν έχετε κάποια άλλα στοιχεία παρακαλώ πείτε μου.

  96. sarant said

    93: Στη Βικιπαίδεια όμως λέει κάτι λογικό, ότι τους φέραν μάλλον οι Οθωμανοί από την Αφρική, όταν το μέρος ήταν τούρκικο, όχι ότι τους εκτόπισε ο Στάλιν από άλλα μέρη της ΕΣΣΔ. Προφανώς αυτή είναι η αρχή του μύθου -το άρθρο αναφέρει κι άλλους.

  97. Λαπαθίτισσα said

    96. Δεν το έχω ψάξει αλλά αυτό είχα ακούσει τότε και το πίστεψα γιατί ο Στάλιν τα έκανε αυτά. Θα το ψάξω σε ρωσικές πηγές και θα επανέλθω.

  98. Γς said

    96:
    Οπως κι οι δικοί μας μαύροι στην Θράκη. Πολυπληθής ομάδα. Τους δείχναμε με τρόπο σε ξένους σύνεδρους στο παζάρι που δούλευαν.
    Τους έφερε ο Ιμπραήμ με τα φουσάτα του και ξέμειναν.

  99. Τσούρης Βασίλειος said

    Ο Γενάρης και ο Φλεβάρης είναι οι δυο καλύτεροι στρατηγοί της Ρωσίας!

  100. Yannis said

    96: Προφανώς. Πριν το στείλω το διάβασα και η αποστολή του είχε το νόημα της ένδειξης ενός ακόμη μύθου γύρω από το Στάλιν.
    Η αλήθεια μπορεί να είναι κάπου στη μέση, δηλαδή ότι ο Στάλιν έστειλε εκεί κι όσους υπηρέτες θεωρούσε αμετανόητους οπαδούς του Τσάρου. 🙂

    91: Πραγματικά γελοία τα έντονα.

  101. Γς said

    99:
    Ναι!
    Σαν σήμερα παραδόθηκαν οι Γερμανοί στο Στάλινγκραντ

  102. Λαπαθίτισσα said

    Μπορεί να ήξερα τη μισή αλήθεια γιατί στη ρωσική Βίκι λέει ότι στην Αμπαχαζία πήγε ο Μαξίμ Γκόρκυ και υπήρχαν ήδη μαύροι εκεί. Ίσως ο κακός Στάλιν να μαζεψε όλους τους άλλους και να τους έστειλε εκεί με το σκεπτικό ότι είναι όλοι μια ράτσα. Κούνια που τον κούναγε.

  103. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    94. >>εντελώς ειλικρινά, ούτε που πρόσεξα τα boldface.Επί των γραφομένων αναρωτήθηκα. Και προσέρχομαι αθώα περί Κάτρη,καθότι δεν τον διάβαζα.

  104. Λαπαθίτισσα said

    99. Καλό!

  105. Yannis said

    101: Το είπαμε στο κατάλληλο νήμα από προχθές 🙂
    Ταιριάζει με τη συζήτηση… (ο Λάζαρος που το φόρτωσε είναι άγνωστος) 🙂

  106. NM said

    Αν θυμάμαι καλά και ο Χ.Κ. Αντερσεν διηγείται ότι -κατά τη διάρκεια του οδοιπορικού του- συνάντησε οικογένειες μαύρων κατοίκων στα Αναφιώτικα της Αθήνας. Και ότι οι Αθηναίοι του είπαν οτι είναι απόγονοι σκλάβων που άφησαν πίσω τους οι Οθωμανοί.

  107. Λαπαθίτισσα said

    105. Νομίζω αυτό είναι το πατριωτικό τραγούδι που ανάθεσε ο Στάλιν στους Σοστακόβιτς και Προκόφιεφ να γράψουν μαζί. Είναι σαν να λες στον Χατζιδάκη και Θεοδωράκη να γράψουν μαζί ένα συγκεκριμένο τραγούδι.

  108. Yannis said

    107. Κι άλλος μυθος!
    Ο Αλεξαντρόφ το έχει γράψει, που έγραψε και τη μουσική του εθνικού ύμνου και που ίδρυσε τη χορωδία του Κόκκινου Στρατού.

  109. Γς said

    105 α:
    Μαρτυριάρη!
    Πάντως σήμερα είναι η επέτειος και είμαι καλυμμένος 😉

  110. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    106.Και στα «κάλαντα» του Λύτρα εικονίζεται κι ένα μαυράκι

  111. Yannis said

    109: Απόλυτα καλυμμένος 😉

  112. Γς said

    110:
    Αυτά τα » » στα κάλαντα γιατί τα έβαλες;

  113. @51 «Τα ιδεολογικά τα ξεμπέρδεψε ο Ρέηγκαν με τον πόλεμο των άστρων που έστειλε την ΕΣΣΔ αδιάβαστη στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.»

    Στο τέλος της δεκαετίας του ΄70 (1977 ή 1978) γνώρισα ένα βούλγαρο πολίτη (Ηλίας Ζαφείρωφ. Γεννημένος στη Φλώρινα. Ολη η οικογένεια έφυγε το 1925, για Σόφια) ο οποίος επέμενε ότι «σε μερικά χρόνια θα είμαστε σαν κι εσάς», «πως θα γίνει αυτό, τον ρώτησα». «Μα το 1984 θα λήξει η συμφωνία της Γιάλτας», απάντησε. «Και τι είναι η συμφωνία? Συμβόλαιο?». «Ακριβώς. Η συμφωνία της Γιάλτας δημοσιεύτηκε στις βουλγαρικές εφημερίδες και προβλέπει τη λήξη της σε σαράντα χρόνια».
    Τον συναντούσα κάθε χρόνο. Μέχρι που πέθανε το 1983. Επέμενε στον ισχυρισμό του. Κι εγώ στην απαξία των λόγων του. Οταν έπεσε το «Τείχος» έμεινα άναυδος.
    Μας δούλευαν κανονικά οι πλανηταρχαλήτες, με τον «ψυχρό πόλεμο».

    Υ.Γ. Το πλήρες κείμενο της συμφωνίας της Γιάλτας δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα.

  114. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    112.Επειδή είναι τίτλος έργου (κι όχι τα κάλαντα). Λάθος λες ε;

  115. Λαπαθίτισσα said

    Έβλεπα τώρα ρωσική τηλεόραση και διαφημίζουν δωράκια βαλεντίνκα για τις 14 Φεβρουαρίου.
    Καληνύχτα σε όλους

  116. sarant said

    Λεκανόστ, που λέγαμε εδώ.

  117. 110;
    Σωστή!

  118. Μαύροι στην Κρήτη

  119. physicist said

    #103. — Έφη, ας τ’ αφήσουμε καλύτερα τα γραφόμενα, είναι αλπινικού επιπέδου.

    Καλημέρα!

  120. sarant said

    118: Οι Χαλικούτηδες, ωραίο θέμα.

  121. 74, 86:

  122. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    62 – Kid τώρα είδα το σχόλιό σου, και σκέφτηκα αρκετά για να σου απαντήσω, μια και χρειάζεται αρκετή συζήτηση το θέμα. Θα προσπαθήσω να το συνοψίσω σε λίγες γραμμές. Το έχω γράψει πολλες φορές, γιατι απο το 2006 το έχω διαβάσει άλλες τόσες. Απο το 1972 οταν κατάργησε τον κανόνα του χρυσού, οι ΗΠΑ κόβουν χρήμα χωρίς αντίκρυσμα, (κοινώς κωλόχαρτα) παράγοντας ουσιαστικά χρέος, το οποίο πουλάνε (ομόλογα) στον υπόλοιπο κόσμο, εκμεταλευόμενες την οικονομική και κυρίως την στρατιωτική ισχύ τους, αναγκάζοντας τις υποτελείς τους χώρες (Γερμανία, Ιαπωνία, Αραβία, κλπ) συν την Κίνα που την έβαλαν στον κουβά, να τα αγοράζουν.

    Το δολάριο όπως λές κι εσύ, είναι αέρας, ποιός δέχεται να πουλάει μια εμπράγματη αξία, και να πληρώνεται με αέρα; Οι ΗΠΑ χρωστάνε πάνω απο 70 τρίς, στις εταιρείες κοινωνικής ασφάλισης και περίθαλψης, αυτα τα χρήματα δεν υπάρχουν σε όλα τα χρηματηστήρια του κόσμου, αυτός ήταν και ο λόγος που έσωσαν την AIG, αλλιώς θα κατέρεε η παγκόσμια οικονομία, και θα επικρατούσε το χάος. Αυτός είναι και ο λόγος της μεγάλης κόντρας ρεπουμπλικανών και δημοκρατικών για το πρόγραμμα κοινωνικής ασφάλισης του Ομπάμα, ο οποίος έκανε πίσω τον Νοέμβριο, οταν έφτασε στο και πέντε πριν και την τυπική χρεοκοπία της χώρας.

    Αν ρίξεις μια ματιά στην αγορά ομολόγων της Αμερικής, θα δείς οτι πλέον οι μόνοι που αγοράζουν είναι η FED, πάνω απο 70% η Ιαπωνία γύρω στο 7% η Κίνα γοα ευνόητους λόγους 19% και ο υπόλοιπος κόσμος τα ελάχιστα υπόλοιπα. Η Γερμανία πρόσφατα επαναπάτρισε 37 τόνου χρυσού, η Κίνα αγοράζει μανιωδώς τα τελευταία χρόνια χρυσό σε οποιαδήποτε τιμή (καμία σχέση με την φούσκα του gold paper) ακριβώς γιατι γνωρίζει, οτι τα ομόλογα που έχει στα χέρια της, είναι κωλόχαρτα χωρίς αντίκρυσμα.
    Τέλος πάντων ξεφεύγουμε, θα τελειώσω απότομα με αυτό. Η Αμερική είναι πολύ μεγάλη και δυνατή για να χρεοκοπήσει όπως η Ελλάδα π.χ, γι΄αυτό χρεοκοπεί τις άλλες χώρες, εξάγοντας δια της βίας το χρέος της σ΄αυτές, εκτός κι αν θεωρείς, οτι αυτό που ζούμε, οφείλεται στην (υποτιθέμενη) κιμπάρικη ζωή που κάναμε. Μαθηματικά γνωρίζεις πολύ καλά απ΄όσο έχω δεί εδώ, κάνε ενα υπολογισμό εσόδων εξόδων των Ελλήνων εργατών, κι αν βγάλεις έστω το ενα τρίτο απο τα 360 δις που χρωστάμε, να με φτύσεις.

  123. Λαπαθίτισσα said

    83. Για την Πολυάννα νόμισα ότι ήταν απλό λογοπαίγνιο και απάντησα ανάλογα. Τώρα που το κοίταξα έχετε δίκιο Polyana τη γράφουν παντού. Χρησιμοποιούν δηλαδή τον πίνακα μεταγραμματισμού της Βρετανικής Βιβλιοθήκης (я – ya) και όχι της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου (я –ia). Εγώ όμως από σας έμαθα ότι όταν κάνουμε μεταγραμματισμό από ξένη γραφή στήν ελληνική χρησιμοποιούμε τον πιο απλό τρόπο ή κάπως έτσι.

    Όπως και να χει το πράμα η υπέροχη Πολυάννα είναι τετρασύλλαβη (Πο-λυ-άν-να) ενώ η κόκκινη Πολιάνα είναι τρισύλλαβη (πο-λιά-να) και μάλιστα το πο δεν προφέρεται με ο αλλά με ᴐ (ουδέτερο ήχο που μοιάζει λιγάκι με α αφού το Πο δεν τονίζεται).

    Και με την ευκαιρία να μνημονεύσω τον Λέοντα Τολστόι που έζησε και τάφηκε στο κτήμα του τη Γιάσναγια Πολιάνα.

    Για το μεταγραμματισμό βλ. εδώ:

    http://www.google.com.cy/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CD0QFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.bl.uk%2Freshelp%2Ffindhelplang%2Frussian%2Fcyrillictranslit%2Fsearchcyrillic.html&ei=LVTuUqPVDcO57AbZv4HYDw&usg=AFQjCNFMg5tXtZDFxAK8tNSmyg_58iI-4Q

  124. Yannis said

    Με όσα γράφτηκαν για τους μαύρους (κάποιους Αμερικανούς) στην ΕΣΣΔ, για το Στάλιν και το συνθέτη του Ιερού Πολέμου, νομίζω ότι το παρακάτω τα έχει όλα!
    Ο Υμνος της ΕΣΣΔ στα αγγλικά από τον Πολ Ρόμπσον, από τους αρχικούς στίχους του Μιχάλκοφ, που αναφέρουν τον Στάλιν, σε μουσική του Αλεξάντρ Αλεξαντρόφ.

  125. Γς said

    Κράσναγια Πολιάνα (Кра́сная Поля́на Κόκκινο Ξέφωτο).
    Υπάρχουν ένα σωρό στην Ρωσία και γύω από αυτήν. Υπάρχει όμως (υπήρχε) και στη Μάνη Πολιάνα και επειδή ήταν γνωστό ότι είναι σλαβικό τοπωνύμιο (Ξέφωτο) μετονομάστηκε σε Αγιος Νίκων.

  126. sarant said

    123: Λογοπαίγνιο ήταν 🙂

  127. 32,
    Λίγο καθυστερημένα μια απάντηση για εκτενές θέμα (όθεν σεντονάκι):

    Για hydraulic fracturing και shale gas/oil θα παραπέμψω σε παλιότερο σχόλιό μου.

    Από λεξιλογικής πλευράς έχει ενδιαφέρον ότι υπάρχει και shale gas (που είναι gas) και gas shale (που είναι shale) καίτοι αμφότερα εμβουρδουκλώνονται πλειστάκις.

    Shale gas/oil περιέχεται σε σχιστολιθικά πετρώματα, ενώ tight gas/oil συνήθως σε αμμολιθικά. Και τα δύο είδη πετρωμάτων έχουν εξαιρετικά μικρή διαπερατότητα (κυρίως ο σχιστόλιθος), και γι’ αυτό άργησαν να αξιοποιηθούν, παρόλο που η περιεκτικότητά τους σε υδρογονάνθρακες ήταν γνωστή εδώ και αρκετές δεκατετίες. Shale/tight gas ανήκουν στην κατηγορία των μη συμβατικών (unconventional), που είναι όρος με ημερομηνία λήξης (όπως ο όρος Modern στον τίτλο πολλών βιβλίων – έχω ακόμα, ξερωγώ, το Modern Control Theory από το 1984 ! )

    Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από το σχιστολιθικό φυσικό αέριο, παρά την πολλή φασαρία που γίνεται – για πολλούς και διάφορους λόγους – είναι ελαφρώς ελαφρύτερες έως βαρέως ελαφρύτερες απ΄ αυτές άλλων καυσίμων (λέγε με πετρέλαιο, γαιάνθρακα). Φυσικά, κίνδυνοι από την παραγωγή ή χρήση Φ.Α. υπάρχουν, στον ίδιο βαθμό που υπάρχουν όταν πετάει ένα αεροπλάνο: Το ρίσκο αντιμετωπίζεται με τις κατάλληλες ενέργειες, που αφορούν τεχνολογία, εκπαίδευση, νομοθεσία, εφαρμογή κανονισμών και νόμων, κλπ. Η ειρωνεία είναι πως κυρίως λόγω shale gas οι εκπομπές CO2 έχουν ελαττωθεί σε επίπεδα δεκαετίας 1990 (!) στις ΗΠΑ, χώρα που δεν έχει υπογράψει το Πρωτόκολλο του Κυότο και σε αντίθεση με πολλά λόγια του Πρωτοκόλλου που έχουν ακουστεί. Eνεργειακή RealPolitik.

    Για την ενεργειακή ανεξαρτησία των ΗΠΑ, πρώτα να ξεκαθαρίσουμε πως πρόκειται για ανεξαρτησία από το εισαγόμενο πετρέλαιο, που σχεδόν μονοπωλεί τις μεταφορές (πετρέλαιο δεν χρησιμοποιείται σχεδόν καθόλου για ηλεκτροπαραγωγή). Οι μελλοντικές προβλέψεις επικεντρώνονται στην ανεξαρτησία των ΗΠΑ από πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής (για μάλλον προφανείς γεωπολιτικούς λόγους) αλλά δεν περιλαμβάνουν συνήθως (ως εισαγόμενο) πετρέλαιο από τον Καναδά, eh, (#1 πηγή) ή και Μεξικό/Βενεζουέλα, που μοιράζονται, μαζί με την Σαουδική Αραβία τις θέσεις #2-4. Η γενική τάση εισαγωγών πετρελαίου είναι σαφώς πτωτική ενώ η εγχώρια παραγωγή αυξανόμενα ανοδική.

    Για την συνολική ενέργεια στις ΗΠΑ, ανεξαρτησία από εισαγωγές υποτίθεται γύρω στο 2035, αν και η αβεβαιότητα στις προβλέψεις περιλαμβάνει και νωρίτερα, δεδομένου ότι η παραγωγή shale oil εξελίσσεται με ραγδαίο ρυθμό. Σχετικό κουίζ: #2 πολιτεία των ΗΠΑ σε παραγωγή πετρελαίου (δεν συζητάμε για #1 😉 )*

    Ήδη, όμως οι οικονομικές επιπτώσεις του shale revolution είναι τεράστιες, πχ στις θέσεις εργασίας (εκατομμύρια θέσεις έμμεσα και άμεσα) στην βιομηχανία (πετροχημικά εργοστάσια επιστρέφουν στις ΗΠΑ λόγω πάμφθηνου και άφθονου φυσικού αερίου, πρώτης ύλης για τις ΗΠΑ – και Μέση Ανατολή) και φυσικά στην γεωπολιτική.

    Το παρατράβηξα ήδη, αλλά ευχαρίστως να συζητήσω άλλες πτυχές, αν κανείς ενδιαφέρεται.

    *Βόρεια Ντακότα.

  128. sarant said

    127: Ευχαριστούμε!

    Στα γαλλικά gaz de schiste (προφ. σιστ). Οι Γάλλοι είναι εναντίον -κακώς, λέω εγώ.

  129. spiral architect said

    @127: Πάντως Μιχάλη, το Peak oil ακόμα να το δούμε.

  130. physicist said

    #127. — Μπράβο, Μιχάλη!

  131. 128,
    Για την ώρα, ίσως. Προστατεύουν πιθανόν και την μεγάλη επένδυση που έχουν κάνει σε πυρηνική ενέργεια (καλύπτει το 75% της ηλεκτροπαραγωγής).

    Ο Κιντ θα μας πει τι καταλαβαίνει στα κυπριακά από το gaz de schist 😉

  132. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    118. Μαύροι στην Κρήτη
    και το 87 μου στα «Μεζεδάκια της Παπαντής». Από βιασύνη το πήγα από κει.
    125. Πολιανά (τα) έχουμε τοπωνύμιο στα υψίπεδα του Δήμου ιεράπετρας

  133. Πέθανε ο Philip Seymour Hoffman από υπερβολική δόση. Καλός ηθοποιός. Θεός σχωρέστον.

  134. Λαπαθίτισσα said

    Και στην Κύπρο του 1885 στα ψηλά βουνά του Τροόδους ζούσαν μαύροι. Έχω μια φωτογραφία, του Φώσκολου νομίζω …. (Την έχω στο γραφείο. Τη Δευτέρα θα κοιτάξω να δω ποιος ήταν ο φωτογράφος).

    Ο Φώσκολος ήταν αλλά η φωτογραφια είναι του 1890 και όχι του 1885.

  135. 129,
    Μπορεί και να έχουμε ήδη δει το peak (εξαρτάται αν συμπεριλαμβάνει κανείς στην παραγωγή τους υγρούς υδρογονάνθρακες από φυσικό αέριο – προπάνιο, βουτάνιο, κλπ – στο πετρέλαιο ή όχι) αλλά αυτό δεν έχει και τόση σημασία, γιατί το Peak Oil αναφέρεται στον ρυθμό παραγωγής πετρελαίου, που δεν είναι ταυτόσημος με την ποσότητα απολήψιμου πετρέλαιου που έχει απομείνει διαπιστωμένα ή πιθανόν να ανακαλυφθεί ή να γίνει απολήψιμο στο μέλλον.

    Μια καλή εικόνα για να καταλάβει κανείς το – σχετικά απλό, στην βάση του – θέμα, είναι μια παλιά διαφήμιση της Αμίτα (;), όπου ένα καλαμάκι είναι μπηγμένο σ’ ένα πορτοκάλι, και βγάζει χυμό. Με τι ρυθμό, λοιπόν, εξάγει κανείς χυμό εξαρτάται από το πόσα (και τι είδους) πορτοκάλια έχει, πόσα μπηγμένα καλαμάκια, και πόσο γερά ρουφάει. Μεγάλα πορτοκάλια είναι πλέον σπάνια, αλλά ό,τι βρίσκουμε το βρίσκουμε πιο αξιόπιστα (με (3-διάστατες) σεισμικές μελέτες – που γίνονται αυτήν την στιγμή και στην Ελλάδα – παρουσίαση κατά διαβολική σύμπτωση στο Χιούστον αυτήν την εβδομάδα – ), και ό,τι νέο βρίσκουμε είναι πολλές φορές στου διαόλου τη μάνα (αρκτικός κύκλος, βαθιά νερά). Έχουμε όμως μάθει να ρουφάμε καλύτερα (δευτερογενής και τριτογενής απόληψη πετρελαίου, επαυξημένη απόληψη γενικότερα (enhanced oil recovery – EOR), οριζόντιες γεωτρήσεις (directional/horizontal drilling), υδραυλική ρωγμάτωση (hydraulic fracturing), κ.α.) και να μπήγουμε καλαμάκια με κάπως μικρότερο κόστος.

    Αν σήμερα υπήρχε διάθεση (πχ λόγω ζήτησης) για αυξημένο ρυθμό παραγωγής, τεχνολογικά θα ήταν εφικτό σε κάποιο βαθμό. Αλλά θα έπαιρνε κάποιο χρόνο (λίγους μήνες) και θα κόστίζε από μέτρια (πχ αν πρόκειται για shale oil στην ξηρά) έως πάρα πολύ (πχ αν είναι σε deep offshore, όπου ένα καινούργιο πηγάδι στοιχίζει λίγες δεκάδες εκ. δολλάρια να ανοιχτεί και η αντίστοιχη πλατφόρμα παραγωγής εκατοντάδες εκ. $ ή και δισ. $).

    Γιατί όμως να επενδύσει κανείς εκ. ή δισ. $ για παραπάνω παραγωγή και να ρίξει την τιμή σε προϊόν που, σε τελική ανάλυση, είναι πεπερασμένο; Έτσι λοιπόν, από όλες τις χώρες που παράγουν πετρέλαιο, αυτήν την στιγμή μόνο η Σαουδική Αραβία έχει περισσευούμενα καλαμάκια και μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα σε διακυμάνσεις στην ζήτηση – αν θέλει ή αν «θέλει». Είναι γνωστό, μάλιστα, πως η σχέση προσφοράς-ζήτησης στο πετρέλαιο είναι ανελαστική: Μικρές αποκλίσεις δημιουργούν μεγάλες διακυμάνσεις στην τιμή. Σε συνδυασμό με το ότι πολλές κατηγορίες πετρελαίου εξορύσσονται με μεγάλο κόστος που αφήνει περιθώρια κέρδους μόνο αν η τιμή πώλησης είναι αρκετά υψηλή (πχ tar sands στον Καναδά: Για κάθε τρία βαρέλια πετρελαίου που παράγονται, ξοδεύεται ένα στην παραγωγή) λίγοι παραγωγοί έχουν διάθεση για θεαματική αύξηση παραγωγής.

    Οι θεωρίες του Χάμπερτ, λοιπόν, ήταν ακριβείς μέχρι τώρα (πχ προέβλεψαν με μεγάλη ακρίβεια το peak oil των ΗΠΑ στην δεκαετία του 70, 15-20 χρόνια πριν) και οι διατυπώσεις του ιδιαίτερα έντιμες – όπως συμβαίνει συχνά με βαθείς γνώστες ενός θέματος. Μας απομένει να ερμηνεύονται με συνέπεια. Πχ, οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να ξαναδούν καινούργιο peak, ψηλότερο ίσως απ’ εκείνο του ’70. Ο Χάμπερτ είχε αφήσει αυτό το περιθώριο στις προβλέψεις του.

    Τελικά, βέβαια, το πετρέλαιο δεν μπορεί να συνεχίσει να παράγεται για πάντα. Αυτή η σίγουρη πρόβλεψη, όμως, δεν είναι ιδιαίτερα χρήσιμη από μόνη της. Για το εγγύς μέλλον η κυριαρχία του πετρελαίου στις μεταφορές είναι δεδομένη, από αδράνεια και μόνο, αν μη τι άλλο. Για το απώτερο μέλλον, καλύτερες λύσεις είναι εύλογο να περιμένει κανείς πως θα επινοηθούν, μερικές από τις οποίες ίσως δεν φανταζόμαστε. Όπως έχει ειπωθεί «η λίθινη εποχή δεν πέρασε επειδή μας τέλειωσαν οι πέτρες». Ίσως τα παιδιά μας να διηγούνται στα εγγόνια μας τις μέρες που έζησαν στην ηρωική εποχή του πετρελαίου…

  136. spiral architect said

    @135: Ευχαριστώ Μιχάλη, πολύ καλή ανάλυση. 🙂

  137. leonicos said

    Ξανά τελευταίος…

  138. spiral architect said

    @135: Μιχάλη, αναφέρθηκα στο peak oil, γιατί με όσα διαβάζω τα τελευταία χρόνια, εκτιμώ ότι υπάρχει μια παγκόσμια υπερπροσφορά υδρογονανθράκων (αερίων και υγρών) δυσανάλογη με μια ζήτηση εν μέσω κρίσης.
    (εκτιμώ, είπα, μπορεί και να λαθεύω)
    Μα τα θαλάσσια οικόπεδα στη Μεσόγειο στην Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ, μα οι αγωγοί από Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη και το ξετάπωμα των κοιτασμάτων ΦΑ της πρώην ΕΣΣΔ, μα τα tar sands του Καναδά, μα το fracking στις ΗΠΑ κι αλλού, μου δίνουν την παραπάνω εκτίμηση.
    Όλα αυτά, ανεξάρτητα απ’ τις αναδυόμενες αγορές τύπου Ινδίας που την ζητούμενη ενέργειά τους θα την πάρουν από λιθάνθρακα για ηλεκτροπαραγωγή,

    (Λεώνικε, δεν είσαι τελευταίος)

  139. 138,
    Υπάρχει περιοδικά ανισοροπία προσφοράς-ζήτησης, αλλά και προς τις δύο κατευθύνσεις, και είναι διαφορετική για πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

    Για το πετρέλαιο, που είναι υγρό, η μεταφορά είναι εύκολη, με αποτέλεσμα να υπάρχει λίγο-πολύ ενιαία τιμή παγκοσμίως (γύρω στα $100 το βαρέλι), με μικροδιαφορές (πχ Brent, WTI,…). Σημαντικό ποσοστό αγοραπωλησιών πετρελαίου γίνεται σε spot markets (πχ Ρότερνταμ) αντί με μακροχρόνια συμβόλαια, πράγμα που επιτρέπει γρήγορες διακυμάνσεις στην τιμή. Η τιμή του πετρελαίου έπεσε κατακόρυφα στην κρίση του 2008, λόγω κατάρευσης της ζήτησης, αλλά ανέκαμψε γρήγορα. Είναι απίθανο ότι θα καταρεύσει πάλι (εκτός, φυσικά, από σύντομες και έκτακτες περιπτώσεις) λόγω παγκόσμιας ζήτησης και αυξανόμενης δυσκολίας στην παραγωγή. Η πρόβλεψη τιμών με ακρίβεια στο μέλλον είναι, ασφαλώς, δύσκολη, καθότι υπεισέρχονται πολλοί παράγοντες με αντικρουόμενες επιπτώσεις. Μια καλή περίληψη έχει ο Λεωνίδας Δρόλλας εδώ.

    Το φυσικό αέριο είναι πολύ πιο δύσκολο στην μεταφορά (μέσω αγωγού ή υγροποιημένο ως LNG) με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες διαφορές στην τιμή παγκοσμίως. Στην Βόρεια Αμερική είναι γύρω στα $4-5/MMBtu, καθαρά λόγω υπερπροσφοράς (αποτέλεσμα του σχιστολιθικού αερίου) ενώ στην Ευρώπη και ακόμη περισσότερο στην Άπω Ανατολή είναι πάνω από $10 (Ιαπωνία ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG παγκοσμίως). Οι αγοραπωλησίες γίνονται με μακροχρόνια συμβόλαια, ώστε να μπορεί κανείς να επενδύσει στην ακριβή και δυσκίνητη υποδομή που είναι απαραίτητη για την μεταφορά του αερίου (αγωγοί ή τερματικά LNG).

    Ιστορικά, πετρέλαιο και φυσικό αέριο είχαν σχεδόν σταθερό λόγο τιμών, 6 προς 1 (η τιμή του αερίου σε $/MMBtu ήταν 1/6 της τιμής του πετρελαίου σε $/βαρέλι, έτσι ώστε με το ίδιο ποσόν να αγοράζει κανείς περίπου την ίδια θερμική ενέργεια από το ένα ή το άλλο καύσιμο). Αυτό σημαίνει πως με πετρέλαιο, ας πούμε στρογγυλά, στα $90, θα έπρεπε να έχουμε σήμερα αέριο στα $15 – που δεν έχουμε στην Βόρεια Αμερική, και σε κάποιο βαθμό και στις υπόλοιπες αγορές. Η αιτία για την απόκλιση τα τελευταία χρόνια είναι οι διαφορετικοί τομείς στους οποίους χρησιμοποιούνται, μη εναλλάξιμα πλέον, τα δύο καύσιμα: Μεταφορές (πετρέλαιο) και ηλεκτροπαραγωγή/θέρμανση/υλικά (αέριο). Η εικόνα ίσως αλλάξει, αργά, καθώς το πάμφθηνο φυσικό αέριο στην Βόρεια Αμερική δημιουργεί ισχυρό κίνητρο για την χρήση του και στις μεταφορές.

  140. Νέο Kid Στο Block said

    Kαλά βρε συ Μιχάλη! Είπαμε να γράψεις δυο πραματάκια παραπάνω.. Άσε και τίποτα κρυφό να κάνουμε κανα σεμινάριο Oil & Gas essentials…κλέφτες θα γίνουμε δα κάτω; 😉 😆

  141. 🙂

  142. spiral architect said

    @139: Πάντως το ΦΑ μπήκε στο ενεργειακό μείγμα ηλεκτροπαραγωγής εκτοπίζοντας στερεά καύσιμα, σαν μπακάπ των ΑΠΕ εκεί που κάποτε ήταν μόνο για να καλύπτει τις αιχμές (ηλεκτρικών) φορτίων. Για την δε Ελλάδα είναι ακριβό, εισαγόμενο και, λόγω του τελευταίου, ανασταλτικός παράγοντας ενεργειακής ανεξαρτησίας.
    Το τραβήξαμε όμως.
    Μερσί μποκού για τις εξωχώριες πληροφορίες, Μιχάλη. 🙂

  143. Μαρία said

    Fracking: O νέος εφιάλτης που ξυπνά τον Εγκέλαδο.
    http://www.avgi.gr/article/1840282/fracking-o-neos-efialtis-pou-xupna-ton-egkelado

  144. Αφήστε τους σχιστόλιθους και πιάστε τους ζεόλιθους

  145. spiral architect said

    Τε 26: Της Πτώσεως της Ελιάς και της Υψώσεως του Σταύρου.
    (το τερματίσαμε!)

  146. Νατάσσα said

    Πέθανε ο Paco de Lucia

  147. Νέο Kid Στο Block said

    1).DEP Paquito!

    2).Μετανοήτε αμαρτωλοί! Ήγγικεν η Δ.Παρουσία! Τα σημεία είναι φοβερά!
    Ο ψευδοθρύλος καθαρίζει στεγνά και δίκαια(!!) τον θρύλο της Αγγλίας, και η Μαδρίτη που δεν είχε σταυρώσει χαρτωσιά στο Ντόϋτσλαντ, έριξε έξι τεμάχια!
    Σεισμοί, λιμοί και καταποντισμοί…έπονται!

Σχολιάστε