Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Προσχήματα και αλήθειες του Άξονος (χρονογράφημα του Κώστα Βάρναλη)

Posted by sarant στο 18 Οκτωβρίου, 2020


Όπως είχα αναγγείλει τις προάλλες, σήμερα θα δημοσιεύσω ένα χρονογράφημα του Κ. Βάρναλη από τον τόμο Πολεμικά, που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αρχείο, σε δική μου επιμέλεια, και που τον παρουσίασα στο ιστολόγιο την Τετάρτη που μας πέρασε.

Προβληματίστηκα ποιο χρονογράφημα να διαλέξω από τα 81 του βιβλίου. Τελικά αποφάσισα να παρουσιάσω ένα όχι ακριβώς αντιπροσωπευτικό, αλλά που έχει κομβική θέση: το πρώτο χρονογράφημα του Βάρναλη μετά τη γερμανική επίθεση κατά της Ελλάδας τον Απρίλιο του 1941.

Θυμίζω ότι, όπως είπα προχτές, από τις αρχές Ιανουαρίου 1941 ο Βάρναλης σταμάτησε να δημοσιεύει καθημερινό πολεμικό χρονογράφημα στην Πρωία και στράφηκε στις ιστορικές επιφυλλίδες για τις σκοτεινές σελίδες της Ρωμης, που τις συμπεριέλαβε αργότερα στο βιβλίο του «Διχτάτορες» και που δεν τις έχω συμπεριλάβει στα Πολεμικά.

Όταν όμως έγινε η επίθεση της Γερμανίας, ο Βάρναλης διέκοψε τις ιστορικές επιφυλλίδες (είχε εξαντλήσει τη ρωμαϊκή ιστορία και είχε περάσει στην Ιταλία της Αναγέννησης) και επανήλθε στην πρώτη γραμμή, στο μάχιμο χρονογράφημα.

Και το πρώτο χρονογράφημα αυτής της νέας περιόδου, στο φύλλο της Πρωίας της 8ης Απριλίου 1941, είναι αυτό που θα δούμε σήμερα (Το φύλλο της 7ης Απριλιου, της μέρας της επίθεσης, δεν είχε χρονογράφημα: όλη η πρώτη σελίδα ήταν αφιερωμένη στο απαίσιο νέο).

Λοιπόν, το χρονογράφημα του Βάρναλη:

Αλήθειες και προσχήματα του Άξονος

Κυριακή ξημερώματα, πέντε το πρωί, σε πολύ ακατάλληλη ώρα χτύπησε την πόρτα μας η… νέα τάξις. Χτύπησε την πόρτα μας, είναι τρόπος του λέγειν. Έπεσε απάνω στα στήθη μας με όλα του τα φονικά σίδερα, για να επιτύχει εκείνο που δεν το πέτυχε ο δίδυμος αδερφός του εθνικοσοσιαλισμού, ο φασισμός: να μας πάρει και τη γη και την ψυχή.

            Η «επίσκεψη» παρ’ όλο το ακατάλληλο της ώρας δεν ήτανε ξαφνική. Μήνες την περίμενε η Ελλάς τη βάναυση επίθεση του γερμανικού όγκου, όπως χρόνια την περιμένανε όλα τα κράτη της Ευρώπης (κι άλλα την πάθανε κι άλλα δε θα γλιτώσουνε) από τη στιγμή που εγκαταστάθηκε στο κέντρο της ηπείρου μας η πυρκαϊά του εθνικοσοσιαλισμού. Ώστε ούτε η σκέψη ούτε τα στήθη της Ελλάδος αιφνιδιαστήκανε.

            Αλλ’ αν η οργανωμένη βία και η συστηματοποιημένη λαφυραγωγία των μικρών από τους μεγάλους μπορεί να προκαλεί την αγανάχτηση κάθε γερού ανθρώπου, που δεν τόνε σάπισε η θεωρία της «νέας τάξεως» όμως πολύ περισσότερη αγανάχτηση προκαλεί το λεξιλόγιο του Άξονος, όταν ζητεί προφάσεις για τα αδικήματά του, αλλά και όταν συζητεί σοβαρά τα «πιστεύω» του. Προσχήματα και ειλικρίνεια του Άξονος είναι η τελευταία λέξη του κυνισμού.

            Αλλ’ ας ιδούμε  πρώτα τα προσχήματα. Μας επετέθη, λέει, επειδή δεχτήκαμε τους Άγγλους να μας βοηθήσουν, ενώ η ίδια η χιτλερική Γερμανία δεν εμπόδισε το δίδυμο αδερφό της, τη μουσολινική Ιταλία να μας επιτεθεί. Αλλά γιατί επετέθη εναντίον της Νορβηγίας, της Δανίας, της Ολλανδίας (και παλαιότερα εναντίον της Αυστρίας και της Τσεχοσλοβακίας), ενώ δεν είχανε δεχτεί στα εδάφη τους αγγλικό στρατό; Απλούστατα. Τους επετέθη όχι γιατί μπήκαν οι Άγγλοι στα εδάφη τους, αλλά για να τους προλάβει να μη μπουν! Μ’ αυτό το πρόσχημα μπορεί να μπαίνει παντού. Ώστε κι αν δεν έφτανε στην Ελλάδα η αγγλική βοήθεια, όμως η γερμανική επίθεση θα γινότανε. Θα γινότανε, όπως έγινε στη Νοτιοσλαβία, γιατί δεν δέχτηκε να επιτρέψει τη μεταφορά… φαρμάκων και μπαμπακιού διά μέσου των εδαφών της. Αυτό το πολύ πρωτότυπο πρόσχημα για την κατάλυση της ελευθερίας των μικρών κρατών θα μπορούσε να ονομασθεί «υποδούλωση με το μπαμπάκι»! Αλλά το κόλπο δεν έπιασε. Και τότε ο χιτλερισμός εκήρυξε τον πόλεμο εναντίον της Νοτιοσλαβίας γιατί πειράχτηκε το φιλότιμό του! Εθνικοσοσιαλισμός και φασισμός δεν μπορούνε να ζήσουν χωρίς καταχτήσεις. Έτσι ο ιταλικός φασισμός μάς επετέθη χωρίς αιτία πριν πέντε μήνες, όπως πριν ολίγα χρόνια επετέθη εναντίον της Αιθιοπίας και της Αλβανίας με το πρόσχημα του «ζωτικού χώρου». Όταν ο λύκος ήθελε να φάγει το αρνί, βρήκε την πρόφαση πως του θολώνει το νερό του ρυακιού -κι ας έπινε το κακόμοιρο παρακάτου απ’ το λύκο.

            Άλλος κυνικός όρος της αξονικής «φιλολογίας» είναι η περίφημος «νέα τάξις». Τι εννοεί; Υποδούλωση των μικρών λαών και εγκατάσταση μιας σπείρας τυράννων, που θα παίρνουν από το στόμα των λαών και την τελευταία τους μπουκιά. Αυτό το σύστημα λέγεται με άλλον κυνικότερον όρο «συνεργασία με τον άξονα»! Όσοι δοκιμάσανε αυτήν τη «νέα τάξη» κι αυτήν τη «συνεργασία», δοκιμάσανε τη μεγαλύτερη θεομηνία, που μπορούσε να συμβεί σ’ ένα λαό. Και δεν είναι περίεργο, πως η «νέα τάξη» και η «συνεργασία» επιβάλλονται είτε με τις μπόμπες, είτε με τη φοβέρα της μπόμπας.

            Αυτήν τη «νέα τάξη» η μικρή Ελλάδα την απέκρουσε ηρωικά πριν πέντε μήνες στα βουνά της Αλβανίας και τώρα την αποκρούει στα βουνά της Μακεδονίας. Στον καλόν αυτόν αγώνα, αν η «τλήμων αρετή» δεν είναι λόγια μονάχα[1], η Ελλάδα θα βγει τιμημένη κι ελεύθερη.

            Αλλ’ ας ιδούμε τώρα και τον κυνισμό της αξονικής ειλικρίνειας. Πριν η βροντή των κανονιών σκεπάσει τις ακαδημαϊκές συζητήσεις δηλ. πριν κηρυχθεί ο πόλεμος, οι αξονικοί «επιστήμονες» και πολιτικοί υποστηρίζανε, πως το δικαίωμα της αυτοδιαθέσεως των λαών, δηλ. η εθνική ανεξαρτησία των λαών, έφερε τη δυστυχία στον κόσμο και φέρνει και τον πόλεμο! Γιατί το δικαίωμα αυτό εδημιούργησε πολλά μικρά κρατίδια, που δεν μπορούνε να ζήσουν. Επομένως αν θέλουν να ζήσουν, πρέπει να… μην υπάρχουν! Συμπέρασμα: η ανεξαρτησία βλάπτει τους λαούς, ενώ η σκλαβιά ωφελεί τους… αφέντες.

            Αλλά το κορύφωμα της αξονικής ειλικρίνειας αποτελεί το δόγμα το ρατσιστικό. Ανώτερη ράτσα στον κόσμο είναι η Αρία. Απ’ όλα τα άρια έθνη ανώτερο είναι οι Γερμανοί. Είναι οι πιο καθαρόαιμοι απ’ όλους. Άρα αυτοί πρέπει να κυβερνήσουν όλους τους άλλους. Ώστε με λίγα λόγια και «σαν φασόν»[2] δεν επιτρέπεται να ζήσει κανείς στον κόσμο είτε γιατί είναι μικρός λαός, είτε γιατί δεν είναι απόλυτα καθαρόαιμος. Έτσι οι υπεράριοι και υπερκαθαρόαιμοι Γερμανοί (η ρασιστική θεωρία είναι γερμανική) έχουνε το δικαίωμα να ζουν εις βάρος όλων των άλλων λαών.

            Ύστερα από τέτοια ειλικρινή κηρύγματα, τι χρειάζονται τα προσχήματα;


[1] Υπαινιγμός στο «Ω τλήμον αρετή, λόγος άρ’ ήσθα» («Ταλαίπωρη Αρετή, λόγια μόνο ήσουν»), στίχος από χαμένη τραγωδία του Ευριπίδη.

[2] Από τα γαλλικά (sans façon), χωρίς περιστροφές.

Τώρα που ξανακοίταζα το χρονογράφημα, είδα ένα σημείο που θα μπορούσα να το είχα σχολιάσει αλλά τελικά δεν το έβαλα στο βιβλίο. Εννοώ την αναφορά στον λύκο που έφαγε το αρνί με το πρόσχημα ότι του θόλωνε το νερό του ρυακιού, παρόλο που το αρνί έπινε παρακάτω.

Πρόκειται για τον μύθο 155 σύμφωνα με την κατάταξη του Perry, και στα ελληνικά υπάρχει στη συλλογή του Βάβριου, αλλά χωρίς να αναφέρεται ότι το αρνί έπινε πιο κάτω. Αυτή ακριβώς η στιχομυθία υπάρχει στη λατινική συλλογή του Φαίδρου. Επειδή όμως λατινικά δεν ξέρουμε διότι τα κατάργησε ο Γαβρόγλου, βάζω την ελληνική εκδοχή (μύθος 89 του Βάβριου):

Λύκος ποτ’ ἄρνα πεπλανημένον ποίμνης
ἰδὼν βίῃ μὲν οὐκ ἐπῆλθεν ἁρπάξων,
ἔγκλημα δ’ ἔχθρης εὐπρόσωπον ἐζήτει.
«σὺ δή με πέρυσι μικρὸς ὢν ἐβλασφήμεις.»
«ἐγὼ σε πέρυσιν; οὐκ ἐπ’ ἔτος ἐγεννήθην.»
«οὔκουν σὺ τὴν ἄρουραν ἣν ἔχω κείρεις;»
«οὔπω τι χλωρὸν ἔφαγον οὐδ’ ἐβοσκήθην.»
«οὐδ’ ἆρα πηγὴν ἐκπέπωκας ἣν πίνω;»
«θηλὴ μεθύσκει μέχρι νῦν με μητρώη.»
τότε δὴ τὸν ἄρνα συλλαβών τε καὶ τρώγων
«ἀλλ’ οὐκ ἄδειπνον» εἶπε «τὸν λύκον θήσεις,
κἂν εὐχερῶς μου πᾶσαν αἰτίην λύσῃς.

Δεν θα μ’ αφήσεις νηστικό εσύ με το ν’ αποκρούεις την κάθε μου κατηγορία. Έτσι κάνουν οι λύκοι…

68 Σχόλια to “Προσχήματα και αλήθειες του Άξονος (χρονογράφημα του Κώστα Βάρναλη)”

  1. nikiplos said

    Καλημέρα πολύ ωραίος ο Βάρναλης, που μπαίνει στον κόπο να διαλεχθεί τα προσχήματα των Ναζί. Το πιο χαρακτηριστικό βίντεο που είδα πρόσφατα το οποίο έδειξε πόσο κουφιοκέφαλοι ήταν, αφορούσε την κατάκτηση της Ουκρανίας. Οι Ουκρανοί την δέχτηκαν σαν απελευθέρωση, έδιναν λουλούδια στους Ναζί, και την επόμενη κιόλας ημέρα αυτοί άρχισαν τις ομαδικές εκτελέσεις, γιατί τους θεωρούσαν υπάνθρωπους.

  2. Γς said

    Καλημέρα

    Καλά, ο Ερντογάν τους ξεπέρασε

    ο Τούρκος πρόεδρος ισχυρίστηκε ότι υπάρχει βάρος από την κληρονομιά των (Οθωμανών) προγονών, η Τουρκία έχει δικαίωμα να επεμβαίνει όπου υπάρχει βία και όπου είχαν φτάσει οι πρόγονοι των Τούρκων, από τη Λιβύη έως τη Σομαλία και από την Αρμενία μέχρι οπουδήποτε είναι αναγκαίο.

  3. Γιάννης Ιατρού said

    Έξοχο κείμενο. Ευχαριστούμε Νίκο.
    Πολλά, πάρα πολλά μπορούν να ειπωθούν και για τις μέρες μας, όπως τα γράφει, χωρίς αλλαγές! 👍👍

    ΥΓ: [..Ω τλήμον αρετή..]
    Αφού έχει χαθεί το έργο του Ευριπίδη, που το βρήκαμε το απόσπασμα-στίχο-ρητό; 😂

  4. Ψ. said

    Το ιδιο σχολιο με την προηγουμενη φορα που βαλατε το κειμενο 🙂
    Αν ελειπε η τελευταια παραγραφος, το κειμενο θα περιγραφε πολυ καλα την υποδουλωση των Βαλτικων χωρων, (μερους) της Πολωνιας, και την επιθεση στη Φινλανδια. Γενναιος ο Βαρναλης! Αλλους τους «εφαγε το μαυρο το σκοταδι» (που θα ελεγε κι ο Βασιλης Νικολαιδης) για αντιστοιχα υποννοουμενα.

  5. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    Θα λείψω για κάμποσες ώρες

    3 Το παραθέτει ο Πλούταρχος, όπως συμβαίνει και με τόσα άλλα χαμένα έργα. Αλλά τώρα που το λες, βλέπω ότι έχω κάνει λάθος και πρέπει να το αλλάξω στην ανατύπωση.

    Τον έχει χρησιμοποιήσει ξανά ο Βάρναλης σε χρονογράφημα που έχω εκδώσει στα Αστυνομικά, κι εκεί γράφω (σωστά) ότι πρόκειται για στίχο από χαμένη τραγωδία, που σύμφωνα με τον Δίωνα Κάσσιο τον απάγγειλε ο Βρούτος λίγο πριν πεθάνει αυτόχειρας μετά την ήττα του στη μάχη των Φιλίππων. Αλλά δεν αποδίδεται στον Ευριπίδη, οπως κακώς θυμόμουν -και χειρότερα δεν έλεγξα ξανα.

  6. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όλος ο τόμος περιέχει έξοχα χρονογραφήματα και πολύ χρήσιμα για εμάς τους εκπαιδευτικούς, που πρέπει να τα αξιοποιήσουμε στην τάξη. Το σημερινό χρονογράφημα πόσο πλούσιο υλικό προσφέρει για να συζητήσουμε για τη φασιστική/ναζιστική συμφορά, τις ιδεοληψίες της και τις προσχηματικές όσο και αστείες θεωρίες της. ..

  7. Πουλ-πουλ said

    «οι αξονικοί «επιστήμονες» και πολιτικοί υποστηρίζανε, πως το δικαίωμα της αυτοδιαθέσεως των λαών, δηλ. η εθνική ανεξαρτησία των λαών, έφερε τη δυστυχία στον κόσμο και φέρνει και τον πόλεμο! Γιατί το δικαίωμα αυτό εδημιούργησε πολλά μικρά κρατίδια, που δεν μπορούνε να ζήσουν. Επομένως αν θέλουν να ζήσουν, πρέπει να… μην υπάρχουν!»

    Το επιχείρημα αυτό αναβίωσε πολλά χρόνια αργότερα στη Νοτιοσλαβία.

  8. Spiridione said

    Νικοκύρη το έχεις ξαναβάλει πρόσφατα το ίδιο χρονογράφημα

    Όταν μας επιτέθηκαν οι Γερμανοί (ένα χρονογράφημα του Κ. Βάρναλη)

  9. Aghapi D said

    Απελπισία το πόσο επίκαιρο είναι

  10. dryhammer said

    Καλημέρα!
    5(3). Ωχ! Ποιος τον πιάνει τώρα τον …πλάγιο άουτ.

  11. Γιάννης Ιατρού said

    8: Ρε Σπύρο, η επανάληψη είναι …. 🤔😋

  12. Γιάννης Ιατρού said

    10: Μπά, δεν έχει καιρό αυτές τις μέρες, γράφει άρθρα για την ΕΦΣΥΝ… 😋

  13. ΘΝΣ said

    Αυτα που γραφει περι «νεας ταξεως» πριν τον επιλογο, μου θυμιζουν εντονα το σημερα.
    Μονο που οι κατακτησεις δεν γινονται πλεον μονο με τη βια.
    Χαρη στη κοινωνικη μηχανικη εχουμε και εκλεπτυσμενες μεθοδους για να πειθονται οι σκλαβοι για τα καλα της δουλείας…

  14. η περίφημος «νέα τάξις»
    Γιατί όχι «περίφημη», από ένα δεινό δημοτικιστή, όπως ο Β;

  15. geobartz said

    Εξαιρετικά τα ψάλλει στους εθνικοσοσιαλιστές/ναζί ο Βάρναλης, αμέσως μετά την επίθεση στην Ελλάδα, όπως βέβαια έκαναν και άλλοι της εποχής του. Έξυπνα και έμμεσα, αλλά σαφώς, τα βάζει και με τους Άγγλους (που τους πρόλαβε ο Χίτλερ «να μη μπουν» σε κάποιες χώρες) αφήνοντας …απρόσβλητη μόνο την ΕΣΣΔ.
    Συμφωνώ με αυτούς που έχουν σημειώσει ήδη ότι η τακτική «του Άξονος» ήταν πανομοιότυπη με την σημερινή τοιαύτη του «μεγάλου» γείτονά μας. Ο Θεός (ενθέων τε και αθέων) να βάλει το χέρι του!
    Τέλος, να σημειώσω κάτι που συνέβαινε σε όλη τη χώρα (συμπεριλαμβανομένης της …Ακανίας) στο τέλος της δεκαετίας 1920-30: Στον τύπο της εποχής δημοσιεύονται «αθρόες προσχωρήσεις» στο …νέο πολιτικό ρεύμα, τον φασισμό, με πολλά-πολλά ονοματάκια. Ήταν αφελείς;; Ήταν μωροφιλόδοξοι;; Δεν μπορώ να πιστέψω ότι ήταν πράγματι φασίστες. Άλλωστε, δεν το πολυέψαξα.

  16. μια άλλη περιγραφή των ημερών όπως τις έζησε ενας τζιτζιφιώτης ψαράς :

    Κοντά αρχές τ’ Απρίλη βαρέσανε οι Γερμανοί μ΄αβάντα της Ρουσίας. Ο Τραπεζίτης (στο πόδι του Μεταξά ωρκίστηκε ο Αλέξαντρος Κοριζής που ήτανε Τραπεζίτης) είπε Οχι στο τρίτο Ράιχ, ο Γιώργης έλεγε για νέες Σαλαμίνες κι ο Βλάχος του Οίκαδε έγραψε στην Καθημερινή πως τώρα θα ντα βάλουμε με δυο αυτοκρατορίες.
    Ο Φύρερ στην καγκελαρία μιλούσε νοσταλγικά για την μητρική αγάπη και τις φιληνάδες της μάνας του : Φράου Καρόλλα Χόφφμαν και Ελσα Μπρούκμαν. Η Ελλάδα έτρωγε τα σώσματα του σταριού της που φυλάγονταν στις κρατικές αποθήκες. Τα παιδιά ακούγανε πρώτη βολά από ράδια κι εφημερίδες κάτι πρωτόβγαλτες λέξεις » Ο Ελληνικός στρατός ανθίσταται σθεναρώς του πατρώου εδάφους» και βίρα τα στούκας να βαράνε καθέτου εφορμήσεως με βουήχτρες και μπόμπες.
    Δεκάξη τ’ Απρίλη, νύχτα μπασμένη, συσκότιση πήχτρα και τα παιδιά στις ταράτσες βλέπανε τ’ αερόπλανα ν’ αμολάνε κάτι φωτοβολίδες μ’ αλεξίπτωτα,που να φεγγοβολάει ο τόπος μέχρι Ψυττάλεια! Φουντάρανε νάρκες μαγνητικές στο λιμάνι μέσα και το παγώσανε. Κι από κοντά τα βομβαρδιστικά να βουτάνε στο φέγγος της νύχτας και να ρίχνουνε θάνατο…

    …Την αυγή, κοπήκαν οι βομβαρδισμοί…Το φως της μέρας έδειχνε το λιμάνι ερείπιο σε χάλι άθλιο, κακό. Ούτε που συνήλθε πια.
    Στην Αθήνα ο Παπάγος συμβούλευε τους Εγγλέζους να του δίνουνε μην και καταστραφεί χειρότερα η χώρα, κι ο Βασιλιάς κανόνιζε τα λεφτά για την παρτέντζα. Κουβέντα στην κουβέντα με τον πρωθυπουργό, ο Κοριζής φύτευε σπίτι του στην Κηφισιά δυο σφαίρες στην καρδιά του κι απόθανε τίμιος. Το φιλότιμο δεν είχε χαθεί ολότελα από τον τόπο τούτο.

  17. ΚΩΣΤΑΣ said

    Παρόλο που ο τόμος τα «Πολεμικά» ήρθε στο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς μου όπου τον παράγγειλα, δεν πρόλαβα να τον παραλάβω. Έτσι ο καλός μας Νικοκύρης μου δίνει την ευκαιρία να διαβάσω σήμερα από εδώ το πρώτο χρονογράφημα αυτού του τόμου.

    Ωραιότατη η ανάλυση του Βάρναλη, εξαιρετικά επιχειρήματα, όσον αφορά τον φασίστα Μουσολίνι και τον ναζί Χίτλερ – δεν μ’ αρέσει να πω φασιστική Ιταλία και ναζιστική Γερμανία…

    Ιδιαίτερα μου άρεσε το απόσπασμα: » Αλλ’ ας ιδούμε τώρα και τον κυνισμό της αξονικής ειλικρίνειας. Πριν η βροντή των κανονιών σκεπάσει τις ακαδημαϊκές συζητήσεις δηλ. πριν κηρυχθεί ο πόλεμος, οι αξονικοί «επιστήμονες» και πολιτικοί υποστηρίζανε, πως το δικαίωμα της αυτοδιαθέσεως των λαών, δηλ. η εθνική ανεξαρτησία των λαών, έφερε τη δυστυχία στον κόσμο και φέρνει και τον πόλεμο! Γιατί το δικαίωμα αυτό εδημιούργησε πολλά μικρά κρατίδια, που δεν μπορούνε να ζήσουν. Επομένως αν θέλουν να ζήσουν, πρέπει να… μην υπάρχουν! Συμπέρασμα: η ανεξαρτησία βλάπτει τους λαούς, ενώ η σκλαβιά ωφελεί τους… αφέντες.»

    Όμως, καθότι είναι γνωστό τοις πάσι ότι έχω άρρωστο δεξιό μυαλό…, 🤪 το προχωράω λίγο παρακάτω το θέμα. Όταν μετά λίγα χρόνια η Σοβιετία κατέστησε δορυφόρους της κάποια άλλα κράτη, ο αγαπητός μου Κ.Β. συνέχισε να έχει τις ίδιες απόψεις για την εθνική ανεξαρτησία των λαών; Θυμάμαι και το αξίωμα των πάλαι ποτέ εγχώριων σοσιαλιστών «ένα ποίμνιο, εις ποιμήν»…

    Ταύτα και μένω…

  18. mitsos said

    Καλημέρα

    Για την ποιότητα του κειμένου δεν έχουμε ανάγκη μαρτύρων αφού φέρει την υπογραφή Κ. Βάρναλη

    Για την σημασία του κειμένου σήμερα όμως χρειάζονται δυο λόγια. Μπορεί το 44 ή το 60 να πιστεύαμε πως ναζισμός και φασισμός ήταν πλέον παρελθόν , αλλά φευ οι μάχες μόνο είχαν τελειώσει , ο πόλεμος όχι.

    Οι μάχες κερδίζονται με κανόνια, ο πόλεμος με διπλωματία. Οι διπλωμάτες χρειάζονται τα κανόνια για να στηρίξουν ττις απαιτήσεις τους. Οι στρατηγοί δεν χρειάζονται όμως τους λόγους των διπλωματών για να βάλουν σε λειτουργία τα κανόνια.

    Και μπορεί να έφυγαν από το προσκήνιο οι στρατηγοί και να ήρθαν στην σκηνή οι πολιτικοί αλλά ο πόλεμος συνεχίζεται και ίσως ξαναδούμε και πάλι τους στρατηγούς στην σκηνή όταν αποφασίσουν οι τράπεζες που σκηνοθετούν ότι είναι αναγκαία η είσοδος τους.

    Άραγε ήταν κάτι άχρηστο ή εφήμερο το φιλειρινικό κίνημα του 1950- 85 ;
    ……….
    Και μια απορ΄΄ια πάνω σε λεπτομέρεια ίσως τυπογραφική:
    «Αλλά το κορύφωμα της αξονικής ειλικρίνειας αποτελεί το δόγμα το ρατσιστικό……. και υπερκαθαρόαιμοι Γερμανοί (η ρασιστική θεωρία είναι γερμανική) έχουνε το δικαίωμα …»
    το πρώτο είναι τσ αλλά το άλλο σ ;!

  19. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @8. Γ– την —— μου! Με έλουσε κρύος ιδρώτας διαβάζοντάς το… «Déjà vu» αναλογίστηκα, «χωρίς καμιά αμφιβολία… Την έβαψα!» 🙂 🙂

  20. Γιάννης Ιατρού said

    Δεν βλέπω σχόλια. Τι έγινε ρε παιδιά, κι επειδή δηλαδή το έχουμε ξαναβάλει αυτό του Βάρναλη, σώθηκαν οι νέες επ΄αυτού συνεισφορές;😎😎😎

    Λοιπόν για το
    0: Υπ. [1] Υπαινιγμός στο «Ω τλήμον αρετή, λόγος άρ’ ήσθα» («Ταλαίπωρη Αρετή, λόγια μόνο ήσουν»), στίχος από χαμένη τραγωδία του Ευριπίδη.
    5: …

    Συνεισφορά του υπογείου στο θέμα «του ποιός έγραψε/είπε πρώτος (spoiler😂: ο Ευριπίδης), τι και γιατί το είπαν μεταγενέστεροι» Ω τλήμον αρετή έχει αναλυθεί προ πολλών ετών και πλήρως (από τον πανεπιστημιακό/ακαδημαϊκό Ι. Καλιτσουνάκη).

  21. Pedis said

    Ωραία και μεστά τα λέει και τα σούρνει ειδικά για τους αιώνιους νενέκους.

    Έτσι οι υπεράριοι και υπερκαθαρόαιμοι Γερμανοί (η ρασιστική θεωρία είναι γερμανική) έχουνε το δικαίωμα να ζουν εις βάρος όλων των άλλων λαών.

    Αυτό δεν είναι σωστό. Πολλοί επιστήμονες και διανοητές από τις ΗΠΑ, την ΜΒ και τη Γαλλία, αρκετοί της φιλελεύθερης παράδοσης, συνεισέφεραν νωρίτερα και πολύ περισσότερο από τους Γερμανούς.

  22. Μαρία said

    μαρμάγκα

  23. Αράουτ said

    Αγαπητέ μου, κύριε Νίκο (σχόλιο 5, τέλος)

    Δεν χρειάζεται να στεναχωριέστε επειδής αποδώσατε στον Ευριπίδη τον θρυλικό αδέσποτο στίχο για την τλήμονα αρετή που πρωτοκαταγράφει ο Μέγας Πλούταρχος στο «Περί Δεισιδαιμονίας» (https://tinyurl.com/yy2dm3xv).

    Την συνηθισμένη αυτή γκάφα την έχουν κάνει πολλοί πρίν από εσάς, με πρώτο και καλύτερο τον πολυδιαφημισμένο Μάριο Πλωρίτη (https://www.tovima.gr/2008/11/24/opinions/oi-theostaltoi-kosmoswtires/) που στις 24 Νοέμβρη 2008 έγραφε τα εξής περισπούδαστα στο τάχα έγκυρο «Βήμα»…

    Μ. ΠΛΩΡΙΤΗΣ: «ΟΣΟ για την Ευρωπαϊκή Ενωση, που οι οχτώ την υπονόμευσαν τόσο αδίστακτα, οι δημιουργοί και οι πιστοί της θα μπορούν ν’ αναθυμηθούν το γνωστό θρηνητικό δίστιχο του Ευριπίδη («Ω τλήμον αρετή, λόγος άρ’ ήσθα, εγώ δε / ως λόγον ήσκουν· συ δ’ άρα εδούλευες τύχη»3), παραλλάζοντας το κάπως έτσι: «Ω ταλαίπωρη Ευρώπη, σκέτος λόγος ήσουν, κι εγώ σε ασκούσα σαν έργο· ενώ εσύ υπηρετούσες τις ΗΠΑ»…»

    Όπως βλέπετε, ο επιπόλαιος Πλωρίτης αντλεί το δίστιχο όχι από τον πρώτο διδάξαντα Πλούταρχο, αλλά από τον Δίωνα Κάσσιο (155 – 235 μ.Χ.), και – βεβαίως – το μεταφέρει εντελώς λάθος!.. ΙΔΟΥ τί γράφει ο Δίων Κάσσιος (https://tinyurl.com/y462bwd4) στο 18ο βιβλίο της ΡωμαΪκής του Ιστορίας, όπου διηγείται την αυτοκτονία του Βρούτου:

    Παρεμπιπτόντως επισημαίνω ότι ο πρώτος που απέδωσε στον Ευριπίδη το θρυλικό δίστιχο για την τλήμονα αρετή είναι ο περίφημος Γερμανός φιλόλογος του 16ου αιώνος Wilhelm Xylander (1532-1576). Χωρίς το παραμικρό στοιχείο υπέθεσε ότι αυτοί οι στίχοι παρελήφθησαν από τον «Ηρακλέα» του Ευριπίδου. Μετά τον Xylander, ακολούθησαν πολλοί άλλοι (μεταξύ αυτών και ο δικός μας Καλιτσουνάκης, που αναφέρει ο χωροφύλακας Ιατρού στο σχόλιο 20), αλλά η Παγκόσμιος Κοινότητα των Κλασικιστών ουδέποτε απεδέχθη ότι πρόκειται για Ευριπίδειο στίχο

    2) Για άλλα έπρεπε να στεναχωριέστε, κύριε Σαραντάκο, όπως ορθώς σάς το επεσήμανε στο σχόλιο 21 και ο μπολσεβίκος σχολιαστής Pedis… Γράφει στο παρόν χρονογράφημα ο αγαπημένος σας Βάρναλης: «Έτσι οι υπεράριοι και υπερκαθαρόαιμοι Γερμανοί (η ρασιστική (σ.σ.: sic) θεωρία είναι γερμανική) έχουνε το δικαίωμα να ζουν εις βάρος όλων των άλλων λαών.»

    ΣΑΣ ΕΡΩΤΩ, αγαπητέ κύριε Νίκο; Πού το βρήκε γραμμένο ο Βάρναλης ότι η ρασιστική (sic) θεωρία είναι γερμανική; Ρίξτε μια ματιά στην αγγλική Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_racism) και θα αντιληφθείτε αμέσως ότι η συντριπτική πλειοψηφία των θεμελιωτών του Ρατσισμού είναι Γάλλοι με πρώτο και καλύτερο τον διαβόητο Αρθούρο ντε Γκομπινώ (1816-1882 https://tinyurl.com/yy4ylar8), που μάλιστα είχε υπηρετήσει (1864-68) στην Ελλάδα, κατάλαβε τί κουμάσια είναι οι Ρωμηοί και έγραψε δύο βιβλία εναντίον τους, όπου τους θάβει κανονικά. Οι υπόλοιποι θεμελιωτές του Επιστημονικού Ρατσισμού είναι Άγγλοι και Σκωτσέζοι, με τους Γερμανούς να αποτελούν μία ασήμαντη μειοψηφία. Πρόκειται για κορυφαίο «μεζεδάκι» του αγαπημένου σας Βάρναλη, που κακώς δεν επισημάνατε, κύριε Νίκο…

    3) Τέλος, αγαπητέ κύριε Σαραντάκο, είναι εντυπωσιακό ότι δεν ενημερώνετε τους αναγνώστες σας για το εξής θεμελιώδες: Όταν ο Βάρναλης έγραφε (8 Απριλίου 1941) το παρόν αντιγερμανικό χρονογράφημα, η ΕΣΣΔ ήτο ακόμη σύμμαχος με την Ναζιστική Γερμανία. Ήταν, δηλαδή, σαφώς εκτός κομματικής γραμμής ο Βάρναλης, πράγμα για το οποίο κατηγορήθηκε τις επόμενες εβδομάδες από κάποια στελέχη του ΚΚΕ. Αν προκληθώ, θα αναφέρω και τα ονόματά τους…

  24. Μαρία said

    3
    Πού ξέρουμε; Υπάρχει η έμμεση παράδοση. Δες π.χ. μια κριτική έκδοση λυρικών.

    20
    Όχι, Καλιτσουνάκη, ρε συ.
    Δες την έκδοση του Νάουκ, σ. 698, που κατατάσσει τους στίχους στα Αδέσποτα.
    https://books.google.gr/books?id=6I9fAAAAMAAJ&printsec=frontcover&dq=tragicorum+graecorum+fragmenta&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwil7t2ApL7sAhVS_KQKHVRaAy4Q6AEwA3oECAQQAg#v=onepage&q=tragicorum%20graecorum%20fragmenta&f=false

  25. Γιάννης Κουβάτσος said

    Η αλήθεια είναι ότι, από ιδεολογικής πλευράς, οι ναζιστές βρήκαν τον δρόμο στρωμένο. Ρατσισμός, αντισημιτισμός, ευγονική κυριαρχούσαν στην Ευρώπη πριν από τον 20ο αιώνα ακόμα:
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.politeianet.gr/books/9789608219922-traverso-enzo-ekdoseis-tou-eikostou-protou-oi-rizes-tis-nazistikis-bias-228383&ved=2ahUKEwiVkuvZq77sAhVS-aQKHRiuADkQFjAAegQIBBAB&usg=AOvVaw0FKtbI7QXDnVxovZnl-2yn&cshid=1603031259342

  26. sarant said

    Επανήλθα και ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    8 Έχεις δίκιο ότι το έχω ξαναβάλει, φυσικά. Έπρεπε να το βάλω στο γκουγκλ, αλλά εγω απλώς κοίταξα στο «Περιεχόμενα ιστολογίου» οπου δεν το βρήκα διότι δεν έχει τα φετινά άρθρα. Και να κοίταζα στα «Αρχεια πριβέ» που έχει όλα τα άρθρα, πάλι δεν θα το έβρισκα, διότι την πρώτη φορά είχα αλλάξει τον τίτλο.

    21 Αλήθεια είναι αυτό που λες. Αλλά ίσως την εποχή εκείνη να μην είχε καταδειχτεί τόσο φανερά.

  27. sarant said

    20 Άρα δεν είναι εντελώς οφσάιντ η απόδοση στον Ευριπίδη. Αλλά και παλι….

  28. Γιάννης Ιατρού said

    24β: Ναι, το έχω δεί. Κι άλλοι. Αλλά δεν λένε το γιατί. Τα ίδια αποσπάσματα που έχει αυτός τα αναφέρει κι ο Καλιτσουνάκης, ο οποίος δίνει και κάποιες εξηγήσεις για την κρίση του.
    Όπως προείπα, ο Nauck δεν μας λέει γιατί το κατατάσσει έτσι, άσε που είναι και παλιότερος (1926) του κρητικού. Σιγά 🙂

  29. argyris446 said

    Reblogged στις worldtraveller70.

  30. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Δυνατό μικρό κείμενο που τα λέει –σχεδόν- όλα! Για το τότε και το τώρα του φασισμού!

    Μήνες την περίμενε η Ελλάς τη βάναυση επίθεση του γερμανικού όγκου, όπως χρόνια την περιμένανε όλα τα κράτη της Ευρώπης.

    Πρόσφατα διάβασα το πολύ ενδιαφέρον βιβλίο του Τζορτζ Όργουελ ’’Για τον εθνικισμό και άλλα δοκίμια’’, εκδόσεις Πατάκη, 2016.

    Εκεί φαίνεται ότι, ακόμη και μέχρι τις αρχές του 1941, υπήρχε στη Βρετανία αρκετά διαδεδομένη και η άποψη ότι η χώρα δεν κινδύνευε από τον Χίτλερ (συνέχεια και συνέπεια της πολιτικής του Κατευνασμού).
    Αρκετοί διανοούμενοι, ανάμεσά τους και ο σοσιαλιστής Χ. Τζ. Ουέλς, υποστήριζαν ότι «η στρατιωτική του ισχύς του Χίτλερ, διάσπαρτη και σε υποχώρηση σήμερα (αρχές 1941) σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, δεν υπερβαίνει…» και «η γερμανική αεροπορική ισχύς είναι σήμερα εν πολλοίς αποδυναμωμένη. Τα γερμανικά αεροπλάνα είναι ήδη παλαιότερης τεχνολογίας…» κλπ.

    Τις αντιλήψεις αυτές προσπαθεί να πολεμήσει και να ανασκευάσει ο -επίσης σοσιαλιστής αλλά και σφόδρα αντιολοκληρωτικός- Όργουελ, με άρθρο του στο λονδρέζικο περιοδικό Horizon: ’’Ο Ουέλς, ο Χίτλερ και το Παγκόσμιο Κράτος’’ (Αύγουστος 1941). Και αναρωτιέται τελικά αν «οι βόμβες που έπεσαν στο Λονδίνο ή η κατάληψη της Ελλάδας από τους Γερμανούς τον έχουν πείσει να αλλάξει γνώμη».

  31. ΓΤ said

    Πολύ κουραστική αυτή η Κυριακή.

    Ευτυχώς η Μαρία φέρνει στην επιφάνεια, στο μπακνήμα, τον μπιθροκωλίτη Κοζάνης, που, μες στο κόκκινο του νομού, καλεί σε κοινολάβιδο (#220, στο πίσω). Να δούμε πότε θα γίνει κάτι με αυτά τα τσερτσοκιόπεκα…

    Για σήμερα, τι να πεις… Έχ’νε περάσει οι πρώτες τούφες του ήλιου, και τα σχόλια, αν εξαιρέσεις το εγκωμιολάλι π’ ανεβοκατεβαίνει σαν αγιαστούρα λιβανομαστούρα, δειλοκοιτάζουν τη διπλοντουζίνα. Αυτός ο μήρυκας της πραγματικότητας, ο Βάρναλης, μάλλον, γνωρίζοντας ότι ο Παλαμάς στοχαζόταν γέρνοντας την κεφαλή αριστερά, έπαιρνε κι αυτός ίδιες πόζες, ασφαλώς ανεπιτυχέστατες. Ας μην επεκταθώ.

    Μην ξεχάσω: ο αγαπητός μου Nesta ακόμη περιμένει απάντηση στο #63@16.10.2020, για να μάθουμε κι εμείς, δηλαδή, τις μεθόδους με τις οποίες αποδεικνύεται η (α)συνέχεια της γλώσσας. Ενδεχομένως, στον άνθρωπο που εκλήθη να απαντήσει χορηγήθηκε, βυσματικά και εσπευσμένα, διαβατήριο Μουγγάντας.

    ΥΓ: Πάμε με το 3-1 του ΠΑΟΚ μες στα χανούμια, πληρώνει 20,00.

  32. Μαρία said

    28
    Τέλος πάντων, σε δουλειά να βρισκόμαστε. Τον Καλιτσ. δεν τον εμπιστεύομαι. Πρέπει να δει κανείς τη νεότερη έκδοση των αδεσπότων απ’ τον Κάνιχτ και τον Σνέλ, στην οποία, διαβάζω, κάποια απ’ τα αδέσποτα του Νάουκ έχουν στο μεταξύ ταυτιστεί.

  33. sarant said

    31 Ούτε η συνέχεια μπορεί να αποδειχτεί σαν τα μαθηματικά, ούτε η ασυνέχεια.

    Αλλά για επιχειρηματολογία υπέρ της ασυνέχειας πιάσε έναν αττικό συγγραφέα και προσπάθησε να βγάλεις νόημα.

  34. ΓΤ said

    33@

    Τις μεθόδους περιμένουμε, για τις οποίες άλλος έκανε δηλώσεις.

  35. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Έχουν χυθή τόννοι μελάνης για την στάση της ΕΣΣΔ, του ΚΚΕ και των κομμουνιστών έναντι της χιτλερικής Γερμανίας, μέχρι αυτή να επιτεθή στην ΕΣΣΔ, αλλά δεν υπήρξε καμμία κομματική επίθεση στους κομμουνιστές διανοούμενους για τις αντιχιτλερικές τους αντιλήψεις. Να είμαστε ειλικρινείς: Ό,τι (απαράδεκτες και καταδικαστέες) ακροβασίες και να έκανε το ΚΚΕ σ’ αυτό το θέμα, δεν είχε καμμία ψευδαίσθηση για την φύση και τις στοχεύσεις του εθνικοσοσιαλισμού.

  36. ΓΤ said

    Ο Καψάλης για τη φάση που παίζει στο ΜΙΕΤ (το ΔΣ είπε «δε γαΜΙΕΤ'», και παραιτήθηκε σύσσωμο)

    https://www.lifo.gr/articles/greece_articles/299737/ti-symvainei-me-to-miet-o-dionysis-kapsalis-apanta-se-osa-toy-prosaptoyn

  37. Pedis said

    # 26 – 21 Αλήθεια είναι αυτό που λες. Αλλά ίσως την εποχή εκείνη να μην είχε καταδειχτεί τόσο φανερά.

    Συμφωνώ δεν επρόκειτο για κριτική στον Βάρναλη. Έτσι ως προστιθέμενη πληροφορία χάρη στις δεκαετίες της έρευνας που πέρασαν και των σχετικών δημοσιεύσεων που έγιναν από τότε.

  38. LandS said

    «…ο Βάρναλης διέκοψε τις ιστορικές επιφυλλίδες (είχε εξαντλήσει τη ρωμαϊκή ιστορία και είχε περάσει στην Ιταλία της Αναγέννησης) και..»

    Όχι ακριβώς εξαντλήσει. Λείπουν δυο αιώνες για το Δυτικό και δέκα-δώδεκα για το Ανατολικό Μέρος.
    Κάθε αιώνας με κάνα δυο τρεις αξιοσημείωτους διχτάτορες. Κάποιοι εφάμιλλοι με αυτούς που καλύπτει στους τέσσερις (σκάρτα) αιώνες που καταπιάνεται.

  39. William T. Riker said

    32 Στην καινούρια έκδοση πάντως το δίστιχο κατατάσσεται στα dubia του Διογένους του Σινωπέως (88 F 3)

  40. Γιάννης Ιατρού said

    32: To Bruno Snell & Richard Kannicht, το έχει στον πρώτο τόμο (Tragicorum Graecorum Fragmenta, Vol. 1 Testimonia et Fragmenta Tragicorum Minorum), όχι στα Αδέσποτα (Fragmenta Adespota / Testimonia ο 2ος τόμος),
    Όχι στον Ευριπίδη αλλά στον Διογένη τον Κυνικό, εδώ οι δύο σελίδες, η 94 με τα του Ευριπίδη και η 256/7 με τα του Διογένη και το επίμαχο κείμενο

  41. Μαρία said

    39
    Μερσί

    40
    Το εδώ είναι άδειο.
    Για να μάθεις να μην εμπιστεύεσαι τους καλιτσουνάκηδες 🙂

  42. Γς said

    Παγκόσμια Ημέρα Εμμηνόπαυσης σήμερα 18 Οκτωβρίου

  43. Πέπε said

    @33

    > > για επιχειρηματολογία υπέρ της ασυνέχειας πιάσε έναν αττικό συγγραφέα και προσπάθησε να βγάλεις νόημα

    Το ότι κείμενα της κλασικής περιόδου δε γίνονται κατανοητά σήμερα είναι επιχείρημα υπέρ της ασυνέχειας;

    Νομίζω ότι χρειάζονται επιχειρήματα για ν’ αποδειχτεί ότι αυτό είναι επιχείρημα. Στα δικά μου μάτια αυτό αποδεικνύει απλώς τη μη ταύτιση (που δε χρειάζεται καμιά απόδειξη, είναι το αυτονόητο και μάλιστα αυτό που δίνει λόγο ύπαρξης και στο ερώτημα περί συνέχειας ή ασυνέχειας).

  44. sarant said

    39 Το ίδιο βρίσκω και στο TLG, αλλά έγραψε τραγωδίες ο Διογένης;

  45. Μαρία said

    Με τις υγείες μας

  46. Μαρία said

    44
    «Δεν αγνόησε τον γραπτό λόγο κι ανάμεσα σε άλλα εσύνθεσε και τραγωδίες, που ίσως προορίζονταν για τον αναγνώστη, όχι για την σκηνή»
    Λέσκι, σ. 918

  47. sarant said

    46 Α! Μερσί!

    45 Μεγάλη πετυχεσά οι Κύπριοι.

  48. William T. Riker said

    44, 46 Όντως, του αποδίδονταν 7 τραγωδίες:
    Ἑλένη, Θυέστης, Ἡρακλῆς, Ἀχιλλεύς, Μήδεια, Χρύσιππος και Οἰδίπους, όπως διασώζει ο Διογένης ο Λαέρτιος (6, 80), αλλά ήδη από την αρχαιότητα είχαν εκφραστεί αμφιβολίες για την πατρότητά τους

  49. Γιάννης Ιατρού said

    41β: μάλιστα, επαναλαμβάνω 🙂

  50. Χαρούλα said

    Αργά μπήκα. Και έχω μιά απορία. Αφού δεν το σχολιάσατε, μάλλον ξέρετε το σωστό. Πείτε μου… αλήθειΑ και πραγματικότητΕΣ. Γιατί; Μέχρι τώρα νόμιζα πως πραγματικότητα είναι ΜΙΑ, ενώ οι αλήθειες μπορεί και ΠΟΛΛΕΣ, ανάλογα με την αντίληψη και εμπειρίες των άνθρώπων. Τι μπερδεύω;

  51. Theo said

    Εκοιμήθη εν Κυρίω ο Νίκος Ζίας, μύστης της εκκλησιαστικής βυζαντινής τέχνης.
    Ο Θεός να τον αναπαύσει!

  52. ΣΠ said

    Υπάρχει συνέχεια μεταξύ ελληνικής και ινδοευρωπαϊκής;

  53. leonicos said

    20
    Αργότερα έγινε καθηγητής Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου και μετέπειτα επίτιμος εν ενεργεία καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή του εν λόγω πανεπιστημίου.

    Πότε ακριβώς; Διότι και ο πρύτανις τωντανκς στη Θεσσαλονίκη, θαυαμαστής του Χίτλερ ήταν

  54. ΓΤ said

    Πέθανε ο Κώστας Μπατής.

  55. ΓΤ said

    0@

    «Αλήθειες και προσχήματα του Άξονος»

    Στα Περιεχόμενα του βιβλίου διαβάζουμε (ότι στη σελ. 129 ξεκινά το) «Προσχήματα και αλήθειες του άξονος»
    https://simplebooklet.com/polemika_varnalis#page=8

    Και, όπως θα ρωτούσε και ο Ογκουνσότο, πώς γκένεν ατό;

  56. leonicos said

    23 Αράουτ

    Έχεις δίκιο. Έγιναν λάθη, θα καναφίνουν, κάποια θα διορθωθού και κάποια θα μείνουν

    Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι το ύφος σου. Αφού δεν θέλεις να είσαι στην παρέα γιατί ασχολείσαι με μας

    Και αν θες να είσαι στην παρέα, γιατί δεν συμπεριφέρεσαι κανονικά

    Ό,τι και να πεις, όπως και να το πεις, όσα λάθη κι αν βρεις, όσα σωστά κι αν πεις

    ο Νίκος είναι ο δικός μας. ή ο Νίκος είναι η παρέα

  57. Γιάννης Ιατρού said

    53: το 1949 Λεώ, λίγο μετά την «επανίδρυση» μετά τον πόλεμο του Humboldt-Universität, Berlin. Επίτιμος το 1953.

  58. ΓΤ said

    ΟΦΗ-ΠΑΟ 2-2
    ΑΕΛ-Αστέρας Τρίπολης 1-3
    ΑΕΚ-ΠΑΟΚ 1-1

  59. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κι ο Μακέντα έβγαλε τη φανέλα για να πανηγυρίσει την ισοπαλία με τον ΟΦΗ. Θλίψη. Ο κοντοκάραφλος τον παρακόντυνε τον Παναθηναϊκός

  60. Κυνηγός said

    59: Τον είδα κι εγώ το Μακέντα να πανηγυρίζει κύριε Κουβάτσο και μελαγχόλησα, αν και δεν είμαι βάζελος, είμαι μισό αιώνα κάτοικος της περιοχής, μένω Αρματολών και Κλεφτών. Ο Αλαφούζος είναι τόσο ανίκανος που ούτε να σβήσει τα συνθήματα πέριξ του γηπέδου της Λεωφόρου δεν καταφέρνει. Πίσω από τη θύρα 13 υπάρχει απο την εποχή του Γουέμπλεϊ ένα Οινομαγειρείο. Στον άσπρο τοίχο του Οινομαγειρείου γίνεται κάθε βράδυ της Πόπης. Το πρωΐ σβήνει τα υβριστικά συνθήματα ο Αλαφούζος, τη νύχτα πάνε και του γράφουν άλλα οι βάζελοι. Έχει μεγάλη πλάκα.

  61. ΓΤ said

    60@

    Το οινομαγειρείο αυτό άνοιξε το 1956… Στο «Γουέμπλεϊ» πήγαμε λίγο πιο μετά.

  62. Ποδοσφαιρικόν σχόλιον

    Το καρφί του αράουτ πέτυχε ( γιατί γι αυτό έγραψε να στοιχηματίσουμε ΠΑΟΚ) καθώς η παράδοση των προγνωστικών στο σάιτ ( του ΓΤ συμπεριλαμβανομένου) συνεχίστηκε με 0 στις τόσες !!! Ο ΓΤ βέβαια προτείνει μονίμως μεγάλες αποδόσεις, σωστό μεν αλλά με λάθος, κατά την γνώμη μου, επιλογές.

    Εχω την αίσθηση πως κάτι σκαμπάζει ο αράουτ, ήξερε πως ο ΠΑΟΚ θα παίξει χαλαρά μια που δεν ενδιαφέρεται φέτος για πρωτάθλημα αλλά για βαθμούς (και λεφτά ) στην Ευρώπη- ξαναγράφω πως είτε 2ος, είτε 4ος είναι μια από τα ίδια- αλλά θα πρέπει να ήξερε πως η ΑΕΚ έχει τεράστια χάλια, σήμερα πρακτικά πέρασε δυο φορές την σέντρα, την πρώτη γκολ την δεύτερη τόβγαλε ο Ζιφκοβιτς. Στηρίχθηκε βέβαια στον Τσιντώτα που έχει το μεγάλο προσόν του Νικοπολίδη, δλδ όταν δεν μπορεί να κάνει τίποτε από λάθος τοποθέτηση, βλέπει την μπάλα να πηγαίνει άουτ, 4 τέτοιες φάσεις είχε σήμερα.

    Μ’ αυτά και μ’ αυτά πέρασαν τρία χρόνια από την τελευταία φορά που η ΑΕΚ κέρδισε στα χαρτιά τον ΠΑΟΚ- στο γήπεδο είχε χάσει- οπότε δεν αξίζει να την λέμε άλλο ΑΕΧάρτινη. Επανέρχεται το ΑΕΚ, όπου το κάπα διαβάζεται κωλόφαρδη.

  63. sarant said

    50-55 Προσχήματα και αλήθειες είναι ο τίτλος, βέβαια. Αυτά παθαίνει κανείς όταν βάζει τον τίτλο απο μνήμης και όταν η μνημη του δεν είναι πια αυτή που ήταν.

  64. ΓΤ said

    Στο ξεκάρφι:

    Όταν αυτή η bολύ μορφωμένη υbουργός bαιδείας έβλεπε τον bατέρα της να ξυρίζεται, τολμούσε να μιλήσει για Αφρόν του Κεραμέως;

  65. Πέπε said

    @63:

    Ε λοιπόν! Διαβάζοντας στην αρχή λίγο αφηρημένα, κάτι τέτοιο είχα καταλάβει. Τη δεύτερη φορά όμως είπα: εϊ, εδώ λέει αλήθειες και πραγματικότητα, τι εννοεί;

  66. nikiplos said

    62@ Τι δεν ήταν του ΠΟΚ το VAR και καρά άδικη η ακύρωση της γκολάρας του Τζόλη (με τη χερούκλα το κοντρόλ)?
    Πυρετό θα είχε ο Τζη εχθές το βράδυ!
    🙂

  67. nikiplos said

    και για να μην είμαι άδικος: όταν έρχεσαι 1-1 με μια ομάδα που κάνει 3-4 τελικές σε 90 λεπτά, κάτι δεν πάει καλά για την ομάδα σου, και καλό είναι αντί να ονειρεύεσαι (ξεσκέπαστος) Ευρώπη και δόξα ΠΑΟ, καλύτερα να αρχίσεις να σκέφτεσαι πως θα περάσεις αλώβητος από την Κένεντυ και τον Ατρόμητο!
    🙂
    Δλδ ο Άμπελ εχθές σωστά έστησε την ομάδα, όμως η ομάδική ψυχολογία της ομάδας δεν ήταν πολύ στα χάι. Συνεπώς ο Τζής έχει και ένα δίκιο να διαμαρτύρεται για τον Άμπελ

  68. # 66

    Σου έχω ξαναγράψει πως πολλές φορέρς από οπαδική παράνοια χάνεις την α΄ισθσση της πραγματικότητας και απαντάς…αλλ΄αιν ντ’ ελόν !!

    Απαντάς στο # 62, είδες πουθενά να γράψω πως κακώς ακυρώθηκε το γκολ του Τζιώλη ; (αυτό είναι σημάδι ψυχοπάθειας, μπερδεύεις αυτό που θέλεις να διαβάσεις με αυτό που διαβάζεις, να το προσέξεις. Ούτε καν σου έγραψα για το πέναλτυ που έκανε ο Λόπες στον Μάτος πο του έριξε άθελά κουτουλιά ΑΦΟΥ είχε κάνει κεφαλιά ο Μάτος δλδ είχε την κατοχή της μπάλας, άαρα πέναλτυ. Αλλά δεν ΄εηραψα τίποτε γιατί γράφω μόνο όταν διαπιστώσω δόλο, ο τρόπος που σφύραγε ο γερμανός χθες ήταν περίεργος αλλά και μοιρασμένα όσα φάουλ δεν έδινε

    Επίσης να βελτιώσεις τα μαθηματικά σου, η ΑΕΚ χθες έκανε ΑΚΡΙΒΩΣ ΜΙΑ τελική κι όχι 3-4, σατη φάση για γκολ που είχε στο τέλος έπιασε ο τερματοφύλακας την πάσα, δεν ήταν τελική…
    και τα ελληνικά σου γιατί άλλο είναι να γράφω πως έχει προτεραιότητα την Ευρώπη κι άλλο να φαντάζεσαι εσύ πως φράφω για πορείες.

    Σαν ξίδι θα συνιστούσα το μηλόξιδο, λένε πως αδυνατίζει εκτός από το να καταπραΰνει στενοχώριες …

Σχολιάστε