Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Κάνε βαριά καρδιά ναύτη μάγκα…

Posted by sarant στο 29 Σεπτεμβρίου, 2022


Κάποιοι θ’ αναγνωρίσουν τον «στίχο» του τίτλου. Τη λέξη τη βάζω σε εισαγωγικά, με την έννοια οτι δεν είναι στίχος από ποίημα επώνυμου ποιητή -μάλλον στην ανώνυμη δημιουργία πρέπει να τον κατατάξουμε, αν και αυτός ο όρος συνήθως παραπέμπει σε παλαιότερες εποχές και μορφές κοινωνικής οργανωσης.

Τον στίχο αυτό εγώ δεν τον ήξερα ή, αν τον είχα ακούσει στα νιάτα μου, τον είχα ξεχάσει. Τις προάλλες όμως, που είχαμε μια ωραία μάζωξη με εκλεκτούς φίλους του ιστολογίου, ο φίλος μας ο Κόρτο απάγγειλε αυτόν τον στίχο, απαντώντας σε άλλον στίχο που είχε απαγγείλει ο φίλος μας ο Γιάννης Μαλλιαρός.

Ξαναλέω, δεν είναι στίχοι από ποίημα κάποιου γνωστού ποιητή, είναι αποσπάσματα από μαθητικά μνημοτεχνικά ποιηματάκια, απ’ αυτά που χρησιμοποιούν οι μαθητές της δευτεροβάθμιας για να βοηθιούνται να θυμούνται διάφορες έννοιες της χημείας -στην προκειμένη περίπτωση, την ηλεκτροχημική σειρά των μετάλλων.

Για να πω την αμαρτία μου, εγώ τέτοια μνημοτεχνικά ποιηματάκια δεν χρησιμοποιούσα ως μαθητής. Ό,τι ήταν να μάθω απέξω, το μάθαινα απέξω. Τα περισσότερα τα έχω ξεχάσει, αν και θυμάμαι -και μπορώ να απαγγείλω, αν προκληθώ- τους δώδεκα ελάσσονες προφήτες του Ισραήλ (γράφω από μνήμης τώρα: Ωσηέ, Αμώς, Μιχαίας, Ιωήλ, Οβδιού, Ιωνάς, Ναούμ, Αββακούμ, Σοφονίας, Αγγαίος, Ζαχαρίας, Μαλαχίας, που το άκουσμά του προκαλούσε θυμηδία).

Τέτοια ποιηματάκια υπήρχαν, και μας βάζανε να μαθαίνουμε, για τις δασυνόμενες λέξεις, όπως το: Άδης, άγιος, αγνός, αδρός, αίμα και αβρός, αλλά έχω ξεχάσει πώς πάει στη συνέχεια και άλλωστε στην πράξη, επειδή διάβαζα πολύ, σχεδόν πάντα θυμόμουν αν παίρνει δασεία μια λέξη, κι όταν δεν θυμόμουν προσπαθούσα να τη συνθέσω: ορμή… να δούμε, εφόρμηση, άρα παίρνει δασεία. Ευτυχώς ο άγιος Κριαράς μάς γλίτωσε από τέτοιες βλακείες. (Αυτό το είχα γράψει στο πρώτο μου βιβλίο, το Γλώσσα μετ’ εμποδίων, κι απ’ ό,τι μου είπε αργότερα κάποιος γλωσσολόγος, ο Κριαράς σχολίασε: ακόμα δεν πέθανα και βάλθηκε να με αγιοποιήσει;).

Τώρα που μεγαλώνω και ξεχνάω, έχω κάποιους κανόνες για να θυμάμαι τα PIN, π.χ. Άλωση του Σπαλάτου (δεν ξέρω πότε έγινε και αν αλώθηκε, αλλά είναι ένας τετραψήφιος αριθμός που αρχίζει από 14..) ή «2x-2» για ένα τετραψήφιο ΡΙΝ με αυτή τη σχέση ανάμεσα στα δύο διψήφια μέρη του, π.χ. 4021 (το δικό μου είναι διαφορετικό).

Αλλά ποιηματάκια για τη χημεία δεν θυμάμαι να ήξερα, οπότε μου κίνησε το ενδιαφέρον ο Γιάννης Μ. που, δεν θυμάμαι τωρα με ποιαν αφορμή, απάγγειλε:

Και βάσανα μεγάλα μια ζωή χρυσή σηκώνει σαν μολύβι. Η Βίκη υδράργυρο απατά.

εξηγώντας ότι κάθε συλλαβή του ποιήματος θυμίζει κάποιο χημικό στοιχείο, κάποιο μέταλλο, με την ηλεκτροχημική σειρά τους.

Και – το Κ (κάλιο)

βά – το Ba (βάριο)

σα – το Ca (ασβέστιο, αν και προφέρεται Κα και οχι Σα)

να – το Na (νάτριο)

μεγ – το Mg (μαγνήσιο)

άλα – το Al (αργιλιο)

μια/μνια – το Mn (μαγγάνιο)

ζωή  – το Zn (ψευδάργυρος)

χρυσή – το Cr (χρώμιο)

ση-      το Fe (σίδηρος)

κώ-      το Co (κοβάλτιο)

νει –      το Νi (νικέλιο)

σαν –    το Sn (κασσίτερος)

μολύβι – το Pb (μόλυβδος)

Η          – το Η2 (υδρογόνο)

Βί        – το Bi (βισμούθιο)

κη        – το Cu (χαλκός)

Υδράργυρο – ο Hg (υδράργυρος)

α                 – το Ag (άργυρος)

πατ            – το Pt (λευκόχρυσος)

ά    – το Au (χρυσός)

Όπως βλέπετε, τις περισσότερες φορές η συλλαβή μοιάζει λιγότερο ή περισσότερο με το πώς προφέρεται (ή πώς γράφεται) το σύμβολο του χημικού στοιχείου, ας πούμε «σαν» θυμίζει το Sn και βα θυμίζει το Ba. Στον Σίδηρο το «ση» θυμίζει την ελληνική ονομασία του μετάλλου ενώ ο υδράργυρος και ο μόλυβδος (μολύβι!) αναφέρονται ολογράφως.

Όμως ο φίλος μας ο Κόρτο το είχε μάθει αλλιώς:

Κάνε Βαριά Καρδιά Ναύτη Μάγκα Αλλά Μη Ζητάς Χρήματα Φέτος Κόρη Νύφη Σιδερώνει Παντελόνι

Που την αντιστοιχία τη βλέπουμε εδώ:

Κάνε (Κ) Βαριά(Bα) Καρδιά(Ca) Ναύτη(Na) Μάγκα(Mg) Αλλά (Al) Μην (Mn) Ζητάς(Zn) Χρήματα (Cr) Φέτος(Fe) Κόρη(Co) Νύφη(Ni) Σιδερώνει(Sn) Παντελόνι(Pb).

Αυτό έχει τη διαφορά ότι κάθε λέξη αντιστοιχεί σε ένα σύμβολο χημικού στοιχείου, με αποτέλεσμα να χρειάζονται περισσότερες λέξεις τελικά, σε σύγκριση με το πρώτο ποιηματάκι. Μάλιστα, σε επόμενη επικοινωνία ο Κόρτο βρήκε μια συμπλήρωση, που φτάνει ως το τέλος τον πίνακα των μετάλλων.

Κάνε (Κ) Βαριά(Bα) Καρδιά(Ca) Ναύτη(Na) Μάγκα(Mg) Αλλά (Al) Μην (Mn) Ζητάς(Zn) Χρήματα (Cr). Φέτος(Fe) Κόρη(Co) Νύφη(Ni) Σιδερώνει(Sn) Παντελόνι(Pb). Η (H) Βίκυ (Βι) Κουκουλώνει (Cu) Ηγεμόνα (Hg) Αργυροφορεμένο (Ag) Πλατινένιο (Pt) (και) Χρυσό (Au).

Καλοδιαλεγμένα κι εδώ τα περισσότερα, αν και το «παντελόνι» λίγο δύσκολα ταιριάζει με το Pb.

Όπως θα προσέξατε, και τα δυο ποιηματάκια παραλείπουν το λίθιο στην αρχή, και το κάδμιο κάπου στη μέση. Αγνοώ γιατί.

O Κόρτο θυμήθηκε και άλλα μνημοτεχνικά στιχάκια, πολύ πιο σύντομα, ας πούμε:

Παύε Να Ρωτάς ( PV=nRT) η κατασταστική εξίσωση των αερίων

Σελήνη: c=λν (ταχύτητα φωτός/κύματος = μήκος κύματος επί συχνότητα)

Και βέβαια το Μεθυσμένος Αιθίοψ Προπονείται Βουτώντας (μεθ – αιθ – προπ- βουτάνιο), η σειρά των κορεσμένων υδρογονανθράκων.

Παρόλο που εγω δεν έχω να συνεισφέρω στο άρθρο αυτό, σκέφτηκα πως δεν θα ήταν κακή ιδέα να καταγράψουμε τα μαθητικά αυτά μνημοτεχνικά στιχάκια, είτε αναφέρονται στη χημεία είτε σε άλλα μαθήματα. Βέβαια, έτσι ίσως δείχνουμε την ηλικία μας, διότι οι κόρες μου, απ’ ό,τι μου είπαν, δεν χρησιμοποιούσαν τέτοια στιχάκια. Αλλά δεν πειράζει.

Εσείς ποια μνημοτεχνικά στιχάκια θυμάστε από τα μαθητικά σας χρόνια;

137 Σχόλια to “Κάνε βαριά καρδιά ναύτη μάγκα…”

  1. dryhammer said

    Kαλημέρα!
    Στον καιρό μου το Cr το λέγαμε «κρυφή»
    [Ο φυσικός μας έλεγε πως αυτά είναι «πνευματοκτόνα»]

  2. And Tsou said

    Καλημέρα, αεί ο Θεός ο μέγας γεωμετρεί = 3,14….

  3. ndmushroom said

    Επιβεβαιώνω ότι τα στιχάκια απομνημόνευσης ανήκουν σε παλιότερες γενιές (όταν εμείς καλούμασταν να απομνημονεύσουμε Ιστορία Δέσμης τριακοσίων σελίδων και, τι να μας πούνε τα στιχάκια άλλωστε; 😛 ). Και επειδή δεν έχω να συνεισφέρω στιχάκι στα ελληνικά, θυμίζω ότι (προφανώς) τα μνημοτεχνικά στιχάκια δεν είναι ελληνική πρωτοτυπία, παραθέτοντας χαρακτηριστικό (και οσκαρικό) παράδειγμα 🙂

  4. Ωραίο. Εδώ τα δεκαδικά του π = 3,14 στα γαλλικά…
    Καλημέρες.

  5. Παναγιώτης Κ. said

    Για το πλήθος των κορυφών K, των ακμών A και των εδρών E ενός πολυέδρου ισχύει ο τύπος του Euler:Κ+Ε=A+2
    Κων/νος και Ελένη Άγιοι και οι δύο.

  6. Είναι η λεγομένη «αγχίνους μνήμη».
    Προ καιρού συνάντησα ένα μαθητή μου που μου είπε γελαστά «Ξέρετε, θυμάμαι και το ΠΜΑΤ». Και τι είναι, του λέω. «Πρόφαση, μετάφαση, ανάφαση, τελόφαση» μου υπένθύμισε… (Η διαδικασία διχoτόμησης του κυτταρικού πυρήνα).

  7. ΓΤ said

    Σοφονίας

  8. dryhammer said

    2,4
    Αεί ο Θεός ο μέγας γεωμετρεί,
    το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω,
    παρήγαγεν αριθμόν απέραντον
    και ον φεύ ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι = 3,1415926535897932384626 [λείπουν κάτι υπογεγραμμένες βεβαίως βεβαίως]

  9. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2-4-8: Ξέχασα το π, γαμώτο, που βέβαια δεν είναι (μόνο) μαθητικό ποιηματάκι. Έπρεπε να το αναφέρω.

    7 Ειδες που τα ξεχνάω;

  10. sarant said

    Και μια παραλλαγή από το Τουίτερ:

    (Κ)Κάνε (Ba)βαριά (Ca)καρδιά (Na)ναύτη (Mg)μάγκα.
    (Al)Αλλά (Mn)μη (Zn)ζητάς (Cr)χρήματα.
    (Fe)Φέρε (Co)κόσμο (Sn)στο (Ni)νησί, τώρα (Pb)που (H)η (Bi)Βί (Cu)κυ τον (Hg)Υδρ (Ag)άργυρο α(Pt)πατ (Au)ά.

    Κι άλλο ένα σχόλιο:

    Ας πω και εγώ τη δική μου παραλλαγή, την οποία έχω να χρησιμοποιήσω >30 έτη

    Κάνε Βαριά Καρδιά Ναύτη Μάγκα Αλλά Μη Ζητάς Χρησμό Φεύγει Κόρη Νίκη Συνοδεία Πομπής.

    Τα 2 τελευταία νομίζω θυμίζουν καλύτερα Sn & Pb

  11. Παναγιώτης Κ. said

    Στη Χημεία χρησιμοποιούσαμε διάφορους μνημονικούς κανόνες και μερικές φορές ήταν ηχητικά κωμικοί.
    Δεν θυμάμαι ακριβώς κάποια στυπτηρία. Την άκουσα να την λένε συλλαβίζοντας τα χημικά στοιχεία που την αποτελούν. Βοηθήστε οι χημικοί. Μου έμειναν όμως τα 24 Η2Ο στο τέλος του χημικού τύπου.
    Θυμήθηκα τη λέξη ΕΥΣΕΒΙΟΣ που χρησιμοποιούσαμε για την δραστικότητα κάποιων αμετάλλων και αν μπορεί να γίνει κάποια αντίδραση διπλής αντικατάστασης. ( Όλα αυτά στο περίπου…Πέρασαν άλλωστε…άπειρα χρόνια)

  12. Corto said

    Καλημέρα! Ευχαριστούμε τον Νίκο για το ωραίο άρθρο και τον Γιάννη για την εξαιρετική συμβολή του (μάλιστα ξέρει απέξω όλο το «Αεί Ο Θεός Ο Μέγας Γεωμετρεί…» και μας το έχει προσφέρει και σε διάφορες γλώσσες, εκ των οποίων ξεχωρίζει η γαλλική εκδοχή (σωστό ποίημα! )

    5 (Παναγιώτης Κ.):
    Επειδή το ψάξαμε περαιτέρω, νομίζω πως η καλύτερη εκδοχή για τον τύπο του Όιλερ περί κυρτών πολυέδρων (από όπου προκύπτει η «χαρακτηριστική» του Όιλερ) είναι:
    Κωνσταντίνος Και Ελένη Ήσαν Άγιοι και οι Δύο
    (Ήσαν, όχι ήταν, για να θυμίζει ίσον)

    Καταγράψαμε και άλλα, ας πουν όμως και οι λοιποί φίλοι…

  13. Πάνος με πεζά said

    Kαλημέρα !
    Κι εγώ είχα κάτι τέτοιες πατέντες, «Καμπάς» από το CaMgBaZn, που ήταν σθένος τάδε (ούτε που θυμάμαι). Κι ακόμα εξακολουθώ να βρίσκω, διαβάζοντας με τα παιδιά. Ένα τελευταίο, π.χ. γωνία > προεκτείνω > ΕΝΑ σχήμα όλο από την ίδια μεριά, ΜΙΑ λέξη > ΚΥΡΤΗ γωνία. Ενώ όταν κόψει σε ΔΥΟ σχήματα, δύο λέξεις > ΜΗ ΚΥΡΤΗ. Εντάξει, εμείς το καταλαβαίνουμε αό το σχήμα, αλλά τα παιδιά δεν ξεχωρίζουν εύκολα κυρτό και κοίλο σχήμα.

  14. avno13 said

    Μία άλλη παραλλαγή: «Καλή βάρδια κάνε ναύτη μάγκα, αλλά μην ζητάς χρωματιστό φαΐ, κόκκινο νηστίσιμο σνίτσελ προπάντως ή (=Η) … (η ανάμνηση ξεθώριασε).
    Δεν θυμάμαι, όμως, κάτι παρόμοιο στην χημεία ή σε άλλο θέμα. Αργότερα έμαθα ότι παρόμοιες μνημοτεχνικές προτάσεις ήταν πολύ διαδεδομένες στα αγγλικά (σχολείο, πρώτα έτη παν/μίου).

  15. dryhammer said

    Τώρα μού ‘σκασε και το «Ιδίως ο τέσσερα» H2SO4

  16. phrasaortes said

    Δεν είμαι απόλυτα σίγουρος, αλλά νομίζω ότι ο προφήτης λεγόταν Σοφονίας.

    Δεν θυμάμαι τέτοια στιχάκια στο σχολείο, πρέπει να είχαν γίνει πια ντεμοντέ. Τις μικρές λίστες, όπως τους εφτά σοφούς και τα θαύματα τις μάθαινα απλά απ’έξω. Τις μεγαλύτερες, όπως τους μικρούς προφήτες ή τους στρατάρχες του Ναπολέοντα, τις χώριζα σε υποκατηγορίες με βάση ένα κοινό χαρακτηριστικό τους. Για παράδειγμα, ο Σοφονίας, ο Οβδιού, ο Ναούμ και ο Αββακούμ ήταν μαζί, γιατί τα ονόματα τους μου φαινόντουσαν πολύ περίεργα. Αντίστοιχη παρέα απάρτιζαν οι Περινιόν, Κέλλερμαν, Ντε Μονσέυ και Μπρυν, με το σκεπτικό ότι δεν πολέμησαν και πολύ, αλλά η στραταρχική ράβδος τους δόθηκε κυρίως για πολιτικούς λόγους.

    Τέτοια κόλπα είναι όμως λιγότερο αποτελεσματικά με τους δυναστικούς καταλόγους, γιατί εκεί αναγκαστικά η ταξινόμηση είναι χρονολογική. Δεν μπορείς να βάλεις και τους πέντε Μουράτ μαζί και να ξεμπερδεύεις. Επομένως τους απομνημόνευσα σταδιακά, ανά ντουζίνες. Έτσι σήμερα θυμάμαι με την σειρά τους σουλτάνους από τον Οσμάν Α’ μέχρι τον Σελίμ Β’ και από τον Αβδουλχαμίτ Α’ μέχρι τον Μωάμεθ ΣΤ’/Αβδουλμετζίτ Β’, αλλά όσους είναι ανάμεσα τους μπερδεύω. Χρειάζεται συνεχής εξάσκηση, οπότε μονάχα τους Αχαιμενίδες μπορώ να θυμηθώ απ’έξω και με την σωστή χρονολογική σειρά.

  17. Καλημέρα,
    Δεν διάβασα ακόμα το άρθρο, αλλά να ευχηθώ χρόνια καλά και πολλά σε εκλεκτό μέλος του ιστολογίου που σήμερα γενεθλιάζει (καλό; ). Καλές πτώσεις νάχει.

  18. Ανδρέας Κ. said

    Καλά έχεις βάσανα μεγάλα, αλλά μην ζητάς χρήματα. Φεύγω στο νησί, μπας η Βίκη η αγαπητή αυτή. (τελειώνει λίγο απότομα).

    Επίσης: CH3COONa «τσου τρία κούνα» (Ακόμα έτσι το λέω. Πρέπει να σκεφτώ για να το πω οξικό νάτριο)

  19. Dimitrios Raptakis said

    Στα αρχαία ελληνικά, στα πρωτόκλιτα αρσενικά ουσιαστικά, είχαμε την ανορθόγραφη..μπώτα
    -μ έτρης
    -π ώλης
    -ώ νης
    -τ ρίβης
    -ά ρχης

  20. sarant said

    12 Εγώ σε ευχαριστώ, Κόρτο!

    16 Ναι, Σοφονίας. Ωραίο το σχόλιο.

  21. ΣΠ said

    5
    2 γκολ η ΑΕΚ 2+Α=Ε+Κ.

  22. sarant said

    Κι αλλη παραλλαγή:

    «Κάνε βαρύ κουράγιο ναύτη μάγκα αλλιώς μην ζητάς χρώματος φαιού κόρη Νιόβη στην παραλία»

  23. Πάνος με πεζά said

    Αυτό δεν «πιάνεται», αλλά για να βρίσκω τα φανάρια στα πλοία και στους φάρους των λιμανιών, αριστερά του καπετάνιου = ΚΚΕ = κόκκινο, δεξιά = ΠΑΣΟΚ = πράσινο. Εντάξει, με λίγο «γενικευμένη» πολιτική σκέψη.

  24. Κιγκέρι said

    «Κάποτε τον Μπέντεγκα τον τσίμπησε μύγα τσετζέ κι έπαθε ψύξη». για τη διατήρηση του τελικού ν του άρθρου.

    «Άδης, άγιος , αγνός,
    αίμα, άμα, αλμυρός,
    άμαξα, αλέτρι, αμαρτία,
    άρπαγας, αλώνι, αλιεία,
    αλυσίδα, απαλός.»

    «Ένα, έξι, επτά, έντεκα, εκατό,
    εβραίος, εβδομάδα, ενικός,
    Έλληνας, εστία, εαυτός,
    Ελένη, έδρα, εορτή, εστιατόριο.»

    Σαν να θυμάμαι κι ένα «4 πιρόνια» που έλεγε κάποιος φυσικός; μαθηματικός; αλλά ξέχασα τι κωδικοποιούσε!

  25. konos said

    Για να ξεφύγουμε λίγο από τη Χημεία, ας πάμε βιολογία για ένα μνημονικό για τα κρανιακά νεύρα:

    Ο ο κύριος Τάσος Τασόπουλος αρρώστησε πολύ σοβαρά για’υτό πίνει πολλά υγρά

    Οσφρητικό, οπτικό, κοινό κινητικό, τροχιλιακό, τρίδυμο, απαγωγό, προσωπικό, στατικοακουστικό, γλωσσοφαρυγγικό, πνευμονογαστρικό, παραπληρωματικό, υπογλώσσιο.
    Αν και έχει κάποιες αδυναμίες (κάποια νεύρα έχουν κοινό πρώτο γράμμα), βοηθούσε πολύ, γιατί παίζει ρόλο και η σειρά, όχι μόνο να τα ξέρεις.

  26. Νέο Kid said

    Και :Κωνσταντίνου και Ελένης=Άγιοι και οι δύο (Κ+Ε=Α+2 . Ο τύπος του Όϋλερ για τα πολύεδρα που συνδέει κορυφές, έδρες και ακμές)

  27. Καλημέρα

    νομίζω έχουμε ξαναγράψει γι αυτά παλιά…

    να συνεισφέρω το «τόπλυνα με ωμέγα μείον ένα¨ δλδ (τω-α)/ (ω-1) το άθροισμα των όρων μιας φθίνουσας γεωμετρικής προόδου

  28. Νέο Kid said

    26. Παρντόν για την επανάληψη. Τώρα είδα το 5.

  29. Ξεχάσαμε και τον Πατακό με τα σύμφωνα π, τ, κ που κρατάν το -ν του άρθρου: Τον πατέρα, τον Τάκη, τον Κώστα. (Είναι βέβαια και τα ηχηρά ζευγάρια τους μπ-, ντ-, γκ-).

  30. Κιγκέρι said

    17: Επιπλέον σήμερα είναι Κυριακού του αναχωρητού, αν έχετε κανέναν Κυριάκο! 🙂

  31. Νέο Kid said

    26. FBI (Εφ μοι άι, και δείχνεις το πιστόλι!)

  32. # 24

    πρέππει να είναι 4 πιρόδια δηλαδή 4 πι ρο τετράγωνο = εμβαδόν επιφάνειας μιας σφαίρας ακτίνας ρο

  33. Corto said

    Και ένα ιστορικού χαρακτήρα, η σειρά διαδοχής των Κομνηνών βυζαντινών βασιλέων: ΑΙΜΑ

    Αλέξιος Α’ – Ιωάννης Β’ – Μανουήλ – Αλέξιος Β’

    Αυτό προέρχεται από θρύλο του Βυζαντίου, την Προφητεία του Αίματος:
    «Ο Αλέξιος Β΄ Κομνηνός (10 Σεπτεμβρίου 1169 – Οκτώβριος 1183) μέλος της Δυναστείας των Κομνηνών ήταν Βυζαντινός αυτοκράτορας (1180 – 1183). Ο Αλέξιος Β΄ ήταν γιος και διάδοχος του Μανουήλ Α΄ Κομνηνού με την δεύτερη σύζυγο του Μαρία της Αντιόχειας κόρης του Ραϋμόνδου του Πουατιέ. [1] Ο πατέρας του περίμενε πολλά χρόνια να αποκτήσει τον διάδοχο, ονομάστηκε «Αλέξιος» για να εκπληρωθεί η Προφητεία του Αίματος.»

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%AD%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%92%CE%84_%CE%9A%CE%BF%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BD%CF%8C%CF%82

    Βεβαίως το ακρωνύμιο δεν είναι πλήρες, διότι στην σειρά ΑΙΜΑ είχε προηγηθεί ήδη ο Ισαάκιος Κομνηνός και ακολούθησε ο Ανδρόνικος.
    Τέλος πάντων, είναι και αυτό ένα μνημονοτεχνικό κόλπο…

  34. Ευχαριστώ για την αναφορά. Χαίρομαι που κάτι έδωσα κι εγώ.
    Λύπες και βάσανα μεγάλα, κι έχεις και το λίθιο στην αρχή (το συμπλήρωσα αλλά δεν το επισήμανα και δεν τόδες Νικοκύρη).

    Για το π έχω κάμποσα, αλλά ευκαιρία για άλλο άρθρο, στις 14 Μάρτη (pi-day, σημείωνε 🙂 ).

    13 Παρόμοιο κανόνα έλεγα στους μαθητές μου γα τη σχέση των τριγωνομετρικών αριθμών με τις πλευρές του ορθογωνίου τριγώνου:
    Στον παρονομαστή έχω στάνταρ την υποτείνουσα. Για τον αριθμητή: ημίτονο. Έχει Σ; Όχι άρα απέναντι. Συνημίτονο. Έχει Σ; Ναι, άρα προΣκείμενη.

  35. sarant said

    27 Δεν θυμάμαι να έχουμε ειδικό άρθρο, ίσως σε σχόλια.

    34 Αχ, συγγνώμη!

  36. Και οι ξένοι το κάνουν βέβαια. On Old Olympus`s Topest Top a Fat-Eared German Views A Hat. = Olfactory, Optic, Occulomotor, Trochlear, Trigeminal, Abducens, Facial, Vestibulocochlear, Glossopharyngeal, Vagus, Accesory, Hypoglossal. Τα κρανιακά νεύρα. Το vestibulocochlear είναι του αυτιού οπότε αποδόθηκε «eared».

  37. ΣΠ said

    Και ένα από το μάθημα της Θερμοδυναμικής στην Αμερική. Ο κανόνας των φάσεων μιγμάτων του Gibbs.

    P = phases
    F = degrees of freedom
    C = components

    P+F=C+2
    Police force equals the chief plus two.

  38. (α^x)’ = α^x * lnα (Αχ Έλενα)

  39. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ναι, και τους προφήτες και τα 12 παιδιά του Ιακώβ όπως και τις δασυνόμενες λέξεις (νομίζω ότι) θυμάμαι ακόμη.
    Τις δασυνόμενες λίγο αλλιώς, σάμπως πιο ριμαδόρικα : Άδης άγιος αγνός άμα άμαξα απλός. Αίμα αμαρτία άρμα, άμιλα αφή και άλμα. …Απαλός αψύς κι αψίδα, αλυκή και αλυσίδα … Ένα έξι εκατό, έδρα έλκος ερπετό…κλπ

    24α Κίγκε, θυμήσου καλύτερα 🙂

    ΚάΠοΤε έΨαΞα Τον ΜΠιΝΤέ Του ΓΚάΤΣου (για το τελικό ν, των άρθρων τον την, αντωνυμίας αυτόν/την και των μορίων μην δεν )

    Από τις αποστηθίσεις που ακόμη μου είναι χρήσιμες είναι οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα. Μη γελάτε αλλά είμαι αγεωγράφητη και σε αρκετά νησιά δεν έχω πάει, πχ μου πρόκυψε πρόσφατα η Νίσυρος και στιγμιαία ταλαντεύτηκα (κ είπα το ποιηματάκι μέσα μου για επιβεβαίωση 🙂 ) .
    Μυαλομπέρδεμα μάλλον με τη Σίκινο (που επίσης δεν έχω πάει) .

  40. mkempes said

    καλημερα σε ολους…
    συγχωρεστε με γιατι ειναι νεος εγγεγραμμενος χρηστης…παρακολουθω τα γραφομμενα επι σειραν ετων..
    ηθελα να θεσω το παρακατω ερωτημα προς σχολιασμον, αλλα δεν γνωριζω τον τροπον..
    στο νεο γηπεδο της αεκ υπαρχει ταμπελα με το ονομα….OPAP ARENA…
    ποιος ειναι ο σωστος τροπος-λογος οταν αναφερομεθα σ αυτο..
    στην OPAP ARENA,οπως γραφουν τα μμε
    στην αρενα ΟΠΑΠ, στην αρενα OPAP
    στο »OPAP ARENA» , στο γηπεδο »OPAP ARENA»
    στο γηπεδο OPAP
    ΥΓολα τα παραπανω τα εχω δει στο διαδικτυο, απο τα μμε….ευχαριστω

  41. LandS said

    Τι λε ρε παιδί μου. Τόσα πολλά υπάρχουν; Μόνο τον ΕΦΣΕΒΙΟ τον Αλογόνο θυμάμαι.
    Μήπως ήταν ΕΦΣΕΒΙΑ; Αλλάζει ο άνθρωπος μετά από 63 χρόνια.

  42. Corto said

    34: Καλημέρα Γιάννη!
    Βάζω και το σύστημα ΟΗΕΣ που αναφέραμε (παραπέμπει στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών) για το θετικό πρόσημο τριγωνομετρικών αριθμών μίας γωνίας, αναλόγως το τεταρτημορίου του κύκλου στο οποίο βρίσκεται η τελική πλευρά της:
    Όλα
    Ημίτονο
    Εφαπτομένη
    Συνημίτονο

    Για το σχετικό σχήμα βλ. εδώ:

    Click to access Trigonometry1.pdf

  43. miltos86 said

    Καλημέρα!

    Εγώ διδάχτηκα το ποίημα ως:
    ΛΥΠΗ και βάσανα μεγάλα κλπ…

    Έτσι έχουμε καλύτερη εννοιολογική και συντακτική ισορροπία, και αποκαθίσταται και το λίθιο.

  44. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    «οπότε μου κίνησε το ενδιαφέρον ο Γιάννης Μ. που, δεν θυμάμαι τωρα με ποιαν αφορμή, απάγγειλε:»
    Περιμένοντας τον (Γ)κοντό να φέρει το φαϊ.😂

    Κι όμως, αυτή η μέθοδος απομνημόνευσης, είναι συμβατή με τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου, γι΄αυτό την θυμούνται ακόμη ο Γιάννης κι ο Corto, αλλά για κάποιο περίεργο λόγο, δεν διδάσκεται στα εκπαιδευτήρια.
    Ακόμη καλύτερη μέθοδος σημειώσεων και απομνημόνευσης, είναι οι χάρτες εγκεφάλου, αλλά αυτοί δεν πέρασαν ποτέ το κατώφλι των ευαγών ιδρυμάτων.😂

    30 – Είχαμε έναν Κυριακού, αυτόν του Αντ1 αλλά έχει αναχωρήσει.😂

  45. Καλημέρα σε όλους! Είπα να έρθω μια βόλτα να σας δω σήμερα!

    Ωραίο άρθρο Νικοκύρη!

    Εγώ είχα (και έχω) μεγάλο θέμα με την απομνημόνευση, οπότε μου ήταν πάντοτε ευπρόσδεκτα τέτοια μνημονικά, και αν δεν υπήρχαν ενίοτε επινοούσα ο ίδιος. Βέβαια, ειρωνικά, τα περισσότερα πλέον δεν τα θυμάμαι! 🙂

    Ένα που θυμάμαι ακόμα είναι από τα φοιτητικά μου χρόνια, για να θυμάμαι την φασματική ταξινόμηση των αστεριών, που είναι O, B, A, F, G, K, M, ήταν το παρακάτω, δικής μου επινόησης:

    Ο Βασίλης Άνοιξε Φαγάδικο Για Κακές Μαϊμούδες 🙂

  46. ΓΤ said

    @40

    Ακούμε στους τηλεοπτικούς σχολιασμούς την Μπάγερν να παίζει στην Αλιάντς Αρένα, εδώ το αυτί πιάνει «ΟΠΑΠ Αρίνα».
    Βέβαια, όταν αρχίσουν οι γκέλες, δεν αποκλείεται να γίνει μια αρχική στάση στον λόγο, οπότε να μετατραπεί σε «ο παπαρίνα» 🙂

  47. Μέχρι τον σίδηρο φτάναμε εμείς: Και βάσανα μεγάλα, μάνα ζητώ χρήματα φέρε.
    Θυμάμαι και το Μπιλ, ήμαστε φίλοι (B=ημφ), κάτι είχε να κάνει με ηλεκτρομαγνητική επαγωγή ε;
    Είχα βγάλει κι εγώ δικά μου μνημονοτεχνικά, δηλαδή λέξεις χωρίς νόημα που μάθαινα σα ποιηματάκια, για την τριγωνομετρία (ημαύ, συνπύ, εφάπ – τα α, π, υ είναι απέναντι πλευρά, προσκείμενη, υποτείνουσα) και τις δύσκολες κλίσεις των λατινικών (εσεσέι εμεσέ, εσερουμέμπους εσεσέμπους για παράδειγμα).

  48. leonicos said

    4 Δημοσιόχωρε

    Πέραν του ο Θεός ο μέγας γεωμετρεί

    ήξερα και το

    Que j’aime à faire apprendre un nombre utile aux sages

    αλλ’ αυτός που μου το είχε πει, το είπε προφορικά, οπότε νόμιζα ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ότι λέει

    Que j’aime à faire apprendre un nombre utile au sage

    οπότε θα έκανα και παλι λάθος τα δυο τελευταία ψηφία.

    Από κει και κάτω μια ασυνδετη αλληλουχία ονομάτων που δεν την συγκράτησα φυσικά

  49. Λεύκιππος said

    Τα 12 παιδιά του Ιακώβ, χωρίς μνημονικό κανόνα, για να εντυπωσιάσω την αγαπητή μου δασκάλα, μου πήρε δυο-τρεις ώρες να τα μάθω, αλλά δεν φεύγουν από το μυαλό, καθώς ήρθαν για να μείνουν. Ρουβήν, Συμεών, Λευί, Ιούδας, Ισάχαρ, Ζαβουλών, Δαν, Νεφθαλήμ, Γαδ, Ασήρ, Ιωσήφ και Βεμιαμίν.

  50. leonicos said

    39 ΕΦΗ – ΕΦΗ

    Κι εγώ μπήκα στο καράβι και δεν ήξερα ακομα αν θα κατέβω στη Σέριφο ή στη Σιφνο.
    Ευτυχώς με πήραν πίσω και με κατέβασαν στη Σέριφο. Αν είχα κατέβει στη Σέριφο κι έπρεπε α πάω στη Σίφνο, μόνο την επομένη ή κολυμπώντας. Τον ίδιο χρόνο κάνεις

    ΜΗ ΓΕΛΑΤΕ ΡΕ

    ΕΙΜΑΙ ΧΑΖΟΣ

  51. leonicos said

    Τις προάλλες όμως, που είχαμε μια ωραία μάζωξη με εκλεκτούς φίλους του ιστολογίου

    Όταν, μέσα στην αφέλειά μου, τόλμησα να γράψω κάτι εδώ…. θυμάσαι τι έγινε με τα προσωπικά δεδομένα;

  52. leonicos said

    Εγώ δεν τους έμαθα απ’ έξω τους προφήτες, αν και τους διάβασα στο πρωτότυπο

    Τα παιδιά του Ιακώβ θα τα βγάλω αλλά όχι παπαγαλία

    Θυμάται κανείς τα παιδιά του Λωτ; Δύο είναι, και προϊον αιμομιξίας

    Και τα παιδιά του Ισμαήλ;

  53. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    49 Ρουβήμ, Δαν, Εφθαλήμ (νομίζω δηλαδή-εκ μνήμης, αγκούγκλιστο 🙂 )

  54. GeorgeS said

    Παραθέτω κι εγώ ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα τρόπου να θυμόμαστε τα κατεβατά, από το πρώτο ‘μπλε’ βιβλίο της Ιστορίας Γ Λυκείου της δεκαετίας του 1980!

    Οι κοινές θέσεις των Διαφωτιστών, λοιπόν, έγιναν ΑΦΑΝΑ…

    οι Αισθήσεις αφετηρία της γνώσης,
    η Φύση είναι ενιαία,
    ο Άνθρωπος υπάγεται στους ίδιους φυσικούς νόμους με την ανόργανη φύση και τα ζώα
    η Νομοτέλεια, το ανώτατο σημείο στο οποίο μπορεί να φτάσει γνωστικά ο άνθρωπος
    η Ανθρωπογνωσία είναι μέρος της πραγματογνωσίας κλπ κλπ

    Το μεγαλύτερο μέρος των τριών βιβλίων στα οποία εξεταστήκαμε είχαν μετατραπεί σε τέτοια αρκτικόλεξα … αναζητώντας μνημοτεχνικούς τρόπους ώστε να θυμόμαστε απ’έξω τη σχολική ύλη και να γράψουμε 20άρι στην Ιστορία τα χρόνια των’ Δεσμών’ ώστε να περάσουμε στη σχολή της προτίμησής μας, γιατί ο ανταγωνισμός ήταν -από τότε- τεράστιος.
    Μας έμαθαν αυτή την κωδικοποίηση κάποιοι καθηγητές τότε στο φροντιστήριο και μάς άνοιξαν δρόμο, όχι στη γνώση αλλά στην απομνημόνευση (…)
    και μετά που έγινα κι εγώ καθηγητής τα έδινα κι υπήρξαν μαθητές μου που τους φάνηκε χρήσιμη όλη αυτή η φάση για το σκοπό τους …
    (Ο τεχνοκρατισμός μιας εποχής που συνεχίζεται, δεν ξέρω αν έχουμε φτάσει στο απόγειο ή όχι ακόμα)…

  55. Saradimas said

    K(ατσε) Ca(τω) Νa Mg(μαγειρέψεις) Al (αλλιώς) Ζn (ζήτα) Fe (τα)

  56. Κιγκέρι said

    39, 50: Αφορμή για τραγούδι!

  57. sarant said

    Tα σχόλια 54-55 είχαν κρατηθεί στην καραντίνα.

    54 Η κόρη μου είχε μάθει απέξω, επειδή έτσι το ζητούσαν, τις 150 σελίδες του βιβλίου Οικονομικής Θεωρίας για τις εισαγωγικές εξετάσεις στον τεχνολογικό κλάδο. Έλεγε ότι αν άλλαζε έστω και το «αλλά» σε «όμως» κινδύνευε να της κόψουν βαθμό!

  58. sarant said

    45 Καλώς τον Στέλιο!

    47 Τώρα μού θύμισες ότι ένας φίλος είχε βγάλει (σε σκοπό ξένου τραγουδιού της εποχής) ποιηματακι για τις καταλήξεις του παρατατικού στα γαλλικά, α-ι-ες, α-ι-ες, α-ι-τε ι-ο-εν-ες, ι-ε-ζέντε, α-ι-ε-εν-τε.

  59. ΣΠ said

    11
    K2SO4.Al2(SO4)3.24H2O

    Εγώ θυμάμαι τον καρναλίτη KCl.MgCl2.6H2Ο, κούκουλου-μούκουλου δύο έξι νερά.

  60. 43 Τάπαμε Μίλτε στο 34, 35, για.

    Για τα δασυνόμενα αριθμητικά ένα ποιηματάκι της μάνας μου:

    ένα εξ επτά
    κι όσα γίνοντ’ απ’ αυτά
    παίρνουν πάντοτε δασεία.

  61. Αντώνης said

    @25
    Για τα κρανιακά νεύρα, θυμάμαι τον αγγλόφωνο μνημονικό κανόνα «On old Olympus towering top, a Fin and German were eating hops» ή κάτι παρόμοιο. Νομίζω το είχε χρησιμοποήσει ο Ellery Queen σε κάποιο διήγημά του.
    Επίσης, για την αραίωση των οξέων: Do like you ought tah, put the acid in the watah.

  62. 48 Λεό, αυτό είναι αρκετά μεγάλο και όμορφο, αλλά θα τ’ αφήσω αν ποτέ γίνει το αφιέρωμα στο Π!

  63. Αντώνης said

    #11
    Και για το ανθρακικό ασβέστιο Ca(NΟ3)2 : Κάνω τρία δύο

  64. 44 Λαμπρούκο κάνουμε την πάπια ε; Μιλιά για το 17!

  65. papatha111 said

    Για το τελικό ν να προσθέσω κι εγώ ένα:
    ΚάΠοΤε έΨαΞα ο ΓΚαΝΤέμης ΜΠουγαΤΣαΤΖίδικο

    Γιάννης Π.

  66. ΣΠ said

    Στο βιβλίο της οργανικής χημείας το θειικό οξύ ήταν γραμμένο HOSO2OH και συμμαθητής μου για να το θυμάται το διάβαζε «χώσω δύο ωχ».

  67. Divolos said

    Μόνο ένα μνημονικό κανόνα είχα μάθει, στην Γεωγραφία. ΓΑΛΑ, οι ποταμοί της Μακεδονίας με την σειρά, φεύγοντας από Θεσσαλονίκη: Γαλλικός, Αξιός, Λουδίας, Αλιάκμονας

  68. 63 Αυτό είναι το νιτρικό ασβέστιο (που δεν τόξερα). Το ανθρακικό είναι κάκο 3 CaCO3

  69. Αντώνης said

    #68
    Στέκομαι διορθωμένος

  70. ΣΠ said

    62
    Έχει γίνει αφιέρωμα στο πι.

    Η μέρα του πι

  71. 70 Δίκιο έχεις. Κι εγώ στέκομαι διορθωμένος. Τόχα ξεχάσει (θα κάνω ένα καλό ριφρές σε λίγο – γενικά δεν θυμάμαι τα θέματα). Αλλά παρά τα διακοσατόσα σχόλια σ΄ένα γρήγορο πέρασμα δεν βλέπω ποιήματα. Οπότε; Να τα βάλουμε εκεί; Μάλλον θα χαθούν. Να τα βάλουμε εδώ; Ανακάτεμα μεγάλο.

  72. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Άξιζαν αυτοτελές άρθρο αυτά τα μαθητικά κόλπα, γιατί, όπως λέει και ο Τζη (#27), είχαν παρεισφρήσει κάποια σκόρπια σχετικά σχόλια πριν περίπου 1,5 χρόνο (Δεν έχω χρόνο να ψάξω…)

    Τότε, νομίζω είχαμε αναφέρει και την εξής παραλλαγή:
    (Li)Λίγο (Κ)κάνε (Ba)βαριά (Ca)καρδιά (Na)ναύτη (Mg)μάγκα,
    (Al)Αλλά (Mn)μη (Zn)ζητάς (Cr)χρήματα.
    (Fe)ρε (Co)ρη (Νi)φη σαν(Sn) μολύβι(Pb) ίσια.
    (Η) (Bi)Βίκη (Cu)Κουλιανού (Hg)η γκαμήλα (Ag)αγόρασε (Pt)πατίνι (Au)Άουντι.

    Βέβαια, όλα αυτά τα μνημοτεχνικά είναι πολύ χρήσιμα – και τα χρησιμοποιούσα αρκετά- κυρίως όταν πρέπει κάποιος να θυμηθεί γρήγορα και σωστά χωρίς να δικαιολογήσει. Αν χρειάζεται και η οποιαδήποτε αιτιολόγηση τότε το πράγμα πάει σε … άλλο επίπεδο. (π.χ. γιατί το Cr είναι πιο ηλεκτροθετικό από το Al).
    ===+===
    34.
    Ωραίο το Σ ή μη Σ, δεν το ήξερα!
    Παρόμοιο είχα βρει για τη διάκριση συμ-πληρωματικών και παρα-πληρωματικών γωνιών: συμ-(λίγα γράμματα) -> 90⁰, ενώ παρα-(πολλά γράμματα) -> 180⁰.

    Υ.Γ. Σήμερα ήθελα να ρωτήσω για τον Corto – που τον είχαμε κάπως χάσει τελευταία! 🙂

  73. Corto said

    72 (ΜΙ_ΚΙΟΣ):
    Εδώ είμαι! Ευχαριστώ πολύ για το ενδιαφέρον!
    Ωραία και χιουμοριστική η παραλλαγή με το πατίνι Άουντι (και φαντάζομαι ότι θα επινοήθηκε πολύ πριν τα ηλεκτρικά πατίνια).

  74. ΣΠ said

    71
    Ίσως να το επαναλάβει ο Νικοκύρης βελτιωμένο.

  75. 74 Και επηυξυμένο 🙂

  76. Παναγιώτης Κ. said

    27. Άθροισμα των ν πρώτων όρων γεωμετρικής προόδου. Δηλαδή, δεν αφορά μόνο την φθίνουσα γεωμετρική πρόοδο αλλά την κάθε γεωμετρική πρόοδο.

    31. Τι θέλει να πει αυτός ο κανόνας;

  77. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    45 – Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο πως τα φαγάδικα βοηθούν πολύ την μνήμη, όπως το να θυμηθούμε να σχολιάζουμε που και που σε κάποιο ξεχασμένο ιστολόγιο.😂

    64 – Ω Γιάννη ευχαριστώ πολύ, με συγκινείς! Δεν το είδα ρε φίλε παρ΄όλο που μπήκα πατώντας σε σένα, αλλά ήταν το 34 και κάτι έγραφες εκεί και πήγα να διαβάσω το άρθρο, στην επιστροφή προσπέρασα τα σχόλια. Για να εξιλεωθώ, κερνάω πτώση, το Νοέμβριο θα πέσουμε αγκαλίτσα από τα 5000 μέτρα.😂

  78. @ 48 Leonicos

    Καταλαβαίνω. Τα αναπόφευκτά ραμόνια της προφορικής επικοινωνίας… 🙂

  79. Yiannis KYRiakides said

    «Ευτυχώς ο άγιος Κριαράς μάς γλίτωσε…»: Δεν εγλιτωσε μόνον εμας! Φανταστειτε τους ξενους που θελουν να μαθουν Ελληνικα.
    ΑΝ ειχαμε κανει τες αναγκαιες αλλαγες πριν 60 χρονια, θα ειμασταν ετοιμοι για την ψηφιακη εποχη των υπολογιστων και πολυ πιθανον η Αγγλικη να μην ηταν σημερα η Διεθνης Γλωσσα

  80. Πάνος με πεζά said

    Κάποιοι είχαν βγάλει και το «Φύγε μύγα» για το F=m*γ του Newton, αν και δεν κατάλαβα ποτέ πώς μπορούσες να το μπερδέψεις…

  81. Πάνος με πεζά said

    Επίσης στη μουσική, για τον οπλισμό των μειζόνων κλιμάκων :
    Φασιμίλα Ρεσολντό, Ινδή φιλόσοφος, γνωστή του Ιταλού Σιμιλάρε Σολντόφα. Με αυτά τα δύο βρίσκεις πόσες υφέσεις έχει κάποια κλίμακα, μετρώντας στο δεύτερο όνομα τη σειρά της κλίμακας στο πρώτο. Π.χ. η λα ύφεση (νο 4) έχει τις Σιb-μιb-λαb-ρεb.
    Αντίστοιχα, για τις κλίμακες με διέσεις, έχουμε την Ιταλίδα [Ντο]σολρέλα Μισιφάντο και τον Ιάπωνα Φαντόσολ Ρελαμίσι. Εδώ πιο εύκολα τα πράγματα, διαλέγουμε μια κλίμακα και λέμε το δεύτερο ποιηματάκι μέχρι να σταματήσουμε στην προηγούμενη νότα. Π.χ. η κλίμακα σι έχει Φα#-Ντο#-Σολ#-Ρε#-Λα#. Μπορούμε και πάλι με μέτρημα, αν εξαιρέσουμε από το πρώτο όνομα τη [Ντο], που ξέρουν και οι πέτρες ότι έχει όλες τις νότες φυσικές…

  82. Πάνος με πεζά said

    Στην πραγματικότητα τα ζευγάρια ονομάτων είναι οι ίδιες συλλαβές, με διαφορά φάσης μια τέταρτη για τις υφέσεις, και μια 5η για τις διέσεις (κανόνας ή «κύκλος» της 4ης ή της 5ης καθαρής που λέμε).

  83. Πέπε said

    > κόρη νύφη σιδερώνει παντελόνι…
    > η Βίκη κουκουλώνει ηγεμόνα αργυροφορεμένο…
    > τον υδράργυρο απατά…

    Δεν καταλαβαίνω πώς μια τόσο σουρεάλ αφήγηση μπορεί να βοηθήσει να θυμάσαι οτιδήποτε. Θέλει τόση προσπάθεια για να θυμάσαι το ίδιο το μνημοτεχνικό!

  84. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    83# Ίσως και να μπορεί να βοηθήσει. Όπως, ας πούμε κατ’ αναλογία, όταν γράφαμε σκονάκι και γράφοντάς το μαθαίναμε το περί ου ο λόγος οπότε το σκονάκι δε χρειαζόταν πια. Ντροπή και κρίμα, πόσες φορές την είχα πατήσει έτσι…

  85. aerosol said

    Οβδιού; Εμείς τα φιλαράκια του πάντα Αβδιού τον λέγαμε!

    #83
    Αυτό ακριβώς σκέφτομαι πάντα! Μπορεί να θυμάσαι 2-3, αν σου κάνουν εντύπωση. Όλα αυτά τα άπειρα που προτείνονται ως βοηθητικά στη μνήμη, νομίζω πως είναι δυσκολότερα να τα θυμάσαι από αυτό που (υποτίθεται πως…) διευκολύνουν. Όχι αδίκως κατ’ εμέ, δεν ήταν πολύ διαδεδομένα στην δική μου εποχή. Πού και πού φτιάχναμε πρόχειρα κάποιο δικό μας. Από χημεία θυμάμαι μόνο το «κούνα κούνα την τσουτσούνα», το οποίο απλώς είχε πλάκα.

    #84
    Μα να πάει χαμένο κοτζάμ σκονάκι… Αχ, μ’ αυτά και μ’ αυτά καταστρέψαμε την Πεδήα!

  86. defterin said

    Από το μάθημα των τουρκικών θυμάμαι την φράση FıSTıKÇı ŞaHaP ως μνημονικό για τα άηχα σύμφωνα f, s, t, k, ç, ş, h, p τα οποία προκαλούσαν αφομοίωση ως προς την ηχηρότητα σε κάποιες καταλήξεις.

    Πάντα το έβρισκα αχρείαστο επειδή θεωρούσα ότι είναι πολύ εύκολο να εξηγήσεις την διάκριση ηχηρότητας συστηματικά, αλλά η καθηγήτρια είχε άλλη άποψη.

  87. Οι μνημονικοί κανόνες είναι σαν τα λογοπαίγνια:
    Η χαμηλότερη μορφή του είδους (μάθησης ή χιούμορ, αντίστοιχα) στην οποία κανείς δεν μπορεί να αντισταθεί όταν είναι πετυχημένα:
    Good Physicists Have Studied Under Very Fine [Astute] Teachers είναι μνημονικός κανόνας από τον νομπελίστα φυσικό Μαξ Μπορν που διευκολύνει την απομνημόνευση διαφόρων σχέσεων (αλγεβρικών, με μερικές παραγώγους, διαφορικά, κλπ) ανάμεσα σε θερμοδυναμικές μεταβλητές, μέσω σχετικού διαγράμματος. Μάς το είχε πρωτοδείξει ο κ. Μασαβέτας στο ΕΜΠ σε κατ’ επιλογήν μάθημα Θερμοδυναμικής.

  88. Και στα αγγλικά, δημοφιλές στους μικρούς μαθητές είναι τα μνημονικά για τους 9[8] πλανήτες, πχ

    My Very Educated (or Eager) Mother Just Served Us Nine Potatoes (or Pizzas)

  89. 46,
    Στο ημίχρονο πίτσα από τον
    Παπαρομάνο

  90. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Πνευματικά ἐπιτεύγματα πού σ’ ἀφήνουν ἄναυδο.
    Πνευματικοί ἄνθρωποι πού τιμοῦν τούς τίτλους τους.
    Ὅσοι πιστοί..

    Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών

    Έχουμε τη χαρά να σας προσκαλέσουμε στην παρουσίαση του «Ετυμολογικού λεξικού της αρχαίας ελληνικής: ιστορία των λέξεων» του P. Chantraine την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022, ώρα 7 μ.μ., στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, Αγ. Δημητρίου 159Α, στη Θεσσαλονίκη.

    Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι:

    Γ. Γιαννάκης (Ομότιμος Καθηγητής Ιστορικής Γλωσσολογίας, Α.Π.Θ.),
    Στ. Ματθαίος (Καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας, Ε.Κ.Π.Α.) και
    Χρ. Χαραλαμπάκης (Ομότιμος Καθηγητής Γλωσσολογίας, Ε.Κ.Π.Α.)

    και οι επιμελητές του τόμου Γ. Παπαναστασίου (Καθηγητής Ιστορικής Γλωσσολογίας, Α.Π.Θ.) και Δ. Χρηστίδης (Ομότιμος Καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας, Α.Π.Θ.).

  91. 81,

  92. diros said

    Ως φοιτητής χημείας είχα βγάλει το εξής στιχάκι για να θυμάμαι την φασματοσκοπική σειρά υποκαταστατών στην θεωρία κρυσταλλικού πεδίου: «Οι βρωμεροί, χλωμοί, σαηεντολόγοι, φτωχοί, ωχαδερφιστές ωχραίνουν υδατωμένοι νομίζοντας πως όντες VIP φαίνονται καινούργιοι και κουλ».

    Οι υποκαταστάτες της σειράς είναι I- (οι), Br- (βρωμεροί), Cl- (χλωμοί), SCN- (σαηεντολόγοι), F- (φτωχοί), OH- (ωχαδερφιστές), — (το ωχραίνουν δεν βρίσκω σε τι αντιστιχεί), Η2Ο (υδατωμένοι), NCS (νομίζοντας), py (πως), en (όντες), bipy (VIP), phen (φαίνονται) , CN- (καινούργοι, {και}, CO (κουλ).

    Πέραν από εμένα σε κάποια εξέταση δεν πρέπει να βοήθησε ποτέ κανέναν άλλον, εγώ πάντως το θυμόμουν αρκετά μετά από χρόνια. Βέβαια τώρα που το ξανακοίταξα έχει μερικές ελλείψεις, αλλά τους βασικούς υποκαταστάτες τους περιλαμβάνει

  93. sarant said

    70-71 Κάτι λέει ο μακαρίτης ο Γς στα πρώτα σχόλια.

    77 🙂

    90 Γιώργο, ες αύριον!

  94. ΣΠ said

    Μνημονικός κανόνας για τους μήνες με 31 μέρες. Τον άκουσα από τον πατέρα μου.
    ΜΑΡΙΑ ΙΟΥΛΜΑ ΔΕΚΑΟΚΤΩ ΑΥΓΑ
    ΜΑΡ(τιος)ΙΑ(νουάριος) ΙΟΥΛ(ιος)ΜΑ(ιος) ΔΕΚ(έμβριος)ΟΚΤΩ(βριος) ΑΥΓ(ουστος)

  95. Νίκος Κ. said

    Πάντα είχα πολύ μεγάλη δυσκολία να αποστηθίζω. Αλλά ούτε και τα ποιηματάκια μπόρεσαν ποτέ να με βοηθήσουν.

  96. Δημήτρης Καραγιώργης said

    Καλησπέρα,
    λέω να σας τη σπάσω με ένα μακρινάρι στα αγγλικά που δεν απομνημονεύεται με τ ι π ο τ α
    Μια παραλλαγή του ποιήματος το Κοράκιον του Άλλαντος Πόου όπου κάθε λέξη (με την επικεφαλίδα) με πλήθος γραμμάτων <= 9 είναι ψηφίο του Π, με πλήθος 10 είναι το 0 και πάνω από δέκα είναι δυο μαζεμένα ψηφία του Π. 740 ψηφία παρακαλώ. Μάθετέ το άμα σας βαστά.
    Όταν πρωτομπήκα στο Ιντερνετ πριν 25 χρόνια ήδη κυκλοφορούσε κι αρκετοί από σας εδώ, ασπρομάλληδες, μάλλον θα το έχετε ακουστά. Το μοίραζα τότε για πλάκα στους μαθητές μου που πήγαιναν για θεωρητικές σχολές, Α – Β λυκείου και μισούσαν τα μαθηματικά. Τουλάχιστον να τους μείνει το Raven.
    Για να μην το κοπυπαστώσω και σας έρθει ταράκουλο, εδώ ένα παλιό λίνκι
    http://www.cadaeic.net/naraven.htm
    Από τους δικούς μας, ο Αντρέας Χατζηπολάκης είχε ασχοληθεί με μνημονικούς κανόνες πέρα από τη γεωμετρία του.

  97. 86 Όχι Efe Paşa çok hasta;

  98. sarant said

    94 Για τους μηνες βάζαμε τους καρπούς μας σφιγμένους γροθιά, εκεί που είχε βαθούλωμα δεν είχαν 31 μέρες.

    96 Ο Αντρέας, είχαμε επικοινωνία ιντερνετική τον προηγούμενο αιώνα!

  99. sarant said

    Σχόλιο από το ΦΒ

    Νέος ρόδινος ηλιος κρύβεται (στα) ξένα. Για τα ευγενή αέρια.

    [Παρατηρω πως λείπει το αργόν]

  100. ΣΠ said

    Για τους ιδρυτές της Φιλικής Εταιρείας: Ξανθό τσακάλι με σκουφί στο κεφάλι.

  101. Αγγελος said

    Εγώ δεν θυμάμαι σχεδόν κανένα τέτοιο απ’ το σχολείο. Ήξερα για τον π το χατζηδάκειο και το γαλλικό, αλλά δεν θυμάμαι να μας τα μάθανε ποτέ στο σχολείο. Ούτε και την ηλεκτροχημική σειρά έπρεπε ποτέ να μάθουμε απέξω. Και για τη φασματική ταξινόμηση των αστεριών, που είναι O, B, A, F, G, K, M, ήξερα μόνο το αγγλικο Oh be a fine girl, kiss me 🙂

  102. Δημήτρης Καραγιώργης said

    Κάτι άσχετο. Σαν χθες 28/9/1941 ξεκίνησε η κακοσχεδιασμένη και βιαστική εξέγερση εναντίον των Βουλγάρων στην περιοχή της Δράμας από το ΚΚΕ και σαν σήμερα 29/9/1941 η τραγική σφαγή στο Δοξάτο και τα γύρω χωριά αλλά και σε άλλες περιοχές, Σέρρες, Καβάλα κλπ. Η σφαγή κράτησε μια βδομάδα και τα θύματα δεν έχουν ακόμη καταγραφεί, υπολογίζονται από 2000 μέχρι και 4000 κυρίως άμαχοι.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BE%CE%AD%CE%B3%CE%B5%CF%81%CF%83%CE%B7_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%83%CF%86%CE%B1%CE%B3%CE%AE_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%94%CF%81%CE%AC%CE%BC%CE%B1%CF%82

    98 Sarant (β)<– σιγά σιγά θα μιλάμε για χιλιετία τόσο γρήγορα που αλλάζουν τα πράγματα

  103. Δύο η μασίνα το είπατε;

  104. Χαρούλα said

    😳😳😳😲😲😲
    Τι είναι όλα αυτά; Εκτός από τις δασυνόμενες και τους συνδέσμους που ήξερα παπαγαλία μεν, χωρίς κόλπο δε, τα υπόλοιπα μου φαίνονται κινέζικά!🫣
    Βέβαια είχα/έχω προσωπικά σκονάκια. πχ ο Μυτικας ήταν η ρωσική επανάσταση αλλά με 2.
    Επίσης η ορθογραφία στα πρώτα μου γαλλικά, ήταν ελληνόφωνη😂. Μπεαοκουπ, οεουεφς, ντεζεουνερ.🤓

    Εντυπωσιασμένη!!!

  105. dryhammer said

    104. Μέχρι το πεουγκέοτ και το ρενάουλτ έφτασαν τα γαλλικά μου. [Στα άλλα …γαλλικά, από Σορβόννη κι απάνω]

  106. ΣΠ said

    103
    Όχι, τι είναι;

  107. atheofobos said

    Ως φοιτητής για να θυμάμαι ότι το εξίδρωμα οφείλεται σε φλεγμονή σε αντίθεση με το Διΐδρωμα έλεγα ΦΛΕΞ (ΦΛεγμονή-ΕΞίδρωμα) από τα γνωστά τότε Φλεξ Φόρμ Κοντώση!

  108. dryhammer said

    Σχετικοάσχετο:
    Στο πρώτο μου βαπόρι, το NIKOLAS, τα διακριτικά του ήταν SXZH (που διαβαζότανε Σιέρα, Εξ-ρέι, Ζούλου, Χοτέλ) και ο καπετάνιος το έκανε για το θυμάται: Σέξ Ζωή

  109. 103: ημ2α = 2ημασυνα

  110. ΣΠ said

    Έχουμε κάνει παρόμοια συζήτηση από αυτό το σχόλιο και μετά

    Από μικρός στα γράμματα (Γιώργος Κοτζιούλας)

  111. Του σχολείου που δεν ξεγράφουν από το ROM:

    Μεγάλη κοιλία
    Κεκρύφαλος
    Εχίνος
    Ήνυστρον
    (Διαμερίσματα του στομάχου των μηρυκαστικών)

  112. Costas Papathanasiou said

    Καλησπέρα.
    “Κάθε φορά που θεώρησε αναγκαίο ο άνθρωπος να δημιουργήσει μια μνήμη για τον εαυτό του, δεν μπόρεσε να το κάνει δίχως αίμα, μαρτύρια και θυσίες·[…] όλα αυτά προέρχονται από εκείνο το ένστικτο που αναγνώρισε ότι ο πόνος είναι το ισχυρότερο βοηθητικό μέσο για τη μνημοτεχνική” έγραψε ο.Νίτσε (βλ.“Γενεαλογία της Ηθικής” σ.68, μτφρ, Ζήσης Σαρίχας, εκδ. Νησίδες).
    “Δίχως του πόνου μαθησιά, γνώση δεν αποχτιέται”, λέει κι ο λαός από παλιά:
    “Ζῆνα δέ τις προφρόνως/ ἐπινίκια κλάζων/τεύξεται φρενῶν τὸ πᾶν,/ τὸν φρονεῖν βροτοὺς ὁδώ-/ σαντα, τὸν πάθει μάθος/θέντα κυρίως ἔχειν./στάζει δ᾽ ἀνθ᾽ ὕπνου πρὸ καρδίας/μνησιπήμων πόνος καὶ παρ᾽ ἄ-/κοντας ἦλθε σωφρονεῖν.” (Αισχύλου “Αγαμέμνων”, Χορός, στ.73-181)
    [“μα όποιος απ᾽ όλη την καρδιά/του Δία τα επινίκια ψάλλει,/της γνώσης τον καρπό τρυγά./ Αυτός στον άνθρωπο άνοιξε το δρόμο/της φρόνησης κι έβαλε νόμο: πάθος μάθος·/αυτός, ως και στον ύπνο, στην καρδιά μας/στάζει τον πόνο, που θυμίζει/με τρόμο τα παθήματά μας/κι αθέλητα μας συνετίζει”, μτφρ.Ι.Ν.Γρυπάρης].
    Πρέπει όμως, πρώτα, ένας ήρως στα σκοτεινά να προχωρήσει, “Κι α σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές/ είναι γιατί τ’ ακούς γλυκότερα, κι η φρίκη/δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωντανή /γιατί είναι αμίλητη και προχωράει/στάζει τη μέρα, στάζει στον ύπνο/μνησιπήμων πόνος.”, λαλεί αισχυλικώς και ο Σεφέρης στον “Τελευταίο Σταθμό”.
    Φαλτσάρει, παρακούοντας τα λόγια αυτά, του Καζαντζάκη ο Κύρης
    “Ξέμπλεξε το χέρι μου από τη χούφτα του και με παράδωσε στο δάσκαλο.
    – Το κρέας δικό σου, του ‘πε, τα κόκαλα δικά μου, μην τον λυπάσαι, δέρνε τον, κάμε τον άνθρωπο.
    – Έγνοια σου, καπετάν Μιχάλη, έχω εδώ το εργαλείο που κάνει τους ανθρώπους, είπε ο δάσκαλος κι έδειξε τη βίτσα.”
    Και κάπως έτσι, αντί για ήρωες, αυτοί που μέχρι τώρα περισσεύουν φαίνεται νά ’ναι μόνον όσοι ξέρουνε καλά, να χτίζουνε σταθμούς της φρίκης ώς το μή παρέκει…: “But my torturers were not interested in degrees of pain. […] They came to my cell to show me the meaning of humanity, and in the space of an hour they showed me a great deal” (J.M. Coetzee, Waiting for the Barbarians ,1980)
    …σε ενός εφιάλτη αλέα (:Nightmare Alley, 2021) για τα Τάρταρα οδεύοντας, αφού σε μάς οι Τάρταροι δεν έρχονται (βλ. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Tartar_Steppe , https://en.wikipedia.org/wiki/Waiting_for_the_Barbarians και, https://www.academia.edu/25674579/A_Culture_of_Language_a_Language_of_Culture_Nietzsches_Mnemonics_in_J_M_Coetzees_Waiting_for_the_Barbarians ).
    Ψάχνω λοιπόν να θυμηθώ, χωρίς να βρίσκω, κάποιο “στιχάκι μνημοτεχνικό” που νά ’χα μάθει στο σχολειό , να μην ξεχνάω να κοιτώ, χωρίς να σκιάζομαι, στους άφεγγους παράδρομους— μού ’ρχονται σκόρπια όλα αυτά που με το ζόρι δένουν, λέω να κάμω ένα ”στίχο” ταιριαστό τους, να σμίξω ένα αρχαίο “Νῆ” (που ξέρει πού τα “νή” και πώς τα “νη-”) με ένα “Και”(τσιτακιστό της Κρήτης), μετά να κάνω κομπολόι ό,τι αγαπώ, τις χάντρες του να αφήνω να γυαλίζουν όπου “μάτι” , εντέλει απλώς ξυπνάω με βαριά καρδιά, γελώντας με το πόσο φαντασμένος και επιλήσμων είμαι.

  113. sarant said

    112 Α γεια σου!

  114. Corto said

    Για λόγους πληρότητας, ας προστεθεί και το εύκολο (δεν πολυχρειάζεται μνημονοτεχνικό τρικ) πλην κλασικό αρκτικόλεξο των ενδιαμέσων γραμμάτων που δηλώνουν τον αριθμό δεσμών ατόμου άνθρακα:

    αιθΑνιΟ, αιθΕνιο, αιθΙνιο (απλός, διπλός, τριπλός δεσμός αντιστοίχως)

    Δηλαδή ΑΕΙ = ο στόχος των υποψηφίων των Πανελληνίων Εξετάσεων

  115. Λεύκιππος said

    98 Με τους μήνες στον καρπό γίνεται μπέρδεμα σε Ιούλιο Αυγουστο, τους δύο συνεχόμενους μήνες 31 ημερών.

  116. Κουτρούφι said

    #26.Για το FBI, υπάρχει και μια ελληνική παραλλαγή, αλλά με φορά, μέσος-δείκτης- αντίχειρας. «Ρεύμα, Πεδίο, Δύναμη»=> «Ρε. Πε. Δυ.»=> «Ρε παιδί».
    Πριν 40 χρόνια, στο Α’ Λύκειο Πειραιά, στου Βρυώνη.

    #115. Δεν γίνεται μπέρδεμα γιατί μετά τον Ιούλιο, αλλάζεις χέρι και ξεκινάς από κορυφή πάλι.

  117. ΣΠ said

    115
    Όχι, επειδή με τον Ιούλιο τελειώνουν τα εξογκώματα και ο Αύγουστος πάει στην αρχή, δηλαδή πάλι σε εξόγκωμα.

  118. Michail said

    Για τους μήνες θυμάμαι το ποιηματάκι: Thirty days has September,
    April, June, and dull November,
    All the rest have thirty-one,
    Except February, twenty-eight days clear,
    And twenty-nine in each leap year. Επίσης τη φράση: The quick brown fox jumps over the lazy dog που περιέχει όλα τα γράμματα του αγγλικού αλφάβητου και χρησιμοποιούνταν-νται για να τεστάρουν γραφομηχανές και πληκτρολόγια Η/Υ.

  119. ΣΠ said

    118
    Για το τελευταίο υπάρχει άρθρο.

    Δεν βυθίζω φριχτά γκλομπ ψύξης! (Τα πάντα γύρω από τα παντογράμματα)

  120. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Για τους μήνες (εκτός από το κότσι-βαθούλωμα) ,έμαθα από τον πατέρα μου το :
    «Μαρία Ιουλμά, δεκαοχτώ αυγά»

  121. ΣΠ said

    120
    Στο 94.

  122. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    121, Οπα! συγγνώμη, δεν το είδα, παρά τα κεφαλαία (ή μήπως γι αυτό 🙂 ), όμως τώρα χάρηκα, συγκινήθηκα, που και οι δυο το μάθαμε από τους πατεράδες μας και νομίζω δεν το είχα ξανατύχει ως τώρα να το ξέρει κι άλλος.

  123. ΣΠ said

    122
    Το βρήκα και στο γκουγκλ.

  124. Με μνημονικούς ή όχι κανόνες, πάντως, οι μισοί και παραπάνω πιτσιρικάδες στις μέρες μας, 16-18άρηδες, δεν ξέρουν ποιοι μήνες έχουν 30 και 31 μέρες, και επιπλέον, δεν τους ενδιαφέρει να μάθουν.

  125. Νίκος Καραγιαννακίδης said

    ΕρμΑφροδιτηΓηΑρΖεΚρΟυΠοΠλου: Οι 9 πλανήτες. Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης, Ζευς, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδών, Πλούτων.

  126. Theo said

    @125:
    ΕΑΓΑΖΚΟΠΠ το θυμάμαι εγώ.

  127. sarant said

    124 Σοβαρά;!

    125-6 Ε λοιπόν αυτούς τους είχα μάθει απέξω χωρίς βοήθημα.

  128. Νέο Kid said

    Οι πλανήτες είναι οχτώ . Get over it!… 😊

  129. Theo said

    @128:
    Όταν τους μαθαίναμε, γύρω στο 1970, ήταν εννιά 😦

  130. Αγγελος said

    Theo, φυσικά εννιά ήταν. Τα τελευταία 50 χρόνια όμως ανακαλύφθηκαν (και ανακαλύπτονται ακόμη) πολλά ουράνια σώματα που γυρίζουν κι αυτά γύρω από τον Ήλιο σε αποστάσεις παραπλήσιες με του Πλούτωνα, και οι αστρονόμοι αποφάσισαν το 2006 να τα χαρακτηρίσουν όλα αυτά (και τον Πλούτωνα μαζί) «νανοπλανήτες» και όχι πλήρεις και ισότιμους «πλανήτες». Και μην ξεχνάμε πως υπάρχουν, πολύ πιο κοντά μας, και οι χιλιάδες «αστεροειδείς» ή «πλανητοειδείς»!

  131. ΣΠ said

    130
    Μάλιστα μεταξύ αυτών των νανοπλανητών υπάρχει η Έρις με μάζα μεγαλύτερη από την μάζα του Πλούτωνα.

  132. # 124

    Μου θυμίζουν τον εαυτό μου στην ηλικία τους όπου ποτέ δεν έμαθα χρονολογίες στην ιστορία ή κανόνες στην τριγωνομετρία (και γεωμετρία) κάνοντας την απλή σκέψη «τι νόημα έχει, αφού ανοίγω ένα βιβλίο ή ένα λεξικό και τις βρίακω στην ιστορία, ή έχοντας μάθει ένα βασικό (π.χ ημ(α+β) = ημασυνβ+ημβσυνα με την απόδειξη) και τις βασικές σχέσεις συνα = ημ(90-α), εφα = ημα/συνα, σφα = 1/εφα, μπορούσα σε δυο λεπτά να βρω οποιονδήποτε άλλο είτε τύπου 2α,3α κ.λ.π, είτε α+β+γ, είτε με εφα και σφα.
    Δηλαδή , ασυνείδητα τότε, ασχολιόμουνα με την χωρητικότητα της μνήμης και έκανα οικονομία χώρου για άλλες γνώσεις που δεν τις έβρισκα γραμμένες πουθενά.
    Πραγματικά δεν βλέπω τον λόγο γιατί ένα παιδί να μάθει να βγάζει τετραγωνική ρίζα ενός αριθμού (εγώ ξέρω-αρκετοί συνάδελφοι, διαφορετικής ιδεολογίας, ΔΕΝ ξέρουν- αλλά την διδάσκουν με τυφλοσούρτη) αφού την βρίσκει αμέσως στο κομπιουτεράκι, πόσο μάλλον τους μήνες που έχουνε 31 μέρες ή πως μετατρέπουμε Κέλσιο σε Φαρενάιτ και τούμπαλιν. Αν κάτι από αυτά γίνει αντικείμενο της δουλειάς του αργότερα έχει καιρό να τριφτεί και να τα μάθει τότε, αλλά μόνο χρόνο και να μην διακόπτει την σχέση του θα κερδίζει, τίποτε το ουσιαστικό όπως μια γνώση που δεν την βρίσκει «αποθηκευμένη» όπως λένε σήμερα.
    Ετσι με διασκεδάζει όταν κάποιος όπως ο πολυώνυμος από σκέτη διαστροφή ή ο Γουτους από επαγγελματική διαστροφή, μου διορθώνει την ημερομηνία θανάτου του Μεγαλέξανδρου ενώ αν τον ρωτήσω πότε πέθανε η γοργόνα αδερφή του, θα ψάχνει στα κιτάπια του ώρες ολόκληρες και δεν θα την βρίσκει, αυτά μόνο οι μυστικιστές τα ξέρουν, WISSEN IST MACHT !! (φατσούλες γελαστές)

  133. Τζαναρτι said

    Εμείς με τις αριστερές καταβολές λέμε,
    Κάνε Βαρύ Κουράγιο
    Ναύτη Μάγκα.
    Αλλά Μην Ζητάς Χρήματα.
    Φαίνεται Κόκκινο Νησί!
    (μετά Η και ακολουθούν τα πολύτιμα μέταλλα)

  134. sarant said

    133 Kαλό αυτό με τις καταβολές

  135. 127β,

    Κι εγώ, μού είχε έρθει πιο εύκολο!
    Όπως τα (οΘντκ) 7 χρώματα της Ίριδας:
    Ερυθρόν, πορτοκαλόχρουν, κίτρινο, πράσινο, κυανούν, βαθύ κυανούν, και ιώδες

  136. 128,
    Οποία πλάνη!

  137. aaa said

    (Η) (Bi)Βίκη (Cu)Κουλιανού (Hg)ηγουμενο (Ag)αγαπα το μαθαμε εμεις

Σχολιάστε