Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιον Μαΐου έτους 2024

Posted by sarant στο 1 Μαΐου, 2024


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα (συνήθως την πρώτη του μηνός), ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα.

 

Τε 1

Τα Ανθεστήρια – Ημέρα των ανθέων και των εργατών. Γενέσιον Ιωάννη Ρίτσου του βάρδου της ρωμιοσύνης και Τελευτή Αλεξάνδρου Παναγούλη του τυραννοκτόνου. Και των 200 της Καισαριανής.  Και του Σπειροειδούς Αρχιτέκτονος.

Πε 2

† Λεονάρδου ντα Βίντσι· αλλά και παγκόσμια ημέρα των ιστολογίων.

Πα 3

Τελευτή Αθανασίου Βέγγου, του καλού ανθρώπου. Και Παγκόσμια Ημέρα της Ελευθεροτυπίας

Σα 4

Αρίονος του κιθαρωδού -και Αλέξη Δαμιανού τελευτή.

Κυ 5

Γενέσιον Καρόλου Μαρξ

Δε 6

Ας είμαστε ρεαλιστές, ας επιδιώξουμε το αδύνατο: γαλλικός Μάης του 1968

Τρ 7

Των εν Αιγίνη εκτελεσθέντων

Τε 8

† Γουσταύου Φλωμπέρ

Πε 9

Αναστασίου Τούση και λοιπών εν Θεσσαλονίκη πεσόντων διαδηλωτών

Πα 10

Καραολή και Δημητρίου απαγχονισμός

Σα 11

Γέννησις Λασκαρίνας Πινότση ή Μπουμπουλίνας

Κυ 12

Της νίκης των επαναστατών εις Βαλτέτσιον Αρκαδίας

Δε 13

Κωνσταντίνου Θεοτόκη του ρεαλιστού πεζογράφου

Τρ 14

Αισχύλου, τραγικού και μαραθωνομάχου

Τε 15

Γενέσιον Πέτρου Κιουρί

Πε 16

† Καρόλου Περό και των δημιουργημάτων του: Σταχτοπούτας, Κοκκινοσκουφίτσας, Ωραίας Κοιμωμένης

Πα 17

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεπικοινωνιών

Σα 18

† Γουσταύου Μάλερ και Νικηφόρου Μανδηλαρά αναίρεσις.

Κυ 19

† Χο Τσι Μινχ του απελευθερωτού

Δε 20

† Γρηγορίου Δικαίου Παπαφλέσσα τελευτή -και έναρξη της Μάχης της Κρήτης

Τρ 21

Τα Αναστενάρια

Τε 22

† Βίκτωρος Ουγκώ, του δημιουργού των «Αθλίων»

Πε 23

† Ερρίκου Ίψεν και Γεωργίου του Μετοίκου

Πα 24

† Νικολάου Κοπερνίκου

Σα 25

Αιμιλιανού Ζαπάτα και Άρεως Βελουχιώτου εκκίνησις

Κυ 26

Γενέσιον Αλεξάνδρου Πούσκιν και τελευτή Μιχαήλ Παπαγιαννάκη

Δε 27

Γρηγορίου Λαμπράκη τελευτή· και Ροβέρτου Κωχ

Τρ 28

Πρώτη πρόβλεψις ηλιακής εκλείψεως υπό Θαλού του Μιλησίου

Τε 29

Εάλω η Πόλις – Η Ρωμανία πάρθεν (αποφράς ημέρα)

Πε 30

† Θανή Βολταίρου του διαφωτιστού

Πα 31

Αποκαθήλωσις της ναζιστικής σημαίας υπό Εμμανουήλ Γλέζου και Αποστόλου Σάντα

Ο Μάιος ή Μάης ετυμολογείται, όπως και όλοι οι μήνες του ημερολογίου μας, από τα λατινικά, και συγκεκριμένα από το λατινικό Maius (mensis), δηλ. μήνας της Μαίας, μιας ρωμαϊκής θεότητας. Λαϊκή ονομασία ευρέως γνωστή δεν έχει, αν και βρίσκω το “Κερασάρης” σε κάποιες πηγές, επειδή τότε ωριμάζουν τα κεράσια (με το παλιό ημερολόγιο σκεφτείτε ότι ο Μάιος πιάνει και αρχές Ιουνίου).

Ο Παλαμάς έχει γράψει και ποίημα «Κεράσια»  που ξεκινάει:

Το Μάη έχ’ η άνοιξη, τα χελιδόνια ο Μάρτης,
ο Απρίλης τα τριαντάφυλλα, κι ο Μάης τα κεράσια.

Η πιο γνωστή παροιμία για τον Μάιο είναι μάλλον η «Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι» (που είχε αρχική μορφή “Ζήσε μαύρε μου να φας τον Μάη τριφύλλι», όπως είχαμε γράψει παλιότερα). Επίσης γνωστή είναι η “Στον καταραμένο τόπο τον Μάη μήνα βρέχει”, που δεν την έβγαλαν βέβαια φίλοι των εκδρομών και των περιηγήσεων, αλλά αγρότες, επειδή οι βροχές του Μάη όχι μόνο δεν ωφελούν, όπως στους προηγούμενους μήνες, αλλά αντίθετα βλάφτουν τη σοδειά, εξού και “Μάης άβροχος, τρύγος άμετρος” ή «Τον καιρό που ‘πρεπε δεν έβρεχε, το Μάη εδροσολόγα».

Ο Μάης είναι μήνας που προσφέρεται για αγροτικές εργασίες (“Τον Μάη βάζε εργάτες κι ας είν’ και ακαμάτες”), όχι όμως και για παντρειές, που θεωρούνται γρουσουζιά (“Απού παντρευτεί το Μάη, κακοποδωμένα πάει” λέει μια κρητική παροιμία από ένα βιβλίο που είχα παρουσιάσει εδώ παλιότερα).

Γιατί θεωρούνται γρουσουζιά οι μαγιάτικες παντρειές; Κατά πάσα πιθανότητα, επειδή  στις αγροτικές κοινωνίες είναι τόσο πολλές οι δουλειές τον Μάη, που η αναστάτωση και η χαλάρωση που μοιραία φέρνει ο γάμος σε όλο το σόι αλλά και στο χωριό είναι αντιπαραγωγική. Μια άλλη εξήγηση είναι πως τον Μάη έχουν οίστρο οι γαϊδάροι (“Νάμουν το Μάη γάιδαρος, τον Αύγουστο κριάρι, όλο το χρόνο πετεινός και γάτος το Γενάρη” λέει η παροιμία) οπότε θεωρείται ανοίκειο να παντρεύονται κι οι ανθρώποι, αλλά νομίζω πως η εξήγηση αυτή επινοήθηκε εξηγητικά, εκ των υστέρων. Εκτός κι αν ισχύει η απάντηση που έδωσε κάποιος ευφυολόγος (ο Μπέρναρ Σόου; ) όταν τον ρώτησαν γιατί είναι γρουσουζιά να παντρεύεται κανείς την Παρασκευή: και γιατί να αποτελεί εξαίρεση η Παρασκευή;

Από τον Μάιο έχουμε το μαγιάπριλο (αλλά αυτό το αναφέραμε στο μηνολόγιο του Απρίλη), το μαγιοβότανο, ένα βότανο με το οποίο μαστουρώνουν οι γάτες, το μαγιάτικο, που είναι ψάρι, και το μαγιόξυλο που είναι ένα ξύλο ή κλαδί στολισμένο με λουλούδια που το περιφέρουν τα παιδιά την Πρωτομαγιά, είναι όμως και ευτράπελη λαϊκή ονομασία για το αντρικό μόριο.

Υπάρχει και επώνυμο Μάης το οποίο, όπως βρίσκω, ευδοκιμεί στη Γαβαλού Αιτωλοακαρνανίας και στην Καλαμπάκα. Ένα δημοφιλές γυναικείο όνομα στην Αλβανία (με παρουσία πλέον και στην Ελλάδα) είναι το Majlinda, Μαϊλίντα, που σημαίνει «γεννημένη τον Μάη».

Στα αγγλικά, βέβαια, έχουμε το επίθετο May, όπως η πρώην πρωθυπουργός Τερέζα Μέι, που το όνομά της είχε δώσει λαβή σε πάμπολλα λογοπαίγνια είτε με τον μήνα είτε με το βοηθητικό ρήμα may.

Ο Μάης είναι από τους λίγους μήνες (μαζί με τον Απρίλη και, έμμεσα, τον Ιανουάριο και ίσως τον Αύγουστο  και τον Μάρτη) που η πρώτη μέρα του έχει δικό της όνομα. Η 1η του Μάη είναι η παγκόσμια μέρα των εργατών ή αλλιώς η εργατική Πρωτομαγιά σε ανάμνηση της σφαγής του Χεϊμάρκετ, το 1886 στο Σικάγο, όταν η αστυνομία άνοιξε πυρ σε (αναρχικούς ως επί το πολύ) εργάτες που διαδήλωναν για το οχτάωρο χωρίς να σκέφτονται τις αρνητικές συνέπειες ενός τέτοιου μέτρου στην ανταγωνιστικότητα.

Πρωτομαγιά επίσης έγινε στην Καισαριανή η εκτέλεση 200 κομμουνιστών κρατουμένων σε αντίποινα για τον φόνο ενός Γερμανού στρατηγού από αντάρτες στους Μολάους, αλλά βέβαια στο θέμα αυτό είναι αφιερωμένο ένα ειδικό παλιότερο άρθρο μας.

Ο Μάης πρέπει να είναι  ο πιο πολυτραγουδισμένος μήνας και υπάρχουν  πολλά ωραία τραγούδια, τόσο για τον μήνα όσο και για την  πρώτη του μέρα. Όμως  θα πρωτοτυπήσω και θα βάλω ένα  σχετικά καινούργιο (2017) τραγούδι,  που  το είχε προτείνει πέρυσι η φίλη μας η  Μαγδαληνή. Ο γαΜάης, λέγεται, με το συμπάθειο -της Μάρως Μαρκέλλου.

Καλό μήνα!

68 Σχόλια to “Μηνολόγιον Μαΐου έτους 2024”

  1. antonislaw said

    Καλημέρα σας και καλό μήνα!!!

  2. antonislaw said

    1 Φτούκα πρω!

    16 Καρόλου Περό και των δημιουργημάτων του: Σταχτοπούτας, Κοκκινοσκουφίτσας, Ωραίας Κοιμωμένης

    Εδώ σε ένα παιδικό βιβλίο του Περό που διαβάζω στα κοπελάκια μου παραμύθια συμπεριλαμβάνει επιπλέον και τον Κοντορεβιθούλη και τον Παπουτσωμένο γάτο ( εκδόσεις Σαββάλας 2006 και απόδοση της Άντας Τασοπούλου, το βιβλίο τυπωμένο στην Κίνα καθώς έχει χοντροχάρτινα φύλλα);

  3. Alexis said

    Καλημέρα, καλό μήνα!

    Εξαιρετικό το τραγουδάκι της Μαρκέλλου, δεν το ήξερα!

    Μου αρέσει πολύ η αναφορά του μηνολογίου στις 21: Τα Αναστενάρια. Έτσι απλά και λιτά. Τίποτε άλλο.

  4. Λεύκιππος said

    Καλό μήνα παντού.

  5. ΓΤ said

    Είναι φορές στη ζωή που ένας επιβάτης αφήνει ανεξίτηλο το αποτύπωμά του έτσι όπως εντυπώνεται η παρουσία του όταν η διψασμένη απόχη του ματιού σου γραπώνει εικόνες. Η έστω και μικρής διάρκειας μετακίνηση εδώ στην Αθήνα με κάποιο μέσο μπορεί να αποβεί κήπος σωστός, τον οποίο άλλες φορές θες να τον αφήσεις ανέγγιχτο, ως φευγαλέα ζείδωρη πινελιά που θα συντροφέψει τρυφερά τη μαύρη ζωή σου, κι άλλες να καταριέσαι εαυτόν για τις μηδενικές σχετικά με τα ζιζανιοκτόνα γνώσεις σου. Διαβάζοντας την πραγματικότητα μέσα από αυτό το πρίσμα, τα σπλάχνα ενός τρένου ή ενός λεωφορείου είναι ένα αμετάκλητα διδακτικό κεντίδι.

    Κάθισε απέναντί μου. Μια βελουτέ κίτρινη φόρμα αγκάλιαζε χνουδωτά τα δωρικού ρυθμού πόδια της. Τα ροζ κορδόνια της στεφάνωναν με άκρα καλλιέπεια τα χρώματος αλουμινόχαρτου αθλητικά παπούτσια της. Τσάντα μεγάλη, βαριά, καφέ, από εκείνες τις ευθείες παραπομπές σε δικηγόρους παλαιάς κοπής. Αναρωτήθηκα τι περιττομάνι θα φώλιαζε εκεί μέσα. Μπουστάκι γκρι, εκείνο το ρημάδι χρώμα ελεγκτών ΚΤΕΛ και εισπρακτόρων του ’70.

    Οσο συνέχιζαν τα μάτια μου το γάζωμα, τόσο ξηλωνόταν η ψυχή μου. Από τα χιλιοτρύπητα λαγήνια αυτιά της εκπήγαζαν καλώδια, τα οποία, αφού περνούσαν πάνω από τρία ξύλινα σταυρουδάκια (τέτοια πολυσταυρία είχα να δω από τις Εκλογές), εξέβαλλαν σε ένα κινητό σε σχήμα τοστιέρας, που ασφαλώς ήταν το πραγματικό της σπίτι. Πάνω κάτω ο δείκτης της στην οθόνη αφής, να μυλοπετρώνει τη ζωή της μέσα στο γνωστό άλμπουμ των ανέπαφων επαφών.

    Στιβαρός λόγος ακούστηκε όταν χτύπησε, επιτέλους, το τηλέφωνό της. Εγγυημένη δυσαρθρία και τέτοια παρέλαση μονοσύλλαβων λέξεων, που με οδήγησε διαμιάς στα ιδιοφυέστατα συμπαγή αριστουργηματικά ρεκάσματα αναξιωματικών του στρατού.

    Μάτι δεν έβλεπες. Space γυαλί, σαν μερικούς άσβερκους κενόφρονες θλιβερής παραλίας, τραπάδικο alter ego χαμένο στο Διάστημα. Ως αισθητικό επιστέγασμα, από τον αριστερό βραχίονα του σκελετού των γυαλιών της κρεμόταν ένα ματόχαντρο…

    Είναι φορές στη ζωή που τα τρένα θυμίζουν πλοία. Χρειάζεσαι σωσίβιο για να τα εγκαταλείψεις.

  6. Β. said

    Ο Αύγουστος κι ο Μάρτης τι όνομα έχει η πρώτη μέρα τους (έστω έμμεσα);

  7. atheofobos said

    Στην φωτογραφία είναι το μαυσωλείο του Χο Τσι Μινχ (το ψευδώνυμο αυτό σημαίνει φωτοδότης) που σύμφωνα με το μηνολόγιο, πέθανε στις 19 Μάϊου και που το επισκέφτηκα πριν 16 χρόνια.

    Όπως γράφω σχετικά στο

    III- Η ΦΥΣΙΚΗ ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΒΙΕΤΝΑΜ ΚΑΙ ΟΛΙΓΑ ΤΙΝΑ ΠΕΡΙ ΠΟΡΝΕΙΑΣ.

    https://atheofobos2.blogspot.com/2008/03/iii.html

    Προς τιμήν του οι Βιετναμέζοι έφτιαξαν ένα μαυσωλείο και τον έβαλαν μέσα ταριχευμένο σαν τον Λένιν. Αυτό έγινε παρά την επιθυμία του ίδιου να τον καύσουν και να σκορπίσουν τις στάχτες του στην ενοποιημένη χώρα του και εκτός από ένα μικρό μουσείο στο χωριό που γεννήθηκε να δώσουν αντί για μνημείο τα λεφτά για να γίνει ένα σχολείο.

    Στο μαυσωλείο επικρατεί νεκρική σιγή και υπάρχουν συνεχείς ουρές. Δίπλα είναι ένα μεγαλοπρεπές κτήριο το Προεδρικό Μέγαρο που ήταν του Γάλλου διοικητού και επειδή ο «Θείος Χο», όπως τον φώναζαν οι Βιετναμέζοι, με την απλότητα που τον χαρακτήριζε δεν μπορούσε να ζει σε αυτό το μεγαθήριο έβαλε και του έφτιαξαν ένα απλό σπιτάκι σαν του χωριού του και ζούσε εκεί έχοντας μπροστά του μια λιμνούλα που του άρεσε να χαζεύει τα ψαράκια της..

  8. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2 Είναι ή ήταν πολύ φτηνές οι εκδόσεις στην Κίνα, πολλοι τις προτιμούσαν

    6 Πρωταυγουστιά, Πρωτομαρτιά, το είχαμε συζητήσει παλιότερα.

    7 Ωραίο!

  9. Χαρούλα said

    καλό μήνα!
    Στο παλιό Ιαπωνικό ημερολόγιο, ο μήνας καλείται Σατσούκι (ιαπωνικά: 皐月‎). Είναι επίσης ένα κοινό όνομα για τις γυναίκες. Στην Ιαπωνία, υπάρχει η αποκαλούμενη ασθένεια του Μάη, ένα είδος ασθένειας όπου οι νέοι σπουδαστές ή οι εργαζόμενοι αρχίζουν να βαριούνται το σχολείο ή την εργασία τους. Οφείλεται σε μια ιαπωνική συνήθεια που όλα τα σχολικά έτη και τα οικονομικά έτη αρχίζουν την 1η Απριλίου. (Γρήγορα βαριούνται😂)

    Εδώ στα σύνορα, η λέξη Μάυς, ήταν και «αρνητική». Είχαμε τις Μονάδες Ασφαλείας Υπαίθρου (ΜΑΥ), στην καθομιλουμένη μάυδες. Στις μικρές κοινωνίες θεματοφύλακες εθνικοφροσύνης-καρφιά.
    https://www.sidirokastro.org/2023/12/blog-post_52.html

    #5 ΓΤ 👍🏻👏🏻

    #7 Atheofobos ωραίες, ενδιαφέρουσες ταξιδιωτικές πληροφορίες.

  10. Theo said

    Καλημέρα και καλό μήνα!

    @5:

    Έγραψες πάλι 😉

  11. sarant said

    9 Ναι μπράβο, οι Μάυδες!

  12. Καλημέρα

    «εξηγητικά» ;; γιατί όχι εξηγηματικά ;;

    Αλλο να πίνεις τη ζωή κι άλλο να την βλέπεις από την χαραμάδα, Αλλο να πίνεις μπιρίτσα κι άλλο να καθαρίζεις τα δόντια σου με οδοντογλυφίδες, το γνωμικό του Μάη από τον κυρ Μέντιο(υμ)

  13. antonislaw said

    5 Εξαιρετικό το μπονζάι διήγημα, μπράβο!!!

  14. LandS said

    Ωραίο το τραγουδάκι της Μάρως Μαρκέλλου. Δεν το ήξερα. Ούτε και την Μαρκέλλου άλλωστε. Θα την σποτιφάρω.

    5 Πολύ ωραίο το «αναξιωματικών του στρατού». Εγώ τους έλεγα χοντροκέφαλους.

  15. Χαρούλα said

    *ΜΑΗΣ ΚΑΙ «Η ΔΡΙΜΥΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΕΩΣ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΙ ΠΟΥΧΩ ΣΤΟ ΣΤΟΜΑ»
    Στο έμπα του Μάη που καταφθάνει δριμύς και εν πλήρει εξαρτύσει, αφήνοντας πίσω υπαινιγμούς έαρος και υπεκφυγές ψιχάλας…..
    «Χαροκόπος λεβέντης που αλύπητα ξοδεύει το βιος του φρόνιμου Απρίλη», «λάγνος βασιλιάς» που «φερσίματα καλοκαιριού σφετερίζεται και, μ’ όνειρα παράλογα,πυρετούς και δίψα, σου καταρρακώνει τις αισθήσεις»
    Ο Μάης που με την πάροδο των λέξεων, καίγεται σε αγρούς αιμάσσοντες ενώ «οι παπαρούνες χορεύουν τοπικό κατακόκκινο»
    Κι όλη αυτή η πληθώρα ζωής στο κορύφωμα του έαρος – έτσι συμβαίνει πάντα – πέπρωται οσονούπω «να παραδώσει το σκήπτρον εις το δρεπανοφόρον θέρος»
    Ανδρέας Εμπειρίκος από την ποιητική συλλογή “Ο πλόκαμος της Αλταμίρας“, 1936-1937.

    *Και πάλι-ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΟΛΕΜΗΣ
    Και πάλι, να, ο Μάιος για να ‘λθει ξεκινά
    Και διασκελίζει θάλασσες και κάμπους και βουνά.
    Κρατεί ανθούς στα χέρια του και γύρω τους σκορπά
    Κι όπου περάσει και διαβεί παντού μοσχομυρίζει.
    Αχ, Μάη αν σ’ αγάπησα κι αν σ’ αγαπώ ακόμα
    Ρίξε δροσάτα λούλουδα και στόλισε το χώμα
    Που θα διαβεί η αγάπη μου – Δεν θέλω όπου πατήσει
    Άλλο από ρόδα και μυρτιές το πόδι της ν’ αγγίξει.

    *ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ – ΑΜΟΡΓΟΣ (Απόσπασμα)
    Στου πικραμένου την αυλή βγαίνει χορτάρι μαύρο
    Μόνο ένα βράδυ του Μαγιού πέρασε ένας αγέρας
    Ένα περπάτημα ελαφρύ σα σκίρτημα του κάμπου 
    Ένα φιλί της θάλασσας της αφροστολισμένης.
    Κι αν θα διψάσεις για νερό θα στύψουμε ένα σύννεφο
    Κι αν θα πεινάσεις για ψωμί θα σφάξουμε ένα αηδόνι
    Μόνο καρτέρει μια στιγμή ν’ ανοίξει ο πικραπήγανος
    Ν’ αστράψει ο μαύρος ουρανός να λουλουδίσει ο φλόμος.
    Μα ήταν αγέρας κι έφυγε κορυδαλλός κι εχάθη
    Ήταν του Μάη το πρόσωπο του φεγγαριού η ασπράδα
    Ένα περπάτημα ελαφρύ σα σκίρτημα του κάμπου 
    Ένα φιλί της θάλασσας της αφροστολισμένης.

  16. ΚΑΒ said

    Καλό μήνα σε όλους σας.

  17. ΚΑΒ said

    Θέρος-έρος, Παπαδιαμάντης

    Yπερέβησαν ήδη την στενήν πάροδον και εξήλθον εις τους χλοερούς διανθείς κάμπους. Mεθυστικόν άρωμα ανήρχετο από των απειραρίθμων ανθών, οι φράκται των αμπέλων έθαλλον με αγραμπελιά, και μ’ αιγοκλήματα και με ακανθώδεις θάμνους, τινές των αγρών εφαίνοντο αιμάσσοντες εις τας πρώτας ακτίνας του ηλίου από χιλίας μυριάδας παπαρούνας. Eναμίλλως ήνθουν το χαμαίμηλον και η καυκαλήθρα και η μολοχάνθη, τα αστεράκια και τα κιτρινούλια επρόβαλλον δειλώς τας ασθενείς κεφαλάς των εν μέσω της υπερκόμπου αφθονίας των κατερύθρων μηκώνων σημειούντων την υπεραιμίαν του έαρος. Aνώνυμά τινα ανθύλλια, χόρτα σταχυοειδή, σπαράγγια ακανθωτά και βεργιά και άλλα ανεμειγνύοντο εν μέσω του απείρου πλούτου της Xλωρίδος. Ήτο η Πρωτομαγιά η θεσπεσία, ήτο η άνοιξις εν πληθώρα ζωής, ετοίμη να παραδώση το σκήπτρον εις το δρεπανοφόρον θέρος.

  18. Κουνελόγατος said

    Από τον πατέρα μου ήξερα ότι «στον καταραμένο τόπο…». Ωστόσο, στην Ανατολική Κρήτη και αλλού, θέλουν βροχή τον Μάιο, διότι έχει να κάνει με κάποια προϊόντα. Θα ρωτήσω τον γεωπόνο υπηρεσίας και θα επανέλθω.

  19. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Καλό μήνα!

  20. xar said

    «Καρόλου Περό και των δημιουργημάτων του: Σταχτοπούτας, Κοκκινοσκουφίτσας, Ωραίας Κοιμωμένης»

    Μου έκανε εντύπωση αυτό, γιατί είχα την εντύπωση ότι είναι λαϊκά παραμύθια που καταγράφηκαν και διαμορφώθηκαν στη σημερινή τους μορφή κάποια στιγμή από διάφορους (με πιο γνωστούς τους Γκριμ), και το κοίταξα.

    Λοιπόν η Σταχτοπούτα με μορφή κοντά στη σημερινή καταγράφηκε πρώτη φορά από τον Giambattista Basile με τίτλο Cenerentola στη συλλογή Pentamerone (ο τίτλος της συλλογής προέρχεται από το πέντε + ημέραι, κατ’ αντιστοιχία με το Δεκαήμερο του Βοκάκιου) που δημοσιεύθηκε το 1634. Ο Περό το διασκεύασε στη συλλογή του Histoires ou contes du temps passé το 1697 με τίτλο Cendrillon (Cinderella αγγλιστί) και οι Γκριμ το 1812 ως Aschenputtel. Μια πρώτη βερσιόν του παραμυθιού έχει δοθεί από τον Στράβωνα στην ιστορία Ροδώπις, στην οποία ίσως κανει και αναφορά και ο Αίσωπος. Κοινά στοιχεία του αρχαίου παραμυθιού με το νεώτερου η κακή μεταχείριση της ηρωίδας από άλλες γυναίκες που τη ζηλεύουν και η αναζήτησή της από το βασιλόπουλο, που στο τέλος την παντρεύεται, με αναγνωριστικό ένα υπόδημα.

    Η ιστορία της ωραίας κοιμωμένης πρωτοανιχνεύεται στο ανώνυμο ιπποτικό Perceforest του 14ου αιώνα, μετά καταγράφεται από τον Giambattista Basile με τίτλο Sun, Moon, and Talia στην ίδια συλλογή που είπαμε παραπάνω, και πήρε μορφή πολύ κοντά στη σημερινή από τον Περό και τελικά από τους Γκριμ.

    Η Κοκκινοσκουφίτσα είναι μεσαιωνικό παραμύθι, που ίσως σχετίζεται με μια ελληνορωμαΐκή ιστορία που αναφέρει ο Παυσανίας για ένα κορίτσι που το παραδίνουν σε ένα κακοποιό πνεύμα ντυμένο με δορά λύκου, ενώ ο διάλογος μεταξύ Κοκκινοσκουφίτσας και λύκου μάλλον αντλεί από σκανδιναβικούς μύθους. Στη Γαλλία σχετικώς παρόμοια παραμύθια μαρτυρούνται από το 10ο αι. και στην Ιταλία από τον 14ο αι. Μάλιστα το έχει καταγράψει και ο Ίταλο Καλβίνο με τίτλο La finta nonna (Η ψευτογιαγιά) στη συλλογή Ιταλικά παραμύθια. τη σύγχρονη μορφή την έδωσε ο Περό, αλλά σταματούσε το παραμύθι με τον λύκο να τρώει τη Κοκκινοσκουφίτσα. Ο κυνηγός / ξυλοκόπος είναι προσθήκη των Γκριμ.

    Τα παραπάνω από τη βικιπαίδεια στα σχετικά άρθρα.

  21. Χαρούλα said

    #20 Xar, έκανα την ίδια σκέψη, αλλά βαρέθηκα να ψαξω🫣.
    Ευτυχώς εσύ δεν τεμπέλιασες☺️. Να είσαι καλά. Ευχαριστώ

  22. Πάνος με πεζά said

    Καλό και μυρωδάτο μήνα σε όλους !

  23. sarant said

    20 Όλα ξεκινάνε από λαϊκά παραμύθια, πράγματι. Αλλά το σημερινό παραμύθι της Σταχτοπούτας, που έγινε όπερα, που το έκανε ταινία ο Ντίσνεϊ κτλ. το κατέγραψε και το εκλαΐκευσε ο Περό.

  24. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μαΐου 12-13/1821, Η μάχη του Βαλτετσίου, η σημαντική πρώτη νίκη των επαναστατημένων

    Κυκλοφορούν διάφορες αναπαραστάσεις της μάχης και πλήθος αναφορών βέβαια,
    αλλά από δω, βρήκα πιο σοβαρή και ενδιαφέρουσα την περιγραφή (διαβάζονται οι εν θερμώ, 13.14 Μαΐου, επιστολές του Κολοκοτρώνη και Δημητράκη Πλαπούτα) και τις αναλύσεις και συσχετισμούς με τις προηγούμενες και επόμενες φάσεις του αγώνα. Η επιστολή του Γέρου του Μοριά απευθύνεται προς τους Σπετσιώτες και προς την Μπουμπουλίνα για να της αναγγείλει ότι συνέτριψαν τους αυτουργούς του σκοτωμού του γιου της, λίγες μέρες νωρίτερα, στην πολιορκία του Άργους (Την Τετάρτη της Διακαινισίμου, /10 Απριλίου ήταν το Πάσχα, θέλοντας να αναπτερώσει το ηθικό, μπήκε έφιππη στο ‘Αργος μαζί με τον γιο της, Δημήτριο Γιάννουζα, όπου και εκφώνησε φλογερό λόγο σε διπλή γλώσσα – Ελληνικά και Αλβανικά – που τους παρότρυνε να επιμείνουν στην πολιορκία!)
    https://www.youtube.com/watch?v=Iy0iGGESgWI&t=9s

    Η μάχη του Βαλτετσίου

    Βαλτέτσι μου περήφανο
    και χιλιοδοξασμένο,
    πού είναι οι λεβέντες σου
    που όλο τους περιμένω
    ναρθούνε να χορέψουνε
    στης Παναγιάς τη χάρη
    στου Βαλτετσίου τον πλάτανο
    να ρίξουν το λιθάρι
    ν΄ αναδειχτούνε στο σπαθί
    και στο καλό σημάδι,
    ν’αναδειχτούν και στο χορό,
    ποιος είναι παλικάρι.
    Εδώ που μαζευτήκανε
    όλοι οι καπεταναίοι
    της Μάνης ο Πετρόμπεης
    και Κολοκοτρωναίοι
    κι όλοι λεβέντες του Μοριά
    που ήτανε γενναίοι.
    Κολοκοτρώνης φώναξε
    ψηλά απ’το Ρεζενίκο
    -γεια σου Κολοκοτρώνη μου
    πώς να σ΄αλησμονήκω-
    Κράτα ρε Μήτρο Πέτροβα
    του Κούκου το ταμπούρι
    σας φέρνουμε ζεστό ψωμί
    κρασί να πιείτε ούλοι.
    Σας φέρνω και αρνιά ψητά
    βαρώντας το νταούλι
    ετάξανε στην Παναγιά
    στην Παναγιά Παρθένα
    από τα παλικάρια τους
    μη σκοτωθεί κανένα.
    Τότε στη μάχη ρίχτηκαν
    μες το Βαλτέτσι ούλοι
    και πήρανε τη λευτεριά
    για να μη ζούνε δούλοι
    μας χάρισαν τη λευτεριά
    και μεις δεν ζούμε δούλοι
    έφτασε κι ο Νικηταράς
    με το σπαθί στο χέρι
    πέντε πιστόλες κράταγε
    κι αστρακτερό μαχαίρι
    στην ρεματιά του Βαλτετσιού
    τους έκανε καρτέρι
    -γεια σου μωρέ Νικηταρά
    άλλον δεν είχες ταίρι
    είχες στα πόδια σου φτερά
    κι όλη τουρκιά το ξέρει-
    Έτσι παιδιά μου τέλειωσε
    η μάχη στο Βαλτέτσι
    τους Τούρκους τους εκλείσανε
    σαν κότες στο κοτέτσι
    τους κλείσαν στην Τριπολιτσά
    προτού ο ήλιος πέσει.
    Εσείς που δοξαστήκατε
    στις δώδεκα του Μάη
    εμείς θα σας γιορτάζουμε
    αιώνια κάθε Μάη
    στεφάνια θα σας φέρνουμε
    με λούλουδα του Μάη,
    δάφνες, σγουρό βασιλικό
    π΄ανθίζουνε το Μάη.

  25. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Καλό μήνα!

  26. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Καλό μήνα!

  27. evamaten said

    26
    Έλα τώρα! 😂😂😂 Είσαι υπέροχος!
    Καλό μήνα!
    5
    ΓΤ, γράπωνε και γάζωνε και γράφε!

  28. sarant said

    25-6 Κι ας είναι δυο φορές, αξίζει!

  29. Costas X said

    Καλό μήνα !

  30. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μερικά από την παράδοση για τον Μάη

    «το Μάη δεν φυτεύουμε, ούτε στεφανωνόμαστε» λένε στην Κέρκυρα
    -και στην Κρήτη

    Οι τρεις πρώτες ημέρες του  Μάη λέγονται δρίμες* όπου δεν γίνεται καμιά δουλειά. Ιδιαίτερα  στις 3 Μαΐου, της Αγίας Μαύρας, δεν κάνουν δουλειές για να μη γίνει της Μαύρας λένε. Επίσης μια άλλη ημέρα αποφράδα είναι στις 8 Μαΐου, του Άγιου Ιωάννη του θεολόγου που σε πολλά μέρη ονομάζεται αϊ Γιάννης Χαλαζάς ή Βροχάρης. Είναι προφανές ότι ο μεγάλος κίνδυνος για τα σπαρτά είναι η βροχή και τα χαλάζι αυτόν τον καιρό. (…)
    Και στις 9 Μαΐου, του άγιου Χριστόφορου, κρατούσαν αργία γιατί ο άγιος έχει το χαλάζι στο μανίκι του και μη τύχει και το αφήσει αν δουλέψουν.
    Στην Ήπειρο λένε : «ο αϊ Γιάννης το πήζει (το χαλάζι) κι ο αϊ Χριστόφορος το ρίχνει».

    >> Λαϊκή ονομασία ευρέως γνωστή δεν έχει,
    Τοπικά:
    Όσο  περισσότερες ώρες είναι κανείς ξυπνητός τόσο περισσότερο πεινάει. Γι αυτό το Μάη ο λαός τον λέει Πεντεφά και Πεντοδείλινο. Στην Σκιάθο λένε: «ο Μάης ο πενταφάγωτος και πάλι πεινασμένος»

    * κάθε τόπος έχει τις δικές τους δρίμες τελικά 🙂

  31. Μαρία said

    20 Ε ναι. Εμείς απ’ τις καταγραφές του Περό και του Γκρίμ τα μάθαμε. Έχω Γκρήμ σε έκδοση της Ατλαντίδας με αφιέρωση του Αγιοβασίλη 🙂 Αυτά ήταν ξενόφερτα, ευρωπαϊκά. Άλλα παραμύθια ακούγαμε απ’ τις γιαγιάδες μας.

    Καλό μήνα.

  32. evamaten said

    20

    Να και το ηθικό δίδαγμα του Περρώ (που φόρεσε και το συμβολικό κόκκινο σκουφάκι στο κορίτσι)

    Little girls, this seems to say,
    Never stop upon your way,
    Never trust a stranger-friend;
    No one knows how it will end.
    As you’re pretty so be wise;
    Wolves may lurk in every guise.
    Handsome they may be and kind,
    Gay or charming-nevermind!
    Now, as then, it’s simple truth – Sweetest tongue has sharpest tooth!

    https://scholarworks.iu.edu/dspace/bitstream/handle/2022/2367/34%281-2%29%20142-145.pdf?sequence=1

  33. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    26, Μπόλσε, έσκισες πάλι! 🙂

    Η πρωτομαγιά είναι … κινητή! 🙂 Δεν είν αργία είν απεργία, σήμερα είναι απεργία αλλά την άλλη Τρίτη η αργία, που λογίζεται απεργία και με τούτα και με τ΄άλλα δεν έφτιαξα στεφάνι, όμως με δυο στροφές/δίπλες, από μυροβόλες ευλύγιστες βέργες του φιλάδελφου μου, που είναι στις δόξες του, δεν χρειάστηκε τίποτ΄άλλο να τσακώσω το έθιμο.
    Οι κρίνοι (άσπρα ευώδη λίλιουμ, παρθενόκρινοι κατ΄άλλους) ολάνοιχτοι και τα τριαντάφυλλα μπουμπουκανθισμένα.

    Ο γάιδαρος κι ο κούκος
    Ο γάιδαρος κι ο κούκος
    του Μάη την εποχή
    καβγά αρχινούν γενναίο
    το πιο γλυκό κι ωραίο
    τραγούδι ποιος θα πει

    Ο κούκος στήνει πρώτος
    τραγούδι στο κλαρί,
    “μη βιάζεσαι”, γκαρίζει
    ο γάιδαρος κι αρχίζει
    φωνάρα τρομερή.

    Τριγύρω όλη η πλάση
    ακούει προσεκτικά
    το νόστιμο ζευγάρι
    που τραγουδάει με χάρη:
    κουκού κουκού, γκα γκα!

  34. sarant said

    30 «Οι τρεις πρώτες μέρες του Μάη … όπου δεν γίνεται καμιά δουλειά».

    Στις προκαπιταλιστικές κοινωνίες ο κόσμος δούλευε πολύ λιγότερο.

  35. Μαρία said

  36. William T. Riker said

    Καλό μήνα σε όλους! Παρ’ όλο που δεν έχει καμία σχέση με τη μέρα και τον μήνα, συνειρμικά αναφέρω εδώ τον Karl May, πολυγραφότατο Γερμανό συγγραφέα, ο οποίος όμως παρά το επώνυμο δε φρόντισε να γεννηθεί ή έστω να πεθάνει το μήνα Μάη!

  37. Alexis said

    #18: Στις παλιές αγροτικές κοινωνίες το βασικό προϊόν που στήριζε τη διατροφή του ανθρώπου ήταν το σιτάρι. Προφανώς γι’ αυτό βγήκε η παροιμία για τον «καταραμένο τόπο…» γιατί οι βροχές του Μάη είναι όντως επιζήμιες για τα χειμερινά σιτηρά, αφού εμποδίζουν την ξήρανσή τους στο χωράφι και υποβαθμίζουν την ποιότητα.
    Βεβαίως υπάρχουν άλλες καλλιέργειες (π.χ. ελιές) που οι μαγιάτικες βροχές είναι ευπρόσδεκτες, υπό κάποιες προϋποθέσεις.

  38. Χαρούλα said

    #25/26 όπως πάντα υπέροχος και ταχύτατος!

  39. geobartz said

    Μπαίνοντας Μάης, έχουμι σπαρτή στα ρύζια, τρανεύουν χασλαμάδις, έρχιτι καπνουφυτεία, μαζί κι τα κιράσια. Τη χαραή, μιάφρα τη βδομάδα, τιάφ(ι) στ΄αμπέλ(ι), Δλειές μι φουντες, κι τα βράδια νταβράντσμα για νάρτουν πουλλά πιδιά!!

    Τρεις αγρυπνίις απόμναν. Καλή Ανάστασ(η) σι όλου του μιλιέτ(ι)

  40. ΓΤ said

    Για τη βουβάλα γράψε εκείνη

    που ταΐζεις στην Κερκίνη

    στου Μερτζεμέκη λέω τη φάρμα

    με το κρέας που ‘ναι χάρμα

  41. dryhammer said

    Την μεσο-υστεροεαρινή βαργεστημάρα την λέμε ψαρή’ «Τ*ν έπιασε η ψαρή» Πόθεν αγνοώ.

  42. Μαρία said

    37 Και το στάρι θέλει βροχή το Μάιο. Θυμάμαι την αγωνία του θείου μου που καλλιεργούσε κυρίως στάρι, όταν τέτοια εποχή είχε αναβροχιά.

  43. ΓΤ said

    @41 Ευπρεπής Δραϊχάμερος

    βαριεστημάρα

    σπαρίλα

    πσαρίλα

    ψαρή

    (σενάριο από SlangWiki)

  44. Χαρούλα said

    Απορία. Ξέρει κάποιος;
    Πώς τρανεύουν χασλαμάδις; 

  45. sarant said

    36 Περιπετειώδη δεν έγραφε αυτός; Μπεστ σέλερ; Έχεις διαβάσει;

  46. 36, 45 περιπέτειες στις θάλασσες του Νότου!

  47. Μαρία said

    44 Χαρούλα, το μυαλό σου στα γλυκά. Χασλαμάδες λέμε τα φυντάνια του καπνού.

  48. Μαρία said

    47 https://en.wiktionary.org/wiki/ha%C5%9Flamak βράζω λέει στα τούρκικα, άσχετο με τα φυτά.

  49. Μαρία said

    47 https://pol-pentapolis.gr/axizei-na-deis/mouseio-kapnou/

  50. dryhammer said

    44. Σαν υβρίδιο μελομακάρονου με σάμαλι μου φαίνεται. Πιθανό να είναι ίδια ή παρόμοια ζύμη με το μ-μ αλλά στο ταψί

  51. Καλό μήνα!

    Πολύ χαίρομαι που σας άρεσε ο γαΜάης…

    Φέτος, αφιερωμένο εξαιρετικά του the Boy «ο Μάιος»

  52. Μουτούσης Κωνσταντίνος said

    @ 5

    Ὁ ρυθμός ἢτο δωρικός ,
    ὁ δὲ γαζωτὴρ ἐπιθετικός
    ἐν ὑσμίνηι πευκεδανοῖο …

    Ὅμορφη ἡ φράση μὲ τὴν ὀθόνη άφῆς καὶ τὶς ἀνέπαφες ἐπαφές , κοινωνικό μήνυμα τύπου . Ὅπως σ’ἕνα ἂσμα ποὺ λέει :

    Ὡ , πές μου κι ἐσύ ,
    μιὰ ἱστορία ἀπ’ τὴν Ἀθήνα
    ποὺ’χει ἀδειάσει ἀπό μέσα
    μὰ εἶναι γεμάτη βιτρίνα …

    Στίχοι ποὺ κάποτε , μυρωδιά δὲν τοὺς παίρνεις καὶ περνοῦν φευγαλέα ,
    ἀλλά ψαγμένοι .

    Καλό μήνα !

  53. emfril said

    Υπάρχει και η άποψη ότι ο Μάιος εινα αντιδάνειο από τα Λατινικά:

    https://greekreporter.com/2024/05/01/may-day-wreath-ancient-greece/

  54. Χαρούλα said

    #50 Ντράι, αυτό γράφει κάτω-κάτω. Εγώ βρίσκω όμως, πολύ καλύτερα τα μελομακάρονα.

    #47,48,49 Μαρία εγωωωώ γλυκατζού; Απαπαπα! Πως σκέφτηκες κάτι τέτοιο;😋😂
    Αν και κάποια μικρά διαστήματα βρισκόμουν καλοκαίρια(θείοι δάσκαλοι) σε καπνοπαραγωγικό χωριό, και βελονιάζαμε σαν παιχνίδι όλα μας, δεν ξέρω κάτι άλλο. Παιδί της πόλης! Φχαριστώ σε.

  55. William T. Riker said

    45, 46 Και με Ινδιάνους στη Β. Αμερική κλπ. Μου τον σύστησε ένας συνάδελφος στη Βιέννη ως τον Γερμανό Ιούλιο Βερν περίπου. Αγόρασα μερικά βιβλία του από παλαιοπωλείο, εκεί τα έχουν στα ράφια ανάμεσα από κόμικς και άλλα τέτοια, αλλά δεν πέρασα ποτέ τις πρώτες σελίδες.

  56. Μαρία said

    54 Πόλη απο πόλη έχει διαφορά. Στη γειτονιά μας στην άκρη της πόλης δύο έβαζαν καπνά κι εκεί μπούρλιαζα κι εγώ με άλλα πιτσιρίκια, τότε που με μια δραχμή αγόραζες 10 καραμέλες ή 5 βουτύρου.

  57. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    5# O ΓΤ είναι μονείρης τύπος.

  58. geobartz said

    40, ΓΤ…..

    # Όταν οι στρουθοκάμηλοι συναγελάζονται με βουβάλια και κουτάρια!!!

  59. Pedis said

  60. Costas Papathanasiou said

    Καλό Μήνα! ….Και αφού (γα)Μάης, ας μπουν και τα Εντελβάις, χαραμοφάης, εκάης ( στα λήγοντα και ο Κάης) μαζί με δυο πρωτομαγιές:
    Τον Μάη επαντρευόντουσαν/ οι βασιλείς αρχαίοι,
    τον Μάη θέλω και εγώ /για να σε κάνω ταίρι.[…]
    Τον Μάη εγεννήθηκα / και μάγια δε φοβούμαι,
    θε να σ’ αρπάξω μια βραδιά/ κι ας έρθουν να μας βρούνε.
    Μάη μου, Μάη μου, βρε παινεμένε, /που σε γλένταγα καημένε
    https://www.youtube.com/watch?v=wE2wH0usyUQ “Ο Μάης”(1934) Ρίτα Αμπατζή (Στίχοι/Μουσική: Βασίλης Μποφίλιος ή Ταμπάκης)
    Εντελβάις”- Φώτης Αγγουλές
    Αγάπη, από την έρημο, σου φέρνομε αρμυρίκια- κι είναι φτωχά, μα ωστόσο
    σκέψου με πόση τσιγκουνιά- μαζέψανε σταλιά-σταλιά την αυγινή τη δρόσο
    και φτιάξανε τ’ ανθάκια τους κατάσπρα και μελιτζανιά.
    Αγάπη, από την έρημο σου φέρνομε αρμυρίκια…
    Αν δεν ανθούσανε κι αυτά, δε θά `ρχονταν ο Μάης
    στην έρημο. Στην έρημο πού να τα βρούμε τα Εντελβάις;
    ― “Φεγγάρια στο μυαλό μου ιστιοφόρα,/ στα χέρια μου κοχύλια και εντελβάις.
    Σου λέω πως σε θέλω εδώ και τώρα/ απόψε που με μέθυσε ο Μάης.[…]”
    https://www.youtube.com/watch?v=oRlvQrInZ6s Λαυρέντης Μαχαιρίτσας & Τάσος Ιωαννίδης – “Δαλάϊ Λάμα”/ 2006 (Στίχοι: Πάνος Σταθογιάννης/ Μουσική:Τάσος Ιωαννίδης)
    Και σβηούν τραγούδια, σβηούν τα γέλια/ στ’ ανήμπορα κιθάρας τέλια.
    Και πάει Απρίλης, πάει κι ο Μάης/ κι έσβησε κι ο Χαραμοφάης
    https://www.youtube.com/watch?v=HUgl61CxQqc Γιάννης Τανής- “Ο χαραμοφάης “/1982 (Ποίηση: Γιάννης Κουτσοχέρας/Μουσική: Γιώργος Κριμιζάκης)
    Από τους χρόνους τους παλιούς το `χω βαθύ μεράκι/ να βγω στις πέρα θάλασσες να βρω το μαγισσάκι
    Τ’ άπιαστο σαν αερικό στην εμορφιά του Μάης/ που αν κάνεις να τον μυριστείς αλίμονό σου εκάης
    https://www.youtube.com/watch?v=DyUOdO98rDA Νένα Βενετσάνου- “Το μαγισσάκι “/1996 (Ποίηση: Οδυσσέας Ελύτης/ Μουσική: Νένα Βενετσάνου)
    Χορεύουνε Πρωτομαγιά, Σκορπιός και Σπετσοπούλα/ κι έχουν μπροστάρη του χορού τον “εθνικό”’ Μπαμπούλα
    Οι τράπεζες, οι φάμπρικες, τάνκερ, διυλιστήρια/ και ναυπηγεία χορεύουνε στα λαϊκά Ανθεστήρια.
    Χορεύει και τ’ Αφεντικού το γυάλινο σαράγι/ που μ’ έναν πήδο η γυάλινη συνείδησή του εράγη.
    Χάρος και Μάης χορεύουνε στα ξερονήσια κάτου/ και δίπλα ο Έχτος κελαηδεί με τα σιδερικά του.
    https://www.youtube.com/watch?v=dC_-rTGVfhg Βασίλης Σκουλάς- «Εθνική» Πρωτομαγιά/ 2014 (Ποίηση: Κώστας Βάρναλης/ Μουσική:Αδριανός Παπαμάρκου & Δημήτρης Κογιάννης)
    Σε ποιο πρωί Πρωτομαγιάς/ γέμισ’ ο δρόμος όνειρα,- δεν ήταν ώρα της δουλειάς/ βρήκα τον ήλιο απόμερα.
    Ας μην είχες τόσα λάθη/ μες τα μάτια απ’ τα παλιά,- θα ‘σουνα τώρα κοντά μου/ στη χρυσή Πρωτομαγιά.
    Σε ποια στιγμή της Άνοιξης/ μπήκε πρωί ο Μάης,- ήρθες κι εσύ σαν τη σκιά/ το γέλιο να μου πάρεις.
    Ας μην είχες τόσα λάθη/ μες τα μάτια απ’ τα παλιά,- θα ‘σουνα τώρα κοντά μου/ στη χρυσή Πρωτομαγιά
    https://www.youtube.com/watch?v=1yrFCtfpjW0 Κώστας Σμοκοβίτης- “Ας μην είχες τόσα λάθη”/ 1973 (Στίχοι: Δημήτρης Χριστοδούλου/ Μουσική: Μάνος Λοΐζος)

  61. sarant said

    60 Ωραίο, αλλά είχε κρατηθεί, συγγνώμη.

  62. Στέλιος said

    Τον Περό τον έχω δει να αναφέρεται σε διάφορα βιβλία άσχετα με τα παραμύθια, είχε εμπλακεί σε μια επική κόντρα querelle des anciens et des modernes.

  63. Α. Σέρτης said

    Αλέξη Δαμιανού=Αλεξίου

  64. Παναγιώτης Κ. said

    54. Να μη δίνω γλυκά στον γιό της με…μάλωσε πριν λίγο η κόρη μου. Οι επιστήμονες είπαν ότι η κατανάλωση ζάχαρης εμποδίζει τα παιδιά να κάνουν focus. (Έτσι ακριβώς μου το είπε καθότι ζουν στο Λονδίνο και σιγά-σιγά αποκτούν άλλη νοοτροπία).

  65. Stavroula said

    64. Πάντως σε οικογενειακά τραπέζια μια χαρά κάνουμε focus γύρω από 2-3 γλυκά ταψιού… Έχουμε και το εξής συνήθειο: να το ισιάσω λίγο κι από δω, να το ισιάσω λίγο κι από ‘κει! 😁

    Θέλει προσοχή πάντως η κατανάλωση ζάχαρης, εύκολα ξεγελιέται κανείς.

    -Και η Μάγια γιόρταζε χθες.

    Γενέσιον Ιωάννη Ρίτσου
    Στο υπερώον (Γιάννης Ρίτσος) – Ποιήματα (poiimata.com)

  66. Διαβάζω εδώ το τελευταίο σχόλιο, κι αναρωτιέμαι αν για κάποιο λόγο αποφεύγονταν οι γάμοι το Μάιο…

    https://x.com/stazybohorn/status/1788444286473892020

  67. Άμα διάβαζα ολόκληρα τα μηνολόγια, δεν θα γινόμουν ρεζίλι, και θάχα γράψει «ορίστε και επιβεβαίωση από το μεταβατικό εκκλησιαστικά Μάιο του 1924».

  68. Spiridione said

    66. 67 Ναι, αυτό ήθελα να σου πω, το γράφει και στο άρθρο. Ένα παλιότερο σχόλιο μου https://sarantakos.wordpress.com/2016/05/02/may-4/#comment-353459

Σχολιάστε