Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Το φονάζων πεδί και μια ιστορία που ξαναγίνεται (;) επίκαιρη

Posted by sarant στο 27 Φεβρουαρίου, 2010


Ο Μανώλης Γλέζος επανέφερε προχτές το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων που πρώτος είχε αναφέρει ο Θ. Πάγκαλος και είχε προκαλέσει την κατηγορηματική απάντηση της γερμανικής κυβέρνησης ότι οι αποζημιώσεις έχουν εξοφληθεί. Σύμφωνα με άλλες απόψεις, δεν είναι έτσι. Η αποζημίωση του 1960 αφορούσε αποκλειστικά θύματα κατοχής, κυρίως εβραίους, όχι το αναγκαστικό δάνειο ούτε την καταστροφή των υποδομών της χώρας. Και προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν διεκδίκησε με μεγαλύτερη επιμονή τις γερμανικές πολεμικές αποζημιώσεις.

Σε κάποιο ιστολόγιο είδα να γίνεται λόγος για την υπόθεση Μέρτεν, του γερμανού χασάπη της Θεσσαλονίκης που ήρθε στην Ελλάδα, πιάστηκε, καταδικάστηκε και μετά αμνηστεύτηκε (τον Νοε. 1959) και γύρισε στη Γερμανία. Λίγο αργότερα,  τέλη Σεπτ. 1960, έκανε δηλώσεις στο Σπίγκελ και σε μια εφημερίδα του Αμβούργου, σύμφωνα με τις οποίες ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής, ο υπουργός εσωτερικών Τάκος Μακρής και η γυναίκα του η Δοξούλα ήταν έμμισθοι πληροφοριοδότες των αρχών κατοχής και πήραν αμοιβή από τις κατασχεμένες εβραϊκές περιουσίες για τις πληροφορίες που έδωσαν. Ο Μέρτεν αναφέρει ότι η Δοξούλα, που ήταν γραμματέας στη γερμανική διοίκηση Θεσσαλονίκης, του είχε χαρίσει τα Χριστούγεννα του 1942 λεύκωμα με αναμνηστικές φωτογραφίες. Κατηγορείται για συνεργάτης και ο υφυπ. Αμύνης Γ. Θεμελής, επί κατοχής νομάρχης Πέλλης, με αρμοδιότητα να συγκεντρώνει ομήρους. Θέμελης και Μακρής έκαναν μήνυση στον Μέρτεν και στα έντυπα αλλά… στις ελληνικές δικαστικές αρχές κι έτσι η δίκη δεν έγινε ποτέ. Ο Μέρτεν υποστηρίζει επίσης ότι έχει και φωτογραφία με τον Καραμανλή στην Αθήνα μπροστά σε μια Λάντσια στην οδό Κοραή, αλλά δεν την εμφανίζει. Το μόνο που επιβεβαιώθηκε από τις καταγγελίες του είναι ότι η Δοξούλα (τότε Λεοντίδου) ήταν γραμματέας του και του είχε χαρίσει το λεύκωμα.

Ο Μποστ έκανε μερικά αριστουργηματικά σκίτσα για την υπόθεση Μέρτεν και είχε και το θάρρος να τιτλοφορήσει «Το λέφκομά μου» το άλμπουμ γελοιογραφιών που έβγαλε στο τέλος του 1960 (έχει επανεκδοθεί) βάζοντας στο εξώφυλλο μια Λάντσια στην οδό Κοραή, με τον τίτλο «Λάντσια μετά Κωστή» -αλλά εννοώντας, υποτίθεται, το εστιατόριο Costi. Ένα από αυτά τα σκίτσα παρουσιάζω εδώ:

Ο Μέρτεν στην κούνια είναι το «φονάζων πεδί» που φωνάζει «φωτολαφία!». Η μαμά-Καραμανλής προσπαθεί να το νανουρίσει ή να το σκεπάσει με «κουβέρτεν» για να το κάνει να σωπάσει, ενώ ο μπαμπάς (είναι ο υφυπουργός Γ. Θεμελής) ζητάει να έρθει το μπιμπερόν, που το φέρνει η νταντά-Κανελλόπουλος, ενώ ο Πειναλέων σχολιάζει.

Η μια κουβέρτα είναι οι «κηβερνητικέ δηλόσεις», η άλλη ο «κηβερνιτικός τύπος». Το χυμένο κάτω μπιμπερό είναι «Γάλα ελλ. δικαστηρίων», ενώ το άλλο που φέρνει η νταντά είναι η «ελληνική μήνυσις». Η πετσέτα της νταντάς γράφει «Διάψεφσης».

Το κείμενο της μπορντούρας λέει:

Το πεδάκι μας ο Μέρτεν κάνει νάνι με κουβέρτεν
είναι πιο ωραίον ξέρτεν από της Πάολας κε του Αλβέρτεν
Τόσον έβμορφον μπεμπέ ξεπερνά κε της Μπε Μπε
«Νάνι σου, μας ωφελεί» ψάλλει και του Θεμελή
Συληφθέντος το πεδί κι έκτρωσιν μη κάνοντος
παραθρίξ κι ολίγου δει της μυτρός πεθάνοντος.
Το πεδίον ανδρωθέν κε γενόντος νέος
ιδιορύθμου της μυτρός πάσχει τελευταίως
Τάφτα γίνονται συχνά, λέγει η επιστήμη
ιδιετέρως εις λεχώ που δεν έχουν μνήμη
Κε δι’αφτό δεν ωφελεί κι αν το πης «αλήτικο»
ως προώρως εξελθόν και οκταμηνήτικο

Το μωρό της Πάολας και του Αλβέρτεν (που είναι ο τωρινός βασιλιάς του Βελγίου) είναι ο Φίλιππος, διάδοχος τώρα του Βελγίου, γεννημένος 15.4.1960. Λίγο νωρίτερα, στις 11 Ιανουαρίου, είχε γεννηθεί ο γιος της Μπριζίτ Μπαρντό, ο Νικολά Σαριέ.

Υπάρχουν πολλά σκίτσα του Μποστ για την υπόθεση Μέρτεν. Ένα από αυτά, έχει τον εξής αμίμητο διάλογο:

Δημοσιογράφος:          Κύριε Πρόεδρε, της ΕΡΕ του Κόμματος πιστέβετε ότι εδόθη του λεφκόματος;
Καραμανλής:               Βεβέως, διότη αν ήτο τίποτε κακόν, θα το σκίναμε, εδώ εδόσαμαι την Κήπρον, το λέφκομα δεν θα δύναμαι;

Για την υπόθεση Μέρτεν είχε γράψει παλιότερα ο φίλος Σαμ Χασσίδ, στα αγγλικά. Καταλήγει στην εξής σύνοψη της υπόθεσης, που συνδέεται και με τις αποζημιώσεις:

Merten benefited from an amnesty for “war criminals” passed on Nov. 3, 1959. He was set free and sent to Germany just two days later, on November 5. Some months later, in March 1960, an economic agreement was signed between Greece and Germany stipulating the laughable sum of 115 million marks to be paid as reparations.
While the German side saw the central issue as compensating victims of racial persecution (i.e., Jews), the Greek government was more concerned with paying the victims of other war crimes (executed hostages, etc.). Germany also agreed to provide a separate sum as loans to Greece (at an excessive interest rate, according to the Greek
Opposition).

Merten was arrested in Germany but released a few days later. Proceedings there dragged on for 9 years, but the German prosecutor ultimately terminated the case “due to lack of evidence.” The 42-page decision concludes: “With the instruments of proof available to the court, the suspicion that he has committed crimes not falling under the statute of limitations cannot lead, with reasonable probability, to a conviction.”

Another key phrase is: “It could not be proven that he knew of the murder plan for the Jews he had helped concentrate and relocate.” Merten was dissatisfied with the fact that compensation for his court costs was awarded for only three of the eight counts in the indictment. His defense was conducted by the Heinemann-Posser firm; both Heinemann and Posser (later, Justice Minister of Nordrhein-Westfalen) are considered progressive German jurists who worked to reform the German justice system following the Adenauer Cold War era. Merten later received damages
(Heimkehrerentschädigung) for the period he spent in jail in Greece. He died of old age in 1976.

Advertisements

38 Σχόλια to “Το φονάζων πεδί και μια ιστορία που ξαναγίνεται (;) επίκαιρη”

  1. Μια απορία; Που τα βρίσκεις τα σκίτσα του Μποστ;

  2. Πολύ πρωινό το σχόλιο, όπως βλέπω γράφεις ότι έχει επανεκδοθεί το λεύκωμα…

  3. sarant said

    Αφενός έχουν επανεκδοθεί, αφετέρου υπάρχουν ονλάιν (στην Εθνική Βιβλιοθήκη) τα φυλλα της Ελευθερίας της περιόδου 1960-63, ενώ στο σάιτ του ΑΣΚΙ υπάρχουν κάποια σκίτσα που έκανε στην Αυγή (1963-66).

  4. sarant said

    Από άλλο νήμα μεταφέρω εδώ ένα λινκ που έδωσε ο ΤΑΚ, σε πολύ καλό παλιότερο άρθρο που μιλάει όχι μόνο για τις αποζημιώσεις, αλλά και για άλλες αμαρτίες της εγχώριας νικήτριας δεξιάς (όπως λ.χ. της κατάργησης του Ελληνικού Γραφείου Εγκληματιών Πολέμου το 1959, της ατιμωρησίας των ναζιστών από τη δικαιοσύνη της BRD, κλπ.):
    Νταντόν, ‘Γερμανικές επανορθώσεις, αστικός κόσμος και αριστερά της λήθης’

  5. ΣοφίαΟικ said

    Δηλαδή, πόσο σημαντικός ήταν αυτός ο Μέρτεν που έπαιξε τόσο ρόλο στις αποζημιώσεις η αποφυλάκισή του; Απ’ό,τι είδα, μικρός και πιθανόν ασήμαντος πολιτικός. Σα να λέμε δηλαδή ότι συλλαμβάνεται ο Τσίπρας ή ο Καρατζαφέρης σε τρίτη χώρα για εγκλήματα πολέμου.

  6. Ικανοποιητική -νομίζω- αναφορά στην υπόθεση Μέρτεν κάνει και ο Γιάννης Κάτρης στη «γέννηση του νεοφασισμού στην Ελλάδα» (ένα βιβλίο χαραγμένο στη μνήμη, γιατί το είχα διαβάσει στην τελευταία τάξη του λυκειόυ).

  7. sarant said

    Σοφία, δεν ήταν πολιτικός, ήταν υψηλόβαθμος ναζί στη Θεσσαλονίκη επί κατοχής και υπεύθυνος για το μάντρωμα των Εβραίων και μετά ανώτερος υπάλληλος του δυτικογερμανικού κράτους. Λέγεται ότι ήρθε στην Ελλάδα το 1957 για να ξεθάψει τον «θησαυρό των Εβραίων».

  8. Alfred E. Newman said

    Μια καλούτσικη αναφορά -32 σελίδες με φωτογραφίες- στην υπόθεση Μέρτεν γίνεται στο βιβλίο των Χρήστου Βασιλόπουλου και Δημήτρη Πετρόπουλου «Ιστορίες από τη μηχανή του Χρόνου» Εκδόσεις Πατάκη Δεκέμβριος 2009.
    Το βιβλίο «γεννήθηκε» από την ομώνυμη τηλεοπτική εκπομπή.

  9. sarant said

    Δεν είμαι βέβαιος αν είναι αυτό, αλλά μου φαίνεται ότι υπάρχει ονλάιν το άρθρο του Σπίγκελ από το 1960 όπου ο Μέρτεν κατονομάζει τον Καραμανλή και τον Μακρή:
    http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-43066854.html

  10. Voulagx said

    Πολυ καλο, Σαραντ, χρειαζεται που και που ενα φρεσκαρισμα της μνημης (που τωρα τελευταια με απατα ασυστολως).
    Αλλα θα επιμεινω λιγο ακομη, βλεποντας το θεμα απο καθαρα νομικη σκοπια.Μπορει η Ελλαδα να προσφυγει σε Διεθνες Δικαστηριο και να διεκδικησει πολεμικες αποζημιωσεις απο την Γερμανια; Εννοω, εχει νομικη βαση μια τετοια προσφυγη;

  11. sarant said

    Και εδώ ένα άρθρο του 1957 (σύλληψη Μέρτεν), όπου ο Μ. χαρακτηρίζεται «θύμα της διαφωνίας για τις επανορθώσεις»
    http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-41757514.html

  12. Abravanel said

    Τα 115 εκατομμύρια δόθηκαν προς αποζημίωση των «θυμάτων του εθνικοσοσιαλισμού» και ο καθένας το έβλεπε όπως ήθελε. Από αυτά περίπου τα 5 αποδόθηκαν στους εβραίους και τα 110 σε χριστιανούς, (τα εβραικά θύματα υπολογίζονται σε 60+.000, ενώ οι χριστιανοί σε 50.000 και άλλες 300.000 από την πείνα).

    Ο μύθος του «χρυσού των εβραίων» δημιουργήθηκε μετά τον πόλεμο και χρησιμοποιήθηκε για να καλύψει τις περιπτώσεις πλουτισμού μέσω της μαύρης αγοράς ή της συνεργασίας με τους γερμανούς. Συγκεκριμένα για την Θεσσαλονίκη ο «χρυσός των εβραίων» υπήρξαν τα 11.000 σπίτια και 3.500 καταστήματα από τα οποία επεστράφησαν στους ιδιοκτήτες τους λιγότερα από 900 και αυτά μετά από δεκαετίες. Σε αυτά δε συμπεριλαμβάνονται και τα 350 στρέμματα στα οποία εκτείνεται το ΑΠΘ και αποτελούν κοινοτική περιουσία, όπως και άλλες «διευθετήσεις» όπως το Νοσοκομείο Χιρς που μετατράπηκε σε Ιπποκράτειο Νοσοκομείο.

    Η Ελλάδα δε μπορεί να ζητήσεις αποζημιώσεις, το θέμα έκλεισε με τον Καραμανλή. Μπορεί μόνο να διεκδικήσει την επιστροφή του υποχρεωτικού κατοχικού δανείου, έτσι όπως η ΙΚΘ ζητά την επιστροφή των λύτρων που κατεβλήθησαν.

  13. @12 Αναρωτιέμαι πως μπορεί να διορθωθεί, έστω και τώρα, αυτή η αδικία προς την Εβραϊκή κοινότητα?
    Έστω και ένα μικρό μέρος από την έκταση του ΑΠΘ δεν θα μπορούσε να ξαναγυρίσει στην αρχική του μορφή σαν νεκροταφείο (αν έχω καταλάβει σωστά) με τις κατάλληλες εργασίες- ανασκαφές?
    Έχει μείνει τίποτα άραγε, ή έβαλαν τις μπουλντόζες και ισοπέδωσαν τα πάντα?

    Το ίδιο και για τα υπόλοιπα κλεμμένα όπως το Ιπποκράτειο.
    Υπάρχουν προτάσεις από την Εβραϊκή κοινότητα, και τι κάνει το Ελληνικό κράτος ?
    Η νομαρχία και ο δήμος φαντάζομαι τι κάνουν, εδώ αρνήθηκαν την συμμετοχή της Θεσσαλονίκης «Δίκτυο των Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών της Ελλάδας περιόδου 1940-1945 …

    Κάτι δεν πάει καλά με την συμπρωτεύουσα πάντως, διάβαζα προχτές για την στάση λεωφορείου “ Καθηγητού Βυζουκίδου”, κάτι που ομολογώ με εξέπληξε.
    http://syriza-vyrona.pblogs.gr/2008/08/313474.html
    Ως γνωστόν οι δοσίλογοι και οι προδότες της Γερμανικής κατοχής δεν τιμωρήθηκαν ποτέ σε αυτή την χώρα, αλλά να τους τιμούμε και από πάνω!!!
    Πάλι καλά που δεν υπάρχει στάση “Παπαναούμ” ή “Μέρτεν”, να τρελαθούμε εντελώς…

  14. Μαρία said

    Βουλάγξ, έστειλα στο Νικοκύρη κάτι καλό για σένα.

    Νικοκύρη μια και έχεις πρόσβαση στο αρχείο του Βήματος βρες τη γελοιογραφία του Φώκου της 23.10.1960 με το Μέρτεν γυρολόγο.
    Κρατάει σε τσουβάλι το περιβόητο «λεύκωμα» της Κατοχής. Στη γελοιογραφία η Πύλη του Βραδεμβούργου εικονίζεται ακόμα με τη Σβάστικα.
    Στο ίδιο φύλλο υπάρχει άρθρο του Γ. Θεοτοκά με τίτλο, όταν ξαναγυρίζει το φάσμα της κατοχής. Μερικές παρατηρήσεις για Έλληνες και για Γερμανούς.

  15. Sofitsa said

    αυτο το βιβλιο το γνωριζω και εγω

  16. sarant said

    Σοφίτσα, καλώς ήρθες.

    Η γελοιογραφία του Φωκ. Δημητριάδη είναι εδώ:

  17. Sofitsa said

    ευχαριστω

  18. Abravanel said

    Έχει μείνει τίποτα άραγε, ή έβαλαν τις μπουλντόζες και ισοπέδωσαν τα πάντα?

    Και μπουλντόζες να έβαλαν τα οστά 350/500.000 νεκρών παραμένουν κάτω γιατί οι εβραίοι δεν ξεθάβουν ποτέ τους νεκρούς τους και θεωρείται μέγιστη ιεροσυλία και προσβολή. Αλλωστε οι εργασίες του Μετρό αποκάλυψαν οστά τα οποία πετάχτηκαν στα μπάζα, (υπάρχει μαρτυρία αρχαιολόγου στο Αττικό Μετρό). Έχουν μείνει ορισμένες δεκάδες ταφόπλακες, είτε παρατημένες είτε ως παγκάκια, υδρορροές κτλ. Ορισμένες εκατοντάδες βρίσκονται στις εκκλησίες και οικίες της πόλης.

    Είχε προταθεί μια συμβιβαστική λύση στο ΑΠΘ το οποίο την απέρριψε – πλέον ακολουθείται δικαστική οδός.

  19. Voulagx said

    #14 Μαρια, σ’ ευχαριστω πολυ και συγγνωμη για την επιμονη μου,απλα ηθελα να επισημανθει οτι το ζητημα ειναι πρωτιστως πολιτικο.

  20. Μαρία said

    19, Καλά έκανες. Φυσικά είναι πολιτικό.
    Πάρε όμως και το βιβλίο και δε θα χάσεις. Στέλνω τη συνέχεια στο Νικοκύρη σχετική με τα εγκλήματα πολέμου. Δεν ξέρω αν είναι βολικό να το ανεβάσει στο μπλογκ- είναι τεράστιο- αλλά μπορείς να το πάρεις με ημέιλ.

  21. Μπουκανιέρος said

    #18
    «Είχε προταθεί μια συμβιβαστική λύση στο ΑΠΘ το οποίο την απέρριψε – πλέον ακολουθείται δικαστική οδός.»

    Αμπραβανέλ, έχεις κάποιο λινκ γι’ αυτό;

  22. SophiaΟικ said

    18: Αττικό Μετρό, εννοείς την εταιρέια; Γιατι τι σχέση έχει ο υπόγειος της Αθήνας με το εβραικό νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης;
    Επίσης, να πω προκαταβολικά ότι με εξαίρεση τις θρησκευτικές οργανωσεις που έχουν περιουσιακα στοιχεία, τα νεκροταφεία και τους τόπους λατρείας (που ούτως ή άλλως ανήκουν σε θρησκευτικές οργανωσεις), δεν βλέπω λόγο ύπαρξης κοινοτικών περιουσιών. Όλοι είμαστε Έλληνες πολίτες. Όταν δεν εχουμε κληρονόμους η περιουσία μας περναει στο δημόσιο. Αλλιώς μερικοί πολίτες είναι πιο ίσοι από άλλους.

    7: ΟΚ, ειχα μείνει με την εντύπωση ότι είχε πολιτευτεί στη Γερμανία μεταπολεμικά.

    Γενικότερα παντως, η απορία παραμένει: εκτός από τις αποζημιώσεις, με το δάνειο τι γίνεται; Παραγράφτηκε; Αν είναι ετσι, πότε θα παραγραφούν τα τωρινά μας χρέη;

  23. Μαρία said

    Σοφία, η ίδια εταιρεία έχει αναλάβει και το μετρό της Θεσσαλονίκης
    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_21/08/2008_281844

  24. SophiaΟικ said

    Μα κι αυτοί οι άνθρωποι, χάθηκε να αλλαξουν όνομα και να γίνουν Σαλονικιό Μετρό, μη μας μπερδέυουν!

  25. gbaloglou said

    Φρέσκα νέα περί Υπογείου Θεσσαλονίκης εδώ

  26. sarant said

    Σοφία, το δάνειο δεν έχει παραγραφεί, θαρρώ, έχει μπει σε κάποιο ψυγείο. Διάβασα κάπου ότι το ναζιστικό καθεστώς είχε προλάβει να εξοφλήσει μία ή δύο δόσεις!

  27. π2 said

    Φρέσκα νέα περί Υπογείου Θεσσαλονίκης εδώ

    Χμμ, ναι, οι αρχαιολόγοι φταίνε που οι σταθμοί και όλη η γραμμή του Σαλονικιού Μετρό και χαράχτηκαν ακριβώς στα σημεία που ήταν γνωστό ότι υπήρχαν αρχαία. Εγώ αντιθέτως ξέρω ότι ήρθαν συγκεκριμένα μέτρα άνωθεν για να επιταχυνθούν οι ανασκαφές του μετρό, σε σημείο που υπήρξαν αντιδράσεις των αρχαιολόγων. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που η ανίχνευση του παρελθόντος της παραδοσιακά υπέφερε από τη συνεχή, βιαστική και ολίγον διαπλεκόμενη ανοικοδόμηση κατά τον εικοστό αιώνα. Όλη η πόλη είναι διάσπαρτη από δυσανάγνωστες και μισοτελειωμένες παλιές ανασκαφές, συχνά χωρίς καταγραφή και αποτύπωση, τα αποτελέσματα των οποίων καταχώσθηκαν βιαστικά για να ανεγερθούν πολυκατοικίες. Δεν έχω τίποτε με την κατάχωση, αυτή είναι η μοίρα του 90% των αρχαιοτήτων και αυτό είναι το σωστό. Αλλά ακριβώς όσα πρόκειται να καταχωσθούν πρέπει να μελετηθούν και αποτυπωθούν πλήρως στον χώρο τους πρώτα.

  28. Voulagx said

    Αντιγραφω απο το σχολιο #12 του Αμπραβανελ:
    «Η Ελλάδα δε μπορεί να ζητήσεις αποζημιώσεις, το θέμα έκλεισε με τον Καραμανλή. Μπορεί (αλλα δεν θελει) μόνο να διεκδικήσει την επιστροφή του υποχρεωτικού κατοχικού δανείου, έτσι όπως η ΙΚΘ ζητά την επιστροφή των λύτρων που κατεβλήθησαν.» Το εντος παρενθεσεων κειμενο ειναι δικη μου προσθηκη. Ο νοων νοειτω.

  29. Abravanel said

    με εξαίρεση τις θρησκευτικές οργανωσεις που έχουν περιουσιακα στοιχεία, τα νεκροταφεία και τους τόπους λατρείας (που ούτως ή άλλως ανήκουν σε θρησκευτικές οργανωσεις), δεν βλέπω λόγο ύπαρξης κοινοτικών περιουσιών

    Οι ισραηλιτικές κοινότητες δεν είναι σαν την Εκκλησία της Ελλάδος – εγώ προσωπικά πληρώνω τους μισθούς και άλλα πολλά για ορθόδοξους και μουσουλμάνους ιερείς αλλά εσύ δεν πληρώνεις τίποτα «δικό μου», (ελλείψει καλύτερης έκφρασης). Τους μισθούς των κοινοτικών υπαλλήλων, το ενοίκιο των γραφείων, την συντήρηση συναγωγών, νεκροταφείων, πολιτισμικές εκδηλώσεις κτλ κτλ Επίσης υπάρχει ένα, ομολογουμένως αρκετά καλό και μεγάλο, πρόγραμμα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για τους ανασφάλιστους. Ολα αυτά κοστίζουν και συμπληρώνονται από συνδρομές και έσοδα από την κοινοτική περιουσία.

    Πάντως κοινοτική περιουσία είναι και τα νεκροταφεία: πχ με το 2481/1916 η κοινότητα της Θεσσαλονίκης είχε αγοράσει 10 στρέμματα (10.800τμ) επί της οδού Χορτατζήδων, Αγ.Δημητρίου και νότιο μέρος του συνοικισμού Π.Μελά. Αυτά απλώς κηρύχθηκαν, μαζί με τα υπόλοιπα 340 στρέμματα, το 1943 ως δημόσια γη έχοντας «εγκαταλειφθεί από τους ιδιοκτήτες τους» (sic !).

    Δεν έχω λινκ Μπουκανιέρε αλλά αν ρωτήσεις ΔΕΠ στο ΑΠΘ θα σου πουν. Η κατάσταση με το μετρό που πετάγονται τα οστά που βρίσκονται αποτέλεσε ότι χειρότερο – τότε (2008) είχαν πέσει διάφορες ιδέες όπως η ονομασία του σταθμού του μετρό «Στάση Παλαιού Εβραϊκού Νεκροταφείου» και εισαγωγή έδρας στο ΑΠΘ μαζί με ένα μνημείο. Απερρίφθησαν και πλεον έχω αλλάξει και εγώ γνώμη και θεωρώ οτι πρέπει πρώτα να ξεκαθαρίσει σε ποιον ανήκει το έδαφος και ποιος ενεργά συμμετείχε στην λεηλασία – και κερατάς και δαρμένος πάει πολύ πιστεύω.

  30. Πώς θα αντιδρούσε άραγε ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης αν κάποια γειτονική χώρα χρησιμοποιούσε χριστιανικές ταφόπλακες για πεζοδρόμια ?
    Στην φωτογραφία μπορούμε επίσης να δούμε ότι οι ταφόπλακες είναι τοποθετημένες με τα σκαλίσματα προς τα πάνω, ώστε οι καλοί χριστιανοί γεμάτοι περηφάνια, να βλέπουν ότι περπατούν καθημερινά πάνω σε ταφόπλακες εβραίων…

    Και μια που το νεκροταφείο καταστράφηκε το 1942 με πρωτοβουλία του δήμου Θεσσαλονίκης, εύχομαι τα δικαστήρια (Ελληνικά ή Ευρωπαϊκά ) να αποδώσουν δικαιοσύνη επιτέλους.

  31. π2 said

    Περί Μερτέν και άλλων δεινών·

  32. […] Μάξ Μέρτεν, ιστολόγιο Θέματα Ελληνικής Ιστορίας Το φονάζων πεδί και μια ιστορία που ξαναγίνεται (;) επίκ…, Νίκος […]

  33. […] Μέρτεν -ένα από τα οποία έχουμε παρουσιάσει εδώ πριν από πεντέμισι χρόνια -κοιτάξτε το διότι έχει και κάποιο πρόσθετο […]

  34. […] http://stavrochoros.pblogs.gr/2009/09/ypothesh-karamanlh-merten-1959-.html https://sarantakos.wordpress.com/2010/02/27/pedi/ […]

  35. […] […]

  36. […] sarantakos.wordpress […]

  37. […] […]

  38. […] […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: