Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Η χαρά της διανοίξεως (Μποστ)

Posted by sarant στο 5 Απριλίου, 2012


Η άνοιξη έχει μπει πια για τα καλά, καιρός να βάλει και το ιστολόγιο ένα ανοιξιάτικο σκίτσο του Μποστ, που είναι επίκαιρο και από μία ακόμα άποψη, καθώς πρόσφατα ακούστηκε η πρόταση του Ιδρύματος Ωνάση για ρηξικέλευθες επεμβάσεις στο κέντρο της Αθήνας -και το σκίτσο έχει θέμα του μια προηγούμενη επέμβαση μεγάλης κλίμακας που έγινε πριν από μισόν αιώνα και κάτι.

Το σκίτσο δημοσιεύτηκε στις 25 Ιουλίου 1959 στον Ταχυδρόμο, και μάλιστα στο εξώφυλλο -μια τιμή που σπάνια γινόταν σε γελοιογράφο. Το καλοκαίρι του 1959 γίνονταν μεγάλα έργα στο κέντρο της Αθήνας και συγκεκριμένα για τη διάνοιξη της οδού Κοραή και τη διαμόρφωση της πλατείας Ομονοίας. Τις αμέσως προηγούμενες μέρες το Τεχνικό Επιμελητήριο είχε διοργανώσει ημερίδα για τα μέτρα.

Δεν έχω βρει φωτογραφίες της Κοραή πριν και μετά, πάντως τα έργα δεν είχαν ως αποτέλεσμα τη μετατροπή της σε (κάτι σαν) πλατεία όπως είναι σήμερα αλλά απλώς τη διαπλάτυνσή της· αυτοκίνητα εξακολουθούσαν να κυκλοφορούν, έως το 1972 που έγινε η σημερινή πεζοδρόμηση. Εξάλλου, το αρχικό σχέδιο διάνοιξης της Κοραή ήταν πολύ πιο φιλόδοξο από αυτό που τελικά εφαρμόστηκε: προέβλεπε μετατροπή της σε Λεωφόρο που θα συνεχιζόταν και μετά την πλατεία Κλαυθμώνος και θα έφτανε έως την πλ. Μοναστηρακίου. Οι αντιδράσεις των καταστηματαρχών του κέντρου, μαζί με το μεγάλο κόστος, απέτρεψαν αυτή την επέκταση και περιόρισαν πολύ την κλίμακα των έργων. Όσο για την Ομόνοια, αν δεν κάνω λάθος τότε είναι που εγκαταστάθηκαν τα σιντριβάνια και μετατράπηκε από πλατεία σε κόμβο -ενώ με την πρόσφατη εκ νέου μετατροπή έχει ξαναμετατραπεί σε πλατεία. (Όποιος έχει κάτι να συμπληρώσει εδώ, ευπρόσδεκτος. Ειδικά για την Ομόνοια, πολύ καλό είναι το άρθρο του καθηγητή της Αρχιτεκτονικής Γ. Σαρηγιάννη, με πολλές αναφορές στον Μποστ).

Να σημειωθεί ότι βρισκόμαστε στην πρώτη σκιτσογραφική περίοδο του Μποστ, μόλις έχει αποκτήσει δική του στήλη, το «Μποστάνι του Μποστ» (αντί απλώς να εικονογραφεί κείμενα άλλων, όπως έκανε π.χ. με τις Σταυροφορίες). Ακόμα δεν έχει δημιουργήσει τους πασίγνωστους ήρωές του, τη μαμα-Ελλάς, τον Πειναλέοντα και την Ανεργίτσα, που θα τους γεννήσει τις αμέσως επόμενες εβδομάδες. Το 1959 είναι χρονιά απίστευτης δημιουργικότητας του Μποστ, και αν κάποιος κάποτε επιχειρήσει ανθολογία των έργων του θα είναι αναγκασμένος να αποδεχτεί υπεραντιπροσώπευση των σκίτσων του 1959 αλλιώς θα αφήσει έξω εξαιρετικά σκίτσα. Ενδεικτικό είναι ότι τα θαυμάσια σκίτσα που περιλαμβάνονται στη σελίδα του Κουκουζέλη, απ’ όπου πήρα και το δικό μας επειδή βαριέμαι να σκανάρω, έγιναν όλα μέσα σε τρεις μήνες, από Ιούλιο έως Σεπτέμβριο του 1959. Στα έργα Ομόνοιας-Κοραή έχει αφιερώσει κι άλλο εξαιρετικό σκίτσο, που το βλέπετε στην παραπάνω σελίδα.

Ξαναγυρίζοντας στο σκίτσο μας, ο Μποστ κάνοντας λογοπαίγνιο της διάνοιξης με την άνοιξη παρουσιάζει τους εργολάβους ντυμένους με παιδικά-ναυτικά ρούχα να πανηγυρίζουν την ευκαιρία για τεράστια κέρδη που τους έδιναν τα νέα έργα. Στη μπορντούρα έχουμε ένα άλλο τραγούδι, όχι παιδικό πια, που χρησιμοποιεί διάφορα δημοτικά μοτίβα κάνοντας λογοπαίγνιο με την άλωση της Πόλης (ή της πόλης):

Πότε θαρθή μια διάνοιξι ναρθή το καλοκέρη
να βγουν μπουλντόζες στας οδούς να φτηάξουμε τανμπούρια
Να ιδώ του Βάλτου τα χωργιά από ψηλή ραχούλα
να ιδώ κε την Ομόνηα με τα νερά τα κρεία
και τα μικρά κλεφτόπουλα να πέζουν με τις σκάλες
Κε όταν μίνο μώνος μου δίχος καμιάν βοήθηα
υψόνοντας τα μάτια μου στον ουρανό να είπω:
«Κύριε Παντοδύναμε δημιουργέ του κόσμου
ελέησον το πόπολον, ελέησον την πόλιν
γιατ’ είναι θέλημα Θεού η πόλι να χαλάση»
Η Δέσποινα ταράχτηκε, δακρύσαν οι εικόνες
«Σώπασε κερά Δέσποινα και σεις ’κόνες μην κλαίτε
Πάλι με χρόνους με καιρούς, πάλι δικιά σας θάναι».

(Παρεμπιπτόντως, να σημειωθεί ότι ο Μποστ παρωδεί την παλιότερη, αρχική μορφή του δημοτικού στίχου, «πάλι δικά σας θάναι», και όχι τη διόρθωση του Ν. Πολίτη που έγινε πασίγνωστη, «πάλι δικά μας»).

105 Σχόλια to “Η χαρά της διανοίξεως (Μποστ)”

  1. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Καλημέρα. Οι φάτσες των εργολάβων μου φαίνονται πολύ εξειδικευμένες, μάλλον θα απεικονίζουν τις πραγματικές φυσιογνωμίες, αλλά που να βρεις τους εργολάβους της εποχής.

  2. Καλημέρα κι από μένα! Εμένα μ’ αρέσει κι η άλλη αντίστοιχη του Μποστ, «μην περνάτε τα εσκαμμένα για μένα» -βλέπω ότι είναι και η αγαπημένη του Κουκουζέλη.

  3. bernardina said

    Συν Αθηνά και κτίρια μετακίνει, γράφει η πεσμένη πινακίδα κάτω δεξιά,
    και η μπάρα μπροστά από τον οδοστρωτήρα Έργα ΓΕΚΜΟΑ, που ήταν το Γραφείο Ελέγχου Κατασκευών Μελετών Οδοποιίας Αθηνών, υπηρεσία του Υπουργείου Δημοσίων Έργων..

    Πάντως ο δικός μας Δήμος άνοιξε «θέσεις εργασίας» ξεπατώνοντας τις μηλίτσες και τους όμορφους θάμνους που είχε φυτέψει πριν από είκοσι χρόνια, αφιλοκερδώς και με δική του πρωτοβουλία, ένας από τους πρώτους κατοίκους της περιοχής, γύρω από το μικρό γήπεδο του μπάσκετ της γειτονιάς, για να υψώσει (ο Δήμος) πετρόχτιστη μάντρα και να παρουσιάσει «έργο».
    Τα εισαγωγικά αφιερωμένα με όλη μου την αγάπη σ’ αυτόν που τα μισεί 😀

    Τελικά τα πάντα είναι θέμα κλίμακας…

  4. Επίκαιρο αφιέρωμα επειδή πάλι ακούμε για πεζοδρόμηση, εννοώ στην Πανεπιστημίου (και βάλε). Λέω επίκαιρο γιατί θα πρέπει ν’ αποφευχθεί η καταστροφική οριζόντια πεζοδρομική μορφολογία της Κοραή που από πανέμορφος ελεύθερος δρόμος αυτοκινήτων που ήταν μοιάζει τώρα με αλάνα εγκατάστασης τσαντιριών με όλες τις παράγκες και μικροκατασκευές που φιλοξενεί.

    Γιάννης με καλημέρες

  5. voulagx said

    «Ετσι, όταν ο πατέρας του Οθωνα, βασιλιάς της Βαυαρίας Λουδοβίκος, ήρθε στην Αθήνα για να επιμεληθεί της ανέγερσης των ανακτόρων μαζί με τον προσωπικό του αρχιτέκτονα Φρειδερίκο φον Γκέρτνερ απέρριψε αμέσως τη θέση της πλατείας Ομονοίας και επέλεξε την περιοχή της πλατείας Συντάγματος.»
    Sarant, νομιζω οτι ο καθηγητης επεσε θυμα της γενικομανιας, οχι;

  6. Δεν ξέρω αν μας ειδοποίησες για την παρουσίαση του Λαπαθιώτη (σου Α΄) στο προχθεσινό κυριακάτικο Βήμα. Στην αρχή που λέει
    Την ανεξερεύνητη διάσταση του πεζογράφου Ναπολέοντα Λαπαθιώτη (1888-1944) αποσκοπεί να αναδείξει ο Νίκος Σαραντάκος συγκεντρώνοντας σε μια πολύτομη έκδοση τα διηγήματα του αυτόχειρα ποιητή της παρακμής…
    το διάβασα » σε μια πολύτιμη έκδοση«.
    «Μπράβο», είπα.
    Μετά σκέφτηκα πως εύκολα πληκτρολογείται ο αντί ι όπως και λόλα αντί όλα
    Να περιμένουμε ένα «διαγωνισμό» με τις λέξεις που έχουμε δει πληκτρολογώντας και αμαρτάνοντας;

    Γιάννης

  7. ppan said

    Ευχαριστώ. Τα χαμόγελα και το σκέρτσο των μουστακαλήδων εργολάβων είναι απολαυστικά.
    Το «δικά σας» ταιριάζει και νοηματικά περισσότερο στο μπόστειο ποίημα από το «δικά μας».

  8. NM said

    #1: Όθων, Λέφας, Τετενές. Οι εθνικοί εργολάβοι της εποχής, αν πρόκειται γι’αυτούς.

  9. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Ο Όθων Λέφας-Τετενές ήταν ένας άνθρωπος.
    Κάποιος τον είχε ξαναναφέρει στο μπλογκ https://sarantakos.wordpress.com/2010/03/28/arisantanis/#comment-28745

  10. Aρκεσινεύς said

    Η φορολογική δήλωση του Πειναλέοντα (Μποστ 1961)

    Παράπλευρο και επίκαιρο.
    Η συγκεκριμένη γελοιογραφία του Μποστ δημοσιεύτηκε πριν από 51 χρόνια στο τεύχος Φεβρουαρίου 1961 του περιοδικού «Δρόμοι της Ειρήνης», της Ελληνικής επιτροπής για την Διεθνή Υφεση και Ειρήνη , τακτικός συνεργάτης του οποίου ήταν και ο Μποστ.

    http://imageshack.us/photo/my-images/444/bost2.jpg/

  11. Μαρία said

    Και Υ.Δ.Ε. ο Σόλων Γκίκας.

  12. Πάντα απολαυστικός ο Μποστ!! Και απίστευτες οι λεπτομέρειες στο σκίτσο!!

    Π.χ. ο απελπισμένος κύριος μέσα στο «χαράκωμα» που αγκαλιάζει το σανίδι και κοιτάει τους εργολάβους να χορεύουν! Απίθανος! 😀

  13. Alexis said

    Εξαιρετικός όπως πάντα ο Μποστ και απολαυστική η παρωδία του στους δημοτικούς στίχους!
    Έγινε σίγουρα το 1972 η πεζοδρόμηση της Κοραή; Γιατί σα να μου φαίνεται ότι τέλη της δεκαετίας του ’70 τη θυμάμαι σαν κανονικό δρόμο. Αλλά δεν είμαι και σίγουρος, μπορεί να κάνω και λάθος…

  14. dr7x said

    Είναι κρίμα που δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε περισσότερα πρόσωπα. Νομίζω ότι πρέπει να απεικονίζονται μετέχοντες της τότε επικαιρότητας που θα είχαν κάνει δηλώσεις, ίσως διαμαρτυρίες κλπ. Δεν μπορεί να είναι τυχαίες οι δύο χαφιεδόφατσες στα δεξιά (η μια μέσα στο χαντάκι) που παρακολουθούν από κοντά συγκεκριμένα άτομα (της Αριστεράς, υποθέτω) –και η γυναίκα μέσα στο χαντάκι σίγουρα κάτι μου θυμίζει. Ο τελευταίος στο χαντάκι δεξιά κρατάει τσάντα. Είναι σχολική και είχε άραγε σχέση με την παιδεία ή υπονοεί κάτι άλλο η τσάντα;

    Μπορεί να χαθείς ώρες προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσεις όλα τα τότε οικεία…

  15. dr7x said

    Για παράδειγμα, ΥΔΕ ήταν από το 1958 ο τ. στρατηγός Σόλων Γκίκας, αλλά δεν μπορώ να βρω φωτογραφία του της εποχής να τον αντιπαραβάλω με το ναυτάκι.

  16. Μαρία said

    Ελευθερία, 18/7/1959 Συζήτηση για τα έργα σε αίθουσα του ΤΕΕ με ομιλίες δημάρχου και άλλων παραγόντων. Μνημονεύεται βέβαια και το παράδειγμα του Οσμάν.
    http://tinyurl.com/7nqsqxc

  17. Μαρία said

    15 Όχι δεν μοιάζει με κανέναν απ’ αυτούς. Υπάρχει στα επίκαιρα του αρχείου της ΕΡΤ.
    Εδώ στο 4.
    http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=3687&thid=12698

  18. Μαρία said

    του ΕΟΑ όχι της ΕΡΤ

  19. ppan said

    16: αυτόνα τον Οσμάν όλο με τρώει να τον γράφω με λατινικό αλφάβητο -πράγμα που κανονικά σιχαίνομαι- γιατί όσο και να τον ξέρω και να μένω σε σπίτι που σεμνύνεται για την οσμάνειά του αρχιτεκτονική, το όνομά του στα ελληνικά με παραπέμπει αυτόματα σε σουλτάνο. Να μην πω μια φορά που έκανα ξενάγηση σε κάτι Κύπριους και τους σκανδάλισα: «Μα Τούρκος έφτιαξε τους δρόμους στο Παρίσι;»

  20. Γιαυτό και εμείς οι παραδοσιακοί γράφουμε Ωσμάν. 😉

  21. Τίτος Εξώς Χριστοδούλου said

    20.
    Aπευκταία ,βέβαια, κάθε παραπομπή στην περίφημη κύκλωση του τετραγώνου του Παττακού. Αλλά θυμούμαι όταν ξοδευόμουν εν Λονδίνω που μου ζήτησαν κάποτε ένα κείμενο μου για την αναδιαμόρφωη της κεντρικής Αθήνας, κι ειδικά της Ομονοίας, σε Βρετανικο αρχιτεκτονικό περιοδικό. Προσήγγισα το θέμα με την οπτική γωνία του νεωτερικού στην έμπνευσή του τετραγωνισμού του κύκλου.

  22. Μαρία said

    19 Και με λατινικό να τον γράψεις, κάποιοι θα τον διαβάσουν Χάουσμαν. Έχω υπαρκτά παραδείγματα απο Έλληνες.
    20
    Αυτό δεν σας σώζει, μια και το σμ στα ελλην. προφέρεται ζμ.

  23. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα θαυμάσια σχόλια!

    Πότε έγινε η πεζοδρόμηση της Κοραή δεν είμαι σίγουρος, ομολογώ. Αν κάποιος ξέρει θετικά, ας το πει…

    Κι εγώ είχα υποψία ότι ο Μποστ ζωγραφίζει συγκεκριμένους εργολάβους, αλλά δεν είχα στοιχεία.

    Για τον Haussmann/Οσμάν θυμίζω ότι σε μια περιπέτεια του Ιζνογκούντ υπάρχει ένας Μπουλβαροσμάν.

  24. ppan said

    22. Εννοείται ότι διαβάζεται Χαουσ(ζ)μαν. Δεν υπάρχει λύση για τον Βαρώνο!

  25. Earion said

    Πω πω! Πώς θα πρέπει να ήταν η Αθήνα εκείνο τον καιρό! Όλο σκόνη, πέτρες, λάσπη…

  26. Μαρία said

    23 Η πρώτη πεζοδρόμηση ήταν της Βουκουρεστίου που έγινε, όπως βρίσκω, το ’78.
    Μπορεί η Κ. να πεζοδρομήθηκε με το ρυθμιστικό του ’85.

  27. Όπως είπε και ο Νικοκύρης το ΤΕΕ είχε διοργανώσει ημερίδα για τα έργα μερικά από τα σχεδιαγράμματα που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα μπορούμε να τα δούμε εδώ http://opac.tee.gr/cgi-bin-EL/egwcgi/439359/showfull.egw/2+0+1+full . Στα σχεδιαγράμματα φαίνεται και η σχεδιαζόμενη προέκταση της Κοραή, πάντως ενδιαφέρον έχει η αποτύπωαση του λεκανοπέδίου όπως ήταν το 1959.

    Επίσης εδώ http://opac.tee.gr/cgi-bin-EL/egwcgi/439359/showfull.egw/2+0+5+full μπορούμε να δούμε έν σχεδιάγραμμα με την πρόταση του Κώστα Μπίρη για το θέμα.

    Μήπως το ΤΕΕ θα έπρεπε να έχει αξιοποίησει κάποια κονδύλια από την «Κοινωνία της Πληροφορίας» ώστε να ψηφιοποίήσει τα Τεχνικά Χρονικά (τουλάχιστον) ώστε να είναι διαθέσιμα μέσω δικτύου ή έστω να τα δώσει την Google Books. Είναι κρίμα να μένουν ντοκουμέντα «στο ράφι».

  28. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #17
    Εγώ νομίζω ότι θα μπορούσε να του μοιάζει του Γκίκα το σκίτσο, αν εξαιρέσεις το μουστακάκι (απ’το 1959 ως το 1962 μπορεί να το ξύρισε). Έχει τα ίδια πεταχτά αυτιά, ίδιο σχήμα μύτης (βλ. το 5:06 του βιντέου ανέβασα το καρέ εδώ http://i39.tinypic.com/256z951.jpg ). Τι λέτε;

  29. bernardina said

    Έχω βάσιμες υποψίες ότι ο κύριος που χορεύει φάτσα κάρτα προς το μέρος μας είναι ο Εμμανουήλ Καλλιοντζής, προϊστάμενος του ΓΕΚΜΟΑ. Στο πουκάμισό του, δεξιά όπως τον κοιτάμε, φέρει τα αρχικά Ε Κ που σ’ αυτό το μέγεθος του σκίτσου φαίνονται πεντακάθαρα.

    Αν κοιτάξετε στην υποσημείωση με τον αρ. 69 αυτού του κειμένου θα δείτε το όνομά του.

    Λέω τώρα… 😕

  30. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Εδώ μια προκήρυξη έργου με υπογραφή Καλλιοντζή http://tinyurl.com/bnm5xzb
    Να του βρίσκαμε και καμιά φωτό…

  31. Emphyrio said

    Eπι χουντας και μεσα σε μια νυχτα (Πρωτομαγια του 1971; Κατι τετοιο νομιζω) εγινε πεζοδρομος το δρομακι αναμεσα Πανεπιστημιο και Ακαδημια, η Ρηγα Φερραιου αν δεν με απατα η μνημη μου. Την Κοραη την θυμαμαι κι’εγω κανονικο δρομο ως μεσα στην Μεταπολιτευση – ισως και μετα την πεζοδρομηση της Βουκουρεστιου αναμεσα Ακαδημιας και Πανεπιστημιου. Προσπαθω τωρα να θυμηθω αν η Κοραη ηταν πεζοδρομος στα φοιτητικα μου χρονια (1978 εως 1982, δηλαδη… tempus οντως fugit), αλλα δεν μου ερχεται καποια αναμνηση.

  32. silverkid said

    Και μια και μιλάμε για Μποστ, ας ακούσουμε και κάτι ανάλογο:

  33. sarant said

    Ευχαριστώ και για τα νεότερα σχόλια!

    Ένας φίλος έστειλε ηλεμήνυμα στο οποίο αναρωτιέται μήπως ο δεξιά με τα πεταχτά αυτιά είναι ο δήμαρχος Αθηναίων Άγγελος Τσουκαλάς
    http://mikros-romios.gr/1088/%CE%AC%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CF%82-%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%85%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CF%82-1906-1996/

    και μήπως ο ΕΚ είναι ο υφυπουργός Οικισμού Εμμ. Κεφαλογιάννης.

    Ως προς τον ΕΚ, και παρόλο που τα στοιχεία για τον Καλλιοντζή είναι ισχυρά, το μουστάκι το κρητικό με κάνει κι εμένα να κλίνω προς Κεφαλογιάννη,

  34. osiamaria said

    28 Λες αυτόν με το χιτλερικό μουστακάκι; Πολύ στρογγυλοπρόσωπο όμως τον έχει;
    Γιά δες τον κι εδώ το ’59. Στην αρχή τον βλέπω χωρίς μουστάκι, μετά μπροστά στο μικρόφωνο μου μοιάζει σαν να έχει.
    http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=2601&thid=12220
    Υπάρχει και βίντεο απ’ την επίσκεψη στη Β. Ελλάδα την ημέρα της δημοσίευσης του σκίτσου, αλλά είναι χαμένος στο πλήθος. Σε σχόλιο της Ελευθερίας η επίσκεψη συνδέεται ειρωνικά με τα έργα της οδού Κοραή.

  35. osiamaria said

    Η οσία είμαι εγώ. Με μπλόλαρε με καθυστέρηση η πόρσε και τα έκανα σκατά στην εγγραφή.

    33 Να τους εντοπίσουμε στα επίκαιρα. Ο δήμαρχος διετέλεσε και υπουργός δικαιοσύνης επι χούντας και τον αποκήρυξε ο γιος.

  36. osiamaria said

    Εγκαίνια πλαζ Βουλιαγμένης, 1/8/1958. Στο 8:18 ο τύπος στα δεξιά του Τσάτσου μοιάζει με τον Ε.Κ.
    http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=2609&thid=17734

  37. Μαρία said

    τεστ

  38. dr7x said

    Δεν τους βρήκα στα επίκαιρα.. 😦 Ούτε καν την ορκωμοσία της κυβέρνησης του ’58 (18/5) δεν έχουν. Και οι φωτογραφίες της κυβέρνησης (σαν σκόρπια διαδήλωση σε σχέση με τις σημερινές είναι) σε Ελευθερία και Μακεδονία (λίγο καλύτερη) είναι άθλιες.

  39. bernardina said

    http://www.ggk.gov.gr/?p=1215
    Εμμανουήλ Κεφαλογιάννης, υφυπουργός οικισμού

    http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=2601&thid=12220
    Εδώ στη θεμελίωση του ΓΧΚ.

    And the plot thickens… 😀

  40. Μαρία said

    38 Και Τσουκαλάς στο 0:30
    http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=2614&thid=12243

  41. sarant said

    39: Η εικόνα του Κεφαλογιάννη στα επίκαιρα ταιριάζει με το σκίτσο, αλλά εγώ είμαι σχεδόν βέβαιος ότι είναι αυτός επειδή έχω δει άλλα σκίτσα του Μποστ στα οποία παριστάνει σίγουρα τον Κεφαλογιάννη. Έπρεπε να το σκεφτώ και στο κυρίως άρθρο…

  42. Τσούρης Βασίλειος said

    Ο ΕΠΙΣΤΆΤΗΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ
    ΕΠΙ Ι. ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ

    Αλέξανδρος Σούτσος –Μάης 1831

    Φοίνικες και ταλαράκια το πουγγί μου κουδουνίζει,
    Και το στόμα μου σαμπάνιαις και ρυζόγαλο μυρίζει
    Χαιρετάτε με με σέβας , με βαθύν προσκυνισμόν
    Επιστάτης, Κύριοί μου, έγινα οικοδομών.
    Τεριρέμ,λαλά, λαλά
    Η δουλειά πάγει καλά. κλπ

  43. Μαρία said

    41 Αυτό το έβαλα παραπάνω για το Γκίκα. Πού εμφανίζεται ο Κεφ.;

  44. dr7x said

    Ο Κεφαλογιάννης υποδέχεται τον ΚΚ τον Α’ στο βιντεάκι που ανέβασε η Μπέρνι, στο 39.

  45. sarant said

    Ένας καλός φίλος μού έστειλε εικόνα με τον Κεφαλογιάννη παρμένη από το φιλμάκι του παραπάνω λινκ:

  46. Aρκεσινεύς said

    Καλησπέρα,
    Όχι μόνο το μουστάκι,αλλά και τα κατσαρά μαλλιά παραπέμπουν σε Κρητικό.

  47. Μαρία said

    44, 45 Α οκ. Έβλεπα λάθος βίντεο. Και ο ψηλός στην πλαζ της Βουλιαγμένης.
    Τον συμπαθούσαμε στην οικογένεια, γιατί με ενέργειές του επαναπατρίστηκε απο Ανατ. Γερμανία άντρας οικογενειακής φίλης, εννοείται Κρητικός. Τότε έμαθα και τη λέξη τοπικιστής.

  48. Μαρία, με γεια την γραβατάρα! 🙂

  49. Μαρία said

    48 Τι με γεια, βρε δύτη. Έμπλεξα στα καλά καθούμενα.

    Βάζω και τα εγκαίνια της Ομόνοιας, συντριβάνια, κυλιόμενες και άλλα μεγαλεία με τους ίδιους παίκτες στον αγιασμό.
    http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=3970&thid=17765

  50. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Όταν ήμουν μικρός, ο παππούς μου με πήγαινε τέτοια εποχή βόλτες στο δάσος και μου τραγουδούσε το:
    Ήρθε πάλι η άνοιξη
    ήρθαν τα λουλούδια.
    Πράσινα η γης φορεί
    και ανθίζει το κλαρί,
    και παντού χαράς χοροί
    και παντού τραγούδια,

    Είναι βέβαια το τραγουδάκι που παραλλάζει ο Μποστ και βάζει στο στόμα των παλικαριών του Υ.Δ.Ε. Είχε και δεύτερη στροφή:
    Στις κορφές ελιώσανε
    των βουνών τα χιόνια.
    ……………………………

    Γνωρίζει κανείς από που είναι το τραγούδι; Και μήπως θυμάστε τους τελευταίους στίχους της δεύτερης στροφής, γιατί τους έχω ξεχάσει κι ο παππούς πέθανε…

  51. Aρκεσινεύς said

    στις κορφές ελιώσανε των βουνών τα χιόνια,

    άνοιξε η τριανταφυλλιά και στην πρώτη τους φωλιά
    ήρθαν πάλι τα πουλιά, ήρθαν και τα αηδόνια.

    Όλη η φύση χαίρεται, χαίρεται και ψάλλεται,

    ψάλλετε κι εσείς παιδιά με χαρούμενη καρδιά,

    ο Χειμώνας θα ξανάρθει πάλι στα κλαδιά.

  52. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Ευχαριστώ πολύ! Και τώρα πλέον θα γκουγκλίζεται, όχι σαν πριν! 🙂

  53. Μαρία said

    50 Άγγελος Βλάχος απο τα Παιδικά, όπως και η φαιδρά πορτοκαλέα. Αντιγράφω απο Περάνθη. Εσένα σου το τραγουδούσε ο παππούς σου, εμείς το μαθαίναμε στο δημοτικό.
    Ήρθε πάλιν άνοιξις
    ………………………….

    Έλιωσαν στις κορυφές
    των βουνών τα χιόνια.
    Άνοιξ’ η τριανταφυλλιά
    κι εις την πρώτη τους φωλιά
    ήρθαν πάλι τα πουλιά
    κι ήρθανε τ’ αηδόνια

    Όλ’ η φύσις χαρωπά
    χαίρεται και θάλλει.
    Ψάλλετε και σεις, παιδιά,
    με χαρούμενη καρδιά!
    Ο χειμώνας τα κλαδιά
    θα μαράνει πάλι.

  54. dr7x said

    Η επόμενη ένδειξη είναι αρκετά τραβηγμένη, αλλά ίσως ο φαλακρός είναι ο αρχιτέκτονας Κώστας Μπίρης.
    http://desiris.blogspot.com/2011/12/blog-post_5359.html

    Όπως θα δείτε στις εικόνες εδώ

    http://goo.gl/K4pUu

    και οι τρεις της οικογένειας έχουν το ίδιο στιλ φαλάκρας και μοιάζουν κάπως στο σκίτσο.

  55. Μαρία said

    54 Ο Κ. Μπίρης είναι όμως ξερακιανός και δεν είναι γουλί.
    Φαλακρός γουλί στα βίντεα των εγκαινίων είναι κι ο Αλιμπράντης.

  56. sarant said

    Εντυπωσιάζομαι από το ερευνητικό σας δαιμόνιο!

  57. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #53
    Ευχαριστώ. Σχολικό δηλαδή έ;

  58. Μαρία said

    57 Ναι, όπως και τα άλλα του ίδιου, ο Μάιος μας έφτασε… και το εις το βουνό ψηλά εκεί…

  59. Aρκεσινεύς said

    Καλημέρα, για ένα ευχάριστο ξύπνημα
    του Βλάχου είναι και το παιδικό,λιγότερο γνωστό, το αηδόνι
    Μέσα στο δάσος περπατώ
    κι ακούω τα πουλάκια
    κάθε κλωνί
    και μια φωνή,
    σε κάθε δέντρο μουσική,
    χαρές και τραγουδάκια.
    κ.λπ.

  60. sarant said

    Καλημέρα και από εδώ. Σήμερα κατ’ εξαίρεση το ιστολόγιο δεν θα έχει άρθρο.

  61. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #58
    Τον Μάιο που έφτασε και την εκκλησιά στο βουνό τα έμαθα κι εγώ στο σχολείο. Το άλλο όχι. Ότι είναι του Βλάχου δεν το ήξερα.

  62. Immortalité said

    @60 Ευτυχώς, να προλάβουμε να διαβάσουμε τα (εξαιρετικά) χτεσινά 😉
    Κοίτα όμως κάτι συμπτώσεις αδερφάκι μου…

    Καλημέρα!

    @19 Και μένα μου το ‘χουν ρωτήσει.

    Μαρία με γεια το φουστάνι!

  63. ppan said

    Μπράβο παιδιά για την έρευνα, αλλά εμένα οι φάτσες των εργολάβων μου θυμίζουν αντίστοιχες φάτσες σε δεκάδες σκίτσα του Μποστ, δεν μου φαίνονται να παραπέμπουν σε πραγματικά πρόσωπα.

  64. dr7x said

    Καλημέρα,

    Από τη δική μου πλευρά πάλι έχω την εντύπωση ότι (τηρουμένων των αναλογιών) η συγκεκριμένη γελοιογραφία του Μποστ ακολουθεί τη λογική των εικονογραφημένων ιστοριών (όπως π.χ. οι εικόνες του αγώνα του Παναγιώτη Ζωγράφου). Έχω την αίσθηση ότι πέρα από την κεντρική ιστορία και τους τακτικούς δευτεραγωνιστές του Μποστ, όπως ο τροχονόμος, εδώ απαθανατίζει κι άλλες ιστορίες της τρέχουσας επικαιρότητας –αλλά ποιος ξέρει πια ποιες. Για παράδειγμα, οι δυο φιγούρες πάνω αριστερά, πάνω στον λόφο, είναι ολοφάνερο ότι είναι φυτευτές. Τι απεικονίζουν; Είναι εργάτες με ψάθινα καπέλα (αλλά τότε, τι χρειάζονται;) ή είναι Βραζιλιάνοι καφεργάτες; Μήπως είχε γίνει κάποιο σκάνδαλο με εισαγωγές καφέ; Μήπως είχε γίνει ντόρος εκείνη την εποχή στην Αθήνα με κανένα καφενείο; Δεν έχω ιδέα και απλώς σπεκουλάρω,

  65. dr7x said

    Και τώρα που το ξανακοιτάζω, είναι λογική η σκέψη της Μαρίας να είναι όλοι πολιτικοί (πιθανοί είναι οι Κεφαλογιάννης, Γκίκας, Αλιπράντης) που χορεύουν στο πρώτο πλάνο και να είναι ο Μπίρης (με τα γυαλιά του) ο μηχανικός με το διάγραμμα πάνω στη σκεπή, στο σπίτι ψηλά πάνω στο σχέδιο.

  66. ppan said

    Koitazontas alla skitsa tou Bost den blepete akrivos tis idies fatses? Min sas po oti kapos etsi sxediazei kai ton eafto tou, px sta skitsa pou synodevous kapoia peza tou.

  67. SecondLight said

    Ήρθε η άνοιξη με αυτοκτονίες…

  68. Καλαχώρας Λεώνικος said

    Μένω άναυδος. Όλα και όλοι σας υπέροχα/οι. Όσο για το λίνκ στα έργα του Μποστ, εύρημα μοναδικό. Δεν ε΄χω αρμοδιότητα να πω ‘Ευχαριστώ σε όλους’ διότι αυτό είναι προνόμιο του νοικοκύρη, μέσα μου όμως το είπα.

  69. Εγώ έκανα επανάληψη σε προηγούμενα, στο περί υιοθεσίας, παιδοθεσίας και τεκνοθεσίας.
    Σχετικά με τη ρίζα «τέκν-ο-» έμαθα στην ώριμη-ενήλικη ζωή μου τρεις λέξεις που μου πρόσθεσαν καινούριες έννοιες και το θεωρώ σημαντικό:
    1) σύντεκνος ( = κουμπάρος που έχει βαφτίσει το τέκνο της φιλικής οικογένειας),
    2) τεκνοθεσία (= λέξη που χρησιμοποιούσα από πνεύμα πολιτικής ορθότητας, χωρίς μάλιστα να έχω λάβει την ωραία επισήμανση του Νίκου » τέκνο = παιδί δικό μου, όχι γενικά παιδί») και
    3) τέκνησα ( = έφερα στον κόσμο παιδί, για γυναίκες).

    Νομίζω πως η χρήση της ρίζας «τέκν-ο-» πρέπει να ενθαρρυνθεί.

    Γιάννης

  70. τυφλόμυγα said

    67…και δολοφονίες και ξυλοδαρμούς μέχρι λιποθυμίας. Άστα.

    Ωραιότατο το άρθρο. Είναι αποκαρδιωτικό να βλέπεις τη στενή, διαχρονική σχέση πολιτικών -εργολάβων.

    Διαφωνώ με τις προτάσεις του Ιδρύματος Ωνάση. Ας μας σώσει κάποιος από τους όψιμους ευεργέτες. 😦

  71. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Χθες δημοπρατήθηκε από τον οίκο του Σπανού το Ημερολόγιο της Αυγής του 1977, με σκίτσα του Μποστ -ένα ανά μήνα.
    Ξέρει κανείς αν πουλήθηκε;

  72. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    62: Συμπτώσεις;

    64: Πάντως η τεχνοτροπία αυτών των σκίτσων διαφέρει λίγο από τα επόμενα του Μποστ.

    71: Τα πρωτότυπα; Αλλιώς, ήταν τόσο σπάνιο;

  73. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Τυφλόμυγα (70),
    συμμερίζομαι το αντικαπιταλιστικό σας μένος. Αν, όμως, έλειπαν κι αυτά τα Ιδρύματα, του Νιάρχου, του Ωνάση, κλπ., θα είμαστε στην κυριολεξία στον πάτο.
    Κι όσο περνάει ο καιρός, περισσότερο θα το καταλαβαίνετε αυτό (αν θέλετε).

  74. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    @72,
    όχι, ένα αντίτυπο απλώς του Ημερολογίου. Τιμή εξόδου 45 ευρώ (αν θυμάμαι καλά)…

  75. dr7x said

    @72 Μα Νικοκύρη μου, μόνος σου το έγραψες. Δεν ήταν μια συνηθισμένη γελοιογραφία, αλλά παραγγελιά για το εξώφυλλο του Ταχυδρόμου, άρα είναι λογικό να περιέχει και κάτι περισσότερο. Ίσως μάλιστα υπάρχει και «κλειδί» στο συγκεκριμένο τεύχος.

    @66 Κάθε γελοιογράφος χρησιμοποιεί δύο ειδών σκίτσα, ας τα πω (μη γνωρίζοντας την ειδική ορολογία) ατομικά (δηλαδή χαρακτηριστική απεικόνιση ενός διάσημου) και γενικά (ο εργάτης, ο χαφιές, ο πολίτης κλπ). Τα σκίτσα ακολουθούν τη χαρακτηριστική γραμμή του σκιτσογράφου («μοιάζουν» λίγο πολύ), αλλά τα μεν γενικά έχουν κάποιο χαρακτηριστικό κατηγορίας (π.χ. τα μαύρα γυαλιά του χαφιέ) και τα ατομικά κάποιο χαρακτηριστικό του προσώπου. Για ελάχιστα πρόσωπα, τακτικούς πελάτες και μόνο, οι σκιτσογράφοι πλάθουν ξεχωριστό σχέδιο αντί για ατομικό.

  76. τυφλόμυγα said

    73 Γιώργο Λυκοτραφίτη 😆 Δεν έχω κανένα αντικαπιταλιστικό μένος, ίσα ίσα. 😉 Απλά δε μ’ αρέσουν ούτε τα σχέδια του Ρέντζο Πιάνο (νέα Εθνική Βιβλιοθήκη) ούτε τα σχέδια του Ιδρύματος Ωνάση για την Πανεπιστημίου. (Μιλάω για τα σχέδια και μόνο γιατί δεν ξέρω πως θα είναι στην πράξη.) Σας κάλυψα;

  77. Μαρία said

    Δεν ξέρω ποιες συμπτώσεις εννοεί η Ιμόρ, αλλά διαβάζοντας στην Ελευθερία τα σχετικά με τις διανοίξεις έπεσα στη δίκη Γλέζου, Καρκαγιάννη και λοιπών, που τελείωσε στις 23/7/59.

  78. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    @76:
    Εννοείται. Κι ευχαριστώ.

  79. dr7x said

    @77: Οπότε τα πρόσωπα κάτω δεξιά «χωμένοι» μέσα στο χαντάκι μπορεί να είναι έμμεση αναφορά στη δίκη (δεν θα μπορούσε να βγει εξώφυλλο του Ταχυδρόμου με άμεσες αναφορές). Ο δικηγόρος (με την τσάντα), η γυναίκα (μορφή που θυμίζει χαρακτικό της αντίστασης), το περίεργο κλουβί από πάνω τους…

  80. ppan said

    O Mποστ δεν είχε πρόβλημα να κάνει πολύ πιο συγκεκριμένες τις αναφορές του, όταν υπήρχαν, ενώ οι φιγούρες που παρέπεμπαν σε υπαρκτά πρόσωπα είναι πιο δουλεμένες. Οι μουστακαλήδες είναι αδούλευτοι, ούτε μύτη ούτε πηγούνι, κλπ. Κοιτάξτε στην σελίδα του Κουκουζέλη που δίνει ο Νίκος το σκίτσο με τον παπα και τοςυ γυμνιστές. Αυτό είναι πορτρέτο. Αντίθετα, οι ποδοσφαιριστές δεν παραπέμπουν πουθενά, αλίμονο κιόλας δηλαδή. ΣΕ τιο διαφέρουν από τους εργολάβους;

  81. bernardina said

    Λεώνικε, από δικής μου μεριάς λέω ένα «παρακαλώ» γεμάτο ευγνωμοσύνη και μια χαμογελάρα νααα, για το κομμάτι του ευχαριστώ σου που με αφορά 😛 😛

    Μια μικρή παρατήρηση μόνο πάνω στο αν τα πρόσωπα είναι τυχαία ή όχι: Θα μου φαινόταν κάπως περίεργο να βάζει ο Μποστ καπελάκι με τα αρχικά ΥΕΑ στην κορδέλα και να ΜΗΝ απεικονίζει τον υπουργό. Ή τον τύπο με το αρχιτεκτονικό σχέδιο/χάρτη πάνω πάνω και να μην εννοεί τον υπεύθυνο αρχιτέκτονα. Θα ήταν λιγάκι… τσαπατσουλιά, πώς να το πω; Και δεν τις συνήθιζε τις τσαπατσουλιές ο μεγάλος! Γι’ αυτό συνυπογράφω το #75 του δόκτορος.

  82. ppan said

    Μα αν απεικόνιζε τον υπουργό με τρόπο σαφή, ώστε να αναγνωριζεται από τους αναγνώστες το καρτελάκι και τα υπόλοιπα αναγνωριστικά θα ήταν άχρηστα. Αυτό θα ήταν τσαπατσουλιά.

  83. […] sarantakos.wordpress.com Διαδώστε τοFacebookEmailPrintTwitterLike this:LikeBe the first to like this post. By Greekx • Posted in Home,Πολιτικη • Tagged Greece 0 […]

  84. sarant said

    Λοιπόν, δείτε το σκίτσο εδώ (Μποστ, Ιαν. 1962) που δείχνει πάλι τον Κεφαλογιάννη:

    και συγκρίνετέ τον.

  85. ppan said

    Πού είναι τα γαλάζια του μάτια στο σκίτσο του 1959;

  86. bernardina said

    #82. Μην κρίνεις με σημερινούς όρους. Τότε δεν υπήρχε η δυνατότητα με ένα κλικ να δεις τη φάτσα αυτού που ψάχνεις ή να σε βομβαρδίζει καθημερινά η τηλεόραση με τις δηλώσεις του, γιατί δεν υπήρχε τηλεόραση! Ήξερες όμως, ας πούμε από το ραδιόφωνο, ότι ο υπουργός λεγόταν Τάδε Ταδόπουλος. Έτσι νομίζω πως ο Μποστ στο συγκεκριμένο σκίτσο απεικονίζει συγκεκριμένα πρόσωπα, όχι συμβολικά (ή αντιπροσωπευτικά, αν προτιμάς), όπως ο Πειναλέων και η Ανεργίτσα.

    Παρόμοια πρακτική μ’ αυτή που λέει ο δόκτωρ συναντάμε και σε άλλους σκιτσογράφους, προγενέστερους ή σύγχρονους του Μποστ, που απέδιδαν τους ανώνυμους χαρακτήρες με διακριτικά του ρόλου τους (τα μαύρα γυαλιά και η καμπαρντίνα του χαφιέ, για παράδειγμα) και τα υπαρκτά, ας πούμε «επώνυμα» πρόσωπα, με κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους, που συχνά το τραβούσαν σε σημείο υπερβολής/καρικατούρας. Θαρρώ πως το ίδιο έκανε και ο Δημητριάδης, και ο Μητρόπουλος και άλλοι που δεν μου έρχονται τώρα τα ονόματά τους.

  87. ppan said

    Αν δεν τους ΄αναγνώριζαν ποιος ο λόγος να τους απεικονίσει; Και μιλάτε για εργολάβους και γραμματείς, όχι τον Καραμανλή. Ξαναλέω, κοιτάξτε πολλά σκίτσα του Μποστ, και θα δείτε τις ίδιες ακριβώς φάτσες. Για να μην κάνει 4 ίδιους εργολάβους σε άλλον βάζει μουστάκι ψιλό σε άλλον κατσαρά μαλλιά κλπ. Ο Μποστ δεν είναι σαν τους άλλους σκιτσογράφους, έχει ταλέντο ζωγραφικό, αν θέλει να σκιτσάρει κάποιον τον φτιάχνει ωραιότατα.

  88. bernardina said

    #87 Γιατί τους αναγνώριζε αυτός! 😀
    Για εργολάβους και γραμματείς μιλήσαμε αρχικά -μετά περάσαμε σε υπουργούς και υπεύθυνους αρχιτέκτονες. Προφανώς δεν είναι το ίδιο.
    Και τι πάει να πει ότι ο Μποστ δεν είναι σαν τους άλλους σκιτσογράφους; Όλοι τους αν θέλουν να σκιτσάρουν κάποιον τον σκιτσάρουν ωραιότατα, ο καθένας με το στυλ και το προσωπικό του ύφος. Άνετα μπορείς να ξεχωρίσεις τον Τσάτσο, τον Καραμανλή, τον Μαρκεζίνη, κλπ κλπ. από τα φρύδια, το μπόι, το σαγόνι τους.
    Και στο συγκεκριμένο σκίτσο, με εξαίρεση αυτόν τον φαλακρό που είναι πλάτη σ’ εμάς, οι άλλοι τρεις έχουν πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά κατά την άποψή μου. Αλλά οκέι, το κόβω εδώ από τη στιγμή που δεν μπορώ να αποδείξω τίποτα.

  89. (60). Αφεντικό, απίστευτο. Δηλώνεις με θράσος, ότι σήμερα δεν θα αναρτήσεις άρθρο στο ιστολόγιο και κανείς δεν ούρλιαξε: «Γιατρέ θέλω τη δόση μου!». Επικοινώνησε με τους φορείς απεξάρτησης και δώσ’ τους οδηγίες.
    (73). Αντικαπιταλιστικό μένος! Ρε Γιώργο, κόψε κάτι. Φιλοκαπιταλιστικό μένος έχουν ο Μπεγλίτης κι ο Κουκουλόπουλος, που με τις προκλητικές δηλώσεις τους, μια μέρα μετά την αυτοκτονία του κυρίου Δημήτρη, έχουν καταφέρει να σηκωθεί η τρίχα μας. Εμείς οι υπόλοιποι απλώς κάνουμε υπομονή. Θα προσπαθήσω να θυμηθώ τους στίχους μιας σπουδαίας ποιήτριας, της Έλλης Παπαδημητρίου: «Αυτό το κακό κάνουν πάντα οι ηττημένοι: κάνουν υπομονή». Μέχρι τώρα λοιπόν, έχεις δει μόνο την υπομονή μας…

  90. #9
    Όθων Λέφας-Τετενές, γνωστός στους κύκλπυς των μηχανικών και ως

    Κόθων Λεφτάς-Τενεκές

  91. silverkid said

    Να αναφέρω εδώ, έστω και αργά, ότι αυτό είναι το τελευταίο Σαββατοκύριακο, που παίζεται στο θέατρο Στοά η «Φαύστα» του Μποστ, την οποία είχε αναφέρει και ο Νικοκύρης -με όλο το σεβασμό- σε προηγούμενο άρθρο και είναι εξαιρετική. Επίσης, στο θέατρο πωλείται λέυκωμα του Μποστ που είχε εκδόσει η Στοά το 1996.

  92. silverkid said

    …και κοστίζει €40.

  93. sarant said

    91-92: Το άλμπουμ είναι εξαιρετικό, με πολύ μεράκι και αγάπη φτιαγμένο από τον Κώστα Μποσταντζόγλου, γιο του Μποστ,. και τα αξίζει τα λεφτά του όσο κι αν, πράγματι, σαράντα ευρώ δεν είναι παίξε-γέλασε.

    Και η παράσταση αξίζει, μην τη χάσετε!

  94. Δημήτρης Φύσσας said

    # 31 Γρηγορίου Ε΄ λέγεται ο πεζόδρομος. Ρήγα Φεραίου είναι ο παράλληλος δρομάκος, μεταξύ Βιβθλιοθηκης – Πανεπισήμιου, που όμως είναι άσφαλτος.

  95. Βιβλιοθήκης εννοώ, γμτ.

  96. Giorgos Kollias said

    ΓΕΚΜΟΑ: Γραφείο Ελέγχου Κατασκευής Μονίμων Οδοστρωμάτων Αθηνών

    Η πεζοδρόμηση της Κοραή έγινε την άνοιξη του 1985.

  97. ππαν said

    Νικοκύρη, γιατί γράφεις πως η διόρθωση «δικά μας» είναι του Πολίτη; Νομίζω πως ο Πολίτης το υιοθέτησε το 1918 και μάλιστα σε ένα άρθρο, όχι σε βιβλίο. Στην πρώτη έκδοση των Εκλογών το 1914, όταν η εκδοχή «μας» έχει διαδοθεί αρκετά (την έχει πχ χρησιμοποιήσει ο Λάμπρος), αυτός το έχει «δικά σας».

  98. Μαρία said

    97 Η δικιά μου έκδοση μάλλον ανατύπωση της 1ης έχει «δικά σας».
    Λόγω Μποστ δεν το δώσαμε σημασία. Ας όψονται οι εργολάβοι.

  99. ππαν said

    Και η έκδοση του 1925 πρέπει να το έχει «σας», κοίταγα προχτές τα Νεοελληνικά αναγνώσματα του προχτεσινού λίκνου, δίνονται συχνά ως πηγή οι Εκλογές, και πάντα με την εκδοχή «δικά σας».

  100. sarant said

    97: Αυτό θυμάμαι από το βιβλίο του Χέρτσφελντ, αλλά πολύ πιθανό να θυμάμαι λάθος ή να κάνει ο Χέρτσφελντ λάθος. Δεν ξέρω καθόλου τα ντεσού της υπόθεσης. Ωραίο θέμα έπιασες για άρθρο.

  101. ππαν said

    Λάθος ο Χ.; 🙂 Μα λέει ακριβώς το αντίθετο. Αν θες μάλιστα να ξέρεις, ο Χ. λέει πως μάλλον ο Χρηστοβασίλης είναι ο υπεύθυνος για το «δικά μας», και μάλιστα, επειδή έχω δει το τερατούργημα που έφτιαξε, μπορώ να πω απροκάλυπτα πως στάζω περιφρόνηση :). Να, πάρτε τζούρα:

    «Η Εκκλησιά ανεστέναξε, σβηστήκαν τα καντύλια,
    Οι εικόνες άρχισαν να κλαιν, να χύνουν μαύρα δάκρυα,
    Κι ο Βασιλιάς μετάλαβε με το φουσάτο όλο,
    Και στ΄άλογο του ρίχτηκε να πάη να πολεμήση,
    Λέγοντας προς την Παναγιά και στους Αγίους όλους:
    «σώπασε Κυρά-Δέσποινα, και σεις Αγίοι μην κλαίτε,
    «Πάλε με χρόνους με καιρούς, πάλε δικά μας θα είναι!»
    Κια την στιγμή που ο Βασιλιάς από τη θύρα βγήκε,
    Ένας πανέμορφος παπάς, στα χέρια του κρατώντας,
    Την «Κοινωνιά» και το Σταυρί, και το ιερό Βαγγέλιο,
    Έβγαλε μιαν οργυιά φτερά και σαν αητός υψώθη
    Και πέταξε στους ουρανούς, απώνα παραθύρι,
    Για να μην πέσουν στης Τουρκιάς τ΄αντίχριστα τα χέρια».

    Από την επανέκδοση των Εθνικών Ασμάτων της Εταιρείας Ελληνισμός, στα 1902. Η πρώτη έκδοση έχει «σας».

    Ο Χ. λέει για το Πολίτη πως, ανεξάρτητα από το μας/σας, το μετέτρεψε σε «εθνικό» τραγούδι, πολεμική κραυγή κι απόδειξη πως η αντίσταση του ελληνικού λαού ξεκίνησε την επαύριο της Άλωσης.

  102. ππαν said

    Το βιβλίο του 1902 υπάρχει στην Ανέμη, απολαύστε υπεύθυνα, έχει και τον Όλυμπο και τον Κίσσαβο σε πειραγμένη εκδοχή.

  103. ππαν said

    «Σταυρό», όχι Σταυρί.

  104. sarant said

    101: Ωραία, εγώ θυμάμαι λάθος, ίσως επειδή γίνεται αρκετή αναφορά στον Πολίτη.

  105. […] ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ Από το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου. Nikos Sarantakos https://sarantakos.wordpress.com/2012/04/05/mpost-korai/ […]

Σχολιάστε