Γνήσιος Έλληνας! (του Δ. Ψαθά)
Posted by sarant στο 10 Μαΐου, 2015
Μια και χτες έκλεισαν 70 χρόνια από την αντιφασιστική νίκη του 1945, σκέφτηκα σήμερα να ανεβάσω ένα κείμενο της εποχής εκείνης, πριν από 70 χρόνια.
Θα παρουσιάσω ένα ευθυμογράφημα από το περιοδικό «Νέα Γενιά», που εκδιδόταν από την ΕΠΟΝ, παράνομα στην περίοδο της Κατοχής, νόμιμα στη συνέχεια -ως τον Οκτώβριο του 1947 που τέθηκε (πάλι) εκτός νόμου η ΕΠΟΝ. Το περιοδικό το έχω παρουσιάσει και παλιότερα στο ιστολόγιο, ενώ στον παλιό μου ιστότοπο έχω ανεβάσει μιαν «ανθολογία κειμένων» από τη Νέα Γενιά, δικής μου επιλογής. Όπως θα δείτε, με τη Νέα Γενιά συνεργάζονταν πολλοί γνωστοί λογοτέχνες, κάποιοι φτασμένοι, άλλοι στα πρώτα τους βήματα Ενδεικτικά: Γιάννης Ρίτσος, Γιάννης Κορδάτος, Νίκος Κιτσίκης, Πέτρος Κόκκαλης, Κώστας Βάρναλης, Μάρκος Αυγέρης, Μενέλαος Λουντέμης, Δημήτρης Φωτιάδης, Δημήτρης Ψαθάς, Έλλη Αλεξίου, Ασημάκης Γιαλαμάς, Θέμος Κορνάρος, Νικηφόρος Βρεττάκος, Βασίλης Ρώτας, Γαλάτεια Καζαντζάκη, Νίκος Καββαδίας, Μιχάλης Παπαμαύρος, Θρασύβουλος Σταύρου, Γιώργος Κοτζιούλας, Γιώργης Λαμπρινός, Κώστας Θέος, Μ. Μαραγκουδάκης, Ρίτα Μπούμη – Παππά, Παύλος Κριναίος, Κώστας Μαρίνης, Νότης Περγιάλης, Μίμης Ραυτόπουλος, Χαρίλαος Σισμάνης, Γ. Ελευθεριάδης κ.ά.
Το σημερινό ευθυμογράφημα δημοσιεύτηκε στο τεύχος 51 του περιοδικού, που κυκλοφόρησε στις 15 Ιουνίου 1945, ένα μήνα περίπου μετά τη γερμανική συνθηκολόγηση και τη λήξη του πολέμου στην Ευρώπη, που δεν γιορτάστηκε στη χώρα μας αφού οι αγωνιστές είχαν αρχίσει ήδη να βρίσκονται υπό διωγμό.
Ο Δημήτρης Ψαθάς, που είχε εμφανιστεί ως ευθυμογράφος ήδη προπολεμικά, συνεργαζόταν τακτικά με τη Νέα Γενιά με εύθυμα κείμενα σαν κι αυτό που θα διαβάσετε -αργότερα επανήλθε στον κεντρώο φιλελεύθερο χώρο. Αντικείμενο της σάτιρας (μαύρη σάτιρα δηλαδή, με το κεφάλι στον πάγκο του χασάπη) είναι ο κ. Κοκός, τυπικό παράδειγμα του Κολωνακιώτη μεγαλοαστού νέου. Σε άλλα σατιρικά κείμενα της εποχής, ο κολωνακιώτης νέος αναφέρεται ως ‘ντιντής’, χαϊδευτικό επίσης του Κωνσταντίνος, που σταδιοδρόμησε καλύτερα ως αυτόνομη λέξη, αφού το Κοκός περιορίστηκε ως υποτιμητικό υποκοριστικό του τέως βασιλιά (δεν ήταν το κανονικό υποκοριστικό του, Τίνο τον φώναζαν).
Στον παλιό μου ιστότοπο έχω ανεβάσει άλλα τρία κείμενα του Δημήτρη Ψαθά από τη Νέα Γενιά: Εις άτοπον απαγωγή (και πάλι με τον κ. Κοκό), Κακοανατεθραμμένα (σκίτσο από το τραμ), και Γράφοντας συνθήματα (ανάμνηση από την Κατοχή).
Έχω εκσυγχρονίσει την ορθογραφία (όχι πως είχε μεγάλες διαφορές), αλλά κατά τη μεταφορά έπαθα ένα ατύχημα, οι παύλες του διαλόγου μετατραπήκανε σε μπούλες. Επειδή είναι πολλές και βαριέμαι να τις αλλάζω, προσπαθήσετε να το αγνοήσετε, παρακαλώ. (Επίσης, πολύ πιθανό να έχουν ξεμείνει λάθη από το οσιάρισμα, συγνώμη).
ΓΝΗΣΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ!
Ο κ. Κοκός είναι βασιλόφρονας. Ο μπαμπάς του κ. Κοκού είναι βασιλόφρονας. Και η μαμά του κ. Κοκού είναι… βασιλοφρόνισσα. Ο κ. Κοκός είναι εθνικόφρονας. Ο μπαμπάς του κ. Κοκού είναι εθνικόφρονας. Και η μαμά του κ. Κοκού είναι εθνικοφρόνισσα. Ο αξιότιμος κ. Κοκός έχει πόζα, ο μπαμπάς του κ. Κοκού έχει σεβάσμια κοιλιά κι η μαμά του κ. Κοκού έχει μαλλιά βαμμένα λουλακιά κι ένα ζευγάρι χρυσά φασαμέν που τα σηκώνει και κοιτά του κόσμο σαν κουνούπι.
Οικογένεια, που λένε, της ανωτάτης αριστοκρατίας. Με άλλα λόγια ο μπαμπάς του μπαμπά του κ. Κοκού ήταν μαυραγορίτης άπλυτος στον περασμένο πόλεμο που κληροδότησε στους κληρονόμους του όλα τα εκατομμύριά του μαζί με τη σοφή πείρα του και τώρα αναπαύεται ήσυχος κάτω από ένα πανύψηλο μαρμαρένιο τάφο που διηγείται στους απόγονους την δόξα και το κλέος του. Για όλα αυτά είναι πολύ περήφανος ο αξιότιμος κ. Κοκός: για του τάφο του παππού τον, για την κοιλιά του μπαμπά του και για τα λουλακιά μαλλιά τής μαμάς του.
Γι’ αυτό ο κ. Κοκός είναι φιλοπόλεμος. Η παράδοση της οικογενείας του κι οι υποθέσεις του παππού του λένε ότι στον πόλεμο σκοτώνονται οι κουτοί και κάνουν λεφτά οι έξυπνοι: Κι επειδή ο κ. Κοκός ανήκει από οικογενειακή παράδοση στη συνομοταξία των «έξυπνων» ξέρει ότι αν θα γίνει νέος πόλεμος μπορεί να σκοτωθούν άλλα δυο εκατομμύρια Ελλήνων αλλά ο μπαμπάς του θα διπλασιάσει σίγουρα τα λεφτά του. Είναι απόλυτα βέβαιος γι’ αυτό αφού ο αξιότιμος κ. Κοκός βλέπει τον αξιότιμο κ. μπαμπά του να γκρινιάζει πολύ συχνά για την Ρωσία που μπήκε στον χορό κι έκανε να τελειώσει γρήγορα ο πόλεμος. Αλλιώς θα κρατούσε τουλάχιστο άλλα δέκα χρόνια κι ο άνθρωπος θα πρόφταινε με την ησυχία του να φτιάσει άλλες δέκα πολυκατοικίες.
Ο κ. Κοκός είναι λαμπρό παιδί. Βάφει τα νύχια του, φορεί μεταξωτά πουκάμισα, μιλάει με το «γο» και θέλει πολύ μεγάλη Ελλάδα. Αν είναι δυνατό μέχρι τη Μόσχα!
Είχα, λοιπόν, χτες μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί του που την μεταδίδω ατόφια γιατί τον εκτιμώ πολύ και είμαι βέβαιος πως κι οι φίλοι μου της «Νέας Γενιάς» θα τον εκτιμήσουν και θα κοιτάξουν να διδαχτούν πώς να γίνουν καλοί και έξυπνοι Έλληνες.
- Σε δείραν ποτέ οι Γερμανοί, κ. Κοκέ;
- Όχι.
- Οι τσολιάδες;
- Όχι.
- Ή ασφάλεια κ. Κοκέ;
- Ούτε.
- Μπήκες σε μπουντρούμι;
- Όχι.
- Σε κρέμασαν ποτέ ανάποδα;
- Όχι.
- Δεν σου βάλαν σιδερένιο στεφάνι στο κεφάλι;
- Καλέ σωπάτε!
- Ανατριχιάζεις κ. Κοκέ;
- Καλέ είναι πράματα αυτά που με ρωτάτε; (
- Σε κλείσαν στο Χαϊδάρι;
- Όχι.
- Επείνασες;
- Όχι.
- Εδίψασες;
- Ούτε.
- Σου σκίσαν ποτέ τις σάρκες οι «εθνικιστές» και να σου βάλουν στις πληγές αλάτι;
Ανατρίχιασε ο κ. Κοκός:
— Καλέ τι φοβερά παραμύθια είναι αυτά! Διαβάσατε κανένα φοβερό βιβλίο;
- Ναι κ. Κοκέ μου. Το βιβλίο της κατοχής. Δεν ήσουν στην Ελλάδα στο διάστημα της κατοχής;
- Ήμουν.
- Και τι έκανες;
- Καλά.
- Δεν σου έκαναν τίποτ’ απ’ αυτά οι Γερμανοί; Δεν σε πήραν σε κανένα μπλόκο; Δεν μαύρισαν την πλάτη σου με βούρδουλα; Δεν σε στήσαν στον τοίχο να σε τουφεκίσουν;
- Οι Γερμανοί; Καλέ αστειεύεσθε φαίνεται! Αφού τους είχαμε μέσα στο σπίτι. Ο μπαμπάς δεν είναι κουτός. Έκανε μάλιστα θαυμάσιες δουλειές μαζί τους.
- Κι είναι τώρα φυλακή;
- Φυλακή; Ας γελάσω.
- Γελάτε κ. Κοκέ. Για πες μου πού βρίσκεται τώρα ο μπαμπάς σου;
- Καλέ, με τους Εγγλέζους!
Ο κ. Κοκός ανήκει στην κατηγορία των ευτυχισμένων Ελλήνων που λέγονται «εθνικισταί». Κι εσύ φτωχέ μου ξυπόλητε αγωνιστή, που γέμιζες όλη την κατοχή σε τοίχους «Ζήτω η Λευτεριά, ζήτω η Ελλάδα», κείτεσαι στο μνήμα όπου σε έστειλαν τα βόλια των κανίβαλων με τους οποίους γλεντούσε ο αξιότιμος μπαμπάς του κ. Κοκού κι ο νεαρός κ. Κοκός. Εσύ, μάθε το λοιπόν, τώρα, αγωνιστή μου, ήσουν Βούλγαρος. Γνήσιος Έλληνας, και μάλιστα υπερέλληνας είναι ο αξιότιμος κ. Κοκός. Στην ειδυλλιακή Ελλάδα του σωτηρίου έτους 1945.
spiral architect said
Γνησιότατος, θα’ λεγα!
Γς said
Καλημέρα
1945. Τελείωνε παράλληλα τον Φον Δημητράκη του.
Από το 1935 στα [Αθηναϊκά] Νέα.
Μέχρι το τέλος.
Κι ήταν μια εποχή, της εφηβείας μας, που το καθημερινό χρονογράφημα του στα ΝΕΑ ήταν το θέμα της ημέρας σε όλη την Ελλάδα.
Photography Traveler (@greecephotos) said
Καλημέρα σε όλους. Με τον Ψαθά πάντα είχα ένα θεματάκι…τον θεωρούσα γερή πένα αλλά πότε «μάρεσε» πότε «δεν μάρεσε» λες και κάτι πήγαινε να πει και τελικά δεν το έλεγε..από σήμερα το «μάρεσε» βάρυνε πιο πολύ
Αγάπη said
Καλημέρα
Προσοχή στον τόνο όμως 🙂
http://www.tripadvisor.com.gr/LocationPhotos-g295113-Cocos_Keeling_Islands.html
sarant said
Kαλημέρα! Σας ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!
Θα λείψω για λίγες ή πολλές ώρες, νάστε φρόνιμοι!
Γς said
4:
Ωχ, και συ πρωί πρωί με τα Κόκος Αϊλαντς.
Πάρε να΄χεις:
Photography Traveler (@greecephotos) said
Γς μπορώ να σε ρωτήσω που είσουνα στις 8 Δεκεμβρίου του 1974;
spiral architect said
… με κάνα πιπίνι προφανώς.
Photography Traveler (@greecephotos) said
7.8. ακόμη στα αρχεία του ψάχνει;
Γς said
7:
Στον προφήτη Ηλία Παγκρατίου/ Πανρευόμουν.
–
[+/- δυο τρεις μέρες, δεν θυμάμαι ακριβώς]
8:
Και ειλικρινά [μη γελάτε] το βράδυ το πέρασα με τη γκόμενα!
Γς said
10:
Παντρευόμουν
Γς said
7:
Διάβασε κι αυτό [το σχετικόν]
Photography Traveler (@greecephotos) said
10. Αλλού ήθελα να το πάω εγώ (με το δημοψήφισμα για τον Κοκοτίνο) αλλά Γς είναι αυτός που θα πήγαινε…
gpointofview said
# 7,8
Οσοι πόνταραν στο «από χωρίου εις χωρίον » έχασαν.
Οσες πόνταραν στο Χόνει μουν (που λέγαμε τις προάλλες) κερδίζουν μια κρουαζιέρα μαζί του !
Alexis said
Πολύ καλό το κείμενο του Ψαθά!
#0: «έβαφε τα νύχια του» (;;;) 😕
Γς said
15:
Ε, ναι.
Πως λέμε γυάλιζε ο πόμολο.
Γς said
το πόμολο
ππαν said
Καλημέρα. Ίδια απορία με τον Αλέξη στο 15,
Πάντως τέτοιοι «γνήσιοι Έλληνες» συνήθως ήταν και είναι άντρακλες, λένε και ωραιότατα το ρο, αλλά οι προκαταλήψεις…
Γς said
τέτοιοι συνήθως στους λαμόγια ματσό, στους δήθεν ελληναράδες, δληθεν άντρακλες
…
gpointofview said
Μάλλον από αυτά τα κείμενα προήλθε το κοκός σαν παρατσούκλι του τέως μια που το 45 ήταν νιάναρο και όχι διάδοχος ώστε να απασχολεί την κοινή γνώμη. Από την άλλη τις δυο φορές που γνώρισα Ντιντή ήταν υποκοριστικό του Θόδωρου κι όχι του Κώνου (δλδ Κων/ου)
cronopiusa said
Καλή σας μέρα
Να μου λείπουν οι ντιντήδες οι μοντέρνοι, θέλω άντρα ν’ αγαπάει και να δέρνει.
σε αντιδιαστολή με την σουφραζέτα Πεφρωνία που αν και πριν εκατό χρόνια, πάει στο καφενείο, χορεύει, φουμέρνει ναργιλέ, και της την πέφτουν τα κακαντράκια οι τυρογαλάδες ντιντήδες της εποχής…
Γς said
Δημοψήφισμα του 74
NM said
Επειδή στο #2 ο Γς ανέφερε και τον Φον Δημητράκη.
Εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=ccyfu2NpSmQ
Ισως η καλύτερη απόδοση του έργου, απ’αυτές που σώθηκαν βέβαια. Με τον Θ.υμιο Καρακατσάνη
καλή Κυριακή
cronopiusa said
https://parodynews.files.wordpress.com/2009/09/untitled-6-copy2.jpg?w=561&h=722
Θα γίνει ντιγκιντάνγκας, θα γίνει ένας ντιντής, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΟΣ: ΤΟ SEX»
Γς said
Δημήτρης Ψαθάς
Το χρονογράφημα του στα ΝΕΑ ήταν το πρώτο πράγμα που διαβάζαμε.
Σαν το Τσιφόρο στον Ταχυδρόμο να πούμε
Αγαπητός, αλλά και δύσκολος χαρακτήρας.
Και να ένα κουϊζάκι που είχαμε βάλει πρόπερσι:
Για ποιον “τιποτένιο“ έγραφε στη στήλη του ότι νιώθει ντροπή που ασχολήθηκε μαζί του;
Οσοι θυμάστε τη σωστή απάντηση, μην απαντήσετε [παρακαλώ μόνο λάνθασμένες απαντήσεις!]
cronopiusa said
Νίκου Κ. Καρκάνη: Οι δοσίλογοι της κατοχής, δίκες παρωδία (ντοκουμέντα, αποκαλύψεις, μαρτυρίες)
cronopiusa said
cronopiusa said
gpointofview said
# 25
Τον Δομάζο !!
cronopiusa said
gpointofview said
# 25
τον Βασίλη Λεβέντη !
gpointofview said
# 25
Τον Νταλάρα !!
(ελπίζω να μην τον πέτυχα κατά λάθος, λανθασμένες απαντήσεις ζήτησες)
cronopiusa said
oxtapus said
Reblogged this on Oxtapus *blueAction.
cronopiusa said
Πέπε said
Ποιους έλεγαν εθνικιστές εκείνο τον καιρό; Ποια ήταν η έννοια και το πρόσημο της λέξης;
Γς said
32:
>ελπίζω να μην τον πέτυχα κατά λάθος
Πιο ψηλά! Πρόσεχε. Θα μας σκοτώεις!
Σκύλος said
Κι ένα ενδιαφέρον άρθρο ενός Έλληνα του Βερολίνου στο πνεύμα των ημερών
Αυτοκτονώντας για τον Φύρερ
http://www.agon.gr/news/121/ARTICLE/29644/2015-05-08.html
Γς said
ΣΤΟΠ! Κρόνυ. Κάτω το όπλο.
Η ΣΩΣΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Για τη Μαρία Κάλλας
Δ. Ψαθάς, «Προς κουφόν», εφημ.Τα Νέα, 5 Αυγούστου 1957.
‘Η στήλη αυτή ομολογεί ειλικρινά ότι ντρέπεται γιατί ασχολήθηκε τόσες φορές με την αντιπαθή αυτή διαπρεπή κυρία που ήρθε να ξαφρίσει τα δολλάρια της φτώχιας μας’
cronopiusa said
36
τους Λαυρέντηδες
ΕΦΗ ΕΦΗ said
Το βιβλίο της κατοχής.
http://thecricket.gr/2014/11/keno_mnimis
cronopiusa said
39
Γνήσιος Έλληνας! | ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑ said
[…] https://sarantakos.wordpress.com/2015/05/10/psathas/ […]
sarant said
Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!
23-26: Α μπράβο, ωραία προσφορά!
Η Κάλλας ειχε ζητήσει για να εμφανιστεί στο Ηρώδειο (;) αμοιβή που κρίθηκε υπερβολική -δεν την έκραξε μόνο ο Ψαθάς αλλά και το σύνολο των εφημερίδων.
Μαρία said
36
Συνώνυμο του εθνικόφρονα, αντιεαμικού.
Το πρόσημο εξαρτάται απο ποια μπάντα ήσουν. Στο κέιμενο του Ψαθά ο ταγματαλήτης κατ’ ευφημισμόν, όπως δείχνουν τα εισαγωγικά.
Και σήμερα υπάρχει η «ένωσις συμπαράστασης (sic) κρατουμένων εθνικιστών».
Σκύλος said
Πάντως το ’46-΄47 ο Ψαθάς είχε ταξιδέψει στις ΗΠΑ, όπου με χρονογραφήματά του ύμνησε τον αμερικάνικο τρόπο ζωής, την παραγωγικότητα, την αφθονία και την ισότητα των φύλων (σπαρταριστό με έλληνα μετανάστη στην Αστόρια) και ταξίδεψε με βρετανικά ναρκαλιευτικά στο Ιόνιο για να κάνει ρεπορτάζ σχετικά με την αποναρκοθέτηση.
Μεγάλη γραφίδα, πάντως!
Πέπε said
@45: Μάλιστα, νομίζω ότι κατάλαβα. Ευχαριστώ.
Εντάξει, το πρόσημο φυσικά και εξαρτάται από την πλευρά όπου τάσσεσαι, αλλά σήμερα για παράδειγμα η λέξη «εθνικιστής» είναι σαφώς αρνητική, και πριν λίγα χρόνια ακόμη περισσότερο. Πριν κάνει κόμμα η Χρυσή Αυγή, κανείς δεν έβγαινε δημοσίως να πει «είμαι εθνικιστής». Και ακόμη τώρα κανείς δε λέει δημοσίως «είμαι φασίστας»: σ’ όποιον το προσάψεις θα διαμαρτυρηθεί. Προφανώς τότε, με άλλη κατανομή των τοποθετήσεων (μ’ ετούτους vs μ’ εκείνους) και γενικότερα υπό άλλες συνθήκες, ήταν αλλιώς.
Ηλεφούφουτος said
38
Όταν ακούω για εκείνο το φαινόμενο, πώς-να-το-πω, αυτόματα μού έρχεται στο μυαλό σχόλιο που είχα δει πριν κάποια χρόνια σε ελληνικό μπλογκ νεοφιλελέδων, που παραλλήλιζε τις αυτοκτονίες των ναζί κατά την πτώση της Γερμανίας με τη σύγχρονη έξαρση των αυτοκτονιών σε εταιρείες που εφάρμοζαν νέες μεθόδους εντατικοποίησης και τις μνημονιακές αυτοκτονίες στην Ελλάδα.
Σκύλος said
48
Δύσκολα θάβρισκα μια σύνδεση. Κι αυτήν, πάλι, τραβηγμένη απ’ τα μαλλιά.
Παναγιώτης Κ. said
@10 (Γς).Εμείς όμως γελάσαμε και εγώ μάλιστα θυμήθηκα το ηπειρώτικο τραγούδι που λέει:
» Ο λύκος κυρά Γιώργαινα τα χούγια δεν αλλάζει
έτσι και ο Γιωργάκης σου ποτέ μυαλό δεν βάζει».
Ιάκωβος said
47, και «Εθνικόφρονες» .Ακόμα χειρότερο. Σήμαινε τον βασιλόφρονα, τον αντικομμουνιστή, τον πολύ δεξιό, το φασίστα Ουσιαστικά το δοσίλογο.Δεν το χρησιμοποιεί κανείς πια μετα την πτώση της χούντας,ντρέπονται.
http://www.sarantakos.com/language/eqnikoparafr.html
Ηλεφούφουτος said
Τι να βρεις;
Παραλλήλιζε τους αυτοκτονούντες ναζί με τους αυτοκτονούντες εργαζόμενους.
Σκύλος said
Σχετικά με το 36
Τότε αυτοαποκαλούνταν «εθνικιστές», καθώς δεν τόλμαγαν να δηλώσουν «πατριώτες»: ακόμη κι όσοι δεν είχαν συνεργαστεί ανοιχτά με γερμανούς ναζί και ιταλούς φασίστες, στην καλύτερη των περιπτώσεων είχαν εκμεταλλευτεί λιμοκτονούντες συμπολίτες τους, είχαν βγάλει στο κλαρί κορίτσια για ένα κομμάτι ψωμί κοκ.
Έπρεπε, λοιπόν, να προσκολληθούν σε μιαν έννοια: αυτήν του εθνικισμού, τελικώς, η οποία είχε εκλαϊκευτεί επί Μεταξά.
Σκύλος said
52
Ναι, αυτό λέω. Προφανώς και στις δύο περιπτώσεις, το κίνητρο είναι η απόγνωση αλλά μέχρι εκεί. Και πολύ, δηλαδή…
Μαρία said
47
Ε πώς δεν έβγαινε. Έβγαινε http://www.e-grammes.gr/article.php?id=797
Ηλεφούφουτος said
54 Κατά το ακραιο-νεοφιλελέδικο σκεπτικό και στη μια περίπτωση και στην άλλη αυτοκτονούσαν επειδή κατέρρεε ένα ανελεύθερο καθεστώς (στη δεύτερη περίπτωση, ανελευθερίας του εργοδότη-χρηματοπιστωτή)
Σκύλος said
56
Μέσα στο οποίο, δηλαδή. μέχρι τότε ζούσαν χαρούμενα και παραγωγικά και οι μεν και οι δε. Κι όταν κατέρρευσε, βρέθηκαν στο κενό.
Άιντε, άιντεεεεε….
Ιάκωβος said
Η αλήθεια είναι οτι σχεδόν το σύνολο της αστικής τάξης της Ελλάδας και των παλαιών πολιτικών συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς, ή δεν αντιστάθηκαν.Η εξάρτηση είναι, νομίζω, μια διαχρονική ιδιότητα ενός μεγάλου κομματιού της ελληνικής αστικής τάξης, που για αιώνες δρούσε μέσα σε καθεστώτα ξένης κυριαρχίας. Και επί Οθωμανών παλιά και επί Τανζιμάτ, και στην Αίγυπτο των Χεδίβηδων, όπου έκαναν περιουσίες, αλλά και στη Μαύρη θάλασσα επί Τσάρου.
Βέβαια, την εποχή της ανόδου του κομμουνιστικού κινήματος, πολλοί στην Ευρώπη φοβόντουσαν το λαό περισσότερο από τους κατακτητές. Είναι απίστευτο πόσοι διανοούμενοι στη Γαλλία υποστήριξαν το Βισύ.
Σκύλος said
Ο Ιάκωβος στο 58 παρατήρησε: «Βέβαια, την εποχή της ανόδου του κομμουνιστικού κινήματος, πολλοί στην Ευρώπη φοβόντουσαν το λαό περισσότερο από τους κατακτητές.»
Βάλε και τον διαδεδομένο αντισημιτισμό και μέσα πέφτεις. Με το δίκιο τους τον φοβόντουσαν αλλά γλίτωσαν.
Ιάκωβος said
Παιδιά, είναι γνωστό: Αν ξύσεις τον Έλληνα δεξιό, θα βρέις έναν ακροδεξιό από κάτω. Η οννεδ, εκτός από τα διάφορα (μεταγενέστερα) «και α και ου και δαπ νουδουφουκού», φώναζαν και «το καλύτερο σαπούνι το κάνει το κουμούνι»
Δοσίλογοι παιδιά δοσιλόγων, τι περιμένεις.
Εντάξει, δεν είναι υπόλογο το παιδί για τα εγκλήματα του πατέρα, αλλά όταν το φαινόμενο είναι μαζικό, (τόσοι «γόνοι») αυτό κάτι δε λέει για την ιστορία μιας χώρας;
Η χούντα είναι αυτή που κάπως ξεχώρισε τους νεο-δεξιούς από το παρελθόν τους, ένωσε τους δημοκράτες με κάποια παιδιά δοσιλόγων και βρεθηκανε στα ίδια κελιά και στα ίδια βασανιστήρια τα παιδιά των εαμιτών μαζί πχ με το γυιό του Παπαδόγγωνα.
Αλλά τωρα που σφίγγουν τα πράματα, η ΝΔ κατεβάζει το ναζιστή Πλεύρη στο Δήμο Αθήνας, έχει τον εθνικόφρονα θανατικό Μπουμπούκο για να τους ξελασπώνει στη Βουλή (δια της λάσπης), και δε τρέχει κάστανο.
Μια που είπαμε για γόνους ταγματασφαλιτών, πριν λίγες μέρες πέθανε η κόρη του έτέρου ακραιφνούς «εθνικόφρονος», η Λίλα Κουρκουλάκου. Σα χαρακτήρας δεν είχε καμμία σχέση με τον πατέρα της, ήταν από τις πρώτες ελληνίδες ντοκυμαντερίστες.
http://www.efsyn.gr/arthro/efyge-i-skinothetis-lila-koyrkoylakoy
Σκύλος said
Άιντε πάλι! Μετά τον Άη-Φώς, σειρά της Σάντα Μπάρμπαρα!
Με τιμές αρχηγού κράτους το σκήνωμα της Αγ.Βαρβάρας στην Αθήνα
http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231406481
Μιχάλης Νικολάου said
46,
Σκύλε, ναι, λες για το «Κάτω απ’ τους ουρανοξύστες», που είναι πράγματι σπαρταριστό, και πολύτιμη λαογραφική καταγραφή ηθών, συνηθειών, και καταστάσεων της εποχής. Είναι εντυπωσιακό, επίσης, πόσο έχουν αλλάξει μερικά πράγματα που σήμερα μας φαίνονται προφανή και δεδομένα (πχ η φωταγωγημένη πόλη το βράδυ, κα).
Y. G. said
61- » Με τιμές αρχηγού κράτους το σκήνωμα …»
πτωμα – σορος (συγκριτικος) – σκηνωμα (υπερθετικος) ;
sarant said
Ευχαριστώ για τα νεότερα!
63: 🙂 Πάντως ναι, το σκήνωμα λέγεται μόνο για αγίους.
36-45-κε: Εθνικιστής = ο αντιεαμικός είναι μια καλή προσέγγιση. Μπορεί να πιάνει, στην Ήπειρο, και τους ΕΔΕΣίτες.
Σημείωση από το ανέκδοτο ημερολόγιο Κοτζιούλα
Άρτα. Μια κυρία αναμαλλιασμένη, με την τσάντα στο χέρι, έτρεχε στους δρόμους ανήσυχη. Η αντίσταση των Εδεσιτών είχε σπάσει. Και η κυρία ζητούσε μέσο να φύγει. Σε λίγο την είδα να περνάει στον κεντρικό δρόμο σ’ ένα αυτοκίνητο μ’ Εγγλέζους. Και φώναζε έξαλλη: — Όποιες είναι εθνικίστριες να φύγουν. Κι όποιες είναι κομμουνίστριες να μείνουν. Οι Εαμίτες σφάζουν, αρπάζουν…
Y. G. said
» Με τιμές αρχηγού κράτους το σκήνωμα …»
Θα παει και το κρατος στη υποδοχη του αρχηγου κρατους η’ θα εκπροσωπηθει το κρατος απο την εκκλησια ;
Καθολου καλα δεν παμε….
ΕΦΗ ΕΦΗ said
Θου Κύριε.Στη Βενετία από
χθες
τα«Αγριμικά»
ΕΦΗ ΕΦΗ said
64. Νικοκύρη, δε βαστώ και θα εκφράσω ακόμη μια φορά ευχαριστίες και την ευγνωμοσύνη μου που μας μοιράζεις τη σοφία σου και το ιστολόγιό σου. Τί σπουδαίος ο Κοτζιούλας.Σε τρεις γραμμές έδωσε ένα σύμπαν στην κόχη της ιστορίας.
Γς said
Πω, πω μεγαλεία η Σάντα Μπάρμπαρα με την Βενετσιάνα και Ρομά μας.
Ριβαλντίνιο said
Ας βάλουμε και μια όμορφη εικόνα από τους αδελφούς Σέρβους
Σέρβα παρτιζάνα.
(Την τζούρνεψα από τον αναγνώστη του ιστολογίου http://blogs.sch.gr/thankall/?p=1274 ).
Γς said
69: [σουασάντ νέφ]
>Σέρβα παρτιζάνα
Και τα γρανάζια στον [αρρωστημένο] εγκέφαλο του Γς πάνε σε
σεβρομηχανισμούς, πάρτι, usa και τέτοια
Ριβαλντίνιο said
@ 70 Γς
«σουασάντ νέφ»
Tι γλώσσα είναι αυτή ? Αρβανίτικα ?
🙂
«σεβρομηχανισμούς, πάρτι, usa και τέτοια»
Το «και τέτοια» το κατάλαβα. Τα υπόλοιπα όχι. 🙂
Δύτης των νιπτήρων said
69
«Νεαρά κορίτσια όπως η παριστάμενη αποτελούσαν άριστο μέσο προπαγάνδας για στρατολόγηση αγοριών και κοριτσιών στο αντάρτικο.»
Τι άλλο θα διαβάσουμε θε μου…
ΕΦΗ ΕΦΗ said
>>Σουασάντ νέφ
«Όλοι θα πλακωθούν στο 69″ στο εξής, έγραφε στην οθόνη την ώρα των ειδήσεων και εννοούσε ,φαντάζομαι,γιατί το είδα περαστική-ως αντιτηλεορασική εγώ- το μέτρο για συναλλαγή από 70 ευρώ και πάνω μέσω τράπεζας
72.λίγο πριν το τέλος του >>69, λέει και για τους εθνικιστές που ρώταγε (ποιος;) πριν…»αλλά και για να εκδικηθούν το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ, δραστηριοποιήθηκαν ένοπλα, ατομικά ή ομαδικά, Εθνικιστές πολίτες, ιδίως όσοι κατοικούσαν στο Βόιο και την Καστοριά. …»
Ριβαλντίνιο said
@ 72 Δύτης των νιπτήρων
Αν είναι δυνατόν ! ! ! Αυτοί οι νέοι ιστορικοί…
(@ Δύτης των νιπτήρων
Βρε συ μην το σχολιάζεις. Προβοκατόρικα το έβαλα μαζί με την παραπομπή για να διαταράξω το εορταστικό κλίμα 🙂 ).
ΕΦΗ ΕΦΗ said
Στο ιστολόγιο του σχ.69 με την όμορφη παρτιζάνα (προβοκατόρικη παράθεση λέει τώρα 😉 ) είδα στο βιογραφικό τού κτήτορα, ότι συμμετείχε σε συνέδριο που διοργάνωσε η τάδε Σχολική Συμβούλισσα ! Δεδομένου ότι κι αυτός,’οπως αναφέρει, υπήρξε σχολικός σύμβουλος, να υποθέσω ότι η συμβούλισσα λέγεται στο χώρο της εκπαίδευσης;
Νικος Κ. said
Όσοι αναφέρουμε ότι διαβάζαμε το χρονογράφημα του Ψαθά στα «ΝΕΑ» προδίδουμε εμμέσως και την … τάξη μεγέθους της ηλικίας μας (>50).
Επίσης αντίστοιχη στήλη υπήρχε στο «ΒΗΜΑ» με τον Παλαιολόγο.
Δεν νομίζω να υπάρχει κανείς ανάμεσα στους συνομιλητές που να διάβαζε Ψαθά στα νιάτα του, στη «Νέα Γενιά».
Κι εδώ το μόνο πρωτοσέλιδο του Ψαθά («Επί Τέλους») που κατάφερα να βρω στο διαδίκτυο σε πολύ κακή ανάλυση:
leonicos said
Μόλις σήμερα έμαθα ότι τον φώναζαν Τίνο. Τι είναι το όσιασμα; λεξιπενία ε;!
leonicos said
Μόλις έμαθα και το τζούρνεψα (@69)
Γς said
71:
>Tι γλώσσα είναι αυτή ? Αρβανίτικα ?
Οχι, Κάμα σούτρα είναι.
Κι οι σεβρομηχανισμοί, σερβομηχανισμοί
Και τα πάρτι+usa αυτά τα άλλα.
Εάλω η πόλις ή τουλάχιστον όλα έτσι δείχνουν.
Και σταματήσαμε να ακούμε ειδήσεις. Μόνο λεξικολογούμε.
Εάλω η πόλις.
Το ξέρουμε πια. Μας έπρηξαν τόσα χρόνια. Φως στο τούνελ και τέτοια.
Ενώ τώρα στα τσάκα τσάκα. Μέσα σε 2-3 μήνες την τελέψαμε τη δουλειά.
Σαν τότε.
Που ο τελευταίος Μέγας Δουξ της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ο Λουκάς Νοταράς [ο πρωθυπουργός του Παλαιολόγου] είχε φροντίσει να μεταφέρει την περιουσία του στη Βενετία.
Και κόκκινες γραμμές [στα τείχη].
Περιμένοντας τους εταίρους που θα φθάσουν σήμερα και θα θα νομοθετήσουν.
Τι νόμους πια θα κάμουν οι Συγκλητικοί;
Εκεί απέναντι απ το Σύνταγμα. Στη Βουλή.
Με το πάρκιν στο υπόγειο [αλλά όχι ελικοδρόμιο στη σκεπή]
Και πανηγύρι στο Σύνταγμα για την Κάνναβη.
Εάλω η πόλις
Και που είναι ο αγώνας που θα κάναμε, για την Ευρώπη ρε γαμώτο!
Τώρα μας πήρανε φαλάγγι. Κόκκινες γραμμές! Και ποιος νοιάζεται πια.
Οπως πάντα. Σε τέτοιες κρίσιμες στιγμές.
Σέρβα Παρτιζάνα.
Και μετά μου λες γιατί σου γράφω για σεβρομηχανισμούς και παρτούζες
Βροντάει ο Όλυμπος, αστράφτει η Γκιώνα
Οι δικοί μου φοιτητές:
Georgios Bartzoudis said
Φοβαμαι οτι οι περισσοτεροι εξ ημων δεν εχετε τιποτα το αριστερο, εκτος απο τη γλωσσα του μισους, που δικαιολογοθνταν πριν …70 χρονια!
Γς said
>οι περισσοτεροι εξ ημων δεν εχετε
οι περισσοτεροι εξ ημων δεν εχουμε;
leonicos said
@35 Απίθανη Κρόνη, μας τρέλανες πάλι.
Κάθε μέρα γίνεσαι και πιο συνταρακτική. Αλήθεια, πώς είσαι στην πραγματικότητα;
Ριβαλντίνιο said
@ 80 Georgios Bartzoudis
Θα πρέπει όμως να λάβεις υπόψιν σου και αν κάποιος έχει προσωπικά βιώματα ή κατάγεται από οικογένεια που γνώρισε διωγμούς. Αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι τόσο εύκολο να ξεχάσουν.
leonicos said
Όχι και πως τ’ άλλα δεν είναι σπουδαία
sarant said
77 Οσιάρισμα, από το OCR.
Ευχαριστώ για τα νεότερα!
Πέπε said
Το βίντεο στο #35 της Κρονοποιούσας δεν το είχα ανοίξει, αφού ο τίτλος λέει ότι πρόκειται για ένα τραγούδι που το ξέρω πολύ καλά. Εξ αφορμής όμως του #82 του Λεώνικου είπα να ρίξω μια ματιά. Το συγκλονιστικό κινηματογραφικό απόσπασμα που συνοδεύει το τραγούδι ήταν αφορμή να μάθω για το Ξυπόλητο Τάγμα, τόσο ως πραγματικότητα όσο και ως ταινία.
leonicos said
Καλά, η Κρόνη δεν παίζεται. Δεν ανοίγω μόνο ό,τι δίνει, αλλά και ό,τι προκύπτει μρτά. Ατέλειωτη!
kalantzianastasia said
Reblogged this on anastasiakalantzi50.
leonicos said
Τώρα για το χρονογράφημα του Ψαθά.
Κατ’ αρχήν είναι κλισέ. Μπορούσε να γράφει διακόσια παρόμοια, με διάφορους τύπους και διαφόρων αποχρώσεων. Δεν το βρίσκω ούτε καν γνήσιο. Ήταν μια μηχανή ΟΦΑ (όπου φυσάει ο άνεμος) κι ενώ τον θεωρούσα απλώς γαργαλιστή, τώρα που έμαθα πως το έπαιξε και κομμουνιστής, τον θεωρώ κατάπτυστο. Άλλωστε έτσι έγραφε πάντα. Δεν ήταν Σακελλάριος. Θυνηθείτε τι είχε γράψει για τη Σιωπή του Μπέργκμαν. Το στιλ του ήταν: είμαστε μ’ αυτόν που νικάει. Ούτε κεντροδεξιός ήταν.
Φυσικά η θέση μου για τον Ψαθά δεν έχει καμιά σχέση με τη θέση μου για το άρθρο, που το βρίσκω εξαιρετικό. Όλα πρέπει να λέγονται και καλώς λέγονται, εκτός που είχε υπέροχπυς συνδαιτημόνες, όπως πάντα
μ’ εξαίρεση τον Γς.
Τι του βρίσκετε ήθελα να ξέρω!
Μαρία said
86
Ξυπόλυτο τάγμα μας αποκαλούσαν οι μεγάλοι, όταν μικρά γυρνούσαμε ξυπόλυτα. Οπότε πρώτα το έμαθα σαν έκφραση, μετά την προέλευσή της και μεγάλη πια είδα την ταινία στην τηλεόραση. Χάσμα γενεών 🙂
Πέπε said
@88:
Τι φάση είναι αυτή;
Μιας και το μήνυμα αυτό (reblogged on anastasia kalantzi) εμφανίζεται σχεδόν κάθε μέρα εδώ, είπα να ανοίξω το λινκ να δω τι είναι. Και βρήκα ένα μπλογκ που αποτελείται αποκλειστικά από αναδημοσιεύσεις άρθρων από άλλα μπλογκ, τρεις-τέσσερις κάθε μέρα. Ευγενικό βέβαια που πάντα δίνεται η παραπομπή προς το μπλογκ της αρχικής δημοσίευσης, αλλά δεν καταλαβαίνω το νόημα.
Αναστασία Καλαντζή, υπάρχεις; Ή είσαι ένα πρόγραμμα που κάνει αυτομάτως ορισμένες αναδημοσιεύσεις κάθε μέρα; Αν υπάρχεις, γιατί δε γράφεις και καμιά κουβέντα;
Πέπε said
@90: Εγώ την έκφραση την ήξερα από τον Καραγκιόζη. Ορισμένοι καραγκιοζοπαίχτες τη χρησιμοποιούν ταχτικά στον πρόλογο της κάθε παράστασης, μετά τον εναρκτήριο χορό του Καραγκιόζη με τα Κολλητήρια του, εκεί όπου πρώτα τούς δίνει μερικά γυμναστικά/στρατιωτικά παραγγέλματα (όπου και το «Ξυπόλητο Τάγμα, προσοχή!»), μετά τους εξετάζει στα του σχολείου, και τέλος μας ανακοινώνουν τον τίτλο του έργου.
Μιας και είναι όντως ξυπόλητοι, δεν είχα φανταστεί ότι υπάρχει ιστορία πίσω από την προφανή αυτή έκφραση.
Μαρία said
92
Κι εμείς σαν τα κολλητήρια ήμασταν.
70 χρόνια μετά: Οι μνήμες του πολέμου στην Ευρώπη
Συζητούν η Άννα-Μαρία Δρουμπούκη και ο Ηλίας Νικολακόπουλος http://www.stokokkino.gr/article/1000000000008886/I-Istoria-sto-Kokkino-Mia-ekpompi-gia-to-parelthon
sarant said
90 Κι εγώ το έχω ακούσει έτσι.
91 Υπάρχει και έχει σχολιάσει.
Μαρία said
94
Η εκπομπή είναι πολύ καλή. Να την ακούσεις, αν δεν την άκουσες το πρωί.
antonislaw said
Δεν πρόλαβα τον Ψαθά ως χρονογράφο, τον γνώρισα μόνο μέσα από τα βιβλία του και κυρίως από τις εκδόσεις Μαρή (αλήθεια κ Σαραντάκο γνωρίζετε μήπως κάτι σχετικό με τον εκδότη Μαρή; τον καιρό που ήμουν φοιτητής στη Νομική στις αρχές της δεκαετίας του 1990 κυκλοφορούσε η φήμη ότι ήταν ένας από τους ηλικιωμένους που διατηρούσαν τα περίφημα βιβλιοπωλεία-βιβλιοθήκες στο πλάι της σχολής, επί της Μασσαλίας).
@89 Πάντως καθηγητής της σχολής μας, αριστερός, μας έλεγε ότι μπορεί λόγω πεποιθήσεων να έπρεπε να προτιμούν το Δημήτρα Ψαθά(συνεπώς τον θεωρούσαν αριστερό) αλλά στην πραγματικότητα προτιμούσαν και διάβαζαν κρυφά πρώτα τον Παύλο Παλαιολόγο, που αν και «δεξιός» ήταν θεματολογικά και γλωσσικά ανώτερος.
-Ο Δημήτρης Ψαθάς για το εθνικόφρον λαμόγιο της μετακατοχικής εποχής « Πόντος και Αριστερά said
[…] Ένα πολύ ενδιαφέρον ευθυμογράφημα του τ’εμέτερον Δημήτρη Ψαθά που δημοσιεύτηκε μετά την Απελευθέρωση. Δημοσιεύτηκε στο τεύχος 51 του περιοδικού «Νέα Γενιά», που κυκλοφόρησε στις 15 Ιουνίου 1945, ένα μήνα περίπου μετά τη γερμανική συνθηκολόγηση και τη λήξη του πολέμου στην Ευρώπη…. Το ευθυμογράφημα αυτό το έφερε στο φως ο Ν. Σαραντάκος στο μπλογκ του… […]
sarant said
96 Όχι, δεν ξέρω τίποτα για τις εκδόσεις Μαρή.
Πόντος και Αριστερά said
Ένα από τα πολύ ενδιαφέροντα βιβλία του Δημήτρη Ψαθά είναι το «Η γη του Πόντου». Μοναδικό ιστορικό έργο με στοιχεία αυτοβιογραφικά, που αποτελεί σημαντική πηγή για όσους ψάχνουν την πραγματική ιστορία.
Σε ανύποπτο χρόνο έρχεται να απαντήσει (από το παρελθόν) στους διάφορους περίεργους και ποικίλους αναθεωρητές και αρνητές της εποχής μας:
«…ούτε επιτρέπεται να θυσιάζουμε την ιστορική αλήθεια σε καμία σκοπιμότητα, όπως, δυστυχώς, καθιερώθηκε να γίνεται απ’ τον καιρό που χαράχτηκε η λεγόμενη ελληνοτουρκική φιλία. Η άστοχη τακτική της αποσιώπησης των γεγονότων της Ιστορίας ήταν ίσως κι ένας απ’ τους λόγους που τόσο άσκημα πορεύτηκε η ‘φιλία’ με τους Τούρκους. Να ρίξουμε τον πέπλο της λήθης στο παρελθόν αλλά να ξέρουμε, όχι να κρύβουμε…».
Το βιβλίο αυτό όποιος θέλει μπορεί να το κατεβάσει (με υπομονή) από εδώ: http://srv-gym-ovryas.ach.sch.gr/store/psathas.pdf
-Ο Δημήτρης Ψαθάς για το εθνικόφρον λαμόγιο της μετακατοχικής εποχής « Πόντος και Αριστερά said
[…] Ένα πολύ ενδιαφέρον ευθυμογράφημα του τ’εμέτερον Δημήτρη Ψαθά που δημοσιεύτηκε μετά την Απελευθέρωση. Δημοσιεύτηκε στο τεύχος 51 του περιοδικού «Νέα Γενιά», που κυκλοφόρησε στις 15 Ιουνίου 1945, ένα μήνα περίπου μετά τη γερμανική συνθηκολόγηση και τη λήξη του πολέμου στην Ευρώπη…. Το ευθυμογράφημα αυτό το έφερε στο φως ο Ν. Σαραντάκος στο μπλογκ του…https://sarantakos.wordpress.com/2015/05/10/psathas/ […]
nestanaios said
Ο κοκός, με την ανοχή του ελληνικού λαού, έπραξε. Αλλά, ο κοκός έχει μια δικαιολογία· δεν έχει ρίζες ελληνικές.
Τους ανεχθήκαμε και εξακολουθούμε να τους ανεχόμαστε και οι δεξιοί και πολλοί αριστεροί. Ο Έλληνας δεν ήταν
ποτέ πατριώτης και αυτό μας το έχει πει ο Πλάτων έμμεσα.
Ο σπαρτιάτης Λεωνίδας δεν σταμάτησε τους Πέρσες στις Θερμοπύλες, ούτε την ναυμαχία στην Σαλαμίνα κερδίσαμε,
ούτε την μάχη στις Πλαταιές κερδίσαμε. Όλα είναι ένα ψέμα και για τον λόγο αυτό ακολούθησαν αυτά που ακολούθησαν.
cronopiusa said
Καλή σας μέρα
Λεώνικε είσαι πολύ ευγενικός, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια αλλά, με κάνεις να ντρέπομαι…
Εχτές διάβασα την πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Μαουρίτσιο Λατσαράτο: Στα χρόνια της οικονομίας του χρέους η Κόλαση είναι η αιώνια οφειλή, και με ξένισαν τα λήμματα:
ραντιέρη (Ο Κέυνς έγραφε, για την ακρίβεια: «Είναι χειρότερο να προκαλέσουμε ανεργία μέσω του αποπληθωρισμού σε έναν κόσμο που ήδη υποφέρει από τη φτώχεια, από το να δυσαρεστήσουμε τον ραντιέρη που ζει από τους τόκους».)
(neoschiavitù) νέα δουλεία (εργασιακές σχέσεις «νέας δουλείας»)
πρεκάριος «σήμερα ο μισθωτός είναι πρεκάριος»(ο πρεκάριος, η πρεκάρια)
Ριβαλντίνιο said
@ 101 nestanaios
Τι μου θύμισες φίλε.
Κατά τον Κώστα Μπαρμπή (το έχω διαβάσει στο βιβλίο του «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ «ΕΘΝΑΡΧΗΣ» ‘Η ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΛΕΤΗΡΑΣ;») ο Κωνσταντίνος Α είχε καταγωγή από τους Παλαιολόγους. Βέβαια δεν έδινε τίποτα τεκμήρια. (Για να πάρουμε γεύση των ιδεών του φανατικού Ολυμπιακού Μπαρμπή [τα άλλα μπορώ να τα ανεχτώ αλλά αυτό με κάνει έξαλλο 🙂 ] να και η εργογραφία του http://www.politeianet.gr/index.php?option=com_virtuemart&category_id=&page=shop.browse&keyword=26323&entity=writer&Itemid=89&limit=20&limitstart=0 ).
Η Όλγα λέει η ελληνική wiki
«Η μεγάλη δούκισσα είχε, επίσης, την γενεαλογική ιδιαιτερότητα να είναι απόγονος, από την πλευρά της μητέρας της, της Βυζαντινής αυτοκράτειρας Ευφροσύνης Δούκαινας Καματερίνας (περίπου 1155-1211) και του συζύγου της Αλέξιου Γ΄ Άγγελου (1195-1203).»
αλλά δεν βλέπω κάποια πηγή. Ίσως αν ψάξουμε όλες τις γενεαλογίες προς τα πίσω βρούμε.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%8C%CE%BB%CE%B3%CE%B1_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CF%89%CE%BD
Εντύπωση μου έκανε η καταγωγή του Όθωνα (Ελληνγερμανοουγγροκουμάνος και εγώ δεν ξέρω τι άλλο προστέθηκε). Μόνο ο Λένιν πρέπει να τον ξεπέρασε ( Ταταροτουρκομογγολογερμανορωσοεβραιοσουηδός !!!). 🙂
(Through his ancestor, the Bavarian Duke John II, Otto was a descendant of the Greek imperial dynasties of Komnenos and Laskaris.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_of_Greece#Early_life_and_reign
(His maternal grandparents were Frederick III of Sicily and Eleanor of Anjou. Her parents were Charles II of Naples and Maria Arpad of Hungary.
Maria was a daughter of Stephen V of Hungary and his wife, queen Elisabeth, who was daughter of Zayhan of Kuni, a chief of the Cuman tribe and had been a pagan before her marriage.
Stephen V was a son of Béla IV of Hungary and Maria Laskarina. Maria Laskarina was a daughter of Theodore I Lascaris and Anna Angelina. Anna was a daughter of Eastern Roman Emperor Alexius III and Euphrosyne Doukaina Kamaterina.) Η τελευταία πρόταση της παρένθεσης δεν μοιάζει λίγο με την καταγωγή της Όλγας ???
http://en.wikipedia.org/wiki/John_II,_Duke_of_Bavaria#Family
Δύτης των νιπτήρων said
Για την θρυλούμενη καταγωγή των Γλύξμπουργκ δες τα σχόλια 112, 132 και κάτω εδώ: https://sarantakos.wordpress.com/2012/05/29/apofras/#comment-118105
Με λιγότερη εγκυρότητα φυσικά 🙂 εδώ: http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=51&t=125871
Ριβαλντίνιο said
@ 104 Δύτης των νιπτήρων
Σε ευχαριστώ πολύ !!! Τι συζητήσεις έχω χάσει ! 😦
Η αναγωγή της καταγωγής στον Βασίλειο Α Μακεδόνα ήταν 🙂 όλα τα λεφτά. Αλλά καλά να πάθει τώρα και αυτός, γιατί έλεγε ότι κατάγεται από τους Αρσακίδες , τον Μ. Κωνσταντίνο και τον Μ.Αλέξανδρο. 🙂
Αν ήθελαν ο Κων.Παλαιολόγος να έχει γιο, θα έπρεπε να τον βάλουν ως εξώγαμο με την Άννα Νοταρά. Πιο πιστευτό θα ήταν.
Πώς ο Γρηγόρης Κοτορτσινός ( https://sarantakos.wordpress.com/2012/05/29/apofras/#comment-118208 ) κατάφερε να φτάσει μέχρι τον Ανδρόνικο Β΄ ? Εμένα τα διαδοχικά κλικ η wiki με έβγαλαν σε αυτόν http://en.wikipedia.org/wiki/Elimar_I,_Count_of_Oldenburg 😦
Έχω διαβάσει για μανιάτικη οικογένεια πως κατάγεται από αυτόν τον Θίβραχο http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0205%3Abook%3D2%3Achapter%3D4%3Asection%3D33 ( ἐνταῦθα καὶ ἀποθνῄσκει Χαίρων τε καὶ Θίβραχος, ἄμφω πολεμάρχω, καὶ Λακράτης ὁ Ὀλυμπιονίκης καὶ ἄλλοι οἱ τεθαμμένοι Λακεδαιμονίων πρὸ τῶν πυλῶν ἐν Κεραμεικῷ. ). 🙂 🙂 🙂
sarant said
105: Όλα τα έχουμε πει, λέμε!
Georgios Bartzoudis said
81: Ενταξει, γραψε λαθος. ΕΞ ΥΜΩΝ
Γρηγόρης Κοτορτσινός said
#105
Κάπου έστριψες λάθος και βγήκες πολύ πίσω. Αν θυμάμαι κάπου περνάει σε θηλυγονία. Ο πίνακας από το ΔΙΕΕ είναι σωστός. Αν κάποιο λινκ από την παλιά συζήτηση δεν βγάζει πουθενά, πες μου να ξανανεβάσω.
Ριβαλντίνιο said
@ 108 Γρηγόρης Κοτορτσινός
Α, ναι έχεις δίκιο. Δεν έστριψα. Πήγα ντουγρού πίσω τους άνδρες.
Στον πίνακα στη ΔΙΕΕ ξεκινώντας από τον Ανδρόνικο Β προς τα μπρος με σταμάτησε η wiki στην Ελένη ( κόρη της Μαργαρίτας http://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_of_Savoy,_Duchess_of_Anjou) και τον άνδρα της http://en.wikipedia.org/wiki/Kraft_VI,_Count_of_Hohenlohe-Weikersheim .
Απ’την ανάποδη η wiki με σταμάτησε
για την τέταρτη στήλη στην Χριστίνα Λουίζα και τον μπαμπά της Αλβέρτο Ερνέστο. http://en.wikipedia.org/wiki/Princess_Christine_Louise_of_Oettingen-Oettingen
για την πρώτη στήλη με σταμάτησε στον Φρειδερίκο Λουδοβίκο και την μαμά του Σίβυλλα. http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Louis,_Duke_of_Schleswig-Holstein-Sonderburg-Beck
για την δεύτερη στήλη με σταμάτησε στον Ιωάννη Φρειδερίκο και στην μαμά του Σοφία Μαργαρίτα http://en.wikipedia.org/wiki/John_Frederick,_Margrave_of_Brandenburg-Ansbach
για την τρίτη στήλη με σταμάτησε εκεί που με σταμάτησε για την δεύτερη στήλη ( παλιοαιμομίκτες !) .
Εν ολίγοις πάλι απέτυχα 😦 😦 😦
Ξέρεις μήπως πως θα μπορούσα να γεφυρώσω το κενό ?
Ριβαλντίνιο said
Α, όχι λάθος μου Γρηγόρη. Έφτασα μέχρι τον Ρούπερτ και συνεχίζω…
Ριβαλντίνιο said
Και εντάξει τώρα έφτασα . Σόρρυ αν δεν πρόλαβα και σε έβαλα σε κόπο ψαξίματος με την επιπολαιότητά μου.
Σκύλος said
Σχετικά με το https://sarantakos.wordpress.com/2015/05/10/psathas/#comment-287532
σχόλιο 46
Διόρθωση: ο Δημήτρης Ψαθάς πήγε στις ΗΠΑ μια φορά το 1950 και μια το 1957.
Από αυτά τα ταξίδια του άντλησε υλικό για το «Κάτω από τους ουρανοξύστες».
Ίσως φαίνεται μικρή η απόκλιση αλλά εκείνα τα χρόνια μετρούσε πολύ.
sarant said
112 Πράγματι, διαφέρει.
ΕΦΗ-ΕΦΗ said
Δεν ξέρω αν το έχετε ήδη πει κι αν αξίζει κάτι ως προς το ανεξιχνίαστο λαμόγιο, η λέξη κουτομόγιας ακούγεται στην ταινία Φουσκοθαλασσιές (1966) του Ορέστη Λάσκου.