Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο γρουσούζης (ένα χρονογράφημα του Βριάρεω)

Posted by sarant στο 25 Ιουλίου, 2023


Εδώ και κάμποσο καιρό έχω αρχίσει να δημοσιεύω χρονογραφήματα του παππού μου, που δημοσιεύτηκαν το 1928-29 στην εφημερίδα Δημοκράτης της Μυτιλήνης, με το ψευδώνυμο Βριάρεως. Το προηγούμενο άρθρο της σειράς αυτής είναι εδώ

Ο Βριάρεως ήταν ένας από τους τρεις Εκατόγχειρες της Τιτανομαχίας. Το όνομα του Βριάρεω συνδέεται με το επίθ. βριαρός = ισχυρός, ενώ στην Ιλιάδα μαθαίνουμε οτι οι θεοί τον έλεγαν έτσι αλλά στους ανθρώπους ήταν γνωστός ως Αιγαίων. Στην αγγλική Βικιπαίδεια βρίσκω μια γελοιογραφία που παρουσιάζει το εργατικό κίνημα ως Εκατόγχειρα Βριάρεω, οπότε ίσως δεν είναι τυχαία η επιλογή του ψευδωνύμου από τον παππού μου. 

Τα περισσότερα από τα χρονογραφήματα αυτά τα εντόπισε και τα κατέγραψε ο φίλος ερευνητής Αριστείδης Καλάργαλης στο αρχείο του Δημοκράτη -συνολικά κατέγραψε, με επιτόπια αποδελτίωση στα γραφεία της εφημερίδας, σχεδόν 40 χρονογραφήματα για την περίοδο από Αύγουστο 1928 έως Μάιο 1929 και μου έστειλε τις φωτογραφίες, ενώ κάποια άλλα περιέχονται σε ένα τετράδιο που είχε ο παππούς μου, με κολλημένα αποκόμματα, που το είχε τιτλοφορήσει «Περισωθέντα νεανικά αμαρτήματα». 

Το σημερινό χρονογράφημα δημοσιεύτηκε στις 23 Μαρτίου 1929 με τον  υπέρτιτλο «Μυτιληναϊκοί περίπατοι». Είναι βέβαια πολύ μικρό, ούτε 400 λέξεις. Μερικές φορές βάζω και δεύτερο χρονογράφημα στο ίδιο άρθρο, σήμερα όμως επειδή τεχνικά μου είναι δύσκολο  κάτι τέτοιο προτίμησα  να βάλω,  μετά το άρθρο, κάποια λεξιλογικά για τον  γρουσούζη, όχι του χρονογραφήματος πια,  αλλά τη λέξη. 

Ο ΓΡΟΥΣΟΥΖΗΣ

O άνθρωπος αυτός δεν επείραξε ποτέ κανέναν. Ούτε φόνον έχει κάμει, ούτε δημοσιογράφος εχρημάτισε, ούτε καν αεριτζής εις το χρηματιστήριον. Απεναντίας μάλιστα είναι άκακος, τύπος καλού χριστιανού, προθύμου γείτονος, υποχρεωτικού συμπολίτου και ευγενούς ανθρώπου.

Είναι πρόθυμος να σας αποκαλέσει ευγενέστατον μολονότι είσθε Γάιδαρος, ενδοξότατον, αν και η φήμη σας οφείλεται στους θορυβώδεις καβγάδες με τη γυναίκα σας, λογιότατον, καίτοι είσθε ηγεμών της ανορθογραφίας και σοφότατον αν και δεν ξέρετε ούτε τα τρία κακά της μοίρας σας. Μεταχειρίζεται πάντοτε τον πληθυντικόν έστω και αν μιλά στο λούστρο που του γυαλίζει τα παπούτσια και είναι φιλομειδής ακόμη και στον υβριστήν τον.

Εν τούτοις ο γνήσιος αυτός κληρονόμος της βασιλείας των ουρανών είναι αποδιοπομπαίος Τράγος από κάθε ομήγυριν, κάθε γλεντάκι, κάθε σyγκέντρωσιν.

—  Ποιοι θα ’σαστε.

— Μα, εγώ, η γυναίκα μου, η Βασιλική, ο Γιώργης κι ο κυρ-Νικολός.

— O κυρ-Νικολός; Αυτός ο γείτονάς σου με τα γαλανά μάτια;

— Ναι.

—   Γεια σου.

—   Θα’ ρθεις;

—    Δεν τρελάθηκα να ’ρθω μ’ αυτόνε το γρουσούζη.

– Μα τι σου ’κανε ο άνθρωπος;

—    Εμένα; τίποτα. Απλούστατα εί­ναι γρουσούζης και δεν κάνω χωριό μαζί του.

Κι έτσι αποκλείεται ο καλός αυτός άν­θρωπος και εισχωρεί ο Γιώργης που εχρημάτισε καταχραστής, η Βασιλική που είναι παρδαλής ηθικής γύναιον, ή ο Πέ­τρος που είναι συκοφάντης. Δεν έχει να κάνει. Όλοι αυτοί είναι γλεντζέδες, χρυ­σές καρδιές, παιδιά μάλαμα.

Μα κλέβουν, συκοφαντούν ή παραβαί­νουν και τας δέκα εντολάς ταυτοχρόνως. Δεν πειράζει. Αφού δεν είναι γρουσούζηδες καλώς να ορίσουν,

Συνήντησα προ ημερών ένα γνωστό μου γρουσούζη στο χορό. Καθόταν σε μια γωνιά ολομόναχος και γύρω στο τραπε­ζάκι του, παρ’ όλην την κοσμοπλήμμυραν, ήταν πεντέξι άδειες καρέκλες.

—    Περιμένεις κανένανε; τον ερώτησα.

— Όχι.

— Τότε να φέρω την παρέα μου.

— Μην κάνεις τον κόπο άδικα, δε θα κάτσουν.

—   Γιατί δε θα κάτσουν; μήπως φυσάει εδώ;

—    Άμπα. Δε θα κάτσουν επειδή ’μαι ’γώ εδώ. Δε βλέπεις το κενό; Αν ήτανε θα καθόντουοαν κι άλλοι·  με φοβάται βλέπεις ο κόσμος.

—   Γιατί; Δαγκώνεις ή μήπως έχεις βλογιά;

— Τίποτε απ’ αυτά.

—    Μήπως βρομούν τα πόδια σου με το συμπάθιο;

—  Όχι δά!

—   Γιατί λοιπόν προκαλείς τέτοιο κενό;

—  Απλούστατα. Είμαι «γρουσούζης». Δηλαδή, έτσι με λένε, και με φοβούνται.

Προσεπάθησα να πείσω την παρέα μου να πάμε να καθίσομε κοντά στο «γρουσούζη» αλλά δεν έκανα τίποτε. Επροτιμήθη μια θέσις στο υπερώον, που δε μας επέτρεπε ούτε να βλέπουμε ούτε να βλεπόμεθα —το κυριότερο ίσως- και που ήταν κρύα, σαν καλαμπούρι άνοστο, αλλά απεφύγαμεν την ολεθρίαν γειτνίασιν του «γρουσούζη».

ΒΡΙΑΡΕΩΣ

Ο γρουσούζης του χρονογραφήματος βεβαίως έφερνε κακοτυχία, δηλαδή έτσι  πίστευε  ο κόσμος. Η λέξη είναι δάνειο από το τουρκικό uğursuz, όπου αναγνωρίζουμε ίσως το uğur, από το οποίο πήραμε  το δικό μας γούρι, και το στερητικό επίθημα suz (αλλού sιz, ανάλογα τη φωνηεντική αρμονία),  που το έχουμε και σε κάποιες άλλες δάνειες λέξεις (αρσίζης, τα εντεψίζικα του Σεφέρη) από τις οποίες όμως όλες τείνουν να ξεχαστούν εκτός από τον γρουσούζη ή γουρσούζη, τύπος που είναι πιο κοντά στο τουρκικό και που πρέπει να ήταν  ο αρχικός -και με αντιμετάθεση προέκυψε ο γρουσούζης.

Βέβαια, στα ελληνικά η λέξη πήρε και μιαν άλλη σημασία, αφού γρουσούζης είναι επίσης  ο δύστροπος, ο γκρινιάρης -«Τι έχει και φωνάζει πάλι ο γρουσούζης!». Ο Μάρκος Βαμβακάρης μάλλον με αυτή τη σημασία τραγούδησε τον Γρουσούζη του, που είναι μπέκρος και γκρινιάρης και που όλη νύχτα κάθεται και μπεκροπίνει και αφήνει νηστική την οικογένειά του. Να σημειωθεί ότι τα λόγια υποτίθεται πως τα λέει γυναίκα, η γυναίκα του γρουσούζη.

Ο γρουσούζης (υποτίθεται ότι) φέρνει κακοτυχία, φέρνει γρουσουζιά. Βέβαια σε μια πολιτισμένη κοινωνία τέτοιες προλήψεις  δεν υπάρχουν. Όπως είχε πει παλιά ο φίλος μας ο Ακίνδυνος, «η δεισιδαιμονία είναι ένδειξη καθυστέρησης και εκτός αυτού φέρνει και γρουσουζιά»!

104 Σχόλια to “Ο γρουσούζης (ένα χρονογράφημα του Βριάρεω)”

  1. Αγγελος said

    Καλημέρα. Ωραίο και τούτο — να μας έλεγε μόνο γιατί του βγήκε του γρουσούζη το όνομα!

  2. Παναγιώτης Κ. said

    Αρσούζα, αρσούζης.
    Ήταν μερικές από τις λέξεις που άκουσα όταν βρέθηκα στη Θεσσαλονίκη πριν σαρανταδύο χρόνια τις οποίες δεν γνώριζα. Δεν ρώτησα να μάθω τι ακριβώς σημαίνουν.Κατάλαβα τη σημασία τους γνωρίζοντας το πρόσωπο στο οποίο αναφέρονταν και σε κάποιες συμπεριφορές του.
    Αντιστοίχησα λοιπόν στη λέξη αρσούζης τον κακότροπο ή το δύστροπο. Έναν τέτοιον άνθρωπο δεν τον θέλουμε για παρέα.

    Η λέξη πια χρησιμοποιείται πολύ λίγο. Την σάρωσε η διάσημη λέξη με τα τρία άλφα που αρχίζει από «μ». 🙂

  3. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    1. τα γαλανά μάτια αρκούσαν

    Καλημέερα!

    Αχνούς βγάνουμε από το πρωί ακόμη

  4. atheofobos said

  5. Παναγιώτης Κ. said

    Ο γρουσούζης ταυτίζεται με τον γκαντέμη;

  6. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Γρουσούγης («βαθύ» το γ) ακούγεται σ΄εμάς και σημαίνει από λαίμαργος αλλά και κλεφταράκος και κακότυχος μέχρι βρωμιαρούλης (πχ απρόσεχτος που λερώνεται καθώς τρώει).
    Γρουσουζάκι συχνά για παιδάκι φαγανό, λιχούδικο, που αρπάζει και τρώει άτσαλα.
    Γρουσουζομαθημένο, αλλιώς.

    -«Είναι γρουσουζά», κακοτυχία αλλά και κακός τρόπος συμπεριφοράς.
    -Γρουσούζικο, κακότυχο.
    -Γρουσούζα γυναίκα, η κακονοικοκυρά.

  7. Γρουσούζης, ο ξεραίνων πλάτανον παραπλεύρως τω ποταμώ…

    όλοι οι ασχολούμενοι με το ψάρεμα έχουν τέτοιους φόβους για κάτι ή κάποιον που πιθανότατα δεν έχει γι αυτόν την ίδια κακή γνώμη, τάα γεννάει αυτά η θάλασσα.

    Πασίγνωστος γρουσούζης ο ακατανόμαστος,από κοντά και το σόι του για τον ταλαίπωρο τόπο μας

    Μπροστά σ’ αυτό ο γρουσούζης του καλού χρονογράφου φαντάζει αθώος !

  8. Παναγιώτης Κ. said

    Προληπτικοί είναι και οι χαρτοπαίχτες!
    «Κάνε μια βόλτα» είπε ο παίχτης στον διπλανό που παρακολουθούσε το παιχνίδι. Νόμιζε με αυτό τον τρόπο ότι ξόρκιζε την κακοτυχία (;) του.

  9. 4 https://mixdrop.co/f/l61ogmj1f1qg9x

    Περίεργο που ο παππούς χρησιμοποιεί το γρουσούζης, ίσως έτσι λεγόταν στην πόλη. Στο χωριό μου πάντως είμαστε ακόμα στο πρωτότυπο γουρσούγς (και παρατσούκλι «το γουρσούζικο»)

  10. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    7 Ναι!
    Οι κυνηγοί γυρίζαν πίσω αν διασταυρώνονταν με τη Κασάπαινα, μια εξαιρετική κατά τ΄άλλα γυναίκα, αυτό ήταν απ΄όλους κι απ΄τους κυνηγούς τους ίδους, αναγνωρισμένο, αλλά είχε, ακούσιά της, «κακό αμάτι»-δίχως να ΄ναι μπλαβομάτα η δόλια.
    Δεν τηνε λέγανε όμως γρουσούζα, σ΄αυτή την περίπτωση, κόλλησα, τί λέξη, πέρα από το «φταρμίζει» (ματιάζει), «ρίχνει κόρακα με τ΄αμάτι».

  11. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Στίς συντριπτικά περισσότερες περιπτώσεις καθημερινῆς χρήσης τό «γρουσούζης» πού ἄκουγα ἦταν μέ τήν σημασία τοῦ ἐπιφέροντος κακοτυχία, ὅπως στό διήγημα.
    Καλημέρα σας!

  12. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @8. Ἁπλῶς προληπτικοί, Παναγιώτη; Θεός φυλάξοι! 🙂 Ἔχω δεῖ ἀπίθανα πράγματα σέ χαρτοπαῖκτες, προκειμένου νά ἀποδιώξουν τήν (χαρτοπαικτική) κακοτυχία ἤ νά πάρουν τήν τύχη μέ τό μέρος τους. (Στόν Ψαθᾶ, στόν Τσιφόρο, στόν Σουρούνη καί σέ πολλούς ἄλλους, εἶναι τρισχαριτωμένα καταγεγραμμένες τέτοιες ἱστορίες..)

  13. Alexis said

    Καλημέρα.

    Πασίγνωστη και η προσφώνηση του Καραγκιόζη προς τον Χατζηαβάτη: «Βρε χουρσούζη…»

  14. atheofobos said

    Τουλάχιστον ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι στη Γη πιστεύουν στις κατάρες και στο «κακό μάτι», αποκαλύπτει διεθνής έρευνα. Αντίστοιχα εκατομμύρια πιστεύουν στα ζώδια, στις καφετζουδες και τις χαρτορίχτες καθώς και σε όλες αυτές τις «εναλλακτικές» θεραπείες που κυκλοφορούν.
    Αναπόφευκτα λοιπόν όλοι αυτοί είναι επόμενο να πιστεύουν ότι υπάρχουν και γρουσούζηδες άνθρωποι. Η πιο σύγχρονα χρησιμοποιούμενη λέξη για τον γρουσούζη είναι ο γκαντέμης.
    Αυτή την δοξασία λοιπόν καλλιέργησαν εντέχνως και οι πολιτικοί αντίπαλοι του πατρός Μητσοτάκη και έτσι όταν λέμε ο Γκαντέμης όλοι αυτόν φέρνουν στην σκέψη τους.
    Και καθώς βέβαια όταν πιστεύεις στην γκαντεμιά αυτή δεν μπορεί παρά να είναι κληρονομική δεν θα μπορούσε να μην την έχει κληρονομήσει και ο γιός του!

  15. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Καλά λες, θα μείνει μυστήριο η αιτία -αλλά τότε θα ήταν διήγημα, όχι χρονογράφημα

    4 Α μπράβο

    5 Νομίζω ναι, το ΛΚΝ για συνώνυμα έχει γρουσούζη και καντέμη

    9 Ισως επίσης ο παππούς, παλιοελλαδίτης ων, να μη χρησιμοποιούσε τον μυτιληνιό τύπο της λέξης.

  16. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα. Ωραίος και -δυστυχώς- επίκαιρος ο πάππος Νίκος.
    Υπέρ του οποίου συνηγορεί και το εξής εξάστιχο:
    «ΑΝΕΤΟΙ(Υ)ΜΟΤΗΣ»
    Βλέπεις της φωτιάς το χάρτη/ σε γαλάνομάτι- πάρτι
    και σε τρώει το «Γιατί;-
    ψήφισες, λαέ γκαντέμη,/ κατσικόποδο γκεσέμι,
    γουρλομάτη, για γουρλή; »

  17. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλημέρα.
    Μου αρέσει πολύ το ροΐδειο ύφος του Βριάρεω. Τυχαία η επιλογή του θέματος, Νικοκύρη, ή υπάρχει κάποιος υπαινιγμός για γνωστό πολιτικό διακρινόμενο για την επιμελημένη αξυρισιά του και τα χαριτωμένα αστειάκια του; 🙂

  18. 15 τέλος Σωστό κι αυτό!

  19. Georgios Bartzoudis said

    Η λέξη γρουσούζης χρησιμοποιείται και στα Μακεδονικά με την έννοια του κακότροπου. Προληπτική διάστασή έχει το «μάτιασμα» και το «κακό μάτι»: «Να φ’λάς του πιδί απ’ την Ντίντσινα. Έχει κακό μάτ(ι) κι μπουρεί του πιδί να απουμείν(ει) στουν τόπου»!
    Κατά τα λοιπά, ο Βριάρεως, όπως πάντα σαφής και περιεκτικός!

  20. Alexis said

    #5: Εν μέρει. Ο γκαντέμης έχει διπλή σημασία, αυτός που φέρνει κακοτυχία στους άλλους (γρουσούζης) και αυτός που είναι άτυχος ο ίδιος.

  21. Κουνελόγατος said

    Νομίζω πως η γιαγιά μου προσφύγισσα και η μητέρα μου (όταν ήταν πιο νέα), χρησιμοποιούσαν τον όρο γουρσούζης (και όχι γρουσούζης). Εννοείται με την έννοια του κακότροπου, του γκρινιάρη, του ιδιότροπου, του μονόχνοτου και δεν ξέρω τι άλλο σχετικό.

  22. Χαρούλα said

    Γνωστός και με τις δυό έννοιες. Αν και τελευταία κυριαρχεί η χρήση ως γκαντέμης. Ο άλλος είναι ξινός, παράξενος.

    Ο γρουσούζης άνθρωπος είναι παντού γρουσούζης
    Ο Γρουσούζης μουσαφίρης στο τραπέζι σου σε βρίσκει
    Γρουσούζης καλοθελητής ότι να πει δεν πιάνει

    🍀🧿🤞🏻🧄 Καλημέρα!

  23. Χαρούλα said

    https://fb.watch/l-m4ocfrOa/

  24. Μαρία said

    2
    Παναγιώτη, μήπως άκουγες αρσίζης = ξεδιάντροπος;
    Τον γουρσούζη κι οι δικοί μας οι παλιοί τον λέγανε χωρίς γ, ουρσούιζς και για παιδιά του ουρσούσκου.

  25. Από Μικρασιάτη πρόσφυγα το έχω ακούσει και γουρσούζλαμά (με δύο τόνους). Υποθέτω ότι η κατάληξη -λαμα είναι επιτατική.

  26. 24β το οποίο είναι και κοντύτερα στην τουρκική προφορά

  27. leonicos said

    Λυπάμαι που δεν μπόρεσα τόσες μέρες να μπω

    Λυπάμαι ακόμα περισσότερο που έχασα την ευκαιρία να σχολιάσω στα πολύ όμορφα κομματακια του Τζι.

    Νομιζω ότι μερικά θα μπορούσαν να είναι και στα ποιήματά του.

    Δεν θα πω είναι υπέροχα. Αλλά είναι καταπληκτικά.

    Ο Τζι έχει μια ματιά πολύ ιδιαίτερη, πολύ ευαίσθητη κι ένα λόγο που κάνει και το κοινότοπο ενδιαφέρον.

    Έχω συγκινηθεί κι εγώ κι έχω γράψει για ένα λουλούδι που βγήκε σ’ ένα περιβάλλον με σκουριασμένα σίδερα και σκουπίδια, το οποία δεν θα έπρεπε να είνα εκεί. Ήταν μια συγκλονιστική αντίθεση.

    Επίσης το παιχνίδι με το σκουπιδάκι που δεν στέκεται να το πιάσεις, όχι κατ’ ανάγκη με σκούπα και φαράσι, είναι βίωμα κοινό. Αλλά το ωραιότερο ήταν που του μίλησε ‘εσύ θα με παίξεις;’ αντί να μονολογήσει ‘δε θα με παίξει αυτό’

    Καλά ο Τζι είναι ωραίος τύπος, και καλό ςμάγειρας

  28. sarant said

    27 Nάσαι καλά Λέων!

    17 Ομολογώ ότι η επιλογή του χρονογραφήματος μπορεί να επηρεάστηκε από αυτό που λες, Γιάννη!

  29. sarant said

    Στη μαρμάγκα υπάρχει (και εκεί θα μείνει) το εξής σχόλιο από κάποιαν Λίλυ, που νομίζω πως είναι μια από τις πολλές (περσόνες του πολυώνυμου):

    Στο πολύ σημαντικό βιβλίο σας «Το ζορμπαλίκι των ραγιάδων» δεν αποθησαυρίζετε ούτε μία φορά τη λέξη «γρουσούζης». Αυτό ενισχύει την υποψία μου ότι ο «γρουσούζης» μπήκε στο λεξιλόγιο των νεοελλήνων πολύ μετά το 1840 και οι Αγωνιστές του 1821 δεν την ξέρανε την λέξη. Κάνω λάθος;

  30. ΓΤ said

    Το παλίλλογο υμνολάλι
    μας έχει πρήξει το κεφάλι

  31. 25 Ναι, και σε μας λέγεται, ως επιτατικό. Αλλά με έναν μόνο τόνο στη λήγουσα.

  32. Ο και «χρουσούης», γενική «τ χρουσούζ».

  33. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    6.
    ο απρόσεχτος που λερώνεται καθώς τρώει., και γενικότερα ο ακάθαρτος, ο απεριποίητος.
    Αυτή τη σημασία πρωτογνώρισα, αργότερα έμαθα τις άλλες (τις θεωρούσα σαν μεταφορικές…).

    Μάλιστα, η προφορά που θυμάμαι είναι «ογρουσούζης», μ’ αυτό το προθετικό ο-, που όμως βλέπω τώρα είναι πλησιέστερο -και αυτό- στην τούρκικη προέλευση. (#24β και #26)
    Και το ρήμα «ογρουσουζεύω» κ.λπ.
    Ο Βασ. Ορφανός (σ. 111) έχει μια καλή και εκτενή σχετική ανάλυση.

    25.
    Μπράβο! Μού θύμισες τον «(ο)γρουσουζουλαμέ», σε μας.

  34. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    29.
    Η κ.Λίλυ πρέπει να ψάχνει προσεκτικότερα. 🙂
    Η λ. «γουρσούζης» στον Γαζή (1816- στο λήμμα ‘σκαιός’), αλλά και «ογουρσούζης» στον Σκ. Βυζάντιο (1835-στο λήμμα ‘κακόμοιρος’).
    Μάλλον θα υπάρχουν και παλιότερες αναφορές.

  35. BLOG_OTI_NANAI said

    Τουλάχιστον στα 1835 υπάρχει:

  36. BLOG_OTI_NANAI said

    Και ο Άνθιμος Γαζής νομίζω το έχει.

  37. BLOG_OTI_NANAI said

    36:

  38. BLOG_OTI_NANAI said

    37: Έκδοση 1816, Βενετία.

  39. ΓΤ said

    Έπεσε Canadaiŕ. Γέλα τώρα, παλιοαξύριστε…

  40. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    17β
    22.7 να αποκτήσουμε το συντομότερο δυνατόν καινούργια Canadair,
    https://www.avgi.gr/politiki/455740_meta-ta-hiliades-kamena-stremmata-yposhetai-nea-canadair

    25.7 Έπεσε καναντέρ που επιχειρούσε στη φωτιά στην Κάρυστο
    https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/398676_epese-kananter-poy-epiheiroyse-sti-fotia-stin-karysto

  41. ΓΤ said

    Καύσωνας τρελός. Μα οι πουτάνες στην Πλατεία Λαυρίου στη θέση τους!

    Τσολιάδες στο Σύνταγμα
    Πουτάνες στη Λαυρίου
    Στην υπηρεσία της πατρίδος!

  42. evamaten said

    39
    Αμφιβάλλεις, καλέ μου Γουτού; Και πριν και τώρα και πάντα! Σιγά μην κωλώσει…

  43. Παναγιώτης K. said

    Όλοι οι αντιΝΔ λόγοι δεν είναι ίδιοι.
    Δώσε μου ΓΤ αντιΝΔ λόγο και τίποτα καλύτερο!:)

  44. Παναγιώτης Κ. said

    27. Περιμένω νεότερο…ενημερωτικό δελτίο.
    Καθώς η ανάγνωση του βιβλίου προχωρεί εξακολουθεί η Φωτεινή να θεωρώ ότι ο Τζη είναι κακή επιρροή; 🙂

  45. William T. Riker said

    Βλέπω στο TLG ότι η λέξη γουρσούζης απαντά μία φορά σε κείμενο του πατριάρχη Καλλινίκου Γ΄ (1713-1792), αλλά δεν έχω πρόσβαση στην έκδοση του Τσελίκα για να δω περισσότερα:
    https://www.miet.gr/book-list/book-Ta-kata-kai-meta-thn-ejorian-episymbanta-kai-Emmetroi-epistolai

  46. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    33 Μπορεί μάλιστα αυτός να ήταν ο αρχικός-αρχικός τύπος, ογρουσούζης, και το ο να θεωρήθηκε άρθρο (έχουμε γράψει σχετικά πχ. τορίκι -> το ρίκι)

    34 – 35- 37 Α μπράβο!

  47. sarant said

    45 Καλά λες
    Οἱ μὲν εἶναι ἐργατικοί, οἱ δὲ ἐξεναντίας
    τεμπέληδες, γουρσούζηδες ὅλοι ἐπ’ ἀληθείας

  48. Παναγιώτης Κ. said

    44. να θεωρεί

  49. Παναγιώτης Κ. said

    Προσωπικώς, θεωρώ το παρόν
    χρονογράφημα του Βριάρεω από τα πιο καλά από όσα μέχρι τώρα έχω διαβάσει.

  50. Γιάννης Κουβάτσος said

    49: Συμφωνώ. Πολύ ωραίο χιούμορ. Οι παλαιοί χρονογράφοι-ευθυμογράφοι, από τον Ροΐδη, τον Κονδυλάκη και τον Μωραϊτίδη μέχρι τον Παλαιολόγο, τον Ψαθά και τον Τσιφόρο, πρόσφεραν καθημερινά ωραία ελληνικά και κομψό ύφος, αληθινοί δάσκαλοι γλώσσας και λόγου. Τώρα τι από αυτά βρίσκει ο αναγνώστης στις εφημερίδες, έντυπες και ηλεκτρονικές;

  51. Μαρία said

    Νικοκύρη, σου στέλνω σε πεντέφι, που δεν μπορώ να ανεβάσω, απάντηση σε Άδωνη-Πλεύρη σε αναφορά τους για τις ενστάσεις χριστιανικών οργανώσεων για τον ΑΜΚΑ. Ο Βορίδης είχε προηγηθεί.

  52. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    O κυρ-Νικολός; Αυτός ο γείτονάς σου με τα γαλανά μάτια;
    — Ναι.
    — Γεια σου.
    — Θα’ ρθεις;
    — Δεν τρελάθηκα να ’ρθω μ’ αυτόνε το γρουσούζη.

    Έχουν κακό μάτι συνήθως οι μεγαλομάτηδες, οι γαλανομάτηδες, όσοι έχουν
    κόκκινα γένια, αλλά και αυτοί που έχουν φθόνο και ζήλεια κλπ.
    σελ.98

    Click to access 2-%CE%95%CE%B8%CE%B9%CE%BC%CE%B1-%CE%96%CF%89%CE%AE-%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AE.pdf

    Υπήρχε η διάδοση γενικά, πως κυρίως ματιάζουν γαλανομάτηδες, σαββατογεννημένοι και σμιχτοφρύδηδες.
    σλ94
    https://estia.hua.gr/file/lib/default/data/4317/theFile

    Πίστευαν ότι οι σαββατογεννημένοι, οι διπλοβυζαγμένη
    και οι γαλανομάτηδες μπορούσαν να ματιάσουν
    σελ.72
    https://hellanicus.lib.aegean.gr/bitstream/handle/11610/24877/%CE%95%CE%9A%CE%98%CE%95%CE%A3%CE%99%CE%91%CE%9A%CE%9F%CE%A3%20%CE%A3%CE%A7%CE%95%CE%94%CE%99%CE%91%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3%20%CE%9B%CE%91%CE%9F%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%A6%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%A5%20%CE%9C%CE%9F%CE%A5%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%9F%CE%A5%20%CE%9D.%CE%A3%CE%9A%CE%9F%CE%A0%CE%9F.pdf?sequence=1&isAllowed=n

    σσ Ο παππούς χρησιμοποιεί το δικό του όνομα για τον αποδιοπομπαίο (καλού κακού) 🙂

  53. Γιάννης Κουβάτσος said

    «ή προσβάλουν, καθ’ οιονδήποτε τρόπο, την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη»
    Δηλαδή, πώς θα μπορούσαν να προσβάλουν (sic) την Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη οι νέες ταυτότητες, τα έντυπα των φορολογικών δηλώσεων, οι άδειες οδήγησης και ξέρω γω τι άλλο μπορεί να σκεφτούν οι ιερές κεφαλές; Και σε ποια άλλη χώρα της δυτικής Ευρώπης, όπου θέλουμε διακαώς να ανήκουμε, θα έβγαζε τέτοια ανακοίνωση υπουργός και θα καμάρωνε κιόλας, σαν μαθητούδι που κατάφερε να περάσει επιτυχώς δύσκολες εξετάσεις;

  54. ΓΤ said

    @43 Παναγιώτης Κ

    Όπως το γράφει η Ευάρα:
    του αξυρίστου αιάντειος γέλως
    είν’ σιγουράκι ότι θα σκάσει
    μα αντί για το πολιτικό του τέλος
    ήρθενε μάλλον των πιλότων
    με τη γαλάζια αλητεία
    η ζήση είν’ άγρια θητεία

  55. Reblogged στις anastasiakalantzi59.

  56. sarant said

    52 Xμ, έτσι εξηγείται

  57. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    γρουσούζης, -α, -ικο
    που, σύμφωνα με τη λαϊκή δοξασία, φέρνει γρουσουζιά και κακή τύχη
    κακότροπος, δύστροπος

    άλλες μορφές:
    γουρσούζης

    Συνώνυμα:
    γκαντέμης
    γκινιαδόρος
    γκινιόζος
    γρουσούζικος
    δίσεχτος
    κακοπίχερος
    κακοπόδαρος
    κακόπραγος
    κακορίζικος
    κακοσήμαδος
    κακοσούρης
    κατσικοπόδης
    καψοκαλύβας
    https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%B3%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%BF%CF%8D%CE%B6%CE%B7%CF%82

  58. sarant said

    51 Oύτε εγώ μπορώ να το ανεβάσω στο Τουίτερ

    Click to access amka.pdf

  59. sarant said

    58 Ψέματα, μπόρεσα

  60. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    41, μετά (και) το 58,
    μπορείς να το πεις κι ανάποδα.

    Συντάγματος – Λαυρίου
    δουλειά πεζοδρομίου

  61. Μαρία said

    Για τους παπάδες πώς είχε βγεί οτι φέρνουν γουρσουζιά; Λόγω του μαύρου όπως η γάτα;

  62. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Και τα «Γρουσουζάδικα» στο Ηράκλειο.

    Ένας δρομίσκος (οδός Φωτ. Θεοδοσάκη) που γνώρισε δόξες, κυρίως μετά το 1950 μέχρι το 1990 (περίπου). Σε κεντρικό σημείο της πόλης, ήταν γεμάτος με μαγέρικα και ταβέρνες, έσφυζε από ζωή, αφού είχε πελάτες πολλούς εργάτες πριν πάνε στη δουλειά τους και επισκέπτες από τα χωριά. Άνοιγαν ξημερώματα, σερβίροντας πατσά και μακαρόνια με κιμά, κυρίως. Το βράδυ άναβαν οι «φουφούδες» για παϊδάκια και άλλα μεζεκλίκια της ώρας, μέχρι αργά τη νύχτα.
    Η –κάθε άλλο παρά κολακευτική- (παρ)ονομασία, τούς «κόλλησε» στα πρώτα χρόνια λειτουργίας των μαγαζιών αυτών, αφού ο χωμάτινος δρόμος, οι λογιών-λογιών μυρωδιές, τροφές και λάδια στα πατώματα, με τους σκύλους και τις γάτες να κυκλοφορούν ανενόχλητοι, οι καπνοί από τις ψησταριές κ.λπ. δημιουργούσαν αίσθηση ρυπαρότητας (=γρουσουζιάς).
    Πάντως, εκεί έχουμε φάει τον νοστιμότερο πατσά (του Ηρακλείου) και τα νοστιμότερα παϊδάκια (της Ελλάδας 🙂 ), τουλάχιστον μετά το 1970…
    Σήμερα έχουν μείνει 2-3 ταβέρνες – με τουριστικό, βασικά, χαρακτήρα…

  63. xar said

    @50
    Το μόνο κάπως χαριτωμένο που θυμάμαι να έχω διαβάσει τα τελευταία χρόνια είναι αυτό:

    https://www.athensvoice.gr/epikairotita/politiki-oikonomia/646492/o-kyriakos-polema-ton-kovinto/

    και η συνέχειά του:
    https://www.athensvoice.gr/epikairotita/politiki-oikonomia/681799/o-kyriakos-xanapolema-ton-kovinto/

  64. xar said

    @57
    και γκαντεμόσαυρος

  65. sxoliastis2020 said

    O άνθρωπος αυτός δεν επείραξε ποτέ κανέναν. Ούτε φόνον έχει κάμει, ούτε δημοσιογράφος εχρημάτισε, ούτε καν αεριτζής εις το χρηματιστήριον. Απεναντίας…

    Σωστός ο Βριάρεως!

  66. Και η παλιά ελληνική ταινία του 1963 «Τρίτη και 13», όπου ο φοβούμενος τη γρουσουζιά Σταυρίδης βρίσκει στον γουρλή Γκιωνάκη την τύχη του.
    https://el.m.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CF%81%CE%AF%CF%84%CE%B7_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_13_(%CF%84%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CE%B1)

  67. Λάμπας said

    O άνθρωπος αυτός δεν επείραξε ποτέ κανέναν…ούτε δημοσιογράφος εχρημάτισε

    Μου θύμισε την ταινία του Γούντι Άλεν «Διαλύοντας το Χάρι»: το ασανσέρ που κατεβαίνει στην κόλαση δεν κάνει στάση στον όροφο που φιλοξενεί τους εργαζόμενους στα ΜΜΕ, γιατί είναι πλήρης.

  68. sarant said

    65-67 🙂

    61 Πρέπει να το μελετήσουμε, πάντως υπήρχε τουλάχιστον από τα χρόνια του πατέρα μου η αντίληψη. Και το «πάρ’τον!», όποτε βλέπανε παπά στο δρόμο.

  69. Πέπε said

    61
    Περίπτωση όπου η παρουσία του παπά όντως προμηνύει κακά είναι όταν έρχεται να κοινωνήσει τον ετοιμοθάνατο. Αλλά σιγά… πολύ απλά δε χώνευαν τους παπάδες και τους το έβγαλαν.

  70. ΓΤ said

    @68β Ντάκμαν

    Ο Α χτύπαγε τον Β στην πλάτη, λέγοντας «Πάρ’ τον παπά», ο δε Β όφειλε εν ακαρεί να πιάσει την όσχη του, «για να μην πάθει κακό».
    Η πιο χοντρή πλάκα γινόταν στο 1ο Λύκειο Αμαρουσίου, που είχαμε συμμαθητή τον Ανδρέα Τ, γιο του ΔΤ, που ήταν ιερέας.
    Αλητεύαμε με τον Αντρίκο παρέα, συντυχαίναμε τον πατέρα του στον δρόμο, το δε τέκνον, μετά το χτύπημα ζντ’ν μπλάτ’, όφειλε τους όρχεις του να πιάσει…

    Και μια επισήμανση στο τέρμα ξεκάρφι, επειδή βλέπουμε στο ιστολόι μια νεοτάση να μην μπαίνει κόμμα πριν από την κλητική προσαγόρευση

    Δίνουμε τα παραδείγματα, με την καταφάνερη αλλαγή νοήματος:

    Πάρ’ τον παπά!
    Πάρ’ τον, παπά! (ρασονία με γκέουλες, κι έτσι)
    Είστε καλά παιδιά;
    Είστε καλά, παιδιά;

    Αρκετό πρήξιμο έχουμε φάει εδώ μέσα με την απουσία κόμματος όπου δει.

  71. Μαρία said

    68
    Ή έτρεχαν να πιάσουν κόκκινο.

  72. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    το γρουσούζικο τσαρδί σου
    μάγισσα θα στο γκρεμίσω,
    χαρτορίχτρα μοιρατζού
    μάγισσα καταφερτζού.

  73. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    62 ΜΙΚ. Πω! Βέβαια! Τα Γρουσουζάδικα του Ηρακλείου! Από τη σχετική βρωμιά το όνομα κι εγώ μέχρι σήμερα νόμιζα από το αραλίκι εκεί.
    https://www.voltarakia.gr/daily-photos/item/6619-giati-ta-elegan-grousouzadika

  74. sarant said

    70 Έτσι ακριβώς, η γείωση απέτρεπε την παπαδογρουσουζιά.

  75. Costas Papathanasiou said

    —Ενδιαφέρον έχει και ότι στην Αγγλική, δυο λέξεις που σχετίζονται με γρουσουζιά, οι Jonah (ή Jonas) και Jinx, μπορούνε να συσχετιστούν με τον… Ιάσωνα, οπότε, μέσω τομαριού μαλαματένιου, και με
    κατάρα του χρυσού, ή του Μοντεζούμα ή την “ευχή” του Μίδα ή όποιου άλλου Ήλιου-Βασιλιά.
    Το μεν, διότι μπορεί να νοηθεί και ως αναγραμματισμός α-ω>ω-α, Ιάσων>Ιωνάς ( https://en.wikipedia.org/wiki/Jonah#Cultural_influence ), το δε, διότι ετυμολογείται από το αρχαίο πετούμενο “ ἶυγξ, ἡ”, “ κληθεῖσα οὕτως ἐκ τῆς κραυγῆς αὐτῆς”, άλλως, “σεισοπυγίς” απ’ τη συνήθεια να κουνάει την ουρά της(και wryneck =σεισαύχην απ’ τους Άγγλους): “… αἱ μάγισσαι τῶν ἀρχαίων ἔδενον τὸ πτηνὸν τοῦτο εἰς τροχὸν καὶ περιέστρεφον αὐτὸν πιστεύουσαι ὅτι οὕτως εἷλκον τὰς καρδίας ἀνδρῶν καὶ ἔθελγον ἢ ἐμάγευον αὐτοὺς εἰς ὑπακοήν· ἐντεῦθεν ἦτο ἐν πολλῇ χρήσει πρὸς ἀνάκτησιν ἀπίστων ἐραστῶν. Ἡ ἐνέργεια αὕτη ἐκαλεῖτο ἕλκειν ἴυγγα ἐπί τινι,” Σύμφωνα με τον Πίνδαρο η θέα Αφροδίτη πρώτη το κατέβασε στη γη και το δάνεισε στον Ιάσονα, για να κερδίσει τον έρωτα της Μήδειας (Πίνδ., Πυθ. 4. 213-219, https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/mythology/lexicon/metamorfoseis/page_110.html , https://lsj.gr/wiki/%E1%BC%B6%CF%85%CE%B3%CE%BE ).
    —“Γκαντέμης” ξακουστός, συνειδητός και… καθ’ ομολογίαν (βλ. και σχ.52), είναι και “ Ο χαλκιδεότερος απάντων Χαλκιδέων (…) αυτός ο εξ Αγίας Ευθυμίας Παρνασσίδος ορμώμενος τριπεθαμίτης με τη σκούφια Σκαρίμπας, που «φοράω (πλέον, όπως ο ίδιος εξομολογείται) μετά τα φτερνίσματά μου, εγώ ο και σαββατογεννημένος παρδαλομάτης νιόβγαλτος Ιωάννης. Αυτό των βιογράφων μου μη τους ξεφύγει. Επίσης, (λέει) η μακαρίτισσα η μάνα μου, καφεμαντέψαντος το κατοπινό μεγαλείο μου, έχει τις φασκιές μου φυλάξει. Τους βιογράφους μου και λοιπούς γραμματολόγους μου παρακαλώ το παρόμοιο ..»(…)” [Κ. Μπαϊρακτάρης.: Γιάννης Σκαρίμπας: «Το πλοίο, ο Τιτανικός», Χαλκίδα 15/2/2004 http://bhxos-panagiotis.blogspot.com/2011/10/blog-post_6839.html ].
    Αξιοσημείωτοι γρουσούζηδες, σαν τον γαλανομάτη κυρ-Νικολό του Βριάρεω, αλλά ευαίσθητοι μέχρι αυτοκτονίας είναι ο μίστερ Midshipman Hollom από το “Master and Commander: The Far Side of the World” υου Patrick O’Brian και ο Φύκος του Δημοσθένη Βουτυρά, “Το παιδί της βουβής”(η οποία όμως είχε μάγισσας κρυφή λαλιά για την καταλαλιά) στο μάτι του οποίου απέδιδαν «’ό,τι. κακό, ‘ό,,τι δυστύχημα
    γινόταν” και κάποιοι “μαρτυρούσαν” πως βλέπανε από πάνω του και κάτι σύννεφα ανησυχαστικά [Γέρο-Βόλβης : «Τα βουνά είχαν χαθεί και στη θέση τους ένα άσπρο σύννεφο, κιτρινωπό σχεδόν, σα να είχε κάποια φλόγα μέσα, είχε απλωθεί. (Και του φάνηκε σα να γινόταν εκεί πέρα κάποια μεγάλη μάχη, ένας πόλεμος των στοιχειών προς τα βουνά…)»] .
    —Καλού κακού, μέρες που ζούμε, γκαντέμηδες ή όχι, ας θυμηθούμε και μερικές τεχνικές εγνωσμένης αξίας, για τον ξεβασκαμό ή την… αποσεισοπυγία :
    https://www.dailymotion.com/video/x3wrgvj ΞΕΜΑΤΙΑΣΜΑ – ΣΤΑ ΟΡΗ ΣΤΑ ΑΓΡΙΑ ΒΟΥΝΑ…
    https://www.myastro.gr/content/ksematiasma-euxes/exeis-%E2%80%9Ckako-mati%E2%80%9D-euxes-gia-ksematiasma.html , με πρόσθετη δική μας επωδό: “Να ξουριστεί το βάσκαμα./ Να μπει σε λάκκου ανάσκαμμα”.

  76. dryhammer said

    Εν Χίω, ο γρουσούζης λέγεται κατσιποδιάρης (το λέει και στο #35) και η γρουσουζιά κατσιποδιά. [Στο σπίτι, τον άκουγα γρουσούζη (ήθελαν να μάθω να μιλάω τα «καλά» ελληνικά) εκτός από τη γιαγιά που τον έλεγε χουρσούζη (γενν στη Σκάλα των Βουρλών και από τα 12 στη Σμύρνη) και στη γειτονιά καί κατσιποδιάρη (ανάλογα την επιρροή)]

  77. BLOG_OTI_NANAI said

    Από την TLG (σχ. 45):

  78. sarant said

    75 Ώστε αυτή είναι η ετυμολογία του jinx!

    77 «ύβρεσι τούτον πλύνουν» – τον περιλούζουν με βρισιές;!

  79. Μαρία said

    76
    Ο κατσικοπόδαρος της κοινής.
    Κατσιπόδι στην Αθήνα και το παλιό όνομα της Δάφνης απ’ το κτήμα του Κατσιπόδη.

  80. Costas Papathanasiou said

    Τέρμα-γκαντέμης, κορυφαίος ατυχής μα δίχως κάτω να το βάζει, ο γέρο-Σαντιάγο του Χεμινγουέι, ο ωραίος “salao”(< salado=σαλαμούρας), αλιεύς ιστιοφόρου μέγα, σάμπως γιούσουρι, δεινός καρχαριομάχος, μέντωρ Μανολίνου:
    “He was an old man who fished alone in a skiff in the Gulf Stream and he had gone eighty-four days now without taking a fish. In the first forty days a boy had been with him.But after forty days without a fish the boy’s parents had told him that the old man was now definitely and finally salao, which is the worst form of unlucky, and the boy had gone at their orders in another boat which caught three good fish the first week.”

  81. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    76, Ναι! Κατσιποδιές οι αναποδιές, οι έκτακτες ατυχίες, κατσιποδιάρικο το άτυχο (κατσιποδιάρικη χρονιά) και κατσιποδιασμένος ο κακοτυχισμένος

    Σαν είν΄ ο χρόνος δίσεχτος γάμοι να μη γενούνε
    κι αμπέλια μη φυτεύουνται γιατί κατσιποδιούνε

  82. sarant said

    79 Πρόλαβε και μετονομάστηκε κι έτσι δεν ακούσαμε ότι «πρέπει» να γράφεται Κατσιπόδη!

  83. Γιάννης Κουβάτσος said

    82: Α, βρε Νικοκύρη, αυτό ακριβώς σκέφτηκα, όταν διάβασα το 79, ότι ξέφυγε από κάποιες κυρίες Καραγιάννη σε συνεργασία με ρέκτες δημάρχους. 🙂 Αλλά υπάρχουν ακόμη το Παγκράτι, το Κουκάκι, οπότε μπορεί και να δούμε πινακίδες Παγκράτη και Κουκάκη. Μήπως πίστευα ποτέ ότι θα δω Γουδή, όταν ήμουν φαντάρος στο Γουδί;

  84. # 76,81

    και το ρέμα της Κατσιποδούς, κάπου προς Ελευσίνα μεριά- αν θυμάμαι καλά

  85. Prince said

    82. Μα νομίζω μόνο στο Γουδί έχει ισχύσει αυτή η βλακεία (ευτυχώς). Αν το συνέχιζαν, θα’χαμε Περιστέρη και Γαλάτση.

  86. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Τοπικά ακούγονται και ατζιποδιές οι κατσιποδιές, κι ένα ακόμη συνώνυμο της γρουσουζιάς/ατυχίας, η αζουδιά.

  87. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα! Ας μνημονεύσουμε και τον κρεμανταλά, πλανόδιο γρουσούζη “που με τη ζέστη πάντοτε πουλά το κρύο-μπούζι” (βλ. και http://atheofobos2.blogspot.com/2007/12/blog-post_28.html ), αγορητή στην εσπερίδα του Μωραϊτίνη όπου ξεχωρίζει ως κατακλείδα και ο τεμαχισμός Ομήρου με… “εγχειρίδιον φιλοσοφίας”:
    «Φιλολογική εσπερίς»- ΤΙΜΟΣ ΜΩΡΑΪΤΙΝΗΣ
    Στης Χρίσταινας της καφετζούς, προχθές νωρίς-νωρίς,/ μια φιλολογική εδόθη εσπερίς. /
    Ο Φώτης ο μπαλωματής για έναν τσαγκάρη Τήνιον/ έκανε μίαν κρίση./
    Η Κώσταινα εμίλησε για την μπουγάδα και την πλύση/ κι επεκαλέσθη και τον Πλίνιον.//
    Έπειτα ο Στραβάραπας με στυλ Μεταξουργείου/ ωμίλησε περί Θεοδοσίου…/
    Κατόπιν ο Κρεμανταλάς, που τον φωνάζουν και γρουσούζη,/ πλανόδιος από ετών,/
    που με τη ζέστη πάντοτε πουλά το κρύο-μπούζι,/ έκανε μια διάλεξη περί των νέων ποιητών.//
    Ο Χρήστος ο αμανετζής ομίλησε περί του Μπαχ/ εν σχέσει με το αχ και βαχ./
    Ο κανονιέρης ο Στρατής, περί Δανίας και Δανών·/
    κι ο καρβουνιάρης ο Λουκάς, περί λευκών μικρών κλινών./
    Η Διαμαντούλα έπειτα, με μιαν εισήγηση λαμπρά,/ ανέλυσε τον Ντεκομπρά/
    και είπε και περί φωτός και ουρανού ενάστρου·/ και, τέλος, η κυρία Κάστρου,/
    κρατούσα εγχειρίδιον περί φιλοσοφίας,/ μετά μεγάλης ευφραδείας
    και μετά χάριτος απείρου/ απήγγειλε τεμάχια εκ του Ομήρου.

  88. sarant said

    83-5 Εχω ένα άρθρο φίλου για το Γουδί, θα το βάλω μια μέρα.

    87 Η Κάστρου, η σατανική πεθερά, που τεμάχισε τον Αθανασόπουλο!

  89. Alexis said

    #61: Θεωρώ λόγω του μαύρου, όπως είναι γρουσουζιά να συναντήσεις μαυροφόρα γυναίκα, μαύρη γάτα, μαύρο πουλί κλπ.

  90. Alexis said

    #85: Ώπα, το Περιστέρι είναι από κάποιον Περιστέρη;
    Δεν είναι από το περιστέρι, το πουλί, όπως αφελώς νόμιζα μέχρι τώρα; 😟

  91. sarant said

    90 Ω ναι

  92. nikiplos said

    Πόσο επίκαιρος και ροΐδειος ο ΝΣ σένιορ. Και πόσο εντύπωση μου έκανε αυτή η λεπτή ειρωνεία του, πλην εύστοχη: «Ούτε φόνον έχει κάμει, ούτε δημοσιογράφος εχρημάτισε, ούτε…». Θέτει δλδ την ιδιότητα του Δημοσιογράφου, έστω και προσωρινή, ως αμάρτημα αμέσως σοβαρότερο μετά του φόνου!!

    Περί γρουσουζιάς. Στα φοιτητικά χρόνια είχε βγει η φήμη για δύο συμφοιτητές μας στο ΕΜΠ. Αν καθόσουν δίπλα τους να γράψεις στην εξεταστική την έβαφες και διαβασμένος να ήσουν. Δεν θυμάμαι ποιός πρωτοδιέσπειρε τη φήμη, αλλά την πίστευαν πολλοί. Αυτή η σκηνή με το τραπέζι στη γιορτή, μου θύμισε ένα έδρανο από τα καλά του Αμφ3 (γενικές έδρες πολυτεχνιούπολης). Ήταν το τελευταίο αλλά πίσω είχες τοίχο, δλδ δεν μπορούσε ο επιτηρητής να έρθει πίσω σου. Λοιπόν θυμάμαι άπειρες φορές άδειες κενές θέσεις (αυτό γέμιζε ασφυκτικά πρώτο) εκεί αρκεί να προλάβαινε να κάτσει εις εξ αυτών. Μόνος του ο γρουσούζης φοιτητής να εκλιπαρεί να κάτσει κάποιος δίπλα του, ώστε να ανταλλάξουν και καμία ιδέα κατά τη διάρκεια της εξέτασης.

    Θεωρώντας πως όλα αυτά είναι βλακείες, έβαλα τον ορθολογισμό μου και κάθισα δίπλα στον έναν εξ αυτών. Δίναμε Κυματική Φυσική και την είχα διαβάσει και έπαιζα στα δάχτυλα τα προβλήματα χωριζομένων μεταβλητών. Πήγα αεράτος και λέω ε ας καταρρίψω και τη φήμη. Αμ δε. Ίσως λόγω ότι είχα ξενυχτίσει, ίσως λόγω αυθυποβολής έπαθα γενικό μπλακάουτ. Το μυαλό κόλλησε και δεν μπορούσαν να αρθρώσω εξίσωση. Βγήκα για λίγο έξω, κάπνισα 2 σιγαρέτα και ξαναμπήκα. Πήρα ρεπρίζ αλλά είχα ροκανίσει το χρόνο. Μετά βίας 4 πήρα. Να φανταστείτε πόσο καλά είχα διαβάσει, τον next Σεπτέμβρη πήρα 7 χωρίς να ανοίξω βιβλίο! 🙂

    Έτσι μπήκα κι εγώ στο τριπάκι του να τους θεωρώ γκαντέμηδες και συνωθήθηκα κι εγώ στη γραμμή να μην ξανακάτσω ποτέ μαζί τους. Ως κλου στην ιστορία μια φορά ένας αριστούχος συμφοιτητής κάθισε δίπλα σε έναν εξ αυτών. Έγραψε μετά βίας 5. Τι γέλιο είχαμε ρίξει, ενώ ο άνθρωπος προσπαθούσε να βρεί από που του ήρθε!

  93. nikiplos said

    92@ Να συμπληρώσω την ιστορία ότι μια φίλη είχε την ατυχία να δώσει εξετάσεις στο ΤΕΕ με έναν από δαύτους. Λοιπόν την έκοψαν. Πρέπει να ήταν η μόνη της παρέας! Αυτή είχε νεύρα, έβριζε θεούς και δαίμονες κι εμείς είχαμε ξεκαρδιστεί στα γέλια!

  94. sarant said

    92-3 Ωραίες ιστορίες. Έκοψαν άνθρωπο στο ΤΕΕ; Εμείς λέγαμε ότι έπρεπε να κάνεις αίτηση για να σε κόψουν.

  95. antonislaw said

    Καλημέρα σας! Απολαυστικό και το σημερινό χρονογράφημα του Βριάρεω!
    «O άνθρωπος αυτός δεν επείραξε ποτέ κανέναν. Ούτε φόνον έχει κάμει, ούτε δημοσιογράφος εχρημάτισε, ούτε καν αεριτζής εις το χρηματιστήριον.»
    Πω, πω, το κείμενο είναι της 23ης Μαρτίου 1929 και το μεγάλο κραχ της Μαύρης Πέμπτης έγινε στις 24 Οκτωβρίου 1929. Προφήτης πέρα από εκατόγχειρας ο Βριάρεως ή υπήρχαν ήδη προανακρούσματα στα παγκόσμια χρηματιστήρια για το πανυγήρι που θα επακολουθούσε;
    Αλλά εμείς είχαμε και δικά μας τα Λαυρεωτικά το 1869 – 1875…

    62, 73
    Στα Ρεθεμνιώτικα γουρσούζης, όχι γρουσούζης. Και βέβαια η έννοια σχεδόν αποκλειστικά του βρώμικου, του ρυπαρού. Και ατσιποδιάρης, ατσιποδιά.

    Οι γονείς μου ως σπουδαστές στο Ηράκλειο του ’60 έτρωγαν στα γουρσουζάδικα. Πάντως και εμείς όταν πήγαμε φέτος τον Απρίλη φάγαμε στο πρώτο εκ των εναπομεινάντων γουρσουζάδικων και το φαΐ ήταν καλό και ο κόσμος λαϊκός, καθόλου τουριστικό. Και τον εμβληματικό ξυλόφουρνο στην Γιωργιούπολη Χανίων-δεν νοείται να περάσεις από εκεί και να μην πάρεις ένα τεράστιο αχνιστό καρβέλι δίκιλο ψωμί- η μητέρα μου γουρσουζάδικο τον έλεγε, καθώς μην μπορώντας να εξηγήσει την ιδιαίτερη νοστιμιά του συγκεκριμένου ψωμιού την απέδιδε στην όντως απρόσεκτη γενική εικόνα του φούρνου εκείνη την εποχή, σήμερα βέβαια καμία σχέση, πολύ προσεγμένα όλα και η νοστιμιά παραμένει, επομένως ήταν απλώς εικασία ή και ζήλεια της μητέρας μου.

    Από την πεθερά μου εκ Δωρίδος ορμωμένης έχω ακούσει να αποκαλεί κάποιον «γρούζο», κάπως χαϊδευτικά αντί για γρουσούζη. Δεν ξέρω αν είναι λέξη της περιοχής ή δικός της κώδικας.

    85 «82. Μα νομίζω μόνο στο Γουδί έχει ισχύσει αυτή η βλακεία (ευτυχώς). Αν το συνέχιζαν, θα’χαμε Περιστέρη και Γαλάτση.»
    Γαλάκη βεβαίως, και η ανοησία δεν θα είχε τέλος με τις διορθώσεις (σαν να έχει κοπάσει λίγο η λαθοθηρία και τα Λερναία κείμενα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μετά τις απανωτές φάπες από τους Σαραντακιστές ή μου φαίνεται;)

  96. sarant said

    95 Δηλαδή γουρσουζάδικα τα βρόμικα που λέμε;

  97. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    4
    Μερικά για την ταινία «Ο γρουσούζης» που γυρίστηκε στην (υπάρχουσα ακόμη) γνωστή ταβέρνα Ο πλάτανος της Πλάκας.
    Η εξαιρετική μουσική ήταν του Μάνου Χατζιδάκι, και τραγουδούσαν ο Νίκος Παπαδάκης και ο Φώτης Πολυμέρης.
    Η εφημερίδα της εποχής «Ελευθερία», τον Νοέμβριο του 1952 σημείωνε τα εξής:
    «Ο γρουσούζης είναι μια επιτυχία, επιτυχία σε πολλούς τομείς.Έχει συνέπεια, λογική και φυσική ανέλιξη. Κι ο τύπος του γρουσούζη που παρουσιάζει, έχει και αληθοφάνεια και ανθρωπιά.
    https://www.gazzetta.gr/entertainment/1514788/o-groysoyzis-makris-kai-i-proti-toy-nt-iliopoyloy-vids

    95, ωραία καταγραφή! Τον γρούζο, σαν να τον έχω ξανακούσει, ή τον μπερδεύω, αλλά δε βλέπω να γκουγκλίζεται σε γλωσσάρι. Μήπως τονε γράφει ο εκ Δωρίδος … γρουσούζης των τρελών νερών; 🙂

  98. xar said

    @75
    Η συσχέτιση του Ιάσωνα με τον Ιωνά μου φαίνεται επιεικώς παρατραβηγμένη.
    Ο αναγραμματισμός από μόνος του, χωρίς άλλα στοιχεία, δικαιολογεί κάποια συσχέτιση όσο δικαιολογεί και πιθανή σχέση μεταξύ Σόνιας και Ιανού. Οι λοιποί παραλληλισμοί που αναφέρονται στη βίκη είναι σε τέτοιο επίπεδο αφαίρεσης (π.χ. και στα δύο υπάρχει κάποιο τέρας (θαλάσσιο κήτος / δράκων), στο ένα έχουμε ένα φυτό που δεν ξέρουμε ποιο είναι, άρα δεν αποκλείεται να είναι ίδιο με κάποιο φυτό που αναφέρεται στο άλλο, και στα δύο κάποιος φεύγει, και στα δύο υπάρχει μια καταιγίδα) που θα μπορούσαν να γίνουν σχεδόν σε οποιουσδήποτε δύο μύθους. Δεν αναφέρονται παράλληλα θέματα ή μοτίβα, τα επεισόδια είναι εντελώς διαφορετικά, οι ήρωες επίσης -καθόλου τυχαίο, αφού το ένα έχει φτάσει στα χέρια μας ως επική ιστορία ενώ το άλλο ως ηθικοπλαστική παραβολή.

    Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι σε κάποιο προγενέστερο στάδιο οι δύο μύθοι είχαν περισσότερα κοινά στοιχεία, αλλά πιο εύκολα θα έβρισκε παραλληλισμούς π.χ. μεταξύ της Ιλιάδας και της κατάκτησης της Ιεριχούς ή μεταξύ προφήτη Ηλία και Ηρακλή (και οι δύο φεύγουν από τη γενέτειρά τους κατόπιν χρησμού/εντολής θεού, και των δύο η ζωή απειλείται από κάποιον βασιλιά, και οι δύο έρχονται σε σύγκρουση/ανταγωνισμό με άλλους θεούς, και οι δύο φέρνουν κάποιον νεκρό πίσω στη ζωή, και οι δύο στο τέλος της ζωής τους μεταβαίνουν στον τόπο κατοικίας του θεού ως αθάνατοι, και των δύο το όνομα αρχίζει από μακρό Ε 🙂 ).

  99. antonislaw said

    96 «95 Δηλαδή γουρσουζάδικα τα βρόμικα που λέμε;»

    Όχι με την έννοια του βρώμικου, δηλαδή καντίνας ή γενικά πρόχειρου φαγητού στο χέρι. Τα γουρσουζάδικα στο Ηράκλειο είναι αυτό που λέμε τα λαϊκά μαγέρικα, με κανονικό φαΐ που το τρως «κάθοντας» όπως το έλεγε η γιαγιά μου

  100. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    ΓΡουσουζάδικα

    http://www.madeincreta.gr/el/article/%CF%83%CF%84%CE%B1-%C2%AB%CE%B3%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%BF%CF%85%CE%B6%CE%AC%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%C2%BB-%CE%B7-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%AC-%CE%BE%CE%B5%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%8D%CF%83%CE%B5-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%B1-%CE%BC%CE%B5-%CF%80%CE%B1%CF%84%CF%83%CE%AC

  101. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Φαίνεται πως μέσα στην κρίση κάνανε μια προσπάθεια να δώσουν ζωή στα Γρουσουζάδικα
    https://www.neakriti.gr/politismos/1070023_kerdizei-tis-entyposeis-i-omada-agora-1866-1821

  102. sarant said

    99-100-101 Μάλιστα!

  103. […] της Μυτιλήνης, με το ψευδώνυμο Βριάρεως. Το προηγούμενο άρθρο της σειράς αυτής είναι […]

  104. Νικοςς said

    Πραγματικά πολλοί άνθρωποι αν εκφράζονται ελεύθερα και αυτή η έκφραση δεν αρέσει στον περίγυρο μπαίνει ρετσινιά περίεργος,μιζερος, και τελικά γρουσούζης,αν πεις σε κάποιον μη το κάνεις έτσι δεν είναι σωστό και δικαιωθεις είσαι γρουσούζης ο άλλος αποκλείεται να είναι ανίκανος ,στην Ευρώπη εκτός Βαλκανίων δεν υπάρχει τέτοια έκφραση

Σχολιάστε