Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Κι άλλο ένα ελληναράδικο ψέμα κατά της εκπαίδευσης

Posted by sarant στο 18 Ιουλίου, 2012


Θέλει κανείς να ησυχάσει και δεν τον αφήνουν. Καλοκαιριάτικα, και να γράφω εμβόλιμο άρθρο! Εμβόλιμο, γιατί το θέμα είναι μάλλον γελοίο και δεν αξίζει να χαραμίσει κανονικό άρθρο το ιστολόγιο. Αλλά και να μη γράψω δεν μπορώ, γιατί με τη φόρα που έχουν πάρει οι ελληνοκεντρικοί συνωμοσιολόγοι, και με το μένος τους εναντίον της εκπαίδευσης και των σχολικών βιβλίων, μπορεί ως μεθαύριο κι αυτό το καινούργιο φασούλι να έχει γίνει επερώτηση στη Βουλή, σαν το άλλο με τη Γραμματική του Δημοτικού.

Διότι, ενώ μύρια δεινά ταλανίζουν την εκπαίδευση με τις συνεχείς περικοπές και τους μισθούς πείνας των εκπαιδευτικών, όλη η προσοχή των ελληναράδων φαίνεται να έχει εστιαστεί στο πώς θα βγάλουν «ανθελληνικά» τα διδακτικά βιβλία, χωρίς να αναλογίζονται το κακό που κάνουν στους μαθητές των σχολείων (τουλάχιστον σε όσους έχουν γονείς αρκετά εύπιστους για να πιστεύουν τέτοιες μπούρδες).

Όπως θα καταλάβατε, ένα καινούργιο ψέμα βρίσκεται σε εξέλιξη, μετά την δήθεν κατάργηση των φωνηέντων, μόνο που αυτό δεν έχει καμιά απολύτως, έστω και στρεβλωμένη, σχέση με την πραγματικότητα. Αλλά να τα πάρω με τη σειρά.

Διάβαζα προ ολίγου σε έναν ιστότοπο για την επιστολή της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου Γραμματικής, και στα σχόλια που υπήρχαν από κάτω, ένας σχολιαστής, θέλοντας να δείξει ότι παρ’ όλ’ αυτά η γενική κατεύθυνση των σχολικών βιβλίων είναι «ανθελληνική», έδινε ένα λινκ προς τον (κάποτε σχετικά έγκυρο) ιστότοπο defencenet.gr.  

Ο τίτλος του άρθρου ήταν: «Βιβλία της ιστορίας χωρίς τις ελληνικές αποικίες!» και το άρθρο, χωρίς να μασάει τα λόγια του, ξεκινούσε:

Δεν έχει όριο πλεον ο… »αφελληνισμός» του Υπουργείου παιδείας στα εγχειρίδια του δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου…

Συγκεκριμένα στα βιβλία της ιστορίας έχουν αφαιρεθεί οι χάρτες των Ελληνικών αποικισμών της κλασσικής εποχής στις περιοχές της Μεσογείου, Ευξείνου Πόντου και Βαλκανίων με αποτέλεσμα ο Ελληνικός κόσμος εκείνης της εποχής, αντί να φαίνεται ως μια κραταιά αυτοκρατορία φαντάζει πλεον ως μια κουκίδα στα μάτια των μαθητών!!!

Και το άρθρο συνεχίζει με προβλέψιμες πομφόλυγες  για σταδιακή αποξήλωση και βιασμό της ιστορίας, ενώ οι υπεύθυνοι του ιστότοπου (που αναδημοσιεύουν από αλλού την είδηση) δεν παραλείπουν να συσχετίσουν το νέο κρούσμα με το «περιστατικό των φωνηέντων» και καλούν το υπουργείο να απαντήσει, προειδοποιώντας ότι περιμένουν απάντηση «από τους καθ’ύλην αρμόδιους και όχι από 140 καθηγητές»!

Το κείμενο έχει βέβαια τα χάλια του -ας πούμε, οι αποικισμοί δεν έγιναν την κλασική εποχή (η οποία δεν γράφεται με δύο σ), αλλά παλιότερα, την αρχαϊκή εποχή. Αλλά αυτό είναι παρωνυχίδα. Το θέμα είναι αν όντως οι…. γνωστοί εθνοκτόνοι κύκλοι προχώρησαν σε αυτό το νέο βήμα «αφελληνισμού».

Ευτυχώς, στην εποχή μας τα σχολικά βιβλία υπάρχουν ονλάιν (σε έντυπη μορφή είναι που σπανίζουν χάρη στην ευγενή φροντίδα της κ. Διαμαντοπούλου) κι έτσι μπορούμε εύκολα να ελέγξουμε αν αληθεύει η εντυπωσιακή αυτή καταγγελία.

Πηγαίνουμε λοιπόν στον ιστότοπο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, που τόσο το αντιπαθούν οι ελληνοβαρεμένοι, και ψάχνουμε. Ως γνωστόν, η αρχαία ιστορία διδάσκεται τρεις φορές: στήν Δ’ Δημοτικού, στην Α’ Γυμνασίου και στην Α’ Λυκείου. Κοιτάζουμε τα αντίστοιχα βιβλία και, όπως περιμέναμε, η ελληναράδικη καταγγελία, ότι δήθεν έχουν αφαιρεθεί οι χάρτες του ελληνικού αποικισμού, είναι ολότελα ψεύτικη.

Στο βιβλίο της Δ’ Δημοτικού, η σχετική εικόνα είναι αυτή που βλέπετε πιο πάνω και βρίσκεται στη σελ. 17 του βιβλίου προκειμένου για τον 2ο αποικισμό. (Υπάρχει κι άλλος χάρτης, στη σελ. 9, για τον πρώτο αποικισμό, αλλά αυτός δεν είναι και τόσο εντυπωσιακός αφού ο πρώτος αποικισμός περιορίστηκε στα μικρασιατικά παράλια, ενώ στον δεύτερο αποικισμό οι αποικίες απλώθηκαν σε όλη τη Μεσόγειο και στον Εύξεινο Πόντο. Πάντως το βιβλίο είναι εδώ αν θέλετε να το ελέγξετε).

Στο βιβλίο της Α’ Γυμνασίου (που είναι εδώ) ο χάρτης του 2ου αποικισμού είναι κάπως μεγαλύτερος και λεπτομερέστερος, αφού απευθύνεται σε μεγαλύτερα παιδιά. Βρίσκεται στη σελ. 44, ενώ ο μικρότερος χάρτης του πρώτου αποικισμού στη σελ. 38. Ιδού ο χάρτης της σελ. 44:

Τέλος, στο βιβλίο της Α’ Λυκείου, ο χάρτης είναι ακόμα μεγαλύτερος και λεπτομερέστερος, αυτή τη φορά στη σελ. 90: 

Συμπέρασμα: Η καταγγελία των ελληναράδων ότι τάχα αφαιρέθηκαν οι χάρτες του αποικισμού είναι, όπως όλα δείχνουν, ένα άθλιο ψέμα που εντάσσεται στη σκοταδιστική αντιεκπαιδευτική εκστρατεία των τελευταίων ημερών. Δεν θα έγραφα τίποτα αν το άθλιο αυτό ψέμα είχε περιοριστεί σε ένα-δυο πατριδοκαπηλικά ιστολόγια, όμως βλέπω ότι, λίγες ώρες μετά την αρχική δημοσίευση, η συκοφαντία έχει αναπαραχθεί εκατοντάδες φορές.

Για να προλάβω λοιπόν τον κ. Πολύδωρα, που ασφαλώς θα έκανε κι άλλη ερώτηση στη Βουλή, και τον κ. Διαμαντή που θα έγραφε κι άλλο άρθρο, και να τους προφυλάξω από το να γίνουν (κι άλλο) ρεζίλι, γράφω αυτό το άρθρο. Ή ίσως θέλω να δω αν και πόσο μια έγκαιρη, άμεση σχεδόν, ανασκευή μπορεί να αποτρέψει τον πολλαπλασιασμό του μύθου. Είμαι σχεδόν βέβαιος ότι δεν μπορεί.

Προσθήκη: Χάρη στο σχόλιο του Μ.Μελιδώνη μπορώ να υποθέσω πώς ξεκίνησε ο νέος μύθος. Στον ιστότοπο μιας χριστιανικής οργάνωσης, όπου κάποιος χρεώθηκε το καθήκον να βγάλει αντιχριστιανικά και ανθελληνικά όλα συλλήβδην τα σχολικά βιβλία, δημοσιεύτηκε ένα άρθρο όπου, μεταξύ πολλών άλλων, κατηγορείται το βιβλίο της Δ’ Δημοτικού ότι τάχα στον χάρτη της σελ. 79 «αφαιρούν τις αποικίες και δείχνουν την Ελλάδα σαν ψείρα» (δείτε εδώ, στο τέλος). Όμως, αν πάτε στη σελ. 79 του βιβλίου (ξεφυλλίστε εδώ) θα δείτε ότι ο επίμαχος χάρτης που δεν δείχνει τις αποικίες είναι…… ο χάρτης του πελοποννησιακού πολέμου! Λόγω τιμής, τέτοια βλακεία!

216 Σχόλια to “Κι άλλο ένα ελληναράδικο ψέμα κατά της εκπαίδευσης”

  1. ilias said

    Πολύ έγκυρο site http://www.defencenet.gr/defence/index.php?option=com_content&task=view&id=16546&Itemid=168

  2. Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.

  3. ppan said

    Δεν υπάρχει ελπίδα, συμφωνώ

  4. Είναι από το περιοδικό Δράση ΧΦΔ Χριστιανική Φοιτητική Δράση, υπογραφέν από Κουσίδου Πελαγία, Δράκα, τεύχος Ιούλιος- Ιούνιος 2012.
    Έχει και άλλα μαργαριτάρια.
    …..
    Αρχίζοντας μέ τή Γλώσσα τής Ε’ τάξης (σελ. 23) βλέπουμε τόν άγιο Ιωσήφ χωρίς φωτοστέφανο νά αγκα­λιάζει τήν Παναγία, χωρίς φωτοστέ­φανο καί αυτή. Επίσης βλέπουμε τόν Χριστό σαν ενα απλό μωρό χωρίς φωτοστέφανο. Όλο τό βιβλίο έχει δυο φωτογραφίες γιά τά Χριστούγεννα. Συ­νεχίζοντας βλέπουμε ότι όλο τό κεφά­λαιο γιά τά Χριστούγεννα αναφέρεται στή μάγισσα Φρικαντέλα (σελ. 26). Βά­ζουν ένα παιδί μετανάστη (σελ. 24) νά θέτει σέ άμφιβολία γιά τό αν υπάρχουν άγγελοι, καί αύτοί μόνο για τους χορτάτους. Άκόμη (σελ. 29) βλέπουμε τά Θε­οφάνια νά είναι ένας άπλός αγώνας κολύμβησης. Βάζουν τά παιδιά νά φαντάζονται ότι είναι δέντρα (σελ. 31) όχι. πάντως νοήμονα όντα. Πλήση εγκε­φάλου έπίσης γίνεται (σελ. 11 καί 12) ειδικά γιά τούς έξωγήινους.

    Στό Ανθολόγιο τής Γλώσσας Ε’ (σελ. 154) ό Τα Κι Κο ό Κινέζος αναρωτιέται: « .. Τά μάτια του γιατρού ήταν γλυκά και τά μάτια τοϋ Χρίστου ήταν γλυκά». Τί ώραία βλασφημία! Παρουσιάζουν επίσης τό βάψιμο τών αυγών σάν παλιό’ ειδωλολατρικό έθιμο πού πήραμε καί ότι ό Χριστός άπλώς σήκωσε τήν πλάκα καί βγήκε (σελ. 174, 175, 177).

    Ό ‘Άι-Βασίλης κάνει μπουγάδα μέ τά σώβρακά του (Δ’τάξη Γλώσσα σελ. 52). Τά παιδιά μαθαίνουν νά γράφουν Χαίκοΰ (Γ’τάξη, Γλώσσα σελ. 68) πού είναι επηρεασμένα άπό τό Βουδισμό Ζέν, άλλά όχι Όμηρο κ.τλ. Ελληνικά.

    Διαβάζουμε (Γλώσσα, Β’ δημοτικού σελ. 79) γιά τό ημερολόγιο τής Έβραιοπούλας Ροζίνας, γιά τό 1940 άλλά όχι κάποιου Έλληνα ήρωα π.χ. Κώστα Περρίκου.

    Άπό τή Γλώσσα Α’Δημοτικου μαθαί­νουν τά παιδιά: πώς να μπαίνουν σέ ξένα σπίτια νά κρυφακούν, νά κρυφοκοιτάζουν τή νύκτα (σελ. 32, 34, 36, 38) όλα εικονογραφημένα. Στή Μελέτη Περιβάλλοντος Δ’ τάξης (σελ. 17,18) νιώθουμε περήφανοι πού μιλάμε τά Τουρκικά. Τό Τουρκάκι Έκρέμ δοξάζει τόν Αλλάχ με άνύπαρκτο Χριστό.

    Στά Μαθηματικά Γ’τάξης (σελ. 85) υπάρχουν μάγισσες, σεΐχιδες καί γενικά όλα τά ξενόγλωσσα ονόματα καί κυρίως άγοριών.

    Κάνουν συνεχώς διαφήμιση (Μαθηματικά Γ’σελ. 102) στό Ταγκράμ, άλλά όχι στό αρχαιότερο Γεωμετρικό παιχνίδι τό «Λούκουλος» του Αρχιμήδη.

    Στά Θρησκευτικά Δ’ (σελ. 98, μάς κάνουν πλύση εγκεφάλου μέ τούς μετανάστες, παρουσιάζοντας τούς Έλληνες σάν ρατσιστές.

    Στά Θρησκευτικά Ε'(σελ. 92) άναφέρουν σάν αιρετικό τόν Ρωμανό τό Μελωδό, ότι άντλοΰσε τά θέματά του άπό τά απόκρυφα Ευαγγέλια.

    Πηγαίνοντας στήν Ιστορία (Δ’τάξη σελ. 79) άφαιροΰν τίς άποικίες τής αρχαίας Ελλάδας άπό όλο τό μεσογειακό χώρο και τήν δείχνουν σάν ψείρα.

    Καλλιεργούν αισθήματα ήττοπάθειας των Ελλήνων (Ε’τάξη σελ. 11) ειδικά άπέναντι στούς Ρωμαίους, χωρίς νά μάς πουν ότι πολυπληθέστεροι Ρωμαίοι μαζί μέ Έλληνες προδότες πολέμησαν εναντίον λίγων Ελλήνων.

    Τό διάταγμα τής ανεξιθρησκίας τοϋ Μ. Κωνσταντίνου τό δουλεύουν όπως θέλουν σάν τάχα νά μήν ισχύει στήν Ελλάδα (»στ. Ε’ σελ. 22). Ρωτούν πονηρά τά παιδιά νά άναρωτηθοΰν γιατί ό Μ. Κωνσταντίνος άφησε τούς παλαι­ούς ναούς δίπλα στίς Χριστιανικές (σελ. 27, Ίστορ. Ε’). Γιατί άραγε;

    Στήν άλωση της Κωνσταντινούπο­λης Βιβλίο Εργασιών Ιστορίας Ε’ (σελ. 46), ρωτοϋν και ζητούν τά παιδιά να γράψουν τί τά εντυπωσίασε στόν Μωάμεθ τόν Πορθητή. (Βάζοντας δεύτερο στή λίστα τόν Κωνσταντίνο τον Παλαιολόγο).

    Δίνουν ψευδή στοιχεία μέ μικρό Τουρκικό στρατό στήν άλωση, Ιστορία Ε'(σελ. 107) (άλλου γράφουν πάνω άπό 60.000, άλλού 100.000). Ιστορικά εμείς ξέρουμε ότι τό νούμερο ήταν πολύ μεγαλύτερο.

    Γράφουν (Ιστορία Ε’σελ. 106) ότι τήν άμυνα τής Κωνσταντινούπολης τήν άνέθεσε ό Πα­λαιολόγος στόν Ίουστινιάνη λές καί αυτός ήταν άπλός παρατηρητής, τονίζοντας τό με­γαλείο του Ίουστινιάνη καί του Μωάμεθ.

    Αύτά τά βιβλία είναι όλα σαβούρες. Σέ τί vα πρωτοαναφερθεί κανείς; Καί αύτά είναι μόνο λίγα.
    http://tro-ma-ktiko.blogspot.com/2012/07/blog-post_3644.html με σχόλια

  5. αλεξης said

    Μονο μια απορια εχω, ασχετη με τα υπολοιπα: γιατι οχι «κλασσικος»; Δεν ξερω αν ειναι πιο σωστο με ενα «σ» και γιατι, αλλα και μονο επειδη σε ολες (;) τις αλλες γλωσσες γραφεται με 2s μου φαινεται, αισθητικα εστω, πιο λογικο.

  6. akindynos said

    Με κάποιο άλλο defenceκάτι θα μπέρδεψες το defencenet

  7. sarant said

    Ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    4: Στο «Κουσίδου Πελαγία, Δράκα» που λες, το Δράκα είναι θηλυκό του Δράκος;

    5: Είναι δάνεια λέξη, άρα γράφεται απλά -και όχι «σε όλες τις γλώσσες με δύο s. Δεν θυμάσαι το ισπανικό ντέρμπι el clasico; (Έχει κι έναν τόνο αλλά δεν μπορώ να τον βγάλω τώρα)

  8. Emmanouela said

    Αλέξη, ενώ όλες οι γλώσσες έχουν κρατήσει τον κλασσικό τύπο της λέξης εμείς σαν γνήσιοι ηλίθιοι το καταργήσαμε. Άλλωστε γιατί να κρατήσουμε μιά ωραιότατη γλώσσα σαν την ελληνική όμορφη κι ωραία, με τα στολίδια της (τόνοι και πνεύματα) και να μην την κάνουμε απλούστερη οπως τόσοι και τόσοι λαοί πριν από μας το έκαναν για την δική τους γλώσσα (οπως οι Γάλλοι για παράδειγμα) που δεν έχουν καταργήσει τους τόνους τους που δεν είναι και φωνητικά σημάδια; Αστειεύομαι βεβαια. Αλλά η αλήθεια είναι ότι με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο και η γλώσσα μας σιγά αλλά σταθερά βιάζεται και καταργείται και η ιστορία μας έχει πέσει σε χέρια τι να λέμε τώρα. Όποιος μπορεί να καταλάβει τη διαφορά έχει καλώς όσο για τους υπόλοιπους έχουν χάσει!

  9. SID said

    1: Έλεγα μήπως και η ημερομηνία του άρθρου ήταν 1/4 αλλά μπα… Μήπως 2/1 είναι η αντίστοιχη «πρωταπριλιά» στη Ρωσία; Έχει ειπωθεί ξανά: Η βλακεία είναι, δυστυχώς, ανίκητη…

  10. ppan said

    Ότι οι τόνοι είναι απλά στολίδια το γνωρίζουν οι Γάλλοι; Λέω επειδή επιμενουν για το αντίθετο, αλλά πάλι μπορεί να ξέρετε καλύτερα.

  11. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Νομίζω ότι αυτό που τους πειράζει είναι που δεν υπάρχει ένα χρωματάκι να δείχνει την έκταση που καταλάμβαναν οι ελληνικές αποικίες, παρά μόνο τα ονόματα των πόλεων. Μάλλον έχουν στο νου χάρτες της αποικιοκρατίας του 19ου αιώνα και περιμένουν, επιτέλους, να δουν το ρωμέικ… εεεε τον λαμπρό ελληνικό πολιτισμό στα πέρατα του τότε γνωστού κόσμου! 😀

  12. Ένας Χασάπης από τα Παλιά said

    Καλά στα γράφουν ο Ηλίας και ο Ακίνδυνος Νίκο – το defencenet όταν ήταν κάποτε το μόνο ήταν κάπως πιο σοβαρό ίσως λόγω μοναδικότητας. Αλλά έχει εδώ και πάρα μα πάρα πολύ καιρό ξεφύγει παντελώς μα παντελώς και σε σοβαρότητα και σε ουδετερότητα (πλέον είναι ανοιχτά υπέρ Χρυσής Αυγής με ολίγο Καμμένο για σως). Δυστυχώς έχω φίλους που το παίρνουν στα σοβαρά και έχουν πλέον τόσο φανατιστεί που φοβάμαι πως και να προσπαθήσω να τους δείξω το λάθος τους μπορεί και να με βγάλουν (και λόγω κατοικίας) «μισθαρνό όργανο των Εβραιοσιωνιστών». Χέσε μέσα. Αν κάποιος θέλει σοβαρή ενημέρωση για τα αμυντικά θέματα προτείνω το μπλογκ της ΠΤΗΣΗΣ (αναγνωρίζω πως για πολλούς εδώ μέσα ο,τιδήποτε πέραν του ΣΠΑΡΤΑΚΟΥ και των ΟΜΗΡΩΝ 🙂 είναι φασιστικό αλλά για όσους υπόλοιπους θέλουν μια πιο σοβαρή ενημέρωση – τους ξεφεύγει ίσως κι αυτών καμμιά πατάτα πότε πότε αλλά έχουν ιστορία δεκαετιών πίσω τους και είναι πάρα πολύ πιο σοβαροί).

    Πάντως στην Ελλάδα 2 2/7 εβδομάδες δεν είχα πάρει είδηση την φωνηεντομαχία – μάλλον ασχολούμουν πολύ με τα παιδιά μου… 🙂

  13. αλεξης said

    Αχα, μαλιστα. Ευχαριστω. Δεν ξερω αν θα με κανει να το γραφω διαφορετικα (και το ψεμμα ξερω πως ειναι με 1 «μ» αλλα δε μου αρεσει ετσι!), αλλα η αισθητικη μου δεν ειναι το καλυτερο κριτηριο. Εχω μια αδυναμια στα διπλα συμφωνα.

  14. sarant said

    1-6: Μου είχαν πει πως ήταν έγκυρο. Ίσως παλιά, τον προηγούμενο αιώνα.

    8: Πέρα του ότι ο κλασικός δεν είναι αρχαία ελληνική λέξη, δεν ισχύει ότι όλες οι γλώσσες το έχουν κρατήσει, οι Ισπανοί έχουν Clásico.

    11: Γρηγόρη, όχι. Όπως ανακάλυψα χάρη στο εύρημα του Μ. Μελιδώνη (σχ. 4), υπάρχει εργασία μιας κυρίας που κατηγορεί το βιβλίο Δ’ Δημοτικού για έναν χάρτη που δεν δείχνει τις αποικίες -έναν χάρτη του Πελοποννησιακού πολέμου!

  15. sarant said

    12: Χασάπη μάλλον η ενημέρωσή μου για την ποιότητα του Ντεφένς ήταν από τον παλιό καλό καιρό…

  16. Άκου λούκουλο ο Αρχιμήδης, αντί να πει οστομάχιον η ΧΦΔού

    11 ακριβώς οι κουκίδες ενοχλούν, ενω αυτοί
    θέλουν ομοιογενή ελληνική αυτοκρατορία

    Για τον ξεβράκωτο Αϊ-Βασίλη, σελ .52
    http://digitalschool.minedu.gov.gr σελ .52, ας κρίνει ο καθείς
    αν είναι αντιχριστιανικά τα κείμενα.

  17. Immortalité said

    Πάντως Νίκο πρέπει να πίνετε τις ίδιες βιταμίνες με τη μάνα μου. Πότε τα προφταίνετε όλα, δεν θα καταλάβω ποτέ! 😀

    @10 Εγώ άμα δε φόραγα τουλάχιστον έναν αξάν συρκονφλέξ, από το σπίτι δεν έβγαινα πάντως.

  18. ppan said

    Πάντως να αναγνωρίσουμε στο άρθρο της ντεφενσνετ πως παραδέχεται ότι, σύμφωνα με τον αρθρογράφο, η εκπαίδευση απευθύνεται στο υποσυνείδητο των μαθητών:)

  19. bernardina said

    Ιμόρ, 17# έχουν πέσει από μικροί στη μαρμίτα :-D. Έχω κι άλλο κρούσμα εδώ κοντά μου 😉 .

    (Κάποιους άλλους απλώς τους ψεκάζουνε) :mrgreen:

  20. Κατερίνα Περρωτή said

    Μπράβο, Νίκο!

    (προς στιγμήν βέβαια τα’χασα… !!! Πάω για σιέστα και ξυπνώντας βλέπω καινούργιο άρθρο!!! Λέω δεν μπορεί να κοιμόμουν 18 ωρες…αλλα λες???)

  21. cchris74 said

    Γειά χαρά σε όλους, ήθελα να ρωτήσω αφού η λέξη «κλασικός» γράφεται με ένα «σ» λόγω του οτι είναι νεότερο δάνειο οπότε ισχύει η απλοποιημένη ορθογραφία, γιατί γράφουμε «λόττο» με δύο «τ»; Μήπως τελικά η διπλή ορθογράφηση είναι για πολλές λέξεις προτιμότερη;

  22. 7γ, για 5.
    Σωστά, όπως επίσης και κλάση (πχ στον στρατό ή στην ναυτιλία) με ένα σίγμα, παρά την συγγένεια με class και παρόμοια.

  23. sarant said

    21: Τα μπερδεύεις, το Λόττο είναι εμπορική ονομασία, δεν μπαίνει σε κανόνες. Αν δεις στο λεξικό τη λ. λοταρία, γράφεται με ένα.

  24. cchris74 said

    Νίκο δεν το καταλαβαίνω, τι σημασία έχει αυτό τη στιγμή που προέρχεται απο το γαλλικό lot=μερίδιο μέσω του ιταλικού lotto; Λέει πουθενά καμιά γραμματική οτι οι εμπορικοί όροι που προέρχονται απο υπαρκτές λέξεις μπορούν να γράφονται κατα το δοκούν, που λενε και στη διαφήμιση;

  25. Επιτρέπεται ένας χριστιαναράς ζηλωτής,
    ακτιβιστής να διασπείρει ψέματα;
    Αν έχει αντιρρήσεις, ας της στείλει
    στον αρχιεπίσκοπο να πει και η σύνοδος
    πώς πρέπει να εμφανίζεται στα
    σχολικά εγχειρίδια ο Αϊ-Βασίλης,
    η Παναγιά και οι αποικίες μας.
    Αφού δεν υπάρχει επίσημη θέση
    της εκκλησίας, ας μην μας ζαλίζουν τα διαδίκτυα!

  26. Immortalité said

    @24 Δεν είναι εμπορικός «όρος» είναι εμπορική ονομασία, μάρκα, διακριτικός τίτλος, τρέηντμαρκ. Και αυτά δεν καθορίζονται από τη γραμματική αλλά από το γούστο του εμπόρου.

  27. sarant said

    25: Ε, ναι!

    24: Καταρχάς lot είναι και ο λαχνός.
    Εννοώ ότι αν εγώ βγάλω ένα προϊόν στην αγορά μπορώ να το ονοματίσω όπως θέλω (κατά το δοκούν), δεν θα μου πούνε ότι πρέπει να τηρώ την ορθογραφία. Το Λόττο είναι όνομα προϊόντος. Το ίδιο ισχύει και με τα επώνυμα ανθρώπων: Πικραμμένος.

    Πάντως, το λεξικό θα έπρεπε να έχει και τη γραφή λότο, (ο) λότος. Γιαυτό σου λέω, μην περιορίζεσαι στον Μπαμπινιώτη, έχει πολλά λάθη.

  28. ΠΑΝΟΣ said

    άλλο αυτό κι άλλο η γραμματική τού Δημοτικού.Σωστή επιστημονικά ,λένε οι 140 και έτσι είναι,αλλά παιδαγωγικά, λέμε εμείς.Πού το πάει η γραμματική;
    Ποιοί εμείς; Κάποιοι αριστεροί,άθεοι,αντικονφορμιστές,ουδόλως φαντασιόπληκτοι και ουχί ελληναράδες. Νιώθουμε τη γλώσσα σαν κάτι μεταξύ θρησκείας,έρωτα και μονομανίας.Εξ ου κι οι φόβοι μας.Κατά την αντίληψή μας, καθόλου αδικαιολόγητοι.Τώρα αν συμπίπτουμε με άνοους μαβλάκες,τι φταίμε εμείς;Δηλ. αν πούμε ότι ο ήλιος βγαίνει από την ανατολή και κάποιοι συμφωνούν,τι ασφαλές συμπέρασμα να βγάλει κανείς;

  29. Νίκος Μαστρακούλης said

    24: Αν η εταιρεία μου θέλει να πλασάρει στην αγορά το προϊόν της με την εμπορική ονομασία «Λόττττο» (ναι, με τέσσερα «τ»), γούστο μου και καπέλο μου – η εμπορική ονομασία είναι ιδιοκτησία μου, δεν είναι (αρχικά) λέξη της γλώσσας. Καμιά γραμματική δεν έχει δικαιοδοσία στην ιδιοκτησία μου.
    Βέβαια, πολλές εμπορικές ονομασίες έχουν περάσει στη γλώσσα, από τις κοκακόλες και τα κρισκράφτ μέχρι τα χανζαπλάστ και τα ρόλεξ.

    1: Ενδιαφέρον (μεταφραστικό) έχει, πάντως, ότι αφήνουν τα battleships αμετάφραστα – ίσως θυμούνται ότι το «θωρηκτό» ήταν αρχικά «θωρηκτό καταδρομικό» και αντιστοιχούσε στο «armoured cruiser» (ακριβώς ό,τι είναι το θωρηκτό Αβέρωφ). Αργότερα, βέβαια, και τα battleships ως θωρηκτά τα απέδιδαν και έχει καθιερωθεί αυτή η απόδοση. Λες απλώς να μην ήξεραν πώς λέγεται το battleship στα ελληνικά;

  30. JS said

    25:
    >ας μην μας ζαλίζουν τα διαδίκτυα!
    Ποια διαδίκτυα; τα Shift 2, Shift 2 ?

  31. 29 μάλλον θα πρόκειται για αγγλόφωνους εξωγήινους 🙂
    μου αρέσει που κλείνει:
    Ας ελπίσουμε ότι το ρεπορτάζ είναι απόλυτα ανακριβές…

  32. cchris74 said

    26,27 Οκ ευχαριστώ. Μα ακριβώς επειδή δεν περιορίζομαι στον Μπαμπινιώτη σε ρωτάω! Πάντως Ιμμο και Νίκο δεν είναι λίγο παράξενο; Αν ανοίγαμε η παρέα εδώ ένα καφέ και θέλαμε να το βγάλουμε ας πούμε «Η σφαίρα της λεξιλογίας», τι θα έλεγαν οι πελάτες βλέποντας στην ταμπέλα γραμμένο «Η σφέρα της λεξιλογίας», έτσι επειδη είναι του γούστου μας; 🙂 …καλά κουβέντα να γίνεται τώρα αλλά είναι λίγο παράξενο δεν είναι;

  33. JS said

    26:
    >Και αυτά δεν καθορίζονται από τη γραμματική αλλά από το γούστο του εμπόρου.

    Τι κακό είναι αυτό με τη κατάχρηση των umplau στις ονομασίες των προϊόντων;
    Ήμουν προχτές στο ΙΚΕΑ, το έχουν παραξηλώσει.

  34. Ο χάρτης στο βιβλίο του Δημοτικού είναι κάκιστος.

    Πρώτα απ’ όλα δεν δείχνει την πλήρη έκταση των Ελληνικών αποικιών (ο Πόντος έχει εξαφανιστεί, όπως και το Δέλτα της Αιγύπτου).

    Δεύτερον βάζει ετικέτες χωρών κατά το δοκούν, π.χ. Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, αλλά καμιά ετικέτα στην Αφρική ή στην ανατολική Ευρώπη (Θράκη, Σκυθία).

    Τρίτον δεν διαχωρίζει τις περιοχές με βάση την έκταση και ένταση του Ελληνικού αποικισμού. Αν δει κάποιος τον χάρτη δεν θα έχει ιδέα πως η Μασσαλία, η Νίκαια και άλλες αποικίες στην Γαλλία ήταν περισσότερο εμπορικά λιμάνια σε μια μεγάλη μη Ελληνική ενδοχώρα, ενώ στην Σικελία ή στην Ιωνία επρόκειτο για περιοχές με μεγάλους Ελληνικούς πληθυσμούς. Η χρήση σκίασης θα βοηθούσε να αντιληφθούν οι μαθητές αυτές τις διαφορές.

    Τέταρτον δίνει τη λανθασμένη εντύπωση πως οι μητροπόλεις βρίσκονταν μόνο στην σημερινή Ελλάδα και έτσι δεν καταδεικνύει λ.χ. τον ρόλο που είχαν μητροπόλεις εκτός Ελλάδας, όπως η Φώκαια στον αποικισμό της δυτικής Μεσογείου.

    Συνολικά, ο χάρτης μοιάζει με κάτι που βιαστiκά έφτιαξε κάποιος στο Photoshop. Οι μαθητές του Δημοτικού αξίζουν κάτι καλύτερο.

  35. cchris74 said

    Ορίστε το ΛΚΝ το έχει πρώτα Λότο και δευτερευόντως λόττο 🙂

  36. 30 πληθυντικός της υπερβολής,
    κατά τους ασκούς του Αιόλου,
    που ο Νοικοκύρης σωστά για αυτό έχει πει
    «Δεν θα διορθώσω τον ασκό, αλλά θα ζητήσω να μη θεωρούνται λάθος οι ασκοί»

    ας δούμε και τα αντίστοιχα διαδίκτυα
    αμερικανιστί
    «Internets» is a Bushism-turned-catchphrase used humorously to portray the speaker as ignorant about the Internet or about technology in general, or as having a provincial or folksy attitude toward technology.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Internets

  37. ἐγὼ δὲν ἔχω πεισθῆ ὅτι ὁ κλασ(σ)ικὸς γράφεται μὲ ἕνα σ, οὔτε καὶ γιὰ τὰ 2 ὅμως εἶναι ἐντελῶς βέβαιος.

  38. ppan said

    Πώς το γράφεις, Κορνήλιε;

  39. JS said

    34:
    Οντως είναι φτιαγμένος στο γόνατο

  40. JS said

    37:
    Το μετέωρο σίγμα του Κορνηλίου

  41. Immortalité said

    @32 Συνήθως οι ανορθογραφίες θέλουν να δείξουν κάτι. Αν κάποιος έβγαζε το μαγαζί του «Εγωπρόβατο» θα του διόρθωνες την ορθογραφία; Στο Tre Marie στη Θεσσαλονίκη έχεις πάει; Τι πάει να πει; Και σε ποια γλώσσα; Αυτό που σου είπε ο Νίκος είναι ότι το Λόττο, σαν εμπορική ονομασία μπορεί να θέλει να γράφεται με δύο ταυ όμως αν το αναφερθείς στο παιχνίδι της λοταρίας θα πρέπει να το γράψεις με ένα. Θα μπορούσες να ονομάσεις ένα μαγαζί «Το Μπλε Τραίνο» ενώ το τρένο γράφεται πια με έψιλον.

    Θερμή παρακλησούλα, άμα κόβεις το παρανόμι μου άφηνέ μου το ρω γιατί νοιώθω σαν εκείνα τα παιδάκια με τη φράνζα 😉

  42. Μέχρι τη δεκαετία του ’80, που είχαμε πρόβλημα μετανάστευσης (= εξόδου, αποδημίας) τα σχολικά βιβλία προσπαθούσαν να παραστήσουν κατά ενιαίο τρόπο τους αρχαίους αποικισμούς και την έξοδο των ταλαίπωρων συμπατριωτών μας, στον εικοστό αιώνα. Πρόκειται για διαφορετικά πράγματα χωρίς συνέχεια.

    Γιάννης

  43. Φίλτατε Νικοκύρη. Ξέρω πως σου αρέσει ο ποιητής Νίκος Καρούζος. Ξέχασες το ποίημά του «Αλλόφρονας Ιούλιος»;
    Έχουν αλλοφρονήσει από τις ζέστες οι σωτήρες τόνων τε και φωνηέντων.
    Μη χαραμίζεις τα μεσημέρια σου. Θα περάσουν οι μεγάλες ζέστες και θα ηρεμήσουν.
    Πες τους ένα καρουζικό «την καλησπέρα μου στα Ιδανικά σας» και πιες καμιά παγωμένη μπύρα…
    Τώρα δεν γίνεται τίποτα άλλο. Τους έχει βαρέσει η ζέστη άσχημα…Ζέστη είναι, θα περάσει…

  44. cchris74 said

    41. Έγινε.

  45. Immortalité said

    @43 Ε,όχι και πως τα χαραμίζει! Έτσι χαραμίζονται τα μεσημέρια;

    @41τέλος: φράντζα βεβαίως βεβαίως 🙂

  46. Μα τι λες βρε Νοικοκύρη! Επειδή έφερες τους χάρτες μπροστά στα μάτια μας θέλεις να πιστέψουμε ότι υπάρχουν; Κι αυτοί που δεν τους βρήκαν; Εννοείς ότι δε σάλιωσαν καλά το δάχτυλό τους και ‘πήδησαν’ τη σελίδα; Μερικές φορές οι σελίδες με πολλά χρώματα κολλάνε ξέρεις! Εγώ βέβαια τους είδα και στο χαρτί, αλλά και πάλι δεν το πιστεύω. Πρέπει οι εθναμύντορες να έχουν και κάποιο δίκιο. Π.χ. η Μασσαλία νομἰζω πως είναι λίγο πιο δω! Γιά πρόσεξέ το!

  47. άσχετο: είχα την εντύπωση ότι ο Εύξεινος Πόντος, θέλει και το πι κεφαλαίο. Στις σελίδες δημοτικού και γυμνασίου που φαίνεται κείμενο, βλέπω πεζό πι…

  48. @45. Ιμμόρ, φυσικά ο Νικοκύρης δεν χαραμίζει τα μεσημέρια του. Αλλά χρειάζονται και μερικά σχόλια, που να μας θυμίζουν το «θέατρο του παραλόγου» που παίζεται, από τους «ανησυχούντες» ελληναράδες. Θυμάσαι από το γνωστό έργο του Ιονέσκο, όταν ο πυροσβέστης ρωτά «τι κάνει η φαλακρή τραγουδίστρια;» η κυρία Σμιθ του απαντά: «φοράει ακόμα την ίδια περούκα…».

  49. sarant said

    28: Για τον ήλιο από την Ανατολή έχεις δίκιο -αλλά αν δεν είναι τόσο αυταπόδεικτη η αλήθεια;

    43-48: 🙂

  50. Immortalité said

    @48 Ε, αφού την ίδια φορούσε τι να του απαντούσε; 😉

  51. Σταύρος Παπαγιαννόπουλος said

    Αααχ!
    The Silly Season

  52. @50, Κάποτε πρέπει να φυτρώσουν μαλλιά και να πάψουν να λένε φαλακρά λόγια. Καραφλιάσαμε πια!

  53. Κατερίνα Περρωτή said

    άσχετον -πλην όμως- όμορφον!
    Η εισαγωγή είναι…αδιάφορη! Ακούστε όμως μετά το εικοστό τρίτο σεκόντι !!!

  54. Immortalité said

    @52 Θα μαλλιάσει η γλώσσα μας τότε! Άσε που όλο και κάποιος θα βρεθεί να φωνάζει «άσε πια τον μακρυμάλλη για χατήρι φαλακρού» 😀

    @47 Συστηματικά, για είναι τυπογραφικό;

  55. Μιχαλιός said

    46: Λεώνικε, αφού τους είδες τους χάρτες και σε χαρτί, θα πρόσεξες ότι εκείνος του Λυκείου δε διαβάζεται με τίποτα, εκτός και αν θέλεις να βγάλεις τα μάτια σου. Αυτό προφανώς επιθυμούν οι ανθέλληνες (είναι το γνώριμο κόλπο με το δηλητηριασμένο βιβλίο, όπως γίνεται στο Όνομα του Ρόδου).

  56. Νέο Kid Στο Block said

    Εντάξει ρε συ Σαραντάκο, λίγο τα τραγικοποιείς τα πράγματα νομίζω.
    Απλά ο Σείριος έκαψε λίγο παραπάνω φέτος, σιγά τα ωά! Εδώ μερικοί στην Αίγυπτο θέλουν να γκρεμίσουν τσι πυραμίδες και να φκιάσουν κύβους να πούμε.
    Ντάξει, βαράει ο Κύων κατακέφαλα, είναι αδειανό και το στομάχιον και βρικολακιάζει ο Αρχιμήδης. Θα δροσίσει ,πού θα πάει…
    ΥΓ. Ορίστε κατάντια! Το παλτοword μου κοκκινίζει το «τραγικοποιείς»! Ρε πού πάμε ρεεεε!

  57. Νέο Kid Στο Block said

    Α, και διευκρινιστικά δεν υπάρχει κανένας «Λούκουλλος» του Αρχιμήδη ,αλλά αν το εληναράδικο στομάχιον είναι αδειανό, σκέπτεται λουκούλλεια γεύματα και μπερδεύει το loculus of Archimedes» (Archimedes’ box) με το εστιατόριο .

    http://mathworld.wolfram.com/Stomachion.html

    Μάλλον το «Βοοεικό» πρόβλημα του Αρχιμήδη, θα ταίριαζε καλύτερα σε τέτοια βόδια…

  58. sarant said

    Τώρα κατάλαβα ότι ο Λούκουλος που λέει η Δράκα είναι το loculus!!!!!!

  59. vioannis said

    Στοµάχιον, οστοµάχειον, συντεµάχιον ή Αρχιµήδειο κουτί (loculus Archimedius).
    Λεπτομέρειες στη πολύ καλή διπλωματική εργασία: http://www.math.uoa.gr/me/dipl/dipl_katsigiannis.kostas.pdf

  60. vioannis said

    # 57β

    Ε! όχι και για βόδια το βοεικό πρόβλημα, ήταν πρόκληση του Αρχιμήδη για ξερόλες Αλεξανδρινούς, όχι για βόδια.

  61. sarant said

    Βιογιάννη, ευχαριστούμε πολύ!

  62. Πάλι καλά που δεν παραπονέθηκαν και για την απουσία των αποικιών στην Πολυνησία και στη Ν, Αμερική…

  63. Τι Σαραντακος τι Σαραντοπουλος said

    Ισραηλινός βουλευτής έσκισε την Καινή Διαθήκη

    Ένας ακροδεξιός Ισραηλινός βουλευτής έσκισε ένα αντίτυπο της Καινής Διαθήκης, διαμαρτυρόμενος με τον τρόπο αυτό επειδή αυτό το «αξιοκαταφρόνητο» βιβλίο στάλθηκε σε μέλη του κοινοβουλίου.

    Ο Μίχαελ Μπεν ‘Αρι, του αντιπολιτευόμενου κόμματος της Εθνικής Ενότητας, είναι ένας από τους βουλευτές που έλαβαν ταχυδρομικά την Αγία Γραφή, που περιέχει τόσο την Παλαιά όσο και την Καινή Διαθήκη, εκ μέρους της Βιβλικής Εταιρείας του Ισραήλ.

    «Αυτό το αξιοκαταφρόνητο βιβλίο προκάλεσε το θάνατο εκατομμυρίων Εβραίων την περίοδο της Ιεράς Εξέτασης», δήλωσε ο βουλευτής στην ιστοσελίδα NRG-Maariv.

    «Είναι μια τρομερή πρόκληση εκ μέρους της Εκκλησίας. Το βιβλίο και αυτοί που το έστειλαν πρέπει να ριχθούν στον σκουπιδοντενεκέ της Ιστορίας», πρόσθεσε.

    Μια φωτογραφία που τραβήχτηκε από ένα συνεργάτη του και δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα τον δείχνει να σκίζει το αντίτυπο.

    Στην επιστολή του που συνόδευε τα βιβλία ο διευθυντής της Βιβλικής Εταιρείας Βίκτορ Κάλισερ δήλωνε στους βουλευτές ότι η νέα έκδοση της Αγίας Γραφής «ρίχνει φως στις γραφές και επιτρέπει την κατανόησή τους».

    «Ελπίζουμε ότι το βιβλίο αυτό θα σας βοηθήσει και θα φωτίσει το δρόμο σας», κατέληγε ο Κάλισερ.

  64. #38 στὸ θέμα ἐπαμφοτερίζω ἂν καὶ τελευταίως ἔχω υἱθετήσει τὰ 2 σ, ὅπως ἔγραφα τὴν λέξι ἔκπαλαι. πάντως ὁ λόγος ποὺ σκέφτομαι καὶ τὸ 1 σ δὲν ἔχει νὰ κάνῃ μὲ τὸ ὅτι τὸ δάνειο εἶναι νεώτερο διότι στὸ δικό μου ὀρθογραφικὸ σύστημα αὐτὸ δὲν ἔχει σημασία.

  65. eth said

    Αν και συμφωνώ με τα όσα λέει ο Νίκος στο άρθρο του, πιστεύω ότι και ο #34 έχει πολύ δίκιο. Ο χάρτης (ειδικά του Δημοτικού) είναι κάκιστος.

    Το ενδιαφέρον είναι ότι η συγκεκριμένη παρεξήγηση είναι μάλλον … μαθηματικής προέλευσης. Από τα διάφορα σχόλια φαίνεται πως το βασικό πρόβλημα είναι ότι οι αποικίες απεικονίζονται ως «κουκίδες» και όχι ως μια «σκιασμένη επιφάνεια» (για παράδειγμα οι επικριτές του βιβλίου μάλλον θα προτιμούσαν αυτόν τον χάρτη: http://1.bp.blogspot.com/-SrbudSNaa5A/UAQCOqIUMwI/AAAAAAAEn-s/LJDK7QMMpOw/s320/tromaktiko769.jpg ). Από τα μαθηματικά ( http://simple.wikipedia.org/wiki/Plane_(mathematics) ), μια επιφάνεια (plane) περιέχει άπειρο αριθμό σημείων (ή «κουκίδων») και επομένως κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι με τους νέους χάρτες η έκταση των αποικιών φαίνεται να είναι «απείρως» μικρότερη.

    Αν και προφανώς διαφωνώ με τις – μάλλον αστείες – θεωρίες συνωμοσίας, οφείλω να ομολογήσω ότι οι δύο χάρτες σε αντιπαράθεση (με κουκίδες και με σκιασμένες επιφάνειες) δημιουργούν διαφορετική εντύπωση στον αναγνώστη.

  66. Χαρά said

    Μα είχαν αποικίες χωρίς να χρησιμοποιούν GPS; Απαράδεκτο. Δηλαδή η κουκιδίτσα δεν φτάνει; Τι θέλουν συντεταγμένες των σημείων στο οποίο μπορεί να ακούστηκε μια «ελληνική» λέξη με 7 φωνήεντα;
    Όσο για τους θρησκόληπτους, από τη στιγμή που η Παναγία δεν το κάνει θέμα αυτοί γιατί εμπλέκονται; Αν την ενοχλούσε θα έβαζε φωτοστέφανα, σιγά το δύσκολο.
    Μου λείπει ο Φυσικός τελευταία, ειδικά μετά το μποζόνιο του Θεού Χιγκς!

  67. LandS said

    Οπωσδήποτε οι δυο χάρτες δίνουν εντελώς διαφορετική εντύπωση.
    Οι ελληναράδες, μπορεί να μη το λέν έτσι, αλλά αυτό εννοούν. Σε κάθε περιοχή όπου υπήρχαν αποικίες ο Ελληνισμός εκεί γίνεται «ψείρα» μιας και υποβαθμίζεται από ολόκληρη έκταση, σε κουκκίδα.
    Ρομαντικός και εγώ όπως οι ελληναράδες, θέλω να πιστεύω ότι ο χάρτης με τις κουκκίδες ανταποκρίνεται στην ιστορική πραγματικότητα της εγκατάστασης κυρίως εμπορικών σταθμών και γύρω τους μικρές κωμοπόλεις χωρίς κυριαρχικούς δεσμούς με την ενδοχώρα. Άλλο αν κάποιες από αυτές έγιναν οι ίδιες Μητροπόλεις και μάλιστα ισχυρότατες. Ή ότι υπήρχαν και περιπτώσεις όπως της Χερσονήσου που πολλοί την θεωρούσαν Ελληνική μόνο και μόνο επειδή ο Τύραννος της ήταν Αθηναίος.

    Αλλά μάλλον χρησιμοποιήθηκαν λιγότερα χρώματα για λόγους οικονομίας. 😦

  68. Είναι σχετικά αστείο το να ασχολιώμαστε με το πόσο καλά απεικωνίζουν την έκταση της μιας ή της άλλης αποικίας όταν σχεδόν όλοι οι χάρτες που έχω δει στα σχολικά βιβλία είναι χοντροκομένοι, με ανακρίβειες, και δεν βοηθούν καθόλου στο να μάθεις να τους διαβάζεις.

    Πριν από λίγα χρόνια (το σχολικό έτος 07-08) βρέθηκα να διδάσκω γεωγραφία στην Β΄ Γυμνασίου, με το τότε βιβλίο. Είμουν σ ένα σχολείο στα ορεινά της Θράκης με μια τάξη από παιδία της μειωνότητας που δεν είχαν πρόσβαση στο διαδύκτιο, στα βιβλιοπωλεία και τις βιβλιοθήκες, στους άτλαντες και τους χάρτες. Γενικά διψούσαν να μάθουν για τον έξω-άλλο κόσμο και ούτε εγώ ούτε το βιβλίο μπορούσαμε να καλύψουμε όλες τους τις ανάγκες. Αφού με πνίξαν στις κάθε είδους ερωτήσεις στα πρώτα μαθήματα συμφωνήσαμε να οργανωθούμε, να βάλουμε σαν έναν κοινό στόχο το να μάθουν να διαβάζουν κάθε χάρτη, να αντλούν μόνα τους όλες τις πληροφορίες που μπορεί να τους παρέχει. Θα τους έφερνα ότι χάρτη μπορούσα (από νησία, πόλεις, χώρες, ή και χάρτες του ουρανού, ιστορικούς, οτιδήποτε) και θα τον ερμηνεύαν. Ξέκινήσαμε με τους χάρτες του βιβλίου. Ευρώπη πολιτικός, ευρώπη γεωγραφικός, βοράς νότος κλπ, κλπ. Στην σελίδα 52 είχε ένα χάρτη «οι θρησκείες στην ευρώπη» ή κάτι τέτοιο ήταν ο τίτλος. Εκει κώλλησα: ήταν λεπτομερέστατος ο άτιμος, κάθε χριστιανικό σχίσμα και χρωμμάτάκι, ριγέ αναμείξεις δογμάτων παντού. Αναρωτήθηκα για λίγο αν θα προκαλούνταν διπλωμάτικό επισόδειο έτσι και η κοσμική Γαλλία διαπίστωνε ότι την παρουσιάζουμε ως καθολική χώρα με προτεστάντικες ρίγες σε συγκεκριμένες περιοχές. Η Βοσνία τρικολόρε (μουσουλμάνοι, ορθόδοξοι, καθολικοί), η Βουλγαρία ορθόδοξη με μουσουλμανικές ρίγες στην Ροδόπη. Οι μουσουλμανικες πρασινες ρίγες σταματούσαν ακριβώς στα σύνορα της Βουλγαρίας με Ελλάδα. Η Ελλάδα ήταν ολάκερη χριστιανική και μόνον χριστιανικη. Πως θα έδειχνα στα παιδιά έναν χάρτη που τα είχε «ξεχάσει»; Αποφάσισα να τους το βάλω σαν άσκηση ¨»Βρείτε το λάθος». Διαμαρτυρίες, «που να ξέρουμε κυρίαε που έχει τι», επέμεινα «κοιτάξτε αυτά που ξέρετε», και τρόμαξα γιατι το είδαν, το είχαν δει όλα, και δεν τολμούσαν για πολύ ώρα να μου το πουν μιας που για αυτά είμαι εκπρόσωπος του χριστιανορθόδοξου μπλέ που τα χε καλύψει.

  69. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    63: Είδες οι ακροδεξιοί τι κάνουν;

    67: Να το έλεγαν έτσι, τότε. 🙂

  70. sarant said

    68: Τί ωραίο!

  71. Δημήτρης Μ. said

    Το χειρότερο απ΄ όλα είναι ότι, με το θόρυβο αυτό, δεν μπορούμε να στραφούμε προς τα πραγματικά προβλήματα των βιβλίων. Και της έλλειψης βιβλίων, βεβαίως βεβαίως…

  72. Το έχουμε ξαναπεί (και είναι κι αυτό αυτονόητο): άλλο να ασκούμε (θεμιτή) παιδαγωγική κριτική τύπου «όταν λέμε πως το μπ παριστάνει ένα φθόγγο, κινδυνεύουμε να μπερδέψουμε όσα παιδιά το προφέρουν mb και έχουν συνείδηση του γεγονότος» ή «όταν μιλούμε από την αρχή της γυμνασιακής διδασκαλίας της Φυσικής για μάζα (σε kg) και εκφράζουμε το βάρος σε Ν, κινδυνεύουμε να μπερδέψουμε τα παιδιά που δεν είναι ακόμα ώριμα να καταλάβουν τη διαφορά μάζας και βάρους», ή έστω «ο χάρτης της σελ. ΧΧΧ δύσκολα διαβάζεται», και άλλο να αποδίδουμε περίπου εθνοπροδοτικά κίνητρα στους συγγραφείς των βιβλίων!

  73. Δημήτρης Μ. said

    Ένα από τα πραγματικά προβλήματα των βιβλίων έβαλε με θαυμάσιο τρόπο ο chasserlalune στο 68.

  74. @22, αυτή η κλάση δεν είναι ελληνική, από το κλάω-ω;

    Ψηφίζω διπλοσιγμία στον κλασσικό.

  75. sarant said

    74: Η μόνη κλάση που είναι ελληνικής προέλευσης είναι η κλάση των άρτων.

  76. Μιχαλιός said

    69: Το ίδιο περίπου και στο «θρησκευτικό χάρτη της Ευρώπης στα τέλη του 16ου αι.», (Ιστορία Β΄Γυμνασίου και Β΄Λυκείου): Στην Οθωμανική αυτοκρατορία είναι όλοι Ορθόδοξοι, εκτός από μία στενή προτεσταντική λουρίδα βόρεια της Βουδαπέστης και λίγους Καθολικούς στις άκρες της Κροατίας. Μουσουλμάνους θα δείτε μόνο στην Αφρική!

  77. Μιχαλιός said

    76: Για το 68.

  78. vioannis said

    # 74:
    Και εγώ ψηφίζω διπλοσιγμία. Μεγάλωσα με τα ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ της «Ατλαντίδας», και τα παιδικά μας χρόνια είναι η πατρίδα μας, έτσι δεν είναι; Νοικοκύρη δείξε έλεος, πρέπει και εσύ να τα διάβαζες…

  79. spiral architect said

    ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ

  80. @76: Εμ έτσι ντε! Υπάρχει τουλάχιστον ιστορική συνέπεια στις απεικωνήσεις: Αφού δεν είχε δείγμα μουσουλμάνου τόσους αιώνες εδώ δα, απο πού να ξεφυτρώναν στα καλά καθούμενα στη Θράκη στους σύνχρονους χάρτες;

    (οτι είναι εξω απο τα εκαστοτε «συνορα μας» ουτως η αλλως τρωει βαλανιδια οποτε κανεις δεν θα ασχοληθει με το τι χρωμματακια παιρνει και χανει με τον πιο ασυνάρτητο τρόπο. Το βασικο ειναι οτι το εκάστοτε «εμεις» μας ανα τον χρόνο είναι μπλέ, χριστιανορθόδοξο και μιλάει ελληνικά.)

  81. sarant said

    78: Φυσικά τα διάβαζα. Εκείνα, ας μείνουν με δύο Σ!

  82. panayacht said

    Εδώ φαίνονται καθαρά όλες οι ελληνικές αποικίες του ανατολικού ημισφαιρίου:

    # 68 : Υπέροχο!

  83. Ηλεφούφουτος said

    Νικοκύρη, η περιφρόνηση της χρήσης και του οπτικού ινδάλματος είναι αμάρτημα μόνο όταν το κάνει ο Μπαμπινιώτης;

  84. Ηλεφούφουτος said

    83 στην απλοποίηση του «κλασσικός» αναφέρομαι

  85. sarant said

    83: Όχι, αλλά το κλασικός είναι αρκετά παλιά περίπτωση, δεν είναι κάτι καινοφανές, και ο Τριανταφυλλίδης έτσι το έγραφε, και όλη η Θεσσαλονίκη. Και συμφωνεί και ο Μπαμπινιώτης, κλασικός το γράφει.

  86. Ioannis said

    Αγαπητέ φίλε, δεν είχα το χρόνο να δω στα σχόλια φίλων εάν έχει υποθεί, αλλά είναι προφανές ότι το ζήτημα είναι ελαφρά διαφορετικό. Η ουσία του αποτελεί άλλο ζήτημα, αλλά ας είναι. Νομίζω ότι η αντίδραση δεν προκύπτει από την αφαίρεση των σχετικών χαρτών από τα βιβλία -που όπως σωστα επισημαίνεις υπάρχουν ακόμα και δεν εχουν αφαιρεθεί- αλλά από την απάλειψη του της λωρίδας με εντονο χρώμα που ενοποιεί όλες αυτες τις περιοχές ως μια οντότητα. Ξέρω ότι η επιχειρηματολογία σου ποια θα είναι, αλλά ας καταλάβουμε τουλάχιστον γιατί αντιδρά κάποιος. Σιγουρα αυτή η εδαφική συνέχεια στην πράξη δεν υπήρχε πόσω μάλλον δεν υπηρξε έννοια του βάθους από τα παράλια, αλλά στα μάτια ενός παιδιού η εδαφική συνάφεια όλων των αποικιακών περιοχών μοιάζει πιο καταληπτή και βοηθά στη μνήμη και τη συγκράτηση. Θα χαρώ εάν συμφωνήσεις στη λάθος κρίση που αρχικά διατύπωσες, ότι δηθεν αφαιρεθηκαν οι χάρτες.

  87. sarant said

    86: Τα βιβλία κατηγορήθηκαν ότι δεν έχουν χάρτες των αποικισμών -έδειξα ότι αυτό είναι ψέμα. Αν η διαφωνία είναι στο χρώμα ή στη λουρίδα, ας το έλεγαν έτσι.

  88. Για όλη την προσπάθειά σου να απαντάς σε τόσο πολλά σχόλια ελληναράδων και για τη διαφώτιση που προσφέρεις στα ζητήματα της γλώσσας μας με την εγκυρότητά σου, αξίζεις συγχαρητήρια.

  89. Τὸ «κλασικός γράφεται μὲ ἕνα σ κανονικά. Ἡ λέξη εἶναι ἑλληνικὴ καὶ ἐτυμολογεῖται ἀπὸ τὸ «κλᾶσις». Πέρασε στὰ λατινικὰ καὶ οἱ λατίνοι ἔγραφαν τὸ classico μὲ δύο s. Διότι ἂν τὸ ἔγραφαν μὲ ἕνα [σ] θὰ εἶχε προφορὰ [ζ] διότι περιβάλλεται ἀπὸ φωνήεντα· γι᾽αὐτό τὸ ἐδιπλασίασαν. Ἐμεῖς δὲν ἔχουμε λόγο νὰ τὸ κάνωμε…

    34
    Πολὺ σωστά!

  90. Μαρία said

    87 Αυτό άλλωστε γίνεται στο χάρτη του πρώτου αποικισμού στη σ. 9, πράγμα που συνηθιζόταν απο παλιά για τα γυμνασιακά τουλάχιστον βιβλία. Τώρα τους έπιασε πρεμούρα!

  91. Μαρία said

    89 Μπερδεύεις την αρτοκλασία με τη στρατολογική κλάση.

  92. ppan said

    Δεν μπορώ θα το πω, ακούω παρά βλεπω τηλεόραση, εναν χλίδογλου, παντρεμένο/δεσμευμένο με μοντέλα, τραγουδίστρια, κάτι τέτοιο, να λέει: «Εγώ θέλω η γυναίκα να έχει κλάση». Σημειωτέον, δεν πρόσεξα τι [ι] έβαλε στο τέλος.

  93. sarant said

    89-91: Ακριβώς, είναι άλλη λέξη.

  94. Ἐσεῖς τὰ μπερδεύετε:

    κλάσις: (κλάω) a breaking, fracture, Plat. Tim. 43 D, Arist. Probl. 5. 19, 2 ;
    ἡ κλ. τῶν ἀμπέλων breaking off the leaves of a vine, Lat. pampinatio, Theophr. C. P. 2. 14, 4, al. ;
    ἡ κλ. τοῦ ἄρτου Ev. Luc, 24. 23 ; cf. κλαστήριον.
    2. a fragment, piece, Lxx (i Regg. 30. 12, cf. 2. II, 21). II. in Philo, the modulation of the voice.
    (ἀπὸ τὸ Liddell-Scott)

    Ἡ παράγωγη μεταγενέστερη σημασία τοῦ class, προέρχεται ἐννοιολογικὰ ἀπὸ τὸν τεμαχισμό/κλάσμα, δηλαδὴ τὸ νὰ «σπᾶμε» τὸν πληθυσμὸ σὲ μερίδια ἀναλόγως μὲ κάποια κριτήρια, ὁμοίως καὶ στὸν στρατό.
    Δηλαδὴ δὲν εἶναι κἂν ἄλλη λέξη, ἀπλῶς παράγωγη δευτερεύουσα ἔννοια.

  95. sarant said

    94:
    Όχι, εσείς τα μπερδεύετε.
    Για το πρώτο σκέλος του άρθρου σας, καμιά αντίρρηση, αυτή η κλάσις (τεμαχισμός, σπάσιμο) είναι από το ρήμα κλάω-κλω.

    Το αγγλικό class, σύμφωνα με όλα τα λεξικά:
    c.1600, «group of students,» from Fr. classe (14c.), from L. classis «class, division, army, fleet,» especially any one of the six orders into which Servius Tullius divided the Roman people for the purpose of taxation; traditionally originally «the people of Rome under arms,» and thus akin to calare «to call (to arms),» from PIE root *kele- (2) «to shout»

  96. 94 κλάσις λοιπόν και όχι κλᾶσις αλλά οι αρχαίοι
    κλήση έβλεπαν και όχι κλάσμα
    Dionysius derives the Latin word classis from the Greek term klesis, which indicates that part of the citizenry called to arms (klaseis kata tas Hellenikas kleseis paranomasantos]

  97. classis (old orthog. CLASIS)
    f. root cal-, cla-, of clamare, calare, καλεῖν;
    the people as assembled or called together,

  98. Λανθασμένη πλήρως ἡ ἐτοιμολογία. Ἐνῶ τὸ λεξικό (;) ποὺ παραθέτετε παραδέχεται τὸ δευτερεύον νόημα ὡς διαίρεση (division), ἀντὶ νὰ τὸ ἐτυμολογήσει ὀρθὰ ἀπ’ τὸ ἑλληνικὸ κλάω (ἀπὸ ἐκεῖ παράγεται, μεταξὺ ἄλλων, καὶ τὸ «κλάσμα»), τὸ ρίχνει στὶς συνήθεις ἰνδοευρωπαϊκὲς ἀρλοῦμπες. Ἄλλο τὸ «κλάω» (ἀπὸ ὅπου παράγεται ἡ κλάσις) καὶ ἄλλο τὸ καλέω, -ῶ (calare) ἢ τὸ κελεύω.

    Καλά, μυαλὸ νὰ σκεφτεῖτε, δὲν ἔχετε μερικοί. ΜΑΤΙΑ δὲν ἔχετε ὅμως;

  99. Μαρία said

    98 Μπερδεύεις επίσης και την ετοιμολογία με την ετυμολογία. Αυτό φαίνεται και με το μάτι.

  100. Ἐλλείψει ἐπιχειρημάτων τὸ ρίξαμε στὰ τυπογραφικά; 🙂
    Ἔ, ὅταν φθάνουν τὰ πράγματα ἐκεῖ, τότε ἔχετε ἤδη χάσει στὴν ἀντιπαράθεση. Περαστικὰ σας καὶ καλὴ τύχη τὴν ἐπόμενη φορά. :-)))))

  101. Νίκος Μαστρακούλης said

    100: Περαστικά σε σας. Όταν το ρίχνετε στις συνήθεις μυωπικές αρλούμπες δεν τίθεται ζήτημα αντιπαράθεσης.

  102. 94, 98 για να στηρίξεις τον συλλογισμό σου,
    βρες κείμενο όπου κλάσμα σημαίνει τμήμα στρατού.
    Επίσης δωριστί η κλῆσις γίνεται κλᾶσις.

    Pareil changement a eu lieu pour classis, qui est le grec ϰλῆσις, dorien ϰλᾶσις, et qui est devenu le nom romain de la flotte, après avoir désigné d’abord l’armée en général. Le sens primitif était «l’appel» http://fr.wikisource.org/wiki/Page:Br%C3%A9al_-_Essai_de_S%C3%A9mantique.djvu/166

  103. sarant said

    98-100: Κοιτάξτε, εγώ κοιτάζω έγκυρα λεξικά. Σας έβαλα αυτό που υπάρχει πρόχειρο στο διαδίκτυο, αλλά αφού επιμένετε να σας αντιγράψω τι λέει ο Ερνού-Μεγιέ, απολύτως έγκυρο ετυμολογικό λεξικό της Λατινικής.

    Λήμμα classis: L’emprunt à un imaginaire gr. κλάσις (= ion.att. κλήσις) qu’indique Denys (…) n’est qu’une étymologie populaire.
    Ο ίδιος καταλήγει: Terme technique qui peut-être est emprunté à l’étrusque.

  104. Ὁ στρατός, τόσο τῶν Ρωμαίων, ὅσο καὶ τῶν Ἑλλήνων δὲν ἦταν κάποιο συνοθύλευμα ληστροσυμμοριτῶν (ὅπως τῶν no-dicks) ποὺ μὲ φωνασκίες μαζευόταν ὅπως ὅπως σὰν μπουλούκι κι ὁρμοῦσε γιὰ πλιάτσικο. Ἀλλὰ πειθαρχημένο σῶμα, διαιρούμενο σὲ εἴδη (πελταστές, ἱππεῖς κ.ο.κ.). Οὔτε ἡ συγκέντρωσή του γινόταν διὰ φωνασκιῶν κι ἀλαλαγμῶν. Διὰ βοῆς γινόντουσαν οἱ κλήσεις γιὰ πολιτικὲς συνελεύσεις, ὁπότε καὶ ἔχουμε τὴν «ἐκ-κλησία», τὴν ἔκκληση δηλαδὴ πολιτικῆς συνελεύσεως.

    Ὅσο γιὰ τὸ δωρικὸν «κλάσις» μόνον τὴν φήμη του ἔχουμε ἀκουστά, διότι τὸ ἴδιο δὲν τὸ εἴδαμε ποτέ….
    Στὸν ἐκτενὴ κατάλογο λέξεων τοῦ TLG, βρῆκα τοὺς τύπους κλάσις, κλᾶσις, κλάσιν, κλάσεις κ.ο.κ. σὲ πολλὰ κείμενα – πουθενὰ δὲν ὑπήρχε τὸ νόημα ‘κλήσις’, δηλαδὴ ὁ ὑποτιθέμενος δωρικὸς τῦπος. Οὔτε καὶ στὰ ἀποσπάσματα συγγραφέων ποὺ ἔκλιναν πρὸς τὴν δωρική, ὅπως ὁ Ἀρχύτας. Μόνον ἡ συνήθης ἔννοια ὑπήρχε, τοῦ ‘σπασίματος’ (κλάσις ὀστοῦ) καὶ τῆς κλίσεως (κυρίως σὲ μαθηματικὲς κι ἀστρονομικὲς πραγματεῖες, γιὰ ‘κλάσεις’ γραμμῶν, ἠλιακῶν ἀκτίνων κ.ο.κ.) καὶ ἐπίσης κλάσις κύματος, ξίφους. Tὸ «κλᾶσιν» ἐμφανίζεται μία φορὰ στὸν Πορφύριο (κλᾶσιν φωνῆς) καὶ εἶναι μᾶλλον ὀρθογραφικό λάθος, εἴτε δικὸ του εἴτε κάποιου ἀντιγραφέως…

    Μόνον ὁ Διονύσιος Ἀλικαρνασσεύς ἰσχυρίζεται ὅτι τὸ λατινικὸ κλάσσεις προέρχεται ἀπὸ τὶς ἑλληνικὲς κλήσεις/καλέσεις, κι αὐτὸ σὲ μεταγενέστερη ἐποχή. Ὁ ἴδιος παραδέχεται στὰ γρατά του ὅτι ὁ κύριος στόχος του ἦταν νὰ συμφιλιώσῃ τοὺς Ἕλληνες μὲ τὸ Ῥωμαϊκὸ καθεστώς, διογκώνοντας τυχὸν ἀξιόλογες ἰδιότητες τῶν κατακτητῶν τους, καθὼς καὶ ἐπιχειρηματολογῶντας μὲ τὴν χρήση ἀρχαίων πηγῶν ὅτι οἱ Ῥωμαῖοι ἦταν γνήσιοι ἀπόγονοι τῶν παλαιῶν Ἑλλήνων. Οἱ δὲ Ρωμαῖοι ἀπὸ τὴν πλευρὰ τους ἠσχολοῦντο μὲ τὴν ὑποβάθμιση ἀξιόλογων Ἑλλήνων καὶ τῶν ἐγχειρημάτων τους, π.χ. τοῦ Ἀλεξάνδρου….
    [Ὁ Δ. Ἀ. παρέδιδε μαθήματα ρητορικῆς στὴν Ρώμη, κι ἔχαιρε τιμῶν στὴν «ὑψηλή» κοινωνία τῆς ἐποχῆς… ]

  105. sarant said

    104: Μα, έχετε δίκιο για το δωρικό κλάσις, και ο Ερνού το χαρακτηρίζει imaginaire και την ετυμολογία του Διονυσίου τη λέει παρετυμολογία.
    Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι το λατινικό classis είναι δάνειο από το ελληνικό. Ή τουλάχιστον δεν συμμερίζονται τη γνώμη σας τα λεξικά.

  106. Theban said

    «Ὁ στρατός, τόσο τῶν Ρωμαίων, ὅσο καὶ τῶν Ἑλλήνων δὲν ἦταν κάποιο συνοθύλευμα ληστροσυμμοριτῶν (ὅπως τῶν no-dicks) ποὺ μὲ φωνασκίες μαζευόταν ὅπως ὅπως σὰν μπουλούκι κι ὁρμοῦσε γιὰ πλιάτσικο…Οὔτε ἡ συγκέντρωσή του γινόταν διὰ φωνασκιῶν κι ἀλαλαγμῶν»

    Από τον τωρινό πάντως ελληνικό στρατό (τωρινό, τρόπος του λέγειν δηλαδή), εγώ θυμάμαι κάτι ασκήσεις (ή όπως αλλιώς θέλετε να το πείτε) όπου έπρεπε όλοι να τρέχουμε προς μια κατεύθυνση και όταν ο αξιωματικός φώναζε «σύυυ-να-ΞΙΣ» γυρνούσαμε πίσω σε γραμμές. Οι διμοιρίτες πρώτοι με το χέρι γροθιά προς το πάνω να φωνάζουνε «πρώτη διμοιρία εδώ», «δεύτερη διμοιρία εδώ» κτλ.

    Εμείς σε ποια κατηγορία πέφτουμε;

  107. 106 Σύνταξις όχι σύναξις, αν θυμάμαι καλά

    Συμπέρασμα: κλάσμα, κλάσις (που σημαίνει σπάσιμο, λύγισμα, θραύσμα) δεν υπάρχει στη αρχ. ελ. στρατιωτική ορολογία που να δηλώνει το τμήμα. Το δωρικό κλᾶσις/κλῆσις αμάρτυρο, αλλά και το clasis μορφολογικά δεν είναι τυπική λατινική λέξη από calare (π.χ. calo-nis) ή clamare (π.χ. clamor-is)

    Τέσπα, η ουσία είναι το λατινικό clasis είναι αρχαιότερη ορθογραφία (σχ.97) του classis, και έτσι κλασικά πρέπει να γράφουν ακόμα και οι ετυμολογιστές, εκτός αν το προφέρει κανείς
    δίσιγμο, οπότε πάω πάσσο 🙂

  108. Με τέτοιους χάρτες και χωρίς λωρίδες, πώς θα διεκδικήσουμε ΑΟΖ μετά;

  109. Εἴπαμε ὅτι ἀπὸ ἐκεῖ ἐτυμολογεῖται καὶ ὄχι ἀπὸ τὸ κάλεσμα (ποὺ μόνον ὁ Διονύσιος Ἀλικαρνασσεύς τὸ ἰσχυρίζεται). Τὰ λατινικὰ ἐτυμολογοῦνται ἀπὸ τὰ ἑλληνικὰ ἀλλὰ ὄχι κατ’ ἀκρίβὴ λεκτικὴ μεταφορὰ ἀλλὰ κατὰ ἔννοια. Κλάσι εἶναι τὸ τμῆμα, σπάσιμο, διαίρεση – ἀπὸ ἐκεῖ προέκυψε ἡ ἔννοια τῶν διαιρέσεων κατὰ τμήματα, εἴτε τὸ ἐφαρμόζουμε στὸν στρατό εἴτε στὴν κοινωνικὴ διαίρεση. Ἐὰν γίνῃ ἀντιληπτὴ ἡ συλλογιστικὴ τῶν λατινικῶν, ἡ ἐτυμολογία γίνεται πιὸ εὔκολη.

    Ἄλλο παράδειγμα, λένε στὰ λατινικὰ virtue ὡς ἀπόδοση τῆς λέξεως ἀρετή. Ἐκ τοῦ Ἄρεως προκύπτει ἡ ἀρετή, συνεκδοχικὰ στὰ λατινικὰ ἐκ τῆς ρίζας vir- (ἀνήρ, καὶ κατὰ συνέπεια ἀνδρισμός, ἀνδρεία) τὸ virtue.
    Ἄλλο πολὺ ἐνδιαφέρον παράδειγμα, ποὺ ξέθαψα παλαιότερα: Sidus, λένε λατινικὰ τὸν ἀστέρα. Γιατί; Ἡ ἐτυμολογία, προκύπτει ἐκ τῆς ὁμηρικῆς φράσεως «σιδηροῦς οὐρανός»…
    Ποὺ σημαίνει κατὰ μία ἔννοια τὸ στερέωμα, τὸ στερεό – ἀλλὰ κατὰ μία ἄλλη ἑρμηνεία τοῦ περασμένου αἰῶνος, ὑποδήλωνε τὴν πεποίθηση ὅτι οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες πίστευαν ὅτι οἱ ἀστέρες ἀποτελοῦνταν ἢ περιείχαν σίδηρο. Αὐτὸ ἐπιβεβαιώθηκε μόλις πάρα πολὺ πρόσφατα ἀπ’ τὴν NASA γιὰ τὸν ἥλιο (ἀποστολὴ SOHO), ποὺ περιέχεi ὑψηλὰ ἰονισμένο σίδηρο στὴν κορῶνα του ἀλλὰ καὶ στρῶμα σιδήρου στὴν ἐπιφάνειά του κάτω ἀπὸ τὴν φωτόσφαιρα, ἀνακάλυψη ποὺ προεκάλεσε πολλὲς ἐκπλήξεις καὶ ποὺ συνδέεται μὲ τὰ ἰσχυρὰ ἠλεκτρομαγνητικὰ φαινόμενα τοῦ ἀστέρος αὐτοῦ.

  110. Αὐτὴ τὴν στιγμὴ στὴν ἐκπομπὴ ΜΥΣΤΙΚΑ ΠΕΡΑΣΜΑΤΑ στὸ κανάλι 9, συζητιέται τὸ θέμα τῆς γλῶσσας καὶ τῶν τελευταίων «διορθώσεων», γιὰ ὅποιον ἐνδιαφέρεται νὰ παρακολουθήσῃ,

    http://www.livestream.com/channel9gr

  111. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Ε ρε, μ’ αυτούς θα ξεχάσουμε και τα λατινικά που ξέραμε…
    Εκείνο το σύστημα, που θα έβρισκε τίνος είναι κάποιο κείμενο, τελειοποιήθηκε; Γιατί η φράση «Ἐκ τοῦ Ἄρεως προκύπτει ἡ ἀρετή» είναι καραμπινάτος Θεολόγος Σημαιοφόρος (=Μπαϊρακτάρης).

  112. Servitoros said

    Το ακόμα ποιό παράλογο στην όλη θεωρία συνομωσίας περί αφαίρεσης των χαρτών από τα σχολικά βιβλία είναι ότι το συγκεκριμένο θέμα είναι έτσι και αλλιώς εμμονή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος αφού ο μαθητής του δημοτικού και του γυμνασίου για να μελετήσει την αρχαία ιστορία εκτός από τα δωρεάν βιβλία ή πλέον φωτοτυπίες πρέπει να αγοράσει και τον απαραίτητο ιστορικό άτλαντα (τουλάχιστον μέχρι πριν από δυο χρόνια που αγόρασα έναν για έναν ανηψιό μου, ο άτλαντας ήταν προαπαιτούμενος από δασκάλους και καθηγητές για την διδασκαλία του μαθήματος). Οπότε τα εθνογκαγκά μην ανησυχούν, ο εκδότης του Καρολίδη (αν και πλέον υπάρχει ανταγωνισμός) μπορεί να κοιμάται ήσυχος.

  113. sarant said

    109: Το ότι τα λατινικά ετυμολογούνται συλλήβδην από τα ελληνικά, πού το βρήκατε;

  114. Μαρία said

    113 Πρέπει να εντρυφήσεις στην ετυμολογία «κατά έννοια», για να συλλάβεις τα μυστικά νοήματα.

  115. Τζουτζούκος said

    113-114. Οχι, πρέπει να περάσει απ το μυστικό πέρασμα!

  116. Τζουτζούκος said

    Η εκπομπή στο καναλι 9 έχει και διδάκτορα του ΕΜΠ(!) και διάφορους άλλους που κάνουν χιούμορ επιπέδου ράδιο αρβύλα. «30 αγουροξυπνημένοι βουλευτές επέβαλαν το μονοτονικό» , απάντηση: «μπορεί να ήταν αγγουροξυπνημένοι».
    Επίσης μιλάει ένας καθηγητής πληροφορικής μάς μαθαίνει ότι γραμματική σημαίνει γράμμα κι ότι θα έπρεπε το βιβλίο να μη λέγεται γραμματική αλλά φωνηματική. Επίσης μάς λέει ότι το Υ έχει την έννοια του κοίλου στην ελληνική γλώσσα και δεν γίνεται να το προφέρεις «i». Τζάμπα γνώση λέμε!
    Κάθε λινκ που παραπέμπει σε trash tv είναι καλοδεχούμενο τις δύσκολες ώρες του καλοκαιριού, αν κάποιος είναι στην Αθήνα…

  117. Servitoros said

    Κάθε λινκ που παραπέμπει σε trash tv είναι καλοδεχούμενο τις δύσκολες ώρες του καλοκαιριού, αν κάποιος είναι στην Αθήνα…
    —–
    Μεγάλη μανούλα στην καταγγελία των ανθελληνικών σχεδίων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ήταν ο μακαρίτης με τους λουκουμάδες (αυτούς της Ρεπούση), οπότε λίγο αρχεϊακός λουκουμάς που πάει και στο ελληνικό καλοκαίρι.

  118. 113 Κε. Σαραντάκο ἐὰν εἴχατε κάποια στοιχειώδη παιδεία, θὰ ξέρατε καὶ περὶ ἑλληνικῶν καὶ περὶ τῆς ἀντικατοπτρικῆς σχέσως τῶν λατινικῶν μὲ αὐτά. Ἀλήθεια, τὸ ἐπίπεδο τῶν μαϊμούδων, συγνώμη τῶν ὑποστηρικτῶν σας ἤθελα νὰ πῶ, ἐμένα προσωπικὰ θὰ μὲ γέμιζε ντροπή. Εἶναι μεγάλο ρεζιλίκι νὰ ὑποστηρίζεσαι ἀπὸ κάτι τέτοιους, ὅπως καὶ νὰ τὸ κάνουμε. 😉

    112 Τὰ ‘ἐθνογκαγκά’ εἶναι καινούρια ὁρολογία ἐναντίον τῶν ἑλλήνων πολυθεϊστῶν ….ἀπὸ τὰ μακαβαιόπαιδα; Τόσα ἔτη δὲν εἴδαμε κανένα χριστιανόπουλο (ἀπὸ ἐκεῖνα τὰ «μοντέρνα», τὰ ἀντιδραστικά….) νὰ τολμᾶῃ νὰ βγάζῃ κιχ γιὰ τὶς ἀσύλληπτες ἱστορικὲς παραποιήσεις τῶν μακαβαίων καὶ τὰ παραμυθάκια ποὺ κυκλοφοροῦσαν ἀνεξέλεγκτοι. Ἀλλὰ ἔξαφνα πάει νὰ βγάλῃ γλῶσσα στοὺς Ἑλληνοθρήσκους! Διότι ἀλλοῦ… φοβᾶται.
    Δὲν τὸ παίρνει τὸ κάθε παιδάκι νὰ βγάλῃ κίχ. Ἄσε ποὺ μπορεῖ νὰ τοῦ κόψῃ καὶ τὸ χαρτζηλίκι ἡ μανούλα, καὶ μετά; Ὦ συμφορά!…

  119. sarant said

    118: Ξέρετε, το ιστολόγιο σε θέματα γλωσσολογίας είναι συντηρητικό: παραδέχεται την ινδοευρωπαϊκή θεωρία και όχι τις ρηξικέλευθες ιδέες του ετυμολογικού αντικατοπτρισμού.

  120. Τζουτζούκος said

    118: Σχολιάζοντας εδώ χάνετε την τεράστια ευκαιρία να αγοράσετε τα βιβλία που πουλάει ο καημένος ο παρουσιαστής στην εκπομπή που με τόσο ενδιαφέρον παρακολουθήσατε. Αν πάρετε όλα τα βιβλία μπορεί να παίξει και δωράκι μπανάνα ειδικά για σας.

  121. Servitoros said

    Τὰ ‘ἐθνογκαγκά’ εἶναι καινούρια ὁρολογία ἐναντίον τῶν ἑλλήνων πολυθεϊστῶν
    —-
    Το εθνογκαγκά καλύπτει το σύνολο της εθνικιστικής βλακείας από τα πολυθεϊστικά γκαγκά των νεφελίμ έως τα ελληνορθόδοξα γκαγκά του Γέροντα Παστίτσιου και τα παγανιστικά εθνογκαγκά των χρυσαυγούλιδων. Ο δε εβραϊκός εθνικισμός δεν είναι δικό μου πρόβλημα αλλά των αντιεθνικιστών του Ισραήλ, απ’ όσο τουλάχιστον γνωρίζω ούτε ραββίνοι είναι ο Άδωνης (αν και αυτό θα ήταν μια εξαιρετική θεωρία συνομωσίας) και ο Άνθιμος ούτε περιτομημένα είναι τα χρυσαυγόπουλα (για το λοβοτομημένα δεν παίρνω όρκο).

  122. Προς τα τρολ: είχα στο πυροβολικό ειδικότητα ΠΑΠ και ξέρω καλά από Κ(άπα) Δ(έλτα) Π(ι). Φυλαχτείτε! Αμ, πως! που έλεγε κι ο Χατζηχρήστος.

  123. 119 Ἄ, βέβαια, ξέχασα ὅτι εἶναι τόσο πολὺ στὴν μόδα ὁ ἰνδοευρωπαϊσμός….
    Μπορεῖ ἡ ἀρχαιολογικὴ σκαπάνη τόσο τῶν ἑλλήνων ὅσο καὶ τῶν ἰνδῶν ἀρχαιολόγων νὰ μὴν συμφωνῇ (ἀποικισμὸς ἀπὸ μινωϊκὴ κρήτη, καὶ μεταφορὰ γλωσσικῶν ριζῶν στὰ σανσκριτικά) ἀλλὰ δὲν πειράζει. Μπορεῖ νὰ ἔχουμε καὶ πιὸ πρόσφατα ἱστορικὰ δείγματα λέξεων ποὺ πέρασαν στὰ σανσκριτικά (ὅπως ἡ ἀστρολογικὴ ὁρολογία στὴν ἀρχὴ τῆς ἑλληνιστικῆς περιόδου, ποὺ δὲν εἶχε ἀναπτυχθεῖ παλαιότερα, καὶ ποὺ μεταφέρθη αὐτούσια στὰ σανσκριτικά) ἀλλὰ δὲν πειράζει… νά ‘ναι καλὰ ἡ ἰνδοευρωπαϊκή… «γλῶσσα»!
    Τὸ ἀδύνατο σημεῖο τῆς ὅλης θεωρίας (ἢ ἔστω ἕνα ἀπὸ τὰ κυριότερα) εἶναι ὅτι συγκρίνει ἀνισόχρονες γλῶσσες, ποὺ ἀναπτύχθηκαν σὲ διάφορες χρονικὲς περιόδους. Κατόπιν ἐπιμένει περὶ γενικῶν κι ἀορίστων πρωτο-ριζῶν, δίχως νὰ ἐξετάζῃ ἐὰν ἀπλῶς λέξεις ἀπὸ μία γλῶσσα μεταφέρθηκαν σὲ ἄλλη/-ες (ὁπότε θὰ ἔπρεπε νὰ λέγονται ρίζες τῆς χ προερχομένης γλῶσσας).

    Ἕνα ἐνδιαφέρον στοιχεῖο, ποὺ προέκυψε πρόσφατα εἶναι μία ἔρευνα ποὺ ἀνάγει τὴν ἐξάπλωση τῆς γεωργίας στὴν Εὐρώπη, σὲ μεσογειακοὺς καθαρὰ τύπους καὶ συγκεκριμένα τῆς ποικιλίας τῆς ἀνατολικῆς Μεσογείου (συναντῶνται στοὺς ἀγρότες τῶν β. χωρῶν, ἐν ἀντιθέσει μὲ τοὺς τροφοσυλλέκτες τῶν ἰδίων περιοχῶν ἀνήκουν στὸν τύπο ποὺ συγγενεύει μὲ τοὺς σημερινοὺς κατοίκους). Πέρα ἀπὸ κάθε ἀμφιβολία ὑπήρχε μετανάστευση λοιπὸν τῶν μεσογειακῶν στὶς περιοχὲς τῆς β. εὐρώπης, ἄρα πολὺ πιθανὴ εἶναι καὶ ἡ μεταφορά τῆς γλώσσας τους.
    http://www.sciencemag.org/content/336/6080/466
    Τὸ ἄρθρο δυστυχῶς εἶναι μὲ συνδρομή, καὶ δὲν ξέρω κατὰ πόσο ἡ σύνοψή του ἀπὸ τὸν ἀκόλουθο σύνδεμο εἶναι ἀξιόπιστη:
    http://www.tsantiri.gr/ellada/epistimi-i-progoni-ton-ellinon-didaxan-ti-georgia-stin-evropi.html
    Αὐτὸ καὶ μόνον, δείχνει τὴν ἀνεπάρκεια τῆς ἰνδοευρωπαϊκῆς θεωρίας, ἀφοῦ ἔχουμε σαφεῖς γενετικὲς ἀποδείξεις μετακινήσεων πληθυσμῶν τῆς ἀνατολικῆς Μεσογείου στὸν βορρᾶ, ἄρα καὶ λογικὸ εἶναι οἰ γλωσσικὲς τους ρίζες νὰ ἐνσωματώθηκαν στὶς ἐντόπιες γλῶσσες ἢ ἀκόμη καὶ νὰ ἐπέφεραν τὴν ἀνάπτυξη τῶν τελευταίων. Ἀντί γιὰ «ἰνδοευρωπαϊκές» πρωτο-ρίζες ἔχουμε τὴν βάσιμη ἐκδοχὴ τῆς ἐξαπλώσεως τῶν πρωτο-ἑλληνικῶν.

    Ἀλίευσα σήμερα καὶ μία μελέτη τοῦ Τσατσόμοιρου, ποὺ μᾶς λέει κάποια ἐνδιαφέροντα πράγματα (ἂν καὶ δὲν πολυσυμφωνῶ μὲ τὶς ἐννοιολογικὲς μόνον ἑρμηνεῖες τῶν γραμμάτων, καὶ θὰ προτιμοῦσα νὰ ἐξετασθῇ καὶ ἐὰν ἔπαιξε κάποιον ρόλο ἡ γεωμετρία στὸν σχηματισμὸ τους).

    Click to access igeg.pdf

    121. Σὲ ρώτησα γιὰ ἑλληνόθρησκους συγκεκριμένα. Οὔτε ἀνοησίες τῶν χ.ο. μὲ νεφιλίμ καὶ «ὁ τζίζας ἦταν ἕλληνας», οὔτε ἄλλες ἀνοησίες τῶν χ.ο. μὲ ‘προφητεῖες’ ποὺ κυκλοφορεῖ τακτικὰ ἡ σφαγιορείτικη μαφία κάθε φορὰ ποὺ προσπαθεῖ νὰ ἐπιδοθῇ σὲ μικροπολιτικές, οὔτε γιὰ παγανισμούς (ξενόφερτη μόδα, ἰσοπεδωτικὴ καὶ συγκριτική, ἀμοιβαίως ἀποκλειόμενη μὲ τὶς γηγενεῖς θρησκείες). Ἐὰν αὐτὰ τὰ συγχέῃς μὲ τοὺς ἑλληνοθρήσκους, μᾶλλον χρειάζεσαι πιὸ σωστὴ ἐνημέρωση.
    Παλαιότερα, εἶχα παρατηρήσει μία περίεργη ἀντιδραστικότητα κυρίως σὲ νεαροὺς τῶν ἀριστερῶν καὶ ἀναρχικῶν χώρων, ὅπου κάθε τὶ τὸ ἀρχαῖο τὸ ἀποκαλοῦσαν φασιστικό, χουντικὸ κ.ο.κ. Ἔβλεπαν π.χ. βιβλίο σὲ πολυτονικὸ καὶ τὸ αὐτόματο σχόλιο (λὲς καὶ ὑπήρχε προγραμματισμός) ἦταν ‘ἄ, τὸν χουντικό’. Καὶ πάντοτε ἀποροῦσα διότι ὁμολογουμένως δὲν εἶχα ὑπόψιν ὅτι ἦταν ἡ χούντα ποὺ ἔφτιαξε τὸ πολυτονικό…
    Παρόμοια σχόλια γινόντουσαν σὲ τυχὸν προσπάθειες ἀποδόσεως ξένων ὅρων μὲ ἑλληνικές, π.χ. τὸ fax σὲ τηλεομοιότυπο. ‘Ἄ, τὸν φασίστα’, πεταγόντουσαν αὐτόματα. Καὶ πάλι ἀποροῦσα διότι δὲν εἶχα ὑπόψιν τὶς γλωσσολογικὲς ἐπιδοσεις στὴν ἑλληνική, τῶν μουσσολινικῶν φασιστῶν…
    Νομίζω ὅτι αὐτὴ ἡ ἀντιδραστικότητα σήμερα εἶναι ἀκόμη πιὸ αὐτόματη ἀπὸ ποτέ. Ὑπάρχει δυνατότης ἀποπρογραμματισμοῦ τοῦ …σκύλου τοῦ Παβλώφ ἄραγε;

  124. 105 Τώρα τὸ πρόσεξα (νὰ τὶ κάνουν οἱ ὁλονύκτιες ἀγρύπνιες):

    Κε Σαραντάκο, γράφετε ὅτι ὁ Ἐρνοῦ χαρακτηρίζει imaginaire τὸ δωρικὸ κλᾶσις (ἀπὸ τὸ κλῆσις) – καὶ σωστά, ἡ λέξη δὲν ἐμφανίζεται πουθενὰ στὴν ἀρχαία γραμματεία- ἐνῶ τὴν ετυμολογία του Διονυσίου Ἀλικαρνασσέως τὴν λέει παρετυμολογία.
    [ Ὁ Διονύσιος ὅμως εἶναι αὐτὸς ποὺ ἐτυμολογεῖ τὸ λατινικὸ «κλάσσεις» ἀπὸ τὸ ἑλληνικὸ «κλήσεις» – καὶ γράφει κατὰ λέξη «κλήσεις» καὶ κατόπιν «καλέσεις» ὡς τὴν ἀρχαιότερη κατ’ ἐκεῖνον ἔκφραση].
    Μετὰ ὅμως γράφετε «όμως αυτό δεν σημαίνει ότι το λατινικό classis είναι δάνειο από το ελληνικό. Ή τουλάχιστον δεν συμμερίζονται τη γνώμη σας τα λεξικά».
    Βάσει ὅλων αὐτῶν μοῦ φαίνεται ὅτι ἔχουν γίνει κάποια περίεργα συλλογιστικὰ ἅλματα:

    .1600, “group of students,” from Fr. classe (14c.), from L. classis “class, division, army, fleet,” especially any one of the six orders into which Servius Tullius divided the Roman people for the purpose of taxation; traditionally originally “the people of Rome under arms,” and thus akin to calare “to call (to arms),” from PIE root *kele- (2) “to shout”

    1. μᾶς λένε ὅτι classis σημαίνει κυρίως διαίρεση, κατηγορία καὶ ὅτι ἡ λέξη χρησιμοποιήθη ἀπὸ τὸν Τούλλιο γιὰ φορολογικὴ διαίρεση τοῦ ῥωμαϊκοῦ λαοῦ (προφανῶς κατ’ εἰσόδημα).
    2. ἀγνοοῦν ἐπιδεικτικὰ τὸ προφανές ἑλληνικὸ κλάσις, ποὺ σημαίνει διαίρεση, σπάσιμο.
    3. ὁ Ἐρνοῦ ἀπορρίπτει τὴν ἐτυμολογία τοῦ Δ.Α. ὅτι οἱ «κλάσσεις» εἶναι ἀπὸ τὶς «κλήσεις» (οὔτε ἐγῶ συμφωνῶ μὲ τὸν Δ.Α.)
    4. ἔπειτα ἡ ‘classis’ ἐτυμολογεῖται ἀπὸ τὸ ….calare (ἐκ τοῦ ἑλληνικοῦ καλῶ – ἄρα πρὸς τὶ ἡ ἀπόρριψη τοῦ Δ.Α.;)
    5. Καὶ νὰ ὁ λόγος: ὁ Δ.Α. ἀπορρίπεται ὤστε νὰ εἰσαχθῇ ἡ πλασματικἢ «ἰνδοευρωπαϊκή» ρίζα kele- καὶ νὰ ἰσχυριστοῦν τὸ ἴδιο πρᾶγμα μὲ τὸν Δ.Α. ἀλλὰ δίχως νὰ παραδεχθοῦν ἑλληνικὴ ἐτυμολογία.

    Δηλαδὴ ἀπόρριψη τῆς λογικῆς ἐτυμολογίας ἀπὸ τὸ ἑλληνικὸ ‘κλάσις’, ποὺ ἔχει τὸ ἴδιο νόημα. Ἀπόρριψη τῆς παρετυμολογίας Δ.Α. ἀπὸ τὸ ‘κλήσις’. Εἰσαγωγὴ τοῦ λατινικοῦ calare (δηλαδὴ συμφωνοῦν κατόπιν μὲ τὸν Δ.Α.) ἀλλὰ καμμία ἀναφορὰ στὸ ὅτι προέρχεται ἀπὸ τὸ καλέω/-ῶ) καὶ ἔπειτα μέγα ἅλμα πρὸς τὴν «ἰνδοευρωπαϊκή» κατασκευασμένη «ρίζα» …kele- (κατασκευασμένη, διότι ἰνδοευρωπαϊκὴ γλῶσσα δὲν ὑπάρχει οὔτε καὶ γραπτὰ κείμενα βεβαίως – ἄρα οἱ ὑποτιθέμενες ρίζες εἶναι κατασκευές μόνον, ἀπὸ «μελετητές»). Ἐπιμελῆς ἀποφυγὴ ὁποιασδήποτε ἀναφορᾶς στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα (οὔτε κἂν γιὰ τὰ προσχήματα… λὲς καὶ δὲν ὑπάρχει ἡ γλῶσσα αὐτή….). Οὔτε ὁ διάολος τὸ λιβάνι δὲν ἀποφεύγει ἔτσι… :-DDDDDDDD

    Πολὺ μπακαλίστικο. Eἶναι μήπως κι αὐτὸ κάποια …μόδα;

  125. ΥΓ: Ὑπήρχε μέχρι προσφάτως ἕνα καταπληκτικὸ πολὺ περιεκτικὸ λατινικὸ ἐτυμολογικὸ λεξικό στὸ Perseus Project, ποὺ ἀποσαφήνιζε πάρα πολλὲς λατινικὲς ἐτυμολογίας καὶ ἡ συντριπτικὴ πλειοψηφία αὐτῶν ἦταν ἀπὸ τὴν ἑλληνική. Ἔχει ὅμως ἐξαφανιστεῖ. Τὸ ἔχουν κατεβάσει.

    Tὸ βρῆκα στὰ βιβλία ποὺ δημοσιεύει τὸ Google. Eἶναι το «An etymological dictionary of the Latin language», τοῦ Francis Edward Jackson Valpy, 1828.
    http://books.google.fi/books?id=m2QSAAAAIAAJ&printsec=frontcover&hl=fi&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

    Ἔ, ὡς διὰ μαγείας στὴν σελίδα 85 ὑπάρχει ἡ ἐτυμολογία τοῦ λατινικοῦ classis.
    Ἐπίσημη ἐτυμολογία ἀπὸ τὸν παρακείμενο κέκλασσαι, τοῦ ρήματος κλάω!
    Εναλλακτικὴ ἐτυμολογία, αὐτὴ τοῦ Διονυσίου Ἀλικαρνασσέως.
    Ἐπιπλέον ἐναλλακτικὴ ἐτυμολόγία, calassis ἀπὸ τὸ calo.
    (Στὸ λῆμμα calo, ἐτυμολογία ἀπ’ τὸ καλῶ).

    Αὐτὰ λοιπὸν συνέβαιναν ΠΡΟ τῆς ἰνδοευρωπαϊκῆς μόδας…
    Διότι ἔκτοτε τὰ λατινικὰ ἐτυμολογικὰ λεξικὰ ξαναγράφτηκαν. «Ἀναθεωρήθηκαν» ὥστε νὰ ταιριάζουν μὲ τὴν ἐπιθυμητὴ πολιτικὰ ὀρθὴ ἀντίληψη, τῆς μόδας. Revised…

    (ἀντιγράφω ἀπὸ τὸν πρόλογο τοῦ λεξικοῦ Μπριλ, ἑνὸς ἰνδοευρωπαϊκοῦ ρύπου ποὺ ἐξεδόθη τὸ 2008, στὰ πλαίσια τῆς ἀρεστῆς πολιτικῆς ὀρθότητος καὶ τὰ λοιπά…):
    Latin is one of the major ancient Indo-European languages and one of the cornerstones of Indo-European studies. Since the last comprehensive etymological dictionary of Latin appeared in 1959, enormous progress has been made in the reconstruction of Proto-Indo-European, and many etymologies have been revised. This new etymological dictionary covers the entire Latin lexicon of Indo-European origin. It consists of nearly 1900 entries, which altogether discuss about 8000 Latin lemmata.

    Ἀπὸ τὰ λήμματα στὰ λύματα… 😉

  126. sarant said

    Κοιτάξτε, επειδή (παρά τις περί του αντιθέτου φήμες) κοιμόμαστε κιόλας, δεν απάντησα νωρίτερα.

    Λοιπόν, α) ένα ετυμολογικό λεξικό του 1828, γενικότερα ένα σύγγραμμα οποιασδήποτε επιστήμης του 1828, στις μέρες μας μόνο ιστορική αξία μπορεί να έχει, Βλέπετε άλλωστε ότι προτείνει τρεις ετυμολογίες, που προφανώς δεν μπορεί να συναληθεύουν.
    β) την ινδοευρωπαϊκή θεωρία δεν την κλονίζετε με δύο σχόλια και ένα άρθρο
    γ) ακόμη όμως κι αν δεχτούμε (για χάρη της συζήτησης) ότι το classis έχει ελληνική αρχή, ακόμα και τότε είναι άλλη λέξη από το κλάσις = σπάσιμο -η μία είναι αδιαταράκτως ελληνική και η άλλη είναι λατινικό δάνειο (και, υποτίθεται, χάρη της συζήτησης, αντιδάνειο). Γιατί αυτή ήταν η αρχή της κουβέντας μας.

  127. ppan said

    Περαστικά θα ευχόμουν κι εδώ, αλλά η περίπτωση είναι ανίατη.

  128. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ said

    ΑΚΟΥΣΤΕ ΑΔΕΡΦΙΑ ΕΓΩ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΕΓΑΛΩΣΩ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΟΥ ΕΜΑΘΑ.ΔΗΛΑΔΗ ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ ΚΑΙ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΥ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΗΝ ΒΑΘΜΟΛΟΓΟΥΣΑΝ ΣΑΝ ΛΑΘΟΣ ΤΟ 90 ΤΩΡΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΩΣΤΟ?ΓΙΑΤΙ ΑΛΛΑΞΕ ΚΑΤΙ (ΑΛΛΟΔΑΠΟΙ ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ ΦΟΥΛ) ΧΕΣΤΗΚΑ.ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΑΔΑ Ο ΠΟΙΟ ΑΡΧΑΙΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΟΙ ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ ΤΗΝ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΜΑΣ ΟΧΙ ΝΑ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ.ΚΑΙ ΝΕ ΡΕ ΜΕ ΦΩΤΟΣΤΕΦΑΝΟ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΣΕ ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΜΕ 95% Χ.Ο.ΠΗΓΑ ΕΓΩ ΣΤΟ ΜΩΑΜΕΘ ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΩ ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ.ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ΟΠΩΣ ΤΑ ΒΡΗΚΕΣ ,ΟΧΙ ΟΠΩΣ ΤΑ ΘΕΣ.ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΧΩΡΟΣ ΠΟΥ ΖΩ (ΕΛΛΑΣ) ΜΕ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΜΑΣ (ΑΥΤΟΙ ΜΑΣ ΣΤΗΡΙΞΑΝ ΣΕ ΠΟΛΕΜΟΥΣ) ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΔΕΝ ΑΡΕΣΕΙ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΤΟΥ.ΕΔΩ ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ.ΣΑΣ ΕΠΙΑΣΕ ΚΑΗΜΟΣ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΠΕΙΝΑΕΙ ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΕΙΤΕ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΤΕ ΧΑΡΤΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΟΜΟΥΣ ΗΘΗ ΕΘΙΜΑ (ΟΤΙ ΜΑΣ ΕΝΩΝΕΙ).Ο ΘΕΟΣ ΟΤΑΝ ΚΑΝΕΙ ΣΧΕΔΙΑ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΓΕΛΑΕΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ

  129. bernardina said

    Να επαναλάβω το 127 της Ππαν

  130. JS said

    129:
    >Να επαναλάβω το 127 της Ππαν
    Κανα Παιάν καύτερα 

  131. george S said

    Οσο κι αν δεν το παραδέχεστε από κάποιους προοδευτικούς σαν και σας αναδειχθηκε-δημιουργηθηκε η ανάγκη της Χρήσης Αυγης. Εθνικιστής και ελληναρας οποίος έχουνι ελληνική σημαία στο σπίτι του!! Έτσι έχουμε κατακτήσει.και ναι χίλιες φορές ο φασισμός της χρήσης αυτής πάρα οι προοδευτικές απόψεις τέτοιου τύπου. Άλλωστε από τα προηγουμενα σχόλιά καταλαβαίνεις την άποψη του κόσμου.Ξαφνικά σας θύμισε το defencenet. Αν και λίγο τραβηγμένα τουλάχιστον ακούς κάποιες αλήθειες σε σχέση με κάποιους σαν και σας που πραγματικά δυστυχώς βρίσκονται στην εκπαίδευσή.

  132. Δημήτρης Μ. said

    Νικοκύρη, αφιερωμένο στη μανία σου να γυρεύεις ψύλλους στ΄ άχυρα με βαρεμένους:

  133. 128. Φίλτατε Αθανάσιε, λυπάμαι που θα σε απογοητεύσω, αλλά όχι, ο Ελληνικός πολιτισμός ΔΕΝ είναι ο αρχαιότερος. Προηγήθηκαν άλλοι. Όσον αφορά τους αλλοδαπούς, μια χαρά μαθαίνουν τη γλώσσα μας και την γραμματική μας. Οι Έλληνες έχουν πρόβλημα να την μάθουν. Αν έκαναν τον κόπο να ανοίγουν που και που κανένα βιβλίο, θα ήξεραν οτι τα φωνήεντα είναι πέντε, οτι 95% Χ.Ο. σημαίνει οτι υπάρχει και ένα 5% που ΔΕΝ είναι Χ.Ο. (και η Δημοκρατία εκ φύσεως μεριμνεί για τις μοιοψηφίες ως γνωστόν), και οτι «Διαφωνώ με αυτά που λες» ΔΕΝ σημαίνει «είμαι ανθέλληνας προδότης»… Αλλά αυτά προφανώς είναι ψιλά γράμματα για σένα…

  134. bernardina said

    Διαβάζεις κάτι σχόλια όπως το 131 και αναρωτιέσαι αν το κάνουν επίτηδες να υπερασπίζονται την ελληνικότητα και την ελληνική γλώσσα με τέτοιο ουγκ τρόπο.

    JS, να ‘σαι καλά που μ’ έκανες και γέλασα πρωινιάτικα. Μεταξύ άλλων έμαθα ότι η σωστή γραφή της λέξης μήνυμα είναι *μυνύμα και ότι DNA σημαίνει ΔιάΝοια, από το Δια και Νους, ότι δηλαδή ο γενετικός κώδικας των Ελλήνων παραμένει απαράλλακτος παρά τα 400 χρόνια τουρκικής σκλαβιάς. Και καπάκι σ’ αυτό, πως ο αναγραμματισμός της λέξης Δελφοί μάς διδάσκει ότι έχουμε βγει όλοι από την ίδια κοιλιά άρα είμαστε αδέλφια.
    Επιφυλάσσομαι να σου ανταποδώσω το stand up comedy στην πρώτη ευκαιρία.

  135. JS said

    134:
    139:
    >Κανα Παιάν καύτερα.
    Μπράβο! Σκίζεις. Κι εγώ που νόμιζα ότι ακόμα ψάχνεις τιπαναπει το «κα(λ)ύτερα»

  136. JS said

    134
    >DNA σημαίνει ΔιάΝοια, από το Δια και Νους
    RNA όμως;
    Ο ευρών κερδίζει χρυσούν ωρολόγιον,

  137. JS said

    136:
    Χρυσούν ωρολόγιον μετα αλαρμίου για να ξυπνάει, λέμε τώρα, την Αυγή, δεν γνωρίζω αν γίνομαι αντιληπτός …

  138. bernardina said

    Και βέβαια σκίζω. Και επειδή έχω μεγάλη αφομοιωτική ικανότητα και τα παίρνω τα γράμματα, έμαθα να παίζω και το παιχνίδι του αναγραμματισμού. Κοίτα λοιπόν να δεις τι ανακάλυψα. Πάρε τα δύο πρώτα γράμματα της λέξης Πατέρας, τα δύο πρώτα γράμματα της λέξης Πατρίδα, τα δύο πρώτα γράμματα της λέξης Ρίζες και τα δύο πρώτα γράμματα της λέξης Εσωτερικότητα, μετάτρεψε το σίγμα σε τελικό (λόγω καταλήξεως), ένωσέ τα σε μία λέξη, τόνισέ τη και στη λήγουσα, που είναι η πιο αξιοπρεπής συλλαβή, και δες τι θα σου βγάλει. Για να επιβεβαιωθεί για μια ακόμη φορά πως η μ@λ@κί@ των ανθρώπων είναι απύθμενη και το τι κατεβάζει η γκλάβα τους από την παράγωγη λέξη απυθμενότερο.

    (Ελπίζω να μη σκεφτεί κάνας σοβαρός άνθρωπος ότι αποκαλώ παπαριές τις συγκεκριμένες λέξεις, εντάξει; :mrgreen: )

  139. bernardina said

    137. Σιγά το δύσκολο! R είναι το ελληνικότατο Ρ που ξένοι δάκτυλοι μετέτρεψαν σε λατινικό για να μην καταλαβαίνουμε ότι προέρχεται από το ρήμα ρέω. RNA είναι η Ροή του ιχώρ εΝτός μας που αποτρέπει την Άνοια -αλλά μόνο αν είμαστε καθαρόαιμοι Έλληνες κατά τα κριτήρια του αδελφού DNA.
    Πέφτε το ρολογάκι τώρα 😉 Και φρόντισε να έχει αλάρμιιον, για να μη γίνουμε από δυο ιχωριά ιχωριάτες, ΄νταξ;

  140. Εισαι σίγουρη Μπερναρντίνα; νόμιζα ότι το RNA είναι η ΡαΝίδΑ, ακόμα και η τελευταία στάλα, του καθαρού ΔιαΝοούμενου Αίματος των Ελλήνων.

  141. sarant said

    140: Α, κι εγώ ψηφίζα ΡαΝιδΑ!

  142. bernardina said

    140, Φοβάμαι ότι το μπερδεύεις με το siRNA, που ξένοι δάχτυλοι θέλουν να πιστέψουμε ότι έχει σχέση με το spherical nucleic acids ενώ στην πραγματικότητα είναι το RNA του Προκατακλυσμιαίου Έλληνα, όπερ έδει δείξαι και να πέφτει το ρολογάκι όπως προείπαμε.

  143. JS said

    138:
    Ωχ καλέ με τα Πατέρας, Πατρίδα κλπ. Εγώ τα έχω ξεπεράσει αυτά. Είμαι του τριπτύχου «Πατρίς, Μητρίς και (*)
    139:
    Ποιο ρολογάκι. Δεν κατάλαβες. Το Χρυσούν είναι γι αυτούς που θα ξυπνήσουν κάποτε κάποια Αυγή.
    Εσύ θα πάρεις ένα νονέιμ ΑΑΑ και την μπαταρία του. Αυτά είναι και με γεια σου, μη ζητήσεις πιο πολλά γατί θα βρεις τον μπελά σου!

    (*) Κλκειτορίς

  144. bernardina said

    Δεν παίζωωωω 👿 Μου ‘ταξες χρυσό ρολογάκι με αλάρμιον και δεν το δίνεις! Απάτη! Τελευταία φορά που σας ξεστραβώνω, ανελλήνιστοι!

    😆 😆

  145. JS said

    140, 141, 142:

    Α, δεν πάμε καλά. Όχι να με παίξετε και στο γήπεδό μου!
    Ποιο RNA απ’ όλα;
    Messenger RNA (mRNA), Transfer RNA (tRNA), Ribosomal RNA (rRNA), MicroRNAs (miRNA), Small interfering RNAs (siRNA), Precursor mRNA (pre-mRNA), Small nuclear RNAs (snRNA) ;;;
    Βγάλτε μια κόλα χαρτί. Πρόχειρο διαγώνισμα!

  146. @ 142
    Το siRNA είναι απολύτως βέβαιο ότι αποτελεί ακρωνύμιο από τα ονόματα των λαμπρών αστέρων ΣΕΙΡιος, Ντενέμπ και Αλτάιρ. Τρεις αστέρες που χαρακτηρίζουν το θέρος -ο πρώτος ακολουθούντας τον ήλιο αυτη την εποχή, οι δυο άλλοι συμμετέχοντας στο τρίγωνο του καλοκαιριού- και την ζέστά που βαρόντας μας κατακούτελα καθοδηγεί τις νοηματικές αναζητήσεις μας.

    Μου περίσεψε μόνο ο Βέγας, μάλλον γιατί είχε παει για βεγγέρα.

  147. bernardina said

    Εν τη παλάμη το ρολογάκιον και ούτω βοήσωμεν. Δεν την ξαναπατάω εγώ μαζί σου, απαπαπααα. 😀
    (είπα: siRNA, το RNA του Si Malakas. Έχει και λίκνο :mrgreen: )

  148. Immortalité said

    Ρε σεις, έχω ξεκαρδιστεί, σώνει πόνεσε η κοιλιά μου απ’ τα γέλια… 😀 😀 😀

  149. @ 145
    παρέδωσα το siRNA αλλά εγκαταλείπω τον διαγωνισμό, αυτές οι αναζητήσεις του βαθέως νοήματος τρομοκρατούν το ασθενές πνεύμα μου.

    ΥΓ) αλλά επειδίς έχω και μια έκλαμψη, το messenger έχει τον αγγελειοφόρο Μercury, και το Transfer τους γνωστους μπρατσωμένους Τιτάνες.

  150. JS said

    146:
    Οσο θα είμαι στη λίστα, το μάθημα δεν το περνάς!

  151. 150: (δηλαδη η μπερναντινα πέρασε;) Το καταραμένο ακαδημαικό κατεστημένο πολεμάει την αλήθεια, το ξέραμε, το ξέραμε…

  152. JS said

    147:
    >Εν τη παλάμη το ρολογάκιον και ούτω βοήσωμεν.
    Βοώ (βογκώ) το λέμε τώρα.
    >Δεν την ξαναπατάω εγώ μαζί σου.
    Ιν_Διακορευθείσα και εγκαταλειφθείσα κόρη_μόουντ.
    151:
    Μικρέ, πολλά λες!

  153. sarant said

    Μικρός;

  154. bernardina said

    Έλα, Κυνηγέ του Φεγγαριού, επειδή πικράθηκες εξαιτίας μου. Δικό σου 😀

  155. JS said

    151, 152γ:
    Τώρα όμως που πρόσεξα το όνομά , σου, θαρρώ ότι αν διαβάσεις λίγοτο καλοκαίρι, το 5 το έχεις στο τσεπάκι σου.

  156. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ said

    ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΑΝΘΕΛΛΗΝΑΣ,ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ!.ΘΑ ΚΟΙΤΑΞΟΥΜΕ ΤΟ 5% ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΕΙΡΑΖΟΥΜΕ ΤΟ 95% ΦΙΛΕ.ΠΟΙΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ?ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ,ΟΙ ΠΑΚΙΣΤΑΝΟΙ ΟΙ ΜΠΑΓΛΑΝΤΕΣ ΟΙ ΓΕΩΡΓΙΑΝΟΙ,ΤΑ ΜΑΡΟΚΙΑ?ΟΛΟΙ ΟΙ ΥΨΗΛΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ.ΔΕ ΑΠΑΝΤΗΣΕΣ ,ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΕΩΡΟΥΤΑΝ ΛΑΘΟΣ ΤΟ 90 ΚΑΙ ΕΠΑΙΡΝΕΣ 0 ΤΩΡΑ ΘΑ ΠΑΙΡΝΩ 20?
    Η ΕΛΛΑΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΑΙΘΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ.ΑΠΛΩΣ ΜΑΣ ΠΕΙΣΜΩΝΕΤΕ

  157. JS said

    Με πρόλαβε η Μπέρνυ. Μικρέ, ερώτηση κρίσεως, που θα μετρήσει όμως στις εξετάσεις:Ποια από τα δύο κομμάτια (154,155)είναι το καλύτερο;

  158. 156 Χαχά, οι Πακιστανοί σίγουρα πάντως!

  159. Μικρά.
    (και έχω την εντύπωση οτι το προβλημα ειναι το αντιθετο, οτι κάθομαι και διαβαζω αυτα που γραφονται καλοκαιριατικα απο ηρωικές δασκάλες και λοιπές εαυθεντίες της εθνογνώσης)
    Μερσι για τα ασματα, ανοιγω το ψυγείο μου κι ανταποδίδω

  160. sarant said

    158: Και οι Αιγύπτιοι; Γιατί όχι οι Αιγύπτιοι;

  161. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ said

    ΑΝΑΛΥΣΕ ΤΗΝ ΛΕΞΗ ΑΙΓΥΠΤΟΣ ΚΑΙ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΓΙΑΤΙ

  162. bernardina said

  163. JS said

    Εγερθείτε!.
    Κλόζ του γιου, πο λένε. Αλλά και αυτοί δω μέσα, μαζί σου είναι…
    Για ψάξε το…

  164. sarant said

    161: Μα, ακόμα κι αν η ελληναράδικη ετυμολογία που έχεις στο μυαλό σου (λέμε τώρα) είναι σωστή, ποιος σου λέει ότι οι Αιγύπτιοι λέγανε έτσι τη χώρα τους; Κεμ ή κάπως έτσι τη λέγανε.

  165. JS said

    163:
    αναφερόμουν στον Θανάση (156:)

  166. @157
    καθότι φανατικη συλλέκτρια φεγγαροκομματιων, μου είναι αδύνατον να τα ιεραρχίσω. Νομίζω οτι απλά αλλάξω μάθημα επιλογής, θα δώσω την Αιγυπτιολογία τον Σεπτέμβρη

  167. JS said

    166:
    Αχ, ρε Νικοκύρη, μου έφαγες το φοιτητή!

  168. 161: Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι φίλτατε, δεν έλεγαν την χώρα τους Αίγυπτο. Μην τρελαθούμε δηλαδή. Την έλεγαν Κεμέτ, που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει μαύρο χώμα. Βλέπεις, την Άνοιξη με τις βροχές ο Νείλος υπερχείλιζε και πλημύριζε τις πεδιάδες. Όταν αργότερα τα νερά υποχωρούσαν, άφηναν πίσω τους ένα πλούσιο και εύφορο στρώμα χώματος και λάσπης σκούρου χρώματος, το οποίο στη συνέχεια οι Αιγύπτιοι καλιεργούσαν. Όταν μάζευαν τη σοδειά ο Νείλος πλημμύριζε και πάλι, και ο κύκλος απαναλαμβανόταν…

    156: Όσο για το αν είμαι Έλληνας ή όχι, είσαι ο τελευταίος που θα αποφανθεί. Τυγχάνει να έχουμε κάτι το οποίο ονομάζουμε Σύνταγμα, και αυτό ορίζει τι εστί Έλληνας και τι όχι. Όλα τ’ άλλα είναι απλώς οδοντόκρεμες…

  169. JS said

    159:

    Μικρά;
    > θα δώσω την Αιγυπτιολογία τον Σεπτέμβρη
    Νικοκύρη,
    Κάτω τα χέρια από τη φοιτήτρια!
    Στην φοιτητριούλα που σε έχει ερωτευτεί θα σε καταγγείλω πονηρέ πολιτευτή….

  170. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ said

    εγω ειμαι ΕΛΛΗΝΑΡΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΛΕΕΙ Η ΨΥΧΟΥΛΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ .ΕΣΥ ΤΙ ΕΙΣΑΙ………..????????????

  171. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ said

    ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΛΕΕΙ ΕΥΤΥΧΩΣ ΝΑ ΠΡΟΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ! ΣΥΝΕΛΛΗΝΑ…….

  172. ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΕΛΛΗΝΑΡΑΣ said

    ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΤΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΤΑ ΠΕΤΑΣ ΚΑΘΕ ΤΟΣΟ ΣΤΗ ΜΟΥΡΗ ΝΕΟΤΑΞΙΤΗ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΕΝΕ;;;;;;;;

  173. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ said

    ΠΑΤΡΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΓΛΩΣΣΑ.ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΟΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΑΣ ΑΛΛΑ ΟΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΛΕΤΕ Η ΕΛΛΑΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΑΙΘΑΙΝΕΙ ΕΦΙΑΛΤΕΣ. ΚΑΙ ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΕΛΛΗΝΑΡΑΣ ΟΥΤΕ ΑΝΕΚΔΟΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ………………..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  174. Immortalité said

    @172 Ε, τόσοι και τόσοι πήγανε στην Αμερική να μη φέρουν και κανένα ερωτηματικό; 😀

  175. bernardina said

    Τα θαυμαστικά τα αγοράζουν με το κιλό; Ή τους τα δίνουν δώρο αν αγοράσουν πολλές τελείες;

  176. Immortalité said

    @175 Όχι βρε Μπέρνυ, τα δικαιούνται μόνο όσοι ξέρουν να ερμηνεύουν σωστά το Σύνταγμα 😉

  177. ppan said

    ΩΣΩ ΚΑΙ ΝΑ ΧΤΥΠΙΑΙΣΤΑΙ ΑΙΜΟΙΣ ΘΑ ΓΡΑΦΟΥΜΑΙ ΜΕ ΠΩΛΛΑ ΚΑΙ ΔΥΑΦΩΡΑ ΦΩΝΟΙΑΙΝΤΑ! ΩΣΩ ΠΥΩ ΠΩΛΛΑ ΤΩΣΩ ΤΩ ΚΑΛΥΙΤΑΙΡΩ!!!!! …. ΔΑΙΝ ΘΑ ΠΑΙΘΑΝΩΜΑΙ ΠΩΤΑΙ ΚΟΥΦΑΛΑ ΝΑΙΚΡΩΘΑΦΤΥ! ΚΑΤΩ ΥΙ ΑΝΑΙΛΛΟΙΝΗΣΤΑΙΣ ΑΠΛΩΠΥΙΣΟΙΣ!

  178. Αθανάσιε παιδί μου, αυτό το «η Ελλάς ποτέ δεν παιθαίνει εφιάλτες» δεν το κατάλαβα.
    Τι ακριβώς παθαίνει η Ελλάς, και γιατί βλέπει εφιάλτες;

  179. Άντε σας αφήνω εγώ παιδιά. Έχασα και το χθεσινό πανηγύρι, και σήμερα πρόλαβα μόνο να συνεισφέρω τον πακιστανικό πολιτισμό. Καλή διασκέδαση! 🙂

  180. ΑΚΟΜΑ ΠΙΟ ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΕΛΛΗΝΑΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ said

    ΔΕΝ ΠΑΘΑΙΝΕΙ ΕΦΙΑΛΤΕΣ ΑΠΟ ΒΑΡΥΣΤΟΜΑΧΙΑ ΟΣΑ ΤΟΥΡΚΟΠΡΟΣΚΥΝΗΜΕΝΑ ΙΜΑΜ ΜΠΑΪΛΝΤΙ ΚΙ ΑΝ ΤΗΣ ΔΩΣΕΤΕ ΓΙΑΤΙ ΜΕΤΑ ΠΙΝΕΙ ΑΪΡΑΝΙ, ΝΤΑΞΕΙ?

  181. bernardina said

    Αφιερωμένο εξαιρετικά
    Αθανάσιε, πήγαινε παιδί μου να το ακούσεις και να κάνεις αυτό που ξέρεις καλύτερα. Άντε, μπας και ξελαμπικάρει λίγο το νιονιό σου.

  182. Ηλεφούφουτος said

    179 για το «μπιρ παρά» δεν θα τοποθετηθείς;

  183. Θα είχε γούστο να συναντηθούν ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (κατά δική του ομολογία Χ.Ο.) και ο/η Μελινοερεάλμ (μάλλον «Ελληνόθρησκη») και να τσακωθούν για τους θεούς τους! Εγώ τουλάχιστον θα παρακολουθούσα χωρίς να επέμβω, με την κρυφή ελπίδα να φάνε και οι δύο κάμποσο ξύλο προτού χωριστούν…

  184. Ηλεφούφουτε, πρόλαβε και τοποθετήθηκε ο Νικοδεσπότης!

  185. Δι ρίαλ Ελληναράς said

    Η ΚΑΚΗΑ ΘΑ ΣΑΣ ΜΙΝΥ! ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΙΠΣΑΙΤΕ ΤΗ ΧΟΡΑ ΚΑΙ ΛΑΙΤΑΙ ΤΟΥΣ ΓΝΙΣΗΟΥΣ ΕΛΛΗΝΑΡΕΣ ΚΑΚΟΥΣ ΚΑΙ ΚΟΛΟΙΜΕΝΟΥΣ. ΚΑΙ ΣΑΣ ΑΙΡΟΤΟ, ΗΝΑΙ ΑΦΤΩ ΔΗΓΜΑ ΚΩΛΙΜΑΤΟΣ?

    ΠΑΤΡΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΓΛΩΣΣΑ

    ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΟΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΑΛΛΑ ΙΝΑΙ 33.3333% ΑΦΞΗΣΙ. Η ΑΛΛΑΓΙ ΕΙΝΕ ΠΑΝΤΑ ΠΡΟΟΔΟΣ!!!

  186. ppan said

    Η οικογένεια γραμμένη σωστά; και η θρησκεία κι η πατρίς κι η γλώσσα; Εντάξει, αν είναι να κάνουμε ζαβολιές και να χρησιμοποιούμε διορθωτές δεν παίζω.

  187. JS said

    185:
    >ΠΑΤΡΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

    Πατρίς Μητρίς και Κλειτορίς

    Ωχ, πιά!

  188. Δι ρίαλ Ελληναράς said

    ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΚΙΖΟΥΜΕ ΟΜΩΣ! ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΟ:

  189. JS said

    188:
    Κόψε κάτι (ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ)
    Γλώσσα(σκέτο)

  190. Ρε σεις έχει γίνει παρεξήγηση, ο Αθανάσιος δεν είναι εθνικιστής αλλά διαιτολόγος.
    Μήπως εκεί που λέει ‘γλώσσα’, εννοεί το ψάρι;
    Έτσι βγάζει νόημα και η επόμενη πρόταση του γρίφου, που κάτι παθαίνει και βλέπει εφιάλτες, κλπ.

  191. «Τα πλάνα σου σκορπίσανε στον άνεμο πουλιά
    και γύρισαν μ’ ερωτηματικό…»

  192. gryphon said

    190
    Ρε Ντίνο εσύ τά γράφεις αυτά τά σχολια σαν αυτου του «Δι Ριαλ Ελληναράς» ; Υπαρχει και καποιος με το νικ Giangoulas στο TVXS που κάνει τήν ίδια δουλειά.Εσυ εισαι κι εκει ;.Οχι πώς δέν υπαρχουν τετοιοι ανορθογραφοι αλλα ειναι πολυ προφανης απατη για να γινει πιστευτη.
    Και κατι γενικό για οποιον ξερει κατι.Πως περιγραφεται στήν ψυχοπαθολογία η περιπτωση ενός ανθρωπου που χωρίς καποιο ιδιαιτερο λογο μισει τους φυσικους του γονεις και εχει βαλει σκοπο τής ζωής του να βρει αποδείξεις πως η μανα του ηταν πορνη ο πατερας του μεθυσος βιαιος και χαρτοπαικτης η εστω οτι ο ιδιος είναι μπασταρδος.Τι ζορι τραβαει ενας τετοιος ανθρωπος;. Τι τον βασανίζει;

  193. Evidence said

    Στο http://digitalschool.minedu.gov.gr υπάρχουν τα σχολικά βιβλία της ιστορίας και σε μορφή ηλεκτρονικού βιβλίου (για όποιους δεν προτιμούν τα pdf):

    Δ’ Δημοτικού – Χάρτης των αποικιών
    http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-D103/100/811,2964/

    Α’ Γυμνασίου – Ο πρώτος ελληνικός αποικισμός
    http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A105/29/157,906/

    Α’ Γυμνασίου – Χάρτης του Β’ Αποικισμού
    http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A105/29/158,909/

    Α’ Λυκείου – Ο ελληνικός αποικισμός από τον 8ο έως τον 6ο αιώνα π.Χ.
    http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A102/45/325,1319/

  194. 192#
    Εδώ, αλλά και αλλού, σχολιάζω μόνο με το όνομά μου, δηλαδή ως Ντίνος.
    Όποιος έχει αμφιβολίες μπορεί να ρωτήσει τον διαχειριστή του μπλόγκ.

    Για τα υπόλοιπα που ψάχνεις τους γονείς σου κλπ, δεν μπορώ να σε βοηθήσω.

  195. sarant said

    193: Ευχαριστώ, δεν είχα σκεφτεί να ψάξω στο Ψηφιακό σχολείο.

  196. Δι ρίαλ Ελληναράς said

    ΓΡΥΦΩΝΑ* ΠΕΔΙ ΜΟΥ! ΣΕ ΒΡΟΙΚΑ ΕΠΙΤΕΛΟΣ. ΕΓΩ ΠΑΝΤΑ ΣΑΓΑΠΟΥΣΑ Η ΜΑΝΑ ΣΟΥ ΔΕ ΣΕ ΗΘΕΛΑΙ. ΑΛΑ ΤΙ ΝΑ ΠΑΙΡΙΜΕΝΟΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΡΚΑΛΑ, ΑΦΤΟΙ ΕΙΝΕ ΟΛΟΙ ΚΑΚΟΥΡΓΕΙ!

    * ΕΜΟΙΣ ΤΡΥΦΩΝΑ ΣΕ ΛΕΓΑΜΕ. ΓΙΑΤΙ ΤΕΤΕΙΟ ΜΙΣΟΣ ΝΑ ΑΠΟΣΙΣΙΣ ΤΟΝΟΜΑ ΣΟΥ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΩΣΗ ΣΟΥ ΤΗΝ ΟΙΣΤΡΟΪΑ ΣΟΥ?

  197. Servitoros said

    Αθανάσιε, έχει κολλήσει το caps lock στο πληκτρολόγιο σου.

  198. O (ντιπ σίκρετ) Ελληναράς said

    @ JS

    😛

    Sidekick Greece hatter: «Gee, Mr Soros, what do you want to do tonight?»
    Greece annihilation Orchestrator: «The same thing we do every night Mr ΣΒΓΤΕΔ, — troll to take over the world

    *Συγγραφέα βιβλίου για το ελληνικό δημοτικό

  199. 170 – 171:

    α) Αν εσύ είσαι Ελληναράς και Χριστιανός Ορθόδοξος, τότε εγώ προφανώς είναι ελληνάκι και άθεος…

    β) Δυστηχώς, δεν υπάρχει κάποιο σημείο στο Σύνταγμα στο οποίο να αναφέρει οτι ώς Έλληνες πολίτες έχουμε την υποχρέωση «ΝΑ ΠΡΟΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ!». Υπάρχει όμως το άρθρο 2.1 το οποίο λέει πως «Ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν την πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας», καθώς και το άρθρο 5.2 το οποίο λέει «Όλοι όσοι βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια απολαμβάνουν την απόλυτη προστασία της ζωής, της τιμής και της ελευθερίας τους, χωρίς διάκριση εθνικότητας, φυλής, γλώσσας και θρησκευτικών ή πολιτικών πεποιθήσεων. Εξαιρέσεις επιτρέπονται στις περιπτώσεις που προβλέπει το Διεθνές Δίκαιο».

    Κάνε ένα κόπο να το διαβάσεις το Σύνταγμα, είναι ωραίο ανάγνωσμα και θα σου μάθει και πέντε πράγματα τα οποία εσείς οι Ελληναράδες έχετε την τάση να τα παραβλέπετε…

  200. Λάμπρος said

    Να ρωτήσω κάτι άσχετο με το κείμενο, αλλά σχετικό με το μπλογκ; Το «όλα συλλήβδην», δεν καθιστά λεκτικό πλεονασμό; Μου θυμίζει το πολύ γνωστό «από ανέκαθεν»!

  201. Λάμπρος said

    Διορθώνω, είναι σχετικό με το κείμενο, αλλά άσχετο με το θέμα του! 🙂

  202. Σσσς… Το «από ανέκαθεν» το έχει υπερασπιστεί ο Νικοκύρης στις ιστοσελίδες του!
    Στα σοβαρά όμως, το «όλα συλλήβδην» δεν είναι αναγκαστικά πλεονασμός. Θα μπορούσαν να εξεάζονται όλα μεν, αλλά το καθένα με τη δέουσα προσοχή και χωρίς να μπαίνει στο ίδιο σακκί με τα άλλα.

  203. JS said

    200, 201, 202:
    Σωστά τα ..πάντα όλα, τα ανωτέρω

  204. sarant said

    201: Με πρόλαβε, πάλι, ο Άγγελος!

  205. Νέο Kid Στο Block said

    204. E, γι’αυτό λέγονται φύλακες-άγγελοι! 🙂

  206. Ένας Χασάπης από τα παλιά said

    (168) Το Σύνταγμα αναφέρεται σε Έλληνες πολίτες – όχι σε Έλληνες που ως όρος μπορεί να σημαίνει πολλά διαφορετικά πράγματα (πολίτης της Ελληνικής Δημοκρατίας, ελληνόφωνος, ελληνικής οικογενειακής κουλτούρας, ελληνικής εθνικής συνείδησης, ελληνικής καταγωγής ως προς ένα από τα παραπάνω). Ο ορισμός του ποιός είναι Έλληνας πολίτης δε, εξειδικεύεται στον κώδικα Ελληνικής ιθαγένειας και όχι στο Σύνταγμα. Α και το Σύνταγμα βέβαια αναφέρεται πολλάκις όχι μόνο στον αφηρημένο «λαό» αλλά και στο «έθνος», τη γαμημένη την πατρίδα δε θυμάμαι να την αναφέρει αλλά έχει πάει στα αποκαϊδια του μοντερνισμού παρέα με το έθνος… 🙂 Αυτά για να ακριβολογούμε ασχέτως των κουράδων που αραδιάζουν οι γράφοντες μόνο με κεφαλαία.

    Γενικά πάντως δε καταλαβαίνω γιατί είναι θεμιτό να αμφισβητείται η δημοκρατικότητα ενός συνομιλητή αλλά όχι η «ελληνικότητα» ή η φιλοπατρία του… Εξ ίσου ιδεολογικά κατασκευάσματα είναι.

    Τέλος μην μου σκιάξετε τον melinoerealm και μας φύγει – τέτοιο αστέρι της μπαρούφας πρέπει να αφεθεί να αναπτύξει το πηγαίο ταλέντο του με άπειρες ντρίπλες και αυτογκόλ – ακούς εκεί «διάβασα στο τσαντίρι για άρθρο στο Science!»….

  207. π2 said

    Ξεφύλλισα λίγο τα σχόλια (μέχρι το σημείο που η τρολιά έγινε δυσανάλογα μεγάλη τουλάχιστον).

    Μια χαρτογραφική σημείωση μόνο: οι χάρτες, ως γνωστόν, δεν είναι καθόλου αθώα εποπτικά εργαλεία. Όσοι λοιπόν τροποποιούν την αρχική αστεία κατηγορία ότι τα σχολικά βιβλία κρύβουν τον αποικισμό και περιορίζονται στην ήσσονα κατηγορία ότι τα σχολικά βιβλία δείχνουν τις αποικίες ως κουκίδες και όχι ως λωρίδες με διαφορετικό χρώμα ώστε να ξεχωρίζουμε από τους βαρβάρους βρε παιδί μου, θα έπρεπε να σκεφτούν ότι αυτές οι διαφορετικά χρωματισμένες λωρίδες είναι μια αναχρονιστική ερμηνεία. Η σύμβαση του διαφορετικού χρώματος στη χαρτογραφία δηλώνει ενιαία επικράτεια. Σε επικράτεια τίνος πράγματος λοιπόν ανήκουν οι αποικίες των ελληνικών πόλεων την αρχαϊκή εποχή; Εδαφικής, κρατικής επικράτειας ασφαλώς όχι. Ενιαίας γλωσσικής επικράτειας (αν αγνοήσουμε για απλοποίηση τις διαλέκτους) ή ενιαίας πολιτισμικής επικράτειας ναι, ίσως (με πολλούς αστερίσκους), αλλά ασφαλώς όχι τότε, όχι τη στιγμή του αποικισμού που υποτίθεται πως απεικονίζουν οι χάρτες. Την εποχή εκείνη οι αποικίες είναι, ακριβώς, κουκίδες, που συνδέονται με πολιτικές, εμπορικές και πολιτιστικές γραμμές με τις μητροπόλεις τους (και όχι μόνο), δημιουργώντας πυκνά δίκτυα που αργότερα δημιουργούν μια πιο ενιαία εικόνα. Δεν είναι ορθό λοιπόν να απεικονιστούν ως μια ενιαία γαλανόλευκη επικράτεια.

    [Και δεν μπαίνω καν στη λογική πρόσφατων θεωριών, που θέλουν την ελληνική πολιτισμική ταυτότητα δημιούργημα ακριβώς του αποικισμού, γιατί φοβάμαι μη δημιουργήσω νέο Λερναίο, με Οβριούς πράκτορες του Σόρος που αμφισβητούν την προαιώνια ελληνικότητα της Μεσογείου.]

  208. Νέο Kid Στο Block said

    Ας συνεισφέρω και γώ κάτι στην κουβέντα για τους χάρτες. Κατά τον Άλφρεντ Κορζύμπσκι ,πατέρα της γενικής σημαντικής (που κακώς πολλές φορές ταυτίζεται με τον όρο human engineering) τρεις από τις βασικές αρχές της είναι :
    α. Ένας χάρτης δεν είναι η έκταση.
    β. Ένας χάρτης δεν αναπαριστά ολόκληρη την έκταση και γ. Ένας χάρτης είναι αυτοπαθής. Με την έννοια δηλαδή ότι ένας ιδεώδης/ «τέλειος» χάρτης θα πρέπει να περιλαμβάνει έναν χάρτη του χάρτη, κι αυτός με τη σειρά του έναν χάρτη του χάρτη του χάρτη, και πάει λέγοντας επ’άπειρον.
    Όσο συζητήσιμα και πιθανώς και αμφιλεγόμενα να φαίνονται τα παραπάνω ,θεωρώ προσωπικά ότι ισχύουν και έχουν εφαρμογή και στους ιστορικούς χάρτες.
    Παραφράζοντας λοιπόν τον Κορζύμπσκι, θα έλεγα ότι ένας ιστορικός χάρτης δεν είναι η Ιστορία, δεν αναπαριστά ολόκληρη την Ιστορία και είναι ασφαλώς αυτοπαθής (με την έννοια που ορίσθηκε πιο πάνω), είτε απεικονίζει τον Κρότωνα σαν κουκίδα ,είτε όχι. Νομίζω ότι ο αγαπητός Π2 θα συμφωνήσει.
    Αλλιώς (μένοντας δηλαδή μ’αλλα λόγια στον τύπο και όχι στην ουσία (που είναι η ιστορική ανάλυση με στοιχεία ,αρχαιολ. Ευρήματα κλπ) κινδυνεύουμε -στο κυνήγι της τελειότητας και της ακρίβειας- να πάθουμε σαν τους γερμανούς χαρτογράφους που αναφέρει ο δαιμόνιος (αν και παπάς..) Lewiss Carroll στο «Σύλβια και Μπρούνο». Αυτοί οι τελειομανείς και ακριβολόγοι Γερμανοί λοιπόν, όλο και μίκραιναν την κλίμακα των χαρτών τους αυξάνοντας επομένως το μέγεθος τους, ώσπου τελικά κατέληξαν στην ιδιοφυή ιδέα να κατασκευάσουν έναν χάρτη 1 προς 1. Το μοναδικό πρόβλημα βέβαια ήταν ότι όταν ξεδίπλωναν το χάρτη αυτός κάλυπτε όλη τη χώρα, πράγμα που τον έκανε κομματάκι δύσχρηστο και εμπόδιζε και τη διέλευση του ηλιακού φωτός! Οπότε (σαν επίμονοι Γερμανοί..) κατέληξαν σε μια δεύτερη ιδιοφυή ιδέα. Να χρησιμοποιείται η ίδια η χώρα σαν χάρτης του εαυτού της!
    ΥΓ. Για τον Κορζυμπσκι υπάρχει ένα (μάλλον επιβεβαιωμένο) ανέκδοτο, που νομίζω θ’ αρέσει στο Νικοκύρη.
    Κάποτε έκανε μάθημα σ’ένα αμφιθέατρο, οπότε ξαφνικά σταματάει, βγάζει ένα πακέτο που έγραφε απ’εξω «μπισκότα» ,απολογείται ότι τον έπιασε λιγούρα και αρχίζει να τρώει. Μάλιστα προσέφερε και σε κάποιους φοιτητές από τις μπροστινές σειρές που άρχισαν κι αυτοί να μασουλάνε ικανοποιημένοι τα μπισκότα. Ξάφνου σταματάει, αφαιρει το περιτύλιγμα που έγραφε μπισκότα και από μέσα εμφανίζεται άλλο που έγραφε «μπισκότα για σκύλους».
    Καταλαβαίνετε τι έγινε, κάποιοι έφυγαν σφαίρα για να κάνουν εμετό κλπ.
    Οπότε ο Κορζύμπσκι λέει :
    «I have just demonstrated that people don’t just eat food, but also words, and that the taste of the former is often outdone by the taste of the latter.»
    Παράθεσα την αυτούσια φράση στα αγγλικά, γιατί νομίζω ότι είναι τόσο ταιριαστή εδώ μέσα, που ίσως ο Νικόλας θέλει να τη μεταφράσει κατάλληλα και να την κάνει το μότο μας!:-)

    ΥΓ. Ηθικό δίδαγμα βέβαια: Μη κάθεστε ποτέ στις μπροστινές σειρές στ’αμφιθέατρα! 🙂

  209. Νεοκίντ, είσαι σίγουρος, Λιούις Κάρολ; Όχι Μπόρχες;

  210. Νατάσσα said

    Και ο Λιούις Κάρολ και ο Μπόρχες και ο Ουμπέρτο Έκο

    Click to access on-the-impossibility.pdf

  211. Ναι, ο Έκο κάνει την πλάκα του πάνω στην ιδέα του Μπόρχες (δες την παραπομπή στο πρώτο απόσπασμα, φυσικά το βιβλίο που παραπέμπει δεν υπάρχει, εκείνο του Σουάρες Μιράντα εννοώ). Αυτό με τον Κάρολ όμως δεν το ήξερα, και είμαι εντυπωσιασμένος τώρα. Βρήκα αυτό: http://lifewithoutbuildings.net/2008/10/the-apocryphal-cartographies-of-carroll-and-borges.html

  212. panayacht said

    # 208
    Έχω την εντύπωση ότι οι γερμανοί χαρτογράφοι για να πετύχουν μεγαλύτερη ακρίβεια θα έπρεπε να μεγαλώσουν την κλίμακα των χαρτών μικραίνοντας τον παρονομαστή άρα μεγαλώνοντας το κλάσμα.
    Το 1:1 είναι η κλίμακα ενός χάρτη που έχει ακριβώς το μέγεθος της επιφάνειας που χαρτογραφείται. Ένα cm γης αντιστοιχεί σε ένα cm στον χάρτη. Έτσι άν θέλαμε να φτιάξουμε ένα χάρτη για 1 km² σε αυτήν την κλίμακα ας έχουμε κατά νου ότι το μέγεθός του θα είναι επίσης 1 km².
    Άν αντίθετα χρησιμοποιήσουμε μικρή κλίμακα όπως πχ 1: 5.000.000 (μεγάλος παρονομαστής-μικρό κλάσμα) τότε χάνουμε σε ακρίβεια, μειώνονται οι λεπτομέρειες (πληροφορίες), αλλά καλύπτουμε την ίδια περιοχή με πολύ μικρότερου μεγέθους χάρτη. Το ένα cm του χάρτη αντιστοιχεί σε 5.000.000 cm(50 km) στην γη.
    Η επιλογή της κλίμακας εξαρτάται-μεταξύ άλλων- από το είδος/ποσότητα/ποιότητα των πληροφοριών που θέλουμε να απεικονίσουμε.

    Ο χάρτης είναι ένα εργαλείο και όπως όλα τα εργαλεία δεν μπορεί να τα κάνει όλα καλά.

    Για να έρθω στο ωραίο θέμα που παρουσιάζεται στο κύριο άρθρο για τους σχολικούς χάρτες, θα έλεγα ότι είναι αδύνατον σε ένα χάρτη να χωρέσουν τα πάντα. Γι’αυτό πρέπει να γίνονται κάποιες εκπτώσεις. Αφού-σωστά κατά την γνώμη μου- επιλέχθηκαν οι κουκκίδες για να δειχθούν οι διάφορες αποικίες, οι χαρτογράφοι θα πρέπει να έθεσαν(μεταξύ τους) κάποιον ορισμό για το τι αντιπροσωπεύει μία κουκκίδα σε έναν χάρτη που χωράει όλες τις παραμεσόγειες περιοχές: πόλη, χωριό, οικισμό, λιμάνι, ναό, θέατρο, αγροικία, βιοτεχνία, κατάστημα, οικογένεια, έναν άνθρωπο; Η δυσκολία σωστής απεικόνισης της πληροφορίας επιτείνεται από την αδυναμία συγκέντρωσης όλων των πληροφοριών. Με λίγα λόγια, κανένας χάρτης δεν μπορεί να είναι απόλυτα σωστός. Για την ακρίβεια, μάλλον λάθος είναι σε σύγκριση με το πραγματικό. Αν δεν τον πάρουμε τοις μετρητοίς όμως, εξακολουθεί να είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, όπως πχ όταν θέλουμε να δώσουμε μιά εντύπωση, μιά ιδέα για την εξάπλωση των ελλήνων γύρω από την μεσόγειο.

    Το ίδιο πρόβλημα θα αντιμετώπιζε και ο σημερινός χαρτογράφος αν το ζητούμενο ήταν π.χ. ένας χάρτης που να δείχνει τουριστικά καταλύματα σε όλες τις παραμεσόγειες χώρες.

    Αυτοί που στριγγλίζουν (με ὴ χωρίς κεφαλαία) ας φτιάξουν έναν χάρτη που θα βάλουν όποια πληροφορία σε όποια ποσότητα τους αρέσει και ας τυλιχτούν με αυτόν μέχρι να σκάσουν. Γιατί, άλλη χρησιμότητα σε έναν τέτοιο χάρτη δεν βλέπω…

    Εκτός από το #208 μου άρεσε και το #207. 😉

  213. sarant said

    Περιττό να πω πως όλα αυτά ελάχιστα τα ήξερα… Ευχαριστώ όλους!

  214. Νατάσσα said

    208 και 211: Δείτε και τούτο που βρήκα ψάχνοντας το κείμενο του Έκο

    Click to access oeis.pdf

    Ενδιαφέρον δεν είναι;

  215. Ωχ τι ωραία σχόλια έχασα για να μην έχω γραφτεί εδώ! Επανορθώνω πάραυτα!! 😀

  216. Ωραίο, Νατάσσα!

Σχολιάστε