Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ένα ταλισμάν για το τέλος

Posted by sarant στο 21 Δεκεμβρίου, 2012


Αν οι Μάγια είχαν δίκιο, σήμερα είναι το τέλος του κόσμου, οπότε είναι ζήτημα αν θα βρεθεί κανείς να διαβάσει το άρθρο αυτό που γράφεται καθώς πλησιάζει η μοιραία μέρα -αν και, όπως διαβάζω, ο κόσμος θα καταστραφεί στις 1 μ.μ. ώρα Ελλάδος, οπότε όλο και κάποιοι θα το διαβάσουν. Άσε που μπορεί και να μην καταστραφεί ο κόσμος, και τελικά η προφητεία των Μάγια, που φυσικά ήταν απόγονοι προκατακλυσμιαίων Ελλήνων, να εννοούσε όχι το τέλος με τη σημασία του τέρματος, όχι το the end που λένε και οι ταινίες, αλλά το τέλος με τη σημασία του χρηματικού ποσού που πληρώνουμε σε αντάλλαγμα για την παροχή ορισμένων υπηρεσιών (ορισμός του λεξικού) ή με τη σημασία του χρηματικού ποσού που πληρώνουμε κερατιάτικα (ορισμός Ευ. Βενιζέλου). Οπότε, αν οι Μάγια εννοούσαν αυτό το τέλος, η προφητεία τους για το «τέλος του κόσμου» πέτυχε διάνα, μια και η ελληνική κυβέρνηση έχει βάλει τέλος σε όλο τον κόσμο και αυτό το τέλος δεν έχει τέλος. Τέλος πάντων, μια και σήμερα είναι η μέρα του τέλους είπα να λεξιλογήσω με τη λέξη «τέλος».

Το κακό είναι ότι έχω ήδη γράψει για τη λέξη αυτή, τότε που είχε πρωτοκαθιερωθεί το «ειδικό τέλος ακινήτων», γνωστότερο ως χαράτσι. Και θα μπορούσα βέβαια να χτενίσω πάλι το παλιό μου άρθρο και να το παρουσιάσω λίγο αλλαγμένο, αλλά επειδή θα παραπονιόσασταν για επαναλήψεις προτιμώ να γράψω κάτι καινούργιο, και παράλληλα να σας παραπέμψω στο προηγούμενο άρθρο μου, που δημοσιεύτηκε άλλωστε πέρυσι, οπότε όσοι δεν το έχουν διαβάσει θα έχουν δύο άρθρα στην τιμή του ενός.

Στα αρχαία ελληνικά, στην οικογένεια του τέλους ανήκε και η τελετή, και το ρήμα «τελώ» σήμαινε, ανάμεσα στα άλλα, «εκτελώ τελετή, θυσία» και «μυώ κάποιον στα μυστήρια», κι όπως έχουμε δει και σε ένα παλιότερο άρθρο, ο Μέρσιος, ένας επιφανής κλασικιστής του 16ου αιώνα ερμήνευσε, κακώς κατά τη γνώμη μου, τη φράση του Ησύχιου «επιφώνημα τετελεσμένοις» σαν να σημαίνει «επιφώνημα προς μυημένους» και έπλασε από εκεί την (ανύπαρκτη κατά τη γνώμη μου) μυστηριακή φράση Κογξ Ομ Παξ.

Ανεξάρτητα όμως από την (παρ)ερμηνεία του Μέρσιου, τελεστήριο ήταν πράγματι ο χώρος της μύησης, ενώ τετελεσμένοι ανδριάντες ήταν τα αγάλματα που έχουν καθαγιαστεί ώστε να έχουν φυλακτήριες ιδιότητες. Και στα ελληνιστικά και τα επόμενα χρόνια, τέλεσμα ήταν το θαυματούργημα, το θαύμα, ήταν και το φυλαχτό. Ονομαστός για τα τελέσματά του ήταν ο Απολλώνιος ο Τυανεύς, που τον θαύμαζαν υπόρρητα και μερικοί Χριστιανοί.

Ένα από τα πρώτα απολογητικά βιβλία, του αγίου Ιουστίνου το Αποκρίσεις προς τους ορθοδόξους περί τινων αναγκαίων ζητημάτων, καθοδηγεί τους χριστιανούς πώς να απαντούν σε θεολογικά ερωτήματα που θα τους έβαζαν οι εθνικοί ή οι ιουδαίοι συνομιλητές τους. Το βιβλίο έχει μορφή ερωταποκρίσεων· προηγείται η ερώτηση του αμφισβητία και ακολουθεί η ορθόδοξη απάντηση.

Διαβάζουμε εκεί μια ερώτηση εθνικού, ο οποίος απορεί: αν όντως είναι έτσι που τα λένε οι Χριστιανοί, πώς εξηγείται ότι τα θαύματα του Απολλωνίου φέρνουν αποτέλεσμα και εμποδίζουν την άγρια θάλασσα και τους ανέμους, αλλά και διώχνουν ποντίκια και άγρια θηρία; Εἰ θεός ἐστι δημιουργὸς καὶ δεσπότης τῆς κτίσεως͵ πῶς τὰ Ἀπολλωνίου τελέσματα ἐν τοῖς μέρεσι τῆς κτίσεως δύνανται; Καὶ γὰρ θαλάττης ὁρμὰς καὶ ἀνέμων φορὰς καὶ μυῶν καὶ θηρίων ἐπιδρομάς͵ ὡς ὁρῶμεν͵ κωλύουσι.

Για την ιστορία, η ορθόδοξη απάντηση είναι ότι ο Απολλώνιος ο Τυανεύς ήταν «ανήρ επιστήμων των φυσικών δυνάμεων» και αυτές εκμεταλλευόταν για να κάνει τα θαύματά του, ενώ του Χριστού ήταν γνησίως θαυματουργά.

Πάντως, η λέξη τέλεσμα, και χάρη στον Απολλώνιο, με τη σημασία του φυλαχτού περνάει στα περσικά ως tilism (πληθυντικός tilismat), και από εκεί στα αραβικά ως tilasm (πληθυντικός tilasmat). Μάλιστα, για να δούμε και τη μεγάλη επιρροή του Απολλωνίου, να πούμε ότι στην αραβική παράδοση είναι γνωστός ως Μπαλινούς (παραφθορά του Απολλώνιος, οι Άραβες δεν συμπαθούν τον φθόγγο π) και ως σαχίμπ αλ-τιλασμάτ, δηλαδή «κύριος των τελεσμάτων». Τα tilasm μπορούσαν να είναι πολύτιμοι λίθοι με μαγικές εγχαράξεις, ή με στίχους αποτροπαϊκούς, π.χ. του Κορανιού, ή άλλο αγιασμένο αντικείμενο π.χ. άγαλμα, που προστάτευε άτομα ή ακόμα και πόλεις (η Αντιόχεια, λογουχάρη, είχε ταλισμάν για να προστατεύεται από τα κουνούπια).

Η λέξη περνάει στα γαλλικά του 17ου αιώνα ως talisman, και περίπου ταυτόχρονα στις υπόλοιπες μεγάλες δυτικοευρωπαϊκές γλώσσες και τελικά, πιθανότατα στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα, στα ελληνικά ως αντιδάνειο, όπου σημαίνει πια μόνο το φυλακτήριο αντικείμενο και χρησιμοποιείται κυρίως στην ορολογία της μαγείας, αν και τα περισσότερα λεξικά δεν την έχουν. Το ταλισμάν χρησιμοποιείται σχεδόν πάντα άκλιτο και χωρίς εξελληνισμό, αν και διάβασα στο Διαδίκτυο για έναν διαιτητή ποδοσφαίρου που είχε κρεμάσει στη σφυρίχτρα του ένα «ταλισμάνι» για να τον βοηθάει να παίρνει σωστές αποφάσεις.

Πολλοί πουλούσαν ταλισμάνια για το τέλος του κόσμου -και φαντάζομαι πως αύριο θα βγουν και θα παινεύονται τι καλά που λειτούργησαν τα φυλαχτά τους που έσωσαν τον κόσμο από το προφητεμένο τέλος του. Από το άλλο τέλος, το χαράτσι εννοώ, ούτε ταλισμάνι μας σώζει, ούτε φυλαχτό, ούτε ξόρκι, ούτε μαντζούνι, ούτε τίμιο ξύλο…

142 Σχόλια to “Ένα ταλισμάν για το τέλος”

  1. Tίτος Εξώς Χριστοδούλου said

    Μετά το τέλος; Εξαίρετο, όπως πάντα Νικοκύρ. Καμμία σχέση με το λατινικό talis, ως αντίποσον εξαγοραστικόν της τύχης;

  2. Νέο Kid Στο Block said

    Ωραίο άρθρο, ή μάλλον ωραίο ταλισμάνι κατά της πλανητικής καταστροφής!
    Να συστήσω σε όσους αρέσουν οι ιστορίες στυλ Ιβανόη και Ρόμπιν Χούντ το «Τhe Talisman» του Γουόλτερ Σκοτ.

    ΥΓ.».. αν και διάβασα στο Διαδίκτυο για έναν διαιτητή ποδοσφαίρου που είχε κρεμάσει στη σφυρίχτρα του ένα «ταλισμάνι» για να τον βοηθάει να παίρνει σωστές αποφάσεις.»
    Το διαιτητικό ταλισμάνι λέγεται «Τασσαλιμάνι»

  3. atheofobos said

    Εκτός από τα ταλισμάνια μήπως είναι χρήσιμο να ακολουθήσουμε και τους μεγάλους διδασκάλους (είναι σεμνοί και δεν αναφέρονται τα ονόματα τους!) στον παρακάτω διαλογισμό που μου ήρθε με ηλεμήνυμα:
    Διαλογισμός για τις 21-12-12 που δόθηκε από τους μεγάλους διδασκάλους
    Διαμέσου του Γιάννη Πίττη

    Αρχίζουμε 15 λεπτά πριν τις 12 το βράδυ τις 21-12-12

    1) Πλήρης χαλάρωση του φυσικού σώματος και του αιθερικού που έχει μπλε βιολετί χρώμα και διαπερνάει και εσωκλείει το φυσικό. Παίρνοντας βαθιές εισπνοές και εκπνοές, λέμε:
    «Είθε υγεία να ρέει στο φυσικό και αιθερικό σώμα»

    2) Αναγνώριση του συναισθηματικού σώματος που διαπερνάει το αιθερικό και το φυσικό και έχει ροζέ χρώμα. Παίρνοντας βαθιές εισπνοές και εκπνοές, λέμε:
    «Είθε αρμονία και ομορφιά να ρέει στο συναισθηματικό σώμα»

    3) Αναγνώριση του νοητικού σώματος που έχει χρυσό χρώμα, διαπερνάει και εσωκλείει τα άλλα σώματα. Παίρνοντας εισπνοές και εκπνοές, λέμε:
    » Είθε το φως της σοφίας να ρέει στο νοητικό σώμα»

    4) Στρέφουμε την ενόραση μας προς το βάθος του σύμπαντος και βλέπουμε μέσα από τον απόλυτο χώρο έναν λαμπρότατο δίσκο εκατομμύρια φορές φωτεινότερο από τον ήλιο μας. Είναι ο συμπαντικός λόγος, από τον οποίο εκπορεύονται μυριάδες σπινθήρες που συμβολίζουν τον πνευματικό μας εαυτό. Στην κάθοδο του επεκτείνεται σε λαμπρή ακτίνα λευκού φωτός, είναι η πνευματική ψυχή που εισχωρεί μέσα μας διαπερνώντας από το ζενίθ μέχρι το ναδίρ τα σώματα μας και από την κορυφή της κεφαλής δια μέσου της σπονδυλικής στήλης στο κάτω μέρος της αύρας.

    5) Ενώνουμε τον προσωπικό εαυτό μας με την φωτεινή ψυχή εαυτό και από την φωτεινή ακτίνα εκπορεύουμε μυριάδες λεπτότερες ακτίνες προς όλες τις κατευθύνσεις διαφωτίζοντας όλη την αύρα μας, λέγοντας:
    «Είμαι μια κουκίδα φωτός μέσα στο όλον φως και έτσι ίσταμαι»
    «Είμαι ένας σπινθήρας αγάπης μέσα στην θεία φλόγα ιερής αγάπης και έτσι ίσταμαι»
    «Είμαι μια ακτίνα φωτός που διαφωτίζει το μονοπάτι της ζωής μου και έτσι ίσταμαι»

    6) Τώρα οραματιζόμαστε την ιεραρχία του πλανήτη με όλους τους μεγάλους διδασκάλους σε διαλογισμό, να συντονίζουν τις συμπαντικές ενέργειες που διοχετεύονται από τον θείο συμπαντικό λόγο δια του ηλιακού λόγου προς όλα τα βασίλεια ζωής μέσα στον πλανήτη μας.

    7) Βλέπουμε τον εαυτό μας να ενώνεται από την καρδιά με όλους τους Έλληνες που διαλογίζονται με φωτεινές χρυσοροζέ ακτίνες. Δημιουργούμε έναν ανοιχτό ιερό αγωγό που φορτίζεται από τις πνευματικές ενέργειες που ρέουν από την ιεραρχία.

    8) Οραματιζόμαστε όλη την Ελλάδα μέσα σε μια μεγάλη πυραμίδα και όλους τους Έλληνες να διαφωτίζονται
    Τους πολιτικούς να εμπνέονται με ιδέες για το καλό του συνόλου
    Τους κληρικούς να διαφωτίζονται για να υπηρετούν το θείο σχέδιο
    Τους εκπαιδευτικούς να εκπαιδεύουν με θεία γνώση
    Τους γιατρούς να θεραπεύουν αφιλοκερδώς
    Τους επιχειρηματίες να εμπνέονται και να προσλαμβάνουν προσωπικό
    Τους δικαστές να δικάζουν δίκαια
    Τους στρατιωτικούς και τους αστυνομικούς να υπηρετούν τον λαό και την πατρίδα τους.
    Όλους τους Έλληνες να θέλουν να απαλλαχτούν από την διαφθορά και να εκφράζουν ότι είναι το όμορφο, το αληθινό και το καλό για το σύνολο.

    9) Τώρα η Ελληνική πυραμίδα ενώνεται με άλλες πυραμίδες σε όλα τα μέρη του πλανήτη και το φως ρέει προς όλη την ανθρωπότητα.

    10) Επαναφέρουμε την αντίληψη μας και την συνείδηση μας στο κέντρο της καρδιάς βλέποντας το φως να ρέει και να διαφωτίζει την προσωπική μας ζωή.
    Τελειώνουμε λέγοντας:
    «Είθε η θεία δύναμη, η θεία αγάπη-σοφία και η θεία δημιουργικότητα να πραγματοποιήσει το θείο σχέδιο εξέλιξης στον πλανήτη για επιτυχία και αρμονία»

    Με αγάπη και φως
    Γιάννης Πίττης Φιλαλήθεια

  4. Εντάξει, μπορεί να λείπει ένα σίγμα αλλά αξίζει !!

  5. Γς said

    Τέλος το τέλος. Με το άλλο τέλος τι θα γίνει;

  6. Τέλι τέλι τέλι,
    κάλπικε ντουνιά
    τέλειωσε εν τέλει
    κι έχουμε δουλειά.

  7. Γς said

    Γιορτάζει σήμερα κι η Ιουλιέτα
    του
    Τσαϊκόφσκι
    , αλλά και του Νίνο Ρότα.

  8. aerosol said

    ΟΚ λοιπόν…

  9. sarant said

    Ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    Διάβασα κάπου ότι
    «Δεν ξέρω αν θα έρθει το τέλος του κόσμου, αλλά το βέβαιο είναι ότι θα προλ…»

  10. Καλημέρα (κι ας είναι κι η τελευταία μας)! To περσοαραβικό είναι και tilsim. Η απάντηση του αγίου Ιουστίνου μου θυμίζει την άποψη του Κιατίπ Τσελεμπή (και άλλων επιφανών οθωμανών λογίων) περί μαγείας –η Μαρία ξέρει 😉

  11. Μαρία said

    10 Απάνω στην ώρα.
    Έτσι όπως εξελίχτηκε η σημασία στη δύση στο αρχαιοελληνικό φυλακτήριο, που έχει αποτροπαϊκές ιδιότητες, αντιστοιχεί η λέξη amulet/amulette, ενώ το ταλισμάν έχει εφελκυστικές ιδιότητες και αντιστοιχεί στο γούρι. Γι’ αυτή τη δουλειά οι ΑΗΠ είχαν άλλα περίαπτα.

  12. Νέο Kid Στο Block said

    11. »εφελκυστικές ιδιότητες» ;; 🙂 Mήπως ελκτικές;

  13. Ευαγγελία said

    Οι Μάγιας δεν είναι απόγονοι των Ελλήνων, είναι εξωγήινοι! (όπως και οι Έλληνες)
    Στο σύμπαν υπάρχουν 622 φυλές εκ των οποίων οι 64 νομίζω ήρθαν στη Γη. Μια από αυτές είναι οι Μάγιας και μια άλλη οι Έλληνες. Μου το είχε πει ένας ταξιτζής που είχε πάει και είχε μελετήσει με τους μάγους των Μάγιας και έγραψε και βιβλίο για την καταστροφή του κόσμου. Και όταν ένας φίλος μου τον ρώτησε πως γίνεται οι Μάγιας που δεν είχαν τεχνολογία να προέβλεψαν το τέλος του κόσμου, απάντησε: «Μα αυτό σου λέω, εξωγήινοι ήταν!»
    Το επιχείρημα είναι αδιάσειστο! :p

  14. Μαρία said

    12 Το αντίθετο του αποτροπαϊκού. (που εγώ όπως το ξανασυζητούσαμε το έμαθα αποτροπιαστικό/αποτρεπτικό). Δεν διώχνει το κακό αλλά τραβάει προς το μέρος μας το καλό.

  15. Απλός said

    Στις 1, κύριε Σαραντάκο;

  16. Νέο Kid Στο Block said

    14. E ναι, αυτό το κατάλαβα. Αλλά άλλο έλξη (τραβάω προς το μέρος μου) κι άλλο εφελκυσμός (τράβηγμα-τέντωμα). Π.χ ένα μεταλλικό έλασμα που εφελκύεται (τεντώνεται) και γίνεται σύρμα. 😉

  17. GK1960 said

    Ταλισμάν και στην ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ νουβέλα του Στάινμπεκ, “The winter of our discontent – Ο χειμώνας της πίκρας μας” (1961).

  18. sarant said

    15: Έτσι λένε!
    Αν πάλι σας ενοχλεί το «στις», τι να σας πω, η έλξη από τις άλλες παρόμοιες φράσεις (στις δύο, στις 3 κτλ.) είναι πανίσχυρη.

  19. Μιχαλιός said

    «Η λέξη περνάει στα γαλλικά του 17ου αιώνα ως talisman, και περίπου ταυτόχρονα στις υπόλοιπες μεγάλες δυτικοευρωπαϊκές γλώσσες…»

    Από ποια πηγή όμως; – τα λεξικά διφωνούν. Κατά την Οξφόρδη, απευθείας από βυζαντινό τύπο *τέλεσμαν.

  20. ππαν said

    Νικοκύρη, λες και στις 1 Ιανουαρίου;

  21. Απλός said

    Ότι έτσι το λένε -κάποιοι- το γνωρίζω, αλλά είναι ένα από τα πιο κλασικά λάθη, και προσπαθώ να καταλάβω αν νομίζετε πως η συχνότητά του το «νομιμοποιεί».

    Για μένα, πάντως, είναι λάθος και στα αφτιά μου δεν ακούγεται καθόλου ωραία.

    ΥΓ: Εκτός κι αν το παραθέσατε όπως ακούτε να το λένε, αν και κάτι τέτοιο δεν μου είναι σαφές.

  22. Μαρία said

    16 Στα αρχαία εφέλκω σημαίνει σέρνω προς τον εαυτό μου, προσελκύω.

  23. Elico(Ptero) said

    Να έχουμε όλοι υγεία, ειρήνη και ένα ευτυχισμένο τέλος του κόσμου! Αντε και του χρόνου!

  24. Νέο Kid Στο Block said

    Kατά το ΟΕD:
    talisman (n.)
    1630s, from Fr. talisman, in part via Arabic tilsam (pl. tilsaman), a Greek loan-word; in part directly from Byzantine Gk. telesma «talisman, religious rite, payment,» earlier «consecration, ceremony,» originally «completion,» from telein «perform (religious rites), pay (tax), fulfill,» from telos «completion, end, tax» (see tele-).

    Oι εγγλέζοι -φράγκοι πρέπει (συμπεραίνω από το παραπάνω και σε σχέση και με το «Τhe talisman» του 2.) να το πήραν στις σταυροφορίες. Τώρα αν οι πρώτοι τους διδάξαντες ήταν γραικορωμαίοι ή άραβες…;

  25. sarant said

    19-24: Είναι σημείο αμφιλεγόμενο από πού πέρασε στη Δύση. Το δυσκολοεξήγητο είναι το -άν στο τέλος. Το «τέλεσμαν» είναι μια πιθανότητα.

    20: Λέω «την πρώτη» (Ιανουαρίου ή ό,τι άλλο)

    21: Όχι, το έγραψα αυθόρμητα, συνήθως έτσι το λέω. Ξαναλέω, η έλξη μου φαίνεται πανίσχυρη.

  26. panavros said

    Τελικά όλος αυτός ο ντόρος με το τέλος του κόσμου μήπως είναι κρυφοεπιθυμία; Μήπως ταΐζουμε λιγουλάκι το αυτοκαταστροφικό μας ένστικτο; Είμαι σίγουρος οτι πολλοί απο αυτούς που δεν πίστεψαν το παραμυθάκι των Μάγιας τρέφουν μέσα τους κάτι απ’αυτό που νιώθουμε περιμένοντας την κλήρωση του λαχείου.

  27. Νέο Kid Στο Block said

    22. Kαι το «τεντώνομαι- μακραίνω» πώς είναι στα αρχαία;
    εφελκυστική τάση/ιδιότητα πάντως στα νέα είναι ,όπως (σωστά παραδόξως) το έχει το ΛΚΝ.
    Βέβαια ,περιορίζεται στον ορισμό της αξονικής δύναμης που προκαλεί εφελκυσμό , ενώ υπάρχοουν και άλλου είδους καταπονήσεις (π.χ καθαρή ροπή) που μπορουν να δημιουργήσουν εφελκυστική τάση ή παραμόρφωση και το αντίθετό της που είναι η θλίψη. (πάτημα-συμπίεση), αλλά δεν μπορεί κάποιος να έχει απαίτηση από ένα γενικό λεξικό να κάνει και μάθημα Μηχανικής.

  28. Μαρία said

    27 Το τεντώνω τανύω, τανίζω που λέμε στα νέα ελληνικά.

  29. Ηλεφούφουτος said

    Αποτροπαϊκές δυνάμεις λένε αυτοί που ξέρουν ότι έχει και ο ελέφαντας σύμβολο της Κατάνης γνωστός ως u Liotru, όπου u είναι το άρθρο στα Σικελικά και Liotru παραφθορά του ονόματος «Ηλιόδωρος» (κατ αλλους Θεόδωρος ή Διόδωρος), μεγάλου μάγου του 8ου αιώνα, που στα μέρη εκείνα φαίνεται να είχε φήμη ανάλογη με αυτήν του Απολλωνίου. Ο ελέφαντας είναι φτιαγμένος από ηφαιστειακή λάβα και θεωρείται ότι προστατεύει την πόλη από τα καπρίτσια της Αίτνας.
    Η σύνδεση πάντως με το μεγάλο μάγο, πέρα από τα μαγικά είχε και ένα πιο ρεαλιστικό αίτιο: για κάποια περίοδο ήταν τοποθετημένο στην αψίδα που έφερε το όνομα του μάγου.

  30. τυφλόμυγα said

    Έχω λιώσει -κι άλλοι μαζί μ’ εμένα. Ευχαριστώ Έλσα! 😀
    http://lexilogia.gr/forum/showthread.php?1980-%CE%A4%CE%B1-%CE%B5%CF%86%CE%AE%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%B1&p=171931&viewfull=1#post171931

  31. ππαν said

    http://www.lifo.gr/now/politics/20784
    Kαι μετά μου λέτε πως δεν ήρθαν τα ύστερα του κόσμου…

  32. http://www.stoabibliou.gr/ep/pr_glossa.php

  33. Μαρία said

    31 Ο ΓΑΠ είχε περιληφθεί στον κατάλογο των 100 μεγαλυτέρων διανοητών για το 2010.

  34. ππαν said

    33: Α, τώρα ησύχασα…

    Πού είναι ο Άλφρεντ;

  35. Νέο Kid Στο Block said

    25. Nίκο, γιατί θεωρείς δυσκολοεξήγητο το -άν στο τέλος του τάλισμαν; Ο αραβικός πληθ. του tilsam είναι tilsaman. (λέει το OED). Aυτό, υποθέτω, ενισχύει την εκδοχή για αραβική πατρότητα της διάδοσης προς ευρωπαίους. Όχι;

  36. Νέο Kid Στο Block said

    33. ΜΗ ΤΑ ΓΡΑΦΕΤΕ έτσι ξαφνικά αυτά , ρε παιδιά! Ρε Μαρία, έπινα καφέ εκέινη την ώρα…τσουρουφλίστηκα γμτ… 😦

  37. Δεν κάνω και τον αραβολόγο αλλά το OED πρέπει να κάνει λάθος. Tilsamat πρέπει να είναι ο πληθυντικός, όπως γράφει και το ποστ. Υπάρχει ένας πληθυντικός σε -an αλλά α) είναι περσικός, β) αναφέρεται σε έμψυχα (αλλιώς είναι -ha).

  38. Νέο Kid Στο Block said

    Nαι, ναι! Νάρθει ο Αλφρεδάκος να κάνουμε έναν διαγωνισμό για το ποιος θα κάνει το έσχατο σχόλιο στον πλανήτη Σαράντ! 😆

  39. ππαν said

    38: Που δεν θα έχει αύξοντα αριθμό 150.000, αυτό τουλάχιστον το ξέρουμε

  40. Νέο Kid Στο Block said

    39. Ρε μπαγάσικο, μπράβο! Ούτε που θα το παίρναμε χαμπάρι, αν δεν το επεσήμαινες με σεμνότητα! 😆
    Mια ηλεσαμπάνια (καίρ , ε; μη τσιγκουνευτείς λίγο πριν το τέλος) αφεντικό για την Ππαν μας!

  41. Μαρία said

    Βάζω και το γαλλικό για τις υποθέσεις για το -αν.
    http://www.cnrtl.fr/definition/talisman

    36 Δεν το ήξερες; Όχι βέβαια απ’ τη Χάντελσμπατ.
    http://www.newsbomb.gr/politikh/story/229972/enoikiazetai-o-giorgos-papandreoy

  42. Μιχαλιός said

    37: Το δίτομο της Οξφόρδης λέει αυτό που έγραψα στο 19. Στο μεγάλο δεν έχω πρόσβαση. Γκουγκλίζοντας βρήκα αυτό:

    I was looking at the etymology of talisman, and comparing its etymology with that given in the OED online. According to the OED: «An Arabic pl. tilsaman, alleged by Diez s.v., and thence in various recent dictionaries, is an error: no such form exists in Arabic, Persian, or Turkish.»

  43. Νέο Kid Στο Block said

    41. Kαι το οποίο γαλλικό με τα κουτσογαλλικά μου βλέπω ότι δικαιώνει τον Δύτη (έναντι των εγγλέζων του OED) για τον πληθ. σε -at . Τον έχει όμως talismat και όχι tilsamat (n) . Μπερδεμάτ λε καταστάν! 🙂

  44. Νέο Kid Στο Block said

    41.a. Mαρία!! 😆 😆 Harry Walker agency λοιπόν ο Γιώργαρος!
    (Ρε νικοκύρ! Δε φκιάνς και σύ μια Johnnie Walker agency, να νοικιάζεις για ομιλίες τον…) 🙂

  45. Ναι, το γαλλικό λέει: La termin. -an de talisman est d’orig. obsc.; d’apr. Cor., elle pourrait s’expliquer par une confusion partielle avec l’homon. talisman « docteur de la loi musulmane » (cf. FEW t. 19, p. 39 et Z. rom. Philol. t. 87, pp. 543-545) ou par l’hyp. d’un empr. au persan ṭilismān, plur. vulg., non att. ds les dict., de ṭilism; d’apr. FEW t. 19, p. 187, la termin. -an s’expliquerait par un empr. à l’ar. ṭilasmān, duel de ṭilasm. Υποθετικός και αμάρτυρος και λάθος περσικός πληθυντικός, δηλαδή, και ένας αραβικός δυϊκός (αυτό ίσως ανοίγει ένα δρόμο). Ταλισμάν ως συνώνυμο του ουλεμά (docteur de la loi musulmane), πάλι, δεν έχω ξανακούσει, αλλά για να το γράφει…

  46. Μαρία said

    43 Μήπως έχεις πρεσβυωπία;

  47. Νέο Kid Στο Block said

    46. Kι αυτό, πού το διάβασα; à l’ar. ṭilasm, ṭillasm, plur. ṭalāsim, ṭilasmāt, ṭilassamāt

  48. Μα έχει δίκιο ο Κιντ.
    (όχι τι θα έλεγα)

  49. ωχ ναι, τιλασμάτ

  50. Μαρία said

    47 Εκεί το διάβασες αλλά μιλάμε για το -αν.

    45 Την κατάληξη του δυϊκού έιν δεν τη διαβάζουμε; Μπαχρέιν κλπ. Άλλη είναι αυτή;

  51. Μαρία said

    48 Δίκιο έχει.

  52. Μα για το -αν όντως με δικαιώνει (λάθος περσικός πληθ.). Ο δυϊκός σε -έιν, αλλά φαίνεται να υπάρχει και σε -αν: http://fr.wikipedia.org/wiki/Duel_(grammaire)#En_arabe

  53. Νέο Kid Στο Block said

    Μία και έξι πρώτα λεπτά η ώρα. Και η ρουφιάνα η τράπεζα είναι στη θέση της…:-(
    Και βγήκε και ήλιος…
    Αει σιχτίρ πια! Πάω και γώ για φαγητό!

  54. andreas said

    Το ρολόι του πισι δείχνει 1:10. Απ’ ότι άκουσα το τέλος του κόσμου θα έρθει σήμερα στις 13:13 Αν είχαν εν τέλει δίκιο οι Μάγιας χάρηκα που σας γνώρισα έστω και ηλεκτρονικά (:)

  55. Πάλι μας κορόιδεψαν ρπμ

  56. Κώνστας Χρίστος said

    Αν και λίγο άσχετο ,εάν ο κόσμος συνεχίζει να υπάρχει και εάν το θεωρείς ενδιαφέρον ,γράψε κάτι για αυτό το ‘από καρδιάς»,που έχει γίνει φοβερή μόδα στην Ελλάδα (κάποιος επώνυμος άρχοντας το ξεκίνησε και κοντεύω να το λέω και εγώ)

  57. Σαν να καθυστέρησε το τέλος του κόσμου. Νομίζω πως κάτι έχει να κάνει με αυτό η επίσκεψη Αλέξη στη Λατινική Αμερική. Ποιος ξέρει με ποιους απογόνους αρχιερέων των Μάγια συναντήθηκε! 🙂

    @31,33, κτλ, δείτε και αυτό: Ο νέος άνθρωπος του Βερολίνου

  58. ππαν said

    Ρε γμτ, και το περίμενα πώς και πώς αυτό το τέλος του κόσμου… Κι εδώ άτυχη;;

  59. ππαν said

    Στέλιο, αυτό με τον Αλέξη πρόσεξέ το μην γίνεις ο Ελύτης του!

  60. Ηλεφούφουτος said

    Πάντως κι από αυτους που αναφέρονται σε πληθυντικό, δυϊκό κλπ κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να εξηγήσει γιατί σε πληθυντικό.
    Αντίθετα, το να συνεκτιμήσουν ότι στον αραβικό τύπο που άκουγαν οι δυτικοί είχε επιδράσει ο ελληνικός αμάρτυρος τύπος «τέλεσμαν» (προφανώς στα Ελληνικά της εποχής ιδιώματα οπως το ποντιακό θα είχαν πολύ πιο κεντρικό ρόλο από σήμερα) σε γλυτώνει από τέτοια προβλήματα.

  61. Γιώτα said

    Σχετικό Το μαγικό δέρμα (la peau de chagrin) του Μπαλζάκ

  62. Anasto said

    Δεν ξέρω για τα υπόλοιπα αλλά όσο ξύλο (τίμιο ήταν, άτιμο ήταν, θα σε γελάσω) κι αν έχω φάει, όσα δακρυγόνα κι αν έχω εισπνεύσει διαμαρτυρόμενος (και) για τα χαράτσια, δεν έχω δει φως στο τούνελ. 😛

  63. ππαν said

    Έχω μια βίλα στην Κηφισά , 450 μύρια* μου χουν στοιχίσει μόνο τα κουφώματα. Όλο από τίμιο ξύλο έλεγε ο Πιλαλί

    *σε δραχμές, ε;

  64. Αντιφασίστας said

    Ο Σαμαράς Ευρωπαίος πολιτικός της χρονιάς; Τι σημαίνει πολιτικός για τους Ευρωπαίους;
    http://www.google.gr/search?q=%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CF%82&hl=el&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=i07UUOLAMIT64QSy_YHYBg&ved=0CD0QsAQ&biw=1440&bih=785

  65. ππαν said

    Άντε πάλι, είπαμε, προηγήθηκε ο Γιωργάκης! Αν δεν δω Λοβέρδο με αντίστοιχη διάκριση δεν ξαναεντυπωσιάζομαι!

  66. Και ανήμερα της καταστροφής του κόσμου, μια ηχηρή μεταγραφή στον ΣΥΡΙΖΑ! 😀

  67. spyroszer said

    Περιμένοντας ένα άλλο τέλος του Κόσμου (Τετάρτη 5 Μαΐου 1910 με το Ιουλιανό)

    «Η ΜΟΙΡΑΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΙΣ ΜΕΤΑ ΤΟΥ ΚΟΜΗΤΟΥ
    ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΟΝΗΝ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΙΝΙΓΜΑΤΟΣ
    «ΔΕΥΤΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΝ ΑΣΠΑΣΜΟΝ»
    Η ΝΕΚΡΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΟΥ ΜΑΣ
    ΖΩΝΤΑΝΟΙ Ή ΠΕΘΑΜΕΝΟΙ;
    Και εξ εκείνων που πιστεύουν ότι έφθασε το τέλος της γης και εξ εκείνων οίτινες απομένουσιν αδιάφοροι θεαταί της πέριξ αυτών εκδηλουμένης συγκινήσεως, ολίγοι θα κοιμηθούν απόψε ήσυχοι περί της αύριον.
    Εκτός των εξ επαγγέλματος ξενύχτηδων, πλήθος κόσμου θ’ αγρυπνήσει όπως ίδη τον κομήτην κατά την μοιραίαν ώραν της συναντήσεως της ουράς του μετά της γης και αν πρόκειται να χαθώμεν ν’ απολαύσουν τουλάχιστον την εντύπωσιν των τελευταίων της καταστροφής των στιγμών, πριν ή βυθισθώσι δια παντός εις τον αιώνιον ύπνον.
    Τινές μάλιστα σκέπτονται να διασκεδάσουν θορυβωδώς, άλλοι χορεύοντες και άλλοι πίνοντες, άλλοι πέρνοντες τα βιολιά ούτως ώστε να τους εύρη ο θάνατος γελώντας.
    Οι φιλόσοφοι της πολυαρίθμου τάξεως των χαρτοπαικτών, αισθάνονται την ανάγκην να παίζουν όλην την νύκτα, παρακολουθούντες την αγωνία των άλλων, ως ξένον τι και αδιάφορον προς τα ιδικάς των συγκινήσεις.
    -Εάν την ώραν που παίζω αισθανθώ ότι χανόμεθα, μας έλεγε ένας εκ των τελευταίων, θα πάρω καρρέ του άσσου και θα πεθάνω με την υπέρτατην αυτήν έκφρασιν της ανθρωπίνης ευτυχίας. Όταν δε μετά αιώνας οι κάτοικοι του Άρεως, ερχόμενοι εις την γην, μας εξάγουν από τα ερείπια και μας δεικνύουν εις τους περιηγητάς των άλλων πλανητών, δια τους οποίους η Γη θ’ αποτελή μιαν απέραντην Πομπηία, θα με εύρουν κοκκαλιασμένο και γελαστό με τους τέσσερας άσσους στο χέρι, χωρίς να δύνανται να εννοήσουν ποίαν μεγάλην εφεύρεσιν μου διέκοψεν ο μοχθηρός κομήτης.
    Υπάρχουν άλλοι, οι προνοητικοί, οι πρακτικοί λεγόμενοι άνθρωποι, οι οποίοι μακράν από όλας αυτάς τας εκρήξεις της απογνώσεως, θα κλείσουν της πόρταις και τα παράθυρά των ερμητικώς δια να εμποδίσουν την εισβολήν δηλητηριώδους αερίου, και θα μείνουν κλεισμένοι όσον ημπορούν μακρότερον χρόνον, έως ότου ακούσουν τα πουλιά της πρωίας να λαλούν, όπερ θα σημαίνει ότι ο κίνδυνος παρήλθε και ότι δεν υπήρξε πράγματι, αφού αυτά κατώρθωσαν να ζήσουν.»

    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin.asp?c=108&dc=5&db=5&da=1910

  68. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα σχόλια!

    Στις 13.13 ήμουν στο κέντρο της Αθήνας, δεν είχε τέλος του κόσμου, είχε μάλλον πήξιμο όμως.

    35: Με πρόλαβαν και είπαν περισσότερα απ’ όσα θάλεγα.

    56: Ποιος επώνυμος το είπε;

  69. Νέο Kid Στο Block said

    Σπύρο, φανταστικό!!

    »Εάν την ώραν που παίζω αισθανθώ ότι χανόμεθα, μας έλεγε ένας εκ των τελευταίων, θα πάρω καρρέ του άσσου και θα πεθάνω με την υπέρτατην αυτήν έκφρασιν της ανθρωπίνης ευτυχίας»

    Ό,τι πιο βαθιά φιλοσοφημένο και ψαγμένο έχω διαβάσει τα τελ. 44 χρόνια της ζωής μου!

    Νάξερα το όνομα του φιλοσόφου μόνο, να τον έκανα εικόνισμα!

  70. Τέλος δεν υπάρχει εδώ, ούτε στον κόσμο ούτε στα τέλη…

  71. Καλαχώρας Λεώνικος said

    To υπόρρητα αχτύπητο. Μην ξαναγκρινιάξεις για την Τρίτη κλίση και άλλα σωστά ελληνικά!

    @14Μαρία αποτροπαϊκά λέγονται τα ξόρκια ή οι κατάρες που αναγράφονταν σε τάφους για ν’ αποτρέψουν την τυμβορυχία ή σε ανώφλια ναών για ν’ αποτρέψουν την ιεροσυλία (Υπάρχει και σχετική διατριβή). Αποτρεπτικά είναι τα ξόρκια ή άλλα σύμβολα που αποτρέπουν γενικά το κακό, π.χ. το μάτι ή τα ‘μάγια’.

    @18Sarant Στις 1, στις 2 η ώρα• εκλαμβάνεται επιρρηματικά. Το ότι λέμε συχνά, εμού περιλαμβανομένου, ‘στη μία’ σε αντιπαραβολή του ‘στις δύο’ είναι λάθος διότι ακολουθεί η επεξήγηση ‘η ώρα’. Άρα η παρεμβολή του Απλού (@21) είναι, κατ’ εμέ, λανθασμένη.

    @28Μαρία. Το τανίζω σήμερα το πρωτάκουσα

    Ο δυϊκός δε χρησιμοποιείται σε αντικείμενα γενικής φύσης, και δεν είναι ‘an’. Δε νομίζω ότι είναι δυνατός ο εντοπισμός της μεταφοράς της λέξης στην Ευρώπη όταν υπήρξαν τόσο πολλές διαδρομές, τις αραβικές μεταφράσεις στα λατινικά, τους άραβες της Ισπανίας, τους εβραίους της διασποράς, τους έλληνες και τους σταυροφόρους κ.ο.κ. Πιθανώς ήταν πολλαπλούς εμβολιασμός.

    Η λέξη τελειόω πρωτογενώς σημαίνει ολοκληρώνω, πρβλ τέλειος. Από εκεί πήρε όλες τις θρησκευτικές και μυητικές σημασίες με την έννοια ότι γινόταν κάτι ολοκληρωμένο και χωρίς παραλείψεις, κι επομένως γνήσιο και αποτελεσματικό (διότι οι θυσίες είχαν πάντα σκοπό). Το ‘τέλος’ ήταν το ‘τελικό άγγιγμα’ που επεσήμανε την ολοκλήρωση, και από κει μεταπήδησε στη σημερινή σημασία, συνώνυμη του ‘πέρατος’. Και από εκεί τα ‘τελειώνω’ ‘τελευτώ’ κλπ. Η ετυμολογική αναγωγή στο ΙΕ [ker] (απ’ όπου ο κύκλος) είναι προβληματική. Στη μυκηναϊκή υπάρχει ήδη ο te-le-ta με τη σημασία του τελεστή (μύστη ή θύτη, ιερουργού). Πιθανώς η πρώτη αυτή σημασία να ήταν ‘γηγενής’ ελλαδική διότι οι επίλυδες (εισβολείς) κατά κανόνα υιοθετούσαν όρους των ντόπιων που αφορούσαν γεωγραφικούς όρους, φυτά και ‘πνευματικά ζητήματα’ που οι εγκαθιδρυμένες κοινότητες είχαν αναπτύξει, (πρβλ Χεττίτες ή Νασίλ προς Χαττα στην Μ. Ασία)
    Το τέλος (=ποσό πρβλ. τελώνης) πρέπει ν’ ανάγεται σ’ εντελώς άλλη αρχή, όντως ΙΕ που σημαίνει ‘υπολογίζω, ζυγίζω, μετρώ’ (> τάλαντον).

  72. sarant said

    67: Πραγματικά πολύ καλό -ακούγαν και πουλιά, τότε!

  73. Νέο Kid Στο Block said

    Για νάμαστε όμως εντελώς σίγουροι κόρες και κοπέλια (πως η καταστροφή απεφεύχθη οριστικώς) καλό είναι να περιμένουμε και το ποστάρισμα του Μάικολ»δη χιούστον νταϊνάμο». Έτσι τουλάχιστον θα έχουμε δέσει Ατλαντικό ωκεανό και παρεπιδημούντες τόπους:-)
    Mπάη δε γουέη, να βάλω μια τοπολογική ερωτησούλα. Με τρεις γνωστούς ανα την υφήλιο που μπορεί να είναι σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη, πόσο ποσοστό Γης καλύπτουμε;
    Ή (πιο σαφής διατύπωση), 3 άνθρωποι ΤΥΧΑΙΟΙ στον πλανήτη ,ποια πιθανότητα έχουν να βρίσκονται στο ίδιο ημισφαίριο;

  74. ππαν said

    Αχ η τοπολογία! Θυμάμαι τις εκδόσεις Τάιμ-Λάιφ. Πώς αν βγάλεις το σουτιέν σου χωρίς να βγάλεις την μπλούζα σου, δεν το φορούσες ποτέ!

  75. spyroszer said

    69, 72 ναι ήταν καλό, ειδικά ο χαρτοπαίκτης κορυφαίος. Τότε ήξεραν να γλεντάνε το τέλος του κόσμου, όχι σαν και μας, παντού έκαναν γιορτές και πανηγύρια.

    Άντε να σας βάλω ακόμα ένα μικρό απόσπασμα από την γιορτή του τέλους του κόσμου στη πατρίδα μου την Κέρκυρα:
    «Η ΚΕΡΚΥΡΑ ΕΟΡΤΑΖΕΙ ΤΟΝ …ΚΟΜΗΤΗ
    Μεγάλη επιτροπή εκ νέων των καλλιτέρων οικογενειών της πόλεως διωργάνωσε δι’ απόψε υπαίθριον παννυχίδα ίνα επί το φαιδρότερον και πανηγυρικότερον εορτασθή η προσαφή της ουράς του κομήτου μετά της γης !! Μετά το μεσονύκτιον η μουσική » ο Μάντζαρος» θα παιανίζη εις την πλατείαν. Εις τα καφενεία και ζαχαροπλαστεία κυρίαι θα προσφέρωσιν άνθη. Η πλατεία θα φωταγωγηθή απλέτως αναρτηθέντων απείρων ενετικών φανών από των δένδρων, δίκην απόκρεω. Ο χαρτοπόλεμος θα αναβιώση. Όλη η Κέρκυρα θα διανυκτερεύση και θα λάβη μέρος εις τον προμηνυόμενον και πρωτοτυπώτατον και φαιδρότατον εορτασμόν. Τα ζυθοπωλεία δι’ ειδοποιήσεων διαφημίζουσι τον ζύθον ως το μόνον αντίδοτον κατά του …. κυανογόνου»

    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin.asp?c=108&dc=6&db=5&da=1910

  76. Νέο Kid Στο Block said

    74. 😆 To σουτιέν του Moebius? 😆

  77. ππαν said

    Φορούσε, λες; Μαζί με τον Μοέμπιους και κάτι φιάλες τοπολογικές έδινε κι αυτό το παράδειγμα, Τότε δεν φορούσα αλλά με σημάδεψε! Το έχω εφαρμόσει και με μπλούζα μέσα από πουλόβερ.

  78. Υπάρχει πάντως ένα επεισόδιο του Μίστερ Μπην που βάζει το μαγιό του χωρίς να βγάλει το παντελόνι του.

  79. ππαν said

    Αυτό δεν τόχω κάνει, με σχετικά φαρδύ ποαντελόνι και επίσης φαρδύ και αυξημένης ελαστικότητας μαγιώ, γίνεται 🙂

  80. Το βρήκα!

  81. @67,75: Τι ωραία!!! 😆 Και η καθαρεύουσα τους δίνει άλλη χάρη!! 🙂

    Πάντως και σήμερα οργανώνονται γιορτές για την καταστροφή του κόσμου, π.χ αυτή εδώ στην οποία και θα παρευρεθώ! 🙂
    Όσοι είστε Αθήνα περάστε καμια βόλτα, θα απολαύσετε και το σπάνιο υπερθέαμα να προσπαθώ να χορέψω σουίνγκ 😀

  82. ππαν said

    80: Α εγώ κατάλαβα το ανάποδο, αυτό είναι εύκολο!

  83. elsa said

    30: Α, πολύ χαίρομαι! Το έχω ξαναπει, αυτός ο Bizarro, είναι ο ήρωάς μου! 🙂
    Δείτε όμως και το τελευταίο, επίκαιρο μεζεδάκι του AntistaChef για το …τέλος της γης.

  84. 73,
    Houston, we have no problem!

  85. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα σχόλια!

  86. Κασσάνδρα said

    Βιάζεσθε να πανηγυρίσετε,1 :13 είναι ώρα Κεντρικής Αμερικής μας μένουν λίγες ακόμα ώρες..
    Δεν θα προλάβω και το «Τέλος της Παρέλασης»

  87. Γς said

    76:
    Τι της ήρθε να πλέξει(!) με ειδική κλωστή ένα τραπεζομάντηλο για το μεγάλο της τραπέζι. Μια χαζογιατρίνα. (ουδείς κλπ πλην των δασκάλων)
    Δυο τρεις μήνες έπλεκε το γύρο γύρο του τραπεζομάντηλου μια ταινία 5 μέτρα ή και περισσότερο και πλάτους μισό μέτρο. Το επάνω μέρος θα το προσέθετε μετά.
    Και είπε να μου το δείξει. Και το απλώσαμε. Καταστροφή!
    Ηταν μια τέλεια ταινία … Μέμπιους!

  88. Dimitris said

    73:

    1/8 πιθανότητα να είναι στο ίδιο ημισφαίριο ?

  89. Νέο Κid said

    Δημήτρη,Οχι. 🙂

  90. Dimitris said

    89:

    Παρακάτω είναι οι τρόποι που μπορούμε να τοποθετήσουμε 3 ανθρώπους σε Β. ή Ν. ημισφαίριο
    Μόνο στην περίπτωση 8 και οι τρεις είναι στο Β.ημ.
    Οπότε 1/8 . Που κάνω λάθος?

    Ν Ν Ν
    Ν Ν Β
    Ν Β Ν
    Ν Β Β
    Β Ν Ν
    Β Ν Β
    Β Β Ν
    Β Β Β

  91. Νέο Kid Στο Block said

    88. Ομολογώ ότι με τον συμβατικό ορισμό του «ημισφαιρίου» ,δηλαδή βόρειο και νότιο (θεωρούμε απλοποιητικά ότι κάποιος δεν μπορεί να στέκεται ακριβώς στον «ουδέτερο» ισημερινό) έχεις δικιο. 1/2 * 1/2* 1/2 = 1/8.
    Αλλά, το πρόβλημα λέει στο «ίδιο ημισφαίριο» γενικά 🙂
    Kαι η ελαφρώς απρόβλεπτη απάντηση , δεδομένου ότι μία σφαίρα έχει άπειρα ημισφαίρια (κάθε μέγιστος κύκλος/γεωδαιτική γραμμή ορίζει ένα ημισφαίριο, π.χ οι μεσημνρινοί της Γης) είναι P=1, δηλαδή απόλυτη βεβαιότητα ότι 3 τυχαία σημεία/άνθρωποι πάνω σε μία σφαίρα βρίσκονται στο ίδιο πάντα ημισφαίριο. 🙂

  92. δὲν εἶχα ἰδέα γιὰ τὴν τέτοια καταγωγὴ τῆς λέξεως, τὴν δὲ λέξι τὴν ἴδια θὰ ἀγνοοῦσα ἂν δὲν ὑπῆρχε τὸ ὁμώνυμο βιβλία τοῦ Κίνγκ (νομίζω τὸ ἔγραψε μαζὶ μὲ ἕνα ἄλλον, δὲν τὄχω διαβάσει).

    Ὁ Ἰουστῖνος βέβαια δὲν φημίζεται γιὰ τὴν ὀρθοδοξία του. Τὸ ἔργο ποὺ μνημονεύει ὁ Νικοδεσπότης εἶναι ψευδεπίγραφο.

  93. Αντιφασίστας said

    Συγνώμη, βρίστε με, αλλά θα επανέλθω, γιατί έχω φάει άσχημο κόλλημα μ’ αυτή την είδηση. Ο Σαμαράς, αυτός εδώ,
    http://www.google.gr/search?q=%CF%83%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%B1%CF%82&hl=el&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=nY7UUNmFA-ad0AXBu4D4CQ&sqi=2&ved=0CFMQsAQ&biw=1241&bih=584
    όχι ο Τρύφων, όχι ο Γιώργος, ο Αντώνης, πολιτικός της χρονιάς στην Ευρώπη, χωρίς να είναι πρωταπριλιά; Στη μία και δεκατρία ανακοινώθηκε η είδηση; Α, ρε, Μπίλη, πες το άλλη μία:

  94. Νέο Kid Στο Block said

    Και η ωραία ανάλυση που έκανες στο 90. δείχνει εμφατικά ότι κάναμε λάθος και οι δύο στο 1/8. Αυτή είναι η πιθανότητα να βρίσκονταο 3 σημεία (ΜΟΝΟ)στο βόρειο ημισφαίριο. (ή (ΜΟΝΟ στο νότιο). Τα ΒΒΒ και ΝΝΝ κερδίζουν και τα δύο όταν λέμε «η πιθανότητα να βρισκονται στο ίδιο (είτε στο νοτιο , είτε στο βόρειο) ημισφαίριο. 🙂 Άρα 2/8 ή 1/4.

    Αυτό βγείνει και με την εναλλακτικη απλή σκέψη ότι ο πρώτος έχει πιθαν. p=1 να είναι είτε στο Β. είτε στο Ν. και μετά οι άλλοι δύο έχουν P(2)=0,5 * P(3)=0,5 να πάνε στο «σωστό» άρα P(KAI OI 3 sto ;idio)= 1*0,5*0,5=0,25 (1/4)

  95. τυφλόμυγα said

    83, 🙂 Ας μιλάμε στον ενικό καλύτερα. 🙂

    Κκάποιο βίντεο στο γιουτιουμπ έφτασε το ένα δισεκατομμύριο χτυπήματα.
    http://www.billboard.com/news/psy-s-gangnam-style-hits-1-billion-views-1008059552.story#/news/psy-s-gangnam-style-hits-1-billion-views-1008059552.story
    Τα ύστερα του κόσμου που λέγανε παλιά οι μεγαλύτεροι σε ηλικία.

  96. Στέλιος είπε

    21 Δεκεμβρίου, 2012 στις 16:29
    @67,75: Τι ωραία!!! Και η καθαρεύουσα τους δίνει άλλη χάρη!!

    ὁρίστε, κυρίες καὶ κύριοι, ἡ ἀκριβὴς ὥρα ποὺ ἦρθε τὸ τέλος τοῦ κόσμου!

  97. Νέο Kid Στο Block said

    96. Είσαι άδικος με τον Στελή! Και το κυνήγι έχει άλλη χάρη (για τους κυνηγούς, εγώ δεν είμαι!) άλλα στο σούπερ-μάρκετ βασίζονται κι αυτοί για τη διατροφή τους. :mrgreen:

  98. #97 ἐγὼ ἄδικος μὲ τὸν Στέλιο; μὲ τὴν ὕστατη αὐτὴ δήλωσί του ἔκλεισε θέσι στὰ Ἠλύσια Πεδία!

  99. Dimitris said

    94:
    εχεις δίκιο! 🙂

  100. Νέο Kid Στο Block said

    98.Πού; Πότε; Θέλω και γώ Σώνζελυζέ!! (να γνωρίσω και την Ππανού και τον Νικολά 🙂 )

  101. ὅσο γιὰ τὸ βραβεῖο στὸν Σαμαρᾶ μπορεῖ νὰ ἑρμηνευθῇ ὡς βραβεῖο τοῦ πολιτικοῦ τῆς χρονιᾶς τῆς καταστροφῆς (τοῦ κόσμου).

  102. spyroszer said

    Δίκιο έχει ο Στέλιος, η καθαρεύουσα έχει άλλη χάρη. Κι εγώ ετοιμάζομαι για μια παννυχίδα απόψε, όχι βεβαίως υπαίθριον. Καλή διασκέδαση σε όλους.

  103. Στο τόπι στο Νησί, πάντως, talismanic παίκτες και talismen έχουν όλες οι ομάδες…

  104. Μεθερμηνευόμενον μασκότ, έτσι;

  105. Mindkaiser said

    Ο μόνος μας φίλος:

  106. Νέο Kid Στο Block said

    104. Σημαία βρε Δύτη! Μάγος. Τοτέμ! Μα ντιπ αχάπαρος είσαι από αθλητικά; 🙂

  107. Ρε συ, δύτα, μασκότ είν’ αυτός.

  108. Καλά ντε, μη βαράτε, μια κουβέντα είπαμε…

  109. ΣοφίαΟικ said

    Πέρασε η ώρα, γλύτωσε ο κόσμος, αν και άκουγα γυρίζοντας σπίτι στο ραδιόφωνο ότι ήρθε η συντέλεια το κόσμου στα αεροδρόμια και τους σταθμούς (και φαντάζομαι και στα λιμάνια). Λες οι Μάγια να είχαν υποψη την έξοδο των Χριστουγέννων;

  110. rogerios said

    Αγαπητέ οικοδεσπότη, στον τοίχο μου στο φατσοβιβλίο σου έχω ένα ωραίο μεζεδάκι. Πρόκειται για πρωτεύουσα νομού (τουλάχιστον) της Χώρας των Αγνώριστων. 😉

  111. rogerios said

    «σού έχω» (παροράματα)…

  112. Αντιφασίστας said

    Σημαία, τοτέμ, είδωλο είναι αυτός, Δύτη:
    http://www.google.gr/search?q=%CE%B2%CE%B1%CE%B6%CE%B5%CF%87%CE%B1&hl=el&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=5sjUUKqmLs7D0AX7xoC4Bg&sqi=2&ved=0CDcQsAQ&biw=1241&bih=584

  113. rogerios said

    ¨Οπως ακριβώς τα λέει ο Αντιφασίστας! 🙂

  114. Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.

  115. sarant said

    Eυχαριστώ πολύ για τα νεότερα, πάω να δω το ρογήρειο μεζεδάκι!

  116. Αντιφασίστας said

    Είναι να μην αναδειχτεί πολιτικός της χρονιάς;
    http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=738712

  117. Μαρία said

    Το Ελληνικό κέντρο φανταστικού κινηματογράφου, ο σύλλογος προστασίας του μικρού μήκους – “H Οφθαλμαπάτη”, ο λαϊκός σύνδεσμος φίλων του σινεμά “Λαού”, η λέσχη βιντεοσκοπήσεων και παρακολουθήσεων “Leni Riefenstahl” και οι “δημοσιογράφοι χωρίς
    τσίνορα”, υπερήφανα παρουσιάζουν την ταινία “1600 Μπουκάλια”.

    1600 Μπουκάλια

  118. 🙂 🙂

  119. Αντιφασίστας said

    117: 😉 (Υ)

  120. neraktia said

    Δεν ήρθε το τέλος!

    It’ s official !!!

    (δεν ξέρω ποιο πρόβλημα υπάρχει αλλά δεν μπορώ να δω τα λινκ των 118 και 119)

  121. Γς said

    Don Gallo. Ο πάπαρος που αντί να τελειώσει τη λειτουργία με ένα
    «Δι’ ευχών των Αγίων Πατέρων ημών…αμήν»
    κάνει το πετραχήλι κόκκινη μαντήλα και ξεσηκώνει το εκκλησίασμα με το Bella Ciao
    È questo il fiore del partigiano
    O bella ciao, bella ciao, bella ciao ciao ciao
    È questo il fiore del partigiano
    Morto per la libertà

  122. #121
    Τι να λέει το ιταλάκι μπροστά στον Παπά-Χρήστο !!!

  123. Γς said

    Την ξέρω την περίπτρωση. Ο παπάς που μένει πάνω στο γυράδικο Λαμπράκη και Πρωτογένους στην Τούμπα κοντά στο γήπεδο του μΠάοκ.
    Κι ο άλλος παπάς

  124. MelidonisM said

    122 ας ψάλει ο παπα-ΠΑΟΚ κανά είμαστε δυο/θα σημάνουν οι καμπάνες στην εκκλησία, και αν την βγάλει καθαρή, μετά ας ειπωθεί τί να μας πει το ιταλάκι

  125. Μαρία said

    124 Δεν αρκεί 🙂
    http://it.wikipedia.org/wiki/Andrea_Gallo#cite_ref-3
    Il 27 giugno 2009 ha partecipato al Genova Pride 2009, lamentando le incertezze della Chiesa cattolica nei confronti degli omosessuali.[3] Don Gallo ha presentato anche il primo calendario Trans della storia italiana, con le trans storiche del Ghetto di Genova, quelle trans cantate da Fabrizio De André. Il 15 agosto 2011 è stato premiato come Personaggio Gay dell’Anno da Gay.it, nel corso della manifestazione Mardi Gras, organizzata dal Friendly Versilia e tenutasi a Torre del Lago Puccini.[4]

  126. MelidonisM said

    125 αναρωτιέμαι πώς τον κρίνουν
    οι προϊστάμενοί του don Gallo chiede pubblicamente udienza al Papa
    …ζητεί δημοσίως ακρόαση απ’ τον Πάπα…

    ας του τιτιβίσει!…ουπς, ξέχασα, ο πάπας δεν δέχεται τουιταρίσματα, μόνο δίνει 🙂

  127. Γς said

    125:
    Σε ευχαριστούμε Μαρία.

    Χτες το διαδίκτυο γέμισε από το τραγούδι του. Αυτό που έκανε εντύπωση ήταν ότι το τραγούδι ήταν το παρτιζάνικο Bella Ciao. Ωπ!
    Ποιος είναι αυτός ο «κόκκινος παπάς;
    Έκατσα και το σκάλισα λιγάκι.
    Ο Don Andrea Gallo λοιπόν γεννήθηκε το 1928 στη Γένοβα, έκανε ιεραποστολή στη Βραζιλία τη δεκαετία του 1950 από όπου τον έδιωξε η τότε χούντα, επέστρεψε στη Γένοβα κι έγινε εφημέριος στην ενορία του San Benedetto in Porto. Με την καθημερινή του δράση έκανε την ενορία του «σημείο αναφοράς για αγωνιστές της Νέας Αριστεράς, χριστιανούς ή όχι» από το 1970. Η μητρόπολη τον μετακίνησε στο νησάκι της Capraia. Το 1975 γεννήθηκε η Κοινότητα του San Benedetto in Porto «ένα νησί αλληλεγγύης στην καρδιά μιας πόλης με χίλια προβλήματα, που φροντίζει εξαρτημένους από ναρκωτικά, αλλά γενικότερα άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες: πρώην πόρνες, πρώην κλέφτες, άνδρες και γυναίκες στη μετάβαση από το ένα φύλο στο άλλο» (από το βιβλίο του Don Andrea Gallo «Αγγελικά Αναρχικός»)
    «αυτό που μετράει είναι να κάνουμε τα πάντα για να πάρει το λόγο ο φτωχός κόσμος, αυτός που δεν μετράει και γι’ αυτό τον κακομεταχειρίζονται» τα λέει όλα ο «παπάς του πεζοδρομίου» όπως αυτοχαρακτηρίζεται.

    Grazie Don Andrea!

  128. « … τη στιγμή που ο γιος της τηλεφωνήτριας έχει πάρει Λόουερ …»
    Ν.Σαραντάκος

    Βλέπει ο κόσμος τα ρατσιστικά σας σχόλια.
    Σας μάρανε η Χρυσή Αυγή …

  129. ππαν said

    111. Όχι, όχι κι ο Ρογήριος «φατσοβιβλίο»!

  130. Γς said

    128:
    Κι εγώ μόλις το διάβασα αυτό σκέφτηκα.
    Ρατσισμός. Αλλά να πρόσεχε Αλίκη μου κι η τηλεφωνήτρια.
    Ας είχε κόρη!
    Σαν τη φίλη μου τη Μαρία:

    Είχαμε κάποτε έναν συνάδελφο (της Χημείας) που δεν άφηνε θηλυκό για θηλυκό. Πολύ μουνάκιας! Κρίμα όμως. Ολοι τον θυμούνται μόνο γιατί ήταν πολύ σφιχτός στη βαθμολογία.

    Ερχεται μια μέρα λοιπόν η κυρα Μαρία, που δούλευε στο καφενείο της σχολής που είχε ο άντρα της και μου λέει:
    -Κύριε Γιάννη, η κόρη μου, που πηγαίνει τον καφέ στο γραφείο του κυρίου Τάδε (ο Χημικός) μου είπε ότι της πρότεινε να την πάρει γραμματέα. Λες να έχει τέτοια τύχη; Φοβάμαι όμως ότι θα θέλει να είναι του Κάτε (Σημείωση Γς: ΚΑΤΕ = ΤΕΙ της εποχής εκείνης).

    -Δεν ξέρω Μαρία μου για του Κάτε, του Κάτσε όμως σίγουρα!

  131. Μαρία said

    129 Κι ο παπα Ανδρέας:
    https://it-it.facebook.com/donandreagallo/wall?filter=2

  132. ππαν said

    Α όχι, δεν εκφράστηκα σωστά: η λέξη φατσοβιβλίο μου γυρίζει το μάτι, και ακριβώς μου βγάζει μια άισθηση πως αυτός που την χρησιμοποιεί παίρνει αποστάσεις απο αυτό που κάνει, να είναι δηλαδή στο φέησμπουκ, σα να ψιλοντρέπεται. Θα λέμε και «τσάγια»αντί για αντίο; 🙂

  133. # 127

    Κι όμως…
    περισσότερο ταυτίζεται ο παραγκωνισμένος στην Ελλάδα με τον ΠΑΟΚ παρά με τα κόμματα της αριστεράς, άσε που το διασκεδάζει και περισσότερο.
    Ούτε έχει προβλήματα διχασμού προσωπικότητας από τη μια με τον λαό στα πεζοδρόμια και από την άλλη στην διαπλοκή με τον χοντροβαγγέλη, τον καραπαππά, τον θεοδωρίδη,τον μητρόπουλο και τα άλλα κόκκινα μπουμπούκια ή τα αντίστοιχα κάποτε επί πατέρα πράσινα…
    Προφανώς το 76 ήσουνα εκτός Ελλάδος.

  134. Γς said

    133:
    Α, λες για το αυτί του Ράμου που του το ‘κοψε μετα δόντια ένας Παναιτολικός στο Αγρίνιο επειδή βόηθαγε τον Πάοκ. Ετσι είναι «Ους αντί πέναλτι, δια του οδόντος».
    Ε, πέρασε κι απ του Καραϊσκάκη αλλά δε (θέλω να) θυμάμαι

  135. # 134

    Συγγενής κάποιου από τους τόσους αγρινιώτες μπακ που είχατε, θάτανε…

    Φίλε μου μια ζωή εσεις προσκυνάτε Γουλανδρή (καμια σχέση βέβαια με τους υποδέλοιπους) Νταϊφά. Σαλιαρέλη, Κοσκωτά, Μαρινάκη ενώ εμείς παίρναμε στο κυνήγι Μπατατούδηδες και Γούμενους και λοιπούς μέχρι και τον Παντελάκη λόγω κεκτημένης κατά λάθος κυνηγήσαμε.
    Μην το ψάχνεις και χάσεις τον ύπνο σου, μίλα για πρωτθλήματα και κύπελα, παράγκες και σανό, εκεί υπερέχετε.

  136. Αγγελος said

    Νεοkid (91), βεβαίως τρία τυχόντα σημεία της επιφάνειας σφαίρας βρίσκονται πάντα σε ένα και το αυτό ημισφαίριο, αλλά όχι διότι «μία σφαίρα έχει άπειρα ημισφαίρια», απλώς και μόνο διότι τρία σημεία βρίσκονται πάντοτε σε ένα επίπεδο, και συνεπώς από την ίδια μεριά του παράλληλου προς αυτό επιπέδου που περνά από το κέντρο της σφαίρας.
    Ενδιαφέρον θα ήταν να υπολογίσουμε την πιθανότητα ν τυχόντα σημεία να βρίσκονται σε ένα και το αυτό ημισφαίριο. Ήδη για τον κύκλο ο ανάλογος υπολογισμός δεν είναι προφανής. Αν θυμάμαι καλά, η απάντηση για τον κύκλο είναι ν/2^ (ν-1)· για τη σφαίρα, δεν το ξέρω.

  137. cronopiusa said

    Amparo Ochoa La Maldición de Malinche – Conquista de México

  138. Νέο Kid Στο Block said

    Άγγελε, ναι η έκφραση «δεδομένου ότι..» στο 91. ήταν ατυχής.
    Για το άλλο, δες εδώ:
    ttp://www.mathpages.com/home/kmath327/kmath327.htm

  139. Νέο Kid Στο Block said

    Συγγνώμη, ξαναδίνω το λινκ. του 138.
    http://www.mathpages.com/home/kmath327/kmath327.htm

  140. Καλαχώρας Λεώνικος said

    Vis se Ramin (περσικά και μετάφραση) 10ος αι.

    pasangah roy u mis har du bi-avard / ˙tilism-i har yak-e-ra surat-e kard / baahan har duvan-ra bast e bar ham / ba afsun band-i har du kard e mu hkam / hame ta basta mande band-i ahan / ze band-aš basta mande mard e bar zan / w-agar band-aš kas-e bar ham šikastı / haman gah mardum¯e basta bi-rastı
    Έφερε (αυτή) χαλκό και μπρούντζο / το τάλισμαν του καθενός (από τους δυο) / και τα έδεσε με σίδηρο / σφραγίζοντάς τα μ’ ένα ξόρκι. / Και όσο καιρό το σιδερένιο τσιμπίδι θα ήταν κλειστό / ο άντρας θα ήταν ανίκανος (σεξουαλικά) με γυναίκα. Αλλά αν κάποιος άνοιγε το τσιμπίδι / ο άντρας ο ‘δεμένος με το ξόρκι’ θα ελευθερωνόταν.

    Visaramani (γεωργιανά και μετάφραση) 12ος αι
    [Το Vis se Ramin είναι το πρωτότυπο]
    merme yiyaman s˙pilenyi da rvali moi go da grynebita rayt-me ˙tilismi šekmna: ori Moabadis saxe da erti Visisi; šeuloca ra-me da r ˙kinita ertman-ertsa zeda magrad šea cedna. yiya magalitad gryneuli i˙qo da ese ori ˇcxibi asre vita-me šekmnili i˙qo, romel vi-re-mca igi ertgan daˇ˙cedili i˙qvnen, Moabad Vissa zedan še ˙kruli i˙qos da tu vin gaqsnida, mas-ve ˙camsa gaisqneboda.
    Η τροφός (παραμάνα) πήρε χαλκό και κόκκαλο [ruagli κασσίτερο] και με κάποιο είδος μαγείας έφτιαξε τάλισμαν• το ένα να μοιάζει (παρουσιάζει αντιστοιχεί) με τον Moabad κι ένα για την Vis. Μετά ψιθύρισε ένα ξόρκι και τα σύνδεσε γερά μεταξύ τους με σίδηρο. Η τροφός ήταν σπάνια (σπουδαία) μάγισσα κι έκανε τα δεσίματα με τέτοιον τρόπο ώστε όσο καιρό θα έμεναν μαζί, ο Moabad θα ήταν ‘δεμένος’ σε σχέση με την Vis. Αλλά αν κάποιος τα ξεχώριζε, θα ‘λυνόταν’

  141. sarant said

    Αμπόδεμα ε; Μπράβο!

  142. Χάρηκα που διάβασα περσική ποίηση μετά από πέντε περίπου χρόνια, Λεώνικε 🙂 αλλά υπάρχουν κάτι e στη μεταγραφή που δεν τα καταλαβαίνω. Δική σου είναι;

Σχολιάστε