Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Αλαζόνες στην κάλπη

Posted by sarant στο 30 Απριλίου, 2012


Αν και δεν έχουμε γλωσσικό παρατηρητήριο, εννοώ έναν φορέα ή όργανο που να παρατηρεί τις εξελίξεις της ελληνικής γλώσσας και να υπολογίζει, ας πούμε, ποιες λέξεις σημειώνουν απότομη άνοδο στη συχνότητα χρήσης τους, θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι στη φετινή προεκλογική περίοδο μια λέξη που ακούγεται αρκετά είναι η αλαζονεία. Μόλις προχτές ο κ. Βενιζέλος αποκάλεσε αλαζόνες τρεις άλλους αρχηγούς πολιτικών κομμάτων, τον κ. Σαμαρά, τον κ. Τσίπρα και τον κ. Κουβέλη, ενώ επίσης είπε ότι η αλαζονική συμπεριφορά του κ. Σαμαρά τείνει να πάρει διαστάσεις επιδημίας.

Επειδή εμείς εδώ κυρίως λεξιλογούμε και δευτερευόντως πολιτικολογούμε, δεν θα σχολιάσω την τοποθέτηση αυτή, μόνο θα πω πως μου θυμίζει την παροιμία με τον πετεινό που κάποιος τον έλεγε «κεφάλα», κουνώντας μάλιστα το δάχτυλο. Όμως, προχωράμε στα λεξιλογικά μας, να δούμε την ιστορία της λέξης «αλαζόνας».

Η λέξη είναι αρχαία, αλαζών, και φαίνεται πως προέρχεται από το εθνωνύμιο Αλαζών. Οι αρχαίοι Αλαζώνες (με ωμέγα γιατί έτσι κλινόταν στα αρχαία) ήταν ένα σκυθικό φύλο που ζούσε στη βόρεια ακτή του Εύξεινου Πόντου, πάνω από τους Καλλιπίδες (που ήταν φύλο ελληνοσκυθικό), ή τουλάχιστον έτσι μας λέει ο Ηρόδοτος στο τέταρτο βιβλίο του -όλα αυτά στη σημερινή Ουκρανία, δηλαδή. Ίσως επειδή οι Αλαζώνες ήταν ημινομαδικό φύλο, οι αρχαίοι Έλληνες που συνήθιζαν τις παρετυμολογικές συσχετίσεις στα ξένα ονόματα, σύνδεσαν το όνομα με το ουσιαστικό άλη (περιπλάνηση, εξού και ο αλήτης), με αποτέλεσμα η λ. αλαζών να πάρει τη σημασία του «περιπλανώμενου», ενώ επίσης σε αρχαία κείμενα εμφανίζεται η ίδια λέξη με τη σημασία «αγύρτης, απατεώνας», ιδίως για σοφιστές, αλλά τελικά επικρατεί η σημασία που διατηρήθηκε ίσαμε σήμερα, του υπερόπτη δηλαδή.

Δεν είναι προβληματική αυτή η διολίσθηση της σημασίας από το εθνωνύμιο στους περιπλανώμενους και από εκεί στους αγύρτες και μετά στους υπερόπτες, αλλά πάντως να ξέρουμε ότι οι σημασίες αυτές συνυπάρχουν, συχνά στον ίδιο συγγραφέα· για παράδειγμα, ο Αριστοφάνης χρησιμοποιεί στους Αχαρνείς το «αλαζών» με τη σημασία του φαντασμένου, αλλά στις Νεφέλες αποκαλεί έτσι τους απατεώνες σοφιστές· ενώ ο Ηρόδοτος χρησιμοποιεί τη λέξη και σαν εθνωνύμιο αλλά και με τη σημασία του καυχησιάρη (ανδρί Φωκαιέι αλαζόνι).

Το ρήμα πάντως, αλαζονεύομαι, σήμαινε σχεδόν πάντα καυχησιολογώ, και αλαζονεύματα ήταν τα παχιά λόγια: «άχθομαι ’γω πρέσβεσιν και τοις ταώσι τοις τ’αλαζονεύμασιν», λέει ο καημένος ο Δικαιόπολης στην αρχή των Αχαρνέων, παναπεί «βαριέμαι τους πρέσβεις και τα παγώνια και τα παχιά λόγια». Εδώ να κάνω μια παρένθεση. Λίγο πιο κάτω στους Αχαρνείς, στον στίχο 109, είναι μια αστεία σκηνή όπου ο Ψευδαρτάβας λέει σε σπασμένα ελληνικά ότι «δεν θα σας δώσουμε χρυσάφι ξεκωλιάρηδες» (έτσι λέει, χαυνόπρωκτοι) και ο Πρέσβης προσπαθεί να πείσει το κοινό ότι είπε «θα σας δώσουμε τόνους χρυσάφι». Και παρεμβαίνει ο Δικαιόπολης: συ μεν αλαζών ει μέγας, το οποίο ο Χ. Χρηστίδης στην έκδοση που έχω (εκδ. Γρηγόρη) το μεταφράζει «Παραείσαι φαντασμένος!», ενώ, αν δεχτούμε ότι συνυπήρχαν οι σημασίες, ταιριάζει πολύ καλύτερα να το αποδώσουμε «Τι λες ρε παλιοψεύταρε» ή κάτι τέτοιο. Τέλος παρένθεσης, μόνο να σημειώσω το ελληνιστικό αλαζονοχαυνοφλύαρος, κάτι σαν υπερθετικός βαθμός του φανφαρόνου φαφλατά.

Η λέξη αλαζόνας πάντως συνεχίστηκε να ακούγεται και στα μεσαιωνικά χρόνια, και σε δημώδη κείμενα (συχνά με παραλλαγμένους τους λόγιους τύπους, π.χ. ο αλάζονας ή η αλαζονιά). Η αλαζονεία γράφεται με ει, μια ακόμα περίπτωση που δύσκολο είναι να την εξηγήσει ο φουκαράς ο δάσκαλος στο παιδί: διότι του μαθαίνει μεν πως όταν το ουσιαστικό παράγεται από ρήμα σε -εύω θέλει -εία (πορεύομαι – πορεία) ενώ όταν παράγεται από ουσιαστικό θέλει -ία (έμπορος – εμπορία). Και γράφει το παιδί «αλαζονία» από τον αλαζόνα και του λέει ο δάσκαλος όχι, είναι «αλαζονεία» από το αλαζονεύομαι· οπότε το παιδί απογοητεύεται και τα γράφει σε γκρίκλις να ξεμπερδεύει. (Φυσικά δεν ήμασταν παρόντες την ώρα που γεννιόταν η λέξη για να ξέρουμε ποιος τη γέννησε και από πού· επειδή οι αρχαίοι την έγραφαν με αλαζονεία κυρίως και πολύ λιγότερο αλαζονία, υποθέτουμε ότι προέρχεται από το αλαζονεύομαι).

Κι έτσι, ο αλαζόνας είναι μια ακόμα λέξη που προέρχεται από εθνωνύμιο, όπως ας πούμε είναι και ο βάνδαλος ή ο μποέμ (ο βοημός δηλαδή), ή ακόμα και ο χάλυβας, από τους Χάλυβες, λαό της Παφλαγονίας με έφεση στην κατεργασία του σιδήρου. Θα μπορούσαμε να πλουτίσουμε αρκετά αυτόν τον κατάλογο. (Γενικά για τα ουσιαστικά που προήλθαν από κύρια ονόματα, και όχι μόνο από εθνωνύμια, είχαμε συζητήσει σε παλιότερο άρθρο, και εκεί αναφέραμε Αλαζόνες και Χάλυβες, όχι όμως τα άλλα παραδείγματα).

Αυτά για τους Αλαζώνες και τους αλαζόνες της ιστορίας και των λεξικών· με τους αλαζόνες της κάλπης θα δούμε την Κυριακή τι θα γίνει.

100 Σχόλια to “Αλαζόνες στην κάλπη”

  1. TAK said

    Νίκο, καλημέρα, θέλει μια μικρή διόρθωση εδώ: ‘Και γράφει το παιδί «αλαζονεία» από τον αλαζόνα και του λέει ο δάσκαλος όχι, είναι «αλαζονεία» από το αλαζονεύομαι’. Υποθέτω ότι γράφει αλαζονία το παιδί.
    Η αλάζονεία πάντως γράφεται έτσι γιατί είναι αρχαία λέξη και διατηρεί την αρχαία ορθογραφία της (όχι ότι δε θα μπορούσε και να απλοποιηθεί, αλλά λέμε τώρα).

  2. Έχω την αίσθηση ότι το ρήμα είναι μεταγενέστερο χρονικά -συγκριτικά- και ουσιαστικά είχε σχεδόν επικρατήσει η σημασία της υπεροψίας. Δηλαδή το ρήμα ήρθε ως παράγωγο μετά την κύρια -ως σήμερα- επικράτηση του ονόματος.

    Στην τελευταία περίοδο θα πρότεινα να αλλάξει σε Αυτά για τους Αλαζώνες της ιστορίας και του αλαζόνες των λεξικών…

  3. Καλημέρα!
    Με την άνεση του αδαούς περί των αρχαίων, αναρωτιέμαι πόσο σίγουρη είναι η ετυμολόγηση του αλαζόνα από το σκυθικό φύλο. Θέλω να πω, πόσο πια γνωστοί ήταν αυτοί οι Αλαζώνες στην Αθήνα; Ο Αριστοφάνης χρονικά δεν απέχει δα και πολύ από τον Ηρόδοτο. Θα μου πεις, πόσα χρόνια θέλει ένας επιτυχημένος νεολογισμός να καθιερωθεί; Λίγα ίσως.

  4. Νέος Τιπούκειτος said

    Για να ακριβολογούμε, ο Ηρόδοτος αναφέρει Αλιζώνες, αν και λίγα χειρόγραφα παραδίδουν Αλαζώνες ή Αλαζόνες, που οφείλεται προφανώς σε σύγχυση με το προσηγορικό αλαζών. Τώρα, αν το προσηγορικό προήλθε από το εθνωνυμικό ή αν απλώς μοιάζουν οι δύο λέξεις μεταξύ τους, αυτό είναι άλλη ιστορία.

  5. 4 Αχά!

  6. sarant said

    Ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    1-2: Έκανα τις διορθώσεις.

    Πράγματι, η αλαζονεία παραδίδεται συνήθως με /ει/, αλλά υπάρχει από τον 7ο αι. κιόλας (π.Χ.) ο τύπος «αλαζονία», που μπορεί να είναι, όπως λέει το σχ. 2, παλιότερος από το ρήμα.

    3: Κι εγώ έχω κάποιες επιφυλάξεις, γι’ αυτό κι έβαλα «φαίνεται πως» προέρχεται από το Αλαζών.

    4: Ή αν το εθνωνυμικό προσαρμόστηκε παρετυμολογικά -πάντως Αλιζώνες λέγονταν οι Χάλυβες.
    Ο Στράβωνας όμως λέει ότι δεν είναι μόνο ο Ηρόδοτος που μας δίνει το εθνωνύμιο αλλά και άλλοι παλιοί συγγραφείς, Εκαταίος κτλ. Δεν είναι κάτι μεμονωμένο δηλαδή.

  7. ΣΑΘ said

    @ Sarant [0]

    Από την «περιπλάνηση» στην «αγυρτεία», το καταλαβαίνω.
    Από την «αγυρτεία» -όμως- στην «υπεροψία», ούτε με σφαίρες.

    Χαίρετε!

  8. Θυμάμαι στο Λουξεμβούργο –1983 λέμε τώρα– που είχαμε την προεδρία της ΕΕ και μάθαμε (ναι!) πως «προεδρία» γράφεται με – ι – όχι – ει -. Μερικοί …*αλλαζόνες (;) συνέχιζαν να της αλλάζουν τα φώτα και να της κάνουν την κηδεία (εκ του κηδεύω, ως γνωστόν).

    Πάντως, βέβαια, η πληροφορία «γράφεται με ι όταν προέρχεται από το ουσιαστικό κ.λπ.» δεν μπορεί δυστυχώς να αποτελεί σχολικό κανόνα.

    Γιάννης με καλημέρες

  9. sarant said

    7: Μα τι λέτε, δεν οδηγεί η αγυρτεία στην απατεωνιά και την ψευδολογία και από εκεί στον κομπασμό;

    Ομιλίες πολιτικών δεν παρακολουθείτε;

  10. Αν εμπορία από έμπορος, σήμερα που υπάρχει το εμπορεύομαι μήπως να την γράφαμε εμπορεία ;
    Μήπως όλη αυτή η σύγχηση αιτία έχει μια παλιά τοπική προφορά του «ε» σαν ε-ι, κάτι σαν το ισπανικό e, μετά γραφή σαν ει (π.χ. ξένος-ξείνος) και μετά το ει να προφέρεται «ι» ;

  11. LandS said

    Υπομονή βρε παιδιά! Σε λίγο θα γίνει πράξη η 15η Συνταγματική Μεταρρύθμιση του Σαμαρά http://www.newsbomb.gr/ekloges-2012/nea-dimokratia/story/131036/oi-15-syntagmatikes-metarrythmizeis-poy-etoimazei-o-samaras
    «15. Ρητής πρόβλεψης στο νέο Σύνταγμα για προστασία της ελληνικής ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας.»

    Φαντάζομαι ότι αφενός η πλαστικοποίηση των ταυτοτήτων μας θα γίνεται με ανθεκτικότερα υλικά και αφετέρου από τους Γλωσσαμύντορες θα επιλεγούν τα στελέχη του ΣΔΓΕ (Σώμα Δίωξης Γλωσσικού Εγκλήματος).

    Βρε που ζούμε!

  12. Αρκεσινεύς said

    Νίκο, πολύ καλό και το σημερινό.

    .εφορία όπως προεδρία
    ανεξιθρησκία <ανεξίθρησκος θρησκεία
    πρωτοπορία<πρωτοπόρος πορεία

    .Στην Αμοργό λέμε τα ατίθασα γαϊδούρια κiλικες (το πρώτο ι με /ι/. Το θέμα βέβαια είναι λίγο περίπλοκο, πάντως είναι ενδεχόμενο να προέρχεται η λ. από τους σκληρούς και δόλιους Κίλικες.

    . Μάρθα, Μάρθα, μεριμνάς και τυρβάζη περί πολλά, ενός δε έστι χρεία (Λουκάς,Ι,41)

  13. Αρκεσινεύς said

    Οι μαθητές μου συνέχεια έλεγαν:ο αλάζονας (με τον αναβιβασμό του τόνου, ενίσχυαν την ιδιότητα του υπερόπτη!)

  14. Αρκεσινεύς said

    γύφτος<Αιγύπτιος
    Στο μοιρολόι της Μ. Παρασκευής ο σιδηρουργός που θα έφτιαχνε τα καρφιά για τη σταύρωση ονομάζεται Φαραώ (δεν ήταν βέβαια το όνομά του). Ψάχτε τους συνειρμούς.

  15. ΠΑΝΟΣ said

    Το να λέει ο Σαμαράς ότι θα γίνει πρωθυπουργός ,γιατί είναι αλαζονεία; Προηγείται.Όταν το λένε οι άλλοι δύο,πρέπει να βρούμε άλλη λέξη.Έτσι κι αλλιώς ο Μπένι δεν δικαιούται να το λέει.

  16. Νίκο. Αλαζονεία ονομάζεται και το φαινόμενο όπου οι χορδές δεν αποδίδουν τον προσήκοντα ήχο. Επίσης η υπέρμετρη ροπή προς ήχηση (Το αντίθετο ονομάζεται εξάρνησις). Ο Βαγγέλης λοιπόν είναι ο μέγας αλαζών, αφού στρατηγός ανυπάρκτου πλέον στρατιάς ψηφοφόρων, λέει λόγια (ηχεί) εντελώς αναντίστοιχα με τη «μούγκα» των ελάχιστων που ακολουθούν το κόμμα του. Αλαζονεύματα επίσης λέγονται οι χοντροψευτιές, τα παραφουσκωμένα λόγια. Επομένως αλαζονεύματα = βενιζελεύματα.

  17. sarant said

    Ευχαριστώ και για τα νεότερα!

    11: Ναι, αυτή την εξαγγελία την πρόσεξα κι εγώ, είμαι πολύ περίεργος να δω πώς θα υλοποιηθεί.

    13: Όπως έλεγε κι ο άλλος, στο «Μιας πεντάρας νιάτα», ανθρακώρυχος -έχει πιο πολύ βάθος!

    12: Αμ δεν είναι τόσο απλό. Ναι μεν πορεία αλλά πρωτοπορία, θρησκεία αλλά ανεξιθρησκία, καπηλεία αλλά πατριδοκαπηλία, όμως μαντεία αλλά χαρτομαντεία, πορνεία αλλά οφθαλμοπορνεία, λαγνεία αλλά αλγολαγνεία. Για να μην πω ότι πρωτοπορία αλλά προπορεία!

  18. Γιώργος Πρίμπας said

    6 Μαίου 2012 είναι η παγκόσμια ημέρα γέλιου
    Μπορούμε συλλογικά να ψηφίσουμε ως αλλαζω-νόες
    Για λιγότερο κλάμα…

  19. Εκτός από ωμέγα παίρνουν και δασεία οι
    Ἁλιζῶνες (Halizones) Έχουν συνδεθεί και με τις Αμαζόνες, λαό
    της ίδια περιοχής.

    Με τη δασεία μου ‘ρχεται η παρετυμολόγηση
    των ἅλις (ἄγαν) ζώντων
    Εἴθε μηδὲν ἅλις ζῷτε, ὦ ἀλαζόνες!
    Halizones = Πολύζωνοι, σφιχτόζωνοι αρχαίοι Πόντιοι. (κάτι σχετικό με τη φορεσιά τους θά ‘ταν)

  20. Alexis said

    Από ουσιαστικά προερχόμενα από εθνωνύμια, μόνο το «κάφρος» που έρχεται στο μυαλό. Εκτός κι αν ξεχειλώσουμε αρκετά τον ορισμό και δεχτούμε και τα «εβραίος»(=τσιγκούνης), «εγγλέζος»(=συνεπής), «αμερικανάκι»(=αφελής) κ.ά.
    Μετά έχουμε το «γαλλικό κλειδί», τη «ρώσικη ρουλέτα» κλπ. αλλά αυτά πλέον είναι επίθετα, οπότε πάμε σε άλλη κατηγορία.

  21. Διονύσης said

    Μάλλον ο Βενιζέλος πάσχει από ένα σύνδρομο «τώρα που έγινε όλη η θάλασσα γιαούρτι, δεν έχουμε κουτάλια». Τώρα που επιτέλους έγινε πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και θα μπορούσε και με την βούλα να εξασκήσει την ιδιάζουσά του αλαζονεία όσο ποτέ άλλοτε, τώρα δεν τον παίρνει. Οπότε όχι μόνο προβάλλει πάνω στους άλλους την δικιά του αλαζονεία, αλλά και τους ζηλεύει, γιατί θα ήθελε πολύ να μπορούσε να χαρεί την αλαζονεία του, αλλά δεν τον παίρνει.

  22. ΣΑΘ said

    Τι τα θέλετε, τι τα γυρεύετε, ωρέ παιδιά. Τα μισά της χιλιάδας πεντακόσια…

    Αν οι τελευταίες δημοσκοπήσεις είχαν έστω και ελάχιστη επαφή με την πραγματικότητα, με δεδομένη την (ακατανόητη για πολλούς) άρνηση του ΚΚΕ να συμμετάσχει σε οποιονδήποτε (μη κομμουνιστικού χαρακτήρα) κυβερνητικό σχηματισμό, και την εξωφρενικά υψηλή -για τα σημερινά δεδομένα- πριμοδότηση του πρώτου κόμματος, κυβέρνηση χωρίς τη συμμετοχή της Ν.Δ. είναι -νομίζω- εκ των πραγμάτων πολύ δύσκολο (αν όχι αδύνατο) να σχηματισθεί.
    Τα κουκιά, απλά δεν βγαίνουν.

  23. π2 said

    19: Όντως, η δασεία θέτει ένα ζητηματάκι, πάντως κι ο Chantraine τη θεωρεί vraisemblable την ετυμολόγηση από το θρακικό φύλο.

    20: Υπάρχει και ο βάνδαλος.

  24. sarant said

    22: Είναι πολύ δύσκολο, πραγματι. Αλλά όχι αδύνατο. Πάρτε ένα υποθετικό σενάριο όπου το ΠΑΣΟΚ είναι τρίτο κόμμα και η κατάσταση αλλάζει άρδην.

  25. sarant said

    23: Τζάμπα τα γράφω στην προτελευταία παράγραφο; 🙂

    20: Με αξεχείλωτο τον ορισμό όλο και κάτι ακόμα μπορεί να βρεθεί. Ας πούμε ατζαμήδες.

  26. culculζέλος said

    Όχι με την ΝΔ δεν γίνεται κυβέρνηση, αλλά θα τεθεί και το δίλημμα, ΠΑΣΟΚ ή ΧΑ. Επειδή εδώ μερικοί μισούν το ΠΑΣΟΚ που είναι προδότες, θα προτιμήσουν ΧΑ διότι είναι Έλληνες. Μετά θα χύσουν κροκοδείλια δάκρυα που τους ταιριάζει τόσο πολύ, ας πρόσεχαν. Εδώ ο Ν. Δήμου τα λέει πολύ καλά γιατί δεν πρόκειται να ευδοκιμήσει μια αριστερά κυβέρνηση και γιατί αυτοί είναι οι κεφάλες της παροιμίας. Πατήστε στο 10:20. https://www.youtube.com/watch?v=lTQDKFcMofo&feature=youtube_gdata

  27. ΣΑΘ said

    @ Sarant [24]

    Τρίτο κόμμα το ΠΑΣΟΚ, με τι ποσοστό;
    Μου το κάνετε, παρακαλώ, λίγο πιο λιανά αυτό;

    Ευχαριστώ.

    ΥΓ
    Όπως και να έχει το πράγμα, αγαπητέ, αφού η [κομμουνιστογενής] αριστερά δεν μπορεί (κατά τα φαινόμενα) να πάρει την εξουσία ούτε τώρα, δεν θα την πάρει ποτέ.

  28. culculζέλος said

    Επίσης, στο υπολογιστικό φύλλο του σαίτ του άσχετου που κυκλοφόρησε εδώ φαίνεται πολύ παραστατικά, γιατί η πριμοδότηση πρέπει να υπάρχει και γιατί χωρίς αυτήν δεν γίνεται να σχηματιστή κυβέρνηση. Κανείς δεν μπορεί να πιάσει 126, και επίσης φαίνεται γιατί οι 300 μάλλον πρέπει να αυξηθούν παρά να μοιωθούν.

  29. culculζέλος said

    Γαι να βγεί νόημα
    ¨Όχι με την ΝΔ δεν γίνεται κυβέρνηση,¨>»Όχι μόνο χωρίς την ΝΔ δεν γίνεται κυβέρνηση,»

  30. Αρκεσινεύς said

    17. Νίκο, δεν είναι κανείς πως τα πράγματα είναι απλά
    τα παραδείγματά μου παράγονται από επίθετα (ανανδρία, άνανδρος) , αλλά ανδρεία.

    για τα δικά σου παραδ.
    ΛΚΕ χαρτομαντεία η [xartomandía] : η πρόγνωση του μέλλοντος με τα χαρτιά της τράπουλας, το ρίξιμο των χαρτιών.
    [λόγ. < γαλλ. cartomancie < carto- = χαρτο- 1 + αρχ. μαντεία] Μπ. –

    ΜΠ. αλγολαγνεία ελληνογενής ξεν. όρος πβ. αγγλ. . algolagnia

    ΛΚΕ οφθαλμοπορνεία η [ofθalmopornía] : λαγνεία που φαίνεται από την έκφραση των ματιών.
    [λόγ. οφθαλμοπόρν(ος < οφθαλμο- + πόρνος) -εία] και ο Μπ. αποφεύγει να την ετυμολογήσει, απλώς παραθέτει οφθαλμοπόρνος ως πρώτη λ. εμφανιζόμενη.

    ΛΚΕ προπορεία η [proporía] (τεχνολ.) η ρύθμιση που καθορίζει την παραγωγή του σπινθήρα, πριν να φτάσει το έμβολο στο άνω νεκρό σημείο (μέσα στον κύλινδρο μηχανών εσωτερικής καύσης)• αβάνς.
    [λόγ. < ελνστ. προπορεία `προηγούμενη πορεία΄ σημδ. γαλλ. avance] Μπ. δεν έχει τη λέξη
    Πάπ. παραπέμπει σε προπορεύομαι.

    Υπάρχει κάποιο πρόβλημα.

  31. οπότε το παιδί απογοητεύεται και τα γράφει σε γκρίκλις να ξεμπερδεύει

    ὑπερβολές. κι ἂν τὸ παιδὶ γράφει ἔτσι γιὰ νὰ κρύψῃ τὴν ἀνορθογραφία του εἶναι ἔνοχο. ὄχι νὰ τὸ κανακέψουμε κιόλας.

  32. 12 Αρκεσινεύς
    17 (ωραίο) Sarant

    Σε σχέση με τα προηγούμενα και επειδή είχα πάντα δυσκολία με το tolerance και τα όμοια στις άλλες γλώσσες τι γνώμη έχετε για μια «ανεξιδοξία» και ένα(ν) «ανεξίδοξο»; Ohne Sahne, bitte!Ελπίζω να μην έχω και νέο kidding.

    (Το έγραψα και μετά γκούγκλισα το δικό σου, Νίκο)

    Γιάννης

  33. Τα παροξύτονα σε -(ε)ία είναι από τα πράγματα που θα πρέπει κάποτε να εξομαλυνθούν ριζικά στην ορθογραφία μας, γιατί πραγματικά δεν έχουν πρακτικά εφαρμόσιμη λογική, λίγο σαν τα παραθετικά.
    Όσο για το αποτέλεσμα των εκλογών, λίγες μέρες υπομονή ακόμα, και θα δούμε αν θα γίνουμε βραστοί ή ψητοί. Καλό πάντως εγώ δεν περιμένω…

  34. Zazula said

    Προφανώς το διακύβευμα στις φετεινές εκλογές είναι η σωτηρία του δάσους του Αλαζονίου. :p

  35. sarant said

    27: Μη μου πείτε όμως αύριο ότι παρουσίασα για πιθανό αυτό το σενάριο, το θεωρώ ευκταίο μεν αλλά δύσκολο, αν και όχι αδύνατο.

    Αν πάρουμε την τελευταια δημοσκόπηση της VPRC και παίξουμε λίγο με τα όρια του στατιστικού λάθους έτσι που να με βολεύει (ομολογουμένως) και ταυτόχρονα πριμοδοτήσουμε τον Σύριζα για να συνεκτιμηθεί ότι ο Τσίπρας, σύμφωνα με πολλές μαρτυρίες, έχει ρεύμα τις τελευταίες μέρες και έδωσε πολύ καλή συνέντευξη, έχουμε:

    ΝΔ 22% 111 έδρες
    ΠΑΣΟΚ 13 36
    Σύριζα 16 44
    ΚΚΕ 11 30
    ΔΗΜΑΡ 9 24
    Καμμένος 12 33
    ΛΑΟΣ 5 14
    Οικολόγοι 3 8
    ΧΑ 2,9% 0
    ΔΗΣΥ 2
    Άλλοι (Δράση, Κατσέλη, Ανταρσύα) 4

    Κανονικά, όπου ΛΑΟΣ μάλλον πάει η ΧΑ, αλλά δεν θέλω να το γράψω. Η ΝΔ παίρνει εντολή και δεν σχηματίζει κυβέρνηση, αφού ούτε το ΠΑΣΟΚ προσχωρεί διότι λείπουν τα κουκιά ή ζητάει πολλά. Ο Σύριζα παίρνει εντολή και……………………………………………

  36. sarant said

    33: Κι εγώ δεν είμαι αισιόδοξος, παρά το παραπάνω

    34: Τι ωραίο!

  37. Πρόκριση στον τελικό.

  38. culculζέλος said

    Καλό θα ήταν να μας πείτε και πως θα σχηματιστεί κυβέρνηση. Χωρίς ΝΔ, χωρίς ΠΑΣΟΚ, χωρίς ΚΚΕ, χωρίς ΛΑΟΣ/ΧΑ, χωρίς Καμμένο. Ο Καμμένος θα ψηφίσει μόνο αν ο Τσίπρας του υποσχεθεί ότι κάθε φορά που μπαίνει στην βουλή θα γονατίζει μπροστά στο εικόνισμα της Παναγιάς και θα την φιλά.

  39. sarant said

    37: Άμα μάθω πώς γίνεται, θα βάλω και μπανεράκι 🙂

  40. sarant said

    38: Αν έρθουν αυτά τα αποτελέσματα, θα γίνουν τέτοιες ανακατατάξεις μέσα στα ηττημένα κόμματα που όλα είναι δυνατά.

  41. ΣΑΘ said

    @ Sarant [35]

    Ευχαριστώ για την φιλότιμη προσπάθεια, αλλά …

    Το «απεγνωσμένο» σενάριό σας προβλέπει κυβερνητική συνύπαρξη – συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ με την ΔΗΜΑΡ, τους ΑΝΕΞΕΛ, το ΠΑΣΟΚ και (ενδεχομένως) και τη ΧΑ (!!!)

    Όπερ, άνθρακες ….

    ΥΓ
    Ο Ν. Δήμου (δες σύνδεσμο του [26] ) τα λέει πολύ καλά.
    Οι (κομμουνιστογενείς) αριστεροί σχηματισμοί, δεν έχουν κουλτούρα συνδιαλλαγής και συνεργασίας.
    Ο καθένας τους (και μόνο αυτός!) κατέχει την ‘Αλήθεια’.

    Το κλείσιμό του, (κάπως έτσι), με βρίσκει απόλυτα σύμφωνον:
    ‘Δεν ξέρω ποιος θα είναι ο κερδισμένος αυτών των εκλογών. Ξέρω ποιος θα είναι ο χαμένος. Ο χαμένος θα είναι ο Ελληνικός Λαός’.

  42. @37: Μόλις ψήφισα κι εγώ! 🙂 Άντε καλή επιτυχία Νικοκύρη!!

    @15: Δηλαδή τα γκρίκλις πλέον δεν θα είναι απλώς κατάπτυστα και ανθελληνικά, θα είναι και… αντισυνταγματικά!! 🙂
    Βλέπω τον Νικοκύρη να υπερασπίζεται τις αναλογικές μορφές των ρημάτων σε -άγω, στο Συμβούλιο της Επικρατείας!! 😀

  43. Ο Τάρικ Άλι στο τελευταίο βιβλίο του μιλώντας για τον κεντρικό ήρωα που λέγεται Πλάτωνας, λέει οτι οι Πακιστανοί χρησιμοποιούν την αραβική προφορά του ονόματος (Αφλατούν) για να χαρακτηρίσουν κάποιον που μιλάει πολύ χωρίς να λέει τίποτα. Είναι πιθανόν από κει να ετυμολογείται η λέξη φαφλατάς;

  44. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    Τον…την έριξα κι εγώ την ψήφο μου. Καλή επιτυχία!

  45. Μαρία said

    Αφού ο Πιδύος κοίταξε το Σαντρέν, είδα κι εγώ το Φρισκ, που παραπέμπει σε άρθρο του Μπονφάντ στο BSL 37 (1936), 77
    Κι ας είναι καλά η εθνική βιβλιοθήκη:
    http://www.slp-paris.com/
    Στα παραδείγματά του εκτός απ’ τους βάνδαλους αναφέρει και τον χαρτοκλέφτη Έλληνα.

  46. @41: Η μόνη περίπτωση να βγει χαμένος ο ελληνικός λαός από αυτές τις εκλογές είναι να ψηφίσει πάλι δικομματισμό.
    Οτιδήποτε άλλο προς όφελός του θα είναι, έστω και αν απλώς οδηγήσει στην συνειδητοποίηση ότι η ψήφος του έχει δύναμη, και μπορεί να αλλάξει πράγματα αν το θελήσει.
    Προσωπικά έχω πολλές ελπίδες ότι ένα σενάριο σαν το #35 είναι εφικτό, ίσως και ακόμα καλύτερο. Επίσης, ας μην αποκλείουμε καθόλου όταν κάποιοι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ δούνε τα σκούρα, να αποφασίσουν να εγκαταλείψουν το μαντρί και να πάνε κατά ΔΗΜΑΡ μεριά, δίνοντας τις έδρες που λείπουν για μια (έστω και μπασταρδεμένη) αριστερή κυβέρνηση.

    Ο μη σχηματισμός κυβέρνησης τις αμέσως επόμενες μέρες της 6ης Μαΐου δεν θα είναι δα καμια καταστροφή. Ίσα ίσα θα βάλει κάθε κατεργάρη στον πάγκο του: Μπορεί να διαλύσει κάποια κόμματα, μπορεί να συνενώσει κάποια άλλα, και στις επόμενες εκλογές που ίσως χρειαστεί να γίνουν, μπορεί και να έχουμε μια ενιαία Αριστερή υποψηφιότητα.

  47. Μαρία said

    45 Εδώ η παραπομπή:
    http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k32179m/f122.image.r=Bulletin%20de%20la%20societe%20linguistique%20de%20Paris.langEN

  48. culculζέλος said

    “μπορεί και να έχουμε μια ενιαία Αριστερή υποψηφιότητα.” Και μετά ξύπνησες. Το ξαναλέω, ο Δήμου τα λέει πολύ καλά γιαti οι αριστεροί και όλοι οι κατά φαντασίαn αριστεροί δεν πρόκειται ποτέ να κάνουν συνεργασία, και λιγότερο κυβέρνηση. Ακούστε έστω για μια πρώτη και τελευταία φορά τις λογικές φωνές αυτού του τόπου.

  49. sarant said

    43: Ωραίο αυτό που λέει ο Ταρίκ Αλί, και γενικά οι άραβες δυσκολεύονται με τις αρχικές λέξεις από Π, αλλά ο φαφλατάς, που είναι μεσαιωνική λέξη, πρέπει να έχει ηχομιμητική αρχή -εκτός αν είχαν αφλατούν = φλύαρο και οι τούρκοι ή οι άραβες. Πάντως το φλ- το έχουμε και στη φλυαρία που είναι αρχαία.

  50. π2 said

    45, 47: Χμμμ, κι ο Chantraine στον Bonfante παραπέμπει, κι εκπλήσσομαι λίγο που τον δεύτερο δεν τον απασχολεί καθόλου η δασεία, ούτε ότι οι δασυνόμενοι Αλιζώνες δίνουν και δασυνόμενο επίθετο αλίζωνος. Το παράλληλο των Τριβαλλών είναι πιο έμμεσο, καθώς οι Τριβαλλοί χρησιμοποιούνταν ούτως ή άλλως από τους κωμικούς ως συνώνυμο των βαρβάρων, ενώ ο αλαζών μαρτυρείται με τη σημερινή σχεδόν σημασία ήδη από τον Ηρόδοτο.

    Αρχίζω ν’ αμφιβάλλω για το vraisemblable του Chantraine.

  51. Μαρία said

    50 Πιδύε, δεν τον απασχολεί, γιατί προτιμά τη γραφή με ψιλή. Και στην έκδοση της Οξφόρδης, που μόλις είδα, πάλι με ψιλή γράφονται οι Αλιζώνες. Μόνο στο υπόμνημα δίνεται ο τύπος Αλιζώνων μια φορά με δασεία έναντι 3 γραφών με ψιλή.

  52. spiral architect said

    @26: O N. Δήμου είναι ένας νέας γενιάς (και ο θεός να το κάνει) Ζάχος Χατζηφωτίου. Τι είπε; «Οτι η αριστερά κατέχει την απόλυτη αλήθεια, είναι δογματική κλπ κλισέ.
    Φρονίμως (δεν είμαι και τόσο σίγουρος …) ποιών παραλείπει να πει ότι αυτή η (διασπασμένη) αριστερά κατ’ αρχήν σκέφτεται. Ανοίγει κάνα βιβλίο, διαβάζει, συζητά, γράφει, επηρεάζει, παλεύει …

    Πιο καλά τα λέει ο Σίλας. ;lol:

  53. 43

    Βλέπε και Aflatun Manastir («Μοναστήρι του Πλάτωνα») για το μοναστήρι του Αγίου Χαρίτωνα κοντά στην Σύλλη (Sille) και στο Ικόνιο (Konya) — ονομασία που ανάγεται στις φιλοσοφικές συζητήσεις του Τζελαλεδίν Ρουμί με τον ηγούμενο της μονής.

  54. sarant said

    53: Άλλο πάλι και τούτο, δεν το ήξερα!

  55. Μαρία said

    53 Ή Eflatun tekkesi για γούγλισμα κι όπως το βλέπω στον Μιρμίρογλου. Έτσι λέει μνημονεύεται στα κιτάπια των Μεβλεβήδων.

  56. qq said

    “αριστερά κατ’ αρχήν σκέφτεται.” Θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω. Η δικιά μου εμπειρία το αντικρούει. Η αριστερά απλώς παπαγαλίζει χωρίς να σκέφτεται. Διαφοεριτκά θα είχε αποκηρύξει τον Μαρξ προ πολλού. Κατά τα άλλα απλώς επιβεβαιώνεις τα κλισέ. Ένα μέρος του κλισέ είναι ότι ο αριστερός είναι δογματιστής και ο μόνος κάτοχος της αλήθειας, και το άλλο μέρος λέει ότι ο αριστερός είναι ο μόνος που σκέφτεται και διαβάζει, όλοι οι άλλοι μη αριστεροί είναι παραπλανημένοι αμαθείς αγράμματοι.

  57. culculζέλος said

    o Qq είναι εγώ

  58. gbaloglou said

    55

    Μιρμίρογλου, ε;! Δεν φανταζόμουν ότι θα τον γνώριζες, και πολύ θα ήθελα να μας πεις περισσότερα γι αυτόν … με τον δικό σου τρόπο φυσικά 🙂

  59. Μαρία said

    58 Εμένα που είμαι άσχετη μου είναι πολύ χρήσιμος. Αλλά την εγκυρότητά του μόνο ο δύτης μπορεί να την κρίνει. Τους έχεις τους Δερβίσσας;

  60. gbaloglou said

    Όχι, δεν έχω δερβίσηδες κανενός είδους και συγγραφέα, έχω όμως ένα πολύ πρόσφατο (2012) βιβλίο του Μιρμίρογλου για την Σύλλη (SILLE — KULTUR VADISI).

  61. gmix said

    Κουίζ: Πως θα πρέπει να αποκαλούνται σήμερα οι αλαζόνες που χαρακτηρίσουν αλαζόνες τους άλλους ; Απάντηση Βενιζελόνες

  62. Μαρία said

    60 Αυτό το πρόσφατο με έβαλε σε σκέψεις.
    Ο δικός σου είναι αυτός ο χοντρούλης.
    http://www.hocasozluk.com/hoca/ilker-mete-mimiroglu
    http://www.nadirkitap.com/sille-kultur-vadisi-ilker-mete-mimiroglu-kitap2068224.html

    Αυτός που έγραψε το βιβλίο Οι Δερβίσσαι το 1940 είναι ο Βλαδίμηρος Μιρμ. (γούγλισε), Ρωμιός που θα έλεγε κι ο Χασάπης.

  63. Στα αλβανικά ο εβραίος λέγεται cifut επίσημα

    49: φληναφημα

  64. Λεώνικε νομίζω çifut
    Albanian To English – çifut — n. hebrew, jew, adj. jewish, judaic, hebrew, hebraic.

    Γιάννης

  65. sarant said

    63β: Ναι μπράβο!

  66. Μαρία said

    To πήραν απ’ τους Τούρκους που κι αυτοί το είχαν πάρει απ’ τα περσικά.
    http://www.nisanyansozluk.com/?k=%C3%A7%C4%B1f%C4%B1t

  67. #46 λυπάμαι Στέλιο αλλά κοιμάσαι τον ύπνο του δικαίου… στις προηγούμενες εκλογές σε πρήξανε με την θεωρία της χαμένης ψήφου αν την έριχνες σε «μικρά» κόμματα. Ετσι ψήφισες (το β’ ενικό με την γενική έννοια ) Κωστάκη για «σεμνά και ταπεινά» και μετά Γιωργάκη γιατί «λεφτά υπάρχουν». Δεν κατάλαβες ότι το πολίτευμα που έχουμε είναι κοινοβουλευτική δικτατορία γιατί ψηφίζεις κάποιους για 4 χρόνια σύμφωνα με το πρόγραμμα τους και αυτοί μόλις εκλέγούν κάνουν στην κυριολεξία ό, τι θέλουν και με το αζημείωτο αφού τους ξαναψηφίζουνε !!!
    Τώρα είναι της μόδας τα μικρά κόμματα για να λειτουργήσουν σαν κολυμβήθρα του Σιλωάμ στα μεγάλα ώστε «εξαγνισμένα» να συνεχίσουν το θεάρεστον έργο τους και σαν βλάκας ο ελληνικός λαός θα πέσει στην παγίδα αντί με μια γενναία αποχή να δείξει την απαρέσκειά του. Εμπρός λοιπόν να βγάλουμε νέους Ανδρουλάκηδες, Δαμανάκες, Βορίδηδες και Μπουμπούκους για να ρίξουν κι άλλο νερό στον μύλο του δικομματισμού με την κατάλληλη μεταγραφή!!
    Αλλά ξέχασα…αν δεν ψηφίσω δεν καθορίζω τι μέλλον του τόπου μου ! Φαίνεται πως Παπαδήμα είχαμε ψηφίσει όλοι στις προηγούμενες εκλογές και δεν το ξέραμε…

  68. Νίκος Μαστρακούλης said

    Και στα αραβικά Πλάτωνας = Aflatun, όπως βλέπω π.χ. στο http://www.muslimphilosophy.com/ei2/plato.htm.

    Στα περσικά είναι και μικρό όνομα (πάλι σημαίνει Πλάτωνας, βλ. π.χ. http://en.wiktionary.org/wiki/Appendix:Persian_given_names).

  69. Νίκος Μαστρακούλης said

    Επιτρέψτε μου επίσης να μοιραστώ μαζί σας την έκληξή μου μόλις είδα ότι στα τουρκικά το πορφυρό χρώμα λέγεται «πλατωνί» (eflatun/eflatuni, βλ. http://www.nisanyansozluk.com/?k=eflatun)

  70. Μαρία said

    69
    http://tr.wikipedia.org/wiki/Eflatun_%28renk%29

  71. spiral architect said

    Περί της αποχής και της λευκής ψήφου:

    Σε όλα τα αυθεντικά αναλογικά εκλογικά συστήματα (ακόμα και σε αρχαιρεσίες σωματείων) τα λευκά και η αποχή δεν προσμετρώνται. Αν προσμετρούνταν και επιμεριζόντουσαν, θα δημιουργούνταν κενές έδρες – της αποχής και του λευκού – χωρίς νόημα ύπαρξης πέρα από τη μελλοντική δυσλειτουργία του οργάνου, βουλής ή σωματείου.

    Εκ των πραγμάτων (των νομοθετικά δεμένων) τα λευκό, το άκυρο και την αποχή δεν τα λαμβάνει κανείς σοβαρά υπ’ όψιν του, όσο και αν αυτές οι ενέργειες είναι νομοθετικά κατοχυρωμένες έχοντας τη δυνατότητα να ρίξεις λευκό (ή και άκυρο) ή να πας για μπάνιο, κοκορέτσια και μπυροκατάνυξη. Έτσι όμως μπορούμε να φτάσουμε στην ακραία περίπτωση όπου όλοι οι ψηφοφόροι ρίξουν λευκό, άκυρο, ή απέχουν και ένας ρίξει ένα έγκυρο ψηφοδέλτιο.
    Τι γίνεται τότε; 300 έδρες του ίδιου κόμματος. Μα … θα πει κανείς. Συγνώμη μάγκα, αλλά η κολεγιά είναι νομοθετημένη. Ας ψήφιζες! 😉
    Κέρδισες τίποτα; Όχι. Σου έδωσαν σημασία; Ξανά όχι!
    Ριξε μια ματιά γύρω σου: Τα τεράστια για τα ελληνικά δεδομένα ποσοστά αποχής στης ΗΠΑ, στη Γαλλία και αλλού, τα λαμβάνουν υπ’ όψιν τους; ΟΧΙ!

    Τώρα, για το αν σέβομαι την ελευθερία επιλογής του άλλου, εξαρτάται πως το βλέπει κανείς, γιατί η άποψη ότι «η ελευθερία του ενός σταματάει εκεί όπου αρχίζει η ελευθερία του άλλου» αποτελεί μια καλή και «φιλική στον χρήστη» συμπύκνωση της αστικής αντίληψης για τον άνθρωπο. Σύμφωνα με αυτή την αντίληψη, το άτομο θεωρείται αυτόνομη προσωπικότητα που αγωνίζεται για το προσωπικό του συμφέρον, το οποίο έχει ως θεμέλιο – κατά βάση – την ιδιωτική ιδιοκτησία. Tα άτομα της αστικής ανθρωπολογίας, συνεπώς, θεωρούνται ξένα, αν όχι εχθρικά μεταξύ τους, σε έναν ανταγωνιστικό κόσμο όπου η έννοια του κοινού συμφέροντος είναι πλασματική. Έτσι όμως το άτομο μένει μετέωρο, χωρίς κοινωνικούς δεσμούς και η ανθρώπινη, ιστορικά κατακτημένη ουσία του αδειάζει από το θετικό της περιεχόμενο. H ελευθερία, με την προηγούμενη έννοια, είναι αρνητική. Είναι η άρνηση της μαρξιστικής αντίληψης, κατά την οποία η ελευθερία του ενός είναι προϋπόθεση για την ελευθερία του άλλου. H έννοια της ελευθερίας δεν μπορεί να νοηθεί έξω από το σύνολο των κοινωνικών σχέσεων και προπαντός των σχέσεων ιδιοκτησίας. H «ελευθερία» του ατόμου που μάχεται για το προσωπικό του συμφέρον είναι συνεπώς η άρνηση μιας ουσιαστικής, θετικής ελευθερίας θεμελιωμένης στο κοινό συμφέρον και στη συλλογική προσπάθεια.

    Τροφή για σκέψη το μυθιστόρημα του σχωρεμένου κομμουνιστή Ζοζέ Σαραμάγκου: «Περί φωτίσεως».

    Πάτε λοιπόν να ψηφίσετε σε μια πραγματικά «έγκυρη δημοσκόπηση» όπως οι εκλογές.
    Έτσι κι αλλιώς το μέλλον μας θα κριθεί στην κοινωνία, στις μεταξύ μας δυνατές σχέσεις και στους δρόμους.
    (και συγνώμη για το σεντόνι) 😳

  72. sarant said

    69-70: Φοβερό εύρημα -αν κατάλαβα καλά, επειδή ήταν το πορφυρό χρώμα των βασιλιάδων…

  73. Μιχαλιός said

    53: Εδώ το αγγλικό κείμενο της μελέτης του Χάσλουκ , «Plato in the folklore of the Konia plain»: http://archive.org/stream/chrstianityandis032586mbp/chrstianityandis032586mbp_djvu.txt

    Ελληνική μετάφραση υπάρχει εδώ: http://www.biblionet.gr/main.asp?page=showbook&bookid=87221

  74. Immortalité said

    Δεν είχα σχολιάσει σ’ αυτό το νήμα (και έχανα να σχόλια), δεν έχει μηνολόγιο σήμερα
    ήθελα να πω καλό μήνα και καλές αποφάσεις πάνω από την κάλπη (αλλά και έξω απ’ αυτήν)…

  75. sarant said

    Πώς, είχε μηνολόγιο αλλά με μικρή καθυστέρηση 🙂

  76. Immortalité said

    @ 75 😀

  77. #71 γράφεις

    Ριξε μια ματιά γύρω σου: Τα τεράστια για τα ελληνικά δεδομένα ποσοστά αποχής στης ΗΠΑ, στη Γαλλία και αλλού, τα λαμβάνουν υπ’ όψιν τους; ΟΧΙ!

    Το βλέπεις από άλλη οπτική γωνία γιατί σαφώς εκεί που η αποχή είναι μεγάλη Τα ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΥΠ’ ΟΨΙΝ ΚΑΙ ΣΕΒΟΝΤΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ, δεν τολμούν να περάσουν νομοσχέδια όπως εδώ ή να αναθέσουν στον Παπαδήμα να κυβερνήσει. Ούτε να πουν όπως ο Ανδρέας για τον Μαυράκη «είπαμε να κάνει ένα δωράκι στον εαυτό του αλλά όχι 500 εκατομμύρια». Ούτε ένοιωσαν ποτέ τύψεις (!) ή κατά μείζονα ρόλο απολογήθηκαν που αθέτησαν προγραμματικές δηλώσεις, υποσχέσεις , συμβόλαια με τον λαό.
    Και ξέρεις γιατί ;
    γιατί αισθάνονται την ασφάλεια και προστασία που τους προσφέρει ο αριθμός των ψηφοφόρων τους.
    Χαρά στο κουράγιο όποιων πιστεύουν ότι αυτή την φορά θα τηρήσουν τις προεκλογικές τους υποσχέσεις ή πως τα νέα κόμματα και στελέχη θα αλλάξουν τα κόζα της πολιτικής.
    Μια μικρή βελτίωση πιθανόν να δούμε γιατί στα γκάλοπ ποσοστό 17% συνειδητά θα απέχει.Αρα η αποχή αναμένεται να ξεπεράσει το 35%, ίσως αυτό τους κουνήσει λίγο παρά την διαπίστωσή σου ότι δεν θα δώσουν σημασία στους απέχοντες
    Αλλιώς αλοίμονό μας όπως μας «έσωσαν» τόσα χρόνια έτσι θα μας «σώσουν» και τώρα

  78. OXI AΠOXH, OXI AΠOXH, OXI AΠOXH!
    Το ξέρω, μου έχει μείνει ψυχικό τραύμα από το 1946 (κι ας μην ήμουν γεννημένος), αλλά το λέω σοβαρά: όποιος αρνείται από άποψη να πάει να ψηφίσει, συναριθμείται μ’αυτούς που απλώς βαριούνται και προτιμούν να χουζουρέψουν σπίτι τους ή να πάνε για πικνίκ. Πιστεύεις ειλικρινά ότι δεν υπάρχει μη χείρον, όλοι είναι τα ίδια σκ…, ή έστω άλλοι σκ… κι άλλοι απόσκ…; Κάνε τον κόπο να πας στο εκλογικό σου τμήμα και ψήφισε κάτι που δεν έχει καμία πιθανότητα να βγει — ΚΟΤΕΣ (αν τις θυμάστε από τις προηγούμενες εκλογές), ΟΑΚΚΕ, Κυνηγούς, Χριστοπιστία… — ή έστω λευκό ή μούτζα, αλλά δείξε ότι αυτό το δικαίωμα που σου δίνουν να επηρεάζεις τα κοινά κάθε λίγα χρόνια το εκτιμάς και δεν το απεμπολείς.
    30% αποχή θα ερμηνευτεί απλώς ως αδιαφορία των πολιτών. 30% μούτζες ή λευκά ή Λεβέντης πιστεύω πως θα τραντάξει λίγο το πολιτικό κατεστημένο.

    Και κάτι άλλο: κάθε εκφρασμένη ψήφος — δεν είμαι σίγουρος αν αυτό ισχύει για τα άκυρα — μειώνει το ποσοστό της Χρυσής Αυγής και συνεπώς τις πιθανότητές της να μπει στη Βουλή. Έχει κι αυτό τη σημασία του….

  79. #79
    καμία σημασία δεν έχει η αποχή στο αν θα μπει η όχι στην βουλη το χρυσούν ωόν. Στο άτυχο παράδειγμα του νικοδεσπότη με τα 30 στους 1000 και 30 στους 1001 μπορεί κάποιος να αντιπαρατάξει το 29 στα 999 και μετά 30 στα 1000 !!!.
    Φυσικά κανείςδεν ξέρει τι ΘΑ φηφίζανε οι απέχοντες λογικά όμως η κατανομή τους ελάχιστα θα διαφέρει από την κατανομή των ψηφιζόντων.
    ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΦΥΣΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΧΗ ΤΟΥ 46
    Φυσικά και πιστεύω ότι είναι όλοι τά από τα ίδια. Μήπως η Δαμανάκη κι ο Ανδρουλάκης δεν ξεκίνησαν από μικρά κόμματα κι αυτοί όπως και οι Βορίδης Μπουμπούκος ;;
    Εσένα τι σε πείθει ότι δεν θα την κάνουν αύριο ο Τσίπρας ή ο Καμμένος ;(αυτός την έκανε και από το το ΔΗΑΝΑ αν θυμάσαι ).
    Σ’ ‘ένα χώρο που συναλλάσσσονται με τους δικαστικούς υπό την ανοχή των δημοσιογράφων φυσικά ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ αγαπητέ, τους διαφορετικούς τους αποβάλλει ο ίδιος ο χώρος.
    Δικαίωμά σου να ανήκεις σε κάποιον χώρο και σεβαστή η πολιτική σου άποψη. Αλλά την καραμέλλα περί καλών μικρών κομμάτων που θα σώσουν την δημοκρατία μας από τα κακά μεγάλα όχι μην την δέχεσαι. Στην καλύτερη των περιπτώσεων να γίνουν βεζύρηδες στην θέση των βεζύρηδων.
    ΣΤΟ ΚΑΤΩ-ΚΑΤΩ ΤΟΣΟ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ ΠΗΓΑΙΝΕΣ ΕΥΛΑΒΙΚΑ ΣΤΙΣ ΚΑΛΠΕΣ ΕΙΔΕΣ ΚΑΜΙΑ ΠΡΟΚΟΠΗ ????????
    (Συγγνώμη για τα κεφαλαία αλλά δεν ξέρω να χρησιμοποιήσω τα έντονα

  80. Εννοούσα φυσικά «κάθε εκφρασμένη ψήφος υπέρ άλλου ψηφοδελτίου πλην της Χρυσής Αυγής». Αν μιλουσα με κάποιον που υπήρχε κίνδυνος να ψηφίσει Χ.Α. από αγανάκτηση, μάλλον θα δοκίμαζα να τον πείσω να απόσχει!
    Και δεν προσπαθούσα στο (78) να συστήσω να ψηφίσουν μικρό κοινοβουλευτικό κόμμα όσοι πραγματικά πιστεύουν ότι είναι όλα ίδια – νόμιζα ότι ήμουν σαφής όταν ανέφερα τους Κυνηγούς και τη Χριστοπιστία…

  81. Επίσης (τεχνική παρατήρηση) τα έντονα στοιχεία τα φτιάχνουμε πληκτρολογώντας <b> εκεί που αρχίζουν και </b> εκεί που τελειώνουν, π.χ. στην παρούσα φράση «<b> έντονα </b>».

  82. Ευχαριστώ για την τεχνική παρατήρηση.
    Τελικά όμως οι Κυνηγοί , οι…Παναθηναίκοί (!!!!) και η Χριστοπιστία δεν ευτελίζουν την εκλογική διαδικασία όσο και ο …Ανατολάκης και ο Ράμπο-Μητρόπουλος σαν βουλευτές και υποψήφιοι; Μήπως πιό σοβαροί άνθρωποι του χώρου με αναγνωρισμένες ηγετικές ικανότητες όπως π.χ. ο Ζαγοράκης είνάι πιο σοφοί και απορρίπτουν τις προτάσεις των κομμάτων ;
    Τελικά μόνο ο ΠΑΟΚ θα μπορούσε να με πείσει να κατέβω στις εκλογές !

  83. spiral architect said

    Α@77: Λαμβάνουν υπ’ οψιν τους την αποχή; Και τι κάνουν; Λειαίνουν τις γωνίες των πακέτων σκληρών μέτρων; Αν ήταν έτσι κάτι λίγο θα άλλαζε, αλλά αλλαγές δεν βλέπω. Ειδικά στις ΗΠΑ δεν δίνουν καμια σημασία. Έτσουξαν οι κινητοποιήσεις στο Ουισκόνσιν και το κίνημα OWS που για την αμερικανική κοινωνία και κουλτούρα ήταν μια μίνι επανάσταση

    Από την άλλη, μήπως στην Ιταλία κώλωσαν να αντικαταστήσουν τον εκλεγμένο Μπερλουσκόνι με τον έτερο τραπεζίτη της ΕΚΤ. τον Μόντι, ακριβώς όπως στην Ελλάδα;

    Σίγουρα οι εκλογές δεν σώνουν την κατάσταση, αλλά δεν παύουν να είναι ένα πρόκριμα, ένας βατήρας για ένα νέο διαφορετικό ξεκίνημα. Οι μάχες θα δοθούν εκεί έξω.

    @78: Συμφωνώ! Ιστορικά όπως αποδείχθηκε (και έμμεσα έχει παραδεχθεί και το ΚΚΕ) η αποχή του ’46 ήταν λάθος. Ας μην επαναληφθεί και τώρα. 😦

  84. sarant said

    78-83: Κι εγώ λάθος θεωρώ την αποχή του 1946, αλλά δεν ξέρω αν θα είχε αλλάξει πολύ τα πράγματα η συμμετοχή.
    Από την άλλη πλευρά, η αποχή των βενιζελικών από τις εκλογές του 1915 (τις δεύτερες) δικαιώθηκε ή αντίθετα βάθυνε τον διχασμό;

  85. spiral architect said

    @84: Νίκο, κακό δεν θα έκανε να συμμετείχε. Από την άλλη υπήρχε και η χαρτοπετσέτα της Γιάλτας, που έκτισε ένα στάτους. Έπρεπε να μείνει με σταυρωμένα τα χέρια το ΚΚΕ; Τελικά έτσι κι αλλιώς την πλήρωσε.
    Όσο για το δεύτερο (και για τα δεδομένα της εποχής) κατά τη γνώμη μου βάθυνε τον διχασμό. Αλλά τότε δεν είχαμε ιδεολογικές διαφορές, αλλά διαφορές σε επίπεδο προσώπων και των προστατών αυτών. Κείνη την εποχή η Βόρεια Ελλάδα εγιναν οι Αρδέννες των Βαλκανίων …

  86. Το τελευταίο που μπορώ να πω είναι πως όσο τα κόμματα θεωρούν την ψήφο μας δεδομένη καμία προσπάθεια δεν θα κάνουν ώστε να αλλάξει η λειτουργία τους, να παύσουν να κηδεμονεύουν τον συνδικαλισμό και τις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας και όλα όσα κάνουν πολλούς να σκέφτονται πως τους θεωρούν πελάτες και τελικά να τα προσεγγίζουν σχεδόν μόνο όσοι καθ’ οιονδήποτε τρόπον έχουν συμφέρον ή ονειροβατούν.
    Ισως μια γερή αποχή τα ταρακουνήσει λιγάκι, να μην μας περνάνε για ούφο που πιστεύουμε ό,τι αμολάνε προεκλογικά.

  87. ΣΑΘ said

    @ Spiral Architect [85]

    » … υπήρχε και η χαρτοπετσέτα της Γιάλτας, …» (;;)

  88. Ασύντακτη τρολλιά said

    Τώρα μετά από σχεδόν 70 χρόνια να το κρίνεις είναι μια ανούσια συζήτηση, all;a αυτό είναι ένα από τα άλυτα προβλήματα της ιδεολογίας. Και όπως αρέσκεται η Παπαρήγα να λέει τελευταία, καμία εξουσία δεν κατακτήθηκε με εκλογές. Τότε άκουγες αυτή την εξυπνάδα πιο συχνά, οπότε τι σου μένει από το να αρπάξεις τα όπλα. Η αποχή ήταν η μόνη επιλογή που θα ήταν και πιστή στις επιταγές της θεωρίας. Να συμπληρώσω ακόμα στα λόγια της Παπαρήγας, αν συμμετάσχεις στις εκλογές και αναγνωρίσεις το κύρος της, όταν έρθει η αποφράδα μέρα και χάσεις τις εκλογές, θα πρέπει να παραδόσεις την εξουσία στον ταξικό εχθρό. Κάτι που είναι επίσης ασυμβίβαστο με την θεωρία. Έτσι και η Παπαρήγα δεν πρόκειται ποτέ να δεχθεί να συμμετάσχει σε κυβερνήσεις, ακόμα και αν κερδίσει το κόμμα της 200 έδρες στην βουλή.

  89. culculζέλος said

    #88

  90. sarant said

    89: Τρολάρεις και σε άλλα ιστολόγια με άλλα ψευδώνυμα;

  91. ΣΑΘ said

    «test«

  92. culculζέλος said

    O qq ποτέ δεν τρολλάρει, αλλά πάντα την αλήθεια λέει και το μαχαίρι βαθειά στο κόκκαλο βάζει. Επειδή όμως η αλήθεια και η πραγματικότητα είναι πολύ σκληρή και πρωτού μου πάθετε κάνενα εγγεφαλικό, χώνει και μερικές χαριτομένες έως αηδιασμένες τρολλιές μέσα στα σχόλια του, διαφορετικά δεν θα αντέχατε την τόσο πολύ σκληρή λήθεια. Στην προηγούμενη αηδία μου ως τρολλιά θα έπρεπε να συμπληρώσω και το απόφθεγμα της κατακριταίας αλλά τόσο ηληκρινής δύλωσης του ΚΚΕ, ότι δεν αναγνωρίζει αυτό το σύνταγμα το οποίο είναι ραμμένο και γραμμένο στα μέτρα της αστυκής δημοκρατίας, και έτσι όλα εξυγούνται, ακόμα και η θαραλαία αποχή του 1945 ως η μόνη σωστή επιλογή πιστή στις επιταγές της θεωρίας, αλλά αυτό θα σας έπεφτε πολύ βαρύ στο στομάχι. Κάπωετε υπήρχαν αγωνιστές να τους θαυμάζεις, τώρα όλοι βάλθηκαν να βελτιώσουν το καπιταλιστικό σύστημα εκ των έσσω.

  93. culculζέλος said

    Kai κάτι χαρητομένο ως επιβεβαίωση του λόγου το αληθές, ότι η αριστερά απλά παπαγαλίζει χωρίς να σκέφτεται, και επίσης επιβεβαίωση ότι το βραβείο τρολιάς της πολιτικής πρέπει να δοθεί στον Τσίπρα, και επ΄λισης ως αποχαιρετιστήριο δώρο της ανορθογραφίας μου σε αυτό τον ιστότοπο,
    http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.proswpa&id=14834

  94. sarant said

    Μια ζωή σε θυμάμαι ναποχαιρετάς! 🙂

  95. culculζέλος said

    «λογικος και αριστερος δεν γινετε ε?»
    Πάρε βαθειές ανάσες

  96. spiral architect said

    Λίγος Γκάτσος για το φινάλε:

  97. π2 said

    Επανέρχομαι με νέα στοιχεία για την ετυμολογία της λέξης από ένα πρόσφατο άρθρο: R. Drew Griffith και Robert B. Marks, “A Fool by any Other Name: Greek ἀλαζών and Akkadian Aluzinnu”, Phoenix 65 (2011) 23-38. Ακολουθεί σύνοψη:

    Αφού εξετάσουν το νόημα της λέξης στην αττική κομωδία, στον Αριστοτέλη και τον Θεόφραστο, οι συγγραφείς εξετάζουν τις προταθείσες ετυμολογίες και ερμηνείες. 1) Η προέλευση από το ἀλάομαι θα ταίριαζε ίσως νοηματικά, αλλά δεν στέκει μορφολογικά: το ἀλάομαι δίνει τη λ. ἀλήτης και δεν έχουμε λόγο να μπουρδουκλώσουμε τους κανόνες παραγωγής για να βγάλουμε και τη λ. ἀλαζών. 2) ἀ- επιτατικό και ρ. λάζω που σημαίνει αρπάζω ή κλωτσάω. Τραβηγμένο [αλλά θα επανέλθω]. 3) Η επικρατούσα θεωρία του Bonfante έχει προβλήματα. Ο West στις νεότερες ομηρικές εκδόσεις θεωρεί επικρατέστερο τον τύπο Ἁλίζονες και τα χφφ. Ηροδότου έχουν και Ἀλάζονες και Ἀλίζονες. Επιπλέον, τα παράλληλα του Bonfante δεν είναι ισχυρά, από τη στιγμή που δεν ξέρουμε απολύτως τίποτε για το φύλο αυτό (σε αντίθεση με τους Τριβαλλούς ή, αργότερα, τους Βανδάλους) ώστε να τεκμηριώσουμε τη σχέση. 4) Ο Burkert φαίνεται να συνδυάζει την ετυμολόγηση από το θρακικό φύλο με την ερμηνεία από το ἀλάομαι: μιλάει για προέλευση του όρου αλαζών από τους περιπλανώμενους σαμάνους, η δράση των οποίων μοιάζει γελοία και άξια παρωδίας στα μάτια των «εξημερωμένων» πολιτών μιας πόλης κράτους. 5) Στο M. L. West, “Some Oriental Motifs in Archilochus”, ZPE 102 (1994) 1-5, η σύζυγος του συγγραφέα πρότεινε ότι η λέξη αλαζών προέρχεται από την ακκαδική λέξη aluzinnu. Η λέξη μαρτυρείται, σε παραλλαγές, σε διάφορες ανατολικές γλώσσες, μεταξύ των οποίων κυρίως τα χεττιτικά, σε 40 πινακίδες που περιγράφουν αγώνες και τελετές προς τιμήν της θεάς Tetešḫapi. Το ακριβές νόημα και περιεχόμενο είναι λίγο αβέβαιο, το πιθανότερο όμως είναι πως υποδηλώνει κάποιας μορφής περιπλανώμενο, παρασιτικό επαγγελματία γελωτοποιό, κατά κανόνα με αισχρή και αντισυμβατική συμπεριφορά. Οι τζουτζέδες αυτοί των Χετταίων καυχώνται ότι ξέρουν τα πάντα και ότι μπορούν να κάνουν τα πάντα και εμφανίζονται σταθερά ως ανίκανοι να καταφέρουν οτιδήποτε. Πρόκειται για πολύ κοντινό παράλληλο της εικόνας του αλαζόνα στην αττική, ή ακόμη και στη ρωμαϊκή κομωδία: ο miles gloriosus του Πλαύτου θα μπορούσε κάλλιστα να προέρχεται από τους aluzinnu των κειμένων της Ανατολής.

    Εάν αυτή είναι η προέλευση της ελληνικής λέξης, συνεχίζουν, ο σύνδεσμος ήταν αναμφίβολα οι Χετταίοι. Η λέξη μαρτυρείται στα ελληνικά ήδη στον 7ο αιώνα (ἀλαζωνία στον Αριστόξενο από τον Σελινούντα, πριν από τα μέσα του 7ου), ενώ η λέξη ἀλάσδων που μαρτυρείται σε απόσπασμα ενός Αλκαίου ίσως να μην ανήκει στον κωμικό Αλκαίο αλλά στον λυρικό ομώνυμό του, ο οποίος όχι απλώς γεννήθηκε το 620, στην κατεξοχήν περίοδο ανατολικής επιρροής στην ελληνική τέχνη, αλλά γεννήθηκε και στη Μυτιλήνη, πολύ κοντά σε χεττιτικό περιβάλλον. Εξάλλου, η νοηματική σχέση μεταξύ του αλαζόνα της πρώιμης κωμωδίας και του aluzinnu της χεττιτικής κοινωνίας καθιστά πολύ πιθανή την αρχικά διονυσιακή και οργιαστική (με την καρναβαλική έννοια) προέλευση του περιεχομένου της λέξης.

    Και μια δική μου προσθήκη: αν αυτή είναι η προέλευση της λέξης, μια αρχαία παρετυμολογία, ή έστω έλξη, από το ρ. λάζω κατά τη θεωρία 3, ανωτέρω, δεν θα ήταν παράλογη: στον Ησύχιο το ρήμα σημαίνει εξυβρίζω. Κλωτσάω και εξυβρίζω θα ταίριαζε καλά με την εικόνα των Χετταίων γελωτοποιών.

  98. sarant said

    Πιδύε, σε ευχαριστώ, εξαιρετική η σύνοψή σου και πειστικά τα περί Χετταίων.

  99. https://www.academia.edu/25851396/_Aluzinnu_Versus_%E1%BC%80%CE%BB%CE%B1%CE%B6%CF%8E%CE%BD_On_the_Use_of_Medical_Terminology_in_the_Babylonian_and_Greek_Comic_Traditions._In_AOAT_436_2016_587_603

  100. π2 said

    99 Δύτη, τα βλέπω:

    Click to access Theres_No_Fool_Like_an_Old_Fool_The_Mesopotamian_Aluzinnu_and_its_Relationship_to_the_Greek_Alazon_-_KASKAL_14_2017_187-210.pdf

Σχολιάστε