Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Οι Εσταυρωμένοι Σωτήρες, ιστορικό μυθιστόρημα του Δημ. Σαραντάκου – 5

Posted by sarant στο 10 Νοεμβρίου, 2020


Εδώ και λίγο καιρό άρχισα να δημοσιεύω σε συνέχειες, κάθε δεύτερη Τρίτη, το ιστορικό μυθιστόρημα του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, «Οι εσταυρωμένοι σωτήρες». Η σημερινή συνέχεια είναι η πέμπτη. Η προηγούμενη βρίσκεται εδώ. Βάζω μαζι και τις υποσημειώσεις, παρόλο που είναι πάρα πολλές.
Σήμερα περναμε στο τρίτο κεφάλαιο και γνωρίζουμε και τον τρίτο πρωταγωνιστή του μυθιστορήματος.

ΩΣ ΙΟΥΔΑΣ Ο ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ ΕΠΕΙΣΕ ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΜΗ ΑΠΟΓΡΑΨΑΣΘΑΙ ΤΑΣ ΟΥΣΙΑΣ

Συνέβη τις ημέρες εκείνες και ο Καίσαρας Αύγουστος έβγαλε διάταγμα να απογραφεί όλη η οικουμένη1, που βρισκόταν κάτω από την εξουσία του. Η Απογραφή αυτή ήταν η πρώτη που έγινε και πραγματοποιήθηκε στα μέρη εκείνα από τον ηγεμόνα της Συρίας Κυρήνιο. Και όλοι έπρεπε να πάνε στην πόλη όπου γεννήθηκαν, για να απογραφούν εκεί2.

Ο λαός εντούτοις εγόγγυζε για την Απογραφή, φοβούμενος ότι νέοι φόροι θα του επιβάλλονταν ύστερα από αυτήν. Εκτός αυτού συνέπεσε η χρονιά εκείνης της Απογραφής με σαββατικό έτος3 και είναι γνωστό ότι σε κάθε σαββατικό έτος οι δουλειές είναι κομμένες καθώς όλη η γη βρίσκεται σε αναγκαστική αγρανάπαυση και τα τρόφιμα ακριβαίνουν πολύ. Βέβαια οι Σαδδουκαίοι και όλοι οι πλούσιοι δεν αντιδρούσαν. Έτσι κι αλλοιώς πλήρωναν τους ίδιους φόρους με τους μεσαίους και τους φτωχούς4.  Στην Ιουδαία ο αρχιερέας Ιωάζαρος, γιος του Βοηθίου, έπεισε το λαό όχι μόνο να απογραφεί αλλά και να δεχτεί να πληρώσει τους επί πλέον φόρους που θα δημιουργούσε5 η νέα καταγραφή των περιουσιών.

Αντίθετοι προς την απογραφή ήταν οι Ζηλωτές6 οι οποίοι όμως κατά κύριο λόγο ήταν συγκεντρωμένοι στην ορεινή περιοχή της βόρειας Γαλιλαίας και της Ιτουραίας, και από το ορμητήριο αυτό διατρέχαν ολόκληρη την Παλαιστίνη, κηρύσσοντας την ανυπακοή και την αντίσταση στους Ρωμαίους, τον Ηρώδη και τους γιούς του. Ο εβραϊκός λαός ο οποίος  υπέφερε από τη βαρειά φορολογία και την καταπίεση άκουγε με ευχαρίστηση τα κηρύγματα των Ζηλωτών7.Οι πιο αποφασισμένοι από τους Ζηλωτές δεν περιορίζονταν σε κηρύγματα, αλλά οπλίζονταν με μαχαίρια και εκτελούσαν τους εχθρούς τους. Οι Ρωμαίοι ονόμαζαν τους ένοπλους Ζηλωτές Σικάριους8 και ο απλός λαός τους έλεγε στη γλώσσα του Ις-σικαριώτ.

Αρχηγός των Ζηλωτών στη Γαλιλαία ήταν ο Ιούδας ο Γαυλωνίτης, από την πόλη Γάμαλα, που καταγόταν από τον οίκο του Δαυίδ και ήταν γιος του Εζεκία του θανατωθέντος πριν από σαράντα χρόνια από τον Ηρώδη, όταν ο τελευταίος ήταν  ακόμα κυβερνήτης της Γαλιλαίας9. Ο Εζεκίας, ήταν  ένας τολμηρός επαναστάτης, που οι Ρωμαίοι τον έλεγαν αρχιληστή10 αλλά ο λαός τον αγαπούσε γιατί τον θεωρούσε απόγονο των αρχαίων βασιλέων του Ισραήλ11. Ο Εζεκίας, όταν ο Γάιος Ιούλιος Καίσαρας έφυγε από τη Συρία, ξεσήκωσε το λαό σε επανάσταση, ο Ηρώδης όμως κινήθηκε με στρατό εναντίον του, τον νίκησε, τον έπιασε αιχμάλωτο και τον εκτέλεσε χωρίς δίκη, μαζί με πολλούς συντρόφους του. Η ενέργειά του αυτή μπορεί να ήταν της έγκρισης και της επιδοκιμασίας του διοικητή της Συρίας, αλλά ξεσήκωσε μεγάλη κατακραυγή και διαμαρτυρίες των Εβραίων, κατάρες και θρήνους από τους συγγενείς των εκτελεσμένων, καθώς η εκτέλεση του Εζεκία και των οπαδών του έγινε κατά παράβαση των νόμων του βασιλείου12.  Ο Αρχιερέας Υρκανός κάλεσε τον Ηρώδη να παρουσιαστεί και να δικαστεί για την υπόθεση του Εζεκία από το Συνέδριο, αυτός όμως εμφανίστηκε μπροστά στο δικαστήριο αγέρωχος, φορώντας λαμπρή πορφυρή χλαμύδα και συνοδευόμενος από πλήθος ενόπλους  σωματοφύλακες13.

Ο Υρκανός και όλοι οι σύνεδροι, κατάπληκτοι και φοβισμένοι από το θράσος του, δεν τόλμησαν να τον δικάσουν και μόνον ο Φαρισαίος Σαμαίος, άνθρωπος ενάρετος και ευσεβής, είχε το θάρρος να καυτηριάσει την αναίδεια και την έλλειψη σεβασμού που έδειξε ο Ηρώδης προς το Συνέδριο14. Μερικά χρόνια αργότερα, όταν ο Ηρώδης έγινε παντοδύναμος θανάτωσε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο όλους όσους τον κάλεσαν να δικαστεί, αλλά τον Σαμαίο όχι μόνο δεν τον πείραξε παρά του έδειχνε πάντα μεγάλο σεβασμό15.

       Γιος λοιπόν αυτού του   Εζεκία ήταν ο Ιούδας, που αναγορεύτηκε Χριστός, αξίωνε να του αποδίδονται βασιλικές τιμές και ανέλαβε τη στρατιωτική ηγεσία της εξέγερσης, ενώ ως θρησκευτικό ηγέτη  είχε ένα Φαρισαίο νομοδιδάσκαλο, τον Σαδδόκ16 . Μολονότι δρούσαν στη Γαλιλαία, όπου δε θα γινόταν απογραφή, ήρθαν σε συνενόηση με διάφορα επαναστατικά στοιχεία στην Ιουδαία και την Ιδουμαία και ξεσήκωσαν τον κόσμο σε αποστασία, λέγοντας ότι η απογραφή δε θα φέρει τίποτα άλλο παρά την υποδούλωση, κακίζοντας τη στάση όσων δίναν φόρους στους Ρωμαίους και διακηρύσοντας ότι είναι προτιμότερος ο θάνατος από την υποταγή σε δεσπότες θνητούς και ειδωλολάτρες, αντί της υπακοής στους νόμους του Θεού.

             Από την Καπερναούμ πέρασε κατεβαίνοντας από τα Γάμαλα, ο Ιούδας με τον Σαδδόκ επικεφαλής μεγάλου πλήθους επαναστατών. Ο Ιησούς, ο γιος του Ιωσήφ του ξυλουργού, με το φίλο του το Σίμωνα, το γιο του Ιωνά και άλλους νέους παρακολουθούσαν, γεμάτοι περιέργεια αλλά και έξαψη, το πέρασμα των Ζηλωτών. Ο Ιούδας ήταν έφιππος, ντυμένος σαν βασιλιάς, με πορφύρα και διάδημα, ο Σαδδόκ ακολουθούσε πιο πίσω ντυμένος απλά. Στο κέντρο της πόλης ο Ιούδας μίλησε στο πλήθος που  συγκεντρώθηκε λέγοντας πως είναι Χριστός του Θεού, σταλμένος για να ελευθερώσει τη Γη του Ισραήλ από την εξουσία των ειδωλολατρών.

           Πολλοί προσχώρησαν στους επαναστάτες εκείνη τη μέρα. Μαζί τους και ο Ιησούς με τον Σίμωνα. Ο αυτοσχέδιος στρατός του Ιούδα ανέβηκε στους λόφους που χώριζαν την πρωτεύουσα από τη λίμνη της Γαλιλαίας. Οπως τους είπαν κάτοικοι της περιοχής, ρωμαϊκός στρατός δε βρισκόταν εκεί κοντά, μόνο οι μισθοφόροι του Ηρώδη Αντίπα. Ο Ιούδας, αφού συσκέφθηκε με τον Σαδδόκ και τους υπαρχηγούς του, αποφάσισε να επιτεθεί αμέσως. Η μάχη δεν κράτησε πολύ. Οι μισθοφόροι του τετράρχη σκόρπισαν και οι Ζηλωτές μπήκαν στην πόλη. Οι εθνικοί και οι ελληνίζοντες κλείστηκαν στα σπίτια τους αλλά ο απλός λαός της Σεπφόριδας τους υποδέχτηκε με ενθουσιασμό. Ο Ιούδας οδήγησε πρώτα το πλήθος στο οπλοστάσιο του Ηρώδη. Εκεί βρήκαν τόση αφθονία όπλων ώστε όχι μόνο οπλίστηκαν όλοι κανονικά αλλά φόρτωσαν πολλά όπλα σε γαϊδουράκια και κάρα και τα πήραν μαζί τους. Ο Ιούδας με το Σαδδόκ επιθεώρησαν τους επαναστάτες. Τώρα είχαν την εμφάνιση κανονικού στρατού.

           Μετά το οπλοστάσιο ο Ιούδας κατευθύνθηκε στο παλάτι του Ηρώδη. Το βρήκε έρημο από ανθρώπους. Πράχτορές του τον είχαν πληροφορήσει πως στα υπόγεια του παλατιού υπήρχε το θησαυροφυλάκιο του τετράρχη. Πράγματι το βρήκαν και μάλιστα με όλο το θησαυρό του Ηρώδη, που στην εσπευσμένη φυγή του δεν πρόφτασε να πάρει μαζί του. Υστερα από αυτό η επανάσταση απλώθηκε σε όλη τη Γαλιλαία. Ο λαός ακολούθησε τον Ιούδα, θεωρώντάς τον Χριστό. Ο τετράρχης Ηρώδης-Αντίπας, περίφοβος εγκατέλειψε όχι μόνο την καθέδρα του αλλά και τη Γαλιλαία  και κατέφυγε στην Αντιόχεια,  στον ανθύπατο της Συρίας Κυρήνιο17.

 Αλλά και από τις άλλες περιοχέςτης Παλαιστίνης έρχονταν ενθαρρυντικά μηνύματα. Σε συντονισμό με την επανάσταση του Ιούδα, ταραχές, στάσεις και εξεγέρσεις ξέσπασαν παντού. Στην άλλη περιοχή που εξουσίαζε ο Αντίπας, την Περαία, κάποιος Σίμων, δούλος του βασιλιά, άνθρωπος όμως με ωραία σωματική διάπλαση και πολύ επιβλητικός, φόρεσε διάδημα, αυτοαναγορεύτηκε  Χριστός και Βασιλιάς και διάδοχος του Ηρώδη και με ενόπλους που συγκέντρωσε πέρασε τον Ιορδάνη, στην περιοχή της Ιεριχώς, χτυπούσε τα βασιλικά στρατεύματα, έκαιγε τις επαύλεις των πλουσίων και λεηλατούσε την ύπαιθρο18. Στην Ιδουμαία εξ άλλου δυο χιλιάδες παλαιοί στρατιώτες του Ηρώδη, Γαλάτες, Γερμανοί και Θράκες μισθοφόροι19, στασίασαν και πολεμούσαν κατά των Ρωμαίων, με αρχηγό τον ανεψιό του Ηρώδη, Αχίαβο20, ο οποίος αποφεύγοντας να δώσει μάχη σε ανοιχτό πεδίο, τους πολεμούσε εξορμώντας από απόκρημνα και απομονωμένα χωριά. Τέλος εμφανίστηκε και ένας ακόμα Χριστός, ο  βοσκός Αθρογγαίος, που με τα τέσσερα αδέλφια του ξεσήκωσαν στην Ιουδαία επανάσταση κατά των βασιλικών στρατευμάτων και των Ρωμαίων21.

Ο ανθύπατος Κυρήνιος αντιμετώπισε με αποφασιστικότητα και ταχύτητα τις εξεγέρσεις αυτές. Στη μεν Ιουδαία και Περαία έστειλε τον στρατηγό Βαλέριο Γράτο, ο οποίος επικεφαλής ρωμαϊκού πεζικού, που το ενίσχυσαν Τραχωνίτες τοξότες και εθελοντικό σώμα Σεβαστινών22, πολύ μαχητικό, νίκησε πρώτα τον Αθρογγαίο και ακολούθως τον Σίμωνα, ο οποίος σκοτώθηκε καταδιωκόμενος23 και τέλος τον Αχίαβο. Για να καταπνίξει την πολύ σημαντικότερη εξέγερση της Γαλιλαίας, ο Κυρήνιος έστειλε τις λεγεώνες της Συρίας με στρατηγό τον Ουάρο24.

Ο Ουάρος συγκέντρωσε πολύ μεγάλο στρατό, που σε δύναμη ξεπερνούσε τις 20.000 άνδρες και που τον αποτελούσαν δύο λεγεώνες, η 10η και η 15η και πολλά βοηθητικά συμμαχικά στρατεύματα και ξεκινώντας από την παραλιακή Πτολεμαϊδα μπήκε στη Γαλιλαία και προχώρησε προς συνάντηση των επαναστατών. Για να σπάσει το ηθικό των εξεγερμένων ο Ουάρος διέταξε τους στρατιώτες του να φερονται με  μεγάλη σκληρότητα. Ολα τα χωριά στους λόφους που  χωρίζουν την παραλιακή πεδιάδα από τη λίμνη της Γαλιλαίας κάηκαν και χιλιάδες άμαχοι σκοτώθηκαν. Ο  Ιούδας με το  στρατό του, ύστερα από μερικές μάχες αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Σεπφώριδα  και  όλη τη δυτική  Γαλιλαία και να αποσυρθεί στα ανατολικά  της   λίμνης, στα βουνά όπου  είναι χτισμένα   τα Γάμαλα.

Για να τιμωρήσει τους κατοίκους της Σεπφώριδας, που υποδέχτηκαν ευνοϊκά τον Ιούδα το γιο του Εζεκία, ο Ουάρος έκαψε ολόκληρη την πόλη. Κατόπιν  προέλασε ανατολικότερα, αφήνοντας στο πέρασμα του καπνούς και ερείπια. Και άλλες εκατοντάδες χωριά κατάστράφηκαν εκ θεμελίων, χιλιάδες άνθρωποι σκοτώθηκαν και σε όλον τον πληθυσμό επιβλήθηκε συλλογικό πρόστιμο. Οσοι δεν  μπόρεσαν  να  το πληρώσουν πιάστηκαν και αργότερα  πουλήθηκαν σαν δούλοι. Υπολογίζεται ότι κάπου  τριάντα χιλιάδες άνθρωποι εξανδραποδίστηκαν25.

Ο Ιούδας προσπάθησε να αντιτάξει την έσχατη αντίσταση, υπερασπίζοντας την πατρίδα  του,  τα  οχυρά από τη φύση  τους Γάμαλα. Εκεί βρισκόταν και η γυναίκα  του  η Μαριάμ, μια νέα από πλούσια και μεγάλη οικογένεια της Σεπφώριδας, με βασιλική καταγωγή, που κρατούσε κι αυτή από τη γενιά του Δαυίδ26. Ο Ιούδας την είχε παντρευτεί πριν από  πέντε χρόνια  κι  είχε κάνει μαζί της δύο  γιους, ενώ τώρα ήταν έγκυος στο τρίτο τους παιδί. Μαζί φυγαδέψανε τα μεγαλύτερα παιδιά τους, τον Ιάκωβο και τον Σίμωνα27 σε  ασφαλές κρησφύγετο έξω από τα όρια της χώρας, ενώ την ίδια ο Ιούδας τη συμβούλεψε να εγκαταλείψει κι αυτή τη Γαλιλαία και να καταφύγει στα Ιεροσόλυμα σ’ ένα φίλο του, τον Ιωσήφ, το  γιο  του Ιακώβ, από παλιά αρχοντική οικογένεια, που καταγόταν από τη γενιά του  Ζοροβάβελ28.

Κατόπιν την αποχαιρέτησε και ξεκίνησε για την τελική  μάχη. Η Μαριάμ έφυγε αμέσως από τα Γάμαλα και πήγε στα Ιεροσόλυμα. Δεν ξαναείδε τον άντρα της. Στη μάχη που έγινε στα βουνά της  ανατολικής Γαλιλαίας, πάνω από τα Γάμαλα,  ο μεν Σαδδόκ σκοτώθηκε ο δε Ιούδας πιάστηκε αιχμάλωτος. Ο Ουάρος διέταξε να σταυρωθεί χωρίς δίκη, μαζί με δύο χιλιάδες συντρόφους του. Οπως και έγινε.  Δυο χιλιάδες σταυροί στήθηκαν κατά  μήκος του δρόμου που οδηγεί από τα  Γάμαλα στη Δαμασκό, γεμίζοντας τρόμο τον πληθυσμό.

Όταν κατέπνιξε την εξέγερση στη Γαλιλαία ο Ουάρος μπήκε με το στρατό του στην Ιουδαία για να την εκκαθαρίσει τελείως και από τους τελευταίους στασιαστές.

Μετά την κατάπνιξη της εξέγερσης της Απογραφής και τη σταύρωση του ηγέτη των Ζηλωτών, Ιούδα γιου του Εζεκία, οι Ρωμαίοι και ο Ηρώδης Αντίπας αναζήτησαν τους συγγενείς του, ιδίως τους απογόνους του. Ηταν η συνηθισμένη ταχτική των Ρωμαίων να μην αφήνουν να  επιζούν οι απόγονοι των επικίνδυνων επαναστατών μέχρι τρίτης  γενεάς. Η χήρα του Ιούδα όμως βρισκόταν  ήδη μακρυά, στα Ιεροσόλυμα, στο σπίτι του Ιωσήφ του γιου του Ιακώβ. Ο Ιωσήφ, πλούσιος άνθρωπος, ενάρετος και αγαθός, χήρος από ετών και προχωρημένης ηλικίας, δέχτηκε όχι μόνο να την προστατεύσει, αλλά σαν έμαθε το θάνατο του  Ιούδα,  την παντρεύτηκε, γνωρίζοντας ότι περίμενε παιδί.

Ο Ουάρος όμως και ο Ηρώδης Αντίπας, μαθαίνοντας πως  ζούσε η χήρα του Ιούδα, την αναζήτησαν παντού και μια νύχτα έφτασε στο σπίτι του Ιωσήφ ένας αγγελιοφόρος και τον ειδοποίησε για τον κίνδυνο που αντιμετώπιζε η γυναίκα του. Ο Ιωσήφ πήρε τότε τη Μαριάμ, μ’ όλο που ήταν ετοιμόγενη και έφυγαν από την πόλη, κατευθυνόμενοι προς Νότον. Η ώρα του τοκετού έφθασε όταν είχαν πλησιάσει στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας. Προτίμησαν να μείνουν εκεί, θεωρώντας τη σύμπτωση αυτή καλό σημάδι για το μέλλον του παιδιού29. Στη Βηθλεέμ, ως  γνωστόν, είχε γεννηθεί και ο προφητάναξ Δαυίδ και μία προφητεία έλεγε πως ο Χριστός του Θεού και μελλοντικός βασιλιάς του Ισραήλ θα προερχόταν από τη Βηθλεέμ30.

Κατέφυγαν σε μια καλύβα βοσκών και το βρέφος γεννήθηκε εκεί μια φθινοπωρινή βραδυά31 του έτους 3767 από κτίσεως Κόσμου. Το ονόμασαν Ιησού, γιατί πίστευαν πως σαν δεύτερος Ιησούς του Ναυί θα ανακτούσε για το Ισραήλ τη Γη της Επαγγελίας. Και πάλιν όμως αγγελιοφόρος τους ειδοποίησε ότι άνθρωποι του Ηρώδη και των Ρωμαίων, πλησίαζαν, αναζητώντας μητέρα και βρέφος. Έτσι μόλις η Μαριάμ  μπόρεσε να σηκωθεί συνέχισαν το ταξίδι τους ώσπου έφθασαν στην Αίγυπτο, όπου έζησαν με ασφάλεια  δύο ή τρία32 χρόνια, ανάμεσα στο ένα εκατομμύριο  Εβραίων που κατοικούσαν εκεί από αιώνες. Όταν τα πράγματα στη χώρα ησύχασαν γύρισαν στην Παλαιστίνη και εγκαταστάθηκαν στα Ιεροσόλυμα33

Έτσι γεννήθηκε ο τρίτος μεγάλος άνθρωπος  της ιστορίας που αφηγούμαι.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1.Λουκ. β’ 1-3

          2. Πιθανότατα πρόκειται για σκόπιμο λάθος. Οι απογραφές είχαν σκοπό την αναπροσαρμογή της φορολογίας, με νέα καταμέτρηση των περιουσιακών στοιχείων των απογραφομένων. Τους Ρωμαίους δεν ενδιέφεραν τα άτομα μόνα, ούτε ο τόπος καταγωγής τους. Η πρώτη γενική απογραφή ενεργήθηκε από τον Αύγουστο το έτος 726 από κτίσεως Ρώμης (28 πριν από τη χρονολογία μας) και η επομένη το 746 (8 πριν από τη χρονολογία μας). Από τότε καθιερώθηκε να γίνεται κάθε δεκατέσσερα χρόνια. Στην Ιουδαία η (πρώτη) αυτή απογραφή έγινε το 6 της χρονολογίας μας και ήταν η τρίτη γενική απογραφή του κράτους. Ο ίδιος ανθύπατος ενήργησε και την επόμενη, το έτος 20.

Ας σημειωθεί ότι η απογραφή δεν αφορούσε τις τετραρχίες του Αντίπα και του Φιλίππου, που ήταν  μεν εξαρτημένα κράτη αλλά δεν ήταν κάτω από την άμεση δικαιοδοσία των ρωμαίων ανθυπάτων και επάρχων. Δεν υπήρχε λοιπόν κανένας λόγος ο Ιωσήφ και η Μαρία ως υπήκοοι του Αντίπα να ταξιδέψουν από τη Γαλιλαία στη Βηθλεέμ για να απογραφούν.

3. Σαββατικό λεγόταν κάθε έβδομο έτος και κατά τη διάρκειά του ολόκληρη η καλλιεργήσιμη γη έμπαινε σε αναγκαστική αγρανάπαυση,καθώς απαγορευόταν κάθε γεωργική δραστηριότητα. Ο θεσμός των σαββατικών ετών [Λευιτικόν ΚΕ’4], εμπόδιζε την εξάντληση της γης, επέβαλλε τη διατήρηση αποθεμάτων από γεωργικά προϊόντα και την αλληλοβοήθεια μεταξύ των μελών της κοινωνίας. Επίσης κατά τα σαββατικά έτη απελευθερώνονταν και οι Εβραίοι δούλοι, που είχαν συμπληρώσει επταετία ως δούλοι. Ταυτόχρονα όμως το σαββατικό έτος προκαλούσε σοβαρή οικονομική δυσπραγία και στενότητα χρήματος.

4.Η φορολογία ήταν η ίδια για όλον τον πληθυσμό ανεξαρτήτως εισοδημάτων. Ισχυε βεβαίως το «ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος», αλλά η άρνηση καταβολής φόρων συνεπαγόταν την κατάσχεση της περιουσίας του φορολογούμενου και, σε σοβαρότερες περιπτώσεις, τον εξανδραποδισμό του ίδιου ή μελών της οικογένειάς του. Δεν υπήρχε ειδική κρατική υπηρεσία συλλογής των φόρων αλλά διάφοροι ιδιώτες (οι τελώνες) ενοικίαζαν το δικαίωμα της συλλογής φόρων και της είσπραξης δασμών.

5.Ιωσ. Ι.Α.18 3

6.Ιωσ. Ι.Α.18 1-9 και 23-25

7.Ιωσ. Ι.Α.17 250-252

8.Ιωσ. Ι.Α.18 1,6,4 20 160-166 και Ι.Π. 2 8. Από το όνομα του κυριώτερου όπλου τους, του κυρτού μαχαιριού σικά. Το σικάριος είναι λατινική ονομασία που στα αραμαϊκά αποδόθηκε ις-σικαριοτ. Πολλοί ερευνητές [Αγουρ.Ιστ. σ.389] πιστεύουν ότι το ισκαριώτης  είναι παραφθορά του ις-σικαριοτ. Οι σικάριοι αρχικά ήταν ελάχιστοι αλλά αυξάνονταν συνεχώς για να γίνουν επί επιτρόπου Φίληκα σοβαρή απειλή

9.Ιωσ. Ι.Α. 14 158

       10. Ο Ιώσηπος ευθυγραμισμένος με τους Ρωμαίους πάτρωνές του, ονομάζει όλους τους επαναστάτες και πατριώτες, ληστές. Το παράδειγμά του βρήκε στο μέλλον πολλούς μιμητές (Πρβλ Κ. Παλαμα, στον Δωδεκάλογο του Γύφτου:

 Και μ’ ονόματα τους κράζουν πονηρά

κλέφτες, απελάτες και προδότες

θα προσέθετα και συμμορίτες).

11.Ιωσ. Ι.Α. 14 159 και Ι.Π. 1 204

12.Ιωσ. Ι.Α. 14 167 και Ι.Π. 1 210

13.Ιωσ. Ι.Α. 14 173

14.Ιωσ. Ι.Α. 14 176.

15.Οι μεταγενέστερες καλές σχέσεις Σαμαίου και Ηρώδη οφείλονται στο ότι ο Σαμαίος, ο Αφθαλίων και άλλοι επιφανείς Φαρισαίοι απηυδησμένοι από την πολιτεία του Υρκανού και των τελευταίων Ασμοναίων, υποστήριξαν την άνοδο του Ηρώδη στην εξουσία.

16.Ιωσ. Ι.Α. 17 10, 18 4,10, 23,25, 20 182 και Ι.Π. 2 56, 118, 443 7 253

         17.Ιωσ. Ι.Α.18 1 και Ι.Π. 2 118

18.Ιωσ. Ι.Α. 17 273-274 και Ι.Π. 2 57

19.Ροπς  σ. 75

20.Ιωσ. Ι.Π. 2 55

21.Ιωσ. Ι.Α. 17 278-292 και Ι.Π. 2 60

22.Ιωσ. Ι.Α. 17 286-303 και Ι.Π. 2 66. Σεβαστινοί οι εθνικοί κάτοικοι της Σαμάρειας, που μετωνομάστηκε σε Σεβάστεια από τον Ηρώδη προς τιμήν του Αυγούστου (Σεβαστού). Οι παλιοί κάτοικοι της πόλης είχαν αποσυρθεί στη γειτονική Συχέμ, που ονομάστηκε Νεάπολις (το όνομα επέζησε στη σημερινή Ναμπλούς)

23.Ιωσ. Ι.Α. 17 276 και Ι.Π. 2 57

24.Ιωσ. Ι.Α. 17 289-314 και  Ι.Π. 2 66

25.Αυτός ο Ουάρος (Quintillius Poplius Varus) τρία χρόνια αργότερα, ως διοικητής της επαρχίας της Κάτω Γερμανίας (Germania Inferior) αντιμετώπισε εξέγερση του λαού των Χερούσκων, οι οποίοι με αρχηγό τον Αρμίνιο έστησαν ενέδρα στις λεγεώνες του, στον Τευτοβούργιο Δρυμό, και εξόντωσαν το μεγαλύτερο τμήμα τους, μαζί με τον ίδιο τον Ουάρο.

26.Ιωσ. Ι.Α. 17 250-252

27.Λουκ. α’32, Πραξ. β’ 30, Ρωμ. α’3.

          28.Στο κατά Μάρκον [ς’3] είναι αδελφοί του Ιησού. Ο Ιώσηπος [ Ι.Α. 17 και Ι.Π. 2 66] αναφέρει με τα ίδια ονόματα δύο γιους του Ιούδα του Γαυλωνίτη, οι οποίοι θανατώθηκαν  μετά την εξέγερση  του λιμού.

Τους αδελφούς του Ιησού τους αναφέρουν και τα τέσσερα κανονικά Ευαγγέλια [Ματθ.ιβ’ 46-50 και ιγ’ 53-58,  Μαρκ.γ’31-35 και ς’ 1-6,  Λουκ. η’ 19-21, Ιωαν. β’ 12-13]. Μεταγενέστεροι χριστιανοί συγγραφείς (Ηγήσιππος, Ιερώνυμος) ισχυρίστηκαν ότι πρόκειται για εξαδέλφους του Ιησού ενώ άλλοι (Ωριγένης) για παιδιά του Ιωσήφ από προηγούμενο γάμο.

29. Από τα τέσσερα Ευαγγέλια, τα δύο, το κατά Ματθαίον και το κατά Λουκάν, αναφέρουν διεξοδικώς τη γενεαλογία του Ιωσήφ, του φερόμενου ως πατέρα του Ιησού Χριστού. Βεβαίως για όσους πιστεύουν ότι ο Ιησούς Χριστός είναι γιος της Μαρίας, από το Θεό και όχι από τον Ιωσήφ, παρόμοιες γενεαλογίες δεν έχουν καμμιάν αξία και καμμιά σημασία και είναι απορίας άξιο γιατί έχουν περιληφθεί στα δύο Ευαγγέλια.

            Στο βιβλίο αυτό εικάζω ότι ο ιερέας Ιωσήφ, θετός πατέρας του Ιησού του Ναζωραίου, ήταν γιος του Ηλί, ενώ ο Ιωσήφ, ο φίλος του Ιούδα του Γαυλωνίτη και δεύτερος σύζυγος της Μαριάμ ήταν γιος του Ιακώβ. Για τον ξυλουργό Ιωσήφ, τον πατέρα του  Γαλιλαίου  Ιησού δε  βρήκα στοιχεία για τους προγόνους του. Ηταν άλλωστε  ταπεινής καταγωγής.                 

30.Ο Δαυίδ κατά την παράδοση γεννήθηκε στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας. Η προφητεία [Μιχ. ε’ 1] αναφέρει: ΚΑΙ ΣΥ ΒΗΘΛΕΕΜ, ΟΙΚΟΣ ΤΟΥ ΕΦΡΑΘΑ ΟΛΙΓΟΣΤΟΣ ΕΙ ΕΝ ΧΙΛΙΑΣΙΝ ΙΟΥΔΑ, ΕΚ ΣΟΥ ΜΟΙ ΕΞΕΛΕΥΣΕΤΑΙ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΙΣ ΑΡΧΟΝΤΑ ΕΝ ΤΩι ΙΣΡΑΗΛ .

           31.Λουκ.β’ 8-9 ..ΠΟΙΜΕΝΕΣ ΑΓΡΑΥΛΟΥΝΤΕΣ… που σημαίνει εαρινή ή θερινή ή έστω φθινοπωρινή νύχτα. Σύμφωνα με στοιχεία της μετεωρολογίας, (που τα επιβεβαιώνει το Ταλμούδ), στην περιοχή αυτή της Ιουδαίας το Δεκέμβριο και Ιανουάριο επικρατεί μεγάλο ψύχος και όχι σπάνια παγετός και δε μπορεί, ούτε επιτρέπεται (κατά το Ταλμούδ),  να βρίσκονται στο ύπαιθρο κοπάδια [Κέλλερ σ.475] Αλλωστε οι απογραφές, σαν κι αυτή που επίσης ο Λουκάς αναφέρει, γίνονταν πάντοτε την άνοιξη ή το καλοκαίρι, για τεχνικούς καθαρά λόγους.

32.Το έτος 6 της χρονολογίας μας. Κέλλερ σ.477-479 Ίσως η Αποκάλυψη [ιβ’12]  αυτό να υπαινίσσεται λέγοντας: ΚΑΙ Η ΓΥΝΗ ΕΦΥΓΕΝ ΕΙΣ ΕΡΗΜΟΝ ΗΜΕΡΑΣ ΧΙΛΙΑΣ ΔΙΑΚΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΗΚΟΝΤΑ.

33.Αυτό το εικάζω από το γεγονός ότι στη Γαλιλαία η Μαριάμ, ως χήρα του Ιούδα, δεν ήταν εύκολο να περάσει απαρατήρητη, ενώ στην πολυκοσμία των  Ιεροσολύμων η σύζυγος του πλουσίου και πολιτικά ανεπίληπτου Ιωσήφ ήταν ευκολώτερο να ζήσει με το γιο της ανενόχλητη. Eξ άλλου το 4ο Ευαγγέλιο αφήνει να υπονοηθεί ότι ο Ιησούς δεν ήταν από τη Γαλιλαία αλλά από την Ιουδαία, όπου και επκεντρώνει τη δράση του.

86 Σχόλια to “Οι Εσταυρωμένοι Σωτήρες, ιστορικό μυθιστόρημα του Δημ. Σαραντάκου – 5”

  1. Ευγενία Λώβη said

    Δεν ήταν άλφα Εθνική
    δεν ήταν Σαραβάκος
    ήτανε βήτα Εθνική
    ο Μίμης Σαραντάκος

    Ωστόσο ήταν καραντί
    της πένας φιλαράκος
    κι ανάλωσε μια βιοτή
    για της ψυχής το άκος

  2. […] Εδώ και λίγο καιρό άρχισα να δημοσιεύω σε συνέχειες, κάθε δεύτερη Τρίτη, το ιστορικό μυθιστόρημα του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, «Οι εσταυρωμένοι σωτήρες». Η σημερινή συνέχεια είναι η πέμπτη. Η προηγούμενη βρίσκεται εδώ. Βάζω μαζι και τις υποσημειώσεις, παρόλο που είναι πάρα πολλές.Σήμερα περναμε στο τρίτο κεφάλαιο και γνωρίζουμε και τον τρίτο πρωταγωνιστή του… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2020/11/10/swtires-5/ […]

  3. ΓΤ said

    Δεν ήταν άλφα εθνική
    είχε παιδιά να θρέψει
    δεν το ‘χε ρίξει στο κρασί
    γι’ αυτό δεν είχε ρέψει
    στο νου του η έγνοια η βιοτική

    Γιατί στην άλφα εθνική
    παίζεται άλλη μπάλα
    ναι, το ταλέντο είναι πολύ,
    αλλά ο Μίμης, ηθικός,
    ήτανε πάντα μακριά
    ‘π’ την κρατική κουτάλα

  4. Ευγενία Λώβη said

    Μπορεί να θρέφεις και παιδιά
    να παίζεις πρώτη μπάλα
    δε φταίν τα έρμα τα κρασιά
    δε σού λειψε το γάλα

    Αν είσαι άλφα εθνική
    μη σκιάζεσαι καθόλου
    απόφευγε την ηθική
    γιατί ‘ναι του διαβόλου

  5. ΓΤ said

    Σπάνια συμβαίνει αυτό που λες
    ξέρω καλά τον χώρο
    γραφιάδες χωρίς αναστολές
    βλέμμα έχουν μοβόρο

    Ψηλά λοιπόν, στην εθνική την άλφα
    κρύβονται πολλά κάτω από αράδες
    ναι, μαστοριά του κάλφα,
    μα όχι γράδα ηθικής
    οι εκάστοτε παράδες

  6. Ευγενία Λώβη said

    Παππού αμπελοχώραφα
    ποτέ να μη του δείχνεις
    πριν από λίγο στο ‘γραφα
    και συστολή δε δείχνεις

    Ψηλά στην άλφα εθνική
    είναι ψηλά ο πήχης
    μα πένα νάχεις αστρική
    κι όχι να ξεροβήχεις

  7. leonicos said

    Κάποιοι παίζουν τέννις εδώ μέσα;

    Καλό το σπορ, αλλά δεν βλέπω τη μπάλα

  8. ΓΤ said

    Χίλιες φορές το έχω πει
    ο Μίμης μ’ εκνευρίζει
    οφείλω όμως να σεβαστώ
    αγώνες, μετερίζι

    Ετίμησε επάγγελμα
    εστία, ελιά κι αράδα
    ναι, το γραπτό του αγνοώ
    κάθε εναλλάξ βδομάδα
    αλλά στο πρόσωπο του γιου
    χαράς μου βλέπω άγγελμα

  9. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια, δεν χρειαζόταν ο στιχουργικός διαγωνισμός.

  10. gpoint said

    Καλημέρα

    στον στιχουργικό ανταγωνισμό ένας γράφει σε ανακαταμενοσύλλαβο κι άλλος σε ρυθμό ρουλαλάδων της Θ13. Ε ρε Λου που σας χρειάζεται !!

  11. ΓΤ said

    @10

    Δεν ανταγωνίστηκα κανέναν. Απλώς απαντούσα.

  12. geobartz said

    Σιγά μην κάτσω να …ξεψειρίσω τις εικασίες και ότι άλλο του πατρός Σαραντάκου. Θα πω ότι είναι κρίμα που τόση γνώση σπαταλήθηκε στον λαβύρινθο της πλάνης. Δεν ξέρω αν είχε προλάβει το «ευαγγέλιο του Ιούδα» για να το συμπεριλάβει στις περιπλανήσεις του. Πάντως, όπως πάει, μπορεί να βγάλει τον Στάλιν Ιησού Χριστό και τον Χίτλερ Ιούδα, προδότη μεν εξιλεωτή δε!

  13. ΓΤ said

    (Κυρία Ευγενία Λώβη, μήπως το άθροισμα των ψηφίων του κινητού σας είναι 56; 🙂 )

  14. Ευγενία Λώβη said

    13
    Όχι αγαπητέ. 43 είναι

  15. gpoint said

    # 11

    Μα αγαπητέ, αφού γνωρίζετε πω οι γυναίκες έχουν πάντα δίκιο, εκτός του μήνα του μέλιτος ( γι αυτό τον λέμε έτσι )

  16. ΓΤ said

    15@

    Ποτέ ένα χρηστώνυμο δεν ταυτίζεται απαραιτήτως με το φύλο.

  17. Νέο Kid Al Afrikii said

    Τι γίνεται ρε παιδιά σήμερα δα μέσα; Διαγωνισμός μαλακίας; …

  18. Λεύκιππος said

    Πολλά ονόματα και μάλιστα σχεδόν όλοι τους πρωταγωνιστές. Δύσκολο να παρακολουθήσεις την υπόθεση. Θα προσπαθήσω όμως να καταλάβω τι γίνεται.

  19. sarant said

    16 Η πρώτη λέξη περισσεύει -αλλά συμφωνώ.

    18 Στο βιβλίο είναι πιο εύκολο διότι ανατρέχεις. Είναι δύσκολο σε συνέχειες.

  20. ΓΤ said

    16@

    Βεβαίως, υπερέβαλα απλώς για έμφαση 🙂

  21. LandS said

    17 Κίιιιιντ! Εσύ είσαι καλό παιδί δεν πρέπει να εκφράζεσαι έτσι

    18 Μας είχε προειδοποιήσει για αυτό από το Πρόλογο. Ίσως να έπρεπε να τους αριθμεί με τη σειρά εμφάνισης. Όπως στα προγράμματα των Θεάτρων (συμμερίζομαι τους βαθείς σας αναστεναγμούς). Επισκέπτης Α, Στρατιώτης Β, Ιωσήφ ΚΕ.

    Επίσης, πριν ξεκινήσω το διάβασμα τυπώνω τις υποσημειώσεις. Άλλο πράμα το έντυπο βιβλίο.

    Δεκατρείς και μία για το επόμενο κεφάλαιο.

  22. ΣΠ said

    Καλημέρα.

    Προς το τέλος υπάρχει ένα μπέρδεμα με τις σημειώσεις. Η παραπομπή 31 του κειμένου είναι η σημείωση 32, η παραπομπή 32 του κειμένου είναι η σημείωση 33, η παραπομπή 33 του κειμένου είναι η σημείωση 34, ενώ η παραπομπή 34 του κειμένου δεν φαίνεται να αντιστοιχεί σε κάποια σημείωση.

  23. Κιγκέρι said

    Λοιπόν, η δεύτερη μέρα τηλεκπαίδευσης του γιου μου του μικρού ολοκληρώθηκε χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Μόνο η θεολόγος και η γυμνάστρια λέει δεν μπήκαν στην πλατφόρμα.

  24. leonicos said

    16 και 19

    Αν το χρηστώνυμο δεν ταιριάζει με το φύλο… κλάφ’ τα Χαράλαμπε. Ούτε ο ίδιος ο χρηστωνυματούχος δεν ξέρει καλά το φύλο του.

    Πρόλαβα τη Διάπαλση των Παίδων στις τελευταίες ώρες της, όταν την είχε αναλάβει ο Μάτσας.

    Ήμουν πιτσιρικάς και για να βάλει α αγγελία ήθελε ψευδώνυμο και 10 λεπτά τη λέξη.

    Ανέτρεψα το όνομά μου ΛΕΩΝ σε ΝΟΕΛ, και όλοι μου απάντησαν σαν σε κορίτσι.

    Από τη ντροπή μου δεν ξανάγραψα ούτε καν διευκρίνισα. Και πάλι το Νοέλ για αρσενικό το έβαλα.

  25. Γιάννης Ιατρού said

    Πολλές αναφορές σε ευαγγέλια ρε παιδιά.
    Για να δούμε, θα γράψει κανείς τίποτα για τις σχετικά νεώτερες πληροφορίες κλπ. που αντλούνται από τα χειρόγραφα του NAG HAMMADI;

    Πρόκειται για 13 Κώδικες με κείμενα που κατατάσσονται στα απόκρυφα (προφανώς με γνωστικό χαρακτήρα) που η χρονολόγησή τους εκτείνεται από τον 1ο αι. έως τον 4ο αι. μ.Χ. Ακολουθούν τη διαίρεση των κανονικών κειμένων· γι’ αυτό και έχουμε ευαγγέλια (π.χ. Απόκρυφο Ιωάννου, Ευαγγέλιο κατά Θωμά, Ευαγγέλιο κατά Φίλιππο κλπ.), πράξεις, επιστολές και αποκαλύψεις.

    Τα ανωτέρω τα αναφέρω γιατί στη σημερινή συνέχεια του ιστορικό μυθιστόρημα του πατρός Σαραντάκου γίνεται λόγος για την ιστορικότητα του Χριστού (π.χ. σημ. #28, #29 κ.ά). Γενικά το θέμα είναι «καυτό», ένα σπίρτο να ρίξεις, θα πάρουν φωτιά κάποια πληκτρολόγια (εδώ ταιριάζει το σχετικό άσμα😜😜)

    Αν κάποιος ενδιαφέρεται για την επιστημονική βιβλιογραφία, που είναι ογκωδέστατη, ας αναζητήσει τα σχετικά έργα και άρθρα των C. Tischendorf, W. Baur, M. Bonnet, R. Lipsius, R. Wilson, J. K. Elliot, F. Lapham, Th. Zahn, Dodd και πολλών άλλων, ων ουκ έστιν αριθμός. Υπάρχουν επίσης άφθονες εκδόσεις των απόκρυφων, που φυσικά κυκλοφορούν ελεύθερα παρά τον… «απόκρυφο» χαρακτηρισμό τους 🙂 .

    Ενδεικτικά αναφέρω:
    J. Μ. Robinson, «The study of the Historical Jesus after Nag Hammadi» ή
    McL. R. Wilson, «The New Testament in the Nag Hammadi Gospel of Philip»,
    D. W. Stroker, «Extracanonical Parables and the Historical Jesus»,
    A. Marjanen, «The woman Jesus loved. Mary Magdalene in the Nag Hammadi Library and related documents»

    Επιφυλάσσομαι για συνδέσμους κλπ. σε σχετικά βιβλία ή/και δημοσιεύσεις. 😜 😉

  26. gpoint said

    # 16 κ.λ.π.

    Μα όταν ένας άντρας γράφει με γυναικείο ονοματεπώυμο βγαίνει εκτός των πλαγίων γραμμών, κοινώς : αράουτ !

  27. leonicos said

    23

    Το πρόβλημά της η τηλεκπαίδευση μπορεί να το λύσει

    του γιου σου του μικρού όμως;
    Πόση ώρα μπορεί ένα παιδί να κάθεται μπροστά στην οθόνη ακίνητο, διότι αν κουνηθει κάτι θα χάσει;
    Βέβαια, δεν έχω καταλάβει για τι χρόνο μιλάμε. Αλλά και πάλι το παιδί κάθε 20 λεπτά θέλει να τεντωθεί τουλάχιστον.

    Εμείς (ΜτΙ) κάναμε τριήμερη συνέλευση διαδικτυακά, σε 6 τρίωρες δόσεις
    Μεγάλοι άνθρωποι και αρκετά συνειδητοποιημένοι και ‘στρατιωτικοποιημένοι’.
    Και αν σηκωνόσουν λίγο, το πολύ πολύ να έχανες κάτι που κάποιος θα το έλεγε μετά αλλιώς.
    Και σ’ ένα χώρο που λίγο πολύ όλοι ξέρουμε τι θα λεχθεί.

  28. gpoint said

    # 24

    Αν έγραφες παπά-Νοέλ θα φαινότανε το φύλο σου και θάχες και αλληλογραφία στις γιορτές του χειμώνα!

  29. sarant said

    22 Έχεις δίκιο. Δοκίμασα να το διορθώσω, αλλά για να γίνει αυτό εξοβέλισα μία από τις σημειώσεις και συνένωσα άλλες δύο σε μία. Δες αν θες.

  30. ΓΤ said

    25@

    Γιάννη, εμείς εδώ οι θεολόγοι θα προτιμούσαμε αντί του Nag Hammadi να διαβάσουμε «Χηνοβόσκιον», είναι πασίγνωστα πράγματα αυτά 😉

  31. ΓΤ said

    26@

    Ασφαλώς όχι, διότι δεν λαμβάνεις υπόψη σου το genderqueer.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B7-%CE%B4%CF%85%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%BF

  32. ΣΠ said

    29
    ΟΚ, αν και η 32 θα μπορούσε να είχε παραμείνει δύο χωριστές σημειώσεις.

  33. ΓΤ said

    Φρἰκη στη Μοζαμβίκη
    https://www.iefimerida.gr/kosmos/mozambiki-islamistes-apokefalisan-50-andres-agoria-gipedo

  34. Γιάννης Ιατρού said

    23: Κιγκέρι
    θετικό αυτό, αν κι από πολλές μεριές, και σε κοιν. δίκτυα και σε ειδησεογραφικά, αναφέρεται πως υπήρξαν πολύ σοβαρά προβλήματα. Ενδεικτικά εδώ: Τηλεκπαίδευση / Δεύτερη ημέρα αποτυχίας – Φταίνε οι μαθητές λέει το υπουργείο!

  35. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    34 Κάτσε ρε Γιόχαν να πούμε, δλδ πού ακούστηκε να μπαίνουν τηλεκπαιδευόμενοι στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης?
    Βουνό το δίκιο της Καμερέως.

    Να, στο λυγξ που έδωσες τα λέει:

    Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν από το υπουργείο Παιδείας: «το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο αντιμετωπίζει δυσκολία στο να ανταποκριθεί, καθώς, εκτός από τους εκπαιδευτικούς, σήμερα εισέρχονται και μαθητές, με αποτέλεσμα το Δίκτυο να «πέφτει» συχνά από το πρωί».

  36. voulagx said

    #34:« Η δεύτερη μέρα του φιάσκο…» απο το λινκ της Αυγης. Του φιάσκο; Άκλιτο κι αυτό μετά τα παλτό και τα καζίνο; Ο τεμπολα ο μολες!

  37. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    36 Κρυπτοράλληδες είναι, δε θέλουν ου.

  38. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    35 Και σόρι και για τη χυδαιολογία. Όχι «μπαίνουν». Εισέρχονται.

  39. Γιάννης Ιατρού said

    35, 36: Αλήηητες! (Όχι εσείς, αυτοί που μπαίνουν😜)

  40. Γιάννης Ιατρού said

    Εγώ πάντως έκανα προσπάθεια (#25), καλοπροαίρετα ως συνήθως, να γίνει μια ενδιαφέρουσα, ήρεμη συζήτηση, εστιασμένη στο θέμα της ιστορικότητας του Ιησού, αλλά δεν βλέπω προθυμία. Θά ΄χουν πάει όλοι για «άθληση» και «τους σκύλους βόλτα» => Το Νο 1 στα SMS🙄

  41. Γιάννης Ιατρού said

    40: διευκρίνηση: Νο 1 στις προτιμήσεις, το 6 γράφουμε στο SMS

  42. voulagx said

    Σχετικα με το βιβλιο του πατρος Σαραντακου: Βρισκω ενδιαφερουσα την ιδεα των τριων Χριστων και μ΄αρεσει ο τροπος που την αναπτυσσει ο Δ.Σ.

  43. Ευγενία Λώβη said

    17
    Βρε, βρε!
    Έχει και αντεπιστέλλοντα μέλη η Συμμωρία της Μαλάκας;

    Τι έγινε και καθυβρίζεις έτσι σαν χαϊβανέζος;
    Δεν έχεις ξανακούσει για έμμετρη κριτική; Εδώ ακόμη και ο κ. Σαραντάκος, που ενοχλήθηκε (κακώς βέβαια), απλώς ενετάλη να παύσωμεν. Και επαύσαμεν.

    Εσύ, για πες μας από πού κι ως πού καθυβρίζεις ανενόχλητος;

    Αλλά, μέχρι να μας πεις, κάτσε να σε τρατάρουμε ένα χάπατο.

  44. Γιάννης Κουβάτσος said

    Και οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι μαθητές φταίνε για το φιάσκο διαρκείας που λέγεται τηλεκπαίδευση εν Ελλάδι. Φταίνε γιατί κάθονται και παιδεύονται με μια διαδικασία που ολοφάνερα δεν μπορεί να δουλέψει σε μαζική κλίμακα λόγω προβληματικού ελληνικού δικτύου και λόγω ελλείψεως εξοπλισμού. Αν, δε, κλείσουν και τα δημοτικά, τότε να δείτε τραγέλαφο. Η εμπειρία μου; Τέθηκε εκτός λειτουργίας το τμήμα μου για 14 ημέρες λόγω θετικού κρούσματος. Πήρα να κάνω κι εγώ αυτήν τη ρημάδα την τηλεκπαίδευση. Από τους 19 μαθητές συμμετείχαν οι 6. Οι άλλοι; Ρωτάτε σοβαρά για τους άλλους στην πλατεία Βάθης; Να συμμετάσχουν από τις δομές φιλοξενίας ή από τα σπίτια τους με τον ανύπαρκτο τεχνολογικό εξοπλισμό και χωρίς πρόσβαση στο διαδίκτυο αλλά και την ανύπαρκτη βοήθεια από αδαείς γονείς; Αλλά και αυτοί που συνδέθηκαν, πότε να χάνεται ο ήχος, πότε να παγώνει η εικόνα, πότε να κόβεται η σύνδεση του ενός και του άλλου, ένα μαρτύριο…Και μπορείς να προχωρήσεις με το 1/3 της τάξης; Επαναλήψεις, λοιπόν, να λέμε ότι κάτι κάνουμε.
    Τα μεταξωτά βρακιά, κυρία Κεραμέως μου…

  45. Πουλ-πουλ said

    «Ηταν η συνηθισμένη ταχτική των Ρωμαίων να μην αφήνουν να επιζούν οι απόγονοι των επικίνδυνων επαναστατών μέχρι τρίτης γενεάς.»

    Εμ βέβαια, έτσι χτίζονται οι αυτοκρατορίες.

  46. Χαρούλα said

    #34 Πάντα υπάρχουν οι εξαιρέσεις. Συνήθως όμως όταν συναντάς το αυτονόητο, δεν το σχολιάζεις. Την δυσφορία μας φωνάζουμε εκνευρισμένοι. Και όχι άδικα.

    Τι έγινε σήμερα; Εκτός από ονόματα σήμερα άλλαξε και το στυλ;;; Δεν βαριόμαστε ποτέ εδώ!😊

  47. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μου το έστειλε φίλος στο viber:

    «Δηλώσεις μετά το φιάσκο…
    Κεραμεως: Σύμφωνα με τα στατιστικά το σύστημα λειτούργησε άψογα.
    Πορτοσαλτε: Άλλη μια αργία για τους χαραμοφάηδες εκπαιδευτικούς
    Καμπουράκης προς καθηγητές: Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει πέντε μέρες κοκκινίζει
    Π. Καμμένος: Σίγουρα ψέκασαν το σύστημα
    Ν. Τραμπ: Να γίνει επανακαταμέτρηση εκπαιδευτικών και μαθητών και να μη μετρήσουν τα επιστολικά μαθήματα
    Γ. Παπανδρέου: Συνδέσεις υπάρχουν
    Κουλης(χθες): Εύχομαι να απολαύσουν ολοι αύριο τις παροχές του επιτελικού κράτους
    Πάγκαλος: Μαζί το ρίξαμε το σύστημα
    Αλέξης :Θα καταργησουμε το webex με ενα νόμο και ενα άρθρο Άντζελα Δημητρίου: Ουδείς άσφαλτος!»

  48. Ευγενία Λώβη said

    46
    Μα, ναι, κι εγώ μιαΧαρούλα σας βρίσκω, βολευτείτε!

  49. Γς said

    1992 Αλμπέρτο

    «Στο μπράτσο της, με μεγάλα ψηφία ο αριθμός της στο γερμανικό στρατόπεδο συγκεντρώσεως. Ηταν οι μόνοι που είχαν επιζήσει από τις οικογένειες τους. Είχαν κάνει παιδιά και εγγόνια στην Αμερική.

    – Και μιλάτε ακόμα τόσο ωραία Ελληνικά;

    – Μα Ελληνες είμαστε για!

    (για: εκείνο το όμορφο σαλονικιώτικο «για»)

    »
    https://caktos.blogspot.com/2010/12/1992.html

    2020 Albert Bourla

    «from an old Jewish family and graduated with a PhD in veterinary medicine from Aristotle University.»

    – We have very strong ties and this made me transfer my Greek identity onto my children, who have only lived in Greece during the holidays.

    But also my body language,
    my behavior, makes it very obvious to people who know me in the United States, my colleagues,
    that I am not a typical American,

    but rather a typical Greek.»

    – Μα Ελληνας είμαι για!

    [το τελευταίο δεν το είπε. Το έβαλα εγώ]

    https://www.ekathimerini.com/253709/article/ekathimerini/community/pfizer-ceo-we-can-have-a-vaccine-by-october

  50. ΚΩΣΤΑΣ said

    Σαν αυτοτελές αφήγημα πολύ ωραίο, διαβάζεται πολύ ευχάριστα, το χάρηκα. Και λέω αυτοτελές, γιατί, λόγω αλτσχάιμερ, δεν θυμάμαι τα προηγούμενα, κάτι μέσες-άκρες μόνο. Στο τέλος πιστεύω ότι κάτι θα μου μείνει ως ρεζουμέ.

    * Αργότερα θα δω τα σχόλια.

  51. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    34-36 Και όπως τα τσίρκο… 😦 Εξ οικείων τα βελη

    44 Εδώ σε κοτζάμ Γαλλία έχουν προβλήματα -αν και εκεί κυρίως από την πλευρά των μαθητών, που δεν έχουν όλοι εξοπλισμό, ούτε στήριξη από το σπιτι.

  52. BLOG_OTI_NANAI said

    25: Τι να πούμε Γιάννη επ’ αυτού; Στα 75 χρόνια που πέρασαν έχουν μελετηθεί πολύ και τίποτα νέο δεν κομίζουν. Εξ άλλου είναι μεταγενέστερα των Κανονικών κειμένων και ξεκάθαρα γνωστικά περιθωριακά κείμενα διάφοων γνωστικών ομάδων. Ως προς την ιστορικότητα του Ιησού, δεν έχουν κάτι να πουν αφού ούτε καν ο δοκητισμός δεν αρνείται την εμφάνιση στη γη ενός Ιησού, είτε θεωρηθεί το σώμα καλό, είτε κακό, είτε παθητό, είτε φαινομενικά παθητό, είτε ανθρώπινο που βρισκόταν υπό κατάληψη από τον πνευματικό Ιησού κ.λπ. Σε κάθε περίπτωση έχουμε έναν υπαρκτό Ιησού.

    Όπως γνωρίζουμε, η αντιαιρετική χριστιανική γραμματεία είναι ακριβώς ο δείκτης που υπαγορεύει ποια αιρετικά κινήματα εμφανίστηκαν. Αν υπήρχε κίνημα που δίδασκε ότι δεν υπήρξε κανένας Ιησούς, θα το είχαμε διαπιστώσει πρωτίστως από την αντιαιρετική γραμματεία. Ουδέποτε, υπήρξε στους πρώτους αιώνες αυτή η γελοιότητα των σημερινών μυθικιστών περί ανύπαρκτου Ιησού.

    Τα αντιαιρετικά συγγράμματα δείχνουν ακριβώς ότι το ύψος των αντιρρήσεων της εποχής έφτασε μέχρι το αν ο Ιησούς πραγματικά είχε σώμα, πραγματικά υπέστη τα Πάθη και πραγματικά αναστήθηκε με το Σώμα του. Δεν υπήρξε όμως επιχειρηματολογία περί παντελούς ανυπαρξίας Του.

  53. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @49. Άκουγα στην ΕΡΤ αφ’ ενός ένα απόσπασμα λόγου του Μπουρλά -νομίζω από μιά τελετή βράβευσής του- και αφ’ ετέρου τις ανακοινώσεις του Κικίλια και της Κοτανίδου. Η σύγκριση των Ελληνικών τους ήταν ντροπιαστική για τους ενδημούντες. (Μπράβο σου Άκη! Τypical Greek, Α.Π.Θ. και Σαλονικιός..)

  54. ΓΤ said

    Στην αθλητική κίνηση της ημέρας:

    Άρης-Ηρακλής 81-75
    Περιστέρι-Ρίγα 81-84

  55. Μαρία said

    53
    Η Κοτανίδου είναι δικαιολογημένη. Έχει μητρική γλώσσα τα βουλγάρικα Την ιατρική Σόφιας τελείωσε.

  56. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Διαισθάνομαι ότι η ιατρική Σόφιας δεν εξηγεί μόνο την γλωσσική της υστέρηση..

  57. Γιάννης Ιατρού said

    52: Αυτά του κου Οικονόμου τα ξέρουμε (τι βάζεις εικόνες αφού υπάρχουν τα πιντιέφια;). Έλεγα μην έγραφες τίποτα για το γενεαλογικό δένδρο κλπ.

  58. faltsos said

    49 Και γι αυτούς που ασχολούνται με τα ποδοσφαιρικά, ο Mr Pfizer είναι οπαδός του Άρη Θεσσαλονίκης.

  59. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  60. ΚΩΣΤΑΣ said

    Αν πάτε να τσιγκλίσετε τον Τζι με τον Αρειανό Μπουρλά, σιγά, αυτός έτσι κι αλλιώς πουτινικό εμβόλιο θα κάνει, αφήνει ο Σαββίδης τους παοκτζήδες να μολυνθούν; Ο Γιώργος ο Κατσέας δεν ξέρω τι θα κάνει, ίσως αποφασίσει επιστημονικά! 😉 επιστημονικά

  61. ΓΤ said

    60@

    Κωστάουα, κρούσμα στον ΠΑΟΚ σήμερα
    https://www.sport24.gr/football/paok-kroysma-koronoios-test.9046436.html

  62. Χαρούλα said

    #60 ΚΩΣΤΑ ενημερωμένος απο τα ξημερώμστα!(#239 χθεσινό, 4.47 της 10/11)
    Οοοόχι που δεν θα το μάθαινε!😊 Νύχτα έπεσε το σύρμα! 🤣
    Γειά σου Τζη!😀

  63. Γιάννης Κουβάτσος said

    https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/267743_molis-10-ton-sholeion-mporei-na-ypostirixei-tin-tile-ekpaideysi

  64. ΚΩΣΤΑΣ said

    61 – 62
    Δεν έχουν το θεό τους οι παοκτσήδες, απίθανοι! 😄😂

  65. ΓΤ said

    63@

    Τα προβλήματα με την τηλεκπαίδευση είναι η «φυσική» απόρροια, το αναμενόμενο βήμα, μετά τα «σκόιλ ελικίκου». Ο καγχασμός θα ακουστεί μέχρι τη Μονή Κύκκου. Αλλά μετά θα αρχίσει να πέφτει παντού ξύλο…

    Στον χώρο των Μαθηματικών έχουμε την υγειά μας με την Αβελιανή Ομάδα. Ήρθε ο Μπαλατσινός για ενημέρωση, περνάμε σε Αβερελιανή Βδομάδα, κι αρρωσταίνουμε…

  66. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @60. Ακούς εκεί ερώτηση! Τι θα κάνω; Ό,τι πει ο Σαββίδης! 🙂

  67. ΓΤ said

    66@

    Κι αν ο Μπουρλά ήταν ΠΑΟΚ; 🙂 (Βέβαια, δύσκολα θα συνέβαινε αυτό.)

  68. ΚΩΣΤΑΣ said

    67 –> (Βέβαια, δύσκολα θα συνέβαινε αυτό.)

    Τι καρφί είναι αυτό, ΓΤ; Δηλαδή οι παοκτζήδες δεν μπορούν να φτάσουν ψηλά; 🤗

  69. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Εμείς, όταν κανένας σημαντικός Σαλονικιός ξεφεύγει λιγάκι, φροντίζουμε να τον επαναφέρουμε -με το καλό..- στον ίσιο δρόμο.. Τί σχέση μπορεί να έχει ένας πετυχημένος συμπολίτης μας με τον Άρη;; 🙂

    https://www.kathimerini.gr/opinion/sketches/561151666/skitso-toy-andrea-petroylaki-10-11-20/

  70. ΓΤ said

    @68

    Το εβραϊκό κομμάτι της Σαλονίκης, Κώστα, ήταν φουλ Άρης, Κώστα.

    btw, έμαθα απόψε για πολλή κοσμούρα στον Εύοσμο. Μυαλό δε βάζετε, ρε καρντασάκι. Τέτοια κάνετε, και θα παίξει κλειστός «Μπαχτσές» μέχρι τον… Μάρτιο. Άλλη χάρη έχει το αχνιστό πήλινο στο τραπέζι…

  71. ΚΩΣΤΑΣ said

    69 Εξαιρετική γελοιογραφία, γέλασα πολύ, ευχαριστώ, Γιώργο. 🙂

    70 Πλάκωσε η αστυνομία και τους έδιωξε. Τι περιμένεις, αφού ξέρεις ποιοι πλειοψηφούν… 😉

  72. Μαρία said

    71
    Πολύ καλή πράματι. Μόνο που δεν τόλμησε να γράψει σκουλήκι.

  73. gpoint said

    Επανειλημένα έχω γράψει πως δεν στέκει άνθρωπος που έχει διαβάσει την Ιλιάδα να είναι Αριανός κι όποιος δεν την έχει διαβάσει, άξιος της τύχης του και των επιλογών του

    από την πέμπτη ραψωδία :

    Κύπριδα μὲν πρῶτον σχεδὸν οὔτασε χεῖρ᾽ ἐπὶ καρπῷ*,

    αὐτὰρ ἔπειτ᾽ αὐτῷ μοι ἐπέσσυτο δαίμονι ἶσος·

    ἀλλά μ᾽ ὑπήνεικαν ταχέες πόδες· ἦ τέ κε δηρὸν

    αὐτοῦ πήματ᾽ ἔπασχον ἐν αἰνῇσιν νεκάδεσσιν,

    ἤ κε ζὼς ἀμενηνὸς ἔα χαλκοῖο τυπῇσι.

    Τὸν δ᾽ ἄρ᾽ ὑπόδρα ἰδὼν προσέφη νεφεληγερέτα Ζεύς.

    Μή τί μοι ἀλλοπρόσαλλε παρεζόμενος μινύριζε.

    Ἔχθιστος δέ μοί ἐσσι θεῶν οἳ Ὄλυμπον ἔχουσιν·

    αἰεὶ γάρ τοι ἔρις τε φίλη πόλεμοί τε μάχαι τε.

    Μητρός τοι μένος ἐστὶν ἀάσχετον οὐκ ἐπιεικτὸν

    Ἥρης· τὴν μὲν ἐγὼ σπουδῇ δάμνημ᾽ ἐπέεσσι·

    τώ σ᾽ ὀΐω κείνης τάδε πάσχειν ἐννεσίῃσιν.

    Ἀλλ᾽ οὐ μάν σ᾽ ἔτι δηρὸν ἀνέξομαι ἄλγε᾽ ἔχοντα·

    ἐκ γὰρ ἐμεῦ γένος ἐσσί, ἐμοὶ δέ σε γείνατο μήτηρ·

    εἰ δέ τευ ἐξ ἄλλου γε θεῶν γένευ ὧδ᾽ ἀΐδηλος

    καί κεν δὴ πάλαι ἦσθα ἐνέρτερος Οὐρανιώνων.

  74. gpoint said

    Να μην εθελοτυφλείτε και κρίνετε εξ ιδίων (οπαδικών) τα αλλότρια. Δεν κάνουν οι ΠΑΟΚτσήδες ό,τι θέλει ο Σαββίδης αλλά περισσότερο ο Σαββίδης ό,τι θέλουν οι ΠΑΟΚτσήδες, κι ο Πάμπλο Γκαρσία το τελευταίο παράδειγμα.

  75. Γιάννης Κουβάτσος said

    Έχω την εντύπωση ότι το αστικό και πολιτισμένο μέρος των Θεσσαλονικιών είναι Αρειανοί και το καλλιτεχνικό Ηρακλειδείς. Οι υπόλοιποι είναι μπαοκτσήδες. Κάνω λάθος;

  76. Alexis said

    Καλημέρα.

    Λοιπόν, να οργανωθούμε λίγο:

    1) Ιησούς, γιός του ξυλουργού Ιωσήφ και της Μαρίας, από την Καπερναούμ της Γαλιλαίας.
    2) Ιησούς, θετός γιος του ηλικιωμένου ιερέα Ιωσήφ και της Μαριάμ, κόρης του Ιωακείμ και της Άννας. Ο Ιωσήφ είχε αναλάβει την κηδεμονία της μετά το θάνατο των γονών της και τελικά την παντρεύτηκε όταν αυτή έμεινε μυστηριωδώς έγκυος. Αγνοούμε τον πραγματικό πατέρα.
    3) Ιησούς, γιος του Ιούδα και της Μαριάμ. Ο πατέρας του σκοτώθηκε ενόσω η Μαριάμ ήταν έγκυος και αυτή κατέφυγε για να γλυτώσει σε κάποιον πλούσιο Ιωσήφ στα Ιεροσόλυμα, ο οποίος τελικά την παντρεύτηκε και «υιοθέτησε» κατά κάποιον τρόπο τον γιό της.

    Τα λέω καλά;

  77. ΚΩΣΤΑΣ said

    75 Όλοι οι Θεσσαλονικείς είναι ωραίοι, απλά οι παοκτζήδες υστερούν λίγο στη μυθολογία, νομίζουν ότι οι θεοί του Ολύμπου ήταν 11. 😉

  78. Alexis said

    Αυτό που έχω αποκομίσει μέχρι τώρα από τα αναγνώσματα αυτά του Δ. Σαραντάκου είναι η ατελείωτη βία.
    Φρίκη και αίμα παντού.
    Αν και ο ανθρώπινος πόνος δεν μπαίνει σε ζυγαριά, διαβάζοντας κανείς τα γραφόμενα του Δ.Σ. έχει την αίσθηση ότι κάποια από τα σύγχρονα εγκλήματα πολέμου φαντάζουν πολύ «λάιτ» σε σχέση με τις φρικαλεότητες της εποχής εκείνης.
    Το ανθρώπινο είδος είναι το μοναδικό του ζωικού βασιλείου που αλληλοσπαράσσεται με τέτοια μανία από καταβολής κόσμου…

  79. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    78 Τα παραλές νομίζω. Όχι τπτ άλλο, θάρθει κάνας γνωστός του ΠΘ από τον Υμηττό και μετά θα λέει πως είμαστε καβγατζήδες.

  80. gpoint said

    # 75

    Μεγάλε αναλυτή της Θεσσαλονικιώτικης κοινωνίας, μας άφησες άφωνους, τέτοια ανάλυση ούτε επί χούντας οι επίορκοι στρατιωτικοί δεν έκαναν, τότε που όλα τάβλεπαν πασπαλισμένα με εθνικοφροσύνη και…βαζελίνη

  81. nikiplos said

    75@ παλαιότερα αυτά, εικάζω. Όπως και στον Πειραιά, με τον Ολυμπιακό, τον Εθνικό (που κάποτε έδιναν… φρονήματα) και την αείζωη Προοδευτική. Πάντως Αρειανοί ήταν κυρίως οι μπαγιάτηδες της Σαλονίκης, τουλάχιστον στα παλαιότερα χρόνια. Ο Θείος μου έλεγε: «Όποιος δεν είναι πόντιος είναι Αρειανός. Οι Ηρακλειδείς είναι σαν τα φαντάσματα της Αβύσσου: υπάρχουν αλλά δεν τους βλέπουμε». Ίσως να έχουν να κάνουν με στερεότυπα του παρελθόντος που κάποιοι για λόγους αταβιστικούς επιμένουν να συντηρούν.

  82. nikiplos said

    https://pbs.twimg.com/media/EmhpMuJWMAMfsvK?format=png&name=900×900

  83. nikiplos said

    Νέα προσπάθεια μήπως βγεί…

  84. Νέο Kid Al Afrikii said

    Είναι γνωστο οτι ο Άρης ήταν η ομάδα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης. Και το κίτρινο χρώμα της φανέλας δεν είναι τυχαίο.
    Από τότε βέβαια τα πράγματα έχουν αλλάξει. Οι Εβραίοι ξετοπίστηκαν … και επ’ουδενί οι Παοκτζήδες δεν είναι όλοι ΜπαοκΤζήδες!…
    Μη γενικεύεις κύριε Κουβάτσε! Δεν είναι το ίδιο ας πούμε ο Σταύρος ο καθηγητής μας εδώ που είναι παοκάρα, με τον πληγωμένο ψυχικά παιδιόθεν αντι-βάζελο ΜπαοκΤζή! 🙂

  85. Γιάννης Κουβάτσος said

    84: Υπάρχουν και «προδότες» της τάξης τους. ☺

  86. Χαρούλα said

    #76,78 νάσαι καλά Alexis! Η …κεντρική ιδέα!

Σχολιάστε