Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Το ραδιόφωνο του ραδιούργου

Posted by sarant στο 20 Ιουνίου, 2022


Το ραδιόφωνο το λέμε ράδιο στην καθομιλουμένη. Όμως ράδιον στα αρχαία ελληνικά σήμαινε «εύκολο», που ίσως μας φέρνει στο νου το ρητό «φύσιν πονηράν μεταβαλείν ου ράδιον», που το μαθαίναμε στο σχολείο -ου ράδιον αλλά τηλεόρασις, είχε πει κάποτε κάποιος χαριτολογώντας.

Τις προάλλες πήρα μέιλ από έναν αναγνώστη του ιστολογίου, που είναι φυσικός, στη σύνταξη, ο οποίος με ρώτησε, ακριβώς, αν υπάρχει σχέση ανάμεσα στο αρχαίο ελληνικό «ράδιος» και στο ραδιόφωνο, παραθέτοντάς μου μια ανάρτηση στη Λεξιλογία, που του είχε στείλει κάποιος φίλος του.

Η εν λόγω ανάρτηση είναι η εξής:

Μια προσεκτική εξέταση με οδήγησε στις εξής παρατηρήσεις:

Η λέξη «Ράδιο» και τα σχετικά παράγωγα μάλλον έχουν Ελληνική προέλευση. Η σειρά είναι κάπως έτσι:

«Ράδιος» σημαίνει «εύκολος». Το καμπύλο σχήμα είναι ομαλό, εύκολο (δηλ. ράδιον) να διανυθεί σε σύγκριση με ένα σχήμα που έχει γωνίες. Κάθε καμπύλο σχήμα έχει μιά «ακτίνα» καμπυλότητας που αντιστοιχεί, σε διαφορικό (ds), τουλάχιστο, τμήμα της καμπύλης. Στα λατινικά η ακτίνα είναι “Radius” και ανάλογα σε διάφορες λατινογενείς γλώσσες. Από εκεί οι λέξεις Radiation (ακτινοβολία), Rad ακτίνιο, (μονάδα μέτρησης γωνίας), Γερμανικά Rad (ακτίνα τροχού και τροχός). Και το στοιχείο Radio ονομάστηκε έτσι γιατί ακτινοβολεί.

(Είναι χαρακτηριστικό οτι οι ‘Ελληνες τεχνίτες μιλάνε για «ράδιο» όταν θέλουν να εκφράσουν τη στρογγυλεμένη γωνία.)

Κατά μήκος της ακτίνας διαδίδεται ενέργεια και μάλλιστα η μορφή του «μετώπου» ενέργειας είναι σφαιρική (σε ομογενές και ομότροπο μέσο διάδοσης). Αυτή η διαδικασία είναι η ακτινοβολία. (Radiation).

Το ραδιόφωνο βασίζεται επάνω στην ακτινοβολία των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων, γιαυτό και το όνομά του «Radio» σχεδόν σε όλες τις λατινογενείς γλώσσες (για τις άλλες δεν γνωρίζω).

Από την ίδια ρίζα προέρχεται και το θέμα «Rad-» με την έννοια της ρίζας. (Η ρίζα έχει ένα κέντρο στη βάση του φυτού και εκτείνεται ακτινωτά προς το έδαφος.) Λατινικά Radix, Αγγλικά Radical, Eradicate, Radish, κλπ. Πιθανολογώ ότι και το Ραδίκι έχει την ίδια προέλευση.

Η τοποθέτηση αυτή ξεκινά από την αφετηρία ότι το λατινικό radius (απ’ όπου προέρχεται τόσο το ραδιόφωνο όσο και το χημικό στοιχείο ράδιο) είναι δάνειο από το ελληνικό ράδιον (που θα πει εύκολο).

Όπως είχα απαντήσει τότε στη Λεξιλογία, το λατινικό radius = ακτίνα σήμαινε διάφορα συγκεκριμένα πράγματα στην αρχή, π.χ. βέργα, οπότε είναι εντελώς απίθανο να προέρχεται από μια ελληνική λέξη αφηρημένης σημασίας. Το συνηθισμένο στην ετυμολογία είναι ότι προχωράμε από το συγκεκριμένο στο αφηρημένο. Ας πούμε, η λέξη «κέντρον» σήμαινε «αιχμή, αγκάθι, σπιρούνι, κεντρί» και άλλα συγκεκριμένα πράγματα πριν πάρει τις αφηρημένες σημασίες που ξέρουμε σήμερα.

Στην ίδια ανάρτηση ο Νίκος Λίγγρης είχε απαντήσει: Κανένα σύγχρονο και σοβαρό ετυμολογικό λεξικό δεν έχει σιγουριά για την προέλευση του λατινικού radius. Είναι βέβαιο ότι πολλοί ετυμολόγοι θα μπήκαν στον πειρασμό να κάνουν τις ίδιες σκέψεις με εσένα, αλλά προφανώς δεν βρήκαν πουθενά τέτοιες συνδέσεις σαν αυτές που αναφέρεις, οπότε θα πρέπει να αντιληφθείς ότι η θεωρία είναι αποκλειστική δική σου (και καλό θα είναι να μείνει αποκλειστικά δική σου και να μην την πολυμοιράζεσαι).

Έχει κι άλλα επιμέρους λάθη το σημείωμα πιο πάνω, ας πούμε ότι το γερμανικό Rad (τροχός) δεν προέρχεται με δανεισμό από τα λατινικά αλλ’ ανάγεται σε παλαιογερμανική ρίζα. Και ενώ το ραδίκι όντως προέρχεται απο το λατινικό radix (ρίζα), δεν είναι πιθανό ότι το radix και το radius συνδέονται ετυμολογικά.

Όμως, το ελαφρώς πορτοκαλίζον (από τον Γκας Πορτοκάλος) σημείωμα της Λεξιλογίας μου δίνει την ευκαιρία να πω μερικά πράγματα για το ελληνικό ράδιο. Το αρχαίο, που βέβαια δεν σήμαινε ραδιόφωνο.

Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το επίθετο ράδιος (ῥᾴδιος στα αρχαία) προέρχεται από το επίρρημα ρα = εύκολα και το παραγωγ. τέρμα «-ίδιος» (πχ αιφν-ίδιος). Τα συνηθέστερα παραθετικά του ήταν ῥᾴων, ῥᾷστος. Ράδιος σήμαινε εύκολος, και συχνά το βρίσκουμε σε φράσεις «ράδιον εστί…» (είναι εύκολο να…) όπου το ρήμα συχνά παραλείπεται όπως στο γνωμικό που είδαμε στην αρχή (φύσιν πονηράν μεταβαλείν ου ράδιον) αλλά και σε άλλα, πχ «χαλεπόν το ποιείν, το δε κελεύσαι ράδιον».

Ειχε και αρνητική χροιά ο ράδιος, όταν χρησιμοποιόταν με την έννοια «απερίσκεπτα, ελαφρά τη καρδία» -όπως λέμε στη σημερινή γλώσσα «εύκολο είναι να το λες…»

Η λέξη δεν έχει επιβιώσει στα σημερινά ελληνικά, αλλά από το επίρρημα ρα έχουμε κάμποσες επιβιώσεις στη σημερινή γλώσσα.

Η ραστώνη, ας πούμε, που ταιριάζει με το καλοκαίρι, προέρχεται από το υπερθετικό ράστος. Έχουμε αφιερώσει άρθρο σ’ αυτή την ωραία λέξη, από το οποίο ξεσηκώνω μερικά:

Στην αρχαιότητα, είχε σημασίες αρχικά και κυρίως θετικές. Σήμαινε την ευκολία, την απαλλαγή από κάτι οχληρό ή δυσάρεστο, την ανακούφιση από τον πόνο. Ραστώνη της πόσεως, στο πλατωνικό συμπόσιο, είναι η ανακούφιση από τις συνέπειες της οινοποσίας. Η λέξη πήρε επίσης τη σημασία του ελεύθερου χρόνου, αλλά σταδιακά εμφανίστηκαν και αρνητικές σημασίες, ήδη από τα χρόνια του Πλάτωνα, της νωχέλειας και της νωθρότητας δηλαδή, κι έτσι ο Δημοσθένης θεωρούσε ότι «η καθ’ημέραν ραστώνη και ραθυμία» των συμπολιτών του ήταν ανεπίτρεπτη μπροστά στην (καθιαυτού) μακεδονική απειλή.

Ραστώνη και ραθυμία, λέει ο Δημοσθένης, και μας φέρνει μιαν ακόμα λέξη σημερινή που ανάγεται στο αρχαίο ρα. Ράθυμος στα αρχαία παράγεται από ρα + θυμός, μια λέξη πολυσήμαντη στα αρχαία, μια και αρχικά σήμαινε την ψυχή, την καρδιά, την έδρα των συναισθημάτων. Ράθυμος λοιπόν ήταν αρχικά ο ανέμελος, αυτός που ενεργεί «ελαφρά τη καρδία», ο απερίσκεπτος και στη συνέχεια πήρε τη σημασία του νωθρού, του οκνηρού, που την έχει και σήμερα.

Και για να τριτώσουμε τις λέξεις από ρα-, η λέξη του τίτλου, ο ραδιούργος, επίσης παράγεται από το ρα  και από το ράδιος. Η αρχική μορφή είναι «ραδιουργός» (με υπογεγρ. στο α) και σήμαινε αυτόν που κάνει κάτι εύκολα αλλά απρόσεχτα, τον αμελή ή τον τσαπατσούλη. Λέει ας πούμε ο Αριστοτέλης ότι «καὶ τὸ φιλογέλοιον εἶναι καὶ τὸ φιλοσκώπτην καὶ φιλευτράπελον, καὶ τὸ ῥᾳδιουργὸν εἶναι ἐν τοῖς λόγοις καὶ ἐν τοῖς ἔργοις». Στην ελληνιστική εποχή παίρνει τη σημασία του πονηρού και του μηχανορράφου, δηλαδή τη σημερινή σημασία. Έτσι ο Φίλων ο Ιουδαίος γράφει: «οἱ μὲν γὰρ τὸν μειρακιώδη τῶν ἀσώτων, ἄτιμον, ἀποκήρυκτον, αἰσχρὸν βίον ἐζήλωσαν ἐπὶ
γήραος οὐδῷ, οἱ δὲ τὸν πανοῦργον καὶ συκοφάντην καὶ ῥᾳδιουργόν».

Οι αρχαίοι είχαν τον τύπο «ραδιουργός» λοιπόν, και ο τύπος αυτός επικρατεί έως και τα βυζαντινά χρόνια. Το ανέβασμα του τόνου, κατ’ αντιστοιχία με τα πανούργος, κακούργος εμφανίζεται στα βυζαντινά χρόνια, χωρίς να κυριαρχεί. Ο Μπαμπινιώτης στο ετυμολογικό του λέει ότι το ανέβασμα του τόνου εμφανίζεται ήδη στον Ξενοφώντα, αλλά το απόσπασμα που παραθέτει έχει τον τύπο «ραδιουργότεραι», που στα δικά μου μάτια μου φαίνεται ότι μπορεί να προέρχεται εξίσου από το ραδιούργος ή το ραδιουργός! Και πράγματι στην τελευταία έκδοση του γενικού λεξικού του, ο Μπ. διορθώνει το λάθος και μας λέει ότι ο τύπος «ραδιούργος» είναι μεσαιωνικός.

Οπότε, αφού το ραδιουργός είναι αρχαίο και το ραδιούργος νεότερο, παύει να έχει ισχύ αξιώματος η άποψη ορισμένων ότι όλα τα κακόσημα είναι σε -ούργος, άρα δεν πρέπει να λέμε «χειρούργος» αλλά «χειρουργός». Όμως αυτό είναι άλλη ιστορία.

Όσο για το ραδιόφωνο, όπως και το χημικό στοιχείο ράδιο, όπως και όλα τα σύνθετα, από τη ραδιαισθησία έως τη ραδιοχρονολόγηση, όλα ανάγονται σε τελική ανάλυση στο λατινικό radius, άλλα μέσω του αγγλικού radiant energy του Φαραντέι (1816) και άλλα μέσω του νεολατινικού radium, όπως ονόμασαν οι Κιουρί το στοιχείο που ανακάλυψαν το 1898. Κάποιαν άλλη φορά θα πρέπει να πούμε περισσότερα για το ραδιόφωνο, αλλά «ου ράδιον» να το κάνουμε σήμερα!

92 Σχόλια προς “Το ραδιόφωνο του ραδιούργου”

  1. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!

    Κι ο μπαμπάς της μαντάμ Σουσούς ήτο γιατρός ραδιούργος, να μην ξεχνιόμαστε 🙂

  2. nikiplos said

    Κρυμμένος σαν παιδί και σαν δραπέτης
    κάτω από την σκάλα που ακουμπάει το φως
    στο ράδιο ο πατέρας αφουγκράζεται σκυφτός
    Στριφογυρίζω, μια σημαιούλα μες στο κρύο
    νύχτα και φέγγει το στρατοδικείο
    (Δ. Σαββόπουλος)

    Βγήκε ο ήλιος, το ράδιο διαπασών
    μ’ ένα χασάπικο που κλαίει για κάποιον Τάσο
    Κι εγώ σε ποντάρω κι ύστερα πάω πάσο
    σ’ ένα καρέ τυφλών, σ’ ένα καρέ τυφλών
    (Άλκης Αλκαίος, Νότης Μαυρουδής: πρωινό τσιγάρο)

  3. Γιάννης Κουβάτσος said

    Λέει καθιαυτού ο Δημοσθένης; Μωρέ μπράβο! 😂😉

  4. Καλημέρα

    Στα μέσα της δεκαετία του 60 το ραδιόφωνι έδωσε την θέση του στο τρανζίστορ…

  5. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Ράδιον» λέγεται και το εμβληματικό ξενοδοχείο των Καμένων Βούρλων, κάποτε κόσμημα του τόπου και εδώ και πολλά χρόνια ρημάδι, που λόγω της κατάντιας του πολλοί ευφάνταστοι το λένε στοιχειωμένο:
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.greekarchitects.gr/gr/%25CE%25B1%25CF%2581%25CF%2587%25CE%25B9%25CF%2584%25CE%25B5%25CE%25BA%25CF%2584%25CE%25BF%25CE%25BD%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25B5%25CF%2582-%25CE%25BC%25CE%25B1%25CF%2584%25CE%25B9%25CE%25B5%25CF%2582/%25CE%25BF%25CE%25B4%25CE%25BF%25CE%25B9%25CF%2580%25CE%25BF%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BA%25CF%258C-%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25BF-%25CE%25BE%25CE%25B5%25CE%25BD%25CE%25BF%25CE%25B4%25CE%25BF%25CF%2587%25CE%25B5%25CE%25AF%25CE%25BF-radion-id3266&ved=2ahUKEwiv2oKSv7v4AhVHlf0HHXFGDZ8QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw14g-p_y8zKckUmK5O75gsf

  6. Pedis said

  7. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Σωστά!

    3 🙂

    6 Α, δεν το είχα δει, ενδιαφέρον. 40 χρόνια λοιπόν…

  8. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «Ραδιούργα γύναια » στα «Συχαρίκια» του Ππδιαμάντη
    …………….
    Να παίζουν τα ραδιόφωνα , τραγούδια για το τίποτα γραμμένα
    ……………..
    Απ το ραδιόφωνο ακούω δυνατά τζαζ, ροκ
    ……………..
    Σκεπάστε τα ραδιόφωνα,
    τα fm, τα κασετόφωνα
    κι αφήστε με σαν άνθρωπος να ζω

  9. atheofobos said

    Ενικός – ῥᾷστος
    Πληθυντικός-Ράστα

  10. atheofobos said

    Το ράδιο παραμένει και σήμερα βασικό στοιχείο στην ενημέρωση και την ψυχαγωγία μας, αν και μέσα σε μια γενιά τα μέσα με τα οποία ακούμε μουσική άλλαξαν ριζικά.
    ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΠΩΣ ΑΚΟΥΣ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΓΕΝΙΑ
    http://atheofobos2.blogspot.com/2017/07/blog-post_10.html

  11. sarant said

    9 🙂

  12. ΓΤ said

    Έφη χωρίς ράδιο είναι Κουπόνι Στοιχήματος δίχως σημαίες χωρών.
    (Να προλάβω Γ’ Νορβηγίας σήμερα, τα κυτεί αίμα.)

  13. Χαρούλα said

    Από την wiki
    Το ράδιο αρχικά στη μορφή του χλωριούχου ραδίου (RaCl2), ανακαλύφθηκε το 1898 από την Μαρία και τον Πιέρ Κιουρί. Απομόνωσαν τη ραδιούχο ένωση από ορυκτό ουρανινίτη και δημοσίευσαν την ανακάλυψή τους στη Γαλλική Ακαδημία Επιστημών, πέντε ημέρες αργότερα. Το μεταλλικό ράδιο απομονώθηκε από το ζεύγος το 1910 με ηλεκτρόλυση του χλωριούχου ραδίου. Μέχρι την ανακάλυψή του, στο ράδιο είχαν ήδη αποδοθεί ονομασίες όπως «ράδιο Α» και «ράδιο C2» σε αρκετά ισότοπα άλλων στοιχείων που είναι προϊόντα της ραδιενεργούς διάσπασης του 226Ra. Για τον εντοπισμό του στοιχείου Ραδίου αλλά και του Πολωνίου η Μαρία Κιουρί τιμήθηκε με το βραβείο Νόμπελ Χημείας το 1911 (Ο Πιέρ είχε ήδη πεθάνει)

  14. Pedis said

    Σα να μπήκε σε λάθος νήμα το #6. Σόρρυ.

    (Μα όσον αφορά τα σχόλια όλα τα νήματα είναι για να γίνονται μπουρδουμπουρδού … 😋)

  15. ΓΤ said

    13@

    Ακούτε Haroula Radio, 102,3 FM, ομορφαίνει τη ζωή.

    […]
    11:30 Παίζω και μαθαίνω
    12:00 Το βάζο της γιαγιάς
    13:00 H πίτα της θεια-Σύρμως
    14:00 Ειδήσεις
    14:10 Λαογραφία
    […]
    18:00 To μποστανάκι
    19:00 Εβρίτικο μαγκαζίνο
    20:00 Λέξεις που αγαπάμε
    20:30 Κοιμήσου, αγγελούδι μου

  16. sarant said

    14 Ε, δεν παίρνουμε και κεφάλια

    15 Α γεια σου!

  17. Πουλ-πουλ said

    Καλημέρα
    ψιλοάσχετο, αλλά μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Στο μυθιστόρημα του Β. Γκουρογιάννη «Αναψηλάφηση» ο δεινός ομηριστής ήρωας του εντυπωσιάζει τους Ισπανούς λέγοντας τους ότι ο πασίγνωστος χαιρετισμός hola προέρχεται από το ομηρικό ούλα.
    Αν υποψιαστώ…

  18. Χαρούλα said

    Τέλειε ΓΤ(#13) Όλα τα ανακαλύπτεις!🤓
    https://i.postimg.cc/3NrXBDR1/311-B963-C-5219-48-FC-AC9-D-669-A3-E4-B0-B5-A.webp

  19. spyridos said

    #8

    Ρασούλης
    «Να το πω από το ράδιο
    να της έδινα κουράγιο»

    Σπυρόπουλος (Μπαχ)
    «Πες μου στ’ αυτί το μυστικό που με τρομάζει,
    ζητάει για σένα από το ράδιο ν’ ακουστεί.»

  20. Γιάννης Κουβάτσος said

    «…η ποίηση είναι ένα ταξίδι σ΄ άγνωστη χώρα

    η ποίηση είναι ταυτόσημη

    με την παραγωγή ραδίου.

    Για μια και μόνο λέξη

    λιώνεις χιλιάδες τόνους

    γλωσσικό μετάλλευμα»

    (Από το ποίημα
    «Συζήτηση περί ποιήσεως με έναν Φοροεισπράκτορα»

    Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι)

  21. ΣΠ said

    Θέατρο, πρώην κινηματογράφος, στην Θεσσαλονίκη.

  22. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Σήμερα διάβαζα για τη Μαρία Κιουρί

    πρέπει να ήξερε ότι υπέφερε από την ασθένεια της ακτινοβολίας

    το σώμα της βομβαρδισμένο για χρόνια από το στοιχείο

    που είχε απομονώσει.

    Φαίνεται ότι αρνιόταν ως το τέλος

    την πηγή του καταρράκτη των ματιών της

    του σκασμένου και πυορροούντος δέρματος στα ακροδάκτυλά της

    ώσπου δεν μπορούσε πια να κρατήσει έναν δοκιμαστικό σωλήνα ή ένα μολύβι

    Πέθανε διάσημη αρνούμενη

    τις πληγές της

    αρνούμενη

    ότι οι πληγές προέρχονταν από την ίδια πηγή της δύναμής της.»

    Αdrienne Rich Power

  23. sarant said

    17 Aπό το «ούλε» υποτίθεται πως προέρχεται το hola!

    Μου φαίνεται πως θα το βάλω στο ιστολόγιο (αν δεν το έχω ήδη βάλει)

    http://www.sarantakos.com/language/qeofan.html

    21 Ράδιο Σίτυ και στην Αθήνα, έφερνε ταινίες κατ’ αποκλειστικότητα. Εκεί είχαμε δει το ακατάλληλο Κουρδιστό Πορτοκάλι.

  24. Γιάννης Κουβάτσος said

    23:Και το «Εξπρές του μεσονυκτίου». Χαμός από κόσμο.
    Η «τριλογία» της Κολιάτσου: Ράδιο Σίτυ, στη μέση το «Ελβετικόν» με τα υπέροχα γλυκά του και δίπλα του το θέατρο «Καλουτά». Τα σάρωσε ο χρόνος και τα έκανε Βερόπουλο.

  25. ΣΠ said

    22
    Για την Μαρί Κιουρί υπάρχει η μέτρια ταινία Radioactive (2019).

  26. Pedis said

    Ετυμολογία των χημικών στοιχείων

    Click to access mcquarrie_interA_final.pdf

  27. ΓιώργοςΜ said

    22 Τω καιρώ εκείνω, και για κάμποσα χρόνια, η ακτινοβολία ήταν απλώς ένας ενδιαφέρων νεωτερισμός, εκτός από επιστημονικό επίτευγμα. Αν και οι πρώτες φωνές για την ασφάλειά τους ακούγονταν ελάχιστα μετά την ανακάλυψή τους, οι πρώτες προσπάθειες για ρύθμιση θεμάτων ασφάλειας έγιναν αρκετά μετά, το 1923 αν θυμάμαι καλά.
    Εκτός από το ράδιο, μεγάλο ρόλο έπαιξαν και οι ακτίνες Χ που λειτουργούσαν χωρίς κάποιας μορφής θωράκιση για πολλλλλά χρόνια, οι δε χειριστές (η Κιουρί δούλεψε εθελοντικά στον Α’ΠΠ, διευθύνοντας φορητές ακτινογραφικές μονάδες) χρησιμοποιούσαν το χέρι τους στη δέσμη για να επιβεβαιώσουν από τη ζέστη πως η λυχνία ήταν έτοιμη προς χρήση!

  28. ΓΤ said

    24@ Δάσκαλος Θ13

    ΑΒ

  29. Βλέπω ο κόσμος βρήκε πιο ενδιαφέρον το ράδιο από τον ραδιούργο και τη ραθυμία. 🙂
    Παρότι λέμε ράδιο το ραδιόφωνο, δεν έχει καμία σχέση με το ράδιο πέρα από την κοινή καταγωγή από τη λατινική ρίζα. Έχει να κάνει με την (ηλεκτρομαγνητική) ακτινοβολία, τα ραδιοκύματα δηλαδή. Το ράδιο, βέβαια, ονομάστηκε έτσι γιατί παράγει τη δική του ακτινοβολία.
    Κάποιος χημικός εδώ (ΣΠ ακούς;) ας μου εξηγήσει γιατί το ραντάρ που χειριζόμασταν στο Ναυτικό, ενώ δουλεύει με ραδιοκύματα, είχε στο κουτί το σήμα της ραδιενέργειας…

  30. Χαρούλα said

    Δύτη περιμένουμε τον blog για την ραθυμία.🙂
    Αγαπητή λέξη στις Γραφές

    ….και των ηδονών του βίου, ραθυμία γνώμης, δούλον γενόμενον…
    Δεινόν η ραθυμία, μεγάλη η μετάνοια
    Ο τη ψυχής ραθυμία νυστάξας…
    … · ανάξιος δε πάλιν, ον ευρήσει ραθυμούντα

  31. sarant said

    29 Περίεργο, ε;

  32. Γιάννης Κουβάτσος said

    28:Ναι, μπράβο, Βασιλόπουλος, όχι Βερόπουλος. 👍

  33. ΓιώργοςΜ said

    29 Επειδή μερικές οθόνες ή άλλα οπτικά βοηθήματα νυχτερινής όρασης χρησιμοποιούν είτε ράδιο (παλιότερα) για να φθορίζουν οι ενδείξεις στο σκοτάδι, είτε τρίτιο σε κάποιες λυχνίες έκτακτης ανάγκης, είτε κάποια άλλα ραδιενεργά στοιχεία για να παράγουν ιόντα. Για το οπτικό κομμάτι, για να βλέπει ο χειριστής, όχι για την παραγωγή της εικόνας του ραντάρ.

  34. ΓιώργοςΜ said

    29α Όπως και με τους ανθρώπους, έτσι και οι λέξεις, οι πεθαμένοι με τους πεθαμένους κι οι ζωντανοί με τους ζωντανούς 😛

  35. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Δηλαδή μεσημέριασε και ρΡ)άδιο α(Α)ρβύλα κανείς ; Νταξ δεν είναι μόνο τού Στάθη και λοιπών (τί κακιά), είναι και η πρωταρχική του σημασία.

  36. 33 Α, κατάλαβα, ευχαριστώ!

  37. leonicos said

    Η ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣΥΝΗ ΣΑΣ ΠΑΕΙ ΣΥΝΝΕΦΟ

    ράδιο < πάδιο < αρπάδιο < αρψαδιο αράπης

    διότι οι αράπηδες ακούνε πολύ ράδιο

    Επίσης ράδιο < πάδιο < αρπάδιο < αρπαξ αγάς

    διότι οι αγάδες, τώρα που δεν υπάρχουν πια χαρέμια, αρκουνται στο ράδιο

    τετράδιο (γραφής) > φαιρούμε τη γραφή (τετρα) μένει το ράδιο

    Νομίζω πως είμαι καλύτερος από αυτόν που αποδομείτε

  38. leonicos said

    Ραδιοφονία : φόνος με ραδιοκύματα

    ραδιοφονία < ραδικοπονία : η συστηματική καλλιέργεια ραδικιών

    ραδιοθεραπεία = η θεραπεία διά ραδιοφώνου

    Ούτε τα πιο εύκολα δεν μπορείτε να βρείτε

  39. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    12 Ράδιο,παντού, μέσα κι έξω 😉 .

    >>ο ανέμελος, αυτός που ενεργεί «ελαφρά τη καρδία»
    Ονόματα δε λέμε, ιδιότητες δε θίγουμε.

  40. atheofobos said

    22,27

    Η φωτογραφία είναι από το ποστ μου
    Η ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ ΕΞΕΛΙΣΣΟΤΑΝ ΣΕ ΕΠΙΣΤΗΜΗ δ΄μέρος (τελευταίο)
    http://atheofobos2.blogspot.com/2018/01/blog-post_10.html
    Όπως γράφω σε αυτό:
    Η ανακάλυψη του ραδίου, πριν να αντιληφθούν τα προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει, οδήγησε σε μια βιομηχανική παραγωγή προϊόντων, για καθαρισμό μέχρι παρασκευής ραδιενεργού πόσιμου νερού στο σπίτι που θα μπορούσε να θεραπεύσει διάφορες ασθένειες.
    Με την πάροδο του χρόνου οι εργαζόμενοι που έφτιαξαν ραδιενεργά προϊόντα άρχισαν να πεθαίνουν η δε Μαρία Κιουρί πέθανε το 1934 από λευχαιμία προφανώς λόγω της έκθεσης της στην ακτινοβολία του ραδίου.

  41. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Η ποίηση — είν’ ένα ταξίδι
    σ’ άγνωστη χώρα.
    Η ποίηση — είναι ταυτόσημη
    με την παραγωγή ραδίου.
    Για μια και μόνο λέξη
    λιώνεις χιλιάδες τόννους
    γλωσσικό μετάλλευμα.

    Από το ποίημα
    «Συνομιλία μ’ έναν φοροεισπράκτορα περί ποιήσεως»
    Βλαντιμίρ Μαγιακόβσκη,1926
    Άρης Αλεξάνδρου, Διάλεξα, Εκδ. Κείμενα,1984, σ. 72-73

  42. sarant said

    40 Aκόμα και σήμερα, λέει, τα σημειωματάρια των Κιουρί τα φυλάνε σε μολυβένια κουτιά και όποιος θέλει να τα δει φοράει στολή προστατευτική.

  43. 8γ,

    Αυτός ο δίσκος αρχές 80ζ μού άρεσε πολύ όλος!

  44. 4, … δεκαετία του 60 … τρανζίστορ …

    … και ολόκληρο «transistor radio» σε στίχους, πχ εδώ (με το στάνταρ sing-along «Sha la la la la la la la la la la te da» σε συναυλίες):

    Going down the old mine
    With a transistor radio

  45. 40, … η δε Μαρία Κιουρί πέθανε το 1934 από λευχαιμία προφανώς λόγω της έκθεσης της στην ακτινοβολία του ραδίου. …

    Ραδιουργία, προφανώς

  46. 42, … τα σημειωματάρια των Κιουρί τα φυλάνε σε μολυβένια κουτιά …

    Πλέον επικίνδυνο ένα ραδιενεργό
    τετράδιο

  47. 35, … μεσημέριασε και ρΡ)άδιο α(Α)ρβύλα κανείς ; …

    Σταμάτησε το ράδιο-ρολόι (Radio reloj):

  48. … Από εκεί … Rad ακτίνιο, …

    Και το αργκοτικό rad για πολύ κουλ (το cool οδεύει προς παππουδίστικο, ίσως σώνεται ως way cool)

  49. GeoKar said

    #23&24, κ.ά.: και Μάχη των Αρδεννών κ Πάτον κ Υπολοχαγός Νατασσα(!!), κ.λπ. Στάση Λυσσιατρειον κ σχεδόν διαγωνίως απέναντι το γιαουρτάδικο του παππού(?) Φιλίππου, που ναι, (μετ)εξελίχθηκε στη γνωστή ΦΑΓΕ (https://www.newmoney.gr/roh/palmos-oikonomias/epixeiriseis/kiriakos-filippou-apo-to-galaktopolio-stin-exochiki-patision-stin-fage-international/).

  50. ΕΦ - ΕΦΗ said

    Αέρα να `σαι τιμωρός,
    να `σαι και παιχνιδιάρης
    κι αν βαρεθεί η ψυχούλα μου,
    να `ρθεις να μου την πάρεις,
    για να κοιτάει από ψηλά,
    του κόσμου τη ραστώνη,
    να ξεχαστεί σαν των βουνών,
    το περσινό το χιόνι.

  51. leonicos said

    ραδιοσυχνότητα: πόσοο συχνά ακούς ραδιόφωνο

  52. leonicos said

    Ο Πιέρ είχε ήδη πεθάνει

    τον πάτησε το κάρο

  53. aerosol said

    «Ο Γιώργος από τα Σεπόλια αφιερώνει στην Κική από τα Πετράλωνα, με πολλή αγάπη.»
    Ραδιοπειρατές. Η μουσική φωνή της παρανομίας, τότε που ό,τι δεν έλεγχε το Κράτος ήτο επικίνδυνον. Και υπήρχαν χρήματα για ραδιογωνιόμετρα και να τρέχουν οι μπάτσοι να κατάσχουν… πικάπ, βινύλια και πομπούς, τάχαμου για χάρη της ασφαλούς αεροπλοϊας. Άνθρωποι με μεράκι, κέφι και, ενίοτε, γνώσεις. Πάνω τους στήθηκε το μετέπειτα ελληνικό ραδιόφωνο, αν και όχι σύμφωνα με τα γούστα τους. Και οι πρώτες, ιστορικές, εποχές του Αθήνα 9.84, που «παρανόμως» έσπασε το ραδιοφωνικό καθεστώς.

  54. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    43 >>8γ,
    Αυτός ο δίσκος αρχές 80ζ μού άρεσε πολύ όλος!
    Να τον ξαναθυνηθουμε λοιπόν

    ……………………………….

    Ραδιοταξί παρθενών (λμτ)

  55. sarant said

    51 Το είχε πιάσει η μαρμάγκα επειδή το χρηστώνυμο ήταν κουτσό -κι έκατσα κι άκουσα ολον το δίσκο.

  56. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    56 Χαλάλι τότε! 🙂
    Ο δίσκος όλος μεταξωτά μαντήλια, ό,τι πιάσεις θαυμάσιο. Νομίζω σε κανένα ποίημ εε τραγούδι, δεν έχει άμεση ερωτική αναφορά κι όμως «σε πιάνει»,είναι και η μουσική και οι μουσικοί και οι τραγουδιστές. Έχω σκεφτεί ότι γράφει κανείς δοκίμιο γι΄αυτή τη δουλειά. (από μνήμης) Τα δάκρυα όταν πέφτουνε κρυστάλλινοι αρουραίοι, κάθε άνοιξη φυτρώνουν βενσερέμος, γιατί δε βοσκ΄ς γιατί δε λειβαδίζεις, το πιο γλυκό βιολί ο θάνατος … Υπαινικτικά, τσιμπούν το φλούδι της ψυχής,εκεί που φωλεύει το γούστο και η μέθεξη.
    Ευτυχώς τον αγαπάνε τα ράδια (να μη λοξέψουμε κι απ το νήμα :)) , αν και όχι όλα τα κομμάτια.

  57. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ο πρώτος ραδιοφωνικός σταθμός στη Θεσσαλονίκη (και στην Ελλάδα), 1926.

    https://www.thessalonikiartsandculture.gr/thessaloniki/palia-thessaloniki/istoria-radiofonou-protos-radiofonikos-stathmos-stin-ellada-1i-deth-1926/

    Α! τι θυμήθηκα, ακόμη! Κάτι ψιλές που φάγαμε από τα ΜΑΤ του Νίκωνα Αρκουδέα, όταν κάναμε συγκέντρωση διαμαρτυρίας για το γκρέμισμα της κεραίας του Δημοτικού Ραδιοφώνου Θεσσαλονίκης, κάπου προς τα τέλη της 10ετίας του 1980.

  58. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Ξεκαθάρισα αρκετά πράγματα με το σημερινό!

    Κάποιαν άλλη φορά θα πρέπει να πούμε περισσότερα 🙂 για την οικογένεια λέξεων που έχουν ρίζα ή συνθετικό ή σχετίζονται με το rad(ius), μαζί με τις αντίστοιχες ελληνικές με ακτιν-. Θα μαζευτούν καμιά 50αριά, πιστεύω…
    —–
    «…σωπάσαμε
    και μπήκαμε
    σε μια βαθιά μελαγχολία
    βραδιές με ακτινοβολία
    δεχτήκαμε.» (Στίχοι Γ.Παυριανού)

    13.
    Προηγήθηκε όμως η βράβευση του ζεύγους Κιουρί με το βραβείο Νόμπελ Φυσικής το 1903, που το μοιράστηκαν με τον Μπεκερέλ («που ανακάλυψε πως το υλικό αυτό -θειικό ουρανυλιοκάλιο- εξέπεμπε αυθόρμητα ακτινοβολία, η οποία ονομάστηκε ραδιενέργεια»).

    «The Nobel Prize in Physics 1903 was divided, one half awarded to Antoine Henri Becquerel «in recognition of the extraordinary services he has rendered by his discovery of spontaneous radioactivity», the other half jointly to Pierre Curie and Marie Curie, née Sklodowska «in recognition of the extraordinary services they have rendered by their joint researches on the radiation phenomena discovered by Professor Henri Becquerel.»
    https://www.nobelprize.org/prizes/physics/1903/summary/

  59. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  60. Χαρούλα said

    ΕΦΗ (#41) σε πρόλΒε ο δάσκαλος στο #20…🤫😊

  61. […] Το ραδιόφωνο το λέμε ράδιο στην καθομιλουμένη. Όμως ράδιον στα αρχαία ελληνικά σήμαινε “εύκολο”, που ίσως μας φέρνει στο νου το ρητό “φύσιν πονηράν μεταβαλείν ου ράδιον”, που το μαθαίναμε στο σχολείο -ου ράδιον αλλά τηλεόρασις, είχε πει κάποτε κάποιος χαριτολογώντας. Τις προάλλες πήρα μέιλ από έναν αναγνώστη του ιστολογίου, που είναι φυσικός, στη σύνταξη,… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2022/06/20/radio/ […]

  62. Costas Papathanasiou said

    Καλησπέρα.
    Αντιπροσωπευτικό το άρθρο ως η ακριβής περι-γραφή για μια παρτίδα ιχνηλάτησης σε δρόμο γλωσσικό (:παιχνίδι μούργου -ουχί κακούργου/ραδιούργου- που μοιάζει ενίοτε και νύχια να μυρίζει ανευρίσκων θησαυρούς), όπου ζητούμενο είναι το αρχικό, ευλογοφανές νόημα-ήχος μιας λέξης το οποίο η ανάγκες και εμπειρίες το έχουν παραλλάξει στο πλέον πρόσφατό της αποτύπωμα. Παιχνίδι όπου μπορούνε να κερδίσουν (έτσι και αλλιώς) τόσο οι μετέχοντες όσο και οι θεατές του, αφού απώτερος σκοπός του είναι η κοινωφελής αποικοδόμηση της πόλης με τον πύργο η οποία εκλήθη “Σύγχυσις , ὅτι ἐκεῖ συνέχεε Κύριος τὰ χείλη πάσης τῆς γῆς, καὶ ἐκεῖθεν διέσπειρεν αὐτοὺς*”, χάριν θεμελιώσεως της αμοιβαίας κατανόησης και της αλληλεγγύης.
    Παραπλανητικά παρόμοια είναι λοιπόν εν προκειμένω τα χνάρια “Ράδιος”(< επίρρ. ῥᾶ / ῥῆα «εύκολα, χωρίς κόπο» + επίθημα -ίδιος (πρβλ. αιφν-ίδιος, βλ/ https://lsj.gr/wiki/%E1%BF%A5%E1%BE%B6 , όπου ίσως τρέχει κάτι από το “ρέω”, πρβλ. αγγλ.”fluent”) και “Radius”[αρχική σημασία, βέργα/ραβδί, (ξύλινη ή μεταλλική) ακτίνα τροχού. βλ. και 8.(anatomy) the radius (the outer bone of a forearm) στο https://en.wiktionary.org/wiki/radius#Latin ], λέξη έχουσα ως βάση την έννοια του ευθύγραμμου (και όχι του καμπύλου) παραλλαγή της οποίας φαίνεται πως είναι και η αγγλ. ray (βλ. https://www.etymonline.com/word/ray ).
    (*)βλ. Περί συγχύσεως διαλέκτων – Βικιθήκη (Philonis Alexandrini Opera quae supersunt ediderunt Leopoldus Cohn et Paulus Wendland Vol. II, p. 229-267 Berolini 1897 )

  63. Χαρούλα said

    Η δασκάλα τα ανώμαλα παραθετικά:
    – Ράδιος, ράων, ράστος. Τί θα πει «ράδιος», Παπαδόπουλε;
    – Αυτός που μιλάει στο ραδιόφωνο. 🤣😂

    Paul Verlaine, Οι ράθυμοι
    Μπά ! Καί ή μοίρα μας έγινε πεζή.
    – Αν θέλετε, πεθαίνουμε μαζί;
    – Σπανία ή πρόταση, όρισμένως.

    – Ωραίο τό σπάνιο. Λοιπόν εμπρός.
    Ό τόπος θαυμάσιος καί ό καιρός.
    – Χί! χί ! χί! Απογοητευμένος !

    Ίσως. Αλλά προπάντων έραστής
    άψογος. Ανέκαθεν ιδεαλιστής.
    Νά πεθάνουμε τώρα ελάτε.

    Περσότερο ειρωνεύεστε, θαρρώ,
    παρά όσο κάνετε τόν τρυφερό.
    Πάψετε, κύριε, αν άγαπάτε.

    Έτσι τό βράδυ κείνο άπάνω στη
    χλόη, καί στ’ άνθη άπάνω καθιστοί,
    δυό περίεργοι έρωτευμένοι

    άναβάλανε τέτοιο ζηλευτό
    θάνατο, κι άπομείνανε γι’ αύτό
    – χί ! χί ! χί !— καταγοητευμένοι.

    *Από το βιβλίο “Σαρλ Μπωντλαίρ – Πωλ Βερλαίν, 25+6 Ποιήματα σε μετάφραση Κ.Κ. Καρυωτάκη”

    .

  64. Αγγελος said

    Αχ, το Ράδιο Σίτυ της Πατησίων! Εκεί πρωτοείδα κινηματογράφο, εκεί και κουκλοθέατρο (Κλούβιο και Σουβλίτσα, νομίζω), εκεί και Σινεραμά. Ωραιότατη είσοδος με δυο ταμεία· το ένα είχε μια πόρτα δίπλα, αλλά το άλλο δεν είχε, και είχα μικρός την απορία πώς έμπαινε κι έβγαινε ο ταμίας — ώσπου μου εξήγησαν ότι το μπροστινό του τοίχωμα έβγαινε 🙂

  65. ΓΤ said

    Θύρες νέου γηπέδου ΑΕΚ
    Λεπτομέρεια: απουσιάζουν οι αριθμοί 4, 7, 13…

  66. sarant said

    66 Γιατί λείπουν;

    64 Και το πρωτότυπο

    Titre : Les indolents
    Poète : Paul Verlaine (1844-1896)
    Recueil : Fêtes galantes (1869).

    Bah ! malgré les destins jaloux,
    Mourons ensemble, voulez-vous ?
    — La proposition est rare.

    — Le rare est bon. Donc mourons
    Comme dans les Décamérons.
    — Hi ! hi ! hi ! quel amant bizarre !

    — Bizarre, je ne sais. Amant
    Irréprochable, assurément.
    Si vous voulez, mourons ensemble ?

    — Monsieur, vous raillez mieux encor
    Que vous n’aimez, et parlez d’or ;
    Mais taisons-nous, si bon vous semble ?

    Si bien que ce soir-là Tircis
    Et Dorimène, à deux assis
    Non loin de deux silvains hilares,

    Eurent l’inexpiable tort
    D’ajourner une exquise mort.
    Hi ! hi ! hi ! les amants bizarres !

    Paul Verlaine.

  67. Ο Βερλέν, αγαπημένος του Ντύλαν που πέρασε τα 80 κι ακόμα δεν έβγαλε δίσκο να τραγουδάει γαλλικά (ή τον έβγαλε και δεν πήρα χαμπάρι; )

  68. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ράον εστί κακώς ποιείν ανθρώπους ή ευ.
    Είναι πιο εύκολο να κάνει κανείς κακό παρά το καλό

    61. Ευχαριστώ Χαρούλα.
    20 Δάσκαλε συγγνώμη, εστραβώθηκα.

  69. Γιάννης Κουβάτσος said

    69:Ε, όχι και συγγνώμη, βρε Έφη! Δεν τα ‘χουμε μονοπώλιο τα ποιήματα. Και δυο και τρεις και δεκατρείς φορές να τα βάζουμε. 😊

  70. Costas Papathanasiou said

    …Και ο Θεός, κατά τον Αλέξαντρο Σούτσο, που απελπίζεται με τον ελληνικό λαό, ο οποίος μεταξύ άλλων, “γλυκακούει ραδιούργων νουθεσίας” και κάνει μύριες όσες μωρίες, τάχαμου, στ’ όνομά Του( βλ. και “Φωνή λαού, οργή Θεού”!):
    «Ο Θεός ενθρονισμένος στο ουράνιον παλάτι,/τας ηνίας των αστέρων εις τας χείρας του εκράτει .
    με το τηλεσκόπιόν του είδε κάπου μακριά/ και της μικροτάτης Γης μας τον πλανήτην να γυρνά.
    ένα ένα τους λαούς της κοίταξε με την αράδα/και την κεφαλήν του σείων είπε βλέπων την Ελλάδα.
    Αν ηξεύρει το τι κάμνει ο μωρός αυτός λαός,
    να μην είμ’ ένας Θεός!
    Πλέοντα χωρίς πυξίδα και με τ’ άρμενα σχισμένα/τον οδήγησεν η χειρ μου εις ακύμαντον λιμένα.
    Μόλις άρχισε γαλήνην και ανάπαυσιν να χαίρει,/και ιδού της ησυχίας τον ζυγόν δεν υποφέρει.
    Να τον γαργαλίζουν πάλιν άρχισαν μ’ασυδοσίας/και αυτός να γλυκακούει ραδιούργων νουθεσίας.
    Αν ηξεύρει το τι κάμνει ο μωρός αυτός λαός,
    να μην είμ’ένας Θεός! (…)
    Ως να ήμουν τύραννός του, τρέμων και γονυκλιτώς/τους βωμούς και νάρθηκάς μου με τα δάκρυά του βρέχει·
    στην ελληνικήν του γλώσσαν, που δεν εννοεί κι αυτός,/πουρνό βράδυ λέγει, λέγει, και τελειωμόν δεν έχει.
    Δι’ εμέ φωνάζει ένας πως νηστεύει έναν χρόνον,/και πως έγινεν ο άλλος ασκητής δι’ εμέ μόνον.
    Αν ηξεύρει το τι κάμνει ο μωρός αυτός λαός,
    Να μην είμ’ ένας Θεός!(…)»

  71. ΓΤ said

    @67α

    Δεν σου είναι προφανές ότι ο μικρονοϊκός λεφταδιόλης δεν ήθελε συνειρμούς με Θ4, Θ7, Θ13;

  72. ΣΠ said

    59β
    At first the committee had intended to honour only Pierre Curie and Henri Becquerel, but a committee member and advocate for women scientists, Swedish mathematician Magnus Gösta Mittag-Leffler, alerted Pierre to the situation, and after his complaint, Marie’s name was added to the nomination.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Curie#Nobel_Prizes

  73. Γιάννης Κουβάτσος said

    72:Κατά τα άλλα, οι μεγαλοπαράγοντες κάνουν ό,τι μπορούν για να καταπολεμήσουν τον οπαδικό φανατισμό και τη βία στα γήπεδα. Σε συνεργασία πάντα με τους αθλητικογράφους-φερέφωνα των ΠΑΕ και των ΚΑΕ που φωνάζουν υβριστικά συνθήματα στις εξέδρες παρέα με τους χουλιγκάνους.

  74. ΓΤ said

    74 Δάσκαλος Θ13

    Ακριβώς όπως δεν υπάρχει ο 13 ως αριθμός θύρας στο «Καραϊσκάκης»…

  75. Κουτρούφι said

    Υπάρχει το χημικό στοιχείο ακτίνιο. Είναι ραδιενεργό και ανακαλύφθηκε περί το 1900. Το όνομά του βγαίνει από το ελληνικό «ακτίνα». Είναι το πρώτο στοιχείο μιας ομάδας στην οποία ανήκουν τα πιο γνωστά θόριο, ουράνιο και το πλουτώνιο. Λόγω αυτού, τα στοιχεία της ομάδας αυτής ονομάζονται «ακτινίδες». Στον ενικό είναι «η» ακτινίς (-ίδα) (κατά το εφημερίς) και όχι «ο ακτινίδας» (κατά το Βρασίδας). Όπως με τις λανθανίδες, οι οποίες αναφέρονται και ως «λανθανίδια», και οι ακτινίδες εμφανίζονται και με τον ουδέτερο τύπο «ακτινίδια». Καμία σχέση με τα φρούτα kiwi.

  76. Γιάννης Κουβάτσος said

    75:Πώς φαίνονται οι κομπλεξικοί, ε; 😊

  77. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Καλημέρες!

    73.
    Ευχαριστώ, ΣΠ.
    Πήγα στη Βίκη και διάβασα για τον Magnus Gösta Mittag-Leffler. Μεγάλη μορφή!

    76, Κουτρούφι
    😄👍!
    Θυμήθηκα τον παλιό συμμαθητή μου, που μια φορά ξεστόμισε ‘οι λαχανίδες’ και έγινε χαμός στην τάξη!

  78. ΓΤ said

    Λοιπόν, φάση:
    Έγινε πολύ πρόσφατα φιλανθρωπική πασαρέλα στην Αρεοπαγίτου, όπου έκανε τις πρώτες της απόπειρες στο κάτγουκ η Γαία Μερκούρη, κόρη της Δωροθέας.
    Το γκαβόματό μας έπεσε στο ταμπλό των χορηγών, το οποίο αποκάλυψε την παντελή μου άγνοια (πώς να είμαι σε όλα τα ντεφιλέ;) σχετικά με το φοβερό όνομα εταιρείας-χορηγού που δραστηριοποιείται στον χώρο της συμβουλευτικής επιχειρήσεων κ.τ.ό.

    Φάτε λόγκο
    https://www.foveraprostasia.gr/

  79. ΓΤ said

    @79

    κάτγουοκ

  80. sarant said

    Καλημέρα από εδώ

    73 Λογικό για το πνεύμα της εποχής

    79 Εγώ σκέφτηκα ότι πουλάνε προστασία με φουσκωτούς

  81. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    79, Μετά από τόσα χρόνια χαμπέριασα ότι Η φοβερά προστασία που ήταν τίτλος μυθιστορήματος του Γιώργου Μανιώτη, είχε εκκλησιαστική απαρχή (βλέπω Παναγία-Φοβερά Προστασία!) . Θα με ξεσκολίσει* αυτό το ιστολόγιο, το χω πει εγώ 🙂 .

    * ξεσκολισμένος = σαϊνι με …πτυχίο

    σσ μόλις προχθές (κυριολεκτικά) ρώτησα την ομήλικη εξαδέρφη, που μου έλεγε για μια θυγατέρα γνωστών ότι εξελίσσεται στιλ Δωροθέας Μερκ. ,τί είναι αυτή, ηθοποιός; (Ακούστηκε μετέωρη για κλάσμα στο τηλέφωνο)
    Μετά τη Μελίνα, καμιά Μερκούρη δεν αναγνωρίζω – ασταδγιάλα φρικαδέλια, γαίες και θέες.

  82. ΣΠ said

    79
    Με έκανες να γκουγκλάρω για να καταλάβω τι γράφεις.

  83. ΓΤ said

    @82

    Έχεις κολλήσ’ στο ράδιο
    και τα ερτζιανά
    θαρρείς κι είσαι μπαμπόγρια
    ‘π’ τα Καλογριανά
    και χάνεις επεισόδια
    ‘π’ της Γαίας τα εισόδια
    σε φιλανθρωπίας ντεφιλέ
    καλοραμμένο φιλελέ

    Λάγνα χοϊκή Μερκούρη
    σώμα που σε κάν’ μαστούρη
    τηνε λένε Δωροθέα
    δυνατά «μπαλκόνια» θέα

  84. ΓΤ said

    83@ ΣουΠου

    Αμ η πρώτ’ φουρά είνι, Σπυράκου μ’; 🙂

  85. ΓΤ said

    85@

    Σταυράκου μ’; 🙂

  86. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    70, ε ας βάλουμε κι άλλο ποίημα
    «σε τι ράθυμες πόλεις κατοικούμε.»

    Θα μιλήσουμε κάποτε για τη νιότη μας
    θα μιλήσουμε αργότερα, νεκροί ή ζωντανοί
    φορτωμένοι τόσο χρόνο επάνω μας
    με χρόνια φασματικά που δεν ήταν τα δικά μας
    και μέρες που ήρθαν απ’ τη θάλασσα κι επέστρεψαν
    στη βαθιά τους μονιμότητα.

    Θα μιλήσουμε κάποτε για τη νιότη μας
    σχεδόν λησμονώντας την,
    μπερδεύοντας τις νύχτες και τα ονόματά τους,
    γι’ αυτό που μας αφαιρέθηκε, την παρουσία
    μιας θολής μάχης με τα όνειρα.

    Θα μιλήσουμε καθισμένοι στα πάρκα
    όπως είκοσι χρόνια πριν, όπως τριάντα χρόνια πριν,
    αγανακτισμένοι με τον κόσμο,
    χωρίς να θυμόμαστε λέξη, ποιοι υπήρξαμε,
    πού μεγάλωσε η αγάπη,
    σε τι ράθυμες πόλεις κατοικούμε.

    Θα μιλήσουμε κάποτε για τη νιότη μας – του Πέδρο Λάστρα *
    ο Pedro Lastra (Quillota, 1932) είναι Χιλιανός ποιητής και δοκιμιογράφος

    Μετάφραση: Δημήτρης Αγγελής
    https://frear.gr/?p=14917

    βλ.για τον P. Lastra και
    Ή παρουσία της Ελλάδας στην ποίηση της Λατινικής Αμερικής
    https://www.protoporia.gr/kappatos-rhgas-h-paroysia-ths-elladas-sthn-poihsh-ths-latinikhs-amerikhs-9789604080151.html

  87. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    >> Η αρχική μορφή είναι «ραδιουργός» (με υπογεγρ. στο α) και σήμαινε αυτόν που κάνει κάτι εύκολα αλλά απρόσεχτα, τον αμελή ή τον τσαπατσούλη […]
    Οπότε, αφού το ραδιουργός είναι αρχαίο και το ραδιούργος νεότερο, παύει να έχει ισχύ αξιώματος η άποψη ορισμένων ότι όλα τα κακόσημα είναι σε -ούργος, άρα δεν πρέπει να λέμε «χειρούργος» αλλά «χειρουργός»

    Χμμ. Καλύτερα να πηγαίνουμε σε (όχι μούργο) χειρούργο, γτ ο χειρουργός άμα ξέρει και τπτ αρχαία μπορεί να μας βγει κτεινίατρος.

  88. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    83, 85 🙂 🙂 🙂

    84 Αυτά είναι!
    (ρίμα του επωνύμου-όπως του μονίμου-ξες εσύ)
    θαύμα κ@λος, θαύμα μούρη.
    ..
    Κατά μάνα κατά κόρη
    -κι εκκλησία και βαπόρι! ; χο!

    εσύ το ξεκίνησες 🙂

  89. 79, … foveraprostasia …

    Τελικά η προστασία είναι
    βέρα ή φω;

  90. sarant said

    90 Άψογος!

  91. Nestanaios said

    37, 38. Άργησες αλλά έγραψες το καλλίτερο.

    «Είχε και αρνητική χροιά ο ράδιος, όταν χρησιμοποιούταν με την έννοια «απερίσκεπτα, ελαφρά τη καρδία»».

    Πολύ σωστά. Και αυτό οφείλεται στο στοιχείο «ρ». Όταν το «ρ» δασύνεται η χροιά είναι αρνητική. Όταν το «ρ» ψιλούται η χροιά είναι θετική.

    Και η ετυμολογία πολύ απλή.

    Ρ = χρονικό.
    Α = υλικό.
    Δ = μεταφορικό.

    Η σύναξη αυτών των στοιχείων επιφέρει μια έννοια πάντοτε συνυφασμένη με την φύση του ανθρώπου και εξ αυτής της έννοιας μπορούν να προκύψουν πολλές συνεκδοχικές σημασίες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: