Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

  • Κλικάρετε εδώ για να γραφτείτε συνδρομητές και να έχετε ενημέρωση για νέα άρθρα με ηλεμηνύματα (ελληνιστί ημέιλ)

    Προστεθείτε στους 8.783 εγγεγραμμένους.
  • ΟΠΕΚΕΠΕ, η λέξη του 2025!

    Η λέξη της χρονιάς (2025)
  • ΤΟ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΜΟΥ ΒΙΒΛΙΟ (2021)

  • ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ (2018)

  • ΤΟ ΠΡΟΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ

  • ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΒΙΒΛΙΟ

  • ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΒΙΒΛΙΟ

  • ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Προεδροκηπουρικά μεζεδάκια

Αναρτήθηκε από τον/την: sarant στο 18 Ιανουαρίου, 2025


Πριν από μερικές μέρες ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι θα προτείνει τον  κ. Κων. Τασούλα, ήδη Πρόεδρο της Βουλής, για το αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας, χωρίς να εξηγήσει πειστικά για ποιο λόγο δεν ανανεώνει τη θητεία της κ. Σακελλαροπούλου. Η εξήγηση που έδωσε, ότι λόγω του διεθνούς πολιτικού κλίματος χρειάζεται πρόεδρος με σαφή πολιτικά χαρακτηριστικά,  δεν ακούγεται πειστική διότι οι αρμοδιότητες του Προέδρου είναι σαφώς τελετουργικές. Συμβολισμό  έχει μόνο ο ορισμός,  και ο Μητσοτάκης έδειξε ότι θέλει να ενώσει την παράταξή του και να επαναπατρίσει ψηφοφόρους που προτίμησαν τα μικρά δεξιότερα/ακροδεξιά κόμματα στις ευρωεκλογές.

Κατά τα άλλα, παλιότερα λέγανε για τη μοναρχία ότι «ο ανώτατος άρχων δικαιούται να κάνει πρωθυπουργό ακόμα και τον κηπουρό του». Όμως, μετά την τελευταία συνταγματική αναθεώρηση (που ηλιθιως την ξεκίνησε ο ΣΥΡΙΖΑ), έχουμε φτάσει στο άλλο άκρο: Ο πρωθυπουργός μπορεί να ορίσει ανώτατο άρχοντα ακόμα και τον κηπουρό του -και αυτό έκανε, εξού και ο τίτλος του άρθρου μας.

Αλλά εμείς εδώ σήμερα θα δούμε τα γλωσσικά στραβά κι ανάποδα της εβδομάδας.  Και ξεκινάμε με κάτι που δεν είναι ακτιβιστικό.

H οθονιά που βλέπετε είναι από το liberal.gr, ιστότοπο που πρόσκειται στο κυβερνητικό κόμμα και άλλωστε πηγή της είδησης είναι το κρατικό ΑΠΕ-ΜΠΕ, όχι κάποια αντιεξουσιαστική συλλογικότητα.

Στον τίτλο: Συνελήφθη ο παυθέντας πρόεδρος Γιουν (της Κορέας).

Το καθαυτό άρθρο βλέπουμε πως αρχίζει: Τη σύλληψη του παυθέντα προέδρου Γιουν Σοκ-γελ ανακοίνωσαν οι αρχές…..

Ο τύπος «ο παυθέντας» δεν είναι «κανονικός». Η μετοχή αορίστου (της αρχαίας, διότι η νέα ελληνική δεν έχει μετοχές αορίστου) ήταν «παυθείς»: άρα, «συνελήφθη ο παυθείς πρόεδρος» και «του παυθέντος προέδρου», αν υποθέσουμε πως θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον (ανύπαρκτο στη νέα ελληνική) τύπο.

Η νέα ελληνική γνωρίζει μετοχή παρακειμένου, που  ουσιαστικά είναι επίθετο. Πρακτικά δεν βρίσκω καμιά διαφορά ανάμεσα στον «παυθέντα πρόεδρο» και στον «παυμένο πρόεδρο». Όποιος μου βρει μια περίπτωση «παυμένου» που δεν είναι «παυθείς» ή το αντίστροφο, του κάνω το τραπέζι.

Ωστόσο, επειδή επιμένουμε  να χρησιμοποιούμε τις αρχαίες μετοχές αορίστου, χρειάζεται και να τις κλίνουμε κι ας είναι άβολες. Μερικοί τύποι είναι εύκολοι και δεν προσκρούουν στο τυπικό της νέας ελληνικής. Οι παυθέντες, τον  παυθέντα. Από αυτούς τους τύπους, οι χρήστες μεταπλάσανε νέα ονομαστική και γενική του ενικού: ο παυθέντας, του παυθέντα.

Πριν από 20-30 χρόνια, αυτούς τους αναλογικούς (και επισήμως λανθασμένους) τύπους τούς έβλεπε κανείς κυρίως σε ανακοινώσεις αντιεξουσιαστικών οργανώσεων που έκαναν κινητοποίηση  ζητώντας την αποφυλάκιση «του συλληφθέντα» συντρόφου τους. Σήμερα όμως τους βρίσκει κανείς και στις ανακοινώσεις του ΑΠΕ -και πολύ χαίρομαι γι’ αυτό. Βέβαια, έχουν  πολύ παλιότερη ιστορία -το 1910-20, ας πούμε, από τους απαλλαγέντες του στρατού είχε φτιαχτεί ο τύπος «ο απαλλαγέντας» και κάποιος σε ηλικία στρατεύσιμη μπορεί να έλεγε «είμαι απαλλαγέντας» για να δικαιολογήσει ότι κάθεται στα μετόπισθεν αντί να πολεμάει.

Θα πείτε, αν δεχτούμε το «ο παυθέντας», πώς θα κάνουμε το θηλυκό και το ουδέτερο; Η παυθέντα και το παυθέντο;

Όχι, θα συνεχίσουμε να λέμε, όπως σήμερα, η  παυθείσα (που είναι ομαλό) και το παυθέν, που επειδή είναι ασυμμόρφωτο οι περισσότεροι θα το χρησιμοποιούν άκλιτο, όπως σήμερα: του εκδοθέν βιβλίου και τα λοιπά.

Αλλά πολλά είπα, σχεδόν  άρθρο έγραψα, συγγνωμη.

* Κι ένα που μου έστειλε φίλος, λέγοντάς μου πού το βρήκε, αλλά εγώ δεν βρίσκω τη σημείωση που είχα κρατήσει. Προφανώς βέβαια σε τουαλέτα εμφανίστηκε η πινακίδα, νομίζω σε μπαρ:

No peipers

Mικρό το κακό, θα πει κανείς, το εικονόγραμμα προσδιορίζει περί τίνος πρόκειται. Και, τέλος πάντων,  ούτε peipers να πετάτε μέσα.

* Φίλος στέλνει ένα πολύ άσχημα μεταφρασμένο άρθρο, από τον ιστότοπο της ΕΡΤ, που περιγράφει το γύρισμα μιας ταινίας. Αν  ήταν να επισημάνουμε όλα τα κακογραμμένα σημεία θα θέλαμε χωριστό άρθρο -και δεν αξίζει- οπότε σταχυολογώ:

Μια συναρπαστική καταδίωξη αυτοκινήτων, πάνω από την ύπαιθρο

Η δουλειά μέσα στα Porsches, που δεν είχαν σχεδιαστεί για πλήρη επαναφόρτιση όπλων, απαιτούσε ευελιξία

…το μεγαλύτερο από τους Καναρίους Νήσους

ο σχεδιαστής παραγωγής Σεμπαστιέν Ινιζάν κατανόησε απόλυτα τα τοπία της ταινίας, έχοντας περάσει χρόνο στους κορυφαίους διαμαντένιους κόμβους του κόσμου και καταγράφοντας χιλιάδες φωτογραφίες τους….

Επειδή η ταινία έχει να  κάνει με εμπόριο διαμαντιών, εικάζω πως οι διαμαντένιοι κόμβοι είναι diamond hubs, δηλαδή κόμβοι του εμπορίου διαμαντιών. Όχι διαμαντένιες ακρογιαλιές δειλινά!

Ασχολήθηκα όσο ασχολήθηκα, διότι το γονατογραμμένο άρθρο υπογράφεται και διότι δημοσιεύεται στον ιστότοπο της ΕΡΤ, που, διάολε, υποτίθεται ότι διατηρεί κάποιαν αρτιότητα.

* Για τις ακλισιές που λέγαμε  και πριν, φίλος στέλνει οθονιά άρθρου από το Ντοκουμέντο:

…τηλεφώνησε σε πρόσωπο που κινείται κοντά σε άλλο σημαίνων πολιτικό….

Εγώ θα έβαζα ν, «σε άλλον», αφού είναι  πολιτικός και όχι «πολιτικό πρόσωπο», αλλά το βασικό βεβαίως είναι πως εγώ θα έβαζα «σε άλλον  σημαίνοντα πολιτικό».

Βέβαια, δεν  χρειάζεται να  είναι κανείς Ζωρζ Σημαινών για να εξιχνιάσει την ακλισιά του «σημαίνων» πολιτικού: αφού δεν συμμορφώνεται  με το τυπικό της  νέας ελληνικής, θεωρείται ξένο και δεν κλίνεται.

* Κι άλλο ένα στραβομεταφρασμένο και, κυρίως, εντελώς ανεπιμέλητο άρθρο από τον ιστότοπο ertnews, που το στέλνει ο ίδιος φίλος  με πριν.

Πρόκειται για άρθρο για το έθιμο «Πάμε στο μετρό χωρίς παντελόνια» (No trousers tube ride) που το έχουν καθιερώσει πλακατζήδες αγγλοσάξονες που μπαίνουν στο μετρό χωρίς παντελόνι.

Και ενώ δεν  υπάρχει κάποιο τρανταχτό λάθος παρανόησης, το άρθρο είναι γεμάτο με μικρολάθη  επιμέλειας, του τύπου:

Αλλά η Μίριαμ Κορρέα είχε ένας σκοπό, η 43χρονη ήθελε να συμμετάσχει αφού είδε φωτογραφίες των προηγουμένων χρόνων και τα περισσότερα άτομα είχαν λεπτές και λιγνές γυναίκες.

(Εδώ είναι και μεταφραστικό. Το πρωτότυπο έλεγε thin, scantily clad women, δηλαδή λεπτές, ελαφρά ντυμένες γυναίκες (για να μην πούμε μισόγυμνες). Αυτό το «λεπτές και λιγνές» που παραθέτει δυο συνώνυμα, δεν λέει τίποτα).

Και, επιτέλους, τι θα  πει:  το underpants(εσώρουχο) είναι συνώνυμα με τα παντελόνια (trousers) ;

Προσέχω και το «κουλτουριστικές κόντρες». Δεν ξέρω αν  είναι  καλή απόδοση του culture war fights, αλλά θυμάμαι τον φίλο μας τον Μπουκανιέρο που έλεγε πως κακώς δεν έχουμε καθιερώσει το «κουλτουρικός» για το cultural.

* Φίλος στέλνει αυτόν τον  τίτλο και μου γράφει:

Να και μια φορά που τα εισαγωγικά είναι εύστοχα!

Φυσικά, κάνει πλάκα. Εδώ τα εισαγωγικά μπήκαν για να λειτουργήσουν σαν γάντι. Επειδή η έκφραση «ξηλώνεται» είναι πολύ λαϊκή,  τη βάζουμε σε εισαγωγικά για να μη λερώσουμε τα χέρια μας.

Όμως ο φίλος εννοεί ότι στην πραγματικότητα τίποτα δεν θα αλλάξει στην αστυνομική διεύθυνση Χανίων, οπότε το ξήλωμα είναι εικονικό,  άρα θέλει εισαγωγικά.

* Κι άλλα εισαγωγικά σε άρθρο για τον καιρό:

“Στα λευκά” ντύθηκαν οι περιοχές της δυτικής Μακεδονίας,

Γράφει ο φίλος που το στέλνει: Δηλαδή ντύθηκαν οι περιοχές, φούστα-μπλούζα, αλλά όχι ακριβώς στα λευκά, μπορεί του πάγου, μπορεί της άμμου, μπορεί του σύννεφου, κάποια από τις 50 αποχρώσεις του τελοσπάντων.

Πράγματι, γιατί  εισαγωγικά στα λευκά;

* Από διαφήμιση του Πράκτικερ:

Κόψε και μετέφερε ξύλα τον χειμώνα με προϊόντα σε τιμές πάτωμα!

Aν λέγεται το «τιμές πάτωμα», εγώ πάω πάσο. Όσο για την προστακτική «μετέφερε», αν δεν μας αρέσει το κανονικό «μετάφερε» μπορούμε θαυμάσια να το αποφύγουμε και να γίνουμε  και πιο ευγενικοί, χρησιμοποιώντας πληθυντικό: Κόψτε και μεταφέρ(ε)τε.

Βέβαια,  πολλοί θεωρούν κανονικό τον τύπο προστακτικής  «μετέφερε», οπότε πάλι πάω πάσο (δεν έχω καλό χαρτί).

* Ακούστηκε πολύ, επειδή την  πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ για ΠτΔ, το όνομα της Λούκας Κατσέλη.

Και βέβαια, στη γενική, ακούστηκε πολύ άκλιτο: της  Λούκα Κατσέλη. «Μπορεί να το δούμε και γραμμένο», πρόβλεψε φίλος.

Και φυσικά το  είδαμε, ας πούμε στο πάλαι ποτέ προσεχτικό Βήμα: Η διαδρομή της Λούκα Κατσέλη…

* Αλλά μια και είπαμε για τον ΣΥΡΙΖΑ, πολλοί λένε  ότι τώρα που ανέλαβε  επικεφαλής ο Σωκράτης Φάμελλος το κόμμα έχει ανακάμψει. Και αυτό είναι  πιθανό να ισχύει, αλλά δεν περίμενα τόσο αλματώδη άνοδο.

Διότι διαβάζω: Σκληρή κριτική στην κυβέρνηση του Σωκράτη Φάμελλου από τα Τρίκαλα.

Πότε παραιτήθηκε ο Μητσοτάκης; Πότε έγιναν εκλογές; Πότε ανέλαβε να σχηματίσει κυβέρνηση ο Φάμελλος; Και γιατί τον επικρίνουν σκληρά από τα Τρίκαλα; Και ποιοι;

Ή δεν  λέει αυτό ο τίτλος;

* Μου γράφει φίλος προχτές:

Με αφορμή το σημερινό άρθρο: «Στις ελιές” και συγκεκριμένα την αναφορά στον κότινο, η περιέργεια με οδήγησε στο ενδιαφέρον παλιό (2008) άρθρο του Βήματος «Τα φυτά των Ολυμπιακών Αγώνων”. Αλλά  το Βήμα φροντίζει με συνέπεια να σου προσφέρει υλικό για το Σαββατιάτικο άρθρο. Μας πληροφορεί λοιπόν το άρθρο του Βήματος ότι αντλεί πληροφορίες από το έργο του Θεόφραστου, του μαθητή του Αριστοτέλη από την Ερεσός της Λέσβου. Και επειδή μπορεί να μην το προσέξαμε το επαναλαμβάνει μετά από 8 σειρές.

Αρθρο του 2008 βεβαίως, αλλά και πάλι «από την  Ερεσός»; Ε ρε σος!

* Και ένα της αυτόματης μετάφρασης.

Η οθονιά είναι από ένα βίντεο από ένα ματς ερασιτεχνικών ομάδων στην Ολλανδία που κατέληξε σε γενικευμένη σύρραξη.

Το μεταφραστήρι τις κατηγορίες τις πέρασε για τάξεις του Δημοτικού. Την έχουν δυσκολέψει πολύ την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Ολλανδία…

* Και πάλι για το «ξήλωμα» (με ή χωρίς εισαγωγικά) στα Χανιά, σε άλλο άρθρο διαβάζουμε ότι ανακοινώθηκε «με ένα λιτό και πομπώδες τηλεγράφημα του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων».

Αλλά πώς μπορεί κάτι να είναι ταυτόχρονα λιτό και πομπώδες;

* Θα διοργανωθεί, διαβάζω, στην Αθήνα και στη Λάρισα, διεθνές συνέδριο για την τυτώ, όπου τυτώ είναι είδος κουκουβάγιας, Barn owl στα αγγλικά -πάω στοίχημα πως υπάρχει και λαϊκή  ονομασία αλλά επειδή δεν θα είναι  πολύ τρισχιλιετής  προτιμήθηκε το αρχαίο «τυτώ», που μάλιστα το γράφουν  με κεφαλαίο λες και είναι γυναικείο όνομα.

Και βέβαια η γλώσσα εκδικείται διότι πιο κάτω διαβάζουμε «για τη διαχείριση και  προστασία της Τυτώ» και πιο κάτω πάλι «ειδικός για την οικολογία της Τυτώ», «τον ρόλο της Τυτώ» και δεν συμμαζεύεται!

* Αναρωτιέται φίλος τι σημαίνει ο τίτλος άρθρου στο in.gr:

Mπρους Γουίλις: Πρώτη δημόσια εμφάνιση μετά τη διάγνωση με άνοια για τις φωτιές στο Λος Άντζελες

Η  άνοια, ρωτάει, αφορούσε τις φωτιές; Ή μήπως η άνοια προκάλεσε τις φωτιές και τώρα ο Μπρους Γουίλις εμφανίστηκε για να ζητήσει συγγνώμη -ή για  να τις απολαύσει σαν άλλος Νέρων;

Ή μήπως είναι αυστηρός ο φίλος μου;

* Και κλείνω με διαφήμιση. Το εργαλείο αυτό θα σας φανεί χρήσιμο αν φοράτε μπότες. Εγώ δεν τις συνηθίζω,  και ομολογώ ότι τέτοιο πραγμα δεν  θα χρησιμοποιούσα. Άκου «αποπουτσιστής»!

 

195 Σχόλια to “Προεδροκηπουρικά μεζεδάκια”

  1. Θρασύμαχος's avatar

    Θρασύμαχος said

    Όλα αυτά θα τα αντιμετωπίσει η συνεργασία Ακαδημίας Αθηνών και Ελληνικής Αγωγής https://academyofathens-latest-cms.dotsoft.gr/sites/default/files/2025-01/_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ_7_2_2025.pdf

  2. Καλημερίζουμε !

  3. Κουνελόγατος's avatar

    Κουνελόγατος said

    Σε καλό σου πρωινιάτικα.

  4. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    1 Θράσυ

    Το οποίο πρόγραμμα σχολιάσαμε χτες στο #48.

  5. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη's avatar

    Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Μωρέ, χίλιες φορές καλύτερα ἡ «οἰκολογία τῆς Τυτώ» παρά τό «οἰκολογία τῆς Τυτοῦς»

    Καλημέρα σας!

  6. sarant's avatar

    sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1-4 Αχ….

  7. Κιγκέρι's avatar

    Κιγκέρι said

    Εγώ, όταν είδα το «παυθέντας», σκέφτηκα αμέσως την ιστορία με το «ο νικήσαντας τον Άδη», που ξεμπρόστιασε τον Πολύδωρα…

  8. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη's avatar

    Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ἴσως ὅμως δέν ὑπάρχει καί λαϊκή ὀνομασία. Θυμᾶμαι -παιδάκι, γύρω στό ’60- κάποιος συγγενής μᾶς ἔκανε δῶρο μιά βαλσαμωμένη, καί στό κρηπίδωμά της ἔγραφε, ἀπό τότε, «Τυτώ alba». Τό κοίταξα καί τώρα, στό διαδίκτυο. Δέν ἀναφέρεται ἄλλη ὀνομασία..

  9. Λεύκιππος's avatar

    Λεύκιππος said

    Αφού υπάρχει αποπουτσιστής, λογικά, θα υπάρχει και πουτσιστής. Κυκλοφορεί πουθενά;

  10. LandS's avatar

    LandS said

    Ρε σεις, μπας και μιλάμε για τον γνωστό μας γκιώνη;

  11. sarant's avatar

    sarant said

    8-10 Στη Βικιπαίδεια βρίσκω:

    Στον ελλαδικό χώρο η Τυτώ απαντά και με τις ονομασίες Κλαψοπούλι, Ανθρωποπούλι, Χαροπούλι, Στριγγλοπούλι, Νεκροπούλι, Πεπλόγλαυκα, Μπαρμπαγιάννης, Ζαρί (Κρήτη) [40] και Χουχουλόγεωργας (Αρκαδία).

    Κλαψοπούλι και Χαροπούλι τα έχω ακούσει.

  12. Jorge's avatar

    Jorge said

    Χρόνια πολλά στις Αθανασίες και Θανάσηδες!

    Η τυτώ είναι βέβαια η ζάρα , το κακό πουλί.

    Και αποπουτσιστής και μποτ και € 36, έδεσε.

  13. Κιγκέρι's avatar

    Κιγκέρι said

    Αποπαπουτσιστής θα ήταν αυτός, αλλά είχε κέφια η απλολογία…

  14. Όχι και πολύ πιο ομαλό η παυθείσα. Της παυθείσης δε θα λένε πολλοί περισσότεροι απ’ αυτούς που λένε του παυθέντα.

  15. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη's avatar

    Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ἐξ ὅσων ἀντιλαμβάνομαι, δέν ὑπάρχει καμμιά συνταγματική ἐπιταγή πού νά ἀναγκάζῃ τόν πρόεδρο τοῦ κυβερνῶντος κόμματος «νά ἐξηγήσει πειστικά γιά ποιό λόγο δέν ἀνανεώνει τήν θητεία τῆς κ. Σακελλαροπούλου». Ὅπως καί δέν ὑπάρχει κάτι παρόμοιο πού νά ἀναγκάζῃ τήν «ἀριστερή» ἀντιπολίτευσι νά ἐξηγήσῃ πειστικά, γιατί δέν ξαναπρότεινε τήν κα. Σακελλαροπούλου, μιά ἀξιοπρεπῆ καί ἐπιτυχημένη Πρόεδρο τῆς Δημιοκρατίας μας..

  16. sarant's avatar

    sarant said

    14 της παυθείσας θα πούνε, όπως λένε και σήμερα

  17. konos's avatar

    konos said

    Όσο για τον αποπουτσιστή στην Αγγλία σε διαφήμιση παλιά τον είχα δει και ως wife saver, καθώς απαλλάσσει την κυρία από το καθήκον να βγάζει τις μπότες του κυρίου.

  18. konos's avatar

    konos said

    Όσο για τον αποπουτσιστή στην Αγγλία σε διαφήμιση παλιά τον είχα δει και ως wife saver, καθώς απαλλάσσει την κυρία από το καθήκον να βγάζει τις μπότες του κυρίου.

  19. konos's avatar

    konos said

    Όσο για τον αποπουτσιστή στην Αγγλία σε διαφήμιση παλιά τον είχα δει και ως wife saver, καθώς απαλλάσσει την κυρία από το καθήκον να βγάζει τις μπότες του κυρίου.

  20. konos's avatar

    konos said

    Συγγνώμη για την επανάληψη του σχολίου, κάτι δεν κάνω καλά με τον λογαριασμό της WordPress.

  21. 11 Τα άγρια και τα ήμερα του βουνού και του λόγγου… Φαντάζομαι δεν το είχα διαβάσει μόνο εγώ.

  22. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη's avatar

    Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @11. Ὅοοοχι! 🙂 Τό ἴδιο ἄρθρο διαβάσαμε, ἄλλά μετά ἀπό ΠΟΛΛΕΣ σελίδες περιγραφῶν, οἱ λαϊκές ὀνομασίες ἀναφέρονται στήν τελευταία! (βαρέθηκα νά ρολάρω μέχρι ἐκεῖ! 🙂 ). Πάντως, ἐγώ τουλάχιστον, δέν ξανάκουσα καμμία ἀπό αὐτές..

  23. dimopal's avatar

    dimopal said

    Παρών.

    Αι Γιάννης ο αποκεφαλιστής.

  24. Καλημέρα

    Πολύ γέλιο σήμερα, ας δοκιμάσω κι ένα τραπέζι δωρεάν :

    Ο παυθείς, ο οιοσδήποτε παυθείς, ακόμα κι ο παυθέντας δεν μπορει να (ξανά)παυθεί ώστε να είναι παυμένος όπως και ο παυμένος δεν μπορεί να είναι παυθέντας, είναι θέμα τούκα-προ !

    https://www.sdna.gr/tenis/1274998_egrapse-tragoydi-gia-tin-mpadosa-o-tsitsipas

    Βαγγέλα, ο Στέφανος σε ξεπέρασε,και στιχούργησε και έβαλε την τεχνητή να δουλέψει και μελοποίησε για την τσίκα του, Πάολα ! Οχι μισές δουλειές !!

  25. Nestanaiοs's avatar

    Nestanaiοs said

    Στο Πολίτευμα της Δημοκρατίας δεν υπάρχουν «ανώτατοι άρχοντες».  Τα πάντα καθορίζονται και ελέγχονται από τον μεγάλο Δήμο (Το εκλεκτό σώμα  του λαού).  Η προεδρία πρωτίστως υπερασπίζεται το σύνταγμα και δευτερευόντως δίδει χάρες σε καταδικασμένους από τα δικαστήρια.  Όλα αυτά και πολλά άλλα μπορούν να γίνουν από ένα σώμα εκλεγμένων νομικών.  Νομικών και όχι οικονομολόγων. 

    Με τοπικές διεργασίες σε κάθε εκλογικό τμήμα (22000 περίπου είναι τα εκλογικά τμήματα)  θα προκύψει ένας νομικός, μορφωμένος άνθρωπος που θα συμμετέχει στα της προεδρίας της Δημοκρατίας.  …και να είμαστε σίγουροι ότι κανένας αντισυνταγματικός νόμος δεν θα γίνει νόμος του κράτους.

  26. Παναγιώτης Κ.'s avatar

    Παναγιώτης Κ. said

    Σχεδόν το…απόλυτο παράδειγμα πολυσημίας. Αν παίξουμε με κόμματα και αναδιατάξεις των λέξεων προκύπτουν ένα σωρό σημασίες.
    Το νόημα όλοι το αντιλαμβανόμαστε.
    Αν όμως διαβάζαμε » Σκληρή κριτική στην κυβέρνηση του (βάλτε ένα ξενικό όνομα) από το (βάλτε μια ξενική περιοχή) » ποιό νόημα θα έβγαζε τότε ο αναγνώστης;
    Μάλλον αυτό που έγραψε ο Νικοκύρης.

    Σε αυτή αλλά και σε παρόμοιες περιπτώσεις η φράση λειτουργεί ως σύνθημα που πυροδοτεί συγκεκριμένο και εκ των προτέρων διαμορφωμένο νόημα.

  27. sarant's avatar

    sarant said

    21 Κάποτε θα βάλουμε απόσπασμα από τον Γρανίτσα

  28. LandS's avatar

    LandS said

    25 τέλος

    Συγνώμη για την οικειότητα, αλλά κούνια που σε κούναγε.

  29. LandS's avatar

    LandS said

    Για την τυτώ.

    Αυτό Τα πουλιά της Ελλάδας: Η Τυτώ δεν έχει λαϊκή ονομασία. Είναι όμως γεμάτο λαϊκές ονομασίες. Μέχρι και το Τα πουλιά της Ελλάδας: Το Γιδοβύζι έχει.

    Άλλο πράμα ο γκιώνης.

  30. Pedis's avatar

    Pedis said

    Η γλάστρα στο τείχος της ντροπής και ο ρεζίλης της παράταξης Λαδέμποροι-Πατριδέμποροι & Υιοί:
    «Από Κέρκυρα μέχρι Καστελόριζο και από Κρήτη μέχρι Θράκη, παραδίδουμε την Ελλάδα στα χέρια σας»

  31. Κιγκέρι's avatar

    Κιγκέρι said

    Ο πρωθυπουργός μπορεί να ορίσει ανώτατο άρχοντα ακόμα και τον κηπουρό του -και αυτό έκανε, εξού και ο τίτλος του άρθρου μας.

    Αν και δεν μου αρέσουν οι πολιτικές συζητήσεις, νομίζω, Νικοκύρη, ότι είσαι τουλάχιστον άδικος, όταν χαρακτηρίζεις τον Τασούλα κηπουρό. Πρόεδρος της Βουλής είναι, το τρίτο ανώτερο πολιτειακό αξίωμα μετά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρωθυπουργό και εκλέγεται από τη Βουλή, ο συγκεκριμένος δε, συγκέντρωσε και τις περισσότερες ψήφους, 283, κατά την εκλογή του.

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CF%81%CF%8C%CE%B5%CE%B4%CF%81%CE%BF%CF%82_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%92%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%AE%CF%82_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CF%89%CE%BD

  32. sarant's avatar

    sarant said

    31 Ο ΠτΒ αναγκαστικά επιλέγεται από το κυβερνών κόμμα. Παρόμοια θηριώδεις πλειοψηφίες είχαν συγκεντρώσει π.χ. ο Δημήτρης Βίτσας για αντιπρόεδρος και λίγο λιγότερο η Ζωή Κωνσταντοπούλου για Πρόεδρος, αλλά δεν θα έλεγες συναινετική την υποψηφιότητά της για ΠτΔ

  33. phrasaortes's avatar

    phrasaortes said

    1. Πρώτος πρώτος ο Ρεγκάκος. Κατά καιρούς βγαίνει στο κανάλι της Βουλής για να γκρινιάξει για το χαμηλό επίπεδο παιδείας. Πάντως ήταν με διαφορά ο χειρότερος καθηγητής που είχα στο Αριστοτέλειο. Γινόταν απίστευτο μπάχαλο και στις παραδόσεις και ιδιαίτερα στην εξεταστική.
  34. Παναγιώτης Κ.'s avatar

    Παναγιώτης Κ. said

    Η μηχανή παρασκευής εσπρέσο λέγεται εσπρεσιέρα.
    Πως θα πούμε την μηχανή παρασκευής καπουτσίνο; 🙂

  35. atheofobos's avatar

    atheofobos said

    Επειδή δεν φοράω μπότες, δεν ήξερα ότι υπάρχει και αποπαπουτσιστής,  λέξη που  βρίσκω ότι αποδίδει εύστοχα αυτό που κάνει. Στα αγγλικά τον λένε   Bootjack και μια άλλη πιο μεγαλοπρεπής ελληνική απόδοση του εργαλείου είναι Εξολκέας μπότας

  36. Jorge's avatar

    Jorge said

    Η τυτώ είναι η ζάρα, τη λένε και «κακό πουλί» εξαιτίας της στριγκλιάς του.
    Λένε πως αναγγέλει θανατικό.
    Μεγάλο άσπρο σιωπηλό στελθ, με δυό λόγια.

    https://youtu.be/gLPJlu0Ac7c

  37. leonicos's avatar

    leonicos said

    Όποιος μου βρει μια περίπτωση «παυμένου» που δεν είναι «παυθείς» ή το αντίστροφο, του κάνω το τραπέζι.

    το μενού πρώτα

    Και αμα μου βρεις εσύ διαφορά ανάμεσα στο βρεμένος και ευρεθείς, θα σου κάνω εγώ το τραπέζι.

    Κοντολογής, ναι μεν εχεις δίκιο, αλλά το δίκο σου δεν πάει μακριά. Όταν οι κανόνες είναι ‘κατά περίπτωση’ δεν είναι κανόνες.

    Ο ‘παυθέντας’ δεν είναι ελληνικά σημερινού ελληνόφωνου, αλλά και καμιάς άλλης περιόδου, εκτός από τον Ελύτη που είναι κάτι ανάλογο, ποιητικό και άπαξ.

    Αλλά οι ‘παυθέντες’ είναι πολύ καλά ελληνικά, πιο καλά από το ‘παυμένοι’.

    Και προκειμένου για πρόεδρο θα μπορούσε να πει ‘ο οποίος εξαναγκάστηκε σε παραίτηση / αναγκάστηκε, υποχρεώθηκε να παραιτηθεί’ που δεν είναι το ίδιο με ‘τον ἐξαναγκασμένο σε παραίτηση’ διότι δίνει άλλη αίσθηση του χρόνου και της ενέργειας.

    Αλλά όταν μεταφράζεις χωρίς να βλέπεις τι είπες, αυτά παθαίενις

    που θα αίλεγαι και ο ΓΤ

  38. Καλημερα και Χρονια Πολλά σε Θανασηδες και Αθανασίες, συμπεριλαμβανομενης της των Χατζιδακι-Γκάτσου

    #7 Σωστα, κι εγω Ελύτη σκεφτηκα ως …ελαφρυντικο του εν πολλαις αμαρτίαις ΑΠΕ-ΜΠΕ (ΑΠΕίρως ΜΠΕτοβλ….) αλλά ειναι κι ο Πολυδωρας, που ηταν στους πόδας γρήγορας…

    Οσο για το «αποπουτσιστής» ατυχέστατο μου φαινεται Σαν εργαλείο για …περιτομή ακουγεται!

  39. leonicos's avatar

    leonicos said

    35 Το πρόβλημα με τα αγγλικά είναι ότι bootjack δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη εξολκέας μπότας. Θα μπορούσε να είναι οποιοδήποτε άλλο μαραφέτι σχετικό με τη μπότα. Αλλά αιλληνικά δεν μπορείς να πεις ‘μποτομαραφέτι’

  40. Spiridione's avatar

    Spiridione said

    Παλιά τους παυθέντες τους έλεγαν παυσανίες, αυτούς που πήγαιναν στην Κλαυθμώνος και οδύρονταν ότι τους απέλυσαν.

  41. Παναγιώτης Κ.'s avatar

    Παναγιώτης Κ. said

    21. Τρία ήταν τα βιβλία που μας είχαν προτείνει οι δάσκαλοι στο Δημοτικό. Το ένα ήταν «Τα ψηλά βουνά» του Ζαχαρία Παπαντωνίου, το δεύτερο » Τα άγρια και τα ήμερα του βουνού και του λόγγου» του Στέφανου Γρανίτσα και το τρίτο «Ο Γεροστάθης» του Λέοντος Μελά.
    Το πρώτο το είχα βρει και διαβάσει τότε. Τα άλλα δύο δεν τα είχα βρει. Η εγχάραξη ΄στο μυαλό μου όμως είχε γίνει (η αυθεντία του δασκάλου!) και τα άλλα δύο τα αγόρασα μεγάλος πια.
    Δεν ξέρω αν εσείς στην μαθητική σας πορεία είχατε δασκάλους οι οποίοι σας πρότειναν συγκεκριμένα βιβλία. Εγώ δεν έχω αυτή την εμπειρία και αυτό είναι ένα μέρος της κριτικής που κάνω στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

  42. atheofobos's avatar

    atheofobos said

    Υπήρξε μάλιστα και η εποχή που «αν ήθελες να ανοίξουν της καρδιάς της οι πόρτες» δεν χρησιμοποιούσες αποπαπουτσιστή,  σύμφωνα με την τότε σταρ της trash tv!

    Εξαιρετική στον ρόλο της παρουσιάστριας πρωινάδικου η Εβελίνα Παπούλια στο σήριαλ Δύο Ξένοι.

  43. Costas X's avatar

    Costas X said

    Καλημέρα !

    «…ανακοινώσεις αντιεξουσιαστικών οργανώσεων που έκαναν κινητοποίηση ζητώντας την αποφυλάκιση «του συλληφθέντα…»

    Εδώ το «συλληφθέντα» ως ουδέτερο είναι μια χαρά, για το «φοιτητά» δεν ξέρω…

  44. Παναγιώτης Κ.'s avatar

    Παναγιώτης Κ. said

    41. Βεβαίως όσων οι γονείς ήταν εγγράμματοι και διέθεταν έστω και στοιχειώδη βιβλιοθήκη στο σπίτι τους ή…είχαν παππού ποιητή 🙂 τα πράγματα γι΄αυτούς ήταν διαφορετικά.
    Ούτε καν ενημέρωση μας έκαναν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές ότι υπάρχουν δανειστικές βιβλιοθήκες και θα μπορούσαμε να καταφεύγουμε σε αυτές!
    Εκπαιδευτικό σύστημα… Από που να το πιάσεις και που να το αφήσεις…
    Όπως συχνά γράφει ο Νικοκύρης «χρειάζεται άρθρο για το χ θέμα» έτσι θα πω και εγώ: Χρειάζεται να γράψω ένα διήγημα με τίτλο π.χ » Η μαθητική πορεία ενός ανθρώπου όταν ο ίδιος έγινε εκπαιδευτικός».

  45. xar's avatar

    xar said

    Ανάλογα πάθη με τον παυθέντα είχε (έχει;) και ο γεννηθείς/γεννηθέντας, στην τυποποιημένη φράση γεννηθείς το 19ΧΧ. Και συχνά έμενε το ίδιο στο θηλυκό, π.χ.: «η γιαγιά μου ήταν γεννηθείς το 1895».

    «Αλλά πώς μπορεί κάτι να είναι ταυτόχρονα λιτό και πομπώδες;»
    Ξέρω ‘γω; Ίσως να σύνταξαν μια μικρή φράση και να κοτσάρανε πολλά θαυμαστικά.

  46. Καλημέρα,
    Να ευχηθώ χρόνια πολλά σε Αντώνηδες για χτες και Θανάσηδες για σήμερα (κι Αντωνίες κι Αθανασίες αντίστοιχα) με όλες τις παραλλαγές του (Τόνυδες, Νάνσες κλπ). Χτες δεν πρόκανα. Χρόνια πολλά ιδιαίτερα στους εδώ Αντώνηδες. Άρχοντες νομικάριους και άλλους.

    «αφού δεν συμμορφώνεται  με το τυπικό της  νέας ελληνικής, θεωρείται ξένο και δεν κλίνεται» Ξένη γλώσσα για πολλούς ακόμα κι η καθαρεύουσα! Ή η όποια λέξη που ακούγεται κάπως παράξενη (σαν τη Λούκα παρακάτω). Όταν οι δάσκαλοι κατακεραυνώνουν τα παλτά αλλά δεν λένε οι πόρτα αυτά γίνονται. 🙂

  47. Θρασύμαχος's avatar

    Θρασύμαχος said

    Όσο συνεχίσουμε να παπαγαλίζουμε γεννηθέντα ου ποιηθέντα, και παθόντα και ταφέντα και αναστάντα, οι μετοχές παθητικού αορίστου δύσκολα θα εξαφανιστούν

  48. Jorge's avatar

    Jorge said

    Τιμές χώμα, τις ήξερα.

    Στην πιάτσα,
    τιμή πάτωμα και ταβάνι, είναι οι μικρότερες τιμές (ανάμεσα σε πολλά άλλα κερατιάτικα) που πληρώνει ο παραγωγός/προμηθευτής στο σουπερμάρκετ, για να τοποθετηθεί η πραμάτεια του στο ράφι.

    Οι ακριβότερες είναι στο ύψος του ματιού (ενήλικα) στο ράφι.
    Υγ. Αλλάζουν στα ράφια με παιχνίδια.

  49. Λάμπας's avatar

    Λάμπας said

    Άλλο το κλαψοπούλι (=η τυτώ;) και άλλο ο χουχουλόγιωργας ( =ο χουχουριστής).

  50. Λάμπας's avatar

    Λάμπας said

    Ή μήπως είναι αυστηρός ο φίλος μου;

    Μάλλον ναι. Αλλά θα μπορούσε να διατυπωθεί καλύτερα: Δημόσια εμφάνιση του Μπρους Γουίλις για τις φωτιές στο Λος Άντζελες, η πρώτη μετά τη διάγνωση με άνοια.

  51. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    37 Λεώνικος

    O ΓΤ βλέπει ότι γράφεις κοντολογής

  52. η τυτώ, της τυτώς

    λαψοπούλι λέγεται στη λαϊκή γλώσσα αλλά υπάρχει και η ονομασία ανθρωποπούλι

  53. η τυτώ, της τυτώς

    κλαψοπούλι λέγεται στη λαϊκή γλώσσα αλλά υπάρχει και η ονομασία ανθρωποπούλι

  54. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    Συλληφθέντα του παυθέντα πρόεδρα, οι αρχές έβγαλαν ανακοίνωση. Γενική απόλυτη.

    Ξέρετε γιατί στα νέα ελληνικά δεν υπάρχει μετοχή αορίστου; Γιατί τα νέα ελληνικά είχαν μάθει να ζουν χωρίς μετοχή αορίστου. Οτιδήποτε δήλωναν αυτές οι μετοχές στ’ αρχαία βρέθηκε σταδιακά εκτός των εκφραστικών στόχων της γλώσσας. Άρα, αν σκέφτεσαι νεοελληνιστί δε θα πέσεις ποτέ στην απορία «πώς να το πω αυτό που στ’ αρχαία θα το έλεγα με μετοχή αορίστου;».

    «Παυμένος» μου ακούγεται εντελώς ανοίκειο, κι ας είναι τύποις σωστό.

  55. Η εγκύκλιος Κλάπα
    «Σας επισημαίνουμε ότι, με βάση τις διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και κατάστασης δικαστικών λειτουργών (ν. 4938/2022), είστε υποχρεωμένοι να ορίζεται για τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες σύνθεση αυτόφωρου (μονομελούς και τριμελούς) Πλημμελειοδικείου, η οποία θα είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμη να εκτελέσει τα καθήκοντά της. Αυτονόητο τυγχάνει ότι αυτό ισχύει για τον ανακριτή και τον πρόεδρο υπηρεσίας. Η για οποιονδήποτε λόγο παράλειψη εφαρμογής των ανωτέρω θα είχε ως συνέπεια τη διακινδύνευση των έννομων αγαθών των πολιτών και εντεύθεν την προσβολή του κύρους της Δικαιοσύνης».

    Απορία: είστε υποχρεωμένοι να ορίζεται; ή
    είστε υποχρεωμένοι να ορίζετε ή
    υπάρχει υποχρέωση να ορίζεται;

  56. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Έσκασε λοιπόν στην πολυκατοικία λαμπρός επιστήμων. Πινακίδιασε στην είσοδο το όνομά του, και, κάτω από αυτό, έβαλε και τη διεύθυνση της πολυκατοικίας…

  57. #56 😂😹😂😹να είσαι καλά ΓΤ! Ακόμη γελάω!

  58. Θρασύμαχος's avatar

    Θρασύμαχος said

    #55: [μπορεί να] ευθύνεται για ένα σωρό στραβά κι ανάποδα η καημένη η Κλάπα, τουλάχιστον όμως ας μη της φορτώνουμε και ανορθογραφίες πριν δούμε το πρωτότυπο κείμενο https://www.tovima.gr/wp-content/uploads/2025/01/17/εδώ.pdf όπου γράφει σαφώς «είστε υποχρεωμένοι να ορίζετε …». Ισχύει, νομίζω, γενικός κανόνας, ότι για τα ορθογραφικά λάθη επισήμων ανακοινώσεων οι πιθανότητες είναι 75% να φταίει ο αναμεταδότης δημοσιογράφος.

  59. Χρόνια πολλά σε Νάσους,Νάσιες, Θανάσηδες, Αθανάσιους και Αθανασίες. Υγεία, ευτυχία και αγάπη στην ζωή τους/μας!

    Και ενώ διακριτικά στο #38 το ανέφερε ο κΠέππας,
    Από Εμένα θα το ακούσετε(λιτό και πομπώδες😉😹).

  60. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    56

    Κι όμως: πόσες φορές προσπαθώ να καταλάβω σε ποιον δρόμο και σε ποιο νούμερο είμαι, και αφού καμία από τις κλασικές μεθόδους δεν έχει δουλέψει, παρακαλάω μέσα μου να βρω κάποιο μαγαζί ή εταιρεία που να γράφει στις επιγραφές της τη διεύθυνση! Δυστυχώς οι περισσότεροι σκέφτονται ορθολογικά (αφού έφτασες εδώ και το διαβάζεις, τι τη θες τη διεύθυνση;) κι έτσι μένω στο σκοτάδι.

  61. freierdenker's avatar

    freierdenker said

    Ένα λάθος στο κεντρικό θέμα της Εστίας της Δευτέρας. Σύμφωνα λέει με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2024 στην Ροδόπη γεννήθηκαν μόνο 398 Έλληνες.

    Όμως τα στοιχεία αυτά είναι από το ΠΣ ΜΗΠΟΛ. Το 2023 για παράδειγμα, για την Ροδόπη και πολλούς άλλους επαρχιακούς νομούς, τα στοιχεία ΠΣ ΜΗΠΟΛ και ΕΛΣΤΑΤ διέφεραν πάνω από 50%. Η ΕΛΣΤΑΤ ταξινομεί με βάση τον τόπο μόνιμης κατοικίας της μητέρας, το ΠΣ ΜΗΠΟΛ ανάλογα με το μαιευτήριο, το οποίο μπορεί να είναι σε μεγάλη πόλη σε άλλο νομό.

    Όπως το βλέπω, η Εστία και οι περισσότερες εφημερίδες έχουν πλέον γίνει ζινάκια. Όπως γράφει η Εστία, τους έστειλε κάτι ένας αναγνώστης και αυτοί το έκαναν πρωτοσέλιδο χωρίς καν να κοιτάξουν αν η δημοσίευση της ΕΛΣΤΑΤ που αναφέρουν υπάρχει ή όχι. Ίσως να μην γίνεται κι αλλιώς, ίσως και να μην είναι τόσο κακό αυτό, εμένα τα ζινάκια μου αρέσουν, αλλά καλά είναι να το ξέρουμε.

    https://www.estianews.gr/protoselida/deftera-13-01-2025/

  62. #58 Θρασύμαχε, επειδή συμφωνώ ότι για τα ορθογραφικά λάθη επισήμων ανακοινώσεων οι πιθανότητες είναι 75% να φταίει ο αναμεταδότης δημοσιογράφος, και επειδή δεν είχα δεί και το πρωτοτυπο, δεν έγραψα για μεζεδάκι, λόγω αμφιβολιών.
    Απλά έβαλα τα ερωτήματα στο τέλος ως απορίες μου.

    Μετά δε, από την προηγούμενη εγκύκλιο της(υποθ.Φιλιππίδη), όπου ζητά οι δικαστές να ασκούν με ευπρέπεια τα καθήκοντά τους και να μην προβαίνουν σε σχόλια απαξιωτικά ή υποτιμητικά, που θα μπορούσαν να δηλώνουν διακριτική μεταχείριση σε πολίτες, λόγω φύλου, θρησκείας, καταγωγής ή σεξουαλικού προσανατολισμού,
    ….ούτε ένα σωρό στραβά κι ανάποδα, αλλά ούτε και ανορθογραφίες θα την φόρτωνα με ευκολία.

  63. Κιγκέρι's avatar

    Κιγκέρι said

    Η μετοχή αορίστου μου θυμίζει αυτό:

  64. Jorge's avatar

    Jorge said

    Καλό αυτό το ΠΣ ΜΗΠΟΛ παραπέμπει σε πείραγμα.
    Αλλά καλύτερη η ΦΟΡΣΕΠΑΝΑ
    (Φορτίου, σκάφους επανάκτηση, προσοχή ανυπάκουος αυτόματος)

  65. 51 Ζινάκια τι είναι; Τα φανζίν;

  66. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    65 Ναι.

  67. sarant's avatar

    sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    40 Πολύ σωστά. Αλλά δεν θα το λέγαμε για τον Πρόεδρο της Κορέας.

    43 Δεν το είχα δει, μπράβο, έχουν τόλμη

    54 Το ίδιο λέμε νομίζω. Και το «συλληφθείς/συλληφθέντας» είναι απλό επίθετο, δεν μετέχει. Διότι αν μετείχε θα λέγαμε επίσης «Συλληφθείς ο ύποπτος ομολόγησε την ενοχή του» που, θαρρώ, δεν το λέμε

  68. Αλφα_Χι's avatar

    Αλφα_Χι said

    Τυτώ , δεν είναι κουκουβάγια, αλλά γλαύκα.Χαρακτηριστικό ειίναι το επίπεδο πρόσωπο, σε σχήμα καρδιάς: Βλ. στο λινκ : μορφολογία.

  69. Αλφα_Χι's avatar

    Αλφα_Χι said

    68. το λινκ https://el.m.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CF%85%CF%84%CF%8E

  70. Παναγιώτης Κ.'s avatar

    Παναγιώτης Κ. said

    Μια και ο λόγος για την ΠτΔ.
    Διάβασα ένα σχόλιο που ανέφερε ότι η ΝΔ «πλήρωσε» εκλογικά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών η δε πρόεδρος, επισφράγισε το γεγονός «ως μη όφειλε» , (σικ) διασκεδάζοντας σε γκέι μπαρ.
    Η επιλογή του Κ.Τ αποσκοπεί στο να επέλθει…ισορροπία στους κόλπους της συντηρητικής παράταξης.

    Ώρες ώρες αναρωτιέμαι μήπως η συντηρητική παράταξη γνωρίζει καλύτερα το παιχνίδι της εξουσίας από τους αντιπάλους της;

  71. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Για να φας στο «Ιώδιο», στο Κολωνάκι, εκεί όπου σεφάρει η Γεωργιάννα Χιλιαδάκη, πρέπει να έχεις κάνεις κράτηση πριν από κάνα… δίμηνο και το τραπέζι υποχρεούσαι να το εγκαταλείψεις το αργότερο στο δίωρο. Εάν, δε, καθυστερήσεις να σκάσεις μύτη, η επιχείρηση έχει το δικαίωμα να σου ρίξει πόρτα. (Βλ. Terms of Reservations @ iodioathens.gr)

    Το βράδυ της Πέμπτης έφαγαν εκεί ο Κυριάκος με τη Μαρέβα. Υποθέτω λοιπόν ότι το Υψηλό Ζεύγος όχι μόνο έφτασε στην ώρα του, αλλά και αποχώρησε το πολύ στο δίωρο, ή τους οξωπέταξαν…

    Κωλότοπος 2.0

  72. Παναγιώτης Κ.'s avatar

    Παναγιώτης Κ. said

    56. Επί της ουσίας, …θεάρεστο έργο πρόσφερε ο λεγάμενος βάζοντας τη διεύθυνση στο κουδούνι του. Δεν σας έχει τύχει να ψάχνετε κάποια συγκεκριμένη διεύθυνση να μη βρίσκετε το όνομα του δρόμου, ούτε και τον αριθμό;

    Αλλά «επειδή εμείς εδώ λεξιλογούμε», ιδού δύο ρήματα με διαφορετικές σημασίες: Πινακιδιάζω (όπως την προσδιόρισε ο ΓΤ) και πινακιδώνω.
    Το άκουσα σε αντιπροσωπεία αυτοκινήτων και καθώς μου εξήγησε ο πωλητής, «πινακίδωμα λέγεται η διαδικασία σύμφωνα με την οποία για το προς πώληση αυτοκίνητο βγάζουν πινακίδες για να μπορούν να το πουλήσουν πιο φτηνά γιατί αλλιώς θα τους μείνει απούλητο διότι π.χ βγήκε καινούργιο μοντέλο. Απινακίδωτο, η τιμή του είναι φιξ. Αυτό μου είπε. Αν είναι ακριβές ή όχι δεν μπορώ να το βεβαιώσω αφού δεν είμαι της…δουλειάς και ούτε έχω διάθεση να το ερευνήσω.

  73. Jorge's avatar

    Jorge said

    # 71 Δεν λέτε, πάλι καλά που δεν ζητούν προκαταβολή.

    Για την πολυκατοικία του #56, προς στιγμή, πήγε το μυαλό μου στην Ηρώδου Αττικού.

  74. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    73 Χόρχε

    Εάν έμενα στην Ηρώδου…

  75. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    >διότι οι αρμοδιότητες του Προέδρου είναι σαφώς τελετουργικές

    Όχι στα χαρτιά 🙂

    Άρθρο 42

    1. O Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκδίδει και δημοσιεύει τους νόμους που έχουν ψηφιστεί από τη Bουλή μέσα σε ένα μήνα από την ψήφισή τους. Mέσα στην προθεσμία που προβλέπεται στο προηγούμενο εδάφιο, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί να αναπέμψει στη Bουλή νομοσχέδιο που έχει ψηφιστεί από αυτή, εκθέτοντας και τους λόγους της αναπομπής.
    2. Πρόταση νόμου ή νομοσχέδιο που έχει αναπεμφθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στη Bουλή εισάγεται στην Oλομέλειά της και, αν επιψηφιστεί και πάλι με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών κατά τη διαδικασία του άρθρου 76 παράγραφος 2, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας το εκδίδει και το δημοσιεύει υποχρεωτικά μέσα σε δέκα ημέρες από την επιψήφισή του.
  76. Jorge's avatar

    Jorge said

    # 74 Δεν εννοούσα εσάς
    … επιστήμων… δικηγόρος, σε μπρούτζινη επιγραφή (διαφημιστικά μόνο από Β.Γ.β´ 2)

  77. DaPonte's avatar

    DaPonte said

    Χρόνια Πολλά στους χθεσινούς και σημερινούς εορτάζοντες και εορτάζουσες.

    Η τυτώ είναι ένα μάλλον μικρόσωμο γλαυκόμορφο πτηνό. Είναι η στρίγγα(striga) ή στρίγγλα των Ελλήνων και των Ρωμαίων. Η διαπεραστική συριστική φωνή της ήταν κακός οιωνός που προμηνούσε θάνατο και συμφορά. Οι κακοποιές μάγισσες της Ιταλικής χερσονήσου ονομάζονταν επίσης στρίγγλες (σε αντίθεση με τις σοφές, σεβάσμιες σάγκες).

    Ο Χαρίλαος Τρικούπης ,σε μία περίοδο ακυβερνησίας της χώρας, μετά από αποπομπή του Δηλιγγιάννη και αδυναμία εξεύρεσης του επόμενου πρωθυπουργού, είχε απαντήσει δηκτικά στον βασιλιά Γεώργιο Α’: «Να ορίσετε πρωθυπουργό τον Αυλάρχη σας, Μεγαλειότατε».

  78. Nestanaios's avatar

    Nestanaios said

    28.

    Σε λίγο καιρό έχουμε αναθεώρηση του συντάγματος.  Θα μπορούσε κάποιο κόμμα να ζητήσει να αφαιρεθούν ολιγαρχικές συνήθειες και να προστεθούν δημοκρατικές συνήθειες αλλά νομίζουμε ότι μαζί τα τρώμε.   Η μήπως ευελπιστούμε και εμείς να πάρουμε εάν εκατομμύριο από τον Μάσκ και κάθε Μασκαρά;  Η μήπως πρέπει να βρεθεί κάποιος να τους πει ότι πριν μερικές χιλιάδες χιόνια σε αυτόν τον τόπο ένας φιλόσοφος παρουσίασε στους Αθηναίους το πολίτευμα της Δημοκρατίας;

  79. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Έσκασε βιβλιοκρισία Μητσοτάκη στο fb του για το γραφτούδι του Σαββόπουλου. Ας τη διαβάσει η Ελισάβετ Κοτζιά να δει πώς γράφουν οι… λόγιοι.

  80. Jorge's avatar

    Jorge said

    # 77 μικρόσωμη δεν την λες την τυτώ. Διαβάζω πως είναι από άλλο σόι από τις κουκουβάγιες.

    …Μήκος σώματος: (33-)35 έως 36(-39)εκατοστά
    Άνοιγμα πτερύγων: (85-)91 έως 93(-95) εκατοστά 
    Βάρος: Αρσενικό 290 έως 340 γραμμάρια Θηλυκό 330 έως 460 γραμμάρια

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CF%85%CF%84%CF%8E

  81. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Πέθανε ο Ντένις Λο.

  82. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Ιδιοφυής περιγραφή ζεύγους ιατρών Κυψέλης: «Στην Ιταλία φάγαμε ωραία πίτσα και ήπιαμε ωραίο εσπρέσο».

  83. Μαρία's avatar

    Μαρία said

  84. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    Η ειρωνεία της υπόθεσης είναι πως η Κατερίνα Σακελλαροπούλου, που τώρα θα δώσει τη σκυτάλη στον Κων. Τασούλα, είχε προλογίσει το βιβλίο του Σταύρου Τσακυράκη, ο οποίος είχε υπερασπιστεί τότε στο Στρασβούργο τον αντίδικο του κ. Τασούλα. https://www.efsyn.gr/politiki/prosopiki-ypothesi/460163_apo-ti-skliri-dexia-sto-ypato-axioma-tis-horas

  85. Μαρία's avatar

    Μαρία said

  86. sarant's avatar

    sarant said

    83 Στάσου μύγδαλα;

    71 Και ποιος σου είπε ότι για τον Κυριάκο δεν έκαναν εξαίρεση;

  87. ΣτοΔγιαλοΧτηνος's avatar

    ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Εκείνο το peipers πάντως ανοίγει δρόμους. Θα μπορούσαμε ας πούμε να λέμε τα χαρτονομίσματα paypers.

    Και να μη γελάτε με τον αποπουτσιστή, κάνει δουλειά. Τώρα γύρισα απ’ τον τσαγκάρη, όλα καλά. Με χτυπούσαν άσκημα οι μπότες λέμε, με είχανε γαμήσει.

  88. aerosol's avatar

    aerosol said

    Ο παυθέντας κλπ. Λάθος μεν, παραδόξως χρήσιμα δε. Ψηφίζω να τα ονομάσουμε σωστά (βρίσκοντας και καμιά σουρεάλ εξήγηση, για να μπερδεύουμε τους λαθοθήρες) και να τα χρησιμοποιούμε. Όχι παυμένος, αν και σωστό είναι κακάσχημο!

    #83
    «Πού’ σαι…; Τσάκω κι μια γιουβέτσι!»

    #87
    Πέηpers.

  89. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    88 Aero

    πέηpairs

  90. DaPonte's avatar

    DaPonte said

    » Και, επιτέλους, τι θα  πει:  το underpants(εσώρουχο) είναι συνώνυμα με τα παντελόνια (trousers) ;«

    Έχω την εντύπωση ότι το «pants»(σκέτο) χρησιμοποιείται στα Αμερικάνικα Αγγλικά ως συνώνυμο του «trousers» στα Βρετανικά Αγγλικά, δηλώνοντας το παντελόνι.

  91. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    86 Ντάκμαν

    Προφανώς υπονοούμε εξαίρεση. Διαφορετικά, δεν θα γράφαμε «Κωλότοπος 2.0», αφού θα είχαν τηρηθεί οι κανόνες.

  92. Jorge's avatar

    Jorge said

    pipers

    https://youtu.be/XhG1Uq3drDQ

  93. DaPonte's avatar

    DaPonte said

    86 & 91 Πάντα γίνονται εξαιρέσεις όταν ο πελάτης είναι «ξεχωριστός»:

  94. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    41

    Τα Ψηλά Βουνά νομίζω είναι κλασικό. Υποθέτω ότι τα πρότεινε κάποιος δάσκαλος που ο ίδιος, στα μαθητικά του χρόνια, θα το είχε προλάβει ως αναγνωστικό. (Τρίτης Δημοτικού, νομίζω;)

    Θεωρώ ότι διαβάζεται άνετα κι από σημερινό παιδί δημοτικού.

    Για τον Γρανίτσα εκπλήσσομαι. Μικρός το είχα διαβάσει πολλές φορές, αλλά σπανιότατα έχω πετύχει άλλον να το ξέρει. Το έχω στο μυαλό μου πακέτο με τα «Άγρια τετράποδα και φτερωτά» του Σεραφείμ Τσιτσά και το «Γυαλί του ψαρά» του Ποταμιάνου: βιβλία εμπειρικής φυσικής ιστορίας από κυνηγούς και ψαράδες. (Βασικά από τα τρία τον Τσιτσά είναι που είχα διαβάσει πιο πολύ.)

    Τέλος ο Γεροστάθης είναι απερίγραπτα παρωχημένος. Ακόμη κι αν είσαι 100 ετών, και ο δάσκαλος σ’ το είχε προτείνει επειδή ο ίδιος το διάβαζε μικρός, και πάλι παρωχημένο ήταν για τον δάσκαλο! Ο Γεροστάθης ήταν παρωχημένος απ’ όταν ήταν νέος. (Τσακ Νόρις φακτς.)

    Γενικά πάντως από τη θεωρούμενη κλασική παιδική λογοτεχνία υπάρχουν πάρα πολλά, ακόμη και αξιόλογα, που δε διαβάζονται πλέον με τίποτα. Τα σημερινά παιδιά -μιλάμε για όσα είναι φιλαναγνώστες- είναι μαθημένα σε τελείως αλλιώτικα βιβλία.

  95. DaPonte's avatar

    DaPonte said

    92 Για όποιον ενδιαφέρεται: «Cine ΒΑΚΟΥΡΑ στη Θεσσαλονίκη: Ο Νίκος Περάκης θα είναι μαζί μας την Τρίτη 21 Ιανουαρίου στις Βραδιές Φιλμ για να μας μιλήσει για την ταινία του «Λούφα και Παραλλαγή».

    Επίσης, άλλοι pipers:

  96. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    92

    Κορυφαίο. Εφτά δευτερόλεπτα τέχνης. Μπορώ να θυμηθώ τουλάχιστον 3-4 αγγλόφωνους που έχουν μάθει ελληνικά και προφέρουν ακριβώς έτσι. Κερασάκι, ή μάλλον καφάσι με κεράσια, ένα πλήθος λεπτομέρειες σκηνοθεσίας και ερμηνείας που θέλω πολύ πάνω από 7 δευτερόλεπτα για να τις αναφέρω.

  97. Λάμπας's avatar

    Λάμπας said

    40. Γιατί όμως πήγαιναν εκεί; Έχω ακούσει πως εκεί ήταν το Υπουργείο Εσωτερικών (λογικό), αλλά η Βικιπαίδεια λέει το Οικονομικών.

  98. … «ο απαλλαγέντας» …
    κάθεται στα μετόπισθεν αντί να πολεμάει. …

    … στην πρώτη γραμμή, όπως ο Κώτσος
    Παλικουβέντας

  99. xar's avatar

    xar said

    @68, 69

    Αλλά στο λινκ που παραπέμπει το ίδιο το άρθρο της τυτώς (υποτίθεται για να εξηγήσει γιατί η τυτώ δεν είναι κουκουβάγια με την αυστηρή ονοματολογία), λέει ακριβώς το αντίθετο, δηλ. ότι κουκουβάγια είναι κάθε μέλος της τάξης γλαυκόμορφα (strigiformes), ινκλουντινκγομένης της τυτώς, η οποία συμπεριλαμβάνεται ρητά και ονομαστικά στη λίστα με τα γένη που ανήκουν στις κουκουβάγιες. Αλλού αναφέρει:

    Πρέπει να τονιστεί πως στα Ελληνικά ο όρος «κουκουβάγια» αναφέρεται συχνά μόνο στο είδος Μικρή Κουκουβάγια ή Αθηνά η νυκτία (Athene noctua), ενώ για τα υπόλοιπα Γλαυκόμορφα χρησιμοποιείται ο όρος «γλαύκα». Παρόλα αυτά ο όρος κουκουβάγια δεν περιορίζεται σε μόνο ένα είδος, αλλά επιστημονικά περιγράφει εξίσου όλα τα μέλη της βιολογικής τάξης Γλαυκόμορφα.

    Το ίδιο λέει και η αγγλική βίκη, που κατατάσσει την τυτώ στα strigiformes / owls (αναζήτηση για το strigiformes ανακατευθύνει στο owls). Η τυτώ (γένος) μαζί με το γένος western owl bowl απαρτίζουν την οικογένεια τυτονίδες, με τις υπόλοιπες κουκουβάγιες να ανήκουν στην οικογένεια γλαυκίδες (true owls / strigidae).

  100. *Παλιοκουβέντας στο σχ. 98

  101. xar's avatar

    xar said

    piepairs, ελληνιστί δίπιτα

  102. … θυμάμαι τον φίλο μας τον Μπουκανιέρο που έλεγε πως κακώς δεν έχουμε καθιερώσει το
    «κουλτουρικός» για το cultural. …

    Και καλώς έλεγε, όπως και για τον
    κουλτουρισμό
    (πολιτισμική περιήγηση)

  103. ΣτοΔγιαλοΧτηνος's avatar

    ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    94# Όπου μόλις μαθαίνω πως ο Γ. ήταν υπαρκτό πρόσωπο και ναι, Πέπε, ήταν 100 ετών, πιθανώς εκ γενετής 🙂

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF%89%CE%BD%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%82_%CE%93%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%AC%CE%B8%CE%B7%CF%82

  104. … «ξήλωμα» … με ένα λιτό και πομπώδες τηλεγράφημα …

    Πομπώδες επειδή τους
    αποπέμπουν

  105. … Η  άνοια, … αφορούσε τις φωτιές; …

    Πιθανόν η συλλογική, αλλά κυρίως η προσδοκώμενη
    άπνοια

  106. sarant's avatar

    sarant said

    94 Λοιπόν, τον Τσιτσά δεν τον έχω διαβάσει!

  107. Costas Papathanasiou's avatar

    Costas Papathanasiou said

    Καλησπέρα, χρόνια πολλά σε Αθανασίες και Θανάσηδες.
    Και συνάδοντας -ίσως- με την σαφέστατη οικολογική επίγευση των σημερινών εδεσμάτων μπορεί να ακουστεί και ένας
    “Κλαυσίγελως”
    “Ζάρα1, πουλί τση σκοτεινιάς, τση συμφοράς τελάλη
    το φοβερό σου μήνυμα πώς θα τ’ακούσω πάλι;”[Β. Σκουλάς]

    Πέφτω και κυλιέμαι σα ζάρι [Μαρίνα Σάττι]

    Γελά και ξεβαφτίζεται Τυτώ σε ζαριού1 πίστα
    με ανθρωποπούλια —αν και εγγονή του “Τί-του” άλλως Μπατίστα2
    Σαν, πάνω από την ύπαιθρο, πετούν πάνοπλες Porsches
    με πλήρη επαναφόρτιση Πηγάσων (winged horses),
    τους Καναρίους Νήσους περνούν, ξεφεύγουν από μόρσες3
    και διαμαντένιους κόμβους σπαν —λες και χορεύουν τσ’ όρσες4
    Σαν δει εργαλεία που εύρηκαν μην την πουτσίζουν μόρτες,
    στους ‘πιπεράτους αυλητές5 πώς κλειουν τουαλέτας πόρτες,
    πώς παίρνουμε, λόγω άνοιας, φωτιά απ’ αστέρα χέρι
    πώς πάει μετρό ξεβράκωτων σε ασπροντυμένα μέρη,
    ‘κει που τιμές πατώματος έχει επ’ αυτού ο σημαίνων
    και ‘Si-mais non’ σαν Πρόεδρος των ξεκοκαλισμένων,
    ο αναπαυμένος σε Μπαξέ Κράτους, Βουλής παυθέντας΄,
    Εφέ πορτοκαλέας φαιδράς και αρχαίας παλιοκουβέντας6.

    1: Μάλλον από Οθωμανικό zahr “φαρμάκι/ θλίψη/ χολή” <Περσικό zahr “δηλητήριο” ( https://en.wiktionary.org/wiki/%D8%B2%D9%87%D8%B1#Persian ) με πιθανή επίδραση και του ‘ζαρώνω’, ομόηχο του αραβογενούς ζαριού- ‘κύβος’/ 2: πρβλ Τίτος (<Βαπτιστής) Πατρίκιος / 3: μόρσα, μόρσο=μέγγενη / 4: όρτσα, όρσα= γρήγορος (κρητικός) ρυθμός/χορός / 5: Οι εγγεγραμμένοι αλλαχού και ως Peiperς https://en.wikipedia.org/wiki/Peiper / 6: Παλαιολόγου ρήση, μ’ άλλα λόγια

  108. xar's avatar

    xar said

    Χρόνια πολλά σε Αθανάσιους, Θανάσηδες, Θάνους, Νάσους και Αθανασίες, Νάσιες.

    Αν ο Αθανάσιος είναι ο αθάνατος, τότε λογικά Θανάσης δεν είναι ο θνητός (ή ο θανατερός με άλλη ανάγνωση);

  109. Jorge's avatar

    Jorge said

    # 107 ! Σπάνιος.

  110. 94 Εγώ δεν εκπλήσσομαι, έχουμε ξαναδιαπιστώσει ότι έχουμε κοινά διαβάσματα. Βεβαίως διάβαζα πολύ και τον Θέμο Ποταμιάνο, όχι όμως το άλλο που λες.

  111. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Ήχος μούγγα, γουρούνια γράμματα πάνω αριστερά: ARS-AVL

    Καρφωμένη στην οθόνη

    -Κύριε Γιώργο, με ποια ομάδα παίζει ο Ολυμπιακός;

    -Κυρία Ζ., ο Ολυμπιακός παίζει αύριο.

    -Είστε σίγουρος;

    -Μάλιστα.

    -Δηλαδή αυτή με τα κόκκινα δεν είναι ο Ολυμπιακός;

    -Πιστεύετε ότι σε όλο τον κόσμο μόνο ο Ολυμπιακός φοράει κόκκινα;

    -Όχι. Μιλάτε πολύ σωστά, κύριε Γιώργο.

    -Λοιπόν, βλέπετε αγώνα που γίνεται στο Λονδίνο.

    -Άρα μπορεί ο Ολυμπιακός να παίζει στο Λονδίνο.

    -Ο Ολυμπιακός παίζει αύριο στο Περιστέρι. Πότε να γυρίσει απ’ το Λονδίνο, πότε να ξεκουραστεί…

    -Αυτό να μου πείτε…

    -Εάν έπαιζε ο Ολυμπιακός, δεν θα βλέπατε πάνω αριστερά κάνα OLY;

    -Δίκιο έχετε.

    -Η ομάδα με τα κόκκινα είναι η Άρσεναλ, κυρία Ζ.

    -Η άλλη ποια είναι;

    -Ούτε η άλλη είναι ο Ολυμπιακός. Είναι η Άστον Βίλα.

    -Δεν την ξέρω.

    -Δεν πειράζει.

    -Είναι λεβέντες, είναι παλικάρια.

    -Σωστά μιλάτε, κυρία Ζ. Σαν τους τσολιάδες στο Σύνταγμα…

    Η κυρία Ζ. βγήκε πρόσφατα στη σύνταξη. Είχε μεγάλη θέση στην ΕΥΔΑΠ…

  112. Jorge's avatar

    Jorge said

    # 107 Για να εικοτολογήςω για το ζάρα :
    α) ηχομιμητικό ή/και
    β) όπως έχω δει, έχουν ένα ασυνήθιστο τρόπο, όταν λουφάζουν τη μέρα, να αναδιπλώνουν το κεφάλι τους.
    Που έτσι και αλλιώς περιστρέφεται πάρα πολύ .

  113. atheofobos's avatar

    atheofobos said

    79

    Προφανώς πρέπει να είναι κανείς βιβλιοκριτικός για να γράψει την άποψη του για ένα βιβλίο που διάβασε!

    Η βιβλιοκριτική του Μητσοτάκη για το βιβλίο του Σαββόπουλου που πρέπει να διαβάσει η Ελισάβετ Κοτζιά για να μάθει, κατά ΓΤ, πως γράφονται οι βιβλιοκριτικές για να μην χάσει την δουλειά της!

    https://www.facebook.com/kyriakosmitsotakis/posts/pfbid0CwnAkU19L1G54bYesNzssZdqjZSRVLysXrGWjqUd7URCywitu6FzdeEEDvxE9qLql?__cft__%5B0%5D=AZWQCYkugdxICkyQikOfJwvV5nKtQ7EYV4zSxOd21P6Yyb8oNuyxPG6lMa99Ng5pK3pfzUMzO2PSoI2ow7S7ZIzRz4w7Sfjs_HU1xhS138Ju_WKMaI9JqTVvG8-UIhq6VPFxZrYFk9AsYLOah5B_kMsjF4ZJ_htTXb1SA1gj60hmdQ&__tn__=%2CO%2CP-R

  114. ofakiris's avatar

    ofakiris said

    Η κ. Σακελλαροπούλου τσέπωνε 11.500 Ευρώ το μήνα (χώρια τα εξτρά) για να παριστάνει τη γλάστρα του Μητσοτάκη.
    Αδιαφόρησε για τα σκάνδαλα των παρακολουθήσεων, του εγκλήματος των Τεμπών, του ξεπουλήματος του Αιγαίου, της Θράκης και της Κύπρου και της διαφθοράς στη δικαιοσύνη.
    Δεν υπερασπίστηκε ούτε μια φορά το Σύνταγμα και τους νόμους.
    Κρίμα που δεν υπάρχει τρόπος να διωχθεί για παράβαση καθήκοντος σε βαθμό κακουργήματος.
    Χίλιες φορές για πρόεδρος ένας γνωστός διεφθαρμένος σαν τον Τασούλα παρά μια δήθεν ανεξάρτητη και δημοκρατική γλάστρα χωρίς αρχές και ήθος.
    Οι πολιτικοί άρχοντες της χώρας πρέπει να διδάσκουν αξιοπρέπεια εντιμότητα και ήθος.
    Τι δίδαξε στη θητεία της η κ. Κατερίνα;
    Δουλοπρέπεια και υποκλίσεις στον αρχινταβατζή της χώρας.

    Συμφωνώ με τον κ. Νεσταναίο. Λύσεις υπάρχουν αν θέλουμε να επικρατήσει η Δικαιοσύνη και η Δημοκρατία.
    Ποιοι θα το πάρουν πάνω τους;

    Χρόνια πολλά σε Θανάσηδες και Αθανασίες (Αυτές πάντα με Α)

    Ντίνος Χριστιανόπουλος, Μικρά ποιήματα

    Θανάση, γιατί έκοψες το άλφα από μπροστά;
    για ένα γράμμα χάνεις την αθανασία

    Καλό βράδυ!

  115. 108: Και στις Θάνιες.

  116. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    103 Βέβαια. Έχω Γεροστάθη σε ελεύθερη απόδοση του Ν. Κατηφόρη, Εκ. οίκος Αστήρ, Αθήναι 1955

    Μακεδόνες και Βυζάντιο υποβαθμισμένα.

    Ο Χ. Αθανασιάδης στα αποσυρθέντα βιβλία του αφιερώνει το τελευταίο κεφάλαιο.

  117. sarant's avatar

    sarant said

    107 Φοβερός

    114 Από την άλλη, ποιος πρόεδρος έδειξε εναντίωση στην κυβέρνηση της χώρας; Ίσως λίγο ο Παυλόπουλος στο τέλος.

  118. Αντώνης's avatar

    Αντώνης said

    #60 Πριν μερικά χρόνια που βρέθηκα στη Γεωργία διαπίστωσα πως οι αριθμοί των σπιτιών είχαν αυτήν την μορφή: δίγλωσσες πινακίδες με τον αριθμό του σπιτιού ΚΑΙ το όνομα του δρόμου.

    Και να θέλεις, δεν χάνεσαι!

  119. ΣτοΔγιαλοΧτηνος's avatar

    ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    114# Υπερβολές. Όποτε χρειάστηκε, οι παρεμβάσεις της ήταν κρυστάλλινης διαύγειας και κοφτερές σαν ξυράφια.

    https://tvxs.gr/news/ellada/antidraseis-gia-ti-dilosi-sakellaropoyloy-me-fonto-tin-apofylakisi-lignadi/

  120. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Πέθανε ο Πατρίς Βιβάνκος.

  121. Jorge's avatar

    Jorge said

    Άρα, ισχύει η πρόληψη με τη ζάρα.

  122. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    103

    Βλέπω ήταν και γιος του δολοφονηθέντα! Τυχαίο; Δε νομίζω…

    99

    Πρέπει να τονιστεί πως στα Ελληνικά ο όρος «κουκουβάγια» αναφέρεται συχνά μόνο στο είδος Μικρή Κουκουβάγια ή Αθηνά η νυκτία (Athene noctua), ενώ για τα υπόλοιπα Γλαυκόμορφα χρησιμοποιείται ο όρος «γλαύκα». Παρόλα αυτά ο όρος κουκουβάγια δεν περιορίζεται σε μόνο ένα είδος, αλλά επιστημονικά περιγράφει εξίσου όλα τα μέλη της βιολογικής τάξης Γλαυκόμορφα.

    Αυτό που ρέπει να τονιστεί είναι ότι η Ορνιθολογική τα ‘χει κάνει θάλασσα με την ονοματολογία που χρησιμοποιεί.

    Ο μέσος Έλληνας ξέρει ότι γλαύκα είναι μια εξεζητημένη λέξη για την κουκουβάγια, και οι περισσότεροι εννοούν ένα απροσδιόριστο σύνολο συγγενικών πτηνών που ούτε ξέρουν ούτε τους ενδιαφέρει να τα διακρίνουν. Αυτοί που ξέρουν και ενδιαφέρονται να διακρίνουν επακριβώς τα είδη και τα γένη έχουν στη διάθεσή τους τη διεθνή επιστημονική ονοματολογία, που είναι στα λατινικά. Αν καθεμία από αυτές τις δύο πλευρές είχε αφεθεί να συνεχίσει όπως ξέρει, ποτέ δε θα υπήρχε ανάγκη παράλογων διευκρινίσεων όπως το αν κάθε γλαύκα είναι κουκουβάγια και κάθε γαλή γάτα.

  123. ΣτοΔγιαλοΧτηνος's avatar

    ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    116# Εγώ έχω διαβάσει μια παιδική έκδοση, πριν από πενήντα χρόνια 🙂

  124. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    123

    Τι παιδική; Αφού παιδικό είναι.

    Μωρέ τον ίδιο Γεροστάθη λέμε; Εγώ λέω ένα που Γεροστάθης είναι ο ήρωας, και λέει στα παιδάκια διάφορα ηθικοδιδακτικά όπως να κόβουν τα νύχια τους. Συγγραφέα δεν ξέρω, ξέρω ότι είναι πολύ παλιό με άπειρες επανεκδόσεις επί γενιές.

  125. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    123 Μα κι η δικιά μου παιδική είναι, σε μετάφραση Κατηφόρη.

  126. sarant's avatar

    sarant said

    Ομολογώ πως και ο Γεροστάθης μου έχει ξεφύγει

  127. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    124 Λέγοντας παιδική εννοούμε την γλωσσική προσαρμογή για παιδιά και ίσως και την επιλογή ιστοριών. Οι ιστορίες αναφέρονται σε ιστορικά πρόσωπα κυρίως της κλασικής αρχαιότητας. Γι’ αυτό άλλωστε ο Αθανασιάδης τον περιέλαβε στην μελέτη των αποσυρθέντων βιβλίων.

  128. Αλφα_Χι's avatar

    Αλφα_Χι said

    Το οπισθόφυλλο του βιβλίου σε νεότερη έκδοση

    https://www.politeianet.gr/books/melas-leon-astir-o-gerostathis-170271

  129. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    Λοιπόν, αυτό που λέω πρέπει να είναι του Λέοντος Μελά, «Γεροστάθης ή αναμνήσεις της παιδικής μου ηλικίας», πρώτη έκδ. 1858 (Βίκη, Λέων Μελάς). Αποφθέγματά του έχω ακούσει κι από τον πατέρα μου, που είναι της δεκ. ’40.

    Για να είχε τόσο σουξέ, καθώς -όπως είπα- έχει τα χάλια του, θα πρέπει να ήταν το μοναδικό ανάγνωσμα του είδους του. Συνεπώς πιθανολογώ ότι πρέπει να διαβαζόταν ακόμη μέχρι την καθιέρωση της Διαπλάσεως (που ξεκίνησε κάπου δεκ. ’40, αλλά θα υπηρξε βέβαια και κάποιο διάστημα αλληλεπικάλυψης – και που δεν τη διάβαζε ο πατέρας μου). Αν ισχύει αυτό, πρέπει να μεσουράνησε κοντά έναν αιώνα.

    Το έχω, σε έκδοση τέλους 19ου, αλλά δεν το βρίσκω τώρα να δω λεπτομέρειες. Το είχα ξανααναφέρει όμως εδώ (εξ αφορμής, απ’ ό,τι θυμάμαι, κάποιων παλαιινών τυπογραφικών συμβάσεων που χρησιμοποιούσε: νομίζω τα συμπλέγματα ου και στ…) Δεν είναι του πατέρα μου, είναι από παζάρι παλιών βιβλίων.

  130. DaPonte's avatar

    DaPonte said

    Ναι, βέβαια, είναι παιδικό ανάγνωσμα, ηθικοπλαστικό, με πολλές αναφορές σε ιστορίες της κλασικής αρχαιότητας. Το είχα διαβάσει κι εγώ πριν από σαράντα τόσα χρόνια και το θεωρώ αξιόλογο.

  131. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    124 Το πρωτότυπο https://anemi.lib.uoc.gr/search/?dtab=m&search_type=simple&search_help=&display_mode=overview&wf_step=init&show_hidden=0&number=10&keep_number=&cclterm1=%CE%9B%CE%AD%CF%89%CE%BD+%CE%9C%CE%B5%CE%BB%CE%AC%CF%82&cclterm2=&cclterm3=&cclterm4=&cclterm5=&cclterm6=&cclterm7=&cclterm8=&cclfield1=term&cclfield2=&cclfield3=&cclfield4=&cclfield5=&cclfield6=&cclfield7=&cclfield8=&cclop1=&cclop2=&cclop3=&cclop4=&cclop5=&cclop6=&cclop7=&isp=&display_help=0&offset=11&search_coll%5Bmetadata%5D=1&&stored_cclquery=&skin=&rss=0&store_query=1&show_form=&export_method=none&lang=el&ioffset=1&srfile=%2Fmetadata%2F6%2F6%2F8%2Fmetadata-159-0000132.tkl&old_offset=1&display_mode=detail&ioffset=1&offset=14&number=1&keep_number=10&old_offset=11&search_help=detail

    Διατίθεται στην Ανέμη και σε καραμανλίδικα: Γεροστάθης : γιάνι τζοτζουκλούκ κεμαλετιμίν βουκουατλερί / Λέων Μελάς Τζεναπλεριντέν γιονάνιτζε τασνήφ ολουνδού σίμτι τι Φ.Π.Γ. Αριόβουλοσταν τούρκτζε λισανά τερτζουμά ολούπ.

  132. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    128 Το εξώφυλλο του δικού μου πρώτο απ’ αριστερά, ο Γ. καθισμένος με μπαστούνι. https://www.agiosgeorgioskompotiou.eu/ktitores/efstathios-gerostathis

  133. Δεν θυμάμαι τα ηθικοπλαστικά που λέει ο Πέπε.. Ζήλευα τα παιδάκια που τα πήγαινε εκτός αίθουσας και τους έκανε μάθημα.

    Και εδώ ως παιδί της πόλης ονειρευόμουν την ελεύθερη ζωή στην φύση.

    (Ως ενήλικη μετανοιώνω που τα ελφερα σε αυτηλν την κατάσταση)

  134. dryhammer's avatar

    dryhammer said

    Σκόρπια σχόλια:
    87. Καλύτερα να σε χτυπάνε οι δικές σου μπότες παρά των άλλων…

    Υπάρχει και αυτό

    Η διατριβή που δεν θα εκπονηθεί: «Από τον Γεροστάθη στον Μπαρμπαστάθη. Σκέψεις για την απαγροτοποίηση και τις διατροφικές αλλαγές during 20ός αι.»

  135. dryhammer's avatar

    dryhammer said

    133 > τα ελφερα σε αυτηλν την κατάσταση

    το παθαίνω όταν γράφω «κάνω«

  136. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    133 Εσύ σαν νεότερη έχεις και τη νεότερη έκδοση. Όλες οι ιστορίες έχουν διδακτικό χαρακτήρα. Για την καθαριότητα υπάρχει κεφάλαιο 5 σελίδων με τίτλο Ο υγιεινός στολισμός με μότο του Ισοκράτη «Είναι βούλου φιλόκαλος αλλά μή καλλωπιστής». Μια απ’ τις οδηγίες: Πλένω κάθε πρωί όλο μου το κεφάλι με κρύο νερό, που το καθαρίζει και το φυλάει απο κρυολογήματα … Πλένω επίσης με κρύο νερό όλο μου το σώμα και αμέσως το τρίβω δυνατά μ΄ένα ύφασμα για να το στεγνώσω και να το ζεστάνω.

    Την οδηγία ακολουθούσαν συμφοιτητές μου και πράγματι δεν κρυολογούσαν αλλά την ακολουθούσαν απο ανάγκη: δεν είχαν θερμοσίφωνο.

  137. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    136

    Η καθαριότης είναι η μεγίστη των στολών
    και κατά της ασθενείς είναι μέγας προμαχών.
    Ο δ’ ακάθαρτος το σώμα έχει ρυπαράν ψυχήν
    (…και ανήκει στα χτήνη, δε θυμάμαι πώς ακριβώς το λέει)

  138. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    Θυμάται ο Γούγλης:

    Ο δε ρυπαρός το σώμα έχει ρυπαράν ψυχήν
    και ανήκει εις των χοίρων την ακάθαρτον φυλήν.

  139. Alexis's avatar

    Alexis said

    Με την κουβέντα περί μετοχών αορίστου δεν μπορώ να μην θυμηθώ το επικό: «Σελαγιζούσης και λαμπυριζούσης της σελήνης εωράκαμεν τους ληστές»

  140. Alexis's avatar

    Alexis said

    Είχα διαβάσει ως παιδί «Γεροστάθη» και «Ψηλά Βουνά»

    Κερδίζω σπαμακόπιτα;

  141. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    137 Έτσι κλείνει το κεφάλαιο κι η ιστορία με τα τρία καθαρά παιδιά που κάποιος πλούσιος που είχε χάσει τα δικά του τα διάλεξε για υιοθεσία, επειδή ήταν καθαρά στο σώμα κι άρα και στην ψυχή.

    Εμείς μαθαίναμε οτι η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά σε εποχή που είχαμε σαπούνι, κάποιοι και σαμπουάν, αλλά ο Γερ. είναι του 19ου αι. κι αρκείται στο νερό, για να μην κυκλοφορούν σαν τα γουρούνια 🙂

    Απ’ όλο το βιβλίο αυτή τη σελίδα θυμάσαι;

  142. #140 Alexis άργησες! Την έφαγα ήδη😂!

    #136 Μαρία, τώρα με το «νεώτερη» είδα πως έχω την έκδοση της χρονιάς που γεννήθηκα! Σύμπτωση! Τώρα που το ξεφύλλισα διαπίστωσα πως δεν το θυμάμαι σχεδόν καθόλου…

  143. #142 νεότερη
    #133 …τα έφερα σε αυτήν την κατάσταση

    νομίζω πως πρέπει να σας καληνυχτίσω.🫣

  144. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    139 Αλέξης

    τους ληστάς 😜

  145. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    142 Να παρατηρήσεις οτι απουσιάζει το Βυζάντιο, μια και δεν είχε ακόμα ενσωματωθεί στην εθνική μας ιστορία. Κι οι Μακεδόνες υποτιμημένοι είναι. Ο Μ. Αλέξανδρος ήταν σπουδαίος, επειδή γυμνάζονταν, κι ο Φίλιππος, που «έβαλε στο νού του να υποτάξη τις Ελληνικές πόλεις», για τη μετριοφροσύνη του.

  146. DaPonte's avatar

    DaPonte said

    139, 144

    Τη συνέχεια δεν τη βάζετε, μην τυχόν και μας διαβάζουνε μαμάδες, ε;

  147. ΣτοΔγιαλοΧτηνος's avatar

    ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    132# Εμένα το τέταρτο, με τον ήλιο. Στη δημοτική βέβαια, και με επιλογή ιστοριών, όπως τα λες.

  148. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    141

    Απ’ όλο το βιβλίο αυτή τη σελίδα θυμάσαι;

    Αυτό το είχα ακούσει ανεξάρτητα. Όταν πέτυχα το βιβλίο σε κάποιο παζάρι μάλλον θα πρέπει να διάβασα λίγο στην αρχή, δεν ενθουσιάστηκα, ξεφύλλισα και λίγο, και κάπου πέτυχα το ποιηματάκι. Εντυπωσιάστηκα μεν που το βρήκα να έχει πηγή, αλλά πέρα από αυτό, εσύ μετά από αυτή τη σελίδα θα διάβαζες όλο το βιβλίο;

    Δεν είχα ιδέα ότι έχει ιστορίες από τους αρχαίους. Αφού δεν ήμουν καν βέβαιος ότι λέμε το ίδιο, βλ. παραπάνω.

  149. spyridos's avatar

    spyridos said

    Τα ψηλά βουνά επανήλθε σαν αναγνωστικό της τρίτης δημοτικού τη σχολική χρονιά 1974-75.

    Δύσκολο με το κινητό. Πώς μπορούν και γράφουν κατεβατα;

  150. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Για την τυτώ και τις λαϊκές της ονομασίες, έγινε ξανά πολλή συζήτηση, πρόπερσι
    σχ. 78, 99, 106, 113, 126

    Τον περασμένο Αύγουστο, 2024, στη Λήμνο
    Tyto polyochnae: Η κουκουβάγια Τυτώ στην Αυγουστιάτικη Πανσέληνο

    στο Kournos Music Festival: Αφιερωμένο στα ζώα και την Τυτώ

  151. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Εγγραφές μικρών μαθητών στην Κύπρο: Γονέας1, Γονέας2, και «θρησκευτική μειονότητα» οι Ελληνοκύπριοι.

    Γίνεται του μουνιού κάτω από την αντιδρασίλα, σφίγγεται η ζωή μες στις πλατφόρμες, τικάρισμα που κονφιρμάρει την περιχαράκωση του βίου.

    Πάρτε δρόμο, υπάκουα γουρούνια της πολιτικής!

  152. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Κυψέλη: τρελό πάρτι στην Κερκύρας, ήχος που φτάνει Πασαλιμάνι. Στο απέναντι πεζοδρόμιο, κοντά στην Φράπεζα Πειραιώς, χαζεμένος γκουγκλόμαπας με φούσκα μπίρες τζέπα προσπαθεί να ψυχανεμιστεί τα… αζιμούθια.

    Έψαχνε το πάρτι. Και δεν έβλεπε καν το απέναντι μπαλκόνι.

    Θα ‘ρθω μια νύχτα ξαφνικά…

  153. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    120 Όχι ρε γαμώτο! Όχι!
    Τσακίστηκα! Τον ήξερα από κοντά. Ένας άνθρωπος που γελούσαν τα μάτια του και η καρδιά του. Το μυαλό του σπίθιζε. Ελεύθερος και ωραίος
    Πολύ αγαπητός στον (δύσκολο) κινηματογραφικό κόσμο ο Πατρίς. Σαν να είχε υιοθετηθεί από όλους με αγάπη, το έξυπνο, καλλιεργημένο ισπανάκι, με τη χαρούμενη όψη, τη σοβαρή σκέψη και τον ωραίο λόγο. Οι ταινίες του είχαν το ταξιδιάρικο ταμπεραμέντο και τη γλύκα του.
    Α ρε Πατρίς, άνευ (ή με όλες) πατρίς…

  154. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «Ασπίδα» κατά των τρωκτικών της Θεσσαλίας η κουκουβάγια Τυτώ

    Ποιες οι προοπτικές του προγράμματος της ΑΜΚΕ ΤΥΤΩ – Καμπάνια ενημέρωσης

    «…Την περίοδο 2019-2023 τοποθετήθηκαν στην αγροτική ύπαιθρο με ίδιους πόρους της ΑΜΚΕ ΤΥΤΩ σχεδόν 100 τεχνητές θέσεις φωλεοποίησης. Από το 2023, με την υπογραφή της σύμβασης με την Περιφέρεια Θεσσαλίας και εννέα δήμους, η ΑΜΚΕ οφείλει να τοποθετήσει επιπλέον 190 τεχνητές θέσεις φωλεοποίησης. Μέχρι στιγμής, έχουν εγκατασταθεί οι 70 και έως τον Αύγουστο του 2024 θα έχουν τοποθετηθεί όλες οι τεχνητές θέσεις. …»

    Μια οργάνωση, ένα κόμμα, ΤΥΤΩ, χρειαζόμαστε επειγόντως, για τα τρωκτικά της εξουσίας

  155. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

     >> «για τη διαχείριση και  προστασία της Τυτώ» και πιο κάτω πάλι «ειδικός για την οικολογία της Τυτώ», «τον ρόλο της Τυτώ» και δεν συμμαζεύεται!

    Δεν συμμαζεύεται, άκλιτο, από τα ιδρυτικά τους

    Διατριβή σχετικά με την τροφική οικολογία της Τυτώ (Tyto alba) στο ανθρωπογενές αγροτικό τοπίο της Θεσσαλίας. 

  156. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    155 Φου

    Χώθηκα στο CV του Μποντζώρλου κι έπεσα πάνω σε Μαθηματική Οικολογία. Έμεινα παγωτό. Ο Kid τι λέει; Μήπως να τηλεφωνήσουμε στον Πέρελμαν…

  157. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    Η τυτώ είναι ΠΟΛΥ δυνατή, σωστός Τύτωρμος 😜

  158. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CF%85%CF%84%CF%8E

    Το άρθρο της Βίκης για την Τυτώ το βρίσκω ιδιαίτερα ενδιαφέρον, για λόγους πέρα από τους ζωολογικούς. Περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, μια εντυπωσακή σειρά από παράλληλες ονομασίες στα αγγλικά για το ίδιο πουλί, ενώ μαθαίνουμε ότι η τεράστια γεωγραφική διάδοση του είδους έχει οδηγήσει σε τόση ποικιλία ώστε ο ακριβής προσδιορισμός των υποειδών είναι θέμα αιώνιων διαφωνιών μεταξύ των ειδικών. Σύμφωνα με μία από τις προτάσεις που έχουν γίνει, και την οποία υιοθετεί και το άρθρο, υπάρχουν 32 υποείδη… Σχετικά με το αν η γλαύκα είναι κουκουβάγια, εδώ βλέπουμε μια άλλη εκδοχή (με σχόλιο και για τις φτιαχτές ονομασίες!).

  159. Jorge's avatar

    Jorge said

    # 158
    σε κανένα δεν κάνει εντύπωση πως είναι ολόλευκο ΚΑΙ νυχτόβιο ;
    Ρημάζει βέβαια τα τρωκτικά , χαλάλι του τα κοτόπουλα.

  160. Τον Τσιτσά δεν τον έχω ούτε ακουστά. Από του Γρανίτσα «Τα άγρια και τα ήμερα του βουνού και του λόγγου» υπήρχαν διάφορα αποσπάσματα στα σχολικά αναγνωστικά (και είχα και συμμαθητή Γρανίτσα, και άλλον καταγόμενο από τη Γρανίτσα, επισήμως Νυμφασία, που ποιος ξέρει τίνων σλαβικών πατριών ή φράγικων φέουδων θα ήταν σύνορο κάποτε…). Τέλος, τον Γεροστάθη τον διάβασα σε διασκευή στη δημοτική προ 60ετίας και λίγο αργότερα τον απέκτησα στο πρωτότυπο σε έκδοση Γαλαξία — και ομολογώ τον βρήκα και τότε και τώρα και μορφωτικό και διασκεδαστικό, κι ας μη συμφωνώ με όλες τις διδαχές του 🙂 Εκεί πρωτοείδα και την άρια της συκοφαντίας για την οποία έγραψε κι ο Νικοκύρης.

  161. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    156 ΓΤ, Πήρε και υποτροφία από το ίδρυμα Χλωρού, τί να ξέρω γω. Ελιές και θερμοκήπια έμαθα, μέθοδος άνευ διδασκάλου 🙂 .
    Μαθηματικά και περιβάλλον, διαβάζω αλλού με συμμετέχουσες στην ομάδα : Περιστέρη Σταυρούλα Πορικού Ειρήνη Τερψίδη Ελένη κ.α…
    Ονόματα για περιβαλλόντισες.

    159 Χόρχε
    Μπαίνει στα κοτέτσια λες; Α την πουτύτω!

  162. Jorge's avatar

    Jorge said

    # 161 Έμπαιναν από ανοίγματα στα κεραμίδια και κάποτε τουλάχιστον ένα δεν μπόρεσε να βγει (με την κοιλιά που έκανε), προς δυσάρεστη έκπληξη μας, την άλλη μέρα το πρωί.
    Δεν λέει και όχι σε κουνέλια, όμως συμμερίζομαι γιατί έχουμε κοινά γούστα.

  163. Κιγκέρι's avatar

    Κιγκέρι said

    Κι εγώ τον έχω τον Γεροστάθη! Νομίζω κάθε κεφάλαιο έκλεινε με ένα ποιηματάκι – και θυμάμαι ακόμα αυτό:

    Το πατρικό επάγγελμα, προ χρόνων φυτεμένον,
    παράγει πλέον τους καρπούς, βαθέως ριζωμένον.
    Άφρων υιός, όστις αυτό από τη ρίζα κόψει
    κι άλλο φυτεύων, αντ’ αυτού, ελπίζει να προκόψει.

  164. sarant's avatar

    sarant said

    Kαλημέρα από εδώ!

    129 Όχι Πέπε, η Διάπλασις των Παίδων άρχισε να εκδίδεται τον 19ο αιώνα, από το 1879. Και σταμάτησε το 1949, αλλά επανεκδόθηκε λίγο αργότερα -τη θυμάμαι το 1964-5.

    134 Πολύ γέλασα με την κατακλείδα

  165. Πέπε's avatar

    Πέπε said

    164

    Μα τι έγραψα; Απορώ μαζί μου. Φυσικά κι ήταν από τον 19ο αιώνα. Όχι απλώς το ήξερα, αλλά και είχα μόλις γκουγκλάρει εκείνη την ώρα για λεπτομέρειες. Δεν ξέρω τι μπέρδεψα, θα νύσταζα…

  166. Alexis's avatar

    Alexis said

    #148: Δεν είχα ιδέα ότι έχει ιστορίες από τους αρχαίους

    Ναι. Και μάλιστα, αν θυμάμαι καλά έπαιζαν πολύ οι Σπαρτιάτες, τους οποίους εκθείαζε ως υπόδειγμα λιτότητας, ανδρείας και εγκράτειας.

  167. Λοιπόν πρέπει να έχω διαβάσει και τον Γεροστάθη. Θυμάμαι μόνο μια φριχτή ιστορία με δυο αδέρφια που ο ένας συνέχεια κορόιδευε και πείραζε τον άλλο, με αποτέλεσμα εκείνους σε μια κρίση θυμού να του πετάξει μια κοτρώνα. Έτσι τιμωρήθηκαν κι οι δυο, εκείνος που πείραζε γιατί κουλάθηκε το χέρι του από την πετριά, και κείνος που οργίστηκε γιατί από το θυμό του έπαθε και σαν εγκεφαλικό.

  168. Pedis's avatar

    Pedis said

    Τι ηρωϊκό έκανε ο Παυλόπουλος, κυρ-αφεντικό; Μας το θυμίζεις;

    Με την ευκαιρία, κάποια μορφή αυτοκριτικής για τη ΓτΔ (διάβαζε Γλάστρα τΔ) από όσους υποστήριξαν την εκλογή της δεν θα ήταν αδιακρισία … 😎

  169. 134, κατακλείδα:

    Περίληψη Διδακτορικής Διατριβής

    Τίτλος: Από τον Γεροστάθη στον Μπαρμπαστάθη: Σκέψεις για την Απαγροτοποίηση και τις Διατροφικές Αλλαγές κατά τον 20ό Αιώνα

    Η παρούσα διατριβή διερευνά τη σχέση ανάμεσα στις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές αλλαγές που επηρέασαν τη γεωργία και τη διατροφή στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα. Μέσα από μια διαχρονική ανάλυση, συνδέεται ο «Γεροστάθης» του Ιωάννη Βλαχογιάννη, ένα έργο που εξυμνεί την απλότητα της αγροτικής ζωής και τη φυσική διατροφή, με τον «Μπαρμπα Στάθη», έναν εμπορικό σύμβολο του κατεψυγμένου και βιομηχανοποιημένου φαγητού, που αναδείχθηκε ως σημείο αναφοράς της σύγχρονης διατροφικής κουλτούρας.

    Η διατριβή εστιάζει στη διαδικασία απαγροτοποίησης, εξετάζοντας πώς η μαζική μετανάστευση προς τα αστικά κέντρα, η βιομηχανοποίηση της γεωργίας και η διεθνοποίηση της οικονομίας επηρέασαν την παραγωγή, την κατανάλωση και την πρόσληψη των τροφίμων. Εξετάζει πώς τα αφηγήματα για τη «φυσική» και «αγνή» ζωή του παρελθόντος συγκρούονται ή συνυπάρχουν με τις νέες μορφές διατροφής που βασίζονται στην ευκολία, τη διαφήμιση και την τεχνολογία.

    Μέσα από ανάλυση λογοτεχνικών και εμπορικών συμβόλων, πρωτογενείς πηγές (διαφημιστικές καμπάνιες, στατιστικά δεδομένα, αρχεία επιχειρήσεων) και συνεντεύξεις με γεωργούς και καταναλωτές, η διατριβή φωτίζει τη μετάβαση από την αυτάρκεια του αγροτικού νοικοκυριού στη μαζική κατανάλωση επεξεργασμένων προϊόντων. Εξετάζονται επίσης οι διατροφικές και πολιτισμικές επιπτώσεις αυτής της μετάβασης, όπως η σταδιακή αποξένωση από την παραγωγή τροφής και η ανάδυση ενός νοσταλγικού ενδιαφέροντος για τις «παραδοσιακές» γεύσεις.

    Η εργασία καταλήγει ότι ο 20ός αιώνας υπήρξε μια περίοδος ραγδαίων αλλαγών που διαμόρφωσαν νέες συνθήκες στη σχέση ανθρώπου και τροφής, θέτοντας τη βάση για τις σύγχρονες προκλήσεις στην αγροτική παραγωγή και τη διατροφική πολιτική. Ο «Γεροστάθης» και ο «Μπαρμπα Στάθης» λειτουργούν ως συμβολικοί πόλοι αυτής της διαδρομής, φωτίζοντας τη διαρκή διαπραγμάτευση ανάμεσα στην παράδοση και τον εκσυγχρονισμό.

  170. 169: Και εξώφυλλα έχουμε:

  171. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    170 Stazy

    Αμάτα τα κινέζικα στη ράχη του βιβλίου 😜

  172. 171: Ποιητική αδεία

  173. Αλφα_Χι's avatar

    Αλφα_Χι said

    Του Ρίο(υ) και του Αντίρριο(υ)

    και 15,40 ευρώ το(υ) εισιτήριο(υ)

    https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/460240_nekro-5hrono-koritsaki-sto-nosokomeio-toy-rio

  174. sarant's avatar

    sarant said

    170 Mωρέ μπράβο!

  175. Pedis's avatar

    Pedis said

    Νέα δεδομένα στην τραγωδία στα Τέμπη, με την τελική διάψευση των ισχυρισμών κυβερνητικών κι υπηρεσιακών παραγόντων, δημιουργεί το πόρισμα του Εθνικού Μετσοβείου Πολυτεχνείου που είχε αναλάβει κατ’ εντολή των δικαστικών αρχών να διερευνήσει τα αίτια της φονικής έκρηξης […]

    Φανταστείτε τι θα συνέβαινε εάν, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, κάποιος υποστήριζε σε ένα βιβλίο ότι το έτος 2025 θα βρισκόταν στην προεδρία των ΗΠΑ ένας φασίστας, απολυταρχικός ηγέτης με το σύνθημα Make America Great Again, ενώ η πόλη του Λος Αντζελες θα παραδιδόταν στις φλόγες μιας γιγαντιαίας πυρκαγιάς ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής, των γιγαντιαίων ανισοτήτων και της απληστίας του κυρίαρχου οικονομικού συστήματος.

    Οι αποκρυφιστές θα αναγνώριζαν στο πρόσωπο του συγγραφέα έναν νέο Νοστράδαμο και οι φονταμενταλιστές χριστιανοί το διεθνές αντίστοιχο του Αγίου Παΐσιου. […]

  176. Jorge's avatar

    Jorge said

    # 175 Πολύ κοντά στο 2ο.

    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Man_in_the_High_Castle#/media/File:The_Man_in_the_High_Castle_(1962).jpg

  177. Αλφα_Χι's avatar

    Αλφα_Χι said

    Άλμα στο σκι γυναικών : ισότητα
    https://www.news247.gr/athlitika/pagkosmio-kipello-ski-sti-germania-oi-andres-nikites-piran-xrimatiko-epathlo-kai-oi-ginaikes-sampouan/

  178. dryhammer's avatar

    dryhammer said

    169,170. Παντοιοτρόπως άξιος!

    Ανθυποπαρατήρηση. Στο δεύτερο εξώφυλλο, το Α/Μ, παρατηρούμε ότι, την εποχή του Γεροστάθη οι αγρότες είχαν αρχίδια και ήσαν, τουλάχιστον στο ράφτη, αριστεροί.

  179. Αλφα_Χι's avatar

    Αλφα_Χι said

    Το αγριόγιδο :

    https://www.epiruspost.gr/agriogido-sti-chionismeni-charadra-toy/

  180. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Τυχαίο;

    Τέλος εποχής μετά 55 χρόνια για εταιρεία κυρίαρχο από Θεσσαλονίκη – Η μεγάλη αλλαγή

    Η συμφωνία για την πώληση της Μπαρμπα Στάθης, μιας από τις εμβληματικότερες ελληνικές εταιρείες, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, εδώ και 55 χρόνια πρέπει να θεωρείται γεγονός.  Η Vivartia υπό τις ευλογίες του βασικού μετόχου, του αμερικανικού fund CVC Capital Partners, συμφώνησε με την Ideal Holdings που παίρνει στα χέρια της τον έλεγχο την εταιρεία leader στην αγορά κατεψυγμένων ειδών.

  181. Κιγκέρι's avatar

    Κιγκέρι said

    > ο «Γεροστάθης» του Ιωάννη Βλαχογιάννη

  182. ΓΤ's avatar

    ΓΤ said

    80 Φου

    Θυμίζουμε ότι στέλεχος της CVC είναι η Σοφία Μητσοτάκη.

    Οι μπάμιες της θείτσας

    μπελούγκα του Κυριάκου

  183. Κιγκέρι's avatar

    Κιγκέρι said

    Ο Μέφρι χτυπάει δυο φορές!
    Πήγα να διορθώσω τον Στάζυμπο κι έστειλα δύο λανθασμένα σχόλια.
    Σόρι!

  184. Κογκέρι's avatar

    Κογκέρι said

    169:

    ο «Γεροστάθης» του Ιωάννη Βλαχογιάννη

    Του Λέοντος Μελά, όμως! 🙂

  185. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    182, ε ναι. Θυμάσαι που κυνηγήσανε τις φτηνότερες μπάμιες (ή αγγινάρες ήταν;) της ΑΙΝΟΣ (είχαν …μπάρμπα δικό τους) .

    Πανεπιστήμια και κλινικές
    μαζί κι οι ασφαλιστικές,
    δίκτυα και γαλακτερά και ψυγειοκαταψυκτικά…
    και δίχως πολλές … δεήσεις μέρος της ΔΕΗ επίσης.
    Όλα δικούλια τους κι αυτά κι κείνα
    δεν καταδέχουνται τη μοιρασιά
    αστράφτει μέσα τους σαν ηλιαχτίνα
    χυδαία, ανίκητη αχορτασιά

  186. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    ‘Beaten before release’: Israeli treatment of Palestinian prisoners casts shadow on celebrations https://www.middleeasteye.net/news/celebrations-palestinians-released-israeli-detention-tainted-worry?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=Social_Traffic&utm_content=ap_jgntjeimxy

    https://www.middleeasteye.net/profiles/khalida-jarrar-palestine-freed-prisoner

  187. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    186 Βίντεο https://x.com/ihcentoo/status/1881137933983637889

  188. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    Our new co-president Elon Musk gives a Nazi salute on day one of Trump presidency. https://x.com/SawyerHackett/status/1881437127889793099

  189. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    Νήμα Ever since the ceasefire started on Sunday, this government, through the IDF and its allies in the settlements, has been doing everything in its power to make sure Israel doesn’t reach the 2nd phase of the deal. Suddenly, Trump says he’s “not confident” the ceasefire will hold https://x.com/BtSIsrael/status/1882065640909152571

  190. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    https://orientxxi.info/magazine/dr-ghassan-abou-sittah-le-genocide-perdurera-malgre-l-arret-des-combats,7933

  191. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    ο Δήμος Χαλανδρίου με απόφαση του δημάρχου Σίμου Ρούσσου ανακοίνωσε ότι καταργεί τον λογαριασμό του από την πλατφόρμα Χ (πρώην Twitter) του Ίλον Μασκ.

    Αφορμή ήταν ο ναζιστικός χαιρετισμός του στην ορκωμοσία του Ντόναλντ Τραμπ.

  192. Pedis's avatar

    Pedis said

    Stefanik: βιβλικό δικαίωμα η ολοκληρωτική κατοχή της Δυτικής Όχθης.

  193. ΕΦΗ - ΕΦΗ's avatar

    ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    https://www.threads.net/@sto_dromo/post/DFDX4CgN0PU

  194. Μαρία's avatar

    Μαρία said

    192 Για τον εποικισμό και την κατάσταση στη Δ. όχθη μετά τις 7/10 κι εδώ https://www.youtube.com/watch?v=dwokvbXy1pQ

  195. Pedis's avatar

    Pedis said

    Τζενίν, 13 νεκροί Παλιστίνιοι τις δύο τελευταίες μέρες σε στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραηλινού στρατού.

Σχολιάστε

 
Σχεδίασε έναν Ιστότοπο όπως αυτός με το WordPress.com
Ξεκινήστε