Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ψάρια στην πισίνα

Posted by sarant στο 13 Ιουνίου, 2022


Σήμερα είναι του Αγίου Πνεύματος, που παραδοσιακά κάνουν το πρώτο μπάνιο και πιάνουν τη μαλλιαρή πέτρα -ωστόσο, ξέρω πολλούς που ήδη έχουν κάνει πολλά μπάνια: ακόμα κι εγώ, που δεν είμαι και τόσο των θαλάσσιων λουτρών, έκανα ήδη μπάνιο την περασμένη Κυριακή στη θάλασσα.

Ήταν το πρώτο μπάνιο της χρονιάς στη θάλασσα. Στην εκδρομή όμως που είχα πάει στη Γαλλία πριν από καμιά εικοσαριά μέρες, είχα κάνει ένα ακόμα μπάνιο, στην πισίνα του ξενοδοχείου στην Καρκασόν. Κι έτσι αναρωτήθηκα αν θα μετρούσε εκείνο για πρώτο μπάνιο της χρονιάς ή αν θα απορριπτόταν. Στο Φέισμπουκ που έθεσα το δίλημμα, οι απόψεις ήταν μοιρασμένες -πολλοί αρνιούνταν να θεωρήσουν έγκυρο το πισινάτο μπάνιο.

Όταν ήμουν μικρός και μετρούσα με θρησκευτική ευλάβεια τα μπάνια (και τα παγωτά) της χρονιάς, τέτοιο δίλημμα δεν θυμάμαι να είχε τεθεί. Τότε, το καίριο ερώτημα ήταν αν μετράμε τα απογευματινά μπάνια χωριστά ή αν μπορούσαμε να γράψουμε μόνο ένα μπάνιο την ημέρα. Δεν υπήρχαν άλλωστε και πολλές πισίνες την εποχή εκείνη και θεωρούσαμε περιττό πράγμα την πισίνα, τη στιγμή που η θάλασσα ήταν δίπλα.

Τώρα πάντως βρίσκει κανείς πισίνες και σε νησιά και σε παραθαλάσσια μέρη. Το κόστος πρέπει να έχει πέσει αρκετά, αν και θέλει κάποιες άδειες, ενώ πρέπει να είναι και τεκμήριο. Αλλά εμείς εδώ λεξιλογούμε, οπότε το σημερινό άρθρο θα αφιερωθεί στα λεξιλογικά της πισίνας. Στα σχόλιά σας, πάντως, μπορείτε να αναφέρετε οτιδήποτε το πισινολογικό κρίνετε σκόπιμο, περιορισμός δεν υπάρχει.

Ν’ αρχίσουμε από την ετυμολογία της λέξης, που θα εξηγήσει και τον τίτλο του άρθρου μας.

Η πισίνα είναι δάνειο από τα ιταλικά (piscina), η δε ιταλική λέξη ανάγεται στο λατινικό piscina. Ζούσαν μέσα στη χλιδή οι πλούσιοι της αρχαίας Ρώμης αλλά οι piscinae τους ήταν ανοιχτές δεξαμενές με ψάρια, σε ιχθυοτροφεία, από το piscis, που ήταν το ψάρι (όσοι ασχολούνται με τα ζώδια μπορεί να έχουν προσέξει ότι οι Ιχθύες είναι Pisces).

Με τον καιρό η λατινική λεξη έφτασε να δηλώνει κάθε είδους δεξαμενή, και περνάει και στα ελληνικά της εποχής ως πισκίνα, για τις ανοιχτές δεξαμενές που υπήρχαν στα χτήματα για πότισμα ή ιχθυοκαλλιέργεια. Σε βυζαντινά νομικά κείμενα βλέπω να τίθεται συχνά το ερώτημα σε ποιον ανήκουν τα ψάρια της πισκίνης, ας πούμε:

καὶ περὶ τοῦ εἰ ἐν βιβαρίοις ἀποκλείσω ἰχθύας, ἢ εἰς πισκίναν συνάγω, νέμομαι. οὐ μὴν εἰ ἐν λίμνῃ οἱ ἰχθύες ἢ ἐν ὕλῃ οἱ θῆρές εἰσι. καὶ ὅτι εἰ τὸν τόπον μου ποταμὸς ἢ θάλασσα λάβοι, παύομαι τῆς νομῆς.

Η πισκίνα έσβησε στον ύπνο της σε βαθιά γεράματα, αλλά πότε μπήκε στη γλώσσα μας η πισίνα; Εικάζω στις αρχές του 20ού αιώνα, και με τη σημασία της κολυμβητικής πια δεξαμενής, όταν το άθλημα της κολύμβησης άρχισε να διαδίδεται στη χώρα μας. (Στους Ολυμπιακούς αγώνες του 1896 έγιναν τρία αγωνίσματα κολύμβησης μόνο, σε ανοιχτή θάλασσα, καθώς δεν υπήρχαν πόροι για να κατασκευαστεί κολυμβητήριο. Οι αγώνες έγιναν στη Ζέα, κι επειδή έγιναν στις 11 Απριλίου οι κολυμβητές πάγωσαν).

Πρόχειρα ψάχνοντας βρήκα στο Εμπρός στις 7 Αυγούστου 1929 την εξαγγελία ότι «θα ιδρυθούν 6 κολυμβητικαί σχολαί (πισίναι) εις διαφόρους πόλεις». Πάντως, το 1931 βρίσκω τη Μακεδονία (15.7) να ζηλεύει διότι η Σόφια απέκτησε μεγάλη πισίνα ενώ «η ενταύθα ΧΑΝ δεν θα δυνηθεί να ετοιμάσει την μικράν πισίναν ούτε διά την προσεχή άνοιξιν».

Πολλά θηλυκά έχουν άβολη γενική πληθυντικού, αλλά η πισίνα παρουσιάζει το σκαμπρόζικο επιπλέον πρόβλημα ότι συμπίπτει στη γενική, αν αυτή σχηματιστεί κανονικά, των πισινών, με τη γενική των οπισθίων. Όπως και να το κάνουμε, το να διαβάζουμε ότι θα θεσπιστούν «αυξημένα τεκμήρια για τους κατόχους μεγάλων πισινών» μας κάνει να χαμογελάμε.

Το θέμα μας έχει απασχολήσει σε παλιότερο άρθρο, από το οποίο αντιγράφω αποσπάσματα:

Πώς θα πούμε τη γενική πληθυντικού της πισίνας για να μην μπερδέψουμε την πισίνα με τα πισινά; …

Στην περίπτωση της πισίνας, το λεξικό Μπαμπινιώτη έχει εξελιχτεί. Ενώ στην πρώτη έκδοση έδινε γενική πληθυντικού «των πισινών», στη δεύτερη και την τρίτη έκδοση δίνει ως γενική του ‘πισίνα’ το ‘πισίνων’, για λόγους προφύλαξης, όπως ρητά σημειώνει.

(Παρένθεση: με βάση τη γραμματική, ο «σωστός» τύπος θα ήταν «των πισινών», ο τόνος κατεβαίνει στα ουσιαστικά αυτής της κατηγορίας. Παρομοίως: των οθονών, των καρεκλών κτλ. Κι αν ρωτήσετε γιατί λέμε «των οθονών» αλλά «των ακτίνων, των αρκούδων», η απάντηση είναι πως στα παλιά τριτόκλιτα που έγιναν πρωτόκλιτα (και σε όσα έλκονται από αυτά, όπως τα σε -δα) ο τόνος δεν κατεβαίνει. Ξέρω πάντως μερικούς που προτιμούν να μην κατεβάζουν τον τόνο ούτε στην πισίνα ή την οθόνη, αλλά στο δικό μου αυτί αυτό δεν στέκει καλά).

Να γυρίσουμε όμως στην πισίνα, όπου το μη κατέβασμα του τόνου (των πισίνων αντί των πισινών) δεν υπαγορεύεται από τη γραμματική, αλλά, όπως λέει ο Μπαμπινιώτης, για προφύλαξη. Νομίζω ότι δεν έχει άδικο. Γιατί βέβαια δεν μπορούμε να δεχτούμε χωρίς χαμόγελο φράσεις σαν την παρακάτω: Εκείνο το οποίο συστήνεται είναι οι χρήστες των πισινών να κάνουν ένα ντους προτού εισέλθουν στο νερό και να πλένουν τα χέρια τους μετά από το αποχωρητήριο, την οποία κατέγραψα σε σελίδα οδηγιών υγιεινής. Ο αθεόφοβος, αντί για «χρήστες των πισινών», δεν θα μπορούσε άραγε να γράψει «όσοι χρησιμοποιούν πισίνες» ή, αν πια τόσον νταλκά έχει με τη γενική, «οι χρήστες της πισίνας» ή έστω «των πισίνων»; Η ίδια λύση θα απέτρεπε και το μνημειώδες παλιότερο μαργαριτάρι γνωστού αθλητικού σχολιαστή, ο οποίος, μεταδίδοντας τους αγώνες κολύμβησης στην Ολυμπιάδα της Βαρκελώνης, τη στιγμή που ο φακός στεκόταν στη Γερμανίδα πρωταθλήτρια Φραντσίσκα Φαν Άλμσικ, είχε την έμπνευση να την ανακηρύξει βασίλισσα των πισινών.

Όχι, πολλές φορές τη λύση τη δίνει ο ενικός, ενώ άλλοτε θα πρέπει να αποφύγουμε τη γενική –ή να ανεβάσουμε τον τόνο. Θέλω να πω, όταν γράφουμε τη φράση «επικοινωνία μεταξύ των πιστών», και εννοούμε τις πίστες χιονοδρομικού κέντρου (το παράδειγμα είναι υπαρκτό), να μην ενοχλούμαστε αν ο αναγνώστης μας καταλάβει ότι εννοούμε την επικοινωνία μεταξύ του ποιμνίου της εκκλησίας. Χίλιες φορές καλύτερα είναι να αποφύγουμε τη γενική αλλάζοντας τη σύνταξη («επικοινωνία ανάμεσα στις πίστες»), ή στην έσχατη ανάγκη να χρησιμοποιήσουμε το αδόκιμο, είναι η αλήθεια, «των πίστων».

Για να θυμηθούμε μια κάπως ανάλογη περίπτωση, οι αρχαίοι μας πρόγονοι, επειδή θεωρούσαν ασεβές να μπερδεύεται ηχητικά στη γενική πληθυντικού ο ‘χρηστός’ που ήταν λέξη ιερή, με τον ‘χρήστη’ που είχε σημασίες ελαφρώς αγοραίες, ανέβαζαν κι εκείνοι τον τόνο κι έλεγαν «των χρήστων» όταν είχαν να κάνουν με χρήστες και άφηναν το «των χρηστών» για τους χρηστούς. Μάλιστα, τώρα που με την πληροφορική η λέξη ‘χρήστης’ έχει γίνει ψωμοτύρι, ένας γνωστός φιλόλογος έκατσε και ξέθαψε αυτή τη σπανιότατη αρχαία εξαίρεση (τέσσερις είναι όλες κι όλες οι λέξεις της αρχαίας που δεν κατεβάζουν τον τόνο στη γενική πληθυντικού: αφύη, ετησίας, χλούνης και χρήστης) και απαίτησε, με σειρά επιστολών σε εφημερίδες, εν έτει 1992 αν θυμάμαι καλά, να μη λέμε «των χρηστών» αλλά «των χρήστων». Αλλά αν είναι κωμικό να ανασύρει ο καθένας στην επιφάνεια τον αρχαίο κανόνα, ήταν θλιβερό ότι βρέθηκαν κάποιοι που τον δέχτηκαν ανερώτητα και τον εφάρμοσαν –αν και, τελικά, η μόδα των «χρήστων» ευτυχώς πέρασε, προς μεγάλη χαρά των απανταχού Χρήστων. Και όσοι σήμερα σκίζουν τα ρούχα τους (ή, αν προτιμάτε, διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους) για τη συνέχεια της ελληνικής γλώσσας, ας δείξουν την προσήλωσή τους όχι παπαγαλίζοντας «των χρήστων» σήμερα, αλλά χρησιμοποιώντας το σημερινό του ισοδύναμο, «των πισίνων».

Αυτά από το παλιό μας άρθρο περί πισίνων ή πισινών. Κι όσοι έχετε πισίνα, να προσέξετε τα τεκμήρια.

106 Σχόλια to “Ψάρια στην πισίνα”

  1. ΓΤ said

    Και το σπάνιο επώνυμο «Πισίνας»
    (Εκδόσεις Μαΐστρος)

  2. Τι είναι ο χλούνης είπαμε; (Ο,τι και να ‘ναι, δεν αμφιβάλλω ότι θα χαρούν να τον εντάξουν στο λεξιλόγιό τους ένας-δυο σχολιαστές που αρέσκονται σε ένα, ας μην το πω ψωνισμένο, εξεζητημένο στιλ)

  3. Ανδρέας Τ said

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα. Έχω την εντύπωση ότι τα μπάνια άρχιζαν της Αναλήψεως και όχι την Πεντηκοστή. Της Αναλήψεως «πιάναμε» και την μαλλιαρή.

  4. ΚΑΒ said

    ς , ου, ὁ, Ep. epith. of the wild boar,
    A.“χ. σῦς ἄγριος” Il.9.539; “χλοῦναι σύες” Hes.Sc.177; συῶν ἀγέλαι χλούνων ib.168; “χ. κάπρος” Call.Dian.150.
    II. χλούνης alone, as Subst., = κάπρος, wild boar, Opp.H.1.12: hence ἤνυσε . . χλούνηνδε reached the wild boar’s lair Nic.Fr.74.6. The word was variously interpreted:
    1. = τομίας, castrated (because larger and more vicious), Arist.HA578b1, etc.: hence χ. τε καὶ γύνανδρος ἀνήρ, ὁ χ. τε καὶ γύννις, Ael.Fr.10.
    2. = μονιός, solitary, “κατά τε χαλεπότητα καὶ ἀλκήν” Ar.Byz. ap. Eust. 772.59.
    3. = ἀφριστής, foaming at the mouth, from Dor. Χλούδειν, = ἀφρίζειν, Sch.B Il.9.539.
    4. = χλοεύνης, ὁ ἐν τῇ χλόῃ εὐναζόμενος, couching in the grass or greenwood, Apollon.Lex., AB1260, EM812.46.
    III. robber, cf. χλοῦναι: λωποδύται οἱ τῇ χλόῃ εὐναζόμενοι, Hsch.; thus “ἄνδρα δ᾽ ἑσπέρης καθεύδοντα ἀπ᾽ ὦν ἔδυσε . . χλούνης” Hippon.61; “ἢ φῶρας ἀναιδέας ἥ τινα χλούνην” Alex.Aet.5.7; so perh. “μακροσκελὴς μὲν ἆρα μὴ χ. τις ᾖ;” A.Fr.62.

  5. ΓΤ said

    @2 Δύτης
    https://www.lsj.gr/wiki/%CF%87%CE%BB%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CE%B7%CF%82

    Λεπτομέρειες για τους αγώνες στη Ζέα το 1896
    http://pireorama.blogspot.com/2012/06/1896.html

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2-4-5 Με προλάβατε

    3 Χμμμμ… μάλλον έχεις δίκιο, τα μπέρδεψα

  7. Pedis said

    Ήμουν σχεδόν βέβαιος ότι η ετυμολογία των πισίνων για το κοινό, αυτών που είναι ειδικά για μπάνιο (και ηλιοθεραπεία), προερχόταν από το pisciare = κατουράω, διότι κολυμπάνε παιδάκια νηπιακής ηλικίας και γερόντοι … Εγώ τα λέω από χρόνια, αλλά κανείς δεν μ’ ακούει και σκάει και 6-8-10 Ε το κεφάλι … 🤣

  8. michaeltz said

    Καλημέρα, Χρόνια Πολλά!

    Και τα μπάζα, στην ίδια κατηγορία είναι, μπλέκονται με τις μπάζες. Επί πολλά χρόνια υπήρχε πινακίδα στην Αττική: Απαγορεύεται η ρίψη μπαζών. Αν είναι δυνατόν, να κάνεις μπάζες και να τις απορρίπτεις στα βουνά! Μπορεί ακόμη να υπάρχει, ανεβαίνοντας προς Καραούλι, στην παλιά εθνική Μάνδρας-Θήβας

  9. sarant said

    7 🙂

  10. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    7# Νταξ αυτό λύνεται εύκολα. Φέρνουνε μετά έναν καθαριστή πισινών και τις κάνει τζιτζί.

  11. Γιάννης Κουβάτσος said

    Θυμάστε το πολιτικό ζήτημα που είχε προκύψει στις αρχές της δεκαετίας του ’90 με την πισίνα των καθ’ έξιν καλοπερασάκηδων Μητσοτάκηδων; Τότε που πρωτοφανής λειψυδρία είχε πλήξει τη χώρα, τότε που βάζαμε τούβλα στα καζανάκια και διά νόμου απαγορεύτηκε το πλύσιμο των αυτοκινήτων με λάστιχο, το πότισμα των κήπων και το γέμισμα των ιδιωτικών κολυμβητικών δεξαμενών (κοινώς πισινών); Φυσικά, αυτές οι απαγορεύσεις δεν αφορούσαν την Αγία Οικογένεια, η οποία, με πρόφαση την υγεία της κυρίας Μαρίκας, τσαλαβουτούσε χαριέστατα στην πισίνα της, όταν οι κοινοί θνητοί λέγαμε κυριολεκτικά το νερό νεράκι. Τι να τους πρωτοθυμηθείς…

  12. ΚΑΒ said

    για να ευθυμήσουμε λίγο:

  13. Μένω με την απορία για ποιον λόγο οι τέσσερις αναφερόμενες λέξεις στην γενική πληθυντικού δεν κατεβάζουν τον τόνο στην λήγουσα.

  14. Παναγιώτης Κ. said

    Και από τη σημερινή ανάρτηση αλλά και από άλλες, το δικό μου λεξιλογικό συμπέρασμα είναι ότι όταν έχουμε δύστροπες διατυπώσεις, να αναζητούμε εναλλακτικές οι οποίες πάντα υπάρχουν. Φτάνει να…βασανίσουμε το κείμενο που γράφουμε δηλαδή, να βασανίσουμε το μυαλό μας.

  15. ΚΑΒ said

    12. Λάθος

  16. ΚΑΒ said

    13. των ἀφύων για να συμπέσει με το επίθετο οι άφυεῖς -τὼν ἀφυῶν

    τῶν ἐτησίων από συνεκφορά οι βορέαι ετήσιοι και έπειτα οι έτησίαι κατά το βορέαι διατήρησε δηλ. τον τόνο του β΄κλιτου επιθέτου οι έτήσιοι -των ετησίων

    τῶν χρήστων με το επίθετο οι χρῆσται- των χρηστῶν

    τῶν χλούνων από το χλοεῦναι, χλοεύνων χλοῦναι, χλούνων με διατήρηση της βαρείας

  17. ΚΑΒ said

    Aelius Herodianus et Pseudo-Herodianus Gramm., Rhet., De prosodia catholica
    Part+volume 3,1, page 425, line 13

    σεσημείωνται βαρυνόμενα τέσσαρα, χλοῦναι , ἐτησίαι , ἀφύαι ,
    χρῆσται διὰ τὸ μὴ συμπεσεῖν τῷ χρηστός χρηστοί .

  18. leonicos said

    6

    3 Χμμμμ… μάλλον έχεις δίκιο, τα μπέρδεψα

    Δεν ντρέπεσαι; Μπερδεύονται τέτοια πράγματα;

    Πώς θα πιάσεις την μαλλιαρη αν δεν έχει ακόμα μαλλιάσει;

    Οι πρώιμες μαλλιαρές είναι φαλακρές

    Μπορεί να τα λέω και ανάποδα, αλλά τί με νοιάζει;

    Πληρώνω; Δεν πληρώνω!

  19. leonicos said

    Ομολογώ οτι θυμόμουν μόνο τις ετησίες, τους ανέμους

    τα υπόλοιπα δεν τα θυμόμουν

  20. Avonidas said

    Καλημέρα.
    Θυμάστε το πολιτικό ζήτημα που είχε προκύψει στις αρχές της δεκαετίας του ’90 με την πισίνα των καθ’ έξιν καλοπερασάκηδων Μητσοτάκηδων;

    Ε, όχι και «των Μητσοτάκηδων» ! Να λες «των Μητσοτακιδών», αρχαιοπρεπώς 😜

  21. leonicos said

    16 τῶν χλούνων από το χλοεῦναι, χλοεύνων χλοῦναι, χλούνων με διατήρηση της βαρείας

    τί δουλειά έχει η βαρεία εδώ;

  22. ΚΑΒ said

    21. Διατηρήθηκε βαρύτονη η λέξη.

  23. @ 19 Leonicos

    >> Ομολογώ ότι θυμόμουν μόνο τΙς ετησίες, τους ανέμους…

    Όχι «τΟΥς ετησίες»;

  24. Να θυμηθούμε και τους Κινησίες του Αριστοφάνη.

  25. geobartz said

    «…για τις ανοιχτές δεξαμενές που υπήρχαν στα χτήματα για πότισμα…»

    # Εν Μακεδονία υπήρχε, μέχρι τα μέσα της 10/ετίας του ’60, μία (τουλάχιστον) «δεξαμενή» (διαστάσεων περίπου 3χ1) δίπλα σε κάθε κοινόχρηστη βρύση. Τέτοια, και πιο μικρή, «δεξαμενούλα» υπήρχε και δίπλα από κάθε οικογενειακό πηγάδι. Τω καιρώ εκείνω, όλα σχεδόν τα σπίτια είχαν στην αυλή ένα πηγάδι. Αυτή η «δεξαμενή» ή «δεξαμενούλα» ονομαζόταν κουρήτα. [ο ευρών την ετυμολογία αμειφθήσεται με μια …Μακεδονική καυσία!
    Από τη 10/ετία του ’60, άρχισαν οι Κοινοτάρχες να κατασκευάζουν μεγαλύτερες δεξαμενές (διαστάσεων 10χ10 κλπ) στους μεράδες (=βοσκοτόπια). Εκεί όλη η «τσιακαλαρία» κάναμε και τα πισινάτα μπάνια μας, εντελώς γκολιόμπαροι φυσικά. Πάντως ο κλασσικός τόπος κολύμβησης (ανθρώπων τε και ζώων) εξακολουθούσε να είναι ο ποταμός Στρυμόνας, και δη η παλιά κοίτη του.

  26. ymalliaros said

    Καλημέρα,
    Ώστε του Αγίου Πνεύματος σήμερα. Κι εγώ που νόμιζα πως είναι της Αγιατριάδας (πούχει και πανηγύρι στο χωριό)!

  27. ΓΤ said

    @11 Δάσκαλος Θ13

    Από τα 32 ακίνητα του ζεύγους Μητσοτάκη, μόλις 3 διαθέτουν πισίνα, σε Γλυφάδα, Χανιά, Κυκλάδες.
    Μπορεί να σφυρίξει στον Πιερρακάκη να ανοίξει πλατφόρμα WaterPass, ώστε να κάνει αίτηση για να επιδοτηθεί.

  28. atheofobos said

    Στα νιάτα μου, που δεν ήταν εύκολο να πας στην θάλασσα, πολλές φορές πηγαίναμε στο Κολυμβητήριο στο οποίο το ντούς πριν να μπεις ήταν υποχρεωτικό.
    Παλιότερα δε στην Αθήνα υπήρχαν και Δημοτικές πισίνες για τα παιδιά οι οποίες καταργήθηκαν νομίζω απ΄τον φόβο μετάδοσης πολυομυλίτιδας.
    Από ποστ μου, όπου υπάρχουν και φωτογραφίες, μεταφέρω το παρακάτω σχετικό κείμενο:
    Πολλοί θα θυμούνται ακόμη τις δημοτικές πισίνες ή τις δεξαμενές που ήταν διεσπαρμένες σε διάφορες περιοχές των Αθηνών και κάλυπταν τις ανάγκες των παιδιών τα καλοκαίρια. Στην πλατεία Κουμουνδούρου, στην πολύπαθη πλατεία του Αγίου Παντελεήμονος, στον Άγιο Κωνσταντίνο Κολωνού, στον Άγιο Γεώργιο της Ακαδημίας Πλάτωνος, στον συνοικισμό Προμπονά, στον Άγιο Ιωάννη Βουλιαγμένης, στου Γκύζη, στον Προφήτη Ηλία στο Παγκράτι, στην Κονίστρα των Πετραλώνων εκατοντάδες παιδιά έκαναν τις… βουτιές τους. Η τελευταία ακμή του θεσμού των «λαϊκών δεξαμενών», που είχε εγκαινιαστεί στις αρχές της δεκαετίας του 1930, ήταν στα δύσκολα για τα λαϊκά στρώματα χρόνια της δεκαετίας του 1960.
    Το κλίμα που επικρατούσε σ’ αυτές τις μικρές πισίνες ήταν εντυπωσιακό και ενθουσίαζε τους κολυμβητές του… γλυκού νερού. Διακόσια παιδιά βουτούσαν στην υπαίθρια πισίνα της πλατείας Κουμουνδούρου, όπου, εκτός από τους εντεταλμένους δύο υπαλλήλους του δήμου που φρόντιζαν για την ασφάλεια των παιδιών και την προετοιμασία των εγκαταστάσεων, εθελόντριες μοίραζαν στα παιδιά -μετά το μπάνιο- το περίφημο «ψωμοτύρι». Μικρά σάντουιτς, ψωμί με τυρί.
    Πάντως η πολυπληθέστερη κίνηση παρουσιαζόταν στη δεξαμενή του Αγίου Κωνσταντίνου Κολωνού, με 300 παιδάκια!
    Η ΠΑΛΙΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ
    http://atheofobos2.blogspot.com/2015/03/blog-post_13.html

  29. ΓΤ said

    Πέθανε ο Νίκος Δεληγιώργης.

    (Μανίνα, Αγόρι, Βαβούρα, Πάττυ, Τρουένο, Γκολ, Γκάρφιλντ)

  30. Παναγιώτης Κ. said

    11.Καλά κάνεις και τα θυμίζεις.
    Τα χαρακτηριστικά αυτά επεκτείνονται σε άλλους που ασκούν ή άσκησαν εξουσία.
    Υπουργός τότε…, με φιλολαϊκά χαρακτηριστικά στην πορεία του, βρέθηκε στην συμπρωτεύουσα για κομματική δουλειά.
    Κατά το κομματικό έθιμο, μετά ακολουθεί ταβέρνα. Και ενώ οι υπόλοιποι κομματικοί αρκέστηκαν στα γνωστά (γάβρο, σαρδέλα, καλαμαράκια, μπακαλιάρο) ο ίδιος ζήτησε να φάει…ψάρι (τύπου φαγκρί,…φαμπέζ 🙂 , έτσι το κοροϊδεύαμε . Όσο για τον λογαριασμό, ήταν ρεφενέ για όλους τους υπόλοιπους).
    Συμπέρασμα: Η εξουσία σε μαθαίνει να ζεις! (σε βάρος των άλλων…)

  31. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα.
    “Πίστευε, μα ερεύνα πίστες, όπου της πισίνας χρήστες”, θα μπορούσε να είναι ένα απλό ηθικό δίδαγμα του παρόντος άρθρου (που τη δροσιά του νά’χει ο γραφιάς του).
    Και ένα κάπως…αγιοπνευματωδέστερο: «Για αγνό μπανάκι, ως πισινή /στην εποχή των πισινών,—έχε στο νου πως “πίσω ειν’ή/ ουρά αχλάδας, των πιστών”— ώστε εν χριστώ αλί, ως νηκτόν/ που κολυμπά άνευ κολικών,—να’ σαι απιστούν- ψάρι ανοικτών-/ στ’ αμύγδαλα των πιστικών»

  32. Περαστικός μια γρήγορη καλημέρα και φυσικά χρόνια πολλά στην εκπρόσωπο του Αγίου Πνεύματος στο ιστολόγιο (λόγω των στίχων της) Λου
    Οι υπόλοιποι στοιχοπλοκίζοντες γιορτάζουμε του Αγίου Οινοπνεύματος !!!

  33. Γιάννης Κουβάτσος said

    30:Έτσι είναι σε γενικές γραμμές, παρόλο που υπήρξαν (και υπάρχουν) αρκετοί πολιτικοί που δεν προκαλούν με τη συμπεριφορά τους. Αλλά η Αγία Οικογένεια είναι μία κατηγορία μόνη της ως προς το θέμα αυτό. Δεν παίζονται οι τύποι και οι τύπισσες. Και το ανησυχητικό είναι ότι αναπαράγονται ασύστολα. 😊

  34. Παναγιώτης Κ. said

    20. Όπως λέμε, των Λαβδακιδών; 🙂

  35. ΚΑΒ said

    Κατά των δισκών της Στυλιανοπούλου έχουμε το ανθρακώρυχος του Πλατή, το πρώτο λόγω ποσότητας, το δεύτερο για το βάθος

  36. ΣΠ said

    ΛΚΝ:
    πισίνα – (χωρίς γεν. πληθ.)
    πίστα – πιστών

    Λεξικό Μπαμπινιώτη:
    πισίνα – πισίνων
    πίστα – πιστών

  37. Α. Σέρτης said

    2
    «δεν αμφιβάλλω ότι θα χαρούν να τον εντάξουν στο λεξιλόγιό τους ένας-δυο σχολιαστές που αρέσκονται σε ένα, ας μην το πω ψωνισμένο, εξεζητημένο στιλ»

    Εγώ πάλε δεν αμφιβάλλω ότι «κάνα δυο» σχολιαστές θεωρούν «ψωνισμένο» οτιδήποτε υπερακοντίζει το δικό τους στοιχειώδες λεξιλόγιο, του οποίου τις χάντρες αδιαλείπτως ξεκουκίζουν για να τους αντιλαμβάνεται ο χοντρός λαός (του ολιγογράμματου «ακαδημαϊκού» λαού μη εξαιρουμένου)

  38. ΣΠ said

    Πώς η αρκούδα ήταν τριτόκλιτο;

  39. theopeppas said

    Hταν και γαλλική ταινία, La Piscine (1969) με Ντελόν, Ρόμυ Σνάϊντερ, Μωρίς Ρονέ και Τζέην Μπίρκιν…αν μπορέσω να ανεβάσω την αφίσα…

  40. theopeppas said

    αδυνατώ…αν φανεί εδώ https://www.movieposterdb.com/la-piscine-i64816/f5b1bdfb

  41. LandS said

    «Οι αγώνες έγιναν στη Ζέα, κι επειδή έγιναν στις 11 Απριλίου οι κολυμβητές πάγωσαν»

    Στη Βουδαπέστη λένε ότι αυτό ήταν σαμποτάζ στους Ούγγρους αθλητές που ήταν μαθημένοι στα ζεστά νερά της Βούδας.

  42. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    29, και η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα

    Μπάνια/ψάρια, του γλυκού νερού, πφ! … 🙂

    Και να … εξαρχαιώναμε καμιά φορά τη λέξη σε πισίν/ πισινός κλπ, χειρότερο! 🙂

    26 >>Ώστε του Αγίου Πνεύματος σήμερα…
    Τ΄Αγιού Πνεμάτου στην Ιεράπετρα. Ονομαστική το Άγιο Πνεύμα- ελληνικότατα, ως και οι μεγάλοι μεγάλοι έτσι τα έλεγαν. Όμως να «ησυχάσει το πνέμα μου» όταν αφορούσε άλλο από το Άγιο 🙂

    Ένας … πισινιάρης της δεξιάς, που μπλέχτηκε σε χοντρό σκάνδαλο, ποιος ήταν;

  43. Πέθανε η Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα. Η περίπου πάντοτε διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης.
    fsyn.gr/tehnes/art-nea/347948_pethane-i-psyhi-tis-ethnikis-pinakothikis-marina-lampraki-plaka

  44. Αγγελος said

    Pedis (7), υπάρχει και γνωστό γαλλικό παιδικό λογοπαίγνιο: Άλλο glisser dans la piscine κι άλλο pisser dans la glycine 🙂

  45. Μυγιασθέντος ενός σχολιαστού, δεν αναμένω να το ανθιστεί και δεύτερος μολονότι είχα κατά νου κάποιον. Το στοιχειώδες λεξιλόγιό μου άλλωστε δεν μου επιτρέπει να επεκταθώ (σκέφτηκα πάντως κάτι πολύ πλούσιο λεκτικώς αλλά δεν φτάνει ο χώρος να το γράψω εδώ).

  46. Αγγελος said

    Γιάννη (26), πράγματι είναι (ή μάλλον ήταν χτες) της Αγια-Τριάδας, αλλά για τους Καθολικούς. Μου κάνει εντύπωση πώς έχετε τέτοιο πανηγύρι στο χωριό σας 🙂
    Μαθαίνω όμως μόλις τώρα από εδώ ότι όντως υπάρχει συνήθεια σε πολλά μέρη να θεωρείται γιορτή της Αγ.Τριάδας η Δευτέρα της Πεντηκοστής, συνήθεια την οποία οι ακραιφνείς Ορθόδοξοι καταδικάζουν, όπως καταδικάζουν και τις δήθεν εικόνες της Αγίας Τριάδας, αφού ο Τριαδικός Θεός είναι πνεύμα και δεν μπορεί να εικονίζεται.

  47. Αγγελος said

    Η αρκούδα δεν ήταν βέβαια ποτέ τριτόκλιτο, ίσως όμως επηρεάζεται στην κλίση της από τα πολλά πρώην τριτόκλιτα σε -δα (λαμπάδα, ελπίδα…), που φυσικά δεν κατεβάζουν τον τόνο στη λήγουσα στη γενική πληθυντικού. Αλλωστε αρχαία πρωτόκλιτα σε -δα νομίζω πως δεν υπήρχαν.

  48. 46 Στο νησί υπάρχουν αρκετές εκκλησίες στο όνομα της Αγιατριάδας, σε διάφορα μέρη και γιορτάζουν σήμερα εξ απ’ ανέκαθεν 🙂 Και βέβαια κάθε εκκλησιά έχει και τη σχετική εικόνα που δείχνει τον τρία σε ένα (ή μάλλον ένα σε τρία) θεό: από δεξιά το θεός πατήρ – αριστερά ο θεός – υιός – Χρηστός και στη μέση τ’ Αγιοπνεύμα, εν είδη περιστεράς (ναι, αμέ). Να, σαν αυτήν κάπως:

    Περί δογματικής δεν κατέχω, πάντως οι θεολόγοι της περιοχής δεν πρόβαλαν αντιρρήσεις.

  49. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    42τέλος
    Άκυρο, ήδη αποχώρησε από το μάταιο τούτο κόσμο ο άνθρωπος
    https://www.kathimerini.gr/economy/business/754545/apeviose-o-proin-proedros-toy-taiped-stelios-stayridis/

    45 😉 ξανατέθηκε το …αρκτικό θέμα

  50. Avonidas said

    #34. Όπως λέμε, των Λαβδακιδών; 🙂

    Ο πατέρας μου έλεγε τον ΔΟΛ «Δυναστεία των Λαμπρακιδών» 😉

  51. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεοτερα!

    38-47 Ωχ, κοτσάνα μού ξέφυγε.

    49 Είναι αυτός που είχε μαλώσει με τον Τατσοπουλο, τον καιρό που ο Τατσό ήταν στον ΣΥΡΙΖΑ.

  52. ΣΠ said

    47
    Ναι, έτσι πρέπει να είναι. Έλξη από τα πρώην τριτόκλιτα σε -δα. Συμβαίνει και με άλλα σε -ούδα: βερμούδα, καλιακούδα. πεταλούδα.

  53. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    51β Α μερσί! Άλτσι μου αλτσάκι μου…
    Μιας και είναι το θέμα μας και θυμηθήκαμε και τα κόλπα των νόμιμων ιδιοκτητών της χώρας για να …πισινιάζονται, όταν με μέτρα αυστηρά στην κατανάλωση νερού (πες αλεύρι) ζόριζαν τον κοσμάκη,
    ο συχωρεμένος (ιδρυτής του Piscines Ideales)
    έλεγε στο Βήμα, στις 14 Αυγούστου 2010:
    Οι πισίνες δεν ξέρουν από κρίση.
    Το 2009 κατασκευάστηκαν 1.300-1.400, ενώ το πρώτο εξάμηνο της εφετινής χρονιάς (2010) κατασκευάστηκαν περίπου 700 πισίνες, δηλαδή 10% περισσότερες από ό,τι το αντίστοιχο εξάμηνο πέρυσι.

  54. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    34 >>20. Όπως λέμε, των Λαβδακιδών;
    ο οίκος αλλά και η κατάρα των Λαβδακιδών 🙂

  55. Κιγκέρι said

    46, 48:

    Τριήμερος ο εορτασμός και στη Λάρισα για την Αγιατριάδα!

    https://www.larissanet.gr/2022/06/10/agia-triada-2022-triimeres-ekdiloseis-sti-filippoupoli/

  56. sarant said

    52 To διόρθωσα

  57. Κιγκέρι said

    Και στο Σου μιλώ και κοκκινίζεις του Σαββόπουλου,

    …Της Αγια-Τριάδας ήρθαν μέρες φτερωτές
    το χωριό το Μούρεσι χορεύει από προχτές…

  58. Κιγκέρι said

    53: Κι όταν θεωρήθηκαν τεκμήριο, τις σκέπαζαν με κάλυμμα παραλλαγής για να μην εντοπίζονται!

    https://www.lifo.gr/now/greece/sz-oi-ellines-kalyptoyn-tis-pisines-me-tentes-parallagis-gia-na-tis-krypsoyn-apo-tin

  59. Πουλ-πουλ said

    58 σχόλια και ούτε ένα δεν φιλοτιμήθηκε να ασχοληθεί με τα 2 υπαρξιακά ερωτήματα που έθεσε ο Νικοκύρης. Λοιπόν:
    1. Οι εμβαπτίσεις σε πισίνες δεν θεωρούνται μπάνια, και δέον να αποφεύγονται για λόγους υγιεινής και προπάντων αισθητικής . Άλλωστε, οι επαναλαμβανόμενες τέτοιες βαφτίσεις σε ξεβαφτίζουν.
    2. Μην κλέβετε, όσες φορές και να μπείτε στη θάλασσα το 24ωρο, λογίζεται ως ένα μπάνιο.

  60. Χαρούλα said

    Μόνο ψάρια στην πισίνα; Και Γαλάτες!

    Αλλά και με το γαλλικό λογοπαίγνιο από, ποιον;;;;😊

    Λεξιλογώντας για την Ασπίδα της Αρβέρνης (Αστερίξ)


    https://i.postimg.cc/52pgq8Lr/BFAA0598-A411-480-F-840-A-B7083-CB04213.webp

  61. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Τί νά πεῖτε κι ἐσεῖς οἱ Φαληριῶτες πού τήν εἴχατε στά πόδια σας! Ἐμεῖς ἔπρεπε νά κάνουμε ὁλόκληρη ἐκστρατεία -χωρίς ἰδιόκτητο μέσο- μέχρι Καλαμαριά, καί γι αὐτό δικαιούμασταν καί καμμιά μαϊμουνιά ὑπεροχῆς στό μέτρημα τῶν μπάνιων (πρωί -ἀπόγευμα) 🙂
    Υ.Γ. Οἰ (ἐργατικές) Δυτικές Συνοικίες τῆς Θεσσαλονίκης μᾶλλον δέν εἶχαν σχέσι μέ μπάνιο σέ πισίνα..

  62. Χαρούλα said

    Εμείς αυτό με την μαλλιαρή πέτρα δεν το λέγαμε. Αλλά δεν βουτούσαμε στην θάλασσα πριν την Πεντηκοστή γιατί …είχε καρφιά!!! Λογική άποψη για την Βόρεια Ελλάδα!😊

    Στην παραθαλάσσια μας πόλη, φυσικά τα μπάνια μας, στην θάλασσα! Πισίνα;;; Τί ήταν αυτό;
    Ελως κάποιο καλοκαίρι, έρχονται από την Γερμανία που ζούσαν, θείοι με ξαδέλφια. Όλα μας στην προσχολική ηλικία. Φτάνουμε στην παραλία και ο «γερμανός» ξάδελφις: ωωωω! Τι μεγάλη πισίνα!!! Και οι «ιθαγενείς»: Τι είναι η πισίνα; Παιδιά…!😂

  63. … οι αρχαίοι μας πρόγονοι, … έλεγαν «των χρήστων» …
    … κωμικό να ανασύρει ο καθένας
    στην επιφάνεια τον αρχαίο κανόνα …

    Κινδύνευε να μείνει στα βαθιά
    των πισίνων

  64. Κιγκέρι said

    >>…με βάση τη γραμματική, ο «σωστός» τύπος θα ήταν «των πισινών», ο τόνος κατεβαίνει στα ουσιαστικά αυτής της κατηγορίας

    Απορία:

    Ποια είναι ακριβώς αυτή η κατηγορία; Τα πρωτόκλιτα; Γιατί σκέφτομαι
    πως ούτε στους λαϊκούς τύπους των θηλυκών γιατρίνα, δικηγορίνα, δικαστίνα, βουλευτίνα κτλ, ταιριάζει – όχι στο δικό μου το αυτί τουλάχιστον – να κατεβαίνει ο τόνος στη γενική πληθυντικού, αν βέβαια τη χρησιμοποιήσουμε.
    Κοίταξα λίγο και τη λέξη «μαρίνα» και βλέπω ότι γράφονται και οι δύο τύποι, πχ εδώ https://www.capital.gr/oikonomia/3408150/sta-2-7-dis-anerxetai-i-sumboli-ton-marinon-sto-aep, στον μεν τίτλο «… η συμβολή των μαρίνων…», αλλά μέσα στο κείμενο «…η ένωση μαρινών…»
    Μούσκεμα μας τα κάνει αυτή η γενική! 🙂

  65. sarant said

    60 Μπράβο, κι ήθελα ν’ αναφέρω αυτη τη γελοιογραφία

    64 Αυτά τα θηλυκά, πια 🙂

  66. ΣΠ said

    64
    Μια πλήρης λίστα από το ΛΚΝ (κλιτικό σύστημα Ο26)
    https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?dl=%CE%9F26

  67. Costas Papathanasiou said

    Και τρεις πισίνες ως τεκμήρια
    …φρόνιμης νιότης που εξόδεψε την ξενοιασιά της
    «(…)Σκέφτηκα τότε πως θα ήθελα να επιστρέψω/στα καλοκαίρια της σπαταλημένης νιότης μου/στα μισοφωτισμένα δωμάτια/στα περίκλειστα χρόνια μου/να σκίσω μανιφέστα και γραφές/και περισπούδαστα βιβλία/που ετύρβαζαν περί πολλά και τίποτα δεν μου είπαν/καθώς μια απλή επίσκεψη σε πισίνα της πόλης/έφτασε/για να μου φανερώσει/πόσο πολλά χαθήκανε στο μεταξύ/και πόσο λίγο ζήσαμε στ΄αλήθεια.» (Κατερίνα Καριζώνη, “Mπάνιο στην πισίνα”/Schwimmen im Pool, https://frear.gr/?p=32257 )
    ..γήρατος άκρως κυνικού που λούστηκε το “όνειρο” που έφτυνε:
    «Υστερα από πολλές δεκαετίες φτώχειας / τώρα που πλησιάζω το χείλος τού / τάφου, / ξαφνικά έχω σπίτι, καινούργιο αυτοκίνητο, / υδρομασάζ, πισίνα, υπολογιστή. // θα με καταστρέψει αυτό; / ε, κάτι θα με κατέστρεφε / αργά ή γρήγορα / ούτως ή άλλως.(…)»(Τσαρλς Μπουκόφσκι: «H λάμψη της αστραπής πίσω απ’ το βουνό». Μετάφραση: Σώτη Τριανταφύλλου. Εκδόσεις «Ηλέκτρα», 2005, https://www.kathimerini.gr/culture/222920/ta-teleytaia-poiimata-toy-mpoykofski/ )
    …αυτακυρούμενης βουλής για ευημερία του λαού

    Ένα ποίημα (για την αριστερά της βίλας και της πισίνας στην Αίγινα, ΒΙ-ΠΙ.ΡΙΖ.Α. Βίλα-Πισίνα Ριζοσπαστικής Αριστεράς) από την ποιητική συλλογή του Γιώργου Προστοπαρόν, «Κεντρική Επιτροπή των αληθινών θυμών», Αίγινα 2010

  68. Aghapi D said

    Καλησπέρα
    Διαβάζω : αν δούμε στο όνειρό μας μια ωραία πισίνα με καθαρό νερό μπορεί να σημαίνει ότι έρχονται καλές μέρες με ηρεμία, ταξίδια και ανέσεις. Παρόμοια, η πισίνα στο όνειρο μας μπορεί να υποδηλώνει ότι είμαστε κουρασμένοι από τις καθημερινές υποχρεώσεις και το τρέξιμο για να τα φέρουμε βόλτα, και γι’ αυτό θέλουμε διακοπές και την ξεκούραση μιας πισίνας

    Η δεύτερη, δέν διευκρινίζει ο ονειροκρίτης αν είναι ωραία και με καθαρό νερό όπως η πρώτη 🙂

  69. sarant said

    67 Καλό!

  70. atheofobos said

    46
    …όπως καταδικάζουν και τις δήθεν εικόνες της Αγίας Τριάδας, αφού ο Τριαδικός Θεός είναι πνεύμα και δεν μπορεί να εικονίζεται.

    Η Ορθόδοξη Εκκλησία επιτρέπει την απεικόνιση του Αγίου Πνεύματος μόνο σε δύο περιπτώσεις: Ως περιστερά στην απεικόνιση των Θεοφανείων και ως πύρινη γλώσσα στην απεικόνιση της Πεντηκοστής.

  71. Επανάληψη Νικοκύρη στο κανάλι της Βουλής. Μάλλον είσαι από τις πιο παιγμένες επαναλήψεις. Μπράβο! Όλο και κάτι θα μάθει κανείς.

  72. Spiridione said

    -Η πισκίνα έσβησε στον ύπνο της σε βαθιά γεράματα,
    .. αλλά με πολλές ευρέσεις σε βυζαντινά έργα, σε διάφορες μορφές. Εδώ το πλούσιο λήμμα στο. λ. Κριαρά
    https://www.greek-language.gr/greekLang/medieval_greek/em_kriaras/scanned_new/index.html?start=0&id=64&lq=303&show=1

  73. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    59
    Είμαστε υπέρ των μπάνιων
    των θαλασσινών
    κι όχι των παντεσπάνιων
    λουτρών και πισινών.
    Ένα καθ΄εκάστην,
    όπως τα παγωτά
    την διπλοσούμα άστην,
    ρυθμίστηκαν αυτά! 🙂

  74. sarant said

    71 Kι εγώ τυχαία το είδα!

    72 Α, αυτό πολύ κακώς δεν το είχα δει. Μπράβο Σπύρο. Αγνοούσα τους τύπους φισκίνα, φουσκίνα, φλισκίνα κτλ.

  75. Ριβαλντίνιο said

    Απ’ τα 3 πρόσωπα της Αγίας Τριάδος μόνο τον Πατέρα δεν μπορούμε να εικονίσουμε γιατί δεν εμφανίστηκε με κάποια μορφή στην ανθρώπινη ιστορία. Οι παραστάσεις του ως γεράκος είναι δυτικής προέλευσης.

  76. aerosol said

    #70
    Εντάξει αλλά τότε με ποιά λογική μπορεί να απεικονίζεται ο Πατήρ; Δηλαδή το πνεύμα δεν έχει εικόνα αλλά αυτός έχει; Η Ορθοδοξία δέχεται το «κατ’ εικόνα» κυριολεκτικά, οπότε νοείται ως έχων άκρα, μύτη, πατούσες κλπ; Στόμα και όργανα πέψης; Ίσως και αφόδευσης; Αφαλό αν και αγέννητος; Γεννητικά όργανα; Δεν είχα αναρωτηθεί ποτέ για την πιθανή κυριολεξία της εικόνας του Θεού και το τι σημαίνει. Αν, πάλι, δεν κυριολεκτούμε με όλα αυτά, τότε πώς είναι εφικτό να δίνουμε σ’ αυτόν συγκεκριμένη εικόνα;

  77. aerosol said

    #75
    Κοντύτερο σε αυτά που νόμιζα, αυτό.

  78. Ριβαλντίνιο said

    Γενικά η ορθόδοξη εικονογράφηση έχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Π.χ. με είχε εντυπωσιάσει που ο Όξω από δω καβάλα σε δράκοντα είχε αγκαλιά την ψυχή του Ιούδα ή που τα ζώα της θάλασσας επιστρέφουν ανθρώπινα μέλη κατά την Δευτέρα Παρουσία για να γίνει η ανάσταση και των σωμάτων.

    Άλλο αξιοπερίεργο. Όπως είναι γνωστό , στο τέμπλο , η εικόνα του Χριστού είναι στα δεξιά και η εικόνα της Θεοτόκου στα αριστερά. Υπάρχουν κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις που συμβαίνει το αντίστροφο. Δηλαδή η εικόνα της Θεοτόκου βρίσκεται στα δεξιά , ενώ η εικόνα του Χριστού στα αριστερά. Αυτό συμβαίνει σπανίως , συνήθως σε εκκλησίες όπου τιμάται ιδιαιτέρως η Παναγία , και με την ανοχή του Ιησού Χριστού . ( βλ. Ιερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Βυτουμά [ ή Βητουμά ] , Ιερός Ναός Υπεραγίας Θεοτόκου [ Πόρτα Παναγιά ] στην Πύλη Τρικάλων κ.α. ).
    Αν το ήξερε, τι θεωρίες και μυθιστορήματα θα είχε κάνει αυτός που έγραψε τον Κώδικα Νταβίντσι ! 🙂

  79. Κιγκέρι said

    Απεικόνιση της Αγίας Τριάδας στην Παναγία Κουμπελίδικη της Καστοριάς.

    http://www.diakonima.gr/2014/01/10/%CF%83%CF%80%CE%AC%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%AC%CE%B4o%CF%82-%CF%83%CE%B5/

  80. Ριβαλντίνιο said

    @ 79 Κιγκέρι

    Όπου όμως ο «Παλαιός των Ημερών» για τους ορθοδόξους είναι ο Υιός και όχι ο Πατέρας.

    https://el.orthodoxwiki.org/%CE%A0%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CF%8C%CF%82_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%97%CE%BC%CE%B5%CF%81%CF%8E%CE%BD

  81. sarant said

    79 !

  82. Τι χρειάζεται ο άνθρωπος ;

    Λίγο φαγάκι όταν πεινάει, λίγον νεράκι όταν διψά
    για παρηγόρια ένα χαδάκι, όταν το σώμα του πονά
    και μια θρησκεία να πιστέψει, την ώρα που θα ξεψυχά

    ( η ιδέα κλεμένη από τον Ντύλαν )

  83. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Αφού αναφέρθηκε το πιάσιμο της ‘μαλλιαρής’ (της Αναλήψεως, βεβαίως-βεβαίως…)

    ===
    39, 40
    Μια ελληνική αφίσα της «Πισίνας», από τα αξιοπρόσεκτα φιλμ του Ζακ Ντερέ. Στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 25-12-1969.

    ===++===
    Είναι αλήθεια ότι αρκετές γενικές πληθυντικού θηλυκών -ειδικά των ξενόφερτων- μας ταλαιπωρούν, ενώ στην ονομαστική είναι σε απρόσκοπτη καθημερινή χρήση. Και μάλλον είναι φρόνιμο να τις αποφεύγουμε (π.χ. ρόδες, μόδες, γόβες, σκρόφες κλπ κλπ). Μήπως, όμως, αξίζει άρθρο, Νικοκύρη; 🙂

  84. ΕΦΗ - ΕΦΗ said


    https://e-thessalia.gr/peripetia-tou-gounaropoulou-ston-volo/

  85. Κιγκέρι said

    79, 80: Τι να πω εγώ, Ριβαλντίνιο, κάτι θα είχε στον νου του ο αγιογράφος! Έχω μάλιστα την εντύπωση, χωρίς όμως να είμαι σίγουρη, πως η συγκεκριμένη απεικόνιση λέγεται ότι υπαινίσσεται τις θέσεις των Ενωτικών.

  86. Ερωδιός (που λέγαμε τις προάλλες), φαίνεται να αγνοεί την πινακίδα NO FISHING στην πισίνα.

  87. Costas Papathanasiou said

    79,82,85:…Οπότε, η παλαιοημερήσια πληροφορία ότι “Το εικονογραφικό πρότυπο της παράστασης εντοπίσθηκε σε κώδικα της Βιβλιοθήκης της Βιέννης (Cod. Suppl. gr. 52) του 11ου-12ου αιώνα, όπου συνοδεύει την αναγραφή του Συμβόλου της Πίστεως κατά το ορθόδοξο δόγμα. (http://odysseus.culture.gr/h/2/gh251.jsp?obj_id=1715 )”, διορθωτέα θεολογικώς από την συγκριτική παρατήρηση “Ρωσική εικόνα του τέλους του 14ου αι., εντελώς λανθασμένη, αφού φαίνεται να απεικονίζει το Φιλιόκβε, δηλ. ότι το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται [=παίρνει ζωή] και από τον Υιό, όχι μόνο από τον Πατέρα (https://fdathanasiou.wordpress.com/2021/06/24/39133/ )” , μπορεί να οδηγήσει συμβιβαστικά και στην ασεβή, μποστική ερμηνεία ότι, στην εν λόγω παράσταση, ο Υιός δεν ζωοδοτεί Άγιο Πνεύμα, αλλά απλώς προσφέρει, έτοιμο στο πιάτο, ένα κοινό περιστέρι, ως φαγάκι για όλους τους πεινώντες (από όποιες πίστες και αν προέρχονται).

  88. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Κάποιοι μπερδέψατε τα του Αγίου Πνεύματος με της Αναλήψεως, εγώ το πρωί που είδα τον τίτλο «ψάρια στην πισίνα» στιγμιαία, ασχετικο-συσχέτισα τη μέρα με τη Ζωοδόχο Πηγή στο …Μπαλουκλί!
    Το λέω τώρα βράδυ βράδυ μεταξύ μας 🙂

  89. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Εδώ φαίνονται καλύτερα τα ψάρια

  90. Φώτης said

    Εδώ στην Αυστραλία και ειδικά στη Δυτική Αυστραλία όπου ο καιρός είναι μονίμως καλός, οι οικιακές πισίνες είναι πολύ διαδεδομένες. Βοηθάει βέβαια και το ότι υπάρχει αρκετή άπλα και ο κόσμος μένει συνήθως σε μονοκατοικίες.
    Κάθε πισίνα όμως πρέπει να περιφράσσεται ώστε να μην μπορούν να μπαίνουν τα παιδιά μόνα τους με κίνδυνο να πνιγούν.

    Όπως θα δείτε στον σύνδεσμο υπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία.
    https://plungepoolsperth.com.au/

    Υπάρχει δε και ξεχωριστό περιοδικό για πισίνες (οπως κατ’ αντιστοιχία υπάρχει περιοδικό για σάουνες στη Φινάνδία, για όπλα στις ΗΠΑ και για «εφοπλιστές» στην Ελλάδα)

    Αξίζει να αναφέρω και τις «θαλάσσιες πισίνες» (ocean pools) που στην ουσία είναι κολυμβητήρια με αλμυρό νερό ακριβώς δίπλα από τη θάλασσα.
    Η πόλη του Σύδνεϋ, στην Νέα Νότια Ουαλία, φημιζεται για τις πισίνες αυτές:

    https://concreteplayground.com/sydney/travel-leisure/leisure/ten-best-ocean-pools-in-sydney

  91. Να πούμε με την ευκαιρία πως δεν είναι οι γενικές που ταλαιπωρούν αλλά η καθαρευουσιάνικη σύνταξη που οδηγεί σε χρήση γενικής πτώσης. Οι ιδεολογικοί σύμμαχοι της καθαρεύουσας, σε πολλές ιστοσελίδες, αγωνίζονται για την επικράτηση της καθαρεύουσας που μασκαρεμένα τη λένε «λόγϊα», με φανερό πρωταγωνιστή ακριβώς τη γενική. Εγώ έχω φάει πόρτα από πολλά τέτοια συγκροτήματα. Με καλημέρες.

  92. Καλημέρα
    90 Ώστε έτσι στην Αυστραλία που τη λείπουν γενικά τα νερά!
    Και μιας κι αναφέρθηκαν οι θαλασσινές πισίνες να πω πως για χρόνια οι ναυτικοί όμιλοι Μυτιλήνης και Χίου (ο δεύτερος και με σημαντική παρουσία στο πόλο) έπαιζαν σε πισίνες που ήταν ένα κομμάτι θάλασσα χωρισμένο με τσιμέντο 🙂
    Παρόμοια είδα και μια πισίνα στο Σαν Μαλό (Γαλλία, Βρετάνη, στα όρια με τη Νορμανδία):

    Αυτή είναι όπως την είδα το απογευματάκι. Γιατί το πρωί μόνο το βατήρα έβλεπα.

    Ένεκα η παλίρροια (επιπρόσθετη πληροφορία: εκεί απέναντι σ’ ένα νησάκι κάποιες ώρες, είναι θαμμένη η καρδιά του Σατωβριάνδου, γνωστού απ’ την επανάσταση του 1821)

  93. loukretia50 said

    32. Τζι,
    Φςςςςςςςςςςς ! Point!!

    Είμαι πολύ πνευματική,
    Σπιρτόζα πρίμα, βέρα!
    Κι αντί να πω ευχαριστώ,
    Σφυρίζω στον αγέρα!

    Ως πνεύμα είμαι απρόθυμη τον τόνο εδώ να βάζω
    και στα μπαιν μιξτ των πισινων ουδέποτε συχνάζω!

    Κάτι δροσερό?

    The Brain David Niven
    Αρκούντως πνευματώδες για το σώμα των σχολιαστών?

  94. loukretia50 said

    Πέπε, Odinmac, μη χάνεστε

  95. Pedis said

    # 44 (Αγγελος) – 😃

    ε, αυτό λέω, και η πισίνα γίνεται γλίτσα.

  96. nikiplos said

    30@ Ωστόσο θίγεις ένα σημαντικό ζήτημα, που παλαιότερα που δεν υπήρχε κρίση, ήμασταν λαρτζ και δεν μας ένοιαζε, τα τελευταία χρόνια έχω ακούσει από πολλούς παράπονα κατόπιν συνεστιάσεων, όπου η «λυπητερή» έρχεται υπερβάλουσα συνήθως την προϋπολογισθείσα. Τα παράπονα τα ακούω συχνά και από τη μητέρα μου, που κάποτε υπήρξε η «ψυχή» της παρέας σε ταβέρνες.

    ==============================
    Κάνω ωστόσο εδώ μια παρένθεση. Πριν 3-4 χρόνια στην γνωστή γκαλερί στις Βρυξέλες κάθισα για να πιω έναν καφέ. Μπροστά μας, ένωσαν τραπέζια στυλ «γάμος» καμιά 25δα Γερμανοί, συνταξιούχοι Τουρίστες, από κάποιο γκρουπ προφανώς. Όταν ήρθε η ώρα του λογαριασμού, καίτοι δεν είχαν πάρει υπερβολικά διαφορετικά πράγματα, απαίτησαν από τον αλλόφρονα γκαρσόνι, 25 περίπου διαφορετικές αποδείξεις, ώστε να πληρώσουν ο καθένας τα δικά του. Κάτι πήγε να διαμαρτυρηθεί αυτός περί κουβέρ, αλλά τελικά παρενέβη το αφεντικό που κοιτούσε σκεφτόμενο τον υψηλό (συνολικό) λογαριασμό και η εξυπηρέτηση έγινε. Με το ρολόϊ μετρήσαμε περίπου μισή ώρα να διευθετήσουν το λογαριασμό και μάλιστα δύο άτομα, και γκαρσόνι και αφεντικός.
    Δεξιά μου μια ηλικιωμένη Βελγίς ειρωνικά με ρώτησε
    -vous connaissez le petit pois?.
    -le legume? την ρώτησα εγώ, αλλά από την προφορά μου και μόνο κατάλαβε πως είμαι ξένος και δεν έδωσε συνέχεια ούτε καν στη συζήτηση. «Απελπισμένη» ρώτησε τον αφεντικό, αλλά ούτε κι αυτός εννόησε τι ήθελε να πει. έτσι ποτέ δεν μάθαμε τι είδους λογοπαίγνιο ήθελε να κάνει.
    =============================

    Κλείνοντας την παρένθεση, αυτό το παράπονο υπήρξε τελευταία από πολλούς. Δλδ πάμε 7-8 νοματαίοι κι ένας παραγγέλνει την Άρτα και τα Γιάννινα, και τρώει το καταπέτασμα – εγώ πάλι πίνω, δεν κρίνω, οπότε τελικά ο λογαριασμός φουσκώνει υπερβολικά και το «δημοκρατικό 20€» γίνεται 35-40€ ανά άτομο, τουτέστιν φθάνει ένα ωραίο 80ρι στο ζευγάρι που πονάει όπως και να το κάνουμε τούτες τις άγριες ημέρες. Εγώ έχω και την «ατυχία» η συμβία ελάχιστα να τρώει εκτός οικίας ενώ δεν πίνει ποτέ τίποτε, οπότε αυτό το 80ρι αντικατοπτρίζει συνήθως μόνο ότι εγώ έχω φάει ως μονήρης συνδαιτημόνας.

    Σε ένα reunion που κάναμε το Πάσχα, η Αγγλίδα φίλη μας πρότεινε (είναι η οργανώτρια της παρέας και σχεδόν επιβάλλει, δεν προτείνει απλά) να υπάρχει μενού. Έτσι δεν θα παρεκτρεπόμασταν, ούτε και θα βγαίναμε υπερβολικά εκτός προϋπολογισμών. Το κοστολόγησε μάλιστα επακριβώς, συννενοήθηκε με τον καταστηματάρχη ταβερνιάρη (που συνήθως είναι αβέρτος, χαμογελάει και κερνάει, ιδίως εμάς τους τσιπουροκρασοπότες) και τέλος είπε με το γνωστό της αμείλικτο στυλ: «τα εξτραδάκια πληρώνονται από τον παραγγέλνοντα. Τρώσας και ιάσεται».
    Οφείλω λοιπόν να ομολογήσω πως (παρόλο που στις άλλες μου διασκεδάσεις συγκεντρώσεις δεν ακολουθώ τον κανόνα αυτόν ) κατά τα reunion αυτά περνάμε πολύ καλά, και τα παράπονα είναι μηδενικά…

    Όλα αυτά με αφορμή το φαμπεζ του σχολίου @30 και ας μην παρεξηγηθώ, συνήθως είμαι ο τελευταίος που θα γκρινιάξει για οτιδήποτε αφορά διασκεδάσεις.

  97. […] Σήμερα είναι του Αγίου Πνεύματος, που παραδοσιακά κάνουν το πρώτο μπάνιο και πιάνουν τη μαλλιαρή πέτρα -ωστόσο, ξέρω πολλούς που ήδη έχουν κάνει πολλά μπάνια: ακόμα κι εγώ, που δεν είμαι και τόσο των θαλάσσιων λουτρών, έκανα ήδη μπάνιο την περασμένη Κυριακή στη θάλασσα. Ήταν το πρώτο μπάνιο της χρονιάς στη θάλασσα. Στην εκδρομή όμως… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2022/06/13/piscine-2/ […]

  98. GeoKar said

    Ερωτηθείς γιατί δεν έφτιαξε πισίνα στο εξοχικό του, φίλος καλός απήντησε «διότι είμαι κατά των πισινών, αλλά υπέρ των κ@λων» – με το συμπάθειο 😉

  99. sarant said

    96 Πάντως εδώ στο Λουξ οι σερβιτόροι είναι εκπαιδευμένοι στο να υπολογίζουν χωριστά τον λογαριασμό του καθενός συνδαιτυμόνα.

  100. 99 Εμ, έχουν εκπαιδευτεί απ’ τους Γερμανούς γειτόνους 🙂
    Τα γερμανικά πιάτα είναι με απ’ όλα (και τη σαλάτα) ώστε να μην χρειάζεται να βάλουν κάτι στη μέση. Κι αν αναγκαστούν το θέμα είναι να μπορεί να γίνει η διαίρεση. Γιατί άντε νάναι 3 άτομα και νάχει το πιάτο 8 ελιές. Ποιος δέχεται νάναι ριγμένος;
    Τα γκαρσόνια κάνουν μια χαρά το λογαριασμό χωριστά (zusammen oder getrennt ρωτάνε πάντα άμα δουν παρέα ξένων) και δεν δυσανασχετούν που θα πάρει παραπάνω χρόνο το ξεχωριστό προσβλέποντας σε μεγαλύτερο μπαξίσι. Γιατί το φιλοδώρημα εκεί δεν τ’ αφήνεις στο τραπέζι αλλά λέγοντας στο γκαρσόνι πόσα θα κρατήσει στρογγυλοποιώντας το ποσό. Ενώ αν είναι ενιαίος η στρογγυλοποίηση μάλλον θάναι μικρότερη!

  101. Χαρούλα said

    #100
    Αγωνιζόμαστε για την πρυτάνισσα, κι αυτά τα γκαρσόνια, μονοπωλούν το επάγγελμα.
    Εντάξει δεν θα πούμε τραπεζοκόμοι, αλλά ένα σερβιτόρος-α καλούτσικο ακούγεται.

  102. 101 Το γκαρσόνι – η γκαρσόνα. Παίζει κι έτσι.
    Και μιας και με τσίγκλισες για τη γκαρσόνα και μιας και μίλαγα για το φιλοδώρημα ορίστε μια γερμανική σχετική ιστορία:
    2009. Μόλις έχουμε εγκατασταθεί στο Μόναχο και προσπαθούμε να βρούμε το πώς και το τι. Απογευματινή βόλτα στο κέντρο, Μαρίενπλατς. Καφέ Ρίσαρντ. Καφέ και γλυκό. Κόστος 13,5€ σκάρτα. Δίνω 20άρικο. Μου επιστρέφει τα ρέστα στο τραπέζι. Χαρτονόμισμα των 5€ που το παίρνω να το βάλω στο πορτοφόλι με σκοπό να πάρω μετά τα ψιλά να τα βάλω στη θέση τους (τα έχω σε ταμπακιέρα). Στο δευτερόλεπτο τα ψιλά τάχει πάρει η γκαρσόνα, πετάει ένα ντάνκεσεν κι εξαφανίζεται. Και μένω να ψάχνομαι. Δεν της είπα πόσα να κρατήσει και δεν τα πήρα όλα μαζί τα ρέστα άρα θεωρείται αυτοδικαίως πως της τα άφησα!!!

  103. sarant said

    102 Να το έχω στο νου μου αν πάω στο Μόναχο όπως λογαριάζω 🙂

  104. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    101 Η πιο καλή γκαρσόνα είμ΄εγώ 🙂

  105. Μαρία said

    99, 100
    Το έχουμε ξανασυζητήσει. Το γκαρσόνι στο Βερολίνο μου θύμισε τη μάνα στο 21 που παίζει με τον καθένα χώρια.

  106. […] Έχουμε γράψει πέρυσι: […]

Σχολιάστε