Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τριταυγουστιανά μεζεδάκια

Posted by sarant στο 3 Αυγούστου, 2013


Η 4η Αυγούστου είναι μια από τις πολύ λίγες ημερομηνίες που έχουν αξιωθεί να παράξουν (σικ, ρε) λέξεις της γλώσσας μας -έχουμε την πρωτομαγιά και το επίθετό της, πρωτομαγιάτικος, έχουμε και την πρωτοχρονιά, που βέβαια δεν λέει τ’ όνομά της, αλλά άλλην εγώ δεν θυμάμαι, εκτός από την 4η Αυγούστου, που έχει δώσει το επίθετο «τεταρταυγουστιανός». Από την άποψη αυτή, η δικτατορία του Μεταξά διαφέρει από την πιο πρόσφατη χούντα της 21ης Απριλίου 1967, διότι τα καθάρματα που την υπηρέτησαν έχουν επίθετο που αναφέρεται σε ολόκληρη την ημερομηνία, «τεταρταυγουστιανοί», ενώ τα καθάρματα που υπηρέτησαν τη νεότερη χούντα λέγονται απλώς απριλιανοί ή χουντικοί. Αλλά για την 4η Αυγούστου θα πούμε δυο λόγια μεθαύριο, προς το παρόν ο μήνας έχει τρεις και τα μεζεδάκια μας είναι τριταυγουστιανά.

Και ξεκινάμε με ένα υπουργικό μαργαριτάρι, από τον Κυριάκο Μητσοτάκη ο οποίος εκτός από τη δημόσια διοίκηση ανέλαβε να μεταρρυθμίσει και τη γραμματική, αν κρίνουμε από το βιντεάκι στο οποίο σας παραπέμπω, κι αν το τρέξετε έως το 3.15 θα ακούσετε να λέει «εντοπισμό των πλεονάζοντων θέσεων, οι οποίοι θα αξιολογηθούν…» Έτσι εξηγείται που δεν θέλει ν’ αφήσει καθηγητή ζωντανό 🙂

Ξέραμε για κριτικούς λογοτεχνίας, κριτικούς θεάτρου, κινηματογράφου, αλλά τους κριτικούς εταιρειών τους μάθαμε πρόσφατα, χάρη σε ένα άρθρο της Καθημερινής, που το μετέφρασε κάποιος που δεν ξέρει ότι το αγγλικό critic δεν μεταφράζεται πάντοτε «κριτικός».

Το καλό του Διαδικτύου, κι ας μη βολεύει τους αλιείς μαργαριταριών, είναι ότι δίνει τη δυνατότητα να διορθώνονται εύκολα και ανέξοδα τα μαργαριτάρια και τα απλά τυπογραφικά λάθη. Το κακό είναι ότι όποιος διορθώνει πρέπει να προσέχει και να μην αρκείται σε όσα βλέπει η πεθερά. Έτσι. σε πρόσφατο άρθρο των Νέων όπου υπήρχε ο βγαζομάτης τίτλος «Σε κατεπείγον λογιστικό έλεγχο του δημόσιου χρέους προχωρά η Κίνα«, ύστερα από διαμαρτυρίες αναγνωστών ο τίτλος διορθώθηκε («σε κατεπείγοντα»), διορθώθηκε και η αναφορά στην πρώτη παράγραφο, αλλά στην τέταρτη παράγραφο, όπου προφανώς δεν βλέπει η πεθερά, το άκλιτο «τον κατεπείγον» έμεινε. Όπως έμεινε και το «Συμβούλιο της Επικρατείας» που δεν είναι καθόλου Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά Υπουργικό Συμβούλιο.

Κάποιος πρέπει να δωρίσει το Παπυράκι στον ΣΚΑΙ, μου γράφει φίλος μου: τώρα μόλις, ακούσαμε για τη φωτιά στον Μεσσαρά Ηρακλείου… Σιγά μην το ανοίγανε αν τους το δώριζε κανείς. Αφού οι πραγματικοί άντρες δεν ανοίγουν λεξικό ή άλλο σύγγραμμα αναφοράς!

Σε άρθρο της περασμένης εβδομάδας λέγαμε για τις εκφράσεις που δηλώνουν πολύ μικρό χρονικό διάστημα, και είπαμε και παρεμπιπτόντως για τον Λούκυ Λουκ που πυροβολεί πιο γρήγορα κι από τον ίσκιο του, όμως το υπουργικό μας συμβούλιο, αν πιστέψω τον ιστότοπο news247.gr, κατάφερε έναν πολύ πιο εντυπωσιακό άθλο ταχύτητας, αφού συνεδρίασε προχτές «στον απόηχο της ελληνικής προεδρίας της ΕΕ το 2014». Όμως, για να έχει απόηχο κάτι πρέπει ήδη να έχει συντελεστεί, δεν συμφωνείτε; Ένα μελλοντικό συμβάν, όπως είναι η ελληνική προεδρία της ΕΕ (πρώτο εξάμηνο 2014), δεν μπορεί να έχει απόηχο, μπορεί;

Είπε τις προάλλες από το βραδινό δελτίο ειδήσεων του Μέγκα ο Γ. Σαραντάκος ότι «η Κομισιόν ενέγειρε ενστάσεις» για το διαφορετικό καθεστώς ΦΠΑ των ποτών. Συνεπώνυμε, ενέγειρε δεν υπάρχει, μόνο «ήγειρε», γιατί το ρήμα είναι «εγείρω». Πες «διατύπωσε», πες «πρόβαλε», πες «εξέφρασε», το ενέγειρε μην το ξαναπείς.

Διαβάζω στη χτεσινή Εφ. Συν. ότι ο Γκρίλο έγραψε για την καταδίκη Μπερλουσκόνι: «Ο μεθ’ επαίνων φοροφυγάς, το φιλαράκι της Μαφίας…» Όλα καλά (το ιταλικό γράφει l’evasore conclamato) αλλά γιατί η δάσυνση; Έπαιρνε ποτέ δασεία ο έπαινος; Όχι. Bέβαια, στα ελληνικά το σωστό κλισέ θα ήταν «μετά πολλών επαίνων», για να θυμηθούμε και τον Γ. Σουρή, αλλά δεν ξέρω αν θα ταίριαζε εδώ.

Η αθλήτρια Βούλα Παπαχρήστου, που είχε αποκλειστεί από τους Ολυμπιακούς για το τιτίβισμα που κρίθηκε ρατσιστικό, έκανε τατουάζ με τη ρήση «Μηδέ δίκην δικάσης πριν αμφοίν μύθον ακούσης» Η είδηση σχολιάζεται με ρίγη εθνικής συγκινήσεως σε ελληνοκεντρικόν ιστότοπο. Την παινεύει ένας:

Τάδε έφη Πιτθεύς, ο ιδρυτής της δικαστικής δικαιοσύνης, και πάππος του Θησέως από την μητέρα του Αίθρα!!!!!!!!! Να μου ζήσεις κοπελάρα μου!!!!!

αλλά ένας άλλος μετριάζει τον ενθουσιασμό:

Δεν ειμαι και τοσο σιγουρος οτι γνωριζει τον Πιτθεύς.
Οπως επισης και μονο 1 στους 100 ή και παραπανω Ελληνες, γνωριζει για τον καταυλισμο του Δευκαλιωνα.
Αντιθετως, 99 στους 100, γνωριζουν για τον καταυλισμου του εβραιου νωε. Οπως και σχεδον τα παντα απο την εβραϊκη ιστορια.

Οι μύθοι είναι πλάσματα ανθεκτικά. Από το 2005 κυκλοφορεί ο μύθος ότι τάχα ο πρωθυπουργός της Αυστραλίας είπε στους μουσουλμάνους της χώρας «αν δεν σας αρέσουν τα έθιμά μας να φύγετε», έχει διαψευστεί επανειλημμένα (κι εμείς έχουμε γράψει, το 2009, που τον είχε διαδώσει τον μύθο ο Καρατζαφέρης, αν κανείς τον θυμάται). Τα χρόνια περνάνε, οι Αυστραλοί πρωθυπουργοί έρχονται και παρέρχονται και κάποιοι αγύρτες εξακολουθούν να αναπαράγουν τον μύθο και μάλιστα σε «ειδησεογραφικούς» ιστότοπους, άρθρα που, εξαιτίας της χρονικής ισοπέδωσης που υπάρχει στο Διαδίκτυο, έρχονται στην επιφάνεια οποτεδήποτε (ας πούμε, μόλις το συνάντησα στο Φέισμπουκ, ενώ το συγκεκριμένο άρθρο είναι περσινό).

Μερικοί μύθοι πάντως ανασκευάζονται. Ίσως θα θυμάστε πως πέρυσι είχα γράψει ότι στην πρώτη σελίδα του βιβλίου του Richard Clogg A concise history of Greece υπήρχε αναφορά στον γνωστό μύθο ότι τα ελληνικά παραλίγο να υιοθετηθούν ως επίσημη γλώσσα της νεαρής αμερικανικής δημοκρατίας. Είχα επικοινωνήσει με τον καθηγητή, ο οποίος τις προάλλες μού έστειλε μέιλ με το οποίο με ενημερώνει ότι στη νέα τρίτη έκδοση, που αυτές τις μέρες διορθώνει τα δοκίμιά της, δεν υπάρχει αναφορά σ’ αυτόν τον μύθο. Όπως έλεγε κι ο Ελισαίος Γιανίδης, «το βγάλαμε κι αυτό το δοντάκι».

Κλίνονται τα μπρατσάκια; Πώς θα έκαναν στη γενική; Για μένα δεν χωράει αμφιβολία, «των μπρατσακιών», αλλά σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να άλλαζα τη σύνταξη για ν’ αποφύγω τη γενική. Ο συντάκτης πάντως της επίσημης ανακοίνωσης για την ανάκληση ενός ελαττωματικού τύπου μπρατσακιών απέφυγε τη γενική όπως ο Μεγαλέξαντρος τον Γόρδιο δεσμό: Προληπτική ανάκληση μπρατσάκια για κολύμβηση με σχέδια Carrefour OD 14932. Ούτε εισαγωγικά, ούτε «του προϊόντος ‘Μπρατσάκια…», τίποτε.

Ελπίζω πάντως τα μπρατσάκια να μην είναι «προϊόν διπλής χρήσης», διότι η άλλη, που γκούγκλισε για χύτρα ταχύτητας στη Χώρα της Ελευθερίας, δέχτηκε ύστερα από λίγην ώρα την επίσκεψη της αντιτρομοκρατικής. Απ’ ό,τι φαίνεται μάλιστα την απολύσανε κιόλας -να μια ωραία μέθοδος που θα μπορούσε να εφαρμόσει και ο κ. Κ. Μητσοτάκης όταν τελειώσει τον «εντοπισμό των πλεονάζοντων θέσεων».

 

70 Σχόλια to “Τριταυγουστιανά μεζεδάκια”

  1. vioannis said

    πρωταπριλιά, δεκαπενταύγουστος

  2. Άφωνος said

    Έχω την εντύπωση ότι απο το τατουάζ της Βούλας ξέφυγε το νι που οξυγονώνει τον εγκέφαλο.

  3. Νέο Kid Στο Block said

    Axx… o καταυλισμός του Δευκαλίωνα εστάβλισε και σταβλίζει μσκάρια και γελάδια! Απορώ γιατί δεν έχουμε αλλάξει ήδη το όνομα της ευκλεούς ημών χώρας σε Αρζεντίνα ΙΙ ; (θα θύμιζε ωραία και καμπαρέ ή ρδελομπού πολυτελείας…)

  4. nikos said

    Καλημέρα
    Πάντως ένα θέμα με τους μουσουλμάνους στην Αυστραλία πρέπει να υπάρχει. Τις προάλλες είδα αυτό το βίντεο που όπως γράφει είναι από το facebook.com/musliminsydney

  5. Γς said

    >θα θύμιζε ωραία και καμπαρέ ή ρδελομπού πολυτελείας…

    Ψεκό τικά ρε γκαμά!

  6. sarant said

    Ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Ναι, σωστά, είναι και το πρωταπριλιάτικο ψέμα.

    2: Δεν θυμάμαι πώς το είχε, αλλά έτσι που τόγραψα είναι το σωστό, όχι;

  7. π2 said

    1: Φαντάζομαι επίθετα εννοεί ο Νίκος, οπότε μόνο την πρωταπριλιά ξέχασε. Εκτός του τεταρταυγουστιανού πάντως, γκουγκλίζεται και ο τριτοσεπτεμβριανός, για νοσταλγικούς πασοκτζήδες.

  8. Καλημέρα Νικοκύρη.

    Σχετικά με τα λεγόμενα του … Πιτθεύς, να …ανεγείρω μια ένσταση: Μηδενί δίκην δικάσεις…, κι όχι μηδέ νίκην….

  9. Άφωνος said

    Κι εγώ θυμάμαι «μηδενί». Πως ειναι στο χέρι της Βούλας ξέρει ο Κασιδιάρης.

  10. Γς said

    μηδενί, μηδενί

    8:
    >μηδέ νίκην….
    Νίκην; Ποια νίκην;

    μηδέ θήκην;
    μηδέ ραδίκιν;

  11. sarant said

    8-9 κι εγώ μηδενί το ήξερα, αλλά ο Στοβαίος και κάτι άλλοι αρχαίοι που κοίταξα το έχουν «Μηδέ».
    Και ο Πλάτωνας, στον Δημόδοκο 383c: Μηδὲ δίκην δικάσῃς͵ πρὶν ἀμφοῖν μῦθον ἀκούσῃς.

  12. Προσγολίτης said

    > Ένα μελλοντικό συμβάν, (…), δεν μπορεί να έχει απόηχο, μπορεί;

    Μπορεί, Νικοκύρη μου. Άκου τον Καβάφη:
    «… Η μυστική βοή
    τούς έρχεται των πλησιαζόντων γεγονότων».

    (Ενν. αστειεύομαι).

  13. sarant said

    12: Α τι καλό!

  14. Gpoint said

    περί των…(α)καθαρμάτων παρατηρώ μια κάποια σύγχιση διότι τα μεν πρωτοστατούντα της μεταξικής ήταν πολιτικοί ενώ της παπαδοπουλικής, στρατιωτικόί. Εχουν μια διαφορά στην ούγια…

    έχοντας ζωντανές αναμνήσεις από την χούντα του 67 παρατηρώ πως τα δευτεροστατούντα και τριτοστατούντα καθάρματα όπως δικαστές, δάσκαλοι,, παπάδες, δημοσιοι υπάλληλοι κ.λ.π. συνέχισαν το θεάρεστον έργον τους και μετά την πάροδον της επταετίας όπως έκαναν και πριν μας κατσικωθούν οι συνταγματάρχες,

  15. sarant said

    Επειδή το αδίκημα θεωρήθηκε στιγμιαίο 🙂

  16. voulagx said

    Απο δηλωση – δεν θυμαμαι ποιου – ποδοσφαιριστη: » η ταδε ομάδα είναι μαχιμη», προφανως οι αλλες ειναι μοδιστρες για τα μετοπισθεν.

  17. 12. Ναι, αλλά αυτό το λέει Ποιητής. Κι όπως λέει κι ο Τριφό οι μεγάλοι δημιουργοί έχουν στραμμένες τις κεραίες τους στο μέλλον. Ενώ οι δικές μας κεραίες (της ΕΡΤ) βρίσκονται κατάχαμα και δεν υπάρχει εικόνα ούτε στα Καψη -Μή.

    11. Αφεντικό, τι να πω; Μηδενί το ήξερα. Αλλά δε θα τα βάλλω και με τον Πλάτωνα!

  18. Μιχαλιός said

    «Μηδενί» το γράφει, και πάντως σωστότερα από τους «δημοσιογράφους» που πασχισαν να το αντιγράψουν: http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/-Jx8CvZR85fc/UfOLypHp6KI/AAAAAAADBd0/3XdKP5jhkZ8/s200/02.JPG&imgrefurl=http://www.eglimatikotita.gr/2013/07/blog-post_3714.html&usg=__3Z5BXnB0gfxXYNxdsiKasXtbZsg=&h=385&w=570&sz=19&hl=el&start=19&zoom=1&tbnid=66MxNP3QIAMGRM:&tbnh=91&tbnw=134&ei=0Mf8UYjVAoTTOdbjgcgD&prev=/search%3Fq%3D%25CE%25A0%25CE%25B1%25CF%2580%25CE%25B1%25CF%2587%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25BF%25CF%2585%2B%25CE%25B1%25CE%25BC%25CF%2586%25CE%25BF%25CE%25AF%25CE%25BD%26hl%3Del%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&sa=X&ved=0CE4QrQMwEg

  19. Ελένη said

    Ωραίο θέμα, Νικοκύρη!

    «Μηδενί δίκην…» έτσι το είχε πει ο Μιλήσιος ποιητής Φωκυλίδης, έτσι υπάρχει και στις «Σφήκες» του Αριστοφάνη.

    Όσο για τον Πλάτωνα, ελέγχεται αν ο «Δημόδοκος» είναι δικό του έργο.

  20. o palios said

    Για το μελλοντικο συμβαν,μαλλον προκειται για σχημα πρωθυστερον!!!!

  21. Y. Georgiadou said

    Πολλα απο τα μαργαριταρια (μεζεδακια) που παραθετει ο Νικος ειναι πολυ διασκεδαστικα, μου εχει τυχει μερικες φορες να γελασω πολυ. Και το βγαλσιμο τους στη φορα εχει μεγαλη παιδαγωγικη αξια.

    Υπαρχει ομως ιδιοτητα της …μαργαριτοροσυνης, μπορει κατι να ειναι κατι inherently μαργαριταρι? Θα ελεγα οτι η μαργαριτοροσυνη εξαρταται απο το ποιος ειναι αυτος που εκφερει το μαργαριταρι. Και οτι ειναι ευθεως αναλογη με την ισχυ του μαργαριτοπαραγωγου.

    Οταν π.χ ατομα χωρις ισχυ (μικρα παιδια, ξενοι που αγωνιζονται να μαθουν ελληνικα, οι «αγραμματοι» παπουδες και γιαγιαδες μας) παραγουν μαργαριταρια (ανορθογραφιες, ασυνταξιες κλπ) τα θεωρουμε χαριτωμενα η’ και συγκινητικα.

    Οταν ομως ατομα με ισχυ (οΘντκ δημοσιογραφους που επηρεαζουν την κοινη γνωμη, και ο οΘντκ πολιτικους που καθοριζουν την ζωη μας) διαπραττουν ανορθογραφιες, ασυνταξιες και αλλα εγκληματα κατα της γλωσσας τοτε..ναι.. ειναι μαργαριταρια και τα εκθετουμε για να γελασει και ο καθε πικραμενος.

  22. ΠΑΝΟΣ said

    Το λάθος τού Μητσοτάκη (αν θεωρείται, πια ,λάθος) και το «μεθ’ επαίνων» μού δημιούργησαν τήν εξής εντύπωση:απολύτως καμμία…

  23. gmich said

    Που είχαν τους καταυλισμούς ο Δευκαλίων και ο Νώε δεν ξέρω .Δεν τους έχουν βρει ακόμη οι αρχαιολόγοι γιατί μάλλον τους έπνιξαν οι κατακλυσμοί.
    Άσχετο αλλά θα το ρωτήσω.μπορεί κάποιος να μου πει από που προέρχεται η λέξη περιλιμπανόμενος στο κληρονομικό δίκαιο «καταπίστευμα του περιλιμπανομένου» οι δικηγόροι μου λένε σημαίνει του υπολοίπου.

  24. Tspan said

    Καλημερα σας! Οσον αφορα την Αυστραλια και τους μεταναστες της, διαβαζα προσφατα οτι αποφασισαν τους προσφυγες αιτουντες ασυλο να τους στελνουνε (πακετο) στην Παπουα Νεα Γουινεα, και δεν θα τους αφηνουν να αποβιβαστουν στην Αυστραλια – δεν εχω δει καπου να προκειται για νεο μυθο (αλλα ποτε δεν ξερεις). Παντως εδω στην Βρετανια, η καμπανια «Παρανομα στο ΗΒ; Πηγαινετε σπιτια σας ή θα συλληφθειτε» (Illegal in the UK? Go home or face arrest) του πρωθυπουργου-φωστηρα εχει κατακριθει απο πολλους, ακομα και απο τον Φαραντζ της Βρετανικης Χρυσαυγης, ως κακογουστη!

  25. ΣοφίαΟικ said

    Δεν μπορώ να γράψω πολλά σήμερα γιατί από στιγμή σε στιγμή θα έρθει ένας καταυλισμός ξεγυρισμένος αλλά σκεφτόμουνα ότι λάθος είχα καταλάβει, η γιορτή της Σκηνοπηγίας είναι σε ανάμνηση του καταυλισμού του Νώε.
    Makes sense.

  26. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    21: Προφανώς έχει σημασία ποιος το είπε!

    19: Περίεργο, στον δικό μου Αριστοφάνη δεν το έχει έτσι, αλλά:
    πρὶν ἂν ἀμφοῖν μῦθον ἀκούσῃς͵ οὐκ ἂν δικάσαις
    Ούτε και βρίσκω τίποτα στον Φωκυλίδη.

    Γενικά, η φρ. «μηδενί δίκην» δεν υπάρχει στο TLG.

  27. Βουτς said

    http://www.stoxos.gr/2013/07/blog-post_2213.html
    Μηδενι εβαλε παντως η Βουλα Πρετντερη Κασιδιάρη

  28. ertopensoc said

    Παρακαλούμε, αναδημοσιέψτε, διαδώστε σχολιάστε. Το μπλογκ της ανοιχτής συνέλευσης εργαζόμενων στην ΕΡΤ και αλληλέγγυων:

    http://ertopensoc.wordpress.com/

    Ο Σαμαράς έκανε μια μεγάλη βλακεία. Πέταξε στα χέρια του κινήματος ένα παντοδύναμο όπλο, την αυτοδιοικούμενη ΕΡΤ. Εμείς κάναμε μια μεγαλύτερη βλακεία, δεν το χρησιμοποιήσουμε. Πάντως, το Σεπτέμβρη έρχονται τα χειρότερα. Υπάρχει χρόνος ακόμα.

    Ευχαριστούμε για τη φιλοξενία.
    _________________________________

    Με την ευκαιρία, συγχαρητήρια για τις Λέξεις του Νίκου Σαραντάκου, ένα μπλογκ, που εκτός των άλλων, είναι η αιχμή του δόρατος στον διαδικτυακό πόλεμο κατά των Ελληνοψεκασμένων.

    Και κάτι άσχετο. Νομίζω, πως είδα σ’ ένα άρθρο σας (και ελπίζω πως δεν έκανα λάθος) ότι βάζετε τον αλπακά μαζί με άλλες λέξεις που προήρθαν από το όνομα κάποιας εμπορικής φίρμας, όπως ελβιέλα ή φελιζόλ.

    Όμως, όλοι ξέρουμε πως αλπακά λέγεται μια προβατοκαμήλα των Άνδεων,πολύ κοντινή με το βικούνια και συγγενής του λάμα και του γουανάκου, που από το μαλλί της γίνεται το ομώνυμο ζεστό και απαλό ύφασμα ή πλεχτό (εδώ, φιλική φατσούλα που χαμογελάει).

  29. NM said

    Εχω και γω μεζεδάκι πρώτης να κεράσω σήμερα. Μόλις το ψάρεψα στου Γιαχου-ειδήσεις και σπαρταράει ακόμα. Προλάβετε πριν το αποσύρουν: http://gr.news.yahoo.com/%CF%84%CE%B9-%CE%B4%CE%B5%CE%BD-%CE%AD%CF%84%CF%81%CF%89%CE%B3%CE%B1%CE%BD-%CE%BF%CE%B9-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CE%B9-%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%AE%CF%84%CE%B1%CE%BD-%CF%84%CF%8C%CF%83%CE%BF-%CE%AD%CE%BE%CF%85%CF%80%CE%BD%CE%BF%CE%B9–075609977.html

  30. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    29: Α, έχουμε γράψει για τη Ζεια:

    Μεζεδάκια χωρίς γλουτένη

    28: Ευχαριστώ για τα καλά λόγια!
    Πράγματι, έχω γράψει ότι σύμφωνα με το ΛΚΝ ο αλπακάς και άλλες λέξεις προήλθαν από εμπορική ονομασία. Όμως όχι ο αλπακάς το ύφασμα, αλλά ο αλπακάς το κράμα.
    http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%B1%CE%BB%CF%80%CE%B1%CE%BA&dq=

    27. Κι εγώ «μηδενί δίκην δικάσης…» το ήξερα, αλλά φαίνεται πως είναι δασκαλική τροποποίηση, οι αρχαίοι έχουν «μηδέ δίκην δικάσης…». Τελος πάντων, λεπτομέρεια.

  31. Δημήτρης Μ. said

    29, Αυτό δεν είναι μεζεδάκι, αλλά ολόκληρο γεύμα!

  32. Βουτς said

    Περίεργο που κυκλοφορούν τρεις παραλλαγές.Σίγουρα το σωστό ειναι το «μηδέ»;
    Μ’αρεσει το «μηδενί» .Κανει ωραία παρήχηση το «-νι δίκη» που παραπέμπει στη «νίκη»

  33. Emphyrio said

    Αλπακας: Αυτος ο αγνωστος (http://twistedsifter.com/2012/05/alpacas-with-funny-hair/)

    ΥΓ Κι’εγω «μηδενι δικην δικασης πριν αμφιν μυθοιν ακουσοις» (ετσι, με δυϊκο) το ηξερα τοσα χρονια. Να ισταθω διορθωθεις;

  34. physicist said

    #29. — Εναλλακτική ιατρική, ολιστικές θεραπείες, ομοιοπαθητική, ινδική και κινεζική παράδοση, ζεν-βουδισμός, new age, κρυσταλλάκια, διατροφολογία, βάκε και μια μερίδα ΑΗΠ.

    Κολοκύθια τούμπανα, αρλούμπες με σάλτσα.

    Δηλαδή από ένα σημείο και μετά, ακόμη και ο πιο αφελής πρέπει ν’ αρχίζει να βλέπει ότι παύει να είναι σύμπτωση.

  35. sarant said

    32: Υποθέτω ότι το Μηδενί το έφτιαξε κάποιος δάσκαλος για να έχει αποφθεγματικότητα, γιατί το «Μηδέ» δεν στέκει αυτοτελώς.

    33: Αμφοίν όμως.

  36. #14 ἐκτὸς ἀπὸ κἄτι μητροπολιτᾶδες ποὺ ξύρισε ἐπὶ κιναιδισμῷ (δυστυχῶς ὄχι ἐπισήμως) ὁ Κοτσώνης κι αὐτοὶ ἐπανῆλθαν μετὰ βαΐων καὶ κλάδων μετὰ τὴν χούντα. πρόκειται γιὰ μεταπολιτευτικὰ καθάραματα. γενικῶς τὰ καθάρματα εὐδοκιμοῦν σὲ ὅλες τὶς ἡμερομηνίες.

  37. Emphyrio said

    Ξαναϊσταμαι ξαναδιορθωθεις. Η ρημαδα η τρισχιλιετης με καπακωσε.

  38. 29, από το παρατιθέμενο λινκ:
    «…Μια άλλη ουσία που έχει το συγκεκριμένο δημητριακό είναι το αμινοξύ Λυσίνη…»

    Ως γνωστόν, η Λυσίνη ήταν ανακάλυψη του περίφημου αρχαίου Έλληνα διαιτολόγου Λυσία, με εξαιρετικές ιδιότητες αδυνατίσματος, όπως αυτές έχουν αποτυπωθεί στον πασίγνωστο διαφημιστικό λόγο του «Υπέρ αδυνάτου».

  39. sarant said

    38: Χαχαχά!

  40. Y. Georgiadou said

    38. Ολα τα λεφτα 🙂

    «Εάν δηλαδή εγώ υποχρεωθείς να δαπανήσω διά την παράστασιν τραγωδίας τον προεκάλουν να ανταλλάξωμεν τας περιουσίας μας, θα προετίμα να εξοδεύση δέκα φοράς διά παράστασιν τραγωδίας παρά να ανταλλάξη άπαξ την περιουσίαν του με την ιδικήν μου.»

    Χρησιμο πολιτικο εργαλειο που θα αξιζε να ξαναδοκιμαστει στις μερες μας.

  41. Γς said

    Οὐ πολλοῦ δέω χάριν ἔχειν ὦ ιστολόγιο, τῷ # 38.

    Διότι μπερδεύει το Λυσία με τον Τροφίμ Ντενίσοβιτς Λυσένκο. Αυτός με τις λανθασμένες θεωρίες του κατέστρεψαν τις ποικιλίες σίτου του Βαβίλωφ στην ΕΣΣΔ με αποτέλεσμα εκτεταμένα προγράμματα …αδυνατίσματος!

    Κι έκανε κάτι πειράματα το 72 ο Γς με ραδιενεργά αμινοξέα Λυσίνες, Λευκίνες και Ισολευκίνες, όταν μια μέρα βλέπει μια συνάδελφό του να ανακατεύει το ραδιενεργό διάλυμα με το μολύβι του!
    Εγινε της κακομοίρας!
    Και μετρά από μερικές βδομάδες κει που σκεπτόταν στο γραφείο του, ξαφνικά διαπιστώνει ότι το μολύβι που πιπίλαγε ήταν το ίδιο που είχε χρησιμοποιηθεί σαν αναδευτήρας!

  42. !!!

  43. Olga Vas said

    Είχα συναντήσει, ευτυχώς τουλάχιστον μόνο σε έγγραφα και όχι δια ζώσης, άτομο (προφανώς κόρη νοσταλγού) με κύριο όνομα «Εικοστοπρωταπριλίτσα»…

    Τα «μπρατσάκια» κατεβάζουν στη γενική μία ή δύο φορές τον τόνο: των μπρατσακίων ή των μπρατσακιών;

  44. sarant said

    43: Τα προφέρουμε τρισύλλαβα, σαν τα πανάκια, έτσι δεν είναι; Όχι τετρασύλλαβα σαν την πανάκεια. Άρα, όταν πούμε «μπρατσακιών» ο τόνος κατεβαίνει μια φορά.

  45. Olga Vas said

    Ευχαριστώ για την απάντηση και για την αποδοχή μου ως σχολιάστριας.
    Σας παρακολουθώ καιρό ανωνύμως… Συγχρητήρια για το μπλογκ!

  46. Olga Vas said

    Έφαγα ένα «α», αλλά μάλλον δεν ανήκει στην Ιπποκράτεια διατροφή, όποτε να το περιμένω το αυτοάνοσο…

  47. spiral architect said

    Χαιρετώ. 🙂
    Διάβασα το άρθρο της Κ με τον Ουέλμπι και τους κριτικούς εταιρειών και ειλικρινά, δεν κατάλαβα πράμα! 🙄

  48. sarant said

    45-6: Καλώς ήρθατε 🙂

  49. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    38. Καλέ, «λυσίνη ,δυο κουταλάκια νηστική το πρωί» όταν γράφαμε τριγωνομετρία 🙂

    -Π ρ ω τ α γ ο υ σ τ ι ά (απ΄ οπροθές το λέω!).

    – >>Όμως, για να έχει απόηχο κάτι πρέπει ήδη να έχει συντελεστεί, :
    » γιατί οι άνδρες,… δεν ακούν μέσα τους τον ήχο του επερχόμενου…»
    Γιάννης Ρίτσος «Ὅταν ἔρχεται ὁ Ξένος»

  50. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    49γ. ωχ, : «δεν ακούνε τα βήματα του επερχόμενου μέσα τους»

  51. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    -Πού καταλήξαμε για το «μηδε (νι) δίκην…»
    διότι κοτζάμ «νι» πώς θα το αποσύρουμε από τόσες μνήμες. Εγώ το ΄δα γραμμένο, προ πολλού, σε καδράκι, πάνω από το γραφείο αστυνομικού- ανακριτή στο Ηράκλειο (μπορεί να κρέμεται ακόμη).

  52. Γς said

    Ναι, ήταν κάποτε σε όλα τα τέτοια γραφεία των Αστυνομικών Τμημάτων. Ισως κι ακόμη.

    Κι ένας βαρεμένος φίλος μας είχε ανάμεσα σε άλλα πολλά στο γραφείο του μια επιγραφή σε ένα καδράκι: “Μην συγχέετε την καλοσύνη με τη βλακεία”. Αξιολύπητη κατάσταση, που πήρε όμως δραματική τροπή όταν ένας εξυπνάκιας κατόρθωσε να την αντικαταστήσει με μια ολόιδια που αντί “καλοσύνη” είχε τη μ-λέξη.

  53. sarant said

    51: Το δικό μου συμπέρασμα είναι το 35.

  54. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    34 – Οι αφελήμ είναι πλέον περισσότεροι και απο τους νεφελίμ.

    35 – Μάλλον θα το έφτιαξε για να οξυγονώνεται καλύτερα ο εγγέφαλος.

  55. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Μηδενί συμφοράν ονειδίσης

  56. physicist said

    #54(α). — Χαχα, καλό!

  57. nikiplos said

    καλησπέρα…

    βελονισμός, ομοιοπαθητική, εναλλακτική ιατρική, ολιστική ιατρική, γλουτένη κλπ, είναι διάφορα που έρχονται από ημιμαθείς μπαταχτσήδες εκείθεν του Ατλαντικού κυρίως…

    Για την ομοιοπαθητική, ολιστική κλπ έχω να πω ότι αφορούν συμπεράσματα που είτε δεν έχουν αποδειχθεί ότι θεραπεύουν, είτε έχει αποδειχθεί ότι ΔΕΝ θεραπεύουν. Γνωρίζει κανείς πως λέγεται η ιατρική που βασίζεται σε συμπεράσματα που έχουν αποδειχθεί ότι θεραπεύουν ή αποτρέπει εκείνα που έχουν αποδειχθεί ότι δεν θεραπεύουν? Μα φυσικά Κλασσική Ιατρική…
    Όσο για το Βελονισμό κλπ θα συνιστούσα στους πάσχοντες να συμβουλευτούν τον Ιατρό τους για το αν οι πλάσιμπο θεραπείες είναι οι κατάλληλες για αυτούς…
    🙂

  58. RaspK said

    Τα δύο αποσπάσματα σχετικά με την Παπαχρήστου με ανατρίχιασαν…

  59. RaspK said

    Υ.Γ.: Προ ολίγου έπεσα και σ’ αυτό:

    Τα μάτια μου!

  60. sarant said

    Ωχ!

  61. Το conclamato όμως δεν έχει σχέση με επαίνους, έτσι δεν είναι; Θα πει «καταφανής», «κατάφωρος», ενδεχομένως και «διαβόητος». Μου φαίνεται μάλιστα ότι πρόκειται για χρήση κάπως αρχαϊκή (από το λατινικό conclamatus), αλλά ας μας πει κανένας ιταλομαθέστερος.

  62. Το Μηδὲ (όχι «μηδενί») δίκην δικάσῃς είναι πιθανότατα παροιμία, που εκ των υστέρων αποδόθηκε σε διάφορους επώνυμους σοφούς — π.χ. τον Ησίοδο. Το αναφέρει, μαζί με το «μηδέν άγαν», ο Θεόφραστος ως ένα από τα ρητά που αποδίδονταν στον Σίσυφο ή στον Πιτθέα. Το παραδίδει και ο ΨευδοΦωκυλίδης (όχι ο Μιλήσιος, αλλά ένας εξελληνισμένος Ιουδαίος που γράφει γνωμικούς στίχους τον 1ο αιώνα π.Χ. ή αργότερα), το βρίσκουμε και στον ψευδοΠλατωνικό Δημόδοκο, στον Λουκιανό κτλ.

    Ο Αριστοφάνης, που είναι η αρχαιότερη πηγή μας για το ρητό (Σφήκ. 725), δείχνει αρκετά ξεκάθαρα ότι πρόκειται για παροιμία: ἦ που σοφὸς ἦν, ὅς τις ἔφασκεν, πρὶν ἂν ἀμφοῖν μῦθον ἀκούσῃς οὐκ ἂν δικάσαις.

  63. sarant said

    61: Μάλλον έχεις δίκιο.

    62: Αυτά είναι και τα δικά μου συμπεράσματα.

  64. Γς said

    59:
    Εμ, πας και χώνεσαι όπου βρεις και βγάζεις τα μάτια σου με τη μία και την άλλη
    … φωτογραφία.
    Και μετά:

    >Τα μάτια μου!

  65. spiral architect said

    Άσχετο, αλλά θεϊκό:
    Αλίευσα πέστροφα!
    Σας καλώ για μεζέ. 😀

  66. ertopensoc said

    28,30

    Ε, να λοιπόν, τελικά, έκανα λάθος.Για την ακρίβεια, κανείς από όσους ρώτησα, δεν είχε ακούσει καν τον αλπακά, το κράμα. Μια φίλη μόνο, με τα πολλά, ανέσυρε μέσα από τις ομίχλες της παιδικής της μνήμης την πληροφορία, ότι κάποτε ο πατέρας της, που ήταν μάστορας, χτίστης, της είχε δείξει κάποιο τάσι, από αυτά που κρεμούσαν με αλυσίδα στις παλιές πέτρινες βρύσες και της είχε πει ότι «είναι φτιαγμένο από αλπακά». Φυσικά, δεν το υπογράφω ότι αυτό ήταν όντως το κράμα του σκεύους, πάντως η ουσία είναι πως ως προς τις δύο σημασίες της λέξης, ο Νίκος Σαραντάκος μας ρούμπωσε πάλι.

  67. sarant said

    65: Μόλις προλαβαίνουμε!

    66: 🙂

  68. Emphyrio said

    Θελετε να πεταχτω ως την Πυλη να σας πιασω θεση; Μια ωρα δρομο απο δω ειναι (και η περιοχη ειναι απειρως ομορφοτερη απο την κλαρινατζου)…

  69. sarant said

    68: Για το τελευταίο δεν έχω αμφιβολία!

  70. lex said

    23
    Βγαίνει από το ρήμα «περιλιμπάνω» που σημαίνει εγκαταλείπω (αρχαία)

Σχολιάστε