Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σεπτεμβρίου εορτολόγιο, πριν 125 χρόνια

Posted by sarant στο 2 Σεπτεμβρίου, 2015


rmartyr3Από τον Οκτώβριο πέρσι άρχισα να παρουσιάζω κάθε αρχή του μηνός το Ημερολόγιο του Ρωμηού 1889. Τα ημερολόγια αυτά ήταν ένα πολύ συνηθισμένο είδος εντύπου από το 1880 ως το 1930 περίπου. Κυκλοφορούσαν τον Δεκέμβριο και είχαν το ημερολόγιο της επόμενης χρονιάς, συνήθως με μια σελίδα για κάθε μήνα, διανθισμένο με διάφορες χρήσιμες πληροφορίες και με κάποια στιχουργήματα ή ανέκδοτα. Σταδιακά, προστέθηκε και φιλολογική ύλη, κι έτσι στα επόμενα ημερολόγια το ημερολογιακό στοιχείο είχε περάσει στο περιθώριο ή και απουσίαζε εντελώς -όπως, ας πούμε, στο Ημερολόγιο του Μπουκέτου, που έβγαλε γύρω στα 8 ετήσια τεύχη από το 1925 έως το 1932 (το έχω παρουσιάσει εδώ).

Ημερολόγια τέτοια βγαίνουν ακόμα, πολυσέλιδα και φιλολογικά. Με ένα από αυτά, το Λεσβιακό ημερολόγιο, έχω συνεργαστεί κι εγώ ως εκ πατρός Λέσβιος.

Ο Σουρής, όσο έβγαζε τον Ρωμηό, την έμμετρη εβδομαδιαία εφημερίδα του, έβγαλε και μερικά “Ρωμηού ημερολόγια”, αν και όχι κάθε χρόνο (Στην Ανέμη υπάρχουν τρία ή τέσσερα). Το “Ρωμηού ημερολόγιον με το μαρτυρολόγιον” του 1889, που λογικά θα κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1888.

Γραμμένο ολόκληρο από τον Σουρή (“Εργασία του Σουρή τύποις αδελφών Περρή) είχε 36 σελίδες και απαρτιζόταν μόνο από το έμμετρο και σατιρικό “μαρτυρολόγιο” του κάθε μήνα (“Των μηνών η δωδεκάς / με προσθέσεις μερικάς”), με λίγα σκίτσα από τον σκιτσογράφο του Ρωμηού, χωρίς να έχει καν σελίδες με ημερολόγιο.

Όπως μπορείτε να δείτε, ήταν όλο έμμετρο, από τον τίτλο ίσαμε την αναφορά της τιμής στο οπισθόφυλλο: Εις μεν το εσωτερικόν λεπτά πενήντα η τιμή εις δε το εξωτερικόν εξήντα με προπληρωμή.

Αυτά τα «εορτολογικά-μαρτυρολογικά» άρθρα τα έβαζα άλλοτε την πρώτη του μηνός, ίδια μέρα με το Μηνολόγιο, άλλοτε την επόμενη, όταν δεν προλάβαινα να γράψω κάτι άλλο, όπως συμβαίνει σήμερα. Χρησιμοποιώ χρόνο αόριστο, επειδή με το σημερινό άρθρο τελειώνει ο κύκλος των 12 μηνών (είχαμε αρχίσει τον Οκτώβριο του 2014) οπότε εδώ σταματάει η δημοσίευση του εορτολογίου του Σουρή εκτός αν ανακαλύψω έμμετρα εορτολόγια άλλης χρονιάς.

Σεπτέμβριος —Φθινόπωρον, ξεραίνονται τα φύλλα
και παύει πλέον έρωτας να ψάλ’ η Φιλομήλα,
μετοικεσίας δ’ άρχεται πολύμοχθος αγών
κι ο ήλιος ευρίσκεται απάνω στον Ζυγόν,
πλην των Ρωμιών ο τράχηλος ζυγόν δεν υποφέρει
και άλλες γειτονιές ζητούν και άλλα νέα μέρη.

Της Θεοτόκου Σύναξις και Συμεών Στυλίτου,
που σ’ ένα στύλο πέρασε η άχαρις ζωή του,
κι εκοίταζε τους ουρανούς με ανοικτό το στόμα,
κι από σκουλήκια γέμισε το άχραντόν του σώμα,
και αν κανένα τύχαινε σκουλήκι να του πέσει
το έπιανε και το ’βαζε στην πρώτη του τη θέση,
ο Ιησούς ο του Ναυή, αυτός που μιαν ημέρα
τον ήλιο εσταμάτησε απάνω στον αιθέρα,
κι ο κόσμος εσκοτείνιασε ημέρα μεσημέρι
κι ετρέχανε οι άνθρωποι με το κερί στο χέρι
-ο μάρτυς Σεβηριανός, Ιωακείμ και Άννης,
προς τούτοις κι ο Ιωακείμ εκείνος Βαλαβάνης,
που ομιλεί στον «Παρνασσό» με θέρμην και σπουδήν
και ξέρει και ανέκδοτα του Χόντζα Ναστραδίν.

Ο άγιος Κυριακός ο αναχωρητής,
προς τούτοις δε ο Κυριακός, σοφός καθηγητής,
που έγινε και Πρύτανις του Πανεπιστημίου
κι ετίμησε τον Γλάδστωνα διά λαμπρού μνημείου,
και εις τον νου του έβαλε διά να παίξει ρόλον
παντού να στήσει προτομάς των Φιλελλήνων όλων,
προς τούτοις και ο Κυριακός, ο τόσον άτυχης,
ο μακαρίτης Δήμαρχος αρχαίας εποχής,
που πάντα υποψήφιος στας εκλογάς φυτρώνει,
αλλ’ άδικα τα έξοδα της κάλπης του πληρώνει.

Βαρούχ προφήτης, κοιμηθείς εκατοντάδα χρόνων,
χωρίς ο ύπνος να κοπεί επί λεπτόν και μόνον,
διότι ούτω ήθελε ο ύψιστος Θεός,
προς δε Βαρούχας έτερος, ο φαρμακοποιός,
που είναι πάντα έξυπνος και διόλου δεν νυστάζει
και με τα μάτια τέσσερα τις όμορφες κοιτάζει,
άλλος προφήτης Ιωνάς και πλήρης Ιστορίας,
που μια φορά τον έχαψε μεγάλος καρχαρίας,
κι αφού τον είχε μέσα του τρεις νύκτες και τρεις μέρες
τον έβγαλε ακέραιον στου Πειραιώς τις ξέρες.

Ευμένιος, εκ Γόρτυνος, επίσκοπος και λιάπης,
μνήμη Σοφίας, Πίστεως, Ελπίδος και Αγάπης,
Καλλίστρατος κι οι συν αυτώ, μεγάλοι εν ανθρώποις,
η του Σταυρού ανύψωσις, Φωκάς ο της Σινώπης,
προς τούτοις κι ο παπα-Φωκάς, που ψάλλει, τον βαρύ
νομίζω δε πως λειτουργά στη βρύση του Ψυρρή,
γενέθλια της Μαριάμ, η μνήμη του Κοδράτου,
που ταμπουρά επαίζανε σπουδαίο τ’ άντερά του,
ο Μωυσής, που έτρεχε απάνω στα βουνά
και του Θεού τας εντολάς επήρε στο Σινά,
και στους Εβραίους έγινε μεγάλη εορτή,
αλλά γραμμένες έμειναν μονάχα στο χαρτί,
γιατί καμιά δεν φύλαξε κι αυτός ο Μωϋσής,
πολύ δε περισσότερον εγώ και όλοι σεις.

Το στιχούργημα του Σουρή περιέχει ένα σωρό αναφορές σε πρόσωπα και πράγματα της εποχής του, που έχουν ξεχαστεί 125 χρόνια μετά. Για να αναφέρω μόνο ένα, γκουγκλίζοντας βρίσκω ότι ο Ιωακείμ Βαλαβάνης (1858-1921) ήταν λόγιος από την Καππαδοκία που εκείνη την εποχή σπούδαζε με υποτροφία στην Αθήνα και έδινε διαλέξεις, ενώ αργότερα επέστρεψε στην Πόλη. Ή, ο καθηγητής Κυριακός που τίμησε τον Γλάδστωνα είναι ο καθηγητής Παναγιώτης Κυριακός -και εδώ μπορείτε να βρείτε περισσότερα για τον ανδριάντα του Άγγλου πολιτικού.

Ωστόσο, ίσως έχει περισσότερο ενδιαφέρον να σταθούμε στον τρίτο στίχο: μετοικεσίας άρχεται πολύμοχθος αγών. Πράγματι, στα τέλη του 19ου αιώνα τα μισθωτήρια συμβόλαια των σπιτιών άρχιζαν την 1η Σεπτεμβρίου και ήταν πολύ συνηθισμένο οι ενοικιαστές να αλλάζουν σπίτι ακόμα και κάθε χρόνο ή έστω κάθε δυο χρόνια.

Αυτό είναι αδιανόητο για μια σημερινή οικογένεια με τις τόσες οικιακές συσκευές και τα χίλια δυο συμπράγκαλα, τζάντζαλα και μάντζαλα, αλλά ήταν συνηθισμένο τότε, που τα νοικοκυριά είχαν πολύ λιγότερα πράγματα. Και δεν μετακόμιζαν κάθε Σεπτέμβρη μόνο οι μεροκαματιάρηδες, αλλά και οι πιο εύποροι. Ενδεικτικά, η οικογένεια του (ταγματάρχη, τότε) Λεωνίδα Λαπαθιώτη, του πατέρα του ποιητή, άλλαξε από το 1888 ως το 1902 τις εξής διευθύνσεις: πλατεία Αγίων Θεοδώρων (εκεί γεννήθηκε ο ποιητής), Κολοκοτρώνη 59, Αθηνάς 27, Δώρου 4, Πατησίων απέναντι από το Μουσείο, 3ης Σεπτεμβρίου 10, 3ης Σεπτεμβρίου 50, πλατεία Ομονοίας, Χαλκοκονδύλη 44, Ζωοδόχου Πηγής 55, Ακαδημίας 64, Πανεπιστημίου απέναντι από το Οφθαλμιατρείο, ώσπου το 1902 αγόρασαν δικό τους σπίτι, αυτό που ρημάζει τώρα στη γωνία των οδών Κουντουριώτου και Οικονόμου: 12 σπίτια σε 14 χρόνια, σχεδόν κάθε χρόνο είχαν μετακόμιση (και δεν υπολογίζω δυο μετακομίσεις εκτός Αθηνών, όταν η οικογένεια ακολούθησε τον στρατιωτικό πατέρα στις μεταθέσεις του). Γράφει ο Λαπαθιώτης στην αυτοβιογραφία του: Μετακομίζαμε με τόσην ευκολία, για το παραμικρό!

Όσοι έχουν δεινοπαθήσει στις 2-3 μετακομίσεις που έκαναν (εξαιρούνται οι φοιτητικές), και έχουν στο πατάρι τους ακόμα κούτες από την προηγούμενη μετακόμιση που δεν θα τις ανοίξουν ποτέ αλλά θα τις πετάξουν άγγιχτες στην επόμενη, θα ζηλεύουν τους Αθηναίους του 1889!

 

55 Σχόλια to “Σεπτεμβρίου εορτολόγιο, πριν 125 χρόνια”

  1. spiral architect said

    Καλημέρα. 🙂
    Και φυσικά δεν υπάρχει καμία σχέση μεταξύ του δημάρχου Αθήνας Παναγή Κυριακού (που έδωσε τ’ όνομά του στην ομώνυμη αθηναϊκή πλατεία και του γιατρού και μετέπειτα καθηγητή του Πανεπιστήμιου Αθηνών Παναγιώτη Κυριακού για τον οποίο γραφει ο Γ. Σουρής.

  2. Παναγιώτης Κ. said

    Μικρή εμπειρία έχω από μετακομίσεις.
    Κρίνοντας όμως από τον παραφουσκωμένο στρατιωτικό σάκο και μια μπλε τσάντα που είχαμε στον στρατό καθώς και τις επτά μετακινήσεις-μεταθέσεις-αποσπάσεις που είχα σε όλη τη διάρκεια της θητείας μου, πρόκειται για μπελά.
    Επειδή οι Έλληνες δεν αποχωριζόμαστε τα πράγματά μας, έστω και αν δεν τα χρησιμοποιούμε, κάνουμε δύσκολη μια μετακόμιση.
    Όταν μιλώ σε νέους περί προσφυγιάς και ξεσπιτώματος και προκειμένου να σχηματιστεί μια ιδέα για το τι σημαίνουν όλα αυτά τους λέω: Μια μετακόμιση κάνουμε και αναστατώνεται η ζωή μας!

  3. Alexis said

    προς δε Βαρούχας έτερος, ο φαρμακοποιός,
    Αν ζούσε σήμερα ο Σουρής θα έγραφε και για τον άλλο Βαρούχα, τον «καθηγητή».
    (Δίνω πάσα στον Gee αν καταλάβατε για ν’ αρχίσει τα ποδοσφαιρικά του. 🙂 )

    Πάντως λίγο ντεφορμέ πρέπει να ήταν ο Σουρής όταν έγραφε τα παραπάνω. Παρατηρώ πολλές μετρικές ατέλειες, παρατονισμούς κλπ.

  4. Alexis said

    #2: Έχω αλλάξει συνολικά 9 σπίτια, 4 ως παιδί με τους γονείς μου, και 5 δικά μου ως ενήλικας. Αυτό που μένω τώρα υπολόγιζα ότι θα είναι και το τελευταίο, καθότι ιδιόκτητο.
    Τώρα με την οικονομική κρίση, δεν λέω πλέον τίποτα, αφού μπορεί να χρειαστεί να ξαναλλάξω!

  5. Και το μύθο του Ιησού του Ναυή μάλλον λάθος τον θυμόταν ο Σουρής. Δεν έκανε συσκότιση, αντιθέτως, παρέτεινε την ημέρα!
    Οι ακίνητες «ξέρες του Πειραιώς» όμως, όπου ξεβράστηκε ο Ιωνάς, μάλλον είναι ηθελημένη ιστορική ανακρίβεια 🙂

  6. «αμίμητες», να χ.. τον ορθογραφικό διορθωτή!

  7. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια και τις εμπειρίες από μετακομίσεις.

    5: Ναι, στήθι ηλιε δεν είπε;

  8. atheofobos said

    Μερικές επεξηγήσεις από τα αναφερόμενα στο ποίημα

    Φιλομήλα-Φαίνεται ότι εκείνη την εποχή ήταν δημοφιλής ο μύθος της Πρόκνης και Φιλομήλας που οι θεοί του Ολύμπου την έκαναν χελιδόνι .
    Ήδη το 1817 ο Κων/νος Νικολόπουλος στο ποίημα του Ωδή εις το Έαρ γράφει:
    Η δε φιλέρημος Φιλομήλα,
    νυν κεκρυμμένη επί των δέντρων
    Έρωτος πάθη και δυστυχίας
    Θρηνεί και ψάλλει μετ΄ευφωνίας.

    Ευμένιος, εκ Γόρτυνος, επίσκοπος και λιάπης- προφανώς ήταν Αρβανίτης γι΄αυτό και τον λέει Λιάπη.

    βρύση του Ψυρρή- Αυτή βρισκόταν στην σημερινή πλατεία Ηρώων στην οποία υπήρχε προηγουμένως η εκκλησία του Αγίου Αθανασίου του Ψυρρή, η οποία κατεδαφίστηκε τι 1856. Επρόκειτο για μια μικρή εκκλησία, ιδιοκτησίας του ίδιου του Ψυρρή, απο τον οποίο ονοματοδοτήθηκε η συνοικία. Περιμετρικά της εκκλησίας υπήρχε μεγάλος αύλειος χώρος, ενώ κοντά του υπήρχε και βρύση, που επίσης έφερε το όνομα του ιδιοκτήτη Ψυρρή.

  9. spiral architect said

    @4: Τότε δεν (σου) είναι ιδιόκτητο, ή μάλλον είναι, αλλά ανήκει στην τράπεζα. 😦
    Βάρδα και μακρυά! 👿

  10. cronopiusa said

    Η μετακόμιση από την Αθήνα στο Καναδά -βάζεις τα πράγματα σου σε μια φορτωτική παίρνεις ένα αεροπλάνο και φεύγεις- εμένα θα μου κοστίσει 2000 ευρώ, του Σύρου 20000…

    Καλή σας μέρα

  11. Alexis said

    #9: Ισχύει κι αυτό (να μου το πάρει η τράπεζα) αλλά μάλλον είναι πολύ μικρή η πιθανότητα.
    Πιο πιθανό βλέπω να χρειαστεί ν’ αλλάξω τόπο κατοικίας λόγω δουλειάς!

  12. atheofobos said

    1
    Νομίζω πως ο Κυριακός που αναφέρει είναι ο δύο φορές Δήμαρχος Αθηνών Παναγής Κυριακός (1829-1901)

    ο Κυριακός, ο τόσον άτυχης,
    ο μακαρίτης Δήμαρχος αρχαίας εποχής,
    που πάντα υποψήφιος στας εκλογάς φυτρώνει,
    αλλ’ άδικα τα έξοδα της κάλπης του πληρώνει.

    Το Ημερολόγιο αυτό κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1888.
    Η δεύτερη θητεία το Κυριακού ήταν από 24 Απριλίου 1874 – 10 Μαΐου 1879 δηλαδή πάνω από 11 χρόνια πριν, οπότε γι΄αυτό και τον χαρακτηρίζει ως μακαρίτη Δήμαρχο αρχαίας εποχής.
    Ο Κυριακός προφανώς θα είχε προσπαθήσει ανεπιτυχώς να εκλεγεί βουλευτής μετά την δημαρχιακή του θητεία στις εκλογές της 23 Σεπτεμβρίου του 1879,του 1881, του 1885 και του 1887.

  13. atheofobos said

    12
    Διόρθωση: 9 χρόνια.

  14. Γς said

    Ενα σωρό μετακομίσεις κι εγώ.

    Εδώ ως βοηθός στη μετακόμιση της Φωφώς

  15. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    8-12: Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες.

    12 Ο Σουρής αναφέρει δυο Κυριακούς, και τον Παναγιώτη και τον Παναγή, τον δήμαρχο.

  16. Ήθελα κάποτε να δώσω εξετάσεις στη ΣΜΑ και χρειάστηκα μια βεβαίωση κατοικίας από Αστυνομία. Πήγα στο Αιγάλεω, που έμενα τότε, και ο αστυνόμος μου ζήτησε προηγούμενες διευθύνσεις. Εγώ ήμουν παιδί χωρισμένων γονιών που ήθελαν να με ξεφορτώνονται με την πρώτη ευκαιρία και του λέω : Μέχρι τα εφτά μου Αιγάλεω διεύθυνση Α της μητέρας, μέχρι τα εννιά μου Ακαδημία Πλάτωνος διεύθυνση Β του πατέρα, μέχρι τα έντεκά μου Αιγάλεω διεύθυνση Α, μέχρι τα δεκατρία μου Βοτανικός νέα διεύθυνση Γ του πατέρα, μέχρι σήμερα Αιγάλεω διεύθυνση Α.
    Μου λέει «Για ξαναπέστα! Του τα ξαναλέω. Και μου λέει «Ώστε άλλαζες συνέχεια διευθύνσεις! Πάρα πολύ ύποπτο! Θα σε ειδοποιήσουμε μετά τον έλεγχο που θα κάνουμε».
    Την βεβαίωση, δεν μου την χορήγησε.

  17. Γς said

    ΣΚΑΙ τώρα:

    Γνωστή δημοσιογράφος σχολιάζει κάτι δηλώσεις που τις χαρακτηρίζει «κόπιράϊτ» κάποιων άλλων, εννοόντας «κόπι πέιστ» προφανώς

  18. Alexis said

    Και βέβαια ο Μέιμαρ συνεχίζει την προεκλογική του εκστρατεία στο γνωστό του στυλ «εγώ μιλάω με τη γλώσσα της πιάτσας γιατί είμαι λαϊκός άνθρωπος».
    Χθες λάνσαρε στο πολιτικό λεξιλόγιο και τον «αυτοφωράκια».
    Απορία (προς Νικοκύρη): Υπάρχει η λέξη στο ΧΛΑ, που έχει καταγράψει και άλλες παρόμοιες λέξεις της αργκό;

  19. Corto Maltese said

    Όταν ο Άκης Πάνου ρωτήθηκε ποιον στιχουργό είχε ως πρότυπο, απάντησε: μόνον ένα, τον Σουρή.

  20. spiral architect said

    @18: Μόνο στο σλανγκ.

  21. Ιάκωβος said

    Επιβεβαιώνω. Η μάνα μου έλεγε ακριβώς αυτό, για τις μετακομίσεις του Σεπτέμβρη, που είχε γίνει κάτι σαν έθιμο. Θα μπορούσε να υπάρχει λόγος για τη μετακόμιση, συνήθως ασήμαντος, πχ ένας τσακωμός με τη γειτόνισσα, ή γινόταν απλά για αλλαγή. Τη μια φορά κέντρο, μετά παραέξω.
    Φυσικά λίγα τα πράματα, φτηνά τα μεταφορικά, οπότε…

    Σήμερα είναι αλλιώς. Μου έχει κάνει εντύπωση πόσα πράματα χωράνε μέσα σ’ ένα σπίτι. Υπάρχουν και μερικοί που είναι συλλέκτες από χαρακτήρα. Όχι ότι συλλέγουν αντικείμενα αξίας. Γενικά μαζεύουν σκατολοΐδια. Πριν χρόνια, βοήθησα μια φίλη να μετακομίσει, ε, μαζί με άλλον ένα φίλο μας και τους εργάτες μαζεύαμε δυο μέρες. Από ένα σπίτι τριαμισάρι, βγήκανε πέντε φορτηγά τίγκα. . Κόλαση.

    Τα πολλά αντικείμενα στο σπίτι, μου προξενούν φρίκη. Φυσικά αν έχει κανείς βιβλία ή δίσκους ή κάποιου είδους αρχείο, ή πίνακες, είναι διαφορετικά. Το ιδανικό μου σπίτι είναι ένα μεγάλο και άδειο, γιαπωνέζικο ζεν τύπου. Αν και τώρα τελευταία όλοι ζούμε στο στυλ Ζεν. (Ζεν έχουμε λεφτά).

    Οι Γιαπωνέζοι παραδοσιακά, και πίνακες να είχαν, εκθέτανε έναν κάθε φορά στην τοκονόμα, την είσοδο του σπιτιού.

    Ο Φασιανός είχε γράψει κάτι για τα πολλά αντικείμενα που έχουμε σήμερα και κατέληγε με το ρητό, που το έχουμε υιοθετήσει σπίτι μου και το λέμε: «Καλύτερα να είμαστε σκύλοι ή γάτες ή άλλα ζώα»

  22. Ιάκωβος said

    Έχω και ιδεολογικό θέμα με τα αντικείμενα 🙂
    Κάποια στιγμή θα πνίξουν την ανθρωπότητα.
    Πχ αυτή η θήκη για μπανάνα http://images.huffingtonpost.com/2008-03-22-bguard.jpg
    και ο μηχανικός σπάστης αυγών

    Είναι η περίφημη επιχειρηματικότητα και η ανάπτυξη. Φυσικά όλα καταλήγουν εδώ:

    http://ih.constantcontact.com/fs167/1102045959036/img/278.jpg?a=1112640071273

  23. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    21 Είναι και κάτι άλλο που διευκόλυνε τις μετακινήσεις, οι σχετικά μικρές αποστάσεις σε μια μικρότερη Αθηνα: δες τα σπίτια του Λαπαθιώτη (στο άρθρο) σε τι ακτίνα βρίσκονταν

    18-20: Δεν το έχω μαζί μου το ΧΛΑ

    16 Πολύ αστείο!

    17 Τι ράιτ, τι πέιστ

  24. # 3

    Αλέξη, γειτονόπουλο, ο ασχετίδης «καθηγητής» με την γραβάτα. Μετριούνται στα δακτυλα τα παιχνίδια Α Εθνικής που σφύροξε, μετά ανακαλύψανε τα προσόντα του. Ημουν συμμαθητής με την αδερφή του στο δημοτικό

  25. # 21

    εννοείαι πως είμαι o Gpoint ή gpointifview

  26. # 5

    Μάλλον ο Σουρής είχε υπ ‘οψιν του το σκοτείνιασμα του ήλιου που έκανε ο Κρίσνα ώστε να μπορέσει ο Αρτζούνα να σκοτώσει τον Ζαγιαντράτα που νόμισε πως πέρασε η μέρα και αποκαλύφθηκε. Εξ άλλου και αυτό ήταν κατά κάποιο τρόπο παράταση της μέρας 9η μοναδική που είχε δυό «ανατολές) και είναι αρκετά πιο αληθοφανές από το παραμύθι του Ναυί

  27. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Φιλομήλα
    Το κορίτσι βούλιαξε
    στο μεγάλο βάλτο.
    Ένας σκύλος ούρλιαξε
    μες στην ερημιά.

    Για τη νύχτα μίλα μου,
    το λυχνάρι πάρ’ το.
    Σαν τη Φιλομήλα μου
    δε θα βρω καμιά.

    Σκότωσα το διάκονο
    μες στην εκκλησία.
    Πίκρα και παράπονο
    δεν υπάρχει πια.

    Τίναξα απ’ τον ώμο μου
    την απελπισία,
    χάραξα το δρόμο μου
    στην κακοτοπιά.

    Ήρθαν άγρια κύματα
    ένα δύο τρία
    κι από τ’ αμαρτήματα
    πήραν τα μισά.

    Κι είπανε πως άμυνα
    κράτησαν στην Τροία
    δυο μικρά κυκλάμινα
    δυο πουλιά χρυσά.

  28. Ιάκωβος said

    23,
    Ναι, σωστά. Στους πρώτους Ολυμπιακούς πχ η Αθήνα είχε κάπου 120.000 κατοίκους. Η οικονομική δύναμη και η ταξική καταγωγή θα περιόριζε τις επιλογές στη μετακόμιση. Και σήμερα έχω παρατηρήσει, οι πιο πολλοί μετακομίζουν στην περιοχή που έχουν συνηθίσει.

    5,
    Οι ξέρες του Πειραιά, προφανώς θα αναφέρονται σε κανέναν Ιωνά, Πειραιώτη, που μπορεί να είχε μαγαζί εκεί.

    26,
    μάλλον το έμπλεξε με το θάνατο του Ιησού στο σταυρό, τότε που σκοτίστηκε ο ήλιος και σκίστηκε το παραπέτασμα του ναού. Τον Αρτζούνα τον ήξερε,άραγε, ο Σουρής; Η έκδοση της μετάφρασης του Νάλα και της Νταμαγιάντης από τον Μαβίλη και το Θεοτοκά έγινε το 1923.

    Αν και έχω διαβάσει ότι ο πρώτος που μετάφρασε Μαχαμπαράτα στα Ελληνικά και ο πρώτος σε ευρωπαϊκή γλώσσα ήταν ο Αθηναίος λόγιος Γαλανός, που έφυγε για την Ινδία μετά την Επανάσταση του 21.Δεν το χω ψάξει όμως.

  29. Γς said

    23:

    >17 Τι ράιτ, τι πέιστ

    Δεν νομίζω ότι λέγεται.

    Υπάρχει Copy-write με την έννοια του copy-paste;

    Μάλλον το copyright είχε στο νου

  30. sarant said

    Ασφαλώς αυτό είχε στο νου της, πλάκα έκανα

  31. Ιάκωβος said

    26, 28
    Μια διορθωτική δήλωση, ο Γαλανός έφτασε στη Βεγγάλη το 1876. Για την επανάσταση έμαθε όταν ήταν στην Ινδία και έστειλε κείμενά του στις επαναστατικές αρχές της Πελοποννήσου.

    Έχει αρκετά κι ενδιαφέροντα η Βίκη. .

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%93%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CF%82

  32. 14, …Εδώ ως βοηθός στη μετακόμιση της Φωφώς…

    Γς, αληθεύει ότι επρόκειτο για faux Φωφώ;

  33. sarant said

    31 Το 1776 έφτασε. Πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία της Βίκης.

  34. giorgos said

    http://katotokerdos.blogspot.gr/2010/06/2.html
    μιά εξήγηση γιά τό πώς βρέθηκαν οί έλληνες εκεί κάτω…

  35. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    22 – Μόνο που ο φωτογραφία είναι φτιαχτή. Το μειονέκτημα των «οικολόγων» είναι ότι ενώ δαιμονοποιούν την τεχνολογική εξέλιξη, δεν δίνουν εφικτές λύσεις, το οξύμωρο, είναι ότι χρησιμοποιούν και οι ίδιοι όλες τις τεχνολογίες που κάνουν την ζωή τους πιο εύκολη, παράγοντας τα ίδια σκουπίδια με τους υπολοίπους που κατηγορούν. Γνωρίζεις μήπως πού καταλήγουν οι μωρουδίστικες πάνες και οι σερβιέτες περιόδου των γυναικών; (μιλούμε για μερικά δις την ημέρα) τι λύση προτείνουν οι οικολόγοι γι αυτό το θέμα, και πόσοι εφαρμόζουν εναλλακτικές λύσεις;

  36. cronopiusa said

    Της Θεοτόκου Σύναξις και Συμεών Στυλίτου

    1η ΣΕΠΤΕΜΒΡΊΟΥ (εορτή του αγίου Συμεών του Στυλίτη) ΣΤΗΝ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ

  37. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    32 – Κόντρα στο καταθλιπτικό ρεύμα, παραμένεις σταθερή χιουμοριστική αξία.
    Στο ξαναλέω, γράψε βιβλίο, στην χειρότερη, μόνο όσοι σχολιαστές γελάμε με τα σχόλιά σου να το αγοράσουμε, δεν θα μπείς μέσα, ενώ με λίγη αβάντα από το ιστολόγιο, είναι βέβαιο πως θα κάνει επιτυχία.

  38. nikiplos said

    Στην αρχή το «Ιωνάς» με πήγε κάπως παρατονισμένο στο Ίωνας (Δραγούμης), όμως με τίποτε δεν συνδέεται (ο Δραγούμης) ούτε με τον Πειραιά, ούτε με τις ξέρες του… Ενδεχομένως να ήταν κάποιος δραστήριος Ιερέας ή και επίσκοπος της περιόχας, πρωθύστερος της Χρυσοπηγής…

  39. Όντως πολύ ενδιαφέρουσα η ιστορία του Γαλανού. Αν θυμάμαι καλά, τον αναφέρει ο Παπαρρηγόπουλος (ίσως ο Καρολίδης, στις υποσημειώσεις του), που λέει ότι μετέφρασε τη Bhagavad Gitâ σε ομηρική γλώσσα ως «Θεσπέσιον Μέλος»και τονίζει ότι «ετελεύτησεν ως Χριστιανός». Όποιος έχει πρόχειρο τον Παπ., ας το κοιτάξει — στην αρχή πρέπει να είναι.
    Αλλά Παναγία μου — ποιος έβγαζε, έστω και το 18ο αιώνα, την κόρη του Κάργια;

  40. Καταπληκτική η ιστορία του Γαλανού. Λίγο αργότερα υπήρχε και ο Παναγιώτης Ποταγός: εδώ το ωραίο κείμενο του Κόντογλου http://www.arcadians.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=415&Itemid=41

  41. # 28

    Στα γαλλικά μετάφραση της Μαχαμπαράτα υπήρχε από το 1787.νομίζω πως ο Σουρής ήξερε γαλλικά

  42. sarant said

    39 Κι εγώ αυτό σκέφτηκα για την Κάργια 🙂

  43. Από το 1990 μέχρι το 2001 είχα κάθε χρόνο και μια (τουλάχιστον) μετακόμιση. Αν δεν άλλαζα εγώ σπίτι, άλλαζε ο κολλητός μου. Κι είχα και προβλήματα με τη μέση. Οπότε όταν πήγα δυο ακτινογραφίες στη φυσιοθεραπεύτρια, μια του 89 που με είχε πιάσει για πρώτη φορά και μια του 2002 που άλλαξε τακτική, άρχισα γυμναστική και έχω ηρεμήσει κατά πολύ, μου λέει: «Μα τι έκανες ολ’ αυτά τα χρόνια; Μετακομίσεις έκανες;» Κι είχε πέσει μέσα…

  44. Γς said

    Κάργια. Ηχητικά παραπέμπει και στην καριόλα, αλλά ετυμολογικά δεν έχει ουδεμία σχέση

  45. 37, Είναι για να παίζεις στο χιουμοριστήριο! 🙂

  46. Γς said

    32:

    Οχι!

    Η Φωφώ
    πού ‘χει ένα …
    πω, πω, πω, πω
    η Σουλτάνα η Φωφώ

    —-

    Τελικά του έφαγε ότι είχε και δεν είχε [+ μια Τογιότα Κορόλα] και χωρίσανε.
    Και μια μέρα [1978] μια Mercedes 450SL μου κάνει κωλιές.
    Ηταν η Φωφώ.
    Δωράκι γιου εφοπλιστή.

  47. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    45 – ΧΑΧΑΧΑ εσύ θα έχεις εγγυημένα κέρδη.

  48. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    http://www.altsantiri.gr/homepage/katerina-akrivopoulou-i-kinigi-ke-ta-tomaria/

  49. Βάταλος said

    Αγαπητοί κύριοι, επιτρέψατε και εις τον γερο-Βάταλον να σάς απασχολήση με εν ζωτικής σημασίας θέμα διά το Ρωμέικον…

    1) Ως – ασφαλώς – γνωρίζητε, τυγχάνω Έλλην της Διασποράς και ειργάσθην επί 35 έτη εις τας ΗΠΑ. Γνωρίζω πρόσωπα και πράγματα των ανεπτυγμένων Δυτικών Χωρών (όπως ασφαλώς και ο ρέκτης κ. Σαραντάκος) και σάς διαβεβαιώ ότι αυτό που συμβαίνει εις το Ρωμέικον με την απόκρυψιν των στοιχείων των παρανομούντων, δεν συμβαίνει ούτε εις την Ζουαζιλάνδην. Προ ημερών συνελήφθη εν Φλώριδα μία πανεύμορφος νεάνις ονόματι Arielle Engert, 24 ετών, διά τροχαίαν παρέμβασιν (οδήγησις υπό την επήρειαν μαριχουάνας και αλκοοόλ). Η αφελής νέα, μαστουρωμένη όπως ήτο, ηθέλησε να αποφύγη την κλήσιν και το πρόστιμον και κατέφυγε εις κατ’ εξοχήν Ρωμέικην μέθοδον: Επρότεινε εις τους 2 αστυνομικούς που την συνέλαβαν να τους κάμη διπλήν πεολειχίαν, διά να γλυτώση το πρόστιμον. Το αποτέλεσμα ήτο ότι οι αστυνομικοί την επήγαν αρμοδίως και ηναγκάσθη να πληρώση 5.000 δολάρια διά να αφεθή ελευθέρα, ενώ εις την επικειμένην δίκην θα καταδικασθή οπωσδήποτε, πληρώνουσα νέα πρόστιμα. Το χειρότερον όλων ήτο ότι διεπομπεύθη εις όλην την Αμερικήν και δεν θα τολμά πλέον να κυκλοφορήση εις τον δρόμον.

    http://www.newmoney.gr/diethni/item/248712-prosferthike-na-kanei-stomatiko-erota-se-astinomikous-gia-na-min-tis-kopsoun-klisi

    2) Τοιουτοτρόπως ενεργούν τα πολιτισμένα κράτη, αγαπητοί μου Ρωμιοί: Ο φόβος του ρεζιλέματος είναι το ισχυρότερον κίνητρον διά να μη παρανομήση ο πολίτης. Εδώ εις το Ρωμέικον συμβαίνει το ακριβώς αντίθετον: Ούτε το όνομα της τηλεπαρουσιαστρίας που έκαμε όργιον με πλουσίους Άραβας και κατέληξε με 19 αιματοκρίτην εμάθαμε http://www.protothema.gr/life-style/Gossip/article/505076/kala-stin-ugeia-tis-i-ellinida-parousiastria-pou-nosileutike-meta-apo-orgio-me-araves-/, ούτε τον κίναιδον βουλευτήν που εζήτει επιβήτορας από την μαφίαν της Μυκόνου, ούτε τα ονόματα των αλλοδαπών εγκληματιών που κακοποιούν καθημερινώς Ρωμιές γριούλες διά να τους αρπάξουν την σύνταξιν και πάει λέγοντας…

    Εις τας ΗΠΑ, όπως είδατε, μέχρι την φωτογραφίαν και την ταυτότητα της προθύμου διά πεολειχίαν νεάνιδος έβγαλαν στην φόρα τα ΜΜΕ και να δούμε αν θα τολμήση εις το προσεχές μέλλον άλλη Αμερικανιδούλα να δωροδοκήση αστυνομικόν διά του «λεσβιάζειν» (= κάμνω πεολειχίαν εις τα αρχαία ελληνικά). Εγώ ο ίδιος είδα την είδησιν εις το CNN και ικανοποιήθην ότε την εδιάβασα εις το έγκυρον οικονομικόν Ιστολόγιον του Ρωμέικου newmoney.gr

    3) Ο είς εκ των γαμβρών μου είναι ταξιτζής εν Αθήναις και με διαβεβαιοί ότι αι Ρωμιαί νέαι αρέσκονται να χρησιμοποιούν την μέθοδον της Αμερικανιδούλας από την Φλώριδα διά 20 ή 30 ψωροευρώ. Έχει επανειλημμένως συμβή εις τον γαμβρόν μου να λάβη «κούρσαν» από τα γνωστά κέντρα της Παραλιακής ή της Ιεράς Οδού ανηλίκους μαθητρίας όμορφες σάν τα κρύα νερά. «Πού πάμε κορίτσια;» ερωτά ο γαμβρός μου και εκείναι του λέγουν κάποιο από τα βόρεια προάστια. Μόλις φθάσουν εις τον προορισμόν των, το ταξίμετρον (με την διπλήν ταρίφαν) δεν γράφει παραπάνω από 30-40 ευρώ. ΚΙ ΟΜΩΣ: Αι ανήλικοι Ρωμιαί (εύμορφοι ωσάν τα κρύα νερά, επαναλαμβάνω) του λέγουν: «Μπάρμπα, να σού κάνουμε μια πίπα να πατσίσουμε;».

    Το ίδιο ακριβώς πράττουν και αν τους συλλάβη αστυνομικός διά τροχαίαν παράβασιν, με διαβεβαιοί ο γαμβρός μου. ΚΙ ΟΜΩΣ: Αν εζούσαν εις ΗΠΑ, και έπραττον αυτό το τελευταίον, θα διεπομπεύοντο παναμερικανικώς όπως η άτυχος Αριέλλ Ένγκερτ, η οποία (όπως με πληροφορεί τώρα η εγγόνα μου) είναι γόνος πλουσιωτάτης Εβραϊκής οικογενείας της Φλώριδας και αυτό το τονίζουν τα Αμερικανικά ΜΜΕ. ΚΙ ΟΜΩΣ: Αυτό καθόλου δεν έκαμε τα ΜΜΕ να μη την διασύρουν, όπως θα συνέβαινε εδώ εις το Ρωμέικον με την θυγατέρα κάποιου πολιτικάντη…

    ΙΔΟΥ, διατί προοδεύουν τα Δυτικά Κράτη, αγαπητοί μου Ρωμιοί, ενώ εσείς πάτε κατά Διαβόλου…

    Μετά τιμής
    Β.

    ΥΓ: Με αφορμήν το πάθημα της Εβραιοπούλας Αριέλ, σήμερον (Πέμπτη) το μεσονύκτιον θα προβώ εις μίαν σπουδαίαν αποκάλυψιν: Πώς έλεγον οι αποβλακωμένοι από τον Ραββίνον Χριστόν, Βυζαντινοί, την πεολειχίαν; Την απάντησιν την δίδει το «Λεξικόν Σουΐδα» και θα συναρπάση κάθε φιλομαθή αναγνώστην του παρόντος Ιστολογίου…

  50. Γς said

    Goodnight my little friend, Aylan Kurdi… and may all the children in the world sleep in beds only.

    Costas Bouyioukos in Face Book

  51. Απίστευτοι ΠΑΟΚτσήδες για τον παικταρά (παλαίμαχο) Βούλγαρο Μπερμπάτωφ :

    » Κάναμε και μεις μετά από χρόνια μια μεταγραφή αεροδρομίου και θάρθει από την Σόφια με το αμάξι του !!!!!! «

  52. Βέβαια ο μπερμπάντωφ δεν έρχεται πρώτη φορά στην Τούμπα… είχε ξανάθει στα 19 του να δοκιμασθεί και τον απέρριψε ο γνωστός γιδοβοσκός Αναστασιάδης !

  53. Παναγιώτης Κ. said

    @27. (΄Εφη) !!!!

  54. 46, …Τελικά του έφαγε ότι είχε και δεν είχε [+ μια Τογιότα Κορόλα] και χωρίσανε.
    Και μια μέρα [1978] μια Mercedes 450SL μου κάνει κωλιές.
    Ηταν η Φωφώ.
    Δωράκι γιου εφοπλιστή….

    Στην θέα του δώρου του εfauxπλιστή ο τύπος θα πρέπει να αναfauxνησε
    «Βρε την Κορόλα…»

  55. sarant said

    54 Α, πρέπει να τα βγάλουμε σε ανθολογία!

Σχολιάστε