Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σαν το παντζάρι

Posted by sarant στο 27 Μαΐου, 2024


Στην ταβέρνα τις προάλλες έφερε σαλάτα με βραστά λαχανικά -σε μιαν άκρη τα παντζάρια κοκκίνιζαν, στην άλλη άκρη τα κουνουπίδια άσπριζαν. Αλλά περιέργως η κουβέντα στράφηκε στην ετυμολογία, γιατί κάποιος από τους συνδαιτυμόνες αναρωτήθηκε από πού πήραμε τη λέξη «παντζάρι».

Κι έτσι, το σημερινό άρθρο, ώστε  να  πλουτίσουμε λίγο ακόμα το μποστάνι με τις  λέξεις μας.

Το παντζάρι λοιπόν, είναι λέξη που την πήραμε από τα τούρκικα, pancar, αλλά η απώτερη  προέλευσή της είναι αρμενική, από μια λέξη  pançar բանջար, που σημαίνει «φύλλο, και ειδικά φύλλο παντζαριού». 

(Να σημειώσω εδώ ότι πολλοί γράφουν, αλλά και προφέρουν, πατζάρι, με απορρινοποίηση).

Είναι από τις λιγοστές λέξεις αρμενικής ετυμολογίας που έχουμε στα ελληνικά -μια άλλη είναι η μουντζούρα, που και πάλι μέσω τουρκικών ήρθε στη γλώσσα μας, μια άλλη το άρτζι μπούρτζι.

Οι περισσότεροι παντζάρια τα λέμε, αλλά υπάρχει και ελληνικής ετυμολογίας λέξη, τα κοκκινογούλια, που σήμερα περισσότερο σε ιδιώματα ακούγεται.

Και βέβαια, υπάρχει και η αρχαία λέξη, τεύτλο. Το αρχαίο τεύτλον ή σεύτλον στην ιωνική διάλεκτο ήταν κάποιο φαγώσιμο λαχανικό, μάλλον το σημερινό σέσκουλο, και στους αρχαίους κωμικούς βρίσκουμε κάμποσες αναφορές ότι τα χέλια τα μαγείρευαν με τεύτλα, τυλιγμένα ίσως στα φύλλα του σέσκουλου.

Και το σέσκουλο άλλωστε από το σεύτλον > σεύκλον ετυμολογείται και είδος παντζαριού είναι, αλλά στη  μία περίπτωση δίνουμε την  έμφαση  στα φύλλα, ενώ στα παντζάρια  η  προσοχή μας βρίσκεται στη ρίζα.

Πριν από 120 περίπου χρόνια, ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης, στο νεανικό σημαντικό του έργο «Ξενηλασία ή ισοτέλεια;» όπου υπερασπίζεται τα γλωσσικά δάνεια, για τα οποία υπήρχε τότε σε εξέλιξη μια εκστρατεία καθαρισμού,  γράφει:

Έχομεν τα παντζάρια, παρά τα οποία υπάρχει ελληνική λέξις τα κοκκινογούλια, κι όμως παντζάρια θα τα είπει όποιος παντζάρια τα έμαθε εις το σπίτι του μικρός· πού να σκεφθεί όταν ομιλεί για τέτοιες μικροδουλειές· μόνον όταν  πρόκειται να τα γράψει, τότε θα σκεφθεί· τότε αλλάζει το πράγμα, και δι’ αυτό παντζάρια και κοκκινογούλια γίνονται τεύτλα. Γεννάται τότε η απορία, αφού έπειτα από τόσα έτη εξακολουθούμεν να τρώγομεν παντζάρια και μπισκότα, αφού λέξεις ζωνταναί, καθώς κοκκινογούλια και παξιμάδια δεν κατόρθωσαν να τας εκτοπίσουν, δεν  φαίνεται εντελώς αστήρικτος και χιμαιρική η ελπίς ότι τα παντζάρια και τα μπισκότα θα γίνουν μίαν μέραν τεύτλα και διπυρίται;

Το απόσπασμα έχει ενδιαφέρον διότι μας δείχνει πως άλλο πράγμα σήμαινε πριν από 120 χρόνια η λέξη «μπισκότο», αλλά αυτό θα το δούμε σε άλλο άρθρο. Πάντως τεύτλα δεν τρώμε, το πολύ να τα έχουμε για ζωοτροφή. Παντζάρια εξακολουθούμε να τρώμε, ή έστω κοκκινογούλια.

Πιο κάτω στο ίδιο έργο, ο Τριανταφυλλίδης επανέρχεται στα παντζάρια: Τα ξενικά παντζάρια έχουν ως λέξις ζωντανή την ιδίαν ενάργειαν με τα ελληνικά κοκκινογούλια, ενάργειαν η οποία λείπει από τα αρχαία τεύτλα, όταν θελήσουν να γίνουν νέα.

Η βοτανική ονομασία του παντζαριού είναι Beta vulgaris, όπου beta το λατινικό του όνομα. Δεν έχει καμιά σχέση  με το γράμμα «βήτα», δεν υπονοείται ότι είναι έδεσμα βήτα κατηγορίας, πρόκειται για λέξη μάλλον κελτικής  προέλευσης. Από εκεί το σημερινό αγγλικό beet και beet-root, και το γαλλικό betterave.

Τα παντζάρια περιέχουν ζάχαρη και κάποια στιγμή γύρω στο 1750 στη Σιλεσία ο βασιλιάς της Πρωσίας χρηματοδότησε έρευνες για την  εξαγωγή ζάχαρης από παντζάρια. Πράγματι, επινοήθηκαν  οι σχετικές διεργασίες και στις αρχές του 19ου αιώνα, επί Ναπολέοντα, ο ναυτικός αποκλεισμός των  Βρετανών έκανε αδύνατη ή πολύ δύσκολη την εισαγωγή ζάχαρης από ζαχαροκάλαμο στην Ευρώπη, οπότε πήρε τεράστια ανάπτυξη η παραγωγή ζάχαρης από τεύτλα.

Σήμερα, όταν λέμε τεύτλα εννοούμε τη  βιομηχανική αυτή ποικιλία των  παντζαριών, που χρησιμεύει για παραγωγή ζάχαρης ή για  άλλες χρήσεις και όχι για τρόφιμο. Τα λέμε και ζαχαρότευτλα, ενώ λέμε για τευτλοπαραγωγούς.

Το πρώτο πράγμα που προσέχουμε στο παντζάρι είναι το χρώμα του, διότι περιέχει χρωστικές που του δίνουν  αυτό το βαθυκόκκινο χρώμα, κι έτσι έχει περάσει και στη  φρασεολογία μας, όπου,  όταν  θέλουμε να πούμε ότι κάποιος κατακοκκίνισε, συνήθως από ντροπή (αν και μπορεί να οφείλεται και σε άλλες αιτίες) λέμε «κοκκίνισε σαν  το παντζάρι» (ή «σαν παντζάρι»). Ας πούμε, στο Τρίτο στεφάνι: Κάθε φορά που με συναντούσε στην εξώπορτα κοκκίνιζε σαν το πατζάρι

(Μια παρένθεση: Ο  Ταχτσής προτιμάει τη γραφή «πατζάρι», που την ανέφερα και παραπάνω. Εσείς ποιαν συνηθίζετε,  παντζάρι ή πατζάρι; )

Το παντζάρι είναι μία από τις συχνότερες παρομοιώσεις για το κοκκίνισμα. Λέμε επίσης «κόκκινος σαν αστακός», «κοκκίνισε σαν παπαρούνα» (και αυτό στο Τρίτο στεφάνι) ενώ έχω δει και «σαν ραπανάκι». Οι Γάλλοι λένε «κόκκινος σαν κεράσι», εμείς δεν το έχουμε απ’ όσο ξέρω, ενώ δεν  μας λείπουν τα κεράσια.

Να  κλείσουμε με ένα  τραγούδι όπου τα παντζάρια σκορδαλιά έχουν καίρια θέση στο στερέωμα της οικογενειακής ευτυχίας της εργατικής τάξης.

 

 

 

93 Σχόλια to “Σαν το παντζάρι”

  1. Alexis said

    «Θα μου τηγανίζεις ψάρια με παντζάρια σκορδαλιά
    Θα γλεντούμε όλα τα βράδια με ρετσίνα και φιλιά»

    Μετά τη σκορδαλιά φιλιά;

    Δεν λέει… 😊

  2. Alexis said

    Btw, στο τραγουδάκι υπάρχει και η παλιότερη μορφή «λεοντάρι» αντί για λιοντάρι.

    Συνήθιζε να το λέει η γιαγιά μου, και πολύ λιγότερο η μάνα μου («φάε το φαΐ σου να γίνει δυνατός σαν λεοντάρι»)

  3. Alexis said

    #2: …γίνεις

  4. voulagx said

    «Εσείς ποιαν συνηθίζετε, παντζάρι ή πατζάρι;»

    παντζάρι

  5. LandS said

    Καλημέρα!

    @0 Είναι από τις λιγοστές λέξεις αρμενικής ετυμολογίας που έχουμε στα ελληνικά -μια άλλη είναι η μουντζούρα, που και πάλι μέσω τουρκικών ήρθε στη γλώσσα μας, μια άλλη το άρτζι μπούρτζι.

    Η μαντζουράνα; Η Μαντζουρία; 😁

  6. ndmushroom said

    Από τις πιο χαρακτηριστικές εικόνες της ολλανδικής επαρχίας εκεί στις αρχές Νοεμβρίου είναι τα χωράφια με λόφους ολόκληρους από ζαχαρότευτλα-κοτρώνες που περιμένουν το φορτηγό να τα μαζέψει. Ουκ ολίγες φορές έχω μπει στον πειρασμό να απαλλοτριώσω ένα, αλλά επειδή δεν είμαι σίγουρος αν θα καταφέρω να το αξιοποιήσω όπως του αρμόζει, την έχουν γλιτώσει μέχρι στιγμής. Τα βελγικά μήλα και αχλάδια, από την άλλη, δεν είναι τόσο τυχερά. 😉

  7. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Κι ὅταν λέμε σκορδαλιά, ἐννοοῦμε βέβαια ἕνα ΟΛΟΚΛΗΡΟ κεφάλι σκόρδου, πού νά γεμίζει χορταστικά τό γουδί…

  8. 1 Αν έχουν φάει κι οι δύο σκορδαλιά, κανένα πρόβλημα!

    Πήγα να γράψω για το σαλγκάμ, το παντζαρόζουμο που πίνουν στη Σμύρνη μαζί με τη ρακή, αλλά τελικά είναι ραπανακόζουμο: https://en.wikipedia.org/wiki/Turnip_water

  9. geobartz said

    Αν και κατά την κατοχή είχαμε 40 οικογένειες Αρμένηδες στο χωριό (και ένα μικτό στεφάνι), τα παντζιάρια [παν-τζιά-ργια] δεν τα συνηθίζαμε, και όταν σπανίως τα τρώγαμε τα λέγαμε κοκκινογούλια. 2-3 Αρμένηδες, περιφερόμενοι ψιλικατζήδες είχαν μείνει μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’50. Όταν έπεσε το παραπέτασμα, απόγονοι του «στεφανιού» ήρθαν και επισκέφτηκαν το χωριό.

  10. LandS said

    1

    Όταν ένα ζευγάρι στην ταβέρνα μόνο ο ένας από τους δυο τρώει σκορδαλιά είναι ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά μεταξύ τους.

  11.  στα παντζάρια  η  προσοχή μας βρίσκεται στη ρίζα.

    κόκκινη ρίζα, οπότε και κοκκινόριζες τα παντζάρια στα καθ’ ημάς (κοκκινογούλια απίθανο ν’ ακουστούν).

    σε μιαν άκρη τα παντζάρια κοκκίνιζαν, στην άλλη άκρη τα κουνουπίδια άσπριζαν

    δεν είχε και μπρόκολο να πρασινίζει να έχει τα χρώματα της Ιταλίας;

    Καλημέρα

  12. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    8 Κοίτα να δεις, αυτό το σαλγκάμι πρέπει να το βρω

    11 Ώστε κοκκινόριζες, μάλιστα. Βλέπω ότι λέγεται πολύ.

  13. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ωφέλιμο, ωραίο (όμορφο μα και στην ώρα του-του Μάη τα παντζάρια είναι τα καλύτερα) και νόστιμο το λαχανικό, το ίδιο και το άρθρο! 🙂

    11, + καρότα και δυο πατατούλες (είχε η χθεσινή μου πιατέλα 🙂 , – τακτικό μας σαλατικό τα κουνουπιδομπρόκολα με κλπ)


    Και μπατζάρια όπως τα μπατζάκια 🙂 θα τ΄ακούσεις στην Κρήτη

    Ο Πάντζης δεν ξέρω αν βγαίνει από το παντζάρι αλλά ο Παντζάρ, σίγουρα.

  14. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    8, (Επ΄ευκαιρία) Το παντζαρόζουμο (από ωμά π.) είναι βασικό συστατικό σε μείγματα φρέσκων χυμών, δυναμωτικών,αντιοξειδωτικών και διάφορων αντι…

    Υπάρχουν και κίτρινα και μαυρόασπρα παντζάρια

  15. sarant said

    14 Μάλιστα….

  16. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Τώρα θυμήθηκα πώς εἶχα ἀσθενῆ Παντζαρτζῆ!

  17. spyridos said

    Ευτυχώς που υπάρχει σε ιστοσελίδα αυτό το απόσπασμα.
    Δύσκολο να το φωτοτυπήσω σήμερα.
    Αξίζει γενικότερα το βιβλίο του Ρόμπινς που μεταφράστηκε «Το άρωμα του ονείρου».

    «…Το παντζάρι είναι το πιο μελαγχολικό ζαρζαβατικό, το πιο πρόθυμο να υποφέρει. Δεν μπορείς να βγάλεις αίμα στίβοντας ένα γογγύλι… Το παντζάρι είναι ο φονιάς που επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος. Το παντζάρι είναι ό,τι ακριβώς συμβαίνει στο κεράσι, όταν συνουσιάζεται μ’ ένα καρότο…».

    Το παντζάρι είναι το πιο έντονο ζαρζαβατικό. Το κρεμμύδι έχει τόσες σελίδες όσο και το Πόλεμος και Ειρήνη και καθεμιά τους είναι αρκετά αψιά για να κάνει ακόμα κι έναν δυνατό άντρα να δακρύσει, αλλά όσες οι φιλντισένιες περγαμηνές του κρεμμυδιού καθώς και ο πράσινος κεντριστικός σελιδοδείκτης του γρήγορα απανθρακώνονται από τα στομαχικά υγρά και τα βακτηρίδια των εντέρων. Μόνο το παντζάρι εγκαταλείπει το σώμα με το ίδιο χρώμα που είχε όταν έμπαινε σ’ αυτό.

    Τα παντζάρια που τρώγονται στο δείπνο, όταν έρθει το πρωί, γεμίζουν τη λεκάνη της τουαλέτας με κοκκινόψαρα που η απόχρωση τους πιστοποιεί τη χρωματική ασυλία του παντζαριού από τα παντοδύναμα χωνευτικά οξέα και τα αεικίνητα μικρόβια, που μπορούν να μετατρέψουν την πιο κόκκινη πιπεριά, το πιο πορτοκαλί καρότο και το πιο πράσινο κολοκύθι σε μια ενιαία και αηδιαστική μάζα.

    Όταν γεννιόμαστε, είμαστε κοκκινοπρόσωποι, στρόγγυλοι, έντονοι και αγνοί. Μέσα μας καίει η πορφυρή φλόγα της παγκόσμιας συνείδησης. Βαθμιαία, όμως, καταβροχθιζόμαστε από γονείς, μασιόμαστε από σχολεία, τρωγόμαστε από συμμαθητές, καταπινόμαστε από κοινωνικούς θεσμούς και ροκανιζόμαστε από κακές συνήθειες και την ηλικία. Και όταν πια μας έχουν μηρυκάσει και χωνέψει αυτά τα έξι στομάχια, βγαίνουμε από μέσα τους σαν μια ενιαία και αηδιαστική καφετιά μάζα.

    Το δίδαγμα, λοιπόν, του πατζαριού είναι το εξής: Διατηρήστε τη θεϊκή κοκκινίλα σας, την έμφυτη ροζ μαγεία σας, ειδάλλως θα καταλήξετε καφέ.

    Έτσι και καταλήξετε καφέ, ξέρετε τι σας περιμένει: καφές, καφετζούδες, χαρτορίχτρες, τσαρλατάνοι, ψυχοσωτήρες…

  18. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!

    Περί ζαχαροτεύτλων, πρόκειται για ποικιλία προφανώς συγγενική, αλλά τόσο διαφορετική σε μέγεθος και χρώμα που αν δεν είσαι υποψιασμένος δεν τις μπερδεύεις. Τα ζαχαρότευτλα είναι μεγάλα σχεδόν σαν λάχανα, και δεν είναι κόκκινα.

  19. sarant said

    17 Πολύ καλό!

    18 Πράγματι, έτσι.

  20. Αντώνης said

    «Εσείς ποιαν συνηθίζετε,  παντζάρι ή πατζάρι;»

    Πάντα «παΝτζάρι» και εν γένει με ενοχλεί (δείχνω την ηλικία μου) η επεκτεινόμενη απορρινοποίηση: μα[d]ίλι αντί μα[nd]ίλι, έ[g]ραφο αντί έ[ŋγ]ραφο, Α[d]ώνης αντί Α[nd]ώνης κ.ο.κ. (Αλλά νομίζω πως είχε ξανασυζητηθεί το ζήτημα: https://sarantakos.wordpress.com/2021/07/30/oksana/)

  21. Όταν πήγα στην Αθήνα για φοιτητής παραξενεύτηκα που τα κοκκινογούλια τα έλεγαν παντζάρια ή πατζάρια (δεν το ξεχώριζα αφού δεν έχω έρρινο σε τέτοιες θέσεις). Μετά, στην Τουρκία έμαθα πως η λέξη ήταν τούρκικη και γέλασα από μέσα μου. Τώρα, απλά, λέω και τον πληθυντικό τουρκικά, παντζαρλάρ (ίσως και πατζαρλάρ).

  22. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    17, Θαυμάσιο!
    Ευχαριστώ που θύμισες αυτόν τον απίθανο βαθύ κι ανάλαφρο ταυτόχρονα συγγραφέα.
    Ποτέ δεν είναι αργά να ξαναγίνεις παιδί ή να γίνεις το παιδί που προσπέρασες, κάπως έτσι!

  23. Και το σέσκουλο άλλωστε από το σεύτλον > σεύκλον ετυμολογείται και είδος παντζαριού είναι, αλλά στη  μία περίπτωση δίνουμε την  έμφαση  στα φύλλα, ενώ στα παντζάρια  η  προσοχή μας βρίσκεται στη ρίζα.

    Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 στην Κάλυμνο οι ντόπιοι παραγωγοί πουλούσαν μόνο φύλλα παντζαριού και όχι τη ρίζα. Τη ρίζα την έβρισκες στα μανάβικα που έφερναν προϊόντα από την Αθήνα.

    Δεν ξέρω αν συνεχίζεται αυτή η ιδιαιτερότητα.

  24. DaPonte said

    Καλημέρα.

    Στο τραγούδι «Ο εργάτης» σε ηχογράφηση του 1935, στην Αμερική, με τον Κώστα Δούσα ακούγονται και οι στίχοι:

    «Τώρα με το έν άρ εϊ *,
    θα σου πάρω καναπέ
    χάρη θέλω από ΄σένα,( αμάν αμάν ώχ)
    πες πουλάκι μου το ναι.»

    *όπου έν αρ έι είναι το αμερικάνiκο πρόγραμμα ανάκαμψης της οικονομίας NRA (National Recovery Act), στα πλαίσια του «New Deal» που ψηφίστηκε επί προεδρίας Φραγκλίνου Ρούσβελτ για να αντιμετωπίσει τις καταστροφικές συνέπειες του Κραχ του 1929.

    Απαραίτητο συνοδευτικό των τεύτλων του παντζαριού θεωρώ και τα Παντζαρόφυλλα τα οποία γίνονται μέχρι και ωραία πίτα (με ή χωρίς τυρί).

  25. του Μάη τα παντζάρια είναι τα καλύτερα

    Και πέρναγε ο μανάβης με το μουλάρι του κάτ’ απ’ το μπαλκόνι και φώναζε πως είχε μαγιάτικα (παντζάρια, αλλά αυτό ήταν εύκολα εννοούμενο). Κι ήταν αρχές Απρίλη ακόμα. Οπότε κι εγώ (πριν κοντά 60 χρόνια) τον ρωτάω: «καλά, περσινά παντζάρια πουλάς;» Χουμοράκι παιδικό 🙂

  26. Καλημέρα

    Α. πατζάρι

    Β ο αστακός κοκκινίζει οταν τον βράσεις, το φυσικό του είναι κφε-γκρενά

    Γ και μεις είχαμε εργοστάσιο παραγωγής ζάχαρης από τεύτλα, κάπου στα σκάνδαλα ΝΔ ή ΠαΣοΚ π΄΄εκλεισε κι έκτοτε αγνοώ την τύχη του

    Δ Ελλάς το μεγαλείο σου, απάντηση σε αίτηση του 2015 ήρθε σήμερα και αναφέρεται μεταξύ τωνάλλωνσε παραγραφή λόγω 5ίας !! Τι λένε οι νομικοί του ιστολογίου ;

  27. Η Θράκη με δυο Εργοστάσια Ζαχάρεως -έτσι τα λέγαμε κι ήταν κλασική εκπαιδευτική επίσκεψη για τη Χημεία- είχε πολλά χωράφια τεύτλα, οπότε η λέξη ήταν εξ απαλών ονύχων στο λεξιλόγιό μας, αλλά για όλο το φυτό. Κοκκινογούλια και παντζάρια ήταν ο βολβός, για τη σαλάτα και στο μανάβη χρησιμοποιούσαμε τον δεύτερο όρο.

  28. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Κερκυραϊκό γλωσσικό ιδίωμα
    (πού είσαι Costas 🙂 )

    κοκκινογούλια,τά = λαχανικά μέ κοκκινα ριζώματα ΟΧΙ ΠΑΤΖΑΡΙΑ,παρόμοια μέ τά πατζάρια, αλλά πιό μικρά ριζώματα

  29. xar said

    Τα βρασμένα παντζαρόφυλλα είναι από τα αγαπημένα μου σαλατικά, τα προτιμώ από τα βλίτα και λοιπά χόρτα. Είναι το αντίθετο των ραδικιών, που και αυτά μου αρέσουν πολύ, τα μεν γλυκά τα δε πικρά.

  30. Νίμμη said

    17. Ὡραῖο!

    20. Συμφωνῶ:
    ΠαΝΝΝτζάρι!
    Γιατὶ κι ἐγὼ ἀνατριχιάζω μὲ τὴν ἀπορρινοποίηση ποὺ μοῦ ἀκούγεται βάρβαρη.
    Στὴν νότια Κρήτη ὑπάρχει μιὰ θαλάσσια περιοχὴ μὲ τὴν ὀνομασία Λέντας. Ὅλοι ἔχουν κολλήσει στὸ Λέdddας ποὺ χτυπάει σὰν νταούλι.

    Τὸ ΛέΝNΝτας δὲν ἀκούγεται πιὸ ἑλληνικό, ἀνάλαφρο καὶ φινετσάτο; 🙂

  31. leonicos said

    Mόλις Τηνομαζεμένος λόγω γάμου (άλλου προσώπο

  32. leonicos said

    Στο ‘αρθρο της 24/5 έχει ένα λάθος κι ένα σωστό

    Το λάθος είναι: Ο Καισαρας είπε jalea jacta est. Τα περί ανερρίφθΟΥ μύθος εστί

    Το σωστό: Αλλά σε ένα σοβαρό κράτος, θα μου πείτε, δεν θα ήταν  υπουργός ο κ. Γεωργιάδης…

  33. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Φυλακές Αργοστολίου
    Αναγκαστική σίτιση με πέντε νεκρούς και εκδικητική εκτέλεση άλλων έξι Μάιος-Αυγουστος 1949
    https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/284361_anagkastiki-sitisi-me-pente-nekroys-kai-ekdikitiki-ektelesi-allon-exi

  34. Λοζετσινός said

    Στα Γιαννιώτικα η λέξη παντζιάρ(γ)ια σημαίνει ψέματα, άλλως τριάρια.

    παντζιάρ (το)  μυθοπλασία, ψέμα,βλ. και τριάρ

    παντζιαριανός (ο)  ο μυθοπλάστης, ο παραμυθάς, ο τριατζής (βλ. τρίο)

    Το συνάντησε σε γραπτό μαθητή χωριανός φιλόλογος και μας το «μολόησε»

  35. ΓΤ said

    Θυμόμαστε τον τερματοφύλακα του Άρη Γιώργο Παντζιαρά.

  36. phalsteada98b278925 said

    1. ‘red as beetroot’ και στα αγγλικά.
    2. παξιμάδι και ‘ship’s biscuit’ στα αγγλικα
  37. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    34 Άραγε να είναι η ίδια λέξη ή ομόηχη;

    36 Ευχαριστούμε, το σχόλιο είχε κρατηθεί διότι ήταν το πρώτο σας.

  38. Λοζετσινός said

    37

    δεν ξέρω Νίκο, αλλά εμείς όταν μικροί λέγαμε ψέματα (σπάνια) αμέσως κοκκίνιζε το πρόσωπό μας-σαν τα παντζάρια-. Ίσως έχει κάποια σχέση. Πιστεύω στις Ευρωεκλογές να δω τον Παναγιώτη Γ. που αναφέρω πιο πάνω και να τον ρωτήσω αν ξέρει αυτός

  39. Πέπε said

    Νομίζω πως το ‘χω ξαναπεί:

    Στην Κάρπαθο, σε ορισμένα χωριά, το Ζ προφέρεται ντζ. Επομένως το παζάρι προφέρεται όπως το παντζάρι. Ρώτησα λοιπόν πώς τα ξεχωρίζουν.

    -Δε βγαίνουν παντζάρια εδώ σ’ εμάς!

  40. sarant said

    39 Πολύ καλό!

  41. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Η Μαρίκα η δασκάλα/ Κ. Ρούκουνας-Π.Τουντας 1936

    Το λαβράκι δε μου κάνει, θέλω ψάρι για τηγάνι
    κι αν δεν εύρω παλαμίδα, παίρνω γόπα ή μαρίδα
    Κι αν δεν εύρω τέτοια ψάρια, παίρνω μιαν οκά παντζάρια
    Βάζω και λιγάκι λάδι και μασάω και το βράδυ
    https://youtu.be/tLxLKQ_P2iU


    33, λάθος νήμα (πάει στο χθεσινό), συγγνώμη.

  42. tamistas said

    Μόλις ετοίμαζα τον λίκνο με τη Μαρίκα τη δασκάλα, είδα το σχόλιο της Έφης. Γεια σου, Έφη, καλησπέρα σε όλες και όλους. Για την ιστορία, «η Μαρίκα η δασκάλα» είναι παραλλαγή της απαγορευμένης από τον Μεταξά Βαρβάρας, που λέγεται ότι υπονοούσε την κόρη του δικτάτορα.

    http://www.panossavopoulos.gr/p/blog-page_96.html

    Η Εύδω φτιάχνει καμιά φορά παντζαροσαλάτα με γιαούρτι και σκόρδο, βέβαια. Όταν τρώμε κι οι δύο δεν πειράζει, όπως σωστά επισημάνθηκε.

  43. Βρε! ο Ταμίστας! Πού ήσουν εσύ, χρόνια και ζαμάνια;

  44. sarant said

    43 Είδες;

  45. Costas X said

    Καλησπέρα !

    «Κοκκινογούλι» λέγεται το παντζάρι και στην Κέρκυρα, δηλ. «κόκκινο γουλί», «γουλί» λέγεται η στρογγυλεμένη πέτρα, το βότσαλο, και «γούλος» το μεγάλο γουλί. «Η τζία μου κι η τζία σου επαίζανε στσου γούλους, κι η τζία σου ξαλίστρησε κι έπεσε στσου κουτσούλους», με το συμπάθειο! 🙂

  46. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ω ο Ταμίστας! Καλώς ήλθες!

    45, ναι αλλά είναι άλλο λέει είδος παντζαριού, με λεπτότερο ρίζωμα (Στ΄άγρια χόρτα της Κρήτης το κοκκινογούλι είναι ένα είδος με κόκκινη τη βάση του φύλλου)

  47. spyridos said

    24
    Μέσα στα πλαίσια του Νιού Ντιλ υπήρξε και η Farm Security Administration που ήταν ουσιαστικά μηχανισμός προπαγάνδας του Νιου Ντιλ. Απασχόλησε και 15 περίπου φωτογράφους, ανάμεσά τους και 3-4 εξαιρετικούς.
    Δεν δέχτηκαν όμως ποτέ τον Λιούις Χάιν, παρόλο που αναφέρεται συχνά και λανθασμένα σαν φωτογράφος της FSA. Παραήταν αριστερός για τον διευθυντή του προγράμματος τον Στράικερ.

    Τέλος πάντων για μια δεκαετία περίπου ο Χάιν έγραψε άρθρα και έβγαλε και φωτογραφίες που χρησιμοποιήθηκαν από την επιτροπή για την κατάργηση της παιδικής εργασίας.
    Ανάμεσά τους και φωτογραφίες παιδιών 6 – 12 χρόνων που δούλευαν στα ζαχαρότευτλα του Κολοράντο.

    Ο εξάχρονος Τζο, Οκτώβριος του 1915.

  48. dryhammer said

    45.

    Γούλα η σελινόριζα (εν Χίω) αλλά και η όρεξη [«η φωτιά κι η γούλα, τα κατελούνε ούλα]

    Επίσης η Χιακή εκδοχή «Η μάνα σου κι η μάνα μου επαίζαν τις αμάδες και ξεπετά η μάνα σου και πιάνει δυο κουράδες»

  49. Prince said

    Έχει γίνει καμιά κίνηση να αλλάξει «το κοκκινογούλι» στο σωστό: «του κοκκινογούλη»;

  50. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    23+29
    >>Απαραίτητο συνοδευτικό των τεύτλων του παντζαριού θεωρώ και τα παντζαρόφυλλα τα οποία γίνονται μέχρι και ωραία πίτα (με ή χωρίς τυρί).

    Βεβαίως-βεβαίως!
    Αλλά μη ξεχνάμε και την παντζαροσαλάτα,

    30.
    Παντζάρι και Λέννντας! 🙂 (Το ‘λέdας’ μού ακούγεται ψευτο-μάγκικο, μοντερνοδηθενιά και γενικά… αποκρουστικό!)

  51. sarant said

    47 Ωραίες φωτογραφίες!

  52. π2 said

    47: Εντύπωση μου κάνει αυτό με τη Farm Security Administration, γιατί έχω διαβάσει ότι η στελέχωσή της ήταν γενικώς ό,τι πιο αριστερό θα μπορούσε να γίνει ανεκτό στις ΗΠΑ.

    To φωτογραφικό της αρχείο είναι πραγματικός θησαυρός: https://digitalcollections.nypl.org/collections/farm-security-administration-photographs#/?tab=navigation

  53. Πέπε said

    Δεν υπάρχει απορρινοποίηση στο παντζάρι. Αφενός υπάρχει τάση προς απορρινοποίηση όλων γενικώς των ρινικών συμπλεγμάτων, κι αφετέρου υπάρχει και το ορθογραφικό λάθος, αν παραλείψεις το ν.

  54. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    «Εσείς ποιαν συνηθίζετε,  παντζάρι ή πατζάρι; )»

    Εγώ λέω παντζάρι αλλά, θυμάμαι μικρός που άκουγα τον θείο μου στο Σοφικό Έβρου να λέει στην μάνα μου, έβαλα παντσιάρια.😊

    42 β – Δεν λάβαμε γνώση.😊

    44 – Όταν πάει το βουνό στον Μωάμεθ, όλα μπορούν να συμβούν.😊

  55. Χαρούλα said

    Γιάννη Π(#23) πληροφορίες για Κάλυμνο. Σήμερα ισχύει; Τρώω-αγαπώ μόνον τους βλαστούς. Να μετακομίσω άραγε εκεί;😂😉🤔

    ΠαΝτζάρια ξεκάθαρα! Κοκκινογούλια τα έλεγε με περιπαιχτικό τόνο πατέρας μου… Παντζάρια έτρωγε, κοκκινογούλια έλεγε για να μας κάνει πλάκα.

    #8Δύτη, στην Αλεξανδρούπολη ένας από τους παλαιότερους αρτοποιούς(σήμερα βιοτεχνία) Σαλγκάμης. Τι έμαθα για το επίθετο!!! Νάσαι καλά.

    #17Spyridos ωραιότατο. Ευχαριστούμε.

  56. Costas Papathanasiou said

    Καλησπέρα!
    Σε τρισκατάρατα κολασμένα παντζάρια αναφέρεται και ο Γιώργος Αλισάνογλου (“Το παντζάρι και ο διάβολος”, εκδ. Τυπωθήτω, 2009, https://www.poiein.gr/2009/04/02/aethnaio-aeeouiiaeio-oi-dhaioaeune-eae-i-aeuaieio-aea-oodhuethou2009/ ), όπως και ο Iraklis Love Affair (SaneJoker/ Ιούλ 25, 2022 _https://sanejoker.info/2022/07/satanic-beetroot-2.html _ satanic-beetroot-1 ), σημειωτέον δε επιπροσθέτως πως “If a man and woman eat of the same beet, they will fall in love. Beet juice is used as an ink in love magic, and is also a blood substitute.” καθώς και ότι “beet pollen is blended with jasmine to create the most alluring perfume in existence, which is used to mask the pungent odor of Pan as He moves invisibly through the world.” ( σχ.17 και https://www.patheos.com/blogs/fivefoldlaw/2022/01/25/a-tale-that-begins-with-a-beet-will-end-with-the-devil/ )
    ―Λέγεται μάλιστα, επίσης, ότι σε μία χώρα μαγική, μπορεί να βρει κανείς παντζάρια θαρραλέα (και διόλου ντροπαλά) :
    Είναι μία μόνο μία η ονειρεμένη Φρουτοπία
    Είναι μία μόνο μία και δεν υπάρχει άλλη καμία!

    Εκεί τα βλίτα δεν είν’ κουτά, / Και τα παντζάρια δεν είναι δειλά,
    Κάθε κρεμμύδι μοσχοβολά, / Τα κολοκύθια είναι δυνατά!

    https://www.youtube.com/watch?v=76rC7kUgbDs «Ονειρεμένη Φρουτοπία» , 1985 / Ήβη Σοφιανού-Φαίδων Σοφιανός
    ―Παρ’ όλα αυτά, εντέλει, ο διάολος μας παίρνει, καθότι -απ’ό,τι φαίνεται- αφενός τεκμαίρεται ότι το παντζάρι διδάσκεται παλαιόθεν και ως λύση ανάγκης ( σχ. 41: “αν δεν εύρω παλαμίδα/ παίρνω γόπα ή μαρίδα- κι αν δεν εύρω τέτοια ψάρια παίρνω μια οκά παντζάρια” ), αφετέρου προκύπτει ότι η παιδευτική του χρήση συντελεί τα μάλα και στην παραγωγή υψηλής (ιπτάμενης) ποιήσεως, δείγματα της οποίας αυτά :
    «Μπουρουμπούρου μπούρου μπούρου- (Αμάν αμάν) γκουρουγκούρου γκούρου γκούρου»/΄
    «Ντάρι ντάρι ντάρι ντάρι- Θα σε φάω βρε παντζάρι»/
    «Τσίκι τσάνγκα τσίκι τσάνγκα- Σ’ ερωτεύτηκα βρε μάγκα»/
    μετά το 7:92 του https://www.youtube.com/watch?v=CPtAugYgErw “Ο Κύκλος Των Βλαμμένων Ποιητών”- Της Ελλάδος Τα Παιδιά [ “Βλάχος”, “Πλαπούτας”, “Ντάλας”]

  57. Χαρούλα said

    Σύμφωνα με την μυθολογία το κοκκινογούλι ήταν λέει το λαχανικό των θεών του Ολύμπου, το χρησιμοποιούσαν οι Θεοί για να είναι πάντα νέοι και δυνατοί και οι Θεές για να είναι πάντα νέες και όμορφες!
    Σύμφωνα με το μύθο η θεά Αφροδίτη έτρωγε ρίζα παντζαριού για να διατηρήσει την ομορφιά της, ενώ ένα παντζάρι άξιζε το βάρος του σε ασήμι αφού προσφέρθηκε στον Απόλλωνα στο ναό του Μαντείου των Δελφών.
    Διαβάζουμε δε, πως ο πατέρας της ιατρικής, ο Ιπποκράτης υιοθέτησε τη χρήση των φύλλων παντζαριού για να επουλώνει γρήγορα και χωρίς να παθαίνουν σήψη και μολύνσεις, τις πληγές των στρατιωτών από τις συνεχείς μονομαχίες και τις μάχες.

  58. Χαρούλα said

  59. Costas Papathanasiou said

    (56:Διόρθωση, τέλος : μετά το 7:32). Και μία αρχαία διαιτολογική αναφορά
    οὐ τρώγω ῥαφάνους, οὐ κράμβας, οὐ κολοκύντας,
    οὐ σεύτλοις χλωροῖς ἐπιβόσκομαι, οὐδὲ σελίνοις·
    ταῦτα γὰρ ὑμέτερ᾽ ἐστὶν ἐδέσματα τῶν κατὰ λίμνην.

    ( Δεν τρώω ραπάνια μήτε λάχανα, δεν τρώγω κολοκύθια,
    χλωρά κοκκινογούλια ή σέλινα δεν είν᾽ τροφή δική μου·
    αυτά για φαγητά σεις τα ᾽χετε, που ζείτε μες στη λίμνη.
    “Βατραχομυομαχία”, στ. 53-55, μτφ Ιωάννης Βηλαράς, https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/library/browse.html?text_id=3&page=2 )

  60. Costas X said

    46. Όλα «κοκκινογούλια» στην Κέρκυρα, τουλάχιστον τότε που μιλούσαμε τα κορφιάτικα.

    48. Λέγεται και με μανάδες το κορφιάτικο. Φοβερό το ότι υπάρχει παιδικό τραγουδάκι που εμπλέκει μανάδες, παιγνίδι και… κουράδες, σε δύο τόσο μακρινά νησιά!

  61. Stavroula said

    Και χοντροκομμένο καρύδι στην παντζαροσαλάτα, του πάει.

    Με το σημερινό άρθρο κατάλαβα γιατί το παντζάρι ανεβάζει ζάχαρο. Τα ωραία θέλουν μέτρο.

  62. evamaten said

    50 τέλος

    Όdως; 🙂

  63. Andreas said

    Έχετε προσέξει πώς αλλάζει το χρώμα του χυμού των παντζαριών, όταν βάζουμε ξύδι στη παντζαροσαλάτα; Αυτό συμβαίνει γιατί το χρώμα τους αλλάζει ανάλογα με το αν βρίσκονται σε όξινο, βασικό ή ουδέτερο περιβάλλον. Είναι δηλαδή φυσικοί δείκτες, όπως είναι οι χυμοί και πολλών άλλων φυτών. Ο χυμός του παντζαριού που έχει έντονο κόκκινο χρώμα, γίνεται σκούρος κόκκινος, σχεδόν βυσσινί σε όξινο περιβάλλον (όταν προσθέτουμε ξύδι).

  64. Πρέπει βέβαια να υποδεικνύεται η αποφυγή της έρρινης προφοράς (και να θεωρείται τοπικό ή κοινωνικό άξεντ η προφορά αυτή) σε λέξεις όπως τα πατζάρια/παντζάρια, αφού δεν υπάρχουν «ελάχιστα ζεύγη» λέξεων που να ξεχωρίζουν μεταξύ τους (δηλαδή η μία λέξη του ζεύγους από την άλλη) με την παρουσία και την απουσία του -ν-.

  65. evamaten said

    Η ΕΒΖ (το «εργοστάσιο ζαχάρεως») σε Λάρισα, Ξάνθη, Ορεστιάδα, Πλατύ και Σέρρες, από το 1960, μετά από μισόν αιώνα λειτουργίας, συμπαρασύρεται από την αλλαγή της ποσόστωσης της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και την οικονομική κρίση (από το 2006 οι μονάδες κλείνουν η μία μετά την άλλη) – «πικρή ιστορία».
    Η πικρή ιστορία της ελληνικής βιομηχανίας ζάχαρης – 24γράμματα, Εκδοτικός Οίκος https://24grammata.com/%ce%b7-%cf%80%ce%b9%ce%ba%cf%81%ce%ae-%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%b7%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ae%cf%82-%ce%b2%ce%b9%ce%bf%ce%bc%ce%b7%cf%87%ce%b1/

  66. Πέπε said

    63

    Αυτό που έχω δει και είναι εντυπωσιακό, είναι πώς αλλάζει χρώμα το λαχανόρυζο με κόκκινο λάχανο όταν του ρίξεις λεμόνι. Σχεδόν γίνεται μπλε!

    Θα μου πεις, μα ποιος τρώει λαχανόρυζο! Και μάλιστα και με κόκκινο λάχανο; Εντάξει, ούτε εγώ το κάνω συχνά…

  67. tamistas said

    43: Δύτη, ήμουν απέξω και ξαναμπήκα μέσα! Έπαθα ανήκειν, κάτι σαν πεπρωμένο, κι επέστρεψα, ο άσωτος, και σφάχτηκε κι ο γαύρος ο σιτευτός!

    46: Καλώς σας βρήκα!

    54: (επί του 42β) Επιφυλάσσομαι! (επί του 44) το βουνό με το βουνό μόνο δε σμίγει, που λέει ο Χιώτης…

  68. Pedis said

    Πρόστιμο 40.000 ευρώ στην Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου και αντίστοιχα 400.000 ευρώ στο υπουργείο Εσωτερικών για τη διαρροή προσωπικών δεδομένων επέβαλε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

    Τα 400 χιλ θα τα πληρώσει ο Υπουργός?!? Και της έκαναν τη μούρη κρέας της Μισέλεως … Και σιγά μην δώσει ακόμη και τα πίνατς στο τέλος.

    Έτσι! Να μπορεί να τους μεγαλογαμωσταυρίσει με την άνεσή του και να το φχαριστηθούν!

  69. Πέπε said

    64

    Δε συμφωνώ: πρώτον, να μην υποδεικνύεται καμία προφορά. Δεύτερον, αν η μία από τις δύο εναλλακτικές προφορές αρκεί επειδή δεν υπάρχει ζευγάρι προς διάκριση, αυτή μπορεί να είναι οποιαδήποτε από τις δύο!

    Τρίτον, φωνολογικά μία προφορά υπάρχει: αυτή με το προαιρετικό ένρινο. Η ακριβής φωνητική της πραγμάτωση -το ‘χουμε ξανασυζητήσει- εξαρτάται από εξωγλωσσικούς παράγοντες.

    Γενικά στα κοινά νέα ελληνικά υπάρχουν τα [b], [g], [d] και [dz] με προαιρετικό ένρινο προηγουμένως, και υπάρχουν και τα σκέτα. Νομίζω ότι το ζήτημα είναι άσχετο από τα ελάχιστα ζεύγη. Η ύπαρξη των ζευγών τούμπα-τούμπα και βεντέτα-βεντέτα είναι μάλλον μια περίεργη σύμπτωση κι όχι κάτι που να δικαιολογεί τη διάκριση: η διάκριση υπάρχει για άλλους λόγους.

  70. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    68# Κάτσε ρε, στο υπουργείο το βάλανε το πρόστιμο, ο υπουργός θα το πλερώκει? Μη γίνεσαι παράλογος.

    __________

    Παναπεί τον έχεσε τελικά τον Κούλη? Αλλιώς δε θα λέγανε για πολυσχιδή προσφορά κ τέτχοια.

  71. Πέπε said

    69 τέλος

    Θέλω να πω: άλλοι προφέρουν το ν στα παντζάρια, άλλοι όχι, όμως κανείς δεν το προφέρει στον ατζαμή. Άλλοι προφέρουν το μ στην τούμπα-κυβίστηση, άλλοι όχι, όμως κανείς (ιδανικά) δεν το προφέρει στην τούμπα-όργανο.

  72. Costas Papathanasiou said

    Παντζάρια πιπεράτα- κόλαση, και αυτά:
    ―Κοκκινίζω σαν παντζάρι, / πρασινίζω σαν ραδίκιο,
    μα στο εμπόριο ο πελάτης, / λένε έχει πάντα δίκιο.
    https://www.youtube.com/watch?v=9uD9CNtLiq8 “Ο φαρμακοποιός” – 2005/ Νίκος Βεζυράκης (στίχοι/μουσική: Αννα Γιακουμάκη/Νίκος Βεζυράκης)
    Όπου η παρασκευή ενός φαρμάκου βάσει της συνταγής : « τη βάζει καρότο και τη βγάζει παντζάρι » http://georgakas.lit.auth.gr/dictionaries/index.php?option=com_chronoforms5&chronoform=ShowLima&limaID=11554
    ―Και δύο ποιήματα :
    “Αντίστροφα”-Στον Αντώνη Μπαλασόπουλο
    Τις πρώτες μέρες του χωρισμού/ ξερίζωνε τα μαλλιά της/ ιππουρίδες/ τρυπούσε τις φλέβες της/ παπαρούνες/ τα σπλάχνα της αίμα σκοτωμένο/ τουλίπες Βουργουνδίας/ τις νύχτες έκλαιγε/ πρωινή δροσιά/ ούρλιαζε σαν λύκος/ εαρινές θύελλες και μελτέμια/ έλεγαν οι μετεωρολόγοι/ ζήλευε τις σκιές του Άδη/ γυναίκες σκελετούς/ πνιγμένες/ με τα μαλλιά μπλεγμένα στα κοράλλια/ η μάνα της τής έδινε στα νεύρα/ παράτα με, της ούρλιαζε/ για όλα εσύ φταις/ μισούσε τα δημητριακά/ το πρωί έριχνε ένα παντζάρι στο μπλέντερ/ κόκκινα σταφύλια, βατόμουρα/ έσταζε αίμα η απελπισία/ στα χείλη/ της έλειπε έως θανάτου/ χτύπησε τατού στον σβέρκο Κάτω Κόσμος/ πλάνταζε για τα υγρά του φιλιά/ τις υγρές αγκαλιές στα μουχλιασμένα δώματα/ χάραζε —φαντάρος πριν τ’ απολυτήριο— / στην κοιλιά τις μέρες που απέμεναν μέχρι τον γυρισμό/ σφαχτάρι έσταζε στο τσιγκέλι του χασάπη / για τον Πλούτωνα // τρεις και σήμερα ( Φωτεινή Βασιλοπούλου, https://www.hartismag.gr/hartis-30/poiisi-kai-pezografia/4-poihmata-peiragmenoy-myooy , https://www.fractalart.gr/fytronei-agria-zachari/ )
    [ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΦΕΓΓΙΤΗΣ ]- Αλέξανδρος Αραμπατζής
    Ανώνυμος/ φεγγίτης στο φεγγάρι/ Τεθλασμένη/ Λεωφόρος των Αποδράσεων/ Μέσα/ από το λευκό κενό απέδρασαν / οι/ αυθάδεις προσδοκίες μου/ Θύραθεν/ λεπίδα φωτός – θαμπός σταλακτίτης/ Σκοτάδι/ και λύχνος καρφώνουν σαν ξιφίδιο/ καθετί/ που μοναχό του τείνει ν΄ αυταξιωθεί/ Ένα/ φιλί ξινόγλυκου πάθους κληρώθηκε/ στην/ πιο χυδαία μισητή και κυνική ειρκτή/ Μέσα/ της στριμώχθηκαν οι στίχοι μου/ σαν/ σπόροι λιναριού σε ξύλινη γαβάθα/ Στυφοί/ υγροί μουντοί στο μακρινό το μέλλον/ μακρινοί/ να/ διακηρύττουν τον μύθο της μελαγχολίας/ μου/ Με/ των μυθευμάτων τους την κρύα κρήνη/ να/ λιθοβολούν πανούργα ενάλια κτήνη / Ω/ η ασύγγνωστη μακαριότης τους ας/ εξιλεωθεί/ Ο / μάταιος ζήλος τους σέρτικα ας ταμπουρωθεί/ πίσω/ από μπρικολάζ φωτογενή και μπρόκολα/ θνησιγενή/ Πίσω/ από πράσα παντζάρια μύδια και μαργαριτάρια/ και/ μαμαδίστικα φρεσκοπλυμένα φρέσκα/ φασολάκια/ των/ λαϊκών μαγέρικων η παρμεζάνα αφράτη/ οιστρηλασία/ Ω/ των σκλάβων τα κρύα μπλουζ αλληλούια/ αλληλούια / Διακηρύξτε/ τον γονότυπό μου ως βασιλικό σας έμβλημα/ Το/ βασιλικό μου έμβλημα ως γονότυπό σας/ διακηρύξτε( https://thraca.gr/2017/08/blog-post_26-17.html )

  73. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    67# Αυτό με τον γαύρο είναι το αντερστέιτμεντ οφ δε γίαρ. Η σφαγή του Δραμάλεως έγινε, η ναυμαχία του Λεπάντε, το Στάλινγκραντ του Νεγρεπόντε λέμε.

  74. michaeltz said

    Καλησπέρα

    Σϋμπτωση; Εγώ έβαλα πέρισυ καμιά 60αριά φυτάρια παντζάρια για πρώτη φορά στον κήπο στο χωριό! Έβγαλα πάνω από 80 κιλά παντζάρια, τα εγγόνια μου τα τίμησαν δεόντως. Μόνο νεράκι σε χώμα εμπλουτισμένο με κομπόστ από φυτά και λίγη κοπριά. Είναι πιο νόστιμα αν τα έχεις μεγαλώσει μόνος σου!

    Φέτος δεν τα κατάφερα, καθυστέρησα ν’ ανέβω στο χωριό λόγω ενός προβλήματος υγείας. Αν πάνε τα πράγματα καλά, του χρόνου βλέπουμε…

  75. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Το παντζάρι κάνει ωραία παρέα με κι άλλα, πολλά, λαχανικά (μπροκολοσέλινα, καρότα, πατάτες) ξηροκάρπια (καρύδια μα και φιστίκια Αιγίνης) και με φρούτα (ξινόμηλο αλλά ιδίως πορτοκάλι-τέλειο!), Τα πάει καλά και με τα γαλακτοκομικά, γιαούρτι, ξινοτύρια, φέτα κλπ.
    Περιορίστηκα στις σαλάτες, αλλιώς γίνονται δεκάδες σκευάσματα και πιάτα με αυτό, μέχρι και σε μπριάμ μπορεί να μπει, καθώς κι πολλές άλλες χρήσεις, όπως του σχ.48 της Χαρούλας. Κυκλοφορεί και σε σκόνη, γίνεται και πουρές. Εμείς κάνουμε μια σπέσιαλ παντζαροσαλάτα τα Χριστούγεννα (είναι μπελαλίδικη και την έχουμε έτσι «σε σπανιότητα» 🙂 ) , όπου τα παντζάρια είναι τριμμένα, μισά βρασμένα, μισά ωμά και κριτσανίζει ελαφρά, μαζί με το καρύδι κι αρέσει σ΄όλους.

    σσ είναι και βαφικό φυτό.

    (Κορφιάτικες Παρόλες)
    «που τα παίρνεις όρη τόσα κοκκινογούλια, μπλαθρη θα κάμεις?»
    https://www.facebook.com/groups/725939237589120/permalink/754166821433028/?paipv=0&eav=AfbKmKE1KKtWrZmD_sUHNQcl9vLzlTkk7n_B9C91DWZcxP7ruXMdtTUePPti_dAPjAo&_rdr
    Ειδος πίτας είναι η μπλάθρη;

  76. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    74, Α, ωραία! εύγε σας! Μου θυμίσατε που ένα ζευγάρι ξαδέλφια μου κατέβηκαν μετά τη σύνταξη στην Κρήτη κι άρχισαν με κέφι την κηπευτική κι έβγαλαν κάτι παντζάρια θεόρατα σαν τα στρογγυλά μικρά πεπόνια, πολύ τρυφερά κι έσταζαν γλύκα, και είπαμε μάλλον λόγω της άμμου που είχε η γης εκεί (ο κήπος τους έμπαινε στη θάλασσα κυριολεκτικά). Δυο μαζί δεν τα χώραγε ο πάτος μια μέτριας κατσαρόλας, μάγκωναν! 🙂

  77. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    74, μήπως όμως ανάποδα; 80 φυτάρια, βγάλανε 50 κιλά; 🙂
    1,5 κιλό το ένα, σαν πολύ μου φαίνεται 🙂

  78. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    58 Κοίτα να δεις!

    59 Α μπράβο

    63 Δείκτες, ακριβώς

    67α Ο γαύρος ο σιτευτός, πολύ καλό!

    72 Πού τα βρίσκεις!

  79. sarant said

    26 Το έγγραφο του ΕΦΚΑ είναι αυτό

  80. ΓΤ said

    Τα έπαιρνα τέρμα κράνα με τον βολβό. Παίζω φύλλο με τσοκ φουλ κομμένο σκόρδο απάνω.

    Αλλά, ρε μούρες, άμα μιλάμε για φύλλο, τότε προσκυνώ καππαρόφυλλο καθώς αυτό φάβα επιστέφει 😜

  81. # 79

    Οι απορίες που προκύπτουν είναι πως κρίνεται μια αίτηση του 2015 με αποφάσεις που εκδόθηκαν το 2016-7 μέχρι και 2020 και πως μια απάντηση που κοινοποιείται με καθυστέρηση 9 ετών αναφέρει -έστω και επικουρικώς- παραγραφή λόγω παρέλευσης 5ετίας !!!!!

    Πενταετία από πότε ; η καταβολή των εισφορών έχει γίνει περίπου το 1990 και η συνταξιοδότηση το 2012

  82. ΓΤ said

    Στις 26.05.2024 άνοιξε η πλατφόρμα για τα ακαθάριστα/καθαρισμένα οικόπεδα. Μην αγχωθείτε. Η λήξη της δήλωσης είναι 31.05.2024. Πρόστιμα; Πολύ χαλαρά: ξεκινούν από 1.000€ και φτάνουν στα 54.000€ με φυλάκα. Θα μας στείλει Κορυδαλλό η μουχρίτσα, με παιδέρες και λοιπά τομάρια λεύτερη πανωλαδιά…

  83. ΓΤ said

    Θα έρθει μέρα που θα κληθούμε να δηλώσουμε και το ζουμπούλι, το οποίο σαφώς θα λογιστεί τεκμήριο…

  84. michaeltz said

    77.

    Σωστά τα έγραψα, γιατί συμπεριλαμβάνονται και τα φύλλα, δεν πέταξα ούτε ένα!!!

  85. ΓΤ said

    Όλα δένουν λέω. Θα φάμε προστίματα για εκπροθεσμοδήλωτα μουχριτσοχώραφα, που θα παίξει τρελοπάντζαρο στην ειρκτούμπα 😜

  86. michaeltz said

    Κάθε πότε η πόρσε μας υποχρεώνει να δίνουμε τα προσωπικά μας στοιχεία για να κάνουμε ένα σχόλιο; Υπάρχουν ηλεκτρονικά ποντίκια στα ηλεκτρονικά αρχεία και τρώνε δεδομένα; 🙂

  87. Alexis said

    #68, τέλος:
    https://youtu.be/FArW7LyJ1-I
    Όλα τα λεφτά το ύφος του Πλακιωτάκη όταν του δείχνουν το βίντεο.
    Και η απάντησή του βέβαια, που είναι του στυλ «-γεια σου Γιάννη-κουκιά σπέρνω»

  88. ΓιώργοςΜ said

    81 Γιώργο νομικός δεν είμαι, αλλά από τα λίγα περσικά που ξέρω, η προθεσμία για παραγραφή αφορά το χρόνο από την καταβολή του ποσού, δηλαδή αν καταβλήθηκε το 1990, έπρεπε το 1995 το αργότερο να τα ζητήσεις.

    Έχει πλάκα πάντως που μπήκαν στον κόπο και απάντησαν, αν μια δημ. υπηρεσία δεν απαντήσει εντός διμήνου θεωρείται πως σου απάντησε αρνητικά (κι εσύ μετά μπορείς να ξεκινήσεις ένδικα μέσα μετά από την άρνηση). Η πικρή μου εμπειρία λέει πως και ένδικα μέσα να είχες ξεκινήσει, και δίκιο να είχες, η δίκη θα τελεσιδικήσει περί το 2142 μΧ χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα πέσει και το μαρούλι… Αν πάντως τα καταφέρεις, το 2143 το αργότερο να κεράσεις τσίπουρα, ε;

  89. # 88

    Μα αγαπητέ, τότε αν δεν τα πλήρωνες δεν σου τα προσμετρούσανε στα συντάξιμα στο (κάθε) ταμείο !!! Πολλά χρόνια αργότερα βγήκε η απόφαση για το συγκεκριμμένο ταμείο να μν πληρώνονται, μάλλον όταν καταργήθηκαν τα ΤΑΕΔΥ και ΤΠΥΠ(;) και έγινε το ΕΦΚΑ

    Δεν είναι το χρηματικό το κύριο, ούτε εγώ ξέρω από οθωμανικά φιρμάνια στα φαρσί, αλλά το να κάνεις αίτηση το 15 και να σου λένε για απόφαση του 20 με ξεπερνάει !!

  90. ΓιώργοςΜ said

    89 το (7) είναι που λέει «γράφ’ τα και κλάφ’ τα», ο νόμος του 20 μάλλον γενικότητες λέει. Δεν είναι ασύνηθες να βάζουν στα σχετικά ένα σωρό άσχετα, έχω μπροστά μου το ίδιο είδος εγγράφου που έχει εκδοθεί από δύο περιφέρειες, η μία να έχει 10 σχετικά και η άλλη 22!

    Ακόμη κι αν βάλεις έναρξη όταν βγήκε το (7), 2008+5=2013, το 2015 είσαι με δύο χρόνια καθυστέρηση. Αυτό αν όσα γράφουν είναι σωστά, που για να το δει κανείς πρέπει να ανοίξει και να διαβάσει όλα τα σχετικά με λεπτομέρεια…

  91. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

  92. Καλημέρα,
    Περί ένδικων μέσων: από την κοινοποίηση της αρνητικής απόφασης κάνεις προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια. Αργάνε μεν, αλλά όχι και τόσο όσο περιγράφεται στο 88. Κι αν έχεις δίκιο, θα το βρεις (εν μέρει).
    Προσωπική εμπειρία: όταν έκανα στα εξωτερικά ως αποσπασμένος (ξεκίνησα το 2009) έπαιρνα κάποια ενίσχυση για τα επιπλέον έξοδα. Αυτή στην αρχή ήταν αυτοτελώς φορολογούμενη με 15%. Γιατί να φορολογηθεί κάτι που δεν είναι μισθός αλλά γιατί σε στείλανε σε ειδική αποστολή; Εν πάση περιπτώσει έτσι ήταν. Και εμείς μεν οι εκπαιδευτικοί αυτό που παίρναμε ήταν κάτι λίγο, αλλά οι του υπουργείου εξωτερικών που ήταν πολλά, τους κράταγαν και πολλά. Έχωσαν μια ρύθμιση ειδικά γι’ αυτούς αλλά δεν πρόκαναν να τη χαρούνε. Με το πρώτο μνημόνιο τα λεφτά αυτά θεωρήθηκαν επίδομα και μπήκαν κανονικά στη φορολογία με βάση την κλίμακα (που ανέβαινε ξαφνικά στα ύψη). Με τα πολλά τελικά είπαν τα μισά στην κλίμακα και τα μισά αφορολόγητα. Μέχρι που το Γενάρη του 2012 με το δεύτερο μνημόνιο αποφασίστηκε πως καταργείται κάθε φόρος γι’ αυτά.
    Έρχομαι στην Ελλάδα και ζητάω απ’ την εφορία τα λεφτά μας πίσω γιατί κλπ. Η εφορία (όπως το περίμενα) λέει πριτς. Προσφυγή στα διοικητικά το 2014 (πριν την 5ετία από την πρώτη χρονιά). Το είπα και σε άλλους, αλλά επειδή έπρεπε να πληρώσουμε το δικηγόρο για να ξεκινήσει, δεν τ’ αποφάσισαν. Δυο προσφυγές, μια εγώ και μια η γυναίκα μου. Της γυναίκας μου εκδικάστηκε το 2018 και τα πήρε το 2019 ενώ η δική μου τέλος το 2020 και τα πήρα αρχές του 2021. Εντάξει, όχι έντοκα όπως έλεγαν οι αποφάσεις, αλλά το βασικό έγινε.

  93. Pedis said

    # 70 β –

    Το παράσημο του τάγματος του ΜεγαλόΣαυρου.

Σχολιάστε