Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Το φετίχ και ο κ. Κεδίκογλου

Posted by sarant στο 5 Απρίλιος, 2013


Το ιστολόγιο δεν επιδιώκει να παρακολουθεί την πολιτική ή άλλη επικαιρότητα, με μια εξαίρεση: επειδή εδώ λεξιλογούμε, δεν θέλουμε να αφήνουμε ασχολίαστες τις λέξεις που έρχονται στην επικαιρότητα. Οπότε, το ιστολόγιο δεν θα μπορούσε να αγνοήσει τη συζήτηση που έγινε χτες το πρωί γύρω από τη σημασία της λέξης «φετίχ», μιας λέξης στην οποία έτσι κι αλλιώς λογάριαζα να αφιερώσω άρθρο, μια και είναι παρούσα από καιρό στη γλωσσοπολιτική επικαιρότητα, κάποτε μαζί με δυο άλλες λέξεις που φέρνουν στο νου πρωτόγονους, ας πούμε, πολιτισμούς: το τοτέμ και το ταμπού, που θα τα δούμε ενδεχομένως σε άλλο άρθρο. Τώρα, έχουμε το φετίχ.

Η λέξη «φετίχ», όπως είπα, ακούγεται αρκετά τον τελευταίο καιρό, συχνά σε συνάρτηση με το ευρώ. Την Κυριακή που μας πέρασε, ο εκπρόσωπος τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Πάνος Σκουρλέτης, σε συνέντευξή του είπε, μεταξύ άλλων, ότι «Δεν είναι φετίχ το ευρώ, ούτε η δραχμή«. Ο κ. Σίμος Κεδίκογλου, που σχολιάζει οτιδήποτε λεχθεί από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, απάντησε ότι «Φετίχ είναι η Ελλάδα», άποψη που σχολιάστηκε στην χτεσινή εκπομπή. Στο βιντεάκι που ακολουθεί, περίπου στο 0.30, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δηλώνει: «Φετίχ είναι ένα ιερό αντικείμενο, σε όποιο λεξικό θέλετε κοιτάξτε. Ιερή είναι η Ελλάδα. Φετίχ είναι η Ελλάδα. Το ευρώ είναι άκρως απαραίτητο, απόλυτα αναγκαίο, για να μπορέσει η Ελλάδα να βγει από την κρίση χωρίς άλλες απώλειες«. Στην εκπομπή συμμετείχε και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μιχ. Κριτσωτάκης (βουλευτής Ηρακλείου), που πήρε το λόγο (περίπου στο 1.οο) για να κάνει μια γλωσσική διόρθωση: «Το φετίχ δεν είναι ιερό, είναι κάτι κακό«. Αλλά για να μην τα μεταγράφω εγώ και κουράζομαι, σας αφήνω να παρακολουθήσετε τη συζήτηση στο βιντεάκι:

Λοιπόν; Τι είναι το φετίχ; Ας ακολουθήσουμε την προτροπή του κ. Κεδίκογλου και ας συμβουλευτούμε ένα λεξικό, το ΛΚΝ που είναι πολύ έγκυρο και υπάρχει και ονλάιν. Φετίχ λοιπόν, είναι: 1. αντικείμενο θρησκευτικής λατρείας των πρωτόγονων λαών, στο οποίο αποδίδονται υπερφυσικές δυνάμεις και ιδιότητες: Tο φυλαχτό εκπληρώνει μια μαγική λειτουργία παρόμοια με αυτήν του φετίχ των πρωτόγονων πολιτισμών. 2. καθετί στο οποίο αποδίδεται μια υπερβολική σημασία, που ξεπερνάει την πραγματική αξία του, τις πραγματικές του ιδιότητες: Kάνω κτ. φετίχ. Tο φετίχ του είναι το χρήμα. 3. (ψυχ.) αντικείμενο που διεγείρει σεξουαλικά το φετιχιστή: Φετίχ του είναι τα μαύρα εσώρουχα.

Αντίστοιχα, φετιχισμός είναι 1. η λατρεία του φετίχ, η πίστη στις μαγικές δυνάμεις του: Ο φετιχισμός εκφράζει την ανάγκη προστασίας του ανθρώπου μπροστά στις μυστηριώδεις δυνάμεις της φύσης. 2. η υπερβολική σημασία που αποδίδεται σε ένα αντικείμενο και η οποία υπερβαίνει την πραγματική αξία του, τις πραγματικές του ιδιότητες: Ο φετιχισμός του χρήματος / της μόδας / της κουλτούρας. 3. (ψυχολ.) γενετήσια ιδιορρυθμία, κατά την οποία οι φετιχιστές διεγείρονται ή ικανοποιούνται σεξουαλικά με αντικείμενα που ανήκουν στα πρόσωπα που λατρεύουν ή επιθυμούν ερωτικά.

Πείτε με συριζαίο, αν θέλετε, αλλά νομίζω ότι ο κ. Κεδίκογλου έκανε λάθος λέγοντας ότι «Η Ελλάδα είναι φετίχ». Αν πάρουμε την πρώτη σημασία της λέξης, το φετίχ είναι όχι ακριβώς ιερό αντικείμενο αλλά αντικείμενο θρησκευτικής λατρείας [και μάλιστα πρωτόγονων λαών] στο οποίο αποδίδονται υπερφυσικές δυνάμεις και ιδιότητες [που δεν τις έχει]. Αν πάρουμε τη δεύτερη σημασία της λέξης, το φετίχ είναι κάτι που του δίνουμε υπερβολική σημασία, που ξεπερνάει την πραγματική αξία του. Όσο για την τρίτη σημασία, τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα. Ολοφάνερα, ενώ μπορούμε να πούμε ότι το «ευρώ δεν είναι φετίχ», δεν μπορούμε να πούμε ότι η Ελλάδα είναι φετίχ ή ότι «το φετίχ μας είναι η Ελλάδα», δεν νομίζω ότι θέλουμε πολίτες που να αγαπούν παθολογικά και νοσηρά την πατρίδα. Η έννοια του φετίχ έχει εγγενώς μέσα της την έννοια της υπερβολής και η υπερβολή ποτέ δεν είναι κάτι θετικό, πολύ περισσότερο για όσους θέλουν να θεωρούνται κληρονόμοι ενός πολιτισμού που είχε ως μια από τις βασικές αξίες του την αίσθηση του μέτρου και ως κομβικό πρόταγμά του το Μηδέν άγαν.

Αλλά εμείς εδώ λεξιλογούμε (μπορούμε να πούμε άραγε ότι οι λέξεις είναι το φετίχ κάποιου; θεωρητικά φοβάμαι πως ναι). Και αφού λεξιλογούμε, πρέπει να δούμε την ετυμολογία και την ιστορία της λέξης. Σε αντίθεση με τις άλλες δύο δισύλλαβες λέξεις που αναφέραμε πιο πάνω και που παραπέμπουν σε πρωτόγονους, ας πούμε, πολιτισμούς, το τοτέμ και το ταμπού δηλαδή, το φετίχ δεν έχει την απώτερη ετυμολογική αρχή του σε κάποια εξωτική γλώσσα αλλά… στα λατινικά. Ας κάνουμε το ταξίδι προς τα πίσω. Τη λέξη φετίχ εμείς τη δανειστήκαμε από τα γαλλικά (fétiche), όμως οι Γάλλοι την πήραν από τους Πορτογάλους, που είχαν ονομάσει feitiço τα φυλαχτά των μαύρων που είχαν συναντήσει στις ακτές της Γουινέας. Πρώτη εμφάνιση της λέξης στα γαλλικά, με τη μορφή fetisso, το 1605 (σε μετάφραση ενός πορτογαλικού ταξιδιωτικού κειμένου, και μάλιστα σε μετάφραση μέσω ολλανδικών!) Η ορθογραφία σταθεροποιήθηκε μερικές δεκαετίες αργότερα, και πέρασε και στα αγγλικά ως fetish.

Η πορτογαλική λέξη, feitiço, που σημαίνει «φυλαχτό, μαγικό αντικείμενο», και είναι ουσιαστικοποιημένο επίθετο (με αρχική σημασία «τεχνουργημένος, περίτεχνα φτιαγμένος») προέρχεται από το λατινικό facticius «τεχνητός» (πρβλ. το αγγλ. factitious), από το ρήμα factito «κατασκευάζω», που είναι θαμιστικός τύπος του facio «ποιώ». Θαμιστικά ρήματα είναι αυτά που παράγονται από άλλα ρήματα και σημαίνουν τη συχνή επανάληψη της έννοιας του αρχικού ρήματος , π.χ. στα αρχαία ελληνικά το μεθύσκω ήταν θαμιστικό του μεθύω, ή το φάσκω θαμιστικό του φημί. Ομόρριζος της λ. θαμιστικός είναι ο θαμώνας (που συχνάζει σε ένα μέρος), που δεν είναι αρχαία λέξη αλλά δημιούργημα του 19ου αιώνα. Αλλά ξεφεύγω από το θέμα μου.

Λέγαμε πιο πάνω ότι εμείς δανειστήκαμε τη λέξη από τα γαλλικά, όπου είναι fétiche. Όμως, η γαλλική λέξη προφέρεται «φετίς» με παχύ το σίγμα (όπως παχύ είναι και στα αγγλικά, fetish). Γιατί εμείς το κάναμε χ; Τα λεξικά θεωρούν ότι συνέβη «οπτικό δάνειο», δηλαδή μεταφέρθηκε η λέξη όχι όπως προφέρεται αλλά «όπως γράφεται». Με τη βοήθεια της Συναγωγής του Κουμανούδη και του Google Books, συμπεραίνω ότι πατέρας της λέξης στα ελληνικά είναι ο πατέρας της ελληνικής λαογραφίας, ο Νικόλαος Πολίτης, ο οποίος τη χρησιμοποιεί στο έργο του «Λόγος εισιτήριος εις το μάθημα της ελληνικής μυθολογίας», του 1882, όπου εμφανίζεται ο τύπος «οι φετίχαι» (στον πληθυντικό), καθώς και η λέξη «φετιχισμός». Προσπάθησε δηλαδή ο Πολίτης να εξελληνίσει τη λέξη -υποθέτω ως «ο φετίχης». Πάντως, στο λεξικό του Δημητράκου βρίσκω εναλλακτικό τύπο «το φετίς», που σημαίνει πως κάποιοι γαλλομαθείς επέμεναν στο γαλλοπρεπώς σωστό.

Ο Πολίτης μετέφερε τη λέξη στα ελληνικά με την πρώτη, την κυριολεκτική σημασία της: το αντικείμενο στο οποίο οι πρωτόγονοι, ας πούμε, λαοί αποδίδουν υπερφυσικές ιδιότητες. Η μεταφορική σημασία δεν είναι και πολύ εύκολο να μάθουμε πότε γεννήθηκε, πάντως στα 1915 ο Φώτος Γιοφύλλης, νεότατος πρέπει να ήταν, βραβεύτηκε για το μονόπρακτό του «Το φετίχ», και υποθέτω πως το εννοούσε μεταφορικά.

Αυτά για την ιστορία της λέξης «φετίχ». Πάντως, σε σχέση με το ευρώ έχει επίσης ειπωθεί ότι το θέμα του ευρώ είναι ή δεν είναι ταμπού -κάποτε θα γράψω κι αυτό το άρθρο, για την ιστορία της λέξης εννοώ. Όσο για την ουσία του ερωτήματος, αυτό το αφήνω σε σας.

 

Advertisements

93 Σχόλια to “Το φετίχ και ο κ. Κεδίκογλου”

  1. Νέο Kid Στο Block said

    Eμένα το φετίχ μου είναι ο Σαραντάκος! (χωρίς τα μαύρα εσώρουχα,εννοείται…)

  2. Γς said

    1:
    Η σε λάθος ιστολόγιο μπήκα ή έγιναν πολλά που δεν πήρα χαμπάρι

  3. καλημέρα φετιχιστές και φετιχίστριες
    Κώστα Τριπολίτη-Διονύση Τσακνή: Φετίχ

  4. tamistas said

    Καλημέρα. Εκτός από τον Σϊμο, είχε και ο Μαρξ αναφερθεί στο φετίχ.
    Στον 1ο τόμο του Κεφαλαίου το κεφάλαιο «Ο φετιχισμός του εμπορεύματος και τα μυστικά του».

    http://karlmarxkefalaio.wordpress.com/

  5. Καλημέρα Νικοκύρη. Ωραίο άρθρο.
    Λοιπόν. Ο Φρόιντ, στο έργο του Τοτέμ και Ταμπού, λέει και το εξής:»Το τοτέμ είναι ο κοινός πρόγονος της φυλής. Την ίδια στιγμή είναι το πνεύμα φύλακας και βοηθός τους, που στέλνει τους χρησμούς…». Προφανώς ο Σίμος νομίζει πως είναι ο ίδιος το φετίχ της Ελλάδας γι’ αυτό μας στέλνει καθημερινά χρησμούς.

  6. @5. Σίμος Φετίχογλου λοιπόν
    🙂

  7. Όσοι διαβάζαμε Τεν Τεν ξέρουμε πολύ καλά τι είναι το φετίχ 🙂 [προτίμησα το αγγλικό λινκ γιατί έχει μια σημείωση για την αγγλική μετάφραση του ’47, όπου η διάλεκτος των ιθαγενών είναι κάτι σαν κόκνεϊ. Επίσης, για τη σημείωση σχετικά με την ταινία κινουμένων σχεδίων του ’91: In the original, the Arumbuya artifact was referred to as the «fetish», but because of the sexual connotations of the word ‘fetish’, it is replaced with ‘idol’. 🙂 🙂 ]

    Για να πούμε και του στραβού το δίκιο, πάντως, αν το μεταφέρεις σωστά (βαριέμαι να δω το βίντεο) πρέπει να τονίσουμε ότι ούτε ο Κριτσωτάκης είχε ακριβώς δίκιο (“Το φετίχ δεν είναι ιερό, είναι κάτι κακό“).

  8. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Πολύ ἐνδιαφέρον ἄρθρο. Μοῦ θύμισε καὶ τὴ thyroiditis factitia, τὸν τεχνητὸ ὑπερθυρεοειδισμὸ (δὲν ξέρω πῶς ἀποδίδεται στὰ ἑλληνικὰ) ποὺ παθαίνουν ἄτομα ποὺ παίρνουν θυρεοειδικὲς ὁρμόνες γιὰ ν’ἀδυνατίσουν. Ἐννεοεῖται πὼς δὲν πρέπει γιὰ κανένα λόγο νὰ κάνετε κάτι τέτοιο 🙂

  9. @7 🙂

    Θυμάμαι ότι ο Πάγκαλος δεν είχε κάποτε πει κάτι για φετίχ με τη σημαία και γκουγλίζοντας κατέληξα στο «όσο πιο καθυστερημένος είναι ένας λαός, τόσο πιο μεγάλος είναι ο φετιχισμός του με τη σημαία» που φέρεται να είπε επί Ιμίων, αλλά γιουτιουμπάκι δεν βρήκα. Ο Κεδίκογλου το ξέχασε, ή άλλαξε η γλωσσική γραμμή;

    Δύτη, θα συμφωνήσω για το δίκιο του στραβού, το φετίχ δεν είναι ιερό, ούτε κάτι κακό είναι κάτι που ή το ‘χεις ή δεν το ‘χεις 😀

  10. Χαίρομαι που η νομική επιστήμη υπερασπίζεται το δίκιο του στραβού!

  11. Par définition Δύτη!

  12. sarant said

    Eυχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Θέλεις τιγρέ;

    7-9: Ναι, και ο Κρ. φάλτσαρε ελαφρώς.

  13. 1 -7β Αν το συνεχίσετε, να βάλετε και την κατάλληλη σήμανση, πάνω δεξιά. 😀

  14. Νέο Kid Στο Block said

    Mα καλά ρε πονηρεμένα πλάσματα (Ιμμόρ και Νικοκύρη), που πήγε το μυαλό σας;
    Εννοούσα ότι ό,τι (σχεδόν..) γράφει ο Νικοκύρης, για μένα είναι θέσφατο,θεσμός,εξιδανεικευμένο,θεσπέσιο,…φλ,φλ, έμεινα από σάλιο γμτ… 😆

  15. Νέο Kid Στο Block said

    To που μετά τόνου περικαλώ στο 14.! =πού (μη με πάρετε και γι’αμόρφωτο) 😆

  16. @14 Ευτυχώς που μετά το θεσπέσιο έβαλες αποσιωπητικά. Για μια στιγμή φοβήθηκα ότι θα το συνέχιζες. 😛

  17. ΠΑΝΟΣ said

    Ο κ.Κριτσωτάκης είπε ότι το φετίχ είναι κάτι κακό.Μήπως χρειαζόταν άλλος χαρακτηρισμός; Διότι όπως το είπε «κάτι κακό» το βρίσκω εξαιρετικά ανεπιτυχές.Σαν κακό άλλα πράγματα χαρακτηρίζουμε σε ευθύ λόγο.Αν ήμουν πιστός θα σταυροκοπιόμουν καμμιά ώρα περίπου.Περίπου,δεν είμαι κι ακριβής.Τι είναι ο συγκεκριμένος; Εκπαιδευτικός;
    O κ.Κεδίκογλου έχει απευθείας οσφρητικές σχέσεις με τις ευωδιές τής παναγίας οπότε δύναται να επικαλείται Ελλάδες,εθνικές νίκες,παναγίες,θεούς και δαίμονες.Ένας πονηρός βλαξ και μισός.Εννοείται ,ότι γνωρίζει σε τι κοπάδι απευθύνεται.

  18. sarant said

    17: Αυτό με την εικόνα που ευωδιάζει το άφησα ασχολίαστο -αλλά όπως λες, γνωρίζει πού απευθύνεται.

  19. Ηλεφούφουτος said

    Πολύ ωραίο άρθρο!

    Θα έλεγα ότι ανεξάρτητα από τον Πολίτη ή όποιον τέλος πάντων τη χρησιμοποίησε πρώτη φορά στα Ελληνικά, στο καθημερινό μας λεξιλόγιο μπήκε η λέξη με το κύμα της εκλαϊκευμένης ψυχολογίας, π.χ. από τα περιοδικά ποικίλης ύλης.

    Δύτη και Ιμόρ, στο τέλος θα μας πείτε κι ότι νόμος είναι το δίκιο του στραβού.
    Πάντως εμένα δε με ενόχλησε η κουβέντα του Κριτσωτάκη. Πες ότι ο προφορικός λόγος είναι πιο χαλαρός, πες ότι σε μια συζήτηση τύπου Μέγκα δεν έχεις την πολυτέλεια να αναπτύσσεις ακέραιους συλλογισμούς αλλά πρέπει να κερδίζεις τις εντυπώσεις και να μειώνεις τον αντίπαλο, εγώ το είδα σαν μετασχηματισμό της πρότασης «Είναι κακό να έχει κανείς φετίχ».

  20. @19 Ηλεφού, νόμος είναι το δίκιο tout court, ή τουλάχιστον έτσι θα έπρεπε να είναι, αλλά ούτε εγώ ούτε ο Δύτης έθεσε τέτοιο θέμα. Δέχομαι ότι ο προφορικός λόγος είναι πιο χαλαρός αλλά ούτε ο μετασχηματισμός της πρότασης με βρίσκει σύμφωνη. Τι θα πει «είναι κακό να έχει κανείς φετίχ»; Υπόκειται η σεξουαλικότητα σε διάκριση καλού και κακού;

  21. spiral architect said

    Καλημέρα σας με Joan Jett and the Blackhearts και το άσμα τους Fetish. 🙂

    Πείτε με συριζαίο, αν θέλετε, αλλά νομίζω ότι ο κ. Κεδίκογλου έκανε λάθος λέγοντας ότι “Η Ελλάδα είναι φετίχ”. Αν πάρουμε την πρώτη σημασία της λέξης, ….

    Λεξικογραφικά εδώ, είμαι κι εγώ Συριζαίος. 😆 Οι πολιτικοί και οι δημοσιογράφοι στα στρογγυλά τραπέζια ή τουϊτάροντας (άλλη μόδα με περιορισμό χαρακτήρων κι αυτή!) υποπίπτουν συχνά σε λάθη, αφού χρησιμοποιούν συχνά λέξεις κλισέ με λάθος σημασία ως προς το πνεύμα της συζήτησης.

  22. Aλίκη Στούκα said

    Η σημασία που δίνουμε εμείς στην λέξη φετίχ, διαφεύγει του ΛΚΝ.
    Φετίχ είναι αυτο που αγαπάς τόσο πολύ που δεν το κρίνεις.
    Είσαι το φετίχ μου. Σημαίνει, σε αγαπώ πολύ, δεν μπορώ χωρίς εσένα, ακόμα και αν κάνεις λάθη και δεν σημαίνει σου δίνω «υπερβολική σημασία, που ξεπερνάει την πραγματική αξία σου» που έδωσε σε σας την ευκαιρία για το καθημερινό νεοταξικό σας σχόλιο.
    Γι΄αυτό είπε ο Κεδίκογλου, ο χειρότερος κυβερνητικός εκπρόσωπος όλων των εποχών, η Ελλάδα είναι φετίχ, και σωστά χρησιμοποίησε την λέξη.
    Ομοίως και ο συριζαίος. Και αυτός δίκαιο είχε, γιατί όλα πρέπει να κρίνονται, ακόμα και αυτά που αγαπάμε.

  23. ΣοφίαΟικ said

    Νίκο, είσια συριζαίος
    Θα συμφωνησω με τους προλαλήσαντες ότι και οι δυο συνομιλήτές τα μπέρδεψαν, αν και δεν εξετάζονταν στις εγκυκλοπαιδικές γνώσεις, όχι πως αυτό είναι δικαιολογία. ΝΟμίζω μάλιστα ότι ΄’ηταν στραβό απο τη αρχη το κλήμα; μηπως ήθελε να πει ότι δεn είναι ταμπού η δραχμή; Μηπως τα τοτέμ φταίνε για όλα; O Mανιτού να μας φυλάει…

  24. spiral architect said

    Στην θέση του φετίχ για το ευρώ, θα μπορούσε να ειπωθεί (και να γραφεί) το θέσφατο.
    Ελληνικότατο, κατανοητό και χωρίς ερωτικοσεξουαλικά υπονοούμενα. 😉

  25. ΠΑΝΟΣ said

    #19 γιατί “Είναι κακό να έχει κανείς φετίχ”; ‘Αν σ’ εμπνέει….Για σκέψου το λίγο…(!!)

  26. Ηλεφούφουτος said

    Ιμόρ και Πάνο, εγώ είμαι απονήρευτο και δεν καταλαβαίνω αυτά που λέτε. Ερμηνεία έκανα της πρότασης Κριτσωτάκη. Μπορεί κανείς να διαφωνήσει με το περιεχόμενό της και να πει ότι στον έρωτα τα φετίχ, όπως και άλλες διαστροφούλες, μπορεί να στέκονται μια χαρά αλλά αυτό που νομίζω πως είπε ο εν λόγω είναι «Στην πολιτική είναι κακό να έχεις φετίχ», πράγμα που δεν βρίσκω παράλογο.
    Αρχές ναι, μπούσουλα ναι, στόχους, γενικές κατευθύνσεις ΟΚ, αλλά το φετίχ με πάει αλλού.

  27. Αρκεσινεύςκαι όχι said

    Το ΛΝΕΓ γράφε : φετίχ μτφρ. οποιοδήποτε αντικείμενο έχει για κάποιον πολύ μεγάλη σημασία, ώστε να είναι προσκολλημένος σε αυτό: για έναν μανιώδη βιβλιόφιλο το βιβλίο είναι φετίχ.
    Επομένως νομίζω πως είναι σωστή τη φράση του Κ.
    Το δίκιο θα ήταν να έχει σχολιαστεί στο κείμενο και η σημασία που έδωσε ο Κρ. και όχι παρεμπιπτόντως σε σχόλιο (12).

  28. @26 Δεν χρειάζεται να είσαι πονηρεμένος, άκου το βίντεο. Ο Κριτσωτάκης δεν μιλάει για το φετίχ στην πολιτική αλλά για το φετίχ σαν έννοια και λέει:»Έχετε κάνει ένα λάθος κύριε Κεδίκογλου, έχετε κάνει ένα σοβαρό λάθος, ανοίξτε οποιοδήποτε λεξικό θέλετε, μα οποιοδήποτε, το φετίχ δεν είναι κάτι το ιερό, και το φετιχ είναι κακό· θα σας πω πως το να χαρακτηριστεί κάποιος φετιχιστής, και αυτοχαρακτηριστήκατε ως τέτοιος κύριε Κεδίκογλου,είναι κακό, είναι κακό προσέξτε το» Πετάγεται ο Καμπουράκης και λέει: «δεν κάνουμε γλωσσολογία μωρέ τώρα» και απαντά ο Κριτσωτάκης: «Στην Ελλάδα είμαστε, χρησιμοποιούμε τα ελληνικά και να συνεννοούμαστε στην ελληνική παρακαλώ. Παρακαλώ. Παρακαλώ.» Και παρακάτω: «Η πατρίδα είναι ιερή αλλά δεν είναι φετίχ. Δηλώνετε φετιχιστής κύριε Κεδίκογλου;» Το να έχει κανείς φετίχ στην πολιτική μπορεί είναι όντως πρόβλημα, αλλά το να είναι φετιχιστής γενικά όχι. Καταλαβαίνεις νομίζω ότι δεν χρειάζεται ερμηνευτική προσέγγιση σε αυτό που είπε ο Κριτσωτάκης, μιλάει ξεκάθαρα για την κύρια έννοια του φετιχισμού και μάλιστα απαξιωτικά για όσους είναι δίνοντας και ένα μαθηματάκι ελληνικών μπόνους.

  29. Αρκεσινεύς said

    27. Εγώ είμαι ο γνωστός Αρκεσινεύς που ως εκ περισσού έγινε και μη Αρκεσινεύς.

  30. Αρκεσινεύς said

    Immortalité, η παραπομπή ήταν για σχόλιο το οποίο διαγράφτηκε και το οποίο δεν το ξαναγράφω.

  31. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα

    22: Τουλάχιστον συμφωνώ σε ένα πράγμα από όσα λέτε.

  32. tamistas said

    Ας είμαστε φετιχιστές, ας επιδιώκουμε το μαστίγιο.

  33. Ταμίστα, τι είναι αυτές οι περικοπές; Πού είναι το ποιηματάκι;

  34. Νίκο για ρίξε μια ματιά στην σπαμοπαγίδα σου πλιιιιζ! 🙂

  35. Γς said

    23:
    >Θα συμφωνησω με τους προλαλήσαντες ότι και οι δυο συνομιλήτές τα μπέρδεψαν

    Να συσταθεί Προανακριτική Επιτροπή και να εξεταστούν κατ αντιπαράσταση.

    Εχω κατά νουν μάλιστα ποίοι θα παίξουν τους ρόλους της Κωνσταντοπούλου και του Βενιζέλου.

  36. Ηλεφούφουτος said

    28 Ναι Ιμορ, αυτά άκουσα κι εγώ αλλά δεν μου φαίνεται να κάνει ο Κρ. κήρυγμα σεξουαλικής ηθικής. Ας δούμε το πράγμα στο επικοινωνιακό του πλαίσιο και όχι με όρους επιστημονικής διάλεξης ή τέλος πάντων περίστασης όπου διυλίζουμε κάθε μας λέξη.
    Απλά θέλει να τη βγει στον Κεδίκογλου που πήγε να κερδίσει εντυπώσεις ότι είναι και καλά πιο πατριώτης απ το ΣΥΡΙΖΑ.
    Για συζήτηση στο Μέγκα πρόκειται- μην το ξεχνάμε! Όσο για τον Καμπουράκη, εντάξει, θα μπορούσε να του είχε ρίξει και ροχάλα, τότε ίσως να μ έβρισκε πιο σύμφωνο, αλλά κι αυτό που του είπε δεν το βρίσκω κακό. «Δεν θ αλλάζουμε τις λέξεις της Ελληνικής όπως μας βολεύει και δεν είναι γλωσσολογία να το επισημαίνουμε» ή κάτι τέτοιο. Δεν νομίζω ότι το κοινό αυτών των συζητήσεων θα το ψειρίσει πιο πέρα.

  37. Alexis said

    #32, Μαστίγιο επιδιώκουν οι μαζοχιστές, μη μπερδεύεις τις διαστροφές 🙂
    (Ωραία κουβέντα πιάσαμε)!

  38. @36 Ηλεφού, για την πρόθεση του Κριτσωτάκη δε διαφωνούμε. Όπως όμως κρίνουμε τον Κεδίκογλου για την παραποιημένη ερμηνεία της λέξης, έτσι θαρρώ πρέπει ν’ αντιμετωπίσουμε και τον Κριτσωτάκη αν παίξει με τους ίδιους όρους.
    Γι’ αυτό είπε ο Δύτης από την αρχή για του στραβού το δίκιο. Ο ένας χρησιμοποίησε τη λέξη λάθος και ο άλλος πάτησε απάνω για του πει ότι όχι μόνο είναι λάθος, είναι κακό.
    Αυτοί ήτανε στο Μέγκα (και στο δίνω), εμείς είμαστε στου Σαραντάκου 🙂

    Αυτό που είπε ο Καμπουράκης δεν μ’ ενόχλησε, ίσα – ίσα.

  39. @38 Αυτό το «κρίνουμε» ας το κάνουμε «σχολιάζουμε» καλύτερα.
    (Ξεφτιλισμένη επαγγελματική διαστροφή… )

  40. tamistas said

    Είναι πολλά τα φετίχ, Σίμο.

  41. Ηλεφούφουτος said

    Ε, αφού το φέραμε μέχρι εκεί, να το πω κι αλλιώς:
    Κι η μαλακία δεν είναι ούτε κακιά ούτε αφύσικη αλλά το να αξιοποιήσει κάποιος την ευκαιρία σε μια συζήτηση τύπου Μέγκα και να πει σε έναν ήκιστα αξιοσέβαστο αντίπαλο «είναι κακό να είσαι μαλάκας» ή «πρόσεξε, η μαλακία κουφαίνει», είναι απόλυτα μέσα στους όρους του παιχνιδιού και θα περίμενα μάλιστα από τον ομιλητή να αξιοποιήσει μια τέτοια ευκαιρία, γιατί αν δεν το κάνει θα είναι μαλάκας :-).

  42. @41 Το χοντραίνεις, αλλά αφού το φτάσαμε μέχρι εδώ να σου πω ότι θα χαιρόμουν πάρα πολύ σε μια μια προτροπή του τύπου “πρόσεξε, η μαλακία κουφαίνει”, ν’ άκουγα την απάντηση «για να το λέτε, κάτι παραπάνω θα ξέρετε» ή «προφανώς μιλάτε εκ πείρας, ας το δεχτώ ως έχει» για να έχει και λίγο ενδιαφέρον η συζήτηση. 😀

  43. Αποφράς ημέρα

  44. spiral architect said

    @43: Συλλυπητήρια από ένα γατόφιλο. 😥

  45. Γς said

    43:
    Σε καταλαβαίνω απόλυτα
    Τα συλλυπητήριο μου ρε φιλάρα.

    >Είμαι αρκετά μεγάλος πια για να ξαναναθρέψω γάτα.

    Μην ακούω βλακείες. Να την στη γωνία!

  46. @43 Τζι, ξέρω ότι δεν συμπαθιόμαστε, αλλά αλήθεια στεναχωρήθηκα. Ξέρω καλά τον καημό… 😦
    Να ξέρεις όμως, πάντα υπάρχει χρόνος…

  47. Ωχ τι κρίμα!! Συλλυπητήρια Τζιπόιντ!! 😥

  48. Γς said

    Ετσι είναι. Οι γατούλες.
    Και γενθκά τα ζώα, που είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου. Μετά τις γυναίκες οβ κόρς!

  49. Γς said

    43:
    Τζι, αύριο μεθαύριο θα κατέβω στην Ιτέα με την κυρά σε κάτι φίλους. Κανόνισε να σε δούμε ρε συ.

  50. ΤΟ ΦΕΤΙΧ ΜΟΥ ΕΙΝ’ Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΝΑΙ ΦΕΤΙΧ
    ΤΑ ΚΟΥΜΟΥΝΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ΝΑ ΜΗΝ ΒΓΑΖΟΥΝ ΟΥΤΑΙ ΚΙΧ!
    ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟ ΑΝΘΕΛΛΙΝΙΚΑΙΣ ΒΛΑΚΕΙΕΣ
    ΜΑΘΑΤΕ ΔΥΟ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΟΛΙ ΚΙ ΕΙΡΟΝΕΒΕΣΤΕ ΘΡΙΣΚΟΙΕΣ!

    ΚΕ ΒΕΒΕΟΣ ΕΒΟΔΙΑΖΕΙ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ Η ΕΙΚΟΝΑ
    ΑΛΛΑ ΟΧΙ Σ’ΟΠΟΙΟΝ ΟΠΟΙΟΝ ΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΜΠΡΟΣΤΑ!
    ΤΙ ΝΟΜΙΖΕΤΕ ΕΙΝ’ΤΟ ΘΑΒΜΑ; ΤΑ ΣΑΝΑ ΣΤΟΝ ΑΧΕΡΩΝΑ;
    ΜΟΝΟ Σ’ΩΣΟΥΣ ΖΟΥΝ ΜΕ ΠΙΣΤΙ ΤΑ ΧΑΡΙΖΗ Ο ΘΙΟΣ ΑΦΤΑ!

    ΜΠΑΝΥΟ ΕΓΟ ΔΕΝ ΠΟΛΙΚΑΝΩ ΚΙ ΑΠΩΣΜΥΤΙΚΑ ΔΕΝ ΒΑΖΟ!
    ΤΡΙΒΩ ΙΚΟΝΕΣ ΣΤΟ ΚΩΡΜΗ ΜΟΥ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΟΣΚΟΒΟΛΟ!
    ΚΙ ΟΣΙ ΕΡΧΩΝΤΑΙ ΚΟΝΤΑ ΜΟΥ ΑΠ’ΤΟ ΠΟΣΟ ΕΒΟΔΙΑΖΩ
    ΚΑΝΟΥΝ ΤΟ ΣΤΑΒΡΟ ΑΜΕΣΩΣ, ΚΑΙ ΚΙΤΟΥΝ ΜΕ ΘΑΒΜΑΣΜΟ!

    ΦΤΑΝΗ ΠΙΑ ΕΣΥΣ Η ΜΟΥΡΓΑ ΤΟΥ ΕΒΡΕΟΜΑΣΟΝΙΣΜΟΥ
    ΓΙΑ ΣΟΠΑΣΤΕ ΝΑ ΜΙΛΙΣΕΙ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΡΗΟΤΙΣΜΩΣ
    ΧΡΟΝΥΑ ΠΟΛΑΙΜΑΤΕ ΕΝΑΝΤΙΑ ΚΑΘΕ ΩΣΙΟΥ ΚΙ ΗΕΡΟΥ
    ΜΑ ΜΕ ΤΙ ΧΡΙΣΙ ΑΒΓΙ ΘΑ ΣΟΘΗ Ω ΕΛΙΝΗΣΜΟΣ!

  51. munich said

    Συλλυπητήρια Τζι, η γατούλα σου ήταν μια ασπρόμαυρη ομορφιά

  52. Γς said

    46:
    >Τζι, ξέρω ότι δεν συμπαθιόμαστε, αλλά αλήθεια στεναχωρήθηκα.

    Δεν συπαθιόστατε ρε Τζι;
    Μα αφού είσαι ζοόφιλος.

  53. tamistas said

    Οι χώρες φετίχ έχουν επιδέξιους Σίμους.

  54. tamistas said

    …επιδεξιούς Σίμους.

  55. @50 Πού είναι η Ππαν να σε θαυμάσει! 😀

    Ταμίστα, ωραία το πας!

  56. «Μηδέν άγαν»,
    όπως
    – Μη δεν φάγαν;
    – Μηδέν φάγαν.
    – Μίζες φάγαν;
    – Μαζί φάγαν!

  57. Anasto said

    Η αλήθεια είναι πως η λέξη φετίχ μια έχει αρνητική, «κακή» χροιά και για μένα.

  58. Γς said

    56:
    φάγαν τη γριά, ντου ντου
    ντούμπου ντούμπου ντούμπου και μπα μπου
    πέσαν όλα τα ταμπού

  59. Ηλεφούφουτος said

    Τζι συλλυπητήρια!

    Ιμορ 42, σιγά μην έχει τέτοια έμπνευση ο Κεδίκογλου!

    Και σιγά μην φτιάχνει τόσο εμπνευσμένα τετράστιχα ένας ΕΛΛΙΝ ΠΑΤΡΕΙΩΤΙΣ! Ειδικά εκεί με τις εικόνες αποσμητικά κι αυτούς που κάνουν το σταυρό τους… εεε μα δεν έχεις το Θεό σου Στέλιο!

  60. Κασσάνδρα said

    Νομίζω, ότι μειώνεις το δεσμό σου με την πατρίδα σου ,αν την αποκαλείς φετίχ σου.
    Τώρα ,ο Σίμος είναι Σίμος.

  61. Δημήτρης Μ. said

    Αλήθεια ποια έννοια του φετίχ δεν είναι αρνητική;
    α. Το να πιστεύεις σε φετιχ (φυλαχτά, χάντρες, τίμια ξύλα κλπ) σε σύγχρονες κοινωνίες;
    β. Το να υπερεκτιμάς πράγματα (συνήθως πολύ ασήμαντα);
    Περί σεξουαλικής ορέξεως, φυσικά, λόγος δεν πέφτει σε κανέναν, υπό τον όρον ότι συμφωνούν οι εμπλεκόμενοι και δεν βλάπτονται τρίτοι.

    Η ιστορία του φετίχ και του ευρώ, αν δεν κάνω λάθος ξεκινάει από τη φράση πολλών Συριζαίων ότι «Το ευρώ δεν είναι φετίχ» (= Δε δίνουμε στην παραμονή μας στη ζώνη του ευρώ μεγαλύτερη αξία από αυτή που έχει). Και η απάντηση του Κεδίκογλου είναι «Η Ελλάδα είναι φετίχ» (= δίνουμε στην Ελλάδα μεγαλύτερη σημασία από όση έχει, ή την λατρεύουμε σαν πρωτόγονοι, ή είμαστε σεξουαλικά κολλημένοι μαζί της).

    Δεν κατάλαβα λοιπόν την κριτική στον Κριτσωτάκη, εκτός και πρόκειται για φετιχισμό της ουδετερότητας.

  62. Μαρία said

    19
    Και στους κομμουνιστικούς κύκλους απ’ την εκλαΐκευση του θείου Κάρολου βλ. ο φετιχισμός του εμπορεύματος.

  63. Ηλεφούφουτος said

    62 Ναι, το επισήμανε κι ο Ταμίστας 4 αλλά δεν του δώσαμε τη δεουσα προσοχή.
    Επομένως η μεταφορική χρήση του φετίχ διεθνώς πάει πιο πίσω κι απ το 1848, φαντάσου η κυριολεκτική!

  64. sarant said

    Eυχαριστώ πολύ για τα νεότερα σχόλια!

    Τζι, συλλυπητήρια, πάντα υπάρχει καιρός ρε συ.

    Στέλιο, πολύ καλό!

    53-56: 🙂

    61: Έτσι λέω κι εγώ.

  65. Μαρία said

    63 Πω, πω! Τελευταία διαβάζω πηδώντας. Φταίει και ο γουγλαναγνώστης που μου τρώει σχόλια.
    1867 το κεφάλαιο, 1927 ο φετιχισμός του Φρόιντ.

  66. Ηλεφούφουτος said

    Ωχ το μπέρδεψα με το μανιφέστο!

  67. Τι φετίχ έχουν αυτά τα νερά του Ευρίπου και πηγαινοέρχονται;
    Δεν περιμένω απάντηση απ’ τον Φετίφογλου. (Allu Fun Marx, όπως βλέπεις το υιοθέτησα). Κάτι ξέρω απ’ το Σκαρίμπα, απ’ τον τρυφερό Νίκο Παπάζογλου αλλά κι από τον Τάσο Γκρους.

    Τα εξυπνακίστικα του Σίμου, δεν κρύβουν την πολιτική του γύμνια.

  68. christos k said

    22. Νομίζω οτι μπερδεύετε το ταμπού με το φετίχ διότι το ταμπού αναφέρεται σε θεσμό ή θέμα που δεν επιτρέπεται η κριτική.

    Ερώτηση: Η Ελλάδα για τον εθνικιστή δεν είναι φετίχ;

  69. Εγώ πάλι θυμήθηκα τα χρόνια που διαβάζαμε το Φετίχ του Αρανίτση…

  70. Δυστυχώς, φετίχ είναι η Ελλάδα για τον κεδίκογλου και για άλλους ελληνοβαρεμένους: «καθετί στο οποίο αποδίδεται μια υπερβολική σημασία, που ξεπερνάει την πραγματική αξία του, τις πραγματικές του ιδιότητες». Γι’ αυτό και οι Έλληνες είναι ανώτεροι όλων, η γλώσσα τους η πιο πλούσια και λίγο πιο παλιά απ’ τη δημιουργία του σύμπαντος… Και πάει λέγοντας!

  71. nestanaios said

    Έχουμε ΦΕΤΙΧ, ΦΕΤΙΣ, FACTICIOUS. Οι γλωσσολόγοι θεωρούν πως αυτές οι λέξεις είναι ομμόριζες. Εγώ προσωπικά δεν βλέπω ρίζες• στοιχεία βλέπω. Όπως ένας τοίχος κτίζεται με τούβλα (στοιχεία), έτσι και οι λέξεις κτίζονται με στοιχεία. Αυτό δεν το λέω εγώ. Αυτό το έχουν πει όλοι οι γραμματικοί που είχαν ασχοληθεί με την ελληνική γλώσσα επί χιλιάδες χρόνια και μέχρι την εποχή του Κούρτεση. (Το σύγγραμμά του περί γραμματικής είναι καταπληκτικό. Τα γερμανιόθεν πλήττουν). Και για να μη ξεχνάμε τα περί ριζών, θα ήθελα να πω πως ρίζες δεν έχουν οι λέξεις αλλά τα φυτά και τα δένδρα.

    Ας δούμε τις λέξεις μία μία. Η Λατινική έχει την συλλαβή FA + CTICIOUS. Το F δεν έχει κανμία σχέση με το δασύ Φ. Οι Άγγλοι το ξέρουν αυτό και δεν γράφουν FILOSOFY αλλά PHILOSOPHY. Το F όπως και το V είναι επιτατικόν μόριον ποιότητος. Μεταφέρεται στην ελληνική ως Υ και το πνεύμα της ποιότητος αναγνωρίζεται με την ψιλότητα ἤ δασύτητα του μορίου. Είναι προφανές πως το Υ δεν φέρει πάντοτε δασεία, φέρει και ψιλή.

    Υα ἤ αυ είναι η ίδια συλλαβή. Α = υλικά σώματα, ύλη. Καλά για τον άνθρωπο, ἄν ψιλοῦται και κακά ἤ άγνωστα, ἤ αόριστα ἤ μη φίλα προσκείμενα στον άνθρωπο ἄν δασύνεται. (Το δασύ έχει πολλά πρόσωπα. Το λέει και ο Όμηρος). Τώρα, πως γνωρίζουμε ἄν η FA φέρει δασεία ἤ ψιλή; Είναι ψιλή διότι δεν φέρει το δασύ πνεύμα Η. Είναι προφανές πως εδώ έχουμε υλικά αγαθά. Σώματα φίλα προσκείμενα στον άνθρωπο (χρυσό). Η συλλαβή cticious δεν θέλει πολύ σκέψη. ΚΤΙΣΙΣ είναι για να έχουμε την κτίση των υλικών αγαθών. FACTICIOUS = αυτό που επιφέρει υλικά αγαθά.

    Η Φετίχ ετυμολογείται κατ’αυτόν τον τρόπο. Φετίχ είναι το θέμα διότι στην ελληνική δεν λήγει κανένα όνομα σε Χ. Ο φετίχος, η φετίχα, το φετίχο. Άλλως, ο φετίχας, η φετίχα, το φετίχον. Και τι επιφέρει το θέμα ΦΕΤΙΧ; Βλέπουμε πολλά δασέα στοιχεία. Σίγουρα κάτι κακό θα επιφέρει. Ας το διαλύσουμε (ετυμολογήσουμε).

    Φε = δασεία πίεση ψυχική. Δασεία πίεση = κακή, άγνωστη, αόριστη πίεση. Πίστη σε ξένη διάλεκτο.

    Τιχ = επιτεταμένη ψιλή μεταφορά (τι) σε χώρο δασύ (χ).
    Καλά κατάλαβα εγώ πώς εδώ θα έχουμε μαυρίλα.

    Ας προσπαθήσω με την φετις. Αν το ς είναι διπλό, θα πάμε καλά. (διπλό = δς = ζ ).
    Φετίς, φετίδος, φετίδι, φετίδα. Το Δ είναι μεταφορικό και έχουμε επιτεταμένη μεταφορά (ιδ) ενεργητικής παραλαβής(ετ) δασείας πίεσης (φ).

    ⟨⟨ Ο φετιχισμός εκφράζει την ανάγκη προστασίας του ανθρώπου μπροστά στις μυστηριώδεις δυνάμεις της φύσης ⟩⟩ λένε τα λεξικά. Βλέπετε πως υπάρχει διαφορά.

    Η ιστορία μπορεί να κάνει λάθος. Η ετυμολογία ποτέ δεν κάνει λάθη.
    Επειδή τα πολλά με κουράζουν, ας το συνεχίσει κάποιος άλλος και να προσέχει μη πέσει σε παγίδα.

  72. tamistas said

    Αυτή η χώρα, το απόλυτο φετίχ,
    που και χωρίς να ταξιδέψω με πληγώνει,
    με χαρατσώνει και δεν βγάζω ούτε κιχ,
    και το γλεντάνε οι πουργοί, υπουργών γόνοι.

    Αυτή η χώρα, γεια σου υπουργέ φετίχα,
    πώς με τρολλάρει κουλ, μασώντας τη μαστίχα…

  73. Ευχαριστώ τους συσσχολιαστές που συμμερίστηκαν την θλίψη μου

    Ιμμόρ έχεις λάθος, κάποιες διαφορές νομίζω πωςέχουν να κάνουν με τις επαγγελματικές διαστροφές μας, τον διαφορετικό τρόπο με τον οποίον σκεπτόμαστε, τουλάχιστον εγώ έτσι το βλέπω

    Γου σου θα είμαι Αθήνα για λίγες μέρες, μιαν άλλη φοράνα ρεθούμε οπωςδήποτε

  74. Αντιφασίστας said

    Γιώργος Σεφέρης
    Επιτύμβιο στη Γάτα μου την Τούτη

    Είχε το χρώμα του έβενου τα μάτια της Σαλώμης
    η Τούτη η γάτα που έχασα· διαβάτη, μη σταθείς.
    Βγήκε απ’ το χάσμα που έκοβε στης μέρας το σεντόνι
    τώρα να σκίσει δεν μπορεί του ζόφου το πανί.
    Άγκυρα 22. 8. 1949
    (από το Τετράδιο Γυμνασμάτων, β΄, Ίκαρος 1976

    Συλλυπητήρια, Τζι, και όχι ηλικιακές ηττοπάθειες. Σου φτάνουν οι ποδοσφαιρικές! 😉

  75. # 75

    ευχαριστώ αντίφα, τα μάτια της Σαλώμης τα αναφέρει ο Σεφέρης και στις γάτες τ’ Αϊ Νικόλα

    Πριν από ένα μήνα είχα γράψει κι εγώ κάτι για γάτες λες κι ήθελα να προλάβω να την ευχαριστήσω

    Ποδοσφαιρικά το νερό έχει μπει στο αυλάκι, πρώτα ξεχρέωμα, μετά γήπεδο, μετά πρωτάθλημα μετά ευρωπαϊκός τίτλος (δεν πιστεύω να διανοείσαι πως μπορεί να φτάσει σε τελικό ευρωπαϊκού τίτλου ο ΠΑΟΚ και να το χάσει, μην τον μπερδεύεις με φτωχούς συγγενείς…)
    Η μοναδική ομάδα που αυξάνει συνεχώς τον αριθμό των οπαδών της χωρίς να παίρνει τίτλους…

  76. nosfy said

    το ευρω ειναι Φετίχ η δεν ειναι; ..Τι λέει ο Ζιζεκ επ’αυτου ;
    http://nosferatos.blogspot.gr/2013/04/blog-post_4266.html

  77. Κωλόγερας said

    Η γνώμη μου είναι πως το λεξικό είναι το πρώτο καταφύγιο, αλλά δεν μπορεί να είναι και το μόνο, κάτι που συχνά-πυκνά παραγνωρίζεται από πολλούς. Η σημασία μιας λέξης όπως δίνεται στο λεξικό δεν περιορίζει απαραίτητα τη χρήση της λέξης. Είναι φανερό ότι εδώ πέρα υπάρχει πρόβλημα και αν ο νεοδημοκράτης ομιλητής ήταν διαβασμένος και αν κανείς έχει χρόνο να ψάξει το πράγμα, είναι σίγουρο ότι όλο και κάποιο τσιτάτο του Φρόυν, του Γιουνγ, του Λακάν, της Κλάιν, θα δικαίωνε τον νεοδημοκρατικό λόγο. Υπάρχει ένας κίνδυνος, για να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, ο Σαραντάκος να μεταβληθεί σε ηθικο-γλωσσοδιδάσκαλο τύπου Παππά.

    Συμπαθάτε με.

  78. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Μα μέρα γατοφονιάς ήταν; Κρίμα Τζί. Το πρωί βρήκα κι εγώ σε μια άκρη του κήπου το κουφάρι από το μικρό μου γατί τον Γκρίζλι. Το έχανα 3 μήνες.Ευχόμουν να το είχαν κλέψει, τόσο ήμερο που ήταν. Ούτε θέλω να σκεφτώ ότι το σκότωσαν. Βάζουν δηλητήρια για τα ποντίκια, μπας και κάτι έφαγε με το φάρμακο-φαρμάκι. Μού μεινε ο Μαυρογιαλούρος ο εντός-εκτός και είναι και δυο έγκυες γκεστ αδέσποτες που τους αφήνω φαγητό κι όταν φέρουν τα μικρά (έτσι γίνεται πάντα) θα τα ημερώσω, θα εξοικιωθούν με το καλάθι και θα πάω τ αρσενικά για στείρωση. Τα θηλυκά τα χαρίζω αστείρωτα. Θένε ντάντεμα στην ανάρρωση και δε μπορώ. Τζι, θα σου πω τότε κι αν έχεις διάθεση,βλέπουμε. Και κάποιος εδώ, η Τυφλόμυγα νομίζω, είπε προ ημερών για διαθέσιμο γατάκι ,αν αποφασίσεις.

    «Οφου όφου σύντεκνε , μη μου λες παρακάτω, μα γω τη φουνάρα τω σκυλώ τηνε κατέχω». (τη στεναχώρια για σκύλους την ξέρω).
    Έχει μείνει ως επωδός αυτή η έκφραση από κάποιο παλιό περιστατικό και τη λέμε σπίτι μας όταν συμβαίνει ατυχές γεγονός που ενώ θεωρητικά θα πρεπε να μας λυπήσει λιγότερο, αυτό μας θερίζει και ο άλλος λέει για τη «φουνάρα» αυτή ότι την καταλαβαίνει γιατί την έχει περάσει.

  79. Γς said

    Αφού η Κομισιόν έκρινε ότι είναι ελεύθερη η καλλιέργεια κλωστικής κάνναβης και στην Ελλάδα αποφάσισα να βάλω κανναβουριές (Cannabis sativa), τώρα την άνοιξη που ανανεώνω τα φυτά μου.

  80. Το κανναβούρι
    που στα πουλάκια δίνουμε τροφή
    της ινδικής ή κλωστικής
    καρπός και σπόρος είναι ;

  81. nosfy said

    ενα νομισμα δεν εχει ξια χρησης αλλά μονο ανταλλακτική αξια :συνεπώς στηριζεται στην πιστη οτι Αξιζει.

    Νομισμα απο το νομιζω =(αρχικά)πιστευω.
    Συνεπώς ενα Νομισμα πρεπει να ειναι Φετιχ για να λειτουργει καλά

    ως νομισμα ..
    Αν παψουμε να πιστευουμε στην περιπου μεταφυσική του »αξια »απλουστατα χανει την ..αξια του ..

    Ετσι αυτο που ειπε ο εκπρόσωπος τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Πάνος Σκουρλέτης, ότι “Δεν είναι φετίχ το ευρώ, ούτε η δραχμή“

    μπορει να φαινεται μεν ΚΟΙΝΟΤΟΠΑ σωστό και να αντανακλα΄τοο …»υψηλό» επιπεδο συζητησεων στο εσωτερικό του Συριζα .. αν το καλοσκεφτεις ομως σημαινει οτι ..εκει στο Συριζα ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ ΝΤΙΠ ΓΙΑ ΝΤΙΠ .. και αυτο ειναι το ακρως ανησυχητικό.:

    Το οτι δεν το κανουν επιτηδε αλλά πραγματικά δεν καταλαβαινουν …

  82. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ για τα νεότερα!

  83. nosfy said

    καλημερα.. οσο για αυτό που ειπε ο Κεδικογλου ότι “Φετίχ είναι η Ελλάδα” αναδεικνύει το προβλημα.. Διοτι εκεινο που εγινε ολα αυτά τα χρονια ειναι οτι ανεπαισθητως γλιστρησαμε – και γλιστραμε ακομα λές και κανουμε τσουληθρα – απο τον επιπολαιο εθνολαικισμό της περασμένης Δεκαετιας στον πιο Α- νοητο εθνικιστικο φονταμενταλισμό . Κα γι αυτή την βουτια εχουν ολοι τις ευθύνες τους ..

  84. ΠΑΝΟΣ said

    #43 Τώρα το είδα.Λυπάμαι.Σε καταλαβαίνω πολύ καλά.Έχω ρίξει μπόλικο κλάμα για αυτές τις ατιμούλες…Τις έχω σε πολύ μεγάλη εκτίμηση.Ναι,όχι μόνον αγάπη,αλλά και εκτίμηση.Μακάρι να ένιωθα το ίδιο και για αρκετούς ανθρώπους.

  85. spiral architect said

    Γιάννης Κιμπουρόπουλος (ΚΙΜΠΙ) επί τω έργω: Φετίχ, τοτέμ και ταμπού

  86. Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.

  87. spiral architect said

    Η Θέτις, η Αριάδνη, ο Αίας, η Ιώνη και η σύγχρονη νεοελληνική χρησιμότητά τους:
    Θωμάς Τσαλαπάτης: Από τη διαστροφή των λέξεων στη διαστροφή της εξουσίας – Εφ.Συν

  88. Ευχαριστώ και πάλι για την συμπαράσταση σας

    Οσον αφορά το νόημα της λέξης φετιχ δεν ορίζεται αλλά περιγράφεται

  89. Δεν απαντώ στα φληναφήματα των πολιτικών εκπροσώπων, νυν και αεί… Ας πάρομε λοιπόν τη δεύτερη εκδοχή: «καθετί στο οποίο αποδίδεται μια υπερβολική σημασία, που ξεπερνάει την πραγματική αξία του, τις πραγματικές του ιδιότητες». Κάτι σαν αυτό που συμβαίνει ανάμεσα σ’ εμάς και στις μανάδες μας ή τους πατεράδες μας ή τα παιδιά μας. Το όλον, οι παλιοί δάσκαλοι το έλεγαν, νομίζω, Πατρίδα.

  90. Νίκος Παναγιωτόπουλος από Πάτρα said

    #43 Σας καταλαβαίνω και λυπάμαι..

  91. Με όλη την αγάπη που σας έχω, νομίζω ότι εδώ γίνεται ένα ανακατομπουρμπούλισμα (ως προς τη σημασία και όχι ως προς την ετυμολογία) που οφείλεται στο ότι προσπαθούμε να ορίσουμε τι σημαίνει μια λέξη που ανάλογα με τον καθένα έχει άλλη σημασία, διότι οι σημασίες δεν είναι 1, 2, 3 αλλά αλληλοαποκλειόμενες.

    Για κάποιον που πιστεύει στην υπερφυσική δύναμη ορισμένων αντικειμένων, και ας μην πιστεύει ότι κατοικούνται από κάποιο πνεύμα, π.χ. το λαγοπόδαρο ή της νυχτερίδας, ή κάποιο αντικείμενο με ‘τιμιόξυλο’, ασφαλώς είναι κάτι που προστατεύει ή έχει άλλη υπερφυσική δράση. Και δεν είναι επ’ ουδενί σεξουαλικά δρον αντικείμενο.
    Νομίζω ότι η πυρήνας της σημασίας βρίσκεται στο ότι ‘είναι κάτι το οποίο έχω στη κατοχή μου’ άσχετα με τις ιδιότητές του που εκπηγάζουν από την πίστη μου σ’ αυτό και όχι από τη λεξικογραφική του θέση.
    Και με όλο το σεβασμό που της έχω, η κ. Στούκα δεν γνωρίζει τη λέξη, αλλά δικαιολογείται εφόσον δεν είναι ελληνική.

  92. Γς said

    >Και δεν είναι επ’ ουδενί σεξουαλικά δρον αντικείμενο.

    Ο,τι πεις!

  93. sarant said

    Μερσί για το λινκ, δεν το είχα δει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: