Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ποδαρικό στα μεζεδάκια του 2023

Posted by sarant στο 7 Ιανουαρίου, 2023


Θα μου πείτε, κομμάτι αργά είναι για ποδαρικό, ο μήνας έχει ήδη φτάσει 7. Πράγματι, αλλά σήμερα είναι το πρώτο Σάββατο του χρόνου -εξάλλου, άλλοι κόβουν πίτες μέχρι και τα μέσα του Φλεβάρη. Τέλος πάντων, το σημερινό είναι το πρώτο άρθρο της χρονιάς με μεζεδάκια -τα πρώτα μεζεδάκια του 2023, αν και κάποια ίσως υπήρχαν στο συρτάρι από πέρυσι.

Περυσινό είναι, για παράδειγμα, το μαργαριτάρι της ΕΡΤ, έστω και από την τελευταία μέρα του χρόνου.

Tόσο στο σουπεράκι της εκπομπής, όσο και στον ιστότοπο της ΕΡΤ, γράφτηκε ότι drug queen διάβασε παραμύθια σε μικρά παιδιά.

Προσοχή όμως, άλλο drug, τα φάρμακα και τα ναρκωτικά, και άλλο drag. Ο όρος drag, που έχει σκοτεινή ετυμολογία (δεν ταυτίζεται με το ρήμα drag = σέρνω) σημαίνει περίπου τις παραστάσεις από παρενδυτικούς.

Οπότε, drag queen είναι το πρόσωπο, συνήθως άντρας, που ντυνεται επιδεικτικά γυναικεία και δίνει σχετική παράσταση.

Έχει χρησιμοποιηθεί και εσκεμμένα ο όρος drug queen, τουλάχιστον μια φορά, για μια Μεξικάνα βαρώνη των καρτέλ των ναρκωτικών.

* Ο κινητήρας του αεροπλάνου παρουσίασε πρόβλημα και ο πιλότος αναγκάστηκε να το προσγειώσει σε ένα μικρό νησί του Ειρηνικού.

Διαβάζουμε τον τίτλο στο σχετικό άρθρο:

Περιπέτεια στον αέρα για 787 επιβάτες

και στο άρθρο:

Παρά την ατυχία τους οι 787 επιβάτες είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στο νησί από τους ντόποιους [σικ, ρε] οι οποίοι τους σέρβιραν και μπύρες σε μια ερημική παραλία.

Δεν ξέρω αν υπάρχει εμπορικό αεροσκάφος που να παίρνει τόσους επιβάτες, πάντως οι συγκεκριμένοι ήταν περίπου 300. Το 787 ήταν απλώς ο τύπος του αεροσκάφους (Μπόινγκ)! Η αρχική είδηση δημοσιεύτηκε στην real.gr, αλλά οι συντάκτες της στη συνέχεια το αντιλήφθηκαν και το διόρθωσαν, έτσι έμεινε μόνο στις αναδημοσιεύσεις.

Είχα όμως κρατήσει οθονιά, που την παρουσιάζω εδώ για του λόγου το αληθές και διότι έχει κι άλλο ένα ενδιαφέρον:

Πώς γίνεται να έχασαν την αλλαγή του χρόνου; θα ρωτήσετε. Το νησί Πόγκο Πόγκο βρίσκεται κοντά στη γραμμή αλλαγής ημερομηνίας. Οπότε, οι επιβάτες του 787 απογειώθηκαν από το νησί στις 31 Δεκεμβρίου το απόγευμα και λίγο αργότερα είδαν ότι ήταν απόγευμα της 1ης Ιανουαρίου 2023.

* Σχολιάστηκε στα σόσιαλ το λάθος πληκτρολόγησης του Άδωνη Γεωργιάδη σε πρόσφατο τουίτ, στο οποίο καμάρωνε για την απήχηση που είχε το καινούργιο του βιβλίο, που το «αγόρασε μαζικά» ο κόσμος.

Ο τίτλος της σχολής είναι σε πολυτονικό, αλλά το Α’ έχει σε λάθος θέση τον τόνο, ενώ το «τόμως» είναι περίεργη παραδρομή. Κομμένο «συντόμως»; αναρωτήθηκε κάποιος.

Εγώ έδωσα μιαν άλλη ερμηνεία, σε ανάρτηση στο Φέισμπουκ: Το «τόμως» είναι πανάρχαιο (προκατακλυσμιαίο) επίρρημα που σημαίνει «θησαυριζοντας από τα κορόιδα που έρχονται στο τσαρλατανείο μου». Η προκατακλυσμιαία ελληνική ήταν γλώσσα πολύ περιεκτική, όλα τα σκυλάκια το ξέρουν.

Βέβαια, όσο εμείς επισημαίνουμε τα πληκτρολισθήματα, ο Άδωνης πουλάει «απλά μαθήματα ιστορίας», κι αυτό είναι το πιο τρομακτικό. Έχω περιέργεια να δω το σύγγραμμα.

* Φίλος μου στέλνει είδηση της Καθημερινής.

Ο τίτλος είναι: ΗΠΑ: Εκτελέστηκε το πρώτο διεμφυλικό άτομο στην ιστορία της χώρας.

Διαβάζουμε λοιπόν ότι:

Αμερικανίδα καταδικασμένη σε θάνατο για τον φόνο της πρώην συντρόφου της έγινε χθες Τρίτη η πρώτη διεμφυλική που εκτελέστηκε στην ιστορία των ΗΠΑ.

Ο φίλος θεωρεί ότι ο τίτλος είναι παραπλανητικός, διότι εκείνος διαβάζοντάς τον καταλαβαίνει ότι εκτελέστηκε «το πρώτο άτομο στην ιστορία της χώρας που έγινε/δήλωσε διεμφυλικό».

Έχει δίκιο; Εγώ από τον τίτλο κατάλαβα αυτό που λέει το άρθρο.

* Μου στέλνει φίλος αυτή την οθονιά και με ρωτάει αν η «Εφοριά» είναι πιο επίφοβη από την Εφορία. Φοβάμαι πως ναι, εσείς τι λέτε;

* Μου γράφει φίλος πανεπιστημιακός και εγώ μεταφέρω κόπι-πάστε:

Ένα θέμα (από τα πολλά) που έχει έρθει πρόσφατα στην πανεπιστημιακή επικαιρότητα είναι και η δημιουργία των λεγόμενων μονάδων εσωτερικού ελέγχου. Διαβάζουμε στο άρθρο 213 παρ. 2, εδάφιο ιβ του πρόσφατου νόμου 4957 (ΦΕΚ Α 141/21-07-2022, ο λεγόμενος και «νόμος Κεραμέως»):

ιβ) η παροχή συμβουλευτικών έργων επί του συνόλου των υπηρεσιών, δομών και μονάδων του Α.Ε.Ι. με στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητάς τους, της διαχείρισης κινδύνων (risk assessment) που απειλούν την επίτευξη των στόχων των επιμέρους υπηρεσιών του Α.Ε.Ι. και των διαδικασιών ενδογενούς ελέγχου (internal control),

Απορία 1: Γιατί δύο (και μόνο) όροι σε ολόκληρο τον νόμο (το τσεκάρισα) κρίνεται απαραίτητο να αποδοθούν και στα αγγλικά (risk assessment και internal control);

Απορία 2 (την εξέφρασε συνάδελφός μου): Είναι σωστό το internal control; Μήπως θα έπρεπε να είναι internal audit;

Και δική μου απορία: τι διαφέρει ο «ενδογενής έλεγχος» από τον «εσωτερικό έλεγχο»;

* Διαβάζω τον εξής τίτλο για το πρόσφατο τραγικό συμβάν:

Το 11 μηνών μωρό, ομολόγησε ότι το πέταξε η 29χρονη μητέρα του στο φράγμα του Αλιάκμονα, με αποτέλεσμα να πνιγεί

Ποιος ομολόγησε; Το μωρό; Ποιος πνίγηκε; Η 29χρονη μητέρα, στην προσπάθειά της να πετάξει το μωρό;

Ή, πώς η μόδα να αναστρέφουμε στους τίτλους τη συνήθη σειρά των όρων της πρότασης για περισσότερο εφέ παράγει όχι μόνο μωρά που δαγκώνουν σκυλιά, αλλά και 11μηνα μωρά που ομολογούν!

* Φίλη καλή μου έστειλε την παρακάτω υποψηφιότητα για τη Στρατιά των Ανύπαρκτων της Νομανσλάνδης, αλλά δεν είμαι βέβαιος ότι θα εγκριθεί η πολιτογράφηση. Σε ρεπορτάζ για τον στρατιώτη που σκότωσε τον Μπιν Λάντεν, διαβάζουμε:

Ο Navy Seal που σκότωσε τον Οσάμα Μπιν Λάντεν αποκαλύπτει ότι ένιωσε τεράστιες ενοχές αφού το έκανε μπροστά στον γιο του

Η φίλη που το έστειλε θεωρεί ότι ο συντάκτης του άρθρου νόμισε πως Navy Seal ήταν το όνομα του στρατιωτικού, ενώ βέβαια Navy Seals είναι ειδικό σώμα του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, είδος κομάντα. Αλλά αφού δεν έχει ελληνική απόδοση ο όρος, μπορεί ο συντάκτης απλώς να μετέφερε τον αμερικανικό όρο, οπότε δεν είμαι σίγουρος ότι θα πολιτογραφηθεί νομανσλανσδιανός ο Navy Seal.

* Κι ένα φρέσκο, χτεσινό. Κάποιοι ειρωνεύτηκαν τον Άδωνη, ότι έκανε λάθος στο τροπάριο που παρέθεσε, διότι, λέει, το σωστό δεν είναι «ο επιφανείς» αλλά «ο επιφανής».

Αλλά δεν είχαν δίκιο. Επιφανείς είναι το σωστό. Όμως, ούτε ο Άδωνης έχει δίκιο. Το σωστό δεν είναι επιφανείς με περισπωμένη, είναι με οξεία! Μετοχή είναι.

* Μου γράφει φίλος:

Στον λογαριασμό (μου) σταθερής του ΟΤΕ προστέθηκε αιφνιδίως από το τελευταίο 4μηνο του 2022 ένα «γ» στον (σωστό) όρο «βρόχου» που …αναβαθμίστηκε σε «βρόγχου» (βλ. αντίστοιχες εγγραφές παρακάτω και οι αντίστοιχοι λογαριασμοί διαθέσιμοι, αλλά δεν ξέρω πως να αφαιρέσω τα προσωπικά μου στοιχεία…) – μήπως κάποιος/α πρέπει να τους (ξανα)πει ότι δεν πάσχουμε από …βρογχίτιδα;

[210721xxxx (Τηλεφωνική Γραμμή – Αριθμός βρόχου:A00020xxxxx) ΗΡΙΔΑΝΟΥ xx 11528 – από 1/22 έως κ 8/22

210721xxxx (Τηλεφωνική Γραμμή – Αριθμός βρόγχου:A00020xxxxx) ΗΡΙΔΑΝΟΥ xx 11528 – από 9/22 κ.ε.]

Πράγματι, άλλο βρόχος και άλλο βρόγχος. Άμα τα μπερδεύει και ο ΟΤΕ…

* Τα πρώτα μουστάκια του 2023 σε άρθρο για ορειβατικό ατύχημα στον Όλυμπο: Γυναίκα ορειβάτης έπεσε σε «τρύπα» στα 2700 μέτρα, ήταν ο αρχικός τίτλος. Στον τίτλο το διόρθωσαν, και μπράβο τους, σε «Ορειβάτισσα έπεσε….», αλλά στο κείμενο παραμένει: Σοβαρό τραυματισμό είχε μία γυναίκα ορειβάτης από τη Σερβία, την ώρα που έκανε ορειβασία στον Όλυμπο και H άτυχη ορειβάτης τραυματίστηκε στον αστράγαλο…

Θα πούμε και «γυναίκα πελάτης»; αναρωτιέται η φίλη που το στέλνει.

Ορειβάτισσα, παιδιά.

* Και θα κλείσω με το πρώτο μεγαμαργαριτάρι του 2023, το πρώτο διαμάντι αν θέλετε. Σε άρθρο για τα ψηφοδέλτια των κομμάτων στις προσεχείς εκλογές, το οποίο δημοσιεύτηκε στους ιστότοπους του ΔΟΜ, διαβάζουμε ότι «δυνατή υποψηφιότητα» στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ είναι αυτή του Ζαν Μονέ, ο οποίος, μας εξηγούν, είναι καθηγητής της Ευρωπαϊκής Έδρας, ενώ δεδομένη θεωρείται και η υποψηφιότητα του Νικ. Φαραντούρη στην Κεφαλονιά.

Υπάρχει ένα μικρό εμπόδιο σε αυτό το σενάριο βέβαια. Ο κ. Ζαν Μονέ, πέρα από το ότι δεν είναι και δεν ήταν καθηγητής πανεπιστημίου, όχι μόνο δεν έχει ελληνική ιθαγένεια, αλλά, το κυριότερο, έχει αφήσει τον μάταιο τούτο κόσμο από το 1979! Είναι βέβαια σατανικοί αυτοί οι συριζαίοι, αλλά τόσο πολύ πια; Εξάλλου, άλλες παρατάξεις ήταν εκείνες που έφερναν νεκρούς να ψηφίσουν.

Στην πραγματικότητα, ο Νικ. Φαραντούρης, εκτός από διευθυντής του μεταπτυχιακού προγράμματος κτλ. είναι και καθηγητής της Ευρωπαϊκής Έδρας Ζαν Μονέ. Ο συντάκτης θεώρησε ότι πέφτουν πολλές όλες αυτες οι ιδιότητες για το ίδιο πρόσωπο, οπότε αυτονόμησε την Ευρωπαϊκή Έδρα, αναγόρευσε καθηγητή της τον Ζαν Μονέ κι έπειτα έκρινε ισχυρή την υποψηφιότητά του!

218 Σχόλια to “Ποδαρικό στα μεζεδάκια του 2023”

  1. Θρασύμαχος said

    Το λογοπαίγνιο drag/drug queen το χρησιμοποίησε ήδη επιτυχώς ο Χαντζόπουλος: https://www.kathimerini.gr/wp-content/uploads/2023/01/XANTZOUPOULOS-960×600.png

  2. Θρασύμαχος said

    «Κατ’ εθιμικώ δικαίω, η εντολή ανατίθεται στον αρχαιότερο» https://www.iefimerida.gr/politiki/ekloges-2023-pote-tha-stithoyn-oi-kalpes-ta-31-senaria-i-pithanoteri-imerominia

  3. π2 said

    Στο πολυτονικό μήνυμα του Αδώνιδος υπάρχει κι άλλο λαθάκι, λείπει η υπογεγραμμένη στο Ἰορδάνῃ. Στο μεταξύ, απορώ πώς έχει ξεφύγει έτσι άγαρμπα η τοποθέτηση της βαρείας σε όλο το παράθεμα. Είναι σαν να μην έχει χρησιμοποιήσει τους προσυντεθειμένους χαρακτήρες του unicode αλλά να έχει πληκτρολογήσει τους χαρακτήρες χωρίς τόνο και να έχει προσθέσει στη συνέχεια τη συνδυαζόμενη βαρεία. Εκτός κι αν αντέγραψε το κείμενο από κάπου όπου τα πληκτρολόγησαν με τον τρόπο αυτό.

  4. Κουνελόγατος said

    «Είναι βέβαια σατανικοί αυτοί οι συριζαίοι, αλλά τόσο πολύ πια;»
    Διότι ως γνωστόν, ο διάολος έχει πολλά ποδάρια, αλλά ο Τσίπρας έχει περισσότερα.
    Χρόνια πολλά στους Γιάννηδες και τις Γιάννες.

  5. Κουνελόγατος said

    Θυμόμαστε και τον Γιάννη… Μέρα που είναι.

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια και χρόνια πολλά στον Γιάννη Μαλλιαρό και όσες και όσους άλλους γιορτάζουν.

    1 Περίεργα γράφουν το όνομα του Χ. στο URL

    3 Καλά λες, δεν πρόσεξα την υπογεγραμμένη

    5 Ναι… και ο Ιατρού, και ο Γς…

  7. alexisphotogr said

    «Εγώ έδωσα μιαν άλλη ερμηνεία….. όλα τα σκυλάκια το ξέρουν.»
    Για να σκάσει το χειλάκι μας πρωινιάτικα Σαββάτου.
    Χρόνια πολλά κ καλά στους εορτάζοντες

  8. Παναγιώτης Κ. said

    Επιφανείς…
    Μετοχή ποιου ακριβώς ρήματος; (μίνι κουΐζ) 🙂
    ( Για να φρεσκάρουμε την όποια αρχαιογνωσία μας ) 🙂

  9. π2 said

    A, χρόνια πολλά και στους 45 Γιάννηδες, όσα ν κι αν χρησιμοποιούν.

  10. Παναγιώτης Κ. said

    Χρόνια πολλά και καλά στους σημερινούς εορτάζοντες.

  11. Καλημέρα και χρόνια πολλά σε όσους γιορτάζουν!

    «Το 11 μηνών μωρό, ομολόγησε ότι το πέταξε η 29χρονη μητέρα του στο φράγμα του Αλιάκμονα, με αποτέλεσμα να πνιγεί».

    Το κόμμα, πάντως, αποκλείει την ανάγνωση το μωρό να είναι το υποκείμενο και το καθιστά χωρίς αμφιβολία αντικείμενο. Από κει και πέρα τη σύγχυση μπορεί να την προκαλέσει η κλιτική αντωνυμία «το». Αν παραλειφθεί, γίνεται ξεκάθαρο ποιος ομολόγησε:

    Το 11 μηνών μωρό ομολόγησε ότι πέταξε η 29χρονη μητέρα του στο φράγμα του Αλιάκμονα, με αποτέλεσμα (αυτό) να πνιγεί.

  12. ΣΠ said

    Καλημέρα.

    Εκτός που έγραψαν λάθος το drag queen, τα εισαγωγικά τι ρόλο παίζουν.

  13. Reblogged στις anastasiakalantzi59.

  14. ΣΠ said

    11
    Το κόμμα είναι λάθος επειδή χωρίζει το αντικείμενο από το ρήμα.

  15. sarant said

    11-14 Το κόμμα είναι έτσι κι αλλιώς λάθος αλλά δείχνει την αμηχανία του συντάκτη

  16. ΚΑΒ said

    Πολύχρονοι οι Γιάννηδες και οι Γιαννούλες.

    Στο κείμενο του ΄Α. υπάρχουν κι άλλα λάθη. Χρησιμοποιούμε το πολυτονικό, αλλά να ξέρουμε και τους κανόνες του. Οι προσωπικές αντωνυμίες σοι, σε στις συγκεκριμένες θέσεις είναι εγκλιτικές και δεν παίρνουν τόνο.

    Δόθηκε λοιπόν απάντηση, γιατί έκανα καυστικό σχόλιο για την υποψηφιότητα του Μονέ.

  17. LandS said

    Απόπειρα απαντήσεων.

    Απορία 1: Γιατί το εδάφιο είναι κόπι πάστε από μετάφραση εγχειριδίου ή λεξικού όρων μάνατζμεντ όχι απαραίτητα προσανατολισμένου στην εκπαίδευση.
    Απορία 2: Σίγουρα πρόκειται για διαφορετικά πράγματα αν και στα Ελληνικά λέγονται Εσωτερικός Έλεγχος και τα δύο. Χοντρικά το internal control είναι σύστημα που εφαρμόζει η επιχείρηση για να εξασφαλίζεται η ακεραιότητα της οικονομικής και λογιστικής πληροφόρησης, ενώ το internal audit είναι λειτουργία που διασφαλίζει (ανεξάρτητα και αντικειμενικά) ότι τα συστήματα εσωτερικού ελέγχου (control) και διαχείρισης κινδύνων λειτουργούν αποτελεσματικά.
    Η δική σου απορία: Η διαφορά τους έγκειται στο ότι ο εσωτερικός τέτοιος υπάρχει και ο ενδογενής δεν υπάρχει. Ίσως να θέλει να διαχωρίσει τους δύο ελέγχους τραβώντας από τα μαλλιά το ενδογενής να το κάνει κάτι σα συνώνυμο του εσωτερικός. Ποιος ξέρει;

    Παρεμπιπτόντως. Το ότι στη τρισχιλιετή δεν έχουμε διαφορετικές λέξεις για αυτά τα δύο, λέει κάτι για την λυπηρή κατάσταση που βρίσκονται τα σχετικά στην Ελλάδα; 😁

  18. voulagx said

    Το άκουσα δις από την ΕΡΤΝιουζ.
    «το τάδε λαμβάνει ευρωπαϊκής χρηματοδότησης»
    Και εις άλλα με υγείας.

  19. ΣΠ said

    Δυσκολεύτηκα να καταλάβω πού έχει πρόβλημα ο φίλος που στέλνει την είδηση για το διεμφυλικό άτομο. Νομίζω ότι δεν θα είχε πρόβλημα αν ο τίτλος ήταν: Εκτελέστηκε διεμφυλικό άτομο για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας.

  20. 19 Εγώ πάλι είχα το ίδιο πρόβλημα όταν διάβασα τον τίτλο!

  21. 14: Ναι, σωστά, ούτε το αντικείμενο χωρίζεται με κόμμα από το υποκείμενο. Όπως έγραψα, πάντως, το πρόβλημα είναι η κλιτική αντωνυμία. Χωρίς αυτήν όλα είναι σαφή.

  22. Καλημέρα και χρόνια πολλά σε όσους/ες γιορτάζουν σήμερα και ιδιαιτέρως στον Γιάννη Μαλλιαρό και κάποια πάπισσα που διαβάσαμε την Τρίτη …

    Στην μνήμη μας ο Γουσού κιο αξέχαστος Ιατρού…

  23. sarant said

    17.1 Λογικό

    21 🙂

  24. 22: Από το ρήμα, ήθελα να πω.

  25. Νέο Kid said

    21. 😅😂🤣

  26. π2 said

    Νίκο, ετοίμαζε σιγά σιγά και καμιά ανάρτηση περί βασιλείας, θα σου χρειαστεί.

  27. miltos86 said

    Καλημέρα! Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες

    Μη μπω βαθιά στα χωράφια των μεταφραστών αλλά μόνο εμένα μου φαίνεται ότι η διαχείριση κινδύνων έπρεπε να αποδοθεί ως risk management και όχι risk assessment;;

  28. Νίκος Κ. said

    17: Πολύ ενδιαφέρουσες οι απαντήσεις σας.
    Στην προκειμένη περίπτωση ο εσωτερικός έλεγχος έχει πολύ ευρύτερο αντικείμενο (π.χ. πρόβλεψη μελλοντικών κινδύνων, σωστή λειτουργία όλων των υπηρεσιών κλπ.) και όχι μόνο τη λειτουργία των οικονομικών υπηρεσιών/διαδικασιών. Άρα, αν κατάλαβα καλά, μάλλον ταιριάζει το internal audit. (Έδωσαν που έδωσαν την αγγλική ορολογία, ας δώσουν τουλάχιστον τη σωστή).

  29. LandS said

    Χρόνια πολλά στους Γιάννηδες. Και για χρόνια πολλά να θυμόμαστε τους Γς και Ιατρού.

    21 Μμμμ είναι cooking for her family όπως caring for her family και όχι όπως serving her family ή attending her family (νομίζω), οπότε το κόμμα δεν θα διόρθωνε και πολλά.

  30. LandS said

    28 Σωστή παρατήρηση.
    Μόνο που εικάζω ότι το assessment αποδόθηκε ως διαχείριση και όχι το ανάποδο.

  31. xar said

    Εις την αγγλικήν επιχειρηματικήν, το audit χρησιμοποιείται κυρίως για οικονομικό έλεγχο. Γενικότερα, έχει επίσης τη σημασία της μεθοδικής επιθεώρησης και ανάλυσης (survey, inspection, review).

    Σύμφωνα με τα λεξικά, το control σημαίνει ελέγχω με την έννοια του
    – κατευθύνω τη λειτουργία, διευθύνω (π.χ. control a company / air traffic control / a computer controls the gate),
    – συγκρατώ / περιορίζω (control your feelings / birth control / control the environmental pollution)
    – ενσωματώνω ελέγχους σε μια διαδικασία (controlled test). Το Merriam-Webster αναφέρει ως απαρχαιωμένη την έννοια «check, test, or verify by evidence or experiments».

    Ωστόσο, στα διεθνή αγγλικά, δηλ. στη γλώσσα των επιχειρήσεων και της επιστημονικής έρευνας, το control χρησιμοποιείται με την έννοια του ελέγχου, όχι μόνο για οικονομικά στοιχεία, αλλά και γενικότερα για έλεγχο διαδικασιών, εύρυθμης λειτουργίας, αλλά και τη λήψη αποφάσεων.

    Δηλαδή, ένα Internal Audit Department συνήθως ελέγχει τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας κάνοντας έλεγχο αντίστοιχο με αυτόν των ορκωτών λογιστών (external auditors), ενώ ένα Internal Control Department διενεργεί γενικότερο έλεγχο οικονομικών στοιχείων, διαδικασιών, αποφάσεων και ξουσιοδοτήσεων. Στα ελληνικά θα απέδιδα το πρώτο ως Τμήμα Οικονομικού Ελέγχου και το δεύτερο ως Τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου.

    Το «ενδογενής έλεγχος» μου φαίνεται ως μανταμσουσουδισμός ή αδωνισμός.

  32. sarant said

    28 Ωχ ναι

    31 Έτσι

  33. xar said

    @28, 31
    Σωστά.
    risk assessment = εκτίμηση κινδύνου
    risk management = διαχείριση κινδύνου

  34. sarant said

    Εν τω μεταξύ πάλι λένε για «υποχρεωτική οψιόν αγοράς» (για τον Καμαρά στον Άρη).

  35. π2 said

    35. Καταλαβαίνω ότι ακούγεται αντιφατικό το «υποχρεωτική οψιόν», αλλά σε κάποιες περιπτώσεις δικαιολογείται. Π.χ. δανείζει η ομάδα Α στην ομάδα Β έναν παίκτη, μπαίνει οψιόν αγοράς, αλλά η αγορά καθίσταται υποχρεωτική υπό όρους (π.χ. αν η ομάδα Β προβιβαστεί).

  36. Νέο Kid said

    Risk assessment = εκτίμηση κινδύνου.
    Risk management = διαχείριση κινδύνου.

    Η διαφορά επί της ουσίας είναι ότι το δεύτερο είναι γενικό -«στρατηγικό» κι αφορά πολιτικές /«φιλοσοφία» , ενώ το πρώτο είναι συγκεκριμένο κι αφορά συγκεκριμένο είδος κινδύνου.

  37. Πέπε said

    Στα σχετικά με το τουϊτ του Άδωνι, εγώ θα προσθέσω τη φρικτή Μου υποψία ότι τα Σου, Σοι, Σε, πέρα από το ζήτημα της έγκλισης τόνου, θέλουν και κεφαλαίο. Πρόκειται για κοτζάμ Χριστό, Θεού υιό, δεν είναι κανένας παλιόφιλος από τον στρατό.

    Θα μπορούσε κανείς να το αμφισβητήσει βέβαια αυτό, όχι όμως ο καθένας: όσοι αισθάνονται τόση πρεμούρα να αποδεικνύουν την Πίστι τους ανά πάσα στιγμή και χωρίς κανείς να τους ρωτήσει, ώστε να ποστάρουν αποσπάσματα από τα τροπάρια της ημέρας (μα τι παρανοϊκή ιδέα!!!) έχουν μάλλον αρνηθεί ντε φάκτο το προνόμιο αυτό, της αμφισβήτησης.

  38. Costas X said

    Καλημέρα, και χρόνια πολλά σε Γιάννηδες και Ιωάννες !

    Έχει αντιληφθεί κανείς πόσο φέικ νιούζ είναι τα «πανελλήνια» κάλαντα των Θεοφανείων(sic) ; (sic στο ΘεοφανΕίων : έτσι μ’αρέσει)
    Ας παραβλέψουμε το «Σήμερα τα Φώτα», ενώ τα λένε την παραμονή, και πάμε στην υπόθεση :
    Απ’ ότι φαίνεται, ο ανώνυμος ποιητής δεν άκουσε ποτέ το Ευαγγέλιο, κι έτσι φαντάστηκε μια βάπτιση, σαν τα βαφτίσια στο χωριό του.
    Όλοι ξέρουμε ότι ο Χριστός πήγε αυτοβούλως 30 χρονών να βαφτιστεί. Σύμφωνα με τα κάλαντα όμως, η βάπτιση έγινε όταν η Μαρία πήρε τον Ιησού μωρό, βλέπε «σπάργανα κρατάει», πήγε και βρήκε τον Ιωάννη, που τότε ήταν κι αυτός μωρό, και τον παρακάλεσε να βαφτίσει τον Ιησού σε μια κολυμπήθρα !
    Μάλλον θα πρέπει να απευθυνθώ στο «ellinikahoaxes.gr» 🙂

  39. LandS said

    Για το επιφανείς του κυρ Σπύρου (Άδωνι) όπως και για το μέγα ορθογραφικό θέμα των ημερών Θεοφάνεια ή Θεοφάνια.
    Έχει πλάκα αλλά τώρα τελευταία είδα ένα γιουτιούμπισμα, που δεν μπορώ να βρω τώρα, για το «ει» με ένα τύπο που έλεγε ότι υπήρχε από παλιά σύγχυση στην προφορά του. Έφερνε παράδειγμα το όνομα Νείλος (το ποτάμι, βάλτε εσείς τη περισπωμένη) που στα Λατινικά είναι Nilus. Άλλο παράδειγμα ο Κικέρων έγραψε καμμιά 50αριά φορές Alexandria και καμιά 30αριά Alexandrea και ότι ήταν συνηθισμένο λάθος εκείνης της εποχής σε ελληνικά κείμενα να μπαίνει «ι» ή «η» αντί για το σωστό «ει».
    Θα ήθελα να τον είχα κοντά να τον ρώταγα αν πήρε υπόψη του και την εποχή που τα εν λόγω κείμενα αντιγράφηκαν. Αλλά αν ξαναβρώ το βιντεάκι να θυμηθώ να γράψω σχόλιο.

  40. Triant said

    Καλημέρα και χρόνια πολλά στους Γιάννηδες. τις Ιωάννες και τους Πρόδρομους που ξεχάσαμε.

    Η σκέψη μας στον Γς και τον Γιάννη Ιατρού που τόσο μας λείπουν.

    30: Η φράση είναι finds inspiration in cooking, her family (,) and her dog. Δηλαδή εμπνέεται από την μαγειρική, την οικογένειά της και τον σκύλο της οπότε το κόμμα είναι καθοριστικό. Εκτός αν είναι λάθος του τύπου ‘κάνει εξαιρετικά γεύματα για τους τουρίστες’ αντί του σωστού ‘με τους τουρίστες’ στον Οδηγό του Γαλαξία όπως μας διηγείται ο ανυπέρβλητος Douglas Adams για τον πλανήτη στον οποίο οι επισκέπτες δεν είχαν την υποδοχή που περίμεναν.

  41. ΣΠ said

    30
    Όχι, εννοεί finds inspiration in cooking, in her family and in her dog.

  42. Πέπε said

    39
    Ο Ιωάννης δεν ήταν μωρό. Ο Χριστός όμως ήταν δύο εβδομάδων – καλά, κοτζάμ Χριστούγεννα δεν κάναμε, τα ξέχασες;

    Και πάει η Παναγία (με το μπουζούκι της βέβαια) και του λέει, Άγιε μου Γιάννη και βαφτιστή, έχω μια δύσκολη περίπτωση, πολύ ιδιαίτερη, την αναλαμβάνεις; Τι, ρωτάει ο Ιωάννης. Να, δύνασαι βαπτίσης θεού παιδί;

    Από κει και πέρα οι γνώμες διίστανται. Άλλοι λένε ότι απάντησε «δύναμαι και θέλω και προσκυνώ» κι άλλοι «πώς μπορώ να βάλω την χείρα μου / εις την κεφαλή του σωτήρα μου;». Οπότε εδώ έχεις δίκιο Κώστα, τουλάχιστον η μία εκδοχή πρέπει οπωσδήποτε να είναι φέικ.

    Για όλα τα υπόλοιπα όμως απορώ ειλικρινά μαζί σου.

  43. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα! Χρόνια πολλά και καλά (ειδικά στους εορτάζοντες αγαπητ-ούς/-ές του ιστολογίου)
    …και για καλό να σπάει το ρόδι, με όποιου μεζεκλή το πόδι, ιδίως αφού:
    O Νέι-Βισσήλης* όρμησε κατά της Μπινλαντίας
    μ’αίμα, θυ- μ’ αίμα θύματα Ιστορίας:
    Φέρνει από “τ’ όμως” βία ωμή,/ το μαρκετ-πας με “ᾄδω” και “ὠνή”,
    Λέει, για ό,τι εν Συρία ζέει:/ Φταιν Μόνέ, φταιν μόνε οι Συριζαίοι

    *απ’ ευθείας δάνειο εκ του αγγλ. navy-silly, με παρετυμολογική επίδραση του ελλ. “ανναβίσση”

  44. LandS said

    32. Και με τα Financial Audit, Financial Control τι γίνεται; Με το Information Technology (άι τι ελληνιστί) Audit πάλι; Το Performance Audit κλπ. ;
    Μη κοιτάτε που για τη συνηθισμένη Ελληνική Επιχείρηση οτιδήποτε πέρα από τον Λογιστικό Έλεγχο (το κλασικό Audit) όλα τα άλλα είναι πολυτέλεια.

  45. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα σας και καλό Σαββατοκύριακο από το κρεβάτι του Πάνου.
    Όπως ίσως αρκετοί ξέρουν, νοσηλεύομαι με ορθοπεδικά θέματα σε κεντρικό Νοσοκομείο της Αθήνας με ομώνυμη στάση Μετρό (αχ πόσο μου αρέσει αυτό, το να μη λες το όνομα αλλά να φωτογραφίζεις σε υπερυψηλή ανάλυση…).
    Θέλω να ευχηθώ Χρόνια πολλά σε όλους τους εορτάζοντες της ομάδας, Και φυσικά έχουμε και την μνήμη των δύο φίλων μας που χάσαμε (Γς, Γιάννης Ιατρού).
    Διασκεδαατικά μεζεδάκια, όπως κάθε Σάββατο. Και φυσικά τρελαίνομαι με τα αυτογκόλ του Άδωνι…

  46. Πέπε said

    Το Drug Queen είναι σίγουρα ένα αθώο τυχαίο ορθογραφικό λάθος; Γιατί οπωσδήποτε, αν εκτός από το πουστριλήκι προσθέσουμε και το πασάρισμα ναρκωτικών σε ανήλικα παιδάκια, το πράγμα γίνεται πιο ενδιαφέρον.

    Σε ένα δε ακόμη πιο φροϋδικό επίπεδο, ας μην ξεχνάμε και τους σατανιστές ροκάδες όπως ο πουσταράς και ναρκομανής Φρέντι Μέρκιουρι των Queen που βρήκε φριχτό και δίκαιο θάνατο από τα πάθη του… Γενικά, να τα προσέχετε τα παιδιά σας.

  47. Πέπε said

    46
    Περαστικά και καλή ανάρρωση Πάνο. Και καλή χρονιά!

  48. LandS said

    37 Σωστά
    Μόνο που το Risk Management Department κάνει τα assessments για να παρθούν οι αποφάσεις αλλού. Άσε που αντίθετα από πολλά άλλα που μπορεί η επιχείρηση να επηρεάσει οι Κίνδυνοι ( Θεσμικός, Συστημικός, Αγοράς, Χρηματοπιστωτικός, Φωτιάς και Καταστροφών και άλλοι) είναι κατά κανόνα δύσκολο να προγραμματιστούν. Διαδικασίες αντιμετώπισης επιπτώσεων μπορείς να βάλεις και παζάρια με τους ασφαλιστές να κάνεις.

  49. Georgios Bartzoudis said

    Σημερινοί δικαιούχοι για είσπραξη ΧρόνιαΠολλά-pass:
    – Ιωάννης, Ιωαννίκιος, Γιάννης, Γιάγκος, Γιαννιός, Γιαγκούλας, Γιαννάκης, Γιαννούδας, Γιαννούλης, Γιαννούσης, Γιαννακός, Γιαννάκος, Νάκος, Γιοβάνης, Βάνιας
    – Ιωάννα, Γιάννα, Γιαννιώ, Γιαννούλα, Γιαννούδα, Γιοβάνα, Βάνα
    Και ο γρίφος της ημέρας (με μεγαλογράμματη αρχαιοπρεπή γραφή):
    ΕΙΩΑΝΗΣΣΩΝΦΙΛΕΙΣΠΟΣΟΜΑΛΛΟΝΤΑΧΗΝΟΣ

  50. Πέπε said

    50
    Κάπου το ‘χουμε ξαναπεί…
    α) Ει ωά νησσών φιλείς, πόσο μάλλον τα χηνός (αν αγαπάς τ’ αβγά της πάπιας, πόσο μάλλον της χήνας)
    β) Ιωάννης, ον φιλείς, …?

    (Ο Ιωαννίκιος μήπως είναι ξεχωριστό όνομα;)

  51. Νέο Kid said

    Εκεί που γίνεται ένας ψιλοχαμός (μεταφραστικός και εννοιολογικός) είναι η διακινδύνευση και ο κίνδυνος. Hazard και Risk ( ή μάλλον Risk και Hazard) Το Risk είναι το hazard πολλαπλασιασμένο με την πιθανότητα να συμβεί και τη σοβαρότητα (=συνέπειες)
    Πάω θάλασσα για ούζο και θαλασσινά… (αν προκληθώ… κλπ,κλπ…)

  52. LandS said

    Α, για τα/τους/τις Navy SEALs. Πως και δεν έχουμε Ελληνικό αντίστοιχο;
    ΟΥΚ.
    Θα μου πεις ότι δεν προσέξαμε το ακρωνύμιο να φτιάχνει θαλάσσιο θηλαστικό όπως οι Αμερικάνοι Navy, Sea, Air and Land (Teams)

    Βατραχάνθρωποι;

  53. LandS said

    52
    Έτσι είναι.
    Μέσα για τα θαλασσινά, μόνο που προτιμώ το τσίπουρο.

  54. Christos said

    40: Υποθέτω ότι εννοείς το παρακάτω:

  55. Costas Papathanasiou said

    50,51: Μεταφράζεται και έτσι:
    Ηώ, αν ίσον φυλής, πόσο μ’ άλλον Ταχινός ;

  56. ndmushroom said

    Καλημέρα!
    Ορειβάτισσα ή ορειβάτρια άραγε; Για τις γυναίκες που ιππεύουν, πάντως, νομίζω ότι προτιμάται το «αναβάτρια», όχι;

  57. Costas X said

    43.
    Σύμφωνα με την «παράδοση», ο Ιωάννης, που ήταν και εξάδελφος του Ιησού, ήταν περίπου έξι μήνες μεγαλύτερος, άρα μωρό κι αυτός. Δεν έχω πρόχειρες πηγές και βαριέμαι να ψάξω. Ωραίο αυτό με τα «όργανα» της Παναγίας ! 🙂

  58. Πέπε said

    53
    Πάντως εγώ νομίζω ότι στην περίπτωση που θες να αναφερθείς σ’ ένα στρατιωτικό σώμα που δεν έχει αντίστοιχο στην Ελλάδα και άρα ούτε και ονομασία, το σαφέστερο είναι να πεις απλώς «ο στρατιώτης». Αν χρειάζεται και βολεύει να γίνει, μπορεί η διευκρίνιση ν γίνει σε άλλο σημείο του κειμένου. Δεν πας να γράψεις «ο Navy Seal»: μοιάζει ξεκάθαρα σαν ονοματεπώνυμο, και είναι τελείως άχρηστο να βάλεις τον κόσμο να αναρωτιέται αν στ’ αλήθεια το πέρσες για ονοματεπώνυμο ή ήξερες τι είναι.

  59. Merops said

    «…ο Άδωνης πουλάει «απλά μαθήματα ιστορίας», κι αυτό είναι το πιο τρομακτικό…»

    Απλά Μαθήματα Ιστορίας, Α’ Τρόμως

  60. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ξημερώνοντας τ’ Αγιαννιού, με την αύριο των Φώτων, χρόνια πολλά στους εορτάζοντές μας.
    Γιάννη Ιατρού, δεν έφυγες ποτέ.

    τα Θεοφάνια (με ι γράφονται)

    Χρόνια πολλά στη Φωτεινή και στον Φώτη, στη Φανή και στον Φάνη…

  61. Χαρούλα said

    Πολλές ευχές για οοοόλους όσους γιορτάζουν!

  62. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    46 >>Πάνος με πεζά
    Ωχ!
    Το παλιό ατύχημα στο παγοδρόμιο, με τα μικρά, Χριστούγεννα πάλι;
    Περαστικά!
    Βιονικός θα γενείς, @αμώ τις ατυχίες μας δηλαδή! Αγάντα!

  63. xar said

    @45
    Δεν αντιλαμβάνομαι κάποια διαφορά μεταξύ audit και financial audit στο πλαίσιο της ορολογίας των επιχειρήσεων. Π.χ. η investopedia έχει ως λήμμα μόνο το audit το οποίο ορίζει ως εξής:
    The term audit usually refers to a financial statement audit.
    https://www.investopedia.com/terms/a/audit.asp

    Από την άλλη, ορίζει διακριτά το Interanal Audit
    Internal audits evaluate a company’s internal controls, including its corporate governance and accounting processes. Δηλ. του δίνει τη περίπου σημασία που περιέγραψα για το Internal control.

    Δεν θέλω να είμαι απόλυτος, μπορεί να αγνοώ κάτι, αλλά νομίζω ότι οι παραλλαγές απλά περιγράφουν παρόμοιες διαδικασίες σε διαφορετικές εταιρείες.

  64. Xar said

    Τη πριπου σημασια -> περιπου τη σημασια 🙂

  65. π2 said

    55: Πολύ καλά τα λέει σε γενικές γραμμές. Η «λουκιανή» προφορά που προωθεί είναι κι αυτή λίγο πίσω από τις φωνητικές εξελίξεις της εποχής του Λουκιανού (τουλάχιστον σε κάποιες περιοχές) αλλά εντάξει, όλες οι προφορές συμβατικές είναι, όπως σωστά επισημαίνει κι ο ίδιος.

  66. Alexis said

    #46: Περαστικά Πάνο!

    #43: Λοιπόν, επειδή έχεις φάει κόλλημα με το μπουζούκι της Παναγίας, λύνω την σιωπή μου εξερχόμενος του στερουμένου διαδικτύου ερημητηρίου μου, για να σε κατακεραυνώσω:
    ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΑ τότε, οι παλιότουρκοι μας έφεραν το μπουζούκι πολλούς αιώνες μετά.
    Το πολύ πολύ να κράταγε καμιά λύρα (όχι ποντιακή, την άλλη, την παλιά, την ορθόδοξη, του Ορφέα) ή καμμιά πανδουρίδα.

    «Η μητέρα του Νότη Μαυρουδή ήταν πολιτική κρατούμενος όταν τον γέννησε…»
    (Πριν από λίγο στο δελτίο του Alpha. Θα ξεχάσουμε τα ελληνικά όπως πάμε…)

  67. https://www.sdna.gr/mpasket/1041652_kanter-kata-erntogan-i-dysi-prepei-na-stamatisei-epikindyno-paihnidi-toy
    Σήμερα, σε αυτό το αρθρο ο μεταφραστης αποδιδει το call his bluff ως αποκαλεσε την μπλοφα του (δις νομιζω) και ως φώναξε την μπλοφα του. Με μεταφραστηρι τα βγάζουν πλέον;

  68. Λάμπας said

    Από την κριτική του Ηλία Καφάογλου για το βιβλίο του Θωμά Κοροβίνη «Μπέμπης» στη σημερινή Εφ.Συν.

    «Σε αυτό το πλαίσιο η ανθρωπογεωγραφία των λαϊκών μουσικών, οργανοπαιχτών, συνθετών, τραγουδιστριών – λόγου χάριν…της Νανάς Γκρέτα, του Στέλιου Περπινιάδη, του μεγάλου έρωτα του Στεργίου, της Μπέμπας Μπλανς, «γυναικάρα αχτύπητη», του Βασίλη Σαλέα…»

    Ερώτηση κρίσεως: ποιος ήταν ο μεγάλος έρωτας του Στεργίου: α) Ο Στέλιος Περπινιάδης β) η Μπέμπα Μπλανς γ) κάποιος/α που δεν κατονομάζεται.

  69. π2 said

  70. BLOG_OTI_NANAI said

    69: Η Μπέμπα Μπλανς είναι η αχτύπητη γυναικάρα του Βασίλη Σαλέα. Οπότε ο μεγάλος έρωτας του μερακλή Στεργίου ήταν ο Στέλιος Περπινιάδης.

  71. BLOG_OTI_NANAI said

    39: Εδώ το Άγιο Πνεύμα έπαθε κάταγμα, στα σπάργανα θα κολλήσουμε;

  72. > Έχω περιέργεια να δω το σύγγραμμα.

    Από τον ίδιο:

    Την Ιστορία κυβερνά το απρόβλεπτο.
    Εκεί που περιμένεις πως θα συμβεί κάτι που φαίνεται λογικό και προδιαγεγραμμένο, όλα αλλάζουν. Κυρίως στην Αρχαία Αθήνα, όλα ανατρέπονταν συνεχώς. Γι ̓ αυτό και έγραψαν Ιστορία. Έζησαν εκεί οι ηγέτες που ξεχώρισαν παγκοσμίως. Όλα άλλαζαν. Τίποτα δεν ήταν σταθερό και τίποτε δεν ήταν προβλέψιμο. Τα μεγάλα γεγονότα δεν προκύπτουν ξαφνικά. Πάντα υπάρχει μια αλληλουχία που οδηγεί στις μεγάλες αλλαγές. Αλληλουχία που οι ιστορικοί την παρατηρούν, αναλύουν και χρησιμοποιούν για να γράψουν τη δική τους Ιστορία. Εύχομαι το ταξίδι αυτό που με τόσο μεράκι και αγάπη ετοίμασα για όλους εσάς, να είναι ένα ταξίδι γνώσεων αλλά και μια πυξίδα για ένα καλύτερο μέλλον.

  73. π2 said

    55: Ας βάλω και το άλλο, όπου προωθεί την λουκιανή προφορά του.

  74. Πέπε said

    67
    > …επειδή έχεις φάει κόλλημα με το μπουζούκι της Παναγίας…

    Δίκιο έχεις. Ας κάνω την αυτοκριτική μου.

    α) Όργανα δεν είναι μόνο τα μπουζούκια. Χωρίς να θέλω να ξεπέσουμε σε φτηνά καλαμπούρια για τους αστυνομικούς, μπορεί πράγματι η Παναγία να έπαιζε απολλώνια λύρα …Απολλώνια; μπα, σβήσ’ το. Μπορεί τέλος πάντων να έπαιζε ψαλτήριον, που είναι καθαγιασμένο αφού ψέλνει, και άλλωστε έπαιζε και ο Δαυΐδ. Ή τριγωνάκι, αφού ήταν μέρα καλάντων. Ή, όπως και να ‘χει, χίλιες δυο άλλες επιλογές.

    β) Αλλά όργανα, κατά μείζονα λόγον, δεν είναι μόνο τα μουσικά όργανα. Μπορεί να κρατούσε διαβήτες και γνώμονες, μπορεί να κρατούσε σπλήνες και νεφρά (ίσως με το παλιό ημερολόγιο, τότε που το σήμερον ήταν αύριο, να κόντευε Πάσχα και να ετοίμαζε τη μαγειρίτσα).

  75. sarant said

    Ευχαριστω για τα νεότερα!

    46 Το διάβασα και το ξαναδιάβασα μέχρι να δω αν λέει «του Πόνου» ή «του Πάνου». Περαστικά και γρήγορα!

    56 🙂

    62 Γι αυτό είναι τόσο φτηνές

    67 Κι άλλα μουστάκια

    68 !!

    73 Λιγάκι αντιφατικό δεν είναι αυτό που λέει; Το πρώτο μισό της παραγράφου με το δεύτερο;

  76. 46,
    Εύχομαι ταχεία έξοδο πεζή

  77. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Η αλήθεια είναι πως τίποτε το τρομερό ή το τρομαχτικό έγινε στη Θεσσαλονίκη.
    https://www.kathimerini.gr/opinion/562214467/ta-nipia-kai-i-parendysia/

  78. spyridos said

    Χρόνια Πολλά.

    78
    Φοβάται και τη διπλή άρνηση ο Πάσχοντας.

    60
    Νικολάου βγες από το Μέροπα.

  79. 11, … Το 11 μηνών μωρό ομολόγησε ότι πέταξε η 29χρονη μητέρα του στο φράγμα του Αλιάκμονα, …

    Ιπτάμενη η μητέρα!

  80. Mitsi Vrasi said

    Χρόνια πολλά σε όλους και όλες που γιορτάζουν σήμερα.

  81. 79γ,
    😀

  82. Α. Σέρτης said

    Άλλο ο «ενδογενής» και άλλο ο «εσωτερικός» έλεγχος.
    Ολιγόλεπτο γκουκλάρισμα χρειάζεται μόνο…

  83. sarant said

    78-9 Τίποτα έγινε;

  84. Μαρία said

    70
    Παλιό. Φανάρι, 13/3/22

    Αγιοθοδωρίτικα μεζεδάκια

    Χρόνια πολλά σε Γιάννηδες, Γιαννούλες και περαστικά στον Πεζόπανο.

  85. Μαρία said

    «…γένους θηλυκού απ’ τη βόρεια Ελλάδα»

  86. 80: Όντως, στον γραπτό λόγο και αυτή η ανάγνωση παίζει! Στον προφορικό, πάντως, ο επιτονισμός θα αποσαφήνιζε τι πραγματικά συνέβη.

  87. Theo said

    Τις θερμότερες ευχές μου στον Γιάννη Μαλλιαρό και σε όσους/ες μας διαβάζουν και γιορτάζουν σήμερα.

    @16:
    Βέβαια. Το σωστό: «Προσεμαρτύρει σοι, ἀγαπητόν σε…»

    @50, 51:
    Ο άγιος Ιωαννίκιος, ασκητής του 8ου αιώνα, γιορτάζει στις 4 Νοεμβρίου.

  88. Μαρία said

  89. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες και ειδικά στον Γιάννη Μαλλιαρό, τον άξιο συνεχιστή των συνάξεων του αξέχαστου Γιάννη Ιατρού. Αξέχαστος για μένα κι ο εν Βίλχελμ Ράιχ αδελφός μου Γς.

    46 – Πάνο καλή χρονιά, περαστικά και να μη σε βρεί άλλη στραβή. Με το καλό γρήγορα κοντά μας.😊

    75 – «β) Αλλά όργανα, κατά μείζονα λόγον, δεν είναι μόνο τα μουσικά όργανα.» Ε ναί!😉

    Πάνο για σένα, είναι ένα πολύ ιδιαίτερο άλμπουμ για μένα, το θεωρώ αριστουργηματικό με δικά μου κριτήρια. Δεν θα το έβαζα, (είναι από την πολύ προσωπική μου δισκοθήκη😊) αλλά η περίπτωσή σου, είναι ιδιαίτερη και πιστεύω πως θα σου αρέσει και θα σε χαλαρώσει..
    Επίσης, είμαι βέβαιος πως θα διακρίνεις μια σημαντική λεπτομέρεια.
    Καλή ακρόαση.

    Κατόπιν ωρίμου σκέψεως, σου προτείνω να ακούσεις και το Pocket Symphony των Air φυσικά, δύο καταπληκτικοί Γάλλοι καλλιτέχνες.😊

  90. Στελλα Μ said

    Το drug-drag πάει με το fun-fan. Όσοι παριστάνουν τους αγγλόφωνους σταθερά μας λένε ότι ειναι ‘fun’ του τάδε. Πού να τους πούμε ότι βγαίνει από το ‘φανατικός’.

  91. Καλησπερίζω.

  92. antonislaw said

    Καλησπέρα σας!Χορταστικά μεζεκλίκια και σήμερα!
    Οπωσδήποτε οϋκάς ή βατραχάνθρωπος ή στρατιωτικός ή μέλος της ομάδας των υποβρύχιων καταστροφών θα ήταν καλύτερη επιλογή, αν ηθελε να βάλει προσηγορικό navy seal θα έπρεπε να ειναι με μικρά γράμματα, οχι Navy Seal.
    πχ ο υπολοχαγός που τραυματισε και όχι ο Υπολοχαγός που τραυμάτισε. Αρα εγώ ψηφίζω να μπει στη Νομανσλάνδη.
    Μπράβο και η Άννα Ευθυμίου, 106 χιλιάρικα και παράνομα. Κι όσο σκέφτομαι μια φίλη μου νομικό στον ΕΦΚΑ που παίρνει 12 χιλιάρικα το χρόνο και δεν την αφήνουν να πάει σε άλλη υπηρεσίαμε μετάταξη ( έχουν εξαιρέσει τον ΕΦΚΑ από την κινητικότητα του δημόσιου τομέα)

  93. antonislaw said

    Θερμές ευχές στον Γιάννη Μαλλιαρό και τους Γιάννηδες και Γιαννούλες του ιστολογίου!
    Αλησμόνητος ο Γιάννης Ιατρού και ο Γς!

  94. sarant said

    92 Βρε Γιάννη, σε ξεχάσαμε και κοντεύει να τελειώσει η μέρα. Χρόνια πολλά!

  95. sarant said

    91 Εύστοχο για το fun/fan. Το loose δεν ξέρω αν θεωρείται ακόμα λάθος.

  96. Pedis said

    https://www.efsyn.gr/kosmos/latiniki-ameriki-karaibiki/373653_o-mpolsonaro-katestrepse-proedriko-megaro-leei

    H Nery είπε ότι πολλά έργα τέχνης είχαν εξαφανιστεί εντελώς από το παλάτι, το οποίο ολοκληρώθηκε το 1958.

    Η πρώτη κυρία είπε ότι ένιωθε «μάλλον απογοητευμένη» και «ταρακουνημένη» από την κατάσταση της ερήμωσης του νέου της σπιτιού. Ένας βραζιλιάνικος κάκτος που φύτεψε ο σύζυγός της, Λουίζ Ινάσιο Λούλα ντα Σίλβα, κατά τη διάρκεια της προεδρίας του 2003-10, φέρεται να αφαιρέθηκε. Ο Μπολσονάρο άφησε ένα στυλό μιας χρήσης – ένα από τα σύμβολα της λαϊκιστικής του διοίκησης – σε ένα από τα γραφεία του παλατιού.

    Του λόγου μου είμαι πολύ «ταρακουνημένος», όχι επειδή το εξάχρονο πυροβόλησε τη δασκάλα του (κάτι τέτοια έχουν γίνει από δεκαετίες μπανάλ στη μεγαλύτερη Δημοκρατία-Παράδεισο του ορατού Σύμπαντος) επειδή είχαν μια «φιλονικία», https://www.efsyn.gr/kosmos/boreia-ameriki/373549_synelifthi-6hronos-mathitis-giati-pyrobolise-daskala-se-sholeio-tis , αλλά επειδή συνελήφθη!!! το νήπιο.

  97. @ 92 sarant
    Χα… χα… και περιέργως βγαίνει όνομα αντί dimosioshoros. Ευχαριστώ. 🙂

  98. rogerios said

    Χρόνια πολλά κι ευτυχισμένα σε εορτάζουσες και εορτάζοντες, ειδικώς δε στους ευγενέστατους κυρίους Μαλλιαρό και Ρέντζο (alias Δημόσιο Χώρο).

    Όσον αφορά τους Navy SEALs μάλλον δεν πρέπει να μας παρασύρει η παραδοσιακή υπαγωγή του σώματος στο αμερικανικό ναυτικό. Θα σας φαινόταν πολύ λογικό να διαβάζετε για κάποιον βατραχάνθρωπο ή μέλος μονάδας υποβρυχίων καταστροφών ο οποίος εκτέλεσε αποστολή στα κατσάβραχα του Αφγανιστάν, πολύ μακράν του Ώξου; Εγώ θα μιλούσα απλούστερα για μονάδα ειδικών αποστολών.

  99. Χαίρετε,
    Να προκάνω να γράψω ένα ευχαριστώ στα γρήγορα, πριν αλλάξ’ η μέρα! Για τις ευχές, βεβαίως βεβαίως. Και να ευχηθώ κι εγώ στους συνεορτάζοντες (π.χ. ΔΧ) και συνεορτάζουσες (νομίζω πως έχουμε κι απ’ αυτές αν και με ψευδώνυμο).
    Το ότι δεν αναφέρω αναλυτικά σε ποια σχόλια είχα ευχές είναι γιατί δεν τα διάβασα όλα, αλλά κάπου είδα γενικές αλλά και ειδικές και σας ευχαριστώ όλους. Η μέρα σήμερα εκτός από τη γιορτή (άρα και τηλέφωνα, και μηνύματα αβέρτα) είχε και ολοκλήρωση μιας δουλειάς αρκετών μηνών μ’ αποτέλεσμα μόλις τώρα να κατακάτσω.

  100. 97# Ο ειδεχθής εγκληματίας τη γλύτωσε πολύ φτηνά, ενώ του έπρεπε μια σφαίρα στο κεφάλι (είναι σίγουρο πως δεν είναι γύφτος?). Το λέω γιατί πριν λίγα χρόνια είχαν απλώς συλλάβει ένα ίδιας ηλικίας κάθαρμα που παρενόχλησε σεξουαλικά μια συμμαθήτριά του στο νηπιαγωγείο με ένα φιλί στο μάγουλο.

    __________

    Χρόνια πολλά στους Γιάννηδες του ιστολογίου, το πρόλαβα στο παρά τρία 🙂

  101. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    89α «σε κάθε περίπτωση αυτό θα πρέπει να αξιολογείται και να διαλευκάνεται» λέει στο τέλος η Α.Ε.
    «διαλευκάνεται»

  102. Β. said

    Να προσθέσω ένα πραγματολογικό λάθος στο άρθρο του ΟΤ καθώς αναφέρεται λανθασμένα ως δυνητικός υποψήφιος ο Όθων Παπαδόπουλος (νομίζω υπάρχει ένας ποινικολόγος με αυτό το όνομα) ενώ ο πραγματικός εν δυνάμει υποψήφιος από το Harvard Medical school λέγεται Όθων Ηλιόπουλος.

    Όχι βέβαια ότι θα προσληφθούν διορθωτές ή επιμελητές στον πρώην ΔΟΛ, νυν ΔΟΜ, αλλά μια και υπέπεσε στην αντίληψη ας το αναφέρουμε.

  103. Χρόνια πολλά και καλά σε όλους και όλες που γιορτάζουν σήμερα!
    Θυμόμαστε και όσους δεν είναι μαζί μας…
    Χρόνια πολλά και στον συνάδελφο Γιάννη Κουβάτσο, που δεν έχω καταλάβει γιατί απουσιάζει τόσον καιρό. Εύχομαι να είναι καλά.
    Περαστικά στον Πάνο και γρήγορα πεζικάριος!

  104. Αγγελος said

    (96) Loose είναι επίθετο και θα πει «χαλαρός», «λυτός», «ξεκρέμαστος». Σαφώς είναι λάθος να γράψεις έτσι (με δύο ο) το ρήμα lose = χάνω. Λάθος συχνό βέβαια, αλλά όχι απ’αυτά που γίνονται δεκτά – όπως π.χ. tonite αντί tonight – ακόμα και στο πιο χαλαρό γράψιμο.(Και προφέρονται και διαφορετικά, λους ο χαλαρός και λουζ το «χάνω»).

  105. Αγγελος said

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες κι από μένα, έστω και καθυστερημένα…

  106. Νέο Kid said

    Το ότι το Bic είναι σύμβολο λαϊκίστικης διοίκησης με έχει ταρακουνήσει!
    Πάω να καπνίσω ένα τσιγάρο Oscar…

  107. Θρασύμαχος said

    «να εκφωνήσει λόγο για την προσφορά του τεθνεόντος» https://www.liberal.gr/politismos/oi-brykolakes-oi-epithymies-kai-i-diafthora

  108. sarant said

    Kαλημέρα από εδώ!

    105 Αυτό λέω, όπως και το looser (δηλ. loser)

  109. Alexis said

    Ας ευχηθώ κι εγώ με καθυστέρηση τα χρόνια πολλά στον Γιάννη Μαλλιαρό, τον αγαπητό συμπολίτη Γιάννη Ρέντζο (Dimosioshoros) και σε όλους τους Γιάννηδες και τις Ιωάννες.

  110. Alexis said

    #110: …και στον Γιάννη Κουβάτσο βεβαίως…

    #101: Ο ειδεχθής εγκληματίας τη γλύτωσε πολύ φτηνά, ενώ του έπρεπε μια σφαίρα στο κεφάλι (είναι σίγουρο πως δεν είναι γύφτος?)

    Για γύφτος δεν ξέρω αλλά γενικώς σκουρόχρωμο τον έκοψα. Άρα καλώς τον συνέλαβαν.

  111. π2 said

    86: Απογοητεύτηκα που ήταν αυτή η βουλεύτρια (δεν την ήξερα καν) και όχι η Αραμπατζή. Μου ταίριαζε καλύτερα αισθητικά.

    Διάβασα προσεκτικά την απάντησή της (https://www.facebook.com/AnnaEfthymiou1/posts/pfbid02Va88sZ3d3eUaGneehyy8fnxABPLwrqgpyDzZRcDEEYXeqxQmuCG4mfzZ5PwNwT7Fl). Απομονώνω δυο φράσεις:

    Τόσο η νομική μου άποψη όσο και η άποψη έγκριτων νομικών στους οποίους είχα απευθυνθεί εγκαίρως όταν είχα εκλεγεί βουλευτής είναι ότι η σχέση εντολής δεν εμπίπτει στο συνταγματικό ασυμβίβαστο.

    Σα να λέμε, αποφάσισα μόνη μου ότι δεν υπάρχει νομικό πρόβλημα. Συνηγόρησαν έγκριτοι νομικοί (ανώνυμοι).

    Κρίθηκε ότι μπορώ να εκπροσωπήσω τον ΕΦΚΑ σε παλιές υποθέσεις μου

    Κρίθηκε. Από ποιους; Άγνωστο.

  112. Χαρούλα said

    Καλημέρα!
    Επειδή χθες δεν κατάφερα να ευχηθώ όπως θα ήθελα, πιο προσωπικά, επανέρχομαι με ιδιαίτερες ευχές.
    Στον Γιάννη τον Μαλλιαρό, τον δάσκαλο που τίμησε και τον νομό μας, να είναι γερός και χαρούμενος με την οικογένεια του, να γράφει για μας, και να μας φέρνει το άρωμα του νησιού του.
    Στον άλλο δάσκαλο τον Γιάννη τον Κουβάτσο, που σιώπησε από ευθιξία, να είναι γερός να παραμείνει αξιοπρεπής, να μας καλημερίζει, έστω να μας στέλνει κάποιο ποίημα.
    Στον κΓιάννη Ρέντζο, να είναι πάντα καλά και να μοιράζεται γνώσεις σε …δημόσιο χώρο.

    😢🌺🌸🌼🌹🥺λίγα λουλούδια στους ωσεί παρόντες Γιάννηδες, τον Γς και τον Ιατρού.

  113. π2 said

    Στην όλη παράνοια για τα Ελγίνεια στα ΜΚΔ να προσθέσουμε κι ένα λεξιλογικό. Οι οπαδοί του Ηγέτη που θα τους κατατροπώσει όλους με τις καταπληκτικές διαπραγματεύσεις του γκρινιάζουν που οι αγνώμονες επικριτές χρησιμοποιούν την ύποπτη για ανθελληνική στάση λέξη μάρμαρα. Τους φαίνεται υποτιμητικό, γλυπτά να τα λέτε. Στο μεταξύ, η χρήση της λέξης μάρμαρα για τα Ελγίνεια έχει περάσει ακόμη και στα λεξικά.

  114. sarant said

    114 Θα μπει άρθρο, υποψιάζομαι, μέσα στη βδομάδα που αρχίζει.

  115. 114# Άμα δεν τους αρέσει να εξέλθουν της χώρας κλείοντες την θύραν.

  116. Pedis said

    Δεν πα να λέτε ό,τι θελετε

  117. π2 said

    Απορία: σε ένα (όχι πολύ φρέσκο, αλλά τώρα το είδα) κείμενο περί ιστοριογραφίας, σκάλωσα στη φράση «εμπράγματοι ιστορικοί».
    https://www.efsyn.gr/nisides/323230_poios-einai-o-omfalios-loros-tis-istorikis-ereynas

    Τι στο καλό σημαίνει αυτό; Επαγγελματίες; Ιστορικοί που δεν παιδεύουν το μυαλουδάκι τους με θεωρίες; Κι είναι θετικός, αρνητικός ή ουδέτερος ο όρος; Κι από πότε έχει την όποια σημασία με την οποία την χρησιμοποιεί ο συγγραφέας μια λέξη που εγώ την ξέρω μόνο ως «αυτό που αφορά τα πράγματα»; Και γιατί δεν κάνω κάτι πιο ευχάριστο μεσημέρι Κυριακής;

  118. Δήμος Τριάδης said

    Προς Παναγιώτη Κ.
    Το «επιφανείς» ( γενική «του επιφανέντος») είναι μετοχή αορίστου του «επιφαίνω», που σημαίνει παρουσιάζομαι. εμφανίζομαι ξαφνικά

  119. 118 Θα είναι σαν τους μάχιμους δικηγόρους.

  120. Μοναδικής ομορφιάς σκηνικό σήμερα στους Δεκατιανούς στον Σκάι: Ψαράδες έχουν εντοπίσει κοντά στην Κω έναν Παλαιστίνιο, ο οποίος, αφού τον αποβίβασαν ευγενικά οι Τούρκοι μεσοπέλαγα, έφτασε κοντά στα παράλια του νησιού κολυμπώντας όλη τη νύχτα. Τον έχουν βρει λοιπόν, έχουν ειδοποιήσει το λιμενικό, όμως αντί να τον ανεβάσουν τον άμοιρο στο σκάφος, τον αφήνουν να περιμένει μες στο νερό κάνοντάς του στα ελληνικά κήρυγμα περί του «σωστού άντρα»: «[…] να μας μπασταρδέψουνε και εμάς! […] Είμαστε ίδια ηλικία και εγώ και εσύ. Μπορούμε να δουλέψουμε, όλοι έχουμε οικογένειες. Εάν ήσουν άντρας σωστός, θα ήσουνα στον τόπο σου.» Οπότε στο σημείο αυτό παρενέβη εσπευσμένα ο παρουσιαστής και η «αμήχανη στιγμή» έλαβε τέλος: «Μάλιστα, λοιπόν… αυτά… αυτά λέει ο Έλληνας ψαράς στον άνθρωπο… Τέλος πάντων, κατάφερε και τον έσωσε και αυτό είναι το σημαντικό…»

    https://www.skaitv.gr/episode/enimerosi/oi-dekatianoi/2023-01-08-10/binteo-ntokoumento-ellines-psarades-sozoun-metanastes-pou-egkataleipoun-oi-tourkoi-sti-thalassa (από το 03:52)

  121. LandS said

    83
    «Ενδογενής έλεγχος είναι η εγκατάσταση από τα πρόσωπα που υπογράφουν πράξεις που έχουν δημοσιονομικές συνέπειες, ασφαλιστικών δικλίδων, στα διάφορα στάδια παραγωγής των πράξεων, ώστε να αποτρέπονται οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι.

    Πρόκειται για ένα από τα 2 σκέλη που συνθέτουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα εσωτερικού ελέγχου.
    Το έτερο σκέλος είναι η λειτουργία του εσωτερικού ελέγχου μέσα από την υπηρεσία του εσωτερικού ελεγκτή, ο οποίος αξιολογεί τον ενδογενή έλεγχο, συστήνοντας λύσεις για την θεραπεία των αδυναμιών του»

    Αν κατάλαβα καλά από τα παραπάνω νομικίστικα, είναι όπως το ψυλιάστηκα και το διατύπωσε ο Xar στο 32, με τον οποίο συμφωνώ (πλην ίσως της εκτίμησης για ύπαρξη audits και σε non financial operations) ότι έχουμε ενδογενής έλεγχος για το internal audit και εσωτερικός έλεγχος για το internal control.
    Πάει να πει αφού έχουμε μια μόνο λέξη για το audit και για τo control, βάλαμε το ενδογενής για να έχουμε δυο λέξεις για το internal και φέραμε τη τρισχιλιετή στα ίσα της 😜

  122. Μαρία said

    112
    Την ήξερα και μάλιστα θεωρείται κι απ’ τις μετριοπαθείς της ΝΔ. Η Αραμπατζή μετείχε στην πατροπαράδοτη εταιρεία αλλά μεταβίβασε το μερίδιό της κι ούτε απ’ τις φρεσκαδούρες του Άρη που δεν ξέρουν να φυλάγονται.
    σχ. στο φουμπού
    Γιωργος Γκικας Ξέρετε ότι αυτά που λέτε ότι λάβατε για 2 μήνες το 2019 είναι πολύ παραπάνω απο τα αυτά που λαμβάνει ένας δικηγόρος με εμισθη εντολή στον φορέα χωρίς αυτοί να έχουν δικαίωμα να έχουν μισθολογική αύξηση και αναγνώριση μεταπτυχιακών?? Επίσης μπορείτε να μας πείτε κ συνάδελφε γιατι το όριο των 15000 € κατ’ έτος για δικηγόρους αυτής της κατηγορίας του φορέα δεν εφαρμόστηκε στην περίπτωση σας.

  123. Μαρία said

  124. Μαρία said

  125. sarant said

    125 Bραβείο ηλικίας απληστίας; Τι να εννοεί ο Φαήλ; Ή είναι κορεκτορικό;

  126. Πέπε said

    126
    Ηλικής απληστίας. Και όχι υθικής π.χ.

  127. spyridos said

    126
    Ηλικιακής απληστίας.
    Σύμφωνα με τη δεξιά «υθική» η απληστία που επιτρέπεται να έχει κάθε πολιτικός είναι μια συνάρτηση της ηλικίας και των χρόνων στην πολιτική.
    Δεν ξέρω τον ακριβή τύπο, δεν είμαι δεξιός και δεν έχω εντρυφήσει σε αυτά.
    Υπάρχουν ειδικότεροι στο ιστολόγιο.
    Πάντως η Ευθυμίου έχει πολύ χαμηλό συντελεστή ενώ ο Τραγάκης που εκλέγεται (σχεδόν;) συνεχώς από το 1974 έχει πολύ υψηλό.
    Ακόμα κι ο Μαρινάικ του φιλάει το χέρι.
    Μου φαίνεται ότι κι ο Κούλης δεν τολμάει να του ζητήσει ποσοστά.

  128. sarant said

    127 🙂

    128 Σωστά, αυτό είναι. Αν είσαι νέος θα κλέβεις με ρέγουλα.

  129. Μαρία said

  130. Μαρία said

    130

  131. 128
    Πσσςς! Ρεμούλα με κώδικα δεοντολογίας, ε; Σαν να λέμε «επαγγελματική ηθική του κλέφτη»…
    Μέχρι να συνέλθουμε από τις δημόσιες συμβουλές του Πορτοσάλτε (η ακράτειά του χειροτερεύει), ήρθε και η ορολογία της κλεπτικής πολιτικής. Για λέτε να μαθαίνουμε, λοιπόν…

  132. dryhammer said

    132. Ο κλέπτων δύο χιτώνας να δίδει τον έναν «βιδάνιο»

  133. Μαρία said

    Στο σκαι το διόρθωσαν https://www.skai.gr/news/greece/notis-mayroudis-to-teleytaio-antio-ston-spoudaio-mousiko-eipe-plithos-kosmou
    αλλά τον ξέχασαν αλλού τον καλλιτέχνη Τσίπρα π.χ. https://www.typosthes.gr/politismos/303209_teleytaio-antio-ston-noti-mayroydi

  134. 133
    Α, το εξέλιξες – και κλεπτική κατήχηση🙂

  135. Μαρία said

    «Αφού στην Ελλάδα δεν υπάρχουν “Μακεδόνες” πολίτες, που ομιλούν αυτή τη γλώσσα, αλλά Eλληνες πολίτες, που ομιλούν την ελληνική γλώσσα, είναι πρόδηλο ότι οι ως άνω σκοποί του αναγνωρισθέντος σωματείου δεν είναι διόλου σαφείς, καθώς το καταστατικό του είναι αντικειμενικά πρόσφορο να δημιουργήσει παραπλανητική εικόνα και την εντύπωση ότι το αναγνωρισθέν σωματείο ενδεχομένως να επιδιώκει την προώθηση άλλου γλωσσικού ιδιώματος υπό τον τίτλο μακεδονική γλώσσα, μη υπαρκτού στην Ελλάδα…». https://www.kathimerini.gr/society/562216327/freno-sto-schedio-gia-makedoniki-glossa-stin-ellada/?utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1673164596-1
    Παρανοϊκό σκεπτικό. Μπορούμε να αντικαταστήσουμε τη μακεδονική με τα τούρκικα, βλάχικα, αρβανίτικα και όποια άλλη γλώσσα Ελλήνων πολιτών που είναι δίγλωσσοι.

  136. Μαρία said

    Πάροντι του Λαβρέντη-Μαυρίδη.

  137. sarant said

    137 Ξαναεμφανίστηκε ο Λαβρέντι;

  138. sarant said

    138 Στραβομάρα μου, αφού το γράφεις, Πάροντι.

  139. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Η πλάκα είναι πως η αγαπημένη του Πέδη είχε ξεχωρίσει -ως καλή- την κοκόνα από τους υπολοίπους. Που παναπεί πως για τη Τζαβέλαινα οι υπόλοιποι νουδούτες είναι σκάρτοι.

  140. Α. Σέρτης said

    -Γεια σου Ελλαδάρα ολιγογράμματη!
    -Σκάσε κινδυνολόγε νεοκαθαρευουσιάνε!
    -Μα, να..για διάβασε εδώ:

    https://www.kathimerini.gr/society/562217158/ziteitai-orthografia-sto-panepistimio/

  141. 141 Δεν καταλαβαίνω πώς η Αγγέλα Καστρινάκη θεωρεί δόκιμος τη φράση, «του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου», επειδή λέει το επίθετο δεν κατεβάζει τον τόνο, ενώ το ουσιαστικό τον κατεβάζει. Πρώτη φορά ακουω αυτό τον κανόνα, που μου φαίνεται να ανακατεύει χωρίς λόγο τύπους της δημοτικής και της καθαρεύουσας.

  142. *δόκιμη, ρε κορέκτορα!

  143. sarant said

    141-2 Eνδιαφέρον άρθρο, λέω να το συζητήσουμε προσεχώς σε ειδικό δικό μας άρθρο.

    Κατά τη γνώμη μου, δίκιο έχει η Καστρ. για το «παγκόσμιου πολέμου» έστω κι αν εδώ η χρήση θέλει μάλλον κατέβασμα του τόνου όπως και στο «δημοσίων υπαλλήλων». Με άλλα που γράφει έχω περισσότερες διαφωνίες. Κυρίως όμως δεν θα ήμουν τόσο απόλυτος υπέρ της μίας ή της άλλης λύσης. Αλλά θα μου πεις, σχολείο είναι και το πανεπιστήμιο.

  144. Αγγελος said

    (142) Όχι και πρώτη φορά, Δύτη! Η Γραμματική του Τριανταφυλλίδη το έλεγε ρητώς:
    «621. Στά ἐπίθετα ὁ βασικός τόνος (85) μένει ἀμετακίνητος :
    ἕτοιμος, ἕτοιμη, ἕτοιμο, ἕτοιμου, ἕτοιμης, ἕτοιμων, ἕτοιμους κτλ.
    κυριακάτικος, κυριακάτικου, κυριακάτικων, κυριακάτικης κτλ.
    άνοιχτομάτης, άνοιχτομάτη, άνοιχτομάτηδες, άνοιχτομάτα κτλ.»
    και προσδιόριζε μάλιστα ότι:
    «626. Μερικά προπαροξύτονα επίθετα σέ -ος ὅταν συνηθίζωνται σάν ουσιαστικά ἀκολουθοῦν διαφορετικό τονισμό. Ένῶ ὡς ἐπίθετα βαστοῦν τόν ίδιο τόνο σέ ὅλες τις πτώσεις, ώς ουσιαστικά παροξύνονται στή γενική τοῦ ἑνικοῦ καί στή γενική και αἰτιατική τοῦ πληθυντικοῦ (542): τό κρεβάτι τοῦ ἄρρωστου παιδιοῦ, τούς ἄρρωστους στρατιῶτες, ἀλλά ἡ καρδιά τοῦ άρρώστου, ὁ γιατρός κοίταξε τούς ἀρρώστους· συνήθειες βάρβαρων λαών αλλά οἱ ἐπιδρομές τῶν βαρβάρων.»
    Και βασικά το ίδιο ισχύει και σήμερα.

  145. π2 said

    Και μια που λέγατε για εσωτερικούς ελέγχους, αποδεικνύονται για άλλη μια φορά προσοδοφόροι με τα κατάλληλα κονέ:

    https://www.newsbomb.gr/bomber/apokalypseis/story/1386357/oi-neoi-patsides-tis-nd-420-anatheseis-5-5-ekat-evro-se-40-mines

  146. Στέκω διορθωμένος – παρότι ειδικά σ’ αυτό το παράδειγμα, θαρρώ θα εξακολουθήσω να λέω «του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου» ακόμα και αν πω «ο κίνδυνος ενός παγκόσμιου πολέμου».

  147. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    147# Έτσι μπράβο. Κι αν θέλεις να πας καμιά βόλτα στα ΒΠ, να πάρεις το τραίνο μέχρι τον σταθμό της Κηφισιάς και να αποφύγεις την Κηφισίας, έχει κίνηση 🙂

  148. phrasaortes said

    141. Γενικά ο Γούναρης είναι της κλαφτικής. Θυμάμαι πριν από μερικά χρόνια τον πέτυχα στο ασανσέρ της σχολής και γκρίνιαζε συνεχώς για το χαμηλό επίπεδο των φοιτητών. Βέβαια δεν έχει εντελώς άδικο, όντως οι φοιτητές πετάνε πολλές κοτσάνες. Σε φροντιστήριο αρχαίας ιστορίας, για παράδειγμα, σχεδόν κανείς δεν ήξερε ποιος ίδρυσε την Θεσσαλονίκη. Από την άλλη, και σ’άλλες χώρες το επίπεδο δεν είναι απαραίτητα καλύτερο (φοιτήτρια μεταπτυχιακού στην Γαλλία μπέρδεψε τους Σασσανίδες με τους Οθωμανούς), αλλά και οι καθηγητές δεν αποφεύγουν τις γκάφες. Από το ΑΠΘ ξεχώρισα τον Ιάκωβο Μιχαηλίδη, ο οποίος μάλιστα είναι και σχετικά γνωστός, γιατί βγαίνει συχνά στην τηλεόραση. Στο μάθημα των εθνικισμών, όταν η παράδοση ξέφευγε από το περιεχόμενο του βιβλίου, γινόταν σφαγή. Την καημένη την ισπανική ιστορία την είχε κάνει τ’αλατιού. Οπότε το χαμηλό επίπεδο των φοιτητών ίσως είναι πιο διαχρονικό φαινόμενο, απ’ό,τι πιστεύουν οι καθηγητές.

  149. Νίκος Κ. said

    Μια άσχετη διαπίστωση:

    Διαβάζω ότι ο κ. Λοβέρδος έκανε ερώτηση «σχετικά με τον Ν.Τ. που αποκαλεί το κατεχόμενο από την Τουρκία τμήμα της Κύπρου με το όνομα που η Τουρκία παρανόμως του έχει απονείμει» αν αληθεύει ότι ο Ν.Τ. είναι σύμβουλός του πρωθυπουργού.
    https://www.documentonews.gr/article/erotisi-loverdoy-se-mitsotaki-gia-ton-prothypoyrgiko-symvoylo-poy-apokalei-ta-katexomena-toyrkiki-dimokratia-tis-v-kyproy/

    Μάλλον ο κ. Λοβέρδος θα δεν γκουγκλάρισε αρκετά, αλλιώς θα διαπίστωνε ότι όντως ο Ν.Τ. είναι «Σύμβουλος του Πρωθυπουργού σε θέματα Ενέργειας» όπως φαίνεται και στη σχετική ανάρτηση στην στοσελίδα του πρωθυπουργού:
    https://primeminister.gr/2022/09/05/30082

  150. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ο πρωθυπουργός αποδεικνύεται ο ίδιος θαυμαστής και «ακόλουθος» του διωκόμενου ιδρυτή του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ).
    (…)
    Το πρώτο κείμενο του Π. Δημητρά που υιοθετεί ο Κυρ. Μητσοτάκης είναι ένα άρθρο σε γαλλικό περιοδικό για τον «ελληνικό αντιδυτικισμό» («L’anti-Occidentalism Grec», «Esprit», Ιούνιος 1984). Από αυτό το κείμενο ο Μητσοτάκης συμπεραίνει ότι «η τάση του αντιδυτικού πνεύματος γνώρισε τη δυναμικότερη έκφρασή της στη μορφή ενός έντονου αντιαμερικανισμού, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες θεωρούνταν όλο και περισσότερο ως ο ένοχος που ευθύνεται για τα πολιτικά δεινά της χώρας».
    https://www.efsyn.gr/stiles/ta-kainoyria-royha-toy-prothypoyrgoy/373746_i-diatribi-toy-k-mitsotaki-kai-o-p-dimitras

  151. 149 Το επίπεδο των καθηγητών του Ιστ-Αρχ του ΑΠΘ πράγματι δεν ήταν ιδιαίτερα υψηλό (με αξιοσημείωτες εξαιρέσεις) ούτε στα χρόνια μου (’91-’95). Θυμάμαι μακαρίτισα τώρα επίκουρο, στα μαθήματα της οποίας στο πρώτο έτος κρατούσαμε μανιωδώς σημειώσεις, μέχρι που ήρθε το αντίστοιχο σύγγραμμα: το διάβαζε λέξη προς λέξη. Ήταν μαθήτρια της Παπούλια – όπως και μαθήτρια του Κολιόπουλου ακούστηκε πρόσφατα για την εκλογή της σε περιφερειακό πανεπιστήμιο. Όντως, λοιπόν, το επίπεδο ήταν χαμηλό από παλιά 🙂
    Ο Γούναρης, να τα λέμε αυτά, ανήκει στις αξιοσημείωτες εξαιρέσεις.

  152. phrasaortes said

    152. Ίδια ακριβώς τακτική και ο Μιχαηλίδης. Είχαμε μάλιστα εντυπωσιαστεί, γιατί πέταγε με άνεση κάτι πολύ εξεζητημένες πληροφορίες για τους εθνικισμούς της Ολλανδίας, της Πορτογαλίας, της Ισλανδίας κ.α., μέχρι που παραλάβαμε επιτέλους το πανεπιστημιακό σύγγραμα από τον Εύδοξο. Απ’έξω το είχε μάθει ο πονηρός. Η ζημιά έγινε όταν τελείωσαν τα κεφάλαια του βιβλίου νωρίτερα από το αναμενόμενο, οπότε αναγκάστηκε να πρωτοτυπήσει στα τελευταία μαθήματα. Ο Γούναρης πράγματι δεν έκανε τέτοια λάθη, αν και το μάθημα του ήταν λίγο περίεργο. Σ’ένα μάθημα είδαμε σχεδόν ολόκληρη την ταινία του Κεν Χιούζ για τον Κρόμγουελ (χωρίς ιστορικό σχολιασμό) και στο επόμενο ξοδέψαμε τρεις ώρες συζητώντας τον ορισμό της Ευρώπης. Με την Συμφωνία των Πρεσπών κράτησε αμφιλεγόμενη στάση, αλλά μάλλον για πολιτικούς λόγους.

  153. Μαρία said

    152
    Υπάρχει παράδοση στην ανάγνωση. Το έκανε στη ρωμαϊκή ο επίσης μακαρίτης Σαρικάκης. Πήγα στο πρώτο μάθημα και δεν ξαναπάτησα. Έτσι κι αλλιώς ήταν μάθημα επιλογής και δεν το διάλεξα.

  154. π2 said

    149: Πρόσφατα αφυπηρετήσας καθηγητής του Ιστ.-Αρχ. του ΑΠΘ μου έλεγε, με την απογοήτευση του συνταξιούχου βέβαια, ότι όντως το πρόβλημα είναι διαχρονικό και ότι πάντοτε ήταν μικρό το ποσοστό των φοιτητών για τους οποίους άξιζε να πασχίσει ένας καθηγητής. Κι η αλήθεια είναι ότι και στην εποχή μου δεν θυμάμαι να είναι πολύ μεγάλο των φοιτητών που πραγματικά ενδιαφέρονταν για το αντικείμενο.

    Από την άλλη, όταν πλέον στα τμήματα ανθρωπιστικών σπουδών η συντριπτική πλειονότητα περνάει λίγο στην τύχη, χωρίς να το θέλει, και με αρκετά χαμηλότερους σε σχέση με το παρελθόν βαθμούς (χωρίς να παραβλέπω ότι δεν σημαίνουν και πολλά πράγματα οι βαθμοί), φαντάζομαι ότι μπορεί το πρόβλημα να έχει οξυνθεί.

  155. sarant said

    149 Όπως λες, και ξένοι παραπονιούνται για τους φοιτητές τους. Πχ στη Γαλλία κάποιος παραπονιόταν ότι οι φοιτητές του θεωρούν ότι homicide σημαίνει «φόνος που γίνεται μεσα στο σπίτι» και sporadique «ο μανιακός -addicted- με τα σπορ»!

  156. 118: Στο ίδιο: όσοι από τους εμπράγματους ιστορικούς την αποκτούν.
    Αποκτούν ποια; τη θεωρία της ιστορίας; την ιστορία; Τι σημαίνει «την αποκτούν»;

  157. Καλησπέρα,
    Να συνεχίσω τις ευχαριστίες; Ε, ναι. Αφού α) διάβασα κι άλλες που είχαν γραφτεί πριν ανέβουν οι δικές μου και δεν τις είχα προλάβει αλλά κι άλλες που γράφτηκαν μετά. Κι ήταν (απρόσμενα) πολλές. Να είστε όλοι καλά.

    152 – 153 – 154 Εμείς είχαμε καθηγητή που το είχε εξελίξει πολύ: α) διάβαζε από μέσα. Δεν παπαγάλιζε 🙂 β) διάβαζε από το δικό του βιβλίο που όμως το είχε σε 16σέλιδα (έτσι τυπώνονταν τότε τα βιβλία). Που ήταν πολύ βολικό γιατί δίπλωνε μια χαρά στο χέρι. Κι όταν για κάποιο λόγο το άφηνε για λίγο στο πόντιουμ 🙂 που είχε μπροστά του μπορούσε εύκολα να συνεχίσει από κει που σταμάτησε. Μιας και παλιότερα την είχε πατήσει. Κράταγε ολόκληρο το βιβλίο, του γύρισαν οι σελίδες και συνέχισε να διαβάζει από δυο (ή τέσσερις) παρακάτω. Και τον πήραν χαμπάρι και τον κράξανε…

  158. Πέπε said

    142
    Από δεκαετίες ήδη, το πιο στερεοτυπικό παράδειγμα του κανόνα ότι τα ουσιαστικά (με κάποιες εξαιρέσεις λίγο δύσκολες να προσδιοριστούν, ομολογουμένως) κατεβάζουν τον τόνο, ενώ τα επίθετα ποτέ, είναι ακριβώς «του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου». Υπάρχουν κάποιες λιγοστές εξαιρέσεις όπου ο αρχαιοπρεπής τύπος του επιθέτου παραμένει τόσο ισχυρός ώστε για να γράψω το σωστό πρέπει να το υπενθυμίσω στον εαυτό μου, ενώ στο προφορικό μπορεί και να μου ξεφεύγουν κετεβάσματα τόνων, κυρίως το «διάφορων» που πιο εύκολα το λέμε «διαφόρων».

    Πέρα από αυτό όμως, βλέπω να τα ρίχνουν όλα στο Διαδίκτυο και στους κορέκτορες. Τι παναπεί; Σήμερα οι παραστάσεις των νέων κατακλύζονται από διαδικτυακές εικόνες. Πριν δυο γενιές οι παραστάσεις των νέων, πολλών νέων σε όλη τη χώρα, μπορεί να μην περιλάμβαναν καν γραπτά κείμενα. Διδάσκω σημαίνει δείχνω στον άλλον κάτι που χρειάζεται να του το δείξω, όχι αυτό που θα μάθαινε κι από μόνος του. Σίγουρα, αν ζούσαμε σ’ ένα κόσμο χωρίς ορθογραφικά λάθη και αν κάθε οικογένεια μόλις κάτσει στο τραπέζι και πριν την πρώτη μπουκιά απήγγελλε τα ρήματα σε ίζω, σε εύω και σε αίνω με τις εξαιρέσεις τους, η διδασκαλία θα ήταν πιο εύκολη.

    Άσε το καταπληκτικό επιχείρημα ότι φταίνε τα γκρίκλις, που νομίζω πως έχω πολλά χρόνια να δω κάποιον να τα χρησιμοποιεί.

    Όσο για το ότι η διδασκαλία της γλώσσας έχει στραφεί στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, κλάιν μάιν. Στο Γυμνάσιο, που έχω περισσότερη εμπειρία, το μάθημα της γλώσσας στηρίζεται σε ένα εγχειρίδιο χαώδες, που είναι αδύνατον να καταλάβεις τη δομή του, είναι αδύνατον να ρωτήσεις έναν μαθητή με τι έχουν ασχοληθεί στη Γλώσσα τον τελευταίο μήνα, και δεν αντιμετωπίζεται παρά μόνο με αυτοσχεδιασμό. Ανακατεύονται έννοιες όπως οι παράγοντες επικοινωνίας (πομπός, δέκτης, μήνυμα…) που αμφιβάλλω αν τις είχα διδαχτεί πριν το Πανεπιστήμιο, με ασκήσεις πώς να στείλουμε ςμς στον συμμαθητή μας να τρέξει γιατί θα φάει απουσία, κι από δίπλα αν μια σύνθετη λέξη είναι παρατακτικό ή προσδιοριστικό σύνθετο. Προκαλώ οποιονδήποτε μπολσεβίκο σχολιαστή να μας πει, σε περίπτωση που δεν ξέρει αυτή τη διάκριση, τι προβλήματα του προκάλεσε στη ζωή του. Βεβαίως υπάρχει και γραμματική, πληρέστατη (έστω και αντιφατική προς του Δημοτικού, ντάξει δεν είναι όλα τέλεια), αλλά δεν προβλέπεται καμία συγκεκριμένη ώρα για τη διδασκαλία της.

    Κι αυτή η γλυκανάλατη παπαριά με την κριτική σκέψη… Πρώτα μαζεύεις μια σιρμαγιά από γνώσεις, και μετά μαθαίνεις να τις διαχειρίζεσαι κριτικά. Άσε με τώρα με την κριτική σκέψη, ο πατέρας μας κι ο παππούς μας ήταν ντουβάρια κι εμείς βγήκαμε βιρτουόζοι της κριτικής σκέψης επειδή διδαχτήκαμε να είμαστε ο εαυτός μας και δεν ξέρω τι άλλη αμερικανοκοέλικη αηδία…

    Στις σπανιότατες περιπτώσεις που έχω δει μαθητές να γράφουν χωρίς γλωσσικά λάθη, δεν υπήρχε κανείς που να γράφει βλακείες της άκριτης σκέψης. Όποιος ξέρει, ξέρει. Όποιος δεν ξέρει, να μας αφήσετε να του μάθουμε.

  159. Πέπε said

    159
    Σε εξετάσεις Αρχαίων με κείμενο καθ’ υπαγόρευση, ο καθηγητής ξεκινάει να το διαβάζει, μπερδεύεται μια, μπερδεύεται δυο, και τελικά ο βοηθός (ή ό,τι ήταν ο νέος) προσφέρεται να μας το υπαγορεύσει εκείνος… Και ο καθηγητής το δέχεται!

  160. phrasaortes said

    156. Φανταστικό! Μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση το homicide, φαίνεται ότι και στην Γαλλία η νεολαία έχει επηρεαστεί από τα Αγγλικά.

  161. Μαρία said

    152, 155
    Το χειρότερο επίπεδο φοιτητών του ιστορικού ήταν απ’ το ’71 μέχρι το ΄84 στο αμιγώς ιστορικό τμήμα κι όχι ιστορικό-αρχαιολογικό που έγινε στη συνέχεια. Νομίζω οτι έχω διηγηθεί την περίπτωση φοιτήτριας, που, ενώ την άφησα να αντιγράψει με την ησυχία της, κόπηκε, γιατί αντέγραψε άσχετη σελίδα 🙂
    Αλλά το επίπεδο των καθηγητών, δύτη, σαφέστατα είχε ανεβεί στα χρόνια σου.

  162. rogerios said

    @141-142 επ. Αυτή είναι η γκρίνια και η κακομοιριά των ανθρώπων που κατέστησαν την Ελλάδα ουραγό στις επιστήμες που κλήθηκαν να υπηρετήσουν. Ας γράψουν καμιά μονογραφία της προκοπής κι ας αφήσουν ήσυχους τους φοιτητές τους. 😦
    [Δύτη, τον κανόνα αυτόν τον γνωρίζω… δυστυχώς. Είναι ενδεικτικός των αντιφάσεων που χαρακτηρίζουν την κοινή νέα ελληνική. Ούτε με το πιστόλι στον κρόταφο δεν θα πω ή θα γράψω «του δεύτερου παγκόσμιου πόλεμου»]

  163. rogerios said

    @163: «του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου», βέβαια, το πληκτρολόγιό μου….

  164. Πέπε said

    Ρε παιδιά, με παραξενεύει αυτό που λέτε για τους τονισμούς. Εμένα μου φαίνεται αυτονόητα φυσικό το «Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου». Σε άλλα συμφραζόμενα λέτε συχνά «του δευτέρου» ή «του παγκοσμίου»; Πάντως οι γραμματικές το ξεκαθαρίζουν, έτσι, μπορεί κι απ’ τη δεκαετία ’40.

    Θα λέγατε «παγκοσμίου φαινομένου» ή «παγκόσμιου φαινομένου»; «Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου» ή «Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου»;

    Τώρα που το σκέφτομαι, κι εγώ λέω «τεραστίων διαστάσεων / τεραστίου μεγέθους», αλλά μάλλον επειδή κατά βάθος τα θεωρώ σαν καθαρευουσιανισμούς ειρωνικής χρήσης. Δε νομίζω να τα έχω χρησιμοποιήσει ποτέ σε κείμενο εντελώς στεγνό, τυπικό, που να μη χωράει υπομειδίαμα.

  165. rogerios said

    Εγώ πάλι αναρωτιέμαι γιατί συνεχίζουμε να παριστάνουμε τη στρουθοκάμηλο και να καμωνόμαστε πως όλα βαίνουν καλώς, ενώ ως ομιλητές της μητρικής μας γλώσσας αντιμετωπίζουμε προβλήματα άγνωστα στους ομιλητές των περισσότερων γλωσσών (οι Νορβηγοί που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ομοιοπαθείς αποτελούν τελικά εντελώς διαφορετική περίπτωση). Είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε διαρκείς ακροβασίες για να τηρήσουμε κανόνες τους οποίους κάποιοι όρισαν με τρόπο συμβατικό κι ενίοτε αυθαίρετο (του τύπου «εδώ έχω 70 % δημοτική και 30 % καθαρεύουσα και λέω να το αφήσω»). Υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες, πολύ καλά τα πάμε ως κοινωνία όσον αφορά τον μέσο όρο (και δεν το λέω καθόλου ειρωνικά)…

  166. Pedis said

    Κακά τα ψέματα, πριν από έξ-εφτά δεκαετίες, όταν έπαιρνε απολυτήριο ένα 5% και προχωρούσε στα ΑΕΙ το 1% των νέων μας (των αρσενικών), οι οποίοι εκπαιδεύονταν σκληρώς και επιμελώς και εξετάζονταν ανελλιπώς και συστηματικώς σε κάθε γραπτό τους επί δώδεκα έτη στο Σχολείον συν τέσσερα επιπλέον στο Πανεπιστήμιον εις το βασικότερον και θεμελιωδέστερον κλάδον της πιο προκεχωρημένης συγχρόνου Ελληνικής Επιστήμης, στην Ορθογραφίαν, μη γελιόμαστε κύριοι, γι αυτό τότε ήταν όλοι τους ΤΑ μυαλά. Όχι μαλακίες. 🎃

  167. Αγγελος said

    Ότι έχει προβλήματα η γλώσσα μας, έχει, και κάμποσα. Εδώ δεν ξέρουμε πώς να πούμε «προηγείται» ή «αποτελείται» στον παρατατικό. Και μου φαίνεται αστείο να θέλει η Αγγέλα Καστρινάκη (καθηγήτρια της Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, και από τον Σεπτέμβριο του 2018 Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, διαβάζω) να λέμε «των πεταλουδών» [διότι] «ακολουθούμε τους κανόνες τονισμού της 1ης κλίσης, όπου ο τόνος κατεβαίνει στη λήγουσα.» Λέει άραγε και «των αρκουδών» η κυρία καθηγήτρια; Και δεν της περνάει από το νου ότι εδώ αναλογική επίδραση ασκεί μόνον η τρίτη κλίση (των ελπίδων, των λαμπάδων) ή τα ανισοσύλλαβα (των οκάδων), διότι αρχαία πρωτόκλιτα σε -δα δεν υπάρχουν;
    Ο συγκεκριμένος όμως κανόνας, ότι δηλαδή ο τόνος των προπαροξύτονων δευτερόκλιτων επιθέτων δεν μετακινείται ενώ ο τόνος των προπαροξύτονων δευτερόκλιτων ουσιαστικών κατεβαίνει συνήθως στη γενική, μου φαίνεται πολύ λογικός: πράγματι, δεν τον ακολουθούμε πάντοτε στην αυθόρμητη ομιλία μας, η συμμόρφωσή μας όμως μ’αυτόν δεν δημιουργεί τέρατα (κρούσματα «αηδούς ορθότητος», που έλεγε κι ο Ροΐδης), και καλό είναι να τον ακολουθούμε.

  168. Alexis said

    Συμφωνώ με Ρογήρο (163). Δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου λέω πάντα και γράφω.
    Και ο κορέκτορας συμφωνεί. Μόλις έγραψα τη λέξη Δευτέρου οι αμέσως επόμενες λέξεις που μου πρότεινε ήταν Παγκοσμίου και πολέμου.

    #165: Σε άλλα συμφραζόμενα λέτε συχνά «του δευτέρου» ή «του παγκοσμίου»;

    Βεβαίως.
    Τελικός παγκοσμίου κυπέλλου.
    Στην αρχή του δευτέρου ημιχρόνου.

  169. sarant said

    Ωραία συζήτηση έγινε!

    Και θα ξαναγίνει, εικάζω

  170. Μαρία said

    168
    Ούτε των πεταλουδών ούτε των πεταλούδων θα έλεγε ο Τριανταφυλλίδης. Στο βιβλιαράκι με «κείμενα και ασκήσεις», που συνόδευε το βιβλίο της γραμματικής, υπήρχαν ασκήσεις για την περίπτωση που λείπει η γεν. πληθ. με την υπόδειξη: α. μεταχειριζόμαστε άλλο συνώνυμο που έχει γενική, β.βάζουμε την αιτιατική με πρόθεση που να ταιριάζει, γ.εκφραζόμαστε πιο αναλυτικά, με περισσότερα λόγια.

  171. Μαρία said

    Για Ελευθεριάδου.

  172. 154, … 152
    Υπάρχει παράδοση στην ανάγνωση. Το έκανε στη ρωμαϊκή …

    Κυριολεκτικά
    Reader?

  173. 170,
    Εν αναμονή του δευτέρου ημιχρόνου ή του δεύτερου γύρου

  174. Alexis said

    #171: Πάντως μια χαρά βρίσκω την Κοιλάδα των Πεταλούδων

    Ενώ:
    α. Κοιλάδα των Ψυχών (α, πα πα, μας πηγαίνει αλλού 😆 )
    β. Κοιλάδα με τις Πεταλούδες (καλό αλλά όχι απολύτως ακριβές)
    γ. Κοιλάδα όπου ζουν οι Πεταλούδες (κακός και αχρείαστος πλατειασμός)

    Θέλω να πω ότι για τη συγκεκριμένη λέξη μάλλον καλώς χρησιμοποιείται η γενική «πεταλούδων»

  175. Pedis said

    Ο κανόνας λέει ότι αν ο γραφικός σου χαρακτήρας έχει κύφωση και τα γράμματα σου γέρνουν προς τα μπροστά, τον κατεβάζεις τον τόνο. Λ.χ. Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, πεταλουδών, όπως μου έρχεται πολύ φυσικά εμένα. Αν, όμως, έχει λόρδωση, έχεις την τάση να κρατάς τον τόνο ανεβασμένο. Ενός κακού ….

    Τι κακό, όμως, έχουν το πεταλούδων ή το πεταλουδών; Και τα δύο πετάνε όμορφα. …

    Κανόνες εκεί που δεν χρειάζονται. Χωρίς πλάκα, τώρα.

  176. Πέπε said

    176
    Κοίτα, πρέπει να ομολογήσουμε ότι μία περίπτωση όπου χρειάζονται κανόνες είναι όταν ένας μαθητής, τουλάχιστον Δημοτικού ή Γυμνασίου, ρωτάει ποιο είναι το σωστό και γιατί, χωρίς να είναι προετοιμασμένος ότι μπορεί να υπάρχουν πολλά διαφορετικά σωστά για πολλούς διαφορετικούς λόγους. Θα φτάσει σε ηλικία και σε γνωστικό επίπεδο ώστε να μπορεί να αποδεχτεί κι αυτή την απροσδόκητη, λυτρωτική είδηση, όμως μέχρι κάποιο στάδιο έχει ανάγκη από ξεκάθαρους κανόνες «αυτό ΝΑΙ – εκείνο ΟΧΙ» για να ξέρει πού πατάει και να μην αισθάνεται ανασφάλεια.

    Χτες έγραψα τον πίνακα «αβγά» (επειδή έτσι το γράφω), αμέσως σκέφτηκα ότι ίσως κάποιοι κλωτσήσουν, και έσπευσα να τους προλάβω λέγοντας ότι γράφεται και έτσι και με ύψιλον, και με επιχειρήματα υπέρ κάθε άποψης (έτσι επιγραμματικά, χωρίς να απαριθμήσω τα επιχειρήματα, γιατί ήμασταν σε τελείως άλλη συζήτηση). Ήταν Α’ Γυμνασίου και δεν είμαι βέβαιος αν έκανα καλά, αν και είμαι απόλυτα βέβαιος ότι δεν υπήρχε κάτι διαφορετικό να κάνω.

  177. P said

    Αν κυκλοφορεί και το ένα και το άλλο και το παράλλο, όλα όμορφα, κανόνα μούφα θες να δώσεις στον μαθητή;

  178. sarant said

    175 Καλό παράδειγμα

    177 Και δεν έχουμε άρθρο για τα α&γά!

  179. Α. Σέρτης said

    177
    κλωτσήσουν=κλοτσήσουν

  180. ΣΠ said

  181. Πέπε said

    178
    > κανόνα μούφα θες να δώσεις στον μαθητή;

    Όχι βέβαια! Τι λέω στην ιστορία με τα αβγά; Ότι δεδομένης της πραγματικότητας (ότι υπάρχουν δύο αντιφατικές αποδεκτές γραφές) δε θέλω να κάνω τίποτε διαφορετικό απ’ ό,τι έκανα, ωστόσο ούτε είμαι και απόλυτα ικανοποιημένος από αυτό που έκανα: θα ήθελα να ήταν άλλη η πραγματικότητα, δηλαδή να υπάρχει μία μόνο αποδεκτή γραφή, όχι γιατί αυτό είναι καλύτερο για τη γλώσσα (δεν είναι κατ’ ανάγκην, αλλού ή ακόμη και εδώ η πολυτυπία είναι πλούτος) αλλά για παιδαγωγικούς λόγους.

    Γιατί τα αβγά γράφονται με δύο τρόπους; Γιατί τον παραδοσιακό (αυγά), ενώ επιστημονικά είναι αδικαιολόγητος, εντούτοις ο επιστημονικά εγκυρότερος και νεότερος δεν κατάφερε ποτέ να τον εκτοπίσει στη συνείδηση πάρα πολλών χρηστών, μάλλον άνω του 50%. Ποιος ξέρει ποια ψυχογλωσσολογική εξήγηση υπάρχει πίσω από αυτή την επιμονή, όταν άλλες μεταρρυθμίσεις έγιναν παλλαϊκά δεκτές σε πολύ σύντομο διάστημα.

    Άντε ξήγα όμως σ’ ένα παιδί Γυμνασίου τη διαφορά ανάμεσα σ’ αυτή την περίπτωση και σε μιαν άλλη όπου πάρα πολλοί χρήστες της γλώσσας γράφουν κάτι με τον ξεκάθαρα λάθος τρόπο, αλλά επειδή είναι ξεκάθαρα λάθος εξακολουθεί και να θεωρείται επισήμως λάθος, π.χ. τα -λ- στο αναβάλλω. Θα σου πει: τη μια μου λες ότι μετράει η χρήση, την άλλη ότι δε μετράει, ε τι θέτε επιτέλους, πορτοκαλάδα από πορτοκάλια ή από μούσμουλα;

  182. ΣΠ said

    Το google δίνει αναλογία αβγά/αυγά = 1/10

  183. Pedis said

    Σχώρα με ρε Πέπε, αλλά δεν σε καταλαβαίνω.

    Ενώ προβλέπονται από τη γραμματική διπλοί τύποι λ.χ. έρχονταν/ερχόντουσαν, πήγαιναν/πηγαίνανε, έτρωγαν/τρώγανε, ήρθαν/ήλθαν και καμιά χιλιάδα[?] άλλες περιπτώσεις, κολλάς στο αυγό/αβγό!

    Όσο για τον τόνο στη γενική, να κατεβαίνει ή να κάθεται εκεί στ’ αψηλά της ονομαστικής, ο μόνος κανόνας θα έπρεπε να είναι ότι αμφότερες οι επιλογές πρέπει να είναι αποδεκτές και … λήξις με τη βυζαντινολογία ποιο είναι το σωστό και ποιο το λάθος. Είναι θέμα προτίμησης και δεν κάνει κακό σε κανέναν και σε τίποτα (στη σύνταξη, και στην κατανόηση).

    Ένα βασικό πρόβλημα με όλον αυτόν τον εκφυλισμό (με την έννοια της πολλαπλότητας) των μορφών των λέξεων είναι ότι η γλώσσα δεν προσφέρεται να γίνει διεθνής. Αλλά δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Η χώρα πιάνει διεθνώς πάτο.

  184. sarant said

    182 Στα αβγά και τα αφτιά ο Τριανταφυλλίδης δεν επέμεινε κι έτσι δεν τα έχει κατοχυρώσει η σχολική ορθογραφία.

  185. ΣΠ said

    Ορθογραφία αβγό βλέπω πού και πού. Αφτί δεν θυμάμαι να έχω δει.

  186. ΓΤ said

    @186 ΣουΠου

    γλυκιά μανία με το «αφτί» η Ρέα Γαλανάκη

  187. Πέπε said

    184
    Δεν κόλλησα ειδικά με το αβγό, παράδειγμα είναι. Ωστόσο εξήγησα γιατί ξεχωρίζει ανάμεσα σε άλλες περιπτώσεις διτυπίας και γιατί εγείρει παιδαγωγικό ζήτημα που δεν εγείρει π.χ. το «γράφανε / έγραφαν», που ο καθένας το ξέρει πολύ πριν πάει σχολείο και δεν του προξενεί απορίες.

  188. Pedis said

    # 188 – Πέπε, για να συγκλίνουμε και μία φορά: και το πεταλούδων/πεταλουδών, πουχού, το ξέρουμε και δεν εγείρει ερωτήματα και απορίες αλλά έγινε θέμα … Γι αυτό λέω ώπα με τους κανόνες.

  189. Μαρία said

  190. Μαρία said

  191. Pedis said

    # 191 – Παρακάτω από Κολομβία τι έχει;

    Άλλη μαφία από δω …

    Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η κηδεία θα τελεστεί στην Μητρόπολη Αθηνών και η ταφή θα γίνει στο Τατόι, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, κ. Ιερώνυμος θα είναι αυτός που θα χοροστατήσει στην εξόδιο ακολουθία, μαζί με τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, «κατά τα προβλεπόμενα υπό την εκκλησιαστικής τάξης και εθιμοτυπίας», όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Δ.Ι.Σ.

    Η ανακοίνωση του Οικουμενικού Πατριαρχείου

    «Η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, πληροφορηθείς τον θάνατο του αειμνήστου Βασιλέως Κωνσταντίνου, με τον οποίο συνδεόταν με μακροχρόνια προσωπική φιλία, τέλεσε, σήμερα, Τετάρτη, 11 Ιανουαρίου 2023, στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό, Τρισάγιο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής αυτού, περιστοιχούμενος από τους Σεβασμιωτάτους Συνοδικούς παρέδρους και κληρικούς της Πατριαρχικής Αυλής.

    Επίσης, ο Παναγιώτατος επικοινώνησε νωρίτερα, τηλεφωνικώς, με τον διάδοχο Υψηλότατο Πρίγκιπα Παύλο, και απέστειλε συλλυπητήριο Γράμμα προς την οικογένεια του εκλιπόντος».

    https://www.topontiki.gr/2023/01/11/teos-vasilias-konstantinos-sti-mitropoli-apo-ton-ieronimo-i-kidia-tou/

  192. Λάζαρος Μ. said

    Δεν νομίζω ότι ο Νικοκύρης θα ενέκρινε τη γραφή αυτού του άρθρου, με τη συστηματική χρήση του λατινικού αλφαβήτου για τα κύρια ονόματα:
    https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/374132_i-latreia-toy-hrimatos-i-antallaktiki-axia-kai-o-peter-sellers

  193. Μαρία said

    192
    Σκέφτονται να επαναφέρουν και το πολυχρόνιο.

  194. Pedis said

    # 194 – Στη συγκεκριμένη συγκυρία δεν θα φανεί λίγο μακάβριο; 🥸

    Τώρα, βέβαια, οι τράγοι είναι οι μέγιστοι εξπέρ στο γλείψιμο από πάνω μέχρι κάτω του πολυχρονεμένου όπως και να πλασάρουν υπηκοϊλίκι στο πόπολο. 🤑

  195. sarant said

    192κε Μου έκανε εντύπωση και το ανέβασα στο Τουίτερ

    193 Σωστά δεν νομίζεις. Αλλά πρόσεξα και την ουρίνη, εκεί προς το τέλος, που είναι βέβαια τα ούρα (urine) και απορώ αν το έγραψε ή το μετέφρασε ο κ. καθηγητής!

  196. Μαρία said

    196α
    Έτσι το είδα κι εγώ. Δεν ξέρουμε και το πρωτόκολλο του Πατριαρχείου.
    Πάντως δεν περίμενα οτι στη νέα γενιά υπάρχουν τόσοι χουντοβασιλικοί.

  197. Μαρία said

    Αυτός π.χ. ο κατάμαυρος βλάκας είναι στέλεχος της ΝΔ στην Πάτρα.

  198. Μαρία said

    https://twitter.com/mulatu18/status/1613274180379881477

  199. 198# Ιδρυτής ιδρυμάτων? Όπως λέμε χέστης σκατών?

  200. 199# Μπρε μάνα, το ΚΑΛΩ ΤΑΞΙ το καταλαβαίνω. Εκείνο το ΔΗ με μπερδεύει.

  201. 197# Αδικείς την παλιά γενιά όμως.
    https://www.katiousa.gr/epikairotita/peta-ton-kommounisti-apo-to-elikoptero-kai-tha-echeis-to-kefali-sou-isycho-risi-tou-diktatora-pinotset-anartise-stelechos-tis-nd-sto-lavrio/

  202. Μαρία said

    202
    Ο παλιός είν’ αλλιώς.

  203. Μαρία said

    Τα χάπια μου.

  204. Είδατε το εξώφυλλο της Ελεύθερης Ώρας χτες;

    Και αυτός παίρνει βραβείο βλακείας:

  205. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Γιατί, τι έχει το εξώφυλλο της ΕΩ Δύτα μου? Εξόχως ευκοίλιο το βρίσκω.

  206. Pedis said

    # 197, 202 – Αμφότεροι και οι δύο σας 😝 αδικείτε το Ακρο/Δεξιό κοινό: δεν είναι λιγότερο ηλίθιοι. ☠️

    (ηλίθιοι πολιτικώς, εννοώ.).

  207. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    207# Σωστά. Πολιτικώς. Γιατί στους υπόλοιπους τομείς διαπρέπουν.

  208. Pedis said

    # 208 – Δεν υπάρχει κάποιος ισχυρός ανθρωπολογικός λόγος να τους αρνηθούμε την ιδιότητα της κατοχής των μέσων ανθρωπίνων ικανοτήτων.

    Σε κάποιους ειδικούς τομείς, δε, της ιδιωτικοδημόσιας σφαίρας δραστηριοτήτων διαπρέπουν! 😎

  209. Alexis said

    Βρε ανιστόρητοι χριστιανομπολσεβίκοι, καλά κάνουν και θρηνούν οι άνθρωποι.
    Χάσαμε οριστικά και αμετάκλητα την ευκαιρία να ξαναπάρουμε την Πόλη.
    Η προφητεία ήταν σαφής: «Κωνσταντίνος την έχτισε Κωνσταντίνος την έχασε Κωνσταντίνος θα την ξαναπάρει»

  210. sarant said

    210 Αυτό να μου πεις!

  211. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    209# Αυτό, απλά δεν έγραψα τη λέξη άριστοι. Όμως εσύ με πιάνεις, συνεννοούμαστε 🙂
    Πάω τώρα.

  212. BLOG_OTI_NANAI said

    «Αρχηγός Ελληνικού κράτους» ήταν και ο Παπαδόπουλος αλλά τον τίμησαν μόνο οι χουντικοί. Έτσι και η σημερινή πρεμούρα δείχνει μάλλον φιλοβασιλικούς ή τέλος πάντων μια παραμορφωμένη αντίληψη παρελθοντολαγνείας, ότι δήθεν «τότε όλα ήταν καλά», ή «πιο απλά» και τέτοια.
    Βεβαίως, ούτε τα μπινελίκια και οι βρισιές για έναν που μόλις πέθανε αρμόζουν. Υπήρξαν βεβαίως στην ιστορία ολετήρες όπως ο Χίτλερ, ο Πινοσέτ, ο Μάο, ο Πολ Ποτ που θα έλεγε κανείς πως άμα κάποιος έλεγα καλά λόγια γι’ αυτούς σήμερα, θα απαντούσε κάποιος με αγανάκτηση, «σκατά στον τάφο τους».
    Αλλά πέρα από τέτοιες ακραίες περιπτώσεις, καλό είναι να μην δείχνει κάποιος εμπάθεια σε έναν που μόλις πέθανε. Έστω και σαν συμπεριφορά προς την οικογένεια του. Ασφαλώς όμως, αν κάποιος με αφορμή τον θάνατο του τέος πάει να πει καλά λόγια για τον θεσμό, οφείλουμε να απαντήσουμε ότι ως δημοκράτες δεν είναι δυνατόν να τιμούμε τέτοια συγκεντρωτικά πολιτεύματα, παλαιολιθικά πλέον και εντελώς αχρείαστα και ανάρμοστα σήμερα.

  213. BLOG_OTI_NANAI said

    213: «του τέως».

  214. BLOG_OTI_NANAI said

    214: Και φυσικά δεν λέμε σήμερα «βασιλιάς», αλλά «τέως» ή «έκπτωτος» βασιλιάς. Μπορεί μεν να λέμε τιμητικά «δήμαρχε» ή «υπουργέ» έναν τέως, αλλά το «βασιλιάς» κρύβει επικίνδυνα σημαινόμενα (οπαδό του συγκεντρωτισμού/απολυταρχίας, αμφισβήτηση του δημοψηφίσματος κ.λπ.) για να χρησιμοποιείται σκέτο.

  215. Χρηστάρας said

    Προ αμνημονεύτων χρόνων, όταν σπούδαζα μεταπτυχιακός στο Μάντσεστερ, audit λέγαμε τον έλεγχο στοιχείων και δραστηριοτήτων με συγκεκριμένη επίπτωση (περιβαλλοντική ή και οικονομική), που γινόταν μία φορά σε ένα φορέα -από εσωτερικούς ή εξωτερικούς ελεγκτές-, ενώ monitor τον συνεχή έλεγχο συγκεκριμένων παραμέτρων στον ίδιο φορέα.

  216. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ρε παιδιά, παίρνω το αερόπλανο κ πα να φέρω ένα ντενεκέ φέτα τρικάλων , από το Δουβλίνο κι έχω βγάλει τα έξοδα του εισιτηρίου

  217. Μαρία said

    152 κλπ
    Απο το βιβλίο της Μαρίας Ηλιού, Ο ΓΛΕΖΟΣ Ο ΠΙΚΑΣΟ ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΕΤΡΑ και άλλες αφηγήσεις.
    Φιλοσοφική ΕΚΠΑ 1951.
    «Καθηγητής της Μεσαιωνικής Ιστορίας διάβαζε όλη τη χρονιά το κείμενό του (που αποδείχτηκε πως ήταν επί λέξει δημοσιευμένο τη δεκαετία του ’30) παρακολουθώντας με το δάχτυλό του τις γραμμές. Έτσι και ξέφευγε το δάχτυλο, περιμέναμε να αποκατασταθεί η θέση του και ο ρους του μαθήματος.»
    Η Ηλιού παραπέμπει και στο σχετικό κείμενο του Απ. Δασκαλάκη.

Σχολιάστε