Χάλκινο μετάλλιο (από την ΕφΣυν)
Αναρτήθηκε από τον/την: sarant στο 19 Σεπτεμβρίου, 2025
Αναδημοσιεύω σήμερα το προχτεσινό άρθρο μου στην Εφημερίδα των Συντακτών, στην τακτική εβδομαδιαία στήλη μου «Μέσα από τις λέξεις».
Πρόκειται βασικά για την ιστορία δύο λέξεων, μετάλλιο και χαλκός. Για τη δεύτερη λέξη μπορεί να γραφτούν πάρα πολλά. Στην εδώ δημοσίευση προσθέτω κάμποσα που δεν χώρεσαν στο άρθρο της εφημερίδας.
Η εικόνα που συνοδεύει το άρθρο είναι από την ηλέκδοση της εφημερίδας.

Xάλκινο μετάλλιο
Την Κυριακή που μας πέρασε, η εθνική ομάδα μπάσκετ κατέκτησε το χάλκινο μετάλλιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα, ανεβαίνοντας στο βάθρο για πρώτη φορά μετά το 2009. Αλλά αυτά τα έχετε διαβάσει σε άλλες στήλες· εμείς εδώ θα λεξιλογήσουμε για αυτές τις δύο λέξεις.
Και πρώτα το ουσιαστικό, το μετάλλιο. Φαίνεται λέξη αυτοχθόνως ελληνική, αλλά εδώ τα φαινόμενα απατούν – άλλωστε στους αρχαιοελληνικούς αγώνες οι νικητές έπαιρναν στεφάνια, όχι μετάλλια. Πρόκειται για σχηματισμό του 19ου αιώνα, μεταφορά του ιταλικού medaglia, που θεωρήθηκε πληθυντικός. Η λέξη παρασυσχετίστηκε με το ελληνικό «μέταλλον». Η ιταλική λέξη αρχικά σήμαινε ένα μεσαιωνικό νόμισμα μικρής αξίας και ανάγεται στο μεσαιωνικό λατινικό medialis (χάλκινο νόμισμα του μισού δηναρίου) και τελικά στο λατινικό medius (μέσος, μισός).
Από την ίδια λατινική ρίζα, αλλά μέσω γαλλικών, έχουμε στη γλώσσα μας και το μενταγιόν. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες, της Αθήνας, ο νικητής έπαιρνε αργυρό μετάλλιο και δάφνινο στεφάνι, ο δεύτερος χάλκινο μετάλλιο, ενώ ο τρίτος τίποτε. Η καθιέρωση της τριάδας μεταλλίων, με χρυσό, αργυρό και χάλκινο, έγινε το 1904 στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σεν Λιούις.
Η λέξη χάλκινος είναι ελληνιστικός τύπος – στην κλασική εποχή λέγανε «χαλκούς». Ο χαλκός πάλι είναι πανάρχαια λέξη, μυκηναϊκή (ka-ko στη Γραμμική Β’), πιθανώς δάνειο από γλώσσα της Εγγύς Ανατολής, μάλλον μέσω της Κύπρου, που ήταν ονομαστή για τα ορυχεία χαλκού. Ακριβώς από το όνομα της Κύπρου, ο χαλκός ονομάστηκε στα λατινικά Cyprium aes, κυπριακό μέταλλο, και από εκεί έχουμε, στις νεότερες ευρωπαϊκές γλώσσες, τις λέξεις copper, cuivre, Kupfer κτλ.
Στα τούρκικα, ο χαλκός είναι bakιr, λέξη που τη δανειστήκαμε (όπως και οι Αλβανοί, οι Βούλγαροι και οι Σέρβοι) και λέμε μπακίρια τα χάλκινα μαγειρικά σκεύη, τα χαλκώματα.
Ο χαλκός ήταν το πρώτο μέταλλο που έμαθε να κατεργάζεται ο άνθρωπος· ο σίδηρος ήρθε αργότερα. Ηταν η λεγόμενη «εποχή του χαλκού»· λέγεται και χαλκοκρατία. Οπως γράφει ο Ησίοδος, στους παλαιούς υπήρχαν «χάλκεα μὲν τεύχεα [όπλα], χάλκεοι δε τε οἶκοι, χαλκῷ δ’ ἐργάζοντο, μέλας δ’ οὐκ ἔσκε σίδηρος». Αυτό οφείλεται αφενός στο ότι εμφανίζεται και αυτοφυής, αλλά και είναι εύκολη η μεταλλουργία του. Στα αρχαία κείμενα η λέξη χαλκός χρησιμοποιείται κάποιες φορές και για τον ορείχαλκο, τον μπρούντζο ή ακόμα και για τον σίδηρο.
Στη νεότερη γλώσσα, ο χαλκιάς συχνά είναι όχι μόνο αυτός που κατεργάζεται χαλκό αλλά, κυρίως, ο σιδηρουργός, ο σιδεράς. Υπάρχουν και παραλλαγές: χαλκιάς/χαρκιάς, χαλκιδιό/χαρκιδιό. Και συχνό επώνυμο, μεταξύ άλλων και μουσικών, ίσως επειδή παραδοσιακά επαγγέλματα των Τσιγγάνων ήταν η σιδηρουργία και η μουσική. (Στα χαλκουργικά επώνυμα να προσθέσουμε και τον Μπακιρτζή με τις παραφυάδες του).
Από τον χαλκό έχουμε τα τοπωνύμια Χαλκίδα, Χάλκη και Χαλκηδόνα, επειδή εκεί άκμαζε η χαλκουργία ή υπήρχαν κοιτάσματα χαλκού. Η Χαλκιδική πάλι (σαν κι αυτήν δεν έχει), επειδή ήταν αποικία Χαλκιδέων.
Χαλκεύω, μεταφορικά, σημαίνει επινοώ ψεύτικες πληροφορίες, οργανώνω σκευωρίες· χαλκέντερος, πάλι, είναι ο ακαταπόνητος μελετητής. Εχουμε και τη χαλκογραφία, μέθοδο χαρακτικής πάνω σε λεία πλάκα χαλκού, αλλά η χαλκομανία δεν έχει σχέση με τον χαλκό, παρά μόνο παρετυμολογική (δεν λέω περισσότερα, έχουμε ειδικό άρθρο).
Οταν λέμε «τα χάλκινα» μπορεί να εννοούμε όχι μετάλλια, αλλά σύνολο από χάλκινα πνευστά μουσικά όργανα. Ονομαστά είναι τα χάλκινα της δυτικής Μακεδονίας και των γειτονικών βαλκανικών χωρών. Οσο για τα μετάλλια, μπορεί η Εθνική μας να πήρε το χάλκινο, αλλά χρυσό μετάλλιο στην υποκρισία κέρδισε ο Αδωνις Γεωργιάδης: το 2009 διαδήλωνε με σύνθημα «Ελληνας γεννιέσαι, δεν γίνεσαι» και αργότερα έλεγε ειρωνικά για «Ακενοτούμπο», αλλά τώρα έγραψε ένα διθυραμβικό τουίτ για τη διάκριση της Εθνικής «με οδηγό τον Γιάννη»…







DaPonte said
Καλημέρα.
Λεπτομέρεια: το χάλκινο μετάλλιο είναι στην πραγματικότητα μπρούτζινο.
Ανάμεσα στον πλούτο των λέξεων που παράγονται από τη λέξη χαλκός, ξεχωρίζω τις : χαλκέντερος και χαλκείο/χαλκεύω.
Από το λατινικό aes –> το ασσάριο (μικρής αξίας ορειχάλκινο ρωμαϊκό νόμισμα, αρχικά τετράπλευρο).
Ένας καλλιτέχνης χαλκωματάς:
Alexis said
Οσο για τα μετάλλια, μπορεί η Εθνική μας να πήρε το χάλκινο, αλλά χρυσό μετάλλιο στην υποκρισία κέρδισε ο Αδωνις Γεωργιάδης
Μα γιατί το λες αυτό; Ο Άδωνις διακρίνεται για την συνέπεια των λόγων του
michaeltz said
Καλημέρα
Από την εποχή του ορείχαλκου, που διδαχτήκαμε στο σχολείο, θυμάμαι ότι δεν ήταν του Ορείχαλκου (μίγμα χαλκού-ψευδάργυρου) αλλά του Μπρούντζου (μίγμα χαλκού κασσιτέρου), αλλά οι καθαρευουσιάνοι δεν μπορούσαν να την ονομάσουν σωστά γιατί τους φαινόταν η λέξη «μαλλιαρή»! Το ότι οι αρχαίοι της εποχής δεν γνώριζαν τη μεταλλουργία του ορείχαλκου δεν τους ένοιαζε!
ΓιώργοςΜ said
Καλημέρα κι από δω,
Η καθ’ ημάς εποχή του χαλκού, διεθνώς είναι bronze age.
Είχα μάλιστα την εντύπωση πως τα μπακίρια είναι μπρούντζος, όχι χαλκός, αλλά δεν ξέρω με σιγουριά.
Πάνος με πεζά said
Καλημέρες !
Δυο παλιοί αθλητικοί συντάκτες, είχαν ιδιαιτερότητα στην έκφραση με αυτές τις λέξεις : πρώτα, ο Γιάννης Θεοδωρακόπουλος (αυτοδιοικητικός, νομίζω, σήμερα) έλεγε πάντα στις περιγραφές της ΕΡΤ «μετά-λια», ενώνοντας δηλαδή το λ με το ι χωρίς συλλαβισμό, και μετά ο Γιάννης Διακογιάννης που ενίοτε έλεγε «το χαλκό μετάλλιο», αντί το χάλκινο. Κάποιοι παλιοί ίσως το θυμούνται.
Alexis said
Βρε τι μαθαίνει κανείς…
Θα στοιχημάτιζα την ημισείαν περιουσίαν μου ότι το μετάλλιο είναι από το μέταλλο, κάτι σαν υποκοριστικό.
sarant said
Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!
5 Τον πρώτο δεν τον άκουγα, αλλά το δεύτερο δεν το θυμάμαι
6 Ευτυχώς σε πρόλαβα!
Alexis said
#3: Και σα να θυμάμαι σχολικό βιβλίο να γράφει: …ορείχαλκος (μπρούτζος)
Πάνος με πεζά said
Στα λεξιλογικά, έχουμε και τη φράση «Του πέρασε χαλκά στη μύτη» , αλλά εσείς θα μου πείτε, αν ο χαλκάς έχει σχέση με το χαλκό.
Alexis said
#7β: 🤣
nikiplos said
χαλκώματα στίχος στο τραγούδι «Ξημερώματα» των Λάκη Παπαδόπουλου (ψηλά ρεβέρ) και Άκου Δασκαλόπουλου. (να στενάξουν μεντεσέδες και χαλκώματα επειδή σύμφωνα με το θέμα του τραγουδιού ο Ξυλούρης καταφέρνει να σπάσει τις πύλες του Άδη και να επιστρέψει στη ζωή για να πει αυτό το τραγούδι).
Στα τέλη της δεκαετίας του 70, ο Λάκης Παπαδόπουλος με τον στιχουργό Άκο Δσκαλόπουλο, σκέφτηκαν να γράψουν ένα τραγούδι για να το πει ο Νίκος Ξυλούρης. Το τραγούδι δεν γράφτηκε ποτέ. Ο Ξυλούρης έφυγε έναν χρόνο αργότερα, το Φεβρουάριο του 1980. Δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Παπαδόπουλος με τον Δσκαλόπουλο έγραψαν ένα τραγούδι που περιγράφει τι θα συνέβαινε αν ο Ξυλούρης επέστρεφε. Φτιάχνουν ένα υπερρεαλιστικό τοπίο με τον Ξυλούρη να γυρίζει πίσω στον κόσμο σπάζοντας τις πόρτες του Άδη.
Το τραγούδι έμεινε για περισσότερα από 32 χρόνια ανέκδοτο, στο συρτάρι του συνθέτη. Δισκογραφήθηκε το 2015 στον δίσκο «Παιχνίδια αγάπης». Το τραγούδησε ο Μίλτος Πασχαλίδης και πήρε τον τίτλο «Ξημερώματα».
Εντάξει οι στίχοι είναι σουρρεαλιστικοί και δεν βγάζει πολύ νόημα, ιδέα ότι στα 32 χρόνια ήταν πολύ πειραγμένοι και ξαναγραμμένοι…
atheofobos said
Ο Μπαμπινιώτης λέει για τον χαλκέντερο: μεσαιωνική λ., κυριολεκτικά «αυτός που έχει χάλκινα έντερα», < αρχ. χαλκός + ἔντερον. Ο όρος αποδόθηκε αρχικά ως χαρακτηρισμός στον γραμματικό τού 1ου αι. π.Χ. Δίδυμο τον Αλεξανδρέα, ο οποίος φερόταν ότι είχε γράψει 3.500 βιβλία (κυρίως υπομνήματα στους αρχαίους συγγραφείς).
nikiplos said
Μιας και αναφέρθηκε η Χάλκη
«Καραμπάσι και φλισκούνι
και της Χάλκης το νερό,
Κι αν με ξέχασες, Μανιώ μου,
πάλι εγώ θα σ’ αγαπώ».
Το τραγουδάει η κυρά Ζωή, η μητέρα της Λωξάντρας στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Μαρίας Ιορδανίδου. Καραμπάσι η λεβάντα, φλισκούνι η άγρια μέντα. Το νερό της Χάλκης ήταν λένε πολύτιμο αλλά όχι γιατί ήταν θαυματουργό αλλά γιατί ήταν λιγοστό. (μην ξεχνάμε πως το νερουλάς ήταν επάγγελμα καλό στην Πόλη του 19ου αιώνα). Έτσι λένε πως οι άνθρωποι εκεί άφηναν ξεκλείδωτα τα σπίτια τους, αλλά κλείδωναν και διπλοκλείδωναν τα πηγάδια και τις στέρνες για να ασφαλίσουν το πολύτιμο νερό.
Πάνος με πεζά said
Στον Καραγκιόζη υπήρχε αυτή η ομοιοκαταληξία, «και με τα ξημερώματα, Σουμιώτισσα, μας κλέψαν τα χαλκώματα». Την έλεγε ο Σπαθάρης δια φωνής Πιτσικόκου, πάνω στη μελωδία της Σαμιώτισσας. Από κει την έκλεψε;
LandS said
0: Στη νεότερη γλώσσα, ο χαλκιάς συχνά είναι όχι μόνο αυτός που κατεργάζεται χαλκό αλλά, κυρίως, ο σιδηρουργός, ο σιδεράς
Μήπως επειδή φτιάχνει και χαλκάδες;
nikiplos said
Να αναφέρουμε και τον Χάλκ που από μας τον πήραν κι αυτόν, αφού είναι πράσινος όπως ο χαλκός.
Πάντως πέρα από τα αστεία πράσινος χαλκός είναι ο οξειδωμένος χαλκός και είναι δηλητήριο νομίζω ή αν δεν κάνω λάθος… Και τα χάλκινα σκεύη τα γάνωναν για αυτόν τον λόγο εικάζω…
nikiplos said
14@ πολύ πιθανόν… Τώρα που το λές μου φαίνεται τελείως λογικό.
nikiplos said
9@ Η βίκη άλλα γράφει, αλλά αφήνει ενδεχόμενο να ισχύει
https://el.wiktionary.org/wiki/%CF%87%CE%B1%CE%BB%CE%BA%CE%AC%CF%82
ndmushroom said
Υποκρισία; Όχι και τόσο. Μάλλον κουτοπονηριά.
https://x.com/Kessaris_/status/1967291753830174749
Δύτης των νιπτήρων said
9 Λοιπόν ο χαλκάς είναι από το αραβικό που σημαίνει κύκλος, κρίκος, δαχτυλίδι (ρίζα ḥlḳ, μεταξύ άλλων «περικυκλώνω») https://www.nisanyansozluk.com/kelime/halka
Δύτης των νιπτήρων said
Ερώτηση για το εκατομμύριο πάντως η (μη) σχέση μεταλλίου και μετάλλου.
DaPonte said
2 Alexis Μετά και την προσχώρηση του Ανδρέα Λοβέρδου στη ΝΔ μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε : Το ΠΑΣΟΚ είναι εδώ, (εντός ΝΔ), ενωμένο, δυνατό! (Χρυσοχοϊδης, Φλωρίδης, Σκέρτσος, Πιερρακάκης, Λοβέρδος)
sarant said
9-18-20 Κάπου κάπου βλέπεις ότι ο χαλκάς είναι αντιδάνειο, αλλά όχι, όπως λέει και το 20 η τουρκική λέξη έχει αραβική ρίζα.
21 Ακριβώς!
Pedis said
Έλα, ποιος τη χάρη σου, αφεντικάρα! Εκτός από τον Καμμένο (θυμάσαι, εκείνον της λαϊκής δεξιάς που λέγαμ(τ)ε…🤪) θα έχεις κι εσύ το κατιτί σου με τον διορισμό της νέας πρέσβεως/πρέσβη/πρεσβεύτριας/πρέσβειρας/πρέσβτριας/πρέσβιας ήτοι σίνιορ(<->πουρό?😂) των ΗΠΑ. Τουλάχιστον δύο άρθρα καθαρίζεις από τη φάση + τα ομοιόπτωτα…👍
Επικυρώθηκε ο διορισμός της ως πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα
Επισήμως πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ.
sarant said
22 Και Μενδώνη βεβαίως
sarant said
24 Χαχαχαχα
Γιάννης Μαλλιαρός said
16τέλος Έτσι ακριβώς. Και πολλές μαζικές δηλητηριάσεις από κόλυβα ή φαγητό οφείλονται σ’ αυτό: χρησιμοποιήθηκαν «παραδοσιακά» χάλινα σκεύη που είχαν οξειδωθεί (και μπορεί να μην φαινόταν σε πρώτη ματιά). Γι’ αυτό αντικαταστάθηκαν με αλουμινένια που επειδή κι αυτά έχουν θέμα σήμερα παίζουν τ’ ανοξείδωτα.
Πάνος με πεζά said
Και η «αυτόματη» κόλληση χαλκοσωλήνας, ένα παιχνιδάκι που οι περισσότεροι μαστροχαλαστές, κάποτε το κάναμε. Πιο πολύ το βάζω για τα ιστορικά, ομολογουμένως, βιντεάκια, του μαστρο-Στράτου !
DaPonte said
Το «Χάλκινο γένος» του Ησιόδου: Η γενιά των ανθρώπων, μετά τον αφανισμό του Αργυρού Γένους, άνθρωποι σκληραγωγημένοι και δυνατοί, καθώς ο πόλεμος ήταν ο σκοπός και το πάθος τους. Ο Δίας δημιούργησε αυτούς τους ανθρώπους από την τέφρα. Η πανοπλία τους ήταν σφυρηλατημένη από χαλκό, όπως και τα σπίτια και τα εργαλεία τους. Οι άνδρες αυτού του Γένους αυτοκαταστράφηκαν από τους βίαιους τρόπους τους. Αυτό το Γένος έληξε με τον Κατακλυσμό του Δευκαλίωνα με τον οποίο εξοντώθηκαν όσοι δεν είχαν προηγουμένως αλληλοσκοτωθεί.
DaPonte said
25 Βεβαίως, βεβαίως.
Γιάννης Μαλλιαρός said
22 Το ΠΑΣΟΚ είναι παντού. Και στο ΣΥΡΙΖΑ όταν ήταν κυβέρνηση και στη ΝΔ τώρα που είναι κυβέρνηση και στο ΠΑΣΟΚ βεβαίως (και θα βρεθούν κι άλλοι έμπειροι άμα -χρονικό & υποθετικό- γίνει κυβέρνηση).
atheofobos said
Υπάρχει και ο αντιμικροβιακός χαλκός
https://copper.org.gr/about-copper/applications/antimicrobial-copper/
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
Αηδίες και βλακείες. Ο χαλκάς είναι από το αραβ>τρκ halk=λαός, πληθυσμιακό σύνολο στο οποίο από αρχαιοτάτων γίνεται (πιθανώς για λόγους καλλωπισμού) χρήση μεταλλικών ρινικών δακτυλίων προσδεδεμένων σε αλυσσίδα.
Stazybο Hοrn said
Μπα, ούτε αυτό καταδέχτηκε να κάνει. Κι αυτός, κι ο Πλεύρης, απλά κάνανε share σχετική είδηση του Πρώτου Θέματος, οπότε αυτόματα μπήκε το απόσπασμα.
Stazybο Hοrn said
21: Προσεχώς σε 150 σάιτ που κορφολογούν Σαραντάκο και σχολιαστές τακτικά -δίχως αναφορά, βεβαίως.
Jorge said
Το ΠΑΣΟΚ το ραντίσανε με γαλαζόπετρα.
DaPonte said
31 Γιάννης Μαλλιαρός.
Οπότε να παραλλάξουμε το ρητό σε «Το ΠΑΣΟΚ ειναι εδώ (κατά περίπτωση το «εδώ»), ενωμένο, κυβερνητικό! «
Κύριε Μαλλιαρέ έχετε, όπως κατάλαβα, τον συντονισμό των μαζώξεων των μελών του ιστολογίου. Παρακαλώ, πού να στείλω στοιχεία επικοινωνίας για να με ενημερώνετε για οτιδήποτε προγραμματιστεί;
michaeltz said
8. Alexis
Είσαι νεότερος, γι, αυτό. Σε μας, όταν αποφάσισαν να καταλάβουν ότι άλλο ορείχαλκος κι άλλο μπρούντζος, είχαμε την Εποχή του Βρούντζου!
Alexis said
#21: Αναρωτιέμαι όμως πώς θα μπορούσε να διατυπωθεί η ερώτηση ώστε να μην «πονηρευτεί» ο παίκτης. Δύσκολο…
Jorge said
Είναι και η γενική των αθλειορεπόρτερ, του χάλκινου μεταλλίου.
Αλφα_Χι said
Τάσος Χαλκιάς, Λάκης Χαλκιάς
https://www.folkradio.gr/el/tassos-chalkias-biography/
Παραλλαγή της φράσης σε προηγούμενο σχόλιο: Σαν απειλή, π.χ. «Αν σου ξαναμιλήσω, να μου τρυπήσεις τη μύτη και να μου περάσεις χαλκά».
Χάλκινο στο μπάσκετ, αλλά αργυρό στο επί κοντώ με 6 μ., με το χρυσό στα 6.30 μ.
sarant said
34 Α, δεν το ήξερα
Δύτης των νιπτήρων said
39 Ποια λέξη από τις παρακάτω δεν βγαίνει από το μέταλλο; Α. Μεταλλείο Β. Μετάλλιο Γ. Μετάλλευμα Δ. Αμέταλλο ή ξέρω γω Μεταλλικό νερό
sarant said
37 Μπορώ να στείλω στον Γιάννη Μαλλ το μέιλ που έχεις για να συνδέεσαι (το st….@yahoo.gr). Ισχύει;
Πάνος με πεζά said
@41 : O σχωρεμένος Πετρολούκας Χαλκιάς πάντως, λένε ότι δεν είναι από αυτή την περίφημη μουσική οικογένεια των Χαλκιάδων, κι απλώς εκμεταλλεύτηκε (στην αρχή τουλάχιστον, που δεν είχε αναδειχτεί η δική του αξία) τη συνωνυμία. Γι αυτό και οι «γνήσιοι» Χαλκιάδες, ούτε να τον ακούσουν δεν ήθελαν…
Χαρούλα said
Τι έγινε; Ξενερώσαμε σήμερα;😂🤣😂🤣
Χαρούλα said
Τι έγινε; Ξενερώσαμε σήμερα;😂🤣😂🤣
Χαρούλα said
DaPonte said
44 Ναι, ισχύει. Ευχαριστώ.
Χαρούλα said
Εδώ και τρεις μέρες ξύπνησε το τέτας της πόρσε. Ελπίζω σε γρήγορη εξημέρωση. Σχωρνάτε με…
Πάνος με πεζά said
Ο χαλκός συνδέεται και με δεύτερο τρόπο με τις κολλήσεις, μέσω της περίφημης συσκευής ηλεκτροκόλλησης (υπό κατάργηση νομίζω πλέον – λόγω του μεγάλου βάρους γίνεται δύσχρηστη όταν αρχίζεις και γερνάς…). Αρκετές τέτοιες συσκευές ήταν ελληνικής κατασκευής, αναγράφοντας το «Ολική περιέλιξις εκ χαλκού».
Πουλ-πουλ said
22, 25, 31
Χαρούλα said
Και η μάστιγα της εποχής
ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗΣ
Κομοτηνή, 22 Φεβρουαρίου 2025
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Διακριβώθηκε η δράση ατόμων που δραστηριοποιούνταν στην κλοπή χαλκού από μετασχηματιστές ΔΕΔΔΗΕ σε περιοχές της Αλεξανδρούπολης
Συνελήφθησαν -3- άτομα σε βάρος των οποίων σχηματίσθηκε σχετική δικογραφία
Κατασχέθηκαν -3- πηνία χαλκού από έναν μετασχηματιστή ΔΕΔΔΗΕ και καλώδιο παροχής χαλκού -30- μέτρων, συνολικής αξίας -6.489- ευρώ, διαρρηκτικά εργαλεία και -1- αυτοκίνητο
Οι δράστες κατηγορούνται ότι εμπλέκονται σε -16- τουλάχιστον περιπτώσεις κλοπών και φθορών μετασχηματιστών ΔΕΔΔΗΕ με την εκτιμώμενη συνολική αξία να ξεπερνά τις -70.000- ευρώ
ΓιώργοςΜ said
ΓιώργοςΜ said
51 Πίσω είσαι, οι καινούριες συσκευές είναι με ινβέρτερ, καναδυό κιλά βάρος…
48 Στο αποστακτήριο του Glenfiddich έχουν αντιγράψει τον αρχικό άμβυκα πολλές φορές αντί να φτιάξουν έναν μεγάλο, για να μην αλλοιώσουν λέει τίποτε από τη διαδικασία…
Δημήτρης Μαρτῖνος said
Καλημέρα.
Ὅσοι τὸ χάλκεον χέρι βαρὺ τοῦ φόβου αἰσθάνονται
sarant said
52 Eμ…
53 Και κάποιοι αγοράζουν τον κλεμμένο χαλκό
56 Γεια σου Μήτσο!
Πάνος με πεζά said
@ 55 : Μα το είπα, μαναμ ! (Αν και στο μαγαζί του μάστορα, δεν ξέρω τί παίζει, εκεί έχουν κάτι γαϊδούρια…)
ΚΑΒ said
>>ο χαλκιάς συχνά είναι όχι μόνο αυτός που κατεργάζεται χαλκό αλλά, κυρίως, ο σιδηρουργός, ο σιδεράς.
από το μοιρολόι της Μ.Παρασκευής
Τότε φωνάζουν το χαρκιά να φτιάσει τρία περόνια.
Κι εκείνος ο παράνομος πιάνει και φτιάχνει πέντε.
«Εσύ, φαραέ, που τα ’φτιαξες, έλα να μας διδάξεις.
-Βάλτε τα δυο στα χέρια του και τ’ άλλα δυο στα πόδια,
το τρίτο το φαρμακερό βάλτε το στην καρδιά του κλπ.
φαραέ: χαλκιά, γύφτε (ταύτιση με τον βασιλιά της αρχαίας Αιγύπτου, ίσως λόγω χρώματος επιδερμίδας: ο σιδηρουργός προσωρινά μαυριδερός λόγω της φύσεως του επαγγέλματός του, ο φαραός λόγω της χώρας καταγωγής του).
Χαρούλα said
Ο χαλκός είναι ένα σημαντικό μέταλλο, ζωτικής σημασίας για διάφορες λειτουργίες του οργανισμού και το ανοσοποιητικό. Λόγω του ότι, όμως, ο οργανισμός μας δεν μπορεί να τον συνθέσει μόνος του, είναι σημαντικό να τον λαμβάνουμε από τη διατροφή μας σε επάρκεια. Η έλλειψη χαλκού οδηγεί σε διάφορα συμπτώματα όπως μειωμένη λειτουργία του ανοσοποιητικού, ανωμαλίες στην ανάπτυξη των οστών, αποχρωματισμό δέρματος και μαλλιών, χρόνια κόπωση, αναιμία.
https://www.getactive.gr/new3/chalkos-kai-ofeli/
DaPonte said
Στη σύνθεση της φάλαγγας των Επιγόνων του Μ. Αλεξάνδρου ένα μέρος των πεζέταιρων ήταν οι χαλκάσπιδες(υπήρχαν και αργυράσπιδες, χρυσάσπιδες, λευκάσπιδες).
ΚΑΒ said
Στο τυροκομειό το καζάνι, το χαρανί έπρεπε παλιά κάθε χρόνο να γανώνεται, όπως και αυτά που χρησιμοποιούνταν στα πανηγύρια.
sarant said
59 Ο παράνομος, τι ωραίο
DaPonte said
Νίκος Χαλκίδης: παλαίμαχος κεντρικός αμυντικός του Πανιωνίου τις δεκαετίες ’70 & ’80, τελείωσε την καριέρα του στον Εθνικό.
Πάνος με πεζά said
Και «Χάλκος» το πιο κοντινό επώνυμο, κατα πλειοψηφία από Νάξο. https://apps.vrisko.gr/apo-pou-krataei-i-skoufia-sou/%ce%a7%ce%ac%ce%bb%ce%ba%ce%bf%cf%82
ofakiris said
Καλημέρα!
Γιάννης Χαλκίδης, Θεσσαλονίκη
https://el.wikipedia.org/wiki/
http://%CE%93%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82_%CE%A7%CE%B1%CE%BB%CE%BA%CE%AF%CE%B4%CE%B7%CF%82
Η μεταχουντική δικαιοσύνη θριάμβευσε.
Ελεύθεροι οι δολοφόνοι.
Δημήτρης Μαρτῖνος said
@65. Ὑπάρχει καὶ χωριὸ Χαλκὶ στὴ Νάξο.
Πάνος με πεζά said
Χαλκί ή Χαλκείο, από κει είναι όλοι τους.
Αλφα_Χι said
45. Ο Πετρολούκας είχε καταγωγή από το Δελβινάκι, ο Τάσος Χαλκιάς από το Δεσποτικό. Σε κάποιο δίσκο έγινε και κάποιο λάθος με το ονοματεπώνυμο. Συνεργαζόταν και με τον Κιτσάκη που είχε άλλο ύφος.
Alexis said
#59: φαραός: φαραούνηδες τους λέει ο Λουντέμης στην «Αγέλαστη Άνοιξη» δια στόματος των χωρικών.
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
70# Φιραούνηδες νομίζω.
Γιάννης Μαλλιαρός said
Πουλιούνται και βραχιόλια από χαλκό για πάσαν νόσον (με αφορμή τα του Αθεόφοβου και της Χαρούλας).
37 και όχι μόνο: Ο γενικός δερβέναγας είναι ο Νικοκύρης. Τα πάντα όλα γίνονται μ3σω αυτού, δι’ αυτού καιδι’ αυτόν. Τις απαντήσεις τις πήρες (αν και το δικό μου μέιλ δεν είναι κρυφό, μερικά κλικ μακριά βρίσκεται).
Alexis said
#71: Μπράβο, ναι.
Με αφορμή την αναφορά στον σπουδαίο Τάσο Χαλκιά διάβασα το σχετικό λήμμα στη Βίκι, όπου γίνεται αναφορά σε μία… δεύτερη περίπτωση «Χέντριξ-Χιώτη»:
Κατόπιν, επισκέφτηκε την Αμερική (παρέμεινε εκεί στο διάστημα 1958-63 και κάθισε στο ίδιο «πάλκο» με τους: Γ. Παπαϊωάννου, Στ. Τζουανάκο, κ.ά.), όπου γνωρίσθηκε με τον διεθνούς φήμης κλαρινίστα Τζαζίστα Μπένι Γκούντμαν (Benny Goodman). Ο Γκούντμαν όταν άκουσε τον Χαλκιά έμεινε άναυδος και έσπευσε να τον συγχαρεί ως τον καλύτερο κλαρινίστα του πλανήτη.
Επικαλείται δε ως πηγή το βιβλίο «Θύμησες και σημειώσεις Τάσου Χαλκιά», του Ανδρέα Χρονόπουλου.
Μαρία said
Μπακιρτζής ήταν ο άντρας μιας θείας μου. Έχω ακόμα ένα δίσκο του, που, όταν μαυρίζει, τον καθαρίζω με οδοντόκρεμα. Ένα καλοκαίρι του ’62 στην Αθήνα με ρώτησε ένας συγγενής μου τι δουλειά κάνει ο άντρας της κι, όταν του απάντησα μπακιρτζής, με διόρθωσε : α, χαλκουργός.
69 Κιτσάκης. Μεγάλο σουξέ το μάλλον νεοδημοτικό «Στης Πάργας τον ανήφορο». Καλός για σκυλοπανήγυρα 🙂 Ωραία ήταν η φωνή του Μπέλλου, που τον έχω και σε δίσκο.
Δύτης των νιπτήρων said
59/71 Φιραούνηδες θα είναι, από το firâvûn. Η παράδοση για την καταγωγή των τσιγγάνων από την Αίγυπτο είναι παμπάλαια (εξού και «γύφτος», «αιγύπτιος» στο Βυζάντιο, τουρκ. kıbtî όπως Κόπτης…) και την είχαν ενστερνιστεί και οι ίδιοι. Ο Εβλιγιά Τσελεμπή έχει κάπου μια ιστορία με έναν τσιγγάνο μουσικό, που του πρότεινε ο σουλτάνος Ιμπραήμ (ο λεγόμενος Τρελός) το αξίωμα του αγά των γενιτσάρων. Εκείνος αρνήθηκε θυμίζοντάς του πως δεν ήταν παρά ένας διασκεδαστής και πως κανένας πρόγονός του δεν είχε γίνει βεζίρης ή αγάς. Συμπλήρωσε όμως με περηφάνεια: «όσον αφορά πάντως το ζήτημα των υψηλών βαθμών, παππούς μας ήταν ο Φαραώ».
Μαρία said
73
Spiridione said
-ονομάστηκε στα λατινικά Cyprium aes, κυπριακό μέταλλο,
Μια διόρθωση εδώ: στα κλασικά λατινικά ο χαλκός λεγόταν aes (λέξη που σήμαινε και χρήματα γιατί τα νομίσματα γίνονταν από χαλκό). Στον Πλίνιο τον Πρεσβύτερο εμφανίζεται πρώτη φορά η φράση «aes Cyprium» και μέχρι το τέλος του 3ου αιώνα κατέπεσε το ουσιαστικό και έμεινε το επίθετο (όπως ο ποντικός μυς), και ταυτόχρονα το cyprium έγινε cuprum.
Κιγκέρι said
Μιας και ήμουν πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη, Παναγία Χαλκέων:
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%A7%CE%B1%CE%BB%CE%BA%CE%AD%CF%89%CE%BD
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
74# Κι εγώ έχω μερικούς του Μπακιρτζή, και είναι όντως κατάμαυροι. Κάνει δουλειά η οδοντόκρεμα? 😜
xar said
@43
Γουστόζικη(;) παραλλαγή στις απαντήσεις:
… Γ. Εκμετάλλευση, Δ. Χεβιμεταλάς
Spiridione said
Κι ήρθαν κι οι γύφτοι που δουλεύουν
το χάλκωμα και το καλάγι,
κι οι ατσίγγανοι οι καλοτεχνίτες,
κι οι γύφτοι οι σφυροκόποι νά τους!
με τα πανάρχαια σύνεργά τους,
με τα διπλά τους φυσητήρια,
γύφτοι χαλκιάδες με τα σύνεργα
τα χίλια μύρια,
ξεσκαλιστάδες της φωτιάς,
κρατώντας την πάντ’ αναμμένη
και σα να παίρνουν από κείνη
πάντα όση δύναμη τους μένει.
Nestanaios said
22.
« Χρυσοχοΐδης, Φλωρίδης, Σκέρτσος, Πιερρακάκης, Λοβέρδος»
Κανένας από αυτούς δεν ήταν με ΠΑ.ΣΟ.Κ., όλοι αυτοί και πολλοί άλλοι ήταν σημιτικοί.
sarant said
66 Ναι μπράβο
77 έχεις δίκιο, κύπριος χαλκός
78 Καλώστην!
Κιγκέρι said
83: Και φοβόμουν πως θα με πιάσει η μαρμάγκα, Νικοκύρη – μάτια που δεν βλέπονται, γρήγορα λησμονιούνται – αλλά ευτυχώς με θυμάται ακόμα!
Αλφα_Χι said
Αλλά παρά το χάλκινο μετάλλιο δεν έλειψαν τα μειωτικά σχόλια για τον «Γιάννη» που δεν είχαν να κάνουν με το παιχνίδι του αλλά με την καταγωγή του. Δεν ξέρω αν δόθηκε συνέχεια σε αυτό.
Επίσης, η ήττα από την Τουρκία βάρυνε περισσότερο από την κατάκτηση της τρίτης θέσης στο γενικό θυμικό, ενώ δεν έλειψαν και φραστικές προκλήσεις από την άλλη πλευρά, που επίσημα ανακλήθηκαν και είχαμε αγκαλιές και συμφιλίωση.
Χαρούλα said
#79, (74) έλα τους καθάρισα!
DaPonte said
11 Ωραία, συγκινητική ιστορία!
xar said
@3 «οι καθαρευουσιάνοι δεν μπορούσαν να την ονομάσουν σωστά [την Εποχή του Μπρούντζου] γιατί τους φαινόταν η λέξη «μαλλιαρή»!»
Υπάρχει και η καθαρευουσιάνικη λέξη κρατέρωμα για τον μπρούντζο.
Κατά τη γνώμη μου, η «Εποχή του Χαλκού», που έχει επικρατήσει πλέον, είναι μια χαρά όρος, αφού δηλώνει μια εποχή στην οποία διαδόθηκε η χρήση αντικειμένων από διάφορα κράματα χαλκού, όχι αποκλειστικά με κασσίτερο. Από την άλλη βέβαια, και το Bronze Age μια χαρά είναι, αφού το κυρίαρχο κράμα ήταν ο μπρούντζος.
«Το ότι οι αρχαίοι της εποχής δεν γνώριζαν τη μεταλλουργία του ορείχαλκου δεν τους ένοιαζε!»
Μα είναι δυνατόν να υπάρχει κάτι που δεν γνώριζαν οι ΑΗΠ; 😛
Πέρα από την πλάκα, αφενός η εποχή δεν ονομάστηκε βάσει των γνώσεων των ΑΗΠ, αφού οι διάφορες «Εποχές του…» περιγράφουν φάσεις της τεχνολογικής εξέλιξης παγκοσμίως. Αφετέρου, εδώ λέει ότι μέχρι τον 7ο π.Χ. οι ΑΗΠ είχαν μάθει τη μεταλλουργία του ορείχαλκου. Σε κάθε περίπτωση, τη λέξη «ορείχαλκος» την ξέρανε:
– Ο Ησίοδος αναφέρει ότι ο Ηρακλής φορούσε κνημίδες από ορείχαλκο:
Ὣς εἰπὼν κνημῖδας ὀρειχάλκοιο φαεινοῦ, / Ἡφαίστου κλυτὰ δῶρα, περὶ κνήμῃσιν ἔθηκεν»
(Ησίοδος, Ἀσπὶς Ἡρακλέους, στ. 122–123)
– Σε έναν Ομηρικό ύμνο, αναφέρεται ότι η Αφροδίτη φορούσε σκουλαρίκια από ορείχαλκο και χρυσό:
«ἐν δὲ τρητοῖσι λοβοῖσιν / ἄνθεμ’ ὀρειχάλκου χρυσοῖό τε τιμήεντος»
(Ὁμηρικοὶ ὕμνοι, 6, Εἲς Ἀφροδίτην, στ. 8–9)
Σημειωτέον ότι η λέξη ορείχαλκος μάλλον είναι μεταφραστικό δάνειο από τα ασσυριακά, όπου ο αντίστοιχος όρος σημαίνει «χαλκός του βουνού». Στη συνέχεια πήραν τη λέξη οι Λατίνοι και, μάλλον με παρετυμολογική σύνδεση, ίσως και λόγω του χρώματος του κράματος, το ονόμασαν aurichalcum, δηλ. χρυσό/χρυσαφένιο χαλκό.
ΓΤ said
Μαρκόπουλο: ρασοτόμαρο συνελήφθη για εμπρησμό
xar said
@88
Ουπς, μόλις πρόσεξα ότι μιλάς για αρχαίους γενικώς, όχι για ΑΗΠ. Άρα περιττή η διευκρίνιση ότι ο όρος αφορά την παγκόσμια ιστορία. Ωστόσο, στο λινκ που έδωσα, η βίκη αναφέρει ότι τα πρώτα αντικείμενα από ορείχαλκο χρονολογούνται στην 3η χιλιετία π.Χ. Παραθέτει όμως την επιφύλαξη ότι ενδεχομένως πρόκειται προϊόντα επεξεργασίας φυσικών κραμάτων, δηλ. ότι ενδέχεται να μην παρήγαγαν ορείχαλκο για να φτιάξουν μετά τα αντικείμενα, αλλά να χρησιμοποιούσαν τα κράματα όπως τα έβρισκαν.
Costas X said
Γειά σας !
«Χαλκό» (σκέτο) λέμε στην αργκό των ηλεκτρονικών τους χάλκινους δρόμους των κυκλωμάτων στις πλακέτες, π.χ. «Ξέρασε υγρά η μπαταρία και ρήμαξε το χαλκό».
«Αποχάλκωση» η παλιά διαδικασία κατασκευής χειροποίητης πλακέτας κυκλώματος. Παίρναμε εποξικές πλακέτες με επικάλυψη χαλκού, σχεδιάζαμε επάνω τους δρόμους του κυκλώματος με αδιάβροχο μαρκαδόρο, και μετά αφαιρούσαμε τον ακάλυπτο ανεπιθύμητο χαλκό με μπάνιο σε τετραχλωριούχο σίδηρο.
loukretia50 said
Θυμάστε την εκπομπή «Στοιχεία για την αγορά χαλκού » – του Γ.ιώργου Κοροπούλη- Τρίτο Πρόγραμμα
https://youtu.be/lVednm3LZvY?list=PLOn5og3YiE0WMSWz28QMCT2slDacA7VAW
Jorge said
92. Ξεχνιούνται αυτά;
https://www.ertecho.gr/author/kgiwrgos/
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
Ρε φτωχάλες με τα μπακίρια, ιδού το χρυσό μετάλλιο.
«Τόσο οι φτωχοί όσο και οι πλούσιοι αντιμετωπίζουν στενότητα. Οικογένειες και με τους δύο γονείς άνεργους για μεγάλο χρονικό διάστημα, στερούνται βασικών αγαθών όπως τροφής, ρουχισμού, συνεχούς παροχής ηλεκτρικού ρεύματος κ.λπ. διότι οι γονείς δεν έχουν τα απαιτούμενα χρήματα για να τα εξασφαλίσουν. Ακόμα, όμως και πολυεκατομμυριούχοι δεν μπορούν να ικανοποιήσουν όλες τους τις ανάγκες. Ο πολυεκατομμυριούχος ποδοσφαιριστής θέλει να περάσει το Σαββατοκύριακό του παίζοντας ποδόσφαιρο και γυρίζοντας διαφημιστικό φιλμάκι, αλλά δεν μπορεί να κάνει και τα δύο ταυτόχρονα.»
https://www.documentonews.gr/article/i-kyvernisi-mitsotaki-katargei-tis-taxeis-apo-tin-g%ce%84-gymnasiou/
DaPonte said
Από την Ιλιάδα, ραψωδία Ζ : στο πεδίο της μάχης ανταμώνουν ο Αργείος Διομήδης και ο Λύκιος Γλαύκος, ο πρώτος ρωτάει τον δεύτερο ποια είναι η γενιά του και μαθαίνει ότι ο παππούς του Γλαύκου Βελλερεφόντης είχε φιλοξενηθεί από τον δικό του παππού, τον Οινέα κι είχαν ανταλλάξει τ΄ άρματα τους. Έτσι οι δυο τους δεν πολεμούν, μα κάνουν την ίδια ανταλλαγή όπλων όπου ο Γλαύκος βγαίνει ζημιωμένος, αφού δίνει ολόχρυσα άρματα που αξίζουν εκατό(ή ενενήντα) βόδια και παίρνει τα χάλκινα του Διομήδη που άξιζαν εννιά μονάχα βόδια.
Pedis said
# 94 – Έτσι είναι, ρε! Άπληστε! Να τι λέει παρακάτω. Στο εξηγεί:
Spiridione said
Να πούμε και ότι το χαλκεύω με τη σημασία ‘πλαστογραφώ, επινοώ ψεύδη και συκοφαντίες» δεν είναι αρχαίο, είναι μεταφρ. δάνειο από το γαλλ. forger.
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
96# Κοπρίτη έτσι και σε τσακώσω να παίζεις μπάλα και να γυρνάς βιντεάκι στο τικτόκ σ’ έχω δώσει στεγνά στην κυρία Μαρία Ιωάννου-Σεργίου και αλίμονό σου κατακαημένε. Θα σου χώσει κάνα συντελεστή παραγωγής εκεί που ξέρεις και θα τραβιέσαι. Χώρια που δεν έχουμε και πολλούς και θα μας λείψει.
Πέπε said
Χαρκίτικος: σκοπός διαδεδομένος σε όλα σχεδόν τα Δωδεκάνησα, εκτός από τη Χάλκη, όπου μόνο τελευταία παίζεται ως… δάνειο από τα υπόλοιπα νησιά!
Εδώ σε κώτικη εκδοχή.
Η Χάλκη, παρά το μικρό της μέγεθος και τον μικρό της πληθυσμό (αυτή τη στιγμή μετά βίας 100 κάτοικοι), έχει δικό της λαϊκό πολιτισμό και δική της μουσική παράδοση. Οι σκοποί της Χάλκης είναι μακρόσυρτοι και δύσκολοι. Ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα:
Για την άλλη Χάλκη, του Βοσπόρου, με τη Θεολογική σχολή, δεν ξέρω καθόλου.
ΓΤ said
Εκφράζοντας τον θαυμασμό του για το Ισραήλ, ο Άδωνις δήλωσε ότι «το Ισραήλ είναι το κράτος με τους περισσότερους νομπελίστες στον κόσμο». Ακόμη και με αναλογίες πληθυσμού να μιλά, προφανέστατα δεν γνωρίζει τον Ισλανδό Χάλντορ Λάξνες.
Χαρούλα said
Costas Papathanasiou said
Καλησπέρα!
Δυο χαρκοπαροιμίες με πολλές παραλλαγές:
-“Όποιος δε θέλει χτύπους στα χαλκιαδιά δεν πάει” (Εμμανουήλ Μανωλακάκης, Κάρπαθος1893)/“Όποιος, ε ττέλει χαρκοτύμπανα ‘είτον χαρκιά ε γκάμνει”( Ιωάννης Κλ. Ζερβός, Κάλυμνος)/ “Όποιος δε(ν) θέλει κτύπους στου χαρκιά δεν πάει” ( Σταύρος Λουλάκης, Μ.Κρήτη, Βιάννος 1917/ Περίσταση εκφοράς: Λέγεται επί ανθρώπων, οίτινες αναλαμβάνουσιν έργον ανώτερον των δυνάμεων των και μη δυναμένων να το φέρωσιν εις πέρας)/ “Απού δε θέλει χτύπους, στο χαρκιδειό δεν πάει” ( Απού = όποιος, χαλκιδειό = χαλκείον, σιδηρουργείον/ Γ. Δ. Λουλάκις, Κρήτη, Βιάννος1919/Σχόλια: Απόφευγε ό,τι δεν είναι αρεστόν)/ “Απού δε θέλει χτύπους στο χαλκιδείο δε πάει” ( Αριστείδης Ι. Κριάρης, Κρήτη1920 / Χαλκιδείο = κατάστημα ένθα κατεργάζονται τον χαλκόν και ορείχαλκον, μπρουτζάδικο)/ “Όποιος δε θέλει χαοχτυπήματα χαρκοείτονα δεν κάνει” (Α. Σιγάλας, Νάξος, Σκαδό 1924/ Σχόλια: Χαρκοείτονα = χαλκογείτονας)/ “Όπκοιος δε θέλει χαλοχτυπήματα, ‘είτονα χαρκιά δε gάνει” (Δημήτριος Οικονομίδης, Νάξος, Απείρανθος 1934/Σχόλια: Χαλοχτυπήματα = φαίνεται ότι το “χαλκοχτυπήματα” εξέπεσεν εις χαλοχτυπήματα)/ “Γείτονα χαλκιά μην κάμεις, αν δεν θέλεις σφυροκόπια”(Philip A.Argenti, H. J. Rose, Χίος, Κάμπος 1949) / “Σα δε ήθελες έκτυπους χαλκιά γείτονα ας μη νέκαμνες”( Νικόλαος Α. Ζάρακας, Κως, Πυλί, 1958/Σχόλια : Ας μη ζητούσες περιπέτειες αφού δεν τις ήθελες) / “Όποιος δε θέλει χαλκοχτυπήματα, γείτονα χαλκιά δεν κάνει” ( Στέφανος Δ. Ήμελλος, Νάξος, Φιλώτι 1959)/ “Όποιος δεν θέλει σφυρικόπια δεν κάνει γείτονα χαλκιά”(Κωνσταντίνος Θ. Ιωαννίδης, Θεσπρωτία, Κωστάνα1963/ Σχόλια:Αποφυγή θορύβου)/ “Όποιος δεν θέλει χτύπους στο χαρκιδιό δεν πάει”( Νικόλαος Ρουσσομουστακάκης, Κρήτη, Σητεία, Σκοπή1963/Σχόλια: Πρόσεχε την συμπεριφορά και διαγωγή σου δια να μη σε ψέξουν)/ “ Όποιος δε θέλει χτύπους γείτονα χαρκιά δεν κάνει” (Άννα Ι. Παπαμιχαήλ, Νίσυρος, Μανδράκι1964/Σχόλια:Μη μιλάς να μη βρίσκεις το μπελά σου)/ “Όπου δεν θέλει κούρταλα γείτονα χαλκέα δεν κάμνει”( Ι. Πρωτόδικος,Πάρος/Σχόλια: Να αποφεύγει τους κακολόγους ο μη θέλων να ακούει λόγους κακούς)
-“Θαρρείς κι όσοι μουζώνονται κι όλοι χαρκιάδες είναι; Κι όσοι φορούν τα τσόχινα πραματευτάδες είναι; Κι όσες πατούν τα πέταλα κι αλεφαντούδες είναι;”( Λ.Α. αρ. 1357Δ, σελ. 112, Εμμ. Ιωαννίδης, Αμοργός, 1876)/“Θαρρούν όσοι μουζώνουνται χαρκωματάδες είναι; Κι όσες κτυπούν το πίταλον αλεφατούδες είναι”( Εμμανουήλ Μανωλακάκης, Κάρπαθος,1893 / Περίσταση εκφοράς: Επί των επιχειρούντων ανεπιτηδείως τας εργασίας των) / “Θαρρείς όσοι χαρκομουζώνουνται καλαϊτζήδες είναι;”( Ιωάννης Ν. Ζωγραφάκης, Κρήτη, Ρωγδιά 1908/ Ερμηνεία: Ότι πολλοί οι κλητοί, ολίγοι δε οι εκλεκτοί)/ “Όσοι χαρκομουζώνουνται θαρείς χαρκιάδες είναι; Κιόσες χτυπούν το πέταλο ανυφαντούδες είναι” ( Λ.Α. αρ. 447, σελ. 28, Κρήτη, 1918 Ιωάννης Δ. Κονδυλάκης./ Λ.Α. αρ. 1514, σελ. 34, Στέφανος Α. Ξανθουδίδης, Κρήτη, 1919/Ειρήνη Παπαδάκη: “Λόγια του Στειακού λαού” Αθήνα, 1938, σ. 236)/ “Θαρρείς όσοι μουτσουρώνονται όλοι χαλκιάδες είναι”( Λ.Α. αρ. 330, 719, Κ. Νεστορίδης, Λακωνία, 1921/Σχόλια: Κι όσοι πατούν τα πέταλα κι ανυφαντάδες είναι. Επί των εχόντων ψευδή δόξα) / “Θαρρείς τσ’ ‘οσοι μουζώνουτται χαρκωματά’ες είναι; τσ’ όσοι ‘αστούσιν άρματα πολεμιστά’ες είναι;” (Μ. Μιχαηλίδης-Νουάρος, Σύμμεικτα Καρπάθου, 1932, σελ. 354./Σχόλια: Το εξωτερικόν είναι απατηλόν).
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
Στο Σχέδιο Μανχάταν απαγορευόταν να αναφέρουν τη λέξη πλουτώνιο το οποίο ονόμαζαν copper, ενώ τον πραγματικό χαλκό τον αποκαλούσαν honest-to-God-copper, μα τον Θεό χαλκός.
https://www.nationalgeographic.com/science/article/an-80-year-old-prank-is-revealed-hiding-in-the-periodic-table
Ξεχάσαταν το ομηρικό νηλέι χαλκῷ και τον Τάλω, τον χάλκινο γίγαντα.
Μιχάλης Νικολάου said
Γιώργος Βακιρτζής, ζωγράφος, γνωστός περισσότερο για γιγαντοαφίσες ταινιών σε κινηματογράφους
sarant said
85 Στο Χ υπηρχε το ταγκ not my national team, η Εθνική ομάδα χαρακτηριζοταν Μικτή Αφρικής και η διοργάνωση Νεγρομπασκετ
Spiridione said
Κάποια ιστορικογλωσσικά για το μετάλλιο:
Από την Επιτομή Λεξικού Κριαρά
μεντάλια η· μενδάλια. Νόμισμα· έκφρ. το εναντίον της μενδαλίας = η αντίθετη όψη του νομίσματος· (μεταφ.) το εντελώς αντίθετο: είναι ετούτος καλά το εναντίον της μενδαλίας, τόσον από τον πατέρα όσον και από την μάναν ακόμα (Μπερτολδίνος 105). [<ιταλ. medaglia. Πβ. σημερ. μετάλλιο. Τ. μετά(λ)ια και πεντάια στο Somav. και μεντάγια (<βεν. medagia) σήμ. ιδιωμ. (Χυτήρης)].
Στον Χυτήρη (Κέρκυρα) μεντάγια= 1. παράσημο, 2. γυναικείο κόσμημα.
Στο Λεξικό Ζώη (Ζάκυνθος) μεντάλλια= μετάλλιον, εγκόλπιον.
Στον Σομαβέρα:
Πεντάϊα η, μετάϊα η, μετάλια η, medaglia
Και:
Medaglia: μετάλια η, πετάϊα.
Medagliatta. Μεταλιάκι το, πεταϊάκι το.
Αλλά και πιο πριν από τον Σομαβέρα, στον Girolamo Germano (1622) Medaglia. μετάλια η και στον Simone Porzio (1635) Μετάλια. Συμβολικόν νόμισμα, ιερόν κέρμα
Στα Άτακτα του Κοραή (1832):
Μετάλια: με συνών. Πεντάϊα, ουσ. θηλ. Σ Μετάϊα, ΓΓ. Νόμισμα χαραγμένον εις μνημόσυνον επισήμου συμβάματος, πράξεως, ή άλλης περιπετείας (Médaille). Ούτως ονομάζονται ακόμη και όλα τα παλαιά νομίσματα, τα φυλασσόμενα εις τα νομισματοθήκας από τους αρχαιολόγους.
Επειδή των ετυμολόγων γνώμη είναι ότι το Γαλλικόν Médaille παράγεται από το Μέταλλον, Ελλ. Χρήσιμος λέξις εις ημάς είναι η Μετάλια, γραφόμενον όμως Μετάλλεια ή Μεταλλία (διά να μη συγχυθή με το Μεταλλεία Ελλ. fouille) εις ερμηνείαν του Médaille.
Στο λεξικό της Πρώιας (1933), λέξη μετάλλιον (το): νομισματοειδές τεμάχιον μετάλλου μετ’ εγχαράκτου ή αναγλύφου παραστάσεως ή επιγραφής, κοπτόμενον και διδόμενον εις ανάμνησιν σημαντικού τινος γεγονότος, ή εις ένδειξιν τιμής διά την εν γένει δράσιν ή ωρισμένην αξιόλογον πράξιν προσώπου τινός, κοινώς μεντάλλια (η) και μεντάγια: «μετάλλιον των ολυμπαικών αγώνων», «μετάλλια των πολέμων 19212-1913», το διασυμμαχικόν μετάλλιον της νίκης».
Σποραδικά βρίσκουμε τη λέξη μεντάλια ή μεντάγια στον Κοσμά Πολίτη, Μυριβήλη, Στρατή Τσίρκα κτλ.
xar said
@85
Δεδομένου ότι αυτός που έκανε το σχόλιο είναι ξένος -Άγγλος, από ό,τι καταλαβαίνω- (χωρίς αυτό βέβαια να αποκλείει την πιθανότητα να είναι λευκός ρατσιστής): Υπάρχει μήπως η περίπτωση το συγκεκριμένο σχόλιο να μην στρεφόταν προς την καταγωγή του Αντετοκούμπο, αλλά κατά της χρήσης νατουραλιζέ παικτών; Δηλαδή να μην ήξερε ότι τα 3 αδέλφια είναι Έλληνες πολίτες, γεννημένα στην Ελλάδα και όχι απλά ελληνοποιημένα για να παίζουν στην εθνική; Δεν μπόρεσα να καταλάβω με βάση το λινκαρισμένο άρθρο.
ΓΤ said
Πρόεδρος του νέου ΟΣΕ διορίστηκε κάποιος που ήταν εκτιμητής ακινήτων στην ΕΤΕ. Λεπτομέρεια: καθόρισε ο ίδιος τον μισθό του: 9.000€
Nestanaiοs said
Πολιτικός ηλίθιος: Αυτός που πιστεύει ένας άνθρωπος ή μια μικρή ομάδα (χούντα) ανθρώπων θα μπορούσε να κυβερνήσει ένα λαό.
Costas Papathanasiou said
‘Χαλκάς’ ως μέσον δέσμευσης/χειραγώγησης, αλλά και ‘χαλκόν/ χαλκιάς/χαλκάς/ χάρκωμα’ το (χάλκινο) καζάνι:
“Χαλκός ηχών η κύμβαλον αλαλάζον” (Στέφανος Α. Ξανθουδίδης, Κρήτη 1914)
“Είμαι του χαρκιά τ’ αμόνι, που ποτέ δεν λέει σώνει”(Εμμανουήλ Ιωαννίδης, Αμοργός1876)
“Βράσον χαλκόν, βράσον ση να διαβαίν πλάν ο μισιαφέρτς” (Ελευθέριος Παπανανιάδης, Πόντος 1896/ Περίσταση εκφοράς: Ειρωνεία)/ «Βράσον χαλκόν ιμ’ βράσον, ους να φεύ’ ο μισαφίρτς. Κρεμάχ’ τσαρούχ ιμ’ κρεμάχ’, ους να ‘ρται ο Καλομηνάς» (Σαμψούντα: Λεγόταν για τον φιλοξενούμενο (μουσαφίρη) που δεν έλεγε να φύγει )
“Χαλκιά κενώνει”( Άγνωστος συλλογέας, Πόντος)/ “Χαλκά κενώνει” ( Ι. Βαλαβάνης,Πόντος 1874/ Χύτρας (λέβητας) εκκενοί Ερμηνεία: Επί αδηφάγων// Καζάνια αδειάζει/ Άνθιμος Α. Παπαδόπουλος, Πόντος, Κερασούντα 1931/ Ερμηνεία: Επί του αδηφάγου)/ ”Χαλκά ευκαιρώνει” (Ι. Βαλαβάνης, Πόντος/Ερμηνεία: Επί αδηφάγων)
“Το σπίτι του είναι χαλκείον!”( Ραδιούργος οικογένεια Λ.Α. αρ. 2268Γ, σελ. 736, Χ. Κορύλλος, Πάτραι)/ “Αυτός είναι χαλκοπρόσωπος!” (Μοχθηρός!/ Λ.Α. αρ. 2268Γ, σελ. 736, Χρήστος Κορύλλος, Πάτραι. 1926)
“Σα Ζελιστινό χάλκωμα ρχέστε κοντά” / “Σα Ζελιστινό χάλκωμα”( Δημήτριος Λουκόπουλος, Αιτωλία, 1927/ Περίσταση εκφοράς: Οι Ζελιστινοί κατεργάζοντο τον χαλκόν. Τον έφερναν και τον πωλούσαν στα γύρω χωριά. Τα ζώα τους παραφορτωμένα δεν περπατούσαν γρήγορα. Από δω η παροιμία. Λέγεται για τους βραδυπορούντες).
“Η παντρειά είναι χαλκουματένιο ποκάμισο”( Χαρ. Τσαντίλης, Εύβοια, 1951/ Διότι δεν μπορεί να το αλλάξει κανείς σ’ όλη του τη ζωή, ούτε να το πετάξει αν τον στεναχωρεί)
“Επούλτσα το γαρκόν κι’ εδέκα ‘ς σο χαλκόν” (γαρκόν =ταυρί/Θεόδωρος Μελίδης, Πόντος, Χαλδία 1895/ πρβλ Διομήδεια ανταλλαγή)
“Αυτός πουλάει το χάλκωμα για χρυσάφι!” ( Απατεών/ Χρήστος Π. Κορύλλος, Αχαΐα, Πάτρα 1910)/ “Εδώκες με χάλκωμαν και γυρεύεις χρυσάφιν” (Ι. Βαλαβάνης, Πόντος 1886/ πρβλ “Χαλκόν δούς μοι χρυσόν απαιτεί”. Ερμηνεία: Αντί κακού κυνός σύν απαιτεί. Επί των καλά αντί κακών απαιτούντων)/ “Τομ πήρε γι’ ασήμι και ευρέθη χάλκωμα!”(Περίσταση εκφοράς: Επί συνοικεσίου/ Χρήστος Κορύλλος, Πάτρα 1926).
“Κουνιώνται τα χαλκώματα, κουνιώνται κι οι βελόνες”( Χρήστος Π. Κορύλλος, Αχαΐα, Πάτρα 1910)
“Ένα χάλκωμα νερό πέντε χάχλες τραχανό!” (Λ.Α. αρ. 214, σελ. 220, Ι. Αγακίδης, Ζωπάνιον Σισανίου,1895) / “Πέντε χάχλις τραχανό, τσ’ ένα χάρκουμε νιρό”( Άγνωστος συλλογέας, Λέσβος)
“Σ’ αΐτικο χαλκό αΐτικα λάχανα ψήντανε” ( Άρ. 212, 70, 622 Τραπεζούντα/ αΐτικος=τέτοιος, τοιούτος/ Επί κακών προϊόντων κακού παράγοντος)/ “Σ σ’ αΐτικο χαλκό αΐτικα λάχανα ψήτανε” Άνθιμος Α. Παπαδόπουλος, Πόντος, Όφις 1931/ Σχόλια: Σε τέτοιο καζάνι τέτοια λάχανα ψήνονται)
“Έχω χαλκά στο λαιμό”( Χρ. Χρηστοβασίλης, Ήπειρος)/ “Πιάσ’ το χαλκά”( Άγνωστος συλλογέας/ Άδηλου τόπου)/ “Επιάστηκ’ από το χαλκά του καπετάν Αγγελή” (Άγνωστος συλλογέας/ Άδηλου τόπου/ σς ‘καπετάν Αγγελής’, κατά τα φαινόμενα, ο Αρχάγγελος Μιχαήλ)
“Αν είχεν η γη χαλκά, θα την σήκωνε” (Άγνωστος συλλογέας/Μικρά Ασία, Κύζικος/ Περίσταση εκφοράς: Λέγεται επί του ανδρειωμένου)
“Χαλκιάς μι τον χαλάτση δεν κάνει μαζί” (Λ.Α. αρ. 1411, Α. Τζαρτζάνος, Τύρναβος.)
“Ας σο χαλκόν ατς αφκά μυμύιας διαβαίνουνε»( υπό την χύτραν αυτής μυίαι διέρχονται/ Ι. Βαλαβάνης, Πόντος 1874 / Ερμηνεία: Επί των αμελών και οκνηρών γυναικών, αίτινες τιθέμεναι την χύτραν, εγκαταλείπουσι, του δε πυρός σβησθέντος μυίαι διέρχονται υπ’ αυτήν)/ “Ας σο χαλκόν ατς αφκά’ μυμύγια, διαβαίνουν”( Κάτω από το καζάνι της περνούν μυίγες/ Άνθιμος Α. Παπαδόπουλος, Πόντος, Κερασούντα 1929 / Περίσταση εκφοράς: Επί γυναικός νωθράς. Η μεταφορά εκ της παραμελούσης το παρασκευαζόμενον φαγητόν μέχρι τοιούτου βαθμού, ώστε να σβήσει η φωτιά και να περνούν ελευθέρως υποκάτωθεν της χύτρας μυίαι)/ “Ασ’ σο χαλκόν – ατ’ς αφκά μυίας περάν’νε και αντιπεράν’νε” ( Ξενοφών Κ. Άκογλους, Πόντος, Κοτύωρα1939Σχόλια / Περίσταση εκφοράςΑπό τον τέντζερή της κάτω μυίγες περνούν κι’ αντιπερνούν – Ανοικοκύρευτη που δεν έχει το νου της στο σπίτι της).
“Ο Κουτσός ήβαλε τη γρα στο χάρκωμα” ( Ειρήνη Παπαδάκη, Κρήτη, Σητεία 1938)/ “Ο κουτσοφλέβαρος ήβαλε τη γριά στο χάρκωμα απιντιάτω”(Λ.Α. αρ.749, σ.437, Βιάννος Κρήτης, Γ.Λουλάκις)/ “Κύριε ‘λέησο Φλεβγάρη, κι εις το χάρκωμα με ‘άλλεις;”(Κάρπαθος)
“Του χαρκίου η μανέα αν εβγεί”. ( αν βγει η καπνίλα του καζανιού/ μανέα=καπνιά, καρβουνίλα/ Άνθιμος Α. Παπαδόπουλος, Αρχείον Πόντου Γ’, 1931, σ. 70/ Περίσταση εκφοράς. Επί απραγματοποιήτων)
“Περνά τ’ αβγά με ντο χαλκά” (Με ντο χαλκά = από το χαλκά /Κλειώ Σταματιάδου, Γ. Α. Μέγας, Πόντος, Μεσημβρία 1936 / Σχόλια: Πουλεί τα πολύ μικρά αβγά, όσα περνούν από το χαλκά και τα μεγάλα τρώγει η ίδια)/ “Τ’ αυγά περνα ‘πο το χαρκά”ή “Περνά τ’ αυγόν αφ’ τον χαρκά”( Εμμανουήλ Ιωαννίδης, Αμοργός 1876/ Ερμηνεία: Φιλάργυρος/ Σχόλια: Ως δοκιμάζουν οι Οβραίοι, εξηνταβελόνης/ Ευαγγελία Κ. Φραγκάκι, ‘Συμβολή στα λαογραφικά της Κρήτης’, Αθήνα, 1949, σελ. 161)
“Μαρασιώτη και Χαρκίτη, Λιντιακό κι’ Αρχαγγελίτη μην τον βάλης εις το σπίτι”( Θεόδωρος Κωνσταντινίδης, Ρόδος)
“Χαρκοκούδουνον(ή Μπρουζοκούδουνον) κι αν βάλεις κουδαλιές(ή κουναλιές) βρωμεί τ’ αυτί σου” ( Εμμανουήλ Ιωαννίδης, Αμοργός1876/ Σχόλια: Πίθηκος ο πίθηκος, καν χρύσεα έχη σύμβολα, Κουναλιές=κουδαλιές, κώδιον ( https://lsj.gr/wiki/%CE%BA%CF%8E%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CE%BD), κουδόμαλλα, κυνάθρα/ Δια τους οψιπλούτους, οις παραμένει η αρχαία της πτωχείας ευτέλεια- σσ: π.χ. ως οσμή από τη στάνη )
ΓΤ said
108
CEO
Μαρία said
107 Στην Ελλάδα απο το ’95, γράφει το βιογραφικό του στο λινκ του 85.
Μαρία said
108 Και Βλάχος https://www.datajournalists.co.uk/2025/09/19/o-talantoychos-kyrios-palios/
ΣΕΜ ΑΕ στο εξής ο ΟΣΕ. Να μας θυμίζει και τον ΣΕΚ.
Αλφα_Χι said
113. Και το παραπάνω λινκ μας πάει και σε ένα ακόμα ρεπορτάζ για το μπάζωμα στα Τέμπη με όλες τις ανατριχιαστικές λεπτομέρειες εκείνων των ημερών.
ΓΤ said
-Η ψαρόσουπα σου λέω ήταν θεϊκή. Το ψάρι υπέροχο, ωραία βρασμένο, ήταν λαχταριστό έτσι όπως ήρθες στο δίσκο. Εγώ έφαγα δύο πιάτα.
(υποστράτηγος στη μακαριά της γυναίκας του)
ΓΤ said
ήρθε
ΜΙΚ_ΙΟΣ said
94.
Τέτοιου είδους ουρανομήκεις μ@λαηδίες (σκοπιμότατες…) πληθαίνουν τελευταία, σε επίσημα γραφόμενα – εφημερίδων, σάιτ, βιβλίων κ.λπ.
97.
Και η ‘χάλκευσις’, με τη σημασία της μεθοδευμένης παραποίησης της αλήθειας, διαστρέβλωσης, μάλλον από γαλλικά είναι και εμφανίζεται από το 1860 και μετά. Η χρήση με κυριολεκτική σημασία της (επεξεργασία χαλκού) ήταν σαφώς παλαιότερη.
106.
!!!
110.
Εντυπωσιακή – ως συνήθως – η συλλογή!
>> “Ο κουτσοφλέβαρος ήβαλε τη γριά στο χάρκωμα απιντιάτω”?? Προφανώς, ‘αποκάτω’.
Μικρή συμπλήρωση (από Σητεία): “Που βατσισθεί* στο χάρκωμα και στην αλευροδόχη, πλειό του δε ξεβατσίζεται, το χούι πούχει, τόχει”.
(Περιοδικό ΜΥΣΩΝ, τόμος Ε, 1936)
*βατσίζομαι = εθίζομαι, κακοσυνηθίζω.
Μιχάλης Νικολάου said
36, … γαλαζόπετρα …
Χαλκός κι αυτή (θειικός, σε χρήση και από ψεκάζοντες)
Μιχάλης Νικολάου said
Χαλκός και για αντισύλληψη
Nestanaios said
Χαλκός λέξη πανάρχαια και κακοποιημένη ως προς την ετυμολογία. Αυτός είναι ο λόγος που τώρα αναζητάμε ρίζες, εδώ και εκεί, χωρίς να μας οδηγούν πουθενά.
Η ετυμολογία διαίρεση των λέξεων απεργάζεται και ξεκινά πρωτίστως με την αποκάλυψη του θέματος οπού θέμα είναι η μια και αδιαίρετη έννοια πάντοτε συνυφασμένη με την φύση του ανθρώπου, με τον άνθρωπο.
Χαλκός. Το θέμα δεν μπορεί να είναι «χαλκ» επειδή μέσα σε μια συλλαβή δεν μπορούμε να έχουμε, μιλώντας πάντοτε ετυμολογικά, δυο ίδια στοιχεία. Τα «κ» και «χ» πέρα από τη διαφορά πνεύματος που φέρουν, είναι και τα δυο στοιχεία χωρικά. Αναφέρονται σε χώρο και μέσα σε μια συλλαβή, μέσα σε μια έννοια, δεν μπορούμε να έχουμε δυο αναφορές.
Πρέπει να πάμε πίσω να αναζητήσουμε άλλη εκδοχή θέματος.
Μήπως το «χαλκός» είναι τριτόκλιτο;
ΜΙΚ_ΙΟΣ said
Και η παραλία ‘Χαλκός’ στα Κύθηρα. Όμορφη, αλλά μαζεύει πολύ κόσμο…https://www.kythera.gr/whattosee/beaches/chalkos/
Elias said
Τα μέταλλα δεξιότερα του υδρογόνου στην ηλεκτροχημική σειρά δεν είναι χαλκός, άργυρος, χρυσός; Αυτά που διαβρώνονται πιο δύσκολα, οπότε τα επέλεξαν για τα μετάλλια, να μένουν μια ζωή αστραφτερά. Είναι σωστή η σκέψη;
Stazybο Hοrn said
Δεν πρόλαβα να διαβάσω όλα τα σχόλια, αλλά το μετάλλιο εμείς το λέμε χάλκινο, η επίσημη ονομασία του όμως είναι μπρούντζινο. Κι αντίστοιχο μπέρδεμα έχουμε με την Εποχή του Χαλκού και την Bronze Age -κι είναι και οι προγενέστερες Chalcolithic Age και Copper Age… Μύλος.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Μεταλλίκια θυμάμαι να λέει ο παπούς μου κάποια παλιά (νόμιζα) νομίσματα . Παρήχηση, άσχετο)
Τελικά, βλέπω, μέσω γούγλη, ήταν τα μικρής αξίας κέρματα:
μεταλλικό νόμισμα μικρής αξίας (να πείτε πως πάτε στον εσπερινό και να σας δώσει η μάνα σας από ένα μεταλίκι ν’ ανάψετε κερί (Ν. Καζαντζάκης)), κέρμα, Lexigram .gr
και
Έβαλε ο παππούς τα μεταλλίκια στην απαλάμη του, τα πασπάτεψε με το δάχτυλο, αναποδογύρισε ένα, για να δει τι έχει από κάτω… έστρωσε με το δάχτυλο τα μουστάκια του… και του τα ‘δωσε πίσω. «Πάρ’ τα», του λέει. «Αν τα χαρτιά λένε καλά παραμύθια… μου τα λες και μένα και ξεχρεώνουμε.
Μενέλαος Λουντέμης, από το «Ένα παιδί μετράει τ άστρα»
sarant said
106 Μπράβο Σπύρο!
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
>>χαλκεύω
Χαρκεύω~ σπάω, ραγίζω, καταστρέφω, κάτι γυάλινο, πήλινο, πορσελάνινο κλπ.
Κάθε που πλύνει τα πχιάτα θα χαρκέψει κιανένα δυο (η ανεπρόκοπη :))
>>Χαρκιδιό
Όποιος δε θέλει τίκι τακ
στο χαρκιδιό δε μπαίνει
κι όποιος δε θέλει βάσανα
σ΄αγάπες δε μπερδένει
ΓΤ said
Την Κυριακή στη Ρώμη έχουμε το ντέρμπι μίσους Λάτσιο-Ρόμα
Λόγιες αδελφοποιτές μορφές συρρέουν εκατέρωθεν, και αναμένονται πνευματικές συγκρούσεις.
Στο πλευρό της Ρόμα: Παναθηναϊκός, Διναμό Ζάγκρεμπ, Ατλέτικο Μαδρίτης
Στο πλευρό της Λάτσιο: Γουέστ Χαμ, Λοκομοτίβ Λιψίας, Βίσλα Κρακο_βίας, Λέφσκι Σόφιας
Costas Papathanasiou said
117: Ναι, προφανώς “αποκάτω” (και όχι… ‘απιντιάτω’= άλλο ένα σφάλμα ψηφιοποίησης στου ΚΕΕΛ)
Πλάκα έχουν και αυτά τα παροιμιώδη, τα σχετικά με το κεφαλονίτικο τοπωνύμιο “Χάρκες”¨:
“Οι Χάρκες είναι χάρκωμα, τα Κέρ(γ)ια κερωμένα, του Μοσκλιανίτη το νερό δεν είν’ άλλο κανένα” ( Σπ. Μαρινάτος, Κεφαλληνία 1918/ Σχόλια: Χάρκες, αγροτική τοπωνυμία, η τοποθεσία αυτή έχει πηγήν ύδατος θαυμασίου, ως και τα Κέργια, ο δε Μοσκλιανίτης, άλλη αγροτική τοποθεσία, έχει φρέαρ ιαματικού ύδατος)
“Οι Χάρκες χάριν έχουνε, τα Κέρια κερωμένα, του Μοσκλιανίτη το νερό δεν το ‘φτασε κανένα” ( Δημήτριος Σ. Λουκάτος, Κεφαλληνία, Παλική 1952 / Σχόλια¨: Χάρκες πηγή της Αγία – Θέκλης, στην Παλική, Κεριά πηγή στο χωριό Καλάτα. Μοσκλιανίτης πηγή έξω από τα Δαμουλιανάτα )
“Χάρκα χάρκα- λόμπο λόμπο”. Εδώ υπόκειται η εξής εντόπια παράδοσις. Ένας άρχοντας όπου εκαθότουνε στον Αθέρα (χωριό μεταξύ Πάλλης και Θηναίας) έπαιρνε τον δούλο του να του κουβαλεί νερό από την περίφημη βρύση, τση Xάρκες. Εκείνος λοιπόν κατ’ αρχάς επήγαινε, έπειτα όμως επειδή του έπεφτε βαρύς ο δίωρος δρόμος έκαμε το εξής: Ευρήκε ένα λόμπο έξω από τον Αθέρα και από ΄κει αφού εκαθότουνε αρκετή ώρα, έπαιρνε νερό και επήγαινε εις τον άρκοντα. Και ο άρχοντας χωρίς να υποπτεύεται τίποτε, αφού εδροσίζετο με το νερό επεφώνει κατόπιν μετά μακαριότητος “χάρ’κα χάρ’κα”. Συγχρόνως όμως ο δούλος έλεγε κάτω από τα γένια του: “λόμπο λόμπο”. Η παροιμία αυτή λέγεται τώρα εις τοιαύτας περιπτώσεις καθ’ άς νομίζει κανείς ότι έχει ό,τι ζητεί ενώ άλλος έχει γνώσιν και συμφέρον από την πλάνην του. Έν παράδειγμα: Χωρικός τις εκατέβαζε εις τον έμπορον σταφίδα, ήν αν και καλήν o έμπορος την εύρισκεν -ογρή- τότε ο χωρικός αφού της έριξε αρκετή θάλασσα και έσφιξε, του την εκατέβασε. Ο έμπορος έλεγε “τώρα ναι, ετούτο είναι πράμα”. Ο χωριάτης όμως υπετονθόρυζε “λόμπο λόμπο”.( λόμπο, λόμπος, λίμπα, λούμπα= λάκκα με νερό/ Λ.Α. αρ.48, σ.6, Κεφαλληνία Αγ,Θέκλη, Γ.Κοκκίνης, 1915 ).
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Χαλκούνια
ΓΤ said
128 Ντίνος Παπαθάνας
Αούγκανοι ξεγελούσαν αούγκανους. Απολειφαδοκεφαλοκωλόβλαχοι
Prince said
Ε πώς να μη μπερδευτεί κανείς, όταν οι παρετυμολόγοι έκαναν το medaglia μετάλλια;
Είναι όπως όταν το δοράκινο το μετέτρεψαν στο ευηχότερο ροδάκινο, και ψάχνουμε όλοι πως σχετίζεται με τα τριαντάφυλλα.
Πέπε said
124
Εσύ στο παραθύρι κι εγώ στον καφενέ,
ρίξε ένα μεταλλίκι να πιω έναν καφέ.
___________________________
Την τράτα μου την πούλησα μες στη Θεσσαλονίκη
και γύρισα στη μάνα μου με δίχως μεταλλίκι.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
128, Κων. Παπαθ,
oι Χάρκες θα εχουν …μεταλλικό νερό 🙂
και παραπανω,
106, Spyr
να τον ακούμε τον …Χυτήρη για μεντάγια κλπ, ο ειδικότερος! 🙂
Ηθελα να χα μια καρδιά
μεγάλη σαν τ αλώνι
και σιδερένια και γερή
σαν του χαρκιά τ αμόνι
Μιχάλης Νικολάου said
127,
Ξέρουμε για
Λάτσιο/Ρώμα
πώς τοποθετούνται στο ντέρμπι
Λάτσιο-Ρόμα?
Μιχάλης Νικολάου said
131,
Πάντως, και το (ιταλικό) pedale έδωσε το πετάλι
(υπάρχει βέβαια και το πεντάλ απ’ τα γαλλικά)
Jorge said
Ένα μετάλλιο, βέβαια λειτουργεί και σαν εκκρεμές. Pendulum.
sarant said
124-132 Τη λέξη «μεταλλίκι» την πήραμε από τουρκ. metalik, από γαλλικά, άρα είδος αντιδανείου.
Νίκος Κ. said
0: «Ο χαλκός ήταν το πρώτο μέταλλο που έμαθε να κατεργάζεται ο άνθρωπος· ο σίδηρος ήρθε αργότερα. Ηταν η λεγόμενη «εποχή του χαλκού».»
Το πρώτο μέταλλο που έμαθε να κατεργάζεται ο άνθρωπος φαίνεται να είναι ο μόλυβδος: Μεταλλικές χάντρες από μόλυβδο που χρονολογούνται από το 7000–6500 π.Χ. έχουν βρεθεί στη Μικρά Ασία και μάλλον αντιπροσωπεύουν το πρώτο παράδειγμα τήξης μετάλλων.
Ίσως «δεύτερος» να ήρθε ο χρυσός. Οι σχετικά περιορισμένες εφαρμογές τους δεν μπόρεσαν … να δημιουργήσουν εποχή, οπότε ο χαλκός πήρε τη δόξα με την «εποχή του χαλκού»
Alexis said
Χάλκωση είναι η παθολογική κατάσταση κάποιων οικόσιτων ζώων (συνήθως αιγοπροβάτων) που οφείλεται στην υπερβολική πρόσληψη χαλκού.
Συνήθης αιτία η βόσκηση σε περιοχή όπου έχουν γίνει αλόγιστοι ψεκασμοί με χαλκούχα φυτοφάρμακα ή χρήση χαλκούχων λιπασμάτων.
DaPonte said
Καλημέρα.
Ιατρικών πληροφοριών συνέχεια: Ηπατοφακοειδής εκφύλιση ή Νόσος Wilson είναι μια – ευτυχώς σπάνια- κληρονομούμενη διαταραχή του μεταβολισμού του χαλκού στον ανθρώπινο οργανισμό που οδηγεί σε υπερβολική συσσώρευση και εναπόθεση του χαλκού στα εσωτερικά όργανα (κυρίως ήπαρ και εγκέφαλο). Το αποτέλεσμα, από την τοξική δράση του χαλκού είναι μία πληθώρα νευροψυχιατρικών και άλλων συμπτωμάτων. Θεραπευτικά αντιμετωπίζεται με χορήγηση πενικιλλαμίνης, η οποία δεσμεύει τον χαλκό και οδηγεί σε απέκκριση του από τα ούρα.
Νίκος Κ. said
138: (συνέχεια) δηλαδή ο χαλκός μάλλον πήρε το χάλκινο μετάλλιο ως προς τα πρώτα στοιχεία που κατεργάσθηκε ο άνθρωπος 🙂
sarant said
138-141 Χαχαχα, ταιριάζει!
Πέπε said
5 Το «χαλκό» του Διακογιάννη είναι προφανώς από το χαλκούν, όπως το χρυσό από το χρυσούν. Μόνο που το χρυσό (και ο χρυσός, που στο αρσενικό συμπίπτει με το ουσιαστικό για το ίδιο το μέταλλο) είναι φυσικός σχηματισμός εμπεδωμένος από αιώνες, ενώ ο αντίστοιχος για το χαλκούν είναι «χάλκινο».
Νίκος Μαστρακούλης said
«…Χαλκηδόνα, επειδή εκεί άκμαζε η χαλκουργία ή υπήρχαν κοιτάσματα χαλκού»
Αν δεν απατιέμαι, η Χαλκηδόνα (το Καντίκιοϊ), πριν πάνε οι Μεγαρείς, ήταν εμπορικός σταθμός των Φοινίκων ονόματι Καλχηδόνα (=Νεάπολη, όπως τόσες άλλες). Νομίζω ότι το Χαλκηδόνα προέκυψε από το Καλχηδόνα, όχι από τον χαλκό.
(Χαιρετώ, Νικοκύρη εν Καμίνο)
Prince said
135. «Πάντως, και το (ιταλικό) pedale έδωσε το πετάλι«.
Κι εκεί παρετυμολογία υποψιάζομαι, απ’το πέταλο.
DaPonte said
Η Χαλκίδα, κατά την αρχαιότητα, ενεπλάκη στον πλέον μακροχρόνιο εμφύλιο πόλεμο στον ελλαδικό χώρο (60 χρόνια) με τη γειτονική της Ερέτρια για το διαφιλονικούμενο Ληλάντιο Πεδίο, την εύφορη πεδιάδα ανάμεσα στις 2 πόλεις. Αποτέλεσμα της εμφύλιας διαμάχης(στην οποία έλαβαν μέρος ως σύμμαχες των 2 αντιπάλων και άλλες ελληνικές πόλεις) ήταν να εξασθενήσουν οικονομικά οι 2 πόλεις και να κυριαρχήσουν ως εμπορικές δυνάμεις τα Μέγαρα, η Κόρινθος, η Αθήνα και οι πόλεις της Ιωνίας.
ΓιώργοςΜ said
138 Όμως μόλυβδος και χρυσός ελάχιστα χρηστικά αντικείμενα μπορούν να παράξουν, ενώ ο μπρούντζος όντας πολύ σκληρότερος μπορεί να δώσει εργαλεία και όπλα.
Αγγελος said
Costa X (91), υπάρχει τετραχλωριούχος σίδηρος; Από τη σχολική χημεία μόνο δι- και τριχλωριούχο θυμάμαι! Αλλά βέβαια με κσνονικά άλατα σαν αυτά δεν θα εκτόπιζε ο χαλκός τον σίδηρο… Τι λέει ο πρώην χημικός μηχανικός Νικοκύρης;
sarant said
44 Βρε καλωστον! Μπορεί να έχεις δίκιο
sarant said
48 Υπάρχει ως ανιόν μονο
Αγγελος said
(131, 135) Παρετυμολογία από το πέταλο εμφιλοχώρησε 🙂 πιθανότατα σε όσους το λένε πετάλι. Εγώ πάντως ανέκαθεν πεντάλι το έλεγα, και υπέθετα ότι και οι περισσότεροι συνέλληνες έτσι το λένε. Κάνω λάθος; — Από την ίδια λατινική πηγή πρέπει να προήλθε και το πηδάλιο, που κανείς (αν δεν έχει το χούι) δεν το υποπτεύεται για ξένη λέξη.
Αγγελος said
Ορείχαλκο δεν λέει ο Πλάτων κάποιο μυθικό μέταλλο (σαφώς όχι τον μπρούντζο) στην περιγραφή της Ατλαντίδας;
Μιχάλης Νικολάου said
151,
Πεντάλι αντί πετάλι, μήπως εκεί που λέγεται και πεντάλ (πχ στο πιάνο)?
Το πετάλι γενικό, δίνει και ορθοπεταλιές κ.ά.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Kardeş Türküler / Tencere Tava Havası