Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Γνήσιος Έλληνας! (του Δ. Ψαθά)

Posted by sarant στο 10 Μαΐου, 2015


Μια και χτες έκλεισαν 70 χρόνια από την αντιφασιστική νίκη του 1945, σκέφτηκα σήμερα να ανεβάσω ένα κείμενο της εποχής εκείνης, πριν από 70 χρόνια.

ng51Θα παρουσιάσω ένα ευθυμογράφημα από το περιοδικό «Νέα Γενιά», που εκδιδόταν από την ΕΠΟΝ, παράνομα στην περίοδο της Κατοχής, νόμιμα στη συνέχεια -ως τον Οκτώβριο του 1947 που τέθηκε (πάλι) εκτός νόμου η ΕΠΟΝ. Το περιοδικό το έχω παρουσιάσει και παλιότερα στο ιστολόγιο, ενώ στον παλιό μου ιστότοπο έχω ανεβάσει μιαν «ανθολογία κειμένων» από τη Νέα Γενιά, δικής μου επιλογής. Όπως θα δείτε, με τη Νέα Γενιά συνεργάζονταν πολλοί γνωστοί λογοτέχνες, κάποιοι φτασμένοι, άλλοι στα πρώτα τους βήματα Ενδεικτικά: Γιάννης Ρίτσος, Γιάννης Κορδάτος, Νίκος Κιτσίκης, Πέτρος Κόκκαλης, Κώστας Βάρναλης, Μάρκος Αυγέρης, Μενέλαος Λουντέμης, Δημή­τρης Φωτιάδης, Δημήτρης Ψαθάς, Έλλη Αλεξίου, Ασημάκης Γιαλαμάς, Θέμος Κορνάρος, Νικηφόρος Βρεττάκος, Βασίλης Ρώτας, Γαλάτεια Καζα­ντζάκη, Νίκος Καββαδίας, Μιχάλης Παπαμαύρος, Θρασύβουλος Σταύρου, Γιώργος Κοτζιούλας, Γιώργης Λαμπρινός, Κώστας Θέος, Μ. Μαραγκουδάκης, Ρίτα Μπούμη – Παππά, Παύλος Κριναίος, Κώστας Μαρίνης, Νότης Περγιάλης, Μίμης Ραυτόπουλος, Χαρίλαος Σισμάνης, Γ. Ελευθεριά­δης κ.ά.

Το σημερινό ευθυμογράφημα δημοσιεύτηκε στο τεύχος 51 του περιοδικού, που κυκλοφόρησε στις 15 Ιουνίου 1945, ένα μήνα περίπου μετά τη γερμανική συνθηκολόγηση και τη λήξη του πολέμου στην Ευρώπη, που δεν γιορτάστηκε στη χώρα μας αφού οι αγωνιστές είχαν αρχίσει ήδη να βρίσκονται υπό διωγμό.

Ο Δημήτρης Ψαθάς, που είχε εμφανιστεί ως ευθυμογράφος ήδη προπολεμικά, συνεργαζόταν τακτικά με τη Νέα Γενιά με εύθυμα κείμενα σαν κι αυτό που θα διαβάσετε -αργότερα επανήλθε στον κεντρώο φιλελεύθερο χώρο. Αντικείμενο της σάτιρας (μαύρη σάτιρα δηλαδή, με το κεφάλι στον πάγκο του χασάπη) είναι ο κ. Κοκός, τυπικό παράδειγμα του Κολωνακιώτη μεγαλοαστού νέου. Σε άλλα σατιρικά κείμενα της εποχής, ο κολωνακιώτης νέος αναφέρεται ως ‘ντιντής’, χαϊδευτικό επίσης του Κωνσταντίνος, που σταδιοδρόμησε καλύτερα ως αυτόνομη λέξη, αφού το Κοκός περιορίστηκε ως υποτιμητικό υποκοριστικό του τέως βασιλιά (δεν ήταν το κανονικό υποκοριστικό του, Τίνο τον φώναζαν).

Στον παλιό μου ιστότοπο έχω ανεβάσει άλλα τρία κείμενα του Δημήτρη Ψαθά από τη Νέα Γενιά: Εις άτοπον απαγωγή (και πάλι με τον κ. Κοκό), Κακοανατεθραμμένα (σκίτσο από το τραμ), και Γράφοντας συνθήματα (ανάμνηση από την Κατοχή).

Έχω εκσυγχρονίσει την ορθογραφία (όχι πως είχε μεγάλες διαφορές), αλλά κατά τη μεταφορά έπαθα ένα ατύχημα, οι παύλες του διαλόγου μετατραπήκανε σε μπούλες. Επειδή είναι πολλές και βαριέμαι να τις αλλάζω, προσπαθήσετε να το αγνοήσετε, παρακαλώ. (Επίσης, πολύ πιθανό να έχουν ξεμείνει λάθη από το οσιάρισμα, συγνώμη).

ΓΝΗΣΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ!

Ο κ. Κοκός είναι βασιλόφρονας. Ο μπαμπάς του κ. Κοκού είναι βασιλό­φρονας. Και η μαμά του κ. Κοκού εί­ναι… βασιλοφρόνισσα. Ο κ. Κοκός είναι εθνικόφρονας. Ο μπαμπάς του κ. Κοκού είναι εθνικόφρονας. Και η μαμά του κ. Κοκού είναι εθνικοφρόνισσα. Ο αξιότιμος κ. Κοκός έχει πόζα, ο μπα­μπάς του κ. Κοκού έχει σεβάσμια κοι­λιά κι η μαμά του κ. Κοκού έχει μαλλιά βαμμένα λουλακιά κι ένα ζευγάρι χρυσά φασαμέν που τα σηκώνει και κοιτά του κόσμο σαν κουνούπι.

Οικογένεια, που λένε, της ανωτάτης αριστοκρατίας. Με άλλα λόγια ο μπα­μπάς του μπαμπά του κ. Κοκού ήταν μαυραγορίτης άπλυτος στον περασμένο πόλεμο που κληροδότησε στους κληρο­νόμους του όλα τα εκατομμύριά του μαζί με τη σοφή πείρα του και τώρα αναπαύεται ήσυχος κάτω από ένα πα­νύψηλο μαρμαρένιο τάφο που διηγείται στους απόγονους την δόξα και το κλέος του. Για όλα αυτά είναι πολύ περήφα­νος ο αξιότιμος κ. Κοκός: για του τά­φο του παππού τον, για την κοιλιά του μπαμπά του και για τα λουλακιά μαλ­λιά τής μαμάς του.

Γι’ αυτό ο κ. Κοκός είναι φιλοπό­λεμος. Η παράδοση της οικογενείας του κι οι υποθέσεις του παππού του λένε ότι στον πόλεμο σκοτώνονται οι κουτοί και κάνουν λεφτά οι έξυπνοι: Κι επειδή ο κ. Κοκός ανήκει από οικογενειακή παράδοση στη συνομοταξία των «έξυπνων» ξέρει ότι αν θα γίνει νέος πόλεμος μπορεί να σκοτωθούν άλλα δυο εκατομμύρια Ελλήνων αλλά ο μπαμπάς του θα διπλασιάσει σίγουρα τα λεφτά του. Είναι απόλυτα βέβαιος γι’ αυτό αφού ο αξιότιμος κ. Κοκός βλέπει τον αξιότιμο κ. μπαμπά του να γκρινιάζει πολύ συχνά για την Ρωσία που μπήκε στον χορό κι έκανε να τε­λειώσει γρήγορα ο πόλεμος. Αλλιώς θα κρατούσε τουλάχιστο άλλα δέκα χρό­νια κι ο άνθρωπος θα πρόφταινε με την ησυχία του να φτιάσει άλλες δέκα πολυκατοικίες.

Ο κ. Κοκός είναι λαμπρό παιδί. Βάφει τα νύχια του, φορεί μεταξωτά πουκάμισα, μιλάει με το «γο» και θέ­λει πολύ μεγάλη Ελλάδα. Αν είναι δυνατό μέχρι τη Μόσχα!

Είχα, λοιπόν, χτες μια πολύ ενδια­φέρουσα συζήτηση μαζί του που την μεταδίδω ατόφια γιατί τον εκτιμώ πολύ και είμαι βέβαιος πως κι οι φίλοι μου της «Νέας Γενιάς» θα τον εκτιμήσουν και θα κοιτάξουν να διδαχτούν πώς να γίνουν καλοί και έξυπνοι Έλληνες.

 

  • Σε δείραν ποτέ οι Γερμανοί, κ. Κοκέ;
  • Όχι.
  • Οι τσολιάδες;
  • Όχι.
  • Ή ασφάλεια κ. Κοκέ;
  • Ούτε.
  • Μπήκες σε μπουντρούμι;
  • Όχι.
  • Σε κρέμασαν ποτέ ανάποδα;
  • Όχι.
  • Δεν σου βάλαν σιδερένιο στεφάνι στο κεφάλι;
  • Καλέ σωπάτε!
  • Ανατριχιάζεις κ. Κοκέ;
  • Καλέ είναι πράματα αυτά που με ρωτάτε; (
  • Σε κλείσαν στο Χαϊδάρι;
  • Όχι.
  • Επείνασες;
  • Όχι.
  • Εδίψασες;
  • Ούτε.
  • Σου σκίσαν ποτέ τις σάρκες οι «εθνικιστές» και να σου βάλουν στις πληγές αλάτι;

Ανατρίχιασε ο κ. Κοκός:

— Καλέ τι φοβερά παραμύθια είναι αυτά! Διαβάσατε κανένα φοβερό βιβλίο;

  • Ναι κ. Κοκέ μου. Το βιβλίο της κατοχής. Δεν ήσουν στην Ελλάδα στο διάστημα της κατοχής;
  • Ήμουν.
  • Και τι έκανες;
  • Καλά.
  • Δεν σου έκαναν τίποτ’ απ’ αυτά οι Γερμανοί; Δεν σε πήραν σε κανένα μπλόκο; Δεν μαύρισαν την πλάτη σου με βούρδουλα; Δεν σε στήσαν στον τοί­χο να σε τουφεκίσουν;
  • Οι Γερμανοί; Καλέ αστειεύεσθε φαίνεται! Αφού τους είχαμε μέσα στο σπίτι. Ο μπαμπάς δεν είναι κουτός. Έκανε μάλιστα θαυμάσιες δουλειές μαζί τους.
  • Κι είναι τώρα φυλακή;
  • Φυλακή; Ας γελάσω.
  • Γελάτε κ. Κοκέ. Για πες μου πού βρίσκεται τώρα ο μπαμπάς σου;
  • Καλέ, με τους Εγγλέζους!

Ο κ. Κοκός ανήκει στην κατηγορία των ευτυχισμένων Ελλήνων που λέ­γονται «εθνικισταί». Κι εσύ φτωχέ μου ξυπόλητε αγωνιστή, που γέμιζες όλη την κατοχή σε τοίχους «Ζήτω η Λευτεριά, ζήτω η Ελλάδα», κείτεσαι στο μνήμα όπου σε έστειλαν τα βόλια των κανίβαλων με τους οποίους γλεντούσε ο αξιότιμος μπαμπάς του κ. Κοκού κι ο νεαρός κ. Κοκός. Εσύ, μάθε το λοιπόν, τώρα, αγωνιστή μου, ήσουν Βούλγαρος. Γνήσιος Έλληνας, και μάλιστα υπερέλληνας είναι ο αξιό­τιμος κ. Κοκός. Στην ειδυλλιακή Ελ­λάδα του σωτηρίου έτους 1945.

 

 

 

114 Σχόλια to “Γνήσιος Έλληνας! (του Δ. Ψαθά)”

  1. spiral architect said

    Γνησιότατος, θα’ λεγα!

  2. Γς said

    Καλημέρα
    1945. Τελείωνε παράλληλα τον Φον Δημητράκη του.
    Από το 1935 στα [Αθηναϊκά] Νέα.
    Μέχρι το τέλος.

    Κι ήταν μια εποχή, της εφηβείας μας, που το καθημερινό χρονογράφημα του στα ΝΕΑ ήταν το θέμα της ημέρας σε όλη την Ελλάδα.

  3. Καλημέρα σε όλους. Με τον Ψαθά πάντα είχα ένα θεματάκι…τον θεωρούσα γερή πένα αλλά πότε «μάρεσε» πότε «δεν μάρεσε» λες και κάτι πήγαινε να πει και τελικά δεν το έλεγε..από σήμερα το «μάρεσε» βάρυνε πιο πολύ

  4. Αγάπη said

    Καλημέρα
    Προσοχή στον τόνο όμως 🙂
    http://www.tripadvisor.com.gr/LocationPhotos-g295113-Cocos_Keeling_Islands.html

  5. sarant said

    Kαλημέρα! Σας ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    Θα λείψω για λίγες ή πολλές ώρες, νάστε φρόνιμοι!

  6. Γς said

    4:
    Ωχ, και συ πρωί πρωί με τα Κόκος Αϊλαντς.

    Πάρε να΄χεις:

  7. Γς μπορώ να σε ρωτήσω που είσουνα στις 8 Δεκεμβρίου του 1974;

  8. spiral architect said

    … με κάνα πιπίνι προφανώς.

  9. 7.8. ακόμη στα αρχεία του ψάχνει;

  10. Γς said

    7:
    Στον προφήτη Ηλία Παγκρατίου/ Πανρευόμουν.

    [+/- δυο τρεις μέρες, δεν θυμάμαι ακριβώς]

    8:
    Και ειλικρινά [μη γελάτε] το βράδυ το πέρασα με τη γκόμενα!

  11. Γς said

    10:
    Παντρευόμουν

  12. Γς said

    7:

    Διάβασε κι αυτό [το σχετικόν]

    https://sarantakos.wordpress.com/2015/02/01/fermas/#comment-269399

  13. 10. Αλλού ήθελα να το πάω εγώ (με το δημοψήφισμα για τον Κοκοτίνο) αλλά Γς είναι αυτός που θα πήγαινε…

  14. # 7,8
    Οσοι πόνταραν στο «από χωρίου εις χωρίον » έχασαν.
    Οσες πόνταραν στο Χόνει μουν (που λέγαμε τις προάλλες) κερδίζουν μια κρουαζιέρα μαζί του !

  15. Alexis said

    Πολύ καλό το κείμενο του Ψαθά!

    #0: «έβαφε τα νύχια του» (;;;) 😕

  16. Γς said

    15:
    Ε, ναι.
    Πως λέμε γυάλιζε ο πόμολο.

  17. Γς said

    το πόμολο

  18. ππαν said

    Καλημέρα. Ίδια απορία με τον Αλέξη στο 15,
    Πάντως τέτοιοι «γνήσιοι Έλληνες» συνήθως ήταν και είναι άντρακλες, λένε και ωραιότατα το ρο, αλλά οι προκαταλήψεις…

  19. Γς said

    τέτοιοι συνήθως στους λαμόγια ματσό, στους δήθεν ελληναράδες, δληθεν άντρακλες

  20. Μάλλον από αυτά τα κείμενα προήλθε το κοκός σαν παρατσούκλι του τέως μια που το 45 ήταν νιάναρο και όχι διάδοχος ώστε να απασχολεί την κοινή γνώμη. Από την άλλη τις δυο φορές που γνώρισα Ντιντή ήταν υποκοριστικό του Θόδωρου κι όχι του Κώνου (δλδ Κων/ου)

  21. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα

    Να μου λείπουν οι ντιντήδες οι μοντέρνοι, θέλω άντρα ν’ αγαπάει και να δέρνει.
    σε αντιδιαστολή με την σουφραζέτα Πεφρωνία που αν και πριν εκατό χρόνια, πάει στο καφενείο, χορεύει, φουμέρνει ναργιλέ, και της την πέφτουν τα κακαντράκια οι τυρογαλάδες ντιντήδες της εποχής…

  22. Γς said

    Δημοψήφισμα του 74

  23. NM said

    Επειδή στο #2 ο Γς ανέφερε και τον Φον Δημητράκη.
    Εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=ccyfu2NpSmQ
    Ισως η καλύτερη απόδοση του έργου, απ’αυτές που σώθηκαν βέβαια. Με τον Θ.υμιο Καρακατσάνη
    καλή Κυριακή

  24. cronopiusa said

    https://parodynews.files.wordpress.com/2009/09/untitled-6-copy2.jpg?w=561&h=722

    Θα γίνει ντιγκιντάνγκας, θα γίνει ένας ντιντής, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΟΣ: ΤΟ SEX»

  25. Γς said

    Δημήτρης Ψαθάς

    Το χρονογράφημα του στα ΝΕΑ ήταν το πρώτο πράγμα που διαβάζαμε.
    Σαν το Τσιφόρο στον Ταχυδρόμο να πούμε

    Αγαπητός, αλλά και δύσκολος χαρακτήρας.
    Και να ένα κουϊζάκι που είχαμε βάλει πρόπερσι:

    Για ποιον “τιποτένιο“ έγραφε στη στήλη του ότι νιώθει ντροπή που ασχολήθηκε μαζί του;

    Οσοι θυμάστε τη σωστή απάντηση, μην απαντήσετε [παρακαλώ μόνο λάνθασμένες απαντήσεις!]

  26. cronopiusa said

    Νίκου Κ. Καρκάνη: Οι δοσίλογοι της κατοχής, δίκες παρωδία (ντοκουμέντα, αποκαλύψεις, μαρτυρίες)

  27. cronopiusa said

  28. cronopiusa said

  29. # 25

    Τον Δομάζο !!

  30. cronopiusa said

  31. # 25

    τον Βασίλη Λεβέντη !

  32. # 25

    Τον Νταλάρα !!

    (ελπίζω να μην τον πέτυχα κατά λάθος, λανθασμένες απαντήσεις ζήτησες)

  33. cronopiusa said

  34. oxtapus said

    Reblogged this on Oxtapus *blueAction.

  35. cronopiusa said

  36. Πέπε said

    Ποιους έλεγαν εθνικιστές εκείνο τον καιρό; Ποια ήταν η έννοια και το πρόσημο της λέξης;

  37. Γς said

    32:
    >ελπίζω να μην τον πέτυχα κατά λάθος

    Πιο ψηλά! Πρόσεχε. Θα μας σκοτώεις!

  38. Κι ένα ενδιαφέρον άρθρο ενός Έλληνα του Βερολίνου στο πνεύμα των ημερών

    Αυτοκτονώντας για τον Φύρερ

    http://www.agon.gr/news/121/ARTICLE/29644/2015-05-08.html

  39. Γς said

    ΣΤΟΠ! Κρόνυ. Κάτω το όπλο.

    Η ΣΩΣΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

    Για τη Μαρία Κάλλας

    Δ. Ψαθάς, «Προς κουφόν», εφημ.Τα Νέα, 5 Αυγούστου 1957.

    ‘Η στήλη αυτή ομολογεί ειλικρινά ότι ντρέπεται γιατί ασχολήθηκε τόσες φορές με την αντιπαθή αυτή διαπρεπή κυρία που ήρθε να ξαφρίσει τα δολλάρια της φτώχιας μας’

  40. cronopiusa said

    36

    τους Λαυρέντηδες

  41. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Το βιβλίο της κατοχής.
    http://thecricket.gr/2014/11/keno_mnimis

  42. cronopiusa said

    39

  43. […] https://sarantakos.wordpress.com/2015/05/10/psathas/ […]

  44. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    23-26: Α μπράβο, ωραία προσφορά!

    Η Κάλλας ειχε ζητήσει για να εμφανιστεί στο Ηρώδειο (;) αμοιβή που κρίθηκε υπερβολική -δεν την έκραξε μόνο ο Ψαθάς αλλά και το σύνολο των εφημερίδων.

  45. Μαρία said

    36
    Συνώνυμο του εθνικόφρονα, αντιεαμικού.
    Το πρόσημο εξαρτάται απο ποια μπάντα ήσουν. Στο κέιμενο του Ψαθά ο ταγματαλήτης κατ’ ευφημισμόν, όπως δείχνουν τα εισαγωγικά.
    Και σήμερα υπάρχει η «ένωσις συμπαράστασης (sic) κρατουμένων εθνικιστών».

  46. Πάντως το ’46-΄47 ο Ψαθάς είχε ταξιδέψει στις ΗΠΑ, όπου με χρονογραφήματά του ύμνησε τον αμερικάνικο τρόπο ζωής, την παραγωγικότητα, την αφθονία και την ισότητα των φύλων (σπαρταριστό με έλληνα μετανάστη στην Αστόρια) και ταξίδεψε με βρετανικά ναρκαλιευτικά στο Ιόνιο για να κάνει ρεπορτάζ σχετικά με την αποναρκοθέτηση.

    Μεγάλη γραφίδα, πάντως!

  47. Πέπε said

    @45: Μάλιστα, νομίζω ότι κατάλαβα. Ευχαριστώ.

    Εντάξει, το πρόσημο φυσικά και εξαρτάται από την πλευρά όπου τάσσεσαι, αλλά σήμερα για παράδειγμα η λέξη «εθνικιστής» είναι σαφώς αρνητική, και πριν λίγα χρόνια ακόμη περισσότερο. Πριν κάνει κόμμα η Χρυσή Αυγή, κανείς δεν έβγαινε δημοσίως να πει «είμαι εθνικιστής». Και ακόμη τώρα κανείς δε λέει δημοσίως «είμαι φασίστας»: σ’ όποιον το προσάψεις θα διαμαρτυρηθεί. Προφανώς τότε, με άλλη κατανομή των τοποθετήσεων (μ’ ετούτους vs μ’ εκείνους) και γενικότερα υπό άλλες συνθήκες, ήταν αλλιώς.

  48. Ηλεφούφουτος said

    38
    Όταν ακούω για εκείνο το φαινόμενο, πώς-να-το-πω, αυτόματα μού έρχεται στο μυαλό σχόλιο που είχα δει πριν κάποια χρόνια σε ελληνικό μπλογκ νεοφιλελέδων, που παραλλήλιζε τις αυτοκτονίες των ναζί κατά την πτώση της Γερμανίας με τη σύγχρονη έξαρση των αυτοκτονιών σε εταιρείες που εφάρμοζαν νέες μεθόδους εντατικοποίησης και τις μνημονιακές αυτοκτονίες στην Ελλάδα.

  49. 48

    Δύσκολα θάβρισκα μια σύνδεση. Κι αυτήν, πάλι, τραβηγμένη απ’ τα μαλλιά.

  50. Παναγιώτης Κ. said

    @10 (Γς).Εμείς όμως γελάσαμε και εγώ μάλιστα θυμήθηκα το ηπειρώτικο τραγούδι που λέει:
    » Ο λύκος κυρά Γιώργαινα τα χούγια δεν αλλάζει
    έτσι και ο Γιωργάκης σου ποτέ μυαλό δεν βάζει».

  51. 47, και «Εθνικόφρονες» .Ακόμα χειρότερο. Σήμαινε τον βασιλόφρονα, τον αντικομμουνιστή, τον πολύ δεξιό, το φασίστα Ουσιαστικά το δοσίλογο.Δεν το χρησιμοποιεί κανείς πια μετα την πτώση της χούντας,ντρέπονται.

    http://www.sarantakos.com/language/eqnikoparafr.html

  52. Ηλεφούφουτος said

    Τι να βρεις;
    Παραλλήλιζε τους αυτοκτονούντες ναζί με τους αυτοκτονούντες εργαζόμενους.

  53. Σχετικά με το 36

    Τότε αυτοαποκαλούνταν «εθνικιστές», καθώς δεν τόλμαγαν να δηλώσουν «πατριώτες»: ακόμη κι όσοι δεν είχαν συνεργαστεί ανοιχτά με γερμανούς ναζί και ιταλούς φασίστες, στην καλύτερη των περιπτώσεων είχαν εκμεταλλευτεί λιμοκτονούντες συμπολίτες τους, είχαν βγάλει στο κλαρί κορίτσια για ένα κομμάτι ψωμί κοκ.
    Έπρεπε, λοιπόν, να προσκολληθούν σε μιαν έννοια: αυτήν του εθνικισμού, τελικώς, η οποία είχε εκλαϊκευτεί επί Μεταξά.

  54. 52

    Ναι, αυτό λέω. Προφανώς και στις δύο περιπτώσεις, το κίνητρο είναι η απόγνωση αλλά μέχρι εκεί. Και πολύ, δηλαδή…

  55. Μαρία said

    47
    Ε πώς δεν έβγαινε. Έβγαινε http://www.e-grammes.gr/article.php?id=797

  56. Ηλεφούφουτος said

    54 Κατά το ακραιο-νεοφιλελέδικο σκεπτικό και στη μια περίπτωση και στην άλλη αυτοκτονούσαν επειδή κατέρρεε ένα ανελεύθερο καθεστώς (στη δεύτερη περίπτωση, ανελευθερίας του εργοδότη-χρηματοπιστωτή)

  57. 56

    Μέσα στο οποίο, δηλαδή. μέχρι τότε ζούσαν χαρούμενα και παραγωγικά και οι μεν και οι δε. Κι όταν κατέρρευσε, βρέθηκαν στο κενό.

    Άιντε, άιντεεεεε….

  58. Η αλήθεια είναι οτι σχεδόν το σύνολο της αστικής τάξης της Ελλάδας και των παλαιών πολιτικών συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς, ή δεν αντιστάθηκαν.Η εξάρτηση είναι, νομίζω, μια διαχρονική ιδιότητα ενός μεγάλου κομματιού της ελληνικής αστικής τάξης, που για αιώνες δρούσε μέσα σε καθεστώτα ξένης κυριαρχίας. Και επί Οθωμανών παλιά και επί Τανζιμάτ, και στην Αίγυπτο των Χεδίβηδων, όπου έκαναν περιουσίες, αλλά και στη Μαύρη θάλασσα επί Τσάρου.
    Βέβαια, την εποχή της ανόδου του κομμουνιστικού κινήματος, πολλοί στην Ευρώπη φοβόντουσαν το λαό περισσότερο από τους κατακτητές. Είναι απίστευτο πόσοι διανοούμενοι στη Γαλλία υποστήριξαν το Βισύ.

  59. Ο Ιάκωβος στο 58 παρατήρησε: «Βέβαια, την εποχή της ανόδου του κομμουνιστικού κινήματος, πολλοί στην Ευρώπη φοβόντουσαν το λαό περισσότερο από τους κατακτητές.»

    Βάλε και τον διαδεδομένο αντισημιτισμό και μέσα πέφτεις. Με το δίκιο τους τον φοβόντουσαν αλλά γλίτωσαν.

  60. Παιδιά, είναι γνωστό: Αν ξύσεις τον Έλληνα δεξιό, θα βρέις έναν ακροδεξιό από κάτω. Η οννεδ, εκτός από τα διάφορα (μεταγενέστερα) «και α και ου και δαπ νουδουφουκού», φώναζαν και «το καλύτερο σαπούνι το κάνει το κουμούνι»
    Δοσίλογοι παιδιά δοσιλόγων, τι περιμένεις.

    Εντάξει, δεν είναι υπόλογο το παιδί για τα εγκλήματα του πατέρα, αλλά όταν το φαινόμενο είναι μαζικό, (τόσοι «γόνοι») αυτό κάτι δε λέει για την ιστορία μιας χώρας;

    Η χούντα είναι αυτή που κάπως ξεχώρισε τους νεο-δεξιούς από το παρελθόν τους, ένωσε τους δημοκράτες με κάποια παιδιά δοσιλόγων και βρεθηκανε στα ίδια κελιά και στα ίδια βασανιστήρια τα παιδιά των εαμιτών μαζί πχ με το γυιό του Παπαδόγγωνα.

    Αλλά τωρα που σφίγγουν τα πράματα, η ΝΔ κατεβάζει το ναζιστή Πλεύρη στο Δήμο Αθήνας, έχει τον εθνικόφρονα θανατικό Μπουμπούκο για να τους ξελασπώνει στη Βουλή (δια της λάσπης), και δε τρέχει κάστανο.

    Μια που είπαμε για γόνους ταγματασφαλιτών, πριν λίγες μέρες πέθανε η κόρη του έτέρου ακραιφνούς «εθνικόφρονος», η Λίλα Κουρκουλάκου. Σα χαρακτήρας δεν είχε καμμία σχέση με τον πατέρα της, ήταν από τις πρώτες ελληνίδες ντοκυμαντερίστες.

    http://www.efsyn.gr/arthro/efyge-i-skinothetis-lila-koyrkoylakoy

  61. Άιντε πάλι! Μετά τον Άη-Φώς, σειρά της Σάντα Μπάρμπαρα!

    Με τιμές αρχηγού κράτους το σκήνωμα της Αγ.Βαρβάρας στην Αθήνα

    http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231406481

  62. 46,
    Σκύλε, ναι, λες για το «Κάτω απ’ τους ουρανοξύστες», που είναι πράγματι σπαρταριστό, και πολύτιμη λαογραφική καταγραφή ηθών, συνηθειών, και καταστάσεων της εποχής. Είναι εντυπωσιακό, επίσης, πόσο έχουν αλλάξει μερικά πράγματα που σήμερα μας φαίνονται προφανή και δεδομένα (πχ η φωταγωγημένη πόλη το βράδυ, κα).

  63. Y. G. said

    61- » Με τιμές αρχηγού κράτους το σκήνωμα …»

    πτωμα – σορος (συγκριτικος) – σκηνωμα (υπερθετικος) ;

  64. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    63: 🙂 Πάντως ναι, το σκήνωμα λέγεται μόνο για αγίους.

    36-45-κε: Εθνικιστής = ο αντιεαμικός είναι μια καλή προσέγγιση. Μπορεί να πιάνει, στην Ήπειρο, και τους ΕΔΕΣίτες.
    Σημείωση από το ανέκδοτο ημερολόγιο Κοτζιούλα
    Άρτα. Μια κυρία αναμαλλιασμένη, με την τσάντα στο χέρι, έτρεχε στους δρόμους ανήσυχη. Η αντίσταση των Εδεσιτών είχε σπάσει. Και η κυρία ζητούσε μέσο να φύγει. Σε λίγο την είδα να περνάει στον κεντρικό δρόμο σ’ ένα αυτοκίνητο μ’ Εγγλέζους. Και φώναζε έξαλλη: — Όποιες είναι εθνικίστριες να φύγουν. Κι όποιες είναι κομμουνίστριες να μείνουν. Οι Εαμίτες σφάζουν, αρπάζουν…

  65. Y. G. said

    » Με τιμές αρχηγού κράτους το σκήνωμα …»

    Θα παει και το κρατος στη υποδοχη του αρχηγου κρατους η’ θα εκπροσωπηθει το κρατος απο την εκκλησια ;

    Καθολου καλα δεν παμε….

  66. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Θου Κύριε.Στη Βενετία από
    χθες
    τα«Αγριμικά»

  67. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    64. Νικοκύρη, δε βαστώ και θα εκφράσω ακόμη μια φορά ευχαριστίες και την ευγνωμοσύνη μου που μας μοιράζεις τη σοφία σου και το ιστολόγιό σου. Τί σπουδαίος ο Κοτζιούλας.Σε τρεις γραμμές έδωσε ένα σύμπαν στην κόχη της ιστορίας.

  68. Γς said

    Πω, πω μεγαλεία η Σάντα Μπάρμπαρα με την Βενετσιάνα και Ρομά μας.

  69. Ριβαλντίνιο said

    Ας βάλουμε και μια όμορφη εικόνα από τους αδελφούς Σέρβους

    Σέρβα παρτιζάνα.

    (Την τζούρνεψα από τον αναγνώστη του ιστολογίου http://blogs.sch.gr/thankall/?p=1274 ).

  70. Γς said

    69: [σουασάντ νέφ]

    >Σέρβα παρτιζάνα

    Και τα γρανάζια στον [αρρωστημένο] εγκέφαλο του Γς πάνε σε
    σεβρομηχανισμούς, πάρτι, usa και τέτοια

  71. Ριβαλντίνιο said

    @ 70 Γς
    «σουασάντ νέφ»
    Tι γλώσσα είναι αυτή ? Αρβανίτικα ?
    🙂

    «σεβρομηχανισμούς, πάρτι, usa και τέτοια»
    Το «και τέτοια» το κατάλαβα. Τα υπόλοιπα όχι. 🙂

  72. 69
    «Νεαρά κορίτσια όπως η παριστάμενη αποτελούσαν άριστο μέσο προπαγάνδας για στρατολόγηση αγοριών και κοριτσιών στο αντάρτικο.»

    Τι άλλο θα διαβάσουμε θε μου…

  73. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    >>Σουασάντ νέφ
    «Όλοι θα πλακωθούν στο 69″ στο εξής, έγραφε στην οθόνη την ώρα των ειδήσεων και εννοούσε ,φαντάζομαι,γιατί το είδα περαστική-ως αντιτηλεορασική εγώ- το μέτρο για συναλλαγή από 70 ευρώ και πάνω μέσω τράπεζας
    72.λίγο πριν το τέλος του >>69, λέει και για τους εθνικιστές που ρώταγε (ποιος;) πριν…»αλλά και για να εκδικηθούν το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ, δραστηριοποιήθηκαν ένοπλα, ατομικά ή ομαδικά, Εθνικιστές πολίτες, ιδίως όσοι κατοικούσαν στο Βόιο και την Καστοριά. …»

  74. Ριβαλντίνιο said

    @ 72 Δύτης των νιπτήρων
    Αν είναι δυνατόν ! ! ! Αυτοί οι νέοι ιστορικοί…

    (@ Δύτης των νιπτήρων
    Βρε συ μην το σχολιάζεις. Προβοκατόρικα το έβαλα μαζί με την παραπομπή για να διαταράξω το εορταστικό κλίμα 🙂 ).

  75. ΕΦΗ ΕΦΗ said

    Στο ιστολόγιο του σχ.69 με την όμορφη παρτιζάνα (προβοκατόρικη παράθεση λέει τώρα 😉 ) είδα στο βιογραφικό τού κτήτορα, ότι συμμετείχε σε συνέδριο που διοργάνωσε η τάδε Σχολική Συμβούλισσα ! Δεδομένου ότι κι αυτός,’οπως αναφέρει, υπήρξε σχολικός σύμβουλος, να υποθέσω ότι η συμβούλισσα λέγεται στο χώρο της εκπαίδευσης;

  76. Νικος Κ. said

    Όσοι αναφέρουμε ότι διαβάζαμε το χρονογράφημα του Ψαθά στα «ΝΕΑ» προδίδουμε εμμέσως και την … τάξη μεγέθους της ηλικίας μας (>50).
    Επίσης αντίστοιχη στήλη υπήρχε στο «ΒΗΜΑ» με τον Παλαιολόγο.
    Δεν νομίζω να υπάρχει κανείς ανάμεσα στους συνομιλητές που να διάβαζε Ψαθά στα νιάτα του, στη «Νέα Γενιά».

    Κι εδώ το μόνο πρωτοσέλιδο του Ψαθά («Επί Τέλους») που κατάφερα να βρω στο διαδίκτυο σε πολύ κακή ανάλυση:

  77. leonicos said

    Μόλις σήμερα έμαθα ότι τον φώναζαν Τίνο. Τι είναι το όσιασμα; λεξιπενία ε;!

  78. leonicos said

    Μόλις έμαθα και το τζούρνεψα (@69)

  79. Γς said

    71:
    >Tι γλώσσα είναι αυτή ? Αρβανίτικα ?
    Οχι, Κάμα σούτρα είναι.

    Κι οι σεβρομηχανισμοί, σερβομηχανισμοί
    Και τα πάρτι+usa αυτά τα άλλα.

    Εάλω η πόλις ή τουλάχιστον όλα έτσι δείχνουν.

    Και σταματήσαμε να ακούμε ειδήσεις. Μόνο λεξικολογούμε.

    Εάλω η πόλις.
    Το ξέρουμε πια. Μας έπρηξαν τόσα χρόνια. Φως στο τούνελ και τέτοια.
    Ενώ τώρα στα τσάκα τσάκα. Μέσα σε 2-3 μήνες την τελέψαμε τη δουλειά.

    Σαν τότε.
    Που ο τελευταίος Μέγας Δουξ της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ο Λουκάς Νοταράς [ο πρωθυπουργός του Παλαιολόγου] είχε φροντίσει να μεταφέρει την περιουσία του στη Βενετία.

    Και κόκκινες γραμμές [στα τείχη].

    Περιμένοντας τους εταίρους που θα φθάσουν σήμερα και θα θα νομοθετήσουν.
    Τι νόμους πια θα κάμουν οι Συγκλητικοί;
    Εκεί απέναντι απ το Σύνταγμα. Στη Βουλή.
    Με το πάρκιν στο υπόγειο [αλλά όχι ελικοδρόμιο στη σκεπή]

    Και πανηγύρι στο Σύνταγμα για την Κάνναβη.

    Εάλω η πόλις
    Και που είναι ο αγώνας που θα κάναμε, για την Ευρώπη ρε γαμώτο!

    Τώρα μας πήρανε φαλάγγι. Κόκκινες γραμμές! Και ποιος νοιάζεται πια.

    Οπως πάντα. Σε τέτοιες κρίσιμες στιγμές.

    Σέρβα Παρτιζάνα.
    Και μετά μου λες γιατί σου γράφω για σεβρομηχανισμούς και παρτούζες

    Βροντάει ο Όλυμπος, αστράφτει η Γκιώνα

    Οι δικοί μου φοιτητές:

  80. Φοβαμαι οτι οι περισσοτεροι εξ ημων δεν εχετε τιποτα το αριστερο, εκτος απο τη γλωσσα του μισους, που δικαιολογοθνταν πριν …70 χρονια!

  81. Γς said

    >οι περισσοτεροι εξ ημων δεν εχετε

    οι περισσοτεροι εξ ημων δεν εχουμε;

  82. leonicos said

    @35 Απίθανη Κρόνη, μας τρέλανες πάλι.

    Κάθε μέρα γίνεσαι και πιο συνταρακτική. Αλήθεια, πώς είσαι στην πραγματικότητα;

  83. Ριβαλντίνιο said

    @ 80 Georgios Bartzoudis
    Θα πρέπει όμως να λάβεις υπόψιν σου και αν κάποιος έχει προσωπικά βιώματα ή κατάγεται από οικογένεια που γνώρισε διωγμούς. Αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι τόσο εύκολο να ξεχάσουν.

  84. leonicos said

    Όχι και πως τ’ άλλα δεν είναι σπουδαία

  85. sarant said

    77 Οσιάρισμα, από το OCR.

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  86. Πέπε said

    Το βίντεο στο #35 της Κρονοποιούσας δεν το είχα ανοίξει, αφού ο τίτλος λέει ότι πρόκειται για ένα τραγούδι που το ξέρω πολύ καλά. Εξ αφορμής όμως του #82 του Λεώνικου είπα να ρίξω μια ματιά. Το συγκλονιστικό κινηματογραφικό απόσπασμα που συνοδεύει το τραγούδι ήταν αφορμή να μάθω για το Ξυπόλητο Τάγμα, τόσο ως πραγματικότητα όσο και ως ταινία.

  87. leonicos said

    Καλά, η Κρόνη δεν παίζεται. Δεν ανοίγω μόνο ό,τι δίνει, αλλά και ό,τι προκύπτει μρτά. Ατέλειωτη!

  88. Reblogged this on anastasiakalantzi50.

  89. leonicos said

    Τώρα για το χρονογράφημα του Ψαθά.
    Κατ’ αρχήν είναι κλισέ. Μπορούσε να γράφει διακόσια παρόμοια, με διάφορους τύπους και διαφόρων αποχρώσεων. Δεν το βρίσκω ούτε καν γνήσιο. Ήταν μια μηχανή ΟΦΑ (όπου φυσάει ο άνεμος) κι ενώ τον θεωρούσα απλώς γαργαλιστή, τώρα που έμαθα πως το έπαιξε και κομμουνιστής, τον θεωρώ κατάπτυστο. Άλλωστε έτσι έγραφε πάντα. Δεν ήταν Σακελλάριος. Θυνηθείτε τι είχε γράψει για τη Σιωπή του Μπέργκμαν. Το στιλ του ήταν: είμαστε μ’ αυτόν που νικάει. Ούτε κεντροδεξιός ήταν.

    Φυσικά η θέση μου για τον Ψαθά δεν έχει καμιά σχέση με τη θέση μου για το άρθρο, που το βρίσκω εξαιρετικό. Όλα πρέπει να λέγονται και καλώς λέγονται, εκτός που είχε υπέροχπυς συνδαιτημόνες, όπως πάντα

    μ’ εξαίρεση τον Γς.

    Τι του βρίσκετε ήθελα να ξέρω!

  90. Μαρία said

    86
    Ξυπόλυτο τάγμα μας αποκαλούσαν οι μεγάλοι, όταν μικρά γυρνούσαμε ξυπόλυτα. Οπότε πρώτα το έμαθα σαν έκφραση, μετά την προέλευσή της και μεγάλη πια είδα την ταινία στην τηλεόραση. Χάσμα γενεών 🙂

  91. Πέπε said

    @88:

    Τι φάση είναι αυτή;

    Μιας και το μήνυμα αυτό (reblogged on anastasia kalantzi) εμφανίζεται σχεδόν κάθε μέρα εδώ, είπα να ανοίξω το λινκ να δω τι είναι. Και βρήκα ένα μπλογκ που αποτελείται αποκλειστικά από αναδημοσιεύσεις άρθρων από άλλα μπλογκ, τρεις-τέσσερις κάθε μέρα. Ευγενικό βέβαια που πάντα δίνεται η παραπομπή προς το μπλογκ της αρχικής δημοσίευσης, αλλά δεν καταλαβαίνω το νόημα.

    Αναστασία Καλαντζή, υπάρχεις; Ή είσαι ένα πρόγραμμα που κάνει αυτομάτως ορισμένες αναδημοσιεύσεις κάθε μέρα; Αν υπάρχεις, γιατί δε γράφεις και καμιά κουβέντα;

  92. Πέπε said

    @90: Εγώ την έκφραση την ήξερα από τον Καραγκιόζη. Ορισμένοι καραγκιοζοπαίχτες τη χρησιμοποιούν ταχτικά στον πρόλογο της κάθε παράστασης, μετά τον εναρκτήριο χορό του Καραγκιόζη με τα Κολλητήρια του, εκεί όπου πρώτα τούς δίνει μερικά γυμναστικά/στρατιωτικά παραγγέλματα (όπου και το «Ξυπόλητο Τάγμα, προσοχή!»), μετά τους εξετάζει στα του σχολείου, και τέλος μας ανακοινώνουν τον τίτλο του έργου.
    Μιας και είναι όντως ξυπόλητοι, δεν είχα φανταστεί ότι υπάρχει ιστορία πίσω από την προφανή αυτή έκφραση.

  93. Μαρία said

    92
    Κι εμείς σαν τα κολλητήρια ήμασταν.

    70 χρόνια μετά: Οι μνήμες του πολέμου στην Ευρώπη
    Συζητούν η Άννα-Μαρία Δρουμπούκη και ο Ηλίας Νικολακόπουλος http://www.stokokkino.gr/article/1000000000008886/I-Istoria-sto-Kokkino-Mia-ekpompi-gia-to-parelthon

  94. sarant said

    90 Κι εγώ το έχω ακούσει έτσι.

    91 Υπάρχει και έχει σχολιάσει.

  95. Μαρία said

    94
    Η εκπομπή είναι πολύ καλή. Να την ακούσεις, αν δεν την άκουσες το πρωί.

  96. antonislaw said

    Δεν πρόλαβα τον Ψαθά ως χρονογράφο, τον γνώρισα μόνο μέσα από τα βιβλία του και κυρίως από τις εκδόσεις Μαρή (αλήθεια κ Σαραντάκο γνωρίζετε μήπως κάτι σχετικό με τον εκδότη Μαρή; τον καιρό που ήμουν φοιτητής στη Νομική στις αρχές της δεκαετίας του 1990 κυκλοφορούσε η φήμη ότι ήταν ένας από τους ηλικιωμένους που διατηρούσαν τα περίφημα βιβλιοπωλεία-βιβλιοθήκες στο πλάι της σχολής, επί της Μασσαλίας).
    @89 Πάντως καθηγητής της σχολής μας, αριστερός, μας έλεγε ότι μπορεί λόγω πεποιθήσεων να έπρεπε να προτιμούν το Δημήτρα Ψαθά(συνεπώς τον θεωρούσαν αριστερό) αλλά στην πραγματικότητα προτιμούσαν και διάβαζαν κρυφά πρώτα τον Παύλο Παλαιολόγο, που αν και «δεξιός» ήταν θεματολογικά και γλωσσικά ανώτερος.

  97. […] Ένα πολύ ενδιαφέρον ευθυμογράφημα του τ’εμέτερον Δημήτρη Ψαθά που δημοσιεύτηκε μετά την Απελευθέρωση. Δημοσιεύτηκε στο τεύχος 51 του περιοδικού «Νέα Γενιά», που κυκλοφόρησε στις 15 Ιουνίου 1945, ένα μήνα περίπου μετά τη γερμανική συνθηκολόγηση και τη λήξη του πολέμου στην Ευρώπη…. Το ευθυμογράφημα αυτό το έφερε στο φως ο Ν.  Σαραντάκος στο μπλογκ του… […]

  98. sarant said

    96 Όχι, δεν ξέρω τίποτα για τις εκδόσεις Μαρή.

  99. Ένα από τα πολύ ενδιαφέροντα βιβλία του Δημήτρη Ψαθά είναι το «Η γη του Πόντου». Μοναδικό ιστορικό έργο με στοιχεία αυτοβιογραφικά, που αποτελεί σημαντική πηγή για όσους ψάχνουν την πραγματική ιστορία.

    Σε ανύποπτο χρόνο έρχεται να απαντήσει (από το παρελθόν) στους διάφορους περίεργους και ποικίλους αναθεωρητές και αρνητές της εποχής μας:

    «…ούτε επιτρέπεται να θυσιάζουμε την ιστορική αλήθεια σε καμία σκοπιμότητα, όπως, δυστυχώς, καθιερώθηκε να γίνεται απ’ τον καιρό που χαράχτηκε η λεγόμενη ελληνοτουρκική φιλία. Η άστοχη τακτική της αποσιώπησης των γεγονότων της Ιστορίας ήταν ίσως κι ένας απ’ τους λόγους που τόσο άσκημα πορεύτηκε η ‘φιλία’ με τους Τούρκους. Να ρίξουμε τον πέπλο της λήθης στο παρελθόν αλλά να ξέρουμε, όχι να κρύβουμε…».

    Το βιβλίο αυτό όποιος θέλει μπορεί να το κατεβάσει (με υπομονή) από εδώ: http://srv-gym-ovryas.ach.sch.gr/store/psathas.pdf

  100. […] Ένα πολύ ενδιαφέρον ευθυμογράφημα του τ’εμέτερον Δημήτρη Ψαθά που δημοσιεύτηκε μετά την Απελευθέρωση. Δημοσιεύτηκε στο τεύχος 51 του περιοδικού «Νέα Γενιά», που κυκλοφόρησε στις 15 Ιουνίου 1945, ένα μήνα περίπου μετά τη γερμανική συνθηκολόγηση και τη λήξη του πολέμου στην Ευρώπη…. Το ευθυμογράφημα αυτό το έφερε στο φως ο Ν.  Σαραντάκος στο μπλογκ του…https://sarantakos.wordpress.com/2015/05/10/psathas/ […]

  101. nestanaios said

    Ο κοκός, με την ανοχή του ελληνικού λαού, έπραξε. Αλλά, ο κοκός έχει μια δικαιολογία· δεν έχει ρίζες ελληνικές.

    Τους ανεχθήκαμε και εξακολουθούμε να τους ανεχόμαστε και οι δεξιοί και πολλοί αριστεροί. Ο Έλληνας δεν ήταν
    ποτέ πατριώτης και αυτό μας το έχει πει ο Πλάτων έμμεσα.

    Ο σπαρτιάτης Λεωνίδας δεν σταμάτησε τους Πέρσες στις Θερμοπύλες, ούτε την ναυμαχία στην Σαλαμίνα κερδίσαμε,
    ούτε την μάχη στις Πλαταιές κερδίσαμε. Όλα είναι ένα ψέμα και για τον λόγο αυτό ακολούθησαν αυτά που ακολούθησαν.

  102. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα
    Λεώνικε είσαι πολύ ευγενικός, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια αλλά, με κάνεις να ντρέπομαι…

    Εχτές διάβασα την πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Μαουρίτσιο Λατσαράτο: Στα χρόνια της οικονομίας του χρέους η Κόλαση είναι η αιώνια οφειλή, και με ξένισαν τα λήμματα:

    ραντιέρη (Ο Κέυνς έγραφε, για την ακρίβεια: «Είναι χειρότερο να προκαλέσουμε ανεργία μέσω του αποπληθωρισμού σε έναν κόσμο που ήδη υποφέρει από τη φτώχεια, από το να δυσαρεστήσουμε τον ραντιέρη που ζει από τους τόκους».)

    (neoschiavitù) νέα δουλεία (εργασιακές σχέσεις «νέας δουλείας»)

    πρεκάριος «σήμερα ο μισθωτός είναι πρεκάριος»(ο πρεκάριος, η πρεκάρια)

  103. Ριβαλντίνιο said

    @ 101 nestanaios
    Τι μου θύμισες φίλε.

    Κατά τον Κώστα Μπαρμπή (το έχω διαβάσει στο βιβλίο του «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ «ΕΘΝΑΡΧΗΣ» ‘Η ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΛΕΤΗΡΑΣ;») ο Κωνσταντίνος Α είχε καταγωγή από τους Παλαιολόγους. Βέβαια δεν έδινε τίποτα τεκμήρια. (Για να πάρουμε γεύση των ιδεών του φανατικού Ολυμπιακού Μπαρμπή [τα άλλα μπορώ να τα ανεχτώ αλλά αυτό με κάνει έξαλλο 🙂 ] να και η εργογραφία του http://www.politeianet.gr/index.php?option=com_virtuemart&category_id=&page=shop.browse&keyword=26323&entity=writer&Itemid=89&limit=20&limitstart=0 ).

    Η Όλγα λέει η ελληνική wiki

    «Η μεγάλη δούκισσα είχε, επίσης, την γενεαλογική ιδιαιτερότητα να είναι απόγονος, από την πλευρά της μητέρας της, της Βυζαντινής αυτοκράτειρας Ευφροσύνης Δούκαινας Καματερίνας (περίπου 1155-1211) και του συζύγου της Αλέξιου Γ΄ Άγγελου (1195-1203).»

    αλλά δεν βλέπω κάποια πηγή. Ίσως αν ψάξουμε όλες τις γενεαλογίες προς τα πίσω βρούμε.

    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%8C%CE%BB%CE%B3%CE%B1_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CF%89%CE%BD

    Εντύπωση μου έκανε η καταγωγή του Όθωνα (Ελληνγερμανοουγγροκουμάνος και εγώ δεν ξέρω τι άλλο προστέθηκε). Μόνο ο Λένιν πρέπει να τον ξεπέρασε ( Ταταροτουρκομογγολογερμανορωσοεβραιοσουηδός !!!). 🙂

    (Through his ancestor, the Bavarian Duke John II, Otto was a descendant of the Greek imperial dynasties of Komnenos and Laskaris.)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_of_Greece#Early_life_and_reign

    (His maternal grandparents were Frederick III of Sicily and Eleanor of Anjou. Her parents were Charles II of Naples and Maria Arpad of Hungary.
    Maria was a daughter of Stephen V of Hungary and his wife, queen Elisabeth, who was daughter of Zayhan of Kuni, a chief of the Cuman tribe and had been a pagan before her marriage.
    Stephen V was a son of Béla IV of Hungary and Maria Laskarina. Maria Laskarina was a daughter of Theodore I Lascaris and Anna Angelina. Anna was a daughter of Eastern Roman Emperor Alexius III and Euphrosyne Doukaina Kamaterina.) Η τελευταία πρόταση της παρένθεσης δεν μοιάζει λίγο με την καταγωγή της Όλγας ???

    http://en.wikipedia.org/wiki/John_II,_Duke_of_Bavaria#Family

  104. Για την θρυλούμενη καταγωγή των Γλύξμπουργκ δες τα σχόλια 112, 132 και κάτω εδώ: https://sarantakos.wordpress.com/2012/05/29/apofras/#comment-118105
    Με λιγότερη εγκυρότητα φυσικά 🙂 εδώ: http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=51&t=125871

  105. Ριβαλντίνιο said

    @ 104 Δύτης των νιπτήρων
    Σε ευχαριστώ πολύ !!! Τι συζητήσεις έχω χάσει ! 😦

    Η αναγωγή της καταγωγής στον Βασίλειο Α Μακεδόνα ήταν 🙂 όλα τα λεφτά. Αλλά καλά να πάθει τώρα και αυτός, γιατί έλεγε ότι κατάγεται από τους Αρσακίδες , τον Μ. Κωνσταντίνο και τον Μ.Αλέξανδρο. 🙂
    Αν ήθελαν ο Κων.Παλαιολόγος να έχει γιο, θα έπρεπε να τον βάλουν ως εξώγαμο με την Άννα Νοταρά. Πιο πιστευτό θα ήταν.

    Πώς ο Γρηγόρης Κοτορτσινός ( https://sarantakos.wordpress.com/2012/05/29/apofras/#comment-118208 ) κατάφερε να φτάσει μέχρι τον Ανδρόνικο Β΄ ? Εμένα τα διαδοχικά κλικ η wiki με έβγαλαν σε αυτόν http://en.wikipedia.org/wiki/Elimar_I,_Count_of_Oldenburg 😦

    Έχω διαβάσει για μανιάτικη οικογένεια πως κατάγεται από αυτόν τον Θίβραχο http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0205%3Abook%3D2%3Achapter%3D4%3Asection%3D33 ( ἐνταῦθα καὶ ἀποθνῄσκει Χαίρων τε καὶ Θίβραχος, ἄμφω πολεμάρχω, καὶ Λακράτης ὁ Ὀλυμπιονίκης καὶ ἄλλοι οἱ τεθαμμένοι Λακεδαιμονίων πρὸ τῶν πυλῶν ἐν Κεραμεικῷ. ). 🙂 🙂 🙂

  106. sarant said

    105: Όλα τα έχουμε πει, λέμε!

  107. 81: Ενταξει, γραψε λαθος. ΕΞ ΥΜΩΝ

  108. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #105
    Κάπου έστριψες λάθος και βγήκες πολύ πίσω. Αν θυμάμαι κάπου περνάει σε θηλυγονία. Ο πίνακας από το ΔΙΕΕ είναι σωστός. Αν κάποιο λινκ από την παλιά συζήτηση δεν βγάζει πουθενά, πες μου να ξανανεβάσω.

  109. Ριβαλντίνιο said

    @ 108 Γρηγόρης Κοτορτσινός
    Α, ναι έχεις δίκιο. Δεν έστριψα. Πήγα ντουγρού πίσω τους άνδρες.

    Στον πίνακα στη ΔΙΕΕ ξεκινώντας από τον Ανδρόνικο Β προς τα μπρος με σταμάτησε η wiki στην Ελένη ( κόρη της Μαργαρίτας http://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_of_Savoy,_Duchess_of_Anjou) και τον άνδρα της http://en.wikipedia.org/wiki/Kraft_VI,_Count_of_Hohenlohe-Weikersheim .

    Απ’την ανάποδη η wiki με σταμάτησε

    για την τέταρτη στήλη στην Χριστίνα Λουίζα και τον μπαμπά της Αλβέρτο Ερνέστο. http://en.wikipedia.org/wiki/Princess_Christine_Louise_of_Oettingen-Oettingen

    για την πρώτη στήλη με σταμάτησε στον Φρειδερίκο Λουδοβίκο και την μαμά του Σίβυλλα. http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Louis,_Duke_of_Schleswig-Holstein-Sonderburg-Beck

    για την δεύτερη στήλη με σταμάτησε στον Ιωάννη Φρειδερίκο και στην μαμά του Σοφία Μαργαρίτα http://en.wikipedia.org/wiki/John_Frederick,_Margrave_of_Brandenburg-Ansbach

    για την τρίτη στήλη με σταμάτησε εκεί που με σταμάτησε για την δεύτερη στήλη ( παλιοαιμομίκτες !) .

    Εν ολίγοις πάλι απέτυχα 😦 😦 😦
    Ξέρεις μήπως πως θα μπορούσα να γεφυρώσω το κενό ?

  110. Ριβαλντίνιο said

    Α, όχι λάθος μου Γρηγόρη. Έφτασα μέχρι τον Ρούπερτ και συνεχίζω…

  111. Ριβαλντίνιο said

    Και εντάξει τώρα έφτασα . Σόρρυ αν δεν πρόλαβα και σε έβαλα σε κόπο ψαξίματος με την επιπολαιότητά μου.

  112. Σχετικά με το https://sarantakos.wordpress.com/2015/05/10/psathas/#comment-287532

    σχόλιο 46

    Διόρθωση: ο Δημήτρης Ψαθάς πήγε στις ΗΠΑ μια φορά το 1950 και μια το 1957.
    Από αυτά τα ταξίδια του άντλησε υλικό για το «Κάτω από τους ουρανοξύστες».
    Ίσως φαίνεται μικρή η απόκλιση αλλά εκείνα τα χρόνια μετρούσε πολύ.

  113. sarant said

    112 Πράγματι, διαφέρει.

  114. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Δεν ξέρω αν το έχετε ήδη πει κι αν αξίζει κάτι ως προς το ανεξιχνίαστο λαμόγιο, η λέξη κουτομόγιας ακούγεται στην ταινία Φουσκοθαλασσιές (1966) του Ορέστη Λάσκου.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: