Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τα ανύπαρκτα Οκτωβριανά

Posted by sarant στο 28 Αυγούστου, 2009


Τα ανύπαρκτα Οκτωβριανά

Ή, πώς μια λεξικογραφική αβλεψία κατασκευάζει ένα ιστορικό γεγονός.

Αν ανοίξετε το λεξικό Μπαμπινιώτη (τουλάχιστον την 2η έκδοση που έχω εγώ) θα διαβάσετε: Οκτωβριανά: Οι συγκρούσεις μεταξύ των γαλλικών αποβατικών αγημάτων και μονάδων του ελληνικού στρατού τον Οκτώβριο του 1916 στην Αθήνα. Λίγο συντομότερος, αλλά ουσιαστικά ίδιος ο ορισμός του Λεξικού της Κοινής Νεοελληνικής: Συγκρούσεις γαλλικών αγημάτων με ελληνικά στρατεύματα τον Οκτώβριο του 1916 στην Αθήνα. Το περίεργο είναι ότι και τα δύο λεξικά περιλαμβάνουν και λήμμα «Νοεμβριανά» με παρόμοιο ορισμό. Συγκεκριμένα, στον Μπαμπινιώτη, Νοεμβριανά είναι τα γεγονότα που αναφέρονται στην απόβαση δυνάμεων της Αντάντ στην Αθήνα στις 17 Νοεμβρίου 1916 και στις επακόλουθες συγκρούσεις με τις δυνάμεις της κυβέρνησης των Αθηνών, που οδήγησαν στην αποπομπή του βασιλιά Κωνσταντίνου, ενώ για το ΛΚΝ τα Nοεμβριανά είναι «συγκρούσεις μεταξύ αγημάτων του ελληνικού στρατού και του γαλλικού ναυτικού που έγιναν στις 17 Nοεμβρίου του 1916».

Επομένως, αν ο σημερινός αναγνώστης στηριχτεί στα λεξικά, θα βγάλει το συμπέρασμα ότι το 1916 έγιναν συγκρούσεις στην Αθήνα δυο φορές, την πρώτη κάποτε τον Οκτώβριο, ανάμεσα σε γαλλικά αποβατικά αγήματα και μονάδες του στρατού, και τη δεύτερη στις 17 Νοεμβρίου, ανάμεσα σε δυνάμεις της Αντάντ (ή του γαλλικού ναυτικού) και της κυβέρνησης των Αθηνών, με αποτέλεσμα την αποπομπή του Κωνσταντίνου.

Κάπως περίεργο δεν είναι, να έχουν συμβεί τα ίδια γεγονότα δυο φορές με διαφορά ενός μηνός; Περίεργο έως αδύνατο. Διότι τα πρώτα από τα γεγονότα αυτά, δηλ. τα Οκτωβριανά, δεν συνέβησαν ποτέ, είναι γέννημα λεξικογραφικής αβλεψίας! (Βέβαια, και ο ορισμός του δευτέρου συμβάντος πάσχει, αλλά τουλάχιστον αναφέρεται σε υπαρκτό γεγονός!) Τον Οκτώβριο του 1916 δεν έγινε στην Αθήνα καμιά απολύτως σύγκρουση μεταξύ δυνάμεων της Αντάντ και του κράτους των Αθηνών (βρισκόμαστε σε περίοδο εθνικού διχασμού, μην ξεχνάμε). Η ατμόσφαιρα ήταν ασφαλώς τεταμένη, οι κατάσκοποι οργίαζαν, οι διπλωμάτες μηχανορραφούσαν, αλλά σύγκρουση στρατιωτική δεν έγινε στην Αθήνα.

Το ίδιο θα συμπεράνουμε κι αν κάνουμε αναζήτηση στο γκουγκλ. Τα μόνα «Οκτωβριανά» που βρίσκουμε, πέρα από την Οχτωβριανή επανάσταση, είναι η εξέγερση στην Κύπρο, το 1931. Τα λεξικογραφικά Οκτωβριανά δεν τα ξέρει κανείς.

Πώς εξηγείται αυτή η πρωτοφανής λεξικογραφική γκάφα από δύο έγκυρα λεξικά; Αν ήταν ένα το λεξικό, θα λέγαμε ότι κάποιος συντάκτης μπέρδεψε τις καρτέλες, αλλά δύο; Η υποψία της αντιγραφής γεννιέται εύκολα. Αν σκεφτούμε ότι πρώτο, με λίγους μήνες διαφορά, εκδόθηκε το λεξικό Μπαμπινιώτη, μπορεί επιπόλαια να συμπεράνουμε ότι το ΛΚΝ αντέγραψε τον Μπαμπινιώτη. Όμως, το πράγμα φωνάζει από μακριά: και τα δυο λεξικά αντέγραψαν από την ίδια λανθασμένη πηγή. Και κάνοντας τις σχετικές έρευνες καταλήγουμε ότι αυτή η πηγή πρέπει να είναι το λεξικό του Σταματάκου. Πράγματι, εκεί στο λ. Οκτωβριανά διαβάζουμε: Αι κατά τον Οκτώβριον του 1916 λαβούσαι χώραν εν Αθήναις συγκρούσεις μεταξύ Γαλλικών αποβατικών αγημάτων και μονάδων του Ελληνικού στρατού. Επίσης, ο Σταματάκος δίνει και λήμμα Νοεμβριανά, περίπου με τον ίδιο ορισμό. Και βεβαιωνόμαστε ότι αυτή είναι η πηγή του λάθους, διότι το παλαιότερο λεξικό Δημητράκου (που εκδόθηκε περί το 1938) έχει σωστό το λ. Νοεμβριανά (και καθόλου λήμμα Οκτωβριανά, ούτε καν Οκτωβριανή επανάσταση!). Επίσης, το λεξικό Κριαρά (εννοώ το επίτομο, όχι το μεσαιωνικό) απ’ όσο θυμάμαι δεν περιλαμβάνει λανθασμένο λήμμα «Οκτωβριανά». (Αν κάποιος φίλος μπορεί, ας επιβεβαιώσει).

Στην πραγματικότητα, υπάρχει και τρίτος κλεφταράκος στην παρέα, διότι και το Μέγα Λεξικό της ελληνικής γλώσσας του Παπύρου έχει κι αυτό τα ανύπαρκτα Οκτωβριανά: συγκρούσεις που έγιναν το 1916 στην Αθήνα μεταξύ τών γαλλικών αποβατικών αγημάτων και μονάδων τού ελληνικού στρατού. Μπορεί βέβαια ο Πάπυρος να αντέγραψε το λάθος από τον Σταματάκο και στη συνέχεια Μπαμπινιώτης και ΛΚΝ να αντέγραψαν τον Πάπυρο, αλλά η ουσία δεν αλλάζει.

Η ουσία είναι ότι μόλις τσακώσαμε στα πράσα τα δύο (ή τρία;) εγκυρότερα, μεγαλύτερα και πιο ενημερωμένα ελληνικά λεξικά να αντιγράφουν ανεξέταστα ένα παλιότερο. Να είναι άραγε το μοναδικό τέτοιο περιστατικό;

Αλλά, πέρα από τα ανύπαρκτα Οκτωβριανά, ας πούμε δυο λόγια και για τα υπαρκτά Νοεμβριανά. Τα Νοεμβριανά λοιπόν έγιναν το 1916. Η χώρα βρισκόταν σε διχασμό και ο Βενιζέλος είχε δημιουργήσει το κράτος της Θεσσαλονίκης. Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος θέλοντας να κατευνάσει την Αντάντ, είχε υποσχεθεί τον Οκτώβριο (στον βουλευτή Μπεναζέ, απεσταλμένο του Γάλλου Προέδρου) να της παραχωρήσει σημαντικό πολεμικό υλικό, αλλά αργούσε να υλοποιήσει την υπόσχεση. Στις 3/16 Νοεμβρίου 1916 (η πρώτη ημερομηνία είναι με το παλιό ημερολόγιο), δυνάμεις της Αντάντ υπό τον ναύαρχο Φουρνιέ έκαναν απόβαση στον Πειραιά και επέδωσαν διακοίνωση στην κυβέρνηση απαιτώντας την παράδοση του πολεμικού υλικού. Η κυβέρνηση απέρριψε τη διακοίνωση και αξιοποίησε τον χρόνο για να τοποθετήσει δυνάμεις σε όλα τα στρατηγικά σημεία. Έτσι, όταν στις 18 Νοεμβρίου/1 Δεκεμβρίου  τα συμμαχικά αγήματα επιχείρησαν να καταλάβουν θέσεις στην περιοχή των Αθηνών, με τη βεβαιότητα ότι αρκούσε μια επίδειξη δύναμης για να συνθηκολογήσει η κυβέρνηση, βρήκαν απρόσμενη και σκληρή αντίσταση. Έγιναν αιματηρές συγκρούσεις με πολλούς νεκρούς και από τις δύο πλευρές (194 συμμάχους και 82 Έλληνες). Ταυτόχρονα, το γαλλικό ναυτικό βομβάρδισε την Αθήνα με αρκετούς νεκρούς στον άμαχο πληθυσμό.

Τελικά ο Κωνσταντίνος συμβιβάστηκε και παραχώρησε ένα μέρος του υλικού, τα ξένα αγήματα και ακολούθησε διήμερο πογκρόμ εναντίον βενιζελικών πολιτών, με 35 βεβαιωμένους φόνους (και εκατοντάδες ίσως σκοτωμένους ανώνυμους πρόσφυγες, διότι οι πρόσφυγες, οι Κρητικοί και οι επιφανείς βενιζελικοί έμποροι ήταν οι τρεις βασικοί στόχοι του πογκρόμ). Περίπου 500 καταστήματα λεηλατήθηκαν, 900 πολίτες φυλακίστηκαν και 30 εφημερίδες έκλεισαν. Κυνηγήθηκαν επιφανείς βενιζελικοί (όπως π.χ. ο δήμαρχος Αθηναίων Εμμ. Μπενάκης) αλλά και απλοί πολίτες· για παράδειγμα, λεηλατήθηκε το καφενείο του παππού της γυναίκας μου στον Πειραιά επειδή ήταν στέκι Κρητικών. Ακολούθησε ο ολοσχερής αποκλεισμός της παλιάς Ελλάδας από δυνάμεις της Αντάντ, το ανάθεμα κατά του Βενιζέλου τον Δεκέμβριο και τελικά τον Μάιο ο εξαναγκασμός του Κωνσταντίνου σε φυγή στο εξωτερικό και η ενθρόνιση του γιου του, του Αλέξανδρου.

Όπως είπα πιο πάνω, τα λεξικά μας δίνουν στο λ. Νοεμβριανά ορισμό που πάσχει· δηλαδή, παραλείπουν εντελώς το εμφύλιο πογκρόμ (μόνο ο Δημητράκος κάνει λόγο στον ορισμό του για επακολουθήσασες ανωμαλίες). Κι όμως, στον τύπο της εποχής, η λ. Νοεμβριανά δηλώνει τόσο τις συγκρούσεις με τους Γάλλους όσο και το αντιβενιζελικό πογκρόμ. Επίσης, μια παρωνυχίδα είναι ότι και τα δύο λεξικά δίνουν ως ημερομηνία των γεγονότων τις 17 Νοεμβρίου ενώ όλα τα ιστορικά συγγράμματα μιλούν για τις 18 και 19 Νοεμβρίου (στις 18 οι συγκρούσεις, έως το μεσημέρι· στη συνέχεια το πογκρόμ). Αλλά ας μην είμαι πολύ αυστηρός με τα λεξικά, τη στιγμή που κοτζάμ εγκυκλοπαίδεια, και μάλιστα από τις καλύτερες, ή τουλάχιστον έτσι θεωρείται, και εννοώ την Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάνικα, στο λήμμα της για τα Νοεμβριανά όχι μόνο παραλείπει εντελώς τα του πογκρόμ, αλλά και τοποθετεί τα γεγονότα στο 1918!! (Δυο χρόνια αργότερα, όταν πλέον ο βασιλιάς Κωνσταντίνος είχε φύγει και ο Βενιζέλος είχε ήδη από τον Ιούνιο του 1917 επιστρέψει θριαμβευτής στην Αθήνα!)

Επειδή το άρθρο το γράφω μακριά από κιτάπια και χωρίς τη δυνατότητα να ανατρέχω στο Διαδίκτυο, δεν έχω λινκ προς το Διαδίκτυο, πέρα από ένα που είχα κρατήσει, από σελίδα με εκπαιδευτικό υλικό.

30 Σχόλια to “Τα ανύπαρκτα Οκτωβριανά”

  1. Απ’ ότι βλέπω στο λεξικό του Δημητράκου, ο Σταματάκος μνημονεύεται ως ένας από τους κύριους συντάκτες του αλλά δεν υπάρχει τέτοιο λάθος τουλάχιστον στην οριστική έκδοση του λ. Δημητράκου. Περίεργη η γκάφα του Σταματάκου.

    Σημειώνω πως τόσο στην «μικρή» έκδοση του Μπ. όσο και στο επίτομο του Στ. δεν υπάρχει το σχετικό λήμμα.

  2. νὰ μὴ ξανάρθουν τέτοιες μέρες στὴν Ἑλλάδα. ὄχι ἄλλοι Φουρνιὲ καὶ Σαράιγ. πάντως τὸ 16-17 ἦταν ἀληθινὸς Ἐμφύλιος.

  3. Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας said

    Οὔτε ἡ διαφορὰ παλαιοῦ καὶ νέου ἡμερολογίου σώζει τὰ λεξικά. Διότι ἡ Ὀκτωβριανὴ Ἐπανάσταση ἔγινε τήν 7η Νοεμβρίου 1917, δηλαδή τήν 25η Ὀκτωβρίου 1917, ὀπότε θὰ μποροῦσε κάλλιστα νὰ λέγεται καὶ Νοεμβριανή. Πολλῷ μᾶλλον ποὺ ἑορτάζεται ἀκόμη (μόνον στὴν Λευκορωσσία πλέον) τὴν 7η Νοεμβρίου.
    Γιὰ τὰ Ἑλληνικὰ Νοεμβριανά, ὅμως, δὲν ὑπάρχει τέτοια δικαιολογία.
    Ἡ ταξικὴ διάσταση τῶν Νοεμβριανῶν τῶν Ἀθηνῶν λείπει ἀπὸ τὸ ἄρθρο. Οἱ Ἐλληνικὲς δυνάμεις ποὺ ἀπώθησαν τοὺς Γάλλους ἦταν κυρίως παρακρατικὲς ὁμάδες οἱ «ἐπίστρατοι». Τὰ μέλη τῶν συλλόγων τῶν ἐπιστράτων ἦταν κατὰ τὸ μέγιστο μέρος τους ἐργάτες καὶ μικροαστοὶ ποὺ διαφωνοῦσαν μὲ τὴν πολιτικὴ Βενιζέλου γιὰ συμμετοχὴ στὸν πόλεμο. Ὁ Σεραφεὶμ Μάξιμος, μαρξιστὴς συγγραφέας, θεωρεῖ τοὺς ἐπιστράτους τὸ πρῶτο γηγενὲς μαζικὸ κίνημα. Οἰ ὑποστηρικτὲς τοῦ Βενιζέλου ἦταν κυρίως εὐκατάστατοι ἀστοί, οἱ ἴδιοι ποὺ θὰ ὠφελοῦνταν ἀργότερα ἀπὸ τὸν πόλεμο.
    Ἂς σημειωθεῖ ὅτι ὅταν, ἀργότερα, ἦλθε στὰ πράγματα ὁ Βενιζέλος μὲ τὴν βοήθεια τῶν Γαλλικῶν λογχῶν, οἱ ἀντεκδικήσεις τῶν Βενιζελικῶν ἦταν ἀρκετὰ σοβαρώτερες. Χαρακτηριστικὴ εἶναι ἡ σφαγὴ τῆς Ἀπειράνθου μὲ 32 νεκροὺς, κατὰ μέγιστο μέρος γυναῖκες παιδιὰ καὶ γέρους, καθὼς καὶ ἡ δολοφονία τοῦ Ἴωνος Δραγούμη.
    Δὲν εἶναι τυχαῖο ὅτι πολλοὶ βασιλόφρονες, ὅπως ὁ πατέρας τοῦ Κώστα Σημίτη, ἔγιναν ἀργότερα κομμουνιστὲς ἢ συμπαθοῦντες τῶν κομμουνιστῶν.

  4. sarant said

    Κύριε Γεωργάνα, έχετε δίκιο και για το ημερολόγιο, και για την ταξική διάσταση (εν μέρει, διότι θύματα των Νοεμβριανών πέρα από εύπορους αστούς ήταν και πρόσφυγες ή Κρητικοί). Ο Κορδάτος θεωρεί ότι οι επίστρατοι ήταν μαζικό κίνημα που όμως δεν μπόρεσε να προσανατολιστεί διότι δεν είχε ηγέτες.

    Ο Κορδάτος γράφει επίσης ότι ο Δραγούμης είχε την εποχή εκείνη διαφοροποιηθεί από τους υπόλοιπους αντιβενιζελικούς. Ότι ερχόταν ταχτικά στον Ριζοσπάστη και είχε δώσει στον Κορδάτο δυο-τρία ανυπόγραφα άρθρα με σοσιαλιστική απόχρωση, τα οποία δημοσιεύτηκαν -κι εδώ θα άξιζε να επιχειρήσει κανείς να τα εντοπίσει. (Αυτά στην Ιστορία του, τόμ. 13, σελ. 541, υποσημείωση). Άλλωστε, στα Ιουλιανά του 1921 (τις ταραχές μετά την απόπειρα δολοφονίας κατά Βενιζέλου) ο όχλος έκαψε και τα πιεστήρια του Ριζοσπάστη, όχι μόνο τις δεξιές εφημερίδες.

  5. Ο Λύκος της Στέππας said

    Σε μια συνέντευξη που είχε δώσει ο γνωστός αμερικανός δημοσιογράφος Σέιμουρ Χερς μια φορά κι έναν καιρό —δεν τη βρίσκω τώρα οπότε δεν δίνω λινκ, να με συμπαθάτε—, είχε πει στεγνά πως δεν παίρνει συνέντευξη από όποιον δεν δέχεται να μιλήσει μετά με τους (θρυλικούς) fact-checkers του New Yorker, του περιοδικού στο οποίο εργάζεται.

    Τέτοια ειδικότητα στον Ελληνικό τύπο, πόσο μάλλον στη βιομηχανία του βιβλίου, ούτε γι’ αστείο, βέβαια. Το ρόλο παίζει ο διορθωτής, που είναι αδύνατο να κάνει κάτι τέτοιο ολοκληρωμένα, ειδικά σε συνθήκες πίεσης χρόνου, ο επιμελητής, ή κανένας. Φαντάζομαι οι ενασχολούμενοι με το αντικείμενο και οι προσεκτικοί αναγνώστες έχουν σπαρταριστά πράγματα να διηγηθούν για να μεγαλώσει κι άλλο η στρατιά των ανύπαρκτων. . .

    Ενδιαφέροντα τα στοιχεία του Κορδάτου.

  6. Κι ο Καρατζαφίρερ δηλώνει ότι είναι σημαδιακή η σύμπτωση των γενεθλίων του στις 11/8 με του (έτερου;) μεγάλου εθνάρχη Ελ. Βενιζέλου…

  7. Μπουκανιέρος said

    Α, ναι; Μα δε γεννήθηκε στις 4/8;;
    Στις 11/8 έχουμε μεγάλη γιορτή εδώ (Κέρκυρα), με λιτανείες κλπ., όμως για γεγονός κατά ενάμισι αιώνα προγενέστερο από τη γέννηση του χμ, εθνάρχη – πόσο μάλλον από τη γέννηση του χμ, καραγκιόζη.

    Μαζικό κίνημα οι επίστρατοι, ναι, αλλά μάλλον πρωτοφασιστικού τύπου.
    Περίεργα πάντως όλ’ αυτά τα γεγονότα – υποτίθεται ότι πολιτικές δολοφονίες κάνουν μόνο οι αριστεροί τρομοκράτες, έτσι δεν είναι;

  8. Πάπιας said

    @5: Βέβαια και στο Αμέρικα κάποιες φορές το σύστημα δε δουλεύει καθόλου (περίπτωση Stephen Glass). Τουλάχιστον το Reuters και το AP έχουν αποδείξει σε διάφορες περιπτώσεις ότι ακόμα και για πείραγμα στις φωτογραφίες απολύουν συνεργάτες και ο λόγος είναι προφανής: πουλάνε αξιοπιστία στις ειδήσεις, όχι σαν κάποιους άλλους που πουλάνε ιδεολογία.

  9. Μ.Ξ. said

    Το επίτομο του Κριαρά, πράγματι, δεν έχει αναφορά σε ελληνικά οκτωβριανά. Στο λήμμα οκτωβριανός δίνεται ως παράδειγμα η οκτωβριανή επανάσταση. Και στο λήμμα νοεμβριανός διαβάζω: το ουδ. στον πληθ. ως ουσ. = (ιστ.) συγκρούσεις ανάμεσα σε αγήματα του γαλλικού ναυτικού και τμήματα του ελληνικού στρατού στις 17 Νοεμβρίου 1916.

  10. Ο Λύκος της Στέππας said

    Πάπια (#8): ως συστηματικός αναγνώστης των ειδησεογραφικών πρακτορείων και δυτικών ΜΜΕ επί 15 συναπτά χρόνια, έχω να καταθέσω το αντίθετο: πουλάνε κυρίως ιδεολογία.

  11. sarant said

    M.Ξ., σε ευχαριστώ. Άρα ο Κριαράς το έχει σωστό (να του χαρίσουμε το λαθάκι στην ημερομηνία, αφού το σωστό είναι 18 Νοεμβρίου)

  12. @7: «μεγάλος εθνάρχης» κατά τα λεγόμενα του Κ. Διαλέγεις το ημερολόγιο που σε βολεύει -νέο ή παλιό- και να η σύμπτωση.

  13. @7: Το υπονοούμενο το πιάσαμε, αλλά σε ένα Καρατζαφέρη θα ταίριαζε μόνο μια 31η Αυγούστου.

  14. Δὲν κατάλαβα γιὰ ποιὰ ἀκριβῶς κατρακύλα ὁμιλεῖ ὁ σύνδεσμος τοῦ SH, ἀλλὰ νὰ ἦταν καὶ τὸ μόνο ποὺ δὲν κατάλάβα….

  15. marulaki said

    Αχ, μου θυμίσατε στις Πανελλήνιες Γ’ Λυκείου (έδωσα με το λεγόμενο «Νέο Σύστημα»), που το βιβλίο γενικής παιδείας ήταν (να το πώ; ) ‘σοσιαλ’ και το βιβλίο κατεύθυνσης ‘ολίγον δεξιό’ και ενώ το πρώτο έγραφε (περίπου γιατί δεν το έχω και μπροστά μου) ότι ‘ο βασιλιάς διέρρεε απόρρητα έγγραφα στους διπλωμάτες του εξωτερικού’, το δεύτερο έγραφε ότι ‘ο βασιλίας δεν ήξερε καλά, δεν κατάλαβε, δεν του είπαν, κατά λάθος, κλπκλπκλπ’ και στις εξετάσεις έπρεπε να αποστηθίσουμε και να γράψουμε τη σκοπιά του καθενός και όχι τα πραγματικά γεγονότα.

    ΥΓ (όσο για τα «πραγματικά» γεγονότα, όποιος ήθελε, έψαξε και βρήκε…)

  16. SophiaΟικ said

    Μα, διαβα΄ζοντας δύο αντιθετες πηγές βγάζεις καλύτερα συμεπράσματα. Αυτό που δεν μαθάινουν οι μαθητές στο σχολείο είναι να γράφουν κάτι σαν: «σύμγωνα με ορισμένες πηγές συνεβη το Α, σύμφωνα με άλλες πηγές συνέβη το Β». Εγώ σε τέτοιο γραπτό θα έβαζα καλό βαθμό.

  17. marulaki said

    Κι εγώ καλό βαθμό έγραψα. Λέτε να μέτρησε; 😉

  18. […] Δημοσιεύθηκε στο Λεξικογραφικά, Πρόσφατη ιστορία | Με ετικέτα: Διχασμός, Ελ. Βενιζέλος, ΛΚΝ, Μπαμπινιώτης | 17 σχόλια » […]

  19. sarant said

    Αγαπητέ Σουσάνη, αναδημοσιέψατε το άρθρο αυτό χωρίς την άδειά μου και μάλιστα με τρόπο ώστε να υποθέτει κανείς ότι εγώ (ο sarant) το δημοσίεψα με τη θέλησή μου στο ιστολόγιό σας.

    Όμως, κρίνοντας από το περιεχόμενο του ιστολογίου σας και από τα ιστολόγια που προτείνετε ότι “αξίζει να επισκεφτούν” οι θαμώνες σας, καθόλου δεν συμφωνώ με την αναδημοσίευση σε τέτοιο περιβάλλον νοσηρού εθνικισμού και σοβινισμού. Σας παρακαλώ λοιπόν να το καταστήσετε αυτό σαφές.

  20. Κύριε οἰκοδεσπότη νομίζω ὅτι γίνεστε ὑπὲρ τὸ δέον αὐστηρός. «Ἀνύπαρκτα» εἶδε ὁ ἄνθρωπος καὶ ὄχι «ἀνύπαρχτα». Ποῦ νὰ τὸ ὑποψιαστῇ;

  21. @(19): Δεν πρόκειται να δει κανείς Σουσάνης την απάντησή σου εδώ. Αυτόματο pingback είναι το (18), και όχι σχόλιο ανθρωπινό…

    Δυστυχώς, δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά για τέτοιες καταχρήσεις και αυθαιρεσίες, παρά μόνο να ελπίζουμε ότι κάποιοι σέβονται τους άγραφους κανόνες (την ετικέτα που λένε -χρωστάς ποστ γι’ αυτήν, εκτός αν είναι τετριμμένο, ή το έχεις ήδη κάνει)

  22. sarant said

    Στάζιμπε, έβαλα και εκεί ένα σχόλιο, οπότε τελικώς το έσβησε. Με ιδιωτικό ηλεμήνυμα, το οποίο εν μέρει αναδημοσιεύω επικαλούμενος fair use, με πληροφόρησε μεταξύ άλλων ότι «Ιστιολόγοι που θεωρούν το συμφέρον της πατρίδας νοσηρον και εθνικιστικό περιβάλλον δεν έχουν θέση στο ιστιολόγιό μου» και ότι «Δεν ειναι τυχαίο που η ελλάδα δεν μπορεί να σηκώσει κεφάλη».

  23. dokiskaki said

    Άσε το ότι ιστολόγια που απλώς ή κυρίως αναδημοσιεύουν άρθρα παραβιάζουν την άδεια χρήσης της WordPress…

  24. voulagx said

    @sarant. 22
    Εσο μεγαλοψυχος. Μη του παιρνεις την κεφαλη !!!

  25. Η ιδέα ήταν η «αυτορ(ρ)ύθμιση»… Κι άντε, αυτός από άγνοια, ή ντροπή, έβαλε link και pingback…

    Με όλους τους υπόλοιπους τι κάνεις; που είτε σε καπελώνουν κάτω από την όποια ιδεολογική τους ομπρέλα, είτε κερδίζουν χρήματα από διαφήμιση, εις βάρος των κειμένων σου, είτε εντέχνως ή απροκάλυπτα παρουσιάζουν κείμενα ως δικά τους ή ως «συνεργασίες» σου με αυτούς;

    Άντε να ανακαλύψεις κάτι με λύσεις τύπου copygator, αλλά αφενός αυτό γίνεται εκ των υστέρων κι αφετέρου ο χρόνος σου είναι για ουσιαστικότερα πράγματα.

  26. Μαρία said

    Η Ιστορία στο Κόκκινο:Νοεμβριανά 1916: η πολεμική σύγκρουση στην Αθήνα στο πλαίσιο του Εθνικού Διχασμού, οι αφετηρίες και η συνέχειά της http://stokokkino.gr/article/1000000000000131/Noembriana-1916-i-polemiki-sugkrousi-stin-Athina

  27. sarant said

    Ναι μπράβο!

  28. Μαρία said

    Οι απόγονοι
    Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου 2013
    Ομιλία για τα Νοεμβριανά του 1916 με Θέμα :Ξενική κατοχή, αίμα, βία, πείνα συνωμοσίες, εθνική ταπείνωση 1916-2013 πραγματοποιήθηκε στην Τ.Ο. Άνω Λιοσίων – Αχαρνών – Καματερού την πέμπτη 28-11-2013 μέσα σε μια κατάμεστη αίθουσα από τον συναγωνιστή Θοδωρή Τσέλα

    Ο Συναγωνιστής μίλησε για μια άγνωστη σε πολλούς περίοδο της Ιστορίας μας, τα Νοεμβριανά, και δεν εννοούμε φυσικά τα γεγονότα του Πολυτεχνείου με τους ανύπαρκτους νεκρούς. Εννοούμε τα γεγονότα του Νοεμβρίου του 1916 στην Ελλάδα με την απευθείας στρατιωτική παρέμβαση των Αγγλογάλλων, τον βομβαρδισμό της πόλης και την κατοχή του Πειραιά, όλα αυτά μετά από πρόσκληση Έλληνα πολιτικού!

    Έκανε μια εκτενή αναφορά στον σκοτεινό ρόλο του Ελευθέριου Βενιζέλου στα γεγονότα, όπου με την προδοτική στάση του προκάλεσε και σχεδόν ζήτησε την επέμβαση των ξένων δυνάμεων στη χώρα μας, κατηγορώντας έπειτα τον Βασιλιά Κωνσταντίνο ότι παρέδωσε ελληνική γη στους Βούλγαρους! Τα Νοεμβριανά αποτέλεσαν την εκρηκτική κορύφωση ενός ακόμη Εθνικού Διχασμού.

    Ο Συναγωνιστής τόνισε τον πολύ σημαντικό ρόλο του Ιωάννου Μεταξά, με το σώμα των Επιστράτων που δημιούργησε και το οποίο εκπροσωπούσε την πλήρη αντίσταση ενάντια στην ξενική επιβολή, με πίστη ότι Πατρίδα και το Έθνος μας πρέπει να είναι ανεξάρτητα και κραταιά, χωρίς εξάρτηση από ξένους παράγοντες. Και η αντίσταση είναι διαρκής. Συνεχίζεται ακόμη και σήμερα ενάντια σε κείνους που για να μείνουν στην εξουσία ξεπουλάνε την πατρίδα μας.

    Μπορεί να αλλάζουν οι χρονιές και τα πρόσωπα, οι πρακτικές όμως είναι ίδιες και τότε και τώρα… Οι απόγονοι των επιστράτων που αντιστάθηκαν σθεναρά τότε είμαστε Εμείς, που δεν μας λυγίζει και δεν μας σταματάει τίποτα, ούτε οι σφαίρες ούτε οι φυλακές…

  29. Μεταφραστής said

    Καλημέρα,

    Μου αρέσουν τα περισσότερα, αν όχι όλα που γράφεις. Εξ άλλου γι΄ αυτό τα διαβάζω. Επειδή μιλώ γερμανικά, να παραθέσω ένα γερμανικό ρητό: Μόνο όποιος κοιμάται δεν κάνει λάθη.

    Έτσι, τιμώντας τον χρόνο που αφιερώνεις για να τα γράψεις, κάνω τις δύο ακόλουθες επικοδομητικές παρατηρήσεις.

    1) Η ουσία είναι ότι ότι μόλις τσακώσαμε στα πράσα τα δύο (ή τρία;) εγκυρότερα, μεγαλύτερα και πιο ενημερωμένα ελληνικά λεξικά να αντιγράφουν ανεξέταστα ένα παλιότερο. Να είναι άραγε το μοναδικό τέτοιο περιστατικό;

    1) Το «ότι ότι» είναι διπλό. Υποθέτω ότι αυτό έγινε εκ παραδρομής.

    2) Εκείνο το «Κάνε πρώτος/η like.», νομίζω, θα μπορούσε να αλλάξει. Μου έρχεται να ξεράσω όταν βλέπω τέτοιες αγγλικούρες, που, εξ άλλου, δεν τις καταλαβαίνουν όλοι οι Έλληνες και, υποθέτω τους έρχεται να ξεράσουν και όσοι έχουν άλλες μητρικές γλώσσες ανά τον κόσμο και προσπαθούν να μάθουν ελληνικά. Στο Φέισμπουκ γράφει «Μου αρέσει», επομένως μπορούμε να το γράψουμε «Δήλωσε ότι σου αρέσει» ή «Κάνε κλικ στο Μου αρέσει» ή «Κλίκαρε Μου αρέσει» ή κάπως διαφορετικά, αλλά να είναι στα ελληνικά.
    Σχετικά με την λέξη Φέισμπουκ που την γράφω μεταγραμματισμένη, σημειώνω ότι και σε άλλες γλώσσες που δεν χρησιμοποιούν το λατινικό αλφάβητο, μεταγραμματισμένη την γράφουν. Δυστυχώς η περιβόητη ελληνική ξενομανία έχει σπάσει όλα τα ρεκόρ τις τελευταίες δεκαετίες.

    Καλό σαββατοκύριακο και καλόν μήνα!

  30. sarant said

    Το «ότι ότι» το διόρθωσα, ευχαριστώ. Το άλλο που λες δεν το ελέγχω.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: