Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ιπποπόταμοι συντροφιάς, του Γιάννη Μακριδάκη

Posted by sarant στο 14 Απριλίου, 2024


Αυτές τις μέρες ο Γιάννης Μακριδάκης βρίσκεται στην Αθήνα, πρώτη  φορά μετά την πανδημία -είχε να έρθει στα  μέρη  μας από το 2019. Αν θέλετε να τον δείτε από κοντά, μόλις προλαβαίνετε: στις 11.30 έχει οργανώσει περπάτημα στο κέντρο της Αθήνας, με αφετηρία τον σταθμό Μέγαρο Μουσικής του μετρό. Θα περιηγηθείτε στα μέρη  που περπατούσε ο Ζαχαρίας Μελιτάκης, ο ήρωας  του προηγούμενου βιβλίου του («Τα  απόνερα της  Σοφίας»).  Αλλά έχει κι άλλες παρουσιάσεις: την Τρίτη 16 στο Librofilo (Κουκάκι), την Τετάρτη 17 στον Πειραιά και την Παρασκευή 19 στην Κηφισιά. 

Εγώ δεν μπορώ εκείνες τις μέρες, κι επειδή το ήξερα, πήγα και τον είδα στην παρουσίαση που έγινε την περασμένη Τετάρτη  στο Κομπραί, στα Εξάρχεια. Ήταν μια πολύ καλή εκδήλωση, την  οποία μπορείτε να παρακολουθήσετε διότι ο εκδοτικός οίκος, η Εστία,  είχε  την  καλή ιδέα να την βιντεοσκοπήσει και να  την ανεβάσει στο YouTube: μάλιστα, αν προσέξετε, σε κάποια σημεία μιλάω κι εγώ. Όμως το ενδιαφέρον  είναι εκεί που μιλάει ο ίδιος και λέει πώς από την ιστορία του παππού του  εμπνεύστηκε τις Βάρδιες των πουλιών και όλα τα άλλα που λέει στην αρχή. 

Το εξώφυλλο του βιβλίου έχει σπυριά από μαστίχι. Είναι στο μέγεθος που οι μαστιχοπαραγωγοί το λένε, πολύ εύγλωττα, δαχτυλιδόπετρα. Τα πιο μικρά είναι τα κουκούδια, τα πιο μεγάλα τα λένε  πίτες. Ο Μακριδάκης, το λέει και στο βίντεο, παράγει 40 κιλά μαστίχι (έτσι το λένε, όχι μαστίχα) το χρόνο, ενώ όλο το νησί κάπου 200 τόνους. Τα μαστίχια της φωτογραφίας είναι δική του παραγωγή. Παράγει επίσης κηπευτικά, χαρουπόμελο, λίγα φρούτα, λάδι στο χτήμα του στη Βολισσό. Και βιβλία. 

Ο τίτλος του τελευταίου βιβλίου παραξένεψε, όχι άδικα -και κάποιος το ρώτησε και στην παρουσίαση. Είναι μια φράση μιας ηρωίδας του μυθιστορήματος, για να  χαρακτηρίσει το βάλτωμα του ζευγαριού που πρωταγωνιστεί στη  νουβέλα. Διότι νουβέλα είναι το βιβλίο, κάπου 160 σελίδες. Ο Χαρίλαος και η Παρή, γύρω στα 60, έπεσαν έξω οικονομικά στα χρόνια της κρίσης κι έτσι άφησαν  την Αθήνα, τον Άγιο Ιερόθεο, και επέστρεψαν στη  Χίο, τη γενέτειρα της Παρής, όπου ασχολούνται με τη μαστιχοκαλλιέργεια. (Εκείνος είναι Μεσολογγίτης και δεν του πολυαρέσει στο νησί, όπου οι άνθρωποι δεν ξέρουν να ψήνουν και να τρώνε, αλλά συμβιβάστηκε). Έχουν δυο μεγάλες κόρες, η  μία παντρεμένη στην Αθήνα, η άλλη, η  Αντριανή, με νοητική υστέρηση, μένει μαζί τους και συνεχώς επαναλαμβάνει τα  λόγια της  μητέρας της. Τι θ’ απογίνει αυτό το παιδί όταν  πεθάνω, είναι ο καημός της Παρής, και το κακό είναι πως η κακιά αρρώστια έχει προχωρήσει και δεν της μένει πολλή ζωή. 

Είναι Αύγουστος, ο καιρός για το κέντος, όπως το λένε. Ο Χαρίλαος με δυο Πακιστανούς εργάτες κεντάνε τους σκίνους, να δακρύσουν το μαστίχι και να πάνε μετά να το μαζέψουν. Έχει έρθει και η Νάγια από την Αθήνα με τον άντρα της τον δικηγόρο. Αλλά από τις πρώτες  σελίδες ένα μυστήριο τούς αναστατώνει: μια επίμονη δυσοσμία μέσα στο σπίτι, σαν από κάποιο ψοφίμι, άλλοτε πιο διακριτική και άλλοτε, ιδίως τα βράδια, ανυπόφορη. Ψάχνουν παντού, κάνουν το σπίτι άνω κάτω, μέσα κι έξω, αλλά δεν βρίσκουν την πηγή της. 

Το βιβλίο μού θύμισε Παπαδιαμάντη, κατά το ότι περιγράφει μια ιστορία καθημερινών ανθρώπων χωρίς να υπάρχει καμιά συναρπαστική πλοκή -υποτυπώδη θα την έλεγα. Η ανεξήγητη δυσοσμία είναι ένα πρόσχημα, μάλλον ισχνό. Μένει η μαστοριά της γραφής και η αγάπη για τους ανθρώπους. 

Θα παραθέσω ένα απόσπασμα  από το τέλος του βιβλίου, λίγο πριν  αποκαλυφθεί η αιτία της δυσοσμίας -αλλά βέβαια δεν θα σποϊλάρω. Διάλεξα το απόσπασμα αυτό γιατί έχει και γλωσσικό ενδιαφέρον, αφού την έκφραση  «βρέχει σιτζίμια» την έχουμε αναφέρει και στο ιστολόγιο -τη λένε και στη Μυτιλήνη.

Τέλη Αυγούστου, έρχεται μπουρίνι, γι’ αυτό και  ο Χαρίλαος έσπευσε να μαζέψει το μαστίχι. Είναι Κυριακή, Παρή και Αντριανή πάνε στην εκκλησία.

Μόλις ντυθήκανε μάνα και κόρη, πήρανε αγκαλιά τη φανουρόπιτα, τυλιγμένη σε μια λευκή πετσέτα πεντακάθαρη, και βγήκανε απ’ το σπίτι. Ήτανε πολύ μουντό και υγρό εκείνο το πρωί. Δεν κουνούσε ούτε φύλλο. Τα τζιτζίκια τσιμουδιά. Ησυχία θανατερή. Σαν να προμήνυε κάποια κοσμοχαλασιά ήτανε η ατμό­σφαιρα, και όσο περνούσε η ώρα και ο ήλιος ανέβαινε πάνω απύ τα βαριά σύννεφα, αντί να φωτίζει σκοτεί­νιαζε η μέρα όλο και πιο πολύ και είχε μια θολούρα καφεκίτρινη σαν να τους είχανε θειαφίσει απύ ψηλά. Η θάλασσα ήταν ασάλευτη εντελώς, νόμιζες ότι μπορού­σες να περπατήσεις και να φτάσεις απέναντι, στη μικρα­σιατική ακτή που διαγραφότανε ολοκάθαρη στον ορί­ζοντα, λουσμένη σ’ ένα απόκοσμο φως. Η ζέστη ήταν αφόρητη ήδη, κουφόβραση από νωρίς.

Κάτι τέτοιες μέρες κάνει σεισμό, ο Θεός να μας φυλάει, μουρμούρισε η Παρή καθώς περπατούσαν, Άγιε μου Φανούριε, βάλε το χεράκι σου, σταυροκοπήθηκε και έσφιξε ενστικτωδώς την πίτα στη μασκάλη της.

Η Αντριανή ήτανε φοβισμένη και όλο ρωτούσε τη μητέρα της τι καιρός ήταν αυτός, αν θα κάνει σεισμό και αν ήρθε ο χειμώνας.

Χωθήκανε σε λίγο μέσα στην εκκλησία, κάνανε τα καθέκαστα και είχανε τον νου τους στο μπουρίνι, που φαινόταν ότι έρχεται φουσκωμένο, ολοταχώς. Το είπε εξάλλου κι ο παπάς. Πως θα σπατσάρει πιο νωρίς τη λειτουργία για να προλάβουν τον καιρό, να γυρίσουν στα σπίτια τους, μην τυχόν και βραχούνε. Αρτοκλασία δεν έκανε. Τις πίτες μόνο των γυναικών ευλόγησε και ύστερα τις έκοψε σε μεγάλα κομμάτια, να χορταίνει το μάτι των πιστών. Εξάλλου δεν ήταν και πολύ το εκ­κλησίασμα. Τα έβαλε όλα σε δυο πανέρια μεγάλα και πήγε και τ’ απόθεσε επάνω στο παγκάρι για να τα παίρνουν φεύγοντας. Έκανε, τέλος, και παράκληση στον Άγιο Φανούριο για τους μαστιχοπαραγωγούς, να έχουνε όσο λιγότερη ζημιά απ’ το μπουρίνι. Είπε Αμήν και απόψαλε.

Φύγανε οι γυναίκες.

Σαν βγήκανε από την εκκλησιά, βαστώντας τυλι­γμένα στην πετσέτα τα μερδικά τους, έξι κομμάτια δηλαδή, που τα διάλεξε η Παρή πολύ προσεκτικά να είναι όλα από τη δική της φανουρόπιτα διότι τις άλλες τις σιχαινότανε, τράβηξαν για το σπίτι γρήγορα. Στον δρόμο που πηγαίνανε, τις χτύπησε στο πρόσωπο ένα αεράκι δροσερό και μια οσμή γης υγρής σαν από πρω- τοβρόχι, που σήμαινε πως κάπου κοντά ήδη έριχνε, και καταφτάνει σύντομα κι εκεί το μεγάλο μπουρίνι. Εξάλλου είχαν αρχίσει να ακούγονται μπουμπουνητά από ώρα. Η Αντριανή ξεφώνιζε και ήταν κολλημένη απάνω στη μητέρα της.

Μόλις διαβήκανε την πόρτα του σπιτιού τους και είδαν τον Χαρίλαο στην κουζίνα να τρώει τοστ μακά­ριος και να ακούει λαϊκά από το κινητό του, προτού καλά καλά προλάβει η Παρή να εκνευριστεί και να του πει πως δεν είναι υποχρεωμένη να ακούει τα τραγού­δια του πρωί πρωί, και άμα θέλει να έχει μουσικές, να πάει στο μέσα δωμάτιο και να κλείσει την πόρτα, άρχι­σε το μεγάλο κακό.

Νερά ταραχτικά από τον ουρανό έφτιαχναν λίμνες και φουσκάλες στα τσιμέντα της αυλής, και τα αστρο­πελέκια σκίζανε το στερέωμα σαν να είχε έρθει του Νώε ο κατακλυσμός και το τέλος του κόσμου.

Είχανε μείνει και οι τρεις τους μες στην κουζίνα και παρακολουθούσανε με δέος απέξω την κατάσταση. Η Αντριανή φοβότανε πολύ.

Σιτζίμια βρέχει ο ουρανός, έλα Παναγία μου, αυ­γουστιάτικα, μονολόγησε η Παρή και σταυροκοπήθηκε.

Τι είναι πάλι τα σιτζίμια, ρε γυναίκα; τη ρώτησε ο Χαρίλαος μπουκωμένος και χασκογέλασε. Ήτανε ευδιάθετος διότι ο καιρός δεν του έκανε ζημιά. Αλίμονο στους άλλους, είπε, σ’ αυτούς που δεν προλάβανε να μαζέψουνε. Τρέχανε τις προηγούμενες νύχτες στα σκινοτόπια με τους φακούς της κεφαλής οι μαστιχοπαραγωγοί για να σαρώσουνε το μαστίχι, να πάρουν ό,τι προλάβουνε, να σώσουν ό,τι μπορούνε, μόλις κατάλα­βαν πως οι προγνώσεις του καιρού θα επαληθευτούν και με το παραπάνω.

Σκοινιά είναι τα σιτζίμια, του είπε η Παρή, σχοινιά. Τούρκικη λέξη είναι. Το ’λεγε ο παππούς μου αυτό, άμα έβρεχε σαν τώρα, πως κρέμονται τα νερά σαν τα σκοινιά από τον ουρανό. Πρώτη φορά μού ήρθε στη γλώσσα αυτή η λέξη, ούτε που την είχα ποτέ μου ξανα- θυμηθεί, έκανε έκπληκτη η Παρή και σταυροκοπήθηκε ξανά. Έλα Παναγία μου και Άγιε μου Φανούριε, μεγά­λη η χάρη σου, μέρα που είναι σήμερα. Κι ας μη μου φανερώθηκες ακόμα, συμπλήρωσε χαμηλόφωνα. Σκέφτηκε το ψοφίμι, που της ερχότανε πιο δυνατή η παρά­ξενη βρόμα του μ’ αυτό το αεράκι και την υγρασία, και μια σκιά παράπονου πέρασε αστραπιαία απ’ τα μάτια της. Πως την αμέλησε ο Άγιος, πως δεν έδωσε βάση στο αίτημά της.

Μας έχεις πρήξει με τον παππού σου, της είπε ο Χαρίλαος και σηκώθηκε. Πήγε παραμέσα, να ακούσει με την ησυχία του τα τραγούδια που ήθελε, εκείνο το αλλόκοτο πρωινό της τελευταίας Κυριακής του Αυγούστου.

Πήγε στο δωμάτιό της και η Αντριανή να αλλάξει, και έμεινε η Παρή μόνη της στην κουζίνα. Έπιασε να τακτοποιήσει τα κομμάτια της φανουρόπιτας μέσα σε μια πιατέλα, για να μοιράσει σε όλους από ένα σε λίγο, μόλις θα κατέβαιναν και τα παιδιά για πρωινό. Ευτυ­χώς, με την κοσμοχαλασιά αυτή δεν είχε πάρει χαμπά­ρι την πίτα ο Χαρίλαος, διότι όχι μονάχα θα απαιτούσε να φάει αμέσως το κομμάτι του, απάνω από το τοστ, αλλά δεν θα ήτανε ικανοποιημένος μόνο με ένα και θα γινότανε σαματάς. ….

Όπως μπορείτε να ακούσετε και στο βίντεο, ρώτησα τον  Μακριδάκη τι θα πει «είναι όλοι οι σκίνοι λουλουμαρισμένοι» (σ. 104 αν έχετε το βιβλίο). Με όλους τους χυμούς τους, μου απάντησε και πρόσθεσε ότι υπάρχει και επίθετο Λουλουμάρης στο νησί. Αλλά την  ετυμολογία της λέξης δεν μπορώ να τη φανταστώ.

93 Σχόλια to “Ιπποπόταμοι συντροφιάς, του Γιάννη Μακριδάκη”

  1. ΓΤ said

    «σπειριά από μαστίχι»…

  2. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για το πρώτο σχόλιο, αναχωρώ και θα τα πούμε αργότερα

    1 Καλά λες, διόρθωσα.

  3. Καλημέρα

    Καλή γραφή. λίγο ενοχλητικό που οι διάλογοι δεν ξεχωρίζουν από το κείμενο και ξαφνικά περνάειο λόγος σε πρώτο πρόσωπο μέχρι να φανεί ο ομιλητής.

    Στο έθιμο του Αγίου Φανουρίου (όχι Άγιου Φανούρη ; ) βρίσκω κάποιες διαφορές με τα γαλαξιδιώτικα, το μοίρασμα το κάνει ο έχων την (ευλογημένη) πίττα επί τόπου, ο παπάς μόνο ευλογεί- πολλοί βέβαια έτσι «ξεχνάνε» να αφήσουν ένα κομμάτι στην εκκλησία και γενικά είναι φειδωλοί στο μοίρασμα τώρα πια …

    Το λουλουμαρισμένοι μου φαίνεται πως προέρχεται από το τουλούμι

  4. evamaten said

    Πολύ όμορφο. Πολύ καλή χρήση της τεχνικής της συνειδησιακής ροής, που σμίγει ανεπαίσθητα τον κόσμο των παραδόσεων με τα βιώματα και τα συναισθήματα της ηρωίδας. Όντως θυμίζει Παπαδιαμάντη (ηθογραφία με ψυχογραφικά στοιχεία-ίσως, σε άλλα σημεία, και κοινωνικά. Μικρό δείγμα (ανάλογο, βέβαια, με την έκταση της νουβέλας) αλλά αρκεί για να σε κάνει να θες να το διαβάσεις όλο (στην περίπτωσή μου, και τα άλλα αδιάβαστα βιβλία του συγγραφέα).

    (Κάπου ξέφυγε ένα απύ)

  5. dryhammer said

    Δυο Χιώτικα γλωσσικά:

    (η) Βροχή σιτζίμι -ταραχτά νερά

    τ’ αγιού Φανούριου

    Διακρίνεται η αντίθεση ανάμεσα στη θεοσεβούμενη «καλή» Χιώτισσα και τον «αναίσθητο ξένο»;

  6. Καλημέρα,
    Παρή; Απ’ το Παρασκευή; (Έτσι ήξερα κάποια – εν τω μεταξύ αυτή τη στιγμή στο ράδιο μιλάει για προβολές στο Σινέ-Παρί).

    Το κέντος είναι Αύγουστο; Δυο στοιχεία με κάνουν δύσπιστο. 1) Αυτά που θυμάμαι απ’ το δέντρο που πληγώναμε του Αβδελιώδη, πως πήγαιναν όταν έκλειναν τα σκολειά. Και 2) αν κεντάνε Αύγουστο, έστω αρχές, έχει προλάβει να βγει μαστίχι για μάζεμα μέχρι το τέλος του μήνα, τ’ αγιού Φανούρη;

    Λέγε, Ντράι, λέγε.

  7. ΓΤ said

    @6

    Ναι, η Παρή είναι Παρασκευή. (Παρή Κ. γνωστή μου)

    Παρή Σπίνου: συντάκτρια στην Εφημερίδα των Συντακτών

  8. dryhammer said

    6. https://www.chios.gr/el/afieromata/mastixa/istoria-kalliergia

  9. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα. Μικρό το δείγμα μα δείχνει πρέπουσα γραφή για μια καλή,συγκαιρινή ηθογραφία.
    Και εξ αυτού,“με συνειρμούς διαβολεμένους” ξεστρατίζοντας (που λέει κι ο Οδυσσέας Ιωάννου και ο Θηβαίος τραγουδάει), πηγαίνει ο νους απ’ την Παρή, την κεντρική ηρωίδα του Γιάννη Μακριδάκη, στη ‘συνονόματή’ της Παρί Σεν Ζερμέν και από τον Άγιο αυτής σε αχρείους Γερμαναράδες και -μέρες που ‘ναι- σ’ Έλληνες σωστούς, τετιμημένους με τον τίτλο του Δικαίου των Εθνών, διότι σώσανε Εβραίους απ’ τους Ναζί διακινδυνεύοντας και τη δική τους τη ζωή ( https://embassies.gov.il/athens/NewsAndEvents/Pages/RighteousAmongtheNations.aspx , https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Gerechten_unter_den_V%C3%B6lkern_aus_Griechenland , https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CF%84_%CE%92%CE%B1%CF%83%CF%83%CE%AD%CE%BC )
    Και εκεί στη λίστα των Δικαίων βλέποντας τα ονόματα Katsianis, Afanisios & Adriana , έρχεται αυτή η σκέψη η ανάποδη :
    Να ‘τανε λέει κι ένας άγιος Αφανίσιος και, όπως τη φανουρόπιτα, να φτιάχναμε γι’ αυτόν μια ωραία αφανόπιτα, που να την δίνεις στο σκυλί και να την αφανίζει και ευθύς να χάνεται μαζί κάθε δυσώδες δίποδο (ως είναι τα ναζίδια) σε όποιο έθνος και να σέρνεται και να σού μένει όμως -θαύμα!- και η πίτα ακέρια, θαυμαστή και ευωδιαστή, για να τη φχαριστιέσαι ή να την κρατάς ως εξαφανιζόλ για χρήση μέλλουσα ( ο μη γένοιτο, θεός φυλάξοι κτλ )

    Υγ: Το ‘λουλουμαρίζω’, θα μπορούσε να προέρχεται (ή -έστω- να έχει δεχτεί την παρετυμολογική επίδραση) από το “λούμα”<λούω ( https://www.polignosi.com/cgibin/hweb?-A=6858&-V=limmata ), με εκφραστικό αναδιπλασιασμό ή με προσθήκη του επιτατικού “ολο-”

  10. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Μ’ αρέσει ο Μακριδάκης, και για το γράψιμο και για τις ιστορίες που διηγείται – συνήθως πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες.
    ==+==
    Το τρέξιμο και την αγωνία των μαστιχοπαραγωγών της Χίου, μη τυχόν βρέξει και τους πάρει το μαστίχι, την έχουμε ζήσει όσοι από μας είχαμε – οι ίδιοι ή συγγενείς μας – απλωμένη σταφίδα τον Αύγουστο (μιλάμε για έως δεκαετία ’80). Δεν ήταν λίγες οι φορές που βρεχότανε η σταφίδα (οπότε υποβαθμιζόταν σε ποιότητα) ή που την έπαιρνε το νερό, σε περιπτώσεις που ‘έβρεχε με τα τουλούμια’. Θρήνος και οδυρμός – κυριολεκτικά – σε πολλά νοικοκυριά…

  11. geobartz said

    (α) «Τα πιο μικρά [τεμαχίδια μαστίχας] είναι τα κουκούδια»

    # Κουκούδια λέμε Μακεδονιστί τα σπυράκια. Υπάρχει και η παροιμία «πάν’ στην πληγή κι κουκούδ(ι)»: Όταν αμέσως μετά από ένα μεγάλο κακό έρχεται κι ένα μικρότερο. [όταν τα δύο κακά είναι ίδιας βαρύτητας λέμε «σ’ ήρθι ένα, καρτέρα κι άλλου»]

    (β) «την έκφραση  «βρέχει σιτζίμια» …τη λένε και στη Μυτιλήνη»

    # Τη λένε και στη Μακεδονία, μόνο όμως για το σχοινί που παράγεται από λωρίδα δέρματος ζώου, συνήθως χοίρου. Από σιτζίμ(ι) είναι τα «κορδόνια» των τσαρουχιών, άτινα Μακεδονιστί τσιαρβούλια λέγονται.

  12. ΣοφίαΟ said

    6: Η μόνη Παρή που ξέρω είναι από το Παράδεισος, με καταγωγή δυτική Ελλάδα/νησια.

  13. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Βασίμως πλέον αναρωτιέμαι, τί συμβαίνει μ΄εμένα και τις συμπτώσεις! κι όχι μόνο στο ιστολόγιο, μα κι αλλού, αλλά το αλλού είναι γι΄αλλού 🙂 .
    Χθες, Σάββατο μεσημέρι, αναφέρθηκα στον Μακριδάκη, απολύτως ανίδεη, μες τη Ρεματιά (όπου τρίτη φορά, τυχαία με τον πιτσιρικά με το χελωνάκι, που ανεβαίνουν, όποτε λάχει στο ΣΚ, από άλλη περιοχή για τον περίπατο αυτόν) και ήρθε από ουρανοκατέβατη αιτία η κουβέντα για τον Γ.Μ). Στο μεταξύ, και στο παραλίγο, να είχα πάει χθες, η ίδια στη Βολισσό, όπου, εκείνες τις ώρες, ήταν, για μια δουλειά αστραπή, στην ευρύτερη περιοχή, ο καλός μου (στα γρήγορα είχα πει και σ΄εκείνον αποβραδίς για τον Μακριδάκη- ελάχιστα νοιάζεται για λογοτεχνία, αλλά το άκουσε και μου έφερε ένα κουτί χιώτικο γλυκό, από κει, από το χωριό του συγγραφέα σου είπε 🙂 ) .
    Αργότερα κι αν σηκώνει το κλίμα και μπορέσω κι από τις δουλειές που ξαβογιάζω (ίσα τραχανά, κυριολεκτικά, δεν έχω ν’ απλώσω! 🙂 ) θα επανέλθω (ωχ, ακούω να λέτε 🙂 ) .

    Υπόψη, σχετικά τον Μακριδάκη, μετά Τ’ απόνερα, της Σοφίας, το τελευταίο χαμπέρι που είχα (αραιά και πού θυμάμαι να τον ψάξω,μολονότι πολύ μου αρέσει, από δω, από τον Νκοκύρη συνήθως μαθαίνω τα βιβλιογεννητούρια του 🙂 ), ήταν συνέντευξή του, πριν καιρό όμως, για το ότι πλέον έγινε οριστικά μαστιχοπαραγωγός, ο «καλλιεργητής» που από χρόνια είχε προσθέσει στο «συγγραφέας» και μάλιστα τώρα το κύριο θα είναι αυτό (η φυσική καλλιέργεια) και παρεμπιπτόντως, άμα λάχει-κάπως έτσι έλεγε, η συγγραφή!

    Ανάσα. Καλημέρα!

  14. Stavroula said

    10. Δεν ήταν λίγες οι φορές που βρεχότανε η σταφίδα.
    «Το συννεφάκι» – Διήγημα του Γρηγορίου Ξενόπουλου [✩audio-book] – Ανοικτή Βιβλιοθήκη (openbook.gr)

  15. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    4τέλος, δυο τα -υ 🙂
    Γεια σου Εύα!
    Ο Γ.Μ. θα σ΄αρέσει. Σπινθηροβόλος «κουζουλός», της καρδιάς μου. Δεν ξέρω αν ο ίδιος έχει/είχε στο νου του, ν΄αλλάξει τον κόσμο, όπως οι υψηλοί οραματιστές, όμως σίγουρα αλλάζει/αβγατίζει, το μικρό μέρος που του αναλογεί (μπορεί και να μην είναι τόσο μικρό). Θα σ΄αρέσουν τα βιβλία του. Εμένα μ΄αρέσουν εξίσου και το συγγραφικό και το καλλιεργητικό του μεράκι.

    7, Παρούλα Περράκη, ισχυρό πασοκ .

  16. 12 !!!

    Το έχουμε αυτό στο νήμα με τα σπάνια ονόματα;

  17. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    12, 16# Μάλλον από τον λαϊκό θηλυκό τύπο θα είναι, η Παράδεισος.

    https://el.wiktionary.org/wiki/%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%BF

    Ωραίος ο ΓΜ, το συγκεκριμένο δεν το ήξερα και τσιγκλίστηκα να το πάρω. Εύα, αν δεν έχεις διαβάσει τπτ δικό του, να ξεκινήσεις. Από τον Ανάμιση Ντενεκέ θα έλεγα.

  18. Αξίζει να διαβασθεί και το βίδδεο λέι αρκετά για τις πρακτικές της Πολιτείας

    https://www.sdna.gr/politiko-deltio/ellada/1189112_ta-adespota-aloga-toy-ymittoy-keno-tis-nomothesias-kai-o-agonas-dyo

  19. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Πάλι η μαρμάγκα έχει αντιρρήσεις… Οπότε δεν το ξαναστέλνω – και εν ευθέτω χρόνω ελευθέρωσε τη 2η έκδοση του σχολίου, Νικοκύρη. Ευχαριστώ!

  20. Χαρούλα said

    Τι ωραία αυτά τα ταξίδια σε άλλους τόπους, σε άλλους(;) χρόνους, αλλά πάντα στην καθημερινότητα καθημερινών ανθρώπων. Εμείς μεν, αλλού δε…
    Τώρα όμως ως συνήθως θα αρχίσουμε με «ακριβολογίες» να κάνουμε την λογοτεχνία ντοκυμαντέρ😂. Εμένα αφήστε με εκεί πάνω στο συννεφάκι που έστησε ο Μακριδάκης.

    Η πρώτη σκέψη μου για το λουλουμαρισμένος, πήγε στους τούρκικους λαλέδες(τουλίπες) που ευδοκιμούν στο νησί. Αυτό μου θύμισε ότι είχα διαβάσει πως οι Ίνκας ελέγαν lulum το λουλούδι. Μήπως με κάποιον τρόπο, τα όλο χυμούς λουλούδια, έδωσαν το χυμώδης-λουλουμαρισμένος; Λέω τώρα κι εγώ(που το λάβρα δεν ήξερα🫣), μια κάποια ιδέα….

    ΕΦΗ όταν σκεφτείς κάποια νούμερα, γράψτα εδώ. Μπορεί και να είναι χρήσιμα🤑. 
    Ενώ νομίζω πως είμαι ορθολογίστρια, κάτι τέτοια που ζεις όμως, τα πιστεύω, χωρίς να μπορώ να τα ερμηνεύσω. Κι άλλοι, και τα βάφτισαν 6η αίσθηση. Είναι μέσα στις αναζητήσεις της ζωής μου.

  21. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>Λουλουμαρισμένος,

    Λούμακας, στην Κρήτη, είναι ο νιος ολόχλωρος βλαστός στα δεντρά, ο εύχυμος (και εύσχημος). «Έδειχνε πως ήθελε να μπιτίσει η λεμονιά, μα οφέτος επέταξε τρεις λουμάκους ίσαμε τον ουρανό».
    Χρησιμοποιείται πολύ, μεταφορικά για τους νεαρούς άνδρες:
    Μαντινιάδα γάμου:
    Ξανοίξετε* ένα λούμακα
    απού βαστά τη νύφη
    και σιέται και λυγίζεται
    ωσάν το κυπαρίσσι

    *κοιτάξετε (ξανοίγω=κοιτάζω, θωρώ)

  22. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Αχ, βρε Έφη, αυτό για τον λούμακα έγραψα κι εγώ στο μαρμαγκιασμένο σχόλιο και το συσχέτισα – κάπως… – με τον ‘λουλουμαρισμένο’. Υπομονή, μέχρι να… δράσει ο Νικοκύρης. 🙂

  23. Τρυπτοφάνη said

    Καλημέρα

    Ωραίο το βιβλίο. Διέκρινα κι έναν επικό τόνο αφήγησης που έρχεται σε απολαυστική αντίθεση με τα τετριμμένα του βίου και των διαλόγων των ηρώων. Ο τίτλος όμως ακόμα με ξενίζει.

    Το λουλουμαρισμένοι μου έφερε στο μυαλό τη λέξη ολολούμ(ι) που λένε στη Φθιώτιδα για το πολύ υγρό και λασπερό έδαφος. Αλλά εδώ είναι μάλλον από το όλο και το lumi, ποτάμι στα αλβανικά.

  24. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    (Αν έχει μείνει στη μαρμάγκα – επειδή εμφανίστηκε και εξαφανίστηκε μετά…- σβήσε το, Νικοκύρη)

    0, 9.
    Εδώ έχουμε ζωντανή τη λέξη ‘λούμακας’ = χυμώδης, ζωηρός βλαστός που εκφύεται από δέντρο.
    Και ‘λουμακερός’, με προφανή σημασία.

    Μήπως υπάρχει συγγένεια με τον ‘λουλουμαρισμένο’, «με εκφραστικό αναδιπλασιασμό ή με προσθήκη του επιτατικού “ολο-”»; (π.χ. θα μπορούσαμε να έχουμε κι εδώ ολο-λουμακερός -> λουλουμακερός).

    Ως προς την ετυμολογία του λούμακα, ο Ξανθινάκης ισχυρίζεται ότι είναι μεγεθ. του λουμάκι < λειμάκιον < λείμαξ (=λιβάδι).

    14.
    Ευχαριστώ! Δεν το ήξερα…

  25. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    23-24 Είχαν κρατηθεί προς έγκριση

  26. sarant said

    6 Ναι, Παρή από Παρασκευή -και στη Μυτιλήνη

    8 Α μπράβο

    10 Για τη σταφίδα την απλωμένη έχουμε βάλει σχετικό διήγημα, του Καρκαβίτσα
    https://sarantakos.wordpress.com/2019/08/15/karkavitsas/

    13 Γράφει όποτε δεν έχουν καρπό οι ελιές, είπε τις προάλλες

    19-22 –> 24

  27. ΚΑΒ said

    https://www.greek-language.gr/greekLang/medieval_greek/kriaras/search.html?lq=%CE%BB%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%AC%CE%BA%CE%B9&sin=kriaras

    Κι εμείς στο νησί λουμάκι, αλλά δε χρησιμοποιούμε το λούμακας για τον νέο.

  28. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Γειά σας.

    Πολὺ μοῦ ἄρεσε τὸ σημερινὸ καὶ θὰ τὸ ἀγοράσω τὸ βιβλίο.
    Ἡ Χίος εἶναι μέσα στὴν καρδιά μου ἀπὸ τότε ποὺ τὴ γνώρισα, πρὶν ἀπὸ τριαντατρία χρόνια.

    Ὅπως ἔχω ξαναγράψει, εἶχα τὴν τύχη νὰ γνωρίσω τοὺς ἁπλοὺς ἀνθρώπους τοῦ νησιοῦ καὶ νὰ μάθω ἀπὸ πρῶτο χέρι γιὰ τὸ μόχθο τους στὸ μαστίχι.
    Αὐτὲς οἱ μνῆμες ἦταν πηγὴ ἔμπνευσης γιὰ τὸ τελευταῖο μου διήγημα, πέρυσι τέτοιαν ἐποχή.

    @5. Γειά σου, φίλε Ξεροσφύρη.

    βροχὴ σιτζίμι λέμε καὶ στὰ Θερμιά.

    @21,22.

    λουμί στὰ Θερμιὰ ὁ κρητικὸς λούμακας.
    Ὑπάρχει καὶ σὲ τοπωνύμιο (μᾶλλον ἀπὸ παρατσούκλι): στοῦ Λουμάκη.
    Πάντως τὸ Λουμάκης ὑπάρχει καὶ ὡς ἐπώνυμο ἀλλοῦ. 

  29. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Πριν από σήμερα, από δω μάλλον είχα διαβάσει τα τελευταία νέα του Γ.Μ.
    «Ομότεχνος νιώθω μόνο με τους ανθρώπους του χωραφιού»
    https://www.lifo.gr/culture/vivlio/giannis-makridakis-omotehnos-niotho-mono-me-toys-anthropoys-toy-horafioy

  30. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >> …κάνανε τα καθέκαστα
    κάνανε τα πρεπά, σ΄εμάς,
    τα διαταμένα, στην Ήπειρο

  31. sarant said

    27-8 και πριν

    Λογικά το λουλουμαρισμένος θα έχει σχέση με το λουμάκι, αλλά δεν ξέρω αν αυτός ο αναδιπλασιασμός έχει άλλα παραδείγματα

    29 «Έχει φύγει το ‘συγγραφέας’ από την Εφορία»

  32. ΓΤ said

    31β

    Υποθέτουμε λοιπόν πως, δίχως πια τον αντίστοιχο ΚΑΔ, δεν εισπράττει πνευματικά δικαιώματα.

  33. sarant said

    32 Δεν συνδέονται αυτά. Κι εγώ εισπράττω πνευματικά δικαιώματα χωρίς να έχω ΚΑΔ συγγραφέα.

  34. ΓΤ said

    @33

    Άρα καταλαβαίνω ότι δεν υπάρχει υποχρέωση τήρησης e-βιβλίων.

  35. evamaten said

    15α, 17β

    Ευχαριστώ σας! Ωραίο φαίνεται Χτήνε μου (το παρήγγειλα για τις διακοπές, γιατί τώρα έχουν πάρει φωτιά τα μπατζάκια μου -ίσα που προλαβαίνω να διαβάζω κι εδώ, αλλά δεν γίνεται να μη μπω- μου λείπετε αφού🙂)

  36. ΤΣΙ-ΤΣΙ-ΤΣΙ-ΤΣΙ-ΤΣΙ ΠΑΑΑΑΑΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣ !!!!!! από άλλον πλανήτη 6-1, 6-4 στον τελικκό για τρίτη φορά στο Μόντε Κάρλο !(με συμμετοχή τουνο1 και νο2 της παγκόσμιας κατάταξης )!!!

  37. Πέπε said

    3:

    Στο έθιμο του Αγίου Φανουρίου (όχι Άγιου Φανούρη ; )

    5:

    Δυο Χιώτικα γλωσσικά:

    […] τ’ αγιού Φανούριου

    Στην Κρήτη έχω ακούσει την τρέχουσα μορφή του ονόματος ως Φανούριος, τρισύλλαβο όπως καινούργιος. (Δεν ξέρω αν είναι πάντα έτσι ή και Φανούρης.) Απ’ ό,τι καταλαβαίνω, και στη Χίο έτσι τρισύλλαβο;

  38. Πέπε said

    24:

    Ναι, έχει έναν λούμακα στον λέσοκα (λέσοκας: το χάμπασο).
    Βλ. και 83, 85 στο χτεσινό.

  39. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    37, Για τη Φανουρόπιτα, λέγανε όταν τη μοιράζανε (μάλλον αυτοί που παίρνανε το κομμάτι) «ο Θιος ΄σχωρέσει τ΄Αγιού Φανούργιου, τση μάνας και τς αδερφής».
    Φανούρης τ΄όνομα των αθρώπω (Φανουράκη τον έλεγαν, καθότι νεαρόπαιδο ακόμη, τον ήρωα του Αλμπάτη-θυμού το προ καιρού, δε θυμούμαι τον μακρόσυρτο τίτλο)

  40. ΓΤ said

    Φανούρης Βατσινάς

    Φανούρης Γουνδουλάκης

  41. Λεύκιππος said

    36 Μακάρι να συνεχίσει να παίζει τόσο καλό τένις. Και γιατί όχι.

  42. sarant said

    34 Όχι, πάμε με τίτλο κτήσης. Βέβαια, αν ξεπερνάει κανείς το όριο δεν ξέρω τι γίνεται.

  43. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Στο χάμπασο τση σκέψης μου
    έβαλα αγροφυλάκους
    να βλέπουνε* τς αγάπης μου
    τσι δροσερούς λουμάκους
    να μη τζι φα τα πρόβατα
    να μη τζι φαν΄οι γ΄αίγες
    να ναι χλωροί και δροσεροί
    σα νιου κλιμάτου βέργες
    Κι αθρώπου ζάλο ανε βρεθεί
    και ‘πα να χλοπατήσει
    στο λέσοκα θα γκρεμιστεί
    στην τσούρλα θα τσουρλίσει

    *βλέπω=φυλάω, φρουρώ

  44. michaeltz said

    20. Χαρούλα

    Φτου κακά, πιπέρι στο …πληκτρολόγιό σου! Θα δεχτείς ολομέτωπη επίθεση από πολλούς ορθολογιστές της παρέας, ότι τέτοια πράματα δεν υπάρχουν, αφού δεν έχουν αποδειχτεί από την επιστήμη, οπότε δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτά! Θυμάσαι τι τράβηξε εκείνη η Θεωρία της Υδάτινης Προέλευσης του Ανθρώπου; Έπρεπε να έχει μπορέσει να αποδείξει όλους τους ισχυρισμούς της για να δεχτούν να τη συζητήσουν! Οι ίδιοι, υποθέτω, θα σε βγάλουν τρελή αν υποστηρίξεις την (ακόμα αναπόδεικτη γμτ) ακαΐα των πυροβατών της Αγίας Ελένης), δεν έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι είναι δυνατή, άρα δεν συμβαίνει! Άσε το καημένο το μάτιασμα. Δεν υπάρχει περιθώριο για φαινόμενα που ΥΠΑΡΧΟΥΝ, χωρίς να έχουν αναλυθεί και γίνουν αποδεκτά από την επιστήμη.

    Βρε παιδιά, δεν τα έχει εξηγήσει ΟΛΑ τα φαινόμενα η επιστήμη! Αύριο μπορεί η ερμηνεία τους να διδάσκεται στα σχολεία, ας δόσουμε λίγο ελευθερία στο πνεύμα μας!

    Ο ορθολογισμός έχει χάσει τον δρόμο του, αν αγνοεί την πιθανότητα να εξηγηθούν «παράλογα» φαινόμενα αύριο!

    Πόσοι ορθολογιστές επιστήμονες του 1880 θα δέχονταν ως πραγματοποιήσιμη μια προφητεία που θα οραματιζόταν να μπορούμε να βλέπουμε ένα ποδοσφαιρικό μάτς, έγχρωμο, στην άλλη άκρη του πλανήτη σχεδόν συγχρόνως με τους θεατές του στο στάδιο που γίνεται ο αγώνας;

  45. Κουτρούφι said

    #28

    λουμί και στη Σίφνο

  46. Πέπε said

    39

    Επώνυμο όμως και Φανουργιάκης.

  47. Πέπε said

    44

    Μα δεν είναι όλα αυτά ίδια περίπτωση. Τον αναστενάρη τον βλέπεις με τα μάτια σου να μην καίγεται, δε χρειάζεται απόδειξη και κανείς δεν τη ζητά. Εξήγηση, και απόδειξη της εξήγησης, αυτό μάλιστα.

    Στο μάτιασμα βλέπεις δύο γεγονότα (να σε ματιάζουν και να παθαίνεις διάφορα), αλλά την αιτιώδη σχέση δεν τη βλέπεις πουθενά. Και επειδή η αιτιώδης σχέση δεν είναι κάτι το ορατό, πρέπει οπωσδήποτε να την αποδείξεις, αλλιώς πράγματι δεν υπάρχει.

    Στη δε θεωρία του υδρόβιου ανθρώπου δε βλέπεις τίποτε, εκτός από κάποιες ανατομικές λεπτομέρειες του ανθρώπινου σώματος που εξίσου τις βλέπουμε και εκτός της θεωρίας. Είναι όλο μία υπόθεση. Ολοφάνερα δεν μπορεί να γίνει δεκτή αναπόδεικτα.

  48. Πέπε said

    47 συμπλ.:

    Αν θυμάμαι καλά τη συζήτηση για τον υδρόβιο άνθρωπο, το πρόβλημα δεν ήταν τόσο ότι η υπόθεση δεν έχει αποδειχτεί όσο ότι στα σχόλια προσκομίστηκαν κάποιες αποδείξεις ότι δε θα μπορούσε να ισχύει.

    Για κάθε υπόθεση που δεν μπορεί ούτε να αποδειχτεί ούτε αποδεδειγμένα να απορριφθεί, απλώς περιμένουμε.

  49. dryhammer said

    37β. Φανούργιος

  50. sarant said

    47-8 Υπόθεση, πιο εύστοχο.

  51. Πέπε said

    Και τώρα που έγειρε η μέρα κι έκατσα να το διαβάσω, ας πω και καμιά κουβέντα για το θέμα μας:

    Κατ’ αρχήν, το κάθε καινούργιο βιβλίο του Μακριδάκη είναι πάντα καλοδεχούμενη είδηση.

    Βλέπω ότι εδώ έχει στραφεί σε πιο συμβατική γραφή, όχι π.χ. τις ατελείωτες περιόδους που τραβάνε σελίδες επί σελίδων, που είχαμε σχολιάσει άλλη φορά. Τον θυμάμαι σε μια παρουσίαση – συζήτηση να σχολιάζει σχετικά ότι μονίμως ψάχνεται με το ύφος του λόγου και δεν καταλήγει σε κάποιο, για το κάθε βιβλίο, παρά για να συνεχίσει την αναζήτηση στο επόμενο.

    Βέβαια αυτή η αναζήτηση επεκτείνεται και σε μακροδομικό επίπεδο. Άλλη φορά π.χ. θυμάμαι τους ήρωες ή και τον αφηγητή να επανέρχονται συνέχεια στις ίδιες ξαναειπωμένες ιστορίες, όπως το κάνει ένας πραγματικός άνθρωπος που θα τις θυμηθεί πολλές φορές κι όχι μία και μοναδική, και κάθε φορά να φωτίζεται και μια καινούργια πτυχή. Εδώ δεν υπάρχει βέβαια δείγμα της μακροδομής.

    Η περιγραφή του καιρού στην πρώτη παράγραφο εμένα μου θύμισε τελείως άλλα καιρικά φαινόμενα, που τα είδαμε πρόσφατα: την αρρωστιάρικη καφεκίτρινη υγρασία της αφρικανικής σκόνης. Αν και όχι με άπνοια βέβαια.

    Ο τύπος που τρώει τοστάκι και γεμίζει τον χώρο με τη μουσική του από το κινητό, και που η άλλη ετοιμάζεται να τον περιλάβει αλλά τελικά αλλάζει γνώμη, στην αρχή σαφώς μού έκανε για γιος της, έφηβος. Στην ατάκα με το «ρε γυναίκα» έβαλα όπισθεν να δω αν ήταν το ίδιο όνομα (ήταν: Χαρίλαος).

    Εξαιρετικό έθιμο να πηγαίνουν όλοι τις φανουρόπιττές τους στην εκκλησία για να μοιραστούν, και στη μοιρασιά να παίρνουν κομμάτια από τι δική τους.

  52. Πέπε said

    13

    Βασίμως πλέον αναρωτιέμαι, τί συμβαίνει μ΄εμένα και τις συμπτώσεις! κι όχι μόνο στο ιστολόγιο, μα κι αλλού, αλλά το αλλού είναι γι΄αλλού 🙂 .
    Χθες, Σάββατο μεσημέρι, αναφέρθηκα στον Μακριδάκη, απολύτως ανίδεη…

    Αυτό δεν είναι τίποτα. Εγώ έφαγα σήμερα ένα από τα πρώτα παγωτά της σεζόν, σ’ έναν από τους 2-3 καλύτερους παγωτατζήδες του Κάστρου, και διάλεξα «μαστίχα» (που κανονικά λέγεται καϊμάκι κι έχει μαστίχα, αλλά αυτός το λέει μαστίχα). Και μάλιστα κριτσάνισαν τα δόντια μου πάνω στα ψήγματα αληθινής ολόκληρης μαστίχας.

    Και γυρίζω σπίτι, και ανοίγω Σαραντάκο, και τι να δω!!!

  53. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>οι μαστιχοπαραγωγοί το λένε, πολύ εύγλωττα, δαχτυλιδόπετρα

    Κύριε, κύριε να πω;
    Και πώς θα πω την ιστορία μου, δίχως να διαφημίσω μια τράπεζα, δεν θα την ονοματίσω κι ας γίνει αντιληπτό από τα συμφραζόμενα. Ως γνωστόν μερικές (ή όλες; ) οι τράπεζες, για διάφορους λόγους, έχουν ιδρύματα, μορφωτικά/πολιτιστικά, για ένα τέτοιο θα πω που πέρασα μπροστά από τη μικρή βιτρίνα του πωλητηρίου του και κάτι με τράβηξε να μπω, νομίζοντας ότι είναι ένα μαγαζάκι με χειροποίητα, καλόγουστα -όπως μου φάνηκε, είδη, κι όχι ιδιαίτερα ακριβά. Ξεχώρισα και πρόβαρα ένα δαχτυλίδι απλό, σαλιγκαρωτό, ελικοειδές να το πω καλύτερα, που κατέληγε η άκρη του σε μια πετρούλα, κιτρινοδιάφανη, για κάποιο ορυκτό το πέρασα. Ρωτώ την κυρία του μαγαζιού τί πέτρα είναι και μου λέει είναι ένα δάκρυ μαστίχας και προέρχεται από το μουσείο μαστίχας που έχει το ίδρυμα μας (της τάδε τράπεζας) στη Χίο! Ντονγκ!
    Εννοείται το αγόρασα, για εκλεκτό κορίτσι.
    Μα δαχτυλιδόπετρα το δάκρυ της μαστίχας!

  54. ΓΤ said

    53 Έφη

    Τράπεζα Πειραιώς

    Αν έχεις μαστύχη, διάβαινε!

  55. ΓΤ said

    Και βέβαια δεν είναι ρομαντική η αγάπη της Πειραιώς για τη μαστίχα. Από το 2015 παίζει μπάλα «στηρίζοντας» συμβολαιακή γεωργία και κτηνοτροφία, παρέχοντας ρευστότητα στον παραγωγό, με «ευνοϊκούς» όρους…

    Φοράς κουστούμι, έχεις διδακτορικό στη χρηματάμελξη, και μπορείς πουλήσεις τρουκάνι, βεδούρα και τουλουμοτύρι. Κι ο κτηνοτρόφος γίνεται άλλου κτήνους τροφός…

    Μπροστά στον κοινωνικό ρόλο των τραπεζών δεν έχουμε παρά να χύσπυμε δάκρυα συγκίνησης.

  56. 51: Φανουρόπιτα θαρρώ πήγε μόνο η ηρωίδα, γιατί ήθελε να φανερωθεί το δυσώδες πράμα. Οι υπόλοιποι τα κανονικά της λειτουργία -λειτουργιά τόλεγε η γιαγιά μου το ψωμοειδές αυτό, όχι;

    52: Της Στέλλας το παγωτό;

  57. ΓΤ said

    (μπορούμε να πουλήσουμε)

    (χύσουμε)

  58. Πέπε said

    56

    Του Γιανναράκη.

  59. sarant said

    52 Χαχαχα!

    53 Σοβαρά τώρα; Φοβερό!

  60. ΓΤ said

    Αγγέλου Γέροντα 6, Πλάκα

    Δαχτυλίδι με δάκρυ μαστίχας: 38€

  61. ΓΤ said

    τράπεζα: ταμιευτήρας δακρύων

  62. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    ΓΤ, Stazy, Ε είστε φοβεροί! Αυτό!

    Πριν κανένα μήνα το πέτυχα και μάλιστα μου είπε η υπάλληλος ότι δεν έχουν σάιτ ακόμη, είναι στην προετοιμασία, γι΄αυτό δεν φαντάστηκα ότι θα βρισκόταν η φωτό του 🙂 .

  63. sarant said

    60-61 Μωρέ μπράβο!

  64. David Morse said

    Ενδιαφέροντα τα θέματα που αγγίζει το βιβλίο απο το τέλμα στη ζωή του ζευγαριού, την ανησυχία της μητέρας για το τί θα γίνει το παιδί της όταν φύγει απο τη ζωή και την καλλιέργεια της μαστίχας. Ωραίο και το εξώφυλλο. Ελπίζω να τα καταφέρω να το διαβάσω το καλοκαίρι.

  65. 63: https://www.piopmuseumshop.gr/el/Product%20Repositories/PIOPItems/PIOP/Jewellery/daxtylidi_stagona_mastixa.aspx

  66. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    https://www.newmoney.gr/roh/palmos-oikonomias/business-stories/enosi-mastichoparagogon-chiou-enas-sineterismos-protipo-exostrefias-me-proion-chrisafi-pics/

  67. ΓΤ said

    @66 Στάζι πολύ αγαπητός

    Και πας στο ΠΙΟΠ, στα Είδη Γραφείου, και σου πουλάνε «χάρακα κύβο», ενώ έχουμε σαφώς ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο.

    Απολαυστική και η «χειροποίητη μαρμάρινη σαπουνοθήκη», σε τιμή της Πλάκας στα 27€. Μαλάσσω με σάπωνα την όσχη μου και απιθώνω σε τραπεζικό προϊόν. Κοινώς, πάρτε τ’ @@ μου.

  68. Πισμάνης said

    Όντως Καλαμάκι

    ΕΔΩ μέ τήν Αλίκη.

  69. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Πάμε τώρα στη Φανουρόπιτα και μετά για ύπνο 🙂
    Την έχετε δει την ταινία; Του 1991, μισοκωμωδία, συμπαθητικούλα, δεν τη θυμάμαι και καλά να πω την αλήθεια.
    Λοιπόν ένα βραδάκι, βαθύ σούρουπο, πάνω από τη γέφυρα προσπέρασα την άσφαλτο και μπήκα να συνεχίσω στο μονοπάτι της Ρεματιάς, (σας έπρηξα μ΄αυτήν 🙂 ), στο πιο σκιερό κομμάτι που από πάνω ενώνονται τα κλαδιά ψηλών δέντρων και το χωμάτινο δρομάκι είναι στενό με δεξιά αριστερά καλαμιές και πυκνούς θάμνους και αυτή την εποχή έχει και χόρτα (δεν τα έκοψαν ακόμη). Στο όριο της η ώρα που βλέπεις να περάσεις, αλλιώς θέλει φακό (δεν το περνάω μόνη μου καλού κακού).
    Στο μισοθάμπωμα λοιπόν, ένας ψηλόλιγνος άντρας, μεσήλικας περίπου, με μουστάκι (άσχετο τώρα) που προπορεύεται καμιά τριανταριά μέτρα, σταματάει απότομα, ακουμπάει κάτω το σακίδιο του, τραβάει το φερμουάρ της μπροστινής θήκης και βγάζει μια …λάμα! Εγώ έχω πλησιάσει στα 3-4 μέτρα και λέω γελαστά, ξεκούδουνα «ο δολοφόνος με τη λάμα» ενώ ταυτόχρονα εκείνος έχει κάνει ένα βήμα εκτός μονοπατιού κι άπλωνε το χέρι προς τα κλαδιά κι επιμήκυνε μαζί και τη λάμα ( κοφτήρι γραφείου ήταν τελικά 🙂 ) . Στο άκουσα της φωνής και των λόγων μου μισογυρίζει και βλέπω καλά το πρόσωπό του και ξεκινά να πει θέλω να κόψω ένα… -Μήπως είσαι σκηνοθέτης; λέω ξαφνιασμένη, – ο … Φανουρόπιτας! Είσαι ο Δημήτρης ο Γιατζουζάκης; -Ναι, μου λέει αυτός και μένει να στέκει να βαστά το κλαδί μισοπριονισμένο έκπληκτος κι αυτός, αλλά πώς με γνώρισες, άφησα μουστάκι τώρα, ποια είσαι; Πήγα κοντά. Ξερενόμαστε καλά μια εποχή λόγω δουλειάς, αλλά είχα να τον δω πάνω από 20 χρόνια. Αρχίζει ένα γέλιο, μα ένα γέλιο…
    Έκανε ρεπεράζ είπε για μια ταινία που ετοιμάζει, τον Σκυλόσοφο. Τον πραγματικό; λέω γω -α! μου λέει άμα ξέρεις εσύ τον Σκυλόσοφο… ναι γι΄αυτόν!
    Δεν είπαμε πολλά να μη νυχτώσει τελείως, να κάμει τη δουλειά του, χαιρετηθήκαμε, στο επανιδείν κλπ, αλλά αντιλάλησε το ρέμα από το χάχανό μας για το κουφό σκηνικό.


    Η φανουρόπιτα γίνεται οποτεδήποτε, προς παράκληση του Αγίου να ευδοκιμήσει κάποιο αίτημα τού/της φανουροπιτοποιού. Στη γιορτή του Αγίου, προφανώς, όποιος/οποια θέλει, κάνει, πέρα από τους άρτους (αρτοκλασία) που γίνονται επίσης, όπως και για κάθε Άγιο.
    Από το απόσπασμα κατάλαβα ότι ο ιερέας έκοψε τις φανουρόπιτες για να πάρει το εκκλησίασμα μετά το τέλος της λειτουργίας,αντί αρτοκλασίας.

    Άλλο είναι το αντίδωρο ή λειτουργιά ή ύψωμα, που το δίνει ο παπάς στο δίσκο, μπρος στην ωραία πύλη, σε μικρά λουκουμάκια κομμένο, στο τελείωμα της λειτουργίας πριν το «Δι΄ευχών» και την απόλυση.

  70. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    68, >>μαρμάρινη σαπουνοθήκη

    ναι αλλά είναι …τιμημένο! Από το μουσείο μαρμαροτεχνίας της Τήνου. Εκατάλαβες τώρα… πλερώνεις το μάρμαρο, που λέμε.

  71. Μαρία said

    61 κλπ Και απο πού μπαίνει στο δάχτυλο;

  72. ΓΤ said

    @71 Εφουλίνι

    Τα χρόνια είναι χαλεπά

    πλέρω σαπού- για Χαλεπά

    θαρρείς και σμίλη του Γιαννούλη

    αβέρτα καταθέτες μούλοι!

  73. ΓΤ said

    @72 Μαρία

    Το δάχτυλο έχει ήδη μπει, της τραπέζης βεβαίως βεβαίως…

  74. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    72, μπερδεύει η φωτό/κάτοψη 🙂
    Μπαίνει ακριβώς κάτω από το κουκούδι το οποίο είναι κολλημένο μόνο σ΄ένα σημείο του, όχι ολόκληρη η στρογγυλή πατουρίτσα όπως δείχνει. Φαντάσου το με τις δυο δίπλες πάνω στο δάχτυλο. Σχέδιο μονοκοντυλιά.
    Και η επιπλέον μαγκιά του ότι χωράει σε όλα και σε όλων τα δάχτυλα.

  75. # 70 τέλος

    Εγώ ξέρω πως όταν χάσεις κάτι αναφέρεσαι στον Αγιο με εμπιστοσύνη να στο φανερώσεις και το βρίσκεις (ή…το ξεχνάς). Το τάξιμο της φανουρόπιτας εννοείται πως γίνεται το εσπέρας της παραμονής της εορτής ή στην πρωινή λειτουργεία, ανήμερα, οπότε προσκομίζεται η πίττα (γλυκό όχι ψωμοειδές) για ευλογία και διανομή. Οι άγιοι ‘εχουν υπομονή για το τάμα, τις άλλες μέρες γίνεται φανουρόπιττα -άνευ ευλογίας- αλλά δεν απαλλάσσσει την υποχρέωση του τάματος.

    Είναι ωραιότατο έθιμο στο ερημητήριο, η συγκέντρωση των φανουριστών στο παρεκκλήσι, στην κορυφή του δάσους την παραμονή, παρευρίσκονται και μύστες τουρίστες !

  76. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    76, Ναι, πρωτίστως, » ο Φανούρης , φανερώνει». Θυμάμαι ότι, παραδοσιακά, κάνεις ωραία φανουρόπιτα Τζη 🙂 . Τα ‘χεις καλά με τον άγιο. Εγώ δεν έχω κάνει ποτέ κι απ αυτές που μου έχουν δώσει, «να συχωρέσω», δεν μου πολυάρεσαν, κάποιο υλικό μ΄απωθεί.

    Δεν θυμόμουν ότι παίζει και πίτα ανευλόγητη, αλλά ναι, αφο’υ στο σχολείο,τα μακρινά χρόνια, φέρνανε οι συμμαθήτριες πίτα, που φτιάχνανε αποβραδίς. Η πεθερά μου, που θρησκευόταν πολύ, έφτιαχνε φανουρόπιτες κι όταν είχε εξετάσεις ο γιος μου στη Γαλλία! 🙂 .
    Στο χωριό, μπήγαμε ένα ξυλάκι (ένα μαχαίρι κανονικά, αλλά, ως παιδιά δεν είχαμε μαζί μαχαίρι, κι όλο χάναμε τα πράματα μας, οπότε στην ανάγκη…) και λέγαμε «αν δεν μου το ΄βρεις, διάολε, δεν σε ξεκαρφώνω», και …πετύχαινε τις πιο πολλές φορές 🙂 .
    Καλημέρα!

    Και μες το πρωινή φούρια,να φύγουμε, θυμήθηκα ότι μια (μισή) μαντινιάδα ξεκινά:

    Άγιε μου Φανούριε
    που βρίσκεις τα χαημένα…

  77. Καλημέρα

    Για τα τραπεζικά μουσεία: Μόνο η Πειραιώς έχει. Κι είν όλα αξιόλογα. Προσεγμένα. Ιδιαίτερα. Τα παλιότερα τα είχε φτιάξει η ΕΤΒΑ που ρουφήχτηκε από την Πειραιώς η οποία συνέχισε με καινούργια. Υδροκίνησης στη Δημητσάνα, ελιάς σε Μυτιλήνη και Σπάρτη, μεταξιου στο Σουφλί και πάει λέγοντας. Απ’ τα καινούργια το Χιώτικο.

    8 Άρα αρχές Αυγούστου πρέπει νάναι δεύτερο κέντος; (Δεν τάμαθα καλά).

  78. Πέπε said

    Ο τίτλος του τελευταίου βιβλίου παραξένεψε, όχι άδικα -και κάποιος το ρώτησε και στην παρουσίαση. 

    Ιπποπόταμοι συντροφιάς: Εμένα το πρώτο που μου ‘φερε στον νου ήταν η εποχή που στέλναμε ςμς για να βγάλουμε βόλτα το κατοικίδιο επί καραντίνας. Σκεφτόμουνα την εικόνα, να βολτατζάρεις (σε συγκεκριμένο δρόμο εδώ στη γειτονιά μου που είχε γίνει η μεγάλη περαντζάδα εκείνο τον καιρό, κατά τα άλλα μάλλον ασύχναστος) με δυο-τρία ιπποποταμάκια με λουρί, στο ίδιο χέρι, και στο άλλο τις κουραδοσακούλες.

  79. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

    67 Ωραίες φωτογραφίες. Το ασπρόχωμα το αναφέρει και ο Μακριδάκης στο βιβλίο. Φαντάζομαι το βάζουν για να μη λερώνεται το μαστίχι που πέφτει στο έδαφος.

  80. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    78α Μορφωτικά/πολιτιστικα ιδρυματα ελεγα οτι εχουν κι άλλες τραπεζες (μεσω του ιδρυματος του Ομιλου της, εχει τα μουσεία η Π.). Άσε, πολλή τραπεζοδιαφημιση έγινε τελικά, κ ακριβώς αυτό δεν ηθελα. Αμαρτωλές, σαν του πεζοδρομίου ειναι, δεν θα τις κανουμε ιερειες και γκέισες, μεσω των πολιτιστικων τους… 🙂

  81. Μαστίχα χρησιμοποιώ στο ψωμί των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Μαζί με γλυκάνισο γίνεται απίθανο και σούπερ καταναλώσιμο γι’ αυτό και περιορίζεται η κατανάλωσή του σ’ αυτές τις μέρες,

    Επ’ ευκαιρία έχω ακούσει πως στις εποχές της φτώχειας πολυμελείς οικογένειες φο΄ρνιζαν κάθεμέρα αλλά έτρωγαν πάντοτε το ψωμί της δεύτερης μέρας γιατί το φρέσκο είναι πιο νόστιμο και καταναλώνεται περισσότερο !

  82. Alexis said

    «Δεν έγινε κανένα μπάζωμα στα Τέμπη, για να τους μπερδέψουμε το είπαμε» λέει ο Ν. Πλακιάς – iefimerida.gr

    Μάλιστα. Δείτε ολόκληρη την ανάρτηση του Πλακιά στο Χ, τι ακριβώς έγραψε ο άνθρωπος, και πόσο άθλια και αποσπασματικά μεταφέρθηκε από όλα (σχεδόν) τα ΜΜΑ.

    Διαβάζει τον τίτλο ο αποβλακωμένος από τις εκπομπές των Σκάϊδων τηλεθεατής και αναφωνεί περιχαρής: «Λένε ψέματα οι συγγενείς, είχε δίκιο η κυβερνησάρα μας!». Δαγκωτό ξανά στον Μωυσή το λοιπόν! 😠

    Συγγνώμη για την άσχετη παρεμβολή, αλλά το ιστολόγιο είχε και σχετικό άρθρο για τα μπάζα και το μπάζωμα πρόσφατα. Και το θέμα έχει και λεξιλογικό ενδιαφέρον. Γιατί ο Πλακιάς είπε ότι επί της ουσίας δεν έγινε μπάζωμα αλλά ξεμπάζωμα, δηλαδή μεταφορά χώματος και λοιπών υλικών από τον τόπο της τραγωδίας σε άλλο χώρο.

  83. sarant said

    83 Έτσι!

  84. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    80, Οι σταγόνες της Μαστίχας πάνω στο ασπρόχωμα αποκτούν λαμπρότητα και στερεοποιούνται ευκολότερα. Το ασπρόχωμα το οποίο αποτελείται από ανθρακικό ασβέστιο είναι αδρανές υλικό, δεν επηρεάζει τις φυσικές και χημικές ιδιότητες της μαστίχας αλλά ούτε και την καθαρότητα της. Επίσης λόγω του μεγάλου ειδικού του βάρους δεν το παίρνει ο αέρας. Σε περίπτωση που δεν στρωθεί το ασπρόχωμα κάτω από τον σχίνο, η Μαστίχα που πέφτει κάτω σκουραίνει και χάνει την εμπορική της αξία. Η Μαστίχα αυτή αποκαλείται «μαυρομάστιχο».

    https://mastic.gr/el/masticha-info/masticha-genika/

    83τελος Το «ξεμπαζωμα» το νιωθω λίγο αταίριαστο, ειχε μαζί και κομμάτια από ανθρωπινα λειψανα, Εκσκαφή, μεταφορά σε «κρυφό» μεροςτων ενοχοποιητικων υλικών κ υστερα μπάζωμα/σχεδόν τσιμεντωμα

  85. Stathis Kontogiannis said

    Έχω διαβάσει σχεδόν όλα τα βιβλία του Μακριδάκη, και σχεδόν όλα μου άρεσαν από πολύ έως πάρα πολύ (θεωρώντας μικρά αριστουργήματα τα Ήλιος με δόντια, Οι βάρδιες των πουλιών, Του Θεού το μάτι και Ενάμισι δευτερόλεπτο φως). Η δε παρέα μου με θεωρεί γραφικό, καθώς τους έχω πρήξει κατά καιρούς μιλώντας τους γι’ αυτόν και τα βιβλία του. Ωστόσο, οι Ιπποπόταμοι συντροφιάς μού φάνηκαν το πιο αδιάφορο βιβλίο του, με μεγάλη διαφορά: δυο-τρεις πίστες κάτω από οτιδήποτε έχει γράψει ως τώρα, σε επίπεδο γραφής, χαρακτήρων, φόρμας, «πλοκής». Το διάβασα μεν ευχάριστα και γρήγορα, αλλά μέχρι εκεί. Μόλις το τελείωσα, ξεκίνησα στο καπάκι να διαβάζω το Όλα για καλό. Η μέρα με τη νύχτα… Από τις πρώτες προτάσεις, θυμήθηκα πάλι πώς είναι να διαβάζεις ένα δυνατό βιβλίο του Μακριδάκη, κάτι που δεν ένιωσα καμία στιγμή με τους Ιπποπόταμους συντροφιάς. Να πω βέβαια ότι δεν μου είχε πολυαρέσει και η Δεξιά τσέπη του ράσου (θα πέσει φωτιά να με κάψει!), οπότε μάλλον δεν είμαι αντιπροσωπευτική περίπτωση… 🙂

  86. 86

    «το πιο αδιάφορο βιβλίο του, με μεγάλη διαφορά»: pun not intended!

  87. Όπως στις περισσότερες περιπτώσεις, τις σατανικές συμπτώσεις (κι ο νόμος του Μέρφι εδώ εμπίπτει) παρατηρούμε, μνημονεύουμε, η ακόμη θαυμάζουμε, ή αναρωτιόμαστε γι’ αυτές, γιατί αυτές είναι που μας κάνουν εντύπωση, κι όχι η καθημερινή πεζή κανονικότητα. Δεκάδες σχολιαστές διαβάζουμε δεκάδες ποστ, αν δεν υπάρχει τίποτε το μη κανονικό, απλά δεν έχουμε τίποτε να αναφέρουμε, ούτε κάποιον νόμο ή κάτι το εξωπραγματικό να υποθέσουμε. Όταν μια φορά στο τόσο θα συμβεί η σύμπτωση, κι αυτό το τόσο μπορεί να είναι ένα στα χίλια, ή και πιο αραιό, αυτό είναι που, αναμενόμενα, θα μας τραβήξει την προσοχή.

  88. 87: Ε, διαφέρει τότε το ζήτημα. 😀

  89. Πέπε said

    88

    Τι εννοείς Στάζι; Προφανώς τα αξιοπαρατήρητα θα παρατηρήσουμε. Αν μια μέρα αναφέρω τον Μακριδάκη σε μια κουβέντα ή φάω παγωτό μαστίχα, και την επόμενη δεν πέσω σε καινούργιο κείμενο Μακριδάκη με μαστίχες, ούτε τις 2-3-5-10 επόμενες μέρες, δεν υπάρχει τίποτε να παρατηρήσει κανείς!

    Τις προάλλες έπεσα σ’ ένα παλιό άρθρο, δε θυμάμαι ποιο ήταν. Στην ανάρτηση και στα σχόλια εθίγησαν μεταξύ άλλων τα εξής θέματα:
    α. Βιβλία σε μαγαζιά μεταχειρισμένων, που πωλούνται με ιδιόχειρη αφιέρωση του συγγραφέα προς κάποιο διάσημο πρόσωπο που είναι εν ζωή (άρα αυτός το διέθεσε για πούλημα)
    β. Λάθη στα κόμματα
    γ. Κάποια χαρακτηριστική λέξη που ξεχνώ, εντελώς άσχετη από τα δύο προηγούμενα.

    Τις μόλις προηγούμενες ημέρες είχα διαβάσει ένα κείμενο του Μπόρχες που μιλάει για μεταχειρισμένα βιβλία με αφιερώσεις τέτοιου τύπου, εμπλέκει και τη «χαρακτηριστική λέξη», έχει λάθη στα κόμματα στη μετάφραση, και λέει κάπου και «προφητικά». Το ανέφερα λοιπόν, παραθέτοντας τον Μπόρχες και σχολιάζοντας μάλιστα ότι θα άρεσε και στον ίδιο τον Μπόρχες.

  90. Theo said

    @86:

    Έχω διαβάσει τον Ανάμιση ντενεκέ και τη Δεξιά τσέπη του ράσου και μου άρεσαν. Διαβάζοντας το απόσπασμα αυτό νομίζω πως οι Ιπποπόταμοι συντροφιάς υστερούν των δύο παραπάνω βιβλίων του Μακριδάκη.

  91. ΓΤ said

    Ο Μακριδάκης, τότενες με το μακρύ μαλλί, γεωργούσε ωραία τις αράδες. Πέρασε τέρμα στο χώμα και στο δεντρί. Δεν επιστρέφει…

  92. Alexis said

    #92: Έσκασες με φουλ νέα μούρη και αβατάρα αγαπημένη.
    Εύγε τέκνον, σε σωστό δρόμο είσαι. Κι ας πόνεσε η γκέλα…

Σχολιάστε