Από τον γλούπον καπνισμένον
Posted by sarant στο 26 Μαρτίου, 2010
Τρίτο σημείωμα για το 1821, που ταιριάζει με το προηγούμενο, το σουλιώτικο. Το 1822, ο Κιουταχής κατεβαίνει προς τη δυτική Στερεά για να την υποτάξει και ο καπετάνιος Γεώργιος Βαρνακιώτης παίρνει το εξής γράμμα από κάποιον φίλο του:
«Φίλε μου και πιστέ μου καπετάν Γεωργάκη, σου φιλώ τα μάτια. Και αυτού έρχεται ο χαλτούπης και κοιτάξτε να μη με εντροπιάσετε, αλλά να τον κτυπήσετε, όσο και αν ημπορείτε. Αλλέως μη κάμετε, χαράμι να σας γένη! Ειπέ και του Ανδρέα τα χαιρετήματα, και να μη δώση το ντουφέκι εις τον φίλον από το κοντάκι ακάπνιγον, αλλ’ από τον γλούπον καπνισμένον».
Έχουμε άγνωστες λέξεις αλλά και άγνωστα πρόσωπα. Γλούπος είναι το στόμιο του όπλου (αλλά και γενικά το στόμιο, και ίσως ο καταπιώνας του ανθρώπου’ η λέξη είναι της δυτικής Ελλάδας και υπάρχει στα σημερινά κερκυρέικα). Χαλτούπης ή χαλντούπης είναι υποτιμητική ονομασία για τους Τούρκους της Μικρασίας. Ανδρέας είναι ο Ανδρέας Ίσκος, οπλαρχηγός του Βάλτου, και ο επιστολογράφος τον προτρέπει να μην παραδοθεί στον «φίλο» (τον Κιουταχή) αλλά να τον χτυπήσει. Ποιος είναι ο επιστολογράφος; Ο Ομέρ Βρυώνης!
Το απόσπασμα το πήρα από άρθρο του ιστορικού Παναγιώτη Στάθη στη χτεσινή Αυγή με αρκετές ενδιαφέρουσες αναφορές σε περιστατικά «συνεργασίας» χριστιανών και μουσουλμάνων κατά την επανάσταση, και για πράγματα που συζητήσαμε εδώ, για το Σούλι, την Ήπειρο και τη Δυτική Στερεά, καθώς και για τη βραχύβια ελληνοαλβανική συμμαχία. Έχει και βιβλιογραφία.
Ειδικά για τον στρατηγό Βαρνακιώτη, τον οπλαρχηγό που άλωσε το Βραχώρι (σήμερα Αγρίνιο) και μετά κατηγορήθηκε για προδότης (και μάλιστα του αφιέρωσε ωδή «εις προδότην» ο Ανδρέας Κάλβος) αλλά αργότερα αποκαταστάθηκε, ενδιαφέρον άρθρο υπάρχει στον ιστότοπο αγρινιώτικης εφημερίδας. Για τα «καπάκια», τις μυστικές συμφωνίες ανακωχής μεμονωμένων οπλαρχηγών με οθωμανούς τοπάρχες, έχει γράψει βιβλίο ο Κ. Παπαγιώργης.
Δύτης των νιπτήρων said
Νίκο, Παναγιώτης είναι ο Στάθης, όχι Γ.!
sarant said
Ευχαριστώ, διορθώθηκε 🙂
Μπουκανιέρος said
Ενδιαφέρον το θέμα.
Για το γλούπο επιβεβαιώνω για τα κερκυρέικα. Δηλ. σημαίνει φάρυγγας και, μεταφορικά, λαίμαργος.
Μαρία said
>Ανδρέας είναι ο Ανδρέας Ίσκος,
και ομοπάτριος αδερφός του μπάσταρδου Γ. (Καρα)ίσκου
Τιπούκειτος said
Ω, ποίαν ζωήν ηγόρασες, προδότα Βαρνακιώτη.
Μαρία said
Μια πατριωτική ανακοίνωση
http://www.ana-mpa.gr/anaweb/user/showprel?service=3&maindoc=8560638
Τιπούκειτος said
@6: Λαμπρό κείμενο, έμπλεων υγιούς πατριωτισμού. Μάλλον ο Αϊβαλιώτης θα το έγραψε, που διακινδύνεψε τόσες και τόσες φορές τη ζωή του, βάζοντας το παχύσαρκο και πλαδαρό ιπποποταμοκορμάκι του ασπίδα απέναντι στα βόλια των οχτρών.
Ένας Χασάπης από τα παλιά said
(6) Η σημαία του έθνους έχει να κάνει με τα βγαλμένα δέρματα μελών των γειτονικών λαών; Έλεος. Μου φαίνεται θα τους στείλω το Γκουσγκούνη που δεν αρέσει στη γυναίκα μου να ξελαμπικάρουνε.
Μαρία said
Για τη σημαία του έθνους το ‘βαλα κι εγώ. Λέτε οι βατραχάνθρωποι να είχαν στο μυαλό τους τον Αλή πασά;
π2 said
Να υποθέσω πως την ανακοίνωση συνέταξε ο γνωστός για τη λαμπρή στρατιωτική θητεία του εκπρόσωπος τύπος του κόμματος;
sarant said
Ο Αϊβαλιώτης ο μπαρουτοκαπνισμένος:
Μισίρκωφ said
Ή αυτό το ανατριχιαστικό: «Τους λένε «Σκοπιανούς», τους λένε Αλβανούς, τα ρούχα μου θα ράψω με δέρματ’ απ’ αυτούς».
—————————————————————–
ντροπή, ντροπή,ντροπή ..
ύβρις στο αρχαίο πολιτισμό της πατρίδος μας…
από τους ιδεολογικούς και εν μέρει αληθινούς ασιάτες εθνικιστές και ρατσιστές εξουσιαστές μας…
αποδομητής said
Αντε και του χρόνου μια ωραία πεταλούδα και περνά περνά η μέλισσα
Nicolas said
Έλα, ρε Νίκο, πάλι. Τι βάζεις τέτοια, θες να ξεράσουμε;
Ερώτηση:
Γιατί τα φαντάρια έχουν έναν νευρώνα παραπάνω από τα άλογα;
Απάντηση:
Για να μην χέζουν στην παρέλαση.
ppan said
Μεχρι που ειδα οτι γινεται ΕΔΕ δεν το πίστευα οτι προκειται για κανονικο βίντεο κι οχι για μονταζ. Σταματαει το μυαλο του ανθρωπου….
Μαρία said
Ππαν, έπαθα κάτι παρόμοιο: όταν παιζόταν στην τηλεόραση, ήμουν σ’ άλλο δωμάτιο και ακούγοντας το σύνθημα νόμισα οτι έγινε κάποιο επεισόδιο με χρυσαυγίτες. Οτι στα στρατόπεδα λένε τέτοια και χειρότερα είναι γνωστό, αλλά δημόσια σε παρέλαση είναι κάτι πρωτόφαντο.
aggelos-x-aggelos said
Εγώ πάλι νόμιζα ότι ήταν κοινό μυστικό ότι αυτά τα συνθήματα λέγονται στα στρατόπεδα. Σε κάθε περίπτωση πάντως και εγώ έπαθα την πλάκα μου όταν το είδα και, όπως και οι υπόλοιποι, αρχικά νόμιζα ότι ήταν ψεύτικο.
SophiaΟικ said
Δηλαδή, αν κατάλαβα καλά, οι στρατιώτες κατά την παρελαση λενε και συνθήματα; είχα την εντύπωση ότι άλλο παρέλαση κι άλλο ασκηση στο στρατόπεδο.
Α, και κατι ακόμα, βλέποντας ότι δεν έχει και καμιά τρελλή προσέλευση η παρέλαση, ίσως θα ήταν καλό να μικρύνουν τη διαδρομή.
Μπουκανιέρος said
Νομίζω πάντως ότι ο πολιτικός φορέας που κάλυψε την εκδήλωση έκανε πατάτα με την ανακοίνωση για τη «σημαία του έθνους». Όχι ότι φανέρωσε κάτι που δεν το ξέραμε αλλά, να, φέρνει σε δύσκολη θέση τους ευγενικούς απολογητές του, εδώ και αλλού. Και να δούμε πάλι τι τούμπες θα κάνουν για να αποδείξουν ότι είναι πιο δημοκρατικοί κι απ’ τους δημοκρατικούς κλπ.
doctor said
Αυτοί οι κάφροι τι καταστρέφουν …υποβρυχίως; Το σπίτι του Μπομπ του Σφουγγαράκη ή το στρατόπεδο της … χαμένης Ατλαντίδος;
Είναι πάντως πολύ κιτς να παρελαύνει κανείς με το μαγιό του στο Σύνταγμα.
Μπουκανιέρος, το Λάος μιλάει για το έθνος του Λάος, οπότε δεν μας πέφτει λόγος. Εκτός κι αν εννοεί ότι μέχρι πρότινος δεν είχαμε την γαλανόλευκη αλλά η σημαία του έθνους ήταν ένα αλβανικό γουρούνι που έχυνε …αίμα ή μήπως ένα αλβανοσκοπιανό ρούχο που σχεδίασε ο Ασλάνης ειδικά για τους Οϊκάδες;;;
Πάντως ο Καρά-Τζαφέρ θέλει καμιά εικοσαριά Αλβανοσκοπιανούς για να γίνει το ΧΧΧ large κοστούμι του. Ελπίζω να μη ζητήσει κανένα κι ο Πάγκαλος διότι προβλέπω γενοκτονία…!
Ερώτησις: μήπως αυτά γινόταν κάθε χρόνο αλλά λόγω του θορύβου των μαχητικών δεν ακούγαμε αυτές τις παπαριές; Τι σου κάνει η οικονομική κρίση, αφουγκράζεσαι ακόμη και τα βατράχια…
Κορνήλιος said
Δόκτορα, μὲ ὅλον τὸν σεβασμό: ἐδῶ εἶπε ὁ ΓΑΠ «ὁ λίκνος» κι ἔγινε ὁλόκληρο θέμα γιὰ τὴν ἀλλαγὴ γένους τῆς λέξεως. Σεῖς πάλι λέτε «τὸ Λάος» (ἀφήνω τὸν παρατονισμὸ στὴν δικαιοδοσία μου ἀφ’ οὗ θὰ δασύνω θὰ ψιλῶ θὰ περισπῶ καὶ γενικῶς θὰ σουλουπώνω ἐγὼ τὰ τῶν τόνων στὰ γραπτά σας δεχόμενος τὸ ἐν τῷ παραλλήλω νηματίῳ αἴτημά σας), σεῖς λέγω λέτε «τὸ Λάος». Νὰ ὑποθέσω ὅτι δὲν γνωρίζετε πὼς πρόκειται περὶ συναγερμοῦ ἤγουν οὐσιαστικοῦ ἀρσενικοῦ γένους προσδιοριζομένου εἰς τὸ λογότυπον τοῦ κόμματος ὑπὸ δύο ἐπιθέτων; Διότι ἄγνοιά σας σχετικῶς μὲ τὸ γένος τῆς λέξεως «συναγερμὸς» ἐντρέπομαι νὰ ὑποθέσω.
doctor said
Αγαπητέ Κορνήλιε, υπάρχει ο Λ.Α.Ο.Συναγερμός αλλά και το (πολιτικό κόμμα) Λ.Α.Ο.Σ. (αρχικά). Θα μου πεις δε λέμε …το Ν.Δ. αλλά ο Σαββόπουλος τραγούδησε το …Μητσοτάκ, οπότε…!
Και μόνο η λέξη «Συναγερμός» στον (άντε, πειθαρχώ) ΛΑΟΣ ηχεί τόσο παρωχημένα και θυμίζει δεκαετία του 1950 (όπως και όλα τα ιδεολογήματα αυτού του μουσειακού κόμματος τα οποία συναγωνίζονται σε στειρότητα και αυτά του ΚΚΕ). Θα μπορούσε να το πει ο Καρά Τζαφέρ Λαϊκίστικο ορθόδοξο GPS όπως θα μπορούσε το ΚΚΕ να αντικαταστήσει το δρεπάνι με ένα ποντίκι υπολογιστή (με το καλώδιο να ….διαγράφει τροχιά δρεπανιού) και το σφυρί με ένα ηλεκτρικό κατσαβίδι (για να μη χάσει και τις προλεταριακές του καταβολές).
Ευχαριστώ για την αποδοχή της προσφοράς και πραγματικά θαυμάζω το κουράγιο σου να γράφεις έτσι!
Υ.Γ. Σχετικά με τον τονισμό του ΔΗΠΕΘΕ του Καρατζαφέρη: Ο Πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ είπε προς τον βουλευτή του ΛάΟΣ Ροντούλη… «δεν θα σας πούμε ποτέ Λαός. Ο ελληνικός λαός δεν θα σας πει ποτέ λαό, όπως τον «Χριστό» δεν θα τον πει ποτέ «Χρήστο», όπως τον Σταύρο, δεν θα τον πει ποτέ «Σταυρό» έτσι και σας δεν θα σας πούμε ποτέ Λαό…».
π2 said
Κορνήλιε, θα είναι τυχαίο, φαντάζομαι, που όποτε γίνεται λόγος για τον Καρατζαφέρη προβαίνεις είτε σε κάποιας μορφής καφενειακό συμψηφισμό («ναι, αλλά κι οι άλλοι…») είτε σε μια ριζική αλλαγή του θέματος, σωστά;
Κορνήλιος said
Δόκτορα, ὁ ἑλληνικὸς λαὸς ἐπίσης δὲν θὰ πῇ ποτὲ τὰ Σκόπια Μακεδονία. Θὰ εἶχε ἐνδιαφέρον νὰ ἀκούσουμε καὶ τὴν ἐπ’ αὐτοῦ ἄποψι τοῦ ἀγαπητοῦ ἐκπροσώπου τῆς Κ.Ο. τοῦ Σύριζα (δὲν θὰ πῶ Τσύριζα ὴ Ξύριζα ὅπως κάποιοι ἄλλοι).
Σᾶς εὐχαριστῶ.
Κορνήλιος said
Π2 ὁ συμψηφισμὸς εἶναι τὸ ἀντίθετο τῆς μονομέρειας; τὸ σχόλιό μου ἦταν καθαρὰ γλωσσικὸ σὲ ἀντίθεσι μὲ τὸ πολιτικὸ σχόλιο τοῦ σεβαστοῦ Δόκτορος. διότι οἱ ἐπιστημονικὲς θέσεις τοῦ Δόκτορος μὲ ἐνδιαφέρουν, οἱ πολιτικὲς του ὄχι.
Κορνήλιος said
παρόραμα: πολιτικές του
doctor said
Κορνήλιε, κανείς σώφρων και εχέφρων πολίτης δεν θα έλεγε τα Σκόπια Μακεδονία όπως δεν θα έλεγε την Αθήνα Ελλάδα…
Άλλωστε οι ακατανόμαστοι γείτονές μας τη χώρα τους την λένε Μακεδόνjια και όχι Μακεδονία, οπότε κατά το «Σταύρος-Σταυρός» το θέμα έχει λυθεί, εκτός κι αν θέλεις να λέμε την πρωτεύουσα Σκόπια και τη χώρα «Σκοπιά» (θα είναι για εμάς τους Ορθοδόξους ακόμη απεχθέστερη λόγω του ομοτίτλου ιεχωβαδίστικου εντύπου)!
Το οξύμωρον είναι ότι τα (άφθονα και γελοία) ιδεολογήματα των γειτόνων μας οι εν Ελλάδι ακροδεξιοί τα αποδομούν με τα εργαλεία του ορθολογισμού τα οποία και αφήνουν κατά μέρος όταν η συζήτηση έρχεται προς τα εδώ (κάτι κρυφά σχολειά, κάτι μαρμαρωμένοι βασιλιάδες κ.λπ.) και μάλιστα εγκαλούν ως εθνοαποδομιστές, αφελληνιστές, πρακτόρους του Σόρος, του εβραιομασονισμού, του Τουταγχαμών και λοιπών …δημοκρατικών δυνάμεων, όποιον φέρει υπό το φως της λογικής τα ιδεολογήματά τους.
Ειδικά ο Καρά Τζαφέρ να μη μιλάει περί … «εξ απαλού αιδοίου» (συγνώμη ω οικοδεσπότα θα φάω 5 γραμμάρια τσίλι αμέσως μετά) ελληνικότητος διότι το τουρκαλβανικό επίθετό του μάλλον θα τον κάνει υποψήφιο θύμα των βατραχανθρώπων του Συντάγματος, το αίμα του θα χυθεί και το δέρμα του θα γίνει μποξεράκια για τους ΟΥΚάδες…
Κορνήλιος said
Δόκτορα ἐκπλήττομαι καὶ δεύτερη φορά. Πρῶτον διότι θὰ περίμενα νὰ σᾶς εἶναι γνωστὸς ὁ κλασσικὸς κανὼν βάσει τοῦ ὁποίου τὰ προσηγορικὰ κύρια γενόμενα ἀναβιβάζουν ἢ καταβιβάζουν τὸν τόνο
ἄξιος ἀλλὰ Ἀξιὸς
σταυρὸς ἀλλὰ Σταῦρος
γλαυκὸς ἀλλὰ Γλαῦκος
χρηστὸς ἀλλὰ Χρῆστος
καρπὸς ἀλλὰ Κάρπος
τισάμενος ἀλλὰ Τισαμενὸς
κλπ κλπ
φαντάζομαι καὶ πάλι ὅτι δὲν ἀγνοεῖτε τὸν κανόνα, ἁπλῶς τὸν παρακάμπτετε γιατὶ κι ἐσεῖς ἔχετε τὰ δικά σας ἰδεολογήματα, ὅπως καὶ ἐπιδεικτικὰ ἂς ποῦμε καμώνεστε πὼς δὲν καταλαβαίνετε ὅτι μὲ τὸν ὅνομα Σκόπια δὲν ἀναφερόμουν σὲ πόλι ἀλλὰ σὲ χώρα. νομίζω πὼς ἡ περὶ μαρμαρωμένου βασιλέως παράδοσις εἶναι παλαιοτέρα τῆς Γαλλικῆς Ἐπαναστάσεως καὶ συνεπῶς καὶ τῶν ὅρων δεξιὸς-ἀρτιστερὸς, ἀκροδεξιὸς (ὁ τελευταῖος ὅρος δὲν σημαίνει καὶ κάτι συγκεκριμένο, ἀλλὰ ἂς τὸν χρησιμοποιήσω κι ἐγὼ ἀφ’ οὗ εἶναι τόσο τῆς μοδός). ἂν ὅμως ἐπ’ αὐτοῦ τοῦ τελευταίου κάνω λάθος παρακλῶ διορθώσατέ με.
ἔπειτα τὸ Μακδονja ἔχει διαφορὰ ἀπὸ τὸ Μακεδονία; κι ἐμεῖς τὸ Paris Παρίσι τὸ λέμε κι ἐμεῖς οἱ ἀρχαϊσταὶ Παρισίους. ἀμφιβάλλει κανεὶς ὅτι πρόκειται γιὰ τὴν ἴδια λέξι; εἰδικὰ αὐτὸ τὸ τελευταῖο ὀρθολογιστικὸ ἐπιχείρημα μὲ ἀποστόμωσε. ὅπως καὶ ἡ δήλωσι τοῦ συριζαίου γραμματέως ποὺ ὡμίλησε ἐξ ὀνὀματος τοῦ λαοῦ κι ἂς ἔχῃ τὸ κόμμα του μικρότερη ἐκλογικὴ ἀποδοχὴ ἀπὸ τὸ μισητὸ καὶ ἀνεκφώνητο 4γρἀμματο κόμμα τοῦ Καρατζαφέρη (φτοὺ κακὰ ποὺ τὸν ἔβαλα στὸ κόμμα του). Δὲν μοῦ ἀρέσουν καθόλου τὰ ἀριθμητικὰ ἐπιχειρήματα, ἀλλὰ δυστυχῶς (δὲν τὸ λέγω εἰρωνικὰ) εἶναι πολὺ περισσότερο ἀντικειμενικὰ ἀπὸ λέξεις μὲ καθαρὰ ἀξιολογικὸ περιεχόμενο καὶ ὡς ἐκ τούτου ὑποκειμενικό, ὅπως «γελοῖον».
Καὶ πάλι σᾶς εὐχαριστῶ ποὺ κάνατε τὸν κόπο νὰ μοῦ ἀπαντήσετε.
Κορνήλιος said
παρόραμα: στὸ κόμμα του—>στὸ στόμα μου
Μαρία said
http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=146205
π2 said
Κι άλλοι μουσουλμάνοι στην αυριανή Αυγή, πολεμιστές του ’21 και αυλικοί ποιητές του Αλή. Η ιστορία του Χατζή Σεκρέτη ιδίως, τον οποίο αγνοούσα παντελώς, ήταν ιδιαιτέρως γοητευτική.
Μαρία said
>τον οποίο αγνοούσα παντελώς
Πιδύε, παρομοίως. Και μου κάνει εντύπωση οτι σε αφιερώματα στον Εγγονόπουλο μεταγενέστερα απ’ τη συνέντευξή του στα ΝΕΑ δε γίνεται καμιά αναφορά.
Δες τον στο άρθρο του Βακαλόπουλου σ.10
Click to access Vacalopoulos.pdf
π2 said
Οι Ιστορικαί διατριβαί του Σάθα, που περιλαμβάνουν εκτενή αποσπάσματα του ποιήματος κατά το άρθρο, υπάρχουν online στην Ανέμη.
π2 said
Σελ. 127 κ.ε.
Μαρία said
μερσί, Πιδύε. Είχα πέσει σε μια μελέτη στην ανέμη που δεν προσφέρεται.
Μαρία said
Έπεσα το μάτι μου και σε μια «πασίνα», γυναίκα του πασά.
Μπουκανιέρος said
Νομίζω ότι ο Νικοκύρης έχει αναφέρει κάπου το Χατζή Σεχρέτη και την Αληπασαλιάδα ή Αληπασιάδα (προτιμότερος ο δεύτερος τύπος, για να μη μυρίζει σκορδαλιά).
Ειδεμή, κάπου αλλού το είχα διαβάσει…
Μαρία said
37, η θεία Γούγλη δεν τον βγάζει.
Μπουκανιέρος said
38, ε, ούτε ο Θεός δεν τα βλέπει όλα.
Άσε, θα μας το ξεκαθαρίσει ο ίδιος (ο Νικοκύρης, όχι ο Θεός) το πρωί, όταν ξυπνήσει φρέσκος-φρέσκος.
sarant said
Πριν κοιμηθώ, μπαγιάτ-μπαγιάτικος, λέω ότι δεν έχω γράψει τίποτε για τον Σεχρέτη και πρώτη φορά σήμερα τον άκουσα -εκτός πια αν ο Γερμανός έχει κάνει θραύση.
Μαρία said
Πολύ παρήγορο.
Voulagx said
#37 Νομιζω οτι στην Ιστορια του Κορδατου ειχα διαβασει κατι για την Αληπασιαδα,σεν ειμαι σιγουρος.
Μαρία said
Με αφορμή την έκδοση του αρχείου Αλή πασά συνέντευξη του Β. Παναγιωτόπουλου με ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις για τη γλώσσα των εγγράφων και την ελληνοφωνία.
http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=532829
pavlos 1988 said
Δεν καταλαβαίνω το συνταρακτικό της συγκεκριμένης ανάρτησης.Όποιος έχει διαβάσει κάποια πράγματα για το 1821 ξέρει πως ο Βαρνακιώτης αλλά και πολλοί άλλοι Έλληνες οπλαρχηγοί που υπηρετούσαν στην αυλή του Αλή Πασά είχαν γνωριμίες με Αλβανούς αξιωματικούς.Η βραχύβια όντως συμμαχία διαλύθηκε όταν οι Αλβανοί κατάλαβαν πως στόχος των επαναστατών δεν ήταν η αποκατάσταση του Αλή αλλά η ελληνική ανεξαρτησία.
Μπουκανιέρος said
Τώρα που ξαναβλέπω το ποστ θυμήθηκα κι ένα άλλο ωραίο: ο Ομέρ Βρυώνης ήταν απόγονος των Παλαιολόγων (ή έτσι πίστευε, τουλάχιστον).
Μαρία said
45 Αυτό μάλιστα. Είναι συνταρακτικό.